פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 237

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

ופרוטוקול מס' 81

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון חברתי

יום שלישי, ט"ז באייר התשע"ו (24 במאי 2016), שעה 9:00
סדר היום
החשש לקריסת ענף מעונות היום לגיל הרך
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

עאידה תומא סלימאן – יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

מירב בן ארי

יגאל גואטה

מאיר כהן

אורלי לוי אבקסיס

נורית קורן

איציק שמולי
חברי הכנסת
קארין אלהרר

איתן ברושי

יעל גרמן

חיים ילין

עליזה לביא

איילת נחמיאס-ורבין

עמיר פרץ

רויטל סויד

יפעת שאשא-ביטון
מוזמנים
מיכל צוק - משנה למנכ"ל, הממונה על התעסוקה, משרד הכלכלה והתעשייה

גלית יעקובוב - מנהלת האגף למעונות יום ומשפחתונים, משרד הכלכלה והתעשייה

איטה עטייה - סגנית מנהלת האגף למעונות יום, משרד הכלכלה והתעשייה

סימה חדד - מנהלת אגף חינוך קדם יסודי, משרד החינוך

מורן מזור - רפרנט תעסוקה, אגף התקציבים, משרד האוצר

בת שבע אפריים - רכזת מוניציפאלית, רשות למעמד האישה, המשרד לשוויון חברתי

ורד כרמון - עובדת סוציאלית, מפקחת ארצית גיל הרך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

חני שפירא - מנהלת תחום הגיל הרך במועצה האזורית הר-חברון

פרופ' רבקה לזובסקי - יו"ר ויצ"ו העולמית, ויצ"ו ישראל

ד"ר נעמי מורנו - מנהלת האגף לגיל הרך, ויצ"ו העולמית

גליה וולוך - יו"ר נעמ"ת

אילנה דניאל - יו"ר נעמ"ת מרחבי ירושלים

ליאורה מינקה - יושבת ראש אמונה

ליאור גבאי - מנכ"ל נאות מרגלית

ד"ר דליה אלוני - נציגת חטיבה חינוכית, הסתדרות הפסיכולוגים

ד"ר שולמית ביסמנובסקי - יו"ר ארגון גני הילדים הפרטיים בישראל

שמחה סחר - נציגה, האגודה הישראלית למען הילד בגיל הרך

יערה שילה - חברת ועדת היגוי, הקואליציה לחינוך מלידה

ד"ר מרדכי בן ארי - אבא לפעוט במעון נעמ"ת

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן-שמואל – מנהלת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

דלית אזולאי – מנהלת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון חברתי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

החשש לקריסת ענף מעונות היום לגיל הרך
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. היום 24 במאי 2016, ט"ז באייר תשע"ו, השעה 09:06 דקות. האיחור נובע מהדיבורים הלא מאושרים שלכם. אנחנו שמחים לפתוח דיון מעקב על נושא מצב מעונות היום והסכנה להתמוטטות של מערכות הגיל הרך, ככה קראנו לישיבה הזאת.

סבאח איל חיר. היום זה יום השפה הערבית ואני מעביר את רשות הדיבור לפתיחת הישיבה לחברתי עאידה, שהיא ביקשה בעצם את הדיון, אני חייב להגיד, והחלטנו לעשות את זה ישיבה משותפת של הוועדה למעמד האישה וועדת העבודה, הרווחה והבריאות, והתעסוקה בתוך זה.

בבקשה, עאידה, רשות הדיבור שלך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שוקראן. סאבח איל חיר לאל ג'מיע.
יגאל גואטה (ש"ס)
סבח אל נור.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני ידעתי שזה יקרה, אני אגיד סאבח אל חיר ואז יש לכם תשובה ואחר כך אני אמשיך ולא יהיה לכם מה להבין מהדברים שאני אומר בערבית, אז אני אגיד את מה שאני רוצה קודם בערבית ואחר כך אעבור לערבית ואתרגם את עצמי.

(אומרת דברים בשפה הערבית ומתרגמת את דבריה לעברית:)

התעקשתי לדבר בערבית כי היום הכנסת יש לה יום מיוחד, יום השפה הערבית, היא השפה הרשמית השנייה במדינה. יש שתי שפות רשמיות. בטח מישהו יקפוץ עכשיו ויגיד לי יש ראשונה ויש שנייה. בשבילי יש שתי שפות - עובדה. אני יכולה לדבר בשתי שפות וחבל שאתם לא. כל הוועדות מתקיימות עכשיו לאורך - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
באיזה פרלמנט ערבי היית יכולה לדבר ככה בעברית?
היו"ר אלי אלאלוף
במרוקו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה, אלאלוף.
יגאל גואטה (ש"ס)
תמיד המרוקאים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תשמעו, עצם העובדה שיש מבוכה בחדר בגלל שדיברתי בערבית ואני מתרגמת עכשיו – לא, כאילו מבוכה של - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
זה בסדר גמור.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
יופי. זה לא חייב להיות. לפעמים אנשים גם מצחקקים וזה טוב, אבל זה לא הלך חלק.
חיים ילין (יש עתיד)
עאידה, זה משהו אחר. זה קשב וריכוז, זה משהו אחר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, בסדר גמור. בואו לא נתעכב על הנושא של השפה הערבית. רק רציתי להגיד שהדיון שלנו לא יהיה בשפה הערבית והוא לא סביב השפה הערבית, אבל זאת דרכנו הייתה להזכיר שהיום יום מיוחד של השפה הערבית בכנסת.

אנחנו נתמקד היום, כפי שאמר חבר הכנסת אלאלוף, בנושא של מה שבתקופה האחרונה קראנו לו משבר מעונות היום. היה דיון קודם בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, בפגרה, באופן חירום. באותו זמן פנו אלי חברות כנסת, ביניהן רויטל סויד, וביקשו לקיים את הדיון הזה גם בוועדה לקידום מעמד האישה. אני ראיתי לנכון - אם כבר אחת הוועדות והיא הוועדה שגם כן אחראית על הנושא הזה - מקיימת את הדיון, עדיף לצרף, לשלב ידיים שתי הוועדות ביחד ואנחנו נפעל. אני מאד מקווה שהיום נפעל למען פתרון הבעיה הזו.

כולנו יודעים מהדיון הקודם מה הבעיה העיקרית שהייתה. אני מבינה שעד עכשיו לא היה ברור לאן התקדמתם במשא ומתן שהתקיים בין הארגונים שמפעילים את מעונות היום לבין משרד הכלכלה. אנחנו מדברים פה על שינוי בתעריף, אנחנו מדברים על שינוי בסל התשומות ואנחנו מדברים על כל הנושא של שיפוץ ובנייה של מעונות יום.

אנחנו נעשה משהו אחר שסיכמנו בינינו. בדרך כלל נותנים לארגונים להתחיל. אנחנו נפנה היום לגברת מיכל צוק ממשרד הכלכלה, בבקשה. אנחנו רוצים לשמוע מכם דיווח איפה עומד כל הנושא ואולי נצליח למנוע היום את השביתה שהיו דיבורים עליה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני ברשותכם אשלים משפט אחד. א', הישיבה הראשונה התקיימה ביום 24 באפריל. בסיכום היה שוועדה משותפת תתחיל לפעול מה-1 במאי. זה התחיל. שנית, אנחנו סיכמנו שיהיה מעקב, מיד עם החזרה מהפגרה. אנחנו מקיימים את זה והיות ואתם יכולים לתאר שאני לא בא בלי הכנה, אז אני יכול להגיד ולבקש רק פתיחות. תקשיבו בשלב הראשון ואחר כך תביאו את כל הטענות בצורה הכי חופשית. כל מי שרוצה שיגיד מה שהוא רוצה, אבל בבקשה תקשיבו בהתחלה, ולכן השינוי שמאפשר היום גם למשרד הכלכלה וגם לאוצר בינתיים להודיע על דברים מסוימים ואחר כך הוויכוח פתוח.

בבקשה.
מיכל צוק
בוקר טוב לכולם. קודם כל אני רוצה לברך את זה שהנושא הבאמת חשוב בעינינו - ואני רואה שבעיני כולם - של החינוך לילדים הכי רכים שלנו, של הפתרונות לגיל הרך ולילדים הרכים בשנים, הולך ותופס חשיבות בשיח הציבורי ואני חושבת שקודם כל על זה ראוי לברך, ותודה.

אנחנו באמת, כפי שדיברנו בישיבות הקודמות, קיימנו בשבועות האחרונים מגעים אינטנסיביים, על מנת באמת לנסות כל מה שניתן לפתור כדי לאפשר את פתיחת השנה, ואני חושבת שאפשר לאפשר את פתיחת השנה, ולא כי כל האתגרים וכל הבעיות נפתרו, אלא כי אני חושבת שחלה התקדמות בעינינו מספיק משמעותית מצד אחד ומהצד השני, ואנחנו גם אמרנו את זה לכל הארגונים. את השיח השוטף, את ההתמודדות עם יתר האתגרים שבהחלט מונחים לפתחנו, ואני דווקא חושבת שהשולחן העגול שיושב כאן זה בדיוק מה שצריך להיות. אין עברי מתרס, אני חושבת שכולנו שותפים כאן כדי באמת להבטיח את הטיפול והחינוך הכי טוב ואיכותי לילדי ישראל הרכים בשנים.

ולכן אנחנו, בתור נציגת משרד הכלכלה, בהחלט נמשיך לקיים בכל מקרה את השיח השוטף ואין לו תחליף – גם מחר בבוקר וקדימה.

מבחינת מה שכבר התקדם, אנחנו קיימנו מספר ישיבות יחד עם הארגונים, חלקם ברשותי, חלקם ברשות מנהלת אגף מעונות היום, גלית וצוותה. חלקם ברשות מנכ"ל משרד הכלכלה ויחד עם משרד האוצר וסיכמנו בעצם על התקדמות בשני נתיבים. אחד זה התקדמות בנתיב ממש באחריות ישירה של משרד הכלכלה, שכל דבר שאנחנו יכולים לקדם בתקופה הזאת של שלושת השבועות שדיברנו עליהם, שיכולים לבוא לקראת ולהקל, אני חושבת שיש לנו כאן התקדמות יפה. אני מיד אפרט.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש למצוא מקום לנשיאת ויצ"ו, בבקשה. תודה.
מיכל צוק
ובמקביל התקיים גם שיח בנושא התקציב, שאמור לתמוך גם באותם דברים. אז ככה רק כדי לסבר את האוזן ובקצרה, אני חושבת שבאמת קודם כל הבקשה הראשונה שהייתה של הארגונים, הייתה על איזה שהוא נוהל חדש שרצינו לצאת איתו, אותו הקפאנו עד לשיח באמת יותר מעמיק ולראות שאין דברים שמבחינת הארגונים, או בוודאי שלא הייתה כוונה כזאת מבחינתנו לעשות חד צדדית.

אחר כך בכל מקום שבו מבחינת הזמן יכולנו לבוא לקראת, בין אם זה בניסיונות לגייס את כל תשתיות ההכוון התעסוקתי שלנו לטובת גיוס מטפלות, את כל כלי ההכשרה ותשתיות ההכשרה אנחנו פותחים בפניהם ומוכנים גם להעמיד אנשי קשר ייעודיים כדי שתהיה באמת יכולת להכשיר את המטפלות, בין אם זה בהונדה ג'וב טריינינג, כיתה במפעל, הכרה בארגונים כבתי ספר עסקיים, מה שיאפשר לנו גם לממן באמצעות שוברים או כל דבר אחר, אנחנו נשמע להמשיך כאן את השיח, כי אנחנו עשינו התקדמות מצידנו עם היכולת שלנו ואנחנו נשמח כאן באמת לסייע ככל הניתן.

כל מקום שיכולנו בנקודת הזמן הזאת - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
איזו התקדמות?
מיכל צוק
סליחה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי איזו התקדמות חלה.
מיכל צוק
אני אומרת שוב. הייתה בקשה מאד מאד משמעותית מצד הארגונים על מחסור מאד גדול בכוח אדם וצורכי הכשרה. אנחנו עשינו שני דברים שאפשר לעשות אותם בשלושה שבועות – בואו נכניס את הדברים. אמרתי, זה לא מחליף את כל הדברים העתידיים שצריך לעשות ואת השיח שצריך לקיים. אז קודם כל כל תשתיות ההכשרה, כל תשתיות ההכוונה התעסוקתית של מדינת ישראל, יהיו פתוחות בפני הארגונים. צריך אנשי קשר מצד הארגונים ואנשי קשר מצידנו, ממרכזי - - - החרדים ושירות תעסוקה ולמיעוטים, ואני חושבת שלפחות בכמה הזדמנויות שאנחנו הצגנו בכנסת בוועדות השונות, המקומות האלה יודעים לעשות הבנה ובהתוויה נכונה של הדברים, אני חושבת שנוכל לסייע בידי הארגונים לגייס.

כל תשתיות ההכשרה שלנו – לשאלתך – בין אם זה מימון של הונדה ג'וב טריינינג, בין אם זה כיתה במפעל – שאגב, אני מקווה שממש בימים הקרובים כבר ייצא נוהל עוד יותר מחודש ופחות בירוקראטי, בין אם זה בהכנסה של הארגונים, להכיר בהם כבתי ספר מה שנקרא עסקיים, מה שיאפשר לנו גם לממן קורסים בדרך של שוברים, שיש לנו תקציבים לכך. אנחנו מאד מאד נשמח. זה התחיל תהליך. אנחנו עשינו איזה שהוא תהליך פנימי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה ברשותך לסכם את זה במשפט אחד. כל המערכות – זה לא אומר החלק הארגוני של המערכת, אלא התקציבים שיש במערכות. אני אומר נכון?
מיכל צוק
כן. גם תקציבים של הכשרות וגם בחלק הארגוני-התהליכי, הוא לא פחות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. ושנית, אם כבר אנחנו מסכמים, אז בואי נסכם את הנקודה הזאת. אנחנו נקבל תכנית עבודה אפשרית בשבועיים הקרובים בנושא?
מיכל צוק
אין שום בעיה. רק אנחנו צריכים גם כאן שיתוף פעולה מצד הארגונים.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. זה מקובל עליך?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן.
מיכל צוק
בשמחה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אני מבקש, תוך שבועיים אנחנו רואים כמה מנצלים, כמה אופציות ארגוניות ותקציביות יש בכל הנושא של הכשרת כוח אדם במעונות.
מיכל צוק
בשמחה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו ניתן לכולם אחר כך להתייחס.
היו"ר אלי אלאלוף
חברה, חברה, אנחנו שמחים, כולנו שמחים על הנוכחות הנפלאה. תרשו לי לציין, לא היה לי דיון בוועדה, זכותך כנראה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה בגלל.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא בגלל, זה זכות. נוכחות כל כך מכובדת של חברי הכנסת ותודה לכולם. אני לא אציין כל אחד בשמו, אבל כולם מכירים אותם וזה מאד מאד מראה את הרצינות ואת ההשקעה שרצויה על ידי חברי הכנסת בנושא הזה של הגיל הרך.
מיכל צוק
נושאים נוספים שעלו: הייתה בעיה שהציפו ארגונים על כשהם באים בעצם לפתוח כיתה נוספת בתוך מעון על נוהל בלתי אפשרי, גם את זה פתרנו ואמרנו מה יחול רק על הכיתה ולא שאת כל המעון עכשיו צריך לשפץ. הייתה בקשה לכיתות משולבות, כיתות שבהן יש ילדים רכים, קטנים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אפשר שאלה בנושא הקודם? מה זה אומר? שאתם בעצם מקלים בדרישות הרגולטוריות, כשנפתחת כיתה חדשה?
מיכל צוק
בעצם, הטענה הייתה שכשהם פותחים ויש מעון מאושר ורוצים להרחיב אותו ולפתוח כיתה נוספת, לצורך העניין, הדרישות המקוריות שלנו היו שעכשיו כל המעון יעמוד בסטנדרט החדש. לא - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז בעצם אנחנו עושים את זה על גבם של הילדים.
מיכל צוק
לא, לא, כי המעון הזה הוא מעון מוכר שעומד בסטנדרט שאיתו הוא נבנה. כל תיקוני הבטיחות - ואני אגיע גם לסוגיה של הבטיחות - עדיין צריכים להתקיים בו. אבל היום בונים בסטנדרט כבר אחר. אנחנו הרי לא נהרוס את המבנה הקיים. באו הארגונים וטענו מבחינתם, שאם על ידי זה שאנחנו רוצים להרחיב ולפתוח כיתה נוספת, לבקש שכל המעון יעמוד בסטנדרט, אז שום דבר לא יעמוד בסטנדרט. אז לכן כאן אמרנו יש כאן היגיון. אמרנו בסדר, את הסטנדרט החדש אנחנו נחיל על הכיתה החדשה שנבנית, יתר המעון צריך לעמוד במה שהוא היה צריך לעמוד עד עתה. לא הורדנו את הדרישות, אבל בהחלט לא דרשנו משהו שבאו וטענו ואנחנו בדקנו וראינו בצדק.

אגב, זה לא שונה כאן, גם לרשויות שבונות זה אותו דבר. אבל באמת החלנו את זה עכשיו גם על הארגונים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אוקיי.
נורית קורן (הליכוד)
אבל אתם לא נותנים תקופת זמן כדי שיהיה הסטנדרט החדש לכל המעון?
מיכל צוק
רגע, אני מיד רושמת כדי להתייחס לכל הנושא של סטנדרט חדש. רק רקע.
היו"ר אלי אלאלוף
חברה, חברה, אני מבקש. אני הרס"ר היום. יושבת הראש היא עאידה וכרס"ר אני מבקש בלי התפרצויות. יש כאן רשימה ותקבלו, תרשמו, בבקשה. אני הרס"ר. בבקשה. אני אהיה רע היום.
חיים ילין (יש עתיד)
אתה לא יכול להיות רע.
מיכל צוק
דבר נוסף. כיתות שבהן יש ילדים, שהרי בעצם הגילאים מחולקים לתינוקות ולפעוטות. הייתה בקשה שברגע שיש תינוקות שהם מספיק בשלים ומשתלבים בכיתה של פעוטות והייתה איזו שהיא הנחייה שלנו שכשאנחנו בדקנו אותה בהמשך למידע שבשלושת השבועות האלה הוצף מהארגונים, גם לנו הייתה נראית לא ארגונית וגם זה ייפתר.

יהיו בעצם שלושה סוגים של כיתות, או כיתות נפרדות לגילאים שונים ואז סטנדרט שכל גיל חל עליהם, או כיתות מעורבות, שבהן באמת יש סטנדרט אחר, שזה גם ילדים רכים בשנים, תינוקות שלא מספיק בשלים בעצם ובאילוצים כאלה ואחרים מערבבים אותם, או כיתות שבהן יש תינוק שאומרים שהוא בשל מספיק. לגביו בעצם אנחנו לא נהפוך את כל הכיתה לסטנדרט של התינוקות – זה משהו שצף מהארגונים. כמובן שאת הטיפול שהוא צריך לקבל, את התוספת של המטפלת בשעות הטיפול - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו חייבים לקצר, מיכל.
מיכל צוק
אז אני אומרת בקצרה, כל מה שאנחנו יכולנו בשלושת השבועות האלה לתת, כשניהלנו דיונים, בהיבט של משרד הכלכלה, חלה התקדמות. אני רוצה להגיד שני דברים כדי להיות באמת פתוחה וגלויה.

לא כל הדברים באו על פתרונם. חלקם לא יכולים לבוא על פתרונם בזמן כזה קצר ואנחנו נמשיך לקיים שיח עם הארגונים, כי בסופו של דבר אנחנו לא מתייחסים למשבר הזה כאל עכשיו פותרים ואחר כך לא רואים אותנו. מה גם שתמשיכו לעקוב, אנחנו כאן, כי מבחינתנו זה באמת משהו שצריך להמשיך ולקדם.

דבר שני - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
כן, אבל הדברים האלה עומדים על הפרק כבר המון זמן, סליחה שאני - - -
מיכל צוק
אני חייבת להגיד שאני מלווה את זה - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
מתי ייגמר הדבר הזה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה לא ייגמר, איזה ייגמר? עד שלא יעבירו לחינוך, זה לא ייגמר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נכון שזה היה קיים עשרות שנים, אבל טוב שאנחנו רואים שלאט לאט - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
לא, לא, זה לא טוב בכלל. זה ממש לא טוב.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בואו נשמע עד הסוף. ממש לא טוב, אנחנו ניתן להגיד שזה ממש לא טוב, אבל בואו נשמע עד הסוף.
מיכל צוק
אז שלוש נקודות. שתיים כדי להשלים ואחת רק כדי לענות לשאלתך. במה שיש פערים שהם יותר גדולים – קודם כל יש גם עדכון שמשרד האוצר מן הסתם ייתן במסלול של התקציב, כי גם שם חלה התקדמות ואנחנו מעודכנים, אבל נכון שיציגו את זה בצורה מדויקת. ודבר שני, וכאן יש פער בינינו לבין הארגונים ואני משקפת אותו בצורה גלויה – שהוא מאד משמעותי מבחינתם, אבל מבחינתנו זה המקסימום שיכולנו לעשות – וזה בעניין של מספר הילדים – בעצם תפוסת הילדים בתוך המעונות.

מצד אחד, ואני כאן משתפת את כולנו. זו דילמה שאני חושבת שצריכה להיות משותפת. כולנו רוצים שכמה שיותר ילדים יהיו בתוך המערך שנמצא בהסדר עם משרד הכלכלה, בפיקוח ובסבסוד; ומהצד השני, אנחנו אגב מקצים באמת משאבים ואנחנו רואים גם קצב בנייה הולך וגדל ברשויות המקומיות. אבל עד אז, השאלה כמה ילדים יכולים להיות בתוך מעון. יש לנו הוראת שעה שמאפשרת, מול הסטנדרט של 64 ילדים – להרחיב בתנאים מסוימים, שאגב בעינינו הם לא בשמיים, אבל הארגונים - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
סליחה, שכמה זה היה קודם?
מיכל צוק
77 ילדים. מ-64 ל-77 ילדים. ההוראה הזאת - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
זאת אומרת 20% ילדים אין להם כרגע כיתה.
מיכל צוק
רגע, רגע. אני רוצה להסביר. עד עכשיו המצב היה והארגונים מלינים על הדבר ההפוך.
היו"ר אלי אלאלוף
חברי הכנסת, יש לי בקשה. ידידי, יגאל, בבקשה, תנו דוגמא לאחרים גם. תאפשרו למיכל, עוד שנייה היא מסיימת ותקבלו את החופש לדיבור. אז בינתיים תתנו לסיים, בבקשה.
מיכל צוק
אני רוצה להסביר. אני שומעת את האמירות, אני רוצה להתייחס. בעבר היו הרבה יותר ילדים. הנושא הזה היה פרוץ לחלוטין ואנחנו בשנתיים-שלוש האחרונות מנסים לעשות סדר ויש כאן מתח בין הדברים ואתם צריכים להיות ערים לו. מצד אחד באמת שמעתי כאן קריאות רקע – האם מצופפים ילדים, מה הבטיחות של הילדים וכו', כלומר, מה הסטנדרט. ומהצד השני, באמת הצורך לתת מענה לילדים, וזאת דילמה שקשה לפתור אותה.
אנחנו עשינו את הדבר הבא
ישנה הוראת שעה. הסטנדרט הרגיל של מעון תקני, בגודל הרגיל, לא מדברת על כיתות גדולות יותר או קטנות יותר, אמור להיות עד 64 ילדים בכיתה. אנחנו מוסדרים. אפשרנו גם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
במעון.
מיכל צוק
במעון, בוודאי, סליחה. במעון של שלוש כיתות. אנחנו מאפשרים לחרוג עד 77 ילדים בתנאים מסוימים. התנאים שנדרשים, ועל כך אני אומרת ביושר, הארגונים מלינים כלפינו, אבל אני אומרת שמבחינתנו זה אחרי בדיקה מאד מאד מקיפה, אנחנו מאזנים כך בין הבטיחות והסטנדרט ושלום הילדים, לבין הצורך בהרחבת המערכת. וזה אומר שהכיתות צריכות לעמוד בסטנדרט. זה אומר שהן צריכות לעמוד בסטנדרט של הבטיחות, בלי ליקויי בטיחות, בלי דו"חות פיקוח - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
יחד עם - - -
מיכל צוק
להוסיף את תקינת כוח האדם הנדרשת וגם להוסיף שעות הדרכות מסוימות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, חברת הכנסת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
א' אני מודה למי שלקח עכשיו את רשות הדיבור, אז קודם כל לא שמענו אתכם, אז זה עוזר. בזבזתם לנו זמן וזה לא היה יעיל. אז יש לי בקשה, קבענו, עד שלא מסיימת מיכל, חברי הכנסת יש להם קצת זכויות יתר, אז הם יכולים לשאול שאלת הבהרה, באמצע, אבל אתם בינתיים תחכו לסוף הדברים של מיכל צוק. בבקשה מיכל.
מיכל צוק
אז אנחנו בהחלט מצד אחד מקפידים שיהיה את שעות הטיפול, אנחנו דורשים שינתנו היחס הנדרש, שעות הטיפול הנדרשות, שלא יהיו לקויי בטיחות ותוספת אפילו של שעות הדרכה. כל זה כדי להבטיח שכשאם אנחנו מאפשרים יותר ילדים במעון, אנחנו עדיין שומרים על הסטנדרט. זה האיזון. אני מודה ואני אומרת בצורה גלויה - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מיכל, רק שאלת הבהרה. מנקודת המבט שלך, לפי מה שאני שומע, סלע המחלוקת נותר כשהיה והסוגיה שדיברת עליה מההתחלה, זה כאילו החול מסביב. אז מה הבסיס לדרישה שלך או לבקשה שלך מהן, שלא ללכת לקראת השבתה? כי את אומרת להן - - -
מיכל צוק
אני מיד אענה גם על זה. רק בנושא הזה, וכאן יש פער בינינו לבין הארגונים. אני מבינה אותם ומהצד השני אני שומעת את הקולות שלכם שגם אנחנו מציפים. זה האיזון שאנחנו יכולים לעשות. כלומר, מעבר לזה - והארגונים אומרים מי יממן את הארגונים האלה – אני אומרת בצורה ברורה: אם לא יעמדו בדרישות האלה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
האוצר.
מיכל צוק
רק רגע. אם לא יעמדו בדרישות האלה, אנחנו לא נוכל לאפשר 77 ילדים אלא 64. אנחנו כן יכולים לסייע כאן בכל מה שנדרש. אני חושבת שהמענה התקציבי, שתיכף מורן יעדכן בדיוק כמה אמור לתמוך בדיוק בזה, בעמידה ב-77 ובגיבוש העלויות הנוספות, כתוצאה מ - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, יש לי הצעה.
מיכל צוק
לגבי ההצעה של חבר הכנסת איציק שמולי.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרתי לכם, בערבית המרוקאית שלי אני לא יכול לספור אתכם - - - ככה אומרים, במשפחות גדולות - תמיד אמא שלי הייתה אומרת – כמה ילדים יש לך, אז הייתה אומרת בשקט - - - יכון - - - ואחר כך הייתה אומרת ימותו מי שסופר אתכם.

יש לי בקשה. אני מבקש ברשותכם להעביר את זכות השאלות וההבהרות לחברי הכנסת. הראשון הוא איציק, אחר כך קארין אלהרר ובהמשך נורית קורן. לפי הסדר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני יושב הראש וגם לגברתי יושבת הראש, על הדיון הזה, החשוב מאד. צריך לברך את יושב הראש, כי באמת היה דיון ראשון בתוך הפגרה ואתה לא חיכית והבנת את החשיבות של העניין הזה.

אני רוצה להזכיר לכולם על מה אנחנו מדברים. כי היו פה הרבה הרבה פרטים, אבל בואו, אנחנו צריכים להסתכל גם על התמונה הגדולה. והתמונה הגדולה היא שהארגונים, ואני מצדיע לכם – גליה ונשיאת ויצ"ו ואמונה, וכל מי שנושא את המאבק הזה, שהוא לא רק עבורכם. המאבק הזה הוא על דברים מאד מאד בסיסיים. א', שיהיה הרבה יותר מקום במעונות; ב', שהשכר והתנאים יהיו הולמים ולזה לא שמעתי כמעט התייחסות.

חינוך והשגחה על פעוטות שלנו, שהם כל כך חשובים, במדינת ישראל זה מתוגמל באופן הפוך לגודל האחריות שיש לך על הכתפיים. וזה עוול שזועק לשמיים. אז א' חינוך והשגחה על פעוטות במדינת ישראל, צריך להיות משהו שהוא קצת יותר מכבד מהשכר והתנאים הנוכחיים.

ב', בואו נזכור שבסופו של דבר, למרות כל האמירות בחדר על ילדי ישראל וזה, בסוף רוב הילדים שלנו לא נמצאים במעונות היום, כי אין להם מקום שם, והן נלחמות עבור הממלכה, לא רק עבור עצמן. הן באות ואומרות אנחנו רוצות להגדיל את מספר המעונות; ואני מכיר, וגם חברי כנסת אחרים שהם בקשר עם הארגונים, את כל הניסיונות של השנים האחרונות מצידן לבוא בהידברות, וכל פעם שיש הידברות, יש עוד רגולציה על הראש, שבסופה לא רק שלא נותנים להם להרחיב את הפעילות, אלא יש גורמים אחרים שנכנסים לתחום.

אני חושב, גליה, שהדרישה הבסיסית שלכם היא שבמדינת ישראל מעונות היום יהיו יותר מבייבי סיטר להמונים, ועל זה המחלוקת ועל זה אנחנו צריכים לדבר.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך איציק, אני חייב להגיד. כל מה שאמרת זה נכון, לצערי אפילו, אבל זה לא המטרה של הדיון היום. המטרה, אם מותר לי להחזיר את זה, כדי שנהיה מעשיים ונוכל להיות גם פרודוקטיביים לטובת המצב, זה קודם כל הזעקה של הארגונים לתת להם את התשובות לבעיות המיידיות שלהם. אתה מעלה בעיות מהותיות מאד, שדורשות מהפכה אמיתית וזה מטופל בפורום אחר ובוודאי בנוכחותך. אנחנו עובדים על זה, אנחנו עובדים על הקמה של המועצה.

חברה, בואו נתמקד כרגע בהתמודדות המיידית, מה שאפשר לעשות עד ה-1 בספטמבר כדי שיהיה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אז אני אתמקד. אדוני יושב הראש, אני חושב שהתיאור שאמרתי קודם, ואני מאד מכבד את מיכל ואת העבודה שלה רבת השנים בממשלה, תיאור מדויק של לנקות את החול מסביב לסלע המחלוקת העיקרי. והדבר הזה, הדרישה שלכם, מיכל, מהמעונות, שלא להיכנס להשבתה, כשכל מה שאת שמה על השולחן כרגע זה – בסדר, אנחנו נמשיך לדבר – זו דרישה שהיא לא הגונה, כי אם - - -
מיכל צוק
אני מיד אתייחס.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כי אם את או אני או כל אחד אחר שם היה במקומן וכל מה שהיינו אומרים לו ברגע הזה, שהם כבר התחילו את המאבק והם הרימו את המאבק זה – אנחנו נדבר איתך – אני חושב שזה דבר שהוא לא הגון לבקש בכלל. ואני אומר לכן, אני תומך במאבק. מחר יהיה דיון גם במליאה.

אני לא איש שיוצא סתם לכל קרב, אבל אני חושב שעל הקרב הזה צריכה להיות מערכה כוללת. ואני חושב שבהזדמנות הזאת אסור לוותר על הדרישות האמיתיות שלכן, על תנאי השכר, על הקלת הרגולציה שדיברת עליה – יש לזה קשר לנקודה השנייה שאמרתי, של הרחבת ההיצע – אבל בסופו של דבר אני חושב שלב ליבה של הבעיה זה תנאי העסקה וגם את הדבר הזה צריך לפתור אחת ולתמיד. יש תקציב.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבר הכנסת - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הם לא יכולים - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יש תקציב. יפעת, אני מבין שאני מעלה דרישה תקציבית ואת בניגוד עניינים כרגע.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, לא, ממש לא. תתחילו להתייחס עניינית ומקצועית לנושא הזה. כי כל הזמן לדבר בפוליטיקה בשם דרישת הנושא, בלי להגיד מה אנחנו חושבים - - - המעונות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברת הכנסת יפעת, אני מבקשת - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יפעת, תקשיבי, אני אגיד לך משהו. יפעת, אין מה לעשות, אני פוליטיקאי ואת אשת כוח. ככה זה עובד פה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אשת חינוך, ברשותך - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מאד מבקשת, חברי הכנסת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אולי נעשה משבר קואליציוני על הגיל הרך ולא על שטויות אחרות?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
נכון, נכון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, אני מבקשת מכולם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, אני מזכיר, מחיאות כפיים מוציאות אתכם מהאולם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
למרות שאני לא נוגע בבעיות עצמן, כפי שנזרק פה, אני חושב שעם המילים הגדולות אי אפשר ללכת למכולת ואת המעמד ואת התנאים שלכם צריך לשפר ולהיאבק על זה. כן, זה עולה כסף, אבל תסתכלו במדינת ישראל, שיש אינטרס פוליטי, כמה מהר מוציאים את הכסף.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, תודה. אני אתקן טעות שעשינו, שלא קבענו זמן דיבור. אני מבקשת עכשיו, חברי הכנסת, אנחנו ניתן לכם ונעשה את זה משולב, אבל שלוש דקות. אני מאד מבקשת. חברת הכנסת קארין אלהרר.
יגאל גואטה (ש"ס)
הרס"ר - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו לא קבענו מה אני. אפשר לתת לחברת הכנסת קארין אלהרר לדבר?
קארין אלהרר (יש עתיד)
יגאל, פעם שנייה.
יגאל גואטה (ש"ס)
לא, רק שאלת הבהרה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תצטרך לחכות. בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יגאל, אני אומר לך, אל תלך לשם.
יגאל גואטה (ש"ס)
לא, לא הולך. אני רץ.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה גברתי יושבת הראש, אדוני יושב הראש. אתם יודעים, כל הזמן אומרים הילדים הם העתיד שלנו. אפשר להיתלות בסיסמאות ולהמשיך הלאה ואפשר לפתור סוגיות שהן אקוטיות והן בעייתיות ביותר.

אני שמעתי את הדברים שלך, מיכל, ומצד אחד שמחתי ומצד שני התעצבתי. התעצבתי כי הנושא הזה מוכר במשרד הכלכלה כבר לא מעט שנים. והנה פתאום, כשחרב השביתה קיימת, אז נמצאים הפתרונות. נמצא משהו. ואני רוצה לומר שהפתרון שנמצא, אני חייבת לומר, הוא מאד לא מספק. לי יש הרגשה שלא ברור בכלל מי יישא בעלויות של הדברים האלה. לי יש הרגשה שכשאנחנו מדברים על השכר של המטפלות, ואני אומרת בכוונה מטפלות ולא מטפלים ומטפלות, כי ברור לכולם שזה הפך להיות מקצוע שהוא רק של נשים, אז כשמדברים על השכר הזה – זה אחר כך. על זה נדבר איתכם בהזדמנות אחרת. אבל זה לב הליבה.

אני לא הייתי רוצה שמי שיישב עם הבן שלי 8 שעות ויום ויותר, יהיה מישהו שהוא לא מתוגמל. והן עושות עבודה מדהימה, אבל למה להשאיר אותן במקום הזה? למה? זו לא דרישה מוצדקת? לא מגיע לאנשים שכר על עמלם הקשה – אני חייבת להוסיף – בנסיבות האלה?

אני לא יודעת, זה 64 ופתאום 77 – מספר הילדים במעון. אני נורא מפחדת מזה, כי אני אומרת – יש הפחתה של דרישות רגולטוריות, אני לא לגמרי סגורה על חשבון מי זה בא. זה מטריד אותי. בסוף אנחנו רוצים להרחיב את ההיצע, זה דבר חשוב מאין כמוהו, ברור שיש עוד הרבה משפחות שזקוקות לשירות הזה ולא מקבלות אותו, אבל על חשבון מה זה יגיע? אנחנו הולכים על הכמות במקום האיכות? כי אם זה המקום שאליו הולכים – לא תודה.

אני באמת חייבת לומר, הדרכות – זה משהו שלא היה צריך להגיע למשבר כדי לעשות אותו. שכר – זה נשמע לי הדבר המינימאלי. לא הייתי מעלה בדעתי שמישהו מאגף תקציבים באוצר לא יתוגמל על עבודתו. אבל כשזה מטפלות – אז זה מטפלות. אז זה דבר שהוא לא סביר.

אני חוזרת ואומרת, גברתי יושבת הראש, אדוני יושב הראש, אני יודעת שזה לא נושא הדיון הספציפי, כי אנחנו מדברים על פתירת המשבר המיידי, אבל יש פה משהו שהוא הלב של הסיפור הזה. בסוף ההתייחסות של משרד הכלכלה לאורך השנים כלפי מעונות היום, הוא בייבי סיטר לילדים. וזה רק מלמד אותנו בפעם המי יודע כמה, שאי אפשר להשאיר את זה במשרד הכלכלה. שזה חייב לעבור למשרד שרואה ברצף חינוכי והוא משרד החינוך.

אני מקווה שגם המשבר שאנחנו נמצאים בו היום, ייתן עוד דחיפה למקום הזה של משרד החינוך. ואני אמרתי את זה בדיון הקודם שהתקיים בפגרה ואני אומרת את זה גם עכשיו. אני חושבת שהארגונים שעושים באמת עבודה מדהימה, צריכים ללכת עם המאבק הזה עד הסוף, כי אין מה לעשות. פעם מישהו אמר – מבינים רק כוח, כנראה שזה המקום. מבינים רק כוח.

אז אנחנו אתכם במאבק הזה ואני חושבת שזה עניין שחוצה קואליציה ואופוזיציה, וזה מאבק חשוב, כי הוא המאבק על הילדים של כולנו. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. חברת הכנסת נורית קורן.
מיכל צוק
אני רק רוצה לענות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תאספי עוד כמה שאלות ואז ניתן לך להתייחס.
נורית קורן (הליכוד)
השאלות שלי לא יהיו רבות, כי חברי כבר אמרו את כל מה שאפשר לומר. אני רק רוצה לדעת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
טוב מאד. אוקיי, אני מוסיף לך דקה.
נורית קורן (הליכוד)
אתה נתת לאיציק שמולי את הזמן שלי. במליאה הוא ייתן לי את הזמן שלו.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אין בעיה.
נורית קורן (הליכוד)
מה סלע המחלוקת, עוד לא הבנתי בדיוק מה סלע המחלוקת עכשיו, כדי לפתוח את הרישום. אני מבינה שיש בעיה. יש בעיה בסל התשומות, שזה לא נמדד כמו שצריך ולא נותן את המענה לכל מה שהם צריכים. יש את הבעיה של המטפלות, תנאי העסקה. ואני רוצה לומר לך, הגיע הזמן שאנחנו נפתח יותר מעונות כדי שנוכל להכניס לשם יותר ויותר ילדים.

אני חס וחלילה לא רוצה להוציא שם רע למעונות הפרטיים, אבל משלמים הרבה כסף. אנחנו צריכים לשנות את יוקר המחייה, אנחנו רוצים להוריד. איך אנחנו נעשה את זה?
היו"ר אלי אלאלוף
מה, החלפת מפלגה?
נורית קורן (הליכוד)
בדבר הזה זה חשוב. אתה מדבר יחד איתי באותו כיוון.
קריאה
שאלה במקום.
נורית קורן (הליכוד)
הגיע הזמן סוף סוף לתת יותר כסף לנושא הזה. אנחנו רוצים לשלוח את הילדים למעונות ולהיות בטוחים. זה דבר חשוב ביותר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
שמעתי שראש הסיעה שלך הוא שר הכלכלה.
נורית קורן (הליכוד)
החשוב ביותר מבחינתי זה מי האדם שנכנס לעבוד כמטפלת בתור המעונות האלה. מכיוון שהשכר כל כך נמוך וכל כך מחפיר, מביאים רק את מי שבאה לעשות בייבי סיטר. לא. צריך להפסיק עם זה. צריך לתת למטפלות האלה את הכסף, צריך לתת שכר נורמאלי והוגן למה שהן עושות. את דיברת מ-64 ל-77 ילדים, לא על חשבון שאר המטפלות ולהוריד להן עוד כסף, כי צריך לחלק עוגה מסוימת, שאי אפשר לחלק אותה יותר מדי.

הגיע הזמן - - - בסדר, וגם שכר מינימום. בסדר, אבל יכול להיות שאפשר לתת - - -
קריאה
כרוך בפיטורי עובדים.
נורית קורן (הליכוד)
גם את זה צריך למנוע. ותמיד אני בטוחה שאם יש - - - עובדים, אז חסרים אנשים ואז אלה שעובדות צריכות לתת יותר שעות. אני רוצה לדעת מה סלע המחלוקת האמיתי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מיכל, - - - האם הדרישה היא לעלות מ-64 ל-77, או להוריד מ-77 ל-64?
מיכל צוק
להוריד, להוריד מ-77 ל-64.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל אתם מבינים מה הבעיה - - - וחברי הכנסת - - - לא נותנים לעשות התאמות.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה תלמיד מצוין, אני רואה - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
ו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יגאל, אתה יודע שיש לי איזו סמכות שאני אף פעם לא מפעיל אותה, חוץ מפעם אחת - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מעלים מ-64 ל-77 או מורידים מ-77 ל-64?
יגאל גואטה (ש"ס)
מורידים מ-77 ל-64. מורידים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מציעה משהו, שנייה.
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה, סליחה. כמה פעמים שאלת הבהרה? יש גבול. א' אמרו לכם, זו לא החלטה של היום. זה קיים וזה - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
לא, לא, לא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע. זה יופעל לכיוון 64 ל-77 - - - רגע, אם זה לא זה תקבלו תשובה עוד מעט.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברה, אפשר לשאול את השאלה 100 פעמים. סליחה, חברי הכנסת המכובדים, אפשר לשאול את השאלה 100 פעמים. יש תשובה אחת. שאלתם 10 פעמים, נקבל תשובה אחת ונשתיק את העניין. שנייה, שנייה. מה קרה? שאלתם 10 פעמים, יש תשובה אחת. מיכל, תעני, אני מאד מבקשת. מעלים, מורידים וזהו. תגידי את זה במשפט אחד.
מיכל צוק
כמו שאמרתי קודם - - -
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
בכמה תהליכים, גברתי?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, רק היא תענה ואז.
היו"ר אלי אלאלוף
משפט אחד, מיכל. לא טקסט.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
משפט.
מיכל צוק
במשך השנים הנושא הזה היה פרוץ. כלומר, היו הנחיות בשטח וגם אנחנו מקבלים דיווחים שונים על מה היה המספר הילדים. בשנתיים-שלוש האחרונות, בדיוק כתוצאה מכל מה שאתם העליתם כאן, על הצורך לשמור על הילדים ולא לצופף ילדים בכיתות, ההנחיה היא שהגודל הוא 64.

בשנתיים האחרונות אנחנו מאפשרים בהוראת שעת, בגלל שעוד טרם נפתחו כל המעונות, להגיע מ-64 ל-77 בדרישות מאד מינימאליות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, שנייה. קיבלתם את התשובה. אני בטוחה שיש לכם מה לערער על זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני, אדוני, אני לא מכיר אותך, אני מזהיר אותך. אתה המפריע מספר 1 מהלא חברי כנסת. להם יש שיטה אחרת. אני מזהיר אותך. תקבל את רשות הדיבור אחרון מבין הארגונים, ואם לא נוח לך אתה יכול לצאת. אוקיי? קיבלנו? באותו סגנון שאתם עובדים, נעבוד. זה מה שאתם עושים כאן. בבקשה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת מיושבת ראש ויצ"ו, פרופסור לזובסקי, בבקשה. שלוש דקות.
רבקה לזובסקי
קודם כל יושבת ראש נכבדה ויושב ראש נכבד, אני חושבת שאנחנו לא נוגעים במהות ובגרעין של הבעיה, שהיא נסחבת כבר כמה שנים ואנחנו, הארגונים שמנהלים את המעונות המפוקחים על פי בחירה, עושים את זה מתוך שליחות חברתית, והמצוקה היא מצוקה כספית, מצוקה כספית, מצוקה כספית – שהכסף יכול לפתור אותה והדיון הזה בדברים קטנטנים והמענה שאנחנו קיבלנו עד עכשיו ממשרד הכלכלה וממשרד האוצר – בכלל בכלל לא פותר. זה דברים פרטיקולאריים ולא התמונה הגדולה.

אנחנו זקוקים פה שיהיה מענה לשכר המטפלות. המטפלות – א' יש מחסור, ב', הן מתחלפות, אבל בכמויות, כל שנה.
קריאה
ברור, ברור.
מאיר כהן (יש עתיד)
חבריה, מי קובע? אתן עמותות, את השכר אתן קובעות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן, אבל זה תלוי בהחלטות.
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, סליחה, עם כל הכבוד, הייתי ראש עיר, סליחה, בואו. אם יש כאן דיון אמיתי, השכר נקבע על ידי עמותות, גברתי - - -
קריאה
לא, לא.
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, אל תגידו לי לא. הרי אני כבר 15 שנה ראש עיר. אני התומך הכי גדול שלכן, אבל כל פעם ששואלים אתכם שאלה קשה, אתם אומרים אנחנו לא - - -. אז אנא מכם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, סליחה, אני מבקשת מכולם, חבר הכנסת מאיר כהן - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, גברתי.
רבקה לזובסקי
אני מאד מכבדת אותך ומכירה אותך כשר הרווחה. אנחנו נפגשנו אם אתה זוכר, מר כהן.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו, תדברו על נקודות מהותיות ונעבור הלאה. אין לנו זמן, אם אתם לא מרגישים.
רבקה לזובסקי
לא קיבלנו שום הצעת פתרון משמעותית, לא בנושא שכר המטפלות, הארגונים לא יכולים לעמוד בזה, ולכן הם נאלצים, עושים את זה מתוך שליחות חברתית, לצמצם ולצמצם. לא לנושא התקינה, לא לנושא המחסור במטפלות, לא לנושא המחסומים שיש לנו. למשל, יש תקציב לבינוי ממשרד הכלכלה. זה כל כך קשה. מעבירים רק באופן חלקי 2.3 מיליון ומעון עולה 4 מיליון שקלים וצריך להוסיף 400,000 שקלים ציוד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ממה שידוע לי העלו את הסכום הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי בקשה. אם אתם לא יודעים, הדיון ייגמר בעוד פחות מ-40 דקות. אם אתם תמשיכו להגיד כל מה שמובן מאליו ולא צריך לחזור, אז באמת לא יהיה שום דיון ולא נגיע לשום מטרה. נתפזר בעוד 40 דקות ללא פתרון. אני מבקש שתהיו קולעים. שאלות ותשובות פשוטות.
רבקה לזובסקי
לא התקדמנו מילימטר בדיון. כדי שהדיון יתקדם צריך להתייחס לבעיות היסוד ועל בעיות היסוד לא קיבלנו תשובה לא ממשרד הכלכלה ולא ממשרד האוצר ובזה הולך וגדל הפער החברתי.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. יש את נציגת נעמ"ת?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
קודם חבר הכנסת עמיר פרץ, הייתה לך הצעה לסדר?
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
כיוון שיש ויכוח על מה הדיון, אני ניסיתי ושקלתי והגעתי למסקנה שבסוף הדיון הוא על כסף. מכיוון שהדיון על כסף ויש עכשיו משא ומתן קואליציוני, אולי נמליץ שלפני שסוגרים את המשא ומתן הקואליציוני, מישהו יעלה את נושא המעונות גם למשא ומתן הקואליציוני. נראה לי ששם העניין - - -
היו"ר אלי אלאלוף
עמיר פרץ היקר, אתה יודע מה האהבה שלי אליך וזה הדדי, אני רק מציע שאתה תעלה את זה להסכם הקואליציוני.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בואו נתקדם. אני אומרת לכם, זה שמנסים לדבר על זה בכל מיני רמזים על משא ומתן קואליציוני, מי שנמצא במשא ומתן לא נמצא סביב השולחן הזה. בואו נירגע. אם צריך אז תצאו החוצה, תחפשו מי שנמצא במשא ומתן ותבקשו מהם.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
זה פשוט מעיד על היחס של המדינה למעונות, זה הכל. זו העדות הכי טובה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מי נמצא פה מנעמ"ת?
גליה וולוך
שלום לכולם. שמי גליה וולך, יושבת ראש נעמ"ת. קודם כל אני רוצה להגיד תודה רבה על הנוכחות של חברי הכנסת כאן. אני שמחה לדעת שהנושא קרוב לליבכם, שאיכפת לכם ואנחנו סוף סוף לא מרגישים לבד. זאת התחושה שמלווה אותנו הרבה מאד זמן. במשך שנים רבות אנחנו מעלים את הסוגיה של הגיל הרך. אנחנו מנהלים משא ומתן מול משרד הכלכלה ולמשך כל הזמן, גם מה שקורה כאן היום לצערי הרב, זה שזורים לנו חול בעיניים.

אני רוצה להזכיר לכולנו למה אנחנו פתחנו במאבק, עשינו עיצומים בשבוע שעבר, לצערנו הרב על גבם של ההורים, כי בסופו של דבר כולנו ארגונים חברתיים. אין לנו שום עניין להזיק להורים. אנחנו עושים את זה באמת מתוך כוונה אידיאולוגית אמיתית. אנחנו ממשיכים להפעיל את מעונות היום בישראל.

חשוב להגיד, אנחנו בקריסה. אנחנו בקריסה כי אין לנו עובדות. זה יפה ונחמד לדבר על ההכשרות, אבל אין עובדות שמגיעות למעונות היום בישראל. הן לא מגיעות בגלל השכר הנמוך. הן לא מגיעות בגלל תנאי העבודה הקשים. כשאנחנו מדברים על תנאי עבודה קשים, כולנו מכירים את המחאה שדיברו על זה שצריך להכניס סייעת שנייה בגני הילדים. מה חשבנו? שאם צריך סייעת נוספת בגילאי שלוש פלוס, אז לא צריך לתגבר את כוח האדם במעונות בגילאי לידה עד שלוש? על אחת כמה וכמה היה צריך לתגבר אותן. אבל אנחנו לא יכולים, כי אין לנו לא כסף.

אני רוצה לענות על השאלה – לא אנחנו קובעים את השכר של העובדות. השכר של העובדות נקבע מתוך שכר הלימוד שההורים משלמים ואין לנו עניין להעלות את שכר הלימוד של ההורים, נהפוך הוא. אנחנו רוצים שמדינת ישראל תכיר בכך שחינוך מתחיל מגיל לידה, הוא לא מתחיל מגיל 5 או 3. הוא מתחיל מגיל לידה והמדינה צריכה לתקצב את זה.

אנחנו מדברים על בניית מעונות? איך אנחנו מדברים על בניית מעונות? אפשר לספור אותם על שתי הידיים, אולי. רבע מילדי ישראל בלבד, בגילאי לידה עד שלוש, נמצאים במעונות יום מפוקחים. כל היתר נמצאים במסגרות פרטיות, משלמים הון עתק או נמצאים אצל סבתא או מטפלת. ומה אומר לנו משרד הכלכלה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני אבקש משהו, סליחה. את הבעיות עיקריות אנחנו יודעים. אני רוצה שתתייחסו גם למה שנאמר. תגידו. היה לכם על הרבה מה לערער כשמיכל צוק דיברה, תתייחסו לזה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אין צורך לחפש - - - - שיפסיקו לחפש - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברת הכנסת איילת, שנייה.
גליה וולוך
אני רוצה להתייחס. לגבי הנושא - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
משפחות לא גומרות את החודש. צריך להגיד את האמת. משפחות שצריכות מגיל לידה עד שלוש להחזיק שני ילדים בגן, כי אין להם מקום אחר, יותר מ-16,000 ילדים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, אבל - - -
גליה וולוך
אני נורא מבקשת, אני מיד מסיימת. אני רוצה להתייחס למספרי הילדים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת קצת שקט.
גליה וולוך
ומשרד הכלכלה יודע ומודע לזה שרק רבע מילדי ישראל נמצאים במעונות יום מפוקחים והתהליך של בניית המעונות תקוע עם 1,001 חסמים. במקום לאפשר לנו, כי אנחנו אלה שעומדים מול המשפחות ואומרים להן שהילדים שלהן לא יתקבלו למעונות, אף אחד אחר לא. ואנחנו יודעים את המצוקה. אנחנו אלה שצריכים לעשות את זה, ומה עושה משרד הכלכלה? עד שייבנו המעונות החדשים, בינתיים מורידים את מספרי הילדים בתוך המעונות, מה שאומר שהחל משנת הלימודים הבאה – 20% מהילדים שנמצאים היום בתוך מעונות היום – לא יהיו.

אנחנו נאלץ לפטר 15% מהמטפלות, כי אף אחד לא שינה את התקינה. כשאני אומרת תקינה, אנחנו מדברים על מספר מטפלות פר מספר ילדים. אנחנו מזמן לא שירות של בייבי סיטר. אנחנו נותנים חינוך לילדים בגיל הרך. אנחנו מבינים את המהות ואנחנו מצפים שמדינת ישראל תבין את זה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה גברתי. אני מבינה שהערעור היה על מה שנאמר בעניין מספר הילדים בתוך מעונות היום. אתם אומרים לנו שבעצם משרד הכלכלה לא הבהיר את הנושא, להיפך, אתם מצמצמים את מספר הילדים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בלי לטפל בבעיה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, שנייה. אני רוצה לתת - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
הם - - - מעלים מ-64 ל-77, היא אומרת מורידים מ-77 ל-64. תסבירו את שאני מבקש מתחילת הדיון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, אני רוצה לתת את רשות הדיבור לחברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, כי יש לה דיון שהיא צריכה לנהל ואחר כך נמשיך. בבקשה גברתי, שלוש דקות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תודה רבה. זה יהיה אפילו פחות, כי אני צריכה לרוץ לוועדה. תודה רבה כבוד יושב הראש ויושבת הראש. מה שמפריע לי בשיח זה שאנחנו לא באמת – וזו הסיבה אגב שאנחנו אף פעם לא מצליחים לפתור את הדברים. אנחנו לא מסוגלים להתמקד בסוגיה שלשמה התכנסנו. בכל מה שיגידו כאן על החינוך לגיל הרך – הם צודקים. צריך שהוא יהיה בחינוך וצריך לשנות את הגישה וצריך לטפל בשכר המטפלות. זה לא יכול להיעשות לבד בלי שדנים בסוגיית ההכשרה. זה נושא גדול - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תמקדי אותנו, יפעת.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני אמקד. צריך לטפל בו, אבל אני רק אומר ואני יודעת שאני מוציאה ערמונים מהאש, צריך לטפל בו בשקיפות משני הצדדים, כולל הצגה של דו"חות ולראות מה באמת קורה בשטח. אני שמה את זה בצד. זאת לא מהות הדיון היום.

היום מהות הדיון היא בעצם למה יצאו להשבתה ומה אפשר לפתור בכאן ועכשיו, לקראת השיח על המהות ועל התפיסה הרחבה והגדולה. אני חושבת שמה שהוצג כאן – ואת משרד האוצר עוד לא שמענו, ולצערי אני לא אהיה כאן אבל אני אתעדכן – מה שאנחנו צריכים לראות זה איזה פתרון הם נותנים לסיפור של הרגולציה ואני מסכימה עם חברת הכנסת קארין אלהרר.

בניגוד למה שדורשים במעונות, צריך אולי להפחית את הרגולציה, אבל מבלי לפגוע בבטיחות של הילדים. אנחנו לא נאפשר שהילדים שלנו לא יהיו במסגרות - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
מי מתכוון לפגוע?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אני אומרת. הנושא של התקינה, גם, תפתרו אחר כך את הסיפור אם הם מגדילים את מספר הילדים או מקטינים את מספר הילדים, אבל בסופו של דבר אנחנו צריכים לוודא שהיחס של מטפלת על כוח אדם יישמר. כל צעד שאנחנו נעשה בתוך המשא ומתן חייב להיות תוך כדי שאנחנו לוקחים בחשבון - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יפעת, אבל יושב ראש נעמ"ת אומרת לך שהדרישה העיקרית שלה זה השכר. אז את יכולה להגיד שהשכר זה לא חלק מהעניין - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל תקשיב, אתה רוצה לשמוע - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבל היא אומרת - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה לא מה שעולה במשא ומתן, איציק שמולי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מצטער שזה עולה כסף.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
סוגית השכר היא לא הסוגיה המרכזית שעומדת כאן על השולחן ובטח - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
באמת, יפעת? את לא מלווה כנראה את המעונות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני מלווה את המעונות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, חברי הכנסת. חברת הכנסת שאשא ביטון, אני חושבת שהארגונים יודעים טוב מאד לקבוע את סדר היום שלהם ואת הדרישות שלהם. בואו נתמקד אם יש לנו הצעות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
גברתי יושבת הראש, אני מסכימה איתך שהם יודעים לקבוע את סדר היום וכל מה שהם אמרו הוא חלק מסדר היום, אבל אנחנו צריכים שוב לראות סביב מה אנחנו יושבים על השולחן היום, ואני אומרת לך גם מי שעקב בתקשורת, ואני הייתי בשיח עם הארגונים, זה היה חלק מתוך משהו רחב יותר. הם מדברים על העניין של השיפוצים כדי להבטיח את הנושא של העמידה בבטיחות. הם רוצים שיפוי כספי ממשרד האוצר. הדרישות הן מאד ממוקדות, וכן, אני מזמינה אתכם לשמוע אותם ולראות שזה מה שעומד על הפרק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה לחברת הכנסת. חבר הכנסת חיים ילין, בבקשה. תאמינו לי, אתם רשומים לפי כניסתם.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אגב, אני גם מקדמת את חוק פיקוח מעונות יום, שנותן את המענה היעיל לכל - - - שיושבים סביב השולחן. אי אפשר לחשוד בי שאני לא לטובת המעונות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת, חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, נתנו לך, הקדמנו אותך בגלל הדיון שלך, אז לא לעכב את הדיון פה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הפתרון עולה כסף.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בבקשה, חבר הכנסת חיים ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
תודה רבה. הדיון הראשון שהיה לי עם שר הכלכלה, זה היה על - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
איזה מהם?
חיים ילין (יש עתיד)
שר הכלכלה. אה, אוקיי, את צודקת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כי אם היה לך דיון עם שר הכלכלה, אני רוצה שתגיד לי איך אתה עושה את זה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איך מארגנים?
קארין אלהרר (יש עתיד)
גם אני רוצה.
חיים ילין (יש עתיד)
כן. שר הכלכלה, לפני סעיף 52.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אוקיי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אה, זה אנחנו כולנו מבינים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
עכשיו זה גם נשמע הגיוני.
חיים ילין (יש עתיד)
והדבר הראשון שביקשתי ממנו זה, עכשיו, כשהוא חדש, זה שיעביר את מעונות היום למשרד החינוך, כי משרד החינוך זה השר בנט. הוא אז היה שר הכלכלה, הוא לא רצה להבין, אבל עכשיו אולי הוא ירצה לקבל את זה כשר החינוך.

אני אומר את הדברים האלה, כי גם את החוק הפילו בגלל כסף ואני חושב שצריך להתחיל לדבר במושגים אסטרטגיים ובמושגים של טקטיקה או טכניקה, שזה מה שדנים פה כרגע. הרי דנים על זה שהשכר של המטפלות הוא נמוך. מצד שני, גם אם יעלו את השכר עכשיו, אין מספיק מטפלות. מצד שלישי, אתם רוצים גם תקינה, אבל מה זה משנה מה התקינה שתהיה? בלאו הכי אין מספיק כיתות. זאת אומרת מי שמנסה, ומיכל, אין לי שום דבר נגדך, את יודעת. אני תמיד תוקף את מי שקובע מדיניות, לא את מי שמנסה לבצע אותה. גם אם שמים אתכם בחדר קטן, לא תוכלו לבצע יותר ממה שאפשר לבצע באותו חדר קטן.

