ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/03/2017

שקיפות בתקציבים המופנים לגופים המעודדים גזענות לציון היום הבינלאומי למאבק בגזענות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 87

מישיבת הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור

יום שלישי, כ"ג באדר התשע"ז (21 במרץ 2017), שעה 9:30
סדר היום
שקיפות בתקציבים המופנים לגופים המעודדים גזענות לציון היום הבינלאומי למאבק בגזענות
נכחו
חברי הוועדה: סתיו שפיר – היו"ר
חברי הכנסת
דב חנין
מוזמנים
חנן ארליך - משרד המשפטים

אביטל שרייבר - סגנית ראש רשות התאגידים, משרד המשפטים

שושי שפיגל - מפקחת בחמ"ד, משרד החינוך

אפרת לקס - מנהלת מחלקה בכירה, רשות המיסים

נועה סתת - מנהלת המרכז הרפורמי, התנועה הרפורמית

טל רביב - מחלקה משפטית, התנועה הרפורמית

רב נועה סתת - מנהלת המרכז הרפורמי, התנועה הרפורמית

עו"ד טל רביב - מחלקה משפטית, התנועה הרפורמית

יהודית ברוזה - מחלקה ציבורית, התנועה הרפורמית

לורן פוריס - המרכז הרפורמי לדת ומדינה

נעם וילדר - מקדמת מדיניות, פורם "תג מאיר"

דר' גדי גבריהו - יו"ר, פורום "תג מאיר"

יוסי הירש - גמלאי משרד מבקר המדינה

אלון פרייזלר - גמלאי משרד מבקר המדינה
מנהל/ת הוועדה
אתי דנן
רישום פרלמנטרי
א.א., חבר תרגומים

שקיפות בתקציבים המופנים לגופים המעודדים גזענות לציון היום הבינלאומי למאבק בגזענות
היו"ר סתיו שפיר
בוקר טוב לכולם. אנחנו נפתח את דיון וועדת השקיפות. את הדיון הזה בחרנו לקיים לרגל היום הבינלאומי למאבק בגזענות, במסגרת שיתוף הפעולה עם ארגונים שונים בחברה האזרחית ובעבודה מאומצת שעשה במיוחד ארגון "תג מאיר", בשיתוף עם הוועדה.

במסגרת העבודה אנחנו מצאנו קשרי מימון מפוקפקים ביותר בין ארגונים שכל מטרתם היא הסטה ופעולה שמעודדת גזענות ואלימות, כנגד אזרחים וקבוצות שונות בחברה הישראלית. לפעמים כנגד קבוצות מיעוטים, לפעמים כנגד קבוצות פוליטיות כאלה ואחרות. הדבר שייחודי למצב זה, הוא שחלק מהארגונים האלה נהנים גם ממימון של המדינה. ארגונים שכל מטרתם היא הסטה לאלימות. ארגונים שמצהירים, בצורה פומבית, כי הם קוראים לאלימות. לפעמים אלה ארגונים כמו אלו שהמציאו את פעולות "תג מחיר", כנגד חיילי צה"ל, קצת אחרי ההתנתקות. לפעמים אלה ארגונים שיוצאים כנגד הציבור הערבי במדינת ישראל, ולפעמים אלה ארגונים שיוצאים נגד הציבור הפלסטיני. הארגונים הללו מגיעים מכל הגוונים והעולמות.

התוצאה שלהם והמטרה שלהם היא מטרה אחת: לסכסך, להפריד, לפגוע ולהפחיד את החברה הישראלית. העובדה שחלק מהארגונים האלה זוכים לתמיכה מהמדינה, אם זה באמצעות פטורים ממיסוי על התרומות שהם מקבלים, אם זה באמצעות הסתרת התרומות שהם מקבלים, הרבה מאוד פעמים ממימון זר. אם זה ממש במימון דרך הרשויות המקומיות ודרך התקציב, מה שנקרא: התקציב הבלתי רגיל (התב"ר) ברשויות מקומיות ביהודה ושומרון ואחרים. הדבר הזה הוא דבר אסור שחייב להיפסק מידית. אסור שמדינת ישראל תממן ולו בשקל אחד מכספי המיסים של אזרחי המדינה, ארגונים שמסיתים לגזענות או אלימות ואת האנשים שעומדים בראשם, הגופים המממנים שלהם וכדומה.

אני מבקשת להודות לכל מי שעמל רבות במחקר לקראת הדיון הזה. יש פה ארגונים רבים ותנועות רבות שהיו מעורבות בזה. הניסיון לייצר את המפה שמאחורי המימון המרושע הזה, שפוגע בחברה הישראלית ובערכיה של מדינת ישראל, בצורה אנושה. הניסיון לייצר את המיפוי ולהבין מי הם הגורמים שעושים את זה, ואיך הכספים האלה מועברים ולאן בדיוק, בנוסף השאלה: מי מעורב בזה? התשובה כוללת כמה מהפוליטיקאים הבכירים ביותר במערכת. זה ניסיון קשה מאוד אבל אנחנו חייבים לעשות אותו, על מנת לעצור את הכסף הרע הזה, שאסור שיגיע לאותם גורמים.

אני אבקש לפתוח את הדיון במצגת שהכין ארגון "תג מאיר", מנועם וילדר שתציג את המצגת. משם נמשיך.
נועם וילדר
(מציגה מצגת)

בוקר טוב. תודה רבה לחברת הכנסת שפיר על שיתוף הפעולה. תודה גם ללשכה שלה שעזרו לנו וליוו אותנו בתחקיר הזה.

אנחנו הכנו של תחקיר שמנסה לרשת את כל הארגונים והאנשים שעומדים מאחורי הדבר הזה, ובסוף איך זה קשור למדינה. בסופו של דבר יש פה מימון ישיר ועקיף של פעולות גזעניות. חשוב שנכיר, נבין ונראה מה אפשר לעשות בנושא הזה.

אנחנו נתחיל, ברשותכם. אנחנו נראה קודם כל את הרישות הראשוני ועוד מעט ניכנס ממש לעובי הקורה, ונבין באמת את הקשרים. רק שתהיה לכם הצצה מהירה של קרנות ושל ארגוני מימון: קרן "סגל", "הקרן לטיפוח הרעיון הציוני", קרן "אהבת חסד", CFI. יש פה את הארגונים שקשורים לסיפור הזה ואת האנשים שקשורים לסיפור הזה שמככבים בהרבה מקומות ואנחנו נראה אותם.

אנחנו נמשיך גם לישיבת "עוד יוסף חי" ו"לקול היהודי", שהוא גם ארגון גזעני מאוד. גם כאן המדינה קשורה לעניין בעקיפין. אנחנו נרד לשורש העניין עכשיו.

אז ככה, אליקים ניימן, מי שלא מכיר, הוא ראש ישיבת "הרעיון היהודי". הוא מתבטא בערוץ 7 בצורה גזענית למדיי. איומים לשריפת בית תפילה של גויים, הוא אומר שזה יהודי לחלוטין ואפילו מצווה גדולה.

יש לנו את בנצי גובשטיין – סליחה, יש לנו את הרב יהודה קרויזר, ראש ארגון "חסדי מאיר" וראש ארגון "ישיבת הרעיון היהודי". "חסדי מאיר" זה מן עמותת חסד, ארגון חסד של הרב מאיר כהנא. "הרעיון היהודי" זה ישיבה, שהקים בזמנו הרב מאיר כהנא. את בנצי גובשטיין אנחנו מכירים, מייסד ארגון "להב"ה". אנחנו מכירים אותו כאדם גזען. יש פה ציטוט שהולם את העניין הזה, מהחתונה של הבת שלו. הציטוט מדבר על זה שאם יהיה פה מלצר ערבי שיעבוד בחתונה, הוא יחפש את הדרך לבית החולים.

יש לנו את לוי חזן, שגם פעיל בכל מיני ארגונים. לוי חזן נידון למאסר על חלקו בירי על אוטובוס מצפון לרמאללה בשנות ה-80.

את הרב יצחק גינזבורג, נשיא ישיבת "עוד יוסף חי", שמתנסח: מיליארד ערבים שיש בעולם הם כעין. הוא הגה, ערך ונתן הסכמה לספר "תורת המלך". הספר הזה הוא גזעני, באצטלה של אמירות הלכתיות. הוא קורא לפגוע בערבים, בגויים ולפעמים גם ביהודים. חוץ מזה הוא כתב את "קומי אורי" ו"סעודת משיח", יש לו תלמידים רבים שהולכים בעקבותיו.

יש לנו את שר-שלום ג'רבי, שהוא ראש רשות השירות הלאומי-אזרחי. הוא לשעבר מזכ"ל מפלגת הבית היהודי והמפד"ל. בנוסף, הוא בעלה של נילי ג'רבי, שזה רלוונטי לנו להמשך.

בואו נעשה סקירה על הארגונים שמצאנו. כמובן יש לנו את "להב"ה, למניעת התבוללות בארץ הקודש. עומד בראשה בנצי גובשטיין. "להב"ה" זה לא ארגון – זו לא עמותה רשומה, זו לא ישות משפטית. הוא מקבל תרומות פרטניות דרך הטלפון ואתר האינטרנט. אין לנו יותר מידיי מושג אם זורמים כספים נוספים. אם עכשיו אני תורמת, אני מקבלת קבלה? לאן? מה קורה עם הסיפור הזה? לצערי אין לנו יותר מידיי מידע על זה. אנחנו יודעים, וזה גם פורסם בכתבה האחרונה ב"ידיעות", שהוא מחזיק גם שתי דירות לנערות להן קראו נערות במצוקה. בעצם מצילים אותן מהתבוללות. הארגון מוכר על פניו כארגון למניעת התבוללות, אבל אנחנו יודעים שהוא פועל בצורה מאוד גזענית ומאוד אלימה, נגד ערבים באשר הם ערבים. זה ארגון מאוד מסוכן ומאוד בעייתי.

יש לנו את ישיבת "הרעיון היהודי", שכמו שאמרנו, הוקמה על ידי הרב מאיר כהנא. בראשה עומדים גם אליקים ניימן, גם יהודה קרויזר, גם הרב מיכאל בן ארי, דב ליאור ובנצי גובשטיין. זאת אומרת, אנחנו רואים איך גם בנצי גובשטיין קשור לארגון הזה.

בנוסף, יש לנו את "חמלה". זה ארגון מאוד מעניין. זה ארגון – זו עמותה רשומה. אחת ממטרותיה היא סיוע לנערות מבתים הרוסים הנתונים בסכנת שמד, שזה התבוללות, והידרדרות לפשע על ידי שיקומן. עכשיו, תראו רגע מי נמצא שם. אליקים ניימן, נילי ג'רבי שהיא אשתו של שר-שלום ג'רבי. היא עובדת סוציאלית שם. ירון אדלר, יהודה קרויזר, לוי חזן. עד שנת 2014 גובשטיין היה איש יחסי הציבור של "חמלה". הוא היה אחד ממורשי החתימה. אנחנו יודעים שגם בשנים האלה, אשתו ענת גובשטיין עבדה, ויכול להיות שגם עדיין עובדת, בתור מי שמאתרת נערות. אנחנו יודעים שיש תחקירים על הסיפור הזה, ושיש פה עניין קצת בעייתי. אולי בזמן שגובשטיין היה מורשה חתימה, אשתו עבדה שם. צריך לבחון את הקשר הזה, אבל לא מצאנו לזה מסמכים, ככה, יציבים, שמוכיחים את זה.

תא הדואר אליו מופנים המבקשים לתרום לחמלה, הוא תא הדואר שאליו מופנים התורמים לישיבת "הרעיון היהודי", של מאיר כהנא. אפשר לראות את זה כאן. קודם כל, ישיבת "הרעיון היהודי", אנחנו רואים שהם מפנים לפעולות של "להב"ה" באתר הפייסבוק שלהם. הם נחשבים לארגון שקשור ל"חמלה", לפי המסמכים של "חמלה". יש פה את תא הדואר, ויש פה את ישיבת "הרעיון היהודי" ו"חיבור חדש", שהם ארגונים אחים, כפי שניתן לראות במסמכים.

עמותת "חיבור חדש" היא בין העמותות שמפעילות את השירות הלאומי. בראשה עומדים אליקים ניימן ויצחק ג'רבי. זאת עמותה שקמה ב-2009. היא בין העמותות שמפעילות את השירות הלאומי. עידוד ונתינת שיעורים, הגברת מסורת ישראל בערי הפריפריה. קיום פעולות תרבות וחברה ברוח יהדות ישראל. הם פועלים להפנות מתנדבים ומתנדבות מכלל המגזרים בחברה הישראלית, לשירות לאומי משמעותי. על פניו, בסדר גמור. כשעומד בראש הארגון הזה אליקים ניימן, פה לדעתי זה צריך להעלות חשד לכולנו.

אנחנו גם יודעים שיש ארגונים כמו "בת עמי", שגם קשורים לסיפור הזה. הם לא פועלים רק למניעת התבוללות ולשירות לאומי, אלא גם ממש מבצעים הפרדה בין בנות שעושות שירות לאומי, לבין עובדים ערבים בבתי חולים. הם באמת לא נותנים לבנות בשירות לאומי לעבוד בבתי חולים בהם יש ערבים. זה כבר החלק הלא כשר של התבוללות. זאת אומרת שאין לנו שום בעיה עם מניעת התבוללות, מי שרוצה לקדם רעיונות כאלה, זה בסדר, אבל פה מתחיל החלק הלא כשר של העניין.

אני ממשיכה לעוד ארגונים. "הקרן להצלת עם ישראל", הם נאבקים גם בתופעת ההתבוללות. אנחנו רואים שמי שעומד בראשם זה אותם אנשים.
היו"ר סתיו שפיר
למה אותם אנשים צריכים כל כך הרבה ארגונים?
נועם וילדר
זה מאוד מעניין. אנחנו לא יודעים, כנראה האנשים מאוד מוכשרים, שידם בכל.
היו"ר סתיו שפיר
זו רשימה גדולה של עמותות וארגונים. חלק זה לא עמותות, זה חברות ממש.
נועם וילדר
חלק זה עמותות, וחלק זה ארגונים. "חמלה", לצורך העניין, מקבלת מימון ישיר מהמדינה. "להב"ה" לא מקבלת בכלל. מצד שני, אנחנו רואים שיש שם את אותם אנשים. עכשיו אנחנו נראה את זה גם ב"קרן להצלת עם ישראל".
היו"ר סתיו שפיר
"חמלה" מקבלת מימון באיזו צורה?
נועם וילדר
מה זה?
היו"ר סתיו שפיר
"חמלה" מקבלת מימון באיזו צורה?
נועם וילדר
באופן ישיר, ממשרד הרווחה. אני אגיד לך בדיוק. עמותת "חמלה" נתמכת על ידי המדינה. היא מקבלת 9.5 מיליון שקלים, מ2008-2017.

אני ממשיכה. "הקרן להצלת עם ישראל" היא עמותה רשומה משנת 2011. גם, העומדים בראשה, הם אנשים שאנחנו רואים כאן. הם מהווים ארגון אח של "חמלה" באופן לא מובהק. זאת אומרת, הם לא מופיעים במסמכים, אבל אנחנו רואים שאלו אותם אנשים שמפעילים את הסיפור הזה. עכשיו יש משהו מאוד מעניין. יש שם הוצאה כספית חריגה, בשנת 2012, תחת הכותרת: מענקים. ההוצאה היא על סך 202 אלף שקלים. אנחנו לא יודעים לאן הם הלכו. זאת אומרת, אנחנו יודעים שבנצי גובשטיין מורשה חתימה שם, אנחנו יודעים מי האנשים שמפעילים את הסיפור הזה. אנחנו לא יודעים לאן הכסף הזה הלך. בשנה הזאת הם קיבלו מ"קרן סגל לישראל" 191 אלף שקלים. מדובר בגידול של פי 2 מתקציב הארגון באותן שנים, אנחנו יכולים לראות את זה. קודם כל, זה שגובשטיין מורשה חתימה. בעניין המענקים, אין פירוט, אנחנו לא יודעים מה קורה שם, לאן זה הלך. זה מאוד בעייתי, מאוד מסקרן אותנו- - -
היו"ר סתיו שפיר
מענקים ממי? מאיפה? למי?
נועם וילדר
למי? זה "חמלה" העניקה 202 אלף שקלים, לגורם לא ידוע. מענקים.

ישיבת "הר הבית", היא ישיבה שמטרתה היא קבוצת לימוד של אברכים. היא נמצאת בסמוך להר הבית. גם העומדים בראשה הם אותם אנשים. העמותה היא עמותה רשומה. אנחנו רואים שהכתובת היא של בנצי גובשטיין, של הבית שלו. לא מופיעים מסמכים פיננסיים של העמותה, למרות שהיא עמותה רשומה. לא הצלחנו למצוא.

ישיבת "עוד יוסף חי", נראה עכשיו. אנחנו נפריד קצת, זאת אומרת, אין קשר מובהק בין הארגונים שדיברנו עליהם עכשיו, למרות שאנחנו כן יכולים למצוא קשרים קטנים. ישיבת "עוד יוסף חי" היא ישיבה חרדית לאומית, של הרב גינזבורג. עד 2011 העמותה קיבלה מימון ישיר מהמדינה, זה הופסק בהתערבות של השב"כ. אבל, בעצם, הישיבה מקבלת מימון באופן עקיף. איך היא מקבלת מימון? היא מקבלת בעצם מ"קרן היסוד" שתורמת לה, ומרשת אורט. שתיהן כמובן מקבלות מימון מהמדינה, ומעוד עמותות שונות. הם הגישו מסמכים פיננסיים עד 2014, על זה הסתמכנו. בפועל, המסמכים שאנחנו באמת יכולים לקרוא מהם נתונים הם עד 2011, כי מהרגע שהם הפסיקו לקבל מימון מהמדינה, כנראה לא היה להם דחוף להגיש מסמכים מסודרים כל כך.

אוקי. "הקול היהודי", אתר חדשות ישראלי בבעלות עמותת "יהודים שמחים". זו עמותה, גם כן, עמותה רשומה, של אנשים מיצהר. שניים מהם, אנחנו יודעים שהם חברי עמותה, הם עם צווי הרחקה מיהודה ושומרון, בעקבות הובלת מחאות ביצהר. הרב גינזבורג תומך בזה, תלמידיו של הרב גינזבורג נמצאים שם, כותבים שם. אטינגר נמצא שם, יש לו בלוג משלו בסיפור הזה. הם מפרסמים גם את הפעולות של "חמלה", וגם את הפעולות של "להב"ה". אתם יכולים לראות, הבלוג של אטינגר, "יהודים שמחים".

ארגונים נוספים, כמו "חוננו". עמותה רשומה, פועלת משנת 91. היא מספקת עזרה בסעד ושיקום כלכלי, רוחני ונפשי של אסירים, עצירים ובני משפחותיהם. סיפוק צרכי דת, עידוד מעסיקים להעדפת עובדים אזרחי המדינה, יוצאי שירות צבאי. "חוננו" לא מקבלים מימון מהמדינה, אבל הם מקבלים זיכוי של מס, של 35% לפי סעיף 46א'. התורמים שלה קיבלו זיכוי. בעצם מדינת ישראל סוג של מסבסדת אותם, באופן כזה או אחר. חשוב להגיד על העמותה, שאנחנו יודעים מתחקיר "הארץ", שהיא העבירה בסך הכל 200,000 שקלים לאסירים, וגם 50,000 שקלים לבני משפחותיהם. זה כסף שיצא באופן עקיף מאוצר המדינה. בשנת 2014, 20% מהכנסות הארגון, כ-600,000 שקלים, הגיעו ממקורות אמריקאים, שחלק מהכסף הגיע למשפחה של עמי פופר, שרצח שבעה פועלים פלסטינים ב1990. בנוסף, הכסף הגיע לחברי מחתרת "בת עין". זאת אומרת, בפועל, אותם אנשים שמבצעים פעולות תג מחיר, מקבלים גם סיוע משפטי מ"חוננו", אבל גם ממש מימון כספי.

אנחנו רואים פה גם תרומה לשחרור יגאל עמיר, שזוכה לפטור ממס, מ"חוננו".

