ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/02/2017

מינוי יועץ תקשורת אסטרטגי למפכ"ל המשטרה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 364

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, א' באדר התשע"ז (27 בפברואר 2017), שעה 10:00
סדר היום
מינוי יועץ תקשורת אסטרטגי למפכ"ל המשטרה
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר
מוזמנים
אבנר הרשקוב - ראש חולייה א', מדור מסחר, המשרד לביטחון פנים

נצ"מ אלעזר כהנא - משנה ליועץ המשפטי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

אורי קויתי - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עמיחי דוד - רפרנט ביטחון פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

עדי שטיין - יוזמת קרן אברהם
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

מינוי יועץ תקשורת אסטרטגי למפכ"ל המשטרה
היו"ר דוד אמסלם
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא מינוי יועץ תקשורת אסטרטגי למפכ"ל המשטרה.

אני רוצה להסביר את הרקע ואחר כך אני רוצה לשמוע את הנוכחים.

שני דברים. אחד, אני נחשפתי לנושא לפני כמשהו כמו שלושה שבועות, שבועיים-שלושה, חודש. לא ידעתי שיש דבר כזה למפכ"ל המשטרה. לפני כחצי שנה עשינו כאן דיון בכל הנושא של הביטחון ביישובי הדרום. הבאנו את מפכ"ל המשטרה ואת השר ורצינו לדעת מדוע הישובים בדרום הארץ נפרצים על בסיס יומי, כמעט כולם, והיו שם ישובים בהם נפרצו למעלה משישים אחוזים מהבתים. היה שם ישוב ערבי עם תשעים אחוזים. המשטרה בין היתר טענה שאין לה תקציבים.

אני באופן אישי לחצתי על האוצר, ויושב כאן גם נציג האוצר עמיחי שיספר לכם, ואילצתי אותם להעביר אליכם עשרה מיליון שקלים בשנתיים הקרובות לנושא של ביטחון הדרום. להפתעתי הרבה אני שומע שיש מישהו שנקרא יועץ אסטרטגי למפכ"ל המשטרה.

איך ידעתי עליו? הרי יש לי עבודה ואני לא כל כך מתעסק בדברים האלה אבל הדובר שלי אמר לי שיש מישהו שמכפיש אותנו מבוקר עד לילה. שאלתי מי זה. אמר לי שזה מישהו בשם ליאור חורב. שאלתי אותו מי זה הבן אדם הזה. לא שזה מעניין אותי. אפשר להכפיש, בסדר, אבל סקרנות. אמר לי שזה היועץ האסטרטגי של מפכ"ל המשטרה. אמרתי, מה, למפכ"ל יש יועץ אסטרטגי? לא ידעתי. חשבתי שלמשטרת ישראל יש דוברות, אני מניח דוברות ענפה שעוד מעט נשמע או שנרצה לשמוע מה היקף הדוברים, כמה דוברים, כמה עולים הדוברים. הם נדרשו גם ליועץ אסטרטגי. אין לי מושג למה. אני חושב שמשטרת ישראל, האסטרטגיה שלה שצריכה להיות בציבור היא בעשייה. לצה"ל אין יועץ אסטרטגי, למוסד אין יועץ אסטרטגי. העשייה היא היועץ האסטרטגי.

פעם בירושלים היה ראש עיר עת הייתה בעיר בעיית ניקיון מאוד קשה. זה עלה לנו הרבה מאוד כסף ותקציבים לנקות את העיר. הוא החליט שיותר זול לשכנע תושבים שהעיר נקייה והוא באמת יצא בקמפיין שירושלים נקייה. הוא חשב שיותר זול לצאת בקמפיין. אולי במקום לטפל בפשיעה, יותר זול לשכנע את הציבור שאין פשיעה.

אני חושב שהמשטרה צריכה לפעול בכלים שיש לה ויש לה הרבה כלים. דרך אגב, תקציב עצום וענק שכשאני נדרשתי גם לנושא לפני שבוע בכנסת, עת העלינו את הנושא של השיטור המשותף, השיטור העירוני, עם אגרת השמירה, שם שאלתי למה האזרח צריך לשלם אגרת שמירה כשמשטרת ישראל מקבלת 14 מיליארד שקלים. עדיין לא קיבלנו תשובה אבל זה סיפור אחר בו נטפל. המשטרה מוצאת לעצמה לנכון לקחת יועץ אסטרטגי למפכ"ל?

