ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/07/2017

קריטריונים לזכאות לדיור ציבורי בישראל - לציון יום הדיור

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 99

מישיבת הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור

יום שלישי, כ"ד בתמוז התשע"ז (18 ביולי 2017), שעה 13:30
סדר היום
קריטריונים לזכאות לדיור ציבורי בישראל - לציון יום הדיור
נכחו
חברי הוועדה: סתיו שפיר – היו"ר
חברי הכנסת
דב חנין
מוזמנים
עירית בשן - מפקחת ארצית, שירות לעבודה קהילתית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

בת שבע גורדו - ממונה פניות הציבור, משרד הבינוי והשיכון

אפרת בן יהודה - מנהלת תחום דיור ציבורי, משרד הבינוי והשיכון

איילת הלברשטט - עורכת דין, אחראית תחום דיור ציבורי במחוז תל אביב, משרד המשפטים

דקלה צרפתי דלג'ו - עורכת דין, סגנית מנהלת מחוז מרכז, סיוע משפטי, משרד המשפטים

ענבל דריי - מתמחה, משרד המשפטים

יובל טלר - רפרנט שיכון באגף תקציבים, משרד האוצר

פרידה קושמרין קליין - מחלקת רווחה, עיריית חיפה

ראובן קפלן - מנכ"ל עמידר

יובל פרנקל

מנכ"ל עמיגור

ד"ר חני נוימן - מרכזת החממה לשינוי מדיניות, אוניברסיטת חיפה

נורית קנטרוביץ' - סטודנטית לתואר שני בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת חיפה

דור חליף - סטודנט, בית ספר לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת חיפה

קובי וייס - פעיל, פורום דיור ציבורי, רבנים לזכויות אדם

ולדיסלב מליקיאן - פעיל, פורום דיור ציבורי, עמותת זכותנו

שרונה יהב - הפורום לדיור ציבורי

ריקי כהן-בנלולו - פעילה, פורום דיור ציבורי

יגאל וקנין - פעיל, פורום דיור ציבורי

מאיר קדש - פעיל, פורום דיור ציבורי

שרה אסולין - פעילה, פורום דיור ציבורי

יוסף הירש - גמלאי משרד מבקר המדינה

אתי ירדן - תכלול פרויקטים, התחדשות עירונית

ורד לב - נמ"ש - נשים מובילות שינוי והנכים

טטיאנה קודוצ'קין - תנועת נתגבר, נכים שקופים

לב לבוב - תנועת נתגבר

אבישי יגאלי - מוזמן לוועדה

יואיז סמרגורן - פעילה חברתית
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים

קריטריונים לזכאות לדיור ציבורי בישראל - לציון יום הדיור
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו נפתח את הדיון. שלום, צהריים טובים לכולם. אנחנו התכנסנו פה לרגל יום הדיור הציבורי ונמשיך בנושא שנגענו בו בוועדה כבר מספר פעמים ומאד מאד חשוב לנו להמשיך ולעקוב אחריו.

הזכות לדיור ולקורת גג היא חלק בלתי נפרד מזכותו הטבעית של האדם לכבוד. מדינת ישראל הכירה בכך כאשר חוקקה את חוק הדיור הציבורי במטרה לאפשר לשכבות אוכלוסייה שאין ביכולתן לקנות או לשכור דירה במחירי השוק, לבנות חיים עצמאים תחת קורת גג משלהם. חרף הכרה זו בחשיבות העצומה של הזכות לדיור, אנחנו כאן כבר מכירים את המספרים האמיתיים שעומדים מאחורי המילים היפות.

150,000 משפחות שחיות בעוני נאלצות להסתפק בסיוע זעום לתשלום בשכר דירה, וזאת עקב הקריטריונים הנוקשים שנקבעו על ידי המדינה לדיור ציבורי והחוסר העצום בדירות בדיור הציבורי. הן נקלעות לתוך שוק השכירות הפרטי ללא פיקוח מחירים. מחירי השוק ממשיכים לעלות, המון פעמים הם בלי יכולת בכלל לשלם את הערבויות ולהבטיח לעצמם ביטחון, אפילו למספר חודשים ברצף.

זאת ועוד. הכניסה לרשימה לא מבטיחה למעשה זכאות לדיור ציבורי, גם למי שכבר כן עבר את הקריטריונים המחמירים. בשנת 2014 היו ברשימת ההמתנה 2,620 משפחות, 32% מתוכן ממתינות לאכלוס יותר משלוש שנים. 10% מתוכן ממתינות כבר יותר מ-7 שנים. גם אחרי כניסתם לדירה מתמודדים דיירי הדיור הציבורי עם הקשיים. הדירות לא מותאמות לצרכים או לחילופין לא ראויות למגורים. זאת בעוד החברה המשכנת מערימה קשיים על הדיירים במימוש זכויותיהם.

גם את המקרים האלה כבר הבאנו לכאן, לוועדה וחלקם נמצאים היום בטיפול. בשנת 2016 בלבד המחלקה לסיוע משפטי של משרד המשפטים קיבלה כמעט 500 פניות – 494 פניות העוסקות בדיור ציבורי. מסמך שערכה מחלקת הסיוע פורש שורה ארוכה של חסמים אשר עומדים בין אלה שמעוניינים בדיור ציבורי לבין האפשרות לקבלו. בין היתר המסמך הזה מצטרף לקריאה שנשמעת כבר זמן מה, לפיה פועלים משרד השיכון ומשרד העלייה והקליטה בחוסר שקיפות ובאופן שערורייתי.

ההחלטות המתקבלות על ידם לא מנומקות כפי שנדרש מהם מתוקף תפקידם כרשות מנהלית. הקריטריונים לא ברורים, לא נחשפים לציבור, וכן הוועדות שקובעות אותם. הלכה למעשה אין בהישג ידו של הציבור כל מידע על פועלם של המשרדים, על היצע הדירות, על מיקומם בתור לדיור ולמעשה האם יהיו בסופו של דבר זכאים בכלל לדירה.

כל אלה מציבים אוכלוסייה מוחלשת ממילא אל מול מערכת בירוקרטית מסועפת אשר מתפקדת לא כרשות מנהלית שתכליתה היא שירות הציבור, אלא יותר כאיזה שהוא שומר או אפשר לומר יותר נכון חומה מפני דיור.

לקראת הדיון אנחנו בחנו היטב את החסמים הנוכחיים שעומדים בין הציבור שזקוק לדיור ציבורי לבין המימוש של הזכות הזו. כינסנו היום את הגורמים הרלבנטיים על מנת לספק תשובות ומענה על כלל הסוגיות המצערות שעכשיו פרטתי.

אני רוצה להודות ליושבי ראש שדולת הדיור, שאני גם ביניהם, חברי הכנסת אורלי לוי אבקסיס, דב חנין, אילן גילאון, איציק שמולי ועמר בר לב שיזמו את היום המיוחד הזה וגם כמובן לדני גיגי היקר, משתיל, ששותף. איפה הוא? למה חצי מהאנשים מתחבאים מאחור כשיש פה כיסאות? יובל, משרד האוצר. כשיבואו חברי הכנסת הם יתכבדו וישבו, הכל טוב. גם לאלון פרייזלר ולי אילן שסייעו בהכנת הדיון וחומרי הרקע לדיון הזה. תודה רבה.

ראשית אני רוצה, כמו תמיד כאשר פותחים את הוועדה, לשמוע מהפונים, חלק מהפניות שקיבלנו לכאן, גם לוועדה הזו וגם פניות שקיבלנו באופן אישי של הזכאים ושל המבקשים זכאות לדיור ציבורי, שהגיעו לכאן. יש לנו את אורלי ואת שרונה. מי מכן?
שרונה יהב
אני שרונה.
היו"ר סתיו שפיר
בבקשה, כן שרונה. תודה.
שרונה יהב
אוקיי, אני אתחיל. אני שרונה יהב. אני גרה בקריית ביאליק. אני גרה כרגע בדיור ציבורי שאני נלחמת על זכויותיי כבת ממשיכה, מאחר שאמא נפטרה באופן בלתי צפוי בגיל 55. אני בת יחידה ללא אחים וללא אחיות. אין לי בעצם משפחה מלבד בתי הקטנה. אין לי תמיכה משפחתית. אני נמצאת במצב כלכלי מאד קשה. נקלעתי לחובות שהתחילו עוד בעצם מאז שהייתי קטנה, כשהייתי עם אמא. כמובן שזה מעגל קסמים, למרות שאני כן הייתי מאד רוצה לצאת ממנו.

הדירה הזאת זה הדבר היחיד שנשאר לי. אמא נפטרה וכמובן כשעברתי להתגורר איתה לאחר שלא הסתדרתי עם בן הזוג עקב מריבות על בעיות כלכליות, שזה היה הרקע של שנינו וזה מאד העיב על היחסים בינינו, מה שקרה זה פשוט עליתי להתגורר עם אמא כשבתי הייתה תינוקת. אני בכוונה אומרת עליתי, כי כששכרנו דירה, ממש הייתי שני בניינים ליד אמא. מעולם לא נפרדתי ממנה. כמעט 40 שנה בדירה הזאת.

לאחר שהיא נפטרה, כמובן התבקשתי להחזיר את הדירה. היא הסתירה אותי. היא פחדה שזה ירע את מצבה אם יידעו שאני איתה. זאת אומרת מבחינה כלכלית. מה שקרה זה שהגעתי לעמיגור, שאגב באותו מעמד, אני חייבת להגיד פה תודה ליובל פרנק, שהוא מנכ"ל עמיגור, איש מאד צנוע, אבל הוא מאד עזר לי. אבל עד שהגעתי בעצם ליובל, אני חייבת לציין - - -
היו"ר סתיו שפיר
הוא כל כך צנוע, שאנחנו מזמינים אותו פעם אחר פעם לבוא ליד השולחן והוא ממשיך להסתתר מאחור.
יובל פרנקל
זה חשוב שהם יישמעו. זה חשוב שישמעו את הקול שלהם.
קריאה
יובל, זה גם חשוב שתשב ליד השולחן, כי הדברים לא נשמעים לפרוטוקול אם אתה יושב מאחור.
היו"ר סתיו שפיר
בוא תשב לידי. נכון, מגיעות לך כל הברכות והתודות שיש.
שרונה יהב
טוב, לצערנו המנכ"לים יושבים לא ליד כל הסניפים, הם גם לא יכולים לדעת מה קורה בכל סניף וסניף. למרות שלפי הסיפורים באמת הקשים שאני שומעת כבר מהמאבק שמאד נקלעתי אליו, שמעתי דברים הרבה הרבה יותר גרועים. זאת אומר שמה שקורה באזור שלי הוא באמת יחסית קטן, אבל כן, גם אני נתקלתי בזה כשהגעתי למשרדי עמיגור, לפני שבעצם הכרתי את יובל והתבקשתי לצאת מהדירה.

בעצם לא אמרו לי אפילו שתשעה חודשים מאז הפטירה של אמא אסור לפנות אותי מהדירה. לא שיקפו את זה בפני. לא ידעתי את זכויותיי. הרכז דפק לי בדלת כמה ימים לאחר שקמתי מהשבעה על אמא ואמר לי אני משתתף בצערך, אבל את צריכה להחזיר את הדירה. הגעתי שם למשרדים כמובן אבלה, בוכייה וזה - - -
היו"ר סתיו שפיר
הגעת ישר לעמיגור או שעברת קודם דרך משרד השיכון?
שרונה יהב
לא, זה היה במשרדי עמיגור.
היו"ר סתיו שפיר
איזה תשובות?
שרונה יהב
סליחה?
היו"ר סתיו שפיר
בצד הרשמי של הדברים, איזה תשובות את מקבלת? כמה מידע יש לך על המצב שלך, האם תהי מוכרת בסופו של דבר כזכאית?
שרונה יהב
אני יודעת שיש הרבה אנשים טובים ואני באמת חייבת הרבה ליובל, שאני הייתי יושבת, כותבת מיילים באמצע הלילה ואני לא יודעת בדיוק מה הבן אדם המדהים הזה עושה באמצע הלילה, כנראה שזה קופץ לו בפלאפון, אבל הוא פשוט מזהה את המצוקה שלי, אז הוא פשוט מתקשר ואנחנו מדברים. אני יודעת שהוא עושה הכל והוא נלחם, אבל עד שהגעתי אליו, תמיד התשובות היו דווקא מהמשרדים שם, של עמיגור, שזה הולך לוועדה הבין משרדית ומה זה הוועדה הבין משרדית? זאת אומרת אף אחד אף פעם לא נתן לי את התשובות של הוועדות שאליהן זה הולך. לא ידעתי.

תמיד באיזה שהוא שלב הייתי מקבלת מכתבים הביתה ממשרד השיכון, ששם היה כתוב תמיד באותו הנוסח – ההחלטה שדנה בענייניך והחליטה כי לא התגוררת עם אימך וגם אינך עונה לקריטריונים לדיור ציבורי - כי יש לי רק ילדה אחת - לכן עלייך לפנות את הדירה. אבל אני כמובן המשכתי ונלחמתי. אני חייבת גם לציין שיש מישהי שם שעובדת דווקא במשרד, שבאמת תמכה בי לאורך כל הדרך והכירה את הסיפור המאד קשה שלי, והיא ככה לחשה לי באוזן להגיע ליובל. ובאמת מאז שהגעתי אליו אז המצב באמת השתפר והוא מנסה לעזור לי ועוד הרבה אנשים טובים מנסים לעזור לי. אם זה שחברתי לצוות של דיור ציבורי ולפורום. ראש העיר שלי כמובן, שגם מנסה להילחם עלי.

באמת, כאילו, אני לבד וחסרת משפחה וחסרת כל, אבל אני יכולה להגיד שבאמת יש אנשים טובים במדינת ישראל, שמנסים ככה להירתם ולעזור ואני גם חייבת הרבה לבן אדם שיושב פה לצידי, ומה שאני גם רוצה להגיד פה, שבסופו של דבר כמה שהוא רוצה לעזור לי, אני מודעת לזה שכרגע לא יפנו אותי, אבל אין לי את האישור הסופי גם להישאר בדירה. האישור הסופי הזה צריך לעבור כנראה דרך איזו שהיא ועדה, דרך איזה שהוא מקום.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו תיכף נברר את זה גם עם משרד השיכון. תודה לך. תודה שבאת.
טטיאנה קודוצ'קין
אפשר?
היו"ר סתיו שפיר
כן גברתי ואחר כך ורד.
טטיאנה קודוצ'קין
שלום רב לכל הנוכחים.
היו"ר סתיו שפיר
מה שמך?
טטיאנה קודוצ'קין
טטאינה קודוצ'קין, תנועת נתגבר, נכים שקופים. מאחורי עומדת קבוצה של כ-600 איש פלוס משפחות. אני ארגנתי את זה בכל רחבי הארץ. מביאה כסף לפעמים למישהו שרעב. מה שרואים זה מצוקה אמיתית. סיוע לשכר דירה מקבלים 770 שקלים וכשהעלו את הסיוע לפנסיונרים, אז אנשים בעלי דירות עכשיו לא רוצים להשכיר לנו את הדירות, לאוכלוסייה שלנו. וממש יש לי הרבה מקרים דווקא כאלה.

מה שקורה, הנכים שקופים, לא נכללים לתור בדיור ציבורי. בכלל לא מכניסים אותם לתור לדיור הציבורי. זו אפליה מוחלטת שהם לא בדיור הציבורי. הנה, אישה אחת מתגוררת בתחנה המרכזית. יש לי מקרים של רעבים ואני מביאה כסף. השנה אני הבאתי 100,000 שקלים דרך עמותה לאנשים ממש רעבים. בודקים, אם 200 שקלים יעזרו לך, אז אני יודעת, מביאים 400 שקלים לפחות ויותר. אז זה מה שהיה.

אנשים עוד מצטרפים ומה שקורה שאני רוצה להגיד, אני רוצה מזה לעשות רעש. המטרה שלי, אני אישה חולה. אני עם חמצן בבית, למה זה חם. הבת שלי נכה מעל 100% נכות, מקבלת קצבת נכות הכי גבוהה, כי נכים עם כיסא גלגלים זה משהו אחר. נכים שקופים זה משהו אחר. אז נכים שהם בכיסא גלגלים, לא רוצים לקבל אותנו. אני ניסיתי לחיות עם פנסיונרים, עם נכים, כיסא גלגלים, אף אחד לא רוצה אותנו. אז מה נשאר? להקים תנועה שלנו.

אז האנשים האלה רעבים, אני מביאה כסף.
היו"ר סתיו שפיר
תודה.
טטיאנה קודוצ'קין
רגע, שנייה. יש לי בעיה פרטית.
היו"ר סתיו שפיר
אני מצטערת, אנחנו חייבים להתקדם. אנחנו נמשיך לשמוע - - -
טטיאנה קודוצ'קין
רק יש לי בעיה, שנייה. בעיה שלי. הבת שלי.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה גברתי, אנחנו נמשיך ו - - -
טטיאנה קודוצ'קין
אני רק רוצה מילה אחת. משפט קצר.
היו"ר סתיו שפיר
נתתי לך. את לא בסדר הדוברים. אני אתן לך מיד. אני אתן לך עוד מעט להסביר, אבל חשוב לי מאד שנשמע את משרדי הממשלה.
טטיאנה קודוצ'קין
רק עוד דבר אחד חשוב.
היו"ר סתיו שפיר
אני מצטערת.
טטיאנה קודוצ'קין
האדון הזה ניסה - - -
היו"ר סתיו שפיר
גברתי, לא, סליחה, אבל זה לא ילך ככה. יש לנו פה תור של דוברים. אני נתתי לך את זמן הדיבור שלך.
טטיאנה קודוצ'קין
הבת שלי לא נכללת בדירה. הבת נכה ולא כתבו אותה. היא קיבלה את הדירה לפי המסמכים הרפואיים ואם אני אלך למות והבת שלי תישאר באוויר, כי אחר כך צריכים לפנות אותה. אני ביקשתי את עמידר. הוא הבטיח לי ואחר כך שכח את זה. כן, אני.
ראובן קפלן
אבל טטיאנה, צרפנו את הבת שלך כדיירת חוזית. אני אישית טיפלתי במקרה.
טטיאנה קודוצ'קין
לא, אני לא רואה את זה.
ראובן קפלן
צרפנו אותה כדיירת חוזית. הבת שלך דיירת חוזית בדירה. חלילה, שלא יקרה לך שום דבר, אבל את יכולה להיות שקטה.
טטיאנה קודוצ'קין
אז אני יכולה לקבל על זה איזה מסמך?
ראובן קפלן
את יכולה לקבל על זה מסמך, בוודאי.
היו"ר סתיו שפיר
זה מופיע עכשיו גם בפרוטוקול הוועדה, רק תגיד את שמך ותפקידך לפרוטוקול.
טטיאנה קודוצ'קין
זהו. תודה גם ליובל.
ראובן קפלן
ראובן קפלן, מנכ"ל עמידר. אני מכיר את המקרה של טטיאנה, טיפלתי בו אישית כבר בשנה שעברה. הבת שלה דיירת חוזית בדירה. היא תוכל להמשיך אותה עד 120, היא, ואחרי זה עד 120 הבת שלה.
היו"ר סתיו שפיר
מצוין. תודה. זה נכנס לפרוטוקול? כי הוא לא ליד המיקרופון. מצוין, וגם היא תקבל מכתב. זה כבר טוב לשמוע.
טטיאנה קודוצ'קין
מכתב, מכתב, בבקשה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. ורד, בבקשה.
ורד לב
שלום לכם. אני קוראת פה עכשיו משהו שפרסמתי יחד עם העובדת הסוציאלית שלי. זה נקרא חוויה ממקור ראשון:

בשבועות האחרונים הממשלה סוף סוף מנסה להביא פתרונות לנכים שחיים בעוני בישראל. יש לא מעט דיונים בכנסת על הנושא ולא מעט פתרונות שזורקים אלינו, לאוכלוסיית הנכים. ותגובתי אליכם שרים וחברי כנסת נכבדים, במיוחד שר האוצר כחלון, אני רוצה להבהיר לכם עובדה פשוטה זו, היום כל מי שמקבל קצבת נכות, חי בעוני ואתם דואגים לכך.

אקדים ואומר שרתי את המדינה בחיל הים עם פרופיל 97. אני בת לניצול שואה ומעבירה בהתנדבות הרצאות בנושא השואה כזיכרון בסלון, כדור שני.

שמי ורד, אני בת 50, גרושה עם מאה אחוז נכות. התקציב שעומד לרשותי הינו 2,500 שקלים מקצבת הנכות שאני מקבלת. עם סכום זה אני צריכה להתנהל בכל התקציב שעומד לרשותי. היינו 2,500 שקלים לחודש לשכירות, לקניית תרופות ותשלומים שוטפים של הבית, ובכך אני נשארת בידיים ריקות ושוברת את הראש איך אני מסיימת את החודש מבלי להישאר רעבה. ככה נראים חיים בעוני.

מצבי הכלכלי ירוד ואין באפשרותי להתקיים ואפילו לסגור את החודש. לא פעם חשבתי וניסיתי לסיים את חיי מפאת הבושה ולחיות בעוני. אנשים בגילי כבר מסודרים ובעלי בתים, עם מכוניות ועבודה מסודרת. חיים בביטחון כלכלי סדיר ורגיל, וכשאני פוגשת אותם אני נאלצת לשקר שאני בסדר וחיה טוב, מה שבעצם די כואב ומציק לי מאד.

למה המדינה אינה מרגישה את אותה בושה שאני מרגישה? למה המדיניות במדינה כל כך נוקשה ולא רגישה לאנשים במצבי?

אני מבקשת שתבינו שלחיות בעוני זה לא דבר קל בכלל. זה ממש עניין הישרדותי לכל דבר. אין צורך לגור בג'ונגל בכדי לדעת מה זה חוסר באוכל ובצרכים הבסיסיים של בן אדם ואין צורך להיות כלכלנית כדי לדעת שאי אפשר להתקיים עם 2,500 שקלים לחודש.

יש אטימות רבה מצד הרשויות, ואתן דוגמא. פקידה מחברת מ.ג.ע.ר, מחברת אלונים ענתה לי כשבאתי לבקש דיור ציבורי, בכדי להקל עלי את תנאי המחיה היא אמרה לי, עד שלא תשבי בכסא גלגלים, את לא עומדת בקריטריונים שלנו. אנחנו מצטערים מאד. והרי יש לי 100% נכות, אז על איזה קריטריונים אני לא עונה? על זה שאין לי כסא גלגלים? אפילו יש לי קושי בעלייה במדרגות. כל הפרקים בגוף כואבים לי ואני בקושי הולכת. יש לי סוכרת, מחלת קרוהן, פרקינסון, פיברומיאלגיה, לחץ דם וחרדות בלתי פוסקות. זה שאני לא נראית חולה, לא אומר כלום.

הרי איך צריך להיראות עני? אני אגלה לכם סוד, עני לא צריך להיות מוזנח ומלוכלך. אני בדיוק כמוכם. לכן אני שואלת אתכם למה להחליט ולעשות לי ולעוד עשרות אלפי אנשים כמוני עוגמת נפש כל כך גדולה, ואז לחשוב שיש תיקון בכמה מאות שקלים בחודש.

הפתרון מאד פשוט ומול עיניכם. תתייחסו בכבוד לאלה החיים בעוני ובהעלאת הקצבאות לשכר מינימום. תנו בית גם לאלה שלא עומדים בקריטריונים הנוקשים בשינוי של אותם קריטריונים. תנו לנו לחיות בכבוד. כל אדם זכאי לרמת חיים נאותה, לבריאותם ולרווחתם שלו ושל בני ביתו. זה ציטוט מהכרזת האו"ם לכל באי עולם, סעיף 25.
ואני אומרת
דני עם ממשלת האכזבה. די עם האטימות. די עם הבטחות שווא. די עם חוסר היחס כלפי אנשים חלשים ודי עם קצבאות נמוכות. תנו לי לחיות בכבוד. זה הכל.
טטיאנה קודוצ'קין
יפה מאד. את הצגת בדיוק את הפרט של הנכה שלי.
היו"ר סתיו שפיר
ורד, תודה רבה.
טטיאנה קודוצ'קין
זה בדיוק מה שאנחנו אמרנו. בדיוק.
היו"ר סתיו שפיר
את אמרת דברים - - -. תודה. משרד השיכון.
שרונה יהב
וגם לא בחרנו להיות עניים. זה משהו שאני ככה חייבת להגיד. גם אני, אפילו עדיין אני לא בגיל 40. עקב כל המצב הזה בשנה האחרונה החמיר מצבי מאד. יש לי גם שורה של מחלות שצברתי אותך בתוך שנה אחת. אני אפילו מרגישה שאני הולכת בדרך של אמא שלי ואני כל כך מפחדת מזה, אבל אני ממש כבר מתחילה לחוות את כל מה שהיא עברה בגוף שלה וזה כאילו עובר אלי. זה כל כך מפחיד.

אני לא רוצה. אני גם לא רוצה להיות נכה. אני לא רוצה להיות חולה. אני בסך הכל רוצה את הבית האהוב שלי, המקום היחיד שמהווה לי ולבת שלי ביטחון, והסביבה המוכרת, החברים שלה, בית הספר שלה. ילדה שכיום היא בסך הכל בת 8.
דקלה צרפתי דלג'ו
אפשר לדבר? אני מהסיוע המשפטי ואני רוצה להגיד גם כמה דברים על התיקים שלנו.
היו"ר סתיו שפיר
סיוע משפטי מ-?
דקלה צרפתי דלג'ו
ממשרד המשפטים. אפשר להגיד כמה מילים?
היו"ר סתיו שפיר
כן, כן, בוודאי. משרד השיכון נמצא? תודה. בבקשה, תציגי את עצמך.
דקלה צרפתי דלג'ו
עורכת הדין דלקה צרפתי דלג'ו מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים. תודה על ההזמנה.

רק בשורה, אנחנו גוף גדול מאד במשרד המשפטים, שמייצג אוכלוסייה מודרת, מעוטי יכולת, שידם אינה משגת לקחת לעצמם ייצוג משפטי ואנחנו מדברים על מאות אלפי הליכים משפטיים בשנה, מתוכם גם תיקי דיור ציבורי.

המציאות היא קשה, עגומה. הקריטריונים באמת לא פשוטים, קשיחים ואולי גם יש מקום להגמיש אותם, אבל אני מדברת עכשיו על משהו אחר. על משהו שהוא לא דורש שינוי תקציבי מהותי, אלא פשוט אני בעצם מדברת על תיקון ההליך לקבלת דירה בדיור ציבורי, במובן הזה של לעשות את החוויה הרבה פחות שרירותית ללקוחות הדיור הציבורי. אם זה במובן של לפרסם את הקריטריונים ברמת תתי קריטריונים, לתת החלטות שלא גזורות מנוהל. לא מצאנו בנסיבות חריגה מהנוהל. איזה נסיבות? מי ישבה בוועדה? מי בכלל האנשים שישבו?

הוועדות מתכנסות ללא נוכחות של המבקשים של הדיור הציבורי, לא כל שכן ללא ייצוג משפטי. זאת אומרת שמי שהיה בוועדה רק הוא יודע. מבקש הדיור הציבורי מקבל רק את ההחלטה בנוהל, לא מקבל שום פרוטוקול. גם בית המשפט אמר לנו, אני אפילו לא יודע מי ישב בוועדה ומה הוא בחן.

אנחנו בעצם מדברים על תיקון מינימום קיום אבל בהליך. זאת אומרת שההליך יכבד ויהפוך את האנשים כבר לא כל כך שקופים. החלטות מנומקות, כמו שאמרתי, פרוטוקול הוועדה. שמבקש הדיור לפחות יופיע בפני ועדת החריגים.

עכשיו, גם איזה קריטריונים בוועדת החריגים? אנחנו לא יודעים באיזה מקרים צריך להפנות לוועדת החריגים, כי אין לנו מושג מה וועדת חריגים שוקלת. יותר מזה אני אגיד לכם, ועדת החריגים דוחה, הסיוע המשפטי מגיש עתירה, השופט כבר אומר שיש בה משהו ואז פתאום משרד השיכון אומר בואו נפנה אותם לוועדת חריגים. אבל הוא היה קודם בוועדת חריגים, אז אנחנו לא כל כך מבינים את זה.

עוד דבר זה שמגיע אלינו בן אדם, הוא מספר שתיים בתור. אוקיי, אבל כמה דירות יש? חברים, בואו תגידו לנו איזה דירות מאוכלסות, שאנחנו נדע מה הצפי. אנחנו לא יודעים מה הצפי. מה המשמעות של מספר שתיים בתור, ביחס לדירות הקיימות. יותר מזה, מספר שתיים בתור מחרתיים יכול להיות מספר 20, כי אחרים נכנסו, אבל הוא גם לא מקבל את זה בהחלטה. הוא צריך להתקשר למענה הקולי יום יום ולוודא מה המספר שלו.

מי שמשנה את המספר לא צריך שינוי תקציבי לזה, רק למסור החלטה – דע לך שהשתנה המספר בתור כי כך וכך הנמקה, חובת הנמקה המצופה מרשות ציבורית.

אני למען ההגינות כן אגיד שעוד לפני הדו"ח שהוצאנו לוועדה פנינו למשרד השיכון לפני כחודשיים על בסיס הניסיון שלנו ממעוף הציפור של התיקים, עם פנייה של כל הליכים שאנחנו רואים, שלא רק שהם פוגעים במבקשי הדיור, הם גם פוגעים ביכולת שלי לייצג אותם בצורה תקינה בבית המשפט, כי אני אפילו לא יודעת מה הוועדה שקלה ואין לי דרך לתקוף את זה.

משרד השיכון נענה לבקשה שלנו ואנחנו מצפים לפגישה בתחילת השנה הבאה, בספטמבר. פגישה משותפת כדי לחשוב איך לפחות ברמת ההליך, עוד בלי שינוי תקציבי, נעשה את ההליך יותר נכון, יותר מכבד ובטח בטח לפי כל כללי מנהל תקין.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה.
דקלה צרפתי דלג'ו
ועד אז אני מאד אשמח אם תרצו לפנות לסיוע משפטי תיקים. אנחנו נמצאים פה לבדוק זכאות לייצוג משפטי.
היו"ר סתיו שפיר
הדבר הזה מדהים, באמת. העובדה שאנשים עומדים מול ועדה ואין להם שמץ של מושג מה קורה בה ומה היה בתוכה, זה - - -
קריאה
חברת הכנסת שפיר, והאם באמת יש ועדה.
היו"ר סתיו שפיר
משרד השיכון. מה הולך?
בת שבע גורדו
שלום לכולם. אז קודם כל אני רוצה להתייחס לדברים שנאמרו כאן. מה שהגברת העלתה, רק ברשותך שכחתי את השם.
היו"ר סתיו שפיר
תתייחסי ואחר כך יש לנו עוד כמה שאלות.
שרונה יהב
שרונה.
בת שבע גורדו
שרונה, אוקיי. עכשיו לגבי שרונה. אני לא מכירה את המקרה עצמו ואני מבינה שמר יובל פרנקל מחברת עמיגור טיפל בך ואת החמאת ליובל, אבל יש כללים שקבועים בהוראת החוק לגבי המשך מגורים בדירה בשיכון הציבורי. אני מבינה שאת קיבלת מכתבים שאמרו לך שאת צריכה לפנות את הנכס. אני מניחה שהמכתבים האלה נובעים מכך שאת לא ענית להוראת החוק. דהיינו, התאריך הקובע של פטירת הדייר החוזי זה ה-1 בספטמבר. סליחה, התאריך הקובע של המגורים זה 1 בפברואר 2009. אני לא יודעת מתי נכנסת לגור בדירה, האם באמת התגוררת עם הדייר הציבורי טרם פטירתו ומעברו למוסד סיעודי וכו'.

הבנתי ממך שאמרו לך שנכון להיום התיק עומד לפני דיון בוועדת חריגים. אם תתני לי פרטים אישיים שלך, עם מספר הזהות, אני עומדת לרשותך. אני אבדוק בדיוק במה מדובר, איפה זה עומד ואני מתחייבת באופן אישי לחזור אלייך.
שרונה יהב
אני אשמח מאד. רק תזכירי לי עוד פעם את שמך.
בת שבע גורדו
שמי בת שבע גורדו, אני ממונה על פניות ציבור במשרד הבינוי והשיכון. אני יכולה להגיב ברשותך לגבי שכר דירה נכים?

אנחנו פועלים עכשיו מול האוצר והגשנו את המלצתנו גם לוועדת הנכים, על מנת להכפיל את הסיוע בשכר דירה לנכים. היום הוא עומד על 770 שקלים. אנו ממתינים להכרעה בנושא הזה.
היו"ר סתיו שפיר
תגידו, כמה דירות בארץ אתם מכירים שעולות 700 שקלים בשכר דירה? אני אשמח פשוט לשמוע איפה הן. זה מידע מרתק.
בת שבע גורדו
תראי, אני רוצה להגיד לך, הרי כפי שאת יודעת השחקנים העיקריים בנושא הזה זה משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון.
היו"ר סתיו שפיר
משרד האוצר, כן, הנציג של משרד האוצר בדיוק חמק לו החוצה. אנחנו נדרוש שהוא יחזור, אבל בכל זאת אני שואלת. אתם בסוף נותנים את הסכומים האלה. אז אני שואלת כמה דירות בישראל, באמת כמה דירות בישראל יש בעלויות האלה בשכר דירה?
בת שבע גורדו
אבל אנחנו כפופים למגבלות תקציביות. ברגע שיחליטו להעלות את התקציב, - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, בת שבע, הכל ברור.
בת שבע גורדו
אנחנו נתמוך בכך ואנחנו נגדיל את הסיוע בשכר דירה.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו כולנו רוצים שיעלו לכם את התקציב. אני עדיין שואלת, כמה דירות בישראל יש ששכר הדירה עליהן הוא 700 שקלים?
בת שבע גורדו
אני מסכימה איתך לחלוטין.
קריאה
רק דיור ציבורי.
היו"ר סתיו שפיר
דיור ציבורי זה לא דירה בשכר דירה.
בת שבע גורדו
אני מאד מסכימה איתך, לחלוטין, ואני גם חושבת כמוך שצריך להעלות את שכר הדירה לכל מגוון האוכלוסייה וקבוצות הסיוע הנזקקות. אבל שוב - - -
היו"ר סתיו שפיר
אגב, אני לא חושבת שצריך להעלות את שכר הדירה. אני חושבת שצריך להיות דיור ציבורי. זה לא הגיוני. הסבסוד הזה בשכר הדירה בשוק הפרטי הוא לא הגיוני. צריך שיהיה דיור ציבורי ולא סבסוד בשכר דירה.
בת שבע גורדו
אנחנו סבורים, משרד הבינוי והשיכון סבור שכל ה-160,000 משפחות שמבקשים סיוע בשכר דירה, זכאים לדירה בשיכון הציבורי, אבל יחד עם זאת יש מגבלות, כמו שאמרתי וככל שאנחנו נרכוש יותר דירות לדיור הציבורי, אנחנו נגדיל ונרחיב - - -
היו"ר סתיו שפיר
כמה דירות נרכשו השנה?
בת שבע גורדו
אנחנו נגדיל ונרחיב. 60,000 דירות. אנחנו נגדיל ונרחיב - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, לא, כמה דירות נרכשו? הלוואי והיו נרכשות 60,000 דירות, מצבנו היה - - -
בת שבע גורדו
1,110 דירות בדיור הציבורי, לפי מה שאני זוכרת ואני מקווה טועה במספרים.
קריאה
כמה משמעות לדיור הציבורי?
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו מיד נגיע לזה. רגע, חברות, תקשיבו, יש לי פה 10 שאלות. תרשו לי רגע לנסות להתקדם איתן ואחר כך אני ממש אשמח לעוד שאלות. בטוח שיהיו עוד.

בדיון הקודם על תכניות העבודה במשרד השיכון אמרו לנו שנרכשו בערך כ-1,000 דירות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בזמן שיצאו מהמאגר 6,000.
קריאה
1,114.
היו"ר סתיו שפיר
1,114 דירות. מדהים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
נרכשו 1,000, שאנחנו מברכים על זה, ויצאו מהמאגר יותר מ-6,000.
היו"ר סתיו שפיר
כמה מהדירות היום - - -
קריאה
זה מבחינת הדירות של הדיור הציבורי, זה לא התקציב.
היו"ר סתיו שפיר
חברים. כמה דירות יש בכל מאגר הדיור הציבורי? כולל 1,114 דירות חדשות?
בת שבע גורדו
תראי, יש לנו היום 60,000 ואנחנו פועלים להגדיל את המלאי.
היו"ר סתיו שפיר
60,000. כמה מהדירות האלה משמשות באמת לדיור ציבורי וכמה הולכות לכל מיני עמותות, דירות נופש - שמענו על זה כבר בשנה שעברה.
בת שבע גורדו
אין לי את המידע הזה. אני מוכנה לבדוק.
היו"ר סתיו שפיר
גרעינים של השר הקודם.
טטיאנה קודוצ'קין
יש שני מרכזים ברמלה ובקריית גת לבילוי, במקום לתת לאנשים.
קריאה
ויש דירות סגורות.
היו"ר סתיו שפיר
כמה? רגע, אבל איך הם יענו לי?
אפרת בן יהודה
סליחה, אפשר לענות? אני אפרת בן יהודה, מנהלת תחום דיור ציבורי. יש לנו 50,000 דירות בדיור הציבורי, כולן - - -
היו"ר סתיו שפיר
50,000?
אפרת בן יהודה
כולן משמשות לדיור ציבורי. יתר הדירות לא נכללות במספר הזה.
היו"ר סתיו שפיר
מה זאת אומרת?
אפרת בן יהודה
זה דירות מוסדות.
היו"ר סתיו שפיר
מה זה מוסדות? הדירות האלה שעברו לעמותת בשבע ולגרעינים תורניים של אורי אריאל וכל הדברים האלה, זה לא נחשב?
קריאה
ו-10,000 דירות שהן פזורות ב - - - לעמותות. לעמותות.
קריאה
יש גם דירות של סטודנטים שיש להם דירות והם הופכים את זה לדירות של - - -
היו"ר סתיו שפיר
חברה, חברה, תקשיבו רגע.
קריאה
והם לא צריכים את הדירות האלה.
היו"ר סתיו שפיר
הדרך שבה דברים קורים בוועדה הזאת, זה שאנחנו מבקשים ממשרדי הממשלה תשובות ואז אנחנו אשכרה מקבלים אותן ואנחנו לא מפסיקים לבקש אותן עד שלא נקבל אותן. אז אם יהיה פה שקט ויכולת לקבל אותן, אני מבטיחה לכם, התשובות יגיעו, אבל בואו ניתן לזה רגע.
אפרת בן יהודה
אני נציגת המשרד, במסגרת הדיור הציבורי. אין לי את המידע כמה דירות יש ברמה של מושכרות לסטודנטים - - -
דקלה צרפתי דלג'ו
זה נקרא דירות מוסדות.
אפרת בן יהודה
דירות מוסדות זה נקרא.
קריאה
איך זה יכול להיות?
אפרת בן יהודה
אני יודעת שיש מהלך מאד מבורך ולא קטן להעביר דירות של מוסדות וכל מיני חיות אחרות, להעביר אותן חזרה לדיור הציבורי. יש פעילות כזו. אני אשמח להעביר לך את הנתונים.
היו"ר סתיו שפיר
איזה פעילות כזאת? אם אתם לא יודעים כמה דירות כאלה יש, איך אתם עושים מהלך?
אפרת בן יהודה
שוב, אני נציגת המשרד במסגרת הדיור הציבורי. כיוון שהדירות האלה לא נספרות כדירות דיור ציבורי, אין לי כרגע - - -
היו"ר סתיו שפיר
הן לא בתוך ה-50,000?
אפרת בן יהודה
הן לא בתוך ה-50,000.
היו"ר סתיו שפיר
אז בתור מה הן נספרות?
אפרת בן יהודה
דירות שהן אינן דירות דיור ציבורי. אלה הדירות. אנחנו נשמח לתת לכם - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני לא מצליחה, סליחה רגע. אז יכול להיות שאני מתבלבלת. כולם פה יותר מומחים ממני לנושא הזה, אבל בכל זאת אני אתעקש. הסיפורים שסופרו והתפרסמו לאורך העשור האחרון בתקשורת, הם הרי לא חדשים. היו כבר על זה יותר מדו"ח מבקר מדינה אחד. כמה יש? יוסי בטח יוכל להגיד לנו.
יוסף הירש
אלפים.
היו"ר סתיו שפיר
לא, כמה דו"חות, לא כמה דירות.
יוסף הירש
עשרות.
היו"ר סתיו שפיר
שלא נגיע לאלפים. בעשור האחרון?
יוסף הירש
יש. יצאו.
היו"ר סתיו שפיר
הדברים האלה ידועים. אם אתם עושים איזה שהוא מהלך להחזרה של הדירות האלה לדיור הציבורי, שזה מהלך מבורך, אתם בטח יודעים לסמן לעצמכם מטרה. כמה דירות כאלה קיימות?
אפרת בן יהודה
אני לא יודעת לומר לך כי זה לא התחום שממנו אני באה. אני אשמח להעביר לך את הנתונים.
היו"ר סתיו שפיר
מי יידע במשרד השיכון?
אפרת בן יהודה
אם היה פה נציג אגף נכסים ודיור שלנו, אז הוא יכול היה לעזור.
היו"ר סתיו שפיר
תרימי אליו טלפון. תודה.
בת שבע גורדו
סליחה, אני כרגע בררתי. כששאלת, אז בררתי. 1,800 דירות שמתוכן חלקן הלא מבוטל מהדירות הן מושכרות לבתי חולים.
היו"ר סתיו שפיר
מה?
בת שבע גורדו
לבתי חולים, כן.
היו"ר סתיו שפיר
מה זאת אומרת?
בת שבע גורדו
דירות מושכרות לבתי חולים ואנחנו פועלים - - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, לא, זה נורא מעניין הדבר הזה.
בת שבע גורדו
אני אבקש ממנה להיכנס לכאן, לנציגה.
היו"ר סתיו שפיר
היא פה? בוודאי.
בת שבע גורדו
היא נמצאת פה בוועדה אחרת.
היו"ר סתיו שפיר
מצוין. שתגיע לפה. אתם צריכים לדעת על זה. רגע, חברה. יש פה יותר מדי רעש. אנחנו עוד מעט נעמוד על הפער שבין 1,800 ל-10,000. אנחנו נגיע לזה, אל תדאגו. יש פה כמה שאלות נוספות. חברה, אני באמת צריכה את הריכוז שלכם.

הקריטריונים שעל פיהם נבחנת זכאות הם קריטריונים יבשים, וזה באנדר-סטייטמנט. לפי איזה קריטריונים באמת הזכאות הזאת נבחנת בסופו של דבר, כשזה מגיע לוועדה, מי קבע אותם ועל בסיס איזה מידע הדבר הזה נקבע.

לאור עמדת שר השיכון שהתחייב לאמץ את מסקנות ועדת ברביבאי, שעדיין מתעכבות, מה הצפי למימוש ההבטחה בעניין הגמשת התנאים? מה הדד-ליין?
אפרת בן יהודה
את רוצה לשאול, או שאני - - -
היו"ר סתיו שפיר
את רוצה לענות? תעני שוב על השאלה.
אפרת בן יהודה
כן, אני אענה שוב על השאלה. לגבי הקריטריונים, הקריטריונים הם ידועים. מדובר בזכאות למשפחה עם שלושה ילדים ומעלה, שמתקיימת מקצבאות קיום מהמוסד לביטוח לאומי או מהכנסה מעבודה פלוס קצבת ביטוח לאומי. כל בדיקות ההכנסה שלנו מסתמכות על בדיקות הביטוח הלאומי. אין לנו את הידע והיכולת לבצע ולהחליט מי יותר משתכר ומי פחות ולכן בענייני הכנסה אנחנו לוקחים את הנתונים של הביטוח הלאומי.

הקריטריונים מפורסמים וידועים. יש לנו עוגה מאד קטנה לחלק ואנחנו צריכים לחלק אותה לנזקקים לה ביותר. היינו שמחים לתת למשפחות גם עם שני ילדים וגם עם ילד אחד. אנחנו לא יכולים לעשות את זה.
היו"ר סתיו שפיר
ומה קורה בוועדת חריגים? מה הקריטריונים שם?
אפרת בן יהודה
אין קריטריונים. ועדת החריגים כשמה כן היא. ועדת חריגים היא ועדה שמסתכלת על כל הנתונים יוצאי הדופן שדורשים הסתכלות נוספת, הגמשת הקריטריונים ושיקול דעת. יושב צוות - - -
היו"ר סתיו שפיר
כלומר, כל הקריטריונים של הוועדה זה בעצם נתון לשיקול הדעת של החברים בה?
אפרת בן יהודה
כן. החברים בה, יש להם ניסיון רב שנים.
היו"ר סתיו שפיר
מי חברים בה?
בת שבע גורדו
הוועדה פועלת על פי הנסיבות האישיות שלהם. זאת אומרת כל הנסיבות האישיות של האיש באות לידי ביטוי בטופס הדיון ואם הבן אדם עצמו רוצה לעיין בטופס הדיון – וזו תשובה למה שאת העלית קודם – הוא מוזמן לגשת - - -
ורד לב
הם לא נותנים לנו.
בת שבע גורדו
אז את יכולה לפנות אלי. אני אשאיר לך את הפרטים.
אפרת בן יהודה
אין דבר כזה. כל מי שפנה אלינו קיבל.
בת שבע גורדו
אני אשמח שתפני אלי. אני אישית אטפל בנושא הזה.
היו"ר סתיו שפיר
מה זה לגשת? לגשת לאיפה?
בת שבע גורדו
סליחה, לחברת שכר דירה.
היו"ר סתיו שפיר
לאיפה?
בת שבע גורדו
לחברת שכר דירה שמבצעת את ההרשמה. הוא יכול לגשת לשם, לקבל את העתק ההחלטה.
היו"ר סתיו שפיר
פיזית?
קריאה
ביקשנו והם אמרו שאתם לא נותנים.
בת שבע גורדו
חברות שכר דירה, חברת מ.ג.ע.ר. רגע, אני רוצה להוסיף דבר נוסף. אנחנו פועלים עכשיו, השקענו מיליוני שקלים לפיתוח אפליקציה של אזור אישי, כלומר שכל הפונים שלנו יוכלו לקבל מידע באמצעות האזור האישי. את כל המידע שכתוב - - -
קריאה
אנשים גרים ברחוב ואתם עושים אפליקציות.
בת שבע גורדו
זה חלק משיפור השירות שלנו.
קריאה
לא, זה לא חלק מהשירות, סליחה.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה.
קריאה
עד שהבן אדם לא מנסה להתאבד, אתם גם לא עושים שום דבר.
היו"ר סתיו שפיר
חברה, חברות.
קריאה
אני משנת 1999 מחכה לדיור.
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה שכולם ידברו, אבל למה אתן עושות לנו את זה? בואו ניתן לה לדבר.
דקלה צרפתי דלג'ו
תקשיבו, אתם לא מבינים כמה המידע הזה חשוב גם עבור הפונים, שהפנייה היא אליכם.
היו"ר סתיו שפיר
תנו לנו רגע.
דקלה צרפתי דלג'ו
צריכים לשמוע את התשובות האלה.
היו"ר סתיו שפיר
אל תדאגו, כל מי שירצה לדבר תהיה לו זכות דיבור.
דקלה צרפתי דלג'ו
למאבקים המשפטיים זה חשוב לכם.
היו"ר סתיו שפיר
אבל תנו שנייה.
קריאה
זה מרגיז, את שומעת שטויות. למה?
היו"ר סתיו שפיר
תנו שנייה לבת שבע להגיב.
בת שבע גורדו
אני אגיב על הכל. אנחנו כמו שאמרתי קיבלנו - - -
קריאה
הדירות האלה - - - -
בת שבע גורדו
זה נורא קשה. מאד קשה. אנחנו השקענו הרבה כסף על מנת לפתח אזור אישי באמצעות אפליקציה בטלפון כדי לשפר את השירות לכלל הזכאים של משרד הבינוי והשיכון, הן לגבי דירה בשיכון הציבורי והן לגבי שכר דירה. נוסף לכך - - -
היו"ר סתיו שפיר
כשמתי הדבר הזה יוצא לדרך?
בת שבע גורדו
אני מקווה שבחודשים הקרובים. אנחנו ממש בשלבים מתקדמים. מתקדמים.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי. עד עכשיו מי שרוצה לקבל מידע צריך לגשת פיזית?
בת שבע גורדו
הוא צריך לגשת פיזית לחברת שכר דירה ולקבל את העתק ההחלטה. אז אני שוב מדגישה - - -
היו"ר סתיו שפיר
ההחלטה, אבל איך הוא יידע מה קרה בוועדה?
בת שבע גורדו
אני רוצה להגיד לך משהו - - -
קריאה
את יכולה להסביר איך - - -
היו"ר סתיו שפיר
להחלטה יש פרוטוקול?
אפרת בן יהודה
יש פרוטוקול.
היו"ר סתיו שפיר
את יכולה להראות לי פרוטוקול לדוגמא?
אפרת בן יהודה
כשהיא מקבלת על לקבל את ההחלטה היא מדברת על קבלת הפרוטוקול שבו מצוינים פרטי המקרה, מה הוצג בפני הוועדה ו - - -
היו"ר סתיו שפיר
מי יושב בוועדה הזו?
בת שבע גורדו
מנהלי מחלקות האכלוס.
קריאה
מי הם מנהלי מחלקות האכלוס?
בת שבע גורדו
במחוזות.
קריאה
רונן?
בת שבע גורדו
רונן הוא סמנכ"ל בכיר לאכלוס והוא לא יושב בוועדה הזו, הוא יושב בוועדה - - -
קריאה
אז מי יושב בוועדות?
בת שבע גורדו
אני אענה לך, יקירתי. הוא יושב בוועדה הציבורית, שזה הדרג הבכיר ביותר. מי שיושב בוועדה זה מנהלי מחלקות האכלוס במחוזות, ממונה על פניות הציבור וסגנית מנהלת מינהל הסיוע בדיור, הגברת רות מנע. אנחנו בוחנים - - -
קריאה
או, או, אמרת הכל. כל הוועדות נדחות. לא בוחנים כל מקרה, רק דוחים איתנו.
אפרת בן יהודה
יש שתי ערכאות ערעור.
בת שבע גורדו
סתיו, אנחנו - - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, רגע, שנייה. בת שבע, חכי לפני שאת מתייחסת. תקשיבו רגע, אני מאד מאד רוצה לשמוע אתכן, אבל אנחנו לא נצליח להגיע לפתרונות או להתקדם אם אנחנו לא נשמע עד הסוף.
קריאה
אנחנו נקווה שאתה באמת תביא לפתרונות.
היו"ר סתיו שפיר
זה מה שאני מנסה לעשות. תסמכי עלי. תנו לי רק רגע. בת שבע - - -
בת שבע גורדו
אני רוצה לענות למה שאת העלית קודם.
קריאה
כמה שנים עוד נחכה?
היו"ר סתיו שפיר
אני מבינה שזה מתסכל.
קריאה
מאד.
היו"ר סתיו שפיר
זה מתסכל גם אותי. בבקשה. בת שבע, בואי רגע נמקד את זה. כמה חברים יושבים שם?
בת שבע גורדו
יושבת יושבת ראש ועוד שלושה חברים, סך הכל ארבעה.
היו"ר סתיו שפיר
מה המניעה להביא את המבקש לתוך הוועדה?
בת שבע גורדו
אז אני בדיוק רוצה לענות על זה עכשיו. תראי, אנחנו מאד נבהלים ונרתעים מהנושא הזה שיבוא הנציג, הפונה וידבר על עצמו. אנחנו מרגישים שבעצם, וגם אמוציונאלית, אולי זה לא ישקף באמת את המצב האמיתי של אותו פונה שמופיע בפני הוועדה.
היו"ר סתיו שפיר
מה זאת אומרת?
בת שבע גורדו
אל תשכחי שאנחנו מטפלים ב-30,000 בקשות בוועדת חריגים.
היו"ר סתיו שפיר
30,000 בקשות בשנה?
בת שבע גורדו
30,000 בקשות בשנה בוועדת חריגים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
המצב כולו הוא מצב חריג.
היו"ר סתיו שפיר
כשכמה זמן ניתן? מה האורך של כל דיון כזה?
בת שבע גורדו
זה נורא תלוי במקרה. יש מקרים שהם מורכבים ויש מקרים שהם פחות מורכבים, אבל אנחנו בוחנים את כל הנסיבות על פי המסמכים הרפואיים, על פי דו"חות סוציאליים ואם הבן אדם חושב שנגרם לו עוול והוועדה לא שיקפה באמת את מצבו והוא לא בא לידי ביטוי, כמובן שהוא יכול לערער, כמובן שהוא יכול להמציא מסמכים ואנחנו בוחנים את הבקשה.
היו"ר סתיו שפיר
מתוך ה-30,000 – כמה אישרתם השנה?
קריאה
אף אחד.
בת שבע גורדו
אני יכולה להגיד לך, בדקנו.
דקלה צרפתי דלג'ו
הבעיה שאת כבר לא יודעת מה הוועדה בדקה. זאת אומרת אני לא יכולה לדעת. כסיוע משפטי שמגיע לבן אדם, אני לא יכולה לדעת אם הוא מביא לי מסמכים, נגיד אני אתן לך דוגמא. למשל ביטוח לאומי, יש לו זה, אבל הוא עובר איזה שהוא שינוי בוועדות. פעם הוועדות גם היו ככה והיום בוועדות של ביטוח הלאומי כתוב – הוועדה צפתה במסמכים האלה והאלה, הבן אדם טען ככה וככה. כל מכתב שהיא לא צפתה והבן אדם בא איתו, זה עילה לערעור בבית הדין לעבודה. בית הדין לעבודה חינך את הוועדות.

איך אני יכולה לדעת באיזה מסמכים את צפית? ויכול להיות שאני מנהלת הליך משפטי שעולה כסף למדינה - - -
בת שבע גורדו
אנחנו קבענו לשבת ביחד איתכם וללבן את הסוגיה הזאת.
דקלה צרפתי דלג'ו
שנייה, אבל אני שואלת אותך שאלות.
בת שבע גורדו
בין היתר גם הנושא של ה - - -
קריאה
12 שנים - - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, מה זה ביחד איתכם, בשביל זה יש עכשיו את הוועדה. אני רק אקבל ממנה את המספר. בת שבע, כמה מהתיקים אושרו?
בת שבע גורדו
אז ככה - - -
קריאה
מי קובע את ה - - -
קריאה
סתיו, היא לא יודעת. היא לא יודעת, זה הכל ניחושים.
בת שבע גורדו
חברים, מה שסתיו שואלת אני עונה.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר.
בת שבע גורדו
רק סבלנות. בשנת 2016, מתוך 6,894 בקשות בשנה האחרונה שבאו לדיון בוועדה, אושרו 1,078 על פי נוהל בוועדה המחוזית. זה נוהל - - -
קריאה
ואוו.
בת שבע גורדו
רגע. ועדה עליונה אישרה 1,510 מקרים. ועדה ציבורית – הרי מי שנדחה בוועדה עליונה מערער לדרג בכיר יותר, שזה ועדה ציבורית, שמורכבת בין היתר מאנשי ציבור ולא מנהלי מחלקות האכלוס, כפי שהסברתי קודם, בוועדה העליונה. ועדה ציבורית, במהלך שנת 2016 אישרה 2,400 בקשות.
היו"ר סתיו שפיר
נוסף ל-1,500?
בת שבע גורדו
סליחה?
היו"ר סתיו שפיר
כלומר בסך הכל? בסך הכל אישרתם 4,000? כמה זה יוצא?
בת שבע גורדו
בסך הכל, מתוך ה - - -
קריאה
לא, אבל הם דוחים גם אנשים שזכאים.
בת שבע גורדו
1,000. בואי נעשה. 2,400, עוד 1,500 ועוד 1,078.
היו"ר סתיו שפיר
כמה?
קריאה
5,000.
היו"ר סתיו שפיר
מה הליך האישור? כמה זמן זה לוקח מרגע הפנייה?
בת שבע גורדו
לוועדת אכלוס עליונה זה לוקח בערך שבועיים-שלושה, אלא אם כן, ואני מדגישה - - -
היו"ר סתיו שפיר
עד שהיא כבר מדברת ומחליטה?
בת שבע גורדו
אני מדגישה. זה נורא תלוי גם בשיתוף הפעולה של אותו פונה. זאת אומרת, שאם התיק נפתח בחברת שכר דירה וצריך מסמכים נוספים והבן אדם, אותו פונה שפנה אלינו לא משתף פעולה או לוקח לו זמן להמציא מכתבים ומסמכים, כי שוב, זה לא תלוי בו, זה תלוי בגורמים שהוא עובד מולם – משרדי ממשלה אחרים והמוסד לביטוח לאומי עד שמספק לו את אישור ההכנסות וכו' - - -
היו"ר סתיו שפיר
למה אתם לא יכולים להוציא פשוט את המסמכים ישירות מהמשרדים?
בת שבע גורדו
אנחנו עכשיו עובדים על ממשקים.
היו"ר סתיו שפיר
למה לטרטר בן אדם?
בת שבע גורדו
אנחנו עובדים עכשיו על ממשקים. קודם כל אישורי הכנסה זה אושר. כלומר אישורים של המוסד לביטוח לאומי, יש לנו את הממשק של המוסד לביטוח לאומי, אני לא צריכה לבקש. אני מדברת על דו"חות סוציאליים, אישורים מרופא, שזו סודיות רפואית שאני לא יכולה להגיע באופן ישיר.
היו"ר סתיו שפיר
כן, אישורים מהרופא בוודאי.
בת שבע גורדו
אז כל הדברים האלה. אם הוא משתף פעולה זה רץ. זה רצף. שבועיים-שלושה יש לו תשובות.
קריאה
זה לא נכון. זה שקר לחלוטין.
ריקי כהן-בנלולו
אני חייבת להגיד. קודם כל הדברים שאנחנו שומעים פה הם ממש לא פחות ממקוממים. שמי ריקי כהן-בנלולו מהפורום לדיור ציבורי.

עצם העובדה שמשרד השיכון נבהל מלקוחותיו, שמתדפקים על דלתו כשהוא צריך לתת להם את הפתרון, זה כבר מחריד לי את האוזניים, אני רוצה להגיד. מבחינת הכמויות שהיא מדברת, רק ועדת חריגים. מעניין אותי לדעת כמה ועדות בשעה, כמה בקשות בשעה הם בודקים. לפי הבדיקה, רק ועדת חריגים, אז לוקח להם בסביבות ה-120 בקשות שהם דנים בהן בשעה. ביום, סליחה.

זה אומר 20 לשעה, זה אומר שאנחנו אפילו נמצאים פה פחות מרופא בקופת חולים, שהוא בודק אותך חמש דקות. כך נקבעים גורלות של אנשים. מאד מעניין אותי לדעת איך הם דוחים את האנשים, כי ברור לי ואני יודעת מהמקרים שאנשים נדחים גם כשהם כבר זכאים לפי כל הקריטריונים. הם נדחים בכל העניין הזה. סליחה, זה קצת נורא מקומם.

כיצד אנחנו יכולים לדעת באמת איזה מסמכים הוצגו בפני הוועדות? אנחנו קראנו את הדו"ח של הסיוע המשפטי וזה ממש, תסלחו לי, ממש חוצפה. ממש חוצפה שאנשים לא מקבלים את הפרוטוקול של הוועדה שלהם והם צריכים להגיע.

עכשיו יש לי פתרון, חברת הכנסת שפיר. אם במוסד לביטוח לאומי יש היום אתר נגיש שאפשר להעלות אליו מסמכים מהבית - - -
בת שבע גורדו
גם אצלנו יהיה באזור האישי.
ריקי כהן-בנלולו
שנייה רגע, דקה. לא בתוך אפליקציה לטלפון.
בת שבע גורדו
זה על אותו קונספט.
ריקי כהן-בנלולו
שנייה אחת, אני מבקשת את רשות הדיבור.
היו"ר סתיו שפיר
בבקשה.
ריקי כהן-בנלולו
כל העניין הזה, גם בתוך החברות המשכנות, צריך להיות משהו שהוא נגיש. אם בחברת החשמל הם מנגישים מידע יכולים לדעת כל מה שקורה בתוך התיק האישי שלך וברור שאסור למנוע מדבר כזה, מצעד כזה שיוביל למהלך של שקיפות, זכויות מאנשים שאין להם נגישות למדיה. וצריך להגיד שאת פרוטוקול ההחלטה - ללכת להביא מסמכים תוך שבועיים ממשרדי ממשלה אחרים – זה לא נכון וזה לא אמיתי. זה לא קיים. זה לא קיים.

כמי שנאלצת להידפק כל פעם על משרד ממשלתי אחר ודוחים אותך ואת צריכה לרוץ אחרי עובד סוציאלי למכתב אישי, לדו"ח סוציאלי, את צריכה לרדוף אחרי כל המקומות האלה ובסופו של דבר המסמכים נשארים על השולחן ואף אחד לא בודק אותם.
קריאה
והם לא מסתכלים עליהם.
קריאה
לזה קוראים טרור מסמכים. זה טרור.
ריקי כהן-בנלולו
אני רוצה להגיד שהתחושה בציבור היא שיש הונאה כאן ושבעצם אין ועדות כאלה. שבעצם מוציאים בהן תדפיס לקוני ככה במחשב ומעבירים לכולם את אותן תשובות.
אפרת בן יהודה
סליחה, אני חייבת להגיב.
ריקי כהן-בנלולו
שנייה. כי גם אותן תשובות שמתקבלות, הן לא מתקבלות לפי היחס האישי ואנחנו ראינו את זה גם בדו"ח הזה של הסיוע המשפטי. הם מקבלים נוסח אחיד. את צריכה שלושה ילדים. את צריכה זה. זה לא משנה שהמצב שלך הוא כזה. המצב האישי צריך לקחת פה חלק. צריך להגיד את זה.

אני חושבת שלא יתאפשר תיקון בנושא הזה כל עוד יחליטו את הדברים מעל ראשו של הבן אדם. אנחנו נביא את המסמכים - - -
קריאה
אנחנו רוצים להיות נוכחים בוועדות.
ריקי כהן-בנלולו
אבל הבן אדם זכאי לבוא ולהציג את עצמו, הוא זכאי לשבת ולראות מי יושב בוועדות ומחליט את גורלו, ולא שישלחו לו. או שהוא, גם אולי לא יהיה לו כסף לנסיעות, אז הוא בכלל לא יקבל את אותו דיווח וזה באמת מצב שהוא בלתי אפשרי. אנשים שזזים בתורים ככה, זה לא יכול להיות.
היו"ר סתיו שפיר
ריקי, תודה רבה. רציתם להגיב?
אפרת בן יהודה
כן. קודם כל אני ממש מצרה על מה שאני שומעת. אצלנו - - -
ריקי כהן-בנלולו
אז תקראי את הדו"ח.
אפרת בן יהודה
אצלנו במשרד, שפועל לצערי באמת במחסור תקציבי עצום מאד, הן מבחינת היכולת לתת סיוע והן מבחינת כמות כוח האדם שעוסקת בנושא, עובדים ימים כלילות ויושבים בוועדות משעות הבוקר - - -
קריאה
מקבלים על זה משכורת.
אפרת בן יהודה
סליחה, עכשיו תורי לדבר.
היו"ר סתיו שפיר
ימים כלילות זה פחות טוב פשוט.
אפרת בן יהודה
יושבים אצלנו אנשים להכין תיקים, לשקף את המקרים.
קריאה
זה לא בחינם.
אפרת בן יהודה
סליחה, אני מדברת.
קריאה
אני יודעת.
אפרת בן יהודה
יושבים אצלנו אנשים לאסוף את המסמכים, להציג אותם כפי שהם בפרוטוקול - - -
קריאה
14 שנה.
קריאה
חכי כרמלה, חכי. יגיע תורך. יקשיבו לך.
קריאה
14 שנה אני רצה - - -
אפרת בן יהודה
אני יכולה להמשיך? כידוע, יש לנו מגבלות תקציב. היינו רוצים לתת לכולם. אין לנו שום סיבה לא לרצות לתת לכולם את הסיוע שהם מבקשים. אנחנו חייבים להשתמש במה שיש.

אני אחזור לוועדות. יושבים אצלנו אנשים - - -
קריאה
השמיכה שלהם קצרה.
אפרת בן יהודה
לענות או לא לענות?
היו"ר סתיו שפיר
תמשיכי בדברים.
אפרת בן יהודה
יושבים אצלנו אנשים מהבוקר עד שעה שלוש-ארבע בצהריים בדיון בוועדה. עובדים תיק, תיק, מסתכלים על פרוטוקול שסוכם והוכן על ידי עוד שהכניס את כל הנתונים שהביא הלקוח, הכניס אותם לתיק, כולל מכתב בקשה אישי שבו הוא יכול לפרט ולכתוב - - -
קריאה
לא נכון. זה לא נכון.
אפרת בן יהודה
לקוח, תאמין לי, זה תפיסת שירות מאד מאד טובה.
קריאה
זו בדיוק הבעיה.
אפרת בן יהודה
הלוואי וכולם היו, כל משרדי הממשלה, הלוואי והיו - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל למה? את לא צריכה - - - אני אשאל. תראי, אני אנסה לתווך פה את מה שקורה וגם באמת להגיב על האמירה של – אנחנו חוששים מזה שאנשים יגיעו.
אפרת בן יהודה
לא, זה לא המילה הנכונה, חוששים.
קריאה
לא, קודם זה דבר חמור, קודם זה היה - - -
היו"ר סתיו שפיר
תראו, כדי לקבל החלטות שהן לפי קריטריונים יבשים, לא צריך בני אדם, אפשר מחשב. הסיבה שיושבים שם בני אדם זה כדי להתמודד עם בקשות שהן באמת חריגות. אין ספק שאתם בקשיים, אתם בקשיים תקציביים, ויש פה אין ספור קשיים בירוקרטים שנועדו בעצם להקטין את הזכאות ולעכב את הזכאים לדירה, בשל מחסור בדירות, שזה גם החלטה ממשלתית. שלא נתבלבל, יש כסף כדי להגדיל את מלאי הדיור הציבורי.

כן יובל, יש הרבה מאד כסף וזו שאלה של החלטה פוליטית. עוד לפני הדירות הסגורות ולפני הכל, יש הרבה מאד כסף שהיה אפשר להשתמש בו בשביל זה. הייתה פה החלטה פוליטית של הממשלה להקטין ולחסל למעשה את הדיור הציבורי בישראל. לא צריך להתבלבל בנתונים. אנחנו מיד גם נגיע למשרד האוצר, הכסף קיים. הוא כבר בתוך קופת המדינה, אפשר להחליט השתמש בו.

עם כל הקשיים שאתם מדברים עליהם, העניין הזה של לא להסתכל על פנים של בן אדם ולראות את הבקשה שלו ולשמוע את דבריו בתוך הוועדה הזאת וגם להשאיר את הבן אדם הזה בחוסר ידע מוחלט לגבי החיים שלו, קורת הגג שלו, זה לא משהו שאת יכולה להיות בחוסר ידע לגביו. זה מקום שאת חיה בו. זה או זה או רחוב.
קריאה
בגלל החוסר הזה הבן שלי היום בפשע, מותק. בגלל החוסר הזה, מלפני 12 שנה, אם הייתם מקשיבים לי, הבן שלי לא היה בפשע.
היו"ר סתיו שפיר
זה לא לקבל את הפונים ולא לשמוע אותם.
אפרת בן יהודה
תראי, סתיו, כל פונה יכול לכתוב מכתב - - -
קריאה
זה לא איכפת לה.
אפרת בן יהודה
הוא יכול לכתוב מכתב. כל מה שהוא רוצה להגיד בעל פה בוועדה - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל את יודעת שלא כל פונה יכול לכתוב ויכול להתבטא - - -
אפרת בן יהודה
שאם כל אחד יבוא, לא - - -
היו"ר סתיו שפיר
סליחה רגע, רגע - - -
קריאה
אבל זה התפקיד שלכם.
היו"ר סתיו שפיר
אני לא שמעתי מילה ממה שאמרת עכשיו, כי דיברת בזמן שאני דיברתי. לא כל פונה יכול לכתוב. בכלל, לכתוב. לא כל פונה יכול לכתוב בעברית כמו שצריך.
אפרת בן יהודה
אוקיי, מסכימה איתך.
היו"ר סתיו שפיר
לא כל פונה מצליח לקבל סיוע משפטי. יושבים פה בוועדה אנשים שנותנים שירות ציבורי ונותנים שירות משפטי וייעוץ משפטי בחינם, עמותות למיניהן וארגונים. גם הסיוע המשפטי יושבים פה. לא כל אחד מגיע לסיוע משפטי. זה עניין של הכרת זכויות ויכולות להגיע לזכויות האלה, כשאתם יודעים היטב שלא קיימות ובשביל זה הנוכחות האישית של בן אדם היא - - -
בת שבע גורדו
סתיו, אני אמרתי קודם שאנחנו - - -
קריאה
זו החלטת מדיניות.
בת שבע גורדו
סתיו, ברשותך. אני אמרתי קודם שאנחנו נקדם את הסוגיה ונלבן אותה מול הסיוע המשפטי ויושבת לידי עורכת הדין הנחמדה הזאת - - -
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו רוצים להיות מעורבים כדי להבין את - - -
בת שבע גורדו
ואמרתי לה והיא גם אמרה קודם בפתיח, שנקבעה ישיבה בנושא הזה. את כל מה ש - - -
היו"ר סתיו שפיר
מתי זה נקבע הדבר הזה?
בת שבע גורדו
בעזרת השם בספטמבר, לא?
דקלה צרפתי דלג'ו
באמת פנינו עם כל הכשלים וקבענו פגישה ב-6 בספטמבר. רונן כהן רשם שהוא ירצה לשבת על מה שכתבנו.
בת שבע גורדו
כל מה שנאמר כאן, בדיוק.
דקלה צרפתי דלג'ו
אני חייבת להגיד שנראה לי ברמה הכי בסיסית, רק תוציאו החלטה בפרוטוקול. בואו נתחיל מזה. זה דבר בסיסי.
היו"ר סתיו שפיר
מתי אמרנו שזה, לא הבנתי?
דקלה צרפתי דלג'ו
זה נקבע ל-6 בספטמבר, אם אני לא טועה.
בת שבע גורדו
בספטמבר.
היו"ר סתיו שפיר
6 בספטמבר?
בת שבע גורדו
כן.
היו"ר סתיו שפיר
זה בעוד 200 שנה. כן, באמת. באיזה קצב עובדים?
בת שבע גורדו
כי אני רוצה להגיד לך משהו. אנחנו ניסינו מספר פעמים לקיים את הישיבות האלה, ברשותך, מספר פעמים. רונן אמר לי שהוא ניסה לתאם, אבל לא משנה, בואי לא נגיע למקומות - - -
היו"ר סתיו שפיר
חברה, נו, אי אפשר. תשבו עכשיו. תצאו החוצה, תמצאו חדר - - -
בת שבע גורדו
הם רצו שתגיע איזו עובדת שתגיע לישיבה.
היו"ר סתיו שפיר
אבל אתם לא יכולים לקבוע לפני ה-6 בספטמבר?
בת שבע גורדו
זאת היא, לא אנחנו. רצינו לפני.
דקלה צרפתי דלג'ו
נקבע ל-6 בספטמבר פשוט בגלל עניין שאנחנו מכנסים פורום קצת יותר גדול של כלל המחוזות.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר, תשמעו, משרדי ממשלה לא צריכים לעבוד במקצבים כאלה. באמת.
דקלה צרפתי דלג'ו
אוקיי, בסדר.
היו"ר סתיו שפיר
יובל, אתה לא היית פה ברגע שגילינו פה גילוי מרעיש. מסתבר שבישראל יש מלא דירות שעולות 700 שקלים בשכירות. אתם יודעים איפה הן?
יובל טלר
זה נושא הדיון?
היו"ר סתיו שפיר
זה חלק מהנושא.
יובל טלר
אוקיי. הממשלה עוזרת בסיוע בשכר דירה ב - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, שאלתי כמה דירות כאלה יש.
יובל טלר
של 770 שקלים?
היו"ר סתיו שפיר
700 שקלים.
יובל טלר
770 שקלים.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה. מפרגנת לך את ה-70 שקלים.
יובל טלר
תודה רבה, אני שמח. הסיוע שהמדינה נותנת הוא סיוע שנועד לסייע לזכאי לעמוד בתשלומי שכר דירה.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו יודעים. שאלתי כמה דירות כאלה יש.
יובל טלר
לכסות את התשלומים. של 770 שקלים למלא את כל - - -
היו"ר סתיו שפיר
שכר דירה, כן.
יובל טלר
כל גובה שכר הדירה? אני לא יודע לתת נתונים.
היו"ר סתיו שפיר
משהו?
יובל טלר
אני מניח שאין שיעור גדול שנמצא במחירים האלה. כמובן שהסיוע בשכר דירה נועד לסייע לתשלומי שכר הדירה, אבל הוא לא נועד לכסות את כלל תשלומי שכר הדירה.
היו"ר סתיו שפיר
כלומר בן אדם שמקבל - - -
יובל טלר
אבל אני כן אשמח - - -
היו"ר סתיו שפיר
תגידו, אני לא שואלת שאלות טוב? יש לכם בעיות איתי? כלומר בן אדם שמקבל קצבת נכות של 2,342 שקלים בחודש - - -
יובל טלר
זכאי ליותר מ-770 שקלים למיטב ידיעתי. אפרת, תעזרי לי.
היו"ר סתיו שפיר
כמה הוא מקבל? אפרת?
בת שבע גורדו
יחידים נכים – 770 שקלים.
היו"ר סתיו שפיר
בן אדם שמקבל קצבה של 2340 שקלים, כמה סיוע בשכר דירה הוא מקבל?
בת שבע גורדו
יחיד נכה 770 שקלים.
קריאה
ולמה נרקומן מקבל 1,250 שקלים?
קריאה
כי הוא נרקומן. - - - לקבל סמים.
היו"ר סתיו שפיר
רגע, רגע, רגע.
יובל טלר
תאים משפחתיים מקבלים סיוע גבוה יותר בשכר דירה.
יובל טלר
כמה?
היו"ר סתיו שפיר
בת שבע, תעזרי לי.
בת שבע גורדו
זה נורא משתנה לפי גודל המשפחה וכו'.
היו"ר סתיו שפיר
כמה?
בת שבע גורדו
משפחה של זוג נכים זה 1,110 שקלים.
היו"ר סתיו שפיר
כלומר המשפחה צריכה לחיות מ-2,432 שקלים - - -
קריאה
והיא צריכה לשכור דירה נגישה.
היו"ר סתיו שפיר
כפול שניים, פלוס 1,000 ו-?
בת שבע גורדו
1,170 שקלים.
היו"ר סתיו שפיר
ביחד או לכל אחד?
בת שבע גורדו
ביחד.
היו"ר סתיו שפיר
אז זה 700 שקלים לאחד, אז מה חידשתם לי בזה. זה אותו דבר. זה אותו מספר.
קריאה
פחות, פחות.
קריאה
והם צריכים לשכור עם זה דירה נגישה, שהן עולות יותר יקר.
היו"ר סתיו שפיר
רגע, שנייה. בעצם עדיף להם לקבל את זה כיחידים ולא כמשפחה, כדי לקבל יותר כסף.
קריאה
בדיוק. צריכים להתגרש.
היו"ר סתיו שפיר
רגע, רגע, סליחה. באמת אני שואלת.
בת שבע גורדו
שגיתי, זה 1,470 שקלים, סליחה. בלבלתם אותי.
היו"ר סתיו שפיר
1,470 שקלים, כלומר הם מאבדים רק 70 שקלים.
קריאה
רגע, אבל איזה דירות נגישות לנכים אפשר ב-1,400 שקלים?
היו"ר סתיו שפיר
או לא נגישות.
בת שבע גורדו
זה הסיוע שהמשרד נותן.
היו"ר סתיו שפיר
רגע, בת שבע, שנייה, אני מנסה ל - - - רגע - - - בת שבע, אבל אני מנסה - - - רגע - - -

חברה, אם אני לא אצליח לשמוע את הדיון אני לא אקיים את הדיון. אני מצטערת. הדיון הזה ממש ממש חשוב לי ואני אפסיק אותו אם אני לא אצליח לקבל תשובות. כי לא מעניין אותי לעשות דיון שהמטרה שלו היא צעקות. אני גם רוצה לצעוק על הדבר הזה. אני לא מעמידה את עצמי במקומכם, זה סיוט הסיפור שקרוה פה, אבל אם אני לא אקבל תשובות לא יהיה לי בשביל מה לקיים את הדיון. אפשר לצעוק גם בחוץ.

אז תנו לי רגע להבין את ההיגיון. אמרתם שהקריטריונים למשפחה הם אחרים. לי זה נשמע בדיוק אותם קריטריונים פחות 70 שקלים.
בת שבע גורדו
אני מדברת על זוג נכים ללא ילדים, זה 1,470 שקלים.
היו"ר סתיו שפיר
זוג נכים ללא ילדים מקבלים 1,470 שקלים. כלומר, 70 שקלים פחות - - -
בת שבע גורדו
יחיד 770 שקלים. ואמרתי שאנחנו נמצאים - - -
היו"ר סתיו שפיר
בת שבע, רגע. כלומר 70 שקלים פחות ממה שהם היו מקבלים אם לא היו זוג. נכון? אז זה אותו קריטריון. סבבה. אז אני שואלת שוב, לעמדת משרד האוצר, ב-2432 שקלים קצבת נכות פלוס בין 700 ל-770 שקלים, תלוי אם אתה זוג או אתה יחיד, זה משהו שאפשר לשכור בו דירה וגם להישאר בה באיזו שהיא יציבות?
יובל טלר
אני אודה ואתוודה, אני לא מתעסק בנושא של קצבאות נכות. הרפרנט הרלבנט לא הוזמן. אני גם חייב ל - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא קשור לקצבאות - - -
יובל טלר
- - - את הוועדה לפני, באופן מפורש, מדויק, כי ידעתי שתמיד אנחנו גולשים לנושאים אחרים. ביקשתי לדעת מה יהיו הנושאים וכמובן שזה לא היה בין הנושאים. זה מה שקורה פה כל פעם בדיוני הוועדה, שאנחנו גולשים לנושאים אחרים.
היו"ר סתיו שפיר
יובל, מה הנושא שחשבת שהדיון הוא עליו?
יובל טלר
מה שנאמר לי באופן מפורש היה דו"ח הפינויים של ועדת ברביבאי והמסקנות שניתנו במסגרת הזאת.
היו"ר סתיו שפיר
נכון. המסקנות של הדו"ח, שאנחנו שאלנו פה את משרד השיכון מתי הן יתקבלו, עוד לא קיבלתי על זה תשובה. הן כבר התקבלו, אבל מתי הן יישומו?
בת שבע גורדו
ביקשתי ממנה את הוועדה. היא נכנסה לוועדת הכלכלה. זה לא התחום שלי.
טטיאנה קודוצ'קין
למה אנשים עם ניידות מקבלים עד 400 שקלים ופה זה 770 שקלים? למה ההפרש כל כך גדול?
היו"ר סתיו שפיר
לא, לא, סליחה, את לא ברשות דיבור, מספיק. יובל, אנחנו בהחלט שאלנו פה שאלות על המסקנות של ועדת ברביבאי. כמו שאתה יודע, חלק מהמסקנות דיברו על הגמשת התנאים, על העלאת הסיוע בשכר דירה ודברים נוספים. ולכן - - -
יובל טלר
אז אני אשמח להגיד לגבי המסקנות של הדו"ח, כי הוועדה - - -
היו"ר סתיו שפיר
יובל, אבל אני עדיין שואלת. ולכן השאלה שלי היא מאד מאד פשוטה. יושב פה משרד השיכון, אומר אנחנו מוצפים בפניות, מגיעות אלינו רק לוועדת חריגים 30,000 פניות בשנה. אנחנו לא יודעים איך בכלל לענות על הדבר הזה, עד כדי כך שאין להם זמן בכלל לראות את הפונים. זה הדבר שאנחנו רואים פה. תסלחו לי שאני מתווכת אתכם. אני מנסה לקצר את התהליכים.

מסקנות הוועדה דיברו על העלאת הסיוע בשכר דירה, גם על זה כבר דיברנו. אני אמרתי שבאופן אישי דעתי היא שצריך להגדיל את המלאי בדיור הציבורי ולא להסתמך על סיוע בשכר דירה בשוק הפרטי, אבל זה כבר נושא אחר.

כשאתם מתקצבים את המשרד הזה ואתם קובעים כמה כסף הולך למשרד השיכון או איך יתוקצבו המסקנות של הוועדה, אתם מסתכלים על נתונים. אם הנתונים שלפניכם אומרים לכם שיש איזה שהוא מלאי סודי של דירות, שזאת העלות שלהן ושאפשר לחיות מהתקציב הזה, אדרבא, תספר לנו.
יובל טלר
אז אני אשמח לחדד כמה דברים. דו"ח ועדת ברביבאי התעסק ברובו וכלל הדיונים שבהם השתתפתי גם ויש הרבה אנשים פה בתוך החדש שהשתתפו בדיונים כאלה ואחרים במהלך דיוני הוועדה, לא עסק בנושאים האמורים, אלא עסק בנושא פינויים מהדיור הציבורי. יושבת ראש ועדת ברביבאי התייחסה לסוגיות נוספות והנושאים האלה לא נבחנו לעומק. ולכן כל נושא הגמשת תיקים - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה זאת אומרת?
יובל טלר
ולכן כל נושא הגמשת הקריטריונים, סיוע בשכר דירה, שמופיעים בדו"ח כאמירות נוספות, הן אמירות שהוועדה לא התעסקה בהן באופן מהותי.
היו"ר סתיו שפיר
כלומר הן לא התקבלו?
יובל טלר
הוועדה התעסקה באופן מהותי בפינויים מהדיור הציבורי.
היו"ר סתיו שפיר
הן לא התקבלו?
יובל טלר
הוועדה עוד לא מיצתה את עבודתה. הוועדה סיימה את דיוניה. היה דיון ראשון לגבי הערות הדו"ח. הסתייגויות התקבלו עד אתמול על ידי משרד השיכון מכלל משרדי הממשלה לגבי הדו"ח, ולכן הנושא הזה מבחינתנו עוד אין דו"ח סופי שמשקלל בתוכו גם את ההתייחסויות של יתר משרדי הממשלה בתוך הדו"ח.
היו"ר סתיו שפיר
אז מה ההתייחסות של משרד האוצר?
יובל טלר
יש הרבה סוגיות שנמצאות בתוך הדו"ח.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו מדברים על קריטריונים ועל סיוע בשכר דירה, שני הדברים האלה.
יובל טלר
אז ההתייחסות היא שהוועדה לא דנה בנושאים האלה בצורה מעמיקה, הוועדה דנה בעיקר בנושא הפינויים.
היו"ר סתיו שפיר
מה זאת אומרת? יש לה התייחסות מאד מאד ברורה לשינוי הקריטריונים ולסבסוד בשכר דירה.
יובל טלר
נכון, בלי שהיא בחנה לעומק סוגיות נוספות שנוגעות לנושאים האלה.
היו"ר סתיו שפיר
כלומר אתם אומרים שהעבודה של הוועדה לא הייתה מספיק מעמיקה.
יובל טלר
העבודה של הוועדה הייתה מאד מעמיקה. פשוט הוועדה מונתה לדון בנושא הפינויים, היא לא מונתה לדון בנושאים אחרים. בסופו של דבר יושבת ראש הוועדה החליטה גם להרחיב במעט את דיוני הוועדה וגם להתייחס בדו"ח המסכם לסוגיות נוספות. הן לא היו ליבת העבודה של הוועדה. ליבת העבודה של הוועדה הייתה לגבי פינויים ואלה מסקנות הדו"ח, שגם עליהן - - -
היו"ר סתיו שפיר
וכשאתם אומרים שהעבודה הזאת של הוועדה היא לא מעמיקה, איפה נמצאת העבודה המעמיקה הזאת, שאותה אתם גם מקבלים ומתייחסים אליה כשאתם מתקצבים את משרד השיכון?
יובל טלר
התקצוב של משרד השיכון נעשה בהתאם למגבלות תקציב, בהתאם לשיקולי מדיניות ובהתאם לסיוע בשכר דירה - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה כותרות, בסדר, ברור שזה נעשה בהתאם למדיניות. זאת המדיניות, התקציב הוא המדיניות של הממשלה. זה אפילו לא משפט שצריך להגיד. זה ברור. זה התקציב. אני שואלת אותך - - -
יובל טלר
נכון, ולכן כשהממשלה - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, לא, יובל, אני שואלת אותך שאלה מאד ברורה ואתה היית פה כבר באין ספור דיונים על זה, אז זה לא חדש. זה לא שאתה לא מכיר את הנושאים. באמת, אתה בן אדם מאד אינטליגנט ומאד מסור לעבודתו ואתה יודע בדיוק על מה אנחנו מדברים.

אני שואלת שאלה מאד מאד פשוטה. המדיניות של הממשלה היום, ממה שאני רואה בתוצר שלה, זה לפרק את הדיור הציבורי. זאת כנראה המדיניות. אם זאת לא המדיניות ואם רוצים שיהיה דיור ציבורי, אז על בסיס מה קובעים את הדברים האלה? לפי מה נקבעו הקריטריונים האלה? לפי מה נקבע התקצוב הזה והסיוע העלוב הזה למשפחות, שלא ברור למי הוא מתאים ולאיפה. לפי מה זה נקבע? מה הנתונים שנמצאים אצלכם?
יובל טלר
אז נראה לי חשוב להפריד פה בין דיור ציבורי לבין זכאים בסיוע לשכר דירה. אמנם גברתי יושבת הראש הכלילה את כלל הסוגיות האלה תחת כותרת אחת, אבל הממשלה משקיעה מאות מיליוני שקלים בשנתיים האחרונות בשביל להעלות את נושא הדיור הציבורי לסדר היום.
היו"ר סתיו שפיר
רכשו השנה רק 1,100 דירות.
יובל טלר
אז רכשו השנה ב-1.2 מיליארד שקלים שהתקבלו כנגד ההכנסות. בנוסף לזה הממשלה תקצבה - - -
היו"ר סתיו שפיר
1,100 דירות.
יובל טלר
נכון.
היו"ר סתיו שפיר
כשיש לך 150,000 - - -
יובל טלר
וזה לעומת - - -
יוסף הירש
זה לא מהתקציב.
היו"ר סתיו שפיר
מה זה?
יוסף הירש
זה לא מהתקציב, זה כנכד הכנסות.
קריאה
זה מהכסף של הקרן.
יובל טלר
וזה לעומת שנים קודמות, שבהן מספר הרכישות – אני לא צריך להגיד פה מה הוא היה. הוא עמד על - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה לא משנה. 1,000 דירות זה כלום. תקשיב, זה לא נתון שהייתי שמה על הנטו כחלון אחר כך בפוסטרים. זה לא נשמע מספיק טוב.
יובל טלר
אוקיי, אז 1,000 דירות להגיד שזה כלום, זה דבר בעיני קצת, לא יודע מה להגיד - - -
היו"ר סתיו שפיר
כשיש לך 150,000 כאלה שאמורים היו להיות זכאים לדיור ציבורי ומקבלים סבסוד בשכר דירה.
יובל טלר
אין 150,000. יש 2,500 - - -
היו"ר סתיו שפיר
שעוברים את הקריטריונים.
יובל טלר
יש 2,500 ממתינים לדיור ציבורי.
היו"ר סתיו שפיר
לא, אבל יש לך 150,000 בסיוע לשכר דירה, שבמצב נורמאלי הם היו בדיור ציבורי.
יובל טלר
נכון. שזה עולמות תוכן אחרים, זה לא עולם תוכן של דיור ציבורי אלא עולם תוכן של זכאות לסיוע בשכר דירה.
קריאה
זה עולם תוכן של אין אפשרות להגיע - - -
יובל טלר
בנוסף לזה - - -
קריאה
הם פשוט נטרלו את כל המפה שלה, של ברביבאי.
היו"ר סתיו שפיר
יובל, אתה שמעת את הסיפור של ורד, שהיא עם מאה אחוז נכות אבל אמרו לה שהיא לא נכה מספיק כדי לקבל את הזכאות לדיור ציבורי? סליחה, באמת. האנשים שמקבלים סיוע בשכר דירה היו אמורים במצב נורמאלי במדינה מתוקנת להיות בדיור ציבורי, לא לקבל סיוע בשכר דירה. לא היו צריכים לקבל אמירות כאלה, של אם את לא תהי בכסא גלגלים אני לא יכול לשים אותך בזכאות לדיור ציבורי. הרי באמת זה אמירות עלובות.

בוא תגיד לי איפה אתם? להגיד 1,000 דירות שרכשתם, זאת עלייה מאפס.
יובל טלר
אני מצטער, פשוט עצרת אותי ממש באמצע משפט, כשאני מדבר על חמישה דברים נוספים שאותם הממשלה עשתה בשביל להגדיל את מלאי הדירות בדיור הציבורי.
היו"ר סתיו שפיר
אוקיי, בבקשה.
יובל טלר
בין אם זה 150 מיליון שקלים שהמדינה הקצתה בתקציב לרכישת דיור, בין אם זה 530 מיליון שקלים להקצאה לבנייה של 2,650 - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל רגע, פרט פרט. כמה דירות זה 150 מיליון שקלים?
יובל טלר
באזור 120-130 דירות. בעיני 150 מיליון שקלים, אמנם יושבת הראש אמרה שיש כסף ואפשר לחלק, אני לא מכיר את זה.
היו"ר סתיו שפיר
זה לא שאפר לחלק, זה שיש כסף. כסף לא מחלקים, כסף מקצבים לנושאים שהם בסדרי העדיפויות של הממשלה. יש כסף.
יובל טלר
אוקיי. אני לא מכיר את הכסף הזה ואני אשמח לדעת איפה הוא נמצא.
היו"ר סתיו שפיר
אני אשמח להראות לך.
יובל טלר
אנחנו בדיונים מעמיקים על הנושאים האלה בוועדת הכספים.
קריאה
צריך לשאול את אורי אריאל איפה הכסף שהיה.
יובל טלר
ואני אגיד בנושא הזה עוד שהוקצו 530 מיליון שקלים נוספים לבנייה של 2,650 דירות קטנות. 2,650 דירות קטנות באמצעות הסוכנות, בשיתוף פעולה בין המדינה לבין הסוכנות. עוד מיליארד שקלים בהחלטת ממשלה שהתקבלה אתמול לרכישת דירות נוספות באמצעות חברת עמידר, באמצעות אג"חים. בנוסף לזה התקבלה החלטה של הממשלה להקצאה של 5% מהדירות במחיר למשתכן, במקומות שבהם הפעילות הזאת מתאפשרת, להקצות 5% מהדירות לדיור ציבורי.

יש איסור תכנית למשכנתא רוכשת, שהמשרד יצא ל-RFI בשביל לקבל תשובות איך הוא יכול לקחת את אותם אנשים שדיברנו עליהם קודם, שמקבלים סיוע בשכר דירה ולהנחות את הסיוע הזה בשכר דירה לכיוון רכישת דירה באמצעות משכנתא רוכשת.

הממשלה הגדילה את הסיוע בשכר דירה לדיירים הממתינים לדיור הציבורי, לאותה אוכלוסייה של 2,650 אנשים שלא מצליחים, שבגלל שמלאי הדיור הציבורי היום קטן, לא מספיק לאותם 2,650 אנשים, המדינה עוזרת להם בסיוע מוגדל בשכר דירה.
היו"ר סתיו שפיר
מה זה משנה להגדיל את הסיוע אם המחירים בשוק הפרטי עולים? בשוק של השכירות.
יובל טלר
המדינה הגדילה את הסיוע לשכר - - -
היו"ר סתיו שפיר
אתם לא רוצים להגדיל - - -
יובל טלר
המדינה הגדילה את הסיוע לשכר דירה ריאלי של - - -
קריאה
לא, אבל המדינה - - -את הסיוע לממתינים לדירה בשיכון הציבורי.
יובל טלר
של ממוצע של בין 3,000 ל-3,600 שקלים.
בת שבע גורדו
זה בין 3,100 שקלים למשפחה.
קריאה
כן, אבל מי מקבל את זה? בעל הדירה.
בת שבע גורדו
לבין 3,900 למשפחה עם חמישה ילדים ויותר.
קריאה
אבל זה הולך לבעלי הדירות.
היו"ר סתיו שפיר
כן, אבל שכר הדירה עולה משנה לשנה. אין הגבלה על שכר הדירה.
יובל טלר
שכר הדירה הזה משקף את שכר הדירה הממוצע במשק.
היו"ר סתיו שפיר
זה אומר שאתם פשוט מגדילים. יובל, כשיש בסך הכל 650,000 משקי בית בשכר דירה, כולם בשוק הפרטי ואתם מסבסדים בפועל, מסבסדים מכספי מדינה ב-150,000, סליחה, זה 180,000 שקלים ביחד, סך כל מה שאתם מסבסדים. כלומר כמעט שליש משוק השכירות אתם מסבסדים. כמעט שליש מהשוק. דיברנו על זה הרי כבר בוועדה, אתה חושב שאין לזה השפעה על עליית מחירי השכירות? המדינה מכניסה כסף לבעלי דירות, שליש מהשוק.
יובל טלר
אז להבנתנו, מכיוון שמדובר בשליש מהשוק - - -
ריקי כהן-בנלולו
בסוף הכסף של העניים הולך לעשירים. למי שיש להם בתים להשכרה.
קריאה
רגע, מתי יישמו את מה שאמרת על המשכנתא הגוררת הזאת.
יובל טלר
הרוכשת?
קריאה
הרוכשת. אבל גלנט דיבר על זה מתחילה שהוא הגיע.
יובל טלר
ייצאו עכשיו ל - - -
קריאה
אבל גם אין 2,000 שקלים לשכירות לשלם אותה כדי להשכיר את זה.
היו"ר סתיו שפיר
כן, יובל.
יובל טלר
אני אמשיך. דברים נוספים - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה היעד שלכם? כמה דירות חדשות לדיור ציבורי עד סוף שנת 2017, עד סוף שנת 2018, עד סוף שנת 2019?
יובל טלר
היעד הוא להתמודד עם התור הקיים - - -
היו"ר סתיו שפיר
לא, במספרים. מה היעד הכולל שלכם?
יובל טלר
במספרים האלה, כשאנחנו מדברים על 5% מהדיור הציבורי, עומדים ביעדים.
היו"ר סתיו שפיר
במספרים של דירות. כמה דירות?
יובל טלר
אין לי מספר כרגע פה של הדירות.
ריקי כהן-בנלולו
אז איך יודעים אם אין מספר? איך הם יודעים שהם עומדים בזה?
יובל טלר
אין לי מספר פה כרגע, אבל אני אסביר. אם אנחנו דיברנו על 2,000 דירות ועוד 2,650 דירות ועוד - - -
קריאה
אבל אתה רק זורק באוויר.
ריקי כהן-בנלולו
אבל ה-5% - - - התפנו דירות, כמה התור צומצם בדירות האלה שאוכלסו? האם התור צומצם בדירות האלה שאוכלסו? 1,000 דירות נרכשו, כמה צומצם התור?
שרה אסולין
הוא לא צומצם. הוא רק גדל. היא הייתה בתור 10, עכשיו היא 18.
יובל טלר
זה בנוסף לתקציבים נוספים שהוקצו לדיור הציבורי, שבהם כ-300 מיליון שקלים בין 2015 ל-2018 הם תקציבים תוספתיים לטובת תחזוקה של דיור ציבורי, לטובת שיפוצי עומק בדיור הציבורי.

בנוסף לזה המשרד הגמיש קריטריונים במקום שבהם היה - - -
היו"ר סתיו שפיר
תגיד, מה העלות התקציבית של המימוש המסקנות של ברביבאי באשר להגמשת התנאים של הדיור הציבורי?
יובל טלר
אז אני אגיד שוב. מסקנות ועדת ברביבאי התייחסו באופן עקיף רק לנושא הגדלת הסיוע ולא ב - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה העלות של זה?
יובל טלר
אמירות מאד כלליות ולכן אי אפשר לאמוד מספר קונקרטיים.
היו"ר סתיו שפיר
לא יודעת, אבל אתה אומר לי שזה - - - בנושא עקיף, שזו לא הייתה עבודה מספיק מעמיקה, אבל אני לא יודעת על סמך מה אתה אומר לי את הדברים האלה, אם אתם לא עשיתם בדיקה של מה העלות של זה.
יובל טלר
על סמך שהייתי בדיוני הוועדה. מכיוון שהייתי בדיוני הוועדה אני יודע במה הוועדה התעמקה ובמה היא לא התעמקה. זה לא היה הנושאים שבהם הוועדה התעמקה.
היו"ר סתיו שפיר
אבל זה כתוב בתוך ההמלצות שלה.
יובל טלר
חד משמעית. זה כתוב. יש את שלוש ההמלצות הראשונות, שהן מתייחסות למנדט שלגביו נידונו הסוגיות האלה בדיוני הוועדה, כששלושת הנושאים האלה קשורים לפינוים בדיור הציבורי. יש סוגיות עקיפות שהוזכרו במהלך דיוני הוועדה, שבהם לא התמקדה עבודת הוועדה ולכן אני אומר שהמסקנות האלה הן מסקנו - - -
היו"ר סתיו שפיר
מישהו עשה על זה עבודה רצינית?
יובל טלר
משרד השיכון עשה עבודה - - -
היו"ר סתיו שפיר
משרד השיכון רק אומר לי שאין להם מספיק תקציב כדי לעשות את זה. מישהו עשה עבודה רצינית מה צריך?
יובל טלר
משרד השיכון תעדף את המקומות התקציביים שלו כרגע להגדלת היקף - - -
היו"ר סתיו שפיר
כן, אבל יובל, תקשיב, אפשר - - -
יובל טלר
להגדלת היקף - - -
היו"ר סתיו שפיר
אבל יובל, אפשר לחשוב כל הזמן על מה יש רק עכשיו, להסתכל על הקופה ולהגיד זה מה שיש לנו ועם זה נתמודד ואפשר להיות מדינה שחושבת קדימה ומתכננת מה היעד שלה ולאיפה היא רוצה להגיע. אני מאמינה שמדינת ישראל היא מדינה כזאת, שיודעת לתכנן גם לאיפה היא רוצה להגיע, שחושבת רחוב, ואני שואלת אותך שוב מה התכנון.
יובל טלר
ומאחר שהמדינה מתכננת קדימה, כל הצעדים האלה שעליהם דיברת, נעשו בשנים האחרונות.
היו"ר סתיו שפיר
אני לא מצליחה להבין את זה. שנייה, באמת. אני פשוט לא מצליחה להבין. דיברת איתי עכשיו על איזו תוספת שנותנת 150 דירות ועוד תוספת שנותנת 160 דירות ודיברו על עוד 1,000 דירות. אנחנו מדברים באמת על פיצ'פקס. על אולי אולי בסוף נגיע ל-2,500 דירות בשנה, שזה יהיה - - -
יובל טלר
אני מתנצל, אני דיברתי על 5,000, על כמעט 5,000 דירות וזה בלי מחיר למשתכן, אז אני לא יודע.
היו"ר סתיו שפיר
אני שאלתי אותך לכל שנה מה היעד.
יובל טלר
אני עניתי. כרגע 2,650 דירות בהסכם הסוכנות, עוד 1,000 יחידות דיור - - -
היו"ר סתיו שפיר
זה השנה, בשנת 2017?
יובל טלר
לא, זה במשך ארבע שנים.
היו"ר סתיו שפיר
נו, אז אתה מדבר איתי על 500 דירות בשנה.
יובל טלר
אני מדבר על - - - באמת, אני לא - --
היו"ר סתיו שפיר
מה לא ברור?
יובל טלר
כאילו אני מדבר - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה לא ברור? כל שנה כמה דירות נוספות ייכנסו לדיור הציבורי?
יובל טלר
אם אנחנו מוסיפים עוד 1,000 דירות שנרכשו כבר, עוד 900 - - -
קריאה
אבל הן אוכלסו.
היו"ר סתיו שפיר
חברה'. בסדר, הכל מובן, אבל אנחנו מנסים. תקשיבו, תאמינו לי, גם אני הייתי רוצה ששר האוצר יישב פה ויצטרך לענות על זה, הלוחם החברתי שיישב פה ויענה על השאלות האלה ולא ישלח לפה נציגים, עם כל הכבוד, שלא יכולים לקבוע את המדיניות אלא רק, עם כל הרצון הטוב שלהם. הדבר שאני מנסה להבין, אתה יודע איך אני עובדת. אני רוצה להבין מה היעד, כדי שאנחנו נוכל גם לעקוב אחריו ולוודא שהוא מתממש. והיעד שאני מחפשת זה לכל שנה כמה דירות הולכות להתווסף לתוך הסך הכל של הדיור הציבורי. כמה הולכות להתווסף וכמה כן – עולות פה כל הזמן שאלות נכונות – כמה הולכות להיגרע ממנו. זאת השאלה.
יובל טלר
אז אני אגיד שוב, שמאחר שהרבה שנים באמת לא נרכשו דירות חדשות, אז היעד של הממשלה הנוכחית היה קודם כל להתחיל לרכוש דירות. לעשות את המהלכים בשביל לממש את הדברים האלה בתוך הדיור הציבורי. בין אם זה 1,000 הדירות שנרכשו מתוך הכנסות, שהתחילו הרכישות שלהן רק בשנת 2016. בין אם זה מיליארד השקלים שעליהם הוחלט אתמול בישיבת הממשלה לטובת הרכישות על ידי חברת עמידר, בין אם זה הדיור הציבורי.

לכן כרגע הממשלה מייצרת לעצמה את הפתרונות במסגרת היכולות שלה.
היו"ר סתיו שפיר
כמה לכל שנה?
יובל טלר
אין לי מספר. אני אמרתי את זה כבר קודם, שאין לי פה מספר שאני הולך להגיד שהוא הפתרון האולטימטיבי.
היו"ר סתיו שפיר
לא הפתרון, כמה הולך להיות בתכניות הקיימות שעשיתם. חלקן מהן תכניות נפלאות, כמה הולך להתווסף כל שנה?
יובל טלר
אז אם אנחנו מדברים על בסך הכל כ-4,500 דירות על פני ארבע שנים, אנחנו מדברים על יותר מ-1,000 דירות בשנה - - -
היו"ר סתיו שפיר
וכמה ייגרעו?
יובל טלר
וזה בנוסף, אני אגיד שוב, ל - - -
היו"ר סתיו שפיר
כמה ייגרעו?
יובל טלר
ויש 5% ממחיר למשתכן שאותן לא הכללתי עדיין, בגלל שאין לנו עדיין הערכות מלאות מספיק לגבי כמה יחידות דיור נוספות ייכנסו במסגרת התכנית הזאת. כמה ייגרעו? תלוי בתחולת חוק זכויות הדייר בדיור הציבורי, זכויות רכישה.
היו"ר סתיו שפיר
פחות או יותר, צפי?
יובל טלר
בשנה האחרונה נגרעו – אני יכול לבדוק את המספר ואני אחזור לוועדה. אבל אני רק אזכיר, הגריעה כוללת את זה שבן אדם נכנס, רוכש את הדירה לבעלותו. הוא יוצא מהדיור הציבורי ורוכש את הדירה לבעלותו. זה לא שהיא נגרעת והולכת ל - - -
היו"ר סתיו שפיר
כן, כן, אנחנו יודעים בדיוק מה זה אומר. גם עוד אנשים מדי שנה מצטרפים למעגל העוני, כידוע. תשמעו, היה מאד קשה לנהל את הדיון הזה. יש לי אפשרות לקבל עוד ממש שתיים-שלוש התייחסויות גג, של דקה. אז בבקשה.
חני נוימן
ד"ר חני נוימן מאוניברסיטת חיפה. עשינו מחקר מאד גדול על הנושא של דיור ציבורי ולדעתי יש יעדים נוספים שצריך להסתכל עליהם. אחד הדברים המרכזיים שגילינו, שיש פה בעיה מרכזית בנושא של שקיפות על החברות המשכנות. כשאנחנו בדקנו את הצרכים והקשיים סביב הנושא של חוק השקיפות, ראינו שיש בעיה מרכזית שאין שום יידעו בשום נושא, בניגוד לכל מה שנקבע בסעיף 6. זו בעיה מרכזית – הפער בין הלכה למעשה. אם אומרת שאתם יודעים, אני עוברת לדבר השני שהוא מאד משמעותי.

התחיל במדינת ישראל תהליך של התחדשות עירונית. יש חוזרי מנכ"ל, יש חוק להתחדשות עירונית. במסגרת החוק הולך להיות שינוי משמעותי גם לגבי דיירי הדיור הציבורי. כל דיירי הדיור הציבורי שפגשנו הם פשוט נמצאים בחרדות, נמצאים במצב דיכאוני, כיוון שהם לא קיבלו מידע באשר לקורת הגג שמעל ראשם.

אם מישהו יכול לפקח או להעביר מידע בצורה מסודרת, זה משהו שאנחנו לא צריכים תקציבים. אנחנו צריכים שקיפות. ואני חושבת שזה המקום פה, אם אנחנו מדברים על שקיפות. שקיפות לא רק במדיניות ובתקציבים, צריכה להיות גם שקיפות בהתנהלות של החברות המשכנות. אנחנו גילינו כל כך הרבה בעיות.

עכשיו תקשיבו, אנחנו באים מתחום של עבודה סוציאלית, מתחום של מדיניות בעבודה סוציאלית. ההשלכות האלה הן לא כלפי דיירים, ההשלכות האלה הן רב מערכתיות לדורות.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. קיימנו פה דיון על שקיפות החברות המשכנות ואני מצטרפת לדברים.

יוסי הירש, בבקשה, בקצרה.
יוסף הירש
קודם כל תודה רבה. אני ככה מכיר את בת שבע ועשיתי לא מעט ביקורות על משרד הבינוי והשיכון. אני גמלאי של משרד מבקר המדינה ובואו נגיד את זה ככה, שבתוקף היותי מבקר לאורך הרבה שנים, אז נדמה לי שזה לא קל לעבוד עלי, אבל אפשר לעבוד עלי ואם אפשר לעבוד עלי, אני מניח שאפשר לעבוד על כל האנשים רוב הזמן.

נכון אמרו שזה עניין של מדיניות. יובל אמר את זה בצדק. אבל אני חושב שזה יותר גרוע מזה, כי יש פה – אני מכנה את זה ואני מרשה לעצמי קצת לדבר בשפה אולי לא לגמרי דיפלומטית – זה נשף מסיכות. מה זה אומר נשף מסיכות? שלכאורה יש מדיניות שהיא בעד הדיור הציבורי ואני שמעתי את סגן השר, ג'קי לוי, שהוא הסכים עם כל מילה שכולם אמרו והוא אמר אני אלחם על זה שלמעשה הנושא של מה שמקבלות החד הוריות, ביטול המזונות, זה יהיה. הוא יילחם. נגד מי הוא יילחם זה לא ברור, אבל הוא יילחם על זה. הוא שנתיים בתפקיד, תזכרו את זה. הוא אמר אני בעד שיהיו 160,000 דירות, לא 2,000 אלא 160,00. הוא הכל בעד, הכל בעד ושנתיים הוא נמצא בתפקיד. זה לא 100 ימי חסד. זה שנתיים.

עכשיו תדעו לכם דבר אחד, אי אפשר לזרוק שום דבר על השנים הקודמות, כיוון שמי שבא ונכנס לתפקיד, הוא לוקח על עצמו את כל מה שהיה לפניו. אי אפשר לבנות על זה תכנית שאני אומר היה לפני, היה לפני. אין דבר כזה.

אז קודם כל 160,000 זה נכון, אבל יש כמה אלפים שהם זכאים עכשיו. יש פה גברת אחת מאחורי שהיא כבר 15 שנה מחכה לדיור ציבורי והיא זכאית. היא זכאית אליבא דה כולי עלמא. לא יכול להיות. אין אח ורע בעולם לדבר כזה. ואני אומר לכם עוד דבר. בקריטריונים, חוץ מזה שהשקיפות שלהם מוטלת בספק, סדרי העדיפויות בתוך הקריטריונים זה בכלל תעלומה גדולה - - -
היו"ר סתיו שפיר
הם ממש לא ברורים. זה מה שניסינו לשאול בהתחלה.
יוסף הירש
שאני לא הצלחתי בתור מבקר לרדת לעומקם. אין היגיון בשיגעון הזה. היא הייתה 15, הקפיצו אותה למקום 40. אחת שהייתה ראשונה בתור, אמרו לה אנחנו לא יודעים מתי מישהו ימות בדיור הציבורי כדי שאת תכנסי. אולי היא חס וחלילה תלך לעולמה. לא יכול להיות דבר כזה. זה דבר שמשרד הבינוי והשיכון צריך להעמיד בראש סדר העדיפויות. יש לו אחריות מוחלטת, שיחליט שהשנה הוא משקיע אך ורק בדיור ציבורי, וזה נשף המסכות.
היו"ר סתיו שפיר
תודה.
יוסף הירש
כיוון שרק לפי ההצהרה שלו, סליחה - - -
היו"ר סתיו שפיר
רגע, רגע.
אבישי יגאלי
אנחנו באנו מרחוק כדי להגיד - - -
היו"ר סתיו שפיר
שנייה, אני מצטערת. לא יהיו עוד דוברים.
אבישי יגאלי
אבל זה לא בסדר, כי יש כאן דברים שנאמרו, אחותי עומדת שבע שנים במקום שני.
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה לתת לך. אדוני, אני רוצה לתת לך לדבר, אבל למה אתה מחייב אותי לצעוק? באמת.
אבישי יגאלי
אוקיי, בסדר, מצוין.
היו"ר סתיו שפיר
לא, ברצינות, יושבים פה בוועדה, מדברים כבר שעה וחצי על הדבר הזה, מנסים להגיע פה לפתרונות. למה לצעוק?
אבישי יגאלי
בסדר, מקובל עלי. כי הם אומרים דברים לא נכונים.
היו"ר סתיו שפיר
אני לא מצליחה להבין את זה.
אבישי יגאלי
כי הם אומרים דברים לא נכונים.
היו"ר סתיו שפיר
נכון. אתה חושב שזה לא מעצבן פה את כולנו? סבלנות, כדי שעוד אנשים יוכלו לקבל רשות דיבור. תשבי בבקשה, כוכבה, כדי שאני אוכל לתת לך.
קריאה
אני רק רוצה להגיד משהו.
היו"ר סתיו שפיר
כולם רוצים רק להגיד משהו. בסדר.
קריאה
בקשר לחוק המזונות, היה תקדים והיה שינוי מדיניות שאפשר לעבור מקצבת הבטחת הכנסה לקצבת גמלת מזונות בלי הבטחת הכנסה. היה ושינו.
היו"ר סתיו שפיר
תודה. כן, 30 שניות.
מאיר קדש
אוקיי, שמי מאיר. אני מתעסק בשיווק דירות חדשות כבר מעל 30 שנה. אני מגיע לכאן בנושא שקיפות. אני הסתובבתי הרבה במינהל ובמשרד השיכון בעיקר. המערכת, למה היא לא שקופה ולמה בכוונה לא רוצים להגיש פרוטוקולים, ואני מכיר את זה מקרוב, כי הייתי מגיע לפעמים עם מסמכים לא לעצמי, לחברות שאני עובד. לא, מה פתאום? איפה אתה נמצא, אה בחופשה, לא רוצים לעשות ובשורה התחתונה פשוט מאד יש להם את המקורבים.

לאנשים המקורבים, הם עושים מאמץ למקורבים והם מגיעים לשם בכמויות.
היו"ר סתיו שפיר
טוב, אם יש לך דוגמאות בבקשה - - -
מאיר קדש
הדוגמא הכי טובה, אם בן אדם נכה, לבד, כמה חדרים אפשר לרכוש לו? טרי, טרי מעכשיו. כמה חדרים הוא קיבל בהר חומה, לנכה לבד?
בת שבע גורדו
אני לא יודעת על מה אתה מדבר.
מאיר קדש
אז אני אגיד לך. ארבעה חדרים.
קריאה
זה מקרה שגילינו.
מאיר קדש
למה? כי הוא אחד שמקורב. אני לא אחד שהולך להלשין, אבל יש - - -
היו"ר סתיו שפיר
מאיר, תקשיב, תעביר לי בבקשה את הפרטים בצורה מסודרת, של דוגמאות כאלה שעונות על הטענה שלך שיש פה העדפת מקורבים. אני מבטיחה לך שאנחנו נבדוק את זה ונטפל בזה. תעביר לי את הבקשה בכתב, כי אנחנו לא נספיק.

ממש בשלושים שניות, בבקשה.
אבישי יגאלי
בסדר גמור. אני פשוט בא לפה בשם אחותי. אחותי היא עם טרשת נפוצה 100%, היא מקום שני.
היו"ר סתיו שפיר
מה השם?
אבישי יגאלי
אבישי יגאלי. מעל שבע שנים היא מקום שני. 2,600 - - -
קריאה
באיזו עיר היא מקום שני?
אבישי יגאלי
חפץ, באזור בני ברק. היא הייתה בכל הארץ, שנים לא נכנס. בקיצור מקום שני, מעל שבע שנים. היא עם טרשת נפוצה.
היו"ר סתיו שפיר
בת שבע, את מכירה את הדבר הזה?
בת שבע גורדו
אני לא מכירה.
אבישי יגאלי
תשעה ילדים ועוברת כל שנה שנתיים דירה.
היו"ר סתיו שפיר
היא הגיעה עם זה לוועדת חריגים?
אבישי יגאלי
היא הגיעה לאן שרוצים. עכשיו מה קרה? בעקבות ריקי, אמרנו שאנחנו פונים הלאה, כי הם לא עוזרים, אנחנו פונים לתקשורת. הפסיקו לה את הסיוע בטענה שאבא שלי נפטר, אז יש לה ירושה. אז אמרתי אנחנו רוצים לראות פרוטוקול. אמרו לנו לא, אין. זה לא ירושה, זה פשוט בעלה עובד. אבל בעלה - - -
דקלה צרפתי דלג'ו
מתי הפסיקו?
אבישי יגאלי
הפסיקו לה עכשיו, לפני חודש.
דקלה צרפתי דלג'ו
בלי שימוע?
אבישי יגאלי
בלי שימוע. בלי כלום. פשוט אמרו לה בהתחלה שזה אבא שלי שנפטר, אז יש לה ירושה. הראינו להם שאבא שלי נתן את זה בכלל לאנשים מסכנים, את הדירה. אבא שלי נתן לאנשים מסכנים, בסדר?
קריאה
זה לא - - -
אבישי יגאלי
לא משנה, לא משנה. עכשיו מה הם עשו? הם הפסיקו. הלכנו ביחד, אמרנו לה נזעק לתקשורת, אז הם הפסיקו לה את ה-3,900 שקלים המסכנים האלה שהיא כן קיבלה. אז אמרנו להם למה אבל? על מה ולמה? כל פעם תירוץ אחר. עכשיו הם אומרים - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני מבקשת, אבישי שמך?
אבישי יגאלי
אבישי.
היו"ר סתיו שפיר
תפנה אליהם, בסדר?
בת שבע גורדו
לא מוכר לי דבר כזה.
היו"ר סתיו שפיר
דקלה מהסיוע המשפטי. תדבר איתה.
אבישי יגאלי
אבל זה לא רק אחותי, זה מיליון אנשים. זה המאבק. למה?
היו"ר סתיו שפיר
משרד השיכון אומר שהוא לא מכיר את הדבר הזה. כמה דירות חדשות היו בבני ברק בשנים האחרונות?
בת שבע גורדו
כמה דירות חדשות נרכשו בבני ברק? האמת היא שאני לא הכתובת. אני מתנצלת. אני יכולה לתת לך את המידע הזה.
קריאה
בת שבע, את בתל אביב?
היו"ר סתיו שפיר
חברה', תקשיבו שנייה, כולם, אני מאד מתנצלת. היינו צריכים לסגור את הדיון כבר לפני רבע שעה. אני הייתי רוצה לשמוע עוד דברים. תקשיבו רגע, אנחנו נעשה את הדבר הזה ככה, הנושא הכללי מובן. אני מבקשת ממשרד האוצר תשובה בכתב על הסיפור הזה של מה ממסקנות ועדת ברביבאי אתם החלטתם לא להחשיב או כן לקבל, לא לקבל, כי האמירות שנאמרו ציבורית היו אמירות אחרות.

כלומר, מה החלטתם שלא לקבל ועל בסיס מה. אמרת שזה היה דיון לא מעמיק, שזה היה בשולי המסקנות של ברביבאי, בבקשה תעביר לנו בצורה ברורה.
יובל טלר
כשדו"ח ברביבאי יוגש, אז תוכלו לקבל גם אתם.
היו"ר סתיו שפיר
בכתב. פרוטוקול של דו"ח ברביבאי פורסם?
יובל טלר
דו"ח ברביבאי עוד לא סוכם. דו"ח ברביבאי פורסם כטיוטא ולאחר מכן היועץ המשפטי של המשרד הנחה את המשרד לבצע עבודה מול כלל משרדי הממשלה, לקבל דיווח על הנושא הזה.
היו"ר סתיו שפיר
אז איך השר כבר החליט לאמץ אותו?
יובל טלר
עניתי על השאלה הזאת. היועץ המשפטי הנחה את המשרד לבצע עבודה מקיפה מול כלל משרדי הממשלה לפני אימוץ של הדו"ח.
היו"ר סתיו שפיר
בסדר. אני מבקשת מכל מי שיש לו פה מקרה אישי – כי אני לא אוכל לתת לעוד, אני מצטערת – שלא טופל, אני אעזור לכם ברמה האישית, גם בלי קשר לדיון בוועדה, לטפל ולוודא שהדבר הזה התקבל על ידי משרד השיכון ומטופל בצורה הנאותה והרצינית ביותר. בבקשה תעבירו את המידע אלינו ואנחנו נטפל בזה בנפרד.

זה עומרי. הוא איש מאד מאד חשוב והוא יכול להכיל הכל. אז בבקשה תעבירו. אני רק חייבת להגיד לסיכום, הסיפור הזה של הסיוע בשכר דירה זה דבר שחייב להיפתר. זה סיוע מגוחך.
קריאה
אפשר להגיד עוד משהו?
היו"ר סתיו שפיר
אי אפשר להגיד עוד שום דבר. מצטערת, אי אפשר. היינו מגיעים - - -
קריאה
אני מקבל 770 שקלים ו - - - 1,200 שקלים, למה?
היו"ר סתיו שפיר
אבל דיברנו על זה כבר. אני מצטערת, אני הייתי ממש רוצה, אבל אני לא יכולה, אני חייבת לסכם את הדיון. אני חייבת לסכם.
קריאה
מה שאני מבקשת זה שבוועדת חריגים יהיו אנשים ולא מספרים.
היו"ר סתיו שפיר
אמרנו גם את זה. אבל אם תקשיבו לסיכום, תראו שהכל נאמר.

ועדת השקיפות מבקשת קודם כל תגובה לדבר הזה. הצגתם פה כאילו יש איזו שהיא הגדלת זכאות לפי משפחה, לפי כל הדברים האלה. כשהסתכלנו על המספרים הדבר הזה הוא לא באמת שונה בשום צורה. להיפך. למעשה משפחה מקבלת פחות משמקבלים יחידים.

אני מבקשת מכם פירוט על הדבר הזה ומה היה בעיניכם, מה לעמדתכם המקצועית היה הסיוע הנאות בשכר דירה. כלומר מה היעד התקציבי שהיה צריך להגיע אליו, מה הדרישה התקציבית שלכם; ולא רק מה אתם קיבלתם בסופו של דבר.

חוץ מזה אני מבקשת תשובה מפורטת על כמה דירות נכנסות וכמה דירות נגרעות ומאיזה מקורות, גם בכתב, לפי שנה – 2017, 2018, 2019, 2020 – מתוך מלאי הדיור הציבורי. זה ממשרד האוצר.

היו עוד שאלות ששאלנו בהתחלה, שאמרתם ש - - - הדירות - - -
יובל טלר
זה משרד השיכון צריך לתת תשובה.
קריאה
חברת הכנסת, כמה מהדירות שנכנסו נגרעו מהתור.
היו"ר סתיו שפיר
ביקשנו מכם לדעת כמה דירות היו, בתוך ה-50,000, מחוץ ל-50,000, כמה דירות - - -
קריאה
וכמה לעמותות.
היו"ר סתיו שפיר
- - - לדיור הציבורי. אבל זו השאלה.
קריאה
מהאכלוסים, כמה התור נגרע?
היו"ר סתיו שפיר
וואו. כמה דירות לא משמשות באמת לדיור ציבורי. אמרתם שהתחלתם מהלך בנוגע לזה. מה היעדים של המהלך ומתי הוא מסתיים ועם כמה דירות בכלל הצפי שלכם, שהולכות להיכנס ובאיזה צורה. מספרים נוספים על כמה נמצאות - - -
קריאה
מרכזי בינוי.
היו"ר סתיו שפיר
משרד האוצר אמר שהוא משקיע כסף גם בשיפוץ דירות. כמה דירות כאלה - - -
יובל טלר
משרד האוצר לא משקיע כסף, זה משרד השיכון משקיע כסף.
היו"ר סתיו שפיר
אתה מאמין שמשרד האוצר לא מנהל את המדינה? מה?
יובל טלר
- - - מהשאלה שלך יחשבו - - -
היו"ר סתיו שפיר
נכנס לפרוטוקול. כמה דירות נכנסו בעקבות השיפוצים וכו' גם לתוך השוק ועוד כמה דברים שביקשנו, שאני מבקשת מכם בכתב.

קודם כל הוועדה לשקיפות ממליצה כן לערב ולהכניס את המבקשים סיוע לוועדת החריגים, שיוכלו למסור את הדברים שלהם בעל פה. יש לדבר הזה חשיבות עצומה. מאחורי המידע הזה והפרוטוקול יש אנשים ולאנשים האלה יש את הסיפור האישי שלהם ואת הדרישה האישית שלהם ולזה נועדה ועדת החריגים.
קריאה
והם לא מפחידים.
היו"ר סתיו שפיר
והם צריכים לעמוד מול הוועדה.
בת שבע גורדו
לא אמרנו מפחידים.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו מבקשים גם פירוט-. סליחה, על כל הערה אני אסגור את הדיון בלי לבקש עוד דברים.

אנחנו מבקשים גם פירוט מלא של מה הם הקריטריונים האמיתיים בתוך ועדת חריגים, מעבר לקריטריונים היבשים שמתפרסמים באתר ולפי מה ניתן התעדוף לכאלה על פני אחרים.

תשובות שלכם לכל השאלות שנמסרו פה נמצאות גם בפרוטוקול מצד מבקשי סיוע. בבקשה גם להעביר לנו בכתב ואנחנו נטפל בתשובות הנוספות.

בנושא של החברות המשכנות, אנחנו נתכנס לעוד דיון מעקב. היה לנו דיון על זה לפני מספר חודשים ונבקש על זה את תשובותיכם.

אם יש שאלות נוספות, תעבירו לוועדה בכתב. עומרי יישאר פה עוד רגע עכשיו, כדי לקבל אותן ואנחנו נעביר את זה ונקבל את התשובות. נתכנס או בפגרה או בתחילת המושב הבא לגבי מעקב על הנושא הזה ונזמין שוב את כולכם.

אלף תודות. יש פה אנשים כל כך יקרים. תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 15:10.

קוד המקור של הנתונים