ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 10/01/2017

הוראות הרשות הארצית לכבאות והצלה להתקנת גלאי עשן במוסדות חינוך

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 14

מישיבת ועדת משנה לשירותי כבאות והצלה

יום שלישי, י"ב בטבת התשע"ז (10 בינואר 2017), שעה 12:40
סדר היום
הוראות הרשות הארצית לכבאות והצלה להתקנת גלאי עשן במוסדות חינוך
נכחו
חברי הוועדה: נאוה בוקר – היו"ר
מוזמנים
חיים תמם - ראש אגף בטיחות אש כב"ה, המשרד לביטחון פנים

קרן גלאון - ע' יועמ"ש כב"ה, המשרד לביטחון פנים

אילנית שושני - מנהלת אגף בינוי מוסדות חינוך, משרד החינוך

רותם זהבי - מנהל אגף בטיחות ארצי, משרד החינוך

ששון דקל - מנהל תחום בקרה תקצוב ופיתוח ברשומ"ק, משרד הפנים

גבריאל דביר - ועד עובדים, ארגון הכבאים בישראל

קובי דדון - לוחם אש, ארגון הכבאים בישראל

יוחאי וג'ימה - ראש מינהל ביטחון, מרכז השלטון המקומי

דני גולדברג - מהנדס, עיריית אלעד

אברהם חיים - חבר מועצה, עיריית ראשון לציון

ראובן הרשקוביץ - עובד עירייה, עיריית ראשון לציון

יהושע שלמה זוהר - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את פורום ה-15 הערים העצמאיות
רכזת בוועדה
ליאת סעדון
רישום פרלמנטרי
אור שושני

הוראות הרשות הארצית לכבאות והצלה להתקנת גלאי עשן במוסדות חינוך
היו"ר נאוה בוקר
אני פותחת את הדיון בנושא הוראות כיבוש להתקנת גלאי עשן במוסדות חינוך. לפני מספר חודשים אנחנו עסקנו כאן בוועדה בצמצום רגולציות בכבאות, והישיבה אז התמקדה בהפחתת רגולציות בשוק הפרטים, וכמו שאני מבינה מנציגי הרשות גם מצדם יש הבנה ורצון להקל ברגולציה. אנחנו מדברים על העסקים הקטנים והבינוניים. גם הם הבינו שצריך לחזק את הענפים האלה בכלכלה הישראלית.

לפני מסר חודשים קיבלתי פניות דומות מגופים ציבוריים, כמו הרשויות המקומיות. פנה אליי סגן ראש עיריית ראשון לציון, אבי חיים - - -
אבי חיים
עוד לא סגן. בקרוב.
היו"ר נאוה בוקר
בעזרת השם זה יקרה. אז חבר המועצה אבי חיים. אצלם וברשויות אחרות לא ממש יש הפחתה ברגולציה. זאת הטענה. כמובן שאני שוב מחדדת את זה שברור לכל היושבים כאן שברשות לכבאות והצלה כותבים את ההנחיות כדי להציל חיי אדם ולשמור על הבטיחות של תושבי המדינה, והפניות של אותן רשויות מגיעות דווקא על הבסיס הכלכלי, כי מאוד קשה להן לממן את אותן תקנות שנכתבות בכבאות, וחייבים להביא את הנושא זה לכדי פתרון בהקדם האפשרי.

אני חושבת שבמקרים האלה צריכים לייצר הליך שבו הכתיבה של התקנות האלה מתבצעת בשיתוף הגורמים האלה, כולל משרד החינוך.
חיים תמם
זה נעשה. יוחאי וג'ים היה, רותם זהבי היה. היו אנשים בוועדה, נציגי הרשויות ונציגי משרד החינוך, ישבנו, כתבנו את הוראת הנציב, הגדרנו את הדרישות בצורה מסודרת - - -
היו"ר נאוה בוקר
בדיון הזה אנחנו נעסוק בהנחיה להתקין גלאי עשן במוסדות חינוך, בכיתות לימוד, בכל מרחב לימודי שקיים. הטענה היא שלרשויות המקומיות אין תקציב בסדר גדול מספיק כדי להרים את הפרויקט הזה בכוחות עצמן.

אני רוצה לפתוח את הדיון עם נציג עיריית ראשון לציון אבי חיים. אני אשמח אם תעלה את הבעיה.
אבי חיים
שלום, גברתי, מכובדיי. שמי אבי חיים, אני חבר מועצת העיר בראשון לציון, מחזיק את תיק שיפור פני העיר. אני מברך את כל מה שנציגי הכבאות פה רשמו לטובת שמירה על ילדי מדינת ישראל, אבל אני חושב שכשרושמים דברים כאלה צריכים למצוא את המקור התקציבי ולא לתת הנחיות ש... אגב, אנחנו מבצעים אותן בעירייה. ראש העיר דב צור קיבל את ההנחיות ואנחנו מבצעים אותן, אבל אנחנו עוד איכשהו נחשבים עירייה פחות או יותר חזרה, אז מה יגידו העיריות הקטנות יותר, שאין להן את התקציבים לעשות את זה.

אנחנו גוזרים את התקציבים מהחינוך, מהרווחה, ממקומות אחרים שעל פי תכניות העבודה שלנו היו אמורים להיות תקציבים ובמקום זה הם הולכים לטובת הנחיות השעה שקבעו נציגי הכבאות.
היו"ר נאוה בוקר
באיזה סכום מדובר אצלכם?
אבי חיים
למעלה מעשרה מיליון שקלים לכל ההתקנה של כל מוסדות החינוך. זה סכום לא מבוטל וזה גורם לעירייה שלנו לקחת את זה ממקומות אחרים, אז לפחות אם הייתה השתתפות של הממשלה בדברים האלה. כשקובעים החלטות צריך לקבוע מאיפה לוקחים את הכסף הזה. כי להנחית על העיריות דברים כאלה זה אמנם בסדר, אבל יש עיריות שקשה להם לעשות את זה. לנו קשה לעשות את זה.

הבאתי איתי את ראש מינהל שפ"ע, שאמון על הדברים המקצועיים, והוא יסביר לכם מה אנחנו עשינו עד היום בראשון לציון ואתם תבינו באיזה מצב אנחנו נמצאים היום.
היו"ר נאוה בוקר
אני הצטערתי לשמוע מהעוזר שלי שנציג משרד האוצר לא מגיע, כי הוא טוען שזה באחריות משרד הפנים. זה חמור מאוד. מנהלת הוועדה, אני מבקשת לשלוח מכתב למשרד האוצר על זה שלא הגיע לכאן נציג שלהם. זה חמור מאוד בעיניי.

הנציג של משרד הפנים בדרך? מה זה הדבר הזה? זה פשוט לא ייאמן.
קובי דדון
זאת לא ועדה ראשונה שנציגים של האוצר ומשרד הפנים לא מגיעים.
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט. אני לא רוצה לנעול את הדיון, כי הוא מאוד חשוב בעיניי, אבל זה לא ייאמן. אגב, על פי חוק הם חייבים להגיע לכאן. אבל לצערי זאת ההתייחסות. ואותו דבר לגבי האיחור של נציג משרד הפנים.

אנחנו נמשיך. יש דד-ליין?
אבי חיים
נתנו לנו הערכה של כמה שנים, אבל אני מעדיף שבתחום המקצועי יותר ראש מינהל שפ"ע ידבר.
ראובן הרשקוביץ
שמי ראובן הרשקוביץ, ראש מינהל לשיפור פני העיר בעיריית ראשון לציון. אני זה שבסוף צריך לבצע את כל הדברים האלה. יש גילוי אש, הנגשות ועוד אלף ואחד דברים שצריך לבצע במוסדות חינוך.