עכשיו בואו נדבר על תרומות. עשינו את זה ככה, במעגלים. אז יש לנו את "קרן אהבת חסד", שמטרתה לסייע באופן קבוע או חד פעמי לנזקקים, ככה היא מגדירה את עצמה. סיוע ושיקום משפחות, סיוע לעמותות וארגונים. הקרן תרמה לעמותת "חמלה" בשנת 2014 כ-300,000 שקלים. בשנת 2015 הקרן תרמה לעמותת "חמלה" 88,000 שקלים. זו קרן אחת שתורמת לעמותת "חמלה". יש לנו גם את "הקרן לטיפוח הרעיון הציוני". עמותה של תנועת "אמנה", זרוע ההתיישבות של "ישע". העומד בראשה הוא זמביש, שהיה חבר במחתרת היהודית, מראשי מוצעת יש"ע וממקימי ערוץ 7. היא תרמה ל"חמלה" ב2011 50,000 שקלים. יש לנו, כמו שאמרנו, את "קרן היסוד" ואת רשת "אורט", שתורמים ל"עוד יוסף חי".

"קרן סגל לישראל", אנחנו לא הצלחנו להבין הרבה על הקרן הזו. היא קרן שהעומד בראשה הוא יותם בר-חמא. משפחת פאליק ממיאמי מימנו את הקרן. לפי תחקיר של אורי בלאו ב2015, אנחנו יודעים שהוא גם מממן את נתניהו. אין לנו יותר מידיי מידע עליהם. אנחנו יודעים שהם תרמו ב2013 ל"קרן להצלת עם ישראל" 191,000 שקלים. כמו שאמרנו, "הקרן להצלת עם ישראל" היא כמו ארגון בת של "חמלה", שגם משתפים פעולה עם "להב"ה", וכל החבורה נמצאת שם.

יש לנו את "CFI", הם תורמים ל"עוד יוסף חי", ל"חננו" ול"חמלה". ""CFI נקראת "הקרן המרכזית לישראל" בעברית. היא מרכז ללא כוונות רווח אמריקאי. תורמים אמריקאים תורמים, בעצם, למדינת ישראל, לגופים ישראליים. היא תרמה ל"עוד יוסף חי" 10,000 שקלים בשנת 2014, ל"חמלה" 34,000 שקלים ב2014, ו91,000 שקלים ב2015. אנחנו יודעים שהם גם תורמים ל"חננו". יש עוד ארגונים שקיבלו כספים דרך הקרן הזו לאורך השנים, כמו "אם תרצו", "נשים בירוק", "משמרת יש"ע" ועוד.

המטה העולמי, לא דיברתי עליו. הוא גם תורם ל"קרן להצלת עם ישראל". מטרת הארגון היא להילחם כנגד ההסכמים המדיניים עם הערבים, באמצעות הסברה על הקשר האלוקי. יש להם קשר הדוק ל"להב"ה". לא מדובר בעמותה רשומה. היא הוקמה על ידי הרב שלום דב וולפא והרב יקותיאל ראפ מניו-יורק. יש לנו את דב ליאור שחבר במטה הזה, שאנחנו יודעים שהוא גם רב שמתבטא בצורה גזענית מאוד. הרב דרוקמן, גם, כל מיני חברים טובים. הם תרמו 40,000 שקלים ב2011 ל"קרן להצלת עם ישראל".

אנחנו מסיימים עם תקציב שעובר ישירות מהמדינה. עמותת "חמלה", כמו שאמרנו, קיבלה מ2008 עד 2017 9.5 מיליון שקלים. רשת "אורט", שנתמכת על ידי המדינה, קיבלה ב2015-2016 כ-86 מיליון שקלים. "קרן היסוד- המגבית המאוחדת לישראל", קיבלה ממשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל בשנת 2016 כ-1,400,000 שקלים. המשרד לפיתוח הנגב והגליל, בשנת 2015, תרם לה 32 מיליון שקלים. משרד החינוך, בין השנים 2013-2017 נתן לקרן 13 מיליון.

יש לנו את "קרן אהבת חסד", שאמרנו שהם תורמים ל"חמלה". ב2006 היא קיבלה ממשרד הבריאות 127,000 שקלים, וממשרד הרווחה 2.5 מיליון שקלים. הקרן לטיפוח הרעיון הציוני, שאמרנו שגם הם מממנים את "הקרן להצלת עם ישראל", קיבלה בשנים 2011-2013 מימון ישיר מהמדינה, בסכום לא ידוע. אנחנו לא יודעים.
היו"ר סתיו שפיר
מה זאת אומרת?
נועם וילדר
רשום: "משרד לפיתוח הנגב והגליל, לא ידוע".
היו"ר סתיו שפיר
איפה רשום?
נועם וילדר
באתר התקציבים של המדינה. בואו נראה אם זה נמצא פה.
היו"ר סתיו שפיר
אוקי.
נועם וילדר
אנחנו חשפנו פה לפי מעגלים. גם את האנשים, איך שהם קשורים לארגונים, איך שהם קשורים לארגונים שתורמים להם, ולבסוף איך המדינה משתלבת בזה. בסוף מדובר בבראנז'ה ספציפית, שיש לה אידיאולוגיה מאוד מסוימת וגזענית. היא מממשת את האידיאולוגיה הזאת תחת העמותות האלה, ותחת הארגונים האלה. אין עליהם שום פיקוח, עם מימון ישיר או עקיף מהמדינה. אנחנו כפורום "תג מאיר", חושבים שזה מאוד חשוב שהמדינה תעשה על זה ביקורת, ותפסיק לתקצב את הארגונים האלה ולתמוך בהם.

זהו, תודה רבה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה. לראות את כל הנתונים האלה זה עושה הרבה מאוד חושך. תודה ל"תג מאיר" וגם לתנועה הרפורמית, שהם שותפים משמעותיים מאוד במלחמה בגזענות.

אני חייבת לשאול פה את משרד האוצר ואת רשות המיסים, אתם מכירים את הנתונים האלה? האם הנתונים האלה חדשים לכם?
אפרת לקס
אנחנו לא – הנתונים בחלקם, רובם הגדול חדשים.
היו"ר סתיו שפיר
רק תציגי את עצמך, בבקשה.
אפרת לקס
שלום, אני הרפרנטית המשפטית של מוסדות ציבור ומלכ"רים ברשות המיסים.

קודם כל, אני לא מכירה את הנתונים האלה משום שהם לא הועברו אלינו בצורה שאפשרה בדיקה לפני הדיון היום. אני לא יכולה להגיד מי מהגופים האלה מחזיקים באישור זיכוי תרומות לפי סעיף 46.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חלק מהגופים האלה מופיעים פה בתחקיר.
אפרת לקס
לא, מי מהגופים המופיעים בתחקיר - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חלק מהגופים שמופיעים בתחקיר, כתוב בתחקיר שהם מקבלים - - -
אפרת לקס
נכון, בסדר. אנחנו צריכים לבדוק מה היה המצג שהוצג בפנינו, איך העמותות האלה הציגו את פועלן. בכל מקרה, בוודאי, אולי נתחיל בזה. אנחנו לא מאפשרים לעמותות לפעול בצורה גזענית. המשפט הזה באה אחריו נקודה. אבל, אנחנו עובדים עם מה שיש לנו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אי אפשר לשים נקודה. אתם חושבים שאתם לא עושים את זה, אבל לפי התחקיר אתם כן עושים את זה. אולי עוד לא בדקתם, אבל - - -
אפרת לקס
שנייה. אנחנו עובדים עם הנתונים שיש בידינו. אנחנו לא יכולים לעצור פעילות שאנחנו לא יודעים על קיומה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מאה אחוז, את זה אני מבין.
אפרת לקס
במידה ונגלה על פעילות שהיא גזענית, זה אחד מהקריטריונים שלנו. אנחנו לא מאפשרים לעמותות לקבל 46 יש להן בפעילות הסתה לגזענות או אם הפעילות עצמה מבטאת אופן גזעני.
היו"ר סתיו שפיר
תראי, עמותת "חוננו", פורסם עליה בתקשורת- - -
אפרת לקס
אני אשמח לפרט עליה. עמותת "חוננו", באמת קיבלנו פניות מסודרת, ועשינו בדיקה. ראינו שיש לעמותה שני סוגים של פעילות כמו שתיארת פה. הפעילות הראשונה היא באמת מתן סעד של ייעוץ משפטי לאנשים שמורשעים בפלילים. זאת פעילות שמדינת ישראל – בעצם אנחנו ראינו לנכון לתמוך בה. אנחנו לא מתערבים, כלומר אנחנו ראינו בפעילות הזאת כפעילות שדומה לפעילות של הסניגוריה הציבורית, שגם היא מגנה על- - -
היו"ר סתיו שפיר
כן, אבל היא לא הסניגוריה הציבורית.
אפרת לקס
שנייה, נכון.
היו"ר סתיו שפיר
היא עמותה פרטית, שבין היתר מעבירה כספית למשפחות של טרוריסטים.
אפרת לקס
אז החלק השני לגבי העברות הכספים- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני רק רוצה להפנות אותך, גבירתי- - -
אפרת לקס
שנייה. לגבי החלק של העברת כספים, חשוב לציין שברגע ששמנו לב לזה הפסקנו את זה. כלומר, עמותת "חוננו" היום, החל משנת 2014, לא מעבירה כספים. לא תמיכה, לא סעד, לא מוציאה כספים לשום גורם פרטי או אחר.
היו"ר סתיו שפיר
היא עדיין מקבלת סעיף 46? היא עדיין מקבלת תמיכה מהמדינה?
אפרת לקס
היא מקבלת תמיכה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
וודאי שהיא מוציאה כספים למקורות פרטיים, היא משלמת לעורכי דין שעובדים אצלה.
אפרת לקס
לא, הם בהתנדבות.
היו"ר סתיו שפיר
מה זה קשור? לא, סליחה. אתם גיליתם- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
עורכי הדין עובדים בהתנדבות?
אפרת לקס
עורכי הדין, כן. מה זאת אומרת? בהקשר הזה של העמותה, כן.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מותר להם לתת שירות משפטי בהתנדבות?
אפרת לקס
למה לא? מה זאת אומרת? לא ידוע לי שאסור.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יש כללים של שכר מינימום, לשכת עורכי הדין. אתם לא מכירים את זה?
אפרת לקס
הם לא מחויבים. שכר מינימום לא- - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, אני רוצה להבין דבר אחר. אתם הבנתם- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
של תעריף מינימום של לשכת עורכי הדין?
אפרת לקס
בהקשרים מסוימים. סליחה, עכשיו אני מדברת לא בכובעי כנציגת רשות המיסים, אלא ממש מהידע הכללי שלי, ואני מצטערת אם אני טועה פה. למיטב ידיעתי, תעריף המינימום של לשכת עורכי הדין מתייחס לתחומים ספציפיים שאינם פליליים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
עמותה שעוסקת בסיוע משפטי, לא משלמת לעורכי הדין כי עורכי הדין מתנדבים. אז למה היא כן משלמת? למה היא צריכה כסף? כולם מתנדבים, הכול טוב. למה היא צריכה כסף? ולמה היא צריכה לקבל מהמדינה כסף באמצעות סעיף 46? כולם מתנדבים, אלו עורכים דין אידיאולוגיים. אם יש טרוריסט שפוגע בערבים הם מתנדבים להגן עליו, מאה אחוז. אבל, למה הם צריכים כסף?
אפרת לקס
זאת לא שאלה- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זאת בדיוק השאלה.
היו"ר סתיו שפיר
זאת ממש שאלה, זאת שאלה מצוינת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא כדאי שתבדקו את זה? למה הם באמת צריכים כסף?
היו"ר סתיו שפיר
דב, תן ל- - -
אפרת לקס
אנחנו יכולים. קודם כל, בסדר. אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר סתיו שפיר
לא, למה הדבר הזה לא נבדק? סליחה, אני רוצה להבין דבר כזה. המדינה מבינה, בדיעבד, שהיא מימנה ארגון שמעביר כסף למשפחות שעשו אירועי טרור כנגד אוכלוסייה אזרחית. זה מה שקרה. המדינה הבינה בדיעבד שזה מה שקרה, ומה שהיא עושה זה ללכת לבקש מהעמותה להתנהג יפה? וממשיכה להעביר לה כסף? ממשיכה לתמוך בה כספית? זו הפעולה שעושים ברגע שמגלים שאירוע כזה התרחש?
אפרת לקס
אנחנו פועלים לפי החוק.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא, אבל למה- - -
אפרת לקס
אנחנו לא נשלול שום סוג של פעילות שהחוק מתיר. מה זאת אומרת?
היו"ר סתיו שפיר
איזו פעילות פה החוק מתיר?
אפרת לקס
חלק הפעילות שהחוק מתיר, זאת פעילות- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מה הוא? על מה משלמים כסף?
אפרת לקס
אני מתייחסת לשאלה של חברת הכנסת שפיר, לגבי מה שאת קראת: לקרוא להם להתנהג יפה. אם לעמותה יש שני סוגים של פעילות, פעילות אחת שהיא לגיטימית ופעילות שנייה שהיא- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מה היא הפעילות הלגיטימית?
אפרת לקס
הפעילות הלגיטימית היא מתן סיוע משפטי לאנשים שמורשעים בפלילים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אבל זה בחינם, עורכי הדין הם מתנדבים.
אפרת לקס
אני מבינה, זאת שאלה אחרת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא שאלתם אותה עד היום? אתם נותנים להם כסף מהתקציב- - -
אפרת לקס
אני חייבת להודות שאני לא יכולה – אם הייתי מגיעה לפה עם הדו"ח הכספי של העמותה, הייתי מגיעה מוכנה. ייתכן, סליחה – אני מאמינה ששאלנו את השאלה ואני מאמינה שקיבלנו תשובות טובות. זה שאני לא זוכרת אותן כרגע, לא אומר שהן לא נמצאות. כל גורם שמעביר אלינו פנייה ותהייה מסודרת, אנחנו, במגבלות חובת הסודיות שחלה עלינו, מספקים תשובות. בכל מקרה, במאה אחוז מהמקרים, אנחנו בודקים את הטענות וגם מדווחים לשר האוצר על המסקנות שלנו.
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה להבין, בהמשך- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
שר האוצר אמור לדעת? את אומרת לי שאתם דיווחתם לשר האוצר, על מה עמותת "חוננו" מקבלת כסף ועל מה היא מוציאה אותו, למרות שאת לא יודעת כרגע להגיד לנו את זה, אבל אם תבדקי את תמצאי בטח מה הם סיפרו לכם. עכשיו, מה הם בכל זאת מוציאים כסף לסיוע משפטי, כשהסיוע המשפטי ניתן בחינם?
אפרת לקס
אני אומרת דבר כזה. כל שאלה שהופנתה לשר האוצר, סליחה. בעצם אלינו ולשר האוצר, זו הייתה פנייה משולבת. כל פנייה כזו קיבלה מענה מפורט אחרי בדיקה. ההחלטות שהתקבלו לאחר מכן נעשו בהתאם לבדיקה הזו.
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה להבין דבר מאוד פשוט. עמותה שמממנת בין היתר משפחות של מחבלים, ומממנת בין היתר את המאבק של יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה. זאת אחת מהפעילויות שלה. אבל בגלל שהיא עוסקת בעוד פעילות, אז אתם מתעלמים לחלוטין מזה שהיא תומכת בטרור, ומממנים את יתר הפעילויות. זה דבר שקורה עם עוד עמותות? כלומר, אם עכשיו מגיע ארגון שהוא ארגון טרור, אבל בצד – אנחנו מכירים אגב כמה מארגוני הטרור הגדולים ביותר שקיימים, הם ארגוני טרור ובצד הם גם עוסקים במה שהם קוראים לו חינוך. אז הייתם מממנים את הצד החינוכי של ארגון טרור? לא הייתם מממנים את זה, נכון? עכשיו יש עמותה, שהיא מממנת באופן ישיר, גם נתנה מימון ביגאל עמיר, בשביל המאבק שלו להשתחרר מהכלא. גם מממנת משפחות של אנשים שעסקו בטרור.
אפרת לקס
אני מבינה שלא הבהרתי את עצמי כראוי. מהרגע שגילינו שהעמותה תומכת, כלומר מעבירה כספים, דרשנו מהעמותה להפסיק את המימון.
היו"ר סתיו שפיר
אבל המשכתם להעביר – סליחה, זה עדיין לא ברור לי. המשכתם לתת לה את הפטור הזה ממס.
אפרת לקס
אבל היא לא תומכת היום.
היו"ר סתיו שפיר
זה לא משנה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מה היא עושה? למה היא צריכה את הכסף הזה?
אפרת לקס
הפעילות שלה מתמצה בצד המשפטי, נקודה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אבל המשפטיות הזאת נעשית בחינם, בהתנדבות.
אפרת לקס
אתה שואל אותי למה היא צריכה כסף. אני נשאלת פה שלוש שאלות- - -
היו"ר סתיו שפיר
אני ודב חלוקים פה על העניינים. לי זה לא משנה גם אם הפעילות המשפטית נעשית בלי כסף ובהתנדבות. זה לא העניין. יש פה ארגון, שהוא תומך באנשים שמבצעים פשעים כנגד אזרחים. אנשים שהם עוסקים בטרור. אתם גיליתם שהארגון הזה עושה את זה, זה פורסם פעמים רבות בתקשורת בשלל דרכים, על שלל הצורות שזה מתבצע. למרות זאת אתם עדיין, בגלל שהארגון עוסק באוד דברים, ובגלל שאמרתם לו: בבקשה תתנהגו יפה, זה לא כל כך יפה מה שאתם עושים. אבל עכשיו גיליתם שאולי הם לא דיווחו לכם יותר על דברים אחרים שהם עושים או לא עושים. אתם ממשיכים לתת להם, כאילו כל מה שקרה לפני כן, בזמן שהם קיבלו תמיכה מהמדינה, זה כבר לא נחשב בעיניכם.
אפרת לקס
אנחנו פועלים גם במסגרת הכלים שנתונים לנו, אני אסביר. אני אשתדל לחדד את הטענה שלי. אנחנו יכולים לתת לעמותה 46, אנחנו יכולים להחליט שלא לתת לה אישור. בכל מקרה חשוב לציין, דרך אגב, כל אישור של 46 הוא לא תהליך שמתחיל ברשות המיסים. הוא עובר וועדה ציבורית בהשתתפות נציגי ציבור ממשרד המשפטים וגם נציגי ציבור חיצוניים. לאחר מכן הוא מגיע לוועדת הכספים. כלומר, מאוד חשובה לנו השקיפות ומאוד חשוב לנו לדעת את המידע המלא, ככל הניתן, על כל עמותה לפני שאנחנו נותנים לה או שוללים ממנה אישור. אבל, מהרגע שעמותה אינה פועלת עוד למטרה שהיא בעייתית בעינינו, אנחנו לא יכולים לבטל את האישור שניתן בעבר.
היו"ר סתיו שפיר
הם רימו את המדינה. בשנים שבהן הם קיבלו את האישור, הם למעשה רימו את המדינה. הם ביקשו את האישור כי הם עובדים למטרות ציבוריות, ועברו את כל השלבים בדרך, אבל הם רימו את המדינה. מה שהם עשו בפועל, זה להעביר מאות אלפי שקלים למשפחות של אנשים שעסקו בטרור.
אפרת לקס
הם לא רימו את המדינה, כי הם טענו שהם תומכים באנשים למטרות סעד. כלומר- - -
היו"ר סתיו שפיר
הם רימו את המדינה. הם אמרו שזה מה שהם עושים, אבל הם תמכו באנשים למטרות אחרות.
אפרת לקס
אני לא יודעת- - -
היו"ר סתיו שפיר
זאת בדיוק ההגדרה של רמאות.
אפרת לקס
התמיכה שלהם, לפחות – שנייה, אני עכשיו מייצגת את העמדה שלהם. כמובן שזאת עמדה שלא קיבלנו, כלומר עצרנו את התמיכות. אבל הטענה של העמותה הייתה שמדובר בתמיכה על בסיס קריטריונים של מצוקה כלכלית. כלומר, הם הציגו בפנינו פעילות, אמרנו אוקי, המצוקה הכלכלית הספציפית הזאת- - -
היו"ר סתיו שפיר
לגרום למימון משפט חוזר ליגאל עמיר, הרוצח של ראש הממשלה, ולקבל על זה פטור ממס מהמדינה, זה דבר שתסכימי איתי, פשוט לא הגיוני לפי שום קריטריון.
אפרת לקס
אני מאמינה שאפילו יגאל עמיר זכאי למשפט הוגן. אני מאמינה שכל רוצח וכל אדם באשר הוא זכאי למשפט הוגן.
היו"ר סתיו שפיר
במימון הפרטי שלהם. למה המדינה צריכה לשלם על זה? מה קשור? קמפיין לשחרורו של יגאל עמיר, זה משהו שהמדינה צריכה לממן?
אפרת לקס
הפעילות של מתן סיוע משפטי, נכנסת בקטגוריה של רווחה בעינינו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
טוב, אפשר לדבר רגע?
היו"ר סתיו שפיר
בבקשה, דב.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
גבירתי יושבת הראש, אני מאוד מעריך את הדיון הזה. אני רוצה לברך אותך, את הצוות שלך ואת "תג מאיר", על עבודת התחקיר שעשיתם. זאת עבודה מאוד חשובה. אני מקווה שהדברים האלה ימצאו את הביטוי שלהם לא רק בדיון בוועדה, אלא גם בתקשורת.

העבודה שאתם עשיתם, גם מתוך העבודה עצמה יש כמה ממצאים שהם ממצאים מאוד קשים, והם מחייבים פעולה. למשל, ברור לחלוטין שחלק מהארגונים האלה וחלק מהמוסדות האלה, לא מדווחים על ההוצאות וההוצאות שלהם בצורה סדירה. הדבר הזה איננו תקין. אני הייתי מציעה, גברתי יושבת הראש, לפנות לרשם העמותות, ולהעמיד אותו על כך. זו סוגיה של שקיפות מובהקת. הוא אמור לפקח על כך שכל העמותות שמפוקחות על ידו, מגישות דו"חות, בוודאי עמותות שנהנות מצורות שונות של מימון ציבורי או סיוע ציבורי, אם זה ישיר או עקיף. הדברים האלה חייבים להיעשות, אני מציע שהוועדה כבר היום תוציא מכתב לגבי כל אותן עמותות, ולגבי כל אותם ארגונים והתארגנויות מסוגים שונים, שלא מסרו את הדיווחים האלה. לדבר הזה יש כמובן משמעות ישירה לגבי היכולת שלהם לקבל מימון ציבורי.

בנוסף, לדבר הזה יש משמעות ישירה לגבי היכולת להוציא עבורן אישור ניהול תקין. בהיעדר אישור ניהול תקין, חלק מהארגונים האלה גם לא יוכלו לקבל את המימונים האמריקאים הלא ציבוריים שהם מקבלים היום.

אחרי שאני אומר את הדבר הזה, צריך להגיד שנראה לי, מתוך עיון בחומר שלכם, שאנחנו מדברים פה רק על קצה קרחון. זאת אומרת, יש פה מתחת לפני המים הרבה מאוד דברים שצריך לבדוק אותם.

אני רוצה פה לפני שאני נכנס לנושא הזה לעשות הבחנה מאוד חדה, כדי שגם אנחנו לא, בטעות, נתבלבל. יש דבר אחד שמאוד קיים במדינה, והוא העובדה שהמדינה מאוד מגויסת ומשקיעה הרבה מאוד כסף, במימון של פרויקטים פוליטיים של הימין הדתי הקנאי. זה דבר שמאוד לא עומד בקריטריונים של הגינות, לא עומד בקריטריונים של ניטרליות של המדינה במעורבות פוליטית. אנחנו מדברים על משהו הרבה יותר חמור, במקרה הזה. אנחנו לא מדברים על העובדה שהמדינה מממנת במיליארדים רבים את הפרויקטים הפוליטיים של הימין הקנאי הדתי. אנחנו מדברים על זה שהמדינה מממנת פעולה עבריינית. זה דבר שונה, זה דבר נבדל. יש אולי זיקה כזו או אחרת בין הדברים, אבל אני חושב שמאוד חשוב למקד את הדיון שלנו במישור השני.

אנחנו מדברים על פעולות שבהן המדינה, בצורה כזאת או אחרת, מממנת באופן ישיר פעילות עבריינית. הפעילות העבריינית הזו היא עבריינית, אגב, על פי שני סטים של חקיקה. סט אחד של חקיקה, הוא חקיקת הגזענות. כשאני אומרת שהמדינה מממנת, אני מדבר לא רק על עמותות וארגונים, אני מדבר גם על אנשים שעובדים בשירות המדינה, רבנים למשל. יש לנו פה את הנייר של המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עם שורה ארוכה של דוגמאות. אני לא אצטט את כל הדוגמאות האלה, אבל יש כאן שורה ארוכה של דוגמאות של אנשים שיש להם התבטאויות גזעניות, מנוגדות לחוק, בלתי חוקיות. הן נעשות על ידי עובדי מדינה, שמקבלים שכר מהמדינה. הם עוברים עבירה פלילית, לא עבירה לפי התקשיר של החוק. זה לא עובד מדינה שאומר דברים מחוץ למדיניות, אלא ממש עוברים עבירות חמורות.

הרב דוד דרוקמן, רב העיר קריית מוצקין, שכרו השנתי 360 אלף שקלים לשנה. הוא אומר: כעת, יותר ויותר מתברר, שרבו של בנצי גובשטיין, נרו יאיר. הרב כהנא, השם ייקום דמו. הי"ד צדק גם צדק בהרבה דברים. רק בנקודה אחת יורשה לי לומר שלא צדק הרב כהנא, הוא בתמימותו התייחס למדינה כראשית צמיחת פעולתנו. זאת הייתה דעתו של הרב כהנא. בכל יתר הדברים הרב כהנא צדק.

הרב כהנא, אני רוצה להזכיר לכם, ארגונו ותנועתו הוכרזו במדינת ישראל כארגון טרור בכלל. אז איך זה קורה? איך המדינה ממשיכה לממן אדם שאומר כאלה דברים? איך זה קורה?

אז מישור אחד זה הארגונים, מישור שני זה האנשים שמקבלים משכורת מהמדינה, רבנים מרבנים שונים. אני רק רוצה לומר שאותה חסינות שקיימת לעבריינים שמכהנים בתפקידים של רבנים, לא קיימת לגבי עבריינים שמחזיקים בתארים דתיים מוסלמיים. זה לא אותו סטנדרט. הם היה אומר את אותם דברים איזשהו איש דת מוסלמי, הוא היה עומד לדין. גם עמדו לדין אנשי דת מוסלמיים על דברים הרבה פחות חריפים.

היבט שני שצריך לחשוב עליו בהקשר הזה, הוא חוק המאבק בטרור. חוק המאבק בטרור, גבירתי, נציגת רשות המיסים, אומץ בכנסת בשנת 2016. הוא לכם נותן שורה ארוכה של כלים – אני אומר בכנות, לטעמי אפילו כלים מוגזמים. אבל הוא נותן לכם כל כך הרבה כלים, שאני אפילו בדמיוני לא יכולתי לשער שצריך לתת אותם. לכם, במאבק נגד טרור – אגב הטרור מוגדר בחוק. חלק מהאמירות שנאמרות כאן הן ללא ספק הסתה לפעולות טרור, כמשמעותן בחוק, באופן לגמרי ברור. התפיסה של החוק, התפיסה הרעיונית של החוק, היא שמאבק בטרור איננו מתבטא רק בזה שהולכים ותופסים את אותו אדם שרוצה לשים, חס וחלילה, לבנת חבלה בתוך אוטובוס. התפיסה הרעיונית של המאבק בטרור היא, שאתה צריך להיאבק בתשתיות, צריך להיאבק ברקמות כלכליות. יש המון כלים בחוק הזה.

אני מציע לכל נציגי המדינה שיושבים מולנו כאן, יש כאן גם נציגים ממשרדים משפטיים? אני מציע לכל נציגי המדינה שיושבים מולנו כאן להסתכל על הטקסטים של התחקיר של "תג מאיר", ולהעמיד אותם מול חוק המאבק בטרור 2016 שאושר בכנסת. יש לכם הרבה מאוד כלים, ואנחנו מצפים שתפעילו את הכלים האלה. אם לא תפעילו את הכלים האלה, אתם תצטרכו לתת הסברים לציבור. למה אתם עוצמים עין לפני התפשטות של פעילות טרוריסטית? למה אתם מתייחסים לדבר הזה בשוויון נפש? למה אתם מחכים? אתם מחכים לזה, שאולי, יירצח עוד ראש ממשלה? אולי הפעם יירצח שר אחר? אולי יירצח חבר כנסת? מה אתם מחכים? לא ברור לי.
היו"ר סתיו שפיר
בוא נשמע את התשובות, משרד המשפטים.
חנן ארליך
שלום, אני ממחלקת הייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. אני עוסק בנושא התמיכות של המדינה במוסדות ציבור. אשמח לענות על שאלות בנושא הזה. לגבי נושאים של עקיפת חוק כללית, במישור הפלילי, בתחומי המאבק בהסתה ובגזענות, לצערי לא אוכל לענות מכיוון שאני לא עוסק בכך. אני רק יכול לומר שככל שיש טענות פרטניות, רצוי מגובות ב- - -
היו"ר סתיו שפיר
כן, עלו פה טענות מאוד פרטניות.
חנן ארליך
אני מציע להפנות אותן אלינו, לגורמים הרלוונטיים.
היו"ר סתיו שפיר
חנן, עלו פה, תקשיב לי רגע, אני מדברת. אתה לא מנהל פה את הוועדה, ואם אני שואלת שאלות אתה תענה עליהן, ככה זה עובד.

הנתונים עלו, אתה ישבת פה וראית את הנתונים. ישבת אצלי בוועדה אחרת שעסקה בנושא שנושק לנושא הזה של ממש מימון של תג מחיר. אתה מכיר היטב את הפרטים, ועכשיו אני רוצה את תשובתך לפרטים שנמסרו פה. זו לא הפעם הראשונה שמשרד המשפטים מקבל את הפרטים הללו, ולא פעם ראשונה שאתה באופן אישי מקבל ורואה אותם.

