ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 14/03/2017

מעטפת למשפחות חד הוריות במצוקה כלכלית וחברתית

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 158

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

יום שלישי, ט"ז באדר התשע"ז (14 במרץ 2017), שעה 14:00
סדר היום
מעטפת למשפחות חד הוריות במצוקה כלכלית וחברתית
נכחו
חברי הוועדה: עאידה תומא סלימאן – היו"ר

מירב בן ארי
מוזמנים
לינדה דגן - מפקחת ארצית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

נחמה צרמן - מפקחת מחוזית, יו"ר תא המפקחים באיגוד, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

ויקי שרזמן - מפקחת ארצית שירות נוצ"ץ, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים

נעמה שלו - מרכזת בכירה אגף הבטחת הכנסה, המוסד לביטוח לאומי

צפרה צוויק - יו"ר איגוד העו"ס, ההסתדרות

באטריז רוזן כץ - עובדת סוציאלית, מנהלת אופק נשי ויועצת ראש העיר חיפה לשוויון מגדרי, עיריית חיפה

ענת ששון - פקידת סעד, עיריית חיפה

נעה יהודית - עו"ס לחוק נוער, עיריית חיפה

עירית דרוקר - עיריית חיפה

ברכה גראסי - עו"ס רכזת צרכים מיוחדים, עיריית נס ציונה

רותי צרופת - עו"ס, מחלקת רווחה באר יעקב

חני שטיין - עו"ס לסדרי דין, לשכת הרווחה, מודיעין עילית

נרדית שרעבי - מלווה בעמותת עוצמה, מודיעין עילית

נאוה ארקון - ראש היחידה להכשרת עו"ס, אוניברסיטת חיפה

דנה גינוסר - עו"ד, הקליניקה לזכויות נשים בעבודה , האוניברסיטה העברית

דורית און - א.א. תאום חברת ייעוץ לארגון ומקהל

ראדה גחלב - עובדת סוציאלית, בית החולים וולפסון

הילה מרשנסקי - סטודנטית לעו"ס, מכללת תל חי

מור כהן - סטודנטית לעו"ס, מכללת תל חי

רון ביבי - סטודנטית לעו"ס, מכללת תל חי

סלאם אשקר - סטודנטית לע"ס, אוניברסיטת חיפה

מאיה קולנצקי - סטודנטית לעו"ס, אוניברסיטת חיפה

אלה לנמן - המשמר המגדרי, עמותת פנים חדשות

טובה אנגלרד - המשמר המגדרי, עמותת פנים חדשות

הדס שיין - עו"ס, המשמר המגדרי, עמותת פנים חדשות

בהירה אריה - המשמר המגדרי, עמותת פנים חדשות

חנה לויט - מוזמן/ת
מנהל/ת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
הדס לוי, חבר תרגומים

מעטפת למשפחות חד הוריות במצוקה כלכלית וחברתית
היו"ר עאידה תומא סלימאן
צהריים טובים לכולם, אני פותחת את הישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. היום ה-14.3.2017. נושא הדיון היום, מעטפת למשפחות חד הוריות במצוקה כלכלית וחברתית, וכמובן, זה במסגרת ציון יום העובד הסוציאלי.

אני חייבת להגיד שבוועדה הזו יש יותר מיום אחד לעובד הסוציאלי או לעובדת הסוציאלית. כולם כבר יודעים שאנחנו קיימנו כבר לפחות בשנה האחרונה שלושה דיונים שעסקו גם באלימות כלפי עובדים ועובדות סוציאליות. שתיים בהם בנושא האלימות והשלישית הייתה בנושא העובדות הסוציאליות, מעמד, אתגרים וזכויות.

בגלל זה בהתחלה התמהמהנו בדיון הזה ואמרתי באופן מאוד גלוי, היוזמה היא של חברת הכנסת, כמובן, יוזמת היום המיוחד הזה של העובדות והעובדים הסוציאליים, היא של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס ושולי מועלם, ואני מברכת אותן על היוזמה הזו. אני חושבת שחשוב מאוד, כבר אמרתי כמה פעמים, אתן נמצאות ונמצאים בפרונט, בחזית של המאבק בכל, לצערנו הרב, בתופעות הכי קשות והבעיות הכי קשות שנמצאות בחברה הישראלית.

ועד כמה שידוע לי אתם גם לא מתוגמלים ומתוגמלות כמו שצריך על העשייה הברוכה שלכן. וגם, לצערנו הרב, הרבה פעמים מותקפים בתקופה האחרונה. היום התחיל עם המקרה הטראגי של אדם ששפך דלק על אחות והצית אותה ולצערנו היא נפטרה. מקרה מאוד קשה של אוזלת היד הזו. אני לא מנסה להפחיד אף אחד ואף אחת פה. אני יודעת שהעובדים הסוציאליים כבר חוו, לצערנו הרב, אלימות על ידי מטופלים.

ככל שהפערים בתוך החברה הישראלית ילכו ויגדלו וככל שהמענים לבעיות האלה ויתמעטו הכלים שמועמדים בידי האנשים שמטפלים, לצערנו הרב, נחווה ונראה מקרים קשים. אני חושבת שהגיע הזמן באמת שאתם תקבלו גם את ההגנה וגם את הכלים שמאפשרים לכם לתפקד ולעסוק בעבודה ובמלאכה הקשה שאתם עושים ועושות.

אנחנו היום, כמובן, לא נתמקד בדיון על המצב ועל תנאי התעסוקה אבל אנחנו, כפי שאמרתי, נתעסק יותר במעטפת למשפחות חד הוריות במצוקה כלכלית. ואני חייבת להגיד שקיבלנו אימייל שמחה על הכותרת של הוועדה, של הדיון. זה היה יותר שצריך להחליף במונח אשר משתמשים בו בחוק שזה משפחות עצמאיות.
קריאה
משפחות דו הוריות לא עצמאיות?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חד הוריות.
קריאה
לא, אני לא מבינה, סליחה אני לא מבינה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא. משפחות של הורים עצמאיים. עכשיו, אני לא יודעת, זה שינוי שעשו בחוק לפני שהגענו. אני אמרתי דווקא המונח של משפחות חד הוריות הוא משקף מצב שקיים בשטח. אבל אני חייבת להגיד שלצערי הרב, בתקופה האחרונה, עם כל מה שמתחולל משיח ריאקציוני שהולך ומנסה לעשות שינויים שהם, בעיני, שינויים שלא מתייחסים למציאות, אלא שינויים שמשרתים כל מיני מאבקי כוחות חברתיים הקיימים.

אני חושבת שמשפחות חד הוריות יכול להיות שהורה עצמאי, אני לא מבינה, זה יכול להתפרש כהורה עצמאי מול הורה שכיר, זה יכול להתפרש על כל מיני, הורה תלותי מול הורה עצמאי. אני לא יודעת מה הכוונה ולמה זה היה צריך להיות השינוי הזה. אבל יש שינוי כזה שנעשה בחוק ואולי הגיע הזמן לחשוב עליו מחדש.

אני פותחת את הדיון בזה שאני נותנת לגברת צפרה, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים לפתוח, בבקשה גברתי, זה היום שלכם.
צפרה צוויק
אני פתאום מוצאת את עצמי מתרגשת ותיכף אני אסביר גם למה כי בדרך כלל אני לא. תודה רבה, היום הזה בהחלט יום יקר וחשוב לנו ומכבד. ואנחנו פה כל השנה ונפגשנו בהרבה דיונים ובהרבה ועדות. אנחנו השנה ביקשנו באמת להאיר בזרקור על העבודה שלנו ועל התכניות שאנחנו עושים. בוועדות אחרות אנחנו גם מדברים על המגבלה של כוח אדם ועל הבעיה של השכר שלנו.

בוועדה שאת עומדת בראשה בחרנו לדבר על המעטפת של המשפחות, תסלחו לי אני אשאר עם החד הוריות, אני חושבת שיש הבדל מאוד גדול זה לא רק סמנטיקה, זה באמת סמנטיקה פוליטית מכוונת ואני לא אוהבת את זה, אבל מותר לי לא לאהוב את זה, ומכאן ההתרגשות שלי. גם אני אמא חד הורית. בעלי נפטר לפני 15 שנה וגידלתי ארבעה ילדים, חלקם היו קצת יותר גדולים, לקטנה הייתה בת מצווה כשבעלי חלה ובת 15 שבעלי נפטר.

ואתם יודעים מה, אני חד הורית הייתי ואני עדיין חד הורית, ואין בכלל שום משחק בעניין הזה. נכון, אני עצמאית. אני מתפרנסת, אני בסדר. אבל להיות אמא חד הורית, יש לזה כל כך הרבה משמעויות וכל כך רחבות המשמעויות האלה שאני חושבת שקשה אפילו לפעמים להמשיג את המשמעות שכשאין לך שותף בבית להתחלק, שותף או שותפה, זה לא חשוב, להתחלק באחריות. אני זאת שהייתי צריכה ללכת לבתי ספר לארבעה ילדים וללכת לכל המוסדות לארבעה ילדים וזאת שרצה לבד להורים ולבד למשפחה. זאת מעמסה בלתי נסבלת. מאוד קשה, לא רק רגשית היא גם פיזית.

אני לא רוצה להכנס לעניין של כמה המוסדות מתחשבים בצרכים של הורה יחיד ואיך מטרטרים אותנו בירוקרטית על כל מיני דברים. אבל את העלבון שקיבלתי בשעתו מכל מיני מוסדות שהייתי צריכה להביא להם אישורים אני לא שוכחת עד היום. העלבון הכי גדול היה ששאלו אותי מה מקצועך ואמרתי, עובדת סוציאלית, אז הסתכלו עליי ואמרו לי, אז את לא צריכה אותנו, נכון? זאת מיסקונספציה שמובילה הרבה מאוד שירותים.

