ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 10/07/2017

דיון מעקב אחר יישום החוק להכרה אזרחית הכשרות צבאיות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 188

מישיבת ועדת החוץ והביטחון

יום שני, ט"ז בתמוז התשע"ז (10 ביולי 2017), שעה 13:02
סדר היום
דיון מעקב אחר יישום החוק להכרה אזרחית הכשרות צבאיות
נכחו
חברי הוועדה: אברהם דיכטר – היו"ר

אמיר אוחנה

ענת ברקו
מוזמנים
ערן שני - רח"ט תומכ"א, משרד הביטחון

אינה זצר - רמ"ד חקד, משרד הביטחון

רותם שטל - עוזרת דוברת אכ"א, משרד הביטחון

קרן אוהב ציון - משרד הביטחון

אברי פולצ'ק - ממונה המחלקה הפדגוגית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

דוד אזולאי - משרד הבריאות

הדר גפני - מנהל עובדי הוראה, משרד החינוך

אורנה אופנהיימר - הכשרת מורים, משרד החינוך
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור
ראש תחום ביטחון
אסף דורון
רישום פרלמנטרי
הדס לוי, חבר תרגומים

דיון מעקב אחר יישום החוק להכרה אזרחית הכשרות צבאיות
היו"ר אברהם דיכטר
שלום לכולם, אנחנו בדיון מעקב אחרי יישום החוק להכרה אזרחית בהכשרות הצבאיות, חוק שעבר לפני שנה, במרץ 2016, חוק שכל כולו טוב ואמור לעשות טוב בעיקר לחיילים לאחר השירות הצבאי שלהם. את רוצה להגיד כמה מילים ענת, במלאות שנה?

הישיבה היא פתוחה, בלתי מסווגת, כך שכל מי שיש לו איזה פרט חסוי יצטרך לדחות אותו אם נצטרך בסוף הדיון לעשות חלק סגור. אני לא רואה כרגע שום צורך והצדקה לזה אבל אם אני אופתע אז תשמרו את זה לשם. בבקשה ענת.
ענת ברקו (הליכוד)
תודה אדוני היושב ראש. החוק הזה שעבר במרץ שנה שעברה מדבר על מקבילה אזרחית למקצוע צבאי. חוק שנעשה בשיתוף פעולה מלא גם עם חטיבת תכנון כוח אדם, עם חתומכ"א, וגם עם אברי ושולי אייל שעברו על כל תיקי היסוד בצה"ל, כל תיקי הקורסים, בדקו אותם ומצאו את הקורסים המקבילים שניתן לצייד חיילים לקראת השחרור בתעודה אזרחית ולאפשר למשק להנות מההכשרה ומהניסיון המקצועי שהם צברו בצבא, גם באזרחות. ומצד שני, גם לתת להם יכולת להשתכר ומקומות עבודה.

החוק קבע שאחת לשנה תהיה כאן התכנסות ושר הביטחון יעדכן על המקצועות החדשים שנפתחו ובהתאם לזה תבדק גם ההכרה של מקצוע, מקצוע כדי לאפשר לחוק להיות חוק נושם, מתעדכן וכדי שאנחנו באמת נצליח כמה שיותר אפשרויות מקצועיות לחיילים המשוחררים.

לצערי הרב, בגלל תקלות טכניות, ואני לא מאשימה כאן את הצבא כי הצבא היה בסדר והיה מוכן לנפק את התעודות אפילו בעצמו עבור משרד העבודה. אז מה שנאמר שבמשך שנה וחצי, עד שכבר התגברו על כל העניינים הטכניים, יש בעיה עם מדפסת במשרד העבודה. אז קיבלתי תעודה ראשונה משולי אייל שמדברת על האלקטרונאי שקיבל את ההכרה והתעודה היא תעודה אזרחית לכל דבר, שיש כאן חתימה של שר העבודה.

אבל אנחנו נרצה לדעת איך אתם מתכוונים לבנות את המנגנון ואיך אתם מתכוונים לתת לאחור במשך שנה ושלושה-ארבעה חודשים לכל החיילים שהשתחררו וגם לכאלה שפונים אליי היום, כפי שהיה גם עם מחיקת רישום פלילי, ערן, פונים אליי היום ואומרים, אנחנו עשינו את הקורס הזה בצבא, האם אתם תהיו מוכנים להכיר לנו בזה? ולדעתי כן צריך לעשות את זה, ללכת לקראת. אז לכן אני מבקשת לדעת איך אתם מתכוונים לעשות את זה.

לך, אדוני היושב ראש אני רוצה רק להגיד שהחוק פוצל בעצתה של היועצת המשפטית הנפלאה שלנו והיה גם רצון להמשיך בלימודים, בהכשרה צבאית, הכרה אקדמית. ואת זה לא עברנו את המשוכה של המל"ג אבל זה עבר בקריאה טרומית. ואז פוצל. לכן יכול להיות, אני כאן מעלה את השאלה, שאנחנו נמצא לנכון גם להתקדם עם העניין הזה בנפרד.
היו"ר אברהם דיכטר
שאלה, בזמנו בחוק, ואני מסתכל כאן על החוק שעבר, לא היה סעיף שעוסק בתכולת החוק ממתי היא.
ענת ברקו (הליכוד)
הוא היה מיידית.
מירי פרנקל-שור
הוא היה מיידי. המערכת - - -
היו"ר אברהם דיכטר
הוא היה מיידי?
ענת ברקו (הליכוד)
כן. זה היה כבר אחרי שהמערכת עברה על כל תיקי היסוד.
היו"ר אברהם דיכטר
איך אנחנו יודעים שהוא מיידי, אם לא כתוב משהו אחר זה מיידי?
מירי פרנקל-שור
נכון.
היו"ר אברהם דיכטר
הבנתי. בסדר גמור. בבקשה, משרד העבודה, אתה תתחיל?
אברי פולצ'ק
טוב, אני רק הייתי רוצה, ברשותך, ד"ר חברת הכנסת ענת ברקו, לבוא ולהגיד שכשהחוק התקבל עדיין לא סיימנו את העבודה אבל התחייבנו לסיים אותה במהלך 2016 וסיימנו ויש לי פה חוברת של 100 עמודים שמראה על ההמרות. אני חושב שמגיע לנו צל"ש. בדקנו קרוב ל-400 תיקי קורס וחרשנו אותם לעומק עם הצוותים שלנו ויצרנו את טבלת ההמרות.

