ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 04/12/2016

התמודדות הרשויות עם נזקי השריפה - פיצוי האזרחים שנפגעו , תקצוב יצירת קווי חיץ למניעת שריפות יער

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 295

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום ראשון, ד' בכסלו התשע"ז (04 בדצמבר 2016), שעה 09:00
סדר היום
1. תקצוב יצירת קווי חיץ למניעת שריפות יער

2. התמודדות הרשויות עם נזקי השריפה - פיצוי האזרחים שנפגעו
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר
חברי הכנסת
מיקי לוי

יעל כהן-פארן
מוזמנים
שמואל זקן - צוות ביטוחי רכוש, ממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון

דרור לוינגר - לשכה משפטית, משרד הפנים

רועי דהן - ראש מטה מנכ"ל פנים, משרד הפנים

מנחם זלוצקי - ראש אגף שטחים פתוחים, המשרד להגנת הסביבה

תמר בר און - ראש אגף מזיקים, המשרד להגנת הסביבה

גלעד בן ארי - תעשיות, המשרד להגנת הסביבה

מיה מונשיין - אגף אבק מזיק, המשרד להגנת הסביבה

יואל הדר - היועץ המשפטי, המשרד לבטחון פנים

בר כהן לוי - ע' יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

עודד ברוק - יועמ"ש, רשות ארצית לכבאות והצלה, המשרד לבטחון פנים

שרון מישר - רמ"ד כיבוי אש-אט"ל, צה"ל, משרד הביטחון

זיו דשא - ראש מועצה מקומית זכרון יעקב

אורי בן יהודה - ר' תחום ביטחון וחירום, מרכז המועצות האזוריות

דני עברי - מ"מ ראש מועצה אזורית משגב

יוחאי וג'ימה - ראש מינהל בטחון, מרכז השלטון המקומי

דוד אריאלי - ראש מועצה מקומית קרית טבעון

כרמל סלע - ראש מועצה אזורית חוף הכרמל

יעקב רייס - מזכיר מושב בית מאיר

ישי רטיק - תושב בית מאיר

תמר בוקר - תושבת בית מאיר

שאול גולדשטיין - מנכ"ל רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים הלאומיים

נתנאל גולדפינגר - ראש מטה מנכ"ל, רשות הטבע והגנים הלאומיים

יהושע שקדי - מנהל חטיבת מדע מדען ראשי, רשות הטבע והגנים הלאומיים

מאיר שפיגלר - מנכ"ל קק"ל

יואל גנד - מנכ"ל פרידנזון ווטר סלושנס
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

1. תקצוב יצירת קווי חיץ למניעת שריפות יער

2. התמודדות הרשויות עם נזקי השריפה - פיצוי האזרחים שנפגעו
היו"ר דוד אמסלם
אני מתכבד לפתוח את ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא התמודדות הרשויות עם נזקי השריפה, פיצוי האזרחים שנפגעו. הנושא השני זה תקצוב קווי החיץ למניעת שריפות ביער, זו ישיבת מעקב. אני מחלק את הדיון לשני חלקים. חלק אחד, אנחנו נעשה דיון בעוד שבועיים-שלושה, או בשבוע הבא, אומרת לי מנהלת הוועדה, לגבי הנושא של כל סיפור ההצתות, הפקת הלקחים, הקטע המבצעי יותר, ששם אנחנו נרצה לעשות מין איזה שהוא דיון סמי תחקירי כזה כדי לקחת אותו למקום יותר טוב, בעיקר כדי להפיק לקחים מהאירוע ולקחת את המוכנות עוד צעד אחד קדימה.

אני ביקשתי לקיים את הדיון הזה כי הרגשתי שהעסק לא כל כך תפור בנושא של הפיצוי של האזרחים, והנושא שהשני, קווי החיץ, זה נושא שעשיתי לפני כשנה ואנחנו נדבר עליו בשלב השני. לגבי הנושא של קווי החיץ, יש סיכום בין הממשלה לבין קק"ל על העברת 2 מיליארד שקל. בזמנו עשינו כאן דיון עם יושב ראש קק"ל, לדעתי כמעט שנה מהיום.
לאה קריכלי
ב-2 בפברואר.
היו"ר דוד אמסלם
זה היה ה-2 בפברואר, פחות משנה, קבלו תיקון. שם סוכם ש-250 מיליון שקל מתוך 2 מיליארד, אין לי מושג למה רק 250, בגלל שלפי תפיסתי קק"ל אמורה לטפל ביערות, אלא אם כן יש להם הגדרה אחרת, לא ידעתי שפונקציית המטרה שלהם זה לפתח מתחמים אורבניים ולסלול כבישים ולעשות עוד כל מיני דברים חוץ מהיערות. חשבתי שאולי הכסף יילך לטיפול ביערות, אבל הסתבר שלא כל כך, אבל בכל מקרה 250 מיליון שקל זה דבר שסוכם עליו אז, לפחות זה מה שאמר יושב ראש קק"ל כאן בישיבה. אני לתומי סברתי שהעסק כנראה יצא לביצוע והסתבר לי שהכספים הם עוד בצנרת, כנראה שלא עושים איתם שום דבר, זה לא הגיע לשום קו חיץ.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה מבין למה? כי יש להם מעל 4 מיליארד שקל בקופה, מזומן.
היו"ר דוד אמסלם
כנראה הם מחכים למשאיות שיעבירו את הכסף, עדיין המשאיות תקועות. עוד מעט נשמע גם מדוע ולמה, אם אפשר. ברשותכם, אני רוצה לפתוח קודם כל את הסיפור של האזרחים. משרד האוצר נמצא פה? הפיקוח על הביטוח נמצא פה?
תומר רוזנר
לא, זה משרד האוצר.
היו"ר דוד אמסלם
אז בוא תשב, אתה חלוץ מרכזי פה בדיון. זה מטריד אותי שאתה יושב שם. קודם כל, מיקי, אתה רוצה להוסיף כמה דברים לפני שאני נכנס לסיפור יותר?
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רק רוצה להביא לתשומת לבך שוועדה בין משרדית שקמה, היא הגישה כבר לפני שנתיים המלצות כלליות, לא רק לגבי קווי החיץ, אלא לגבי מרב גורמים כגון שטוצרים שהיו צריכים להיכנס לתוך היערות - - -
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו מדברים על הידרנטים, קווי החיץ זה מילה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה כולל? מאה אחוז.
היו"ר דוד אמסלם
זה כולל גם את ההידרנטים, סלילת קווים, כל הפתרונות.
מיקי לוי (יש עתיד)
כי לפני קצת פחות משנתיים כבר סיכמו, סיימו את העבודה.
היו"ר דוד אמסלם
רשות המסים נמצאת כאן? דרך אגב, זו תופעה די קבועה שהפקידים שמקבלים משכורת מהמדינה לא מגיעים והאזרחים הרגילים, שמתנדבים, הם מגיעים מוקדם. ככה זה כאן. לרוב הפקידים לא מגיעים והגופים המתנדבים או האזרחים שבאים לזעוק את זעקתם מגיעים. זו החוצפה שקורית פה כמעט בכל דיון שאני עושה. אז הייתי רוצה, ברשותכם, קודם כל יש כאן אזרחים שרוצים להתבטא בנושא? מי שרוצה להתבטא בנושא שיירשם כאן אצלנו. יש לי כאן את תמר בוקר. בבקשה, תמר.
תמר בוקר
שלום לכולם. תודה רבה שנתתם לי ולאחרים להשתתף בדיון הזה. אנחנו תושבי בית מאיר, המושב שלנו עלה באש לפנות בוקר ביום שישי שעבר. השריפה התחילה בכניסה למושב. עד היום למעשה אנחנו לא יודעים מה גרם לשריפה, לא יצא אף דוח רשמי של הכבאות או של משטרת ישראל, אנחנו רק יודעים דבר אחד, בשעה שתיים בבוקר פרצה שריפה מאוד גדולה שכילתה בתים ומשקים וסככות ולולים וכיום אנחנו נמצאים במצב שכל המושב שלנו נראה כמו אוד עשן אחד גדול, שיש שם סככות של אזבסט, עם זיהום אוויר קשה מאוד שמסכן את הילדים שלנו ואת כולנו למעשה ואף אחד לא נותן לנו כרגע מענה.
מיקי לוי (יש עתיד)
סליחה שאני מפריע לך, אבל שמעתי ברדיו שהמשרד לאיכות הסביבה היה אמור להיכנס אל תוך הוואקום הזה כדי לתת תשובות לאזרחים, נעשה משהו?
תמר בוקר
אני יודעת שבשלב הראשון היה איזה שהוא תהליך של אנקפסוליזציה, שאני לא יודעת בדיוק מה זה אומר, שריססו איזה שהוא חומר. אמרו לנו שהחומר הזה מתפוגג וזה לא באמת נתן את המענה. כיום, לדעתי, 34 משפחות התפנו בגלל שפשוט מסוכן להיות שם. זה כבר שבת שנייה למעשה שהאזרחים לא בבית שלהם וכרגע אף גוף ממשלתי או ציבורי לא לקח את האחריות על מה שקורה שם.
היו"ר דוד אמסלם
מישהו דיבר איתכם?
תמר בוקר
לא, גם לא נתנו לנו שום תוצאות.
מיקי לוי (יש עתיד)
המשרד לאיכות הסביבה היה אמור להיכנס לוואקום הזה.
תמר בוקר
יעקב המזכיר יפרט עוד טיפה, אני רק רוצה לספר לכם על המקרה הפרטי שלי. ההורים שלי גרים במושב בית מאיר 40 שנה, הם בני 80 ו-81, הם ניצולי שואה. הם שרדו את השואה, הם עלו לארץ באניית מעפילים, הם הגיעו לארץ ב-1947, הם גורשו לקפריסין. הם גדלו פה כילדים, אבא שלי שירת בצבא והיה בכל מלחמה אפשרית בערך, הוא גם נכה צה"ל. ההורים שלי הקימו שם משק, הם גידלו שם כבשים, הם עברו כל מיני תהליכים של גניבות והם לא הפסיקו לפתח את המשק ולהפריח את השממה. אח שלי שירת בצבא עד לפני חמש שנים, הוא השתחרר, הוא סגן אלוף, הוא עושה 50 ימי מילואים בשנה, ב'צוק איתן' הוא נכנס לחמ"ל, הוא מטיס מל"טים, הוא נכנס לחמ"ל של חיל האוויר והוא יצא אחרי חודש.

האנשים האלה רגילים לתת למדינה, הם לא ביקשו שום דבר מהמדינה עד היום, עכשיו הם צריכים את המדינה, עכשיו הם צריכים אתכם. אנחנו משפחה ציונית, הסיפור של מדינת ישראל זה הסיפור של המשפחה שלי. אנחנו נתנו כל השנים, עכשיו אנחנו צריכים אתכם, אנחנו לא יודעים למה פרצה שם השריפה, אם זה פצצת תאורה של משמר הגבול, אם זה הצתה של גורם עוין, אנחנו לא יודעים, אנחנו רק יודעים דבר אחד, המושב שלנו עכשיו שחור, מפויח, יש אנשים שאין להם בית, יש אנשים שאין להם ביטוח, יש אנשים ש - - -
היו"ר דוד אמסלם
מס רכוש היה אצלכם?
תמר בוקר
היה שם מס רכוש, היה והלך.
היו"ר דוד אמסלם
מה זה היה והלך? בא, ראה, עשה אחורה פנה ונסע? לא דיבר איתכם, לא נכנס, לא בדק?
יעקב רייס
הוא אפילו לא חזר ביום השני לעשות השלמה למשפחות שהוא לא פנה אליהן, כנראה זה איפה שהוא נעצר ברגע שהחליטו שהמושב לא יהיה מוכר.
היו"ר דוד אמסלם
למה המושב לא מוכר?
יעקב רייס
המושב לא מוכר.
היו"ר דוד אמסלם
למה?
יעקב רייס
זו השאלה שאנחנו גם שואלים, זו בדיוק הבעיה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם לא הכריזו על הצתה על רקע לאומני - - -
היו"ר דוד אמסלם
קודם כל אני אשאל את האוצר. לא הצלחתי להבין, שמואל, דבר בסיסי. לכאורה יש שני צירים שאתם נעים בהם, האחד זה האם זה הצתה על רקע לאומני, לכאורה, או הצתה על רקע לא לאומני. הרי מדובר ביערות ששייכים למדינה או לגוף מדינתי, או לקק"ל או למינהל, מה זה משנה איך שרפו את זה? או שתשמרו על היערות כדי שהבתים לא יישרפו, מה זה חשוב כרגע מאיזה זווית בכלל? הרי בסופו של דבר מדינת ישראל אחראית לתחזק את כל השטחים שלה ואם מהשטח שלה יוצא נזק לאזרח רגיל אז היא צריכה לשפות אותו. זה בדיוק כמו שמהבית שלי יוצא משהו ואני מזיק לשכן שלי, אני מניח שהוא יתבע אותי. אז לא הצלחתי להבין בכלל למה החלוקה הזאת רלוונטית.
שמואל זקן
אז אני אסביר. בנוגע לחלוקה, יישובים שהוגדרו כנפגעי פעולת איבה, הם אמורים להיות מפוצים על ידי מס רכוש, על ידי רשויות המס במסגרת מס רכוש. יישובים שלא נפגעו במסגרת פעולת איבה, במקרה הזה מי שאמור לפצות אותם זה במידה שהבית מבוטח.
היו"ר דוד אמסלם
לא, קח את בית מאיר. היער סביב בית מאיר זה שלהם? אני שואל. אם זה שלהם, תנו להם אותו, הם ימכרו את הקרקע וישפצו את הכול. זה של המדינה? או קק"ל /מדינה, לא חשוב.
שמואל זקן
מי הגורם האחראי פה כדי לשפות אותם, אני לא - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, אני עשיתי דיון על השאלה הזו, היא הרגיזה אותי. מה זה משנה כרגע האם המשטרה הרימה או מישהו שם הרים פצצת תאורה, כן או לא, אני לא נכנס לזה בכלל. אני מניח שהבעירה לא התחילה מזה משום שמישהו שם בתוך החצר הפרטית הלך ושרף את הבית של עצמו. זה לא קצר חשמלי. אז אני רוצה להבין את הלוגיקה, לא מספיק זה שהמדינה פושעת בזה שאפילו 250 מיליון שקל, בדיון הבא נשאל למה הם לא קידמו אותם, בגלל שאף אחד לא חשב כנראה שתהיה שריפה ונצטרך לשאול את השאלות האלה, אז אתם עוד מאשימים אותם שהם צריכים להתגונן בפני הנזקים שיוצאים מהשטחים שהמדינה אמורה לתחזק אותם? לא הבנתי.
שמואל זקן
אז אני אחזור ואגיד, אני בתור נציג רשות ההון אני מתעסק בפן הביטוחי של העניין. אני לא מוסמך ולא מספיק בקי בפרטים לגבי מי אמור לשפות אותם במקרה שזו שריפה שמקורה ביער.
היו"ר דוד אמסלם
משרד המשפטים פה?
מיקי לוי (יש עתיד)
רשות המסים, אדוני.
היו"ר דוד אמסלם
לא, זה לב העניין. זה בדיוק הסיפור כאן. אני זימנתי דיון דחוף והבאנו את כל הגורמים. אני לפחות באתי ועוד חבר הכנסת מיקי לוי. היום זה לא יום כנסת, אז אני המום, זה רק מראה את הזלזול, הפקידים מזלזלים בתושבים שכל מטה לחמם קרס, נפל, כל הבית שלהם נשרף. אפילו לדיון לא באים. אני לא מדבר כרגע שייתנו להם תשובות טובות.

אתה השליח פה, אין לי ברירה, אתה היחיד שבאת, אבל אני צריך להעביר איתך את המסר קדימה. זה מוציא אותי מדעתי, הזלזול, אני חושב שכאן יש אנשים שהבית שלהם נשרף, זה לא רק רכוש, כל החיים שלהם נמצאים שם והפקידים אפילו לא באים לשמוע אותם. אתה יודע מה. כשהיא דיברה, תמר, אני נחנקתי, היא סיפרה סיפור שלכאורה לא קשור כל כך לאירוע, מה אח שלה עשה ואבא שלה, אבל זה מראה לך מי האנשים האלה, אז אפילו תבואו תשמעו אותם. 2,500 שקל נתנו לכם? או שגם את זה לא? לא שזה חשוב.
תמר בוקר
לא נתנו, אבל אני רוצה להוסיף עוד דבר. בחיפה אמרו שלא מתחילים לבדוק בציציות של כל אירוע ואירוע, אמרו שבחיפה מחליטים לפצות וזהו, בגלל שאי אפשר עכשיו להתחיל לבדוק אם בית א' נשרף בגלל הצתה חבלנית ובית ב' שלידו נשרף כתוצאה מבית א'. גם באסון הכרמל, שזה לא היה בכלל אירוע פח"ע, החליטו לפצות. אז יש תקדימים לזה ואפשר לעשות - - -
היו"ר דוד אמסלם
תראי, את לא בפוזיציה של להתנצל. עכשיו את צריכה להסביר, כאילו את מסבירה לנו למה צריך לפצות את ההורים שלך. אני חושב להיפך, המדינה צריכה להסביר, הפוך, אם יש לה טענה אחרת, אולי שתטען למה לא, אולי מישהו שיחק בגפרורים ושרף את הבית של עצמו. אני קבעתי את הדיון לפני שבוע, בגלל שראיתי בטלוויזיה איך העסק הזה מתחיל ללכת והבנתי שהתושבים פה נטחנים תחת גלגלי הבירוקרטיה הרגילה במדינת ישראל. מדובר פה באירוע מאוד מאוד דרמטי, כמו שאמרתי, אנשים מוצאים את עצמם בלי בית, שזה הדבר המינימלי.

אני שמעתי בטלוויזיה, אתמול שלשום, נתנו לה יומיים-שלושה בבית מלון והיא שואלת 'לאן אני אלך?' אישה מבוגרת, לאן היא תלך?
מיקי לוי (יש עתיד)
גם אם הסיבה היא מפצצת תאורה - - -
קריאה
הגיעה רשות המסים.
היו"ר דוד אמסלם
עכשיו הגעתם? למה איחרת חצי שעה? אני שואל, למה איחרת חצי שעה?
קריאה
אני החלפתי מישהו ש - - -
היו"ר דוד אמסלם
אז החלפת, אני באתי לכאן בשעה שמונה.
קריאה
אני הייתי בעבודה כבר בשבע.
היו"ר דוד אמסלם
לא חשוב, אתה צריך להיות כאן. אתם, אתה באת, הרי אתה רשות המסים, אתה מנהל רשות המסים בשבילי, הוא זומן, אבל הוא אין לו זמן. אל תדאג, עוד מעט אני אגיד מה אני עושה כאן. את הדיון אני לא מושך, אני לא מרחיב כרגע, אני רוצה לסגור אותו.
ישי רטיק
ברשותך, אני יכול להתייחס לעוד היבט נוסף?
היו"ר דוד אמסלם
כן.
ישי רטיק
שמי ישי רטיק, אני תושב בית מאיר, כרגע אני כבר שבוע וחצי מפונה מהבית. השריפה הייתה ביום חמישי בלילה, המושב שלנו מסודר פחות ממנהטן, אז סביר שיכולים לפספס, כוחות הכיבוי שעברו פספסו את הבית שלי ואני ואשתי והתינוק התעוררנו מהלהבות בשעה רבע לשלוש בבוקר והיינו לכודים במושב כמה שעות נוספות. הכבאים שהיו ממש הצילו אותנו והצילו את הבית, אבל כרגע אנחנו מפונים מהבית שנית. אחרי שהחזירו אותנו לבית ביום שני ביום רביעי בלילה יצאה הודעה נוספת שאנחנו צריכים לפנות את הבית בעקבות זיהום אזבסט שנמצא כרגע במושב וטרם פונה.
היו"ר דוד אמסלם
משרד איכות הסביבה כאן? מי אמור לפנות את האזבסט, הם? או שעוד מעט יקנסו אותם על זה שהם לא מפנים את האזבסט, יכול להיות.
תמר בר און
אני אשמח להתייחס לנושא של האזבסט. קודם כל אני רק רוצה לומר, האנשים של המשרד היו בשטח, בבית מאיר, מיום שישי בבוקר עד יום שני בערב, ליוו את כל העבודות הראשוניות שבוצעו כפי שהנחינו את המועצה, עברו בית בית כדי לראות, ממש יצרנו מפה של כל המבנים הגדולים שנשרפו, הערימות הקטנות שהיו בחצרות, כדי לדעת באמת על מה מדובר.

המועצה האזורית מטה יהודה, בהנחיה שלנו, ביצעה פעולת אנקפסולציה שזו פעולה מיידית, ראשונית, מקובלת בעולם, שהמטרה שלה באמת להדביק את הסיבים אל הלוח כדי לאפשר חזרה לשגרה של התושבים מתוך הנחה שבאופן מיידי מתחילה פעולת ההסרה. המועצה לקחה על עצמה את הנושא של ההתקשרות עם הקבלן, בגלל הגשם הגדול שהיה, בגלל השבת, ואתם יישוב דתי, ביום רביעי, כשאני הבנתי שעבודות ההסרה יחלו רק, במקרה הטוב, ביום ראשון-שני, הרגשתי שמה שהייתי עושה לעצמי ולילדיי נכון גם לומר לכם, ככה אני קיבלתי את ההחלטה, אולי הלא תקשורתית ואני מבינה את הטיזינג שזה עשה לכם, אבל זה היה הדבר האחראי שהיה לעשות, לבוא ולומר, 'קחו את הרגליים', המשפחות הקרובות, 'תתפנו שוב עד שיסולק המפגע', מתוך הראייה של האחריות והזהירות המונעת, כי זה הדבר הנכון לעשות.

אנחנו מלווים את המועצה, הבוקר שוב דיברתי איתם, אני מבינה שהמועצה לקחה את זה על עצמה. המועצה, אני חייבת לומר במקרה הזה, אמרה שקודם כל נפנה את האזבסט ואחר כך נדאג מי ישלם. נבחר קבלן, ההנחה היא שהיום אני אקבל בקשה להיתר עבודת אזבסט, אני מבטיחה לכם שאני אטפל בזה דבר ראשון ומחר יתחילו לבצע את העבודות של סילוק המפגע, שאמורות לקחת עוד שלושה-ארבעה ימים, משהו כזה.
ישי רטיק
יש לי שאלה אלייך, תמר.
תמר בר און
רק אני אומר שאנחנו דאגנו כל הזמן לפרסם מידע לציבור, אם זה באתר האינטרנט שלנו, אם בהודעות דובר, אם בהודעות אס.אמ.אסים שנשלחו באמצעותנו. אני ניסחתי אותן והעברתי למועצה כדי שיעבירו לטלפונים שלכם, כדי שלא תישארו בחוסר ודאות, ולכן אני לא כל כך מבינה מה זה 'אף אחד לא דיבר איתנו', 'אף אחד לא היה'. אנחנו היינו בשטח. כשאתם לא הייתם שם בשישי-שבת אנחנו היינו.
ישי רטיק
שאלה לגבי זיהום בתוך הבתים. יש מספר בתים שככל הנראה נכנס אליהם זיהום. הבנתי שהזמינו מהמועצה בדיקה על מנת לבצע קריאת מצב. הם בדקו בשני בתים, אחד הבתים זה הבית שלי, את מבינה הרבה יותר ממני בזיהום הזה, אצלי בבית דגמו בנקודה הכי רחוקה מהדלת שהשאירו הכבאים פתוחה, הדלת שלי היא דלת מזרחית, הרוחות היו מזרחיות חזקות והזיהום נכנס דרך הדלת. דגמו בתוך חדר השינה כשהוא היה סגור אחרי שאני ואשתי עמלנו שעות לנקות אותו אחרי יום שני, כשאמרו לנו שאנחנו יכולים לחזור הביתה.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא נכנס כרגע לדיון בכנסת לגבי - - -
תמר בר און
אני אשמח לתת לך פרשנות לכול, אין בעיה, בשמחה.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא נכנס בדיון כרגע לגבי הקטע הפרטני שלך. אני אמרתי, אני בגדול מבין שהטיפול שנתנו לכם, היא נותנת טיפול מקצועי, היא אמרה לכם 'תעזבו את המקום'. זה הטיפול שהמדינה נתנה כרגע. יכול להיות שהוא נכון, בטווח הקצר, בוודאי, כל עוד לא מטופל האזבסט, אבל - - -
ישי רטיק
יש כרגע אנשים שלא יכולים לחזור הביתה כי הם לא יודעים אם הבית שלהם רעיל. אני לא יכול להכניס את הילד שלי.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. לכן אני אומר שבשלב הראשון זה נכון לעזוב, אבל השלב השני והמיידי, זה הולך ביחד, זה מישהו שצריך לטפל באזבסט, אחרת אתה צריך לעזוב את הבית שלך אולי 50 שנה.
תמר בר און
לא, לא להגזים.
היו"ר דוד אמסלם
אז השאלה היא מבחינת האזבסט, מישהו מטפל באזבסט?
קריאה
כן, המועצה.
היו"ר דוד אמסלם
ברשותכם, אני רוצה להתקדם בדיון, אני אגיד לכם לאן אני רוצה לקחת אותו. כפי שאמרתי, החוצפה ועזות המצח היא מאוד גדולה. אני הזמנתי את מנהל רשות המסים ואת הממונה על אגף ביטוחי רכוש באוצר וגם את משרד המשפטים ואגף התקציבים. אנחנו יכולים לדון עם עצמנו אבל מי שאמור לתת את התשובות לא פה, לכן מה שאני אעשה זה כזה דבר, אנחנו נסגור את הישיבה הזאת, אני מחר מבטל את כל הדיונים שלי לגבי הנושא של חוק ההסדרים, הוא לא יהיה מחר, עכשיו אני מודיע למנהלת הוועדה. עד שהם לא יבואו לכאן, החצופים האלה, וייתנו תשובות לאזרחים אנחנו לא נתקדם בנושאים שמעניינים אותם, שתאמינו לי, הם פחות חשובים מהנושא הזה.

אז אני מצטער לכל אלה שבאו ככה לחינם, אבל אל תדאגו, זה לא לחינם, הם ירוצו. אז בואו, תחכו עוד כמה ימים, אני אקיים דיון נוסף. עד אז אני ארצה לקבל את התשובות לגבי מה שאמרתי, במובן זה שהמדינה אחראית על השטחים שלה, זה לא חשוב כרגע מה מקור השריפה ולמה. בדיוק כפי שאמרתי, אם אני בבית שלי עושה איזה שהיא פעולה שמזיקה לשכן שלי הוא תובע אותי. אני המום מחוסר הרגישות ומחוסר הצדק וגם החוצפה, משאירים אזרח בודד מול מדינה שלמה, שהיא גורסת אותו ושולחת אותו עכשיו לרוץ על הפתחים ואולי לרוץ לבתי משפט ואולי בעוד שבע- שמונה שנים יוציאו לו איזה פסק דין. וזה דבר שלא נשמע לי הגיוני. והם גם לא באים לפה כדי לשמוע אתכם.

לפני שאני סוגר את הישיבה, בבקשה, מיקי.
מיקי לוי (יש עתיד)
רק הערה. אני לא יודע אם השריפה בנטף ובבית מאיר אחת היא, מאותו גורם. והערת ביניים, גם אם השריפה נגרמה מפצצת תאורה, אני עושה ככה, לכאורה, שנורתה על ידי משמר הגבול, יש למדינה אחריות שילוחית, אדוני.
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי, מה עוד שאני מודיע לכם - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
ישירה, סליחה.
היו"ר דוד אמסלם
מה עוד, אני אומר לכם, אני פתחתי את הדיון, לפני שנה כאן בחדר הזה סיכמנו על 250 מיליון לקווי חיץ. זה לא משנה, יכול להיות שזה לא היה עוזר, אבל - - -
קריאה
הכסף לא עבר.
היו"ר דוד אמסלם
יכול להיות שזה לא היה עוזר בהיבט של השריפה וגודלה, זה לא משנה, אבל רק זה מראה לכם איך זה עובד. מצד אחד את המינימום המדינה לא עושה, לוקחת כספים שלא שלה בכלל, שמיועדים לנושא של יערות, ומצד שני גם שולחת את התושבים להתחיל עכשיו ולרוץ על הפתחים. אף אחד לא מדבר איתם אפילו. אני אסגור את הישיבה כרגע, אתם תשמעו ממני בימים הקרובים. תבטלי לי את כל השבוע בכלל.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אפשר לומר מילה, בבקשה, אדוני היושב ראש?
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני רוצה קודם כל לברך על קיום הדיון. אני רק הגעתי ואני מתנצלת, היה באמת פקק מטורף בכניסה לירושלים. בסופו של דבר אנשים נפגעו, אני גם חשה שמס רכוש ומשרד האוצר, שר האוצר יצא בהכרזות דרמטיות בנקודה מאוד קריטית ומאוד מוקדמת והיום יש גם אנשים שעלולים להיפגע מאותה החלטה, שרק מס רוכש עושה את זה וזה גם צריך להיות חלק מהדיון - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני לא פתחתי את הדיון.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
בסדר, אני רק מציינת.
היו"ר דוד אמסלם
אין עם מי לדבר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני מבינה, הצעתי היא שהוועדה תקיים דיון למפרץ חיפה, לחיפה, ותבקר את המקומות שנפגעו הכי קשה. זאת הצעתי לוועדה, תודה רבה ותודה על הדיון.
היו"ר דוד אמסלם
באמת, אני לא רוצה לפתוח את הדיון, אבל, מאיר, בוא תיכנס. מאיר הוא מנכ"ל קק"ל.
מאיר שפיגלר
אני רק אציין שקק"ל מהרגע הראשון, במסגרת הפרויקטים הלאומיים, התכוונה להקצות כסף לטובת קווי החיץ, הגם שמדובר בשטחים שהם לא בתמ"א 22, אלא נמצאים בסמוך או בצמוד לרשויות מקומיות. קק"ל מעוניינת לעשות את זה גם כעת, לא רק מבחינת הקצאת כספים, אלא גם מבחינת ביצוע הלכה למעשה בשטח.
היו"ר דוד אמסלם
אבל התחלתי את הדיון הבא, שהוא קשור לדיון הזה, אני אסביר גם מדוע, 2 מיליארדים ו-200 מיליון שקל הייתם אמורים להעביר - - -
מאיר שפיגלר
2.190.
היו"ר דוד אמסלם
יפה. המדינה אנסה אתכם להעביר את זה, אבל 2.190 היה צריך להיות מטופל רק ביערות. קק"ל מטפלת, לפי תפיסתי, ביערות, קודם כל, ואם יש לה עוד קצת זמן אז תטפל בדברים אחרים.
מאיר שפיגלר
ההסכם מדבר - - -
היו"ר דוד אמסלם
דקה. באה המדינה, עשתה איתכם הסכם חמדני על הכסף, בכלל לא על היער, לא עניין אותה, לא מעניין אותה, לא יער, לא קווי חיץ, לא מעניין אותה כלום, אז מתוך ה-2 פלוס מיליארד שקל הם הקצו 250, בסוף הסכימו על 250. היה יושב ראש קק"ל כאן, למה? הוא היה חבר בוועדה הזאת לפני שנה וחצי ואיך שהוא נבחר, הוא היה כאן, הוא ישב כאן ליד תומר, פה, והוא הודיע חגיגית שיש לו הסכם עם המדינה ו-250 מיליון שקל הולכים לקווי חיץ. אני חשבתי שזה טיפה בים, צריך את כל ה-2 מיליארד, כי זה הייעוד של קק"ל, אבל מה? אמרתי, אתה יודע מה, נתקדם עם ה-250 מיליון. מסתבר שגם זה לא יצא.
תומר רוזנר
שיסביר מה קרה.
מאיר שפיגלר
קודם כל בשורה התחתונה אתה צודק. ללא שום קשר לכוונות, במציאות עדיין אין הסכמה לגבי ייעוד הכספים, חלק מהכספים של ה-2.190 מיליארד, מדובר על 400 מיליון שקל, קק"ל כן רצתה לייעד חלק נכבד מהכסף לטובת ביצוע עבודות בקווי חיץ.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא רוצה לפתוח את הדיון, זה קשור אחד לשני, האוצר לא נמצא כאן, אין מי שישיב לנו. תודה, מאיר. משרד הפנים, אתה רצית לומר משפט?
רועי דהן
תיקון תמציתי. אנחנו ב-28 בחודש, ביום שני האחרון, שחררנו ל-14 רשויות מקומיות שנפגעו בשריפות, לפי המיפוי של גופי החירום, מקדמות בסך של 15 מיליון שקלים. המקדמות האלה אמורות לתת מענה ראשוני להוצאות הדחופות, לפינוי תושבים, שהייה בבתי מלון. זה כבר הועבר.

הדבר השני שעשינו, בסיכום עם משרד האוצר, אנחנו היינו הגב התקציבי לכל מה שנקרא מענקי התארגנות.
היו"ר דוד אמסלם
רועי, זה לא הדיון, אני לא פתחתי - - - זה לא הדיון, מה היחסים שלכם מול הרשויות ואיך מימנתם אותם ואיזה מדליות צריך לתת לכם. אני הגדרתי מה הדיון ולכן אני אומר, אני סוגר את הדיון עכשיו. אני מתנצל, אני מתנצל בשם המדינה שלא נמצאת פה, בגלל שבסך הכול, כפי שאמרתי, יש פה אנשים שמדברים מדם לבם, הבית שלהם נשרף, אין דבר יותר גרוע שיכול לקרות לבן אדם בנושא רכוש והפקידים לא באים בכלל, לא באים לשמוע, אלה שאתם משלמים להם את המשכורת, לא באים לשמוע. אני אקיים את הדיון, אני אאלץ אותם לבוא לפה והם יבואו לפה, אל תדאגו.
קריאה
גם את אזורי החיץ סגרת עכשיו?
היו"ר דוד אמסלם
כן, בגלל שאחד קשור לשני. הם מעכבים את הכסף.
זיו דשא
זו שערורייה בלתי כתובה.
היו"ר דוד אמסלם
אמרתי, הכסף מעוכב על ידי - - - מאיר, מנכ"ל קק"ל, שמעתם אותו. אני לא רוצה לפתוח את העניין. זה קשור, זה לא סתם לא יצא, מישהו מעכב את הכסף וזה לא הם.
זיו דשא
זה בדיוק ה-2 מיליארד דודי, זה לא ה-250 מיליון שקל.
היו"ר דוד אמסלם
זה מה שאני אומר.
זיו דשא
כי לעשות אזורי חיץ בזכרון, אני לא מתווכח על ה - - -
היו"ר דוד אמסלם
זיו, אתה מפספס את הדיון, חבל.
זיו דשא
זה פשוט מרתיח אותי.
היו"ר דוד אמסלם
אמרתי, אני הגדרתי את שניהם. תאמין לי, אני יודע מה אני אומר. אני מכיר את קווי החיץ יותר מרוב האנשים שיושבים כאן ואולי גם במדינה, עסקתי בזה 20 שנה, אני יודע בדיוק מה המשמעויות. לכן אני אומר, אני רוצה להביא את האנשים המתאימים כדי לקשור את שני האירועים, אחד קשור בשני.

תודה רבה, רבותיי, שיהיה לנו שבוע טוב.

הישיבה ננעלה בשעה 09:40.

קוד המקור של הנתונים