אני רוצה להבין, האם לגבי כל העמותות האלה, משרד המשפטים ערך בדיקה? יש פה עמותות שמקבלות תמיכות ממשרדי ממשלה. יש פה עמותות שמקבלות תמיכות באופן עקיף ממשרדי ממשלה ובאופן ישיר. משרד המשפטים אמון על בדיקת כל נתוני התמיכות האלה, ואני לא מקבלת פה תשובה מתחמקת, אני מצטערת. זה לא יקרה הפעם.

אם זה בסיפור של "קרן היסוד והמגבית המאוחדת לישראל", ממשרד המדע והטכנולוגיה והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, התרומה אחר כך שלא ידועה. קרן "אהבת חסד", "הקרן לטיפוח הרעיון הציוני". יש פה מימון ישיר מהמדינה, המשרד לפיתוח הנגב והגליל גם כאן סכום לא ידוע. גם זה עובר בתמיכות. "חמלה", הם קוראים לעצמם: סיוע לנזקקים. תמיכה ישירה מהמדינה עד 2017, קיבלה קרוב לעשרה מיליון שקלים. כל הנתונים האלה לפניך, ועכשיו אני מבקשת תשובה. האם העמותות האלה נבדקו? האם העברת התמיכות האלה נבדקה? לפי איזה קריטריונים הם קיבלו תמיכות?
חנן ארליך
אז שוב, לגבי הנושא הפלילי, טענות קונקרטיות שהוגשו יוכלו להיבדק, כל אחת לעניינה. לגבי נושא התמיכות, בניגוד למה שגברתי אמרה, המצגת הזו הוצגה כאן לפנינו – לפניי לפחות, בפעם הראשונה. היא לא עברה לידיעתי. לכן אני מציע, אם רוצים התייחסות ספציפית לגבי כל עמותה או כל גוף שנמצא פה ושנתמך, שהדברים יועברו בצורה מסודרת, רצוי בגיבוי של מסמכים ונתונים, על מנת שיוכלו להיבדק אצלנו.
היו"ר סתיו שפיר
כל הפעמים שהדברים האלה פורסמו בתקשורת, זה חמק מעיניך?
חנן ארליך
אני לא פועל על סמך אמירות בתקשורת. לעיתים, כשאמירה מבססת איזשהו חשד ראשוני או משהו שהוא רציני, אז כן נעשית בדיקה. לעיתים גם לא.
היו"ר סתיו שפיר
על משהו מהדברים האלה עשיתם בדיקה?
חנן ארליך
אני, שוב, מכיוון שלא נמסר כל חומר לפני הדיון, לא שמות של עמותות- - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, זה נמסר בדיונים קודמים. אתה נכחת בחלקם ומשרד המשפטים נכח בחלקם. זה לא מידע חדש. אני מצטערת. אני לא מאמינה שלו היה מפורסם בתקשורת שארגון שממומן על ידי המדינה הולך ומטיף לגזענות, ואף פוגע באזרחים, בוא נניח לרגע שזה היה אזרחים יהודים. משרד המשפטים היה פשוט ממשיך להעביר לו תמיכות? זה היה חומק מעיניכם?
חנן ארליך
משרד המשפטים כמעט ולא מעביר תמיכות.
היו"ר סתיו שפיר
לא, הוא ממשיך להגן על תמיכות שמועברות ממשרדי ממשלה, לא רק ממשרד המשפטים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
למשל הסיפור של עמותת "חוננו". אני מניח שכרשות המיסים בוחנת מתן הכרה לארגון כזה לפי סעיף 46, הם מתייעצים בוודאי גם עם משרד המשפטים. האם התייעצו אתכם? אתם הייתם בסוד העניין?
חנן ארליך
אני, למיטב זכרוני, לא הייתי בסוד עניין התייעצות כזו. כמו שאמרתי, מכיוון שלא ידוע לי מראש על איזה עמותות וגופים מדובר, אני לא יכול להתייחס כרגע. מידע כללי- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מי במשרד המשפטים היה בסוד ההתייעצות בעניין עמותת "חוננו"? סתם מעניין אותי להבין מה קרה שם, זה פשוט קצת מוזר.
חנן ארליך
אני יכול לבדוק אם יש מישהו במשרד, כמובן לא כרגע, שהייתה אליו פנייה בעניין "חוננו" אני רק אומר ש- - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אנחנו נעריך אם תעבירו לוועדה, גם מרשות המיסים וגם ממשרד המשפטים, תשובות מפורטות בעניין. מרשות המיסים אני אבקש, גברתי, שתבדקי מה אתם הבנתם שהיא אותה פעילות משפטית שנעשית בחינם, אבל בכל זאת עולה כסף.
אפרת לקס
קודם כל בסדר גמור, אין בעיה. אנחנו נבדוק ונשלים את הבדיקות. אני רק רוצה להשלים אולי את תשובתו של חנן. רשות המיסים מחויבת לסודיות ברמה מאוד גבוהה, ואין אבחנה בסיווג הזה בין גוף פרטי, בין חברה לבין עמותה, אפילו אם היא פועלת לפעילות ציבורית.
היו"ר סתיו שפיר
אפילו אם היא פועלת לפעילות טרור.
אפרת לקס
מבחינת החובה שלנו לסודיות, לא לפעילות כלפיה. אני רק רוצה להסביר שהיכולת שלנו להתייעץ עם משרד המשפטים היא מאוד מוגבלת בחוק.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בסדר, רשות המיסים מוגבלת בסודיות, אבל אין שום מניעה להסביר לנו ברמה העקרונית. אני לא רוצה שמות של אנשים, אני לא רוצה שמות של עורכי דין.
אפרת לקס
אני לא מדברת על התשובות שאנחנו ניתן לכם. אני מדברת על ההתייעצות מול משרד המשפטים, שלא נעשית על בסיס קבוע, כי אנחנו מנועים מכך מכוח החוק.
היו"ר סתיו שפיר
אני חייבת לשאול שאלה. ידוע לך, חנן, אם אתה, או מישהו אחר ממשרד המשפטים, מכיר את מי מהדמויות שדובר עליהן עכשיו במצגת? פגש אותן? דיבר איתן?
חנן ארליך
לגבי כלל משרד המשפטים אני לא יכול לענות, אני לא יודע מי ממשרד המשפטים מכיר או לא מכיר כל אחת מהדמויות. לגביי, אני לא מכיר באופן אישי, עד כמה שאני זוכר, את כל הדמויות שהיו פה, חוץ משר-שלום ג'רבי, שהוא עובד מדינה בכיר. במסגרת קשרי עבודה כאלו ואחרים יצא לי להיפגש איתו, בנושאים לגביהם אני עובד.

שאר הדמויות הן דמויות שחלק ניכר משמותיהן עלו בתקשורת, כמו שגם הגברת שהציגה את המצגת ציינה. הגוף שלהם מוכר לנו. אני מניח שעוד מהנוכחים כאן מכירים אותן באמצעות כלי התקשורת.
היו"ר סתיו שפיר
אין להם – הם לא דרכו במשרד המשפטים?
חנן ארליך
אני ממש לא יודע אם דרכו או לא דרכו במשרד המשפטים. אני, למיטב זכרוני, לא נפגשתי איתם בהקשרים של- - -
היו"ר סתיו שפיר
כשנחשף בתקשורת, למשל, אחד הסיפורים. דנו על זה גם פה בוועדה. אני מתכוונת לסיפור של שר-שלום ג'רבי, ראש מנהלת השירות הלאומי, שקרובי משפחתו מעורבים – גם חלקם מועסקים בתוך מנהלת השירות הלאומי, זה עניין אחד. בני משפחתו מדרגות שונות מועסקים. חלקם גם פועלים בעמותות האלה, בתוך העמותות יש מי שמקבלות שירות מתוך השירות הלאומי. כלומר, הן מקבלות מתנדבות משירות לאומי, והן חלק מהעמותות שהוזכרו פה כמעורבות בקריאה לגזענות. הדבר הזה פורסם מספר פעמים, אנחנו דנו עליו גם פה בוועדה. האם הייתה התקדמות מאז? האם הייתה בדיקה של הנושאים האלה? האם הפסיקו לקבל תקנים של שירות לאומי?
חנן ארליך
אני אומר שוב, אני יודע שיש תלונות שונות לגבי אנשים שונים. כל תלונה או פניה שמועברת למשרדנו נבדקת, יש התייחסות לגופה- - -
היו"ר סתיו שפיר
היא הופנתה על ידינו.
חנן ארליך
אז אני לא יודע איפה עומד כרגע הדיון.
היו"ר סתיו שפיר
אז תבדוק לי את זה, בבקשה.
חנן ארליך
סליחה – בסדר, תעבירו את הפנייה ואנחנו נשתדל לבדוק. אם הנושא הזה עלה פה – אני אומר, זה לא התחום שלי עניינו של עובד מדינה זה או אחר וניגודי עניינים ככל שקיימים. אני מבין שזאת הטענה, טענה דיי חמורה שמוטחת פה.
היו"ר סתיו שפיר
ניגודי עניינים? מבחינת שר-שלום ג'רבי?
חנן ארליך
בכל מקרה שר-שלום ג'רבי לא- - -
היו"ר סתיו שפיר
אני התעסקתי – קודם כל, זו באמת טענה חמורה. שנית, הטענה שאני הפניתי עכשיו היא טענה אחרת. יש פה אדם, למעשה משפחה, שמעורבת בחלקה בתוך אחד מהמוסדות החשובים ביותר במידה, מנהלת השירות הלאומי. חלקה בתוך עמותות שמסיתות לגזענות ולאלימות. יש קשרים בין המנהלת לבין אותן עמותות, ויש קשרים בין אותן עמותות לבין המדינה. חלקן נתמכות על ידי המדינה ישירות בתמיכה כספית, וחלקן נתמכות באמצעות סעיף 46, בפטור ממס. אני שאלתי אם הנושא הזה טופל? אני באופן אישי הפניתי תלונה כזאת לפני הרבה מאוד זמן.
חנן ארליך
אליי לא הגיעה התלונה לגבי מה שר-שלום ג'רבי. אני גם לא עוסק בתלונות מהסוג הזה שנוגעות לאנשים. אני חושב שזה לא ראוי לעסוק כרגע, סביב השולחן הזה, לגופו של אדם. ככל שקיימת- - -
היו"ר סתיו שפיר
אם האדם מעורב בדבר כזה, מה זאת אומרת? מה לגופו של אדם? מה קשור בכלל לגופו של אדם? לא מעניין אותי מי הוא שר-שלום ג'רבי באופן אישי. מעניין אותי, מאוד, אם קורה מצב כזה, שעמותות שפועלות לגזענות מקבלות מימון מכספי המיסים שלך ושלי? זה מאוד מעניין אותי, וזה צריך מאוד לעניין אותך.
חנן ארליך
אז אני אומר שוב. אני מוצא את עצמי חוזר על דברים שאמרתי קודם. ככל שקיימת תלונה ספציפית לגבי גוף זה או אחר, צריך להעביר את הדברים באופן מסודר אלינו, ואנחנו נבדוק את הדברים.
היו"ר סתיו שפיר
טוב, אתם ראיתם את המצגת. אני מבקשת שאת כל הדברים מהמצגת אתה – אני מניחה שרשמת לעצמך, כי אני מניחה שגם אתה, כאזרח עכשיו ולא רק כעובד מדינה, בוודאי מוצא את עצמך מאוד מודאג מהממצאים שעלו פה.

