ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/02/2017

תמונת מצב - תושבי שכונות דרום תל אביב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 32

מישיבת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

יום שלישי, י"א בשבט התשע"ז (07 בפברואר 2017), שעה 12:30
סדר היום
תמונת מצב - תושבי שכונות דרום תל אביב
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר
חברי הכנסת
אמיר אוחנה

דב חנין

מרדכי יוגב
מוזמנים
שלמה בן-זימן - ק' אג"מ יפתח, המשרד לבטחון פנים

שבתי גרברצ'יק - חטיבת הדוברות, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

שלמה ירון - ראש ענף רישום וניהול אסירים, שב"ס

יוסף אדלשטיין - מנהל מינהל, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול

עמרי איתן בן צבי - מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

חיים גורן - יו"ר סיעת דרום העיר, עיריית תל אביב-יפו

עדי ארבל - המכון לאסטרטגיה ציונית

מאי גולן - מנכ"לית, עמותת העיר העברית

סיני קהת - יועץ משפטי, עמותת העיר העברית

שפי פז - מנכ"לית עמותת עוטף תחנה מרכזית, דרום תל אביב

עובד חוגי - פעיל שכונות, דרום העיר תל אביב

סיגי כהן צמח - פעילה חברתית, תושבת דרום העיר

שירה קאהן - פורום קהלת

שולה קשת - מנכ"לית עמותת 'אחותי'

אדוה בודה - עו"ס, עמותת 'אחותי'

ברית יעקובי - עמותת 'אחותי'

זהבה אקנין - פעילה, עמותת 'אחותי'

לאה גני - עמותת 'אחותי'

דבורה לוין - עמותת 'אחותי'

נדב דואני - נציג ועד פעולה נווה שאנן

דניאל דותן - נציג עמותת אס"ף

ענבל אגוז - רכזת 'כוח לקהילה', התארגנות של פליטים

אמנון פרג הנדל - פעיל, המשמר החברתי
מנהלת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר המתרגמים

תמונת מצב - תושבי שכונות דרום תל אביב
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלום וברכה. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי, הנושא שלפנינו היום, תמונת מצב - תושבי שכונות דרום תל אביב. אני החלטתי לקיים את הדיון הזה מתוך תחושה שהעיר תל אביב ובכלל מדינת ישראל הפקירה את שכונות הדרום בעיר תל אביב, בעצם מסרה אותן למסתננים, לאנשים שאינם אזרחי מדינת ישראל ואינם חלק ממדינת ישראל, אלא נמצאים כאן או מהגעה לא חוקית ארצה או כתוצאה מכניסה למטרות עבודה ושהייה ממושכת בלי אישור, חלקם גם עם אישור. דרום תל אביב, לעניות דעתי, הופקרה, פשוט הופקרה על ידי הגורמים שאמורים לטפל בה. אני שוב אומר, האחריות מוטלת גם על מדינת ישראל, ולא פחות, גם על עיריית תל אביב.

הדיון הזה היום הוא לבחון מה המצב. תודה רבה לחבר הכנסת מוטי יוגב, שהצטרף, שהוא אחד מיוזמי הדיון החשוב הזה. אני מבקש התייחסות של חברי הכנסת, לאחר מכן אני רוצה לשמוע מספר אנשי ציבור שהגיעו לכאן, שחיים את המצב, שמכירים את המצב, ולאחר מכן נשמע את משרדי הממשלה.

הבנתי שמשרד המשפטים לא טרח להגיע, למרות שהוא חלק חשוב מהדיון הזה ואנחנו בסוף הדיון נאמר מה שאנחנו חושבים על התנהלות משרד המשפטים. משרד המשפטים יודע שיש גם אפשרות לוועדה לעשות צו הבאה ובכלים המשפטיים שלה היא יכולה לדרוש ממשרד המשפטים להגיע. אז משרד המשפטים הוא לא מעל החוק ואם הוא הוזמן לדיון הוא יצטרך להגיע, או להביא נציג מטעמו. כולי תקווה שזה מה שיהיה בעתיד, כמובן בדיוני ההמשך.

אז חבר הכנסת אמיר אוחנה, הוא היה כאן ראשון, יאמר כמה מילים.
אמיר אוחנה (הליכוד)
תודה, אדוני. החל מ-2007 החלו שכונות דרום תל אביב להתמודד עם זרם של מסתננים לא חוקיים שהגיעו ממדינות אפריקה, ההתנקזות שלהם לשכונות דרום תל אביב בעצם היוותה, מהווה ותהווה מטרד וגורם מסכן אפילו בשכונות האלה. אמנם ב-2009, כשנכנס ראש הממשלה לתפקידו, אחת ההחלטות הראשונות שהוא קיבל זה לבנות את הגדר שתעצור את זרם הנכנסים, אבל עד אז הספיקו להיכנס עשרות אלפים שהתיישבו בעיקר בשכונות דרום תל אביב. מדובר על אוכלוסייה, שמעבר לכך שהתרבות שונה ממה שקורה כאן, היא התיישבה באופן צפוף בבתים שלא יכולים להכיל ולא בנויים להכיל כמות כזו של אנשים. בית שאמור להכיל ארבע-חמש נפשות, מחלקים אותו ושמים שם 20 איש, מערכות התשתית, הביוב, לא יכולות לשאת בזה ולכן אתה רואה מדי פעם התפרצויות. ראיתי וביקרתי רבות בשכונות הללו, אנשים עושים צרכים גם בחדרי מדרגות. קשה לחיות שם, תרבות של השלכת זבל ברחובות, בבניינים. מלכתחילה החיים של תושבי תל אביב לא היו מהקלים ומהטובים, אבל תוסיף לזה עשרות אלפי מסתננים.

וצריך לדבר על האלימות, חוסר ביטחון, זה כמובן קשור לאלימות. בשעות הערב יש התכנסות ב'חמארות', מעין פאבים מאולתרים, שותים, משתכרים, וכשחבורה כזו מסתובבת ברחובות קשה מאוד, בעיקר לנשים, להלך שם מבלי שיהיו מושא, במקרה הפחות נורא, להטרדות מיניות, במקרה הגרוע למקרי אונס, וראינו גם כאלה, כולל מסתננים שנכנסו לבתים ואנסו וניסו לאנוס במספר מקרים נשים. תחושת הביטחון האישי בשכונות דרום תל אביב ירדה באופן מאוד משמעותי. יש שיאמרו, וראיתי גם מחקר של הממ"מ בזמנו שאחוזי הפשיעה בקרב המסתננים אינם שונים מאחוזי הפשיעה בקרב ישראלים. אני אומר, עם הישראלים אין לנו ברירה אלה להתמודד. בוודאי, אנחנו צריכים להתמודד עם זה, אני כרגע לא מתייחס לנתון, אני מתייחס לעיקרון, עם אלה אנחנו לא צריכים להתמודד, זה לא שלנו.

המסתננים נופלים נטל לא רק על מערכות אכיפת החוק, גם על מערכות הרווחה, החינוך, הכול מכספי משלם המסים הישראלי והמדינה מנסה כבר שנים להתמודד עם זה, למצוא דרך מדינה שלישית להוציא אותם החוצה. ההצלחה מאוד מוגבלת עד כה ואני קורא מכאן למדינה לנקוט בכל דרך, חוקית כמובן, להוציא את המסתננים הללו. הפתרון צריך להיות כזה, הריבוי ממשיך להתקיים ואנחנו נתמודד לא עם המספרים שאנחנו מדברים עליהם היום בעוד עשור, אלא עם מספרים גדולים הרבה הרבה יותר.

לכן אני מברך על הדיון הזה, צריך לראות מה אפשר לעשות כדי לסייע לתושבי דרום תל אביב להחזיר את החיים לשגרה, להחזיר את החיים להתנהל באופן תקין. אני במאבק הזה לחלוטין מגויס לטובת תושבי דרום תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה, חבר הכנסת אוחנה, הדברים נכונים. אני חייב לחדד דבר נוסף בהקשר למה שאמרת. האחריות בסופו של דבר מתחילה ונגמרת במדינת ישראל. אנחנו כמדינה, כריבון, חייבים לפתור את הסוגיה הזאת בכל דרך חוקית משפטית שקיימת, לכן גם רציתי את משרד המשפטים פה, כדי להבין את הסוגיה המשפטית. בסופו של דבר אנחנו מדינה דמוקרטית ויש לנו ערכים משפטיים שעל פיהם אנחנו פועלים ומשרד המשפטים היה אמור לתת מענה משפטי איך אנחנו פותרים את הסוגיה, קודם כל מבחינה משפטית, כי לי זה נראה שהדברים נמרחים הרבה מאוד זמן ללא פתרון אמיתי. האחריות קודם כל מתחילה ונגמרת במדינת ישראל ובממשלת ישראל ואני חלק מהקואליציה, כמוך וכמו חבר הכנסת מוטי יוגב, ועדיין אנחנו דורשים מהמדינה ומהממשלה לפעול בדברים שהיא לא פועלת.

מצד שני יש גם עניין של עירית תל אביב, שגם היא צריכה לקחת חלק פעיל בסוגיה הזאת וניכר שראש העיר שם הפקיר את תושבי דרום תל אביב. אני לא יודע מה היו תוצאות הבחירות, יכול להיות שבפעם האחרונה דרום תל אביב לא תמכה בו - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
האלטרנטיבות לא היו הרבה יותר טובות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל עדיין עם כל הכבוד למלחמות הפוליטיות או לגחמות הפוליטיות של כל אחד באשר הוא, יש גם תושבים שצריכים לחיות שם, בלי שום קשר למי הם הצביעו או לא הצביעו. לכן אני רוצה בסוף הוועדה להסיק מסקנות שגם ידברו אל עיריית תל אביב, כמו שהם ידברו אל ממשלת ישראל.

חבר הכנסת מוטי יוגב, בבקשה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שלום לכולם. ברשות יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת מיקי מכלוף זוהר, ואני שמח שהוא לקח לידו את האתגר הגדול הזה, בקדנציות קודמות של הכנסת לקחו אותו שרים, השר לשעבר גדעון סער ושרים אחרים, גם השרה שלנו, השרה איילת שקד ואחרים וחברי כנסת, וכעת נראה לי שהנושא נשאר יתום קצת ועל כן אני מאוד משבח ואני אומר פה גם תודה לפעילים המקומיים, מאי גולן וחיים גורן ואחרים שהפעילו אותנו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ועובד חוגי.
אמיר אוחנה (הליכוד)
עובד חוגי, שפי פז, סיגי כהן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
ואנשים רבים אחרים. אני מודה שלקח זמן להירתמותנו לעניין, אבל הנושא הוא חשוב ואומר בו כמה מילים קצרות כי אני יותר רוצה לשמוע את האנשים ואחר כך הדיון יחל.

כפי שאמר כבר חברי, חבר הכנסת אוחנה, החל מהשנים 2007, עוד לפני, ההסתננות לישראל הייתה ללא שליטה, בעיקר דרך סיני, ולא רק, גם דרך שדה התעופה לוד, בשערים המרכזיים, וללא שליטה עד היום. פה אני אומר את זה גם לנציגי משרד הפנים, שאני עוד לא מזהה, וגם לנציגי המשרד לבטחון פנים ולרשות ההגירה ולגורמים נוספים, היא ללא שליטה עד היום, אני מיד אומר למה אני מתכוון. עיקרה לתל אביב, אבל גם ערים אחרות נפגעו, בצורה פחותה מדרום תל אביב, בדרום תל אביב החיים הפכו לבלתי נסבלים ואדוני, יושב ראש הוועדה, יש דוחות של הגירה, של מאות ואלפי אנשים מדרום תל אביב, דרום תל אביב פשוט נכבשה בצורה כזו ויחד עם הדברים נאמרו פה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גם אנחנו בימין נגד הכיבוש, אבל נגד הכיבוש של דרום תל אביב.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
נכון. והפגיעה קשה מאוד במרקם החיים. לא צריך לתאר את האישה המבוגרת שנשארה בקומה הרביעית ומתחתיה דירות של 20 ו-30 סודנים ואחרים ואין אור ואי אפשר לרדת, והאלימות והחשש וחששות האונס וחששות האלימות שכבר אירעו, ואפילו הרצח. הקושי להסתובב, גם בחשיכה וגם שלא בחשיכה והגנבות והדברים האחרים ואחוזי הפשיעה והפגיעה. אני לא אתאר ולא ארחיב, הדברים ידועים.

אני רוצה לגעת בעוד דבר, בית הדין הגבוה, שכינינו אותו בימים האחרונים בהקשרים אחרים, של התיישבות וצדדים לאומיים, אני אומר פה בממד החברתי, בית הדין הגבוה לאי צדק, הגן פה על עוברי החוק, על הסודנים והאריתריאים, ומנע את הגנתו משומרי החוק, מתושבי תל אביב הפשוטים והרגילים הגרים בכל מקום ומקום, לא הגן עליהם. הוא פגע גם ביכולתן של הרשויות הנבחרות ופסל פעם אחר פעם את חוק המסתננים והקשה על מדינת ישראל, וגם בזה אנחנו צריכים לכוון ערוץ של פעולה לכך שנוכל לטפל ולפתור, כפי שאתה קראת, את הסוגיה הזאת בדרך ממשלתית, בדרך המלך.

אומר רק עוד דבר אחד. אנחנו עוד לא שולטים אפילו בכמה. אני חושב שמשטרת ישראל שיפרה, אני זוכר את עצמי שואל עוד את מפקד המחוז הקודם לפני שלוש שנים, והוא אומר לי 'אינני יודע לכמה יש היום טביעות אצבע', אבל ודאי לי שהמספרים אינם מוחלטים. אם מדברים היום על כ-33,000 באזור תל אביב, או דיברו, ושמעתי גם את הרשויות הממשלתיות שדיברו על 40,000 ו-50,000 בישראל, מנתונים שלי רק 93,000 ביקשו וקיבלו הארכות של אשרות שהייה בארץ, והם מפוזרים. מהנתונים האלה, כמעט 34,000 בדרום תל אביב והיתר מפוזרים.

אז בכדי שגם הציבור הישראלי הכללי יהיה איתנו וירצה להילחם את המלחמה של דרום תל אביב, אני מציע שכקריאה ראשונה אנחנו נחליט שפשוט מפזרים אותם בכל תל אביב ומחליטים שחצי מהם יילכו לצפון תל אביב ואת נקודות המרק החם אנחנו נעביר לצפון תל אביב ואז אין לי ספק - - -
עובד חוגי
לרחביה, איפה שהשופטים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
או ברחביה בירושלים, ואז אין לי ספק שהבעיה תיפתר יותר. אני אומר את זה בחיוך. נשמח לשמוע, ואני כבר אומר מראש, נראה לי שלאור זה שנציג משרד המשפטים לא הגיע שיש צורך שנקיים ועדת מעקב אצלך בנושא הקשה הזה ונדרוש פה שתגיע גם הרמה המיניסטריאלית לתת את התשובות של בטחון הפנים, של המשפטים ושל הפנים. תודה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חד משמעית, כל מילה בסלע. הזכרת לי איזה שהיא בדיחה מאוד מאוד מעניינת. פעם אחת מישהו אמר, ראיתי את זה בסרטון של הראל נוף, הוא אחד האמנים הימניים שאני לפחות מכיר והוא אמר, 'אני לא מוכן בשום פנים ואופן שיחיו בשכונה שלי ערבים, מה פתאום שערבים יחיו בשכונה שלי? בשום פנים ואופן', ואחר כך הוא אמר, 'לא לא לא, אני צוחק, אני בכלל לא אותו בן אדם שחושש מערבים, אני זה שחושש דווקא מחרדים. אני גר בצפון תל אביב ואני חושש מחרדים', למה? 'כי אם חרדים יבואו הם יבנו לי פה בית כנסת'.

אני לא מספר את הבדיחה כמו שצריך, אבל המסר שלו היה דבר אחד ברור, כל אחד מסתכל מאיפה שכואב לו, כי תושבי צפון תל אביב לא מרגישים את הבעיה, הם קמים בבוקר, הכול נקי סביב הבניין שלהם, הכול נחמד, אבל כשנכנסים לדרום תל אביב ואזרח צריך לקום בבוקר וצריך לראות את מה שהוא רואה ואת הסכנות שהוא חווה ואת הקשיים היומיומיים שלו כדי באמת לחיות בצורה מינימלית, לא ברמה של צפון תל אביב, רחמנא ליצלן, בצפון תל אביב זה רק שם מותר לחיות טוב, אבל בדרום תל אביב זה חיים סבירים. זה דבר שלא קורה, כי כל אחד מסתכל אך ורק על איפה שכואב לו ולא מוכן לחלוק את הכאב או לחלוק את הקושי או גם לדעת להתמודד יחד עם כולם.

לכן מה שאתה אומר זה בדיוק נכון. צפון תל אביב, אולי אם היא תרגיש את הנטל הזה שיש על העיר הזו אז אולי באמת אנשים יתעוררו וראש הרשות יתעורר.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אומר לך משפט באותה בדיחות הדעת, בשביל זה הוא יושב ראש הוועדה לצדק חלוקתי, לחלק אותם לצפון ולדרום תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה צדק חלוקתי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אבל אני רוצה לומר שהשורה התחתונה, וכאן אני כן אומר ברצינות ובלי להקל ראש, אלה בני אדם, ופה אני גם רוצה לקבל את הרצינות של העניין. זו הייתה דווקא חברתי חברת הכנסת מיכל רוזין, שגילתה בפניי את העולם של מחסני הילדים, אני קורא להם, של ילדי האריתריאים והסודנים. אז גם שנדע שאנחנו מדברים בבני אדם, אני אומר לצד שני, לכולנו, ויחד עם זאת אני אומר את המשפט, שהוא מטרת הוועדה, להשיב את הסודנים ואת האריתריאים לסודן ולאריתריאה ולהשיב את דרום תל אביב לתל אביבים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בהחלט. קודם כל, בהמשך למה שאתה אומר, אף אחד פה לא רוצה חלילה להתעלל בהם או לפגוע בהם, או לעשות להם רע על הלב, אין כאן שום מטרה, אבל אנחנו נציגי מדינת ישראל ואזרחי מדינת ישראל עומדים לנגד עינינו קודם כל, לפני כולם, וכל עוד אנחנו דואגים לאזרחי ישראל המצב טוב, וברגע שאנחנו נדאג לאזרחים אחרים, כמו החברים שלנו בשמאל, שאכפת להם מהפלסטינים ואכפת להם ממה שהזירה הבינלאומית כרגע אומרת או לא אומרת, הם יותר מתרכזים באחרים מאשר באזרחי מדינת ישראל ואנחנו כן מתרכזים באזרחי מדינת ישראל, ובפרט כרגע היום תושבי דרום תל אביב, וטוב שכך. אז עובד חוגי, בבקשה.
עובד חוגי
קודם כל אני מברך על זימון הוועדה, אבל אני מצטער על דבר אחד, שנציג של משרד המשפטים לא מופיע פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון מאוד.
עובד חוגי
כי רוב הטענות שלנו זה כלפי המשרד הזה. ההתנהלות שלו, איך שזה עובד. לדוגמה בפשיעה, סתם דוגמה, כשתופסים אריתראי או סודני גונב על חם תיק, עבירות קלות כביכול, או פלאפון או what ever, אז המשטרה עושה את העבודה, עוצרת אותו, מביאה אותו לבית המשפט, בית המשפט משחרר אותו, כי למה? יש לו פתק שאין לו כתובת. אבל עזוב את זה. תראה, אני חושב שחבר הכנסת מוטי יוגב אמר בדיוק את מה שצריך להיות. לדעתי לשים אותם בצפון תל אביב, קצת, קצת, כמה בצפון תל אביב, כמה ברחביה, איפה שהשופטים בעיקר, שופטי בג"צ, שהם קובעים על החיים שלנו, על איכות החיים שלנו, תאמין לי, הפתרון יבוא מה זה מהר, אתה לא יודע מאיפה ימציאו את החוקים. פתאום הם יתחילו לחוקק את החוקים, לא אתם.

עכשיו אני אתן לכם דוגמה. סליחה שאני קצת נסער, כי אני שומע את כולכם מדברים פה ואני אולי בין הראשונים בסרט הזה, שכל מה שאתם אמרתם יש לי פה תשובה, כל מה שאמרתם. אתם יודעים שיש גבול בתל אביב? בלי בג"צ, בלי 'בצלם', בלי העמותות, אני קורא להם העמותות של הכלבים והחתולים והזבל, לא משנה, תקראו לזה איך שאתם רוצים, אתם יודעים שיש גבול? אתם יודעים איפה הגבול? ברח' מנחם בגין. זה הגבול בתל אביב. יש הנחיה ברורה של ראש העיר, לרכז את הבעיה בדרום תל אביב.

אתם יכולים לראות את זה. תשימו חמישה אריתריאים בשד' רוטשילד, שזה מרחק פסיעה מדרום תחנה מרכזית, חמש דקות, מהמשטרה יבואו, יאספו אותם ויעבירו אותם בכבוד את הגבול. בלי גדר, בלי חומה, בלי משרד הפנים, בלי אף אחד. בלי בג"צ, בלי 'בצלם', בלי אף אחד. אתם לא יודעים את זה, אבל לכו תראו את הגבול הזה של רח' מנחם בגין, זיכרונו לברכה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מעניין למה דווקא זה מנחם בגין.
קריאה
כי שם מתחילים המגדלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, אני אומר שזה איזה שהיא אירוניה.
עובד חוגי
אז רק תדעו שהגבול הוא שם. הוא לא נראה, אין גדר, אין חומה, אין כלום.
קריאה
אבל יש משטרה.
עובד חוגי
זה דבר אחד, על הגבול. למה אני אומר את זה? בתל אביב רוצים לעשות סטטיסטיקות, הסטטיסטיקה למשל אומרת, אני מדבר על 2015, שכל 10 ילדים ילד וחצי זה ילד זר.
שפי פז
הרבה יותר כבר.
קריאה
איפה אתה גר?
עובד חוגי
אני גר בדרום תל אביב.
קריאה
מה זה דרום תל אביב?
שפי פז
מה זה עניינך?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, גברתי, אני מבקש ממך לא להפריע.
אמיר אוחנה (הליכוד)
זו לא חקירה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם את תפריעי עוד פעם אחת אני אוציא אותך החוצה.
מאי גולן
מה זה השאלות האלה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע לאנשים באמצע הדיבור.
מאי גולן
הוא גר בסביון והוא מדבר בשם התושבים. מה זה משנה איפה הוא גר?
עובד חוגי
אני מסתובב רק בתקווה, לא מסתובב בצפון תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עובד, אל תענה לה.
מאי גולן
אל תענה לה, עובד. היא לא מנהלת את הדיון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם תשאלו שאלות בלי רשות אני אוציא אתכם מהדיון.
עובד חוגי
עכשיו, הסטטיסטיקה - - -
קריאה
אתה לא תוציא אותנו מהדיון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז תצאי מהדיון.
מאי גולן
תצאי, אתם מוזמנים לצאת. אתם גם ככה לא מייצגים אף אחד מתושבי דרום תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קדימה, החוצה. החוצה. שומר, להוציא אותה, בבקשה, החוצה.
מאי גולן
אתם מייצגים ארגוני שמאל קיצוני, אתם מוזמנים לצאת מפה. אף אחד מתושבי דרום תל אביב אתם לא מייצגים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את רוצה לשמור על כבוד הדיון? תשבי פה בלי להפריע. לא מפריעים בשעת הדיון.
שולה קשת
אני שמרתי על הכבוד, אבל אני חושבת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מאפשר לך להישאר, אם את תפריעי בדיון - - -
שולה קשת
לנופף עם הידיים ולצעוק על שאלה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את לא תקבעי איך אנשים מדברים פה ואת גם לא תתערבי בדיון. את רוצה זכות דיבור, אני אתן לך, את לא תפריעי בזמן שמישהו אחר מדבר, נקודה.
שולה קשת
אני נרשמתי. אני לא הפרעתי בכלל, אני רק ניסיתי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי.
אמיר אוחנה (הליכוד)
את ממשיכה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את ממשיכה להפריע עכשיו. עכשיו הוא רוצה להמשיך לדבר, בשקט ובנחת.
עובד חוגי
לפי הסטטיסטיקות ב-2015 מתוך 10 ילדים ילד וחצי זה ילד זר. איזה סטטיסטיקה יפה, אבל בתוך חמש השכונות בדרום תל אביב, מתוך 10 ילדים, ילד וחצי הוא יהודי, הוא ישראלי. הם לא נולדים בבבלי, הם לא נולדים ברמת אביב, הם לא נולדים בשום מקום בצפון תל אביב. הם נולדים וחיים וגרים אצלנו. אז הסטטיסטיקות שלכם, אני לא רוצה להגיד למי שעושה את הסטטיסטיקה לאן הוא ישלח את הסטטיסטיקה שלו.

עוד דוגמה, בתי כנסת נסגרים בדרום תל אביב, מה נפתחים? 20 כנסיות יש היום בדרום תל אביב. אתם יודעים את זה? איפה הצדק החלוקתי? שתיקח 10 כנסיות, שתשים אותם בצפון תל אביב. הרי הם לא מוכנים לקבל את חב"ד בצפון תל אביב, נכון? אז אולי מ-20 הכנסיות שיש לנו בדרום תל אביב הם ייקחו 10, אז יבוא - - -
מאי גולן
או גני ילדים.
שפי פז
זה יהיה להם כבוד אפילו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, זו הטעות שלך. הם אוהבים לראות את ה - - - הם ידברו איתך על הסוגיה הפלסטינית ועל ההתיישבות ביהודה ושומרון, כי זה ביהודה ושומרון, אבל אם נגיד להם בואו ניתן חלק מהאזור הנוח והנעים שלכם, הם כבר ישנו את העמדה. הם לא רוצים חרדים אצלם, אבל ערבים זה בסדר, ביהודה ושומרון זה בסדר גמור שתהיה מדינה פלסטינית ואויבים, זה בסדר, אבל בצפון תל אביב שלא יהיה חב"ד, שלא יהיו בתי כנסת. זה בדיוק העניין, צריך לשים לב לניואנס פה.
מאי גולן
זה בדיוק אותו סיפור, מיקי, עם המסתננים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, עובד, תמשיך.
עובד חוגי
יש לי אוטוסטרדה להגיד להם על מה שקורה באמת. אז דיברנו על הילדים, על הילודה שלהם. א הסטטיסטיקות אומרות דבר, במציאות איפה הם? אצלנו. הגנים אותו דבר, הגנים הם אצלנו. אז כשבאים ואומרים סטטיסטיקה, סך הכול יש 40,000, 50,000, 60,000 בתל אביב, אבל ה-60,000 או ה-50,000 האלה נמצאים בשכונות שלנו. הם לא נמצאים חלק ברמת אביב, חלק בבבלי או במקומות האלה. אז אם אתם רוצים לעשות באמת צדק חלוקתי, כמו שאומרים, אז בבקשה תתחילו עם הכנסיות או עם הפאבים שלהם. כל ה'חמארות' שלהם איפה נמצאים? אצלנו.

אני אגיד לך למה כל היפים האלה, שבאמת דואגים כביכול למסתננים או לפליטים או ווט אבר, הם מבחינתי מהגרי עבודה, אבל זה לא משנה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רוצה לקדם בברכה את משרד המשפטים, חיכינו לכם. הכנו כבר מסקנות ועדה קשות על זה שמשרד המשפטים לא הגיע ואני שמח שהוא הגיע. אז תמחקי, גברתי המנהלת, את כל הביקורת. תודה שבאתם.
עובד חוגי
חשוב מאוד, כשדנים על זה, כשאומרים היום שבפתח תקווה גם יש את התופעה הזאת, איפה הם גרים? איפה הם נמצאים? בשכונות המבוססות בפתח תקווה? לא. איפה שהאוכלוסיות החלשות, הם נמצאים שם. זה שאומרים לפזר אותם, איפה תפזרו אותם בדיוק? במקומות המוחלשים. זו הנקודה.

עכשיו אני רוצה להעלות עוד נקודה. אולי אנחנו קצת מדברים על הסודנים והאריתריאים, יש פה עוד תופעה אחת בזמן האחרון, שלדעתי זה כמה עשרות אלפים אם לא יותר, תופעה של גיאורגים ואוקראינים שמגיעים והם גם גרים אצלנו. אתה מסתכל, האזור שלנו למעשה נכבש. אני לא יודע - - -
שפי פז
וההודים, הנפאלים, הסרילנקים, הרוסים. כולם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בקיצור, דרום תל אביב הפכה להיות מקום של מהגרים - - -
מאי גולן
היא פח הזבל של מדינת ישראל.
שפי פז
אין דירות להשכרה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ובעצם כל מי שהוא לא תושב הארץ והוא מגיע לטווח מסוים קצר הוא מגיע לדרום תל אביב.
עובד חוגי
אני אגיד לך גם למה. לצערי, ראש העיר שלנו מעודד את התופעה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון. הוא לא נלחם בתופעה.
עובד חוגי
אתה רואה למשל בפתח תקווה, ראש העיר שם והתחיל לפעול נגד. פה להיפך, מעודדים, בונים להם גני ילדים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוועדה הזו תקבע את זה.
עובד חוגי
עושים להם עוד בתי ספר ומאשרים להם כנסיות ומאשרים להם את המועדונים. אז למה שלא תבוא לשם? זאת עיר הבירה שלהם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא מייצר להם סביבה נוחה לחיות בה.
עובד חוגי
דרך אגב, רק שתדעו, כל אלה שכביכול מפוזרים בכל האזורים, השבוע כולם מתנקזים לדרום תל אביב. כולם, בלי יוצא מן הכלל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גם מוקדי הבילוי שלהם שם.
עובד חוגי
עוד דבר. מעונות יום, מדינת ישראל, ופה אני מאשים את המדינה ואת הממשלה הקודמת, ועיריית תל אביב, עשו מצ'ינג, כל אחת תרמה 56 מיליון, למה? לתופעה, איך קראו לזה?
שפי פז
מחסני הילדים.
עובד חוגי
העבירו את הכסף הזה להקמה וגם סבסוד. זאת אומרת היום הם מגיל אפס עד גיל שלוש מקבלים את זה מסובסד, במקרה הטוב 600 שקל מגיל אפס עד גיל שלוש. במקרה הטוב 600 שקל עד שש בערב, זאת אומרת עם צהרונים ועם הכול. אף אזרח בדרום תל אביב או בתל אביב בכלל או במדינה בכלל מקבל את זה. כי לא הילדים שלי ולא הילדים של אף אחד מפה מקבל מעון - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה הטבה מיוחד, זה עידוד הגירה. כמה שיותר אנשים שיהגרו ארצה.
קריאה
זה עידוד ילודה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עידוד ילודה, עידוד הגירה של כמה שיותר מסתננים, זו באמת בשורה. אני אומר את זה בציניות כמובן.
עובד חוגי
אז באמת חשוב מאוד שאם אתם רוצים לעשות צדק חלוקתי, אז אולי לפחות אלה שבשכונת התקווה מקבלים צהרון או מעון, אז תן גם לתושבים הוותיקים של שכונת התקווה גם את הגן הזה ב-600 שקל עד שש בערב, עם צהרון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה.
עובד חוגי
יש לי עוד הרבה ברשימה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משפט אחרון.
עובד חוגי
אני אתן, יש פה עוד אנשים שסובלים מהתופעה ואני אתן - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. אני רוצה לשמוע דווקא אתכם, תגידו את שם הארגון ואת ה - - -
שולה קשת
קודם כל את שמי. לי קוראים שולה קשת, אני גם מנכ"לית תנועת 'אחותי' למען נשים בישראל, אני פעילה בהתארגנות 'כוח לקהילה'.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עכשיו רגע, לפני שאת מתחילה לדבר, הגנתי עליך, אני מגן גם עליה, זה אומר שאף אחד לא מפריע לה לדבר, גם אם היא תגיד דברים שקשה לכם לשמוע.
עובד חוגי
אז אני רוצה רק, בגלל שהיא מנכ"לית, אז אני ככה, אני עובד חוגי, לא מנכ"ל, אין לי עמותה, אף אחד לא מממן אותי, היום אני נמצא פה על חשבוני, דלק על חשבוני, יום חופש על חשבוני. רק שתדע, להבדיל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסדר גמור. בבקשה, שולה קשת, מנכ"לית עמותת 'אחותי'.
שולה קשת
תנועת 'אחותי' למען נשים בישראל, תנועה פמיניסטית מזרחית, אני פעילה בהתארגנות 'כוח לקהילה', התארגנות שפועלת בדרום תל אביב, מכלל הנציגים ונציגות של הקהילות השונות בדרום תל אביב. אני גם ילידת שכונת נווה שאנן, אני פעילה כבר הרבה שנים במאבקים של תושבים ותושבים בשכונת נווה שאנן בפרט ובדרום תל אביב בכלל והגענו להרבה מאוד הישגים. זה ככה כמה מילים עליי.

אני רוצה לומר כמה דברים. אני רוצה להתחיל באמת עם הדברים שאנחנו מסכימים ומסכימות עליהם. דרום תל אביב היום בכלל ושכונת נווה שאנן בפרט הפכה להיות לגטו מבחינה מספרית. כיוון שאני ילידת שכונת נווה שאנן אני זוכרת שעוד לפני שמבקשי המקלט נותבו לגן הקווקזים בלוינסקי, בעשרות אלפים, נותנו על ידי הממשלה, באוטובוסים שבאו וזרקו אותם שם בחוסר כול, לפניהם הגיעו גם מהגרי עבודה מכל מיני מדינות, בין אם זה מהמזרח הרחוק, מזרח אירופה וכו', שגם הם למעשה רוב רובם מתגוררים בדרום תל אביב ובסופי שבוע הכמות של האוכלוסייה היא כזאת שהיא בלתי נתפסת.

למשל אם ניקח לדוגמה את שכונת נווה שאנן, ניתן לאכלס בה גג 7,000 תושבות ותושבים, היום יש הרבה יותר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה הפתרון, לדעתך? להרחיב את השכונה? ללכת איתם אולי קצת אחרי מנחם בגין?
שולה קשת
אז אני רוצה להציג פה כמה דברים. אני רוצה לומר, קודם כל אני לא קוראת לבני אדם בעיה. למסתננים אני כן קוראת מבקשי מקלט, אני חושבת שמדינת ישראל צריכה לבדוק - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אני שאלתי שאלה, מה הפתרון?
שולה קשת
אני עונה לך, שנייה, תן לי. אני רשמתי פה כמה נקודות שחשוב לי מאוד להעלות בפני הוועדה, כי הן לא עלו פה וחשוב לי להעלות אותן. אז יש כמה דברים. יש באמת את העניין של מבקשי המקלט שמדינת ישראל לא בודקת מי פליט ומי לא פליט, ואז אנחנו יודעים, מי שהם פליטים נשארים מתוקף ההגנה של האמנה של האו"ם בישראל ומפזרים אותם ברחבי הארץ. כמו שאנחנו יכולים לראות מודלים במדינות אחרות. ומי שלא, בבקשה, להוציא אותו מפה. אבל לקרוא לקבוצה כל כך גדולה מסתננים בלי באמת לבדוק מאיזה מדינות הם הגיעו, האם יש להם סכנה כזו או אחרת בחזרה למדינות שלהם, או למדינות עולם שלישי, עם כל מה ששמענו, אני כתושבת שכונת נווה שאנן קשה לי עם זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את גרה בנווה שאנן עכשיו?
שולה קשת
בוודאי, אני גם ילידת נווה שאנן ואני גרה עדיין - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הטרידו אותך מינית פעם?
שולה קשת
מה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הטריד אותך שם מינית פעם, מסתנן או משהו, תקפו אותך פעם? או שאף פעם לא חווית את זה?
שולה קשת
הטרידו אותי מינית, אבל לא רק מבקשי מקלט, גם כל מיני, גם ישראלים תוצרת כחול לבן, שהם משתינים לי מול הפרצוף, סליחה, עם איבר המין שלהם בחוץ. או שאני מסתובבת בלילה וכל מיני מכוניות של ישראלים עוצרות ומדברים אליי כאילו אני זונה. אלה תופעות שהן ידועות. כלומר הבעיה היא לא רק בעיה של גברים מגזע או מצבע מסוים. יש כאן בעיה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
השאלה אם לא נוצרה בשכונה הזו איזה שהיא סיטואציה שבעצם נוצר שם מרקם חברתי, כתוצאה מההזנחה של השכונה, מריבוי המהגרים בשכונה, מעצם העובדה שבאמת לחיות בשכונה הזו ברמת חיים גבוהה זה בין קשה עד בלתי אפשרי, שנוצר שם מרקם חברתי שהוא מאוד מאוד שלילי, שאגב, לא רק שהוא משפיע על האזרחים הישראליים ועל המהגרים כמובן, אלא בכלל על הסביבה שם. זאת אומרת נוצר שם איזה שהוא מרקם חברתי מאוד מאוד נמוך, שהוא גם משפיע על החלק הישראלי. בסופו של דבר, אם אני אזרח ישראל ויש שכונה במצב כזה, אם אין לי ברירה אני אגור שם, אם יש לי ברירה אחרת אני אלך לגור במקום אחר. ובדרך כלל למי שאין ברירה, זה אנשים שמגיעים ממצב סוציואקונומי מאוד מאוד נמוך ובעצם אין להם שום כלים אחרים.
שולה קשת
אנחנו, התושבים והתושבים ילידי המקום, אין לנו לאן ללכת ואתה צודק, ערך הנכסים ירד ואין לנו את המוביליות הגיאוגרפית לעבור לצפון תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני הבנתי שאת בעד פיזור האוכלוסייה הזו ברחבי הארץ ובכלל בעיר תל אביב.
שולה קשת
בוודאי. בגלל זה אני אמרתי, לצופף עשרות אלפי - - -
קריאה
למה להעביר את הצרה הזאת לאחרים?
שולה קשת
רגע, זאת לא צרה. שנייה. לצופף כמות כזו גדולה זו צפיפות של גטו וזה גובה מחיר.
מאי גולן
אז נזרוק את הצרות על אנשים אחרים.
שולה קשת
ומי שמשלם את המחיר אלה נשים, ילדים, כמו שראינו, וקשישים וקשישות.
קריאה
מה הביא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, לא להפריע לה.
שולה קשת
יש לי עוד כמה דברים. בהילקח העובדה שמדינת ישראל ועיריית תל אביב, עוד לפני שמבקשי המקלט נותבו לשכונת נווה שאנן ודרום תל אביב, בעצם הפכה את שכונת נווה שאנן ודרום תל אביב לחצרות אחוריות, כמו למשל הקימו שם את התחנה המרכזית הגדולה בעולם, היום השנייה בגודלה בעולם אחרי הודו, שזה זיהום אוויר וזיהום רעש ואף אחד לא מדבר על זה, אנשים מתים שם מסרטן, הפכה את השכונות שלנו למרכזים לסחר בנשים וסחר בסמים. זאת אומרת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למיטב ידיעתי, החבר'ה המהגרים שם חזקים מאוד בתעשיית הסחר בנשים.
קריאה
לא נכון בכלל.
מאי גולן
לא רק שהם חזקים, הם מנהלים את כל העניין שם עכשיו. יש קרטלים של מסתננים של אריתריאים - - -
שולה קשת
אז אנחנו נראה לכם נתונים.
מאי גולן
וזה פשוט לא נכון, כל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הנתונים שאני קיבלתי זה שהם משתמשים הרבה מאוד בשירותי מין.
מאי גולן
תפסיקי, כמה זמן אפשר לתת לבדיחה הזאת להמשיך? היא לא מייצגת אף אחד מהשכונות, היא לא יודעת על מה היא מדברת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
דקה, את תדברי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר, תופעת הסחר בנשים - - -
מאי גולן
מאז שהגיעו המסתננים הבלתי חוקיים כל פשיעה, ברמת סמים, ברמת זנות וברמת זיהום, כל דבר שהיא מדברת עליו, רק הגביר ופשה. להגיד שהיו גם בעיות לפני - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אפשר יהיה לשמוע את זה גם מנתוני משטרת ישראל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תיכף - - -
שולה קשת
אני לא סיימתי את דבריי. אני מבקשת, חבר הכנסת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע, חבר'ה. אבל אני אומר שייתכן מאוד שתופעת הסחר בנשים, ואת כפמיניסטית מובהקת יודעת שתופעת הסחר בנשים מאוד מאוד התגברה בדרום תל אביב מהגעת המסתננים.
שולה קשת
אנחנו גם נאבקות בסחר בנשים.
מאי גולן
הם לא ילוו נאנסות על ידי מסתננים.
שולה קשת
לא, הרבה הרבה לפני.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, היא התגברה. היא הייתה קיימת והיא רק הלכה והתגברה.
מאי גולן
נשים שנאנסו על ידי אריתריאים, הן לא ילוו - - - האלה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
די, לא להפריע.
שולה קשת
לנו יש נתונים. אנחנו חברות בקואליציה של ארגוני נשים נגד סחר בנשים עוד משנות ה-90, כשהסחר בנשים היה כשהביאו סרסורים נשים ממדינות חבר העמים וכלאו אותן בדירות בדרום תל אביב וכו'. אני יכולה לומר לך שתקופה ארוכה היו לנו מכוני זנות דלת מול דלת ואנחנו רואות יפה מאוד מי הם צרכני הזנות בדרום תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ורק ישראלים מגיעים לשם?
שולה קשת
אני לא אמרתי את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל הרבה מאוד מסתננים?
שולה קשת
כל הצבעים, זה לא רק מבקשי המקלט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הרבה מאוד מסתננים מגיעים.
שולה קשת
לא רק, כל מיני.
מאי גולן
הם מנהלים את הסחר בזנות במקום וזו עובדה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, דקה, לא להפריע לה. תסיימי, בבקשה, גברתי. עובד יגיד משפט ואז, מאי, את מדברת עכשיו.
שולה קשת
אני אומרת, אם אנחנו באמת רוצות ורוצים להתמודד עם המצב אז צריך להסתכל נכוחה ולהבין. יש לנו גם ריכוז, היכן מרכזים את דיירי ודיירות הרחוב? שוב, בדרום תל אביב. הם לא רואים אותם בצפון תל אביב, על הספסלים בגינות, מביאים אותם לדרום תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אמרתי, דרום תל אביב הפכה להיות כלי לניקוז - - -
שולה קשת
יש לי כבוד גדול אליהם, אבל צריך גם לפתור את הבעיה שלהם, לתת להם קורת גג.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כלי לניקוז כל הצרות של תל אביב.
קריאה
של המדינה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
של המדינה גם.
שולה קשת
בסדר, בגלל זה אני אומרת, הבעיות הן הרבה הרבה יותר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, אנא ממך.
שולה קשת
עוד דבר. הזכירו כאן כנסיות. אני רוצה לומר פה בפני הוועדה שמצב בתי הכנסת בשכונת נווה שאנן על הפנים, הכול מוזנח, חבל על הזמן. אז בואו נדבר על למה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה צריך לשאול את עיריית תל אביב.
שולה קשת
בסדר, אני מעלה את זה בפני הוועדה. מערכת חינוך אין. אני רוצה לסיים עם הבעיה האקוטית שעומדת בפנינו היום, שזה תהליך של ג'נטריפיקציה. אם מישהו - - -
מאי גולן
אוה, הגענו לזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תנו לה לסיים. היא הקשיבה לכם ותאמינו לי, גם לה היה קשה להקשיב.
שולה קשת
אבל אני לא מבינה כאילו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תני את ה - - -
שולה קשת
אבל אני מבקשת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ולא יפריעו לך, אני לא אאפשר שיפריעו לך.
שולה קשת
לא, אבל זה מאוד לא מכבד. הדיבורים האלה והזלזול הזה. בכל הכבוד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, לא להפריע לה.
שולה קשת
כל הדברים שאני הזכרתי, שזה התחנה המרכזית וריכוז של סחר בנשים וסחר בסמים וניתוב של מהגרי עבודה ומבקשי מקלט אלינו, בסופו של דבר מטרת העל היא, כמו שהפכו את שכונת שבזי לשכונת נווה צדק, האוכלוסייה הוותיקה שם הייתה מזרחית והיום רובה אשכנזית והמצב הוא שונה לחלוטין, זאת המטרה. אנחנו יכולות לראות איך בעצם העיר הלבנה פולשת לשכונות שלנו. אני אתן לך רק דוגמה אחת, מעבר לעניין הזה - - -
קריאה
המטרה היא שהאשכנזים ייקנו את כל הדירות בנווה שאנן? זו המטרה?
שולה קשת
רק שנייה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תן לה לסיים.
שולה קשת
תקשיב לדבריי ואז אתה תבין.
קריאה
מה זה הזלזול הזה? למה לה אתה לא מעיר שהיא ככה מזלזלת?
שולה קשת
לא, אני ביקשתי ממנה לא להפריע.
קריאה
מה זה הדבר הזה? איזה תינוקי זה.
שולה קשת
ג'נטריפיקציה זו תופעה בין עירונית ידועה, אנחנו יכולים לראות אותה בערים מרכזיות בארצות הברית ובאירופה, שאוכלוסיות של צבע מגורשות לאט לאט על ידי אסטרטגיות שונות, ביניהן להכביד את חייהם של התושבים הוותיקים, להביא אוכלוסיות לבנות מחוזקות ואנחנו יכולות לראות איך שזה קורה היום בנווה שאנן. אין לנו מרכזי תרבות של הקהילה המקומית. אני אתן לך דוגמה, בתחנה הישנה, היכן שנולדה המוזיקה המזרחית עם הקסטות שמכרו, היום עיריית תל אביב רוצה לבנות שם מרכז תרבות של להקת בת שבע. למה שלא יקימו מרכז תרבות, לפחות שזה יהיה תרבות מזרח-מערב. למה שאנחנו ניעלם תרבותית באמת ב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את מרגישה שרוצים לגרש אותך מתל אביב?
שולה קשת
אנחנו מגורשים, אנחנו יכולות לראות הרבה מאוד - - - נורא קל לבוא ולהגיד 'אנחנו רוצים לגרש את מבקשי המקלט' כשאני גם נורא מתנגדת, כמו שאמרתי, צריך לראות מי מהם פליט ומי לא, אבל המטרה היא גם לגרש אותנו. תראו מה שקרה בשכונת שבזי, זה מה שקורה היום בשכונת נווה שאנן. פה אני קוראת לוועדה לצדק חלוקתי, שאגב אנחנו גם חברות בקואליציית לבי במזרח, להקצאה שוויונית של משאבי התרבות והחינוך בישראל, לדון בכובד ראש בנושא הזה של תהליכי הג'נטריפיקציה וההלבנה של שכונות דרום תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה.
עובד חוגי
משהו קטן. אני חייב לשאול את שולה, שהיא כביכול דואגת לנשים - - -
קריאה
הנשים האריתריאיות.
עובד חוגי
שתסביר לי בבקשה איך היא מקבלת את זה שילדות בנות 14-15 מקבלות הצעה לקיום יחסי מין תמורת כסף, זה המקרה הטוב. היא בעד נשים. עוד דבר, יש שם מרכז לנפגעי אונס בתחנה המרכזית, יש כמה מרכזים, אני מתאר לעצמי שהיא הולכת לבקר שם, אני מזמין את כולם לשם, לראות איך הנאנסות נאנסות, באיזה צורה ברוטלית, עם מכות רצח, כמה על אחת. ואתם כולכם, דואגים לנשים, מישהו אמר למישהו משהו, זה הטרדה מינית. לכו לאלף קיבינימט - - -
מאי גולן
מתי בפעם האחרונה ליווית מישהי שנאנסה על ידי אריתריאים?
עובד חוגי
מיקי, אתה יודע מה קורה שם עם הנשים?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תירגע, זה לא מקובל.
עובד חוגי
אתה יודע מה קורה עם הנשים שם?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא מקובל לדבר כך.
עובד חוגי
מיקי, אתה יודע למה? זה לא יכול להיות שכמה שהם דואגים לנשים והנשים שם במרכזית נאנסות בצורה כזו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. מאי גולן, בבקשה. רק לומר משפט אחד, קודם כל חלק מהטענות שלך הן בעיניי נכונות. אני כן חושב שבעיריית תל אביב יש איזה שהיא מגמה נגד השכונה הזו ואני כן חושב שאין להם בעיה - - -
קריאה
זה לא רק עיריית תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר'ה, יש גם אחריות מוניציפלית ויש גם אחריות ממשלתית. הממשלה, תיכף משרד המשפטים יענה, יש את המשטרה שעושה שם עבודה טובה ומשתדלת למגר שם פשיעה כמה שהיא רק יכולה ותיכף משרד המשפטים יענה איך פותרים את הבעיה ברמה המדינתית. אבל מבחינת העניין המוניציפלי, רואים חד משמעית שעיר מחליטה ששכונה כזאת, מפקירים אותה. ככל שיש שם ריבוי מסתננים יהיו שם פחות ישראלים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יש כאן מישהו מעיריית תל אביב?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברור שהם לא יבואו או ישלחו נציג, איזו שאלה. מאי גולן, בבקשה.
מאי גולן
קודם כל אני רוצה לברך את הנוכחים, אני רוצה להודות, קודם כל, למוטי יוגב שבאמת בלי שום פנייה אליו, הוא יזם את הפנייה אלינו, באמת אכפת לו מהנושא. אני רוצה להודות לו ולברך אותו. חבר הכנסת מיקי זוהר, תודה לך על שהרמת את הכפפה ועשית את זה.

אני במשפט וחצי מגיבה למנכ"לית עמותת השמאל הקיצוני שממומנת פה מהקרן לישראל להגיד לה במשפט, היא לא ליוותה בכל שנות הפעילות שלה, ואני יכולה להבטיח לך את זה, ולו נאנסת או מוטרדת או מותקפת מינית אחת שהותקפה על ידי מסתנן אריתריאי.
שולה קשת
את בכלל לא מכירה אותי. סליחה, אל תגידי עליי שום דבר, את לא יודעת - - -
מאי גולן
דבר שני, מיקי, היא לא מייצגת אף אחד מהשכונה.
שולה קשת
לא, היא משקרת - - -
מאי גולן
את לא מייצגת אף אחד מהשכונה.
שולה קשת
את משקרת.
מאי גולן
את לא ליווית אף אחד, את פעילת שמאל קיצונית.
שולה קשת
שהיא תפסיק להכפיש אותי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מבקש לשמור על השקט.
שולה קשת
אל תדברי עליי.
מאי גולן
סיימת את דברי השקר וה - - - שלך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי גולן, אני מבקש ממך להתרכז בנושא ולא לדבר על פרסונות.
שולה קשת
שקרנית.
מאי גולן
אני אסיים במשפט, רק שהיא לא מייצגת ולו תושב אחד - - -
שולה קשת
את ממש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, אמרנו שאת לא מתייחסת אליה, די.
מאי גולן
אחד. לא, את. אני בטוחה שאין פה נציג אחד בוועדה שאת מייצגת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, לגופו של עניין, בבקשה.
מאי גולן
טוב. אני רוצה ככה לומר. יש לנו אנשים טובים בממשלת ישראל, אני לא אומר שלא, אבל הם חוטאים בדבר אחד מאוד מאוד ממוקד ועל זה, אני חושבת שגם אתה וגם חבר הכנסת מוטי יוגב, תעידו, בברברת. ברברת, ברברת, ברברת. אנחנו מדברים חמש שנים על הנושא הזה, הוועדות האלה מתכנסות כבר חמש ושש שנים ושום דבר, מיקי, שום דבר לא זז. אנחנו מדברים על מין סטטוס קוו שנוצר בין משרד הפנים למשרד רוה"מ, במיוחד בשנה האחרונה, על זה שאפשר להמשיך ולשמר את המצב הקיים היום. זאת אומרת שכונות דרום תל אביב נכבשו, שכונות דרום תל אביב כבר גמורות, רובן נכבשו. התחנה המרכזית, שכונת התקווה, שכונת שפירא, שכונות שנכבשו לחלוטין, זה כבר מזמן מזמן לא הבעיה של דרום תל אביב.

אנחנו מדברים על רובע ב' ו-ג' באשדוד, רמת אליהו בראשון, שכונת הדר בחיפה, פתח תקווה שעכשיו סובלת, שכונה ביבנה, שכונות רבות, שמה המשותף לכולן? שכונות עוני. לא שכונות מזרחיות, כי בשביל שולה קשת מזרחים שווים לאריתריאים, כשהיא מדברת על הלבנה היא בעצם רואה בנו, המזרחיים - - -
קריאה
תפסיקי לדבר על מה היא אומרת - - -
מאי גולן
אל תפריעי לי, אני אגיד מה שאני רוצה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע, בבקשה.
מאי גולן
בשבילה מזרחים זה אריתריאים, נקודה, היא גם לא תערער על מה שאני אומרת.
שולה קשת
בשבילי כולם בני אדם. בניגוד אלייך.
מאי גולן
ברוך ה'.
שולה קשת
בשבילך מי שהוא לא יהודי הוא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, אני מבקש להפסיק להפריע בדיון. חבל, אני לא רוצה להוציא אנשים החוצה, זה לא מכובד.
מאי גולן
מיקי, הסטטוס קוו שנוצר הוא כזה, הבנו שחוק המסתננים לא עובד, לא פעיל, עוקר על ידי בג"צ. אמר פה מוטי משפט מאוד חשוב על בג"צ, אני אחמיר ואומר, אני לא קוראת להם בג"צ ואני עומדת מאחורי המילים שלי, אני קוראת להם דיקטטורת הבג"צ. מדובר פה באנשים, ואני לוקחת אחריות על המשפט הזה, שמנותקים לחלוטין מהמציאות בדרום תל אביב, לא יודעים, לא היו, לא הם, לא משפחותיהם ולא יקיריהם בדרום תל אביב אף פעם והם פשוט מנהלים את המדינה הזאת. אנחנו בחרנו 120 חברי כנסת לממשלת ישראל, שלא פועלים, לא יכולים לפעול או לא פועלים, היינו הך בעיניי, אבל לא עושים שום דבר מכיוון שהם מנוהלים על ידי שופטים שאומרים להם בוקר וערב מה לעשות.

הגענו למצב שבו ממשלת ישראל מודעת לעובדה הזאת. חוק המסתננים עוקר, מתקן חולות הוא בדיחה, הוא בדיחה, הוא לא יכול להכיל יותר מ-3,500 מסתננים. הנתונים שנותנים לכם הם שקריים, אנחנו עומדים על נתונים של 100,000 מסתננים, רובם בדרום תל אביב, גם אם רשויות ההגירה לא יגידו לכם את זה, אנחנו חיים את המציאות. והגרוע מכול, אנחנו עומדים על אלפי לידות בשנה, אלפי לידות של נשים אריתריאיות שהסתננו לפה.
קריאה
דבר אחד - - -
מאי גולן
אל תפריעי לי. אני רוצה לדבר על הנשים האריתריאיות. חברים, אנחנו פונים לרשויות שדות התעופה, אנחנו פונים לרשויות ההגירה, הם אומרים 'הגבול נסגר, אף אחד לא נכנס, איך זה יכול להיות?' הנשים האריתריאיות האלה לא ירדו כמו המן והשלו משמים, הן הגיעו איכשהו. אם הן לא הגיעו מהגדר, הן הגיעו בטיסות ישירות. העובדה היא שיש פה מעל 30,000 נשים אריתריאיות שלא עומדות באף קריטריון של פליטות ומביאות פה, פשוט משמשות פה מפעל ילודה, מהמשומנים שראיתי בחיים. אנחנו מדברים - - -
קריאה
- - -
מאי גולן
היא מפריעה לי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע, בבקשה.
מאי גולן
אתה לא תראה אריתריאית, פחות מגיל 18, שאין לה שלושה ילדים, אחד על הבטן, אחד על הגב והיא בהיריון וסוחבת עוד אחד איתה. זה לא סתם שהעבירו מעל 150 מיליון שקל, ראש הממשלה העביר 100 מיליון ורון חולדאי תגבר בעוד 50 מיליון כדי לבנות עוד מוסדות ועוד גנים ועוד בתי ספר. אני דיברתי השבוע עם בכיר בעיריית תל אביב, מיקי, הוא אמר לי, 'מאי, כבר אין מקום לגנים', עזבו את המסתננים, תדאגו ללידות. אני אומרת לך, אנחנו עומדים פה בפני נקודת האל חזור. הבעיה הקריטית היא שהם יודעים שמדובר פה בתינוקות עוגן, זה בייבי ויזה לכל דבר. כל אריתריאית שמביאה פה ילד יודעת שהילד הזה יעגן אותה, את משפחתה ואם מפלגת העבודה או המחנה הציוני, איך שהם קוראים לעצמם, יצליחו, גם איחוד משפחות בעזרת ה', שיהיה לנו פה את מדינת אריתריאה הקטנה בתוך מדינת ישראל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, יש לנו כבר את עזה ויש לנו את יהודה ושומרון, אנחנו לא מחפשים עוד מדינה כרגע.
מאי גולן
נכון, אז אנחנו בדרך לעוד מיעוט.
קריאה
אתה לא צריך לנסוע לאפריקה, אפריקה פה.
מאי גולן
אני רוצה להסביר משהו. אנחנו עומדים בפני שני גילויים מאוד מאוד חשובים, מיקי ומוטי. אלה שני הדברים שלא רוצים לדבר עליהם ומשום מה ממשלת ישראל מסרבת לקחת את זה צעד אחד קדימה. קודם כל, הדבר הראשון, האיחוד האירופאי החליט קבל עם ועדה שאין פליטים אריתריאים, נקודה. כשאני אומרת האיחוד האירופאי אני מדברת על מדינות כמו נורבגיה, דנמרק, אנגליה, שוויץ, ששלחו משלחות מחקר שבילו מעל שנה באריתריאה וחזרו עם מסקנה אחת ברורה, אין פליטים באריתריאה.

מעבר לזה, רק השבוע המרכז למדיניות הגירה חשף - - - אין פה נציגים שלהם פה היום, נכון? המרכז למדיניות הגירה פרסם ואמר, לא רק הם, גם שוויץ פרסמו, שעריקות צבאית, שזה בעצם הבסיס למה שטוענים אותם מסתננים וארגוני שמאל קיצוני לבקשת פליטות פה במדינת ישראל, עריקות צבאית היא לא בסיס למעמד פליטות במדינת ישראל. עכשיו אני שואלת למה מדינת ישראל מחכה? הוכחנו מעבר לכל ספק את הבלוף, הוכחנו את הקשר.

מעבר לזה, אני יכולה להגיד לך עליי, אני יחד עם חבר הכנסת אלי כהן, לפני שלושה חודשים נפגשנו עם שגריר אריתריאה בישראל. אגב, שגריר, שאם אתה יושב ומדבר איתו, אתה פשוט לא מאמין, אתה תופס את הראש ואתה לא מאמין למה שקורה במדינה הזו, ביזיון. יושב לך שגריר שאומר לך, 'כל המסתננים שנכנסו ועברו פה את הגבול הם עבריינים, הם לא פליטים, הם לא עומדים בקריטריונים'. הוא מסביר לך - - -
קריאה
תבדקי - - -
מאי גולן
תהיי בשקט כשאני מדברת. הוא מסביר לך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע.
מאי גולן
הוא מסביר לך קבל עם ועדה שהם לא עומדים באף קריטריון של פליטוּת. מעבר לזה, אני מחזיקה פה מסמך, מסמך שהוא בעיניי אחד החשובים, מהעבודה החשובה ביותר שנחשפה בשנה האחרונה, מסמך משגריר אריתריאה שאומר כך, 'אני מוכן לעבור, עם ממשלת אריתריאה, בכך שאני מקבל בחזרה את כל המסתננים האריתריאים שהגיעו אליכם ואני עורב לכך שמי שלא רוצה לשרת שירות צבאי לא ישרת ואני ערב לכך להראות לכם שכל מסתנן שהגיע אליכם וחוזר אליי, לא יקרה לו שום דבר'.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חושב שהיום אין שום שאלה לגבי העובדה שהמסתננים נמצאים פה בשביל נוחות החיים שלהם ולא מתוך חשש אמיתי.
קריאה
אתה בדקת את בקשות המקלט שלהם?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ככה אני חושב.
קריאה
אתה בדקת את הבקשות שלהם?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כך אני חושב. אני חושב שבקשות המקלט שלהם נובעות מאינטרסים כלכליים מובהקים ושום דבר אינו קשור למצבם האישי. זו דעתי.
קריאה
האו"ם מכיר בהם כפליטים.
מאי גולן
האו"ם לא מכיר בהם כפליטים. שקר, אתן שקרניות, מניפולטיביות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, סיימת?
מאי גולן
לא סיימתי, הן מפריעות לי.
סיני קהת
איזה בקשות? אתם ממציאים להם את הטענות, אתם מלמדים אותם מה להגיד.
קריאה
אתה לא יכול להגיד את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עורך דין קהת, לא להפריע.
קריאה
- - - לטענה הזאת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע, זהו. אמרתי את אמירת הביניים שלי וזו זכותי לומר אותה, ככה אני חושב.
מאי גולן
אתן שקרניות. אתן מדריכות ומממנות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להעיר הערות כאלה. די, אני מבקש, אי אפשר ככה.
מאי גולן
טוב, אני אסיים בכזה דבר, היום הפינג פונג העיקרי הוא בין משרד הפנים לבין משרד רוה"מ. כשאני אומרת משרד הפנים ומשרד רוה"מ אני מתכוונת לכזה דבר, אני לא יודעת, יש פה נציג של משרד הפנים? הוזמן נציג של משרד הפנים?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, הוא פה.
מאי גולן
אני לא מכירה בהיכרות של אריה דרעי, אני מבינה שהוא הגיע לסיור, ממש עכשיו, אחרי שנה שהוא נכנס לתפקיד, בעיניי משרד הפנים ובראשותו אריה דרעי לא מכיר במה שקורה עם דרום תל אביב, הוא לא באמת יודע, הוא לא פועל, הוא לא מזיז עניינים, זה לא שרי הפנים שהיו לנו מהליכוד לפני זה וזה מעכב את כל מה שקורה עם המאבק במסתננים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא חושב שהשר דרעי מתעלם, אני חושב שהשר דרעי רוצה לפתור את הסוגיה והוא גם יפתור והיום מסקנות הוועדה, הדרישה לשר תהיה באמת אישית כדי שהוא יטפל.
מאי גולן
אני לא חושבת, מיקי, שבן אדם שבמהות שלו הוא איש שמאל, שמשפחתו משכירה שני בניינים בשכונת התקווה למסתננים, שהדבר הראשון שהוא עשה כשהוא נכנס לתפקיד זה לתת מעמד פליט למנהיג המסתננים, מוטסים עלי, רוצה לקדם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא - - -
מאי גולן
אתה לא מכיר את הדברים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, מאי, תקשיבי, אני אסביר לך איך זה עובד.
מאי גולן
אי אפשר לערער על מה שאמרתי, הדברים פורסמו בתקשורת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לתקוף את שר הפנים, זה לא דבר שאני מאפשר בוועדה הזו.
מאי גולן
אי אפשר לא לתקוף כשהוא לא פועל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש לי מערכת יחסים טובה איתו - - -
מאי גולן
לך, אבל לא ל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חושב שאם תיעשה פנייה מהוועדה אליו באופן אישי לפתור את הסוגיה הוא ייכנס לעובי הקורה ותקיפה של השר לא תסייע במאבק.
מאי גולן
אני לא מבינה, אחרי שנה ואחרי חמש שנים של מאבק צריכה להגיע פנייה? לא צריך להיות טיפול המשכי מסיבי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא שר חדש, נכנס לתפקידו לפני שנה וחצי.
מאי גולן
אז השאלה האחרונה, שבזה אני אסיים, ואת זה אני מפנה לנציג משרד הפנים, זה מה קורה היום, למה משרד הפנים או משרד רוה"מ, אם יש פה נציג, לא מאמץ את מסקנות האיחוד האירופאי, לא מאמץ את המסמך הזה משגרירות אריתריאה, שכן מוכן להחזיר אותם. למה לא נעשה מהלך אמיתי בשביל להוציא אותם מפה ואנחנו ממשיכים רק - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שאלה טובה ואנחנו נקבל עליה גם תשובה. תודה רבה, מאי. ברשותכם, לפני שאני רוצה לשמוע את משרדי הממשלה - - -
שפי פז
מיקי, אני רוצה להגיד כמה מילים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את גם תאמרי. הביאו לנו מצגת מעניינת, שאני רוצה לראות אותה ואני רוצה שכולכם יראו אותה. את המצגת יציג עדי ארבל, הוא מהמכון לאסטרטגיה ציונית. המצגת ארוכה?
עדי ארבל
לא, שלוש דקות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלוש דקות, בבקשה. אם אפשר להחשיך טיפה את האור, תודה.
עדי ארבל
תודה רבה, חבר הכנסת מיקי זוהר, על הזימון לדיון, תודה רבה, חבר הכנסת מוטי יוגב, תודה רבה, חבר הכנסת דב חנין, על הנוכחות פה.

אני רוצה דבר ראשון לשרש טעות חשובה שגם חבר הכנסת אוחנה הזכיר קודם, את הנושא של הגדר, כזאת שמונעת את ההסתננות. אם אנחנו בודקים את הנתונים, ההסתננות למעשה נעצרה באופן משמעותי ביוני 2012, הגדר, בנייתה הושלמה רק בסוף 2013. הסיבה המרכזית שההסתננות הסתיימה זה בגלל החלת חוק המסתננים שלמעשה הפך את ישראל למדינה פחות אטרקטיבית להגירה מאשר, לא מאשר אריתריאה וסודן, אף פעם לא נהיה פחות אטרקטיביים מאריתריאה וסודן, אבל פחות אטרקטיבית ממדינות אירופה שאליהן האפריקאים עוברים בדרכם לשפר את מצב חייהם. לכן חשוב להכיר את הנתון הזה. למעשה החקיקה שנשחקת כל הזמן בבג"צ, נשחקת ונשחקת היא זאת שעלולה ל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אמרת את המילה בג"צ, שמעתי גם את מאי, אני רוצה להעיר הערה אחת לגבי בית המשפט העליון כדי שהדברים יהיו ברורים. בית המשפט העליון לא מתנהג כמחוקק, בית המשפט העליון מפרש חוק. הווה אומר שאם יש חקיקה במדינת ישראל שהיא פוגענית, גם כלפינו, אזרחי ישראל, לטובת אזרחים אחרים או ממדינות אחרות, בית המשפט מפרש את החקיקה כפי שהוא קורא אותה ומבין אותה והדברים יחסית ברורים. בית המשפט פועל ברוב המקרים בצד הטכני של הסוגיה ופחות בצד עם שיקול הדעת הרחב. מעטים המקרים שבית המשפט יכול להפעיל שיקול דעת כי החוק בסופו של דבר מגביל אותו.

אני אומר את זה כמי שהוא בוגר תואר ראשון ותואר שני במשפטים ומכיר את מערכת המשפט. בהמון מקרים אני חולק על החלטות בית המשפט, כועס עליהן, רוטן, חושב שאלה החלטות לא נכונות, אבל לבוא ולומר שבית המשפט העליון הוא דיקטטורה, בהתאם למה שאמרה מאי, זה קצת מרחיק לכת.
מאי גולן
אני עומדת מאחורי הדברים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה קצת מרחיק לכת, אני גם רוצה לומר שבית המשפט, בסופו של דבר, עם כל הקושי שבדבר, מקבל את ההחלטות שלו בהתאם לחקיקה שאנחנו פה במדינת ישראל יצרנו, כולל חוקי יסוד שאנחנו חוקקנו. לכן אם אנחנו רוצים לשנות את המצב, המחוקקים בעצמם צריכים לשנות את המצב.
מאי גולן
אבל הם לא עושים את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז בואו נעשה את זה.
מאי גולן
הם זורקים את הכול על בג"צ.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז בואו נעשה את זה. בואו אנחנו, המחוקקים, נשנה. אתם יודעים מה? אולי אפילו נכונן חוקה שתקבע מה כן ומה לא ובסופו של דבר נביא לפתרון אמיתי. כי לבוא ולהגיד לבית המשפט, 'שמע, יש חוקים שאנחנו חוקקנו, המחוקקים, ואתה תפעל בשונה מהחוקים שאנחנו חוקקנו', זו אמירה שהיא לא בדיוק נכונה. לכן אני גם אומר - - -
מאי גולן
אבל הוא מעקר כל חוק, יש חוק שקיים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו צריכים, לפני שאנחנו באים בטענות לבג"צ, לבוא בטענות קודם כל לעצמנו.
מאי גולן
הכנסת באה בטענות לבג"צ, ראש הממשלה בא בטענות לבג"צ, השרים, לא אני.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לבוא קודם כל לעצמנו כממשלה, אם אנחנו רוצים ליישם מדיניות שאנחנו מאמינים בה אנחנו צריכים גם לשנות את החקיקה במדינת ישראל.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שלוש פעמים בית הדין הגבוה לצדק סירס את חוק המסתננים.
עובד חוגי
אני רוצה להגיד משהו בנושא הבג"צ. בזמנו הגשנו עתירה לבג"צ, תושבי דרום תל אביב והעמותות, המדינה איחדה את העתירה ואז הייתה פסיקה של שופטי בג"צ. מתוך 300 עמודים שהם דאגו לרווחת המסתננים, איזה חוקים יהיו להם, איך הם יכירו, לתושבי דרום תל אביב היה להם רק בשלוש שורות, 'יש לנו אמפתיה וסימפתיה לתושבי דרום תל אביב'. אם הם היו נותנים מענה בזמנו והיו אומרים למדינה, מחייבים אותה, דוגמה, לפזר אותם, גם לצפון תל אביב וגם לרחביה, או להקצות יותר משאבים לדרום תל אביב, אז הייתי בא ואומר, אתה יודע מה? אני מכבד את בג"צ. היום, אני קודם כל בטוח לא מכבד אותם, את כל אלה שיושבים שם, כי יצא תשע אפס. תנסה לחשוב שאחד משופטי בג"צ, שפסקו תשע אפס, על פסילת חוק המסתננים, היה גר בשכונת התקווה.
מאי גולן
או שראית את הפסיקה שהם דואגים לתחביבים ולזוגיות של המסתננים.
עובד חוגי
או הבת שלו הייתה שם, מה הייתה הפסיקה שלו?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא יודע להגיד לך.
מאי גולן
הם טוענים, אם נוציא אותם, איך תדאגו לזוגיות ותחביבים של המסתננים? זו הייתה הפסיקה של השופט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, ימשיך עדי.
עדי ארבל
אני מציע שנתייחס לנתונים וכל אחד יפרש אותם לפי איך שהוא מבין.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אם אפשר לעבור למצגת.
עדי ארבל
עברתי. מספר המסתננים שנכנסו לישראל עד היום הוא כ-65,000 והמסתננים ששוהים כעת בישראל זה 40,000, לפי נתוני משרד הפנים. יש מחשבה שלכאורה יש ירידה. כמובן שלא יודעים, משרד הפנים עצמו אומר שהוא לא יודע כמה יש שלא נתפסו בגבול, אבל גם המספר הזה הוא אשליה מכיוון שמסתננים מוגדרים כמי שחצו את הגבול באופן לא חוקי. מי שהגיעו לארץ עם אשרת תייר ונשארו בארץ וכן ילדים, שתיכף נגיע אליהם, לא נספרים באוכלוסיית המסתננים.

פיזור גיאוגרפי. כיום אין כמעט נתונים עדכניים לפיזור הגיאוגרפי. אני מכיר את הנתון הזה מ-2011, שמראה לפי המקום שבו המסתננים האריכו את הוויזה. אני לא אתמקד בזה, אני רוצה לעבור כי הדיון הוא על הנושא של תל אביב, ולמעשה בתל אביב אפשר לראות שהמסה הגדולה של מסתננים נמצאת בארבע שכונות דרום תל אביביות.

וזה הגרף, לדעתי, הכי חשוב בסיפור, ילדי זרים בתל אביב. ילדי זרים בתל אביב, לפי הנייר של הממ"מ והנתונים של משרד הבריאות על פי טיפות חלב, למעשה אנחנו רואים שמספר העובדים הזרים שנמצאים פה באופן חוקי או לא חוקי, מספר הילדים יחסית יציב, אבל מספר ילדי המסתננים גדל בצורה אקספוננציאלית עם השנים. הנתון הזה הוא נתון שמדינת ישראל לא נערכת אליו, לא סופרים את המספרים האלה כמסתננים, כי כאמור הם נולדו בארץ, לאימהות שלעתים הגיעו לארץ באשרת תייר. גם על זה אין נתונים.

לגבי השכונות, אנחנו יכולים לראות את הנתון הזה של מספרים של איפה נמצאים המסתננים ואנחנו רואים שלמעשה ארבע שכונות דרום תל אביביות סובלות מסיפור ההגירה הלא חוקית אליהם, יד אליהו, התחנה המרכזית, קרית שלום ועזרא הארגזים.
שולה קשת
זה לא התחנה המרכזית, זה שכונת נווה שאנן.
עדי ארבל
אני משתמש - - -
שולה קשת
יש לשכונה שלנו שם, קוראים לה נווה שאנן.
עדי ארבל
נכון, אני מתנצל, זו הטבלה שהעתקתי מהנייר של הממ"מ.
קריאה
גם קוראים לה התחנה המרכזית הישנה.
עובד חוגי
איפה שכונת התקווה? 70% משכונת התקווה זה אריתריאים.
שפי פז
יד אליהו זה טיפת חלב של התקווה, זה לא קרית שלום.
עדי ארבל
אבל חשוב לי להבהיר, נתון אחרון, בינואר 2015 מספר הילדים הזרים היה גדול בארבע השכונות אלה ממספרם של הילדים הישראלים שנולדים בשכונות האלה. חשוב להבין, השכונות האלה הופכות להיות שכונות לא יהודיות, שכונות שגדלנו בהן והסתובבנו בהן וההגירה השלילית, יש הגירה שלילית של תושבים ישראלים מאותן שכונות. הממ"מ כתב 'אין בידינו מידע על הסיבות להגירה שלילית זו' אנחנו יכולים להבין את זה לבד.

וחשוב לי התייחסות אחרונה, ממשלת ישראל כן פעלה במגוון דרכים כדי לנסות למגר את התופעות הללו, אם זה השלמת גדר הגבול, הענקת שירותי רווחה, איסור על עבודה, הקמת מתקני שהייה, מתן הגנה קבוצתית, פתרון המדינה השלישית וקרן הפיקדונות. כל הפתרונות האלה כמעט אותגרו על ידי בית המשפט העליון וחשוב להבין את זה. ממשלת ישראל סך הכול עושה עבודה סבירה, אפשר לעשות תמיד יותר טוב, אבל משרד המשפטים וגם משרד הפנים, אני לא שותף לביקורת עליהם, אני שותף לביקורת על מדיניות בית המשפט העליון שלמעשה פוגע בעתירה אחר עתירה, הן עתירות עקרוניות והן עתירות פרטניות, במדיניות שממשלת ישראל מתווה. והיא עוסקת בזה, שוב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אגיד לך איפה הבעיה שלי. הבעיה שלי היא כזאת, כשבית המשפט העליון מקבל החלטה, הוא לא שולף אותה מהמותן והוא לא ממציא אותה, הוא מקבל אותה בהתאם לחוקים מסוימים שיש במדינת ישראל. עכשיו יש נושא של פרשנות של חוקים, ששם המושג הוא מאוד רחב, יש פרשנות מקלה, יש פרשנות מקשה, איפה הבעיה שלי? הבעיה שלי שאנחנו כמחוקקים לא עוזרים בעניין הזה, למה? כי אם יש פרשנות לחוק, אם אנחנו המחוקקים נקבע בצורה ברורה ומהירה, בלי שום לאקונה, מה החוק הזה אומר ומה המטרות שלו ואיפה הגבול שלו, זו זכותנו הבסיסית כמחוקקים, לקבוע מה גבולות החוק, מה החוק הזה אומר, לייצר פרשנויות לחוק. אנחנו לא עושים את זה, משאירים את העניין הזה באופן רחב, אחר כך אנחנו מתרעמים למה ההחלטות של בית המשפט העליון הולכות לפי שיקול דעת אחר ממה שאנחנו היינו מצפים ממנו.
שפי פז
המחוקק חוקק, הבג"צ פסל. מה זה?
עדי ארבל
החוקים הם מאוד ברור, הרציונל מאוד ברור, ואני יכול להגיד מילה טובה ליושבת ראש ועדת הפנים הקודמת, חברת הכנסת מירי רגב, היום שרה, ושר הפנים הקודם קודם, גדעון סער, שבאמת למעשה היה ניסיון לטפל באופן רציני, הדברים מנומקים היטב ואנחנו רואים דברים שהבג"צ פוסל על פי שיקול דעת שמה לעשות הוא נובע מעמדות פוליטיות כאלה ואחרות, פרשנות לעתים סותרת את החוק באופן מובהק, החוקים מאוד ברורים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
על כך תמצא אותי מתרעם. כשיש חקיקה ובית המשפט פוסק משהו שהוא בניגוד הפוך למהות החקיקה עם פרשנות מוזרה. אלה דברים שאתה תראה אותי כועס, אבל כשהם הולכים לפי פרשנות של חוק, הם מפרשים אותו לכיוון מסוים.
מאי גולן
זה לא פרשנות של חוק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, נעשה דיון בוועדה לצדק חלוקתי בנושא בית המשפט העליון, לא? זה יכול להיות מעניין.
מאי גולן
יש פה שופטים שלא נותנים לחוקק שום דבר במדינת ישראל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מכיר את התופעה, אנחנו מתמודדים איתה. תודה רבה, עדי. חיים גורן.
שפי פז
אני רוצה להגיד כמה דברים. תן לי קודם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אחרי שפי דב חנין ואז חיים.
שפי פז
אני לא אעשה את זה ארוך, אני רוצה להמשיך את העניין. מה שקורה בעיקרון, שוב, מנקודת המבט שלנו, ואני לא למדתי משפטים, אני גם לא יושבת ראש מיליון אגודות, הממשלה ובג"צ ביחד, באיזה שהוא ריקוד טנגו שאני לא מצליחה להבין אותו, יוצרים פה סחבת אין סופית. זאת אומרת מה שאני בכל הסיפור הזה, מה שאנחנו עושים זה, מחכים מחוק, עתירה, בג"צ, פסילה, חוק, עתירה, בג"צ, פסילה. כבר הגענו למצב שנשבעת לכם לא מעניין אותי אם האחריות היא על הממשלה, או האחריות היא על בג"צ, או האחריות היא על המחוקק, זה פשוט אותנו לא מעניין. אנחנו יושבים כל הזמן בהמתנה לבג"צ. גם עכשיו, יש כבר שלוש שנים הסכם עם מדינות שלישיות, הכול סגור, הכול קיים, ואנחנו מחכים כל הזמן לפסיקות בג"צ. בינתיים, בזמן שכולנו מחכים לפסיקות בג"צ מפעם לפעם נולדים ילדים וגם אני אדבר על הילדים - - -
קריאה
ילדים זה שמחה.
מאי גולן
כן, אצלך בבית.
קריאה
ילדים זה שמחה.
מאי גולן
אצלך בבית, קחי את כל ילדי המסתננים אלייך הביתה. שיהיו בשמחה אצלך כל היום וכל הלילה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את כל הזמן מפריעה.
קריאה
יש לכם ילדים בכלל?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברתי, את כל הזמן מפריעה, את קוראת קריאות ביניים בלי הפסקה וזה מטריד את הדיון וזה פוגע בדיון.
שפי פז
ענבל אוהבת את הילדים של המסתננים, צריך להכיר בעובדה, היא מטפלת בהם - - -
קריאה
גם אני אוהבת אותם, מה קרה? אלה ילדים - - -
מאי גולן
לא אצלנו, לא בדרום תל אביב. אצלך ואצל הקרן לישראל שמממנת אותך, אצלכם באירופה, לא פה. לא יהיה פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מבקש להפסיק את קריאות הביניים, זה פוגע בדיון ובמהות הדיון.
שולה קשת
אני רוצה לשאול את הוועדה, האם - - -
שפי פז
שולה, זה לא יעזור לך, כי אני אדבר על הילדים כמה שאני רוצה ותשתקי. עכשיו תשתקי קצת, אוקיי?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תנו לה לדבר. אם אפשר בבקשה שקט. אי אפשר ככה, אני מבקש. אני אפסיק את הדיון. אני עוד שנייה מפסיק את הדיון, אני לא יכול לנהל אותו בצורה הזו. זה לא מקובל.
שפי פז
אני חוזרת ואומרת - - -
קריאה
צריך לזכור, ילד הוא ילד.
שפי פז
בשבילך ילד הוא ילד, בשבילנו לא, מה יש?
קריאה
עצוב מאוד שהגעת למצב כזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תאמרי את דברייך, בבקשה.
מאי גולן
מה עם הילדים היהודיים? הם מעניינים אותך, הילדים היהודים? מתי דאגת לילדים יהודים בשכונת התקווה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, אם לא תפסיקי אני גם אצטרך להוציא אותך. די. כן, בבקשה, תמשיכי.
שפי פז
בזמן שיש את הסחבת הזאת ואנחנו ממתינים שוב ושוב לבג"צ נולדים ילדים. אני לא מדברת על עשרות ילדים בשנה ואני לא מדברת על מאות ילדים בשנה, אני מדברת על יותר מאלף ילדים בשנה. חיים נמצא פה ואני אתן לו אחר כך לספר לכם כמה כיתות גן עיריית תל אביב חייבת להקים כל שנה בשביל הילדים האלה - - -
קריאה
כמה שיותר.
שפי פז
שמעת? כמה שיותר. לאן הולכים כל מוסדות הציבור וכל המבנים העירוניים והציבוריים בדרום תל אביב, לאיזה מטרה הם משמשים, מה קורה לגינות. עכשיו הוא סיפר לי, גינת לוינסקי, זה לא נגמר, זה לא רק בניין המשטרה, לקחו את בניין המשטרה, סמל הריבונות הישראלית בגינת לוינסקי, המקום היחיד שעוד סימן לנו שאנחנו במדינת ישראל, הפכו אותו לחטיבה צעירה. עכשיו הולכים לבנות שם עוד שמונה כיתות של גנים.

אני רוצה להגיד לכם את זה ככה, ושהן יתפוצצו כמה שהן רוצות, אנחנו נקברים חיים מתחת לילודה המטורפת הזאת שמדינת ישראל מעודדת אותה, ואתה יודע למה היא מעודדת אותה? כי היא נותנת להם כספים לבנות את המעונות ועיריית תל אביב, שאני מתאפקת פה לא להתחיל לקלל אותה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, לא, זה אסור.
שפי פז
עיריית תל אביב משתפת פעולה בצורה הכי אקטיבית, אכזרית ומרושעת שיש, ורון חולדאי הוא מבחינתי פושע ולא יעזור כלום, משום שרון חולדאי, לא רק שהוא ממרכז את הכול בדרום תל אביב, הוא גם מספק להם את התנאים הכי טובים שיכולים להיות ואנשים ש - - -
קריאה
להזכיר לכם - - -
מאי גולן
שקט, גיס חמישי פה. שקט, מספיק להפריע. גיס חמישי נמצא בינינו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את מפריעה כל הזמן.
מאי גולן
תהיי בשקט, את מפריעה, את כל הזמן מפריעה. גיס חמישי, את לא חלק מאיתנו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, שפי, תסיימי בבקשה.
שפי פז
ואנחנו יודעים שמסתננים שכבר עזבו את דרום תל אביב והתפזרו חוזרים הביתה ברגע שנולדים להם ילדים, למה? אין מקום שיש בו תנאי חינוך טובים יותר מגיל אפס עד 18 על חשבון כולנו מאשר בדרום תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. שפי, תודה רבה. אני רוצה לומר משפט אחד. למי שיש איזה שהיא הבנה או חלילה הסיק שלמישהו יש משהו נגד ילדים, יש לו טעות חמורה. כולנו רגישים לילדים וכולנו רוצים בטובת הילדים - - -
מאי גולן
אבל כל עוד זה לא אצלנו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, אני יכול לסיים?
קריאה
אין אוויר לנשום. האוויר מזוהם - - -
שפי פז
סליחה, הילדים גדלים ואחר כך הם אומרים תודה רבה - - -
מאי גולן
הילדים האלה יהיו מסתננים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו רוצים בטובת הילדים - - -
קריאה
את לא ציינת מה עשית לילדים האלה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, אם זה לא ייפסק, אני מבקש מכם, אני לא אבקש עוד פעם, מעכשיו כל מי שמפריע לדיון יוצא החוצה.

אנחנו בעד ילדים ורוצים שיהיה להם טוב ורוצים שיהיו להם מסגרות טובות, אנחנו רוצים שזה יקרה באריתריאה, לא במדינת ישראל. אנחנו רוצים - - -
קריאה
אז חבל ששולחים אותם לצבא - - -
מאי גולן
די עם השקר.
קריאה
די עם הבלוף.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע אחד. אנחנו רוצים לשמור ואנחנו חייבים לשמור על האינטרסים של אזרחי ישראל ומדינת ישראל והאינטרסים של מדינת ישראל ואזרחי ישראל ושל תושבי דרום תל אביב זה שהאריתריאים ושהמסתננים יחזרו לארצם. זה האינטרס המובהק של כולם, אין אינטרס אחר.
קריאה
ושימותו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא רוצה שימותו, רוצה שיחיו בשמחה ובשגשוג עד 120, בארץ מולדתם. אם יש שם מישהו - - -
קריאה
תבדוק סיפור סיפור, תבדוק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קודם כל זה נעשה ויש בדיקה ואנשים עושים.
קריאה
זה לא נעשה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות מדינת מקלט של אף אחד, האינטרסים של אזרחי ישראל תמיד צריכים לעמוד בראש סדר העדיפויות שלנו ובראש סדר העדיפויות שלנו זה שיהיו פה כמה שיותר אזרחים ישראלים מהשורה, כדת וכדין. לא מסתננים ולא פליטים וגם לא מהגרי עבודה, אנחנו לא רוצים פה מהגרי עבודה, אנחנו רוצים פה עבודה לישראלים, עבודה לאזרחי הארץ, לא לאנשים שמגיעים לקחת את הפרנסה מהאזרחים הישראלים שלנו. זו המדיניות שלנו. עכשיו, אם יש מישהו שמוכן לעמוד מול עם ישראל והציבור במדינת ישראל ולהגיד שהמדיניות שלו היא אחרת, של קליטה, של הבנה, של לקחת אותם אלינו, לתת להם להתרבות פה, לתת להם להשתלט פה על המדינה, אולי גם נעודד את הפלסטינים בקרוב וניתן להם גם אפשרות להקים פה מדינה, כל הדברים האלה זה בניגוד לעמדתי, זה בניגוד לעמדה של הממשלה הזאת, אין מה לעשות.

כשתהיה פה ממשלת שמאל, חס וחלילה, ואני מקווה שלא תהיה אחת כזו, אולי תייצרו מדיניות אחרת, אולי גם תגידו לכל החבר'ה שברחו מסוריה 'בואו למדינת ישראל', יכול להיות שזו גם תהיה אג'נדה, זו לא האג'נדה שלנו וצריכים לקבל אותה, זו דמוקרטיה. זו הדמוקרטיה במדינת ישראל, היא מאפשרת לרוב להחליט מה המדיניות והרוב היום במדינת ישראל הוא רוב ימני, שהמדיניות שלו שונה מהמדיניות שלכם.

עכשיו יש שתי אופציות, לכבד את המדיניות הזו, על פי ערכים דמוקרטיים שאתן בעצמכן מאמינות בהם, אתן הרי מה שנקרא מחזיקות את דגל הדמוקרטיה כל הזמן, יש לכם את האפשרות לכבד את שלטון החוק ולקבל את עמדתו, או להתמודד איתה, כמו שאתן עושות, באות לוועדות, אולי תנסו גם לעשות שינוי פוליטי בהמשך ולתמוך בקבוצות פוליטיות כאלה ואחרות - - -
שולה קשת
למה אתה - - - עכשיו כאילו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, כי שלושתכן מביעות עמדה שונה מחברים - - -
שולה קשת
אז מה זה אומר?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה אומר שהדמוקרטיה היא במיטבה, זה אומר שיש לכם אפשרות לבוא ולהביע את עמדתכן, אבל עדיין יש לכן אפשרות לקבל את שלטון הרוב ולכבד אותו. זה כל הסיפור, זה מה שאני רק מבקש.
שולה קשת
חבר הכנסת מיקי זוהר, אני רוצה להבין - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כבוד לרוב, כמו שאנחנו מכבדים מיעוט, כבוד לרוב, זה כל הסיפור.
שולה קשת
מכבדת את דעתך, אבל אני רוצה לדבר דבר כזה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משפט אחד, כי דב חנין רוצה לדבר והוא לא מהימין אם למישהו היה ספק. נכון, דב?
שולה קשת
רק שנייה. קודם כל אני מבקשת לא לשים אותי במחנה כזה או אחר. דעותיי הפוליטיות, אני לא באתי והבעתי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא אמרתי ששמתי אותך במחנה, אבל עמדותייך משקפות פלוס מינוס.
שולה קשת
אני תושבת וילידת נווה שאנן, שבא לי לבכות כשאני שומעת אותך, אתה יודע למה? כי מנצלים את המצוקה שלנו בשביל ליישם פה אידיאולוגיה פוליטית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה פוליטי באידיאולוגיה הזו?
שולה קשת
מה זאת אומרת? אתה כרגע אמרת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש להם זכות הצבעה? יש לפליטים זכות הצבעה? מה פוליטי פה?
שולה קשת
תקשיב לי שנייה. עכשיו המטרה פה היא לגרש את האריתריאים עכשיו לאריתריאה, סבבה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון.
שולה קשת
זה יפתור לי את המצוקה של דרום תל אביב?
מאי גולן
כן, חד משמעית כן. ואת לא תגידי שלא. את לא תציגי - - - מיקי, היא מציגה את דרום תל אביב כ - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, אני יודע לדבר. נבחרתי לכנסת, אני יודע לדבר.
שולה קשת
אני מקודם הצגתי רשימת מכולת של בעיות שהגירוש שלהם לא יפתור. המצוקה, ה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז הנה אני מודיע לך, גברתי. שולה קשת, שמעתי מה שאת אומרת, אז בואי אני אבשר לך בשורה. כל עוד מצב המסתננים הוא כפי שהוא עכשיו בדרום תל אביב, לא יהיה אפשר לעשות שום פעולה שתפתור לך את הבעיה.
שולה קשת
ממש לא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עד שנושא המסתננים לא ייפתר לא יהיה אפשר להביא לפתרון - - -
שולה קשת
זה כל פעם להאשים את הזר, הגיע הזמן שמדינת ישראל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה המסר שאני מעביר לך עכשיו - - -
שולה קשת
תיקח את האחריות על עצמה. הכול זה תוצאה של מדיניות של מדינת ישראל. זה הכול.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
דב חנין, בבקשה. חבר הכנסת דב חנין.
מאי גולן
נפנה את עצמנו והיא תמצב אותם שם. אנחנו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע, מאי, שפי. דב חנין, אחריו חיים גורן, ואחר כך אני רוצה לשמוע את משרד המשפטים. לא להפריע.
קריאה
ניתן את הדירות שלנו, רק שלא יעזבו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את משרד הפנים, את משרד המשפטים, את משטרת ישראל, את שב"ס, את כל גורמי הממשלה. עכשיו בבקשה, דב חנין, חיים גורן, ואז אנחנו עוברים למשרדי הממשלה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב ראש. אני יושב פה בשעה האחרונה ואני מקשיב לכם והאמת באתי להקשיב ולשמוע את הקולות שלכם וזה דיון מאוד מאוד קשה, זה דיון מאוד עצוב, מאוד קשה ומאוד עצוב והאמת היא שהוא לא מפתיע אותי, כי אני מגיע לדרום תל אביב לא מעט, אגב אמא שלי נולדה בדרום תל אביב וגם עבדה הרבה שנים בדרום תל אביב.
קריאה
היא הייתה הגננת שלי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הייתה הגננת שלך? הכבוד הוא לה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוהה, איך יצאת ימני?
קריאה
אמא שלו הייתה דבש. את האמת אני אומר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גם הוא דבש, זה שהעמדות שלו הן לא טובות, זה בסדר גמור, הוא אחלה בן אדם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני אומר לכם, באמת, אני תל אביבי ודרום תל אביב זה האזור הכי מקסים של העיר, עם אנשים נפלאים, אבל עם המון המון המון בעיות. זה שהדיון פה הוא כל כך קשה וכל כך עצוב, זה לגמרי לא מפתיע אותי ואני חייב להגיד לכם, מעבר לכל הוויכוחים שהיו, אתם אמרתם שיש לכם תחושה ששום דבר לא זז, אני אגיד לכם, זו אמירה אופטימית, זה לא נכון ששום דבר לא זז, המצב הולך ומחמיר. דרום תל אביב זה אזור שבו יש הצטברות של בעיות בכל כך הרבה מישורים שאני לפעמים מסתכל, אני יודע שהדיונים פה הם מאוד קשים ולפעמים גם נאמרים דברים שגם לי קשה לשמוע, אבל בסך הכול התושבים של דרום תל אביב, לכל הסוגים שלהם, אלה החדשים ואלה הוותיקים והישראלים והזרים, הם אנשים שחיים בתנאים מאוד קשים והם בסך הכול באמת סובלים את המצב הזה. הם עדיין סובלים את המצב הזה. וזה לא יימשך הרבה זמן, כי אם המצב הזה יימשך כך אני לא יודע מה יקרה בשכונות האלה ואני חושב שלאנשים יש בהחלט את הזכות וגם את החובה לדרוש שינוי מאוד גדול.

אני אגיד לכם מה לי מפריע. אני חושב שכל ההתייחסות לדרום תל אביב זה מחדל ענקי, והכתובת של המחדל הזה לטעמי, אדוני היושב ראש, זה קודם כל ממשלת ישראל. מאז שאני נבחרתי לכנסת אני שומע כל כך הרבה דיבורים על דרום תל אביב, תאמין לי, אם על כל מילה שנאמרה על דרום תל אביב היו מקדמים פתרון, ואני אפילו לא מדבר על איזה כיוון של פתרון, כיוון כזה או כיוון אחר, על כל מילה שנאמרת, תאמינו לי, דרום תל אביב היה שכיית חמדה, כולם היו רוצים רק להגיע לשם. אם על כל מילה היה מעשה. רק מה הבעיה? כל הדיבורים האלה הם דיבורים ריקים, זה הכול סיסמאות, מוכרים לאנשים סיסמאות, אין להם שום קשר עם המציאות. מי שמוכר את הסיסמאות יודע שאין להם קשר עם המציאות, זו הטרגדיה. מספרים לאנשים ככה, 'ניקח אותם, נעביר אותם', מי מפריע לכם?

בנימין נתניהו, אדוני היושב ראש, הוא ראש הממשלה, עד כמה שאני יודע, משנת 2009, אני אומר בגילוי נאות, כל השנים האלה אני בכלל באופוזיציה, אני לא בשלטון פה. הוא מדבר ומדבר ומדבר מנת 2009, מי מפריע לו? הוא רוצה להוציא את האריתריאים או את הסודנים? הוא ראש הממשלה, יש לו רוב, כל השנים האלה הוא ראש ממשלה, שינהל מדיניות. הוא גם שר החוץ, שיסתכל מה העמדה של משרד החוץ שהוא חתום עליה, מה אומר משרד החוץ על גירוש אריתריאים וסודנים? אם הוא שר החוץ והוא חתום על העמדה הזו, אז שיסביר לנו מה הוא כן מתכוון לעשות. שלא יספר כל הזמן לאנשים סיפורים שאין להם קשר למציאות.

ומשפט אחרון, אדוני היושב ראש. אני לא אתייחס לכל השאלות שבאמת עלו פה, כי באמת יש פה המון נושאים שצריך לדבר עליהם, מה צריך לעשות? צריך לייצר עכשיו באופן מאוד דחוף תכנית כוללת, תכנית כוללת ומעשית, עם לוחות זמנים, מה הולך לקרות בחצי השנה הקרובה, מה הולך לקרות בשנה הקרובה, מה הולך לקרות בעוד שנה. יש באמת מצב מאוד מאוד קשה, אנחנו רואים את הנתונים המספריים, מתוך מבקשי המקלט והמסתננים, כל אחד יבחר בשם שלו, המספר, הריכוז שלהם בדרום תל אביב הוא פנטסטי. אני לא חושב שיש מישהו שחושב שזה דבר נכון. גם אם הממשלה חושבת שהיא לא יכולה להוציא אותם ועובדה שהיא לא מוציאה אותם, אז תנהל הממשלה מדיניות של פיזור. למה דווקא השכונות הכי מוחלשות במטרופולין הכי עשיר בארץ, למה הן צריכות לשאת את הסיפור הקשה והמסובך הזה לבדן? תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה, אדוני. הנה, אתה רואה? יש דברים שאנחנו מסכימים עליהם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
עוד משפט אחד אני רוצה להגיד. מיקי, אמרת שאתה בעד שלא נייבא עוד אנשים, אז אני אומר לך, אני מזמין אותך, תבוא איתי לוועדות אחרות ותראה איך הממשלה, לפני חודש, מדברת על יבוא עובדים לענף הבניין, מדברת על יבוא עובדים לענף החקלאות - - -
מאי גולן
כן, אבל הם לא רוצים להשתלב בענף הבנייה, הם לא מעוניינים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מאי, אני אגיד לך דבר נורא פשוט.
סיני קהת
אלה אנשים שיבואו עם רישיון - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא, ממש לא. תסתכל על הנתונים, עורך דין קהת. חלק גדול מאלה שמגיעים לארץ לבניין, לחקלאות, לסיעוד, נשארים פה. אחר כך אתה מתפלא, אתה הבאת מכונה לעבודה בבניין ופתאום אתה רואה שלמכונה הזאת יש ראש, יש ידיים והוא עם ילדים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז שימו לב לרגע המכונן הבא, אני מסכים עם חבר הכנסת דב חנין - - -
שפי פז
גם אני הסכמתי לחלק מ - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חושב שהטיפול של הממשלה הוא לא טיפול טוב, אני חושב שהבאת עובדים זרים למדינת ישראל היא לא דבר נכון, גם לטובת הבנייה - - -
מאי גולן
מיקי, חשוב לציין שהם לא מעוניינים להשתלב. יושב ראש איגוד הסיעוד והחקלאות בישראל הודו שהם לא רוצים ל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני יודע את זה. אני רק אומר שהבאת עובדים זרים זה לא דבר נכון, כי עובדים זרים כן יכולים להשתקע פה. דווקא הפתרון יכול היה להיות אם היה קצת שלום ושגשוג מהצד הפלסטיני, הם יכולים לבוא לעבוד פה.
סיני קהת
עושים את זה באילת. עשו את זה באילת .
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הלוואי שהם היו רוצים לחיות איתנו בשלום, כי אם הם היו חיים איתנו בשלום הם היו יכולים לבוא לעבוד פה ולא היינו צריכים, לא מסתננים ולא - - - חבר'ה, אני גם רוצה להגיד עוד דבר חשוב אחד, חבר'ה, חשוב לומר את זה פה מבלי להתבייש. נכון, ממשלת ישראל לא עושה מספיק, אבל גם הציבור לא עושה מספיק. הרבה מאוד קולטים אותם לעבודה כי הם כוח עבודה זול. גם את זה צריך לומר.
מאי גולן
הם כבר לא זולים.
קריאה
אנחנו - - - מדינת ישראל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם לא הייתה להם עבודה - - - סליחה, לא להפריע לי.
שפי פז
מי מאשר להם לעבוד?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא מפריעים ליושב ראש הוועדה. אפשר להפריע אחד לשני פה ושם, ליושב ראש הוועדה לא.
מאי גולן
במדינת תל אביב, מיקי, זה לא מדינת ישראל.
שפי פז
מי אפשר להם לעבוד?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ואני אומר לכם שזה שקולטים אותם לעבודה זו גם תקלה.
קריאה
לא, עדיף לזרוק אותם בגינת לוינסקי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, שיילכו חזרה לארץ שלהם.
מאי גולן
שיחזרו לארצות מוצאם, שם הם יסדרו את החיים שלהם. הם פה? לא, את תלכי ותעזרי להם בארצות מוצאם. הם לא אמורים להיות פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, זה בלתי אפשרי ככה.
קריאה
זה לא מדינת ישראל, הוא אומר לי 'תחזרו למרוקו'.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חיים גורן, בבקשה. חבר מועצת העיר.
חיים גורן
תודה. אני קודם כל אקדים ואומר שלסוגיה הזו של הזרים בדרום תל אביב יש המון המון היבטים, המון השלכות, והיא באמת באמת מאוד מורכבת, מה שנקרא לא נמצה אותם מן הסתם ואני כן אשמח שיהיה המשך לדיונים פה. אני אדבר שנייה מהזווית של עיריית תל אביב, למרות שאני חייב לציין פה לפרוטוקול שאני לא מייצג את עיריית תל אביב, אני מייצג את התושבים בעיריית תל אביב, אבל אני כן אציג את הזווית של העירייה כיוון שזה מה שהתבקשתי ואני אגיד לכם דבר כזה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חיים, רק דבר אחד אולי, לפני שאתה נכנס לפרטים. האם לכם כעירייה יש לכם איזה שהם נתונים שונים מספריים מהנתונים של משרד הפנים, לגבי מה קורה, כמה אנשים יש? מה המצב?
חיים גורן
קודם כל כן. אני אתן דוגמה קטנה, ויוסי פה מרשות האוכלוסין וההגירה, אני מאמין שהוא יסכים איתי, תקן אותי אם אני טועה. ילדים, ניקח את הדוגמה של ילדים, שדיברו עליה הרבה, נדבר רק ברמה המספרית. אני לא חושב שיש, תקן אותי אם אני טועה, נתונים שלכם לגבי ילדים אלא הנתונים באים מתוך העירייה. איך הם באים מתוך העירייה? הם באים בגלל שהעירייה, לא משרד הבריאות אגב, מטפלת בהם בטיפות חלב של העירייה. אנחנו יודעים שמעל 90% מילדי הזרים מגיעים לטיפות החלב ולפי זה אנחנו בודקים נתונים. אחרי זה בגיל שלוש נרשמים לגן עירוני. מה ששפי ציינה קודם, אגב, הוא מאוד נכון. אני יכול להגיד לכם, רק משבועיים ראשונים של תחילת הרשמה לגני הילדים העירוניים כבר עכשיו אנחנו רואים שאנחנו צריכים להיערך בצורה הרבה יותר רצינית. אני לא יודע איך, באמת שלא יודע איך, אבל כמות ילדי הזרים שכבר עכשיו נרשמו לגנים העירוניים היא רחבת היקף ביותר.
קריאה
תגיד מפחידה.
חיים גורן
מפחידה, איך שתקראו את זה, היא הרבה מעבר למה שהעירייה ציפתה. בכל מקרה יש נתונים גם שעוסקים בנושא של, כמו שציינתם, תיירים שאשרת השהייה שלהם פגה, עובדים זרים שנשארו בארץ אחרי שתמה האשרה שלהם ועוד אנשים שמגיעים, כמו הגיאורגים שעובד ציין פה. בקיצור יש פה איזה שהוא מכלול שמתקרב, לפי הנתונים של העירייה, ל-100,000 איש, שלצורך העניין יהיו במדינת ישראל - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אגב, גיאורגים ואוקראיניים. יש לנו מגמה מאוד גדולה של אלפי אוקראינים שמגיעים לישראל.
חיים גורן
מזרח אירופה, כן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, גם דיברו על זה קודם.
חיים גורן
פה אני אציג משהו שהעירייה מדברת עליו הרבה, הדבר שמטורף בכל הסיפור הזה זה שמדינת ישראל מתקצבת רשויות לפי אשכולות ועיריית תל אביב ממוקמת אשכול 8 לפי רמת ההכנסה של התושבים שלה. מה מדובר? מדובר על 420,000 תושבים שרשומים בעיר, לא מדובר על כמעט 100,000 תושבים שחיים בעיר, צורכים את שירותי העיר, ותיכף אני אפרט אם תרצו על נתונים ועל כמות ההשקעות במיליונים שהעירייה נדרשת להוציא לטובת הסיפור הזה, וכל הדבר הזה לא בא לביטוי באשכול החברתי של העיר ולא מתוקצב ובסופו של יום, איך שלא נהפוך את זה, התקציבים שהעירייה נדרשת להוציא על האוכלוסייה הזרה באים על חשבון משהו. הם באים על חשבון משהו, ובדרך כלל כשזה בא על חשבון משהו זה בא על חשבון אוכלוסייה חלשה. אז זה שוב פעם חוזר לזה שתושבי דרום תל אביב, שהם התושבים שקצת יותר צריכים את העזרה של העירייה, הם באים משכבות סוציואקונומיות יותר קשות, הם בסופו של דבר שוב פעם צריכים לספוג את זה גם בהשלכות הכלכליות של כל הסיפור של הזרים, ולא דיברתי על כל ההשלכות האחרות שכבר ציינו פה, אני לא רוצה לחזור.

אז זה פוגע בנו באמת בהרבה מאוד מישורים. הריכוז באמת בשכונות של דרום תל אביב, התקציבים שנדרשים להוציא, היכולת לנהל התנהלות תקינה של עיר חברתית, משהו לתת. סתם דוגמה, מועדוניות רווחה, אני היום מחפש, ביחד עם מינהל הרווחה, מקומות למועדוניות רווחה לילדים ישראליים בשכונת שפירא, ילדים בסיכון. אין מקום. אין מקומות, ולמה אין מקומות? כי כל מקום אפשרי, או שהוא הפך לגן, כי יש כל כך הרבה ילדים והעירייה, מה לעשות, מגיל שלוש מחויבת לתת גני ילדים, או שהוא נתפס בדרכים כאלה ואחרות, בקיצור אין מקום.

דיברת קודם על בתי הכנסת והכנסיות. הנתונים נכונים, נכון שמדובר פה בנכסים פרטיים שלעירייה יש פחות יכולת משפטית להתערב בכנסיות וזה, אבל גם, סתם דוגמה, הנושא של העסקים הלא חוקיים, שהעירייה כן, אני שמח שסוף סוף התחילה לעשות מאמץ לסגור דברים לא חוקיים, גם זה בסופו של יום עולה הרבה מאוד כסף לעירייה, דורש המון מאמצים מהעירייה ובא על חשבון משהו אחר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי. הנתונים שאתה מוסר הם נתונים - - -
חיים גורן
הדבר שהכי עצוב לי, חבר הכנסת זוהר, לסיום אני אגיד, אני בהרבה דברים חולק על ראש העירייה רון חולדאי, בטח בנושא הזה, אבל יש דבר אחד שהוא אומר לי ולצערי אין לי תשובה, הוא אומר לי 'מה אתה רוצה שאני אעשה? יש פה ילדים, יש פה נשים, יש פה מבוגרים, יש פה כאלה ואחרים, יש פה נפגעי טראומות שבאו מסיני אחרי עינויים, יש פה כל כך הרבה סיפורים מורכבים ומטורפים, אנחנו צריכים בסוף לחיות אותם, בחמש שנים, שבע שנים, עשר שנים שהסיפור הזה קיים אני לא רואה שהמדינה עושה משהו באמת לפתור את הבעיה הזאת', והוא צודק לצערי הרב, כמו שאתה בעצמך ציינת, 'אז מה אתה רוצה שאני אעשה? אם אני לא אטפל בזה מי יטפל בזה?' ואין לי תשובה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הבנתי, טוב.
עובד חוגי
אני רוצה להגיד משהו. חיים, אז בוא אני אגיד לך מה ראש העיר שלנו יכול היה לעשות. אני אגיד לך. בזמנו, כשהגשנו עתירה לבג"צ נגד המדינה - - -
חיים גורן
אבל אני אמרתי, יש הרבה דברים שהוא יכול היה לעשות והוא לא עשה, אבל זו לא הנקודה.
עובד חוגי
חיים, תן לי. תקשיב איפה הנקודה. בזמנו, כשהגענו את העתירה, הגשתי וביקשתי שראש העיר יעתור כעותר מן הצד איתנו, תושבי דרום תל אביב, ויבקש דבר אחד מהמדינה, את הכסף שעיריית תל אביב, שזה כסף של האזרחים, העירייה הוציאה למען התופעה של המסתננים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בבקשה, פה יש לי, 60 מיליון שקל בשנה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל הוא לא עשה את זה. הוא לא עתר.
עובד חוגי
לא עשה את זה.
חיים גורן
אני מסכים איתך, אני לא בא להצדיק אותו.
עובד חוגי
תקשיב רגע, חיים.
קריאה
אגב, עכשיו הוא מגיש בג"צ על הסיפור של האשכולות, זה כן הוא עושה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אה, זה כן הוא יעשה?
קריאה
הוא הולך להגיש בג"צ על הנושא של האשכולות.
עובד חוגי
לצורך העניין, אם ראש העיר היה מגיש עתירה והיה מבקש מהמדינה את הכסף - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הבנתי, עובד, אבל חיים לא חולק עליך שהוא טעה בעניין הזה. רשות האוכלוסין, יוסף אדלשטיין, מנהל המינהל.
יוסף אדלשטיין
צהריים טובים לכם.
שפי פז
אין לך מה להגיד, יוסי.
יוסף אדלשטיין
את רוצה להחליף אותי, שפי?
שפי פז
אוהו, אוהו, עד כמה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם שפי הייתה מחליפה אותך הייתה בעיה קשה, כנראה שהיינו עפים מהאמנה הבינלאומית.
קריאה
חד משמעית, היינו הופכים להיות אריתריאה - - -
עובד חוגי
מיקי, רק שתדע שהיא הייתה חברת מרצ.
שפי פז
די, לא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא נורא, לא כולם מושלמים. כן, בבקשה.
יוסף אדלשטיין
בראשית דבריי אני מבקש להסתייג ממה שגב' מאי גולן אמרה לגבי שר הפנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני גם הסתייגתי.
סיני קהת
ההסתייגות נרשמה, תמשיך.
יוסף אדלשטיין
מכיוון שאני עוסק בנושא הזה בתוך משרד הפנים, השר עוסק בזה מה שנקרא ביום יום, מעורב, אכפת לו והוא מטפל בזה באמת ברמה האישית. אני עובד מולו ואני יכול - - -
סיני קהת
אם זה מה שהוא יודע לטפל אז יש לנו בעיה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
די, לא, אי אפשר עם הערות הביניים, אני לא אאפשר אותן. אתם הולכים בכיוון לא נכון. אתם אחר כך תתפלאו למה דברים לא זזים.
מאי גולן
לא, עובד, עזוב, הכול טוב ויפה שיש פה אנשים שרוצים לגבות אותו, אבל בזמן שהוא משפשף בצל בעיניים אנחנו בוכים באמת בדרום תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, כל הכבוד, תקפת את שר הפנים. אם אני הייתי שר הפנים עכשיו - - -
מאי גולן
זה לא כל הכבוד, אני לא נהנית מזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני אומר לך שאם אני הייתי שר הפנים והייתי רואה את השידור לא הייתי עוזר לך.
מאי גולן
שלא יעזור לי, הוא לא צריך לעזור לי, מחובתו לעזור לשכונות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, אז, מאי, אני מבין גם בפוליטיקה, לפעמים.
מאי גולן
למה ארבעה שרי פנים לפניו עזרו? כי הם אהבו אותי? בגלל העיניים היפות שלי? לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא נכון מה שאת עושה עכשיו. לא, זה לא נכון מה שאת עושה עכשיו.
שולה קשת
מצטערת, הדיון הזה הוא באמת כבר מאוד אלים - - -
יוסף אדלשטיין
כבוד היושב ראש, מכיוון שאני עבדתי עם מספר שרי פנים, גם הקודמים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע שנייה. אגב, גב' שולה, תרמת מאוד לחלק האלים של הדיון היום, יש לציין.
שולה קשת
בסדר, תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם כבר טענת שהדיון אלים, אז אני חושב שתרמת הרבה לחלק האלים שלו. כן, בבקשה, אדוני.
יוסף אדלשטיין
אני חוזר, אני עובד כבר עם מספר שרי פנים בתחום הזה, גם עם הקודמים שהוזכרו פה וגם עם השר הנוכחי, אנחנו עושים את הפעילות הזאת באופן שוטף ונמרץ והשר, כל השרים שהיו, גם הקודמים וגם הנוכחי, דוחפים ותומכים בפעילות. הנושא הוא באמת מורכב ולא פשוט, אנחנו מוליכים כל מיני מהלכים להוצאה של המסתננים ממדינת ישראל, הן למדינתם והן למדינות שלישיות שהגענו איתם לסיכומים. אנחנו עברנו בשנה שעברה למהלך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה יצאו בשנת 2016 ממדינת ישראל?
יוסף אדלשטיין
בשנת 2016 יצאו כ-3,300 - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
וב-2015 כמה?
יוסף אדלשטיין
3,500.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ב-2014?
יוסף אדלשטיין
6,400?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה האטנו מ-14'?
יוסף אדלשטיין
כי מה שקרה זה שבשנת 2014 בג"צ ביטל לנו את אחד מהשלבים של חוק ההסתננות, התחלנו בתיקון מספר 3, 4, 5, אנחנו היום ב-6, וכל פסילה כזאת המסרים שעוברים לקהילה הזאת זה 'תמתינו, יהיה פה טוב'.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם יודעים על הגירה נוספת שמגיעה ארצה?
יוסף אדלשטיין
לא, דרך גבול מצרים, הגבול באופן יחסי סגור ואין הסתננות דרך גבול מצרים, למעט בודדים בשנה שעברה. ישנה הגירה אחרת, דרך נתב"ג, שהיא לא הגירה של אפריקאים, היא הגירה ממזרח אירופה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם מצליחים לאתר מי בא למטרות עבודה ומי בא למטרות תיירות?
יוסף אדלשטיין
אנחנו משתדלים לעשות את זה. אנחנו נמצאים בדיונים מול ממשלת אוקראינה ומול ממשלת גיאורגיה לגבי התופעה הזאת שאנחנו חשופים אליה ומנסים להתמודד איתה ביחד עם משרד החוץ. יש פה אמנם עלייה בעקבות ביטול האשרות, יש פה עלייה מאוד משמעותית בתיירים, אבל יש גם את התופעה השלילית הזאת של אנשים שנשארים פה באופן בלתי חוקי, כמובן למטרות עבודה. המניע הכלכלי חותך לאורך ולרוחב, גם האפריקאים באים לפה בגלל המניע הכלכלי וגם המזרח אירופאים באים לפה והסינים וכל מה שנקרא מזרח אסיה. המניע הכלכלי הוא מוטיב - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מבין שמאז שבוטלו האשרות באוקראינה וגיאורגיה אנחנו מדברים על עשרות אלפים?
יוסף אדלשטיין
לא, יש גידול משמעותי בכמות התיירים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא, אני לא מדבר על זה, תיירים זה דבר אחר, זו סוגיה אחרת. כמה אנשים מתוך אלה שמגיעים אולי כתיירים נשארים פה? או מבקשים אצלכם מקלט או אני לא יודע מה?
יוסף אדלשטיין
בשנת 2016 הגישו בקשות מקלט כ-9,000 אוקראינים וגיאורגים, זו כמות בהחלט לא מבוטלת.
קריאה
עכשיו זה רק הולך ועולה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה רק אלה שהגישו בקשות למקלט? וכמה כאלה אתם יודעים שנשארו בארץ ולא חזרו?
יוסף אדלשטיין
לא הרבה, כי רובם מה שנקרא, הנישה הזאת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה אריתריאים הגישו?
יוסף אדלשטיין
בסך הכול כיום יש לנו על השולחן כ-7,500 בקשות של אריתריאים וסודנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, ב-16'.
יוסף אדלשטיין
בסיבות 2,000, אם אני זוכר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
2,000 ועוד 9,000 אוקראינים וגיאורגים?
יוסף אדלשטיין
בסך הכול בשנת 2016 הונחו על שולחן היחידה כ-14,000 בקשות מקלט.
מאי גולן
הם למדו מהאריתריאים.
שפי פז
אנחנו רואים אותם, אגב, שלא תחשבו שהם נעלמים.
עובד חוגי
מיקי, דרך אגב, הם גם בדרום תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברור.
יוסף אדלשטיין
אנחנו פועלים באופן נמרץ, כבוד היושב ראש, לפעול להוציא - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני יודע שבחלק מאוקראינה יש מלחמה עם רוסיה וכדומה, מה הטענה של הגיאורגים? כשהם מבקשים בקשת מקלט מה הטענה?
יוסף אדלשטיין
אני אומר לך. ברמת העיקרון אין להם סיבה, אין איזה עילה שרואים אותה באופן ברור שקורה משהו בגיאורגיה, אבל ברגע שנתין מגיש בקשה אני מחויב לבדוק את הטענות שלו וזה צוואר הבקבוק לכאורה, שהוא בא ושם לי בקשה. כששמים לי 14,000 בקשות על השולחן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש פתרון לעניין הזה, אני אמליץ על זה בסוף הדיון לשר, שפשוט יביאו עוד אנשים לעבודה.
קריאה
הוא עושה את זה כבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שיקבלו עוד 100 איש, אם צריך, כדי שישחררו את צוואר הבקבוק הזה.
עובד חוגי
כל המחלקה הזאת 45 איש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
צריך להגדיל אותה.
יוסף אדלשטיין
אנחנו מחפשים פתרונות. על גיאורגיה, למשל, נעשתה עבודת מטה סדורה עם משרד המשפטים ומשרד החוץ ואנחנו הולכים להכריז על גיאורגיה כמדינה בטוחה, כך שכל מי שיגיש מגיאורגיה בקשה נוכל להתמודד איתה ביתר קלות לעומת מדינת אחרות שלא הוכרזו ככה. אז אנחנו מנסים למצוא כל מיני פתרונות, אבל בהחלט הסוגיה מורכבת והיא מכבידה עלינו את הטיפול.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אדוני, גם ביחס לאוקראינה, יש אזורים שיש בהם מלחמה עם רוסיה, אבל אוקראינה היא מדינה ענקית.
יוסף אדלשטיין
זה נכון מה שאתה אומר, אדוני, אבל - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ברוב האזורים באוקראינה אין מלחמה.
יוסף אדלשטיין
זה נכון מה שאתה אומר, אבל אני מה שנקרא חייב להגיע לרמת הפרט, לבדוק איתו בדיוק את הפרטים - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא, ברור.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לכן צריך להגדיל את כמות האנשים שיעבדו שם, שיקבלו יותר אנשים.
עובד חוגי
אתה צריך נציג שיעמוד ויקבל אותו.
יוסף אדלשטיין
וזה מכביד על היחידה וזה עיסוק מה שנקרא מעבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
צריך לתת פתרון אד הוק לעניין הזה.
יוסף אדלשטיין
נכון, אבל בלי שום קשר, כפי שנאמר פה ואני אומר, אנחנו פועלים להוציא את הסודנים ואת האריתריאים ממדינת ישראל. בשנה שעברה, ב-2015, הולכנו מהלך שאנחנו נציע להם לצאת ומי שלא ירצה לצאת ייחשב כאי שיתוף פעולה עם היציאה והוא ייכנס למשמורת. כמובן שרצו לעתור על הסוגיה הזאת, היינו בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, שהוא דחה את העתירה של הארגונים וכרגע זה עומד ותלוי בבג"צ. הם ערערו על ההחלטה של המחוזי וכרגע זה עומד ותלוי בבג"צ, אני מקווה שבג"צ יתמוך בהחלטה של המדינה ואז זה יקל עלינו להוציא את הסודנים והאריתריאים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גם אני. תודה רבה. שירות בתי הסוהר. רק סקירת מצב קצרה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שאלת הבהרה קצרה, דיברת על גיאורגיה כמדינה בטוחה, אבל כמו ששמענו גם משגריר אריתריאה, למה אתם לא באים איתו בדברים? הוא גם טוען שזו מדינה בטוחה.
יוסף אדלשטיין
הסוגיה של אריתריאה טופלה על ידינו, אנחנו הכנו חוות דעת סדורה לסוגיית אריתריאה.
מאי גולן
אני לא שומעת, אתן מפריעות. הן מפריעות פה לדיון ולא שומעים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נא לא להפריע, בבקשה. תראו שגם בימין יש סובלנות, כמה שהפרעתם ולא הוצאתי אתכם.
יוסף אדלשטיין
להתמודדות עם בקשות המקלט של אריתריאה אנחנו הכנו חוות דעת סדורה, גם בשיתוף משרד החוץ ומשרד המשפטים, שהיא לכאורה הייתה קו מנחה ליחידת מבקשי המקלט לטפל באריתריאים. חוות הדעת הזו נתקפה בבית הדין לערערים, בית הדין ביטל את חוות הדעת הזו, הלכנו לערעור ורק בסוף שבוע שעבר השופטת בבית המשפט המחוזי דחתה את חוות הדעת של בית הדין ואנחנו כנראה יוצאים חזרה לפעול על פי חוות הדעת שגיבשנו, שגם בתחום הזה יש הקלות בבחינה של האריתריאים.
מאי גולן
שאלה קטנה, למה משרד הפנים לא מאמץ את מסקנות הדוח האירופי והמכתב של שגריר אריתריאה? או פועל בזה משפטית?
יוסף אדלשטיין
אני אחלק את זה לשניים. חוות הדעת שיש באירופה, גם בשוויץ, גם באנגליה וגם בדנמרק - - -
מאי גולן
מיקי, אני ממש לא שומעת, הן לא מפסיקות לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בבקשה, שקט.
יוסף אדלשטיין
אני חוזר, חוות הדעת מאירופה, גם מאנגליה, גם מדנמרק, גם משוויץ, מוכרות לנו, למדנו אותן, אבל גם שם בית המשפט ביטל את חוות הדעת לכאורה, מבחינה משפטית. גם במדינות האלה באירופה, עוד אין מדינה אחת, בוא נאמר, שמרחיקה, הרחקה כפויה, לאריתריאה.
קריאה
אלא נותנת בקשות - - - היא נותנת מעמד פליטות.
יוסף אדלשטיין
היא לא נותנת מעמד פליטות.
שפי פז
למה יש עדיין הגנה קבוצתית לאריתריאה? למה לא מורידים את ההגנה הקבוצתית?
יוסף אדלשטיין
זה לא הגנה קבוצתית. אין הגנה קבוצתית, יש אי החזרה.
שפי פז
אנשים לא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, אוקיי. תודה. שב"ס - - -
שפי פז
ילדים לא הולכים לצבא, נכון?
מאי גולן
אבל, מיקי, רוב - - - נציג משרד הפנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בקצרה, המצב בתחום השיפוט שלכם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
במיוחד, אדוני, אם אתה יכול להגיד לנו מה המצב בסהרונים, כמה אנשים יש שם כרגע, מה המצב בחולות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, זה מה שהוא יעשה.
שלמה ירון
אנחנו מדברים על מתקני משמורת, כי חולות הוא לא מתקן משמורת רגיל.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אבל זה גם באחריותכם, אז אני אשמח לשמוע נתונים.
שלמה ירון
גם באחריותנו. אנחנו מדברים על סהרונים, כ-850 היום, קצת מעל 850 נמצאים במשמורת, רובם המוחלט אפריקאים, בגבעון כ-170 מוחזקים, חולות, המתקן עצמו, כיום קצת מעל 1,630 אנשים.
שפי פז
אתה יכול להסביר למה?
יוסף אדלשטיין
אני אסביר למה. זה לא באחריותו, זה באחריותי.
שפי פז
אנחנו יודעים למה, כי הם לא מתייצבים.
יוסף אדלשטיין
שפי, את מפריעה לי מה שנקרא באופן שוטף. המתקן בחולות, על פי פסיקה של בג"צ מאוגוסט 2015, הם קצבו את משך השהייה בחולות ל-12 חודש. זאת אומרת שאני יכול 12 חודש, חייב לרוקן את המתקן ומה שנקרא להכניס אליו דיירים חדשים. אנחנו כרגע שחררו את הדיירים שנכנסו ב-2015, לקראת סוף 2016 הם יצאו ואנחנו כרגע נמצאים בתהליך חזרה של העברה של נתינים לתוך המתקן.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שחררתם אותם לא לארצות מוצאם, אלא לדרום תל אביב חזרה.
שפי פז
לא, הם לא יכולים לחזור.
יוסף אדלשטיין
ככה, מי ששוחרר ממתקן חולות, יש לו הגבלה, שאסור לו לגור ולעבוד בתל אביב ובאילת. כן ניסינו לעשות פעולה כזאת.
מאי גולן
וזה למה פתח תקווה סובלת היום.
שפי פז
רגע, אני רוצה להגיד משהו, יוסי. מה שהם אמרו לנו, הם פשוט לא מתייצבים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב - - -
שפי פז
זה חשוב נורא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אף אחד לא ציפה מהם לשמור על החוק. אנחנו לא מצפים מהם לשמור על החוק.
שפי פז
שיידעו את זה, חשוב שזה יירשם בפרוטוקול.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משטרת ישראל, בבקשה. קודם כל אני מחזק את המשטרה על עבודתה.
מאי גולן
גם אנחנו רוצים, אגב, לחזק את המשטרה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הלא פשוטה, בשכונה לא פשוטה עם אוכלוסייה לא פשוטה. אין ספק שמגבלת כוח האדם והמשאבים היא תמיד קשה, בטח לאור האירועים היומיומיים על בסיס של דקה. אנחנו מחזקים אתכם ומקווים שתוכלו לפרוס בפנינו אפילו תגבור של המערך הזה, המשטרתי.
שלמה בן-זימן
אל"ף, תודה רבה, אני אעשה את זה בקצרה, משפט אחד. המשטרה כן משקיעה שם מאמצים ומשאבים וכוח אדם, יש שם את התחנות, התחנות הן גדולות יחסית לתחנות אחרות במשטרת ישראל. אנחנו כן עושים פעילות אכיפה וכן מקנים משילות באזור הזה, כמובן בסיוע של כלל גופי האכיפה וכולם פה שותפים, וגם עם הרשות המקומית. חייבים להגיד מילה טובה, שכל מה שאנחנו מבקשים מהרשות המקומית אנחנו מקבלים מעיריית תל אביב. עם זה אין לי בעיה. מה שכן, שפי דיברה פה על העתקת תחנת שרת מלוינסקי לרחוב המסגר, זה נכון, והחודש אנחנו מקימים נקודת משטרה בשכונת נווה שאנן שמי שיהיה שם זה הסיור הרגלי. הסיור הרגלי זו יחידה שהוקמה בשנה האחרונה ויש שם שוטרים שעובדים אך ורק באזור שכונת נווה שאנן. יש להם טריטוריה שהיא מוגדרת והיא עושה שם פעילות אכיפה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, זה חלק ממדיניות השר האחרונה, שהוא רוצה להתחיל להוציא סיור רגלי בשכונות.
מאי גולן
צריך לשבח, מיקי, את השר לבטחון פנים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, אני חייב לומר שהבשורה שמביא השר ארדן לגבי הסיור הרגלי, אם נממש אותו בצורה משמעותית בדרום תל אביב, אין לי ספק שהוא יפחית באופן משמעותי את כמות הפשיעה.
קריאה
איפה אתם פותחים בנווה שאנן?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה, לא להפריע לאיש לדבר, בבקשה.
שלמה בן-זימן
נכון שזה במסגרת מדיניות השר, בהקמת יחידות סיור רגלי באזורים נוספים בארץ, דרך אגב, גם ביפו וגם בשכונת התקווה, מעבר לזה אנחנו שואפים להקים נקודה נוספת, נקודת משק, בגינת לוינסקי, זו אותה נקודה שדוברה פה, שכן אני חושב שזה מקום אסטרטגי, מעבר לנקודה שלסיור הרגלי שאנחנו מקימים במבנה מנשר בסלומון פינת הגליל, שזה גם בשכונת נווה שאנן. תודה רבה.
מאי גולן
אבל חשוב לציין, מיקי, כמה ההצבות הסטטיות של משטרת ישראל הן קריטיות. מה שעושים פה בשנה האחרונה אלה דברים שלא היו לפני זה. כשמסתנן עובר ברחוב ורואה שוטר והצבה סטטית של ניידת, מוטי, הוא חושב פעמיים, ולכן התגבור של המשטרה, אל"ף, להודות למשטרת ישראל ולשבח אותה. תחנת שרת, המבצעים שהם עושים לסגירת 'חמארות' הם פשוט דברים שלא היו פה לפני זה, ולבקש רק באמת להמשיך את המומנטום הזה שקורה עכשיו בתחנה המרכזית הישנה ובכלל. אני יודעת שהגיעו עכשיו לשפירא. זו הדעה שלי, שפי, אבל אני באמת רוצה להגיד שלולא משטרת ישראל, בתחנת שרת בפרט, לא היינו שורדים בתחנה המרכזית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני שמח לשמוע ואנחנו מברכים את המשטרה.
שפי פז
- - - זה מה שעושים לנו, עובדים עלינו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משרד המשפטים, תראה, אני אגיד לך מה אנחנו מצפים לשמוע. ברור שבסופו של דבר בדיונים שלנו מול בג"צ אתם צריכים להגן עלינו. אני יודע שהדברים לא פשוטים, אני יודע שעמדת המשרד בסופו של דבר משתדלת להיות מאוד אובייקטיבית ביחס לסיטואציה והמכנה המשותף של כולנו, שאנחנו רוצים את רווחת אזרחי ישראל, אין מכנה משותף אחר, במגבלת החוק ובמגבלות האילוצים הבינלאומיים. לכן אני מבקש לשמוע ממך איזה שהיא תכנית פעולה שמשרד המשפטים מגבש יחד עם הרגולטורים האחרים כדי לפתור את הסוגיה שאנחנו דנים בה היום.
עמרי איתן בן צבי
אוקיי, תודה. קודם כל אני רוצה להתחיל בהתנצלות על האיחור, חלילה לא בגלל זלזול בנושא החשוב הזה. שתי הבהרות, רק הערות פתיחה, האחריות על גיבוש מדיניות בנושא הזה היא לא האחריות של משרד המשפטים ואם היינו מגבשים מדיניות היו באים אלינו בטענות, ובצדק, על כך שאנחנו נוטלים סמכויות של הממשלה וזה נושא רוחבי, זה לא רק נושא של משרד הפנים, יש פה שיקולי םשל בטחון פנים, של רווחה, הרבה מאוד נושאים, ולכן הממשלה כמכלול אמונה על הטיפול בנושא הזה. מה שמשרד המשפטים עושה הוא ללוות את הממשלה בניסיון שלה לטפל בבעיה וכמו שאמרת, לייצג את המדיניות הזו בערכאות, אבל גם בזמן הגיבוש אנחנו שותפים לתהליך הזה.

כמו שיוסי תיאר, הוא תיאר בצורה טובה, הממשלה נוקטת בכל מיני פעולות שהמטרה שלהן היא לטפל בבעיה. לכל רוחב הגזרה הזו יש הליכים משפטיים שמנסים להפריע לנו ומשרד המשפטים מגן על מדיניות הממשלה בכל הנושאים האלה, אני אציין כמה בקצרה כי יוסי כבר עמד על זה. חולות עבר שלושה סבבים של ביקורת שיפוטית בבג"צ, בנושא של עזיבה של מסתננים מרצון, זה נושא שהיום נידון בבית המשפט העליון, הוא נושא משפטי מאוד רגיש ומאוד לא פשוט. יש יחידת חיסיון, חלק מהדיון הוא חסוי וחלק גלוי ואנחנו מאוד משתדלים להביא למצב שבו המדיניות שלנו תאושר כי יש סכנה שבג"צ לא יאשר את המדיניות ואז דרך הפתרון הזאת נופלת. אבל זה דיון שמתנהל כבר כמה זמן והוא בליווי מאוד הדוק של בכירי המשרד.

בנושא בקשות המקלט, אז כמו שיוסי אמר, גם בנושא של אריתריאה נכתבה חוות דעת עקרונית בנוגע לאריתריאה, בסיוע שלנו ובסיוע של משרד החוץ, שהותקפה משפטית. הגענו עד לבית המשפט המחוזי וכרגע אנחנו נמצאים במצב שבעצם המדיניות שלנו עדיין לא אושרה סופית, אבל הדחייה שלה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם ישנה החלטה של מדיניות והיא כרגע מנוהלת בבית המשפט, כל עוד ההחלטה קיימת ובית המשפט לא ביטל אותה האם אפשר לפעול על פיה או שצריך להמתין לפסק דין חלוט של בית המשפט?
עמרי איתן בן צבי
זה תלוי בפרטים.
יוסף אדלשטיין
אם יש צו ביניים.
שפי פז
יש צו ביניים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם יש צו ביניים או לא. וכרגע יש צו ביניים נגד ההחלטה בנושא אריתריאה?
עמרי איתן בן צבי
לא, אנחנו גם במצב טוב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר ככה, אם המדינה קיבלה החלטה, נניח, אני מדמה מצב שהמדינה קיבלה החלטה שאריתריאה היא לא מדינה מסוכנת ואפשר להשיב את האנשים חזרה לביתם ויש עתירה כנגד ההחלטה הזאת והליך משפטי מתחיל ובית המשפט לא נותן צו ביניים, מה מונע מאיתנו בשלב הזה או בזמן הזה לבצע פעולות מרחיקות לכת מבחינת האכיפה שלנו על מנת לפנות את האנשים האלה?
יוסף אדלשטיין
באופן עקרוני אם אין צו ביניים אנחנו יכולים לפעול - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז כרגע בנושא אריתריאה, יש - - -
יוסף אדלשטיין
לגבי אריתריאה, חוות הדעת שהכנו ביחד עם משרד המשפטים ומשרד החוץ לגבי הליך הטיפול באריתריאים, בוטל לכאורה על ידי בית הדין לעררים. אחרי שאנחנו ערערנו על ההחלטה של בית הדין לעררים, המדינה ערערה על הפסילה של חוות הדעת ובשבוע שעבר בית המשפט המחוזי אישר את חוות הדעת. זאת אומרת אנחנו עכשיו חוזרים לבחון את - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז יש לנו עכשיו פרק זמן - - -
עמרי איתן בן צבי
רגע, תן לי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה כבר הגיע לבג"צ כי אין צו ביניים.
עמרי איתן בן צבי
תן לי לחדד את הנקודה הזאת כי - - -
יוסף אדלשטיין
חוות הדעת הייתה בדרך הטיפול בבקשות המקלט של האריתריאים.
עמרי איתן בן צבי
אני אולי אחדד כדי שהוועדה תבין במה מדובר. יש שני נושאים שונים משפטית לגבי האריתריאים, וגם לגבי הסודנים אבל במיוחד לגבי האריתריאים. שאלה אחת היא השאלה האם יש להם מעמד פליט והאם יינתן להם מעמד פליט, זו שאלה אחת. השאלה השנייה, שהיא נפרדת מהשאלה הראשונה, האם אפשר לגרש אותם בחזרה לאריתריאה, להחזיר אותם בחזרה לאריתריאה. היום העמדה היא שיש לנו חוות דעת עקרונית בנוגע לאריתריאה לבקשות פליטוּת, כלומר שאנחנו בעמדה שעצם היציאה מאריתריאה והסירוב להתגייס לצבא האריתריאי היא לא עילה לפליטות, אבל יש עיקרון במשפט בינלאומי המנהגי שנקרא עיקרון אי ההחזרה, העיקרון הזה אומר שמדינה לא יכולה להחזיר אדם למקום שבו נשקפת סכנה לחירות שלו או לחיים שלו. הנושא הזה של אי החזרה הוא נפרד משאלת הפליטות.

מדינת ישראל אמרה כמה פעמים בהרבה הליכים משפטיים שהיא מחויבת לעיקרון אי ההחזרה, זה גם עיקרון מנהגי, כלומר הוא מחייב את ישראל. עכשיו השאלה, וזו שאלה אמפירית, היא האם אריתריאה היא מדינה בטוחה או לא. בנושא הזה אנחנו חיים מפי חוות דעת של משרד החוץ ואנחנו עוקבים, כמו שיוסי אמר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה חוות הדעת של משרד החוץ אומרת?
קריאה
כל העולם כרגע לא מרחיק.
עמרי איתן בן צבי
אין מדינה שמחזירה אנשים לאריתריאה.
קריאה
זה לא רק לא להרחיק, הוא מעניק להם גם מעמד של פליטות. לכאן מגיעים כל ה - - -
עמרי איתן בן צבי
תני לי, אם תרצי, אני אוכל להסביר בדיוק מה המצב המשפטי בישראל בנוגע לאריתריאים. בנוגע לאריתריאים המצב הוא שאנחנו מחויבים מכוח עיקרון אי ההחזרה שלא להחזיר אותם לאריתריאה וכאמור אין מדינה מערבית שמחזירה אנשים לאריתריאה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אם יש לנו מכתב מהשגריר שאומר - - -
עמרי איתן בן צבי
המכתב מהשגריר הוא אחת הראיות שלוקחים בחשבון בנוגע לשאלה האם אריתריאה היא מדינה בטוחה. אני יכול להסביר גם את הרציונל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הבנתי, יכול להיות שהוא לא אובייקטיבי.
עמרי איתן בן צבי
אחת הטענות לגבי אריתריאה היא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסדר, הבנתי.
קריאה
מה הוא יגיד? ש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברור.
עמרי איתן בן צבי
זו שאלה של אי ההחזרה. אז האריתריאים אינם מוחזרים ומה שנותר להם הוא השאלה של הפליטות, כן או לא. אז הם מגישים בקשות והבקשות נבחנות על ידי משרד הפנים, לא על ידי משרד המשפטים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה ברור, בגלל זה אני גם אקרא לתגבר את כוח האדם שם כדי להביא כמה שיותר פתרונות כמה שיותר מהר.

עובד, שאלה, ואני רוצה לסיים.
נדב דואני
רגע, אני ממתין לתור שלי כבר הרבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אתה תאמר אחרי זה משפט.
עובד חוגי
למשרד המשפטים. זה בסדר שאנחנו הבנו שמדברים בחוק הבינלאומי, אבל אני רוצה לשאול אותך שאלה, מדוע בפשיעה הקלה, שהמשטרה עושה את העבודה שלה כמו שצריך ומביאה גנב שתפסו אותו על חם, מדוע לא לוקחים אותו למתקן חולות או לסהרונים? עכשיו תפסו גנב על חם עם תיק, לצורך העניין, מדוע לא ישר - - - המשטרה לוקחת אותו אל בית המשפט ואז הוא מוציא פתק - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
השאלה ברורה.
עובד חוגי
ועוד משהו. אני דיברתי בזמנו עם ראש הממשלה בקשר למדינה השלישית ואז הגענו לרעיון, וחשוב שגם יידעו פה מהשמאל, שבאותן מדינות שיקלטו אותם יפתחו בתי ספר להכשרה מקצועית, שזה יתרום גם לאותה מדינה שקולטת וגם לאותם אנשים שמגיעים לשם לקבל מקצועות כמו מסגרות וכל מיני נושאים. דווקא ראש הממשלה בנושא הזה הביע את נכונותו לעזור, באותה מדינה שלישית שיקלטו אותם יקימו את בית הספר הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הולכים לשלוח אותם גם עם 2,000 שקל בכיס.
קריאה
3,500 דולר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני אומר, גם יותר אפילו, שייתנו 10,000, רק שיילכו הלאה. תשובה, למה בעבירות שמבצעים אותן אריתריאים, עבירות קטנות, אנחנו לא אוכפים אותן.
עמרי איתן בן צבי
אז שוב, שאלות של אכיפה הן לא שאלות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא אכיפה, בקטע המשפטי.
שפי פז
אני אענה לך על זה.
עמרי איתן בן צבי
הייתה עמדה משפטית שאומרת - - - שאלה של אכיפה והשאלה של מה עושים - - -
שפי פז
אני אענה לך על זה שנייה. חבל שלא הבאתי את זה, אבל יש לי מסמך של המשטרה, יש נוהל, נוהל שלא היה עליו בג"צ, לא פסלו אותו, שאומר שכל מסתנן שעובר על החוק הוא הולך למשמורת בלי קשר אם הוא נשפט, הורשע וכדומה.
קריאה
רק אם הוא מסוכן לציבור.
שפי פז
הם כולם מסוכנים לציבור. הם מסוכנים לציבור, מה לעשות?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
המסר ברור, הנוהל ברור.
שפי פז
אני מדברת במקרים שעברו על החוק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שפי, תודה.
שפי פז
אני הבנתי שבתי המשפט מחליטים לבד איזה עבירה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שפי, תודה.
נדב דואני
אני נדב דואני מוועד הפעולה של נווה שאנן. אני חושב שאנחנו מאבדים המון פעמים את העיקר של הבעיה. זאת אומרת כן, יש בעיה מאוד גדולה - - -
שפי פז
הנה, הגיעו החבר'ה האלה.
נדב דואני
שפי, אני עד עכשיו הייתי בשקט - - -
שפי פז
לא, אני שותקת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא מפריעים, אנחנו עושים את הדיון הזה בהרמוניה.
נדב דואני
יש בעיה מאוד גדולה לאכלס כל כך הרבה זרים בשטח מאוד קטן, בזה כולנו מסכימים, אבל אנחנו מפספסים את כל העניין של הפשע בשכונה, את העניין של הזנות בשכונה. לי יש מאחורי הבית קזינו פעיל והוא פעיל לא על ידי זרים, אלא על ידי ישראלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני הסברתי קודם, ידידי, גם לגב' קשת, אמרתי - - -
נדב דואני
אני חווה איומים בתדירות - - - לפני שבוע חוויתי איום על - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רוצה להסביר לך משהו. כשאתה לוקח שכונה ומכניס בה אוכלוסייה או מקיים בה אוכלוסייה כל כך רבה שהיא לא אוכלוסייה תורמת, אלא היא אוכלוסייה שרק מייצרת חסר לשכונה, במשאבים, באיכות החיים, אתה לא יכול לצפות שתבוא אוכלוסייה איכותית לגור שם. ברגע שבאה לשם - - -
נדב דואני
אבל הבעיה לא התחילה ב-2007 כשהתחילו להגיע - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברגע שהאוכלוסייה - - -
נדב דואני
הבעיה קיימת הרבה שנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר'ה, הבעיה קיימת הרבה שנים בדרום תל אביב, אף אחד בכלל לא חולק על זה, אבל היא רק החמירה עשרות מונים מאז הגעת המסתננים לשם. מה שאתה אומר לי זה שנמאס לך לחיות בפשע, אבל מצד שני - - -
נדב דואני
לא, אני אומר שבוא נמצא פתרונות גם לדברים האלה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל מצד שני אתה לא יכול לצפות שבשכונה שיש בה מצב כזה גרוע, שיחיו בה אנשים איכותיים.
נדב דואני
יש אנשים מאוד איכותיים בשכונה הזאת, על מה אתה מדבר?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הם גרים שם בלית ברירה.
נדב דואני
אני תופס את עצמי כבן אדם מאוד איכותי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הם גרים שם בלית ברירה.
נדב דואני
אני לא חי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם הייתה להם אפשרות אחרת הם לא היו גרים שם.
נדב דואני
חבר הכנסת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הם אנשים איכותיים שסובלים בגלל שאין להם ברירה.
מאי גולן
האומללים והמסכנים נשארו שם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עיריית תל אביב הפקירה אותם.
נדב דואני
אדוני - - -
מאי גולן
האומללים והמסכנים נשארו שם, לא אף אחד אחר. רק אלה שאין להם ברירה ולא מכרו את הדירה. מותר להגיד שאין - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם הייתה לו אפשרות הוא לא היה גר שם.
נדב דואני
אני גר מבחירה, שלוש שנים אני חי צמוד לתחנה המרכזית.
מאי גולן
כי זול לך שם, לא מבחירה אחרת. זה זול לך לחיות ליד המסתננים. תתלונן על האמת, תגיד שאתה לא יכול להיות עם המסתננים, תגיד את האמת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, תודה רבה. אני מבקש לא להפריע לו. תאמר את מה - - -
נדב דואני
אני אומר את האמת יפה מאוד - - -
מאי גולן
מי איים עליך? יהודי איים עליך לרצוח אותך? כן?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, אני אוציא אותך החוצה.
קריאה
לא יעלה על הדעת - - -
קריאה
אתה מאיים עליהם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מסכם את הדיון. נדב, תסכם, אני רוצה לסכם את הדיון. יש לך עוד משפט לומר?
נדב דואני
כן. עצוב לי שזה הפך להיות לדבר מאוד פופוליסטי, לבוא עם הצהרות 'סודנים הם סרטן' וכל הדברים האלה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שמעת אותי אומר שהם סרטן?
מאי גולן
אתה עברת לפני שלוש שנים, מה אתה יודע מה היה לפני שלוש שנים? על מה אתה מדבר? אמרת לפני שעברת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, מאי, בבקשה, אי אפשר ככה. נו ברצינות. אתה טוען שהסודנים והאריתריאים תורמים לשכונה?
נדב דואני
אני לא טוען שהם תורמים, אבל בואו ננסה לחיות עם מה שיש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אנחנו מסכימים שהם לא תורמים.
שולה קשת
חלקם כן תורמים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חלקם? אוקיי.
שולה קשת
כן, הם מתנדבים עם קשישות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יישר כוח.
מאי גולן
איזה קשישות הם מתנדבים? איתך? את לא קשישה, שולה קשת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אלה שעושים את זה מבורכים, הרוב תורם?
קריאה
לא, חד משמעית לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הרוב תורם?
מאי גולן
היא לא תענה לך.
שולה קשת
מדובר באנשים נורמטיביים שהמיעוט שלהם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הרוב הגדול של הסודנים והאריתריאים תורמים לשכונה או לא תורמים לשכונה?
קריאה
מה זה חשוב?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אתם לא יודעים לענות תשובה? נוח לכם להגיד דברים שקל לכם, אבל מה שלא נוח לכם אתם לא אומרים.
קריאה
באמת, אבל לרכז את כולם שם זו בעיה, כן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת מוטי יוגב, מיוזמי הדיון, רוצה לומר משפט או שניים לפני שאני מסכם?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
שניים-שלושה משפטים לפני שהיושב ראש מסכם. אל"ף, באמת תודה ליושב ראש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משפט אחד?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כן, לא שמענו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משפט אחד ואז תאמר את דברך.
שירה קאהן
עורכת דין שירה קאהן מפורום קהלת. עלו פה הרבה נושאים, אני רוצה להתייחס ספציפית לעניין של הילדים כי אני חושבת שזה עניין שכולנו יודעים שיש פה בעיה מאוד גדולה, אני אגלה לכם שאפילו שפי מבחינתה הביעה תמיכה בזה שידאגו לילדים, אבל אני חושבת שנוצר פה מצב שחייבים להתייחס אליו, שנולדים ילדים, ובדרך כלל כשילד נולד אנחנו מצפים מההורים שלו לטפל בו גם כן. כמובן שהמדינה תומכת וכו', אבל נוצר מצב בעיקר בדרום תל אביב, שיש תמריץ להורים ללדת ילדים בלי לקחת כל אחריות לזה, בצורת מעונות מגיל אפס בשום כסף וכן הלאה. הבעיה שיש לנו קפיצה של ילדים נולדים והאחריות מיד על המדינה ואין שום מקום שבו מחייבים הורים גם לקחת אחריות על הילדים שלהם זאת בעיה. המדינה נותנת הרבה כסף, חיים גורן אמר את הנתונים, אבל אין לה יכולת להתמודד עם כמות הילדים הזאת.

אחד הדברים שאנחנו רוצים לקדם, יש כבר היום סעיף בחוק העונשין שבעצם מטיל אחריות על הורים. אם אתה שם את הילד שלך במסגרת בה אין תנאים טובים לטפל בו אתה יכול לשאת באחריות פלילית. אנחנו חושבים שצריך לדאוג לילדים, אבל לצד המקום הזה שנותנים תמריץ חייבים לבוא ולהטיל אחריות גם על ההורים כדי שילד לא יהווה רק עוגן להישאר פה, אבל יהווה - - -
קריאה
וזה קצה המזלג.
שפי פז
שיעלה להם כסף לגדל את הילדים האלה, לא יקבלו בחינם - - -
קריאה
- - - את כל המדינה בילדים. יציפו את כל המדינה בילדים - - -
שירה קאהן
אזרח ישראלי שינטוש את הילדים שלו נמצא באחריות בפלילית.
שפי פז
אזרח ישראלי - - -
מאי גולן
אנחנו לא צריכים לשאת באחריות לילדי מסתננים.
שפי פז
אם ענבל תשים ילד במחסן ילדים יעצרו אותה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם מפריעים לחבר הכנסת מוטי יוגב, תודה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני מבקש להגיד קודם כל תודה לחבר הכנסת מכלוף זוהר, כי זה לא פשוט שהוא לקח את, אני חושב אחת מהבעיות היותר קשות והיותר סבוכות והיותר מורכבות, שאנשים בורחים ממנה. איך אני אקרא לזה? זה באמת מצווה. את הדברים שמעת פה, על הדעות השונות, זה בסדר, אני חושב שהייתי מסכם בארבעה דברים והיו לי חסרים פה נתונים יותר מדויקים, כי הם חסרים.
מאי גולן
כי אין.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כן, ראיתי, המספרים, אפילו של הפורומים שספרו, לא חופפים תמיד. אחת, על הלאקונה המשפטית החקיקתית מה העיצורים, ואני שם לעצמנו, אם תסכים, את המעט משימות, או את הרבה המשימות, לבקש שבפעם הבאה נביא לוועדת מעקב את הדרג הממשלתי של משרד המשפטים, של המשרד לבטחון פנים ושל משרד הפנים, וגם אולי אם צריך נציגות משרד החוץ, ונבקש להבין גם את העיצורים ואת המעצורים החקיקתיים ואם נדרש מאיתנו משהו להמריץ את זה ולתת לזה פוש קדימה, וגם את המעצורים האכיפתיים, אם נדרש מאיתנו. בצדדים האחרים יטפלו בעירייה, בצדדים ההומניטריים והאחרים, אני לא מבטל אותם, אני שואל שייתכן שנידרש גם אנחנו כדי לא לשבת פה רק תחת הניאונים ולקיים את הישיבה הבאה ולנסות שיגיעו כמה שיותר גורמים באזור עצמו, בסיור, ולהיאחז במשטרת ישראל, בלוינסקי למשל, לקיים בה את הישיבה לאחר סיור. כסימן שאלה.

אני אומר, מיקי, שבמציאות הזאת זה באמת מצווה. אני מוכן להיות איתך, אתה יושב ראש הוועדה, אנחנו צריכים לקיים ישיבות מעקב ולהשתדל בעד השבת תל אביב לתל אביבים.
מאי גולן
אמן, תודה, מוטי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מסכם. אחת, מסקנות הוועדה להיום. הוועדה קובעת כי דרום תל אביב והשכונות הנלוות אליה הפכו להיות מקום שברובו מקום של מהגרים, שטח הפקר במדינת ישראל וכלי לניקוז של כל הצרות של העיר תל אביב בפרט ומדינת ישראל בכלל וזה מתבצע בחסות העיר תל אביב. מדינת ישראל היא לא מדינת מקלט לפליטים ולמהגרים ויש לפעול להשבתם לארצות מוצאם.

שתיים, הוועדה קובעת כי האחריות על מצבם העגום והכואב של תושבי שכונות דרום תל אביב מוטלת על מדינת ישראל. הוועדה דורשת מהממשלה לפעול לאלתר לטיפול בסוגיה זו פעם אחת ולתמיד.

שלוש, הוועדה מוחה על אי השתתפות נציג בכיר רלוונטי מטעמו של ראש העיר תל אביב, מר רון חולדאי, כמי שאמון על מצבם ורווחתם של כלל התושבים בעירו ודרום תל אביב בפרט. הוועדה דורשת מראש העיר לגלות אחריות ולא להפקיר את תושבי דרום תל אביב ולא לייצר עבור המסתננים קרקע נוחה לשהות בה.

ארבע, הוועדה בראשותי תפנה לשר הפנים באופן אישי ותבקש ממנו לבחון את הסוגיות שעלו בדיון ולפעול ככל שניתן בנושא. הוועדה מביעה אי נחת מגידול הבקשות למבקשי מקלט מדיני במדינת ישראל, רק בשנת 2016, כפי שהוצג לוועדה כ-9,000 בקשות, ודורשת מהשר התייחסות אישית לנושא.

שש, הוועדה פונה לשר הפנים בבקשה להוספת פקידים לטיפול בהוצאת הזרים מישראל ומבקשת באותה נשימה להכריז על גיאורגיה כעל מדינה בטוחה.

הוועדה מודה לכל המשתתפים על הדיון ותבצע דיוני המשך ומעקב עד לפתרון הסוגיה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:50.

קוד המקור של הנתונים