ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/06/2017

יישום הנחיות כללי המל"ג בנושא סטודנטים במערך המילואים - לציון יום הוקרה למערך המילואים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 432

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, ג' בתמוז התשע"ז (27 ביוני 2017), שעה 11:00
סדר היום
יישום הנחיות כללי המל"ג בנושא סטודנטים במערך המילואים – לציון יום הוקרה למערך המילואים
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
חברי הכנסת
דב חנין

מיקי לוי

עפר שלח
מוזמנים
יועצת קמל"ר, משרד הביטחון - יונת ריין-ספיר

משרד המשפטים - עדן אברהם

ראש מִנהל, ועד ראשי האוניברסיטאות - דבורה מרגוליס

עו"ד, הלשכה המשפטית, מל"ג וות"ת - נדב שמיר

יו"ר הוועדה האקדמית של אס"ט, מכון טכנולוגי לישראל – הטכניון - עודד אומן

יו"ר אגודת הסטודנטים, מכון טכנולוגי לישראל – הטכניון - עומר עמית

רכזת מילואים, ארגוני סטודנטים - לינוי נגר

מנהלת קשרי ממשל של התאחדות הסטודנטים - מירב סלע

סטודנט, משרת במילואים - עידן בנימין

בת זוג של משרת במילואים - תמר גודו

רס"ן במילואים - ליאור דגן

סטודנט, משרת בבמילואים - מור חאייק

סמח"ט במילואים - משה שמיר

סטודנט, מפקד פלוגת צנחנים במילואים - עמיחי שיקלי

סטודנט לרפואה, משרת במילואים

נדב

מ"פ במילואים - עידו

נציג תנועת "אם תרצו" - אלון שוורצר

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את ועד ראשי האוניברסיטאות - עידית שבתאי סידיס
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
דוברת הוועדה
לירון וייס

רישום פרלמנטרי

חפציבה צנעני

יישום הנחיות כללי המל"ג בנושא סטודנטים במערך המילואים – לציון יום הוקרה למערך המילואים
היו"ר יעקב מרגי
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, והתרבות של הכנסת, 27/6/2017, ג' בתמוז התשע"ז. הנושא הוא: יישום הנחיות כללי המל"ג בנושא סטודנטים במערך המילואים – לציון יום הוקרה למערך המילואים. חבר הכנסת עפר שלח, שמלווה את כל היום הזה, נמצא בוועדת חוץ וביטחון, ויצטרף אלינו בהמשך.

הכנסת מציינת היום את יום ההוקרה למערך המילואים. ועדת החינוך דנה בעבר, וגם היום תדון, במצוקות של הסטודנטים שנדרשים ונקראים לשירות מילואים הן בשגרה והן בתקופת בחינות. יש החלטת ממשלה שחייבה את המועצה להשכלה גבוה והות"ת להכין הנחיות ברורות, ויש הנחיות ברורות של הות"ת/מל"ג בסוגיה הזאת.

עם כל זה שיש הנחיות ומסמך כתוב, אנחנו נתקלים לא פעם ולא פעמיים – אתמול קראתי כמה פוסטים של סטודנטים אנשי מילואים שמשרתים בתקופת בחינות, ויש להם קושי רב לקבל את הזכויות המגיעות להם ולקבל הזדמנות נוספת בלי שייגרמו להם מחויבות או מחויבויות נוספות, מטלות נוספות ועלויות נוספות.

ניתן לנציגי המל"ג והות"ת להתייחס בסוף לכל מה שיעלה מהדוברים. קודם כול, אתן רשות דיבור לעמיחי שיקלי. בבקשה.
עמיחי שיקלי
שלום לכולם ובוקר טוב. שמי עמיחי שיקלי, מפקד פלוגת צנחנים במילואים. כבר מזמן אני לא סטודנט, אבל אני מייצג פה את החיילים שלי וחיילים רבים אחרים שנמצאים במסגרת שירות המילואים כסטודנטים. אני רוצה לשקף את המצב כמו שהוא בשטח – החוויה שלי כמ"פ. חשוב לי לומר שלא באתי לפה לאיזו שהיא מחאה או התנגחות במל"ג. אף אחד פה לא נתפש כאויב. יש לנו אויב – מעבר לגבול. מטרתנו היא ניצחון במלחמה ותו לא.
היו"ר יעקב מרגי
אתקן אותך: גם בתוך הגבול. יש לנו גם בתוך הגבול.
עמיחי שיקלי
בסדר. זה כבר משהו אחר.

צריך להבין את האווירה ואת הקונטקסט. אני הגעתי לפה בזכות איזה שהוא פוסט בפייסבוק שתפס תאוצה חזקה מאוד, ואני חושב שזה שזה תפס תאוצה זה לא בגלל איזה שהן יכולות כתיבה מיוחדות אלא כיון שישנה בעיה, מצוקה, שכן אחרת זה לא היה תופס.

מהי הבעיה? הבעיה המרכזית היא שאני, כמ"פ מילואים, ביולי-אוגוסט נמצא בסיטואציה כזו: כל סטודנט, שעכשיו נדרש לשבועיים מילואים, יש לו פחות או יותר 4-3 בחינות, והמילואים פשוט עולים על 4-3 המבחנים, ואני מתחיל לנהל מולו משאים ומתנים – "טוב, תבוא ביום שני, תחזור בשלישי, תבוא ברביעי, את זה תעשה במועד ב'" – ועכשיו זאת זה תכפיל ב-120 חיילים וב-1,000 פלוגות שמתנהלות בצורה הזאת. פשוט אי-אפשר לעבוד כך. אי-אפשר לעבוד כך, גם מבחינת הזמן שלי בתוך המשאים והמתנים שלי כמפקד פלוגה וגם מבחינת החייל. כלומר, מה, בעצם, אתה דורש מהחייל? לבוא לקבור סימסטר?! זו דרישה לא ממש הגיונית.

אני לא מומחה לתקנונים ולכול העניינים, אבל עשיתי כמה בדיקות כדי לנסות לראות מה, בעצם, עולה מסקר שעשיתי עם כמה מ"פים וכמה קצינים במילואים, שאמרתי להם: מהו, בעצם, הדבר המרכזי שאנחנו רוצים להביא אותו לדיון הזה פה? עלה הדבר הבא: הבעיה המרכזי היא נושא המועד הנוסף המיוחד. מה שקורה שהוא, שבעצם, נותנים מועד נוסף מיוחד, אבל על-פי מה שקראתי, למשל, בתקנון של אוניברסיטת תל-אביב, האוניברסיטה זכאית לתת את המועד הנוסף הזה בסימסטר העוקב או לאחר מכן, ובעצם המועדים האלה הם בתקופה רחוקה מהתקופה שבה הסטודנט למד את החומר הנלמד. הבקשה המרכזית היא מועד מיוחד באותו הסימסטר, כך שהלוחם יכול לבוא ולהשלים את הבחינה ולהיכנס לסימסטר הבא בלי שהוא תופס גירעונות מטורפים של חומר. מכל הכיוונים עלה שאותו מועד מיוחד כבקשה הכי חשובה של אנשי המילואים.

הבקשה השנייה היא שונה, והיא מה שנקרא: רוח גבית. מבקשים שהאוניברסיטאות יבואו לקראת ויתנו חיזוק לאנשים האלה, ופה צריך לעבוד עם סולמות כי לא דומה מי שעושה חודש מילואים או חודש ומעלה, כמו אוכלוסיית המ"פים והקצינים, לאוכלוסיית הלוחמים. דוגמה מצוינת לזה היא שאם בקורסי הבחירה – ולא בקורסי הליבה, כי לא רוצים לומר "אני רוצה להסמיך דוקטור אבל הבן-אדם לא למד את החומר". זה לא פועל – למשל בנושאי ספורט או התנדבות, אם אפשר לקבל את אותן נקודות זכות בגין שירות המילואים, זה סיוע משמעותי, ואם אפשר יישור קו בעניין הזה זה יעזור מאוד לכולנו. אני מאוד מודה לכם על הזכות שנתתם לי לדבר פה, וחבל מאוד שאין פה ח"כים.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא החזרתי את תעודות הח"כ שלי. אני חייב להגן על שאר חבריי חברי הכנסת. הם משתתפים במקביל בוועדות רבות, אז צריך לפרגן להם. הדילמה של חבר כנסת היא תמיד לאיזה דיון ללכת. אין מה לעשות.

מור חאייק, בבקשה.
מור חאייק
אני מור חאייק, סטודנט ללימודי האסלאם והתקשורת באוניברסיטה העברית וסמ"פ במילואים בגדוד חי"ר. אני מייצג פה את חבריי הסטודנטים, משרתי המילואים, במטרה שבאמת הדברים שאנחנו נעלה יבואו לכדי עשייה פרקטית, כך שבאמת יתקנו את הדברים האלה, כי אלה דברים שחלקם מחוקקים ולא נעשים בשטח, זאת אומרת אין אכיפה עליהם.

מבחינת סטודנט משרת מילואים, אנחנו מצפים שתהיה מלגה שבה אנחנו נקבל קצת הכרה, שאנחנו נקבל עזרה כספית מהאוניברסיטה. זה לא דבר שקיים. הוא לא מחוקק. הדבר היחיד שקיים זה מלגת פר"ח.
יהודית גידלי
עבור מה לקבל?
מור חאייק
מלגת משרת מילואים למשרת מילואים מעל מספר מסוים של ימים. זה מתקשר לשכר של משרת מילואים שעכשיו עובד בחייו האזרחיים בעבודה כזו או אחרת והולך לתקופת פרק זמן מסוים שבו הוא לא מקבל את אותו שכר מהצבא.

בנוגע למה שעמיחי אמר, דחייה והמרה של מבחנים ושל עבודות, לא יכול להיות דבר כזה שמילואימניק נדחית לו עבודה או נדחה לו מבחן לשנה אחרת וזה מתווסף ללחץ מילואים נוסף וללחץ לימודים נוסף. אנחנו דורשים שנקבל נ"זים (נקודות זכות) על שירות מילואים, בהתאם למה שעמיחי אמר, ואני מוסיף על דבריו, למשרת מילואים מעל 20 ימים, אוכלוסיית מ"פים, סמ"פים, קצינים וכו'.

בנוגע לדברים שמחוקקים ומעוגנים בחוק, כמו השלמת חומר ותרגולים – זה לא נאכף. למרות שמבחינה חוקית האוניברסיטה מחויבת להשלים לנו את החומר ולדאוג שהמרצים באמת ישלימו לנו את החומר, זה לא נאכף. אנחנו לא מקבלים השלמות חומר, אלא אם כן אנחנו נלחמים כדי לקבל השלמות חומר. רק במצב כזה באמת ישלימו לנו את החומר. קיימת פה בעיה שסטודנט שמשרת מילואים נפגע. הוא יוצא פגוע ממילואים מבחינה לימודית, כלכלית ומשפחתית, ואם זה עכשיו מבחינה לימודית שהוא צריך להשלים את החומר בעצמו ולקחת שיעורי עזר על חשבונו.

העלינו לאוניברסיטה השנה שתהיה הצטיינות למשרת מילואים בציון של 88 ומעלה, דבר שלא היה קיים עד היום. אנחנו מבינים שמהשנה הבאה זה הולך להתקיים והולכים להכיר במשרת מילואים מציון 88 ומעלה ו-20 ימי מילואים ולתת לו תעודת הצטיינות דיקאן, אבל זה לא דבר שהוא אחיד לכלל האוניברסיטאות. הדרישה שלנו היא שהדבר הזה באמת יהיה מעוגן מינימום בחוק המל"ג, שכלל האוניברסיטאות יכירו בו.

בעצם, המסר, שאנחנו מנסים להעביר הוא שהאוניברסיטה והחוק יבטחו לנו את הלימודים. אנחנו רוצים שהלימודים שלנו לא ייפגעו. אנחנו משקיעים את מלוא מרצנו בלימודים, וזו הדרישה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

מרב סלע, בבקשה.
מירב סלע
אני מירב, מנהלת קשרי ממשל של התאחדות הסטודנטים. חשוב לי לומר בנושא שתי נקודות. אחת היא שהוקם במל"ג צוות שיבחן את הזכויות של הסטודנטים גם בשעת חירום וגם לגבי בנות הזוג. זה בעקבות החלטת ממשלה משנת 2016. בעצם, אנחנו ביקשנו מהמל"ג להקים צוות פנימי תחת ועדת המדיניות, ואנחנו גם חברים בו.

נקודה שנייה – חשוב לי לציין את הסטודנטים מהמכללות הטכנולוגיות, ואי-אפשר להתעלם מהם, שמחכים משנת 2012 שאז תוקן חוק זכויות הסטודנט.
היו"ר יעקב מרגי
אני מאוד מודה לך על כך שהעלית את זה.
מירב סלע
תודה. לעומת הסטודנטים במל"ג, מצבם פחות טוב בהרבה. הם מחכים מאז להשלמת התקנות. אני יודעת שהיה דיון לפני כמה חודשים, והוא התפזר כי הם הגיעו לא מוכנים. אני חושבת שזה דבר שצריך לציין אותו ביום הזה. זה גם הנושא של סטודנטים שהם משרתים במילואים וגם נמצאים בתהליכי הורות, שאלה שני דברים שהם ביחד מאוד קשים. צריך להתייחס לנקודה הזאת. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

תמר, בבקשה.
תמר גודו
אני תמר גודו, ובעלי מ"פ במילואים, ובמקביל אני סטודנטית. אני רוצה לדבר על הקושי בתור אישה לבעל שמשרת המון-המון ימים בשנה. כל עול הילדים נופל עלי, אם זה בבוקר לשים את הילדה בגן ולאחר ללימודים, וזה שיעור חשוב ואם אני מאחרת – לא נותנים לי להיכנס, ואם זה לצאת מאוד מוקדם מהלימודים ואם בכל זאת אני רוצה להישאר בלימודים – הכסף הולך לבייביסיטר, שלא לדבר על מבחנים ודחיות. אין דברים כאלה. אני רק "אשתו של", ואני לא עושה מילואים. זו הנקודה שהיא בעיניי מאוד-מאוד חשובה.
היו"ר יעקב מרגי
חשוב מאוד.

יש עוד מישהו שרוצה להתבטא? בבקשה.
יונת ריין-ספיר
שמי יונת, ואני יועצת של קצין מילואים ראשי. קודם כול, רציתי להודות לכל מי שהגיע ושיתף אותנו בחוויות כסטודנט, כאשתו של משרת מילואים. רציתי להגיד למירב, בעניין המכללות הטכנולוגיות, שהצוות שהוקם במל"ג הוא לא רק על החלטת ממשלה מ-2016. גם באפריל 2017 עברה החלטת ממשלה - -
מירב סלע
שהוא בהמשך.
יונת ריין-ספיר
- - שהיא בהמשך, ובה הכנסנו לראשונה גם את המכללות הטכנולוגיות שצריך לקבוע להן תקנות והתאמות לסטודנטים, כי בהחלט הם גם סטודנטים לכל דבר ועניין. אני חושבת שזה מעניינה של ועדת העבודה והרווחה, כי המכללות הן תחת אחריות המשרד הזה, אבל זה לא צריך לרפות את ידינו וצריך לעסוק בזה ולוודא שגם שם התקנות נאכפות.
היו"ר יעקב מרגי
לא אכפת לי שזה יעבור בכול ועדה, ורק שהן יעברו.
יונת ריין-ספיר
הן לא נאכפות. זה עניין של להשלים את התקנות.
היו"ר יעקב מרגי
להשלים את התקנות – התקנות הקיימות.
מירב סלע
אין מה לאכוף אפילו.
יונת ריין-ספיר
זה אפילו לא התחיל. החלטות הממשלה חוזרות ונשנות, ולא עושים דבר.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. ישנן תקנות ספציפיות שמדברות על הסטודנטים משרתי המילואים במכללות הטכנולוגיו, וצריך להשלים אותן.
יונת ריין-ספיר
נכון. בדיוק על זה אני מדברת.

עניין המל"ג ומה שתמר העלתה פה – בנות זוג הן לא אוכלוסייה שאפשר להתעלם ממנה. זה גם יהיה בצוות של המל"ג, ולנציגי המל"ג מאוד-מאוד חשוב לקדם את זה. אי-אפשר למסמס את זה ולדחות את זה משנה לשנה, מהחלטה 1447 להחלטה 2607. הסטודנטים מחכים לנו. יש לנו אוכלוסייה, שפשוט מחכה שנעזור להם, וזה תפקידנו כעובדי ציבור. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

בינתיים, הצטרף אלינו חבר הכנסת עפר שלח, שמרכז את היום הזה. נשמע ממנו כמה דברים. הוא צריך לרוץ מוועדה לוועדה ומכינוס לכינוס. בבקשה.
עפר שלח (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, תודה רבה. יש לנו היום צרות של עשירים, כי באמת הצלחנו – הצוות שעסק בזה, כולל הצוות שלי – להביא לזה שלא רק שכל ועדות הבית או רובן יעסקו בנושא המילואים, אלא שדברים קונקרטיים יעמדו על סדר-היום, כולל הצעות חוק שהולכות לעבור וכולל הסכמים שהולכים להיות מאושרים. אנחנו מקווים לצאת מפה עם הרבה יותר מאשר איזו שהיא בשורה כללית.

זה לא סוד שככל שמערך המילואים מצטמצם, ובוודאי מערך המילואים האפקטיבי מצטמצם, כי בסופו של דבר, ואני לא יודע כמה מכם יודעים, אחת ההחלטות הראשונות של הרמטכ"ל הנוכחי עם כניסתו לתפקידו הייתה לצמצם את המערך הפורמלי של המילואים, מתוך תפיסה שברורה לכל אחת ואחד פה שככל שיותר אנשים רשומים במילואים ולא עושים זה מחליש את מערך המילואים ולא מחזק אותו.
קריאה
מצעיר אותו.
עפר שלח (יש עתיד)
בפועל, זה מצעיר אותו. זה כל העניין. הפליטה היא לאו דווקא לפי גיל, אבל בפועל יש את הגיל האפקטיבי, כי אנשים יותר קרובים לשירות הצבאי שלהם, וכי – אני מתנגד לאמירה שהם נמצאים בכושר גופני יותר טוב, אבל, באופן כללי, זה אולי נכון, וכי בסופו של דבר נדמה למערכת שיש להם פניוּת יותר גדולה, דבר שאולי נכון בהקשר של משפחה, ילדים וכן הלאה. אבל, הוא לא אומר שאם אדם סטודנט, הוא פנוי. ההכרה הזאת שאחוז הולך וגדֵל של מי שעושים מילואים ובעיקר מי שעושים מילואים משמעותיים – נניח אפילו לפי הגדרה של הצבא, משרת מילואים פעיל, שזה 20 יום בשלוש שנים, ורוב האנשים שעושים מילואים חשובים משמעותיים במערך עושים הרבה יותר מזה, והם עושים אולי 20 יום בשנה ולא בשלוש שנים – ואם האחוזים שנופלים על ציבור הסטודנטים הם ברמה הזאת, אז צריך להסתכל על ציבור הסטודנטים ולהסתכל על ההתאמה של מערך המילואים לציבור הסטודנטים אחרת, כי מה שאנחנו מדברים עליו – לא מתוך קהילת המילואים הכללית אלא, נקרא לזה, מתוך קהילת המילואים האפקטיבית – זה אולי עשרות אחוזים. לא יכול להיות שישימו להם מילואים דווקא על בחינות, אם אפשר לעשות אותם אחרת. אגב, הוזכר – ואני לא יודע מי היה בו – בכנס שהיה פה בבוקר דיבר דווקא ראש אכ"א, באופן מעניין, על צווים ששמו עכשיו, כשהוא אומר שבצאלים זה 44 מעלות. זאת אומרת, 44 מעלות – אז לא מתאמנים. אז אתה גם מקבל צו, זה גם דופק לך את המילואים, ובסוף אתה גם לא מתאמן.

ההסתכלות על זה וההתאמה בזה – אדוני יושב-ראש ועדת החינוך, אני חושב שנכון שלא תמיד יש לוועדה סמכויות אקזקיוטיביות לדון בדברים האלה, אבל היא המקום שתצא ממנו קריאה, ובסופו של דבר, הרי אלה אותם חברי כנסת שמסתובבים בכל מיני ועדות. תסתכלו על המילואים ועל הסטודנטים במילואים כערכם, וערכם מאוד-מאוד גדול בתוך מערך המילואים האפקטיביים, ותתאימו את עצמכם לצרכים של הסטודנטים במילואים כי הם אלה שמחזיקים את המערך. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

משה פישר, בבקשה.
משה פישר
אני משה פישר, סמח"ט במילואים. בעצם, סיימתי את השירות שלי ב"צוק איתן" אחרי 40 יום. כל השנים הייתי איש מילואים. אני מצטרף למה שנאמר פה ותומך ומחזק את הדברים שאמרו מור ושיקלי שצריך להסיר את המכשולים של המצב שבו סטודנט שחזר ממילואים גורר אתו "חובות", במירכאות, לאוניברסיטה או למוסד שהוא לומד בו. העניין הזה הוא בר-השגה, צריך באמת לעשות תהליך ולטפל בזה, 'ולסגור' את זה פעם אחת ולתמיד.

דבר נוסף שאני רוצה לומר הוא שיכולה לצאת מפה, ממך, היושב-ראש, קריאה למל"ג לקיים דיון על מתן אפשרות שנייה לאנשי מילואים – שכבר עברו את גיל 28-27, שזכאים לאיזה שהן הטבות לימודים – להיכנס למסלול של תואר במכללה או באוניברסיטה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
נציגי המל"ג והות"ת, שמעתם את הדרישות הן של עמיחי בסוגייה של נקודות זכות וקורסי רשות והן בנושא דרישת מור לגבי מלגת מילואים. שמענו את הסטודנטית שהיא אשת מ"פ במילואים ואת הצרכים שלה והמגבלות שלה כשבעלה במילואים. שמענו את נושא מתן הזדמנות שנייה ממשה פישר. נשמע אתכם – קודם כול, החלטת הממשלה ומה הן ההנחיות, וכן תתייחסו לדברים.
נדב שמיר
אני עורך-הדין נדב שמיר מהמועצה להשכלה גבוהה. קודם כול, אנחנו מברכים על הדיון הזה. הדיון הזה מתקיים די פעם בפעם, והוא תמיד חשוב, ותמיד חשוב להתרענן בדברים, וכמל"ג, חשוב לנו לדעת באמת איפה הן הנקודות - - -
היו"ר יעקב מרגי
ברשותך, דילגתי על דובר, שיכול להיות שתצטרך להתייחס אליו. עומר עמית, דילגתי עליך. אני מתנצל.
עומר עמית
בוקר טוב לכולם. אני עומר עמית, יושב-ראש אגודת הסטודנטים בטכניון וסרן במילואים. לידי יושבים עודד – יושב-ראש הוועדה האקדמית, שגם הוא סרן במילואים, ולינוי – רכזת המילואים באגודה, ותפקידה לדאוג למשרתי המילואים, ואגב גם היא סגן במילואים.

לפני כמה ימים היה סקר של מאגר המוחות וההשוואה בין המוסדות האקדמיים, והטכניון יצא במקום הראשון בין האוניברסיטאות. כשראינו מה קורה במקומות אחרים, אמרנו שחייבים לבוא לפה ולהראות לכולם שאפשר גם אחרת. אני אקרא לכם משפט מתוך תקנון הטכניון, כדי להראות איך צריך להתנהל או איך צריכה להיות הגישה של כל מוסד אקדמי בישראל: "הסנאט" – שזו הסמכות האקדמית העליונה במוסד – "מכיר בעובדה שכל שירות מילואים ושירות במסגרת העתודה האקדמית (להלן: שירות מילואים) של סטודנט בתקופת הלימודים ו/או בתקופת הבחינות פוגע בלימודי הסטודנט. הסנאט קורא לראשי היחידות האקדמיות והמרצים להקל על מצוקתם של המשרתים במילואים, בראש ובראשונה על המשרתים תקופות ארוכות במהלך הסמסטר ובתקופות הבחינות", וזה ממשיך. יש פה רשימה די ארוכה, שבעיניי היא איך צריכה להיות הגישה כלפי סטודנטים משרתי מילואים. אני רוצה לגעת פה בשני דברים.
היו"ר יעקב מרגי
לפני כן, הקריאה של הסנאט מקובלת עלי. השאלה היא האם ראשי המחלקות מיישמים את זה.
עומר עמית
זו תקנה. יש פה שורת תקנות, ובכוונה לא אגע בכולן ואני רוצה לגעת בתקנה אחת ובעוד משהו אחר שנראה לי מאוד רלוונטי. דבר ראשון – בטכניון יש תקנה שכל מועד מילואים מחויב להיות במהלך הסמסטר העוקב בהגדרה לפני תקופת הבחינות.
יהודית גידלי
כל מועד בחינה נוספת, ולא מילואים.
עומר עמית
זה נקרא מועד מילואים, כי הוא מועד שנועד למשרתי המילואים, ואם תרצו – זה מועד ג' בעגה העממית. בהגדרה הוא לא יכול להיות מועד א' לסמסטר הבא. זה צריך להיכנס לחוק זכויות הסטודנט הארצי.

דבר שני – אני רוצה לספר לכם על איזו שהיא יוזמה שהייתה בתחילת השנה הזאת של הטכניון. עשינו ערב הוקרה למשרתי המילואים, וזה היה באולם האירועים "בקתה ביער" בבית-אורן, והגיע קצין מילואים ראשי. בעיניי, זה אומר הרבה על המקום ועל היחס שמוסד אקדמי צריך ונותן למשרתי המילואים שלו.

ברשותכם, אני רוצה להוסיף עוד איזו שהיא מילה אחת לגבי איזה שהוא פער, שבעיניי, קיים היום גם אצלנו, לצורך העניין, כמוסד שהוא מאוד פרו-מילואימניקים, וזה נושא התעסוקה והשכר. סטודנטים רבים בונים על חודשי הקיץ כדי להרוויח את לחמם לשנה אקדמית, כך שיוכלו ללמוד ולא לעבוד במהלך השנה הזאת, כאשר שירות מילואים במהלך הקיץ, כמו שרבות מהיחידות עושות, זה בהגדרה פוגע לסטודנט בהכנסה. אני מזכיר לכם שהשכר נקבע לפי חודשים אחורה, ואם הוא מרוויח 3,000-2,000 שקל בחודש במהלך השנה האקדמית ומרוויח פי כמה וכמה במהלך חופשה – הדבר הזה בטל ומבוטל, ויש לזה השפעה קולוסאלית על הסטודנט משרת המילואים.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
נדב שמיר
כמו שאמרתי, המפגשים האלו חשובים מאוד לנו ללמוד באמת מהשטח איפה יש קשיים ביישום הכללים שלנו. הקשבתי קשב רב לכול הדוברים כאן ורשמתי לעצמי את הדברים, ואחר כך נתייחס באופן פרטני, אבל קודם אתן קצת איזו שהיא סקירה כללית.

חוק זכויות הסטודנט נחקק במקור ב-1998. בסביבות 2010 נוסף הפרק שמטיל על המל"ג לקבוע כללים, שלפיהם המוסדות אמורים לקבוע התאמות לסטודנטים המשרתים בשירות מילואים. המל"ג עשתה את זה, ועוד ב-2012 היא קבעה כללים, והכללים האלה פורסמו, מאוד-מאוד מפורטים ואפשר להגיד שממש ברמה של התאמות. המוסדות לא היו צריכים לעשות הרבה מעבר לכללים האלה. הם די מפורטים, והם נוגעים לכלל הנושאים שסטודנט נתקל בהם במהלך הלימודים: בחינות, מטלות, דחיית לימודים, השלמת לימודים, נקודות זכות והארכת לימודים. הכל נמצא בתוך הכללים, ורק צריך לקרוא אותם וליישם אותם.

במהלך השנים האלו, יש לנו, באופן כללי, אגף פניות ציבור במל"ג שמטפל בכל הפניות של הסטודנטים שלא מקבלים מענה בתוך המוסדות. דווקא בנושא כללים של סטודנטים שמשרתים במילואים – ואגב, יש לנו עוד כללים של סטודנטים בהיריון, בטיפולי פוריות וכו', ודווקא שם יש יותר שאלות ובעיות ביישום – דווקא בהתאמות לסטודנטים המשרתים במילואים, ואולי זה באמת לזכות המוסדות, אנחנו כמעט ולא נתקלנו בפניות. אף אחד לא פנה אלינו או כמעט לא פנו אלינו. הקצת שפנו אלינו, כשפנינו למוסדות, הדברים תוקנו ממש מיידית, ואין לנו מוסדות שמסרבים בנושא הזה.

איפה כן הייתה לנו איזו שהיא סוגיה מול המוסדות שביררנו אותה? זו, בדיוק, הסוגיה שהעלה פה עמיחי. כל סטודנט שמשרת במילואים – עבור כל בחינה שהוא מפסיד הוא זכאי למועד אחר חלופי. באמת הגיעו אלינו כמה פניות שהמועדים החלופיים האלה נקבעים מחוץ לסמסטר, בסמסטר הבא או בשנה העוקבת, וזה באמת פוגע בסטודנט. זה באמת דבר שלא כתוב בצורה מפורשת בתקנות, אבל אנחנו פירשנו את התקנות. גם אם בתקנות האלה לא כתוב משהו בצורה מפורשת, צריך לפרש אותן על-פי רוח התקנות. הכוונה היא שסטודנט לא ייפגע עד כמה שניתן בלימודים שלו, ועד כמה שניתן צריך להעמיד אותו בשורה אחת גם עם מי שלא משרת. לכן, אנחנו הוצאנו הבהרה לכל המוסדות שהפרשנות המחייבת, של המל"ג, היא שכשקובעים מועד חלופי, הוא צריך להיות באותו סמסטר או בסמוך לו. זה יצא ממש לפני כמה חודשים, ואם אתם עדיין נתקלים בתופעה כזו, אני ממש פונה ומבקש מכם לפנות אלינו. אנחנו נטפל בזה. אני מאמין שהדברים יטופלו.
עמיחי שיקלי
כשאתה אומר שפונים אליכם לטפל בזה, יש כתובת?
נדב שמיר
יש באתר המל"ג מייל לפניות הציבור, וזה מאוד-מאוד פשוט. לוחצים, כותבים את הפנייה עם מספר טלפון, ואנחנו מטפלים בזה. יש לנו אנשים שממש יושבים על זה ומטפלים בזה באופן שוטף.

עוד דברים ששמעתי ממור – לגבי מלגות, אמרת: חוץ מפר"ח. פר"ח היא דווקא המלגה שלנו. אני חושב שאם יש מלגות שהמוסדות נותנים או כל מיני גופים חיצוניים נותנים, למל"ג אין שליטה על זה. אנחנו לא יכולים להגיד להם: תעדיפו מילואים.
היו"ר יעקב מרגי
אבל יש החלטת ממשלה 1447, אתה מכיר אותה?
נדב שמיר
את המספר?
היו"ר יעקב מרגי
נאמר בה לפנות בבקשה לוועדת לתכנון ותקצוב" – שזה ות"ת – "של המועצה להשכלה גבוהה "(להלן: המל"ג) ולהנהלת פר"ח לקבוע, כי סטודנט המבצע פעילות חברתית במסגרת פר"ח, ששירת, לפי דיווח צה"ל, 10 ימי מילואים לפחות בשנה, שתחילתה ב-15 ביולי וסיומה ב-14 ביולי בשנה שאחריה, יהא זכאי למענק בגובה של 50% ממלגת הפר"ח". אתה מכיר את ההחלטה הזאת?
קריאה
אדוני היושב-ראש, זה מקוים.
קריאה
זה 1,000 שקל, אבל זו מלגת פר"ח.
היו"ר יעקב מרגי
כן, אנחנו מדברים על פר"ח. זה מתקיים?
קריאה
אוקיי, אבל זו לא מלגת מילואים.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא דיברנו.
נדב שמיר
אני לא עוסק בזה באופן אישי, אז אני יכול לברר האם זה מתקיים או לא.
היו"ר יעקב מרגי
אומרים לך שזה מתקיים.
נדב שמיר
אוקיי. יש פה מישהו לידי שאומר שהוא קיבל אותה באופן אישי.

מה שכן יש בכללים הוא שסטודנט שמשרת במילואים, מוסד יהיה זכאי להעניק לו עדיפות בכול מתן מלגות. עד שכתבנו את זה הייתה בעיה חוקית לעשות את זה, כי זה עלול להיחשב כאפליה, וכשכותבים את זה בחקיקה זה נותן בכל זאת איזה שהוא פתח לעשות את זה, והמוסדות יכולים לתת העדפה למשרתי מילואים גם במלגות שהם נותנים. זה, כמובן, לא הכסף שלנו, כך שאנחנו לא יכולים לחייב את המוסדות לעשות את זה.

עוד דבר ששמעתי הוא לגבי נקודות זכות אקדמיות. גם זה מופיע בכללים. מוסד שמעניק נקודות זכות אקדמיות בגין פעילות חברתית רשאי להעניק גם עבור מילואים. גם הדבר הזה נתקל בעבר בכל מיני פניות שטענו לאפליה למוסדות שעשו את זה, ונדרש לכתוב - - -
קריאה
למה "רשאי"? למה "רשאי"?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע. שאלה ראשונה: למה "רשאי"? מור דיבר על נקודות זכות אקדמיות לא על פעילות חברתית אלא קורסי רשות.
מור חאייק
אני דיברתי על זה שאין האחדה בין כלל המוסדות האקדמיים. לצורך העניין, בחיפה, באריאל, בבראודה ובתל-חי מקבלים שתי נ"ז על פעילות חברתית. משרתי מילואים שמשרתים מעל 20 ימים מקבלים שני נ"ז, אבל באוניברסיטה העברית ובבאר-שבע הדברים האלה לא קיימים. צריכה להיות האחדה של מינימום שהוא מחויב בחוק המל"ג, שמשרתי מילואים מעל 20 ימים צריכים לקבל שתי נ"ז, ולא שהמוסד יהיה רשאי ואז יהיה חוסר המידתיות הזאת. צריך שתהיה האחדה. צריך שתהיה חובה חוקית שתחייב את המוסד האקדמי לתת לנו את שתי הנ"ז האלו.
היו"ר יעקב מרגי
האחדה במל"ג.
נדב שמיר
האחדה זה אומר לחייב.
היו"ר יעקב מרגי
האחדה, לקבל את זה ממל"ג – הלוואי ונצליח. בוא ונראה מה הדעה. ראיתם שאתם נעים ככה - - -
נדב שמיר
נכון, אנחנו נעים באי-נוחות, כשמבקשים מאתנו לחייב את המוסדות לתת הטבה אקדמית. למעשה, זוהי הטבה אקדמית.
ליאור דגן
מה אם - - -
היו"ר יעקב מרגי
בוא ושב לשולחן.
נדב שמיר
יש בהשכלה גבוהה ערך שקוראים לו: חופש אקדמי, ואנחנו אמונים עליו.
היו"ר יעקב מרגי
דבורה, תתכונני לתגובה.
נדב שמיר
בסופו של דבר, תפקיד המל"ג הוא לוודא שתכניות אקדמיות הן ברמה אקדמית נאותה. כשמבקשים ממוסד להעניק נקודות אקדמיות – זה לגיטימי, אבל כשהרגולטור מחייב מוסד לתת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין שום דבר שאתה מחייב את המוסדות בחוק המל"ג או בהנחיות המל"ג?
נדב שמיר
רק כשהדבר נוגע לרמה אקדמית נאותה – להבטחת רמה אקדמית נאותה.
ליאור דגן
מה הבעיה לחייב אבל לא לקבוע כמה.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה.
נדב שמיר
חוקית, אפשר לעשות את זה, ואני גם יכול להעלות את זה למל"ג. אני לא מוסמך להגיד בשם המל"ג אם היא מוכנה לעשות את זה או לא.
היו"ר יעקב מרגי
ברור.
נדב שמיר
אני מניח שיהיה פה איזה שהוא - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש דיון. אני אומר: לא אחת אנחנו נתקלים כאן בדיון על החופש האקדמי. כששואלים אזרח מן השורה, שלא בקיא באקדמיה, על החופש האקדמי, הוא חושב שבאמת צריך לאפשר את עומק הדיון, את עומק הלימוד, המחקר וכו'. כשהמל"ג מדבר על חופש אקדמי, זה החופש שניתן לאוניברסיטאות לפעול. על תפחדו, אף אחד במדינה לא רוצה לפגוע בחופש המחקר, בחופש ההעמקה וכו'. אני מתקומם שגם בסוגיות כאלה, שהן פשוטות ולא נוגעות – פעילות חברתית לא פוגעת באיכות אקדמית, למרות שאני מייחס חשיבות אדירה לפעילות חברתית. ברגע שאתה מאשר מתן נקודות זכות על פעילות חברתית, באים ואומרים לך: אנחנו מכירים ומוקירים את מערך המילואים ורוצים לעודד. מספיק שהמאגר הולך ומצטמצם ולא כולם עושים את מה שצריכים לעשות במערך המילואים. באים הסטודנטים שנושאים בנטל, גם בנטל של האקדמיה וגם בנטל של המדינה מבחינת שירות צבאי במילואים, ואומרים לך: עם כל הכבוד, פה אין פגיעה באיכות הלימודית ובאיכות האקדמית. אני אומר לך שאין סיבה. אנחנו פה נדרשים הרבה פעמים לשוויון. אתה בעצמך אמרת בסעיף הקודם שחששתם מעשיית אפליה או משהו. אין שום סיבה שסטודנט שלומד באריאל יקבל וסטודנט שלומד בבאר-שבע לא יקבל. אין סיבה לכך, כי זה לא פוגע בחופש האקדמי, כלומר במהות של החופש האקדמי. נכון שזה פוגע בחופש של האוניברסיטאות, אבל לא בחופש האקדמי.

בשלב הזה, הייתי רוצה לשמוע את ועד ראשי האוניברסיטאות.
נדב שמיר
אבל, אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתן לך להשלים.
משה פישר
התייחסות לגבי - - -
היו"ר יעקב מרגי
עוד לא סיימנו.

בנקודה הזאת, דבורה, בבקשה.
דבורה מרגוליס
אני דבורה מרגוליס, ראש מנהל ועד ראשי האוניברסיטאות, ואם אפשר – אתייחס גם לעוד כמה דברים שעלו פה.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר והוא לא סיים את תגובותיו, תתייחסי רק לקטע הזה.
דבורה מרגוליס
אבל, אחר כך יהיה לי קשה לקבל ממך רשות דיבור עוד פעם.
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך.
דבורה מרגוליס
חשוב לי לומר שאוניברסיטת חיפה קיבלה השנה, ממש לפני חודשים בודדים, את אות מגן המילואים משר הביטחון לשנת 2017. אני מניחה שאתם מבינים שזה לא בכדי, ועשו עבודה גדולה ויסודית ומקיפה כדי לקבל את האות הזה, ולבטח יעידו פה אנשים ממשרד הביטחון.

לגבי הכתובת ששאלת, בכל האוניברסיטאות – ואני מדברת על אוניברסיטאות – יש לא רק כתובת אחת אלא כמה וכמה כתובות, גם מצד הסטודנטים וגם בתוך דיקאן הסטודנטים שעובד מול ההנהלה ומול הגופים האקדמיים, ויש רכזים ורכזות שמתעסקים ממש אך ורק בזה ומנסים לתת פתרונות. אנחנו מדברים באמת על אלפי סטודנטים שמקבלים את הפתרונות.

לגבי המועדים המיוחדים, אני רק אציין שאני יודעת, מפניות שהגיעו אלינו, שקיימו למשל לא לקיים בחינות בקיץ בגלל מה שנאמר כאן על האפשרות לעבוד ולהשלים את העניין הכלכלי לשנת הלימודים הבאה, ולכן יש חילוקי דעות מהו המועד המיוחד המועדף על הסטודנטים. אני יודעת שבהרבה מוסדות כן מנסים ללכת לקראת ואפילו לבדוק איפה אפשרי ואיפה נוח. אני כמעט כבר לא מכירה פניות על העניין שנדחית שנה שלמה או שסטודנט נאלץ לחכות שנה עד שהוא יוכל להיבחן שוב. זה מראה שכבר כמעט לא קיימים היום - - -
היו"ר יעקב מרגי
סמסטר.
דבורה מרגוליס
איפה?
קריאה
זה קיים באוניברסיטה העברית.
דבורה מרגוליס
יושבים פה גם נציגים של האוניברסיטה העברית, והם יוכלו לתת מענה. אני בטוחה שמדובר - - -
קריאה
אני באתי להעלות את הבעיה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני אתן לךץ
דבורה מרגוליס
אפשר וצריך למצוא לזה פתרונות. שוב, לפעמים, יש אילוצים אקדמיים. אני לא חושבת שזה הפורום לדון בזה, אבל אני רק אומרת שהרצון והנכונות קיימים לאורך ולרוחב המערכת.

לגבי נקודות זכות אקדמיות, העניין זה הוא באמת עניין שבו כל מוסד קובע את המדיניות שלו. למיטב ידיעתי, באוניברסיטה העברית יש את ויכוח פנימי, וגם היו על זה דיונים לא מעטים, על העניין: האם אפשר לתת נקודת זכות אקדמית על פעילות שהיא לא אקדמית? הדעות היו מספיק חלוקות. ההטבות, שניתנות לסטודנטים במילואים, מתבטאות בדברים אחרים. כנ"ל בבן-גוריון, ואני לא יודעת אם יש פה נציגים אבל כל בן-גוריון גם נמצאת במקומות הראשונים מבחינת שביעות הרצון של הסטודנטים בעניינים האלה. נראה לי שאי-אפשר בכלל לפקפק ברצון של הנשיאה וההנהלה שם לסייע לסטודנטים במילואים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מנסה לתהות ולרדת לסוף דעתן של האוניברסיטאות שלא רואות בשירות מילואים עילה למתן נקודות זכות לפעילות חברתית. נגמד את זה לפעילות חברתית.
דבורה מרגוליס
זה לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מנסה לרדת לסוף דעתן לגבי למה לא.
דבורה מרגוליס
אני מנסה להגיד שהאמירה היא כללית יותר. זה לא השאלה האם שירות מילואים ראוי או לא. אין שום ספק, וזה קונצנזוס מוחלט בכל מקום ואצל גורם בתוך האוניברסיטאות ששירות מילואים הוא דבר חשוב, יקר ואף קדוש, אם אפשר לומר. השאלה היא האם עקרונית אוניברסיטה יכולה לתגמל בנקודות זכות אקדמיות לתואר על משהו שלא מוגדר כפעילות אקדמית, והדעות חלוקות; רואים שיש מוסדות שנתנו את זה, אוניברסיטת חיפה והטכניון.
היו"ר יעקב מרגי
האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת באר-שבע – הרי היה פה דיון על אוניברסיטת בן-גוריון על מתן נקודות זכות על התנדבות לעמותה מסוימת.
דבורה מרגוליס
לדעתי, זה לא היה בן-גוריון.
היו"ר יעקב מרגי
זה אקדמי? אנחנו נותנים נקודות זכות אקדמיות על פעילות חברתית. אין שום סיבה שעל שירות מילואים לא יהיה.
דבורה מרגוליס
אני אומרת שוב שזה לא מדויק. לא בכל האוניברסיטאות נותנים נקודות זכות אקדמיות לפעילות חברתית. יש ויכוח על העניין הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אני מתייחס לאותן אוניברסיטאות. האוניברסיטה העברית – אם יש פה נציגים - - -
קריאה
אני - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה. אתה התבטאת הרבה פעמים - -
קריאה
אני יודע.
היו"ר יעקב מרגי
- - בלי להזדהות, והפרוטוקול לא רשם את הדברים החשובים שלך. חבל.
קריאה
אני מתנצל.
היו"ר יעקב מרגי
מיד. אני הייתי רוצה לדעת באמת – אם יש פה נציגים מהעברית או מבן-גוריון, שיאמרו לי האם הם מעניקים נקודות זכות אקדמיות שלא על פעילות אקדמית או לימודים אקדמיים.

עורך-הדין שמיר, אחזור אליך.

בבקשה.
עידו
קוראים לי עידו, וגם אני בשירות מילואים – אני מ"פ, ועשיתי 160 יום מילואים בשלוש השנים האחרונות, ואני בשנה א' באוניברסיטה העברית. לשאלתך הספציפית, באוניברסיטה שלנו אין שום דבר –אני לא רוצה לקבוע, כי לא קראתי את כל התקנון מלפני חצי דקה, אבל ממה שאני מכיר אין דבר כזה. מקבלים על מה שעושים בנוגע לאקדמיה. אין נקודות זכות שהן מתנה כביכול. זה מה שאני יודע מהמעט שאני מכיר, וגם קצת בדקתי לגבי המילואים. זה לגבי השאלה הספציפית.

אני אשמח לדבר גם על הרבה מאוד דברים שנאמרו פה.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי.
נדב
אני נדב, סטודנט לרפואה באוניברסיטה העברית וגם משרת בין 30 ל-40 יום כל שנה.

בדקתי, ולא קיים. קראתי את התקנון לפני שהגעתי, ולא קיים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא קיים בכלל או - - -?
נדב
מתן נקודות זכות על שירות מילואים – לא.
היו"ר יעקב מרגי
את זה אנחנו יודעים. השאלה היא על דברים אחרים שהם לא אקדמיים, למשל פעילות חברתית.
נדב
לגבי זה, אני לא מכיר.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי.
נדב
אבל, אני חושב ורוצה רק להעלות נקודה למה נציגת ראשי האוניברסיטאות עכשיו צריכה לפרט לגבי כל אוניברסיטה, כי כל אחת עושה משהו אחר – נציג המל"ג, דיברת כאן – לגבי רמה אקדמית נאותה. אז אולי אני שם בצד נקודות זכות, כי זו אולי איזו היא הטבה ונקרא לזה משהו מעבר, אבל למה על דברים בסיסיים צריך עכשיו שכל אוניברסיטה תעשה משהו אחר. למה האפשרות שלי, כסטודנט, תלויה ברצון הטוב של האוניברסיטה שלי אם עכשיו הם תומכים או לא תומכים? למה באוניברסיטה אחת צריך 28 ימי מילואים כדי שאהיה זכאי למועד מיוחד ובאוניברסיטה אחרת – צריך 10 ימי מילואים? לדעתי, זה יותר עניין של המל"ג.
קריאה
זה לא אמור להיות ככה.
היו"ר יעקב מרגי
תתייחס, בבקשה.
קריאה
לגבי זה.
עידו
מה שאנחנו מנסים להגיד הוא שהמל"ג רואה את זה כאפליה או דברים כאלה בכל אוניברסיטה, גם אם ראשי האוניברסיטאות יעשו מה שהם רוצים. זו, בדיוק, הבעיה. הם מציגים לנו מה כל אחת עושה. אוניברסיטת חיפה – יפה מאוד, הטכניון – נהדר, אבל אני באוניברסיטה העברית מרגיש בביר-זית. זה מה שאני מרגיש. יש אפס התייחסות מהאוניברסיטה. אז למה בכלל לפתוח את זה לשיקול דעת של האוניברסיטה?
היו"ר יעקב מרגי
השאלה מהדהדת, וניתן לו לענות.
נדב שמיר
אני אתחיל בעניין מועד נוסף. כמו שאמרתי, הכללים מאוד מפורטים. כל מועד שאתה מפסיד כשאתה יוצא למילואים – אתה זכאי למועד חלופי. זה לא עניין של שיקול דעת. מעבר לזה, גם אם אתה לא מפסיד את הבחינה אבל אתה משרת 10 ימים לפחות, מצטברים, במהלך הסמסטר או 20 יום במהלך כל השנה, אתה זכאי למועד חלופי. הכללים הם מינימום.
קריאה
זה יקרה בשנה הבאה.
נדב שמיר
האוניברסיטאות יכולות לתת מעבר לזה, ולא יכולות לתת פחות מזה. זה לגבי זה.
דבורה מרגוליס
אין הבדלים בנושא הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תמשיך, בבקשה.
נדב שמיר
לגבי נקודות זכות, אני, שוב, חוזר: אני לא יכול להבטיח הבטחות. אפשר להעלות את הסוגיה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נקרא בסוף הדיון. בסוף הדיון אני אקרא למל"ג לשקול.
נדב שמיר
בסדר. אבל צריך לזכור שלכללים האלה מכונים: התאמות לסטודנטים המשרתים בשירות מילואים. זה נכתב כך בכוונה. מה זה "התאמות"? הכוונה היא להביא את הסטודנטים שמשרתים במילואים למצב שכאילו הם לא שירתו במילואים לעניין הלימודים. זאת אומרת, כל דבר שהם הפסידו – חומר, בחינות, מטלות – נותנים להם את הכול כדי שהם ירגישו כאילו שהם לא שירתו במילואים.

נקודות זכות אקדמיות – הדבר הזה נכלל פה, בשביל לא ליצור אפליה בין סטודנטים שמשרתי במילואים לבין אלו שעושים פעילות חברתית. זאת אומרת, מי שאוניברסיטה נותנת לו נקודות זכות על פעילות חברתית – היא צריכה לתת גם על שירות מילואים. אנחנו לא רואים בזה הבדל. זה וזה פעילות חברתית. אבל הכוונה לא הייתה לתת הטבה לסטודנטים שמשרתים במילואים מעבר לסטודנטים הרגילים, וזה בעצם מה שאם מבקשים. אני לא אומר שזה לא לגיטימי, אבל אני לא יודע אם זו המטרה של הכללים האלו שאנחנו דנים בהם עכשיו.
היו"ר יעקב מרגי
יש עוד התייחסות? בבקשה.
עדן אברהם
אני עדן אברהם ממשרד המשפטים. אני רוצה להתייחס ולהצטרף לנקודה של נדב פה. כל עוד יש באמת אפשרות לתת לגבי פעילות חברתית עוד נקודות זכות, והאוניברסיטה בוחרת לעשות את זה, זה בסדר גמור. ברגע שהיא לא בוחרת לעשות את זה ואנחנו מחייבים אותה לעשות זאת רק לגבי מילואים, בעצם, אנחנו יוצרים פה מצב שבו יש קבוצות שבאופן שיטתי הן לא חלק מהשירות הרגיל ויש קבוצות יותר רחבות שהן לא לגבי שירות המילואים ואנחנו לא מאפשרים להן להיכנס לתוך הקבוצה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
שיעשו דברים אחרים חלופיים.
עדן אברהם
לא. אם יש אפשרות לעשות דברים חלופיים, בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
יש. עובדה. יש מי שמתנדב בעמותה כזו, ויש מי שעושה פעילות חברתית אחרת. זה לא שאומרים: נקודות זכות רק למשרתי המילואים.
עדן אברהם
אם יש אפשרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
החשש שלך קיים, אם הייתה פה כרגע הנחיה או הסכמה שנותנים נקודות רק למשרתי מילואים.
עדן אברהם
זה מה שמבוקש.
היו"ר יעקב מרגי
לא. הוא אומר: שיתאפשר. יש אוניברסיטאות שלא רואות בשירות המילואים עילה למתן נקודות זכות. רוצים שבאוניברסיטה יתנו נקודות זכות על שירות מילואים לסטודנט.
עדן אברהם
אנחנו מדברים על אותן אוניברסיטאות שמאפשרות, נכון? אני לא מתבלבל.
היו"ר יעקב מרגי
ואנחנו מדברים על אלה שלא מאפשרות.
עדן אברהם
אלה שלא מאפשרות זה שום דבר - - -
דבורה מרגוליס
לא מאפשרות באופן עקרוני, ולא רק - - -
עדן אברהם
אלה שלא מאפשרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא. תקשיבי: אין לנו מחשבות- - -
עדן אברהם
לא כל מתנדב - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. סליחה. אין לנו מחשבות קונספירטיביות, ואין לנו כלום.
דבורה מרגוליס
- - - אתה תקבל שתי נ"זים שאין להן שום משמעות. זה מה שיקרה.
קריאה
זו לא משמעות? זו משמעות - - -
היו"ר יעקב מרגי
דבורה, לא נכון. קודם כול, גם אם זה חסר משמעות, קודם כול, שתהיה אמירה שהאוניברסיטה רואה בזה חשיבות.
דבורה מרגוליס
אני מבטיחה להעביר את המסר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. קודם כול, נקודות זכות – זו גם אמירה. אנחנו ביום מיוחד שבו רוצים להביע את התודה. יש עוד עשרות, מאות ואלפי חבר'ה בגיל שלהם, סטודנטים, שאין להם את זה. הם יכולים לתת את אותם אפקטים, והם בחרו, מסיבות של נוחות, לא לעשות מה שהם עושים.
נדב שמיר
יש לי תוספת קטנה.
היו"ר יעקב מרגי
אתן לך.

בבקשה.
עידן בנימין
אני עידן בנימין, ואני גם איש מילואים. עורך-הדין שמיר, אשמח לקבל את ההתייחסות שלך לגבי בנות זוג של משרתי מילואים, אימהות. פניתי גם לפני שנה וחצי למל"ג, וכמובן קיבלתי סירוב. נשמח לדעת מה דעתכם.
נדב שמיר
זה, בדיוק, מה שרציתי להוסיף. זה כבר הוזכר על-ידי נציגת התאחדות הסטודנטים. למל"ג יש ועדות משנה, ואחת מוועדות המשנה היא ועדת משנה למדיניות אקדמית ובישיבה האחרונה היא דנה באמת בהחלטות הממשלה שקראו לה לדון בשני הנושאים: משרתים שנקראו בצו חירום ובני ובנות זוג של משרתים שנקראו בצו חירום. היא החליטה להקים צוות שידון בעניין הזה. הצוות הזה קיבל אפילו מנדט קת יותר מורחב מהבקשה של הממשלה, והוא דן גם בצו חירום וגם בבנות זוג של משרתים רגילים, ולאו דווקא בצו חירום. משום מה, בהחלטת ממשלה זה נכנס כבני ובנות זוג של משרתים בצו חירום, ויכול להיות שזה בטעות. בכל מקרה, המל"ג עומדת לדון בכול. אגב, ההטבה הזאת לבני ולבנות זוג, בעיקר בני זוג, נמצאת בכללים של הסטודנטיות אחרי לידה. זאת אומרת, סטודנטית אחרי לידה – בעלה זכאי להיעדרות של שבוע מהלימודים בשביל לטפל בתינוק. כמו שאמרתי, הוקם צוות. הוא אמור לגבש את ההמלצות שלו תוך חודש בערך. בסופו של דבר, זה יעלה למל"ג כנראה בעוד חודשיים, כי אנחנו גם צריכים – כל שינוי כזה בכללים כרוך, כמובן, בשמיעת המוסדות ובהתייחסות של כל המוסדות, כי, בסופו של דבר, הם אלה שאמורים ליישם את הכללים האלה. אני מקווה שעוד חודשיים נוכל לתת עדכון בנושא.
קריאה
אשמח להגיד מילה על צו 8 שדיברת עליו.
היו"ר יעקב מרגי
שנייה. אתן לךְ.

בבקשה.
מור חאייק
זה נראה לי כאילו השיח פה זה שאנחנו מעלים טענות ומקבלים תירוצים, ולא בשביל זה בנו.
קריאה
צודק.
מור חאייק
באנו לפה בשביל להעלות את הטענות שלנו ולקבל באמת פתרונות בשטח. יש לנו גם פתרונות שאנחנו מביאים. תרומה חברתית, פעילות חברתית, שחלק מהאוניברסיטאות, כמו אוניברסיטת חיפה או אריאל שמכירות בזה כשתי נ"ז אקדמי, זה לא שירות מילואים וזה לא שווה לשירות מילואים, כמו שאתם אמרתם. שירות מילואים זה שירות מילואים, ופעילות חברתית זה פעילות חברתית. לא דומה בן-אדם שמתנדב עם ילדים במוסד כזה או אחר לבן-אדם שהולך עכשיו ל-10 ימי מילואים ולא יכול לגעת בחומר הלימודי שלו. ההתייחסות לזה, שבה אתם אומרים שזה שווה, היא ממש שגויה. זה לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אתה צודק. אנחנו במינימום – אנחנו עוד לא שם – קודם כול, שיתנו. הלוואי ויכולנו לומר - - -
מור חאייק
בשביל זה אני אומר - - -
היו"ר יעקב מרגי
האמירה שלך היא במקום.
מור חאייק
האמירה שלך היא במקום. לכן אני אומר שזה לא שווה. אל תתייחסו לזה כאילו זה שווה. אל תגיד לי שפעילות חברתית היא שירות מילואים ושפה מקבלים שתי נ"ז על פעילות חברתית אז יקבלו שתי נ"ז על שירות מילואים. לא, שירות מילואים צריך לקבל שתי נ"ז בלי קשר לאם נותנים פעילות חברתית.
קריאה
אין פה גם שום אפליה.
מור חאייק
אין פה שום אפליה. בסופו של דבר, את החומר הזה, שהפסדתי, ואת הפגיעה בלימודים – אני עשיתי בשביל תרומה למדינה שאני עושה אותה בשיא הפטריוטיות, ואני אגיע לשירות מילואים ראשון.
היו"ר יעקב מרגי
ההבהרה שלך מופנית לאמירה של נציג משרד המשפטים. אני מקבל אותה.
מיקי לוי (יש עתיד)
מחייבים אתכם בפעילות חברתית במסגרת הלימודים? אני כבר מזמן הפסקתי להיות סטודנט.
מור חאייק
רק בחלק מהמוסדות האקדמיים, כמו אריאל, בראודה, תל-חי, אוניברסיטת חיפה והטכניון, מי שעושה פעילות חברתית זכאי לשתי נ"ז. שם משרתי מילואים של מעל 20 יום שירות מילואים במהלך השנה גם זכאים לשתי נקודות זכות. בכל שאר המוסדות האקדמיים, כשאנחנו מדברים על האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן-גוריון וכו', לא זכאים לשתי הנ"ז האלה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

בבקשה.
ליאור דגן
אני ליאור דגן. הייתי רב-סרן במילואים, ולמדתי באוניברסיטה העברית והייתי עושה 70-60 יום בשנה, כמו הבחור הזה, וגם לי היו הבעיות האלה. הייתה פחות מודעות, אבל היו בעיות גדולות מאוד.

אני רוצה להתייחס לשלוש נקודות שהועלו פה. הנקודה הראשונה היא נושא חוסר האחידות. הבעיה מתחיל בניסוח של 11(ג) לכללים, שאומר: "מוסד המכיר במעורבות סטודנטים בפעילות חברתית וחינוכית למען הקהילה כמזכה בנקודות זכות אקדמיות יהיה רשאי להכיר גם בשירות מילואים כפעילות המזכה בשתי נקודות". כלומר, בעצם, יש פה שני דברים: דבר אחד – יש פה הכרה בכך ששירות מילואים נתפש כאיזו שהיא קטגוריה שמזכה בנקודות זכות. זה חשוב וזו אמירה; - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אם אני שם לב, כתוב "זכאי להכיר", כלומר הוא לא מחויב.
ליאור דגן
"רשאי". זו, בדיוק, הנקודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
כתוב "רשאי". הוא לא חייב.
ליאור דגן
- - דבר שני – בדיוק כפי שהערת, יש פה "רשאי", כלומר זה שיקול דעת. מה שיקול הדעת הזה עושה? אם מדובר בדיקאן שהוא משרת מילואים אולי יותר קל לו להגיד: מי שעושה מעל 20 יום יקבל את שתי נקודות הזכות. אולי מישהו אחר שפחות מחובר לזה מחליט לא לתת את נקודות הזכות, בגלל שזה בשיקול דעת. אין פה עניין של ערך אקדמי. פעילות חברתית היא נטולת ערך אקדמי, ושירות מילואים הוא גם נטול ערך אקדמי. כלומר, אין קורלציה - - -
היו"ר יעקב מרגי
דגן, דגן.
ליאור דגן
רגע, רק עוד משפט אחד. לגבי בעיית האכיפה, יש פה בעיית אכיפה, ואולי צריך בכללים לקבוע שאם הם לא מקיימים - - -
היו"ר יעקב מרגי
- - -
ליאור דגן
סליחה?
היו"ר יעקב מרגי
שאין שם "רשאי".
ליאור דגן
לא, אני לא מדבר רק על ה"רשאי". אני מדבר בכלל. מדברים פה גם על דברים אחרים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל, לא תהפכו את ה"רשאי" ל"חייב"? אתם לא רוצים לחייב אותנו לעשות הצעת חוק על העניין הזה. זה פעוט.
ליאור דגן
אשלים רק את המשפט. אפשר לקבוע שאם יש מוסדות, כמו ששמענו פה, שלא מקיימים את ההוראות שלכם, זה ייחשב כעבירת משמעת, והמוסד האקדמי ידון בזה כאילו נעברה עבירת משמעת. ואז, כל האנשים שיושבים שם, המרצים והדיקאנים, יקפידו למלא אחרי הדבר הזה, משום שהם יודעים שיש סנקציה בצד ההפרה של הדבר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רבותי, התחלתי את הדיון בחשש שהדיון הולך להיות מנומנם, וברוך ה' שהדיון התעורר. אבל, מה לעשות שהקצינו לזה שעה ובחוץ יש שר שמחכה כבר לדיון הבא.
איך אומרים
תם ולא נשלם. מור, אנחנו לא יוצאים בלי כלום. אנחנו יוצאים עם סיכום ועם קריאה.

רק בהתייחס לסעיף 11(ג) בכללים, מה שמר דגן קרא, אני אומר – מור, אל תקפוץ – שנכון שיש לנו הסתכלות, והלוואי ונגיע לאיך שאתה מרגיש, לאיך שאנחנו מרגישים ושהמל"ג אכן ייקח את זה על עצמו. אבל אני לפחות קורא למל"ג: אם אתה מאפשר למוסד להכיר במעורבות סטודנטים בפעילות חברתית וחינוכית למען הקהילה כמזכה בנקודות זכות אקדמיות, אתה יכול לחייב אותו. הוא לא יהיה "רשאי". אתה יכול לחייב אותו, כי אם אתה מאפשר לו, מבחינת רשות, להעניק נקודות זכות על פעילות חברתית, צריך לחייב אותו שיכיר בשירות המילואים – לפחות את זה.
קריאה
לא נותנים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אודה לך אם אתה תשלח מכתב. אני אודה לו אם הוא ישלח אליך מכתב שהנושא הזה טופל, כי אם זה לא יטופל – נצטרך להגיש הצעת חוק, וזה לא ראוי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ליאור דגן
כבוד היושב-ראש, אתה חייב לי על הצהרונים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה כיפרת על ההתנהלות בדיון בהברקה שלך פה עכשיו. תודה.
משה פישר
הזדמנות שנייה אנשי המילואים. נשמע את ההתייחסות.
היו"ר יעקב מרגי
בהזדמנות. אני לא יכול למצות את זה - - -
משה פישר
גיל 27 - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא יכול למצות את זה בדיון הזה. זה להיכנס עוד פעם לסוגיה של חופש אקדמי.

הוועדה מודה לחבר הכנסת עפר שלח על יוזמת הדיון ועל ניהול הדיון הזה. אין לי ספק שהדיונים בוועדות האחרות גם היו מרתקים. אנחנו התייחסנו כאן לסוגיית הסטודנטים שהם חלק ממערך המילואים.

הוועדה מודה למערך המילואים ומוקירה אותו בכלל ולסטודנטים המשרתים במילואים בפרט.

הוועדה רואה, באופן חיובי, ומברכת את האוניברסיטאות והמכללות שמעניקות רוח גבית לסטודנטים המשרתים במילואים.

הוועדה קוראת למל"ג ולוועד ראשי האוניברסיטאות, ובתוכן לאוניברסיטאות שלא מעניקות נקודות זכות למשרתי מילואים, להנחות את האוניברסיטאות והמכללות להעניק את נקודות הזכות. למוסדות שלא מעניקים הוועדה קוראת להעניק את נקודות הזכות.

הוועדה מבקשת לקבל מהמל"ג, בכתב, את כוונתה, לאחר בחינה, הצהרת כוונות לפחות – גם תשובה שלילית היא תשובה – לגבי מתן נקודות זכות אשר יינתנו להם כחובה, עמדתה - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל, אדוני, כדאי שלא תהיה תשובה שלילית.
היו"ר יעקב מרגי
- - של המל"ג גם בסוגיה שהעלה מור – מלגות למשרתי מילואים, כלומר שתהיה מלגה מוגדרת למשרתי מילואים, וכן למתן הזדמנות שנייה לסטודנטים משרתי מילואים.
תמר גודו
מה עם בנות הזוג?
היו"ר יעקב מרגי
ובנות הזוג. איך דילגנו?
קריאה
אני רוצה להגיד משהו.
היו"ר יעקב מרגי
רגע. אני חושב שעמדת המל"ג בסוגיית מתן התאמות גם לסטודנטיות שהן בנות זוג של משרתי מילואים.
קריאה
או סטודנטים שהם בני זוג של - - -
היו"ר יעקב מרגי
כן, נכון. או סטודנטים.

תודה רבה. תם ולא נשלם. אנחנו נעקוב אחרי ההתפתחויות. תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:54.

קוד המקור של הנתונים