ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 25/07/2016

חיילות גיוס מיוחד (חג"מ) - קליטתן ושילובן

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 105

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

יום שני, י"ט בתמוז התשע"ו (25 ביולי 2016), שעה 10:30
סדר היום
חיילות גיוס מיוחד (חג"מ) - קליטתן ושילובן
נכחו
חברי הוועדה: זאב בנימין בגין – מ"מ היו"ר

עליזה לביא

עמיר פרץ
חברי הכנסת
ענת ברקו

רויטל סוויד
מוזמנים
תא"ל שרון ניר - אכ"א - יוהל"ם, משרד הבטחון – צה"ל

רס"ן אינה זרצר - אכ"א - רמ"ד חקר, משרד הבטחון – צה"ל

סרן ענבר שוק - דו"צ - ס' דוברת אכ"א, משרד הבטחון – צה"ל

סג"ד ירונה פינטו - ראש ענף או"מ, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק מיה סטולרו - מ"מ רמ"ד נגדים, המשרד לביטחון פנים

שבתי גרברצ'יק - מלווה- חטיבת הדוברות-מ"י, בטחון פנים

עו"ס ביאטריס רוזן כץ - יועצת ראש העיר לשוויון מגדרי, עיריית חיפה

נטלי הורוביץ - מנכ"ל עמותת עמית לדרך

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהל/ת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

חיילות גיוס מיוחד (חג"מ) - קליטתן ושילובן
היו"ר זאב בנימין בגין
בוקר טוב. אנחנו פותחים את הדיון על פי שעוני באיחור של דקה. הנושא לדיון היום הוא חיילות גיוס מיוחד – קליטתן ושילובן בצבא וטוב שהמתנתי דקה, נקדם בברכה את חברת הכנסת ענת ברקו. אני שמח על הדיון הזה. מנהל את הדיון לבקשת יושבת ראש הוועדה, חברתי, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן. זאת לא הפעם הראשונה שאני מנהל דיון לבקשתה בוועדה הזאת. הדיון הזה יהיה לי כנראה יותר קל מן הדיון הקודם שניהלתי כאן לפני כחודשיים, שעסק בהמלצה של ועדה מיוחדת של האו"ם להנקה על ידי נשים. שמענו מניסיונן של חברות הכנסת לגבי על אורך ההנקה, שמענו על בעיות שהנקה יוצרת. אני ביקשתי בשלב מסוים מן הדוברות לאו דווקא להיכנס לפרטים, אם כי כמובן, כאבא וכסבא זה לא זר לי אבל, הדיון היום, לעניין זה אני מקווה שיהיה נוח יותר, לפחות ליושב הראש.

חברת הכנסת ענת ברקו, חברתי, שיושבת כאן לשמאלי, יזמה כבר לפני זמן רב והיוזמה הזאת הגיעה לכלל ביצוע לפני כשבועיים, את יום החיילת, שהיה יום מאד מוצלח ומועיל. היה לי רושם, כשראיתי את התערוכה למטה, שצבעי ההסוואה עומדים להיות האיפור הבא של נשים צעירות בישראל בכלל. אני לא יודע אם זה תפס אבל זה נבחן במשך הזמן. מעולם לא ניסיתי לבדוק, גבירתי יועצת הרמטכ"ל לנשים, האם צבעי ההסוואה לנשים נבחרו כך שהן לא יזיקו לעורן לאורך שנים אבל יכול להיות שגם זה נושא לדיון. אולי זה אפילו מועיל, אם כי כנראה הדבר המועיל ביותר לעור רענן הוא שנת אחר הצהרים למי שיכול לעשות את זה, גברים ונשים כאחת.

הדיון הזה אמנם נערך כשבועיים לאחר יום החיילת אבל אני רואה בכך יתרון, שבמקום יום החיילת, יש לנו חודש החיילת או שבועיים החיילת ויתכן שהדיון החשוב הזה היה חלילה נבלע בשלל הדיונים בוועדות אחרות אז אני מקדם בברכה את המוזמנים שהגיעו. אנחנו, מתוך הנחה שיתכן שיש יחסי גומלין בגיוס בין הצבא לבין המשטרה, הזמנו גם את המשרד לביטחון פנים.

אני מקדם בברכה את תא"ל שרון ניר, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר. אני גם כן מגדר, לא? גם אני כלול. פה לפעמים מדברים על המגזר כעל המגזר הערבי ואני בהזדמנויות אלה מנסה להסביר שאני, למשל, אם אומרים מגזר, שייך למגזר היהודי אבל בענייני מגדר זו לא הגדרה מעניינת אז אני מבין שאת נכנסת לתפקידך לאחרונה.
שרון ניר
לפני כשבוע.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל היית ביום החיילת של הכנסת?
שרון ניר
הייתי ביום החיילת.
היו"ר זאב בנימין בגין
יפה, אז אני מקדם אותך בברכה על תפקידך החדש. תני רק מושג על המסלול של ההתקדמות שלך לתפקיד החשוב הזה?
שרון ניר
שמי שרון ניר, נעים מאד קודם כל להיות פה ולהציג את עצמי בפני כולם. אני כאמור יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר מזה כשבוע. בוגרת מסלול מאד מגוון בצבא ולא שיגרתי. במקור קצינת קשר, תיקשוב, מסלול של לא מעט תפקידי שדה, הדרכה וגם מטה. בתפקידים האחרונים הייתי מג"דית קשר של פיקוד מרכז, מג"דית קשר מבצעי, כל אתרי הקשר בגזרת פיקוד מרכז, אחרי כן הייתי ראש מחלקת בירור ביחידת נציב קבילות חיילים ועבדתי עם בריק, הייתי יד ימינו בעניין הזה. אחרי זה מפקדת בה"ד 7, הובלתי את בה"ד 7 מחוף מבטחים אחד במחנה "גדעונים" לחוף מבטחים אחר בדרום שבנגב, בקרית הדרכה. פרויקט מעניין. והנני כאן. זה כך בקצרה על התפקידים האחרונים.
היו"ר זאב בנימין בגין
מסלול נאה. אני גם מברך אותך וגם מברך את הצבא שעם גישה כזאת אכן מאפשר לקצינות מסלול מאד מגוון, גם חשוב ולאו דווקא אופייני. אני חושב שגם את אמרת שהוא לא אופייני אבל בתפקידך החדש תנסי לגרום לכך שיהיה יותר אופייני.
שרון ניר
משתדלים להשגיר אותו. להפוך אותו ליותר אופייני.
היו"ר זאב בנימין בגין
בשנים הקרובות. אז הנה אנחנו, אני מבין שיש לכם מצגת אז אם תוכלי להציג את הנושא הזה.

(הצגת מצגת)
שרון ניר
אנחנו נתבקשנו על ידי הועדה להציג את מסלול חיילות "איתן". יש לנו מסלול איתן. אגב איתן, זה דו משמעי, על שם רפול, מה שנקרא עוד בשנות השמונים "נערי רפול" ועם הזמן התגלגל והפך להיות מסלול מקא"מ, מרכז קידום אוכלוסיות מיוחדות. לנערות או חיילות קראנו חיילות גיוס מיוחד. במעלה הדרך, כדי לחזק את המושג חוסן וגם להנציח את שמו של רפול קראנו לזה מסלול איתן. מסלול שמסתכל גם על חיילים וגם על חיילות ונותן להם איזשהו סוג של מסלול שירות ייחודי.
היו"ר זאב בנימין בגין
איתן הן לא ראשי תיבות. זה מאד מקל עלינו, כי החל מגיל מסוים אנחנו מאד מתקשים להתמודד עם ראשי תיבות. ראיתי כאלה כאן ברשימה, לא הכול הבנתי.
שרון ניר
בלי ראשי תיבות. זה ייעוד של צה"ל. אנחנו נתחיל מזה, כי על כל דבר גם בנושאי כוח אדם אנחנו מסתכלים דרך הפריזמה של ייעוד צה"ל וכולכם מכירים אותו, זה להגן על מדינת ישראל, שלמותה, ריבונותה ושלום תושביה אבל לצה"ל יש גם תפקיד חברתי שהוא חינוך לערכים, אהבת הארץ והקניית כלים לאזרחות של מופת. צה"ל הוא כאמור צבא העם ובהתאם לזה הוא רואה ערך בגיוס, גם ערך וגם מטרות של מיצוי כללי והוא מגייס את כלל האוכלוסיות לשירותן. מסלול איתן כמו שאמרתי, כבר משנות השמונים אנחנו משמרים אותו ונותנים מסלול שירות ייחודי לאוכלוסיות מוחלשות. אני עוד מעט אצלול ואגיד בדיוק על פי מה משויכת חיילת למסלול איתן.

