ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/11/2017

מסקנות הוועדה הציבורית לקידום נשים בשלטון המקומי

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-11-23OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 197

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

יום שני, ב' בכסלו התשע"ח (20 בנובמבר 2017), שעה 10:30
סדר היום
מסקנות הוועדה הציבורית לקידום נשים בשלטון המקומי
נכחו
חברי הוועדה: עאידה תומא סלימאן – היו"ר

עמיר פרץ

נחמן שי
חברי הכנסת
יעל גרמן

תמר זנדברג

דב חנין

רויטל סויד

לאה פדידה
מוזמנים
מרדכי כהן - מנכ"ל משרד הפנים

איתי פלומבו ויסמן - סגן מנהל אגף בכיר תאגידים עירוניים, משרד הפנים

לישי משעלי - לשכת מנכ"ל, משרד הפנים

יהודה זמרת - יועץ משפטי, משרד הפנים

ליזי דלריצ'ה - ראש המועצה - גני תקווה, עיריות ומועצות מקומיות, יו"ר הוועדה הציבורית לקידום נשים בשלטון המקומי

פיני קבלו - סמנכ"ל בשלטון המקומי

עינב בר כהן - חברת מועצת העיר ירושלים

מלי פולישוק - חכ"ל, איגוד נבחרות הציבור ברשויות המקומיות

מזל שאול - מנכ"לית כ"ן - כח נשי לישראל - עמותה לקידום נשים בישראל

מרים זלקינד - מקדמת מדיניות וחקיקה, שדולת הנשים בישראל

דנה מירטנבאום - מנהלת תכנית עיר לכולן, אית"ך- מעכי - משפטניות למען צדק חברתי

סיון יעקבסון - דוברת קול"ך

סביונה רוטלוי - ראשת צוות ממשל, נשים עושות שלום
מנהל/ת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
הדס לוי, חבר תרגומים

מסקנות הוועדה הציבורית לקידום נשים בשלטון המקומי
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בוקר טוב לכולן, בוקר טוב לנוכחים, חברי וחברות הכנסת, בוקר טוב. אני פותחת את הישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. היום ה-20.11.2017 ואנחנו נדון במסקנות הוועדה הציבורית לקידום נשים בשלטון המקומי. אבל לפני שאנחנו וגם תוך כדי מחכים למנכ"ל משרד הפנים, מר מרדכי כהן שיצטרף אלינו גם כן ומכבד אותנו בנוכחותו אני ארצה להתייחס לעוד משהו שקורה בימים האלה.

כולם יודעים שבשבוע שעבר עסקנו בקמפיין Me Too וההשלכות שלו ויום אחרי. אחרי שהאישה חושפת, אחרי שהאישה מתלוננת ואיך אפשר שאנחנו כבית מחוקקים וגם כארגוני חברה אזרחית אשר שותפים בעשייה אפשר באמת לעזור ולחשוב. מצד שני אני יודעת שכל הנושא של הקמפיין הזה, ואמרתי את זה בשבוע שעבר, הציף הרבה נושאים ואנחנו הדגשנו שאם לא ניזהר באיך מטפלים בכל המהפכה הזו ובאומץ שיש לנשים זה עלול גם לסחוף אותנו למקומות של ריאקציה, של חזרה אחורה בכל המאבק שקשור בהטרדות מיניות.

לצערי הרב, היום מתקיימת ישיבה בכנסת של ועדה נוספת שהיא ועדה מיוחדת, לא ועדה סטטוטורית, של הוועדה לצדק חלוקתי שהקריאה לישיבה או ההזמנה לישיבה התקיימה תחת הכותרת של טיפול בהטרדות מיניות, אכיפה ואני לא יודעת מה בפריפריה. שם מכובס לדיון שהכוונה האמיתית שלו יצאה לאור כאשר ידענו אחר כך מי המוזמנים ולאחר שהוסבר שבעצם הדיון הזה מתקיים על הטרדות מיניות על ידי צעירים ערבים לצעירות יהודיות. עכשיו עסקינו בהטרדות מיניות, מה שנקרא, ואיך שקראו לזה פעם, על רקע לאומי.

אני חייבת להזהיר - אנחנו קיימנו בוועדה הזו דיון, בדיוק אותו דיון לפני כחצי שנה כאשר נשיאות הכנסת קיבלה הצעה לדיון מהיר שהגישו אותו חברי כנסת. נציגות המשטרה ישבו בדיון הזה והוכיחו בסטטיסטיקה של המשטרה, משטרת ישראל, שאני דווקא כל הזמן ביקורתית כלפיה, אבל באותו דיון הם השתמשו בסטטיסטיקה, הוכיחו שאין עלייה ומה עוד יותר שהתלונות שהגיעו מערים מעורבות לא היו תלונות כפי שתוארו.

עכשיו אני רוצה להדגיש - לבי לכל אישה שמוטרדת מינית או שמותקפת מינית. אנחנו חושבים שמה שעובר על אישה כזו או נערה כזו הוא גיהנום והיא סובלת ואנחנו לא רוצות שישתמשו בסבל שלהן שוב כדי לשרת מטרות פוליטיות ומטרות גזעניות. כאשר ועדה בכנסת מזמינה דיון ומזמנת ארגון כמו להב"ה שהוא בכותרות עכשיו על הסתה גזענית ועל תקיפות זה אומר דרשני מהבית הזה וזה אומר שאנחנו חייבות להגיד, אל תשתמשו בנו שוב. אל תשתמשו בגוף שלנו שוב כדי להעביר מסרים פוליטיים. אנחנו יודעות להגן על עצמנו ואנחנו נאבקות והמקום של הדיון הזה הוא בסמכות של הוועדה לקידום מעמד האישה ולא כל מקום אחר אפילו בכנסת.

אני אמרתי את זה אתמול ושלשום, אין מקום לדיון הזה. תודה רבה, לאה, אני מסכימה איתך. אני אמרתי את זה ואני מאוד שמחה שהרבה ח"כים וח"כיות גם כן אומרים את זה. אין מקום לדיון הזה, אני מקווה שהדיון הזה לא יתקיים בסופו של דבר או שיהיה חגיגה של קבוצה מנותקת מהדיון עצמו, מהנושא עצמו שהוא נושא מאוד כואב.
קריאה
את יכולה לספר לנו מי יזם את הדיון ההוא?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה ביוזמת יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת מיקי זוהר.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
גברתי היושבת ראש אני באמת רוצה לחזק אותך. אני חושבת שאמרנו את זה גם בישיבה הקודמת, להטרדה אין צבע, אין עדה, ההפרדה הזאת היא הפרדה מלאכותית, הפרדה מגמתית. אני חברה בוועדה הזאת ואמרתי שאם זה לא יורד מסדר היום אני לא נכנסת לוועדה ואישה באשר היא היא אישה ואנחנו צריכים לדון עליה בצורה כזו ואני מקווה מאוד שהבית הזה יידע לכבד ומצטרפת לקריאה שלך שהישיבה הזאת אכן לא תתקיים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה חברת הכנסת לאה פדידה. אני מאוד שמחתי לראות שהרבה חברי כנסת וחברות כנסת הבינו שזה שימוש, בעיני לא הייתי אפילו מכבסת את המילים שלי, שימוש בזוי בנושא מאוד חשוב.

אנחנו היום מטרתנו זה הצגת טיוטת ההמלצות או דוח הוועדה לקידום נשים בשלטון המקומי. אני לא מפרידה בין הנושאים ואני חושבת שזה הכל קשור. אי אפשר לקדם את מעמד האישה מבלי להסתכל על כל המקומות וכל הספרות שהנשים נמצאות בהן ופועלות בהן ואפילו להסתכל איפה שהן לא נמצאות. לפעמים עדיף להסתכל איפה שהן לא נמצאות כדי לשים את היד על המחלה ולנסות לרפא אותה.

כולנו יודעות שהזירה של השלטון המקומי היא זירה מאוד גועשת והיא זירה שנוגעת לחיי היום יום של כלל אזרחי ואזרחיות המדינה. השלטון המקומי הוא אולי הסוכן של השלטון המרכזי בסיפוק הרבה מהשירותים החיוניים ביותר. הוא גם הדרך שבה מתקשר האזרח הפשוט עם השלטון המרכזי, עם הממשלה, כדי להעביר את הדרישות ואת הרצונות ואת הבקשות של אזרחים ואזרחיות.

בלטו בשנים האחרונות והיו הרבה דיונים סביב הנושא הזה. בלטה החולשה של ייצוג נשים בתוך השלטון המקומי. אני מאוד שמחתי כשידעתי שמשרד הפנים יזם הקמת ועדה כזו שתבחן מקרוב איפה או מה המצב של הנשים בתוך השלטון המקומי ואיך אפשר בעצם לקדם את הנשים.

אנחנו תיכף נשמע את ההמלצות שהיו לוועדה, ואני רק רוצה להגיד שאנחנו צריכות לזכור שאנחנו כמעט או שנה או שנה ומשהו, חודשיים, מלפני בחירות חדשות - - - פחות משנה, 11 חודשים לפני הבחירות הבאות לשלטון המקומי אשר יתקיימו פעם ראשונה בצל החוק החדש שחוקקה הוועדה הזו על ייצוג נשים שמעודד ייצוג נשים. פעם ראשונה הבחירות האלה יתקיימו והחוק אומר בצורה מאוד ברורה שרשימות אשר יצליחו להכניס נשים, אחת מתוך שלוש נשים בכל רשימה, אישה מתוך שלושה חברים במועצה תקבל הרשימה עידוד תקציבי.

אני חייבת להגיד בצניעות רבה שהייתי מאחורי ההצעת חוק הזו לפני שנכנסתי לכנסת והובלתי את קואליציית הארגונים האזרחיים אשר דחפו למען הצעה זו. בהתחלה הצעת החוק שלנו דיברה על ענישה לרשימות אשר לא כוללות נשים. אני לא צריכה להסביר למה היה בלתי אפשרי להעביר הצעת חוק שמדברת על ענישה לרשימות, תיכף נשמע שיש רשימות שלמות גם בכנסת וגם בשלטון המקומי שלא מאפשרות ייצוג של נשים בכלל.

ובנוסף לכך, כנראה תמיד יותר מושך לרשימות ולמתמודדים פיצוי כספי מאשר הענישה. אנחנו חשבנו שזו זכות שכל מי עובר עליה ולא מקיים אותה צריך להענש ולא סוג של משהו שבא מטוב לב שצריך לצ'פר עליו. אבל הכנסת החליטה מה שהחליטה והחוק היום אומר שאפשר שרשימות היום יתעודדו להכניס נשים. אני הייתי רוצה לראות הבנה מלאה יותר לחשיבות של נשים בתוך הרשימות ולייצוג של נשים, במיוחד בשלטון המקומי, הסובל מהרבה בעיות שהייתי חושבת שנשים היו יכולות לעזור בהן.

אני רק אספר משהו ככה קל על הבוקר. יש לי חברה טובה שהייתה שנים חברת מועצה, מהראשונות באוכלוסייה הערבית, חברת מועצה מקומית. והיא אמרה שכל הזמן מדברים, למה לך להכנס לזה, פוליטיקה ובמיוחד פוליטיקה מקומית היא מאוד מלוכלכלת, למה לך להכנס? והיא הייתה אומרת, ידוע עלינו הנשים שאנחנו הכי טובות בניקיון. אז אני אכנס לשם כדי לנקות. אני חושבת שהגיע הזמן לחשוב אחרת ובאמת לאמץ גישה כזו.

היום איתנו צוות דיי מכובד ממשרד הפנים, נמצאת איתנו גם ליזי דלריצ'ה, יו"ר הוועדה לקידום נשים בשלטון מקומי ואני מבינה, גברתי, שזו לישי משעלי מלשכת המנכ"ל שתציג את ההמלצות. בבקשה.
ליזי דלריצ'ה
קודם כל אני רוצה להודות בכלל שקיים דיון כזה ובנושא של ההמלצות של הוועדה אני חושבת שככל שנשכיל להבין שזה שוויון מגדרי ולא בהכרח מעמד האישה, שמדובר על שוויון ומבינים שאיפה שיש גם גברים וגם נשים שחיים ביחד בשוויון ההצלחות הן ללא היכר גדולות יותר וזה מה שעושה את החברה טובה יותר וזה מה שעושה את הרשויות המקומיות טובות יותר והנקודה היא השוויון המגדרי. אנחנו 50%, ולכן אנחנו צריכים להיות בכל מקום שבו מקבלים את ההחלטות.

בגדול הגישה שלנו חולקה לשלושה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
למרות שלא צריך לפחד להגיד שזה כן מדובר בזכויות נשים. כי הן כבר קיבלו את כל השוויון שבעולם.
ליזי דלריצ'ה
חברת הכנסת, את יכולה להגיד איך שאת מבינה. אני מאוד חשוב לי להגיד שכשהגברים יבינו שזה לא משהו שמאיים עליהם, לא תרבותית ולא מסורתית - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זהו, אנחנו כאילו מנסים להרגיע אותם.
ליזי דלריצ'ה
אני לא מתנצלת אני פשוט חושבת - - -אני לא מנסה להרגיע אותם, אני מכירה אותם. אני פשוט חושבת שזה נכון יותר ההבנה החברתית, הכלכלית, כל ההבנות המקצועיות לזה שאיפה שיש ניהול משותף ולא משנה מספר אחד או מספר שתיים, ככל שיהיה שוויון ככה החברה תהיה טובה יותר בכל ההיבטים, ומשם אני באה, זה לא איזה עליונות של מישהו אחד על מישהו אחר. זה אחד.

לגבי הטריטוריות, השטחים שלקחנו על עצמנו אז דיברנו על השלטון המקומי ברמת נבחרות ציבור וראשי רשויות נשים, שראינו שראש רשות יש רק 6 מתוך 257. וכל מי שהגיעה להיות ראש רשות הגיעה מתוך היותה חברת מועצה ופעילה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ברוך הבא מר מרדכי כהן, מנכ"ל משרד הפנים. אני מבינה שסתיו עיכבה אותך בדיון אצלה.
מרדכי כהן
כן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר.
ליזי דלריצ'ה
אוקיי אז אני ברשותך, תודה רבה. אני חוזרת רגע בכמה משפטים על הפתיח שלי. אני רוצה להודות למשרד הפנים ששם את זה על סדר היום ואני מודה למרדכי כהן שממשיך להוביל את זה. אנחנו כאן נציג את ההמלצות, תיכף לישי תציג את הפרטים. אני רוצה ברמת המאקרו להגיד את התפיסת עולם שהנחתה את כולנו.

היו חברים בוועדה, חברים רבים, שהמוטו שלנו היה לשוויון מגדרי שבמקום שבו גם גברים וגם נשים נעלים התוצאות תהיינה טובות יותר. לקחנו את כל הנושא הזה וחילקנו לשלושה חלקים. השלטון המקומי שזה ראשי רשויות וחברות מועצה. שם ראינו שזה בדרך כלל זה מתחיל בלהיות חברת מועצה ופעילה חברתית ופוליטית. שתיים זה כל העובדות הבכירות בתוך הרשויות המקומיות ושלוש זה הקהילה עצמה. מודל קהילה שעובד לקידום נשים ובהעצמת נשים ובהדרכות וכל מה שצריך.

ברמות שלקחנו זה קודם כל ברמת השקיפות, ברמת המידע. אם לא נדע את המצב לא נוכל לטפל בו, לא נוכל לעקוב אחר שינויים, זה נושא ראשון ששמנו לנו על סדר היום. הנושא השני זה רגולציות - המלצות לרגולציה שבאמצעותה אפשר יהיה לתקן את זה מהר יותר ודבר שלישי זה באמצעות תמריצים, הדרכות ותמיכות. זה שלושה מישורים שבחרנו.

ואני אבקש מלישי, קודם כל להגיד לך באמת תודה רבה על העבודה יוצאת הדופן שלך, של כל החברים בוועדה, זאת הייתה ועדה שעבדה המון המון זמן והתכנסה אחת לחודש-חודשיים, חולקנו לתתי ועדות, כל אחד לקח על עצמו נישה אחרת ועשינו את העבודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לפני לישי אני חושבת שהמנכ"ל ירצה להתייחס.
מרדכי כהן
אולי אחרי לישי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, מצויין, אז בבקשה לישי.
לישי משעלי
תודה. רק גילוי נאות, אני אגיד שאני כבר לא עובדת משרד הפנים, אני יצאתי לחל"ת ואני שמחה שקוראים לי לדגל להגיע, בטח להציג את המסקנות של הוועדה שלנו.

אז בעצם כפי שיו"ר הוועדה, ליזי דלריצ'ה, אמרה אנחנו כן עסקנו על המנעד גם המלצות שעסקו בנבחרות ציבור וכלה ב"סיביל סרבנט" בעובדות הרשויות המקומיות והתאגידים העירוניים וכלה כמובן בקהילה כי הבנו שנשים צומחות לתפקידים בכירים וכמובן לפוליטיקה דרך עשייה קהילתית, דרך התנדבות, דרך פעילות קהילתית וזה חלק, גם אם זה לא במנדט הישיר של משרד הפנים עדיין זה לחלוטין במנדט של ראשי הרשויות ומשם אנחנו נתחיל.

במדיניות ציבורית בוחנים את התופעה הבלתי רצויה והתופעה הבלתי רצויה בהקשר שלנו זה בעצם שתיים. קודם כל חסר של נשים בזירה הציבורית, בזירה הציבורית כפי שבמעגלים שציירתי. וכמובן, הדבר השני שהוא נגזרת מזה שנשים לא משתתפות בקבלת ההחלטות בפלטפורמות של קבל ההחלטות גם העדר שוויוניות בתקצוב המגדרי.

התופעה יש לה כמה רגליים, כמה בעיות יש לתופעה הזאת, גם העדר מידע, ולכן כמו שליזי ציינה אחת ההמלצות המובהקות והראשונות זה בעצם יצירה של מסד נתונים לגבי כל הפלטפורמות שציינו, מנשים בפוליטיקה, נבחרות ציבור וראשי רשויות אבל זה יותר קל וכלה בכמה עובדות ציבור יש בדרגים הבכירים - מה שנקרא התפקידים הסטטוטורים ברשויות המקומיות.

יש פה גם כמובן בעיות של נורמות לא ראויות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רציתי לשאול אם גם בכל העניין בתכנית ואני הבנתי שאתם בדקתם גם עמדות בכירות. עניין היועצות - בדקתם אותו?
לישי משעלי
היועצות כן הייתה לזה התייחסות והגיעו נציגות של היועצות לקידום מעמד האישה. הייתה נציגה של המשרד לשוויון חברתי של הרשות לקידום מעמד האישה, היא כל הזמן התחלפה כי הייתה שם תחלופה בשעתו. כן התייחסנו לזה אבל בסוף ההמלצה היא של משרד הפנים לטובת העניין הזה צריך להכנס לדיאלוג מול המשרד לשוויון חברתי כי המנדט של התוכן של היועצות לקידום מעמד האישה זה תחת המשרד לשוויון חברתי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן, התוכן נכון, אבל המינוי, ואני כבר היו לי התכתבויות עם המשרד בנושא הזה והייתה ישיבה גם עם המשרד, המינוי והבדיקה אם ראש המועצה ממלא את החוק בזה שהוא ממנה יועצת זה האחריות שלכם, של המשרד ושל השר באופן אישי אפילו.
ליזי דלריצ'ה
אם נמשיך לסקור זה כתוב בהמלצות גם.
לישי משעלי
אבל מבחינתנו זה חלק מהתפקידים שצריך לבחון במצבת כוח האדם שכרגע דיברנו עליה. בהמלצה שנוגעת לשקיפות הנתונים בכלל זה חלק מהאג'נדה שצריכה גם כן להבדק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי. כלומר במילים אחרות מסד הנתונים הזה לא קיים מבחינת היועצות ואני יודעת כי אנחנו ניסינו להשיג את המידע הזה ולא קיים ואני חושבת - - - אוקיי, את אומרת שזה בהמלצות.
לישי משעלי
אבל גברתי היו"ר, מסד נתונים לא קיים נקודה, לא רק לגבי היועצות, וזו המלצה משמעותית שמשרד הפנים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ברור, אבל לפחות אני יודעת - - -
ליזי דלריצ'ה
הפקידים הבכירים זה אישה או גבר והדירקטורים זה אישה או גבר, גם את המידע הזה לא קיים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר אבל אין שום דבר בחוק שאומר שצריך לעקוב על מינויים בדירקטריונים, אבל בעניין היועצות יש חקיקה מאוד ברורה שאומרת שחלפה שנה וראש המועצה לא מינה יועצת לשר יש את האפשרות למנות באופן אישי, חובה אפילו על השר. זה דבר שאנחנו כבר הערנו עליו כמה פעמים. אני התכתבתי עם המשרד בנושא, עם השר עצמו ולצערי - - - זאת אומרת שאתם חייבים לפי החוק לעשות את המעקב כדי להכנס לתמונה איפה שזה לא מתקיים, אז זה משהו אחר. בבקשה.
לישי משעלי
לשאלתך לגבי התכנים של היועצת זה מהמשרד לשוויון חברתי. בעניין הנורמות זה go without saying, אנחנו מכירים את החברה הישראלית, יש נורמות לא ראויות, כמה נשים צריכות להיות ודאי וודאי בקהילות סגורות, דרך חקיקה מתאימה, אכיפה יעילה וכמובן תמריצים.

אני אכנס לנתונים. הנתונים שהיינו צריכים ממש לשבת ולקודד. חברת עדליה סייעה לנו גם בכתיבה של הדוח וגם באיסוף הנתונים כפי שציינו, כפי שליזי אמרה, ההמלצה הראשונה היא קודם כל שיהיה מסד נתונים. אז אלה נתונים מ-2013, זה נבחן על ידי 113 רשויות מקומיות. אם אתם רואים את ההיקף אחוז השיעור של נשים כנבחרות ציבור ברשויות המקומיות, אם זה בכלל הארצי זה 13%, ללא הרשויות החרדיות והערביות כ-20%.

עוד בחנו את המיקום של הנשים ברשימה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתם לא הפרדתם את הנתונים בין חרדיות לערביות? כי אני יודעת שהמצב הוא לא דומה. המצב הוא לא דומה וזה היה מבליט דווקא עובדה שבאוכלוסייה הערבית זה לא המצב. אני לא אומרת את זה כדי- - - כאילו הפרדה גם תצביע על החולשה הרבה שנמצאת באוכלוסייה הערבית, עד כמה שידוע לי היום רק 9 חברות מועצה קיימות, למרות שהתחלנו את הקדנציה ב-12. אבל בחרדיות עד כמה שידוע לי אין.
מזל שאול
יש היום 98 רשויות שאין ייצוג נשים בכלל.
קריאה
במועצות אזוריות ברובן אין ייצוג נשים בכלל.
מזל שאול
80% מהן הן רשויות ערביות ו-20% יהודיות, זה הנתונים.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
גברתי היושבת ראש אני מצטער שיצאתי לדקה אז אני לא יודע אם - - - עלו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
היא עדיין מציגה אבל בסדר, בבקשה, אולי תרצה לשאול שאלה.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
גברתי היושבת ראש, הייתי בהחלט - - - אני באמת שמח על שאנחנו מתמקדים בעיקר בתפקידי הנבחרות בשלטון המקומי ואני חושב שמי שמצפה לתשתית צמיחה של נבחרות בשלטון המקומי צריך קודם כל לשאול את השאלה: א' - מה אחוז הנשים שעובדות ברשויות בכלל. דבר שני, מה אחוז הנשים שמשמשות כמנהלי אגפים, מה אחוז הנשים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה יגיע תיכף.
לישי משעלי
זה בדיוק השקפים הבאים.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
תאגידים מי - - - מי המנהלות, לא הנבחרים - - -
ליזי דלריצ'ה
גם המנכ"ליות.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
- - - גברתי, המנכ"ל פה, אז מראש בגלל שזה המנכ"ל הזה אני אהיה הרבה יותר אדיב - - - אני יודע איזה עבודה טובה הוא עושה. אבל אני אומר עוד פעם שלא נתמקד רק בחלוקה של הדריקטוריונים וכו' שזה שאלות פוליטיות שאנחנו צריכים לראות איך להתמודד איתם. אנחנו צריכים לראות איך הצמיחה הטבעית מהתשתית המקצועית שנוצרת ואני אומר לכם בכל מקום שאתם נותנים הזדמנות מקצועית לאישה, היא מממשת אותה בצורה טובה ואחר כך גם הופכת לאחת הדמויות המבוקשות בעיר. להיות חברת מועצת עיר, חברת הנהלה. זה הרבה יותר משמעותי שנבחן את עצמך מלמטה למעלה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שאלה שאלות מאוד חשובות והערה מאוד חשובה אבל בואו ניתן להציג את ההמלצות ואת הממצאים ואחר כך נפתח את הדיון, בבקשה.
לישי משעלי
בחנו כאן, לצורך העניין אמרנו שיש הרבה ועדות ברשות המקומית והוועדת ליבה זו ועדת הכספים ובחנו כאן כמה נשים בכלל משתתפות בוועדת הכספים. אז כפי שאתם רואים כמות הנשים היא 30% והנתונים האלה הם מ-2016, רק כרבע מהרשויות המקומיות שבחנו - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
30% מכלל הנוכחות?
לישי משעלי
כן, כן, יש בהם רק אישה אחת כפי שציינו. יש רק שש נשים - - -
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
את עדיין מדברת רק על נבחרות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בינתיים.
לישי משעלי
רק על נבחרות, זה השקפים של הנבחרות. הנה השקפים כפי שחבר הכנסת ביקש. זה בעצם התפקידים הסטטוטוריים שבחנו אותם, ואם תשימו לב מנכ"ליות יש 11%, יועצות משפטיות 23%, בחינוך 37%, מחלקת הרווחה זה לא תפקיד סטטוטורי אבל יש כ-50% שהם נשים, 56% זה לא כאן זה אני בדקתי, גזבריות 14%, אני מקווה שעניתי לשאלתך.

נשים בתאגידים העירוניים – גם פה מיפינו את התאגידים העירוניים. בצבע סגול זה המלכ"רים וזה התפקידים יותר כחינוך, רווחה ובריאות. והחברות הכלכליות שזה הכחול. יש שם הלימה מאוד מאוד ברורה בין המצב הסוציואקונומי של הרשות לבין הייצוג של נשים בתפקידים הבכירים בתאגידים העירוניים ובחברות הכלכליות.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא בדיוק. ב-3 ו-10 יש אותו דבר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מעניין שבשני הקטבים זה נראה אותו דבר.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת לא הלימה, תופעה.
לישי משעלי
יש יותר מתנ"סים, ממה שנאמר לי כאן, יושב כאן איתי פלומבו, סגן מנהל האגף לתאגידים עירוניים, ולכן במתנ"סים יש יותר נשים- - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
סליחה, את יודעת כמה יושבות ראש אנחנו, אני יושבת ראש - - - מתנ"ס בכל הארץ.
לישי משעלי
לא, זה בדיוק העניין, זו בדיוק התשובה, שיש יותר נשים במתנ"סים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, היא מתכוונת שאין הרבה. היא מתכוונת שאין הרבה נשים - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
יושבות ראש דירקטוריון בקושי חמש בכל הארץ.
לישי משעלי
אבל חברות.
איתי פלומבו ויסמן
מדובר על חברות בדירקטוריון יש ייצוג יתר- - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
בוא נדבר על יושבות ראש.
איתי פלומבו ויסמן
לא, בסדר גמור.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
זה בכל הארץ. אני הייתי אחת מתוך חמש.
לישי משעלי
טוב אני אגש ל- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כמובן בתוך הפילוחים האלה צריך ללכת על יושב ראש, תפקיד של יושב ראש תאגיד זה היה מחדד גם את התמונה עוד יותר.
איתי פלומבו ויסמן
אני רוצה להגיב. במסגרת ההמלצות של הדוח אנחנו בהחלט נלך לעולם של שקיפות גם בתפקידים הספציפיים. יושבי ראש, מנכ"ליות של תאגידים עירוניים, אנחנו כרגע בתהליך של עבודה בתוך המשרד בשביל לייצר את מסד הנתונים הראשון הזה. כרגע אנחנו עדיין לא בפוזיציה הזאת.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
בוא אני אגיד לך משהו. האופי שנבחר התאגיד העירוני לפחות של המתנ"ס זה נציגות של החוגים. ברור מאליו שאנחנו כנשים נהייה יותר שם וזה כואב שאנחנו רוב נשים בדירקטוריון והיושבי ראש רובם גברים. לכן זו סוגייה ששווה מחשבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן. זה כמו בשאר - - - גם רוב העובדות בתוך המועצות המקומיות הן נשים אבל בעמדות הבכירות ראינו מה המצב. בבקשה.
לישי משעלי
אז זה בעצם ההמלצות שנוגעות לייצוג נשים. אז לגבי הייצוג נשים כפי שליזי ציינה, לגבי הנושא של שקיפות, יצירת מסד נתונים לגבי כל הנשים בכל הזירות שעליהן דיברנו, אם זה לגבי הנשים בזירות של נבחרות הציבור, כמה נבחרות ציבור, באיזה ועדות הן יושבות. ראשות רשויות זה הרבה יותר פשוט אבל זה חלק מהמסד. וכמובן כ"סיביל סרבנט" כנשים מנהלות מקצועיות בכירות ברשויות המקומיות כמו שציינתי לגבי התפקידים הבכירים. האגף לתאגידים עירוניים שגם כן ירכז את כל התפקידים הבכירים של נשים בתאגידים העירוניים וכמובן הנבחרות ציבור, הדירקטורים בתאגידים העירוניים.

כפי שיו"ר הוועדה, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, ציינה בבחירות הקרובות אנחנו בוחנים לראשונה את התקנות שעוסקות במימון בחירות. אנחנו בוועדה ביקשנו לשנות ולהוסיף את התמריצים אבל כרגע זה ייבחן כמובן אחרי הבחירות המוניציפליות הקרובות. אנחנו בוועדה דיברנו על העלאת היקף המועמדות לתפקידים, גם לרוץ לבחירות לרשימות המוניציפליות וכמובן לעמוד בראש מפלגה, דיברנו על להקים קרן למימון, קרן שתעודד נשים לרוץ לפוליטיקה. זו כמובן קרן מקצועית לפי נושאים שתמדד, אם זה לאסטרטגיה, לתקשורת וכן הלאה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לישי, הפסקה קטנה, בבקשה מר מרדכי.
מרדכי כהן
ברשותכם אני רוצה להיות מאוד ממוקד ודווקא להתחיל מהדברים של חבר הכנסת עמיר פרץ. מאוד פשוט לשר אחרי שהוא מינה ועדה כזאת היה להטיל את כובד המשקל של המלצות ועדה לדרג הנבחר. למה? תמיד אחר כך הוא יכול לבוא ולומר, זאת זירה פוליטית, כמה אני יכול באמת להשפיע עליה. יש אפיונים לחברה החרדית, יש אפיונים לחברה הערבית, זה לא בדיוק דברים שתלויים ברגולטור. ואז הדיון היה מוסט לעולם מאוד פוליטי שמאוד קשה לשלוט בו. כולנו היינו מרוצים כי הייתה ועדה, היא עשתה הרבה כותרות, המליצה לעודד את זה בצורה הזאת והזאת והרבה לא היה קורה.

לא שזה לא אתגר אמיתי של החברה הישראלית אבל אני רוצה לשתף אתכם איך נעשו הדברים. שבאו עם ההמלצה לשר לא לשבת בחיבוק ידיים ולאמץ את המודל של ועדה דומה שהייתה במדינה אז הוא מייד הסכים ומונתה הוועדה. בקרוב אני מאמין שהוועדה כבר קיימה את כל הדיונים שלה רק תסכם את הפורמלי, תחתום על הדוח ותעביר את זה לשר הפנים ואז השר יידרש להחליט איזה המלצות הוא מאמץ והיכן להטיל את כובד משקלו.

אז אני אומר כבר מראש עכשיו לוועדה שכצוות מקצועי במשרד אנחנו נמליץ לשר לא ללכת למקום הקל ולהתמודד עם האתגרים היותר קשים שהוועדה העלתה ולזה אני רוצה להתייחס. לשים כרגע בצד את הדרג הנבחר, לא כי הוא לא חשוב, אבל יש עליו פחות שליטה. לשים אותו כרגע בצד. נבחרות ציבור, ראשי רשויות נשים, לא מתעלם מהבעיה אני שם את זה לרגע בצד.

מה כן משרד הפנים ומה אנחנו נמליץ לשר לאמץ. אני מתחיל ממה שקשור ממש במינויים הישירים של השר. יושב פה יהודה זמרת, היועץ המשפטי של משרד הפנים. אחד זה להגביר באופן מאוד משמעותי את המשקל של נשים במינויי השר לתפקידים שהם לא מכרז, לא ועדת איתור, לא התפקידים המקצועיים לא במשרד ולא ברשויות המקומיות. למשל, אני אתן לכם דוגמה. שר הפנים ממנה חברים ויושבי ראש ועדות גיאוגרפיות. לכאורה כל האירוע הזה יכול לחלוף - - -
תמר זנדברג (מרצ)
ועדות שיפוט אתה מתכוון?
מרדכי כהן
כן הוועדות המוכרות, שינויי גבולות לחלוקת הכנסות. פה שר הפנים באמצעות ועדות איתור ממנה ממוני מחוזות. זה לא מכרז זה ועדות איתור. אחת ההמלצות שאנחנו נמליץ לשר, וכבר הלשכה המשפטית שלנו עושה את זה בהקפדה. אנחנו נמליץ למדוד את זה ולהגיע לתוצאות כמותיות לזה שעל כל המהלך הזה יהיה פיקוח והשר יטה את כל כובד משקלו כך שגם אם לא באבחת חרב אנחנו יכולים להגיע לתוצאות של ברגע אחד 50%/50% לעשות תהליך מדידה ברור ולהראות התקדמות מאוד משמעותית במגמה הזאת.

אני אומר לכם, אני הכי פתוח, היום אנחנו מסתכלים על משרד הפנים יש לנו ממונת מחוז אחת אישה. ממונת מחוז ירושלים, לילי פייטו. ויש ששה מנהלי מחוזות. סביר להניח שאם היינו נשארים - - -
תמר זנדברג (מרצ)
את כל הנשים במשרד אתם מכירים בשם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה מעיד על המצב, תמר.
מרדכי כהן
סביר להניח שאם היינו נשארים עם המצב הזה הייתה ביקורת מוצדקת חריפה. האם אנחנו במציאות המושלמת? לא. היום בעצם יש לנו שתי ממונות מחוז, שתי נשים וארבעה גברים. ברור שהמצב האידיאלי היה שזה יהיה מחצית. יש ששה מחוזות למשרד הפנים אבל חלה התקדמות. לזה אני מתכוון שאנחנו נצטרך להיות במעקב אחרי זה. אותו דבר הוועדות הגיאוגרפיות כולל החברות ומינויים נוספים של שר. זאת משימה אחת שאנחנו נרצה להמליץ לשר לא להשאיר אותה בשוליים, לעשות עליה מעקב, פיקוח, בקרה כדי להגיע לתוצאה יותר משמעותית.

הדבר השני זה ברשויות המקומיות עצמן לאור הנתונים שעלו. כיום, וזה לא סוד, כשרואים בולטות בתחומי החינוך זה מעוות את התמונה. כי מכוון שתחום החינוך הוא נשי במובן הזה שיותר נשים עוסקות בתחום החינוך אז הן יותר משתלבות בתפקידים גם ברשויות המקומיות ואז כשאוספים את הנתונים לא על פי פילוח נראה כאילו ברשויות המקומיות יש תפקידי ניהול, בין אם הם זוטרים או בכירים, נשים. אז ההמלצה שלנו היא לא לאפשר למציאות הזאת להתקיים ולייצר מסד נתונים שיטתי שיוזן באופן קבוע בכדי שפעם אחת נדע בצורה מדוייקת את כל הפילוחים - לאורך כל שכבות העובדים ברשות המקומית עד לדרג הבכיר ביותר כולל תפקידים סטטוטורים.

ישבנו לטובת העניין הזה כי לא רצינו להשאר עם אמירות בעלמא. ישבנו בעניין הזה גם עם פורום המועצות האזוריות וגם עם מרכז שלטון מקומי והחלטנו, מכוון שאנחנו גם תלויים בהם לצערי הרב, האינפורמציה הזאת לא נמצאת בלחיצת כפתור אפילו לא במשרד הפנים. כי חברי מועצה משתנים, בעלי תפקידים בתאגידים העירוניים משתנים וכו' וכו'. החלטנו שאנחנו יוצאים למהלך משותף כדיי לייצר מסד נתונים זמין, מעודכן באופן קבוע יחד עם השלטון המקומי.

אחרי שיהיה לנו את המסד הנתונים הזה ההמלצה הבאה שלנו במשרד לשר תהיה לבנות תכנית עבודה סדורה עם יעדים, עם לוחות זמנים כדי להראות התקדמות באותו פילוח מאוד בעייתי בדגש על תפקידים בכירים. שזה אומר, גזברים, יועצים משפטיים, מהנדסים. לטובת העניין הזה אנחנו מעבר לפיקוח ולבקרה אנחנו גם רוצים ליצור תמריץ. מה שמשרד הפנים עשה, אני מעדכן את הוועדה, לא מספיק, אנחנו נרצה להגדיל את זה. לא רק להסתפק בלכוון את הרשות המקומית להגיע לתוצאות האלה באמצעות זה שאנחנו נתערב אופן שהתפקידים האלה - - - זאת אומרת נהייה מאוד אקטיבים.

נדרוש על ידי הנציגים שלנו שנמצאים בוועדות האלה שאכן מי שמגיע לישורת האחרונה זה נשים ושזה נשקל בכובד ראש והאוטומט היא לא בחירת גברים. מעבר לזה שאנחנו רגולטור ונעשה את כל המאמצים באמצעות הנציגים שלנו או מי מטעמנו, נפעל גם בצורה הרכה. אנחנו השקנו תכנית מאוד גדולה שנקראת צוערים לשלטון המקומי שהיא אמורה לייצר את הקדטים, את העתודה לתפקידי מפתח בשלטון המקומי. שם אנחנו מקפידים מראש שיהיה משקל זהה לנשים ולגברים ולמי שמגיע - -
תמר זנדברג (מרצ)
יש באמת?
מרדכי כהן
- - כן. הקפדנו על שלושה דברים: נשים, גברים וייצוג הולם לערבים עם העדפה מתקנת לערבים - - - מה שעשינו, קבענו בתכנית הצוערים/צוערות שלנו שבמקומות הרלוונטיים כמו אוניברסיטת חיפה, טכניון, אנחנו נגיע ליעד של 50% צוערים ערבים, הרבה מעבר למשקל באוכלוסייה ו-50% נשים. זה יעד מאוד יומרני שהצבנו לעצמנו ואנחנו מאוד קרובים אליו. זאת תהיה העתודה לתפקידי מפתח בשלטון המקומי למי שמכיר את זה יש לנו כבר צוערים וצוערות שהשתלבו במחלקות המובילות: הנדסה, גזברות וכו'.

אז ניסינו לתקוף את הבעיה גם מלמטה ולא רק להתערב כרגולטור אלא גם להצמיח את האופציה לכאלה שיהיו מועמדים לתפקידים האלה. הדבר הנוסף זה תאגידים עירוניים. פה אני אומר, ואני אומר את זה לצערי הרב, זה עולם שלם שההיקף פעילות שלו הולך וגדל למימדי ענק. אני אומר את זה כמשרד פנים. זה כבר לא מה שאנחנו מכירים. תאגידים שמספקים שירותים בתחומים רכים: חינוך, רווחה, דברים מהסוג הזה. זה הפך להיות המנוע הכלכלי הגדול ביותר של הרשויות המקומיות. תאגידים שמגיעים להיקפים של למעלה ממיליארד ₪.

ושם, התרבות הזאת שגם ככה היא חלשה ברשות המקומית היא יותר חריפה בתאגידים העירוניים כי האוריינטציה שם היא כלכלית-ניהולית ולכאורה ושלא בצדק מנווטים לשם כאילו את מי שבא עם הניסיון הרלוונטי. לא סתם איתי יושב פה. זו עוד המלצה שאנחנו נמליץ לשר, להסתער על העולם הזה של תאגידים עירוניים ובאמצעות אגף תאגידים עירוניים והאופן שבו אנחנו משבצים את הוועדות שקולטים את בעלי התפקידים כולל מנכ"לים לתאגידים עירוניים אנחנו נוביל מהלך להגדלת מספר נשים בתאגידים.

שם יהיה לנו יותר קשה בנבחרות, במי שראש הרשות ממנה כדרג נבחר בדירקטוריון של התאגידים העירוניים. לא סתם עמיר העיר את ההערה הזאת. פה השליטה שלנו היא פחות גדולה. בסופו של דבר אנחנו מוצאים את עצמנו בכל מקום שראש הרשות ממנה נציגי ציבור או מחברי המועצה לצערנו הרב בגופים שהם יותר עם אוריינטציה ניהולית, כלכלית, פיתוח אורבני, שם אנחנו מוצאים פחות נשים. כמובן שהטענה היא לא מקובלת עלינו שיש פחות מועמדות ויש פחות ניסיון רלוונטי. אנחנו יכולים יותר להשפיע בתפקידים המקצועיים - מנכ"לים ובעלי תפקידים אחרים בתאגידים העירוניים.

הדבר הנוסף שאנחנו לוקחים על עצמנו כמשרד פנים, ואני התחייבתי ליושבת ראש הוועדה, ואנחנו נעשה את זה, אנחנו ננתח את תקציב משרד הפנים בפרמטרים המגדריים אבל לא בפירוט שאתם דרשתם פה בוועדה. אתם דרשתם שכל תקציב משרד הפנים עד השורה האחרונה שלו, התקציב המפורט, ינותח מגדרי ואני הסברתי שאנחנו לא יודעים לעשות את זה. לא במשרד ואנחנו לא יודעים להנחות את הרשויות המקומיות לעשות את זה. אנחנו יודעים לעשות את זה בדברים הקשים: כוח אדם או תקציב ייעודי. אני לא יודע לנתח תאורה בתקציב מגדרי ופסולת בתקציב מגדרי. זה נראה לי גם - אני לא רוצה לזלזל כי יש מי שחושב שזה נכון אבל אני לא יודע לעשות את זה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני הצעתי בזמנו אפילו להתחיל עם פיילוט. אני יודעת שצריך ללמוד את התהליך וצריך לפתח את הכלים. ואני יודעת שזה יותר קשה וזה אחד הדברים שדנו בהם, יותר קשה כשמדובר על שירותים מסוג זה. אבל אפשר להתחיל עם פיילוט של 10-15-20 רשויות מקומיות- - -
מרדכי כהן
אנחנו הולכים לעשות את זה. את ביקשת את זה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני ביקשתי ואני מבינה שזה יתקיים.
מרדכי כהן
את ביקשת את זה ואנחנו נתחיל עם פיילוט כזה גם לתמהיל של רשויות מקומיות - - -
קריאה
כמה רשויות?
מרדכי כהן
נקח תמהיל של רשויות מקומיות ונעשה את הניתוח הזה, תמהיל סביר, זה לא יכול להיות עשרות. זה צריך להיות מועצות אזוריות, עיריות, מועצות מקומיות, שיהיה בפריסה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ערבים יהודים, גדולים קטנים, ככה שזה יהיה זה ההצעה הייתה.
מרדכי כהן
דבר אחרון שאני רוצה לומר – למשרד הפנים יש מערכת של מפעמים שזאת המערכת לא הרגולטורית הרכה, זה מרכזי הדרכה, ליווי והכשרה. גם אותה אנחנו נרתום להמלצות שאמרתי קודם ולא נסתפק בכלים היותר התערבותיים אלא נלווה את הרשויות המקומיות בלעודד, לתמרץ, להכשיר, ללוות את הרשויות המקומיות בהקשר הזה של קידום נשים. כבר המערכת הזו קיבלה את ההנחיה ולתכנית העבודה 18 אנחנו צריכים להראות תכנית מפורטת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רק רוצה לשאול בעניין תקצוב מגדרי. אנחנו כבר כמעט שנה מדברים על זה. הייתי רוצה לדעת טווח זמן מתי זה יתחיל לרוץ. כי היה לנו הניסיון בלהכשיר את הצוותים שמכינים את התקציבים ברשויות המקומיות וזה לא בוצע בסוף ההכשרה הזאת. מתי אנחנו מתחילים את זה?
מרדכי כהן
בשנת העבודה ה-18, לתכנית העבודה של משרד הפנים 18, תבחר אותה קבוצת רשויות מקומיות ואותו תמהיל ונתחיל בניתוח. אני אומר מראש, הוא לא יהיה בשכבות שאתם ביקשתם. בשכבות הראשונות שאמרתי שאנחנו מסוגלים לעשות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, רק שנתחיל להזיז את התהליך אני חושבת שזה מצויין.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כשאתם במשרד הפנים אחרי ועדה קרואה ממנים ראש רשות, כמה נשים - - -
מרדכי כהן
לשמחתי הרבה אנחנו מודדים את עצמנו בלהגיע למצב של אפס ועדות ממונות. זה ההישג הגדול. אז היום יש ועדה ממונה אחת בתל מונד.
קריאה
רק אחת נשארה?
מרדכי כהן
אחת. - - - למחוא כפיים ולהגיד, הגיע הזמן שהשלטון המרכזי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חייבת להגיד - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
שהיה ירוחם זה היה מצנע, מתי - - -
מרדכי כהן
אני לא רוצה לא נשים ולא גברים, לא רוצה ועדות ממונות בכלל.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לצערי הרב, כאשר יש ראשי רשויות - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מתי שמתם אישה אחרי ועדה קרואה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
- - כאשר יש ראשי רשויות כאשר מתנהלת נגדם חקירה אולי הגיע הזמן גם כן בכל זאת. חבר הכנסת נחמן שי, בבקשה.
מרדכי כהן
יש שתי מועצות תעשייתיות, אחת אישה, אחד גבר. שתיים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תודה רבה. אני קודם כל שמח על המאמץ הזה של קידום נשים בשלטון המקומי אבל אני מוכרח ניסיון מראייה חטופה, אני לא עיינתי בזה לעומק יתר על המידה שאני לא רואה איך זה הולך לקרות. כלומר, איך המצב הנוכחי ישתנה בעתיד. יש פה נתונים, גם הנתונים כמובן לא משביעי רצון. בצד הנבחר יותר קשה למשרד לעשות כי זה מה שהציבור רוצה, פחות או יותר, אבל אולי אפשר לדאוג לייצוג ברשימות, מדברים על זה כל הזמן.

הדבר השני, יש מקומות שכן אפשר לדחוף קדימה נשים כדי שהן ישתלבו בתפקידים בכירים. אם זה בתאגידים, אם זה בתפקידים ברשויות. אני לא רואה את זה קורה. אז אני מה שאני רוצה לשאול זה איך תתחולל המהפכה הזאת שהיא כל כך חיונית, כל כך נדרשת וכל כך נכונה וזה מוזר שאנחנו צריכים לשוב ולדבר עליה כל כך הרבה. את זה אני לא רואה. אני רואה פה סקירות, אני רואה פה איזה קרן שאני לא מבין איך היא תעבוד, האם היא תעודד באמת נשים להתמודד. אני מדבר על זה כרגע ברמה הארצית לממן גם מועמדים לבכירות, לפריימריז וכדומה, גם זה דבר מאוד רגיש - - -
מרדכי כהן
לא, לא, קח את החוברת, שים אותה בצד. תקשיב למה שאני אומר, אני מאוד קונקרטי. ברגע שהדוח ייצא, אני לא יכול להתערב בדוח, הוועדה ישבה, עיינה ופגשה, ייצא הדוח. אני שיתפתי את הוועדה במה אנחנו כדרג מקצועי הולכים להמליץ לשר הפנים. אנחנו הולכים להמליץ לשר הפנים על מספר פעולות מאוד קונקרטיות. משרד הפנים יגבש תכנית עבודה עם יעדים ולוחות זמנים - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
שכרגע אין לכם אותה.
מרדכי כהן
לא, שאין לנו אותה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אז זהו, אז התחושה שלי הייתה נכונה. זאת אומרת, אנחנו כרגע עוד בשלב המקדמי של כל התהליך.
מרדכי כהן
כי כל הסיפור היה כזה – המדינה עשתה תהליך מאוד דומה עם ועדה - - - והמליצו לשר הפנים לעשות משהו דומה. שר הפנים הקים את הוועדה. הוועדה קיבלה מנדט מאוד רחב, ניתחה את הבעיה, הלכה גם לנבחרות ציבור, גם למה שקורה בתאגידים וכו' והציגה תמונה וכיווני המלצות. אני לא רוצה להשאיר את זה בצורה הזאת. אני רוצה לבוא לשר ולהיות מאוד קונקרטי. לבוא לשר ולהגיד לו תשמע, עכשיו על מה כן משרד הפנים יכול להשפיע. הוא יכול להגדיל את מספר המנכ"ליות בתאגידים העירוניים, הוא יכול להגדיל את מספר העובדות הבכירות בתאגידים - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
בצורה שרירותית לקבוע ש-x, אחוז מסויים או מספר מסויים צריך ל- - -
מרדכי כהן
זה מה שאמרתי. אנחנו נמליץ שתהיה תכנית עבודה עם יעדים מאוד ברורים - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה בידיכם בלבד או שאתם תצטרכו לעבור אחר כך עוד משרדים ועוד רשויות בגלל שכל אחד בדרג ישים לכם איזה מכשול קטן כדי שזה לא ייצא לפועל.
מרדכי כהן
אני אמרתי מה בידינו ומה לא בידינו. אנחנו רוצים להצטמצם להמלצות שבסופו של דבר משרד הפנים יכול להשפיע עליהן, זה בתחום האחריות שלו, באמצעות כלים שהם קיימים היום. למשל, איתי שיושב פה עכשיו מתאגידים עירוניים כשממנים מנכ"ל לחברה לתאגיד עירוני יש נציג של משרד הפנים, נציג של הרשות המקומית ועוד מנכ"ל של חברה אחרת. ברגע שהנציג שלנו יידע שיש תכנית עבודה שצריך להגיע ליעד מסויים אז המערכת תכוון לכך ותפוקח כך שהמספרים ילכו ויעלו.

אותו דבר עם בעלי תפקידים סטטוטוריים ברשויות המקומיות. אני אומר מראש, לא נוכל לשים יעד שתוך זמן לא סביר, שנה, המציאות תשתנה ל-50/50. צריך לפרוס את זה לכמה שנים בצורה סבירה כדי לא להיות תלויים רק בתהליך הזה. תיארתי גם מה עשינו בצוערים בשלטון המקומי שזאת עתודה שכבר יצרנו אותה שוויונית.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני מקבל את הדברים שלך, אני חושב שהם חשובים. אל תתנו לעצמכם יותר מדיי שנים קדימה בגלל שאין לנו זמן לחכות וכבר היינו שם ונשים לא הופיעו אתמול והפיגור בתחום הזה הוא גדול מאוד. תסגרו את זה בתקופה קצרה ותראו שאולי לא תגיעו ל-100% שאתם רוצים אבל אם תגיעו ל-80 או ל-70 יהיה לזה ערך עצום. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אני אבקש לרכז את כל השאלות אם יהיו שאלות או הערות כדי שתגיבו עליהם בסוף אחרת אנחנו לא נגיע לכלל הדוברים והדוברות. חברת הכנסת לאה פדידה אני מבינה שיש לך מה להתייחס.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כמי שהייתה 18 שנה נבחרת ציבור בשלטון המקומי עד לפני כ-27 יום אז זה דבר שמאוד מאוד קרוב ללבי. לא יתכן, יש משהו אבסורדי, כי אנחנו הנשים יודעות טוב מאוד בשלטון המקומי מה צריך להיות. מהמיקום של תחנת האוטובוס, החינוך, איפה צריך להיות פח האשפה ומה צריכה להיות המדיניות העירונית הכוללת, אם מבחינת המדיניות הסביבתית, בינוי והכל. בידינו וחכמתנו בהכל ואנחנו עדיין 13%. יש פה בעיה מהותית. אני תמיד הייתי צוחקת שאני במקצוע היחידי, אני קוראת לו מקצוע כי למרות שזה בהתנדבות מלאה חברת מועצת עיר הייתי צריכה להוציא הון על בייביסיטר כדי לבוא ולשרת את הציבור ולשבת במליאת מועצת העיר וגם - - -
ליזי דלריצ'ה
אבל פה לפחות זה שוויוני, גם הגברים בהתנדבות.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כן. וללמוד חומרים וגם להגיע מוכנה וערוכה ולשמור על פרנסתי ועל עוד דברים אחרים. אני חושבת שיותר מאשר שאנחנו צריכות להיות שם המדינה צריכה לרצות נשים בשלטון המקומי.
מרדכי כהן
את מודעת לזה שהסוגייה שאת מעלה עכשיו תקועה פה בבית הזה. שר הפנים הפעיל את כל כובד משקלו בכדי שיהיה תגמול לחברי מועצה מתוך ידיעה שזה ישרת בעיקר נשים וצעירים שהם אלה הסובלים ביותר ולא מגיעים וזה תקוע היום במשאבים. הרי יושב ראש ועדת הפנים של הכנסת מעוניין לקדם את המהלך הזה. שר הפנים תמך במהלך הזה, זה תקוע בדיונים מול האוצר על המשאבים שיועמדו לתגמול הזה.
מלי פולישוק
זה בגלל שהרשויות המקומיות היושב ראש שלהן מסרב לשאת - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, אתם כולכם נכנסים לדברים של חברת הכנסת.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז אני באמת חוזרת על זה יותר ממה שאנחנו צריכות להיות שם באמת המדינה צריכה שנהייה שם. כי באמת יש לנו את הידע וראייה כוללת ודברים נוספים. במקום שאין אז צריך לתקן ועד שהחוק הזה באמת יהיה ופה אנחנו באמת זהות, גברים ונשים כאחד, קרן לא מספיקה. יש שני דברים שמלחיצים נשים מאשר להתמודד: אחד זה ביטחון כלכלי, במיוחד מהפריפריה. נשים קשה להן להתמודד, זה הרבה כסף להתמודד. אני התמודדתי ואני יודעת מה זה להתמודד, זה סכומים של כסף להוציא שלא ידעתי אם הם יחזרו הבייתה הכספים האלה.

והדבר השני זה באמת נטוורקינג ויכולת לעשות עבודה ביחד. אני מאוד שמחה שחברות - - - בארץ ויושבות פה גם חברת הכנסת תמר זנדברג ומלי שבאמת גם סייעו לי במהלך התפקיד כחברת מועצת עיר ואנחנו יודעות לעשות נטוורקינג ולתגבר אחת את השנייה ועמותת כ"ן. אבל זה צריך להיות ממוסד.
קריאה
ועמותת פנים חדשות בבקשה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לא נעזרתי בכם. כחברת מועצת עיר אני אומרת את מה שעשיתי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי פרסומות הסתיימו, נא לחזור לדיון.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני רוצה לסיים. יש מה שנקרא שעד שנעמוד על הרגליים לבד ועד שנצליח לא להיות רק 13% זה מטורף ב-2017 אנחנו צריכים למקד את זה לא בממצאים שאנחנו יודעים ויודעות אלא באיך אנחנו מתקנים את זה. ויש לי רק שאלה אחרונה כדי שתוכלנו לענות - אתם אומרים ש-13% נבחרו ב-2013, כמה נשים בסך הכל התמודדו זו שאלה חשובה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זאת שאלה חשובה שאני לא יודעת אם יש - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כי מי שלא קונה כרטיס לוטו לא תמיד ואנחנו צריכים לעודד נשים לצאת החוצה ולהתמודד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, דווקא אפשר לדעת. אני עדיין זוכרת בניתוח שעשינו כשעוד הייתי מנכ"לית נשים - - -
איתי פלומבו ויסמן
של מועמדים מכל מיני רשימות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מפרסמים את הרשימות אחרי תקופת הבחירות אפשר - - -
איתי פלומבו ויסמן
אנחנו מפרסמים מי שנבחר. את המועמדים שהגישו בכל מיני - - - אנחנו לא מפרסמים - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
יושבת הראש, לגבי החוק שעשיתם, אישה במקום שלוש זה גבולי לחלוטין - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חייבת להגיד שזה לא רק גבולי, החוק איך שהוא נעשה למשל לא משרת נשים ערביות כי רוב הרשימות שמתמודדות באוכלוסייה הערבית מקבלים או אחד או שניים.
תמר זנדברג (מרצ)
גם ביהודי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, בסדר, אבל בכל זאת.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אישה שממוקמת במקום 3, 70% שלא תכנס. ואחרי מקום 3 היא לא תכנס בכלל.
מרדכי כהן
לאמץ את התגמול לחברי מועצה, זה אחד החסמים. זה נרגע אין לחץ יותר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבינה שלא ניתחתם כמה סגנים וסגניות בשכר. אני חושבת שזה גם נתון מאוד חשוב שאתם יכולים לעשות את זה, זה נמצא אצלכם במידע אתם רק צריכים לבדוק את זה ואני חושבת שזה מאוד חשוב. חבר הכנסת עמיר פרץ.
עמיר פרץ (המחנה הציוני)
גברתי היושבת ראש, ראשית אני באמת רוצה להודות למנכ"ל שהגיע יחד עם הצוותים של נציגי הממשלה. אני מכיר את המנכ"ל, את הרקע החברתי שלו, את הצמיחה שלו ואני יודע עד כמה הוא רגיש לנושאים האלה ואני מאוד מקווה שהתכניות אכן ימומשו ויגיעו לכדי ביצוע.

אני רוצה לחלק את העניין לשניים. סוגיית הנבחרים זו סוגייה אחת ואני לא חושב שמשרד ממשלתי יכול לעסוק בקידום נבחרים, זה לא נראה לי. אז השר שישלוט יקדם את הנבחרים למפלגה שלו. זה לא הגיוני בעיניי בכלל שמשרדים ממשלתיים יתחילו להקים כל מיני גופים שהם ישפיעו על קידום נבחרים כי לא יקח הרבה זמן עד שעאידה סלימאן תקרא להם ותגיד, מה זה הפוליטיזציה הזאת, איך השתמשתם בכסף בצורה כזאת.

לכן אני מציע שלגבי קידום נבחרות אם מישהו מהגורמים כאן רוצה להשפיע צריך להיות קמפיין ציבורי שמדבר לנשים ביישובים, להגיד להם אל תצביעו למפלגות שאין בהם נשים, נקודה. ואז מי שמרכיב רשימה אומר סליחה, אני צריך אישה כי אחרת יש פה קמפיין נייטרלי שהוא לא קשור למצב שיפור פני העיר, לא למצב החינוך בעירייה, קמפיין נייטרלי לחלוטין. ואני אומר לכם שזה יכול לעבוד יפה מאוד לרכז משאבים בעניין הזה.

אני בטוח שכל הקבוצות שנמצאות כאן, כוח נשי ונשים עושות שלום וכל הקבוצות זה חלק מקמפיין אחד גדול בתחומים מאוד גדולים. אבל בעניין הקונקרטי של נשים בשלטון המקומי לדעתי ההשפעה תהייה יותר גדולה. אני מוכרח לומר שאני יותר מתרגש לשמוע שיש יושבת ראש מועצה תעשייתית. זה מרגש אותי עצם העובדה שמועצה תעשייתית זה איפכא מסתברא לאישה, איך הגיעה אישה והנה הגיעה, הגיעה אישה. וההשפעה שלה על מה שיקרה בתעשייה והאיפיון של התעשייה הרבה יותר גדולה מאשר אם היא הייתה חברת מועצת עיר במקום כלשהו.

לכן אני דווקא כן חושב שאנחנו צריכים לייחס חשיבות רבה ולשם יש לנו יכולות להוסיף סעיפים שמחייבים את משרדי הממשלה, את משרד הפנים שהוא חייב להקפיד שמנהלי תאגידים או מרמה של מנהלי אגפים בתוך העיריות שהייצוג של הנשים יהיה הרבה יותר גדול. מנהלת אגף חינוך בעירייה משפיעה יותר על מה יקרה בעיר הזאת יותר מאשר חברת מועצה שממונה על החינוך. חברת המועצה שממונה על החינוך היא יכולה לקבוע הרבה מאוד דברים אבל בסופו של דבר מי שחי את חיי היום יום.

ולכן אני חושב, גברתי היושבת ראש, שאנחנו צריכים לעודד, ועצם הדיון הזה הוא תרומה מאוד גדולה לעידוד מפלגות לשים נשים ברשימות שלהן, אבל אנחנו צריכים לנסות ולחפש איך אוחזים את השור בקרניו. ההצעות שהציע כאן מרדכי לגבי התאגידים, לגבי פעולות נוספות עם - - - טובות. אנחנו צריכים לתת לו את הסיוע בדרכי חקיקה שמחייבים אותו להאיץ את הדברים ולקבוע לוחות זמנים. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה. חברת הכנסת יעל גרמן.
יעל גרמן (יש עתיד)
כמובן קודם כל אני ממש מודה לך על הדיון. דיון מאוד מאוד חשוב במיוחד לאור העובדה שאנחנו פחות משנה לפני הבחירות המוניציפליות. אני רוצה להיות קונקרטית ולהעלות פה שני רעיונות. אנחנו באמת רואים שלמעשה מרבית העובדים במועצות המקומיות הן עובדות, למעלה מ-60%. אבל מעט מאוד נמצאות בעמדות מפתח. ואני מציעה שככלל אופן הנחייה, חוזר מנכ"ל או בכל דרך אחרת תהיה חובה שבכל ועדות הבחירה, ועדות כוח האדם תהיה אישה.

היום מה שקורה זה שבוועדות הבחירה של כוח אדם לא בהכרח יש אישה. אני לא צריכה לספר לכל הסובבות פה סביב השולחן עד כמה זה משפיע כאשר יש אישה שלמעשה - - -
מרדכי כהן
יהודה, זה דורש תיקוני חקיקה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא.
יהודה זמרת
אני רק אגיד, אנחנו כרגע עובדים על תיקון מקיף לתקנות המכרזים לקבלת עובדים ברשויות המקומיות ואחד הסעיפים שכרגע נכנס הוא אותו סעיף כאן במדינה שבוועדת הבוחנים ייעשה ככל הנדרש לתת סוג - - - מסויימים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אבל זה מחוייב לפי החוק. לפי חוק שוויון זכויות האישה זה מחוייב. לא צריך לעשות שום שינוי חקיקתי.
יהודה זמרת
לא היה צריך לעשות את זה אבל היה לנו דיון בכנסת במקום אחר לגבי סוגייה אחרת, אמרנו שראוי ונכון שהדברים האלה לא יהיו מחוק לחוק אלא יעוגנו באופן יותר מפורש כדי שלא יגידו לא ידענו.
יעל גרמן (יש עתיד)
להערכתי לא צריך לחכות לחוק - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
יש חוק. יש חוק שמחייב, צריך רק לבדוק אם ראשי הרשויות והמועצות עומדים בחוק. פשוט מאוד. לאכוף את החוק בדיוק כמו עניין היועצות.
יעל גרמן (יש עתיד)
למיטב ידיעתי לא בכל ועדות הבחירה יש נשים ואז אני לא צריכה לספר לכם אם השאלה היא יש לך ילדים, את מתכוונת להביא ילדים או דברים מהסוג הזה שכמובן צריך להוריד אותן על הסף וגם, כמובן, בסופו של דבר אישה יכולה לאזן את הבחירה. זה ככה בקטנה.

אבל בגדול, מדיי פעם בגלל הניסיון שלי אז יושבים איתי מועמדים לראשות העיר, גם נשים וגם גברים, מבקשים עצות, מספרים לי את הסיפור שלהם. אתמול ישבתי עם גבר ועם אישה, שניהם רוצים לרוץ לראשות העיר לערים נפרדות. הגבר אין לו בעיה, לא של מימון, הוא כבר מסודר, הוא יודע מה הוא יעשה ואני כמעט בטוחה שבסופו של דבר הוא כנראה גם יהיה ראש עיר באותה עיר שהוא מתמודד.

האישה, מוכשרת כמו שדה, מסוגלת להיות ראש עיר מעולה, אין לה מקורות כספיים. אם היא תתחיל לקושש אז אנחנו יודעים מה קורה, אחר כך היא תהייה מחוייבת ולכן - - - כן, לקבלנים, לבעלי אינטרסים, לכאלה ואחרים. אז גם לטובת באמת מנהל תקין וניקיון ציבורי וגם כדי לאפשר לנשים להתמודד לראשות העיר אני מבקשת שממש כפי שהעלו הצעה בכנסת לא מזמן, היא רצה עכשיו- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לפריימריז לחברי כנסת.
יעל גרמן (יש עתיד)
נכון, לממן פריימריז לחברי כנסת כדי שלא יצטרכו להיות תלויים בקבלנים ובקבלני קולות, בבקשה, בואו נעלה הצעה שגם יממנו לראשי ערים. אתם יודעים יפה מאוד שהיום אין מימון לראשי ערים. המימון הוא רק לחברי מועצת עיר. ולראש עיר בנאדם צריך לקחת ולהוציא מכיסו, בין 500 אלף למיליון וחצי - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז הם יישארו 10 קדנציות, לא שלוש.
קריאה
מי?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הראשי ערים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, זה לא העניין רק שיישארו, זו תהיה הצפה בלתי נורמלית של מועמדים.
קריאה
- - - נבחר מה שהרשימה.
יעל גרמן (יש עתיד)
בוודאי לרשימה. ואני מסכימה להערה של לאה. אני בהחלט חושבת שצריך להגביל את מספר הקדנציות של ראשי עיר כדי לאפשר איזשהו אופק וצמיחה לאנשים שנמצאים למטה. מפני שברגע שראש עיר נמצא גם שבע ושמונה קדנציות הרי שהוא גם חוסם כל אפשרות לצמיחה בכלל ולצמיחה של מה ש- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה. אני רוצה לתת לגברת מלי פולישוק, איגוד נבחרות הציבור ברשויות המקומיות, בבקשה גברתי.
מלי פולישוק
תודה רבה ואנחנו כאן, קודם כל אני חייבת לברך על השיח עצמו. זה לא דבר שצריך לקבל אותו כמובן מאליו, עברנו כברת דרך ואני מדברת גם על חברותיי, חברות הכנסת מהדורות הקודמים. זה אמירות שנאמרות פה ומפי השר באמצעותך. אני מאוד מברכת על זה ומכבדת את זה, זה נפלא.

היינו גם בוועדה והצגנו הצעה לשוויון מגדרי בשלטון המקומי. תכנית מפורטת, אגב לא המצאנו אותה, אני הבאתי אותה מאירופה. זו תכנית שרצה באירופה והיא תכנית מאוד מפורטת ומתייחסת לכל מערך החיים. אתה אמרת איך עושים שוויון מגדרי או חשיבה מגדרית בפסולת אז אני יכולה לדבר איתך על הנדסה, על תכנון עיר בראייה מגדרית, על תאורה, על מדרכות, על כמעט כל היבטי החיים שיש בעיר אפשר להסתכל על זה בצורה מקצועית בראייה מגדרית ובאמת צריך ללמוד לעשות את זה. אני מציעה גם להקים צוות במשרד הפנים, להתייעץ עם מומחים איך עושים את זה. כי הידע באמת לא קיים אצל הרבה מאוד אנשים. זה דבר אחד.

אני לא אחזור על הדברים שחברת הכנסת לאה אמרה כי היא באמת באה מהמקום הזה ומבטאת את כל מה שאנחנו אומרות. אני רק רוצה לתת לכם דוגמה לחקיקה שחברי הכנסת יכולים לעשות. בזמנו חוקקתי חוק שמחייב את הממשלה לשלב נשים בכל ועדה שהיא מקימה. בגלל החוק הזה אפשר היה אחר כך ללכת לבג"צ ולדרוש ברבות הימים. מה שהיה חסר אז שלא עשיתי, לצערי, ויש לי כבר הצעה מוכנה אם מישהו רוצה לקחת את זה, את אותו דבר על השלטון המקומי. שבכל ועדה או תאגיד שהעירייה, הרשות המקומית ממנה יהיה חובה לשלב נשים. אז זה דבר שאפשר לעשות אותו כבר פה בחקיקה מחר בבוקר.

דבר נוסף, יש חוק שעבר או תיקון לחוק שמדבר על לא לממן את כל המועמדים אבל החזר. אם אדם רץ לרשות המקומית והוא לא נבחר אז יש בחוק, לא אכנס לפרטים, 20% או פחות או יותר, אז עשו תיקון במועצות האזוריות שמקל על מי שמועמד מבחינת ההחזר אם הוא לא נבחר. אם הוא נבחר אתם יודעים שהוא מקבל את הכל. לא עשו את אותו תיקון לגבי מי שמועמד לראשות מועצה מקומית, שווה לעשות את התיקון הזה לפי מה שנעשה למועצות אזוריות.

אנחנו בוודאי לא יכולים לקבל מצב שיש רק שש ראשות עיר, ראשות מועצה. משפט אחרון, אני לא רק חושבת, אני יודעת ויש דוגמה נהדרת מרעננה שממנה אני באה שכאשר יש שוויון או כמעט שוויון, לא נציגה אחת אישה במועצה המקומית, אלא כמעט שוויון במועצת העיר סביב שולחן מקבלי ההחלטות כולל התקציב להזכיר לכם, יש לזה השלכות על הפקידים/פקידות, על כל המערך הפקידותי של העיר. וברעננה זה הוכח. אנחנו כמעט מחצית. זה מה שמשפיע שאחר כך יהיה שוויון מגדרי בכל התחומים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה. אפרופו העניין של שוויון בעמדות קבלת החלטות אני חושבת שגם האווירה בתוך העיר אמורה להיות גם אווירה שמאפשרת. ואני מאוד מודאגת, את האמת אני מאוד שמחה ומכבדת את העשייה בוועדה בנושא הזה אבל אני גם מודאגת מכל הרוח הנושבת בעניין של הדרת נשים מהמרחב הציבורי וגם ההפרדה בין נשים וגברים. ואני חושבת שככל שנתאמץ יותר ליישם את ההמלצות של הוועדה הזו אנחנו נפגע קשות, אפילו בהמלצות, אם זה ימשיך.

ולצערי הרב - - - אנחנו נקיים בקרוב ישיבה, נקבעה כבר ישיבה ביוזמתי עם שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה לאור מה שיצא לעיתונות בעניין הנושא של הדרת נשים והפרדה בין נשים לגברים במיוחד על ידי רשויות מקומיות. ואני חושבת שאי אפשר לדבר על קידום נשים ברשויות המקומיות ובשלטון המקומי בלי להאבק בתופעה הזו גם כן.

חברת הכנסת תמר זנדברג, בבקשה גברתי.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה רבה גברתי. אני מודה לך שהעלית את הנקודה הזו כי זו בדיוק הנקודה שרציתי להוסיף לדיון. אני חושבת שיש כאן שלושה מעגלים שבהם אנחנו צריכות לבחון את ההשתלבות של נשים במרחב העירוני והמוניציפלי. האחד זה בעירייה. בעירייה ובמרחבים העירוניים דרך המינויים, דיברת על המינויים של שר הפנים, מינויים של ראשי ערים.

ראינו כאן את הנתונים, הם לא מאוד מעודדים, הם יותר טובים מאשר בסקטור הנבחר אבל הם עדיין מאוד לא מועדדים. כולל גישת ה-gender mainstream שדיברת עליה שאני חושבת שהיא מאוד מאוד נכונה כי בסופו של דבר ייצוג נשים זה לא דגל לשם הייצוג בלבד, זה לא איזה שטיח שפורסים ואומרים, הנה תראו נשים, זה דבר שמשפיע על קבלת החלטות בכל אחד מתחומי העיסוק העירוניים החל מחינוך, אולי הברור ביותר, דרך תכנון עירוני, תחבורה, פסולת וכל תחום שלא נגע בו. והעובדה שאנחנו לא יכולים כרגע לדמיין לעצמנו איך זה ישפיע זה רק סימן שזה לא במודעות מספיק כי זה קיים בכל תחום. זה אחד.

השני שאני חייבת כן להחזיר אותו והדיון איכשהו נעצר בדיוק כשהגעת לאותה קרן שאני לא שמעתי עליה אף פעם ואני - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זאת הצעה.
תמר זנדברג (מרצ)
אני מבינה אבל אני אומרת שאנחנו עכשיו שנה לפני בחירות מקומיות, זה ה-money time. אם זה לא יהיה לשנה הזאת אז דברו איתנו בעוד חמש שנים ונראה, אולי וכו'. מה שטוב בשלטון המקומי זה שהבחירות הן במועדן וכל חמש שנים. אין פה הפתעות. ועכשיו שנה לפני להגיד לנו שיש הצעה לקרן זה לא מספיק טוב.

אני לפחות אחת מאלה, והזכירה את זה לאה פדידה ויש כאן עוד הרבה למזלי, יש פה המון המון ארגונים חוץ פרלמנטריים מאיגוד הנבחרות ועד עמותת כ"ן ואחרות ועמותה חדשה, פנים חדשות, אני לקחתי על עצמי בתור שליחות כשנבחרתי לכנסת בכל פורום שמבקשים ממני לדבר בפני נשים שרוצות להתמודד אני באה ועוזרת. יש לי נשים שפונות אליי באופן אישי ומדברת בקבוצות. אני חייבת להגיד לכם שאחרי ארבע שנים כאלה שהמצב עגום, עגום. אנחנו ארבע שנים ולא הצלחנו להצמיח בצורה משמעותית נשים מובילות שיתמודדו לתפקידים מובילים של ראשות עיר ומובילות רשימה.

וכן, זה התמודדות ברמה הלאומית כי החברה האזרחית, לא רוצה להגיד כשלה, קשה לצפות למשאבים, הכל בהתנדבות וכו', אבל אני משקפת לכם, אנחנו שנה לפני לא הצלחנו במשימה הזאת וחייבים להרים את זה מהרמה הלאומית. זה שתיים.

הדבר השלישי, בדיוק מה שהתייחסת, זה הציבור. בסוף עיר נמצאת ברחובות, באוניברסיטאות, בבתי הכנסת, בכל אחד מהמקומות שבהם אנשים מסתובבים הם שייכים לאיזשהי עיר כי תמיד מקום נמצא במוניציפלי. והמגמה המדאיגה של העלייה בהפרדה ובהדרת נשים בכל מרחבי החיים אי אפשר לנתק אותה מהדיון הזה על המצאותן של נשים בשדה הראייה שלנו - כמובילות, כנבחרות, כפקידות בכירות, כמובילות מדיניות, אם בכלל אנחנו חזרנו לדיון של אם אפשר להסתכל על אישה ואיזה אורך השרוול שלה צריך להיות ואם היא יכולה להשמיע את קולה בדיון, כן או לא.

ואני חושבת שכאן דרושה מנהיגות באמת מאוד מאוד, ואני מודעת לעובדה, בראש המשרד עומד שר חרדי, הוא מתמודד מטעם רשימה שאין בה נשים. צריך להגיד את הדברים האלה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אבל הוא מוכן להוביל את השינוי הזה, זה לזכותו.
תמר זנדברג (מרצ)
מאה אחוז, אז אני אומרת, השאלה של הדרת נשים במרחב הציבורי והמוכנות שלנו כחברה לשאת מרחבים יהיו אירועים המוניים והופעה בכיכרות העיר ועד שוק ארבעת המינים שהיה רק לאחרונה בירושלים שנסגר ודברים כאלה הם חלק מהדיון ואי אפשר להפריד אותם. ואני רוצה לברך אותך על הדיון שציינת, אנחנו ישבנו כולנו, נדמה לי שזה היה אצל גפני בוועדה הכספים שבא לשם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וחטפה קיתונות של לא יודעת אם לקרוא לזה אש או קרח אבל אני חושבת - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
על מה היא חטפה? הרי הזיזו אותה מהתפקיד הזה. לקחו לה את הסמכות את הדוח.
תמר זנדברג (מרצ)
זה בדיוק מה שהיא חטפה ואני חושבת שגם לנו ככנסת יש כאן מבחן ציבורי לעמוד בו, לא לתת לדבר הזה יד כי הדרת נשים היא חלק מהזזת נשים מהעין ואחר כך ממוקדי קבלת החלטות. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רק רוצה להתייחס להצעת החוק שהצעת, מלי, זה אפילו נמצא בחוק לא צריך לחוקק, זה נמצא בחוק בעניין מינוי וזה כולל רשות מקומית וחברה עירונית כהגדרתה בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב. כלומר, זה כלול. אנחנו היום - - -
מלי פולישוק
חוק התקציב - - - מאיזה חוק את מקריאה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה מבחינת גוף ציבורי, מי שממנה גוף ציבורי. כאשר הרשויות, את אמרת שצריך לחייב אותן בחקיקה שהן ימנו נשים זה מחוייב בחקיקה. תראו זה כבר דבר שני שאני אומרת שקיים בחוק רק לא - - - אז אני חושבת - - - אני אסכם בסוף ואחת המסקנות שלנו תתייחס לנושא הזה. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה גברתי היושבת ראש. אני מברך על הדיון הזה ואני מברך אותך, אדוני המנכ"ל, על התהליך שאתם מובילים במשרד הפנים. אנחנו אכן עוסקים בשאלה שיש לה חשיבות עצומה לגבי החברה שלנו. אנחנו לא עוסקים רק בשאלת מקומן של נשים אלא אנחנו עוסקים בשאלת מעמדה ומקומה של החברה. אנחנו עוסקים בשאלה של איך החברה נראית, איזה סדרי עדיפויות יש. נשים מביאות איתן לתפקידים שהן ממלאות את חווית החיים, את ניסיון החיים ואת הזוויות השונות שמאפיינות אותן, ולכן זה כל כך חיוני וכל כך דחוף.

ברמה המעשית אני תומך בכל ההצעות שנשמעו כאן בדיון. אני רוצה לשים דגש על סוגיית תגמול חברי וחברות המועצה. צריך לומר את האמת - - -
מרדכי כהן
דב, אולי תספר גם למה זה תקוע, שגם זה ייאמר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני אומר. יש שתי התנגדויות משני כיוונים. כיוון אחד זה הכיוון של אוצר המדינה ולמרבית הצער אוצר המדינה חושב שהכסף הקטן הזה עושה את השינוי הגדול. אבל לדעתי הבעיה האמיתית נמצאת במקום אחר. מי שמתנגדים למהלך הזה הם בעיקר ראשי הערים והרשויות המקומיות - - -
מרדכי כהן
והגוף שמייצג אותם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
והגוף שמייצג אותם שאמור לייצג את השלטון המקומי מייצג בפועל את האינטרסים הצרים של ראשי הערים. הדבר הזה הוא דבר מאוד בעייתי מכוון שבהתנגדות לתקצובם של חברי המועצות באופן בסיסי, הרי לא מדובר על משכורת, מדובר על איזשהו תגמול, החזר הוצאות, שיאפשר לחבר וחברת המועצה לעבוד, לבצע את השליחות הציבורית שלו ולבצע אותה תוך ידיעה שהוא לא מפסיד באותו זמן כסף שהוא יכול היה להרוויח בעבודה שהוא הרוויח במקום אחר.

אני אומר שהדבר הזה, המהלך הזה הוא מהלך חיוני וההתנגדות לו היא התנגדות מאוד מסוכנת. כי בפועל אנחנו אומרים שאנחנו משאירים את חברי המועצות במצב שבו הם צריכים לבחור: או להתרשל בתפקידם הציבורי ולא לעשות אותו כי הם צריכים לעבוד או להיות תלויים בראש המועצה וברצונותיו ואז לקבל ממנו איזשהו ג'וב בתוך המערכת העירונית אם זה סגנות בשכר או תפקיד כזה או אחר בדירקטוריון או חס וחלילה להיות סמוך על שולחנם של כל מיני גבירים ונדבנים מבחוץ שיממנו אותם. הדבר הזה הוא מתכון לרעה מאוד מאוד גדולה.

אני רוצה לומר לכם מכובדיי נציגי משרד הפנים, שכאן בכנסת יש מסביב לנושא הזה ישנה תמיכה מאוד רחבה. לא רק של אנשים מהאופוזיציה, גם של אנשים מהקואליציה, ישנן הצעות חוק שנמצאות על השולחן ואני מבקש מכם כמשרד הפנים להוביל את המהלך הזה או לתת לנו לפחות כחברי כנסת את האור הירוק לקדם את הצעות החוק הפרטיות האלו.
מרדכי כהן
דב, אני לא בטוח שכולם מודעים לפרטים. משרד הפנים עשה את עבודת המטה, יצר את המודל 68 מיליון ₪, נתן מענה גם לטענות של האוצר ושל הרשויות המקומיות שלא צריך לסייע לרשויות חזקות אז בנינו גם מודל דיפרנציאלי. בסופו של דבר, איפה עומדת המחלוקת? בא משרד האוצר ואומר, אני לא מוכן לממן באופן מלא את כל התגמול. זאת הטענה של משרד האוצר. יש הבדל בין לעזור לירוחם, חצור הגלילית או ג'לג'וליה לבין תל אביב שיש לה את המקורות שלה גם לאותו החזר הוצאות. זאת הייתה נקודת מחלוקת אחת.

נקודת מחלוקת שנייה - באו ריטוב מהמועצות האזוריות, יושב ראש הפורום, וחיים ביבס ואמרו, תראו זה מדרון חלקלק, היום זה תגמול לחברי מועצה ומחר זה יהיה למתנדבים נוספים בשלטון המקומי והנה הכנסתם אותנו למציאות שמחר יש מתנדבים, ועדי הורים וכו' זה יגרום למציאות - - - אני רק אומר מה היו הטענות, לא אמרתי עכשיו מה אני תומך או לא.

מה שקרה שדווקא משרד הפנים שבתחילת הדרך, וטעית פה מלי, היה מהוסס וחשב שאנחנו נכנסים לעולם שלא נכון להכנס אליו, לא רק שהוא לא גמגם, אני אומר את זה באחריות מלאה, השר הנוכחי, שר הפנים, הטיל את כל כובד משקלו. הנחייה שלו אלינו לתמוך, לעשות הכל, לייצר מודלים, פתרונות מקצועיים בכדי שהסיפור הזה יתקדם. הוא תקוע מההסברים שאתה אמרת לנו, תקוע.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אז אני אומר לך אדוני המנכ"ל אתה הצגת בצורה מאוד מדוייקת את הבעיות שעומדות בפנינו ועדיין אנחנו מדברים על כסף מאוד קטן שעושה שינוי מאוד גדול. אנחנו מדברים כאן על מקומן ומעמדן של נשים, אנחנו מדברים כאן על דמוקרטיה. דמוקרטיה עולה כסף. עכשיו רוצים להעביר חוק שיעלה יותר מ-68 מיליון ₪ כדי לממן חברי כנסת בפריימריז שלהם.
קריאה
בצדק.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני לא יודע אם בצדק או לא בצדק אני אומר שזה מה שהולכים לעשות. אם עושים את זה בטח שאפשר לייצר את המינימום כדי שהשלטון המקומי יוכל לעבוד בצורה יותר דמוקרטית ויותר ראוייה. אדוני המנכ"ל אני רק רוצה לומר לך באמת בשמי ובשם חברי הכנסת שעוסקים בתחום הזה, אנחנו מרימים את הכפפה הזו ואנחנו נעבוד יחד עם משרד הפנים כדי לקדם את השינוי הזה. זה אפשרי, את הכסף הקטן הזה צריך למצוא. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה חבר הכנסת דב חנין. רצית להתייחס לזה?
ליזי דלריצ'ה
כראש רשות, כראש מועצה מקומית גני תקווה אני חייבת להגיד לכם שעוד צריך לטפל בדבר הזה קודם. כשמדד חוסן רשות נקבע לפי מדד סוציואקונומי של הרשות המקומית ופוגע ברשויות מקומיות שהאזרחים שלה והתושבים שלה הם תושבים עשירים אבל החוסן של הרשות הוא בעייתי אז כל הגזרות, so called, שמגיעות וחלקן מאוד בצדק, ובאמת צריך לתעדף את הנושא הזה ברמה של תהיה יועצת לקידום מעמד האישה שבאמת תהיה לה יכולת לעבוד ותקן. יש עוד הרבה דברים שמוצעים כדי לתת תקן.

רשות מקומית שבסוף אין לה מענקי ממשלה וצריכה להחזיק את עצמה ולהיות רשות מאוזנת שזה גם משהו מאוד חשוב, היא לא יכולה לעשות את זה. צריך לראות את הכסף ולהחליט אם זה חשוב. אם זה חשוב אז האוצר צריך לממן את זה ולא הרשות המקומית שגם ככה היא לא יכולה לממן את כל הדברים האלה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, תודה רבה. סיון יעקבסון מקול"ך.
סיון יעקבסון
בוקר טוב. אני רוצה שנייה לדבר, אם דיברנו על השר, אז בוא נדבר על הנשים החרדיות והדתיות. נשים בכלל חוות חסמים כשזה מגיע להגשה למועמדות תפקידים. רק שבוע שעבר יערה ישורון שהיא חברת מועצה מקומית במזכרת בתיה כתבה מאמר על איך זה להיות אמא כשיש לה ישיבה מועצה בחמש אחר הצהריים. היא הציעה להעביר את הישיבה לגן השעשועים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ואיך זה להיות אבא שיש לו ילד - - -
סיון יעקבסון
אצל משפחת ישורון האבא והאמא מחלקים חצי חצי. באופן כללי זה לא מאבק כזה. אני אומרת, לאה, באמת , אין לי שום ניסיון ליצור פה את הכיוון הזה. אבל כשאני מדברת על נשים דתיות ועל נשים חרדיות על אחת כמה וכמה אז תוך כדי הדיון פה ביקשתי מחברה חרדית לתת לי דוגמאות לחסמים כאלה. היא נבחרת ציבור או לפחות מקווה להיות. איומים על לסלק ילדים מבתי הספר, איומים על פיטורים שלהן, של בני הזוג, כל מיני איומים כאלה למיניהם.

באלעד התמודדה פעם ראשונה מפלגת נשים כי הן לא יכולות להתמודד בתוך המפלגות הקיימות. איך אנחנו מתמודדים עם המצב הזה כרגע. יש לנו מפלגות כאלה בכנסת. לצערי הרב, גם בציבור הדתי לאומי יש מקומות שאנחנו רואים את הזליגה לכיוון הזה ואת ההצדקות, ואני בטח אחטוף על הדברים האלה אחר כך בחוץ.

אני רוצה רק לסיים במילה אחת לגבי מועצות אזוריות שלא התייחסו. אני גרה במועצה אזורית לכיש, 12 אלף תושבים, 6000 בעלי זכות בחירה, 19 חברי מלאה, 0 נשים. יהיו גם אפס נשים בבחירות הבאות כי במועצה אזורית לכיש ובעוד מועצות שמורכבות מיישובים ותיקים ומושבים של פעם בסופו של דבר זה בחירות למועצת תלמידים, אנחנו משחקים בתחרות של פופולריות.

נשים יכולות לנסות להתמודד, נשים ניסו, דיברו ובסופו של דבר נבחרים הגווארדיה הישנה של המושב. איך אנחנו מתמודדים עם הדבר הזה - אין לי מושג. יש מועצת נשים מדהימה, 19 נשים שיושבות לצד הרשות המקומית ועושות דברים מדהימים ביישוב אבל הן לא חלק מהמליאה. אז אני אשמח לפתרון מחברי הכנסת לדברים כאלה גם. והדוח פה לא מתייחס למועצות אזוריות בכלל.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה. עורכת דין מרים זלקינד, שדולת הנשים, בבקשה גברתי.
מרים זלקינד
תודה. הייתי רוצה לפתוח בשאלה למנכ"ל ואם אפשר ממש לקבל תשובה גם בעניין מסד הנתונים שדיברת עליו. אמרת שאתם עובדים על מסד נתונים. הייתי רוצה לדעת מתי הוא יתפרסם לציבור כי זה דבר מאוד מאוד חסר. אם אני רוצה כאישה לדעת מי היועצת למעמד האישה ברשות שלי או מה מספר הנשים מתי יהיה לי את המידע הזה.
מרדכי כהן
לצערנו המידע לא מצוי היום כולו בידי משרד הפנים, לכן כדי שיהיה מידע מלא סיכמנו אמרתי קודם - - -
מרים זלקינד
הבנתי אבל למתי?
מרדכי כהן
אנחנו צריכים לצאת להתקשרות, אלה פעולות שצריך לעשות, צריך לצאת להתקשרות עם חברה שתאסוף את כל הנתונים האלה, מה שיש בידי משרד הפנים, בידי מרכז שלטון מקומי ופורום מועצות אזוריות מהרשויות המקומיות. סיכמנו שזה יהיה במהלך 18 אבל אני פה לא יכול להתחייב כי אני תלוי גם בגוף שהוא מחוץ למשרד הפנים.
מרים זלקינד
אני אשמח להגיד כמה דברים בקצרה. אז באמת תודה רבה על הדיון, תודה על התיקון לחוק, אני חושבת שהוא אחד הדברים החשובים ביותר שנעשו בתחום הזה ואנחנו נחכה בקוצר רוח לראות אם הוא אכן יעבוד בבחירות הבאות, מקווה מאוד שכן. הנתונים שראינו היום הם נתונים מבישים. זה שיש רק 2% מקרב נשים שעומדות בראשי רשויות זה דבר עצוב וקשה. כנ"ל זה שיש 98 רשויות ללא נשים כלל ושנשים מהוות רק 13% מכלל חברי המועצה. ובערים הגדולות, בירושלים, חיפה, תל אביב פחות משליש מחברות וחברי המועצה הן נשים. זה דבר בעיניי שהוא פשוט שערורייתי ולא יכול להמשיך.

דיברה יושבת ראש הוועדה על כך שנשים צריכות להיות בערים בגלל שרשויות מקומיות מספקות את השירותים החיוניים ביותר לתושבות והתושבים שלהם. אבל יש כאן גם עניין נוסף שצריך לשים עליו את הדגש ואני שמחה שזה עלה בעניין הדרת נשים למשל שבנוסף לשירותים שאנחנו מספקות ומספקים ברשויות המקומיות יש כאן עניין של המדיניות. מה המדיניות שנקבעת.

ובנושא הדרת נשים הנה דוגמה אחת קטנה. בזכרון יעקב עכשיו לפני כמה שבועות חסמו רחוב למעבר נשים. ונשים פשוט לא יכולות לעבור ברחוב במקומות מסויימים. ברגע שאנחנו נראה באמת שוויון ברשויות המקומיות לנשים אז גם הדברים האלה יוכלו להשתנות. כל עוד רק גברים מנהלים את העיר אז גם הדרת נשים, גם הפרדה בין גברים לנשים יהיו תופעות שימשיכו להיות נפוצות ויהיה קשה מאוד להלחם בהן.

נקודה אחרונה - אנחנו בימים הקרובים נצא יחד עם ארגון כ"ן וארגונים נוספים בקריאה לראשי הסיעות בכנסת שיש להם את המפלגות שנתמכות על ידם ברשויות המקומיות בקריאה לשבץ נשים במקומות שוויונים וריאלים בבחירות לרשויות המקומיות וגם לשריין נשים בראש הרשימות. אנחנו קוראות מאוד לחברי הכנסת להצטרף ליוזמה הזאת, לעמוד מאחוריה, חושבות שזו דרך אחת להגיע לפתרון של הבעיה שעומדת בפנינו. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה. ד"ר מזל שאול, מנכ"לית עמותת כ"ן.
מזל שאול
שלום וברכה וצהריים טובים. אני רוצה להתייחס לדיון ברמת המאקרו. ורמת המאקרו אני מתחברת למה שחבר כנסת עמיר פרץ אמר. אנחנו נמצאים בנקודת זמן שהיא נקודת זמן מאוד מאוד קריטית. אנחנו שנה לפני הבחירות. התכניות ארוכות הטווח הן תכניות מכובדות ומכבדות והגיע הזמן שאנחנו נתייחס אליהן ונבנה גם תכנית כזאת ואני מברכת על היוזמה ואני חושבת שהיינו שותפים גם בתוך הוועדה ואנחנו נעזור בכל מסד נתונים שתצטרכו לפחות מתוך 17 שנים שהעמותה פועלת אז יש לנו מסד נתונים יחסית עדכני שאנחנו כל הזמן עובדות עליו ונשמח לעזור, זה אחד.

אבל אנחנו באמת נמצאות בנקודה קריטית. בתוך הנקודה הקריטית הזאת קמה קואליצייה שנקראת מקומית 2018. זה קואליצייה של 25 ארגונים אזרחיים שעוסקים בנושא של שוויון מגדרי. אנחנו מתכללות את המהלך כדי לצאת לקמפיין ארצי שגם פונה לנשים שתעמדנה את מועמדותן אבל גם פונות ליושבי ראש, סיעות ומפלגות שישימו רשימות שוויוניות ואני מתחברת למה שחבר הכנסת עמיר פרץ אמר, קמפיין שאומר, אל תצביעו לרשימות שהן לא שוויוניות. זה המקום עכשיו.

ברשותכם אני אעיר, גם השקף שבכותרת שלו כתוב קידום נשים לשלטון המקומי היא אמירה בסמנטיקה בעייתית וצריך לשנות אותו, ברשותכם, לקידום שוויון מגדרי בשלטון המקומי. זאת התפיסה ואני ישבתי עם שגרירת סלובניה כדי לשאול מה קרה ולמה בסלובניה יש 50% ייצוג בפרלמנט- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא מבינה למה מפריע לכם לכתוב קידום נשים בשלטון מקומי?
מזל שאול
היות ואני חושבת שזו בדיוק התפיסה שצריך לשנות אותה. אנחנו לא מקדמים נשים, אנחנו לא צריכים לקדם נשים, אנחנו צריכים לקדם שוויון חברתי, לדעתי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, אבל אני לא מבינה, למה לא לקרוא לילד בשמו? הרי מי שצריך לקדם כדי להגיע לשוויון מגדרי זה הנשים. אז מי שמופלות לרעה זה הנשים, מי שמודרות זה הנשים. מה הבעיה להגיד?
לאה פדידה (המחנה הציוני)
את אומרת דברים חשובים מדיי כדי להתעסק בסמנטיקה.
מזל שאול
בסדר. אז אני אגיד בדברים שלי היות ואני לוקחת את הדוגמה של השיחה שלי עם שגרירת סלובניה שבעצם השינוי האמיתי שקרה או שקורה במדינות שיש שם שוויון מגדרי וייצוג שוויוני הן מדינות שעל פי חוק עשו את החוק שאומר 50% בחוק ונשים לא צריכות לחפש להכנס לרשימות, ההיפך, הרשימות צריכות לחפש את הנשים וזו התפיסה שאנחנו רוצים לשנות.

בתוך האמירה אני כן רוצה להתחבר להתגייסות של משרדי ראשי ממשלה ולבוא ולקרוא כאן, התכניות ארוכות הטווח, עוד פעם, הן מכובדות, אני חושבת שזה הזמן שלנו בשנה הקרובה, ואני קוראת כאן למנכ"ל משרד הפנים כדי לראות איך אתם יכולים לחבור או איך אנחנו יכולים לחבור ולעשות מאמץ משותף לקמפיין המשותף של מקומיות 2018 שקורא לשוויון מגדרי ברשימות הקרובות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. עורכת דין דנה, מנהל תכנית עיר לכולן, "בלאד לקונה".
דנה מירטנבאום
היי עאידה אני נורא מתרגשת להיות פה, לא הייתי פה הרבה זמן ולא ראיתי אותך בכסא הזה- - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מה זה בלאד לקונה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
עיר לכל אחד.
דנה מירטנבאום
לכולן, בערבית.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
ברור שהייתי חייבת לדעת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בטח שהיית חייבת לדעת. את גרה ביקנעם, בלב הגליל, איפה ש-50% זה האוכלוסייה הערבית.
מרדכי כהן
ההורים שלך לא באו משטוקהולם, את צריכה לדעת, כמוני.
דנה מירטנבאום
גם השם של הפרוייקט, עיר לכולן, עבר הרבה מחשבות אם זה לא יעצבן את הגברים, אולי לשים קו נטוי עם מם סופית אז אנחנו מנסות לא להסתתר כי זה שוויון לנשים ושוויון מגדרי זה שני דברים כרוכים זה בזה, זה אפרופו הדיון שהיה קודם.

הרבה דובר כאן בישיבה הזאת על הנושא של אנחנו סופרות. אנחנו לא כותבות רק ספרים אבל אנחנו סופרות ראשים, סופרות נשים. אני חושבת שזה מאוד מאוד חשוב, אפרופו מסקנות הוועדה שהועלו כאן, ובאמת אחת השאלות הכי חשובות שעליה גם דיבר מנכ"ל משרד הפנים המכובד זה מאיפה נביא ואיך נמנה את הנשים בתוך המנהל, בתוך הדרג המנהלי. אז על זה אני קצת רוצה לדבר כי אחת השאלות שכל הזמן עולות זה שאלה מאוד מפורסמת, לפחות אצלנו באית"ך מעכי, זה מניין יבואו הנשים הללו, זה מן ציטוט כזה, מאיפה נביא אותן.

אז אני חושבת שהוועדה צריכה להתייחס וקצת התייחסה, ראיתי, בנושא הזה של עידוד יזמות של נשים ושל עידוד הנושא של יזמות קהילתית וכו'. צריך להתייחס לזה בהרחבה גם בעבודה על דרגים מקצועיים מאיפה תבוא המנהיגות הזאת שתתפוס אחר כך תפקידי מפתח בתוך המבנה העירוני. ולכן אני רוצה לספר שלמשל - - - אני רוצה להציע למשרד הפנים כי אנחנו בעיר לכולן יש לנו את התמהיל בשבילכם. אם אתם בקטע של פיילוט אנחנו בעיר לכולן השנה עובדים עם ארבע ערים שהן תמהיל מצויין וזה: עכו, טייבה, דימונה וראשון לציון, תוכלו לראות את המגוון.

בתוך הערים האלה אנחנו עובדים בשיטה מאוד דומה להמלצות הוועדה, עובדים גם עם נבחרות ציבור, גם עם יועצות ראש העיר למעמד הנשים וקידום שוויון מגדרי וגם ברמה של שיתוף ציבור כדי להבין מה באמת העיר רוצה ומה נשים בעיר רוצות. אז אנחנו מציעות לכן להכנס יחד איתנו לתמהיל הזה שאם אתם מחפשים ערים מעורבות. ובדרום אנחנו עובדות כדי שנשים בדואיות ירוצו בכלל למועצות מקומיות ויהיו בכלל במשחק הפוליטי ובמשחק המנהלי במקום שאין בכלל. אז אני מציעה לכם- - -
מרדכי כהן
אחרי שנים של הזנחה פעם ראשונה שמשרד הפנים יזם קורס דירקטוריות לנשים בדואיות בדרום. מכוון שהבנו שאם לא נפעל בכלים האלה זה לעולם לא יהיה כי תמיד יהיה התירוץ מאיפה נביא.
דנה מירטנבאום
אז אני מאוד גאה - - - שמחה, לא מאוכזבת עדיין. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. מר פיני קבלו, בבקשה.
פיני קבלו
אני סמנכ"ל בשלטון המקומי והמנהל של מעמד האישה הועבר אליי לפני כשנה. אני חייב לומר שאני מסתובב בכל מקום בארץ ואני באמת פוגש את המועמדות אם זה בכנסים או בסיורים. לציין שבמגזר הבדואי, הערבי והדרוזי דווקא יש התעוררות מאוד מאוד יפה של נשים שבאמת עושות המון למען יציאה לעבודה, להשתלב בפוליטיקה אבל התפקיד של נציגה ברשות למעמד האישה שנבחרת על פי חוק במכרז התפקיד הזה בעצם הוא תפקיד שהוא נוסף ליתר התפקידים שאותה נציגה ממלאה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתה מתכוון ליועצת.
פיני קבלו
ליועצת. ולהתפנות לעשות עבודה באמת גדולה מאוד בתוך היישוב כאשר אני תופס את התפקיד הזה הוא לא רק תפקיד שבו היועצת צריכה לתת עצות בתוך הרשות המקומית אלא להקרין החוצה לכל הגופים האחרים שנמצאים בתוך העיר בכל מקום, ושם לעשות באמת עבודה איך לקדם אם זה במתנ"סים, בתי ספר, יש בחירות כל הזמן בכל מיני מקומות. אני גם רוצה לציין, ובעניין הזה לדעתי צריך להפוך את זה כתקן, אני אומר את זה כאן למנכ"ל משרד הפנים בכדי שמי שאנחנו רוצים שתעשה את העבודה הזאת היא חייבת לעשות 24 שעות בכל יישוב ויישוב.

הדבר השני, בנושא של מידור- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני שומעת שזה בעצם אתם שמתנגדים להפוך את זה לתקן.
מרדכי כהן
הרי המרכז שלטון מקומי שישב איתנו אמר שזה יוסיף עול מאוד כבד על הרשויות המקומיות ואתם כמרכז מתנגדים שיהיה תקן מחייב. איך אפשר להתמודד עם הטענות האלה.
פיני קבלו
אני אמרתי כאן את - - - היו המון משרות שנוספו והרשויות קיבלו את זה בברכה. אני אומר כאן את דעתי במפגש שאני עושה עם הממונות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה משהו אחר דעתך. אני חושבת שאתה פה נמצא על תקן לא לייצג את היועצות אלא לייצג את מרכז השלטון המקומי ואת עמדותיו. אם מרכז השלטון המקומי הוא זה שמעכב את ההחלטה שזה יהיה בתקן אז אני מאוד מצטערת על זה ואני חושבת שהגיע הזמן להגיד את העמדה של המרכז בנושא.
פיני קבלו
החברה שלנו בוועדה, ליזי, שמונתה על ידי יושב ראש מרכז השלטון המקומי והיא הייתה שותפה לכל ההמלצות עם ה- - -
ליזי דלריצ'ה
אני לא בשלטון המקומי, אני מוניתי מטעם משרד הפנים. מטעם השלטון המקומי מונתה יעלה וזו הסמכות שלך הייתה לפעול יחד עם ביבס אבל אני לא שמעתי על הדבר הזה.
פיני קבלו
זו הצעה שלי, של יעלה, אנחנו מקווים מאוד שמישהו ירים את הכפפה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, אני שאלתי שאלה מאוד ברורה ורוצה תשובה מאוד ברורה. מה העמדה של מרכז השלטון המקומי בעניין תקן ליועצות, של מרכז השלטון על מוסדותיו.
פיני קבלו
אני לא יכול להשיב כי אני לא - - - זה לא ענף בשום מסגרת. אני רק יכול לומר שאני הופקדתי על הנושא של הממונות ואני שומע - - - קשיים שהם מתמודדים איתם- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני שומעת - - -
פיני קבלו
שזה התפקיד הזה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מר פיני, אתה הצגת את עצמך כממונה על מעמד האישה.
פיני קבלו
אני לא מציג את עצמי אני סמנכ"ל בשלטון המקומי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, בסדר, אני לא פקפקתי בזה - --
פיני קבלו
ואני - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתה מוכן להקשיב לי שנייה?
פיני קבלו
כן, אני מקשיב.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, תודה. אתה הצגת את עצמך ובצדק, למרות שיש לי מה להגיד על זה, אני חושבת שמי שאחראי זה תקן שחייב להיות בידיים של אישה אבל אני לא מחליטה אבל מרכז השלטון המקומי. אני שאלתי שאלה מאוד ברורה. אתה הקשבת לרחשי לבן של היועצות, אתה שמעת מהן את הצורך, לא העברת את זה הלאה למרכז השלטון המקומי, אין עמדה ברורה בנושא הזה?
פיני קבלו
אני העליתי את זה במסגרת פורום מנהלים. הנושא כרגע לא עלה כלפי מעלה. יש לנו את יעלה מרקיס שאם היא תחליט להעלות את זה להנהלת מרכז שלטון מקומי זכותה להעלות. זה לא בסמכותי להעלות דברים לישיבות הנהלה, יש בשביל זה ממונה ושם זה יוכרע העניין הזה אם זה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי אז כנראה בגלל שזה לא בסמכות אתה לא יודע שיש התנגדות.
פיני קבלו
אני רציתי גם לומר- - -
מרדכי כהן
פיני, למרכז שלטון מקומי יש עמדה עקרונית. העמדה העקרונית של המרכז לשלטון מקומי שלא ניתן לחייב רשויות לתקנים מבלי שיש שיפוי ישיר וכספי לזה. ולכן שיושבת ראש הוועדה העירה את הנקודה שהיועצות הן בנוסף לתפקידן חזר המרכז לשלטון מקומי על העמדה שלו שהוא מסרב שזה יהיה תקן כי תהיה לזה משמעות של עלויות לרשויות המקומיות. לא צריך לחזור לאף אחד, אני אומר לך לא כאיש מרכז שלטון, זאת העמדה העקרונית של המרכז.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ואני חייבת להזכיר לכולם שגם בעניין התכנית שקידמתי, התכנית המצומצמת ליועצות הערביות שכללה תקן ליועצות לפי גודל השלטון היא עדיין תקועה. אני הייתי רוצה התייחסות מה תוקע את התכנית הזו כי אני הבנתי שמשרד הפנים בישיבה שקיימנו בעצם הסיר, אתה נתת הוראה להסיר את כל המכשולים בנושא הזה וזה עדיין לא מתבצע.
מרדכי כהן
זו אותה תשובה. אנחנו הסרנו את המחסור כי אמרנו שאם מה שנדרש זה שהדרג המקצועי במשרד יגדיר את זה כתקן, קרי מוני מעתוק, זאת ההנחיה המקצועית שהוא קיבל. אלא מה, באות הרשויות המקומיות, ביניהן גם הרשויות הערביות, אני לא רוצה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה בעיקר, כי התכנית שלי היא לרשויות הערביות.
מרדכי כהן
גם ברשויות ערביות מאמצים את אותה תפיסה, בתנאי שזה יבוא עם שיפוי קבוע, לא חד פעמי, תקציב לכמה שנים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו נתנו לשנתיים שיפוי. הצלחתי להשיג תקציב ממשרד האוצר שכולל שיפוי על התפקיד הזה שיסוג לאחר שנתיים או שלוש, אני לא זוכרת בדיוק והם עדיין תוקעים את זה. ועל זה אי אפשר לעבור בשקט. כלומר, קיים תקציב והיה אפשר לשפות את היועצות והיה אפשר לעבוד כדי לקדם והשגתי את התקציב הזה והם עדיין תוקעים את התכנית.
מרים זלקינד
יש חוק במדינת ישראל והחוק אומר שצריך למנות יועצות.
מזל שאול
זה לתקן מלא היה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה תקן שקשור במספר התושבים.
פיני קבלו
נכון גברתי היושבת ראש, אנחנו פעלנו בנושא הזה של מינוי, היה לנו קשיים, אנחנו הפצנו את החוזר יחד עם מכתב מצורף של - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לאחר הפנייה של הוועדה כדאי להגיד.
פיני קבלו
גם טלפונית אנחנו הגענו קרוב ל-190 ממונות. יש מקומות אחרים שאנחנו אישית מדברים איתם טלפונית. אנחנו לא מצליחים לממש את זה. אני חושב שהכדור נמצא אצל משרד הפנים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שהכדור נמצא אצל השר בעניין הזה.
פיני קבלו
והדבר האחרון הנושא של תקציב מגדרי. נעשית עבודה במרכז השלטון המקומי, הכנה לקראת הנושא הזה של תקציב מגדרי. אני חושב שגם הייתה אמורה להיות פגישה ביום חמישי האחרון עם גברתי יושבת ראש הוועדה יחד עם מנכ"ל משרד הזה וזה נדחה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה?
פיני קבלו
הייתה אמורה להיות פגישה ביום חמישי האחרון בנושא הזה של תקציב מגדרי ונדחתה משום מה. בכל אופן נעשתה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לא הייתה.
פיני קבלו
הייתה אמורה להיות. נעשית עבודה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אם הישיבה איתי הייתי צריכה לדעת לא? איתי לא קבעו שום פגישה.
פיני קבלו
אני תיכף אבדוק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה.
פיני קבלו
אני רק רוצה לומר שבעניין הזה נעשית עבודה. אני גם מבקש שאנחנו נקח את המלצות הוועדה ונטמיע אותן אצל הממונות בשלטון המקומי אולי נכנס כנס יחד עם ליזי ובזה באמת נוכל לממש הלכה למעשה לקראת את הבחירות את ההמלצות שהוועדה ישבה ושקדה בעבורן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אני מנסה לסכם. השופטת בדימוס סביונה רוטלוי, נשים עושות שלום, בבקשה.
סביונה רוטלוי
קודם כל אנחנו מברכות על הדיון החשוב והמעמיק הזה. לא לעתים קרובות יושב מנכ"ל בכל הדיון ואני חושבת שיש לברך על כך. נשים עושות שלום - - - היום כ-30 אלף נשים בכל הארץ. אנחנו מבינות שהדרך לשיתוף נשים בהחלטות מדיניות ובטחוניות עובר מלמטה למעלה. ולכן יש חשיבות מאוד גדולה באמת לדיון הזה וליישום ההמלצות שעולות מתוך הדיון מאחר ש-30 אלף הנשים שהצטרפו בשלוש שנים האחרונות לנשים עושות שלום רובן לא באות מהמישור הפוליטי. דווקא מתוך הרשויות המקומיות המעורבות שלהן וההשתתפות שלהן באמת יכולה לקדם אחר כך נשים במסד היותר גבוה. אנחנו נשמח להשתתף בדיונים נוספים של הוועדה הזאת בנושא הזה. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
את יודעת כמה שלום אנחנו עושות בתוך הערים?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מרגישים את זה. גברת עינב בר כהן, חברת מועצת העיר ירושלים.
עינב בר כהן
שלום לכולם, קודם כל באמת משמח אותי לראות את הדיון הזה. אני יכולה להגיד שאני התחלתי את התפקיד הייתי חברת מועצה רביעית במועצה מתוך 31 יחד עם רחל עזריה שהיום היא חברת כנסת, מרץ ואנחנו עשייה הנוספת. אני חושבת שהכל באיזשהו מקום, אחר כך עם התפטרויות של חברי מועצה נוספים נכנסו עוד נשים למועצה. היום אנחנו שש נשים מתוך 31. ובארבע שנים האחרונות הסתובבתי הרבה עם אפשר להגיד אקטיביסטיות חברתיות, יש המון בירושלים. הן נמצאות תמיד בוועדים, הן נמצאות תמיד שם במקומות הכי אקטיביסטים שיש.

אני אומרת את זה כי כל פעם שאני מגיעה לפורום במועצה אני נמצאת כמעט תמיד לבד וכשאני מגיעה לשטח אני פוגשת כל כך הרבה נשים. ואני חושבת שקפיצת המדרגה שהיא סופר קשה לנשים לעשות אותה היא משימה בעיקר שלנו אבל מצד שני כשהגעתי לכאן לחדר וראיתי שאין חברות מועצה וסגניות ראש עיר שיושבות כאן סביב לשולחן זה דיי צבט לי בלב. ואמרתי שאיך אפשר לנהל את הדיון הזה שאנחנו לא באמת נוכחות כאן מסביב לשולחן. אני במקרה ראיתי את הדיון הזה, דרך אגב, לא שמעתי עליו ואני ככה עוברת כל שבוע בוועדות ומסתכלת אם יש נושאים שהם חשובים ואני אומרת - - -
קריאה
ואת ירושלמית.
עינב בר כהן
כן אבל גם אני מגיעה ממקומות אחרים הרבה פעמים לכנסים של כ"ן, יש פה ארגונים שאני מכירה ושותפה לאירועים שהם מבצעים. אבל אני אומרת, הדיון הזה צריך להתקיים פעם נוספת כשאנחנו מצליחות להביא יותר נשים מהמועצות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חייבת להגיד שאנחנו הזמנו את מרכז השלטון המקומי, הזמנו חלק מהחברות. מרכז השלטון המקומי אמור היה להזמין. אני חושבת שהיה כדאי שיהיו נציגים- - -
עינב בר כהן
אני אומרת שיש כאן הרבה מאוד ארגונים- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כשאנחנו מזמינים ארגון, ארגון בוחר את מי לשלוח לייצג אותו בוועדה. אני לא מזמינה באופן אישי אנשים בתוך הארגונים. אני יודעת אבל אני חושבת שכאן בגלל שהנושא הזה הוא כל כך חשוב, באמת אני אומרת, והוא מאוד חשוב ולי ברמה האישית אני אומרת שאני נמצאת בסוף, ברוב הוועדות, בוועדת תכנון ובנייה, בוועדת כספים, בדירקטוריונים, ברוב המקומות אני בסוף נמצאת כמעט האישה היחידה בעיריית ירושלים וזו עיר מעורבת ויש לה את הקשיים שלה ואני לא אכנס לזה. אבל אני חושבת שכן חשוב מאוד שאולי נצליח לקיים איזשהו דיון משותף כדי לחשוב איך בסוף מצליחים לעשות את הקפיצה. כי הנשים האקטיביסטיות הן נמצאות בכל עיר ועיר, הן פשוט מתקשות עם הקפיצה הזאת.

אני רק רוצה להגיד דבר אחד על מעמדם של חברי המועצה. דיברו פה על שכר אבל אני רוצה להגיד שיש גם הרבה מאוד חסמים שהם לא השכר. אם יש דברים שהם נתקעים במקום הזה שזה נושא סופר חשוב צריך לדבר עליו אבל צריך לדבר לפני זה על הדברים האחרים. על המעמד בסוף של חבר מועצה והכלים שיש לו כדי לשרת את הציבור ואת היכולת להבחר ולעשות את העבודה שלך. וכאן ראשי הערים בהרבה מאוד מקומות לא נותנים את הסמכות הזאת לחברי מועצה מתוך בחירה ומתוך תפיסה. אני יכולה להגיד שעכשיו אנחנו, התעוררות, בעתירה מול ראש העירייה על כך שהוא נתן לנו סנקציה שלא לדבר עם פקידות העירייה. זה מצב שבסופו של דבר הוא מסוכן לדמוקרטיה לא פחות. ועל זה צריך לדבר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה. מר מרדכי, בבקשה.
מרדכי כהן
כמה משפטים. אני גם שמח שאני פה, אני שמח שהדיון הזה היה מקיף ואני מודה ליושבת ראש הוועדה שהיא לא מרפה והיא דורשת מאיתנו תשובות ולוחות זמנים צפופים וזה עוזר לנו להיות יותר יעילים. אני אומר שוב, הדוח הזה הוא דוח מקיף, הוא נתן גם משקל גדול לנושא של נבחרות ציבור שזה לא יהיה עיקר ההמלצות שלנו.

אנחנו נמליץ לשר הפנים להתמקד בגזרה שיש לנו עליה השפעה ישירה, קרי הרשות המקומית, התאגידים העירוניים גם בהיבטים של ייצוג הולם ואותה תכנית שתראה שיפור וגם בכלים הרכים שיש לנו, הדרכה, ליווי באמצעות ה- - - אם לא נדרש תיקון חקיקה כך יטב. אם נחשוב שזה יכול לחדד ולהועיל אז גם זה נמליץ.

ואני חושב שבסופו של דבר אנחנו נמדד בנתונים ואני מקווה שכל מי ששותף למהלך הזה יסייע לנו, לא בהקשר של נבחרים כי פה באמת זה יהיה לומר דבר שאי אפשר יהיה אחר כך לעמוד בו. לא הקרן ולא ההמלצות האלה. אלה נושאים שממש בזירה הפוליטית שצריך להרחיק את הרגולטור ואת פקידי הסיפור מלעסוק בזה. קמפיין ודברים מהסוג הזה עושה החברה האזרחית, לא הרגולטור שמפקח על הרשויות המקומיות.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
רגע סליחה, נגיד מניעת תאונות בדרכים, נותנים קמפיין נכון?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הרשות עושה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
יפה. אז אולי אתם צריכים לתת לנו תקציב על מנת שאנחנו הארגונים האזרחיים יוכלו לצאת בקמפיין.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, אני בדיוק רציתי להתייח לקמפיין גם כן בסיכום שלי. אבל קודם כל אני באמת מברכת על עבודת הוועדה והמלצותיה. אני ישבתי עם הנציגות גם בשלבים מסויימים, אני יודעת שעשיתם עבודה, נכון זאת התחלה. עצם העובדה ששמתם את הנושא על השולחן ופעם אחת קיבלתם החלטה מדינית, ואני אומרת את זה, לקדם את הנשים בשלטון המקומי, כן לקדם את הנשים בשלטון המקומי כי לא דרוש שום קידום בינתיים לגברים בשלטון המקומי, צריך לרסן אותם שם קצת וזה אני אומרת.

אני חושבת שעניין פתיחת או הקמת מסד הנתונים תעזור מאוד לקדם את הנושא. אם לא יודעים את המצב על הפרטים שלו אי אפשר לדעת איך לטפל בו. אני מציעה גם שתתייחסו לעניין של סגניות וסגניות בשכר, זה גם כן מאוד חשוב. אני אמרתי, אפשר למשוך את זה מהנתונים של המשרד, רק לא התייחסו לזה בעבודה הוועדה אבל זה מאוד קל לעשות את זה. אני מאוד מקווה שמסד הנתונים ייעשה בקצב. אני מבינה שצריך להוציא את זה למכרז ולעשות התקשרות וכו' אבל אני מאוד מקווה לשים את זה בסדר עדיפות.

אני חושבת שההמלצות האלה ומקווה מאוד שהשר יחתום אותן כמה שיותר מהר, להוציא אותן ולהפוך אותן לתכנית פעולה. כי ידוע המלצות אנחנו נותנים במכלול אבל אחר כך צריך לעשות סדר עדיפויות וצריך לבנות תכניות יישום. אני מאוד מקווה שזה לא יקרה כמו שקרה עם הרבה תכניות לאומיות אחרות שנסחבו יותר מדיי זמן אלא שזה יקרה לפחות בשלושת החודשים הבאים שהשר יחתום ובששת החודשים תהיה לנו כבר תכנית פעולה.

את האמת אני גם מברכת על ההחלטה שנתקבלה בנושא ניתוח תקצוב מגדרי, זה נושא שדנו בו, שפניתי למשרד הפנים, אני מאוד מודה על ההענות, אני חושבת שזאת החלטה מאוד רצינית. בזמנו גם מרכז השלטון המקומי והיו"ר שלו מר ביבס נענה לבקשתי והם מוכנים לשתף פעולה. אני חושבת שהגיע הזמן להוציא לפועל את יום העיון שתוכנן גם עם המשרד לשוויון חברתי ולהתחיל את זה. אפשר לעשות את זה ולהוציא את זה לפועל.

אני פונה למשרד הפנים ומבקשת - יש למדינה חוקים שאפשר דרך האכיפה שלהם, כבר, לא צריך לחכות להמלצות ולא צריך. נעשתה עבודת חקיקה, לפחות עכשיו הזכרנו שני חוקים שלא נעשית בהם אכיפה מספקת וזה באחריות של משרד הפנים. גם החוק בעניין היועצות וגם החוק בעניין מינוי חברות וועדות ציבוריות ברשויות המקומיות, אני פונה ומבקשת באמת לבנות איזשהו מבנה ברור של בקרה ואכיפת החוקים כך שלא ניפול כל פעם במבחן הזה של חוקים שלא מיושמים בעניין.

הצעת החוק לתגמול לחברי וחברות רשויות מקומיות אני חושבת שהוועדה גם מסתכלת עליה בעין חיובית ואני אפנה לחברי הוועדה גם בלעזור לנסות לקדם. אני מאוד מתפלאה מהמרכז לשלטון המקומי, הציפייה שלי הייתה שהם יהיו הראשונים שיגנו על הצעת חוק זו וידחפו אותה. אני מאוד מתפלאה על העמדה כמו שאני מתפלאה על העמדה ואני אשלח ליושב ראש את עמדתי בנושא.

בנושא של תקנים ליועצות המקומיות אני רוצה רק להגיד דבר אחד - זה לא מתקבל על הדעת שתכנית שעבדתי מאוד קשה כשנכנסתי לכנסת וקיבלתי עליה תקציב של 25 מיליון ₪ ל-5 שנים, כלומר 5 מיליון כל שנה. האוצר הסכים, הצלחנו להכריז עליה ב-8 במרץ לפני שנה וחצי ועדיין לא מצליחה להזיז את זה. קיבלנו החלטה, נענה מר מרדכי כהן לבקשתי והסיר את מכלול החסמים בנושא הזה. היה יכול להיות שהתכנית הזו תהיה הפיילוט לתקנים. הכסף כבר נמצא שם. תוך חמש שנים לא יכולים לנהל איזשהו מאבק פנימי שכבר יש לנו תקן ויש לו תקציב , בוא משרד הפנים תשקיע בזה עוד יותר, בוא האוצר תמשוך את התכנית.

אני מאוד מתפלאה שתוקעים תכנית כל כך - - - לא רק מתפלאה אני בעצם מתרגזת ואני חושבת שהגיע הזמן לא לנסות בדרכי נועם לדחוף את התכנית הזו. הגיע הזמן לשאול את השאלות הקשות איך יכול להיות שתכנית כזו מעכבים אותה סתם. זה זכותן של הנשים ששלחו נציגה ועבדה מאוד קשה כדי להשיג את הכסף הזה. וכדי שיושקע בכפרים או בערים הערביות ולקבל את ה- - - תתארו לעצמכם שנה וחצי היה אפשר לעבוד כבר וליישם את התכנית ולהגיע בעוד שנה לבחירות לרשויות המקומיות עם אולי תוצאות ואווירה קצת שונה בתוך המקומות.

עוד דבר שאני מאוד מודאגת ממנו ואני אמשיך לעקוב והוא כן קשור זה כל הנושא של הדרת נשים. השינויים שקרו בתקופה האחרונה בכל הנושא של הדרת נשים והלחץ שמופעל כדי לא להפיק את הדוח השנתי לא רק יגרמו מבחינה עקרונית לנזק אלא גם כן בנושא הספציפי של קידום נשים בשלטון המקומי הם יגרמו נזק לנושא הזה ויעכבו את התוצאות שיכולות להניב מהדוח ומיישומו. כפי שאמרתי יש ישיבה עם שרת המשפטים ועם היועץ המשפטי לממשלה שיזמתי לאחר הפרסומים ואני אפנה גם לשר הפנים.

הדיון בינתיים ושל כמה חברות כנסת שהזמנתי ועם השרה, היועץ המשפטי והצוות שלו ואני חושבת שבגלל שהועברה הסמכות לעניין הזה לאכיפה למשרד לשוויון חברתי אנחנו נרצה שהשרה תהיה ונראה אם שר הפנים יהיה מעוניין להשתתף.
מרדכי כהן
איזה כיף שאני לא חייב לענות על השאלה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את האמת אני פוטרת אותך מלענות כי הייתי רוצה לשמוע את עמדת השר בנושא דווקא. אני מאוד מברכת את הצוות שעבד, גם גברת ליזי על היו"ריות שלה על הוועדה, יישר כוח ולישי על העבודה הקשה שאני יודעת שהשקעת ואני מאוד מקווה שתעמדו בלוח הזמנים.

הישיבה ננעלה בשעה 12:42.

קוד המקור של הנתונים