ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/11/2016

טיפול רפואי בנשות קבע בהיריון במהלך שירותן הצבאי

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 121

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

יום שני, כ"ז בחשון התשע"ז (28 בנובמבר 2016), שעה 11:00
סדר היום
טיפול רפואי בנשות קבע בהיריון במהלך שירותן הצבאי
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי – מ"מ היו"ר
מוזמנים
נועם פינק - רע"ן, שירותי רפואה אט"ל, משרד הביטחון - צה"ל

ורד קלייטמן - ראש תחום רפואת נשים, משרד הביטחון - צה"ל

ליאור ברק - מנהל תחום פיקוח פיננסי קופות חולים, משרד הבריאות

עדי כץ - כלכלנית אגף לפיקוח קופות חולים, משרד הבריאות

סג"ד אודליה אדרי - יוהל"ן, שירות בתי הסוהר, המשרד לבטחון פנים

סג"ד נורית רבינוביץ' - רע"ן תכנון משאבי אנוש, המשרד לבטחון פנים

ד"ר ולרי שושן - רופאת מחוז ירושלים, משטרת ישראל

ד"ר יעקב סגל - מנהל תחום רפואת נשים, קופת חולים מכבי

יחזקאל הורן - רופא מנהל, קופת החולים מאוחדת

מאירה בסוק - יועצת משפטית, ארגון נעמ"ת
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
קורל כהן, חבר המתרגמים

טיפול רפואי בנשות קבע בהיריון במהלך שירותן הצבאי
היו"ר מירב בן ארי
אני אחליף את חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן בדיון. נפתח את ישיבת הועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, היום ה - 28.11.16, כ"ז בחשוון תשע"ז.

הנושא שאנחנו הולכים לדון בו מתייחס לטיפול הרפואי בנשות קבע בהיריון במהלך שירותן הצבאי. אני, מאז שאני בהיריון בעצמי, קיבלתי כל מיני עדויות ותגובות של נשים בהיריון, וגם עקבתי קצת על מה שקורה במקביל בצבא. קראתי את הראיון עם קרפ"ר שהיה לפני כמה חודשים במוסף של ידיעות אחרונות, והוא אמר שאנשי הקבע מתכוונים לחזור לצבא. במקביל, דיברתי כאן עם חגי טופולנסקי, ראש אכ"א, וגם הוא אמר לי, מירב, המגמה היא להחזיר את אנשי הקבע לצבא - - -
קריאה
לקופות החולים.
היו"ר מירב בן ארי
סליחה, לקופות החולים, וזאת אומרת, אני כבר שם, המגמה כבר החלה. העניין הוא שעד שהמגמה ועד שזה, ואגב, אני אשמח אם אולי אתם תתנו לנו תאריך חזרה, או תכנון או משהו, בזמן הזה הגיעו אלי הרבה תגובות. עד מתי הצבא היה בקופות חולים? עד לפני שנתיים?
קריאה
הצבא לא היה בקופות החולים, תכף נעשה סדר.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, אז תכף נעשה סדר, כי זה הנתון שהיה לי חסר. אני רוצה רגע לעשות סדר בעניין. נשים שנמצאות בהיריון, בעיקר נשות קבע, שזה הרבה פעמים ההיריון הראשון שלהן. היריון הוא תקופה לא פשוטה, תקופה מורכבת, תקופה שגוף האישה עובר תהליכים, וכמובן נשים זקוקות לייעוץ, הכוונה, בטח אם זה היריון ראשון, אבל גם אם זה היריון שני או שלישי, צריך טיפול מלווה.

קיבלתי כל מיני תגובות, אני יכולה להגיד לכם שזה בעיקר בחיל הירוק, פחות בחיל האוויר, אני כבר אומרת, אני לא אכנס לכל הסיפורים ששמעתי, הסיפורים קשים. אני אגיד לכם בקצרה, אין אחות ליווי היריון כמו שיש בקופות החולים, אם יש, יש אחת. אגב, שמעתי על אחת בתל השומר שיצאה לחופשת לידה, אז אין אף אחד שמחליף אותה. אין רופא, אין דבר כזה. זה פרילנסר. אז אם משהו נורא חשוב לנשים בהיריון זה שיהיה להן נשים שמלווה אותן, אין מה לדבר. אין בדיקות מעקב, אין המלצות לזריקות חיסון, לא לשפעת, לא לשעלת, שבכלל לא קיבלו.

רוב הנשים, אחרי שהן הבינו את העניין של לשבת בחר"פ יום שלם, שהן נשות קבע, שיש להן גם עבודה מאוד חשובה לעשות במקביל, הבינו את העניין והלכו לרפואה הפרטית. כל ביקור אצל רופא, ומי שהייתה בהיריון יודעת, אנחנו מדברים על עלויות של ביקור רופא, סתם להתייעצות, 1,000 שקלים, מישהי אפילו אמרה לי שלבדיקות דם היא לא הלכה, כי גם זה בזבוז זמן לחכות חצי יום לבדיקות דם, אז היא הלכה לרופא ועשתה את זה ב-250 ש"ח. אין סקירות, הצבא נותן רק אחת - מוקדמת ומאוחרת. אני לא רוצה לספר לכם על הסיפורים ששמעתי על הסקירות, על מישהי שישבה חצי ערומה, הרופא הלך, חזר אחרי 40 דקות, דבר שברפואה, אני יכולה להגיד לכם מניסיון אישי, כשאני עשיתי שקיפות, זה פשוט תענוג. הגעתי, שילמתי 57 ש"ח, ממיטב כספי וזה פשוט מדהים ההבדל. אני מודה שבאופן אישי גם לקחתי את זה מאוד ללב. סיפור על אישה שהגיעה לסקירה לרופא בוולפסון, הביאו לה מתמחה כמובן גם, שם בצבא. היא הלכה אליו, ישבה על המיטה, חיכתה לו משהו כמו שעה , ואז המתמחה הזה אמר לה שיש לה עובר עם ציסטה במוח. הוא לא מוצא. אחרי חצי שעה, שלוש וחצי שעות היא הייתה בבדיקה, הוא לא מוצא את החוט במוח. בקיצור, אני מניחה שאתם מתארים לעצמכם מה עבר על האישה הזאת. מהרגע שהוא יצא, בכיתי בלי סוף. הסיוט שהיה לי מהרופא הזה היה ענק, מצאתי את עצמי קובעת תור למומחה, אני יודעת שזו אמא שלה לקחה אותה, היא שילמה 2,600 ש"ח, עשתה את הבדיקה, שכבה על המיטה והיא אמרה שהרופא הראה לה את כל האיברים, אמר לה שהכל בסדר, אין לעובר שלך שום ציסטה במוח ומאותו רגע אני כבר לא רוצה לשמוע. מדובר פה על חיילת מצטיינת. היא אומרת לי, אני שמונה שנים בצבא, הוצאתי שני גימ"לים בכל השירות, אני מצטיינת בכל מקום שהגעתי, אני החלטתי להפסיק עם הצבא ופשוט לשלם 1,000 ש"ח על כל בדיקה.

יש פה עוד סיפורים על נשים שטסו לחו"ל, אין אפשרות לקבל שום אישור מהרופא, למרות שהיא בסך הכל בשבוע שמותר. סיפור על מישהי שהייתה לה דלקת, גם, היא מתקשרת לרופאה, ילדה בת 19, יש איזה מרפאה שנקראת "מכל הלב" או "הכל ללב", היא אמרה, הדבר האחרון שעושים שם זה לעבוד מכל הלב. יושבת ילדה בת 19, אומרת לה, "מה את בלחץ? את כולה בהיריון".

בקיצור, סיפורים מזעזעים. אני רוצה לומר לכם משהו אחד. אין מצב, במדינת ישראל 2016, אישה בהיריון שעוברת התעללות כזו. אין לי הגדרה אחרת. זה פשוט מזכיר לי מדינת עולם שלישי. מה גם שנשים שהיו בצבא והיו בהסדר עם קופות החולים, אמרו, אנחנו ילדנו אחרת בכלל. זאת אומרת, יש לי אישה, גם, שאני מלווה אותה כאן, היא אמרה לי: יש ילד שעשיתי בתקופה שהייתי בקבע וזה היה משהו אחר לעומת ילד היום. אני אומרת, אם אנחנו מדינה מתקדמת, נאורה, אני יכולה להגיד לכם באמת על עצמי, כשאני בקופת חולים, לא משנה, אני לא אציין את זה, אבל באמת, כל קופות החולים נהדרות בעניין הזה, אני עוברת תהליך פשוט מדהים, ובמקביל אני רואה נשים שאני מכירה באופן אישי, שאומרות לי: מיצינו את העניין של החר"פים, מיצינו את העניין הזה של הפגיעה בפרטיות, שאני באה ומחכה עם עוד אלף חיילים, מיציתי את העניין הזה שאין לי אף אחד ששואל אותי, ומיציתי את העניין הזה של בכלל להתמודד.

עכשיו למה? אין תקציב? הרי אנחנו יודעים שהתקציב של משרד הביטחון הוא הגדול ביותר במשק, איך אנחנו דווקא מזניחים את אנשי הקבע? האנשים והנשים בעיקר שאנחנו אמורים לדאוג להם? ואני לא רוצה לדבר על הרפואה בצבא לכל אנשי הקבע, אני רוצה כן לשים דגש על הנשים בהיריון. כי גם אם אתם החלטתם לחזור לקופות החולים, והבנתי דרך אגב שהיה סקר של קול קורא לאנשי הקבע מה הם חושבים על הרפואה בצבא, שלשום הופץ דו"ח של ראש אכ"א. הבנתי שראש אכ"א כתב האם צריך לדעתם לעבור לרפואה אזרחית, זאת אומרת, הצבא מבין שיש איזשהי בעיה. אם החלטתם לעבור, אז קודם כל נשמח לשמוע, ואם אתם חושבים שיש בעיה, הנשים בהיריון צריכות לעבור מחר בבוקר, לא לחכות. ולא דיברתי על אותה אישה שאמרה לי, שזה אני כבר לא רוצה להיכנס, שאחרי ההיריון טיפת חלב זה לפי האזור שהיא התגייסה בו. אז היא רשומה באשדוד, סליחה שאני צוחקת אבל זה פשוט אבסורד, והיא ובעלה שניהם אנשי צבא, הם שוכרים בשוהם, ובגלל טיפת חלב היא צריכה לנסוע לאשדוד, משוהם. איזה מין אבסורד זה? טיפת חלב, אתה אמור לקחת תינוק בן יומו. כמה? אני עוד לא הגעתי לטיפת חל, שבוע שבועיים, לנסוע איתו לאשדוד, כי הצבא לא מכיר בזה שהיא עכשיו בתעודת זהות רשומה בשוהם. תשמעו, זה קצה המזלג, זה קצה הקרחון לסיפורים ששמעתי.

עוד סיפור אחד אחרון. משבוע 37 נשים בהיריון, מי שהייתה בהיריון יודעת, צריכה לעבור מוניטור, כמעט כל שבוע. מה זה? היא אומרת לי, איפה? לאן? למי ללכת? איזה מוניטור? עוד פעם לשבת יום שלם, בשביל שהרופא יתייחס אלי כשיתנו לי הפניה למיון. גם זה.

הסיפורים קשים, אני רוצה לשמוע כמובן את הצבא, את משרד הבריאות, הזמנו גם את המשרד לבטחון פנים ומעניין אותי גם במשטרה, אני לא כל כך יודעת, אני אשמח לדעת, אני מודה שעקבתי בעיקר אחרי הצבא, ובעיקר החיל הירוק. אני רואה שאת אמנם מחיל האוויר, אני מניחה שאת שולטת בחומר מצוין, אבל שתדעי שמחיל האוויר קיבלתי תגובות טובות. זה קצת מתסכל אותי, כי אני גולנצ'יקית חמש שנים, תמיד אנחנו חשבנו שבחיל האוויר, זה שיש להם בריכות זה יותר טוב, מסתבר שזה הרבה יותר מזה. אז אני אומרת לך, רוב הנשים בצבא הקבע שייכות לחיל הירוק והתסכול מאוד מאוד גדול שם. אז נתחיל עם נועם, נועם פינק, אט"ל רע"ן שר"פ. נכון?
נועם פינק
אט"ל זה פחות משנה - - -
היו"ר מירב בן ארי
ראש ענף - - -
נועם פינק
זה סמנכ"ל קופת חולים צה"ל, זה מה שכולם מבינים.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי.
נועם פינק
נעים מאוד, אני נועם פינק, אני קרדיולוג במקצוע, רופא לב. זה תחום אחר, אבל אני שמח להיות פה, תודה על ההזמנה. נמצאת איתי ד"ר קלייטמן, שהיא רופאת ה - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, ניתן גם לה כמובן.
נועם פינק
אני תכף אעביר גם לה את השרביט, אני רוצה להגיד כמה דברים בפתיח. קודם כל אמירות קשות, ואני תכף אפרט, יש לי לא מעט דברים להגיד. אני לא בא וטוען שהמערכת שלנו מושלמת, רק אני חושב שאני מאוד מכבד את המוסד הזה, את הארגון הזה, אנחנו ארגון רציני, ביקשתי לפני הדיון לקבל את הטענות, לקבל את השמות, יש לנו הליך בדיקה - - -
היו"ר מירב בן ארי
אגב, אני רוצה להגיד לך שאף אחת לא הייתה מוכנה להזדהות, אף אחת לא מוכנה להגיד את השם שלה, אני רוצה להגיד לך שאפילו, אם שמתם לב, לא עשינו תקשורת לפני למרות שזה נושא, מי כמוך יודעת, שהיה יכול לזה, והן מאוד מאוד נאמנות לצבא, שלא תתבלבל, לא שמות, אפילו מישהי אמרה לי, שלא בטעות יחשבו שאני קשורה אלייך, במצב כזה, מהחשש שאין ועד עובדים, כמו שאנחנו יודעים, בצה"ל, לא יהיה ועד עובדים בצה"ל, זה לא ארגון דמוקרטי, אבל יש חששות מאוד גדולים. לכן, אגב, נזהרתי מאוד בעניין, למרות שאמרתי מה הסוגיה ואיך אנחנו מתמודדים איתה, זה כל העניין. אבל סליחה, פשוט כהערת אגב.
נועם פינק
תנו לי רגע להתייחס, בכלל יש על שולחני בערך עשר פניות ביום, הן מזוהות, הן פרטניות, על כל מיני בעיות שיש לנו במערכת, אני מטפל בהם במלוא הרצינות - חלקם של נשים בהיריון, שמזדהות, איפה שיש בעיות, אנחנו פותרים אותן. מי שלא רוצה להזדהות, אז קשה לי לרדת לעומק הדברים, מטבע הדברים, ולהבין איפה הבעיה. אז אני אדבר ברמה הכללית, כי ברמה הפרטנית טרום הדיון לא קיבלנו שום דבר כדי לבוא ולעשות בדק בית - - -
היו"ר מירב בן ארי
תגיד, איך אתה, המערכת הצבאית, איזה ליווי היא נותנת לאישה בהיריון בצבא?
נועם פינק
אני תכף אעביר לד"ר קלייטמן שתפרט את הסל שאנחנו נותנים, את מעקבי ההיריון, את מה יש היום בצבא, מה אנחנו נותנים לנשות הקבע, שכלל, אני יכול להגיד ואני מתכוון למה שאני אומר, אינו נופל ממה שמקבלת אישה בקופת חולים. חלק מהדברים עולה על מה שמקבלת אישה בקופת חולים, אישה שנכנסת לרופא בצה"ל, וזה בולט מאוד - - -
היו"ר מירב בן ארי
שהוא פרילנס, אגב.
נועם פינק
אני לא יודע מה זה אומר פרילנס.
היו"ר מירב בן ארי
זה לא רופאים של הצבא.
נועם פינק
לא, ממש לא. יש בצה"ל אנשי קבע, כמו ד"ר קלייטמן, שהם גניקולוגים במדים, יש לי לא אחד ולא שניים.
היו"ר מירב בן ארי
כמה רופאים יש כאלה? עזוב אותך שם, תן לי מספר. כמה רופאי נשים יש בצבא?
ורד קלייטמן
יש מעל 50 אנשים שאנחנו עובדים איתם, אנחנו חמישה אנשי קבע, לא כולנו עושים גם מעקבי היריון, אבל חלק גדול - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, חמישה אנשי קבע שהם גניקולוגים?
ורד קלייטמן
שהם גניקולוגים.
היו"ר מירב בן ארי
חמישה?
נועם פינק
אנשי קבע - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז זה מה שאמרתי, זה פרילנסר.
ורד קלייטמן
זה לא פרילנסרים, זה אנשי מילואים.
נועם פינק
אני לא יודע מה זה אומר פרילנסרים. יש לי מילואימנקים שלי שבאים ועובדים אצלי, יש לי רופאים - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה פרילנס.
נועם פינק
מילואימנקים זה פרילנס?
היו"ר מירב בן ארי
מבחינתנו כן. לצורך הבדיקה כן, הוא בא והולך. אין לו שום קשר למטופלת.
קריאה
בחודש הבא לא יהיה.
היו"ר מירב בן ארי
אין לו שום קשר, הוא בא, עושה מילואים, ואחרי חודש הוא לא נמצא שם, הוא בא פעם בשנה.
ורד קלייטמן
אני רוצה לתאר לך איך הדברים מתנהלים, אני מאוד אשמח. שמי ורד קלייטמן, אני רופאת נשים, בוגרת באר שבע בדרום, עתודאית. חלק מהתפקידים שלי אמנם בחיל האוויר, אבל אני כבר משנת 2012 לא בחיל האוויר, אלא סיימתי את ההתמחות, הייתי בחיל האוויר, הקמתי מרפאה בנבטים ומאז אני בעצם פה. בחצי שנה האחרונה, קיבלתי תפקיד של ראש תחום רפואת נשים בצה"ל. כראש תחום רפואת נשים בצה"ל, אני רואה את עצמי כשליחה של רפואת הנשים בצה"ל, כשליחה של קידום הזכויות, בעיני זו זכות עכשיו לעמוד פה ולספר על החזון של מה שאנחנו עושים, של מה שקורה היום בצה"ל, ואני מאוד גאה בעשייה הזאת. יש לי, כמו שאת אמרת, "אני דיברתי עם ההיא ועם הזאת", עשרות טלפונים, על בסיס יומיומי, של תודות, של "השתחררנו מהצבא ואנחנו מתגעגעים לטיפול ולמסירות שקיבלנו בצה"ל".

עכשיו, אני אפרט לך מה קורה בצבא. יש לנו שבע מרפאות נשים, שהן בעצם מרפאות מולטי דסיפלינריות, רב תחומיות. מרפאות מעקבי היריון, שבתוכן יושב גם רופא נשים, גם אחות ליווי היריון, פיזיוטרפיסטית רצפת האגן שמודעת ויודעת איך לטפל בנשים בהיריון, עם כאבי גב, הכנה ללידה, תרגילים לרצפת האגן למניעת בריחת שתן אחרי לידה, יש לנו דיאטנית - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, סליחה. אני כל פעם רוצה לשאול אותך שאלות. יש לך שבע מרפאות נשים בכל הארץ - - -
ורד קלייטמן
אחת בפילון ליד צפת, אחת בבית חולים, בחיפה, שלוש במרכז, אחת בצריפין ותל השומר - - -
היו"ר מירב בן ארי
צריפין, בואי נדבר על המרפאה הזאת.
ורד קלייטמן
לא סתם - - -
היו"ר מירב בן ארי
את יודעת כמה מטופלות מגיעות לצריפין?
ורד קלייטמן
מרפאת צריפין היא אכן המרפאה הגדולה ביותר שלנו. אני אשמח לסיים קודם כל את מה שאנחנו נותנים - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, אני שואלת שאלות תוך כדי.
ורד קלייטמן
- - לענות ספציפית לגבי צריפין. צריפין היא המרפאה הכי גדולה שלנו, בית חולים, שתי מרפאות הן מרפאות ענקיות, כל המרפאות הן מרפאות גדולות ולכן צריפין, מבחינת מתן המענה לנשות הקבע, היא המרפאה הכי משמעותית. במרפאה זו בלבד, יש על בסיס שבועי לפחות, שלושה רופאי מעקב היריון מהטובים בארץ.
היו"ר מירב בן ארי
שלושה? את יודעת כמה נשים מגיעות למרפאת צריפין?
ורד קלייטמן
שלושה בשבוע, כל שבוע לפחות שלושה.
היו"ר מירב בן ארי
את מבינה כמה נשים מגיעות בשבוע לצריפין?
ורד קלייטמן
אני יודעת כמה מגיעות בשבוע.
היו"ר מירב בן ארי
כמה מגיעות בשבוע למרפאה בצריפין?
ורד קלייטמן
אני אומרת לך שיש לנו סביב 700 - - -
היו"ר מירב בן ארי
בשבוע.
ורד קלייטמן
- - בצריפין. עכשיו, מדובר אמנם בתפוקות שהן עומדות, אין בעיה של תפוקות. אני אומרת שאני מגיעה לשם לעשות מעקבי היריון, יש לי תורים פנויים של מעקב היריון, כשכל פעם בסופו של דבר מכניסים חיילת חובה, חיילת חובה מפה - - -
היו"ר מירב בן ארי
איך היום אישה בקבע, יכולה לקבוע תור?
ורד קלייטמן
אז אני מסבירה.
היו"ר מירב בן ארי
לאן היא מתקשרת? יש כוכבית 2700 כמו בכללית?
ורד קלייטמן
שנייה, שנייה. את מדברת איתי על זמינות, אבל אני עוד לא סיימתי לומר מה אנחנו נותנים בסל הצבאי ומה קורה מבחינת הסל הצבאי. אני אגיע לנושא הזמינות. אבל אם את שואלת אותי ספציפית לגבי המרפאה שלי, איך הזמינות נעשית - - -
היו"ר מירב בן ארי
באיזה מרפאה את, אגב?
ורד קלייטמן
אני נותנת גם בצריפין מענה וגם בבאר שבע, בבאר שבע בגלל שנפח העבודה עדיין יותר קטן, בכל זאת רוב הנשים עדיין ממוקמות במרכז הארץ, בגוש דן. אני נותנת לבד את כל מעקבי ההיריון בבאר שבע.
היו"ר מירב בן ארי
את לבד עושה את כל מעקבי ההיריון בבאר שבע?
ורד קלייטמן
בכל מרחב הדרום.
היו"ר מירב בן ארי
מקווה שאת ערוכה לקליטה של עיר הבה"דים.
ורד קלייטמן
עיר הבה"דים כבר שם. הטלפון שלי, יש לי אחות - - -
קריאה
כמה נשות קבע יש?
ורד קלייטמן
יש לנו סך הכל במרפאה, לדוגמא, במרפאה בבאר שבע, כ- 70 נשים בחודש.
היו"ר מירב בן ארי
שבעים נשים בחודש. ואת אחת.
קריאה
זה כלום, זה מעט.
היו"ר מירב בן ארי
ברור. לא, אבל תיקח את ה- 700 האלה, עם - - -
יחזקאל הורן
רק הבוקר, לפני שהגעתי לכאן ראיתי 20 נשים.
ורד קלייטמן
התפוקות, אנחנו עומדים - - -
היו"ר מירב בן ארי
מאיפה אתה, אדוני?
יחזקאל הורן
מאוחדת.
היו"ר מירב בן ארי
אתה לבד ראית היום - - - ?
יחזקאל הורן
יש לי מרפאה לא רחוק מכאן, זה בסדר. הגעתי לכאן מקרבת מקום.
ורד קלייטמן
אין שום בעיה ברמה הזאת.
היו"ר מירב בן ארי
אין שום בעיה איפה?
ורד קלייטמן
בזמינות שלנו.
היו"ר מירב בן ארי
איך אני מתקשרת לקבוע תור אם אני בצבא עכשיו? לא בבאר שבע, בצריפין.
ורד קלייטמן
תני לי לסיים שנייה.
היו"ר מירב בן ארי
תגידי לי מה המספר.
ורד קלייטמן
הטלפון האישי שלי, נמצא לכל אחת. מי שלא הצליחה לקבל טלפון, עושה גוגל "ורד קלייטמן" ומגיעה לטלפון הישיר ומקבלת מענה מיידי, אבל שנייה אנחנו נגיע לשם. תני לי לספר לך על כל הדברים של הסקירות ועל כל הדברים הטובים הנוספים שאנחנו עושים.
היו"ר מירב בן ארי
איך זה שהצבא מממן סקירה אחת והסקירה השנייה מה?
ורד קלייטמן
הוא לא מממן סקירה אחת, הוא מממן שתי סקירות. סל הבריאות מממן סקירה אחת. זה מה שאני מסבירה גם לכל המטופלות שמגיעות אליי ונכנסות למרפאה. יש שתי אמירות שאני אומרת: אל"ף, אתן תקבלו יותר ממה שסל הבריאות נותן, אתה תקבלו את כל מה שיש היום וקיים היום, אתן תקבלו הסבר על מה שצריך לעשות ועל מה שלא צריך לעשות. והדבר השני שאני אומרת לכל מטופלת: אם את תלכי איתי צעד צעד, ואגב, אני מתווה מדיניות, כשאני אומרת "אני", יש מדיניות ויש קשר ותקשורת בין כל אותם רופאים פרילנסרים, כמובן, הם גם נמצאים איתנו בקשר רציף, והיה גם כנס בשבוע שעבר, שמיועד רק לרופאי נשים וצבא. אז אם אנחנו מדברים, על אותה אישה, המסר שהיא מקבלת באותו מפגש ראשוני - אפס הוצאות בסוף מעקב היריון.
היו"ר מירב בן ארי
איך את אומרת לי דבר כזה, כשאחת הנשים באה ואומרת לי: מירב, על כל תינוק אני צריכה להכין 30,000 שקל.
ורד קלייטמן
את מדברת איתי על אחת. יש לי כמה נשים שאומרות - - -
היו"ר מירב בן ארי
איזה אחת?
קריאה
עובדה שאתם חוזרים לקופות חולים - - -
היו"ר מירב בן ארי
תכף אנחנו נדבר על קופות חולים.
נועם פינק
לא לא לא, זה לא בגלל זה. אני תכף אתייחס לזה.
היו"ר מירב בן ארי
אם כל כך טוב להם אצלך, אגב, את נראית לי נהדרת, אני הייתי מכפילה אותך בעוד 20 ואז אולי הבעיה הייתה נפתרת בצבא, למה אתם בעצם מדברים על חזרה לקופות חולים?
נועם פינק
אני אסביר.
היו"ר מירב בן ארי
- - אם כל כך טוב ומקסים? ואין הוצאות?
נועם פינק
התחלתי להגיד את זה, ככלל הבעיה בצבא היא לא איכות הרפואה. הבעיה שלנו אל מול קופות החולים זה הזמינות והנגישות ונגעת בזה, שבעה מרכזים בפריסה ארצית, אל מול - אם מדברים על ארבע קופות החולים - אני לא יודע לספור כמה מרכזי בריאות אישה יש ברמה ארצית, הסיבה העיקרית שאנחנו יוצאים זה הזמינות והנגישות, זאת אומרת - - -
היו"ר מירב בן ארי
שאין.
נועם פינק
אין לי בעיה עם איכותם של השירותים, יש לי בעיה עם זה שאני לא יכול לפתוח 400 מרכזי בריאות אישה במדינת ישראל, לכן אני הולך למהלך הזה עם אנשי הקבע. אגב, גם בשביל לשפר את הרפואה לחיילי החובה, באמצעות זה שאני מוציא - - -
היו"ר מירב בן ארי
אתה מוציא את אנשי הקבע ומפנה את המקום לחיילים.
נועם פינק
- - זה חלק מהמהלך.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, אני רוצה, אני עוד אחזור אלייך כי את מאוד מרשימה, אין לי ספק שאת עושה עבודה טובה, לצערי את לא יכולה לנגוע בכל הנשים בהיריון בצבא. אני רוצה רגע לשמוע את קופות החולים, לקבל קצת תמונת מצב. איך מתנהל הזה, בבבקשה אדוני, יש לנו את ראש אגף תקציבים בשירותי בריאות כללית פה. סליחה. נתחיל עם ד"ר יעקב סגל, מנהל תחום רפואת נשים במכבי ואחרי זה ד"ר הורן ממאוחדת. בבקשה אדוני, ד"ר סגל מקופת חולים מכבי, כן.
יעקב סגל
אנחנו במרכז, יש לנו נכון להיום 15 מרכזים לבריאות האישה.
היו"ר מירב בן ארי
כמה נשים יש לכם בערך? בממוצע?
יעקב סגל
כל מרכז הוא שונה, ישנם מרכזים שהם רואים הרבה יותר וישנם מרכזים שרואים הרבה פחות. אנחנו רואים סדר גודל של 900 נשים בחודש. במרכז לבריאות האישה ברעננה, שאני במקרה גם מנהל אותו, ונדבר על הנושא של היריון בסיכון. זה לא היריון שוטף, כי במכבי בנויה על רופאים עצמאיים ראשוניים, ועל מרכזי בריאות האישה, כאשר מרכז לבריאות האישה נותן שירות לרופאים העצמאיים כתחנת משנה, במקום להפנות את הנשים לבתי החולים. אצלנו הרופאי נשים עושים את מעקב ההיריון במרפאה שלהם, אנחנו מדברים על היריון שהוא לא בסיכון - - -
היו"ר מירב בן ארי
היריון רגיל.
יעקב סגל
היריון רגיל. וכל רופא רואה את המטופלות שלו בעיקרון - - -
היו"ר מירב בן ארי
תגיד, לצורך העניין אני עכשיו מגיעה לרעננה, יש לי היריון רגיל. הרופא הזה, הוא יהיה איתי לאורך כל ההיריון?
יעקב סגל
כל הדרך. כן, רופא הנשים הוא רופא הנשים שלך והוא מלווה אותך לאורך כל הדרך, את בחרת בו ואתם ממשיכים את כל הדרך. גם, במידה ורופא הנשים העצמאי מחליט להפנות אותך למרכז לבריאות האישה להיריון בסיכון בגלל איזה בעיה כלשהי, עדיין אתה בתור הרופא הראשוני אחראי למטופלת ולמה שקורה, ויש קשר רציף בין המטופלת לבין הרופא המטפל במרכז לבריאות האישה ולבין הרופא המטפל הראשוני. במקביל, יש לנו מה שנקרא אחות מלווה היריון.
היו"ר מירב בן ארי
כן, זה בדיוק מה שבאתי לשאול אותך.
יעקב סגל
יש לנו אחות מלווה היריון שהיא פרונטלית - - -
היו"ר מירב בן ארי
שאת זה אין לכם בכלל בצבא, כן?
יעקב סגל
יש לנו אחות מלווה היריון וירטואלית, כלומר, זה לא וירטואלית - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה באתר אינטרנט של מכבי?
יעקב סגל
כן, כן. שהיא יושבת, יש לנו קבוצה של אחיות שיושבת בתל השומר, יש מרכז גדול בתל השומר שהוא מלווה על ידי רופא שהוא צמוד אל האחיות כל הזמן, וישנן נשים שלא יכולות להגיע, אם הן לא יכולות להגיע אל האחות מלווה היריון או שבאותו אזור אין אחות מלווה היריון, אז היא יכולה להתייעץ איתה - - -
היו"ר מירב בן ארי
לכתוב לה באונליין.
יעקב סגל
ואז היא באונליין, ויש כל הזמן פה קשר. זאת אומרת, ליווי ההיריון כפי שהוא נעשה, נעשה על ידי הרופאים העצמאיים, מרכזים לבריאות האישה והאחיות שמלוות את ההיריון לאורך כל הדרך, וזה מההתחלה ועד הסוף.
היו"ר מירב בן ארי
תגיד, יש לכם סל היריון לנשים?
יעקב סגל
יש סל היריון שהוא סל היריון בסיסי, יש סל במסגרת מכבי שלי, יש מכבי זהב.
היו"ר מירב בן ארי
ואז היא יכולה, נגיד, לבחור רופא שהיא רוצה לעשות איתו את הסקירה? ולהחליף רופא אחר לסקירה? באינטרנט היא יכולה לראות את השמות שלהם?
יעקב סגל
כן. את השקיפות היא יכולה לעשות אצל מוישה, את הסקירה המוקדמת אצל יענקל, ואת הסקירה המאוחרת - - -
היו"ר מירב בן ארי
שהיא ראתה את השם שלו ברשימה ובחרה.
יעקב סגל
יש לנו ספר שירותים, שהיא יכולה לבחור את מי שהיא רוצה וללכת לעשות את הסקירה איפה שהיא רוצה בעיקרון.
ליאור ברק
את זה צריך להדגיש.
היו"ר מירב בן ארי
כן? משרד הבריאות.
ליאור ברק
צריך להדגיש שזה חלק ממכבי שלי במסגרת הביטוח המשלים.
היו"ר מירב בן ארי
זה לא בבסיס, אבל לפחות היא יכולה לעשות את זה.
ליאור ברק
יכולה תמורת תשלום. זה לא בחינם.
היו"ר מירב בן ארי
אני יודעת, תאמין לי. אתה שואל אותי? אני יודעת. אבל לפחות יש לי את ה - - - אתה יודע מה אמרה לי אחת מנשות הקבע? לפחות אני יכולה לבחור. אצלכם, בוא נגיד, חופש הבחירה מצומצם. פה אני יכולה להגיד, אני רוצה לעשות לי סל מורחב, וזה בסדר. אבל אין לה בכלל אפשרות לבחור. זה העניין.

