ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 13/09/2016

סיור בעוטף עזה - יישום החלטות הממשלה לחיזוק ההתיישבות והצמיחה הדמוגרפית באזור הדרום ועוטף עזה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 268

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, י' באלול התשע"ו (13 בספטמבר 2016), שעה 11:30
סדר היום
סיור בעוטף עזה - יישום החלטות הממשלה לחיזוק ההתיישבות והצמיחה הדמוגרפית באזור הדרום ועוטף עזה
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

רויטל סויד
חברי הכנסת
חיים ילין
מוזמנים
גלבוע זינגר - אגף פנים, תכנון ופיתוח, משרד ראש הממשלה

סיגלית יפרח - ס' מנהלת מינהל לענייני הכפר, משרד הבינוי והשיכון

רחל ירום - לשכת החשבת הכללית, משרד האוצר

אוראל יפרח - מנהל תחום שיכון ומקרקעין, משרד האוצר

ישראל בנדיק - מנהל מח' דרום, משרד הרווחה

קרן כץ - תקציבאית, מחוז דרום, משרד הרווחה

ערן בן ישי - ממונה רשויות מקומיות, משרד הפנים

מרגריטה ברר - שלטון מקומי מחוז דרום, משרד הפנים

שי יוסף - רמ"ד מב"ט דרום, פיקוד העורף

אפרת נחמנה - רמ"ד מרכיבי ביטחון, פיקוד העורף

ברוך ובר - מנהל מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה

יאיר פרג'ון - ראש מועצה אזורית חוף אשקלון

גדי ירקוני - ראש מועצה אזורית אשכול

דורון צפלביץ - מנהל היח' האסטרטגית, מועצה אזורית שדות נגב

תמיר עידאן - ראש רשות, מועצה אזורית שדות נגב

בעז קרצ'מר - מנהל האגף האסטרטגי, מועצה אזורית אשכול

אילן איזקסון - קב"ט מועצה אזורית אשכול

מוטי לבאן - מהנדס מועצה אזורית אשכול

גל כהן - מנכ"ל מפעל דפוס בארי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

סיור בעוטף עזה - יישום החלטות הממשלה לחיזוק ההתיישבות והצמיחה הדמוגרפית באזור הדרום ועוטף עזה
גל כהן
חברים, לפני שתתחיל הישיבה אני רציתי להגיד מילה, אני לא אשתתף איתכם בישיבה, אני מקווה שתקבלו פה החלטות נכונות. הרבה תודה שבאתם לעשות את הישיבה אצלנו, אנחנו שמחים לארח אתכם ומקווים שתהיה לכם ישיבה פורייה וכמו שאמרתי, הרבה החלטות טובות. בסוף הדיון שיש לכם פה, הרבע שעה האחרונה, אני אגנוב בכדי להציג לכם את המפעל.
היו"ר דוד אמסלם
תציג את עצמך.
גל כהן
שלום, שמי גל. אני מנכ"ל המפעל בארבע השנים האחרונות וחבר קיבוץ בארי ואני אציג את המפעל אחרי זה, כמו שאמרתי, אחרי שאני אראה שאתם מקבלים החלטות - - -
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, אני לא מכיר אותו מפה.
גל כהן
שיהיה בהצלחה.
היו"ר דוד אמסלם
טוב, רבותיי, בוקר טוב לכולם, או בוקר צהריים כזה עוד מעט. בעקבות הדיון שעשינו ב-7.7.15, לפני שנה פלוס, במסגרת הדיון גם הבטחנו שאנחנו באים לעשות סיור, אז לפעמים זה בא באיחור, אבל בסופו של דבר אני מקפיד לבצע את הסיכומים שסיכמנו.

מהות הדיון שעשינו אז הייתה בנושא של החלטת הממשלה בנושא של חיזוק יישובי הדרום. זו מהות הדיון שאני רוצה לעשות היום. יכולתי לעשות אותו בכנסת, אבל היה לי חשוב לבוא לכאן, גם כסולידריות וגם לראות דברים מה שנקרא בעיניים. ברשותכם אני אפתח את הישיבה עכשיו. קודם כל אני רוצה להודות לך, אדוני ראש המועצה, על קבלת הפנים.
גדי ירקוני
לכבוד הוא לנו.
היו"ר דוד אמסלם
באמת תודה רבה לך, גם כל הנושא של סדר היום שבנית לנו. אז אנחנו נתחיל בחברי הכנסת, אם יש לכם מה לומר ואחרי זה אני רוצה ישר לעבור לפערים בהחלטת הממשלה שהתקבלה בזמנו ועד היום, לדעתי, חלק ממנה לא ממומש.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני מעדיפה לשמוע ואחר כך אני אדבר.
היו"ר דוד אמסלם
מי רוצה להציג לנו את הפערים?
גדי ירקוני
אני אפתח ואחרי זה אני אתן לשאר הרשויות האחרות.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
גדי ירקוני
אני רוצה ממש להודות לכם, חברי הכנסת, חברי הוועדה וליושב ראש הוועדה שבאתם הנה. באתם ואנחנו ממש מודים לכם. החלטת הממשלה הזאת, אנחנו לא סתם נפגשים דווקא פה בדפוס בארי, דפוס בארי זה דוגמה ומופת למפעל בעוטף עזה, שעל אף הקשיים שהוא נמצא בהם, במקום שהוא נמצא בהם, הוא הצליח להיות אחד מהמפעלים המצליחים ביותר בתנועה הקיבוצית. זה גם הנושא שהוא בכל מהלך האירועים שהיו והסבבים עבד כמעט סביב השעון והמשיך, בגלל שהוא לא יכול להפסיק לעבוד. בגלל זה יש כמה קשיים גם של המפעל הזה, נדבר עליהם אחר כך.

אני רוצה לציין שהחלטת הממשלה, בכללותה, שאנחנו הולכים לדבר עליה היום היא החלטת ממשלה שקידמה את עוטף עזה הרבה מונים קדימה וזה תודות לחברי הכנסת, השרים שהיו אז ובטח ראשי המועצה, ולא אני הייתי אז, שעשו תכנית שקידמה את המועצות ואת היישובים פה.

יש כמה סעיפים שאנחנו נרצה להתמקד בהם, שהם הבעיות, מצד שני אני צריך להגיד גם דברים טובים. רוב התכנית מתקדמת יפה, יש סעיפים קרדינאליים, כאלה שאנחנו נעבור עליהם, שהם תקועים והם פוגעים בהתקדמות בעוטף, בייחוד בהתקדמות של המועצות בעזרה לעזור ליישובים, חלקם ממש בשוטף. אנחנו מחכים ל-10 מיליון שקל שאמורים לעבור אלינו ממשרד האוצר דרך משרד הפנים לשנה הנוכחית ועוד לא עברו. אנחנו נדבר על הפערים האלה, אבל זה תקציב אחד, התקציבים המהותיים שאנחנו מנסים ואני רוצה לתת - - -
היו"ר דוד אמסלם
ברשותך, גדי, אני הייתי רוצה להתמקד בהחלטת הממשלה. אני עשיתי דיון לפני שנה, אני ביקשתי שתעשו עבודה מכינה ותצביעו לי על הפערים. הרבה פעמים ההחלטות התקבלו לפני ארבע או חמש שנים ועד היום עוד לא עשו אותם, וזה יותר חמור ממה שקורה השנה. אז אני רוצה שתתייחס לפערים.
גדי ירקוני
עשינו עבודה על הסיפור הזה, אני אתן לבעז, הוא ממועצה אזורית אשכול אמנם, אבל הוא עוקב לארבע המועצות, לפעמים גם שדרות נכנסים לעניין ויש לנו מעקב צמוד על ההחלטות, מה עבר, מה התקיים ומה לא ואני אבקש בבעז - - -
תמיר עידאן
דודי, אפשר שני משפטים בקצרה?
היו"ר דוד אמסלם
כן, ודאי, רק שלפני כן מר שוסטר התקשר אליי, הוא תקוע ברמת הגולן, אז - - -
תמיר עידאן
הוא שומר עלינו, אנחנו נוותר לו.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, הוא סיפר לי שהיום נפל להם פצמ"ר שם, אז הוא הרגיש כאילו הוא פה.
תמיר עידאן
קוראים לזה טפטוף, אתה יודע.
היו"ר דוד אמסלם
תמיר בבקשה.
תמיר עידאן
קודם כל תודה שהגעתם, אדוני היושב ראש, חברי הוועדה. אני הייתי עורך דין צעיר, ראש מועצה צעיר במלחמה, חיים חנך אותנו, אמרו לי כל החברים 'עזוב, מסתלבטים עליכם. בסדר יכתבו לכם אלף ניירות, שום דבר לא יקרה'. אז זה לא שלא קרה, אבל אכלנו הרבה חצץ, אני לא חושב שתפקידנו לבוא ולעקוב אחרי החלטת הממשלה ולהיות כל יומיים בירושלים ולהתחנן על עוד תקציב ועוד תקציב ולמה לא מיישמים. החלטת הממשלה נועדה שיישמו אותה.

זה גם כלפי התושבים. כשאתה יושב בישיבות עם תושבים ואומרים לך 'רגע, אז מה קורה? אז צחקו עלינו עוד פעם?', כי כל הזמן מדברים על חוסן, היום יש שולחן עגול במשרד ראש הממשלה לטפל בחוסן הלאומי. יש דברים שנמצאים בבסיס, אם אתם בתור ממשלה מעבירים כזאת החלטה אסטרטגית, אמיצה, שאני חושב שלא עברה מזה יובלות פה במדינה, כי באמת מטרתה הייתה לשקם את העוטף ולהביא לפה אוכלוסייה חדשה, והיא מביאה, לא יודע אם היא מביאה, אבל באה לפה אוכלוסייה חדשה, לא תמצא פה היום מגרש אחד ריק, צריך להיות אחרי הדבר הזה גיבוי מלא של הממשלה ושל משרד ראש הממשלה.

אם ראשי הרשויות פה היו לא טובים או לא אכפת להם, הדבר הזה היה מתמסמס, חצי מההחלטות פה לא היו קורות בכלל היום. אפשר להגיד שהיום, שנתיים אחרים, הרבה דברים קורים, באיחור, אבל קורים, את הדברים רואים בשטח, אבל יש הרבה דברים שהם תקועים ואני חושב שזה נכון שאתם עושים את הישיבה פה, צריך להציף את הדברים האלה וצריך בכלל ברמה הלאומית להבין שהחלטות ממשלה נועדו שיקימו אותן. הן משפיעות על הרשויות, הן משפיעות על הפרטים בתוך היישובים, משפיעות על החוסן של היישובים וחבל שאנחנו נופלים על הדברים הקטנים האלה.

אז בעז יבוא ואתה תראה שיש דברים שנמצאים, אתה יודע - - - אתה יכול להגיד שהנושא של היבילים מתעכב. לפעמים בעיות אובייקטיביות, תכנית לא מאושרת והתמ"א לא מאושרת, זה אף אחד לא אשם, אבל יש דברים שכן יכולים לקרות ולא קורים, וזה חבל.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, תמיר. בוא נעבור לפערים שלא בוצעו. מה בוצע לא מעניין.
בעז קרצ'מר
אני בעז קרצ'מר, אני חבר קיבוץ צאלים מזה 40-50 שנה ובמועצה אזורית אשכול אני מנהל האגף האסטרטגי ובשנתיים האחרונות אני עובד בתחום הזה, זה עיקר פעילותי, בריכוז הנושא של מימוש 2017, ביחד עם המקבילים שלי במועצות השכנות, שנמצאים פה גם.

רק מבחינת החלוקה, אפשר לראות שמרבית היישובים שלנו, מתוך סך הכול 82 יישובים יש לנו 45 יישובים שמוגדרים בתוך העוטף, מתוכם 22 הם צמודי גדר, יש לזה משמעות כי בתכנית הממשלה יש הבדל בין 0-4 לבין 4-7. הציור שלמטה הוא קצת מטעה, כי זה רצועה של 10 קילומטרים ואנחנו מבדילים בין 4 קילומטרים ל-7 קילומטרים וכן הלאה.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת החלוקה היא בין 0-4 ל-4-7?
בעז קרצ'מר
כן, כרגע זו ההגדרה, ה-0-4 מוגדרים צמודי גדר, גם בהחלטת הממשלה - - -
קריאה
לא צמודי גדר, קדמיים.
בעז קרצ'מר
נכון, קדמיים ולכן יש הטבות בתכנית הממשלה שהם קיבלו מעבר ליישובים של 4-7.

בחוברת שיש מולכם, בהחלטת הממשלה יש 50 ומשהו סעיפים, אם אני סופר תת סעיפים זה 78. אני לא טרחתי להעתיק את כולם, התמקדתי בעיקריים ובתוך העיקריים סימנתי לנוחיותכם את איפה שמסומן צהוב, זה עיכוב.
היו"ר דוד אמסלם
צהוב זה תקוע?
בעז קרצ'מר
זה עיכוב. כמו שתמיר אמר, יש עיכובים של סטטוטוריקה, בירוקרטיה, צריך להשלים תב"ע, זה אני לא סופר בצהוב. הצהובים זה עיכובים שנובעים מכוחות שהם אינם שלנו, נקרא לזה ככה. למשל הסעיף שמוגדר פה 13, דרך אגב, המספרים הם מספרי הסעיפים בתכנית הממשלה, סבסוד ופיתוח, כתוב מתבצע, יש עיכוב, זה סטטוטוריקה ש - - -
קריאה
אלה הדברים שתקועים בלי - - -
בעז קרצ'מר
הצהובים, חלקם קטנים, חלקם מהותיים. סעיף 21ג' הוא התחתון פה בעמוד הראשון, תגבור פעילות שיווק וניהול באזורי תעשייה, חוזר מנכ"ל, או הוראות כאלה ואחרות של משרד הכלכלה. אני חושב שאנחנו נפגשנו בנושא הזה ודיברנו, מהמנכ"ל דרך חברים, יותר משנה, אני חושב. משום מה זה עובר משולחן של יועץ משפטי אחד לשולחן של יועץ משפטי שני. לא ברור לנו, לאף אחד מאיתנו מה הסיבה לכך שזה לא בוצע וזה תוקע אזורי תעשייה שצריכים את הסיוע הזה.
היו"ר דוד אמסלם
על מה מדובר כאן? יש פה תב"ע מאושרת?
בעז קרצ'מר
בוודאי. זה פשוט אזורי תעשייה חדשים, לסייע להם בניהול ובשיווק בחמש השנים הראשונות. אנחנו כבר עוברים עוד מעט את השנה השלישית של אזור התעשייה ומחכים.
היו"ר דוד אמסלם
זה סעיף תקציבי?
בעז קרצ'מר
סעיף תקציבי.
היו"ר דוד אמסלם
מה משמעות התקציבי פה?
בעז קרצ'מר
זה 500,000 שקל לשנה לאזור תעשייה. אני לא זוכר כרגע את סך הכול, 3 מיליון שקל - - -
היו"ר דוד אמסלם
דבר איתי על סכומים. מה המשרד צריך להעביר ואיך? דרך המועצה?
בעז קרצ'מר
זה לחתום על חוזה עם המנכ"ל.
היו"ר דוד אמסלם
אתה מדבר איתי על פרוצדורה או כסף?
גדי ירקוני
לא, פרוצדורה. הכסף כנראה ישנו, לא הגענו לרגע של הכסף.
היו"ר דוד אמסלם
מי צריך לחתום?
גדי ירקוני
מנכ"ל משרד הכלכלה. זה כל הזמן מתעכב שם בין - - - כל פעם עוד חודש ועוד - - -
היו"ר דוד אמסלם
עם מי דיברתם שמה?
בעז קרצ'מר
עם עמית לנג ועם יגאל צרפתי.
תמיר עידאן
הייתה ישיבה בנוכחות כולם, לפני איזה חודש וחצי, מכירים.
היו"ר דוד אמסלם
אוקיי, הלאה.
בעז קרצ'מר
אתם עוברים לעמוד השני. סעיף 21ד' זה גם בין משרד התחבורה למשרד הכלכלה, הסדרי תנועה לאזור התעשייה אבשלום. האמת שאולי זה טעות שזה מוגדר אזור תעשייה אבשלום כי זה גם יישוב חדש וגם מרכז גנים וגם מתנ"ס וגם בריכה וכן הלאה והכניסה לשם היא משהו שברמת הבטיחות איום ונורא. אנחנו נעבור שם היום, אני אראה לכם את זה.
גדי ירקוני
מה שתקוע שם, הם אמרו שהם צריכים לבדוק אם התנועה מחייבת את זה.
היו"ר דוד אמסלם
מה זה התנועה?
גדי ירקוני
אם יש שם מספיק תנועה בשביל לבנות שם צומת חדש. היום בנינו שם, יש שם גנים חדשים, שהתחילו עכשיו - - -
היו"ר דוד אמסלם
עם מי אתם מדברים במשרד התחבורה? עם ישי טלאור?
בעז קרצ'מר
גם ישי טלאור וגם קרן טרנר.
היו"ר דוד אמסלם
ואיפה הבעיה שם?
גדי ירקוני
הבעיה היא שהם לא מקדמים את זה, גם נת"י לא מקדמת את זה. זה פשוט תקוע, כל פעם לך תבוא, לך תבוא, הם לא מתכננים את זה ולא מבצעים את זה. ויש צורך, המקום הזה הולך להתפתח מאוד, יש שם בריכה אזורית, יש שם מרכז אזורי לתעשייה. הם בדקו את התנועה היום, לא מה יהיה שם עוד שנים, כשכל הגנים מתחילים לעבוד, כמו שהם התחילו השנה. טעות חמורה.
גלבוע זינגר
כיוון שנציגי משרד התחבורה לא נמצאים כאן - - -
היו"ר דוד אמסלם
למה הם לא פה?
לאה קריכלי
אנחנו לא הזמנו אותם.
היו"ר דוד אמסלם
לא הזמנו אותם, אוקיי.
גלבוע זינגר
אני אגיד את מה שקיבלתי מהם לגבי הנושא הספציפי הזה, שעד סוף השנה תגובש תכנית כוללת לכל אזור הדרום ובין היתר יטופל גם - - -
גדי ירקוני
לא הבנתי את התשובה.
גלבוע זינגר
כנראה יוקם שם מעגל תנועה.
היו"ר דוד אמסלם
אבל אני שואל שאלה אחרת, אם יש צורך בעניין, אני מבין שהסדרי תנועה זה דבר שמתרקם, לא צריך פה החלטת ממשלה בשביל הסדרי תנועה, זה הסדר קטן, כמעגל תנועה. אני מספר לכם.
גדי ירקוני
ההחלטה הזאת שהוא אומר, הטעות הזאת - - -
היו"ר דוד אמסלם
זה היה במסגרת החלטות הממשלה?
גדי ירקוני
כן.
היו"ר דוד אמסלם
שמה אמרה ההחלטה?
גדי ירקוני
לבדוק, לבחון ואם צריך, לאשר.
היו"ר דוד אמסלם
והם בחנו את זה?
גדי ירקוני
הם בחנו פעם אחת והחליטו שלא. באנו למנכ"ל נת"י, אמרנו לו שבדקו את מה שקורה היום, לא מה שיקרה שם עוד שלוש שנים, הוא שלח אותם עוד פעם לשטח לבדוק, הבדיקה השנייה, כנראה שהיא הייתה שכן צריך, אבל הם לא חזרו אלינו עם המשך התכנון.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת הם שלוש שנים בודקים את העניין.
גדי ירקוני
כן.
גלבוע זינגר
עד סוף השנה הם יגבשו תכנית, שכנראה שגם מעגל התנועה הזה - - -
גדי ירקוני
מה זה כנראה? כנראה זה גם יכול להיות לא.
גלבוע זינגר
אני לא יכול להגיד במאה אחוז, כי אני לא ממשרד התחבורה, אבל ממידע שנמסר לי ממשרד התחבורה עד סוף השנה תהיה תכנית גם למעגל התנועה הזה.
היו"ר דוד אמסלם
אני אגיד לך מה מפריע לי בעניין. הסדרי תנועה זה דבר שלא אמור לבוא בהחלטות ממשלה, זה דבר שהוא בשוטף. משרד התחבורה כל שנה יושב על הסדרי תנועה עם הרשויות, זה לפעמים הסדרת צומת, לפעמים איי תנועה, לפעמים הסדרת מעגל תנועה, לפעמים רמזור. זה לא הגיוני שדבר כזה בא בהחלטת ממשלה, אבל נניח שזה כבר בא ואתה צריך לתכלל את זה, אז אתה קורא לטרנר או יושב עם ישי טלאור, שזה ברמה שלו, לדעתי. לא מדובר פה על כל רחוב דיזינגוף. אתה קורא לו, יושב איתו עשר דקות, כיכר קטנה עולה 400,000 שקל, כבר אני אומר לך וגומרים את העניין.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אנחנו מדברים על כיכר?
גדי ירקוני
הם צריכים להחליט מה.
היו"ר דוד אמסלם
כשעברתי מפה נסעתי עד הצומת הגדול וחזרתי. בשבילם כיכר זה הרבה, זה כמו כיכר דיזינגוף, אבל זה לא החלטת ממשלה.

אני רוצה לסכם נקודה נקודה, אנחנו נעבור נקודה נקודה ואני אגיד מה נעשה. בנושא הראשון, אני אתניע מהלך מול עמית לנג, אני אביא אותו ביחד איתכם ונסגור את הפינה הזאת. לגבי הדבר הזה, קרא לישי טלאור, תשב איתו אתה.
קריאה
ישי טלאור אישר עקרונית, עכשיו יש עדכון. הבעיה היא שזה לא מוכר כ - - - חיוני עכשיו.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו לא מבקשים עקרונית, אנחנו מבקשים שיבנו את המעגל הזה. אם כסף, זה בא מהשוטף, אני מניח שלא יתקצבו אותם, הרי זה במסגרת תקציב הסדרי תנועה, הסדרים כאלה או אחרים.
גלבוע זינגר
לפי דעתי, ואני לא משרד תחבורה, העיכוב נובע כשבבדיקה ראשונה הם גילו שאין צורך, בבדיקה השנייה גילו שיש צורך ועכשיו פועלים ליישם את זה.
היו"ר דוד אמסלם
בסדר, זה מה שאמר גדי, אבל ככה כדי שנבין אנחנו, שום דבר כמעט לא השתנה ביש צורך או אין צורך, רק להסתכל קדימה, במקום להסתכל מה יקרה בשבוע הבא צריך להסתכל ב - - - דרך אגב, הסדר תנועה בכלל מסתכל קדימה כמה שנים. אני לא רוצה להגיד לך 'בוא תקרא לראשון שקיבל את ההחלטה, תן לו שתי צ'אפחות ותתקדם'.
גלבוע זינגר
אני הייתי עם בעז לפני חצי שנה בסיור בעוטף ופנינו בפנייה הזאת, זה באמת פחד אלוהים.
היו"ר דוד אמסלם
אתה מה שנקרא נותן עדות מומחה בעניין, אז סגור את הפינה הזאת ותן לי שבוע תשובה של משרד התחבורה מה קורה עם זה. אבל מבחינתי, זה go no go, זאת אומרת אני רוצה לדעת, לא החלטות עקרוניות, מתי נכנסים לביצוע כאן. דרך אגב, הם מבצעים את זה באמצעותכם או שהם עושים את זה?
בעז קרצ'מר
לא, זה הם עושים.
היו"ר דוד אמסלם
אוקיי.
בעז קרצ'מר
הסעיף הבא, אנחנו עדיין בעידוד התעשייה. זה יופי של החלטה, הכול טוב ויפה, הבעיה היחידה היא שזה על פי חוק עידוד השקעות הון בתעשייה וזה ליצואנים בלבד. יש לנו מעט מאוד יצואנים בעוטף, או לא מעט מאוד, אבל זה לא רוב היצואנים. לא שמנו לב לזה שזו בעצם המגבלה הגדולה כשכתבו, לא הצלחנו לשנות את זה. זה שינוי - - -
היו"ר דוד אמסלם
בעז, מה החלטת הממשלה? אם אתה רוצה לפתוח את הסעיף - - - זה ליצואנים בהחלטת הממשלה?
בעז קרצ'מר
לא, כתוב על פי חוק עידוד השקעות הון בתעשייה, זה מה שכתוב, ובחוק עידוד השקעות הון בתעשייה זה רק ליצואנים.
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה, אז למדת גמרא, החלטת הממשלה זה בדיוק היצואנים.
בעז קרצ'מר
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
יפה, אז למה לך להעלות נושא שהוא לא במסגרת - - - אני כרגע באתי לישיבה, לא לבדוק מה - - - בסוף תעלה את שאר הצרכים. יש סור מרע ויש עשה טוב. אני לפעמים משתגע, החלטות ממשלה שלא מתממשות כמה שנים. בדיון הקודם, שאנחנו כעסנו מאוד, זה למה הם לא מממשים את ההחלטות שהם קיבלו. אחרי זה אתה רוצה לשדרג אותה? בסוף תגיד לי.
בעז קרצ'מר
יש לי רק הערה, להשלים את הנושא, בהחלטת הממשלה, דווקא בסעיף ההחלטה כתוב שיש בסמכות השר הממונה והמנכ"ל להסיט מסעיף לסעיף בתקציבו. הסעיף הזה, היות ולהערכתנו הוא לא מתממש כמו שביקשנו, רצינו להסיט אותו לסעיף אחר.
גדי ירקוני
אבל, בעז, שים את זה לסוף, בוא נלך על החלטות שלא מקוימות כרגע.
בעז קרצ'מר
סעיף 35ג', קול קורא. דורון, תן לי פה סיוע. לא פורסם עדיין הנוהל, הקול קורא לזיכוי החקלאים, מאיזה סיבה?
קריאה
מס מעסיקים.
דורון צפלביץ
אני אתן שלושה סעיפים של משרד החקלאות.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, תזכירו לי לספר לכם בסוף בסוף מה שנקרא מבחינת הרכילות, על סיפור חוק המים שאנחנו הולכים לסגור אותו. זה מעניין אתכם מאוד.
גדי ירקוני
מאוד מעניין אותנו.
דורון צפלביץ
אני אתן שלושה סעיפים שקשורים לחקלאות. קודם כל הנושא של מס מעסיקים. בעיקרון, אחרי הרבה זמן מול המחוז פורסם קול קורא להערות הציבור - - -
קריאה
תהיו רגע מסודרים, תגיד מה הייתה ההחלטה בשתי מילים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
בדיוק, תגידו לנו את ההחלטה - - -
קריאה
מה הייתה ההחלטה ומה לא בסדר.
דורון צפלביץ
החלטת הממשלה הייתה זיכוי של 50% ממס מעסיקים בשנים 14' עד 17'. מ-15' בוטל מס מעסיקים, זה אומר שנשאר רק את 14'. שנת 14' לקח הרבה מאוד זמן, בסופו של דבר המחוז פרסם קול קורא להערות הציבור, הועברו הערות הציבור, הקול קורא עצמו לא מפורסם כרגע, הוא תקוע איפה שהוא בין האוצר - - -
היו"ר דוד אמסלם
קול קורא למה? לא הבנתי.
דורון צפלביץ
חקלאי העוטף אמורים לקבל זיכוי על עובדים זרים על מס מעסיקים.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו מדברים על העובדים הזרים?
דורון צפלביץ
כן.
היו"ר דוד אמסלם
עשיתי דיון על העובדים הזרים, זה אותם 50% שדובר עליהם אז.
דורון צפלביץ
החקלאים שילמו מס מעסיקים, אמרו שנקבל אותו חזרה. אז הם, בשביל למרוח את העניין, אני אומר את זה בעברית, עשו קול קורא - - -
היו"ר דוד אמסלם
למה צריך קול קורא?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
על איזה סכום אנחנו מדברים?
דורון צפלביץ
אנחנו מדברים על 15 מיליון לשנה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
וכמה החזר מזה?
דורון צפלביץ
אנחנו מדברים על 15 מיליון.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זה ההחזר? אתם צריכים לקבל את כל ה-15 מיליון?
היו"ר דוד אמסלם
זה לא נפתר?
דורון צפלביץ
לא, זה לא נפתר.
היו"ר דוד אמסלם
אורי שיינין מטפל בזה? מי הרפרנט באוצר?
גדי ירקוני
אנחנו לא יודעים.
דורון צפלביץ
אם אפשר עוד הערה לגבי זה, זה יכול להיפתר, יש פה שני שלבים של פתרון. קודם כל זה צריך להתפרסם, דבר שני, זה יכול היה להיפתר בדקה, משרד האוצר בעיקרון גבה מהחקלאים, הוא יכול לזכות אותם בלחיצת כפתור, אבל הוא לא מוכן.
היו"ר דוד אמסלם
אני כרגע לא בפרוצדורה. איך מגיע לחקלאי, האם הוא רוצה לזכות אותו במס הקיים או לשלוח צ'ק הביתה, זה פחות חשוב לי.
גדי ירקוני
לא, מה שהוא אומר, שהם רוצים שכל חקלאי יגיש בקשה, במקום ללחוץ על כפתור ולהוציא פלט, נגיד הוא שילם 2,000 שקל, תזכו אותו, כי כך אנשים לא יגישו ואז זה ייכנס חזרה לקופה.
היו"ר דוד אמסלם
האמת היא שאני לא ארצה לעשות דיון על אותה בקשה עוד הפעם, תעבור עוד שנה ואתה יודע, זה לא שווה את הריבית בכלל. בסופו של דבר, חשוב לי שהפרוצדורה תיחתך וייקבע הכלל. יכול להיות שכל אחד יבוא, יצטרך למלא איזה טופס, אז אתם תודיעו לאנשים שלכם 'נא מלאו את הטפסים', אבל חייבים להזיז את זה, זה 2014.
תמיר עידאן
צודק. אני אגיד עוד מילה על מס מעסיקים., 15', הוסט לשיקום תשתיות בעוטף, הכסף של 15', וה-15 של 17' התאגדה, הוא לא יהיה, נעלם, לא יודעים איפה הוא, וזה לא פייר, מתוך החלטת הממשלה נעלמו עכשיו 15 מיליון.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
איזה 15?
תמיר עידאן
אושר זיכוי לשלוש שנים, 15 מיליון לשנה על החזר מס מעסיקים. 14' אמורים להחזיר, יש את הפרוצדורה שדיברנו עליה עכשיו, מ-2015 במדינה בוטל מס מעסיקים, לא רק בעוטף, לכן הסעיף הזה התייתר, נשאר 15 ו-15, 30 מיליון, אמרנו מה עושים? 15 מיליון לקחנו לתגבר את שיקום התשתיות העוטף, לתגבר את שיקום התשתיות שעושים עכשיו וזה מבורך, עוד 15 מיליון נעלמו. פשוט נעלמו. הסעיף הזה מתוקצב - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא הצלחתי להבין את מה שאתה אומר. אתה מדבר איתי כרגע על מס מעסיקים שבעצם הורידו אותו ב-50%.
תמיר עידאן
לא, ב-100. החלטת הממשלה אומרת שבעוטף לתת החזר מס מעסיקים לשלוש שנים, 15 מיליון לשנה.
היו"ר דוד אמסלם
לבטל או לגבות ולהחזיר?
תמיר עידאן
מה שגבית ב-14' להחזיר, הלאה לא לגבות.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אבל אם הוא בוטל אז מה?
תמיר עידאן
זאת אומרת נשאר בתקציב, 30 מיליון.
היו"ר דוד אמסלם
אז קיבלת מתנה שכולם קיבלו אותה, נניח - - -
תמיר עידאן
אז נשאר 30 מיליון בתוך התקציב - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא נשאר, זה מה שאני לא מבין. יש הבדל, לכן שאלתי, אם אתה גובה ואמור להחזיר אז לכאורה נשאר, תיאורטית, אבל אם אתה לא גובה אז לא נשאר כלום.
תמיר עידאן
לא, הרי מתוך המיליארד ו-300 מיליון שקל יכולנו מראש להגיד לא רוצים מס מעסיקים, רוצים משהו אחר.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.
קריאה
ההחלטה איפה לסייע לתקציבים - - -
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. אתה אומר שבעצם הייתה החלטה על מיליארד ו-300 ועכשיו באנו לחלוקה. אתם החלטתם שבונים על הסעיף הזה וכרגע - - -
תמיר עידאן
בדיוק. עובדה היא ש-15 מיליון כן הסכימו להעביר לשיקום לתשתיות.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, מה אתה אומר?
גלבוע זינגר
עוד פעם, מהמידע שנמסר לי אתמול ממשרד החקלאות, אותו נוהל שלא פורסם כבר שנתיים יפורסם בשבוע הבא.
היו"ר דוד אמסלם
למה? זה בגלל הישיבה שלנו או בגלל - - -
גלבוע זינגר
אפשר להגיד בגלל הישיבה, נגיד, לצורך הקרדיט, אבל לא - - -
היו"ר דוד אמסלם
זו שאלה אחת. אין בעיה, אני עוד מעט אסכם את הסעיף, אני שואל שאלה אחרת. תמיר אומר, בסך הכול החלטת הממשלה התחילה מסכום - - -
גלבוע זינגר
1.3 מיליארד שקלים.
היו"ר דוד אמסלם
ישבו עם החבר'ה ואמרו 'איך נחלק אותו?' והגיעו לכאן. אמרו, 'תשמע, מס מעסיקים 50%, אנחנו רוצים שלחבר'ה בעוטף אנחנו רוצים להקל', אמרו 'בסדר', סך הכול 15 מיליון שקל. היות שהמס הזה נעלם ממדינת ישראל, זה אני מספר לך בגלל שעשינו דיון, אני עשיתי דיון על הנושא של העובדים בחקלאות, חלק מהאנשים פה היו בדיון הזה, אז המדינה החליטה שאת המס הזה אנחנו לא גובים. אומר תמיר, 'אם ככה, אנחנו שמנו על הסעיף הזה 15 מיליון שקל, בשנה שעברה הסטנו את זה לתשתיות, השנה אומרים לנו שאין כסף'. אז אל"ף, זה במסגרת החלטת הממשלה - - -
גלבוע זינגר
אתה מדבר על הסטות בתוך ההחלטה.
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי. כל הסיפור הזה, כל ההחלטה של ה-1.3 מיליארד, אנחנו כל הזמן צריכים לעקוב אחריה וכל הזמן להסיט, בגלל שאנחנו התחלנו אותה לפני שלוש-ארבע שנים ודברים משתנים. באים, אתה יודע, כמו שכאן, פתאום הסעיף נעלם ואנחנו מעבירים אותו למקום אחר. יכול להיות שמחר ישימו דגש במקום אחר, שפתאום יסתבר להם ששם - - - הם צריכים תמיד להצביע על המקור. סך הכול זה 1.3 מיליארד, לא משנה כרגע מבחינת המדינה לאן זה הולך. לכן כאן בסעיף הזה יש 15 מיליון שקל, אם הוא לא מוסט זה אומר שאתה יכול לעשות 1.3 מיליארד מינוס 15 מיליון ואנחנו לא רוצים להוריד את ה-15 מיליון, בגלל שהממשלה החליטה על 1.3 מיליארד.

אז תבדוק לי, ה-15 מיליון שקל האלה, אל"ף, מה התכוונו לעשות איתם, ואם כן, אם לא מתכחשים באוצר לזה שהם הלאימו אותם, אז תסגור איתם את הסעיף שהם מסיטים.
חיים ילין (יש עתיד)
יש 15, 15, 15, ה-15 הראשונים שמעת, עכשיו נשארו 30 מיליון שקל, ה-30 מיליון שקל לפני חודשיים עברו מהאוצר למשרד החקלאות דרך ועדת הכספים, כל ה-30, בגלל שזה 15'-16'. הם עשו את כל ההעברות, ה-30 נמצאים היום בקול קורא, הם עברו ביחד עם ה-80 מיליון שקל של החטיבה להתיישבות לעוטף עזה. ה-30 נמצאים היום במשרד החקלאות. בגלל שהכסף הזה היה בסעיף תקציבי של הנחת מס מעסיקים, הועבר לסעיף אחר, משרד החקלאות צריך לצאת עכשיו עם קול קורא לעוטף עזה על 30 מיליון שקל, או 28, אני לא זוכר כמה נשאר, כי השתמשו במשהו שם. זהו, אבל זה בידיים של משרד החקלאות, לא של האוצר. חד משמעית.
קריאה
ואותו קול קורא יפורסם בשבוע הבא.
קריאה
משרד החקלאות טוען שלא.
קריאה
משרד החקלאות מתכחש למה שחיים אמר.
חיים ילין (יש עתיד)
האוצר לא לקח שקל משם והבקשה הייתה שיסבו את הנחת המס לתשתיות חקלאיות לעוטף עזה. משרד החקלאות קיבל את הבקשה, רק מה? הוא לא יכול לעשות את זה בלי הקול קורא. אם אתם אומרים שהשבוע ייצא קול קורא - - -
קריאה
לא, זה שני דברים שונים. הקול קורא שדיבר עליו זה 14'.
היו"ר דוד אמסלם
לא הצלחתי להבין - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כן, כי דיברתם על שני נושאים שונים. אתה דיברת על סכום שנגבה - - -
חיים ילין (יש עתיד)
השנה הראשונה זה קול קורא לכל מי ששילם, הוא עכשיו יזוכה ב-50%. השנה השנייה והשלישית, ה-30 מיליון שקל הועברו דרך ועדת הכספים למשרד החקלאות. במשרד החקלאות יש 30 מיליון שקל ביד, שזה להנחת מס, הם צריכים לעשות הסבה לסעיף אחר. בשביל לעשות את ההסבה הזאת הם צריכים לצאת בקול קורא ולקבוע מה האחוזים של המענקים.
היו"ר דוד אמסלם
מבחינתי קול קורא זה סוג של מכרז שיוצא לציבור. כשאנחנו מעבירים מסעיף לסעיף זה לא קול קורא, זה בדיחה. לכן משתמשים פה במושגים שאני לא מכיר אותם. אוקיי, הבנתי.
תמיר עידאן
משפט אחרון, שתבין את העניין. אני ביקשתי להעביר את זה לשיקום תשתיות, היה דיון ארוך על זה, אמרו 'נעביר לך 15 מיליון בתנאי שאתה שותק על ה-15 מיליון השניים', בסדר? זהו, זה הסיפור.
חיים ילין (יש עתיד)
30 במשרד החקלאות, כדי שינהל איתך משא ומתן - - -
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, טוב. גלבוע, דבר עם בן, מנכ"ל משרד החקלאות, תבדוק איתו לגבי ה-30 מיליון האלה, שני דברים, האחד, אם הם קיימים אצלם באמת, אם מה שאמר חיים זה נכון. זה נשמע לי סביר. שתיים, האם הם מתואמים עם - - - דרך אגב, עם מי מדברים?
קריאה
איתנו.
היו"ר דוד אמסלם
מי זה 'איתנו'? זה המון אנשים, איתך?
גדי ירקוני
עם דורון.
היו"ר דוד אמסלם
האם הם מתואמים עם הנציגות של העוטף לגבי הסעיפים שלשם הם אמורים להעביר אותם.
רחל ירום
רק עדכון. מתוך ה-15 של שנה אחת כבר 12 הועברו לביצוע על ידי החטיבה להתיישבות, הם כבר בביצוע. נחתם עם החט"ל וזה כבר קיים.
תמיר עידאן
18 חסרים לנו.
היו"ר דוד אמסלם
ה-15 של איזה שנה?
רחל ירום
לא, 12 מיליון רק.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
12 על מה? של 2014? של 15'?
בעז קרצ'מר
של 15'.
היו"ר דוד אמסלם
בסדר, ה-14' חוזר לחקלאים.
רחל ירום
15' בוצע כבר. מה שרצו היישובים, שיקום תשתיות.
היו"ר דוד אמסלם
12 מיליון בעצם עברו ל - - -
בעז קרצ'מר
מתוך ה-30 12 עבר.
היו"ר דוד אמסלם
שנייה, אני יודע לשאול את השאלות. אתם העברתם 12 מתוך 15, את מדברת איתי על 2015.
רחל ירום
כן.
היו"ר דוד אמסלם
עכשיו אתם אמורים להעביר 12 או כל ה-15?
רחל ירום
אמורים להביא לאן? לא הבנתי את השאלה.
היו"ר דוד אמסלם
לאותו סעיף, אתם הרי העברתם לאותו סעיף.
רחל ירום
אנחנו העברנו לשיקום תשתיות, ל-18ב', את ה-12 מיליון לפי בקשת היישובים.
היו"ר דוד אמסלם
אז אני רוצה להבין, הם מדברים כרגע על משהו. מדובר על סעיף שמדובר על סבסוד חקלאות, סבסוד מס מעסיקים ולכן 14', הם מסתדרים שם. אני מניח שהחטיבה להתיישבות לא קשורה לסבסוד של החקלאים. כשבא 15' אתם נכנסתם לתמונה בגלל שמדובר בתשתיות.
רחל ירום
נכון, הם עשו הסבה. לפי ההסכם אפשר להסב מתקציב לתקציב, מהסעיפים, לפי מנגנון שמסודר בהסכם.
היו"ר דוד אמסלם
אני מחפש להסב את אותם 15 - - -
רחל ירום
בסדר, רק רציתי להגיד שזה לא 30, זה בעצם פחות, זה 18.
בעז קרצ'מר
30 פחות 12 שכבר עברו.
היו"ר דוד אמסלם
עכשיו אני מבין שמתוך ה-15 שהיו אמורים להתקבל בשנת 2015 לטובת מס מעסיקים, אמורים להעביר את זה לתשתיות.
רחל ירום
כבר הועבר, בוצע.
היו"ר דוד אמסלם
אתם העברתם 12.
חיים ילין (יש עתיד)
הם קיבלו 12 מתוך ה-30, נשאר 18.
קריאה
לא, הועבר אליהם.
היו"ר דוד אמסלם
למה קיבלתם 12 ולא 15?
בעז קרצ'מר
כי זה מה שביקשנו.
היו"ר דוד אמסלם
למה ביקשת 12 ולא 15?
בעז קרצ'מר
כי 23 יישובים ב-4 עד 7, חצי מיליון זה מה שביקשנו - - -
היו"ר דוד אמסלם
וה-3 מיליון לאן?
בעז קרצ'מר
ה-3 מיליון ביקשנו ועדיין לא הועבר.
היו"ר דוד אמסלם
לאן? לאותו סעיף?
תמיר עידאן
לא, לתשתיות חקלאיות.
היו"ר דוד אמסלם
אני עכשיו מבין. אתה אומר, ה-15, חילקנו אותם לשניים, 12 דרכם וחסר לנו עוד 3, זה אומר שבגדול חסר לנו 3 מיליון לשנת 15' ועוד 15 מיליון של 16'.
בעז קרצ'מר
מדויק לחלוטין.
היו"ר דוד אמסלם
זה מה שאתה בודק, בסדר?
חיים ילין (יש עתיד)
אם אתם רוצים לבטל את כל הפרוצדורה של הקול קורא של משרד החקלאות, הוא יכול מחר בבוקר להעביר את כל ה-18 לחט"ל, הוא רשאי לעשות את זה כי הכסף נמצא אצלו ואז אין שום בעיה.
רחל ירום
אבל בתור מה אני אעשה את זה? בתור מס מעסיקים?
חיים ילין (יש עתיד)
לא, לתשתיות - - - את ה-12 מיליון שקל, כמו שנתנו לך את ה-50 ב - - -
דורון צפלביץ
מילה אחת על ה-3 מיליון. ה-3 מיליון אמורים לעבור ממשרד החקלאות לשדרוג תשתיות, אנחנו ביקשנו את כל ה-15.
היו"ר דוד אמסלם
עברנו את זה. גלבוע, הרי בסוף אני אשב איתך בעוד שבוע וחצי, שבועיים על הנושא הזה, אני ואתה, אז תרשום, 3 מיליון ל-2015, אתה יושב מול משרד החקלאות, אני מבין שהכסף חונה אצלו כרגע, 3 מיליון ל-2015 ועוד 15 מיליון ל-2016, מדובר על שדרוג תשתיות שעובר ממס מעסיקים לטובת שדרוג תשתיות. אתה שואל אותם איפה זה עומד.
גלבוע זינגר
הם צריכים להעביר בנוסף?
היו"ר דוד אמסלם
לא. אני אעשה לך סדר, כדי שההוא לא יספר לך במשרד החקלאות, יבזבז לך עשר דקות על כל התהליך, אז אני אומר לך, אתה שואל אותו ישר, 3 מיליון חסרים מ-2015 לשדרוג תשתיות, שזה עובר ממס מעסיקים, מה שנחסך שם. באותו סעיף 2016, כל ה-15 מיליון, לא עבר כלום, סך הכול 18 מיליון.
בעז קרצ'מר
סעיף 38א', שמתי לכם עותקים של תכנית הממשלה. היינו אמורים לקבל תמיכה לכל דונם מושקה, סך הכול 25 מיליון שקל מחולק לשנים 2014-2018, בוצע ביצוע חלקי. דורון, בבקשה.
דורון צפלביץ
אני אוסיף עוד מילה על זה. בעיקרון, כמו שבעז אמר, זה 14'-18', ב-15' היינו אמורים לקבל 10 מיליון, זה 5 מיליון שקל לכל שנה. זה עלה בזמנו לוועדת חריגים, כי היו עיכובים, משום מה באוצר אישרו 5 מתוך ה-10 מיליון.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנתי. זאת אומרת יש לי חשבונית, זה 5 מיליון שקל כל שנה?
דורון צפלביץ
כן.
היו"ר דוד אמסלם
ב-2014 קיבלנו?
דורון צפלביץ
לא, ב-2014 נעלם.
היו"ר דוד אמסלם
גלבוע, אתה מכיר את הנושא? למה ב-2014 הם לא קיבלו? דרך אגב, הכסף חונה במשרד החקלאות? משרד החקלאות קיבל תקצוב על זה?
דורון צפלביץ
לטענת משרד החקלאות זה חונה באוצר.
היו"ר דוד אמסלם
האם באותה החלטה, הסעיף הספציפי הזה, הוא היה אמור לבוא ממקורות משרד החקלאות, או אקסטרה מהאוצר?
דורון צפלביץ
אני חושב שזה תוספתי.
גלבוע זינגר
אקסטרה מהאוצר. עוד פעם, ממידע שניתן לי ממשרד החקלאות הם מכירים את הבעיה ועד סוף 2016 הם מקווים לפתור אותה ולהעביר את הכסף בחזרה - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, אלה תשובות לא טובות. אני אסביר לך למה. ב-2014 הם אמורים לקבל 5 מיליון, ב-2015 עוד 5 מיליון, כמה זה 5 ועוד 5?
גלבוע זינגר
לא, אבל זה הם קיבלו.
בעז קרצ'מר
5 קיבלנו.
היו"ר דוד אמסלם
ה-5 שקיבלתם זה 2014 או 2015?
גלבוע זינגר
15'. הסוגיה היחידה, ב-2014 לא קיבלו.
היו"ר דוד אמסלם
זה כסף אחר?
בעז קרצ'מר
הוא מריח אחרת כי הוא יותר חדש.
היו"ר דוד אמסלם
אז אם קיבלתם 2015, מה הם אומרים לכם על 2014?
בעז קרצ'מר
בודקים, זה היה מזמן.
דורון צפלביץ
שהם שתו את הכסף.
היו"ר דוד אמסלם
הם היו אמורים לתת על 2014 ולבדוק 2015.
דורון צפלביץ
יותר מזה, אז עוד לא אושר תקציב, לוועדת חריגים עלו כל ה-10 מיליון, אישרו רק 5 מיליון.
היו"ר דוד אמסלם
אז איך אתם יודעים שאישרו 2015 ולא 2014?
דורון צפלביץ
ככה אנשי משרד החקלאות אומרים.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת אנחנו בטוחים בנושא הזה ב-5 מיליון שקל ל-2014 ועוד 5 מיליון שקל ל-2016.
דורון צפלביץ
כן, ב-16' לכאורה הטענה שהם אמורים לשלם את זה עכשיו, אבל הם עוד לא שילמו.
גלבוע זינגר
אמרתי, מה שנמצא במשרד החקלאות, עד סוף השנה הנושא הזה נפתר. ב-14' הם מתחייבים להחזיר לעוטף את הכסף שהם חייבים להם.
גדי ירקוני
אתה יודע מה המזל הכי גדול בהחלטה הזאת? שתמיד יש סוף שנה. ב-2016 נגיע, יגידו לנו סוף 2017. אנחנו כל הזמן מטפלים בזה, אנחנו משתגעים מזה.
היו"ר דוד אמסלם
תרשום לך שאני מבקש שאתה תשב עם משרד החקלאות ואני מבקש שתקבל משהו יותר מדויק, לגבי 2014, למה צריך להמתין עד סוף 2016. אני מדבר כרגע רק על 2014, מעניין אותי ה-5 מיליון של 2014, מדוע עד היום הם לא עברו ולמה אנחנו צריכים לחכות עד סוף 2016.
גלבוע זינגר
מדוע? או שאתה רוצה שהכסף יעבור?
היו"ר דוד אמסלם
אם יש הרשאה אוצרית ולכאורה הכסף חונה באוצר ומשרד החקלאות אומרים 'אנחנו נמשוך אותו', זה חוצפה, אז אני רוצה להבין למה. הרבה פעמים הוויכוח, אם זה מהמקורות שלך אז אתה אומר 'אין לי', אבל אם יש החלטת ממשלה שבעצם האוצר מביא את זה והאוצר מתווכח שהוא מביא, אז לא הצלחתי להבין למה משרד החקלאות לא מעביר. לגבי 2014 בלבד, 5 מיליון, תרשום לך.
גלבוע זינגר
רשום.
בעז קרצ'מר
אתה שאלת, הכול אוצרי, זה תוספתי אוצרי.
היו"ר דוד אמסלם
כן, הבנתי.
בעז קרצ'מר
סעיף 41. זה עניין שאני לא יודע אם בוצע או לא, אני מודה על האמת, אם החברים יכולים לעדכן.
היו"ר דוד אמסלם
אם אתה לא יודע למה שמת אותו בצהוב?
בעז קרצ'מר
כי אוטוטו השנה, אין החלטה של הארכת ההנחה לארנונה ל-2017-2018.
קריאה
זה לא קשור להחלטה.
חיים ילין (יש עתיד)
בעז, אתה מתבלבל.
בעז קרצ'מר
זה כן, זה סעיף 41.
קריאה
מה כתוב בסעיף 41?
בעז קרצ'מר
שזה נגמר ב-2016.
חיים ילין (יש עתיד)
נכון, אז עכשיו יש תכנית בנובמבר שצריכה להתחיל.
היו"ר דוד אמסלם
בעז, תגיד לי אתה מה ההחלטה, עזוב את ראשי הרשויות עכשיו.
בעז קרצ'מר
סעיף 42, סליחה, זו טעות דפוס, לתקן את החלטת הממשלה לשנים 2015-2016.
היו"ר דוד אמסלם
מה הוא אומר?
בעז קרצ'מר
לתת הנחה מוגברת בארנונה ל-45% למגורים ו-39% לאחרים.
היו"ר דוד אמסלם
מה השיפוי? בכסף כמה מדובר?
בעז קרצ'מר
אני לא יודע.
היו"ר דוד אמסלם
אמרו שישפו את הרשויות?
בעז קרצ'מר
כן. אבל בהחלטת הממשלה זה לא מופיע תקציבית, זו החלטה מנהלית, לתקן את החלטת הממשלה.
היו"ר דוד אמסלם
אם החלטת הממשלה לא דיברה על כסף, שים בצד. לא חשוב לי. אם היא התכוונה שהרשויות יספגו את זה אז זו שאלה אחרת ואני לא נכנס לזה.
קריאה
לא, לא, לא.
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה, תן לי. בגלל שיש פה ראשי רשויות אני לא רוצה לשאול אותם מה הם עשו עם הכסף. לכן אני שואל - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
חבר'ה, אני ממליצה לשמור על זכות השתיקה.
היו"ר דוד אמסלם
אם ההחלטה היא החלטה ממשלתית, שיש בגינה שיפוי כספי, תגיד לי. אם לא, תדלג.
בעז קרצ'מר
יש שיפוי כספי בעליל, אבל זה לא - - -
היו"ר דוד אמסלם
מי אמר שיש שיפוי?
בעז קרצ'מר
משרד האוצר.
היו"ר דוד אמסלם
בכמה כסף?
בעז קרצ'מר
אני לא יכול לדעת בכמה כסף, אין לי את הנתון, זה מותנה במספר התושבים - - -
קריאה
אבל ב-16' קיבלנו, אין בעיה, הבעיה זה 17'. 2017, זה לא רלוונטי לפה.
חיים ילין (יש עתיד)
אתם מעלים נושאים שלא נוגעים לתכנית ומטעים את הוועדה.
קריאה
דודי, ה-16' סגור, אין מה להעלות את זה, ב-17' אנחנו בונים תכנית אחרת.
בעז קרצ'מר
זה לא מעקב אחורה, זה נכון.
היו"ר דוד אמסלם
שנייה. ההחלטה היא שכל מועצה מסתדרת מול משרד הפנים באופן אישי?
בעז קרצ'מר
לא.
היו"ר דוד אמסלם
כל העוטף יושב ביחד מול משרד הפנים? לגבי הסעיף הזה.
בעז קרצ'מר
הסעיף הזה מופיע בתכנית כשינוי של החלטת ממשלה מספר 114 מדצמבר.
היו"ר דוד אמסלם
אתה לא איתי. אני אשאל מה אני לא מבין. שנייה, החלטת הממשלה אמרה שעל השנים האלה אנחנו רוצים לתת לתושבים הנחה בארנונה. האזרח בקצה צריך לקבל הנחה של 45%, באה המועצה ואומרת 'רק רגע, שפה אותי. זה אזרח שלי, נכון, אבל שפה אותי'. בא משרד הפנים, אני מבין שאותה החלטת ממשלה אומרת לכם 'אנחנו נשפה אתכם'. דרך אגב, יש החלטות שהממשלה והכנסת מקבלות לגבי האזרחים ואתם לא משופים. אני עברתי איתך עכשיו סדרה של החלטות שאני לא החלטתי.
בעז קרצ'מר
אבל פה יש שיפוי.
היו"ר דוד אמסלם
יופי, עכשיו השאלה היא כזו, כל רשות מתנהלת מול הממשלה, מול משרד הפנים, באופן עצמאי. אתם קולקטיב שקשור להחלטה הזאת, אבל בשוטף הוא מתעסק עם ה - - - שמעתי אותו ברדיו לפני שבוע מדבר על חוף הים שלו. למרות שאני עושה לו את המאבק שלו הוא לא - - - לכן אני אומר, כל מועצה מתנהלת מול משרד הפנים. כאן בעסק הזה, אני מניח, כל מועצה מתנהלת מול משרד הפנים, היא אומרת לו 'שפה אותי עבור הארנונה שאני נותנת', למה? בגלל שזה לא משהו ליניארי, לכל מועצה יש תושבים אחרים, מספר אחר. אז הוא עושה את החשבון שלו, יושב הרפרנט ואומר לו 'למה אתה אומר 3 מיליון?', הוא יושב איתו ואומר לו 'יש לי ככה תושבים, הנה הארנונה שלי, אני מבקש', ביקשת 45%, 'זה יוצא לי 2.5 מיליון', יושב עכשיו גדי ואומר 'אצלי זה יוצא מיליון', ההוא אומר 'אצלי 10 מיליון'. כל אחד מתנהל עם עצמו. עכשיו, מה אתה צריך אותי?
בעז קרצ'מר
רק לדבר אחד, והחברים יתקנו אותי אם זה לא נוגע לזה, זה אחד הסעיפים היחידים בהחלטה הזאת שהמשמעות שלהם זה לתקן החלטה קודמת וזה נגמר בעוד שלושה חודשים. הכוונה הייתה - - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה רוצה להאריך את זה?
בעז קרצ'מר
ודאי.
היו"ר דוד אמסלם
הלו. כרגע הדיון שלי הוא - - -
בעז קרצ'מר
הוא לאחורה.
היו"ר דוד אמסלם
אל עכשיו תרחיב לצדדים ותעלה לי עכשיו עוד נושאים חדשים - - -
בעז קרצ'מר
קיבלתם את זה לפני שבוע, הייתם יכולים להעיר.
היו"ר דוד אמסלם
תוריד את העניין הזה. תתקדם.
בעז קרצ'מר
קדימה. דרך אגב יש עוד כמה סעיפים שנגמרים בזה. סעיף 43, בבקשה. התקצוב של הכביש, נכון להיום, הוא על חלקו בלבד - - -
היו"ר דוד אמסלם
ראיתי שעובדים עליו.
גדי ירקוני
איפה ראית?
היו"ר דוד אמסלם
נסעתי עליו, ראיתי קרצוף.
בעז קרצ'מר
נכון. עובדים עליו. זה שיפוצים, זה לא הרחבה.
היו"ר דוד אמסלם
עשו שם קרצוף חבל על הזמן, זה לא שיפוצים.
גדי ירקוני
זה שיפוצים.
היו"ר דוד אמסלם
זה נקרא לעשות שיפוצים? דרך אגב, למה הוא לא לקח את החומר המקורצף, הוא פיזר אותו בצדדים?
קריאה
הוא עושה ממנו שוליים.
היו"ר דוד אמסלם
לא, זה לא שוליים.
חיים ילין (יש עתיד)
כן, כל פעם הוא עושה עוד 10 סנטימטרים שוליים, זו השיטה שלו.
היו"ר דוד אמסלם
לא חשוב, אני אומר לכם, זה ייסחף לכם למטה, אבל לא משנה.
גדי ירקוני
לא, תוך שנתיים זה איננו. עוד שנתיים צריך להיות פה כביש 4 מסלולים. אחת ההחלטות בממשלה זה לעשות כביש 4 מסלולים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אז אל"ף, זה לא שוליים, זה לא בטיחותי, הוא סתם אוסף את זה, זה לכלוך, אבל לא חשוב, הוא חוסך רק את הפינוי וההובלה, אבל לכם מוכרים שוליים. בסדר, לא חשוב לי.
גדי ירקוני
מותר לנו גם לאכול לוקשים לפעמים.
היו"ר דוד אמסלם
זה הכביש הזה עכשיו? הכוונה להרחיב אותו?
גדי ירקוני
ההחלטה אומרת להרחיב אותו ב-250 מיליון שקל. צריכים לראות, אל"ף, שסוף כל סוף גם ההחלטה הזאת זזה כמו ש - - -
היו"ר דוד אמסלם
קודם כל סטטוטורית יש פה כביש?
בעז קרצ'מר
הכול ברצועת הכביש.
היו"ר דוד אמסלם
הכול במסגרת תחום הדרך?
בעז קרצ'מר
כן.
גדי ירקוני
עכשיו הם מתכוונים לעשות רק עד צומת מעון, לשם כסף מספיק. צריך לראות איך ממשיכים את הכביש הזה עד צומת סעד.
היו"ר דוד אמסלם
מה החלטת הממשלה?
גדי ירקוני
החלטת הממשלה היא 250 מיליון שקל בלי עד איפה.
היו"ר דוד אמסלם
מה, זרקו קוביות יצא 250 מיליון?
בעז קרצ'מר
לא נכון. כתוב, מצומת סעד עד מעבר כרם שלום.
חיים ילין (יש עתיד)
מי שעשה - - -
יאיר פרג'ון
מאז שאני מכיר את חיים, עשר שנים הוא מדבר על 232. חיים 232.
חיים ילין (יש עתיד)
עשו בניגוד להרחבת הכביש, 250, 500 מיליון שקל ו-750 מיליון שקל. ברור לך מה החליטו, נכון? החליטו 250. זה מה שנקרא שוליים רחבים שהמשאיות יכולות לנסוע בתוך הקו הצהוב. אלא מה? הכביש הזה שהוחלט עליו, הוא בעצם לא תקני, הוא דומה לכביש של ניר עם עד צומת סעד. זה כאילו 4 מסלולים, היום בתקן של מדינת ישראל אי אפשר לסלול כביש כזה ולכן עושים תכנון מחדש. מה התכנון החדש אומר? שה-250 מיליון שקל לפי התכנון הישן לא מספיק ועושים בעצם תכנון מחדש שהכביש יעלה 500 מיליון שקל, ואז למה הוא מספיק? לחצי. עכשיו צריך עוד 250 וזה כבר מלחמה.
היו"ר דוד אמסלם
מה משרד התחבורה אומר על הנושא הזה? אני לא נכנס לכסף כרגע.
גלבוע זינגר
אתה שואל למה לא עושים את כל הכביש, למה עושים רק חצי מהכביש? מה השאלה?
היו"ר דוד אמסלם
לא, אני אומר כזה דבר, אני מבין שבסופו של דבר הוחלט לטפל בכביש 232. אני לא נכנס עכשיו לאיזה מתכונת, אני מניח, כמו שאמר גדי, שרוצים להרחיב אותו, בגלל שמצבו הפיזי כרגע - - - הוא לא כל כך חמור, אני נסעתי עליו השבוע, ראיתי שעושים עליו שיפוצים.
גדי ירקוני
אם היית נוסע לפני שבועיים אולי לא היית נוסע.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא נכנס לזה, אני אומר לך, אני הייתי מקים להם ועדת חקירה על השיפוץ הזה, שהם עשו עכשיו והם רוצים להרחיב אותו. זה לא שיפוץ, הם סללו אותו כמעט מחדש, חלק גדול מאוד ממנו, אבל נעזוב את זה בצד. עכשיו, הם רוצים להרחיב את הכביש, משרד התחבורה, יש לו פה צורך תנועתי. דרך אגב, זה לא כל כך קשור להחלטת הממשלה, בגלל שאם אין צורך תנועתי אז לא מרחיבים כביש.
חיים ילין (יש עתיד)
אין צורך תנועתי, זה הצבא ו-1,000 משאיות שעוברות דרך מעבר כרם שלום. אין לך מספיק רכבים שמצריכים באופן אוטומטי את מה שדודי אומר.
היו"ר דוד אמסלם
אם זו דרישה צה"לית אז למה היא יושבת על הפרול שלכם?
גלבוע זינגר
אני לא מכיר שזו דרישת צה"ל.
היו"ר דוד אמסלם
לא כדאי לכם לקחת את זה למקומות אחרים?
גדי ירקוני
לא, זה בגלל ה-1,000 משאיות.
היו"ר דוד אמסלם
לכרם שלום?
גדי ירקוני
כן.
היו"ר דוד אמסלם
נו, זו גם לא בקשה שלכם. שיזיזו אותם בלילה.
גדי ירקוני
הם לא מסוגלים וזה מה שקורה, ואם לא יהיו פה 4 מסלולים, תבוא לראות איך עכשיו נוסעים פה.
היו"ר דוד אמסלם
אז אני אסביר, גדי, הצורך הוא צורך של המדינה, לא צורך של יישובים, צריך להבין.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אבל למה? זה לא משפיע על היישובים פה?
היו"ר דוד אמסלם
אוקיי, אתה יודע מה? בוא נתקדם. מה הבקשה פה בסעיף הזה?
גדי ירקוני
הבקשה היא לגמור עד צומת סעד.
היו"ר דוד אמסלם
כרגע אין לך כלום.
בעז קרצ'מר
לא, יש חצי. הקטע הדרומי, מכרם שלום עד חצי, תכנון - - -
גלבוע זינגר
תכנון מוקדם שיסתיים בדצמבר 2016.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת קודם כל התכנון מתואם איתכם?
גדי ירקוני
כן.
היו"ר דוד אמסלם
התכנון הוא לכול?
גדי ירקוני
לא, הם לא הסכימו.
היו"ר דוד אמסלם
אז יש לי רעיון בשבילכם. מי קיבל את ההחלטה, ישי טלאור?
גדי ירקוני
לא, המנכ"ל עוזי יצחקי.
היו"ר דוד אמסלם
המנכ"ל מקבל את ההחלטות לגבי הנושא הזה?
גדי ירקוני
עד איפה עשו את התכנון, זה היה אצלו.
היו"ר דוד אמסלם
אני מציע, קודם כל התכנון צריך להיות של כל הקומפלקט.
גדי ירקוני
זה מה שדרשנו.
היו"ר דוד אמסלם
אחרי זה מזה גוזרים ביצוע. הביצוע יכול להיות בשלושה, ארבעה, חמישה טאקטים, אבל בוודאי שאת הקומפלקט, אתה חייב לראות את כל התכנון, את כל הרצף התכנוני. שבו עם טרנר, תגידו לה שאתם מבקשים לראות, אחת, קומפלט של כל התכנית, לגבי הביצוע אין בעיה, זה יהיה במקטעים שאתם תדברו עליהם.
גלבוע זינגר
אני רק רוצה להתריע או להעיר שדבר כזה עלול ליצור עיכוב בביצוע הכביש. לפי דעתי זה מה שיקרה. אם אתם הולכים על תכנון מוקדם חדש - - -
היו"ר דוד אמסלם
מתי הם מתכננים לעשות את זה?
גלבוע זינגר
גמר תכנון מוקדם עד דצמבר 2016.
היו"ר דוד אמסלם
מה זה מוקדם? הם בתכנון מפורט?
בעז קרצ'מר
התכנון המפורט מתחיל אחרי הדיון הראשון בנת"י בדצמבר, בתחילת 2017 מתחיל התכנון המפורט.
היו"ר דוד אמסלם
יש תכנון ראשוני, שזה התכנון שהיא מדברת עליו. אחרי שמחליטים עליו מכניסים תכנון מפורט. כרגע התכנון הראשוני צריך להיות לגבי כל הדברים, מעולם לא ראיתי דבר כזה, אין עבודה כזו. יש כאן מה שנקרא ניתוח תנועה מנקודה א' לנקודה ב'.
גלבוע זינגר
אז צריך גם לבחון האם אנחנו עושים תכנון לכל הכביש ואז אין כסף, או תכנון לחלק שישנו.
היו"ר דוד אמסלם
לא קשור, תעשה הבחנה בין הכסף לבין התכנון. זה שני דברים שונים. בדרך כלל כשאתה מתכנן את הבית שלך, אתה מתכנן אותו, למשל, ל-2030, אז אתה מתכנן מה אתה צריך, עכשיו אתה אומר 'אין לי כסף, אני קודם רוצה לדעת מה אני צריך, 5 חדרים, 4 סלונים', לא משנה, ואז עכשיו אני מתקדם, אני קודם אבנה את החדר הזה, אחרי זה את הסלון הזה. ככה עובד העסק, אתה לא מתכנן לפי הכסף. אתה מתכנן לפי הצורך ואתה מבצע לפי הכסף.
גדי ירקוני
שתבין שהתכנון הנוסף הוא רק 12 מיליון שקל, שלא נחשוב שזה וואו.
היו"ר דוד אמסלם
אין פה תכנון מסובך.
בעז קרצ'מר
אם יורשה לי להעיר משהו, היות שאני יודע שהתכנון הראשוני ממש מתקדם, זה אמור להסתיים בנובמבר לקראת הצגה בדצמבר. אם עכשיו אנחנו נגיד 'חבר'ה, רגע, אנחנו מביאים עוד תקציב' - - - בקיצור, מה שאני אומר, שהחלק השני, מן הראוי שננסה להשיג אותו כתוספתי, שלא יעצור את - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני אגיד לכם, אני רוצה להתקדם בעניין הזה. בגדול זה לא עניין של ועדת הפנים וגם לא החלטות ממשלה, זה משהו בשוטף. אני מציע לכם, שבו עם משרד התחבורה לגבי הנושא הזה. קודם כל, בעז, מה שתחליט יהיה מקובל עליי, אני בא לעזור, אני מציע לכם לראות את כל המתווה, לגזור תכנון. תכנון ראשוני זה תכנון בסיסי, לא מושקע בו הרבה כסף - - -
גדי ירקוני
בואו נעבור את הסעיף.
היו"ר דוד אמסלם
בסך הכול לא מושקע בו, לא כסף ולא אמצעים. אני אומר שאנחנו נתעכב בגלל סתם, שימו עליהם זום, טיק טק. בסופו של דבר אנחנו מכירים, הדרך היא ידועה, מה יש פה? אני נסעתי פה, עצים וכמה צמתים, זה שטויות.
בעז קרצ'מר
צמתים וכאלה.
היו"ר דוד אמסלם
כן, לא רציני. אם תרצו את העזרה שלי שם דברו איתי, אבל בעיקרון תתקדמו בעניין הזה.
בעז קרצ'מר
אוקיי. סעיף 45, סעיף כבד וחשוב ביותר. זה סיוע רשותי ממשרד הפנים, 34 מיליון שקל שנמסרו לרשויות, זה חולק לפעמיים 15'-16', 15' קיבלנו.
היו"ר דוד אמסלם
16'?
בעז קרצ'מר
לא. פה כתוב 'טרם יצאו ההתחייבויות', לא ברור למה.
היו"ר דוד אמסלם
חכה עד סוף השנה.
גדי ירקוני
אתה יודע מה הבעיה, דודי? אנחנו אומרים שאנחנו סוללים כביש, נעצור באמצע, אנחנו לא מקבלים אחורה דיווחים, אי אפשר לעשות חצי עבודה, זה תקציבי פיתוח.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. זה תקציבי פיתוח?
בעז קרצ'מר
כן, ודאי.
היו"ר דוד אמסלם
מה אומר משרד הפנים.
בעז קרצ'מר
בודקים, כל הזמן בודקים.
היו"ר דוד אמסלם
משרד הפנים פה?
ערן בן ישי
כן, ערן בן ישי ממחוז דרום.
היו"ר דוד אמסלם
בוא תשב פה.
ערן בן ישי
זה בסדר.
היו"ר דוד אמסלם
לא, זה לא בסדר. אתה, גם היית יושב גם בירושלים זה בסדר.
ערן בן ישי
מי שמלווה את החלטת הממשלה מטעם המשרד זה אגף התקציבים וכפי שנמסר לי, עד סוף השנה - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנתי, מה זה עד סוף השנה? למה לא תחילת השנה?
ערן בן ישי
בתחילת השנה הועבר סכום, לפי מה שמופיע אצלנו, חצי מסך כל המענקים.
היו"ר דוד אמסלם
של שנה שעברה.
גדי ירקוני
של שנה שעברה.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנתי. אני רוצה להבין את הרעיון, הממשלה עובדת בתקציב של שנה שעברה לשנה? הרי אתה מאשר תקציב בתחילת השנה ועובד על הבסיס לשנה, אתה לא מגיע לסוף שנה ועובד אחורה. איך אתה מצפה שהוא יעשה את הפיתוח? יש לכם הרשאה תקציבית שנתתם לו? לפחות הרשאה תקציבית יש?
ערן בן ישי
לא שידוע לי.
היו"ר דוד אמסלם
אז איך הוא יעבוד?
ערן בן ישי
אני אדאג להעביר התייחסות מסודרת בהקדם.
היו"ר דוד אמסלם
לא התייחסות, תדאג שהכסף יעבור.
תמיר עידאן
דודי, זה לא רק שאני לא מאשרת, היא אמרה לי לעצור את העבודות. אתה לא תקבל כסף, אני באמצע כביש.
היו"ר דוד אמסלם
הכסף חונה במשרד הפנים?
ערן בן ישי
האמת שזה ביחד, בשיתוף עם משרד האוצר.
היו"ר דוד אמסלם
מי? יוצר? דבר עם יוצר, תגיד לו שאני מבקש את הכסף ומהר. בסדר?
ערן בן ישי
אנחנו גם נגיע לסעיף נוסף, אבל אני אתייחס לזה כשנגיע.
תמיר עידאן
אני אדבר עם אריאל יוצר.
היו"ר דוד אמסלם
תגיד ליוצר שני דברים, אחד, אני שואל למה הכסף לא עבר עד עכשיו, אנחנו לקראת סוף השנה. והנושא השני שאני מבקש, שיעביר את הכסף, אם זה חונה אצלכם. אם לא, שיודיע לי, אם זה עבר למשרד הפנים אז אני - - -
תמיר עידאן
אתמול דיברתי עם אריאל, הוא הבטיח שיבדוק לי את זה, אני פניתי אליו אתמול.
היו"ר דוד אמסלם
נתקדם.
בעז קרצ'מר
סעיף 48. תמיר, עולה פה?
תמיר עידאן
לא. אני לא חושב, תמשיך הלאה.
היו"ר דוד אמסלם
יש לכם גגות אזבסט?
תמיר עידאן
יש מלא.
בעז קרצ'מר
זה בעיקר בצמודי הגדר.
תמיר עידאן
אני אגיד לך בשורה מה קרה, זה פחות לישיבה הזאת. הייתה החלטה באחת בלילה, יש גגות אזבסט, ייפלו עליהם פצמ"רים, סכנה כפולה. אמרו 15 מיליון, זה היה נשמע וואו,, 15 מיליון. באנו לשטח, צריך 60 מיליון, רק ליישובים 0-4, לא ל-0-7. אנחנו במשא ומתן עם המשרד להגנת הסביבה, עם אלקין, גייסנו סכום נוסף מקרן ניקיון, האוצר נתן לנו 9 מיליון, זה יכסה את ה-0-4. לא את ה-0-7. 4-7 לא קיבלו מענה בכלל.
היו"ר דוד אמסלם
וכמה צריך ל-4-7?
תמיר עידאן
הבעיה ב-0-4 היא יותר גדולה כי יש הרבה קיבוצים, כל המגורים שם מאזבסט. המושבים זה פחות.
קריאה
ההתמודדות היא מהחשש שפצמ"ר - - -
היו"ר דוד אמסלם
שטחי המגורים הם באזבסט?
תמיר עידאן
כן, המגורים מאזבסט. אנחנו מדברים רק על מגורים, לא רפתות, לא כלום.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין את הרעיון, בלי קשר לעוטף, בלי קשר לפצמ"רים, הרי היום על פי התקן אסור לכם, בטח לא מגורים - - -
קריאה
המגורים שם נבנו בשנות ה-70 וה-80.
היו"ר דוד אמסלם
כשאתם מדברים איתי על הבתים, אתם מדברים על החניות של המכוניות?
תמיר עידאן
לא, אנשים גרים עם גג אזבסט.
היו"ר דוד אמסלם
אנשים גרים עם גג אזבסט?
יאיר פרג'ון
גש לקיבוץ פלמחים, 90% מהבתים - - -
היו"ר דוד אמסלם
למה אתם לא מחליפים? מאיזה קיבוץ אתה?
בעז קרצ'מר
אני מצאלים במקרה הזה, זה לא עוטף, אז בכלל, גם אם אני רוצה לא מקבלים כלום, אבל זו בעיה מאוד ידועה. דרך אגב, יש כאלה שאומרים שכל עוד לא נוגעים בזה, אתם מכירים - - -
היו"ר דוד אמסלם
עשיתי דיון על זה.
בעז קרצ'מר
נכון, הגנת הסביבה.
היו"ר דוד אמסלם
אני אומר לך, יש בעיה באזבסט. מה זה לא נוגעים?
בעז קרצ'מר
זה סכומי עתק. אחת הסיבות להתייקרות של הפרויקט הזה שהיו לוחות שנראים בדיוק כמו האזבסט - - -
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו אישרנו את זה.
בעז קרצ'מר
המשרד להגנת הסביבה לא אישר לנו את זה.
קריאה
החתימו את השר בלי ידיעתו על צו שאוסר את זה. אמרתי לו 'אל תחתום'.
היו"ר דוד אמסלם
שני דברים. עשינו דיון על העניין הזה. אל"ף, הסיפור הזה של הצורה הוא פחות חשוב, אפשר לצבוע את זה גם בצבעים אחרים ואין בעיה.
בעז קרצ'מר
הם לא מוכנים.
היו"ר דוד אמסלם
לא, הם לא היו מוכנים באותו צבע של האזבסט.
דורון צפלביץ
לא, גם בצבע אחר הם לא מוכנים.
היו"ר דוד אמסלם
הם לא היו מוכנים באותו צבע של האזבסט.
דורון צפלביץ
לא, גם בצבע אחר הם לא מוכנים, ואז מה קרה? הם פסלו חומר שעולה 200 שקל, החומר הבא עולה 400.
בעז קרצ'מר
יש פה קפיצה של 20 מיליון שקל רק בגלל הפסילה של החומר.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא פסילה, חבר'ה, צריך להבין, הגליות זה דבר אחד והחומר זה דבר שני.
בעז קרצ'מר
לא, הם לא רצו שזה ייראה אותו דבר.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, גג לא חייב להיות בגליות הזו. כל חומר שאתה רוצה, גם החומר השני, אם אתה רוצה לא גלי אז הוא יביא לך אותו גם ישר, אין בעיה, תבקש מהמפעל, הוא יעשה לך.
תמיר עידאן
ביקשנו מהמפעל, המשרד לא מאשר את זה.
היו"ר דוד אמסלם
איזה מפעל?
תמיר עידאן
המפעל שהביא את הצמנט.
היו"ר דוד אמסלם
תביא את אקרשטיין, שב איתו, תגיד לו 'אדוני, אני רוצה ככה וככה וככה'. אני מספר לך, אני הבאתי את אקרשטיין, הוא ייצר לי דברים שאני ביקשתי כמעט בהזמנה. הוא עשה את הפלטה בשבילי.
דורון צפלביץ
הייתה ישיבה במחוז דרום יחד עם הנציגים של המפעל, הסכימו ל - - -
היו"ר דוד אמסלם
איזה מפעל? של מה? אין היום מפעלי אזבסט.
דורון צפלביץ
לא אזבסט, יש מפעל שמייצר לוחות צמנט.
היו"ר דוד אמסלם
יפה, עכשיו, למה הוא עושה את הגליות? בגלל הניקוז.
דורון צפלביץ
הוא הסכים להביא אותם ישר.
היו"ר דוד אמסלם
יפה. אתה יכול לעשות אותם ישר, אתה יכול לעשות אותם גם בגליות יותר קטנה.
דורון צפלביץ
המשרד לאיכות הסביבה לא אישר את זה, כי החומר - - -
היו"ר דוד אמסלם
זה אתה?
ברוך ובר
אני המשרד להגנת הסביבה.
היו"ר דוד אמסלם
למה אתם לא מאשרים את זה?
ברוך ובר
אני לא יכול לומר לך כי אני לא בצוות המקצועי, אני רק יכול לומר לך מה החשש.
היו"ר דוד אמסלם
אני מכיר את החשש.
ברוך ובר
אז אתה יודע.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו עשינו את התקנות האלה, אנחנו אישרנו אותן בוועדה. אני אישרתי אותן אחרי הרבה התלבטויות, אבל אנחנו מדברים על אחד על אחד.
דורון צפלביץ
מה החשש?
ברוך ובר
החשש הוא שכשיהיה פצמ"ר ואתה לא תדע אם זה אזבסט או לא אזבסט ואתה עושה מהומה.
דורון צפלביץ
מה זה משנה אם הוא גלי או - - -
ברוך ובר
לא, הבעיה היא לא גלי, הבעיה היא - - -
היו"ר דוד אמסלם
הסיבה שאני אישרתי להם את זה, בגדול, שאם יש דווקא פגיעה והצוותים מגיעים, אז הם עצמם לא יודעים אם זה אזבסט או לא אזבסט ואז זה נהיה סמטוחה. דרך אגב, צבעים אחרים הם מאשרים. צבע אחר זה משהו אחר. מה שאמור בתקנות שאישרתי, אם לוקחים צבע כחול אין בעיה.
ברוך ובר
אני מוכן לבדוק את זה עבורכם שוב, למיטב ידיעתי הם מאשרים, הבעיה היא אחרת. הוקצו 7.5 מיליון בהתחייבויות, היו אמורים להגיע 7.5 מיליון נוספים. שוב, אני מדבר על פי בדיקה שעשיתי - - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה עכשיו מדבר איתי על כסף?
ברוך ובר
על כסף.
היו"ר דוד אמסלם
אני עוד לא שם, אנחנו מדברים על הרעיון קודם כל. לגבי הרעיון, אני אומר לכם, התקנות שאני זוכר, שאישרנו אותן לפני איזה חצי שנה, הטענה היחידה שהסכמתי לאשר זה בגלל שהם באו וסיפרו שכל רבע שעה הם מתבלבלים בין זה לבין זה, אז אמרתי, טוב, יאללה רק שלא תתבלבלו, בסדר. לא חשבתי שאלה ההיקפים של הבעיה בארץ, אבל בוודאי בצבעים אחרים אין שום בעיה להזמין, אני אומר לכם. מפעלי אזבסט מזמן נסגרו, כל מפעל צמנט, אתה תבקש ממנו תכנית, הוא יעשה לך מה שאתה רוצה, ישר, הפוך, משולש, רק תבקש, ותשלם כמובן, הוא יעשה מה שאתה רוצה.
דורון צפלביץ
למיטב ידיעתי בזמנו זה נפסל על הרכב החומר, לא על הגליות, אבל אפשר לבדוק את זה.
היו"ר דוד אמסלם
עכשיו לגבי הנושא של האזבסט. בכלל אתם צריכים לטפל באזבסט בלי קשר לכלום. זה מסוכן, אני אומר לך שזה מסוכן.
ברוך ובר
לא חובה.
קריאה
במוסדות חינוך החלפנו את הכול.
ברוך ובר
זה לא חובה.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא חובה בגלל שזה עולה כסף.
ברוך ובר
לא, מבחינה בריאותית, אם אתה צובע את האזבסט הוא לא מסוכן, אלא כשהוא מתחיל להתפורר לך ואתה רואה את זה בעיניים, או כשהוא מתרסק בשריפה או בפצמ"ר. הסכנה פה נובעת מהעובדה שיש פה פצמ"רים.
היו"ר דוד אמסלם
אתה מוכן לגור בבית שהגג שלו אזבסט?
ברוך ובר
כן.
בעז קרצ'מר
כל הקיבוצים כמעט הם מתחת לאזבסט.
היו"ר דוד אמסלם
בעז, יש שני מצבים. יש מצב שכבר יש לך - - - אתה היית בונה היום את הבית שלך מאזבסט?
בעז קרצ'מר
לא. לא היו נותנים לי.
היו"ר דוד אמסלם
נניח נותן לך, אתה רוצה לחיות באזבסט, תחיה. אני נותן לך עכשיו כעצה - - -
בעז קרצ'מר
לא, הבעיה עם כסף, אין לי ממ"ד גם וזה בסדר.
היו"ר דוד אמסלם
יפה, אתה בא מהזווית של הכסף. כשאתה בא מזווית של כסף, אז אתה יודע, גם בבתי חולים יש אזבסט. למה? מספרים לנו שיש בעיות של כסף, אז יאללה בוא נמשיך. אני אומר לך שסיפור האזבסט הוא סיפור מסוכן, כולל הפינוי, אתה יודע כמה עולה הפינוי של האזבסט? זה כן, זה פתאום עולה כסף. זה לא לקחת את הזה, נשים על המשאית וניסע. לא, תביא את המומחים, יש תקנות שהם הוציאו, זה פתאום מסוכן. אזבסט, כשאתה גר מתחתיו 20 סנטימטר לא מסוכן, רק אתה רוצה לפנות אותו, להוריד כמה ברגים, זה מסוכן.
ברוך ובר
כי אז אתה יוצר אבק אזבסט.
היו"ר דוד אמסלם
האזבסט מתפורר על ציר הזמן, זה אני מספר לכם. לכן בכלל אם אתם רוצים שאני אעשה דיון על סוגיית האזבסט במדינת ישראל, בבקשה, לא קשור לדיון הזה, אבל אם אתם תרצו אני חושב ששווה, בוודאי במוסדות ציבור.

לגבי הכסף, בבקשה.
ברוך ובר
מהמידע שאני בדקתי לפני הישיבה הזו 7.5 מיליון התחייבויות יצאו. זה לא מספק, כמו שנאמר פה קודם, 7.5 מהאוצר לא הגיעו אלינו ולכן אי אפשר להרחיב את ההתחייבויות. אני יודע וראיתי טיוטות של הצעת החלטת ממשלה חדשה, נדמה לי על סך של כ-31 מיליון שקל, עם חלוקה כזו או אחרת בין האוצר לבין המשרד להגנת הסביבה. ההחלטה הזו, למיטב ידיעתי, עדיין לא אושרה.
בעז קרצ'מר
זה בתקציב החדש?
דורון צפלביץ
לא, זה שני דברים שונים. 115 מיליון שקל, כמו שאמר ברוך, 7.5 מיליון שקל אמור להגיע מקרן הניקיון, הגיע, יש עליו התחייבויות לרשויות והרשויות עובדות.
היו"ר דוד אמסלם
למה זה מקרן הניקיון?
קריאה
כי זה המקור של משרד - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני לא שואל סתם. למה זה מקרן הניקיון?
דורון צפלביץ
אין לי תשובה, זו החלטת ממשלה.
היו"ר דוד אמסלם
ואם זה מקרן הניקיון, למה זה 7.5, למה לא כל ה-15? יש שם איזה מיליארד וחצי.
ברוך ובר
אתה תצטרך לשאול את המנכ"ל ואת השר שלי, לי אין תשובה על הדברים האלה.
דורון צפלביץ
הבעיה היא שה-7.5 הנוספים מתוך ה-15 של ההחלטה לא הגיעו. האוצר היה אמור לתת 7.5, קרן הניקיון 7.5.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, זה מצ'ינג?
דורון צפלביץ
כן.
היו"ר דוד אמסלם
האוצר נתן את ה-7.5?
דורון צפלביץ
לא.
היו"ר דוד אמסלם
אז למה אתם העברתם את ה-7.5 שלכם מקרן הניקיון?
דורון צפלביץ
למה לא?
היו"ר דוד אמסלם
בגלל שקרן הניקיון לא מיועד לטיפול באזבסט - - -
דורון צפלביץ
זה נכון, אני מניח שהם - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, אני אומר עכשיו למה לא. האוצר צריך לשפות בכל ה-15 מיליון בגלל שיש החלטת ממשלה. בא האוצר, מחפש את הכסף, הוא אומר 'אתם יודעים מה? יש לכם קופה שלא קשורה לעניין, אבל בוא נוציא את ה-7.5 מיליון שקל', אתה אומר, 'אתה יודע מה? בסדר', אז אתה קודם כל מביא את שלך והוא לא מביא את שלו? אתה תחכה שהוא יביא את שלו, קודם כל, בגלל שהוא צריך להביא את כל ה-15 והוא אילץ אותך להביא ממקור בכלל שלא קשור אליך, לא שלך בכלל, אני מספר לך, אבל כבר נתתם, אז אתה מתנדב להביא את שלך והוא לא מביא את מה שהוא צריך?
דורון צפלביץ
רצינו להיות כל כך נחמדים לרשויות.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.
בעז קרצ'מר
דרך אגב יש פה גם 25% של התושב.
היו"ר דוד אמסלם
אז עכשיו, אתם רוצים להפעיל את הסעיף או לא?
תמיר עידאן
אנחנו מפעילים אותו, לא קשור ל - - -
היו"ר דוד אמסלם
תמיר, אני רואה שאתם בבטן לא רוצים להתקדם, בגלל 25% של התושב?
תמיר עידאן
לא. ה-15 מיליון כבר בעבודה.
היו"ר דוד אמסלם
אתם רוצים שאני אתערב בסעיף הזה או לא?
תמיר עידאן
לפי דעתי אתה צריך להתערב כי זה - - -
היו"ר דוד אמסלם
אתם אומרים שה-7.5 לא עובר. רק על זה אנחנו צריכים להתערב. אתם רוצים שאני אתערב או לא?
גדי ירקוני
כן.
היו"ר דוד אמסלם
האוצר, למה ה-7.5 מיליון לא עברו? מה השם?
אוראל יפרח
אוראל יפרח.
היו"ר דוד אמסלם
אוראל, אתה פה בשבילי שר אוצר.
אוראל יפרח
אני אסביר.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אל תסביר. לישיבות שלי בא מישהו ונותן תשובות, לא אכפת לי - - -
אוראל יפרח
אני בא לתת תשובה.
היו"ר דוד אמסלם
אם יש לך תשובה, אז לא משנה לי מה התפקיד שלך, למה ה-7.5 מיליון שקל לא עברו?
אוראל יפרח
בתחום של הגנת הסביבה לא אני מטפל, אני רושם לעצמי בכל התחומים שלא אני מטפל ונעשה את הבדיקות ונגיע עם תשובות. אני מטפל בתחום משרד השיכון, רשות מקרקעי ישראל.
היו"ר דוד אמסלם
אוראל, מה שקורה פה זה דבר שלא מקובל עליי. אני יכולתי להביא את הממונה על התקציבים שיהיה פה. אני הזמנתי את האוצר, אתה באת לפה, כשאין לך תשובות אל תבוא.
אוראל יפרח
אין בעיה. עוד פעם, אני - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני מסביר, כשאין לך - - -
אוראל יפרח
אני לא מאגף התקציבים, אני מאגף החשב הכללי, אנחנו - - - כל מה שהוא בביטחוני, אני רואה שהוא לא בצהוב והכול עובד שם חלק.
היו"ר דוד אמסלם
אז אל תיתן לי תשובות לגבי האוצר, אגף התקציבים. כשאני שואל אוצר נמצא כאן, אגף תקציבים, תגיד לי לא. השאלה תקציבית כרגע, לא באתי לשאול אותך על חוזה או הסכם שעשיתם או סגירה שעשיתם חוזה שחונה אצל - - - אני בכלל לא מבין, רוב הדברים כאן הם תקציביים, לא הצלחתי להבין למה הם שלחו מהחשבות.
אוראל יפרח
זה מה שביקשתם. אנחנו מדברים על ביצוע תקציב, ביקשתם שנגיע, הגענו.
היו"ר דוד אמסלם
אבל מי שאחראי על ביצוע תקציבים זה אגף תקציבים, לפי מה שאני מבין.
אוראל יפרח
לא, יש חשב לכל משרד.
היו"ר דוד אמסלם
אתה החשב של משרד הפנים?
אוראל יפרח
לא, עוד פעם, אני במטה של אגף החשב הכללי ואני אחראי על משרד השיכון, רשות מקרקעי ישראל והחטיבה להתיישבות. כל התחומים האלה, לפי הבנתי, עובדים, הכול חלק, כל הכספים מועברים ו - - - את התקציב בצורה מעולה.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, בסדר. אני אבדוק את ה-7.5 מיליון שקל. גלבוע, אתה שם לב שאני עושה את העבודה שלך לאורך כל הדיון. זה מה שהיית צריך לעשות לפני שבאנו. הרי משרד ראש הממשלה - - - יש לי פה בעיה בהתנהלות הפקידותית ואני פקיד, לכן זה מרגיז אותי.
גלבוע זינגר
אתה נבחר ציבור.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אני באתי לכנסת - - - אני גם בכנסת פקיד. אני לא מבין את השיטה. אני בא לכאן בוועדת הפנים של הכנסת, הייתי צריך לקבל תוך עשר דקות תשובות מכולם, כן לא, למה לא. אתה האינטגרטור של המשרדים, בגלל שזו החלטת ממשלה, אם לא, אז אתה לא בלופ, לא הייתי מזמין אותך לישיבה בכלל. אז אתה צריך לעשות את העבודה הזאת, אתה כאן בסעיף הזה היית צריך להתקשר לערן ניצן ולשאול אותו למה לא עברו ה-7.5 מיליון ואתה נותן לי את התשובה. זו העבודה שהיית צריך לעשות, לא אני. אני נאלץ עכשיו לעשות בדיון הזה עבודה שלך ושל הפקידים האחרים. אני אעשה אותה, בגלל שאין לי ברירה, אבל זה מרגיז אותי כתפיסה.
בעז קרצ'מר
רק הערה, לא לצהוב, סעיף 52, למטה, שיקום על ידי רח"ל, משרד הביטחון, 126 מיליון שקל. האנשים אפילו לא נמצאים פה, אני חושב שזו דוגמה ומופת לביצוע, כולל מה שהחטיבה עשתה, פרט למה שקשור לנת"י, לצערי, נתקע בצורה - - -
היו"ר דוד אמסלם
בעז, אתה רוצה צהוב או לבן?
בעז קרצ'מר
זה לבן, אבל אני חשבתי שגם - - -
קריאה
זו דוגמה שעוד 8 מיליון תוספת מעבר להחלטת הממשלה.
היו"ר דוד אמסלם
אני שמח מאוד שהפקידים בחלק מהמקרים עושים את העבודה. אולי באמת נשלח להם זר פרחים הביתה.
בעז קרצ'מר
הדף הבא, הדף האחרון, זה לא סעיפים של מעקב 2017, לכן לא מה שנאמר - - -
היו"ר דוד אמסלם
מה זה הצהוב האחרון?
בעז קרצ'מר
הצהוב האחרון זה החלטת ממשלה 1846, שאני מעלה את זה פה, כי הייתה החלטה של משרד הפנים, מענקים מיוחדים עקב צרכי הביטחון. האוצר לא העביר את ה-10 מיליון עבור 2016.
היו"ר דוד אמסלם
אוצר, אגף התקציבים לא נמצא פה. אתה יודע למה הוא לא העביר?
גלבוע זינגר
זה בטיפולנו מול הממונה על התקציבים באוצר, ישירות מולו.
היו"ר דוד אמסלם
עם מי דיברת, עם אמיר לוי? למה הוא לא העביר 10 מיליון?
גלבוע זינגר
בוא נהיה יותר מדויקים, אותו סעיף מהחלטה אחרת, לא ההחלטה שדיברנו עליה עכשיו, מקצה 31.5 מיליון שקלים לשנה לרשויות העוטף, כאשר ב-2015 כל הכסף הזה הועבר במצ'ינג של כמעט שליש ושני שליש - - -
קריאה
למה אנחנו צריכים להתחנן למה שרשום ב - - -
גלבוע זינגר
וב-2016, מתוך ה-31.5 מיליון, 10 מיליון שקלים משרד האוצר הונחה למצוא להם מקור תקציבי.
היו"ר דוד אמסלם
הוא לא מצא מקור תקציבי עד היום ל-10 מיליון?
גלבוע זינגר
לא.
היו"ר דוד אמסלם
מה התשובה שלו? מתי הוא ימצא?
גלבוע זינגר
שאלה מצוינת.
היו"ר דוד אמסלם
שאלת אותו, לא?
גלבוע זינגר
נכון, הם אומרים שעובדים על זה, בודקים את זה.
היו"ר דוד אמסלם
לוח זמנים הוא נתן לך? משהו? טוב, אני אדבר עם אמיר לוי גם לגבי הנושא הזה.
בעז קרצ'מר
סליחה, אם אפשר, בגדול את הצהובים סיימנו, אבל יש נקודה אחת נוספת ואני אבקש מחבריי משדות נגב לפרט אותה. בסעיפים 12, 13, 14, בעמוד הראשון, יש בעיה שאנחנו אולי ברמה של התייעצות נבדוק אותה איך אפשר לבדוק אותה, הבעיה היא ביישובים, הגענו כבר לבצע, בתי אגודה, סבסוד מגרשים ומבנים זמניים ביישובי 4 עד 7. זאת אומרת הקו השני. דורון, בבקשה.
דורון צפלביץ
יישובי 4 עד 7, שלושת הסעיפים האלה לא ניתנים לביצוע, כי יישובים לא יודעים לחיות עם הנושא - - - בתי האגודה והמבנים הזמניים, אלה סעיפים שיישוב חקלאי - - -
היו"ר דוד אמסלם
למה אתם צריכים את המבנים הזמניים?
בעז קרצ'מר
זה התאים לקיבוצים.
קריאה
לקידום הצמיחה הדמוגרפית.
דורון צפלביץ
אבל זה לא מתאים למושבים, זה מאוד מתאים לקיבוצים.
היו"ר דוד אמסלם
אז אתם ביקשתם בקשה שלא מתאימה לכם?
בעז קרצ'מר
לא, הבקשה הייתה בכללי, זה חולק לפי 0-4 ו-4-7. כשאנחנו באים לבצע את 4-7 מסתבר שאין יכולת לממש אותה, לא ביבילים ולא בבתי אגודה, במרבית היישובים.
היו"ר דוד אמסלם
למה?
בעז קרצ'מר
כי זה לא מתאים למושב. רוב היישובים אצלנו בקו הקדמי הם מושבים.
היו"ר דוד אמסלם
אתה מבלבל אותי, אני אסביר לך למה אתה מבלבל אותי. קודם כל אם זה לא מתאים למושב, אז מה זה משנה ב-0-4 או 4-7? כל מושב, גם אם הוא נמצא במרכז הארץ.
קריאה
מרבית היישובים ב-4-7 הם מושבים ובמרבית היישובים ב-0 עד 4 זה קיבוצים.
היו"ר דוד אמסלם
זה בעצם מדובר על קיבוצים או מושבים? אני שואל.
דורון צפלביץ
לא, ב-0-4 יש קיבוצים, ב-4-7 יש מושבים.
היו"ר דוד אמסלם
כל ה-0-4 הוא קיבוצים?
דורון צפלביץ
ולא נפתרה הבעיה.
היו"ר דוד אמסלם
למה ההרחבה היא רלוונטית למושב או לקיבוץ? אני מדבר על היבילים.
יאיר פרג'ון
אני אגיד מילה אחת בנושא של היבילים. היום ביבילים זה בדרך כלל מין מחנה מעבר לאנשים שהם באים עד שהם הולכים לבית הקבע שלהם. במושב זה שונה, אצל המושבניקים אין את מחנה המעבר הזה, שמישהו גר ב - - -
בעז קרצ'מר
הם רוצים, רק תביא להם יותר. רק תביא עוד.
יאיר פרג'ון
בקיבוץ יש מחנה מעבר, גם את המכבסה הישנה הופכים לבית ועושים את זה מעבר עד לבית הקבע.
היו"ר דוד אמסלם
עכשיו, ב-4-7 יש גם קיבוצים, אני מבין.
בעז קרצ'מר
הקיבוצים לקחו את מה שהם רוצים. לקחו ונשאר הרבה. אנחנו לא מסוגלים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אז אתם רוצים לעשות את השיפטינג ולהעביר את זה - - -
בעז קרצ'מר
בדיוק, שיפטינג ביניהם.
דורון צפלביץ
לא, אנחנו לא רוצים לעשות את השיפטינג. אנחנו ביקשנו את הסעיף של בתי האגודה ואת הסעיף של מבנים זמניים, לממש אותו כהעמקת סבסוד, סעיף 13.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. זאת אומרת מה שאתה אומר - - - דרך אגב, עכשיו דברו איתי במונחי תקציב, על כמה כסף מדובר? החלטת הממשלה דיברה פה במונחים כספיים?
דורון צפלביץ
כן, במונחים כספיים.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין את מה שאתה אומר, דורון. אתה אומר, נניח שאנחנו מדברים על 100 מיליון שקל ובוא נגיד ש-0-4 לקח, נגיד מתוך מה שנשאר לנו, מתוך ה-100 מיליון נגיד נשארו 50 מיליון ל-4-7. ב-4-7, נניח שזה מתחלק 30-70 לטובת התושבים, אז בוא נגיד שגם הקיבוצים שם לקחו, לקחו עוד 10, אז נשארו 40, נניח, סתם, רק בשביל הסימולציה, ה-40 האלה, אתה אומר 'אנחנו רוצים להסב אותם בגלל שזה לא מתאים לשירות שלנו', זה נושא אחר לגמרי.
דורון צפלביץ
לא, אפשר - - -
היו"ר דוד אמסלם
סבסוד, בתי הקבע, לא משנה, העיקר בתחום הדיור, בנושא אחר.
דורון צפלביץ
אבל בתחום השיכון, באותו משרד.
סיגלית יפרח
מסעיף 12 ו-14 לסעיף 13.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, ואיפה הבעיה?
סיגלית יפרח
שלא אישרו להם את זה.
היו"ר דוד אמסלם
מי לא אישר?
דורון צפלביץ
המשרד לא אישר את זה.
היו"ר דוד אמסלם
מי במשרד השיכון?
סיגלית יפרח
אסנת קמחי ישבה, לטענתה, עם משרד ראש הממשלה, הגישו את הבקשה ולא אושר לאסנת.
היו"ר דוד אמסלם
למה? משרד השיכון פה? משרד השיכון זה את? המשרד תמך בבקשה?
סיגלית יפרח
כן.
היו"ר דוד אמסלם
אתם בעד.
סיגלית יפרח
כן.
היו"ר דוד אמסלם
אז למה התנגדתם?
גלבוע זינגר
אני לא מכיר שהתנגדנו לנושא הזה. מתי זה היה?
סיגלית יפרח
לטענת אסנת לפני שנה בערך. הלכו ביחד עם אחד הנציגים של עוטף עזה.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין את הדינמיקה של השינוי בהחלטות הממשלה. כל שינוי שהמשרד תומך בו, הוא צריך לבקש אישור ממשרד ראש הממשלה? זו הדינמיקה?
סיגלית יפרח
נכון.
היו"ר דוד אמסלם
ומי במשרד ראש הממשלה מתנגד?
סיגלית יפרח
אין לי מושג.
בעז קרצ'מר
סליחה, דודי, יש פה טעות, זה לא נכון.
סיגלית יפרח
זה המידע שקיבלתי מאסנת קמחי בתחילת השבוע.
היו"ר דוד אמסלם
מה התפקיד שלך?
סיגלית יפרח
אני סגנית מנהל מחוז פה.
היו"ר דוד אמסלם
ואת אומרת שבעצם המשרד תמך.
סיגלית יפרח
שזה המידע שקיבלתי מאסנת קמחי.
היו"ר דוד אמסלם
ועם מי היא ישבה?
סיגלית יפרח
היא אמרה שהיא ניגשה עם נציג של עוטף עזה ו - - -
היו"ר דוד אמסלם
כשאומרים לי נציג - - -
סיגלית יפרח
אין לי מושג מי, היא אמרה לי משרד רוה"מ.
היו"ר דוד אמסלם
היא דיברה עם ראש הממשלה בעצמו?
סיגלית יפרח
לא נראה לי.
היו"ר דוד אמסלם
אני מניח שלא. עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה בטוח שלא, אין לו זמן, אז עם מי כן?
סיגלית יפרח
אני יכולה לבדוק את זה.
בעז קרצ'מר
זה לא בתוך משרד השיכון. תסתכלו מי המשרד המוביל. יש פה שלושה תקציבים, אחד זה נגב גליל, השני נגב גליל ומבקשים להעביר את זה לשיכון ושם זה נתקע.
היו"ר דוד אמסלם
מה שאתה אומר לי, שנגב וגליל בעצם לא רוצה להעביר את זה למשרד - - - או שתקוע במעבר בין נגב וגליל לשיכון.
דורון צפלביץ
בין נגב גליל לשיכון, כן.
קריאה
לא זה מה שהיא אמרה לנו הרגע.
בעז קרצ'מר
סיגלית אמרה מה שהיא יכולה להגיד ואני לא עובד ממשלה.
היו"ר דוד אמסלם
בעז, יש לי רעיון.
בעז קרצ'מר
זה הסיפור, מה?
היו"ר דוד אמסלם
אבל יש לי רעיון. מה דעתכם לעשות פגישה משולשת? כל נושא כאן, זה משגע אותי, למה זה צריך בכלל להגיע לוועדה. הרי בשוטף, אני מציע שתשב עם משרד השיכון, תזמינו את סיגל מנגב וגליל, היא גם יושבת בירושלים, קפה אפילו יכול להיות אצלי בחדר, אני אביא לכם גם עוגיות, תסגרו בעשר דקות. תסגרו אם כן או לא. אם לא, תגידו למה לא ואז אני אוכל להתערב.
קריאה
קודם כל שיישבו באותו חדר, אחר כך - - -
קריאה
אני מניח שזו הדרך היחידה, שזה הסכמה בין שני המשרדים.
היו"ר דוד אמסלם
מי רוצה להתניע את הישיבה? עכשיו הדיון מי רוצה להתניע את הישיבה. אחד נגב ואחד גליל, אחד נגב, אחד גליל, זה אותו אחד, נכון? או שגם ביניהם אני צריך להביא עוד בן אדם? ואחד שיכון ונציג. מי רוצה להתניע את הישיבה? את רוצה להתניע את הישיבה? אני רוצה משרד ממשלתי.
סיגלית יפרח
נגב גליל לא פה, אז לא נשאר הרבה.
היו"ר דוד אמסלם
אז אני מבקש, תתקשרי למנכ"לית נגב גליל, תגידי לה שאני ביקשתי שהיא תשלח מישהי מטעמה או היא עצמה, תעשו פגישה אצלה, תזמיני את בעז ועוד שבועיים תנו לי תשובה אם סגרתם את העניין, כן או לא. בסדר?
סיגלית יפרח
כן.
היו"ר דוד אמסלם
טוב. בבקשה, הלאה, בעז. סיימת?
בעז קרצ'מר
לגבי 2017. יש עוד עולם ומלואו לגבי תקציב המדינה, אבל הבנתי שזה - - -
היו"ר דוד אמסלם
עזוב, אני באתי לכאן - - - עכשיו נעשה סבב קצר. בבקשה, דורון, אחר כך ניתן לחיים לסכם.
דורון צפלביץ
סליחה שאני מתפרץ, קודם כל הישיבה הזאת כבר הייתה. המסקנה של הפעם הקודמת הייתה ולא הצלחנו להגיע להבנה יותר מזה. אנחנו באנו בהצעה שנגב גליל יממש בנגב גליל ושיכון יממש בשיכון, לא להעביר את הכסף. נגב גליל מתקצב גם מבני ציבור.
היו"ר דוד אמסלם
מה שאתה אומר לי בעצם, לכל משרד יש את הסעיפים שלו ואתם אומרים, 'אתה תסתדר בסעיפים שלך אצלך ו - - -
דורון צפלביץ
כן, אנחנו הצענו שנגב גליל ייתן במבני ציבור.
היו"ר דוד אמסלם
ומה התשובה?
סיגלית יפרח
לא, הם רצו את זה לא להעביר את זה לסעיף 13, אלא להעביר את זה למשהו שבכלל עוד לא קיים.
דורון צפלביץ
לא משנה, שנמצא סעיף.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. הוא אמר לו, תשמע, בגדול משרד השיכון יתעסק פה במקום בגליל ואתה בגליל תעשה משימות של משרד השיכון. עזבו, תעשו את הישיבה, תגידו לי אם אתם רוצים שאני אתערב, כן או לא, בסדר? הישיבה צריכה בסוף להיות זה, או שמבצעים, או שלא מסכימים למעבר ואז מודיעים לי בגלל שאני רוצה להבין למה לא. זה הסיפור.

ראשי הרשויות, בואו נעשה סבב קצר ואחר כך ניתן לחברי הכנסת.
גדי ירקוני
טוב, אני חושב שאני רוצה להגיד תודה.
היו"ר דוד אמסלם
תודות בסוף.
גדי ירקוני
אני חושב שהישיבה הזאת הייתה פורייה.
היו"ר דוד אמסלם
עזוב. בבקשה.
תמיר עידאן
אנחנו כרגע בפתחה של 2017 והכנו תכנית ממשלתית ל-17'-18' שהייתה אמורה להמשיך את הסעיפים שיש פה. התבקשנו להוריד את זה מסדר היום ברב לפני התקציב ושזה יידון ביחד עם ה - - -אנחנו מבקשים מכל מי שסביב השולחן פה, אנחנו מעדיפים לא לקבל החלטות תחת טילים. יאללה בלילה, עוד מיליון פה, מיליון פה. זה צריך להיות משהו מובנה, אנשים מגיעים לפה, אתה מבטיח להם סוג של שירותים, הנחה בארנונה, הנחה בזה, מבני ציבור וכו' וכו', הדבר הזה צריך להיות על השולחן, לפחות לשלוש-ארבע שנים, שנתיים בסדר, דו שנתי, נמצא על השולחן עכשיו, אנחנו צריכים איזה דחיפה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
כמה מתוך הסך הכללי שהובטח לכם הועבר? בערך? מחצית?
בעז קרצ'מר
אחוזי מימוש מאוד מאוד גבוהים. 63%.
יאיר פרג'ון
שני דברים. ראשית, לגבי התודות, אני חושב שזה גם אותנו מלמד שיעור טוב, כראשי רשויות, לרדת למושבים, לשבת עם הוועדים, כמו שאתה יורד, זו דוגמה טובה. יישר כוח, באמת, על העבודה.

שני דברים. האחד, הסתבר לי, לצערי הרב, לפני שבוע, שבקייטנות הקיץ היה תקצוב נוסף של נגב גליל לרשויות נוספות מצפון לנו - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא קשור להחלטת הממשלה.
יאיר פרג'ון
לא משנה, רק שתדע כוועדת הפנים, שאנחנו לא קיבלנו שום סיוע - - -
היו"ר דוד אמסלם
נגב וגליל, תקשיב. אני ישבתי עם משרד הפנים, עם שר הפנים, סיכמתי איתו על העניין הזה, אני אומר לך, יש קריטריונים שנקבעו, קייטנות לא קשור לדיון הזה. אם לא קיבלת כסף, שלח לי מכתב בעניין עם הסכומים, אני אטפל בזה.
יאיר פרג'ון
אוקיי. שתיים, אני הייתי באמת מבקש ממך, כמו שאתה עושה את זה בנמרצות וחריצות, את הדיון הזה, להמשיך ללוות את הסוג של חופי הים, כי אנחנו במצוקה.
היו"ר דוד אמסלם
עליי. אני אתן לך את התשובה, אתה איחרת לדיון האחרון, שמתי לב שהגעת בסוף, הרעיון הוא כזה, אני ביקשתי פגישה עם יוצר, אני אספר. לפני שהתערבנו היה אפס, בשנה שעברה התערבנו, השנה הזאת, תוך כדי מהלך השנה ארגנו 7 מיליון שקל, ישבתי עם יוצר ולחצנו על האוצר, זה הגיע ל-17. כרגע לא מתאים לי, אני רוצה להגיע עם זה לפחות ל-20-25 מיליון שקל. תן לי לעשות עוד קווץ' קטן ונראה לאן נגיע. זו הפגישה שאני רוצה לעשות, זה לא קשור אליך, זה אני והוא לבד כדי לסגור את הפינה הזאת. בגדול זה משהו דיפרנציאלי, אני לא מתכוון לעשות משהו ליניארי, רשויות חזקות לא יקבלו כמעט שום דבר, בעיקר רשויות, בעצם מועצות אזוריות, זה לא מעניין את רוב האנשים פה, מי שיש לו ים, רק זה מעניין - - -
יאיר פרג'ון
אבל זה מעניין אותם, כולם באים לים שלנו.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא מעניין אותם הכסף שלך, מעניין שתנקה להם.
יאיר פרג'ון
נכון, אבל אני צריך כסף.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אתה יכול להביא את הילדים ולנקות מבחינתם. לכן אני מתעסק עם זה ואני אסגור את הפינה הזאת, בעזרת ה'.

בבקשה, הפקידים עזבו, חברי הכנסת, בבקשה. דרך אגב, אני רוצה להגיד משהו לגבי חברי הכנסת. אני מקיים את הדיון הזה בפגרה בגלל שזה חוב שיש לי אליכם משנה שעברה וזה עצבן אותי ובסוף הגענו לזה. חברי הכנסת בדרך כלל בפגרה לא מגיעים, אז קודם כל אני רוצה באמת להודות ואני מאוד מעריך את רויטל שהגיעה לכאן, היא לא גרה פה, וכמובן שחיים גר פה, אז זה טריוויאלי שהוא יבוא. אז רויטל, באמת כל הכבוד. ותעריכו את זה, כל החבר'ה של מפלגת העבודה שיושבים פה, תעריכו את הנציגה שלכם.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אני רוצה לשתף אתכם במשהו אישי, שלא קשור. אני הגעתי לפוליטיקה בגלל 'צוק איתן', הבן הבכור שלי, ירין, היה כאן, שריונר, מאז 88', הגעתי לפה בדרך לא דרך, תוך כדי קו הרקיע, איך שהוא היה נראה, אני הגעתי שלושה ימים אחרי האירוע בסג'עיה. הייתי פה ממש כשעוד אזרחים לא הגיעו, את קו הרקיע אני לעולם לא אשכח. הייתי מאז עשרות פעמים פה וכל פעם שאני מגיעה לפה אני עוצרת בכפר עזה, איפה שעצרתי וקניתי פיתות עם שניצלים לכל החבר'ה של הפלוגה של הבן שלי ובא אליי חייל והסתכל אליי ואמר לי 'הלוואי שאמא שלי הייתה פה עכשיו' וזהו. היום בבוקר כשהגעתי לפה הרגשתי בדיוק את אותה הרגשה, שלא עברה ממני מאז 2014. אני רואה חשיבות עליונה לחיזוק היישובים פה. אני חושבת שאתם זה הציונות, לכן אני מברכת על הישיבה, מברכת על הוועדה. דודי, מי שמכיר אותך יודע שאתה עושה דברים מדהימים בכל הארץ וגם פה.

לגופו של עניין. שאלתי בסוף, בעז, מה מתוך כל ההחלטה הזאת מיושם, אמרת 63%. אני שמחה לשמוע, כי כשאני מסתכלת על ה-37 הנותרים אני ככה פשוט בהלם, כי זה נראה קצת כמו חלם, כספים תקועים, לא יודעים איפה הם, הם במעברים, זה דברים שכבר מזמן היו צריכים להיות מיושמים. עסק פרטי שהיה מתנהל ככה היה פושט את הרגל, זה בטוח, ואת זה אני יודעת מצוין מהעבודה שלי לפני שהגעתי לכאן לכנסת. לכן, דודי, אני סומכת עליך, כבולדוזר, שאנחנו נדאג להעברת הכספים האלה ושנבוא לבקר אתכם רק ככה, עם קו רקיע כחול ולא כמו שאני זוכרת אותו מ-2014.
יאיר פרג'ון
היום יש גם שריפה בעזה, שזה לא עושה כל כך כחול.
קריאה
את לא פונה למצביעי הליכוד לגבי דודי?
רויטל סויד (המחנה הציוני)
לא צריך, כל מילה מיותרת.
היו"ר דוד אמסלם
חיים, נשמה, בבקשה. אני חייב לספר לך אנקדוטה קטנה. אתמול דיבר איתי גל, אני אומר לו 'וואלה, גל, תשמע', אגב אנחנו מתארחים אצלו, גל, המנכ"ל של המפעל, אז אני אומר לו 'תשמע, ראיתי אותך לפני יומיים בטלוויזיה', הוא אומר לי 'איך ראית אותי?' אמרתי לו, 'הראו בטלוויזיה בחדשות, ראיתי אותך עם לפיד', הוא אומר לי 'לא, זה מלפני שנתיים. כל פעם שמראים את לפיד מראים אותי ומתקשרים אליי אומרים לי שראו אותי אתמול בטלוויזיה'.
חיים ילין (יש עתיד)
האמת שזאת ועדת הפנים והגנת הסביבה, בסדר גמור, בכיף. קודם כל אני מברך, אני לא זוכר ישיבות של ועדות שיורדות עד כדי כך לעוטף ובכלל לשטח. אני חושב שזה אחד הדברים המוחשיים ביותר שיש. ההחלטה הזאת, ואני מאוד שמח. אני אומר את זה כראש מועצה לשעבר, שתמיד חיפשנו איזה אבא, מישהו שייקח על עצמו, התחלנו משרים כל הזמן ואף פעם לא רצו לקחת את זה ופתאום באמת יש בן אדם שלוקח את התכנית הזאת - - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה מזכיר לי את המערכון של הגשש, 'תמצא אבא ותתפזר'.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, באמת, אני חושב שמשפט המפתח, מעבר לכל מה שנאמר פה, זה במיוחד למשרד ראש הממשלה, שהעבודה של התכלול צריכה להיעשות על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה או מי מטעמו, זה לא משנה איך, אבל זה לא עבודה שוועדה צריכה לבצע. ככה אני רואה את זה, אבל בגלל שדודי לקח על עצמו את זה ויש לו מחויבות, אני רואה, גם בנושא הביטחוני וגם בנושא של פשיעה חקלאית שיש באזור, אז אני זורם עם הנושא הזה ואני חושב שזה מדהים.

לגבי החלטת הממשלה, החלטת הממשלה הזו התקבלה בספטמבר 2014, במועצה אזורית חוף אשקלון, הייתה החלטה שהממשלה ישבה שם. למרות שתמיד הכול פוליטיקה, אבל אני מנסה לא להיות שם במקום הזה, אני חושב שאם ראש הממשלה בנימין נתניהו והמנכ"ל לוקר לא היו שם ההחלטה הזאת לא הייתה עוברת. לא רק שהיא לא הייתה עוברת, אלא שאני רוצה לסבר את האוזן לראשי המועצות, כי היום אני מטפל בכל הארץ, החלטת ממשלה או כשרוצים להביא לגבי חיזוק של ירוחם, ערד, דימונה, אופקים וטבריה וקרית שמונה, תקשיבו טוב, מדובר על 300 מיליון שקל לכולם בחמש שנים, 63 מיליון שקל פחות או יותר לשנה. אני לא סתם שם את זה, כשמדברים על הצפון, על קו עימות צפון, מדברים על 580 מיליון שקל, יש פה תכנית של 1,300,000,000 שקל, גם אם מנכים את 232, מעל מיליארד שקל, אין שום תכנית שהתקרבה לזה. אבל, ופה בא אבל, אין גם אף מועצה, לא בצפון, לא במרכז ולא בדרום, בסדר גודל של עוטף עזה, שביצע תכנית על 63% וכמעט על 100%. אין תכניות כאלה.

פה באמת צריך לפרגן גם לראשי המועצות וגם למחוז עצמו, כל מי שנמצא פה, כל הנציגים, גם של השיכון, גם רווחה, גם הגנת הסביבה, האנשים האלה מרגישים מחויבות להיות יחד עם האזרחים ועם התושבים ובלעדיהם זה לא היה קורה. כשמדברים על תכניות ממשלה, הן מבוצעות ב-30%-40% וזה הישג בלתי רגיל. בעוטף עזה התכניות מבוצעות ב-100%. מה שאתה עושה עכשיו זה בדיוק לקדם ולהגיע למצב של 100% שיהיה פה. ייקח עוד חצי שנה, ייקח עוד שנה, בסוף הכול זורם.

אני בכוונה אומר את זה, גם אם אני נמצא באופוזיציה, אם בנימין נתניהו לא היה עושה, ואני אומר את זה פה בגלוי, את ישיבת הממשלה בשבוע הזה, שלושה שבועות לאחר מכן היה לו על הראש את באר שבע, אשקלון, אשדוד, את כל הדרום, חצי מיליון תושבים מול 50,000 של עוטף עזה, לא הייתה עוברת ההחלטה הזאת. אם אנחנו מתעסקים בדברים האלה, אז אני אומר שזה כסף קטן לעומת התכנית הגדולה, אבל בסוף אין פה מגרש ריק. זאת ההוכחה. כשבצד השני יש 2 מיליון פלסטינים, במקום הזה צריך להמשיך לבנות.

הערה קטנה לגבי בתי האגודה. אני באתי מתפיסה שהיא אחרת לגמרי, לא לוותר. אני חושב שחלק מההחלטות שלא כתובות המינהל קיבל ומשרד השיכון, על בית שלישי בנחלה. בתכנית המקורית חשבנו שהבתים היבילים האלה ובתי האגודה יכולים ללכת לבית שלישי, להרחבת המושבים, בית שלישי, אפשר לעשות את זה, אני חושב עדיין שניתן לעשות את זה, תחשבו על זה, כי כבר הכול מסונכרן לעשות את זה. בסוף צריך להשקיע איפה שאתם רוצים, אנחנו נעזור לכם בכל מקום.

לגבי 232, שלדעתי צריך להבין, זו סוגיה לא רק של משרד התחבורה, זו סוגיה פוליטית, זה גישות שונות. במלחמה אני הייתי עם טלפון אחד בצד אחד עם ראש הממשלה, שר התחבורה, ראש הממשלה רוצה את הרחבת הכביש, שר התחבורה לא רצה כי הוא רוצה את הנמל והוא רוצה שהמשאיות לא יעברו דרך מועצה אזורית אשכול, אלא שתעבור כל הסחורה דרך הים. תפיסה אידיאולוגית פוליטית שמקובלת, גם זה וגם זה, אבל בשלב זה שאין נמל אין עם מי לדבר שם בתוך רצועת עזה, אני חושב שצריך לבצע את ההרחבה וכמה שיותר מהר. אם בסופו של דבר יגיעו להסדרה לטווח ארוך על אי לחימה ובניית נמל ובניית אי, כמו שהשר ישראל כץ רוצה, אז אנחנו צריכים ללכת איתו. אני חושב ששניהם צודקים, כך אני רואה את זה, גם צריך את הרחבת הכביש וגם צריך למנוע את זה שבסופו של דבר צריך להגיע להסדר לטווח ארוך שייתן שקט לאזור.

שוב, אני מברך. אנחנו נראה בתצפית את רצועת עזה, נבין בדיוק איפה אנחנו נמצאים והתכנית הזאת - - - אני חושב שהרחבה של תכנית 17'-18', כשאני כבר יודע שיש פה פרטנר רציני, אתה תהיה שם בלופ. מה שדיברתי אתמול, גם עם נציגי ראש הממשלה וגם עם האוצר וגם עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שהתכנית כמו שהיא היא תעבור ב-17'-18', בלי שום קיצוץ, לא בארנונה ולא במענקים, שאלה שני הדברים הכואבים ביותר. מס הכנסה גם יעבור, זה מגיע לדיון בוועדת כספים על שנתיים נוספות, שצריך להגיע בנובמבר. צריך קצת סבלנות כי בנובמבר גם מחלקים, אתה יודע, את העודפים וגם בונים את התקציב הבא, אבל אני שמח מאוד שאתה חלק מהקואליציה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, חיים.

(סיור)
גל כהן
מאחר שהזמן קצר אני אגיד כמה מילים על האזור וכמה מילים על דפוס בארי ואם יישאר לנו עוד קצת זמן - - - אנחנו נצא לכמה דקות סיבוב ונראה קצת תעשייה בנגב ואיך היא נראית. סך הכול מפה מה שאנחנו רואים, במילים כלליות, אנחנו רואים בקצה שם את הארובות של אשקלון, של פרג'ון, מי שמכיר, באזור הזה על החוף בזיקים. אחרי זה רואים את עזה ופה הרצועה, אלבורג' זה מולנו, האזור הזה בתקופות מלחמה נהיה מאוד פעיל, אנחנו עולים פה לתצפת, רואים מצד אחד את הקסאמים שלהם ומצד שני את כיפת הברזל שלנו והעסק הזה בסופו של דבר יש פה מלא זיקוקי דינור.

אני חייב להגיד שדפוס בארי, שהוא מעסיק גדול מאוד באזור של קרוב ל-300 עובדים, לפעמים 350, בכל תקופת המלחמה עבד באופן מלא. אנחנו מייצרים מוצרים שהם מחויבי ייצור ולכן בסופו של דבר המפעל עבד 24, שישה ימים בשבוע, והמשיך לספק את התצרוכת של צ'קים, כרטיסי אשראי ודיוורים שוטפים של המערכות הבנקאיות וכל המערכות הקריטיות וגביית החשבונות ארץ. הסיבה או היכולת של דפוס בארי להמשיך ולעבוד שמרה גם את קיבוץ בארי, אבל גם את כל יישובי האזור, או לפחות את העובדים שלנו, שבאים מנתיבות ומשדרות ומאופקים ומהמושבים באזור, ברמת חיוניות מאוד מאוד גבוהה ושמר אותנו כנקודה מתפקדת. אנחנו אירחנו פה בתוך המלחמה 2,000 חיילים לאורך כל המבצע עצמו, שהיה אולי המלחמה הכי ארוכה של מדינת ישראל.
קריאה
דפוס בארי לא יכול להפסיק ולעשות את השירות שהוא עושה בזמן מלחמה. בגלל זה אני חושב שאנחנו חייבים להצליח להביא לו את זה שהוא יהיה מפעל חיוני.
היו"ר דוד אמסלם
מה המשמעות של מפעל חיוני?
גל כהן
המשמעות של מפעל חיוני זה שהעובדים יכולים להמשיך ולהגיע הנה גם בזמן מלחמה.
היו"ר דוד אמסלם
מי מפריע להם?
גל כהן
היום יש תכנית שהולכים לפנות אותנו. ברגע שיתחילו פה עניינים הכוונה היא לפנות אותנו. אני חושב שמעבר ל - - -
היו"ר דוד אמסלם
פינו אתכם?
גל כהן
לא, אבל רוצים.
גדי ירקוני
יש היום החלטה, והיא נכונה, יש לי ויכוח עם גל, שבזמן שיורים פה ומפגיזים מכל הכיוונים מי שלא צריך להיות פה לא צריך להיות פה. הוא סתם נמצא פה ומסכן את חייו וגם מסכן את חייהם של האחרים שצריכים לטפל בו. מהניסיון שלנו בשלוש המערכות האחרונות הקהילה הרבה יותר בטוחה וחוזרת חסונה, מהחוסן הקהילתי, מזה שאנחנו מפנים אותם מפה למקומות ביחד מאוכלסים. היום יש תכנית אכלוס ותכנית פינוי לכל היישובים צמודי הגדר, דרך אגב גם בארי בזה ודפוס בארי, וגל מוביל את זה בדעה שצריכים להמשיך לעבוד, ברגע שהוא יהיה מפעל חיוני - - -
גל כהן
אני רוצה להגיד, גדי, אני לא רוצה לפתוח פה את הדיון, דווקא מהחיים שלנו, אני חייב להגיד שיצא לי פה להיות כבר בשני מבצעים, דווקא המקום הזה שמאפשר לאנשים להמשיך לתפקד ולוקח אותם מהפחדים ומהחרדות ומהעניינים, שומר על בריאות נפשית ושומר עליהם. נכון, את הילדים צריך להרחיק וזה בסדר, אני לא רוצה להיכנס לזה, אבל אני חושב שמי שיכול להישאר ולתפקד - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני אעשה את זה קצר, זה דיון שהממשלה לא יכולה לעשות.

(סיור בדפוס בארי)
גל כהן
כשאמרתי מוצרים ביטחוניים ומוצרים שצריך להגן עליהם, אז למשל עכשיו מה שאנחנו רואים פה, לקראת המבצע של החגים, אני זוכר שאני עוד הייתי איש מכירות, היו מייצרים תווי קנייה, אז היינו מייצרים פה פעמיים בשנה ביותר ממיליארד שקל היה פה ברצפת הייצור. הדבר שהגנבים הכי אוהבים בעולם וזה היה צריך להיות שמור. היום עושים את זה בכרטיסים, כמו שאנחנו רואים פה ובעצם עכשיו אתם רואים את הצוות שאורז את כרטיסי המתנה, בטח גם לממשלה, לכל אחד יש את כרטיסי המתנה שמחלקות החברות הגדולות. פה עושים את הערכות האלה, אלה מוצרים שווי כסף, אלה כרטיסים שטעונים ב-500 וב-1,000 וביותר שקלים, לכן כל התהליכים - - -
קריאה
זו אריזה ידנית?
גל כהן
זה הסוף של האריזה. זה מפעל של חמישה עובדים, מקבל עכשיו מעטפות בסגנון הזה שהבעלים החליט לתת רק 172 שקל, אז יש להם רק חמישה כאלה, עם ברכה מיוחדת שלו וריח פרחים.

פה מה שאנחנו רואים זה תהליך שנקרא בעברית פרסונליזציה של כרטיסים. מכונות שמכסות על קוד סודי, יש פה שבעה קווים שעובדים נון סטופ כדי לייצר כרטיסי חיוב של טלפונים וגם כרטיסים אישיים. אלה המכונות האלה. ועכשיו אנחנו נגיע לראות איך מייצרים רישיון נהיגה.

(המשך הסיור)
תושב המקום
זה כבר מצרים, אלה מוצבים מצריים. זה מוצב סנאית, יושבת פה פלוגה מגבעתי, אחת מארבע היחידות הכי לוחמות, יש פה טנקים, יש פה אכזריות, מי שמכיר, ויש פה סיורים שיוצאים לאורך הגבול כל הזמן.

היישוב הזה הוא היישוב הכי דרומי במשולש היישובים בני נצרים, נווה ושלומית. אתם הייתם בשלומית, זה היישוב הכי צפוני, זה היישוב הכי דרומי. המרחקים מגבול מצרים סדר גודל של 800 מטר בין הגדר של היישוב לגבול מצרים.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זה גם היישוב הכי דרומי באזור?
תושב המקום
באזור כן, במועצה אזורית אשכול זה היישוב הכי דרומי.
קריאה
יש את ברנע בהמשך ואחרים.
תושב המקום
כן, אבל זה לא במועצה. זה היישוב הכי דרומי. אם אתם רואים פה, את השדרה הזו של העצים, זו שדרה שנטעו אותה לא בגלל יופי, אלא מבחינה ביטחונית בגלל איומי הטילים, שיש פה מכל המרחב הזה, המרחב הזה של סיני, מי שמכיר, יש גם חוות הדעת של אלוף יום טוב סמיה, שהוא בדק את הכול ואנחנו ניתן לכם אולי תקציר שלה, כל האזור הזה, גם ב'צוק איתן' וגם לפני כן, האזור הזה של סיני מהווה איום מאוד גדול על היישובים, בין אם ירי תלול מסלול, כמו פצמ"רים או ירי של טילים שהם לא מזוהים על ידי המערכות, בכינון ישיר. יש פה איומים של חדירות, אנחנו יודעים, חיים יודע, גם בתקופתו היו חדירות בכל המרחב, מכרם שלום, הברחות סמים. היה פה צילום לא מזמן של הברחות סמים.

כל האזור הזה נושק על גבול מצרים. ההתיישבות הזאת, כמו שאמרתי, מי ששמע אותי באוטובוס, מה שחשוב היה לנו להראות לכם זה באמת גם את ההיערכות של צה"ל, יש פה מוצב פלוגתי, זו גזרה גדודית, נמצאת פה החטיבה הלוחמת, בין ארבע חטיבות החי"ר המרכזיות. כל האזור מתוצפת. ב'צוק איתן' היו פה כוחות שישבו בכל המרחב, כולל תותחים, כולל טנקים, כולל טילים שעברו מעלינו כשהלכנו עם הילדים לגן, בכל האזור הזה. זו תרומה של JNF, זה לא שהמדינה או הצבא נתנו, כל הנטיעה הביטחונית הזאת.

הישיבה ננעלה בשעה 17:00.

קוד המקור של הנתונים