ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 31/10/2016

1. יישובי הצפון - התחייבות הממשלה לתקצוב 2. תמונת מצב הדיור, התעשייה והתעסוקה ביישובי הצפון

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 3

מישיבת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

יום שני, כ"ט בתשרי התשע"ז (31 באוקטובר 2016), שעה 12:44
סדר היום
1. יישובי הצפון - התחייבות הממשלה לתקצוב

2. תמונת מצב הדיור, התעשייה והתעסוקה ביישובי הצפון
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר

יגאל גואטה

יהודה גליק

אכרם חסון

יעל כהן פארן

בצלאל סמוטריץ'

חברי הכנסת

ישראל אייכלר

יחיאל חיליק בר

אורן אסף חזן

עליזה לביא

אברהם נגוסה

יפעת שאשא ביטון
מוזמנים
שירה דימניק - רפרנטית, משרד האוצר

אמיר רשף - רכז תעשייה ומסחר, משרד האוצר

נילי ברוש - יועצת שר פנים, פריפריה, נגב וגליל

מיכל פינק - סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות, משרד הכלכלה

סימה חמו - סגנית מנהל מחוז הגליל, משרד הבינוי והשיכון

חגי לוין - סמנכ"ל שירות התעסוקה

שלמה בוחבוט - ראש עיריית מעלות תרשיחא

אייל רייז - סגן ראש מועצה אזורית מטה אשר

אופיר יחזקאל - עיריית קריית שמונה

טובה מעוז - חברת מועצת העיר מעלות תרשיחא

מאיר מסטאי - יו"ר תנועת הגיע זמן גליל

דולי עירון - חברת פורום, תנועת הגיע זמן גליל

דוד קשני - יו"ר תנועת קול בשכונות

רן מלמד - סמנכ"ל עמותת ידיד

עידן רייף - אגודת הסטודנטים תל חי

רן בן ארצי - סטודנט לשעבר בצפון

יעל אבוקרט קליין - מוזיאון האדם הקדמון

שמעון חננאל - "המשמר החברתי" בכנסת - משקיף

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
הדס גור, חבר המתרגמים

1. יישובי הצפון - התחייבות הממשלה לתקצוב

2. תמונת מצב הדיור, התעשייה והתעסוקה ביישובי הצפון
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי. זו ועדה שהוקמה ממש לאחרונה במושב האחרון, לאור הבקשה שלי, על מנת לצמצמם את הפערים בחברה הישראלית, לפתור את העוולות והקיפוח שאנחנו עדים לו בין הפריפריה למרכז ובאמת מצאנו לנכון במושב הזה לפתוח את הדיונים בנושא של תכנית הלאומית לפיתוח הצפון שכולנו בירכנו עליה, ייחלנו עליה ומייחלים לה.

אין שאלה שהקיפוח של אזורי הפריפריה לעומת המרכז הוא דבר שבלתי ניתן לפשרות, הגיע הזמן לעשות סוף לסוגיה הזאת, הגיע הזמן לעשות סדר בבלאגן. רוב משאבי החברה הישראלית מופנים בעיקרם למרכז הארץ ואנחנו רוצים שהמשאבים יופנו דווקא לאזורי הפריפריה על מנת לבזר את האוכלוסיה. חלק מהפעולות שנעשו על ידי הממשלה אלה הטבות המס. הבאנו את הטבות המס להרבה מאוד ישובים באזורי הפריפריה, כדי שציבור מסוים יעדיף לגור בפריפריה דבר שישתלם לו מבחינה כלכלית. אבל זה לא מספיק, אנחנו צריכים להעביר את המשאבים שלנו לאזורים הללו וכשאני מדבר על משאבים אני מדבר על הכל.

גם כשאנחנו רוצים להקים מרכז רפואי, בואו נקים אותו בצפון או נקים אותו בדרום, למה להקים אותו דווקא במרכז? כפי שאזרחי הפריפריה מכתתים רגליהם מהצפון אל המרכז, מה היה קורה אם האנשים במרכז היו מכתתים את רגליהם מהמרכז לצפון? זה לא קורה, כי המושכים בחוטים מכוונים דווקא לאזור המרכז. הם בעלי השפעה, אולם אנחנו כחברי כנסת חברי הוועדה ואנוכי, החלטנו לעשות סוף לעניין הזה. בכל פעם שאנחנו נראה שיש קיפוח, אנחנו נעלה את הסוגיה הזאת לדיון ואנחנו גם נדרוש שהסוגיה הזאת תיפתר.

בטרם נתחיל את הדיון, כדאי שקודם כל נשמע גם את חברי הכנסת וגם את משרדי הממשלה שהגיעו לכבד אותנו היום. נציין שמולנו יש מגוון רחב של ירקות לאור יום החקלאות שיערך מחר. אני חייב לציין שבנושא החקלאות עמדתי ברורה, עלינו לחזק את החקלאות במדינת ישראל, שאגב חלק גדול ממנה נמצא בצפון ובדרום. בפריפריה קיימת חקלאות גדולה מאוד ורחבה מאוד. רוב החקלאות במדינת ישראל קיימת בפריפריה וזה חלק בלתי נפרד מהקידום שאנחנו רוצים לעשות בעבור הנושא הזה.

לפני שאני מאפשר לחברי הכנסת, ברצוני לומר שהתכנית הלאומית לפיתוח הצפון דיברה על יצירת מקומות תעסוקה איכותיים על ידי השקעה ותמרוץ יזמים בחברות בינלאומיות, שדרוג מערכת הבריאות ומחלקות בתי החולים, פיתוח תשתיות נרחב והשקעה ממשלתית באקדמיה ובמוסדות המחקר ועוד נושאים רבים.

פרטים שחשוב שהציבור יידע, אוכלוסיית הצפון כיום מונה 1,320,000 איש. זה חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה במדינת ישראל. שיעור המובטלים בצפון לעומת זאת הוא גבוה יותר מכל המדינה. התחלואה הרבה יותר גבוהה באזור הצפון, השכר הרבה יותר נמוך באזור הצפון, המון צעירים נוטשים את הצפון לטובת המרכז וכרגע אני גם יכול להבין אותם.

אני יכול גם להבין את תחושת האכזבה של תושבי הצפון לאור היחס הלא הוגן שהם מקבלים מאיתנו המדינה, ואני אומר בכנות רבה, אני חלק מהקואליציה, אני חלק מהאנשים שאמורים לעשות את השינוי, ולכן הדיון הזה כאן היום הוא באמת כדי להביא את הבשורה, כדי להעיר את תשומת לבם של משרדי הממשלה, של מקבלי ההחלטות, על מנת שבסופו של תהליך אנחנו גם נביא את הבשורה לצפון. לא בדיבורים אלא במעשים.

הראשון שהתייצב, חבר הכנסת אכרם חסון, בבקשה.
אכרם חסון (כולנו)
צהריים טובים. קודם כל אני רוצה לברך על קיום הדיון החשוב הזה. ללא כל ספק הנתונים שקראנו כאן מראים לנו תמונה קודרת, תמונה קשה, וכפי שאמר לי ידידי מיקי אנחנו לא באנו לכאן לעשות דיון למראית עין ולא להשמיע לאנשים מה שאוהבים לשמוע. הגיע הזמן שכל אזרח יידע את האמת, נשים את העובדות ונטפל בעובדות.

אני חושב שאנחנו כחברי כנסת שרואים ששיעור האבטלה בצפון הוא יותר גבוה מכל מקום בארץ, אפילו אורך החיים הוא יותר קצר בשלוש שנים ממרכז הארץ ואנחנו רואים את הפערים הגדולים, זה כמובן משפיע ומפריע לנו.

אני גם גר בכפר דרוזי, דלית אל כרמל, אני שייך לפריפריה. רוב הכפרים הדרוזים נמצאים בגליל וברמת הגולן וגם שם המצב הוא רע מאוד. כשאני מסתכל ורואה שהכפר הכי טוב בגליל מבחינת האוכלוסייה שלי הוא במצב הסוציו אקונומי 2 מ-10, 60% מהנשים לא מועסקות ולא עובדות, אין תעשייה בכפרים, אז 60% חיים ממשכורת אחת, כך שנמצאים כל הזמן בעוני מתמיד, אנחנו צריכים לטפל באוכלוסייה הזאת. אותו דבר בשאר היישובים, גם אצל אחינו היהודים וגם אצל האוכלוסייה הערבית המצב הוא לא מזהיר, כך שכולם שווים בגליל וברמת הגולן, ואני מקווה שנוכל לשנות את המצב.

לשנות את המצב זה לא בדיבורים. הדבר היחידי שיכול להציל אותנו זה שהתכנית שאושרה בזמנו באפריל השנה, שהיא ממש תיכנס לתקציב או לבסיס תקציב של המדינה. אם אנחנו לא נצליח אז כל ההבטחות והססמאות יישארו על הנייר ואנחנו נמשיך לשמוע תלונות ונמשיך להביא שאילתות לכנסת אבל הדברים האלה לא ישתנו. לכן זה חשוב שישנם כאן חברי כנסת מתוך הקואליציה שמאמינים בדרישות האמיתיות והנכונות והמוצדקות ואנחנו יחד נשלב ידיים ונעשה את הכל כדי שסוף סוף יתחילו להתייחס אלינו ואל הפריפריה בכבוד הראוי ושהמדינה לא תהיה רק מדינת תל אביב והמדינה לא תיגמר בחדרה כפי שקיים עד עצם היום הזה.

הגיע הזמן שאנחנו נראה מפעלי הייטק, מפעלי טכנולוגיה מתקדמים, שלא תהיה ממש עזיבה של הצעירים, לא לברלין ולא למרכז הארץ. יש לנו מדינה יפה, אבל לצערי הרב המשאבים לא מחולקים בצורה נכונה. כנראה גם האזרחים לא מספיק עומדים על המשמר ולא מספיק נאבקים למען הזכויות שלהם. אנחנו נהיה החיילים הכי רציניים בקטע הזה, אני מכיר את מיקי, מכיר את החבורה שיושבת כאן, חבורה רצינית באה לכאן עם כוונות טובות מאוד, לתמוך בכם וללכת עד הסוף. תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קודם כל תודה רבה על הדברים. בהמשך לדבריך האחרונים אני רק רוצה להוסיף שאני ברגע שהקמתי את הוועדה פניתי לחברי הכנסת שיושבים פה סביב השולחן באופן אישי וביקשתי מהם להצטרף, ואם אתם יכולים להבחין, יש פה, לדעתי, את חברי הכנסת אולי הלוחמניים ביותר בכנסת, ואני לא אומר את זה בשביל להחמיא - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אני לא לוחם, אני בעד שלום. אנחנו בעד שלום, לא בעד מלחמות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה באמת הוכיח את עצמו. אני מודה לחבר הכנסת עיסאווי פריג' שהצטרף, שהוא מהאופוזיציה. חבל לי שאתה הנציג היחידי של האופוזיציה, אבל לפחות יש נציג אחד, ואני יודע שאתה יודע לדבר כשאתה רוצה ואתה לוחמני מאוד.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה פתאום?
עיסאווי פריג' (מרצ)
ההתחלה היפה הזו, של ירק ירוק ואוכל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לאור יום החקלאות.
יגאל גואטה (ש"ס)
עיסאווי, שלא תתבלבל, זה מפלסטיק. כמו שהכסף שמבטיחים ליישובי הצפון זה מפלסטיק.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל אני יודע שיש שם ידיים ערביות.
קריאה
לא, זו עבודה עברית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה רואה? עוד פעם טעית באבחנה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אין עובדים ערבים?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עיסאווי, אני מתחייב לאפשר, לאורך כל הפעולות של הוועדה, לך ולבצלאל לעורר פה דיונים סוערים ואני לא אפריע.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ראיתי בלוח הזמנים שלך, ישיבה שנייה שלך.
יהודה גליק (הליכוד)
אתם מאבדים את הצפון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הנה, נציג נוסף של האופוזיציה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ישיבה שנייה שלך שאתה עושה לגדה המערבית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו נדבר על זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ישיבה שנייה שלך, מה קרה? חסר בעיות אצלנו?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קודם כל זו ישיבה רביעית. דבר שני, תביא לפתחי נושאים שקשורים לאוכלוסייה הערבית ואתה תראה שאנחנו נרים אותם ביחד ואנחנו נעשה חיל.

תודה לחבר הכנסת זוהיר בהלול. אגב, ראוי מצדך שהגעת למרות שהמפלגה שאתה שייך אליה מסרבת לשלוח חברים לוועדה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אולי הגעת בטעות.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אז זכות ההגנה ניתנת לי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אז אל"ף - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל תיכף תהיה לך זכות דיבור. יש סדר דוברים.
יגאל גואטה (ש"ס)
אולי תלמד את החומר בינתיים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני יודע שבכנסת, ברגע שמזכירים מישהו בשמו מותר לו להגיב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מותר לו להגיב, אבל בוא ניתן לחברים שהיו כאן, לא נעים. אני רוצה להמשיך, בבקשה, לשני שהגיע, לפי הסדר, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ, בבקשה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תודה רבה, אדוני יושב הראש. אני רוצה לומר בצורה חד משמעית – הגליל הוא האתגר של מדינת ישראל היום, נקודה. האתגר בהא הידיעה. זה אתגר ציוני, זה אתגר חברתי, ולכן אנחנו יושבים כאן בוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, זה אתגר כלכלי, הפוטנציאל שנמצא בגליל הוא פוטנציאל מטורף, אנחנו פשוט לא נורמלים שאנחנו לא יודעים לנצל אותו.

אתגר כמו תמיד מחזיק שני צדדים של משוואה. אפשר להסתכל עליו כקושי ואפשר וצריך להסתכל עליו כהזדמנות. כשמסתכלים על האזור הכל כך יפה הזה, ולא יפה אחת הבעיות הקשות של הגליל, אם כבר נכנסים פנימה לפרטים, היא שהוא ממותג כאיזה מן אזור תיירותי כזה – באים, מטיילים הולכים. לא גרים, לא לומדים, בטח לא עובדים, מתפרנסים ומקימים מדינה. אבל הוא אזור – באמת באמת באמת ניחן בכל כך הרבה סגולות. אם רק נדע לקחת את הדברים ואת החוזקות של הגליל ולפתח אותם זה יקח את כל מדינת ישראל כל כך הרבה קדימה, שקשה לי באמת להבין איך הממשלות עד היום לא הרימו את האתגר הזה הכי חזק שרק אפשר.

מדינת ישראל עשתה טוב. היא השקיעה בעשור האחרון המון המון בנגב. ומי שיסתכל היום על הנגב עשר שנים אחורה, באמת עשינו מהפכה בנגב. אני לא זכיתי להיות שותף לזה, אני חדש פה. צריך לעשות את אותו הדבר בגליל. צריך להשוות היום את ההשקעה הממשלתית בגליל להשקעה הממשלתית בנגב וזה יחולל שינוי מטורף.

עכשיו אני אומר פה לכל חבריי, רובנו חברי קואליציה, אמרתי שאני חדש פה אבל בקצת זמן שאני פה למדתי כבר איך מתניעים תהליכים בתוך קואליציה. איך מתניעים תהליכים בפוליטיקה. ואני באמת אומר, וזאת אני חושב האמירה, אולי הייתי צריך לומר את זה בראש הדברים, צריך להוריד את הכובע בפני חבורה באמת אידאליסטית ומסורה של צעירים שעזבו ושינו כיוון, ואחרים שאני חושב שעזבו מקומות וסביבות מאוד נוחות במרכז הארץ ועלו לצפון כדי לקדם אותו, כדי לזעוק את הזעקה הזאת, למשוך את כולנו אל תוך האתגר הגדול הזה. והם אומרים ואנחנו אומרים שאסור בשום פנים ואופן להשאיר את הגליל מחוץ לתקציב הדו שנתי הנוכחי. אני לא רוצה להגיד שהגליל לא ישרוד שנתיים כאלה אבל אסור לנו לתת לו לשרוד שנתיים כאלה והתכנית הלאומית חייבת להיות כבר בתוך התקציב הנוכחי.

אם כולנו, ותראו אנחנו החתמנו 25 חברי כנסת על בקשה לדיון פגרה, זה לא הסתדר בגלל כל החגים. 25 חברי כנסת רק מהקואליציה. אחר כך גם האופוזוציה הגישה וזה גם טוב באמת. אתם יודעים מה, אני בא עכשיו מישיבת הכנסת, אישרנו עכשיו דיון מהיר ליום רביעי על השמטת התכנית הלאומית מהתקציב.

זה הדיון המהיר הרחב ביותר שאושר בקדנציה הזאת בכנסת. למעט הסיעה הערבית, כל סיעות הבית מיוצגות בבקשה הזאת. היו כמה סיעות שלא אז סגני היו"ר – יש איזה נוהג כזה שסגני היושב ראש יכולים לבקש להצטרף תוך כדי הדיון לבקשות שאין מישהו אחר מהסיעה שלהם, ולא היה אחד שלא. כל סיעות הבית יהיו מיוצגות בדיון הזה ביום רביעי, אני אומר לכם זה הדיון הקונצנזוסואלי ביותר שהיה כאן בכנסת הזאת מאז שאני לפחות נמצא בה בתקופה של שנה וחצי.

חבריי מהקואליציה, אני לא נכנס עכשיו למלחמות של מי נגד מי ומי הבעל הבית של התכנית ולמי הקרדיט. אני לא רוצה קרדיט, שהקרדיט יהיה לכולם חוץ ממני. אם אנחנו נעביר מסר חד משמעי לראש הממשלה ולשר האוצר שאין תקציב מדינה לשנים 17-18 בלי שהתכנית הלאומית לצפון נמצאת בפנים, התכנית הלאומית לצפון תהיה בפנים. נקודה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני כרגע חוזר מוועדת הכספים, כפי שאתם יודעים אני משמש כמרכז הקואליציה בוועדה והיה שם דיון בנושא תקציב המדינה והיה שם באמת סיטואציה לא פשוטה עבור שר האוצר שראה את זעקת אזרחי הצפון המוצדקת על כך שהם קופחו וממשיכים להיות מקופחים. אני מאמין בכנות רבה שהשר יביא את הפתרון הכלכלי כי יש נכונות במשרדו של השר אריה דרעי כשר הפנים והשר לנגב גליל להביא את הפתרון. אנחנו יודעים כמה השר דרעי מאוד מאוד קשוב לרחשי הפריפריה.
קריאה
ממש לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע חברים, אני אומר את דעתי. יש אפשרות שתהיה דעה שונה אבל אני מביע את דעתי.

אבל צריכים להבין שכדי לממש חזון או מדיניות צריך גם כסף, והכסף נמצא במשרד האוצר. אז ברגע שתהיינה אפשרות כלכלית אני מניח שהשר דרעי גם יוכל להביא את הפתרון. תיכף גם נשמע את אנשי משרדו, הם יאמרו את דבריו.

הדובר הבא לפי סדר ההגעה, גואטה, בבקשה, חבר הכנסת יגאל גואטה.
יגאל גואטה (ש"ס)
תודה אדוני היושב ראש. שוב ברכות על הוועדה הזאת.
דולי עירון
שמענו את הדיבורים ומאסנו בדיבורים, אדוני היושב ראש בוא תשמע פה את מיטב הנוער.
עיסאווי פריג' (מרצ)
היא אומרת דברי טעם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תראו אני גם רק משפט, כמובן שתהיה לכם אפשרות להביע את עמדתכם. עכשיו אנחנו גם נעשה רוטציה אנחנו נדבר פעם אחת חבר כנסת פעם אנשים שמגיעים באמת מאיפה שכואב להם וגם רואים את זה ביום יום.

ככה קוריוז קטן, אני מגיע מהפריפריה אני יודע בדיוק מה אתם עוברים כי עברתי את זה מגיל אפס עד גיל 36 וחצי שאני מצוי בו היום. ואני יודע בדיוק מה חווים בפריפריה. להסביר לי על איך הקיפוח נראה זה משהו שאני אישית לא צריך אבל מישהו אחר שלא יודע אני אשמח שתגידו לו.

כן חבר הכנסת גואטה, בבקשה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אוקיי אני אמשיך. אז תודות ליושב ראש על כינוס הישיבה הזאת ועל הוועדה הבאמת חשובה הזאת ואכן כפי שהוא אמר בתחילת דבריו, הוא התקשר אלי באופן אישי, אמר לי תדע לך כי אני רוצה שתהיה בוועדה כי אני יודע שאתה איש לוחם וכך כל חברי הוועדה. אני לא רוצה להתהדר עכשיו בדיבורים אבל אתם תראו אותנו בעזרת השם במעשים ובבקשה תבחנו אותנו רק במעשים ולא בדיבורים.

אני יליד קריית שמונה, ומשחר ילדותי אני שומע על תכניות למען הצפון וזה on-off כל הזמן. כשאין קטיושות אז שוכחים מהצפון, אבל פתאום יש מלחמה אז כולם רצים להצטלם בצפון גם חברי הכנסת וזה יפה וזה פופולרי וזה טלוויזיה, אבל פתרונות אף פעם לא הביאו לצפון. אף פעם לא הביאו באמת פתרונות לצפון.

אני אומר לכם, לפני חודש ביקרתי בקריית שמונה. לצערי הרב אני גר במרכז, וחבל לי מאוד שהילדים והנוער שגדל היום בקריית שמונה יעשה את מה שאני עשיתי לפני 30 שנה, שפשוט לא מצא את עצמו בצפון – לא מבחינת עבודה, ולא מבחינת סביבה ולא מבחינת תרבות ולא מבחינת כלום ופשוט נאלץ לעזוב למרכז. אנחנו בהחלט רוצים שהצעירים יישארו בצפון וימצו את עצמם וימצאו פתרונות לכל מעגלי החיים שלהם.

אני לא רוצה לדבר הרבה ואני לא רוצה להוסיף הרבה, אבל לפני חודש הייתי בקריית שמונה ושאלתי על משפחה מאוד שורשית בקריית שמונה כי אני כל מקום שאני הולך שואלים אותי איפה אתה גר עד היום אני אומר קריית שמונה, אפשר לבדוק את זה, אפילו שאני יותר מ-30 שנה במרכז. אבל שמעתי על איזה משפחה מאוד מאוד שורשית בקריית שמונה שבאמת זה היה בנפשה ודמה קריית שמונה כפרט והצפון ככלל ואמרו לי שהם עברו למרכז. והתקשרתי אליהם, אני לא יודע אם אני יכול להגיד את השם שלהם, והוא אומר לי תקשיב אני פשוט נאנק, לא מצאתי פה לא תרבות לילדים שלי ולא מקצוע לילדים שלי ולא עבודה לילדים שלי וזה פשוט נורא נורא כואב.

אני בהחלט רוצה להצטרף לחברי, חבר הכנסת סמוטריץ' שבמשך הפגרה שוחחנו ונדברנו כמה פעמים לגבי הגעה לצפון לחיזוק הצעירים האלה שעשו יוזמה מדהימה. זה לא סוד שהשר אריה דרעי כאשר היה שר כלכלה עשה ככל יכולתו למען ישובי הצפון וביקש שהתכנית הזאת לקידום הצפון תעבור איתו למשרד הנגב וגליל. אבל שוב פעם אני לא רוצה להתעסק במי אשם. באמת כי שוב פעם בסופו של יום הכסף מגיע מהאוצר ואתם יודעים את זה. אבל אתכם זה בעצם לא מעניין. ואתם צודקים זה לא צריך לעניין אתכם מי זה ומה זה ולמה זה וכמה זה. אבל אני חושב שאם ישבנו לפני כשעה בוועדה לשקיפות שלטונית. ישבה שם גברת מהאוצר ודיברה ודיברה ושאלה אותה היושבת ראש - - -

זה מפריע לי, יש לי בעיות קשב וריכוז.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, יש לי עכשיו פטיש.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה בגלל שכשהייתי ילד בקריית שמונה לא היה מספיק תקציבים לטיפול בילדים עם קשיי קשב וריכוז אז זהו יצא מזה חבר כנסת, מה לעשות.

בכל אופן, ישבנו לפני כשעה בוועדה לשקיפות שלטונית וישבה נציגה של האוצר ובמשך חצי שעה רק סיפרה סיפורים על תכניות ותכניות. ישבו שם בוחבוט ועדי אלדר, בסוף בסוף היושבת ראש שאלה אותה במספרים, כמה כסף מגיע לצפון בסוף? "לא, לא, אבל תנו לי לדבר". מדברים ומדברים. שאלתי אותה בסוף, תגידי לי עם כל מה שאמרת אדון בוחבוט יכול ללכת עם זה למכולת? לא. אז בואו נפסיק בבקשה עם כל הסיפורים ותכניות ודפים ופרזנטציות זה יפה ונחמד. צריך פשוט, כפי שאמר חבר הכנסת סמוטריץ', לדאוג לכסף לצפון, כסף לצפון.

ואני חושב, אדוני היושב ראש - - -
קריאה
לא תמיד האוצר אשם.
יגאל גואטה (ש"ס)
לא אמרתי שהאוצר אשם. אמרתי במפורש, אני לא מחפש אשמים אני רוצה כסף לצפון. אני מבקש מאדוני היושב ראש, אם נוכל להוציא מפה החלטה מהוועדה המדהימה שבאמת אנשים כולם ראשי בני ישראל המה, אנשים מקסימים פה, שאנחנו לפחות בוועדה הזאת חברי הקואליציה נקבל החלטה שאם בתקציב הזה לא יהיה כסף לצפון כמו שצריך אנחנו לא נצביע לתקציב הזה. מה אתה אומר, אפשר לקבל החלטה כזאת?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר שיש אפשרות לקבל החלטה כזאת, אבל מנגד גם יש אפשרות - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
בואו באמת נקבל החלטה, אסור להצביע על התקציב הזה בלי פתרון לצפון. אמר ידידי סמוטריץ' שזה אתגר, רבותיי אני לא חושב שזה אתגר זה פשוט לחיות או למות. צריך להציל את הצפון. תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה חבר הכנסת גואטה. אין מחיאות כפיים כמו שאתם יודעים בוועדות וגם לא במליאת הכנסת. רק אני חייב לומר, אמרתי שאני הבאתי חברי כנסת לוחמניים לוועדה אני חושש שהם לוחמניים מדי. אז אני רק אומר, אין בעיה, הרעיון הוא רעיון מבורך אני לא פוסל אותו, אבל בואו נזכור - - -
קריאה
או פשוט לא לבוא להצביע, איך עשה חזן באותו יום? אמר אני חולה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, חזן לא חולה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הלו, אני באמת הייתי חולה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, אני רוצה להמשיך. מייק מסטאי, יושב ראש הגיע זמן גליל, בבקשה.
מאיר מייק מסטאי
שלום לכולם, אנחנו התחלנו כבר לפני הבחירות בתכנית לאומית לגליל לעבור דרך כל המפלגות ולהציג את הבעיות של הגליל. התנועה שאני עומד בראשה יש בה יהודים, דרוזים, נוצרים, מוסלמים ובדואים. זאת כל אוכלוסיית הגליל - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
ערבים, תגיד ערבים והכל מובן.
מאיר מייק מסטאי
תודה על העזרה, תאמין לי אני יודע מה קורה בגליל. 800 אלף איש בגליל חיים במצב סוציואקונומי 1 עד 3. 57% משתתפים במאגר העבודה, במרכז הארץ 70%. שיעור אבטלה 8% לעומת ממוצע ארצי של 6%. עוני פי שלוש מהמרכז. אנשי הגליל עובדים בגליל, 80% מתוכם עובדים בגליל, 9% באזור חיפה. בני 15 עד 30 עוזבים את הגליל. במיוחד הילדים שלנו אחרי צבא, עוזבים, עוברים לתל אביב. עוברים למרכז גם ללמוד וגם למצוא עבודה. והתנועה שלי שמה לעצמה לעזור לילדים שלנו להשאיר את הנכדים בגליל. זה מה שאנחנו רוצים שלכל האוכלוסיות של כל האנשים.

נתוני הבריאות במילה אחת, אפריקה. אנחנו חיים באפריקה, מבחינת מתן שירות רפואי. אם אני מגליל מזרחי צריך להגיע לבית חולים, בגלל אירוע מוחי או דבר אחר חלילה, אני צריך להגיע לחיפה, שזו דרך של שעה וחצי. תשימו לב גם למרחקים, גם לטופוגרפיה איפה אנחנו גרים, כמה אנחנו נוסעים ומה אנחנו עושים. חקלאות ותיירות אתם מכירים את הנושא הזה.

נמצאים פה חברי מפלגות של הליכוד, כולנו, ש"ס, יהדות התורה אתם כולכם מכירים פה את הקואליציה, והבית היהודי. כולכם מכירים פה את הנושא הזה של הגליל. כן, אמרתם את זה בתחילת הוועדה למה זה לא קורה. אז אנחנו מבקשים תתבעו מראש הממשלה שאתם לא תצביעו לתקציב אם לא תהיה תכנית לאומית לגליל. ואני חוזר ואומר, לכל הגליל. זה שנותנים 15 מיליארד לערבים, 2.5 מיליארד לדרוזים ואחר כך גם יש יהודים – תפסיקו עם ההפרד ומשול, אפשר לקחת את כל הסכומים האלה, לפתח את אזורי התעשייה. יש את התכנית של אריה דרעי עם האלוף איתן טנגוט שהם שמו אותה על השולחן שמדבר על איזורי תעשייה ומנועי צמיחה, תממשו אותה. תאמינו לי שזה יעלה יותר זול עכשיו מאשר עוד 5 או 10 שנים שאנחנו כבר נראה את הגליל בחוסר לגיטימציה שלטונית מקצה לקצה של כל האוכלוסיה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה מייק, דברים נכונים וחשובים. אגב, אתם מוזמנים אנשי הצפון לדיון נוסף שיהיה בוועדה הזאת ממש בקרוב לנושא מצב הרפואה בפריפריה. ההוכחה הבלתי ניתנת לערעור תינתן פה בוועדה כיצד האוכלוסיה בפריפריה מופלית באופן מובהק בתחום הרפואה לעומת המרכז. זה יבוא לדיון ממש בקרוב ואתם מוזמנים לבוא.

חוזרים לדברים של חברי כנסת, אחרי זה נחזור עוד פעם לאורחים. חבר הכנסת אייכלר, בבקשה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
תודה רבה אדוני היושב ראש. תודה רבה על הדיון ועל הוועדה שלך. ותודה מיוחדת לפירות והירקות. אני רוצה לומר שכתוב במצוות מעשר שני שצריך להביא את הפירות והירקות לירושלים כדי שיהיו שווקי ירושלים מלאים בפירות, כך כתוב בתלמוד. אם אנחנו יושבים על רקע של פירות אני רואה כבר את הגליל פורח - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גם ירקות.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
ירקות וחסר עוד פירות.

אני מדבר לא רק כחבר כנסת, גם כאיש הגליל. אני מגיל 3 צמוד לגליל. אבא שלי ברוך השם היה 50 שנה מנהל קבר הרשב"י במירון, וגם לפני 40 שנה הוקמה הקהיליה החסידית בחצור הגלילית שהייתי שם וגם קהילות חרדיות בצפת ובטבריה. הגליל הוא פנינת החמד של מדינת ישראל, אדוני היושב ראש, עצים והרים ונחלים, אפילו כבישים יפים יש עכשיו, הגליל יכול להיות פנינה, הגליל הוא מאגר הקרקעות הזמינות לפתרון בעיות דיור, הוא צריך להיות גם מקור של תעסוקה ואפשר להפוך את הגליל מבעיה לפתרון, ממצוקה להזדמנות.

כולם אוהבים את הגליל וכמו ששמענו מעטים מוכנים גם להשקיע בו. ואני לא יודע למה הגליל יהיה שם, זה המצב לצערי. זה הזמן שהוועדה שלך תביא את הבשורה שצריך להפוך את הגליל לתקווה הגדולה של דיור, של תעסוקה ושל כלכלה. זה הדבר היחיד שחסר בגליל. יש שם את כל הדברים היפים – יש שם אנשים טובים ויש שם אוכלוסיות שונות.

אני אתן לכם דוגמא, הייתי בצפת, וראש העיר רצה לבנות עוד 2000 דירות. באו כל מיני ארגונים ירוקים ואמרו שיש איזה זבוב נדיר, שאם יבנו שם בוואדי זה יקח את מקומו ולא מאפשרים לא לבנות. יש המון בעיות סטטוטריות בגליל. איפה שאתה רוצה לבנות, ואתם מכירים את הגליל, איפה שאתם רוצים לבנות פתאום בא מישהו, צץ, ולא נותן לעשות את זה.

צריך לעשות את המאמץ המירבי להחזיר את התכנית הלאומית לפיתוח הצפון כדי לעקוף את כל הבירוקרטיות ולהתחיל לבנות בגליל – גם דירות, גם תעסוקה ובכך הגליל יפרח וזה יהיה לחזון מאוד מאוד יפה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בהחלט, הרצון הזה הוא רצון חשוב, אחת הבעיות שלנו כרגע היא באמת שאין את המקורות התקציביים לכך באגף התקציבים. הם לא הוקצו. יש רצון להקצות אותם אבל הם טרם הוקצו ולכן גם היישום הוא קצת יותר בעייתי. לכן, אנחנו באמת צריכים לראות איך אנחנו מגייסים את התקציבים לכך ואז יבוא הפתרון. אולי באמת התקציב הדו שנתי החדש.

דובר הבא, עידן רייף, סטודנט מהצפון, נשמח לשמוע מה יש לך לומר.
עידן רייף
שלום, אז אני עידן סטודנט לעבודה סוציאלית במכללת תל חי, לומד כרגע שנה אחרונה, רוצה מאוד להשאר בצפון. אני רוצה לספר לכם קצת עליי, קצת על החיים בצפון ככה בקצרה. אז אני בנאדם באמת ככה מאוד מחושב, לא נוטה לקחת החלטות פזיזות והייתה לי התלבטות עם עצמי במשך הרבה זמן האם להשאר בצפון, האם זה משהו שמתאפשר בעזרת התעסוקה הקיימת שהיא איננה תעסוקה אקדמית, לפחות רוב התעסוקה. אני רוצה להגיד בתור אחד שבאמת עכשיו מסיים את התואר שאני לא יודע אם יש כזאת אפשרות שאני אוכל להשאר. אני חושב שלפעמים, הרבה פעמים, הצפון הוא סוג של מנותק ומסתכלים עליו כעל איזשהו מקום לחופשה, מקום עם נחלים מאוד יפים, עם צימרים. אבל יש שם הרבה מעבר, זה דברים שאנחנו צריכים לקחת בחשבון ובשביל זה אני מניח שאנחנו כאן היום. אני הגעתי למקום, אני התאהבתי בו, אני רוצה להשאר בצפון, אני רוצה להקים משפחה, אני רוצה לגדל ילדים. במצב הנתון, אני לא בטוח שזה יתאפשר. תודה.
רן בן ארצי
אפשר להמשיך?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תמשיך בעוד שני משפטים, כן.
רן בן ארצי
אני רוצה שחברי הכנסת יהיו איתי, אני רואה שהם כולם בפלאפונים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, הם איתך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תאמין לי שלמדנו - - -
רן בן ארצי
אני סומך עליכם. אני רוצה להגיד שאני - - -
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
האינטלגנציה שלנו כל כך גבוהה שאנחנו מסוגלים - - -
רן בן ארצי
הוא דיבר קודם על בעיות קשב וריכוז. אני סטודנט שעכשיו סיימתי ללמוד. אני נשאר עוד שנה בצפון, אני קורא לזה מנסה את מזלי מבחינת תעסוקה בצפון, כי אין עבודה. למדתי שירותי אנוש ומדעי ההתנהגות. אין עבודה בתחום שלי, במרכז יש המון עבודה. אני באמת מנסה את מזלי בתחום לנסות לחפש עבודה. אני אשמח לשמוע את הנציגים של הממשלה, את הרפרנטים, לשמוע - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הם רושמים את הערות הדוברים והם עונים בצורה מפורטת.
רן בן ארצי
כי ראשי הרשויות הגישו באמת הצעה מאוד טובה ונכונה. תהליך שנבנה וזה עומד... תקציב המדינה זה לא עובר לפי מה שאנחנו מבינים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, תודה רבה. הדובר הבא חבר הכנסת עיסאווי פריג', בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שלום, מיקי ולכל החברים, תושבי הצפון שנמצאים כאן, ברוכים הבאים. אני יש לי נוסחה שאני לא מצליח לפתור. תעזרו לי לפתור אותה. כמעט כל אחד בכנסת שמדברים איתו על בעיית הצפון והצורך להשקיע אומר אני בעד. אני בעד. גואטה עכשיו קואליציה, סמוטריץ' נמצא קואליציה, מיקי, כולכם נותנים חיבוק. אבל אנחנו מסכימים שאנחנו שונאים צבועים. כשהם אומרים, מקיימים. וזה גם פתרון קל לביצוע – כל החכ"ים במליאה, עכשיו הייתי בחוץ עם המפגינים וראיתי גם ח"כים מהקואליציה נמצאים שם. זה פתיר. כולכם רוצים. אז הם כולם רוצים והאוצר הוא בסופו של דבר בעל הבית הגדול שהוא קובע והוא מחליט. תקציב מדינה קובעים אותו ומאשרים אותו הכנסת והרשות המחוקקת וזה תלוי בנו, אז מה הבעיה אני לא מצליח להבין.

עכשיו היינו בוועדת הכספים, שר האוצר אמר אני לא גזבר, אני בא לקבוע סדר עדיפות. יפה מאוד, אם אתה לא גזבר ואתה בא לקבוע סדר עדיפות זה בידיים שלך לתת לצפון את מה שמגיע לו, פשוט מאוד. אתה אומר אני לא גזבר ומתנהג כמו גזבר של ראש הממשלה.

מיקי ידידי, הוועדה הזאת הבטיחה רבות ועדיין מבטיחה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תמשיך להבטיח ולבצע גם.
קריאה
לא הבטיחה לקיים אבל עיסאווי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הבטיחה, הבטיחה גם לקיים. אגב מפלגת העבודה לא שלחה נציגים לוועדה אני מחכה לנציגות רשמית, הבנתי שאנחנו מוחרמים. נשמח לנציגות גם מיש עתיד וגם מהמחנה הציוני שהחליטו באופן ברור לא לשלוח נציגים לוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מיקי, הוועדה הזאת הבטיחה רבות. אני מקווה שההר לא יוליד עכבר וזה תלוי בך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא מקווה אני מתכוון לעשות פעולות כדי למנוע את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מאוד מקווה. ואנחנו לא נמצאים כאן - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה פה בשביל להזכיר לי כל הזמן.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מזכיר לך כי אני לא רוצה להיות עוד מספר, ללמוד נתונים בשיעור באקדמיה. תפקידי כאן לנסות להשפיע ולעשות. עכשיו שיושבים כאן אנשים ונמאס להם לשמוע דברים ודיבורים והבטחות. אם אנחנו מלבד להעלות את הסוגיה על סדר היום יכולים לעזור להם, יכולים לדחוף להם בכיוון בוא נהייה פייר איתם. אחרת בשביל מה לנו להשתתף בעוד משחק בעוד סיבוב. הכל תלוי בך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני מתכוון לענות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בואו נהייה אמיתיים ונלך עם האמת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני אענה לך אדוני. תודה רבה על הדברים. תראו, מעולם לא המריתי ולא השליתי אף אחד – אני לא שר האוצר, אולי בעתיד אני מקווה, בעזרת השם, וגם לא שר הפנים, גם זה אולי בעתיד בעזרת השם. אני יושב ראש וועדה שסמכויות הוועדה הן מאוד מאוד ברורות – אני יכול לעורר דיונים ואני אעורר אותם, אני יכול לקרוא למשרדי ממשלה לקבל תשובות ואני אתעקש על התשובות.

אני יכול לוודא אם משרדי ממשלה מיישמים את ההתחייבויות שלהם או לא ואני אוודא את זה, גם אם צריך להסביר לציבור פעם אחר פעם שהם לא עושים את זה. אני יכול להסיק מסקנות במסגרת הוועדה והן יוסקו והן יועברו לשרים הרלבנטיים, ואני יכול להפעיל את כל מרכז כובד משקלי כדי שהוועדה הזאת לא תוותר לאף אחד ולא משנה אם הוא הקואליציה, אם האופוזיציה בהתחייבויות שהוא התחייב והציבור יידע אם הוא קיים אותם או לא. לקבוע פעולה כדי שהיא תתבצע – זה לא בסמכות הוועדה ואתה יודע את זה כפרלמנטר יותר וותיק ממני. אז בואו ביחד נעשה את העבודה שלנו כחברי כנסת כפי שאנחנו יודעים שהיא יכולה להעשות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל נהיה נחושים, ואתה כחלק מהקואליציה יש לך תפקיד לאיים ולעשות ולהשיג.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הכלי שלי, הוא כלי נוסף שאני משתמש בו כמרכז הקואליציה בוועדת הכספים ואני משתמש בכלי הזה וכולם יודעים איך. והוכחתי את זה גם בעבר בהטבות המס שהיו ישובים שהיו צריכים לשבת מחוץ למפה וכשהיו ישובים שקופחו לא הסכמתי להעביר את המפה עד שהם לא טופלו, ועובדה שהשגנו גם את ההישג הזה.

טובה מעוז, בבקשה כמה משפטים אנחנו קצרים קצת בזמן.
טובה מעוז
אמנם ראש העיר שלי פה. אני טובה מעוז, חברת מועצת עיר במעלות תרשיחא ואני רוצה לומר לך, קודם כל תודה כבוד חבר הכנסת זוהר, מיקי.

כשאני הגעתי למעלות לפני 35 שנה, אמרו לי תבנו בתים גדולים תוכלו לגור שם, תוכלו לגדל את הילדים. אני חייבת לציין שראש העיר שלי כשמאז עוד היה אז לפני שהגעתי, עשה עיר לתפארת. הבעיה שהילדים שלנו גדלו. כל אחד מאיתנו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את בקואליציה אגב?
טובה מעוז
אני בקואליציה. גם אם הייתי באופוזיציה הייתי אומרת את אותו דבר, יש לנו עיר לתפארת.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני יכולה להעיד ואני לא משם, אבל אני קרובה.
טובה מעוז
בנינו בתים, הילדים שלנו גדלו. כל אחד מאיתנו דאג שהילדים שלנו ילכו ללמוד. הילדים שלנו למדו כל אחד מהם בתפקידים, כל אחד מהם למד. והיום אין לנו תעסוקה. נשארנו בתים ללא ילדים. למה? מפני שבאמת פה אני רוצה לתת קומפלימנט לשר השיכון על הבנייה שנעשית באזור. אבל אין תעסוקה. אני לא מבינה, עכשיו אנחנו בונים אזור, שעוד מעט ראש העיר שלי גם יכול לומר את זה, בונים אזור להייטק, אבל להביא חברות של הייטק לאזור. למה אין אפשרות להביא מהמרכז? למה אי אפשר להביא? לתת את האפשרות לחזק את הצפון. אנחנו לא עיר של מלחמות בלבד. לא בזמן מלחמה זוכרים שקיימת מעלות, קיימת שלומי, קיימת קריית שמונה. יש לנו גם ימים טובים. אנחנו רוצים את הימים הטובים.
רן בן ארצי
יש הטבות מס ביוקנעם, אז למה שיגיעו?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הטבות מס קיימות לא רק ביוקנעם.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה דווקא כן מוסדר בחוק ההסדרים הקיים אבל זה לא אומר שיש תכנית.
טובה מעוז
הטבות מס שלנו גם הן נשחקו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו מטפלים בזה.
טובה מעוז
אני יודעת, לכן אני לא ניסיתי להעלות את זה. אני רק מבקשת דבר אחד : תתנו תעסוקה הולמת לילדים שלנו שנחזיר עטרה ליושנה. שבאמת נמלא את החזון שחשבנו עליו. לתת לצפון להיות עיר לא רק של מבוגרים אלא עיר שהילדים שלנו יחזרו הביתה לעבוד בה. תודה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מסכים איתך, בהחלט. חבר הכנסת איתן ברושי ולאחריו חבר הכנסת יהודה גליק.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת וחבריי מהצפון. בקצרה אומר שלפי דעתי יש פה צירוף, גם תחושת קיפוח אבל בעיקר תחושה של הונאה של הממשלה את תושבי הצפון. לפי דעתי , הצירוף הזה הוא צירוף מאוד קשה. לא רק תחושה שהצפון לא טופל נכון בשנים האחרונות, יש כאן תחושה של אי אמירת אמת ובריחת הממשלה מההתחייבויות של עצמה. לפי דעתי זה נזק קשה מורלי לתושבים, בוודאי שחיים במקומות הרחוקים היותר קשים, חלק גדול גם לאורך הגבול, בגבול שכידוע יכול גם המצב להשתנות.

אני חושב שצריך לומר באופן ברור שבשני דברים יושבים חברים, ראשי רשויות וגם אני הייתי כמה ימים ראש רשות. בשני דברים ראשי רשויות הם לא יכולים לפתור את הבעיה בלי הממשלה: קודם כל התעסוקה. תראו אינטל מעולם לא הייתה קמה ללא החלטה של רבין ז"ל ובייגה שיחייה. זה לא פותרים במענקים של 20%. אין תכנית תעסוקה לממשלה בטח לא לפריפריה. זה מחייב משאבים ומדיניות אחרת. יש פה נציגות של השר דרעי, והוא היה גם שר הכלכלה, ואני אומר לכם שראש רשות יודע שהוא צריך X דירות, X מעונות ו-X בתי ספר לפי תחזית גידול. אין למדינה תכנית תעסוקה, לא לקליטה, לא לגידול ולא לעלייה, וודאי לא להשאיר את התושבים בצפון.

זו לא סתם תעסוקה, זו תעסוקה עם רמת הכנסה גבוהה, זו תעסוקה שעונה על המאווים האישיים של דור שלומד את הכל על פי שיקול דעתו. ואף אחד לא ימכור לנו בתים בחינם אם אין תעסוקה. איך אמרתי לו פעם בעמק – רכבת העמק תסע ריקה אם לא תהיה תעסוקה באזור בית שאן ובאזור שהרכבת עכשיו נוסעת, גם לא בכרמיאל.

לכן, אדוני היושב ראש זה לא סתם לדבר על פיתוח הצפון צריך להניח פה תכנית קודם כל ליצירת אלפי מקומות עבודה שעונים על הצורך של השארת הדור הצעיר ולהיות אבן שואבת לנוספים. הדבר השני, שגם הוא לא ייפתר בלי התערבות הממשלה זה נושא הבריאות. עכשיו פורסם דו"ח – מי חתום על הדו"ח? פרופסור ממשרד הבריאות, זה לא יוזמה של ראש רשות. הבריאות בצפון היא בריאות פחות טובה מאשר באזורים אחרים. תוחלת החיים יותר נמוכה ומטפלים פחות נכון כפוף למיטות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תבוא לישיבה ביום רביעי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בסדר, אבל יש פה אנשים שבאו במיוחד מהצפון, הם לא באו לשמוע אותנו מדברים אלא גם עושים משהו , ולכן לפי דעתי צריך ליצור פה תכנית משותפת לרשויות, לתושבים ולחברי הכנסת שבה אנחנו אומרים – אם אין ביצוע אין תקציב. החוכמה היא לא לתקוע את הגליל, החוכמה היא לתקוע את הממשלה על תקציב בכל האזורים האחרים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה החוכמה של האופוזיציה לא בהכרח של הקואליציה
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אנחנו לא אופוזיציה למדינה, והקואליציה היא לא סוס עיוור. הקואליציה צריכה לעשות את הדברים הנכונים, אנחנו לא צריכים להפריע, בוודאי שזה נכון. אבל לגבי הצפון, אני אומר לך מיקי אפשר למכור כל מיני ססמאות, היום תהיה ישיבה. זה לא שיטות מתקדמות לעשות וועדות ואני רוצה לומר שההונאה והאכזבה של הצפון יהיה לזה מחיר יקר, ולכן אני מציע שמכאן תצא בשורה שאומרת שאין תקציב בלי הצפון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה, ובאמת תודה גם שבאת היום לוועדה. חבר הכנסת גליק, בבקשה.
קריאה
יצא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יצא. חבר הכנסת נגוסה, אחרי זה חבר הכנסת בהלול.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני הגעתי לפניו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל לא נרשמת, לא רשמנו.
אברהם נגוסה (הליכוד)
אני לא מתנגד, שידבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה מאפשר? בהלול, פעם הבאה להרשם.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אתם יודעים מי זה דובי שוויצר? היה פעם מאמן מיתולוגי בישראל שמו דובי שוויצר, שטבע את האמרה הידועה : כולם עובדים על כולם. אתם מגיעים וחברי הכנסת מתגייסית כדי להונות אתכם, כדי לעבוד עליכם, כדי לומר לכם שכולם לצידכם. עובדה היא שבתקציב הדו שנתי הזה הגליל היה מחוץ לתכניות ופתאום כולם נעמדים על שתי הרגליים האיתניות שלהם וכולם מבטיחים לכם נאמנה שכולם אתכם אז מה הבעיה? כמו שאמר ידידי עיסאווי פריג', ואינני יכול לחקות את הלהט ואת התשוקה שלו באמת מדובר כאן בהונאת הציבור בצפון.

אני לא רוצה להתחרות בנתונים כי אתם הכברתם בנתונים מאוד מעלפים אבל רק שני נתונים: תמותה כפולה של תינוקות בגליל ותוחלת חיים פחות 4-5 שנים מהמרכז. למה לעזאזל? מה זו גזירת שמיים? נועדנו למות מוקדם יותר? נועדנו כדי להביא תינוקות שהתכנות החיים שלהם היא חצי מהתכנות החיים במרכז? וצריך לומר, מיקי, שמזמן המרצע יצא מן השק והשד כבר הבליח מן הבקבוק. כל עוד שני נתונים כאלה שעכשיו אומר יתקיימו הגליל לעולם לא יקבל את הנתח שלו: א. השקעת כסף רב על ההתנחלויות כאשר השתיקה של הציבור הישראלי רועמת ואתם מקבלים בהכנעה בניית התנחלויות על חשבון ציבור שורשי אמיתי שלא נמצא על אדמתו של אחר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו עכשיו עוברים לנושא של הפלשתינאים.
קריאה
מה זה קשור?
קריאה
הלב זה הגליל כרגע.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אם היית מקשיב למה שיוצא לך מהפה היית מבין שגם אתה מדבר שטויות. אין קשר, אזרחים צריכים להיות שווים גם ביהודה ושומרון וגם - - -
קריאה
אורן , זכות דיבור, מה קרה? מה זה? תרגע נשמה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אורן, תן לי. קיבלתם שיעור אונליין, איך כאשר דורכים על היבלת כמה זה כואב. הנה הכאב יוצא, בוקע, מכוון שזה כאב אמיתי. כסף רב הולך לשווא- - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא לא יהיה לשווא.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
בסופו של דבר תקום מדינה פלשתינית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חולק על דבריך, לא תקום מדינה פלשתינית וארץ ישראל תשאר שלמה. אני חולק על דבריך, ארץ ישראל תשאר שלמה ולא תקום מדינה פלשתינית ואנחנו נטפל בצפון גם ביהודה ושומרון וגם בצפון.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
יש כאלה שמבטיחים לכם- - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה גורר את זה למקום פוליטי וזה לא מכבד את הדיון.
דולי עירון
אנחנו בכנסת סליחה, אנחנו בכנסת. איפה תהיה פוליטיקה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם אנחנו רוצים לעורר היום דיון - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
מיקי להיפך, אדוני היושב ראש, להיפך! אדוני היושב ראש תן לה להגיד את הדברים שיראו שהם לא באמת מתעסקים בצפון ובגליל. להיפך מיקי תן לה לדבר שיראו שלא באמת אכפת לה מהגליל.

שיראו שהוא לא מיישם את המנדט שהוא קיבל מהציבור. אני הראשון שאפרגן לך זוהיר, תיכף אתה תשמע גם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זוהיר תשלים את דבריך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תגיד לי מאיפה אתה תביא מקורות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש הרבה מקורות, סמוך עליי. אני מכיר את המקורות יותר טוב מכולם.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
איך כשהדברים כואבים גם אי אפשר אתם מבינים. אני לא רוצה לומר מי, היה חבר כנסת כאן שדיבר איתכם גבוהה גבוהה, הבטחות אילוזיות של תמיכה בפרויקט של הגליל, העצמת הגליל. כל עוד לא מייהדים את הגליל, לעולם הגליל לא יקבל את הנתח האמיתי שלו, מכוון שכל עוד ישנם 50% ערבים, יתנכרו לזכויותיו של האיש היהודי שמשתכן בצפון. הוא יסבול בשל העובדה שהגליל עדיין לא יוהד כפי שראות עיניו של אותו דובר כאילו שכל חזונו לא התממש הגליל ימשיך להיות מקופח.

נקודה שלישית ואחרונה, דיברתם על זה אבל אני אגדיר את זה בשפתי. הגליל הפך לבית האבות של מדינת ישראל. לא שאבות זה מילת גנאי חלילה כי אני עכשיו מגיע כמעט לגיל הזה. אנחנו מלח הארץ, המבוגרים הם מלח הארץ, הם השורשים של הארץ, הם המקורות, הם הילידים, הם החזות האמיתית והערכית של הגליל. אבל אי אפשר בלי צעירים, אי אפשר בלי צעירים, שהפכו את הגליל למחוז המזדקן ביותר בישראל ואנחנו בהכרעה מקבלים חלוקה לא צודקת, מדברים על צדק חלוקתי, נו באמת - - -
דולי עירון
מי זה אנחנו ? אנחנו הגליליים, או אנחנו הערבים?
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
הגליליים, הגליליים. אני הנדרש ביותר לסוגיית החיים המשותפים ואת יודעת זאת. אני רוצה שחבריי היהודים שכם אל שכם יאבקו למען עתיד משותף של כולנו. כי עתיד טוב שלך הוא עתיד טוב שלי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מסכים איתך. זוהיר, זוהיר, אתה יודע מה, אמרת דברים נכונים, כתף אל כתף בוא נלחם למען החברה הערבית ושילובה בצפון ובדרום, אבל בוא נפסיק להלחם בשביל הפלשתינים, הגיע הזמן.
קריאה
להלחם בשביל השלום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הפלשתינים לא מעניינים אותנו. מעניינים אותנו אזרחי ישראל. זה המסר שרציתי רק להעביר לכם. בואו נמשיך. טוב, בואו נמשיך חברים. חבר הכנסת נגוסה. לאחריו אני לא יודע אם כולם יוכלו להיות דוברים. חברים אני מבקש לעשות את זה בקצרה כי הזמן מתקצר, לקראת השעה שתיים ואני כן רוצה שמשרדי הממשלה יאמרו את הדברים למצלמות והמצלמות נסגרות בשתיים.
אברהם נגוסה (הליכוד)
מגיע לך חבר הכנסת מיקי, ברכות על היוזמה. זה נושא מאוד חשוב גם לנציגי הצפון. אני חושב שהנושא הזה זה לא עניין פוליטי או מפלגתי. חברי הכנסת מהאופוזיציה ניסיתם להכניס פוליטיקה. אז אני אומר זה לא עניין פוליטי, זה לא עניין מפלגתי המצב של הצפון היה ונשאר גם בממשלות אחרות. גם בממשלות שהמפלגה שלך גם.. זה לא עכשיו, זה של הממשלות לדורותיהן.
קריאה
אתה צודק, הליכוד כבר 40 שנה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה יודע מה זה עוולות מפא"י, עוולות מפא"י זה לא דבר קטן. עוולות מפא"י זה משהו שצריך 200 שנה כדי לתקן.
אברהם נגוסה (הליכוד)
הנושא הוא לא יהודי וערבי. כל תושב באזור הצפון אם זה ערבי, אם זה יהודי כאשר הנושא מתפתח, כשעניין הדיור, חקלאות, הבריאות כל המערכות מתפתחות שם מגיע לכל התושבים. ולכן חשיבות הרבה שכולנו גם הקואלציה, גם האופוזיציה, נשלב ידיים ונעבוד לטובת הצפון. זה מה שיכול לעזור ולא ננסה לנצל את העניין הזה לעניין פוליטי. תודה וישר כוח.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מצטרף לדבריך חבר הכנסת נגוסה, מצטרף לכל מילה. עכשיו אנחנו נשמע משרדי ממשלה.
דולי עירון
אדוני היושב ראש, שהגעת לצפת אני שמעתי אותך בקשב רב, ואני מבקשת שתקשיב לי לפני שאני צריכה לחזור לגליל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו נקשיב לך.
דולי עירון
מתי? אני שמעתי את חברי הכנסת יש לי מסר להעביר לכם ואני חושבת שהוא חשוב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את רוצה עכשיו דקה?
דולי עירון
אני בטוחה שאלה יהיו דברי טעם אדוני היושב ראש. חברת הכנסת היקרה שאשא מהצפון מקריית שמונה, ראשי ערים, בוחבוט וראש העיר שיושב מאחוריי. אני רוצה להגיד לכם משהו. לפני 15 שנה עזבתי את מדינת תל אביב לטובת הגליל ובנינו בית בכורזים. 80% מחברי הכנסת שואלים אותי איפה ההתנחלות הזאת. אז א' אני כמומחית לחקר תולדות ארץ ישראל ואני גם סטודנטית הרבה שנים של תל חי, אני מזמינה אתכם לטיול גלילי יפהפה, כדי שתכירו איפה דיר אל אסד יושב, ואיפה חורפש יושבת ואיפה כורזים יושבת.
עליזה לביא (יש עתיד)
פגשתי אותך בתל חי, אז את יודעת שאנחנו מכירים את הארץ.
דולי עירון
אני רוצה ברחל בתי הקטנה אדוני היושב ראש לדבר, ואני רוצה שתקשיב לי בקשב רב כי זה חשוב. הגענו לגליל וחוץ מ-15 עצים שאני במו ידיי נטעתי שום דבר לא צמח שם. אני לא תוקפת, אני באה במקום של עוצמה, אני לא גרה בפריפריה, הגיע זמן גליל לא גר בפריפריה. אנחנו גרים בגליל, במקום הכי קסום שעליו נאמר בן שמגדל שקמים גליל עליון הוא ובן שאינו מגדל שקמים גליל תחתון הוא. וחבל לי שחברי הכנסת שכל כך מבינים בתלמוד, בגמרא וכל מה שכתוב, הם לא פה.

הגיע זמן גליל מונה כיום, כדאי שתקשיבו, 70 אלף אזרחים, כולל בנגב, אנחנו חברנו אליהם והם חברו אלינו. והגיע זמן גליל החליט לשים את הגליל במרכז ואנחנו נחבור לקבוצות האחרות שפועלות בגליל, לראשי המועצות ולראשי הערים. ואני לא באה ממקום של בכיינות. יושבת פה ד"ר איילת שביט אחת המומחיות ממכללת תל חי. אנחנו רוצים אוניברסיטה. אני בהשכלה שלי משפטנית אני לא רוצה ללמוד במכללה אני רוצה ללמוד באוניברסיטה שתשב בגליל.

אני רוצה חקלאות, מה אתם מתהדרים בכל החקלאות הזאת? החקלאות הזאת היא של חקלאים ששומרים על הגבולות, ששומרים על האדמות. אדוני היושב ראש אני הקשבתי לך בצפת כשהיית בקור המקפיא אצל שוקי אוחנה בבית ותקשיב לי עוד דקה כי אני מדברת מדם לבי. יושבים פה החבר'ה שהם חוד החנית של הגליל, שהם העלו היום מאות ועשרות אוטובוסים לגליל ועזבו מקומות עבודה ומגיל 60 צפונה הגענו לכאן להגיד לך שהכאב הוא עז ואנחנו לא ניתן לכם להעביר את התקציב.

ואם אתם, ואני קוראת לחברת הכנסת היקרה והפעילה, חברת הכנסת שאשא ביטון, שאת גלילית ואת מקריית שמונה, אם יש לך דם בעיניים, ויש לך דם, תצביעי נגד התקציב ואת תקני את עולמך. כי התקציב הזה הוא תקציב רע לכולם, הוא רע לערבים, הוא רע לדרוזים והוא רע לכולנו. ואתם שכחתם אותנו! אנחנו לא יכולים להמשיך להיות החצר האחורית של מדינת ישראל.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
דולי, תכנית גליל מתקדמת, אני בטוחה שאף אחד בחדר הזה לא ירצה שנצביע נגדה.
דולי עירון
הגיע הזמן, הזמן הזה הגיע. ואני אומרת לך אדוני היושב ראש, אנחנו חוצי מפלגות. אנחנו ערבים ויהודים, ומה שתרצה, אפילו צ'רקסים ובודהיסטים. ותדע לך אדוני היושב ראש שהמהפכה תתחיל בצפון, ויפה שעה אחת קודם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
דולי, אני חייב לפרגן לך, קודם כל את מתבזבזת. את נשמעת מאוד מאוד לוחמנית ועניינית זה אחד. שתיים היה קור מקפיא אצל שוקי אבל היה חם בלב וזה היה חשוב לא פחות מהקור המקפיא. והדבר השלישי חבר הכנסת חיליק בר בבקשה.
קריאה
אדוני היושב ראש, אפשר דקה אחת כדי להגיב לחבר הכנסת זוהיר בהלול?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, בני זה מפריע לדיון, סליחה. חבר הכנסת חיליק בר בבקשה.
דולי עירון
ואני קוראת לך אראל מרגלית, שתצרף גם את הגיע זמן גליל אליך ואל תפלג אותנו בגליל - --
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
קודם כל נעים מאוד, אני חבר הכנסת חיליק בר ולא חבר הכנסת אראל מרגלית. תודה.
דולי עירון
נעים מאוד, סליחה, חיליק בר, התכוונתי אליך אני קצת לא רואה מרחוק.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
קודם כל, אני באמת מפרגן לך, הלב שלך במקום הנכון. הוועדה הזאת חשובה, אני מקווה שגם תוכיח שיש לה שיניים וזה לך באופן אישי. אגב, אומרים פה ששום דבר לא מתפתח בגליל אני רוצה להגיד פה שזוהי טעות גדולה. אני רוצה להגיד לכם שמתפתחת באופן מדהים תנועה, או תנועות או גידול במספר תנועות מחאה בצפון : הגיע זמן גליל, שינוי כיוון, לב בגליל, לא סופרים את הצפונים, למה אומרים שלא מתפתח שום דבר, נגמר הגליל. אז קודם כל יש פיתוח, יש האצה בתנועות המחאה שמתפתחות בגליל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קמה וועדה בכנסת שמטפלת בגליל.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
קמה וועדה בכנסת, יפה. אמרה חברתי מקודם שהגיע הזמן לשים את הגליל במרכז. אני רוצה להפוך את זה ולהגיד לך שלדעתי, ולזה מיקי גם יסכים, צריך לשים את המרכז בגליל. כי היום מה שמקבל המרכז לא מקבל הגליל. ולכן, אם יחליטו לשים את המרכז בגליל ולא בססמאות אלא באמת מיקי, ואני יודע שהלב שלך שם, אז אני חושב שזאת בדיוק תהיה הדרך שאנחנו צריכים ללכת אליה.

אבל מיקי, אני שואל אותך כמי שהוא לא איש דיבורים. אם תושבי מדינת ישראל, תושבי הגליל, תושבי הנגב, לא יודעים להסתמך, לסמוך, להאמין להחלטת ממשלה, לרפורמות שממשלה קובעת, מה תעשה עכשיו עם אתה בוועדה שלך תחליט משהו ומחר יבוא מישהו ויהפוך את זה. ולכן, הדבר הבסיסי, ואני רוצה להאמין ליפעת, ששר האוצר עושה מאמצים ושמיניות כדי לשנות את זה, זה קודם כל ליישם את התכנית, את אותם 18 מיליארד שקלים להעביר לגליל ודחוף. ההצהרות שלנו על פיתוח הפריפריה, ייעוד הגליל, לא משנה, כל מה שמעצבן את זוהיר הכל מילים. בפועל, ברווחה, ברפואה, בחינוך, באקדמיה, כמו שאמרת אוניברסיטה, "נאדה". וזה בסדר שיש כמה קוסמים כמו בוחבוט שהממשלה מסתמכת עליהם ומתגאה על פנינות שיש בגליל כמו מעלות. אבל לא כולם הם מעלות ולא כולם הם בוחבוט, ולכן , צריכה להיות תכנית ממשלתית שמשווה את התנאים של הפריפריה והגליל והנגב – ואני מוסיף פה גם את הנגב.

מילה אחרונה מיקי, הפיתוח של הגליל וגם הנגב בעניין הזה, אבל של הצפון, הוא לא איזה אינטרס או איזשהי טובה או פריבליגיה לגליל. אם אנחנו לא מבינים שזה אינטרס לאומי ראשון במעלה שבמדינה של 500 ק"מ מלמטה למעלה, 500 ק"מ, ילד שיוולד בצפת או בקריית שמונה יקבל את אותו חינוך, רווחה, בריאות של ילד שנולד בגבעתיים או בתל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה נקרא תקצוב דיפרנציאלי.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אנחנו לא סין ואנחנו לא קנדה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו בעד, אנחנו העברנו חוק בכנסת של תקצוב דיפרנציאלי בחתימת 63 חברי כנסת.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
הלוואי. אני נותן פה הצהרה למצלמות שאם אתה תוביל את זה ותעשה שינוי אני אעמוד ואמחא לך כפיים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אל תמחא כפיים, תצביע בעד. אל תדבר בססמאות ואל תמחא כפיים, תצביע בעד. כשאתה אומר דברי טעם אני מאזין ולומד, כשאתה מדבר שטויות אני מעמיד אותך במקום. לא מחפשים כפיים, מחפשים שתצביע בעד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חיליק לא מדבר שטויות.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
מילה אחת לסיכום, מיקי. אנחנו פה מקודם, עירב קצת זוהיר את הנושא המדיני שאני בוודאי לא אכנס אליו. אבל אנחנו אוהבים בנושא המדיני לדבר על שתי מדינות, יהיו שתי מדינות ? אתה התווכחת לא לא יהיו שתי מדינות. אבל מיקי ידידי, יש כבר שתי מדינות בתוך ישראל – מדינת תל אביב, חדרה, גדרה ומדינת הצפון - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא אומר דברי טעם.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אני בעד מדינה אחת, לא דווקא בנושא הפלשתיני אלא בעד מדינה אחת בתוך מדינת ישראל. ואם אתה והממשלה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, על חלק גדול מדבריך אני מסכים ועל חלקם לא.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אנחנו גם נצביע בעד. אבל די להצהרות די לדיבורים אנחנו מצפים למעשים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב חיליק, הדברים שלך חלק נכוחים חלקם לא. אני חושב שצריך גם לראות את הכבישים והרכבות היום שיש לצפון ולדרום. זה משהו שאנחנו עשינו.
קריאה
אבל תפסיקו כבר לנופף בכבישים וברכבות, ילד רעב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להסחף, המצב בצפון טעון שיפור, המצב בדרום טעון שיפור אבל אין כל כך הרבה רעבים שם. ואם אתם רוצים להציג מצג שהצפון קורס לכיוון סוריה. יש מה לשפר ויש הרבה עבודה בצפון. אבל לא להסחף. נילי ברוש יועצת השר, של השר דרעי, בבקשה.
נילי ברוש
מה אפשר להגיד?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שמעת את הדברים, מה את רוצה לומר.
נילי ברוש
שר הפנים והשר לפריפריה קידם את התכנית כשהוא היה שר הכלכלה. משסיים להיות שר הכלכלה ועבר להיות השר לפריפריה, נגב וגליל הוא ביקש את התכנית של הצפון אליו ומאז אנחנו בעצם בדיונים על נושא התקציב כדי לוודא שהדבר הזה ייצא לפועל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
האם אפשר להסיק מדברייך שהבעיה כרגע היא כסף ולא יישום התכנית?
נילי ברוש
הדברים הם מאוד מאוד ברורים ואין פה סודות - - -
דולי עירון
מה ברורים? חוץ מכבישים לקברי צדיקים מה הוא עשה ??
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
דולי, אני לא רוצה לקרוא אותך לסדר.
דולי עירון
מה עשה? כתוב בשלטים שהשר דרעי מתנתק מהגליל, ממתי הוא היה מחובר לגליל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
דולי, זה לא מקובל עליי, זה מפריע לדיון. אני רוצה לקיים את הדיון בצורה מכובדת. חברים אני מבקש שקט. פעם הבאה שאבקש שקט אני אאלץ להוציא אנשים מהאולם.
נילי ברוש
אני לא יכולה לדבר בשם כל משרדי הממשלה, אבל ככל שזה נוגע אלינו אנחנו נעשה כל מה שאפשר, עד התקציב. עד שהתקציב יעבור על מנת שזה יקרה שהתקציב לטובת תכנית הצפון יועבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רוצה לשמוע את חברת הכנסת שאשא ביטון , בדיוק בהמשך ומיד אחרי זה חבר הכנסת אורן חזן.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אנסה לעשות את זה בקצרה. כבוד היושב ראש, תודה רבה על הדברים. ראשית, אני רוצה לומר רק כדי לעשות קצת סדר במה שקורה היום אבל אני אתחיל דווקא מהסוף.

תכנית לגליל חייבת להיות. חייבת להיות. מבחינתי תכנית לגליל זה יעד אסטרטגי, זה אינטרס לאומי, אמרתי את זה לפני שהגעתי לכנסת ואני אומרת את זה גם עכשיו. מאז ליל התקציב שבו התקבלה החלטה שיש לגבש תכנית בשיתוף המשרדים השונים כשכחלון בסופו של ערב אמר שהוא מוכן לקחת ולהתגייס לזה, אנחנו קיימנו מספר דיונים ומספר מפגשים באוצר יחד עם ראשי הרשויות והתחלנו להניע את הנושא. גייסנו את משרד הביטחון כדי שיהיה שותף כי אנחנו חושבים שצריך לבנות תכנית משמעותית אמיתית לטווח ארוך שנוגעת בכל הגורמים שהעלו כאן.

עלה כאן נושא הבריאות, אם אנחנו נפתח את תקציב המדינה ונלמד אותו נראה שיש תוספות תקציביות לגליל בנושא הבריאות ויש תקציב דיפרנציאלי בחלק מהמקרים כי אנחנו במקרה משתלבים במה שקיים בלי החוק החדש, ועוד הרבה דברים ותשתיות וכו'. אבל כל זה ביחד לא מתכנסת לכדי תכנית אמיתית שיש לה עוגן לטווח הארוך ותוכל להביא למינוף אמיתי בגליל. ולכן, אנחנו מתכנסים, אנחנו כבר בסדרת דיונים, היום יש דיון נוסף יחד עם השר דרעי בשעה שש בערב נקבע. כבר בשבוע שעבר יחד עם השר דרעי, עם השר ליברמן, השר כחלון יהיה, כמובן, נציגים של המשרד, ראשי רשויות ששותפים לאורך כל הדרך בתהליך הזה כי אנחנו מתייחסים גם לתכנית של ראשי הרשויות, גם אני נוכחת בצוות ואנחנו עושים את הכל כדי שבסופו של דבר אנחנו נגיע ליעד ונציג תכנית ראויה לגליל.

אני רוצה רגע שתעשו הבחנה, יש תכנית צפון. ואני מציעה לכל מי שצועק תכנית צפון, תכנית צפון גם לפני כמה חודשים שיפתח את תכנית הצפון וילמד אותה. אני באתי וביקשתי שמעבר לתכנית הצפון שהיא חשובה וצריך לחזק את האזורים שקיימים בה, צריך לשים פוקוס גם על אזור הגליל – הגליל המזרחי והגליל המערבי, להתרחק עוד קצת צפונה במדינה ומאז התחלנו לנהל שיח על תכנית גליל. אז לכן אני אומרת לפני שאנחנו קופצים וצועקים בואו נלחץ שם, בואו נלמד את הדברים ונבין שאנחנו צריכים לעשות משהו הרבה יותר משמעותי ממה שהוצע.

מה שכן עומד על הפרק מיקי, זה התכנית שראשי הרשויות בנו והם יודעים היטב על מה הם מדברים, וגייסו גם גופים שיסייעו להם בזה ואנחנו בהחלט מתייחסים גם לזה. אנחנו בסופו של דבר רוצים להגיע לנוסחה שמקובלת על כל השותפים שיושבים סביב השולחן ולהשלים את זה עוד אפילו לפני הדדליין שנתנה החלטת הממשלה לפי דצמבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה, אורן היא רק מברכת ואתה. כי היא הולכת לישיבת סיעה. אתה אתה עכשיו, רק היא מברכת בקצרה והיא הולכת לישיבת סיעה.
עליזה לביא (יש עתיד)
נמצאים פה הסטודנטים של תל חי, וגם אותך פגשתי בתל חי. אבל החבר'ה לא רק שאין להם תחבורה ציבורית להגיע למכללה כשהם גרים בקיבוצים או בקריית שמונה. גם כשהם רוצים ובאים מהמרכז, ורובם בא מהמרכז לבוא ללמד לבקש להשתקע, אין עבודה, אין תעסוקה. ואנחנו פה, אנחנו מכירים את הגליל, את יודעת שאנחנו מסיירים , אנחנו אתכם תאמיני לי. יש פה יושב ראש וועדה שלחץ לקבל את הוועדה הזאת. קיבלתם את מנהלת הוועדה הכי טובה בכנסת – היא נהדרת היא אלופה עבדתי איתה. ואני מבטיחה לכם יש פה שני אנשים - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
יאללה, עניין עניין.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תן לקבל מחמאה, מה קרה?
עליזה לביא (יש עתיד)
היה לי מאוד חשוב לבוא ולברך. זה הישיבה הראשונה גם של יושב ראש הוועדה וגם של מנהלת הוועדה ובאמת התברכנו כולנו בוועדה הזאת.
דולי עירון
אז תצביעו נגד התקציב.
עליזה לביא (יש עתיד)
שניה רגע, שניה עם ססמאות. אני בורחת לישיבת סיעה אני מתנצלת. אבל אני רוצה רק דבר אחד לומר – תעסוקה היא המפתח. אנחנו יודעים לעשות את זה וידענו לעשות את זה. ברגע שהקו נמתח ביוקנעם, תראו מה קורה ביוקנעם והגליל נשאר ריק ולא מתמלא ויש את הפתרונות, והפתרונות הם כלכליים והתכנית קיימת ועומדת. צריך רק רצון. תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. חבר הכנסת אורן חזן בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני אקצר. קודם כל העוולות מתחילות פה בוועדה. לשים ככה מפירות ארצנו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ירקות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ירקות סליחה, אתה רואה זה עד כדי כך בלבל אותי, מול העיניים ולא לתת לנו לטעום זה באמת עונש.

קרה משהו שבעיני הוא תקלה בממשלות ישראל לדורותיהם. תמיד דיברו על פיתוח הנגב והגליל כמקשה אחת רק מה שפיתחו את הנגב ושכחו את הגליל. העבירו את עיר הבה"דים, הפכו את באר שבע למעצמת סייבר, מגדלים בדימונה, מחזקים את ירוחם, מפריחים את השממה סביב האגם. ובגליל, לאט לאט הכל נובל, לא הירוק שמחזיק את עצמו ממי הגשמים ומזג האוויר הנהדר, אלא אנשים שמחפשים בוקר-בוקר, יום-יום, שעה-שעה איך להמשיך לכלכל את חייהם.

אני מסתכל על הצעירים, לפני מספר שנים דובר על להפוך את אורט בראודה בכרמיאל לאוניברסיטה, דובר ולא הייתה פרקטיקה. דובר על להגדיל עוד את הטבות המס, דובר ולא הייתה פרקטיקה.

אני רוצה לקצר ולסכם, אנחנו לא צריכים שכל חברי הכנסת בקואליציה יסכימו איתנו. ואני בניגוד למה שנאמר כאן מקודם, כשאני מחליט להצביע נגד משהו ובעד האזרחים אני לא מספר סיפורים של בריאות אני אומר מה אני עושה. וגם במקרה הזה בדיוק כמו שבתקציב הקודם אמרתי שלא ניתן יהיה להעביר תקציב בלי התייחסות לשכר החיילים. אני אומר כאן ומצטרף גם לדברים של יגאל גואטה שהיה כאן וגם לחברי כנסת אחרים שאמרו – לא ניתן יהיה להעביר תקציב מדינה, בטח ובטח אם הוא דו שנתי ואנחנו נמצא את עצמנו מתעסקים ומתייחסים לגליל רק בעוד 3 שנים מהיום לא ניתן יהיה להעביר תקציב כזה בלי התייחסות נקודתית ופרקטית שמביאה פתרונות של ממש לתושבי הגליל.

מיקי, חבר כנסת, חבר טוב, יושב ראש הוועדה, אני יודע שאתה ביקשת להקים את הוועדה הזאת כדי לפתור את הבעיה של חוסר צדק חלוקתי. אני יודע שאתה לא ביקשת את הוועדה הזאת לא בשביל כסא ולא בשביל דקות מסך. אבל לא מספיק שנכנס פה ישיבות, לא מספיק שניתן פה במה לראשי ערים, לא מספיק שניתן פה לאזרחים לזרוק נייר טואלט בוועדות כאלה ואחרות. כדי שאנחנו נביא בשורה טובה לאנשים אנחנו צריכים לעזוב לחלוטין את הססמאות ולעבוד קשה.

אני קורא לך חברתי חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, שאנחנו עושים דברים נהדרים ביחד בשנה שחלפה. בשנה וחצי של פעילות בכנסת. גם במקרה הזה, אלה השכנים שלך, אלה האחרים והאחיות שלך. זה לא הכל פוליטיקה, זה לא הכל כיסולוגיה, אני קורא לך להצטרף גם אליי - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אורן, אתה קצת מתבלבל, אני הייתי תושבת קריית שמונה ועייפתי מהפוליטיקה שעושים על האזרחים, דברו פרקטיקה. פרקטית, יש מהלך שמתרחש.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה הזמן, להפסיק לדבר ובדיוק כמו שבשנה שעברה נלחמנו על הטבות המס וידעו שכשאנחנו אומרים שלא נעביר תקציב אם לא נקבל בשורה לתושבים שתצטרפי לקריאה הזאת גם עכשיו. שר האוצר, חבר של שנינו, כחלון, הוא שר האוצר הכי חברתי שהיה פה במדינת ישראל, ובשביל שהוא יישם את הדבר הזה ולא רק יהיה חברתי בתואר אלא חברתי בפועל צריך לתת התייחסות של ממש לנושא הגליל בתקציב השנתי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה אורן. ברשותכם סדר הדיון עד לסופו כי הוא כבר צריך להתכנס לסיום : דובר עכשיו שלמה בוחבוט, אחריו חברת הכנסת יעל פארן, אחר כך יעל אבוקראט קליין, אחר כך יגיד את דברו אגף תקציבים ולאחר שאגף תקציבים יאמר את דברו אני אסכם את הדיון. קדימה אדוני ראש העיר, מר שלמה בוחבוט, בבקשה.
שלמה בוחבוט
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, חבריי ראשי הערים. יש לי הרגשה שלפעמים אני מגיע לכנסת ואני מרגיש כאילו שאני עני בפתח. אני לא עני בפתח. אורן שב עד הסוף. אני בא ואומר אנחנו לא עניים בפתח. בנינו ערים, בעבר עשינו הפגנות שרוצים מענקי איזון ועוד תקציבים לרשויות. היום זה עולם אחר. מצד אחד בונים עשרות אלפי יחידות דיור גם אצלנו באזור. מה אנשים יעשו? איך הם יבואו לגור שם? מה עם תעסוקה? איזה תעסוקה? רבותיי, אתם חברי הכנסת יש לכם ספרייה ויש לכם אינטרנט. תבדקו נתונים. הנתונים שאני מחזיק ביד חייבים להעביר לכל אחד, למי שאכפת. עיר פיתוח בצפון 48% שכר מינימום, וכשאתה מקבל שכר מינימום לא מתפתחים לא ברים, לא מסעדות, לאנשים אין עודף כסף שילכו לרכוש.

עד מתי לא אכפת לאנשים יכול להיות. אני לא רוצה חס וחלילה לפגוע בחבר כנסת כזה או אחר אבל יש לי הרגשה שחלק מחברי הכנסת שמגיעים ממרכז הארץ הם לא מכירים את הגליל, לא מעניין אותם מה שקורה. רבותיי, אם פעם תהיה מדיניות של חלוקה, הפסדנו את הגליל, הגליל לא יהיה חלק במדינת ישראל וזה חמור מאוד אתם לא מבינים את הדברים האלה.

כל אחד מאתנו, ואתה גר בקריית מלאכי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קריית גת.
שלמה בוחבוט
אתה איש עיר פיתוח. אתה צריך להוביל. וצדק חבר הכנסת שיצא, מהרשימה המאוחדת, שהוא אמר שבעצם חברי כנסת באו להפגנה אמרו מה שאמרו, אבל אני רוצה להגיד לכם ההפגנה הזאת היא רק תחילת הדרך אנחנו לא מאיימים אנחנו דורשים. רבותיי, ראש הממשלה בכנס של הגליל הוא אמר מפורשות : אני רוצה לעשות מה שעשיתי בנגב ועשה. הוא אמר, אני רוצה להקים אוניברסיטה בגליל, צריך להקים אוניברסיטה בגליל.

מיקי, אתה בא ואומר תחבורה, על איזה תחבורה אתה מדבר, ממעלות היום 4 שעות להגיע לירושלים. התחבורה הציבורית לא מספיק מפותחת. אתמול נסעתי ברכבת לתל אביב – עמוסה, מלאה מפה לפה, אנשים עומדים. למה? כי פשוט מאוד עוד לא פיתחנו תחבורה. ומי סובל, אנחנו סובלים. רבותיי ראשי ערים נמצאים בחזית לבד. לפעמים אנחנו מרגישים שהממשלה שולחת אותנו בלי טנקים, בלי רובים בלי שום דבר ואנחנו מתמודדים. ומה הבעיה? שהציבור שלנו חושב שאנחנו קוסמים. אנחנו הכל: תעסוקה, חינוך, תחבורה. לא, זה ממשלה. לכן אני בא ואומר, אדוני היושב ראש, אתה התחלת ברגל ימין בעבודה בכנסת ביחד עם כל מיני חברי כנסת צעירים. אנחנו לא רוצים דיבורים. אנחנו רוצים לעזור לכם. ואני אומר לכם, אני לא מאיים, חברי הכנסת יידעו שהפעם הגליל יתחשבן עם אנשים, עם חברי הכנסת גם בפריימריס, בכל המפלגות. ואני אומר לכם, אני איש מפלגת העבודה אבל יש לי מהלכים בליכוד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש לך סגן ראש עיר מהליכוד.
שלמה בוחבוט
בבקשה, תגיד לליאור לסרי אם יש לי מהלכים כן או לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש, יש.
שלמה בוחבוט
לא רק במעלות בכל האזור. אנחנו נחזק ואנחנו נחליש. ולכן, אנחנו לא רוצים דיבורים.

היום יש לנו פגישה עם שר האוצר ואתם צריכים גם לחזק אותו לתת לו את כל הגיבוי על מנת באמת להכין תכנית מגובשת, מסודרת שפעם אחת אנחנו לא צריכים שכל פעם תשגעו אותנו פה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
חשוב לחדד מיקי, שהתכנית לא נולדה בקדנציה הזאת היא תכנית שמדברים עליה כבר הרבה שנים ואנחנו באים ומנסים לתקן את זה ויש לנו באמת שעת כושר לעשות את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, חברים, אני רק רוצה לומר שאני מבין את דבריך, אתה ראש רשות. ואני גם כסגן ראש רשות יודע שהפתרון לא מצוי בידי הרשות בטח שהמצב הסוציואקונומי נמוך שאתה צריך לתת פטור לארנונה ליותר מ-50% מהציבור ושההכנסות שם פר תושב מאוד מאוד נמוכות. אז אני מבין אותך לחלוטין. וכשאין תעסוקה זה אומר שאין מפעלים, זה אומר שאין הכנסות מארנונה, זה הכל כדור שלג אחד גדול ואני מצטרף לדבריך.

חברת הכנסת יעל פארן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אז אני רוצה רק להוסיף, כמובן אני מסכימה עם מרבית הדברים שנאמרו כאן. דיברתם על איך מחזקים את הגליל, איך הופכים את המונח הזה, פריפריה, ללא רלוונטי, על זה אנחנו מדברים פה. דיברתם על דיור, דיברתם על תעסוקה, חיזוק הכלכלה. לפי כל המחקרים, מנוע אחד מרכזי שמביא לכל אלה ולשינוי במצב הסוציואקונומי זו השכלה גבוהה וזה מחקר וזה אקדמיה וזה כבר קיים לפחות התחלה מכללה מעולה שקיימת עשרות שנים, תל חי. וזה הדבר שצריך לחזק.

80% מהסטודנטים, יש כ-5000 סטודנטים, 80% מגיעים מבחוץ ו-90% רוצים להשאר. והם לא נשארים כי אין מספיק דחיפה. גם האקדמיה הזאת צריכה להפוך לאוניברסיטה, להפוך למכוני מחקר שיתנו גם לסטודנטים שרוצים להשאר מקומות תעסוקה. דיברו כאן בהרבה מאוד וועדות על הרבה תכנית והן לא יוצאות לפועל. אני באמת קוראת לכם, נמצאים כאן נציגי הקואליציה, מיקי, אדוני יושב הראש, אתם חייבים להוביל את המהלך הזה ויפעת כמובן, בתוך הקואליציה - - -
קריאה
ממש לא, ממש לא.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
בתוך הקואליציה, להוביל את המהלך של חיזוק הגליל ושל הפיכת המכללה לאוניברסיטה וחיזוק המחקר בצפון. זה יהיה מנוע הצמיחה של הגליל. תודה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אחד מהמנועים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, תודה, יעל אבוקרט קליין בבקשה בקצרה, ולא לזרוק גלילי נייר טואלט פה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה קצת אכזב אותי כמי שבאה מהגליל.
יעל אבוקרט קליין
את מוזמנת להתאכזב. אנחנו יש לנו את האמירה. אני לא נכנסת לזה עכשיו.

זה עצוב איך הקול שלנו לא נשמע ולא ננגע ולא לוטף בליטוף קליל ולא הייתה לנו ברירה. אבל תודה רבה על ההזדמנות הזאת גם בשבילי באופן ספציפי אבל בכלל. התכוונתי לחסוך מכם את הפרטים עליי ספציפי כי אתם יודעים כמה המצב קשה בגליל. אני אם לשני ילדים, אני נשואה, אני עוד כמה חודשים בת 40. לפעמים מתבלבלים וחושבים שאני סטודנטית, חשוב לי גם לציין את זה. יש לי תואר שני בפילוסופיה וחינוך, כמובן שעשיתי אותו בבאר שבע בנגב כי פה אין אוניברסיטה.

אני 8 שנים בחזרה בצפון ואחרי 5 שנים שלא מצאתי עבודה נורמלית היום אני בשיא ההכנסה שלי אי פעם. אני מנהלת מוזיאון מאוד חשוב לפרההיסטוריה, מהחשובים בעולם. ואני עושה, לא נעים להגיד, אבל זה יכאב, 4600 שקלים בחודש, וזאת המשכורת הגבוהה בבית. אני מספרת את זה כי זה מצב שאי אפשר לשרוד בגליל, אי אפשר, זה עלוב וזה בלתי אפשרי. אז כן, הסיבה היחידה ששרדתי 8 שנים בגליל היא שההורים שלי עוזרים לי. עוזרים לי לשלם חינוך, עוזרים לי לשלם חוגים וכו' וכו'. ואני לא פה בשביל להתבכיין כי החיים שלי דבש, אני רוצה לגדל את הילדים שלי בגליל ויש לי את המזל הזה שאני נעזרת באופן פאטתי בשני הורים פנסיונרים. חברים שלי שאין להם את המזל הזה הם לא בגליל יותר.

דיברתם על תוכניות ועל טווח ארוך וסמוטריץ' דיבר פה שאיך אומרים "לא נמות אם תוך שנתיים זה לא.." אבל נמות. אם תדחו את המצב שלנו בשנתיים הרבה אנשים ינשרו מהגליל. והחבר פה שדיבר שמנסה את מזלו ועוד רבים כמוהו לא ישרדו פה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לדחות בשנתיים את התכנית הזאת שכבר כולם מכירים בה שהיא מה שצריך להצמיח. ואמרו פה דברים יפים.

אני בכל זאת רציתי לדבר על נקודה מהותית שחשוב להעלות ואני מרגישה שלא כל כך העלו אותה, והיא שיש איזה שוני מהותי בין פיתוח הגליל בין כל חברה או שטח. הגליל זה לא עוד איזה שטח שצריך לפתח. ואנחנו לא יכולים להתחרות מול מיעוטים אחרים. הגליל הוא מדינת ישראל זאת אומרת, כל דבר שתרצו לפתח במדינת ישראל אתם חייבים לקחת אותנו בחשבון. אם יש משהו בפילוסופיה שלא עזר לי למשכורת אבל שכן למדתי על מדינה, שמדינה היא גוף שלם. וכמו כל גוף, וואלה יש דברים שאם יחסרו לנו נחייה איתם. כדוריות לבנות, כדוריות אדומות, נהייה קצת אנמים. אפילו אפשר להסתדר בלי יד אחת ובלי אוזן אחת אבל בלי לב אי אפשר, בלי נשמה אי אפשר. ואני רוצה שתבינו שהגליל הוא איבר במדינה שאי אפשר להסתדר בלעדיו – לא כלכלית ולא בטחונית ולא משום בחינה אחרת ונראה לי שלא מבינים את המהות הזאת מספיק. לא מבינים גם עד כמה שאין לנו זמן וגם את זה שפגיעה בגליל תפגע בגוף שנקרא מדינת ישראל.

רק לסיים, החיזוק של המרכז זה כמו בנאדם שעושה שרירי בטן אבל תהייה לו בריחת סידן מהרגליים והוא לא יוכל ללכת כמו שצריך. ואם אנחנו, אם הסידן, אם הכוח של הגליל, האיכותי האידיאליסטי המועט שהצליח לשרוד פה יברח, אבדנו. אין לנו עוד רגע של זמן, אנחנו רק מבקשים שתתייחסו למצב החרום. זה מצב חרום.

תודה רבה, תודה רבה על ההזדמנות. ותודה לשינוי כיוון שהחזירו לי את התקווה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אייל רייז, סגן מועצה אזורית מטה אשר, ממש בקצרה, אנחנו ממש ממש לחוצים
אייל רייז
אז קודם כל תודה על הוועדה אנחנו בצומת שבו אנחנו ניבחן במבחן התוצאה ולא במבחן התהליך ולא במבחן הדיבורים. צריך לשים את זה על השולחן. יושבים פה נציגים שצריכים לדעת – בסוף קוראים לזה כביש רוחב 859 , בסוף קוראים לזה כביש 6 ומגיע עד צומת סומך, בסוף קוראים לזה אזור תעשייה בצומת כברי. בסוף יש לזה ביטוח מעשי בשטח.

צר לי שיש לי דקה, יכול להיות שעשיתי טעות שהגעתי לוועדה. חשוב שהוועדה תדע. אנחנו בצפון לא מחכים לאף אחד מחברי הכנסת שיושב כאן. אני אומר את זה בבוטות ואני רוצה להתכוון למה שאני אומר. יש פה כוחות שפועלים, אני שותף ברוח הגליל, זה הכל יוזמה של תושבים שפועלים למען התושבים כדי שאצלנו תהייה חברת מופת. אנחנו חלק מאשכול, שלמה יושב ראש האשכול. יש עוד אשכולות אנחנו פועלים אנחנו למדנו את הסממה לעבוד ביחד. אנחנו יודעים לעבוד היום ביחד אחד עם השני כדי לתת כוח כדי להאמין. גם לתת את השונות מצד אחד וגם את השותפות מצד שני אז אנחנו נמצאים במקום אחר.

עכשיו במבחן התוצאה מה שעומד פה על הפרק מבחינת הוועדה האם במסגרת התקציב ייעשה פה מעשה שאתם תתחברו כבר למעשים שאנחנו כבר עושים אותם.

רק עוד משפט על התקציב כדי לא לזרוע חול בעיניים של אף אחד מאתנו --
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר תיכף את דברי סיכום הוועדה ואתה תשמע דברים ברורים
אייל רייז
אז אני רוצה לשמוע עוד משהו רק על התקציב. אנחנו מבקשים שה-18 מיליארד זה לא משהו שנחבא בתוך משרד כזה או אחר. לא בנגב גליל ולא בבריאות כחלק ממשהו שקיים. זה בא בנוסף להשקעות שהמשרדים עושים היום ועל זה צריך לעמוד בבחינת בניין התקציב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה, שני דוברים אחרונים, מיכל פינק, משרד הכלכלה ולאחר מכן אמיר רשף מאגף תקציבים.

מיכל, בקצרה, התייחסות כמה שיותר עניינית.
מיכל פינק
חשוב שאנשים ידעו שבממשלה עובדים. אנחנו על התכנית, מה שנקרא תכנית צפון או בכל מיני כינויים, עובדים כבר שנתיים, מרגע ש.. אפילו לפני, כשהבאנו את הנושא להחלטת ממשלה במסגרת יעדי הממשלה שצריך להסתכל על פיתוח כלכלי אזורי וכלה בתכנית חוצת ממשלה הן בהובלת השר אריה דרעי כשהוא הצטרף אלינו כשר הכלכלה ואחר כך נגב גליל. מבחינת משרד הכלכלה והשותפים, אם זה אוצר, אם זה נגב גליל אם זה כל משרדי הממשלה שהיו שותפים לתהליך הזה המקצועי יש עבודה יש כלים, יש תהליכים. ומבחינתנו הזמן עוד לא נגמר, יש החלטת ממשלה שהתקבלה במהלך ההסדרים שעד דצמבר אמורה להתקבל החלטה.

כל התכנים המקצועיים על השולחן. אנשים פה יושבים בחדר, כבוד ראש העיר בוחבוט ואחרים שהיו, יצאו, נכנסו, שיתפו אותנו ואנחנו שיתפנו אותם. זאת אומרת הממשלה לא ישבה על מגדל השן. אנחנו ישבנו, הקשבנו, ירדנו לשטח, חזרנו עם תובנות וזה לא היה תהליך קצר. לכן, חשוב להבין שיש כאן רמת מוכנות מאוד גבוהה ואני באמת מאמינה שתוך כדי התהליך הזה שצריך להסתיים בדצמבר.
קריאה
ולמה היא לא פורסמה לציבור?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כי היא מתגבשת עדיין.
קריאה
ולמה היא נגנזה כרגע בחודש וחצי האחרונים?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
שום דבר לא נגנז. חברים כל הדברים שעלו, כל הספינים שככה עלו, הדברים לא נגנזו. יש תכנית שיושבים עליה כפי שאמרה גברתי והנתונים כאשר אנחנו נסיים לגבש אותה כי מן הסתם לא מציגים חצי תקציב או חצי תכנית אז היא כולה במלואה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, חברת הכנסת שאשא, אני רק רוצה לומר משהו, בהמשך למה שהיא אמרה. אנחנו בממשלה גם כשאנחנו רוצים לעשות פעולות אנחנו לא יכולים לעשות פעולות בקסם או בהינד עפעף. יכול להיות שאנחנו ברגעים אלו ממש נמשיך לספוג ביקורת לא פשוטה מכם ובצדק אבל בסוף כשאנחנו נביא את הפתרון אני רק מבקש מכולם לזכור מי שהביא אותו. כי בסוף מי שיכול להביא את הפתרון זה רק הממשלה ולא צעקות , לא של האופוזיציה דרך אגב, ולא הפגנות שיש כאן בחוץ, זה לא מביא את הפתרון.

מה שמביא את הפתרון זה החלטת ממשלה אמיתית כבר עכשיו בתקציב הדו שנתי הקרוב כשתיכף גם תשמעו את מסקנות הוועדה.

העניין הוא שאנחנו לא יכולים לעשות את זה בהינד עפעף וזה לא במטה שרביט קסמים כזה או אחר שפתאום הבעיה נפתרת. הממשלה כן עובדת בנושא הזה, כן רוצה להביא את הפתרון, עדיין לא מסתייע בידה, אבל אם זה יסתייע בידה בקרוב, אני מאמין שכן, כי הבנתי היום מהשר כחלון דברים מאוד מאוד חיוביים אני מבקש מכם לזכור מי הביא את הפתרון.

כן, את רוצה להמשיך את דברייך?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא זה ממש לא ססמאות. אני רוצה לחדש לכם גם על תכנית הצפון לא כולם מסכימים. אתה ממש טועה, ודווקא מי שמוביל ומקדם ועושה אתם רוצים לזרוק את הרפש במקום הלא נכון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סיימת? תודה רבה למיכל פינק. אחרון הדוברים אמיר רשף, אגף תקציבים ומיד לאחר כך סיכום הדיון אתם מוזמנים לשמוע.
אמיר רשף
אמיר רשף, רכז תעשייה ומסחר בנגב גליל באגף תקציבים באוצר. אני רוצה להגיד כמה מילים על מה יש כבר בהצעת התקציב שהובא בפני הכנסת ומה יש בעבודת הממשלה שדיברה עליה חברת הכנסת שאשא ביטון ומיכל פינק שאותה אנחנו צריכים לסיים עד סוף 2016.

ראשית אמר פה קודם חבר הכנסת סמוטריץ' הממשלה השקיעה הרבה מאוד בנגב שכחה את הצפון בשנים האחרונות. א- זה לא נכון, כבר בתקציבים הקודמים היתה השקעה מאוד גדולה ומאוד מסיבית בתשתיות באזור הצפון גם אם זה כבישים וגם אם זה מסילות רכבת וההשקעה הזאת הולכת להמשך בתקציב הדו שנתי שהובא בפני הכנסת. התכנית הכלכלית לשנים 2017-18 רק בתכנית החומש של משרד התחבורה יש השקעה של 5.3 מיליארד שקל בפיתוח תשתיות כבישים באזור הצפון וזה עוד לפני שנגעתי בפיתוח של תשתיות תחבורה ציבורית שגם הן מגיעות למיליארדים נוספים.

במסגרת הכלים לדוגמא שמפעיל משרד הכלכלה, אם אנחנו מסתכלים כמה הולך לאזורי תעשייה בצפון, כמה הולך למענקי השקעות בצפון, כמה הולך לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים בצפון מדובר על סכומים של סדר גודל של חצי מיליארד שקל בכל אחת משנות התקציב, משמע מיליארד שקל בהצעת התקציב שמונחת בפני חברי הכנסת לעידוד תעסוקה ותעשייה
שלמה בוחבוט
בשביל זה, במהלך עשור לא הגיע מפעל אחד לצפון.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מדברים על התקציב החדש.
אמיר רשף
ברשותך, אני אשמח להמשיך. בנוסף לכך אם מסתכלים על היבטים יותר של חינוך, בינוי כיתות גנים ובינוי כיתות לימוד סדר גודל של מיליארד שקל. גם סדר גודל של חצי מיליארד בכל אחת משנות התקציב יושקע בצפון.

ויש עוד דוגמאות במשרדי התיירות ומשרדי החקלאות וכמובן במשרד לפיתוח הנגב והגליל. מעבר לכך יש החלטת ממשלה שהנחתה אותנו את גורמי המקצוע להביא בפני השרים תכנית שתפקידה לקדם את התעסוקה ואת התעשייה ואת הפריון ואת התיירות ולהעלות את רמת החיים באזור הצפון.

התכנית הזאת ממשיכים לעבוד עליה בימים אלו. הוזכרה הישיבה שיש היום אצל שר האוצר בהשתתפות השר הנגב והגליל ושר הביטחון. מה שאנחנו רוצים לראות בתכנית הזאת זה איך מפתחים אשכולות תעסוקה מסיביים ואיך מביאים את הדברים שהם באמת מחוללי שינוי לצפון. ולכן, הדברים שאנחנו בוחנים ושוקלים איך לקדם אותם : 1. הבאה של מחנות צה"ל לצפון - - -
רן בן ארצי
איך זה עוזר לתעסוקה?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תעסוקה בצפון לא עוזר?
רן בן ארצי
לא, לא עוזר צבא. שתביאו את הצבא לצפון.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מאיפה אתה יודע מה מביאים, מה מה שסיפרו לך. לא אז כשאנחנו מדברים על תעשיות בטחוניות ומדברים על פיתוח זה בדיוק למה שאתם לומדים בתל חי, אתם צועקים בלי שאתם יודעים על מה אתם צועקים ומה יש בתכנית אז אני ממליצה לחכות ולראות.
אמיר רשף
דבר נוסף, אנחנו רוצים לבחון הבאה של חברות ממשלתיות שגם הן מעסיקות בהיקפים גבוהים וגם את אלה שיש בהן תעסוקה עתירת מחקר ופיתוח , תעסוקה שמשלמת שכר גבוה. תעסוקה שמעלה את רמת החיים באזור.

אנחנו רוצים לבחון הבאה של חברות הייטק וחברות שמתעסקות בטכנולוגיה עילית. שוב, בדומה למהלך שנעשה לבאר שבע, שוב אם צריך לעשות חשיבה מחדש על הכלים והתמריצים שיש במשרד הכלכלה היום ולעשות איזה משהו אד הוק לצפון כדי להביא כמה חברות גדולות, אנחנו נעשה את זה ואנחנו יושבים ביחד עם משרד הכלכלה ומשרד נגב גליל
קריאה
צפון זה יוקנעם?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
צפון זה גליל אני אמרתי את זה כמה פעמים אתם מסרבים - - -
אמיר רשף
המנדט שקיבלנו מהממשלה הוא מחוז צפון לפי הגדרת משרד הפנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברתי, סליחה את קוראת קריאות ביניים מהקהל וזה לא מקובל, זה מפריע לדיון.
קריאה
למה את נגדנו?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני לא נגדכם אני איתכם, להיפך, אני מנסה שתשמע אותי, אתה מסרב לשמוע את מה שאני אומרת. יש איזשהו חוסר אמון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
היא לא נגדכם, אתה צריך עוד כמה חברות כנסת כמוה שתלחם בשבילכם, אתה אומר שהיא נגדך. היא פשוט מנסה לגלות קצת ענייניות וזה לא תמיד קורה. חבר'ה, כן.
אמיר רשף
המנדט שקיבלנו מהממשלה מבחינת האזור הגיאוגרפי אם כבר נשאלה השאלה הזאת זה מחוז צפון כהגדרתו במשרד הפנים וזה האזור שבו אנחנו מתמקדים. וכמובן שנרצה לראות את זה הולך לצפון הרחוק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה, אני רוצה לסכם את הדיון חברים.

הוועדה קוראת לממשלה ליישם את החלטתה מיום 28.6.2015 שמספרה 146 בתקציב הדו שנתי הקרוב.

הוועדה תפעל לגיוס משאבים ותקציבים להוצאתה של התכנית עבור הצפון, כמובן, לפועל. לוועדה אגב ברור שאין בעיה מבחינת היישום, אלא ישנה בעיה של כסף.

הוועדה תפעל מול משרד האוצר והמשרד לפיתוח הפריפריה בנגב והגליל ותעקוב אחר יישום התכנית והפעילות הכלכלית.

הוועדה קוראת לממשלה שלא להביא את התקציב הקרוב ללא התכנית הרלוונטית.

הוועדה מברכת על שיתוף הפעולה של גורמי הממשלה והרשויות ותמשיך לעקוב אחרי ההוצאה לפועל בשטח.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:27.

קוד המקור של הנתונים