אדוני מקופת חולים מאוחדת, ד"ר יחזקאל הורן, אתה רוצה להוסיף אצלכם? אתה גם רופא נשים בעצמך?
יחזקאל הורן
אני גניקולוג. כן, ודאי, נשים ותת התמחות באולטרסאונד. למעשה, די דומה למכבי. אנחנו דואגים שכל השירותים שצריכים להינתן במסגרת המעקב יינתנו, שהריונות ברי סיכון יקבלו מענה על ידי מומחה של היריון בר סיכון שאני מניח שהנושא הזה לא מכוסה בצבא בצורה הזאת.
היו"ר מירב בן ארי
כן, תכף אנחנו נשאל אותם על היריון בר סיכון, מה עושים.
יחזקאל הורן
ובצמוד לרופא, אנחנו משתדלים שיהיה תמיד אולטרסאונד bed side, זאת אומרת, שיוכל לתת מעבר לסתם הפניות והתייחסות. בצמוד למרכזי מרכזי האישה יש לנו מכוני אולטרסאונד ואנחנו מפזרים גם מכוני אולטרסאונד בקהילה, כך שמבחינת כיסוי יש לנו גם לבדיקות העזר וגם לכל דבר. אישה שחפצה ללכת לקבל טיפול בחוץ, ואני לא מדבר על מצב שבו יש לנו איזשהו סיבוך שאנחנו בהחלט פתוחים להפנות לבתי החולים ולמרכזים מיוחדים וכו', מקבלת זכות במסגרת השב"ן ומקבלת החזרים כספיים. הדברים עובדים.
היו"ר מירב בן ארי
איך התגובות של אנשים?
יחזקאל הורן
נבחן את זה בכיוון של איך התגובות של אנשים או כמה מתלוננות, או כמה תלונות כאלה מהסוג הזה ואני מתמודד עם התלונות כי אני איש מינהל במאוחדת, שמתמודד עם התלונות. ספורדי. מעטים מאוד, מעטות מאוד מתלוננות, כי בסופו של דבר המענה ניתן גם כשהן מקבלות משהו בסגנון "לא", הן תקבלנה מיד "כן", מה האלטרנטיבה של הקופה, והרבה פעמים האלטרנטיבה של הקופה, פתרון הבעיות המידי שיש לקופה לתת הוא יותר טוב מאשר כל מה שהיא תחפש בחוץ. נתת לדוגמא מקרה מאוד קלאסי. האישה הלכה לסקירה מוקדמת, ראו לה ציסטה במוח. זה מקרה קלאסי. זה נקרא CPC. זה ממצא שאנחנו רואים אותו הרבה מאוד בשבועות מוקדמים והוא נעלם לאחר מכן. ואז היא הולכת ומשלמת 2,300? לא?
היו"ר מירב בן ארי
2,400 שקל.
יחזקאל הורן
בסדר, משלמת.
היו"ר מירב בן ארי
גם דרך אגב, אני אישית שאלתי אותה על הציסטה הזו במוח והיא אמרה לי שצריך כנראה לעשות תהליך של הפלה.
יחזקאל הורן
אז אמרו לה, היא הלכה ופירשה את זה כי זה הולך עם טריזומיה 18.
היו"ר מירב בן ארי
כן.
יחזקאל הורן
חשכו עיניה.
היו"ר מירב בן ארי
חשכו עיניה בהחלט.
יחזקאל הורן
והממצא הזה נעלם. זה סיפור קלאסי. אז אנחנו מנסים גם דברים כאלו, לתת להם מענה מיידי, להרגיע את הנשים הללו, כי הן נמצאות באטרף.
היו"ר מירב בן ארי
כן, היא הייתה בתקופה מאוד מאוד קשה.
יחזקאל הורן
אז הרעיון הכללי - - -
היו"ר מירב בן ארי
אגב, גם בעלה בקבע, אז שניהם שם היו בחוסר - - -
יחזקאל הורן
שאלת גם על אחות מלווה היריון, הפרויקט הזה מתרומם אצלנו גם, ומאוד יפה. כך שמבחינה הזו הקופה עובדת מאוד חזק ומאוד משקיעה, כי בסופו של דבר קופות - - -
היו"ר מירב בן ארי
תגיד לי, הן גם באות פעם בחודש לתת מדדים וכאלה, נכון?
יחזקאל הורן
ישנן הנחיות ממשרד הבריאות, מאוד מסודרות, לגבי מעקבים בהיריון רגיל ובהיריון בר סיכון. אתה גם צריך להיות מאוד ער - זו המומחיות שלנו בתור מומחים ברפואת נשים. יש מישהי שאנחנו יודעים למשוך אותה על סמך ההנחיות, יש כאלה שאנחנו לא נרפה מהן כי אנחנו יודעים שהן צריכות תשומת לב אחרת מההנחיות, תשומת לב אחרת , זה אומר הרבה יותר אינטנסיבי. כמו שפירטת קודם, יש שלבים בהם אנחנו נותנים תשומת אינטנסיבית יותר והעסק עובד, הדברים עובדים. לא המצאנו את זה אתמול, אנחנו עובדים על זה שנים, מיומנות רבה, רופאים מצוינים, ביקורת רבה על הרופאים כאשר הם עושים דברים לא כמו שצריך. ברוך ה'.
מאירה בסוק
יש לי שאלה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, מאירה. מאירה, יועצת משפטית של ארגון נעמ"ת.
מאירה בסוק
כן. למה בכלל לא כל - - - זאת אומרת, ניקח רגע נשים בהיריון, ברור שהן צריכות לעבור לקופת חולים, זה מעל כל ספק, בגלל הטיפול הכמעט - - -
היו"ר מירב בן ארי
אינטנסיבי שהן צריכות.
מאירה בסוק
- - שבועי, חודשי, לא משנה. עכשיו, שאלה. למה לא כל חיילי הקבע, לא החובה, קציני הקבע, למה הם לא בקופות חולים?
היו"ר מירב בן ארי
כן, טוב, את זה תכף אנחנו נביא - - -
מאירה בסוק
אני חושבת ש - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני רוצה רגע. לא, לא, זה ברור לי. מעניין אותי לשמוע רגע על המשרד לבטחון פנים. סג"ד אודליה אדרי.
אודליה אדרי
יוהל"ן שב"ס.
היו"ר מירב בן ארי
יוהל"ן שב"ס, כן. ספרי לי איך זה עובד במשרד לבטחון פנים.
אודליה אדרי
טוב, אני יכולה לספר על שב"ס.
היו"ר מירב בן ארי
כן, על שב"ס.
אודליה אדרי
בשב"ס יש לנו נשים, צריך לזכור שאמנם כל שירותי הרפואה של אנשי הקבע שלנו זה דרך ובאמצעות קופות החולים. אנחנו נותנים מענה בעיקר לאסירים.
היו"ר מירב בן ארי
כן. אוקיי.
אודליה אדרי
רפואת הסגל שלנו היא מאוד בסיסית, ובנוסף - - -
היו"ר מירב בן ארי
כל אנשי הקבע שלכם - - -
אודליה אדרי
מקבלים שירותי רפואה דרך - - -
היו"ר מירב בן ארי
ואיך זה עובד? הם משלמים?
אודליה אדרי
אני חברה בקופת חולים, יש לי ארבעה ילדים - - -
היו"ר מירב בן ארי
את כל הלידות שלך עשית בקופת חולים.
אודליה אדרי
קופות חולים, כן.
מאירה בסוק
גם גברים וגם נשים, לא רק בהיריון.
היו"ר מירב בן ארי
לא, אני יודעת. בכלל.
מאירה בסוק
וככה צריך להיות - - -
יחזקאל הורן
אגב, אנחנו פותרים דברים למשטרה.
היו"ר מירב בן ארי
שנייה רגע, שנייה רגע.
יחזקאל הורן
יש למשטרה בעיות. זאת אומרת יש לי מישהו, מה שהעלת קודם. שוטר נמצא בירושלים בבעיה, יש לנו קשר ישיר מול הרפואה של המשטרה ואנחנו נותנים להם פתרונות, לחבר'ה האלו, זאת אומרת, הם צריכים איזה בדיקה או רופא, אנחנו פותרים להם את זה. יש לא מעט טלפונים. לא בגניקולוגיה, אני מדבר בכלל.
היו"ר מירב בן ארי
שנייה, אני אתן לה לסיים בשב"ס ואז נעבור למשטרה.
אודליה אדרי
עכשיו, לגבי רפואת הסגל, שוב. כל הטיפול הוא באמת דרך קופות החולים. זאת אומרת - - -
היו"ר מירב בן ארי
תמיד הייתם דרך קופות החולים? לא היה - - - ?
אודליה אדרי
תמיד. עיקר הרפואה שלנו בפריסה הארצית היא כמענה לאסירים.
היו"ר מירב בן ארי
כן.
אודליה אדרי
ופחות לסגל. הסגל זה ממש משהו מינורי. זאת אומרת, יותר ברמה המנהלית-ניהולית ולא מעבר.
היו"ר מירב בן ארי
זאת אומרת, יש לך גם צוות רפואי שהוא נותן את הפתרון לאסירים ולאסירות?
אודליה אדרי
יש לנו מערך רפואה שלם.
היו"ר מירב בן ארי
אבל הסגל שלכם כולו.
אודליה אדרי
נכון.
היו"ר מירב בן ארי
ובמשטרה, בבקשה, ד"ר ולרי שושן. רופאה, מה זה אמ"ש, רק?
ולרי שושן
אגף משאבי אנוש. אבל אני בעצם באתי לייצג את קצין הרפואה הראשי של המשטרה שלא יכול היה להגיע, ד"ר לנקובסקי. אני ולרי שושן, רופאת מחוז ירושלים ובהתמחות שלנו אני רופאה תעסוקתית, אנחנו מכירים, ד"ר הורן, כי אנחנו בעצם הרבה מאוד אלייך.

כמו בשב"ס, אנחנו בעצם, השוטרים שלנו - שוטרות, שוטרים - מבוטחים בקופות החולים, לכן אין מעקב היריון בתוך המשטרה. אנחנו נותנים כמערך רפואה, נגיד לנשים בהיריון, מענה בתחום הרפואה התעסוקתית בלבד. זאת אומרת, שאם למשל אני מכירה את מרכיבי העיסוק של כל שוטרת ושוטרת, אם סיירת מגיעה אלי והיא בהיריון, היא אומרת לי: "אני עובדת בשטח", כאן אני בודקת כל מקרה לגופו של עניין. יש שוטרות שצריכות, נגיד, לעבוד בלילה, במשמרות לילה, שוטרות שצריכות לעשות מטווחים, אז הן מקבלות מאיתנו את ההגבלות, אבל בפן הרפואה התעסוקתית. וכמובן - - -
היו"ר מירב בן ארי
אגב, זו גם נקודה מעניינת שאני רוצה גם לשאול את הצבא. האם אישה שהיא בהיריון, היא בעצם יכולה ללכת - אחרי זה תתייחסי כמובן - לקבל איזשהן הקלות, חוץ מהלבוש האזרחי, שאת זה אני יודעת שהן יכולות, הקלות במהלך השירות שלהן? זה בעצם, את באה אליהם ונותנת להם את האפשרויות - - -
ד"ר ולרי שושן
זה לא הקלה, זה פשוט התאמה של התפקיד שלה, שיש בו מספר מרכיבי עיסוק - - -
היו"ר מירב בן ארי
למציאות החדשה.
ד"ר ולרי שושן
- - שיש בו מספר מרכיבי עיסוק שיכולים להיות מסוכנים, ואנחנו יודעים שהתפתחות השמע, אם אני לא טועה, זה באזור חודש רביעי, אבל ברגע שהיא מכריזה על ההיריון שלה - כבר אנחנו מגבילים אותה ממטווחים.
היו"ר מירב בן ארי
תגידי, גם בשב"ס הן באות אלייך כדי - - -
אודליה אדרי
יש לנו ראש ענף רפואת סגל, ועוד פעם, זאת אומרת, למעט אם יש, נניח, אישורים של הפחתת אשרות עבודה, שמירת היריון, אנחנו מקבלים את האישורים מרופאי נשים.
היו"ר מירב בן ארי
מרופאי נשים של הקופה?
אודליה אדרי
נכון.
היו"ר מירב בן ארי
אצלה בעצם הם הולכים אליה.
אודליה אדרי
נכון, מגיעים עם האישור, לכן מאשרים ואותה סוהרת למעשה מקבלת באמת, מאשרים לה את אותה הפחתת שעות או שמירת היריון. אין לנו יותר מדיsay בעניין.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, הבנתי. שנייה. אוקיי. סיימת, ד"ר ולרי?
ולרי שושן
כן, וכל המעקב שלהן הוא נפרד, למשל, לגבי שעות וימי היעדרות בשל מעקב ההיריון ובדיקות ההיריון, זה בסל נפרד מימי היעדרות מפאת מחלה. ויש לזה משמעות כספית בעת הפרישה וזה חשוב לציין את זה, מפני שכל המעקב הזה הוא בנפרד, והוא לא פוגע ב - - -
היו"ר מירב בן ארי
בזכויות שלה.
ולרי שושן
40 שעות במהלך ה - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, זאת אומרת שיש לה שעות בנפרד לטפל בהיריון, חוץ מימי המחלה הרגילים.
ולרי שושן
בנפרד.
היו"ר מירב בן ארי
וככה זה גם אצלכם.
מאירה בסוק
אני רק רוצה להבהיר משהו, שפשוט גם במשטרה וגם בצבא - חוק עבודת נשים כחוק לא חל, זאת אחת הבעיות, לכן הם מתאימים את עצמם בחלק מהדברים, מה שחוק עבודת נשים. אבל באופן ישיר, חוק עבודת נשים לא חל בגלל הנושא של מעביד ועובד שכאילו הם לא מועסקים, וזה חבל, כי אז חלק מהדברים היו נפתרים בכלל, אבל זה לא קורה.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, משרד הבריאות. בבקשה.
ליאור ברק
רק להבהיר - - -
היו"ר מירב בן ארי
ליאור ברק, מנהל תחום פיקוח פיננסי, קופות חולים.
ליאור ברק
כן, רק להבהיר אבל את ההבדל בין הצבא לבין ה - - -
היו"ר מירב בן ארי
המשטרה והשב"ס?
ליאור ברק
המשטרה והשב"ס. הנשים העובדות במשטרה ובשב"ס מבוטחות בקופת חולים כמו כל אזרח אחר.
היו"ר מירב בן ארי
כמו כל אזרח. הם היו ככה, אבל, בצבא.
ליאור ברק
אבל מיום - - -
היו"ר מירב בן ארי
מהיום שיש צבא ומשטרה ושב"ס.
ליאור ברק
נכון, ונשות הקבע לא מבוטחות, לכן, ככל שרוצים להעביר את הטיפול בהן לקופות חולים - צריך ליזום מהלך מסוים.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, כמה זמן אתה במשרד הבריאות?
ליאור ברק
שש שנים.
היו"ר מירב בן ארי
אז הן היו שם.
ליאור ברק
לא, היה - - -
היו"ר מירב בן ארי
היה סידור. בוא תסביר לנו מה היה הסידור, שאישה סיפרה לי, "אני ילדתי ילד אחד דרך קופת חולים וילד אחד דרך הצבא". איך זה עבד?
ליאור ברק
אתה רוצה להרחיב על זה?
נועם פינק
היה פיילוט, במשך שלוש שנים, בין 2011-2014, בשני בסיסים בלבד בצה"ל, שבמסגרת זה, שני הבסיסים האלה בצורה מלאה, גם אנשי הקבע וגם חיילי החובה, הועברו לטיפול של קופות החולים. בהתחלה היה שתי קופות, אחר כך היו ארבע הקופות. אחרי ארבע שנים הפיילוט הזה הסתיים, בסוף 2014. עשינו תהליך למידה שלם מהפיילוט הזה. בקצרה, אני יכול להגיד שהוא היה מוצלח בקרב הקבע ופחות ב - - -
היו"ר מירב בן ארי
ופחות בחיילים.
נועם פינק
וזה מה שהוביל אותנו עכשיו לבחירה ללכת רק על הקבע ועל כל הקבע במהלך הבא.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, אז ספר לנו על המהלך הזה. מתי זה יהיה?
נועם פינק
אנחנו בתהליך אל מול ליאור ומשרד הבריאות, כי הם פה מובילים את האירוע הזה מהצד, ואל מול קופות החולים. הסוגיה של מעבר הקבע כבר אושרה, עד רמת הרמטכ"ל ושר הביטחון, זאת אומרת, מדרג האישורים עבר, אנחנו בשלב הביצוע. זה הולך לקרות שנה הבאה, ב- 2017.
היו"ר מירב בן ארי
מתי ב- 2017?
נועם פינק
מתי זו שאלה מורכבת שתלויה קצת בכל מיני פרמטרים של מערכות המידע והיכולות של הקופות. אנחנו רוצים מהר, זאת אומרת, בחציון הראשון, אני לא בטוח שנצליח. אבל הכיוון הוא פלוס מינוס אמצע 2017, אם אני יכול לנחש.
מאירה בסוק
וזה יהיה בחירה שלהם? זאת אומרת, כל אחד יוכל לבחור איזה קופה - - -
נועם פינק
הכוונה היא ארבע הקופות, עם יכולת בחירה.
היו"ר מירב בן ארי
שכל איש או אשת קבע יוכל לבחור - - -
נועם פינק
כל איש שייכנס לקבע בצה"ל - - -
היו"ר מירב בן ארי
והיא תוכל גם לבחור, נגיד, "מכבי שלי" או, היא תוכל לעשות לה גם ביטוח?
נועם פינק
לא.
היו"ר מירב בן ארי
למה?
נועם פינק
יש פה אירוע מורכב קצת. ככלל, האירוע הזה הוא לא מה שנקרא הפרטה. אנחנו קוראים לזה מיקור חוץ. ההפרטה, המשמעות שלה היא לשנות את חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שבחוק ביטוח בריאות ממלכתי אנשי הצבע מוחרגים מהחוק, אין להם קופת חולים. לכן זה שונה מהמשטרה ומהשב"ס. אנחנו, מה שאנחנו עושים, אנחנו קונים שירותי רפואה מקופות החולים, אבל נשארים אחראים על הבריאות של משרתי הקבע, גם במודל הבא.
היו"ר מירב בן ארי
אבל למה שלא תחריגו את הנשים בהיריון לפחות?
נועם פינק
לא, מה זה תחריגו? מבחינת האישה בהיריון, היא מקבלת שירותים - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל היא לא יכולה להרחיב.
נועם פינק
לא.
מאירה בסוק
למה?
נועם פינק
אני רגע רוצה להבהיר את זה. בסל שאנחנו מגדירים למיקור החוץ, אנחנו מגדירים את הסל שהוא - - -
היו"ר מירב בן ארי
בסיסי.
נועם פינק
לא, הוא לא בסיסי. נאמרים פה כל כך הרבה דברים לא מדויקים סביב השולחן. אנחנו נורא מנומסים, אבל באמת הסבלנות שלי פוקעת. חבר'ה, יש לנו אחות מעקבי היריון. אין שום דבר ששני האדונים הנכבדים דיברו עליו שלא קיים בצה"ל. יש לנו אחות מעקבי היריון, אנחנו עושים הריונות הייריס, שום דבר פה, ונאמרים פה דברים, הסל שלנו הרבה יותר רחב מקופות החולים, בסדר? יש לי חולה סרטן - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל אתה, אני מבינה שאתה - - -
נועם פינק
- - שבאים ומנשקים אותנו על זה שאין בצה"ל גבול למי שצריך רפואה.
היו"ר מירב בן ארי
לא, אני מבינה את העניין של - - -
נועם פינק
שנייה, תנו לי רגע לגמור את המשפט.
היו"ר מירב בן ארי
אני מבינה שמפריע לך מה שנאמר פה.
נועם פינק
לא, מפריע לי - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל לא אמרתי את זה בעלמא, אתה יודע. מתי פעם אחרונה התקשרת למוקד שם בצריפין לקבוע תור? בוא, אנחנו יכולים לנסות עכשיו.
נועם פינק
אני מתקשר כל יום למוקד בצריפין - - -
היו"ר מירב בן ארי
למוקד של הנשים בהיריון?
נועם פינק
אני יודע את זמני ההמתנה.
היו"ר מירב בן ארי
של שעות?
נועם פינק
לא, זה לא שעות.
היו"ר מירב בן ארי
של מי עונה שם? יש מוקד? כמה חיילות עונות שם לטלפון?
נועם פינק
חבר'ה - - -
היו"ר מירב בן ארי
תגיד לי, אני שואלת אותך שאלה.
נועם פינק
יש לנו 50 חיילות - - -
היו"ר מירב בן ארי
שעונות לטלפון?
נועם פינק
50.
היו"ר מירב בן ארי
במוקד הזה?
נועם פינק
ועדיין, זמן ההמתנה במוקד לא טוב. אני יודע, אני מתעסק עם זה. אני מוציא את אנשי הקבע גם בגלל זה. חבר'ה, אנחנו עם עיניים פתוחות באירוע הזה, אבל תדייקו בנתונים, אי אפשר להשמיץ בלי סוף.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו לא משמיצים בכלל.
נועם פינק
בסך הכל הרפואה בצבא - - -
היו"ר מירב בן ארי
אם הייתי משמיצה, הייתי קוראת לך את הדברים הקשים שכתבו לי פה.
נועם פינק
לא, אני , שוב פעם, אם הייתי מקבל אותם והייתי יכול לבדוק, אז היה לי תשובות פרטניות.
היו"ר מירב בן ארי
אני לא, אני אומרת לך עוד פעם - - -
נועם פינק
אתם גם לא נותנים לוורד לספר, יש כל כך הרבה דברים שאנחנו עושים שהקופות היו מתות לעשות והן לא יכולות לעשות.
היו"ר מירב בן ארי
כמו מה?
נועם פינק
אז אתם רוצים שאני - - -
היו"ר מירב בן ארי
בבקשה.
נועם פינק
אבל קטעתם אותה.
היו"ר מירב בן ארי
קודם כל אני שמעתי אותה ונתתי למשרדים ואני אמרתי לה שאני אחזור אליה.
נועם פינק
אז אני מאוד אשמח לתת לה להשלים.
היו"ר מירב בן ארי
בבקשה, מהם הקריטריונים - - -
ורד קלייטמן
המפגש הראשון אצלנו מתחיל במפגש הראשוני לפני תחילת ההיריון, שבו מוסבר לכל אישה מה הזכויות שלה, מה היא יכולה לקבל במהלך מעקב ההיריון, מה יש לנו במרפאות, אם היא צריכה ייעוץ דיאטנית לאור משקל או לאור תזונה, המלצה על פעילות גופנית ופיזיותרפיה שמתחילים עוד לפני, זיהוי גורמי סיכון והיריון בסיכון גבוה עוד לפני תחילת ההיריון. זה משהו שכמעט ולא מתרחש באזרחות. במהלך ליווי ההיריון, כמובן שאין אף רופא שעובד אצלנו ועושה מעקבי היריון בלי אולטרסאונד bed side, זה בייסיק, זה היום הרפואה של המאה ה-20.
היו"ר מירב בן ארי
כן, רק שהיא כל פעם עם רופא אחר.
ורד קלייטמן
לא, אותו רופא מעקב היריון, כל פעם, וזאת ההנחיה שנתתי.
היו"ר מירב בן ארי
איזה? אבל יש לך חמישה גניקולוגים. איך חמישה גניקולוגים, ברצינות, גם אם יתהפכו - הוא לבד קיבל 20 - - -
ורד קלייטמן
זה לא חמישה, זה חמישה אנשי קבע.
היו"ר מירב בן ארי
אבל תקשיב, לא לא. אתה יודע מה? יש גבול. היא אמרה שיש חמישה גניקולוגים קבועים וכל השאר הם אנשי מילואים.
נועם פינק
לא, זה לא נכון.
היו"ר מירב בן ארי
אז תחליט.
נועם פינק
היא לא אמרה את זה.
היו"ר מירב בן ארי
זה מה שאמרתם. זה מה שנאמר כאן.
נועם פינק
יש לי חמישה אנשי קבע, יש לי הסכם עם כל בתי החולים במדינת ישראל - - -
היו"ר מירב בן ארי
מה זה - - -
נועם פינק
אני אסביר, אני אסביר. אני לא הבנתי את המונח פרילנסר, אבל אני אסביר לך מה קורה בצה"ל, בסדר? יש לי גניקולוג קבוע מבית החולים תל השומר, שניים כאלה שבאים למרפאות שלי ועושים מעקבי היריון. יש לי הסכם עם איכילוב. אין בית חולים בישראל שאין לי הסכם איתו. יש לי גם מילואמינקים, נכון, אבל זה לא רק חמישה ורק מילואימניקים, יש לנו מערך שלם, של עשרות אנשים שמטפלים, ועדיין זה לא אופטימלי, אני לא מתכחש לזה, אבל באמת.
ורד קלייטמן
גם התפיסה של מילואמיניק היא לא תפיסה נכונה, אתם רואים מילואימניק שמגיע ל- 30 ימים והולך, זה לא מה שקורה במרפאות.
היו"ר מירב בן ארי
אז מה?
ורד קלייטמן
כשאני מנהלת מרפאה של אנשים של מילואימניקים, אז הוא נותן לי על בסיס קבוע לאורך שנים, פעמיים בחודש מרפאה.
היו"ר מירב בן ארי
זה לא משנה, הוא לא יפגוש את אותה אחת.
ורד קלייטמן
הוא יפגוש את אותה אחת, פעמיים בחודש היא יוצאת ממנו, היא קובעת תור אליו וזאת ההנחיה שנתתי, היא קובעת תור חזרה אליו לאותו רופא, שמגיע בחודש ונותן מראש תאריכים חודשיים קדימה, וככה זה קורה. אותו רופא רואה. זאת אומרת, אם אני, אגב, שאלת לגבי זמינות של המרפאה שלי, אצלי במרפאה בשביל ה - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני לא משווה אצלך במרפאה שיש לך 70 נשים ונמצאת בבאר שבע.
ורד קלייטמן
אז זה קורה ככה גם - - -
היו"ר מירב בן ארי
דברי איתי על מרכז הארץ.
ורד קלייטמן
- - בתל השומר, גם בקריה. בצריפין אמנם הייתה אחות שיצאה לחופשת לידה - - -
היו"ר מירב בן ארי
מי החליף את האחות הזאת שיצאה לחופשת לידה?
ורד קלייטמן
שלוש אחיות נמצאות היום.
היו"ר מירב בן ארי
מי?
ורד קלייטמן
היו שבועיים שהייתה שם - - -
היו"ר מירב בן ארי
שלא הייתה אף אחת.
ורד קלייטמן
- - אחות בכירה, שלוש אחיות נמצאות היום בצריפין, כל אחת מהן נותנת מענה למעקבי היריון וליווי היריון. שלוש אחיות. באיזה מרכז אחר תראי לי שיש שלוש אחיות ליווי היריון, חוץ מאחיות נוספות שנמצאות במערך הזה?
היו"ר מירב בן ארי
באיזה מרכז אחר, את מתכוונת באיזה בסיס?
ורד קלייטמן
באיזה קופה.
היו"ר מירב בן ארי
באיזה קופה? אני יכולה להגיד לך שבקופה שלי אישית, יש ארבע אחיות כל הזמן קבועות שמתעסקות רק בהיריון ולקחת מדדים. אני יכולה להגיד לך שעוד לא פגשתי אחת שהולכת כל חודש לתת מדדים בצבא. אחת. אולי בבאר שבע אצלך, במרכז הארץ זה בזבוז זמן של חצי יום.
ורד קלייטמן
יש לי מטופלות שנמצאות אצלי במרכז הארץ, אני מגיעה גם למרכז הארץ, חצי מהשבוע שאני נמצאת שם. גם למרכז הארץ הן מגיעות, ובפעם בחודש הן נכנסות קודם לאחות, לוקחות מדדים, מקבלות הסבר, הנחיות והדרכות. אגב, גם מבחינת הטיפול הרפואי, כשאת שואלת את עצמך, מה יש היום באזרחות לאישה לבחילות? לבחילות בתחילת ההיריון? אז אחת התרופות הכי טובות היום והכי מוכרות ויסכימו איתי, דיקלקטין. כמה אישה משלמת לדיקלקטין?
קריאה
300 שקל למאה כדורים.
ורד קלייטמן
כמה היא משלמת בצבא?
היו"ר מירב בן ארי
יפה מאוד. זה אור בקצה המנהרה.
ורד קלייטמן
זה דוגמא.
נועם פינק
יש עשרות דוגמאות כאלה.
ורד קלייטמן
אני יכולה לספר - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני רוצה להגיד לך משהו, אוקיי? באמת אני אומרת לך. הוועדה הזו, אוקיי? אני אפנה ליו"ר הוועדה, היא תבוא אלייך לסיור בצריפין. תבוא, לא לא לא, אני רוצה להסביר לך משהו. כל מה שאתם אומרים פה, עזבי שזה נרשם גם בפרוטוקול - ה- 50 חיילות שעונות במענה, השלוש אחיות שנמצאות במקביל, הרופאים שמציפים את המרפאה - הכל אנחנו נבדוק. אני אומרת לך, שאם אתם מתארים מציאות אחת, ומצד שני, בשטח, יש מציאות אחרת לגמרי, לא רק זה, גם שבסוף הצבא מבין, הוא אמר כאן, לא נגיש ולא זמין, זאת אומרת שיש בעיות. אני חושבת, דרך אגב, שבכל ההתנהלות שלכם מול משרד הבריאות, עזוב שאני חושבת שצריך לתת להם להרחיב את הסל - שהן ישלמו, היא רוצה לשלם שתשלם – מילא, אבל זה עניין שלה אם היא רוצה להרחיב את הסל. אני חושבת שהנושא של נשים בהיריון שאתם עכשיו בתהליך העברה, זה צריך להיות, הראשונות שיוצאות מהצבא צריכות להיות הנשים בהיריון. הראשונות. כי אני אומרת לך, אני לא מזלזלת במה שאת עושה, אני באמת מאמינה לך, דרך אגב. את נראית אדם מאוד אמין ונראית מאוד מחויבת. אבל אני תוהה באמת האם בשטח המציאות לא טופחת על פנייך.
ורד קלייטמן
יש מקרים בודדים שבהן נשים לא מצליחות להגיע, אני מודעת לבעייתיות. אני מודעת למקומות האלה, אני מודעת לקשיים האלה.
היו"ר מירב בן ארי
איך עושים קורס הכנה ללידה, אגב?
ורד קלייטמן
קורס הכנה ללידה, יש כמה קורסים - - -
היו"ר מירב בן ארי
כי אמרו לי שאין.
ורד קלייטמן
נכון, כרגע - - -
היו"ר מירב בן ארי
אין קורס הכנה ללידה בצבא.
ורד קלייטמן
אבל גם קופות החולים, זה לא משהו שנמצא - - -
היו"ר מירב בן ארי
מה זה "גם קופות חולים"?
ורד קלייטמן
בקופות החולים אתה בא - - -
היו"ר מירב בן ארי
אין לי בעיה, אז אני היום בקופת חולים יכולה ללכת לקורס הכנה ללידה ו - - -
ורד קלייטמן
ורוכשת אותו.
היו"ר מירב בן ארי
אז היום - - -
ורד קלייטמן
את יכולה לרכוש אותו גם כאשת קבע.
היו"ר מירב בן ארי
בצבא.
ורד קלייטמן
כן.
היו"ר מירב בן ארי
אם היא עושה קורס הכנה ללידה במכבי?
נועם פינק
רוכשת אותו בהנחה כמובן במסגרת הביטוחים המשלימים.
היו"ר מירב בן ארי
היא יכולה לעשות את זה במשלים. ואם היא רוצה לעשות קורס הכנה ללידה, היא צריכה להתקשר לקופת חולים?
ורד קלייטמן
יש גם בתי חולים, יש פרילנסרים לצורך העניין, זה לא משהו שנמצא בסל. מה שאנחנו כרגע בונים, אנחנו בונים מערך לכמה זמן שיהיה לי לעשות את המענה הרפואי שאני מאמינה שצריך. היו קורסים כאלה, היו הדרכות כאלה, קורסים להכנה ללידה, אני מאמינה שזה משהו מאוד חשוב וחיוני לנשים, אנחנו בונים קורסים כאלה פנימיים שלנו, זאת אומרת, כל מרפאה בונה קורסים פנימיים, אוספת את הנשים - - -
היו"ר מירב בן ארי
עכשיו, את עושה את זה כאילו בימים אלה?
ורד קלייטמן
כן, זה תהליך שנבנה. כאשר באותו קורס, זה לא רק אני המיילדת שמדברת עם אותה אישה, יש את הרופא, מיילדת, פיזיותרפיסטית, איש בריאות הנפש של הכנה של מה שקורה בטראומה האישית שחווה האישה בתהליך הלידה לפעמים או לאחר הלידה, יש לנו אנשים של יועצת הנקה באותו מערך, והכל מתוך הכוחות הפנימיים של הצבא. עכשיו, זה נכון כל מה שאת אומרת, זה תלוי מחויבות אישית, זה תלוי אותו דבר, זה לא תלוי כסף. המון נשים מגיעות אליי היום, אותם טלפונים שאת מקבלת, אותו קשר שיש לך, מגיעות אלי שהשתחררו מהצבא ואומרות לי, "ורד, אנחנו מחפשים אותך, מה אנחנו עושים, אין שום טיפול כזה - - -", וזה לא אני, זה הרפואה שניתנת בצבא. זה אני וד"ר מאור ממן שנמצא בצבא והוא איש קבע, וד"ר ירון כסיף, שהוא איש מילואים ועושה אצלנו שנים מילואים - - -
היו"ר מירב בן ארי
מה היה בכנס אתמול - - -
ורד קלייטמן
בשבוע שעבר?
היו"ר מירב בן ארי
בשבוע שעבר, של רופאי הנשים?
ורד קלייטמן
כינסנו את כל רופאי הנשים ביחד.
היו"ר מירב בן ארי
למה?
ורד קלייטמן
למה?
היו"ר מירב בן ארי
לא, סתם אני שואלת, הייתה סיבה מיוחדת?
ורד קלייטמן
כי אני חושבת שהתקשורת הזאת חשובה - - -
נועם פינק
כנס איכות.
ורד קלייטמן
לקידום בריאות. ובאותו כנס, זה היה כנס רב תחומי, כמו שהרבה - - -
היו"ר מירב בן ארי
שזה של אנשי מילואים שעושים?
ורד קלייטמן
מילואים, קבע, כל אלה שנותנים רפואה בצבא, הם כולם באו ביחד, יחד עם אחיות ליווי היריון ואחיות שעושות - - -
היו"ר מירב בן ארי
כמה אחיות ליווי היריון, דרך אגב, יש בצבא?
ורד קלייטמן
יש מעל עשר, אפילו יותר. לא, בכל מרפאה יש שבע, ובצריפין יש שלוש. לפעמים עובדות יחד.
היו"ר מירב בן ארי
מה זאת אומרת? לא הבנתי. בכל המרפאות שבע?
נועם פינק
20 סך הכל.
היו"ר מירב בן ארי
20 סך הכל?
ורד קלייטמן
כן, לפעמים הן אחיות שלא רק עושות מעקבי וליווי היריון, הן גם מפקדות על כל מרפאה כזאת. זה בעיניי הכוח של המרפאות האלה, המפקד של המרפאה הזאת הוא הרבה פעמים, וזאת לדעתי הנפילה שבעקבותיה פנו אלייך, אותן נשים בודדות - - -
היו"ר מירב בן ארי
הנפילה המרכזית שלך נמצאת במרכז הארץ, שלא תתבלבלי.
ורד קלייטמן
בצריפין.
היו"ר מירב בן ארי
אין לי ספק שבבאר שבע את עושה עבודה נהדרת, אין לי ספק שבפילון יסתדרו עם ה-50 נשים - אני חושבת שמה שקרה, הנפילה הזאת היא במרכז, ואני אומרת לך, אני חושבת שאת צריכה לשים את מרכז הכובד שמה.
ורד קלייטמן
אני אספר לך מה קרה - - -
נועם פינק
שמנו, שמנו. את צודקת שכשהאחות הראשית שם יצאה לחופשת לידה, הייתה לנו ירידה, התעסקנו עם זה, ורד נגעה וליווינו שלוש אחיות כדי להחליף אותה, התעסקנו עם זה, זה ברור. זה מאוד מרכזי, האחות. האחות הרבה פעמים הרבה יותר חשובה מהרופא באירוע הזה. המצב השתפר בצריפין נכון לעכשיו. אגב, אני אשמח מאוד שתבואי לבקר, אין שום דבר שאמרנו שאני לא עומד מאחוריו בצורה מלאה.
ורד קלייטמן
עכשיו יש לי עוד דוגמא, לדוגמא, ברזל. כמה נשים מתקשות לעכל ברזל בהיריון? סובלות משלשולים, עצירות לסירוגין, כאבי בטן, ונאלצות אחר כך בעקבות אנמיה, לקבל ברזל בתוך הווריד פעם בשבוע? יש היום תכשיר בשם פרנג'ט, נותנים חד פעמי מנה של 1,000 מיליגרם ברזל חד פעמי לאישה והיא מעלה את מאגרי הברזל שלה לחצי שנה קדימה.
היו"ר מירב בן ארי
לא, זה פחות רלוונטי. יש לי דברים אחרים לשאול אותך. היום כשאת נכנסת לצריפין, יש לך מרפאה שהיא רק של ליווי היריון?
ורד קלייטמן
קומה שלמה.
היו"ר מירב בן ארי
אז איך זה שהן אומרות שהן מחכות עם עוד חיילים אחרים במרפאה? תסבירי לי.
ורד קלייטמן
המרפאה הייתה בשיפוץ.
היו"ר מירב בן ארי
המרפאה הייתה בשיפוץ?
ורד קלייטמן
במשך חצי השנה האחרונה. השיפוץ הסתיים בשבוע שעבר. המרפאה הייתה בשיפוץ וחצי ממנה בעצם - - -
היו"ר מירב בן ארי
ולכן הם עמדו עם כל החיילים שם בתור, שאני לא מדברת על הפגיעה בפרטיות שאולי היא לא רוצה שהחיילים שלה יידעו שהיא בהיריון, על זה אני לא מדברת, נגיד בהתחלה. אז עכשיו פעם ראשונה שאני שומעת שהיא הייתה בשיפוץ.
ורד קלייטמן
אגב, כל - - -
היו"ר מירב בן ארי
ובזמן שהיא הייתה בשיפוץ, כל הנשים שבהיריון עמדו עם החיילים הרגילים ולכן בעצם זה עיכב להם את התורים.
ורד קלייטמן
היו כמה קשיים. בחצי שנה האחרונה עברנו ביחד המון המון כשלים במהלך התפעול של המרפאה בצריפין, אני מודה. המרפאה נמצאת בקומה שלישית, יש מעלית. עכשיו, אישה בהיריון, הרבה פעמים בחודש תשיעי עם סימפיזיוליזיס וכאבים באגן, נורא קשה לה לעלות במדרגות - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה ברור. לא, הבנתי גם שהמעלית לא עבדה.
ורד קלייטמן
היה שיפוץ. חלק מזה זה התקלה במעלית, חצי קומה לא עבדה. המעלית נמצאת בחצי קומה שאליה היה צריך להגיע. היו המון קשיים וכשלים טכניים, דברים שהם מסביב. עכשיו, אלה דברים, ברגע שיש מרפאה כזו מרכזית - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני מרגישה כאילו אני במרפאה בהודו, אני אומרת לך. מה זה המרפאה?אז תעבירי אותה למבנה אחר, שימי שלט "מרפאת ליווי היריון" ותגידי לכל ההריוניות - מעכשיו אתן פה. אז שמת אותן בחר"פ עם כל מאות החיילים, אני אומרת לך באמת, כאילו מה? שימי חדר, שימי אחות ליווי היריון - - -
ורד קלייטמן
אני מסכימה איתך.
היו"ר מירב בן ארי
שימי את האחות שיצאה לחופשת לידה, שמתם שלושה, אמרו שגם שבועיים לא היה אף אחד - מילא. מה זה?
ורד קלייטמן
אנחנו מאחורי האירוע הזה. נגמר. האירוע הזה מאחורי.
היו"ר מירב בן ארי
זאת אומרת שהיום היא באה, יש לה מרפאה משלה?
ורד קלייטמן
יש מרפאה משלה, יש קומה שלמה, יש מעלית לאותה קומה.
היו"ר מירב בן ארי
מזל שיש מעלית.
ורד קלייטמן
הכל מסודר. נשים שהן חלילה, חיילות שהן סדירות ונכנסות להיריון לא רצוי, מגיעות לקומפלקס אחר לגמרי, של מרכז מהו"ת, הכל מופרד.
היו"ר מירב בן ארי
המהו"ת הזה, כן שמעתי על זה. המהו"ת, דרך אגב, זה רק במרכז הארץ?
ורד קלייטמן
זה מרכז ארצי להפסקות היריון. כמובן, הן יכולות לבצע בכל הארץ, יש נגישות לכל הארץ, יש רופאים בכל הארץ, אבל המרכז שבתוכו יש פסיכולוגיות, עובדות סוציאליות, מערך שלם של ליווי וריכוז, הוא ארצי והוא יושב תחת יוהל"ן היום.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, ותגידי, אני רוצה רגע עוד משהו לחדד, עכשיו כשהמרפאה עובדת, היא באה, היא יכולה לקבוע תור, זה אתה אומר שיש בעיה קצת עם הנגישות. נגיד שהיא כבר הגיעה, את כל הבדיקות היא יכולה לעשות שם, כולל לבוא למוניטור כל שבוע - איפה בעצם?
ורד קלייטמן
אז ככה. מוניטור. מוניטור זה נושא שגם כן בחצי שנה האחרונה הכנסתי למרפאות.
היו"ר מירב בן ארי
רק בחצי שנה האחרונה?
ורד קלייטמן
אני בחצי שנה האחרונה בתפקיד והוכנסו מוניטורים למרפאות, היא יכולה להגיע לכל בית חולים בארץ, ההמלצה שלי - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, שם היא מחכה חצי יום, אני יודעת.
ורד קלייטמן
- - ההמלצה שלי היא להגיע לאותו בית חולים שאת מתכננת ללדת בו - - -
היו"ר מירב בן ארי
עזבי, זה בא עם האסמכתא הזאת, נכון?
ורד קלייטמן
של עשר פניות למיון, שהיא לא צריכה לחדש אותו, היא לא צריכה להגיע כל פעם לרופא - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז תקשיבי, הבנות שהולכות למוניטור עם האסמכתא, עזבי שכבר בבית חולים שואל אותן אם הן באות מהצבא, כנראה הרפיוטיישן פחות עובד שם בבתי חולים, היא מחכה שם בתור עם כולם. היא יכולה לחכות כמעט שלוש-ארבע שעות, בחורה בחודש שמיני, תשיעי. מה זה, תגידי?
ורד קלייטמן
במרכז הארץ, עם כמות בתי החולים שיש והרבה פעמים, אני חושבת, גם נשים שנמצאות בשבוע ה-40 נשלחות מהקופות כמו שאנחנו שולחים לבצע - - -
היו"ר מירב בן ארי
האמת שאני יכולה להגיד לך שהייתי במקרה בוועדת העבודה והרווחה, שאני גם חברה, היינו בסיור במכבי, ולא רק שאין כבר, יש לכם גם אשפוזי יום כאלה שאתה בכלל לא שולח לבית חולים כדי להפסיק להעמיס. הם לא שולחים, אתם שולחים לבתי חולים בשביל מוניטור? מילא היריון בסיכון, אבל בשביל מוניטור, שבוע 37?
קריאה
לא, לא 37.
נועם פינק
אני לא רוצה להגיד את המספר המדויק של נשות הקבע אל מול המספר המדויק של נשות מכבי, יש פה יתרון לגודל, בגלל זה אנחנו הולכים למיקור חוץ. זו מהות ההחלטה שקיבלנו ללכת לשם, כדי להינות מיתרון הגדול של 8 מליון לעומת X שהוא הרבה יותר קטן, ברור.
היו"ר מירב בן ארי
אבל עכשיו, אין בעיה, תשמע, אני מקבלת את זה. שלא תחשוב. אני מקבלת ואני באמת יודעת ושומעת את כל הדברים שהיא אומרת. אין משהו שהיא רוצה לומר פה והוועדה לא שומעת. אני אומרת לך שלדעתי, אגב, אתם צריכים לחזור לצבא, באמת אני אומרת, מהמקום המקצועי, ולהגיד, אם עכשיו אותה חיילת בקבע שעושה מוניטור צריכה לחכות חצי יום בבית חולים ואנחנו יודעים שזה קורה, כי היא צריכה את האסמכתא, אין לה את קופת החולים, ואם לצורך העניין, אין לה את האפשרות אפילו לבחור קורס הכנה ללידה, כי אין את זה במקום שהיא נמצאת, אני באמת חושבת שאם הייתי בתפקיד שלכם, הייתי חוזרת היום, לא יודעת מה, לקרפ"ר שאני יודעת שיש, הוא כבר נכנס לתפקיד, הקרפ"ר החדש? והייתי אומרת לו, תשמע, אנחנו בתהליך מול משרד הבריאות, אנחנו יודעים שאנחנו הולכים לקופות החולים, בוא נעשה איזשהו - - - באמת, ואני רואה כאן את הנשים מהנהנות, כנראה זה כל אלה שעברו הריונות, בוא נעשה איזשהו תהליך, שאומר שאנחנו מחזירים אותן כמה שיותר מהר. אני באמת אומרת.

נכון, אתה בתהליך של להחזיר את אנשי הקבע, ברכות. זה תהליך מצוין, אבל היום, אם אישה בקבע נמצאת בהיריון, היא עוברת תהליך לא קל. אוקיי? אני לא אגיד קשה, אבל תהליך לא קל. ואני לרגע לא מזלזלת, להיפך, את מקבלת ממני את כל התמיכה והפרגון מהוועדה, אבל יש הרבה נשים, בעיקר במרכז הארץ ורוב נשות הקבע הן במרכז הארץ, שעוברות תהליך לא קל, אז למה לא היום, אם אני מבקשת ממך לבוא ואומרת לקרפ"ר שמע, אלו הראשונות שצריכות לחזור. אלו הנשים הראשונות שאנחנו צריכים לשים עליהן את מרכז הכובד, ונכון, ונעביר.

אתה גם ככה מדבר על הדרגה, לא יודעת. אני אומרת במקום המקצועי, ושוב, לא ממקום שאני חלילה מזלזלת בעבודתך המצוינת, אלא מתוך שאני רואה בראייה רחבה יותר את נשות הקבע שנמצאות במרכז הארץ ועוברות תהליך לא פשוט. אמרת לי המעלית התקלקלה, היו שיפוצים, האחות יצאה לחופשת לידה, זאת אומרת, אנחנו מכירים שהיו לנו כל מיני בעיות טכניות שהשפיעו, בסופו של דבר שמנו מאות נשים בהיריון במרכז הארץ במקום מאוד מאוד בעייתי. דקה אני נותנת לך, כי אני רוצה שאת עוד תדברי. רק משרד הבריאות, רצית להעיר משהו?
ליאור ברק
כן, להעיר שני דברים בבקשה. אחת, אנחנו אכן נמצאים עם קופות החולים - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אני רוצה לשאול גם אותך משהו, כן.
ליאור ברק
- - אנחנו נמצאים במשא ומתן.
היו"ר מירב בן ארי
כמה זמן המשא ומתן הזה?
ליאור ברק
אנחנו בשלבים האמיתיים שאנחנו נמצאים כחודשיים, מאז החגים התחלנו להיכנס למשא ומתן רציני יותר ואנחנו מקווים שזה יבשיל. עדיין יש מחלוקות על תחומים מסוימים שאנחנו מקווים שזה יבשיל בהקדם.
היו"ר מירב בן ארי
האם הוועדה צריכה לפנות אל שר הבריאות כדי להאיץ את המהלך שאתם נמצאים בו?
ליאור ברק
אני לא חושב שזה - - -
היו"ר מירב בן ארי
כי בכל מקרה יוצא סיפור גם לשר הביטחון וגם לשר הבריאות, אבל אם אתה אומר לי, רגע. אנחנו, דרך אגב, נמליץ גם מה שהדרג המקצועי, אני מקווה שיקבל את זה, אבל אנחנו גם כוועדה נמליץ במסגרת המשאים והמתנים שלכם, להקדים את ההעברה של נשים בהיריון. אנחנו נמליץ, זה בכל מקרה ייצא כהמלצה גם לשר הביטחון וגם לשר הבריאות. אבל, רגע שנייה - - -
ליאור ברק
זו הנקודה שלי, אני בדרך לשם.
היו"ר מירב בן ארי
וזו הנקודה הבאה.
ליאור ברק
אז לגבי הביטוח משלים, נכון להיום במצב החקיקתי הקיים של חוק ביטוח בריאות ממלכתי, לא ניתן ונשות קבע לא יכולות לרכוש ביטוח משלים.
היו"ר מירב בן ארי
גם אם הן רוצות מכספן.
ליאור ברק
גם אם הן רוצות מכספן, לא ניתן.
היו"ר מירב בן ארי
אז מה אתה אומר, צריך לשנות את החוק?
ליאור ברק
הביטוח המשלים יושב בעצם על זכאויות בסל, בנוסף לזה בביטוח המשלים, שהוא מאושר אגב פה בכנסת, זה לא כל אחד מחליט מה שהוא רוצה אלא הוא מאושר פה בוועדת כספים. בביטוח המשלים יש נושא של השתתפויות ויש נושא של תשלומים מסוימים, שהיום נשות קבע בהסדר שלהן עם הצבא לא משלמות כלום. לכן גם אם ייעשה ניסיון כזה וזה ברמה של תיקון חקיקה - עדיין יהיה צריך לעשות שינויים שלמים בתכניות השב"ן כדי להתאים אותם לנושא של נשות הקבע, לכן זה נושא שהוא מורכב מאוד, אני לא חושב שהוא ישים בתקופת הזמן הקרובה או בכלל.
נועם פינק
צריך להגיד שהצבא מתנגד לזה, לשינוי חקיקתי.
יחזקאל הורן
חלק גדול שהיו בתלונות שהיו ברשימה שנקראה - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, שנייה, אני כבר אתן לך לדבר.
ליאור ברק
אני גם לא חושב שזה ישים, מה שכן ישים זה באמת שהצבא יגיע להסכם עם קופות חולים על הרחבת סל לנשות הקבע, אני מאמין שזה הדבר הפשוט יותר.
היו"ר מירב בן ארי
שזה עומד על סדר היום? הרחבת הסל לנשות קבע בהיריון?
ליאור ברק
אנחנו על זה מדברים, זה בדיוק השיח לגבי הסל המלא בקופות.
היו"ר מירב בן ארי
כן, מה רצית להעיר?
יחזקאל הורן
בדיוק על הנקודה הזו. חלק גדול מהתלונות שמנית את בתחילת הדברים היו תלונות של צורך ורצון ברפואה פרטית. בדיקות אולטרסאונד, בדיקות אחרות, נכון? אנחנו ניתן מענה לשאלת בדיקות המעבדה, הזמינות שלהן שאת העלית, אבל בנושא של הרצון של האישה לצאת החוצה, לצאת לבדיקות למי שהיא בוחרת.
היו"ר מירב בן ארי
כן, בוא ניקח לדוגמא, אתה יודע, יש עכשיו את הבדיקה החדשה הזאת, במקום מי שפיר, ה- verify, שעולה המון כסף.
יחזקאל הורן
בלי לדבר על שמות.
קריאה
של איזה חברה?
יחזקאל הורן
DNA עוברי חופשי בדם הילד. נקרא לזה בהגדרה.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי. סקר גנטי. דרך אגב, בדיקות גנטיות, נגיד. שגם שמעתי שלא הציעו להן, נגיד זה דבר - - -
נועם פינק
מה זאת אומרת לא הציעו?
יחזקאל הורן
אתם מציעים? אתם ודאי מציעים.
נועם פינק
אני רוצה רק להגיד משהו, יש איזה לאקונה, חבר'ה. אנחנו נותנים סל. מעבר לזה - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, שנייה, אי אפשר לשמוע ביחד.
יעקב סגל
הייתי הרבה שנים איש ורופא מילואים של חר"פ 542, עד ש - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה בצריפין, ה-542, לא?
יעקב סגל
כן. עד שבגיל 50 ומשהו החלטתי שמספיק. אני חושב שהמרכז לבריאות האישה שם עושה עבודה מעולה, גם בנושא של מעקבי היריון, לפחות באותן שנים, אני כבר הרבה שנים לא שם, ואני רק יכול לברך. עכשיו, אני חושב על מה שהיא עושה ועל מה שהיא תיארה פה, היא עושה עבודה מעולה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אני לא אמרתי, עליה אין לי - - -
יעקב סגל
אני חושב, שוב, זה שיעבירו את זה לתוך הקופות, זה ייתן עוד שיפור בשירות למטופלת שהוא מבורך בעיקרון. אני מניח שלא סתם בא להם להעביר חלק מזה לתוך הקופה, אני מניח שתישאר גם מספיק עבודה לצוות שלכם בצורה מסודרת וכל אישה תוכל לבחור. יוכלו לקבל, אני חושב, לפחות מה שהיא תיארה, זה מה שעושים במרכזים הגדולים. אולי הזמינות שלנו הרבה יותר גדולה מאשר שם, אבל לפחות עכשיו - - -
היו"ר מירב בן ארי
אפילו הסכמנו על זה כאן כולם.
יעקב סגל
ואני חושב שצריך לברך על המהלך הזה שהם מתכננים לעשות, אני מניח שיגיעו להסכמים כלכליים מכובדים ומסודרים - - -
היו"ר מירב בן ארי
זאת אומרת, בתוך הדיונים שלכם במשרד הבריאות על להעביר, גם יש, זאת אומרת, לנשים בהיריון אפשרות להרחיב או לקבל את הסל? או שהיא תצטרך לשלם?
ליאור ברק
היא תוכל לקבל דברים שלא נמצאים בסל הבריאות הבסיסי.
היו"ר מירב בן ארי
והיא תשלם על זה?
ליאור ברק
לא.
נועם פינק
אני רוצה רגע להבהיר את הסוגיה של - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, אין משלים.
ליאור ברק
לא ביטוח משלים, זה רק מורחב, זה סל מורחב.
נועם פינק
דקה על הסל. יש מה שנקרא סל צה"ל. מה שאנחנו היום נותנים בצבא, סל צה"ל הוא הרבה יותר מהסל הבסיסי, הוא לא כולל כל דבר שיש במשלים בהנחה, בסדר? הוא משהו, נקרא לזה, דרג ביניים. אנחנו במיקור חוץ מתכוונים, על זה השיח, שאנשי הקבע יקבלו את סל צה"ל, יקבלו את מה שהיו רגילים לקבל בצבא, יקבלו גם בקופת החולים. זה שונה מאיך שהקופות עובדות, זה משהו אחר. מעבר לזה, יש כבר היום לאנשי הקבע ביטוח רפואי נוסף, פרטי - - -
היו"ר מירב בן ארי
הראל, משהו?
נועם פינק
שחבר, ארגון חבר - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אני מכירה את חבר.
נועם פינק
- - מתקשר עם, נכון להיום, הספק זה חברת הביטוח הפניקס, נותנת אותו לאנשי הקבע וזה ביטוח פרטי. הפניקס הזה יישאר גם אחרי מיקור החוץ לאנשי ונשות הקבע.
היו"ר מירב בן ארי
מה זה נותן בעצם, הביטוח הזה?
נועם פינק
זה נותן כל מיני דברים, כמו סל גנטי שהוזכר כאן, זה נמצא בהפניקס.
היו"ר מירב בן ארי
אה, אז זהו, אז אין סל גנטי בבדיקות הרגילות של הצבא.
יחזקאל הורן
יש, אבל הוא מוגבל לסל שהמדינה קבעה.
נועם פינק
נכון. האקסטרות יושבים בהפניקס. הפניקס, אגב, הוא בהשתתפות - - -
היו"ר מירב בן ארי
הפניקס הם עושים וולנטרי.
נועם פינק
הם עושים וולנטרי, זה עולה כמה שקלים לחודש, יש פה וכן הלאה. הוא ביטוח יחסית זול, חבר עשתה הסכם יחסית טוב עם הפניקס, הוא המשלים שלנו, so called, של הצבא, הוא רק לאנשי הקבע, והוא הולך להישאר, זאת אומרת, אפרופו השינוי החקיקתי שאנחנו מתנגדים אליו מסיבות אחרות, אבל אנחנו הולכים למיקור חוץ. שינוי חוק ביטוח בריאות - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, כן, זה הבנתי את ההתנגדות. אז אוקיי, אני רוצה רגע לסכם את העניין. יש עוד מישהו שרוצה להוסיף משהו?
סג"ד נורית רבינוביץ'
כן, אני יכולה. אני משב"ס, אבל אני לא בכובע של שב"ס כרגע. אני שמעתי את הדברים. הייתי אשת קבע הרבה מאוד שנים.
היו"ר מירב בן ארי
נורית?
נורית רבינוביץ'
נורית רבינוביץ'.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי.
נורית רבינוביץ'
יש לי ארבעה ילדים, שכולם צריכים מעקב היריון בצריפין, ובמקרה, ממש במקרה, הבת שלי נמצאת במעקב היריון כרגע בצריפין, היא בקבע, והיא בהיריון בסיכון בתל השומר.
היו"ר מירב בן ארי
היא משרתת, אגב, במרכז הארץ?
נורית רבינוביץ'
כן, היא משרתת במרכז הארץ, משרתת אי שם בגלילות. ומבחינת איכות השירות שהיא מקבלת, היא עושה מעקב כפול. גם בתל השומר בסיכון וגם בחר"פ, רופא מאסף הרופא. אין לה טענות על השירות הרפואי, יש בעיה של זמינות, ובאמת זה שהמרפאה הייתה בצריפין בשיפוצים פגע מאוד, כולל היום שהיא חזרה על בדיקת דם שהלכה לאיבוד. זה קורה. זאת אומרת, הבלאגן הזה של השיפוץ כנראה נתן את אותותיו, הזמינות מאוד קשה. אז אין ספק שבקטע הזה המעבר לקופות, הנגישות תפתור את העניין. צריך לזכור שבאמת, בטח קצינות, לבזבז חצי יום בשביל בדיקת דם זה משמעותי.
היו"ר מירב בן ארי
זה נורא.
נורית רבינוביץ'
זה פוגע קודם כל בצבא, בראש ובראשונה. וכאן באמת כדאי מאוד שיהיה את המהפך. אבל השירות היה, אני יכולה להעיד בעצמי, היה מעולה ומה שוורד מספרת - - -
היו"ר מירב בן ארי
תגידי, כשהיא הייתה הולכת לבדיקות דם, זה היה לוקח - - -
נורית רבינוביץ'
שעות, כן. כמה שעות טובות. זה גם לא נוח, זה לא במקום השירות, זה לא קרוב בכלל למקום השירות.
ורד קלייטמן
מה שהגדרנו, זאת הדרישה שכרגע היא קורית בחלק מהמקומות, לצערי אולי בצריפין זה עדיין לא נטמע, מה שביקשנו זה שנשות הקבע שנמצאות בהיריון, לא ימתינו בתור יחד עם שאר האנשים.
היו"ר מירב בן ארי
אבל זה קורה עכשיו.
ורד קלייטמן
לצערי, מסתבר שכן.
קריאה
אין טיפות חלב, לא דיברת על זה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, לא לא, אני עוד לא סיימתי. כיום היא באה לבדיקות דם, היא מחכה עם כל החיילים.
ורד קלייטמן
לא בכל המקומות, לא בכל ה - - -
היו"ר מירב בן ארי
במרכז הארץ, שם כובד המשקל שלי.
ורד קלייטמן
עכשיו, עוד דבר שחשוב לי להגיד פה.
היו"ר מירב בן ארי
איך את - - -
ורד קלייטמן
- - נשות הקבע, הן משפחה. אנחנו משפחה קטנה של נשים. לא הרבה. נורא חשוב לי שתעבירי את הפלאפון האישי שלי לכל אותן נשים, שהן ספורות על יד אחת שהתלוננו, כי יש לי כמויות אחרות שכותבות בפייסבוק ומתקשרות אלי ואומרות - - - תעבירי את הפלאפון שלי, תני לי להגיע לכל אחת באופן אישי ולעזור לה, כי יש לי את היכולת הזאת. אנחנו באמת משפחה של נשים ולא משהו אחר. הן כמות קטנה, אנחנו לא הרבה, אנחנו לא מסות. גם כשאנחנו ניפול על הקופות, לא ייפלו מסות, ייפלו בודדות שמשתמשות - - -
היו"ר מירב בן ארי
נכון, בגלל זה זה צריך להיות מחר בבוקר.
ורד קלייטמן
ולכן אני אומרת - - -
היו"ר מירב בן ארי
בואי. אני מבינה. העניין הוא שאת עושה עבודה טובה ולתת את הטלפון האישי שלך - אין בעיה, אבל זה לא הפתרון. זה לא הפתרון. כי בסוף ביום שאת תהיי בבאר שבע, היא תצטרך לבוא לבדיקות דם ולחכות שלוש-ארבע שעות. זה לא משנה. אם את לא - - -
ורד קלייטמן
אם ההנחיה שאמרתי לא עובדת, אז אני מרימה טלפון למפקדת המעבדה ואומרת לה עכשיו, יש שם אשת קבע שמחכה ולא אמורה לחכות. זה נפתר ברמה הזאת.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל תביני משהו אחד. גם אני כשאני יושבת בוועדות ופתאום אני שומעת על פניית ציבור, אז אני אומרת, אוקיי, קחי עכשיו את הטלפון ואני אקדם לך את העניין. אבל אין לזה סוף, אין לזה סוף, באמת אני אומרת לך, עם כל הכבוד לעבודתך החשובה, אם את מקצועית ואני בטוחה שאת מקצועית, את צריכה מחר בבוקר לבוא לקרפ"ר ולהגיד לו, נשות הקבע צריכות לעבור מחר לקופות חולים, זה מה שמצופה. עזבי את זה שאת עושה עבודה מצוינת, עם כל הכבוד, את לא תפתרי את כל הבעיות שיש לנשים בהיריון בצבא. את לא.
ורד קלייטמן
התהליך הזה אין לי דרך לקדם אותו - - -
נועם פינק
זה לא, ורד. אני אעביר את המסר, שמעתי. זה התקבל.
היו"ר מירב בן ארי
כן, זה העניין. ולרגע לא פגענו בסמכות המקצועית שלך ואני מאוד מעריכה את זה שאת רוצה לתת את הטלפון שלך ואני מאוד מעריכה שכל האנשים שבאמת עברו כאן באמת, לא נעים לי להגיד, ייסורים. עזבי, לא משנה. אני רוצה עוד שני דברים לשאול אתכם. אחת, האם כמו שהם כאן אמרו, כי נגיד הגיעה אלי גם מישהי שהיא חודש שישי, והיה תרגיל של החטיבה, היא קשל"חית, וארבעה ימים היא ישנה בג'יפ. חודש שישי. האם היא מקבלת הגבלות כמו שהם דיברו כאן?
ורד קלייטמן
זה נמצא בפקודות, חד משמעית.
היו"ר מירב בן ארי
מה זה בפקודות? היא מקבלת דף למפקד, לא יכולה לישון באוטו?
ורד קלייטמן
יש פקודות שהוציאה יוהל"ן, שמהרגע שהיא מודיעה למפקד שהיא בהיריון - - -
היו"ר מירב בן ארי
ג'יפ, ארבעה ימים היא ישנה בשטח. לא דיברתי על מקלחת.
נועם פינק
אבל היא ביקשה לא להיות בשטח?
היו"ר מירב בן ארי
כן, הלכה למפקד, אמרו לה את קשל"חית, תפקיד שאי אפשר בלעדיו בתרגיל. אז היא הלכה, התקלחה וחזרה.
נועם פינק
אני מאוד רוצה לקבל את הפרטים של האישה ושל המפקד, כי המפקד הזה יעשה את זה עוד פעם. אבל אם זה אנונימי אני לא יכול לטפל בזה.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, אבל תגיד, היא מקבלת דף כזה של הגבלות למפקד? בסדר, אני מבינה אותך, אני רק שואלת, איך זה עובד? המפקד מקבל דף?
נועם פינק
ככלל, יש זכויות. יש בצבא מפקדים מעולים, יש גם כאלה שלא, עכשיו אני מאוד הייתי שמח לדעת מי זה - - -
היו"ר מירב בן ארי
בסדר, אני אשאל אותה, אל תדאג. אני אשאל אותה.
נועם פינק
אני מבטיח לטפל בזה אם יהיה לי את הפרטים.
היו"ר מירב בן ארי
אני רק רוצה לדעת, אבל, שברגע שמפקד יודע שהקשל"חית שלו בהיריון נגיד, קשל"חית, תפקיד בחטיבה מבצעית, הוא יודע איך הוא, אני באמת שואלת, הוא יודע? היא אמרה פה שיש דף, היא דיברה על כך שיש הגבלות.
ורד קלייטמן
יש פקודות, יש דפים עם פקודות, בהחלט. יש דף שאנחנו נותנים גם לכל הנשים בהיריון של הזכויות שלהן.
היו"ר מירב בן ארי
שהיא נותנת למפקד ואומרת לו, תראה, אני לא יכולה לישון בשטח?
ורד קלייטמן
מה קורה בין - - -
אודליה אדרי
אני חושבת ש - - -
קריאה
הוא לא יודע.
היו"ר מירב בן ארי
הוא יודע, זו בעיה פיקודית, סליחה שאני אומרת את זה. לא נעים לי להגיד. הייתי קשל"חית בעברי, וזה לא משנה אם את אישה בהיריון או את לא אישה בהיריון, את בסוף מוצאת את עצמך שבוע ישנה בשטח ולא בטוח שאת יכולה אפילו ללכת לשלוש דקות למקלחת. לצערנו הרב זה מפקדים, זה לא הרפואה במקרה הזה, זה ממש לא הרפואה. ואת יודעת מה? אחת הסיבות שהיא פחדה לדבר זה כי היא יודעת שהקידום שלה תלוי בזה והיא יודעת שאם היא תתלונן היא לא תתקדם אחר כך, אז זה ממש לא - - -
קריאה
בטח. אני לא דיברתי על פיטורים.
אודליה אדרי
ולצערנו הרב זה המפקדים - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא רק זה, היא גם אמרה לי, ובצדק, אני לא אגיד כי אז - - - אתה יודע מה? גם אם אני אתן לך את השם והיא תדבר איתך, היא לא תרצה שאתה תגיד משהו למפקד שלה, כי אתה בסוף הולך והיא צריכה להיות איתו כל יום.
נועם פינק
חבר'ה, זה אותו סיפור של התעללויות מיניות. בסוף בסוף השאלה היא אם אנחנו רוצים להשפיע ולעצור את הפושע או לא רוצים לעצור את הפושע. אני מאוד מאמין בזה שמי שפושע צריך לטפל בו, אבל קשה לטפל בפושע - - -
ולרי שושן
אני חושבת שבמקרים האלה זה באמת כל מקרה לגופו של עניין. יש מערך רפואה תעסוקתית, אני הייתי רופאה תעסוקתית בחיל האוויר, יש מערך רפואה תעסוקתית בצבא והוא פרוש בעצם על כל הארץ, וכל אישה יכולה להגיע ובאמת לבקש, כל מקרה לגופו של עניין, וזה לא באמת ההחלטה שלה - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, היא גם צודקת במה שהיא אומרת שבסוף זה המפקד בשטח שבא ואומר את הדברים. והדבר האחרון רק, הנושא של טיפות חלב. איך עושים את זה שזה יהיה בעיר שהיא גרה ולא בעיר שהיא התגייסה?
ורד קלייטמן
אני באותה עיר, כשילדתי את הבת האחרונה שלי, עברתי דירה, התקשרתי לטיפת חלב הקרובה ואמרתי אני מגיעה אליכם, ואמרו לי אין בעיה, פשוט תבואי, נפתח לך - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז הם היו נחמדים אלייך. איך את עושה את זה מבחינה טכנית?
ורד קלייטמן
זה טכנית, כל אישה אמורה להרים טלפון לטיפת החלב שהיא אמורה להגיע אליה עם התינוק.
היו"ר מירב בן ארי
ואם הם אומרים לה "זה לא העיר שאת גרה בה"?
ורד קלייטמן
הבעיה האמיתית, אין כזה דבר, זה לא משנה, זה לא תלוי כתובת, זה תלוי כתובת - - -
היו"ר מירב בן ארי
מה זה? מה?
קריאה
זה לא שירות של צה"ל.
קריאה
אישה מקבלת שירות של טיפת חלב במקום מגוריה.
היו"ר מירב בן ארי
בלי קשר למקום?
קריאה
בלי קשר לקופה - - -
ורד קלייטמן
מדגישים פה בפניי, זה לא שירות צה"לי, זה לא השירות שאני אחראית עליו - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא, אני לא אמרתי שזה שירות של צה"ל, ממש לא, רק אמרתי שיש לה בעיה עם הכתובת.
ורד קלייטמן
הדבר שהוא יותר בעייתי, אם את שואלת אותי איפה הקושי האמיתי וזה אולי פה להעלות לשולחן, זה כששני האנשים הם אנשי קבע ולא חברי קופת חולים, אני חברת קופת חולים צה"ל, צה"ל הוא המבטח שלי, ואיפה הילדים יהיו? זאת הבעיה.
היו"ר מירב בן ארי
איפה הילדים יהיו?
ורד קלייטמן
זאת הבעיה. איך לרשום את הילדים שלך? אין לך לאן. עכשיו לך תריב עם הקופה.
היו"ר מירב בן ארי
זה גם חלק מהסידור?
ליאור ברק
אין ילד שלא רשום בקופת חולים, כל ילד רשום בקופת חולים.

ורד קלייטמן

אבל התהליך - - -
ליאור ברק
אין דבר כזה, כל אזרח בישראל, זה חוק ביטוח בריאות.
נועם פינק
התהליך הוא לא אוטומטי פשוט, על זה ורד מדברת. התהליך לא אוטומטי, זה הכל.
ורד קלייטמן
התהליך הוא לא אוטומטי וזה הקושי האמיתי.
ליאור ברק
אני לא מכיר, אני יכול לבדוק איך הולך התהליך מבחינה אוטומטית, אבל אני לא מכיר - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה גם ייפתר במסגרת הסידור שלכם עם ה - - - ?
ליאור ברק
לא, זה לא קשור. כי האמא עדיין תהיה מבוטחת בצה"ל ולא תהיה מבוטחת בקופת חולים, אבל אני לא יודע מבחינה טכנית איך זה עובד - - -
היו"ר מירב בן ארי
היא הולכת ורושמת אותו לקופת חולים.
ליאור ברק
- - אני לא מכיר אמא שבשבוע הראשון כבר לא דאגה שהילד שלה כבר רשום באיזה קופת חולים כדי שהיא תדע לאיזה רופא ללכת, לא משנה אם זה טיפת חלב או חום. אין ילד שלא רשום בקופת חולים וזה באופן אוטומטי ברגע שאת מקבלת את המכתב כשאת נרשמת במשרד הפנים, זה אוטומטית משויך לקופת החולים של האמא, וכשהאמא לא נמצאת זה משויך לקופת חולים אחרת, אלא אם כן האמא אומרת - - -
היו"ר מירב בן ארי
בבקשה תבדקי את זה עם עצמך.
ורד קלייטמן
ומה אם גם האבא בצה"ל?
ליאור ברק
אז אני אומר, אם האבא והאמא לא יגידו "אני רוצה X", זה יהיה רנדומלי - - -
היו"ר מירב בן ארי
לפי האמא, הוא אומר.
ליאור ברק
לא, אני אומר, ברגע ש - - -
נורית רבינוביץ'
אני יכולה להעיד שגם אני וגם בעלי היינו בצה"ל וארבעת הילדים בקופת חולים כללית, לא הייתה שום בעיה, אתה פשוט בוחר איפה שאתה רוצה וזה יורד מהמשכורת.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי.
נורית רבינוביץ'
ברשותך, רק שאלה קטנה שלא הייתה פה, בין אם זה כללית, בין אם זה אחת מקופות החולים ובין אם זה בצה"ל, היריון זה דבר מאוד יקר מבחינת הביטוחים, הביטוחים מאוד מגבילים את ההשתתפות. אני יכולה להעיד ממה שאני רואה היום שקורה לבתי. אלפי שקלים על בדיקות משולמות, כאשר ההחזרים של הביטוחים - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע אמרת שהבת שלך היא בצבא.
נורית רבינוביץ'
היא בצבא ויש לה את הביטוח שהוזכר כאן, ביטוח פרטי דרך הפניקס. ההשתתפות, וזה דומה לביטוחים אחרים שיש, ההשתתפות היא מאוד מינימלית. עדיין כשיש היריון, בטח כשהוא בסיכון ועם בעיות ואתה רוצה לעשות את הבדיקות, אתה מוציא אלפי שקלים, גם בקופות החולים בזמנו וגם בצה"ל, אותו דבר. זה נושא ששווה לבחון אותו, כי לא כל אחת יכולה לשלם את אלפי השקלים, וזה אומר שפשוט נמנעים מבדיקות.
ליאור ברק
רגע, צריך להדגיש את זה, זה רפואה פרטית. אם היא בוחרת לעשות בצבא - - -
נורית רבינוביץ'
לא, רפואה כללית כולל של - - -
ליאור ברק
מי שרוצה פרטי - - -
היו"ר מירב בן ארי
הוא אומר אבל שיש לו היריון בסיכון בצבא.
נורית רבינוביץ'
אבל זה מכסה רק חלק מהבדיקות.
היו"ר מירב בן ארי
לא, הוא אומר לך, אני דווקא הקשבתי לעניין הזה, הוא אומר שאם יש היריון בסיכון - - -
נורית רבינוביץ'
אני אתן לך דוגמא.
היו"ר מירב בן ארי
- - זה הכל על חשבונם.
נורית רבינוביץ'
אני אתן לך דוגמא.
ליאור ברק
בסופו של דבר, כשאישה נמצאת בהיריון בסיכון או אם היא אישה חרדתית יותר בהיריון, אפילו לא בסיכון, וכשהיא מחליטה שלא משנה מה ההיצע הציבורי או הצבא נותן לה, חברה שלה אמרה לה שכדאי לה ללכת לרופא הזה, שום פתרון שהוא יתן לא יעזור.
היו"ר מירב בן ארי
לא, אבל היא אומרת - - -
נורית רבינוביץ'
אני אומרת משהו אחר.
היו"ר מירב בן ארי
היא אומרת בניגוד ל - - -
נורית רבינוביץ'
אני רוצה להסביר למה התכוונתי. היריון בסיכון, במקרה הזה, מי שפיר, היה, מאחר וההיריון בסיכון, על חשבון המערכת, לא שילמה אגורה. אבל יש בדיקות נוספות שהן חלק. נוספות? עלו לה רק 5,000 שקל. אוקיי? לא כי היא רוצה.
ליאור ברק
כמו מה?
היו"ר מירב בן ארי
כמו מה? איזה בדיקות?
נורית רבינוביץ'
למשל צ'יפ גנטי.
ליאור ברק
צ'יפ גנטי זה בדיקה שהיא לא בסל, זה אקסטרה.
נורית רבינוביץ'
בסדר, שהיא לא בסל.

ליאור ברק

- - אין המלצה לעשות.
נורית רבינוביץ'
אני לא אמרתי, שנייה.
היו"ר מירב בן ארי
לא, אבל תראי, צריך להבדיל - - -
קריאה
היא מעלה סוגיה, שנשים משלמות הרבה כסף על הבדיקות - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל עזבי, את מעלה סוגיה - - -
ליאור ברק
אבל יש נשים שנוסעות לבוסטון לעשות את המעקב היריון בבוסטון - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא. רגע. אני רוצה רגע לעשות כאן סדר. יש בדיקות שהן אקסטרה, שאישה רוצה בלי קשר לצבא - - -
נורית רבינוביץ'
נכון, אמרתי.
היו"ר מירב בן ארי
- - לעשות גם אם היא חברה בקופת חולים, והיא אומרת אני רוצה צ'יפ גנטי, אני רוצה את ה- verify הזה לצורך העניין, אז היא משלמת.
נורית רבינוביץ'
אמרתי בהתחלה שזה לא רלוונטי לצה"ל, שאני חושבת שבוועדה שמדברת על נושא הנשים ובאמת אם אכפת לנו מנשים, צריך לזכור שנשים, כשיש חשד לבעיות, משלמות הרבה כסף מכיסן בנושא הבדיקות. לא קשור לצה"ל, קשור בכלל, גם לקופות. וזו סוגיה ששווה לבחון אותה.
יחזקאל הורן
אם יש חשד לבעיה והמערכת הגנטית אומרת שצריך לבצע את הצ'יפ, היא רוצה צ'יפ, זה הופך להיות בסל. צריך להבדיל בין החששות של האישה לבין הצרכים האמיתיים בבירור של המקרה. הסל נותן את מה שהיא צריכה.
היו"ר מירב בן ארי
אגב, זה אתה יודע, שהוא דיבר עכשיו, שהצ'יפ הוא מחויב כי יש בעיה גנטית, אז הצ'יפ הוא גם על חשבון הצבא ב - - -
יחזקאל הורן
בוודאי, בוודאי.
היו"ר מירב בן ארי
אז בואו, אני רוצה רגע לעשות סיכום לעניין. קודם כל אני מאוד מודה לכם שהגעתם, כולם, ובאמת הנציגים של הצבא, גם נועם וגם ורד, שהגעתם לכאן, אני אשמח גם שתשאירו את הטלפון שלכם, אנחנו ננסה לחבר את הבעיות הקשות ששמענו עליהם.

אני רוצה להסביר כמה דברים. קודם כל, הוועדה כוועדה, עושה follow up, זאת אומרת היא עושה ישיבה, הישיבה הבאה שלה תהיה עוד שלושה חודשים ובישיבה הבאה, שזה בעוד שלושה חודשים, אתם כבר אמורים להיות בתוך 2017, בתוך הרבעון הראשון, זאת אומרת שאני מאוד מאוד מקווה שתגיעו עם בשורות, לדעתי זה בשורות בכלל לכל אנשי הקבע, אבל כמובן כמו שאמרתי הוועדה תמליץ גם לשר הבריאות וגם לשר הביטחון לקדם את הנשים בהיריון קדימה יותר, שוב פעם, מתוך הבנה שרוב נשות הקבע נמצאות במרכז הארץ, רוב נשות הקבע סומכות על אותן שתי מרפאות שלא נותנות להן מספיק מענה זמין ונגיש כפי שיכלו לקבל בקופות החולים. אני מקבלת את הדברים שאמרתם, גם לגבי טיפת חלב, גם לגבי הדברים שנעשה כאן הבהרה לגבי אנשים שנולדו לאנשי קבע, לגבי שיבוץ שלהם בקופות חולים, הדברים האלה מקובלים עליי והגיוניים.

לגבי עלויות של בדיקות אקסטרה, מביטוח משלים, לבדיקות שהן לא מחויבות בסל, זו החלטה של כל אישה ואיך שהיא מתמודדת אל מול הרופא שלה שממליץ ומול כמובן בצבא, אם היא מחליטה לבד לעשות את הבדיקות. הבדיקות הקבועות, אלו שנמצאות בסל, אלו דברים שאנחנו צריכים לשים עליהם דגש,

וכן, אני אמליץ לוועדה להגיע לסיור במרפאה שלכם במרכז הארץ, בצריפין, לבוא ולראות כיצד מטופלות הנשים, איך באמת המענה הקולי, שכמובן צריך לשפר אותו, עכשיו כשיש כבר מרפאה נפרדת עם שלוש אחיות, עם מה שנקרא, שלט על הדלת שמגדיר שזו מרפאת נשים בהיריון והיא לא צריכה לעמוד עם כל החר"פים.

אני כן שמה לכם דגש על העניין הזה, ואני מניחה שדיברתם על זה בכנס, שהרופא יהיה רופא שהיא יכולה לראות אותו לאורך כל ההיריון, שזה הדבר הכי בסיסי, בלי קשר לבדיקות. אותו דבר על אחות שהיא זו שתהיה איתה לאורך כל ההיריון והיא לא תצטרך כל פעם לעבור מרופא אחר שלא מכיר את התהליך. במקביל, כמובן, מאוד חשוב, גם אתה יודע, להוציא איזה חוזר לבתי החולים ולתת להם איזשהו heads up, כי בסוף יושבת שם אישה שהיא בתפקיד חשוב בצבא, יושבת שם שלוש, ארבע שעות, מחכה בתור, אז נכון, אנחנו לא נפתור את הבעיות של בתי חולים, אבל לפחות אם מגיעות אלינו תלונות של נשים שיושבות שעות על בדיקות דם, מה זה בדיקת דם? אני באה לקופת חולים שלי, אני אחרי רבע שעה בחוץ כבר, רבע שעה. אז אם אתה מגיע למצב שאתה שולח אישה לבית חולים והיא נמצאת שם שלוש, ארבע שעות, אני הייתי כותבת למנהלי בתי החולים, סליחה?
נועם פינק
אסור להם.
היו"ר מירב בן ארי
מה זה?
נועם פינק
אסור לבית החולים לתעדף חולה על פני חולה, לא משנה מה גילו, מוצאו, הקופה, בצורה ברורה, זה אסור בחוק.
היו"ר מירב בן ארי
מה כן אפשר למנוע שהיא לא תשב שם?
נועם פינק
אני מאוד הייתי שמח, אסור להם לתעדף. גברת בת 80 חשובה כמו הגברת - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה אין לי ספק. אני רק שואלת, איך אתה מגיע למצב שנשים לא מבזבזות חצי יום בבית חולים?
ורד קלייטמן
באופן לא רשמי יצרנו קשר עם כמה מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות נשים והם בעצם מתעדפים את נשות הקבע שלהם. באופן לא רשמי.
קריאה
זה לא לפרוטוקול, גמרנו.
קריאה
אפשר למחוק את זה מהפרוטוקול?
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו לא נגיד על זה, על הרצון הטוב שלך, אבל תשמעי, בסוף כדי למנוע את השעות על גבי שעות ואמרו כאן, ובצדק, זה גם נזק לצבא, בסוף הדרך הכי טובה היא פשוט לעשות את התהליך הזה.

אני כן רוצה להודות גם למשטרה וגם לשב"ס, למשרד לבטחון פנים, שבאתם והצגתם תמונה איך זה יכול להיות אחרת, זה חשוב. אני בטוחה שאתם בצבא, לפחות מי שעבר היריון בקופת חולים, יודע שזה יכול להיראות אחרת, ולכן אני מניחה שאתם מבינים גם את החשיבות. אני אמליץ לוועדה גם לבוא לסיור, אבל גם כמובן המכתב שאנחנו נוציא אל השרים, הוא לקדם ולקדם ולקדם, כדי להפסיק עם הבזבוז זמן, עוגמות הנפש והדברים שנשים עוברות. את יודעת מה? גם אם מתוך מאות מרוצות יש לך עשרות בודדות, הנה אני אומרת, שעוברות תהליך כל כך מתסכל וכל כך מייגע, ולא סתם באתם ואמרתם באמת המרפאה בצריפין לא נתנה את המענה, רק בשביל זה אנחנו באים וצריכים לשים את מרכז הכובד שלנו, כי אין סיבה שנשים יעברו כזו מסכת מורכבת ומיוסרת בעוד שכל אישה, חברה שלה או השכנה שלה, עושה את אותו הדבר במה שנקרא קלי קלות. לא שאני אומרת שהיריון הוא דבר שהוא קל, אבל לפחות התהליך מול הקופה הוא קל. אני אפילו לא מדברת על זה שבקופות חולים את יכולה לכתוב בווטסאפ לרופא שלך ולהגיד לו: "שמע, יש לי כאבים, מה אתה אומר?" והיא כאילו, כשאני מספרת על זה לחברה שלי שהיא בקבע, נראה לי את היחידה, דרך אגב, שאפשר לכתוב לה בווטסאפ, בואי, עזבי, עם חמישה גניקולוגים שמתוכם - את בחמישה, דרך אגב? זה את ועוד ארבע?
נועם פינק
אבל הרמה, זה לא - - -
היו"ר מירב בן ארי
קודם כל, אתה ראית שלאורך כל הוועדה אני לא זלזלתי לרגע במקצועיות שלה, אבל חמישה גניקולוגים, גם אם את מאוד מאוד רוצה, זה פשוט לא מספיק.
ליאור ברק
אגב, עדכנו אותי שהתהליך הוא אוטומטי כששני ההורים הם אנשי קבע, הילד נרשם על שם קופת החולים האחרונה שבה האמא הייתה רשומה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, זה קופת חולים של גיל 18, איפה שהיא הייתה שם.
ליאור ברק
אז זה אוטומטי.
היו"ר מירב בן ארי
טוב שהם לא רושמים אותה בעיר שהיא התגייסה איתה לצבא, שהילד לא יצטרך לנסוע לאשדוד - - -
ליאור ברק
אלא אם כן ההורים עושים פעולה פוזיטיבית ומבקשים משהו אחר. אבל אם אף הורה לא עשה שום צעד, זו ברירת המחדל.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור. אני מזכירה לכם, תזכירו גם לצבא, שאנחנו נתכנס שוב פעם עוד שלושה חודשים כדי לשמוע את המסקנות שלכם וכמובן שאני אמליץ להגיע לסיור אצלכם. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30.

קוד המקור של הנתונים