כן, אנחנו בני אדם. כן, אנחנו עובדים סוציאלים. כן, אנחנו צריכים עזרה. לא רק אני ברמה הפרטנית שלי הייתי צריכה עזרה, אלא כולנו כעובדים סוציאליים זקוקים לעזרה. ולכן אנחנו כאן בכנסת מנסים להעביר את המסר שאם לא יעזרו לנו לעשות את העבודה, לעזור לאחרים, לעזור לעצמנו, אנחנו לא נגיע לשום מקום.

ביקשנו ממשרד הרווחה שיציגו לנו את התכנית, המעטפת שניתנת למשפחות היחידניות, החד הוריות. ביקשנו מהנציגים של הקהילות המיוחדות כמו הקהילות החרדיות, ישנם כאן החבר'ה ממודיעין עלית שנתבקשו להציג את התכניות שהם עושים. וביקשנו גם נציגים מהחברה הערבית. לא הצלחנו אלא אם כן יש כאן מישהו ספונטנית שיכול. הם לא הצליחו להגיע היום כי כולם באיזשהו קורס וביקשו והתנצלו ולא הצלחנו שיגיעו לכאן. ונפתח, אז ברשותך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי. קודם כל אני מודה לך על הכנות ופתיחות הלב וזה בדיוק מתאים לכל תפיסה פמניסטית לשלב את האישי עם הכללי. ובדיוק כשאת דיברת נפל לי האסימון שגם אני אמא חד הורית. ואף פעם לא הסתכלתי על עצמי בצורה כזו ואף פעם לא הייתה לי את התפיסה שאני גם כן, כבר שש שנים, אמא חד הורית. מעניין מאוד, זה כנראה חייב להיות חלק מהתפיסה כדי להיות מודע לבעיה.

אני חושבת שהשימוש באמא חד הורית באוכלוסייה הערבית או בכלל הורים חד הוריים, משפחות חד הוריות, זה מושג שלא קיים לו מקביל - - - אוקיי מתרגמים את זה וזה נשמע מאוד מצחיק, אבל זה לא מושג מוטמע ומכירים אותו ומבינים מה ההשלכות של זה, למרות שזה קיים. קיימות משפחות כאלה, נמצאות משפחות כאלה בתוך החברה.

השאלה היא התפיסה החברתית לא מסתכלת על זה כסוג אחר של משפחות או תפיסה אחרת. ואני לא אומרת את זה רק כעניין חיובי, להיפך, יכול להיות שזה גורע הרבה מהיכולת להשיג את המעטפת ולהעזר כדי להתגבר על הבעיות האלה. יכול להיות שיטת תחלופה באוכלוסייה הערבית במקרה הזה, ותיכף נשמע גם בחברה החרדית. אני חושבת שהמעטפת הזו הרבה ממנה נבנה בתוך הקהילה עצמה ונעזרים יותר בקהילה במיוחד כאשר ההגדרות האלה לא כל כך מובנות מבחינת החברה.

אבל נשמח, כמובן, לשמוע את משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. גברת לינדה דגן, מפקחת ארצית, בבקשה גברתי, מה קיים אצלכם?
לינדה דגן
לפני זה אני רוצה קצת היסטוריה כי אני רואה שיש הרבה אנשים שלא יודעים למה שינו את השם מחד הוריות. אז אני רק, זה לא מזמן שעשו את השינוי, אני לא מצדיקה אבל אני מסבירה למי שלא יודע - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בכנסת האחרונה.
לינדה דגן
נכון. ארגון גברים באו ושמו על השולחן את העניין שיש ילדים שבאים ממשפחות חד הוריות דאז שהן לא חד הוריות שיש שני הורים, יש גם את האב וגם את האמא והם רצו לשים את זה על השולחן ובמקום. מצאו את השם, מה שמצאו - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז איך קוראים למשפחות כמו המצב שלי ושל צפרה?
לינדה דגן
יש אמא יחידנית שהן גם רווקות שהחליטו להביא ילדים בלי בן זוג ואלמנות וכאלה אבל גם גרושים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אמא יחידנית, פתאום היא אמא, לא משפחה.
לינדה דגן
לא, זה יכול להיות משפחה, לא יודעת אני לא - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סיבכתי אותך, כן?
לינדה דגן
כן, בהחלט, אני לא הדוברת של מי שהמציא את השם הזה. היינו מאוד מופתעים מהשם כי באמת משפחה שיש שני הורים מה האמא לא עצמאית. אבל זה ה- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה שאני קוטעת אותך. ההתעקשות שלנו על המושגים ועל השפה היא לא התעקשות סתמית וזה לא משחק מילים. מילים הן עמדה. מילים יוצרות מציאות וזה לא במקרה גם כן המאבק הזה שנעשה כדי לשנות המושג. ואני חושבת שהגיע הזמן גם שנתייחס לדברים האלה בכובד משקל ולא סתם כאילו יש טרנד ויאללה בואו כולנו נחליף.
לינדה דגן
אז היה לי חשוב פשוט להבהיר את הרקע לשינוי שיש כאלה שאומרים שמוזר.

טוב אין ספק שמשפחות שבראשן הורה עצמאי, אני כן אנסה להיות - - - אני מפקחת ארצית בשירות ברווחת פרט במשפחה. התחלתי להגיד שאין ספק שיש צרכים למשפחות כאלה שהן מוגברים במשפחות שבראשן הורה עצמאי. אבל, ואני מדברת על הכנסות נמוכות, בעיות עם ילדים, בדידות שקיימת, חסמים תעסוקתיים כי לאישה אין אפשרות לעבוד כי יפסיקו לה את המזונות או הטבות אחרות, דיור - יש הרבה הרבה צרכים.

אני צריכה להגיד שהמשרד אינו עושה דיפרנציאציה בסוגי המשפחות. והמשפחות החד הוריות אם נשאר עם המונח הזה הן מצטרפות ומקבלות את כל קשת המענים שהמשרד נותן. אם זה תכניות ואם זה מענים כמו מועדוניות, מרכזי קשר, תחנה לטיפול משפחתי, מרכזים לטיפול באלימות, מסגרות חוץ ביתיות, שירותי סמך מקצועיים.

בנוסף יש לנו תכניות בשירות שלנו כמו תכנית יחדיו שיש אוכלוסיית נשים מוחלשות והן מוצגות במספרים יפים בתכניות האלה. יש מרכזי עוצמה שהם חלק מתכנית נושמים לרווחה בעוצמה שהדגש הוא על מיצוי זכויות, סיוע בנושא תעסוקה. יש לנו סדנאות לשיפור תפקוד והעשרת חיי המשפחה שהרבה פעמים יש קבוצות של אמהות חד הוריות שיוצאות כקבוצה הומוגנית לכמה ימים לעבור איזשהו תהליך של העצמה, של תקשורת יותר טובה עם הילדים וכולי.

ויש תכניות תעסוקה באופן כללי וגם ספציפית היום אנחנו בשותפות עם אגף התעסוקה בחלק של משרד העבודה שאנחנו הוצאנו קול קורא ואנחנו רוצים לעשות תכנית תעסוקה ספציפית למשפחות שבראשן הורה עצמאי.

אבל, שוב אני אומרת, המשרד כמדיניות עד עכשיו לא נתן כספים ייחודיים לנושא של חד הוריות. בעבר הרחוק אני זוכרת שהייתי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ב-2007 הייתה תכנית, ב-2003 הייתה - - -
לינדה דגן
ממש ממש לפני הרבה שנים היתה אפשרות לעשות קבוצות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו תיכף נשמע משולחן עגול.
לינדה דגן
כן, אבל המשרד אינו נותן כסף ייחודי. שוב, האוכלוסייה נכנסת לכל התכניות שקיימות וכל המענים. ואנחנו מדברים על 35% בקרב המשפחות שבראשן הורה עצמאי שהן מטופלות ברווחה ומוכרות לעומת 20% מהמשפחות הכלליות באוכלוסייה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, שוב. 35% מהמשפחות- - -
לינדה דגן
משפחות חד הוריות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חד הוריות מטופלים לעומת 20% מהמשפחות.
לינדה דגן
נכון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כלומר, אין ספק שזה מעיד על בעייתיות.
לינדה דגן
אין ספק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ואנחנו יודעים שכמעט 85% מהמשפחות החד הוריות שקיימים בתוכם ילדים עומדת בראשם אישה. נכון?
לינדה דגן
אני חושבת שכן- - - ביטוח לאומי כן.
קריאה
יותר, 92%.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
92%? אוקיי. כלומר, אפשר להניח שרוב מי שמקבל את הסיוע שלכם זה נשים שעומדות בראש.
לינדה דגן
נכון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
השאלה שלי, אני עדיין קצת ככה מנסה להבין, יש נשים ב-25 אלף משפחות אם אני לא טועה או לפחות 20 אלף שהן נשים ערביות נשואות לגברים שאין להם מעמד בארץ ויש נשים שהגברים אין להם מעמד ויש את הנשים עצמן שאין להן מעמד, זה נושא אחר. אבל לפחות יש חלק מה-20 אלף משפחות האלה הן נשים שהגברים שלהן לא יכולים להיות בתוך הארץ ואם הם נמצאים אז הם נמצאים באופן בלתי חוקי והם לא יכולים לעבוד, הם לא מועסקים עם זה.