אתגרי שירות חובה, כפי שאמרתי שירות לָכל וערך צבא העם - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
זו כותרת כללית לכלל המתגייסים.
שרון ניר
כן, אז אנחנו מסתכלים על מימוש צבא העם ומשתדלים להרחיב את הגיוס לכלל האוכלוסיות. אני אגיד שכלל המהלכים שמתוארים כאן מבחינת הפריזמה שלנו, תומכים הלכה למעשה את הרחבת הגיוס לצה"ל ואת השיפור של המיצוי בשירות. בשנים האחרונות ניכרה ירידה בשיעור אי הגיוס עקב סיבת צו גיוס באוכלוסייה הכללית. אנחנו מגייסים נשים וגברים כאחד. אנחנו חותרים למהלכים של שוויון מגדרי. להרחיב כמה שניתן את האפשרויות לשירות של חיילות בכלל המערכים ובכלל התפקידים. אנחנו מסתכלים כל פעם ומעדכנים את עצמנו סביב תהליכי מיון, הכשרה והשמה בשירות ולאחריו. אנחנו גם עושים עכשיו תכנית רב שנתית סביב הגיוס לצה"ל כדי לקחת את הנוער הרציני והאיכותי שיש לנו ולמצות אותו בצורה טובה מאד. יש לנו גם מהלכים של קיצור שירות חובה לגברים ל-32 חודשים החל ממתגייסי יולי 15'. אנחנו קצת קטנים במצבות הממוצעות שלנו ולכן אנחנו רוצים באמת שמי שנמצא וכמה שנמצא יעשה את מה שהכי מתאים לו לעשות ומתאים לנו שהוא יעשה וימצה אותו בצורה טובה מאד. כמובן שאנחנו מסתכלים על מאפייני הנוער ומאפייני החברה ודרך זה בוחנים.
היו"ר זאב בנימין בגין
אם תוכלי לבקש מהאנשים אצלך שעסוקים באופן טכני בהכנת המצגות, לשים לב שקצת קשה לנו לקרוא, ביחוד בשקף הקודם. לבן על גבי תכלת הוא מאד לאומי אבל הוא מקשה עלינו לקרוא.
שרון ניר
לקחתי.
היו"ר זאב בנימין בגין
אם הפונט יהיה למשל שחור על תכלת, היה מקל עלינו. אני גם ממליץ אם אפשר, אני חושב שזה בערך פונט 28 אז אם אפשר לעבור ל-36 או 40.
שרון ניר
קודם כל אני מתנצלת על הפערים הטכניים ואני אקח את זה לתשומת לבי.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, לפעם הבאה.
שרון ניר
בסדר גמור. מבחינת הנחות עבודה אנחנו מסתכלים על הצבא שעובר מכור היתוך לרב תרבותיות ומגביר את הצורך לבחון את העיסוק באוכלוסיות ייחודיות. אנחנו משתדלים שהצבא יהיה מקום מכבד שנותן מקום לחיילים וחיילות עם צרכים ייחודיים. אנחנו מסתכלים על טיפול באוכלוסיות ייחודיות כעל נדבך מרכזי בפעילות צה"ל. אנחנו נותנים לזה מקום. גם בפעילויות של חיל החינוך, בתהליכים שהם בשלב המלש"ב טרום הליכי הגיוס וגם במהלך השירות עצמו. אנחנו מבינים שהשירות בצבא הוא תחנה חשובה מאד גם להתפתחותו של האדם ולכן אנחנו משתדלים גם במהלך השירות בצה"ל להשקיע בהם, כדי שבמעלה הדרך הם יהיו אזרחים טובים יותר. אנחנו מסתכלים כאמור, על התפקיד החברתי שלנו בהקשר הזה.

אנחנו מסתכלים גם על אוכלוסיות ייחודיות וגם על מסלולי שירות ייחודיים. במקרה של חיילות איתן, אנחנו ממש מלווים אותן לאורך כל הדרך ותיכף אני אתמקד בזה. נותנים להן מסלול שתומך בהן לאורך כל הדרך כדי שתהיה להן חווית שירות משמעותית, כדי למצות אותן ולתת להן באמת את כל הסביבה המוגנת או התנאים המגנים כדי שיוכלו להשתלב כמו שצריך. עושים עליהן ממש - - - מיוחד.

לאחרונה התקיימה עבודת מטה – אני כבר אדבר על האתגרים המרכזיים – שהתמקדה בהליכי קליטה, מיון ושיבוץ של כלל החיילים בצה"ל. בתוך כך אוכלוסיית - - - חיילי צה"ל ואני אדבר על מה שעשינו ועל מה שאנחנו הולכים לעשות כדי לעשות את זה. מאמץ ההכנה לצה"ל - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
עבודת המטה היא לא אצלכם, היא באכ"א.
שרון ניר
באכ"א. אני חלק מאכ"א. לגבי המאמץ להכנה לצה"ל אנחנו מסתכלים עליו כעל מאמץ לאומי ממוקד וכמו שאמרתי במרכז הדברים יש את חיזוק ערך השירות וחיזוק המיצוי לצה"ל. דרך זה מסתכלים גם על אוכלוסיות במיקוד, גם על הרחבת גדנ"ע. אני אגיד שאנחנו משתדלים ושואפים להגיע לכמה שיותר בתי ספר ולתת להם איזשהו תהליך של הכנה לצה"ל במסגרת גדנ"ע. מבחינת קהילה, רשויות ועמותות אנחנו משתדלים להיות יותר ויותר ברשויות. הצבא, חיל החינוך ואכ"א, גם הוא נמצא ברשויות, נמצא בקהילות, נמצא בבתי הספר, בין אם זה דרך המורות החיילות שנמצאות שם, דרך גרעיני נח"ל ואנחנו ממש - - - את עצמנו למי שאנחנו מרגישים שהוא צריך יותר ליווי בתהליך ההכנה לצה"ל.

אני עוברת לבּוּלֶט הבא. בכלל אנחנו שמים לעצמנו כיעד את צמצום הנשר. מה זה אומר. אנחנו משתדלים שכל חייל, כל מלש"ב שאנחנו מגייסים אותו לצה"ל יחווה שירות תקין. גם ישרוד את השירות כמו שצריך וגם ייצא מהשירות עם חוויית שירות משמעותית. אנחנו שמים לעצמנו יעדים כמותיים סביב האירוע הזה. אנחנו ממש משתדלים בסופו של יום לצמצם את הנשר דרך פעילויות מול מפקדים, דרך פעילויות מול יחידות, כדי שכמה שיותר חיילים ישרדו שירות תקין ויסיימו שירות בצה"ל בצורה טובה. אנחנו גם טרום המלש"ב עוסקים בליווי נוער בסיכון ועובדים גם מול משרד הרווחה בעניין הזה.
ענת ברקו (הליכוד)
פרויקט הנערה.
שרון ניר
פרויקט ניצוץ, פרויקט הנערה. אלה פרויקטים שבהם אנחנו מזהים נוער בסיכון ועושים להם איזושהי סביבה כאמור מוגנת ומכניסים אותם לתוך זה. כאמור, הכול סביב חיזוק ערך השירות והמיצוי.

אני אתייחס עכשיו ואני אכלול את סוגיית חיילות איתן. כפי שאתה רואה בשקף הבא, נתבקשנו להציג נתונים אז אנחנו רואים סך הכול יעד סטטי ומספרים אבסולוטיים. בשנים 2013, 2014, 2015 כ-1,260 ו-1,284 בשנת 2015 מתגייסות נערות שהן מסווגות למסלול איתן, לשירות חיילות איתן. אפשר לראות שהמאפיינים - - -
ענת ברקו (הליכוד)
חלה ירידה.
שרון ניר
חלה ירידה כי הירידה היא בתוך מספרים אבסולוטיים. זו לא ירידה. מבחינתנו זה יעד. זה חלק מהאחוז בתוך אוכלוסיות המתגייסות.
ענת ברקו (הליכוד)
לא שיניתם את הרף?
שרון ניר
לא שינינו את הרף. אני התייחסתי לזה בהתחלה. ממש לא שינינו את הרף, נהפוך הוא. יש שמירה על רף גיוס לצה"ל ואין עלייה בשיעור אי-גיוס חיילים לצה"ל. בהקשר הזה אני אגיד רגע שחיילות מסווגות למסלול איתן משויכות למסלול הזה על סמך נתוני איכות שהם דפ"ר וקב"א וציון השכלה, זה גם שנות לימוד. אפשר לראות פה את החלוקה של עד 11 שנות לימוד 15% מהחיילות ו-12 שנות לימוד הן 85% מהחיילות אבל בסך הכול, חיילות מסווגות למסלול הזה דרך נתונים של קב"א, דפ"ר וציון. זה צו ראשון למעשה והנתונים האישיים שלהן.
היו"ר זאב בנימין בגין
כתבתם פה "שילוב מועמדות לשרות בטחון למסלול איתן על סמך נתוני איכות נמוכים בלבד".
שרון ניר
נכון, אני אסביר.
היו"ר זאב בנימין בגין
המילה "בלבד" אמורה להדגיש מה בדיוק?
שרון ניר
שבעתיד אנחנו לא נעשה את זה רק סביב זה. תיכף אני אשלול את זה. שאלה כל כך טובה שיש לה מקום בשקפים הבאים. בעתיד אנחנו הולכים חלק - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
בשקף צבעוני. תשובה טובה היא בשקף צבעוני.
שרון ניר
באחד השקפים. מסלול השירות של חיילות איתן כמו שאמרתי הוא מסלול ייחודי אז לאחר שאנחנו מחליטים על המספר הזה של 1,200 חיילות שנכנסות למסלול שרות איתן, אנחנו בעצם קוראים להן לכנס מלש"ביות. בכנס מלש"ביות אנחנו משתדלים לעשות להן איזשהו סוג של פאנל. לדבר אתן על מסלולי שיבוץ, לדבר אתן על אופן הליווי שלנו ולהעלות להן את המוטיבציה לשירות איכותי. לדבר אתן על יעדים ועל קורסים שהן יכולות להשתלב בהן במעלה הדרך. לעשות להן פאנל של בוגרות שירות חיילות איתן שהגיעו ליעדים מאד משמעותיים והצליחו להתקדם בצבא. להנגיש להן דוגמאות ברמה של דוגמה אישית לאן הן יכולות להתקדם. זה כנס מלש"ביות והרעיון שלו לעודד שירות משמעותי.

לאחר מכן אנחנו מגייסים אותן. עושים להן טירונות באחד משני מקומות. או במחנה שמונים או במחווה אלון. זו טירונות ארוכה יותר, זו טירונות של חמישה שבועות. יש שבוע נוסף ביחס לטירונות הרגילה, כשכל התכלית של השבוע הנוסף הוא העצמה אישית. את השיבוץ באופן ספציפי לחיילות האלו אנחנו קובעים בתום הטירונות ועל פי חוות דעת של הסגל במחווה אלון ובמחנה שמונים. כלומר לא רק את - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אני לא מבין. מחנה שמונים ואחר כך מחווה אלון?
שרון ניר
זה או פה או פה. זה בשני מקומות.
היו"ר זאב בנימין בגין
האם יש שוני בגישה?
שרון ניר
הטירונות היא אותה טירונות באותם כללים. אותו אופי של כללים ואותה אופי של טירונות ואותם תכנים.
היו"ר זאב בנימין בגין
כשאת אומרת "אותו אופי", סליחה שאני מקשה, האם האופי המיוחד, כפי שאני מבין - - -
שרון ניר
נכון.
היו"ר זאב בנימין בגין
שיש במחווה אלון הוא מועתק לתוך מחנה שמונים או שמחנה שמונים עכשיו בנוי מלכתחילה כמו מחווה אלון. לא הבנתי.
שרון ניר
מחנה שמונים מעביר טירונויות כלל צה"ליות וטירונות מהסוג הזה לחיילות איתן, עם אותו אופי טירונות שיש במחווה אלון.
אינה זרצר
הסגל שמעביר את הטירונות במחנה שמונים הוא סגל מוכשר ומיוחד. זה לא אותו סגל שמעביר טירונויות רגילות.
היו"ר זאב בנימין בגין
לכן שאלתי. יפה. או.קיי.
שרון ניר
מבחינת הכשרה למקצוע צבאי אנחנו שואפים שכלל החיילות האלו ישובצו לקורסים ולמקצועות ולא ישובצו כחיילות מנהלה או כפקידות. אני תיכף אראה מנעד רחב של הרבה מאד תפקידים שהן משתבצות אליהם. אנחנו שואפים שמרבית החיילות תשובצנה לקורסים ותגענה ליעדים משמעותיים בצבא. תיכף אני אדבר גם על היעדים עצמם. לאחר מכן הן עושות שירות סדיר. אנחנו במעלה הדרך משתדלים לתת לאלו שצריכות השלמה להשכלה ולבגרות. קורס השלמה של 12 שנות לימוד ובמקרים מסוימים חלקן אף מקבלות אפשרות להשתלב בקורסים אזרחיים, במקצוע אזרחי כמו "תדמור", כמו מזכירות רפואיות. משתדלים לתת להן משהו יצרני ובסוף הן משתחררות כשההכשרות - - -
ענת ברקו (הליכוד)
תעודה אזרחית?
שרון ניר
כן.
ענת ברקו (הליכוד)
את יודעת שהחוק שלי שעבר בקריאה שלישית על מקבילה אזרחית למקצוע צבאי, מאפשר לכם בכל מקצוע שאתם מכשירים לתת להן את התעודה האזרחית ביד וזה באמת ציוד לחיים. אני ממליצה לבדוק את זה כי גם בשיחה עם סגנית ראש אכ"א עלה שאתם תתחילו להנפיק את התעודות גם בצה"ל.
אינה זרצר
זה ממש לקראת - - - עד סוף השנה.
ענת ברקו (הליכוד)
נכון אבל אני ממש מבקשת שניפוק התעודות ייערך כי עדיין לא מנפיקים אותו.
אינה זרצר
קודם כל אנחנו רוצים שמשרד הכלכלה יכיר לנו בכול המקצועות.
ענת ברקו (הליכוד)
הוא הכיר במקצועות. בחלקם הגדול הוא הכיר אבל הם אמרו לנו שאתם עדיין, אצל אכ"א, לא מנפקים את התעודות.
אינה זרצר
הם לא נתנו לנו אישור.
ענת ברקו (הליכוד)
הם מאשרים לכם.
שרון ניר
אני ארשום את זה.
אינה זרצר
אנחנו נבדוק.
ענת ברקו (הליכוד)
אני מציעה שתבדקו עם שולי איל וגם עם סגנית ראש אכ"א, טל קירשנר. תתחילו לנפק את התעודות וכך גם לחיילות הללו, שבאות מרקע סוציואקונומי בהרבה מאד מקרים נמוך עם בעיות, המקצוע הזה הוא מקצוע לחיים וזו ממש הצלה, זה לשים אותן על הפסים ולהתחיל את החיים מסודר.
שרון ניר
בהחלט. רשמתי. מבחינת - - - איתן, כמו שהצגתי קודם יש מגמות מרכזיות להרחיב כמה שיותר את כלי המיון שדרכם אנחנו ממיינים אותן. זאת אומרת, לא רק עם נתוני קב"א, דפ"ר וכמו שאמרתי בציון השכלה בלבד, אלא לייצר איזשהו בסיס נוסף כמו שאנחנו עושים לחיילות מזה מספר שנים, שאנחנו עושים איזשהו מבחן התאמה תעסוקתי. הרעיון הוא לסדר תהליכי מיון ושיבוץ, לעשות להן יום אבחון תעסוקתי שהוא מקביל ליום המאה, שהוא בודק מספר פרמטרים ותיכף אני אכנס למספר פרמטרים של סביבות קוגניטיביות ודרך זה שאנחנו עושים להן יום עיון ואגב, התחלנו את זה כבר במרץ 16'. יש לנו כבר ניסיון די מוצלח סביב האירוע הזה עם החיילות שגויסו בשנת 2015 כדי להרחיב יותר, להעשיר את כלי המיון ודרך זה לעשות זיקוק של האוכלוסייה. זאת אומרת שאם מסתכלים על ה-1,200 יכול להיות שאנחנו אפילו בעתיד נוכל לעשות זיקוק של האוכלוסייה שצריכה את המיון הזה וחלק מהחיילות לא לתייג אותן על סמך זה, זה בדיוק הרעיון.
ענת ברקו (הליכוד)
הנתונים היבשים, אדוני היושב ראש, הנתונים היבשים בהרבה מאד מקרים מאד מטעים.
שרון ניר
בדיוק.
ענת ברקו (הליכוד)
ואנחנו יכולים למצוא סיטואציות של חיילות שהוגדרו כגיוס מיוחד, אני לא יודעת כמה זה קורה היום והן יכולות להגיע לקצונה עם באמת הכרה כחריגת נתונים. לכן, אם מראש אפשר לאפשר לה - - - ולהעביר אותה לכלל צה"ל אז אנחנו חוסכים כאן וממצים את המשאב האנושי באופן הרבה יותר טוב. לא מתייגים חיילת שהיא בעצם לא עונה לקריטריונים כי אלה רק נתונים יבשים ובהרבה מאד מקרים, כשיושבים מול אותה חיילת, רואים שהנתונים לא משקפים את היכולות. זה קורה. היא לא ישנה בלילה יום לפני הבחינות, היא הייתה חולה או כל מיני דברים שהשפיעו על הנתונים היבשים ולכן, אני חושבת שזה תהליך מבורך וטוב שאתם עושים אותו.
שרון ניר
אנחנו עושים אותו ואני אגיד שאנחנו באמת משתדלים גם לתת להן תחנות יציאה במעלה הדרך. זאת אומרת, חיילת שעושה שירות ומזוהה כחיילת מאד איכותית על בסיס השירות, על בסיס הטירונות ואחרי זה על בסיס שרות תקין, אנחנו בודקים את עצמנו תוך כדי ונותנים לה אופציות נוספות מעבר למקצוע. זה נותן לה לצאת ממסלול איתן ולהשתלב במסלול כלל צה"לי ואפילו להוציא חיילות לקצונה במקרים מסוימים. אז הרעיון המסדר של עבודת המטה הזו כבר התחיל במרץ 16' וזה אל"ף להסתכל בצורה מתוכננת על כל ה-1,200 חיילות, לתכלל באופן מלא את האוכלוסייה הזו כחלק מתכנית הגיוס על פי תקינה ולשבץ אותן כאמור, במקצועות ובתפקידים ייחודיים ולשלב אותן בצורה מקסימאלית בכלל ההכשרות של צה"ל.
קריאה
האם תוכלי להגביר את הקול קצת או לדבר - - -
שרון ניר
כן. אמרתי שהרעיון המסדר הוא לתכנן בצורה מלאה את האוכלוסיות כחלק מתכנית הגיוס ועל פי תקינה ולשלב אותן בצורה מלאה בכלל היעדים בצה"ל. בשלבי המיון והגיוס לעשות להן כאמור את יום האבחון התעסוקתי וגם דרך יום האבחון התעסוקתי והראיונות שהן יעברו ביום האבחון התעסוקתי, לעשות איזשהו מודל ניבוי, שעם מודל הניבוי בסוף לקבוע פרמטר שמדבר על זה שהן מסוגלות לשרוד שרות תקין. לקבוע פרמטרים מאחד עד שבע, שכשיש להן פוטנציאל נשר גבוה זה 1 וכשיש להן פוטנציאל שרידות גבוה אז - - -
קריאה
זה חלק אחר - - -
שרון ניר
זה מודל ניבוי על כושר הסתגלות.
קריאה
זו וריאציה של - - -
ענת ברקו (הליכוד)
כושר הסתגלות, למה שלא - - -
שרון ניר
כל הרעיון הוא דרך הפרמטר הזה להוציא אותן משם ולשלב אותן בכלל צה"ל. אנחנו ממספרים לנו את זה, לוקחים, משקללים את נתוני האיכות, את ראיון ההתאמה, את הריאיון האישי, את יום המאה עם המבחן ואת כל זה מכניסים לתוך משפך אחד ומכניסים אותו לתוך מודל ניבוי מאד מקצועי. דרכו מחליטים מי בסוף תישאר בתוך הקטגוריה הזו שנקראת נערות חג"מ.
אינה זרצר
שניה - - -
שרון ניר
בבקשה, אינה.
אינה זרצר
בעצם יום המאה המותאם הזה שאנחנו עושים אותו, כבר התחלנו אותו במרץ כפיילוט והיום כל הבנות של תכנית איתן - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
האם הצגת את עצמך?
אינה זרצר
אני אינה זרצר מאכ"א. אנחנו מובילים את העבודה הזאת במסגרת - - - יום המאה מותאם, זה יום שלם שהבנות עוברות את יום המאה הרגיל פלוס ראיון תעסוקתי שזה משהו חדש שנבחן וניבנה במיוחד עבורן, שהוא בודק מוטיבציה, יכולת הסתגלות, יכולת להתמודד עם אתגרים, שאלה באמת הדברים הבעייתיים עבור האוכלוסייה הזאת ועל סמך זה - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
זה נבחן בלאו הכי ביום המאה. את אומרת שיש עוד.
שרון ניר
ראיון בסוף יום המאה.
אינה זרצר
עבור האוכלוסיות הזאת, באותו יום של יום המאה. זה החלק המותאם של זה.
היו"ר זאב בנימין בגין
יש ראיון גם לבנות מתגייסות רגילות.
אינה זרצר
לא.
היו"ר זאב בנימין בגין
האם אין ראיון בסוף?
אינה זרצר
אנחנו מתחילים את הפיילוט.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני חשבתי שיש ראיון לכל - - -
שרון ניר
יש ראיון לאימות נתונים.
היו"ר זאב בנימין בגין
ראיון עם פסיכולוגית, עם פסיכולוג. אין ראיון?
שרון ניר
זה חלק מהדברים שאנחנו הולכים להגיד. אלה בדיוק היעדים שאנחנו הולכים לקראתם. זה בדיוק - - - שאנחנו מרחיבים את הכלים ואנחנו הולכים לכיוונם. הרעיון הוא גם למיין ולשבץ אותן כמו שאמרתי, על בסיס נתונים רחב וגם ללוות אותן. בסוף, אנחנו נחליט מיהן ה hard core שאנחנו רוצים רגע להתמקד בהן וללוות אותן לאורך כל השירות וגם דרך זה למצות אותן בתפקידים יותר טובים. אני אגיד שכחלק מעבודת המטה הזו אנחנו מפתחים קורס כלים להעצמת האוכלוסייה בכניסה לשירות. זאת אומרת, עוד בשלב הטירונות, אחרי הטירונות, אנחנו נעשה איזשהו קורס כלים להעצמת האוכלוסייה כבר בכניסה לשרות ואנחנו נתחיל את זה כבר בשנת 2017. ממש לתת להן כמה שיותר כלים. ללכת למשהו רחב והקורס הזה כבר בבנייה.

