ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/05/2016

חופי הים בישראל - 1) דיווח פרטני על חופים בתשלום 2) שביתת המצילים בחופי הים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 188

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, כ"ב באייר התשע"ו (30 במאי 2016), שעה 13:00
סדר היום
1) חופי הים בישראל - דיווח פרטני על חופים בתשלום

2. שביתת המצילים בחופי הים
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

יעל גרמן

תמר זנדברג

אורי מקלב
חברי הכנסת
מירב בן ארי

דב חנין

יעל כהן פארן
מוזמנים
אורנה הוזמן - מנכ"לית משרד הפנים, משרד הפנים

אשר גרנר - מנהל אגף לרישוי עסקים ואתרי רחצה, משרד הפנים

עאטף חיראלדין - מנהל תחום אתרי רחצה ארצי, משרד הפנים

מרדכי כהן - מנהל המינהל לשלטון מקומי, משרד הפנים

אפרת לוי שרעבי - עו"ד לשכה משפטית, משרד הפנים

יהונתן פת - ראש ענף שכר והסכמי עבודה באגף השכר, משרד האוצר

אריאל צבי - יעוץ וחקיקה - אזרחי, משרד המשפטים

הודיה יצחק - עו"ד בלשכה המשפטית, רשות הטבע והגנים הלאומיים

נירית אהרון - עו״ד בלשכה המשפטית, רשות הטבע והגנים הלאומיים

אבי אפיה - יו"ר ארגון המצילים, ארגון המצילים הארצי

יצחק דוד כהן - סגן מנהל תחנת חוף אשדוד, ארגון המצילים הארצי

יעקב שאהין - מציל, ארגון המצילים הארצי

אבי ארגמן - מציל, ארגון המצילים הארצי

חגית מגן - ראש מינהל שכר והסכמי עבודה, מרכז השלטון המקומי

קרנית גולדווסר - יועצת לאיכות הסביבה, מרכז השלטון המקומי

גלילה ונגרוב - מנכ"לית העמותה, עמותת "עוגן"

יוני ברבי - פעיל, עמותת "עוגן"

חי בר אל - יו"ר עמותת עוגן, עמותת "עוגן"

טל פילטר - סגן מנהל אגף חופים, עיריית תל אביב-יפו

אבי ליכט - מנהל אגף חופים, עיריית תל אביב-יפו

ארז לוי - מציל, עיריית תל אביב-יפו

אליעזר יפה - סמנכ"ל קבילה, מד"א

גיל ברגפוינד - כלכלן, המועצה הישראלית לצרכנות

דוד דהאן - יו"ר הארגונים החברתיים בכנסת

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

אור אלדר (מתמחה)
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון

1) חופי הים בישראל - דיווח פרטני על חופים בתשלום
היו"ר דוד אמסלם
צהריים טובים, אני מתכבד לפתוח את ועדת הפנים והגנת הסביבה. שני נושאים עומדים על הפרק מבחינתנו היום: - סוגיית חופי הים בישראל – דיווח פרטני על החופים בתשלום ולא בתשלום. אני לא פותח את הדיון מחדש, אלא ביקשתי רק היום לקבל דוח סטטוס - אני עובר בעיתונים, אני עוקב אחרי מה שקורה, אני גם מקבל מכתבים מכל מיני רשויות, אז הייתי רוצה לדעת איפה הדברים עומדים.
הנושא השני
– "שביתת המצילים בחופי הים".

אני רוצה לדבר על סוגיית המצילים, סך הכול אנחנו שומעים שבזמן האחרון יש הרבה טרגדיות בים - יש טביעות יומיות, הייתי רוצה להבין מה קורה.

בבקשה, מי רוצה לדווח לנו לגבי הנושא של החופים?
אורנה הוזמן
צהריים טובים, אדוני היושב ראש, כפי שהיינו כאן לפני כשלושה חודשים, עונת הרחצה נפתחה, וכל חוף - אני שמחה לבשר - שכל חופי הרחצה לא גובים דמי כניסה לחופים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כל חופי הרחצה בים התיכון.
אורנה הוזמן
כל חופי הרחצה בים התיכון.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לרבות אלה שברשות - - -
אורנה הוזמן
רשות הטבע והגנים זה סיפור אחר, סיפור בנפרד.
יעל גרמן (יש עתיד)
אז קודם כל זה לא כל.
אורנה הוזמן
את לא נכחת בדיון הקודם, אז היה כאן מהומה.
היו"ר דוד אמסלם
אני אסביר. אני עכשיו לא דן על עוד בעיה, כרגע מדובר על חופי הים, מזרח התיכון, שהם לא מוגדרים כשמורות טבע.

בבקשה.
אורנה הוזמן
אז כמו שהתחייבנו, כך עשינו. הייתה תקלה קטנה של יום אחד בשני חופים, וזה אולי קראת בעיתון, מיד שלחנו לשם פקחים, גם בחוף הכרמל וגם בחוף באשקלון, זה תוקן במידית. שלחנו למחרת פיקוח, וכבר באותו יום זה סודר, וקיבלנו גם אישור מראשי הרשויות - אין גבייה בחופי הרחצה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אם אני נכנסת בשדות ים ורוצים ממני בכניסה 20 שקלים, זה לא נחשב גבייה?
היו"ר דוד אמסלם
מה קורה לגבי הנושא של החנייה?
אורנה הוזמן
החנייה היא בדרך כלל פועלת לפי חוקי העזר שהרשויות קיבלו אישור לחוקי העזר. אני אתן דוגמה את תל-אביב. כל סידורי החנייה שהם צמודים לחופי הרחצה, בדרך כלל זה בכחול לבן, או מתחמים כאלה של חניון, מסובסד לתושבי תל אביב, וזה על-פי חוקי העזר של הרשות שהיא קיבלה אישור לכך, היא גובה חניה, זה לא היה הדיון.
היו"ר דוד אמסלם
הדיון שהיה בזמנו, הרי בסופו של דבר יש חופים שאין גישה ציבורית אליהם, ואז ממילא אתה חייב להגיע עם כלי רכב, אז מה זה משנה עכשיו על מה אתה גובה את הכסף? אתה יכול להגיד לו, תשמע אני גובה או על החניה של האוטו או על הים, תחליט על מה שאתה רוצה, או על השימוש במים, זה לא משנה כרגע. מה שחשוב שהורה מגיע לים עם שלושה, ארבעה ילדים הוא אמור לשלם כסף, וזה מה שאנחנו רוצים למנוע.
אשר גרנר
ברשותך, כבוד היושב ראש - - -
אורנה הוזמן
אשר הוא הממונה על החופים.
אשר גרנר
לנושא הזה של חניונים, אכן אם יש פה גבייה של חנייה במסווה, לצורך העניין, של גביה ולא מאפשרים לאנשים להיכנס חופשי לים, אז אכן זו הגבייה שאנחנו מבחינתנו אוסרים.
היו"ר דוד אמסלם
אני אתן דוגמה – בפלמחים מה קורה?
אשר גרנר
פלמחים של רט"ג.
אשר גרנר
בוא ניקח את חוף אקוודוקט בחוף כרמל לצורך העניין. החברה הכלכלית של קיסריה שם יש חוף רחצה ועשו חניון. החניון לצורך העניין בהתחלה הם סגרו את כל החניון, אנחנו התנגדנו לזה, בגלל שלא היה שם שום תחבורה ציבורית, ורק אנשים מגיעים עם רכב ולא הייתה אפשרות. לכן גם בית-המשפט אימץ את הכלל של שליש, שני שליש, כלומר: שליש חניה פתוחה, שני שליש בגבייה בתשלום, הדבר הזה קיבל את הכסות - - -
היו"ר דוד אמסלם
שני שליש גבייה בתשלום?
אשר גרנר
שני שליש ושליש חופשי, זאת אומרת, יש איזה 250, 120 מבחינת מקומות חנייה, ולכן הדבר הזה גם אומץ על-ידי בית-המשפט. למשל, נלך על מכמורת – במכמורת אותו דבר, הם סגרו את כל החוף לגבייה בתשלום, ואין שם שום תחבורה ציבורית, ולכן אנחנו לא הסכמנו. נכון לעכשיו סיכמנו אתם שיעשו שליש, שני שליש, ולא, אנחנו למעשה נפתח בעיצומים כלפיהם, ולצורך העניין, הגענו להסכמה איתם.
היו"ר דוד אמסלם
כמה מקומות חנייה יש שם?
אשר גרנר
אלף בחינם יהיו.
היו"ר דוד אמסלם
ו-2,000 בתשלום? אז למה הפרופורציות לא הפוכות? דרך אגב, למה צריך בכלל לגבות כסף בחוף הים או חניה של אוטו?
אשר גרנר
זו שאלה מצוינת, אבל כשאנחנו סיכמנו פה בשולחן העגול שאנחנו נבחן במשותף יחד עם

האוצר - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא לקחתם את הדבר הזה בחשבון.
אשר גרנר
לא, אנחנו תמיד לוקחים את כל הדברים בחשבון.
היו"ר דוד אמסלם
בכסף, אתה אומר ב-7 מיליון לא נכנס גם זה.
אשר גרנר
שבעה מיליון לא קשור לעניין של חנייה, שבעה מיליון קשור להיבט של דמי כניסה על-פי אישור שר הפנים, כפי שהמנכ"לית הציגה - 10 חופים לצורך העניין, אגב, שניים גם בכינרת שביטלנו את דמי הכניסה כפי שהוצג פה. לכן מהבחינה הזו אנחנו הולכים לבחון את הכל הסיפור והעניין הזה של אחזקה של חופים שהעלויות הן גבוהות מאוד.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנתי. בגדול, אני הבנתי שיש לנו את חוף הים, חוף הים מוחזק על-ידי המועצה, העירייה – יש לה עלויות שמושתות עליה בגין האחזקה, אז עכשיו היא מתחילה לארגן מאיפה המקורות. אז היא אומרת, חלק נגבה כסף בחניה, חלק בקיוסק, חלק בכניסה, היא מעגמת את המשאבים לטובת האחזקה, משם זה בא. אם אנחנו משפים אותם בגין האחזקה, אז אני מניח שאין להם שום סיבה - - -
אשר גרנר
אם אנחנו משפים אותם.
היו"ר דוד אמסלם
לכן באתי מזווית הכסף. אתה אומר כרגע בשבעה מיליון שקל לא נכנס עדיין הפטור של החניון. אם אנחנו רוצים לאלץ אותם לעשות חניונים חינם, אנחנו צריכים לשפות אותם בגין עוד כמה מיליונים, זה מה שאתה אומר.
אשר גרנר
אכן כן, וזה בדיוק מה שהיה בישיבה הקודמת שישבנו וביקשת שנשב עם האוצר, נעשה תכנית, זה בדיוק מה שאנחנו עושים. נשב עם האוצר, מכינים תכנית, תכנית רב-שנתית.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.

אורנה, זה בעצם - - - שלכם, לשם אתם מושכים?
אורנה הוזמן
אתה יודע, אנחנו בשאיפה גם להוריד את המחירים במזנונים. אני רוצה להסביר. יש עלויות לדבר הזה, בדרך כלל הן ממומנות על-ידי הזכיין בחוף שזה המזנונים על-ידי החנייה.
היו"ר דוד אמסלם
זה אמרתי שאמרתי עכשיו, את מזכירה לי את המערכון של הגשש. אני שואל שאלה, כרגע אני רוצה לעבור תחנה תחנה מה שנקרא. אגיד לכם, אני אומר שאפו לשר הפנים במובן זה שבמקורות שלו כרגע הוא יצר תוך כדי תנועה, מה שנקרא, שבעה מיליון שקל, ונתן את התשובה עכשיו, במידי – אבל אנחנו מסתכלים קדימה.

על הכיפאק, מצוין, מתקדמים. בדיון בעצם אנחנו נגענו בשתי נקודות נוספות - הנושא של החניונים, והנושא השני זה הנושא של סל השרות במזנונים - כדי לבנות איזשהו סל שרות בסיסי, אם הוא רוצה למכור סטייק עין לא מעניין אותנו, במבה, ביסלי, ארטיק לימון, מים מינרלים אז בוודאי שאי אפשר למכור אותם ב-30 שקל בגלל שאתה שם הלקוח שבוי.
אשר גרנר
כבר דיברנו.
היו"ר דוד אמסלם
זה מה שביקשתי מכם לעשות בעבודות המטה קדימה.

היות ואנחנו נמצאים בפתחה של שנת תקציב חדשה, אולי שנתיים חדשות אפילו, אז אני שואל, האם אתם עושים עבודת מטה כדי לבוא ולהציג לאוצר, אנחנו רוצים לבטל את כל הנושא הזה של החניונים, ולכן, חוץ מהשבעה אנחנו צריכים עוד חמישה מיליון וגם את המזנונים – זאת היא השאלה שלי.
אורנה הוזמן
לגבי החניה – זה נמצא בעבודת מטה. לגבי המזנונים – זה לא נמצא בעבודת מטה של משרד הפנים. אני חוזרת ואומרת, היו כאן משרד התמ"ת, אני לא יודעת אם הם נוכחים כאן עכשיו.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו דיברנו איתם על זה, הם לא צד בעניין.
אורנה הוזמן
למה? פיקוח מחירים.
היו"ר דוד אמסלם
פיקוח המחירים נושא ארצי, הוא יכול לעשות פיקוח מחירים על במבה בכל הארץ. אני מסביר עוד הפעם, זה מקובל בכל המקומות. עיריית ירושלים שהיא יוצאת למכרז בטדי אז היא מגדירה, בוודאי, תביני, אחרת אתה כבר בתוך האצטדיון, אז אני אגיד לך, מים מינרלים 100 שקל, אין לך ברירה אתה תקנה. לכן היא באה ואומרת, אני רוצה את הסל הזה, עכשיו אתה תמכור חוץ מהסל מה שאתה רוצה ותן עליו מחיר – עכשיו מה אתה רוצה - האם אתה רוצה לקבל או לתת?
אשר גרנר
יש לנו בעיה עם זה.
היו"ר דוד אמסלם
בשדה תעופה אותו סיפור, בכל מקום.
אשר גרנר
שדה התעופה יש לזה אבא אחד, לכן רשות שדות התעופה היא האחראית.
אורנה הוזמן
כן, אבל מאיפה יבוא השיפוי? הרי בסוף מסתמכים על זה. קודם כל זה שערורייה המחירים, אני מסכימה אתך. רק אתמול או היום כתוב בעיתונים שקפה קר עולה 27 שקלים – זה מטורף. שלא יובן אחרת, מההתחלה מחיתי על העניין הזה. אני חושבת שמשרד התמ"ת, משרד הכלכלה צריך לשתף פה פעולה כי זה לא יכול להיות, אבל הם התחמקו מזה, אני לא התחמקתי.
היו"ר דוד אמסלם
אני דיברתי איתם, ואני עשיתי עבודה פה. התמ"ת אומר כזה דבר: אני יודע לעשות פיקוח מחירים ארצי, אתם רוצים במבה, במבה לכל הארץ. אתם רוצים ביסלי, לכל הארץ. אני לא יודע לעשות, ואין לי את הסמכות החוקית לעשות פיקוח בחוף הים, שם ארבעה שקלים - - -
אשר גרנר
משרד הפנים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני לא בא מזווית הפיקוח. אני נותן לכם את החבילה, עכשיו אתם באים לרשויות, היות ובעצם הרשויות חונות אצלכם, אחרת לא היינו מדברים אתכם. אתם אומרים להם רבותיי, כמו שאת מוציאה חוזר מנכ"ל. באמת, רבותיי, עשינו עבודת מטה, אם אתם רוצים אנחנו נוציא את זה כתקנה, אתם בחופי הים לא תמכרו את החבילה הזאת יותר מהתקרה שתתנו, עכשיו הרשויות הסתנכרנו אצלכם. מה שכן הם יגידו? הם יגידו את מה שאת אומרת. זה עולה לנו, אנחנו צריכים עוד 50 אלף שקל בשביל לכסות את ההפסדים. אבל הציבור, תבינו רבותיי, הציבור מסתכל עליכם, אנחנו לא מכדררים אותו.
יעל גרמן (יש עתיד)
איך אפשר - - -
היו"ר דוד אמסלם
במכרז – בוודאי כשהרשות יוצאת למכרז היא באה ואומרת לי, תן לי הצעת מחיר כפוף לזה שאת זה - - -
אשר גרנר
אין לנו סמכות.
אורנה הוזמן
אדוני היושב ראש, אני יכולה לתת דוגמה אחרת, זה דיון אחר, אני רק רוצה לתת דוגמה. יש את אותו דבר עם מחירי הקייטנות. בדקנו את זה, אנחנו באים אליך לדיון, אין סמכות פה למשרד הפנים להתערב במחירי הקייטנות, אנחנו נראה לך.
היו"ר דוד אמסלם
את טועה.