האם קיימת אפשרות לאלה לפחות שהגברים שלהן לא נמצאים בתוך הארץ, הם חיים בגפם עם הילדים, להסתכל עליהם כמשפחות חד הוריות.
לינדה דגן
על פי החוק אני ממש לא יודעת.
צפרה צוויק
אם לא מכירים בהם אז הם כאילו יחידניות.
קריאה
לא, אבל על פי החוק לא.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
על פי החוק לא?
לינדה דגן
אני לא יכולה לתת לך את התשובה. אני ממש לא יודעת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הן מקבלות תמיכה וסיוע?
נעמה שלו
הן מקבלות הבטחת הכנסה, הן יכולות לקבל הבטחת הכנסה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הן יכולות לקבל?
נעמה שלו
במצבים מסוימים. הם מקבלים גמלה מופחתת לא גמלה כהורה יחיד- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אפשר להתקרב ולשמוע, השם לפרוטוקול.
נעמה שלו
שמי נעמה שלו, ביטוח לאומי. במצבים כאלה יש מצבים שאנחנו מוכנים לשלם להם גמלה להבטחת הכנסה. אם באמת אין שום קשר עם בן הזוג אנחנו בודקים אותה כנפרדת לכל עניין ודבר ואם לא אנחנו בודקים אותם כן כזוג ומשלמים גמלה מופחתת כי הבעל אינו תושב. וכל מקרה נבדק לגופו של עניין אבל יש פתרון אם אין הכנסה בכלל או הכנסה נמוכה יש פתרון אצלנו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יכולה לבקש, כמובן לא לעכשיו, אני לא מצפה שיהיה לך, לקבל לידינו מידע כמה משפחות כאלה שמקבלות - - - גמלה להבטחת הכנסה אני לא אשאל אותך כי בסופו של דבר אתם לא תוכלו להפריד, אבל גמלה מופחתת את תוכלי לשלוח לנו?
נעמה שלו
כן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אשמח לקבל לידיי.
נעמה שלו
אבל זה גם יכול להיות לא רק אישה שבעלה לא תושב גם מצב הפוך גבר שאשתו לא תושבת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן, זה אפשרי גם כן. אז בעצם התכניות האלה שקיימות, למרות שהזכרת, עד כמה הן קיימות באמת מבחינת הפריפריה למשל והשוני, למשל, בוא נגיד נגב לעומת מרכז הארץ.
לינדה דגן
התכניות הן בכל הארץ. תכנית כמו נושמים לרווחה זה נמצא ב-94 רשויות בארץ. אני כן צריכה להגיד - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
36 ערביות נכון? או שאני טועה?
לינדה דגן
כמעט 50.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
50 כבר.
לינדה דגן
כן. ויהיו עוד דרוזים, כן זה 40 ומשהו פלוס חמש ערים שהן מעורבות שגם מקבלים מענה שם. זה בכל הארץ, זה בפריסה ארצית.

אני רק רציתי להגיד שיש הרבה מחלקות לשירותים חברתיים שכן נותנים מענה, הם מרימים כפפה באופן עצמאי יחד עם עמותות של נשים וכן מצליחות לעשות שם עבודה לקבץ נשים למען שינוי מדיניות או חקיקה. עושים עבודה קהילתית שם, זה גם מתקיים בתוך, אבל זה לא בכסף של המשרד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. יש לנו את דנה גינוסר מהקליניקה לזכויות נשים בעבודה מהאוניברסיטה העברית. בבקשה, גברתי.
דנה גינוסר
שלום, תודה. אני מייצגת כאן יחד עם חנה לויט, שתיכף תדבר, פורום שקם בירושלים, פורום שולחן עגול לקידום שירותים תומכי תעסוקה לנשים חד הוריות שמובילה אותו היחידה למיצוי זכויות של לשכת הרווחה של דרום העיר. ושותפים בו גם ידידות טורונטו, עמותת אם הבנים, הקליניקה וחשוב מכל קבוצה של נשים פעילות בקהילה, אמהות חד הוריות.

המטרה הייתה למפות את החסמים בתכנית של משרד הכלכלה שעברה עכשיו עם תחום התעסוקה למשרד הרווחה. אני חושבת שזאת הזדמנות מצויינת להרים את התכנית הזאת. הבעיה העיקרית, אני אגיד את זה ממש בקצרה, היינו בשבוע שעבר בוועדת השקיפות, במסגרת יום המאבק בעוני, תקציב התכנית באופן קונסיסטנטי מאז תחילתה ב-2003 ואחר כך 2007 מנוצל בשיעורים מזעריים. אנחנו מדברים על הנתון העדכני, 25% מהתקציב מנוצל מתוך פוטנציאל של קרוב ל-30 אלף נשים חד הוריות שהן קהל היעד של התכנית. בשנה שעבר פחות מ-200 הצליחו לממש את הזכויות.

מה זאת התכנית הזאת? היא כוללת שלושה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה עלה בדיון שהיה אצלנו והנשים דיברו על החסמים העיקריים למה הן בעצם לא ממשים את ה- - -
דנה גינוסר
אז ממש בקצרה התכנית כוללת הנחה מוגדלת במעונות ובמשפחתונים שם הבעיה העיקרית היא שהתשלום הוא רק לאחר שמושגת הדרגה. זה אומר שחודשיים ראשונים אין מאיפה לשלם את הכסף הזה. הדבר השני הוא סל גמיש של תקציב של 7000-8000 ₪ שניתנים למטרה ראויה מאוד לתשלום לקייטנות, לחונכויות, לבייבי סיטר - כל מה שהוא מעבר לשעות הלימודים. שם הבעיה העיקרית היא שהתשלום הוא רטרו אקטיבית. זאת אומרת שוב אנחנו חוזרים לאותה נקודה.

השירות השלישי בתכנית הוא הכשרות מקצועיות. גם שם התשלום רטרו אקטיבי וגם שם, כמו שגברתי יודעת, בעיה של הסללה לעבודות לא רלוונטיות. אנחנו חושדות, זיהינו, שבינתיים הקריטריון שמהווה את החסם המשמעותי ביותר הוא הנושא של קבלת קצבה מביטוח לאומי. אם זאת הבטחת הכנסה או תשלום מזונות. למעשה זה קריטריון שרירותי. יותר קל אולי לקבל את הנתונים ככה אבל המצב בפועל הוא שיש אמהות רבות, נשים רבות שזקוקות מבחינת רמת ההכנסה, ההכנסה הפנויה שלהן, זקוקות לאותו סיוע ממש וזה קריטריון שחוסם אותן מלפנות אפילו.

סתם כדי לסבר את האוזן, בתכנית נתיבים לתעסוקה של ידידות טורונטו יש משהו כמו 300 נשים שמשתתפות. 40 הגישו את הטפסים לתכנית, 13 בינתיים הצליחו לקבל זכאות וכל השאר מרימות ידיים מראש. אני חושבת שבעיה נוספת היא כמובן הבירוקרטיה וכאן אולי התפקיד שלכם, בהנגשה. נשים בכלל לא יודעות אפילו על הזכויות הללו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רוצה לשאול שאלה. את אמרת שהתכנית הזו הועברה עם המעבר של חלק כל הנושא של עבודה ותעסוקה הועבר למשרד העבודה והרווחה נכון?
דנה גינוסר
כן. כך נאמר לנו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כי גברתי - - -
לינדה דגן
לא שמעתי, סליחה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני אומרת, התכנית הזו שמ-2003, תכנית משרד הכלכלה להורים יחידים, היא תכנית שהועברה אליכם עם המעבר הזה של התעסוקה למשרד שלכם. אבל בתחילת דברייך וגם בסיום דברייך אמרת שאין לנו תכנית מיוחדת לעניין. האם אני מבינה שהתכנית הופסקה, האם אני מבינה שאתם עדיין מנסים להתאקלם עם השינויים של המשרד?
לינדה דגן
לא, לא. אני אסביר. אני חשבתי שאת בכלל מדברת על משהו אחר. לפני הרבה שנים היו לנו תצקיבים להפעיל תכניות, קבוצות לנשים חד הוריות. זה לא קשור למה שהיה במשרד הכלכלה שהיום נמצא אצלנו. הסל שירותים הגמיש הוא עדיין של המחלקה של משרד העבודה. את צודקת שאנחנו רק בהתחלה של - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתם משרד אחד. אני מצפה שאת מגיעה ומדווחת מה המשרד עושה עם הורים יחידים אז תזכירי את התכנית היחידה שקיימת.
לינדה דגן
אוקיי, אבל כמו שנאמר פה, היכולת לממש את הסל הזה, ואני מקווה שעכשיו שנחבור יחד עם המשרד, נוכל לעבוד איתם על איך להגמיש כי הקריטריונים מאוד נוקשים והנגישות מאוד קשה. מקווה שנוכל לעשות משהו יחד עם היחידה של העבודה בתוך המשרד שלנו כדי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מאוד שמחה לשמוע שאתם מקווים שבאמת תצליחו לעשות את זה. יש לי הרבה תקוות בחיים אבל אני יודעת שרובן לא יתממשו.
קריאה
אסור לאבד תקווה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, אני ריאליסטית, אני יודעת מה אני יכולה להשיג ומה לא. אבל אני יודעת שהרצון הזה שקיים, האם זה התבטא באיזשהו הקמת צוות בתוך המשרד שישלב בין הרווחה לבין אנשי התעסוקה שהגיעו אליכם כדי להתחיל לדון האם - - -
לינדה דגן
אנחנו ממש בהתחלה. בהתחלת הדרך. אבל כמו שאמרתי, כן קיבלנו תקציב מהם להפעיל תכניות תעסוקה לאוכלוסייה הזאת. לא המון כסף, אבל אנחנו מתחילים לעבוד- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי. אז בוא נעשה את זה קצת יותר מסודר כדי שאני אבין יותר את התמונה. אני ארצה לקבל לידיים שלי, בוועדה, קודם כל מה גודל התקציב של התכנית הזו.
לינדה דגן
של הסל שירותים?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן. כמה כסף הועבר אליכם כדי לעשות את התעסוקה, האם הקריטריונים המאוד מגבילים שדיברת עליהם הם גם מחוייבים בתקציב שהועבר אליכם כדי לעשות את - - - או שכל אישה יכולה להצטרף ומה אתם עושים עם התקציב הזה לשנה הזו.
לינדה דגן
אני יכולה כבר להגיד שיש תקציב. אנחנו הוצאנו קול קורא במחלקות לשירותים חברתיים וביקשנו מהמחלקות להציג לנו תכניות תעסוקה. הצוות הוא שלי, של ד"ר שלי נורטהיים שהיא אחראית על מנהלת התעסוקה במשרד שלנו והנציגה ממשרד העבודה. אנחנו חברנו ביחד, הקמנו ועדה, קיבלנו את הפניות ואנחנו עכשיו עכשיו בתהליך לאשר ו- - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מתפלאת. למה לא אמרת את זה כשהצגת את הפעילות שלכם?
לינדה דגן
אני כן. אני הצגתי שיש לנו - - - לא אני הצגתי שיש לנו תכנית תעסוקה שלאחרונה הועברה אלינו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני אשמח לקבל לידיים שלי לא רק שקיבלנו איזשהו תקציב והוצאנו קול קורא. מה הגובה של התקציב, איך אתם הולכים להשתמש בו, איזה סוג של הכשרות אתם תאשרו. כי אם אני אדע אחר כך ש-62% מההכשרות הן בענייני טיפוח וחן אני אאבד תקווה.

אני חייבת להגיד, אתמול פגשתי עובדות סוציאליות, סתם פגישה בדרך, ואז אחת מהן החמיאה לי על הלק ואמרה לי שהיא כמקור פרנסה, כדי להשלים, בגלל התנאים שלה כעובדת סוציאלית, תנאי התעסוקה שלה, היא למדה ציפורניים.
קריאה
לא נכון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן נכון. תאמיני לא אני מאלה שמספרת סיפורים - - -
צפרה צוויק
יש לנו השתלמויות נורא עמוסות כאלה של העבודה שלנו. אז במקום תכניות התערבות למיניהן נעשה סדנאות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא אומרת את זה כדי להגחיך או לדבר אני אומרת את זה מתוך כאב. עובדת סוציאלית לא אמורה לעשות השלמת הכנסה כאשר היא מנסה לחזק נשים וגברים אחרים ולהעצים אותם ולטפל בבעיות שלהם. וזה מאוד כאב לי לשמוע את זה, אני חייבת להגיד. אז אנא אל תתערבו לנו בפרנסה, אל תעשו עוד הכשרות לציפורניים וטיפוח חן. אבל אני אשמח לקבל את המידע הזה. תודה.
דנה גינוסר
אולי כדאי לשמוע גם את חנה לויט.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן. בבקשה.
חנה לויט
שלום, אני לא משום ארגון, קוראים לי חנה לויט, אני מהרצון שלי לצאת ממעגל הקורבנות והמסכנות של החד הוריות איך שרואים אותן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את הופעת בוועדה מקודם נכון?
חנה לויט
לא. לא כל חד הורית מתאים לה וטוב לה להיות במעגל הזה כמו שכל הקריטריונים היום לא מתאימים לחד הוריות. חד הורית רוצה לצאת, היא רוצה לשנות את החיים שלה, היא רוצה ללמוד לא בהכרח ציפורניים, לא בהכרח טיפוח. אבל שמים אותה במקום שהיא לא יכולה להתפתח. כשאומרים לי את לא יכולה לצאת לעבוד, את יכולה לעבוד רק עד 600 ₪, אם אתם חושבים שאני יכולה להאכיל את הילדים שלי ב-600 ₪ כאילו פוגעים לי במזונות בדבר היחיד שזה הביטחון לילדים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
פוגעים לילדים שלך במזונות.
חנה לויט
במזונות. אבל זה הדבר היחיד, הביטחון היחיד שאני יכולה לתת לילדים שלי. זה נקודה אחת, זה המזונות שאני חושבת שלא צריך לפגוע בהם בכלל. ברגע שלא נוגעים במזונות אתם תראו כמה חד הוריות ייצאו בחוץ ויעבדו.

למשל, דוגמה שלי, אני הלכתי לקבל מעורך דין סיוע משפטי. שאלו אותי בשביל לדעת אם אני זכאית, כמה פעמים אני עושה פסים בשיער. האם זה רלוונטי? אני צריכה להיות המסכנה ולהראות שאני מסכנה בשביל לקבל את הזכויות שלי? זה לא דבר נורמלי.

יש את החד הורית שהיא רשומה ברווחה או את החד הורית שמקבלת מביטוח לאומי שהיא מוכרת שאין לה ברירה שהיא נשארת במעגל הזה של החד הורית. ויש את החד הורית שהיא לא מקבלת מזונות מביטוח לאומי, שמקבלת מזונות מהבעל שלה, שהיא קנתה את הבית שלה, שהמשכנתא גם חוזרת לה, שהיא יוצאת לעבוד עבודה, שתיים וגם רוצה ללמוד. ואת אותה חד הורית השקופה, שאני קוראת החד הוריות השקופות, יש גם חד הוריות השקופות, הן, לא מגיע להם כלום - לא עזרה בתחילת הלימודים בשביל הילדים, לא אפשרות ללמוד לתת להם לימודים אם הם רוצים. לא רואים אותן, לא מכירים אותן.

אני חושבת שהדבר הראשון, קודם כל בשביל להעלות את המודעות אני חושבת שצריך קודם כל לפתח אמון בין עובדים סוציאליים למטפל. כי אנחנו מדברים על אלימות גם שהייתה לעובדים סוציאליים. אבל יש מינימום אימון שצריך להיות. לא כל חד הורית יש לה פוטנציאל לרצוח את הילדים שלה. לא כל עובדת סוציאלית יש לה פוטנציאל לקחת ילדים. יש גם הרבה חד הוריות שלא פונות בכלל לרווחה כי הן מפחדות מהרווחה. הן שומעות רווחה הן מפחדות, הן לא יודעות עד כמה אפשר לעזור להן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אני חושבת שכדאי מאוד קצת להבהיר משהו. כאשר אנחנו אומרים משפחות חד הוריות ותראו איך זה הפך לאמהות חד הוריות כאשר אנחנו מתחילים לדבר כי בעצם אנחנו יודעים שהמציאות בשטח היא שרוב המשפחות שיש הורה אחד שמטפל בילדים זה הרוב בדרך כלל נשים שעומדות בראש המשפחות האלה, אלא אם נרחיב את היריעה ונדבר על משפחות חד הוריות אחרות.

אבל ברגע שאנחנו אומרים משפחות חד הוריות היחס הוא מיד למשפחות דלות אמצעים. ואנחנו חייבים אולי לחשוב על זה קצת. כי לא בהכרח כל משפחה חד הורית היא משפחה דלת אמצעים ולא כל אמא חד הורית היא אמא שהיא צריכה את התמיכה של הרווחה, לפחות בעניינים החומריים, כספיים, כלכליים. יכול להיות שהיא צריכה תמיכה נפשית או תמיכה אחרת אבל הסטראוטיפ הזה שמפתחים אותו בסלנג, בשיח שלנו, שכאילו כל המשפחות החד הוריות הן משפחות שצריכות את הרווחה אני חושבת שהגיע הזמן שנצא קצת ממנו.

זה לא שולל את הצורך בכן לתת תמיכה לנשים שהרבה פעמים אנחנו רואים את הקשר הזה, ה-disregard שנעשה והקשר בין המזונות לבין הכנסת האישה, אני חושבת שהוא בלתי מתקבל על הדעת כאשר אנחנו יודעים שהמזונות אלה זכויות הילד והם לא הכסף של האמא, אלא זה הכסף שאמור בו ההורה לפרנס את הילדים שלו שהוא הביא לעולם.

