ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/11/2016

פרק ג' כולו (רשויות מקומיות), מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 284

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, כ' בחשון התשע"ז (21 בנובמבר 2016), שעה 9:55
סדר היום
פרק ג' כולו (רשויות מקומיות), מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

יעקב אשר

יואב בן צור

יעל גרמן
חברי הכנסת
יוסי יונה

רועי פולקמן
מוזמנים
סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר - ערן ניצן

רכז פנים ושלטון מקומי, משרד האוצר - אריאל יוצר

רפרנט פנים-רשויות מקומיות, משרד האוצר - יוסף משה עדס

עוזר ראשי-מחלקה משפטית, משרד האוצר - אביעד נימקובסקי

יועמ"ש המפקח על הבחירות, משרד הפנים - רון אלמוג

שלטון מקומי, משרד הפנים - מריה גרייס

מנהל תחום תכנון ובקרה, משרד הפנים - רועי יצחק דהן

עו"ד, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - רחלי סונגו

מנהלת תחום בכיר ארגון ומינהל ברשו"מ, משרד הרווחה - אהובה קרקובר

מרכזת בכירה - תכנון מתארי ארצי, משרד הבינוי והשיכון - אינה טבק

מנהל מחוז דרום, איכות הסביבה - גיא משה סמט

הלשכה המשפטית, איכות הסביבה - נעמה שחל

מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - אריאל צבי

מנהל אגף ספקטרום, משרד התקשורת - נתן שוברט

יועמ"ש, מרכז השלטון המקומי - מרים סלומון

יו"ר, מרכז השלטון המקומי - חיים ביבס

סמנכ"ל כלכלה, מרכז השלטון המקומי - איתי חוטר

קשרי כנסת שלטון מקומי, מרכז השלטון המקומי - פנחס קבלו

ראש מועצה מקומית-רמת ישי, ראש מועצה מקומית - עופר בן אליעזר

ראש מועצת כוכב יאיר, ראש מועצה מקומית - שמעון אליאל

ראש המועצה, מועצה אזורית גולן - אלי מלכה

ראש מועצה אזורית בני שמעון, ראש מועצה אזורית - סיגל מורן

מנכ"לית אשכול, אשכולות - רונית עובדיה

מנכ"לית, אשכול גליל מזרחי - נורית צור-רבינו

מנכ"ל אשכול נגב מזרחי - אליעזר יעקב

ראש תחום שלטון מקומי פיתוח איזורי, גו'ינט - קרן דורון כץ

פעילה, המשמר החברתי - שרה קרמר

פעיל, המשמר החברתי - אמנון פרג הנדל

פורום מים ירושלים - אליהו יצחק

התאחדות הסטודנטים - יובל ברטוב

יו"ר התנועה להעצמת ירושלים, התנועה להעצמת ירושלים - אריה צבי הס

סגן יו"ר עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי - גדעון בן-דרור

יפית בר און

מיכל זהב

בני פרץ
ייעוץ משפטי
גלעד קרן

אור אלדר (מתמחה)
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

פרק ג' כולו (רשויות מקומיות), מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, מ/1083
היו"ר דוד אמסלם
אני מתכבד לפתוח את ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא פרק ג' כולו (רשויות מקומיות), מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, מ/1083, פרוטוקול מס' 284. מי רוצה להציג את הנושא? בבקשה. בוקר טוב.
ערן ניצן
תודה, היושב-ראש, מדובר בדיון ובהצעה חשובה שאנחנו מחכים לדיון בה ותודה על לוחות-הזמנים. מדובר בהצעה שמשרד הפנים זה מספר שנים מקדם אותו בתיאום אתנו. יש לה חשיבות גדולה מאוד על הדרך שבה השלטון המקומי בישראל יתעצב בשנים הקרובות. את ההצעה בפירוט יציג כמובן מרדכי ממשרד הפנים, אני ארשה לעצמי רק בשקף אחד לומר שהמודל הוא מודל של שיתוף פעולה אזורי – אני מניח שמרדכי ירחיב על זה – וניצול יתרונות לגודל.

יש כבר היום אשכולות בישראל, חמישה. ההצעה מבקשת להפוך אותם לאשכולות סטטוטוריים וכאלה שהסמכויות שלהם והשירותים שהם יעניקו לתושבים שלהם תוך שיתוף פעולה יוכלו להתעצם. והמילה המכוננת – ופה אני מעביר למרדכי – זה וולונטריות, זו חקיקה וולונטרית, שמבוססת על הסדרים וולונטריים, שאנחנו מאמינים שמשרתים את האינטרס של הרשויות, ולכן אנחנו מאמינים מאוד בחקיקה הזאת. אני מציע שמרדכי יפרט בהתאם.
מרדכי כהן
לא מדובר במהלך או במיזם רגיל, מדובר פה במהלך שצמח מהשטח. ראשי רשויות, בעיקר בפריפריה, הגיעו למסקנה שהם מאוד מתקשים בעבודה מול הממשלה בהשבחת שירותים, ביצירת יתרון לגודל, בשיתופי פעולה מובנים יותר. הם כשלעצמם מסתדרים, אבל הם הרגישו שהממשלה לא מודעת לתהליכים האלה שבהם ראשי רשויות יושבים ביחד, מנסים לייצר שיתופי פעולה, והיוזמה צמחה מהשטח. הפיילוט שהתחיל בגליל המערבי, הוביל אותו שלמה בוחבוט בזמנו – משרד הפנים ראה בזה בשלב הראשון פיילוט, רצה לבחון איך זה מתנהל. לימים הבנו שיש פה פוטנציאל אדיר.

אני רק רוצה לחדד את העקרונות מאותו פיילוט שהתחיל בגליל המערבי. הבנו שכדי למסד תהליך כזה אנחנו רוצים לשמור על מספר עקרונות: האחד, שאשכול כזה באופן וולונטרי ירכיב את כל סוגי הרשויות המקומיות. קרי, מועצות אזוריות, עיריות ומועצות מקומיות. השני, שיהיו בו גם רשויות ערביות, יהודיות, דרוזיות, שהתמהיל ישקף את החברה הישראלית. השלישי, שזה היה מאוד-מאוד חשוב לנו, כמו שאמרנו שזה יהיה וולונטרי. והרביעי, שהדגש יהיה מצד אחד פיתוח כלכלי, זאת אומרת, יצירת אורגנים שמסייעים לכל אותו אזור, ומצד שני, שיהיה דגש בסופו של דבר על השבחת שירותים, כי עם כל הכבוד לזה שרשויות מסתדרות בינן לבין עצמן ומסדירות את העבודה מול הממשלה, בסופו של דבר אנחנו רוצים לראות שזה מגיע גם לתושב.

הוקמו חמישה אשכולות באמצעות קול קורא. משרד הפנים פרסם קול קורא, רשויות התארגנו ביניהן, קיימו דיאלוגים, בדקו מה האפשרויות, ובסופו של דבר נבחרו חמישה אשכולות – שלושה בצפון, שניים בדרום. האשכולות האלה יצאו לדרך, כשהפלטפורמה המשפטית שלהם היתה חברה, מה שאנחנו קוראים לו "תאגיד בין-עירוני", אבל בסופו של דבר זו ישות לא שלטונית.

היו לזה יתרונות, אבל היו לזה גם חסרונות. החיסרון הבולט שצץ באופן חריף מהשטח, ועל זה ישבנו רבות עם האוצר, זה איך להפוך את האשכולות האלה מעבר לתאגיד בין-עירוני לגוף שיש לו סמכויות שלטוניות, כמובן תמיד בהסכמה שראשי הרשויות שמובילים את האשכול מעוניינים שחלק מהשירותים יינתנו ברמה האשכולית, אבל שגם תהיה סמכות לאשכול לעשות את זה.

לדוגמה, נניח ואחד מהאשכולות מעוניין לקדם שירותים וטרינריים אשכוליים של אותו אשכול. זה טוב ויפה, האשכול יכול להתאמץ מאוד, אבל בפועל לאשכול אין סמכויות פיקוח, רק לרשות המקומית. זה אומר שהרשויות צריכות להסכים להפקיע את אותה סמכות פיקוח מוגדרת לעניין הזה לאשכול, ומתוקף זה האשכול יוכל לפעול. כדי שזה יקרה, היינו צריכים לקדם את אותו תיקון שמוצע פה, והשתדלנו מאוד לא לייצר פה חיה חדשה. התלבשנו על פלטפורמה קיימת, ובה ביצענו תיקון אחד. זה אומר איגוד ערים מסוג אשכול, כדי לא לפרוץ יותר מדי את הגבולות, כדי לאפשר לאשכולות קיימים את אותה תשתית חוקית שתאפשר, כמו שאמרתי קודם, סמכויות שלטוניות.

הצגנו את האשכולות ביום מיוחד מאוד בבית הנשיא, ואפילו אנחנו הופתענו מהלחץ שקיים היום על משרד האוצר ומשרד הפנים לאשכל אזורים נוספים. ואני אומר את זה ליושב-ראש: לא צפינו התעוררות כזאת ולחץ כזה. היום אנחנו מודעים לזה – יש רק חמישה אשכולות, סדרי גודל של כ-50 רשויות מקומיות בתקציב 2018-2017.

ופה אני חייב לומר שכל-כך הרבה שחקנים מסייעים לנו במהלך הזה, מחברי כנסת מסוימים שמעורבים בזה. יושב פה רועי פולקמן, ועד לגופים מהמגזר השלישי, הג'וינט שהוא שותף לנו, אבל לא נערכנו להיקף הגדול.

בתקציב 2018-2017 אנחנו מצפים להוסיף שני אשכולות, יכול להיות שבחשיבה שלנו עם האוצר, אולי במסגרת תוכנית הצפון, אולי במסגרת רעיונות אחרים, ננסה לתת מענה, כי מה שקרה בפועל שרשויות כבר התארגנו, כמו למשל באזור מגדל העמק ובאזורים אחרים, והם כבר מצפים לעשות את הקפיצה לאור תיקון החקיקה המוצע פה וכבר ב-2018-2017 להקים אשכולות. תקציבית כרגע אנחנו לא ערוכים לזה.
היו"ר דוד אמסלם
יש לזה משמעות תקציבית?
מרדכי כהן
כן. האשכול, בכדי לא להכביד על הרשויות המקומיות ובכדי לא להיות במקום הזה שאנחנו אומרים "וולונטרי", אבל זה נופל על הרשויות המקומיות, המדינה, הממשלה – משרד האוצר ומשרד הפנים – מתקצבת את הקמת האשכול, את אותו כוח-אדם מצומצם, כדי לא ליצור עוד ביורוקרטיה ועוד מנגנונים. בסך הכול יש שם מנכ"ל וצוות מצומצם מאוד, כי האשכול הוא מנגנון רזה, שבעיקר נשען על הרשויות המקומיות. תקציבי תמרוץ לפיתוח פרויקטים זה תקציב שאנחנו מעמידים לאשכולות. הוא לא מלא.
היו"ר דוד אמסלם
מרדכי, לפני כן, אני רוצה להבין את הפלטפורמה. מעבר לקטע של הרגולציה, כפי שציינת בנושא של הווטרינריה וכו', מבחינת סמכויות כאלה ואחרות, מבחינת הנושא של המכרוז, אני מבין שאפשר לצאת למכרז אשכולי וכל האשכול יכול להשתמש באותו מכרז למשל?
מרדכי כהן
כן.
היו"ר דוד אמסלם
איך זה מסתדר עם הסיפור של המשק?
מרדכי כהן
החברה למשק וכלכלה?
היו"ר דוד אמסלם
כן. האם זה לא פוגע בה?
קריאה
פוגע.
אריאל יוצר
למה פוגע?
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה לשמוע ממנו.
מרדכי כהן
תיכף נשמע את הצד השני. לדעתנו לא רק שזה לא פוגע, ההסתכלות של החברה למשק וכלכלה, ההסתכלות שלה היא הסתכלות ארצית, פה ההסתכלות היא הסתכלות מקומית. רשות מקומית, וזה הדבר הנכון לעשות, כשהיא בוחנת את האפשרויות שעומדות לרשותה, אם יהיה יתרון לחברה למשק וכלכלה, זו תהיה החברה למשק וכלכלה. אם יהיה יתרון לאשכול שהרשות חברה בו – זה יהיה האשכול. ואם יהיה יתרון רק לרשות מקומית – זו תהיה רשות מקומית.
אריאל יוצר
תחרות בריאה.
היו"ר דוד אמסלם
דקה. הבנתי. מה הקשרים בין האשכולות? האם אשכול יכול לצאת מהאשכול ולהשתמש במכרז של אשכול אחר?
קריאה
לא.
היו"ר דוד אמסלם
למה לא?
מרדכי כהן
לא כל-כך הבנתי את השאלה, אני לא רוצה לשלוף.
אריאל יוצר
התכוונת אם רשות רוצה.
היו"ר דוד אמסלם
נניח עכשיו יש אשכול א' ואשכול ב' יצא לאיזה מכרז, קיבל מחיר טוב, האם אפשר להשתמש בו?
מרדכי כהן
לא. אנחנו בנינו את זה לאשכול - - -
ערן ניצן
אתה חושב שכדאי להשתמש בו?
היו"ר דוד אמסלם
כן.
ערן ניצן
יכול להיות. אני לא - - -
היו"ר דוד אמסלם
אם פותחים, אז פותחים. אם הרעיון הוא, ואני מקבל את זה – עוד מעט נשמע את השלטון המקומי – רוצים להקים חברות קטנות יותר שיתחרו גם במשק וכלכלה ויאתגרו את משק וכלכלה, אחלה. בסך-הכול הם מביאים מחיר יותר נמוך וזה מה שחשוב. השירות אותו שירות, המחיר נמוך, בכיף. אם זה יכול להיות גם בין האשכולות, למה לא?
ערן ניצן
אני לא חושב שנתנו את הדעת בחקיקה, אבל אני אבדוק את זה.
גלעד קרן
תזכור שהאשכול הוא בעצם רשות מקומית.
מרדכי כהן
לעניינים מסוימים.
גלעד קרן
זה סוג של רשות מקומית.
היו"ר דוד אמסלם
כרגע אני לא מדבר על הנושא של הסמכויות הרגולטיביות, את זה שים בצד. זה לא עולה כסף, זה שירות, זה בסדר.
ערן ניצן
מרדכי תיאר את זה הכי טוב - - -
היו"ר דוד אמסלם
אם נניח אתה רוצה להקים מה שנקרא "וטרינריה אזורית" – בסדר, אם אתה רוצה לעשות סמכות של פסולת, פיקוח מסוים – בסדר. אני לא בא לקטע הזה, אני דווקא בא יותר לסיפור הכלכלי, ששם הסיפור הזה יותר מעניין ולדעתי הוא גם יותר אפקטיבי. לשם זה ילך לדעתי.
ערן ניצן
אם יודע האשכול להציע לרשות את השירות במחיר טוב יותר, אני חושב שזה חשוב.
אריאל יוצר
הוא מדבר בין אשכולות.
ערן ניצן
בין אשכולות עוד לא נתנו את הדעת בחקיקה. אמרתי, נבדוק את זה עם משרד המשפטים.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לפתוח את כללי המכרז. יכול להיות שזה טוב, אבל מה שאתה אומר זה לפתוח את כל כללי המכרז.
ערן ניצן
מדוע?
יעל גרמן (יש עתיד)
מפני שחלק מכללי המכרז זה לתת לכל אדם את האפשרות להתמודד. ברגע שיצאו למכרז מסוים ונתנו ל-X את האפשרות להתמודד ופתאום ראש רשות אומר: רגע, לא, אני רוצה מישהו אחר, כאשר לא נתנו לו להתמודד - - -
רועי פולקמן (כולנו)
לא על זה מדובר. יעל, זה לא מה שהוא התכוון. הוא התכוון שאם אשכול הוציא מכרז לפינוי אשפה, ומחר באה רשות ואומרת: סגרתי עסקה, עלות פר עובד אשפה היא כזאת וכזאת, האם אני יכול להשתמש בזה? יש מכרז, הוא פתוח לכולם, לפי כללי המכרזים, זה לא עוקף הליך מכרזי, פשוט האשכול אומר: אנחנו עכשיו 19-15 רשויות מקומיות, גליל מזרחי, ואנחנו עושים מכרז לפינוי אשפה.
היו"ר דוד אמסלם
זה הגיוני מאוד. זאת אומרת, כל האופציות קיימות. זאת אומרת, הרשות יכולה להחליט שהיא עושה את המכרז - -
רועי פולקמן (כולנו)
בדיוק, לבד.
היו"ר דוד אמסלם
- - היא יכולה להחליט במסגרת האשכול והיא יכולה להחליט במסגרת משק וכלכלה.
רועי פולקמן (כולנו)
בדיוק.
קריאה
מה שנקרא "תחרות".
היו"ר דוד אמסלם
יתחרו ביניהם.
רועי פולקמן (כולנו)
דייקת, אדוני היושב-ראש. זה בדיוק זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מרדכי, אני רוצה לשאול. מה שאותי מדאיג זה באמת העצמאות של הרשויות, שלא יהיה מצב שבו משרד הפנים מכריח רשות מסוימת להיכנס ולהיכלל באשכול או לצאת מאשכול או כל דבר אחר. אתה אמרת "וולונטרי", ואני רוצה שתסביר לנו מה זה וולונטרי – האם באמת ראש רשות לצורך העניין, הוא לא רוצה להיות יחד עם מעלות תרשיחא או לא חשוב עם מי, האם הוא יכול להרשות לעצמו שלא?
מרדכי כהן
העיקרון הוולונטרי הוא עיקרון מוביל, אבל אני רוצה לשתף את כולם פה בסיטואציה הפוכה, מה קורה אם רשות מקומית נכנסה לאשכול, נהנתה מהפירות של האשכול, וברגע שזה הפסיק לשרת את האינטרס שלה, אחרי שהיא נהנתה מהאשכול, היא קמה והולכת. אנחנו לא רוצים ליצור מצב של ניצול לרעה של האשכול. למה? צריך לזכור שהאשכולות בנויים בצורה כזאת, בגלל שהתעקשנו על אותו עיקרון חברתי, שיש רשויות יותר איתנות כלכלית ויש פחות, לא נרצה שרשויות חלשות עד לרגע מסוים מנצלות את האשכול, ומרגע מסוים בורחות ומשאירות איזה נטל על האשכול עצמו.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה אומר שזה לא וולונטרי.
מרדכי כהן
לא, זה אומר שזה וולונטרי - -
אריאל יוצר
סוגיות קצה.
מרדכי כהן
- - אבל תהיה לנו בקרה באותם מקרים של ניצול לרעה של האשכול.
היו"ר דוד אמסלם
זאת אומרת שברגע שהחלטת להיכנס לקולנוע, אתה לא יוצא מתי שאתה רוצה. סוף הסרט.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, כאן אני שואל שאלה חשובה מאוד בעניין הזה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
גם אם זה גורם נזק לרשות?
מרדכי כהן
לכן אמרתי שנבדוק את זה עניינית. אני דווקא מאיר את הנקודה האחרת.
יעל גרמן (יש עתיד)
הכניסה עצמאית, היציאה דורשת אישור?
גלעד קרן
לא בהכרח. גם הכניסה יכולה להיות - - -
קריאה
זה לא מה שכתוב בהצעת החוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
יש לי תחושה שלא אומרים לנו כאן הכול, אדוני היושב-ראש הנה, אומר פה היועץ המשפטי - - -
היו"ר דוד אמסלם
את חושבת שנצא מפה בלי שיגידו לנו הכול? אל תדאגי. יוסי, בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני חושב שהנקודה החשובה כאן, וחשוב לברר אותה כי היא לא קיבלה את הפירוש המלא שלה, שאמרת, מרדכי, שמשעה שרשויות, מועצות אזוריות, איזה גופים אחרים, נכנסים לתוך התאגיד הזה, ציינת את המילים שיש כאן ויתור על סמכויות. זאת אומרת, התאגיד הזה הוא עכשיו איזה ישות לגלית, כמו בכל תחום של חוזים. אני נכנס באופן וולונטרי, אבל משעה שאני נכנס, הוא מוותר על חלק מהסמכויות שלי. גוף הזה, הלגלי החדש, הוא מגביל את ההתנהלות העתידית שלי, זה חייב להיות. הנקודה החשובה כאן מה סוג ההגבלות של ההתנהגות העתידית של רשות מסוימת שנכנסת לתאגיד הזה מיום שהיא הסכימה לוותר על חלק מהסמכויות שלה, ואני חושב ששם יכולים להיות כל מיני פלונטרים לגליים שאנחנו צריכים לברר לפני שאנחנו מצביעים או לפני שאנחנו מקבלים את החוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
קודם בואו נראה שזה באמת וולונטרי כמו שאני מבינה וולונטרי – רוצה, נכנסת; לא רוצה, אומרת "תודה, לא", ואין מישהו שבא ואומר לי: גברתי, אין לך אפשרות לא להיכנס. יצרנו את האשכול, ואת חייבת להיות בפנים.
מרדכי כהן
נחדד את סעיף קטן (ב). "לעניין פרישת רשות מקומית מאשכול - - -
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו לא בהקראה. כבר דיברת על הפרישה, בוא נדבר על הכניסה.
עופר בן אליעזר
סעיף קטן (5)(א), "זולת אם ראה מטעמים המצדיקים זאת להפעיל את סמכותו".
היו"ר דוד אמסלם
למה לך? למה? תקבל את רשות הדיבור עוד מעט.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, אני לא מבין מה זה "וולונטרי", אבל בואו נתקדם.
ערן ניצן
למה?
היו"ר דוד אמסלם
אצלי אין דברים כאלה, וולונטרי.
ערן ניצן
יש רק וולונטרי בחוק.
היו"ר דוד אמסלם
כשזה וולונטרי אין חוק, אז שיעשו מה שהם רוצים גם היום.
מרדכי כהן
פרקטית, איך זה עובד? לא יושב שר הפנים או שר האוצר על רשימה ומחליט מחר שזה יהיה אשכול. נסביר פרקטית איך זה עובד. אנחנו מפרסמים קול קורא, כמו שעשינו עם חמישה האשכולות הראשונים.
היו"ר דוד אמסלם
מה אומר הקול קורא?
מרדכי כהן
מזמין כל קבוצת רשויות מקומיות, על-פי העקרונות שאמרתי, להתארגן ולהגיש בקשה להיות אשכול, ולכן מפה הבסיס הוא וולונטרי לגמרי.
אריאל יוצר
זה גם כתוב בחוק "לבקשת רשויות מקומיות".
יעל גרמן (יש עתיד)
בסעיף קטן (5)(א) כתוב במפורש - - -
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא וולונטרי.
היו"ר דוד אמסלם
חברת הכנסת גרמן, את יודעת שאצלנו לא מתפרצים, למרות שיצאנו קצת לחופש. תני לי להבין. את שאלת שאלה, אני עדיין לא בתשובה. אני לא מבין. בבקשה.
מרדכי כהן
זאת הטכניקה. הטכניקה היא וולונטרית לגמרי. אני רוצה להזכיר לכולם שבסיבוב הקודם, באותו הקול הקורא הראשון שבו הקמנו את האשכולות הקודמים, למשל, יושב-ראש הוועדה, קיבלנו בקשה: קבוצת רשויות חרדיות התארגנה ואמרה: אנחנו רוצים להיות אשכול. זה חורג מהכלל שקבענו סמיכות גיאוגרפית. היא אפשר להקים אשכול של רשות פה, רשות שם. קבענו כללים. גם האשכולות החדשים בעקבות תיקון החקיקה הזה, גם הם יפעלו באותה שיטה. מה שאתם רואים בסעיף קטן (א) - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
סעיף קטן (5)(א).
מרדכי כהן
בסעיף קטן (5)(א) זה לא אופן הקמת האשכול, זה באותו מקרה חריג שאנחנו, כמשרדי ממשלה, נחשוב שנגרם נזק - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אתה מונע, אבל פה היא אומרת שיש מקרים שאתה מחייב.
מרדכי כהן
רגע.
היו"ר דוד אמסלם
תן לו.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה זה "להפעיל את סמכותו"?
מרדכי כהן
אני אסביר, אני רק רוצה לתת לכם דוגמה מעשית מהדרום. מאותו מקרה של קבוצת רשויות שהחליטה להתאגד והגישה בקשה. מצאנו שיש מקום להקים שם אשכול באותם הקולות הקוראים. בתוך אותו אזור, באותו תא שטח, יש מובלעת, רשות מסוימת, שמסיבותיה היא אומרת: הבנתי שכל האזור שלי מתארגן, אני לא מעוניינת להיות חלק מהאשכול. אם זה ענייני, והרשות החליטה, והיא סוברנית להחליט - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אם זה וולונטרי, זכותה.
אריאל יוצר
היא פוגעת בכל האזור.
מרדכי כהן
תנו לי להסביר.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה כבר הופך את זה ללא וולונטרי, אני מצטערת מאוד.
מרדכי כהן
אני רק אסביר. אם למשל באותו אזור האשכול החליט לטפל במפגע מאוד קשה, למשל פסולת. היה לנו סיפור דומה מאוד עם הרשויות הבדואיות בדרום, שבאו הן בעצמן, ביוזמתן, למשרד להגנת הסביבה ואלינו ואמרו: אנחנו לא יכולים להתמודד עם זה, אלה שטחים עצומים, אנחנו לא יכולים לטפל בפסולת הזאת, והיה מקום להקים להם ארגון שיסייע להם, גם בתקציב ממשלתי. רשות אחת בתוך כל האשכול הזה, בתוך כל הקבוצה הזאת, לא הסכימה להיות חלק מהסיפור. זימנתי אלי את ראש הרשות, אמרתי: אולי יש טעמים ענייניים. שאלתי את ראש הרשות שאלה ישירה: למה אתה לא מעוניין להצטרף לאשכול? אלה אותן סמכויות, איגוד ערים זה סמכויות שר הפנים. אין לשר הפנים שום רצון לכפות עליך, אבל למה אתה לא רוצה? הוא אמר: נוח לי. אני לא יכול מול הציבור שלי לטעון שאני הולך לאכוף את הסיפור של פסולת, כי זה מעשה קשה מאוד, נוח לי להיות במצב כזה שבעל הסמכות, שר הפנים, כופה עלי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה עדיין לא וולונטרי, מרדכי.
אריאל יוצר
בנסיבות חריגות בלבד, זה גם נוסח הסעיף.
יעל גרמן (יש עתיד)
מי קובע את הנסיבות החריגות? משרד הפנים? משרד הפנים קובע לרשות? איזה וולונטריות יש פה?
גלעד קרן
אגב, גם לא כתוב בנוסח "בנסיבות חריגות".
אריאל יוצר
כתוב "נסיבות מיוחדות".
יעל גרמן (יש עתיד)
זה שלילת העצמאות הסוברנית של ראש רשות שנבחר בבחירה ישירה, וזכותו להחליט מה טוב לתושבים שלו. הוא נבחר בבחירה ישירה. אתה תיקח לו את הסמכות לקבל החלטה?
רועי פולקמן (כולנו)
יעל, את מבינה שלא כל המדינה היא הרצליה? שמעת מה אומר לך ראש רשות בפריפריה?
יעל גרמן (יש עתיד)
רועי, הוא נבחר בבחירות ישירות - - -
רועי פולקמן (כולנו)
זה לא קשור.
היו"ר דוד אמסלם
חבר הכנסת פולקמן. חברת הכנסת יעל גרמן. חלאס, מספיק.
אריאל צבי
נגיע גם לעניין הזה - - -
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה. מי זה צועק שם? גלעד, תסביר לנו אתה מה אתה מבין מהחוק.
גלעד קרן
כרגע, על-פי הנוסח המוצע לפחות, ההקמה של האשכול היא וולונטרית, מיום שהוקם האשכול שר הפנים רשאי, כתוב "מטעמים המצדיקים זאת", לא נסיבות חריגות, לא נסיבות מיוחדות – "מטעמים המצדיקים זאת רשאי בין היתר לצרף אשכול לרשות, גם אם הרשות לא רוצה, ולהוציא רשות מהאשכול גם היא רוצה להישאר באשכול. "מטעמים המצדיקים זאת".
היו"ר דוד אמסלם
גם לחסום מישהו שרוצה לצאת?
גלעד קרן
כן. הוא יכול להכניס רשות שלא רוצה.
היו"ר דוד אמסלם
כל הוורסיות נמצאות.
ערן ניצן
הוא לא יכול למנוע מרשות להצטרף לאשכול.
קריאה
הוא יכול. כתוב.
ערן ניצן
למנוע מרשות להצטרף לאשכול?
גלעד קרן
אתה יכול להפריש אותה, אז אתה יכול למנוע ממנה להצטרף.
אריאל יוצר
הוא רק מוגבל בצירוף של רשות בודדת, בהקמה - - -
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, יוצר. הבנתי הכול. הבנו שבסך-הכול הרעיון מבחינת תפיסת העולם זה משהו שמתאגד וולונטרי, זה דבר יפה, חבר'ה, תסתדרו לבד, אבל אם לא תסתדרו, לפי מה שאני מבין, שר הפנים יוכל להתערב איפה שהוא יחליט.
אריאל יוצר
לא. הפרשנות - - -
היו"ר דוד אמסלם
עזוב, אני מביא את השורות התחתונות, לא במילים המכובסות. בשורה התחתונה הוא יכול לקבוע שמישהו כן ייכנס והוא יכול לקבוע שמישהו לא יכול לצאת, הוא יכול להוציא מישהו שלא רוצה לצאת.
אריאל יוצר
אחרי שאשכול הוקם באופן וולונטרי בלבד.
היו"ר דוד אמסלם
כן, הרי חייב להיות אשכול. איך הוא יוציא אותו אם אין אשכול?
אריאל יוצר
הוא לא יכול להקים אשכול על דעת עצמו.
היו"ר דוד אמסלם
הוא לא יקים את האשכול, בסדר.

אני אגיד לך מה מפריע לי בעניין כתפיסת עולם, ואני רוצה להתקדם. אני בא מהשלטון המקומי ואני מסכים אתך שיש שירותים שהם מעבר לנושא העירוני. יש שירותים שלא יכולים להינתן ברמת העיר הבודדת, כדוגמה, סתם דוגמה, כל הנושא של טיפול באשפה ופסולת. זה לא דבר עירוני. אני אומר לך את זה באופן חד-משמעי. עוד מעט אני מזמן את מינהל התכנון לזה, זה הנושא הארצי, כדי לאתר נקודות ארציות, בגלל שזה סיפור ארצי. למשל טיפול בגזם, זה לא טיפול של עיר, זה יותר של אזור, זה משהו יותר גדול. זה נכון שעיר נותנת באופן אישי, אבל יש שירותים שהעיר צריכה לתת במשותף עם הרשויות בסביבה ויש נושאים שהם ברמה הארצית. אם אני מאמין ברעיון, אני הולך עליו, ואם אני לא מאמין, אני לא אומר: חבר'ה, אני מאמין ברעיון, אבל בואו תסתדרו.
אריאל יוצר
ברעיון הוולונטרי?
היו"ר דוד אמסלם
בגדול, הייתי מצפה ממשרד הפנים שקודם כול ינתח מול הרשויות את הצרכים, על איזה שירותים אנחנו מדברים.
ערן ניצן
להפך, דווקא לגישתך אנחנו הרבה יותר ליברלים, הרי הם יודעים הכי טוב מה הם צריכים, למה אנחנו צריכים לשבת אתם?
היו"ר דוד אמסלם
לכן אני מסביר, לא טוב ליברלי. דרך אגב, נעשה הכול ליברלי ונגמור את העניין.
ערן ניצן
אנחנו מאמינים בשלטון המקומי
היו"ר דוד אמסלם
אם אתה כבר הולך על תוכנית, אז אתה מנתח אותה אתם, ואז אתה בונה באופן מובנה, אתה אומר: נושאים אלה ואלה יהיו באשכול, ואני גם אבנה את גודל האשכול, בגלל שיש בו גם היגיון. תאר לך עכשיו שתי ערים לבד בונות אשכול, שלא נותן את התשובה האזורית. לכן אני לא נכנס לזה. אני מבין את הרעיון והוא נכון, אני חושב שהתרגום שלו לא נכון.
עופר בן אליעזר
בוקר טוב, אני ראש המועצה המקומית רמת ישי. אני מודה על הדיון הזה, אני חושב שהוא חשוב. עשינו עבודת הכנה, ותתפלאו לשמוע, אנחנו לא מתנגדים לאשכולות, אני רק חושב שלא לוקחים מגרש כדורגל ואומרים: בואו נשחק פה כדורסל ומחרבים את העולם.

האשכולות באו מלמטה, וטוב שיש אשכולות וצריך אשכולות. ובא משהו טוב מהרשויות המקומיות, ואז בא השלטון המרכזי ואומר: בואו נחרב אותו. ואני אסביר למה אני מתכוון. האחד, נגעת בזה יושב-ראש הוועדה – חובת ההתאגדות. זה לא רק חובת ההתאגדות, מי שיקרא את סעיף קטן (5), זה חובת הכניסה לתאגיד, היציאה מהתאגיד ובמה מתעסק התאגיד. בלי שום הסבר למה, מי ואיפה. השר יכול להחליט שיש אשכול רק כשיש אשכול – נכון, היושב-ראש, כי כשאין אשכול אי-אפשר להחליט – מי נכנס, מי יוצא ובמה האשכול הזה מתעסק. אם אומרים על משהו שהוא וולונטרי, תנו לי כראש הרשות, שהוא נבחר הציבור, שהציבור בחר בו בבחירה ישירה, להחליט במה הוא רוצה שהוא יתעסק.

השני, ואני עובר לנושא הבא – זה איך בנוי הדבר הזה. כשאתה מדבר על איגוד ערים, יש לו משמעות אחרת מאשר אשכול כמו שאנחנו, הרשויות, רואים אותו. כשראש רשות בא לאשכול הוא רוצה להיות זה שמשפיע על מה שקורה באשכול. במבנה שמוצע פה לראש הרשות אין השפעה על מה שקורה באשכול, כי זה הופך להיות איגוד ערים, ואיגוד ערים זה משהו אחר, שיש לו אינטרס משלו, עם חובת נאמנות משלו.

מרדכי כהן, אתה יודע מה ההבדל בינינו אולי? אני חי את השטח הזה יומיום ואני חי את המריבות האלה יומיום, ואת הצרכים של הרשות יומיום, ונמצא בשטח ורואה בדיוק מה קורה. ובסוף, כשמגיעים להרכב של תאגיד כזה או אחר, בין אם זה איגוד ערים או בין אם תאגיד מעין עירוני וכו', נוצר מצב שהרשות לא מיוצגת על-ידי נבחר הציבור, אלא יכול להיות גם פקיד הציבור.
היו"ר דוד אמסלם
עופר, אני לא נכנס לרזולוציה של - - -
עופר בן אליעזר
רגע. אני - - -
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה, אתה כבר הגעת לתאגיד.
עופר בן אליעזר
אני שם את כל הדברים.
היו"ר דוד אמסלם
אני בא לרעיון.
עופר בן אליעזר
תן לי ברשותך.
היו"ר דוד אמסלם
תישאר בקטע היותר גולמי, אל תיכנס לפרטים. אני רק רוצה להבין את החשש שלך. עזוב כרגע את מה שאמרתי להם. יש לנו את הרשות, יש לנו נניח את התאגיד הזה, שנקרא לו - -
עופר בן אליעזר
"אשכול".
היו"ר דוד אמסלם
- - "אשכול", ויש לנו משק וכלכלה.
עופר בן אליעזר
אני אדבר על המכרזים.
היו"ר דוד אמסלם
דקה. אתה כראש רשות מחליט במה אתה משתמש. נניח עשינו מכרז לכבישים. סתם לדוגמה, יש רשות קטנה שרוצה לעשות מכרז לכבישים, בעיקר מועצות אזוריות, יש להם שניים-שלושה כבישים, הוא אומר: אם אני רק מביא את המשאית עם השופלים ועם הגריידר, זה לבד מיליון שקל, כשהעבודה על הכביש היא 200,000 שקל. הוא אומר: נשתמש במכרז של האשכול - - -
עופר בן אליעזר
של משכ"ל.
היו"ר דוד אמסלם
עזוב של משכ"ל. משכ"ל לא עוזר לך, כי אותו גריידר בא לאותו מקום. אתה בא ועושה למשל מכרז אזורי. אתה אומר: אני עושה שני כבישים, במועצה לידי רוצים עוד שלושה כבישים, נעשה מכרז של האשכול שלנו, הוא מאפיין רק אותנו.
עופר בן אליעזר
אני אענה. היושב-ראש, יש לי תשובה. אני מסכים אתך, היושב-ראש, ואין לי ולנו התנגדות שיהיו מכרזים שהאשכול עושה, זה בסדר - -
היו"ר דוד אמסלם
לא. בוא לפלטפורמה.
עופר בן אליעזר
רגע.

- - אבל מי שיכול להפעיל את המכרז הזה או את הקבלן הזה זה האשכול ולא הרשות, זה מה שאנחנו מבקשים שיהיה.
היו"ר דוד אמסלם
אתה לא אתי. אני מסביר עוד פעם. אנחנו באים על הפלטפורמה, על העיקרון. נניח שיש לנו את האשכול הזה, מישהו צריך לפרסם את המכרז הזה.
עופר בן אליעזר
האשכול.
היו"ר דוד אמסלם
יפה. האשכול פרסם מכרז ויש לנו זוכה. עכשיו כל רשות רוצה להשתמש במכרז - - -
עופר בן אליעזר
האשכול ישתמש במכרז. זה מה שאני אומר.
גלעד קרן
ההצעה פה אחרת לגמרי, ההצעה שמוצעת לעניין המכרזים שרשות מקומית משתמשת במכרז של האשכול, הכוונה היא למכרז שהוא מעבר לתפקידים ולסמכויות שיש לאשכול.
אריאל יוצר
מכרז מדף.
גלעד קרן
אם זה בתוך התפקידים והסמכויות של האשכול, כפי שהוגדרו בצו של שר הפנים, מן הסתם האשכול הוא זה שישתמש בו, כי הסמכויות הן שלו.
עופר בן אליעזר
עם זה אין בעיה.
היו"ר דוד אמסלם
דקה. לא הצלחתי להבין. ברגע שהאשכול מפרסם את המכרז הוא הבעל בית של המכרז. עכשיו אני פורט את זה הלכה למעשה, נניח מועצה אזורית מסוימת רוצה לעשות שימוש, אז הוא שולח את הקבלן אליה, הרי לא בא מפקח מהבוקר עד הלילה. זה היחסים בין האשכול לבין הרשות.
עופר בן אליעזר
היחסים בין האשכול לבין הקבלן, כשהרשות מפקחת על העבודה. מי שמשלם זה האשכול.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא נכנס לרזולוציה הזאת.
עופר בן אליעזר
זה לא ניואנסים.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא נכנס לרזולוציה הזאת, אבל אני מביא את ההיגיון. אמרתי שיש אשכול שנותן שירות איפה שזה נכון, שירות אזורי. תרצה הרשות – תשתמש. לא תרצה – יקום ראש רשות ויגיד: לא רוצה את המכרז הזה, זה יקר לי, אני יודע להביא יותר זול. תעשה.
ערן ניצן
הרשות המקומית תוכל להתקשר עם מי שזכה בו למילוי תפקידה.
היו"ר דוד אמסלם
כן. לכן אני רואה בזה רק יתרון וגמישות ליושב-ראש הרשות. זה פעם אחת. פעם שנייה, אני חושב שזה גם לגיטימי ששר הפנים מבין שיש כאן שירות שרשות לא צריכה לבד. תאר לך שאתה צריך למשל רופא וטרינר אצלך, וכולה על שני מושבים. החוק מחייב אותך, אבל לבן-אדם אין עבודה, אז בא השר ואומר: אנחנו עושים מקסימיזציה של המשאבים - - -
עופר בן אליעזר
אנחנו בעד.
היו"ר דוד אמסלם
יש מקומות שהאשכול בא לידי ביטוי יותר חזק, יש מקומות שהוא בכלל לא בא לידי ביטוי. לכן אני חושב שזו פלטפורמה שנכון שהיא תהיה. איפה שנכון – מפעילים אותה. איפה שלא – לא. למה זה מפריע לך?
עופר בן אליעזר
עוד פעם, אני מפריד בין הדברים האלה. האחד, כשהאשכול הולך למכרז, זה בסדר, והאשכול הוא זה שמפעיל את השירותים. זה בסדר, אין בעיה. ברגע שהאשכול עושה תהליך כזה ורשות כזאת תחליט שהיא משתמשת או לא משתמשת, אנחנו יורים לעצמנו ברגל עם משכ"ל. מאוד פשוט.
קריאה
תהיה תחרות בין - - -
עופר בן אליעזר
לא תהיה תחרות.
קריאות
- - -
היו"ר דוד אמסלם
עופר, הבנתי. מלכתחילה הבנתי שזה גוף שאמור להתחרות במשכ"ל בקטעים כאלה ואחרים.
יעל גרמן (יש עתיד)
טוב מאוד - - -
היו"ר דוד אמסלם
זו שאלה אחרת. אני מסכים אתך.
אלי מלכה
מה רע?
היו"ר דוד אמסלם
אתה אומר טוב, יכול להיות שהוא אומר רע. אני לא נכנס לזה עכשיו, מה רע ומה טוב, זה לא הדיון. אני רוצה לשמוע את השלטון המקומי.
עופר בן אליעזר
לפני זה עוד דבר אחד ברשותך.
היו"ר דוד אמסלם
תגמור. גמרת לנו את הזמן.
עופר בן אליעזר
אני חושב שהישות הזאת צריכה להיות ישות שירותית ולא ישות שלטונית, כי מה שקורה כשאומרים "אנחנו רוצים", ומרדכי השתמש במילה הזאת, ברגע שהוא אומר ישות שלטונית, אנחנו רואים גם את ההמשך - - -
ערן ניצן
הוא לא השתמש במילה הזאת.
מרדכי כהן
אמרתי סמכויות לנושאים מסוימים שיהיו - - -
עופר בן אליעזר
מרדכי, אין דבר כזה. אם תגדיר עכשיו בהצעת החוק מה הנושאים המסוימים האלה, בוא נדבר עליהם ונראה אם כן או לא.
מרדכי כהן
זה בדיוק הפוך.
עופר בן אליעזר
באיזה נושאים?
מרדכי כהן
זה ממש הפוך.
עופר בן אליעזר
ממש לא. האשכול נועד לשרת את הרשויות ולא לשלוט ברשויות.
מרדכי כהן
בדיוק הפוך, ראשי הרשויות מקימים את האשכול - - -
עופר בן אליעזר
ואחרי זה הם לא מנהלים אותו. אם זה הופך להיות איגוד ערים, זה יוצא מהרשויות, וזה הופך להיות איגוד עצמי, ואם זה הופך להיות איגוד עצמי, חובת הנאמנות היא לאיגוד ולא לרשות, חבר'ה. תשימו את עצמכם במקומות האלה.
היו"ר דוד אמסלם
עופר, אני מבין את זה. תודה. אני מבין. השלטון המקומי.
איתי חוטר
תודה, אדוני היושב-ראש. בוקר טוב, אני לא אחזור על הדברים של עופר, אני רק רוצה לחדד את הנושא של המכרזים האזוריים האלה. שוב, אין לנו התנגדות, וזה דבר נכון שאשכול יפרסם מכרזים לשימושו של האשכול בנושאים מסוימים שהאשכול בחר להתעסק בהם, בין אם זה הסעות תלמידים, איגום משאבים, ובין אם זה איגום משאבים בנושאים אחרים, או טיפול בנושאים שהאשכול וראשי הרשויות ומי שחבר במועצת האשכול בחרו להתעסק בנושאים הללו, לא בכפייה, בנושא המכרזים לשימושן של הרשויות המקומיות.

יש לנו התנגדות לכך שהאשכול יפרסם מכרזים, יהפוך להיות מעין משכ"ל אזורי של הרשויות שחברות בו.
היו"ר דוד אמסלם
זה מה שיהיה.
איתי חוטר
אני אסביר גם למה אין בזה שום רציונל כלכלי. מי שחושב שבאופן נקודתי, ואני מסתכל על טובת כלל השלטון המקומי, להגיד שזה דבר יעיל ושיביא להוזלת מחירים - -
ערן ניצן
זה לא יתקיים, חוטר.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא יעיל.
אריאל יוצר
אם זה יעיל, זה יעיל.
איתי חוטר
- - זו הסתכלות מקומית, זו הסתכלות לא נכונה, ואני אסביר גם למה. מי שחושב כך כופר בעצם הקמת הגוף הזה שנקרא "חברה למשק וכלכלה", שנועד מלכתחילה לנצל עקרונות לגודל ברכש, והסיבה היא מאוד פשוטה, ואני אתן דוגמה מקבילה ממה שקורה בממשלה.

לבקש להעביר את ההחלטה הזאת זה כמו לומר למינהל הרכש הממשלתי או למכרזים מרכזיים שעורך החשב הכללי, שכל משרד ממשלתי יכול לפרסם מכרז בעצמו, ואם יצא לו מחיר זול יותר מהמכרז שערך החשב הכללי, שירכוש באופן עצמאי מהספקים - - -
ערן ניצן
אני לא בטוח שזה לא אפשרי.
יעל גרמן (יש עתיד)
- - -
איתי חוטר
תנו לי רק לסיים, בבקשה. גם כך מבחינה כלכלית החברה למשק וכלכלה עובדת בחצי קלאץ'. למה? מינהל הרכש הממשלתי, כשהוא עושה מכרז מרכזי עבור משרדי הממשלה, כל משרדי הממשלה מחויבים לרכוש מאותו מכרז. זה ניצול יתרונות לגודל אמיתי.
רועי פולקמן (כולנו)
- - - מאגר ספקים.
איתי חוטר
רועי, אני מכיר את החומר. אתה מכיר אותי.
היו"ר דוד אמסלם
איתי, אתה צודק, תקצר.
איתי חוטר
אני רק אסביר, כשמשכ"ל מפרסם מכרז, אני מזכיר לכולם שגם כך זה וולונטרי.
היו"ר דוד אמסלם
אני מכיר.
איתי חוטר
רשות ברצותה, מצטרפת למכרז, ולכן הניצול של היתרונות לגודל הוא לא אופטימלי.
יעל גרמן (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, זה המצב היום. יש מכרז של משכ"ל, וכל עירייה יכולה להוציא מכרז.
היו"ר דוד אמסלם
נראה לך שאנחנו לא מבינים מה הוא אומר?
איתי חוטר
הצעת החוק הזאת מבקשת להחליש עוד יותר ולפגוע עוד יותר בתוצאות של המכרזים המרכזיים שעורכת החברה למשק וכלכלה. במי זה יפגע? במי שלא נמצא באשכול וכן רוכש מתוצאות מכרז של משכ"ל, זה הכול.
אריאל יוצר
אם המשכ"ל יותר תחרותי, ילכו אתו.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, זה מפריע לי. אני מבין, פתחתי בזה, ודאי שזה באיזה מקום יפגע במשק וכלכלה.
איתי חוטר
ברשויות לא במשק וכלכלה.
היו"ר דוד אמסלם
אז ברשויות, בנגזרת. אני אומר בגדול, בסופו של דבר זה מביא עוד גוף שמתחרה גם במשק וכלכלה וגם במכרז הרשות עצמה, מה שכאן נקודתי. מה העמדה שלכם? אתם תומכים בחוק או נגדו? אתה אומר: אנחנו בעד אבל. כן או לא?
איתי חוטר
אני אסביר. כמו שזה כתוב כרגע, אנחנו לא יכולים לתמוך בהצעת החוק הזאת - -
היו"ר דוד אמסלם
מה ההצעה שלכם?
איתי חוטר
- - אמרתי משלוש סיבות, שחלקן כבר עופר אמר.
היו"ר דוד אמסלם
מה ההצעה?
איתי חוטר
האחת, לא יהיה איגוד ערים - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא שאלתי מה לא. מה ההצעה שאתם מציעים?
איתי חוטר
ההצעה שלנו היא להשאיר את המתווה שעובד היום, שזה וולונטרי מלא, בלי סמכויות כפייה של שר הפנים, במבנה של תאגיד עירוני רב-רשותי, שיינתנו לו סמכויות מיוחדות, כדי לפתור את הבעיות שמדברים עליהן כאן, שהאשכול היום לא יכול לגשת לקולות קוראים שעורכת הממשלה כדי לזכות בתקציבים. את כל זה צריך לפתור. אנחנו בעד ואנחנו מסכימים, לא כאיגוד ערים שיש לו סמכויות בחוק של רשות מקומית שבאה להחליף את הרשות המקומית.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. פולקמן.
רועי פולקמן (כולנו)
תודה, אדוני היושב-ראש. זה אחד החוקים בעיני הכי חשובים בתקציב הקרוב לנושא חיזוק הפריפריה, כי השיטה שנהוגה במדינת ישראל שנים היא שיש 257 רשויות קטנות, אתה מכיר את העולם הזה היטב, באה לבקש – אני נחשף לזה כל הזמן מול האוצר, ואריאל יוצר מכיר את זה בלי סוף – באים ומבקשים: תעזור לי לבנות פה מגרש ספורט וכאן תעזור לי להקים איזה פרויקט, והרשויות עומדות כמו עני בפתח. דרך אגב, זה קיים בהמון מדינות בעולם.
היו"ר דוד אמסלם
לא. אני רוצה לשאול אותך שאלה אחרת. בוא לא נחזור על הדברים, חבל, אנחנו מבינים הכול, כולנו באנו מאותו מקום, הכול בסדר. אני שואל אותך שאלה, ותן לי רק כן – לא, שחור – לבן. אני מרגיש שהחוק לא מבושל מספיק. מה עמדתך?
רועי פולקמן (כולנו)
אני מתעסק בחוק הזה שנה וחצי, אריאל יוצר מתעסק בו שנתיים. התעסקתי אתו עוד לפני שהגעתי לכנסת. החוק, לא רק שהוא מבושל - - -
היו"ר דוד אמסלם
ישבת עם השלטון המקומי?
רועי פולקמן (כולנו)
כמה ישיבות.
עופר בן אליעזר
עם מי?
רועי פולקמן (כולנו)
עם המנכ"ל, עם איתי, עברתי את כל האשכולות, קיימנו ישיבות.
איתי חוטר
אם זה נכון, היינו באים לפה בהסכמה, חבר הכנסת פולקמן.
רועי פולקמן (כולנו)
יש סיבה למה מביאים לכאן את האי-הסכמות. אני חייב לומר לך שהחוק מבושל ברמה שכבר עוד מעט הוא מתקלקל, צ'ולנט מבשלים פחות מזה. החוק מבושל עד הסוף, כי הוא עבר עשרה גלגולים, עוד ישבתי עליו עם סילבן בגרסה אחרת שלו, גדולה יותר. חזרנו אחורה כי מרדכי אמר - - -
עופר בן אליעזר
פולקמן, עם מי נפגשת בשלטון המקומי?
ערן ניצן
גם אתך, איתי.
רועי פולקמן (כולנו)
עם מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, עם איתי, ישבתי עם כולם - - -
היו"ר דוד אמסלם
עזוב, זה לא ועדת חקירה. רועי, אני אגיד לך מה מפריע לי בכל הסיפור.
רועי פולקמן (כולנו)
רגע, אז רק משפט.
היו"ר דוד אמסלם
לא. אני אגיד לך מה מפריע לי ולמה אני אומר שהוא לא מבושל, וסמוך עלי בעניין הזה. כשהקימו איגוד ערים לכבאות, לא אמרו "וולונטרי". למה? מספיק שאחד קם, נניח שיש ראש רשות בעייתי, מה זה קשור? התושבים שלו צריכים לסבול? לא הבנתי את זה.
רועי פולקמן (כולנו)
לכן יש אפיק של נסיבות מיוחדות.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו גם לא מגדירים בדיוק מה כן, מה לא, יש פה הרבה חששות. יותר נכון לא לעשות את זה וולונטרי, אלא לקבוע. לשבת עם הרשויות - -
רועי פולקמן (כולנו)
אבל אז הם יגידו שזה איחוד רשויות - - -
היו"ר דוד אמסלם
- - לקבוע אשכולות. בדיוק על אותו רעיון.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת מסיכה לאיחוד רשויות.
היו"ר דוד אמסלם
גם בכל הנושא של אגודות המים, אני לא אלאה אותך שם למי נותנים, למי לא נותנים, הכול וולונטרי. אני טוען שיש שירותים שהם לא וולונטריים, זה כמו שהמדינה לא וולונטרית במס הכנסה, היא קובעת.
ערן ניצן
מה אתה רוצה? לחייב את הרשויות להתאגד?
היו"ר דוד אמסלם
כן. אם החלטתם שזה הרעיון, אם הרעיון נכון, אז מגבשים אותו ככה - - -
עופר בן אליעזר
אם אתם רוצים ללכת לאיחוד רשויות, תשימו על השולחן איחוד רשויות, ובוא נראה. למה להתחבא מאחורי זה?
היו"ר דוד אמסלם
עופר. זו התפרצות שנייה לך.
עופר בן אליעזר
אני מתנצל, כבוד היושב-ראש, למדתי מחברי הכנסת להתנצל ולקחת אחריות.
היו"ר דוד אמסלם
רק שיש בעיה אחת קטנה עם חברי כנסת, אתה יודע. אורחים זה משהו אחר, חברי כנסת זה משהו אחר, זו העבודה שלנו פה.
רועי פולקמן (כולנו)
לא סיימתי. משפט. אנחנו יכולים לרצות את המצוין ואז זה לא יקרה. היו לי כמה שיחות עם סילבן, והיו לי כמה שיחות, גם בארבע עיניים, עם חיים ביבס על הנושא הזה. אפשר להפוך את זה למצוין. בכל מקום בעולם יש רמה אזורית, מנהלים אזור. זה קיים בכל מדינה בעולם, רק בישראל יש רשות קטנה של 7,000 תושבים או 15,000 תושבים - -
אריאל יוצר
ומעליה וממשלה.
רועי פולקמן (כולנו)
- - וממשלה, ובאים לאריאל יוצר על כל דיון על אולם ספורט כשחסרים 100,000 שקל, ולכן ברור - -
עופר בן אליעזר
אז בוא נדבר על איחוד רשויות.
היו"ר דוד אמסלם
אם חסר להם 100,000 שקל, הם לא יבואו לאריאל יוצר עכשיו?
יעל גרמן (יש עתיד)
תאחדו רשויות ותגידו שזה הסיפור.
אריאל יוצר
זה לא הסיפור, מאחדים שירותים.
רועי פולקמן (כולנו)
- - שחייבים את הרמה האזורית. דודי, אין אופציה - - -
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. אני גם מסכים אתך.
רועי פולקמן (כולנו)
אם תגיד עכשיו שהכול יהיה חובה, תהיה פה מהומת אלוהים.
היו"ר דוד אמסלם
לא חובה. אני אסביר.
רועי פולקמן (כולנו)
יגידו השלטון המקומי ובצדק, אתה עושה איחוד רשויות.
היו"ר דוד אמסלם
אני אסביר.
מרדכי כהן
ראש רשות לבד עם נציג משכ"ל - -
היו"ר דוד אמסלם
מרדכי, אתה מפריע לי.
מרדכי כהן
- - אבל יש פה - - -
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה. קיבלת את זכות הדיבור?
רועי פולקמן (כולנו)
דודי, תן לי רק להשלים.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. אני אגיד לך מה מפריע פה. תראה מה מפריע לי בכל העניין. אני מסכים אתך, צריכה להיות עוד פלטפורמה אמצעית בין הרשות הארצית לבין הקטע המקומי, צריך עוד משהו באמצע. אני אומר לרשות: תרצו – תשמשו, לא תרצו – אל תשמשו. יש לך מכרז מדף. אתה רוצה – תשתמש בו. נוח לך – בבקשה. אתה חושב שאתה יכול להביא את זה במחיר טוב יותר – תעשה לבד. ראש הרשות לא מתנגד, הוא אומר: אם יש לי עוד גמישות שאני יכול להשתמש בה, אהלן וסהלן. לכן אין עניין של כפייה. זה לא עניין של איחוד.

אני אומר לך, היה פעם סיפור שהתקשרתי לממשלה, כדי להשתמש במכרז ממשלתי, בגלל שיותר נוח לי. לך תפרסם מכרז, מכרזים כבדים, זה הרבה זמן, אמרתי: יש מכרז של המדינה, הרי זה מכרז ציבורי, למה לא להשתמש בו? מה זה משנה? זו היתה בעיה. לכן אני מבין את הרעיון. אני לא מבין את ההתנגדות, אם זה וולונטרי במובן הזה שמשתמשים – אחלה - -
רועי פולקמן (כולנו)
תן לי משפט, ואני אסיים.
היו"ר דוד אמסלם
- - אני טוען שבמסגרת הזאת, כמו שיש בביוב, בניקוז וכו', שיש שם איגוד ערים שזה לא וולונטרי, מי ששם, שם. לכן חשבתי שהוא לא מבושל, יש נושאים שחייבים להיות ברמה אזורית, כמו שאמרתי, יכול להיות הווטרינריה - - -
עופר בן אליעזר
זאת הבעיה, שזה לא לנושא ספציפי.
רועי פולקמן (כולנו)
אני אסביר למה זה לא הנושאים האלה. יש נושאים רכים - - -
היו"ר דוד אמסלם
תן לי רק שנייה. דווקא בנושא של הרגולציה זה עושה לי שכל, בנושא של המכרזים, בכל מכרז, בסופו של דבר ראש הרשות ירצה – ישתמש, לא ירצה – לא ישתמש.
רועי פולקמן (כולנו)
דודי תן לי ברצף, בקצרה. למה זה הגיע למתכונת הזאת? אני יכול להבין את המרכז לשלטון מקומי ואת משכ"ל, כי הם היו מונופול בלהציע לרשויות - -
היו"ר דוד אמסלם
הוא לא שם. תענה לי.
רועי פולקמן (כולנו)
- - לכן הם עושים עבודה טובה.
היו"ר דוד אמסלם
תענה לי.
רועי פולקמן (כולנו)
אני עונה לך. אחת המטרות שהאשכול לא יתעסק רק בדברים הברורים, וטרינריה ואשפה למשל. פיתוח עסקים קטנים ובינוניים – היום זה לא עובד טוב. אזורי תעשיה, 140 אזורי תעשייה. משרד הכלכלה מפתח לכל ראש רשות אזור תעשייה, משקיעים כספים, זה לא אפקטיבי. פרויקט חינוך גליל מזרחי, חינוך מדעי – איגדו את הרשויות.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנת. אם אנחנו - - -
רועי פולקמן (כולנו)
יש גם חברתי וגם כלכלי - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, לא.
רועי פולקמן (כולנו)
רגע. משפט. תן לי לדבר דקה ברצף. ברור שהתחילו מהדיון על הדברים הברורים, ברור שאם אני רוצה פינוי אשפה, זה קל, וגם קל לעבוד עם המרכז לשלטון מקומי. פה מדברים על דברים מסוגים אחרים, גם נושאים חברתיים. מחר אני רוצה את תחום המוזיקה, לא כל רשות קטנה יכולה להקים את הקונסרבטוריון הכי טוב, אז עשר רשויות מקומיות כן יכולות. לכן כל הרעיון כאן אומר שרשויות מקומיות בפריפריה, שהן חלשות, יוכלו לעשות ביחד דברים בתחומי הפיתוח הכלכלי והחברתי.

החברה למשק וכלכלה חוששת מזה, ואני מבין אותה, אבל כל מה שאמרת, שיהיה להם אופציה. זה הכי מבושל שיש.
היו"ר דוד אמסלם
מה מונע מהם היום להקים למשל תיאטרון משותף?
יעל גרמן (יש עתיד)
שום דבר.
איתי חוטר
בזה צריך לטפל, לא צריך אשכול איגוד ערים בשביל זה.
רועי פולקמן (כולנו)
דודי, אני אתן לך דוגמה. באו רשויות מקומיות בגליל המזרחי ורצו להקים פרויקט של חינוך משותף. בגלל שאין מעמד לאשכול הם לא יכלו לקבל תקציבי מדינה, הם לא יכלו. היום הם מקימים גוף כזה, והוא לא מוגדר כתאגיד, אז מחר רוצים להקים תיאטרון, אפשר, אבל אי-אפשר להביא כסף מהמדינה.
יעל גרמן (יש עתיד)
רועי, זה לא נכון, קונסרבטוריון מקבל תקציב מדינה.
רועי פולקמן (כולנו)
הייתי בכנס בגליל בשבוע שעבר. באו אלי נציגים מיישובים ואמרו לי: באנו למשרד החקלאות, בא נציג אחד המושבים, רצינו לעשות משהו אזורי בין מועצות אזוריות, בא משרד החקלאות ואמר שהוא לא יודע לעבוד. חלק מהאירוע באשכול זה לחנך גם את משרדי הממשלה להפסיק להסתכל בכל פעם על כל יישוב ויישוב ולהגיד: חבר'ה, בואו נסתכל על הגליל המזרחי, על עמק יזרעאל.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. הבנתי.
רועי פולקמן (כולנו)
זה קריטי. ואם ננסה להגיע כאן למצב שזה או חובה מוחלטת - - -
היו"ר דוד אמסלם
ממה שאמרת עכשיו הבנתי את החשש שלהם. עד עכשיו לא הבנתי מה הם רוצים. אחרי שדיברת אני מבין עכשיו מה הבעיה. אתה בעצם אומר: אם הממשלה רוצה לתמוך ביישובים, היא לא תתמוך, היא תתמוך באשכול.
רועי פולקמן (כולנו)
היא לא יכולה, כי צריך יתרון לגודל.
היו"ר דוד אמסלם
היא יכולה הכול.
רועי פולקמן (כולנו)
לא. זה לא אפקטיבי.
היו"ר דוד אמסלם
תן לי. היא יכולה הכול.
ערן ניצן
היא לא יכולה הכול, היושב-ראש.
רועי פולקמן (כולנו)
היא לא יכולה ל-15 יישובים, להשקיע בכל אחד 100,000, היא לא יכולה - -
היו"ר דוד אמסלם
היא יכולה הכול.
רועי פולקמן (כולנו)
- - כי יש מצ'ינג ויש מינימום.
היו"ר דוד אמסלם
שאלת אותי, היא יכולה.
רועי פולקמן (כולנו)
לא. היא לא יכולה.
היו"ר דוד אמסלם
בגדול, אתה בא ואומר שבמסגרת האשכול - -
רועי פולקמן (כולנו)
באות 15 רשויות יחד.
היו"ר דוד אמסלם
- - אז למדינה יהיה אינסנטיב או שהיא תרצה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
נכון, ויש יתרון לגודל שאפשר להרים מרכז פיתוח עסקי - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני מבין את החשש שלהם. עכשיו הבנתי מה שאתה אומר. עד עכשיו לא הבנתי שזה ככה. הם אומרים: יש נושאים שאתה רוצה לעשות איחוד רשויות כמדינה. יכול להיות שטיפול באשפה זה פחות מעניין אותך, אבל טיפול יכול להיות בחינוך, אתה רוצה לאגד את כל הערים ביחד ולהתחיל מהאיגוד שינהל אותנו. זה החשש שלהם.
רועי פולקמן (כולנו)
הם מנהלים אותו.
היו"ר דוד אמסלם
רק שנייה. למה? אני גם אתן כסף. ברגע שאני שולט על הכסף, אני מתחיל לקבוע את הכללים.
רועי פולקמן (כולנו)
מצוין.
היו"ר דוד אמסלם
אז אני מבין את החשש.
רועי פולקמן (כולנו)
בסדר, ברור.
היו"ר דוד אמסלם
הם אומרים: בוא נדבר על איחוד רשויות, נשמע יותר הגיוני.
רועי פולקמן (כולנו)
זה לא איחוד רשויות. יש 257 רשויות בפריפריה שמתחננות לאולם ספורט, אי-אפשר לנהל מדינה ככה. דודי, אתה מכיר את זה.
קריאה
אתה חושב שתושב - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא צריך. לא קיבלת זכות דיבור.
רועי פולקמן (כולנו)
אי-אפשר לנהל ככה מדינה.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.
יעל גרמן (יש עתיד)
המדינה לא יכולה להשתלט על הרשויות המקומיות.
רועי פולקמן (כולנו)
אתם לא נורמלים. זו שיטה פוליטית. אתם בשלטון, אתם יודעים ששנים ככה מנהלים את הפוליטיקה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל יש בחירות, רועי.
רועי פולקמן (כולנו)
באים למפלגות השלטון.
היו"ר דוד אמסלם
רועי פולקמן, אתה קיבלת את זכות הדיבור שלך, דיברת באריכות, הבנו מה התכוונת, עכשיו נשמע את יוסי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יש כאן שתי סוגיות נפרדות. האחת, כאשר אדוני היושב-ראש אמר שהוא חושב שהחוק הזה אינו בשל, אם אני מכוון לדעתך, משום שיש כאן איזה חוק שהוא עדיין, אני חייב לומר, הוא בן כלאיים, שיש אלמנט של הוולונטריות, אבל מסתתר שם באיזה מקום העניין של היעדר וולונטריות. זה מה שמטריד חלק מהאנשים וגם אותי. זה עניין עקרוני, האם אנחנו מדברים על וולונטריות או לא וולונטריות. בהקשר הזה יש מקום אולי לחשוב עוד קצת, כדי לברר את העניין עד תומו.

באשר לטענה הבסיסית, נטיית הלב שלי היא ללכת עם רועי, ואני אגיד בקצרה למה אני מתכוון. יש גם איזו מציאות שהיא מאוד בעייתית בחברה הישראלית, שהרשויות פועלות המון פעמים בניגוד אינטרסים. הרעיון של הממלכתיות נעלם, כולן נמצאות בתחרות כזאת או אחרת, כשראש הרשות אל מול התושבים שלו רוצה לעשות את הטוב ביותר שהוא יכול לעשות, וזה בסדר, עופר, כי לשם כך נבחרת, אבל יכול להיות בהפוך על הפוך שדווקא נשחרר אותך מחלק מהלחצים הללו.

אחת הבעיות של היעדר שוויון הזדמנויות בחברה הישראלית בתחום של חינוך, בתחום של תרבות, ועוד דברים כאלה ואחרים, שיש רשויות מאוד-מאוד חזקות, שמעניקות חינוך מצוין לילדים שלהן, ורשויות אחרות שלא יכולות לעשות זאת. יכול מאוד להיות, אדוני היושב-ראש, שהרעיון, ונקרא לילד בשמו, הרעיון שאנחנו מדברים על איגוד ערים, כי הרעיון הזה של איגוד ערים – חיים ביבס ידידי, יצרת כאן מהומה - - -
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי, יוסי. הבנתי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
רק לסיים את המשפט הזה.
היו"ר דוד אמסלם
בוא תסיים בשני משפטים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מתוך רעיון של ממלכתיות יכול מאוד להיות שבמקרים מסוימים אכן זה נכון לאגד את הרשויות, אולי להיפטר מהעניין הזה של הוולונטריות.

רועי חברי כאן פוחד, הוא אומר שברגע שנגיד שזה חובה, כפי שאמרת, תהיה מהומת עולם, אבל יכול להיות שאנחנו צריכים לבוא ולהגיד באומץ לב שבמקרים רבים אולי נכון מנקודת מבט ממלכתית ללכת לכיוון כזה, ועל-ידי כך אני חושב שאפשר יהיה גם להגדיל את שוויון ההזדמנויות בחברה הישראלית בתחומים רבים של תרבות, חינוך, בריאות ועוד דברים מהסוג הזה. תודה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, יוסי.
היו"ר דוד אמסלם
חברת הכנסת גרמן, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מקשיבה פה ולהערכתי מישהו עשה פה ביסלי והוא לא אומר את המטרה האמיתית.
חיים ביבס
תיכף אני אגיד אותה, אל תדאגי.
יעל גרמן (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה את תשומת לבך. אתה מתמצא בשלטון המקומי, אתה יודע יפה מאוד שלשלטון המקומי יש אוטונומיה בחסות החוק, מפני ששם ראשי הרשויות נבחרים באופן אישי.
באה המדינה ואומרת
יופי שאתם נבחרים באופן אישי, אבל יכול להיות שאתם לא יודעים מה טוב לכל האזור ואני אקבע לכם מה טוב, ואתם תלכו בעקבות מה שאני קובעת.

קודם כול נסתכל על מה שמציעים לנו כאן בעיניים, פירוק השיטה הדמוקרטית של השלטון המקומי ושל בחירות ישירות. באה המדינה ואומרת: אני רוצה לקחת חלק מהסמכויות שיש לכם בחסות החוק ואני אקבע מה טוב.

יכול להיות, כמו שאומר חברי וכמו שאומר רועי – יכול להיות שיש צורך, אבל בואו קודם כול נודה שזה בניגוד לשיטת הבחירות הקיימת. מה שרוצים לעשות פה זה למעשה איחוד רשויות.

אדוני שאל ובצדק, מה מונע ממספר רשויות להתאגד היום לצורך הקמת קונסרבטוריון, מרכז מדעי, whatever – שום דבר.
רועי פולקמן (כולנו)
הם לא יכולים.
חיים ביבס
ודאי שכן.
היו"ר דוד אמסלם
פולקמן.
חיים ביבס
ודאי שכן.
היו"ר דוד אמסלם
חיים. אל תפריע לה.
יעל גרמן (יש עתיד)
קצת קשה להתווכח אתי מפני שאני באה מהמקום - - -
היו"ר דוד אמסלם
בואו נסיים.
יעל גרמן (יש עתיד)
כל מספר רשויות יכולות להקים איגוד ערים, וזה בצורה וולונטרית. ברגע שבאים פה ובסעיף קטן (5)(א) אומרים: זה וולונטרי, אבל זה לא וולונטרי, אני לא יכולה להסכים לזה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. חבר הכנסת יואב בן צור, בבקשה.
יואב בן צור (ש"ס)
אני חושב שהחוק הזה הוא חוק טוב. אומנם הוא צריך תיקונים כאלה ואחרים בנושא של פריפריה חברתית וערים חלשות שייכנסו והערים החזקות יקבלו את ההטבות בזכות אותן ערים חלשות, ובא לציון גואל.

אני לא חושב שיש פה כוונה של מישהו לגרום לאיזה איחוד רשויות. אני חושב שנכון שיש אפשרות לעשות אשכולות אזוריים שיתמודדו במכרזים כאלה ואחרים. לא תמיד יתרון הגודל הוא היתרון של הטוב, לפעמים בצורה המוקטנת יותר אפשר להשיג הישגים הרבה יותר גדולים וגם להסתכל בעיניים לאנשים שמולם תעבוד. ולכן אני חושב שהדבר הזה הוא חוק חברתי מאין כמוהו ויעזור להרבה רשויות חלשות וגם לרשויות חזקות.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. חבר הכנסת יעקב אשר, אתה רוצה להגיד משהו?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן. אדוני היושב-ראש, קודם כול, אני מכיר את הדבר הזה מזמן, הוא כבר נולד כמה פעמים.
מרדכי כהן
נולד וקיים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ניסינו בזמנו לעשות כל מיני שת"פים כאלה ואחרים, אבל לא תמיד האזור הוא הדבר הקובע, אדוני היושב-ראש, כך שממילא אני לא יודע איך זה הגיע כל-כך מהר למכרזים וכבר הולכים להקים תיכף אולי חברות שיתחילו לעשות מכרזים. אני חושב שאתם מפספסים פה, והלחץ שזה גורם גם לרשויות, גם למרכז השלטון המקומי וגם כנראה לחברה למשק וכלכלה הוא לחץ מיותר שאתם עושים היום.

אם אני זוכר נכון את הרעיון של העניין, הרעיון היה משהו שמבוסס הרבה מאוד על החלפת מידע, על דברים ששווים לכמה וכמה רשויות - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
איגום משאבים, זה היה הרעיון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תיקח אזור גיאוגרפי כמו גוש דן. אני ראש עיריית בני ברק לשעבר, ובוא תנסה למצוא לי את השפה המשותפת בדברים מסוימים עם ראש העיר הגדולה, שאולי הוא ישמח מאוד מתאגיד כזה, כי זה התחלת הגשמת הנבואה שלו לראש העיר הגדולה של גוש דן. אם רוצים ללכת על משהו כזה, נקרא לילד בשמו, נדון בזה באמת. ואפשר לדון בזה באמת אם זה טוב או לא. אם ניקח למשל את תל-אביב, רמת גן, בני ברק, אור יהודה, יש המון דברים שלא מסתנכרנים בכלל, יש דברים שכן. לבוא ולקבוע שבגלל שזה מגיע מאזור אחד, אז יכול להיות שאפשר להוזיל אולי עבודות תשתית מסוימות כאלה ואחרות, אז אפשר מכאן, אדוני היושב-ראש, לתת קריאה לחברה למשק וכלכלה, ואגב אני חושב שהיא גם עובדת היום ככה בעניין הזה, ללכת גם לפי אזורים, לא רק מחיר שהוא לכל הארץ.
היו"ר דוד אמסלם
יש לך מכרז אזורי.
חיים ביבס
כל המכרזים הם אזוריים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אולי אפילו לצמצם את זה לאזורים יותר קטנים, אם אנחנו רוצים לחסוך את הכסף. אבל אני עדיין לא מצליח להבין, ואולי באמת כדאי שמישהו יגיד למה בדיוק מתכוונים, אולי אנחנו נסכים. אני לא אנטי אוצר - - -
חיים ביבס
אני אגיד. ישבתי אתם. אני יודע בדיוק למה הם מתכוונים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע. הלו.
חיים ביבס
אני יודע בדיוק למה שני אלה מתכוונים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תפסת אותי במילה שאני מנסה להסביר, שאני לא סתם אנטי אוצר ולא תמים, ואני לא תמיד גם אתך, למרות שאני אוהב אותך, אתה יודע. אני כועס עליך בימים אלה, אתה גם יודע.

אני מנסה להיות פרקטי. אנחנו באים ממקצוע פרקטי. ראש עיר, עם כל הכבוד, זה מקצוע פרקטי, יודעים את זה אנשים בעלי הניסיון שנמצאים פה לידי. אני לא רואה למה זה טוב חוץ מלהפוך עוד גוף ולהקים עוד גוף עם עוד אינטרסים, עם עוד נציגים בתוך - - -
רועי פולקמן (כולנו)
כי בפריפריה אין להם אופציה.
יואב בן צור (ש"ס)
זה לא לאזור המרכז, זה יותר לפריפריה. אתה נותן דוגמה מבני ברק, אבל זו לא הדוגמה הנכונה כרגע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם בפריפריה אתה צריך לדעת לעשות את זה נכון, אבל השאלה למה זה מגיע, לאן זה חותר בסופו של יום.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. תודה רבה, הבנו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זו רק ההתחלה.
היו"ר דוד אמסלם
אלי מלכה, בבקשה. ואחריו – אריאל יוצר.
אלי מלכה
שלום, בוקר טוב, אני כמובן מאוד שמח על הדיון, ואני לא אתייחס לדברים שנאמרו כאן, שחלקם הגדול שגוי בהבנה ובתפיסה של מה זה אשכול, ואני מרשה לעצמי להגיד, כמי שעומד בראש אשכול כבר כמעט ארבע שנים, אשכול גליל מזרחי.

כדי לסבר את האוזן ולהכניס אותנו לדיון עצמו, אז בגליל המזרחי יש 18 רשויות מאוגדות באשכול הזה, בסך הכול 170,000 תושבים, זאת אומרת שהממוצע הוא פחות מ-10,000 תושבים לרשות אחת. השטח יותר מ-2 מיליון דונם, זאת אומרת, שיש פה גם פריסה ענקית עם יישובים קטנים, עם אתגרים מורכבים לכל אחת מהרשויות, וכל 18 ראשי הרשויות חשבו עוד טרם האוצר ומשרד הפנים באו עם רעיון ההתאגדות לאשכולות – חשבו שזה נכון שאנחנו נתאגד בינינו ונייצר לנו את היכולות לתת פתרונות ומענים שאחרים יכולים לתת, כמו אולי בהרצליה, בבני ברק, בתל אביב, אבל אנחנו שם בקצה של הפריפריה לא יכולים כל אחד בנפרד לתת, ואני מתכוון בגדול בשני צירים מרכזיים של פעילות שנעשית באשכול.

הנושא הראשון זה כל מה שהוא תרומה לאיכות החיים של התושבים, באמצעות זה שאנחנו מייצרים יתרון לגודל, באמצעות זה שאנחנו מתאחדים ביחד ומעלים את הצרכים המשותפים שלנו, למשל כדי שנדע על מה אני מדבר, בעלי צרכים מיוחדים. בכל אחת מהרשויות יש בעלי צרכים מיוחדים, אבל ברשות קטנה יש מעטים, לא מצליחים למצוא פתרון. כשעשינו מיפוי מה קורה עם בעלי צרכים מיוחדים באזור שלנו, ראינו שכאשר אנחנו אומרים שהפריפריה מופלית לרעה, אצלם זה פי אלף יותר מופלה לרעה, לכן יצרנו תוכנית מאוד גדולה של מתן פתרונות לבעלי צרכים מיוחדים ברמה אזורית. המשרדים הרלוונטיים התחברו לעניין הזה, זה נכנס לעבודה, וכבר היום הקמנו מרכזי תעסוקה לבעלי צרכים מיוחדים.

הנושא השני, למשל בדברים הרגילים, של איכות חיים, זה כל נושא הווטרינריה. אנחנו עכשיו מתאגדים ביחד ועושים את זה, ובלי חוק האשכולות אי-אפשר לעשות את זה. כל אחד עם הרבע וטרינר שלו לא נותן שירותי וטרינריה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה? איגוד ערים. קיים איגוד ערים.
אלי מלכה
אין איגוד ערים אצלנו שנותן שירותי וטרינריה, לכן אנחנו - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לדברים האלה זה בסדר.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, בואו נשמע את אלי.
אלי מלכה
תנסו להכניס את הראש שלכם לשטח מאוד-מאוד גדול עם נקודות קטנות של יישובים קטנים, עם ראשי רשויות שרוצים להתאגד, שרוצים לפעול ביחד, שרוצים לתת פתרונות באזור בהרבה מאוד נושאים, כמו למשל בבלתי פורמלי שעלה כאן, בנושא המדעים, המוזיקה, החינוך והתרבות. לא אפשרי, אני אומר לכם, אם אנחנו לא עושים את זה ביחד. ויש היום דוגמאות שעובדות, שעשינו את זה. זה נקודה אחת. ואני יכול לתת לכם עוד דוגמאות, כי אנחנו בין האשכולות הראשונים, והספקנו ברוך השם לעשות הרבה דברים ביחד, אבל אני מוכרח להעלות עוד שתי נקודות, ואני חושב שחוק האשכולות מדבר בעיקר על זה, ופחות אם יהיה מכרז כזה או אחר ואם הממשלה יודעת או לא יודעת לתת כסף, למרות שבזמן האחרון היא באופן כללי לא יודעת לתת כסף.
חיים ביבס
עזוב לא יודעת לתת, היא לוקחת, זה הכי גרוע.
אלי מלכה
יישר כוח על הטור שלך בעניין.

הדבר המשמעותי שקורה שראשי רשויות באזור, בפעם הראשונה, לפחות בפריפריה, לוקחים אחריות על האזור שלהם, מקבלים ביניהם הסכמות על שיתוף פעולה, מקבלים ביניהם הסכמות שמעבר לעניינים של איכות החיים. הם מקיימים תוכנית לפיתוח אזורי תחת ראייה אזורית, זאת אומרת שאנחנו עכשיו בעיצומו של תהליך מול האוצר אחרי ששנתיים גיבשנו תוכנית אזורית איפה יהיה אזור התעשייה המשותף, איפה תהיה האקדמיה המשותפת, איך אנחנו נעשה שינויים בהרבה מאוד נושאים, מבלי להסתכל על הגבולות המוניציפליים, אלא בסך-הכול על האזור, ולא תאמינו, זה עובד. זה פשוט עובד, וכך גם תהיה חלוקת ההכנסות.

מכאן אני הולך לדבר הבא, שהוא לא, לכפות או לא לכפות את היכולת לעשות איחוד רשויות, אלא בעצם זה שאתה נותן אפשרות להצטרף וולונטרית, זה בסיס הכוח של זה בשונה ממה שנאמר כאן. למה זה בסיס הכוח של זה? א', העובדה שאצלנו כולם הצטרפו, אין אפילו רשות אחת שלא רוצה. ב', ברצותו הוא נכנס לדיל הזה, ברצותו הוא לא נכנס לדיל הזה. אם הוא נכנס, הוא מבין שהוא חלק מדבר גדול.

זכינו באשכול עכשיו במכרז גדול של פינוי אשפה ביחד, בהיקף של 35 מיליון שקל. מישהו מכם היה מאמין שבאזור שלנו, שיש שתי ערים חלשות, צפת וקריית שמונה, מועצות מקומיות חלשות כמו טובא, כמו חצור וכמו אחרות, מועצות אזוריות שחלקן כאלה וחלקן כאלה, יש לנו גם בדואים, גם נוצרים, גם דרוזים וגם יהודים, שיושבים ביחד, מייצרים תוכניות פיתוח משותפות, מייצרים תוכניות לנהל את האזור ביחד, לפנות אשפה ביחד, לתקן תאורה ביחד, ובסוף אנחנו מתווכחים האם זה מתאים או לא מתאים לתוכנית העסקית של החשכ"ל או המשכ"ל או איך שזה נקרא? כמו שיש לי היום כראש מועצה - - -
היו"ר דוד אמסלם
אבל היום אתה עושה את זה. למה אתה צריך את החוק?
אלי מלכה
היום אני לא יכול, חלק מהדברים אני לא יכול.
חיים ביבס
המדינה לא יכולה להתקשר עם הרשויות שלה?
היו"ר דוד אמסלם
עזוב מדינה.
אלי מלכה
אני היום כמועצה - - -
היו"ר דוד אמסלם
כל המועצות עשיתם דברים מאוד יפים. למה אתם צריכים את החוק?
אלי מלכה
אני חייב את זה בחלק גדול. בכל הנושאים הסטטוטוריים, כמו וטרינריה וכן הלאה, אני לא יכול אם אין לי חוק.
חיים ביבס
למה לא?
אלי מלכה
כי אני לא יכול.
חיים ביבס
יושב-ראש ועדת הפנים צודק במה שהוא אומר, זה תירוצים של אלה שרוצים להעביר.
היו"ר דוד אמסלם
לא אמרתי כלום. שאלתי.
אלי מלכה
הוא שאל, הוא לא אמר. חיים, החוק לא מאפשר היום.
קריאות
- - -
היו"ר דוד אמסלם
אני מסיים את הדיון ב-11:20, יש לי חוק אחר אחרי זה, לכן אני מבקש להצטמצם, ובלי ההערות האלה למה זה רק מבזבז את הזמן ואנחנו לא מגיעים לשום מקום. בבקשה.
אלי מלכה
בקיצור, חברים, אני חושב שיש יתרון גדול באזורים שלנו, בנגב, בגליל ובצפון – יש יתרונות עצומים בהתאגדות, החוק הזה נעשה בתיאום אתנו, עבדנו עליו גם עם משרד הפנים. בעיקר עם משרד הפנים, אבל גם בתיאום עם האוצר. חשוב לנו מאוד לקדם את זה, כי זה נותן לנו יתרונות גדולים ועצומים כאזור. תודה רבה לכם.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. אריאל יוצר, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אמרת שזה יהיה וולונטרי, בחוק זה לא וולונטרי.
היו"ר דוד אמסלם
לא צריך. חברת הכנסת גרמן, לא עונים. בבקשה.
אריאל יוצר
ממש בקצרה - - -
היו"ר דוד אמסלם
בקצרה ביותר, למה כולם כבר חוזרים על עצמם. אנחנו חוזרים על עצמנו כמעט מתחילת הדיון.
אריאל יוצר
לא לחזור, רק לנסות לענות על השאלה שמרחפת כאן, למה החוק הזה נדרש. בסופו של דבר כבר במשך חמש שנים האשכולות עובדים בצורה של חברה עירונית משותפת. החיה הזאת או ההתאגדות הזאת היא התאגדות מוגבלת, והגענו לשלב שבו אפשר וצריך לשדרג את המעמד של האשכולות כדי לאפשר להם לבצע פעולות סטטוטוריות שאי-אפשר היה להעביר אליהם בלי לייצר חוק, לתת להם סמכויות אכיפה, לאפשר להעביר להם תקציבים ממשלתיים בצורה חלקה יותר, ובצורה הנוכחית זה בלתי אפשרי, ולכן החוק הזה נדרש.
היו"ר דוד אמסלם
גיא סמט. דקה וחצי.
גיא סמט
אני סמנכ"ל במשרד להגנת הסביבה, אחראי על הפסולת. השקענו באשכולות 100 מיליון שקל בשנה האחרונה. היתה ישיבה בוועדה הזאת - - -
חיים ביבס
איך השקעת אם אין חוק?
גיא סמט
- - - הוחלט שאנחנו צריכים לקדם את הדברים האלה.
היו"ר דוד אמסלם
אל תפריע לו. אל תעזרו לי, אף אחד שלא יעזור לי עכשיו.
חיים ביבס
איך הוא השקיע אם אין חוק?
גיא סמט
השקענו 100 מיליון שקל באשכולות. אנחנו רוצים לצאת בקול קורא עכשיו ל-150 מיליון שקל נוספים, כדי להכניס עוד אשכולות פנימה ולהשלים את הכספים. ה-25 מיליון שקל שדיבר עליהם ראש המועצה עדיין לא מספיקים, אנחנו רוצים לתת יותר. אנחנו רוצים להוריד את המחירים ועשינו את זה. בנגב המזרחי ובאשכול נגב מזרחי הורדנו את מחירי הפינוי מ-600 ל-180 שקל במצפה רמון, ויש עוד מקומות אחרים שאפשר.

אחת המכשלות מבחינתנו, הבעיות שכרגע עומדות על השולחן, זה היכולת של מישהו להיכנס לאשכול, ליהנות ממנו, ולא לברוח ממנו אחר-כך. השקעתי ברשויות, נתתי להן כסף, הן קיבלו את התשתיות המתקדמות ביותר, ואחרי זה הן אומרות: אנחנו לא רוצות להיות חלק מהאשכול, אנחנו בורחות החוצה. זה מבחינתנו משהו שצריך לשמור עליו ביחד.

החוק הזה מבחינתי גם נותן סמכויות אכיפה, שזה גם משהו שאנחנו צריכים להגיע אליו, במיוחד באזורים האלה שיש השלכות של פסולת בניין גדולות. צריך לזכור שבמרכז, בבני ברק או בערים אחרות, יש להם למשל איגוד ערים דן, שהוא מפנה 4,000 טון פסולת מתוך 16,000, הוא איגוד ערים מאוד חזק, עשיר, עם יכולת הקמה של מתקנים, הוא לא צריך את התמיכה שלי, ושם זה קורה וולונטרית, לא צריך את החקיקה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, גיא. סיגל מורן, בבקשה.
סיגל מורן
אחרי הדברים של אלי אני לא אאריך. קודם כול אני רוצה לומר שאני יו"ר אשכול נגב מערבי, שכולל תשע רשויות, בתוכן שדרות, נתיבות ואופקים, חמש מועצות אזוריות והעיר רהט, ביחד כ-200,000 תושבים.

אני רוצה לומר שלוש נקודות: האחת, צר לי שהדיון בוועדת הפנים של הכנסת מתכנס לנושא האשפה או התחרות עם משכ"ל, מכיוון שבעיני יש פה דבר שהוא הרבה מעבר לזה.

אם אנחנו מדברים על שיתוף פעולה, על חיבור, על ראייה אזורית, על צדק חלוקתי, מוזר בעיני כשהמועצות האזוריות באות ואומרות שזה הדבר הנכון, אני חושבת שזה מעלה סימני שאלה.

השנייה, פנינו, אלה שנמצאים בתוך האשכולות, וביקשנו להסדיר בחוק את הדברים שאנחנו לא יכולים לעשות. הגענו למקום שאי-אפשר. אנחנו לא יכולים להפעיל מערך וטרינריה, מכיוון שהחוק לא מאפשר לנו לפעול כאשכול בתוך רשות אחרת. מה לעשות, זאת מגבלת החוק. אנחנו לא יכולים לצאת למכרזים משותפים, אנחנו לא יכולים עוד הרבה מאוד דברים.

ההערה היחידה שיש לי לחוק, שמאוד מטרידה אותי, בכל מקום שכתוב "אלא אם" – במילים משפטיות – "רצה השר אחרת". אני חושבת שאת החלק הזה צריך לשפר בחוק - -
אלי מלכה
אני מצטרף.
סיגל מורן
- - מעבר לזה הוא מצוין. צריך לזכור שיש 50 רשויות שנמצאות היום באשכולות ומאוד מרוצות. זה מספר לא קטן.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו לא נפרק אותם. תודה רבה.
יעל גרמן (יש עתיד)
הסתייגויות – אני רוצה להגיש.
היו"ר דוד אמסלם
אני אחליט עוד מעט. בבקשה, יושב-ראש השלטון המקומי, חיים ביבס.
חיים ביבס
חברים בוקר טוב, כמה דברים להעמיד על דיוקם, מכיוון שבסוף אני צריך להיות האיש הרע. את תאגידי המים אתה מכיר? אתה מכיר מצוין. שנינו רוצים לסגור אותם. אלה שלא רוצים לסגור אותם, אתה יודע בדיוק מי הם, אלה שבסוף מרוויחים מזה. אותו דבר כאן. ככה התחילו תאגידי המים, התחילו בזה שהסבירו לכולם כמה זה בסדר. הרי בהרצליה ובמודיעין לא היה צריך תאגיד מים, יכולנו לנהל את המערכת מלכתחילה כמו שצריך, והכול בסדר גמור. איפה שהיה צריך תאגידי מים, ברשויות – באמת שם נכשלו כישלון חרוץ, ושלא תטעה, עד לרגע זה עוד לא נכנסו תחת שום תאגוד, משום שגם האוצר, גם הפנים, אף אחד לא רוצה אותן היום, הן עולות כסף למדינה. המדינה רוצה רק מה שמכניס לה כסף, לא מה שעולה לה כסף.

בנושא האשכולות ישבתי עם פולקמן. איפה הוא? ברח?
קריאה
יצא.
היו"ר דוד אמסלם
יש לו ישיבה אחרת.
חיים ביבס
ישבנו על הנושא, זה היה רעיון טוב כמו שהציג את זה אלי מלכה, כמו שהציגו אחרים, ובתנאי כמובן שזה וולונטרי. יש לנו את הסיפור של הדוגמה שבתוך תאגיד שכפו עליו, האוצר, משרד הפנים והתשתיות – כפו עליו להיות בתוך תאגיד, כשהוא רוצה לצאת ממנו. הוא רוצה לעבור לתאגיד אחר בכלל, ולא נותנים לו. והוא ניהל הכול מצוין, והכול התהפך עליו, אבל אף אחד לא נותן לו. למה? בכוח מחזיקים אותו. למה? כי בסוף הרעיון הוא רעיון אחד, ואני אומר את זה בצורה מאוד-מאוד ברורה - - -
מרדכי כהן
מה כופים עליו?
חיים ביבס
לא הפרעתי לך.
מרדכי כהן
אני רק רוצה להבין.
חיים ביבס
וולונטרי – בן-אדם שרוצה לצאת ממקום לא חייב להיות בו.
מרדכי כהן
כפו עליו להיות באשכול?
חיים ביבס
כן. כפו עליו.

מה שקורה היום זה דבר אחד, ואמרתי את זה מלכתחילה. מדובר באיחוד רשויות, רבותי, לא מדובר בשום דבר אחר. הכול בלוף.

אני אומר לכם כרשות מאוחדת, מודיעין אוחדה עם מכבים-רעות, מדינת ישראל ומשרד הפנים לא שם שקל באיחוד הזה, העיר מודיעין הביאה יותר מ-95 מיליון שקלים לאיחוד. מדינת ישראל לא שמה שום דבר, וזה רצונו של האוצר, רבותי.

אני חוזר, אדוני היושב-ראש – אני חוזר מכנס ערים חכמות בברצלונה. נפגשנו עם יושב-ראש השלטון המקומי של ברצלונה, קטלוניה, למעלה מ-7 מיליון תושבים, 947 רשויות. אנחנו על 203 רשויות ועוד 54 מועצות אזוריות, וכל הזמן הפנים והאוצר רוצים לצמצם בגלל דבר אחד, משום שבסוף הם רוצים לבטל את השלטון המקומי ולנהל את העסק בעצמם.

בואו נשים את הדברים על השולחן מלכתחילה. ניתן לכם, חבר'ה, את האפשרות, בואו תנהלו את זה. ראינו איך נכשלתם כישלון חרוץ במענקי איזון, בהרבה מאוד דברים שנתנו לכם לנהל, עד שלא התאחדנו לשלטון מקומי אחד מלוכד ומאוחד והצלחנו מ-1.9 מיליארד לעלות ל-3.1 מיליארד. זה לא אף אחד אחר, זה השלטון המקומי המאוחד.

עכשיו מספרים סיפורים. אומרים "החברה למשק", בסדר – החברה למשק. אני אספר לך סוד, אדוני היושב-ראש, קודם כול, החברה למשק עובדת אזורית, זה דבר אחד. דבר שני, 70% מהפעילות של החברה למשק זה לא החבר'ה מהאשכולות, זה בעיקר רשויות כמו מודיעין, ירושלים, תל-אביב, חיפה – הרשויות הגדולות שעובדות בהיקפים הגדולים.

בסוף היתרון לגודל הוא של הפריפריה. תזכרו מה שאני אומר, כשזה יקרה, יחזרו כולם אלי, והם יודעים את זה. כשאני אמרתי: רבותי, נסגור את החברה למשק, הם הראשונים שקפצו. למה? יש היום סדר גודל של 150 רשויות שבלי החברה למשק המחירים אצלם רק עולים כל הזמן, אבל זה בסדר גמור.

אני אומר בצורה מאוד-מאוד ברורה. רבותי, החוק הוא חוק טוב. דרך אגב, אין עליו חובת חוק, כי היום הכול קורה. המשרד להגנת הסביבה עובד ב-100 מיליון שקל בלי החוק, זה בסדר גמור. זאת אומרת, כל הסיפורים של החוק זה כדי לקחת את הסמכות ואת האחריות, כאשר האחריות מוטלת על השלטון המקומי, על ראשי רשויות, הסמכות נמצאת אצל אותם פקידים שלאט-לאט מצמצמים.

רבותי, תזכרו את מה שאני אומר. מקרי תאגידי המים – אנחנו נלחמים בזה על מנת לטפל בכישלון הצורב של המשרדים שהעלו את מחירי המים בעשרות אחוזים, אנחנו הורדנו אותם. אותו דבר כאן. מה שיקרה בהכרח שאנחנו מביאים לכך שאם זה לא יהיה וולונטרי, המשמעות בסופו של דבר היא ביטול הסמכויות של אותן הרשויות ואיחוד רשויות.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, חיים. מרדכי, בבקשה.
מרדכי כהן
ממש-ממש בקצרה. מה שתמוה בדיון הזה, בניגוד לתאגידי המים, שפה מדובר על יוזמה שצמחה מקרב הרשויות המקומיות. ראשי הרשויות מהפריפריה - - -
חיים ביבס
מה ראשי רשויות? אתה ובוחבוט, זה היה במלחמה שפנו לחברה למשק. נו, באמת. ראשי רשויות? נו, באמת.
היו"ר דוד אמסלם
חיים, אתה רוצה להפריע?
חיים ביבס
לא. צריך לשים את הדברים על השולחן.
היו"ר דוד אמסלם
חיים, אתה רוצה להפריע?
חיים ביבס
הערת ביניים.
היו"ר דוד אמסלם
אין הערות ביניים. בבקשה.
מרדכי כהן
מתוך 255 רשויות 50 רשויות כבר נמצאות תחת אשכולות. הם אלה שדורשים – ראשי הרשויות, דורשים להמשיך ולהעצים את האשכולות - -
חיים ביבס
תשאיר את זה וולונטרי.
מרדכי כהן
- - ויש לנו רשימה ארוכה של עשרות ראשי רשויות שרק מצפים לאותה תמיכה, כדי להיות באשכולות חדשים.

אני מסכים שיש פה נקודה אחת לליבון, אחת בלבד, לא האינטרסים של משכ"ל, כי זה לא הדיון פה, ולא התחרות ולא האפשרויות שיש לראש רשות. יש רק נקודה אחת לליבון, כשאנחנו אומרים וולונטרי, למה בכל זאת יצרנו מציאות בתיקון חקיקה שבמקרים מאוד מסוימים וחריגים רשות אחת לא יכולה לצאת או להיכנס באופן וולונטרי. ואולי ההערה שלך במקום שזה לא מנוסח בצורה הזאת, אלא בנוסח יותר עדין. זאת ההערה היחידה שאני לוקח מהדיון הזה. ומכיוון שזאת היתה הכוונה שלנו, שזה רק יהיה במקרים מאוד חריגים - - -
חיים ביבס
זאת אותה הערה שהיתה בתאגידי המים ב-2003.
היו"ר דוד אמסלם
חיים, תן לי לסכם.
חיים ביבס
צריך להעמיד את הדברים על דיוקם. זו אותה הערה בדיוק.
היו"ר דוד אמסלם
אני מבקש לא להפריע. מרדכי.
מרדכי כהן
הערה אחרונה. הרי משרד האוצר עשה כל-כך הרבה ניסיונות בעבר לאיחוד רשויות. הדיון פה, לא רק שהוא לא איחוד רשויות, אלא זאת יוזמה שצמחה מלמטה ומבקשת להעצים את השלטון המקומי. ומה אומר עכשיו המנכ"ל לשלטון מקומי? לא להעצים אותו?
חיים ביבס
זה לא נכון מה שאתה אומר.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
מרדכי כהן
לא להעצים?
היו"ר דוד אמסלם
מרדכי, זה לא הדיון.
חיים ביבס
זה לא נכון. זה סיפורים של משרד הפנים.
מרדכי כהן
אלה יוזמות של משרד הפנים והצלחות של משרד הפנים.
חיים ביבס
לא, זה סיפורים שלהם.
היו"ר דוד אמסלם
אני מבקש לסכם את הדיון.
חיים ביבס
במשך שנים משרד הפנים היה כישלון חרוץ, מה לעשות.
מרדכי כהן
ובשנים האחרונות - - -
חיים ביבס
עד 1.9 מיליארד. זה לא אתם, זה השלטון המקומי.
היו"ר דוד אמסלם
חיים.
חיים ביבס
הפקידות היא אותה פקידות, מה שהשתנה זה השלטון המקומי.
קריאות
- - -
היו"ר דוד אמסלם
תנו לי לסכם את הדיון. חיים, אתה לא מתפרץ כל פעם שאתה רוצה, זה לא עובד כך.
חיים ביבס
לא מתפרץ רק הערות ביניים.
היו"ר דוד אמסלם
התפרצת עכשיו שלוש פעמים.
חיים ביבס
הערות ביניים.
היו"ר דוד אמסלם
אין הערות ביניים, כל הערה זו התפרצות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא עושה את זה וולונטרית...
היו"ר דוד אמסלם
אני מבקש לסכם את הדיון כלדקמן. אני בא מהשלטון המקומי וברמה השירותית זה נכון שיש שירות ארצי, שירות מקומי וחסרה הפלטפורמה האמצעית. אני גם חושב שצריך לאפיין בדיוק על מה. בהתחלה חשבתי שזה הרבה יותר פשוט, אבל כשהבנתי את פולקמן זה נראה לי הרבה יותר מורכב, הוא כמעט דיבר על איחוד רשויות.

אני כעיקרון חושב שזה נכון. כמו שאמר אלי, יש שירותים שנכון לתת ברמה האזורית, בוודאי. כשאנחנו מדברים למשל, כמו שהוא אמר, באמת זה נושא שאני מכיר ממש מקרוב – הסעות לילדים מוגבלים. לפעמים אתה מוציא טרנזיט עם שני ילדים, כשהוא יכול לקחת ביישוב ליד. זה נכון, זה עושה שכל. בסוף אנחנו רוצים לתת משהו עם שכל, עזבו עכשיו סמכויות. בסוף יש פה איזה שכל בכל ההתנהלות.

אני מרגיש שהחוק הזה לא מבושל - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אגב את משרד החינוך זה לא מחייב.
היו"ר דוד אמסלם
דקה. החוק לא מבושל, לכן מה שאני מבקש - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם הצעת החוק הזאת לא מחייבת את משרד - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להתקדם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז מה עשית?
מרדכי כהן
נכון, כי הכוח הוא אצל ראשי הרשויות.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להתקדם. אני חושב שזה לא מבושל במובן זה, א', שצריך להגדיר בדיוק איזה שירותים האשכול הזה יכול לתת ברמה שלא וולונטרית, אלא מחייבים אותו – מה וולונטרי ומה בכלל לא שייך.
נורית צור-רבינו
פה אתה מגביל אותו.
היו"ר דוד אמסלם
יכול להיות. דרך אגב, אני לא חושב שהעסק צריך להתנהל כמו שהוא מתנהל עד היום. הם יעילים, יש יישובים פה שלא יעילים. מוציאים, כמו שאמרתי, טרנזיט לכל מקום. למה? ככה. זה לא הגיוני. זה כספי מדינה. בסוף זה כספי ציבור. לכן יש מקום לנתח ולפרק את זה ולא לבוא לכאן לדיון של שעה וחצי ולהקים אשכולות שאנחנו לא יודעים מה התוצאה שלהם תהיה מחר.

לכן מה שאני מבקש, מרדכי, שתשב עם יושב-ראש השלטון המקומי. תשב ברמה הזאת, לא ברמה של איזה פקיד במשרד הפנים, חשוב ככל שיהיה. זה לא יעבוד בלי שזה יבוא ביחד. לכן אני מציע שתשבו השבוע, בשבוע הבא נקיים דיון נוסף בנושא הזה.

אני מאמין שיש הסכמה ביניכם, כי בסך-הכול ההיגיון מכתיב את זה. אין פה ויכוח - - -
מרדכי כהן
בפגישה שהתקיימה בין חיים לשר הפנים - - -
היו"ר דוד אמסלם
תן לי. אתה מפריע לי עכשיו בסיכום.
חיים ביבס
על הרעיון המקורי, לא על מה שהוצאתם. מה לעשות?
היו"ר דוד אמסלם
תאמין לי, מה שאני מבין זה מה שאלי הסביר בפרוטרוט, ובאמת הוא המחיש את זה הלכה למעשה בכמה דברים שבאמת חשובים, גם חיים הבין. הרי אף אחד לא רוצה להתנהל בצורה לא הגיונית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, הצעה לסדר.
היו"ר דוד אמסלם
תן לי. אנחנו מבינים שלפעמים אתה בונה משהו ופתאום הגולם קם על יוצרו, כשאתה לא מחדד את הדברים ומשאיר אותם. אנחנו כבר לא נהיה פה, בעוד חמש שנים, פתאום יהיה "לא התכוונתי", פתאום יש איזה משהו, מתפתח איזה גולם, איזה מוטציה שלא התכוונת אליה בכלל. לכן אני מאמין שהדברים חייבים להיות חד-חד ערכיים, ברורים. כשאנחנו מביאים חקיקה, היא חייבת להיות ברורה. אני לא יודע מה זה וולונטרי. החקיקה צריכה להיות מאוד-מאוד ברורה בכל ההיבטים שלה.

לכן אני מציע שתשבו ברמות האלה. לא ברמה העקרונית, אלא תחדדו בדיוק. תביאו לנו בשבוע הבא את החוק מבושל, ואנחנו נקדם את זה.
חיים ביבס
רבותי, הערה קצרה. קודם כול צריך לצרף את אריאל יוצר לדבר הזה, בלי משרד האוצר אי-אפשר. הדבר השני, בהערה קצרה אני אומר, רשמתי את זה וזה אחד הדברים הכי חשובים, מה שקורה בדרך שבה היום הולך משרד הפנים, בדרך של הצעת החוק יחד עם השינויים, המשמעות היא אחת, יהיה שלטון מקומי לרשויות יהודיות חזקות בינוניות נטולות מענק, יהיה שלטון מקומי לערבים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה פותח בדיון אחר.
חיים ביבס
נכון. זה מה שקורה. זו הדרך.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, אני רוצה לומר עוד דבר.
חיים ביבס
תזכור, הקול הייחודי במגזר הערבי - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה עוד דבר.
חיים ביבס
מרדכי, אני אסביר לך, אתה תבין.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא הדיון. אריאל יוצר, אתם חלק אינטגרלי מהדיון, כמובן גם משרד המשפטים וכו'. למה זה חשוב? במסגרת כל הסדרת החבילה של ההתקשרות, בסוף צריך להיות אינסנטיב כלכלי של הממשלה. זה אומר שאתם לא מהאו"ם. אחרי שהסדרנו הכול, כאן הממשלה גם באה ומתקצבת את האשכול אקסטרה.
אריאל יוצר
היא עושה את זה גם היום, דרך אגב.
היו"ר דוד אמסלם
מה שהיא עושה היום זה לא טוב. אקסטרה, ואז יש אינסנטיב להמשיך, אנחנו גם מרוויחים משהו. תודה רבה. שבוע הבא תבואו אלי. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:17.

קוד המקור של הנתונים