ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/05/2017

תחקיר ערוץ 10- אפליית מחפשות עבודה העוטות ח'יג'אב ברשתות הפארם

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 168

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

יום רביעי, כ"ח באייר התשע"ז (24 במאי 2017), שעה 10:00
סדר היום
תחקיר ערוץ 10- אפליית מחפשות עבודה העוטות ח'יג'אב ברשתות הפארם
נכחו
חברי הוועדה: עאידה תומא סלימאן – היו"ר
חברי הכנסת
זוהיר בהלול

עבד אל חכים חאג' יחיא

אחמד טיבי

איימן עודה
מוזמנים
מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - יפה סולימני

מנהלת תחום צמצום פערים, משרד הבריאות - שלומית אבני וקנין

רפרנט, משרד המשפטים - עדן אברהם

נציבה אזורית תל אביב והמרכז, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה - שירי לב רן לביא

מנהלת תפעול וחברת הנהלה, סופר פארם - דפנה מזרחי

זכיינית סניף טבעון, סופר פארם - תגריד שיבלי

זכיינית סופר פארם בתחנה מרכזית בירושלים, סופר פארם - ג'ומנאה שחאדה

יועץ משפטי של ניו פארם דרגסטורס, ניו פארם - תומר משה כהן

ראש אגף רוקחות בניו פארם, ניו פארם - חאתם עמשה

עו"ד, אית"ך- מעכי - משפטניות למען צדק חברתי - מהא שחאדה סויטאת

מוזמן/ת - אמיר טועמה
מנהל/ת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים

תחקיר ערוץ 10- אפליית מחפשות עבודה העוטות ח'יג'אב ברשתות הפארם
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בוקר טוב. אני פותחת את ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדי. על סדר-היום: תחקיר ערוץ 10 – אפליית מחפשות עבודה העוטות חיג'אב ברשתות הפארם.

אני מדגישה שהדיון בא לפי בקשתו של חבר הכנסת איימן עודה, שתכף גם כן יצטרף אלינו. אני מקווה שהוא יגיע כדי לתת לו לפתוח את הדיון.

למרות שהבקשה היתה ישירה, בלי הפרוצדורה של בקשה לדיון מהיר שעובר דרך הנשיאות בכנסת, שמאושר או שלא מאושר, אני מייד נעניתי לבקשתו של חבר הכנסת איימן עודה, כי אני בעצמי, אחרי שראיתי את התחקיר שהתקיים בערוץ 10 הייתי מודאגת מהמצב. אני לא אומרת שהייתי מופתעת ולא דברים אחרים, אבל הייתי מודאגת כי זה נפל אצלי על עוד מקרים של נשים שכבר הביעו בפני את העניין.

רק לפני שבועיים אני וגברת יפה סולימני השתתפנו בשולחן עגול בעיר טייבה, שהתייחס לאכיפת חוקי עבודה. נאמר שם על-ידי נשים, כחלק מהתלונות, הן אמרו שהרבה פעמים הן סובלות מאפליה ואי קבלה לעבודה על רקע היותן לובשות חיג'אב. בתלונות האלה לא התייחסו לסופרפארם או למקומות עבודה ספציפיים. אני חייבת גם כן להדגיש, שבמקרים שאני מכירה, התלונה היתה גם נגד מעסיקים ערבים. כלומר, זה לא רק שמעסיקים באופן כללי, אלא לצערי הרב גם יש מקרים של מעסיקים ערבים, שחושבים שאולי זה לא רפרזנטטיבי. אולי הם חושבים שכך הם נראים יותר מודרניים, אני לא יודעת מה בדיוק. אני לא מנסה להצדיק כי אין הצדקה. אין הצדקה בכלל לאפליה כנגד כל קבוצה בגלל שייכות דתית, עדתית, מין, או כל שייכות שהיא.

אני רוצה גם להזכיר שבסקר הרגשת הביטחון שעשתה הוועדה לרגל יום האישה הבינלאומי בשנת 2016, אחד הממצאים הבולטים היו, שיש שתי קבוצות שדיברו על הרגשת אפליה במקומות עבודה או בקבלה לעבודה על רקע חזותם. זה היה הנשים הערביות וזה היה הגברים החרדים. אנחנו ניסינו להבין למה דווקא גברים חרדים ולמה דווקא נשים ערביות אומרים שהם מרגישים שמפלים נגדם בגלל איך שהם נראים?

ההסבר היחיד שיכולנו להגיע אליו וגם החוקרות הגיעו אליו הוא, שאצל שתי הקבוצות האלה בולטת השייכות הדתית. כלומר, נשים חרדיות גם כן לא בהכרח מייד יודעים שהן שייכות לקבוצה מסוימת, אבל אישה ערביה שעוטה חיאג'ב וגבר חרדי שמתלבש בצורה מסוימת, זה ישר קופץ לעין. מי שלצערי הרב יש לו דעות קדומות יכול מייד להתייחס אליהם.

מה שהיה ברור מהתחקיר של חדשות 10, שהמקרה שתועד הוא מקרה שתועד בחנות מסוימת של הרשת.

אני שמחה שנמצאים והצטרפו חברי הכנסת זוהיר בהלול, חבר הכנסת עיסאווי פריג', חבר הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא וחבר הכנסת ד"ר אחמד טיבי. אני שמחה שאתם נמצאים.

כמובן, נמצאים איתנו גם נציגי הסופרפארם וניו פארם.

נשמע גם את הנציבות לשוויון הזדמנות וגורמים אחרים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
(נושא דברים בשפה הערבית).
היו"ר עאידה תומא סלימאן
היום אתה החלטת שאתה היום מסית את הדיון מהנושא החשוב, נכון?
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה נושא מאוד חשוב.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
(נושא דברים בשפה הערבית).
היו"ר עאידה תומא סלימאן
טוב, אני רואה שאתם במצב רוח די טוב על הבוקר. אני שמחה, אני מקווה שתשמרו על מצב הרוח שלכם, אבל בואו ניגש לדיון.

אני חושבת שהדיון מאוד חשוב.

לפי התחקיר שהיה בערוץ 10, מה שקרה הוא, שצעירה שעוטה על ראשה חיג'אב ביקשה עבודה. ההתייחסות היתה מסוימת. אחר-כך נכנסה חברה שלה שהיתה עם לבוש חילוני ופתאום היה מקום עבודה בשבילה.

חבר הכנסת איימן עודה, בוקר טוב. כבר פתחתי, אבל כמי שיזם את הדיון הזה, אני נותנת לך לפתוח בכמה מילים ואחר-כך נמשיך את הדיון.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
תודה רבה חברתי עאידה יו"ר הוועדה, חברי חברי הכנסת.

נציגי הרשתות, מי נמצא פה?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סופרפארם וניו פארם.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
שלום רב.

ביום שלישי ראינו בטלוויזיה. אין ספק שזאת אפליה קשה עבור הנשים עם כיסוי ראש - חיג'אב. זה היה די ברור ששתי אחיות נכנסו. קיבלו באופן ישיר את האישה בלי החיג'אב ולא קיבלו את האישה עם החיג'אב, בהפרש של 20 דקות. זה היה כל-כך ברור. עשו את זה בצורה ראשונה נכנסה האישה עם החיג'אב ואחרי זה אישה בלי חיג'אב, אחרי זה נכנסת אישה בלי חיג'אב ואחריה נכנסת אישה עם חיג'אב. כלומר, בכל הסיטואציות, לא קיבלו את הצעירה עם כיסוי ראש.

לכן אני חושב שזה די ברור שיש גישה כזאת, לרבות בצפון תל-אביב, הרצליה, במקומות שראינו בטלוויזיה. דיברנו על זה בכנסת, חברי אחמד טיבי ואני. ביקשתי מחברתי עאידה תומא והיא נעתרה מהר, תוך שבוע.

תוך כדי התקשרו מסופרפארם וביקשו פגישה. קיבלתי אותם בלשכה הפרלמנטרית שלי. הם הציגו את הנתונים ברשת. אכן יש ערבים ברשת, יש מספר גדול, לפעמים יותר מהאחוז שלנו באוכלוסייה בכלל. על זה מגיע יישר כוח. אנחנו מעריכים את זה. אנחנו יודעים לראות את הדבר הנכון, את הדבר החיובי ולהצביע עליו וזה הדבר הכי נכון.

בקשר לנשים עם חיג'אב. אין ספק, לפחות, אם אני רוצה להיות הכי מדעי שיש, במקומות הללו של צפון תל-אביב והרצליה, עליהם היה התחקיר, אין ספק שיש אפליה בוטה וישירה ואי-אפשר להתכחש לזה.

לכן אני חושב שצריך לנקוט בצעדים נגד המפלים. אני גם חושב שאנחנו צריכים להיות במעקב אחרי קבלת נשים עם חיג'אב. מה שחשוב זה המיומנות, היכולת, הנכונות לעבוד בצורה נכונה, המקצועיות. זה הדבר העיקרי ולא מה האישה או הגבר לבושים. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חייבת להזכיר עוד שני נתונים. במחקר של מרכז טאוב, על השתלבותם של רוקחים ערבים בשוק העבודה, נאמר במפורש: "מקרב הרוקחים הערבים, עבור נשים ערביות שעוטות כיסוי ראש מסורתי, חיג'אב, חוויית מציאת העבודה היתה קשה במיוחד".

זה ממחקר שעשה מרכז טאוב, לא אני ולא התקשורת.

מאז הנושא הזה עלה בתקשורת. הדגשתי שכשמציפים בעיה כזאת בוועדה זה לא רק כדי להזכיר את המקרה הספציפי אלא כדי לראות ולראות האם התופעה קיימת בעוד מקומות. ראינו כבר הודעה שמופצת בקרב צעירות ערביות, כנראה של חברה קבלנית, שמפיצה מספר טלפון למקומות עבודה עם שכר טוב מאוד. אבל מצוין שם שהעבודה אינן לנשים דתיות. כלומר, נשים עם חיג'אב.

אני חייבת להגיד שניסינו להיות בלשים במקרה הזה, אני והעוזרת שלי וניסינו להתקשר כמה פעמים. לצערי לא הצלחנו לתפוס מישהו שיענה לנו ונבין בדיוק מה ההודעה הזאת.

עוד משהו. הגיעה אלינו תלונה על עוד רשת מסעדות. לצערי הרב לא הספקנו להזמין אותם. אני אהיה איתם בקשר ואנסה לברר את זה. מדובר על רשת מסעדות "קרנף", שגם כן היו תלונות על אי קבלה לעבודה בגלל הלבוש הדתי.

כלומר, אנחנו מדברים על משהו שקרה במקום מסוים אבל לא אומרים שזה קרה רק שם. הייתי רוצה להגיד שזה קורה במקום ספציפי ואז אפשר לעקור את זה, אבל זה קורה בהרבה מקומות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבר הכנסת אחמד טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה גברתי. אני רוצה להודות לעמיתי חבר הכנסת עודה שיזם את הדיון. האמת היא שזאת הפעם החמישית או השישית שאני נאלץ לדבר על החיג'אב ועל תופעות של דעות קדומות, אגרסיביות, תוקפנות, מניעת עבודה, גרירה ברכבת הקלה בירושלים, תקיפה פיזית בנשים עם כיסוי ראש.

איתרה מזלה של סופר פארם וניו פארם שהמקרה הספורדי הממוקד התרחש בכמה מבתי המרקחת של רשתות הפארם. למה אני אומר את זה? כי כבר כמה שנים אני מציין לטובה את סופרפארם כקולטת עובדים ערבים, הרבה יותר משיעור הערבים מהאוכלוסייה. לכן הגיעה להם אז מילה טובה וגם היום מגיעה להם מילה טובה.

אבל, לגבי הסניפים הספציפיים שבהם התרחש הדבר יש בעיה והבעיה צריכה להיות מטופלת. כדי להיות הוגן, שוחח איתי מנכ"ל סופר פארם ניצן לביא, מייד אחרי שידור הכתבה. מתברר שהוא שלח מייל לכל העובדים, ללא בקשתנו אפילו, שבו הוא כתב שהוא מתבייש במה שהוא ראה. אני חושב שזה ראוי.

חברה שמתייחסת באופן חיובי לאחר, לעובדים הערבים, ראוי שתנקוט מלבד המייל, בסנקציות נגד מי שמונע עבודה מנשים ערביות עם חיג'אב. הוא גם ציין בפניי שיש הרבה נשים ערביות עם חיג'אב שמועסקות ברשת.

למה אני אומר את זה? כי יותר קשה לאישה ערביה עם חיג'אב להתקבל לעבודה בגלל דעות קדומות. שנית,. כאשר הן בעבודה הן לעיתים נתקלות ביחס עוין מהקליינטים, מאנשים שמגיעים למקום. יש רשתות שמודיעות שהן לא רוצות נשים דתיות, כלומר, לא רוצות נשים עם כיסוי ראש, עם חיג'אב. שם הבעיה קשה יותר.

אני נתקלתי בעוד נקודה ואני מבקש מהרשתות לענות על השאלה הזאת לגבי שכר העבודה של עובדים ערבים. יש טענה שחלק גדול מהם עובדים לפי שעות. לא כולם זוכים לקביעות. אני מבקש לשמוע נתונים על שכר. האם יש הבדלי שכר בין עובדים ברשתות?

שנית. אני יודע שבדרג הניהולי אתם קולטים גם ערבים. אני רוצה לדעת אחוזים. למרות שזאת לא הוועדה הנכונה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זאת תמיד הוועדה הנכונה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לחבר הכנסת אחמד טיבי.

חבר הכנסת זוהיר בהלול, בבקשה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני התאמצתי להגיע בזמן כדי לא להחמיץ את הדיון הזה כי זה דיון מאוד עקרוני. אני אדם חילוני. אמנם עוד כמה ימים אני אצום את חודש הרמדאן, אבל במהותי אני אדם חילוני. נדרשתי להגיע בזמן כדי להביע את קולי, את מחאתי וסלידתי, על אותה התנהלות נלוזה של אותם שני מנהלים, או מנהל אחד. גילוי נאות, לא ראיתי את הכתבה, אבל אני כמובן ניזון מהנתונים.

קבילים עלי דבריו של חברי שהזין אותי בממצאים. קבילים עלי הנתונים שאומרים שסופרפארם הוא מקום קולט ערבים. יש לי לא מעט ידידים ואנחנו גם צרכנים. הבנות של פוקדות את סופרפארם השכם והערב. כמובן, אנחנו נזהרים מהכללות. הכללות לעיתים ממיתות, ולכן חלילה אנחנו לא מאשימים את סופרפארם במדיניות הזאת. אבל אני כן דורש, כמו ידידי אחמד טיבי, סנקציות מאוד מחמירות כנגד אלה שהפרו את אותה מדיניות.

להזכירכם, יש בישראל חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. הוא חוק יסוד, הוא חוק קונסטיטוציוני ולא סתם חוק. כחברי כנסת אנחנו נדרשים להגן על החקיקה הזאת, בעיקר כאשר מדובר בחברה ישראלית שהיא חברה מאוד פלורליסטית. זאת חברה שיש בה צבעים וגוונים שונים. כל עוד לא חוקקו כאן חוק גרוע ובלתי אנושי, כמו שניסו לעשות באירופה, למנוע את החיג'אב על-פי חוק, אני חושב שדרך הוועדה המכובדת, אנחנו לא רק צריכים להביע מחאה אלא לדרוש שהדברים האלה לא יישנו לחלוטין. אנחנו כאן נעמוד על כל משמר כדי להגן על זכותה של אישה, גם אם היא מוסלמית.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הוא מדבר על צרפת.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני חושב שזה דיון מאוד חשוב ואנחנו כאן כדי להעמיד חומה חיה של חברי כנסת כנגד ההתנהלות הזאת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבר הכנסת עיסאווי פריג'.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שלום לכולם וברכות על המשך דיונים כאלה שעולים לסדר יום. זה צעד טוב וחשוב שחבר הכנסת עודה העלה אותו.

חברים, הבעיה היא לא סופר פארם. היום זה סופר פארם, מחר חברה אחרת והתהליך נמשך. פנתה אלי לפני תקופה מישהי. תוך כדי שיחה אצלי במשרד. ערביה שעובדת בתל-אביב באיזו חברה. היא אומרת: אני מרגישה שחלק מהפקידות שאני עובדת איתם לא מצליחים לאכול אותי. לא מעכלים אותי. שאלתי: למה? אמרה לי שבשיחה עם אחד הפקידים במקום עבודתה, הוא נזהר בכל שיח ובכל פניה אליה. יש סטריאוטיפ על האישה הערבייה. יש לה מראה קבוע, יש לה גישה ודיבור ואני ראיתי שזה שונה ממה שיש לי בראש. שאלה אותו שאלה: האם אי פעם ישבת עם ערבי או ערביה? אמר לה: לא. זאת הבעיה.

הבעיה היא לא סופרפארם. אני לא בטוח שסופר פארם גם בעתיד לא תפלה בעתיד ואחד ממנהלי הסניפים לא יחליט החלטה ספציפית. זאת לא הבעיה. הבעיה היא, המדיניות ושהדג מסריח מהראש. המדיניות של המדינה, הממשלה, היא בכיוון של זה הערבי שאני רוצה לראות אותו. חיים של ערבים לא מספיק חשובים לי. המדיניות הזאת חלחלה היום בתג מחיר בערערה. היא מחלחלת, מותר. היא מחלחלת בהרבה מקומות. היא הבעיה, היא הבעיה, חברים, לא סופרפארם.

אם אנחנו מדברים כבר על נשים, גברתי היושבת ראש. הפרת זכויות נשים, במיוחד האישה הערבייה, שהוא מופלית על רקע מגדרי. אנחנו חייבים להודות. אנחנו, החברה הערבית חברה של גברים, חברה שהזכר שולט בה. רק בנתונים ובמחקרים שאנחנו קוראים ושומעים כל הזמן, שכר אישה ערבייה נע בין 5 ל-15 שקלים. 60% מקבלות 15 שקלים לשעה. 85% לא מקבלות דמי אבטלה. 92% לא מופרש בגינן פנסיה. כל ההפרות האלה הן פשע. גם אנחנו בחברה הערבית והמעסיקים הערביים יש לנו חלק וחלק גדול בתהליך הזה.

טוב שאנחנו מעלים את הדברים על סדר היום. סופרפארם היא לא הבעיה, אבל איפה שהיתה בעיה צריך להיות טיפול נקודתי, כי בלי אלמנט הענישה, מנהל סניף אחר ימשיך לעשות את זה.

בסוף אני אתייחס לעוד סוגיה. היום נופל מה שקרוי יום ירושלים. צר לי מאוד - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נופל קשה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
העיקר נופל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
נופל מה שקרוי יום ירושלים. משנה לשנה מרשים לעצמם הפורעים לעשות ולהתגרות בתושבים תחת הכותרת הזאת. זה לא יעזור, ירושלים היא בירה משותפת לישראלים ולפלסטינים. כך יהיה וכך הולך להיות. כל החגיגות וכל הדברים הללו רק יוסיפו דלק למדורה. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבר הכנסת עבד חכים חאג' יחיא ואז נוכל לקבל מענה על השאלות שלכם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני מודה על הדיון, ליוזם שלו וליושבת ראש הוועדה. אני אתחיל בזה שבוועדה הזאת יש חברי כנסת יהודים וערבים שמגיעים. משום מה, לדיון הזה אני לא רואה אפילו חבר כנסת יהודי אחד או חברת כנסת יהודייה אחת, שבדרך כלל צועקים ומדברים על הזכויות של הנשים וזכויות אדם ושוויון, ובמיוחד שוויון לנשים. את זה אני לא רואה ולכן אני אומר את זה לפרוטוקול, כדי שזה יגיע גם אליהם.

המקרה של סופרפארם זה המקרה שעשו תחקיר אבל האפליה קיימת. אני אקריא את ההודעה שדיבר עליה ואני אתרגם. אני אקריא את ההודעה שדיברת עליה בערבית ואני גם אתרגם כדי שאנשים יבינו בדיוק על מה מדובר.

(נושא דברים בשפה הערבית)
תרגום
"דרושות עובדות קופאיות לעבוד בהוד השרון. העבודה במשמרות. הסעה מאורגנת. למעוניינים להתקשר. הערה: העבודה אינה מתאימה לנשים בלבוש דתי." זאת ההודעה.

מי שפרסם את ההודעה הזאת זאת חברת כוח אדם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זאת לא היתה עבודה כמצילות או משהו כזה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא, קופאיות. זה שופרסל, מגה.

את חברת כוח אדם אני מכיר. חברת כוח אדם רוצה להעסיק כל מי שמגיע, כי היא מקבלת עבור כל שעה שהעובד עובד. החברה הזאת רשמה שהעבודה בהוד השרון. הכוונה, ששם לא רוצים לראות את הנשים בחיג'אב. זה העיקר. במקום אותם בעלים של חברת כוח אדם, לא הייתי שולח להם בכלל עובדים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לצערי הרב, מי שמשתף פעולה דווקא עם המודעה הזאת זה חברה ערבית.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כן, כי הוא רוצה רק את בצע הכסף, הוא רוצה להרוויח.

אבל יש לנו בעיות אחרות חוץ מנשים עם חיג'אב. יש אנשים שהם דתיים ויש להם תפילת יום שישי. הם רוצים ללכת לעבודה ומבקשים או לצאת מוקדם לתפילה בשעות הבוקר, או לא לעבוד. גם לפי החוק יום השבת של המוסלמים הוא יום שישי. גם לשם לא מקבלים צעירים גברים לעבודה ולא רק נשים.

אני בעצמי ראיתי את זה. הייתי ברמי לוי עם מישהו. הוא ביקש עבודה. ברמי לוי לא קיבלו לעבודה מישהו שאמר שהוא לא עובד ביום שישי. הוא אמר שהוא מוכן לעבוד במוצאי שבת והוא אמר לו: במוצאי שבת אנחנו לא עובדים ואם אתה לא מוכן לעבוד בשישי, אנחנו לא נקבל אותך.
השאלה שלי היא
מה עושות רשויות החוק במקרים כאלה. זאת השאלה העיקרית כי אנחנו יכולים גם לצאת להפגנות. כנראה שנצטרך לעשות את זה פעם. אבל, יש חוק ופה זה חד משמעית עבירה על החוק. הקבלה לעבודה אסור שתהיה מושפעת, או שתהיה אפליה על רקע מין, דת, לאום. זה החוק, לא? השאלה מה עושים עם היישום של החוק?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה.

כמובן שנקבל גם התייחסות מהגברת יפה סולימני מנהלת מנהל הסדרה ואכיפה.

קודם אני מבקשת לשמוע את עורכת דין שירי לב רן לביא מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. הבנתי, גברתי, שאתם חקרתם את הנושא הזה לאחר התחקיר.
יפה סולימני
רק משפט אחד. אנחנו מאותו מוסד. מי שמוביל את כל הנושא הזה של השוויון בעיקר זה היחידה לשוויון הזדמנויות ואנחנו בעצם משלימים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כלומר, מה שהגברת שירי תציג זה גם מה שיש לך להגיד.
יפה סולימני
אני אוסיף על דברים שעלו פה בנושא של זכויות נשים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בואו נשמע, כי אני גם אתייחס לעניין של השכר.
שירי לב רן לביא
על-מנת לחדד את הדברים של יפה. נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה היא בעצם הגורם הממשלתי הרלוונטי על-מנת לעשות אכיפה של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. אני מדגישה שזאת אכיפה אזרחית. כשאנחנו מתנהלים מול מעסיק, זאת לא התנהלות של חקירה. אין לנו סמכויות פליליות או מנהליות אבל אנחנו בהחלט עושים בירור מול המעסיקים. במקרים רבים או תובעים אותם או נמצאים בהליכים משפטיים כידיד בית הדין.

ממש לפני שבועיים היינו שותפים להליך משפטי שבו עובד ערבי באלבר תבע על רקע הפיטורים שלו מאחר שהוא ערבי. אני מעלה את ההליך הזה, כי כפי שגם ציינתם בתחילת הדיון, נשים ערביות סובלות בעצם מאפליה כפולה, הן בשל הלאום שלהן והן בשל המגדר שלהן. ברגע שאנחנו מדברים על חיג'אב זאת כבר בעצם אפליה משולשת. יש לנו פה כמה צמתי אפליה שאנחנו נאלצים לעבור.

אנחנו כמובן פועלים בכמה תצורות בעניין הזה. הזכרת, חברת הכנסת, את השולחן העגול שהיה בטייבה, שגם אנחנו נכחנו שם. בדיוק באותה תקופה, השקנו את הקמפיין של הנציבות, שבין השאר הצגנו שם את אחת מהכרזות שפרסמנו. בכרזה הזאת אפשר לראות אישה שיש לה חיג'אב.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חייבת להגיד שבאותו שולחן עגול אמרתי לכם שאני לא רואה את הקמפיין ומאז אני רק רואה את הקמפיין.
שירי לב רן לביא
נהדר.

זה, למשל, אחת מהדרכים שבה אנחנו נוקטים.

בעקבות הכתבה פנינו לשתי הרשתות וביקשנו לקבל את ההתייחסות של שתי הרשתות האלה למה שהיה. קיבלנו בינתיים את התגובה של ניו פארם. סופרפארם עדיין לא השיבו לנו ואני מניחה שהתשובה שלהם לא תאחר להגיע.

חשוב לי להגיד בעצם את הנקודה שבעיניי היא הכי חשובה, אותה העלה חבר הכנסת אחמד טיבי. הבעיה העיקרית בסופו של יום היא לראות מה נעשה ברגע שהדבר הזה יצא לאור. אני גם רוצה להאמין שיש מעסיקים גדולים, שלפחות ברמה ההצהרתית רוצים לקדם גיוון בתעסוקה ובטח שלא להפלות ואז יש את הסניף האחד שניים או שלושה, שבעצם אנחנו רואים שמתקיימת בהם אפליה.

כמו שאמר בצדק חבר הכנסת, צריך לראות כיצד החברה נוקטת באמצעים ממשיים כדי לפעול כנגד התופעה וזה בעצם הדין והחשבון שקיבלנו משתי הרשתות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבר הכנסת אחמד טיבי התייחס לעניין השכר. בדוח מרכז טאוב, במחקר שדיברתי עליו בהתחלה, הם מזכירים את הנושא של שר ואת ההפרשים בשכר. אני לא מדברת על מקום עבודה ספציפי. לרוקחים ערבים גברים לא כל-כך ציינו את ההבדל בשכר שלהם. אבל כשהשוו בין רוקחות ערביות ורוקחות יהודיות היה פער גדול מבחינת הדיווח על הכנסה של הרוקחות.
שירי לב רן לביא
זאת אחת מהעילות שאנחנו מטפלים בהן. במקרים כאלה אנחנו קוראים לאנשים לבוא ולהגיד לנו את הדברים האלה כדי שנוכל לבדוק אותם , כי זה לחלוטין במנדט שלנו ואנחנו דואגים לטפל בפניות כאלה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה.

גברת סולימני, רצית להוסיף את התייחסות המשרד.
יפה סולימני
מעבר לנושא של השוויון כל הנושא של שכר ותנאי עבודה בקרב החברה הערבית עלה פה במספר דיונים והשנה הזאת זה באמת נמצא בסדר העדיפות של הפיקוח בנושא של אכיפת זכויות נשים. התחלנו לאחרונה עם הנושא של ההסברה. לקח לנו הרבה זמן אבל השקנו אתר עם כל זכויות העובדים בערבית, כמובן בשיתוף נציבות שוויון הזדמנויות ועוד יחידות בתוך המשרד.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
רק שמי שיכתוב יידע את השפה ולא יתרגם מגוגל.
יפה סולימני
דאגנו לזה. זה עורך דין מתוך המערכת. קיבלנו גם הדים טובים על האתר.

יש לנו אתר. יצאנו עכשיו בקמפיין מאוד רחב. אנחנו מקבלים המון הדים. יש קו טלפון. בקו הטלפון הזה יושבים עובדים דוברי ערבית כדי לקבל את התלונה או להפנות. המטרה שלנו שכמה שיותר עובדים ידעו מה הם הזכויות שלהם ןאחר-כך יתלוננו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש לכם דוגמאות של מקרים שטיפלתם וקיבלתם תוצאה חיובית לגבי זכויות והפרות?
יפה סולימני
ברור.

האוכלוסייה הערבית לא מתלוננת, זאת אקסיומה. גם כשאתה כבר מגיע למקום, לא תמיד אתה מצליח להוכיח.
עיסאווי פריג' (מרצ)
עד שמצא מקום עבודה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
רק עוד שני משפטים כי כבר היינו בדיון הזה.
יפה סולימני
אנחנו נמצאים עכשיו בהליך של איתור מקומות עבודה. אנחנו מתמקדים באכיפה בעיקר בתחומים שקל יותר להוכיח כמו פנסיה. שם בשנה הזאת אנחנו הולכים בתחום של המסחר ששם אנחנו יודעים שיש הפרת זכויות עובדים. אנחנו בטיפול בעניין הזה. במשך השנה נביא נתונים לוועדות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חייבת להגיד שאנחנו קיימנו דיון מאוד רחב בנושא של אכיפת חוקי עבודה, במיוחד לנשים ערביות. הצלחנו גם כן לדחוף את הנושא של הקמפיין. אני מאוד שמחה, אנחנו מאוד התעקשנו אז שצריך להזיז את זה ולהתניע את זה. עדיין יש להם מה לעשות, במיוחד לאייש את 30 המשרות של פקחים שעדיין לא אויישו, ביניהם משרות ייעודיות של האוכלוסייה הערבית שצריך לקדם כמה שיותר. אנחנו במעקב צמוד.

בעיקר אנחנו רוצים בעזרה של ארגוני נשים. עורכת דין מהא שחאדה נמצאת איתנו "מאיתך מעכי". קיימנו את השולחן העגול בטייבה, בהשתתפות נעמ"ת ועוד ארגונים. אנחנו הולכים לעשות עוד אחד בנצרת. יפה והצוות שלה משתתפים כדי לעודד את התלונות. צריך להבין, זה לא עניין שהאוכלוסייה הערבית לא רוצה להתלונן. כאשר יש תחרות של 100 אנשים על משרה אחת והאישה יודעת שברגע שהיא תפתח את הפה היא תאבד את מקום העבודה ולא תמצא מקום עבודה אחר. לפעמים זה יוצר קשיים שלא קיימים במקום אחר. זה לא בגלל שהתרבות שלנו היא כך. כאשר יתנו עוד אופציות לנשים, הן יתחילו להתלונן.

אני רוצה לשמוע את נציגות סופרפארם. גברת דפנה מזרחי, מנהלת תפעול וחברת הנהלה בסופר פארם.

אני מבקשת להתייחס גם לנושא הספציפי של מה שפורסם, הצעדים, אם ישנם, והנתונים שהזכיר כמובן חבר הכנסת אחמד טיבי בעניין ייצוג בהנהלה הבכירה ולא רק בעניין הצוותים.

תנסי להיות ממוקדת כי נצטרך לנעול את הישיבה בשעה 11:00.
דפנה מזרחי
תודה לכולם, לחברי הכנסת. אני מנהלת התפעול של הרשת ואחראית על כל הקשר עם הזכיינים ותפעול של 232 הסניפים שלנו. אני חברת הנהלה מזה 8 שנים.

ראשית, אני רוצה לפתוח ולהגיד שראינו בצער יחד עם כל עם ישראל את התחקיר. באמת בכאב. היו מספר פעולות שננקטו מייד.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמו מה?
דפנה מזרחי
אני מייד אספר. ראשית, אנחנו מוקיעים את התופעה הזאת. היא לא חלק מאיתנו ומהשיח בסופרפארם ובטח לא במציאות החיה בסניפים. ההנהלה הבכירה, מנכ"ל הרשת, עוד באותו לילה כתב מייל ארוך ומרגש לכל הזכיינים, ביקש שזה יגיע עד לאחרון העובדים. ראשית הוא התנצל בפני מי שיש להתנצל אבל בעיקר מוקיע ומתנער מהתופעה הזאת.

סופר פארם מאוד גאה על הגיוון התעסוקתי שלה. זה משהו שאנחנו באמת שומרים עליו, נהנים ממנו וגאים בו מאוד.

מעבר לכך, כמובן, שיחות אישיות עם כל אחד מהזכיינים שהופיעו בתחקיר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
האימייל הזה פורסם לתקשורת?
דפנה מזרחי
לא, הוא היה פנים ארגוני.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שאם צפיתם עם כל עם ישראל ועם האוכלוסייה הערבית, אני חושבת שמגיע גם לפרסם את ההתנצלות ואת האימייל שהופץ לצוות גם כן לכלל מי שצפה.
דפנה מזרחי
אני שמחה שבסופו של יום גם האג'נדה שלנו, בעיקר 230 סניפים שלנו שפתוחים לכל מי שרוצה לבקר בהם, מספרים סיפור אחר. יש לנו גברים ערבים, נשים ערביות, נשים יהודיות חובשות כיסויי ראש. בסופרפארם מי שרוצה להתקבל מתקבל ומתקדם על סמך הכישורים שלו בלבד. אני אומרת את זה בלב שלם, לא כי זאת סיסמה אלא כי זאת הדרך שלנו. יש לנו עובדות עוטות חיג'אב בכל תפקיד, מקופאים, דרך רוקחות. יש לנו 13 זכייניות ערביות.

בשלושת החנויות הספציפיות בצפון תל-אביב, בכל אחת מהן עובדות כרגע נשים עוטות חיג'אב.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, אבל קרה מקרה. אני מבינה שאתם מכירים שקרה המקרה. כלומר, מה שהיה בתחקיר אכן קרה.

שאלה: מי שעשה את הצעד המפלה בעצם גם עבר על החוק ועבר על האתיקה הקיימת והנורמות בסופרפארם. האם ננקטו איזה סנקציות כנגד מי שעשה כדי שיבינו כולם שלא עוברים על זה בשקט?
דפנה מזרחי
פעלנו בשני מישורים. מישור אחד הוא מול אותם זכיינים. נעשה בירור מעמיק. לא אכנס פה לפרטים, חזרו לאותה בחורה, לא חזרו, דברים שהיו בפינות. אבל בהחלט התייחסות אישית מרמת ההנהלה הכי בחירה לאותם זכיינים.

אני חושבת שמה שחשוב זה שזה בשיח היום יומי אצלנו. אנחנו חוזרים עכשיו מכנס של יומיים בים המלח, כנס של כל הזכיינים והנהלת החברה. כנס עסקי על תוצאות ועל הדרך קדימה. זה היה אחד הנושאים שפתחו את הכנס על-ידי המנכ"ל. נאמר שזאת תופעה שאנחנו לא מוכנים בשום צורה לראות אותה באף דרג ובאף סיטואציה, גם לא אצל אחרון הזכיינים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כדי שיראו וייראו. האם ננקטו אמצעים להעניש אותם? להדיח אותם? שישלמו קנס? נעשה משהו כזה?
דפנה מזרחי
לא זאת דרכנו, להדיח. מנהלי הסניפים שלנו הם לא שכירים אלא זכיינים. יש פה איזו דרך התקשרות מיוחדת.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אם זכיין מפר את הערכים שלכם, הוא לא ראוי לעונש? לא ראוי לקנס? לא ראוי להדחה?
דפנה מזרחי
היתה פה התייחסות אישית נוקבת לכל אחד מהם באופן אישי. שוב, אני לא אביא את כל הדברים. פנו לאותה בחורה והיא לא חזרה. אני לא נכנסת לפרטים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה. זה שאת חוזרת כל הזמן על זה שאת לא נכנסת פה לפרטים, בסופו של דבר זאת ועדת כנסת שמקיימת דיון סביב מקרה שהיתה בו הפרה של החוק ואפליה. אני חושבת שמן הראוי לתת את המידע המספק על הטיפול בהפרה הספציפית. כלומר, את אומרת שהיתה שיחה אישית. אני לא מבינה מה זאת שיחה אישית.

האם אתם הולכים לנקוט בצעדים כדי שהדברים לא יחזרו על עצמם במקום אחר, איפה שהמצלמה לא תהיה?
דפנה מזרחי
ראשית, כן. כשזכיין חורג מנהלים בכל תחום אחר אז הוא מגיע אלינו ויש שיחה ויש פעולות שננקטות. אני יכולה להיכנס לפרטים. במקרה אחד חזרו לבחורה והיא לא ענתה. במקרה השני, בהפרשי הזמנים בין שתי הבחורות, הזכיינית פעם אחת כן היתה בחנות ומייד קיבלה אותה לפגישה. פעם אחת היא לא היתה בחנות.

אני חושבת שבסופו של יום המטרה שלנו היא להבין שקרה מקרה אצל שני זכיינים. כנראה למרות שאנחנו חורטים את זה הסיפור הזה עלול לקרות. זה התפקיד שלנו, להוקיע את הסיפור הזה ולדאוג שבכל נקודה, בכל דרג, בכל נקודה בארץ שאנחנו נמצאים בה, יהיה שוויון וכל עובד יתקדם לפי כישוריו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. לצערי לא שמעתי שאפילו היתה אזהרה לזכיין שהפר, או נזיפה. שיחה אישית לא ממש נותנת לי להבין מה היה שם.
דפנה מזרחי
שיחה היא נזיפה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אבל, אני מבינה שנמצאים איתנו נציגים מניו פארם. אני חייבת לסיים בשעה 11 כי היו"ר לא נתן אישור להמשיך את הדיון.
תומר משה כהן
אני היועץ המשפטי של החברה וגם חבר הנהלה.

בטרם אתייחס לעניין עצמו, הערה קצרה בפתח דבריי. הזמנתם אותנו לכאן ואנחנו מודים לכם על ההזמנה. זה נושא מאוד מאוד חשוב. אנחנו מצפים שכשמזמינים אורחים להתנהג אליהם קצת בנימוס. לשלוף פה הערות על ירושלים שהן לא קשורות לעניין בכלל - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה זה קשור אליך אדוני? מי כבודו? מי כבודו? מהנימוס שלך אתה מדבר? על איזה נימוס אתה מדבר? אתה תקבע לי מה אני אגיד?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבר הכנסת עיסאווי פריג'.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה תקבע לי מה אני אגיד? אתה חוצפן. אתה תקבע לי מה להגיד? תתבייש לך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבר כנסת עיסאווי, אני מבקשת. תן לי להגיד את זה, תן לי.

אני חושבת שזה לא תפקידך, אדוני. אתה אורח בבית הזה. אתה תתייחס לנקודה. חברי הכנסת יש להם את הזכות להגיד את כל מה שעולה על דעתם להגיד וזה לא תפקידך לענות להם. אז אתה תרצה להתייחס לדיון.
תומר משה כהן
בהחלט, אני אתייחס לדיון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בבקשה, ומאוד קצר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כללי נימוס, איזה משפט.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
תחפש לך מישהו שינמס אותך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
חוצפן.
תומר משה כהן
אם ההתבטאויות ימשיכו להיות כאלה, אנחנו לא נוכל לדבר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אל תדבר. אתה עושה טובה למישהו?
תומר משה כהן
אני מנסה להתייחס לעניין עצמו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת ממך. קודם כל, תתייחס בכבוד לחברי הכנסת.
תומר משה כהן
אני התייחסתי בנימוס.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה דבר ראשון בנימוס של האורחים בבית הזה. אתה לא תתייחס בצורה כזאת. אתה לא תלמד אותם מה להגיד ומה לא להגיד. אתה תיכנס ישר בשני משפטים לנושא של הדיון.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
דרך אגב, יש לך חברים שלפני שהגעת אמרת להם שאתה רוצה ללמד את חברי הכנסת לקח?
תומר משה כהן
אני לא הייתי מייחס לכתבה - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה חצוף ואם אתה לא רוצה לדבר, עוף מכאן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבר הכנסת טיבי, אני מבקשת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אמרת לחברים שלך שאתה רוצה לרדת על הח"כים הערביים, ללמד אותנו נימוס?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
- - אני לא מנומס?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת. אני מאוד מבינה שהוא באמת הצליח להקפיץ והוא עבר את הגבול בהערה שלו.

אני מבקשת קודם כל שתתנצל ותתייחס לדברים.
תומר משה כהן
אני אבקש להגיד בהערה אחת, שאנחנו מייחסים לכתבה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתה לא מתנצל על זה שלימדת אותם נימוס?
תומר משה כהן
אני לימדתי נימוס? אני באתי רק לדבר - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה, תודה, תודה.

אני עברתי הלאה. אני מבקשת שתסייעו לי - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עכשיו אני מבין למה עשו ככה בסניפים שלכם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תסייעו לי לסיים את הדיון הזה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
חבורה של פרחחים אתם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה לא מנומס להביע דעה שמנוגדת לך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת המכובדים, תעשו לי טובה. אני רוצה להמשיך את הדיון.

חבר הכנסת עיסאווי, אני מאוד מבקשת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
צריך לחקור את ניו פארם איך הם מתנהגים לעובדים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תנו לי לסיים את הדיון ואני אסכם.

דוקטור שלומית אבני ממשרד הבריאות, בבקשה. אם אפשר התייחסות בשתי דקות.
שלומית אבני
בוקר טוב. אנחנו מודים על ההזמנה. אנחנו רואים את זה כחלק מתפקידנו להגיע לכאן ולדבר על התופעה הפסולה של אי קבלת עובדים כפי שראינו בערוץ 10.

מבחינתנו, כמשרד הבריאות, תנאי הסף היחיד לקבלה לעבודה הוא האם יש לאדם רישיון ברוקחות או לא.

אני פה כדי לספר על ועדה שהוקמה ותתחיל עבודה בשבוע הבא, בראשות משנה למנכ"ל משרד הבריאות, שעוסקת בגזענות, אפליה והדרה במערכת הבריאות. אנחנו כאן כדי להזמין מידע מהציבור ומחברי כנסת לגבי תופעות במערכת הבריאות, שהן תופעות גזעניות או תופעות שמדירות אוכלוסיות מקבלת שירותים, או גזעניות כלפי המטפלים שלנו.

אנחנו מתחילים את העבודה בשבוע הבא באופן פרקטי. אגב, אנחנו עושים אותה עם ארגונים חברתיים, עם אנשי אקדמיה שעוסקים בגזענות ביום יום שלהם ויודעים לעזור לנו לגבש החלטות קונקרטיות שיוגשו למנכ"ל עד ספטמבר.

אנחנו בוחנים את מרחבי הסמכות שלנו. במקרה הזה של רשתות הפארם אין לנו סמכות בנושא של העסקה. אנחנו בהחלט רואים את זה בתפקידנו, גם המוסרי וגם החברתי לעבוד ביחד עם נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה ועם הממונה על גזענות במשרד המשפטים כדי לראות איפה הכוח שלנו בהקשר הזה של התופעות.

אם בהקשר הזה של מערכת הבריאות יש תופעות נוספות, חשוב לנו לדעת עליהן וללמוד עליהן. הדרג הבכיר במשרד יהיה מעורב באופן אישי כדי למגר תופעות דומות בהקשר של גזענות במערכת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה. הייתי מציעה שתעבדו בשילוב עם הנציבות וגם מחלקת אכיפת חוקי עבודה. אם לכם אין את הסמכות, בטוח שלהם יש את הסמכות לעשות את העשייה הזאת. אני חושבת שכדאי מאוד.

אני מברכת על זה שאתם מקימים את הצוות הזה.

עורכת מהא שחאדה, בבקשה.
מהא שחאדה סויטאת
זה ידוע שאפליה מהווה את אחד החסמים המרכזיים בפני כניסת נשים ערביות ונשים בכלל.

אני רק אציע כמה המלצות בשני מישורים למיגור התופעה הזאת. קודם כל, במישור של העובדות, זה ברור שדרושה גם העלאת מודעות וגם העצמה של נשים, אבל אין לצפות מנשים במצב הקיים לפנות ולתבוע, גם לאור הקשיים הראייתיים. מדובר בראיונות שבדרך-כלל מתנהלים בחדרים סגורים ובארבע עיניים. יש את הקשיים הכלכליים למנות ולשלם לעורך דין וכמובן כולנו יודעים מה מצבן של נשים ערביות בשוק העבודה.

במישור של המעסיקים אני מחלקת לשניים. מצד אחד, גם מעניקי זכיינות, גם בתי דין לעבודה וגם המערכת המשפטית צריכים לנהוג ביד מאוד קשה עם מעסיקים מפלים. לכתוב פסקי דין, לא להתפשר ולא לסגור את התיקים האלה בדלתיים סגורות מבלי החלטות עקרוניות.

מצד שני, דרוש ברמה המוסדות, לחנך אנשים לערכים של שוויון. מעסיק צריך לא להפלות, לא כי מחכה לו סנקציה אלא כי הוא מקדם ערכים של שוויון.
תגריד שיבלי
תודה רבה.

שלוש שנים וחצי אני זכיינית של סופרפארם בסניף טבעון. זה סניף שמשרת שתי אוכלוסיות, גם ערבים וגם יהודים כאחד.

מבחינתי, היה לי מאוד קשה לראות את הכתבה, אבל גם אני רוצה להציג את העמדה של הרשת. בכתבה עצמה, כבר הרשת התנערה מהמקרה. זה לא הדרך שלנו ולא הדרך של הרשת. דפנה אמרה שהיתה שיחה אישית. מבחינת הדרך של הרשת יש שיטה של זכיינות, כשהעמית נמצא בסניף שלו. לי באופן אישי, כזכיינית, זה לא המקום לבוא ולהגיד מה היה בשיחה האישית מול העמית הזה. אם זאת היתה נזיפה – אני בטוחה באופן ברור שהרשת, שאחד הערכים שלה זה שוויון ויושר, שגם נותנת לעוד מלא ערביות עם כיסוי ראש, אני בטוחה שהדרך שהיא לוקחת היא הדרך הנכונה ואין מצב שיתפרש בצורה אחרת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה.

הבנתי את ההערה שלך אבל זה כן המקום להגיד איזה סנקציות ננקטו במקרה של עבירה על החוק ושל אפליה. זה המקום. אם הכנסת היא לא המקום, אני לא יודעת איפה יש עוד מקום שיכול לפקח, לבדוק ולבקר את מה שקורה.

אני רוצה לסיים בזה ולהגיד: תופעת הגזענות, לצערי הרב, הולכת ומתרחבת בחברה הישראלית. אנחנו מגלים את אותותיה בהרבה מקומות. היום בבוקר קמנו לחדשות המאוד כואבות על התקפה על הכפר ערערה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה לא נימוס, אני מבקש, אנחנו בנושא אחר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תן לי. אני לא מנומסת, לא ידוע עלי שאני מנומסת. ערבים לא חייבים להיות מנומסים תמיד. כשיש לנו אמת להגיד אותה, אנחנו נגיד אותה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
התחלנו עם סופרפארם ויצאנו עם ניופארם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אי-אפשר. עכשיו אני אקבל נזיפה מהיו"ר. שם אני לא אוכל להיות לא מנומסת.

תופעת הגזענות, לצערי, היא תופעה שמתחילה לחלחל ולהתרחב. אם לא נעמוד כולנו, יהודים וערבים, עסקים פרטיים והמדינה וכל הגורמים ה רלוונטיים נגד הגל הזה, אני חושבת שהגל הזה ישטוף את כולם. לא רק את הערבים ולא רק את אלה שמופלים לרעה אלא את כולם. אנחנו כולנו נסבול מזה.

אני חושבת שכל הנושא של גזענות במקומות עבודה או אפליה, שהיא אחד מהביטויים של גזענות ודעות קדומות, היא דבר שאנחנו כבר סימנו אותו בהרבה מקרים קודמים. בנציבות סימנו אותו ובהרבה מקומות אחרים.

הגיע הזמן שנגלה לא רק את קצה הקרחון אלא את כל הקרחון, שאולי נמצא ונטפל בזה בצורה הכי נחושה ועניינית.

אני הייתי רוצה לקבל מהסופרפארם דיווח בכתב, תוך שבוע, מה הצעדים שננקטו ומה זה שיחה אישית? איך הולכים לטפל בצעדים מאוד ברורים? כלומר, מה המסר? אני הייתי מציעה לסופרפארם לצאת בפומבי כתגובה. לפחות את מה שהפצתם בין הצוותים, תוציאו את זה בפומבי ותנקטו עמדה מהמקרה הספציפי. אני לא באה להגיד שזה קורה בכל מקום אבל אני חושבת שאם קרה במקום מסוים צריך להוקיע את זה ולהיות ברורים איתו.

זה ייתן לכם הזדמנות לגלות את המדיניות שאתם מדברים עליה.

לגבי ניו פארם. אני אכתוב מכתב לניו פארם ואני אצביע על הגישה שהיתה בישיבה הזאת. אני חושבת שאם זאת הגישה לחברי כנסת ולנציגי ציבור, אני מעלה שאלות עכשיו על הגישה כלפי עובדים שהם בדרג יותר נמוך בתוך המערכת.

אני מבקשת, גישה כזאת ממשיכה גם כן באיך שאתה עושה ככה. לי לא עושים ככה ותכבד את המקום שאתה נמצא בו.
קריאה
לפחות תיתני - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא נותנת שום דבר עכשיו. ברגע שאתה עושה ביד שלך סימן כזה, אתה צריך להתנצל, ואני לא רוצה לשמוע עוד יותר.

משרד הבריאות, אני מברכת על הצעד שעשיתם כדי לטפל בתופעה הזאת. בזמנו פניתי למשרד הבריאות על תופעת הפרדת היולדות. אני יודעת שזה עורר את כל הדיון שקרה וקורה עכשיו. היה פה גם יום שהעלינו פה את הנסיבות. אני שמחה לשמוע שזה נפל על אוזן קשבת. אני אשמח לקבל אחר-כך דיווח איך אתם מתקדמים ולשלב את כל הגורמים הרלוונטיים.

אני מבקשת גם כן. אני אעביר אליכם את המידע שהצטבר בידיי גם על החברה שהזכרתי וגם על המסעדה ואני מבקשת שתבררו במחלקה לאכיפת חוקי עבודה את שני המקרים, לפחות את שני המקרים. אולי הגיע הזמן לפקוח עיניים על עוד ארגונים שקיימים בשטח.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים