ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/01/2017

סיור במוסדות דרוזיים בינוח גת, כסרא סמיע, בית גן

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 335

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום ראשון, י"ז בטבת התשע"ז (15 בינואר 2017), שעה 10:30
סדר היום
סיור במוסדות דרוזיים בינוח ג'ת, כסרא סמיע, בית ג'אן
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי – מ"מ היו"ר
מוזמנים
אורנה שמחון - מנהלת מחוז צפון, משרד החינוך

איה חיראדין - מנהלת אגף חינוך דרוזי וצ'רקסי, משרד החינוך

ג'לאל אסעד - מפקח מחוזי מגזר דרוזי וצ'רקסי, משרד החינוך

נדיה חמדאן - יו"ר נעמ"ת מרכז גליל ויו"ר ועד תיכון

זאב גולדבלט - מנכ"ל פורום ועדי ההורים היישוביים

פז כהן - יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים

סמדר סגל - יו"ר ועד הורים עירוני נתניה, חברה בפורום הארצי

עסאף בדר - יו"ר ועד הורים במגזר הדרוזי

מעדה חסבאני - ראש מועצת ינוח ג'ת

מאג'ד ביסאן - מנהל בית ספר תיכון ינוח ג'ת

רג'ין פרג' - מנהל חטיבת ביניים ינוח ג'ת

סלימאן חטיב - מנהל בי"ס יסודי ע"ש סלמאן פרג', ינוח ג'ת

רודי סעד - יו"ר ועד יישובי ינוח ג'ת

זיאד ברקאת - ועד הורים, ינוח ג'ת

ראזיה ביבורר - ועד יישובי, נציגה של ועדת בית ספר אלחכמה, ינוח ג'ת

ג'והינה ביסאן - יו"ר ועד הורים בבי"ס אלחכמה, ינוח ג'ת

כמאל פלאח - מנהל בית ספר אחווה סמיע, כפר סמיע

ביאן קבלאן - ראש המועצה המקומית בית ג'אן

זיאד מוראד - יושב ראש ועדת החינוך, סגן ראש המועצה, בית ג'אן

עלי סלאלחה - מנהל בית הספר המקיף בית ג'אן

יוסף חרב - מנהל חטיבת הביניים בית ג'אן

אמל חרב - יו"ר ועד יישובי בית ג'אן

מוחמד טאפש - יושב ראש ועד הורים בחטיבת הביניים, בית ג'אן

סאלחה שמא - ועד התיכון האזורי

עינדליב עזאם - ועד הורים יישובי דרוזי, אבו סנאן

גאנם חאתם - סגן יו"ר ועד הורים יישובי, סג'ור
רכזת פרלמנטרית בכירה
רבקה וידר
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים

סיור במוסדות דרוזיים בינוח ג'ת, כסרא סמיע, בית ג'אן

(בסיור בבי"ס חט"ע ינוח גת)
היו"ר מירב בן ארי
שלום לכולם. אני חברת הכנסת מירב בן ארי, אני המ"מ של יעקב מרגי בוועדת החינוך. אני אתחיל כי הזמן שלנו קצר. ראשית, אני אתנצל בשם יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי, על כך שהוא נאלץ להיעדר מכיוון שהוא חולה כבר שלושה ימים, נאחל לו גם שירגיש טוב וגם כמובן ההתנצלות שלו, גם לצוות שארגן את הסיור וגם כמובן לכל האורחים של הוועדה.

כמה דברים חשובים לפני שמתחילים. אחת, מאוד חשוב שנעמוד בלוחות זמנים, כי יש כאן אנשים שמצפים לנו בכל מקום ואנחנו מכבדים את הביקור, לכן אנא מכם, כשאתם מדברים, בבקשה לשמור על מסגרת זמנים, גם כדי שאני לא איאלץ להפסיק אתכם, להתמקד, להתרכז בדברים חשובים, לא לחזור אחד על דברי חברו.

אנחנו עושים סיור ראשון במגזר הדרוזי במערכת החינוך ואני מקווה שיהיה לנו עוד סיור. שוב, זה לא תלוי בי, זה תלוי ביו"ר הוועדה וכמובן בלו"ז של ועדת החינוך כולה. אני ביקשתי שהסיור הזה יהיה ביחד כמובן ובארגון של ועד ההורים הדרוזי. אני כבר תקופה ארוכה נמצאת בוועדה, אני מודעת לתרומתו החשובה של ועד ההורים היהודי, לצורך העניין, יש כאן נציגים מכובדים ואני מודה לכם שהגעתם, אני חושבת שהנושא של ועד ההורים הדרוזי קצת נדחק ולכן היה לי חשוב לתת לו מקום כאן בוועדה.
פז כהן
אנחנו ביחד גוף אחד.
היו"ר מירב בן ארי
אני יודעת, אבל היו שנים כשאתה אומר ועד הורים תמיד זה הנציגים ואפילו הוועדה עצמה לא שומעת אותם, לא רואה אותם, לכן כן היה לי חשוב - - - ברור שאתם ועד אחד וברור שאתם גם נותנים גב, בגלל זה אתם נמצאים פה, אבל פשוט לבוא ולתת להם סטנדינג ששנים לא היה כאן. וכמובן להכיר את מערכת החינוך של המגזר הדרוזי. אני אישית כבר סיירתי פעמיים, אבל אני חושבת שזו המסגרת הפורמלית והיא חשובה.

ראש המועצה כאן, אז אנחנו נתחיל במצגת קצרה ולאחר מכן ראש המועצה, התייחסות שלך, ולאחר מכן מנהל בית הספר.
רודי סעד
ברשותך, הלו"ז שלנו שראש המועצה קודם כל יפתח, מטעמי כבוד, זה חשוב לנו.
היו"ר מירב בן ארי
אין בעיה.
רודי סעד
רק משפט אחד, בבקשה. אנחנו ועד הורים מגזר הדרוזי, אחד היעדים והמטרות שלנו שהצבנו לעצמנו, לחבר את ועדת הכנסת לחינוך בפועל בשטח בתוך המגזר הדרוזי, ואיך אומרים? תמונה שווה אלף מילים. זה שאתם באתם לפה, תסיירו, תראו בעיר. אנחנו מודעים כולנו שאתם בעלי עמדת השפעה בתוך הכנסת עד לרמה של להמליץ המלצות ולחוקק חוקים. אז קודם כל ברוכים הבאים, שהגעתם בשלום, מקווים גם שתחזרו בשלום בסוף היום ובסוף יהיה ביקור פורה והחלטות טובות לטובת המגזר. אני מעביר את השרביט לראש המועצה. בהצלחה לכולנו.
היו"ר מירב בן ארי
בבקשה, אדוני ראש המועצה.
מעדה חסבאני
בוקר טוב. לי קוראים מעדה חסבאני, אני ראש המועצה, בנובמבר 2013 נבחרתי. אני בא אחרי קריירה צבאית לתפקיד הזה, אני תת אלוף במילואים, בעברי אחרי מה שנקרא קריירה צבאית.

אני רוצה להתמקד, אמרו לי חצי שעה, שזה הזמן סך הכול של כל הביקור, לכן אנחנו ניקח את השבע-שמונה דקות, אני לא אדבר על הדברים הטקטיים, אני רוצה לדבר על דברים מערכתיים, אסטרטגיים, שנכון שאנחנו נעסוק בהם ואני עוסק בהם ואחרי זה נדבר על חלק מהפערים, אולי במילה אחת או שתיים. אז קודם כל אני מברך את הוועדה על הביקור ואני מאחל לוועדה וגם לוועד ההורים המגזרי הצלחה וביקור פורה ובאמת שיצליחו להשיג את המיטב מהביקור הזה. אני גם בהזדמנות הזו רוצה להודות למנהלת המחוז, שגם מלווה אותנו בצמוד יד ביד, מה שנקרא, לאורך כל הדרך. בטח לאיה, שמתפקיד מפקחת מתכללת שלנו עברה לרמה הכללית, כאחראית על החינוך במגזר, יחד עם ג'לאל אסעד, המפקח על החינוך במגזר הדרוזי פה, מנהלי בתי הספר שלי, שנמצאים פה יחד עם מנהל המתנ"ס וועדי ההורים למיניהם, של כל בתי הספר שנוכחים פה. אם שכחתי מישהו עמכם הסליחה, הרבה תודה על כל העשייה שלכם, יישר כוח.

מבחינתי בראייה שלי, בראייה האסטרטגית, התפקיד המרכזי של מערכת החינוך בסופו של דבר, כפי שאני תופס אותה, על כל מרכיביה ורכיביה, היא באה לייצר או לבנות קהילה. זה התפקיד המרכזי שלה, בשביל זה היא נמצאת. על כן אני מסתכל, מאז שנכנסתי לתפקיד, על כל הרצף החינוכי מגיל אפס עד גמר האקדמיה, לצורך העניין, ומסתכל על כל התהליכים שצריכים להוביל בסופו של דבר שהמערכת הזאת תייצר לנו חברה חסונה, קהילה חסונה, איתנה, ולכל אחד יהיה את המקצוע הראוי לחיים בהתאם ליכולותיו וכישוריו ותמצה את הפוטנציאל שלו ותעמיד לו את ההזדמנות הראויה, שיוכל להשתלב בחיים שלו. כשאני בא לנתח למול התפוקה הזאת ואני מתעלם לחלוטין מהסוגיה, לא שמתעלם לחלוטין, רואה בתפוקה או ביעד של זכאות לבגרות כתשומה בדרך ליעד התפוקתי, שאם אני רואה את היעד התפוקתי שדיברתי עליו, אז ההסתכלות שלי טיפה שונה והניתוח שלו שונה בתוצאות ובתהליכים שאנחנו צריכים להוביל בתוך המערכת הזאת, בכל ההיררכיה הזאת.

אחת הבעיות המרכזיות שלנו היום, שאנחנו רואים אותה, שיש לה השלכה חברתית לא קלה זה בסוף בסופו של יום, כמה אנשים בתוך הנוער שלנו שהוא אחרי הגיוס לצבא, שיש לנו אחוזים גבוהים מאוד, אין לנו כמעט משתמטים, וזה דבר יפה שאני יכול לזקוף אותו גם לזכות מערכת החינוך, אבל בסוף כמה אנשים מגיעים לאקדמיה ובאיזה מקצועות. כשאני רואה ביישוב שלי סדר גודל של 73% בנות מגיעות לאקדמיה ו-27% בנים מגיעים לאקדמיה ובמקצועות לא בדיוק המקצועות שאנחנו צריכים אותם על מנת באמת לבסס חברה חסונה, התוצאה של זה היא תוצאה מבחינתי בעייתית ויש בה נזק לחוסן החברתי, לחוסן הקהילתי שלנו כי כל בת מתוך שלוש שמגיעה לאקדמיה זוכה לראות בן זוג שהוא מתאים, שאיתו אפשר לפתח משפחה ולראיה אחוז הגירושין שלנו מתוך העדה מגיע ל-15% וזה הרבה וזה מפתח לנו תופעות בתוך החברה שפוגעות בסוף בחוסן שלנו.

הסוגיה השנייה, שהיא בעייתית מאוד, ואנחנו מתעסקים איתה לא מעט, זה הסוגיה של המערכת שבתהליכים שקורים בתוכה, לאיזה מקצועות בחיים היא מכשירה את בוגריה, האם היא באמת מכשירה אותם, נותנת להם כלים להשתלב בשוק העבודה המודרני או לא - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני רוצה שנתמקד. אתה מדבר על הסוגיה של ההשכלה הגבוהה והמקצועות ומאוד חשוב לי, בגלל שזו פעם ראשונה, או לפחות אחרי כמה שנים, שנדבר על בתי הספר. ספר לנו על המצוקות שיש לך כאן. השכלה גבוהה, אני במקרה יו"ר השדולה - - -
עסאף בדר
ברשותך, יש מצגת.
היו"ר מירב בן ארי
אני ראיתי את המצגת עם הנתונים, את הנתונים אתם תציגו, אני רוצה לדעת מה האתגרים שלך בהשכלה בתיכונים.
מעדה חסבאני
בסוף מה שעושה בית הספר הוא חלק בתהליך שלם שצריך להוביל לתוצאה, לתפוקה שנדבר עליה. אין לבית הספר שום זכות, זכות עמידה בפני עצמו, רק מה שהוא עושה בתוך בית הספר, הוא צריך לשרת בסוף יעד מערכתי אסטרטגי שאני רואה אותו, כראש הרשות, כאחראי על החינוך בתוך היישוב שלי, שהכול מתחבר לשם. בתוך בתי הספר, אם אני אדבר בגדול על משאבים, אני חושב שתמיד לעולם כנראה נחיה בעידן של מחסור, יש לנו פה ושם כל מיני מחסורים, אבל בסוף המשאבים שעומדים לרשותנו היום בהחלט, במיצוי נכון שלהם, צריכים להוביל אותנו ליעד הזה. נכון הוא שיש פה כל מיני פערים שאנחנו מטפלים בהם, בין אם זה במעבדות בתיכון שאני מוצא פה אחרי שלוש שנים, שאני מגיע לכאן, שאנחנו בלי מעבדה ולשמחתי עכשיו אנחנו פותרים את בעיית המעבדה, קיבלנו תקציב לעניין הזה במסגרת תכנית החומש, אנחנו צריכים להיכנס לתהליך תחת מנהלי בתי הספר לממש את זה. זה נכון למשל שבבית ספר בג'ת לא היה קירוי, אז אנחנו פתרנו את הבעיה של הקירוי בג'ת והצלחנו לגייס את המשאבים דרך משרד החינוך ומשאבים נוספים ופתרנו את הבעיה. לגבי הבעיה בבית הספר היסודי בינוח, עוד איזה קירוי שגם כן זה בתהליך של פתרון.

הפערים האלה כנראה לעולם יהיו והמחסור פה ושם, אבל להבנתי לא השעות ולא המשאבים שעומדים לרשות בתי הספר או מערכת החינוך, ביישוב שלי אני מדבר עכשיו, הם באמת בסוף פוגעים ביכולת של המערכת הזו לייצר ולהגיע ליעד האסטרטגי. אותי מעניין, כראש רשות, אני אלחם על המשאבים ואני אגייס את המשאבים, ואני חושב שאנחנו עושים את זה לא רע בכלל ויש כמות משאבים לא קטנה, הבעיה בסוף, או הנקודות המרכזיות בסוף זה איך אנחנו מצליחים ליצור את החיבור הזה מהגיל הרך, מגיל אפס, שלא היה לנו מרכז לגיל הרך שהקמנו אותו עכשיו, שההסתכלות על הגיל הרך ועיצוב התודעה שלו והחשיבות של ההמשכיות בהמשך, שהייתה לנו בעיה ולא טיפלנו בה עכשיו. הוקמה יחידה התפתחותית בתוך היישוב שתטפל בכל ליקויי ההתפתחות של הילדים, זה דבר שיותר חשוב לי מקירוי בית ספר, מכל דבר אחר, כי אני בסוף מעצב את הגיל הרך בצורה הנכונה ונותן לו את ההתפתחות הנכונה והראויה. אז התהליך הזה קורה, כלומר הוא עכשיו מתחיל לקרות וקורה בתוך היישוב, בתוך שלוש השנים האלה, כאן זה המרכז הזה.

אם אני מסתכל על אחוז הנשירה בתוך בתי הספר ואיך נתנו למענה לנשירה, אז איפה היינו לפני שלוש שנים אל מול התכניות רחבות ההיקף שהושקעו, כולל משאבים בתוך הרשות, מעל 400,000 שקל, שאני כרשות לא אדבר על הבעיות התקציביות שלי, אני אשים אותן בצד, כי זה באמת לא רלוונטי, אבל בסדר העדיפות שקבעתי עד השקל השלישי בכלל אין דילמה לאן זה הולך ולשים תכניות על מנת לצמצם עד כדי למנוע נשירה. ואנחנו רואים בעקומה, בסקאלה כשאתה מסתכל על העקומה ואתה רואה עלייה חדה מאוד או ירידה תלולה מאוד בהיקף הנשירה, שזה אומר הרבה. כשאני הולך לבתי הספר היום גם בחטיבת הביניים וגם בתיכון ואני שומע את התלמידים שלי, מה שהם אומרים לי, עמדו במקרה כאן בכנס שהיה עם אגף שח"ר, הוא אומר לי 'אתה החזרת לי את הגאווה העצמית, אני יכול להסתובב ברחבה עם ראש מורם למעלה כי אני גם קבעתי סוף סוף מטרה בחיים ואני חותר להשיג אותה'. זה בשבילי ההישגים.

לכן נכון לעכשיו בתכנית החומש, אם היא תמומש כפי שהיא מתוכננת, עם כל המרכיבים שלה, ואני מקווה שזה בדיוק מה שיקרה בסוף, יחד עם המשאבים שאנחנו מקבלים מהמשרד, להבנתי יש כבר מספיק משאבים על מנת לקדם את מערכת החינוך הזו בצורה ראויה. אין ספק, יש הרבה תהליכים עמוקים שקורים בתוך העדה שלא היו קודם בעבר, לפני שנים, התהליכים האלה הם תהליכים מאוד מבורכים וזו באמת ההזדמנות להודות לכל מי שעוסק בזה, בין אם זה ברמה המקומית, מנהלי בתי הספר יחד עם המתנ"ס ויחד עם המפקחים למיניהם, ברמת המחוז, כל זה, אין לי ספק שייקח אותנו למקום המיועד.
עסאף בדר
בוקר טוב לכולם, ברוכים הנמצאים. נמצאים איתנו כאן ראש המועצה, מנהלת המחוז, חברת כנסת, הוועדה, הפורום הארצי, מפקחים, מנהלי בתי ספר. זה מבחינתנו, כהורים, מופע מרגש. ברור לכולם שזו הובלה של ההורים. אני אומר תמיד, החולה תמיד צודק, אם לא היה מה שנקרא צורך אנחנו כהורים, שהרגשנו שאנחנו רוצים באמת שתגיעו לכאן ותשמעו אותנו ותראו בעין, אז - - - אגב, אנחנו נטולי אינטרסים, האינטרס היחיד שלנו שהילדים שלנו יגיעו מה שנקרא למיטב.

אנחנו התמקדנו בכמה נקודות ממש על קצה המזלג, אי אפשר לגעת בכול, פערים תמיד היו ותמיד יהיו, אנחנו ניגע בעיקר. קצת כללי, בכפר ינוח לומדים 1,800 תלמידים כולל גנים, תיכון, שזה 391 תלמידים, שזה משולב, ינוח ג'ת, זה שני כפרים תחת מועצה אחת. אגב, זה שני כפרים דרוזים נטו. למי שלא מכיר. חטיבת ביניים כנ"ל, 397 תלמידים, זה משולב ינוח ג'ת, יסודי סלמאן פרג', שזה בית הספר למטה, זה בית הספר הזמני שהפך להיות קבוע ובמאמצים רבים עם ראש הרשות זה אותו בית ספר, ד"ר אורנה, שהשבתנו בגללו, את מכירה את הסיפור שלו, הוא נמצא למטה, אנחנו גם נבקר בו, 270 תלמידים לומדים בתנאים שהם לא תנאים, נכפה עלינו המצב הזה. יסודי ב', 280 תלמידים, הוא נמצא בינוח, יסודי אלחכמה, שזה בג'ת, 203 תלמידים ו-13 גנים. זה מה שקורה ביישוב.

קיים רצון עז של ההורים, הצוות החינוכי, ובכוונה רשמתי את זה, אני לא בא בטענות לאף אחד, מהמועצה המקומית, לתמוך ולשדרג את החינוך ביישוב, אך לצערנו היישוב בפרט והמגזר בכלל סובל מחוסר תקציבים וזה בעיקר הבעיה. את המשפט הזה אני לוקח להמשך, אני מחבר אתכם להמשך הסיור, יש רצון עז של ראשי הרשויות באמת להביא תקציבים לכאן, אבל בפועל הם מתקשים. אנחנו לוחצים אותם והם מנסים להסביר לנו, אנחנו לא תמיד מקבלים את ההסברים, אבל היום בעידן של האינטרנט הכול חשוף ואנחנו יודעים שזה תקוע בממשלה וזה לא פה ביישוב. מצוין שאתם פה ושומעים את זה ואני מקווה שייצא מזה משהו.

נכון להיום אין מעבדה בתיכון, תיכף אנחנו נבקר במעבדה של התיכון.
היו"ר מירב בן ארי
לזה התייחס ראש המועצה.
עסאף בדר
אם קראת את המצגת, אז אפשר גם לדלג.
היו"ר מירב בן ארי
לא, זה שאני קוראת מהר זה לא אומר, יש פה עוד אנשים.
עסאף בדר
אוקיי. השלמת ציוד למעבדה בחטיבת הביניים, אנחנו גם נבקר שם. לא קיימת בכלל מעבדה ביסודי והמשמעות היא שאנחנו לא עושים ניסויים. הילדים של היסודי מגיעים לחטיבת ביניים ואין להם מושג, למה? כי אין מעבדה. אתם תראו את זה בעין.

קיים פער של אולם ספורט בג'ת. בדוח יש לזה תכנון, הבעיה היא של תקציב. המשמעות היא ש-2,000 איש בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, אין להם איפה להתאמן. או בחורף, אין להם פשוט מאוד איפה להתאמן ואנחנו צריכים את העזרה בנושא הזה. יסודי ב', צריך קירוי של המגרש. כנ"ל, תלמידים לא מתאמנים בחוץ וזה פוגע.

קיים פער בהסעות ביישוב. בימים האלה זה מטופל מול משרד החינוך ומול מנהל מחלקת החינוך, אני מקווה שזה ייצא לפועל, אחרת אנחנו נצטרך גם לפנות שוב, גם אלייך, מירב, תצטרכי לעזור לנו בנושא הזה, שטח הררי, מאוד קשה ללכת פה, אם תראי את הנהירה של הילדים בבוקר ובערב, זה בלתי אפשרי. זה פשוט בלתי אפשרי שהמצב הזה ימשיך.

כיום, לצערי, היישוב שלנו נמצא בין המקומות האחרונים באחוזי הזכאות לבגרויות במגזר הדרוזי. אגב, אין לי פה טענה, לא למנהל מחלקת החינוך וגם לא למנהל בית הספר וגם לא חטיבת ביניים, מכל המכלול הזה אני חושב שאנחנו צריכים סיוע והכוונה, אנשי מקצוע שיגיעו לפה וייתנו לנו כלים איך אנחנו מעלים את הזכאות הזאת, כי בפועל, בסופו של יום אנחנו נפגעים מזה. מרבית המגזר שלנו ירצו ללכת למשטרה, לשירות בתי הסוהר, וגם שם, אגב, חלק לא עוברים את המבחנים. אני מכיר את זה מתוך המערכת וזה מצב עגום.

זה בגדול, אלה הנתונים, ניסיתי לגעת בעיקר הדברים, אנחנו נצא עכשיו לסיור שטח ותראו את הדברים בעין.
היו"ר מירב בן ארי
לפני הסיור בשטח יש דברים שאני רוצה לדעת לפני. תודה, שמעתי הכול, אני רוצה רק התייחסות של משרד החינוך לפני שאנחנו יוצאים.
אורנה שמחון
אני רוצה לומר שבשנים האחרונות יש שיפור דרמטי בכל קנה מידה בהישגים ובכל המדדים שמשרד החינוך מציב לעצמו במגזר הדרוזי וזה לא קרה סתם. יש מהפך גם בהנהגה, אני מדברת על הנהגת בתי ספר, שזה יכול להיות גם הנהלות בתי ספר. יש מחויבות להישגים, אנחנו השקענו כמדינה משאבים רבים במגזר הדרוזי ויש לזה תוצאות. אם ניתן רק נתון אחד, בעוד שהממוצע של הישגי הבגרות בכל מדינת ישראל, כלל הלומדים בי"ב בארץ, הוא 66%, ליתר דיוק 66.1%, במגזר הדרוזי אנחנו מגיעים ל-73.4%, שזה בעצם, יחסית למגזרים האחרים במחוז שלנו, ההישג הגבוה ביותר, מעל הממוצע הארצי, כאשר הממוצע המחוזי הוא 64.6% וגם פה הייתה עלייה. גם במבחני המיצ"ב, בכל הנתונים, לכל הדעות אנחנו רואים שיפור דרמטי בבתי הספר היסודיים וזה באמת מעודד אותנו.

המגזר הדרוזי קיבל משאבים רבים בשנים האחרונות, גם במסגרת התקצוב הדיפרנציאלי, שבעצם כפי שאת יודעת, מירב, המדינה החליטה לתקצב את התלמידים לפי סולם סוציואקונומי של הלמ"ס ולכן גם המגזר הערבי, המגזר הדרוזי והמגזר הבדואי, שהמדד הסוציואקונומי שלהם נמוך נהנים ממסה של שעות שמגיעות בעקבות התקצוב הדיפרנציאלי. בנוסף יש תכנית חומש שמגיעה למגזר הדרוזי מזה שנים רבות שנתנה מענה יפה מאוד גם לאתגרים שאתה ציינת אותם, שילוב תלמידים במוסדות להשכלה גבוהה, אם זה שיעורי פסיכומטרי לתלמידי י"ב, הכנה לבגרות, שעות תגבור וכן הלאה וכן הלאה.

יש החלטות ממשלה, שאת בוודאי מכירה אותן, מירב. החלטת ממשלה 1052, שמיועדת לרמת הגולן, לדרוזים ברמת הגולן, יש החלטת ממשלה 2015, החלטת ממשלה השלמה, שמדברת על 13 מיליון שקלים ועוד קייטנות 700,000 שקלים.
היו"ר מירב בן ארי
ה-13 מיליון שקלים עברו כבר? זה היה תקוע חודשים.
אורנה שמחון
אני מיד אתייחס לזה. והחלטת ממשלה 959 שמדברת על 27 מיליון שקלים, שהיא באה לתת מענה להרבה מאוד חוסרים שקיימים.

לגבי החלטת הממשלה שאת דיברת עליה, איה מקדמת את זה מול הרשויות המקומיות. יושב ראש ועד הרשויות המקומיות יחד עם הפורום יושב גם עם איה וגם עם המנכ"לית כדי לחלק את הכסף. אגב, יצאו הודעות כבר.
היו"ר מירב בן ארי
הכסף נמצא במשרד החינוך? ה-13 מיליון, זה עבר כבר? כי הוא גם היה תקוע.
אורנה שמחון
יצאו הודעות לרשויות.
איה חיראדין
הכסף עבר. יש תכנית מסודרת - - -
אורנה שמחון
יצאו הודעות לרשויות המקומיות והכסף - - -
היו"ר מירב בן ארי
בסדר, זה היה קצת תקוע.
אורנה שמחון
בקצרה, עוד תוספת אחת, יש תכנית לחיזוק הצפון, יש תכנית הממשלה ויש תכנית השר לחיזוק הצפון, שזה בעצם משלים. בתכנית השר לחיזוק הצפון אנחנו מדברים על תקציבים שייהנו מהם מהמגזר הדרוזי. כל תלמידי כיתות ד'-ה' יקבלו חוג לכל תלמיד החל משנת הלימודים הבאה וכל הרשויות במגזר הדרוזי ייהנו מזה. בנוסף יש תכנית מודולרית לכל הרשויות, שהן מ-4 עד 6, ובנוסף יש 20 מיליון שיפוץ למח"טים, מרכזים טכנולוגיים, איפה שיש במגזר הדרוזי, לשיפוץ לבתי ספר טכנולוגיים.
היו"ר מירב בן ארי
רק בתי ספר טכנולוגיים?
אורנה שמחון
נכון. בנוסף, אפרופו הנושא של המעבדות, משרד החינוך יוצא בקולות קוראים לשדרוג מעבדות, גם לבעלויות, לחטיבות עליונות. יצא קול קורא אחד שהבעלויות אמורות היו להגיש בקשה לקול קורא וייצא בקרוב עוד קול קורא אחד לשדרוג מעבדות מחשבים.

הסוגיות שעלו פה, לגבי תשתיות, וזה הבנתי מה שמטריד כרגע את פורום ההורים. נכון, בחלק מהרשויות יש לנו קושי בתשתיות. על פי הכללים כל הנושא של אחזקה של מבני חינוך הם באחריות הרשות המקומית וכשהרשויות נמצאות במצב כלכלי לא פשוט, קשה להן להוציא את הכסף הזה. אנחנו מנסים בכל דרך להשפיע על הרשויות לעשות את התהליכים הללו.

שני אתגרים שלא דיברו עליהם פה ואנחנו מתמודדים איתם בחשיבה משותפת, אחד זה שילוב בנות דתיות במענה לבנות דתיות. אגב, רק בינוח ג'ת אחוז המתגייסים מקרב הבנים הוא למעלה מ-94%. צריך לתת מענה גם לבנות הדתיות בתוך בית הספר. פה את יושבת היום, מירב, ביישוב שכבר ראש הרשות פנה אליי ונתנו מענה ככיתה לבנות דתיות שתצמח וניתן מענה גם לבנים דתיים.

אתגר נוסף זה שילוב סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה. גם בתכנית הממשלה וגם בתכנית השר יש מלגות לסטודנטים, אנחנו מתעדפים, במסגרת המל"ג יהיו מלגות לתלמידים שילמדו בטכניון או במקצועות טכנולוגיים. וסוגיית ההסעות שעלתה כאן, יש כללים איך משרד החינוך מסיע, לפי מרחק. אם יש בעיה ספציפית נקודתית, אני אשמח לראות אותה ולטפל בה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. אנחנו חייבים לצאת לסיור, אז פז, ממש דקה.
מעדה חסבאני
אחת, לגבי חלק מהבעיה של התשתיות, אנחנו בונים בית ספר חדש. החליף הזמני, שנאמר פה, הפך להיות קבוע. בשנתיים, גם הרסנו את הישן, גם בנינו ואנחנו חונכים את החדש ב-13 מיליון שקל באפריל הקרוב. אנחנו כבר לקראת סיום בנייה. דבר שני, יש פרויקט הענק שלקח אותנו למקום אחר, יחד עם סיסמה לכל תלמיד, שבהחלט הקפיץ אותנו קומות כאן, בתי הספר היסודיים, כולם כבר במערכת מתוקשבת ועובדים ביחד, ועכשיו חטיבת הביניים, כולל שני מרכזי למידה בשני היישובים, אחד בכל יישוב על מנת להשלים את כל ההליכים שקורים כאן. והמעבדה ביסודי, חלק מהבעיה היא בעיית מקום ביסודי הזמני. ברגע שיעברו לחדש תהיה מעבדה עם כל התשתיות הנדרשות.
היו"ר מירב בן ארי
בניגוד למה שיש עכשיו.
מעדה חסבאני
ודאי, זה הזמני, זו הבעיה של הזמני, אבל בהחלט אנחנו עושים תהליך עמוק מאוד.
היו"ר מירב בן ארי
כן, פז, ממש במשפט.
פז כהן
ארבעה משפטים קצרים. אחת, לברך את ועדת החינוך שהגיעה לכאן. רואים את האכפתיות וזה חשוב מאוד ואנחנו מאוד שמחים על זה. הפורום של ועדי ההורים הדרוזים הוא פורום מוביל ובאמת דוגמה לצורת העבודה הנכונה ולהצפת הבעיות. בהיבט של תיאום ציפיות, שינוי התודעה שאתם עושים הוא שינוי מדהים, מחר בבוקר לא נראה פה פתאום משהו אחר, אבל לאורך זמן השינוי שאתם מובילים אותו, וזה חשוב גם לכל האנשים שנמצאים פה לדעת שיש אנשים מסורים שדוחפים את הדבר הזה לאורך זמן, ורואים את מגמת ההשתפרות, רואים את זה בבגרויות ובשאר הדברים.

דבר אחרון, ואני מבקש מהוועדה ומחברי הכנסת של הוועדה, צריך למצוא דרך למוניטורינג, לנושא הזה של תקציבי ממשלה שמגיעים לרשויות. אנחנו רואים הרבה פעמים בעיה ומצוקה של ועדי ההורים שבעצם יודעים שיש החלטה שהתקבלה. איפה שהוא זה נתקע ולא כולם יודעים איפה הכסף נמצא. העלית פה עכשיו דוגמאות. אנחנו חייבים למצוא דרך שאנחנו מצליחים לייצר. באים לראש הרשות בטענות למרות שהכסף לא הגיע מהממשלה, באים לממשלה בטענות, למרות שראש הרשות בכלל לא השתמש, אז צריך למצוא את הדרך הזאת שאולי לחשוב עליה ביחד, דרך חברי הכנסת, דרך ועדי ההורים, שאנחנו נוכל לאכוף את היישום של ההחלטות שהממשלה קיבלה.
היו"ר מירב בן ארי
זו הערה מאוד חשובה, בעיקר בגלל ה-13 מיליון שקל, על זה שחודשים זה מסתובב.
איה חיראדין
אני חייבת להתייחס. יש החלטת ממשלה מאוד מאוד ברורה ויש תכנית מאוד מאוד ברורה שאושרה על ידי ראשי רשויות, משרד ראש הממשלה והמנכ"לית ומתייחסת לכל הפרמטרים שהוזכרו עד עכשיו, להעלאת הישגים, לעידוד השכלה גבוהה, לטיפול בגיל הרך, לכל הפרמטרים שהוזכרו. העניין הוא שמשרד האוצר העביר את הכסף בדקה ה-90, ב-17 בדצמבר הכסף עבר לתקנות ומה שעשינו, דרך ועדת ההקצבות, שניסינו לעשות את זה לשנת לימודים ולא לשנת תקציבים וכך אנחנו יכולים לבצע את הכספים בקרוב. הכול שקוף, יש שקיפות מאוד מאוד ברורה, גם לגבי המטרות וגם לגבי אופן הניצול, ביחד עם המחוז, ביחד עם ראשי הרשויות. הכול שקוף וברור.
היו"ר מירב בן ארי
תודה. אנחנו חייבים להתחיל בסיור.

(בסיור בבית ספר אחווה סמיע בכפר סמיע)
כמאל פלאח
בוקר טוב לכולם. ברגע שאתם פה, עכשיו אני בעל הבית. ברוכים הבאים לכולם, ראשי מועצות, ראש המועצה שלנו, מנהלת אגף החינוך, המפמ"ר, מנהלים, מנהלי חינוך וכמובן אחרונים חביבים, חברי הכנסת והפורום הדרוזי שבאמת עובד קשה מאוד וכל הכבוד לו. את מנהלת המחוז לעולם לא אשכח, על הדברים הטובים שהיא עושה, אהלן וסהלן.

אני אציג לכם מצגת, כבר ביקשו ממני למהר, אני לא אוהב את הלחצים האלה, אבל אנחנו נציג את המצגת. אתם נמצאים בבית ספר אחווה סמיע. היסטוריה על בית הספר. לפני קום המדינה לא היה בית ספר בכפר, מי שרצה ללמוד נאלץ ללכת ברגל לכפר פקיעין או תרשיחא וחלק הלכו לכפר יאסיף. בית הספר נוסד ב-49' ואז נפתחו בו כיתות א' עד ג'. בשנת 56' הושלם בית הספר היסודי עד כיתה ה' ואז חדרי הלימוד היו שכורים עד שנת 68'. באותה שנה, ביוזמת ההורים והמועצה האזורית מרכז הגליל, נבנה בית הספר בפועל וב-1973 נפתחה גם כיתה ט' בבית הספר. בשנת 1982 נפתח בית ספר שש שנתי בכסרא ובשנת 2008 עברנו למבנה החדש שאנחנו נמצאים בו עכשיו.

נתונים על בית הספר. מספר הכיתות, 13 כיתות רגילות וכיתה אחת חינוך מיוחד. מספר התלמידים 323 תלמידים כאשר החלוקה 289 תלמידים דרוזים, 25 נוצרים ו-9 תלמידים מוסלמים. מספר המורים 25, 5 מורים ו-20 מורות. שעות תקן של בית הספר 585, 525 רגיל ו-60 חינוך מיוחד. שעות ממקורות אחרים, 10 שעות שבועיות ממרכז מתי"א. דרגות המורים, 5 תואר שני ו-18 תואר ראשון. ממוצע ותק המורים 17.1 שנים. כל המורים משתלמים בלמידה משמעותית ותפקודי לומד. מדד הטיפוח 6.21.

בבית הספר מונהג יום חינוך ארוך, 'אופק חדש' החל מ-1.9.2009 וניהול עצמי ב-1.3.2016. פרויקטים בבית הספר, עשרה חוגי העשרה לתלמידים לכל שכבות הגיל. יש לנו בנות בשירות לאומי ויש לנו פרויקט סחלב, פר"ח ותכנית אמירים ורווחה חינוכית.

יעדים בבית הספר, שמירה על הישגים גבוהים ושיפורם, הטמעת תכנית פדגוגית לכל שכבות הגיל, קידום מצוינות, חדשנות ויזמות, עיצוב אקלים חינוכי מיטבי המונע אלימות והעמקת לימודי המורשת בחברה רב תרבותית. חזון בית הספר, בית הספר פתוח לשינויים עדכניים המעמידים את התלמיד במרכז ושואפים לפתח לומד שיוכל להתמודד במציאות עתידנית עתירת טכנולוגיה. בית הספר רואה בשיתופה של האוכלוסייה חלק אינטגרלי לפיתוח וקידום בית הספר. בית הספר שומר על רמת הישגים נאותה, לאפשר לתלמיד בדרכו בהצלחה בסיום בית הספר. בית הספר מחנך לערכים מוסריים ולאומיים תוך שמירה על המסורת הדרוזית על כל היבטיה.

רבותיי, אנחנו כעדה מאמינים שזו המדינה שלנו, אין לנו מדינה אחרת, נותנים את כל החובות שיש ומבקשים את הזכויות, לפחות בדברים שניתן אצלכם.

התוצאות של מבחני המיצ"ב בחמש השנים האחרונות. דוגמה בכיתות ה', ממוצע בתשע"ב עד תשע"ו, ערבית 81, 79, 80, 80, 78. מתמטיקה 70, 71, 74, 71, 62. אנגלית 72, 80, 75, 72, 85. מדעים 65, 71, 70. בשנתיים האחרונות לא היה מיצ"ב במדעים.

חוסרים לבית הספר. אולם ספורט ראוי למאה -21 בבית הספר שישמש לפעילות תלמידי בית הספר היום ולפעילויות של הנוער והקהילה אחר הצהריים ובערב. ארגון הסעות מסודרות לתלמידים במקום ההסעות הפרטיות, שמהווים ממש סכנה. שדרוג מעבדות המחשבים בציוד חדיש ובחומרה ותוכנה תואמת את התקשוב בשנת 2017. לוחות חכמים לכיתות. גיוס משאבים ופתיחת בית הספר עד שעה 18:00, שישמש כחוגי עזר לכלל התלמידים. הכוונה כאן שאנחנו מסיימים בשלוש רבע, הייתי מבקש שבית הספר ימשיך עד לפחות שעה שש, שהתלמיד, מה שירצה, אם הוא יבקש חוג דרמה, יהיה לו חוג דרמה, חוג מוזיקה, יהיה לו חוג מוזיקה, חוג חינוך גופני, יהיה לו חוג חינוך גופני. הדברים האלה מחייבים הרבה משאבים, את עזרת הרשות המקומית כאן ואת משרד החינוך. בטוח שיש לו את היעד לעזור בדברים האלה.

שדרוג מעבדות המדעים לבית הספר. ברצוני לציין את שיתוף הפעולה הטוב בין הרשות המקומית לבית הספר, משרד החינוך, מפקח, שיתוף הפעולה בין המורים לוועד ההורים, שהוא נותן את כל מה שהוא יכול לטובת בית הספר. כל הדברים האלה מהווים מעגל אחד שמשלימים אחד את השני. בתקווה ל עוד הצלחות ועוד הצלחות.

יש לי עוד בקשה אחת, אני לא יודע אם זה תלוי בנוכחים, בית הספר מ-א' עד ו', הייתי מבקש שנמשיך איך שהיינו פעם, מ-א' עד ט'. זה המון.
מעדה חסבאני
עד ח'.
כמאל פלאח
אני מודה לכולם על הביקור. אחרי שאנחנו מסיימים כאן נעשה סבב קטן בבית הספר וחוזרים לכיבוד בחדר ליד וכך נסיים את הביקור. רק אם יש לפורום דברים להגיד.
היו"ר מירב בן ארי
אני מודה לך על הסקירה. אני רוצה לומר כמה דברים.
מעדה חסבאני
לפני זה אני רוצה לברך אתכם על הביקור בבית הספר פה. האמת, אין לי הרבה מה להוסיף על מה שמנהל בית הספר אמר, רק אני רוצה לחזק את ידו בעניין שבית הספר כאן ימשיך עד כיתה ח'-ט', זה יעזור לשני הכפרים וזה צורך, זה ממש צורך לשני הכפרים. טוב שד"ר אורנה נמצאת כאן - - -
אורנה שמחון
זה בדיון במחוז.
מעדה חסבאני
אנחנו באמת רוצים שכולכם תירתמו לעניין הזה ושתהיה כאן חטיבת ביניים בכפר סמיע.
אורנה שמחון
אנחנו נדון בזה, תעביר בקשה מסודרת, נדון בזה באופן מקצועי.
מעדה חסבאני
בסדר. תודה רבה.
היו"ר מירב בן ארי
אני רוצה לומר משהו, קודם כל בשם הוועדה. למי שלא יודע, אני חברת הכנסת מירב בן ארי, אני מחליפה את חבר הכנסת יעקב מרגי, יו"ר הוועדה, אני המ"מ שלו. לצערי חבר הכנסת מרגי חולה כבר יומיים. בכל מקרה אני והצוות שלי ארגנו את הסיור הזה, לכן לא ביטלנו, אלא כן באנו לכאן. זה סיור במגזר הדרוזי שהוא ראשון, אבל לא אחרון, יש עוד כפרים שאנחנו רוצים להגיע, יש עוד מקומות. לצערי אנחנו מוגבלים בזמן, לכן אנחנו נמצאים היום בשלושה כפרים, היינו בינוח ג'ת, עכשיו אנחנו כאן בסמיע ואנחנו ממשיכים לבית ג'אן. אני רוצה גם להודות לך על הסקירה ואנחנו נעשה עכשיו סיור. אנחנו מבחינת זמנים מוגבלים.

חשוב לי שנציגי משרד החינוך פה, גם אורנה וגם איה הנציגות נמצאות כאן וכמובן שנעלה את הדברים שהם בעייתיים, כלומר המטרה של הסיור היא לא רק להראות מה שטוב, ואני בטוחה שיש דברים טובים, ראש המועצה כאן גם, זה כבר דבר שמראה על שיתוף פעולה, אבל להראות איפה יש לך בעיות ואיפה אתה צריך את ההתערבות שלנו.

אני יכולה לומר גם לך, אדוני ראש המועצה, שזה לא מפגש ראשון, אנחנו כבר ישבנו בוועדת החינוך, עסקנו במגזר הדרוזי ואני בכלל לקחתי את זה כמשימה אישית שלי לבוא ולקדם את הנושא של המגזר הדרוזי, בעיקר בחינוך. חשוב לי שתדעו שהזמנו את כל חברי הוועדה וגם את חברי הכנסת הדרוזים שאינם בוועדה, אבל זה לא מוריד לרגע מחשיבות הסיור, לא משנה לי אם זה רק אני או עשרה חברי כנסת, זה לא רלוונטי, בעיניי מה שחשוב זה שנעלה את הדברים ואת הבעיות ואחרי זה נביא אותם לוועדה וכמובן אם נצטרך נחזור לפה ונעשה גם מעקב. את זה גם אמרתי לאורנה, על כל בית ספר שאנחנו יוצאים מפה אנחנו עושים מעקב אחריו כדי לראות אם דברים השתנו מאז הביקור של הוועדה, שלא תחשוב שזה רק לבוא לבקר וללכת, אלא זה כן לשמוע את הדברים, להעלות ולהציף.

אני גם רוצה להודות כמובן לוועד ההורים הדרוזי שמלווה אותנו וגם לציין את ועד ההורים הכללי, שנמצאים פה הנציגים שלו שבאו במיוחד לסיור. זו פעם ראשונה שאנחנו באמת נמצאים כאן בסיור.

אם יש נציג, חוץ מראש המועצה, נציג ממשרד החינוך או מישהו שרוצה לדבר זה הזמן, אם לא, אנחנו נצא לסיור ואחרי זה אנחנו נחזור לפה ונשמע איפה יש בעיות.
קריאה
נצא לסיור.
כמאל פלאח
רבותיי, בסיור, אני לא יודע אם תוכלו כולכם להיכנס לכיתה אחת.
היו"ר מירב בן ארי
לא, אנחנו גם לא רוצים להתקיף את הילדים ב-30 איש, זה לא יהיה לעניין.

(בסיור בבית ג'אן)
קריאה
אנחנו נמצאים פה בבית ספר תיכון, מה שיש מצד שמאל זה חטיבת ביניים. בסך הכול יש פה כ-1,300 תלמידים. נעשה שני סיורים בשני מקומות ונתכנס.
מנהל בית הספר
זו חטיבה עליונה וזה בית ספר מקיף. יש שתי חטיבות, חטיבה עליונה וחטיבת ביניים. אנחנו רגילים להגיד שני בתי ספר, זה בית ספר אחד, סמל אחד, הכול בסדר. בבית הספר הזה יש 632 תלמידים, יש 23 כיתות, מספר אחת במדינת ישראל ואנחנו משתדלים לשמור על המקום הזה ולא ניתן אותו לאף אחד.
קריאה
בבגרות מספר אחת.
מנהל בית הספר
גם בערכים. הכיתה הזו, אנחנו קוראים לזה סטרט. אלה תלמידים שהיום הכי טובים בבית הספר ואפילו במדינת ישראל. כשהם הגיעו לפה הם הגיעו מאוד חלשים, 6, 7 ו-8, נחשלים, אבל היום הם פורחים, הם לומדים. אתמול הייתם בבית הספר?
תלמיד
במרתון. בתל חי.
מנהל בית הספר
שלשום הייתם בבית הספר?
תלמיד
כן.
מנהל בית הספר
בחופש הייתם בבית הספר?
תלמיד
כן. אין חופש.
היו"ר מירב בן ארי
מתי הבגרות?
מנהל בית הספר
מחר.
היו"ר מירב בן ארי
אתם אוהבים את זה?
תלמיד
כן.
מנהל בית הספר
אלה שתי קבוצות, יש פה קבוצה ויש עוד קבוצה, הם היום עובדים עם המתרגלות, פותרים, מדברים, משוחחים, עושים את הכול ובסופו של דבר צריכים להגיע להצלחה. אין דבר כזה שאנחנו מוותרים על תלמיד אחד פה בבית ג'אן. יש לנו 100% ואלה שנושרים זה 0.6, נדמה לי.
היו"ר מירב בן ארי
יפה מאוד, שיהיה בהצלחה מחר.
מנהל בית הספר
כמובן הם יגיעו לבגרות איכותית שתאפשר להם להתקבל לכל מקצוע, אם זה באוניברסיטה ואם זה במכללה וכמובן בזרועות הביטחון.
זאב גולדבלט
בהצלחה.

(בישיבת הסיכום בבית ג'אן)
עסאף בדר
אחר צהריים טובים, בברוכים הבאים לבית ג'אן. נעשה פה את הסיכום, הסיכום פה יהיה מובנה בתהליך, אחרי דברי ברכה של ראש המועצה וכמובן כבוד חברת הכנסת מירב בן ארי, סגנית יו"ר ועדת החינוך. תיכף יגיע מנהל המקיף. יש איתנו את מנהל חטיבת הביניים, זיאד, ראש ועדת החינוך במועצה המקומית, כמובן הפורום היישובי הארצי, פז, סמדר וזקן השבט זאב. יש לנו פה את יושב ראש ועד ההורים בחטיבת הביניים וכלל הפורום הדרוזי. נמצא איתנו ג'לאל אסעד.
היו"ר מירב בן ארי
לפני הכול, יש כאן פרוטוקול והוועדה מוקלטת, אני רוצה להגיד כמה דברים לפני שראש המועצה מתחיל. ראשית, כמו שבכל בית ספר אני מתנצלת בשם יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי, שהוא חולה כבר יומיים ולכן אני ממלאת מקומו בסיור פה, מה גם שהסיור הזה הוא יוזמה שלי מתוך הבנה, הייתי כאן כבר בבית ג'אן, אבל היום התחלנו בינוח ג'ת ולאחר מכן עברנו לסמיע, לבית הספר, והמטרה היא לחבר את ועדת החינוך למגזר הדרוזי כשאני מאוד מקווה שיהיה עוד סיור, כי יש לנו עוד כמה כפרים לבקר בהם.

מה שנעשה עכשיו, אנחנו נעשה התייחסות ספציפית לבית ג'אן ולאחר מכן נעשה סיכום על היום עצמו. אנחנו מוגבלים בזמנים, לכן אני אבקש לקצר, לא להאריך, וכמובן להתייחס לדברים שלא נאמרו, לא לחזור אחד על דברי השני. אנחנו קודם כל נתייחס, אדוני ראש המועצה, לבית ג'אן, אחרי זה אנחנו נעשה סיכום שלנו של היום ומה שראינו ואיך התרשמנו. יש כאן כמובן את ועדת החינוך, מנהלת הוועדה והנציגים, יש כאן את ועד ההורים הדרוזי שהוא השותף והוא זה שהוביל את הסיור היום וכמובן ועד ההורים הכללי, שוועד ההורים הדרוזי הוא חלק בלתי נפרד ממנו, גם הם כאן וזה גם חשוב מאוד. זו פעם ראשונה שיש כל כך נציגי הורים שנמצאים בסיור. בבקשה, אדוני.
ביאן קבלאן
קודם כל אנחנו מאחלים החלמה מהירה ליעקב ואני מקווה שבביקור הבא הוא ישתתף. אנחנו מודים לך באופן אישי על הביקור.
היו"ר מירב בן ארי
שתדע שהזמנתי את כל חברי הוועדה וחברי כנסת דרוזים. הזמנו את כולם, חשוב שיידע.
קריאה
לא סתם הזמנו, אנחנו שלחנו להם מבעוד מועד שירשמו ביומנים.
ביאן קבלאן
אני סולח לאלה שלא נמצאים, אני מסתפק בזה שאת גם יכולה להעביר את הרשמים של הביקור לחברי הוועדה בהמשך. אני רוצה להודות לאיה ולג'לאל ולכל ועדי ההורים, ועד ההורים המרכזי - - -
עסאף בדר
פז יושב ראש הוועד הארצי, זאב המנכ"ל וסמדר יושבת ראש נתניה, חברה בהנהלה.
ביאן קבלאן
יופי. אנחנו שמחים על הביקור שלכם כאן ושמחים יותר על שיתוף הפעולה הארצי, הן למגזר הדרוזי בפרט ובכלל לטובת כל מערכת החינוך במדינת ישראל. לפני שאנחנו נסכם, בית ג'אן נותנת בשנים האחרונות ומשקיעה בחינוך בעדיפות עליונה והתוצאות מדברות בעד עצמן. למרות הקשיים התקציביים הכלכליים של המועצות הדרוזיות, ואנחנו זוכים לכיסוי ממשרד החינוך, לשיתוף פעולה מלא, יש לנו תכנית חומש שנותנת כיסוי גם להשקעה, בנוסף להשקעה של המועצות ועדיין יש חוסרים ויש פערים.

אני אתן את הדוגמה כאן, מבחינת מבנים פיזיים. בית ספר שמכיל כמעט 500 תלמידים בשטח קטן יחסית זה משהו קשה, אני לא רוצה להגדיר את זה בשפה קשה. את בית הספר הזה צריך לחלק לשניים, בית ספר נורמטיבי זה עד 400 תלמידים בכל חטיבה, פה כמעט 600 ומשהו. זה בעיה שלנו, כבר שוחחתי על העניין עם מנהלת המחוז, היא הביעה הסכמה ואנחנו פועלים על מנת להקים בית ספר מקיף נוסף כאן בתוך היישוב על מנת לפתור את המצוקה של הגודל של מספר התלמידים ביחס לגודל השטח, שהוא מאוד מאוד בעייתי ולא ניתן כאן לפתח שום דבר, לא מגרשי חניה, לא מגרשי משחקים, הורים, פעילות גופנית, ספורט. המועצה עשתה טעות שהיא בנתה את אולם הפיס בצמוד לבית הספר, זה גם לקח חלק די נכבד מהשטח ואנחנו צריכים לפתור את הבעיה הזאת. זה בגדול.

מבחינת בית הספר כאן, שתי החטיבות ברמה טובה, מעל הממוצע הארצי. החטיבה העליונה היא מקום ראשון בארץ, גם בשנה הנוכחית, אנחנו כבר קיבלנו את התוצאות, אני יכול לבשר שאנחנו נישאר במקומות הראשונים. אני לא יודע אם נהיה במקום ראשון, אבל - - -
קריאה
לא, אנחנו.
ביאן קבלאן
אני לא יודע, אבל אין לי בעיה שנתחלף, צריך תמיד שתהיה תחרות. הבעיה לא להיות מקום ראשון, הבעיה לשמור על המקום הראשון, זה יותר קשה. אנחנו נעשה את הכול שנישאר באמת ואין לי בעיה שיישרו איתנו קו הרבה בתי ספר. זה מאוד יחמיא לנו, אני במיוחד עכשיו רוצה להיות אנוכי, אני רוצה שהמגזר הדרוזי יתקדם. זה טוב שכל המדינה תתקדם, אבל אנחנו צריכים את ההתקדמות הזאת כי אין לנו הרבה דברים שאנחנו יכולים להסתמך חוץ מהחינוך, שום דבר, לא תיירות, לא אזורי תעשייה, שום דבר לא יעזור לנו אם לא יהיה לנו חינוך טוב, ברמה טובה, שהנערים והנערות יוכלו להצליח לא רק בתעודת הבגרות, גם יוכלו להצליח איפה שירצו ללמוד ולממש את השאיפות שלהם.

ילד שהולך לטכניון, אחרי סמסטר הוא משנה מקצוע ושנה ראשונה הוא עוזב ואם אנחנו לא ניתן לו את הכלים הוא לא יוכל להצליח ולא יוכל לשרוד, כי התנאים היום - - - לדוגמה, להתקבל לרפואה אתה צריך פסיכומטרי של 730 וזה עדיין לא מקנה תעודת אחריות שתתקבל לרפואה. גם שם אתה צריך להתמודד עם כל מיני ועדות מיון ומבחנים ופה צריך לחשוב לא רק על הכמות, גם צריך להשקיע באיכות ולהשקיע באיכות זה דורש הרבה כלים. לא רק כסף, גם רצון, גם שיתוף פעולה, במיוחד עם ההורים. כשילד משתחרר מבית הספר מנהל בית הספר והמחנך לא אחראים למה עושה הילד בזמן הפנאי ופה ההורים צריכים להשקיע וכאן יש לנו משחק חשוב כהורים, לדאוג לילדים, לבנים שלנו, שיוכלו באמת להיות מחוברים למה שהם צריכים לעשות על מנת שיוכלו להצליח בחיים שלהם.

התנאים הפיזיים, כפי שראית, הם גם לא הכי טובים. אנחנו עושים את המקסימום בשביל לתחזק. אני מקבל 500,000 שקל, 23 גנים ועוד חמישה בתי ספר וצריך לתחזק את הכול. זה לא הרבה כסף והמועצה משלימה. למרות המצב הכלכלי הקשה אנחנו משתדלים ועושים את המקסימום שלא יחסר שום דבר, במיוחד לתת שמירה פיזית, לא רק פדגוגית, לתלמידים ולצוות המורים על מנת להצליח לקיים לימודים - - -
קריאה
מה המעמד הסוציואקונומי שלכם?
ביאן קבלאן
עלינו ל-3. 3 זה עדיין לא מחמיא, המצב קשה.
היו"ר מירב בן ארי
ספר לנו האם משהו השתנה בשנה האחרונה, האם יש את הכספים, האם זה שיש תכנית חומש, האם אתה מרגיש את זה בפעילות שלך כראש מועצה?
ביאן קבלאן
בפדגוגיה יש שינוי. עם משרד החינוך, אמרתי, גם איה וגם ג'לאל, שנמצא פה, יש שיתוף פעולה מלא. יש לפעמים אי הבנות, אבל אנחנו יודעים ל - - -
קריאה
חילוקי דעות.
ביאן קבלאן
אנחנו יודעים להגיע להבנות ולהתקדם לפתור בעיות במידה שישנן. אבל בסך הכול בכללי שיתוף הפעולה הוא מדהים, הוא בסדר גמור, הן המחוז והן המשרד עושים את מה שצריך ומעבר לזה על מנת לסייע לנו להתפתח ולהתקדם.

אני רוצה להודות להורים הנפלאים שנמצאים לא רק כאן, אני רואה אתכם בהרבה מקומות והקשר עם ועדת החינוך הוא מאוד חשוב ומשמעותי והם יכולים לעזור לנו. שיתוף הפעולה עם הוועד הארצי הוא מצוין, זה לא היה בשנים הקודמות. אנחנו נהיה לרשותכם ונשמח על כל מה שנידרש לשתף פעולה לטובת החינוך בכלל ובבית ג'אן תמיד אנחנו מברכים אתכם על הביקורים הרצופים והרבים שהיו ושיהיו בהמשך.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה, אדוני ראש המועצה. אני רוצה לשמוע גם התייחסות. ג'לאל, מי זה מנהל אגף החינוך של בית ג'אן?
ג'לאל אסעד
מנהל אגף החינוך? נבצר ממנו להיות פה, אבל ראש המועצה פה. אני נמצא במקומו.
היו"ר מירב בן ארי
אולי גם תהיה - - - אתה עושה כבר עבודה כזו טובה. אני רוצה את עלי והתייחסויות שלכם. יש לכם עוד מה להוסיף, חוץ ממה שכתבתי על התשתיות? ההצלחה שלכם בבגרויות, כולנו יודעים, כל מדינת ישראל, ספר לנו רק מבחינת כל הדברים שלא נגענו בהם. יש לכם עוד מה להוסיף?
עלי סלאלחה
שלום לכולם, אהלן וסהלן. אל"ף, אני מברך את כולם פה, משרד החינוך, הכנסת, המחוז, ג'לאל, ביאן, יוסף, מירב וכמובן ועדי הורים ויושב ראש והמנכ"ל. זו פעם ראשונה שאנחנו מרגישים את ועד ההורים הכללי של מדינת ישראל מגיע לפה ואנחנו מאוד שמחים לקבל אתכם כאן.

חברים, בואו נגיד לחברים הדרוזים שנמצאים פה. איזה שהיא כתבה שקראתי, יש שם אמרה מאוד יפה, תשמעו אותה, תיקחו את זה אליכם ובואו נתחיל להפנים איך העולם של המאה ה-21, העולם המערבי, עובד, שאנחנו נעבוד כמוהו ובטח נגיע ונקדים, אם נעבוד נכון. מה כותב בן דרור ימיני? 'החזון הציוני הצטיין בפרגמטיזם אופרטיבי והחזון הערבי התבלט בפנטזיה על כבוד'. חברים, פה אנחנו נופלים. פה אנחנו לא משיגים את מה שאנחנו צריכים. כבר צריכים לקפוץ, לעבור פאזה, להתחיל להיות מעשיים ולהתחיל לעבוד.

בית הספר הזה עבד בראש של המאה ה-21. פעם שאלו אותי בטלוויזיה, אמרתי 'לנו יש ראש מערבי, לב מזרחי'. אנחנו אוהבים את הבריות, אוהבים את כולם, אוהבים לעזור, לתת, הכול, אבל לא מוותרים על עשייה ולא מתביישים מאף אחד. לכן, חברים, בית הספר הזה בשנת 2000, כשאני התחלתי כמנהל בית הספר, אנחנו קודם כל מנענו את ההעתקות, רמאויות, וזה אחד הקסמים והסיבות להצלחה של בית הספר הזה. לא יכול להיות שמישהו יישב לי שלוש שנים, ייתנו לו להעתיק וישיג ציונים יותר טובים מתלמיד שמשקיע, יושב ועושה מאמצים רבים ומזיע. זה לא יכול להיות. זה לא הגיוני ולא יכול להיות.

שתיים, אנחנו גיבשנו צוות. על מנת שאני אתגבר על המשאבים הדלים שדיבר עליהם ראש המועצה אני צריך משאב אחר. המשאב האחר שלנו הוא המשאב האנושי, אנשי בית ג'אן הם הטובים ביותר בעולם. אני אגיד לך, הכפר הזה הוא הטוב ביותר בעולם, הוא שלי ואני והחבר'ה צריכים להביא אותו למעלה והוא היום למעלה. בית ג'אן, כל אחד בישראל, מאילת ועד ראש הנקרה ועד ג'בל א-שייח', כולם מכירים אותו בזכות זה שאנחנו עבדנו כצוות, מועצה מקומית, משרד חינוך, מחוז, הורים, תלמידים, כולם עובדים ביחד כצוות מגובש, כולם חדורי מוטיבציה ועובדים.
זאב גולדבלט
ומורים.
עלי סלאלחה
כמובן, צוות המורים. בלי צוות מורים לא שווה לי שום דבר.
היו"ר מירב בן ארי
עלי, רק תסכם, כי אנחנו חייבים לשמוע עוד אחרים.
עלי סלאלחה
חברים, המצב הפיזי שלנו קשה ואני אגיד לכם, זה בגלל המערכת המרכזית שהיא לא נותנת בזמן או במקום את המשאבים שאנחנו צריכים לקבל כפריפריה, כבית ג'אן. אנחנו קיבלנו מקום ראשון, מקום שני, מקום שלישי, אנחנו לא קיבלנו על זה שום דבר. טלוויזיה, אבל זה לא שייך למדינה, זה גוף אחר, נתנו לנו את זה, אבל אנחנו היינו אמורים לקבל גם בשביל ההצלחה הזאת דברים נוספים שאנחנו נשפר את המצב הפיזי שלנו.

אני חושב שוועדת החינוך, הייתי אז כשהיה מצנע שם, הייתי בוועדה הזו, כשקיבלנו מקום שלישי, היה פה חבר הכנסת לשעבר מצנע וישבנו באותו אולם, אם אתה זוכר, ביאן ואחרים, ודיברנו על הדברים האלה. מאז ועד היום, אני אגיד לכם, ההתייחסות של המערכת המרכזית לכפרים שלנו, למועצות שלנו, כמעט ולא קיימת.

אני חושב, חברים, שהעדה הדרוזית היא עדה מאוד יקרה, מאוד חשובה, תרמה ותורמת, לפני קום המדינה ואחרי קום המדינה והיא צריכה לקבל את מה שמגיע לה ולתת לה בנוסף, על מנת לסגור את הפערים שאנחנו נמצאים בהם לאורך כל הזמן. לא יכול להיות שהמועצות המקומיות הדרוזיות נמצאות בתכניות הבראה זה כבר 20 שנה. לא יכול להיות. פעם אחת המושבים נכנסו לבעיה, המדינה סגרה להם את החוב, הקיבוצים נכנסו לבעיה, המדינה סגרה להם את החוב, באר שבע, אני זוכר, נכנסו לבעיה של 300 מיליון, אני זוכר את זה משנות ה-80, נדמה לי, סגרו להם את החוב והם התיישרו. אנחנו צריכים לסגור לנו את החובות של המועצות המקומיות הדרוזיות ואז החינוך יפרח והרווחה תפרח וכולנו נתקדם הלאה.

אז אני רוצה להודות לוועדי ההורים ולכל הבאים שבאמת דאגו להיות פה יחד איתכם וביחד נצליח. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. אני ממש מבקשת, עלי, אנחנו אצלו בבית, אבל כל השאר, בבקשה, שתי דקות התייחסויות כי אנחנו לא נסיים עם זה. אני ממש מתנצלת, זה צריך להיות קצר. כל מי שמדבר צריך להגיד את התפקיד שלו.
יוסף חרב
צהריים טובים לכולם. אני לא אחזור על דברים שנאמרו, אני מברך את כולם, תודה על היוזמה, על הביקור. אני יוסף חרב, מנהל חטיבת בית ג'אן.

בהמשך למה שאמר יושב ראש המועצה ומנהל המקיף אנחנו פה עם בעיה פיזית מאוד גדולה. יש לנו בעיה של מרחבים, במיוחד מקלטים. יש לנו מקלט שיכול להכיל מקסימום 80 תלמידים כאשר בחטיבה יש לנו 628 תלמידים. זה דבר ממש מסוכן. אין לנו מקומות לקיים שיעורי ספורט כמו שצריך. יש לנו ארבע כיתות תמיד בחוץ, יש רק את החצר שבין החטיבות שאי אפשר לשחק בה, יש המון צפיפות וזו בעיה רצינית.

יש לנו המון בעיות. המנהל, שאמור לנצל את הזמן שלו לפדגוגיה ודברים חשובים בבית הספר, מוצא את עצמו עוסק בחצי מהיום רק בעניינים פיזיים, טיפול בבעיות. למשל היום, ועד ההורים עד לזה, מהבוקר אין חשמל, אגף שלם בלי חימום, יש לנו בעיה במנוע וצריך לטפל, לדבר עם המועצה, לדבר עם המתחזק. הרבה זמן נשרף על דברים שהם לא חינוך, על דברים פיזיים בסיסיים שאמורים להיות מוכנים וטובים.

יש לנו בעיות עם ההסעות. יש לנו חדר מורים שבאמת לא ראוי. יש לנו את הרפורמות של משרד החינוך, 'עוז' ובתיכון ואצלנו 'אופק חדש'. אין לנו פינות עבודה למורים, אין מרחבים, יש לנו מחסור בחדרי הפרטני. אנחנו מנסים כל הזמן לאלתר ועסוקים כל הזמן בדברים האלה כשבאמת היינו אמורים לעסוק בדברים הרבה יותר חשובים, לפי דעתי, אם הבסיס הזה היה קיים.

אז יש לנו הרבה חוסרים. יש לנו גם בעיה שהכסף לא מגיע אלינו, אנחנו כל הזמן דרך המועצות. ביסודי למשל יש את הניהול העצמי. אני לא יודע מתי זה יגיע לחטיבות. למרות שזה עומס על המנהל, אבל זה נותן לבית הספר לקבוע את הקדימויות וסדר העדיפויות שהוא צריך לטפל בהם.

לא חסר, כמו ששמעתם, דברים שצריכים טיפול, באמת טיפול מיידי, ואני עוד פעם מברך על הביקור. למרות כל הקשיים וכל הדברים שנמצאים כאן אנחנו עושים חינוך, מתקדמים, גם החטיבה וגם התיכון, יש לנו הישגים מאוד טובים, מעל הממוצע הארצי, יש המון עבודה. למרות כל הקשיים, ברוכים הבאים.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. כן, בבקשה.
מוחמד טאפש
אני יושב ראש ועד הורים בחטיבת הביניים. אני אמשיך מאיפה שסיים יוסף. אנחנו מגיעים להישגים שלנו לא בזכות הכול, אלא למרות הכול. יש לנו, כהורים, אמון מלא במערכת החינוך בבית ג'אן, במועצה שמשתדלת כמה שיותר, אבל באמת יש בעיה של תקציבים ומרחבים כאן באזור הזה.

אם נסתכל מהחלון, לבנון, רואים את הגבולות מכאן. במלחמה האחרונה נפלה קטיושה 100 מטר מכאן. לסכן 1,300 תלמידים, זו באמת אחריות גדולה וזה סך הכול תלוי בכסף, אם ישקיעו כסף ויבנו עוד בית ספר, יפזרו את התלמידים מכאן לפי התקן שמחייב עד 900 תלמידים באותו בית ספר, טוב שתעשו את זה כמה שיותר מוקדם, ועניין של מדיניות. המועצה ביקשה, לפי מה שהבנתי.

יש את העניין של אולמות הספורט. המפקחים יודעים, לפני חודש כמעט ביקרו כאן והם ראו איך 1,300 תלמידים משחקים בחצר של 300 מטר כאן בחוץ. אולמות סגורים שש שנים מחוסר תקציבים לשיפוץ. בדיוק לפני שנה הגיע קב"ט המרחב של משרד החינוך ונתן הוראה לסגור את האולמות, הם לא ראויים לשימוש מבחינת בטיחות. אז אנחנו מבקשים באמת לטפל בזה.

הבניין כאן קיים כמעט 25 שנה, שני הבניינים האלה, אם אפשר לדאוג לשיפוץ כללי של שני הבניינים, טוב יעשו, אז לא יהיו לנו תקלות של חשמל ולא יהיו תקלות של חימום ולא נצטרך להשבית את הלימודים. בעניין הספורט, מאוד מבקשים לטפל מיידי, שלא נצטרך לנקוט בצעדים כהורים, אף אחד לא רוצה שהילדים יפסידו שיעור אחד. תודה שהגעתם ואני מקווה באמת שייצא משהו מהמפגש.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. עוד מישהו בוועד ההורים?
רודי סעד
צהריים טובים. אני רודי סעד מינוח ג'ת, אני היושב ראש שם. התקווה שלי שייצא משהו מהביקור הזה ובאמת שהגענו והאווירה טובה וחיבור כל הקצוות ואני באמת מקווה לראות משהו פרקטי, את הדברים שלנו בינוח ג'ת שמעת, בבית ג'אן אני בכלל מזועזע. למרות כל הציונים שאני מאוד גאה בהם, הלוואי עלינו ציונים כאלה, אבל המצב הפיזי פה ממש קטסטרופה. אני יכול להגיד לך בבטחה, זה מזכיר לי אותם בתי ספר באיו"ש, אצל הפלסטינים. באחריות אני אומר את זה וצר לי שזה כך במדינת ישראל, בבית ספר ברמה הזאת.

באמת תודה רבה לך, אני סומך עלייך מאוד, אני עוקב אחרייך בפייסבוק ואני מקווה שאני לא אתאכזב.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. ועד ההורים הכללי, בבקשה. שמענו את בית ג'אן ועכשיו כללי.
עסאף בדר
מירב, אומרים עלייך שאת האישה שלא מוותרת, אז אל תוותרי, אנחנו באמת מחזיקים לך אצבעות.
היו"ר מירב בן ארי
תודה, אני מרגישה את כובד האחריות.
פז כהן
אני אגיד כמה מילים. אני אגיד כללית ואני אגיד גם לגבי בית ג'אן. קודם כל, חשוב, גם יש פה נוכחים חדשים. העובדה שוועדת החינוך הגיעה לפה היום מראה כמה זה אכפת ולקיים ישיבה של ועדת חינוך כאן וביישובים הדרוזיים זה באמת תעודת כבוד גדולה ותודה לך, מירב, שאת מובילה את זה.

אני אומר לכל האנשים שראינו פה וצפינו בבעיות, לא יהיה שינוי מחר בבוקר, אנחנו גם גוף שנועד לבוא, לצפות ולהעביר את הדברים, אבל שינוי התודעה שאתם עושים הוא קריטי וזה חייב להיעשות וצריך להמשיך איתו. זאת אומרת שינוי התודעה שעשה אסעד פה וחאתם וכל החברים עושים אותו, זה שינוי שהוא מחלחל, הוא מחלחל באוצר, הוא מחלחל בחינוך, הוא מחלחל בכל המקומות ואתם תראו תוצאות לאורך זמן. אל תרפו ואל תתאכזבו שמחר בבוקר תבואו לאותם מקומות, זה ישתנה ואנחנו נעזור לכם שזה ישתנה.

נקודתית פה לגבי בית ג'אן. אני חייב להגיד, יש דיסוננס עצום בין התוצאות המדהימות האלה, שאפשר רק לקנא, לתשתיות. הנושא של בטיחות ונגישות, אלה דברים שהם בסיסיים וחייבים לעשות אותם. גם כשאין תקציב, אני מבקש, כמובן אני לא חבר כנסת, אבל שהוועדה תוציא בשם הוועדה פנייה כי בנושא הזה אסור לוותר. אם חס וחלילה יקרה פה משהו, כמו שראינו לפחות חלק מהתשתיות, אני יודע שבבתי הספר שאני הייתי זה לא היה עובר, מהנדס עיר לא היה חותם על דברים כאלה בבית ספר. אני ממש פונה אליך, ראש הרשות, מה שאפשר אנחנו נעזור לכם, יש עכשיו גם את קרן הארנונה החדשה שמשרד האוצר עשה בדיוק למטרות האלה. חייבים לקבל את התמיכה הזאת כי אלה דברים שהם מעבר לכול, הבטיחות של הילדים והנושא של הנגישות הוא חשוב.

אני כן ממליץ לכם פה כולם סביב השולחן, תנסו לפתח את היכולת של פיתוח משאבים, אני חושב שיש פה הון אנושי מדהים, נראה לי לא הגיוני שחברות גדולות, חברות מתקדמות, לא יפתחו פה במקומות האלה מקומות של פיתוח. יש פה את הכול, יש פה את כל מה שצריך בשביל לעשות את זה. אני לוקח על עצמי ומתחייב שנשב, עסאף, שאנחנו נשב ונחשוב ביחד איך עוזרים בפיתוח משאבים. הרי בסך הכול - - - שנדרשים פה, פה הם מרגישים גדולים, אמרת את הרמה הסוציואקונומית, לחברה גדולה שבאה ורוצה לפתוח מרכז פיתוח, נראה לי שזו הזדמנות אדירה לעשות את זה כאן וצריכים לחשוב ביחד איך עושים את שיתופי הפעולה האלה.

עוד פעם, המון המון תודה, אנחנו איתכם לאורך כל הדרך, תודה על האירוח ותודה, מירב, על הכול.
גאנם חאתם
אני מכפר סג'ור. קודם כל תודה רבה. אני גם הסגן של הפורום הדרוזי. אנחנו עדכנו גם בפורום שאתם מגיעים עם מרגי וכולם, עם גב' איה, שעושה המון בשביל העדה, וגם ג'לאל שעושה. השאלה שלנו, אחרי הפרסום כולם אמרו 'וואו, הם מגיעים? סוף סוף יוצאים מהמשרדים ומהמזגנים ומהחימום ובאים אליכם לביקור בצפון', השאלה אם יוצא לנו משהו אחרי כל הוואו הזה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל אתה יודע שאני לא באה - - -
גאנם חאתם
בסדר, אבל היא באה כדי לתמוך. היא ראתה, אנחנו הבאנו אותה בכדי שיראו מה הליקויים אצלנו בבתי הספר.
קריאה
אתם שואלים את השאלה ונותנים את התשובה. העליתם את הבעיה.
היו"ר מירב בן ארי
בעיות, לא בעיה.
גאנם חאתם
הייתם אמורים להגיע אלינו לסג'ור, נכון? למה לא?
היו"ר מירב בן ארי
זה לא מתאים עכשיו הדיון, נדבר על זה.
גאנם חאתם
למה לא? אני רוצה לשמוע את זה.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו יכולים לדבר על זה, זה לא קשור עכשיו.
קריאה
הבעיות של סג'ור ובית ג'אן זה אותו דבר. אם אתה פה, אתה - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, בבקשה. אנחנו עוברים עכשיו לבדר.
עסאף בדר
אני פתחתי בכפר ינוח ואמרתי שתמונה שווה אלף מילים. המשמעות של הביקור שבסוף ליצור את המוחשיות של המצב האמיתי של החינוך במגזר הדרוזי ואנחנו הרגשנו את חוש הריח בתוך מעבדת המחשבים, את המסכים הגדולים, הם מילאו גם את העיניים שלנו, וזו בדיוק הנקודה שבאים ובודקים את החזון של משרד החינוך, להתאים את מערכת החינוך לעידן המאה ה-21 שעוסקת בתקשוב מדעי טכנולוגי ובטח ובטח עם תנאים כאלה אי אפשר לחבר את התלמידים לעידן החינוך של המאה ה-21, מה שהזכרתי בהתחלה. קודם כל זו המשמעות של הביקור.

שלוש נקודות. קודם כל הסביבה הלימודית. כשאני אומר הסביבה הלימודית זה גם המורים וגם התלמידים. אנחנו ראינו בשלושת בתי הספר את הסוגיה של פינות המורה, שגם הוא צריך שתהיה לו סביבה נוחה וטובה שהוא יכול לתקשר מול התלמיד ומול ההורים. גם התלמידים עצמם, מבחינת סביבת לימודית, תנאי לימודים, ראינו את הכיתות הקטנות, הריהוט המיושן, הכיתות, הכול ראינו בעיניים. מיותר לציין, חייבים פה לשים את הדגש והאצבע כדי לשפר את הסביבה הלימודית.

תשתיות חינוכיות. ראיתם מעבדות, חייבים לתת את הדגש בשביל ליצור את השינוי ואת האקלים המתאים ללימוד, להתאמת המערכת לעידן המאה ה-21.

הנושא האחרון, כלל החברים דיברו עליו, זה סוגיית התקציבים. התקציבים קיימים, נמצאים, השאלה שנשאלת זה האם הם מגיעים ליעדם הסופי, שזה לתלמיד. הדרך היא ארוכה וכולנו מכירים ומודעים לעובדה שלא כל התקציבים מגיעים, הם נתקעים בכל מיני תחנות בדרך. ליצור את המנגנון האיכותי, מנגנון הפיקוח, איך אפשר לבדוק ולעקוב אחרי התקציבים האלה שיגיעו לכל תלמיד ותלמיד.

ואני רוצה לסגור באמירה של שרון שאמר 'עם מה שיש צריך לנצח'. הוא כבש את כל סיני עם ארבעה טנקים בלבד. אנחנו בבית ג'אן הגענו להישגים, גם בכפרים דרוזיים נוספים, בשם כל ועדי ההורים של המגזר, גם הארצי, אנחנו רוצים להודות לוועדת החינוך על שיתוף הפעולה, על זה שפיניתם את הזמן והגעתם לפה לכפרים לראות שבסופו של דבר אתם בהחלט בעמדה שיכולים להשפיע, לשנות, אם זה בהנחיות, אם זה בחוקים בכנסת, שסוף סוף המגזר יקבל את מה שמגיע לו בכל הרמות ואת מכירה את כל הסוגיות. אם אנחנו בשלב של התודות, אז אנחנו בפורום ועדי ההורים - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, אנחנו לא בשלב התודות, אני אודה. לא צריך.
עסאף בדר
טוב, אז בהמשך. תודה רבה.
היו"ר מירב בן ארי
מוראד, אתה רוצה להתייחס?
זיאד מוראד
שלום לכולם, צהריים טובים. שמי זיאד מוראד, יושב ראש ועדת החינוך, גם סגן של ראש המועצה. אני באתי מהצד החינוכי. את מירב אני - - -
היו"ר מירב בן ארי
בלי תודות.
זיאד מוראד
לא, לא תודות, זו שעת עשייה. אני אומר, אני גם הייתי בכובע השני, יש לי - - - ועושה בלגנים, 'בוא תעזור, בוא תנצל פה'. כשהגעתי למועצה גם הבנתי מה הצד של המועצה. כל מה שאנחנו אומרים, גם מבחינת תשתיות, גם מה שאנחנו מבקרים וגם כל הבלגן שיש פה, הכול יושב בתחנה אחת, זה אצלנו במדינה, זה בכנסת. אני יודע שפנית גם לחברי הכנסת הדרוזים וזו לא פעם ראשונה שהם לא מגיעים ומצטרפים, אבל אני רוצה להגיד לך משהו, מירב.

מפה, ועדת החינוך גם, שגם מירב מנסה לקדם את העניין של המגזר הדרוזי בפרט, אני כולי תקווה שגם בוועדת החינוך, שבאמת תנסו להוביל ולקדם את המגזר הדרוזי, זה מאוד מאוד חשוב ושיהיה לנו בהצלחה ואני אוזן קשבת לכולם. ושוב, תודה, מירב.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה, מוראד. איה.
איה חיראדין
קודם כל אי אפשר לא להודות לכם על זה שפיניתם את הזמן וראיתם את זה כמשהו חשוב לבוא ולבקר במגזר הדרוזי, זה לא מובן מאליו, ואני יודעת שאת עומדת מאחורי הרצון והביצוע של הביקור הזה. אז באמת יישר כוח והרבה הרבה תודה לכל המצטרפים, לוועד ההורים הארצי, לוועד ההורים היישובי והמרכזי של המגזר הדרוזי, לכולם וכמובן לראש המועצה על האירוח, על קבלת הפנים, על זה שהצטרפת לסיור, זה לא מובן מאליו, גם לראש המועצה יש לו"ז עמוס, אז באמת תודה רבה. למנהלי בתי הספר, על העשייה ועל התוצאות שהן לא מובנות מאליהן, זה לא מובן מאליו בתנאים כאלה קשים ובדיוק דיברנו על זה כשבאנו לכאן, זה לא מובן מאליו במקום כזה קשה, עמוס, צפוף להגיע לכאלה הישגים, זו באמת עשייה. כמובן ג'לאל, שעומד כמפקח מרכז, עם המפקחים של המחוז, אורנה, שנותנים ותומכים והם אוזן קשבת.

מה שאנחנו רואים ומה שראינו, בכל הסיור, מהבוקר, בכל בתי הספר והגן שביקרנו, שמשרד החינוך נותן את המשאבים, לא חסר משאבים, יש תכנית ממשלה, יש מבחינת משאבים של חומש ופיקוח ופדגוגיה, תכניות לימודים, השתלמויות, פיתוח מקצועי של מורים, באמת אנחנו במצב מאוד מאוד טוב כמגזר, אפילו מצוין. תמיד אפשר לשאוף עוד קדימה ולעוד הישגים, זה בסדר גמור, ואנחנו שוקדים על העשייה הזאת ביחד עם המחוז ועם המנהלים יום יום.

העניין שראינו והעניין של המבנה הפיזי והצפיפות והשיפוצים, את מכירה את הקשיים של המועצות שלנו, בכל המגזר הדרוזי זה מדד טיפוח מאוד נמוך ברשויות, 2-3, שזה אומר הרבה על היכולות של מועצה להוביל דברים כאלה. הטיפוח של המבנים והצד הפיזי הוא לא פחות חשוב מהפדגוגיה. ילד שלומד בסביבה פיזית, אסתטית ונכונה וראויה, הוא בטוח יהיה יותר פנוי להישגים יותר טובים. אני חושבת שרוב המאמצים צריכים להיות מושקעים במקום הזה כדי באמת לעזור לרשויות באיך להתגבר. גם הבקשות ששמעת במשך היום, זה אולם ספורט, זה שיפוצים, זה עוד מבנים, במקום הזה, הנושא הפדגוגי כמעט שלא עלה, כי הפיקוח עושה ממש את כל מה שנדרש כדי לקדם. איפה שרואים שיש בעיה אנחנו נכנסים, ביחד עם המחוז ועם המפקחים, ועושים את מה שצריך כדי לעזור למנהלים ולמורים.
היו"ר מירב בן ארי
הקול קורא של מעבדות התקשוב, מתי הוא יוצא?
איה חיראדין
ממש בקרוב, שבוע, שבוע וחצי.
היו"ר מירב בן ארי
ומי שניגש לקול קורא זה ראש המועצה? זה לא מנהל בית הספר.
איה חיראדין
מנהל מחלקת החינוך ראש המועצה מגישים - - -
עלי סלאלחה
אנחנו הגשנו ל-200,000 שקל וקיבלנו כמה?
היו"ר מירב בן ארי
חכה שנייה. לא דיברתי על שיפוץ התשתיות, יש קול קורא למעבדות תקשוב והמעבדה כאן במצב קטסטרופה. אז צריך לוודא - - - אני תיכף אתייחס לזה, אבל זה מאוד חשוב. מנהל מחלקת החינוך פה בבית ג'אן, אני לא יודעת כמה הוא מעורב, אבל אם הוא מעורב, אז שלא נפספס את הקול קורא הזה.
איה חיראדין
לא, אנחנו נדאג שלא יפספסו.
היו"ר מירב בן ארי
כשהייתי בדיר אל אסד, הם פספסו, כי הם קשורים למרום גולן.
ג'לאל אסעד
אנחנו כמשרד תמיד בקשר הדוק עם ראשי הרשויות. קול קורא שמתפרסם, אנחנו מיד שולחים וכל מנהלי המחוז ממלאים את זה. השאלה באמת, מה שאמר עלי, כמה כסף מקבלים בסוף. זו השאלה המרכזית, אבל מבחינת קול קורא, אנחנו תמיד על המשמר וכל קול קורא שיוצא מיידית שולחים לראשי רשויות.
היו"ר מירב בן ארי
אז, ג'לאל, אנחנו נסכם בינינו שאחרי שהם ייגשו עם הקול קורא אני רוצה לדעת כמה כסף הם קיבלו.
איה חיראדין
אני יכולה לשלוח לך טבלה של כל רשות, כמה קיבלה.
היו"ר מירב בן ארי
כן. כולם יכולים לגשת לקול קורא?
ג'לאל אסעד
כן.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי. אני רוצה לדעת כמה כסף בסוף הגיע.
איה חיראדין
אחרי שניגשים ויש ועדת הקצבות, אני אשלח לך את הטבלה.
היו"ר מירב בן ארי
אתה רוצה להוסיף עוד משהו, ג'לאל?
ג'לאל אסעד
רק שני משפטים. סוד ההצלחה זה שותפויות בין כל הגורמים. לשמחתי גם אצל ההורים יש כבר מודעות לחינוך, אין ספק שיש ראשי רשויות שהם במקום אחר, לא רק בסיסמאות, אלא בשטח, בשיתוף הפעולה. המנהיגות החינוכית, אם זה מנהלים, מפקחים, יש לנו צוות, שיתוף הפעולה בין המטה והמחוז הוא בהבנה מלאה ולאחרונה גם ההורים התחילו להיות שותפים ואני שמח שיש ועד הורים דרוזי, אבל הדגש צריך להיות על שותפויות של הורים. שם יש לנו בעיה. נכון שיש ועדים נבחרים, אחרי שבוע-שבועיים חלק גדול מתאדה ואני פה פונה לחבר'ה שאנחנו בשיתוף פעולה, בכל יישוב לדאוג לזה שההורים יהיו שותפים, שבית הספר יהיה לא רק אכסניה, או ששולחים את התלמיד לבית הספר ונגמר הסיפור, אלא אם יש מודעות אצל ההורים והם הופכים להיות שותפים ואנחנו רוצים את זה, כי בית ספר לבד זה לא, תקציבים לבד זה לא, גם הצד האנושי.

ובאמת זו הזדמנות להודות לכולם, אבל זו גם הזדמנות לקרוא לכולם לעודד את ההורים להיות שותפים. נכון שחלק מהמנהלים רואים בזה איום, שיהיה איום, אבל שיהיו באמת שותפים, אנחנו רוצים אותם ואין ספק שהמגזר הדרוזי נמצא במקום ראשון רק בזכות כל הדברים האלה, השותפויות של כל הגורמים.

ואני באמת מודה לך על הביקור. אני מקווה שיהיו עוד ביקורים ויהיו עוד תוצאות. אנחנו היינו גם עם זאב בישיבה וחשוב שוועדי ההורים יידעו מה התפקיד שלהם בדיוק, זה חשוב לנו, חשוב לכולם. תודה רבה לכם.
סמדר סגל
משפט אחד. סמדר סגל, אני מנתניה, אני נציגת פורום ועדי ההורים היישוביים. לגבי סכנת החיים שיש כאן ויש כאן בבית הספר הזה, כל נושא החשמל, כל הבטיחות, איך שמים דגש על זה ומטפלים בזה עכשיו והרגע? זה ממש כתוב על הקיר, זה מטריד ממש. גם הנושא הזה שהם נמצאים כאן ליד הגבול, בטונדות, לא יודעת, משהו שצריך לעזור.
היו"ר מירב בן ארי
אני רוצה לסכם, ברשותכם. ראשית אני כן אתחיל בתודות, כי לקחתי את זה פה מכמה את האפשרות. אני רוצה באמת לומר שזה נכון שאתם מצפים שאנחנו נבוא וכבר ניתן את הפתרונות, אבל אתם חייבים להבין משהו אחד, ועדת החינוך, עזבו בקדנציות האחרונות שאני לא הייתי חברת כנסת, אני חברת כנסת פחות משנתיים, אף פעם לא הלכה לסיור במגזר הדרוזי בתחילת הקדנציה, אני לא מדברת איתך על הכנסת הקודמת של ועדת החינוך. זאת אומרת זו פעם ראשונה בכלל, לפחות בשנתיים, שוועדת החינוך, וזה לא משנה אם אין פה חמישה חברי כנסת, זו ועדה, יש לה פרוטוקול, יש לה סיכום, היא מוציאה לכל משרדי הממשלה, כך שבסופו של דבר קודם כל אנחנו כבר התחלנו כאן תהליך.

זה תהליך שאני מעורבת בו באופן אישי, אני מודה, כמה חודשים, באמת גם בגלל מוראד, שבאמת אנחנו חברים טובים, אבל מעבר לזה באמת המחויבות שלי כחברת כנסת וכנציגה של מדינת ישראל למגזר הדרוזי, שזו מחויבות - - - אנחנו כל הזמן אומרים ברית דמים, אבל תכלס בסוף המחויבות לבוא ולהביא אותם למנכ"לית משרד החינוך ולבוא לוועדת החינוך ולדון ולהביא את ראשי המועצות וללכת ובאמת להסתובב פה בין בתי הספר ולראות תלמידים ולראות כיתות, זה כבר התחלה. לכן בהתייחסות, מה שאתה אומר, חשוב לומר שחינוך הוא תהליך, כך גם העבודה של ועדת החינוך, זה תהליך, אבל אנחנו מגויסים ואנחנו מפקחים ולכל דבר שיהיה פה יהיה מעקב.

אז אני רוצה באמת להודות לך, קודם כל, ראש המועצה, שאתה נמצא כאן. זו לא פעם ראשונה שאנחנו נפגשים, אתה מגיע, אתה מחויב, זה לא ברור מאליו. היו כאן ראשי מועצות שהצטרפו אלינו וזה חשוב מאוד.

אני גם כמובן רוצה להודות לכל הצוות של ועד ההורים, בדר, שאנחנו חברים, כבר יש לו פינה אצלי בלשכה, ובכלל לוועד ההורים הדרוזים, אתם עושים עבודה נהדרת. כל הורה, אבל בעיקר הייצוגיות שלכם, זה גם משהו חדש. אני ופז וזאב וסמדר דיברנו על זה, הם פה מוועד ההורים הארצי, אני מודה להם כמובן, בפעם השלישית היום, שהצטרפו, אבל אפילו אין ועד הורים דרוזי. זאת אומרת ליהודים זה שנים, כל מקום, אין היום ועדת חינוך שאין נציג של ועד הורים, אין החלטה, גם אם היא החלטה שלילית או חיובית, גם אם אני חוטפת מהם לפעמים על הראש, הם תמיד שם, הם חלק בלתי נפרד מוועדת הכנסת. לכן בעיניי, שיש לך אלפי תלמידים דרוזים, שעד היום לא היה להם ייצוג, זה גם משהו שאנחנו פותחים פתח ששנים לא היה בכלל, לא קיים, וג'לאל לא סתם התייחס לזה כי זה באמת צעד. אנחנו כל הזמן מתקדמים עוד צעד.

אני רוצה להגיד תודה גם לפיקוח וגם לצוות של משרד החינוך ולאיה וג'לאל שמלווים. גם את איה אני מכירה באופן אישי ואני יודעת כמה שהיא טורחת וכמה שהיא עושה. לפעמים זה שהילד בסוף לא מקבל זה מאוד מאוד מתסכל, כי אתה אומר, 'הנה, העברנו 13 מיליון', 'הנה, העברנו עוד 27 מיליון', אז למה אנחנו מגיעים ויש לי מכל סולר שתלוי על כרעיים שם בבית הספר. אתם יודעים, זה דבר שמאוד מאוד גם מדיר שינה מעיניי בסוף, כי בסוף אני באה כוועדת חינוך, מסתכלת על מכל הסולר הזה ואני אומרת לעצמי באיזה בית ספר יהודי זה היה קורה? ועד ההורים היה סוגר את בית הספר, היה אומר 'תפני את המכל, אף ילד לא נכנס לפה'.
קריאה
את ה-27 שמחלקים, זה מחלקים לכל המועצות ואז יוצא לכל מועצה כמה? גרושים.
היו"ר מירב בן ארי
רגע. אתה חייב להבין משהו אחד, אל"ף, 27 פלוס 13 זה 40 מיליון, ובי"ת, יש לך 16 רשויות היום חוץ מהארבע ברמת הגולן? 40 מיליון שקל ל-16 רשויות זה יחסית סכום סביר. רגע, זה עוד לא עבר אליך בקול קורא. עוד שנה תגיד לי 'מירב, אחרי הקול קורא הגיעו 40 מיליון ולצורך העניין קיבלתי 15,000 שקל', אז אני אגיד לך אוקיי. אבל רגע, חכה, אני באמת אומרת לך שאנחנו מנסים לחלק את זה בצורה שוויונית.

אני רוצה כמובן להודות לוועדת החינוך, לכל הצוות, למנהלת הוועדה, לכל הצוות שהגיע לסיור. לפני שאני אגיד את מילות הסיכום אני רוצה להגיד תודה לגיא, העוזר שלי, שהוא זה שעניין את כל ה - - - וזה לא היה לו קל לבוא ולתמרן.

אני רוצה כמה דברים בסיכום, נקודות שייצאו בסיכום, אני גם אכתוב היום בערב, כי אני רוצה עוד להוסיף משלי. אחת, זו פעם ראשונה, אבל בטח לא אחרונה.
קריאה
שיהיה רשום בפרוטוקול, שיהיה לנו גם - - -
היו"ר מירב בן ארי
אתה רואה את זה? זה פרוטוקול, הכול מפורסם, אנחנו ועדה שקופה, אתם יכולים לראות.
קריאה
לא, אבל גם בשבילנו, אנחנו צריכים, שנגיד לכם ש - - -
היו"ר מירב בן ארי
פרוטוקול זה עמודים על עמודים, אני אתן לך את הנקודות המרכזיות. אחת, אני כבר דיברתי עם מרגי בדרך, הוא באמת חולה, אם הוא לא הלך לבית הכנסת בשבת אז כנראה שבאמת המצב קשה, אני חושבת שצריך להיות כאן עוד סיור באזור חודש מרץ, לא פה ספציפית, בעוד כפרים שלא הגענו אליהם. אתם כוועד הורים, אני אדאג שיהיה תאריך נוסף במרץ.

דבר שני, יהיה מעקב בתוך ועדת החינוך כדי לבדוק את הליקויים שאנחנו ראינו כאן היום. הוועדה תוציא פנייה גם לשר החינוך, גם לשרת הספורט, שאגב, כמו שהסבירו לי, כל מה שקשור לאולמות הספורט זה באחריות של משרד הספורט. אני גם אישית אדבר גם עם מנכ"ל הטוטו, שאנחנו חברים מאוד קרובים, וגם אוציא פנייה ל - - - על העניין הזה של אולמות הספורט, כי בכל בית ספר שאתה נכנס ועוד בית ספר ועוד בית ספר ואין לילדים לאן ללכת. אז זה אני מבטיחה לכם פנייה שתצא מהוועדה ואני אעקוב אחריה.

לעניין המעבדות של המחשבים. יש את הקול קורא של התקשוב, שאתם אמורים לגשת. אני מבטיחה לך שאני אבדוק כמה כסף כל בית ספר קיבל.
עלי סלאלחה
אני אגיד לך, 50,000 לתקשוב.
היו"ר מירב בן ארי
לא, אתה לא יכול להגיד כי הקול קורא עוד לא יצא. בגלל זה וידאתי עם ראש המועצה שהוא ניגש ואחרי שהוא ייגש יאושר לו הכסף ואז אם אתה תגיע לשם, אני מבטיחה לך, אני נותנת לך את מילתי פה בעניין, כדי לדעת כמה קיבלת. אתה חושב שלי נוח להיכנס למעבדה עם מסכים שמנים, עם ריח של טחב, ולחשוב שילדים - - - זה מזעזע אותי. אני לא רואה את זה וזה עובר לידי ולכן אני ביקשתי מאיה לדעת בדיוק כמה כסף יקבלו למעבדת מחשבים.
איה חיראדין
אני אשלח לך טבלה מסודרת.
היו"ר מירב בן ארי
אני אקבל את זה. ונושא שהוא חשוב, הוא יהיה פה בדיון בנפרד וזה מאוד מעניין אותי, זה הנושא של ההכנה לאקדמיה. אנחנו רואים שאתם מעולים בתיכונים, באמת, מבחינת מערכת החינוך הפדגוגית, היא מצוינת, אנחנו רואים שאתם מעולים בגיוס לצבא, זה בכלל אין שאלה, גם שאלתי והתעניינתי בשירות הלאומי של הבנות, שגם זה עלה, אבל מעניין אותנו לדעת, ואני אבקש גם מהמל"ג, אני גם יו"ר השדולה להשכלה גבוהה, לדעת את אחוזי הכניסה לאוניברסיטאות ומכללות של המגזר הדרוזי, עד כמה באמת אנחנו מצליחים לנגוע בכולם, או לפחות ברובם. יש לנו פה הצלחה מדהימה בתיכונים ואנחנו רוצים שבאמת אנחנו כמדינה מעבירים את זה הלאה.
איה חיראדין
אני רוצה ברשותך להתייחס לנקודה הזאת. קודם כל אחוז הסטודנטים הדרוזים מכלל הסטודנטים בארץ לשנת תשע"ה זה 1.5 וזה פחות מהאחוז שלנו באוכלוסייה, כאשר אנחנו כמעט 2% מכלל האוכלוסייה בארץ. וגם במל"ג אנחנו מטופלים תחת המגזר הערבי, המגזר הערבי מקבל את כל התקציב ו - - -
היו"ר מירב בן ארי
ואתם מתוך - - -
איה חיראדין
בדיוק.
היו"ר מירב בן ארי
אבל במשרד החינוך אתם בנפרד?
ג'לאל אסעד
נכון, אבל מכסה של 1,000 שקל לסטודנט, זו אחת הבעיות.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו ניקח את זה בנפרד.
איה חיראדין
כל עוד אנחנו תחת המגזר הערבי - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה מה שהבאת למנכ"לית המשרד ואמרתי לך שזה לא קשור אליה, זה קשור למל"ג?
קריאה
כן.
היו"ר מירב בן ארי
אני מבטיחה לך, זה בדיוק נפרד.
איה חיראדין
אני מוכנה להעביר לך את כל הנתונים שאני מקבלת מהמל"ג, אנחנו פשוט הולכים לאיבוד ברגע ששמים אותנו תחת ה - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, זה מאוד מטריד אותי, אני גם כתבתי את זה, גם בינוח ג'ת הם דיברו על זה. זה מאוד חשוב.
ביאן קבלאן
שר החינוך הבטיח בחודש אפריל, היינו בפגישה אצלו, שיהיה לנו ייצוג במל"ג ספציפי למגזר.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, אני רוצה לבדוק.
קריאה
מה שקשור למל"ג, לא יכול להיות, אני אתן סתם דוגמה בענייני רפואה, מוקצה אחוז מסוים למגזר הבדואי שעולים על הטרמפ חבר'ה שהם לא בדואים וגם לא מוסלמים.
קריאה
אנחנו לא ניכנס לאפליה הזאת.
היו"ר מירב בן ארי
חבר'ה, זה אפילו לא הגיע מפה, זה הגיע ממני, זאת אומרת לא עכשיו, שמעתי את זה גם בינוח ג'ת וגם פה, ברמיזה של מנהל בית הספר, אני מבטיחה לך שאני לוקחת לטפל בנושא של הדרוזים מול המל"ג.
קריאה
יש פרויקט נפרד ל - - - בצבא יש חוסר ניכר ברופאים, הם רוצים רופאים וגם רוצים מהמגזר הדרוזי, אבל הנתונים רחוקים מלהגיע.
היו"ר מירב בן ארי
זו הערה שלי לסיכום, אנחנו בוועדת החינוך נקיים דיון על הנושא של המגזר הדרוזי וההשכלה הגבוהה. אנחנו נעשה את זה. אני רוצה להביא גם את המל"ג.
עלי סלאלחה
בנושא של הרופאים, חברים, בואו נגיד לכם, ברמת הגולן יש 20,000 תושבים ברמת הגולן, דרוזים, היות שסוריה נתנה להם ואפשרה להם להגיע לאוניברסיטה של דמשק, יש להם היום 450 רופאים בכל התחומים, מאילת עד ראש הנקרה. כאשר הם חוזרים לכאן, בחינה אחת והם כן מצליחים, סימן שהלימודים שם מצוינים. שתיים, 120,000 דרוזים פה, יש בקושי 60-70 רופאים וזה לא יכול להיות. עכשיו רופא לא צריך, לא 700 ולא 800 ולא לא יודע כמה, הוא צריך לשבת ולעשות את זה וכל מי שיוצא לחו"ל, הם מגיעים והופכים להיות רופאים מצוינים. אז אנחנו רוצים מכסה בכל אוניברסיטה שמלמדת רפואה, חמישה, שישה מקומות, ואז אנחנו נדביק את הפער.
היו"ר מירב בן ארי
הנקודה ברורה.
קריאה
לא צריך מכללות.
היו"ר מירב בן ארי
יש מספיק מכללות ואוניברסיטאות, זו לא הבעיה. סליחה, חברים, אני חייבת לסכם. אני רוצה לסיכום לומר, אל"ף, אנחנו נתייחס, כמו שגם פז אמר, לנושא של התשתיות, גם סמדר דיברה על זה, גם הנושא של הבטיחות. יש דיסוננס עצום בין ההצלחה שלכם הפדגוגית לבין מה שקורה בשטח מבחינת תשתיות. אנחנו נוציא, גם על מה שראינו כאן היום בתוך בית הספר, אבל גם בכלל על העניין של התשתיות. אני חייבת לומר שגם בינוח ג'ת זה לא היה פשוט וגם כאן. בסמיע דווקא בית הספר מבחינת תשתיות נראה מאוד מתוחזק, חשוב לומר, הוא נראה ממש מעולה, אבל אין ספק שיש כאן דברים ויש דברים לתקן. הליקויים המרכזיים בעיניי זה כל מה שקשור לספורט ולאולמות הספורט, הדבר השני זה הכיתות והעומס הגדול שיש כאן בתוך בית ספר אחד.

אני רוצה להגיד לך משהו, אדוני ראש המועצה, אני לא חושבת, ואני אומרת לך את זה בתור מישהי שלמדה במגזר היהודי, אני לא חושבת שאנחנו היינו מגיעים לכאלה הישגים בתנאים כאלה קשים. זה ייאמר בהחלט לזכותכם.
ביאן קבלאן
אני למדתי את זה מהיהודים שהיו במעברות ואז בנו מדינה.
היו"ר מירב בן ארי
למדת את הדברים הטובים. זה נכון, לא היו מגיעים. חשוב לומר בסיכום הדברים שההישגים הלימודיים שלכם זה לא דבר ברור מאליו ואנחנו מברכים על זה ותמשיכו ותצליחו. אני מודה לכל מי שהיה כאן מתחילת הסיור, גם באמצע, שליווה אותנו, היה סיור מרתק, אני מבטיחה לכם שאנחנו נמשיך ונמשיך לעסוק בחינוך במגזר הדרוזי בדיוק כמו שאנחנו עושים באמת בחודשים האחרונים, בחצי השנה האחרונה. תודה על האירוח, תודה רבה לכולכם.
עלי סלאלחה
מירב, אני צריך כנסת כמו הקונגרס האמריקאי, שהוא תומך ביהודים. כנסת שתומכת בעדה הדרוזית, זה מה שאנחנו צריכים.
היו"ר מירב בן ארי
יש לך, תאמין לי.
עסאף בדר
מירב, אנחנו בוועד ההורים במגזר הדרוזי באמת רוצים להודות לכם על שיתוף הפעולה בקידום החינוך במגזר, אנחנו הכנו מגן יפה שתשימי אותו בשולחן, 'בהוקרה והערכה לוועדת החינוך של הכנסת על עמלכם לקידום החינוך במגזר למען ילדינו, אזרחי מדינת ישראל'. תודה רבה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:00.

קוד המקור של הנתונים