לכן הראייה צריכה להיות לטווח ארוך ולראות עכשיו איך. גם אם ישימו עכשיו מיליארד שקלים לא תפתרו את הבעיות. אתם לא מבינים את זה. אין שום סיבה בעולם שתפתרו, כי לא יכול להיות שתוך חודשיים יהיו מטפלות ומטפלות ברמה גבוהה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, אני רק רוצה להגיד לכם שיש אבטלה די גבוהה בין מטפלות ערביות מוסמכות. אולי כדאי לשקול - - -
קריאה
16,000 מובטלות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני רוצה להגיד לך עאידה, שבתל אביב - - - לא מגיעות לעבוד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא מוכן שיפריעו לי באמצע.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, סליחה. בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא הפרעתי לאף אחד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה אתה בבית משפט? אתה חבר כנסת.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר את הדברים האלה כי כשהעבירו את החוק ואת החקיקה של חינוך לגילאי 3-4 – 2,500 כיתות נבנו בפחות משנתיים. 2,500 כיתות נבנו. כשרוצים לבנות במשרד הכלכלה, רק אוהל אולי אפשר להקים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה ההבדל.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר, אגף הבינוי במשרד החינוך יכול ללמד את כולנו איך צריך לעשות את זה. אין שם כמעט חסמים. והיום, אם מישהו מחפש משבצת חומה לבנות מעון יום, אי אפשר כי כבר יש שם גן. זה בדיוק מה שקרה.

מיכל, אני שומע את הדברים האלה. אני 10 שנים בשלטון המקומי, שום דבר, אני אומר לך ובגלל זה אני אומר שאני לא בא נגד הפקידות. לעולם אני לא יוצא נגד הפקידות, כי אני לא חושב שהפקידות אשמה. 10 שנים. וזה לא מעניין אותי מי היה שר הכלכלה לאורך כל הקדנציות, הרי שום דבר לא השתנה. במהות לא השתנה שום דבר. אתם נלחמים פה על משהו שהוא לעכשיו, מעכשיו לעכשיו ומחר בבוקר תצוץ בעיה חדשה.

צריך מיידית לבוא ולעזוב הכל ולהעביר למשרד החינוך. לקחת את מעונות היום ולבנות כיתות דרך משרד החינוך. צריך את ההכשרה של משרד החינוך וצריך רציפות של חינוך לכל הילדים.

עכשיו אני אגיד את הדבר שאנחנו יכולים, ואנחנו נדבר פה, אני אומר לכולם, חברה, מתוך מה שאני מכיר בין שלטון המקומי לבין זה שאני שנה בכנסת - שום דבר לא יעזור. אתם תדברו פה ושום דבר לא יזוז גם, דרך אגב. יהיו צעקות, שום דבר לא יזוז. רק דבר אחד יכול להזיז, שכל האמהות, כל האבות יצאו עם עגלות, כי מה שמפחיד את ראש הממשלה זה כשהוא רואה 500,000 איש בחוץ.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גם לא.
חיים ילין (יש עתיד)
ועוד איך. עכשיו אני אגיד לך משהו, מפחיד אותו. גילאי 3-4 נולדו מתוך המחאה החברתית, כשהיו 500,000 איש בחוץ. מזה הוא מפחד. ולכן האפשרות היחידה שתשנו את המציאות עכשיו, זה לא חברי כנסת. אנחנו נתמוך, אנחנו נעזור. בזה שיש הרבה חברי כנסת פה, מה זה משנה אם יש אחד או 120? זה לא יעזור כלום. יש פה אנשים שנמצאים בקואליציה. הם לא מבינים שהם בקואליציה. הם בשלטון. הם לא מבינים שהם בשלטון. הם מקטרים והם מתבכיינים כאילו שהם אופוזיציה. זה לא יעלה על הדעת דבר כזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה, חבר הכנסת ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר לכם, אל תרפו מהשביתה. אני אומר לכם את זה: אל תרפו מהשביתה ותוציאו את כל ההורים החוצה. רק ככה אתם, הקואליציה והממשלה תבין – אין דרך אחרת. אנחנו נדבר פה עד מחר, שום דבר לא יזוז.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
טוב. חברת הכנסת יעל גרמן, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
תודה רבה. אני רוצה לנסות לשרטט את המפה כפי שאני רואה אותה. אני חושבת שאנחנו נמצאים בתקופת ביניים. לי אין ספק שבמוקדם או במאוחר הממשלה תבין – זו או זו שאחריה – שאי אפשר להשאיר את גילאי אפס-שלוש לחסדי אותן- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
גיל לידה.
יעל גרמן (יש עתיד)
לידה עד שלוש, אוקיי. לחסדי אותן עמותות שבאמת מוציאות מכספן ועושות עבודה ציבורית שהממשלה הייתה צריכה לעשות, ובוודאי שלא ניתן לתת להעיק ולהטיל על הזוגות הצעירים, שנושאים בכל העול, שעובדים בשתי עבודות, שהולכים למילואים, שגם יממנו באופן פרטי את הילדים, אם רוצים שיהיו ילדים. הממשלה צריכה לקבל החלטה – היא רוצה ילודה? היא רוצה שנשים תצאנה לעבודה? היא רוצה להגדיל את כוח העבודה? אז צריך להשקיע בגילאי לידה עד שלוש.

אנחנו נמצאים להערכתי כרגע בתקופת ביניים, כי בסופו של דבר הממשלה תבין, כך או אחרת, וזה ימומן. מה עושים כרגע?
עליזה לביא (יש עתיד)
את אופטימית, אחותי.
יעל גרמן (יש עתיד)
לכן אני נמצאת כאן, אהובתי. אבל יש לי הצעה קונקרטית.
היו"ר אלי אלאלוף
יעל את יודעת את הערכתי - - -, יש לנו 23 דקות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני רוצה להציע הצעה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, יש לי בקשה מכולם. חברים, יש דו"ח של משרד ראש הממשלה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
עם כל הבעיות המהותיות – שכר, עובדים, גודל, אחריות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, אני צריכה להגן על זכות יושב הראש לדבר?
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבין כמה הנושא כואב, כמה כל אחד רוצה להתבטא. תאמינו לי, מי שעשה הכי הרבה שעות בגיל הרך, למרות הזקנה שלי – זה אני. אז תאמינו לי, זה לא נושא חדש בשבילי.
יגאל גואטה (ש"ס)
כשאתה היית בגיל הרך?
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא. מגיל הרך אני דואג לזה. אני ממש אומר לכם, בואו תהיו אחראים. מי שאוהב שביתות – אני לא אומר לכם שום מילה, תעשו מה שאתם רוצים. אני רוצה תשובות כרגע להתמודדות אמיתית לכל מי שאומר שהאחריות שלנו היא קודם כל לילדים. לבוא לסגור עכשיו מעון יום? מישהו יודע מה זה עושה? גם 64 משפחות - - -
חיים ילין (יש עתיד)
לפני שנה היה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, אני לפני שנה לא הייתי פה. החברים שלך היו ולא טיפלו בזה שנה - - -
חיים ילין (יש עתיד)
לא, לפני שנה הממשלה הזאת הייתה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז אני לא אתחיל בהתקפות אישיות. חברים, הנושא הזה בא אלינו ואנחנו לא ירדנו ממנו. לא ירדנו ממנו. אנחנו מתמודדים. כרגע אני אומר, אני אעשה הכל כדי שלא תהיה שביתה, אני מודיע לכם - כדי לתת תשובות ותשובות אמיתיות לילדים. לא מעניין אותי הכנסת הורים. מעניין שילד שנשאר מחוץ למעון לא מקבל מה שמגיע לו. אני מאמין שעדיף להיות במעון, גם אם הוא ניתן עוד לשיפור, אני מעדיף ילד במעון ולא ילד שיושב בבית גם עם הסבתא או עם כל האמהות הנפלאות - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אמא מובטלת.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל כרגע בואו, אם אתם רוצים דיון אוניברסאלי, מכל הכיוונים, אז באמת בזבזתם את הישיבה. אם אתם רוצים תשובות, תאפשרו לנו גם להגיע. יש תשובות ולא הגענו עוד לפסיק מהתשובות והתשובות הן בסיס להמשך. ואני מודיע לכם, הוועדה לא תפסיק לטפל בנושא הזה בתדירות שהתחייבנו, אחת לשלושה חודשים. במקביל אנחנו גם בודקים משא ומתן ובאופן אישי אני יושב עם האוצר ועם משרד הכלכלה, בנוסף לדברים.

אז באמת אני מבקש, במעט הדקות שנשארו לנו, בואו תקדישו אותן להתמודדות המיידית שצריך לעשות.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת בדיוק הבנתי, ובהמשך ישיר למה שאתה אמרת ואני בהחלט מסכימה איתך, אני חושבת שכרגע, לאחר שאני חוזרת שוב ואומרת – אנחנו בתקופת ביניים. צריך לפתור את המשבר על ידי כך שיקום במיידי צוות חירום, יחד איתם, יחד עם ראשי הארגוני, יחד עם האוצר ומשרד הכלכלה. אין ברירה. מדובר בכסף, אמר את זה חברי עמיר פרץ, כולנו יודעים. משרד הכלכלה יצטרך למצוא את הדרך, כמו שמשרד הכלכלה מצא את הדרך לממן את האבטחה במעונות היום, שלא היה קודם, אבל בגלל מצב חירום - - -
קריאה
זה לא מומש.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא מומש כי לא ידעו איך לממש. יש תקציב שלא נוצל לאבטחה. שיעבירו את התקציב של האבטחה שלא נוצל למעונות היום.

מה שאני רוצה לומר, אדוני יושב הראש, רק צריך לשבת ולקבל את ההחלטה איך מעבירים את הכסף. מדובר בכסף ולכן צריך לשבת עם משרד האוצר ועם משרד הכלכלה, כדי לראות איפה יש עודפים ולהעביר אותם במיידי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נותנים כרגע לעמיר פרץ ואחר כך לנציג האוצר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אלי, מה זה?
היו"ר אלי אלאלוף
לעמיר יש פגישה דחופה והוא ממש ביקש.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
יתכן שאמרתי הערה צינית קודם, אבל אני בהחלט חושב שזה מבטא את העניין, כי הוויכוח כרגע, אני מבין לפי הדיווח מראשי הארגונים, הוא על 150 מיליון שקלים. זה מוקד הוויכוח שנמצא כאן כרגע.
חיים ילין (יש עתיד)
150 רק בארגונים, אבל זה 25% מהילדים. תיקח עכשיו את כל 75% שנשארו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברה, אני מאד מבקשת, חבר הכנסת חיים ילין.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רגע, אבל סגרו עכשיו עוד מיליארד שקלים - - - מה הבעיה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, בואו לא ניכנס לתחרות על כל הקופה. אנחנו לא פותרים עכשיו 100% מהילדים, לא מכסים את כל הנושא של החינוך לגיל הרך, מתמקדים באיך לפתור ולהתקדם קצת. בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
שמעי שיש כסף. אני לא מבינה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
חיים, אני הגדרתי מה הוויכוח כרגע, ובוודאי שאתה צודק שמדובר פה על מהפכה שנדרשת במיליארדים רבים. אני בהחלט חושב שהעניין של לומר לראשי הארגונים ולראשות הארגונים שהם ילכו לשביתה, תאמין לי, אני מומחה בשביתות. אחת השביתות הכי מדווחות זה להשבית את מעונות היום. מכיוון שמעונות יום, ההשלכה שלהם היא לא רק על המעונות.
חיים ילין (יש עתיד)
ברור.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
הרבה יותר קל להשבית בתי ספר. הם בסוף כל שביתה נתבעים על ידי ההורים להחזר כספי - - -
חיים ילין (יש עתיד)
הכל ידוע. ואז מה?
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
שנייה. חיים, אני לא הפרעתי לך במילה. אין כמעט שביתה, ואם אתה משבית בתי ספר מחר, שום הנהלת בית ספר לא נתבעת להחזיר את שכרם של המורים או את התשלום של מה עולה ילד לבית הספר. אחד המקומות היחידים שמתקיים החזר כספי זה כאן, ולכן זה מסובך. אני לא אומר, אם הם יחליטו לצאת למאבק שהוא משבר כולל – זה משבר כולל.

אני חושב שהסוגיה הזאת היא סוגיה שהיא בנפשנו. היא משפיעה על רמת התעסוקה, היא משפיעה על קידומן של נשים בישראל. נשים מתחרות בשוק מאד קשה מול גברים על קריירה. כשאין מעונות יום מוסדרים זה חלק מהנטל עליהן.

ולכן אני מציע, כמו שהציעו שני יושב הראש, בואו נפתור את הדרישה המיידית של ה-150 מיליון שקלים. שני יושבי הראש מתחייבים להמשיך את הדיון. אין ספק שמדובר פה באחד הדיונים שהוא בליבת חיינו. משפיע הכי הרבה על החברה הישראלית בכל המגזרים, בכל התחומים, אבל אשמח שנפתור כרגע ונחליט בסוגיה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה, חבר הכנסת עמיר פרץ. אני רוצה לתת את זכות הדיבור למורן מזור, רפרנט תעסוקה במשרד האוצר. אני מקווה שיש לך בשורות להביא.
מורן מזור
אני אתאר קצת את התהליך שהיה עד היום בשתי מילים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברה, דיברתם על כך שהבעיה היא כסף. אלה ששולטים בכסף מדברים עכשיו. בואו נקשיב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא, אבל לא את כל ההיסטוריה מה היה, מה יש היום?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איפה אנחנו נמצאים.
מורן מזור
אני לא אכנס להיסטוריה. אז אנחנו נמצאים בדו שיח רציף עם הארגונים כבר מספר שבועות. במספר השבועות האלה הארגונים העלו מגוון של בעיות, על חלק שמענו כאן היום ועל חלק בצורה יותר טובה שמענו כמובן במשרדים. משרדי הכלכלה והאוצר הציעו לארגונים הצעות ובעצם שורה של צעדים שכוללים גם שינויים רגולטורים שונים במשרד הכלכלה, גם צעדים בתוך משרד הכלכלה שהם מבצעים כדי להקל על הארגונים וגם הקצאה של משאבים נוספים לטובת שיפור המעונות.

חלק מהקצאת המשאבים הזאת מיועדת כדי לענות על התקינה הנדרשת לפי משרד האוצר, כדי להגדיל את מספר הילדים שנמצאים במעונות ובעצם לארגונים החבריים לא תהיה בעיה להחזיק את עצמם מבחינה כלכלית בשנים הקרובות. אני מדגיש שזה לא בא על חשבון הבטיחות אלא להיפך, זה בא לצורך הגברת הבטיחות וזו המטרה של הקצאת המשאבים.

מדובר במשאבים, שכפי שאני מבין, הם משאבים שבעבר הארגונים החברתיים כן הוציאו בגינם כספים ולכן זה כסף משמעותי מבחינתם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה זה אומר?
מורן מזור
אני משתדל לא להכניס את המשא ומתן לכאן.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לא, לא, אנחנו רוצים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה בדיוק העניין.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה לשמוע כסף.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, מתחילת דבריך אתה מדבר על משאבים שהוקצו. בוא נשמע איזה משאבים מדובר.
מורן מזור
אני אגיד שאנחנו מדברים על עשרות מיליוני שקלים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
עשרות?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה זאת אומרת עשרות?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני פשוט מחזיקה את עצמי.
חיים ילין (יש עתיד)
100 כפול עשרות או 10 כפול עשרות? כמה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
עשרות זה יכול להיות 90 וזה יכול להיות 20. אז בוא תהיה יותר מדויק.
מורן מזור
חברים, בגלל שאנחנו במשא ומתן והארגונים אפילו לא חזרו אלינו עם תשובה עד עכשיו, אז אני - - -
קריאה
אבל נתתם להם איזו שהיא הצעה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מורן, תקשיב, סליחה רגע - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא, לא - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, עאידה, סליחה, הארגונים הם לא היריב, הם הלקוח. הם הלקוח של משרד האוצר, סליחה. הם הלקוח של משרד הכלכלה. הם הלקוח ואנחנו פה צריכים עכשיו לראות איך אנחנו עוזרים להם. מורן, אתה לא תגיד לי שאתה לא תכניס לכאן את המשא ומתן, כי זה לא נכון. מצופה ממך ש - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברת הכנסת איילת, זה לא יכול להיות - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
כמה כסף? נו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה. אנחנו מנסים להבין. אני רוצה לשמוע סכום. תנקוב בסכום. אני בטוחה שיש לכם איזו שהיא החלטה פנימית, בוא תביא את זה בפנינו.
קריאה
אפילו רק את ההצעה שהם נתנו. את ההצעה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, אני מאד מבקשת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
עאידה, סליחה, אני לא - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, לא, לא. אני בטוחה שכל מי שמתאפק יש לו המון מה להגיד, אז לא כל מתפרץ יקבל את הבמה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
עאידה, מתחילת הדיון - - - אני חושבת שזו חוצפה. יש גבול לחוצפה, מה לעשות?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, שנייה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גם של משרדי הממשלה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
טוב, אז כמה כסף? נו. כמה כסף? לא הבנתי עד עכשיו.
עליזה לביא (יש עתיד)
הוא בכוונה לא רוצה שתביני.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל אני רוצה להבין. לא נצא מפה בלי תשובה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כל עוד אתן מדברות הוא לא ייתן לכן שום תשובה. אז בואו תקשיבו. מורן, תן תשובה.
מורן מזור
חברים, הארגונים באו בפנינו בדרישה שנוגעת להגברת בטיחות. אני חושב שהבקשה הזו, לפחות לפי ההצעה שאנחנו נתנו עונה על המענה שלהם, עונה על הבקשה שלהם - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו עד עכשיו לא שמענו מה התשובה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה המספר?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אבל עובדה שאנחנו פה. כנראה שזה לא נתן מענה. אנחנו לא מדברות, אנחנו רוצות מענה חד וחלק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברות הכנסת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מורה נבוכים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
השאלה אם יש לו בכלל תשובה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הרס"ר אלאלוף לא אומר כלום ויש גבול לאומץ שבו משרדי הממשלה יכולים ל - - -. אמרתי למיכל, אבל הוא - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, שנייה.
היו"ר אלי אלאלוף
אם אני אגיד - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אבל את מוכנה לחכות קצת? אני יכולה לשאול אותך שאלה יותר מחודדת. אני לא רוצה לשמוע עכשיו הרצאה – נתנו, אמרנו, זה מה שאנחנו מציעים, מקצים משאבים. אני רוצה לשמוע. אתה מוסמך לתת לי עכשיו סכום? להגיד את הסכום או לא? אם אתה לא מוסמך, אז בוא נסיים את זה.
מורן מזור
אני אומר שהארגונים החברתיים עדיין לא חזרו אלינו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא. זה לא מתקבל על הדעת שאתה יושב בוועדה בכנסת, סליחה מורן. זה לא מתקבל על הדעת שאתה יושב בוועדה בכנסת ואתה חוסך מאיתנו מידע, שכבר ארגונים חברתיים יודעים עליו. אם אתם כבר נתתם לארגונים, תגיד לנו עכשיו איזה סכום העברתם ובמה מדובר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הוא לא רוצה לגרור לפה את המשא ומתן. זה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתינו)
השאלה אם יגלגלו את זה על ההורים זו השאלה הכי רלבנטית. שוב פעם אותו סגנון ואותה פעולה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת, אני רוצה לשמוע אם הוא מוסמך לתת תשובה או לא. אם לא, זה מאד מוזר. בבקשה.
היו"ר אלי אלאלוף
תרשה לי, מורן. אנחנו ישבנו הרבה פעמים, כולל הבוקר. יש מספר מדויק. אני לא מבין למה אנחנו לא יכולים לשמוע אותו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בגלל זה אני מתעצבנת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כשאני מבקשת זה לא טוב?
היו"ר אלי אלאלוף
אל תעזרי לי. את לא עורכת דין פה, את פרלמנטארית. אז תתנהגו בהתאם. עכשיו אל תתחילו להוציא כל מיני שפנים מן השרוולים באופן כללי.
קריאה
מה זה לא חזרנו? אנחנו אמרו לך במפורש.
היו"ר אלי אלאלוף
אני יודע את המספר, אם לא אני מחייב את האוצר במספר. מורן, בבקשה. אדוני, אתה שוב מפריע לי באמצע דברי.
קריאה
אני ביקשתי ל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתה לא תיכנס באמצע דברי.
קריאה
אבל לא יתכן שאומרים פה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני, בחוץ, בבקשה. אם זה מה שנוח לך.
קריאה
אם הוא יוצא, כולנו יוצאים. אם הוא יוצא כל הארגונים יוצאים. מה זה?
מורן מזור
אני רוצה להגיד רגע משפט, בסדר? אני - - -
היו"ר אלי אלאלוף
משפט ומספר.
מורן מזור
משפט. אני - - -
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
כמה דרשו, כמה הסכמתם?
היו"ר אלי אלאלוף
לא, מורן, אם אתה לא אומר, אז אני מחייב את האוצר להעביר את הסכום שמסרת לי הבוקר.
מורן מזור
יושב ראש הוועדה, אני מבקש משפט לפני שאני ממשיך.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
מורן מזור
אנחנו לא מתייחסים לארגונים החברתיים ולמעונות בכלל כאיזה שהם יריבים מהצד השני של המתרס. אני חושב שיענו לך גם הנציגים של הארגונים שנמצאים פה, שהיו אצלי במשרד אין ספור פעמים, קיימנו אין ספור שיחות בטלפון, הם מוזמנים ואין שום בעיה. מתי שהם רוצים - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מורן, אני מלווה אותם מספיק זמן בשביל - - -
קריאה
ברור, מה זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
איילת - - -
קריאה
תתנו לו לענות. די.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, ברשותכם, אני מקבל - - -
מורן מזור
תן לי לסיים, אני מבקשת. אני מבקש לטובת העניין מיושב ראש הוועדה, כי אני חושב - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
איזה עניין? איזה טובה של עניין?
עליזה לביא (יש עתיד)
ארבע שנים אתם עושים את זה. ארבע שנים. כמה דיונים עשינו פה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מצטערת. הישיבה הזו תנעל בשעה עשר וחצי. אתם רוצים, תמשיכו לשאול ולנאום, או שאנחנו נקבל תשובה בחמש הדקות שנותרו לנו.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל הוא מהתל בנו.
קריאה
אבל תתנו לו לענות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הוא מזלזל בחברי הכנסת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז אני מבקשת - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
יושב ראש הוועדה מבקש ממנו לומר מספר, בשביל מה הוא ממשיך ל - - -
קריאה
בשביל מה באנו?
היו"ר אלי אלאלוף
בשביל מה אתם עוזרים לי? אתם רק מקלקלים.
עליזה לביא (יש עתיד)
יש לנו הצעה לסדר ביום רביעי, שהשר יענה אם אתה לא מסוגל לענות.
היו"ר אלי אלאלוף
תנו לו לגמור משפט.
מורן מזור
חברים, אנחנו מנהלים-. אני לא סתם לא מציין את דו השיח בינינו לבין המעונות, מכיוון שאנחנו אפילו עד שעות מאד מאוחרות אתמול בלילה קיימנו ומקיימים שיחות שוטפות. אנחנו כן הצענו הצעה משופרת למעונות אתמול בלילה. אנחנו טרם קיבלנו את ההצעה. אני חושבת שלטובת העניין - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתינו)
אתם יודעים מה העלות של זה?
מורן מזור
אני מבקש - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתינו)
זאת השאלה. אם אתם יודעים מה העלות, אז אנחנו אמורים לדעת כמה אתם צריכים לתת, כי כל תשובה אחרת מגלגלת את ההוצאה על ההורים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתם רוצים להמשיך את הדיון לבד?
מורן מזור
אני מבקש מיושב ראש הוועדה, שלטובת העניין, לפחות בכמה שעות הקרובות, עד שתתקבל תשובה מהמעונות, אנחנו - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
איזה תשובה? מה תשובה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתינו)
כל פער יושת על ההורים, נקודה. לא צריך להיות גאון כדי להבין שכל פער בין ההוצאה שנדרשת לבין ה- - - שלכם, ייפול על ההורים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אורלי, אורלי.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, יש לי בקשה.
מורן מזור
אני מבקש מספר שעות לנסות לסכם - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ניתַן לך זמן. אני מאד מבקשת - - -
מורן מזור
אני חושב שבסוף הדרך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, אני מבקש ממך. תודה קיבלתי את ההצעה ואני אגיב, ברשותך.
קריאה
אז תשתף אותנו אתה, מה הייתה ההצעה?
עליזה לביא (יש עתיד)
ההצעה הייתה 40 מיליון שקלים. זה מה שהייתה ההצעה וזאת הצעה מבישה. זאת הצעה חסרת אחריות.
היו"ר אלי אלאלוף
מי אמר?
עליזה לביא (יש עתיד)
זה מה ששמעתי.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי הצעה, אולי נחייה מהשמועות שלכם?
עליזה לביא (יש עתיד)
מה נשאר לנו?
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו לא דיברנו גרוש אחד על ההורים. מה זה הסיפור הזה? מאיפה את מכירה את המספרים?
עליזה לביא (יש עתיד)
ארבע שנים אנחנו נמצאים במקום הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
ו - - - כדי להצטלם - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
הייתה הצעה, אתה יודע כמה דיונים קיימנו?
היו"ר אלי אלאלוף
אם הייתם - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
סליחה?
היו"ר אלי אלאלוף
לא מכובדת - - - הייתם באוצר שנתיים, מה עשיתם בשביל זה?
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו רצינו להעביר את זה למשרד החינוך. אתה יודע את זה. - - - לא הסכים להעביר את זה למשרד החינוך - - - וזאת הרעה החולה.
קריאה
דרך אגב, זה היה בהסכם הקואליציוני וזה לא קרה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה יודע כמה דיונים עשינו? הרי הפנסיות התקציביות של העולים מחבר העמים, פתאום זה הדבר הכי חשוב? איפה הילדים שלנו?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא מבינה, סליחה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כל מיני - - - כאלה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו רצינו להעביר את זה למשרד החינוך - - - וזאת הרעה החולה, ואל תגיד - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
עליזה, עליזה.
קריאה
אדוני יושב הראש, זה לא מכבד אותנו. תנעלו את הדיון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, שנייה. אני לא חושבת - - - נו, חברי הכנסת, אני חושבת שהדיון הפך לפסים שאינם מכובדים בינתיים. עליזה, עליזה - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אפשר לדבר?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שזה בדיוק הזמן שלך לדבר, חבר הכנסת מאיר כהן. אבל יושב הראש התחיל להגיד משהו. אני רוצה שהוא יסיים אותו ואחר כך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתינו)
זאת מתמטיקה פשוטה – מה העלויות, מה הסבסוד, כל השאר ייפול על ההורים. זה חד וחלק. לא צריך להסתובב.
היו"ר אלי אלאלוף
לי יש משפט להגיד והוא פשוט. האוצר התחייב בפנינו היום, לא היום, בדיונים, בתיאום עם משרד הכלכלה,שכל הבעיה של השיפוצים תתחיל השנה. שיפוצים ואפשרות להרחבה בנושאים של הרחבה ובטיחות, שאסור לוותר. שני הנושאים האלה הם מרכזיים בתקצוב המיידי בשנת 2016, בסכום של 40 מיליון שקלים.

בנוסף – רגע, אני לא מנהל משא ומתן, אני מוסר אינפורמציה. אני לא מעביר לדיון בכלל. הסכום הזה יאפשר את שני המרכיבים המאד מרכזיים הפיזיים. בנוסף לזה יש עוד מספר נושאים שהם בטיפול בהתמודדות, ויפתרו עד לפתיחת שנת הלימודים, כולל התקצוב הנדרש להם, בלי השתתפות ההורים. לא היה ולא יהיה. אז אל תבואו לשאול עד הדקה ה-90.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתינו)
אבל השאלה אם 40 מיליון שקלים זו העלות האמיתית של ההוצאה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא, לא. זכות הדיבור לחבר הכנסת מאיר כהן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתינו)
הרי מאיפה יבוא הפער? תלמדו אותי. אולי זה נופל מהשמיים?
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נמשיך במעקב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתינו)
אם יש פער, מישהו אמור לממן את הפער. מי יממן אותו?
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נעמוד בצורה אינטנסיבית. גם בתקציב 2017 ו-2018 יהיו סכומים הולמים למצוקה הנוראית - - -
קריאה
אדוני, זו זריית חול בעיניים. כל הסיפור הזה, אני מתנצל - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתם יכולים לא לקבל את זה.
קריאה
זה זריית חול בעיניים.
היו"ר אלי אלאלוף
מסכים איתך. עכשיו אתה יכול לצאת.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אדוני יושב הראש, אולי תיתן ליושב ראש הארגונים לדבר?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבר הכנסת מאיר כהן.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
שיבינו - - - הם ידברו על ההצעה הזאת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת מכולם, לא יכול להיות שחברי כנסת ישבו מתחילת הישיבה ולא מתאפשר להם להגיד משפט. אני מבקשת, חבר הכנסת מאיר כהן.
מאיר כהן (יש עתיד)
תודה רבה גברתי, אדוני. חבל שאנחנו עושים את ההצגה הזאת, חברי הכנסת, מול האנשים ומתחילים בוויכוחים פוליטיים. זה היה מיותר מה שאמרת, אדוני יושב הראש, אפשר להגיד את זה בהזדמנות אחרת. לא צריך לומר מה אתם עשיתם כשאתם הייתם ומה אנחנו עשינו. אנחנו לא בודקים את אף אחד, אנחנו אנשי ציבור שרוצים לעזור בפתרון הבעיה.

אני חושב שחסרים פה ליד השולחן, גברתי יושבת הראש, שאני מאד מעריך את עבודת הארגונים. את יודעת שבדימונה אתם הייתם המשענת הטובה ביותר שלי ושל ההורים, כך שבכל מקרה אתם פעלתם בתוך שדה שהוא כמעט בלתי אפשרי, ואנחנו צריכים להוקיר לכם תודה. וכשאמרתי שאתם קובעים את השכר, אז התכוונתי לכך שהכנסת לא יכולה להחליט על השכר ואני יודע מהמאמצים שלכם לתת שכר נמוך בכדי שזה לא יבוא על ההורים.

עכשיו לענייננו. תראו, אם אנחנו נתנהג כאילו אנחנו נציגי האוצר, לא עשינו שום דבר. אנחנו לא נציגי האוצר. אני בהחלט מקבל את מה שהאדון הזה אמר, אם מכל הסיפור הזה, הסיפור הוא 40 מיליון שקלים ואנחנו צריכים להגיד כן ולחשוב שזה הישג, נכשלנו.

ראו, בזה הרגע – סליחה, אני עוד משפט מסיים ותעשו מה שאתם רוצים. בזה הרגע מתנהל משא ומתן קואליציוני שמיליארדי שקלים עפים מצד לצד. ופה, אני לא רוצה להיות חלק מאלה שמוליכים אתכם בכחש. אני לא אצא מכאן ואגיד – עשינו בוועדה, קשקשנו בוועדה וקיבלתם 40 מיליון שקלים. מה שאמר עמיר הוא הסכום. זה 150 מיליון שקלים. אני הייתי מציע לכם להביא לכאן לשולחן את ראשי הרשויות, כי ראשי הרשויות, אתם – וסליחה, בזה אני מסיים – ראשי הרשויות, אתם בשבילם אוויר לנשימה, במיוחד בפריפריה. לכן הם צריכים להיות כאן סביב השולחן והמאבק צריך להיות לא עם השבתות.

אני מסכים עם כל מילה שאמר אלי בקטע הזה. כל מילה. לא להיות פזיזים. יש לכם אחריות, אל תצאו להשבתה, אבל אל תעזבו את שולחנות המשא ומתן, אל תסתפקו ב-40 מיליון שקלים. אנחנו, כל אחד בדרכו הוא, מי באופוזיציה, מי בקואליציה, נעשה הכל בכדי לתת לכם תמיכה לסכום הרבה יותר גבוה שיענה על הצרכים. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
יש לי רק שאלה אחת. מה הרזרבות שנשארו ולא נוצלו מהאבטחה?
מורן מזור
אני אמרתי. נשאלתי כבר את השאלה. אין לי פה את הנתון הזה. אני רק אומר כזה דבר - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מיכל, יש לך את הנתון הזה?
מיכל צוק
לא. זה היה פתוח בפני הרשויות ובנוהל מאד מאד מאד גמיש.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, השאלה מה לא נוצל מזה.
מיכל צוק
לא יודעת.
מורן מזור
אני אגיד כזה דבר - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
הפלסטר הוא 150 מיליון עכשיו. זה הסכום.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב, א', אני מתנצל על זה שכעסתי. זה לא אוהב, אבל פספסנו בדיון הזה.
מאיר כהן (יש עתיד)
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו רצינו לשמוע את המצוקות הנוספות, לא רק אלה שאנחנו שומעים, למרות האמינות של פקידי האוצר ושל הכלכלה והרצון שלהם לפתור, ולא הספקנו לקבל את זה.

שתיים, אנחנו נמשיך בעבודה אינטנסיבית, עם דיונים מינימום אחת לשלושה חודשים פה, אבל עם עבודה - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אפשר במקרה הזה דיון דחוף בשבוע הבא?
היו"ר אלי אלאלוף
לֶמה? לֶמה? אם אתם רוצים שנקיים רק דיונים ולא נפתור את הבעיות בחוץ - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מציעה משהו אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני יכול להציע מה שאני - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אני מציע, אדוני יושב הראש, אלי, תיקח את זה עליך, אתה ועאידה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הוא לקח כבר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתם לא חייבים שאנחנו נשב. לא צריך דיונים מיותרים. תשב עם האוצר, אתה יודע איך לעשות את זה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בדיוק ככה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל דיון מעקב - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, שנייה. דיון ראוותני אני לא חושבת שיתרום. ראינו מה קרה היום.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, אין בעיה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת אלאלוף כבר עוקב אחרי הנושא הזה ונמצא במשא ומתן כל הזמן והוא מעורב במה שקורה. אני מציעה, כמו שהוא אמר, שהוא יעקוב אחרי זה באופן צמוד. אם אתה צריך איזו שהיא עזרה ממני, אני מוכנה. אם הארגונים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אם היו נותנים לי לגמור את המשפט, הייתי גם מגיע לזה. אז תנו לי לגמחור.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
טוב שאני פה, להגן. אז יאללה, בבקשה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חוזר. יש צוות משא ומתן שנקבע בדיון האחרון שמתכנס וקיים. אני מזמין את עצמי לדיון הקרוב בשבוע הקרוב, בתיקון קטן, בשבועיים הקרובים, מפני ששבוע אחד יש לי משימה בכנסת.
קריאה
מה קורה ביום חמישי?
היו"ר אלי אלאלוף
הם ממשיכים. אולי נתאם. הפגישה הבאה צריכה להיות עם אחד משני יושבי הראש של הישיבה. אני שוב חוזר, לחכות עד שהכל ייפתר, כדי שלא תהיה שביתה, אני אומר לכם, זה לא יהיה. אנחנו חייבים לעבוד בצורה שיטתית כדי לפתור את הבעיות ואני מסכים שכל הבעיות שהעליתם, לצערנו הן אקוטיות. הן חשובות. אין מה לעבור הלאה, אבל חייבים ובואו נעשה את זה בצורה שיטתית, מכובדת ומסודרת, מפני שלבוא כל פעם ולשלוף לנו בדקה ה-90, מי שרוצה מחברי הכנסת, ואתם יודעים כמה אני מעריך את עבודת חברי הכנסת - תעשו את זה בהתאם לדיון.

פתחנו את הדיון בדיווח. לא התייחסנו יותר לדיווח. המשכנו, רצינו לקבל מהאוצר את המסר שלו. תאמינו לי, אם הוא לא היה נותן את המספר, אז אני הייתי נותן ואני נותן עם אחריות לחייב לפחות. אז אנחנו נלך בשיטתיות להתמודד עם הבעיה.

היה דיון בממשלה, נתקע בממשלה. אי אפשר להמשיך. אני הראיתי לכם. אני קיבלתי את הדו"ח של הממשלה, של משרד ראש הממשלה רק בימים האחרונים. בשושו קיבלתי אותו. אז תאמינו לי שאני עובד גם בפרוזדורים ולא באהבה, אני לא אוהב שושו. אני אדם מאד גלוי.

אז אני מבקש ושוב אני חוזר בקריאה היחידה שמותר לי - כאזרח וכחבר כנסת - אל תלכו לשביתה. תנו לנו. אם זה כדי לאיים – בבקשה, הצלחתם. אנחנו חייבים לפתור את הבעיה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:35.

קוד המקור של הנתונים