אני מבקשת שתרשמו לעצמכם את כל השמות, את כל המידע ואת כל הפרטים. אני רוצה תשובה בתוך יומיים, לפני סוף המושב, על: מה קרה? האם נבחנו התמיכות של הארגונים האלה? מדוע, ואני מוסיפה פה את השאלות של חבר הכנסת חנין לאפרת. השאלות האלה לשני המשרדים. מדוע הם המשיכו לקבל פטור ממס באמצעות סעיף 46, או באמצעות כל תמיכות אחרות? האם כל הדברים האלה נבדקו? אני רוצה תשובה מסודרת לגבי כל ארגון וארגון, כיצד הוא ממשיך לקבל מימון מהמדינה ואיך הדבר הזה עמד?
חנן ארליך
אני חושב שלא תוכל להינתן תשובה בתוך יומיים, ואני גם חושב שסדרי עבודה תקינים בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת, חייבים דרך פעולה קצת שונה, עם כל הכבוד. אני מציע שדרך הפעולה תהיה פנייה מסודרת של הוועדה, בכתב, בפירוט. לא רק על סמך המצגת שיש בה מידע חלקי, יש תמונות וכדומה, אלא פנייה מסודרת עם כל הנתונים. הדברים האלה ייבדקו כמקובל בין וועדת כנסת, בין חברי כנסת, לבין משרד הממשלה. דברים לא עובדים בדרך של: כל מה שראיתם תתנו תשובה תוך יומיים. נראה לי שזה יהיה פשוט לא רציני, מה גם שלא מעשי.
היו"ר סתיו שפיר
חנן, מה שלא רציני, זה שכשתלונות כאלה מופנות פעם אחר פעם, אם על ידי הוועדה, אם על ידי חברי כנסת בוועדות אחרות, אם על ידי ארגונים חברתיים ואם על ידי התקשורת, משרד המשפטים לא בוחן את הדברים האלה לעומק. העובדה שהגעתם לדיון הזה כשאתם יודעים בדיוק על מה הדיון, ואם הייתם רוצים לברר פרטים נוספים, אתם יודעים טוב מאוד שצוות הוועדה, וגם אני באופן אישי, עומדים לרשותכם כדי לקבל את הפרטים.

אתם הגעתם לפה לדיון לא מוכנים ולא ערוכים, ואתם מתנהלים כאילו זו פעם ראשונה ששמעתם דברים שכבר פורסמו פעמים רבות באמצעי התקשורת. לכן, ואני אזיז הצידה לרגע את ההוראות שקיבלתי כרגע לגבי ניהול הוועדה ממשרד המשפטים, ואזכיר לך שוב שאני מנהלת את הוועדה, ואני מבקשת שאתם תרשמו לעצמכם את כל שמות הגופים האלה ואת התמיכות שהם קיבלו, ותעבירו לי תשובה מסודרת על זה. את סיכום הוועדה תוכלו כמובן לקרוא בכל מקום והוא יישלח אליכם כמו בסיום כל וועדה, כפי שאתם יודעים.

אני לא קיבלתי מכם, פעם אחת, תשובה לגבי השאלות שהפניתי אליכם בעבר. אם כיושבת ראש הוועדה ואם כחברת כנסת, תשובה אחת לא קיבלתי לגבי המימון של הארגונים האלה. כעת, אבדה לי הסבלנות. אני רוצה לקבל את התשובה בתוך יומיים, כי אני לא מוכנה שעוד שקל אחד יעבור לארגונים שמסיתים לגזענות, ופועלים ומעודדים טרור. אני בטוחה שגם אתם לא מוכנים לזה, ושהדחיפות של נושא כזה עומדת בראש מעיינכם.

יוסי הירש, בבקשה.
יוסי הירש
קודם כל, תודה רבה על הדיון. שמי יוסי הירש, אני פעיל בתנועת "דרכנו" שפועלת נגד הסתה, בעד סבלנות ונגד הגזענות. אני חושב שזה דיון חשוב שמציל את כבודנו כחברה, שאנחנו משתתפים במאמץ הזה נגד הגזענות.

אני רוצה רק לסבר את אוזניכם. קודם כל, תנועת "דרכנו" מפיצה עצומה הקוראת לשר החינוך לפעול נגד ההסתה והגזענות, בין היתר על ידי תיקון ליקויים שנמצאו בדו"ח מבקר המדינה. דו"ח מבקר המדינה חמור, שיצא בספטמבר 2016, על תופעת הגזענות. כותרתו: חינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות. בין היתר, מבקר המדינה מוצא לנכון לצטט את נלסון מנדלה: אדם אינו נולד כשהוא שונא אדם אחר בגלל צבע עורו. אנשים לומדים לשנוא. אם הם יכולים ללמוד לשנוא ניתן ללמדם גם לאהוב.

אני רוצה להציג את הצד השני של המטבע. מה שהוצג כאן בצדק, תופעות מחרידות, שלמעשה נמנעים מלחנך נגד גזענות ובעד סובלנות. התקציב של החינוך זה סדר גודל של בין 50-60 מיליארד שקלים בשנה, אולי אחד התקציבים הגדולים במדינת ישראל, ובצדק. תלוי איך סופרים את זה. עכשיו, אתם לא יודעים כמה הושקע לנושא של המאבק בגזענות, בניגוד למה שהיה צריך, כמיליון וחצי שקלים. המיליון וחצי שקלים האלה שהושקעו כביכול, בסופו של דבר 70% מהם לא הלכו לנושא של המאבק בגזענות וגישות חיים משותפים, כפי שנדרש לפי כל מיני וועדות של משרד החינוך עצמו. זה הלך לשירות הלאומי, לעמותות של השירות הלאומי. 70% מהתקציב של מיליון וחצי שקלים. אני אומר לכם את זה בקליפת אגוז. כדאי לשים לב שיתקנו את הליקויים של הדו"ח החמור של משרד מבקר המדינה, משרד החינוך.

אני רוצה להעיר בשוליים לגבי הוויכוח שהתעורר פה, האם עמותות שדוגלות – לא דוגלות, אלא נותנות סיוע משפטי לאנשים שמורשעים בפלילים. אני חושב שזה אולי דגם של סוג של הפרטה שאני לא מכיר, ואני חושב שזה פסול. יש בשביל זה את הסנגוריה הציבורית. לכן אני חושב שמלכתחילה – כמובן שכל אדם זכאי להגנה, בשביל זה יש את הסניגוריה הציבורית. מי שידו אינה משגת, יכול לפנות לסנגוריה הציבורית, ולא בדלת האחורית, שיממנו את זה באמצעות סעיף 46, או כל סעיף אחר.

תודה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. התנועה הרפורמית?
נועה סתת
רב נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי על דת ומדינה.

אני רוצה להתייחס בדבריי לשני נושאים. אחד, לשאלתך המצוינת לגבי: למה צריך כל כך הרבה עמותות? אני חושבת שאנחנו רואים כאן, שהעמותות האלימות והמסיתות האלה בעצם פועלות כמו משפחת פשע. יש להן פעילות חוקית או סמי-חוקית, כפי שנועם מ"תג מאיר" הציגה כל כך יפה. מאחורי זה, יש בעצם את פעילות הליבה שלהם, שהיא הפעילות הלא חוקית, האלימה והמסיתה. זה ארגון "להב"ה. כאמור, ארגון "להב"ה" הוא לא עמותה. הוא לא ישות חוקית בשום אופן, ולכן אנחנו גם לא יכולים לתקוף אותו בשום צורה. הארגון הזה מקבל – הגוף הזה מקבל בכל מיני דרכים.

בנצי גובשטיין, אגב, הוא ראש הארגון. רק ליישר את הקו, זה ארגון שמפעיל קייטנות, הסעות, הפגנות, דירות. בוודאי יש שם כמות גדולה מאוד של כספים. בנצי גובשטיין, ראש הארגון, אינו מועסק בשום מקום. הוא בחור ישיבה של 100,000 שקלים בחודש, וזו ההכנסה שאנחנו יודעים עליה. כל הדבר הזה בעצם מתאפשר ע"י זה שרשויות האכיפה לא מבררות את הרשת הסבוכה הזו, ומשאירות את זה על ארגוני החברה האזרחית. אין לנו כאמור את המשאבים, ולא את הכלים החוקיים להבין מה היא רשת המימון הגדולה שקיימת כאן. זה ארגון שאו שהוא נתמך על ידי המדינה, או שהוא נתמך על ידי גופים אחרים, אבל הוא מממן פעילות לא חוקית באמצעות הצינורות האלה, שהם לכאורה חוקיים.
היו"ר סתיו שפיר
אתם פניתם למשרדי הממשלה בעניין הזה?
נועה סתת
עשרות פעמים. גם ביקשנו להכיר ב"להב"ה" – לגבי "להב"ה", הגשנו מאות פניות משנת 2009 ועד היום, הן לא נענו. הן אולי מתגבשות לכתב אישום, שכבר שנתיים אומרים לנו שעוד מעט הוא מוגש.
היו"ר סתיו שפיר
פניות למי?
נועה סתת
פניות למשרד המשפטים, ליועץ המשפטי ולמשטרה.
היו"ר סתיו שפיר
אתם לא הכרתם את זה, משרד המשפטים?
חנן ארליך
תראו, אני אמרתי, אני לא עוסק בתחום הפלילי. אני אוכל לברר היכן הדברים עומדים.
היו"ר סתיו שפיר
תחזיר לי תשובה לגבי זה, בבקשה.
אחנן ארליך
אני אשתדל.
נועה סתת
זה לגבי ארגון להב"ה".

לגבי הרבנים נושאי המשרד שיש כאן, כאמור, גם לגביהם אנחנו הגשנו משנת 2015 – עורכת הדין טל רביב שיושבת כאן איתי, אולי תפרט על זה טיפה יותר. אולי טל יכולה לדבר על הרבנים המסיתים?
היו"ר סתיו שפיר
אוקי.
טל רביב
שלום, אני עורכת דין טל רביב מהמרכז הרפורמי.

כמו שפירטנו פה במסמך שהגשנו, רבנים המחזיקים במשרה ציבורית, בעלי אחריות כלפי הציבור וכלפי שירות המדינה, מתבטאים, כמובן לא כל הרבנים ולא רוב הרבנים, אלא מיעוט של רבנים. המיעוט מאוד קולני, בראשם, אולי צריך לציין, את הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת מזה שנים רבות. הוא מתבטא השכם וערב גם באופן גזעני וחמור מאוד כלפי הציבור הערבי, אבל גם בעניינים אחרים הוא מרשה לעצמו להביע תנועות פוליטיות, אפילו לעשות תעמולת בכירות- - -
היו"ר סתיו שפיר
נגד שירות נשים בצבא.
טל רביב
נגד שירות נשים בצבא, ועוד כל מיני נושאים. במקרה שלו, לאחר מאות פניות, בבקשה גם להעמיד אותו לדין פלילי וגם לדין משמעתי. אנחנו הגשנו עתירה ביחד עם פורום "תג מאיר", עם המטה למאבק בגזענות ועם העמותה לזכויות האזרח, בספטמבר. העתירה הזו תלויה ועומדת בפני בג"ץ, ויהיה בה דיון בחודש הבא.

במקביל, מה שאנחנו רואות, זה עוד כל מיני רבנים. הדין המשמעתי לרבנים מחולק לשניים: רבני ערים, אחריות כלפי העמדתם לדין משמעתי מצויה בידי שרת המשפטים, לפי חוק שירותי דת. היא אמורה להגיש קובלנה לרבנות, שאמורה להקים צוות של דיינים שידונו במקרה. באמת לא הפרוצדורה הכי פשוטה, וגם לא פרוצדורה שמבטיחה שייעשה פה בירור ענייני ואובייקטיבי. מצד שני, זה בכלל לא מופעל, אז אנחנו לא יכולים אפילו לבדוק את השיטה הזו, מכיוון שמעולם לא השתמשו בה. זו בעיה, כי אנחנו רואים שעיקר הרבנים, לפחות שאנחנו מבחינות בדברים שלהם, הם רבני ערים.

מצד שני, יש גם רבני שכונות ורבני מועצות אזוריות, שגם חלק – שוב אני אומרת, חלק קטן, יש הרי אלפי רבנים. אנחנו מדברים פה על מספר קטן שגם מתבטאים. לגביהם, דווקא מאז 2013, האחריות עליהם היא דרך נציבות שירות המדינה. אכן, באירוע שאפשר לכנות אותו היסטורי, לפני יומיים פורסם שהרב אליקים לבנון, רב המועצה האזורית שומרון, הורשע בהליך משמעתי על ידי בית הדין המשמעתי של שירות המדינה. הוא ננזף נזיפה חמורה, מתנצל על דבריו. דברים קשים שהוא אמר בעד הפרדת יולדות בבתי חולים, ועוד דבר שהוא אמר על כך שאין למכור דלק, אין לתדלק מכוניות של ערבים, כי כל מכונית של ערבים שמתודלקת היא עלולה להיות כלי נשק. זה יכול להיות הפיגוע הבא.

אולי אפשר לשאול את השאלה, האם נזיפה חמורה זה העונש המתאים במקרה כזה? אולי היה מתאים משהו יותר חמור? אבל לאור זה שזה המקרה הראשון שהגענו לסיום של הליך משמעתי בצורה שכזאת, לא נותר אלא לברך על זה.

אבל באמת עומדת בעינה הבעיה, שעם רבני ערים, אין שום כלי. אין שום דבר. זה מינוי לחיים, והם מרוויחים משכורות יפות מאוד.
היו"ר סתיו שפיר
תודה, אנחנו נבקש גם על זה תשובות.

אני רוצה להודות לכל השותפים המכובדים שהגיעו לדיון הזה. הממצאים שראינו פה, חלקם – את רובם לא בפעם הראשונה, אבל בהחלט פעם ראשונה במיפוי כל כך מסודר ומאורגן. הממצאים מספרים סיפור מאוד חמור, על קבוצה מצומצמת של ארגונים ושל עמותות, רובם מנוהלים באמת בידי ממש רשת שמאחוריה עומדים חבורה של אנשים.

לאותם אנשים יש מטרה, המטרה הזו היא לפגוע בערכיה היסודיים ביותר של מדינת ישראל ושל הציונות. הכלים שהם מוכנים להעמיד לרשותם הם כמעט חסרי גבולות. האנשים האלה תומכים בטרוריסטים ובמשפחותיהם. האנשים האלה קוראים לגזענות ולאלימות. האנשים האלה פוגעים פגיעה ישירה ופגיעה עקיפה, באזרחים במדינת ישראל ומחוצה לה.

הדבר האסור והכואב ביותר שמתגלה פה, זה שהמדינה מעורבת, ביודעין או שלא ביודעין, בסיוע ובתמיכה, אם באמצעות תמיכה כספית ישירה ואם באמצעות הטבות מס, באותם ארגונים.

שמענו את נציגת רשות המיסים, שתיארה מצב אבסורדי ביותר, לפיו המדינה תומכת בארגונים גזעניים ובכאלה שמסייעים לאסירים שביצעו פעולות טרור. גם לאחר שמצב זה מתגלה, המדינה מייעצת להם להפריד בין הפעילות הזו לבין פעילות אחרת- - -
אפרת לקס
אני רק אתקן שלא ייעצנו.
היו"ר סתיו שפיר
אמרתם להם, מה זה אומר?
אפרת לקס
לא, אמרנו שהפעילות במתכונת הנוכחית לא יכולה לקבל 46.
היו"ר סתיו שפיר
אבל אם הם יעשו מתכונת אחרת- - -
אפרת לקס
אנחנו מנועים מלייעץ, חשוב לציין את זה מבחינת החוק.
היו"ר סתיו שפיר
אבל אם הם יעשו משהו אחר, אז הם יקבלו 46.
אפרת לקס
אנחנו נבחן את הפעילות החדשה, כן.
היו"ר סתיו שפיר
בחנתם, אתם ממשיכים לתת להם 46.
אפרת לקס
נכון.
היו"ר סתיו שפיר
אוקי, אני לא מבינה איך זה שונה ממה שאמרתי. זה חמור באותה צורה, זה בדיוק הדברים שאמרתי.

ראינו את אותם צירים עוקפים, שבמסגרתם המדינה תומכת בארגונים שנשמעים לגיטימיים, אבל הם בעצם מעבירים את אותה תמיכה ותרומות שונות לארגונים שמסיתים לגזענות. כלומר, זה המסלול העקיף. צריך להדגיש, מדובר בארגונים שעושים נזק גדול, אדיר, למדינת ישראל ולעתידה. נזק אדיר לביטחונה של מדינת ישראל. מי שעומדים מאחוריהם הם קבוצה מאוד מצומצמת, קבוצה מאוד קטנה. איכשהו, הקבוצה הקטנה, המצומצמת, החריגה מאוד בנוף הישראלי, הצליחה להשיג לעצמה כל כך הרבה אמצעים, דווקא מתוך המוסדות המרכזיים של המדינה.

צריך לשלוח פה מסר חד וברור, לפיו הארגונים שבהם אנחנו עסקנו, הם רחוקים מאוד מהחזון הציוני, מערכי היהדות ומעריכה של מדינת ישראל. לא יכול להיות ששקל אחד מכספם של אזרחי מדינת ישראל יועבר אליהם ישירות או בעקיפין.

אני חייבת גם לציין שאנחנו ראינו את מלחמתם של אותם משרדים בארגונים אחרים. כשהמשרדים רוצים וכשהשרים רוצים להילחם בארגונים שהם לא רוצים לתקצב, הם יודעים לעשות את זה טוב מאוד, ומהר מאוד. משום מה, כל הארגונים האלה, שהפעילות שלהם דווחה בתקשורת פעמים רבות, החליטו שלא להילחם בהם. אני לא מצליחה להבין איך הדבר הזה קרה, ואיפה הכשל שמסתתר פה.

אני מבקשת לקבל מרשות המיסים וממשרד המשפטים, את רשימת כל הצעדים שננקטו נגד הארגונים שנידונו כאן בוועדה, והאנשים ששותפים להם. האם ננקטו צעדים לשלילת תמיכות, שלילת הטבות מס ושלילת הכרה בארגונים האלה כעמותות?

אני חייבת, שוב, לברך ולתת הרבה כוח לארגונים החשובים פה, ל"תג מאיר" ולתנועה הרפורמית, שעושים עבודה חשובה מאוד כדי להילחם בארגונים הגזעניים והמסיתים לאלימות. אני רוצה לברך אתכם על הפעילות שלכם, שהיא לא פשוטה בכלל, לנגד האיומים שמפיצים אותם ארגונים, גם נגד כל מי שפועלים נגדם, ולטובתה של מדינת ישראל.

תודה רבה לכולם, ואני מחכה לתשובות שלכם בתוך 48 שעות. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:02.

קוד המקור של הנתונים