אפשר לראות פה בשקף הבא את מה שדיברתי על הסביבות המותאמות - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
כמה זמן קורס כזה אמור מבחינתכן לקחת?
אינה זרצר
שלושה עד ארבעה שבועות.
היו"ר זאב בנימין בגין
חודש.
ענת ברקו (הליכוד)
קד"צ?
אינה זרצר
לא, זה לא יהיה קד"צ אבל כן חלק מכניסה לשרות לפני הטירונות.
שרון ניר
כמו שאמרתי יש כאן את האבחון התעסוקתי. דיברנו על זה. יש פה גם את הסביבות שאלו המבחנים, גם בתחום ההדרכה, גם בטיפול באדם, אחזקה שלו וגם את ראיון ההתאמה לשירות, שהוא בודק את המוטיבציה כפי שדיברנו על זה קודם. אני לא אפרט. כל זה ביחד משוקלל לכדי מודל ניבוי ומזקק בסוף את אוכלוסיות האיתן.

רק כדי לשבר את האוזן אנחנו מדברים על פריסת יעדי שיבוץ מגוונים ושיבוץ פרטני לכ-120 מקצועות מגוונים ומערכים שונים ואפשר לראות כאן איפה חיילות איתן משתבצות כיום. אם זה במערך המשא"ן, מש"קית שלישות, משמעת, מש"קית קישור גיוס, שוטרות - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
יוהל"מ, סליחה, יש לנו זמן. אם את יכולה להאט את הקצב, לפחות לגבי אנשים שהם מבוגרים מן הממוצע בכנסת אז זה יועיל לי. את לא יודעת זאת אבל אני עמלתי שנים רבות כדי להגיע למעמדי, אני זקן חברי הכנסת. את יכולה להתחשב בקשיים האלה.
שרון ניר
טוב, אז אני אומרת שאנחנו, כפי שהדגשתי קודם, אנחנו משתדלים לשבץ את החיילות ביעדי שיבוץ מגוונים. פירטנו כאן כמה קבוצות של יעדי שיבוץ של מקצועות אם אלה מקצועות בתחום ההדרכה, אם אלה מקצועות במערך משאבי האנוש, אפשר לראות שיש כאן מ"כיות, חיילות שמשתבצות כמ"כיות, חיילות שמשתבצות - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
מהו משא"ן?
שרון ניר
משא"ן הוא משאבי אנוש. מש"קיות שלישות, גם מש"קית משמעת וגם מש"קית קישור וגיוס. מערך תומכי לחימה הוא מגוון תפקידים שהם תומכי לחימה, אם זה שירות חיילות במשטרה, שוטרת צבאית, מזכירות בחיל הרפואה, מזכירות שרות רפואי, עובדת ציוד בטיחות, בחיל המודיעין גרפיקאיות, חובשת בחיל הרפואה, מנעד רחב של תפקידים שהם תומכי לחימה. גם יעדים בתחום ההדרכה, שאלה יעדים מאד אטרקטיביים גם לחיילות בכלל צה"ל. יש מ"כיות, מדריכות ביחידות השדה, מד"ניות בחיל החינוך, סמלות מבצעים ותפקידים טכנולוגים: מנהלת רשת מחשוב בחיל התקשוב, בודקת ציוד אלקטרוני בחיל התקשוב. בחיל האוויר בוחנת חימוש, מפעילת מערכות תצלומי אויר ושמנו פה מעט מקצועות כדי לשבר את האוזן אבל יש 120 מקצועות. גם בתחום הלוגיסטיקה, נהגות, מש"קיות לוגיסטיקה, טבחיות, רכזות מערכות לוגיסטיות ומנהלות רישום.
היו"ר זאב בנימין בגין
אלו דוגמאות.
שרון ניר
אלו דוגמאות של יעדי שיבוץ.
היו"ר זאב בנימין בגין
מאד מרשים. אני יכול לציין שאולי זה ייראה פרדוקסלי אבל אני חושב שאם הן משובצות בתפקידי הדרכה זה אולי הדבר הבולט ביותר כאן, בייחוד ביחס, אז זה יפה מאד.
שרון ניר
בדרך לכאן שוחחתי עם מפקד מערך "מגן" אל"מ רז קרני שהיה בעברו מפקד - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
מה זה מערך מג"ן?
שרון ניר
מערך מג"ן - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אם קשה לך אז אני מאד שמח שראשי התיבות אינם נהירים גם לך. לא חשוב, על מה מדובר?
שרון ניר
מערך שעוסק בהכנה לצה"ל. גם המפקד של שתי היחידות שלי, יחידת מחווה אלון וחוות השומר והוא עסק לא מעט עם האוכלוסייה הזו, אוכלוסיית איתן. הוא סיפר לי על איזו קצינה שמתפתחת שהיא בוגרת מסלול איתן. היא הייתה מ"ממית במחווה אלון ואחרי כן התפתחה. יש לנו קצינה בקבע. חשוב לי להדגיש שאנחנו ממש מסמנים לעצמנו כיעד ובוחנים את עצמנו דרך השילוב הנכון שלהן והמיצוי. חיילת שנחושה להצליח ומביאה את המטען הנכון אנחנו פותחים בפניה.
היו"ר זאב בנימין בגין
היכולת עם המגבלות הראשוניות, לעמוד בפני מחלקה או להוביל כיתה או מחלקה, היא יכולת שונה מהמקצועות האחרים. כולם חשובים. הפריסה היא יפה מאד. זה באמת יפה.
שרון ניר
סך הכול אנחנו חושבים שהאוכלוסייה הזו היא אוכלוסייה שמטופלת בצורה נכונה. מלווה. לא הזכרתי את זה, זה הופיע באחד השקפים אבל היא מלווה, גם בשירות, גם בזרועות ובאגפים. יש מש"קיות מקא"מ, שיש להן סמכויות לווי וגם שינוי שיבוץ. עובדות מול איתן. כשהן רואות שחייל או חיילת לא מתאקלמים כמו שצריך אז אפשר לעשות איזשהו סוג של שינוי שיבוץ מותאם יותר לצרכים וליכולות. אנחנו משתדלים לשלב אותם כמו שצריך.
היו"ר זאב בנימין בגין
אצלי זה סוף המצגת. גם אצלך?
שרון ניר
כן, גם אצלי.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מאד מודה לך. אני רוצה לחזור באופן מנהלי לכך שהועדה ביקשה מלשכת שר הביטחון כבר ב-11 ליולי את הצגת הנתונים האלה. יזמה והודיעה למשרד הביטחון וללשכת השר שברצוננו לקיים את הדיון הזה. אני מקווה שהידיעה על כך ירדה אליכן בזמן או סמוך לכך.
שרון ניר
אנחנו פה.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, הצגתן מצגת ממצה ותודה עליה. חברת הכנסת ברקו, את מגלה בקיאות בנושאים האלה, גם מניסיונך הקודם בחיים, בבקשה. סא"ל במיל' חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו. שכחתי משהו?
ענת ברקו (הליכוד)
תודה רבה לחברי יושב ראש הועדה, חבר הכנסת בגין. שמעו, אני נהנית להיות כאן. אני לא חברה בוועדה למעמד האישה ולמעשה, אני רואה שחברי וחברות הועדה לא הגיעו. אני הגעתי במיוחד לדיון הזה כדי לראות. מדהים, מדהים, מדהים בוועדה למעמד האישה. מה שלא ראינו מתחילת מושב הכנסת ומתחילת הכנסת העשרים, בוועדה למעמד האישה נעדר מקומן של חיילות צה"ל ואני חושבת שגם הנציגות של המשטרה לא באה לביטוי אופטימלי לגבי שרות הנשים. הדבר התחדד כאשר אנחנו יזמנו יום הצדעה לחיילות צה"ל וכוחות הביטחון – משטרת ישראל, שב"ס וגופי ביטחון אחרים. הייתה התנגדות מוחצת לקיים דיון גם בוועדה אז אני רוצה - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אני לא בטוח שהייתה התנגדות.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אנחנו - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל אני הסברתי את היתרון בכך שאנחנו מקיימים אחרי שבועיים דיון ואנחנו יוצרים רצף של מודעות לשאלות ולבעיות של קידום נשים בצבא ובמשטרה. אנחנו נשמע את המשטרה בעוד דקות אחדות אבל כיוון שציינת שחברות אחרות לא באו אז אני מקדם בברכה את חברתנו, חברת הכנסת עורכת דין רויטל סוויד.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
שבאה לשם ההזדהות ונמצאת בדיון וועדת חוקה שחייבת לחזור אליו, על הנציבות.
ענת ברקו (הליכוד)
למעשה, מה שאנחנו רואים הוא שחלק גדול מחברות וחברי הועדה הביעו את מחאתם בכך שהם נעדרו מן הועדה וזה לפחות מה שנאמר לי. אני יכולה להגיד שלא יכול להיות שוועדה, שבמשך שנים רבות הובילה כל כך הרבה נושאים שקשורים לפתיחת מקצועות של חיילות וגם החוק להטרדה מינית שנולד בוועדה הזו בשנות התשעים, אנחנו רואים שהיום הועדה איבדה מכוחה ויש רצון להדיר חיילות כיוון שחברת הכנסת סלימאן לקחה את הוועדה למקום שממנו היא לא רוצה לעסוק בחיילות צה"ל והיא יכולה לא - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מציע - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבל לעשות את זה בוועדת משנה, זאת כן תהיה ואני מבקשת שזה ייכנס לפרוטוקול.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני הבנתי שזה מה שאת רוצה ובכל זאת אני מבקש לקחת בחשבון שהיושבת ראש שלנו, שעושה עבודה חשובה מאד, גם על יסוד הרקע הקודם שלה בתחום הגנה על נשים פגועות איננה בישיבה הזאת. אני מחליף אותה. לא היה זה נוח אם תקרא את הפרוטוקול.
ענת ברקו (הליכוד)
אני מביעה את מחאתי.
היו"ר זאב בנימין בגין
נתתי תשובה לכך כמיטב יכולתי.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני, אני מביעה מחאתי.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל את כאן - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני כאן.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז אני מציע - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני מביעה מחאתי ובכך - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
להתמקד בנושא עצמו.
ענת ברקו (הליכוד)
שחדר הועדה משמש לדיונים לגבי התנועה האיסלאמית ולא לגבי חיילות - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, אני מבקש - - -
ענת ברקו (הליכוד)
זה מה שהיה, מה לעשות.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, ענת.
ענת ברקו (הליכוד)
בכל מקרה, אדוני - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, סליחה, תני לי להסביר את דעתי על מדיניות הועדה. אני חבר הועדה, אני עושה זאת ברצון ואני פעמים אחדות הבעתי את דעתי שהועדה הזאת נועדה לתת מענה לַבעיה של נשים שהן ככלל, נשים ככלל הן יותר חלשות בחברה שלנו. על זה נוספת הבעיה המיוחדת שערבים בחברה שלנו הם מוחלשים מול כלל החברה. המסקנה שלי מן האיחוד של שתי הבעיות האלו היא שחשוב מאד לדון בכך בוועדה. זה יהיה לטובת המדינה כולה והקידום הכלכלי והחברתי של נשים, שיהיו דיונים רבים, פוריים ומממצים בשאלות המיוחדות לנשים ערביות. כל זה לוקח זמן. יש לנו בעיה מיוחדת עם נשים ועם ערבים ולכן המיקוד הוא מבחינתי במידה רבה נשים ערביות אבל כל זה מאחורינו, ענת, אנחנו כאן, הדיון מתקיים והוא היה עד עכשיו מאד מעניין וגם מבחינתי, מחדש חידושים מרנינים.
ענת ברקו (הליכוד)
או.קיי, אדוני, אני אתייחס עכשיו לנושא אבל היה חשוב לי לומר את הדברים הללו. אני רוצה לברך אתכן על העבודה שנעשית בצה"ל לגבי קליטה של אוכלוסיות מיוחדות. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שבמשך שנים, בשנה שנתיים האחרונות אנחנו רואים תהליכים שבהם כל הנושאים החברתיים נדחקים מצה"ל, כולל הנושא של מקא"מ, של קידום אוכלוסיות מיוחדות וביטול המערך השלם שזה לצערי, לא הוזכר במצגת הזאת. אדוני היושב ראש, מערך קידום אוכלוסיות מיוחדות בוטל בצה"ל. זאת אומרת שכל הנושא הזה עבר לאיזושהי נישה שהפוקוס שלה הוא לא הפוקוס העיקרי בגיוס מיוחד של חיילות וגם בגיוס מיוחד של חיילים, כפי שאנחנו מכירים כמערך מקא"מ.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני לא מבין עכשיו. יש גיוס מיוחד של חיילים.
ענת ברקו (הליכוד)
כן אבל אין מערך מסוים כפי שהיה נהוג במשך שנים רבות - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב, אכ"א יסבירו, בסדר.
ענת ברקו (הליכוד)
ולכן הנושא הזה לדעתי הוא בעייתי. הדבר הנוסף, הנושא של המקצועות שהוצגו לנו בהחלט מגוון ומעניין. הייתי רוצה שתוצג לנו מצגת עם התפלגות המקצועות העכשווית. במה באמת עוסקות החיילות ולמה יש ירידה בגיוס מיוחד של חיילות. האם לא שונָה הרף? האם עם יד הלב אפשר לומר שלא החלתם קריטריונים אחרים לגיוס, שפוגעים באוכלוסייה שכל כך זקוקה, שלפעמים הצ'אנס האחרון שלה זה השירות הצבאי כדי להעלות אותן על הפסים?

אני חוזרת ואומרת, הכרה אזרחית במקצועות הצבאיים, אני מבקשת לקבל את ההכרה המיוחדת כולל תעודות של הסמכה אזרחית. אפשר לעשות את זה וראוי שתתחילו אולי בגיוס המיוחד.

לגבי השאלה כמה מתוך חיילות חג"מ מגיעות לקצונה, חברי היטיב להגדיר את העניין הזה שקורסים שדורשים פיקוד ומנהיגות כמובן דורשים מיומנויות נוספות. על אחת כמה וכמה קצונה בצה"ל. אז מתוך הכרה שכל חיילת כזו, שתגיע לקצונה בצה"ל בהכרה כחריגת נתונים היא מהווה סמל ומגבירה מוטיבציה לחיילות אחרות, כי היא הופכת להיות זו שנותנים אותה כדוגמה. כמובן שאנחנו מכירים גם חיילים שהגיעו לקצונה והפכו להיות מ"פים והתקדמו בסולם הדרגות שזה דבר שהוא בהחלט מבורך ומעיד על הפתיחות של צה"ל ועל הרצון למשוך קדימה אוכלוסיות מיוחדות. אני רוצה להודות לכן - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
נקדם בברכה את חברת הכנסת עליזה לביא. הייתה מצגת מצוינת.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני מצטערת, היה לנו פה - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
ענת, בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה להודות על העבודה שנעשית. אני חושבת שגם כשמדברים על רב תרבותיות ומפסיקים לקרוא לצה"ל כור היתוך, הייתי מבקשת לשקול גם את המונח רב תרבותיות. אני מעירה כאן לאכ"א. המונח הזה נכשל לחלוטין בהרבה מאד מקומות אחרים. אתם יכולים לדבר על כור היתוך לישראליות עם הגוונים שבה אבל רב תרבותיות היא קלישאה שלא מחזיקה מים. אני מציעה לכן לסלק את זה מהמצגת וזה גם אמור לגבי דברים אחרים.

לתת מענה לעניין הזה של קידום אוכלוסיות מיוחדות אחרי העלמת המערך מצה"ל והעברתו למה שהיה פעם בקו"ם, אדוני יושב הראש. אולי יש כאן יתרון יחסי במובן של שיבוץ נשים אבל אין כאן יתרון יחסי בקשב ובאלומת האור הכול כך מיוחדת שהייתה למקא"מ לטובת אוכלוסיית חג"מ. תודה רבה.
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה.
עליזה לביא (יש עתיד)
סליחה, אפשר? ענת, רק הבהרונֶת.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מציע - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
רק לשאול משהו, מה זאת אומרת? את אומרת שהיה בעבר. מה אמרת בסוף? לא הבנתי.
ענת ברקו (הליכוד)
כל מערך מקא"מ של קידום אוכלוסיות מיוחדות בוטל בצה"ל.
היו"ר זאב בנימין בגין
כן אבל אני מניח שיש תמורה לכך.
ענת ברקו (הליכוד)
הוא עבר לבקו"ם. זה מתקשר גם לדברים שדיברנו עליהם רבות בכנסת, של ביטול בגרויות ללוחמים, של ביטול הפנימיות הצבאיות, כל מיני. הצבא בתחושה שלי, מאד השתנה והוא הולך ונסוג מהתפקידים החברתיים שהיו לו ורק הוא יכול היה להרים את האלונקה הזאת. זה מאד מצער. אנחנו חייבים להגיד את זה. גם בהקשר של אוכלוסיות מיוחדות זה בהחלט מצער, כי הקשב של בקו"ם הוא אחר - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
לא הבנתי את סיומת דברייך.
היו"ר זאב בנימין בגין
אם אפשר, עליזה, כך אני מציע, כדי להשלים, רויטל, את צריכה לחזור לוועדה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
נכון אבל אני אשמח - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
או.קיי, אז אני מציע השלמה יותר מאוחר לקראת הסיכום. יהיו כנראה עוד שאלות והערות. רק כדי להשלים את המצגת מטעם הצבא, אני מציע שהמשרד לביטחון פנים יביאו את ההיבט שלהם. רב פקד מאיה סטלורו.
מיה סטולרו
אני לא נציגת המשרד לביטחון פנים, אני נציגה של משטרת ישראל. אנחנו עובדים בצמוד לצבא בנושא קליטת בנות מקא"מ. משנת 2015 עד היום קלטנו 46 ואנחנו כבר מדברים על בין 30%-40% מכלל המשרתים. נשארו אצלנו 33.
ענת ברקו (הליכוד)
מה זאת אומרת "נשארו"?
מיה סטולרו
13 חזרו לצבא מטעמים של אי התאמה, אי הסתגלות, מציאת שיבוץ אחר. אני יכולה לתת לכם את החלוקה איפה הם משרתים אצלנו, הם משרתים אצלנו בתפקידים מגוונים. יש לנו שניים בזיהוי פלילי, ארבעה בעבודת מודיעין, שלושה במשאבי אנוש - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
נשים כולן.
מיה סטולרו
סליחה, מתנצלת. אלה גם גברים. שלש נשים באגף משאבי אנוש - - -
ענת ברקו (הליכוד)
קולטים גם חיילים ממקא"מ?
מיה סטולרו
אליי לא מגיעים, סליחה?
ענת ברקו (הליכוד)
משטרת ישראל, שח"ם, האם קולטים גם חיילי מקא"מ?
מיה סטולרו
לא קיבלנו תקינה אף פעם. אם נקבל לבחינה אנשים שיוכלו לענות לקריטריונים שאתם אנחנו קולטים את החיילים, אז אנחנו - - -
ענת ברקו (הליכוד)
רק עוד שאלה קצרה. כמה מתוך החיילות הללו נקלטו לשרות במשטרה?
מיה סטולרו
אני קודם כל רציתי לציין ולהגיד: אנחנו לא מתייגים אותן.
ענת ברקו (הליכוד)
או.קיי, יופי.
מיה סטולרו
כשהן מגיעות אלי הן מגיעות אחרי שאותרו על ידי הצבא. מגיעות אליי לראיון, בוחנת אותן ומשבצת אותן לתפקידים מגוונים. יש לי חיילות במשל"ט ובסיור בכמות מאד גדולה. הן עוברות את ההכשרה שמעבירה משטרת ישראל והן עוברות אותה בהצלחה, אחרת הן לא נשארות אצלנו.

מכיוון שאני לא מתייגת אותן, לבוא ולהגיד כמה נשארו לשירות קבע אני לא יכולה להגיד. אין לי איזושהי נקודה להגיד: אלו היו נשות מקא"מ, הן אלה שגוייסו.
ענת ברקו (הליכוד)
כרגע אמרת ששלוש עשרה מתוכן חוזרות לצבא, שרות צבאי - - -
קריאה
יש מעקב - - -
ענת ברקו (הליכוד)
לאחר שהן מסיימות את השרות הצבאי, כשהן עוברות לשירות במשטרה, אם חלקן עובר, את לא יודעת מי מקא"מ ומי לא.
מיה סטולרו
לא, אני לא יודעת מי מקא"מ ומי לא, כל עוד הן צלחו את השרות הצבאי.
היו"ר זאב בנימין בגין
יש בזה חיוב.
מיה סטולרו
הנתון שלי יש, כשאני אומרת את המספרים של כמה משרתים זה כי הכנתי את עצמי לוועדה ובעצם קיבלתי שמות של האנשים שנמצאים אצלנו. למה אני יודעת מי חזר לצבא, כי יש לנו מש"ק שמחובר אלינו מהצבא, איכותי מאד, שמלווה את הבנות האלו ולהחזיר אותם לצבא זה בשיתוף פעולה איתו. בגלל זה יש לנו רשימה נפרדת.
היו"ר זאב בנימין בגין
בצבא שמענו על הכשרה מיוחדת לחיילות ואצלכם?
מיה סטולרו
אצלנו אין הכשרה מיוחדת כי עוד פעם, אנחנו לא מתייגים אותם, הם חיילים לכל דבר, כמו כולם. מי שמשובץ בתפקידי מטה שנדרש להם קורס של שלושה שבועות במכללה הלאומית והוא עובר אותו בהצלחה הוא נשאר. מי שעובר קורס מוקדנים של תשעה שבועות גם נשאר וקורס סיירים ארבעה חודשים. יש לנו שתים עשרה סיירות שעברו בהצלחה, נמצאות בסיור, מטפלות באזרחים, נותנות שרות כמו שצריך ואין סיבה להכשרה מיוחדת.
היו"ר זאב בנימין בגין
מלבד השוטרות שגויסו וחזרו לצבא, בין הנותרות במסלול הקידום שלהן, אתם לא מבחינים בנשירה?
מיה סטולרו
כולן משרתות בהצלחה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני יכולתי להבין מזה שלפחות לגביהן אין צורך בכלי מיוחד, בטיפוח מיוחד.
מיה סטולרו
יש ליווי של הצבא. מש"ק שלהן מגיע אלינו. מראיין, בוחן, רואה אם יש בעיות, אם יש איזשהם דברים שאנחנו לא ראינו במהלך השירות.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני רוצה להבין. מתי הן מגיעות אליכן?
מיה סטולרו
הן מגיעות אלינו אחרי הטירונות שבצבא.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז יכול להיות שחלק מן הטיפוח המיוחד קיבלו כבר בתחילת המסלול בצבא.
קריאה
כן, כן, כן.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה ההסבר או חלק מההסבר.
שרון ניר
הן נכנסות לרובריקה הרביעית של מקצוע צבאי ואז - - - המקצוע שלהן, גם בצבא זה מקצוע. את הקורס בצבא הן עושות כחיילות רגילות.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז הגישה המיוחדת לחיילות אלו באה לידי ביטוי בשלב הגיוס לצבא.
שרון ניר
אבל אנחנו מלווים אותן לאורך כל הדרך. אדבר על המערך.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתם מלווים אותן גם במשטרה?
מיה סטולרו
כן, כן, זה מה שאמרתי. מש"ק של הצבא שמגיע, מראיין.
קריאה
אגב, זו תשובה לחברת הכנסת על הליווי.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, יועצת ראש העיר חיפה לשוויון מגדרי, הגברת ביאטריס רוזן כץ. כן, גבירתי.
ביאטריס רוזן כץ
אני חברה של הוועדה והגעתי. הערה, יש גם חברות של הועדה שהגיעו. אני מייצגת אולי את המקום הכי קיצוני כי אני מנהלת מערך של שיקום נשים בזנות ויש לנו מפגש הדוק עם הצבא דווקא בחלק של הכשרה של המפקדות.

יש כמה נושאים שהיה לי חשוב לנצל את הבמה הזו ולהעלות אותם. אחד מהכשלים שאנחנו רואות עם הנערות האלו, הצעירות האלו, הוא שחלקן מגיעות עם רקע, לצערי הרב, של ניצול מתמשך ומגיעות לצבא. האם יש איזשהו דגש בשיבוץ של אותן צעירות בצבא, דגש שלא לשים אותן ביחידות שבהן יהיו מעט נשים לעומת הרבה גברים. זה משהו שאני שומעת אותו, את הקושי שלהן להשתלב אחר כך בשירות צבאי שיש בו הרבה גברים והן במיעוט.

אם אתן עושות הכשרה, האם הנושא של ניצול מיני ומניעת הטרדה מינית, האם זה נכלל בהכשרה, באותם חמישה שבועות של טירונות? האם יש על זה דגש? העניין של המידיות של הסיוע ואני אומרת כאן נושא שאנחנו עוסקות בו המון אחר כך אבל, לגבי המידיות של הסיוע, מתגייסת צעירה לצבא שמגיעה עם רקע קשה. אין לה עורף משפחתי, אין - - - לחכות. בחורה כזאת שמעשנת מתגייסת לצבא ואני יודעת שאף אחד לא רוצה שיעשנו אבל עלות של עישון זה משהו כמו 700, 800 שקל לחודש. מאיפה? איך הן שורדות? האם אנחנו חושבים על איך שורדות הצעירות האלו בצבא כשאין עורף משפחתי? אלה אולי דברים בנליים אבל עם הדברים הבנליים האלה אחר כך הן נופלות. אם היא צריכה סיוע היא לא יכולה לחכות עוד חודש, עוד חודשיים, אין את הזמן. המידיות של הסיוע מאד חשובה.

נושא נוסף שאולי פחות עלה והוא ליועצת בנושא מגדר, הוא הנושא של הקהילה הגאה. אני חושבת שאחד הדברים הנפלאים שקורים בצבא זה היחס לקהילה הגאה ואני חושבת שיש מקום אולי לשמוע כמה מלים על הנושא.
קריאה
לא קשור לנושא הזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, תמשיכי. היא כבר מעלה את זה ובין הבנות האלה יכול להיות שיש גם.
באטריז רוזן כץ
לא רק בין הבנות - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
באופן כללי, בסדר.
באטריז רוזן כץ
בכלל על מגדר, אני יודעת שיוהל"נית, אחד הדברים שהיא עוסקת בו הוא גם דאגה לשוויון לא רק לנשים ולצעירות אלא גם לקהילה הגאה. תודה.
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה. תענו במקובץ. רווחה, האם מישהו עוד רוצה? חברת הכנסת עליזה לביא, בבקשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני באמצע ועדת חקיקה, זה יום של המון נושאים אבל היה לי מאד חשוב להגיע לכאן. אני מסכימה אתך חברתי חברת הכנסת ענת ברקו ומודה לך על היוזמה של הדיון המאוד חשוב על זה. כן, אנחנו נסוגים לאחור. אני רק אתמול שמחתי לבשר שבסופו של תהליך ארוך שנעשה בצורה לא ראויה, הצלחנו להחזיר את המסלול של המורות החיילות הירוקות. למרות ריב מאד גדול שהיה לנו עם הצבא. הדרך שבה המסלול הזה בוטל - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
שאני אבין. מורות חיילות ירוקות?
עליזה לביא (יש עתיד)
מורות חיילות בבתי ספר שדה של החברה להגנת הטבע. אני מספרת את הסיפור הזה כדוגמה להראות עד כמה הצבא חוזר בו ממסלולים שהיו מאד משמעותיים במקום של החברה. אני מצרפת את דבריי לדברים של חברת הכנסת ברקו במקום של המענה. הרי גם המסלול הירוק בא לתת מענה לאותן אוכלוסיות שלא מכירות, שלא נחשפו. זה הביא בסופו של דבר לגיוס יותר טוב ובטח ובטח גם לאוכלוסיות שאנחנו מדברים עליהן כאן סביב השולחן הזה. מי שבבית הספר לא - - -
ענת ברקו (הליכוד)
סליחה, אני מתנצלת. יש לי חוק שעולה.
עליזה לביא (יש עתיד)
כן. גם אנחנו - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
עוד חוק שעולה? חברות, כמה חוקים אתן מחוקקות?
עליזה לביא (יש עתיד)
זה רק בקואליציה.
היו"ר זאב בנימין בגין
חברות, כמה חוקרים אתן מחוקקות? יפה, טוב.
עליזה לביא (יש עתיד)
ואני רוצה לשתף אותך, שרון, זו פעם ראשונה שאת בוועדה פה בוועדה למעמד האישה אז גם לברך אותך אבל לפני כחודשיים הייתי בהרצאה בבית ספר. במסגרת העבודה שאנחנו עושים במפלגה, ב"יש עתיד", אנחנו נפגשים עם הרבה מאד בתי ספר. אם זה לשיעור אזרחות ואם זה לשיחות עם תלמידים. הגעתי לבית ספר בחולון. "אורט" למדעים וטכנולוגיה. התחלתי לדבר אבל אז הבנות הפסיקו אותי ואמרו לי: תשמעי, לא מגייסים אותנו לצבא, למה לא מגייסים אותנו לצבא? אמרתי: מה זאת אומרת, למה לא מגייסים אתכן? הן אמרו: אה, זאת אמרה שאמרו לה ככה וזאת אמרה שאמרו לה ככה ומכתבים שהן פנו לא נענו. דיברתי עם הרכז שם. הוא אמר לי: תשמעי, אין מי שמדבר אתנו. יכול להיות שמדובר באוכלוסיות שפעם ידעו איך לדבר אתן, במיוחד לנוכח הצמצומים שכרגע אנחנו מדברים עליהם אבל, איך יכול להיות שזו התחושה של הבנות שם? אני נותנת לך את שם בית הספר, הכיתה היא שמינית. הן פנו, ביטלו את הפניות שלהן. היו שם לפחות חמש בנות שהצבא לא מגייס אותן. יש להן בגרות, העברית שלהן משובחת, השיחה אתן הייתה נפלאה. אני העברתי את זה. לא יודעת מה קרה עם זה אבל אני כן רוצה לנצל את המפגש היום לתת לך - - -
שרון ניר
יש לך את השמות?
עליזה לביא (יש עתיד)
יש לנו קשר, נחדש את הקשר, אנחנו נוכל לתת.
שרון ניר
תנו את השמות, אנחנו נבדוק פרטני, נראה לי - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
תראי, אני מניחה שזה דפוס.
שרון ניר
ייבדק - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אני מציעה שתבדקו מה קורה בבית הספר. זו רק דוגמה. אני נחשפתי לזה בבית הספר שם. בית ספר "אורט" למדעים וטכנולוגיה בחולון וזאת הייתה השיחה עם הבנות. "למה לא מגייסים אותנו?" זה היה מצבור של סיבות שאני לא הבנתי מה קורה. ואם זה עלה כדוגמית בבית הספר הזה מה קורה בבתי ספר אחרים? המערך הזה נפגע וגם מה שהיה בעבר והאוכלוסייה לא השתנתה. רק לפני שבועיים נאמר בוועדת חוץ וביטחון שהיום צריך וזה לא היה מעולם, לפתוח אולפנים לעברית, כי הרבה מאד מהחיילים שמגיעים, גם בני מיעוטים, אין להם עברית, הם לא יודעים עברית. מה שהיה בעבר כן. אנחנו רואים גם מה קורה בבתי הספר או במקום החינוכי, בהשכלה הפורמאלית והלא פורמאלית אז כשבאים ומשנים ומבטלים, מה עושים במקום? האוכלוסייה לא השתנתה. תודה אדוני.
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה. לפני שאתן משיבות, להערתך החשובה, חברת הכנסת לביא, לגבי חיילות בחברה להגנת הטבע, יכולה להיות גם גישה שונה אני חושב. גישתי, ואני מדבר עכשיו על ויכוח בן עשרים שנה אבל לפני עשרים שנה - - - מערכת הביטחון, גישתי הייתה הפוכה ועדיין לא שוכנעתי בהיפך. אני ראיתי את הדברים האלה בזמנו, כולל השרות של חיילים בשב"כ, כעיוות של הקצאת המקורות בתקציב הכולל. לא בטוח שזה נכון לספק כוח אדם זול או בחינם לעמותות ואפילו, אני לכן אומר אפילו, תהיתי גם לגבי שב"כ, שם בוודאי אפשר בקלות להצדיק את שירותן של חיילות ושל חיילים. לפחות זו הייתה עמדתי אז. הוסבר לי בדיון בוועדת החוץ והביטחון על ידי היועץ המשפטי של משרד הביטחון דאז, אחר כך היועץ המשפטי לממשלה והיום שופט בבית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, שגישת משרד הביטחון היא מרחיבה ורואה את היסודות המרכיבים החינוכיים כמרכיבים חשובים בהבנת צורכי הביטחון של המשרד. גם זו גישה אבל היא לא גישה יחידה, ביחוד בתנאים של צמצום תקציבי, אלא אם כן לא מגייסים אותן בכלל וזאת אולי החלופה.

לפני רגע היה פה ורציתי לקדם בברכה את חבר הכנסת עמיר פרץ שר הביטחון לשעבר. היות שציינתי קודם את העמל שהשקעתי עד שהגעתי לתפקיד זקן חברי הכנסת אז חבר הכנסת עמיר פרץ הוא ותיק חברי הכנסת. אני לא צברתי ותק כזה בשלושים השנים האחרונות והוא הצליח יותר. הוא פה? הוא יגיע? אז בהיעדרו אני מציע שנתחיל לשמוע תשובות לשאלות, להערות ולתהיות. יוהל"ם, בבקשה.
שרון ניר
אני אגיד ואומר גם למי שלא נכח בסקירה כולה בצורה הכי ישירה. צה"ל רואה בשירות עצמו ערך ורואה באוכלוסייה הרחבה הזאת, ביכולת להרחיב כמה שיותר מגויסים לצה"ל כיעד והוא בודק את עצמו גם כיעד כמותי. כמובן שאני אקח את בית הספר שאת אמרת עליו ונעשה עליו zoom in אבל ממש מסתכלים על זה כיעד ובודקים את עצמנו, גם במיט"ב, גם בלשכות הגיוס, כיצד אנחנו רק מרחיבים את היקף המשרתים בצה"ל. ולא חל שינוי במגמת אי גיוס עקב סיבת סף גיוס - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
למה הבנות קיבלו פטור?
שרון ניר
אני לא יודעת. לא יודעת לתת לך תשובות כאלו. אני מוכנה לבדוק ולהעביר אבל אני אומרת באופן חד משמעי שלא חל שינוי בכמות האי-מתגייסים ואי-מתגייסות עקב סיבת סף גיוס או נתוני איכות. אפשר לראות את זה לאורך שנים. את זה אני יודעת להגיד. את הנתונים עצמם אני לא יודעת לכמת אבל יש את הסיפור הזה של "השירות לכל" ו"השירות הוא ערך" וגם הרחבת מיצוי כמה שניתן ויכולת לגייס כמה שיותר בנות, במיוחד בהינתן שיש שינויים מאד גדולים שחלים ואנחנו צריכים כוח אדם. הסיפור הזה נכנס בצורה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
תחזרו אל הועדה עם תשובה.
שרון ניר
אני אבדוק גם את בית הספר הזה בוודאי, נבדוק את העניין ואת הסיבה ואם אפשר להעביר לנו את השמות זה יהיה מצוין. אני בכל מקרה אסתכל.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני יכולה להעביר אלייך את השם של רכז השכבה שאתו דיברנו, את זה אני יכולה לתת לך.
שרון ניר
בסדר גמור, אני אקח אחרי זה את השם של רכז השכבה. דבר שני, לגבי השינוי הארגוני במערך מקא"מ. אני חושבת שדבר שחשוב להגיד, אנחנו לא ביטלנו לחלוטין את מערך מקא"מ. ראית פה את כל העבודה המפוארת הזו. מי שמוביל אותה זה ענף עוצמה במיט"ב ששם חונה מערך מקא"מ. אנחנו כן העברנו את גוף מקא"מ ואני לא מתעסקת כרגע בשינויים ארגוניים שצה"ל עבר הרבה מאד שינויים ארגוניים, אתם מכירים את זה אבל את הגוף שעוסק באוכלוסיות מקא"מ העברנו למקח"ר, לחיל החינוך, למיט"ב, כדי שתהיה לעבודה הזו אוריינטציה של השמה מיון ושיבוץ בהקשר הזה וגם ליווי. כרגע דיברה דוברת מהמשטרה והדגישה שאנחנו ממשיכים ללוות אותן מעבר לכך, שחוץ ממיט"ב שזה ראשית - - - והגיוס לצה"ל, יש לנו גם מש"קיות מקא"מ בכל זרוע בפיקוד, שמלוות את החיילים האלה באופן קבוע והן מש"קיות אוכלוסיות מיוחדות. זאת אומרת שאנחנו יודעים באופן קבוע ללוות, לנטר ולמצות כמו שצריך את החיילים האלה, גם כשהם לא מצליחים. החיילים והחיילות. להביא ולבדוק ולבחון עבורם חלופות. אנחנו עוסקים בזה ורואים בזה ממש סוג של נדבך מרכזי בעשייה שלנו עם אוכלוסיות מיוחדות אז את זה חשוב לי מאד לומר, גם - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אז לסיכום, אין שינוי ביחס החיובי של הצבא לאוכלוסיות מיוחדות.
שרון ניר
יש שינוי בהטבה, במגמות, כפי שהצגנו לך כאן.
היו"ר זאב בנימין בגין
הרחבה.
שרון ניר
הרחבה, בדיוק.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל לא צמצום. כן.
שרון ניר
לא הרחבה בהיקף המתגייסים, הרחבה בהיקף הנתונים שאנחנו אוספים עליהם כדי באמת להתאים להם, באמת לתפור חליפה לפי מידה. את זה חשוב לומר. לגבי החמישה שבועות טירונות, את שאלת, לדעתי, אז אנחנו עוסקים גם בהעצמה של אותן חיילות מקא"מ או חג"מ או יותר נכון איתן, המינוח החדש ואנחנו נותנים להן שבוע שעוסק בהעצמה ובין היתר אנחנו מתייחסים לכל הסוגיות של חלילה תקיפה מינית והטרדות מיניות. חשוב להגיד. זה חלק מההכשרה שאנחנו נותנים להן, דווקא בגלל שהן לא מתמיד מקבלות את הכלים מהשטח. וזהו. זהו. נשאלנו לגבי החיילות, חיילות שמסומנות כאוכלוסייה מוחלשת גם בהיבטי ת"ש ובהיבטי יכולת הישרדות וצליחה - - - מסומנות כבר בשלב המלש"ב שהן מיועדות לשרות בטחון. אנחנו יודעים לתת להן חליפה ומעטפת פרט כבר במהלך השירות, כבר בשלב המועמדות לשרות ביטחון ועם זה להמשיך הלאה, כדי לתת להן את המעטפת פרט הראויה.
קריאה
מילה על הקהילה הגאה.
שרון ניר
בנוגע לקהילה הגאה, זה לא נושא הדיון אבל אני יכולה לומר שאנחנו בצבא מתייחסים לקהילה הגאה, נותנים מקום. יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר מתעסקת בזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני קראתי באיזה מקום שהייתה ביקורת על כך לאחרונה אבל תמשיכו בדרככם החשובה.
שרון ניר
אנחנו עוסקים בלתת - - - לכבד כמו שאמרתי למגוון אוכלוסיות ומגוון צרכים של חיילים ואנחנו מהווים כתובת לנושא.
היו"ר זאב בנימין בגין
עוד שאלה, מבחינתי אני חושב שתהיה אחרונה. במסלול הזה שבו מתחילות 1,284 מועמדות לשרות ביטחון בשנת 2015 עם מגוון המקצועות שאתם מציעים להן, כמה מהן משלימות את תקופת השרות הרגילה?
שרון ניר
אני לא מכירה את הנתון אבל להבנתי כמו שאמרתי, במסגרת יעד הנשר שדיברתי עליו באופן כללי אנחנו מודדים את עצמנו גם לגבי האוכלוסייה הזו ושואפים להגיע אתן לשרות מלא ולסיום שרות תקין באופן מלא.
היו"ר זאב בנימין בגין
אנחנו יודעים את זאת אבל לגבי - - -
שרון ניר
אני יכולה להגיד לך - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
לגבי גברים, נכון?
שרון ניר
גם וגם.
אינה זרצר
גם וגם, אנחנו יכולים לתת מספר מדויק. הנשר שלהן הוא לא גבוה במיוחד. מה שכן, יש כאלו שמתחילות עם מקצוע מאד איכותי ובמהלך השרות לא שורדות, לא מצליחות, אז אנחנו מנסים למצות אותן במקצוע אחר אבל זה לא אומר שהן נושרות מהצבא.
קריאה
את דיברת על השלמת שירות תקין.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז אני אשאל אחרת. בלי המספרים עצמם שאולי אין בידיכם, מהו אחוז הנושרות ממסלול איתן בהשוואה לחיילות האחרות?
שרון ניר
אני לא יודעת להגיד את הנתון. אני יודעת שאנחנו מודדים את עצמנו גם שם ואני יודעת להגיד שבמקרה שיש אי הצלחה בסביבה מסוימת אז אנחנו מנסים את הסביבה האחרת.
היו"ר זאב בנימין בגין
כדי להיות בטוח, כשאתן אומרות שאתן לא יודעות זה ברגע זה ובדיון הזה אבל הנתון קיים.
שרון ניר
בהחלט.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב, חבר הכנסת פרץ, חברי עמיר, אני הסברתי לנוכחים את יתרונך עלי.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אין שום סיכוי.
היו"ר זאב בנימין בגין
לפני שנה, עם פתיחת הכנסת, עם העובדה שבניגוד למה שהיה נהוג לפני שנים רבות, לא זקן חברי הכנסת פתח את ישיבת הכנסת הראשונה אלא ותיק חברי הכנסת ומסיבות מצוינות. אתה גם ניהלת את זה וגם יזמת שינויים מסוימים בטקס. זה היה מאד מוצלח. בבקשה. אנחנו מקדמים אותך בברכה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אם היו קובעים שזקן חברי הכנסת הייתי שמח לקבל את זה.
היו"ר זאב בנימין בגין
סליחה?
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אני תמיד שמח לוותר לך, כמו שאתה שמח לוותר לי. זה לא בדיוק מה שמקובל אצל חברי הכנסת מהדור החדש.
היו"ר זאב בנימין בגין
עמיר, אין לי סמכות להתיר לך להחליף אותי בתפקיד יושב ראש כי אינך חבר הוועדה. רגע, אתה חבר הוועדה אז יכולת להחליף אותי כיושב ראש והייתי מוותר לך אבל אנחנו לקראת סיום אז אולי כבר אין טעם.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לא, אין טעם.
היו"ר זאב בנימין בגין
בבקשה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
לא, לא, אני באתי לשמוע. שמעתי רק את סוף הדיון, לצערי. אני חושב שמדובר באחד הנושאים המרכזיים מבחינת התהליך, גם של התפיסה הדמוקרטית בישראל אבל ודאי צה"ל ככור היתוך הוא אחת הפלטפורמות החשובות שמשפיעות כמעט על כל מהלך ומהלך בחיינו. אני יודע את הרגישויות ואני סומך על הממונות שהגיעו מטעם צה"ל. באתי רק לגבות ולהוכיח לכן, תראו, שני גברים שחברים בוועדה מגיעים כדי להיות מעורבים ולהביע דעתם בעניין.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל בדיון שהיה לי שישבתי בראשו לפני חודשיים בעניין הנקה, לא טרחת לבוא.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
אני סמכתי עליך.
היו"ר זאב בנימין בגין
היית לומד הרבה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
יש מקומות שאני בטוח שיסתדרו לבד, אתה מבין?
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה, אני בטוח, עמיר, שגם אתה שמחת לשמוע שאין שינוי לרעה, חלילה, ביחס ובטיפול היומיומי באוכלוסיות המיוחדות. אני לא מאושר מן המינוח הזה ובכלל, אוכלוסייה הוא ביטוי סטטיסטי לא נוח אבל על זה יישבו על המדוכה באכ"א. אני מודה לכן על הדיון. אני מאד שמח על יוזמתה של יושבת ראש הועדה, חברתנו, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן לקיום הדיון הזה. לקח קצת יותר זמן אבל הנה, הוא התקיים. גם למדנו, גם נרשם ואני מאד מודה לכם על הפירוט, על המצגת היפה ועל הדברים ששמענו כאן מן המשרד לביטחון פנים. גם לגברת היועצת של ראש עירית חיפה על השאלות ועל הדאגה שגילית בשם עירית חיפה. תודה רבה לכן, אני נועל את הישיבה הזו.

הישיבה ננעלה בשעה 11:40.

קוד המקור של הנתונים