ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/08/2016

חיבורי חשמל למבנים שנבנו עם היתר וסירובה של הוועדה המחוזית לתת להם טופס 4, חיבורי חשמל למבנים שנבנו עם היתר וסירובה של הוועדה המחוזית לתת להם טופס 4, חיבורי חשמל למבנים שנבנו עם היתר וסירובה של הוועדה המחוזית לתת להם טופס 4

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 258

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, כ"ז בתמוז התשע"ו (02 באוגוסט 2016), שעה 9:00
סדר היום
1. חיבורי חשמל למבנים שנבנו עם היתר וסירובה של הוועדה המחוזית לתת להם טופס 4, של חבר הכנסת אחמד טיבי

2. חיבורי חשמל למבנים שנבנו עם היתר וסירובה של הוועדה המחוזית לתת להם טופס 4, של חבר הכנסת אכרם חסון

3. חיבורי חשמל למבנים שנבנו עם היתר וסירובה של הוועדה המחוזית לתת להם טופס 4, של חבר הכנסת חמד עמאר
נכחו
חברי הוועדה: חמד עמאר – מ"מ היו"ר

עבדאללה אבו מערוף

אכרם חסון
חברי הכנסת
מסעוד גנאים

אחמד טיבי
מוזמנים
אלעד לב - מנהל אגף תכנון ובנייה, משרד הפנים

אריאל חלפן - מרכז, סגן ראש צוות במנהל התכנון, מחוז חיפה, משרד האוצר

רות רוטנשטרייך - יועצת אדריכלות, מנהל התכנון, משרד האוצר

שולמית גרטל - תכנון ארצי, משרד הבינוי והשיכון

רענן אמויאל - מנהל אגף תכנון וכלכלה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אברהם מאיר - יועץ השר, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ויסאם אבו-מערוף - עורך דין, יועץ משפטי מחוז צפון, חברת החשמל

הלה אלקרינאוי - יחידת רגולציה וקשרי ממשל, חברת החשמל

נביה נאסר אל דין - יועץ לענייני דרוזים, מרכז השלטון המקומי

נוהאד משלב - ראש מועצה מקומית אבו סנאן

נביה אסעד - ראש מועצה מקומית כסרא-סמיע

ביאן קבלאן - ראש המועצה המקומית בית ג'אן

והיב חביש - ראש המועצה המקומית ירכא

רפי עשת - מחלקת בנייה וקרקעות, התנועה הקיבוצית

פאיז אבו עוואד - נציג השייחים, בוקעתא

סוהיל אבו עוואד - בוקעתא

באסם אבו עוואד - בוקעתא

אסעד אבו עוואד - בוקעתא

עיסאם אחמד - פקיעין

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
רכזת תחום פרלמנטרי בכירה
שוש אזולאי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

1.חיבורי חשמל למבנים שנבנו עם היתר וסירובה של הוועדה המחוזית לתת להם טופס 4, של חבר הכנסת אחמד טיבי

2.חיבורי חשמל למבנים שנבנו עם היתר וסירובה של הוועדה המחוזית לתת להם טופס 4, של חבר הכנסת אחמד טיבי, של חבר הכנסת אכרם חסון

3.חיבורי חשמל למבנים שנבנו עם היתר וסירובה של הוועדה המחוזית לתת להם טופס 4, של חבר הכנסת אחמד טיבי, של חבר הכנסת חמד עמאר
היו"ר חמד עמאר
בוקר טוב לכולם. אנחנו פותחים את ישיבת ועדת הפנים בנושא חיבורי חשמל למבנים שנבנו עם היתר וסירובה של הוועדה המחוזי לתת להם טופס 4. אני אחד המגישים של ההצעה לסדר. הגשתי את ההצעה לסדר אחרי שקיבלתי הרבה פניות שנוגעות לוועדה המחוזית צפון – ועדת התכנון והבנייה במחוז צפון, שהחליטה החלטה שרירותית, שכל הנושא של חיבורי חשמל למבנים חקלאים, לא נותנים להם את האישור ללכת ולהתחבר. נותנים להם את כל האישורים, אבל ברגע שמגיעים לנושא של חיבור חשמל, אומרים להם תשמעו, אין אפשרות לתת לכם חיבור חשמל, אנחנו נתנו לכם את כל האישורים הדרושים, אבל אסור לכם להתחבר לחשמל.

אני לא יודע ההחלטה של מי זה היה במחוז. מהבדיקה שעשיתי התברר לי שזה היה מהנדס המחוז אלכס שפול, נתן אז החלטה שהוא לא מחבר יותר מבנים חקלאים, שנתן אז החלטה שהוא לא מחבר יותר מבנים חקלאים לרשת החשמל. מבחינתי זה דבר שרירותי, שאין לו את הסמכות של מהנדס מחוז לאסור על אנשים להתחבר, אחרי שהביאו את כל האישורים כנדרש.

הנקודה השנייה נוגעת לחברת החשמל. מי הנציג של חברת החשמל? חברת החשמל החליטה שגם מבנים חקלאים שמרוחקים, וברמת הגולן דרשו הרבה הרבה כסף. יש לי את האישורים. יש להם את כל האישורים לחיבור לחשמל, גם מהוועדה המחוזית, כי שם צריכים לשלם הרבה כסף. דרשו מכל אחד 74,000 שקלים. יש שלושה מבנים חקלאים, רפתות, בלי חשמל, שאותם חקלאים סובלים מנזק אדיר, אבל חברת החשמל החליטה שהיא דורשת מכל אחד מהם 74,000 שקלים והאנשים לא יכולים להתחבר עם 74,000 שקלים.

אני ביקרתי במקום, בדקתי את המקום. המרחק לא מצדיק את התשלום של 74,000 שקלים לכל אחד, ורק כאן יש לי שלושה ואמורים להתחבר שם עוד חמישה ומכל אחד דורשים את הסכום הזה. אני לא מבין למה חברת החשמל, למרות שהבנתי משיחה שקיימתי אתמול גם עם חברת החשמל, שנושא של מרחק כבר לא משחק תפקיד ולא ישחק תפקיד.

הנושא השלישי שאנחנו רוצים לדבר עליו, הצו שהכין וחתם עליו שר האוצר, צו של חיבורי חשמל. אני בדקתי גם את הנושא הזה. ישבתי גם עם ראשי רשויות והתברר לי גם כאן שתכניות מפורטות מופקדות וכמעט שזה לא ישרת, במגזר הדרוזי זה ישרת רשות אחת וישרת עוד קצת עוד רשות אחת. את שאר הרשויות זה לא ישרת בכלל, כי הן עוד לא הגיעו למצב של הפקדה מפורטת. אנחנו נדבר על זה, אנחנו נקיים דיון נוסף בנושא ואני לא רוצה להתעמק בדיון הזה, כי אני רוצה להעביר את זה ונביא גם את מנהל התכנון במשרד האוצר ונלך על הצו הכחול. ברגע שמפקידים תכנית לצו כחול, נאפשר את החיבור הזמני לחשמל, אחרת כל הצו לא יהיה שווה כלום ויתחברו מספר בודדים. אפילו אם יתחברו מאות, זה לא יעזור לעשרות אלפים שלא מחוברים לרשת החשמל, גם במגזר הדרוזי, גם במגזר הערבי והרבה גם בקיבוצים ובמושבים.

הצטרפו אלי להצעה לסדר גם חבר הכנסת אחמד טיבי, גם חבר הכנסת אכרם חסון. בבקשה, חבר הכנסת אחמד טיבי. חבר הכנסת אחמד טיבי הוא אחד מאיתנו והוא הגיע והיה איתי כאן כבר בחמישה לשמונה, אז אני אתן לו את הזכות. אני יודע שחלק מחברי הכנסת הלכו מכאן בשעה חמש ורבע ואני אחד מהם. בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. בוקר טוב אדוני יושב הראש, חברי חברי הכנסת, מכובדי ראשי המועצות מבית ג'אן, אבו סנאן ושאר האורחים. אין נושא שמציק יותר לאזרח מאשר שהוא לא מקבל דבר שנשמע, נראה והוא מובן מאליו, שזה חשמל. לו, לבני ביתו, לילדיו, לילדיו הבריאים, לילדיו החולים, כי למשל מים הוא מקבל. לא חשוב מה הוא עושה, יש מים. תשתיות אחרות לא מותנות. יש רק דבר אחד שמותנה במה שקרוי טופס 4, וזה חשמל, למרות שחשמל הוא מצרך, מה זה מצרך יסודי.

בדרך כלל אנשים, אם לא מספקים להם חשמל באופן חוקי, הם מאלתרים, וכשהם מאלתרים לפעמים זה יוצא טוב, זה יוצא פחות טוב. יש סכנות וסיכונים. אנשים נפגעים. בעוספייה, משפחת כיוף - - -
היו"ר חמד עמאר
איבדנו משפחה שלמה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
משפחה שלמה איבדנו בגלל הדבר הזה. עמד שר האוצר, מר משה כחלון, האחראי על התכנון, מעל דוכן הכנסת בקשר לאותו נושא ששאלתי אותו והוא אמר אני לא מבין מה הקשר בין טופס 4 לאספקת חשמל. אומר השר, אבל מר ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, לא כל כך מקבל את זה ולכן אנחנו נשארים באותו מקום.

ישבנו ראשי המשותפת, היינו אמורים לשבת ביום ראשון עם ארז קמיניץ.
אכרם חסון (כולנו)
זה נדחה ל-16.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נדחה ל-16, כדי לנסות להתקדם בניסוחים. קיבלנו מכתב מהשר כחלון, אבל המכתב, לומר לך את האמת, חברי, אכרם, לא מספק. הוא לא פותר את הבעיה. הוא פותר איזה 20%.
היו"ר חמד עמאר
אפילו לא זה. אני בדקתי במגזר הדרוזי. אני לא בדקתי בכל המגזר הערבי. זה לא פותר במגזר הדרוזי אפילו 10%. אפילו 5% זה לא פותר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לכן זה מיעוט מבוטל. לא רוצה להגיד מבוטל, זה מיעוט. אנחנו רוצים לפתור את הבעיה כולה או את הרוב המוחלט של הבעיה.

היה בזמנו, אדוני יושב הראש, רבותי האורחים, חברי חברי הכנסת, צו שחל. למה שחל יכול אז ושרי הממשלה עכשיו לא יכולים? אתה בקואליציה, חבר הכנסת חמד עמאר, אתה בקואליציה, אכרם חסון. ללחוץ. ללחוץ על לעשות את מה ששחל עשה. אני מזהה רצון של כחלון לפתור, אבל עדיין יש פקידות בכירה, בעיקר במשרד היועץ המשפטי לממשלה, שמעכבת את הפתרון הפוליטי המסתמן.
היו"ר חמד עמאר
הפקידות בישראל שולטת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אי אפשר ככה. בינתיים האזרח - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זו לא פקידות, זו מדיניות.
היו"ר חמד עמאר
הפקידות שולטת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נכון. או הפקידות משליטה את דעתה גם כשהיא נראית לא סבירה. ישראל 2016 – מדינה מודרנית, אבל עדיין בטייבה, בבית ג'אן, באבו סנאן, בסכנין, בירכא, בדלייה, אנשים לא מחוברים לחשמל. עכשיו נפגשנו גם עם יושב ראש הנהלת חברת החשמל.
היו"ר חמד עמאר
אין להם סמכות לחבר אותך.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הם מאד רוצים.
היו"ר חמד עמאר
אין להם סמכות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הם רוצים. אומר לך אני מאד רוצה - - -
היו"ר חמד עמאר
הסכמות נמצאת אצל השר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בדיוק. חברת החשמל אומרים אנחנו רוצים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
להיפך, זה האינטרס שלהם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
האינטרס שלהם. הם רוצים כסף. ולכן אדוני יושב הראש, טוב שיזמנו את הדיון הזה ואנחנו נמשיך לקיים דיונים בנושא חיבור החשמל, כי זה אחד הנושאים החשובים. אתם לא מתארים לעצמכם כמה בקשות אתה מקבל, הוא מקבל, ארבעתנו, כל חברי הכנסת שעוסקים ביישובים הערבים והדרוזים, לרבות הדרוזים, מקבלים בנושא הזה. רוצים חיבור נורמאלי, לא פיראטי, לחשמל, בלי קשר עם טופס 4.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה חבר הכנסת אחמד טיבי. אני מבקש מחברי הכנסת, אנחנו נמצאים חמישה חברי כנסת כאן. לאורחים – חברי הכנסת סיימנו בשעה חמש ורבע בבוקר את הדיונים ואת ההצבעות, לכן חלק גדול מחברי הכנסת עדיין לא הגיע ואני הייתי רואה גם השתתפות יותר גדולה מחברי הכנסת. אני מבקש מחברי הכנסת להתכנס לשלוש דקות, כי אני רוצה לשמוע את אנשי המקצוע, אני רוצה לשמוע את ראשי הרשויות שטרחו והגיעו – ראש מועצת אבו סנאן, ראש מועצת בית ג'אן. מהשלטון המקומי, אנשי מקצוע, שייחים מרמת הגולן. השייחים מרמת הגולן, אלה שדיברתי עליהם, שביקשו מהם 74,000 שקלים, מחברת חשמל. הם הגיעו מרמת הגולן. אני בטוח שיצאו מהבית לפני חמש בבוקר בשביל להיות כאן איתנו בשמונה וחצי והם הגיעו לכאן בשמונה וחצי בבוקר. לכן אני רוצה לתת גם להם את זכות הדיבור ואני מבקש מחברי הכנסת להתכנס לשלוש דקות. בבקשה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
סליחה, כבוד יושב הראש, יש כאן נציג מהוועדה המחוזית שסירבה לתת את הטופס?
היו"ר חמד עמאר
יש, יש נציג של מנהל התכנון, יש נציג של משרד האוצר, יש נציג של חברת החשמל. כל מי שהוזמן מהמשרדים המקצועיים הגיע. בבקשה, חבר הכנסת אכרם חסון.
אכרם חסון (כולנו)
אוקיי, בוקר טוב כבוד השייחים, ראש מועצת אבו סנאן, ראש מועצת בית ג'אן, ראש מועצת כסרא לשעבר, נציגי התושבים וגם נציגי המוסדות.

כפי שאמרתי בהתחלה ולא התבדחתי, אנחנו ארבעה מבני העדה הדרוזית כאן, כי לקחנו גם בחשבון את אחמד טיבי, כי הוא תמיד עוזר, מסייע ועומד לרשותנו בכל דבר ועניין שקשור.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו לא נוותר על גנאים.
אכרם חסון (כולנו)
אני אמרתי את זה לפני שנכנס מסעוד ולכן לא נתתם לי להמשיך. אני שמח שגם עוד נציג מהמגזר נכנס, כי הבעיה היא בעיית המגזר. כפי שאתם יודעים, ישנם 30,000 בתים לא מחוברים לחשמל במגזר הלא יהודי במדינת ישראל. במגזר הערבי יש כ-26,000 בתים, יש 4,000 בתים במגזר הדרוזי. בשבוע הראשון שנכנסתי לכנסת הגשתי את ההצעה הזאת, שאנחנו רוצים לחבר את הבתים, כי אני כראש שעיר לשעבר חיברתי את כל הבתים בדלייה ובעוספייה בלי טופס 4. ויש אפשרות, הייתה אפשרות לחבר את כל הבתים ולא הייתה לנו בעיה.

אני רוצה להגיד לכם כמה דברים שהם אולי קשים, אבל אין מה לעשות. אי חיבור הבתים במגזר הדרוזי, לעניות דעתי זו לא רק אפלייה, זו גזענות ממדרגה ראשונה. כי אנחנו לא מבקשים לחבר בתים שנמצאים בבנייה בלתי חוקית, באדמות שלא שייכות לנו. אנחנו בונים על אדמות פרטיות שלנו. אנחנו מפסידים שלוש פעמים. בזה שלוקחים אותנו לבית משפט, בזה שעושים לנו תיק פלילי ואנחנו מפסידים את העתיד שלנו, בזה שאנחנו מפסידים את האדמה הפרטית שלנו, החקלאית. במקום להשאיר אותה כרזרבה, אנחנו בונים על האדמה שלנו כי המדינה לא מתכננת לנו ולא תכננה הרבה זמן, ואנחנו עבריינים בעל כורחנו. את הדברים האלה אמרנו בבתי המשפט. רוב השופטים באזור שלנו יודעים.

כשאני ראיתי שלא נותנים טופס 4 גם ברמת הגולן וגם בוועדה המחוזית, זה היה לפני התקופה של משה כחלון, כי גם מי שהיה שם מתכנן המחוז, הוא סיים את תפקידו והיום יש מישהו חדש. אנחנו קבענו פגישה. ביום שלישי בבוקר אנחנו נפגשים עם הממונה על המחוז לשעבר והיום הוא יושב ראש הוועדה המחוזית, כדי לפתור את הבעיה איתו ולשנות את מה שעשה קודמו, אלכס שפול. זה דבר שיש ל - - -
היו"ר חמד עמאר
החלטה שרירותית כמו שאני אמרתי. הוא לקח על עצמו את האחריות ואמר אני לא נותן יותר טופס 4 למבנה חקלאי.
אכרם חסון (כולנו)
נכון.
היו"ר חמד עמאר
זו לא החלטה של חוק. שום החלטה.
אכרם חסון (כולנו)
אדוני יובש הראש, אנחנו רואים בזה כאפליה, כגזענות, ואנחנו נלך נגד זה ונילחם בכל הכוח ואנחנו לא נאפשר.

דבר שני, אני הייתי בחברת החשמל 20 פעם – גם אצל המנכ"ל, גם אצל יושב הראש. לצערי הרב, היועץ המשפטי לממשלה, באמצעות הסגן שלו, הפכו את חברת החשמל לשוטר. הוא כאילו צריך להעניש. חברת החשמל זו חברה שצריכה לתת שירותים והיא רוצה לתת שירותים וכולם שם אומרים לך – אנחנו לא מתנגדים, לא מעניין אותנו כל החוקים האלה, רק תאפשרו לנו ואנחנו ניתן חשמל מחר לכולם. לכן בעיני צריך ללחוץ.

מצד שני, ברגע שמשה כחלון נכנס, אחד התנאים שלי שם היה שאנחנו נקבל חשמל. הוא עשה כברת דרך גדולה מאד. הוא בא וסיכם עם היועץ המשפטי, אחרי מלחמת עולם, שכל שכונה שהיא לא מתכוננת, שאין בה היתרי בנייה, אבל בתנאי שיש 50 בתים ומעלה, אפשר לעשות תכנית נקודתית ולקבל חשמל בלי היתרי בנייה, בלי טופס 4. שני יישובים עשו את התכנית הזאת – עוספייה ודלית אל כרמל. עד סוף שנת 2016 התחברו 637 בתים. עד היום התחברו עשרות בוואדי אל פש וגם בעמק הזיתים.

אבל מה קורה בשאר היישובים? אני דיברתי עם ראשי מועצות מכובדים שיושבים כאן, גם ראש מועצת ירכא נכנס. כל ראש מועצה צריך להגיש תכנית כזאת. התכנית עולה הרבה כסף. מאות אלפי שקלים. אז אם התושב לא משלם והמוסדות לא משלמים את הכסף והמועצה נמצאת בתכנית הבראה, אז כך שהחוק הזה, אדוני יושב הראש, לא יכול לעזור להרבה. צריך שהמועצה תהיה מבוססת ויש לה כסף- - -
היו"ר חמד עמאר
חבר הכנסת, אבקש להתכנס. משפט סיכום.
אכרם חסון (כולנו)
לא, חשוב שיבינו כי זה דברים עקרוניים מאד. אנחנו אומרים גם היום – כל יישוב ערבי במדינת ישראל שאין לו היתרי בנייה בשכונות לא חוקיות, אם יתכנן 50 בתים הוא יכול לקבל חשמל בתוך יום אחד. אין שום בעיה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה לפי חוק תכנון הבנייה החדש מנובמבר 2015. זה חוק.
אכרם חסון (כולנו)
נכון. נכון. זה מה שאמרנו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
סליחה, וההוצאות - - -
היו"ר חמד עמאר
חבר הכנסת אבו מערוף, בוא ניתן לחבר הכנסת אכרם חסון משפט אחרון.
אכרם חסון (כולנו)
נכון, אבל בתנאי אחד, אבו מערוף, שהשר צריך לחתום להם ושר האוצר כבר חתם על שני צווים והוא מוכן לחתום ואנחנו נמצאים שם. לא נשתוק ולא ננוח ולא נשב דקה במנוחה עד שאחרון התושבים יקבל חשמל.

אבל היה חשוב להגיד שאני מברך על הדיון. יום שלישי, כפי שאמרתי, יש לנו ישיבה עם מנהל המחוז ועם יושב ראש הוועדה המחוזית בצפון, שאחראי על רמת הגולן, ויש לנו ב-16 בחודש ישיבה עם סגן היועץ המשפטי לממשלה, שמתנגד עם חברי הכנסת מהרשימה המשותפת. תודה רבה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. חבר הכנסת אבו מערוף, שלוש דקות לחברי הכנסת.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב לכולם. אני מברך על הדיון ואני לא אדבר שלוש דקות, אני אתן למי שצריך לדבר. אני אדבר מאד בקיצור. אפשר להתפלסף עד הבוקר בעניין. העניין הוא גזעני. מדיניות נתעבת, בוטה כלפי כל האוכלוסייה הערבית בכלל. זו מדיניות. יש חוק שנחקק ב-19 בנובמבר 2015, חוק תכנון ובנייה החדש. ועדיין החוק לא יצא לפועל, במיוחד כשהממשלה מעכבת אותו. אתמול חוקק חוק, תגידו לי שזה לא קשור, אבל זה אכן קשור, חוק אכיפת הבנייה לפי המלצות קמיניץ. אתמול. אתמול הצבעתם על החוק הזה.
היו"ר חמד עמאר
אני לא הצבעתי. למרות שאני בקואליציה אני לא הסכמתי להצביע על החוק הזה. אני לא הייתי מוכן להצביע על החוק הזה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
סליחה, סליחה, עם כל הכבוד, אז הכל קשור אחד לשני. חיבור חשמל - - -
היו"ר חמד עמאר
נכון, אתה צודק.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
חיבור מים, חיבור ביוב, זה מדיניות גזענית, ממשלתית. זה לא פקידים שישנם. אני לא מתייחס לגולן, עם כל הכבוד, ברוכים הבאים שבאתם, השייחים שלנו, המכובדים, וכן אני מכבד את ראשי המועצות שהגיעו, כל הכבוד. לכן אנחנו נעשה הכל ואנחנו התחלנו לעשות עוד לפני שנה, לשנות את המדיניות הגזענית הזאת כלפי האוכלוסייה הערבית באי חיבור חשמל.

חברת חשמל לא אשמה. חברת החשמל היא לא הכתובת. הכתובת זה החוקים הגזעניים, המדיניות שישנה של הממשלה, של שר האוצר ושל ראש הממשלה, כולם. כולם אשמים. לא הפקידים אשמים וכמובן הוועדה המחוזית, הוועדה לתכנון ובנייה, שהיא מקבלת את המדיניות. ראש הממשלה משרה אותה בעצמו, שהוא הגדול מכולם.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לצערי הרב השאר, כל השרים, כולל שר האוצר, שהוא אחראי עכשיו על מינהל התכנון והבנייה, מתקבל לזה. זה צו של שר האוצר. זה חצי דקה לוקח, לא יותר. טוב שיש דיון. אני מברך על הדיון. אנחנו נמשיך להיאבק למען שכל אזרח – זו זכות בסיסית החשמל, זכות בסיסית לפי החלטת בית משפט.
היו"ר חמד עמאר
תודה, תודה רבה חבר הכנסת אבו מערוף. אני רוצה לשמוע - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
ולפי החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה.
היו"ר חמד עמאר
תודה, תודה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כמה אפשר לדבר? אפשר לדבר היום שעות ושעות. סליחה ותודה רבה על הכל.
היו"ר חמד עמאר
תודה, תודה. אני אתן לראש רשות ואחרי זה אני אתן לחבר כנסת. חבר הכ - - -, אולי בעתיד. ראש המועצה המקומית בית ג'אן, באין קבלאן, בבקשה. גם מראשי הרשויות אני מבקש להתכנס. אני רוצה לשמוע את האזרחים שהגיעו מרחוק וגם את אנשי המקצוע.
ביאן קבלאן
טוב, בוקר טוב לכולם. קודם כל אני מברך על הישיבה החשובה ואני קורא כאן לחברים, לחברי הכנסת, כולם מכובדים, אבל אלה שנמצאים בקואליציה ויכולים להשפיע, כי הגזרה הזאת – כל מי שתומך בה וכל מי שמונע את התושבים להתחבר לרשת החשמל בצורה חוקית, הוא שותף לרצח והם מסכנים חיי אדם יום-יום, שעה-שעה, כך שהמצב הזה בלתי נסבל. אנחנו כראשי רשויות מטפלים בסוגיה הזאת ופונים לכל מי שקשור לעניין הזה. אנחנו יודעים ומבינים שחברת החשמל היא לא צד בעניין. חברת החשמל תשמח לספק חשמל איפה שהיא תידרש, אבל החוק הזה נוצר בשביל סיבה אחת – למנוע מהמיעוטים להתפתח. למנוע מהמיעוטים לבנות. מגבילים אותך בכל החוקים, כולל הרחבת תכניות מתאר.

אני 8 שנים ראש רשות, מטפל בתכנית מתאר ועד עכשיו לא הצלחתי לסיים. אמנם אני נמצא בשלבים מתקדמים, אבל עדיין לא יודע כמה שנמים ייקח לי בשביל לסיים ולאשר, על מנת לאפשר לתושבים גם לקבל תשתיות. אתם יודעים את זה טוב מאד, גם תשתיות, אם אין לך והתושבים עושים על חשבונם – אם יש לו כביש הוא עושה את זה על חשבונו, אם יש לו קו מים, עושה את זה על חשבונו. נכון שלא מונעים ממנו להתחבר למים, אבל המדינה ותאגידי המים גם לא משקיעים מחוץ לתכניות המתאר.

שטחי השיפוט שלנו הם בגבול הקו הכחול.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו מקיימים דיון אחרי זה, בשעה עשר בדיוק, על הנושא של תמ"א 35, אז אני מבקש שגם ראשי הרשויות יישארו לנושא הזה ויתבטאו גם כן.
ביאן קבלאן
אני מבקש בעניין הז, לגבי שטחי שיפוט, שגם תקיימו דיון, כי לא יכול להיות ששטח שיפוט של רשות יהיה כמו מחנה גטאות. זה בדיוק מה שקורה אצלנו. שטח השיפוט שלי הוא על גבול המתאר של היישוב. כל הקרקעות הפרטיות שהן בבעלות פרטית, הן מחוץ לשטח השיפוט, כך שגם שם אנחנו לא יכולים לטפל בחקלאים ולתת להם את השירותים שהם צורכים.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. חבר הכנסת מסעוד גנאים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, בוקר טוב לכולם. תחילה אני מברך את חברי, חברי הכנסת, שהעלו את הנושא החשוב הזה. אני מקדם בברכה את ראשי המועצות, ראש מועצת אבו סנאן, בית ג'אן, ירכא, כסרא סמיע והשייחים מרמת הגולן וכל האורחים.

אני לא אאריך בדברי, חברי הטיבו להציג את הבעיה, שהיא לא חדשה, אלא היא ישנה. אני חושב שכאשר אזרח רוצה לציית לחוק, רוצה לבנות לפי החוק, רוצה להתחבר לחשמל וגם יש לו היתר. למבנים האלה שמדברים עליו, יש להם היתר, אבל למה לא נותנים להם להתחבר לחשמל בצורה חוקית, בצורה תקינה, מאחר שהחשמל הפך לזכות בסיסית. זכות יסוד של כל בן אדם. אני חושב שלהפוך את החיבור לחשמל לשוט ענישה או להתנכלות או התעמרות באנשים, זו באמת מדיניות של אפליה, שעל כולנו לתקן את העוול הזה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אני אומר לכם, אני דן בנושא הזה קרוב ל-8 שנים כאן בכנסת. ניתן להגיע לתוצאות תוך שעה. תוך שעה. לשבת, לחתום על הצו הנכון ולאפשר לאנשים להתחבר לחשמל. אני הייתי במשרד התשתיות, כשצו שחל היה ואני בעצמי עזרתי למאות ואלפי בתים להתחבר לרשת החשמל דרך צו שחל. לכן אני חושב שצריך להפעיל אותו מחדש ויש סמכות לשר לעשות את זה, ואם היועץ המשפטי מתנגד, תפקידנו כמחוקקים לחוקק את החוק הנכון, שנעקוף את היועץ המשפטי ונגיד לו תשמע, כאן יש חיי אדם, כי כבר הזכירו את זה ואני הזכרתי את זה יותר מפעם, איבדנו כבר משפחה שלמה בעוספייה ואנחנו לא רוצים לאבד עוד משפחה.

ראש המועצה המקומית אבו סנאן, בבקשה.
נוהאד משלב
בוקר טוב. תודה רבה אדוני יושב הראש. אני מודה גם כן לחברי הכנסת ומברך את השייחים, אהלן וסהלן. בעניין הזה, זה עניין מאד קשה ומקשה עלינו כראשי רשויות, שאנחנו הולכים לוועדות ורואים בעצמנו שאין לנו ערך. אין ערך. אתה מדבר, כאילו באת להגיד למישהו שלום, מה קנית, מה מכרת היום וחוזרים הביתה. ולכן את התקווה שלנו אנחנו נותנים בכם, שאתם עובדים גם יום ולילה. אנחנו מאד מעריכים אתכם ונקווה לתוצאה טובה. תודה רבה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. ראש המועצה המקומית ירכא, בבקשה.
והיב חביש
בוקר טוב לכולם, אני מברך על הדיון. אני מברך גם על נוכחתם של השייחים וגם מודה לכל חברי הכנסת שהגדישו זמן לנושא כל כך חשוב. אני רוצה לדבר לא רק כראש רשות, אלא גם כחשמלאי. אז אני זוכר, בשנות ה-80 היינו מתחברים ללא טופס 4 בכלל, עד שהגיע החוק והתנו את זה בטופס 4. אז היינו מתחברים גם ללא טופס 4 והחוק הזה לא הוסיף שום דבר, אלא להיפך, הוא גרע. מאז שחוקקו את החוק הזה, אנחנו רואים גם שימוש לא טוב בחוק הזה. למשל במחוז צפון, כל מי שיש לו מחסן חקלאי, יש לו זכות על פי חוק להתחבר לחשמל. גם מנעו. מחתימים אותו לפני שנותנים לו היתר, הוועדה המחוזית מחתימה אותו שהוא מוותר על הזכות שלו לקבל חשמל.
היו"ר חמד עמאר
שתדעו לכם, זו החלטה רק של מהנדס המחוז של מחוז צפון. אני בדקתי במקומות אחרים ואני רוצה לשמוע את זה עכשיו ממינהל התכנון.
והיב חביש
נכון, בכל הארץ, כל מי שמקבל היתר בנייה למחסן חקלאי, מקבל חיבור לחשמל, למעט במחוז צפון. במחוז צפון במקרה יושבים כמעט כל הרשויות שלנו, אז מפה לומדים שהנושא הזה הוא נושא מכוון נגד אוכלוסייה מסוימת. אין שום תועלת לא לחברת חשמל, לא למדינת ישראל בעצם זה שלא מחברים את הבתים לחשמל. להיפך. בכל הישיבות שאני השתתפתי בחברת חשמל, חברת החשמל הביעה נכונות, אפילו הוסיפו שיש להם רווח כלכלי מזה ושמדאיג אותם כל נושא ההתחברות הפיראטית, שזה מסוכן לחיי אדם וגם מסוכן לרשת שלהם, כי הם לא יודעים ולא יכולים לצפות כמה חיבורים פיראטיים מכל חיבור ילכו לשם ואז יש להם נפילות גם ברשת והנזק הוא הרבה הרבה יותר גדול. ה

הנושא השני, תקנה 157 שהשר חתם עליה לשני יישובים והיא מבורכת, אבל גם אם נצליח לממש אותה ביישובים שלנו, המימוש שלה יהיה באחוזים אולי עד 5% או 10%.
היו"ר חמד עמאר
זה מה שאמרתי לפני שהגעת.
והיב חביש
למה 10%? כי שמו שם סעיף, כל מי שלא חל עליו צו - - -
היו"ר חמד עמאר
צו הריסה.
והיב חביש
כל מי שבנה לא חוקי יש עליו צו או צו הריסה - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא מוסדר, לא לא חוקי.
והיב חביש
לא מוסדר. ואז הוסיפו שגם אם נגיש את התכניות האלה ונקבל את חתימתו של השר על התקנה הזו, מי שיתחבר זה אולי 5% או 10%,עד 10% מהתושבים שלנו. ולכן אני חושב שבאמת, אנחנו עזבנו את הצפון ובאנו לכאן כי הנושא כל כך חשוב וכאוב באמת. ומי שהתחבר על פי תכנית רמזור אות תקנת שחל או מה שאתה אומר. אתה יצרת אפליה עכשיו. חלק מהתושבים שאין להם היתרי בנייה קיבלו וחלק אחר באותה סיטואציה לא קיבלו. אז אם אתה יזמת וידוע כי היה צורך ליזום החלטה כזו, אני חושב שהיא החלטה מבורכת, שצריך לחדש אותם.

אם רוצים לתקוע, כל דבר שרוצים לתקוע אותו במדינת ישראל אז אומרים לך – או ועדת חקירה או יועץ משפטי.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.
והיב חביש
בבקשה.
היו"ר חמד עמאר
ראש המועצה המקומית כסרא סמיע, נביה אסעד, בבקשה.
נביה אסעד
בוקר טוב לכולם. תודה לכל חברי הכנסת שמשתתפים בדיו, גם השייחים, גם ראשי הרשויות. אני רוצה להביא דוגמא שקרתה איתי בשנת 1987. אני בניתי בית בזמנו ללא היתר, אבל בתוך תכנית המתאר ונשפטתי על הבית ובזמנו אריק שרון, כשהגיע אלינו למועצה המקומית, נתן הוראה לחבר את כל הבתים הפיראטים, בלי טופס 4 בלי כלום, והתחברנו. מאות דירות התחברו לחשמל בשנת 1987. היום מדברים על בתים שהם בתוך תכנית המתאר ונשפטו ושילמו קנס. נשפטו בבית המשפט ושילמו קנס, אז מה הבעיה לתת להם חשמל? אני לא מבין. באמת, יש פה משהו שאי אפשר להבין אותו. בן אדם בנה בית, נשפט, שילם קנס, יכול להית שהוא נשפט יותר מפעם, פעמיים שלוש. מה הבעיה לתת לו חשמל? זה מה שיש לי לומר.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. נציג השייחים מרמת הגולן, אני רוצה לשמוע אותך. שם ותסביר את הבעיה.
פאיז אבו עוואד
שלום, בוקר טוב לכולם. שמי פאיז אבו עוואד מבוקעתא, מצפון הגולן. אני מתרגש שאני רואה חברה שיצאו מהבוקר מוקדם להגיע לכאן, ואנחנו מודים להם שיש להם אוזן קשבת לנו, בתור אזרחים שלא יודעים מה להגיד, איך להעריך אתכם, שאתם עבדתם עד הבוקר ותמשיכו גם ביום. אנחנו יודעים שאנחנו נמצאים בידיים של אנשים שאיכפת להם מהאזרח הקטן וגם יושבי ראש הרשויות המקומיות והפקידים הנכבדים, אנחנו יודעים שחברת החשמל זו חברה שאכפת לה מהאזרח ומכל נפש במדינה.

אנחנו נמצאים מצפון הגולן, שהדירים שלנו היו בין הבתים. כפר בוקעתא הוא כפר חקלאי. התחלנו להוציא את הדירים למקום מחוץ לבתים וזה הזיק הרבה בבוקר, שעדר הכבשים והעיזים יצאו והילדים גם הלכו לבית הספר. זה רק הזיק לאנשים שהלכו ביחד עם העדר. ואתם יודעים מה זה ללכת כך, גם אתם מבני כפרים ויודעים מה זה. זה הזיק. הילד במקום זה, - - -.

אז אנחנו יצאנו ועשינו תכניות מחוץ לבתים, במקום שמיועד לדירים וקיבלנו היתרים ויש לנו את כל ההיתרים, אבל כשאנחנו הגשנו בשביל לקבל חיבור לחשמל, לצערנו הרב קיבלנו סכומים שעלינו לשם – 80,000 שקלים, 300,000 שקלים ודברים כאלה. על דיר שיש בו 50 כבשים, שבקושי מוציא פרנסה ללחם ולילדים במשפחה.
היו"ר חמד עמאר
כמה התבקשתם לשלם?
פאיז אבו עוואד
בהתחלה 300,000 שקלים.
קריאה
240,000 שקלים. בהתחלה 300,000 שקלים.
סוהיל אבו עוואד
אני קוטע אותו שנייה, סליחה.
היו"ר חמד עמאר
כן, אני רוצה לשמוע אתכם, כי באמת המקרה שלכם, אני ביקרתי אצלכם, ראיתי את המרחק. אני לא מבין למה המחיר הזה.
סוהיל אבו עוואד
אתם תיבהלו אם תראו את המחיר. סליחה שאני קטעתי אותך.
היו"ר חמד עמאר
בבקשה. תגיד את שמך לפרוטוקול.
סוהיל אבו עוואד
סוהיל אבו עוואד. אני הגעתי לכאן במקום אמא שלי, שהיא אלמנה משנת 1982 ויש לנו כבשים בבית שאנחנו חיים מהן. לפני תשע שנים, הדיר הראשון שיצא, ביקשו ממנו 400,000 שקלים, לא 250,000 שקלים, אבל היו הקלות. כל כמה שנים יש הקלות בדרך. עכשיו אנחנו הגענו להסדר עם חברת החשמל, שאנחנו באזור הגענו ל-4 או 5 אנשים שהם מעוניינים שיהיה להם חשמל ואני עם המועצה, היו לנו כמה בקשות שגם המועצה תעזור לנו, כי מדובר באנשים פשוטים, אין לנו כוח להביא את החשמל לאזור שלנו. אמרו לנו גם שאין לנו סמכות להגיע עם הסדר עם חברת החשמל.

לכן היום הגענו עם חברת החשמל, שהיא רצתה איזה 74,000 שקלים מכל אחד, ואנחנו כמה חברה שם, לא אחד ושניים.
אכרם חסון (כולנו)
עבור מה? עבור הרשת?
היו"ר חמד עמאר
יש לי כאן את הטפסים. אני כבר טיפלתי בנושאים כאלה ואני אומר לכם, לחברת החשמל יש יכולת. המרחק אצלכם, זה מצחיק שדורשים סכום כזה ואני אדרוש בסוף הדיון לעשות גם סיור עם חברת החשמל ואני אגיע איתם כמו שעשיתי בירכא. אתה זוכר את זה, ראש המועצה, והצלחנו להגיע להסדר לחבר את האנשים ולפתור את הבעיה של החשמל ואנחנו נעשה את זה גם אצלכם, כי היום בהחלטה של חברת החשמל, הנושא של המרחק לא מהווה בעיה. אני לא יודע למה ברמת הגולן הנושא של המרחק מהווה בעיה ובמיוחד בבוקעתא.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בגלל שלא ימשיכו עד חלאב ועד דמשק.
סוהיל אבו עוואד
יש לנו את הטפסים הנדרשים, יש לנו את הכל. יש עוד דבר אחד, שאני לא יודע אם זה עוזר. יש אנשים שהגיע אליהם קו חשמל בסביבות 400 מטר לדיר אחד, 400 מטר בכיוון אחד ולנו באזור השני, לעומת זאת 600 מטר ואנחנו שלושה חברה שם – דרשו מאיתנו 74,000 שקלים לכל אחד והוא שילם רק 11,000 שקלים.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. יש עוד נציג מפקיעין בקשר למבנה חקלאי? בבקשה.
עיסאם אחמד
כן. שלום לכולם. שמי עיסאם אחמד, אני מפקיעין. קודם כל תודה רבה חמד, יושב ראש הוועדה. כל אחד כאן כנראה הנושא חשוב לו ואני באמת מעריך אותו.

יש לי בעיה בחיבור חשמל למבנה חקלאי. יש לי היתר בנייה משנת 2012 ללא הגבלים. היום אני הבנתי מטוביה, יושב ראש הוועדה במעלות, שהם מגבילים ללא חיבור חשמל. אולי מים, מה שאמר האח חביש, מחתימים כמה אנשים מתאריך מסוים. אני פניתי לחברת החשמל כדי להתחבר לחשמל. שילמתי את כל האגרות. חיברו לי עמוד וכבר יש לי חשמל ליד המחסן. מה שנשאר לי זה לקבל טופס 4 ולהרים את השלטר.

פניתי לוועדה המקומית, הפנו אותי לוועדה המחוזית. בוועדה המחוזית פניתי לבחורה בשם לאה, טלפונים, פקסים והכל. היא אמרה לי כל עוד לא פנתה אלינו חברת החשמל, אי אפשר לדון בנושא שלך. פניתי לחברת החשמל בחזרה, לבחורות בשם דורית, עטרה וכל הצוות. אמרו לי אנחנו לא חייבים לפנות לוועדה המחוזית, כי לא מתחנו כבל חדש ברשת הקיימת ורק שמנו עמוד. ואני נופל וכבר שנתיים אני מתרוצץ בין שני גופים עם הרבה בירוקרטיה, שאי אפשר לחבר ביניהם ואני לא מצליח להיקשר ואני רק ממקום למקום כדי להתחבר.

יש לי תיק במס הכנסה, אני מנהל ספרים כחוק, בניתי לפי החוק, יש לי היתר בניה, יש לי טופס גמר 5 שבניתי והכל לפי החוק. יושב ראש הוועדה המקומית במעלות אמר לי עיסאם, מגיע לך טופס 4, אבל הוועדה המחוזית מקשה עלינו ולא רוצים לתת. אז אני לא מצליח לחבר בין שני הגופים. אני ללא טופס 4 ואני מבקש את עזרתכם.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. תשמעו, אני שומע את זה, אם זו לא מדיניות, זו גזענות שצועקת לשמיים.
עיסאם אחמד
ברשותך, עוד משהו. אני הייתי במחוזית, ישבתי עם אלכס שפול - - -
קריאה
לא, זו מדיניות גזענית.
היו"ר חמד עמאר
אני מחבר את שניהם ביחד.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן, מדיניות גזענית, ככה קוראים לזה.
עיסאם אחמד
ברשותך, עוד מילה. הייתי במחוזית, ישבתי עם אלכס שפול. הוא אמר לי אני לא רוצה לחבר אבל אתה יכול לפנות למשרד החקלאות ולבקש לחבר אותך, כי חיברו בבית שאן לא דרך הוועדה. כאילו הוא מנסה לכוון אותי להתחבר - - -
היו"ר חמד עמאר
תודה, תודה רבה.
עיסאם אחמד
כי אני זקוק לחשמל ו - - -
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אני אבקש מנציגי משרדי הממשלה. אני אתחיל ממשרד הפנים, אלעד לב.
אלעד לב
אני כאן. אין לי באמת מה להגיד בעניין. זה קשור ל - - -
היו"ר חמד עמאר
זה מה שקרה איתי עם משרד הפנים. כל החיים מינהל התכנון היה בסמכות משרד הפנים. ביום שהעבירו את זה, הגשתי שאילתה, שר הפנים אומר לי – זה לא בסמכות שלי, זה עבר למשרד האוצר. זה היה לפני שנה וחצי. תודה רבה.

נציג משרד האוצר, בבקשה. שם ותפקיד.
רות רוטנשטרייך
שלום, רות רוטנשטרייך, אני מלשכת המחוז מחוז צפון. אני לא מכירה את המקרה של פקיעין, אבל באופן עקרוני יש - - -
היו"ר חמד עמאר
האם יש מדיניות של מחוז צפון לא לחבר מבנים חקלאיים וזה לא קיים במחוזות אחרים?
רות רוטנשטרייך
רק דקה. אני רוצה לעשות הפרדה די ברורה בין מגורים ומבנים חקלאיים. מגורים זה טופס 4, חיבור לרשת קיימת בתוך יישובים.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו נגיע למבנים. אני עכשיו מדבר על מבנים חקלאיים.
רות רוטנשטרייך
אנחנו מדברים כרגע על מבנים חקלאיים ושטחים פתוחים. באזורים שהם ברגישות סביבתית גבוהה יש מבנים חקלאיים על פי הנחיות גם בשיתוף פעולה עם משרד החקלאות, יש מבנים חקלאיים שיש להם צורך בחשמל ותשתיות והם מקבלים, ויש מבנים חקלאיים כמו למשל מחסן שהוא אך ורק לציוד חקלאי, שבהגדרת המחסן אין צורך בחיבור חשמל, בהתאם להנחיות של משרד החקלאות, ופה אנחנו עובדים מאד בצמוד להנחיות של משרד החקלאות, ואם משרד החקלאות אומר שאין צורך - - -
היו"ר חמד עמאר
תסלחי לי לומר לך שכל מה שאת אומרת לא נכון. אין קריטריונים כאלה ברורים ואין דבר כזה ולא היה ולא נתקלו בזה. זו הייתה החלטה שרירותית לפני שלוש ומשהו שנים, של מהנדס המחוז. אם יש לך קריטריונים כאלה ברורים, שזה חל בבית שאן, כמו שחל בפקיעין או בירכא, אני רוצה לקבל ואני אומר לך אין כאלה.
רות רוטנשטרייך
זה מגיע בדרך כלל למחוז בגלל שאנחנו מדברים על הרשאות לחשמל, לא טופס 4, אלא הרשאות לחשמל, שצריך להעביר באמת תשתית חשמל מאזורים - - -
היו"ר חמד עמאר
הוא אומר לך החשמל לידו. זאת מדיניות.
והיב חביש
הוא אומר לך העמוד לידו כבר.
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה לשמוע ממך. תודה לך. אני רוצה לשמוע ממך, באופן ברור כאן לפרוטוקול – האם אין התנגדות למינהל התכנון, שאותו מבנה שעומד בכל הדרישות וקיבל את כל ההיתרים הדרושים מהוועדה המחוזית ונשאר לו רק את החיבור לחשמל, האם הנושא של החתימה הזאת, שהייתה שרירותית, של מהנדס מחוז שהחליט - אנחנו יכולים לשים את זה מאחורי הגב או שאנחנו צריכים ללכת כאן לבית המשפט או שנביא את זה כל יום בכנסת ונעלה את הגזענות הזאת של מחוז הצפון ולא נפסיק ולא נשתוק.

אני נחשפתי לזה, אני לא אשתוק עד שיחובר אחרון המבנים החקלאים שעומד בדרישות.
רות רוטנשטרייך
א' המבנים לכל המגזרים זה אותן החלטות. אני לא מכירה שום דבר שבמקום אחד במחוז צפון עושים במקום אחד ליישובים עם מיעוטים גזירה אחת וליישובים יהודים גזירה אחרת. אני לא מכירה כזה דבר. אני לא מכירה את המקרה של פקיעין, לא העלו אותנו - - -
והיב חביש
אז הוא אומר לך, רשת חשמל קיימת. חברת חשמל הובילה את הרשת עד המחסן. מה הבעיה?
רות רוטנשטרייך
צריך להבין באיזה מקום. לפעמים זה נראה שעל אותו כביש יש שחלק זה נמצא בתוך תכנית המתאר וחלק מחוץ, חלק בשטחים פתוחים, חלק - - -
היו"ר חמד עמאר
אנחנו מדברים באופן ברור, מבנה חקלאי שנמצא באזור חקלאי ויש לו חשמל לידו, על כך אנחנו מדברים.
רות רוטנשטרייך
בשטחים פתוחים - - -
והיב חביש
הרשת קיימת.
היו"ר חמד עמאר
המרחק שלו מהחשמל, שחיברה אותו חברת חשמל, אמרה לו רק לחבר לך את הכבל ואנחנו מחכים לאישור של הוועדה המחוזית.
עיסאם אחמד
חיברו את הכבל אפילו. זה רק להרים את השלטר.
רות רוטנשטרייך
אני לא - - -
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אני לא קיבלתי שום תשובה ברורה ממשרד האוצר. אנחנו נדרוש את זה מהשר, אם את לא יכולה לתת תשובות, או מהאחראי שלך.
רות רוטנשטרייך
לא, אני לא יכולה לתת תשובה למקרה הספציפי הזה. אני יכולה להגיד לך שבאופן עקרוני כל מבנה חקלאי שיש לו צורך בחשמל, מקבל חיבור לחברת החשמל דרך - --
היו"ר חמד עמאר
יש קריטריונים כאלה שמראים לי? יש לך קריטריונים כאלה שאת יכולה להעביר לוועדה? קריטריונים ברורים. לא לדבר דברים שאין להם קריטריונים ברורים.
רות רוטנשטרייך
יושב פה נציג של משרד ה - - -
נוהאד משלב
סליחה, רק לחדד - - -
היו"ר חמד עמאר
אני אתן לך לדבר. אני רוצה לסיים איתה. תודה.
רות רוטנשטרייך
יושב פה נציג משרד החקלאות. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם משרד החקלאות. בכל בקשה לחיבור חשמל אנחנו פונים למשרד החקלאות לשאול את חוות דעתו האם המבנה הספציפי הזה - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
למה רק משרד החקלאות?
והיב חביש
מה זה קשור אליך? מה איכפת לך.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
משרד איכות הסביבה, משרד - - -
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. ראש המועצה המקומית והיב, אני רוצה לצאת מהדיון הזה עם תוצאות, אני לא רוצה רק לדבר. תודה רבה. מינהל התכנון.
רות רוטנשטרייך
מבנים חקלאיים אנחנו - - -
נוהאד משלב
סליחה, רק לחדד את התשובה, כבוד יושב הראש תרשה לי לשאול אותה. אתה שאלת אותה האם יש מדיניות ברורה לא לתת לבני המיעוטים, לא לחבר בני מיעוטים ואין תשובה.
היו"ר חמד עמאר
בסוף אני אדרוש לרשום קריטריונים ברורים ומה הדרישות למבנה חקלאי ואם זה חל על כל המחוזות או רק על מחוז צפון. מינהל התכנון, מי הנציג?
נוהאד משלב
צריך תשובה ברורה.
היו"ר חמד עמאר
רק את נציגת מינהל התכנון?
רות רוטנשטרייך
אני ממינהל התכנון, אבל יש פה נציג של משרד החקלאות והוא יסביר בדיוק את הקריטריונים.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. אני נותן זכות דיבור. אני אתן למשרד החקלאות מתי שאני צריך. מינהל התכנון, רות, נמצאת איתנו? היא דיברה. משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בבקשה.
רענן אמויאל
שלום, רענן אמויאל, משרד החקלאות. אני לא מכיר את התקנות או את ההנחיות, אבל מה שקורה שאנחנו מקבלים בקשות. הבקשות הן לא רק במחוז צפון, הן לא נוגעות למגזר כזה או אחר. אך לפני יומיים אנחנו קיבלנו בקשה בבנימינה וגם בזה אנחנו מטפלים.
היו"ר חמד עמאר
אז למה מחייבים אותם לחתום לפני שמגישים את כל הבקשות? לפני שום דבר, הוא אומר לו אני נותן לך את כל האישורים, אבל בתנאי בלי חיבור חשמל ואז הוא מחתים אותו. אז כל מה שאתה אומר, גם אתה, זה לא נכון. אין קריטריונים. אין שום דבר ברור. אתה משרד החקלאות, מה התפקיד שלך בנושא? אם המחוז מחתים אותו לפני שהוא מתחיל איתו בתהליך שהוא לא יכול להתחבר לחשמל, אז איפה הקריטריונים? אז לא קיים שום דבר.
רענן אמויאל
רגע, אתה מדבר על מי שמחתים אותו, זה אולי ואני לא מכיר את הסיטואציה הזאת, אולי זה משרד האוצר, מינהל התכנון. אני לא מכיר את זה. אלינו מופנות בקשות למבנים חקלאיים, לשאול האם למבנים האלה יש צורך והכרח בחיבור חשמל. לא לכל המבנים החקלאיים יש צורך כזה. למבני בעלי חיים, לדירים, לרפתות, לבתי אריזה, יש צרכים. ברור. חייבים את הדברים האלה ואנחנו ממליצים בהתאם. כל המעמד שלנו הוא המלצה ללשכת התכנון ו - - -
היו"ר חמד עמאר
מתי ההמלצה מגיעה אליכם?
רענן אמויאל
אחרי - - -
היו"ר חמד עמאר
באיזו שלב מגיעה ההמלצה?
רענן אמויאל
אני מניח שזה אחרי קבלת ההיתר.
היו"ר חמד עמאר
אחרי קבלת ההיתר?
רענן אמויאל
כן, אבל אני חייב - - -
רות רוטנשטרייך
רגע, זה שני דברים שונים. אם מגיע לוועדה - - -
היו"ר חמד עמאר
אז אם זה אחרי קבלת ההיתר, אז מה שאמרת זה נכון, אז למה מחתימים אותו כבר בקבלת ההיתר?
רות רוטנשטרייך
זה שני דברים שונים. אם ועדה מחוזית נותנת את ההיתר בשטחים פתוחים, שזה שטחים גליליים, ההמלצה של משרד החקלאות באה לפני דיון בכלל בהיתר בנייה.
רענן אמויאל
זו המלצה למבנה.
רות רוטנשטרייך
זה מבנה בכלל אם יקבל היתר בנייה ואם יקבל היתר בנייה, באיזה תנאים יקבל היתר בנייה וזה בא לפני הדיון. ויש מצבים אחרים שלא אנחנו הוצאנו את היתר הבנייה, ועדה מקומית הוציאה היתר בנייה ונתנה תנאים להיתר בנייה בוועדה מקומית בכלל ובגלל שהשטח הוא בשטח פתוח וצריך הרשאות לחשמל, לא טופס 4 אלא הרשאות, כי צריך להעביר חשמל בשטחים פתוחים. לקחת מאזור מובנה, להעביר עכשיו קווי חשמל בשטח פתוח לפי רגישויות סביבתיות וגם אז פונים למשרד החקלאות ושואלים אותם – המבנה הזה והזה צריך - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אבל זה מקרים נדירים. מקרים בודדים. זה יוצא דופן. מה שאת מדברת זה יוצא דופן.
רות רוטנשטרייך
לא, זה לא מקרה יוצא דופן.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
מה שאת מדברת, בית שהוא מורחב לתשתיות זה יוצא דופן. אנחנו מדברים על הכלל כאן, על מאות ועשרות בתים, מדברים על הכלל. עם כל הכבוד, לפילוסופיה יש - - -
רות רוטנשטרייך
לא - - -
היו"ר חמד עמאר
אנחנו לא מדברים על בתים עכשיו. אנחנו דנים כאן בנושא של מבנים חקלאיים ואנחנו מתמקדים במבנים חקלאיים. על מבנים אנחנו נקיים גם דיון בנושא.
רות רוטנשטרייך
מבנים חקלאיים, ברגע שהם בשטחים פתוחים ובכלל יכול להיות שמי שנתן את היתר הבנייה זה לא ועדה מחוזית, זה מישהו אחר נתן, ועדה מקומית נתנה, אבל בגלל שזה בשטח פתוח ואין שם תשתית חשמל, וזה אי של להרים - - -
היו"ר חמד עמאר
אבל אנחנו מדברים על הרבה מקרים שאני מכיר, שאין קשר לרשת החשמל. רשת החשמל מגיעה עד הדיר או עד המבנה החקלאי ואותו בן אדם גם לא מקבל את החשמל המגיע לו. וכאן הבאתי לכם דוגמא. אני לא קיימתי את הדיון הזה ולא ביקשתי לקיים את הדיון הזה בלי שבדקתי את הנושא, בלי שביקרתי בבוקעתא וראיתי שם את הדיר, בלי שביקרתי בפקיעין וראיתי את המבנה החקלאי, בלי שביקרתי בירכא וראיתי את המבנה החקלאי.
רות רוטנשטרייך
סליחה, אבל הם קיבלו הרשאה ויש להם אפשרות להתחבר. זו רק בעיה שאין את הכסף.
היו"ר חמד עמאר
לא, לא, אני מדבר יותר על פקיעין וירכא שאין להם את האפשרות להתחבר. עכשיו אני רוצה לדבר עם חברת החשמל. מי ידבר בשם חברת החשמל?
ויסאם אבו-מערוף
עורך הדין ויסאם אבו-מערוף.
היו"ר חמד עמאר
כן. אתה מכיר את הסיפור של המשפחות בבוקעתא, שדרשו מהם סכומי עתק בשביל להתחבר לחשמל?
ויסאם אבו-מערוף
את הסיפורים האלה אני לא מכיר. את המקרים הפרטניים שהוזכרו כאן – פקיעין ובוקעתא – אני לא מכיר באופן אישי, אבל אני כן יכול לתת תשובה כללית גם למקרה של פקיעין וגם למקרה של בוקעתא. נתחיל מהמקרה של השייחים המכובדים, כל הנוכחים המכובדים האחרים, חברי הכנסת והאורחים. בנושא של חיבורים יש הסדרה והוראות אמות המידה שנקבעת על ידי הרשות לשירותים ציבוריים וחשמל. אנחנו גוף מפוקח. יש לנו רגולטורים מפה עד להודעה חדשה.

יש דבר שנקרא חיבור חריג. יש להבחין בין עלות של חיבור, כשאתה בא להזמין חיבור חשמל אתה משלם תעריף חיבור ויש מקרים שבהם נדרש לצורך מתן החיבור להקים רשת באורך חריג, כאשר אין צפי להחזר השקעות. הרגולטור קבע שבחיבורים כאלה, מי שצריך לממן את העלות של החיבור זה מבקש החיבור. זה לא צריך להיות מועמס על משק החשמל. לכן יש תעריף, יש קריטריונים, יש מרחקים. זה פונקציה של גודל החיבור, יש מכסה שהיא מממונת על ידי משק החשמל כמו כל לקוח אחר. מה שמעבר, הלקוח המזמין אמור לשאת בעלות החריגה.

כמובן הנושא הזה לא בהחלטה של חברת החשמל. במקרה כזה אנחנו פונים למנהל אגף הנדסה ברשות החשמל, מגישים לו את המסמכים של ההזמנה, תכנית מתאר באותו איזור, צפי לביקושים בעתיד, העומס המבוקש של כל מבנה ומבנה והוא הסמכות להחליט האם להגדיר את זה כחיבור חריג ואז כן להטיל את העלות על מזמין החיבור או לא. אם הוא אומר לא, אני מבחינתי כחברת חשמל מקים את הרשת על חשבון משק החשמל.
היו"ר חמד עמאר
כל מה שאתה אומר אני מכיר, אני עבדתי במשרד התשתיות. אבל כאן יש מקרה ספציפי, שבאותם אזורים ביקשו מאנשים 11,000 שקלים עם מרחק 600 מטרים, ומאנשים אחרים ביקשו מאות אלפי שקלים ל-500 מטרים. אז אנחנו מדברים כאן שיש גמישות אדירה בנושא. אין קריטריונים קבועים לנושא. למה? כי התחילו איתם ב-400,000 שקלים, אחרי זה ירדו ל-300,000 שקלים, אחרי זה ירדו ל-220,000 שקלים, אחרי זה ירדו ל-74,000 שקלים, ואני אומר לך, קיימת אפשרות לחברת החשמל ולמינהל התכנון במינהל החשמל, לתת להם את החיבור בעלות רגילה של 11,000-12,000 שקלים, לאותם דירים שנמצאים שם, כי שם, דווקא שם יש ארבעה דירים עכשיו עם אישורים ועומדים להתחבר עוד שישה או שבעה.
קריאה
11.
היו"ר חמד עמאר
11. אז הכדאיות הכלכלית שם קיימת. לכן אני מבקש מחברת החשמל לקיים איתם ואיתי סיור. אנחנו נצא כסיור כוועדת המשנה של ועדת הפנים, עם חברת החשמל ונגיע להסדר מיוחד עם השייחים ברמת הגולן. תודה רבה.
ויסאם אבו-מערוף
אין בעיה, אנחנו נקיים את הסיור. אם אכן יש עוד חיבורים נוספים זה כן ישפיע מן הסתם על העלות וברור שזה כן - - -
היו"ר חמד עמאר
נציג הרשות נביה נאסר אל דין, מרכז השלטון המקומי.
נביה נאסר אל דין
בוקר טוב לכולם. השאלה שאני שואל - האם טופס 4 חל על כלל האוכלוסייה במדינת ישראל, או רק על אוכלוסייה מסוימת או מגזר מסוים, זו שאלה שצריכה בדיקה ואני חושב ולפי מיטב ידיעתי טופס 4 חל רק על המגזר הלא יהודי.

בקשר למבנים החקלאיים והחלטת מהנדס ה - - -
היו"ר חמד עמאר
אתה יודע את זה? מה שאמרת, אתה נציג של השלטון המקומי. אם אתה יודע את זה כנציג של השלטון המקומי, זה דבר שצועק לשמיים.
נביה נאסר אל דין
אני אמרתי לפי מיטב ידיעתי, אבל זה ניתן לבדיקה. עכשיו, החלטת מהנדס הוועדה המחוזית, האם היא חלה גם על הכל? בפקיעין יש גם לולים, בפקיעין החדשה, שהם מרוחקים מהיישוב והם מקבלים את החשמל וגם דירים. אז למה ביישובים האלה לא? ההחלטה הזאת זאת החלטה מוזרה וגם לגבי החוק של טופס 4, קבלת טופס 4 שמתנה בחיבור חשמל, אני חושב שחברי הכנסת צריכים לפעול על מנת להכניס איזה שינויים בתוך הזה על מנת להקל את חיבורי החשמל.

חיבורי החשמל למבנים, רבותי, זו בעיה רצינית מאד, סכנת נפשות לתושבים בתוך היישובים וזה לא הדיון הראשון שהוועדה המכובדת הזאת מקיימת, אלא אני חושב שקיימה הוועדה יותר משני דיונים ועד עכשיו אנחנו נמצאים באותו מקום. הגיע הזמן באמת שיהיה שינוי. שינוי במדיניות הזאת וגם שינוי שצריך, אם צריך לשנות איזה סעיפים בתוך החוק, שגם צריכים לפעול לפי זה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה. מישהו שלא דיבר רוצה להוסיף משפט? אתה דיברת, אבל אני אתן לך משפט.
ביאן קבלאן
אני רוצה להוסיף. הוזכר כאן מחוז הצפון ואני פונה כאן לאגף התכנון. האם אלכס שפול או כל פקיד אחר יכול לשנות חוקים בהתאם להחלטות ולראייה שלו? זה אחד. והאם הסוגיה היא שלם וקח? מי שמשלם, מוסר מעטפה מקבל אישור, ואת זה תבדקו.
היו"ר חמד עמאר
לא, בזה צריך לפנות למשטרה, לא תפקידה של הכנסת לבדוק את זה.
ביאן קבלאן
ומי שרוצה על פי חוק - - -
היו"ר חמד עמאר
אתה אומר דברים קשים, אני מבקש. כראש רשות תפנה למשטרה שתבדוק את הנושא.
ביאן קבלאן
אני אומר את זה וכראש רשות מונעים ממני להיות חבר בוועדה המקומית וכשאני אומר את זה כראש רשות, אז חוליית הפיקוח של הוועדה מתלבשת על ראש הרשות ומתחילים לחפש אחרינו בשביל לא לפתוח את הפה. וכשאני מערער על החלטה שלהם, גם מחפשים איך לסתום לי את הפה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.
ביאן קבלאן
אז תבדקו.
היו"ר חמד עמאר
בבקשה.
נוהאד משלב
ברשותך, חצי דקה. הגברת רות, אם יש איזה חיבור חשמל בירח וחברת החשמל מוכנה מבחינת המחיר, מבחינת הכל, מה התפקיד שלכם? להגיד לא? זאת שאלה. להגיד לא? אתם במחוז הצפון, שאנחנו חיים איתכם יום ולילה.
רות רוטנשטרייך
בשטחים הפתוחים - - -
היו"ר חמד עמאר
אני ביקשתי מנציג משרד הפנים והוא אמר שהוא לא רוצה לדבר. יש מישהו ממשרד הפנים שרוצה להתבטא בנושא?
נוהאד משלב
ברשותך, יושב הראש, שהיא תיתן לי תשובה. היא עוד לא נתנה.
היו"ר חמד עמאר
אני יודע, רק ביקשו ממני לבדוק אם יש נציג של משרד הפנים. יש נציג מחיפה, בוא תגיד לנו איך זה הולך, אחרי שהיא תענה תשובה, כי אני צריך לסכם את הדיון, בבקשה.
רות רוטנשטרייך
אני רק אומר על זה, יש פה - - -
נוהאד משלב
חיבור בירח ואנשי המקצוע אומרים לך שהם מוכנים.
רות רוטנשטרייך
שנייה, אז יש פה את תקנות התכנון והבנייה: הסדרת, הולכה, חלוקה ואספקה של חשמל בשטחים פתוחים. יש שלושה אנשים שצריכים לחתום על חיבור חשמל, אחד מזה זה מהנדס המחוז, אחד זה נציג של מנהל משק החשמל וועדה מקומית. ברגע ששלושת האנשים האלה מאשרים או לא מאשרים חיבור חשמל בשטחים פתוחים, ודרך אגב, יש גם אפשרות לערער.
היו"ר חמד עמאר
נציג חברת החשמל אומר שזה לא נכון. נכון?
ויסאם אבו-מערוף
אני אדייק. אכן יש את תקנות התכנון והבנייה: הסדרת, הולכה ואספקה של חשמל. הם נוגעים לאישורים להקמת רשת החשמל. זה לא ההליך של היתר בטופס 4.
רות רוטנשטרייך
לא, לא. אנחנו לא מדברים כרגע על - - -
היו"ר חמד עמאר
לא, לא. אז את מכניסה דברים לא - - -
רות רוטנשטרייך
לא, הוא שאל אותי על שטחים פתוחים.
היו"ר חמד עמאר
בסדר, תודה. נציג הוועדה המחוזית חיפה, יש לך מה להוסיף.
אריאל חלפן
כן, יש לי. יש אחידות בין המחוזות באותה דרך, לפי החוק מתבצעים הדברים. אצלנו יש תכנית למבנים חקלאים ג/400 - - -
היו"ר חמד עמאר
ואתם מאפשרים חיבור למבנים חקלאים?
אריאל חלפן
גם בהתאם לצורך, לפי מה שאמר נציג משרד החקלאות. אנחנו מקבלים ממשרד החקלאות דיווח טרם - - -
היו"ר חמד עמאר
אז אני אומר לך, במחוז צפון זה לא ככה. מחוז הצפון באופן שרירותי, ברגע שאתה מתחיל את התהליך, מחתימים אותך. לכן אני קודם כל אני אתחיל בסיכומים.

אני רוצה להודות לראשי הרשויות שהגיעו מהצפון ואני אבקש מהם, לפני שאני אסכם, שיישארו, כי הדיון הבא יתקיים על תמ"א 35, שגם ביקשתי לקיים עם חבר הכנסת ברושי. אנחנו נקיים את הדיון על תמ"א 35. גם חברי הכנסת מוזמנים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אם אפשר הערה, ברשותך, אדוני יושב הראש. בשעה 12 אני מקיים בוועדת הכספים דיון על אזורי תעשייה ביישובים האחרים. אל אחוון כולם מדוועים, אתם מוזמנים, ראשי הרשויות. אהלן וסהלן פיכום.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה יהיה באולם נגב.
היו"ר חמד עמאר
תודה, תודה רבה. אני מסכם. קודם כל אני קורא לשר האוצר לתקן את הצו על מנת לאפשר לכמה שיותר מבנים להתחבר ולהגיע לתוצאה הראויה. אנחנו שמענו מראשי הרשויות שגם הצו הזה לא מאפשר חיבור יותר מ-5% של בתים.

אני קורא למשרד האוצר, לאחראי על מינהל התכנון, לתקן את העוול בנושא מבנים חקלאים במחוז הצפון, כי זה החלטה שרירותית של מהנדס מחוז. אני אעקוב אחרי ההחלטה כיושב ראש ועדת המשנה לתכנון ובנייה במגזר הלא יהודי. אני רוצה להגיע לתוצאה, שכל מבנה חקלאי שמגיע לו, יתחבר.

שנית, אני מבקש ממנהל התכנון לקבל את הקריטריונים לא להולכה, לא לחיבור מבנה לרשת החשמל, כשההולכה הגיעה אליו. אני רוצה לקבל את הקריטריונים.

שלישית, אני קורא לחברת החשמל ולנציג של חברת החשמל להגיע איתי לסיור ברמת הגולן, בדירים ביישוב בוקעתא, שזה משליך על הרבה מבנים חקלאיים שיש להם את כל האישורים הדרושים, להגיע איתי לסיור ולהגיע לתוצאה שאותם אנשים יתחברו עם תשלום של 11,000 שקלים. אני מבקש לקיים דיון מעקב אחרי הדיון הזה.

אני רוצה תוצאה סופית של הדיונים האלה של חיבורי החשמל. אנחנו התקדמנו מאד בנושא חיבורי החשמל בצו של מבנים לחיבורי חשמל. עבדנו על זה כבר בכנסת ב-19. השר כחלון חתם על הצו, ולכן אנחנו מבקשים ממנו לתקן את הצו, שיהיה על הקו הכחול, וברגע שמאושר הקו הכחול זה אומר תכנית מתאר מופקדת, שתאפשר את חיבורי החשמל, לא תכנית מפורטת. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:01.

קוד המקור של הנתונים