ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/01/2017

פיקוח הרבנות הראשית ומשרד הבריאות על עבודתם של המוהלים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 330

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, י"א בטבת התשע"ז (09 בינואר 2017), שעה 10:00
סדר היום
פיקוח הרבנות הראשית ומשרד הבריאות על עבודתם של המוהלים
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

עבדאללה אבו מערוף

יעל גרמן

אכרם חסון

מיכאל מלכיאלי
חברי הכנסת
אלעזר שטרן

מאיר כהן

עליזה לביא

דב חנין

יוסי יונה

קסניה סבטלובה
מוזמנים
ממונה ארצי על ענייני דת, משרד הבריאות - פנחס פרנקל

מנהל המחלקה לנהלים וסטנדרטים, משרד הבריאות - ישי פאליק

מנהל תחום מינהל ומשק במוסדות האשפוז, משרד הבריאות - ניל פרלמן

מנכ"ל הרבנות הראשית, המשרד לשרותי דת - משה דגן

דובר הרבנות, הרבנות הראשית - קובי אלתר

חבר בוועדת הבריתות, הרבנות הראשית - אלי שוסהיים

מתמחה יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - אסתר בן דוד

יועמ"ש, עמותה לחופש המידע - אור סדן

מת"ל, הוועדה לזכויות הילד - כרמית כהן

מנכ"ל עמותת טבקה, מלכ"ר - פנטהון אספה-דויט

דוברות ושינוי מדיניות, אגודה ישראלית למען יהודי יוצאי אתיופיה - חנה אלעזר לגסה

מנכ"לית אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה, מלכ"ר - זיוה מקונן-דגו - מתן דאויט - גדי יברקן - דסטה יברקן - יצחק טיים - ליאור ליברבוסקי

מתנדב אצל ח"כ אלעזר שטרן - תני פרנק

תלמידים - טימור סילוק

תלמידים - יצחק יאיר
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
יפה קרינצה

פיקוח הרבנות הראשית ומשרד הבריאות על עבודתם של המוהלים
היו"ר דוד אמסלם
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא: פיקוח הרבנות הראשית ומשרד הבריאות על עבודתם של מוהלים. מי שיזם את הדיון הזה הוא אני. היתה כתבה שקראתי אותה והשתוממתי, ואמרתי לעצמי שנעשה דיון כדי לבדוק איך עובדים הדברים בנושא המוהלים במדינת ישראל. אני באמת לא מכיר את הנושא, אין לי מושג, ולכן ביקשתי שנעשה דיון, האם הנושא שנקרא מוהלים במדינת ישראל מוסדר ומפוקח כמו שצריך.

אם חברי הכנסת רוצים להגיד כמה מילים, בבקשה, ואחרי זה נשמע את הגורמים המקצועיים במדינת ישראל. בבקשה, אלעזר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אין ספק שכמו היושב-ראש, אני מקווה שכולנו, הזדעזענו מהסיפור שיצא החוצה והסתבר שהוא נכון, שמדריך מוהלים, שיש לו סוג של אישור למול ואני חושב שגם להדריך מטעם הרבנות הראשית התאמן או אימן אחרים על תינוקות שכל חטאם היה צבע העור שלהם.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא הדיון. חבר הכנסת נגוסה עשה דיון בוועדה שלו על הנושא הזה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אגיד לך, על זה.
היו"ר דוד אמסלם
לא. חבר הכנסת נגוסה עשה דיון על הנושא הזה. ראיתי את זה כדבר נורא ואיום, ואבל זה לא הנושא. בעקבות זה היתה כתבה בטלוויזיה על עבודת המוהלים בכלל, לא קשור למי. מילה זה סוג של ניתוח, אולי קל אולי קשה, בגיל מאוד צעיר, אז רציתי לשמוע. עזוב את האירוע הזה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז אשתדל לעזוב את האירוע הזה. היושב-ראש מבקש ממני לעזוב, ואני אעזוב אותו מבחינת הדיון, למרות שאני מודה שאני לא יכול לעזוב אותו מבחינת התחושה שלי כיהודי, במיוחד יהודי שחובש כיפה וציצית. איך הגענו למקום הזה? זה כואב לי מאוד.

היושב-ראש, ברשותך, אדלג הלאה. בעקבות הסיפור הזה יש היום תקנות מי מאשר מילה. אין כוח, בגלל שמצד אחד זה עניין דתי ומצד שני, כמו שאתה אומר, זה עניין רפואי-כירורגי. על פניו, זה הרי ניתוח. זאת אומרת, אם מישהו ירצה לקחת את הבן שלו למול בבית-חולים, אף אחד לא יכול להגיד לו כלום, בגלל שזה סוג של פרוצדורה – וסליחה שאני משווה פרוצדורה למצווה חשובה כל כך, אבל זה סוג של פרוצדורה רפואית. היום, לצערי הרב, בתוך החוק יש תקנות ברבנות הראשית על איזושהי ועדה, אבל אין סנקציה חוקתית.

לכן מה שניסיתי לעשות, ונדחה, שלפחות – ובאמת אין פה קואליציה-אופוזיציה, אפילו אין נגד הרבנות - יהיו שלושה אנשים בוועדה כזאת שקובעת, שמפקחת: אחד שתקבע הרבנות, אחד שיקבע שר הדתות ואחד שיקבע שר הבריאות - רופא. למה? בגלל ההיבטים האלה. לצערי הרב, זה נדחה. תודה.
היו"ר דוד אמסלם
חברת הכנסת גרמן, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
באמת אשים בצד את המקרה. אני חושבת שזה מקרה נורא ואיום ואני מקווה, כמו כולנו, שזה מקרה יוצא דופן ולא יהיה כמוהו. אבל המקרה הזה העלה בעיה קיימת. נכון אמר חברי אלעזר, וגם אתה, אדוני היושב-ראש, שמדובר על פרוצדורה רפואית. אין פרוצדורה רפואית - אין פרוצדורה רפואית שאינה דורשת רופא שיבצע אותה. רופא מוסמך, שלמד ועשה סטאז'. וכאן אנשים שלא עברו לימודי רפואה מבצעים פרוצדורות רפואיות בתינוקות רכים בני יומם, בני שבעה-שמונה ימים.
היו"ר דוד אמסלם
אז מה את מציעה, שרק רופאים יעשו את זה?
יעל גרמן (יש עתיד)
אני לא רוצה להציע שום דבר לפני שנשב על זה. בשלב הראשון אנחנו צריכים לדעת איזה פיקוח נעשה על הדבר הזה; האם בכלל יש פיקוח; מי מפקח; מי רואה ומי מכשיר. אלה השאלות הראשוניות. אבל לאחר מכן, אני חושבת שטוב תעשה הוועדה הזו אם היא תעלה את הנושא הזה על המדוכה, אם נמנה צוות, נבקש מהממ"מ, נבקש ממשרד הבריאות וממשרד הדתות לשבת ביחד ולדאוג לכך שלא יקרה עוד מקרה כזה - שהפרוצדורה הרפואית המבוצעת בתינוק בן יומו תבוצע על-ידי אדם שאינו כשיר, אינו מוכשר ואינו מפוקח.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. אכרם, אתה רוצה לומר משהו? בבקשה.
אכרם חסון (כולנו)
בוקר טוב. גם אצלנו חותכים, ואצלנו רוב המוהלים הם מה שנקרא "אח מוסמך", ולכן לא קיימת הבעיה הזאת. האמת היא שבאתי ללמוד ולשמוע מהחברים ואשמח ללמוד איך מתקדמים בנושא הזה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. חבר הכנסת מלכיאל, בבקשה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תודה, היושב-ראש. אני זוכר שהצעת החוק של חבר הכנסת שטרן עלתה, ועל פניו זה נשמע הגיוני: מה מזיק שיישב נציג הרבנות, נציג משרד הדתות? אבל אני חושב שנושא של ברית מילה זה לא רק נושא של אח, זה לא רק נטו נושא של משרד הבריאות, זה קודם כול נושא דתי. במקורות שלנו – ואתה, אדוני היושב-ראש יודע את זה – יש משפט שאומר: חדש היה אסור מהתורה. כל פרוצדורה שתשנה את מה שנהגו אבותינו 3,000 שנה, אנחנו יודעים איפה זה נפתח ולא יודעים איפה זה מסתיים. נכון שהיתה פרצה, שישר הרבנות הגיבה נגד זה וישר השר לשירותי דת הגיב נגד זה וגם הרבנים הראשיים. אף אחד לא טמן את ראשו בחול אלא להיפך, יצאו נגד התופעה שהעלית. אני חושב שכל דבר שישנה מדבר שהיה נהוג עד היום - כמו סופר סת"ם, כמו מוהל - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
רב ראשי יש בתורה?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בתורה יש רב ראשי שנבחר בדרך דמוקרטית?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
- - - את התורה, תראה שכן. בסנהדרין.
היו"ר דוד אמסלם
אלעזר, אני רוצה לעבור. אני לא רואה סתירה, אבל לא חשוב.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כל דבר שישנה מה שהיה נהוג - - -
היו"ר דוד אמסלם
מלכיאלי, מה שאמר אלעזר – אין סתירה. לכן שאלתי אם חברת הכנסת גרמן התכוונה שמהיום רק רופאים יעשו מילה. עם ישראל היו לו את המוהלים שלו. אבל אלעזר בא מרמת הפיקוח, לא מרמת המוהל.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם אני אמרתי שאני לא מחייבת רופא.
היו"ר דוד אמסלם
הוא לא מתכוון ששלושתם יבואו ויעשו את המילה ביחד. הוא אומר: אני חושב שצריך גוף חיצוני שיפקח. אני רוצה לטייב את זה. אני רואה את זה כדבר חיובי, זה לא לשנות את טקס המילה, בוודאי שלא.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הוא אומר את זה היום, אבל מחר יבוא לנו שר אחר - - -
היו"ר דוד אמסלם
אין בעיה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
יש פיקוח.
היו"ר דוד אמסלם
גדי, אתה רוצה לומר משהו? בבקשה.
גדי יברקן
קודם כול, אדוני היושב-ראש, אני ממש מודה לך על קיום הדיון. אני ממש שמח שזה לא התמסמס, זה מאוד חשוב. גם כשהייתי בקשר עם הלשכה שלך, אף אחד לא היסס, אז באמת שאפו.

לעצם העניין, לנו אין את הפריבילגיה להשאיר את זה בצד ולעסוק רק בנושא של המוהלים בכל המדינה. זה נכון לדיון למיוחסים. בדיון הזה להשאיר בצד את מה שקרה ולהתקדם הלאה כדי לשפר את העמדות, איך החברה תיראה – זה דיון למיוחסים בלבד, ואנחנו לא בקליקה. דרך אגב, מה שקרה לא קרה רק ליוצאי אתיופיה, הוא קרה על-פי מעמד כלכלי סוציו-אקונומי: קווקזים, יוצאי אתיופיה, אריתראים, סודנים - כל מה שהיהדות מדלגת עליו, מכניסים אותו לעניין הזה.

כשהאירוע הזה נחשף טולטלתי, כמו כל אזרחי המדינה שצפו בזה, ומיד – יום אחר כך – הלכתי להגיש תלונה במשטרה. לשמחתי, היה פה דיון, שלהערכתי היה דיון אמוציונלי בלבד, ללא תכלית, בלי להתקדם מה קורה אחרי הדיון שהיה בוועדת הקליטה.

אני רוצה להגיד לכם שאני לא מייצג אף אחד, אני מייצג את עצמי בלבד, אבל יש הרבה אנשים שחושבים כמוני. אצלנו, בביתא ישראל – אני חוזר למקורותיי, לביתא ישראל - נושא המילה, אני חושב שאף יהודי לא נכנס להגדרה של עם ישראל בתוך הקהילה ללא המילה. זה הדבר הראשון. כדי שתיקרא יהודי, כדי שתהיה שווה ותהיה במעגל הגדול הזה, אתה חייב לעבור ברית מילה אחרת אין לך את הברית הראשונית, הבסיסית, בינך לבין אלוהים. להפוך אותנו לבשר תותחים, כפי שנראה ושבועיים אחר כך - - -
היו"ר דוד אמסלם
גדי, גדי - - -
גדי יברקן
שניה, אדוני. - - הרבנות מחזירה את הרב הזה לעבודה, לצפצף על ציבור שלם ולהגיד: אתם לא יהודים מבחינתנו, אתם לא פה.
היו"ר דוד אמסלם
גדי, גדי - - -
גדי יברקן
שניה, אדוני.
היו"ר דוד אמסלם
לא לא, תקשיב לי.
גדי יברקן
אסיים בכמה מילים. אני מבטיח לך, לא אהרוס לך את הדיון. זה דיון חשוב, תן לנו טיפה. הרי גם ככה דילגו עלינו, הנושא הזה לא קשור אלינו, אז בוא נסביר כמה דברים. אתם רוצים שנהיה יהודים? תחליטו. אני לא מבקש אישור. שתיים - - -
היו"ר דוד אמסלם
גדי, תקשיב לי. אתה לא הולך טוב, זה לא הדיון שלי. אף אחד כאן, בוודאי לא אני, לא חושב שיש פה דיון על יהודי אתיופיה האם הם יהודים או לא.
גדי יברקן
אני גם לא מבקש אישור. במחילה מכם, אני - - -
היו"ר דוד אמסלם
הדברים האלה כבר נפסקו לפני הרבה שנים, גם לכל מיני קהילות במדינת ישראל, ולכן זה נגמר.
גדי יברקן
מתי נפסקו?
היו"ר דוד אמסלם
אני לא רוצה להיכנס לזה.
גדי יברקן
אני מסכים אתך, אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר דוד אמסלם
זה לא הוויכוח וזה לא הדיון שלי עכשיו. תכבד אותי. גדי, בגלל שאני אוהב אותך נתתי לך לדבר, למרות שזה לא קשור לדיון הזה. אתה רוצה עוד משפט אחד כדי לפרוק את התסכול שלך – אין בעיה, אבל רוצה ללכת לקטע המקצועי.
גדי יברקן
אין בעיה. אשתדל לדבר בנימוס. מבחינתנו זה לא עניין של דת, זה המשך של התנהלות הממסד הרבני עם יוצאי אתיופיה. עובדה, לאף אחד מאותו הזרם זה לא הפריע – רבנים, רבנים ראשיים, שר הדתות. אף אחד. הזמינו את הבן אדם כדי שהתקשורת תיאלם, אף אחד לא דיבר.

מה שקרה כאן, שהחלטתם שביתא ישראל אינם במגרש שלכם. אני אומר לכם בעניין הזה: הלוואי שדיון הזה ייתן להמשך עם ישראל להחליט את מי מוהלים ואת מי לא מוהלים, שהדיון הזה יהיה מקצועי. היום מצאתי ארבעה אנשים שלילדים שלהם העורלה פשוט נחתכה. אדוני היושב-ראש, אני מוכן להביא את זה.
היו"ר דוד אמסלם
לא לא, גדי. הבנתי, נגמר, תודה.
קריאה
עשו ברית מילה.
גדי יברקן
מה ברית מילה? כמו קצבים חתכו. דרך אגב, התלונה שהגשתי במשטרה כמעט לא טופלה.
היו"ר דוד אמסלם
גדי, אתה מפריע לי בדיון. אני מכבד אותך אז נתתי לך את רשות הדיבור, למרות שזה לא קשור. הגדרתי מה הדיון שלי. הבנתי, תודה רבה.
גדי יברקן
תודה רבה. משפט אחד, אני רוצה לסיים.
היו"ר דוד אמסלם
סיימת.
גדי יברקן
אני מסיים, אדוני היושב-ראש. משפט אחד.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה.
גדי יברקן
אני חושב שהפשע שנעשה, אנשים לא יכולים להסתובב ולחזור לעבודה אחרי שזה קרה. אתם לא יכולים להמשיך לתקן תקנות להמשך - - -
היו"ר דוד אמסלם
זה משפט?
גדי יברקן
זה משפט ארוך טיפה.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא ארוך.
גדי יברקן
אתם לא יכולים לדבר על פילוג בעם, להסית נגד ציבור שלם - - -
היו"ר דוד אמסלם
גדי, אני לא רוצה להוציא אותך. גדי, אני רוצה שתכבד - - -
גדי יברקן
אני אסיים, תן לי. כי אי-אפשר לעבור על זה הלאה ולהגיד שעברנו על זה ואנחנו מתקדמים הלאה. זה לא יקרה.
היו"ר דוד אמסלם
גדי, אתה לא מכבד אותי.
גדי יברקן
מישהו צריך לתת את הדין, אדוני היושב-ראש.
היו"ר דוד אמסלם
לא לא, אתה לא מכבד אותי. מה שאני קובע זה מה שקורה באולם. אתה לא מכבד אותי. אני כיבדתי אותך. אני הגדרתי את הדיון, לא אתה. אני יודע על מה אני רוצה לעשות את הדיון. נתתי לך לדבר למרות שאני יודע שאין קשר בין מה שאתה אומר לדיון, ואתה מתעקש - - -
גדי יברקן
אם זה לא היה קשור לא היה דיון. אם אנחנו לא היינו קיימים, לא היה פה דין הרי.
זיוה מקונן דגו
איך אין קשר?
היו"ר דוד אמסלם
גם את צועקת עלי?
זיוה מקונן דגו
לא, אני לא צועקת. אני שואלת איך אין קשר בין מה שעשו, ועוד פסקו לרב הזה - - -
היו"ר דוד אמסלם
ברשותך, לא להפריע לי. אני לא רוצה להוציא אותך מהאולם, אז תכבדו אותי.
גדי יברקן
אי אפשר להגיד שהכול ימשיך ואנחנו - - -
היו"ר דוד אמסלם
גדי, גדי - - -
גדי יברקן
המשטרה לא מטפלת, משרד הדתות לא מטפל - - -
היו"ר דוד אמסלם
גדי, גדי. תוציאו אותו, בבקשה.

אני מגדיר חזרה את הדיון. הדיון הוא בעצם - - -
זיוה מקונן דגו
אם הדיון הזה לא מתקיים בנושא הזה, גם אני יוצאת. אין מה לעשות פה.
יצחק טיים
יש פה אנשים שמגנים על פושעים, חלאות המין האנושי שלקחו בעלות על הדת ועל היהדות. הם מגנים על פושעים.
היו"ר דוד אמסלם
אתה רוצה לצאת גם? קיבלת רשות דיבור?
יצחק טיים
מגנים על פושעים, על חלאות המין האנושי שלוקחים בעלות על הדת ועל היהדות.
היו"ר דוד אמסלם
אני מבקש להוציא אותם.
יצחק טיים
הם חלאות המין האנושי, זה מה שהם.
זיוה מקונן דגו
זה הדיון על הרבנות. הרבנות הזאת, הפושעת, נותנת למוהל לחזור לעבודה אז - - - מהדיון. והכנסת הזאת היא גם שלנו - - - גם בוועדה הזאת ולא רק בוועדת הקליטה.
יצחק טיים
חלאות המין האנושי שלקחו בעלות על הדת. זה מה שהם. ביזיונות. אתם ביזיונות, לקחתם בעלות על היהדות. מי אתם בכלל?
היו"ר דוד אמסלם
אני מתנצל על הצעקות שהיו כאן וגם על הטחת העלבונות, שלטעמי לא קשורים לאירוע.

אני חוזר חזרה. רוצה להבין מכם, משרד הדתות: אני רואה שהקימו בחוק בריאות העם, בהתאם לתקנות, ועדה בין-משרדית לפני 35 שנה. מי יושב-ראש הוועדה הזאת, איזה משרד?
משה דגן
הרבנות הראשית.
היו"ר דוד אמסלם
מי יושב-ראש הוועדה הזאת? הרבנות הראשית ממנה?
משה דגן
יושב-ראש הוועדה הוא פרופסור הרב אברהם שטיינברג.
היו"ר דוד אמסלם
והוא ממונה על-ידי מי?
משה דגן
זו ועדה וולונטרית, צריך לציין, שהתכלית שלה היא להגשים את האינטרס הציבורי.
היו"ר דוד אמסלם
משה, תענה לשאלות שלי, זה יותר קצר. וועדה וולונטרית – הכוונה היא שהוועדה היא בהתנדבות? איך זה עובד?
משה דגן
זה לא בהתנדבות. מועצת הרבנות הראשית, בסמכותה להקים ועדות שמשרתות את הייעוד של התכלית של הרבנות הראשית. הוועדה הזאת היא ועדה שמורכבת מנציגי ציבור, נציגי משרד הבריאות, נציגי מוהלים ורבנים. הוועדה הזאת, בין היתר, מטפלת בנושאים של סיבוכי בריתות.
היו"ר דוד אמסלם
אני עוד לא שם. אתחיל בשלב הראשוני. אני שואל שאלה עקרונית: מי מכשיר מוהלים בישראל?
משה דגן
זה תהליך מאוד ארוך, ואני רוצה להתייחס במילה אחת לנקודה שהיתה - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא לא.
יעל גרמן (יש עתיד)
כל המוהלים כפופים לוועדה?
משה דגן
רק נקודה. דבר ראשון, אנחנו מתנערים מההתבטאויות של הרב אסולין. צריך להבין שהרב אסולין לא מייצג לא את הרבנות ולא את המוהלים. אה התבטאויות שהוא צריך להתייחס אליהן בעצמו, והוועדה גם נתנה את דעתה בעניין הזה. הוועדה הוקיעה בריש גלי את ההתבטאויות האלה.
היו"ר דוד אמסלם
משה, אני לא בדיון שם.
משה דגן
רק כדי להשלים את הנושא הזה.
היו"ר דוד אמסלם
אני בכוונה לא שם, בגלל שאני לא רוצה להיכנס לקשר ביניכם. הרב אסולין הוא לא אדם פרטי; אני מניח שהוא נושא איזשהו תואר משרה במדינת ישראל, גם מקבל משכורת, ואם הוא עשה מה שעשה - להערכתי, צריך לפעול נגדו בכל האמצעים, גם הפליליים וגם - - -
משה דגן
כך הוועדה נקטה.
היו"ר דוד אמסלם
אבל אני לא שם. אני לא רוצה ללכת לשם.
משה דגן
פשוט הדברים יצאו מהקשרם - - -
היו"ר דוד אמסלם
יש לי 25 דקות, אני רוצה בסוף לצאת עם משהו טוב לעם ישראל.
משה דגן
רק במשפט אחד: הוועדה נתנה את דעתה לעניין הזה והיא שללה לו את הסמכות ללמד מוהלים.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל אנחנו לא שם.
היו"ר דוד אמסלם
תסביר לי איך נעשים מוהלים במדינת ישראל? אני רוצה להיות מוהל, מה אני צריך לעשות?
משה דגן
במדינת ישראל יש בערך 800 מוהלים, שמתוכם 450 מוהלים מוסמכים. בתהליך ההסמכה יש הליך שהוא קדם הוועדה. מה אומר התהליך הזה? יש מוהלים שהם מוסמכים, שהם יכולים לחנוך בן אדם שרוצה להיכנס לתחום.
היו"ר דוד אמסלם
מי הסמיך את המוסמכים?
משה דגן
המוסמכים הוסמכו על-ידי הוועדה, ואני מסביר כרגע את התהליך.
היו"ר דוד אמסלם
תסביר לי, קודם כול, מה ההסמכה הראשונית של המוסמך?
משה דגן
התהליך מתחיל בזה שיש תהליך של שנה שהוא קדם בקשה להיקרא מוהל מוסמך. בשנה הזאת, אותו אחד שרוצה להתלמד צריך להתלוות למוהל מוסמך.
היו"ר דוד אמסלם
הוא מגיש בקשה רשמית לוועדה?
משה דגן
לפני שהוא מגיש את הבקשה לוועדה בכלל.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להיות מוהל. נגיד שחבר הכנסת מאיר כהן מוהל – אני נצמד אליו שנה.
משה דגן
שנה שלמה אתה נצמד אליו.
היו"ר דוד אמסלם
מה המשמעות של השנה? מותר לי לעשות מילות או שאני רק מסתכל?
משה דגן
דבר ראשון, הוא צריך להתלוות למוהל ולראות איך המילה נעשית, איך הפרקטיקה, הפרוצדורה הזאת נעשית, ולאחר תקופה מסוימת הוא מתחיל להשתלב בתוך התהליך.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה להבין, עזוב מילים מכובסות. נניח שמאיר הוא מוהל מוסמך, שכבר הסמכתם אותו, ולא משנה כרגע איך. בתהליך שאני מתחיל אתו עכשיו אני מסתכל איך הוא עושה את המילה, ולאט לאט הוא מבין שאני מתחיל להיכנס לעניינים ואומר לי: שמע דודי, עכשיו אתה תנסה. לא שאני פוסל את זה, בסוף צריך איזה ניסיון.
משה דגן
דבר ראשון, צריך רקע תיאורטי, כלומר להבין בהלכות ולהבין בפרוצדורות. כמובן, החניכה האפקטיבית, שהיא המעשית, זו חניכה שמתבצעת בתהליך. דבר ראשון זה צפייה, לאחר מכן, ככל שהוא יותר מתלמד, נותנים לו לעשות תהליכים כאלה ואחרים במשך שנה.
היו"ר דוד אמסלם
משה, תקשיב לי. בדיון הקודם אמרתי שאני נראה אולי אהבל, אבל אני לא כל כך כזה. אז בגדול, הבנתי. ברגע שהוא עשה לי סטאז' של שנה, הוא נותן לי צעטאלע אליכם? איך זה עובד?
משה דגן
אתה, לצורך העניין, צריך להגיש בקשה מסודרת. הבקשה הזאת כוללת את האישור מאותו מוהל שחנך אותך במשך שנה שלמה, צריך להביא אישורים רפואיים, לעבור חיסונים, לקבל אישור מרב מוכר שאתה בהשקפת עולם של אוריינטציה יהודית, שאתה מקובל בתחום – שוב, מכיוון שאנחנו מדברים פה על תהליך דתי. עם כל האישורים האלה מגיעים לוועדה, והוועדה עורכת שני סוגי בחינות: בחינה אחת רפואית ובחינה אחת הלכתית.
אלי שוסהיים
ובחינה מקצועית.
משה דגן
כן, ובחינה מקצועית. יש פה את ד"ר שוסהיים שהוא חבר ועדה, היה בעבר יושב-ראש הוועדה. תוכלו לשמוע את הדברים בצורה יותר מדויקת.
היו"ר דוד אמסלם
אמרנו שהיא עושה לו את הבחינות הפרקטיות וההלכתיות, וכמובן, הוא צריך להביא את האישורים הרפואיים לכך שהוא בן אדם בריא.
משה דגן
אחרי שעבר את שתי הבחינות האלה בפני הוועדה הוא מקבל - - -
היו"ר דוד אמסלם
רישיון.
משה דגן
לא, הוא לא מקבל רישיון עדיין. הוא מקבל אישור לשנה, אבל בשנה הזאת יש מפקח מטעם הוועדה, שמתלווה אליו כדי לוודא שהוא מבצע את הברית כמו שצריך.
היו"ר דוד אמסלם
הוא מתלווה אליו בכל מילה או שמתלווה אליו מדגמית.
משה דגן
לפני שהוא מקבל את האישור השנתי, הוא צריך לתאם אתו מועד שבו הוא עושה ברית. המפקח אמור לוודא שכל התהליך נעשה בצורה תקינה, שהוא עומד בכל גדרי ההלכה ובכל הפרוצדורה הרפואית הנדרשת. לאחר מכן הוא מוזמן שוב לוועדה, ואז הוא מקבל רישיון לשנה כמוהל מוסמך. בשנה הזאת יש כמה בדיקות שנעשות על-ידי המפקחים, וככל שלא הוגשו תלונות ולא קרתה שום בעיה או תקלה הוא מוזמן שוב לוועדה - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני, זאת ועדה וולונטרית, אני לא חייב. כלומר, יש מסלול שלא מחייב אותי לעבור בוועדה.
היו"ר דוד אמסלם
עוד מעט נגיע לזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה העיקר. זה נשמע טוב, אבל לא כולם עושים את זה. מה קורה עם אלה שלא עושים? זו הבעיה.
היו"ר דוד אמסלם
דקה. בגדול, אנחנו מדברים על זה שהוא עושה סטאז' ראשוני, שנה ראשונה הוא מתלמד, אחרי זה מגיש את האישורים לוועדה, הוועדה בוחנת אותו, נותנת לו עוד ניסיון עם משגיח של הוועדה - - -
משה דגן
מפקח מטעם הוועדה.
היו"ר דוד אמסלם
מפקח מטעם הוועדה שבודק מדגמית, והוא צריך לתאם אתו מועד למילה כדי לראות האם הוא בסדר. לאחר שהוא עושה את זה והמפקח מאשר את זה, הוא חוזר חזרה לוועדה ואז היא מנפיקה לו אישור שהוא מוסמך למשך שנה.
משה דגן
שוב - אחרי שהוועדה מסיימת את הליך הבחינות, היא מאמתת את כל המסמכים שהוא הגיש והיא קיבלה חוות דעת חיובית מהמפקח, הוא מקבל אישור לשנה כמוהל מוסמך.
היו"ר דוד אמסלם
ומה קורה אחרי שנה?
משה דגן
בשנה הזאת הוועדה מדי פעם שולחת מפקח כדי לוודא שהעבודה נעשית טוב, וככל שלא התקבלו תלונות על אותו מוהל הוא ניגש שוב לוועדה, הוועדה מבצעת שוב איזשהו תהליך פרוצדורלי ומאשרת לו לחמש שנים.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. חבר הוועדה, לוועדה יש קבועי זמן? האם אנחנו שולחים את המפקח שלוש פעמים בשנה? ארבע פעמים? פעם אחת? האם זה הולך לפי רבעון או שזורמים עם הזרם?
אלי שוסהיים
קודם כול, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת וכל הציבור, נדמה לי שאנחנו מבזבזים את הזמן על דברים, לדעתי, שוליים לחלוטין. נכנסתי לוועדה לפני קרוב - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
סוף סוף היושב-ראש שואל את השאלות שהיו צריכות להישאל לפני 100 שנה, אתה אומר - - -?
אלי שוסהיים
אגיד לך מדוע.
היו"ר דוד אמסלם
בדרך כלל, את הדיון הראשון אני עושה על דברים לא חשובים. בוא נתקדם לדברים החשובים. אתה רק תענה לי למה שאני שואל, זה מה שאני רוצה. האם יש לכם בתהליך הזה משהו מוסדר, דבר דבור על אופניו, שכתוב עם לוח - - - ?
אלי שוסהיים
אולי תבדקו כמה סיבוכים יש מתוך הוועדה במשך שנה? הרבה פחות ממה שרופאים. זה משרד הבריאות - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא שאלתי את זה.
אלי שוסהיים
אבל זה באמת הדבר. אם אתם דואגים לבריאות של התינוקות, הדברים האלה, אפילו בעולם לא שואלים. מקבלים את הדבר שהמוהלים מבצעים את העבודה בצורה הטובה ביותר, המוצלחת ביותר.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה מה שאתה מצפה שאנחנו נעשה?
היו"ר דוד אמסלם
ד"ר שוסהיים. חברת הכנסת לביא, אני מבקש: אל תפריעי לי בדיון. ד"ר שוסהיים, אני מבקש ממך רק דבר אחד - - -
אלי שוסהיים
עכשיו אני - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא לא, כשתחליף אותי פה תעשה מה שאתה רוצה. פה אני שואל את השאלות ואתה עונה בקצר, כי יש לי 20 דקות. אני שואל שאלה פשוטה: יש לכם מסמך שמגדיר את התהליך בדיוק?
אלי שוסהיים
יש לכם מסמך שמגדיר את התהליך בדיוק?
אלי שוסהיים
הכול מסודר. התהליך של המוהלות בישראל הוא הטוב ביותר שקיים. הלוואי שבעולם הרפואה היה אותו דבר. אני מדבר בתור מנתח משנת 1965. יש הרבה דברים שניתן לדבר על הנושא הזה, לטובת בריאות הילדים.
היו"ר דוד אמסלם
אני מכבד אותך, אז תענה לי ישר וקצר.
אלי שוסהיים
אני ממשיך.
היו"ר דוד אמסלם
קודם כול, אני מבקש לקבל הפרוצדורה הכתובה הזאת. תעבירו איזשהו מסמך אלי כדי שאבין את התהליך.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם את הביקורות. שיעבירו לך את הביקורות.
היו"ר דוד אמסלם
עוד לא, אני לא שם. יכול להיות שמאיר ואני נשקול לעבור את התהליך הזה.
אלי שוסהיים
זה מסובך ביותר, הרבה יותר מסובך מאשר לקבל תואר רפואה. בתור רופא, אף אחד לא מפקח עלי, אבל על מוהלים מפקחים כל שנה.
היו"ר דוד אמסלם
לאחר שקיבל את הרישיון לחמש שנים – דרך אגב, זה רישיון? איך זה עובד?
משה דגן
תעודת הסמכה.
היו"ר דוד אמסלם
תעודת הסמכה. מוהל שאין לו תעודת הסמכה במדינת ישראל, מותר לו למול? על פי חוק, כל הפרוצדורה שאתם מדברים - - -
קריאה
אין חוק. אין חקיקה בנושא.
היו"ר דוד אמסלם
חבר'ה, אני שואל אותו. אני שואל: האם זה הליך וולונטרי שבניתם כדי לטייב את המצב הקיים, ואז מישהו יום אחד אמר: בואו נעשה תהליך, אחרת העסק פרוץ לגמרי, ואז הוא לא הוגדר חוקית. דרך אגב, אני מברך על התהליך - כל תהליך שהוא בבקרה ובהכשרה – אין ספק. השאלה המרכזית שלי היא: האם זו חובה לכל מוהל לעבור את התהליך או שמוהלים ואין בעיה?
משה דגן
מבחינת ההיקפים, יש לנו כ-800 מוהלים, ש-60% מהם מוסמכים.
היו"ר דוד אמסלם
לא שאלתי את זה.
משה דגן
היתר, שהם אינם מוסמכים, גם אם יש סיבוכים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני מדבר על ה-40%, על ה-30%, 10%.
משה דגן
היום אין תשתית חקיקתית שמחייבת מוהל להיות מוסמך.
יעל גרמן (יש עתיד)
הגענו לעיקר.
היו"ר דוד אמסלם
מאיזה משרד אתה?
משה דגן
אני מנכ"ל הרבנות הראשית.
היו"ר דוד אמסלם
משרד הדתות פה?
משה דגן
הם לא קשורים לזה.
היו"ר דוד אמסלם
משרד הדתות לא קשור לנושא? משרד הדתות, הסוגיה הזאת לא חונה אצלו, לדעתך? זה אצל משרד החקלאות, נראה לכם?
משה דגן
הרבנות הראשית היא יחידת סמך של המשרד לשירותי דת, והרבנות היא הזרוע שמטפלת בזה.
היו"ר דוד אמסלם
שאלתי אם נראה לכם סביר שהנושא הזה, משרד החקלאות צריך לטפל בו? באינסטינקט, בבטן - - -
משה דגן
משרד הבריאות יחד עם הרבנות מטפל בכל - - -
היו"ר דוד אמסלם
לדעתך, איזה משרד ממשלתי אמור להוביל חקיקה בסוגיה הזאת?
משה דגן
הרבנות הראשית.
היו"ר דוד אמסלם
הרבנות הראשית היא עדיין לא משרד ממשלתי.
משה דגן
זו יחידת סמך של המשרד לשירותי דת, וזה בסדר.
יעל גרמן (יש עתיד)
מי התנגד לחוק של אלעזר?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כל הממשלה התנגדה.
היו"ר דוד אמסלם
זאת לא השאלה עכשיו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני חושב משרד התעשייה. זאת תעשייה.
היו"ר דוד אמסלם
משרד המשפטים פה? מי, לדעתכם, המשרד שאמור לטפל בנושא הזה?
אסתר בראון בן דוד
אני צריכה עוד להתייעץ, אבל בעיקרון, משרד המשפטים הוא אחד המשרדים שמובילים תהליכים של הסמכה והגבלה של חופש העיסוק, אז יכול להיות שמשרד המשפטים הוא הגורם הרלוונטי.
היו"ר דוד אמסלם
אני מניח שבעולם הרפואה רופא זה דבר שמוגדר גם בחוק; מי מגדיר את זה, משרד הבריאות או משרד המשפטים?
אסתר בראון בן דוד
אני יכולה לבדוק את זה.
היו"ר דוד אמסלם
אז אין לך תשובה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
היושב-ראש, שר הדתות ביקש ממני שנדחה את הדיון כדי שנוכל לשבת אתו. אז אני לא מבין מה הם אומרים פה, שר הדתות חושב שזה המשרד שלו.
היו"ר דוד אמסלם
בהיגיון שלי, זה אמור להיות במשרד הדתות. לכן אני חושב שאם כבר רציתם להגדיר – אני רואה את זה כדבר מבורך. זה היה לפני 35 שנה לפי מה שכתוב לי, במסגרת תקנות חוק בריאות העם.
אלי שוסהיים
הרבה יותר מזה.
היו"ר דוד אמסלם
הרבה? יותר גרוע. מאז ועד היום לא מצאתם זמן או צורך לעגן את זה באיזושהי חקיקה, בגלל שאני באמת חושב שהסיפור של המילה זה דבר דרמטי. זה לא דבר של מה בכך, זה לא מלמדים ילד להניח תפילין.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לפי הנכון זה משרד הדתות, לפי ההתנהגות שלהם זה משרד המסחר והתעשייה.
היו"ר דוד אמסלם
עזוב, אני לא שם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל אני אומר לך את האמת.
היו"ר דוד אמסלם
משה, אתם, כרבנות הראשית, מרגישים שיש צורך לעגן את זה בכללים יותר ברורים ובחקיקה יותר ברורה? אתה יודע מה, רוב המוהלים הם עליכם, בסדר גמור. אני לא מדבר עליהם, אני גם לא מדבר על ה-60%-70%–80%, אבל יכול להיות שיש 1%, פרומיל אחוז, שהוא הבעיה שלנו, בו אנחנו צריכים לטפל וגם לנקוט סנקציה מולו. זה לא מוסדר בנושא של ההכשרות, זה לא מוסדר בנושא של הביטוחים. האזרחים הרגילים לא מודעים לזה. תאמין לי, לי יש ילד אחד, מלתי אותו והייתי בטוח שלמוהל יש רישיון. לא שאלתי אותו: יש לך רישיון? לי זה ברור, זה כמו שאני לא עולה לאוטובוס ושואל את הנהג: תגיד, יש לך רישיון? תראה לי.
יעל גרמן (יש עתיד)
או את הרופא בבית-החולים.
היו"ר דוד אמסלם
כן. אז אני אומר לך שבאינסטינקט האזרחי, כשאנחנו מקבלים הפניה למוהל אנחנו משוכנעים שיש איזו מערכת שהכשירה אותו. זה לא דבר פשוט.
משה דגן
אני לא חושב שכל הסדרה - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אפשר להכניס את זיוה שהוצאת? אני חושב שהיא נרגעה.
היו"ר דוד אמסלם
בסדר, תכניסו אותם. אבל תגידו להם שלא יפריעו. זה לא הנושא.
משה דגן
אני רוצה לענות. אני לא חושב שכל הסדרה צריכה להיות בחקיקה, ואני גם לא מבין למה הנושא הזה עלה, כי אם היתה בעיה נקודתית מבחינת מוהל אחד, זה עדיין לא מצביע על הכלל. צריך להתייחס גם לנתונים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
זה חושף בעיה הרבה יותר רצינית.
משה דגן
שניה, תני לי רק להשלים.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אולי זה מוהל אחד שהכשיר הרבה כאלה שלא מוכשרים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
השאלה היא לא איך לחתוך.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר דוד אמסלם
אם תפריעי אני אוציא אותך, קסניה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
תוציא אותי, בסדר, אבל הדברים צריכים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני קורא לך פעם ראשונה, אני קורא לך פעם שניה - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אל תאיים.
היו"ר דוד אמסלם
אז אני קורא לך פעם שלישית. אני מבקש להוציא את קסניה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הדברים האלה צריכים להיאמר, וחבל מאוד שאתה מסב את הדיון מהדבר שהוא העיקרי והוא החשוב, שזה באמת התעללות באנשים והתעללות בהורים שלהם.
היו"ר דוד אמסלם
אני מבקש להוציא אותה בבקשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זה מביש ומביך.

(חברת הכנסת קסניה סבטלובה יוצאת מחדר הוועדה).
משה דגן
כשמדברים על חקיקה, צריך להיות צורך או תכלית. היום אנחנו נמצאים במקום מעולה בנושא הזה, ואפשר להסתכל גם מבחינת נתונים סטטיסטיים.
היו"ר דוד אמסלם
אז אתה אומר שהכול בסדר?
יעל גרמן (יש עתיד)
מה מעולה בזה שיש כאן - - -
משה דגן
תנו לי רגע לדבר. מילה אחת.
יעל גרמן (יש עתיד)
שאין פיקוח על מוהלים.
משה דגן
כשאת דיברת לא הפרעתי לך, גברתי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
- - -
היו"ר דוד אמסלם
הוא מדבר. משה, קצר.
משה דגן
אוקיי. אנחנו מדברים על 65,000 מילות, שמתוכם יש אולי 50 מקרי סיבוך. כשיורדים לפרטים, יש אולי מקרה אחד בשנה שהוא בעייתי. כלומר, אנחנו לא מדברים פה על מצב שהוא בכאוס, צריך להסדיר אותו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
על כמה תינוקות התאמנו? אתה לא סופר את האימון על התינוקות האתיופיים כבעיה. זה לא בעיה?
משה דגן
אז התנערתי מזה.
קריאה
מה זה משנה?
משה דגן
התנערתי מזה ואני לא מצדיק את זה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא התנערת. זאת לא בעיה אחת.
משה דגן
אבל זה לא אומר שצריך חקיקה. לא צריך לשפוך את התינוק עם המים.
היו"ר דוד אמסלם
משה, תעצור.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אם רופא - - -
היו"ר דוד אמסלם
מלכיאלי - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
תגיד לי, מלכיאלי, אם היו עושים על הבן שלך או על הבן שלו? על מה אתה מדבר?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אבל ברור שזו התנהלות - - -
היו"ר דוד אמסלם
מלכיאלי - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
תגידו לי, השתגעתם?
היו"ר דוד אמסלם
מספיק. דקה, מאיר. מלכיאלי, מספיק.
מאיר כהן (יש עתיד)
תעשה את זה על הבן שלך, נראה אותך.
היו"ר דוד אמסלם
שניה.
אלי שוסהיים
זה באמת מה שעושים - - - לא אוכפים - - -
היו"ר דוד אמסלם
ד"ר שוסהיים. אני לא רגיל לנהל דיונים ככה, אצלי לא צועקים.
אלי שוסהיים
אבל אי-אפשר לשמוע דברים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה לא קיבלת רשות דיבור ממני, אתה לא מדבר.
משה דגן
כבוד היושב-ראש, אני רוצה להשלים משפט.
היו"ר דוד אמסלם
לא לא לא, אל תשלים. מספיק, הבנתי, לא צריך יותר. בבקשה, מאיר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני רוצה להגיד דבר פשוט, חבריה: אין לנו שום בעיה עם המילה. אני יהודי, ילדיי נימולו, נכדי, בעזרת השם. ככל שירבו, כן ייטב לעם ישראל. אין לנו שום בעיה עם ההיבט הדתי, יש לנו בעיה בנושא התהליכי. אני חושב שמוטב לכם - זה צריך לבוא מכם – שדבר כזה יעבור את המסלול שלכם. זה צריך להיות אינטרס משותף לכולנו, שלא יהיה מסלול וולונטרי, שכל מי שמתעסק עם זה צריך לקבל הסמכה מכם. תסתכלו על התהליך, תזקקו את התהליך. לא יקרה מצב, למשל, שזה שמתלמד מביא אישורים על בריאותו רק אחרי שהוא מביא את ההסמכה. התנאי שאני נצמד למישהו הוא שאני נקי מבחינה בריאותית, אני לא מסכן את אותו מוהל ואת אותו תינוק שאני עומד לידם. זה דבר אחד.

שניים, אתם לא יכולים להתעלם, מלכיאלי – ואני מכבד אותך - שזה גרם לזעזוע במדינה הזאת, שאנשים שואלים שאלות. במקום לבוא לכאן ולהתנצח אתנו אתם יכולים להגיד: זה האינטרס שלנו, בואו נזקק את התהליך, בואו נדאג שלא יהיה מוהל אחד שיהיו לו בעיות, בואו נדאג שילד אחד או הורה אחד לא יטען במדינה הזאת, על אחת כמה וכמה עולים חדשים מאתיופיה או מברית-המועצות.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. עליזה, בבקשה. אחרי זה אעביר עוד שלושה דוברים בדקה ואסכם. בבקשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה, אדוני היושב-ראש. הקשבתי קשב רב, ואתם מנותקים מהמציאות. כואב לראות את הדבר הזה. אתה שואל אותנו למה אנחנו צועקים? אנחנו צועקים את הצעקה של מי שלא צועק, של אוכלוסיות בישראל שהן מוחלשות - וראית כלפי מי הדברים כוונו – שאין להן פה.
משה דגן
אנחנו מתנערים מזה, זה לא קשור לתהליך.
עליזה לביא (יש עתיד)
תקשיב טוב.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
היושב-ראש אומר שזה לא הדיון בכלל.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני לא תוקפת, אני המומה מההתייחסות.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
היושב אומר לך שזה לא - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אל תגן עליו.
היו"ר דוד אמסלם
משה, אתה מפריע. מיכאל, אתה מפריע לי בדיון. אצלי בדיון, גם אם אומרים דברים שהם לא לעניין לא מפריעים, בגלל שרק ההפרעה הזאת גמרה 30 שניות ויש לנו עוד שש דקות. בבקשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
תחקיר עיתונאי משובח חושף מציאות עלובה בישראל, שמנצלת אוכלוסיות מוחלשות. אז אי אפשר לא לדבר בשפה שמתכתבת עם המציאות בישראל, כי מי שמכיר את המציאות יודע לבחור את המוהל הנכון, אבל מי שלא מכיר את המציאות – צריך להגן על האזרחים: גם לעגן בעי"ן וגם להגן בה"א, וזה התפקיד שלנו. הפליאה שלך על שורה של חברי כנסת שבאה ויושבת, וזה כבר דיון שני ושלישי בכנסת בנושא הזה - זה פצע נוראי ומדמם, כי יש אוכלוסיות שמכירות את המציאות הזאת ויש אוכלוסיות שלא מכירות את המציאות הזאת. לא בכדי זה כוון כלפי אוכלוסיות מוחלשות.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, עליזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
הדברים שנאמרו הם פצע מדמם, ואנחנו לא יכולים לשתוק על זה.
משה דגן
- - -
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.

משה, אני אוציא אותך. מספיק. עבדאללה, בבקשה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני מתייחס לנושא בהמשך לדבריה של חברת הכנסת עליזה. לא אכנס לעניין ההלכתי, כמובן.
היו"ר דוד אמסלם
אתה יכול להיכנס, לך דווקא אני מרשה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
מותר לי, גם אצלנו מוהלים, כמובן. שמעתי כאן שמדברים על חוק, לא חוק. אדבר מבחינה מקצועית. מה שמזעזע זה ששלוש פעמים שמעתי מכבוד הרופא שהסיבוכים ברפואה הם יותר מאשר אצל מוהלים רגילים. אני מבקש מכבוד הרופא שייקח את דבריו בחזרה. אדבר עכשיו באופן גלוי ושקוף: אני אורולוג 20 שנה, ועשיתי הרבה בריתות מילה במקצוע שלי, גם מבחינה רפואית וגם מבחינה הלכתית. לכן אני מציע שזה יסודר כמו שצריך, לא רק מבחינה הלכתית אלא גם מבחינה מקצועית. לצערי הרב, ראיתי הרבה סיבוכים ותיקנתי הרבה.
משה דגן
- - - נמצאים בוועדה - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
עם כל הכבוד, תירגעו, תהיו אובייקטיביים ותקבלו את הביקורת באופן שקוף, באופן נכון ובאופן מקצועי, גם מבחינת מה שקרה – שבגלל זה אנחנו דנים – וגם מבחינה מקצועית להבא, שהברית תהיה בצורה מקצועית.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.

ברשותכם, אעבור לשלושה דוברים מהארגונים. אור סדן פה? בבקשה, קצר.
אור סדן
אנחנו מדברים על שקיפות עבודת הוועדה לפיקוח על מוהלים. שלוש פעמים בעבר כבר פנינו – התנועה לחופש המידע - כדי לקבל את אותם מקרים שקרו, כדי לדעת מה השמות של מוהלים שנמצא פגם בתפקיד שלהם. זו רשימה שלא מפורסמת וגם לא הפרוטוקולים מפורסמים. היינו צריכים לקבל שלוש פעמים, לקבל שלוש פעמים. אני חושב שכל אמא שיולדת וצריכה לבחור בתוך שמונה ימים מוהל, צריכה שתהיה לה אפשרות להיכנס לאתר שבו יש רשימה מסודרת. אני יודע שיש רשימה של המוהלים, אין רשימה של מוהלים שכשלו בתפקידם, שנמצא פגם. הם לא מוסרים מהרשימה. זה דבר שחייב להיות שקוף תמיד.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.

כרמית פולק-כהן, בבקשה.
כרמית פולק- כהן
אני מהמועצה לשלום הילד. יש לנו התכתבות ענפה, שנמשכת כבר שנים, עם הרב משה. אנחנו מאוד מעריכים את התגובות שלו, גם אלינו. קראנו להסדיר את הנושא הזה בחקיקה, וניסינו לעשות את זה מתוך שיח אתכם, ואתה יודע את זה. התנגדתם להסדרה בחקיקה ושלחתם לנו את הנוהל שלכם. המקרה האחרון הציף את זה שוב, וכמו שאמר חבר הכנסת מאיר כהן, זה אינטרס שלכם להסדיר את זה בחקיקה. יש עשרות מוהלים שאין לכם עליהם - - -
משה דגן
יש השלכות רוחב לכל העולם.
כרמית פולק- כהן
אין שום רצון לשנות סדרי בראשית. ההיפך, אם בהתחלה זה הצטייר ככה, בעיניי ההיפך הוא הנכון.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, כרמית.

הרב פנחס פרנקל ממשרד הבריאות, אתה רוצה לומר משהו בעניין? דקה.
פנחס פרנקל
בדקנו את התהליך מכל ההיבטים שלו. העבודה של הוועדה לפיקוח על מוהלים, שנמצאת ברבנות הראשית לישראל, היא עבודה טובה. אנחנו לא רואים צורך לשנות את ההסדרים הקיימים.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. חבר הכנסת יוסי יונה, בבקשה.
יצחק טיים
אדוני, אני לא יודע למה אנחנו לא מקבלים זכות דיבור פה.
היו"ר דוד אמסלם
הסברתי. החלטתי מה הדיון, אני מחליט מי מקבל את זכות הדיבור.
יצחק טיים
איך אתה יודע על מה אני מדבר?
היו"ר דוד אמסלם
הסברתי לך: אני מחליט למי אני נותן זכות דיבור. לא לכולם אני נותן, אני לא יכול.
יצחק טיים
אדוני היושב-ראש, זה ביזיון מ שאתה עושה פה, זה לא נכון.
היו"ר דוד אמסלם
אני עכשיו הביזיון? אני הביזיון?
יצחק טיים
זה לא נכון, כי יש פה ועדה מפקחת שבמקום לפקח היא מאשימה גורמים אחרים. אני חושב שזה לא נכון מה שאתה עושה, אתה מחליט מה אני הולך לדבר במקום לשמוע.
היו"ר דוד אמסלם
דקה, אני הביזיון פה? אני מבקש להוציא אותו.
יצחק טיים
אני אצא. בסדר.
היו"ר דוד אמסלם
חבר הכנסת יונה, בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אהיה מאוד מאוד קצר. התופעה שאנחנו מדברים עליה היא שילוב: מצד אחד, רשלנות מקצועית. אבל הדיון לא יכול להתמצות ברשלנות מקצועית, אנחנו לא יכולים לדחות את היסוד הקיים פה בזלזול בכבודו של האדם, ובמקרה הזה - בגלל שהוא שחור.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא הדיון.
קריאה
זה כן הדיון. אתה עושה פה פארסה, אדוני. זה חלק מהדיון ואתם עושים פה - - -
זיוה מקונן דגו
זה חלק מהדיון, ואתם - - -
היו"ר דוד אמסלם
הכנסתי אותך לכאן בגלל שאמרת שלא תפריעי.
קריאה
הרבנות בחיים לא תסכים למסקנות הוועדה, אדוני.
זיוה מקונן דגו
אז מה זה הדיון?
היו"ר דוד אמסלם
גם אתה.
יצחק טיים
אני לא אשתוק. למה שאשתוק? תינוקות בני יומם שחותכים להם אשך או עושים להם תאונה, זה לא דבר שאפשר לשתוק עליו.
היו"ר דוד אמסלם
חבר שהכנסתי אותךְ חזרה.
זיוה מקונן דגו
חבל מאוד.
יצחק טיים
אתם מתעללים בהם.
זיוה מקונן דגו
חבורה של פושעים יושבים פה, שהתעללו, ונותנים לרב לחזור אחרי שלוש שנים להתעלל באתיופים. בושה וחרפה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אם הרב הזה חוזר, אז אני מצדיק אותם.
משה דגן
לא התבקשתי להגיד מה החלטת הוועדה.
היו"ר דוד אמסלם
דקה. הגדרתי את הדיון. לפעמים אני מצטער שאני נותן לאנשים, במיוחד חברי כנסת שבאים ועושים על זה פוליטיקה. זאת לא הכוונה שלי. הגדרתי מה הדיון בדיוק. דרך אגב, בנושא הזה, היה לפני שבועיים בוועדת העלייה והקליטה - - -
קריאה
מה הקשר לוועדת העלייה והקליטה בנושא מוהלים? זה שהוא אתיופי - - -
היו"ר דוד אמסלם
את קיבלת זכות דיבור?
קריאה
לא, לא קיבלתי.
היו"ר דוד אמסלם
אז למה את מפריעה לי?
קריאה
כי זה מפריע לי שאתה לא נותן לנו מקום בוועדה שלך. אף פעם לא נתת לנו מקום.
היו"ר דוד אמסלם
את מפריעה לי עכשיו. אני מבקש לא להפריע לי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא לא לא, יוסי. הבנתי מה שאמרת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן, אבל - - -
היו"ר דוד אמסלם
זה לא הדיון שלנו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בסדר, אבל אדוני היושב-ראש, אתה מכבד את חברי הכנסת. אם נלך לפי הקריטריון הקשיח שלך של מה הדיון, אז נעסוק פה בסתימת פיות גורפת.
היו"ר דוד אמסלם
למה? אנחנו לא במליאה שאתה מדבר על מה שאתה רוצה. אני מבקש להוציא אותה החוצה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אבל אדוני, יש לדיון הזה כמה זוויות.
היו"ר דוד אמסלם
לא לא, אני מחליט מה הדיון ומה הזווית.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אתה מחליט מה הדיון, אבל לנו יש את הזוויות שלנו בדיון.
היו"ר דוד אמסלם
יוסי, קח לך 20 שניות לומר מה שאתה אומר. אני רוצה לסכם את הדיון.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני לא צריך יותר מ-20 שניות.
היו"ר דוד אמסלם
זו חוצפה שלכם להחליט לי מה הדיון ומה לא, להפריע כל הזמן לדיון. אתה אומר לי כל הזמן מה הדיון? אתה נכנס לי פה בשתי הדקות האחרונות וקובע לי מה הדיון? כל פעם אתה עושה את זה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אתה מדבר אלי?
היו"ר דוד אמסלם
אליו – אל חבר הכנסת חנין. הוא כל הזמן מטיף לי מוסר בהתנשאות ואומר לי מה הדיון.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מה הדיון לדעתי.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא משנה לי מה דעתך בכלל.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לי זה משנה. אני נבחרתי להביע את דעתי, לא את דעתך.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, 20 שניות.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה. בא לי פה כל פעם בשתי הדקות האחרונות ומטיף לי מוסר. בכל דיון כמעט.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני מכבד את ההסתייגות שלך, אבל כן רוצה להדגיש שקיים קשר במקרה הספציפי הזה בין רשלנות מקצועית לבין הסוגיה של גזענות. כל ניסיון שלנו להתכחש לעניין הזה הוא עוול לאמת ולא יביא פתרון אמיתי לבעיה שאתה אנחנו מתמודדים.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה.

בבקשה, משרד המשפטים.
אסתר בראון בן דוד
משרד המשפטים מבקש להביע את עמדתו הסופית שמי שצריך לקדם את הצעת החוק הממשלתית זה משרד הדתות או, לחלופין, משרד הבריאות.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה, רבותי. ברשותכם, אני רוצה לסכם את הדיון.
גדי יברקן
אדוני היושב-ראש, רק שתדע שהוא חזר. אני לא מתחצף ולא מתפרץ - - -
היו"ר דוד אמסלם
מה עשית עד עכשיו?
גדי יברקן
שהמוהל חזר לעבוד במשרה, והתלונה שהוגשה במשטרה, אני בספק אם המשטרה התחילה לבדוק. אני אומר את זה ממקורות שלי, כי אני הגשתי את התלונה במשטרה. רק שתדעו שהרב חזר לעבוד, כמעט כל האחרים גם חזרו לעבוד.
היו"ר דוד אמסלם
גדי, גדי - - -
גדי יברקן
אי אפשר להגיד שאנחנו עוברים. אנחנו פה פצועים, מדממים. זה לא עובד, סליחה. אני מתנצל, זה פשוט מבפנים, אי-אפשר לדלג על זה. זה משהו שאתה שולט עליו כמו בשלט – פעם מגביר ופעם מוריד. יש פה אנשים שהילדים שלהם נעשו נכים לכל החיים, יכול להיות שלא יוכלו להביא ילדים בהמשך. אי-אפשר להגיד שזה לא הדיון. אני מסכים אתך שאתה עושה דיון לפני העתיד, אבל אי-אפשר להתעלם מההווה. אי-אפשר.
היו"ר דוד אמסלם
אבל גדי, אתה צועק בלי רשות, בלי כלום. עושה מה שאתה רוצה. נתתי לך לדבר קודם כול, אתה מחליט לי גם מה הדיון. אבל בגלל שאני מחבב אותך אני נותן לך, ועוד אתה עכשיו ממשיך וממשיך - -
גדי יברקן
זה הדדי. זה פשוט - - -
היו"ר דוד אמסלם
- - בגלל שכואב לך בבטן. וגם אם אני מסכים אתך, זה לא הדיון.
גדי יברקן
כואבת לי הבטן, לא יכול ללכת לרופא כי בטח ינתחו אותי ללא הסכמה...
היו"ר דוד אמסלם
רבותי, ברשותכם, אני רוצה לסכם את האירוע. כפי שאמרתי, באתי לדיון מכתבה שקראתי, שלא קשורה בכלל לאירוע האחרון כפי שהציג אותו גדי, שאני רואה אותו כדבר חמור מאוד ואני מתחבר לכל מה שהם עשו. גם כעסתי מאוד מאוד באותה נקודת זמן, ואם לא היו עושים דיון בוועדת הקליטה הייתי עושה אותו פה.

אבל אני רוצה ללכת קדימה לנושא בכללותו. אני חושב שנושא המילה זה נושא חשוב מאוד מכדי להשאיר אותו כפי שהוא - גם אם יש תקלה פעם בשנה וגם אם אין תקלה. זה הליך מורכב, כפי שתיארתם אותו, מסובך, וגם אמר ד"ר שוסהיים שזה אפילו יותר מסובך מאשר להיות רופא, אז בוודאי שצריכה להיות פרוצדורה של ההכשרה, של הסטאז', רישיון וכו'. זה לא כל איש הישר בעיניו יעשה. בעבר, לפי מסורת ישראל כבר למעלה מ-3,500 שנה מלים ילדים ולא היו רישיונות. אני מניח שלפני 200 שנה גם לא היה רישיון לרופא. אני לא יודע איך זה עבד, בטח לא הכשירו ואותו ונתנו לו רישיון. מי שהרגיש שהוא יכול להיות רופא והאמינו לו – נעשה רופא.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
היה קצב, היה רופא.
היו"ר דוד אמסלם
יכול להיות.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה עבר בירושה.
היו"ר דוד אמסלם
נכון. אני חושב שהגיע הזמן להסדיר את זה, זה לא יכול להישאר ככה. אני חושב שזה נכון להסדיר את זה.
משה דגן
יש לזה השלכות לכל העולם.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אנחנו לא באים להכשיר מוהלים בחו"ל עכשיו, כמו שאנחנו לא מכשירים רופאים בחו"ל. אנחנו, במדינת ישראל, באים להסדיר את מה שגבולות המדינה. אנחנו עוד לא מעצמה עולמית שבאים להכתיב לכל העולם מה לעשות, גם לא לכל היהודים בעולם.

אעשה כאן דיון בעוד חודש. אני מבקש ממשרד הדתות, בגלל שרואה את זה במשרד הדתות. כמובן שיש לו שותף בכיר מאוד, וזה משרד הבריאות. בכל אופן מדובר פה במשהו כירורגי. אבל אני רואה את זה חונה בחנייה של משרד הדתות. אעשה כאן דיון, בעזרת השם, בעוד חודש, ששם תיתנו לנו את הכיוונים לאן אתם הולכים. אני משוכנע לחלוטין שבסוף צריך להסדיר את זה בחקיקה ראשית. זה אומר שמי שרוצה להיות מוהל - יש מסלול הכשרה של מוהל, כל המסלול עם הבדיקות ועם הסטאז'. בסוף יש לו רישיון, ובמסגרת הרישיון הזה הוא מתחיל לעבוד, כולל הכול מכל כל - גם מתי הוא מתייצב לעשות בדיקות לראות שהוא כשיר, אם זה בדיקות רפואיות וכו'. בוודאי שצריך להסדיר נושא של ביטוח – היום מוהל בא ואף אחד לא יודע אם יש לו ביטוח, אין לו ביטוח. כלום.
משה דגן
מוהל מוסמך חייב שיהיה לו ביטוח.
היו"ר דוד אמסלם
אני בא דווקא מאלה הלא מוסכמים. אני רוצה שכולם יהיו מוסמכים, לכן אני חושב שצריך להסדיר את זה בחקיקה. מוהלים שלא מוכשרים על-ידיכם לא יהיו מוהלים, גם לא צריכים להיות מוהלים. בשביל זה יש משרד הדתות שמכשיר את האנשים ומסדיר את זה, לוקח אחריות על כל הנושא הזה.

אעשה דיון, בעזרת השם, בעוד חודש כדי שתיתנו לנו אתם, משרד הדתות – אזמין גם את שר הדתות - כיוונים לאן אתם רוצים ללכת. אני אומר לכם מראש: בסוף זה יצטרך להיות מוסדר בחקיקה.
גדי יברקן
אפשר בקשה? שאדוני היושב-ראש יגיד מה קרה עם הרב, למה הוא הוחזר, ומה קרה עם התלונה שהוגשה במשטרה נגד המוהלים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תלך למשטרה.
גדי יברקן
שניה, מלכיאלי, ידידי הטוב. זו בקשה לגיטימית, שהכנסת תפקח.
היו"ר דוד אמסלם
גדי, אני לא בדיון הזה. הסברתי.
גדי יברקן
אז אולי נעשה דיון נוסף, ברשותך.
היו"ר דוד אמסלם
אין לי בעיה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אגיש שאילתה.
היו"ר דוד אמסלם
גדי, במקרה הזה היו שני דברים חמורים. אחד, כפי שתיארת את זה וכפי שראיתי בטלוויזיה, שלקחו אוכלוסיות מוחלשות, בעיקר של אתיופים, אתה אמרת אריתראים, קווקזים, אני מניח שאם היו גם כמה מרוקאים מוזנחים היו עושים. הרעיון היה להתאמן על אנשים שלא כל כך מודעים. זה דבר חמור, ברמה הרגשית זה מפוצץ לי את הבטן.
גדי יברקן
מה שעצוב הוא שאם לא היו מכניסים אתיופים והיו רק אריתראים וסודנים – את אף אחד זה לא היה מעניין.
היו"ר דוד אמסלם
זה נושא חמור כשלעצמו ברמה המוסרית, הערכית. יש נושא אחר, שהוא גם קשור לזה - שאין בכלל פיקוח על כל מי שמוהל. אנחנו רוצים לסדר קודם כל את הרישיונות. כל מי שמוהל, סביר להניח שיש לו רישיון והוא לא הולך להתאמן על אוכלוסיות מוחלשות. יש נוהל. אנחנו הולכים להסדיר את זה קדימה על כל מדינת ישראל.

אתה העלית נושא שהוא כשלעצמו נושא בעל עוצמה רצינית, בעיקר בנושא המוסרי והערכי. תרצו שאעשה עוד דיון, רק על זה?
גדי יברקן
כן.
היו"ר דוד אמסלם
אין לי בעיה, לבדוק מה קרה שם, לבדוק מה קרה עם אותו רב, בגלל שאני מאמין באמונה שלמה שזה לא יכול להיסגר רק בסוגיה של הרחקתו מעבודתו. אני רואה את זה כדבר חמור מאוד, ואני חושב שצריך לנקוט נגד אותו רב – אם זה נכון; אם זה נכון ומשטרת ישראל צריכה להיכנס לתמונה, בוודאי שזה אירוע דרמטי, לדעתי.
גדי יברקן
הגשתי. הם לא טיפלו.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא בודק כל תלונה במשטרה ואני לא בודק כל רב. ברור. אני בן אדם אחד, ובסוף אנחנו ועדה – אני כבר גולש בעשר דקות לדיון הבא ולפני שעה הייתי בכלל עם התקנות הגיאוגרפיות של הנכים. תבין, בחפץ לב אעשה דיון בנושא הזה.
גדי יברקן
אנחנו אתך, אתה לא לבד.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה לכולם והמשך יום טוב. אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:08.

קוד המקור של הנתונים