נכון שאנחנו נתקלנו בבעיות במעבר מן הכוח אל הפועל במובן הזה שהיה צריך לייצר ממשק עם הצבא כאשר בהתחלה לכולם היה ברור שהצבא הוא זה שינפיק את התעודות על בסיס טבלת ההמרות שיש לו אבל לאור ההתנגדות של גורמים במשרד אנחנו נאלצנו לקחת את זה - - -
היו"ר אברהם דיכטר
איזה משרד?
אברי פולצ'ק
משרד העבודה.
ענת ברקו (הליכוד)
אתה תוכל להגיד למה הייתה התנגדות כזו? כי מבחינת התהליך הצבא מסמיך הרבה מאוד בעלי מקצוע ואין שום סיבה שהצבא לא יעשה את זה ויחתים אתכם ואז זה היה חוסך את כל הבלאגן הזה.
אברי פולצ'ק
כבודה יכולה להניח שמכוון שבראש האגף עומד איש צבא אז יש לו אמון מלא במערכת הזאת ולכן גם זה היה ברור לחלוטין שהוא יעשה את זה. אבל גורמים כמו הלשכה המשפטית ואגף התקשוב חשבו שתהיה פה זליגה שעלולה לפגוע בטוהר התעודות, ושהתעודות לא מוגנות מספיק ויכול להיות שהן עלולות ליפול לידיים זרות ומכוון שאנחנו מדברים פה בחלק מהמקצועות כמסכני חיים כמו חשמל, ולכן בסופו של דבר הייתה החלטה שמבחינת הבטיחות של התעודה ושל הציבור זה שהתעודות יופקו במשרד העבודה.
ענת ברקו (הליכוד)
זה זוועה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
איפה שיש בירוקרטיה וסחבת ודברים נתקעים חפש את היועמ"ש.
אברי פולצ'ק
זה בדיוק כמו המרצה שמאשים את הנוכחים ולא את אלה שחסרים. אז בקיצור, נערכנו לעשות את זה והיינו צריכים באמת לייצר את כל מה שאתם מכנים הבירוקרטיה. להזמין, כמובן, מדפסת וכו' וכו' שתהיה מיועדת לסיפור הזה ולבנות את הממשקים האלה וקיבלנו מהצבא רשימה של 500 חיילים עם הסטטוס הצבאי שלהם והתחלנו לעשות את ההמרות. תוך כדי ההמרה הסתבר שהיו לנו הרבה באגים ואנחנו מתגברים עליהם. למשל, שזה לא יצא במדפסת הרגילה שלנו שטכנאי אלקטרוניקה כזה, של הצבא, שהיה צריך לקבל אצלנו אלקטרונאי כסוג, משום מה, היה באג במערכת ויצא אלקטרונאי סוג 0 וכמובן שאנחנו לא מסוגלים, לא ניתן לבנאדם תעודה עם אלקטרונאי סוג 0. לקח לי חודש וחצי לתקן את הבאג הזה.

היו עוד כל מיני באגים שהמערכת לא בנויה שחייל אחד כמו טכנאי מסוג אחר רשאי לקבל שלוש תעודות והמערכת לא יכולה להנפיק לו שלוש תעודות אלא תעודה והיה צריך לסדר את זה שהיא תתן לסדר כמה - - - עוד כל מיני באגים מהסוג הזה.

כיום, אז הפקנו כרגע, נכון לרגע זה מתוך ה-500 שקיבלנו מהצבא, הפקנו כ-350 תעודות. יש לנו עוד כמה באגים כדי לסיים את ה-150. ברגע שנסיים את ה-150 הנוספים ל-350 שכבר הפקנו למעשה נסיים את כל הבאגים ואז בלחיצת כפתור אנחנו מפיקים את מה שהצבא רוצה.
היו"ר אברהם דיכטר
כן ערן, בבקשה.
ערן שני
זה פשוט מתסכל האירוע. אין לי שום טענות לא לאברי ובטח לא לשולי, להיפך. אני יכול להגיד לך, כבוד היושב ראש, ששולי ואני שברנו את הראש וגם חברת הכנסת ענת ברקו הייתה מעורבת בתהליך הזה. ניסינו לפתוח פה את כל הפלונטרים האפשריים, היינו מוכנים לכל דבר. כל הצעה ששולי ואני שמנו במשותף וביחד נתקלה בסירוב מוחלט של היועצים המשפטיים של משרד העבודה. צריך להגיד שכשהתחלתי להרים ידיים, אני לא מרים ידיים כל כך מהר, פניתי ליועצים המשפטיים של הצבא. פניתי לבכירי המשפטנים בצה"ל. הם לא הצליחו להבין על מה האירוע.

הרים טלפון היועמ"ש של אכ"א, סגן אלוף, משפטן בכיר ליועמ"ש של משרד העבודה אמר לו, תגיד מה הבעיה, לא הצלחתי להבין משפטית מה הבעיה פה, למה אתה לא נותן לנו את הדבר הזה. חזר אליי ואמר לי, תשמע, נתן לי איזה הסבר, לא הצלחתי להבין מה הוא רוצה. לא הצלחתי להבין איפה הבעיה. זה היועמ"ש של הצבא אומרים שלא הצליחו להבין איפה הבעיה.

אנחנו הצענו כל דבר אפשרי. אני אמרתי, חבר'ה תביאו לי את הקובץ, אני אדפיס את התעודות אצלי. אחרי זה אמרתי אני אעביר לכם את זה, תדפיסו אצלכם. איך התעודות יגיעו לחייליים? הרי בסוף אני אמור לשלוח - - - נפתח פה רגע סוגריים - אנחנו לא מביאים יותר את החיילים מאוגוסט למדור שחרורים בבקו"ם. אני התחלתי שחייל משתחרר ביחידה. כולם משתחררים ביחידה. והחל מאוגוסט לא יהיה אחד שיבוא לבקו"ם יותר. התעודה תשלח אליו הביתה בדואר ובמעטפה הוא יקבל את התעודת שחרור שלו, אמור לקבל את התעודה הזאת וכל מעטפת המסמכים שהוא אמור לקבל הוא יקבל את זה בדואר, הביתה בדחיפה.

אני יכלתי לשים מדפסת אצלי, אצלי על חשבון צה"ל, לקנות מדפסת ולהדפיס את הכל, אין לי בעיה עם זה, רק שהיועצים המשפטיים של משרד העבודה לא מוכנים להעביר לנו את הנתון הזה. לא הצלחנו משפטית להתגבר על האירוע הבירוקרטי הזה. פשוט מתסכל.
ענת ברקו (הליכוד)
אני יכולה להגיד לך אדוני היושב ראש - - -
היו"ר אברהם דיכטר
נגיד איך אתם עושים ברשיונות נהיגה?
ערן שני
יש סמכות רישוי צה"ל שיש לה הסדרה מיוחדת עם משרד התחבורה, עם אגף הרישוי במשרד התחבורה.
ענת ברקו (הליכוד)
והם לא חושבים שיזייפו.
היו"ר אברהם דיכטר
אני שואל את משרד העבודה, מה ההבדל בין הבסיס בקונספט בין להבין שאפשר לתת רישיון נהיגה, אני לא חושב שהוא פחות מסוכן, כמו שאמרת אברי, מחשמלאי.
אברי פולצ'ק
אין ספק בזה. אני חושש מאוד, אדוני, שהתשובה הייתה, לפחות שאני קיבלתי, זה, ערן יתקן אותי, שיש גוף של משרד התחבורה שיושב בצבא עצמו. זה לא שאתה הולך לכספומט ומפיק את זה אלא יש גוף שמפיק את זה. זה ההסבר שאני קיבלתי - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
לא גוף של משרד התחבורה - - -
אברי פולצ'ק
ההערה הייתה שיש שליטה. אני לא מקבל את ההסבר הזה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אני מוכרחה לציין שהעבודה גם עם ערן וגם עם אברי וגם עם קודמך וגם העבודה שעשיתם בצבא היה עבודה אדירה, ולכן התסכול הגדול הזה. זה לא רק נגדם - - -
היו"ר אברהם דיכטר
אני מסתכל לא מזווית חברי הכנסת, לא מהזווית של הצבא ולא מהזווית של משרד העבודה. אני מסתכל על עצמי חייל. עשיתי קורס חשמלאי, הנדסאי, כבישים, לא יודע מה, עשיתי קורס בצבא והקורס הזה מאפשר לי סטארט בלתי רגיל יום אחרי שחרורי. ואני לא יכול לעשות את הסטארט הזה כי מה שהפורום המכובד הזה שיושב כאן או שנציגיו יושבים כאן משני הצדדים של השולחן החליט, עיגן את זה בחקיקה, ועכשיו אני שנה ושלושה חודשים לא מסוגל לקבל את הדבר האלמנטרי. ואני שואל מהזווית שלו, של אותו חייל, כפול 500 אמרת. אני שואל, 500 איש לא היו מסוגלים להשתכר למחייתם, לתרום לשוק העבודה. אני שואל - - -
ענת ברקו (הליכוד)
500 זה פיילוט. אבי, זה אלפים, אלפים. במקום שהצבא יתן להם את התעודה - - -
היו"ר אברהם דיכטר
דרכתם על היבלות עכשיו אתם גם מסובבים את הרגל. לא אני שואל עכשיו מה עוד צריך לקרות. אני מסוגל להבין שמשרד העבודה לא רוצה להעביר את סמכות ההוצאה של תעודה לגוף אחר. אני יכול להבין את זה. אני לא יכול להבין את זה שהוא לא מוציא בעצמו.
אברי פולצ'ק
אז עכשיו אנחנו מוציאים בעצמנו, ולכן כתוצאה מהניסיון לבנות את הממשק, אני יכול להעביר לכבודו את החוברת הזאת ולראות מה קורה פה. בסך הכל לגבי ההמרות זו עבודה מטורפת שנעשתה פה וכבודו יכול להניח שהתסכול שלי לא קטן משלו שאתה רואה שכל עבודה שישבו פה עשרות צוותים יומם ולילה - - -
היו"ר אברהם דיכטר
אבל לי יש תעודת חבר כנסת, לך יש תעודת עובד משרד העבודה, לך יש תעודת סל ולחייל שהשתחרר אין את התעודה המיוחדת ואני שואל, ריבונו של עולם, מה צריך לקרות כדי שתהיה לו את התעודה.
אברי פולצ'ק
אז מה שאנחנו עושים כרגע זה את מירב המאמצים להתמודד עם כל הבאגים שיש. אז כמו שכבודו רואה, מתוך ה-500 כבר נתנו תשובה ל-350, ברגע שניתן את התשובה להמשך לפתור את כל הבעיות של הבאגים שנוצרו, שהרוב נפתרו, אז אני אומר, בלחיצת כפתור אפשר להפיק 1000, 2000, 5000.
ענת ברקו (הליכוד)
ואז מה, אתם ידנית מביאים את זה לצה"ל?
אברי פולצ'ק
כן, כן, כן. לצערי זה מה שקורה.
ענת ברקו (הליכוד)
אז אתם מבינים שזה פתח לתקלות. זה בדיוק הפתח לתקלות. מגיע, לא מגיע, כמה חיילים נפלו בדרך.
היו"ר אברהם דיכטר
מביא את התעודות.
אברי פולצ'ק
כן מביא את התעודות, בוודאי - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אמרת כהנחה, אני מבין למה אני משרד העבודה לא רוצה שצה"ל יוציא את זה והוא רוצה להוציא את זה בעצמו. למה אנחנו מקבלים את ההנחה הזאת. למה צה"ל שהוא זה שמעביר את הקורס, הוא זה שמכשיר את המדריכים לא יכול להוציא את התעודה?
ערן שני
ראש האגף להכשרות מקצועיות, שולי אייל, אין לו שום בעיה עם מה שאמרת. להיפך הוא אמר תדפיס את התעודה רק הוא נתקל בחסימות של הגורמים המשפטיים במשרד שלו.
אמיר אוחנה (הליכוד)
כלומר, איזה משרד?
ערן שני
משרד העבודה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
סליחה, הדוברים המשפטיים, א' - לא נמצאים פה. ב' - יכולים להמליץ, הם יועצים בסך הכל. אנחנו מקבלים החלטות. בואו נקבל החלטה שהצבא ינפיק וזהו.
היו"ר אברהם דיכטר
אמיר, לנו כוועדה אין סמכות להחליט משהו שהוא בגבולות הסמכות של משרד. אני גם לא מתכוון לקבל החלטה שהיא לא בסמכותנו ובסופו של דבר היא לא תעזור, היא תפגע באותו חייל. אני אומר, החליט משרד העבודה שיותר חשוב לו לשמר את סמכויותיו בתוך דלת אמותיו. אני מסוגל להבין את זה. החליט שהוא לא מתעקש על זה ויכול להסמיך את צה"ל, כמו שנתתי את הדוגמה קודם לגבי רשיונות נהיגה. אני לא יודע אם יש עוד דברים שהם דומים לתחום הזה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
יש הרבה. לדוגמה קורס צבאי אבי, שהצבא מסמיך לוחמים, זה שלבים מקצועיים בקורסים, זה פחות כאילו הוא מזייף, הוא יכול לזייף. האמירה הזאת שכאילו מישהו יעשה משהו בניגוד למה שצריך. הלא אם יסתמכו על אישור תיקי היסוד בסוף הוא של הגוף המקצועי והעבודה נעשתה על ידי הגוף המקצועי. יש רשימה עם סימול מקצוע ולפי סימול המקצוע הצבא עובד וכותב סימול מקצוע ומשרד העבודה יודע שסימול המקצוע הזה אושר על ידו. ואפשר לכתוב שזה באישור משרד העבודה. אבל אז לא נופלות התעודות בדרך, לא מגיעים עם חבילת תעודות ויש כאלה ש"אה, ממרץ שכחתי, מדצמבר היה לי" זה פתח לתקלות.
ערן שני
אנחנו הצענו אפילו להעביר בקרה אחת לרבעון למשרד העבודה. יושבת פה לידי רב סרן אינה, הזכירה לי את זה כרגע. אמרנו אנחנו אחת לרבעון אני אוציא דו"ח למשרד העבודה של כל התעודות שאני הפקתי. אני אעביר דין וחשבון למשרד העבודה. פעם ברבעון. לא. כל דבר לא, לא, לא. אין שום פתרון שאנחנו הצענו שהם - - -
היו"ר אברהם דיכטר
לא הגעתם לשום הסדרה של זה בין צה"ל למשרד העבודה או בין משרד הביטחון למשרד העבודה? זאת אומרת, אם - - -
ענת ברקו (הליכוד)
גם מירי צריכה לדבר עם היועצים המשפטיים.
מירי פרנקל-שור
אברי, תוכל להעביר קובץ מחשבי - - -
אברי פולצ'ק
לא, זה בדיוק העניין.
ערן שני
אנחנו הצענו, תעבירו קובץ, זה מה שרצינו. הם לא הסכימו. היועצים המשפטיים שלהם לא הסכימו להעביר קובץ - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
מישהו כאן יכול לנמק את החסימה של היועמ"ש של משרד העבודה, מישהו יכול לנמק את זה?
ענת ברקו (הליכוד)
למה הם לא באו אגב?
אברי פולצ'ק
לא יודע, לא חשבנו שזה יהיה חלק מהזימון אבל אפשר לתת אחר כך הסבר בכתב. אבל הטיעון שלהם היה הטיעון, ואני מצטט אותו כי הייתי חלק מהדיונים, אני לא מסכים איתו, אני מניח שגם שולי לא מסכים איתו, אבל למעשה נאלצנו לקבל את הכרעת הדין בנושא הזה, הטיעון היה כמו שאמרתי בהתחלה - - -
היו"ר אברהם דיכטר
מי הכריע? מה זה הכרעת הדין? מי הכריע?
אברי פולצ'ק
הלשכה המשפטית של משרד העבודה.
היו"ר אברהם דיכטר
אבל כשיש מחלוקת בינך לבין הלשכה המשפטית מישהו אמור להכריע מעל שניכם.
אברי פולצ'ק
בדרך כלל ברגע שיש החלטה מהסוג הזה אז אנחנו לא מערערים עליה. כי ברגע שהלשכה המשפטית לא מאשרת לנו לעשות צעד כזה או אחר אנחנו מנסים לשכנע אחד את השני אבל בסופו של דבר ההכרעה היא שלהם.
ענת ברקו (הליכוד)
זאת אומרת שאתם כפופים ליועצים.
אמיר אוחנה (הליכוד)
או השר או המנכ"ל צריכים לקבל החלטה וזהו.
מירי פרנקל-שור
יש לך ועדה משפטית והיא מחייבת.
אברי פולצ'ק
יש הרבה מקרים שאנחנו לא יכולים לעשות רבע צעד ללא אישור של הלשכה המשפטית.
היו"ר אברהם דיכטר
לא, ערעור תמיד אתה יכול לערער אם אתה חושב שאתה צודק.
אברי פולצ'ק
נכון. יש דיון בנושא הזה. במקרה הזה - -
היו"ר אברהם דיכטר
לא היה דיון כי - - -
אברי פולצ'ק
- - יש הרבה אגפים. היה דיון גם עם אגף התקשוב שטען שהוא לא יכול להגן על התעודות וגם הלשכה המשפטית מכוון שהיא הבינה מאגף התקשוב שלא ניתן להגן על התעודות וגם קבצי pdf וחתימות - - -
מירי פרנקל-שור
אז הבעיה היא לא ביועצים המשפטיים. הבעיה היא באגף התקשוב.
אברי פולצ'ק
גם וגם. היו שני אגפים ששניהם אגפים שהתנגדו לזה.
מירי פרנקל-שור
מה צריך להגן על התעודות?
אברי פולצ'ק
שאי אפשר יהיה להגן מפני זליגה ומכוון שבטווח הזה זה יכול ליפול בידיים של כל מיני אנשים - - -
ענת ברקו (הליכוד)
מה זה זליגה? זיופים? איזה זיופים - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
אם יש זליגה ודליפה וזיופים אני מבטיח לך שזה קיים פחות בצבא מאשר במערכות האזרחיות, אם יש כאלה.
אברי פולצ'ק
כמו שערן אמר, האגף עמד על כך והיה ברור לו לחלוטין שהצבא ינפיק את זה. אנחנו התארגנו לבצע את זה. אפילו זה לא עובר דרך הבירוקרטיה של המחוז שלנו, זה עובר דרך שולי עצמו. שולי חותם על התעודות באופן ידני וזה רץ וזה היה ברור לנו שזה כך יעבוד. מכוון שזה לא עבד ככה אז התארגנו אחרת וזה מה שקרה.
היו"ר אברהם דיכטר
מה לוח הזמנים, אתה יכול לתת לנו את לוח הזמנים המתגלגל מהדיון הזה לשבועות הקרובים.
אברי פולצ'ק
אני מניח שכדי לפתור את הבאגים שיש היום אנחנו מדברים במונחים של שבועות. אנחנו כבר עובדים על זה לפחות שלושה חודשים על הבאגים שיש - -
ענת ברקו (הליכוד)
ואז להתחיל לנפק אלפי תעודות זה יקח חודשים.
אברי פולצ'ק
- - אני מניח שאת חלקם פתרנו. אני מניח שאנחנו מדברים במונחים של שבועות כדי לפתור את הבאגים שנותרו ואז - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
זה על ה-500 אבל כשההיקף יהיה אלפים?
אברי פולצ'ק
לא אין בעיה, זה לא משנה, זה כל מספר שהוא. הבאגים היו פה בפיילוט. אני לא מאמין שיהיו באגים נוספים. יכול להיות תמיד, אני חושב שכרגע לא צריכה להיות בעיה מיוחדת כי אין שום בעיה בלהפיק 100 לבין להפיק - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני מוכנה לפנות ליועץ המשפטי לממשלה. אם יש כאן חילוקי דעות מהסוג הזה, ואני סומכת על הצבא, אני סומכת עליכם מאוד אבל יש כאן אמירה שלכם ואם הצבא מתחייב כל רבעון להעביר את הנתונים עם סימול מקצוע, עם ההסמכות והדברים האלה ברורים על פי אמות המידה שאתם קבעתם, המקצועיות. לא צריכה להיות שום בעיה. יש מקצוע ויש מקצוע צבאי ויש מקצוע אזרחי וזהו. אז אם יש בעיה כזאת אני מוכנה לפנות ליועץ המשפטי לממשלה. באמת, אדוני יושב הראש, אני חושבת שבסוף זה פוגע בחיילים.
אברי פולצ'ק
יש הערה על כל דבר. מי שלא מגיע לו צריך להשלים. אפשר לראות את זה, אני העברתי פה, הכל רשום ומסודר. אם מישהו צריך להשלים אז הוא משלים, עד הפסיק האחרון.
ערן שני
אני מצטער להיות קצת ציני אבל הצבא עכשיו, תבינו, רח"ט הגנה בסייבר - - -
ענת ברקו (הליכוד)
סליחה רגע, אני פניתי לשר והוא לא נתן לי את התשובה ממאי האחרון.
אמיר אוחנה (הליכוד)
שר העבודה?
ענת ברקו (הליכוד)
שר העבודה. יש מכתב שלי ופניתי וביקשתי שהוא יסדיר את העניין הזה. עדיין לא קיבלתי תשובה.
ערן שני
רציתי להגיד שאני מתנצל על הציניות אבל רח"ט ההגנה בסייבר בצה"ל וראש אגף התקשו"ב מצאו פתרון שיכול לסנכרן מערכות אדום ושחור באונליין כדי שמלש"ב יוכל להזיז זימון באייפון כי אנחנו מקבלים אלפי פניות ממלש"בים. לא יודע אם אתם זוכרים, אבל בחור שהיה פה, הסיפור של הזזת זימונים ב-30% מהפניות תמיד. כדי שזה יקרה היה צריך לסנכרן בין מערכות אדום ושחור. זה אירוע סופר מורכב טכנולוגית. אז את זה הצבא מסוגל לעשות. אבל לא סומכים על הצבא היועצים המשפטיים של משרד העבודה שהוא ינפיק תעודות. זה אירוע הזוי, פשוט הזוי.
קריאה
- - - תעודות משותפות בחלק מהמקצועות.
ענת ברקו (הליכוד)
נכון הן משותפות. אבל הצבא מוציא אותן.
קריאה
הצבא.
ענת ברקו (הליכוד)
אז אין כאן שום - - -
קריאה
הצבא בעצם מעביר את התהליך של ההכשרה, שולח למנכ"ל משרד - - - את הטיוטות - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אין שום מניעה לעשות את זה באותה מתכונת.
קריאה
מרגיש שהוא באמת שווה לאזרחים.
אינה זצר
כי הסמכות לאשר זה של משרד העבודה.
ענת ברקו (הליכוד)
אז פשוט אישור של משרד העבודה, זה מה שצריך. ואנחנו מוכנים לזה. ערן מוכן לזה, הוא הציע את הפתרון הזה. זה גם לא יפגע בחיילים, לא יהיו כאלה שיפלו בין הכסאות. בדיוק על מודל השיננית. זה מודל מעולה.
מירי פרנקל-שור
מה אמרת לגבי השיננית? יש הבדל בין תעודה של שיננית לבין תעודה אחרת.
קריאה
שיננית עוברת מבחנים - - -
אינה זצר
נכון, אבל היא מקבלת תעודה של משרד הבריאות. זה בדיוק אותו דבר.
קריאה
היא מקבלת תעודה של משרד הבריאות בשיתוף עם הצבא.
אינה זצר
לא. אין דבר כזה בשיתוף. הסמכות להנפיק זה משרד הבריאות, בדיוק אותו דבר.
מירי פרנקל-שור
הסמכות היא של המשרד הממשלתי כמו במשרד העבודה.
אינה זצר
בדיוק, כן.
היו"ר אברהם דיכטר
וההנפקה מתבצעת במשרד הבריאות או בצבא?
אינה זצר
לדעתי במשרד הבריאות.
ערן שני
אגב, זה היקפים מאוד קטנים - - -
ענת ברקו (הליכוד)
פרמדיקים אתם מוציאים.
אברי פולצ'ק
אנחנו מדברים על קרוב ל-380 מקצועות שונים.
מירי פרנקל-שור
זה לא משנה. אם יש לך מערכת שעובדת אז זה לא משנה - - -
ערן שני
זה מונפק שם, זה לא מונפק בצה"ל. כשמדובר על 100-200 תעודות זה לא אומר שום דבר על אלפים. זה מקצוע קטן שמנפיקים אותו במשרד הבריאות, בסדר. פה מדובר על אלפי תעודות.
היו"ר אברהם דיכטר
מי יש לנו עוד שטרם התייחס?
קריאה
חובשים. משרד הבריאות. אנחנו בזמנו בנינו איזשהו נוהל, איזשהו חוזר שמסדיר את סמכויות החובש באופן כללי. נפגשנו עם הצבא, הצבא הביע עניין ורצה באמת לאשר את הסמכויות, לכלול תכנים שלא נלמדים במסגרת הקורסים הצבאיים. אנחנו מחכים לאישור שלהם ומבחינתנו אנחנו - - -
ענת ברקו (הליכוד)
צריך לעשות את זה. אני דיברתי על זה עם השר. הייתה לנו פנייה לשר וישיבה איתו על הנושא הזה.
אינה זצר
זה עלה לוועדת ראש אכ"א כי כל העברת נתונים מחייבת אישור ראש אכ"א. אושר ואנחנו מחכים.
ענת ברקו (הליכוד)
כן?
אמיר אוחנה (הליכוד)
זאת אומרת, שיניתם את הקורסים בהתאם למה שמשרד ה- - -
אינה זצר
לא, לא שינינו את הקורסים אנחנו מעבירים את ה- - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
רגע, מה שאתם ביקשתם זה תכנים נוספים שלא קיימים.
קריאה
שלא מלמדים - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
אז צריך לשנות את הקורסים.
אינה זצר
לא, הם משלימים את התכנים, אנחנו מעבירים את ה- - -
קריאה
יש גם אופציה כזאת.
ענת ברקו (הליכוד)
לא, רק רגע, אינה, מה שאנחנו דיברנו, ואני דיברתי גם עם משרד הבריאות על זה וערן מכיר את זה. אם יש אפשרות שהצבא בנגיעות קטנות יעשה את ההתאמות האלה, זה יחסוך לחייל טרטור וגם יהיה טוב למשק. אנחנו למשל אמרנו, מה, חייל, חובש קרבי לא יכול לקחת דם בקופת חולים. זאת הייתה הדוגמה. הוא יכול לנתח את החבר שלו תחת אש אבל דם בקופת חולים הוא לא יכול לקחת - - -
ערן שני
הוא לא יכול לנתח - - -
ענת ברקו (הליכוד)
לא משנה. הוא יכול לעשות התערבות של מישהו שנחתך לא עורק. הוא צריך לדעת לעשות את הדברים האלה או כל מיני דברים. אבל גם היו גם דברים מעולם. אבל בואו נגיד, למה אם הם מציעים את ההתאמות האלה, הגישה צריכה להיות, ואני בטוחה שזאת הגישה של ערן, שאם אפשר בתיקונים קלים כן להתאים את הקורס כדי שהם ייצאו עם תעודה גם אזרחית זה יהיה מצויין.
ערן שני
אני אמצה את העניין הזה עם קרפ"ר.
קריאה
בחוזר שלנו אנחנו באמת אפשרנו לחיילים גם בעיקר חיילים - - - לעשות איזשהו מהלך של השלמה מאוד מאוד קצרה. ולא סתם הצבא גם בזמנו - - -
ענת ברקו (הליכוד)
תעשו את זה בזמן הצבא.
אינה זצר
על זה דיברנו, שאנחנו מעבירים נתונים.
קריאה
- - - האוכלוסייה היום יותר אזרחית. אנחנו מדברים על תכנים שגם לענף רפואה בצבא באמת היה אינטרס - - -
ערן שני
על זה דיברנו. הסיפור של ההשלמה וההתאמה בקורס הצבאי לצורך משימות אזרחיות על זה אני אעשה איזה השלמה עם קרפ"ר.
ענת ברקו (הליכוד)
אוקיי, ואולי השלמות לפני השחרור כדי שיהיה את הרצף הזה והם יצאו בכל זאת עם תעודה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
רגע, ההתאמות שביקשתם נוגעות למערכות אזרחיות או שזה תכנים מקצועיים.
קריאה
לא, זה תכנים מקצועיים שהם יותר נכונים לאוכלוסייה אזרחית. למשל בשביל - - - טיפול בילדים - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
הבנתי. דבר שחובש צבאי אין לו שום נגיעה.
קריאה
כן. או שהנגיעה שלו היא מאוד מאוד מזערית ואז אנחנו באמת מבקשים לעשות את ההשלמות.
ערן שני
אני רק אגיד פה משפט אחד על הדבר הזה מכוון שאני לא יודע מה המשמעות המקצועית של מה שנאמר פה עכשיו. צריך להבין שהצבא במגמה של קיצור תקופת ההכשרות בצורה מאוד מאוד מסיבית. אנחנו מקצרים את ההכשרות בערך ב-15%. גם כתוצאה מקיצור שירות וכו'. אם מדובר בעוד איזה שעה שתיים שלוש ובמהלך הקורס אני מניח שאפשר לסגור את זה. אם מדובר פה בעוד שבוע קורס כנראה שזה לא יקרה.
היו"ר אברהם דיכטר
בנושא קיצור הקורסים הוועדה שמעה סקירות לא מעטות. והקיצור שם הוא קיצור של זמני מנהלה והתנהלות ומטבחים ושמירות. אני לא זוכר ששמענו פה קיצור שירות בסוגיות המהותיות- -
ערן שני
זה נכון שרוב - - -
היו"ר אברהם דיכטר
- - נהפוך הוא, הודגש ששם לא יהיה קיצור.
ערן שני
כן. אז בואו נעשה רגע הבחנה בין ההכשרות של מסגרות הלוחמות להכשרות התומכ"ל. בהכשרות הלוחמות אין קיצור. זה גם משפיע על מחזורי הגיוס וכו'. אנחנו גולשים פה לדיון קצת אחר. בהכשרות התומכ"ל צריך להגיד שיש ימים שאפשר לקצר אותם. ימים של עבודות מנהלה וימים של המתנות וימים של כל מיני דברים מהסוג הזה. את זה אנחנו נקצר. מדובר בסך הכל ב-15%. מה שאמרתי זה שאנחנו לא עושים מאמצים כדי לראות מאיפה מגרדים ימים בקורס כדי לייעל את הקורס ועכשיו נאריך אותו על תכנים שהם אינם תכנים צבאיים.
אמיר אוחנה (הליכוד)
האמת צודק. הדברים שאתם מדברים עליהם זה ברמת השעה-שעתיים-שלוש או שזה ברמת השבוע?
קריאה
ברמת המקסימום יום. ועוד הפעם גם לצבא יש אינטרסים ללמד לידה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
ערן, אם זה יום - - -
ערן שני
אני אבדוק את זה עם קרפ"ר.
היו"ר אברהם דיכטר
מה לצבא יש אינטרס ללמד?
קריאה
לידה את החובשים שלו כשמגיעות הרבה מאוד נשים למחסומים עם לידה וחובשים מטפלים ב- - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
הנה למשל, צודק, דוגמה לא רעה.
קריאה
פערים שקיימים הם קיימים מאוד ספציפית שגם דנו אותם עם הצבא בנפרד - - -
היו"ר אברהם דיכטר
כמה לידות היו במחסומים, חבר'ה, מה?
ענת ברקו (הליכוד)
כשזה לא היה עם חגורת נפץ, אבי, אתה מכיר רק את הלידות עם חגורת נפץ אבל אם זה לידות אחרות.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אבל אם זה קורה פעם אחת ולא הצליחו להציל את התינוק זה חדשות רעות מאוד.
היו"ר אברהם דיכטר
ככה זה, כל אחד, יש כאלה שיש להם אישה פצצה ויש כאלה שיש להם לידה פצצה.
ענת ברקו (הליכוד)
האם אנחנו יכולים לגרום לזה שהצבא ינפק את התעודות ונעבור את המשוכה הזאת?
היו"ר אברהם דיכטר
אני אגיד לכם, קודם כל באמת, אני קצת מופתע מהכמעט שיח חירשים הזה של שנה ורבע אנחנו לא מצליחים לממש את החוק ככתובו וכלשונו. זה אולי הדבר שהכי כואב, אני מניח, לכולנו, לא רק לי. כי באמת בקצה יש חייל, ואתה שואל את עצמך, כמה חיילים שנה ורבע לא היו מסוגלים לעבוד בעבודה שבאמת הם יותר מקצועיים, לתרום למשק יותר וגם להשתכר יותר.
מירי פרנקל-שור
רגע אבל אם הם היו הולכים למשרד העבודה הם כן היו יכולים לקבל את התעודה. אם חייל לא קיבל אותה דרך הצבא הוא לא היה יכול לקבל את ההכרה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
לא, רק אחרי ההכרות וזה.
אברי פולצ'ק
זה סרבול שניסינו למנוע.
ענת ברקו (הליכוד)
זה פרוצדורה שהם לא לוקחים את התעודה בסוף.
היו"ר אברהם דיכטר
זה דיי אבסורד שהצבא שכבר עובד היום על הכשרה אקדמית לכל חייל משתחרר ועברנו כל כך הרבה משוחות ובסוף דווקא בדברים - - - הצעת החוק, אני זוכר שבזמנו חברת הכנסת ענת ברקו הגישה, הייתה נראית מאוד הגיונית, מאוד פשוטה, כמעט עוררה את השאלה איפה היינו עד היום. ואחרי שזה עבר אנחנו עכשיו מתעסקים בשנה ורבע לא מצליחים לתרגם את החוק לתעודה. אז אני לוקח את הדברים שלך אברי לגבי העובדה שזה עניין שבועות ואני אומר לעצמנו, כוועדה יש לנו מנופים מאוד פשוטים. אנחנו רוצים לקבל ב-31 בספטמבר. חודשיים וחצי מהיום. אנחנו מבקשים לקבל סטטוס סגור בין צה"ל לבין משרד העבודה. את הסטטוס האופטימלי. אני לא רוצה להכתיב מי יוציא את התעודה, תגיעו לסטטוס הזה. אני ממליץ לכם להגיע לפתרון הכי אפקטיבי, הכי חכם, גם מבחינת החייל, לא רק מבחינת המשרדים. אם - - - ב-31 בספטמבר שהסיפור לא זז אנחנו נוציא תיקון חקיקה. ובא לציון גואל.
ענת ברקו (הליכוד)
אבי, אנחנו צריכים גם לקבל סטטוס, הלא מאחר ופעם בשנה צריך להציג לנו איזה הכשרות נוספו, איזו אדפטציה נעשתה. אז האם מאז שסיימתם את הרשימה יש עוד הכשרות?
אברי פולצ'ק
כן, יש. לא רק זה, גם שדרגנו גם כשעשינו את השינויים אצלנו למקצועות שהם יותר תואמים את מצב המשק התעסוקתי, אז שינינו בהתאם.
היו"ר אברהם דיכטר
וזה דו"ח שמועבר לוועדה פעם בשנה?
מירי פרנקל-שור
כן, אנחנו קיבלנו רק הוא בלתי קריא.
ענת ברקו (הליכוד)
האם אפשר להעביר לנו את זה ומה בדיוק. כי אנחנו רוצים גם לדעת את כל המקצועות אבל גם בחתך של מה כל שנה.
אברי פולצ'ק
העותק האחרון עודכן רק ב-22 ביוני. העותק האחרון שלנו שאומר יש תוספות ואנחנו עדיין בשלבים נוספים. זאת אומרת, אם יש אצלנו מקצוע שאצלנו הוא עבר תהליך של עדכון או מקצוע שיכול להתאים אנחנו מייד נתאים את ההתאמה הכי עדכנית שיש.
ערן שני
אני רוצה להוסיף עוד משהו אם אפשר.
היו"ר אברהם דיכטר
כן ערן.
ערן שני
לא קשור לסיפור של התעודות אל משרד העבודה. משהו שקשור לאקדמיה ולאוניברסיטאות. כבוד היושב ראש, הנדסאים, למשל הנדסאי אלקטרוניקה או הנדסאי חשמל, שרוצים להמשיך להנדסה, נשגב מבינתי, אני לא מצליח להבין למה לא מכירים להם בדבר הזה, הם צריכים ללמוד הנדסה מהתחלה, מכירים להם בסמסטר אחד. הבנאדם למד שנתיים, הוא הנדסאי חשמל. יכול לעשות השלמה של עוד שנה-שנתיים, אומרים לו לא, הנדסת חשמל זה ארבע שנים. נא תלמד מהתחלה. למה?
היו"ר אברהם דיכטר
וזה לכל אחד שלמד הנדסאי?
ערן שני
כן.
היו"ר אברהם דיכטר
גם בצבא, גם באזרחות?
ערן שני
לא בצבא. אין בצבא ללמוד הנדסאי. הוא לומד במוסד אקדמי. הוא לומד הנדסאי.
מירי פרנקל-שור
זה גם למשל באדריכלות - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
אבל לא מכירים לו בפרקטיקה.
ערן שני
לא מכירים לו בכלום, בכלום. הוא צריך ללמוד מההתחלה.
היו"ר אברהם דיכטר
ופניתם למשרד החינוך בנושא הזה? זה לא סוגייה של הוועדה שלנו.
ערן שני
פנינו למועצה להשכלה גבוהה. המועצה להשכלה גבוהה לא מתעסקת באירוע, האוניברסיטאות מנפנפות את האירוע, אומרות - - -
ענת ברקו (הליכוד)
מה אומרת יפה זילברשץ?
ערן שני
לא יודע.
ענת ברקו (הליכוד)
אז היא הכתובת.
מירי פרנקל-שור
לא, לא, ענת. זה נושא קצת יותר מורכב. זה יכול להיות קיצור דרך למקומות שאתה לא רוצה להגיע. זאת אומרת, מה קיצור הדרך - אתה רוצה להתקבל לאדריכלות ולא התקבלת אז אתה הולך ללמוד הנדסאי אדריכלות שזה לימודים ב-low tech ואחר כך, בעצם מה אתה אומר, אם למדת כבר הנדסאי אדריכלות אז תקבלו אותי לטכניון לאדריכלות להשלים עוד שלוש שנים. זאת אומרת, זה כביש עוקף ללימודים ברמה אחרת לחלוטין.
ערן שני
אני לא מסכים שזה לימודים ל-low tech. דבר שני אני לא חושב ש- - -
ענת ברקו (הליכוד)
זה כמו ביולוגיה ורפואה, אז מה?
ערן שני
אפשר לבנות קריטריונים מנחים. אפשר לקבוע שזה על סף ציונים. לא להכיר להם בכלום זה נראה לי אבסורד שהם צריכים להתחיל מהתחלה. דבר שני, זה נושא הקרדיטציה של האקדמיה. בין היתר את דיברת, תקני אותי אם אני טועה, לאפשר נקודות קרדיטציה לקורסים צבאיים באקדמיה. למשל, מאבחנות פסיכוטכניות יקבלו קרידטציה ללימודי פסיכולוגיה. דברים שיש להם זיקה ישירה למקצוע האקדמי.
מירי פרנקל-שור
אז ענת, תספרי על הפגישה שלנו במל"ג.
ענת ברקו (הליכוד)
אנחנו כן הלכנו למל"ג לפגישה עם פרופסור זילברשץ יחד עם היועצת המשפטית של הוועדה והאמת שהם אומרים שלכל גוף אקדמי יש 32 נקודות שהם זכאים להכניס מה שהם רוצים - - -
ערן שני
אבל הם לא עושים את זה.
ענת ברקו (הליכוד)
הם לא עושים את זה?
ערן שני
לא. רק המכללות. האוניברסיטאות לא עושות את זה. הן זכאיות אבל לא עושות את זה.
ענת ברקו (הליכוד)
ואז היא אמרה, אם אנחנו ניכנס לזה אז גם את זה לא יתנו.
ערן שני
היום ואנחנו עוסקים ב- - -
ענת ברקו (הליכוד)
אז רגע, בסדר כי מה אתה רוצה, האוניברסיטאות מה זה מעניין אותן שמישהו היה הנדסאי בצבא. יש אוניברסיטאות שלא מוכנות להשמיע את ההמנון אז מה אפשר להגיד. זה עניין אקדמי? הצבא לא מדבר אליהן, זה לא מעניין אותן.
מירי פרנקל-שור
הסיפור של ההנדסאים והנדסה זה סיפור של - - -
היו"ר אברהם דיכטר
אנחנו לא עוסקים בביר זית פה ענת.
מירי פרנקל-שור
מה שענת ביקשה לקדם זה קורסים צבאיים, למשל קורס קצינים או קורס - - -
ערן שני
נתתי דוגמה מצויינת. קורס מאבחנות פסיכוטכניות למקצוע פסיכולוגיה.
ענת ברקו (הליכוד)
שיתנו פטור מסמינר. שיתנו פטור מקורס בחירה.
ערן שני
אני יודע, זה האוניברסיטאות, יש להן חופש אקדמי. לי אין יכולת להשפיע אני רק רוצה שהוועדה תדע מזה ושתכיר את זה, שלמרות שלאוניברסיטאות יש יכולת לעשות את זה הן לא עושות עם זה כלום.
ענת ברקו (הליכוד)
אז תגיד, אולי ניזום דיון בוועדת חינוך?
מירי פרנקל-שור
זה ועדת חוץ וביטחון - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
כחבר ועדת חינוך אני יכול לסייע לקדם את זה אם זה יעזור לו.
ענת ברקו (הליכוד)
הקטע של הקרדיטציה האקדמית, אבי, אנחנו בגלל זה פיצלנו מהחוק כי חששנו שלא יתנו לנו לקדם את המקצועות אם אנחנו נשאיר את זה ככה וזה היה רעיון טוב מאוד של מירי. אבל אני חושבת שצודקים. כאחת שלימדה באוניברסיטה, יש קורסים, למשל בה"ד 1 הוא לא שווה קורס במנהיגות? ואפשר לעשות היום דרך האינטרנט את ההשלמות התיאורטיות ולסגור את הקורס. ואז זה נותן לאנשים, נגיד, קורס בחירה או סמינר וזה דבר שכן יכול לעבוד בעיניי ואפילו עוד יותר. מה, קורס במנהיגות, למה לא?
היו"ר אברהם דיכטר
אגב, המכללות כן נותנות?
ערן שני
כן.
היו"ר אברהם דיכטר
זאת אומרת הבעיה עם האוניברסיטאות.
ענת ברקו (הליכוד)
כן. ואגב, גם אם אתם פונים לבינתחומי הם גם יתנו לכם. הם נותנים לכם.
ערן שני
סביר להניח.
ענת ברקו (הליכוד)
כי גם על זה ישבנו עם פרופסור רייכמן כי אני ביקשתי שנשים את הרגל בדלת. מה עם בר אילן?
ערן שני
לא.
אינה זצר
האוניברסיטאות כרגע מכירות רק בסייבר. קורסי סייבר כולם מכירים.
ערן שני
לא בר אילן, לא טכניון, לא חיפה, לא העברית, לא באר שבע.
אסף דורון
מה עם אריאל?
ערן שני
אריאל כן. עכשיו הם נהיו אוניברסיטה אז אולי הם יפסיקו. סתם, לא יודע. ביר זית - - -
היו"ר אברהם דיכטר
מוסדות רציניים.
ענת ברקו (הליכוד)
אתם יודעים מה, אתה יכול להעביר את זה בצורה מסודרת, אני אתחיל לרוץ על העניין הזה? תעביר לי את זה בצורה מסודרת ואנחנו נראה מה אנחנו יכולים לעשות. יש לכם הרבה מאוד שיתוף פעולה עם האוניברסיטאות האלה. הן מתפרנסות מהצבא בהרבה מאוד מקרים. נכון או לא?
ערן שני
בהחלט.
ענת ברקו (הליכוד)
אז אנחנו חייבים למצוא את הדרך הזאת. כי יש להם את ה-32 נקודות, זה לא שאין להם. הם יכולים להחליט מה הם רוצים והם בכל זאת לא מממשים. והטענה שהם כן נותנים את זה שהם אמרו למירי ולי היא לא מחזיקה מים.
היו"ר אברהם דיכטר
אני מכיר קצת תכניות לימוד של גופים שמקבלות הכרה של קרדיט באוניברסיטאות מסוימות. אבל או שהתקלקלו, לא הקורסים האוניברסיטאות, או שהתחרות לא מה שהייתה בעבר. בעבר הם באמת היו מאוד - - -
ענת ברקו (הליכוד)
יש את שפרה, האחראית על החיילים הבודדים, הבן שלה לומד בנורבגיה. עשה קורס מ"כים, קיבל הכרה בקורס מ"כים באוניברסיטה נורבגית, היא שלחה לנו את זה. שפרה, של החיילים הבודדים, אתה מכיר אותה.
היו"ר אברהם דיכטר
בטח קראו לזה קורס מכים, אמרו בטח הוא - - - הכשרה לא מוכרת.
ענת ברקו (הליכוד)
נתנו לו את ההכרה בנורבגיה.
קריאה
באיזה אוניברסיטה?
ענת ברקו (הליכוד)
יש לנו את השם של האוניברסיטה קיבלנו את זה משפרה ב- - -
היו"ר אברהם דיכטר
אני מציע, אם אני מזהה נכון, ערן אומר תעזרו לי בעברית פשוטה. אוקיי אנחנו יודעים לעזור, יודעים לפחות לנסות לעזור. אבל צריך את הנתונים אז יש מה שאתה תעביר. יש את מה שאת תעבירי מנורבגיה. תראו זה בסוף עניין של נתונים. אתה בא, אתה שם לאוניברסיטה אבסורדים, אני חושב שמול אבסורדים יותר קשה לאוניברסיטה להתמודד, אני מקווה. הרי בסוף באוניברסיטאות יושבים אנשים שאנחנו מכירים אותם. נשיא האוניברסיטה העברית הוא היה פה יושב ראש ועדת חוקה. הוא מכיר, מבין את הדברים האלה זה לא - - - אני מניח שברוב המקומות נמצא דני הרשקוביץ' שעדיין בעצם, הוא היה שר המדע, חבר כנסת. זאת אומרת, זה אנשים שמבינים אני חושב שאפשר לדבר איתם בהיגיון בעיקר אם אתה מציג להם אבסורדים.
ענת ברקו (הליכוד)
אז אפשר, יש לי פ"ע עם שר החינוך ביום רביעי. אם אתה יכול להעביר לי את העניין הזה בצורה מסודרת, גם על ההנדסאים בנפרד אם אתה רוצה וגם על הסיפור הזה - - -
היו"ר אברהם דיכטר
אנחנו נשמח לעזור בקיצור. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:43.

קוד המקור של הנתונים