ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/07/2017

פקודת השירות המשותף שהרמטכ"ל מוביל שמגמתה לבטל את היחידות הנפרדות בצה"ל, פקודת השירות המשותף שהרמטכ"ל מוביל - שמגמתה לבטל את היחידות הנפרדות בצה"ל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 185

מישיבת ועדת החוץ והביטחון

יום רביעי, י"א בתמוז התשע"ז (05 ביולי 2017), שעה 10:45
סדר היום
דיון מהיר – פקודת השירות המשותף שהרמטכ"ל מוביל שמגמתה לבטל את היחידות הנפרדות בצה"ל
נכחו
חברי הוועדה: אברהם דיכטר – היו"ר

אמיר אוחנה

רוברט אילטוב

איל בן ראובן

מרדכי יוגב

עליזה לביא

מנחם אליעזר מוזס

שולי מועלם-רפאלי

בצלאל סמוטריץ'

יעקב פרי

מיכל רוזין

אלעזר שטרן

עפר שלח
חברי הכנסת
משה גפני
מוזמנים
הרמטכ"ל רב-אלוף גדי אייזנקוט

דניאל הגרי - ע' הרמטכ"ל

רונן מנליס - דובר צה"ל

דרור גרניט - משרד הביטחון
מנהל/ת הוועדה
שמואל לטקו
רישום פרלמנטרי
הדס לוי, חבר תרגומים

דיון מהיר- פקודת השירות המשותף שהרמטכ"ל מוביל שמגמתה לבטל את היחידות הנפרדות בצה"ל
היו"ר אברהם דיכטר
אדוני הרמטכ"ל אנחנו מבקשים להתחיל את הדיון השני שהוא שונה, הוא דיון פתוח לפי סעיף 120 ב'2. הוא לא דיון חסוי. אני ביקשתי שיהיה עם חברי הכנסת ונציגי המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים. הנושא שלו הוא פקודת השירות המשותף שהרמטכ"ל מוביל לפי בקשה של דיון מהיר שהתקבלה משני חברי כנסת, חבר הכנסת משה גפני וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. ואני אבקש משני חברי הכנסת ממש בקצרה, או אחד שידבר בשם שניהם, להסביר מדוע ביקשתם את הדיון המהיר. הרב גפני, בבקשה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה מסגרת הזמנים שלנו אבל?
היו"ר אברהם דיכטר
יש לנו עד 11:00. בבקשה חבר הכנסת גפני.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש אני מודה לך שאתה מביא את זה, אדוני הרמטכ"ל. הצבא איננו מנותק מהעם. ומה שקורה במדינת ישראל בתקופה האחרונה מתחיל להיות מצב שמי שמקפיד על מצוות שהן בין היתר זה הפרדה בין גברים לנשים לא יוכל לחיות במדינה הזאת, לא יכול לשרת בצבא, לא יוכל לעשות כלום. המציאות תהיה כזאת שאי אפשר יהיה לעשות דברים שאנחנו מאמינים בהם. אי אפשר יהיה לעשות אותם מכוון שכופים עלינו נגד אורחות חיינו אורח חיים שלא מקובל.

אבל מכוון שאנחנו ממוקדים עכשיו בעניין של הצבא, המציאות הזו של פקודת השירות המשותף, היות ואין זמן אני לא אאריך, כי חיילים לא יוכלו לשרת או שיהיו במצב כזה שיהיה בלתי נסבל כמעט. אני כבר לא מדבר על מציאות שיהיה איזה טקס וזמרת תשיר. ואני אומר, אני לא נכנס בכלל, כל אחד איש באמונתו יחייה. וכל אחד רוצה, הוא רוצה לשמוע זמרת, הוא רוצה לנסוע לגני התערוכה לשמוע את הזמרת שבקושי יש לה בגדים, זה בסדר, אני לא בעניין הזה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
איך אתה יודע?
משה גפני (יהדות התורה)
ראיתי בעיתון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
איך אתה מסתכל על תמונות כאלה?
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא הסתכלתי אני רציתי להביא לך את זה.
עליזה לביא (יש עתיד)
היית בהופעה גפני?
היו"ר אברהם דיכטר
חבריי, חברי הכנסת, גפני, בוא תתייחס לנושא.
משה גפני (יהדות התורה)
אני מבקש להגיב לגבי העניין הזה. יותר ויותר חיילים וקצינים בצבא - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
איך הוא דמיין אותה - - -
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, אלעזר, תקח את החיים בקלות, תצחק על הכל, בסוף תהיה פה מלחמת אחים. המציאות הזאת - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה אומר את זה?
משה גפני (יהדות התורה)
המציאות זה שאנשים הליברלים ביותר לא מאפשרים לנו את היכולת לחיות כאן. לשם זה מגיע. המציאות הזאת שבה חייל לא יכול לשרת בגלל שיש פקודת השירות המשותף. עם המציאות הזאת שקצין לא יוכל להיות אף אחד לא יוכל. מבין אלו שהם אכן מקפידים על הדברים האלה בחיים האזרחיים שגם שם מתחילות להיות בעיות, לא יוכלו לעשות את זה בצבא, ולכן אני פונה לרמטכ"ל ואני מבקש ממנו, היות והוא איש פתוח, בניגוד ליועצים המשפטיים במשרד היועץ המשפטי לממשלה, אני מבקש שתאפשר שאנשים שמשרתים בצבא, ומשרתים רבים היום בצבא, לאפשר להם את אורח החיים כמו שהם חיים בכל המסגרות האחרות, אותו דבר, לאפשר להם את החיים האלה בצבא. אני כבר לא מדבר על זמרת ועל כל מה שנלווה לעניין הזה. ואפשר לעשות את זה. עשו את זה עד לא מזמן וצריך להמשיך את הדרך הזו. חייל דתי או חייל אפילו מסורתי שרוצה להקפיד על זה שיוכל לעשות את זה. תודה רבה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. חבר הכנסת בצלאל אתה רוצה להוסיף?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני אגיד משפט. אי אפשר למצות את הדיון הזה בעשר דקות כמו שסיכמנו אבי ואני מבקש שיהיה דיון ארוך, מסודר. לי יש המון מה להציג. אני רוצה לשמוע כאן גופים וחיילים. אני רוצה לשמוע כאן את הרבנות הצבאית. הרמטכ"ל יגיד עכשיו כמה מילים. ברור לי שזה לא ימצה. אני אגיד ממש משפט אחד. גדי, אתה דיברת קודם בצדק על לא לתקוף אנשי צבא ולהוציא את הצבא מחוץ לויכוח. אי אפשר להתכחש, אפשר אבל זה לא אמיתי להתכחש לעובדה שיש כאן אג'נדה.

אפשר לראות את התפיסה שכתבה היוהל"מ שהיא בעיני, לוקחים סוגייה, אגב בויכוח ציבורי, ופה לגיטימי שאנחנו מתווכחים עליה. הצבא מכריע בה, יש כאן אג'נדה ברורה מאוד כשיש מסמך שמוגדר כתפיסה בצבא. אנחנו יודעים יפה מאוד שזה מתוך תפיסה כזו. אחר כך פקודה וגוזרים הוראות. והתפיסה מדברת על זה שאין הבדל וכל ההבדל בין גברים לנשים זה רק איזה הבניה חשיבתית של העולם הגברי. מושגים שאפשר לקרוא אצל קתרין מקנון באוניברסיטה, לא רוצה לקרוא את זה במסמכים צבאיים רשמיים שעושים לוגו של צבא הגנה לישראל.

לא רוצה כרגע להכנס, יש לי פה את כל ספרי הפקודה במהות. הפקודה הזאת מדברת על צבא מעורב באופן אינהרנטי. זאת ההגדרה, זה הכיוון. זה עטוף בשיח ממלכתי כאילו נורא נורא בסיסי. שוב, לא רוצה לפתוח עכשיו את הויכוח הערכי. אני רוצה שתוציא את הצבא החוצה מהויכוח הזה. אתם מייצרים היום, עובדתית, דילמה גדולה לציבור ענק שמשרת בצבא. 40% מצוערי קורס קצינים בבה"ד אחד הם ציבור דתי - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אבל הצד השני מייצר דילמה אי אפשר לא לדון בדיון הערכי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אפשר. היינו ככה 67 שנה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
לא אי אפשר. אתה - - - בלי לדון - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מיכל, 69 שנה חיינו. תוציאו החוצה את האג'נדות האלה, תמחקו את התפיסה הזאת של היוהל"מית. תפסיקו את הקמפיין המטורף שדו"צ מוביל בחודשים האחרונים בסוגיות האלה. וזה לא על שאלת שירות נשים. זו בכלל לא הנקודה כרגע אם זה טוב לצבא או רע. ודו"צ - - - יש לי חוברת שלמה, ריכזנו את כל החומרים מהחודשים האחרונים. זה קמפיין מטורף בסוגיות שהן באמת הכי שנויות במחלוקת ציבורית וערכית בחברה הישראלית. תקנו את הפקודה הזאת ואני אומר, אני לפחות, הרמטכ"ל, לא מסתפק בזה שיהיה בסדר בקוסמטיקה. צריך לתקן את הפקודה, לחזור לפחות למצב של הפקודה הקודמת ולא שיתחילו לסמן - - -
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
אבל אין פקודה כזאת.
מיכל רוזין (מרצ)
יש חוק - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הייתה. יש פקודת השילוב הראוי - - -
היו"ר אברהם דיכטר
סיימת בצלאל?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
סיימתי ב- - - אני רוצה ואני מבקש שיהיה על זה דיון ארוך. ואם זה חשוב לרמטכ"ל - - -
משה גפני (יהדות התורה)
יש חוק של חופים נפרדים. המשנה ליועץ המשפטי הולכת נגד - - -
מיכל רוזין (מרצ)
מה זה קשור ל - - -
היו"ר אברהם דיכטר
חברי הכנסת - - -
משה גפני (יהדות התורה)
איך אנשים ליברלים כמוכם נותנים לנו לא לחיות.
מיכל רוזין (מרצ)
- - - ישארו בבית ו - - -
היו"ר אברהם דיכטר
חברי הכנסת גפני ומיכל רוזין. אנחנו לא הזמנו את הרמטכ"ל כדי להקשיב לויכוחים שלנו. אנחנו מבקשים מהרמטכ"ל להתייחס ואם יהיו שאלות או הערות נוספות נשמע מהחברות.
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
אם תתנו לי עשר דקות להסביר אני משער שזה יובן אחרת לגמרי כי הדברים שנאמרו פה נובעים מפערי ידע עמוקים מאוד בהתייחסות.

בשנת 49' דוד בן גוריון נפגש עם ראשי הציונות הדתית ודיברו על השירות המשותף. בסיום הפגישה דוד בן גוריון הוציא קטע קצר, מופיע בספר שלו, שבו הוא סיכם את השילוב הראוי. אני חותם עליו היום. הוא דיבר בחמשה משפטים:

צה"ל צבא עם ממלכתי.

בצה"ל תושלט אוירה יהודית.

בצה"ל תשמר הכשרות.

יכבד החייל החילוני את חברו הדתי שמניח תפילין, כך הוא הגדיר את זה.

יהיה החייל הדתי בן תרבות וישתתף בפעילות החינוך של יחידתו.

אם זה היה תלוי בי הייתי מסתפק בחמשת העקרונות האלה וזו הייתה הפקודה. מאחר ויש היום מורכבות גדולה יותר נדרשנו לפקודה. פקודת השירות המשותף נועדה לחזק את הלכידות בצה"ל, נועדה לחזק את היכולת של צה"ל לממש את הייעוד שלו, להגן על המדינה, להבטיח את הקיום שלה ולנצח במלחמה ולאפשר לכל צעיר וצעירה להתגייס לצבא ולשרת תוך שמירה על אמונתו וכבודו ולשמר את רוח האחים של צה"ל כצבא עם ממלכתי.

בסוף שנות ה-90' הוקמה ועדה בראשות הרמטכ"ל, שאול מופז. ישבו בוועדה הזאת אנשים טובים וכתבו את פקודת השירות המשותף. פקודת השילוב הראוי יצאה לדרך. ב-2008, מאותם טעמים שעלו עכשיו ממש בדיון היה לחץ ציבורי ופוליטיקה שהביא להקפאת הפקודה. למעשה, הפקודה הזאת הוקפאה מאותן סיבות שהעלתם כרגע. ולמעשה מ-2008 אין לצה"ל כללי עשה ואל תעשה. יש דבר שקורה ביחידה X ולא קורה ביחידה Y. קורה בקורס טיס ולא קורה בקורס קצינים בגלל הלחץ החיצוני שהופעל על צה"ל. ולמעשה לא היו כללי עשה ואל תעשה.

הושיב הרמטכ"ל הקודם, בני גנץ, ועדה שישבה במשך חמש שנים עם טובי האנשים, עם אנשי הרבנות, אנשי חינוך ואנשים חיצונים ואזרחים והמליצו על פקודה. בכניסתי לתפקיד ראיתי את העבודה שנעשתה חמש שנים לפניי. הושבתי את האנשים והפקודה הזאת יצאה לדרך בהסכמה של אנשי הרבנות הצבאית וקצין חינוך. היו הסתגויות קלות ושוליות על ידי הרבצ"ב הקודם. סך הכל אני חושב שהתקבלה פקודה טובה ומאוזנת. היא התקבלה היטב בתוך הצבא. היא מעוררת שיח וגלים רק מחוץ לצבא.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
נו באמת.
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
שנייה. כשאני שואל בתוך הצבא, שמונה מג"דים, שלושה מהם חובשי כיפה, בסיום בה"ד 1 האם הפקודה, פקודת השילוב הראוי, משרתת אותם? הם אומרים שהיא משרתת היטב. האם בבה"ד 1 עלו סוגיות של שירת נשים הפרדה? התשובה היא לא. יש מורכבות אבל הפקודה הזאת נותנת כלים למפקדים לעשות את זה. שאלתי את אותה שאלה בקורס טיס, בגדודים מעורבים, בגדודים לא מעורבים. אני שואל בשנה האחרונה בכל מקום. התשובה שאני מקבל שהפקודה נותנת מענה טוב.

יחד עם זה עלו פערים. עלו פערים מוצדקים על זה שזוהו שירותים משותפים בצה"ל, כמו שיש בבית ספר, באוניברסיטה ובכנסת. שירותי גברים ושירותי נשים, כך ראוי שזה יהיה בצה"ל. נתתי הנחייה, עד ה-31 בדצמבר, לא יהיו יותר שירותים משותפים בצה"ל. אם הייתם שואלים אותי לפני שנה אם אני מודע לזה שיש שירותים משותפים, לא, אולי ראיתי את זה, לא הייתי מודע לזה. לדעתי קרוב ל-90% מהשירותים בצה"ל הם גברים/נשים.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה ה-31 בדצמבר?
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
בסוף השנה הזאת- - -
מיכל רוזין (מרצ)
צריך לבנות עוד.
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
נבנים כרגע בעודנו מדברים שירותים וב-31 בדצמבר לא יהיו יותר שירותים משותפים לגברים ונשים. הדבר הבא זה פעילות בגדודים המעורבים. נתנו לי קרדיט שלא לי שאני עושה מהפכות ומקים גדודים מעורבים. אני קורא לזה גדודי בט"ש. אני חושב שזה צורך. יש את זה במשטרת ישראל, יש את זה בשב"כ אבל נוח להסתער על הצבא. אני לא שומע אף אחד אומר את זה על משטרת ישראל בפלוגות מג"ב בסיורים משותפים אבל באים לצה"ל. הוקמו ששה גדודים - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לצה"ל באים לא מבחירה. אתה מכניס את כולם לשם.
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
מג"ב זה בבחירה. לפני 15 שנים הוחלט להקים גדודי בט"ש שמשלבים גברים ונשים. הוקמו ששה גדודים. אני החלטתי להקים שני גדודים נוספים בלבד. אין פה מהפכה. מתוך הבנה שאני רוצה להפנות את חטיבת הצנחנים ואת חטיבה 7 ואת חטיבת גולני לאימונים. כשאני מגייס גדוד כזה אני משחרר 17-18 גדודי מילואים ומאפשר לכח המתמרן של צה"ל להתאמן. זה בא מהמקום הזה, לא משוויון ולא זה, למרות שזה חשוב.
מיכל רוזין (מרצ)
לא צריך להתנצל.
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
לא מתנצל אני מדבר - - -
מיכל רוזין (מרצ)
חבר הכנסת גפני, הילדים שלי, גם הבנים וגם הבנות מתגייסים לשירות חובה, הם לא יכולים - - - אין סיבה שהבת שלי תתגייס ותהיה פקידה. יש לה זכות לבחור כל תפקיד בצבא בדיוק כמו הבן.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, בסדר.
מיכל רוזין (מרצ)
לא בסדר - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אבל גם בתוך הצבא לא חושבים שבנות צריכות לעשות את אותם תפקידים כמו הבנים. מיכל, זאת הטעות. שאתם מובילים משהו שבתוך הצבא - - -
היו"ר אברהם דיכטר
חברי הכנסת, תודה רבה על ההערות. בבקשה, אדוני הרמטכ"ל, אנחנו מאפשרים לרמטכ"ל להשלים, בבקשה.
מיכל רוזין (מרצ)
העולם לא היה מתקדם אם היינו חיים - - -
היו"ר אברהם דיכטר
שולי, מיכל, אנחנו רוצים לשמוע את הרמטכ"ל.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל הצבא זה לא תפקידו. את רוצה לעשות שינויים חברתיים דרך הצבא. צבא צריך לנצח מלחמות.
היו"ר אברהם דיכטר
חברת הכנסת רוזין אנחנו מבקשים לשמוע את הרמטכ"ל בבקשה.
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
העובדות מדברות בעד עצמן כשמדברים עם מפקדי היחידות. יכול להיות שעושים טעויות פה וטעויות שם ויש פגיעות ויש פגיעה באדם. ככלל, המדיניות היא מכבדת. תראו, בסוף העובדות מדברות בעד עצמן. הייתי בשיחה עם ראשי הציונות הדתית ואני שיבחתי אותם על החינוך ועל הגישה ואמרתי להם, תראו, ב-2011 התגייסו 900 בנות אולפנה. השנה התגייסו 2200. אני משבח אתכם על החינוך שלכם - - -
מיכל רוזין (מרצ)
איזה קמפיינים הם עושים - - -
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
- - גדלות בנות - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אתה מבין? אתה בא להעביר קמפיין שמורה לבנות הדתיות למרוד בסמכות הרבנית - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
איזה סמכות רבנית על מה אתה מדבר - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אין לי בעיה שהצבא נכנס לויכוח הציבורי. שיקח בחשבון את ההשלכות של זה. אי אפשר לרצות להשאר מחוץ לויכוח הציבורי ו - - -
היו"ר אברהם דיכטר
חברי הכנסת. בצלאל סמוטריץ' אני קורא אותך לסדר בפעם הראשונה. חברת הכנסת רוזין אני קורא אותך לסדר בפעם הראשונה. בבקשה הרמטכ"ל.
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
בשורה התחתונה, כשמדברים עם מפקדי היחידות, למיטב זכרוני או שניים או שלושה של הגדודים, גדודי בט"ש שנקראים בטעות גדודים מעורבים הם מג"דים דתיים מבחירה, מרצון. עכשיו תראו, מה מסביר את העלייה של קרוב ל-3000 חרדים שהתגייסו ואני משבח את זה, של 2200 בנות אולפנה שמתגייסות, ואני משבח את זה. כי מגיעים לצבא ורואים צבא רציני, ערכי, שמציב להם אתגרים, שדואג לתנאים שלהם - - -
מיכל רוזין (מרצ)
- - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
הבנת שגם אני וגם בנותיי - - -אנחנו יודעים שהשד לא נורא אנחנו רק - - -
היו"ר אברהם דיכטר
חברת הכנסת שולי מועלם, תתאפקו, קצת ריסונים.
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
לא משנה אם המפקד הוא דתי או חילוני, יש כלל, אנחנו לא מסתכלים מה תחת הקסדה. אני יכול להצטער כשאני רואה כתבה שמונו שני מפקדי אוגדות סרוגים. אני לא מסתכל על זה. אני מסתכל מי המתאים ביותר לפקד על אוגדה X במלחמה. אנחנו צריכים לספק מכנה משותף רחב לצעירים שגדלים במדינת ישראל בבית אל, באילת, במטולה, בכפר שמריהו, בכל מקום אחר. שימלאו את חובתם, שיתגייסו לצבא, ושאנחנו ניתן להם תנאים מכבדים.

אם לא היינו עושים את זה, לא היינו רואים את העלייה שאתם מדברים עליה. היינו שומעים - - - להגיד לכם שאין טעויות ואין שגיאות ואין פגיעה במקום כזה או אחר? יש. אנחנו מטפלים בזה, זה חריג. אנחנו דורשים ממפקדים להתנהג בצורה נורמטיבית. להגיד לכם שאין הטרדה מינית? יש, אנחנו מתנהגים לזה באפס סובלנות ונוקטים עמדה חריפה. וכשמתגייסות 22 או 24 צעירות דתיות ורוצות לשרת כמחלקה בגדוד החדש שהוקם אפשרו להן את זה. ונוקטים בצעדים כדי לממש ולשמור.

ויש לכל חייל ולכל חיילת יכולת לפנות למפקדיו, יכולת לפנות לנציב קבילות חיילים ויש, לצערי הרב, חריגות. הייתי שמח מאוד שכל המפקדים בכל מקום היו אנשי מופת ערכיים שדואגים. אני חושב שרוב המפקדים בצה"ל הם כאלה. להגיד שאין סטיות ואין מקומות שזה לא קורה מפקודות, יש. הפקודה היא פקודה נכונה. יחד עם זה, אחרי שנה של הפקודה הזאת אני בוחן אותה כמו כל פקודה אחרת. במקום שזה ידרוש תיקון כזה או אחר, לא בגלל לחץ, לא מימין ולא משמאל, לא מלמעלה ולא מלמטה, ואני לא מדבר בהתנשאות, זה אחריות שלי וזו סמכות שלי.

אני לא מגיע לפה כדי להיות פופולרי, תשמע, כולם רוצים, אז מה אתה הולך איתנו ראש בראש. אני שואל את עצמי מה הדבר הנכון כדי לעשות צבא חזק מבחינה מקצועית, מבחינה ערכית, שתאפשר לו לנצח במלחמה, שתאפשר לו להגן על המדינה, שתאפשר לו להבטיח את הקיום. ואני חושב שהעובדה שמגיעים מכל רבדי החברה הישראלית ומשרתים בצה"ל היא דבר שצריך לעודד אותו ולהעמיק אותו והעמדה של צה"ל שכל בן ובת 18 יתגייסו לצבא וישרתו. החובה שלנו היא לאפשר להם שירות תורם, משמעותי, רציני, ערכי. אני חושב שזה מה שקורה. עכשיו תראו, אומרים לי ש - - -
משה גפני (יהדות התורה)
למה אנחנו מקבלים כל כך הרבה תלונות?
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
בוא אני אגיד לכם את זה. אני ישבתי פה בוועדה ושמעתי תלונות על פקודת הזקנים עם השוואה לגרמניה הנאצית וכתבות של - - - אני יכול להעביר לכם את הכתבה הזאת. היה פה דיון יותר סוער מהדיון הזה. עברה שנה, קיבלו אישור 26 אלף אנשי קבע וחיילים לגדל זקן. זה נראה אחרת לגמרי. כל ה-20 ומשהו אלף האחרים שהיו היפסטרים עם אופנות משתנות כל שבועיים ירדו. זה נועד לחזק את הסדר והמשמעת בצבא. זה לא נועד לפגוע באנשים. צה"ל הוא לא גוף דמוקרטי. צה"ל הוא גוף של מדינה דמוקרטית, הוא גוף היררכי שאוכף את רמת הדרישות והנורמות שלו על אנשיו כדי שאפשר יהיה לדרוש מהם לבצע משימות ולסכן את ה- - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כשצריך לא לתת לחייל או קצין דתי ל - - - בגלל שהוא דתי ורוצה לשמור על אמונתו.
מיכל רוזין (מרצ)
גם בת לא רוצה להרגיש חריגה ושהיא יכולה להיות רק פקידה בגלל שהיא בת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הכל פתוח לבנות. את חיה באייטיז, הכל פתוח לבנות היום בצבא.
היו"ר אברהם דיכטר
שנייה חברי הכנסת, בצלאל סמוטריץ'. אנחנו מאפשרים לרמטכ"ל לסיים את דבריו ואנחנו נסיים את הדיון לאחר מכן.
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
משפט סיום. אני התייעצתי בתוך הצבא, מחוץ לצבא עם קבוצות מכל קשת החברה הישראלית. עשינו עידונים מסוימים לפקודה. היא נמצאת בסבב חתימות בצה"ל. לחץ מימין, משמאל, מלמעלה, למטה הוא לא משפיע. אני מכבד אתכם מאוד. בסופו של דבר זו החלטה שצריכה להיות בתוך הצבא, לא להיות מושפעת מהסכמה לאומית כזו או אחרת או מאג'נדה פוליטית כזו או אחרת. ואתם צריכים לסמוך עלינו, לסמוך עליי שזה בא מהמקום שבא לעשות צבא חזק יותר, ערכי יותר - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - - בא לעשות צבא חזק יותר, גדי, נו ברצינות - - - מסמך פמניסטי קיצוני - - - כשאיזה מח"ט כותב שמע ישראל כולם - - -
היו"ר אברהם דיכטר
חבר הכנסת סמוטריץ'.
משה גפני (יהדות התורה)
- - - הדיון המהיר שאני ביקשתי מסיבות פוליטיות. מסיבות פוליטיות לא הייתי צריך אני להעלות את זה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
בוא נעלה קודם את מספר המתגייסים החרדים לצבא.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא העליתי את זה מסיבות פוליטיות, אפילו אם תגיד את זה מאה פעם. אני מסיבות פוליטיות מייצג את יהדות התורה. היה אסור לי בכלל להעלות את זה, העלתי את זה בגלל שאני מקבל פניות, גם היום אני מקבל פניות של אנשים שמשרתים, אני רוצה לעזור להם.
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
אין בינינו חילוקי דעות.
משה גפני (יהדות התורה)
לי אין לחץ פוליטי - - -
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
אין בינינו חילוקי דעות. אני רוצה כמוך שכל חייל או חיילת דתיה יתגייסו ויהיו להם את התנאים הטובים ביותר להמשיך לשמור על אמונתם.
משה גפני (יהדות התורה)
אגב זה לא רק דתיה ולא רק דתי.
היו"ר אברהם דיכטר
אדוני הרמטכ"ל, סיימת?
הרמטכ"ל גדי אייזנקוט
אני מציע לחכות בסבלנות ואני יודע, ותזמינו לפה גם את הרבצ"ר, גם את - - - וגם את היוהל"מ - - -
היו"ר אברהם דיכטר
אדוני הרמטכ"ל סיימת? אוקיי. מאחר ואנחנו בחריגה ואין לנו אישור להמשיך את הדיון מעבר לזמן שנקבע אני מודיע, תודה רבה למנכ"ל, הדיון הסתיים. אנחנו את המשך הסוגייה נלבן בדיון נוסף שיקבע בעיתוי המתאים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בעיתוי המתאים בהקדם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:07.

קוד המקור של הנתונים