אמרתי לדובר שלי שאני לא מצוי במדיה, בדרך כלל אני לא נכנס, זה לא העולם שלי, זה גם לא מטריד אותי, אבל עניין אותי הרעיון. כשראיתי מה הוא כותב על ראש הממשלה ועלי. אני לא חשוב, דודי אמסלם לא חשוב לי, התפקיד שלי הוא יושב ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה, תפקיד פרלמנטרי מוגדר וחוקי ועל זה משלם לי משכורת עם ישראל. זה אומר לעשות ביקורת פרלמנטרית על משטרת ישראל. אני לא עוד חבר כנסת, חבר בוועדות אחרות ששואל על המשטרה. זה התפקיד המובהק שלי. אני קם בבוקר וזה מה שאני צריך לעשות. רואה את זה בן אדם שהמשטרה שוכרת את שירותיו ב-800 אלף שקלים לשנה, לפחות מה שאני רואה בעיתונים. דרך אגב, אני לא יודע כלום ולכן ביקשתי לשמוע אתכם. הבן אדם מבוקר עד לילה מכפיש פוליטיקאי. מכפיש את ראש הממשלה, מכפיש אותי, מכפיש עוד אנשים. הרבה מאוד שנים הוא עסוק בהכפשות. הבנתי שזאת בעצם האסטרטגיה שלו. זאת כנראה האסטרטגיה המשטרתית והיועץ, מי שבעצם מבקר את המשטרה מתוקף תפקידו, כנראה צריך להכפיש אותו.

לכן נכנסתי לנושא. גם בנושא הדוברות, רק לפני שבועיים-שלושה עליתי בתקשורת על איזה נושא שאני חושב שהמשטרה נהגה בו לא נכון או לא נוהגת נכון. אני שומע את דוברת המשטרה בכבודה ובעצמה ובקולה יוצאת נגד יושב ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא הזה. אני חושב שאם אני מגיב, המשטרה לא צריכה להתעסק עם פוליטיקאים אלא צריכה להתעסק בעבודה שלה. לכן יש את השר לביטחון פנים ואם הוא חושב שאמרתי משהו לא נכון, שהוא יגיב לעניין. כך אני חושב אבל כנראה למשטרה יש כללים אחרים.

אני רואה בדיון הזה חשיבות עצומה, מעבר לקטע הנקודתי. משטרת ישראל מבחינתי צריכה להיות מובילת הדגל במדינת ישראל, גם בטוהר המידות וגם בהתנהלות הציבורית. התפקיד הראשוני שלה הוא לא לייצר דוברות אלא לייצר ביטחון לתושבים. זה הדבר הבסיסי ביותר ואת זה היא לא נותנת לפי שיטתה ולא אני אמרתי. מפכ"ל המשטרה אמר שאין להם כסף ולכן ממשיכים לפרוץ בתים בדרום הארץ. השיטור העירוני, כאשר אזרחים משלמים אגרת שמירה בגלל שהמשטרה לא יכולה לתת מספיק שוטרים, מודים שיש בעיה בביטחון. זה התפקיד של משטרת ישראל מבוקר עד לילה וזה מה שהיא צריכה לעשות בראש ובראשונה. אזרח רגיל, לא מעניינים אותו דברים ברומו של עולם אלא מעניין אותו קודם כל הביטחון האישי שלו ושל ילדיו ומשפחתו. בדיונים שאני עושה כאן, מסתבר שזה לא קיים בהרבה מאוד מקומות בארץ. הייתם צריכים לשמוע את ראשי המועצה בדרום הארץ שבאו לכאן, מה הם אמרו על הביטחון של הישובים שלהם כולל ראש המועצה שבאותו שבוע נפרץ גם הבית שלו. על הנושא הזה עשינו לפחות ארבעה-חמישה דיונים, במשך שנה שלמה.

אני חשבתי שהנושא הוא מאוד דרמטי והוא חשוב מאוד והיות והוא מוגדר כיועץ אסטרטגי למפכ"ל המשטרה, אני הזמנתי את המפכ"ל לשמוע אותו. אני גם הזמנתי את ניצב משנה מירב לפידות, דוברת המשטרה, כי אני רואה חיבור בין הדברים. אני לא מצליח להבין, אם יש דוברות – למה צריך עוד יועץ ועוד יועץ חיצוני. יכול להיות שהוא יגיד דברים שהדוברים לא יכולים להגיד ולכן אנחנו שוכרים אותו.

אני גם הזמנתי את הממונה על התקציבים, ניצב צביקה טסלר כדי שיסביר לנו אולי יש לו עודף כסף ואז נשמע מה קורה. דרך אגב, גם באיזו סמכות זה נעשה, מי נותן את האישורים לזה. במקום זה, הם לא רלוונטיים, הם החליטו על דעת עצמם שהם לא רלוונטיים לדיון כי הם כנראה גם מנהלים את הוועדה הזאת. הם מחליטים לוועדה הזאת מה רלוונטי לה. הם שלחו את אלעזר כהנא שאני אוהב אותו ואני מקווה שזה לא יפגע בך במשטרה, את ראש מדור שכר, את הדובר למגזר הדתי החרדי שגם לא באו.
אלעזר כהנא
דובר למגזר הדתי חולה.
היו"ר דוד אמסלם
לא חשוב. אלה האנשים שהמשטרה חשבה, מפכ"ל המשטרה חשב – כי הזמנו אותו באופן אישי – ומצא לנכון לשלוח לדיון הזה. בושה וחרפה. אני מתבייש. דרך אגב, זה בניגוד לתקנון הכנסת. מכל פקיד בכיר אני מצפה שייצמד לתקנון הכנסת ויבין שזה חוק. כאילו זה חוק. אני מניח שכל פקיד במדינת ישראל, והמפכ"ל הוא בין הפקידים, אפילו פקיד בכיר מאוד מאוד, מוזמן לישיבה אצל הבוס שלו ולא בא, זאת עבירה משמעתית. אני מניח שאם המפכ"ל מזמין ניצב והניצב לא מגיע, זאת עבירה משמעתית. תקן אותי אם אני טועה. זה נכון או לא? אני שואל מבחינת חוקי המשטרה. אם המפכ"ל מזמין את הסגן שלו לפגישה והוא אומר לו שהוא לא בא, זאת עבירה משמעתית, כן או לא? היות ואני פקיד, אני יודע איך זה עובד. אני רואה את זה כזלזול גם בכנסת. אני מבין שיכול להיות שיש נושאים שהם כבדים למשטרה ולמפכ"ל יש בעיה לדבר עליהם בהיבט הזה ולכן הוא שלח את הדובר של המגזר הדתי. גם דוברת המשטרה, כנראה זה לא מספיק חשוב לה. זה זלזול.

לכן אני נועל עכשיו את הישיבה ואני מודיע למשטרה שאני לא אקדם נושאים משטרתיים עד שהנושא הזה כאן לא יבוא בבירור עם המפכ"ל, עם הדוברת, בדיוק כמו שהחלטתי. אני לא מחליט למפכ"ל איזה דיונים יהיו, את מי הוא מזמין ולמה. דרך אגב, אם הוא יזמין אותי לדיון, אני מבטיח לו שגם מפאת כבודו וגם מפאת זה שהוא הזמין אותי, אני אבוא ובכיף גם עשר דקות לפני הדיון.

הגיע הזמן גם לקצת צניעות, בלי יהירות. כנסת ישראל היא לא איזה דבר שולי. זה התפקיד של הוועדה הזאת, בדיוק לעשות בקרה על משטרת ישראל. זאת החובה שלה. לא התפקיד אלא זאת החובה שלה ואם אני לא עושה את זה, אני בעצם מועל בתפקידי.

אני אקבע דיון נוסף וכל האנשים האלה יגיעו ועד אז אני אברר את זה גם עם השר לביטחון פנים. אני גם אוציא לו מכתב חריף מאוד, למפכ"ל המשטרה. אני גם אוביל חקיקה בכנסת בעקבות זה שפקיד, ככל שיהיה בכיר, שלא יגיע לדיוני ועדה, זאת עבירה משמעתית חוקית בספר חוקי מדינת ישראל. לא בתקנון הכנסת.

אני מצטער על הנוכחים שהגיעו לכאן, שהטריחו את עצמם והגיעו לכאן בבוקר לריק. אנחנו נקיים דיון עם כל האנשים שהזמנתי ובעזרת השם גם אתם תהיו בו.

תודה רבה לכולכם.

הישיבה ננעלה בשעה 10:11.

קוד המקור של הנתונים