לגבי התקצוב של הדבר הזה, מדובר ביותר מעשרה מיליון שקל, שפרסנו את זה בתיאום עם כיבוי אש ראשון לציון עד 2018. קבענו תכנית עבודה, ומדובר בעלויות מטורפות; זה להיכנס לכל בית ספר ולעשות את כל המערכות האלה, וכנ"ל גני ילדים. מדובר ביותר מעשרה מיליון, כמעט 11 מיליון שקל.
קריאה
כמה מבנים?
ראובן הרשקוביץ
בראשון יש 340 גני ילדים ו-80 בתי ספר. לא מעט. דבר שני, אני לא יודע אם זה המקום, אבל יש בעיה לבצע את הדברים האלה. יש תקנות לא להיכנס עם עובדים בזמן הלימודים, אז יש את החופש הגדול, שגם הוא מתקצר עכשיו. ולכן הזמן שאנחנו יכולים להיכנס לעבוד הוא מוגבל. ובזמן הזה צריך לעשות מעליות, כי יש חוק של הנגשה, וצריך לעשות עבודות של בטיחות, כי יש בודקי בטיחות. וזה נורא מורכב. אני זה שבסוף הכול מתנקז אליו, כל הקבלנים - - -
היו"ר נאוה בוקר
אתה אומר ששנתיים זה לא - - -
קריאה
ארבע שנים.
היו"ר נאוה בוקר
ארבע שנים.
ראובן הרשקוביץ
לא התחלנו ב - - -
חיים תמם
ההנחיה אומרת לסיים את ההתקנה עד אמצע 2012 בשלב הראשון. אחר כך זה הוארך ל-2014. כל פעם הארכנו את זה. משרד החינוך פנה אליי, אמר "תשמע, יש קושי, הרשויות לא מצליחות" - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני מקווה שבמקרה הזה לא משתנות התקנות כל שני וחמישי.
חיים תמם
לא משתנות, זה אותן תקנות, רק הארכנו את המועד. ובפעם האחרונה, כשישבנו כאן באוגוסט, סיכמנו להאריך את זה עד 31 בדצמבר 2018.
קרן גלאון
זה גמישות של רשות הכבאות, לבוא לקראת.
היו"ר נאוה בוקר
באיזה שלב זה עומד היום?
ראובן הרשקוביץ
בראשון לציון סיימנו בשנה שעבר את כל גני הילדים. כל גני הילדים כרגע עם גלאי עשן וקסדות, כמו שנדרש. התחלנו בבתי ספר יותר מאוחר. זה יותר מורכב, כי אין לנו זמן להיכנס לבתי הספר לעשות את העבודה הזאת, כי באמצע הלימודים אין לנו אישור להיכנס עם עובדים, שחלקם אפילו עובדים ערבים. אז עשינו שנה שעברה עשרה בתי ספר, וזה הולך לנו בקצב לא פשוט. אני מזכיר עוד פעם, זה לא רק זה, יש לי גם את ההנגשה, שזה פרויקט נורא מורכב, שצריך שם לבנות פירים, בטיחות, קרינה – אין לזה סוף. ושיפוצים כמובן, שזה גם חלק מהעניין. זה נורא קשה. אני אומר כאחד שמבצע את זה שזה נורא קשה.
היו"ר נאוה בוקר
זאת אומרת שבנוסף לעניין התקציבי יש לכם עוד קשיים, בירוקרטיה, הליכי תכנון וכדומה, נכון?
ראובן הרשקוביץ
בעיקר לוגיסטיקה.
היו"ר נאוה בוקר
הבנתי. משרד החינוך, בבקשה.
יוחאי וג'ימה
אני יוחאי וג'ימה, ראש מינהל ביטחון וחירום במרכז השלטון המקומי. אני חושב שהחטא הקדמון, כמו שאת מכירה מקווי האש - - -
היו"ר נאוה בוקר
אל תעצבן אותי עכשיו, עשה לי טובה.
יוחאי וג'ימה
לא, אני לא מעצבן אותך, זה יקרה שבוע הבא.
היו"ר נאוה בוקר
תתכונן למתקפה. סתם, אני צוחקת. זה לא אתם. אתה יודע בדיוק מי הגורם שמעכב לנו את העברת הכספים.
יוחאי וג'ימה
אני יודע. בסוף-בסוף הכוונה של כולם זה לנסות להציל חיים. אבל כשאתה מקדם איזושהי רפורמה אתה צריך לעשות איזשהו סקר, לבדוק כמה עולה בית ספר ממוצע. יש שני מרכיבים שמשפיעים על המחיר: הגודל והגיל. כי להעביר היום כל מיני אמצעים דרך קירות ישנים ותקרה ישנה זה דבר קשה. לדוגמה, שאלתי את חברת "משכל" מה קורה לגבי הרשויות. הוא אומר לי שזה נע בעלויות: בגן ילדים זה 8,000 שקל עד 10,000 שקל, ובבית ספר זה יכול להתחיל ב-50,000, כאשר הקיצון של הקיצון זה בית ספר ברמת גן, שהגיע כבר ל-800,000 שקל. בית ספר בליך. כלומר, זה נע.