קודם כל אני רוצה להסביר משהו באופן כללי לפי תפיסת העולם שלי. למדינה יש את הסמכויות –
אורנה הוזמן
אבל זה לא חונה במשרד הפנים, לא אמרתי שלמדינה אין סמכויות.
היו"ר דוד אמסלם
המדינה יש לה את הסמכות להתערב בכל נושא במדינה, בגלל זה היא המדינה. כשהיא רואה שנעשה עוול במקום מסוים, התפקיד שלה להתערב. אבל איפה נעשה העוול? פה נעשה עוול במקומות הציבוריים לא הפרטיים, אני לא מדבר עכשיו על מישהו שנכנס לאולם חתונות. אם אתם לא יודעים לטפל ברשויות אז תגידו, אבל זה לא הגיוני. דרך אגב, לא כל דבר כתוב בפירוש בחוק, אתם מנחים את הרשויות איך לפעול, לכן אני אישית חושב.

שמעתי אתמול את היו"ר של השלטון המקומי, לדעתי, בואו תזמנו אותם, לא הכול הולך בכוח, יש היגיון. הם בסוף יבקשו ממכם כסף, בסוף הוויכוח יהיה האם יהיה עוד שתי לירות או ארבעה שקלים לשם, זה הוויכוח יהיה. הרי גם ראש הרשות מבין שהילד שגם אצלו קונה ארטיק בעשרה שקלים, הוא מבין שזה עוול, אבל הוא חושב על הצד של ההכנסות. אם אתם בסופו של עניין גם תנחו אותם, אבל תעשו את זה בהבנה – תאמיני לי אורנה, בחצי יום זה נגמר - אז אנחנו מביאים בשורה לעם ישראל.
אורנה הוזמן
קודם כל אני מקבלת את מה שאתה אומר, אני מוכנה לבדוק את העניין הזה בעניין המשפטי. אני חושבת שאין לנו כאן את הכלים.
תומר רוזנר
- - - בהסכמה.
אורנה הוזמן
בסדר. ישבתי איתם, אתה מתאר לעצמך שישבתי איתם. אני לא רוצה להגיד את זה, זה לא הנושא.
היו"ר דוד אמסלם
את רוצה שאני אזמן דיון?
אורנה הוזמן
בבקשה.
היו"ר דוד אמסלם
בסדר, אז אני אעשה. דרך אגב, אני מוצא את עצמי כבר עושה פה הרבה דיונים מקצועיים, נשבע לך, חצי מהזמן שלי אני עושה דיונים שפקידים צריכים לעשות אותם, בגלל שאני פקיד.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כי הכנסת עובדת יותר טוב מהממשלה.
היו"ר דוד אמסלם
לא משנה, אין שום בעיה, אני אעשה דיון, אני אביא את משרד הפנים, אני אביא את משרד האוצר, אני אביא את השלטון המקומי. אם אתם רוצים שאני אעשה את הדיון – אהלן וסהלן.
אורנה הוזמן
אנחנו לא רוצים שתעשה את הדיון, אבל תראה, אדוני היושב ראש. אני חושבת שבעניין של גבייה בחופי הרחצה זה משהו שהתחלנו בקדנציה הקודמת כשהממשלה קמה, אי אפשר היה לעשות את זה באמצע עונת הרחצה. עכשיו עשינו שינוי, עכשיו עשינו את זה, התחייבנו ועשינו.
היו"ר דוד אמסלם
שאפו.
אורנה הוזמן
זה לא בגלל שעושים דיון - - -

בגלל שאנחנו מאמינים כי יוקר המחיה כאן – אני מסכימה אתך, אני לא חלוקה אתך בעניין הזה, אבל יש דברים שהם לא בסמכות - - -
היו"ר דוד אמסלם
בסמכות. דרך אגב, בסמכות שלכם.
אורנה הוזמן
מאה אחוז.
היו"ר דוד אמסלם
כל מה שקשור לעיריות בסמכות שלכם, חד משמעית אני אומר, הכול – מהתקנים של ראש העיר ועד איזה אוטו הוא נוסע, הכול אצלכם.
אורנה הוזמן
זה כן, על זה אין ויכוח.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, ברגע שזה אצלכם הכול אצלכם. - - - באמת, אתם מנחים אותנו בכל דבר ועניין.

דרך אגב, כל מה שלא נופל במשרד אחר נופל אצלכם, זה הכלל. אם צריך תיקון חקיקה, תגיד לנו, נבין את זה. אני חושב שהנושא הזה הוא בוער לכל עם ישראל. תראו, הציבור לא טיפש, הוא מבין שנעשה לו פה עוול. הוא מבין שהוא משתגע סביב הנושא, הוא רק לא יודע עם מי לדבר. הוא לא יודע למי להרים טלפון, אז הוא הולך לעירייה, אומרים לו, אדוני, מה לעשות, זה החוק, זה לא החוק, מתחילים לבלבל לו את המוח, ההוא הולך.
אורנה הוזמן
נמצא פה מישהו מהשלטון המקומי?

מה ההתייחסות שלכם לעניין? לקייטנות שמענו אתמול את היושב ראש.
קרנית גולדווסר
אני יועצת מרכז השלטון המקומי. מרכז השלטון המקומי זקוק לכסף - - -
היו"ר דוד אמסלם
עזבי את זווית הכסף.
קרנית גולדווסר
אבל זה הרעיון. איך הרשויות יוכלו לטפל בחוקים.
היו"ר דוד אמסלם
אם יהיה כסף?
קרנית גולדווסר
אם יהיה כסף? אז אנחנו נוכל למנוע את הסל בפיקוח. אנחנו רוצים שזה יקרה. אנחנו צריכים עדיין תקציב כדי לממן את החופים והניקיון.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. אורנה, לכן אני מבקש, תזמנו דיון אצלכם עם השלטון המקומי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יש לכם הערכה כספית, אגב?
קרנית גולדווסר
הערכה כספית לניקיון של חוף? כן.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אני לא נכנס לזה. אני לא נכנס לרמת הניקיון והשרות בחוף. יש את אשר, לא נכנס לזה, רוצה פעמיים בשבוע שירותים, פעם בשבוע חול, לא אכפת לי.

אני מבקש שתעשו דיון אצלכם, אורנה, תזמנו את השלטון המקומי, תזמנו את האוצר, אבל אצלכם זה חונה. דרך אגב, בכל נושא בסוף זה אצלכם חונה בקטע הזה - זה מה שאני אומר. תזמנו מצדי גם את נציג משרד המשפטים, לדעתי, הוא מיותר בדיון, אבל תרצו בבקשה. בסוף תייצרו פתרון שאומר שבחופים, דרך אגב, גם אם זה בא בשתי פעימות, לא חשוב. בחופים המוכרזים החניה היא חינם, רוצים לבוא לחנות, להיכנס לים, ושבקיוסקים יש סל שאנחנו מכתיבים את המחיר. דרך אגב, בכל עירייה יש מסעדה, כל מסעדה בעירייה יש לה סל, יש לה תקרה למחיר, וגם אצלכם במשרד. תלך לג'נרי, תראה שיש שם גם מחיר מסובסד, זה במכרז שלו. וכמובן את הנושא של רמת השרות הכללית בחוף אני משאיר לך, אני לא נכנס לעניין, אני מניח שאתה עושה את זה גם ככה. בואו, תביאו לנו את הבשורה הזאת, אני חושב שלא מדובר בהרבה כסף, האמינו לי.
אורנה הוזמן
נשב עם השלטון המקומי ועם האוצר ונראה למה אפשר להגיע.
היו"ר דוד אמסלם
בעוד חודש יספיק לכם. תודה רבה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני רוצה להתייחס למשהו. תראו, דיברתם קודם על חוף האקוודוקט, וציינתם שיש 120 מקומות בחינם ו-250 בתשלום. אגב, התשלום 30 שקלים, לא מעט. חוף ליד, שדות ים דורשים כסף.
אשר גרנר
הוא לא חוף – תדייקי. הוא לא חוף מוכרז.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הוא לא חוף מוכרז אבל הוא חוף, ואין אליו גישה - - -
אשר גרנר
הוא לא חוף מבחינתנו.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לא נותנים לך להיכנס אם אתה לא מפקיד 20 שקלים בידי השומר.
אשר גרנר
זה לפי חוק עזר עירוני.
היו"ר דוד אמסלם
מה זאת אומרת, הוא לא חוף מוכרז.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
בסדר, הוא לא חוף מוכרז.
היו"ר דוד אמסלם
יש חופים שהם לא מוכרזים? מותר להתרחץ בהם בחופים הלא מוכרזים? תעשה לנו סדר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אם אין מציל, כביכול אסור, אבל לוקחים כסף בכניסה. זה לא מפריע לקיבוץ לקחת כסף.
אשר גרנר
יש לצורך העניין שתי סטטוסים - יש חוף מוכרז רחצה, וחוף שמוכרז כאסור רחצה. לצורך העניין בוא ניקח נמל, אנו מכריזים עליו כמקום אסור רחצה לצורך העניין. עכשיו בין לבין מה שנשאר, זה למעשה ללא סטטוס. משפחה יכולה להגיע לחוף הזה לרחוץ, אבל אין שירותי הצלה, וזה על אחריותם של המתרחצים.
היו"ר דוד אמסלם
אם למשל אחד בא לנמל ומתרחץ, זה גם אחריותו? מה המשמעות של זה, אתה קונס אותו?
אשר גרנר
באופן עקרוני אם יש חוק עזר התשובה היא כן.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין. מה ההבדל אם אחד הולך לנמל להתרחץ בחוף אסור לבין חוף לא מוכרז? אם בשניהם הוא טובע זה לא חשוב.
אשר גרנר
לצורך העניין, אני אלך בצורה אחרת יותר חיובית. איפה שיש מצילים – 99.9% הם מצילים את אלו שנמצאים בחוף מוכרז עם מצילים, זאת אומרת, ככה הם כמעט מוגנים ב-100% כשנמצאים מצילים בתוך השטח.
היו"ר דוד אמסלם
זאת לא השאלה שלי.

השאלה שלי, עכשיו חידשת לי שיש חופים שהם אסורים, ויש חופים שהם מותרים. כמו שאמרנו, יש חלבי, בשרי ומקרר פרווה. אני הבנתי אסור, הבנתי מותר, לא הבנתי מה זה באמצע - מותר או אסור?
אשר גרנר
יש שטחים פתוחים – מותר.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנתי. מותר להתרחץ?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אף אחד לא - - - להגיד לכם.
אשר גרנר
רגע, למה את אומרת? אולי אתם תמציאו לי את החוק, אני אומר לכם מה החוק אומר.
יעל גרמן (יש עתיד)
אשר אמר כשאין מציל אסור לרחוץ בים?
קריאות
- - -
היו"ר דוד אמסלם
אשר, תן לנו אתה הסבר.
אשר גרנר
אנחנו אומרים כשאין מציל בחוף מוכרז, לא להיכנס לים, למה ים זה דבר מסוכן. כשאין מציל בחוף מוכרז זה כל אדם יכול ללכת על אחריותו האישית.
יעל גרמן (יש עתיד)
אתה יודע שאתה חייב במקום כזה לשים שלטים – הרחצה אסורה ועל אחריותכם.
אשר גרנר
את טועה. את חייבת לשים שילוט רק במקום שהמדינה הכריזה עליו כאסור לרחצה. באופן עקרוני במקום שהוא ללא סטטוס, את לא חייבת כלום. זה שאנחנו עושים שירות, ואנחנו מחייבים את כל הרשויות - - -
היו"ר דוד אמסלם
אשר, ברשותך, אני הבנתי. בוא תענה לי על השאלה שלי בעניין הזה ונתקדם.

אני רוצה להבין הלכה למעשה. אני רוצה להבין מבחינת הקנסות, חוץ מזה אין לזה שום רלבנטיות.
אשר גרנר
לא, לא קנסות, יש בו היבטים אחרים.
היו"ר דוד אמסלם
איזה היבט?
אשר גרנר
אם למשל אדם טבע – יש פה גם היבטים פליליים.
היו"ר דוד אמסלם
נניח שבן-אדם טבע בחוף שהוא לא מוכרז.
אשר גרנר
לא מוכרז, אין לו סטטוס, לצורך העניין, האחריות תורמת מבחינתו שהוא טבע - - -
תמר זנדברג (מרצ)
- - - אבל קודם כל להציל את הבן-אדם.
אשר גרנר
אנחנו לא מדברים על היבט ההצלה.
היו"ר דוד אמסלם
אני הבנתי מה זה חוף מוכרז.

אני רוצה להבין את ההבדל בין חוף לא מוכרז לחוף אסור, זה מה שאני לא מבין. הלכה למעשה – בן-אדם בא לחוף לא מוכרז, אתה יכול לתת לו קנס?
אשר גרנר
לא.
היו"ר דוד אמסלם
לאחד שבא לחוף אסור, מותר לתת לו קנס?
אשר גרנר
התשובה היא כן.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, ההבדל הוא שבן-אדם שנכנס למים בחוף אסור אתה יכול לקנוס אותו, ובחוף שהוא לא מוכרז אתה לא יכול לקנוס אותו זה אחריותו.
אשר גרנר
יש דברים יותר משמעותיים.
היו"ר דוד אמסלם
אני שואל שאלה. אם זה הסיפור, אתה בא אסור זה בזווית של הבן-אדם או בזווית של בעל החוף? אם אתה דואג לבן-אדם, אז זה לא משנה כרגע, מה זה אסור לא אסור?
אשר גרנר
אני אסביר. זה בהיבט דווקא של המקום.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת בנמל, הנמל החליט - - - הוא לא בא מהזווית של הסכנה של הבן-אדם.
אשר גרנר
זה סכנה.
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי, אבל יש עוד מקומות שהם בסכנה.

אתה אומר הרי כל חוף שהוא לא מוכרז בהגדרה, ביי דפינישיין הוא מסוכן, אין מציל.
אשר גרנר
התשובה היא כן.

הציבור, לעניין זה, רוצה שיהיה לו הרבה חופים חופשיים ללא שום סטטוס, הם רוצים לבוא עם המשפחה - לעשות פיקניק, לבוא לים. לכן אני אומר, גם קמה צעקה גדולה, רצינו לעשות בגלל אחוז התביעות שקיבלנו – תביעות בת' לא בט', על העניין הזה של כתוצאה מתביעות ב-ט', ואמרנו, בוא נעשה שתי סטטוסים - חוף אסור ומותר – ככה אנחנו מטילים אחריות על מי שבא באופן עצמאי.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, אני באופן בסיסי מבין ממך - - -
תמר זנדברג (מרצ)
נתוני התביעה גם בחוף - - -
אשר גרנר
בכל מקרה לפי המשפט האזרחי תקבלי בכל מקום, זה לא קשור להיבט החוקי.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה לסכם את העניין, ותקן אותי אם אני טועה. יש חוף מוכרז, אין בעיה אתו, אנחנו יודעים את הכללים לגביו. יש חוף שלא הכריזו עליו - הכוונה לא מוכרז, לא באופן פוזיטיבי שאתה לא מכריז שהוא לא מוכרז. בוא נסכם - מה שלא הכרזת עליו כמוכרז הוא לא מוכרז.

יש חוף לא מוכרז ששם בעצם אתה אומר, הבן-אדם רוצה, אהלן וסאהלן, אבל על אחריותו. ויש חוף אסור ששם בעצם אתה קונס אותו לא בגלל שזה מסוכן רק להתרחץ שם, גם במקום הלא מוכרז מסוכן, אלא בגלל שזה נמל ומשהו שאתם רוצים להרחיק אותו מהמקומות אלה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אז אני ממשיכה, וכמו שהבנו את ההבדלים, אז לחוף לא מוכרז, כמו בשדות ים, אז מותר לקחת כסף בכניסה כי אי אפשר לפקח עליו לפי מה שאני מבינה ממך, אי אפשר למנוע את זה - אז תסביר לי.
אשר גרנר
אם כבר יצאת עם עובדה, אז אני לא יכול להתווכח אתך.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל זה המצב שם.
אשר גרנר
ברשותך, התשובה היא פשוטה. החוף הזה מוגדר כפעילות ימית, לכן אנשים באים לחניה הן לפי חוק עזר עירוני וזה בדיוק, המנכ"לית גם הסבירה את זה. מותר להם לגבות כסף לחנייה, חוקי עזר מאפשרים. החוף עצמו, לצורך העניין, הוא לא מיועד לצורך העניין לשחייה, הוא מיועד לצלילה - פעילות ימית. לכן, לצורך העניין, מבחינתנו הוא בא להחנות את הרכב.
אורנה הוזמן
אז על זה הוא משלם 20 שקלים?
אשר גרנר
כן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל אני רוצה לדייק. זה לא שיש באותו חוף אפשרות להיכנס ברגל, כי זה ממש רחוק המקום שבו מוצב השומר. זה לא שיש תחבורה ציבורית לחוף, וזה לא משנה שזה חוף שהוא רק לגלשנים, אפשר גם לשחות בו דה-פאקטו גם אם אין מציל. ובסופו של דבר אין שם שליש ושני שליש, אלא רק בתשלום.
היו"ר דוד אמסלם
איזה חוף זה?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
שדות ים, המרכז הימי. אותם אנשים שמגיעים לאקוודוקט, יש עוד חוף באזור שנקרא חוף הזהב שהוא פתוח ללא תשלום, וגם ללא מציל, חוף לא מוכרז, חוף מסוכן, יש שם שלטים. הוא נקרא חוף הזהב, בקצה של קיסריה לכיוון תחנת הכוח - חוף שמצפון לתחנת הכוח. אין בעיה של חניה, תחנה בחינם. אז אתה מגיע לאקוודוקט, נשארו רק המקומות בתשלום, עכשיו תעשה חשבון, אני אשלם 30 שקל, או אסע לחוף ללא מציל. ברוב המקרים ההחלטה של המשפחה כשהולכת כמה פעמים בשבוע לים, הם בסוף יגיעו לחוף ללא מציל, ופה הסכנה הגדולה. בנוסף לכך, ה-250 מקומות שהם בתשלום באקוודוקט הם בדיוק אלה שקרובים יותר לחוף הצפוני, הוא זה עם המציל, ו-250 מקומות בתשלום הם ליד החוף עם המציל, נכון שזה עוד 200 מטר ללכת, עם שלושה ילדים וכל הציוד, זה לפעמים שיקול. אז גם אלה שלא ישלמו באקוודוקט, יגיעו ברוב המקרים לחוף ללא מציל, ואלה שיגיעו והחנייה ללא תשלום תהיה מלאה ייסעו לחוף השני שהוא ללא מציל, ובכך בסופו של דבר אתה מביא בהחלטה הזאת שהיא כביכול שרירותית, וכביכול מנהלית ונצטרך למצוא דרך לממן את האחזקה של החוף לכך שלצערנו יהיו יותר טובעים בים לצערנו. תודה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. אנחנו בעצם מסכמים את הדיון בהיבט הזה שדיברנו עליו.

דרך אגב, אני קיבלתי תלונה מישוב שבי ציון - כאן, תנו את הדעת.
אשר גרנר
שם ביטלנו את דמי הכניסה.
היו"ר דוד אמסלם
לא, מה קרה, זה יישוב. כל מי שבא לחוף אז הוא נכנס ליישוב וחונה שם בתוך היישוב.
אשר גרנר
תודה רבה.
תמר זנדברג (מרצ)
סליחה, אני גרה עשר דקות הליכה מהיום, כל מי שהולך לים עובר דרך הרחוב שלי, מה לעשות?
היו"ר דוד אמסלם
יש הבדל בין עובר לבין זה.
תמר זנדברג (מרצ)
מה ההבדל?
היו"ר דוד אמסלם
יש הבדל אם אני עובר ליד הבית שלך לבין זה שאני תופס לך את החניה.
תמר זנדברג (מרצ)
למה מי שעובר לים בתל אביב לא תופס את החניה?
היו"ר דוד אמסלם
אמרתי שלך. דרך אגב, יש לך תווים אזוריים, אז זה בסדר.

אז או שתעשו להם חנייה מחוץ ליישוב.
אשר גרנר
הגבלנו את כמות הכניסה - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני לא רוצה להיכנס לקטע האופרטיבי. מה שאני מבקש, תקרא לראש המועצה, שב אתו, תגיע אתו להבנה. הרבה פעמים הרעיון הוא נכון, אבל המחיר שמשלם היישוב הספציפי הקטן זה לא יכול להיות שהוא נושא את כל עם ישראל על גבו, שאפשר אולי בצד לעשות איזשהו מגרש חניה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
המגרש ליד החוף מתמלא לגמרי?
היו"ר דוד אמסלם
אין שם חניה. אתה נכנס לתוך היישוב, אתה סותם את היישוב, וזהו. אז מה קורה - באים 1,000 איש, סוגרים להם את כל היישוב, עכשיו עזוב אותו מהים, הוא לא הולך לים בכלל הבן-אדם, הוא גר ביישוב. לכן אני אומר זה נדיר, זה המקרה היחיד שאני מכיר, הוא התקשר אליי, אמרתי לו אתה צודק.
מירב בן ארי (כולנו)
אף אחד לא חונה שם בתוך הישוב – מסנדלים.
היו"ר דוד אמסלם
בגדול, אשר, תקרא לראש המועצה, תסגור איתו. אם צריך לסלול איזשהו מגרש חנייה בצד, מחוץ ליישוב, אז עושים את זה. בכסף קטן לפעמים פותרים את הבעיה של כולם.

רבותיי, תודה רבה.

אני רוצה לעבור לסוגיית המצילים.

2. שביתת המצילים בחוף הים
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה, חבר הכנסת דב חנין.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, אני מאוד מברך על קיום הדיון הזה. זה דיון של פיקוח נפש, פשוט פיקוח נפש. בכל שבוע אנחנו שומעים על אנשים, נשים, צעירים, מבוגרים שנהרגים, ואנחנו מדברים על מוות מיותר, כי אנחנו יודעים שכאשר יש שירותי הצלה, שירותי הצלה בישראל זה מפעל מרשים, זה באמת מפעל שמציל חיים, ויש יכולות למצילים בישראל להציל חיים של בני אדם.

עכשיו הסיבה לדבר הזה היא שכבר תקופה מאוד ממושכת מתנהל סכסוך עבודה עם ארגון המצילים, וכיוון שהדרישות שלהם בעצם נענות בהתעלמות, הם הגיעו למצב שבו הם התחילו בעיצומים. בעצם מהשעה שתיים בצהריים אין שירותי הצלה סדירים בנקודות שבהם יש מצילים.
היו"ר דוד אמסלם
זה המצב היום?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה המצב היום.

אני עוקב אחרי הרבה מאבקי עובדים, ואני בדרך כלל חושב שמאבקי עובדים יש בהם צדק והגיון. אבל במקרה הזה זו השביתה הכי צודקת שאני יכול להעלות על הדעת, כי השביתה הזו היא שביתה לסולידריות עם אנשים שעובדים בתנאים לא תנאים. יש לנו בקרב המצילים שתי קטגוריות – דור א' ודור ב'.
היו"ר דוד אמסלם
אז דור א' שובת בשביל דור ב'?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן, אני חושב שזה כל הכבוד. דור א', אלה אנשים שעובדים בתנאים - - -
מירב בן ארי (כולנו)
דור ב' עובד אם כבר בשביל דור א'.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
עוד מעט יהיה דור ג' גם.
יוני ברבי
בוא נדייק. דור ב' עובד בשביל דור א', דור א' שובת בשביל עצמו.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, ברור. אם דור א' היה רוצה עם משכורת שלו היה הולך פותח עד שש, שבע בערב – בוא לא - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חברים, קודם כל אני בעד שש, שבע בערב, ואני בעד דור א', דור ב'. אני רק אומר - - -
יוני ברבי
בבקשה, תתחיל את הדיון בשביל דור ב', לא בשביל דור א'.
ארז לוי
סליחה - - -
היו"ר דוד אמסלם
פה לא מדברים בלי רשות דיבור.
אבי אפיה
המצב הוא לעשות סדר - - -
היו"ר דוד אמסלם
האמת היא אבי, שאני חיפשתי בעין, אבל כשלא ראיתי אותך אז התחלתי עם הח"כים. עוד מעט נחזור אליך, אני מבקש בלי התפרצויות, מי שירצה לדבר, שירים את האצבע להירשם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
המצב של מצילי דור ב' הוא מצב בלתי אפשרי. אנחנו מדברים על עבודה שהיא עבודה מאוד קשה, היא עבודה פיזית, היא עבודה בשטח, היא המון אחריות - זה לא רק החלק של העבודה, זה גם החלק של האחריות. זה מקצועיות, זה הבנה, זה תשומת לב. אם אנחנו רוצים שהשרות הזה שהוא כל כך חיוני להגנה של חיים של בני אדם יינתן בצורה ראויה, אנחנו צריכים לתת את התנאים הראויים לאנשים האלה.

כל הרעיון של דור א', דור ב', הוא רעיון דפוק. כל הרעיון שאומר שבאותו מקום עבודה יעבדו אנשים שהתנאים שלהם הם טובים וראויים, ובצדם יעבדו אנשים שהתנאים שלהם לא טובים ולא ראויים הוא גם לא נכון. עובדים במקום מסוים, צריכים לעבוד עם אותם תנאים, והתנאים צריכים להיות התנאים הראויים, הנכונים והמתאימים לכולם.

עוד משפט אחד ברשותך. התנאים של המצילים היום הם כל כך בעייתיים שאפילו עירייה שיש לה יכולת לגייס מצילים, והיא רוצה עוד מצילים. היא רוצה, נניח, להאריך את שעות הרחצה, או לפתוח את החופים יותר, כמו עיריית תל אביב שמבחינה זו עושה עבודה טובה, מתקשה לגייס מצילים כי למה שאנשים יבואו בתנאי דור ב'? זה לא רק אינטרס של העובדים, זה אינטרס של כלל הציבור לפתור את הבעיה הזו כדי שאנשים יוכלו לעבוד בהצלה, ולעבוד בצורה ראויה.
היו"ר דוד אמסלם
ברשותכם, אני רוצה להעביר את רשות הדיבור לאבי אפיה.

בבקשה, אני רוצה שתתייחס לשני דברים. אני לא מבין במצילים, אני לא יודע מי מעסיק אותם. בעצם מי זה הגוף שמעסיק אותם? האם יש איזה גוף על – משרד הפנים או מישהו שבעצם הוא המטריה שנותנת את ההנחיות לגביהם. ספר לנו מה הבעיה בין דור א' לדור ב', ולמה יש בעצם שביתה.
אבי אפיה
נתחיל עם זה שהייתי פה בשתי ועדות קודמות – בדצמבר ובמרץ, והתרעתי על הנושא. הייתי פה, אמרתי, יש פה דיון שחשוב יותר, וכדאי לעשות אותו לפני עונת הרחצה. בפעם האחרונה אמרתי את זה במרץ לפני תחילת עונת הרחצה. אנחנו מתדיינים עם האוצר ושלטון מקומי, כשנגמר הסכם המצילים ה-1 לאפריל 2014, בסדר חברים, נגמר הסכם מצילים.

באנו לאוצר, שלטון מקומי, בואו נשב נדבר - בעצלתיים. עוד פעם - בעצלתיים. נוצרה סיטואציה שאיימתי על שביתה, ואז התכנסנו בבית-הדין בצו מניעה. בצו המניעה ביקשתי מהם להראות נכונות של אמתיות, טיפה, קצת, שהם באמת מתכוננים לפתור את הסוגיה.
מירב בן ארי (כולנו)
למי מתכוננים – על האוצר? לא, רק שנדע, לא הבנתי.
אבי אפיה
האוצר ושלטון המקומי.

ואז ביקשתי שיראו נכונות, שיראו אמתיות, משהו. ואז הם הסכימו ולא מרצון, רק בזמן שאמרתי שאני הולך להשבית לקראת החגים, החברים ניאותו בבית-הדין לתת עוד 100% על שבת. תראו את הרצינות - אמרתי הכול בסדר, ממשיכים לחזור לשולחן הדיונים - מאז אנחנו מתדיינים עוד שנה וחצי.

זה אבסורד. לקחו שני בחורים מהאוצר, נתנו להם כלים נורמליים, כלים סבירים, אמרו להם, עם זה תתמודדו. הבעיה היא לא נורמלית, צריכים לפתור אותה בדרכים יצירתיות, הם מקובעים באיזה מלבנים. אז נתנו לבחורים את הכלים המינימליים, ואמרו להם תתחילו לפתור את הבעיה. מאתנו הם מבקשים 10 שנים שקט תעשייתי, להיות יצירתיים 10 שנים. הם לא מוכנים לצאת מהמלבן של צורת החשיבה של העבודה של פריצת מוסכמות של דרכים חדשות. ישבנו איתם, ועל מה הסכמנו 10 שנים? - שאם הם יתאימו את תנאי העסקה של מצילי דור ב' לדור א', אנחנו מוכנים לשקט תעשייתי של 10 שנים.
היו"ר דוד אמסלם
ספר לנו מה התנאים, ומה זה דור א', ומה זה דור ב' – אני לא יודע מה זה.
אבי אפיה
אני אסביר. דור א' ודור ב' – דור א' היו מצילים שעבדו עד שנת 2000, אנשים שעבדו 30 ו-40 שנה במערכת. עד שנת 2000, כולל כיום, אבל אני אומר בשנת 1998 נוצר משבר ראשון. במשבר הראשון היינו פה, בוועדת הפנים של הכנסת עם מיכה גולדמן, ניסינו לפתור את הסוגיה, לא עזר לנו. יותר מאוחר, באנו לפה והסברנו שאנשים משתכרים משכורת יפה, מגיעים לפנסיה אין להם ממה לחיות. חייבים לפתור את סוגית הפנסיה.
היו"ר דוד אמסלם
בגלל שרוב הבסיס הוא בעצם שעות נוספות.
אבי אפיה
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, בוא תן לי בערכים מוחלטים על מה מדובר כדי לסבר את האוזן, בממוצע. מה זה משכורת יפה?
מירב בן ארי (כולנו)
30 אלף שקל.
אבי אפיה
אם את אומרת 30 אלף שקל, אני מוכן לצאת מחר בבוקר לפנסיה עם 30 אלף שקל - - -
מירב בן ארי (כולנו)
הוא מותר לו לצעוק עליי - - -
אבי אפיה
אני לא צועק עליך, אני עונה לך.
היו"ר דוד אמסלם
מה זה מבחינתך משכורת? כדי שנדע.
אבי אפיה
אני אסביר. משכורות של מצילים שעובדים בקיץ 12 שעות ביום, חצי שנה, המשכורת שלהם היא בסביבות 25 אלף שקל ברוטו כולל הכול, והם מקבלים את זה כל השנה.
היו"ר דוד אמסלם
מה הבסיס?
אבי אפיה
הבסיס הפנסיוני הוא בסביבות 12 אלף שקל.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת חמישים אחוז מזה. זה דור א'.
אבי אפיה
דור א'.
היו"ר דוד אמסלם
דור ב' – מה?
אבי אפיה
העניין הוא שזכותי לעבוד גם בחורף, אבל אני מסכים לקבל את השעות הנוספות ולעבוד רק בקיץ, אתה מבין את ההבדל?
היו"ר דוד אמסלם
עכשיו אתה מקבל שעות נוספות וכוננות על שעות העבודה שלך, זה דיווח יומי הרי? מה קורה בחורף?
אבי אפיה
אני מפזר את כל השבתות שלי, החגים והשעות הנוספות לחורף.
היו"ר דוד אמסלם
יענו "ישראבלוף" כזה גם בחורף אתה ממלא, ומכריחים אותך למלאת את זה - נכון? זאת אומרת מכריחים אותך לשקר.
אבי אפיה
לא, אני לא משקר - זה ההסכם הקיבוצי.
היו"ר דוד אמסלם
לא רק הסכם. אתה עושה דיווח יומי, אני מספר לך שבלי דיווח יומי אתה לא יכול לקבל כוננות – אז מה? בחורף אתה יושב בסלון באח, אומר להם שאתה עובד, אומרים לך לא משנה, תמלא.
אבי אפיה
נכון.

למה מי אומר שאני עובד?
היו"ר דוד אמסלם
לא קשור, הם אומרים לך. הם אומרים לך לא משנה, תמלא.
יוני פת
רק לגבי מה שאמרת עכשיו. אף אחד לא מבקש לשקר ולדווח שהוא עובד, אלא הוא מנצל חופשה שהוא צובר בקיץ, הוא מנצל אותה בחורף.
היו"ר דוד אמסלם
כל החורף זה חופשה?

תראה, יש שתי כוננויות. אתה מקבל שעות נוספות?
אבי אפיה
נכון, בנק שעות שלי.
היו"ר דוד אמסלם
מרכיבי השכר שלך הם כוללים כוננויות או לא?
אבי אפיה
לא, רק שעות נוספות.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, בעצם יש לך תוספת. אתה עובד 12 שעות, אז אני מבין שכל יום אתה מקבל שלוש וחצי שעות נוספות.
אבי אפיה
יותר, למה שלוש? אני עובד שישה ימים בשבוע - - - אמרתי אני נותן ארבע וחמש שעות.
היו"ר דוד אמסלם
פלוס, אתה אומר, שישי שבת.
אבי אפיה
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
אתה עובד שבעה ימים בשבוע?
אבי אפיה
אני עובד שבעה ימים בשבוע, ואז בחורף אני יוצא לחופש - זה דור א'.
היו"ר דוד אמסלם
דור ב' - מה?
אבי אפיה
עד שנת 2000 יצרנו מצב שנתנו לנו אחוזים מסוימים לטובת פרישה, לטובת הפנסיה, התוספת הזאת נשחקה. אמרנו לאוצר אנחנו רוצים שתראו - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני רציתי לדעת בגרוסו מודו כשאתה אמרת משכורת יפה, רציתי לדעת האם יפה זה 5,000 שקל או 50 אלף שקל? אמרת לי 25 אלף בממוצע. אמרת לי אנחנו עובדים 12 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע. אנחנו עובדים חצי שנה, זה מה שאתה אומר לי.
אבי אפיה
נכון. אני מבקש לעבוד 12 חודש בשנה.
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי, והבסיס הפנסיוני שלך הוא בערך כ-50% מהמשכורת. אלה הפרמטרים הבסיסיים.

דור ב' - מה?
אבי אפיה
דור ב' עובד את התקופה של הקיץ חמישה ימים בשבוע, עם שעות נוספות, כולל שישי או שבת, ומה שהסכמנו בהסכם הזה שאנחנו דיברנו עליו בבית-המשפט, שהם יוכלו להחליף את יום שישי או שבת לטובת הרשויות שהם יוכלו למצוא מצילים, כי הם לא ימצאו מצילים רק לשישי או לשבת, באמצע השבוע יתנו להם חופשי.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, למה הוא לא עובד שישה ימים בשבוע? הרי יש גם היום בתקשי"ר שישה ימים בשבוע, אתה צריך להגדיר אותו מראש. אם אתה מגדיר אותו מראש, אז הוא מקבל רק יותר שעות נוספות.
אבי אפיה
הגדרנו אותו מראש. ה- - - לא הצליחו לעמוד בהסכם הזה.
יוני פת
לא משנה, גם אם אתה מוגדר חמישה ימים בשבוע, שישה ימים בשבוע, בסוף, או שתקבל את השעות הנוספות כל יום, אם זה מחולק לך לשישה ימים, אז אחרי שבע שעות תקבל. אני אומר אם אתה מוגדר חמישה ימים, אז אחרי שמונה וחצי.
היו"ר דוד אמסלם
זה משפיע על ערך השעה אבל לא חשוב.
יוני פת
לא, ממש לא.
אבי אפיה
ואז אנחנו מגיעים לחורף שלא בהכרח יש שירותי הצלה פתוחים, ואז לוקחים אותנו לעבודות מזדמנות. בבקשה, עוד לא הגענו לחורף, בוא נחזור לקיץ.
היו"ר דוד אמסלם
מה המשכורת הממוצעת?
אבי אפיה
מציל בקיץ מקבל בסביבות 10 אלפים שקל נטו – דור ב'.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו מדברים ברוטו, אני לא יודע מה זה נטו.
אבי אפיה
ברוטו – תוסיף עוד 7,000, 8,000 שקלים.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת הוא מקבל כ-17 אלף שקלים ברוטו?
אבי אפיה
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, אתה אומר לי שבקיץ ההבדל בין דור א' לדור ב', זה בסביבות משהו כמו 7,000, 8,000 שקל?
אבי אפיה
יותר, אני אסביר גם למה, רק לקיץ.
היו"ר דוד אמסלם
אני מדבר על הקיץ.
יוני פת
הוא 8,000 שקל בברוטו בין מציל דור ב', למציל דור א'.
היו"ר דוד אמסלם
אתה אומר שבחורף אתה בעצם יושב בבית.
אבי אפיה
נכון, מקבל משכורת מלאה.
היו"ר דוד אמסלם
הוא לוקחים אותו לעבודות אחרות.
אבי אפיה
נכון, מקבל משכורת מלאה. הוא לוקחים אותו לעבודות מזדמנות, אם זה בתברואה, צביעת כבישים ואם זה – הכול.
אבי אפיה
הכול, למה שבא להם.
היו"ר דוד אמסלם
מה הדרישות שלכם?
אבי אפיה
הדרישות שלנו היו כאלה שבסך הכול המעמד של דור א' ודור ב' צריך להימחק – צריך להיות מעמד אחד. המצילים הבוגרים יותר, אלה שמשנת 2000 עשו הסכם לפרישה נאותה, נשחק הסוגיה של הפרישה שאנחנו נעדכן אותו, פלוס חבילות יציאה. לא נורמלי שמציל יישב עד גיל 67, שיתנו לו יכולת לפרוש לפני כן בכבוד.
היו"ר דוד אמסלם
בעצם אתה אומר שמציל בגיל 67 הוא פחות יעיל.
אבי אפיה
לא אמרתי. יש מצילים יעילים יותר, יש מצילים פחות. לכן אמרתי שאם תיתן להם את החבילה של הפרישה - בנמלים, בפעם האחרונה שרצו להפריט אותם נתנו כסף. בחברת חשמל נתנו כסף.
היו"ר דוד אמסלם
אתה מדבר על פרישה מוקדמת. עכשיו אני שואל אותך שאלה ברמה העקרונית, אבי. במרץ 99' נחתם הסכם במדינת ישראל, ושם נוצר דור א' ודור ב' לגבי כל הרשויות בכל הנושאים - גם עובדי התברואה וגם עובדי שפ"ע. אם השאלה היא לכל המדינה אני מבין, למה אתה חושב שהמצילים צריכים להיות שונים מכולם? או התפקיד שלך זה לדאוג למצילים.
אבי אפיה
העבודה של המצילים ייחודית. זה שהיושב ראש השלטון המקומי גר במקום אחר, שם אין, והוא לא מודע לסכנות או לאיכות של המצילים. הוא לא מבין מה זה חוף ים, ועד היום לא התערב, זו בעיה בפני עצמה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צריך את המצילים לאלה שלא גרים על יד הים.
אבי אפיה
אז אני חוזר ואומר, היה צריך להבין את זה, נכון. אבל - - - אני מבטיח שיו"ר השלטון המקומי - -
קריאות
מה זה קשור שחיים ביבס - - -
מירב בן ארי (כולנו)
- - - ואורי מקלב גר בירושלים, אז מה אז הוא - - -
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת, אתה לוקח את העסק לרמה הפרסונלית. אם חיים ביבס נעביר אותו לתל-אביב הכול ייפתר?
אבי אפיה
לא. אני אומר שחיים ביבס אם היה מעוניין, אולי היה נותן כלים לאנשים שמתפקדים - - -

המשכורת שלהם בחורף של אותם מצילים הוא 5,000 שקלים משכורת מינימום.
היו"ר דוד אמסלם
בגלל שאין שעות נוספות, ואין את כל התוספות הרגילות, לא עובדים שבת, בסדר אני מכיר.

לעומת זאת בתל אביב, זה שונה, שם עובדים 12 חודשים - - -
היו"ר דוד אמסלם
למה, אתם עובדים גם בחורף?
אבי אפיה
כן. יש פה נציג של התל-אביבים ויסביר לך.
היו"ר דוד אמסלם
באים אנשים גם בחורף?
אבי אפיה
סליחה, אני רוצה לעשות סדר. הבחור פה מתל אביב, הוא נציג של תל אביב. החברים פה באו מיוזמתם, הם מצילים בתל-אביב, אבל הם באו מיוזמתם לא דרכי, חיפה פה ואשדוד.
מירב בן ארי (כולנו)
למה הם צריכים לעבור דרכך? - - -

מה זה לבוא דרכי? - - -
היו"ר דוד אמסלם
סליחה, מירב, את מפריעה לי פעם שלישית.
אבי אפיה
- - -
היו"ר דוד אמסלם
תקבל את זכות הדיבור, אני עדיין רוצה להתעכב אצל אבי.

הרי עד פה בקדקוד יש שלושה גורמים – למצילים יש את השלטון המקומי והממונה על השכר.
אבי אפיה
וההסתדרות.
היו"ר דוד אמסלם
עזוב.

וההסתדרות.
היו"ר דוד אמסלם
אתה בטענות שלך העלית את הסיפור של חיים ביבס, אני לא התייחסתי לנושא בגלל שאני לא מסכים אתך במאה אחוז, אבל בוא נשים את זה בצד, אני גם מכיר את הבן-אדם, וגם אין קשר לעניין. אבל האם אתה מרגיש שהמחסום הוא בשלטון המקומי או באוצר?
אבי אפיה
בשלטון המקומי יותר.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.

נשמע בקצרה את החבר'ה שבאו מהמצילים. לא לחזק, לא לחדד, אני רוצה לשמוע את החבר'ה של האוצר והשלטון המקומי.
אבי ארגמן
אני יו"ר ועד המצילים של תל-אביב.

בתל-אביב עובדים בחורף - שש תחנות חורף. לאורך כל השנה אנחנו 13 תחנות, ועובדים בחורף מהשעה 00:07-14:00.

הפערים של השכר, מה שאבי אפיה דיבר עליהם הם נכונים. אנחנו מאוד רוצים שדור ב' ישוו להם את התנאים לדור א', זה עיקר הבעיה, לכן כל הסכסוך הזה נוצר. בתל-אביב עובדים כל השנה, שש תחנות חורף, למעשה, אנחנו עובדים שנה שלמה מאשר בכל הארץ אמצע שנה.
אשר גרנר
אבל דור ב' עובד לא דור א'.
אבי ארגמן
דור א' עובד מתוך שישה חודשים, חלק עובדים ארבעה חודשים, חלק עובדים שלושה חודשים, כל אחד לפי הצבירה שהוא מפריש לעצמו. יש לנו בנק שעות נוספות, אחד יכול לקחת 120, 130 שעות בחודש, עד שכר 82% תקרת שכר מנכ"ל, ובחורף הוא יוצא בהתאם לזה לחופש, עדיין יכול לצאת חודשיים, חודשיים ואחד יותר.
היו"ר דוד אמסלם
בסדר, הבנתי.
ארז לוי
אני מציל פשוט. אני מדור ב', אומר שאני לא שייך כרגע לפורום שלו, של ארגון המצילים, אז אני המציל מתל אביב.
היו"ר דוד אמסלם
הוא לדעתי החמיא לכם. הוא אמר, את אלה אני הבאתי, אבל אלה באו בכוחות עצמם ביוזמה אישית, אני ראיתי שהוא מתכוון חיובית.
ארז לוי
כל הכבוד לנו שבאנו ביוזמה אישית.

אני רוצה לברך את עיריית תל-אביב. נמצאים פה הנציגים שלה שנותנים לנו את הזכות לעבוד בחורף, שזו זכות שהיא לא מובנית מאליה, זה יפה מאוד. אז אנחנו מצליחים ליצור עוד כמה גרושים כדי להגדיל לנו את השכר בשעות הנוספות - כל הכבוד לעיריית תל אביב.

אבל אני רוצה להגיד שיש עוול שנוצר פה, כמו שציינתי שנת 2000.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה התפקיד שלך בחורף?
ארז לוי
מציל – יש הצלה גם בחורף.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל אלה שלא זוכים מה הם עושים ביום-יום?
ארז לוי
גם דור א' עובד מציל בחורף. גם דור א' חלקם, רק להם יש את הזכות, מה שנקרא, שהוא דיבר על זה קודם, שיש להם בנק שעות, משהו שדור ב' לא יכול להשיג גם אם הוא היה רוצה והיה מתפלל לבנק שעות, אנחנו לא יכולים. אין לנו מאיפה לקחת בשביל שיהיה לנו בנק שעות.
היו"ר דוד אמסלם
מטבע הדברים, בחורף פחות תחנות הצלה.
ארז לוי
אז בקיץ שאני עובד ומייצר את השעות נוספות בדיוק כמוהם, בדיוק כמוהם אני מייצר את השעות הנוספות, אבל לא עושים לי בנק שעות.
היו"ר דוד אמסלם
- - - לחורף. זאת אומרת, אתה לא יכול לעשות שעות נוספות בקיץ בשביל שישלמו לך אותם בחורף.
ארז לוי
כן, אגיד לך יותר מזה. אני עובד כל הקיץ כמו חמור, ובחורף מה אני עושה? אני הולך לבנק כדי לבקש הלוואה כדי להסתדר בחורף. יש לי שתי ילדים, יש לי משפחה – איך אני אקיים אותם, ממה?

אני מדבר איתך, אני מוכן להראות לך גם תלושי שכר. לבוא אליך ולהראות לך שחור על גבי לבן. חברי, אני מכיר אותו, כל הכבוד לו, והוא בן-אדם בסדר גמור. אבל, באמת, אני רוצה להסביר לך, יש לנו בעיה מאוד כואבת דור ב'. בסך הכול אנחנו מבקשים שאנחנו עובדים כתף מול כתף, ויושבים באותה שורה במרפסת. במרפסת יושבים באותה שורה, מסתכלים על המים אותו דבר. הולכים להציל אותו דבר כמוהם - למה שהוא יקבל? מה שיישאר שיהיה בריא, שיצליח, ואני מברך על זה. באמת, יש לי לשאוף אליו שזה יפה מאוד.

בבקשה להשוות לנו את התנאים של השכר, זה מה שאנחנו מבקשים. להשוות לנו את התנאים שזה לא רק שכר, תנאים ושכר. אני מרגיש כמו סוג ב' לפעמים.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.

שאלה אחת, אבי, ב"גרוסו מודו" – איזה אחוזים זה דור א'?
אבי אפיה
50%.
יוני ברבי
אני מציל מתל-אביב.

אני מושעה מהעבודה שנתיים ושמונה חודשים יושב בבית בדיוק מהסיבה שהתכנסנו פה היום. הקמתי ועד לדאוג לעובדים, ולקיים את הזכויות שלהם. היה אצלנו ברדק בתל-אביב בשנת 2012, כאשר פירקו את הוועד והתחילו להתנכל לכל המצילים הצעירים. כשראו שאני מצליח בזה ויש לי מאה אחוזי תמיכה והגענו לאן שהגענו אם זה בתמ"ת, ואם זה למשרד הפנים, ואם זה לכנסת, גירשו אותי מהעבודה. אני היום כבר כמעט שלוש שנים בבית.
היו"ר דוד אמסלם
זו הסיבה שהשעו אותך?
יוני ברבי
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
כתבו לך מכתב, היות ואתה בעצם ועד העובדים אנחנו מפרישים אותך?
יוני ברבי
לא, תפרו תיק.
היו"ר דוד אמסלם
או שבעצם לא באת לעבודה, וסיפרת להם שאתה מתעסק בנושא ועד.
יוני ברבי
תפרו תיק בשביל להתפטר ממני כי הייתי היחיד שלא חתם על מכתבי התנצלות, אני מדבר איתך על עשרות מכתבי התנצלות שהתחייבו המצילים לחתום עליהם שהם חוזרים בהם מיישום ההסכם, ולעבוד בניגוד לחוק, ואני המציל היחיד שלא חתמתי על המכתבים האלה.
היו"ר דוד אמסלם
הנושא האישי, אתה רוצה שאני אטפל בו ברמה האישית, דבר איתי, לא בוועדה.
יוני ברבי
לא, ממש לא.
היו"ר דוד אמסלם
דבר איתי לגבי הנושא הזה בקצרה.
יוני ברבי
קודם כל אבי, אני מבין אותו גם למה הוא מציג את זה ככה. אנחנו לא שייכים להסכם הארצי. עיריית תל-אביב שייכת להסכם שלושת הערים הגדולות, וזה ידוע לכולם. אף על פי שההנהלה אצלנו מנסה תמיד להסתיר את זה, ותמיד אומרת, שאבי אפיה, יו"ר ארגון המצילים הארצי מייצג גם אותנו, הלכה למעשה זה לא נכון היה עד לא מזמן שנפרץ ההסכם, ההסכם הסתיים ב-2014 כמו שהוא אמר.

מה שקורה זה ככה. משה, גם הוא מציל, וגם הוא מושעה. מכיוון שהוא תומך במאבק של מצילי דור ב' להשוואת תנאים ושכר, גם הוא יושב בבית.
היו"ר דוד אמסלם
אני אקצר בזמן, אני רוצה לייצר פה משהו חיובי. אם יש לך משהו להוסיף לגבי הדיון, לא ברמה האישית. אמרתי, כל הנושא האישי שלכם אם קיפחו אתכם וכו', תבואו אליי, אני אשמח לשמוע, ואם אוכל לתרום בכיף. אבל בוא לעניין, לנושא עצמו בגדול.
יוני ברבי
אני לא חושב שזו עובדה קיימת. זה מעל 15 שנה שעובדי מצילי דור ב' מקופחים, מושפלים, רמוסים - כששומעים דור ב', חושבים שזה ילדים בני 6, 7, או עוזרי מצילים שבאים בגיל 14 לעבוד בים בשביל ליהנות או להכיר את ההצלה.

אנחנו בעלי משפחות, אנחנו בני 40 עם שלושה ילדים ויותר, עובדים מצאת החמה עד שקיעתה שבע ימים בשבוע בניגוד למה שאמרו פה. כל השנים עבדנו עד שנה שעברה בזכות מהלך שעשינו מול משרד הפנים והתמ"ת, והם התחייבו לגייס מצילים ולאפשר את יום החופש הזה שמגיע לנו. עד אז העסיקו אותנו בניגוד לחוק כל השנים. מה שקורה זה שאנחנו עובדים בשכר ממוצע של 7,000 אלף בשנה. אם אתה לוקח ממוצע שכר חורף, שכר קיץ - - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה עושה ממוצע קיץ, חורף – 7,000 שקלים נטו.
יוני ברבי
נכון. בשביל לסבר את האוזן, וזה בסדר גמור. חלילה, אין לי פה שום כוונה לפגוע במישהו, זה ממש לא הכוונה שלי. בשביל לסבר לך את האוזן, מציל דור א' במקרה שלנו בתל-אביב גם יושב דור מיתר, זה עוד דור ותיק לדור א', שהשכר הוא בין 120 ל-150 שקל לשעה. אנחנו מקבלים בממוצע 25 שקל לשעה. אנחנו עובדים כל השנה בהצלה, קיץ, חורף, הם עובדים מחצית השנה, זה רק למען הסדר וההבדל.

אני לא חושב שיש פה מקום לשבת היום ולהשמיע איזושהי זכות לדבר כרגע על תוספות או פנסיה לדור הוותיק. מי שמקופח פה זה אנחנו. מי שנרמס פה זה אנחנו. שידאגו לנו קודם, ואני מצפה גם ממנו כיושב ראש ארגון המצילים הארצי שידאג לילדים שלו.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
דודו כהן
שלום, אני מציל מאשדוד.

אני דור ב' כבר 16 שנה. אני דווקא רוצה להתחיל בעניין של דור א'. העניין שלנו הם הסבירו אותו פחות או יותר. אני רוצה להתחיל בעניין של דור א'. 16 שנה לא היה שום עדכון שכר של דור א', ואם ייחתם הסכם לעוד 10 שנים, זאת אומרת, 26 שנה הם לא קיבלו שום עדכון שכר. אתה יודע, פעם כאשר היו מעלים טבלאות של אנשים שמרוויחים הכי הרבה בארץ, אז תמיד המצילים היו מפתיעים. אני כבר משהו כמו 12 שנה לא זוכר את המצילים שם, הם נעלמו איפשהו.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא אומר שהם ירדו, השניים עלו. יש חריגים אחרים.
דודו כהן
בסדר, צריך לשאוף לעלות, לא לרדת. יוקר המחיה הכול עולה. אני מרגיש מצוין.

בעניין הזה אני חושב שהשכר של דור א' נשחק. אני לא רוצה בכלל לדבר על דור ב'.
מירב בן ארי (כולנו)
למה, תדבר על דור ב'.
דודו כהן
אני מבקש ממך, תקשיבי, אני אדבר על מה שאני רוצה לדבר, לא על מה שאת תגידי לדבר.
קריאות
- - -
יוני ברבי
הוא לא יכול לדבר על דור ב' כשהוא יושב - - -
היו"ר דוד אמסלם
סליחה, אני אוציא אתכם. פעם אחרונה, אם נפלט לכם משהו תצאו לבד. בבקשה.

קח לך עוד שתי דקות, דבר על מה שאתה רוצה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש לדבר לחברת הכנסת בכבוד.
היו"ר דוד אמסלם
ודאי. דרך אגב, חברת כנסת, גם אם יש לך הערה אליה, אני אבקש, כבד אותה.
דודו כהן
סליחה.
היו"ר דוד אמסלם
חברת הכנסת מירב בן ארי לקחה את הנושא ברמה האישית, היא מטפלת בו ברמה האישית והרבה מאוד זמן. חלק מזה שאני עושה את הדיון הזה זה בגללה. גם אם יש מחלוקת, דרך אגב, היא מקבלת את המשכורת שלה גם אם היא לא באה לפה, אז הנושא הזה בוער בעצמותיה, גם אם אתה לא מסכים איתה, כבד אותה.
דודו כהן
אני מתנצל.

זה בעניין של דור א'. לפי דעתי השכר נשחק בקטע שלהם והם בסך הכול מבקשים משהו בשביל לפרוש בכבוד. בעניין שלנו דור ב', אנחנו עובדים מאוד קשה. עובדים בקיץ 12 שעות. השעות הנוספות שאנחנו עושים אנחנו מקבלים אותם בקיץ, את השעות הנוספות גם מקבלים בקיץ, ובחורף אנחנו עובדים בכל מיני מחלקות אחרות, והמשכורת שלנו יורדת. הפערים הם גדולים, צריך לצמצם את הפערים. שנתיים אנחנו יושבים, אנשים מדברים פה שנתיים, אני 16 שנה מחכה כבר. זהו בגדול.
היו"ר דוד אמסלם
ברשותכם, יש לי רק שאלה מקצועית לאשר. אשר, מקצועית מי אחראי על המצילים? אני עושה הבחנה בין מנהלית, כספית לבין מקצועית מטעם המדינה.
אשר גרנר
מטעם המדינה שר הפנים אחראי על היבט של הרגולציה, כלומר, חקיקה, כל מה שקשור בהיבט של הצלת חיים, בטיחות, כל הדברים שקשורים לתחום הבטיחות בים להצלה. לגבי העניין של ההיבט הניהולי - - -
היו"ר דוד אמסלם
עזוב הניהולי. אני שואל, הרי מציל בהגדרה זה נושא של הצלת חיים – אם הוא בא לשחק שש-בש, לא מעניין אותנו.
אשר גרנר
התשובה היא פשוטה. הכשרה זה משרד כלכלה. הנחיות מקצועיות בהיבט של כל הדברים שקשורים להיבט של ההנחיות המקצועיות. אמרתי, בהיבט של הצלה זה משרד הפנים.
היו"ר דוד אמסלם
מה הכוונה הצלה, משרד הפנים תסביר לי?
אשר גרנר
מהם שירותי הצלה, מהם התקנים - - -
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, זאת אומרת, כמה מצילים, איזה סככה, מה יהיה בסככה, איזה ערכה, איזה ציוד, איזה חסקה בחוץ זה אתם?
אשר גרנר
אכן, כן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הפיקוח המקצועי מי?
היו"ר דוד אמסלם
הפיקוח המקצועי זה אתם.
אשר גרנר
יש רגולציה שהוא על-פי צו הסדרת מקומות רחצה, הצו הזה מחייב את כל הרשויות בארץ - אנחנו מקיימים פיקוח, בקרה בשטח.
היו"ר דוד אמסלם
ברור, אתה הרגולטור, אתה מדי פעם יכול לבוא עם התעודה להגיד, רבותיי, הגעתי, אשר גרונר, אני רוצה לראות את המציל, איזה ציוד יש לך פה - זה אתה, זה מטעמך. בסדר גמור.
אבי ארגמן
צו הסדרת מקומות רחצה שהוא נחתם עכשיו, הצו הזה עושה עוול עם המצילים. מדבר שם למשל על ספורט בטווח 20 מטר מתחום הרחצה, משהו שלא הגיוני. הגדלת תחום השיפוט של המציל והאחריות.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא שם עכשיו.

כנראה לא הבנת - דרך המציל אני אגיע לקיוסק, אני אגיע למציליה, ולא אגיע לאף מקום. אם אתה רוצה לדבר איתי על זה, אז זה דיון אחר לגמרי.
אבי ארגמן
משפט אחרון לגבי המאבק הצודק של דור ב'. אני חושב שהגיע הזה באמת לעשות סדר, לשפר את התנאים שלהם.
טל פילטר
אני מייצג את הנהלת עיריית תל-אביב יפו פה בדיון, אני סגן מנהל אגף החופים והמציל הראשי של עיריית תל-אביב יפו.
היו"ר דוד אמסלם
מי זה מנהל האגף?
טל פילטר
אני לא אחזור על דברים שאמרו כאן חבריי, אבי אפיה והחברים לגבי השכר, זה ברור, ואני מצטרף לכל מילה שלהם בעניין הזה.

אני רוצה לדבר קצת על הצד המקצועי.
היו"ר דוד אמסלם
עמדת עיריית תל-אביב זה אתם, העמדה שלכם זה להגדיל להם את השכר? אני שואל האם עמדת עיריית תל-אביב אתם מתחברים איתם ואתם רוצים לשפר את תנאי שכרם?
טל פילטר
באופן עקרוני עיריית תל-אביב יפו מעוניינת לשפר את תנאי שכרם של המצילים.
מירב בן ארי (כולנו)
איזה מצילים?
היו"ר דוד אמסלם
אתה מדבר איתי על דור ב' החבר'ה הצעירים.
טל פילטר
נכון בעד לשפר.

אני רוצה להסביר משהו מאוד חשוב, לא אגזול יותר מדקה. אני רוצה פה לספר על מה שראש עיריית תל-אביב-יפו עשה במערך ההצלה בעיריית תל-אביב יפו ומה קורה נכון להיום. לא לדבר על טעויות שהיו בעבר, אלא מה שקורה היום.

רוצה לקרוא לכל ראשי הרשויות לאמץ את הדרך שלו ולעבוד בצורה הזו. אנחנו מעסיקים כיום בעיריית תל-אביב יפו 71 מצילים. כל תחנת הצלה יש לה תקן של מעל חמישה מצילים, כלומר, אף מציל בעיריית תל-אביב יפו לא עובד בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה. אף מציל בעיריית תל-אביב יפו לא עובד מעבר ל-12 שעות עבודה ביום, וזו הסיבה שאנחנו לא יכולים לתת שירותי הצלה מזריחה עד שקיעה כמו שאנחנו רוצים. אף מציל מעיריית תל-אביב יפו לא בדור מיטב, לא מדור א' ולא מדור ב' עובד שבעה ימים בשבוע, אלא אך ורק שישה ימים בשבוע, ומקבל שבת אחת לארבע שבתות לצאת לחופשה כמו שהחוק מחייב.

בעיריית תל-אביב יפו מקפידים ככל הניתן על מתן אימוני ספורט למצילים, הם דואגים להם למחליף בזמן הזה, על מתן מנוחה למצילים והפסקה ולדאוג להם למחליף בזמן הזה, כמובן לא מדבר על השוליים שלפעמים יש לנו תקלות. אני חושב שראשי הרשויות צריכים לאמץ זאת, ולא ייתכן שמתקן של מצילים, או שלושה מצילים בתחנת הצלה, אדוני היושב ראש, אז אין מצב כזה – איך מציל יילך להפסקה, או איך מציל חולה, מה קורה אתו?
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה, אדוני היושב ראש. אני מאוד מודה לך על קיום הישיבה הזאת, בכלל על הניהול המצוין.

אני רוצה להגיד משהו אחד ממש קצר, כי אני מדי פעם מעירה. אני רוצה לדעת אם אדוני היושב ראש יכול לדעת לטובת הפרוטוקול והוועדה - האם מצילי דור א' כיום כדי לפתור את המצב שבו כל יום אנשים טובעים ומתים, זה מה שקורה היום בחופים. האם בשביל עכשיו יכול להיות שדור א', אני שואלת אותך, כמובן שהיושב ראש ינהל את זה, אומר, אנחנו בגלל מצוקות החרום, בגלל שאנשים מתים, אנחנו היום רגע מחכים עם הדרישות שלנו, והאם אתם מוכנים לבוא ולהגיד, אנחנו רוצים רק לפתור לדור ב'. עכשיו תגיד לי, מירב, גם לנו יש.

אני אומרת, האם עכשיו אנחנו בחודש יוני, וזה שיא עונת הרחצה, האם אתה אומר, או שאתה אומר לי אני רוצה לדעת וליושב ראש, כל עוד אתם לא פותרים את א', אין מה לדבר על ב', כי אני, בתפיסה שלי אומרת, בואו נפתור את ב', כי יש כאן בעיות עם ב', ואז בחורף נשב שוב פעם ונכנס את א'. למה אני אומרת את זה, רק משום שבאמת אני – ואמר לכם דודי עליי - קשה, אני לא מצליחה להבין איך אנשים הולכים שם בלילה, כשבן-אדם נכנס בשעה שלוש לים, לא בשעה שש בערב וטובע.

עכשיו תגיד לי, אם אתה אומר לי, מירב, אין שום סיכוי, אז הבנתי איפה אני עומדת. אם אתה אומר לי, מירב, עכשיו אנחנו יכולים לפתור את ב' ולדבר על א' - - -
אבי אפיה
אין סיכוי. לא, היא רצתה תשובה, אני אתן לה תשובה, היא חושבת שאני אפחד להגיד. אני אומר הכול על השולחן, אין לי בעיה בכלל.
היו"ר דוד אמסלם
אבי, אתה גם מקבל זכות דיבור על זה שאני נותן לך. תרשום לך כוכבית אדומה - התפרצות ראשונה שלך.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה לשמוע מה עמדת האוצר בעניין הזה.

סליחה, נשמע את חבר הכנסת אורי מקלב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה לך אדוני על קיום הדיון הזה, גם לך מירב. הגשתי הצעה לדיון מהיר, זאת הצעה לסדר היום דחופה, אבל אני משכתי את זה מפני שכפי שנאמר פה, הדחיפות של העניין היא גבוהה מאוד, הלימה ברורה בין שביתת מצילים לבין פגיעות בנפש – אנחנו רואים את זה בעקבות שביתת המצילים.

יש עוד ריטואל קבוע – לא יודעים אם קר בחוץ, חם בחוץ, אני יודע שהתחילה עונת הרחצה לא לפי הכרזה, לפי מודעה בעיתון, לפי השביתה שיש. לפני שאנשים יודעים אם עונת הרחצה נפתחה, או לא נפתחה – שביתת המצילים, ככה זה מתחיל, וזה חוזר על עצמו בלי לנקוט עמדה. יכול להיות שמישהו יגיד סחיטה, מישהו יגיד דרישה, מישהו יגיד שזו בקשה, אבל מישהו יגיד שהדרך היחידה להידברות זה רק אם אנחנו לא פותחים את עונת הרחצה, יהיה מי שיגיד.
אשר גרנר
12 שנה המצילים לא שבתו. מאז שקיבלתי את התפקיד לא שבתו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש הבדל בין שביתה לבין עיצומים.
אבי אפיה
גם לא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני חושב דבר אחד - אין ספק באחריות או במיוחדות שיש בתפקיד שלכם, בשונה מהרבה תפקידים, יש לכם באחריות הזו של מציל לחשוב אם אני אצליח להגיע, או לזה שמנופף בידיים, או לא הצלחתי להגיע אליו, האם הוא טובע לי, או לא טובע לי – אני מצליח להציל אותו או לא, אני לא מאחל את זה לאף אחד - במידת האחריות זה יכול לקרוא רגע, ואף רגע לא צפוי, אני מכיר את זה.

מצד שני, המצילים זה לא העובדים העונתיים היחידים שקיימים במשק, ובמורכבות שיש בהעסקה שלהם. בלי שנגיע לדור א' ודור ב', עצם העסקה של מצילים של עובד עונתי, זה בעייתי, גם עובדים בחוף יכולים להיות בלי מציל, אבל יש גם עובדים שבחוף שעובדים או עוד דברים במשק, בקטיף, או שמוצאים יותר, או שמוצאים פחות, או שאין מספיק - - -

אני לא יודע מי זה מיכה גולדמן, ואתם יודעים מי זה מיכה גולדמן, אתם נמצאים פה הרבה. לכן אני חושב שבלי לנקוט עמדה, אני אומר את זה גם כלפי המצילים. זו התנהלות לא תקינה שחוזרת על עצמה. צריך לפתור את הבעיה מהשורש. אנחנו עכשיו נשב פה, והיושב ראש באמת ישקיע מאמצים, יעשה וילחץ, יהיה איזה שיפור משהו, איזה שיפור כזה ואנחנו נחזור לשיגרה ויתחיל שנה הבאה, או לא מרוצים, וכן מרוצים - - -

השאלה - מה הדרך, מה הפורום, מה עם איזה בוררות מוסכמות? בוררות מוסכמת, פעם כשחותמים על בוררות - אני לא חושב שמישהו בשולחן הזה נמצא שיוכל להחליט. יש צדדים לפה, צדדים לשם, האוצר לא ייתן מה שאתם רוצים. כבר ראיתי סכסוכי עבודה שקיימים במשק ושפתרנו אותם. במקרה הזה אני רואה רק בוררות מוסכמת שבסופו של דבר זה חותם, וזה חותם, ויש מי שמכריע ומוציאים הסכם עבודה לזמן ארוך.

לכן, אדוני היושב ראש, אני חושב שצריך ללכת על הכיוון הזה. בכל הפתרונות האחרים, או שיפור מקצה מסוים, או שזה יחזור על עצמו. קשה לי לראות גם מצילים שנמצאים ממורמרים. אנשים עושים עבודה אחראית, סובלים מזה, אין ספק שהעבודה העונתית איך שלא יהיה - - -

אני לא חושב שבטלה היא דבר כל כך טוב – לשבת בחורף ולקבל משכורת, אני גם לא מאחל את זה לאף אחד שהוא צריך את כל השעות חופשה. פעם שאלו איך יכול להיות, היה בוררות, קם, מגיע לעבודה מסוימת. צד אחד אמר מגיע לי סכום כזה וכזה, והצד השני אמר, המשלם אמר מה פתאום? תאר לך, הוא בא אחרי העבודה שלו והוא מקבל כמעט כמו עבודה. על זה שהוא מגיע אחרי העבודה והוא עובד אני צריך לתת לו כזה שכר? אמרתי לו, אתה לא שם למה שהוא אומר? את כל השעות הפנויות שלו שיש לו, הוא משקיע בעבודה. אדם הולך לעבודה מקבל, אבל זה לא רק שעות נוספות, אין לו את הימים, אין לו את הלילות, אין לו את הזמנים שכולם בחופשה והוא לא נמצא בחופשה, השכר הוא אחרת - אתה לא יכול למדוד, הוא עובד ארבע שעות, איך הוא יכול לקבל כמו משכורת מלאה. אני מבין את כל המורכבות של העניין, ולכן צריך חשיבה אחרת.
היו"ר דוד אמסלם
אני אתייחס לזה. תודה רבה, לחבר הכנסת מקלב. האמת היא, שאם לא הייתם עובדים בשבת, לאור ההצלחה של ליצמן, אולי הייתי מבקש ממנו להיכנס גם לנושא הזה, אולי היה מביא לכם גם פשרה...

שאלה אליך אבי או אשר, במסגרת הטביעות שהיו – בעשרה הימים האחרונים שמעתי דברים הזויים. שאלה – הם היו בחופים במוכרזים או לא מוכרזים.
מירב בן ארי (כולנו)
חלק היה - - -
אשר גרנר
חלקם היו במוכרזים אחרי שעות הפעילות בכלל, אחרי שש, שבע, לצורך העניין.
יוני פת
זה לא מדויק. אמרת עכשיו משהו לא נכון.
אשר גרנר
אמרתי חלקם.
מירב בן ארי (כולנו)
תתייחס לאלה שטבעו בחופים המוכרזים יותר חשוב.
אשר גרנר
אני אתייחס.

אחרי שעות הפעילות, לצורך העניין, באזור נתניה ששם אתה מתכוון לצורך העניין, זה באזור - - -
מירב בן ארי (כולנו)
קריית צאנז, או מכמורת.
אשר גרנר
קריית צאנז - הבחור נכנס ביום שבת, שאין שירותי הצלה בכלל. לצורך העניין, בחור בן 18 והוא טבע לצערנו. באזור נתניה היו עוד שניים – זוג תיירים גרמנים שנכנסו אמנם בשעות הפעילות, אבל זה היה בכלל חוף אמפי, הוא היה בכלל משולט בשילוט עם סרט סימון לא להיכנס. נוסף לזה, גם הפקח צעק לו שייצא, הוא לא יצא. היה עוד בחור מחבר העמים באזור חיפה - שמונה טובעים.
היו"ר דוד אמסלם
שאלתי, האם מי שטבע בים בתקופה האחרונה אם זה היה בחופים מוכרזים, ואם כן, האם זה היה במסגרת שעות העבודה של המצילים, קרה דבר כזה?
אשר גרנר
לפחות לפי המידע שיש לי לא בשעות העבודה של המצילים - אחרי שתיים.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה אחרי שתיים? כי יש שביתה. אם היה יום רגיל בלי שביתה, באיזה שעה הוא היה סוגר? בשש, נו מה, אתם מזלזלים באינטליגנציה שלנו?
אשר גרנר
בבת-ים, לצערנו, בחוף טובאגו בשעה שש בערב נכנסה האמא ובתה. באופן עקרוני, שירותי ההצלה עכשיו ב-9 למאי מסתיים בשעה חמש בערב.
אבי אפיה
שש בבת-ים.
אשר גרנר
בסדר, בשש. ממש בשלהי הסגירה, אם זה היה לא היו עיצומים. בכל מקרה, אם אני מסתכל בהשוואה על כל התאריך מבחינה זו, ברוב זה אחרי שעות הפעילות הרגילות.
היו"ר דוד אמסלם
כמה בעצם טבעו בשעות שלגביהם התייחסה השביתה? אני רוצה לדעת מה השביתה הזאת בחיי אדם גבתה? אם אנשים הלכו לחוף ים לא מוכרז אז זה לא קשור לשביתה. אם הם באו בלילה, אז זה לא קשור לשביתה. בין שתיים לשש - כמה אנשים טבעו בחופים מוכרזים?
אשר גרנר
אני לא רוצה להטעות פה את הוועדה, אני לא יודע להגיד לך באופן מדויק, אין לי את הנתון הזה, אז אני לא רוצה להטעות את הוועדה.
היו"ר דוד אמסלם
אשר, תעביר לנו את הנתון הזה, הוא חשוב מבחינתי כדי להבין בחיי אדם מה המשמעות כרגע של השביתה הזאת.

הייתי רוצה לשמוע את האוצר בעניין הזה. בבקשה.
יוני פת
אני מהאגף הממונה על השכר באוצר.

אתחיל דווקא בסוף לגבי השביתה, כי אני חושב שזה הנושא שהכי כואב לנו, אמרה חברת הכנסת נכון. קשה מאוד גם לנו, ואני מאמין שגם לצד השני שזה גובה מחיר, וזה גובה מחיר. אני יודע נתונים אחרים, אני יודע להגיד על לפחות טביעה אחת שהייתה בשעות האלה בדיוק בין השעה שתיים לשעה שש, היו צריכים להיות מצילים - - -
קריאה
יותר.
יוני פת
אמרתי לפחות אחת. לא משנה, אני רק רוצה להגיד שזה גובה.

זה לא הוויכוח, כי מה שאני בא להגיד זה שגם אם לא, אז יהיה בעתיד הקרוב. זה שבנס אנחנו כרגע עומדים על מספרים נמוכים זה לא הופך את האירוע - - -

השביתה זה דבר חשוב. השלטון המקומי ואנחנו עושים הכול על מנת למנוע את השביתה, כולל משא ומתן כמעט על בסיס יומי, החל מהרגע שהתחילה עונת הרחצה. פניה לבית הדין – בית הדין שלח אותנו בסטטוס קוו הקיים, ואמר, אתם תמשיכו לנהל משא-ומתן כאשר המצילים ממשיכים בסטטוס קוו, כלומר, ממשיכים לשבות כל יום החל מהשעה שתיים, זה המסגרת המשפטית שכרגע המשא ומתן מתנהל בתוכו.
היו"ר דוד אמסלם
אני מבין שהם כבר לא תחת הסכם 2014.
יוני פת
ההסכם הקיבוצי הגדול הקודם של המצילים הסתיים ב-2014. כמו שציין אבי אפייה, ישבנו במשא ומתן בחסות בית הדין, הגענו להסכמות בבית הדין לעוד הסכם. היה הסכם ביניים בעונת הרחצה הקודמת שהיה תקף עד לנובמבר 2015.
היו"ר דוד אמסלם
אבל אני מניח שאם קיבלתם הסכם לשנה, זה כנראה היה באותו הסכם. אנחנו עכשיו מקבלים הסכם זמני, ואנחנו נכנסים למשא ומתן. האם נכנסתם שנה שעברה למשא ומתן?
יוני פת
התשובה היא כן.
היו"ר דוד אמסלם
כל החורף דיברתם איתם?
יוני פת
התשובה היא כן.
היו"ר דוד אמסלם
כמה פגישות היה לכם איתם?
יוני פת
תדירות הפגישות בוודאי שעולה לאחרונה, וזה קורה כל פעם, אין פה צד שהוא יותר אשם או פחות אשם. אנחנו ישבנו כל הזמן במשא ומתן גם אם היו יותר פגישות או פחות פגישות זה לא העניין. אנחנו יודעים לנהל משאים ומתנים גם אם לא נפגשים כל שבוע ועשינו את זה, ועושים את זה. הבעיה היא לא כמות הפגישות, הבעיה היא הדרישות.

אני אומר עוד פעם, אתה אמרת בדיון הקודם ובצדק, זה לא המקום המקצועי לשבת. אנחנו זה המקצוע שלנו לנהל משא ומתן על הסכמי שכר. ברוך השם גם הצד השני יודע לעשות את זה, לצערי, הצעד החשוב גם של ההסתדרות לא נמצאים פה שגם הם מנהלים את המשא ומתן, וכמובן מרכז שלטון מקומי. אנחנו לפחות רוצים להאמין בצורה מספיק טובה, ולדעתנו, אנחנו לא צריכים לשבת פה ולנהל את המשא ומתן.
היו"ר דוד אמסלם
אגב, אני לא ביקשתי שתנהל את המשא ומתן כאן.

מה אני כן מבקש? תראה, אני גם מכיר קצת את הנושאים האלה. כשהייתי בעירייה היו מכנסים דיוני חירום, מתי? ב-30 לאוגוסט, פתאום נזכרו ששנה הבאה נפתחת שנת הלימודים – שכחנו, פתאום עכשיו ראינו, זה קורה כל שנה. לכן אני שואל.
יוני פת
יש לי שאלה ליושב ראש. לטובת מי אתה חושב שמשחק העניין הזה שהמשא ומתן מגיע לזמנים האלו? כנראה שיש צדדים, אבל אני מנסה לראות איך הגענו ל-30 באוגוסט שאתה מדבר עליו – יש שני צדדים למשא ומתן. אני לא יודע, אני אומר עוד פעם, אני לא נכנס פה להאשמות מי אשם ומי לא אשם. יכול להיות שזה גם היה בלתי נמנע, כמו שהרבה פעמים סכסוכים במשק נפתרים כשיש שביתה - מה לעשות - למי זה יותר נוח שכל אחד יחשוב?
היו"ר דוד אמסלם
יוני, תשמע, גם ברמות השירותים יש כל מיני סוגי רמות שירותים במשק. יש שירותים בנושא התברואה, יש בתיקון כבישים. אבל בסופו של דבר שביתת הרופאים לא דומה לשביתת פועלי הגינון, השאלה היא מה התוצאה של השביתה. לכן הרופאים לא יכולים לשבות תמיד לא על כל נושא, לכן מוציאים להם גם צווי ריתוק, בגלל שזה דבר חיוני מאוד. אבל לעומת זאת, אם מישהו רוצה לשבות בעירייה או בקורס לציור אז אין בעיה.
יוני פת
ומצילים?
היו"ר דוד אמסלם
מצילים, לפי תפיסתי, זה נושא חיי אדם פר-אקסלנס.
יוני פת
בגלל זה פנינו לבית הדין.
היו"ר דוד אמסלם
לכן יש בהילות לסיים את הנושא וכמה שיותר מהר. הרי בסופו של דבר אתה יודע גם לגרור לבית המשפט את הצד שלא רוצה גם כשהוא לא רוצה - אין בעיה. בגדול, אני ציפיתי ומצפה מהממונה על השכר, אירועים מהסוג הזה שמדובר בהם בחיי אדם, לסיים אותם עוד לפני שהם מתחילים. זה אומר שיש לנו את כל החורף פה – למזלנו הרב. אפשר לריב איתם בחורף, להביא אותם לבתי-משפט, לכפות עליהם הר כגיגית, מה שאתה לא רוצה, להוציא צווי ריתוק, לעשות חקיקה, מה שאתם לא רוצים. אבל זה לא יכול שאנחנו נמצאים תוך כדי עיצומו עכשיו של עונת הקיץ, שאנשים מגיעים לחוף הים. דרך אגב, יש פה מצב אבסורד גם, לא סגרת את הים, לא אמרת, אתה יודע מה, אין בכלל מצילים. אז בן-אדם בא ושומע בחדשות אין מצילים, לא בא לים. הוא בא, אומרים לו, מהשעה שש – אני נותן לך את האבסורד.
יוני פת
לא אנחנו החלטנו, לא אני החלטתי.
היו"ר דוד אמסלם
אני בא מהזווית של האזרח. אזרח רגיל קם בבוקר, מסדר את הילדים - - -
יוני פת
לא, אבל למה אתה מפנה את זה אליי ולא לגורמים המקצועיים? שישבתו יום שלם.
מירב בן ארי (כולנו)
למה לא לשבות יומיים?
דודו כהן
כי אתה לא מוכן לתת כלום.
היו"ר דוד אמסלם
אני אסביר לך. אני בא כרגע למדינה בעניין הזה, בגלל שאני חושב שכרגע אני זה המדינה, האחריות של המדינה היא לאזרחים, לא של המצילים, המצילים הם עובדים. גם אם מחר נניח שהם לא רוצים, אז תבוא המדינה, תפטר את כל המצילים, תביא מצילים משווייץ, מה זה משנה.
יוני פת
זה לא כל כך פשוט.
אשר גרנר
אפשר מתורכיה.
היו"ר דוד אמסלם
אני נתתי את זה בהמחשה כאילו, מצב קיצוני.

אני בא כרגע מהזווית של האזרח. האזרח הרגיל הולך לחוף הים, אז הוא בא, ובסוף הוא חושב שיש לו את כל היום, הוא לוקח את הילדים שלו ביום שישי, ומי שלא דתי ביום שבת, מארגן את הצ'ימידן, קמים ב-11 יוצאים לים, אומרים לו תשמע, בשעה שתיים הלכנו. סביר להניח לרגע שהוא לא התקפל, הוא יישאר שם. לכן יש פה מצב אבסורד שאנחנו חושפים את הציבור גם לסכנות בעצם ההתנהלות גם שלנו. לכן יותר מעניין אותי כרגע לאן הולכים.
יוני פת
אני אענה. קודם כל כמו ששמעת אנחנו לוקחים אחריות על הדבר הזה. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים. פתחתי בכוונה בנושא השביתה כי זה כואב לנו וזה קשה לנו, ואנחנו עושים הכול כדי שזה לא יקרה, כולל ההתנהלות שלנו בחורף, אני לא יודע מה אתה יודע או לא יודע, אני מוכן אחר כך לפרוס בפניך את כל ההתנהלות.

לגבי לאן הולכים מכאן ומה קורה. קודם כל הנתונים שנאמרו פה הם לא מדויקים, ההפרשים בין דור ב' לדור א' הרבה יותר גדלים גם בקיץ וגם בחורף – הרבה יותר גדולים. כל עניינו של המשא ומתן הזה מבחינתנו מראש היה לשפר את תנאי שכרם של מצילי דור ב'. עשינו את זה גם בהסכם לגבי בכלל פערי שכר במגזר הציבורי, עשינו את זה גם בהסכם לגבי בכלל פערי שכר במגזר הציבורי, עשינו את זה בהסכם המסגרת האחרון שהאוצר התעקש על תוספות שכר דיפרנציאליות שיתנו מענה יותר לאוכלוסייה חלשה יותר. אנחנו עושים את זה בכל משא ומתן שאנחנו נכנסים אליו ובכל הסכם מסגרת, בטח כאן שמדובר באוכלוסייה שפערי השכר הם אולי הכי גדולים במשק בין דור א', דור ב' - כתף לכתף, אותה סוכת הצלה, הבדל של פי שתיים ויותר.
יוני ברבי
פי שש, מדויק, לא פי שתיים.
יוני פת
וזה עוד לפני שאנחנו בכלל מדברים על מי עובד ומי לא עובד בחורף, לא נכנס לזה בכלל.

אחת הטענות הגדולות של דור ב' כמו ששמעתם אותם גם פה בשולחן הזה, וגם אצלנו בפתיחת המשא-ומתן היה - איך יכול להיות שאני מציל ובחורף אני פקח, ובחורף אני שרת? מה זה הזלזול הזה במקצוע? אני לא נכנס מה עשו בשנת 2000 ולמה הגיעו למה שהגיעו, ומה יותר נכון. אבל אנחנו מבינים את המצוקה הזאת, הרשויות מבינות את המצוקה הזאת, ובגלל זה אחד הדברים הכי חשובים שאנחנו עושים בהסכם הזה, זה מנסים ליצור מצב שבו הם לא הצטרכו לעבוד בעבודות האלה בחורף, אם זה על ידי פתיחה של יותר סוכות הצלה, אם זה על-ידי הגדלה של התמורה שהם מקבלים בגין שבתות, או שישי, או חול-המועד, או חג כדי שהם יוכלו לצבור את אותו בנק שעות, זה מבחינתנו שמו לנו למטרה ביחד עם הרשויות המקומיות, ואני לא חושב שיש מישהו בשולחן הזה שחושב שזה לא מטרה ראויה ומוצדקת.

בשביל לעשות את הדבר הזה, אנחנו מגדילים את התמורה שלהם בימים מיוחדים. יותר מזה, אנחנו נותנים תוספות חסרות תקדים במונחי המגזר הציבור, אני מדבר אתך על 50%, 60% תוספת שכר למצילי דור ב' – פעם אתה שמעת דבר כזה? וזה עוד בלי ה-7.5% שכל המשק הולך לקבל וגם הם יקבלו על סמך ההסכם, זאת אומרת, אין דברים כאלה. גם אם זה לעשר שנים, אין דברים כאלה, זה חסר תקדים. למה לא חותמים? - כי יש דור א'. ואם יש דור א' שמרוויח 30, לא 25, ואני יכול להראות נתונים – 30.
יוני ברבי
גם 40.
יוני פת
לא, גם יש תלושים של 50.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, אני אוציא אותך.
יוני פת
אני אומר שבאמת שיאני השכר בשלטון המקומי שנהנים מהטבות מרחיקות לכת, אגב, אמר פה נציג של עיריית תל-אביב, שלא נמצא במשא-ומתן, אבל נציגי עיריית תל-אביב נמצאים במשא-ומתן כמעט בכל הפגישות, ועמדתם כמו עמדת חיפה, וכמו עמדת השלטון המקומי וכמו עמדת האוצר. שהאוכלוסייה הזאת לא צריכה לקבל תוספת שכר כרגע לשוטף. איפה אולי כן כמו שהם הציגו? בפרישה. למה? האם זה בגלל שההפרש שלהם בין השכר ברוטו לשכר הפנסיוני הוא כל כך גדול כמו שהם אמרו? - גם, ואגב, הוא לא כל כך גדול השכר הפנסיוני שלהם הוא יותר גבוה ממה שצוין כאן, ועל אף הדבר היינו מוכנים. השלטון המקומי באמת מתוך מקום של לנסות למנוע את השביתה - - -
היו"ר דוד אמסלם
איפה הבעיה?
יוני פת
הציע עוד תוספת לפרישה.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה אני שמעתי את כולם.
יוני פת
אתה רוצה, אני אפרט לך בדיוק מה זה אומר, אבל אמרנו תהיה תוספת של חצי דרגה מעבר למה שנהוג בפרישה, גם העובדים, אגב, שלא ייהנו מזה בגלל שהם תקועים בדרגות גבוהות מדיי, כבר הצענו שניתן להם איזשהו מענק שמשקף את זה שהם לא יכולים - --
היו"ר דוד אמסלם
אתה נותן לו תוספת אחוזים במקום דרגה.
יוני פת
לא, אני נותן בפרישה איזשהו מענק שמשקף את זה - - -
היו"ר דוד אמסלם
חד-פעמית.
יוני פת
כאילו הוא קיבל חצי דרגה.

אנחנו הלכנו מעל ומעבר, ואפילו אני אגיד, בגדנו בעקרונות שלנו של השלטון המקומי שהם דור א' היחידים בשלטון המקומי שמבחינתנו נתנו דבר כזה, למרות שכולם מ-99' לא קיבלו, אגב, כשאומרים לא קיבלו, לכולם שיהיה ברור, הסכמי שכר זהים הם קיבלו. הם קיבלו תוספת של שש ורבע אחוז ב-2011, והנה עכשיו חתמנו על 7.5% שגם ממנו מצילים דור א' הולכים ליהנות.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, גם הפנסיונרים שלהם מקבלים?
יוני פת
לא, פנסיונרים בכל המדינה והשלטון המקומי הם מנותקים מהסכמי השכר.
היו"ר דוד אמסלם
יש להם איזה מנגנון הצמדה?
יוני פת
מדד.
חגית מגן
מדד.
יוני פת
גם למצילים עצמם הפעילים, חלק מהתוספות שלהם מוצמדות למדד, ככה ששחיקה פה זה בכלל לא על הפרק. בקיצור, מה שאנחנו מנסים לומר, הלכנו מעל ומעבר כל איפה שאנחנו יכולים ללכת. דרך אגב, אנחנו לא סתמנו את הגולל, אנחנו יושבים וקבענו עוד פגישה ביום חמישי, ואנחנו מנסים להתקדם כמעט על בסיס יום-יומי. אבל כמו שאתה אומר, תמיד אפשר למנוע את השביתה. אני בתור מדינה, אני יכול לשלם תמיד הכול לכולם, ולא יהיו שביתות - אז זה נכון?
אבי אפיה
אני רוצה רק דבר אחד שיסביר יוני פה לחברים, כי כל הזמן משתמע כאילו אנחנו עוצרים את כל ההסכם בגלל דור א'. אני רוצה להגיד להם שמה שהם אמרו עכשיו שישימו על השולחן הצמדה של דור ב' לדור א' - - - למה? אבל אתם מדברים כל כך יפה.
מירב בן ארי (כולנו)
למה - - - שלא יקרו?
חגית מגן
מכל היושבים פה בשולחן היחידי - - -
היו"ר דוד אמסלם
סליחה, אני רציתי לשמוע - - -
אבי אפיה
נתת לי רשות דיבור?
היו"ר דוד אמסלם
כן.
אבי אפיה
לא נראה לי.
היו"ר דוד אמסלם
אל תדאג, תנו לאבי לדבר. דרך אגב, גם אם זה מרגיז מישהו, וגם אם אומר דברים לא נכונים.
אבי אפיה
אני נהנה מזה, לא, אני נהנה שהוא מתרגז כי הוא מספר סיפורים.

- - - אני מבקש שידבר על נושא של הצמדת מצילים בין דור ב' לבין דור א'. - - - מה זה? אני

מגדיל, אני עושה, זה סיפורים. שיגיד אני סוגר את הפערים מחר בבוקר.
היו"ר דוד אמסלם
אני אסביר מה קורה, ברשותך, ואני רוצה להציע לכם איזשהו מנגנון קדימה.

בשנת 99' נחתם הסכם שכר במדינת ישראל. אני עבדתי בעיריית ירושלים, הייתי מנהל אגף שיפור פני העיר, היה לנו 273 תוספות בעירייה. כל שבוע, כל חודש בעירייה אצלנו מישהו היה עושה שביתה, באים, נותנים לו תוספת 10%, 15% שם, היה תוספת חלב, אני אומר לכם שמות הזויים. זה קרה בכל המדינה, בכל הרשויות. הרשויות התחילו לקרוס זה היה מתגלגל למדינה, והמדינה הקימה את הממונה על השכר – עד שנגמרו החגיגות, מה שנקרא, נגמרו הקלמנטינות. אנחנו קובעים - מי שנמצא אנחנו לא פוגעים בו, אבל מכאן ולהבא אלה הכללים בכל המשק - ככה בעצם נוצר דור א' ודור ב'.
אבי אפיה
לא, זה ב-2000 אצלי, זה מה שאני מנסה להסביר לא 98'.
היו"ר דוד אמסלם
אני אסביר – שנת 99' הוקרן ל-2000, זה בהסכם. תקשיב לי אבי, כל הסיפור הזה הוקרן לשנת 2000. מה קרה לדעתי, ואיפה הטעות? בגלל שעברו יותר מדי שינויים, ובאמת היה צורך לעשות איזושהי התאמה מסוימת לדור ב' רק בגלל שהפער הלך וגדל לכאורה.

לכן, תזכור תמיד שדור א' הולך ונעלם, אם כבר עברו מאז 99' ועד היום בערך 17 שנים, אני מניח שעוד עשר שנים אתה יודע זה הולך ונעלם. עוד עשר שנים כבר דור א' יהיה 10%, 20% וכו'. אני אומר לך מאיפה זה בא, זה לא בא רק לגבי הנושא של המצילים. בכל מקום במדינה שתלך, אתה תבין – אני מדבר גם על החבר'ה האחרים שלא מצויים כל כך בפרטים. בכל סקטור וסקטור זה קיים. אגב, אני יכול לספר לכם, זה גם שאלה של שבוע. עובד שבא במרץ 99' קיבל את אותה תוספת, אחד שבא במאי, חודש אחריו, לא משהו אחר, בגלל שבסופו של דבר תמיד - - - צריך לשים אותה באיזושהי נקודה, מה לעשות. מי שנפל לפה – הרוויח, מי שנפל לכאן – הפסיד.

אני בא כרגע מהאבולוציה איך זה התפתח ולמה זה הגיע לאן הגיע. מדינת ישראל, לטעמי, אם הדרישה היא להחזיר חזרה אחורה, ולהשוות את א' ו-ב' – לא עשינו כלום, כאילו חזרנו ל-99', סגרנו את העניין, לכן זו לא דרישה ריאלית.
אבי אפיה
משהו קטן. לא יכול להיות כזה דבר כי הם בפנסיה צוברת, לא דומה כבר. יש תקציבית, יש צוברת, הם בצרות, נגמר הסיפור.
היו"ר דוד אמסלם
גם הסוגיה של הפנסיה תקציבית וצוברת זו סוגיה שלא באה לידי ביטוי בתלוש השכר. היא באה לידי ביטוי בנושא של ההפרשות, ויש לזה סיפור אחר. דרך אגב, אני מסכים שהמדינה הפסיקה עם הפנסיה התקציבית. היום המדינה כבר הייתה נמצאת במצב של התמוטטות – קריסה בוודאות, אבל זה סיפור אחר. אני אומר, פנסיה צוברת ותקציבית זה כבר נכנס לצבא ולכל המקומות – בסדר, סוגיה, שים אותה בצד. אבל מבחינת השוטף, התזרים של התלוש, מה שנקרא, אין לזה משמעות כל כך בין פנסיה צוברת לתקציבית, ולכן אני אומר, בגדול לשם המדינה הלכה וגם בצדק היא הלכה אז. אני אומר, היא הייתה צריכה לעשות את ההתאמות.

אני מסכים שבסופו של דבר צריך לבוא וליישב את העניין. אני בא מזווית השרות, אני כרגע לא מהממונה על השכר, ואני לא מחלקת ת"ש של המצילים. אני, מעניין אותי האזרח הרגיל שקם בבוקר, וכאן האחריות היא לשני הצדדים. זאת אומרת, גם של המצילים וגם של המדינה והרשויות וכל הגורמים האחרים שנמצאים בצד השני או הממסד. תזכרו תמיד, האזרחים בסופו של דבר לא יכולים לסבול את המצב, גם לא מתעניין כל כך מי אשם, הם לא נכנסים לזה בכלל. אבל בסוף אנחנו לא רוצים בעצם לקרוע או להטביע את הספינה שעליה אנחנו שטים כולנו. כשאני הייתי עובד בעירייה, הייתי אומר לחבר'ה שלי, בסוף כולנו מתפרנסים מהדבר הזה. הילד שלי קם בבוקר, את הסנדוויץ' שאני קונה לו מכאן. לכן, אני אומר בגדול, אני מציע שתקצבו זמן למשא-ומתן. אני חושב שזה גם לא הוגן מבחינת התושבים ושרות ברמה הזאת לעשות שביתה בגלל שאנשים טובים. הציבור מתמרמר על מי? על המצילים. דרך אגב, הוא לא מעניין אותו - - -
מירב בן ארי (כולנו)
הוא לא יודע מה זה דור א' ודור ב'. אין מציל אז אין מציל.
היו"ר דוד אמסלם
אם מחר הרופאים ישבתו, אז כועסים על הרופאים. לכן גם השם שלכם בקטע הציבורי הוא מאוד חשוב. מאוד חשוב שהציבור יבין שאתם עושים עבודה ויעריך אותה. דרך אגב, ככל שהוא יעריך אותה יותר, אתם תקבלו יותר שכר בגלל שהציבור הוא בעצם דרך המנגנונים האלה משדר לממשלה, מגיע להם יותר שכר, הם עובדים קשה. גם אני חושב זה לא סותר חלק מהתביעות שלכם בנושאים של השכר, אתם גם צריכים לדאוג לחבר'ה שלכם, בוודאי, אתם לא עובדים בחינם, זה בסדר, זה לגיטימי.
מירב בן ארי (כולנו)
אף אחד לא עובד בחינם. ואם אנשים טובעים, אז הוא יכול רגע לחכות עם ה-25 אלף שקל שלו, ולבוא ולפתור. ואם כל כך אכפת לו מדור ב' - - -
היו"ר דוד אמסלם
מירב, את - - - אותי לאיזשהו מקום?
מירב בן ארי (כולנו)
אני דיברתי אולי שורה.

שורה אחת דיברתי – אורי מקלב נתן פה נאום חוצב להבות, ראית שלא דיברתי הרבה.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו אפשרנו לך לדבר.
מירב בן ארי (כולנו)
עזוב, אני מקשיבה, באתי להקשיב, אתה רואה, אני לא עזבתי את הדיון. אני אומרת לכם בפירוש, אם כל כך אכפת לך מאזרחי המדינה, אז מה יש? אז תעצור שנייה רגע, תחזיר את המצילים לים, תדאגו לדור ב' הזה – שש שנים מקבל את המשכורת שלו – 6,000 שקל, ואחרי תפתור. 16 שנה אתה מקבל 6,000 שקלים, בסוף אתה מדבר על דור א' – תגיד לי?
קריאות
- - -
היו"ר דוד אמסלם
רבותיי, אני שמעתי את כולם, אני רוצה לסכם את הדיון. ברשותכם, אני רוצה להתכנס לאיזשהו מקום. אני לא בא להחליף את בית-הדין לעבודה, זה בסדר, וגם לא את הממונה על השכר. אני רק מביא לכם את הזווית הציבורית איך זה נראה מבחוץ, אני אומר את זה לכולם.
גלילה ונגרוב
אני נורא מצטערת, אני הציבור. אני הציבור ואני רואה מה קורה כאן.
היו"ר דוד אמסלם
מה זאת אומרת את?
גלילה ונגרוב
אני, ציבור.
היו"ר דוד אמסלם
ומה אנחנו? מה אני?
מירב בן ארי (כולנו)
אנחנו גם ציבור.
היו"ר דוד אמסלם
את קיבלת זכות דיבור, לא הבנתי?
גלילה ונגרוב
לא, לא קיבלתי. זה שאת יש לך שם פרטי, שם משפחה את הציבור?
גלילה ונגרוב
כן.
היו"ר דוד אמסלם
את אולי פרט בציבור, אחת מכל הציבור.

דרך אגב, אותנו בחרו כנציגי ציבור.
גלילה ונגרוב
נציגי ציבור זה כבר אחרת מאשר ציבור.
מירב בן ארי (כולנו)
אז אנחנו גם ציבור.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא בחוג לפילוסופיה. תודה רבה. מאה אחוז.

אני מבקש שתשבו איתם עוד היום, תתחמו את זה בזמן. מבחינתי, מה שחשוב לי שהמצילים יחזרו לעבודה ושעם ישראל יפסיק לסכן את עצמו, ולא רק ישראל, גם התיירים וכו'. אנחנו ראינו מה קורה, אמרתי, אנחנו חיים באיזושהי תחושה. אני אומר לך, כל יומיים, שלושה איזה זוג טובע, אפילו לא בן-אדם אחד.
אשר גרנר
כבוד היושב ראש, אנחנו הוצאנו בגלל העיצומים שעשינו, הוצאנו הנחיות מסודרות לכל הרשויות לפעול בהיבט של הצלה על-פי קריטריונים.
חגית מגן
למה ההסתדרות לא כאן?
אשר גרנר
על מנת למנוע כמה שפחות שיהיו אסונות, אז הוצאנו הנחיה במשרד הפנים בהיבט של הצלה מה לעשות אחרי השעות, אחרי שתיים שהם סוגרים עם הנחיות פיקוח, סיורים.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, מתי נקבע לכם דיון בבית-הדין?
יוני פת
עוד שבוע, יום שלישי הבא.
היו"ר דוד אמסלם
תבקשו להקדים את הדיון. דבר שני, אני מציע לכם בלי קשר לדיון, לקרוא, לשבת עם אבי והחבר'ה שלו. ככל שאתם תסכמו את זה ביניכם ועם השלטון המקומי אז כן ייטב, לא צריך את בית-הדין אם אתם מסכמים ביניכם.

ברוח הדברים בסך הכול תהיו ערים למה שהם אומרים, תהיו רגישים למה שאתם יכולים. מצד שני, אתם אבי, תבינו שזה שירות שהוא בעייתי ברמות השביתה. תבינו, אתם בגדול כמו רופאים, כמו שוטרים, יש שירות שהוא בעייתי - אתם מצילים.
אבי אפיה
אתה יודע, הוא אמר 99.5% אנחנו מצילים נכון, איפה שאנחנו נמצאים.

הוא אמר, עוד לא שמעתי את הפרגון של האוצר לגבי הנושא הזה במשך שנתיים - כמה זה שווה מבחינה כלכלית. הם אמרו שהם חוסכים כסף שאנחנו שובתים אתה מבין, אז זה בסדר.
היו"ר דוד אמסלם
כפי שאמרתי בדיון אנחנו הגענו לנקודה שאתם גם מבינים, וכולנו מבינים את המטרה שאנחנו נמצאים בה כרגע. אני מבקש מכם, באמת, תנסו להיפגש ביניכם ולגשר על הפער הזה. אם זה אפשרי בימים הקרובים, אני אשמח מאוד לקבל איזשהו דיווח כזה. בגלל שאני מסתכל על עם ישראל, עם ישראל צריך ללכת לחוף הים ברמה בטוחה. המשמעות היא שיהיה לו שירותי הצלה זמינים, טובים.

כאן גם ההזדמנות שלי אליכם, באמת, אבי, אני חושב שאתם עושים עבודת קודש. אני חושב שאתם עושים עבודה קשה, לא פשוטה, בתנאים לפעמים קשים – שאפו, וגם בהצלחה גדולה. רוב המקרים שיש שירותי הצלה, אז בסך הכול גם מי שנזדקק לאיזשהו סיוע, אז הוא נפגע בטח לא ברמה שהוא מאבד את חייו, אולי הוא צריך בית חולים וטיפול רפואי כזה או אחר, אבל בוודאי שאפו על העבודה.

באמת אני מבקש, גם אתם, קחו את העסק ברצינות, שבו איתם, בסופו של דבר כשאתם תבואו עם לב נקי, והם יבואו עם לב נקי, תאמינו לי אני ראיתי פערים כאלה כשיש רצון טוב, מביאים את זה ולא מסתכלים רק על הגרוש. אני מסכים עם דבר אחד - דור ב' הוא הקיפוח הגדול ביותר לכאורה במטריה. אני תמיד אמרתי גם בתוך העירייה כשעבדתי, הסכום האבסולוטי הוא פחות חשוב - הסכום היחסי יותר חשוב. דרך אגב, היה לנו עובדים ששילמנו להם שכר מאוד גבוה, כשנתנו לאחד יותר 200 שקל, השני השתגע כל הזמן למה הוא 200, אמרתי להם, בסדר, נוריד לכולכם, נעשה 5,000, תהיו מבסוטים. הקטע היחסי הוא בעייתי פה, לכן דור ב', שים לב איך הם דיברו. הם דיברו - לא משנה, גם אם הוא ירוויח 10,000 שקל, 12,000 שקל, אני לא נכנס לפרטים, אבל עצם העניין שהוא יודע שהוא עושה את אותה עבודה – יושב כתף מול כתף מול הבחור ומקבל פחות, זה משגע לו את האנזימים בגוף, הוא לא מבין למה.

לכן אני אומר, רבותיי, בואו ונוריד את המשקעים. תזמנו אותם, תקבעו איתם בסוף הישיבה, נקווה בעזרת השם שעוד השבוע נגמור את הנושא הזה.

תודה רבה לכולם.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:05.

קוד המקור של הנתונים