ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/06/2017

פטור מארנונה? לא לכולם - בחינת היעדר השוויון במס הארנונה בין המכללות הטכנולוגיות למוסדות בפיקוח המל"ג

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 69

מישיבת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

יום רביעי, ד' בתמוז התשע"ז (28 ביוני 2017), שעה 10:10
סדר היום
פטור מארנונה? לא לכולם – בחינת היעדר השוויון במס הארנונה בין המכללות הטכנולוגיות למוסדות בפיקוח המל"ג
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר
מוזמנים
גליה כהן - אגף תקצוב פיתוח, משרד הפנים

רעות פרקש - הלשכה המשפטית, משרד הפנים

מעין ספיבק - רפרנטית פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

גיא קפלן - מנהל מחלקת תקצוב במה"ט, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

דב תמיר - מנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר שבע

ליאת הרפז - מנהלת מחלקת כספים ובקרה, אורט ישראל

יעקב איסלר - המכללה המקצועית מישור אדומים

רוני דיוה - מנכ"ל המכללה למינהל

תרצה ריבק - מנכ"לית מכללת נצרת עילית-יזרעאל

אמיר קדרי - עורך דין
מנהלת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
אור שושני

פטור מארנונה? לא לכולם – בחינת היעדר השוויון במס הארנונה בין המכללות הטכנולוגיות למוסדות בפיקוח המל"ג
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הדיון בוועדה בנושא: "פטור מארנונה? לא לכולם – בחינת היעדר שוויון במס הארנונה בין המכללות הטכנולוגיות למוסדות בפיקוח המל"ג". מוסדות להכשרה טכנולוגית, שפרוסים בכל הארץ ובעיקר בפריפריה, תורמים באופן משמעותי להנגשת ההשכלה ולייצור של אופק תעסוקתי לכלל החברה ולאוכלוסיות מוחלשות בפרט. החומר שנלמד באותן מכללות הוא לאוכלוסיות שבדרך כלל קשה להן להשתלב באקדמיה. בעיניי המוסדות האלה הם נדבך חשוב מאוד ביצירת כוח אדם בתחומים טכנולוגיים שונים. נכון, הקדמה כבר כאן, אבל בסופו של דבר הטכנולוגיות תמיד נדרשות ואין אפשרות לייצר אך ורק עבודת הייטק, יש גם לואו-טק, ולדברים האלה צריכים אנשים משכילים בתחום, שיכולים לתרום בעניין.

הקיום וההצלחה של המכללות האלה מושפע באופן ישיר מהתקציב שעומד לרשותן. בעיניי לפחות אין כל הצדקה בהבחנה שעושים בפטור תשלומי ארנונה בין מכללות טכנולוגיות לבין המועצה להשכלה גבוהה. אין הבדל, אבל עדיין מכללות טכנולוגיות מקופחות והן משלמות תשלומי ארנונה מלאים.

כאשר קיימת זהות מוחלטת באופן פעילות המכללות הטכנולוגיות לבין מוסדות המל"ג, הגיעה העת גם לעשות פה שינוי. יש היום כ-28,000 סטודנטים שלומדים במכללות הללו, ובאמת הגיע הזמן לדון בנושא.

אנחנו נשמע מספר דוברים ולאחר מכן נשמע גם את משרדי הממשלה, כדי שיתנו לנו הבהרות איך מתקנים את העיוות. אני רק רוצה לציין שהצעת חוק בנושא כבר נוסחה, אולי כבר הוגשה, והיא אמורה לפתור את הסוגיה אחת ולתמיד.

אני ביקרתי וסיירתי במכללה הטכנולוגית בבאר שבע, יחד איתכם, חברי ההנהלה, ואני אשמח לשמוע את עמדתך, מר תמיר.
דב תמיר
אני דב תמיר, מנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר שבע. אני נמצא במערכת של ההשכלה הטכנולוגית משנת 1973 ומנהל המכללה ב-11 השנים האחרונות.

מה שקרה זה שנחתו עלינו מכל הכיוונים, עם כל הגזרות האפשריות. אני אמנה אותן בקצרה. קודם כול, הנושא שהוזכר פה, נושא הארנונה. אנחנו מחויבים בארנונה כמו סדנה לפחחות רכב. אני האחרון שיזלזל בפחחות רכב, כי גם בהם אני רואה מוצר של השכלה טכנולוגית, אבל לא יכול להיות שתהיה כזאת אפליה, כזה הבדל. וזה לא רק המערכת של ההשכלה הגבוהה; גם כל מערכת החינוך, מגני הילדים ועד כיתה י"ב, פטורים מארנונה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בעיניי מדובר בקיפוח כפול. פעם אחת מקפחים אתכם כי אתם, כמו כולם, מעניקים חינוך לציבור, ופעם שנייה מעצם זה שאתם בדרך כלל מתעסקים עם אוכלוסיות שקצת יותר קשה להם, גם בתשלומים, גם בהתנהלות. כך שאתם בעצם משלמים מחיר פעמיים, והעניין הזה הוא פשוט אבסורד. ולכן אנחנו מעוררים את הדיון הזה. אני חושב שאנחנו נביא את הסיפור הזה לסיום, נביא פתרון – אם לא באמצעות הסכמות עם משרדי הממשלה אז באמצעות חקיקה.

אמיר קדרי, בבקשה.
אמיר קדרי
אני לא אכנס לשאלה של השוויון, כי זה הוצג מספיק פעמים. אבל צריך לבדוק איך פותרים את העניין. כרגע, בעניין החקיקתי יש שני מקורות שדרכם אפשר להגיע אל הפטור - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אמיר, הנה הצעת החוק שלי.
אמיר קדרי
תודה, יש לי אותה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אשמח לשמוע את עמדתך המשפטית לגביה.
אמיר קדרי
אתה אמרת משהו נכון, "אם מגיעים להסכמה עם משרדי הממשלה". כי יש מקור שדרכו אפשר להגיע למשרדי הממשלה, והוא בעצם הקריטריונים של מוסד מתנדב שנמצאים בפקודה. דרך אגב, סתם הערה כללית שלא קשורה דווקא לוועדה הזאת: מדובר בפקודה מ-1938, ובתי המשפט כבר אמרו הרבה מאוד פעמים שהיה כדאי בכלל לתקן את כל הנושא של הארנונה, מפני שהוא באמת נמצא בכל כך הרבה תיקוני חקיקה שמקורם בימי המנדט. גם בית המשפט העליון אמר הרבה פעמים שהיה כדאי להסדיר את הפטורים של הארנונה בחוק מודרני ומסודר.

לעניינו, יש קריטריונים שפורסמו על ידי משרד הפנים ל"מוסד מתנדב". ב-2004 מנכ"ל משרד הפנים הוסיף את הקריטריון ה-14, שאומר שכל מוסד שמוכר על ידי המל"ג יוכר גם הוא כמוסד מתנדב, אפילו אם הוא לא עונה על הקריטריונים הקודמים. כלומר, מספיק שהוא מוסד מל"ג. ולכן מספיק בעצם שמנכ"ל משרד הפנים, בתוך אותו קריטריון 14 שהוא פרסם ב-2004, שאומר שכל מוסד של המל"ג פטור, יוסיף שגם המכללות הטכנולוגיות ייכנסו פנימה, ואז המכללות הטכנולוגיות יהיו מוצמדות בעצם למערכת ההשכלה הגבוהה, וכל מה שקורה עם מערכת ההשכלה הגבוהה יקרה גם עם המכללות הטכנולוגיות. זה לכאורה מהלך פשוט ומתבקש.

המקור השני הוא הצעת החוק. אם באמת אי אפשר להגיע לאיזושהי הסכמה עם משרד הפנים ומנכ"ל משרד הפנים לגבי תיקון של הקריטריון הזה – שזה דבר שאפשר לעשות אותו בקלות רבה והוא מתבקש – אז הצעת החוק כפי שהוגשה על ידך היא בהחלט הדרך הנכונה. יש אולי כמה תיקונים קטנים שצריך לעשות שם, מכיוון שבינתיים הצעת החוק מתייחסת לסעיף בפקודה שכל הזמן מוסיפים לו פטורים, ולכן היום זה כבר לא מספר 9, אלא כבר יש 14. כלומר, זה הליך שבאמת אפשר להיכנס אליו, מכיוון שכל שנה נוסף שם מוסד, ואין סיבה שגם המכללות לא ייכנסו אליו.

כך ששני המסלולים שהזכרת הם מסלולים נכונים וראויים והם הדרך לפתרון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. המכללה למינהל? אין. מכללת נצרת עילית, בבקשה.
תרצה ריבק
שמה של המכללה הוא נצרת עילית-יזרעאל. שמי תרצה ריבק. אין לי הרבה מה להוסיף, אני רק אדגיש את מה שנאמר כאן. העיריות תומכות בפטור לארנונה, לעירייה יש אינטרס שיהיה פטור מארנונה, כי זה מקדם את האוכלוסיות שלהן, ובנוסף, הכסף של מלכ"רים לא הולך לעסקים, כלומר, זה לא שאנחנו צוברים פה רווחים, אלא אנחנו מחזירים את זה לסטודנטים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זאת אומרת שלעניות דעתך ראשי רשויות לא מתנגדים לעניין הזה.
תרצה ריבק
אני יודעת שלא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, השלטון המקומי פה? כמובן לא באים.
תרצה ריבק
הרשות המקומית שלי נתנה את אישורה לפטור, ומשרד הפנים הוא זה שמתנגד, בניגוד לדעת הרשות, שמוכנה גם לבוא איתי לערעור.
דב תמיר
גם עיריית באר שבע נתנה את הסכמתה. העניין הוא שכל פטור כזה דורש אישור של הממונה על המחוז במשרד הפנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משרד העבודה והרווחה, מה יש לכם לומר?
גיא קפלן
בוקר טוב, אני גיא קפלן, מנהל מחלקת תקציבים במכון להכשרה בטכנולוגיה ומדע במשרד העבודה. המכללות הטכנולוגיות נמצאות בפערי תקציב גדולים מאוד שמתמשכים לאורך שנים, ולראיה: התקיים בחודשים האחרונים תהליך של ועדת מנכ"לים – מנכ"ל משרד העבודה ומנכ"ל משרד האוצר – כדי למצוא את הדרך לעשות רפורמה בתחום הזה ולמצוא את הדרך הנכונה לתת תוספת תקציבים גדולה מאוד - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זו אחלה תוספת, אבל בצורה עקיפה.
גיא קפלן
שנייה, תן לי לסיים בבקשה. למעשה הנושא של ארנונה שהם נאלצים להתמודד איתו רק מחריף את הפער. יש מצבים אבסורדיים שאפשר לראות, למשל במכללת ספיר, שמצד אחד יש בניין של האקדמיה, שפטור מארנונה, ומולו נמצא בניין של הכשרה טכנולוגית, שכן משלם ארנונה. הסטודנטים יושבים באותה חצר. זו ממש תמונה שמייצגת את המצב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז העמדה של משרד העבודה והרווחה היא בעד מתן פטור מארנונה.
גיא קפלן
בהחלט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. משרד האוצר, בבקשה.
מעין ספיבק
אני מעין ספיבק, מצוות פנים. קודם כול הייתי שמחה לשמוע את עמדתו של משרד הפנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, אז נשמע את עמדתו של משרד הפנים. האם אתם בעד ביטול התשלום ההזוי הזה של הארנונה? אנחנו עדיין לא מצליחים להבין מדוע אנחנו גובים ארנונה ממכללות טכנולוגיות, שפועלות מול אוכלוסיות מוחלשות ובדרך כלל גם מול מעוטי יכולת, בעוד שאנחנו פוטרים מארנונה מוסדות אקדמיים, שבהם יש בדרך כלל אנשים ממעמד גבוה ועם יכולות כלכליות הרבה יותר גבוהות, שמשלמים 40-30 אלף שקל בשנה שכר לימוד. אפשר הסבר הגיוני?
גליה כהן
זו שאלה של מדיניות. משרד הפנים מסכים באופן עקרוני והוא בעד הרעיון, אלא שמדובר גם בהשלכות רוחב. היום אנחנו מדברים על מכללות טכנולוגיות, אבל השלכות הרוחב יכולות להיות גם מבחינת סוגי המכללות וגם ארציות, ומן הסתם יש לזה השלכות כספיות לא מבוטלות. ולכן - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני אומר לך כך. אני עשיתי בדיקה – אני בדרך כלל מגיע מוכן, אני מניח שגם את – ועולה שמדובר במיליונים בודדים, בכל רחבי הארץ.
גליה כהן
למכללות הטכנולוגיות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הרשות המקומית תאבד מאות אלפי שקלים בודדים בשנה, וגם זה במקרה קיצון, כלומר, אם יש הרבה מאוד מטרים. כך שהמשמעות הכלכלית לרשויות המקומיות היא לא משמעותית, בעוד שעבור המכללות הטכנולוגיות מדובר בסכומים משמעותיים בתקציב. השאלה היא למה אנחנו לא פותרים כבר את הסוגיה הזאת. את יכולה באמת לומר – וזה יהיה בסדר – שאת חושבת שאנחנו צודקים ושאין צורך בהצעת החוק הזאת, ואת תלכי למשרד לבדוק איך אנחנו מקדמים תקנות. או - - -
גליה כהן
לא, אתה לא נתת לי להשלים את דבריי. מה שהתחלתי לומר זה שמשרד הפנים באופן עקרוני בעד, אבל מכיוון שמדובר על השלכות רוחב – לא רק על מכללות טכנולוגית ברחבי הארץ אלא על מכללות בכלל – משרד הפנים סבור - - -
אמיר קדרי
סליחה, איזה מכללות? כל המל"ג כבר מכוסה, כל המוסדות התורניים כבר מכוסים דרך מוסד מתנדב, כל בתי הספר מכוסים, כך שלא נשאר כלום. לכן אין שום השלכות רוחב, יש רק בועה אחת מוקפת ים גדול, זה הכול.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ממש כך.
אמיר קדרי
אין, באמת אין, בדקתי.
גליה כהן
ההנחות בארנונה ניתנות לאט-לאט, ומחקיקה לחקיקה הפטור גדל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גליה, באמת, אין פה כלום.
גליה כהן
לדעתנו ההשלכות יכולות להיות יותר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ההשלכות באמת לא משמעותיות. אני מבקש שלא נצטרך לעשות פה דיוני המשך ושאני לא אצטרך להגיש את הצעת החוק הזאת. כנסו למשרד, תעשו על זה דיון, ותאמיני לי, המסקנות של הדיון יהיו ברורות: לתת פטור לארנונה גם למכללות הטכנולוגיות.
גליה כהן
מה שרציתי לומר זה שמכיוון שלדעתי כן יש השלכות, אז למרות שאנחנו בעד, אנחנו רוצים שזה יהיה בתנאי שיינתן שיפוי, כלומר, שזה לא יהיה על גבן של הרשויות המקומיות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא משמעותי לרשויות המקומיות ורובן גם מוכנות לוותר. מי עוד רוצה לדבר?
ליאת הרפז
אני ליאת הרפז, מנהלת מחלקת כספים של אורט ישראל. הצגתם את הדברים מאוד יפה. אני רוצה להדגים עוד אבסורד: גם אצלנו במכללת בראודה בכרמיאל יש מכללה אקדמית לצד מכללה להנדסאים, והם משלמים שליש בעוד המכללה שלנו משלמת מחיר מלא. מעבר לזה, יש אבסורד נוסף: שתלמיד עד כיתה י"ב פטור, אבל כשהוא מגיע לכיתה י"ג הוא צריך לשלם. מדובר על אבסורד מטורף, כי באמת מדובר על פריפריה חברתית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה לך, ליאת. את רואה שאנחנו מקדמים דברים. זזו דברים מאז הפגישה האחרונה, אה?
ליאת הרפז
מצוין.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, בבקשה.
רוני דיוה
אני רוני דיוה, מנכ"ל המכללה למינהל. מדובר פה בסכום מאוד קטן, משהו כמו 12 מיליון שקלים לכל המדינה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה ממש כלום.
רוני דיוה
וזה אבסורד שבכלל יש על זה דיון, כי זה משהו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ולמכללות זה הרבה מאוד כסף. תחשבו שב-12 מיליון שקל אפשר לגייס עוד תלמידים מוחלשים. הרי הם לא ייקחו את הכסף הזה הביתה. בכסף הזה הם יביאו עוד תלמידים, יסבסדו, ייתנו מלגות, יעזרו. אבל כרגע אנחנו לוקחים להם את הכסף, ובשביל מה? בשביל ראש עיר שיביא עוד איזה ארבעה מינויים פוליטיים? אני מכיר את זה, אני הייתי חבר מועצה, סגן ראש עיר.
גליה כהן
עבור הרשויות האלה הסכומים הם לא מבוטלים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר לך שמבחינת הרשויות הסכומים הם מבוטלים, ובאמת אין שום סיבה שלא נעשה את זה. זה פשוט בלתי נסבל, זה עיוות, זה קיפוח זועק לשמיים. לא יכול להיות שאנחנו נותנים את זה לאקדמיות, ששם בדרך כלל המצב הסוציו-אקונומי גבוה יותר, אבל למכללות טכנולוגיות אנחנו לא נותנים. זה לא הגיוני.

רוני, בבקשה.
רוני דיוה
אני רק אחדד את מה שאמרת. מדובר ב-12 מיליון שקלים, שמתחלקים לכ-70 רשויות מקומיות. זה סכום לא מהותי. לכן צריך לעשות את זה, בשיפוי או בהצעות חוק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו נעשה את זה. ואם זה לא ילך בשיח אז זה ילך בחקיקה. אני גם לא רואה סיכוי שוועדת שרים תפיל לי הצעת חוק כזאת, הם לא יוכלו להסביר דבר כזה.

משרד האוצר, בבקשה.
מעין ספיבק
ניהול הארנונה, וגם ההנחות שבה, נעשה על ידי משרד הפנים ועל ידי הכנסת. משרד האוצר הוא לא זה שמחליט אם לתת את ההנחות האלה או לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל מניסיוני הדל למשרד האוצר יש אג'נדה, יש מדיניות, יש קו. ואני יודע שיש לנו משרד אוצר מאוד חברתי בשנתיים האחרונות ואפילו קצת קודם – מאז שאמיר לוי הפך להיות הממונה. ואם הוא משרד אוצר חברתי אז למה שלא יתחיל לפעול כמשרד אוצר חברתי? משרד אוצר חברתי רוצה לעזור למכללות טכנולוגיות שמחזיקות אוכלוסיות שהן מוחלשות בדרך כלל.
מעין ספיבק
הבקשות להנחות שמגיעות לשולחן של משרד הפנים, על בסיס חודשי ואפילו יותר מזה, הן כולן עוסקות באוכלוסיות שעל פניו צריך לעזור להן בכל דרך שניתן. השאלה מי מהאוכלוסיות האלה מקבל בסוף את ההנחה היא שאלה שקשורה לסדר עדיפויות שמיוצר על ידי משרד הפנים ועל ידי הכנסת. בהקשר הזה אין לאוצר אג'נדה ספציפית שהיא נגד או בעד, אלא זו שאלה שאנחנו צריכים לראות איך היא מסתדרת - - -
רוני דיוה
זה ממש לא נכון. מישהו שכח אותנו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז עמדת משרד האוצר היא לא - - -
רוני דיוה
כל מה שאת אומרת עכשיו זה רק תירוצים. מישהו שכח אותנו בעבר, אף אחד לא טיפל בזה. נתנו פטור לכולם – לבתי ספר, לגני ילדים, למכללות אקדמיות, לישיבות – אבל מישהו שכח את המכללות הטכנולוגיות. ועכשיו אנחנו באים ואומרים, חבר'ה, התעוררנו, אנחנו גם פה. ואתם עכשיו באים וממציאים תירוצים. אבל זה שטויות, זה לא נכון - - -
אמיר קדרי
לא, היא לא אמרה את זה - - -
מעין ספיבק
אני רוצה להגיד - - -
רוני דיוה
אתם שכחתם אותנו, ועכשיו אנחנו אומרים לכם, הנה, אנחנו פה, בבקשה תשנו את זה. מדובר ב-12 מיליון שקלים, זה לא פוגע באף אחד, זה לא פחות מטוס ולא פחות שום דבר, זה בסך הכול 12 מיליון שקלים שמתחלקים על 70 רשויות מקומיות, זה בדיחה. צריך לפתור את זה, בלי תירוצים. ואף אחד לא דיבר איתנו, פשוט מאוד שכחו אותנו - - -
מעין ספיבק
אני רוצה להגיב על זה. כמו שגיא אמר, יש כיום משא ומתן שמתקיים - - -
רוני דיוה
שלא כולל את הארנונה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הארנונה חייבת להיפתר. האם עמדת משרד האוצר היא שכן ניתן לבטל את ה - - -
מעין ספיבק
משרד האוצר לא בעד ההנחה הזו. אני חוזרת ואומרת: זה מנדט של משרד הפנים. השלכות הרוחב, שאתם מתייחסים אליהן כאל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז משרד האוצרת מתנגד לביטול תשלום הארנונה?
מעין ספיבק
משרד האוצר מתנגד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זאת אומרת שהוא רוצה שהם ימשיכו לשלם ארנונה.
אמיר קדרי
זה לא כל כך ברור. אם זו אג'נדה של משרד הפנים וזה באחריות משרד הפנים, אז למה משרד האוצר מתנגד? קודם אמרת שזה לא רלוונטי למשרד האוצר ושמשרד הפנים הוא זה שמחליט, אז אולי לפחות תגידו שאתם לא מתנגדים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה באמת אתם מתנגדים? מה הסיבה?
מעין ספיבק
אם משרד הפנים יבחר לעשות את הדבר הזה ולשפות על זה – זה עניינו של משרד הפנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל צריך להסביר למה משרד האוצר מתנגד.
מעין ספיבק
אני הסברתי. בעבר אפשרנו. הנחות בארנונה מגיעות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה שמך?
מעין ספיבק
מעין ספיבק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מי זה הממונה שלך? יוצר?
מעין ספיבק
כן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז בפעם הבאה תגידי ליוצר שיכין אותך יותר טוב לדיונים, בסדר?
מעין ספיבק
אני מוכנה ואני אומרת לך את כל הטיעונים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, את לא מוכנה.
מעין ספיבק
איזה שאלה יש לך שלא עניתי עליה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה משרד האוצר מתנגד.
מעין ספיבק
אז תן לי לסיים את הדברים שלי. ראשית, הטענה שהכסף הזה הוא כסף קטן היא טענה לא כל כך טובה כשזה נוגע לרשויות המקומיות. התקציב של הרשויות המקומיות מורכב מהרבה מאוד ארנונות קטנות של כל מיני גופים קטנים - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
את מתחילה להשתפר.
מעין ספיבק
- - ואנחנו לא מקלים ראש בשום הנחה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אנא ממך חזרי למשרד, דברי עם מר יוצר ותגידי לו שאני אמרתי שאני מגיש הצעת חוק ואני מבקש ממנו אישית לדון בזה במשרד ביחד עם משרד הפנים, כדי לא להביא את זה למצב שזה יגיע לחקיקה. כי לא יעזור כלום, לא לאוצר ולא לפנים – החוק הזה יעבור כך או כך. אז עדיף שתעשו את זה בצורה טובה ומכובדת במשרדכם מאשר שנכפה את זה עליכם בחקיקה.
דב תמיר
אני רוצה להסביר שבעצם היום חוץ מהמכללות הטכנולוגיות אין חינוך מקצועי במדינת ישראל. נעלמו כל בתי הספר המקצועיים. אמנם יש כרגע ניסיון של משרד החינוך להחזיר עטרה ליושנה, אבל זה לא עובד וזה לא יצליח, וחוץ מהפרסומים בטלוויזיה לא קורה כלום. היום אין במדינת ישראל הכשרה מקצועית, בגלל שינוי תנאי הזכאות על ידי חוק ההסדרים מ-2003. היום לימודי טכנאים נעלמו, בגלל שהם לא מתוקצבים על ידי המדינה, וההנדסאים בעצם נשארו היחידים שמייצרים... אני מאזור הדרום, ובלעדינו אין תעשייה באזור הדרום, אין. אינטל היום רודפים אחרינו, קמ"ג רודפים אחרינו. היום בלי המכללות מדינת ישראל לא יכולה לאיים על איראן. בלעדינו מדינת ישראל לא מסוגלת לסגור בורג. ואתם מדברים פה על סכומים שהם כלום. יש פה עיוות. אם אנחנו ניעלם לא יהיה כלום. אי אפשר לקנות מהודו את כוח האדם שאנחנו עושים, אין דבר כזה.

היום אנחנו איזשהו מיעוט קטן שמרביצים לו מכל הכיוונים – מצד אחד מקבלים חמישית ממה שההשכלה הגבוהה מקבלת ומקבלים פחות מגני ילדים, ומצד שני הארנונה מלאה. לידיעתכם, עד שנת תשעים ומשהו לא שילמנו ארנונה. פתאום יום אחד הגיעו, אמרו שההשכלה האקדמית מקבלת פטור ואנחנו לא מקבלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה, אדוני.
רוני דיוה
דרך אגב, צריך לומר שהמכללות האקדמיות נוצרו מאיתנו. במכללה למינהל המסלול האקדמי יצא מהמכללה למינהל. והם קיבלו פטור ואנחנו נשארנו בלי פטור. ואותו דבר בבאר שבע ואותו דבר באשדוד, בסמי שמעון. אנחנו ישבנו באותו מקום, והם קיבלו את הפטור ואנחנו לא. הם קיבלו את הפטור ביום שהם יצאו מאיתנו, שזה משהו באמת הזוי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה.

1. הוועדה למדה כי בנוגע לפטור מתשלום ארנונה למכללות טכנולוגיות בהשוואה למוסדות להשכלה גבוהה, הפטורות ממס זה, קיים קיפוח מתמשך. הוועדה קובעת כי אין שום סיבה ליצור חוסר שוויון בתחום זה. מדובר במכללות הפרוסות ברחבי הארץ ובעיקר בפריפריה הגאוגרפית, התורמות באופן משמעותי להנגשת השכלה ואופק תעסוקתי לכלל החברה ולאוכלוסיות מוחלשות בפרט.

2. הוועדה תפנה לשר הפנים ותדרוש לערוך חשיבה מחודשת בכל הקשור להחלת פטור מתשלום ארנונה גם למכללות טכנולוגיות, ולפעול באופן מידי להשוואת מצבן בסוגיה זו למוסדות להשכלה גבוהה, כאשר קיימת זהות מוחלטת באופן פעילותן.

3. הוועדה תדרוש משר הפנים לפעול באופן מידי לתיקון חוזר מנכ"ל מס' 4/04 לעניין קריטריונים לפטור מארנונה לפי סעיף 5(ז) ו-5(י) לפקודת מיסי העירייה ומיסי הממשלה (פיטורין), 1938, סעיף א', קריטריון 14 – תוספת קריטריונים שפורסמו למתן פטור מארנונה; ולהחיל פטור גם על המכללות הטכנולוגיות.

4. הוועדה רשמה לפניה את הודעת נציג משרד העבודה והרווחה בדיון, מר גיא קפלן, מנהל מחלקת תקצוב במה"ט, על הסכמת המשרד ותמיכתו בהחלת הפטור מארנונה למכללות טכנולוגיות.

5. הוועדה דורשת מהגורמים המקצועיים במשרד הפנים ובמשרד האוצר לערוך חשיבה מחודשת בסוגיית הפטור מארנונה גם למכללות טכנולוגיות ולהביא לשרים במשרדיהם את תוכן הדברים כפי שהובאו היום בדיון.

6. הוועדה מקווה שהצעת החוק שהנחנו בכנסת לא תצטרך להתקדם והנושא ייפתר באופן עצמאי באמצעות המשרדים אל מול המכללות.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים