ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 12/07/2016

תכנון ובניה בשכונת אבו שאח בשפרעם

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת משנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה

לענייני תכנון ובנייה ברשויות הדרוזיות

יום שלישי, ו' בתמוז התשע"ו (12 ביולי 2016), שעה 11:00
סדר היום
תכנון ובנייה בשכונת אבו שאח בשפרעם
נכחו
חברי הוועדה: חמד עמאר – היו"ר
חברי הכנסת
זוהיר בהלול

באסל גטאס

מסעוד גנאים

ג'מאל זחאלקה

אכרם חסון

אחמד טיבי

אוסאמה סעדי
מוזמנים
אלעד לב - מנהל אגף תכנון ובנייה, משרד הפנים

מאהר מסעוד - ס' ר' צוות מחוז צפון, מינהל התכנון

איגור סטפנסקי - מהנדס ענייני חשמל, משרד האנרגיה והמים

יובל פלד - מנהל חטיבת תו"פ, רשות הטבע והגנים הבינלאומיים

נביה נאסר אל דין - יועץ לענייני דרוזים, מרכז השלטון המקומי

מהנא אבו שאח - סגן ראש עיריית שפרעם

פארג' חניפס - משנה לראש העיר, עיריית שפרעם

איאד חניפס - רכז ועדת תכנון מרחבית, עיריית שפרעם

איימן אסעד - מהנדס ועדת תכנון מרחבית, עיריית שפרעם

מוראד חדד - חבר מועצת העיר, עיריית שפרעם

אבו שאח עטאף - נציגי תושבים

עאטף אבו שאח - נציגי תושבים

מוחמד אבו שאח - תושב אבו שאח

עלי אבו שאח - תושב אבו שאח

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
ליאת סעדון
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

תכנון ובנייה בשכונת אבו שאח בשפרעם
היו"ר חמד עמאר
אני מתכבד לפתוח את ועדת המשנה של ועדת הפנים בנושא תכנון ובנייה. אני הקמתי ועדת משנה לתכנון ובנייה לקידום כל הנושא של תכנון ובנייה במגזר. אני רוצה להוביל את כל נושא תכנון ובנייה, אנחנו מקיימים ישיבות גם כאן והוועדה גם תצא לבדוק את השטח, תבדוק את החסמים של כל יישוב ויישוב ואיך אנחנו מקדמים את זה, לא יהיו ישיבות כלליות בנושא תכנון ובנייה בוועדה הזאת, אני אקח יישוב יישוב ואני אנסה לקדם. כמה שנצליח לקדם באותם יישובים, מה שנצליח נצליח, מה שלא נצליח ננסה עוד ועוד עד שנצליח.

הישיבה הראשונה זה בנושא שכונת אבו שאח, שכונה בשפרעם. אנחנו גם ניגע בכל הנושא של תכנון ובנייה בשפרעם, מה החסמים ואיך מתקדמים, אבל קודם כל אני רוצה להתחיל בנושא של שכונת אבו שאח.

אני קיימתי דיון בנושא ב-28 במרץ 2011 עם יושב ראש הוועדה דוד אזולאי, היום הוא שר, דנו בנושאים, ממה שקיבלנו אז מהוועדה הדבר היה אמור להסתיים תוך שנה שנתיים ואז היינו מתחילים לראות אישורי בנייה וחיבורי חשמל וכל החיבורים הדרושים, אבל לצערנו הרב מאז עברו יותר מחמש שנים ולא זז שום דבר, אותם תושבים עדיין צריכים לקבל את הקנסות, אותם תושבים צריכים לרוץ לבית משפט, לשלם לעורכי דין, אותם תושבים לא מחוברים לרשת החשמל, חלק מהם לא מחוברים לרשת הביוב, אין להם תשתיות בכלל וצריכים לחצות שם כביש של מע"צ שהוא כביש מאוד מסוכן, היו הרבה תאונות וזה פגע בהרבה תושבים של השכונה. לכן אני קודם כל רוצה לשמוע את נציג עיריית שפרעם, סגן - - -
קריאה
אני מציע שתוסיף, בינתיים בחמש השנים האלה קמו שכונות חדשות בקרית אתא - - -
היו"ר חמד עמאר
תודה, בוא נתמקד. אצלי בדיון אני מתמקד בנושא. חלק מכם מכיר אותי, כשאני מנהל דיון אני מתמקד בנושא שאני רוצה לקדם, אני לא מסתכל על שום דבר אחר. אני מתמקד עכשיו בשכונת אבו שאח ואני רוצה לשמוע קודם כל את מהנא אבו שאח, סגן ראש עיריית שפרעם. בבקשה.
מהנא אבו שאח
בוקר טוב לכולם. מדובר בשכונה שהוקמה לפני מעל 40 שנה בעקבות מצוקת הדיור שהייתה בשפרעם, איפה שהתגוררה המשפחה קודם. הם עברו לגור בזמנו בתקופת כהונתו של אברהים נימר חוסיין ז"ל, עברו לגור שם, באישורו. עד עכשיו אנחנו לא קיבלנו שום אישור. חוץ מ-12 בתים שאושרו בזמנו, שנבנו לפני, אחרי שגרו שם כמה שנים ועד עכשיו לא קיבלנו כלום.

החסם היחידי שאנחנו מתמודדים איתו עד היום זה הנושא של התשתיות, או תחילת התשתיות בכביש 781 שמחבר או שנכנס לכיוון משגב. ההתניה של משרד הפנים, תכנון ובנייה, מדבר שם על מעבר תת קרקעי שאמור לחבר את השכונה עצמה יחד עם העיר שפרעם. זו הבעיה היחידה שאנחנו סובלים ממנה עשרות שנים שם ואף אחד לא יכול לתת לי דיוק או זמן מתי מתחילים בתשתיות של 781.
היו"ר חמד עמאר
היום חזרו למנהרה תת קרקעית?
מהנא אבו שאח
זה מה שהם מבקשים, המעבר התת קרקעי - - -
היו"ר חמד עמאר
כי אני קיימתי ישיבה בשכונה עם נציגי מע"צ ואז סגרנו שם שזה לא יהיה חסם ולא יהיה תלוי בקידום התכנית של אותה שכונה וגם קיבלנו מסמך כזה ממע"צ. היינו מזמינים את נציגי מע"צ, חשבנו שנושא מע"מ מאחורינו. נשמע את מינהל התכנון אחרי זה.
מהנא אבו שאח
יש את מאהר, שיכול גם להתייחס לנושא הזה. אנחנו מדברים על מעבר תת קרקעי שחוסם לנו את כל הנושא של התכנית ואף אחד לא יכול לשער ולתת לנו תחילת זמן, מתי מתחילים בתשתיות.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
איפה חוסם אותה? בוועדה המחוזית או בוועדה המקומית?
מהנא אבו שאח
בוועדה מחוזית.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
הוועדה המקומית אישרה?
מהנא אבו שאח
כן. זו הבעיה שלנו. אנחנו מבקשים את הסיוע והעזרה שלכם. אני, בתור נציג של עיריית שפרעם, סגן ראש עיר, בתור תושב שפרעם וגם בן משפחה, צריכים לפתור את מצוקת הדיור שם, צריכים לתת להם, הכסף שהם שילמו לבתי המשפט, הם יכולים לבנות חצי שפרעם. אין לי מה להוסיף.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
יש לך הערכה כמה שילמו? הערכה גסה?
מהנא אבו שאח
כסף? מיליונים.
קריאה
פחות או יותר בכמה בתים מדובר?
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
זה חשוב לנו.
מהנא אבו שאח
מדובר ב-62 בתים.
היו"ר חמד עמאר
מדובר ב-62 בתים ששילמו כבר מיליוני שקלים קנסות.
מהנא אבו שאח
וכל בית משפט שמתנהל זה 35,000-40,000 שקל.
קריאה
חוץ מהארנונה של העירייה.
היו"ר חמד עמאר
לפני שאנחנו נשמע את חבר הכנסת אכרם חסון. אני לקחתי מהנדס שיהיה יועץ שלי לוועדת המשנה, מונדי חמזי, הוא עשה עבודה וריכז את הדברים, אנחנו נשמע את חבר הכנסת אכרם חסון ואחרי זה אנחנו רוצים לשמוע את המהנדס על החומר שהוא ריכז בקשר לשכונת אבו שאח והחסמים שעומדים בפנינו. אחר כך ניתן לחברי כנסת אחרים להתבטא וגם נציגים. המינהל, אתה תשמע קודם את האנשים ואני רוצה ממך תשובות. בבקשה.
אכרם חסון (כולנו)
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת, נציג השלטון המקומי, מר נביה נאסר אל דין, השייח' המכובד עם תושבי שפרעם, משפחת אבו שאח, סגן ראש העיר וכל המכובדים. אני קודם כל מברך על הדיון החשוב הזה ואני גם אומר שהגיע הזמן שאנחנו נעשה כל חודש דיון. לפי מה שאמר היושב ראש, הפעם האחרונה שהנושא הזה עלה היה בשנת 2011, עוד מעט מגיעים לשש שנים ולא נעשה כלום, לצערי הרב, ולא קידמו את הדברים.

אני הלכתי ובדקתי, כי אני לא מכיר את הנושא, אני יכול רק להגיד לחבר'ה שנמצאים כאן, לפני חודשיים היינו בעיריית שפרעם וגם סגן ראש העיר נכח שם ודיברנו עם ראש העיר על תכנית המתאר של שפרעם וסייענו גם ב-1,600 יחידות דיור חדשות בשפרעם ואמרנו לו שאנחנו מוכנים לתמוך בכל בקשה, גם שכונת החיילים המשוחררים של העדה הדרוזית וכולם, ולצערי הרב הדבר הזה לא הועלה שם. מבדיקה שעשיתי לפני יומיים מצאתי שאכן התכנית הזו הופקדה לפני הרבה שנים והיא פורסמה כתכנית נפרדת, לא בתכנית עם עיריית שפרעם, כי היא תכנית כוללת של כל תכנית המתאר. כמובן שהיא עברה במקומית והיא עברה למחוזית ושם המתנגד העיקרי זה מע"צ ובאמת חבל שלא הוזמנו מע"צ. המפתח שלנו זה מע"צ. מע"צ רוצה לעשות מנהרה תת קרקעית - - -
היו"ר חמד עמאר
אני חושב שאין קשר בין מעבר תת קרקעי לאישור התכנית. זה מה שאני אצא בסיכום שלי, התושבים ועיריית שפרעם לא אחראית על מע"צ, מתי יקים את המעבר התת קרקעי, לכן אני לא רוצה לקשור אחד לשני ואני רוצה להתקדם בתכנית.
אכרם חסון (כולנו)
אבל יש קשר.
היו"ר חמד עמאר
אני לא רוצה לקשור, אני רוצה להתקדם בתכנית.
אכרם חסון (כולנו)
לא, אתה אל תקשור, אבל אני אומר לך מה אומרים. הרי יש התנגדות בוועדה המחוזית, יש התנגדות של מע"צ, לא התנגדות של התושבים. התושבים, אנחנו צריכים לעזור להם, מגיע להם, הם אזרחים שצריכים להיות סוג א' ונמאס לנו לראות אותם במשפטים והמצב חמור מאוד ולא מכובד לאף אחד. אבל ברגע שיש מוסד במדינת ישראל שהוא ת"פ של משרד התחבורה, שמתנגד, הוא רצה תכנית חליפית עם העירייה, שהמנהרה הזאת תלך ליד מגרש הכדורגל, שם יש בתים שכבר קיימים בתוואי הכביש, אי אפשר לעשות את המנהרה, זה בלתי אפשרי. לכן אנחנו צריכים לקיים דיון עם מע"צ ולהביא לכאן את בינת שוורץ, שהיא הממונה על כל התכנון, ולהביא את אביגדור יצחקי, שלקחנו אותו לעיריית שפרעם והדבר הזה לא עלה וחבל שלא עלה.

אנחנו מחויבים לאזרחים האלה ואנחנו צריכים לשלב ידיים, כולם, כדי לעבוד, כי רק ככה אנחנו יכולים לשנות את המצב העגום של כל אזרחי ישראל ובעיקר בני המגזר הערבי והדרוזי וכל מי שחי בכפרים ובפריפריה ואנחנו רואים שמשלמים כספים למדינה, הכול מיותר. צריך לתת להם אפשרות. מדובר ב-62 בתים, כל יום מקימים יישוב, גם מעבר לקו הירוק, יש החלטות ממשלה, אנחנו צריכים ללחוץ על כל אחד. אני כאן כדי לשלב ידיים איתך, עם כל אחד, כדי לפתור את הבעיה, אבל אני אומר לך שעכשיו הבעיה מתמקדת בוועדה המחוזית, במע"צ. לכן צריך להביא את מע"צ לכאן, לשכנע אותם בפתרון, מתן פתרון מהיר מאוד, נעשה דיונים, אם אתם צריכים נלך למע"צ, מוכנים ללכת למע"צ, אתם רוצים להביא אותם? נביא אותם לכאן וצריך לקדם את הדבר הזה כמה שיותר מהר. אם לא, אני אומר לך, בעוד שש שנים ניפגש ויהיה אותו מצב.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. מונדי חמזי.
מונדי חמזי
שמי מונדי חמזי, אני מהנדס במקצוע ואני עוזר של חמד עמאר פה בנושא של תכנון ובנייה וכל הנושא ההנדסי. אני עוסק לא מעט בכל נושא התכנון ובנייה, גם בתכנון מפורטות וכל הסיפור הזה וגם קצת מעורב בנושא של התכנית הזאת.

הנושא של מע"צ הוא נושא מאוד מאוד כאוב, הוא לא רק אצלנו פה בשפרעם, אלא הוא גם בכמה מקומות אחרים, במיוחד היישובים שלנו, שהם צמודים לכבישים של מע"צ. לצערי הרב, בשביל שנוכל לפתח שכונות וכן יש צדק להרחיב כבישים ולעשות את כל העבודות האלה ומע"צ מחויבת לעשות את ההרחבות האלה, אבל בצורה גסה, גסה מאוד, הם קושרים את ההרחבות שהם צריכים לעשות ולהביא כסף ולממן במתן אישורים והרשאות לבנייה והיתרי בנייה עתידיים, אחרי שתאושר התכנית.
קריאה
הוועדה המחוזית קושרת.
מונדי חמזי
גם מע"צ מנסים לקשור את הדברים האלה. גם מע"צ, יש להם ראייה שהם מנסים לפתח כי הם רוצים שהצירים שלהם יעמדו בעומסים מסוימים, אבל הם צריכים לתת פתרון הנדסי זמני. צריך לחלק את העבודה לשתיים, פתרון הנדסי זמני שכן יאפשר לאנשים ולתושבים להתחיל לבנות בצורה מסודרת ושמע"צ ייקחו את הזמן שלהם עד שיאתרו תקציב, עד שיאתרו מה שצריך ויתכננו ויעשו, כי גם התהליכים במע"צ לוקחים זמן, עד שבונים תכנית עבודה זה לוקח קצת זמן.

לכן דווקא הנושא של שכונת אבו שאח, מבחינת תכנון, יש שם נחיצות של מעבר תת קרקעי, וזה בסדר גמור, מבחינה בטיחותית, כי יש שם כביש מאוד מסוכן וזה בסדר גמור, אבל צריך לתת פתרון. מע"צ נתנו איזה שהוא פתרון זמני, אז בזמנו תכננו איזה שהיא כיכר בשביל שיוכלו לפחות לפתור את הבעיה הבטיחותית. בנושא הזה כן צריך ללחוץ על מע"צ ועל הוועדה המחוזית, שכן יקדמו את תכנית המתאר וכן ייתנו אישורים שאנשים יתחילו להפיק היתרי בנייה ולסדר את העניינים, כך שמע"צ ייקח את הזמן ומצד שני תעשה את העבודה וכן תסדיר את הכבישים הסובבים וזה חשוב מאוד. זה לגבי שכונת אבו שאח. שאר הדברים, פחות או יותר - - -
היו"ר חמד עמאר
זה החסם העיקרי שלנו עכשיו?
מונדי חמזי
זה החסם הכי עיקרי שיש בתכנית הזאת. דברים אחרים קשורים פחות והם לא משפיעים כל כך.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. חבר הכנסת באסל גטאס.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני מחשיב את עצמי שפרעמי, אני מכיר את השכונה הזו. אני חושב שהיא מקום, אחד היפים ביותר לבנייה בשפרעם והרושם שלי היה, כי אני מכיר אולי את 12 הבתים האלה שאמרת - - -
היו"ר חמד עמאר
62 בתים.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
לא, אבל יש 12 שיש להם היתר בנייה.
קריאה
14.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
זה אבסורד. חלק מהבתים, יש להם היתר בנייה. איך הוציאו היתר בנייה? בטח הייתה תכנית מפורטת, מאושרת, על לפחות חלק מהקרקע. אז כבר יש היתרי בנייה, זה אמור לעזור או להיות קטליזטור לאישור כל התכנית, כי פשוט לא הגיוני שפה יש היתר בנייה, והשכן, הבן דוד, על אותה חלקה, אין לו היתר בנייה. אז צריך ללחוץ.

אני חושב שאסור, אני מסכים איתך, לקשור בין התארגנות מע"צ לבין היתר בנייה. תלכו תמצאו לנו עכשיו פתרונות, מצדי שיעשו שמיניות באוויר, יסדירו את הכביש באופן זמני של מעברי כניסה ויציאה לשכונה, אבל אי אפשר לקשור שכונה שלמה, 62 בתים - - - תארו לעצמכם איך זה אמור לצמוח אם יש להם את כל האזור שם.

אני לא מקבל את ההערה שלך, אדוני היושב ראש, אי אפשר, אני מסכים עם אכרם, לא להסתכל קצת שמאלה ואתה תראה שכונת אלונים שצומחת לה בכפר אתא ואיך בשפרעם. תראה מה קרה באזור ושמה, למה?
היו"ר חמד עמאר
אני אמרתי באופן ברור, אני רוצה להתרכז בשכונת אבו שאח. אני יכול להתרכז עד מחר במה קורה בקרית אתא ואני לא אתקדם כאן. אני רוצה להתרכז עכשיו בשכונת אבו שאח, איך אני מקדם את שכונת אבו שאח.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
זה לא מונע להתרכז ולהוביל את המהלך של השכונה הזו, אבל גם שנשתמש בטיעונים האלה, שהנה, 500 מטר משם בינתיים בחמש השנים האלה צמחו שכונות - - -
היו"ר חמד עמאר
אנחנו נשמע ממינהל התכנון למה לא. נציג התושבים ואחרי זה אני אתן לך. נציג התושבים, עלי אבו שאח.
עלי אבו שאח
בוקר טוב לכם. מה שבאמת חשוב, אחרי כל הדיון היפה הזה והנחמד, אנחנו רוצים כתושבים לצאת מפה עם פתרון לפחות זמני, הקפאת תהליכים משפטיים בשכונה. בשלב ראשון לעשות את ההקפאה, תעשו לנו משהו שנוכל באמת להגיד, הנה, בסוף יצא משהו. אני מבקש הקפאת תהליכים משפטיים בכל השכונה.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
מאה אחוז, אתה צודק.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
זו בדיוק הנקודה שרציתי לדבר עליה. מע"צ יכולה להתנגד וזה יכול לקחת הרבה שנים ואנשים ישלמו עוד קנסות ועוד משפטים ועוד משפטים. ישנה אפשרות אצל היועץ המשפטי לממשלה, אפשר לדבר איתו, אנחנו נשב איתו, צריך לשבת איתו, שתהיה ישיבה קרובה איתו, הוא אחראי על התכנון והבנייה והוא יכול להקפיא הליכים. יש לו סמכות. שלא יגידו שזה עניין משפטי, שזה עניין בבתי משפט, הצעד הראשון שאנחנו צריכים לקבל החלטה זה לפנות, שהוועדה תפנה, כולנו נפנה, אתם תפנו, העירייה, צריך ללכת לכתובת, של קמיניץ, לארז קמיניץ יש סמכות להקפיא. הוא מכיר את הבעיה והוא כל היום והלילה אומר 'אני רוצה לפתור בעיות כאלה', אין מצב שהתושבים ימשיכו לשלם מיליונים. זה בלתי נסבל. זה דבר ראשון.

דבר שני זה ללחוץ על מע"צ, שהם צריכים לשבור את הראש למצוא פתרון ולהסיר את התנגדותם בוועדה. אני חושב שצריך ללכת לקמיניץ להגיד לו להקפיא, צריך ללכת למע"צ להגיד להם 'תסירו את ההתנגדות שלכם', ושהרישוי ימשיך, או יהיה תהליך של רישוי ולגליזציה ואתם בינתיים תשברו את הראש לפתור את הבעיה. כלומר ההתנגדות שלכם היא לא פתרון, היא לא משרתת שום דבר. מה, הכוונה מאחורי זה? הם מטורפים, לבוא ולחשוב להרוס בתים באזור הזה? הם יודעים מה תהיה התגובה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. נציג השלטון המקומי.
נביה נאסר אל דין
מע"צ או לא מע"צ, אני חושב שוועדות התכנון ומינהל התכנון במתכוון, במדיניות מתכוונת מתמשכת לאורך הרבה שנים הם אילצו את כל התושבים בכל המגזרים, גם במגזר הערבי וגם במגזר הדרוזי להיות עבריינים. מי שצריך למצוא את הפתרון למע"צ או לאישור התכניות זה ועדות התכנון ולכן אני רוצה לשמוע את ועדות התכנון, מה הם עשו במשך כל השנים האלה על מנת לפתור את הבעיה של השכונה הזאת. השכונה הזאת זה לא רק בשפרעם, אלא בכל היישובים הדרוזים וגם ביישובים הערביים. אם ישנה מדיניות כזאת אז אנחנו רחוקים עוד הרבה שנים מלהגיע לשוויוניות המיוחלת, כי הכול זה סיסמאות.

אני הייתי גם ראש מועצה וגם יושב ראש פורום ולצערי הרב אני שומע שאותן בעיות עדיין נמצאות מבחינת התכנון והבנייה.
היו"ר חמד עמאר
חבר הכנסת מסעוד גנאים, אחריו פארג' חניפס.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. אני אקצר בדבריי. בוקר טוב לכולם, אני מברך את חברינו, תושבי שפרעם, שבאו לפה, אהלן וסהלן, ג'מעה. לצערי הרב הכאב של כולנו זה העניין של תכנון ובנייה, העניין של הבנייה, שהמדינה והרשויות, במקום להכיל, במקום לתכנן, במקום לפתור בעיות, לא, הם מקשים יותר.

צוות ה-120, אדוני היושב ראש, וגם צוות קמיניץ, היה אמור להקל מכל עניין הבירוקרטיה כדי להקל על אנשים להוציא רישיונות לבנייה ולעשות פתרון לבעיית הדיור בכל החברה הערבית, על כל גווניה ועל כל העדות שלה. לצערי הרב אנחנו עדים שלהיפך, צוות קמיניץ למשל מקשה יותר, הוא רוצה להסיר את החסמים הבירוקרטים בפני ההריסה, הוא לא רוצה להתייחס לכל העניין של צווי בתי משפט כדי להקפיא את ההריסה והיינו עדים בטייבה, למשל, שהביאו צו בית משפט להקפיא הריסה ולמרות זה הם הרסו.

לכן אני מקווה שוועדת המשנה הזו תהיה באמת כתובת. זה אחת. שתיים, כולנו ביחד נשתף פעולה כדי לפתור את בעייתם של התושבים בשפרעם, של שכונת אבו שאח, שהם הרבה משפחות, שזה גורם לסבל וגורם להפסד כספי, כל חודש, כל חודשיים, מהכיס שלהם. חבל על כל הסכומים האלה. אני אומר שהם היו משלמים את כל זה רק כדי לתכנן וכדי להכיל וכדי להכשיר את כל השכונה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. פארג' חניפס, בבקשה.
פארג' חניפס
בוקר טוב. אני פארג' חניפס, משנה לראש העיר בשפרעם. אדוני היושב ראש, חבר הכנסת חמד עמאר, אני באמת מודה לך על הזימון ועל הדיון כי זה כל כך חשוב, כל כך כואב. אני גם מודה לחברי הכנסת, חבר הכנסת ד"ר אכרם חסון, באסל גטאס, מסעוד גנאים, ג'מאל זחאלקה, חברי מועצת העיר, מוראד חדד, מהנא אבו שאח ותושבי השכונה.

אני גם מלווה את הבעיה הכואבת הזאת משנת 93', כשהייתי סגן ראש עיר, ואני זוכר שבשנת 95' ידידי באסל גטאס, בן העיר שפרעם, שאישרנו 14 בתים, זאת אומרת אישרו ברישיון 14 בתים.
היו"ר חמד עמאר
מי אישר אותם? אני עדיין לא קיבלתי תשובה. ועדה מחוזית או - - -
פארג' חניפס
ועדה מקומית.
היו"ר חמד עמאר
שהייתה שייכת לעירייה?
פארג' חניפס
שהייתה שייכת לעירייה ובאישור הוועדה המחוזית. היו שם 16 בתים, אושרו 14 בתים, שני בתים היו קרובים לכביש. הסיפור היפה הזה שכל פעם מתרצים אותו, מע"צ ולא מע"צ, כאילו שם הכביש יותר חשוב מהתושבים. אני אומר לך, משנת 95' ועד היום, זה עניין של דור שלם, כל פעם מתרצים בסיפורים, פעם מע"צ, פעם ועדה ופעם ועדה מחוזית וכל פעם זה סיפור אחר ובינתיים התושבים של משפחת אבו שאח סובלים והם נקנסים בבתי משפט. אני יכול להגיד לכם שהם עד היום שילמו והולכים לשלם סדר גודל של מאות אלפי שקלים של צעירים, חלקם אחרי שחרור מהשירות הסדיר, ואין לו גרוש על הנשמה שלו והוא רק יוצא וחוטף את כל הקנסות האלה.

אנחנו כעיריית שפרעם ליווינו וכל הזמן מול הוועדה המחוזית ומינהל התכנון וכל פעם הוציאו לנו כל מיני דרישות ובקשות. לאחרונה היינו בוועדה המחוזית, התכנית מופקדת בוועדה המחוזית והוועדה המחוזית ביקשה להסדיר את הנושא של שטחי ציבור, השטח הירוק. משום מה, לא יודע איך תוכנן שם, שכל השטח הירוק, השטח הציבורי, נפל בחלקה של משפחת נקאד וזה חייב את הוועדה המחוזית ללכת למה שנקרא איחוד וחלוקה לכל השטח שם. זה עדיין תקוע, היו לנו שתי ישיבות לאחרונה בעיריית שפרעם. אני רוצה לקוות שהמשפחה והתושבים שם, הגיע הזמן שהסבל שלהם ייגמר, יעבור מהעולם הזה. תודה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. חבר מועצת העיר, חדד, אתה רוצה להוסיף משהו?
עלי אבו שאח
יש לי הערה בנושא השטח הירוק.
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה לשמוע את מינהל התכנון מה החסמים ואז אני אשמע את ההערה שלך. מינהל התכנון, מאהר.
מאהר מסעוד
אולי הוועדה המקומית רוצה להגיד משהו.
היו"ר חמד עמאר
מי מהנדס הוועדה המקומית?
איימן אסעד
אני מהנדס הוועדה המקומית. התכנית עברה הפקדה ועברה התנגדויות, לאחר ההתנגדויות יש החלטה לוועדה המחוזית בעניין של התכנית שמחייבת את התכנית לערוך, לאחר אישורה, התכנית תאושר כמו שהיא עכשיו עם תוספת של סעיף המחייב בתכנית איחוד וחלוקה לכל השטח, בהסכמה או ללא הסכמה. אם ניתן בהסכמה, עדיף, אם לא, אז חייבים לעשות שם תכנית איחוד וחלוקה לכל השטח עם טבלאות איזון, כדי לנסות לתקן את המצב באופן שיהיה הפרשות שוות לכל התושבים, שלא יהיה אחד נפגע יותר מהשני.
קריאה
כי היו התנגדויות מטעם התושבים.
איימן אסעד
הייתה התנגדות מהתושבים לתכנית והוועדה המחוזית שמעה את ההתנגדויות וראתה לנכון להוסיף את הסעיף הזה.
היו"ר חמד עמאר
זה הסעיף היחידי שה - - -
איימן אסעד
זה אחד התיקונים העיקריים שצריכים לתקן בתכנית וזה נעצר שהיה משא ומתן בישיבות בעירייה בעניין. אני דיברתי עם המתכנן, ביקשתי ממנו שיריץ כדי לתקן את התיקונים האחרונים כדי שנעביר את התכנית למחוז ונוכל לקבל תוקף על התכנית הזו.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
זה אמור לקבל תוקף? זה העניין היחידי שמעכב?
איימן אסעד
כמו שאני זוכר זה התנאי היחידי.
היו"ר חמד עמאר
אתה קיבלת תשובה של ועדה מחוזית. מה בתשובה כתוב? אם זה הנושא העיקרי, איחוד וחלוקה מחדש, או גם נושא של מע"צ ומנהרה ואיחוד וחלוקה ושטח ירוק וכל הדברים. אני רוצה לשמוע מה החסם שמונע ממני עכשיו להתקדם בשכונת אבו שאח, שיתחילו לקבל היתרים.
איימן אסעד
בשביל לקבל היתרים יש עוד מחסומים, שזה לא קשור להתנגדויות, זה היה בהחלטות של ועדה מחוזית קודם, שהמגבלה בעניין הגישה למתחם. לתת היתרים ל-22 מבנים, יחידות דיור, שמאושרות מקודם, בקיום של דרך מספר 3 וסלילת הדרך הזו, אז אנחנו יכולים לתת היתרים רק ל-22 יחידות דיור מ-170. התכנית הזו נתנה יחידות דיור, 173 יחידות דיור, מהן 22 שהיו מאושרות קודם. עם קיום הדרך הזו אנחנו יכולים לתת היתרים רק ל-22. יש מגבלה אחרת, בשביל לתת היתרים לשאר ה-151 יחידות דיור, זה קיום המעבר התת קרקעי המתוכנן מתחת לדרך הראשית של מע"צ. זה המחסום העיקרי, שתלוי במע"צ. העירייה לא יכולה לבצע מעבר כזה, זה עניין תכנון בין עירוני.
קריאה
ב-22 הקודמים יש לנו אישורים, אז חזרנו לחסם העיקרי, זה המעבר התת קרקעי. אז זה לא איחוד וחלוקה עכשיו.
איימן אסעד
נכון, זה שלב וזה שלב, זה שניהם ביחד. כולם קשורים ביחד.
היו"ר חמד עמאר
עם מע"צ היו לכם חלופות, הצעתם חלופות כדי לפתור את הבעיה?
איימן אסעד
זה החלופות שעם יועץ התחבורה שהתקשר עם מע"צ ואישר לו את החלופה הזו, זה דרך בין עירונית ורוצים - - -
היו"ר חמד עמאר
אבל היא ישימה? אפשר ליישם אותה בשטח, או שזה סתם חלופה ואחר כך נחזור עוד פעם?
קריאה
אפשר לסיים - - -
היו"ר חמד עמאר
אז אם אפשר בואו נקדם את זה.
איימן אסעד
אפשר ליישם את זה, כן. ניתן ליישם, לא חיבור בין העיר שפרעם לשכונה הזו, ניתן ליישם עם פנייה ימינה ימינה, בלי לחצות את הדרך הראשית שתעבור לשפרעם.
קריאה
איימן, צריך להסביר להם שם, זה לא תלוי רק במעבר התת קרקעי. רבותיי, כל עוד שלא התחילו את נושא התשתיות ב-781, מעבר מדו סטרי לשני נתיבים, הם לא יעשו את המעבר התת קרקעי. אין לך זמן, אין לך השערה מתי מתחילות התשתיות של 781.
איימן אסעד
זה לא קשור - - -
קריאה
אז אין לך את המעבר התת קרקעי.
איימן אסעד
אין לי שליטה על זה.
קריאה
אז מע"צ יכול לקחת 15-20 שנה.
היו"ר חמד עמאר
תודה. אתה רוצה להוסיף עוד משהו?
מוראד חדד
אני רוצה לחדד את הנושא הזה של המעבר התת קרקעי. התכניות התנו את זה, אפילו היום אתה יכול ללכת למתן תוקף ולאשר את התכנית, מה הבעיה? ברגע שאנחנו מאשרים את התכנית אתה לא יכול להוציא היתרי בנייה, אתה לא עשית שום דבר בעצם, למה? כי כל עוד לא בוצע המעבר התת קרקעי ולא שופרה התשתית שנמצאת בכביש הזה התכנית לא שווה את הנייר שהיא משורטטת עליו.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אבל אם היא תוגש היא תמנע את בתי המשפט? היא תקפיא את ענייני בתי המשפט והקנסות?
מוראד חדד
לא, ודאי שלא.
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה לשמוע את מינהל התכנון, למה הוא מתנה את זה במעבר תת קרקעי, כאשר הנושא לא תלוי, לא בעירייה ולא בתושבים? מינהל התכנון, בבקשה, מאהר. שם ותפקיד לפרוטוקול.
מאהר מסעוד
מאהר מסעוד, נציג לשכת התכנון המחוזית, נציג מינהל התכנון כאן בישיבה. אני אנסה להתרכז, כבוד היושב ראש, בכל הטענות שנטענו נגד הוועדה המחוזית, התנהלות הוועדה המחוזית והדיונים שהתקיימו בה.

קצת היסטוריה. בתוך השכונה הזאת בשנת 78' אושרה שם תכנית למפעל בלוקים. ב-96', איך שהזכירו החבר'ה, אושרה תכנית על ידי הוועדה המחוזית להסדרה נקודתית של מקבץ בתים קיימים בתוך השכונה הזאת, בסך הכול 22 יחידות דיור מאושרות כיום בשכונה. בשנת 2005 אישרה הוועדה המחוזית ומינהל התכנון שינוי נקודתי לתמ"מ, שינוי לתמ"א מספר 28, המסדיר את הבנייה מבחינת בינוי וביטוח. בסמוך לתכנית הזאת הוגשה לנו במקביל תכנית של שכונת אבו שאח, מספר ג' 16330 על ידי עיריית שפרעם, על ידי הוועדה המקומית, עם אותו מתכנן, מוסטפא ברוני, שלא נמצא כאן, לצערי. התכנית הזאת נדונה בוועדה מחוזית, היו כל מיני תנאים, בסופו של דבר התכנית הזאת לא אושרה, לא הופקדה. ב-2009 התיק הזה נסגר.

לאחר מכן, כמו שהזכרת, התקיימה ב-2011 כאן בוועדת הפנים של הכנסת, היו כל מיני תגובות ותלונות שלא מקדמים תכנית לשכונת אבו שאח. לא רוצה להגיד, בסמוך לתאריך הזה בוועדה המחוזית התקבלה בינואר 2014 תכנית של העירייה ביוזמת הוועדה המקומית המסדירה את המתחם כולו. זו תכנית שתוכננה על ידי הוועדה המקומית, על ידי עיריית שפרעם, אנחנו לא תכננו את השכונה, הם הציעו את התכנית הזאת, אנחנו דנו בהצעה שלהם. כל הטענות לגבי דרכים ושצ"פים, זה התכנון שלהם. בשלבי התכנון יועץ התנועה מתאם את התכנית עם מע"צ, כי הם גובלים ומתחברים לדרך 781. אחת ההצעות שהגיעו אליהם והתיאום שהיה איתם זה מעבר, כשלב סופי, להתחברות לשכונה. שלב ראשוני זה התחברות הבתים הקיימים בפניות ימינה ימינה, התחברות בטיחותית, לא יכולים לחצות את הכביש מתוך היישוב, מתוך העיר שפרעם לתוך השכונה והלאה. פניות ימינה וימינה, שיעשה סיבוב בצומת אבליים ויחזרו חזרה. ההתניה הזאת הייתה כל הזמן, לאורך כל הדרך של התכנית הזאת. זה לא תלוי בוועדה המחוזית.

אני רק רוצה להזכיר תאריכים, וכאן החבר שלי, מהנא אבו שאח, הוא עד לכל התהליך. אני אישית דחפתי בכוח את התכנית הזאת, לא קיבלתי כמעט שיתוף פעולה מלא, ביחד עם הוועדה המקומית, ביחד עם המתכנן, ביחד עם התושבים.
היו"ר חמד עמאר
ממי לא קיבלת שיתוף פעולה מלא?
מאהר מסעוד
מול העירייה, מול הוועדה המקומית. אני אזכיר תאריכים וחברי מהנא אבו שאח יכול להעיד על זה, שאנחנו ממש דחפנו את הנושא הזה. חבל שכל הטענות נגד הוועדה המחוזית, אבל יש לי פה את כל המסמכים וכל התכתובת.

התכנית עברה אצלנו תנאי סף ב-28 בינואר 2014, התכנית החדשה הזאת. ב-10.2 באותה שנה, אחרי שבועיים, התכנית נדונה בוועדה המחוזית, החלטנו להפקיד אותה באותם תנאים של התכנית הקודמת. זה לא לעכב את ההליכים.

ארבעה חודשים עברו, יש לנו לפי החוק 180 יום לעמוד בכל התנאים. עברו ארבעה חודשים, לא קיבלנו שום תכנית, התקבל עותק ראשון רק ב-2.6, אחרי ארבעה חודשים, לבדוק את התכנית מבחינה טכנית.
אכרם חסון (כולנו)
ממי היית צריך לקבל? מהעירייה?
היו"ר חמד עמאר
הוא צריך לקבל מהעירייה וועדה מקומית, שהוא אומר שלא שיתפו פעולה איתו.
קריאה
מהמתכנן, שהיה צריך להעביר את ה - - -
מאהר מסעוד
אני אסביר, אחר כך תגיבו. פשוט אני מציג את כל העובדות שהיו וכל ההליך שהיה לנו בתכנית הזאת. התקבל אצלנו עותק ב-2.6.2014, שבועיים לאחר מכן ב-18.6 ישבתי על התכנית, גם קיימנו ישיבה, ההערות של לשכת התכנון נשלחו. ב-11.8, אחרי חצי שנה, החוק מחייב אותנו להאריך להם את המועד או לא להאריך את המועד למילוי תנאים להפקדה, אחרי 180 יום. אנחנו הארכנו להם את המועד עד סוף השנה, עד 31 בדצמבר 2014. כמובן החלטת הוועדה דיברה על תנאים טכניים, על ועדה מקצועית לביוב, פתרון לביוב כולל לשכונה, על קבלת הקלות מהמועצה הארצית, מתמ"א 3, לקווי בניין והתחברות לכביש 781. התכנית נשלחה למינהל התכנון. תיכף נגיע לתאריך שזה נדון במינהל התכנון.

בתאריך 2.9.2014 המועצה הארצית אישרה את ההקלות מתמ"א 3, הקלות לקווי בניין דרך 781. אני אצטט מההחלטה של - - -
היו"ר חמד עמאר
אתם פניתם ל - - -
מאהר מסעוד
אנחנו שולחים להם. ברגע שיש לנו תכנית בשלה, לשלוח להם לתת הקלות.
היו"ר חמד עמאר
והם נתנו הקלות בספטמבר 2014.
מאהר מסעוד
אני אצטט את ההחלטה של מינהל התכנון שדיברה על המעבר התת קרקעי כשלב סופי, 'נציגת חברת נתיבי ישראל ציינה כי בסמוך לחיבור המבוקש לדרך מספר 781 מתוכנן מחלף אעבלין ולכן החיבור יהיה קרוב מדי למחלף'. זו הסיבה שעשו מחלף תת קרקעי. והיא ביקשה 'להוסיף להוראות התכנית כי תנאי למתן היתרי בנייה לשכונה יהיה ביצוע מעבר תת קרקעי וכן ביקשה להטמיע בהוראות התכנית את החלטת הוועדה המחוזית'.

יש לנו מחלף אעבלין, אבליים, מחלף ענקי, כביש 6 עובר משם, תשתיות של הרכבת עוברות שם, להוסיף שם כיכר, או - מנדי הוא מתכנן תנועה ואנחנו מכירים את העבודה שלו - בצמוד למחלף זה קרוב למדי, קשה לתכנן אותו. התכנית לא הציעה חיבור חילופי יותר מזרחה וזה מה שקיבלו חברת נתיבי ישראל בתכנית הזאת.

אני אמשיך, ב-9.9.2014 הוועדה מקצועית לביוב דנה בתכנית. היא השהתה את קבלת החלטתה, התכנית לא הייתה בשלה להיכנס לוועדה המקצועית לביוב, המתכננים או היועצים של המתכננים לא הביאו את החומר הראוי לדיון בוועדה המקצועית לביוב. ב-27.10.2014 אנחנו שלחנו מכתב תזכורת לוועדה המקומית להשלמת תנאי הוועדה המחוזית. ב-26 בנובמבר 2014 התקיימה פגישת עבודה בלשכת התכנון. שים לב, אדוני, לתאריכים הרחוקים בקידום התכנית. פגישת עבודה, אנחנו השתתפנו עם מהנא אבו שאח, נכח איימן איאד בישיבה הזאת על מנת לדחוף את התכנית הזאת כמה שיותר קדימה.

ב-7 בדצמבר התקבל מכתב, יושב ראש הוועדה המקומית, אמין ענבתאוי, המבקש הארכה נוספת לתכנית. אנחנו נענינו לבקשה שלו, הוא טען בבקשה שהתחלף השלטון בשפרעם בעקבות הבחירות האחרונות שהיו והוא לא מודע לתכנית ומבקש הארכה נוספת והזדמנות כדי להסדיר את הנושא הזה.

רק ב-30 בדצמבר הוועדה המקצועית לביוב, לאחר שהיא קיבלה את כל המסמכים מהיועצים היא דנה בתכנית ואישרה אותה. כמובן היא התנתה את הביצוע - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
בדצמבר 2014?
היו"ר חמד עמאר
14'.
מאהר מסעוד
היא התנתה את כל הבקשות שלה לשלב ההיתר. שלב ההיתר אומר, ברגע שאתה רוצה להוציא היתר, שיהיה לך הסדרת נושא הביוב, פתרון קצה וכל הנושא הזה. לא עיכב את התכנית, לאשר אותה. רק ב-3.2, אחרי חודשיים, אנחנו קיבלנו עותק מהתכנית לבדיקה, עשינו מרתון שמה, ב-3.2 קיבלנו עותק, שים לב, ב-5.2, אחרי יומיים, אני שלחתי הערות להשלמת תנאי סף וב-10.3 אנחנו מילאנו את כל התנאים והתכנית הופקדה, נשלחו פרסום להפקדה, יזמי התכנית, עיריית שפרעם והוועדה המקומית פרסמו את ההפקדה ב-17.4, אחרי חודש וקצת, עד ה-17.6, יש לנו חודשיים, 60 יום, למי שרוצה להתנגד לתכנית, עמדה הזדמנות נוספת למגישי התכנית, הוועדה המקומית ועיריית שפרעם להגיש התנגדות עצמית לתכנית בנושא הזה של המעבר התת קרקעי.
היו"ר חמד עמאר
לא הגישו?
מאהר מסעוד
לא הגישו. הגישו רק שתי משפחות. בשכונת אבו שאח, אם אני לא טועה, קיימת משפחת אבו שאח ומשפחת נאקד ועוד משפחה שמפולגים. הם הגישו התנגדות לתכנית, התכנית הוגשה כתכנית ללא איחוד וחלוקה, זאת אומרת שהשלב של האיחוד והחלוקה והחלוקה למגרשים והמקום המדויק של הכבישים יהיה בשלב הוועדה המקומית, בתחום סמכות מקומית, יכולים לקבוע את הגבולות המדויקים.

הוועדה המחוזית קיימה דיון בהתנגדויות ב-25 בנובמבר 2015, אנחנו שמענו את ההתנגדויות, שמענו את טענות המתנגדים, בצדק היועץ המשפטי של הוועדה המחוזית ניסח את הסעיפים המתייחסים לאיחוד וחלוקה בתוך התכנית לפי החלטה, אני יכול לצטט לך את זה, אדוני, והיא החליטה לאשר את התכנית. מ-25 בנובמבר עד היום, קרוב לשמונה חודשים אם לא יותר, אנחנו ממתינים לשיחת טלפון או לסט מתוקן מהתכנית על מנת להשלים את תהליך האישור. עד היום לא התקבלה אצלנו בוועדה המחוזית תכנית.
היו"ר חמד עמאר
מי אמור לשלוח לכם? הוועדה המקומית והעירייה?
מאהר מסעוד
כן.
היו"ר חמד עמאר
נאמרו כאן טענות מאוד קשות, שהכול תלוי עכשיו בוועדה המקומית, הוועדה המקומית, עד שהיא זזה צריך לדחוף אותה עם בולדוזר. מינהל התכנון עושה את העבודה שלו, תוך שבועיים יש לו כבר דיון, אבל הוועדה המקומית מחכה ויש לה זמן. אנחנו מדברים מ-25 בנובמבר 2015, מעל שמונה חודשים אנחנו מחכים, מה קורה כאן?
מאהר מסעוד
אני יכול להגיד בדיוק מה החלטת הוועדה, המהות של החלטת הוועדה זה עניין של שעתיים - - -
היו"ר חמד עמאר
אני יכול להשאיר את זה אצלי או לצלם?
מאהר מסעוד
זה לך. זה עניין של שעתיים לעבוד על המחשב, המתכנן יכול לתקן את התכנית תוך שעתיים ולשלוח לנו חומר. מה הסיבות שהוועדה המקומית ועיריית שפרעם, שהם מגישי התכנית, עד עכשיו לא הגישו? הם כמובן מוזמנים לטעון את הטענות שלהם נגד מה שאמרתי ומה הסיבה שעד עכשיו לא הגישו את התכנית.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מה הדרישה בדיוק שצריכה רק שעתיים? אתה יכול לחזור עליה? לא שמתי לב.
מאהר מסעוד
ההחלטה הייתה ככה, אנחנו קיבלנו חלקית את ההתנגדויות, שמדברים על איחוד וחלוקה, ועל כל צריך לתקן את התכנית כדלהלן, לסמן את המתחם הצפוני, מעבר ל-781, כמתחם איחוד וחלוקה, זה פסים או תיחום, אתה מסמן בשרטוט בתכנית, ובתוך התקנון הורדת תכנית אתה משנה את הסעיפים. שינוי הסעיפים - - -
היו"ר חמד עמאר
זה עניין טכני, מה שאתה אומר.
מאהר מסעוד
עניין טכני פרופר, של שעתיים.
היו"ר חמד עמאר
ואז מה אנחנו מתקדמים?
מאהר מסעוד
יכולים לאשר את התכנית.
היו"ר חמד עמאר
אז כל אישור התכנית של משפחת אבו שאח עכשיו עומדת אצל הוועדה המקומית ועיריית שפרעם, שהם צריכים אחד לדחוף את השני ואני לא יודע למה אנחנו עומדים כאן ומקיימים את הדיון הזה. לא היינו צריכים לקיים את הדיון הזה אם זה תלוי בעיריית שפרעם.
קריאה
אבל לא היו היתרי בנייה.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו נתקדם עם היתרי בנייה, בוא קודם כל נאשר את התכנית. אם אנחנו לא מצליחים לאשר את התכנית על דבר טכני, של עבודה של שעתיים, בשמונה חודשים עד היום הוועדה לא עשתה כלום וגם עיריית שפרעם לא עשתה כלום.
קריאה
ברשותך, אדוני היושב ראש.
היו"ר חמד עמאר
לא, אני רוצה לשמוע קודם כל את הוועדה המקומית. נאמרו טענות מאוד קשות.
איימן אסעד
התכנית, היא מתנהלת על ידי מתכנן שהוא מנהל אותה והיה חייב להכין את כל השינויים והתיקונים שהוא יכין ויעביר אותם.
היו"ר חמד עמאר
המתכנן עובד אצל עיריית שפרעם, המתכנן לא עצמאי.
איימן אסעד
נכון. במקביל לזה היו ישיבות בעיריית שפרעם על העניין של סכסוכים שנמצאים בעניין התכנית, שחיפשו דרכים למצוא את הפתרונות לפני האישור.
היו"ר חמד עמאר
הוא לא ביקש ממך פתרונות, הוא ביקש ממך תיקון טכני עכשיו בשביל לאשר את התכנית. הוא לא מבקש ממך לעשות את החלוקה, את האיחוד והחלוקה ואחרי זה להעביר את האיחוד והחלוקה לאישור. אני רוצה את האישור של התכנית. האישור של התכנית, עבודה של שעתיים, וזה תקוע שמונה חודשים.
איימן אסעד
נעבוד על זה. העניין הזה ייפתר, לפי דעתי, תוך כמה ימים.
היו"ר חמד עמאר
למה כמה ימים? למה לא כמה שעות? למה לא ללכת עכשיו לשפרעם ולשבת על זה ולתקן את זה תוך שעתיים ולשלוח את זה למינהל התכנון?
איימן אסעד
לא הוועדה מתקנת את זה. לא אנחנו בוועדה מתקנים את זה, יש מתכנן שעושה את העבודה.
היו"ר חמד עמאר
המתכנן, אמרתי לך, אני חוזר שוב, המתכנן מקבל את השכר שלו מעיריית שפרעם, הוא צריך לעבוד, ואם שמונה חודשים הוא לא מקיים את העבודה שהוא צריך לעשות אותה בשעתיים, וזה מה שאני מקבל ממינהל התכנון, ואני מקבל את התשובה שלו, כי לפי העבודה שלו תוך יומיים היה לו דיון אחרי שאתה מגיש, ותוך שבועיים היה לו דיון, מינהל התכנון אף פעם לא עיכב את זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איפה זה עומד בשפרעם? איפה זה עומד בעירייה? באיזה שלב?
היו"ר חמד עמאר
אנחנו נשמע עכשיו את נציגי העירייה. רק אני רוצה לשמוע את הנציג של הוועדה המקומית.
איימן אסעד
לא היו לי טענות נגד הוועדה המחוזית שהיא עיכבה את העניין הזה.
היו"ר חמד עמאר
אתם מבינים? אנשים משלמים מיליוני שקלים ואלפי שקלים על עבודה של שעתיים של אותו מהנדס שמקבל את השכר שלו מעיריית שפרעם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל גם שמענו מהנציג של המינהל שמשפחת אבו שאח ומשפחת נאקד הגישו התנגדויות?
מאהר מסעוד
כן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה ההתנגדויות? למה?
היו"ר חמד עמאר
אין קשר להתנגדויות. מה שהוא אומר, לאשר את התכנית הוא צריך תיקון טכני של שעתיים. הוא לא אמר לתת אישורי בנייה. באישורי בנייה, אם לא אישרנו את התכנית אנחנו לא יכולים להתקדם לאישורי בנייה. אנחנו קודם כל רוצים לאשר את התכנית וברגע שתאושר התכנית, את החסמים שיש לנו, אנחנו נגיע אליהם ונפתור אותם, גם עם מע"צ וגם עם האיחוד וחלוקה.

נציג עיריית שפרעם, אני רוצה לשמוע. מי ידבר מנציגי עיריית שפרעם? בבקשה.
פארג' חניפס
אדוני היושב ראש, זה לא עניין של שעתיים תיקון טכני. הנושא הוא לא תיקון של שעתיים, ידידי מאהר, זה לא עניין טכני, זה עניין מהותי. חברים, בואו נקרא לילד בשמו, התכנית קבעה שם שטחי שצ"פ ושטחים ציבוריים באדמות של משפחת נאקד.
היו"ר חמד עמאר
אבל הוא אומר משהו ברור, הוא אומר שהוא מעביר לך את זה לוועדה המקומית, את האיחוד והחלוקה. נכון, או שאני טועה?
מאהר מסעוד
אנחנו קיבלנו את ההתנגדות ו - - -
היו"ר חמד עמאר
והוא זרק את הכדור אליכם, הכדור לא אצלו בוועדה מחוזית.
קריאה
אתה מסיט את הדיון לשצ"פים. זו לא הבעיה.
פארג' חניפס
זו הבעיה.
קריאה
לא, זו לא הבעיה.
פארג' חניפס
בשביל זה העניין תקוע.
קריאה
אני מאוד מצטער - - -
היו"ר חמד עמאר
בסדר, אנחנו לא נתווכח, כל אחד יגיד את דבריו.
פארג' חניפס
קיימנו שתי ישיבות, הרי הוועדה המחוזית גם ביקשה שאולי בהסכמה המשפחות שם יקבעו את החלוקה של שטחי הציבור. ישבנו פעמיים עם המתכננים והמהנדסים, אצלנו בעיריית שפרעם, וגם עם משפחת אבו שאח ומשפחת נאקד, כל מי שנוגע לדבר הזה, לא הגענו להסכמה. בואו לא נגלגל את האשמות על אחרים, לא הגענו להסכמה. מה שנשאר כנראה זה באמת ללכת לנושא של טבלת איחוד וחלוקה, טבלת איזון, וזה יציל את כל העניין.
היו"ר חמד עמאר
אישור התכנית לא קשור בזה.
פארג' חניפס
קשור.
היו"ר חמד עמאר
הוא אומר לא קשור. מינהל התכנון, אני רוצה לשמוע, אני רוצה שמינהל התכנון יחדד את זה, האם הנושא של איחוד וחלוקה עכשיו קשור בקידום התכנית שלך לאישור?
מאהר מסעוד
לא. האיחוד והחלוקה, זה נעשה שלב לפני היתרי בנייה בפועל, זו תכנית בסמכות ועדה מקומית שיכולה גם לשנות תוואי דרכים, גם יכולה לשנות מיקומים של שצ"פים, גם יכולה לשנות מיקומים של מבני ציבור. את השלב הזה צריך לעשות בוועדה מקומית בשלב יותר מאוחר.

עוד נקודה, אדוני יושב ראש, לגבי חיבור תת קרקעי. היום אושרה תכנית בוועדה המחוזית בתנאים ובתיאום עם יזמי התכנית הוועדה המקומית ועיריית שפרעם, זה פתרון הביניים לחיבור ימינה ימינה ופתרונות נוספים למעבר תת קרקעי.
היו"ר חמד עמאר
אז בעצם יכולים לקבל אישורים אחרי זה, אחרי שיעשו איחוד וחלוקה ופנייה ימינה ימינה גם יכולים לקבל היתרים.
מאהר מסעוד
למבנים הקיימים. בהחלטת הוועדה - - - כמובן עומדת לזכות הוועדה המקומית ועיריית שפרעם להגיש תכנית מתוקנת לחיבורים נוספים או לשנות את התוואי הזה, ככל שירצו. אם ימצאו פתרון אחר שמחבר את השכונה הזאת לתוך העיר שפרעם, כי זה חייב להיות מקשה אחת, חיבור אחד, מזרחית יותר, מעבר תת קרקעי, עילי יותר, במקום אחר, הם יכולים להגיש תכנית מתוקנת. אני לא רואה סיבה לקשור אחד בשני.
איימן אסעד
שינוי של מעבר זה לא סמכות מקומית, זה מגיע לסמכות מחוזית. חוזרים אחורה - - -
מאהר מסעוד
תגיש תכנית בסמכות ועדה - - -
היו"ר חמד עמאר
הוא אומר לך, תגיש תכנית חדשה, תכנית לחיבור הזה.
איימן אסעד
תכנית חדשה - - - התכנית הזו ומתחילים מאפס והתחלנו מחדש. מה עשינו? למה עשית תכנית, למה אישרת אותה?
היו"ר חמד עמאר
יש לי כאן ממשרד האנרגיה, תשתיות ומים? בבקשה
איגור סטפנסקי
כן.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו דיברנו על פתרון קצה וביוב, ממה שהבנתי אתם עכשיו לא מעכבים את הנושא.
איגור סטפנסקי
אני יכול לדבר רק לגבי החשמל, בגלל שאני מרשות החשמל, אני נציג של רשות החשמל במשרד התשתיות, אבל בענייני חשמל. לגבי ביוב אין לי מה להוסיף, אין לי מידע.
היו"ר חמד עמאר
אז על החשמל, בבקשה. יש לנו חסמים שם בנושא חשמל?
איגור סטפנסקי
אני לא שמעתי. אם אני אשמע, אז אני רוצה לשמוע אותם. עד עכשיו לא שמעתי על חסמים, יכול להיות רק חסם אחד, אם יש בתים שלא קיבלו את טופס 4, אז - - -
היו"ר חמד עמאר
זה חסם אחר לגמרי.
איגור סטפנסקי
אתה מכיר את החסמים האלה גם ב - - -
היו"ר חמד עמאר
כן, זה חסם אחר. סגן ראש העיר, מהנא אבו שאח, בבקשה.
מהנא אבו שאח
לגבי הנושא של פתרון קצה וכל זה, יש לנו אישור של משרד התחבורה, כל האישורים קיימים, תקפים, אין לנו שום בעיה עם זה. החסם היחידי זה הנושא של איחוד וחלוקה שדיבר עליו מאהר.
היו"ר חמד עמאר
אבל זה לאישור התכנית, גם לך אני אומר, זה לא חסם. הוא אמר מה שצריך לעשות, ללכת למהנדס שאתם משלמים לו כסף כעיריית שפרעם ולהגיד לו 'תוך שעתיים תתקן את זה, תגיש את זה לוועדה מחוזית', והנציג של מינהל התכנון אומר לך 'אני אאשר לך את התכנית'. אחרי זה, כשנרצה להוציא את הרישיונות זה עובר לוועדה המקומית, שהוועדה המקומית תרוץ עם הנושא הזה ותעשה את האיחוד והחלוקה.
אכרם חסון (כולנו)
חמד, יש לי הצעה טובה, גם לפתור את הבעיה. שהבחור הזה, מאהר מסעוד, בבקשה, למה לעבוד בשלט רחוק והדברים נופלים בין הכיסאות? תזמין את מהנדס העיר של שפרעם, תזמין את מהנדס הוועדה המקומית, תזמין את נציגי הציבור שם, תעשה דיון מהיר בבקשה ותקדמו את זה, תפתרו את הבעיה.
מאהר מסעוד
דרך אגב, אני אצלם בוועדה המקומית ממלא מקום או חבר נציג מינהל התכנון, או שר הפנים לשעבר, לפי החוק החדש, אני אצלם זמין כל הזמן.
אכרם חסון (כולנו)
אז תזמין דיון, אתה תזמין, אתה תיזום.
מאהר מסעוד
הם אצלי כל הזמן. איימן אצלי כל הזמן.
היו"ר חמד עמאר
הנושא לא דיון, הנושא - - -
אכרם חסון (כולנו)
אבל יש חוליה חלשה כאן.
היו"ר חמד עמאר
חבר הכנסת אכרם, הנושא לא דיון, הנושא ששמונה חודשים ועדה מחוזית אמרה להם 'אני רוצה את שני התיקונים האלה', זה עניין טכני של שעתיים, אתם כוועדה מקומית, כעיריית שפרעם, אתם צריכים ללכת למהנדס, לתקן את זה טכנית ולהגיש את זה.
אכרם חסון (כולנו)
נכון, אבל אם לא משתפים פעולה נעזוב את המצב ככה?
היו"ר חמד עמאר
אנחנו לא נוכל לעזוב, בשביל זה אנחנו מקיימים את הדיון כאן, בשביל זה אני כוועדה, בסיכום, אני אגיד שאנחנו ממשיכים בזה ואני גם אגיע לשכונה וגם אזמין את כל הגורמים לשכונה, אני לא אעזוב את הנושא הזה עד שאחרון הבתים שם יקבל את רישיון הבנייה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, אני חושב ששמים את הסוס לפני העגלה. שמעתי את המשנה לראש העירייה שכבר מדברים על האיזון ועל שטחים ציבוריים ובכל הכפרים ובכל היישובים יש לנו אותה בעיה. ברגע שיש איחוד וחלוקה, איזה אחוז, 30%, 40%, תמיד יש התנגדויות ובסוף מגיעים לפתרון, 30%, 33%, בעראבה רצו 40% התושבים הגישו התנגדויות ובסוף סיכמנו וסגרנו על 33%. אבל זה, קודם כל כמו שאמרת, כמו שאמרו יתר החברים, צריך להתחיל לאשר את התכנית במינהל התכנון במחוזית, אחרי זה באים לוועדה המקומית, נשב 24, כל היום וכל הלילה עד שייצא עשן לבן ונסכים על השטחים הציבוריים. אבל קודם ללכת בהדרגה, לאשר את זה במחוזית ואחרי זה לבוא לוועדה המקומית ואז נשב על עיריית שפרעם עד שייצא עשן לבן.
היו"ר חמד עמאר
מישהו רוצה להוסיף משהו? משפט? ואני רוצה לסכם את הדיון.
עלי אבו שאח
הערה לגבי מה שנאמר פה, לגבי השטח הציבורי.
היו"ר חמד עמאר
בוא לא ניכנס לנושא של שטח ציבורי, אני רוצה קודם כל לאשר את התכנית.
עלי אבו שאח
שנייה, לגבי השטח הזה, יש לנו שטח של המינהל, שני מטרים ממני, אפשר להפוך את זה לשטח ציבורי.
היו"ר חמד עמאר
הייתה הצעה כזאת? או שזה עכשיו רק?
עלי אבו שאח
אני אומר לכם כרגע, לא הייתה שום הצעה.
היו"ר חמד עמאר
יש שטח של המינהל?
עלי אבו שאח
שטח של המינהל, סמוך אליי, שני מטרים ממני, שאפשר להפוך אותו לשטח ירוק.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אני מסכם את הדיון. אני חושב שהדיון הזה היה מאוד מאוד חשוב, כי ידענו בדיוק איפה החסם לאישור התכנית ואני אגיד לכם, אני אגיד דברים קשים מאוד נגד עיריית שפרעם ונגד הוועדה המקומית, ששניהם לא ביצעו את העבודה שלהם. ברגע שוועדה מחוזית אומרת להם לתקן את הנושא והנציג של הוועדה המחוזית אומר שזה תיקון של שעתיים, זו עבודה טכנית, וכל התכנית תקועה בגלל עבודה של מהנדס, של שעתיים, זה אומר דרשני, וזה מחכה שמונה חודשים.

לכן אני פונה כאן לנציגי עיריית שפרעם ויש לי שלושה נציגים של עיריית שפרעם, תיקחו את זה לידיים, תזמנו עוד היום את המהנדס, תשבו איתו, תבדקו את הנושאים שצריך לתקן בשעתיים ותתקנו את זה ותגישו את זה לוועדה המחוזית. וגם לוועדה המקומית, שתעשה את העבודה הזאת. אני לא רוצה לקיים עוד דיון בגלל אישור התכנית, אני רוצה לקיים את הדיון בהסרת החסמים על הדברים האחרים.

שתיים, אני פונה למינהל מקרקעי ישראל, אם יש לי שטח קרוב לשכונה והוא יכול לשמש כשטח ציבורי, שגם מינהל מקרקעי ישראל ייכנס לתמונה. אני פונה לוועדה המקומית ולעיריית שפרעם לבדוק את הנושא וגם לוועדה המחוזית, לבדוק את הנושא, שיהיה שיתוף של מינהל מקרקעי ישראל בשטח ציבורי. אני חושב שזכותה של העירייה גם להפקיע ממינהל מקרקעי ישראל את השטח הציבורי, אם הוא קיים.

אני אקיים דיון במע"צ ואני אזמן את מע"צ לדיון והמשך מציאת פתרון לבתים הנוספים מעבר ל-22 בפנייה ימינה ימינה. אני בעצמי זוכר שהגעתי עם סמנכ"ל מע"צ וקיימנו ישיבה בשכונת אבו שאח והגענו להסכמים עם מע"צ ואני לא יודע למה לא התקיימו אותם הסכמים. מע"צ הסכים איתנו לקדם את כל התכנית בלי מעבר תת קרקעי ולא התנה את האישור במעבר תת קרקעי. אני אקיים דיון המשך בנושא וגם אבקר במקום.

אני רוצה להודות לכולם, לכל אלה שהגיעו, גם מעיריית שפרעם, גם הוועדה המקומית, גם מינהל התכנון, שבאמת עזרת לנו מאוד בדיון היום, גם למשפחת אבו שאח שהגיעו, גם לחברי הכנסת שהשתתפו איתנו בדיון. אנחנו נמשיך, בדיון הבא אנחנו נקיים דיון על עוספייה וגם נמשיך בדיון בקשר לאבו שאח בעתיד. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים