ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/07/2016

אישור דמי ביטוח אחידים ודמי עמילות מירביים, לפי סעיף 6(ד1), לחוק לימוד חובה (בכפוף לכניסת החוק לתוקף)

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 254

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, כ"א בתמוז התשע"ו (27 ביולי 2016), שעה 08:30
סדר היום
אישור דמי ביטוח אחידים ודמי עמילות מרביים, לפי סעיף 6(ד1), לחוק לימוד חובה (בכפוף לכניסת החוק לתוקף)
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

איתן ברושי
מוזמנים
מאיר ממן - מנהל אגף תקציב וביטוח, משרד החינוך

חגית מאיר - מנהלת אגף יישומים חוק ומדיניות, משרד החינוך

מיכל חורין - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד החינוך

חדוה קולפניצקי - אגף שוק ההון, משרד האוצר

דורונה לוין - חברה למשק וכלכלה, מרכז השלטון המקומי

יגאל שגיא - חברה למשק וכלכלה, מרכז השלטון המקומי

אופיר יהונתן - חברה למשק וכלכלה, מרכז השלטון המקומי

גרשון בינט - מ"מ האגף לחינוך חרדי, עיריית ירושלים

ורד וינדמן - עו"ד, מנכ"לית המועצה הלאומית לשלום הילד

סמדר סגל - יו"ר ועד הורים עירוני נתניה

זאב גולדבלט - יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים

פטריק ביתן - עמית מחקר

אורן סגל - יו"ר מועצת תלמידים בחינוך מיוחד

חובב ינאי - המשמר החברתי

נאדיה חמדאן - יו"ר נעמת מ. הגליל

איריס הרינג - ועד הורים, כפר תבור

ענת דהן - מפקחת לשעבר

חביב ווליבוביץ - מורה

חנן יזדי - תלמיד

דניאל זליקוביץ - תלמיד

אריאל רוברמן - תלמיד

נועה מאיר - תלמידה

אסעד מחאג'נה - תלמיד

ראשד הייב - תלמיד

איתי שובל - תלמיד

יובל פלג - תלמיד

מוסא עבדלרחמן

פטמה עבדלרחמן

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
אהבה שרון, חבר המתרגמים

אישור דמי ביטוח אחידים ודמי עמילות מירביים, לפי סעיף 6(ד1), לחוק לימוד חובה (בכפוף לכניסת החוק לתוקף(
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. היום ה-27 ביולי 2016, כ"א בתמוז התשע"ו. על סדר היום אישור דמי ביטוח אחידים ודמי עמילות מרביים, לפי סעיף 6(ד1), לחוק לימוד חובה (בכפוף לכניסת החוק לתוקף(. אתם מבינים את ההערה בסוגריים, כי זה היה רק אתמול ואני לא יודע אם יבשה הדיו.

יש לנו בפנינו את המלצת השר שבעצם היא קביעת השר שמודיע לנו שדמי הביטוח האחידים שייגבו מההורים יהיו 49 שקלים, סך שלושה אחוזים, פלוס מע"מ כחוק שמבטח יהיה רשאי לשלם לסוכני הביטוח בעד התיווך לעניין הביטוח. הוא מבקש את אישור הוועדה.

כמה הייתה העמלה בשנה שעברה?
זאב גולדבלט
עשרה אחוזים. ירדנו. אם תשלומי ההורים בכלל ירדו באותה רמה, אנחנו נהיה מאושרים.
קריאה
יבוטלו. לא ירדו.
זאב גולדבלט
ירדו בשלב ראשון. בישיבה, ואחרי כן גם במפגש המצומצם יותר שבוצע כאן בוועדה, הנחית את כל השותפים – ואני בכוונה אומר שותפים כי אני רואה גם את משרד החינוך, בעיקר את מרכז השלטון המקומי, ואת פורום ועדי ההורים היישוביים כשותפים למהפכה שאתה הובלת – שהמספר שעליו יומלץ לשלם, נגיע אליו בהסכמה. אני מקווה שאני מביע כאן את הרוח שאתה הפגנת באותה ישיבה.
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי תתאמו ביניכם ותגיעו להסכמה.
זאב גולדבלט
נכון. בפועל, לא מתוך כוונה רעה כפי שאני הבנתי בדיעבד, לא מתוך כוונה רעה, אבל בפועל המסמך הועבר למשרד החינוך, לא רק שלא בצורה מתואמת אתנו, ודאי לא במספרים, אלא אפילו ללא ידיעתנו, אפילו בלי שאנחנו מכותבים לידיעה. כלום. זאת אומרת, לא מספרים, לא התוכן וגם לא בפרוצדורה ועל זה אני מוחה. אבל מכיוון שזה הצעד הראשון לשותפות ארוכת טווח, אנחנו מוחלים על זה ואנחנו מקווים שזאת התחלה אולי צולעת אבל חיי נישואין מאושרים.

לגבי המהות, סמדר תתייחס.
היו"ר יעקב מרגי
בדרך כלל כשאתה ממכרז משהו, מוציא סוגיה למכרז, אתה לא יודע את הסכום. אתה יכול לקבוע סכום מרבי, אתה יכול לקבוע סכום מינימלי בידיעה שמי שייתן שירות כזה שמצופה מהמכרז בשיעור נמוך יותר, לא יכול להביא אותו בצורה מיטבית. במקרה הזה מי שחוקק את החוק לכתחילה, נותנים לשר לקבוע את הסכום המרבי אבל זה הסכום שאף אחד לא יורד ממנו. אני מקווה שבמכרז יהיו כמה חברות ביטוח הוגנות שייתנו פחות מזה. הנאיביות ממני והלאה.
קריאה
לא פחות. זה מכרז הפוך. יותר.
זאב גולדבלט
תמורת אותה פרמיה, סכום הביטוח יגדל.
היו"ר יעקב מרגי
אני מקבל את המחאה שלך. כל המהלך הזה לא היה קורה אם לא היה מהלך של שיתוף פעולה, לחץ שלכם, נכונות של מרכז השלטון המקומי. לצערי הרב האוצר לא רצה לרקוד אתנו טנגו וברח מזה בקטע הזה והשלטון המקומי קפץ לזה. זה סיפור לא קל. יכול היה להשאיר את זה בידי הרשויות ואנא אנחנו באים, היינו מתמודדים השנה עם מציאות כי אף אחד בסוף לא רוצה להשאיר את הילדים בלי ביטוח תאונות אישיות.

אני יכול לנחם אותך בנחמה פורתא, שאנחנו אמנם פורמלית יוצאים לפגרה בעוד שבוע, אבל אנחנו מתחילים לעבוד על הצעת החוק לה התחייבנו. מנכ"לית משרד החינוך הצהירה כאן בוועדה שהיא תתמוך בו ואני יכול לומר שבשיחת פרוזדור – שבדרך כלל לא מצטטים אותה, אבל במקרה הזה כן אומר – אין ספק ששר החינוך בנט אמר לי שהוא מבקש ממני לקדם את הצעת החוק עליה דיברנו. אמנם יש את אותה הצעה להצעת החוק שהגשתם לנו הפורום, אבל היא מאוד מורכבת ומסובכת. אנחנו נצטרך להתכנס ולשבת - נתאם זאת יחד עם משרד החינוך ומשרד האוצר, ונצטרך לגייס את המוסד לביטוח לאומי בקטע הזה שזה סיפור לא קל כי הם לא אוהבים לקבל מטלות גבייה נוספות – אבל נעשה זאת. נתמודד עם זה.

יש מישהו סביב השולחן שרוצה להתייחס?
סמדר סגל
כן. יושבת ראש ועד הורים עירוני בנתניה, חברה בפורום ההורים הארצי. אני רוצה להתחבר למה שאמרת. הרבה בזכותך, איכשהו נתת איזושהי הוראה שאנחנו יחד עם השלטון המקומי נשב ויחד עם משרד החינוך ונגיע להחלטות משותפות. מתוך המקום הזה, ובאמת, הבקשה שלך ירדה לשטח ואנחנו באמת למדנו לשבת ולדבר האחד עם השני, אני כנציגת הורים לא מרגישה שאנחנו הצלחנו לקבל את הסכום. אנחנו כיוונו ללא יותר מארבעים שקלים ונכון לעכשיו אנחנו מדברים על 49 שקלים. נכון שזה הרבה פחות מ-75 שקלים.

למה אני בכל זאת אומרת את זה. כי אני כבר מכוונת לשנה הבאה ואני מבקשת שכמו שהתחלנו את המסע הזה ואתה בעצם חייבת אותנו לשבת ביחד, תעשה בדיוק את אותו הדבר עכשיו ותחייב אותנו להמשיך לשבת ביחד כאשר השינוי היחיד שיהיה, והוא שינוי מאוד גדול, זה שמשרד החינוך ייקח יועץ ביטוח מטעמו, בנוסף השלטון המקומי ייקח אקטואר ואז לא נעבוד על ניחושים. לא יהיו לנו את הניחושים של דף עמדה שיכול להיות שייתנו לנו או לא יכול להיות שייתנו לנו. יהיה לנו איש מקצוע שיבוא ויגיד שסמדר צודקת, שאפשר גם פחות מארבעים שקלים.
היו"ר יעקב מרגי
את צודקת. גם אם אלה ארבעים – למה אלה ארבעים, גם אם אלה שישים – למה אלה שישים.
סמדר סגל
אני מדבררת בשיא הרצינות. עד לרגע זה אין שום ביטחון ש-49 שקלים הוא הסכום הנכון עבור סכומי הביטוח. אלה הכול ניחושים. זה נכון שזה הרבה פחות מ-75 שקלים כפי שהיה לפני כן, אבל אם עשינו כזה תהליך ונפגשנו כל כך הרבה פעמים, אם אנחנו כבר בתוך התהליך הזה, למה שכבר לא נוציא גם את המחיר הטוב? הפכנו פוליסה, אנחנו מנסים להעיר את השוק, אני פונה אליך כמי שמקושר לפנות ולהפעיל קשרים ולפנות לכל חברות הביטוח שייקחו את המכרז הזה.

יש לי אלה אליכם. מכרז, כשהיום חברת ביטוח מורידה מכרז, היא צריכה לשלם כסף כדי לקנות את המכרז?
קריאה
אגרה.
היו"ר יעקב מרגי
לרוב זה בתשלום.
סמדר סגל
לרוב זה בתשלום. אם זה תשלם גדול, אולי נוותר על התשלום.

אני רק אסכם ואומר שאני מברכת ואני מודה על זה שהגענו לאן שהגענו. אחרי הכול שינינו ועשינו שינוי בחוק. זה עדיין לא מושלם וכדי שזה יהיה מושלם, עלינו על דרך המלך, למדנו להתחיל לעבוד אחד עם השני, תעזור לנו לא לעצור כאן ולהשיג את הדבר היותר נכון לתלמידי ישראל כי אנחנו היום הולכים על משהו שהוא יותר ניחוש. לא היה כאן שום אקטואר שכיוון אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני אתייחס בקצרה ונעבור למשרד החינוך. כולם ידברו. אין ספק שמעורבות של ההורים היא מבורכת, במיוחד שזו מעורבות שקולה ואחראית לטובת העניין. היא מבורכת והיא נדרשת. אתמול היה כאן דיון - וחגית, אני מנצל את זה שאת כאן – בסוגיה הזאת של גני הילדים הפרטיים שהצטרפו להסדר הזה של חוק חינוך חובה חינם.
קריאה
ועובדים על ההורים.
היו"ר יעקב מרגי
יושבים כאן אנשים חשובים ממשרד החינוך שהם בעמדות מרכזיות, עמדות מפתח, שאחראים על הפיקוח והבקרה. יושב כאן מי שאחראי על הרישוי. ואני אומר להם, רבותיי, ואני מרצה להם ארבעים דקות והם חוזרים על תשובות פרוטוקול. אני מסביר להם על הכשל. מה עושים גני הילדים הפרטיים האלה? הרי הם מקבלים מהמדינה בסביבות 700-800 שקלים לילד משעה 7:30 עד 1:00. באים ההורים לשלם את שכר הלימוד לגני הילדים, אומרים להם 3,500 שקלים. אומר ההורה שהמדינה נותנת את החלק עד שעה 1:00. אומרים להורים שזה נכון, בוודאי, אבל משעה 7:30 עד 1:00 אבל משעה 1:00 עד 4:00, המחיר הוא 3,500 שקלים. לא רק זה אלא שיש כאלה שהגדילו עשות ואומרים לאותו הורה שאם הוא רוצה לרשום את הילד שלו עד 1:00, לא, או שאתה לוקח את כל החבילה או לא. אני אומר להם שיש כאן כשל אבל הם חוזרים אלי עם תשובות פרוטוקול. כל הצפת הנושא הזה היא בזכות הורים.

אני לא בא בטענות. המשרד יכול להתכסות בזה ולומר שהוא לא אחראי על צהרונים וכי משעה 7:30 עד 1:00 הם מכוסים, אבל כמדינה, כרגולטור, אתה רואה שיש כאן פרצה שמישהו מנצל אותה. אני אומר לכם שיצאתי עם תחושה שאני באמת לא יודע להסביר את עצמי. 45 דקות יושבים שלושה פקידים בכירים ממשרד החינוך שלא הבינו. אני מבקש, חגית, שתיקחי את זה לידיך כי אני אעמוד על זה. אני חושב שמי שרוצה לשחק במגרש שלי, רוצה את הזכות להשתתף בהסדר הזה של חוק חינוך חינם, צריך לקבל את התנאים שלי. אני רשאי לקבוע את התנאים ולומר איך משחקים במגרש שלי. אם משרד החינוך הזמין אותך ואתה רוצה להשתתף בזה, אתה תיתן לי ערבויות ואתה תיתן לי פיקוח. אני אדרוש ממך להוכיח לי איך אתה לא מנצל את הפרצה הזאת.

יצאתי אתמול בתחושה הפוכה. הייתה להם הבעת פנים של מה אתה רוצה מאתנו. הם אפילו כועסים.
ורד וינדמן
קודם כל, ברכות לרגל העברת החוק אתמול. זאת התחלה של היסטוריה ואני מקווה שבחודשים הבאים תיעשה ההיסטוריה החשובה באמת של ביטול.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא הסוף. אנחנו נמשיך לעקוב אחר תוצאות המכרז.
ורד וינדמן
לעניין הזה. אני מודה שאני התקשיתי להבין למה המכרז או מה שנקרא מכרז הפוך ולמה נקבע סכום מקסימלי. זה נכון שהסכום המקסימלי שנקבע השנה הוא נמוך באופן דרמטי לעומת הסכום שהיה בשנה שעברה. בתשע"ג נדמה לי זה היה 39 שקלים, כך שיש לאן לשאוף גם מבחינת המחיר. התקשיתי להבין למה נבחרה הדרך של מכרז.
זאב גולדבלט
הסכום היה 32 שקלים.
קריאה
לא בתשע"ג.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא משנה. השאלה שלך במקום. זאת התחושה אותה הבעתי אתמול. החוק מחייב את השר לקבוע.
קריאה
הבנתי ש-49 שקלים הוא סכום פיקס.
היו"ר יעקב מרגי
יכול להיות שזה מיותר. נכון שבשנה מסוימת זה היה חשוב עת חוקקו את החוק הזה, אבל אני חושב שאם לא הייתה חובה בחוק לשר לקבוע לנו ולאשר את זה, יכול להיות שהיו מוציאים את זה למכרז ומי שהיה נותן את הפוליסה הטובה ביותר, היה זוכה. שוב, נצטרך להתמודד. כוחות השוק יותר חזקים ממך וממני כי בזמן שאת ואני עסוקים בתיקון עולם, הם עסוקים למקסם רווחים. אני לא יודע מה הרציונל אבל צריך לבחון את זה. זאת שאלה במקום וצריך לבחון אותה.
ורד וינדמן
עניין נוסף שאני אומרת אותו פעם שלישית וחשוב לי לחזור ולומר אותו. יש חשיבות במעורבות של משרד החינוך בקביעת תנאי סף למכרז, כדי להבטיח שתלמידי ישראל יקבלו את הביטוח הטוב ביותר ולא ירד ממינימום הכרחי. אני שבה ומזכירה שהייתה המלצה במקום של מבקר המדינה להתקין את הנושא הזה בתקנות של ביטוח תלמידים. זה נושא שהוא משמעותי ואני מקווה שחברי הכנסת ירימו את הכפפה הזאת.

עוד שאלה. האם יש כבר טיוטה של מכרז? האם ידועים תנאי הסף?
היו"ר יעקב מרגי
משרד החינוך, בבקשה.
חגית מאיר
אני מברכת על התיקון בחוק ומודה לוועדה וליושב ראש על המאמצים שעשו כדי לתקן עולם.

נשאלת כאן כל הזמן השאלה למה מכרז הפוך. מכרז הפוך בעצם קובע את הסכום המרבי ואת תנאי המינימום.
קריאה
לא, לא מרבי.
חגית מאיר
סליחה, סכום פיקס ותנאי בסיס של הפוליסה. על מה מתחרים המתחרים במכרז? להוסיף או להרחיב את כיסוי הפוליסה או להגדיל את סכום הפיצוי שנקבע כסכום בסיס. זאת בעצם התחרות עבור הסכום הקבוע הזה.

מדוע נבחר הסכום שנבחר. נכון שהוא לא נבחר על פי חישוב אקטוארי משום שלא ניתן לבצע חישוב אקטוארי. התנאים הם חדשים לחלוטין ולא היו לפני כן. יש לנו דברים שהם בהחלט התקדמות כי ידוע לנו למשל גודל הקולקטיב, דבר שלא היה ידוע עד היום. ברגע שגודל הקולקטיב ידוע וקבוע, זה בעצם מסיר את שאלת האי-ודאות לגבי מה יהיה הקולקטיב שיכסה. לכן צריך לשיטתנו להפחית את דמי הפוליסה כי הסיכון פחות גדול.

לכן אנחנו עשינו ממוצעים לפי מה שילמו בשנים האחרונות, המרבים, הממעיטים, הממוצע, וקבענו את הסכום הזה ואני אומרת בגלוי שזאת קביעה טכנית לשנה זו כדי שזה יהווה את הבסיס, את הבייס-ליין. מכאן ייסקרו הנתונים שיצטברו בתנאים האלה וניתן יהיה לבצע עליהם ניתוח אקטוארי ולראות האם הסכום הקבוע הזה גבוה מדי, נמוך מדי, ואיך הוא ייעשה.

אני מזכירה עוד דבר. נכון שאפשר לקבוע סכום ברצפה. יש סיכון שלא השלטון המקומי ולא המדינה יכולים לקחת את זה שאף אחד לא ייגש למכרז. לכן תנודות יותר מדי דרסטיות מעלות את הסיכון הזה ואני אומרת את זה כמי שמריצה מכרזים לא רק בתחום ביטוח. לרכוש שירות כזה, לרכוש שירות אחר שבעצם המציע הוא זה שנוקב במחירו. יש מקרים שלא ניגשים למכרז וזה סיכון שאנחנו לא יכולים לקחת אותו.
קריאה
מה לגבי תנאי הסף?
חגית מאיר
תנאי הסף נקבעו.
סמדר סגל
לא פחות משנה שעברה.
חגית מאיר
לא פחות משנה שעברה והמתחרה שירצה לקבל את השוק, יכול או להעלות את סכום הפיצוי או להרחיב את הכיסוי לתחומים שלא מכוסים כיום.
היו"ר יעקב מרגי
היועצת המשפטית במשרד החינוך, נשאלה כאן שאלה למה מכרז הפוך. כדאי לבחון אם החובה הזו של השר לקבוע היא נכונה. אין לי קביעה אם זה נכון. יכול להיות שזו השיטה הכי טובה ואז אני ממקסם את תנאי הפוליסה. אני לא יודע. התחושה הזו שיש כבר סכום ואנחנו משחקים במגרש ידוע מראש, היא נותנת תחושה לא הכי נוחה.
זאב גולדבלט
להפך. לנו כהורים זה נותן יציבות.
היו"ר יעקב מרגי
נכון.
זאב גולדבלט
יותר מזה. גם בג'יסאר אזרקה ישלמו בדיוק כמו בסביון. זה משהו מדהים. זה דבר שלא היה קודם לכן.
היו"ר יעקב מרגי
על האחידות אני לא מוותר.
סמדר סגל
גם סכום הסף הוא הסכום שהיה בשנה שעברה. זאת אומרת, גם אם חברת ביטוח תחליט לא להוסיף לנו סכום ביטוח, עדיין אנחנו נמצאים באותם מחירים שהיו בשנה שעברה. הרעיון של הפוך הוא שחברות הביטוח ינסו לתת לנו יותר בתמורה לפרמיה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא נכנסתי לזה. הבנתי.
חגית מאיר
יש כאן תיקון של חקיקה קיימת. החקיקה הקיימת בעצם דיברה על כך שהשר יקבע סכום. זה בעצם התיקון.
היו"ר יעקב מרגי
אז צריך לבחון.
חגית מאיר
אני מניחה שניתן לבחון אפשרות.
היו"ר יעקב מרגי
על זה דיברתי. תבחנו את הסוגיה הזאת. זאת שנה ראשונה ואנחנו נראה. זה חומר למחשבה.
יגאל שגיא
היועץ לנושא ביטוח של החברה למשק וכלכלה.
סמדר סגל
מגלה העתידות שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
אתם מבינים שאתם נמצאים עכשיו במבחן.
יגאל שגיא
ברור.
היו"ר יעקב מרגי
כולנו. לא רק אתם. זה מהלך שכולנו עשינו אותו ביחד.
יגאל שגיא
המילה מכרז הפוך, היא מטעה מעט. אם נניח במכרז רגיל אתה מפרסם את כל התנאים ואתה אומר בואו חברות הביטוח ותציעו את המחיר עבור התנאים האלה, כאן המחיר נקבע ואנחנו אומרים לחברות הביטוח בואו תגידו מה הם התנאים אותם תהיו מוכנים לעשות - - -
היו"ר יעקב מרגי
ובתנאי שלא יהיו פחות משנה שעברה.
יגאל שגיא
ובתנאי שלא יהיו פחותים באותם תנאים שתקבעו במכרז. לכן המילה הפוך קצת מטעה.
היו"ר יעקב מרגי
בכל מקרה יש כאן אלמנט של מכרוז.
יגאל שגיא
כן.

אני מוכרח לומר שני דברים רק כדי למנוע טעות. יש שינוי מסוים משנה קודמת ואלה שינויים שתואמו גם עם משרד החינוך וגם עם ההורים כמובן. ישבנו לא מעט ישיבות כדי לנסות לגבש איזו פוליסה תהיה לשנה הבאה. השינויים העיקריים הם שניים: האחד, הביטוח יחול רק על אירועים שקרו בתחום מדינת ישראל והשטחים, אבל לא יחול בחוץ לארץ אלא אם כן התלמידים, המבוטחים, הם אלה שנשלחו במשלחות רשמיות שמוכרות על ידי משרד החינוך ו/או הרשויות המקומיות. זה שינוי ראשון. השינוי השני הוא ששינינו קצת את המנגנון של מה שנקרא אובדן כושר, שמנו סף שיפוי שהוא גבוה יותר ולעומת זאת הגדלנו באופן ניכר ביותר את הסכום שישולם עבור כל יום של אובדן כושר. בעצם זה בא לאזן אחד את השני ואלה הם השינויים העיקריים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מודה לכם מאוד. לא נותר לי אלא לאשר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זאת תהיה החלטה פה אחד.
היו"ר יעקב מרגי
זה הישג אדיר בסוגיה הזאת של תשלומי הורים. זאת רק התחלה ואנחנו נלך ונשפר עד כדי ביטולם כליל.
מאיר ממן
אני חושב שאני הולך לחוות השנה הזאת שנה של יותר גאווה לעומת שנים קודמות. בכל שנה כאשר אנחנו מוציאים את חוזר המנכ"ל לעניין תאונות אישיות ידעתי שאני הולך לקבל הרבה טלפונים שלא ברור למה זה כך ולמה זה כך. השיטה הזאת, התיקון בחוק מבהיר יותר ומאפשר יותר. לנו יהיה יותר קל, כמובן להורים וכמובן למשק וכלכלה כי יהיה כאן איזשהו מצב שנוכל לאסוף מידע שישמש אותנו לשנים הבאות אקטוארית לבחון כל הזמן היכן אנחנו עומדים. זה שונה משנים קודמות אז כל שנה לא ידענו לאן אנחנו הולכים ומה יהיה התשלום.
היו"ר יעקב מרגי
אני מסכים אתך. כשאני קיבלתי את הצעת מרכז השלטון המקומי, לא רק שהייתי חשדן אלא גם הבעתי זאת בפניו בצורה כמעט בוטה. גלגלתי אותו מהמדרגות. אמרתי שלא יקום ולא יהיה. אחר כך, עת ראיתי שיש התעקשות, אמרתי שנבחן. בכל אופן, גוף עסקי, אתה הולך עם גוף עסקי, ונכנסתי להצעה. היו גם מרכיבים כמו אחידות, הקטע של מאגרי מידע ויותר ויותר דאגה לאותן רשויות שחשבו שהנה, קיבלו פוליסה זולה ומתמודדים היום. אני רוצה להגיד לך שאני מקבל מהן שאלות מתי יקבעו מה הסכום. שוב, בהתחלה התחלנו בחשדנות גדולה ואני שמח שבקרב רוב האנשים שעסקו בסוגיה הזו יש ודאות שזה רק ישפר ויביא תוצאה טובה. אני שמח על כך ונמשיך לעשות מהלכים במשותף, דבר שיביא רק ברכה. אני מקבל את ההערה ומחאת פורום ההורים בסוגיה הזאת. אני חושב שההורים לא מהווים גוף מאיים אלא אדרבה. כפי שציינתי, דיון משמעותי שהתקיים אתמול שאפילו מי שצריך לטפל בה חושב שאין לו מה לעשות כאשר מדובר בהמון כסף, בבטן הרכה ובברירת המחדל שההורים ישלימו את הדלתא והנה, זה הפך להיות כמעט נחלתם של כל משרדי הממשלה.

אנחנו חוסים תחת צילו של חוק חינוך חובה חינם ולכן בואו ניתן לו את המשמעות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
שאלה, אדוני היושב ראש. מתי יוצא חוזר מנכ"ל ואיך זה מגיע לידיעת ההורים?
קריאה
זה יגיע כבר היום.
חגית מאיר
זה עולה לפרסום באתר משרד החינוך. אנחנו עושים שני דברים עיקריים. ראשית, מעלים את זה לפרסום באתר משרד החינוך. קודם כל, מפרסמים באתר מידית. חוזר המודפס יוצא לקראת תחילת שנת הלימודים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
האתר, עם כל הכבוד, זה לא מספיק. אני לא יודע מה התוקף של זה. לעומת זאת, חוזר מנכ"ל שהוא הדבר המרכזי, לפי דעתי יוצא באיחור. הייתי מקבל את החוזרים ולא תמיד הייתי מאושר ממה שכתוב בהם. מה שצריך לדעתי זה להוציא מסמך מיוחד של המנכ"לית שיצא בראשית שבוע הבא.
חגית מאיר
בתי הספר סגורים עכשיו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל המנהלים עובדים.
חגית מאיר
לא. כבר יצאו לחופש.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
את מציעה לא להגיד להם? זה לא תקין.
היו"ר יעקב מרגי
אלה לא המורים ולא המנהלים. לשם כך יש רשויות חינוך בשלטון המקומי. ראשי הערים מחכים לזה.
זאב גולדבלט
נכון, והם לא בחופש.
היו"ר יעקב מרגי
כולם מחכים לזה ומאיצים בנו.
סמדר סגל
בלי חתימה של הורים, אי אפשר לגבות.
היו"ר יעקב מרגי
גם עכשיו הם עוקבים בשידור באינטרנט ורוצים לראות שכבר הצבענו כדי להתחיל לפרסם את המכרז. הם מחכים לתוצאה כדי שיבטחו. זה לא צד של ההורים, לא של המנהלים ולא של המורים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בכל זאת, איך זה בא לידיעת בתי הספר?
היו"ר יעקב מרגי
מנהלי מחלקות החינוך ואגף החינוך בעירייה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מי מוציא את ההודעה?
היו"ר יעקב מרגי
השלטון המקומי שותף לחוק הזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה מודיע לשלטון המקומי?
היו"ר יעקב מרגי
החוק עבר אתמול בלילה. היום אני מאשר את הסכום על פי מה שקבע השר וזה יוצא למכרז.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה מוציא הודעה?
היו"ר יעקב מרגי
לא אני. העיריות.
סמדר סגל
אתה מדבר על כספי הורים. נראה לי שאתה מבלבל.
זאב גולדבלט
חבר הכנסת ברושי, אני אסביר. מרכז השלטון המקומי יוציא את ההודעה לרשויות המקומיות ולמנהלי אגפי החינוך. אנחנו כפורום ועדי הורים, בעוד חמש דקות זה יוצא לכל ועדי ההורים בארץ. בדיוק בעוד חמש דקות. הם כולם מחכים לדעת כי חלק מהרשויות כבר ביקשו 75 שקלים ושאלו אותי עוד אתמול ואמרתי תעצרו כי היום יש את האישור וזה ירד בצורה דרמטית. עוד חמש דקות זה יוצא לכל ועדי ההורים.

אנחנו לא הגוף המחוקק ולא הגוף הפורמלי, דהיינו משרד החינוך. הם יצטרכו להוציא מסמך רשמי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בדיוק לזה התכוונתי. כל אחד ייקח את הקרדיט לעצמו וגם אתם בטח תגידו שלשם כך אתם קיימים ולא סתם אתם ועד.
זאב גולדבלט
לא בשביל הקרדיט. בשביל לטפל בנושא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גם בשביל הקרדיט. יש כאן בעיה של מחמאות, זה בסדר. יש כאן גם הישג של הכנסת והישג של המערכת. היושב ראש יכול להוציא הודעה לציבור, גם לעיתונות, גם לבתי הספר, גם לוועדי ההורים וגם לשלטון המקומי. ביבס לא קיבל את ההחלטה. הוא משתמש בהחלטה כדי לקדם את החינוך שבאחריותו. לכן מקור הסמכות הוא הכנסת והממשלה ומזה זה יוצא החוצה. מוכרח להיות סדר בדבר הזה, במיוחד כאשר מדובר בכסף.
היו"ר יעקב מרגי
כולם מחכים לזה. השלטון המקומי יעשה זאת מול מנהלי מחלקות החינוך שלו והוא יוריד את זה לבתי הספר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
וההורים בצינורות שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
כן. תודה רבה.

אנחנו מצביעים על הודעת השר. כפי שאמרנו 49 שקלים ויכללו את שיעור דמי העמילות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תפרסמו מי הצביע.
זאב גולדבלט
נעשה.
היו"ר יעקב מרגי
מי בעד הודעת השר? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הודעת השר נתקבלה.
היו"ר יעקב מרגי
הודעת השר התקבלה פה אחד. אני מודה לכם. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:00.

קוד המקור של הנתונים