אז אני חושבת שהיה ניסיון לפתור את זה לאחרונה, זה לא היה בדיוק כמו שאנחנו היינו רוצים, הפרדה טוטאלית בין המזונות לבין הזכות. ולחשוב שבאמת אמא שעובדת ומכניסה כסף הבייתה זה יתרום גם לילדים עצמם בנוסף לחלק שהאבא צריך לשלם עבור המחייה של הילדים שלו.
צפרה צוויק
יש עוד דבר, ברשותך, שאלמנה שחיה עם בן זוג או נישאת מפסיקים את קצבת השארים מביטוח לאומי. ואני לא מכירה אף גבר שנכנס למערכת משפחתית שמתחיל להיות התומך של ילדים של מישהו אחר אז גם - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בקצבת השארים של האישה עצמה או של הילדים?
קריאה
של האישה עצמה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
של האישה עצמה.
קריאה
והיא מקבלת כשהיא נישאת, אחרי שהיא נישאת מענק בגובה ארבע שנים של קצבה.
צפרה צוויק
שזה 2.5 גרוש.
קריאה
לא משנה, כמה שהיא מקבלת.
צפרה צוויק
זאת גם כן הנחה מותנית שנשים שחיות עם מישהו אחר אז - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז הוא צריך לפרנס אותן. כן. זאת נקודת ההנחה שאנחנו תמיד עול על מישהו, או על חי או על מת או המדינה, מה לעשות.
קריאה
אם היא מתגרשת או מפסיקה לחיות עם הבן זוג במהלך הארבע שנים אז מחזירים את הקצבה מלכתחילה.
צפרה צוויק
עד איזה גיל?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
טוב, אני חייבת להגיד שאני כל פעם מתפלאת מחדש על ה- - -
צפרה צוויק
יש השלמה על הקצבת זקנה לזה אז גם מורידים את זה אז - - -
קריאה
קצבת זקנה ושארים אז כבר אנחנו נופלים על חוק אחר, על בעייה אחרת.
קריאה
אין כפל מבצעים.
חנה לויט
שאלה, את הגרושה שמתחתנת מחדש מפסיקים לה?
קריאה
את מה מפסיקים לה, את המזונות לא מפסיקים לה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, את המזונות לא, מה פתאום זה מזונות של הילדים.
חנה לויט
היא מתחתנת מחדש עם בנאדם שהוא גרוש, יש לו בית, מפסיקים לה את הקצבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איזה קצבה?
קריאה
את המזונות לא.
חנה לויט
את ההבטחת הכנסה. היא לא מקבלת מזונות מבעלה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת, שנייה גברתי, חנה, בוועדה זה לא מתבצע אחד על אחד. קודם כל כולנו צריכים לשמוע את השאלה.
חנה לויט
אז שאלתי את כולם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא. את שאלת ואני ניסיתי שלוש פעמים לשאול אותך על מה את מדברת ואת לא שמת לב כי התנהל שיח שם. ואנחנו גם נשמח לשמוע את התשובות לשאלות. אז בואי נעשה קצת סדר. את מדברת על אלמנה שמתחתנת מחדש? את מדברת על גרושה? אז איזה קצבה מפסיקים לשלם לה?
חנה לויט
היא הייתה מקבלת הבטחת הכנסה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את ההבטחת הכנסה מפסיקים לה?
קריאה
אישה נשואה נבדקת לזכאות עם בן הזוג, כן. אם היא נשואה נבדקת זכאות עם בן הזוג.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו לא אדם, לא אזרח קיים בעד עצמו, תמיד אנחנו תלויות בהכנסה של הגבר.
נעמה שלו
באותה מידה גם אם הגבר היה מקבל גמלה כלשהי ונישא אז אנחנו בודקים את, עוד פעם, בהבטחת הכנסה בלבד אנחנו בודקים את הזכאות של התא המשפחתי והתא המשפחתי השתנה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא מבינה איך יכול להיות שהבטחת הכנסה של אזרח מסויים צריכה להיות תלויה בתא המשפחתי. אני יודעת שזה מה שקיים, זה לא אומר שזה מוצא חן בעיני. כל השינויים שמדברים עליהם וכל הצורך בלעבור לתפיסה אחרת שהנשים הן אזרחיות שוות זכויות. זה אומר להסתכל עליהן כישות עצמאית. כל הקשר הזה ומעבירים אותנו משייכות מבן זוג אחד ואחר כך לקצבת שארים שלו ואחר כך לבן זוג החדש. ואיפה אנחנו באמצע כל הסיפור הזה אני לא יודעת. זה לא מכוון אלייך, זה למדינה, אוקיי?
חנה לויט
אפשר שנייה, יש פה מישהי שבהקשר למה שאמרת מקודם אומרת שכן לוקחים את קצבת המזונות אחרי שגרושה התחתנה, היא אומרת בוודאות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אם לקחו לה היא צריכה לערער על זה והיא צריכה ללכת כי אין דבר כזה. מזונות שזה לא הזכות שלה, זה לא הכסף שלה, זה עבור הילדים שהיא מגדלת והם לא אמורים לקחת את זה.
קריאה
אבל לא כולן יודעות מזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא חשוב שהן ידעו, חשוב שהביטוח הלאומי יידע.
קריאה
ביטוח לאומי מוריד אוטומטית.
נעמה שלו
מה מוריד אוטומטית?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא במקרה הזה, לא במקרה של המזונות. בואו נשמע מה יש לביטוח הלאומי להגיד.
נעמה שלו
דמי מזונות לא מופסקים. דמי מזונות תלויי הכנסה, נכון. לגרושה שנישאת מחדש בגלל שעוד פעם, התא המשפחתי משתנה אז מבחן ההכנסות משתנה. כבר אני לא בודקת את המזונות שלה לפי הורה יחיד, אלא אני בודקת את המזונות בתנאים קצת שונים, ולכן יש מצב שאולי הם מופחתים אבל הם לא מופסקים לגמרי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, זה חדש לי. אז מה, עכשיו כל אבא גרוש צריך לחפש שידוך לאשתו כדי שישלם פחות מזונות לילדים שלו? הרי הם פוגעים בסופו של דבר. לא יאומן, לא יאומן. טוב שיש לנו - - -
קריאה
רק מזונות שמתקבלים מביטוח לאומי, לא כל מזונות ש- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
המזונות שמקבלים מביטוח לאומי הן גם תלויות - - - והם גובים. בסופו של דבר כמה אחוז אתם גובים מה- - -
נעמה שלו
אין לי מושג אני לא - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה היה מעל 80% הגבייה.
קריאה
אני שמעתי מנכ"ל משרד הביטוח לאומי לשעבר שדיבר על גבייה של 70%.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן זה מה שאני זוכרת. אפילו פעם אחרונה זה הגיע ל-80% על כל הדיון שהתייחס לעניין של ה-disregard, ואנחנו דיברנו על זה.
נחמה צרמן
אם הבית הזה לא ישחרר את ההגדרה של מזונות מהגדרה של גמלת מזונות אז הנשים הגרושות תהיינה נדונות לעד לחיי עוני. צריך לעשות הפרדה, זאת לא גמלה, זה מזונות לילדים וזה מקור - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זאת אותה בעיה שיש לנו גם בעניין זכאות לדיור ציבורי. יש לנו אותה בעיה בהרבה סוגיות אחרות לצערי הרב.

עובדת סוציאלית, ביאטריז רוזן כץ, יועצת ראש העיר חיפה לשוויון מגדרי. בבקשה, גברתי.
באטריז רוזן כץ
שלום, אני עובדת סוציאלית בעיריית חיפה 32 שנים, מנהלת אופק נשי - תכנית סיוע לנשים בזנות ויועצת ראש העיר חיפה לקידום שוויון מגדרי. ובאמת, גם לי ככה, אני אגיד, הורה עצמאית בקושי אבל זה מה שהחוק קבע ואני מכבדת את החוק, בקושי.

ביקשתי לדבר כאן כי אני רציתי לספר לכם על שני אירועים שקרו לי בשנה האחרונה בתפקיד שלי כיועצת. הגיעה אליי עובדת סוציאלית, עובדת עירייה, שזה נחשב למקום עבודה מכובד, מגדלת שני ילדים לבד, מקבלת מזונות. בשעה טובה הבת מסיימת צבא, מתחילה ללמוד באוניברסיטה. הבת צריכה לעבוד כדי לשלם את השכר לימוד כי האמא לא יכולה לעזור לה. אין להן דיור, הן צריכות לשלם שכר דירה והבן שלה לומד בתיכון עבורו היא מקבלת 1200 ₪.

היא פונה אליי שאני אעזור לה לקבל, דיברתם על הלכה, אז אצלנו זה עבודה בחברות סיעוד כדי לעזור לה לקבל אישור מהעירייה לעבודה נוספת בנוסף לעבודה במשרה מלאה כי היא מפסיקה לקבל מזונות על הבת שהופכת להיות סטודנטית. והשכר דירה, בעל הבית החליט למכור את הדירה, דירה חדשה עולה עוד 1000 ₪ ואין רזרבות, אין מאיפה ואין גב משפחתי וקשה, קשה.

ואני רוצה להגיד כן קשה, קשה להיות אמא, גרושה שמגדלת ילדים שאין לך בית, שאין לך גב משפחתי שתעזור לך. אז יכול להיות שלא כולן עניות אבל בוא נגיד שחלק גדול מהן לא יוצאות לחופשות. חלק גדול מהן לא מסיימות את החודש וחלק גדול מהן בוודאי לא חולמות לקנות דירה.

והגיעה עוד אישה, לא עובדת עירייה הפעם, ומתקשרת אליי ואומרת לי, הייתה פעם תכנית וזו שאלה יותר לכיוון משרד הרווחה, הייתה פעם תכנית אם לאם. אם לאם זו תכנית שאמהות עוזרות לאמהות אחרות שילדו. ולהיות אמא, שוב, בלי גב משפחתי ובלי מישהו שיעזור לך שיהיה שותף או שותפה בגידול הילדים קשה. והיא, בשעה טובה, אחרי הרבה שנים, בגיל 40 פלוס, ילדה תינוק וקשה לה. קשה. אין לילות, אין ימים, היא לא יכולה להתרחץ בנחת.

והייתה פעם תכנית, שהמשרד לפעמים היה שותף, אני לא יודעת אם תמיד. אבל יש תכנית שנקראת אם לאם שאמהות עוזרות לאמהות אחרות כדי לתת את השעה הזאת, לאכול בנחת, לנוח. אני אומרת, נכון, יש תכניות, יש מלא תכניות למשרד, אבל אי אפשר להמשיך ב- - - מצד אחד אנחנו אומרות נכון אמהות עצמאיות, אנחנו כמו כולן ואנחנו יכולות, הכל נכון, אבל בלי סיוע לא נצליח.

וכן אני חושבת צריך להחזיר לשנת 2003 שכן הייתה מעטפת מיוחדת, ייחודית ובוא נגיד מה שנגיד, שכר דירה בלתי אפשרי היום ומי שהכי תסבול זה האישה שמגדלת ילדים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
באטריז המעטפת עדיין קיימת. היא לא מנוצלת. הם לא משתמשים - - -
באטריז רוזן כץ
אולי היא לא נגישה. זה לא שהיא לא מנוצלת, היא לא נגישה. אבל בוא נדבר - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני אמרתי - - - אבל על זה דיברנו שהם חייבים לעבוד על שינוי הקריטריונים.
באטריז רוזן כץ
נשים בכל תחום שיגידו רוצות לעזור לי, סיוע בשכר דירה רלוונטי. 1000 ₪ לחודש זה לא רלוונטי כשאישה מכל הכנסה שהיא מקבלת צריכה להפריש עוד 2000 ₪ לשכר דירה לפחות, בתל אביב בכלל אני לא יודעת איך הן חיות, אבל בחיפה זה לפחות 3000 ₪ זה לא רלוונטי. צריך לדאוג לדיור בר השגה בשביל נשים שהן מפרנסות לבד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אנחנו לא שמענו מ- - -אני לא יודעת מה להגיד, מגזר, קהילה, תסלחו לי, חברה, הכי טוב.
חני שטיין
דווקא חברה פחות כי חברה זה החברה הישראלית פשוט נניח שזה גוון אחר עם מורכבות אחרת- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איך זה אצלכם?
חני שטיין
קוראים לי חני שטיין, אני עו"ס לסדרי דין במחלקת רווחה במודיעין עילית, קריית ספר. זו עיר חרדית. אני לא בת המקום, אני אזהר בדברים שלי כי המטרה שלי בתיאור היא לתאר את החוויה של איך זה להיות אם חד הורית בתוך קהילה חרדית. אבל כן, אני בכל זאת צריכה לשמור על המקום.

אני כן אגיד שבתחילת העבודה שלי בקריית ספר למעלה מ-10 שנים לדמיין קבוצה לנשים חד הוריות זה היה כאילו פנטזיה. דבר כזה לא יכול לקרות, שבתוך עיר חרדית, שהסטיגמה בה זה אחד הכוחות הכי חזקים לטוב ולרע לדמיין קבוצת תמיכה או קבוצת עבודה לנשים חד הוריות, גרושות, לא משנה איך נקרא לזה, זה היה ממש חלום והיום יש קבוצות כאלה מדהימות שעובדות ועוד מעט עמיתה שלי פה תוכל לספר שזה שינוי מדיניות שהוא נרחב אבל לא רק.

אחד המאפיינים של החברה החרדית באמת, כשמם כן הם, הם באמת חרדים לדרך שלהם. וחריגות מהדרך לא מתקבלות ברוח טובה. פירוק של נישואים, המילה גירושין, המילה גט, בית הדין, בית משפט, הורים לא רוצים שילדים בבית הספר, בתלמודי התורה ובבתי הספר יחזרו הבייתה עם מילים שלא מתאימות.

מה שקורה שילדים שחווים את השבר הכי גדול בחיים שלהם צריכים להסתיר את זה. לא לדבר ולא לספר כי מה שיקרה שאם הם יספרו את זה לחברה שלהם או לחבר שלהם בכיתה אז החבר יחזור הבייתה וישאל את אבא או את אמא מה זה אומר גירושין. האבא ואמא ירימו טלפון למורה, המורה תרים טלפון לאם החד הורית שכרגע החיים שלה התרסקו ובנוסף על כל הדברים שהיא מתמודדת איתם היא תצטרך להתמודד גם עם זה. וגם הילד הצעיר, הוא בטוח שהוא היחיד בכיתה שלו, הילדה בטוחה שהיא היחידה בקריית ספר. היא אומרת לי, איך קורה אבל לי כזה דבר. מבחינתה היא היחידה בכל העיר שקרה לה כזה דבר.

אז נוסף על כל מה שעוברים כל בני משפחה שהבית שלהם מתפרק בין אם זה גבר ובין אם זה אישה והילדים, כמובן, אני חושבת שיש תוספת של מצוקה ותוספת של סטרס בתוך קהילה חרדית. לא רוצים להשכיר דירות לאמהות חד הוריות. ממש לא רוצים. נשים, תקני אותי אם אני טועה, נשים תבואנה עם אח שלהן או עם אבא שלהן או משהו כזה כדי שלא יחשבו שהן חד הוריות כי לא ישכירו להן.

בשבוע שעבר נכנסה אליי לחדר בלשכה מנהלת של מעון בקריית ספר היא רוצה להתייעץ איתי על הורים שבהליכי גירושין כרגע ויש איזשהם עניינים מתי האבא יבוא לקחת, כן יבוא, לא יבוא. אני קצת הנחיתי אותה ובאיזשהו שלב היא אומרת לי, תגידי, כדאי לי בכלל לקבל את הילד הזה למעון, בכלל כדאי לי? לא, את צודקת, נוסף על כל מה שקורה לו, נוסף על זה שכל הבית שלו התפרק ואמא שלו בכלל שם ואבא שלו בכלל שם, בואי, אל תקבלי אותו למעון. זה בטח יקל עליו את החיים מאוד - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
יקל עליה. היא לא דאגה לילד במקרה הזה.
חני שטיין
נכון. נכון. האמת שאני מוכרחה לומר לא, את יודעת מה, היא לא. כי היא נכנסה אליי כדי לדעת איך להגן על עצמה במצבים שונים, זה נכון. יכול להיות שזה קורה בעוד אוכלוסיות, התחייבתי לשמור אז אני כן אזהר בדברים שלי, אבל ללא ספק יש תוספת של אקסטרא סטרס, עוד מצוקה ועוד קושי. מעבר לזה צריך לזכור שמדובר בחברה חרדית, מדובר במשפחות מרובות ילדים עם משאבים כלכליים מאוד מצומצמים. אז אם קודם אותם משאבים כלכליים מצומצמים היו צריכים לפרנס בית אחד עכשיו אותו ה-"פול" הכלכלי צריך לפרנס שני בתים.

אז אם בחברה החילונית או בחברה הדתית, לא החרדית, אישה שמתגרשת יכולה לפנות אחורה אל משפחת המוצא ולהשען אחורה על איזשהו גב כלכלי צריך לזכור שבחברה החרדית ברוב הפעמים גם את זה אין. כי משפחות המוצא גם הן מרובות ילדים עם משאב כלכלי מאוד מאוד מצומצם.
קריאה
אם הן בכלל נשארות איתה בקשר.
חני שטיין
נכון מאוד. בדרך כלל זה קורה בהתחלה ואחר כך לפעמים יש איזשהו חיבור ברוב המקרים. אבל מה שקורה זה סוג של חוויה של ממש dead end. לאן שהיא לא תביט, בבית הספר זה dead end. לא מזמן ניגשה אליי אישה שקיבלה מכתב ממנהל בית הספר שהם רוצים שהילד לא ימשיך בשנה הבאה מכוון שהיא מגיעה לקחת אותו, בימים שלה, היא מגיעה במכונית שזה דבר שהוא לא מקובל בחברה החרדית שאישה נוהגת, והם קיבלו תלונות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
באמת?
חני שטיין
כן. אז צריך לקחת בחשבון שהדלתות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רוצה לשאול. את כעובדת סוציאלית שעובדת בתוך החברה שלך, איזה כלים יש לך ביד להציע לנשים האלה?
חני שטיין
כלים אופרטיביים או כלים רגשיים?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כי אנחנו יכולים להמשיך ולספר למה המצוקה שלהן קשה. מה יש לך להציע להן.
חני שטיין
אני תיכף אצרף לדיון את עמיתתי שהיא תספר יותר בכיוון האופרטיבי. אני כעו"ס לסדרי דין, הנשים שמגיעות אליי וגם במיעוט במיעוט במיעוט גם הגברים שסובלים באמת מכל מה שתיארתי, אני יכולה לעתים להאבק איתן ועבורן. זה עד גבול מסוים משום שאז גם אני אספוג. אני הייתי במשך תקופה דיי ארוכה על תנאי במקום העבודה שלי משום שישבתי מול רבנים ש- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יכולה לשאול, איך יכול להיות שעובדת סוציאלית תחת החסות של משרד העבודה והרווחה שתהיה על תנאי על עצם מילוי תפקידה?
חני שטיין
מילוי תפקידה זו הגדרה לא אופרטיבית, זו הגדרה מאוד עמומה. את תגדירי מילוי תפקידה בצורה מסוימת והם יגדירו מילוי תפקידה בצורה מסוימת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא אכפת לי, מה המשרד מגדיר?
חני שטיין
זה משהו מאוד חמקמק שלא ניתן יהיה להגדיר אותו אז הם יגידו שפשוט לא באתי - - - טוב לא ניכנס לזה, אני לא הסיפור. הסיפור הוא הנשים שנאבקות על זה ברמה היום יומית ולפני שאני אעביר את המיקרופון אליה אני רק אסיים ואומר ש- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לפני שאת מעבירה בדרך כלל אני נותנת זכות דיבור פה.
חני שטיין
סליחה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מילוי תפקידי אני יודעת לעשות טוב מאוד. זו לא הגדרה עמומה במקרה הזה. אני מודה לך. אני הייתי באמת רוצה לשמוע מה מוצע לנשים הללו מבחינת העבודה הסוציאלית, מבחינת המשרד. כי שמענו מה ברמה הארצית המשרד חושב שהוא נותן. אני רוצה לשמוע - - - לא, כי אם לעזור לנשים במקרה הזה מעמיד את העובדת הסוציאלית בסימן שאלה, אז כן המשרד חושב שהוא נותן את כל השירותים האלה. בבקשה, גברתי, רק את השם לפרוטוקול.
נרדית שרעבי
שמי נרדית, אני מלוות עוצמה, אני לא עובדת סוציאלית. בתפקידי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את מלווה?
נרדית שרעבי
מלווה, כן, בתכנית עוצמה. אני רוצה לחזק את מה שחני אמרה, היא הגדירה. אולי יש דברים שאני גם כאם חד הורית, אמא לששה ילדים, נתקלת בחיי היום יום. חוץ מהקושי הכלכלי גם המזונות שנקבעים לחברה החרדית, משום מה, אולי זה בהתאם להוצאות שלהם, גובה המזונות מאוד נמוך. לששה ילדים אולי 6000 ₪. וואו, איך הגעת לזה, 6000 ₪, ששה ילדים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנקבעים על ידי מי את מתכוונת?
קריאה
בתי המשפט.
מירב בן ארי (כולנו)
פוסק הבית משפט 6000?
נרדית שרעבי
6000 ₪ לששה ילדים.
מירב בן ארי (כולנו)
ואז את הולכת לפרסום מזונות ביטוח לאומי?
נרדית שרעבי
בסדר, אז שם אני מקבלת את הגובה שביטוח לאומי נותן, אבל גם גובה הילדים לילד במגזר החרדי וילד ממגזר אחר לא דומה בכלל, נמוך מאוד. חוץ מזה שהעול של הילדים גם שהם עוברים את גיל 18 והם ממשיכים ללמוד בישיבה, בישיבות גדולות ובסמינרים שזה לימודים יותר אקדמאים, כל העול נופל עליי, אני משלמת לכל ילד לפחות 1000 ₪ לימודים אז זה אבסורדי ולא מתחיל בכלל, אז המצוקה הכלכלית קשה מאוד.

מה שאצלנו במשרד, מה שאנחנו מנסות לתת לנשים החד הוריות זה דבר ראשון, לאסוף אותן כקבוצה זה מאוד מאוד קשה. הן פשוט חוששות בטלפון להגיע. אני אומרת לה תבואי, מה, הם בסדר, כולם שם בסדר? אז לאסוף אותן זה קשה מאוד מאוד. הסטיגמה של אלה שעומדים בראש ולאו דווקא מהלשכה אלא בראש העיר אז הם מסתכלים עלינו כמשהו, כאילו כחתירה מתחת, לעשות פה איזה קנוניה או משהו לא ברור אז זה גם עושה לנו קושי. המגמה שלנו - - -
קריאה
מה הקנוניה?
נרדית שרעבי
אולי אנחנו נותנים לגיטימציה לגירושין.
מירב בן ארי (כולנו)
את חייבת לשמוע. התקשר אליי כתב מערוץ 7 לפני שבועיים והוא אמר לי – אני עסקתי הרבה בחד הוריות אחרי זה אני אדבר – אבל הוא אמר לי, יש נשים שהן רוצות להיות חד הוריות, אתן מחזקות אותן בכנסת, ולכן הן מעדיפות להיות חד הוריות מאשר להיות בזוגיות. אז הוא, אחרי שיצאתי עליו, זה לא היה מתאים בכלל - - - טוב שלא שמעת אותי כחברת כנסת מדבר. זה כל כך היה הזוי בעיני. הרי אין אישה באמת או ילד או ילדה שלא היו רוצים את התא המשפחתי התקין, הבאמת - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה זה תקין?
מירב בן ארי (כולנו)
שמרני, את אומרת לי, אני בכלל פה פרצתי גבולות לרווקות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יודעת, בגלל זה התפלאתי.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, אבל אנחנו מדינה מאוד מסורתית, אנחנו מכירות את זה טוב מאוד גם מאיפה שאנחנו באות. אבל בסוף, הילד או הילדה או האמא, אף אחת לא רוצה להשאר בסוף לבד עם ששה ילדים, לבד. ולבוא ולשמוע דבר כזה מכתב שהוא באמת מאמין בזה, שנשים מעדיפות להיות חד הוריות רק בשביל העובדה שהיא תקבל כסף מהמדינה.

את מה? את ה-1100 ₪ סיוע בשכר דירה, את ה-6000 שאת אמרת כי ישר קפצתי כי אמרתי איזה 6000. אם היא מגיעה ל-3400 במסלול ביטוח לאומי היא אומרת תודה 10 פעמים ושיוצאת למעסיק היא אומרת תן לי עד התקרה כדי שלא יפגעו לי, נכון, את הקיזוז המטופש הזה שאנחנו גם צריכים לטפל בו.

את שומעת דברים והוא באמת - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
למה לא עשיתם את זה עד עכשיו בקואליצה, למה לא טיפלתם בזה?
מירב בן ארי (כולנו)
עכשיו, אל תדאגי, אנחנו עכשיו שיש לנו עודף גבייה של 3.1 מיליארד, לדעתי זה המס הראשון שצריך להתבטל אבל זה נדבר אחרי זה. אבל למה סיפרתי את זה, כי איך כתב באמת מאמין בזה? אמרתי לו, תגיד אתה שומע את עצמך, אתה שומע מה שאתה אומר לי? שאנחנו מחזקות את החד הוריות, נותנות להן גב, ולכן נשים ירצו להיות חד הורית ולא יהיו בזוגיות. זה פשוט צורם בעיני גם לשמוע בנאדם שמאמין בזה. אני אומרת לך, אני לא התאוששתי מזה, עזבי ששטפתי אותו שעה, נראה לי מצטער שהתקשר אליי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חייבת להגיד שזה לא מקרה יחיד וזה לא מקרה נדיר. זה השיח שמשתלט, זאת הראקציה שאנחנו עומדות בפניה. במקום שהמדינה תקח אחריות על המצב של הקבוצות המוחלשות היא נכנעת לעוד ועוד שיח כזה. אנחנו לא מחזקות את הנשים האלה בחד הוריות שלהן. אנחנו מנסים לתחזק את החיים שלהן כך שיוכלו לתפקד כמשפחה - - -
קריאה
ולילדים, לילדים יהיה להם אופק לא פחות ממשפחה של אבא אמא וילדים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שבמקום, השימוש במונחים הוא מאוד חשוב, אנחנו לא מנסים לחזק את הנשים שיבחרו להיות חד הוריות, אלא יש מישהו או קבוצות שמנסות לגרוע מאפשרויות החיים של המשפחות האלה של הילדים האלה ועל זה צריך לדבר, על אלה שמנסים לקצץ עוד ועוד ועוד ולפגוע בילדים. זה לא עלינו שמנסים לשמר מצב מסוים.

אני לא שמעתי, חוץ מ- - - קבוצות אתן לא יכולות להשיג, אבל בואי ישר, מה אתן מציעות להן.
נרדית שרעבי
הדבר הכי חשוב זה באמת להרים את קרנם, לתת להם הרגשה שהן אחת מכולן. דווקא בקבוצות תמיכה ואם יש לנו סדנאות למיניהן אנחנו דואגות כן לשלב אותן בכל הסדנאות. הן יכולות לבחור לאיזה סדנא הן רוצות ללכת. לאו דווקא לקבוצה של החד הוריות - - -
מירב בן ארי (כולנו)
נושמים לרווחה זה גם לחד הוריות?
נרדית שרעבי
כן, הכל ביחד כן.
קריאה
זה גם לחד הוריות.
מירב בן ארי (כולנו)
גם חד הוריות נכנסות בפנים?
קריאה
כן.
לינדה דגן
חד הוריות נכנסות לכל תכנית שיש ברווחה. גם ברמה הארצית וגם ברמה המקומית. כל מענה שעומד לרשות האוכלוסייה הרחבה עומדת גם לרשות האישה החד הורית ואנחנו יודעים באחוזים יותר גבוהים כי יש להן זכות לזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אז בעצם זה מה שאתן עושות שאתן מנסות - - -
נרדית שרעבי
כן. יש מענה והן בוחרות לאיפה ללכת, בהחלט.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לך. תרצי להתייחס חברת הכנסת?
מירב בן ארי (כולנו)
אני רוצה רגע רק לומר כמה דברים כי באמת הנושא של החד הוריות הוא מאוד קרוב ללבי ולעשייה שלי. את צודקת על הקיזוז. היא דיברה שם 2003 - 2003 זאת שנת הגזירות הקשה ביותר שהייתה לחד הוריות ושם נפל עלינו החוק המיותר הזה של הקיזוז מזונות ילדים ושל היציאה לעבודה. ב-1.1 זה שונה מ-60% ל-25%ֵ. לא מספיק בעיני.

היא אמרה את זה ובצדק, אני כל הזמן ובכל מקום שאני הולכת, אפילו מוצאי שבת אני יכולה להגיד לך שדיברתי עם שר האוצר ואנחנו עובדים על תכנית שבאמת המטרה היא לפחות עד שכר מינימום להפסיק את הקיזוז של מזונות הילדים. אין בזה שום היגיון.

הרי מה מלינים הרבה פעמים בביטוח לאומי זה שיש עוד קצבאות שמקזזים נכון? מקזזים לנכים שיוצאים לעבודה, מקזזים לכל אוכלוסייה מוחלשת. עזבו שזו טעות בעיני לקזז לאוכלוסייה מוחלשת, אבל במקרה של מזונות הילדים, בעולם מתוקן היא הייתה מקבלת את מהאבא. וזה מזונות ילדים.

ההתייחסות לזה כקצבה היא התייחסות שהיא לא נכונה כי בסוף אם היה אבא ואמא וכמו ב-80% מהמשפחות הוא היה משלם מזונות והכל בסדר או משמורת משותפת. פה אין את זה ומקזזים על זה, את צודקת. אני יכולה להבטיח לך שאני לא נחה עד שהסיפור הזה יסתיים.

אני רוצה גם לומר עוד משהו שתדעו שיש את העניין של תקנות שאמורות להגיע, אני מאוד מקווה שנספיק שבוע הבא, לגבי לימודים אקדמיים של חד הוריות שהיה צריך מהן מבחן תעסוקה, שזה ירד. שתביני, שהמדינה כבר אומרת לה תלכי ללימודים אז היא מחייבת אותה גם במבחן תעסוקה. גם חד הורית, גם לימודים לתואר ראשון שזה כולנו יודעים מה זה לימודי תואר ראשון וגם מחייבים אותה במבחן תעסוקה פעמיים בשבוע. אז זה משהו שאנחנו כבר נוריד את זה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שם יפה מבחן תעסוקה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, מטופש. ועוד משהו זה את הסיפור הזה עם ידידות טורונטו על העניין של המעונות. שברגע שהיא, עוד פעם, כל פעם עוולה חדשה, שברגע שהיא מכניסה את הילדים למעון היא חייבת להראות תלושים. אבל אם עכשיו בראשון בספטמבר היא נכנסת לעבודה חדשה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו דיברנו על זה פה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, אז זה שתדעו שגם זה אנחנו - - - וגם כל זה שידידות טורונטו - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה, אתם מה?
מירב בן ארי (כולנו)
זה אנחנו מכניסים את זה בתקנות. לא יחייבו אותה להביא תלושים לפני כן. היא תוכל להתחיל את העבודה ובמקביל להכניס את הילד למעון ולבוא לבקש את זה. אנחנו צריכים כממשלה להכנס לתפקיד הזה שעד עכשיו היה אצל טורונטו, ובצדק, אבל יהדות טורונטו הם עשו עבודה - - -
קריאה
המדינה לא הרימה את זה.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון, נכון. תאמיני לי אני באה מעמותה. כל מקום שיש ואקום, לצערי, מייד בישראל נכנסת עמותה.
קריאה
עמותות שנותנות עבודה ל- - -
מירב בן ארי (כולנו)
נכון. נכון. ובמקום 400 דרך אגב, צריכות לתת ל-3000-4000. רק משהו אחד שאני רוצה להגיד. יש כאן חברות כנסת מכל הקואליציה, אופוזיציה, שמחזקות את החד הוריות. הן מחזקות את החד הוריות כי בסופו של דבר אם אישה הגיעה למצב הזה אין לנו ספק שהיא חלק מאוכלוסייה מוחלשת. לבוא כל פעם, אתם יודעים, אני גם היה לי את החוק של המענק לימודים, ישר נפלו עליי, מה, ואם היא מקבלת 8000 ₪, למה היא צריכה לקבל? אמרתי דבר מאוד פשוט: בסוף האם חד הורית גם אם היא מקבלת מזונות, גם אם הכל בסדר, בסוף היא עם הילדים, ארבעה, חמשה, שניים, בבית מתמודדת איתם יום יום. ולא כל פעם שצריך משהו, רגע הוא יקנה, הוא יביא.

ואני רוצה לומר לכם שזה לא קל. ובחצי שנה, בטח עאידה גם תגיד לכם, זה לא קל. יש כאן מן, היום סיפרתי לכם על הכתב הזה, מן משהו ואני לא זוכרת את זה בשנה הראשונה שלנו, מן יצירה של אתן הלובי של החד הוריות. עכשיו אנחנו לא לובי של תעשיינים. אנחנו לובי של אוכלוסייה מוחלשת שהגיעה למצב הזה הרבה פעמים. היא הייתה מעדיפה, כנראה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה שצריך להגיד שיש לובי של המנסים להשתמט מאחריות שלהם כלפי המשפחות. יש לזה לובי חזק.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון. ואני עכשיו פה בדיוק הראיתי לה הצעת חוק שגובלת בהזיה, זה כבר לא נעים לי לומר בפה שלי. אבל אני חייבת לומר לכם שאנחנו נמשיך. וזה לא קל. כי מה שעוברים ועוברות פה חברות הכנסת שמגיעות על החד הוריות, וזה קואליציה-אופוזיציה, לא היה כאן אף פעם במדינה. ומשהו בשיח חייב להשתנות, חייב להשתנות.

אני חייבת לספר סיפור אחד קטן, שאתמול צייצתי בטוויטר אצלי שעכשיו אחרי, עזבי את מובילאיי, הכסף שיגיע זה one time, אבל ההורדת מיסים שמכניסה 3.1 מיליארד זה משהו שכל שנה יכול. אז כתבתי, צייצתי בטוויטר שאחד המיסים הראשונים שצריכים, לדעתי, אם אתה הולך, אמרתי גם לכחלון שהוא הולך להוריד מיסים דבר ראשון לדעתי עד שכר מינימום צריך להפסיק עם הקיזוז של החד הוריות. אז מישהו כותב לי, את עושה את החוק הזה כי את הולכת להיות חד הורית. עזבו שאני הולכת להיות בהורות משותפת, לא משנה. אבל שלושה אנשים כותבים לי על זה. עזבו שזה גם לא נכון, אבל מאיפה זה מגיע?
קריאה
מהשיימינג שזה באופנה.
מירב בן ארי (כולנו)
את מבינה? אז זה כל כך הכעיס אותי. עזבי שאני גם בהורות משותפת, לא משנה, אבל אני באה מבית של משפחה חד הורית ואין עוול יותר גדול מזה שאישה הולכת לעבוד ומורידים לה את מזונות ילדיה. אז הם כותבים לי, לא, את עושה את החוק הזה כי את דואגת לעצמך. שתדעי לך שהמצב לא קל אבל אנחנו כל הזמן שם בשבילכם זה מאוד מאוד חשוב לנו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שחברת הכנסת מירב, זה לא רק ניסיון להתנגח בך, אני חושבת שעדיין אנחנו יצאנו בזול. ככל שהם יחזקו את המערכה שלהם של השתמטות ושל בריחה מאחריות אנחנו נראה את זה יותר ויותר חזק וכנראה גם יתחילו בשיימינג יותר חזק בנושא הזה.

אני רוצה להגיד, כל הזמן אמרתי את עמדתי בנושא הזה, כשבאים לדבר כאילו המצב הוא שוויוני ואנחנו באות לחזק צד על הצד השני. לא, המצב הוא לא שוויוני. הנשים עדיין משתכרות פחות מגברים. ובאוכלוסייה הערבית עדיין רק 30% נשים הן עובדות ורובן עובדות בהשתכרות מאוד נמוכה. אז בואו לא נדבר על השוויון רק בצד אחד שהוא תוצר סופי. בואו נדבר על היסודות, נבנה יסודות של שוויון ואז נגיע למצב כזה שהנשים כשיהיו גם כן אמהות חד הוריות לא יהיו מוחלשות ולא יסבלו בצורה כזו.

עכשיו ישבתי והקשבתי, לפעמים רק להתעמת עם הסטיגמות האלה זה גוזל כל כך הרבה כוחות וזה מעיד על אי שוויון כל כך עמוק ומובנה ומושתת בתוך החברה שאי אפשר לבוא עכשיו ולתת לנו הרצאות על הסיבות שאנחנו נאבקות למען הדברים האלה.
ראדה גחלב
שתי דקות אני אגיד מה אני רואה בבתי חולים. אני עובדת סוציאלית בבית חולים וולפסון. אני שומעת הרבה פעמים שנשים מעדיפות לחיות באלימות ולא לפרק את כל ה- - - ולהתגרש בגלל כל הבעיה שאתם מציגים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הבעיות הכלכליות.
ראדה גחלב
כן. זה נושא מאוד ככה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אני חושבת שגם הנושא של פסקי דין בעניין מזונות ששונים ממקום למקום ומחברה לחברה אפילו באותם בתי דין. אנחנו ראינו את זה גם בחברה הערבית. למשל מה פוסקים מזונות בנגב זה מאוד שונה באותו בית משפט מאשר בצפון וזה מחריד לחשוב על זה.
מירב בן ארי (כולנו)
כמו שהיא אמרה גם על החרדים שהם מקבלים פחות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כאילו יש ילד ששווה פחות מילד אחר.

טוב. אני שמחה שקיימנו את הדיון הזה אנחנו שוב העלינו נקודות שהן מאוד חשובות. אני מודה לך חברת הכנסת מירב בן ארי על העדכונים שמסרת. זה נושאים שהעלינו בעבר, התכתבנו גם עם משרד האוצר ועם משרד הרווחה ועם הביטוח הלאומי בנושאים האלה, אנחנו נדאג גם לקבל עדכון והבטחות יותר ברורות איך זה מתקדם גם בנושא של לנסות לעשות את הקיזוז או המיסוי רק מעל שכר מינימום.

אבל בעיקר בנושא של התכנית של משרד הכלכלה להורים יחידים, שהייתה של משרד הכלכלה והיום היא שלכם. אני קודם כל אבקש לקבל את המידע שביקשתי תוך כדי הישיבה. אבל גם אנחנו נפנה בבקשה להקמת צוות עבודה שנדע באופן רשמי שיש צוות עבודה שיפעל למען דיון יותר רציני בנושא של החסמים והקריטריונים שהופכים לחסמים רציניים בפני אנשים ונבקש להתעדכן עם לו"ז מתי אתם תשנו או תתנו המלצות בעניין הזה.

אני גם ארצה לקבל מכם בנוסף למידע הקודם לקבל מידע, כפי שאמרתי- - -
לינדה דגן
על התכנית תעסוקה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
על התכנית תעסוקה, גודל התקציב המוקצה לתקציב ואיך זה - - - ואני גם ארצה שנקבל מהביטוח הלאומי את המידע שביקשתי תוך כדי בעניין גמלה מובטחת לאם חד הורית.

תודה לכולם, תודה לאיגוד העובדים הסוציאליים שיהיה לכולם יום יפה, ואני נועלת את הישיבה. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:25.

קוד המקור של הנתונים