ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/06/2017

מעקב אחר מסקנות הוועדה - תשלומי שכר עובדי הוראה

פרוטוקול

 
חיהכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 435

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, ד' בתמוז התשע"ז (28 ביוני 2017), שעה 9:30
סדר היום
מעקב אחר מסקנות הוועדה - תשלומי שכר עובדי הוראה
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

עודד פורר
חברי הכנסת
דב חנין
מוזמנים
מנהלת תחום בכיר תאום משכורות עו"ה, משרד החינוך - תמר כהן

מנהל פרוייקטים, משרד החינוך - אביב מצא

מנהלת אגף בכיר כח אדם בהוראה, משרד החינוך - סוניה פרץ

מדריכה מרכזת לשכת המשנה למנכ"ל, משרד החינוך - נעמי פגיר

נציגת דוברות המשרד, משרד החינוך - מיטל אדרי כהן

מנהלת תחום, משרד החינוך - הילה פאר סיקרון

סטודנטית, משרד החינוך - עדן יאיר

הסתדרות המורים, ארגוני מורים - עזרא גנור

מתנדבת - שולמית אנסבכר

יור - איציק בלוי

עובדת הוראה - מאיה יוסיפוביץ

מורה - אייל נמר

מתנדבת - רינת צדוק

מורה לאנגלית - מיכל קרמר

מתנדבת - שרון אוחיון

שדלן/ית (מאיר אסרף משרד עו"ד), מייצג/ת את הסתדרות המורים - מאיר אסרף
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

מעקב אחר מסקנות הוועדה - תשלומי שכר עובדי הוראה
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. 28.6.17, ד' בתמוז התשע"ז. על סדר-היום: מעקב אחר מסקנות הוועדה - תשלומי שכר עובדי הוראה. להזכירכם, בשנים האחרונות סוגיית שכר עובדי הוראה בתחילת שנת הלימודים עלה לכותרות בעקבות בירורי שכר רבים, עיכובי שכר ותקלות כאלה ואחרות. הוקמה ועדה – אם אני לא טועה, בראשות המנכ"לית הקודמת, הגב' מיכל כהן, שאנחנו מצליחים מהר מאוד להתגעגע אליה – זה לא טוב. הבטחנו שאנחנו נעקוב אחרי יישום מסקנות הוועדה. לכן ארצה – הבנתי שיש מצגת – שמשרד החינוך יציגו, האם אנחנו, אל"ף, עומדים במשימות, צפי, לקראת מה אנחנו הולכים. שלא נופתע. בבקשה.
סוניה פרץ
בוקר טוב. אני סוניה פרץ. אני סמנכ"לית ומנהלת אגף בכיר כוח אדם בהוראה. יחד אתי נמצאים גם תמר כהן, מנהלת תחום בכיר, שכר עובדי הוראה, אביב מצא ממינהל תקשוב ומערכות מידע, ונעמי פגיר מלשכת המשנה למנכ"לית.

לפני שנצלול לסטטוס של ביצוע המלצות הוועדה אני רוצה להקדים ולומר, שהמשרד רואה חשיבות רבה בכל הנושא של קליטת מורים בתחילת שנת הלימודים, חשיבות רבה מאוד בכל הקשור לדיווח נכון של שכרם בתחילת שנת הלימודים. עם פרסום הדוח הוקמו צוותים בין אגפיים בתוך המשרד. נקבעה תוכנית עבודה מסודרת עם אבני דרך כדי לעמוד במשימות שהוגדרו.

לצד ביצוע המשימות הללו גם המשכנו לטייב את תהליכי ההיערכות שלנו בפתיחת שנת הלימודים. המשימות של הדוח הן כוללות. בתוך זה עשינו זום לשנת הלימודים התשע"ח – גם פה ניתן פירוט בהמשך.

חשוב להדגיש שמנהל בית הספר הוא גורם משמעותי בתהליך. לכן מיקדנו את תשומת הלב בהיבט שקיימנו מפגשים עם כל מנהלי בתי הספר בארץ יחד עם הפיקוח, נציגי כוח אדם בהוראה וחשבות, על-מנת שמנהלי בתי הספר יכירו באופן ישיר את הגורמים שמטפלים בהם במחוז. העמדנו לרשות מנהלי בתי הספר כלי עבודה וכלי בקרה כדי שהם יוכלו לדווח באופן נכון את המערכות של המורים, וכמובן, ייעלנו ושיפרנו תהליכי עבודה בתוך התהליך.

אנחנו מייחסים חשיבות רבה מאוד כאמור לעניין הזה. לכן חלק ניכר מעבודתנו ברמת המטה זה גם לייצר את כלי הבקרה והמעקב השוטפים, על-מנת להיות במצב שאנחנו יודעים און ליין היכן צפויות בעיות, היכן יש פערים, היכן יש שגויים שצריך לטפל בהם. נראה את זה בהמשך.
היו"ר יעקב מרגי
בדיון הקודם עלה הצורך של שיתוף פעולה – גם של משרד האוצר והממונה על השכר באוצר, חשב כללי והמשרד. השת"פים האלה התקיימו?
סוניה פרץ
כן. אתאר את זה תוך כדי המצגת.

בכל הקשור להגברת השקיפות, המשימות שנוגעות להגברת השקיפות נגעו גם להנגשה דיגיטלית של המידע עבור ציבור המורים, גם שהמורים יידעו בדיוק און ליין היכן הם נמצאים בתוך כל התהליך. תיקים דיגיטליים למנהל ולמפקח. ברשותכם, אנו רוצים להראות קטעים קצרים מסרטונים שאנחנו הפקנו עבור המורים. בואו נראה כיצד אנחנו ייצרנו כלי עבור המורה כדי לדעת היכן הוא עומד בתוך התהליך.

אמנם פיתחנו גם מרחבים פדגוגיים ופיתוח מקצועי, אבל מה שרלוונטי כרגע לוועדה – המטרה של הפיתוח הזה, שהעלינו במאי לטובת המורים היא כדי שהמורים יידעו און ליין מה קורה אתם. כבר במאי העלינו את זה, ואנחנו עוקבים אחר כניסת המורים לדפים האישיים שלהם כדי לראות שהם יודעים אכן בדיוק מה קורה אתם מבחינת הדיווח שלהם לקראת שנת הלימודים הבאה.
היו"ר יעקב מרגי
אתם מצפים לצעדים אקטיביים מצד המורים, או צעדים אקטיביים מצד המנהל, הפיקוח?
סוניה פרץ
לאט-לאט אראה לך את הדברים. כפי שאמרתי, גם למנהל פיתחנו כלים. רגע לפני שנציג את הסרטון, חשוב לי לומר – למנהל יש מערכות שדרכן הוא מדווח את הנתונים על המורים. עשינו בדיקה, היכן יש חסמים והיכן יש פערים. ניסינו לתת מענה לכל החסמים האלה ולכל הפערים. אחד הדברים שמאוד חשוב לנו לטפל בהם זה הפערים, כלומר להציג אותם ולטפל בהם. לכן בפורטל שהעלינו השבוע לטובת מנהלי בתי הספר, יצרנו גם דוחות עבודה עבור המנהל. אנחנו רוצים להראות קטע מתוך הפורטל הזה. אביב, בבקשה.

המטרה, לצד העבודה במערכות התפעוליות, היא לראות במקום מרוכז, היכן מצבת המורים. יש גם מכוונים שמראים: הכול בסדר, יש בעיה, למי צריך לפנות כדי לפתור את הבעיה. המטרה בסופו של דבר, שכשמפקח בית הספר נמצא בשיח עם המנהל, המנהל בשיח עם המחוז – יודעים בדיוק היכן הפערים, במי צריך לטפל. כמובן, אנחנו במצב של דוחות שבועיים מול המחוז – אני מדברת עלינו ברמת מטה, מול המחוז, כדי לראות שאכן אנחנו מטפלים בכל הפערים האלה.

בכל הקשור לטיוב, ייעול תהליכי השכר, אחד הטריגרים לנושא השכר בפתיחת השנה היה עניין הנסיעות. פה התקיימו דיונים רבים בראשות מנכ"ל משרד האוצר יחד עם החשב הכללי, יחד עם אגף התקציבים. נתנו פה מענה, מיפינו אוכלוסיות חריגות. הגדרנו את הכללים בכל הקשור לנסיעות.

גם פיתחנו מחשבון סימולציית שכר. כרגע אנחנו מפעילים אותו ברמה פנימית בעוד כשבועיים נעלה אותו, כך שעובד הוראה או מועמד להוראה יוכל לשים את הנתונים האישיים שלו, ולדעת פחות או יותר מה צפי השכר שלו.

מכיוון שחלק גדול מההמלצות נוגע לטיוב ופיתוח מערכות ממוחשבות, אנחנו בתהליך של- - -
היו"ר יעקב מרגי
לפני כן, מהדף הקודם, סוגיית המקדמות היתה כמעט בעוכריכם.
סוניה פרץ
המקדמות של השכר?
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו כרגע עוסקים בנושא הנסיעות. מקדמה, מטיבה גובים אותה. המורים, מצד אחד, קיבלו מקדמות. היה שלב שהנושא לא טופל, או פתאום קשה להם להחזיר את המקדמה במלואה. השאלה, אם הפקתם לקחים בסוגיה הזאת.
תמר כהן
אם בכל שנה אנחנו מצפים לדיווחי מורים, השנה מורים שלא ראינו שינויים במקום העבודה שלהם ומקום המגורים שלהם, אנחנו נקים את הנסיעות מחדש. עדיין תישאר דלתא שתצטרך לדווח לנו, אבל בהחלט הפקנו לקחים ובהחלט בנינו תהליכים שנוכל לוותר על הדיווח ונוכל לוותר על מתן מקדמות.
היו"ר יעקב מרגי
זה יצמצם.
תמר כהן
בהחלט.
היו"ר יעקב מרגי
צריך להבין שהבעיה לא תיפתר, בגלל הדינמיקה של השינויים, אבל השאלה, אם הפקתם- - -
תמר כהן
כשאנחנו מזהים שאין שינוי במקום העבודה, מקום מגורים, אנחנו נקים את זה מחדש. זה רוב האוכלוסייה ועדיין מורים- - -
היו"ר יעקב מרגי
ללא דיווח. כי זה מצמצם את ההופעה ב- - -
תמר כהן
60%. 60% לא משנים מקום מגורים או מקום עבודה. ועדיין עובדי הוראה שאנחנו רואים שלא היו להם תשלומי משרות, ניתן מקדמות – לא יותר משלושה חודשים, כדי לא לייצר קושי בהחזר.
סוניה פרץ
כמו שאמרתי, אנחנו גם בתהליך של עדכון המערכות הממוחשבות, גם בכל הקשור למערכות שנוגעות לכך שעובד הוראה, תהיה לו מערכת מקוונת חדשה. טייבנו ושיפרנו מערכות קיימות.

גם בתהליכי עבודה שלנו, בכל הקשור לשיבוץ מדריכים, הקדמנו את כל התהליך בכחודשיים, ואת העברת סלי השעות, שזה חלק מהמשאבים שעומדים לרשות מנהל בית הספר, כדי שיוכל לשבץ את המורים.
היו"ר יעקב מרגי
כלומר הפנמתם את האמירה שתחילת שנת הלימודים זה - 1 בספטמבר מבחינת המטה; זה ב-30 ביולי.
סוניה פרץ
זו הפנמה ארוכת שנים.
היו"ר יעקב מרגי
לא הרגשנו אותה. אני שמח שכיוונתי לדעת גדולים, אבל אני מזהה אותה בהרבה תחומים שקשורים למשרד החינוך.
סוניה פרץ
אני רוצה גם לתאר את חיזוק ממשקי העבודה עם השותפים בתהליך. אנחנו עורכים בימים אלה שינוי ארגוני במבנה הגזברות וכוח אדם יחד עם נציבות שירות המדינה. המטרה היא בסופו של דבר להדק את ממשקי העבודה ביניהם ולייעל את תהליכי העבודה.

יש לנו צוות עבודה קבוע עם הרשויות והבעלויות. לכל מה שקשור להעסקת המורים בבעלויות – אני מזכירה, המורים בבעלויות. המעסיקים הישירים שלהם זה הבעלויות. אז גם שם יש תהליכי עבודה שלהם מולנו. אנו מקיימים שיח שוטף כדי שגם שם היערכות הבעלויות תהיה מדויקת. אנחנו בתהליך מינוי של בעל תפקיד בתוך המשרד, שיהיה מתאם קבוע בין המשרד לבין הרשויות.
היו"ר יעקב מרגי
גם בשלב הזה.
סוניה פרץ
כן.
היו"ר יעקב מרגי
בדיונים שהיו, עלתה תמונת מצב כמעט בלתי אפשרית, שמספר האנשים שמטפלים בענייני שכר וכמות המורים היתה לא סבירה. אתם מדברים על רה ארגון באגף השכר. נתתם דעתכם על כך שהמענה – אל"ף, יהיה מיידי, מהיר יותר, כי אז צצה טענה – אני חושב שאת היית אתנו, ואמרת שאנחנו כמה עובדות, שמטפלות?
תמר כהן
זה עובד אחד לכמה מאות עובדים.
היו"ר יעקב מרגי
תחילת שנה, כשהדינמיקה היא גדולה, של שינויים וכמויות אדירות, אין ספק שכשמורה פונה לטיפול, זה לוקח זמן. השאלה אם הרב ארגון שאת מדברת עליו מדבר על תהליך הזרימה?
סוניה פרץ
הרב ארגון שאני מדברת עליו לא נוגע לתוספות של תקנים.
היו"ר יעקב מרגי
לא רוצה תקנים. תהליך עבודה.
סוניה פרץ
הרב ארגון, בהחלט מטרתו לשפר ולייעל תהליכים. יתרה מזאת, אנחנו כל הזמן מנסים לאפיין את התהליכים, שאפשר לעשות אותם בצורה מקוונת, ולחסוך למורה את הפנייה הפיזית, ההגעה הפיזית. ההגעה הזאת והפנייה הזאת קיימות תמיד, אבל אתן דוגמה ממה שהראינו קודם. אחד האישורים המשמעותיים למורה, במיוחד למורים בבעלויות, זה אישור שנקרא נתוני העסקה. זה אישור שמגדיר מה הרכיבים שמשפיעים על השכר שלו, הדרגה שלו, הוותק שלו, הגמולים שהוא צבר. כשאנחנו ראינו שמדובר באלפי פניות, הפכנו את הטופס הזה בתהליך הפורטל המקוון לטופס שחתום דיגיטלית. המורה היום יכול בעצמו להיכנס, להפיק את הקובץ הזה, ככל שהנתונים שלו לא השתנו. יתרה מזאת, לבעלויות אנחנו משקפים און ליין את המידע הזה, כך שהם לא צריכים שהמורה יביא את האישור הזה מכוח אדם בהוראה במשרד החינוך; הם יכולים לראות אותו ישירות מאתנו כדי שיוכלו לחשב להם את השכר.
היו"ר יעקב מרגי
דבר שלא היה בעבר.
סוניה פרץ
בעבר המורה היה צריך להגיע לכוח אדם בהוראה, להוציא את האישור, להביא אותו לבעלות. עכשיו אמנם יכול לקבל את זה, אם הוא רוצה שזה יהיה לנגד עיניו. הבעלות לא חייבת לחכות שהומרה יגיע – אנחנו משקפים לה את המידע הזה כדי שתוכל לחשב את השכר בזמן.

כמובן, לפי הנתונים שמופיעים בידינו. אם חל שינוי אצל המורה, אם עבר מדרגה זו לאחרת ולא עדכן – זה משהו שבאחריותו, והוא יצטרך לשאת את הדבר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל מרגע שהוא עדכן, זה תהליך ידידותי?
סוניה פרץ
כן.
היו"ר יעקב מרגי
הוא לא עובר איזה שמונים אישורים ולחכות חודש, חודשיים?
סוניה פרץ
לא. בעיקרון באמת ייעלנו גם תהליכי עבודה אצלנו וגם את המערכות. כמובן, תמיד יש מה לשפר ומה לייעל. אנחנו לעולם לא נחים על זרי הדפנה.

בכל הקשור לשיפור השירות, כפי שאמרתי, באמת הקדשנו את החודשים מרס עד יוני כמעט למפגשים אישיים של מנהלי בתי הספר עם הצוותים במחוזות, גם להיכרות אישית, גם לתיאום ציפיות, כדי שמנהל בית הספר בסופו של דבר יידע מול מי הוא עובד בגישה ישירה ולא בדרך עקיפה.

אנחנו נותנים שירותים במרכזי פסגה בפריפריה, בעיקר בצפון ובדרום, למורים שמרוחקים מהמחוזות, במועדים שאנחנו מפרסמים אותם מראש.

אנחנו מתכוונים להפעיל מערכת לזימון תורים במחוזות, כך שמורה יזמין את התור ויוכל להגיע – לא יגיע באופן בלתי צפוי. בימים אלה אנחנו מפעילים פילוט במחוז דרום כדי ליישם אותו בכל הארץ.

אנחנו נערכים גם למוקד טלפוני ארצי- - -
היו"ר יעקב מרגי
חסר לי הקטע האקטיבי של המשרד, של המחוז כלפי מנהל בית הספר. אחד הליקויים שהצבענו עליו טרם שהפרשה התפוצצה זה שהנתונים מגיעים מהמנהלים באיחור. השאלה, הצד האקטיבי של המפקח.
סוניה פרץ
ברשותך, אשלים את המצגת. אני מקווה שאתן תשובות לשאלות.

כאמור אנחנו מנסים לאפיין את התהליכים המרכזיים, את הפעולות המרכזיות של המורים, ולהפוך אותן לטפסים מקוונים, טפסים דיגיטליים. כפי שהיום את רוב השירותים שלנו מהבנק אנחנו יכולים לעשות באמצעות הנייד, זאת השאיפה שלנו בסופו של דבר. לכן העלינו כמה טפסים דיגיטליים, ואנחנו כל הזמן בתהליך.

קיימנו כנסים בכל המכללות להכשרת עובדי הוראה ובאוניברסיטאות לפרחי ההוראה. הכנסים הללו הצגנו בהם את הנושאים המרכזיים שמורה או פרח הוראה צריך להכיר בעת קליטתו במשרד החינוך. באופן שוטף אנחנו מקיימים השתלמויות לעובדי כוח אדם בהוראה בגזברויות.

תיאמנו עם אבנר ראש"ה שני מהלכי הכשרת מנהלים. באוגוסט נקיים מפגש הכשרה למנהלים החדשים שמתמנים בימים אלה כדי לתאר תהליכים מרכזיים של תנאי העסקה בשכר מורים.

במקביל אנחנו גם נערכים ליחידת תוכן אחת בכל המפגשים של המנהלים במהלך שנת הלימודים, המנהלים הוותיקים, ובימים אלה אנו מקיימים כנסים לעובדי הוראה פורשים לגמלאות.

מבחינת השירות במחוז, יצרנו מצב שבו אם מורה מגיע עם סוגיה מסוימת, אותו פקיד מטפל בו בהיבט הזה שגם אם זה נושא ששייך לגורם אחר, הוא מלווה אותו, מנחה אותו, לא מגלגל אותו.

מכיוון שתלוש השכר של המורים הוא תלוש מורכב, בשל הרפורמות, הפקנו סרטון שברשותכם נראה דקה ממנו, לציבור המורים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
רק שאלה – משכה את תשומת לבי המשבצת של ותק בצה"ל. מה זה?
סוניה פרץ
השירות הצבאי שלך. הוא התחיל בשכר של המורים – לא למורים שבאופק חדש, אבל לציבור המורים שעובדים או טרום רפורמות או בעוז לתמורה. זה רכיב בשכר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מה גודלו של הרכיב הזה?
סוניה פרץ
תלוי בשנים.
היו"ר יעקב מרגי
כל המגזר הציבורי – ותק צה"לי- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לאופק חדש לא מוכר הוותק הצה"לי?
סוניה פרץ
לא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
למה?
סוניה פרץ
זה חלק מתנאי השכר שהוגדר בהסכם.

לצד המשימות שביצענו, ואנחנו עומדים בלוחות הזמנים כפי שהגדרנו בדוח, אלה המשימות שעדיין בתהליך ביצוע, לפי לוחות הזמנים שנקבעו. רובם, כפי שתראו, זה גם עדכון וגם פיתוח של מערכות ממוחשבות, שהמטרה שלהם היא לייעל את התהליכים. זה מערכות שבין נוגעות לשכר, בין נוגעות לניהול עובדי הוראה. בגדול, אנחנו אמורים ליישם את הדוח הזה עד דצמבר 2018.
היו"ר יעקב מרגי
הפורטלים האלה והטפסים הדיגיטליים פותחו בשנה האחרונה?
סוניה פרץ
פותחו בעקבות הדוח. כל מה שהראינו כרגע זה דברים שפיתחנו אותם כחלק מהמלצות- - -
היו"ר יעקב מרגי
קיבלתם מענים בכל הקשור לשירותי תוכנה ותכנות? לייצר תוכנה?
סוניה פרץ
אנחנו מתוקצבים עבור הפעילויות האלה בהתאם לתוכנית העבודה של המשרד בנושאים האלה. כפי שאמרנו, הפנינו משאבים רבים – גם את משאבי הזמן, גם את התקציבים שנדרשים. הנושא הזה מאוד חשוב.

אני רוצה לומר, בתוך כל הדבר הגדול הזה, איך אנחנו נערכים לשכר של 1 באוקטובר שנה הבאה.
היו"ר יעקב מרגי
השכר של ספטמבר שישולם ב-1 באוקטובר.
סוניה פרץ
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
עלול להשתמע שספטמבר חינם.
סוניה פרץ
לא. קצת על אבני הדרך שלנו בהיערכות. מרס-אפריל אנחנו השלמנו את התשתיות, הכנו את נהלי העבודה, התאמנו את כל המערכות הממוחשבות. העלינו את הנתונים של המורים, אחרי שהורדנו את המורים שיוצאים לשבתון, את המורים שפורשים, והעלינו את הנתונים האלה למנהלי בתי הספר. עבדנו, כפי שאמרתי, על דוחות הבקרה. דוחות הבקרה זה אחד הכלים שאנחנו ממש מייחסים לו חשיבות מאוד גדולה כדי שלא נהיה מופתעים בסופו של דבר.

במאי הקדשנו את הזמן, גם אחרי הפרסום של הנהלים, למפגשים. נפגשנו עם כל המפקחים במחוזות כדי להציג להם את ההיערכות, להציג את התפקיד שלהם בתוך התהליך הזה. הפעלנו מערך שיעורים מקוונים למנהלי בתי הספר ותמיכה למנהל בית הספר שמעוניין בתמיכה אישית בכל השינויים והשיפורים שעשינו, וקיימנו הדרכות לצוותים המחוזיים. ממאי ועד אוגוסט אנחנו מנהלים מעקב שבועי, אפילו ברמה יומית, ותכף אראה דוגמה לדוח כזה, כדי לראות איך אנחנו עומדים בקצב הדיווח של מנהלי בתי הספר.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו סוף יוני. לאור אבני הדרך, השאלה אם את יודעת לומר לי היום מבחינת הזרמת נתונים – זה עומד בציפיות של השינויים?
סוניה פרץ
אראה בשקף הבא. אנחנו את ספטמבר רוצים לשמור לנו לטיפול במקרי קצה. תמיד יש הבעיות, תמיד יש הפערים שאנחנו צריכים לטפל בהם. לכן אנחנו רוצים שכל הפעולות שמנהלי בתי הספר צריכים לעשות, הצוותים במחוזות צריכים לעשות – יסתיימו באוגוסט, להישאר במקום שבו אנחנו מייצרים רשתות ביטחון למי שלא דווח, למי שלא טופל.

כאמור, כדי שנהיה במעקב שוטף, כלי הבקרה הם מרמת המחוז ועד רמת המורה, ברמת המטה. המורה יכול לדעת מה מצבו. יכול לנהל שיח עם מנהל בית הספר, יכול לנהל שיח עם מפקח בית הספר, יכול לנהל שיח עם המחוז – למה אני לא באחוזי המשרה שלי, איפה התפקיד שאני אמור לבצע בשנה הבאה. אנחנו רוצים שגם למורה תהיה אחריות. הוא לא צריך להיות מופתע בשכר של ספטמבר ב-1 באוקטובר. לכן העלינו את הנתונים האישיים שלו.

למנהל בית הספר, לצד דוחות הבקרה שעומדים לרשותו במערכות, העמדנו את התיק הדיגיטלי, וראינו קצת בסרטון. דוחות הבקרה, דוחות הפערים – זה אחד הדברים שאנחנו נותנים דגש.
היו"ר יעקב מרגי
אתם מפיקים דוחות בקרה?
סוניה פרץ
כן. תכף נראה לך דוגמה לדוח כזה.

מפקח בית הספר רואה את אזור הפיקוח שלו, הוא רואה את הנתונים באזור הפיקוח. מנהל המחוז מקבל מאתנו דיווחים שבועיים על קצב ההתקדמות של המחוז. יש לנו מין טבלת ליגה כזאת, כל מנהל מחוז רוצה לראות שהוא מוביל בתהליך. לצד זה יש מטה פתיחת שנת הלימודים, יש הסטטוסים שמנכ"ל משרד החינוך מנהל כדי לראות שאנחנו עומדים ביעדים.
היו"ר יעקב מרגי
אילו כלים יש למחוז בקטע של פונקציה ותמ"ת? יש להם כלים כאלה?
סוניה פרץ
כן. קודם כל, יש להם פונקציות כאלה ברמת המחוז. בכל מחוז יש גם חשב שכר וגם מנהל תחום כוח אדם בהוראה. צריך לדעת, לכל מפקח יש אחריות כלפי המנהלים שנמצאים תחת פיקוחו, ובראשם עומד מנהל המחוז.
היו"ר יעקב מרגי
גם בתחומים האלה?
סוניה פרץ
ודאי.

אני רוצה להראות לכם דוח שמשמש אותנו, ואנחנו צופים בו כמעט מדי יום. זה דוח שמראה לנו מה מצב הדיווחים במערכות לפי מחוזות. אפשר לצלול בדוח כזה עד רמת בית הספר.
היו"ר יעקב מרגי
זה דוח יומי שאתם צופים בו.
סוניה פרץ
זה דוח יומי שמתעדכן און ליין. אנחנו יכולים לראות פה את הצבעים – אדום, צהוב וירוק. אדום זה כאלה שעוד נדרש טיפול בהם, צהוב זה – דוח שבסוף מראה את אחוזי הדיווח. אני יכולה לומר שאנחנו נמצאים כרגע באחוזים גבוהים מאוד של דיווח ביחס לשנים קודמות. אנחנו לא מסתפקים בדיווח הזה, כי אנחנו גם רוצים לראות שהדיווח הזה הוא דיווח איכותי, לכן כלי הבקרה שתיארתי קודם.

ראינו את הסרטון, אבל אחד הפערים שלו בשנה שעברה זה שמנהל בית הספר שאת תפקידי המורה של רכיב בשכר שלו, נוהגים לדווח בשלב יותר מאוחר ולא במשכורת הראשונה. לכן אנחנו מציגים דוח למנהל בית הספר, בדוח שאנחנו נוכל לנהל שיח מול מנהלי בתי הספר כדי לראות למה הוא לא דיווח את המחנכים, למה הוא לא דיווח תפקידים, שבעצם המורה מבצע. זו ההיערכות שלנו לשנה הבאה, ואנחנו מדי יום מקדישים את יומנו הארוך לטובת העניין הזה מתוך הבנת החשיבות של הנושא.
היו"ר יעקב מרגי
אשאל שאלה שטחית. סליחה שזה אחרי הצגה מאוד פרטנית. להערכתם – מה לעשות, בסוף מבחן התוצאה – במשכורת ששולמה ב-1 באוקטובר בפערים, איך נהיה לעומת שנה שעברה?
סוניה פרץ
ככל שזה תלוי בנו- - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא מדבר על מצבים של הרגע האחרון, שמנהל בית הספר בנה מערכת, או המורה החליט לעזוב או עברו דירה, דברים שצצים – אני אומר את זה לכולם ואמרתי את זה גם בדיונים הקודמים. אם יש 130,000 עובדי מדינה, אם ברמה של אזורי שכר בכל הרמת 10% זה סביר – בכל הרמות – לא אומר הרמה הקשה.
סוניה פרץ
לא, בשנה האחרונה היינו בפער של- - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר מה אני אומר. אחר כך תאמרו. לכן 13,000 מורים עם פערי שכר זה נשמע גרנדיוזי. לכן אתם מבחינתכם, כל מספר שלא יהיה, לא טוב מבחינתכם, אבל צריך גם להסתכל בצורה אובייקטיבית, ואינ אומר את זה – לא אתם. לכן אני לא מדבר על טיפול קצה אלא על מה שיכולנו לעשות. מה שיכולנו לתקתק את זה מבעוד מועד, ואני רואה, מבחינת תוכנית העבודה מה שנעשה לעומת ההתחייבות – אני רואה לכאורה שעמדו, ואני מבין שזה היה על שולחן העבודה גם של השר.
סוניה פרץ
נמצא כל הזמן.
היו"ר יעקב מרגי
שמת לב, חזרתי לאורך כל הסקירה וההצגה – הקטע האקטיבי. כי בסוף-בסוף אתם תעשו את כל העבודה, והמפקחת תאט את הקצב ב-10%, והמנהל ייקח 10%, יאמר: 10% זה לא נורא. והמפקחת תאמר: 10% זה לא נורא, בסוף זו תהיה כמות גדולה. פה צריך את האצבע על הדופק שלכם.
סוניה פרץ
אצבע על הדופק שלנו היא אצבע שבועית, עם בקרת התקדמות. כפי שאמרתי, הבקרה שלנו היא לא רק בקרה אחוזית אלא גם בקרה איכותית. ככל שזה תלוי בנו, מבחינת עובדי הוראה שהמשרד מכיר אותם ויודע על קיומם, נדאג שהכול ייעשה בצורה המיטבית. אם יש לנו עובדי הוראה שלא מדווחים, שמסיבה זו או אחרת מנהל בית הספר בחר לא לשלוח אותם אלינו, אנחנו לא נדע על קיומם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תמר, רוצה להוסיף?
תמר כהן
לא.
היו"ר יעקב מרגי
טוב מאוד. זו גם תשובה. עזרא גנור, בבקשה. תציג את עצמך.
עזרא גנור
אני היועץ הכלכלי של הסתדרות המורים. אל"ף, אנחנו מברכים את משרד החינוך על המאמצים, שהוא מנסה למקד את הבעיות, ומעביר את האחריות למנהל בית הספר. היום כל האחריות המוטלת מבחינת מערך הדיווח – כך אנחנו מבינים מתוך המצגת ומתוך מה שמוצג כאן, שהיום מי שאשם והנושא של המחדלים, שהמורה לא יקבל את שכרו, זה מנהל בית הספר.
היו"ר יעקב מרגי
לא.
סוניה פרץ
איך הבנת את זה?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, סוניה.
עזרא גנור
אני אומר מה שאנחנו מבינים. המנהל צריך לדווח, הקשר עם המורה צריך להיות בינו לבין המורה, הוא צריך להסביר לו, הוא צריך לדווח לו. אם מורה לא מקבל את התפקיד, לא מקבל תגמול בגין התפקיד שהוא ביצע אותו – המנהל אשם – כן דיווח, לא דיווח. ומתי המנהל צריך לדווח את זה – בתקופת החופש שלו, באוגוסט.
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה מציע?
עזרא גנור
אם אחריות המנהל היא לפיתוח מערכת השכר, יש לתת לו את הכלים. לא ייתכן שמנהל בית הספר תהיה לו אחריות עצומה ללא מינהלן. אין מינהלן בבית הספר. בחלק גדול מבתי הספר אין אפילו סגנית שאחראית לעזור לו.
היו"ר יעקב מרגי
במה הוא מנהל את בית הספר? אני רוצה לרדת לסוף דעתך. אם מנהל בית הספר לא יהיה אחראי על ניהול כוח האדם בתוך בית ספרו, במה מתבטאת פעולת הניהול שלו? בקביעת מערכת השעות בלבד?
מאיר אסרף
אפשר לשאול את אותה שאלה על בתי חולים גם.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני שואל פה. כשאתה תשב פה, תשאל את השאלות. אני שואל שאלות.
עזרא גנור
זה בסדר. אנחנו מספיק מכירים את מערכת החינוך כדי לומר לך בדיוק מה אחריות מנהל בית הספר. יש למנהל בית הספר אחריויות נוספות מעבר לנושא של מערכות הדיווח האלה שאנחנו מדברים עליהם. יש אחריות מבחינת מערך הניהול הפדגוגי של בית הספר. לכן אנחנו ממנים את מנהלי בתי הספר ונותנים לו את האחריות. התנאי הבסיסי להיות מנהל בית הספר הוא נושא של הכשרה פדגוגית; לא הכשרה ניהולית.
היו"ר יעקב מרגי
ודאי. השאלה היא גם או רק? זו המחלוקת.
עזרא גנור
אחזור ואומר איך אנחנו רואים בהסתדרות המורים את אחריות מנהל בית הספר. לא יכול להיות אחריות מנהל בית הספר לגיוס מורים חדשים.
היו"ר יעקב מרגי
ידידי מכובדי, הדיון היום הוא דיון מעקב על מסקנות הוועדה שהוקמה, ולעקוב אחר הביצועים. אתה בא עכשיו על הדרך – לגיטימי מבחינתך – לשרוף תסכולים של ההסכמים. כרגע הדיון הוא מעקב אחר פעולות משרד החינוך לאור מה שהיה בשנה שעברה והוועדה.

אתה עכשיו מציג את המחלוקת, של הסתדרות המורים מול המשרד על תפקידו של המנהל. המחלוקת ידועה. ההבדלים בהשקפת העולם – זה היה מר בלוי, כמה פעמים בדיונים האלה אמר את משנתו. מדיון לדיון הוא חזר, בהתמדה, אותן מילים. אבל זה לא יוכרע כאן אלא בשולחן אחר. לכן כשאני מצפה לתגובה שלך, ואמרת בתחילה: אני מברך, אבל אני מצפה שנציגות הסתדרות המורים תאמר לי: כל מה שאמרה פה הגב' סוניה פרץ, זה טיפול קוסמטי, זה ישאיר את המצב כפי שהוא, או תגיד ביושר: נעשתה פה עבודה משמעותית, שלא היתה בעבר; להערכתנו יהיה שיפור. להעלות כרגע את סיפור הגדרת תפקידו של המנהל בדיון כזה – נתתי לך, אבל – אם תרצה, יש לי דעה, ובדיון אחר אומר את דעתי.
עזרא גנור
כבוד היושב-ראש, אנחנו לא מערערים על עבודה שמבוצעת על-ידי משרד החינוך. אנחנו רק אומרים שהמיקוד של הבעיה לא היתה נכונה. יכול להיות שמשרד החינוך חושב, מטבע הדברים – בוא נפשט את המערכת, נרחיב את תחומי האחריות לאחרים, שיקלו עלינו בנושא הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מבחינת הוועדה, אנחנו לא מחפשים את הש"ג – לא המנהל ולא המורה. נכון שחלה החובה על המורה. אנחנו מצפים ממורה, אל"ף, שיהיה אחראי לעצמו, להזרים את הנתונים ויטפל בסוגיית השכר שלו כבר בחודש יוני. מצפים מהמנהל, כשהוא יוצא לחופשה השנתית שלו, שלא יתחיל את תחילת שנת הלימודים ב-15 באוגוסט, אחרי שהוא חוזר, ובית הספר נראה כמו עיי חורבות ושומם, והוא מחפש מי שימלא לו טפסים. אנחנו מצפים ליתר אחריות. אמרנו זאת בדיונים הקודמים, ואני אומר זאת גם היום.

נכון שבסוף-בסוף, אם יש בעיה, אנחנו נפנה למשרד החינוך. כשהתפוצצה הבעיה בממדיה הגדולים בשנה שעברה, לא פנינו למנהל; למי היה דיון פה? פנינו והצלפנו – סליחה - במשרד החינוך. לכן אף אחד לא מחפש את המנהל. לכן אמרתי: בקרה של המשרד, בקרה של המחוז, לאורך כל המצגת. בקרה של המחוז מול המפקח והמפקח מול המנהל. והמנהל על המורה. אם לא יהיה שילוב ידיים של כל הגורמים, אם המורה לא יהיה אחראי לעצמו, בסוף-בסוף – המורה יסבול, ואם המנהל לא יהיה אחראי למה שצריך לעשות, יבואו אליו עשרות מורים. אז כולם פה אחראיים על הכול. אף אחד לא אשם. זה מה שאני רוצה לומר. בבקשה.
עזרא גנור
אנחנו מטפלים במורים, אנחנו שומעים מהשטח מה הבעיות שיש למורים. המצגת לא מטפלת בשני מוקדים עיקריים שקיימים מתוך השטח: בחיובי היתר. אסביר, פחות או יותר, למה אני מתכוון. יש חוק הגנת השכר, שחל גם על משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
זו אחת הבעיות שהיתה בשנה שעברה. הפנית את תשומת לבנו נכון.
עזרא גנור
לא ייתכן שעובד ב-1 בחודש ניגש לבנק, ורואה שאין לו שכר, כי משרד החינוך ניכה לו שכר ממשכורתו, מבלי להודיע לו, מבלי לקבל את הסכמתו. זה בניגוד לחוק.
היו"ר יעקב מרגי
מבלי לפרוס.
עזרא גנור
נעזוב את הנושא של הפריסה. אנחנו מדברים על החוק עצמו; לא על שום דבר אחר. מה שאנחנו מבקשים ממשרד החינוך – הוא חי במדינת ישראל, והחוק חל עליו – לקיים את לשון החוק.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. סוניה, ארצה שתתייחסי בסוף. בבקשה.
מאיר אסרף
רק מילה טובה. אני עו"ד מאיר אסרף, מייצג את הסתדרות המורים בכנסת. אחד הדברים שאנחנו כן רואים זה שיש התקדמות משנים עברו בשקיפות, באופן שבו עובד ההוראה נחשף למידע. על כך אני מברך את הגב' סוניה פרץ, שעושה עבודה קשה. אנחנו מודים לעבודה הקשה שנעשית ולשעות הרבות שמקדישים לנושא הזה.

העניין הוא, ומה שמר עזרא גנור דיבר עליו זה ניכויי שכר ושינויים בשכר שנעשים, והמורה מגלה אותם רק בדיעבד.
היו"ר יעקב מרגי
נתייחס לזה. בבקשה.
אייל נמר
תודה על ההזמנה וההזדמנות. תודה גם לכם שהשקעתם ומשקיעים. תודה להסתדרות המורים שהגיעה. לצערי, ארגון המורים לא נמצא פה, שמייצג כ-60,000 עובדי הוראה.
היו"ר יעקב מרגי
מי ראש הארגון?
אייל נמר
לא יודע. חיפשתי בגוגל.
היו"ר יעקב מרגי
גם בכנסת לא מצאנו. הסתדרות המורים – צלפתי בהם. הם מתמידים היום בוועדה. לפעמים כבר נמצא לי מהם... אבל ארגון המורים נעדר.
אייל נמר
לצערי, גם כך ההתייחסות לעובדי ארגון המורים – קרוב ל-60,000 עובדים. אין פה התייחסות למה קורה בבעלויות. יש לנו היום גם רשויות מקומיות.
היו"ר יעקב מרגי
היתה התייחסות, אבל תרחיב.
אייל נמר
התייחסות קטנה, ואסביר. אני עובד ברשת אורט. כשאני רוצה להתקשר לברר על טעויות בשכר שלי, אני לא יכול להתקשר למשרד החינוך, כי הם לא רואים את השכר שלי.
היו"ר יעקב מרגי
הם רואים. הם לא המעסיקים שלך.
אייל נמר
הם לא רואים את השכר.
סוניה פרץ
אנחנו רואים את הנתונים האישיים, אבל לא את השכר עצמו.
היו"ר יעקב מרגי
לא מעניין אותם. מעניין אותם הדירוג, דרגה- - -
אייל נמר
השאלה, מי לוקח את האחריות. בסוף, אם יש 60,000 עובדי הוראה שעובדים ברשות מקומית- - -
היו"ר יעקב מרגי
מי שילין את שכרך, אם יעשו זאת, את מי תתבע?
אייל נמר
את המעסיק.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אייל נמר
העניין, שאנחנו מכירים את זה משנה שעברה, וארגון המורים טען שהוא תובע, אבל כנראה שזה לא קרה בסוף. התשובות שקיבלנו – שוב, כל ההצלפות בסופו של דבר הן על משרד החינוך בלבד. משרד החינוך לא מטפל או מצליף – לפחות כך זה נראה – על המעסיקים כמו רשות מקומית או כמו בעלויות, ו-50,000 עובדי הוראה נמצאים במצב שהכול טוב ויפה, אבל הם לא קיבלו פתרון, כי אם אני עובד ברשת או בעירייה, ולא קיבלתי שכר- - -
היו"ר יעקב מרגי
חלק מהשינויים אין ספק שיהיו לברכה גם לעובדי הבעלויות – אני מבין. אני מבין שבקטע של התקשורת- - -
אייל נמר
לא חושב שיש מי שייקח אחריות או שייצג, כי אין פה אף אחד שמדבר על 50,000 עובדי ההוראה האלה.
היו"ר יעקב מרגי
הנה, אייל נמר עושה את זה.
אייל נמר
אנחנו מנסים. זה דבר ראשון.

באותה מסגרת אציין – לא יודע איך המשרד נערך, אבל אין הסכם עבודה בתוקף. ב-31 בדצמבר עוז לתמורה יסתיים. איך ישלמו לנו את ספטמבר? הבנתי שב-31 באוגוסט זכות השביתה חוזרת, וזכות השביתה של עובדי המורים, אבל שוב נגיע לספטמבר עם תלוש שכר שלא ברור, כי השכר העדכני, שאם ייחתם הסכם, יהיה לנו שוב העניין של המקדמות והפרשים מינואר עד יולי או עד אוגוסט, ושוב לא נדע למה לצפות.
היו"ר יעקב מרגי
יו"ר הארגון לא ידע שההסכם מסתיים?
אייל נמר
אני התרעתי לו כמה פעמים. אין לי תשובה. לא יכול לדבר בשמו. היינו שמחים שהוא יתחלף. הגיע הזמן.
היו"ר יעקב מרגי
כשהוא השבית את הטיולים, ומועצת התלמידים והנוער הארצית שבתה, הוא אמר: מה הבכיינים האלה, כאילו לקחו להם את הסוכריה על מקל מהפה – כך התייחס למחאת התלמידים.
אייל נמר
חשוב לא לשכוח את החלק הזה של עשרות-אלפי עובדי הוראה.

המחשבון, הסימולטור שהם יציגו בעתיד – אני מקווה שהוא יהיה לפני ספטמבר, אבל הבעיה המרכזית שלנו כעובדי הוראה – שגם כשנקבל את התלוש ב-1 באוקטובר, אנחנו לא יודעים מה נכון לשלם לנו. אם המחשבון הזה באמת ייתן פתרון, שנוכל להזין בו ותק והכול, וזה יהיה דומה למה שאנחנו צופים לקבל – הלוואי, לפחות נוכל לבדוק את התלושים, כי היום אנחנו לא יודעים מה השכר של מורה בישראל.
תמר כהן
יענה על הצורך.
אייל נמר
כל הכבוד.

הנושא של אחריות על מנהלים, מהניסיון שלי – ואני לא מנהל, ולא יכול לדבר בשמם, אבל אני נמצא בבית הספר בשבועיים שלפני פתיחת שנה, והמנהל מתעסק במזגנים, במחשבים, בשיבוצים, בשינויי מערכת שעות, בבכי של מורים: תשנה לי. אני לא רואה את המנהלת שלי – והיא עובדת ים שעות – מתעסקת לי בשכר. בדיון עם אייל רם שהיה פה בעבר – נראה לי שבדצמבר – אמרו שימונה אדם בשכר נוסף, שיטפל בקליטה במהלך חודש אוגוסט. אז אם זה מתקיים, וזה יסייע למנהלים – הלוואי, אבל אם לא- - -
היו"ר יעקב מרגי
אני הבנתי מהסקירה, שהזנת הנתונים והזרמת נתונים מסתיימת – במהלך החופשה, אין. 30 ביוני זה תחילת שנת לימודים מבחינתם. נשמע את ההתייחסות בסוף. בבקשה.
מיכל קרמר
זו השנה השנייה שלי, ובמהלך השנה אני כן ראיתי שיפור – גם במערכת, בפורטל, במהירות התגובה. ללא ספק, יש שיפור. אני חושבת שבסופו של יום מה שיהיה ב-1 באוקטובר – אני לא זוכרת את המספרים, ואת כמויות הטעויות שהיו – זה ימוזער, אבל לא ימוגר לחלוטין.
היו"ר יעקב מרגי
אי אפשר למגר. אני איש שכר במקצועי הקודם. והייתי במערכת ענקית.
מיכל קרמר
השאיפה היא למגר, כי אני אדם אחד, אבל כמוני יש הרבה, ואת השוק שאני חטפתי בתחילת השנה הרבה אנשים כמוני קיבלו. לא ייתכן שאדם יקום בבוקר, ולא יקבל משכורת.
היו"ר יעקב מרגי
קחי את המקרה שלא קיבל משכורת. יכול להיות מכמה סיבות: או מחדל בהזרמת נתונים – אומרת לך תמר שבקטע של הנסיעות, אם אנחנו מזהים שאין שינוי סטטוס, זה מוזרם לו, לא צריך דיווח. כך הבנתי. ואז מנענו פלח מסוים מאותה כמות גדולה.

הזרמת נתונים במועד – מנענו עוד פקח.

קטע של שינויי העסקה – אם המנהל דיווח, והמפקחת העבירה כל מה שצריך להעביר – הם יודעים לתרגם את זה. נשאר לנו הקטע של שינויים לא צפויים. לא אתייחס לשינויים לא צפויים – זה סתם לטמון את הראש בחול. אלה הציפיות שלי, ונשמע בסוף את ההתייחסויות לדברים. בבקשה.
מאיה יוסיפוביץ
שלום. הפורטל הוא הרבה יותר נגיש, ומאפשר נגישות לנתונים האישיים.

מה שעדיין לא קיבלתי מענה ממה שנאמר פה זה העניין של המוקדים הטלפוניים והמענה האנושי. עדיין אני היום בחודש האחרון מנסה להשיג מענה.
מאיר אסרף
אנחנו ההסתדרות המורים עקבנו אחרי זה, וראינו מכרז שהם פרסמנו. גם אנחנו עוקבים אחרי זה.
היו"ר יעקב מרגי
מענה אנושי או טכנולוגי?
מאיה יוסיפוביץ
מענה אנושי. כיום אני חלק מהחינוך ההתיישבותי. יש בימי ראשון וחמישי שלוש שעות, מ-12:00 עד 15:00 – אלה שעות העבודה שלי, שאני יכולה לקבל בהן מענה אנושי. רוב הזמן אני עובדת. במהלך השנה אני לא יכולה להתפנות, לומר לכיתה שלי: רגע, אני צריכה לעשות טלפון אישי, וגם שם זה לא מענה שעונה אלא מענה של ניתוק, כלומר אפילו אין שם צליל המתנה בחלק מהשלוחות. זה פשוט מנתק אותך. אתה צריך להתקשר חמש, שש פעמים במשך שעה שלמה כדי לתת מענה, ובחלק מהשלוחות עדיין לא קיבלתי מענה בשבועיים-שלושה שאני מנסה.
היו"ר יעקב מרגי
זה מתסכל. זה קורה לי עם הבנק שלי. אני יכול להתפוצץ.
מאיה יוסיפוביץ
אבל לא הגיוני שיש יומיים בשבוע, בין 12:00 ל-15:00. זה סך הכול שש שעות שבועיות של מענה טלפוני, ויום אחד של קבלת קהל, שהוא גם בשעות העבודה. זה משהו שחייב-חייב להשתנות. נכון, אפשר לפנות בפנייה מקוונת- - -
היו"ר יעקב מרגי
צריך להתייעל. להשתנות – לא בהכרח.
עזרא גנור
השירות צריך להתאים את עצמו למקבל השירות. זה קיים בכל מקום, ואם מקבל השירות נמצא במקום עבודה, אין היגיון שנותן השירות ייתן לו את זה בשעות שהוא נמצא במקום עבודה.
היו"ר יעקב מרגי
נשמע התייחסות. תודה.
מאיר אסרף
עזרא, תן להם הזמנות.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
איציק בלוי
ראשית, תודה רבה. אני איציק בלוי, גב לחינוך, העורף של מנהלי בתי הספר. מקסים, כל הכבוד לכם. באמת.

שאלה: במסגרת הסימולטורים שאתם עושים, האם יהיה סימולטור שמורה יוכל להכניס את הנתונים שלו, ולראות מה יקרה אם יגיע למנהל בית ספר?
תמר כהן
זה כבר סימולטור של מעקב תפקידים.
היו"ר יעקב מרגי
לפני ששאלתי את הסיפא של השאלה, אמרתי: השתנה קצת, אבל בסוף חזרת... הוא רוצה לומר לך: תכתבו בשקיפות בפורטל שלכם: לידיעתכם, המורים – לא כדאי לכם להתקדם ולהיות מנהלי בתי ספר. תעני לו, בבקשה.
תמר כהן
הסימולטורים כרגע מטפלים – זה סימולציית שכר של עובדי הוראה ולא במעברי תפקידים. אנחנו מתכננים להעלות גם סימולטורים כאלה. כרגע לא אלה הסימולציות. הסימולציות זה כדי שאנשים כמו אייל- - -
היו"ר יעקב מרגי
למנהל בית ספר יש סימולטור לעצמו?
תמר כהן
לעצמו – כן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני רוצה לסכם את הדיון. בבקשה.
איציק בלוי
תיקון - אני רוצה שמנהל יקבל את מה שמגיע לו.
היו"ר יעקב מרגי
אני מכיר את השקפת עולמך.
סוניה פרץ
אני רוצה להתייחס לשני דברים שנאמרו כאן, ותמי תתייחס לחוק הגנת השכר. קודם כל, מוקדים טלפוניים יש כל יום מ-08:00 בבוקר עד 18:00 אחר הצהריים, גם חינוך התיישבותי. השעות שנקטת בהן זה שעות לקשר מול הפקיד, שמתקשרים למוקד הטלפוני. אם לא מקבלים מענה באותו רגע, וזה מענה יותר מקצועי, המוקד הטלפוני אחראי לטפל בזה ולהעביר בסופו של דבר את המידע, יש לוח זמנים. כל המידע הזה, המוקדים הטלפוניים, המספרים שלהם נמצאים בפורטל עובדי הוראה.
מיכל קרמר
לוקחים הודעה ולא חוזרים אליך.
היו"ר יעקב מרגי
סוניה, התופעה קיימת בכל המוקדים. מרגע שעברו למוקד טכני, המענה האנושי – בלי לפגוע באף עובד במדינת ישראל – חווים את זה בחברות ביטוח, בבנקים. ואמרתי, וזיהיתם את הנקודה, ואמרתי – אם מישהו פונה למאן דהוא במחוז, למרות שהתפקיד שלה – הוא לא מגלגל – קודם כל הוא מקבל את הפנייה. השאלה, איך מחלחל המצב הזה. או מעקב שלכם.
מאיה יוסיפוביץ
חברה חיצונית מקבלים את השירות.
סוניה פרץ
קודם כל, הפניות הטלפוניות למוקדים הטלפוניים הן פניות מתועדות. אנחנו מחויבים בעמידה בלוחות זמנים. בודקים שהפניות נענות - גם ברמת המחוז, גם ברמת המטה. אם יש פה פנייה ספציפית- - -
היו"ר יעקב מרגי
אדרבא, תאתגרו. אכפת לכם. באתם והצפתם. תאתגרו. המייל של סוניה מפורסם. תציפו לה שיחה, מועד שעה.
אייל נמר
יש לי מהחודש האחרון כמה פניות.
היו"ר יעקב מרגי
תעבירו, אדרבא. זה יעזור. אין פה שני צדדים. כולם מחויבים לשיפור המצב. הפנמנו והרגשנו שמשרד החינוך הבין שהמצב לא יכול להימשך. מה שהיה בשנתיים האחרונות – לא התייחסנו לקיזוזי השכר, ואני מבקש שתהיה התייחסות. הפנמנו והם עשו עבודה. אין ספק שהיא תיבחן. זה המבחן הראשון שלה ב-1 באוקטובר. לכן אם יש נתונים – סייעו בידם, תעבירו להם את זה.
איציק בלוי
סוניה עונה 24 שעות ביממה. היא עובדת לילה- - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אתחיל לקנא, כי פעמיים היא לא ענתה לי במהלך השנה... החפץ חיים אומר: גם לשבח יותר מדי לא טוב – זה מה שעשיתי. לא הוכחתי אותה על זה, ועכשיו נאלצתי להוכיח אותה.

קיזוזי שכר.
תמר כהן
בנושא הזה חידדנו את הנהלים.
היו"ר יעקב מרגי
מהם? תציגי לנו מקרה שמורה קיבל.
תמר כהן
עשינו הרבה עבודה, גם מול החשב הכללי באוצר וגם עם מנכ"ל האוצר. ההחלטות היו שתשלומי יתר הם תשלומים שהם ברטרו עמוק יותר משלושה חודשים. היום כך המשרד מתנהל, ועזרא יודע את זה מצוין. כל תשלום יתר שמתגלה ברטרו עמוק משלושה חודשים, ישר עובר לניהול חוב, ואין קיזוזי שכר. זה אני אומרת באחריות מלאה, כי זה- - -
היו"ר יעקב מרגי
נוהל ניהול חוב. לו יצויר שקיבלתי שלושה חודשים – לא יותר – תוספת שלא מגיעה לי בסך 2,500 ₪, שהצטברה ל-7,500 ₪. הרי אם תורידי לי אותה במכה אחת, אין לי מה ללכת למכולת, לשלם את המשכנתא ושאר התחייבויות והוראות קבע כאלה ואחרות.
תמר כהן
אז עשינו שני דברים: אחד, טיפול בתשלומי יתר, ניהול חוב בלי שהמורה יופתע.
היו"ר יעקב מרגי
אין מצב של הפתעה. אני לא מדבר על רמות- - -
תמר כהן
דבר נוסף שעשינו, במקרים שתשלומי היתר גבוהים מרבע משכר המורה, נפרוס את זה ל-25%, כלומר תמיד נשאיר שיעור השתכרות של 75%, ולא נשאיר מורים ללא משכורות.
היו"ר יעקב מרגי
קיבלת תשובה, מר עזרא גנור?
עזרא גנור
אכן כפי שאמרה תמי, הנושא הזה הוסדר בינינו, בין הסתדרות המורים למשרד החינוך. יש רק טענה אחת כלפי משרד החינוך, שצריך להסדיר את זה גם בחקיקה, כי לא ייתכן שתשלומי חיוב יתר, לפי החוק, צריך להידון עם העובד.
היו"ר יעקב מרגי
תעשו את זה בשולחן שלכם. זה שולחן ועדת החינוך.
עזרא גנור
אמרנו שלעת הזאת אנחנו מסכימים, אבל אנחנו מבקשים שלא יהיו בכלל חיובי יתר בגין עבר.
היו"ר יעקב מרגי
אני מסכם את הדיון. אני מחזיק בידיי את הסיכום של הדיון מ-15.12.16, עם שמונה נקודות סיכום, ולא הרבה דיונים אני מסמן מספר וי רב של סעיפים שהתקיימו.

כולי תקווה – גם שיתופי הפעולה, גם ההידיינות המשותפת, גם המעקבים – כולי תקווה שאכן נצלח את המבחן הראשון של השיפורים האלה, של אבני הדרך.

כשקבעתי את דיון המעקב הזה, הייתי בטוח שלא נהיה במקום טוב. הדוח של הוועדה היה אופטימלי. הייתי בטוח שלא ניצמד אליו. אני שמח ששמעתי בכל אופן – אין לי הכלים לזה. המבחן יהיה ב-1 באוקטובר. אני קורא למשרד החינוך להשקיע מאמץ בתקופה הזו של מה שנקרא בין הזמנים בחופשת הקיץ, להריץ מערכות, לבדוק, לבקר, לוודא שאכן מרב הנתונים הוזרמו, כדי שלא נגיע למצב של מספר רב של מורים נאלצים או לא לקבל שכר או להתמודד עם אי ודאות לגבי גובה שכרם.
סוניה פרץ
זו משימה מרכזית שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים