ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/12/2016

עידוד הגרלות לקטינים בבי"ס בחוברות הסופרגול

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 318

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, כ"ו בכסלו התשע"ז (26 בדצמבר 2016), שעה 9:30
סדר היום
עידוד הגרלות לקטינים בבי"ס בחוברות הסופרגול
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי

יהודה גליק

מנואל טרכטנברג

עודד פורר
מוזמנים
קרן רוט איטח - מנהלת היחידה למניעת סמים ואלכוהול, משרד החינוך

שי שטרית - מפקח מינהל הספורט מחוז ירושלים, משרד התרבות והספורט

אורי כץ - סגן היועץ המשפטי, משרד האוצר

דודי קופל - סגן היועץ המשפטי, משרד האוצר

הלל וואזנר - לשכה משפטית, משרד האוצר

אלי בוקובזה - מנהל תחום מודיעין, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, משרד הכלכלה

אגם דניאל - רכז בכיר חוקר אכיפה, משרד הכלכלה

רביד דקל - מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אמיתי שוחט - מנהל תחום שילוב בחינוך, משרד המשפטים

מזל נייגו - ממונת חקיקה, לשכת עורכי הדין

חגי אשלגי - עו"ד, עורכי דין

דפי חסקי - אמא לבני נוער
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

עידוד הגרלות לקטינים בבי"ס בחוברות הסופרגול
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 26 בדצמבר 2016, כ"ו בכסלו תשע"ז. מי שלא אכל סופגניות, אז חנוכה התחיל בכ"ה, אתמול היה היום הראשון. הנושא על סדר היום, עידוד הגרלות לקטינים בבתי ספר, בחוברות הסופרגול. יש דברים שמשתנים עם הזמן ויש דברים שמסרבים להשתנות והתנחלו לנו בהוויה שלנו. מי שלא מזהה את הגיל שלי, אז אם לפני 40-45 שנה הייתי, יותר, אפשר לומר כמעט 50 שנה במערכת החינוך מכיתה א' עד - - - חשבתי שדברים השתנו, אבל חוברות הסופרגול שוב מופצות בבתי הספר.
יהודה גליק (הליכוד)
לא חילקו תמונות של רבנים? חשבתי שאצלך היו תמונות של רבנים.
היו"ר יעקב מרגי
לא, בבית ספר ממלכתי דתי סיני חילקו לנו סופרגול. אני מבין את הרציונל של החברות או של היזמים שרוצים לדחוף את ידם לכיסיהם של ההורים, בדרכים חוקיות, אני מבין את הרציונל של אוהבי הכדורגל להכניס זאת כמעט לכל בית. לו יצויר שזו התכלית, אשרי המאמין. יש לי בעיה עם הניסיון להכניס בדלת האחורית של בתי הספר את כל הפרסומות הסמויות והגלויות שבחוברות, שזה בניגוד לחוק, שזה נעשה על ידי מערכת החינוך, והנה בשקט בשקט באים גורמים מסחריים ומשחקים במגרשי בתי הספר, תרתי משמע. בתוך ההתנהלות הזו מצליחים להטמיע תהליך של התמכרות, תהליך של לגליזציה של ההימורים לקטינים.

אומרים לי מה ההבדל בין ההגרלה שנמצאים בפקקים של קוקה קולה? עם כל הכבוד ההשוואה היא רחוקה מאוד, כי קוקה קולה נמכרת למבוגרים וקטינים כאחד, לא באים ודוחפים את זה במעון היום, לא בגני הילדים ולא בבתי הספר.

רבותיי, לא די לנו שאנחנו כוועדה לא הצלחנו, למרות דיונים חוזרים ונשנים, לטפל בהפקרות שבהימורים, גם בלוטו וגם במפעל הפיס, בכל מה שקשור לעידוד התמכרות להימורים, אנחנו היום באנו קצת חושך לגרש, לנסות לראות איפה אנחנו יכולים לא לתת את זה יחד עם המטרנה, יחד עם החלב שיונק הילד, בקונוטציות של חנוכה, להכניס להם תהליך של התמכרות להימורים.

בתהליך של הסופרגול, ההתמסחרות היא מאוד בעייתית ובשלב מסוים ניתן לרכוש את המעטפות המיוחדות האלה כדי להשלים את האלבום, דווקא במרכזים כאלה ואחרים, בלעדיות. מה גם שאני מנסה לראות איפה היצירה, איפה החשיבה, איפה העידוד באלבום תמונות. מילא אם היו מחלקים בחינם בשטח בית הספר אלבומים, אפשר לרכוש מעטפות עם דוגמאות של כל הציפורים ביקום, או של כל הנהרות והאגמות והנחלים או ההרים - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
או של אתרי מורשת.
היו"ר יעקב מרגי
או אתרי מורשת במדינת ישראל. אנחנו היינו היום יכולים לדבר פה, בשולחן הוועדה, עם בוגרי מערכת החינוך שלנו, אפילו אחרי שירות צבאי, חלק מאתרי המורשת של מדינת ישראל לא מוכרים להם.

אז אני באמת רוצה לשמוע כאן בדיון כמובן את משרד החינוך, אם יש בידו למנוע את החלוקה הפרטיזנית הזו בשטח בית הספר, את משרד התרבות והספורט ומשרד האוצר, שהוא האמון על כל סוגיית ההגרלות במדינת ישראל. נמצאים איתנו?
מירב בן ארי (כולנו)
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אחרי שעזרנו לכם והעברנו לכם את התקציב, נראה כמה אתם נדיבים. אני אומר לכם שמי שיושבת לי פה על הווריד, היא שומעת אותי שאני מנהל דיון כרגע, אז היא תרד מהקו ולא תחייג אליי יותר, כי אני באמצע דיון, התקשורת חושבים שאנחנו עובדים אצלם.
קריאה
גם הכלכלה כאן.
היו"ר יעקב מרגי
גם משרד הכלכלה. חברי כנסת רוצים להתבטא קודם?
מירב בן ארי (כולנו)
כן, אני רוצה. קודם כל בוקר טוב, תודה רבה לאדוני היושב ראש. אני רוצה להתייחס בכמה מילים על העניין של סופרגול וגם לומר שהייתה כאן עבודת הכנה לפני הוועדה והאוצר יבוא וגם מגיע עם מסקנות, כולל לגבי המפקח, הם יציגו את זה. באמת התהליך כבר החל, אנחנו מצפים שהוועדה הזאת פשוט תסיים את התהליך.

סופרגול והאיסוף של הקלפים, באיסוף של קלפים לאלבום אין בעיה, גם אני אספתי בילדותי קלפים, כולנו אספנו, אבל מה שהיה הבדל זה שלא היה מצורף לזה פרסים. לבוא ולהיתמם, הדוגמה של קוקה קולה היא בכלל לא רלוונטית בעיניי, כי מראש כל הפנייה שלהם היא פנייה אל ילדים. יש כאן את יושב ראש מנהלת ליגת הכדורגל שפונה לאספנים וכותב 'ילדי וילדות ישראל' שאוספים את מדבקות סופרגול, יש את עופר עיני, 'ידידיי הצעירים, אוהבי הכדורגל', ניר אלון, יושב ראש חטיבת הספורט בהסתדרות, 'אשר היו ילדים כמוכם', זאת אומרת מראש הפנייה מיועדת לילדים, ילדי וילדות ישראל. זאת אומרת פנייה מרוכזת.

אני לא צריכה את הפנייה, אני רואה את שני האחיינים שלי, ששניהם אוספים את קלפי הסופרגול, מה גם שהעניין, בגלל ההגרלות, נהיה יותר ויותר אובססיבי ואז רוצים יותר ויותר לזכות. אני זוכרת שבשנה שעברה הוא היה צריך להדביק כמה קלפים וליצור אייפון ואז אם אתה מדביק את כל הקלפים מסודר אתה מקבל אייפון. ברור שאף אחד מהם לא קיבל, אולי מישהו קיבל, הם לא, זה בטוח, לפחות לא הם ולא החברים שלהם, אבל האובססיביות הזאת גרמה ליותר ויותר ילדים לרכוש וכמובן להורים לשלם את המחיר.

העניין עם סופרגול בעיניי, הדבר הבעייתי הוא ההגרלות. אין בעיה עם איסוף קלפים, אין בעיה בעיניי שבאים ומדביקים גיבורי כדורגל, העניין הוא שבסוף אנחנו עושים כאן הגרלה לקטינים. הגרלה, וכולנו יודעים, לפחות מי שמכיר את חוק העונשין, מוגדרת במפורש, יש לזה גם עונש מאסר, לדעתי של שישה חודשים, יש כאן עונש מפורש על איסור הגרלות לקטינים. גם כמובן חוק הגנת הצרכן, אבל קודם כל חוק העונשין, זו עבירה פלילית לכל דבר.

אני רוצה להודות, איפה אתה? זה אתה, נכון? לפי הישיבה שלך פה, שתדע שזה הצד של חברי כנסת, אבל אתה נראה לי - - -
חגי אשלגי
אין לי מושג, אני יכול - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אני יודעת שכבר הרבה זמן אתה עוסק בזה, אז צריך להגיד לך יישר כוח על העבודה שלך והפעילות שלך. אני גם אמרתי אתמול - - -
היו"ר יעקב מרגי
אפילו ניתן לו - - -
מירב בן ארי (כולנו)
בטוח, אני רק רוצה להגיד לו מילה אחת. אני גם אמרתי אתמול שהרבה פעמים אנחנו רואים דברים, חברי כנסת באמת באמת עסוקים ולא שמים לב לדברים החשובים, אבל אני רוצה לשבח אותך על ההתנהלות ושלא ויתרת. אני מודה שמהרגע שזה הגיע אליי פניתי למשרד האוצר, אני גם מכירה שם את האנשים, ישר קיבלנו תשובה עניינית וישר גם אני יודעת שהם הולכים לטפל בצורה משמעותית בנושא הזה. לכן גם תודה לך שהפנית וגם כמובן שמשרד האוצר שבא ולקח אחריות על הסיפור הזה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, חבר הכנסת עודד פורר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני ראשית רוצה להודות, היוזמה של הדיון, אני לא יודע אם היא שלך או של מישהו אחר - - -
היו"ר יעקב מרגי
שלי. קיבלנו פנייה ומיד - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה הגיע בדיוק בזמן, כי במקביל אני התחלתי לקבל פניות מהורים עם סיפורים שלילד גנבו את הקלפים בבית הספר ונהיה סיפור בבית הספר ומסביב לעניין הזה ופתאום אתה נחשף לעולם של הגרלות. לשמחתי יש לי בנות, אז הן לא אוהבות כדורגל - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אתה לא מכיר את זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מכיר את זה, אבל גם הן, אתה מגיע לבית הספר, אתה שם את הילדים, עומדים בחוץ שניים ומחלקים, מה שנקרא, אתה יודע, מתחילים את ההתמכרות, 'בואו תיקחו חינם'.
מירב בן ארי (כולנו)
את האלבום.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה מקבל את האלבום עם חבילת קלפים ראשונה חינם, אחר כך אתה כבר תרדוף אחרינו. בעניין הזה, אני חושב, יושב ראש הוועדה, יש פה עניין פלילי בהחלט במובן הזה של קיום הגרלות בלתי חוקיות. אין פה נציג של שלטון מקומי, אבל הרי מה יגיד משרד החינוך? לדעתי. הוא יגיד 'חבר'ה, אני אחראי בתוך הגדר של בית הספר, אני לא אחראי על מה שקורה מחוץ לבית הספר'. אז בעניין הזה אני חושב שמשרד החינוך צריך להיות אחראי בכל מקרה שלא יהיה עיסוק בזה בתוך בית הספר, כי הם משחקים בזה בהפסקות. אבל גם בגדר מחוץ לבית הספר, אני חושב שאם אנחנו נוציא פה קריאה, היא גם צריכה לצאת לשלטון המקומי. אין לי ספק שאלה שעומדים, אז מי שיורד לחוק רישוי עסקים וכו', זה נקרא רוכלות, הם לא יכולים לעשות את זה בלי רישוי מהרשות המקומית. והנה, עוד דרך להילחם בתופעה הזו של חלוקה, מעבר להליכים הנוספים שצריך. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
עורך דין.
חגי אשלגי
כן. שמי חגי אשלגי, אני עורך דין. האמת היא שהבת שלי, שהיא בת 8, מכירה את זה, אבל הבן הוא בן 6, הוא הדביק אותה סופית. הוא נכנס לכיתה א' והטירוף שם התחיל וזו בעיה. זו בעיה כי הוא מטריף את אשתי, את אמא שלו, ויש לו דמי כיס שהוא מקבל, 10-20 שקלים בשבוע, הוא חסכן גדול, אבל הוא רוצה לפוצץ את הכול על הסופרגול. יש לו פסלון אספן מצטיין. לא משנה, זו סדרה של תמריצים שכל הזמן עושים.

אתה מסתכל על החוברת הזאת, כתוב 7.90, והיא באמת נמכרת ב-7.90, חוץ מאשר בימים הראשונים של בית הספר שהיא מחולקת בחינם, וכתוב 'רוצה לטוס לראות את מסי וניימאר בברצלונה?', 'רוצה אייפונים?', 'רוצה עם ערן זהבי לספרד?'. אני אגיד ככה, אני לא נגד קלפים, אף פעם לא הייתי, אני אפילו לא נגד פרסים קטנים. בקניונים היום בחנוכה יש אנשים שעושים הפעלות ונותנים לילדים משולש פיצה. הכול בסדר, זה חווייתי, וגם אם יהיה מפגש עם שחקני כדורגל זה חווייתי, אבל אנחנו נכנסים לפרסים פה ששווים אלפי שקלים ועשרות אלפי שקלים. אנחנו העברנו לאוצר רשימה, יש סמרטפונים, אייפונים, טאבלטים, אקס בוקסינג, פליי סטיישנים, טיסות לברצלונה. אתה מסתכל על התמונות אצלם באתר, הכול תמונות של ילדים עם צ'קים.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, גם ביוטיוב.
חגי אשלגי
צ'קים עם כרטיס נסיעה וכרטיס טיסה וזה. אני לא בן אדם של לחפש פלילים, אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
פה קהל היעד הוא מוצהר.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, זה ברור למי זה מיועד.
חגי אשלגי
אני לא מחפש להכניס אף אחד לבעיה פלילית, אבל החומרה שהמחוקק ייחס לזה כן מופיעה בחוק העונשין. זאת אומרת הדבר הזה הוא אסור, כל מה שאני מבקש זה שהחוק יקוים בנושא הגרלות. הדבר השני, כפי שנאמר פה לפניי, זה נושא החלוקה בשער בית הספר. ברגע ששני הדברים האלה יורדים מעל סדר היום מבחינתי אני לוקח צעד אחורה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משרד הכלכלה, הבנתי שאתה ממהר
אלי בוקובזה
כן, יש לי עוד ועדה, אבל בכל אופן אני אשאר פה עד ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה נשאר עד הסוף?
אלי בוקובזה
לדברים החשובים אני אדאג שאני אהיה פה.
היו"ר יעקב מרגי
תתבטא במה שבתחום שלך.
אלי בוקובזה
שלום לכולם. שמי אלי בוקובזה, אני מנהל אגף חקירות ברשות להגנת הצרכן וסחר הוגן. אנחנו מכירים את התופעה של עידוד קטינים להשתתף בהגרלות, גם בחוברות. אני לא יכול להתייחס לחקירה ספציפית או לשם ספציפי, כי זה עדיין בטיפול אצלנו, אבל אני אתן את התופעה. אנחנו מכירים גם את העניין הזה של החוברות וגם יש עוד הגרלות אחרות שמעודדות קטינים - - -
היו"ר יעקב מרגי
עד היום לא נדרשתם? הרי הסופרגול גדל איתי ואני כבר קשיש כמעט. השאלה אם עד היום לא נדרשתם לסוגיה הזו.
אלי בוקובזה
אני אסביר. הרשות אמנם קיימת מזמן, בפועל, הלכה למעשה, הרשות מבחינת אכיפה, מבחינת תקנים, מבחינת עבודה, התחילה לעבוד באמצע שנת 2014. לדוגמה, המחזור שלי הגיע לרשות ולמעשה מאז אנחנו מטפלים, מכירים, יודעים. הנושא של החוברות שמשווקים אותן, בחינם בשלב ראשון, מחוץ לבתי הספר ואחרי זה מוכרים אותן, מוכרת לנו ומטופלת, מטופלת כבר מספר חודשים ואוטוטו אנחנו בשלבים - - - אני יכול - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה מטופלת?
אלי בוקובזה
בחקירה. חקירה מנהלית שמתנהלת ברשות, לא כלפי חברה אחת, כלפי מספר עוסקים. חשוב לי להגיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
לכאורה מה הבעיה? למה אתה צריך חקירה?
מירב בן ארי (כולנו)
כי איך הוא יגיע לכל המחלקים?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא הבנת. אני עכשיו לא הקטגור של סופרגול, למה בכלל נדרשתם לחקירה?
אלי בוקובזה
מבחינה חוקית, בשביל לבוא ולהביא ראיה אני צריך לבדוק אותה. אני לא יכול לבוא לחברה מסוימת ולהגיד לה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה הבנת, לא הסברתי את עצמי. הרי אתה לא הולך וסתם פותח חקירה על כל עסק ועל כל יוזמה, נכון?
אלי בוקובזה
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
למה פה פתחתם בחקירה?
אלי בוקובזה
אני אגיד לך למה, חלק מיעדי הרשות זה אוכלוסיות מוחלשות, באוכלוסיות מוחלשות נכנסים קטינים. כל הנושא של עידוד קטינים להשתתף בהגרלות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתם מודעים לכך.
אלי בוקובזה
מודעים, זה נמצא בתקנות של חוק הגנת הצרכן, פרסום ודרכי שיווק המכוונים לקטינים זו עבירה מאוד מאוד חמורה מבחינה חוקית. חשוב לי להגיד שאנחנו מתייחסים מאוד בחומרה, לא רק לאלה שמארגנים את ההגרלות, גם לעוסקים שמשתתפים בהגרלות וגורמים לילדים ללכת לקנות מוצרים כאלה ואחרים. חשוב לי להגיד, הנושא הזה נמצא בטיפול. מאחר שאני גוף חקירה, אני לא יכול להגיד בדיוק באיזה נקודה, אבל אני יכול להגיד לכם, הנושא של החוברות, כזאת או אחרת, אני לא רוצה להיכנס פה לשמות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה יכול לתת לי הערכת זמן שתוכל לדווח לוועדה מה העליתם בחכתכם?
מירב בן ארי (כולנו)
כן, מה הסטטוס של החקירה.
אלי בוקובזה
אני מניח שבחודש הקרוב תקבלו תשובה איפה זה עומד ומה תוצאות הטיפול. חשוב לי להגיד עוד דבר, יש עוד מקומות שאנחנו מזהים שיש עידוד של קטינים להשתתף בהגרלות, לא רק בחוברות, גם בפרסומים אחרים, גורמים לילדים לקנות כל מיני מוצרים בשביל לקבל את הברקוד, בשביל להשתתף בהגרלה, בשביל לזכות באופניים ולזכות בכל מיני דברים אחרים. אנחנו רואים את זה גם מאוד מאוד בחומרה, הנושא הזה מטופל.

דבר אחרון בעניין הזה, אמנם יש פה עוסקים שיש להם אחריות ישירה, אבל יש פה עוד גורמים שנותנים את ברכת הדרך בחוברות, אמנם אין להם פה אחריות ישירה, זו אחריות עקיפה, אבל גם הרשות פועלת בעניין הזה ואנחנו נדאג בימים הקרובים לעדכן את כל המעורבים בעניין הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משרד החינוך. תרתי משמע, הם משחקים במגרש שלכם.
קרן רוט איטח
הם משחקים במגרש שלנו, וכמו שציינת קודם, יש משחקי ילדים שהם לגיטימיים, הסיפור הוא של ההפצה ושל העידוד להגרלות. ההפצה של המוסדות לא נעשית בתוך מוסדות חינוך, יש איסור הפצה של חומרים כאלה בתוך מוסדות חינוך. אם זה מגיע לידיעתנו, שדברים כאלה מופצים בתוך מוסדות חינוך, יש דרכים לטפל בהם. אנחנו בהחלט - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה מופץ בשער בית הספר.
קרן רוט איטח
שער בית הספר זה באמת הסיפור של השלטון המקומי, שעם זה יהיה צריך יותר לעשות הידוק של שיתופי פעולה ובדיקה מול השלטון המקומי. אנחנו נלמד את התופעה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי, גברתי, אני רוצה להגיד לך, כשאת אומרת לי 'אם' ו'אנחנו נלמד' זה הסופרגול הבא.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה 'אם', זה 30 שנה אנחנו מתעסקים עם אותה תופעה.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי, כשילד מקבל בשער בית הספר, גם המפיץ ייתן לו עשר חוברות לחלק בפנים, עם חבילות קלפים ו - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, הם משחקים בזה בהפסקות.
היו"ר יעקב מרגי
כשאני מדבר על משרד החינוך הייתי מצפה, אל"ף, הנחיה יורדת לשטח במיידי למנהלי בתי הספר, לא לאפשר את זה ולהחרים ולהוציא החוצה כל מה שקשור לתופעה הזו. אנחנו פה מדקדקים, סליחה שאני אומר, מדקדקים באיכה ומזלזלים בהלכות שבת - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני לא חושב שיש מנהלת בית ספר שהזמינה את השיטור העירוני פעם אחת כדי ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
הלוואי שאני אדע על מקרה אחד כזה.
קרן רוט איטח
אנחנו נחדד את הנהלים ואת ההנחיות.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, לכן זה לא ללמוד את ה - - - צריך לטפל בו.
קרן רוט איטח
נחדד את הנהלים.
היו"ר יעקב מרגי
אתם מחויבים לדווח לוועדה על כל מיני גורמים מסחריים שנכנסים למשרד החינוך בזמן שאיך אומרים? מנהרות שלמות זורמות לתוך בתי הספר.
קרן רוט איטח
מקבלת.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לקבל גם דיווח מה נעשה.
קרן רוט איטח
מקבלת.
היו"ר יעקב מרגי
חבל שלא נעשה עד לרגע זה.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
משרד התרבות והספורט.
שי שטרית
חוץ מהשם, שזה סביב הספורט, הנושא של החוברות, אז למשרד כרגע אין עמדה כלשהי, כי זה לא נוגע באופן ישיר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אגלה את אוזנך, אני אוהב שמיד דורכים לי, או על מוקש נעל או על היבלת. באו, לא יודע עד כמה יש בזה, אבל אני מצדיע להם, מִנהלת הליגה, אין לה עניין, אמרו 'כל החלטה שתקבלו בוועדה אנחנו - - -'. אתה יודע מה? הם יכלו לשחק במגרש הפוליטי משחק טוב, אבל כשאתה בא כמשרד ממשלתי ואומר 'אין לי עמדה', משרד התרבות והספורט, הייתי חייב להפסיק אותך במשפט הראשונה. אין דבר כזה, צריכה להיות לך עמדה כמשרד התרבות והספורט, האם אני צריך לקחת את הפלטפורמה הזו של הספורט, להשתמש בה כקטליזטור או לעידוד תהליכים של הימורים או התמכרויות לילדים, לקטינים. צריכה להיות לך עמדה. בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, גם ראש המִנהלת שלכם, של ליגת הכדורגל המקצוענית, הוא מדבר על הגרלות סופרגול, הוא מעודד - - -
שי שטרית
נכון שמִנהלת הליגה קשורה איכשהו למשרד, כי אנחנו תומכים - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אתם הרגולטור שלהם.
שי שטרית
אנחנו מול ההתאחדות לכדורגל, נמצאים בקשר.
היו"ר יעקב מרגי
הם לא מעודדים - - -
מירב בן ארי (כולנו)
לא, זה לא בתוך החוברת, אלא הוא אומר את זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לי הוא כתב פנייה אישית והוא אומר לי 'אני פונה אליך בהמשך לזימוננו לדיון שבנדון'.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עופר עיני, יו"ר ההתאחדות.
היו"ר יעקב מרגי
'ההתאחדויות לכדורגל בישראל תכבדנה כל החלטה מחייבת של הוועדה הנכבדה'.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, בעמודים הראשונים של הדוח.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עמוד 2, עופר עיני.
היו"ר יעקב מרגי
מצד שני ההתאחדות לכדורגל מעודדת את זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עמוד 3, יורם באומן, יו"ר המִנהלת.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, הם כולם כפופים אליך, אתה הרגולטור שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
בואו ניתן לו להתבטא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
וארגון השחקנים בסוף וראש חטיבת הספורט בהסתדרות.
שי שטרית
לנו יש במשרד, דודו מלכה, שהוא ממונה על הספורט ההישגי, באמצעותו אנחנו נגיש תגובה מסודרת ועמדה שתהיה מוסכמת גם על המנכ"ל ועל השרה.
היו"ר יעקב מרגי
הוועדה גם תאמר לכם בסוף מה מוסכם עלינו, אני מקווה שזה יחלחל גם אצלכם.
שי שטרית
בסדר גמור.
היו"ר יעקב מרגי
מה לעשות, תמיד יש פעם ראשונה. הרי אני כבן 70 שנה עוד מעט, ביום העצמאות - - -
מירב בן ארי (כולנו)
איזה 70 שנה.
היו"ר יעקב מרגי
המדינה כבת 70 שנה ואנחנו תמיד מתחילים הכול מחדש. משרד האוצר, בסוף אתם המילה האחרונה.
דודי קופל
כן, אנחנו אמונים על הנושא של ההגרלות. אני רק רוצה טיפה לתת את הרקע, יש איסור בחוק העונשין לביצוע הגרלות, איסור ספציפי לגבי הגרלות של קטינים, יש היתר כללי שניתן מכוח סמכות שר האוצר. ההיתר הזה, צריך לומר, לא נוגע לאותן הגרלות שקבועות בהיתר שמשווקות לקטינים. קיבלנו את הפנייה מעורך דין אשלגי, וגם על רקע כל מה שנאמר כאן, העניין בוודאי מעורר שאלות לא פשוטות באשר לפעילות של סופרגול והלימה שלמה עם הוראות החוק. אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך בדיקה, אנחנו צריכים למצות את הבדיקה מול סופרגול. מאחר שיש לעניין הזה גם היבטים פליליים אנחנו פנינו גם למשרד המשפטים, כחלק מהבירור שנעשה בעניין וצריך לקחת בחשבון שבכל זאת עשויות להיות השלכות רוחב כאלה ואחרות לפעילויות אחרות שברמה כזו או אחרת מיועדות - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה אכפת לי? הדין הוא שווה לכולם, אני צריך לחשוב עכשיו - - - כשאני בא לתקן משהו אני צריך לחשוב אם יש מישהו, משהו ש - - -
דודי קופל
אין מחלוקת, השאלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם מחויב לקבל היתר על פי חוק לכל הגרלה - - -
דודי קופל
אין מחלוקת, השאלה היא באשר לצעדים שיינקטו ובאשר למעשים שאפשר לנקוט בהם.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא מכיר, פרט ללוטו ופיס, הגרלות ברמה כזו של פס רחב, בפריסה רחבה מאוד שנוגעת ישירות לקהל יעד מוחלש, שהוא קהל היעד של הילדים, שיושב לו בתת מודע, בצורה הכי הכי מניפולטיבית, לא מכיר הגרלה אחרת, חוץ מהלוטו והפיס, שגם שם יש עידוד להתמכרות וזה, אבל בפריסה ארצית, קהל יעד מובנה של ילדים רכים. איזה השלכות, על מה אני צריך לחשוב בכלל?
דודי קופל
אני אנסה להבהיר. יש הגרלות לא מועטות של גורמים מסחריים כאלה ואחרים שלפחות מיועדים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה יכול להיות ממוקד? להביא דוגמה?
דודי קופל
אני לא רוצה כרגע להתייחס לדוגמאות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז הוועדה לא יורדת לסוף דעתך מה החשש.
דודי קופל
אני לא מדבר כאן על חשש, אני אומר שצריך לבחון את זה באופן יותר רחב, בשים לב לכך שיש פעילויות שונות של הגרלות שגם הן, אפשר לטעון, שמיועדות באופן כזה או אחר לילדים.
היו"ר יעקב מרגי
כל מה שאתה חושב ולא חשבת, לקחנו זאת בחשבון. תפקידנו, מה שעומד היום בדיון, לא לחינם זה צף בשבוע שעבר ומיד קיימנו דיון, לא חיכינו לנשיאות הכנסת, לא חיכינו לכלום, קיימנו דיון, כי יש פה קהל יעד של ילדים בתוך שטח בית הספר, מחוץ לשטח בית הספר, קהל יעד שקל מאוד לעשות עליו מניפולציה רגשית וכלכלית וכל מה שאתה רוצה ואנחנו רואים זאת. לכן אני לא מבין, השלכות, ככל שתחתור לכל מיני הגרלות של כל מיני גופים, כאלה ואחרים, לא דומה בכלל, לא מכיר עוד דבר כזה.
דודי קופל
יכול להיות שזאת תהיה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, סליחה שנייה, אני רוצה לדעת מה הסיפור עם המפקח. יש מפקח במשרד האוצר, שהוא אחראי על ההגרלות. מה הסטטוס שלו? תסביר מה אתם מתכוונים לעשות איתו. זה התפקיד שלו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
סך הכול על מפעל הפיס, שפועל במסגרת החוק, הוא מקפיד מאוד, ובצדק, וטוב שכך, לאיפה שמים את המכונות והיו לנו פה דיונים סוערים - - -
היו"ר יעקב מרגי
ועדיין. היו דיונים ועדיין זה סיפור - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה פרוץ לגמרי. מחר אנחנו נארגן איזה חוברת ונתחיל למכור הגרלות.
היו"ר יעקב מרגי
אין שום תרומה, עקיפה או ישירה, לחברה בנושא הזה פרט לנזק, התרומה השלילית והנזק הזה שעושים לילדים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ויש תרומה לכיסם של בעלי העסק.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, אני שאלתי שאלה.
היו"ר יעקב מרגי
יש לך תשובה לגבי המפקח? הבנת את השאלה?
דודי קופל
המפקח, אני מניח שהכוונה היא למפקח על ההגרלה. המפקח הזה הוא בעצם מפקח לפי ההיתר הכללי שניתן. כאמור, אם וכאשר יימצא שהם פעלו שלא בהתאם לתנאי ההיתר, אז - - -
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה אם וכאשר - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
רגע, יכול להיות שזה פועל בתנאי ההיתר?
דודי קופל
אני שוב אומר, אנחנו - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אני מבקשת, אני קיבלתי תשובה מסוימת ממשרד האוצר. אני יודעת, כי אני מעורבת מול המשרד בעניין הזה, אני חשבתי שאתם תבואו ותגידו - - - כי המפקח הזה - - - מה זה אם וכאשר? יש כאן הגרלות לקטינים שמבוצעות, עזבו שטח בית ספר, מחוץ לשטח בית ספר, מיועד לקטינים, עם פניות לקטינים, שזה במפורש בניגוד לחוק, מה זה אם וכאשר? יש אדם שזה התפקיד שלו. אני אתמול שמעתי משהו אחר על המפקח, אם עכשיו אתה אומר לי משהו אחר, בוא נגיד, יש לי מקורות חזקים באוצר, אבל תגיד לי האם המפקח הזה, לצורך העניין, ביצע את עבודתו כראוי או לא.
דודי קופל
אני שוב אומר, אנחנו נמצאים בעיצומו של הליך בדיקה - - -
יהודה גליק (הליכוד)
זה כאילו משהו חדש, שרק התחיל אתמול, בשבוע שעבר?
דודי קופל
לא, ממש לא.
יהודה גליק (הליכוד)
אני יודע שהחברה הזאת, PMI וחברת בר, הם קיימים בשוק, הם אותה חברה, רק שכשאנחנו היינו ילדים לא הייתה הגרלה בפייסבוק, אבל החברה הזאת קיימת לפחות 40 שנה והפעילות פה, זה לא רק ההגרלה, יש פה כאלה אלמנטים - - -
דודי קופל
אנחנו אמונים על ההגרלות, לא על - - -
יהודה גליק (הליכוד)
זאת חברה שמגלגלת מיליונים על גבי מיליונים על גב הילדים.
מירב בן ארי (כולנו)
אני שמעתי משהו אחר על המפקח, זה לא - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אפשר להתייחס שנייה?
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, אני לא יודע אם אתם מודעים לכך, או דיברתם על זה, אבל ב-1.1.2017 אמור להתחדש ההסכם בין האוצר לבין מפעל הפיס שנחתם פעם בחמש שנים וזה תנאי ההיתר שנחתם פעם בחמש שנים. לכן מה שלא יקרה השבוע, אדוני היושב ראש, לא יקרה חמש שנים.
דודי קופל
אני רוצה קצת לדייק - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
תן לי לסיים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מדבר כרגע על - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
על תנאי ההיתר שנחתם בין משרד האוצר לבין מפעל הפיס.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא הסופרגול.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא, אבל המסגרת נקבעת שם ואז בתוך המסגרת הזאת נקבעים הרבה מאוד דברים. גם העוצמה של המפקח וכו' נגזרת מאותם תנאי הסדר. אני חושש מאוד, אדוני היושב ראש, שגם לגבי אותן מכונות הגרלה שאמורות להיעלם מהעולם ב-1 בינואר, לא בהכרח זה יקרה מכיוון שעדיין נמצאים במשא ומתן.

מה שורש הרע של כל העניין הזה? למה מוצאים לנכון לאפשר בעצם התמכרות של ילדים בצורה מפורשת, אין פה חוכמות, אין פה שום דבר מקל, לוקחים ילדים, שזה חומר רך ומטביעים בו, במוח שלהם, את ההתמכרות להימורים. אין דרך אחרת להסביר את זה. כמו שפעם היו עושים את זה עם סוכריות שמקלקלות את השיניים, זה אותו דבר ויותר גרוע מזה.
יהודה גליק (הליכוד)
הרבה יותר חמור.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הרבה יותר חמור, אבל אותו פרינציפ. אני אומר לכם, צר לי להגיד את הדברים כלפיכם, כי לא אתם קובעים את זה ואתם נמצאים פה כשליחים וסופגים אש מהצד הזה, לא אתם הכתובת, אבל תרשו לי דרככם להעביר את המסר הזה. אני רוצה להגיד לך, אדוני היושב ראש, ואתה באמת עושה עבודה מצוינת בהקשר הזה, אנחנו ככנסת, וידידי עודד וידידי יהודה, לא משמיעים קול מספיק חזק. אנחנו יודעים להתרעם על סנגל שהצביעה נגדנו באו"ם, זה קל, סנגל, אבל להתרעם על משהו שהוא בתוכנו, בתוכנו, שהוא מכרסם בילדים שלנו, בדור העתיד - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אבל אנחנו חצי שעה, מנואל, מתעסקים ב - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא, אבל תרשו לי שנייה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חייב להגיד מילה טובה למנואל, איך הוא הצליח לקשור את העניין של האו"ם ושכחת שראש הממשלה נתניהו אשם בזה.
מירב בן ארי (כולנו)
זה מה שעשו פה 40 דקות.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
תרשה לי לומר, אמרתי, כל מדינת ישראל נעמדת על הרגליים על זה, ולעומת זאת כמה חברי כנסת יש כאן?
מירב בן ארי (כולנו)
יש פה שלושה חברי כנסת שמאוד אכפת להם.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
יפה, כמה חברי כנסת יש במליאה?
יהודה גליק (הליכוד)
אתה הולך לפי כמות, לך לפי איכות.
מירב בן ארי (כולנו)
אנחנו כולנו מעורבים ב - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כן, אני לא מדבר עליכם, אתם הצדיקים שנמצאים פה. אני בא בטענות לכנסת ישראל, הייתי מצפה שעשרות חברי כנסת היו קמים על הרגליים והיו זועקים את הזעקה הזו. לזה אני מתכוון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמו שתמיד - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אנחנו הולכים על איכות מאשר על - - -
היו"ר יעקב מרגי
מנו, אתה יודע, המורה בכיתה, כשהיא באה ורואה ששליש מהכיתה מאחרים, במי היא נוזפת? באלה שנמצאים בכיתה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אבל אני לא נוזף בכם, חלילה. בקיצור, מה שאני רוצה להגיד, עכשיו זה הזמן, אחר כך יהיה מאוחר מדי, צריך לשים לזה קץ, בלי אבל ואולי ונבדוק ולא נבדוק. אין מה לבדוק כאן, הנה, הראיות הן על השולחן.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, חבר הכנסת גליק.
יהודה גליק (הליכוד)
בוקר טוב. בוקר טוב ידידי, פרופ' טרכטנברג המתוק והיקר, וחבריי המתוקים. תראו, קודם כל צריך לומר, אני מאוד בעד לעודד ילדים להתחבר לכדורגל, זה דבר חשוב וראוי וטוב, אדרבא, זה דבר מצוין. נדמה לי שמישהו פה איבד את הראש. רק לעשות דבר מאוד פשוט, 560 תמונות, כמה ילד צריך להוציא גם אם בכל החבילות הוא מכסה את כל התמונות? רק מזה הוא צריך להוציא מאות מאות מאות שקלים. עכשיו, את מי הוא מפרנס? אילו זו הייתה עמותת הכדורגל, התאחדות הכדורגל הייתה מוציאה חוברת כזאת, אני מבין, מי מוציא את זה? חברת אייפון צריכה שהילדים שלנו בני 10 יפרנסו אותה? 'ידיעות אחרונות' צריך שהילדים שלנו, בני 10, יפרנסו אותם? אני לא נכנס לשאלה מה עמדתו הפוליטית של מוזס. אנחנו, הילדים שלנו, צריכים לפרנס את מקדונלד'ס דרך הדברים האלה?

יש פה איזה גבול ש - - - באמת, אני מאוד בעד שילדי ישראל יקבלו דברים ויאספו דברים. מה, לא אספנו בולים? מטבעות? עטיפות של מסטיקים? מפיות?
מירב בן ארי (כולנו)
קלפים. אספנו קלפים.
יהודה גליק (הליכוד)
קלפים, קלפים של רבנים, קלפים של בית המקדש, קלפים של כדורגל, נהדר, מצוין. חברים, הדבר הזה, PMI ובר זאת חברה שמגלגלת מאות מיליונים ואת כל הדבר הזה סוחטים מאיתנו דרך הילדים שלנו, שלא עומדים בדבר הזה.

מעבר לזה, הנזק של התמכרות. יש דברים שפשוט אתה רואה שמישהו קפץ מעל הראש ואיבד את הראש. אני חושב שבזמננו לא היו 560, היה אלבום, 100 תמונות, 80 תמונות, שהיה דבר מאוד מכובד, מאוד יפה, היה אפשר לעשות בהפסקות. פה מישהו, התיאבון שלו גדל וגדל וגדל ופשוט קפץ מעל - - - באמת הגזים. אני לא מתנגד לזה שיאספו קלפים בבתי ספר, אבל שהדבר הזה יהיה מבוקר. הדבר הזה מוגזם בכל מידה אפשרית. להראות תמונות של ילדים מחזיקים צ'קים? טיסה לראות משחק כדורגל כפרס ראשון זה לא סוף העולם, אבל תשמעו, חבר'ה, חייבים לעשות על זה ביקורת, רגולציה. הילדים שלנו זועקים, 'שימו לנו גבולות', זה מה שהילדים שלנו זועקים ודבר כזה אומר שאין גבול, תבלו כל היום בווטסאפ ופייסבוק, בדקות הפנויות שיש לכם תבזבזו את הכסף, תסחטו ותהפכו להיות מכורים. יותר גרוע מסמים.
מירב בן ארי (כולנו)
וחצי מהאלבום זה פרסומות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. נציגי ההתאחדות לכדורגל איתנו?
מירב בן ארי (כולנו)
לא.
היו"ר יעקב מרגי
למה שיבואו? יש מישהו שרוצה להתבטא? בבקשה.
יהודה גליק (הליכוד)
ההסתדרות חתומה על זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הסתדרות העובדים.
היו"ר יעקב מרגי
לכן אמרתי, מִנהלת הליגה מצד אחד - - -
יהודה גליק (הליכוד)
ההסתדרות, שאמורה לעודד - - -
מירב בן ארי (כולנו)
יו"ר חטיבת הספורט בהסתדרות.
יהודה גליק (הליכוד)
הוא אמור לעודד עבודה, הוא לא אמור לעודד - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה.
רביד דקל
רביד דקל ממשרד המשפטים.
יהודה גליק (הליכוד)
את קרובה של משפחת דקל, שהיא הבעלים של הדבר הזה?
רביד דקל
אני קרובה למשפחת דקל, אני לא יודעת - - -
יהודה גליק (הליכוד)
לא, כי כל החברה הזאת היא בבעלות של בועז דקל וחגי דקל. זה לא קשור אליכם?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איך אתה כל כך שולט ב - - -
היו"ר יעקב מרגי
ג'ינג'י.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא הסתכל באותיות הקטנות.
היו"ר יעקב מרגי
גב' דקל הודיעה לפרוטוקול שאין לה שום קשר.
רביד דקל
אני רק רוצה להביא לתשומת לבה של הוועדה את הדוח שנכתב אצלנו במשרד, עבודה של ועדה שבחנה את הפיקוח על ההימורים החוקיים וכל התחלואים שאתם מעלים פה ומציינים פה. אני חושבת שהפתרונות שמוצעים באותו דוח הם פתרונות שיכולים בהחלט לקדם את המשטר הנכון לפיקוח הנכון, האכיפה וההידוק של ה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מתי הדוח הזה פורסם?
רביד דקל
הדוח הזה הוגש בסוף שנה שעברה.
היו"ר יעקב מרגי
הוא הוגש למשרד האוצר? הוא מכיר את זה?
רביד דקל
היועץ המשפטי לממשלה אימץ את הדוח הזה ועכשיו השאלה שנותרה על הפרק היא באמת איזה סוג של רגולציה אנחנו מייצרים, כי כמו שאנחנו יכולים להבין מהדיון הזה, הרגולציה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שהוועדה נדרשה לדיונים בסוגיות האלה, את יכולה לומר לי שהימורים בתחרות סוסים קיבל התייחסות בדוח?
רביד דקל
זה חלק מההימורים החוקיים. הוועדה לא מתייחסת באופן ספציפי להימורי - - -
היו"ר יעקב מרגי
על הגרלה - - -
רביד דקל
היא מדברת על משטר הפיקוח והפיקוח הראוי שצריך להיות על ההימורים החוקיים, כי כמו שאנחנו רואים באמת הפיקוח הוא די לוקה בחסר וככל שהיה המשטר של פיקוח, כמו שמוצע בדוח הוועדה הזה, אני מניחה שהייתה מהודקת ההסתכלות גם על האוכלוסייה הספציפית הזאת, שלאורך כל הדוח היא מוזכרת, האוכלוסייה של הקטינים, והצורך למעט את החשיפה שלה ולהגביל את הפרסומות ביחס אליה. זה עובר כחוט השני לאורך דוח הוועדה. אם הוועדה מעוניינת, אפשר להעביר לה את העותק.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
יש לי שאלה מאוד פשוטה, את מתנסחת מאוד יפה, אני חייב להגיד, ובדייקנות, למה לדבר במונחים של למזער, למעט, ולא להגיד בצורה חד משמעית 'לאסור'? יש דברים, אני אומר לך מכל הלב - - -
רביד דקל
לאסור מה? את כל ההימורים?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא, לקטינים. כל זמן שאת מתייחסת לקטינים את מדברת בלשון של כאילו 20%-80%, אני אומר שיש קווים אדומים אבסולוטיים שלא צריכים לקרות, נקודה. זה לא עניין של פחות, זה עניין של אפס, יש דברים שלא צריכים לקרות.
רביד דקל
ההתנסות שלי נובעת מהסתכלות ריאלית שגם אם אנחנו נגיד, אנחנו לא יכולים לעוור את עיני הקטינים ביחס לפרסומת שמופנית נגיד למבוגרים, אז ההימורים החוקיים צריכים להיות מופנים לאוכלוסיות של מבוגרים - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
רק למבוגרים.
רביד דקל
נכון, וכשאני אומרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
גם שם לא לעודד התמכרות.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ברור, אבל אני אומר המינימום שבמינימום - - -
רביד דקל
נכון, אבל אני אומרת, אני מניחה שגם אם אנחנו נגביל את זה לשעות עשר בלילה, יכול להיות שיהיה - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
את צודקת, ברור, אבל הפנייה הישירה לקטינים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, מנו. גב' דקל, תודה. עודד, משפט ואני מסכם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
משפט אחד. קראתי קצת את מה שכתב פה יורם מאומן, יו"ר המִנהלת לכדורגל, וממש התרגשתי ואני רוצה להקריא לוועדה את הפתיחה. הוא אומר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל אני לא הצלחתי לרגש אותך כשהזכרתי את זה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, תראה איך הוא כותב, 'הדברים שכתובים כאן יוצאים מהלב שלי אליכם, ילדי וילדות ישראל, שאוספים את מדבקות הסופרגול', והוא מסכם שהוא מזמין אותם לעקוב ולהשתתף בפעילויות המיוחדות שהמִנהלת יוזמת לילדים ובני נוער ברשתות החברתיות. אני חושב שמשרד הספורט בעניין הזה חייב לתת את דעתו, זה פשוט חמור בצורה שאין כדוגמתה.
אלי בוקובזה
אדוני היושב ראש, רק עוד מילה אחת בנושא. מבחינת הרשות להגנת הצרכן, כל נושא של עידוד קטינים להשתתף בהגרלות זו עבירה על החוק, עבירה מאוד חמורה, ואנחנו רואים את זה בחומרה, כמו שאמרתי. חשוב לי להדגיש, זה גם החברות שעורכות את ההגרלות וגם החברות האחרות שמשתתפות, אנחנו רואים את זה בחומרה, הנושא מטופל וכמו שהתחייבתי, אני אתן תשובה לוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מירב בן ארי (כולנו)
אנחנו נחכה לתשובה מכם.
חגי אשלגי
חצי משפט קטן.
היו"ר יעקב מרגי
חצי משפט? אתה לא תעמוד בזה. אז קח ארבעה משפטים.
חגי אשלגי
מדברים על הגרלות ואני חושב שצריך לא לשפוך - - - תמיד המקרה הקיצון גורם לנו להסתכל גם על המקרים הנורמליים. כמו שאמרתי, אם במלון - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה ראית שהדיון היה במידה ובמשורה.
חגי אשלגי
אני מסכים, אבל אני אומר, אם במלון בקיץ נותנים פרסים לילדים או בקניון היום בחנוכה נותנים פיצה זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא הכיוון.

קודם כל הוועדה, בתחילה, רוצה להודות לחבר הכנסת יהודה גליק, על היוזמה הנפלאה הזו של התערוכה על ירושלים, אתם מוזמנים לאחר מכן לסייר בלי לחץ של פטיש יו"ר הוועדה וליהנות מירושלים, באמת המאוחדת, תרתי משמע, בבני אדם. התמונות פה מייצגות את אורח החיים האמיתי, לא ירושלים כפי שהיא מוצגת בעולם, אלא באמת לראות את כל סוגי האוכלוסייה חיים בהרמוניה. תודה שוב ליוזמי התערוכה הזו.

הוועדה מודה לחברי הכנסת וגם לאורחים שלנו הנכבדים. הוועדה מודה לחברי הכנסת ולמשרדי הממשלה על השתתפותם בדיון.

הוועדה רואה בחומרה את התנהלות כל משרדי הממשלה שהסוגיה הזו נוגעת אליהם על כך שרק בעקבות הדיון היום משרדי הממשלה מתכוננים לפעול בכל סוגיית הסופרגול. הוועדה קוראת למשרד התרבות והספורט להביע את עמדתו לוועדה בנושא הגרלות הסופרגול. הוועדה קוראת למשרד החינוך למנוע הפצת חוברת הסופרגול בפעולה ממשית על ידי מנהלי ומורי בתי הספר. הוועדה קוראת למשרד החינוך להוציא חוזר למנהלי ומורי בתי הספר בנושא. הוועדה קוראת למרכז השלטון המקומי לשלוח את צוותי הפיקוח ולמנוע את החלוקה וההפצה של חוברת הסופרגול. הוועדה מבקשת ממשרד הכלכלה לדווח לוועדת החינוך על ממצאי הבדיקה שנערכת סביב חוברות הסופרגול תוך 45 יום.

הוועדה מבקשת ממשרד האוצר והפיקוח על ההגרלות לדווח לוועדה על הפעולות שננקטו או שיינקטו כנגד יוזמי ומפיצי חוברות הסופרגול, במידה שנעשו ללא אישור, ואם אכן ניתן אישור אבקש לקבל הסבר המניח את הדעת מדוע ניתן האישור. במידה שלא ניתן אישור הוועדה קוראת למשרד האוצר להפסיק את הפצה ומכירת כרטיסי הסופרגול לאלתר.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:17.

קוד המקור של הנתונים