מבחינת מספרים, ברשויות המקומיות יש 18,000 גני ילדים ו-5,000 בתי ספר. ולכן אני אומר שלפני שמטילים כזה דבר צריך לראות אם יש לזה מקור תקציבי מסייע ולבדוק את זה לפי רשויות. עכשיו, אני לא הכרתי את המכ"ר הזה, זה נודע לי שנתיים אחרי, כשהסתבר שרשויות לא עומדות בזה. רשויות אמרו "אנחנו לא נפתח את בתי הספר, אנחנו לא נעמוד בדבר הזה". ואז ניגשנו לנציב לשעבר שחר איילון, והייתה נכונות מצדו, הוא אמר "חבר'ה, תשבו ותקדמו איזושהי המלצה", ואז המלצנו על דחייה של עוד שלוש שנים וגם קבענו את הדחיפויות. קבענו שגני ילדים, בגלל שהם יותר בעייתיים לפינוי והכול, שם זה יקרה בשנה-שנתיים הקרובות, בעוד שלבתי הספר נתנו עוד שלוש שנים.

אנחנו עוקבים אחרי הביצוע; לי יש איזשהו מדד מידי "החברה למשק כלכלה" לגבי הביצועים ולגבי אי-ביצוע. וכמו שאמר פה האיש מעיריית ראשון לציון, לרשויות חלשות יש קושי לבצע את זה. אז פנינו עוד פעם לחיים, וגם יש לנו ועדה משותפת עם משרד החינוך. כי הדבר לא נגמר רק בנושא של הגלאים; כשבית ספר מקבל דוח מהכבאות הדוח יכול לפעמים להגיע למיליוני שקלים או עשרות אלפי שקלים.
היו"ר נאוה בוקר
מהם דרכי האכיפה?
קרן גלאון
אני אתייחס. אני קרן גלאון, סגנית היועץ המשפטי ברשות הכבאות. יש פה שתי סוגיות. סוגיה אחת היא סוגיה מקצועית ואני חושבת שאין עליה עוררין. ישבה ועדה מקצועית משותפת, בוחנים תמיד תקינה בין-לאומית, לא ממציאים שום דבר, כדי לומר מה ישמור על הילדים שלנו בבתי הספר והגנים. לא בודקים את המקסימום האפשרי, בודקים את המינימום ההכרחי. יושבים ביחד ואומרים מהן הדרישות המקצועיות. כי אנחנו לא רוצים אסון, אנחנו לא רוצים שלילדים לא יהיה איך לברוח אם חלילה תהיה שריפה באיזושהי כיתה בקומה עליונה.

יותר מזה, באה רשות הכבאות ואמרה "אחרי שהסכמנו על הרף המקצועי, אנחנו מוכנים לתת לכם פריסה של הרבה שנים ליישם, כי הבעיה שלכם ברורה – וזאת למרות שעמדתנו המקצועית היא שצריך לבצע מיד, כי זו סכנת חיים". ופה אין עוררין, זה התפקיד של הכבאות, ההחלטות מתקבלות באופן מקצועי, על ידי ועדות משותפות.

לגבי התקציב - - -
היו"ר נאוה בוקר
אלה החלטות שמתקבלות בהשוואה לארצות אחרות?
קרן גלאון
בוודאי.
חיים תמם
אנחנו החלטנו החלטה עקרונית ללכת על התקן האמריקאי. בחנו את כל התקנים – האירופאיים, האנגליים, האוסטרליים וכן הלאה – ובסוף החלטנו שהתקנות בארץ יהיו מבוססות על התקן האמריקאי. והדרישה היא באמת דרישה מינימלית, רק גלאים, לא דרשנו אפילו מערכות כיבוי. דרשנו רק מערכות גלאים שייתנו התראה ברגע שיש שריפה. תראי, בגן ילדים יש גם מטבחון, יש מחסן, יש כל מיני חדרים, ויכולה להתפתח שם שריפה שתתפשט בעוצמה לאיזשהו חדר בלי שאף אחד ידע מזה. ולכן אנחנו אומרים שיהיה גלאי בכל אחד מהמקומות האלה, כדי שאותה גננת תשמע ותפנה מיד את הילדים. הרי יש שם מעט מבוגרים והרבה ילדים - - -
קריאה
אגב, אפשר לתת דוגמאות שזה הציל ילדים - - -
קרן גלאון
בקריית אונו, רק לאחרונה.
אבי חיים
אבל לא מלינים על זה, אני חושב שזה מבורך מאוד.
קרן גלאון
אני רק אשלים את מה שאמרתי. לגבי הדרישה המקצועית יש הסכמה מקיר לקיר. גם הפריסה שניתנה היא פריסה של שנים רבות.

עכשיו, רשות הכבאות היא לא גוף מתקצב. אנחנו לא יכולים לתקצב. הם צריכים לפנות מי שמתקצב אותם. כשאנחנו צריכים לשלם ארנונה לרשויות המקומיות אנחנו צריכים למצוא את הכסף. כשאנחנו בונים וצריכים לשלם היתרי בנייה - - -
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט. אז בואי נעבור לגופים המתקצבים. נציג משרד הפנים הגיע? למה חצי שעה אחרי שמתחיל הדיון?
ששון דקל
הייתי בוועדת הכספים בדיון אחר - - -
היו"ר נאוה בוקר
זה לא בסדר. אתה לא שמעת את הדברים שנאמרו פה. יש כאן בעיה תקציבית חמורה, משרד האוצר משליך את זה עליכם. היית נחוץ פה בתחילת הדיון. אני מבקשת שזה לא יקרה יותר. אבל נעבור אל משרד החינוך.
אילנית שושני
אני אילנית שושני, מנהלת אגף הבינוי והתקצוב במשרד החינוך. אני מצטרפת לכולם ומיישרת קו מקצועי וחשוב למוסדות החינוך בישראל.

הצלע היחידה שחסרה פה בכל המשוואה החשובה הזו זה כמובן משרד האוצר. לא הגענו עדיין בדרישות, עדיין לא הצגנו את תג המחיר לאוצר. הייתה ועדה וההערכות התקציבים מגיעות לבין 800 מיליון למיליארד שקל. ציינו כאן את המספרים, 12,000 כיתות גן - - -
היו"ר נאוה בוקר
בין 800 מיליון למיליארד שקל?
אילנית שושני
בערך כמיליארד שקל. לגנים זה בסביבות ה-120, 150 מיליון.
היו"ר נאוה בוקר
יש תקציב ייעודי לכך במשרד החינוך?
אילנית שושני
תקציב משרד החינוך לחידוש מבנים, שזה הדבר היחיד שכרגע עומד לרשות מבנים קיימים, כלומר, זאת התקנה היחידה שבה אני יכולה לטפל במבנים קיימים, הוא תקציב שהבסיס שלו עומד על 50 מיליון שקל בשנה.
היו"ר נאוה בוקר
זה פער גדול מאוד.
אילנית שושני
זה פער עצום ולא ניתן להיענות לדרישות התקציביות האלה במסגרת תקציב הבסיס שלנו. מה גם שאנחנו עוד מטפלים בעוד המון פערים במערכת. תקציב הנגישות הוא התקציב האחרון שדנו עליו מול משרד האוצר, וגם הוא בחסר עצום. כל נושא ההתאמות של המבנים לתקנים חדשים שאנחנו צריכים, פיקוד העורף וכולי... הדרישות רבות והכיס חסר.

אנחנו כן חושבים שאם תוכלו לסייע פה בוועדה הזו זה באמצעות - - -
היו"ר נאוה בוקר
באיזה יישובים כן הושלמה התקנת גלאי עשן?
אילנית שושני
אני לא מכירה - - -
רותם זהבי
ביישובים החזקים.
היו"ר נאוה בוקר
החזקים פה ואני לא רואה שזה ככה.
רותם זהבי
ברחובות כבר כמה שנים מתעסקים בזה, בראשון מתעסקים בזה - - -
קריאה
גם חולון.
חיים תמם
גם רעננה. ברעננה ביצעו כבר.
אבי חיים
כולם מלינים על היעדר המימון.
היו"ר נאוה בוקר
על זה שזה צורך חיוני אין עוררין, אנחנו לא חולקים על כך. אבל על המקורות הכספיים – כאן אני מבינה שיש בעיה. מה אתם מתכוונים לעשות?
רותם זהבי
בינתיים, כד שיהיה לנו תקציב, אנחנו נבוא כל שנה לחיים ובקש ממנו להאריך לנו בעוד שנה.
חיים תמם
או עד שיהיה אסון.
היו"ר נאוה בוקר
זאת הדרך?
רותם זהבי
זאת הדרך, אין דרך אחרת. או ללכת למשרד האוצר - - -
אילנית שושני
פשוט ללכת למשרד האוצר.
רותם זהבי
ללכת למשרד האוצר ביחד עם מרכז השלטון המקומי והמשרד לביטחון פנים ולנסות להגיע לאיזשהו תקציב, כמו שעשו עם פרויקטים אחרים בעבר, כמו למשל פינוי אזבסט או רעידות אדמה. יש כל מיני רעיונות כדי לסייע לרשויות להתגבר על העניין הזה.
היו"ר נאוה בוקר
משרד הפנים, בבקשה.
ששון דקל
אני ששי דקל, מנהל אגף בקרה ותקצוב.
היו"ר נאוה בוקר
קיבלנו הודעה ממשרד האוצר שנציג משרד האוצר מסרב כי הוא טעון שזה באחריותכם.
ששון דקל
איך זה באחריותנו? אני לא מבין איך תקצוב של איזושהי פעולה בבתי ספר היא באחריותנו.
היו"ר נאוה בוקר
יש כאן מצוקה תקציבית של רשויות מקומיות ואני אשמח אם תגיד לנו מה נעשה בנושא הזה.
ששון דקל
זה לא נושא שהוא בתחום הטיפול שלנו והאחריות שלנו. זה נושא של בתי ספר, זה אולי בתחום הטיפול של משרד החינוך - - -
היו"ר נאוה בוקר
אבל אתם מתקצבים את הרשויות המקומיות, ובמקרה הזה הנטל נופל על הרשויות המקומיות. אז איך אתה אומר שזה לא באחריותכם?
ששון דקל
אנחנו לא היחידים שמתקצבים את הרשויות המקומיות. בנושאי חינוך משרד החינוך הוא זה שמתקצב את הרשויות המקומיות – בבניית בתי ספר, שיפוץ שלהם וגם התפעול השוטף שלהם. ולכן למעשה זה באחריות המשרד החינוך.
קריאה
אני חושב שטיפול שוטף זה הרשויות המקומיות.
ששון דקל
בכל מקרה, לא אנחנו מתקצבים את הרשויות המקומיות בנושא חינוך. התקציב היחיד שיש למשרד הפנים זה מענק האיזון, שגם לא ניתן לכל הרשויות, בטח לא לחזקות שבהן. זה בעיקרון התקציב שאנחנו נותנים לרשויות המקומיות.
היו"ר נאוה בוקר
זאת אומרת שיש כאן התנערות של שלושה משרדי ממשלה. סיפור קווי החיץ 2, לא ייאמן. טוב - - -
אברהם חיים
מישהו יצטרך לקחת אחריות על הדבר הזה.
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט. אחד מהמשרדים יצטרך לקחת אחריות. גברתי מצוות הוועדה, אני מבקשת לפנות בשם הוועדה למשרד הפנים, משרד החינוך ומשרד האוצר, בבקשה להקצות מקור תקציבי. גברתי ממשרד החינוך, אני מבקשת שתעבירי נתונים מדויקים על העלויות לצוות הוועדה, כדי שנוכל לפנות לגורמים הרלוונטיים. אני חושבת שאנחנו חייבים למצוא פתרון איך לסייע לרשויות המקומיות לתקצב את התקנה הזאת. אני חושבת שבכבאות עושים הכול כדי להציל חיים, ואני לא חושבת שצריך לשנות כאן שום דבר מבחינתכם, הדבר היחיד שאפשר לעשות זה פשוט לגייס את משרדי הממשלה ולמצוא תקציב ראוי, כדי שבכל בתי הספר ומוסדות החינוך יהיו גלאי עשן. זה פרויקט מציל חיים.

איך משרד המשפטים קשור לנושא?
קריאה
הם אמורים להכריע איזה משרד אמור לשלם בסופו של דבר.
היו"ר נאוה בוקר
לי לא ידוע על כך שמשרד המשפטים אמור להכריע. תבדוק לי את הנושא הזה בבקשה.

יש אפשרות להקל ברמה כזאת שאולי... יש מוסדות חינוך שבטוח הסכנה שם היא יותר גדולה, לעומת כאלה שבהם הצורך הזה פחות בוער? יש מצב כזה?
חיים תמם
אנחנו הגדרנו את זה בהנחיות. כתבנו את זה בתעדוף.
היו"ר נאוה בוקר
כי אם יש מוסדות חינוך שהסכנה בהם היא יותר מוחשית וברורה, אפשר אולי לתקצב אותם בסדר עדיפות ראשון, ואם אין תקציב מספיק, אז להמשיך הלאה - - -
חיים תמם
בהנחיות שלנו במסמכים כתבנו את העדיפויות, למשל: חינוך מיוחד, איפה שיש אזור אחסנה, איפה שיש מטבחים ועוד. עשינו ניהול סיכונים ובו קבענו את סדרי העדיפויות.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבינה. אני מבקשת לקיים פגישה נוספת – פגישה, לא דיון בוועדה – שבה אין צורך באנשי הכבאות וההצלה, אלא שלושה נציגים משלושת המשרדים, החינוך, הפנים והאוצר, כדי להשיג מקור תקציבי ולוודא איזה משרד לוקח על עצמו את הטיפול בנושא הזה. אני מבקשת שהפגישה הזאת תהיה אצלי בלשכה.
ששון דקל
שוב פעם, זה נושא שהוא ממש בתחום אחריות משרד החינוך - - -
יוחאי וג'ימה
ואם ידברו שם על מצ'ינגים ודברים כאלה - - -
היו"ר נאוה בוקר
בסדר, אז אני מציעה לזמן גם את המרכז לשלטון מקומי, נציגים מהרשויות. אבי, אתה תדאג לנציגים נוספים מרשויות נוספות. וכמובן משרד האוצר, משרד החינוך ומשרד הפנים, לישיבה מצומצמת אצלי בלשכה. צריך למצוא את הגורם האחראי ולדאוג למקור תקציבי. אין אופציה אחרת בסיפור הזה.
ששי דקל
אני לא חושב שאנחנו צד לדיון הזה.
היו"ר נאוה בוקר
אני חושבת שאתם צד ועוד איך. משרד הפנים אחראי על תקצוב הרשויות, לא משנה באיזה חלק. אם יסתבר שלא - - -
ששון דקל
לא בתחום החינוך. בתחום החינוך משרד החינוך מתקצב. הרבה משרדים מתקצבים את הרשויות המקומיות, ובתחום החינוך משרד החינוך הוא שאחראי.
היו"ר נאוה בוקר
אוקיי, תן לי לבדוק את זה, ואם לא יהיה צורך אני אשחרר אותך מה"נטל" הזה. אם נראה שיש צורך ואתה צריך להיות בישיבה, נזמן גם אותך. אבל אני חושבת שאנחנו כן צריכים לשחרר את נציגי כבאות והצלה, הם לא יכולים לדאוג לתקציב. אבי, אתה תדאג להביא כמה נציגי רשויות? זה חשוב כדי להרים את הנושא ושיהיה לחץ ציבורי. אתה יודע שמאוד קשה להשיג תקציבים אם אין לחץ ציבורי.
אבי חיים
אגב, שלא יובן לא נכון – אנחנו מברכים את כל מה שכיבוי האש עושה לטובת הילדים. זה צעד מציל חיים. אני רק אומר שלעיריות זה קשה, זה נוגס בתקציבים אחרים, תקציבי רווחה ועוד. פשוט מטילים פצצה. הממשלה או מי שמכין את התקנה הזאת זורק פצצה, ואנחנו צריכים להתמודד עם השאלה מאיפה להביא את המקור התקציבי.

אגב, בזמנו גם דובר שיעזרו לנו בתקציבים, היה איזה דיון והשלטון המקומי הוציא איזה מכתב, אבל לא הייתה התייחסות לנושא הזה. אנחנו עוד איכשהו עירייה איתנה, אבל העיריות הקטנות לא יוכלו לעמוד בזה, ואז נגיע למצב שאו שלא יקבלו את החלטות הכיבוי ולא יבצעו את זה בגני הילדים, דבר שיהיה אסון, או שהעירייה תתקצב את זה אבל אחר לא יישאר לה איך לתקצב דברים אחרים. לכן אני חושב שחייבים שהממשלה תעזור פה בתקציב, חייבים.
היו"ר נאוה בוקר
אגב, אנחנו לא רק מעריכים את לוחמי האש שלנו, אנחנו גם מחבקים אותם, וב-31 לחודש יתקיים כאן יום הצדעה ללוחמי האש. כולכם מוזמנים.
קובי דדון
בראשות נאוה.
היו"ר נאוה בוקר
כן. אז אבי, אנחנו נקיים את הישיבה בחודש הקרוב ואני מבקשת לדאוג שכל הרלוונטיים ישלחו את הנציגים המתאימים.
אבי חיים
גם משרד הפנים?
היו"ר נאוה בוקר
כרגע זה גם משרד הפנים, אבל אני מבטיחה לבדוק, ואם לא יהיה צורך בכך, לא נזמן. הדיון הסתיים, תודה רבה לכולכם.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים