ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 03/07/2017

ההפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת, ההפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת, ההפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת, ההפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 436

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, ט' בתמוז התשע"ז (03 ביולי 2017), שעה 9:30
סדר היום
1. האפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת

2. האפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת

3. האפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת

4. האפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מסעוד גנאים
חברי הכנסת
מאיר כהן

אברהם נגוסה

דב חנין

עליזה לביא
מוזמנים
איציק זהבי - מנהל המחוז החרדי, משרד החינוך

לירון ספרד - עוזר ליועצת משפטית, משרד החינוך

הדס אגמון - משרד המשפטים

ברוך הלפרט - סגן מנהל אגף, עיריית ירושלים

יוסי מועלם - חבר מועצת גבעת זאב

עו"ד דבי גילד-חיו - מקדמת מדיניות, האגודה לזכויות האזרח בישראל

לילי הלפרין - מרצה

עו"ד יואב ללום - מנכ"ל

אורה חכם - יו"ר פורום ציבורי למען שוויון הזדמנויות.

דוד אמסלם - חבר כנסת לשעבר

מנחם לב - איגוד מנהלי מחלקות החינוך

קובי נחשוני - YNET
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
איה לינצבסקי

האפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך התרבות והספורט בנושא: אפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת, של חבר הכנסת מאיר כהן. יש לציין שחבר הכנסת כהן עוקב בהתמדה אחרי הנושא. אותו נושא, האפליה על רקע עדתי במערכת החינוך נמשכת של חבר הכנסת אברהם נגוסה ואותו נושא גם של חבר הכנסת יוסי יונה וגם של חבר הכנסת מסעוד גנאים. חבר הכנסת מאיר כהן, השר לשעבר יפתח ונשמע גם סקירה ממשרד החינוך על כל מה שנעשה ואיך להגיב על אותה כתבה, שבעתיה קיימנו את הדיון הזה.
מאיר כהן (יש עתיד)
תודה רבה אדוני, בוקר טוב לך, למנהלת הוועדה ולחברי. תופעת אפלייתם של תלמידים ותלמידות ממוצא ספרדי, לא רק שאינה מצטמצמת אדוני, אלא מתרחבת. ברשותך, סקירה קצרה לחודשים האחרונים, כדי שתבינו איפה אנחנו נמצאים ולמה אני באדיקות עושה הכול כדי שהתופעה הזאת תיפסק וניתן עליה את הדעת.

בבית שמש, מנהל אגף החינוך מודיע באופן רשמי שהעירייה מסירה ידה ממעורבות בנושא. זאת לאחר ששלוש שנים הם מנסים בעירייה לצמצם את התופעה ומרימים ידיים. בפתח תקווה, ככל שאנחנו בודקים, עיר שבה האפליה דתית הפכה למציאות, למסורת ושותקים ומטאטאים את זה מתחת לשטיח.

בחיפה, מנהל חדש בבית יעקב בעיר, בנו של המנהל היוצא, מביא בשורה חדשה, בית ספר ליטאי אליטיסטי, ממש חזון יהודי חינוכי. בתוך כך, 15 תלמידות לא מתקבלות למוסד, 14 מתוכם במקרה הן תלמידות ספרדיות. כנראה שיד המקרה דאגה לכך שכל התלמידות שלא התקבלו הן ספרדיות. אומר המנהל, אני הופך את המקום לבית ספר אליטיסטי ליטאי. עד לאן אנחנו מגיעים? האם אנחנו יכולים להמשיך במדינת ישראל, במדינת היהודים לסבול מהתופעה?

אתמול שיגרתי מכתבים לשני גדולי תורה שאני מכבד ומוקיר מעומק לבי בלי קשר להיותי ממפלגת יש עתיד. אני ספרדי, מזרחי באתי מדימונה. חלקה של משפחתי הם אנשים חרדים, אני חי את הנושא הזה וזה נושא שמאוד מאוד כואב לי. לכן אני שם את זה על השולחן ולא מרפה. אני מקווה שגם הרב שטיימן והחכם שלום כהן שאותו אני מכיר באופן אישי, אני משער שהם באמת ענקי דור ואני מקווה שהם יתייחסו לסוגיה הזו ויגיבו, כדי שנשמע את קולם.

אנחנו מתייחסים לדו"ח מבקר המדינה ממאי האחרון. אני פונה לאנשי משרד החינוך, כותב המבקר ממאי האחרון: על משרד החינוך לגבש מענה מקיף ואפקטיבי לטיפול כולל באפליה במערכת החינוך. משרד החינוך אינו יודע לספק נתונים על כמות התלמידות והתלמידים המופלים לרעה במערכת החינוך.

אדוני היושב-ראש, דברת על זה בפגישה שעברה ואני מודה לך מקרב לב על כך שאתה מפנה זמן לנושא הזה. לדרישת נציגי הביקורת לקבל מידע על נתונים על אפליה במערכת החינוך ענה משרד החינוך: לנו כמשרד חינוך, אין יותר מידי פרטים על הנעשה בנושא החשוב הזה. אין ריכוז של תלונות במשרד החינוך בגין אפליה. אין מעקב אחרי אפליה במסגרות שבאחריותו, במיוחד במסגרות החרדיות. כך כותב המבקר, לאחר ששוחח עם האנשים.

מדו"ח המבקר עולה מציאות קשה, שאני לא יודע למה משרד החינוך נותן לה יד. לא שאני חלילה חושד בכשרים. אני בטוח שהם מנסים ככל יכולתם והם נמצאים בתוך עולם מאוד מורכב. אבל לפחות לעקוב אחר התלונות, לרכז אותם, שיהיה מסד נתונים שאליו ניתן להתייחס, זה גם לא קורה.

לסיכום, הנערות האלה והמשפחות שלהן הן נערות שנפשן מצולקת. אסור שנסכים לכך. לא הסכמנו ואנחנו נלחמים על כך שמפלים אזרחים שהם לא יהודים ואני שמח על כך שהחברה הישראלית עושה הכול ונלחמת על כך. אז למה אנחנו ממשיכים לשתוק? עכשיו תבין למה הצעת החוק, שגם אתה היית חתום עליך הייתה חשובה, כי במקום שיש הצעת חוק וסנקציות בפלילים, שם מתייחסים. במקום שהדברים מאוד מעורפלים ולא ברורים זה ימשיך. אני נמצא כאן כדי להפסיק את התופעה הזאת. אני אעשה כמיטב יכולתי ואני מודה לך שוב על הפגישה.
היו"ר יעקב מרגי
יישר כוח. אתה מתמיד בזה ואני מקווה שלא תעזוב את הנושא עד שנצליח אם לא למגר, לפחות לצמצם את התופעה לממדים קטנים מאוד. חבר הכנסת אברהם נגוסה בבקשה.
אברהם נגוסה (הליכוד)
תודה אדוני היושב-ראש. אני מברך על הדיון ועל היוזמה, לא אשאר עד הסוף כי יש בעשר דיון בוועדת העלייה והקליטה. הנושא הזה כואב, אני מכיר היטב את האפליה הנוראית במערכת החינוך על רקע מוצא, מגן ילדים. בהתחלת הקדנציה הגשתי הצעת חוק שהצעת החוק אומרת שבית ספר שמפלה על רקע מוצא של תלמיד או תלמידה לא יקבל מימון מהמדינה.

הצעת החוק הזו הגיעה לוועדת השרים ומפלגות חרדיות, אשכנזיות חסמו את הצעת החוק. ניסיתי לדבר אתם, גם עם השר ליצמן, גם עם סגן השר פרוש ולא הצלחתי לשכנע אותם. הגיע הזמן שכולנו נתאחד בנושא הזה ולהעביר את הצעת החוק בוועדת שרים לענייני חקיקה. אני חושב שלש"ס יש כוח בקואליציה ואנחנו צריכים להביא סוף למצב הנורא. לא יכול להיות מצב כזה, אנחנו עם אחד, משפחה אחת, יש לנו מדינה אחת ואין לנו מדינה אחרת ואנחנו לא צריכים להפלות בין תלמידים לתלמידים.

אני מאוד מברך על הדיון ולדעתי אחרי הוועדה זה נלך לדברים מעשיים ונפעל לקדם את הצעת החוק וכך נוכל לעצור את האפליה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עורך דין יואב ללום בבקשה.
יואב ללום
אני מצטרף לברכות ליוזמי הדיון ולך, אדוני היושב-ראש על המעקב הקבוע.
מאיר כהן (יש עתיד)
ברכות על הפרס שקיבלת.
יואב ללום
תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
ספר לנו.
יואב ללום
קבלתי את פרס סמי מיכאל מעמותת סמי מיכאל על מאבק באפליה, יחד עם פעילה חברתית מיוחדת, שולה מולא, שעוסקת בקהילה האתיופית וראונק נאטור שעוסקת במגזר הערבי.
היו"ר יעקב מרגי
אני יכול לומר שכל מה שקשור ליואב זה לא מובן מאליו. אני יודע על הריקושטים שהוא חוטף והבחור ממשיך בעקביות, תבוא עליך הברכה.
יואב ללום
תודה רבה. אדוני היושב-ראש וחברי הכנסת, אני רוצה לנצל את הזמן שיש לי כדי לתת לכם סקירה כדי שלא יבלבלו אתכם בעובדות. עוסקים כאן בקבלת תלמידים, עוסקים בילדות, שמתחילה שנת הלימודים והן טרם שובצו לבית ספר. נכון, זו הבעיה שצועקת. אבל יש כאן בעיה ממוסדת, שורשית, עקרונית בתוך המערכת. יש מוסדות חינוך שבמשך שנים בוצעה עליהם השתלטות עוינת. השתלטות של עמותות, השתלטות של בעלי אינטרסים, בגיבוי של פוליטיקאים ממפלגה מסוימת בבית הזה, שמגבים אותם על כל דבר. עם אוזלת יד של משרד החינוך הם מצליחים פעם אחרי פעם אחרי פעם, לעשות מה שהם רוצים.

ב-2006 הייתה עתירה של האגודה לזכויות האזרח לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים. בעתירה הזו טענו שיש מכסה של 30% לספרדיות בסמינרים בתיכונים בירושלים. בית המשפט קבע שיש מכסה כזו וקבע שמשרד החינוך צריך להיות עם כל המידע ולפעול בזמן אמת בצורה אקטיבית ואפקטיבית כדי למגר את התופעה. מה קרה מאז? אני אגלה לכם:

ב-2011 עמותת נוער כהלכה הגישה את בג"צ הסמינרים. בבג"צ הסמינרים לא הסתפקנו בהפרחת הצהרות שיש 30% מכסות, אלא הלכנו לבדוק את זה. אספנו דפי קשר של עוד כיתה ועוד כיתה וחיברנו אותם למסד נתונים אחד בקובץ אקסל. מיפינו מי ספרדי ומי אשכנזי וזה קל לעשות במגזר החרדי, אין נישואי תערובת. בוזגלו הוא בוזגלו וליבוביץ הוא ליבוביץ ואם הוא מעורב אז מבחינתם הוא מזרחי.
מאיר כהן (יש עתיד)
באמת?
יואב ללום
כן. אם הוא מעורב, מבחינתם הוא מזרחי. כשאנחנו ממפים את המספרים האלה וחוזרים לאותם שלושה סמינרים שהיו ב-2006 בעתירה, סמינר הישן, החדש והסניף, מה שנקרא, שרנסקי, ליברמן ומנדלסון ונקרא בעוד שם שמשרד החינוך עוסק בו, כשאתה מתעסק עם השם של הבעלות אתה מגלה מספרים של 24%, 25% ו-18% של בנות ספרדיות בתוך בית הספר.

בואו לא ניתמם. ב-2011 אני זוכר דיון בוועדה החינוך שישב כאן ד"ר שמשון שושני ומשרד החינוך, עד 2010, 2011 לא ידע שסמכות השיבוץ נמצאת בידיים של הרשויות המקומיות. זו המצאה שגילינו שלהם, שכך כתוב בתקנות ובמסגרת דיון כאן בוועדת החינוך, הראינו למשרד החינוך שזה כתוב בתקנות ומאז מתחילים לפעול לפי זה.

אבל יש עיריות במדינת ישראל, לא אחת ולא שתיים שיושבות בוועדות שיבוץ ואני אומר את הדברים על סמך אנשים מבפנים, גם אנשים חובשי כיפה חרדים וגם לא חובשי כיפה, שאומרים לי שזה לא הגיוני. יושבים בישיבה פנימית, ישיבת שיבוץ ואומרים לא להפריע לאחוזים שלהם שם כי אם נפריע לאחוזים שם לא יבואו בנות ואם לא יבואו בנות, נהרוס את בית הספר. אני לא יכול לכפות אותם לפתוח עוד כיתה אבל בירושלים כפו בית ספר לפתוח עוד כיתה, במקרה הוא סמינר ספרדי ואליו דחפו את כל הבנות הספרדיות שלא הסתדרו, 40 בנות בכיתה חדשה. היום יש יותר, כמעט 200 בנות.

עירייה במדינת ישראל, שנה שלמה לא יודעת שיש לה 300 בנות יותר בשנתון הזה. אם זה לא חלם, אז אני לא מצליח להבין על מה אנחנו מדברים. למה אנחנו מצפים אם עיריות משתפות פעולה עם הדבר הזה. אין לי ציפייה מהעכבר, העכבר יאכל והעכבר יגנוב. הציפיה שלי היא מהחור, החור השחור הזה הוא חוק שחור של העיריות במדינת ישראל, הוא חור שחור של מדינת ישראל. אם מדינת ישראל לא תיקח עליו אחריות, אנחנו נהיה בבעיה.

זה לא רק ספרדים. נשים את הקלף הזה על השולחן. ככל שאנחנו מאפשרים להם להיות יותר אליטיסטים הם תמיד ימצאו מדרגה אליטיסטית מעל האליטיסטית. אנחנו מדברים על עולים מאתיופיה, חרדים מודרניים, על ספרדים, על חוזרים בתושבה ואנחנו מדברים על מי שהוא לא מהפלג שלי או כן מהפלג שלי ומשרד החינוך נותן רישיונות. יפתח עוד סמינר לפלג הקיצוני, זה שעושה את ההפגנות נגד חיילי צה"ל ומשרד החינוך ייתן לו רישיון לבית ספר. מה אני אעשה? אני חי בלתת לו רישיון, זו הסמכות החוקית, יש לו מספר בנות. אבל כשבאות בנות ספרדיות להקים מוסד חינוך, את כל הבעיות, משרד החינוך והעיריות יודעים לערום להם בדרך.

אנחנו מדברים על זה שיש בעיה עם הפיקוח. יש בעיה עם הפיקוח של המחוז החרדי. יש שינוי באווירה של הפיקוח של המחוז החרדי. המחוז יכול להכחיש אותו. אני נוכח בו משיחות עם הורים. אני נוכח בו כשאני נתקל בהורים שבוכים לי, אני נתקל בו כשאני יודע על מקרה בבית שמש של פגיעה מינית בתוך בית ספר ואותו פיקוח לא יודע לזהות את זה. באותו בית ספר שהיה בכותרות השבוע, לפחות לפי הטענות. אבל המשרד לא יודע מזה ואף אחד לא מדווח על זה. אני צריך לדווח על זה למשרד החינוך במדינת ישראל. כי אם אני לא אדווח על זה למשרד החינוך, הפיקוח לא ידע על זה. אז בשביל מה קיים הפיקוח? הוא לא יודע לטפל באפליה, הוא לא יודע לטפל בפגיעות מיניות בבית הספר, אז בשביל מה הוא קיים?
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עורכת דין דבי גילד חיו מהאגודה לזכויות האזרח.
עו"ד דבי גילד-חיו
מהכותרת של הדיון חשבתי שהוא דיון יותר כללי, אז אני מבקשת להתייחס גם לזה וגם להגיד משהו יותר כללי ולבקש מהוועדה לעשות כמה דיונים על הנושא כי זה נושא מאוד גדול ורחב של אפליה של מזרחים ובכלל של הפליה בתוך מערכת החינוך באמצעות כל מיני כלים.

לגבי הנושא שנדון כרגע, האגודה לזכויות האזרח הגישה בזמנו עתירה לאחריות של משרד החינוך לפקח על זה שאסור שיהיו מבחני קבלה לבית הספר ואם כן, שלא יהיו מפלים. כמובן גם פיקוח אחר-כך איך זה מתנהל. אני חייבת לציין שלמשרד החינוך יש הרבה מאוד כלים שהם יכולים להשתמש כדי לעשות אכיפה, פשוט במהלך השנים אנחנו רואים שהם לא עושים את זה. זה קשור ברישיונות, קשור בכספים שהם יכולים לא להעביר וכל מיני דברים דרמטיים, זה פשוט לא נעשה.

כמו שנאמר בדברים של יואב ללום, האפליה היא לגבי קבוצות רבות בחברה הישראלית. מבחני קבלה למוסדות אנחנו רואים לא רק במגזר החרדי, אנחנו רואים בהרבה מאוד מקומות. הפרדה של נשים לכל מיני כיתות, קבוצות, זה דבר שאנחנו רואים בהרבה מקומות. היום בתוך המערכת יש המון כלים שממוסדים בתוך המערכת, שהם פשוט כלים לאפליה בין אנשים. הרבה מאוד פעמים המזרחים נפגעים מזה ואני לא מדברת עכשיו על חרדים, אני מדברת על החברה הכללית.

יש אין סוך מחקרים שמראים שכלים כמו הסללה ללימודים מסוג מסוים, הקבצות, אם לוקחים סטטיסטיקה ורואים מי מופיע - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אני חושב שאת מערבבת מין שבאינו מינו. אני חסיד גדול של ה והקמתי בית ספר שאין בו הסללה, אבל בין זה לבין שמנהל בית ספר שואל אישה מאיזה מוצא היא כשהיא עונה שהיא מרוקאית, הוא אומר לה, הבת שלך לא תלמד כאן.
עו"ד דבי גילד-חיו
ברור שיש דברים יותר בוטים ופחות בוטים. במהלך השנים בכנסת ישבתי בדיונים שהסבירו למישהי שלא מתאים שתהיה בבית הספר כי השסע בחצאית שלה גבוה מידי/עמוק מידי. ברור שיש דברים שהם על השולחן, הם בוטים וברורים מאיליהם. או שרואים כיתה נפרדת של אתיופים, קל לנו לשים את האצבע. אני רוצה להצביע על זה שיש המון כלים שלכאורה באים לתת גיוון, לכאורה באים לתת מצוינות, לכאורה באים לתת כל מיני דברים שההורים רוצים - - -
היו"ר יעקב מרגי
היטיב לבטא את זה עורך-דין ללום שאמר שזה לא העכבר אלא החור.
עו"ד דבי גילד-חיו
נכון. אז הכלים האלה, גם במקרה הספציפי שלך, שכשהקמת היו כוונות מאוד טובות, הם משמשים בכל הארץ ובכל מערכת החינוך להפליה בין אנשים מקבוצות שונות. במבחני התוצאה, כשרואים מי מגיע להקבצות מסוימות, לבתי ספר מסוימים, יותר ויותר בתי ספר פרטיים ומי הולך אליהם. מגמות שיותר יוקרתיות, בגרויות יותר איכותיות. כל הדברים האלה, שאני מניחה שאתם יודעים על מה אני מדברת, כשמסתכלים בסוף מי מגיע לאן, אפשר לראות חתך ברור ויש המון מחקרים היום של הפליה בין קבוצות שונות באוכלוסייה.
מאיר כהן (יש עתיד)
יש הבוקר כותרת.
היו"ר יעקב מרגי
אלו דילמות שקיימות גם בתוך משרד החינוך. גם כמי שלוחם כנגד האפליה, לא אחת אני שואל את עצמי עד איפה אני מוכן? יכול להיות שיש תפיסה שאומרת הכול לכול. אני אומר את זה לכאורה כאילו אני מסנגר, אבל גם מבחני קבלה לאקדמיה הם סוג של אפליה. אבל מישהו צריך לסמן. תמיד כשאני בא בטענות לנציגי משרדי הממשלה אני אומר להם, תקבעו. היה לנו ביקורת אבל לפחות תקבעו, שלא יהיה מצב של הפקרות, שכל אחד עושה דין לעצמו. ברגע שתהיה קביעה נוכל לראות אם אותו מנהל מוסד או אותו ראש רשות מתנהל בדפוסי פעולה שסוטים בעקביות מהקביעה. אבל הממלכה צריכה לקבוע. אני מבין את הדילמות ואת הטענות אבל אנחנו כרגע ממוקדים מאוד בסוגיה הזאת.
אורה חכם
אורה חכם, יושבת ראש פורום ציבורי למען שוויון הזדמנויות. למדתי לדעת שאולי הכול רק פוליטיקה. אני רוצה לפנות ליושב-ראש הוועדה שהוא מאוד מכובד בעיני.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אורה חכם
ולשאול אותו, האם לא הגיע הזמן שנציגי ש"ס, גם בוועדה וגם במקום אחר, ידעו לתת טון ולא טון מתרפס, תסלח לי אם אני מעליבה אותך. יש בש"ס טון מתרפס כי אתם יושבים בקואליציה ואתם יכולים לעשות כמו שגפני עשה כשאמר שהוא לא יעביר שום תקציב לשום מקום אם אתם לא תעשו מה שאני רוצה. תעשו גם אתם ככה. מה הבעיה? אתם רוב. מה הבעיה שלכם?
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לך. הבאת דוגמה את גפני. אז הוא אמר. את חושבת שהוא לא העביר?
אורה חכם
אני לא יודעת. לא אכפת לי מגפני. אכפת לי שיהיה שוויון הזדמנויות.
היו"ר יעקב מרגי
פתחת ואמרת שאת למדת דעת.
אורה חכם
אני מאוד מכבדת אותך, אתה אחד המובילים בעניין הקדמה בחינוך, אני רוצה שתגייס את כל חברי הכנסת חברי ועדת החינוך ואת ש"ס. אם הנהלת ש"ס לא מוכנה, אפשר גם להחליף את הנהלת ש"ס.
היו"ר יעקב מרגי
אני אשמח אם תבואי לעזור לי. אני מבין ללבך.
אורה חכם
- - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אני לא מהמפלגה של היושב-ראש, אבל הוא באמת האיש שעושה.
אורה חכם
הוא יודע שאני לא מדברת עליו.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה להשיב לך. אני מבין שהסוגיה הזאת מאוד טעונה וכואבת. מביש שב-2017 אנחנו נדרשים לסוגיות האלה בכלל. זה מביש. אבל מה לעשות, כנראה זה כוחו של היצר האנושי והתפקיד שלנו הוא להתמודד עם זה. אני לא בא להגיד לך מה עשיתי מה לא עשיתי כמה אני צועק וכמה אני חוטף כי זה לא המקום. אין ספק שצריך לעשות הכול כדי למגר את התופעה הזאת. משרד החינוך בבקשה.
איציק זהבי
בוקר טוב. איציק זהבי, מנהל המחוז החרדי במשרד החינוך. אנחנו שמחים לעבוד באופן שוטף וקבוע גם עם יושב-ראש הוועדה וגם עם מי שנמצא פה. בשנה וחצי האחרונות אנחנו רואים שיפור ניכר בעשייה בשטח, בעבודה במה שקורה בתוך הרשויות המקומיות ובתוך התהליכים האלה של שיבוץ בנות ושל המאבק באפליה. הרבה מתוך הדברים האלה הם בזכות הדיונים שנעשו פה, בזכות האמירות של חברי כנסת, בזכות ההגשה של תביעות וקובלנות ובתי משפט, בזכות עבודה של תקשורת. בזכות הרבה מאוד גורמים שעושים את תפקידם במקום שבו צריך לשמור על עבודה מסודרת.

במהלך השנה שעברה, שהייתה על פניו הרבה יותר טובה מאשר שנים קודמות, יחד עם זאת הסקנו הרבה מאוד מסקנות ועשינו עבודה שלמה לאורך כל השנה ובעיקרה התבססנו על הפקת לקחים פנימית משמעותית בתוך עבודת המחוז החרדי ובכלל בעבודה של המשרד באופן כללי, ביחד עם הלשכה המשפטית, ביחד עם ועדת החינוך. גיבשנו הנחיות חדשות, מעודכנות. גיבשנו לוחות זמנים שקבעו את הלוח שעל פיו כל הרשויות המקומיות וכל הסמינרים עובדים ופועלים בשנה הזון, לקראת הרישום לתשע"ח. היד הקשה שהופעלה בשנה שעברה, כולל דיונים בבית המפשט, הוכיחה את עצמה ופעלה.

לא הכול מושלם. אני חושב שלא מיצינו את העניין. אנחנו עושים עבודה מתמדת ואנחנו מתכוונים להמשיך ולהפיק לקחים גם מתהליכי הרישום שכרגע אנחנו בעיצומם, כדי להתקדם קדימה בתוך התהליך הזה.

ישבנו עם מנהלי אגפי החינוך, ישבנו עם מנהלי בתי ספר, מנהלי סמינרים, ישבנו עם כל מיני גורמים נוספים וגיבשנו הנחיות מעודכנות, חדשות, שמתבססות גם על הנחיות שניתנו קודם ופעלו והופעלו קודם דרך המחלקה המשפטית ובנינו דרך עבודה אחרת לנושא הזה במחוז החרדי. כאשר מינינו מפתחים שבנוסף לעבודתם המסורה והמקצועית מאוד בשטח ביום-יום, הם מלווים את הרשויות המקומיות באופן ישיר בנושא של הרישום והשיבוץ של התלמידות.

קבלנו הערות, קבלנו מחשבות, קיבלנו רעיונות מגורמים שונים. אספנו אותם. גיבשנו אותם למסמך אחד. הוצאנו את זה לפועל. חשבנו שזה יצא מעט מוקדם, בעקבות התהליך שנעשה כאן מעט דחינו את זה. אני יכול לומר לכם שתמונת המצב כפי שהיא נראית וניכרת עכשיו מתוך המספרים, היא תמונת מצב הרבה יותר טובה מאיפה שהיינו בשנים האחרונות בכלל וגם ביחס לשנה שעברה.

אני יכול לתת מספר דוגמאות, אנחנו יודעים לומר שמתוך 2,536 מסיימות בתשע"ו בירושלים השנה, סיימו את כיתה ח' בסמינר לבנות 2,791. במועד הזה ביוני לפני שנה היו 174 בנות שאינן משובצות, היום 75 בנות אינן משובצות - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אתה איש טוב ועושה עבודה נהדרת, אבל אנחנו מדברים אתך באפונה ואתה עונה לנו בפולים. עזוב, הרי אתה יודע שהתופעה הזו קיימת. אתה יודע את מה שאתה צריך לדעת ואתה לא מביא את זה לפי הממונים. יש סנקציות מאוד ברורות, כולל טיפול והעברה למישור של פלילים ואתם לא עושים את זה, כי אתם חוששים. עזוב, אם אתה תוכיח לי עשר בנות ירדו, התופעה הזו עדין מדממת, התופעה קיימת והיא הולכת ומתרחבת. כשאני אומר "אתם" זה לא אתה, אני מבין ללבך ואני יודע באיזה סד אתה נמצא, כי השר שלך לא מוכן להיות אמיץ ולהגיד שמי שמפלה ומי שלא מקבל על רקע עדתי או מוצא, אני סוגר את המוסד הזה. צריך לעשות את זה פעם פעמים ובזה זה ייגמר. כי ככה זה כשפוגעים בכיס. יש אומץ להגיד על ילדים ועל נפש של ילדים, אין פוליטיקה.

אני נלחמתי כשהיו לי תלמידים ערבים בבית הספר שלי בדימונה, נלחמתי מול כל המוסדות ואמרתי, לא יהיה מצב שאתם תפלו את הילדים האלה. ידעתי לעשות את זה והייתי רק מנהל בית ספר בפריפריה. אתם, משרד החינוך, עם כל מה שיש לכם. עוצמות, תקנות כתוב, ועדת חינוך שהיא לטובתכם. העסק הזה עם ללום ואמסלם ששמו את זה על השולחן, מדמם. אתם ממשיכים לגמגם, פה עשר התקבלו ופה עשר לא.

אתה הרי יודע יפה מאוד שבאים אליך הורים ואומרים שלא קבלו אותם ואתם אומרים להם טוב תרשמו ומושכים את זה. למה? אם היה קורה דבר כזה בארצות-הברית היו מחליפים את הנשיא. מי היה מעז בארצות-הברית או במדינות מתוקנות אפליה בבתי הספר? עוד במדינת היהודים. כשיש לנו את מפלגת ש"ס שמחזירה עטרה ליושנה ויש חברי כנסת שזועקים כל היום וזה כאילו נופל על אזנים ערלות. משרד החינוך בנה סביבו חומה ואמר- - -
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת כהן, תן לו לסיים את הסקירה ונראה. אני מבין אותך, לכן נתתי לך לשחרר.
יואב ללום
- - -
היו"ר יעקב מרגי
יואב, אתה לא חבר כנסת. לך אסור.
מאיר כהן (יש עתיד)
אמא שלי הייתה אומרת במרוקאית כששום דבר לא היה עוזר, "חראם עליכ", מספיק.
איציק זהבי
תודה לחבר הכנסת שאני מוקיר ומעריך מאוד ויש הרבה עבודה משותפת שעשינו בעבר. בכל זאת אני רוצה לומר ברשותכם כדי להיות תכל'ס. קודם כל, התמונה היא הרבה יותר מסודרת, גם לגבי ההערות שנאמרו פה לגבי דו"ח מבקר המדינה. הפקנו לקחים בתוך המשרד, בתוך המחוז ואנחנו מנהלים את נושא המעקב והרישום אחר כל הפניות בצורה מסודרת. יש לנו מערכת מאוד מסודרת. אנחנו יודעים אחד לאחד, מקבלים שמות אחת לאחת של בנות ושל ילדים שאינם משתבצים או שנדחה ערעורם. אנחנו מנהלים את זה בצורה מאוד מבוקרת ומסודרת, כולל פניות, כולל מענה לפניות וכל הזמן. כל הדבר הזה נעשה בשנה האחרונה בצורה שלא נעשתה בעבר וכתבנו את זה בתגובה של משרד החינוך לדו"ח מבקר המדינה.

יותר מזה, אני באופן אישי נפגש עם אנשי מבקר המדינה אחת לשלושה חודשים באופן קבוע. שומע מהם את הדברים שהם בודקים בשטח. הנושא החרדי מאוד מאתגר אותם, מאוד מעניין אותם, לכן הם מעלים הרבה שאלות. רק בשבוע שעבר עשיתי בעניין הזה. אני לא אכנס למה צריך לעשות שר כזה או שר אחר. אני אומר המדיניות של המשרד היא מאוד ברורה בקשר לשוויון ובקשר למתן שוויון הזדמנויות. אני יכול לומר שהמנכ"ל החד שם את זה כאחד הדברים המרכזיים שהביא אותם על סדר היום גם של הנהלת המשרד. גם השר עשה את זה. אני חושב שמה שעשה השר ביחד עם חבר הכנסת מרגי, יושב-ראש הוועדה וביחד עם חברי כנסת נוספים ושרים נוספים היה לתת להם רוח גבית מאוד חזקה בנושא הזה ולדעתי עשינו בעניין הזה עבודה מאוד טובה. להגיד שהכול מושלם? לא. שהכול נפתר? לא. אבל אם אנחנו נמצאים במצב שאנחנו יכולים להגיד באופן יחסי לשנה שעברה ולשנים הקודמות, שאנחנו נמצאים במקום הרבה יותר טוב מבחינת הנתונים, אז - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אסור. גזענות צריכים להפסיק. לא לבנות סולם.
היו"ר יעקב מרגי
הפסקת אותו בדיוק בנקודה שהוא רוצה לסיים.
יואב ללום
זה גם לא נכון, זה משחקים בטבלאות.
איציק זהבי
לגבי הנושא של האפליה ועורך-דין לירון ספרד יוכל להמשיך את הדברים מהפן המשפטי, אנחנו מתכוונים להילחם בכל מקרה של אפליה באופן מאוד חריף. יותר מזה, השנה אני מחכה למקרה הראשון שיבוא, אנחנו גם נגיש תביעה פלילית מכיוון שאפליה היא עבירה פלילית בחוק. אנחנו נעשה את זה, כולל תביעות פליליות לגבי מנהלים או מורים.

בשנה שעברה עצרנו תקציבים של מספר מוסדות. בשנה שעברה איימנו על מנהל מוסדות שרישיון המוסד שלהם יופקע מהם. מוסדות בירושלים, מודיעין עילית, בית שמש. אנחנו רואים היום בחלק מהמקומות שיש שיפור ושיפור ניכר. במודיעין עילית אנחנו נמצאים במקום של כמעט אפס תופעות.
היו"ר יעקב מרגי
צריך להזכיר שבשנים עברו עשינו את הדיונים במהלך ספטמבר. אנחנו במקום אחר בעקבות התקנות מסוף יוני תחילת יולי, נצא עם תובנות לגבי לוחות זמנים שהטבלאות האלה תופיע בהם הספרה אפס בתדירות גבוהה יותר.
יואב ללום
אנחנו עושים על זה עבודה ומעקב יום-יומי. צוות שלם של אנשים, אנשי פיקוח, אנשים בלשכה המשפטית, כדי להילחם בתופעה הזאת ולא לאפשר לה קיום. כל זה בתוך מערכת שצריכה לקיים פעולה חינוכית בתוך המוסדות ובתוך בתי הספר. יש לנו קושי גדול מאוד במוסדות בהם לומדים מעל 45 בנות. אפילו מעל 50 בנות בתוך העניין הזה. בירושלים אני מקווה שנראה בשנים הקרובות בינוי ניכר.
היו"ר יעקב מרגי
יש לציין שבכיתה ט' לצורך העניין במוסד שלמדו בו בשנה שעברה 45 בנות ו-50 בנות, לא ניתן לכפות עליו לשבץ מעבר למספר שהיה בשנה שעברה, לא אם אתה נותן לו תשתיות.
יואב ללום
מי קבע את זה? איפה זה כתוב בחוק? מי קבע את זה? עיריית ירושלים. שמשתפת אתם פעולה? מי קבע את זה? פה השאלה. פה החוק. פה הרמאים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה לפתוח כיתות של 60?
יואב ללום
עיריית ירושלים פה. תשאל אותו איך הוא משבץ. עם מי הוא יושב.
איציק זהבי
משפט אחרון לסיכום. אנחנו עושים את הכול כדי לצמצם את החור הזה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
נציג משרד החינוך, אנחנו לא מכירים, אתה נראה לי אדם רציני ואני גם שומע מהדברים שלך שיש לך הרבה רצון טוב. בכל זאת יש פה ויכוח ואני רוצה לשים את הנקודה על הוויכוח שיש. אם המציאות שהיינו מתמודדים אתה הייתה מציאות שהיא בסך הכול בסדר, פה ושם יש תקלה ופה ושם יש אפליה, אתם נותנים תשובה נכונה. אתם אומרים, אנחנו נפעל מול התקלה בחוסר סבלנות, בצורה נמרצת, אפילו נעניש, אפילו נגיש כתב אישום. זה יפה מאוד, אם זו הייתה המציאות.

לפי הערכתנו, לפחות שלנו חברי הכנסת מתוך מה שאנחנו שומעים, התחושה היא שהמציאות היא אחרת. המציאות אחרת למשל במערכת החרדית, ככל שמודבר באפליה של מזרחים ובמיוחד בנות מזרחיות. אנחנו מתרשמים שיש בעיה רוחבית, לא מקרה נקודתי פה או שם. זה לא רק במערכת החינוך החרדית. אני יכול לומר לך על התלונות שאני מקבל מיוצאי אתיופיה, שלא קשורה בכלל למערכת חרדית. גם שם אתה רואה תופעה רוחבית, אתה רואה שאנשים לא מצליחים להגיע למקומות שהם רוצים להגיע במערכת החינוך. יש לנו פה בעיה אחרת. מול הבעיה האחרת הזו האמצעים הנקודתיים, הטיפול הזה בפינצטה, שהוא נכון אם הבעיה ממוקדת, לא מספיק. מול הבעיה הרוחבית צריך תשובה רוחבית וצריכה להיות קודם כל אמירה מאוד נמרצת של משרד החינוך מלמעלה עד למטה כולל בשימוש בכלים לא קונבנציונאליים.

אם אנחנו יודעים, כמו שאמר יושב-ראש הוועדה, שהסיפור הזה של מספר תלמידים בכיתה יכול לשמש לשנו מנגנון הימלטות, ככה בונים את הכיתה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש כמה מנגנונים כאלה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מאה אחוז. אז בואו נחליט כמשרד חינוך, שלא ניתן למנגנוני ההימלטות האלה לעבוד. שמול כל מנגנון הימלטות כזה נציע תשובות. ככה פותרים את הבעיה בצורה אחרת. נראה לי שאתם מנהלים מלחמה מאוד ממוקדת שצריך לצאת למלחמת רוחב.
מאיר כהן (יש עתיד)
למה אתם מאשרים כיתות של 50 בנות? כדי להקל על המוסדות האשכנזיים? למה?
איציק זהבי
כדי שירוויחו יותר.
מאיר כהן (יש עתיד)
למה? מישהו היה יכול לבוא לדימונה או לכל עיר אחרת ולהגיד לעשות כיתות של 50?
היו"ר יעקב מרגי
אם לא תאשר כיתות של 50 בנות, אנחנו נתמודד פה עם מאות בנות או אלפי בנות במגזר החרדי שלא משובצות.
מאיר כהן (יש עתיד)
כי יש בתי ספר שלא מוכנים לקבל אותם. ספר לנו עו"ד ללום על בית הספר החדש שהקימו, בנות אלישיב.
יואב ללום
הקימו בירושלים סמינר כדי להקל את המשקל המזרחי על הסמינרים האשכנזיים. נמצא פה סגן מנהל האגף, שיסביר לנו פעם אחת איך זה עובד מאחורי הקלעים.
היו"ר יעקב מרגי
אמרת, נתתי לך, תודה. היועץ המשפטי של משרד החינוך בבקשה.
אורה חכם
מה עם הבנים? אני לא שומעת על הבנים?
היו"ר יעקב מרגי
אבי עליו השלום לימד אותי, אם לא צעקת "אי", סימן שלא כאב לך.
איציק זהבי
אני רוצה רק להגיד משפט קצר. לדעתי כן אמרנו אמירה נחרצת. גם אמירה שאומרת שמי שייתפס בעבירה או במהלך שבו הוא מפלה ויוכח שהוא מפלה, מבחינתנו נגיש נגדו תביעה פלילית במשטרה ונעביר את זה - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
כששמעתם שמנהל אומר בבית יעקב בחיפה שהוא מקים על דעת עצמו מוסד ליטאי אליטיסטי. קראתם לו? שאלתם אותו באיזו זכות?
יואב ללום
את צווי הסגירה וההליכים משפטיים הם לא הגישו. הליך פלילי הם יגישו?
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, זה לא הוגן. מאחר ואני מכיר חלק מהדו-שיח הזה ואני מתאפק. אני שומע את הטענות והשאלות שלכם, אבל תנו להם צ'אנס להשיב. בבקשה לירון.
לירון ספרד
אני אתייחס לדברים שציינתם ודיברתם אליהם אבל קודם כל אני רוצה להתייחס למילה אחת שאמר חבר הכנסת דב חנין – תחושות. אנחנו רשות מנהלית, אנחנו לא עובדים לפי תחושות, אנחנו לא עובדים לפי רגשות או לפי מה שאנחנו מרגישים. אנחנו עובדים על בסיס תשתית עובדתית - - -
יואב ללום
שאני צריך להביא לכם.
היו"ר יעקב מרגי
יואב, אני מבקש. קבלת פרס, אל תפריע. אני אוציא אותך עם קריאות הביניים.
לירון ספרד
אנחנו שמחים שיש ארגונים בחברה האזרחית שמפנים את תשומת לב המשרד לעוולות כי אחרת כנראה לא הייתה לך עבודה.
יואב ללום
תעבדו אתם. תפסיקו לעבוד עלינו.
היו"ר יעקב מרגי
אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
לירון ספרד
אנחנו שמחים ומעודדים את זה, זה חלק מהתפקידים של החברה האזרחית וזה טוב והדלת שלנו פתוחה. עורך-דין ללום יודע שבכל פניה שהוא פונה הוא נענה ויש התייחסות.
יואב ללום
אני לא יודע.
לירון ספרד
אם אתה לא יודע, חבל. מעבר לזה, מנהל המחוז התייחס לזה. כל פניה שמגיעה אלינו ולא רק פניה, העברנו רק לשלב של לקבל בדחיפה. אנחנו גם בשטח. הטענות שנשמעו כלפי גורמי הפיקוח הם פשוט טענות לא מבוססות. מפקחים שלנו מלווים את בתי הספר בתהליכי הרישום, מפקחם על הליכי הרישום. הממצאים שמנהל המחוז התייחס אליהם לגבי המספרים, שכיום לא היו קורים בלי הליווי המלא והמסור של המפקחים שמתייחסים לכל טענה, בודקים כל טענה, מלווים את בתי הספר עוד בשלב המניעה. יש דו"ח של מבקר המדינה, יש ביקורת. אם מתייחסים לגבי דו"ח מבקר המדינה, תשובות שאני בעצמי רשמתי חלק מהתשובות לשאלות ונפגשתי עם אנשי מבקר המדינה. דווקא על התנהלות ספציפית, אם מדברים על המחוז החרדי, ההתנהלות שלו לגבי המלחמה בתופעת האפליה, בתופעה של היעדר מנהל תקין, היא מהמתקדמות ביותר בתוך המשרד.
היו"ר יעקב מרגי
קשה לי, כי אני אחד ממובילי המאבק, צריך לזכור שהמחוז הזה לא היה קיים. מאז שהוא קם, בשנה הראשונה זה היה מינורי, בשנה השנייה דחפנו אותו, בשנה השלישית הוא היה כבר יותר אקטיבי. צריך לזכור שכל זה לא היה.
לירון ספרד
אנחנו לא נוהגים להתייחס לתיקים ספציפיים בוועדות הכנסת, בטח לא דברים שנמצאים תחת בדיקה. אבל לגבי חלק מהטענות שהזכרת, ערים שהזכרת, כל מקרה שם מלווה על-ידי המשרד, מטופל על-ידי המשרד. חיפה ככלל, אנחנו לא רואים פה שום מרכיב עדתי. אתם נכנסים להתייחסות עדתית לגבי זה. העניין של חיפה למיטב הידוע לנו בכלל לא נוגע לנושא הזה. אני לא מכיר את האמירה הזאת. נפגשנו עם מנהל בית הספר עצמו.
מאיר כהן (יש עתיד)
יש כתבה, דיברתי עם האנשים.
לירון ספרד
אז יש כתבה. המקרה של חיפה בכלל נוגע - - -
היו"ר יעקב מרגי
בעקבות הכתבה הזו שלחתי את מנהל אותו מוסד שהתבטא לעשות סיור שורשים בעיירה ממנה עלו ההורים שלו כדי להבין מה היה לפני שנות ה-40, מה נשאר ממנה וההתנהלות שהייתה, מי שמבין למה אני מכוון. כשאני שומע מוסד ליטאי אליטיסטי, לקחתי את זה כמוסד מפלה ברמה הכי גבוהה. אחרי שנבדק הנושא הזה התברר שכל הסוגיה היא סביב מנהל חדש שהגיע ואמר מה שאמר.

העובדות הם כאלה שבחיפה יש סמינר אחד. עכשיו השאלה היא האם אנחנו מאפשרים לו לקבל מרכסים, ממגדל העמק, מקרית אתא, קרית מוצקין וקרית שמואל, או שהוא מטפל נטו בחיפה. אני אומר לכם שמי שיפתור את הבעיה יהיו ירושלים וגבעת זאב. תסלחו לי על הביטוי אבל גם נזפתי במנהל המחוז שהוציא נוהל של סדרי עדיפויות. סדרי העדיפויות אומרות אתה בירושלים קודם כל טפל בירושלים. לאחר מכן הוא אפשר לערי הלוויין לקבל. אין סיכוי שירושלים תתחיל לקבל מערי הלוויין בגלל המצוקה הקשה. הגיע הזמן שבגבעת זאב יקימו סמינר. הכמות מצדיקה הקמת סמינר בגבעת זאב.

אני אומר לכם כמי שחרד לחינוך החרדי, אם לא יתקעו בשנת הלימוד תשע"ח ולא יהיה להם מוסד, הם לא יקימו מוסד. אם נאפשר להם תהליך מנהלי, זו השאלה גם לגבי חיפה. ברגע שזה יהיה על רקע עדתי, אין לי ספק שאני אהיה מגויס, זה לא יסתתר בעיניו של יואב וגם המשרד יהיה מחויב.
לירון ספרד
גם אנחנו. הנושא כרגע נוגע לאזורי רישום.
יואב ללום
מה רכסים? מה יש לכם? אתם מנותקים?
היו"ר יעקב מרגי
הלוואי ויכולתי להעביר בקדנציה הזו, במשמרת שלי את חוק רישום אזורי. מה לעשות, גם אני מוגבל. מבחוץ קל יותר, אבל יש לי גם משמעת קואליציונית, משמעת סיעתית ויש גבול כמה אני יוכל להיות סורר. אני ידוע כסורר במידת מה אבל יש דברים שכבר אי-אפשר.
קריאה
ב-2010 בג"צ התערב בעמנואל וקבע דברים, כל הסיפור שהיה עם בית יעקב בעמנואל. אנחנו רואים שלא קורה כלום.
היו"ר יעקב מרגי
עמנואל זה משהו אחר. היו סיבות אחרות. באלעד הייתה עתירה של עו"ד יואב ללום.
יואב ללום
משרד החינוך נגרר, גם באלעד, גם ברכסים.
היו"ר יעקב מרגי
הלוואי שיכולנו להעביר חוק רישום אזורי גם בחברה החרדית, זה לא קיים לצערי הרב, זה יפתור כמעט את כל הבעיה. אני טוען שכל סוגית האפליה, משתמשים בה למיתוג, המוסדות שלהם מפריעים, זה הפוך. יאמרו לך נציגי המשרד, בסמינרים מסוימים, למשל באר-שבע ואופקים, מרגע שהתקבלה החלטה באופקים שלא מקבלים מבאר שבע, משכתי ידיים אחורה וברכתי על כך. זה יאפשר סוף סוף לבאר-שבע להקים מסגרת איכותית טובה שלהם. דיבר יואב ללום על מכסות של 24%, 30%, שמחת עניים שהשתפרנו בכמה מוסדות והגענו ל-30%, 35%, תראו במה אנחנו שמחים. זה בא אך ורק למתג את המוסדות האלה. הם משתמשים בזה למיתוג.

אין ספק שהמצב קשה. המצב בחברה החרדית בנושא רישום בנות לסמינרים עדין לוקה בחסר. אבל כמי שמוביל את זה, כיושב-ראש ועדת החינוך, אני יכול לומר לכם גם מתוך ההכנה של הישיבה הזו, גם מתוך הראיה של מה שאני הולך לעשות בשנה הקרובה, שאין ספק שיש שיפור. לי אין ספק שגם מנהלי המוסדות עוקבים אחרינו, בוחנים אותנו ומאלתרים ומייצרים פתרונות כאלה ואחרים. הם לא יפסיקו להפלות. לא יפסיקו.

אני מבין גם את המצוקה של משרד החינוך, כשבאתי וטענתי לפני שהתחילה עונת הרישום, מנהלי הסמינרים כבר מלאו את המכסות שלהם. הם עושים רישום מוקדם כמו בסיירות, מאתרים בכיתה ז' את האנשים שלהם ואז אומרים לך להגיש תלונה. באה אלי אמא שהתלוננה, כשביקשתי ממנה את הפרטים היא אמרה, מה פתאום, יתקעו את הרישום של הבת שלי, אין לי תלונות.
יואב ללום
המשרד צריך לתת להם חסינות.
היו"ר יעקב מרגי
אומר לך עו"ד לירון ספרד, אנחנו לא מתייחסים לרגשות או לשמועות. במבחן בשנה שעברה, כשהשתוללתי על משרד החינוך, אמרתי עד שלא יהיו סנקציות, מנהלי מוסדות לא ילמדו. כמו באלעד לפני שנתיים, יש התיישרות מסוימת. במודיעין עלית בשנה שעברה היו סנקציות כספיות, נשללו תקציבים יש השנה התנהלות אחרת.
יואב ללום
השנה דחפו את כל הבנות ל - - - ויש אפס בטבלה. על מי הם עובדים?
היו"ר יעקב מרגי
לכן יש בתקנות גם את המסלול של ערר. אין לדיין בסוף אלא מה שאין עברו. לכן יש ועדות ערר.
יואב ללום
ברור, שנדחות על הסף.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיב - - -
יואב ללום
אני מוכן שתוציא אותי. אני רוצה לומר את הדברים, אם אתה רוצה להוציא אותי, תוציא אותי. תוציא אותי אדוני היושב-ראש, אני אגיד את הדברים, אני לא אתן להם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך לומר בזמנך את מה שאתה רוצה. ברגע שאתה מחדד את הנהלים, זה כמו בנפה, ככל שאתה מצמצם את החורים של הנפה, בסוף נשארים לך בידיים המקרים הכי קשים. בעקבות התקנות גם מנהלי המוסדות הבינו, הכינו שיעורי בית. ההורים למדו, הם לא ידעו את כל הזכויות שעמדו לטובתם בסוגיית הרישום. בעקבות התקנות השתפרה גם התייחסות ההורים. הרשויות המקומיות החרדיות, שלא שתפו פעולה נאלצות לשתף פעולה. אתה רואה שסכסוך פנימי בבית שמש, יצאה הכרזה שהוא לא הולך לשבץ, מיד הקפיצו אותי, הקפיצו את המשרד, הקפיצו את עו"ד יואב ללום והם דברו אחרת. קבלו ארכה של שבועיים לסיים את השיבוץ. לא יסיימו את השיבוץ, יש כבר את הסנקציה כתובה ומוכנה לרשות המקומית.
לירון ספרד
כל פניה שמגיעה למשרד מטופלת, נבחנת באופן יסודי, באופן מעמיק. מתקיימות ועדות ערר להורים וגם למוסדות שמורה הזכות להגיש ערר למנהל המחוז, לוועדת הערר המחוזית. אנחנו בוחנים כל - - -
עו"ד דבי גילד-חיו
מה עושים עם הורים שמפחדים?
לירון ספרד
יש הורים שפונים ואומרים שהם חוששים. אנחנו מבקשים שיסבירו לנו את הפרטים. אנחנו מלווים אותם, מדריכים אותם. בסופו של דבר אני לא יכול להכריח אנשים להגיש תלונה. אבל אם אני מזהה שיטה, גם אם אין תלונה רשמית לצורך העניין. אם הם מעידים על שיטה יש לנו יכולות לבדוק את זה. אנחנו מבקשים ערכות קבלה של מוסדות. בודקים את הציונים, בודקים את המבחנים, מבקשים דוגמאות של ראיונות.
מאיר כהן (יש עתיד)
למה יש לי תמיד תחושה שאתם יודעים שיש אפליה סמויה ואתם קצת סלחניים, קצת מסתכלים על החוקים היבשים. למה? הרי בבית ספר אחר, עם בעיה מסוג אחר, הייתם נעמדים על הרגלים האחוריות כי יש לכם פיקוח. למה בסוגיה הזאת, בכל פעם שאתם מגיעים לכאן, אתם מתנצלים? למה? אתם משרד החינוך. אתם הריבון. יש אפליה במדינת ישראל ב-2017.
לירון ספרד
הדברים אינם כך. שוב השתמשת במילה "תחושות", אני מזמין - - -
יואב ללום
אני אשמח לקבל את ההזמנה. אני לא מוזמן כי יש לכם מה להסתיר. עלי אתם לא תעבדו.
היו"ר יעקב מרגי
אל תענה לו.
לירון ספרד
מה שעומד לנגד עינינו זה האינטרס הציבורי יש חוקים, יש הנחיות, יש נהלים. יש במדינת ישראל חוק ברור, חוק זכויות התלמיד שמדבר על מניעת אפליה מטעמים של מוצא, רקע עדתי וכו'. כל מקרה שיגיע לפתחנו אנחנו בוחנים ובודקים כל מקרה לעומק.
מאיר כהן (יש עתיד)
לו השר שלך באמת היה חושב כך, הוא היה מצביע על הצעת החוק שחבר הכנסת מרגי ואני היינו חתומים עליה, שזה יעוגן בחוק.
היו"ר יעקב מרגי
אילוצים קואליציוניים.
מאיר כהן (יש עתיד)
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת עליזה לביא בבקשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה אדוני. אני מכירה את הנושא ואת יואב מ-2010, אנחנו מטפלים יחד בסוגיה של עמנואל. הדפוס הזה הוא דפוס שקיים, דפוס עמוק, התפיסה שיש שווים יותר ושווים פחות. נציגי משרד החינוך, אני רוצה לספר לכם על חברה טובה שלי שחזרה בתשובה, היא שינתה את שם משפחתה לשם משפחה אשכנזי, כששאלתי אותה למה? היא אמרה לי, אין סיכוי שהילדים שלי יתקבלו לבתי הספר. אתה מכיר את התופעה הזאת? אתה יודע אותה? אנחנו נמצאים במדינת ישראל 2017, שבע שנים אחרי שהתחלנו את הבג"צ בעמנואל, איך זה יכול להיות?

אל תגידו לי שאתם לא מכירים ואתם לא יודעים. החברה שלי הזו מייצגת משהו רקוב, איפה ואיפה. אני באה ממשפחה חצי ספרדית, אני מכירה את הסיפורים האלה, חווינו את זה בעצמנו, זה קיים. עכשיו 2017, תתעוררו. אנשים מפחדים, יש להם עוד ילדים. הם לא רוצים שיסמנו אותם בתוך המערכת. מה עם הסמינרים, עם כל המקומות שלא נותנים. בואו נקדם יחד את הצעת החוק הזו ואם לא נקדם הצעת חוק, תעשו משהו אתם כמשרד. אתה מחכה לתלונות כדי לטפל? איפה אתה חי? הדפוסים פה זועקים לשמים.
דוד אמסלם
תודה אדוני היושב-ראש, אני מברך אותה על הדיון הזה, אני עוקב אחרי מאבקיך הצודקים והנכונים, אבל אם אני מברך יותר מידי אתה יודע שכתוב: מברך רעהו בקול גדול בבוקר, כקללה תחשב לו. אני לא רוצה לברך אותו כך, כי באמת הוא נאבק מאבק נכון. אני גם לא צריך לברך את יואב על מאבקו ההרואי והמתמשך.

האפליה בעולם החרדי, ימיה מהמצאת החרדיות הספרדית. זו המצאה. אני אומר את זה כל הזמן אבל לא רוצים לשמוע. זו המצאה. לפני 40 שנה לא הייתה חרדיות ספרדית. מיום שהומצאה החרדיות הספרדית הומצאה האפליה. אני מדמה אותה לדייג והדגים. הדיג אוהב את הדגים, מטגן אותם במחבת. העולם החרדי אוהב את הספרדים, לחרד אותם, להשתמש בהם כבשר תותחים, אבל כאשר הוא צריך לתת להם את חלקם בעוגה הקטנה, הוא לא מוכן לתת, הוא צריך להיות למעלה.

אדון זהבי הנכבד, אנשי משרד החינוך, אתם עושים עבודה מצוינת ונכונה ואתם משתדלים ויש לכם כוונות טובות. אבל מנהלי המוסדות, הסמינרים מלומדי מלחמות, יותר מתוחכמים מכם, מללום, ממרגי וממני. הם אלופי עולם בקומבינות, אלופי עולם בתחמנות. הם יודעים את כל המלאכה הזו. כשהייתי חבר כנסת במפלגת ש"ס בזמנו, ניסיתי והגשתי הצעת חוק שאמרה דבר אחר, אולי זו ההצעה הנכונה. מוסד שייחשד כמפלה יעצרו תקציביו.

עולם המוסדות החרדי מבין שפה אחת, שפת הכיס. לא מדאיג אותו חקירות פליליות, חקירות משטרה או תלונות. תעצור לבדוק, ברגע שתיגע לכיס, הכול יסתדר. זו ההצעה הנכונה ואין בלתה. מכיוון שכל אחד וחלומותיו וכל אחד ואילוציו, במצב הנוכחי אני מצטער לומר שאני לא תולה תקוות רבות לשיפור, אבל אני מברך אתכם במאבק הזה ותומך בו בכל פה.
יוסי מועלם
לגבי הנהלים של הקבלה לפי אזורי רישום, שנותנים לירושלים כדי לפתור את הבעיה שלה ואחר-כך גבעת זאב. אני רק תוהה, מדוע דווקא את הבנות האשכנזיות של גבעת זאב כן מקבלים לירושלים אבל הספרדיות נשארות בחוץ. אלו לא תחושות אלו עובדות. בכיתה א' בשנה הבאה יש 36 שעד רגע זה לא התקבלו ולא שובצו, מתוכן שלוש אשכנזיות.
היו"ר יעקב מרגי
יש מחויבות של הרשות המקומית שלך לוועדה הזו בימים אלו להגיש לי את התכנית איך היא מתמודדת לפתרון הבעיה של כיתות א'.
יוסי מועלם
אני לא יודע מה הרשות תגיש. כלפי המשרד - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לבחון זאת, כי אם התקבלו תלמידות מגבעת זאב בירושלים, כפי שהוא מציין - - -
לירון ספרד
אנחנו נשמח לקבל ממך את הנתונים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הוועדה מודה לחברי הכנסת המציעים, בראשם חבר הכנסת מאיר כהן ועל ההתמדה שלו בנושא הזה. המחוז החרדי נתן סקירה על תהליך העבודה לאור התקנות החדשות. הוועדה שמחה לקיים את הדיון הזה כבר בתחילת יולי, לעומת שנה שעברה שהדיון התקיים בספטמבר. הוועדה שמעה ממשרד החינוך על אורכה של שבועיים שניתנה לרשויות המקומיות לסיום השיבוץ. הוועדה דורשת ממשרד החינוך להגיש לה מצבת שיבוץ סופית עד ה-15 ליולי 2017. לאור המצבת הזו נקיים דיון נוסף בנושא. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים