ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/07/2017

בחינת אי השוויון בשרותי הבריאות הגליל המערבי

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 87

מישיבת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

יום שני, א' באב התשע"ז (24 ביולי 2017), שעה 12:30
סדר היום
בחינת אי השוויון בשרותי הבריאות הגליל המערבי
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר

אכרם חסון
חברי הכנסת
איל בן ראובן

איתן ברושי

מרדכי יוגב
מוזמנים
שלומית אבני - מנהלת תחום צמצום פערים בבריאות, משרד הבריאות

ניר קידר - סמנכ"ל בכיר לתכנון אסטרטגי וכלכלי, משרד הבריאות

זהר סהר - מנהלת המח' לטיפול באלמ"ב ותקיפה מינית, משרד הבריאות

אלעד מסאסא - רפרנט בריאות, משרד האוצר

יעל רון בן משה - מנכ"לית, אשכול גליל מערבי

טל פריימן - אגודת ידידי המרכז הרפואי לגליל

גיל מושקוביץ - סמנכ"ל מבצעים, מד"א

אלי יפה - סמנכ"ל קהילה, מד"א

רפאל הרבסט - מטה קהילה, מד"א

שלמה בוחבוט - ראש רשות מעלות תרשיחא, עיריית מעלות תרשיחא

שלומית ישי - קידום בריאות מחוז צפון, קופת חולים מכבי

ריפעת עזאיזה - מחוז צפון - מנהל שירותי מעבדה, קופת חולים מכבי

אלון ארז - אחראי רפואה יועצת, שירותי בריאות כללית

אמיר ירחי - מנכ"ל עמותת הידידים, המרכז הרפואי לגליל

קובי ויצמן - אגודת ידידי המרכז הרפואי לגליל

אופיר שיק - ארגון לב בגליל

עדן קנובסקי - שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את מכבי שירותי בריאות

רוני ליטינצקי - שדלן/ית (כהן רימון כהן), מייצג/ת את Abbvie
מנהל/ת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
אלירן עמרם, חבר תרגומים

בחינת אי השוויון בשרותי הבריאות הגליל המערבי
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי. הנושא שלפנינו היום- בחינת אי השוויון בשירותי הבריאות בגליל המערבי.

אנחנו עורכים את הדיון הזה, בסופו של דבר, כי יש 625,000 אזרחי צפון מדינת ישראל, בית חולים אחד בגליל המערבי קיים ויש שם מחסור עצום של מיטות אשפוז, פער של 372 מיטות בממוצע לעומת הממוצע הארצי. לבית חולים נהריה הקצו 56 מיטות בלבד מתוך 1,200 מיטות בכלל רחבי הארץ. זה מספרים שלפחות אותי מדאיגים מאוד.

אוכלוסיית הגליל המערבי נתונה שנים ארוכות למשבר בכל מה שקשור למספר הרופאים ומיטות, כמו שציינתי, ושירותים בסיסיים שכל אזרח יכול לקבל אותם במרכז הארץ, אבל משום מה בגליל לא, ולכן ביקשנו לערוך את הדיון הזה, כפי שהתחייבנו בהקמת הוועדה, לצמצם את הפערים בחברה הישראלית. כשיש קיפוח שהוא זועק לשמים, אנחנו נהיה שם, ולכן אנחנו עורכים את הדיון.

אני רואה שיש כאן אורח מאוד מאוד חשוב, ראש עיריית מעלות, מר שלמה בוחבוט. אני מאוד מודה לך, וכמובן חברי הכנסת שמגיעים לפה כחלק מהוועדה, שבאים לתת את הסיוע כדי שנוכל באמת להגשים את המטרות שאנחנו הצבנו לעצמו. אז נשמח לשמוע את ראש העיר, מספר מילים, בבקשה.
שלמה בוחבוט
אדוני היושב ראש, קודם כל אני רוצה להודות לך, להודות לחברי הוועדה, לכל החברים שלי שהגיעו לפה. אנחנו באים לכאן אחרי יותר מחודשיים של מאבק. למי שחושב שאנחנו נאבקים לשם מאבק הוא פשוט לא יודע את המצב בשטח. הגליל המערבי, כפי שאדוני אומר, 600,000 תושבים, אנחנו מרגישים קיפוח עמוק ביותר כשאנחנו רואים את מה שקורה במרכז הארץ, בתי חולים במרכז הארץ, ולצערנו הרב, תיכף אתה תשמע את ניר קידר, שנותן לך אסטרטגיה על בית החולים, אז כשאני חוזר לבית החולים נהריה ואני בודק אולי יש הוקוס פוקוס, ביום אחד הכל מסתדר, ואני רואה שאנשים מחכים בתור חודשים לניתוחים, מצב של המחלקות הפנימיות, אני אומר לך, זה בושה וחרפה למדינת ישראל, איך המחלקות האלה נראות. כואב לי הלב שחולים, נכון, הם מסכנים, אין מה לעשות, הפריפריה היא לא עשירה, אנחנו חיים באזור ש-50 אחוז, אם לא יותר, מקבלים שכר מינימום, הם לא יכולים להרשות לעצמם לבוא ולקבל טיפולים במרכז הארץ. אז מי שיכול הוא נוסע לתל אביב, אבל רוב האנשים לא יכולים.

ואתה יודע מה? אני בדרך שומע שמשרד הבריאות אומר, בית החולים נהריה- יש לו מאה מיליון ₪ גירעון. אני שואל אותך, אדוני היושב ראש, תגידו לי, למספרים אין בסיס? אני רוצה פעם אחת לקבל איזו אסמכתא ממשרד הבריאות, שבאמת אומר שכאילו מנהל בית החולים מכניס את בית החולים לכזה גירעון. אתה יודע מה? יכול להיות שיש פה גירעון. אין לזה הסבר? חסרים בתקן 78 רופאים, בתקן חסרים 78 אחיות, 130 עובדי מנהלה ושירותים וכו' וכו'. אתה יודע מה? הוא מטפל בסורים ולא מקבל את הכסף. אני אומר לך, אני ראש עיר 42 שנה, עוד לא נתקלתי בכזה דבר.

תגיד לי, מנכ"ל משרד הבריאות הוא לא אדם זקן, לא אדם שלא מסוגל לבוא, הוא לא בא לנהריה. למה הוא לא בא להיפגש עם ראשי הערים? כולכם נפגשתם, באתם 20 פעם. חברי הכנסת, אתם מזמינים אותנו, יושבים איתנו, אכפת לכם, אתם שומעים. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוא לא יכול לבוא לראות את בית החולים? הוא לא יכול לשמוע? הוא והשר, השר לא רוצה לפגוש אותנו בגלל שלמה בוחבוט. אני אומר בישיבה הזאת, אתה יודע מה? הוא ביקש שאני אתנצל. למה להתנצל? הוא טוען שאני אמרתי שהוא שקרן. זה לא נכון, אני מעולם לא אמרתי שהוא שקרן.

בוועדת הרווחה אני אמרתי שהוא צריך להתפטר, שהוא לא מתפקד. אני לא חוזר בי. אז הוא רוצה שאני אתנצל. אני לא מתנצל, אבל אתה יודע מה? אל תזמין אותי. תזמין את ראשי הערים. תשמע אותם. תטפל. אני מוחל על כבודי. אני לא מחפש הפגנות. ברוך השם, 42 שנה בניתי עיר לתפארת, אף אחד לא יכול להגיד שאני ישבתי ולא עשיתי שום דבר, אבל הגיע הזמן. אנחנו בינתיים עשינו שביתת אש. ביקשו מאיתנו, מוטי, שהוא עכשיו יו"ר ועדה שמונתה ע"י ועדת הרווחה, ואיל בן ראובן, שגם כן מטפל בנושא הזה, ועוד חברי כנסת, אנחנו באים ואומרים, חברים, אנחנו במשך שבועיים הפסקנו את השביתות. אלי אלאלוף ביקש מאיתנו. לא תהיה ברירה. בשבוע הבא נצטרך לכנס את ראשי הערים. מנהל בית החולים- הוא לא בתמונה. מסכן, כל פעם שאנחנו עושים הפגנה מישהו יוצא עם פטיש עשרה קילו, מכניס לו בראש. תעזבו את מנהל בית החולים. הוא עשה דברים מצוינים. הוא הציל את בית החולים. זה שחסר לו מיטות בחוק - - - ואדוני, אני רוצה לציין, כל המחקרים לא אני עשיתי ולא העמותה עשתה ולא רעיה עשתה, מי שעשה זה פרופ' גרוטו, שהגיעו למסקנה שצריכים להשקיע 2 מיליארד ₪ בבית החולים נהריה על מנת להעמיד אותו כפי שקורה במרכז הארץ.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, תראה, לגבי סוגיית הגירעון, אני רוצה לברך את מנכ"ל בית החולים על כך שלא עוצר את הפיתוח ואת ההאצה ואת הקדמה של בית החולים בגלל עניינים תקציביים שלא מגיעים מהממשלה שלא בצדק. הווי אומר שהגירעון שנוצר הוא בלתי נמנע, הוא כורח המציאות וכורח הצרכים של האוכלוסייה הרבה שגרה בצפון. אם מישהו במשרד הבריאות חושב שהדבר הנכון לעשות הוא לפגוע במנהל בית החולים, אז כמובן שאני מוחה על זה בכל תוקף וניאבק למען מנהל בית החולים, שעושה שם עבודה נפלאה, במסגרת הנסיבות, כן? התקציבים שלו מאוד מאוד מוגבלים, ולכן אנחנו מגבים את מנהל בית החולים ומתעקשים שיקבל את המשאבים הבסיסיים כדי שיוכל להמשיך ולקדם את בית החולים לרווחת אותם 600,000 איש שגרים בצפון הארץ. זה אחת.

לגבי השאר הטענות, תראה, אני מוחה על דבריך בכל מה שקשור לשר הבריאות. אני חושב שיש לנו שר בריאות נפלא, שעושה עבודה מצוינת, ואני חושב ששר הבריאות בתור אג'נדה, מדיניות, במשרד שלו- ואני יכול להעיד על זה כעצם היותי יו"ר ועדה של צדק חלוקתי ושוויון חברתי, שמארח את שר הבריאות וגם בוחן את עשייתו- מקדם את הפריפריה על חשבון המרכז, ממש מפנה את המשאבים של המשרד, חלק גדול מהם, לטובת הפריפריה ופחות למרכז, צפון דרום כאחד. אבל יש משבר עם בית החולים הזה ספציפית, משבר אמון, שלעניות דעתי צריכים לפתור אותו, בין בית החולים הזה לבין שר הבריאות. למשבר הזה הצטרף גם הוויכוח שיש לך איתו כמובן כראש האשכול של הגליל המערבי, שאתה עושה שם עבודה נפלאה ודואג לפריפריה, אין בכלל שאלה, וזה דבר שאנחנו צריכים, לעניות דעתי, לפתור, והגיע הזמן שגם נעשה את הפעולות הרלוונטיות כי הגליל והתושבים של הגליל לא צריכים לשלם את המחיר על ויכוחים שהם בסופו של דבר באמת אישיים. זה דבר שבעיניי צריך פשוט להסיר מסדר היום, ותיכף נשמע את משרד הבריאות בהתייחסות גם לדברים שאמרתי.

יעל רון בן משה, מנכ"לית. חברי הכנסת, מיד אחר כך, תשמעו קצת את הסוגיה. היא בקצרה ואז חברי כנסת.
יעל רון בן משה
אני רק אגיד מילה אחת. הפערים מונחים לפניכם. אפשר לראות אותם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן.
יעל רון בן משה
נעמיק בזה. אני רוצה להתייחס גם לסוגיית הגירעון שעלתה פה על הפרק. המספרים, אין עליהם ויכוח, עד כמה שידוע לי. היום שמענו מספר חדש, אבל יש דו"חות של משרד הבריאות, כמו בשאר המשרדים, לגבי המספרים מסוף שנת 2016. אם עושים איזושהי תחזית לסוף 2017, אנחנו לא נביאים, אנחנו יודעים מה המצב היה בסוף 2016 ומה המצב היום, ולדעתי אין מחלוקת שאין בעיה בניהול התקציב בסוף שנת 2016. הדבר השני זה שגם אם יש איזשהו גירעון שצריך לטפל, וזה לא מסביר את הפערים האלה של 1.1 מיטה ל-1,000 נפש, שזה התקן הנמוך ביותר בכל הארץ, שכמובן שכשאנחנו מדברים על מיטות, על תקני מיטות, זה טומן בחובו גם את נושא כח אדם, מבחינת כח אדם וציוד, וככל שהאוכלוסייה בצפון גדלה, ואנחנו שמחים שהיא גדלה בגליל המערבי כחלק מהפתרון למשבר הדיור הלאומי, ואנחנו שמחים להוביל את הפתרון למשבר הזה, המצב רק החמיר, ואנחנו קוראים עכשיו לתת את הפתרונות ולא עוד 10 שנים כשהמצב יהיה הרבה הרבה יותר גרוע.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. חבר הכנסת מוטי יוגב.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
כן. אל"ף, תודה לך, אדוני היושב ראש, על זה שנכנסת לנושא החשוב הזה. אני חושב שהוא חוצה והוא משותף, והמטרה היא באמת לצמצם פערי בריאות שקיימים בצפון בכלל ופה עוסקים בגליל המערבי בפרט, וזו המטרה, לצמצם את פערי הבריאות, ואני מסכים עם הרוח שאתה פתחת בה, של לקרב זה אל זה, אם זה גליל מערבי את גורמי הגליל הערבי, ראש האשכול, אל ועם משרד הבריאות. אנחנו קיימנו שם סיור ונקיים עוד סיורים, אני אהיה מאוד קצר, ואולי מטרת משנה היא לחבר בין הגורמים השונים ולהביא לידי הגישור הזה.

למיטב התרשמותי, לא רק מהביקור הזה, אלא קריאת חומר וכולל נוכחות בוועדה לפני כשנה עם פרופ' גרוטו בוועדת עבודה ורווחה כלא חבר, ואני חבר בה רק כשבועיים וחצי-שלושה, יצא לנו הנושא הזה כנושא ראשון, פערי הבריאות בצפון, אם במחסור במיטות, אם ברופאים, מעט פחות באחיות, אבל עדיין, במשרות סיעוד ופרא רפואיים, אם ברפואה מקצועית של רופאים מקצועיים, אם במקומות לרפואה מקצועית, כגון המוקד בקריית שמונה שעוד לא נפתח ממש מסיבות כאלו ואחרות, כולל חולשה עירונית, אם במכשירי אבחון, כגון, נחשפתי למשהו שנקרא פט סיטי, לא ידעתי, על אבחון סרטני, אין בגליל אחד, נכון להיום, יהיה בנובמבר אחד, כאשר במרכז הארץ הוא הרבה, 1 ל-80,000 הציגו, אינני יודע, אולי 150, אבל גם אז היו צריכים להיות בצפון כ-8-9 כאלה מפוזרים בכל המרחב. העשירים פשוט נוסעים ועושים את זה באסותא באיכילוב, ואילו האוכלוסייה המוחלשת מחכה שנה לאבחון לעיתים ומחכה שנה לטיפול, וסיפור ארוך טווח של תוחלת חיים וכו'.

לכן השאלה השנייה שלי היא, ופה אני גם אקבע, וקבעתי כבר עם הסמנכ"ל לתכנון של המשרד, ניתן כסף לתכנית פיתוח הצפון, 520 מיליון ₪ לקיצור תורים ועוד 263 מיליון ₪, אם אינני טועה, להקמת בית חולים שיקומי. בעיני רוחי, מהשנייה שניתן למחרת כבר צריך שם פרויקט טוב שיתחיל לייצר מזה תכנית עבודה, שלא ילך שום שקל לאיבוד, כפי שהקימו את אסותא באשדוד. זה בנייה, זה מכשור, זה כוחות רפואיים שצריכים להיבנות יחד, וגם של עבודה שאינשאללה בעוד 3 שנים או 4 שנים ייבנה בית החולים. מה המשמעות של תכנית עבודה פרטנית? 520 מיליון ₪ לקיצור תורים.

אני אינני יודע את הניתוח בין קופות החולים לבין בתי החולים לבין מרפאות מקצועיות, שיקצרו תורים ברמב"ם או בתל אביב - - - אם בקריית שמונה, אם בצפת, אם בנהריה, בהתייחס למכלול האוכלוסיות, אבל את זה אנחנו צריכים לקבל ממשרד הבריאות בוועדות מעקב, שייתן את התשובות לכך.

אני לא חש בעיה בזה שגם הוועדה פה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי עוסקת בנושא, כמו שאמרה פה מנהלת הוועדה, אריאלה, וגם ועדת העבודה והרווחה. ברגע מסוים שנרגיש שיש עבודה, מיקי, ואני שמח ואני מודה לך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מנהלת הוועדה שלי קורסת תחת הנטל. אני עשיתי קרוב למאה דיונים מתחילת הקדנציה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אז אנחנו נעשה חוק שוויון בנטל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ובהזדמנות זו אני קורא להנהלת הכנסת לבדוק את הסוגיה
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני חושב שאתה נכנסת להרבה דברים חשובים חברתיים וברגע מסוים אם נחוש שאנחנו במקום טוב יותר אז יכול להיות שנאחד כוחות, ואני חושב שהתוצר של הוועדה הזאת, בין היתר צריך לראות תכנית של משרד הבריאות יחד, לנסות למען האזרח שנמצא שם בגליל המערבי או שנמצא בגליל בכלל, לצמצום הפערים ולתוספת חיים. תודה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. דברים חשובים. ח"כ אכרם חסון.
אכרם חסון (כולנו)
אדוני היו"ר, חברים יקרים, צהריים טובים. אני חושב שזה הדיון הרביעי שאני משתתף בו בחצי השנה האחרונה בנושא מצב הבריאות, מצב הפריפריה בצפון, וזה כמובן בזכות הוועדה והיושב ראש שמקיים דיונים כאן לעיתים תכופות בגלל המצב הבלתי נסבל.

אני אומר לכם את האמת, אני בכל פעם מתחיל לדאוג מחדש. אם עכשיו מספר תושבי הגליל, אדוני ראש העיר, 625,000, ואנחנו בוכים על מצב עגום, בלתי נסבל. מה נעשה עוד 10 שנים כאשר האוכלוסייה תגדל בעוד 100,000? אנחנו נשכחנו. אני אחד שמסתובב בבתי חולים. הייתי בנהריה פעמיים-שלוש, הייתי בצפת, הייתי בבית החולים פוריה. ביום חמישי הזה יש לי סיור בבית החולים "העמק" בעפולה. הייתי בשני בתי החולים, בשלושת בתי החולים, עם יו"ר ועדת העבודה, אלי אלאלוף, בנצרת. אין מה להשוות בינינו לבין מרכז הארץ.

השאלה אם אנחנו נמשיך לדבר, נמשיך לבכות, או שישנן דרכים מעשיות, ואני אומר את זה ליושב ראש, יש עוד מעט, אנחנו צריכים לאשר תקציבים. אולי צריך לעשות כל מיני סנקציות כדי באמת לשנות את המצב. כי אם אנחנו מדברים על ההורים שלנו, על המשפחות שלנו, אני בא מהפריפריה, שיש יישובים שלמים שאין בהם אמבולנסים, אני לא יודע אם אתה יודע, אדוני היו"ר, יש אמבולנסים שיוצאים חצי שעה ממקום כדי להגיע ל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, עשיתי דיון על זה.
אכרם חסון (כולנו)
כן, אז אנשים מתים לפני שמגיעים אליהם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו צריכים בעניין הזה שהעלית עכשיו, לגבי מד"א, הסוגיה מאוד מאוד פשוטה, מד"א ערוכה להקים עוד, הייתי בסיור במד"א, הוועדה סיירה במד"א, ומד"א ערוכה להקים עוד נקודות הזנק ברחבי הארץ, בצפון בפרט ובדרום, אבל היא צריכה כמובן את המשאבים. להקים נקודת הזנק זה עולה כסף.

דרך אגב, לא כל כך הרבה כסף. אני חושב שבכמה עשרות מיליונים, אם אני לא טועה, אזור 80 מיליון ₪, יהיה אפשר לכסות את כל הארץ בזמן התראה מאוד מאוד קצר. אנחנו צריכים לפעול, ואני גם פועל במסגרת ועדת הכספים לגייס את התקציב הזה כדי שייפתחו עוד נקודות הזנק, במיוחד בצפון ובדרום, במקומות שאין נגישות. אם אנחנו נגייס את התקציב הזה, אנחנו יכולים להגיד שאנחנו מצילים פה הרבה חיי אדם, כי נקודות ההזנק הללו, ככל שהן קרובות למקום האירוע, הן פשוט מצילות את חייו של אותו קורא.
אכרם חסון (כולנו)
עוד שני דברים חשובים גם. אנחנו, מאז שדנו בבית החולים נהריה כאן, אנחנו יודעים שבית החולים בחובות אדירים, אני גם אז הזהרתי ואמרתי שלי נאמר בצורה הכי ברורה שתקציב בית החולים בשנה שעברה הסתיים בספטמבר, כך שהיה צריך לשלוח חולים הביתה, אנשים יכלו למות בבית ואת אף אחד זה לא מעניין. באמת, את אף אחד זה לא מעניין. זה דברים חמורים מאוד, קשים מאוד. זה מתאים למדינות העולם השלישי. זה לא מתאים לנו כמדינה שאנחנו מעצמה. מדינת ישראל היא מעצמה, היא לא רפובליקת בננות, עם כל הכבוד וההערכה, ואני לא יודע עם מי צריך עוד פעם לדבר. כל פעם אומרים שלא העבירו ממשרד הביטחון כסף. האם עקבנו באמת שמשרד הביטחון העביר את הכסף לבית החולים נהריה או לא העביר? צריך לברר את זה. אותו דבר בצפת, אומרים שחייבים להם, אותו דבר, מנהל בית החולים בפוריה אמר לי גם שלא מעבירים את הכסף. כנראה שזו מדיניות, לא רק לבית חולים אחד, אלא זו שיטה, קודם כל 'תקבלו את כולם', תקבלו את כולם ואנחנו לא מוכנים.

דבר אחרון שרציתי להגיד, יש כאן נציגי קופת חולים? אני גם נחשפתי בחלק מבתי חולים, שאתם לוקחים קבלנים פרטיים לפעמים על צילום פחות ב-20 ₪ ואתם עוזבים את בתי החולים והולכים לקבלנים פרטיים שנותנים את השירות. אם סיטי עולה נגיד 1,200 ₪ ואתם מוצאים ב-1,150 במקום אחר שהוא אדם פרטי, אז הם הולכים לפרטי ועוזבים את בית החולים. אני חושב, גם המדיניות של קופות החולים צריכה להיות ברורה, ידועה גם לנו, ועובדות תחת, מה שנקרא, זכות הקדמה לבית החולים. אי אפשר להשאיר את בתי החולים שקנו ציוד והתחייבו ולעזוב אותם וללכת ליזמים פרטיים בגלל 20 או 30 או 40 שקל. אני חושב שזה דבר לא נכון. זה עלה כבר בשלושה-ארבעה מקומות. אם אתם רוצים, אחר כך תהיו בקשר איתי, אני אגיד לכם באיזה בתי חולים ובמה מדובר, וכמובן ניתן גם לתקן את הדבר הזה. תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה.
אכרם חסון (כולנו)
אני מתנצל שאני חייב ללכת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, זה בסדר גמור.
אכרם חסון (כולנו)
יש לי ועדה אחרת ואני חייב ללכת. תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה, אדוני. איל בן ראובן, בבקשה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
טוב, תראו, המטרה היא בעיניי לא לצמצם את הפערים, אלא להשוות, לסגור את הפערים ולהשוות את המצב בין המרכז לצפון. זאת צריכה להיות המטרה, חד-משמעית, ואני אומר את זה כי באמת באמת תושבי הצפון, תושבי הגליל המערבי, תושבי מעלות, שאני מכיר אותם היטב, בשטח, הם זקוקים למענים יותר הרבה מאוד פעמים מתושבי המרכז, כי לאדם חולה שעכשיו, חס וחלילה, צריך, הוא גר בדיזינגוף, אז הוא איכשהו, 3 דקות הוא שם. במעלות, בשביל להגיע לטיפול בנהריה זה איקס זמן, אבל בחלק מהמקרים, היות ובנהריה אין את המכשירים, אז הוא צריך להגיע לרמב"ם או לכל - - - לפעמים זה סכנת חיים. כלומר, יש פה באמת פערים מאוד מאוד גדולים.

עכשיו, תראו, את הפערים אנחנו מכירים, אין צורך, כבר אנחנו חוזרים וחוזרים וחוזרים עליהם והשאלה היא מה עושים. אני אומר לך שצריך לקרוא לתכנית לצפון, היום צריך לקרוא לה תכנית שיקום. צריך לשקם. דרך אגב, הבעיה בנהריה היא קשה, אבל אני אומר לכם, ואני מניח שגם אתה ביקרת, גם בצפת וגם בפוריה, גם שם המצב לא טוב, גם שם יש בעיות מאוד מאוד קשות בעניין הזה. כלומר, מה שאני הייתי מצפה זה לראות תכנית לשיקום הצפון, שלוקחת בחשבון קודם כל - - - בסוף מדינה צריכה להחליט על סדר עדיפות, מדינה צריכה להחליט על סדר עדיפות, להגיד עכשיו, רבותיי, זה הצפון, על חשבון מה? מתוך הנחה שאי אפשר לתת לכולם את הכל זה צריך לבוא על חשבון המרכז, כנראה. זה צריך להיות חד-משמעי, ואנחנו צריכים לראות את זה בעיניים, כי התכנית שאני ראיתי של משרד הבריאות כרגע, כמו שאמרה יעל קודם, למול האוכלוסייה שאנחנו כולנו תקווה שתגדל, אנחנו נשב בעוד 5 שנים והפערים יהיו יותר גדולים. אנחנו כרגע לא מתכנסים בכלל לעניין.

אני רוצה להגיד משפט אחרון. אני חושב שאנחנו כחברי כנסת, ואני אומר לך, כבוד היושב ראש, זה גדול על משרד הבריאות. זה גדול על משרד הבריאות לבדו. הממשלה צריכה לקחת פה החלטה. זה לא יילך עם משרד הבריאות לבד כי אנחנו מסתובבים ואנחנו רואים את הפערים פה, אנחנו רואים את הפערים שם, וזה צועק פה וזה צועק שם. אז לזה נותנים 20 מיטות ולזה נותנים 15 מיטות. התוצאה היא שאנחנו בפערים הולכים וגדלים, ונהריה הוא דוגמה קלאסית לדבר הזה. הפער רק הולך וגדל. לדבר הזה אנחנו צריכים להיכנס ולדרוש, הוועדה שלך נקראת צדק חלוקתי, צדק חלוקתי זה השוואה כמטרת יעד ל-5 שנים הקרובות שאנחנו משווים את מצב הבריאות בצפון לזה שבמרכז. זה קשה, כן. זה רק באמצעות הגדרת סדר עדיפות ברור של מדינה, של מדינה לעניין הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. ח"כ איתן ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היו"ר, זה לא הדיון הראשון, חברי הכנסת, שאנחנו מקיימים בנושא. לפי דעתי, עד שלא תהיה מפת עדיפות לאומית לבריאות, אין סיכוי לשנות את זה, כי במצב שישנו היום אין לשר הבריאות סדר יום שמגדיר מה קודם ומה אחר כך, וכתוצאה מכך באופן טבעי התקציב לא מתחלק נכון וגם התרומות כידוע, לפי הכלל הידוע שכל הנחלים זורמים לים וכל הכסף לתל אביב, אז גם התרומות מגיעות בעיקר למרכז. לכן, לפי דעתי, ההחלטה צריכה להיות שחייבת להיות תכנית לאומית לבריאות, חייבת להיות מפת עדיפות, כמו לתעשייה, לחקלאות, לתיירות, לקרקעות, כמו בכל תחום. לא יכול להיות שדווקא בתחום הרגיש הזה אין תכנית לאומית ואין מפת עדיפות. שר הבריאות מסתובב ומחלק מתנות, אבל הוא לא מבצע מדיניות ברורה.

ולכן אני מבקש, ואני מציע לך, חברי, יושב ראש הוועדה, לצאת מפה עם החלטה ולהביא החלטה לממשלה, מה שקוראים מחליטים, שהממשלה מחליטה, למפות הקיימות להוסיף מפת בריאות ומפת הבריאות היא תהיה ביטוי לסדר עדיפות. אם הכל חשוב, שום דבר לא חשוב. אם יהיה ברור שיש עדיפות לאזורים, קווי עימות, קווי עדיפות לאומית, אז הצפון יהיה חלק מהתכנית הלאומית. אם זה ימשיך להיות לפי כל מיני שיקולים לא תמיד ברורים, הצפון ימשיך להיות מקופח, ולכן אני מציע שהוועדה הזאת תקבל פעם אחת החלטה ותהפוך את זה לדבר שמתעקשים עליו, ואם נתעקש על זה נצליח.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. דברים חשובים. עיריית טמרה נמצאת פה? הוא לא כאן? טוב. בית ג'אן נמצאים פה? קופות החולים. בוא נשמע את קופת חולים מכבי.
שלומית אבני
אוקיי. שמי שלומית ואני הרוקחת המחוזית במחוז הצפון, חברה בוועד של האיחוד, ולכן אנחנו פה בנושא של שוויון, אי שוויון.

רציתי להעלות נקודה אחת של ממוגרפיה. תושבות הצפון לא מגיעות לממוגרפיה וזה משהו שהוא מציל חיים, ובגלל שהניידת הייתה מושבתת עכשיו חצי שנה בגלל כל מיני בעיות טכניות אז היא לא הגיעה ואין אפשרות לעשות את הבדיקה הזאת במחוז הצפון. ואם אנחנו מדברים על הפניה לבתי חולים, אז בנהריה, יש לנו ממש מעט מקומות שאפשר לעשות ממוגרפיה, ונשים מקריית שמונה צריכות להגיע לרמב"ם או לאסותא, וזה מטורף, כאילו זה בלתי אפשרי.

דבר נוסף, לגבי השיקום, זה עלה פה, אבל באמת, אין מקומות לשיקום. מקום השיקום לאנשים של אשפוז נשימתי, למשל, של סיעוד מורכב, המקום הראשון זה "בית בלב" בנשר. בכל הצפון אין שום דבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, תודה. קופת חולים כללית.
ריפעת עזאיזה
אני גם מכבי. אני ממשיך עם הקו של שלומית. האוכלוסייה בצפון מזדקנת והנושא של השיקום, נגיד שיקום לב, בשיקום לב הנקודה הכי קרובה לצפון זה בחדרה, זאת אומרת, בכל הצפון אין שיקום לב. כנ"ל שיקום לצעירים. שיקום לצעירים נמצא רק בבית לוינשטיין, שזה ברעננה. הצפון, אנחנו היום בבית חולים, לפעמים בקופות החולים נשאר חולה כמעט חודש בבית החולים בגלל שאין לו מקום שיקלוט אותו לשיקום והקופות משלמות לבתי החולים כמובן על אשפוז יום גבוה במקום לטפל ולשקם את החולה. בכל התחומים של השיקום כמעט אין מענה בצפון וצריך לדאוג לזה ולפתור את הסוגיה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. קופת החולים לאומית. לא פה?
אלון ארז
כללית יכולה להתייחס?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אמרתי כללית. אז כללית, בבקשה. בטח.
אלון ארז
אוקיי, כמה דברים. אחד, משהו כללי, אנחנו מדברים על תוצאי בריאות, כמו שמסתכלים עליהם, לדוגמה הנושא של תוחלת חיים, נושא של תמותת תינוקות, איזון סוכרת, כל הדברים האלה, מה שחשוב לזכור זה שלא רק שירותי בריאות מבחינת האיכות שלהם, הרמה שלהם והפריסה שלהם מביאים תוצאים טובים, אלא הנושא של חינוך, הנושא של תעסוקה, חוסן חברתי. ואני הסתכלתי גם בדיוני הוועדה הקודמים, בפרוטוקולים הקודמים, ואתם מתייחסים לחלק מהדברים האלה, אבל כחלק מהתכנית הדברים האלה חייבים להיות. רק אם אנחנו נשים מכשיר סיטי או פט סיטי, אנחנו לא נעלה את תוצאי הבריאות באזור הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גם, מה שנקרא- - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה התפקיד שלך, בבקשה?
אלון ארז
אני אחראי על רפואה יועצת במרחב של הגליל המערבי. אני מנהל מרכז רפואי לין בחיפה ואני עם היסטוריה ארוכה של עבודה בשטח, כולל בגליל המערבי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תראה, מה שאתה אומר זה דבר חשוב. כשאנחנו רוצים לתת פתרונות בריאותיים, אנחנו צריכים גם לתת פתרונות מנע למצב שיהיה בו חינוך גם בתזונה, גם בפעילות גופנית, גם בעוד נושאים, כדי שהציבור שלנו לא יגיע למצב של חולי. זה דבר שהוא חלק ממערך בריאותי רחב. אני מסכים איתך לחלוטין.
אלון ארז
נכון, חד וחלק, ואני חושב שכל הקופות, לא רק הכללית, משקיעות הרבה מאוד אנרגיה בכל הנושא של רפואה מונעת ובכל הנושא של קידום בריאות. לנו, לדוגמה, יש מקדמי בריאות במגזר ודברים כאלה כי אנחנו יודעים שהפערים הגדולים הם במגזרים השונים שיש בצפון.

הקשיים העיקריים שאני רואה אותם מעבר לדברים שדיברת, הנושא של חינוך והגדלה של מודעות לבריאות, זה הנושא של משאבים, בעיקר כח אדם. היום קשה להביא רופאים, קשה להביא אחיות, קשה להביא רוקחים איכותיים שירצו לעבוד ולהישאר בצפון. אני יודע שאנחנו, כמו קופות אחרות, מממנים מתמחים, בכל מיני מקצועות, לא רק רפואת משפחה, גם באורתופדיה, בנשים, באף אוזן גרון, בעיניים, כדי שיגיעו לצפון, אבל אנשים מסתכלים על האטרקציות שיש במקומות אחרים ויכולים לעבור את ההשתלמות שלהם בצפון ואחר כך לחפש את הפרנסה שלהם במקום אחר. חייבים להיות תמריצים כדי שיחזיקו את האנשים במקומות האלה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חד-משמעית. היו על זה דיונים בנושא. תודה. מד"א.
גיל מושקוביץ
אני חושב שאתה תיארת את המצב יותר טוב מאיתנו. אתה בקיא מאוד בפרטים, גם בביקור שלך במד"א וגם במה שעלה פה בדיון הקודם.

עשינו, כמו שאתה יודע, עבודה מאוד מאוד מוקפדת ובדוקה לגבי הצרכים כדי לפתור את הבעיות ואת הפערים שעלו בוועדה הקודמת, זה הוצג לך בדיון. הועבר למשרד האוצר ומשרד הבריאות, אנחנו ממתינים לתשובתם ולתקצוב מתאים של הנושא הזה, כמו שאמרת, זה לא כסף גדול וזה ייתן הרבה. 80 מיליון השקלים האלה לשנה ישפרו משמעותית את זמני ההגעה, את יכולות הטיפול, את יכולות הפינוי, גם בגליל המערבי, גם בכל הצפון, רמת הגולן וכו', גם ביישובים בבקעה, באיו"ש, בערבה, עשינו פה עבודה ממש ממש, בדיקה מקיפה של כמות האוכלוסייה ולאו דווקא כמות הקריאות או הצרכים של אמבולנסים. אנחנו מבקשים את עזרתך כיו"ר הוועדה לקדם את הנושא הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה בדיוק מה שאני אעשה.
גיל מושקוביץ
תודה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תראו, תיכף אני אשמע את משרד האוצר, משרד הבריאות, ונסכם את הדיון. אני חושב שהגיעה העת, הבשילה השעה שמשרד הבריאות יכין תכנית, תכנית חומש ברורה, לגבי הבריאות בצפון ובדרום. בתכנית הזו באמת אנחנו צריכים לערוך את כל השינויים הנדרשים והתוספות הנדרשות על מנת להביא את מצב הבריאות בצפון ובדרום למצב שהוא זהה למה שיש היום במרכז הארץ. את התהליך הזה אי אפשר לעשות ביום אחד, צריך לקחת כמה שנים טובות, אבל בסוף צריכה להיות תכנית מוסדרת עם יעדים, עם תקציבים, ונראה לי שהבשילה השעה לעשות את זה.

תיכף נשמע מה עשיתם עד עכשיו ומה בכוונתכם לעשות בהמשך, ואני ברשותך יודע שבדרך כלל, ניר, אתם אוהבים לתת, סקירה על מקל עשיתם, היום אנחנו מוותרים על זה, בוא נתמקד במה אתם הולכים לעשות ומה אתם עושים כרגע. כן, בבקשה.
שלמה בוחבוט
אדוני היו"ר, מונחת לפניך תכנית מגובשת ל-7 שנים, שגם אלי אללוף ראה אותה והוא ביקש אותה, ואני חושב, זה יכול להיות תכנית מסודרת למשרד הבריאות.
טל פריימן
התכנית הזאת היא 2 מיליארד ₪ ל-7 שנים, מדורגת, סוגרת את הפערים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי. נתון חשוב. אתה רוצה להציג את זה?
טל פריימן
לא. היא רק הוכנה באזור. 2 מיליארד שקל האלה באמת יכולים לסגור את הפערים ולהפסיק לשלוח אנשים אל מותם בגליל המערבי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב.
שלמה בוחבוט
אפילו בתי קברות אין.
טל פריימן
זה בדיון הבא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה רוצה לעשות דיון על בתי קברות? אין לי בעיה. עשיתי כבר.
טל פריימן
לא. באמת, אדוני היושב ראש, מביאים 100,000 איש ושולחים אותם אל מותם. תוחלת החיים הרבה יותר קצרה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז לפני משרד הבריאות, משרד האוצר. בלי סקירה מה עשיתם. אנחנו פה בוועדה מוותרים מראש על מה נתתם. אנחנו מוותרים מראש על מה נתתם. אנחנו דורשים לדעת מה תתנו ומה אתם מתכוונים לתת בהמשך.
אלעד מסאסא
אוקיי. אלעד מסאסא מאגף התקציבים מהאוצר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עכשיו זה הבעיה, שאין לך מה להגיד, כי מה שאתם עושים, אתם באים עם רשימה של מה עשיתם.
אלעד מסאסא
יש לי הרבה מאוד מה להגיד, אבל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, לא, כי ברגע שחסמתי אותך מלספר מה עשיתם עד עכשיו אז אין לך כבר מה לומר, כי זה מה שקורה, אתם באים, מספרים מה עשיתם. אז אני יודע, זאת אומרת, אנחנו יודעים, מה שעשיתם הוא קיים, אנחנו באנו כדי לפתור את הבעיה, לא כדי לשמוע על מה עשיתם בעבר. דבר אליי.
אלעד מסאסא
אוקיי. משרדי הבריאות באוצר שמו את הפריפריה בכלל ואת הצפון בפרט בראש סדר העדיפויות שלהם, ולפני למעלה מחצי שנה במסגרת החלטת ממשלה לפיתוח הצפון החלטנו להקצות משאבים ייעודיים לצפון, תקציבים חדשים תוספתיים שלא היו לפני ומפורטים בהחלטת הממשלה.

אני אציין כמה דברים מתוך החלטת הממשלה שמפרטים את המשאבים הללו, בין היתר 235 מיליון ₪ לבניית ופתיחת מיטות בבתי חולים ברחבי הארץ, בינוי תשתיות למחלקות כלליות, פסיכיאטריות וגריאטריות, תקצוב פרויקטים חדשים נוספים בצפון בשווי של 175 מיליון שקלים, גם לפרויקטים ייעודיים ופיתוח תשתיות וקידום בריאות וכד', הקמת מרכז שיקומי בבית חולים פוריה בעלות של 150 מיליון שקלים. עלה צורך מהשטח להוסיף מרכז שיקומי בצפון ומשרד הבריאות החליט לתעדף אותו בראש סדר העדיפויות. תכנית למשיכת רופאים לפריפריה, בין אם זה בהעסקת פול טיימרים או תמריצים לרופאים מומחים, לתת למנהלי בתי החולים את האפשרות למשוך רופאים מומחים לבתי חולים בתחומים ספציפיים שהם מעוניינים, ועוד צעדים. הצעדים גם מפורטים בהחלטת הממשלה ועכשיו האתגר הוא ליישם את התכנית.
טל פריימן
יש פרויקטור שאמור ליישם את זה? זה מה שמוטי יוגב אמר מקודם, שאתמול הוא ישב עם דנגוט לראות מה קורה עם - - -
אלעד מסאסא
אני מניח שכן. אפשר להפנות את השאלה למשרד הבריאות כי הוא מוביל את הפרויקטים. יש אגף שלם שהוא אחראי על פרויקטים של בינוי במשרד הבריאות. יהודה רון מוביל את האגף ואני מניח שהוא מוביל גם את הפרויקט הזה.
שלמה בוחבוט
אגב, משרד הבריאות אמרו לנו במפורשות שאין שקל אחד בתכנית לצפון, במשרד הבריאות.
אלעד מסאסא
אז אני לא יודע מי אמר לך את זה.
שלמה בוחבוט
סליחה, אתה יכול בבקשה להוציא לנו מכתב מסודר שכל מה שאמרת על משרד הבריאות יהיה כתוב?
אלעד מסאסא
הוא כתוב בהחלטת הממשלה, זה הכל תקציבים חדשים תוספתיים.
שלמה בוחבוט
אז למה הם לא יודעים?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איפה הכסף?
אלעד מסאסא
אני לא יודע מי אמר לך את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איך אמר יאיר לפיד? איפה הכסף?
שלמה בוחבוט
איפה הכסף?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איפה הכסף? איפה הוא נמצא?
אלעד מסאסא
בתקציב המדינה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא כבר בוצע? ממתין לביצוע?
אלעד מסאסא
ביקשת דברים חדשים, נכון? לא דברים שכבר עשינו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון.
אלעד מסאסא
דברים חדשים עוד לא בוצע הכסף ואני מניח ש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, בסדר.
טל פריימן
אני ברשותך רק רוצה להגיד, לא נכנסתי פה למספרים. בחמש השנים הקרובות בית החולים אמור לקבל 56 מיטות מתוך ה-372 שדיברנו. זהו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב. משרד הבריאות, מה יש לכם לומר?
ניר קידר
ניר קידר, סמנכ"ל לתכנון אסטרטגי. אני שוב מודה על הדיון הזה. אני חושב שכל הדיונים בנושא של פערים בכלל הם מאוד חשובים, הם מעלים את זה לסדר היום גם ברמה הציבורית וגם ברמת המשרד ואנחנו מאוד מודים על זה. אנחנו נמשיך גם בנובמבר לפרסם נתונים חדשים, כמו כל שנה, על צמצום פערים, וברשותך אני אתרכז בדברים שעשינו. אני רק רוצה להגיב לכמה דברים שנאמרו פה.

נאמרה פשוט אמירה לגבי מנכ"ל המשרד, שהוא לא ביקר בנהריה, אז ביררתי את זה תוך כדי. בקדנציה שלו, שהיא יותר קצרה מהקדנציה של הממשלה, הוא היה כבר יותר מפעם אחת בבית החולים בנהריה - - -
קובי ויצמן
ברור, הנשיא ביקש ממנו לבוא, אז הוא בא. לא הייתה לו ברירה.
ניר קידר
הוא היה יותר מפעם אחת גם מעבר לביקור עם הנשיא, אז האמירה הזאת היא לא נכונה. אני אגיב לגבי הדברים שאנחנו רואים, גם מבחינת הנתונים, שיש לנו השנה - - -
שלמה בוחבוט
אדוני היושב ראש, למה הוא צריך להגיד שזה לא נכון? אמרנו עם ראשי ערים, אני יושב ראש אשכול גליל מערבי, המנכ"ל אף פעם לא נפגש איתנו, הוא לא בא לגליל המערבי ולא אמר לנו, אפילו לא ענה לנו על המכתבים שלנו.
ניר קידר
אפשר להמשיך?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן. הוא לא פה אז אי אפשר - - -
ניר קידר
אני רוצה להגיד לגבי הדברים שאנחנו עושים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא לא היה, זו עובדה, אני מקווה שהוא יבוא. נפנה אליו שיבוא.
ניר קידר
לגבי סוגיית מכשיר פט סיטי- התקנות היום קובעות ברמה הארצית שמכשיר פט סיטי הוא מוגבל לרמה של 1 לכל 650,000 תושבים, ברמה ארצית. כיום יש בעצם מכשיר פט סיטי נוסף שמשרד הבריאות צריך לחלק אותו. נקבע במשרד שהוא יחולק לאזור הצפון ויש שישה בתי חולים בצפון שביקשו את מכשיר הפט סיטי, ובשבועיים-שלושה הקרובים תסתיים העבודה המקצועית ונודיע איזה בית חולים בצפון מקבל את מכשיר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש לי תחושה שזה לא יהיה בנהריה.
ניר קידר
יש עבודה מקצועית בנושא. אני ניסיתי לדלות מהם פרטים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, אז אני רוצה להבין. אם יש תקן של-650,000 איש שצריך לתת להם מכשיר, אז שמה זה לא 650, זה קרוב, זה 625,000, אז בגלל 25,000 איש לא תתנו את המכשיר?
ניר קידר
התקן הוא ברמה הלאומית. כלומר, בסך הכל במדינת ישראל אי אפשר יותר מכשירים, האוכלוסייה חלקי 650,000. הדבר הזה מביא אותנו לכך שלפי התקנות יש עוד מכשיר פט סיטי אחד שניתן לחלק ויש עוד אזורים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה העלות של מכשיר כזה?
ניר קידר
אני יכול לברר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה, אבל, לא לחלק עוד?
ניר קידר
אני מגיע לזה, ברשותך.
יעל רון בן משה
רגע. במחוז צפון של משרד הבריאות גרים 1,350,000 תושבים, ועכשיו, 2017, אפס מכשירי פט סיטי. בואו נדייק בדברים. אין עוד אף מכשיר, 1,350,000 תושבים. אני טועה?
ניר קידר
אני לא יודע לגבי מחוז צפון, בזיו נפתח עכשיו - - -
יעל רון בן משה
בזיו בדצמבר - - - ואז ל-1,350,000 יהיה מכשיר אחד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש ברמב"ם אחד ובזיו אמור להיפתח.
יעל רון בן משה
רמב"ם הוא לא מחוז צפון.
טל פריימן
כן וזה שעה ורבע לנסוע מנהריה לבית החולים זיו.
ניר קידר
אני רוצה שניה להשלים לגבי הפט סיטי. אז כרגע לפי התקנות הנוכחיות מותר למשרד הבריאות עוד מכשיר פט סיטי אחד. הוחלט שזה יהיה לצפון ויש ועדה מקצועית שצריכה לבחור את המקום המדויק בצפון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה אתם מוגבלים מלהביא עוד? זה 10 מיליון שקל, לא מיליארד שקל.
ניר קידר
אני מגיע לזה. אנחנו מוגבלים בתקנות- - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איזה תקנות?
טל פריימן
אתם קובעים את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל השר עושה את התקנות, שיתקן אותן.
ניר קידר
אני מגיע לזה. אנחנו מוגבלים בתקנות של שר הבריאות, שר האוצר, באישור ועדת עבודה, רווחה ובריאות. שר הבריאות פנה לשר האוצר לפני כמה חודשים בבקשה שיאשר עוד 3 מכשירים נוספים. אנחנו עדיין ממתינים לתשובה של שר האוצר בנושא הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב. מה אתם מתכוונים לעשות?
אלעד מסאסא
לענות?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן.
אלעד מסאסא
התקנות למכשירים רפואיים מיוחדים, לא מזמן, לפני איזו חצי שנה, הורדנו את היחס מ-1 ל-800,000, אם זיכרוני איננו מטעני, אני צריך לבדוק את זה, ל-1 ל-650,000 - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
צריך להוריד - - -
אלעד מסאסא
רגע, שניה, בשביל להוסיף עוד מכשיר פט סיטי לדרום. מעבר לזה, אמורים להיפתח עוד שני מכשירי פט סיטי חדשים בצפון- אחד בזיו ואחד שהמשרד אמור להשלים את העבודה המקצועית לגביו בהמשך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל למה אתם לא מורידים ל-1 לחצי מיליון? מה הסיפור?
אלעד מסאסא
אז העניין הוא שהורדנו כבר את ה- - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תוריד עוד. זה לא מספיק.
טל פריימן
זו החלטה כלכלית. אין מאחוריה שום היגיון רפואי. זו החלטה כלכלית.
אלעד מסאסא
זה לא רק - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה הבעיה? יש ביקוש לעניין הזה, אנשים מחכים בתורים ארוכים לפט סיטי, לא משנה מאיפה הם בארץ, אגב, למה אנחנו לא פותרים את הסוגיה הזאת? בסך הכל נוח לציבור, זה טיפול שאנחנו מבררים איתו הרבה מאוד סוגיות רפואיות. אתה יודע מה זה כשבן אדם, אומרים לו ש"יש לך חשד למחלה מסוימת" והוא צריך לחכות לפט סיטי כדי לדעת מה יש לו?
יעל רון בן משה
שישה שבועות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה יודע מה עובר על בן אדם במשך חודש וחצי-חודשיים שהוא צריך להיות באי ודאות אם הוא יחיה, אם הוא ימות, מה מצבו, אם יש לו בכלל סיכוי לצאת מזה? תגידו לי, אתם מבינים בכלל את הסוגיה? זה 10 מיליון שקל. אנשים יושבים בבית, אוכלים את עצמם, מקבלים סכרת ולחץ דם רק מהלחץ, ואתם חוסכים 10 מיליון שקל לפתוח פט סיטי ברחבי הארץ. נו, ברצינות. כמה אתם יכולים להיות כאלה עם לב אטום? לא, אני אומר את זה ברצינות.
אלעד מסאסא
אז אני אתייחס. בכל הנוגע למכשירים רפואיים מיוחדים, משרדי הבריאות והאוצר בשנה האחרונה, לא לפני 30 שנה, שינינו את היחסים בשביל להוסיף עוד מכשירים, עוד מכשירי MRI, עוד מכשירי פט סיטי, וההקצאה הזאת תבוא בהמשך, זאת אומרת במכשירים עתידיים שיתווספו ויקצרו את התורים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, תמשיך, ניר.
ניר קידר
אמרת לא לדבר על מה שנעשה, אבל השינויים גם בפט סיטי וגם ב-MRI בשנים האחרונות הובילו לשינוי משמעותי וזה נעשה יחד עם האוצר, אבל על זה אמרת לא לדבר.

אני אגיד על הדברים הנוספים שאנחנו עושים בימים האלה. אז פתיחת העבודה על בית חולים שיקומי בטבריה נמשכת. בנוסף, יש אישור של שר הבריאות להקמה של מרכז שיקומי בכרמיאל. במסגרת נוסחת הקפיטציה, אנחנו מתכוונים לעשות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תכנית יש?
ניר קידר
בפוריה יש תכנית- - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא. יש תכנית חומש לצפון?
ניר קידר
בדו"ח ועדת גרוטו יש שורה של צעדים. הדו"ח פורסם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אין תכנית. התשובה היא שאין.
ניר קידר
יש תכנית, אני אומר, לצערי חלק גדול מהתכנית עדיין לא מתוקצב. תכניות לא חסר, הסוגיה היא באמת של התקצוב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הבנתי. אז עכשיו הרבה דיונים שעשינו עד עכשיו מתבהרים. למה המצב בצפון כזה? כי לא עשינו לו תכנית. לא יצרנו תכנית ברורה לסגירת הפערים בין הצפון לבין המרכז, ולכן זה המצב. אנחנו נמשיך לדבר, נמשיך להגיד שאנחנו מעלים את תקציב משרד הבריאות במיליארדים כל שנה, ואנחנו לא יודעים לאיפה הכסף הולך. למרכז אולי.
ניר קידר
בשנים האחרונות, אמרת לא לדבר על זה, אבל שיעור הרופאים ל-1,000 נפש ביחס לאוכלוסייה בצפון הכפיל את עצמו. אנחנו רואים גם בתכנית המיטות, ועוד מעט אני אגיד לגבי המיטות של נהריה, צמצום של הפערים בתוספת המיטות הקרובה בין המרכז לפריפריה, זה לא משהו שאפשר לסגור אותו בשנה אחת או בשנתיים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חמש שנים אמרתי, לא שנה-שנתיים.
ניר קידר
אבל רואים צמצום של הפערים בנושא הזה. בנוסף - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אמרתי, מדיניות המשרד ידועה. מדיניות המשרד, אני אומר את זה ובדקתי את זה, והנתונים שיש לי קובעים שמדיניות המשרד היא לצמצם פערים ולהעביר כספים לפריפריה, אבל כשאין תכנית זה לא יכול להתרחש.
ניר קידר
ברשותך, הפערים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה? כי אנחנו יורים באפלה, בהתאם לבקשות. "אני צריך מכשיר ככה", כך. זה לא דרך. כדי לצמצם פערים בצורה רצינית צריך לבנות תכנית. המשרד צריך להתכנס ולבנות תכנית.
ניר קידר
אני אומר, יש תכנית לצפון שהוגשה על ידי פרופ' גרוטו וכרגע אנחנו גם בדיונים לראות מה במסגרת התקציב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תביאו בשורה לוועדה שאימצתם את התכנית של פרופ' גרוטו או what ever כדי שבאמת הנושא - - -
ניר קידר
לאמץ זה קל, להצמיד את זה לתקציבים זה יותר קשה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסדר. בוא ניאבק. אתה יודע, כשאנחנו רוצים לעשות מאבקים בוועדת הכספים, אנחנו יודעים לעשות. כשצריכים להביא כסף, אנחנו יודעים להביא אותו. אם זה באמת תכנית רצינית, משרד הבריאות ממליץ עליה, אומר כן, זה מצמצם את הפערים בין הצפון לבין המרכז, בין הדרום לבין המרכז, אתה תראה אותנו נאבקים. יש לנו דרך להיאבק, כולל אפילו חקיקה, אם צריך.
ניר קידר
ברשותך, צעדים נוספים שאנחנו מתכוונים לעשות זה להשיג במסגרת נוסחת הקפיטציה, שזאת הנוסחה שמחלקת את הכספים לקופות החולים, להעביר בסביבות 300 מיליון שקלים ממרכז הארץ לפריפריה, שזה גם צפון וגם דרום, כלומר קופות החולים יקפלו יותר כסף עבור אנשים שחיים בפריפריה. זה גם אחד הצעדים שאנחנו מתכוונים לעשות בתקופה הקרובה. בנוסף, גם להוסיף עוד מכשירי MRI בנושא, ואלה דברים שאנחנו עושים.

אני חייב להגיד שמבחינת התוצאות אנחנו רואים בשנים האחרונות צמצום בפערים, וזה גם כן, המגמות של הפערים החברתיים הכלכליים בכלל בישראל רק הולכים ומתרחבים. אנחנו רואים בבריאות צמצום בפערים. גם אמרתי בישיבה שבוע שעבר של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, לשמחתי, אני הייתי שמח שבכל הארץ יחיו הרבה ואותו דבר, אבל תוחלת החיים בנהריה אפילו יותר גבוהה מאשר בתל אביב ובבת ים, כשאני משווה לערים גדולות. אני אומר, אלה הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אם יש טענות לזה, אני מציע לפנות אליהם. הם אלה שמודדים את זה, לא משרד הבריאות.
שלמה בוחבוט
ועדת גרוטו, היא קבעה, לא אנחנו.
ניר קידר
בנוסף, אני רוצה להגיד שאנחנו רואים השנה - - -
שלמה בוחבוט
לפחות 8 שנים. זה לא אני קבעתי. זה ועדת גרוטו.
ניר קידר
הנתונים של הלמ"ס זה על ערים בגודל של 50,000 איש ומעלה, אז אני משווה - - -
טל פריימן
הגליל המערבי מלא ביישובים יותר קטנים.
ניר קידר
זאת העיר בגליל המערבי. לצערי הלמ"ס לא מפרסם נתוני תוחלת חיים של ערים מתחת ל-50,000. כאשר אנחנו מסתכלים ברמת נפות, אנחנו רואים פער שהוא - - - כל יום פער הוא משמעותי מבחינתי והוא לא צודק ולא הוגן, אנחנו רואים פער של בסביבות שנה, שנה וחצי, שזה המון, אבל זה לא 8 שנים, כמו שהרבה פעמים אומרים. אז גם את זה חשוב לי להגיד.

בנושא תמותת תינוקות, לשמחתי, השנה אנחנו רואים פעם ראשונה מזה כמה שנים ירידה בשיעורי תמותת תינוקות בצפון וצמצום של הפער גם בנושא הזה. אז התמונה באמת היא תמונה עדיין חמורה של פערים, אבל המדדים האלה הולכים ומשתפרים והפעילות שאנחנו עושים בממשלה, שמשרד הבריאות פועל בגיבוש של משרד האוצר, עוזרים לזה. אני מסכים שהקצב מבחינת תושבים הוא לא מספיק טוב, הדברים צריכים להצטמצם הרבה יותר מהר, אבל הדברים האלה קורים ואנחנו נעשה את זה.

השר מחויב בכל פעולה שהוא עושה, בכל חלוקה של תקציב, בכל חלוקה של מיטות ומכשירים, נותן עדיפות לפריפריה בצורה משמעותית, הרבה מעבר לחלק באוכלוסייה. וככל שנמשיך במדיניות הזאת הפערים ימשיכו ויצטמצמו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי. מישהו רוצה לומר משהו או שאני אסכם את הדיון?
שלמה בוחבוט
אדוני היושב ראש, משרד הבריאות עכשיו הנחה את בית החולים נהריה לקצץ 40 מיליון שקל מהתקציב שלו. אתה מבין? לא רק שצריך להוסיף לו, עכשיו מבקשים לקצץ. ואני אומר לך, אדוני היושב ראש, כשאני יושב פה אני חושב שאני חי בעולם אחר לגמרי, איזה עולם וירטואלי שאנשים מנסים, עם כל הכבוד, להגיד לי - - - תראה, אני חוזר בחזרה לגליל המערבי ונכנס לבית חולים נהריה, אני לא מרגיש את כל מה שאתה אומר. אתה בא ואומר, כל שנה, למה לא שיפצתם מחלקות? תושבים צריכים להביא איתם מאווררים, שכל מיזוג האוויר נפל. אנשים באים עם מאוורר. זה אצלך בתל אביב?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב. אני חושב שמסקנות הדיון יהיו ברורות. אחת, הוועדה מודה לראש העיר מעלות תרשיחא ויושב ראש אשכול גליל מערבי, מר שלמה בוחבוט, על יוזמת הדיון החשוב הזה, וכמובן למנכ"לית.

שתיים, הוועדה קובעת כי הגיעה העת שמשרד הבריאות יירתם לסוגיית אי שוויון בין שירותי הבריאות בצפון לבין שירותי הבריאות במרכז הארץ ויפעל באופן מיידי להכנת תכנית חומש מסודרת עם יעדים, לוחות זמנים ותקציבים. על המשרד לפעול לתקציב של אזור 2-2.5 מיליארד שקל במהלך 5 השנים הקרובות למרכזים הרפואיים בגליל.

שלוש, הוועדה מודעת למשבר הקיים בין בית החולים נהריה למשרד הבריאות ולצורך העז בגישור בין הגורמים, שמשפיע באופן ישיר על תושבי הצפון, וקוראת לצדדים לשבת וללבן את הסוגיה, תוך שמירה על תפקודו התקין של מנהל בית החולים, שעושה את עבודתו בצורה נפלאה.

ארבע, הוועדה תדרוש משר האוצר לפעול באופן מיידי לתקציב צבוע לטובת שינוי הקריטריונים והתקינה לשינוי פט סיטי ברחבי הארץ ובצפון בפרט, לאבחון ולטיפול של חולי סרטן וכד'.

מבחינתנו הדברים האלה ברורים. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:35.

קוד המקור של הנתונים