ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/07/2017

יחס רשויות האכיפה כלפי אזרחי ישראל הבדואים, יחסי רשויות האכיפה כלפי אזרחי ישראל הערבים, גורמים במשטרה: לא צריך היה לירות באזרח, בארועי אום אל-חיראן.

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 450

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, י"ז בתמוז התשע"ז (11 ביולי 2017), שעה 11:00
סדר היום
יחס רשויות האכיפה כלפי אזרחי ישראל הבדואים של חברת הכנסת מיכל רוזין וחבר הכנסת זוהיר בהלול.
גורמים במשטרה
לא צריך היה לירות באזרח, באירועי אום אל-חיראן. של חבר הכנסת טלב אבו עראר.
נכחו
חברי הוועדה: אכרם חסון – היו"ר

טלב אבו עראר

תמר זנדברג
חברי הכנסת
אוסאמה סעדי

מיכל רוזין

עבד אל חכים חאג' יחיא

ג'מעה אזברגה

אחמד טיבי

רחל עזריה

מסעוד גנאים

איימן עודה

ג'מאל זחלקה

יהודה גליק
מוזמנים
יונתן קובריגו - ראש מנהלת תיאום ואכיפה בדרום, המשרד לביטחון פנים

ניצב ג'מאל חכרוש - משטרת ישראל

רפק ערן כהן - משטרת ישראל

סנ"צ שלומי בן שושן - משטרת ישראל

רפ"ק נופר רוזנצווייג - משטרת ישראל

הלה אדלמן - פרקליטה, מחלקת חקירות שוטרים

מיכל פרייסמן - מחלקת חקירות שוטרים

עטיה אלאעסם - יו"ר, המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב

מחמד אבו ג'ודה - יו"ר וועד מקומי, המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב

חאלד אעסם - יו"ר ועד מקומי, הכפרים הבלתי מוכרים בנגב

חאלד ג'עאר - תושב רהט

ראיד אבו אלקיעאן - ועד מקומי אום אל חיראן

איתמר חריטן - מנהל תכניות ישראל עמותת תרועה, מוזמנים שונים

ארנון פלג - רכז שטח ותקשורת, פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחים

נועה לוי - פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחים

איימן קשקוש - מוזמן/ת

יכין זק - מוזמן/ת

ניר אלה - מוזמן/ת

פריד נסאר - מוזמן/ת
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
איה לינצ'בסקי

יחס רשויות האכיפה כלפי אזרחי ישראל הבדואים.
גורמים במשטרה
לא צריך היה לירות באזרח, באירועי אום אל-חיראן.
היו"ר אכרם חסון
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה על-פי בקשתם של שלושה מחברי הכנסת שהגישו בקשה לדיון מהיר בנושא: יחס רשויות האכיפה כלפי אזרחי ישראל הבדואים. אתנו המגישים, חברת הכנסת מיכל רוזין, חבר הכנסת טלב אבו עראר וחבר הכנסת זוהיר בהלול שעדין לא הגיע ואנחנו מקווים שהוא יצטרף וכמובן עוד חברי כנסת אחרים.

ללא ספק, תחושת האזרחים הבדואים בארץ היא תחושה של תסכול, של רדיפה. אנחנו נפגשים אתם, מסיירים אצלם בכפרים ואנחנו גם פוגשים אותם בכנסת. אנחנו חייבים לשנות את התחושה הזאת באמצעות יחס הוגן לאוכלוסייה הבדואית שהיא אוכלוסייה מסורה, נאמנה, עושה עבודת קודש למען ביטחון המדינה ומדובר באזרחים שרוצים קורת גג, רוצים לחיות בכבוד, דברים בסיסיים לקיום האדם בצורה מכובדת ואחראית. חברת הכנסת מיכל רוזין, בבקשה.
מיכל רוזין (מרצ)
תודה רבה. אני מודה על קיום הדיון. זה דיון שהגשתי בקשה אליו בפברואר, אחרי האירועים הקשים באום אל חיראן. אחרי חשיפת האמת בעקבות אותם אירועים. לצערי הרב, כמו שאתם רואים, הגענו ליולי, חמישה חודשים אחרי, זה אושר כדיון דחוף שצריך לדון עליו אחרי עשרה ימים, אבל כנראה עשרה ימים במונחים בדואים זה חמישה חודשים.

סליחה על הציניות, אבל לדעתי זה באמת טעם לפגם שהדיון מתקיים רק היום, אבל אנחנו פה וחשוב שנקיים את הדיון. אני שמחה שגורמי המשטרה נמצאים כאן, אני מקווה שגם משרד המשפטים, הפרקליטות, מח"ש, גם הם נוגעים בדבר.

הדיון הזה הוא יוזמה אחרי אירועי אום אל חיראן הקשים, אירועים שחשפו מקרים נוספים בהם הרשויות הרגו בקלות יתרה אזרחי ישראל עקבים ולא נתנו דין וחשבון על הדבר. אני רוצה שנדבר היום על המקרים הקשים האלה.

אני רוצה בראש ובראשונה להודות לאורחים שנמצאים אתנו היום, מר חאלד אל-ג'עאר, אביו של סמי, שנהרג על-ידי המשטרה וראיד אבו אלקיעאן, אחיינו של יעקוב שנהרג על-ידי המשטרה באותו פינוי אלים של אום אל חיראן. חשוב שנשמע אותם ואת הסיפורים שלהם, אבל יותר חשוב שנקבל תשובות מהמשטרה והפרקליטות על היחס.

לא רק במקרי קיצון, שנגמרים בהרג אזרחים, אנחנו עדים ליחס של אפליה, של השפלה כלפי אזרחי ישראל הערבים. אנחנו מכירים סיפורים רבים על התייחסות מאיימת, מתעמרת של כוחות הביטחון כלפי ערבים באופן שלא יחלמו להתייחס לאזרחים ואזרחיות ישראלי אחרים, כמובן יהודים. חשוב שנעלה את הנושא לדיון ונקבל תשובות.

חבל שהמפכ"ל לא נמצא כאן, דברנו בדיון הקודם על סמנטיקה ושיח וכמה הדברים חשובים. כשמדברים על משפחות פשע או רקע רומנטי או חילול כבוד המשפחה, או שמדברים על תרבות ולא נורמה או נוהג כמו שאומרים בעברית, אז אנחנו מבינים שיש פה תפיסה קלוקלת בעיני של המשטרה, שבאה לטפל בפשיעה בכלל או בעבריינות בתוך החברה הערבית.

היינו עדים באום אל חיראן לאירועים קשים בהם נהרג יעקוב ושר המשטרה, השר לביטחון פנים דאג להסית, דאג מיד לחרוץ דין. חרצו דין באופן הזה שלא ניתן טיפול רפואי במשך שעות והביאו בכך למותו. חרצו דין בכך שהמפכ"ל בעצמו הודיע שמדובר במחבל, בטרוריסט. חריצת הדין הזאת לא התקיימה רק במקרה של אום אל חיראן, היא מתקיימת פעמים רבות. כשאנחנו מדברים פה, אנחנו מעלים על נס ומדגישים את המקרים האיומים שנגמרו ברצח, אבל אפשר להסיק מכך שיושבים בכלא גם הרבה אנשים שהואשמו שלא כדין, שאנשים נחקרו, נעצרו והושפלו שלא כדין. הואשמו באופן "תרבותי" בהאשמה קולקטיבית באופן מידי.

הטיפול של הרשויות, המשטרה וגם מח"ש באי חקירת שוטרים או באי הגעה למסקנות, שוטרים שירו באזרחים, אפילו כאשר שוטר מודה, השוטר שמאקדחו נורה למוות סמי אלג'עאר בנסיבות מסתוריות, עדיין משרת במשטרה ומח"ש לא מוכנים לחקור את זה. כשאבו חבאק נורה למוות, המקרה הוסתר חודשים ארוכים ועד היום לא הוחלט אם לפתוח בחקירה.

המקרים האלה ומקרים אחרים נוספים שנמשיך לציין אותם פה לאורך כל הישיבה, מקרים בהם או שלא פוענחו, או שהשוטר עדין ממשיך לשרת, או שאפילו שהשוטר הודה, למרות שבהתחלה הסתיר עדויות והסתיר שהיה קרוב לאירוע ובסוף התברר מהראיות שלא רק שהוא היה באירוע, אלא גם שכדור נורה מאקדחו, הוא טען לפליטה, שינה גרסה ועדיין השוטר הזה לא הועמד לדין.

אז הגרסאות האלה שהמשטרה משחררת והמקרה של אום אל חיראן הציף את הבעיה שהמשטרה והמפכ"ל והשר לביטחון פנים הוציאו הודעות נחרצות כל-כך, מתלהמות כל-כך, מאשימות כל-כך, שבסופו של דבר היום, אחרי ששה חודשים, עדיין לא קבלנו פענוח ועמדה של המשטרה. אף אחד לא הואשם, אף אחד לא הועמד לדין, אין חקירה נגד השוטרים, אנחנו לא יודעים מה המסקנות החקירה. כל מה שאנחנו למדים זה מהתחקירים השונים שנעשו וכולנו ראינו את העובדות.

אנחנו פה קודם כל לדרוש שיהיו תוצאות לחקירה של אום אל חיראן. אנחנו פה כדי לדרוש שמקרי המוות האלה קודם כל לא ישנו ובוודאי כל המקרים בהם האלימות, הבריונות של המשטרה כלפי אזרחיות ואזרחי ישראל הערבים, בעיקר בחברה הבדואית, לא יקרו שוב. תודה.
היו"ר אכרם חסון
תודה לחברת הכנסת מיכל רוזין. בבקשה חבר הכנסת טלב אבו עראר.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
בדיון שקדם לדיון הזה דברנו על מיגור האלימות והפשיעה במגזר הערבי. ערבים נגד ערבים. בדיון הזה אנחנו מדברים על אלימות המשטרה, רשויות האכיפה כלפי האזרחים הערבים ובמיוחד הבדואים בנגב. אירועי אום אל חיראן חשפו את פניה האמיתיים של המשטרה כלפי האזרחים הערבים בארץ.

מה שקרה ב-18 לחודש, היום השחור ההוא, אני אישית הגעתי לישוב בשעה 06:45 בבוקר. עברתי כמה מחסומים, אפילו לא נתנו לי להיכנס במחסום הראשון אלא לאחר מאמץ רב כשהתקשרתי למשטרה עד שהכניסו אותי. אפשר לומר שהייתה שם מלחמה שהכריזה המשטרה על תושבי אום אל חיראן. הייתה אווירה מתוחה אווירה של מלחמה, של עוצר. הפכו את האזרחים לשבויים, אסרו על אנשים לזוז. זה בדיוק מה שקרה לשהאיד אבו אלקיעאן שרק יצא מביתו, נכנס לרכב שלו והתחיל לנסוע. על המטר הראשון ירו עליו והרגו אותו. למה? בלי שום סיבה. עד היום אנחנו לא יודעים למה.

באו להרוס בתים, לא להרוג אנשים. כל הזמן הורסים בתים, זה לא הבית הראשון. להזכיר לכולם שתושבי אום אל חיראן גרים במקום הזה יותר מ-60 שנה. הם לא פלשו, יש להם את הזכות המלאה. אבל לצערי, בגלל שיש אזרחים סוג א' ואזרחים סוג ב', באו להקים ישוב חיראן ליהודים על חשבון התושבים הערבים, במקום אום אל חיראן.

באותם ימים היה גם פינוי עמונה. אני רוצה להביא דוגמאות מהפינוי בשני הישובים. אום אל חיראן, שהם תושבים עם הזכות המלאה לגור שם, לבין מתנחלים שפלשו לקרקע פלסטינית ורצו לפנות אותם. איך התייחסה המשטרה לאזרחים בשני המקרים. בעמונה המשטרה נכנסה לישוב ללא שום נשק, הצטיידו בסבלנות.
מיכל רוזין (מרצ)
60 שוטרים נפגעו.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
נכון מאוד. שם השוטרים הותקפו, אבל לא עשו דבר. באום אל חיראן באו כדי להפחיד וכדי להרתיע וכדי להשפיל ולהראות את הכוח של המשטרה. אם הכוח הזה היה המופעל נגד ארגוני הפשע, מכובדי היושב-ראש, המצב היה הרבה יותר טוב ממזמן. רק כשיעקוב אבו אלקיעאן נהרג על-ידי משטרת ישראל. הייתה גם טעות כשירו גם על אחד השוטרים. כל סרטוני הווידאו שראינו הוכיחו שיעקוב והשוטר נהרגו על-ידי המשטרה בלי שום סיבה.

התלהם השר לביטחון הפנים, מרוב שהוא שונא ערבים והתחיל להסית כבר מהרגע הראשון, בלי בדיקה ובלי כלום. אמר שזה מחבל שניסה לפגוע בפיגוע דריסה או איש דעאש, עשה לו משפט שדה. גם המפכ"ל, שהגשנו רק עכשיו את כל התלונות של הציבור הערבי אליו, גם הוא התבטא כך. מח"ש התחילה לחקור, מחודש ינואר עד היום עברו שבעה חודשים, עד אתמול קראתי שעדיין חושבים אם להעמיד את השוטרים שהרגו אזרח ושוטר, אם להפליל אותם או לא, למרות שכל הסימנים וכל העדויות מהשטח, יהודים וערים, מעידים ששניהם נהרגו בלי סיבה.

אני מבקש ממח"ש, שסיימו את החקירה, לראות איפה העניין עומד? למה שלא יחשפו את דו"ח הבדיקה לכולנו? מי אשם? אולי הוא באמת הוא התכוון לעשות משהו? שיוכיחו לנו ויראו מה קרה. אני אסיים בזה ששר הביטחון עד עכשיו נחוש בדעתו לא להתנצל. אני לא מדבר על לבקר את המשפחה, לא התנצל. ככה המשטרה נוהגת כלפי אזרחים ערבים ובמיוחד הבדואים.
קריאה
אנחנו לא מחכים להתנצלות.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לפחות התנצלות.
היו"ר אכרם חסון
תודה. נשמע את מר ראיד אבו אלקיעאן.
ראיד אבו אלקיעאן
אנחנו מדברים על תכנית ועל מסגרת למגר את תופעת האלימות במרחב הערבי כולו. לצערי הרב הטמעת ערכי האלימות מושרשים בתוך האוכלוסייה שלנו על-ידי מוסדות המדינה ולא על-ידי משיהו אחר, כי אין עדיין תכנית פורמלית לעסוק בזה וההוכחה שמשנות ה-60 עד היום, כל ניסיונות הרצח שהיו עד עכשיו אף אחד לא ישב בכלא על ניסיון רצח או על רצח שביצע, במרחב הערבי.

דבר שני, צר לי שאנחנו יושבים פה והמשטרה היא שמובילה את זה, לא רק מוסדות המדינה, היא מקנה את הערכים הללו ומי שעומד בראש המשטרה, השר ארדן והמפכ"ל אלשייך לא נמצאים בישיבה הזאת. מי שאמון על ביטחון תושבי המדינה, זה מה שהוא עושה?
היו"ר אכרם חסון
נציגי המשטרה נמצאים כאן.
ראיד אבו אלקיעאן
אנחנו חיים במערב פרוע? זו לא פריפריה ואין שום חוק, שום הסדר, שום הוגה דעת שפוי לא מקבל את מה שעושה המשטרה. היא לא יכולה להרוס ולבצע רצח. נרצחו שני אנשים, גם השוטר שבא לעשות את האכיפה כי המשטרה ממונה על האכיפה, הם רצחו אותו. בעקבות זאת אני רוצה לדעת את התמונה האמיתית כל מות השוטר, שתצא הודעה לתקשורת ולעולם כולו, מה נסיבות המוות של השוטר. השוטר לא מת מדריסה.

דבר נוסף, אני רוצה לשמוע את מסקנות דו"ח מח"ש. כמה פעמים מח"ש אמרו לנו עוד שבוע, עוד שבועיים, עוד שלושה שבועות ואנחנו היום סוגרים חצי שנה לאירוע הזה ועדיין אין שום תגובה ואין שום התקדמות בנושא. לא רוצים כתבי אישום נגד שוטרים זוטרים כי השוטרים שהיו בשטח פעלו מחשש ומפחד על הראש שלהם כי הם מוגבלים בחשיבה, אין להם כוח לחשוב יותר כי הם טעונים בסטיגמות כלפי ערביי ישראל ובמיוחד כלפי הבדואים בנגב, שאנחנו, לא יודע מה, אני לא רוצה להיכנס לזווית הזו, אני אשאיר את זה לדיון הפוליטיקאים בנושא.

דוד שלי נרצח. הוא נורה ולפי מה שקבעו באבו כביר, 30 דקות יכלו עוד להציל את חייו, זה עוד רצח שנעשה פה. רצח נוסף היה אחרי 45 דקות, הכרזת השר ארדן והכרזת אלשייך שהוא שייך לדעאש. דודי ייצג את מדינת שישראל בשתי משלחות בארצות-הברית ובגרמניה, במדעים ובטכנולוגיה. בושה למדינת ישראל. בחודש האחרון חגגנו את הצטיינות בנו. שלושה ילדים תושבי אום אל חיראן הצטיינו בלימודי הרפואה באוקראינה וביום שיש חגגנו את הטקס שלהם, כשהם סיימו בהצטיינות. נגזל מבנו ונגזל ממנו לחגוג ולהגשים חלום יחד עם בנו.

הכול בגלל קרוואן עלוב, שבמקום שהמדינה תסייע בו לתושבים ולילדים שנשארו ללא אבא וללא קורת גג, המדינה עומדת על רגליה ובכל כוחה לפנות את הקרוואן הזה מהישוב ולא לתת לבן שלו שסיים את לימודיו להתכונן למבחן הארצי של משרד הבריאות פה בארץ. אני רוצה לדרוש בשבילו ובשביל האחים ואמא שלו, הכול ממדינת ישראל. אני דורש את פיטוריהם של כל קציני מרחב דרום, כי הם לא ראויים לנהל את המערכת בנגב. ממשלת ישראל חייבת להתנצל בפני הסקטור הערבי ולו בארץ ובפני התושבים.
היו"ר אכרם חסון
תודה. תושב רהט, אביו של סמי שנהרג בפשיטה של המשטרה, בבקשה.
חאלד ג'עאר
שמי חאלד ג'עאר מרהט. אביו של סמי זכרונו לברכה. בשנים האחרונות נרצחו שבעה צעירים בדואים על-ידי כוחות משטרה. אחד מהם בני. יצא לי לראות את רצח בני מול העיניים. בדיון הקודם אמרו שהערבים צריכים לשתף פעולה עם המשטרה. אני זה שהודיע על פשע שמתבצע בחניית בית הספר. לא ייתכן שכל אלה שהיו בסביבה הם פושעים. האלימות המשטרתית, ארגון שלא בודק את עצמו, לא מתחקר היטב את עצמו, גורם לטעויות, בעצם אלה לא טעויות, זה רצח אחרי רצח. לא טעויות, כי הילדים שלנו נרצחים.

קשה לי לא רק על המשטרה, אלא המלחמה שמכריזה משלת ישראל על הבדואים. בהתבטאויות על רצף טריטוריאלי, על הילודה. נאמר שהבדואים מהווים סיכון.
קריאה
איום דמוגרפי.
חאלד ג'עאר
השוטרים למטה שומעים את המנהיגים ואז מפתחים שנאה. לא רק שהבן שלי נרצח. לקחתי אותו למוקד רפואי כדי לקבל טיפול. מגיעים אנשי הבילוש שרצחו את הבן שלי בדם קר. אני מצביע עליהם שהם רצחו את בני, הם אוזקים אותי בידיים, לוקחים אותי לתחנה. משטרת ישראל, בתוך מדינת ישראל הדמוקרטית, החוקית, אוזקים אדם ברגליו, חמישה ששה שוטרים נותנים לו מכות עד שהוא נופל על הרצפה והם ממשיכים ומוסיפים שוקר חשמלי דריכה על הראש, יריקות התבטאויות נוראיות. בנוסף לכך, כשבסוף לוקחים אותי לבית החולים, מודיעים לי על מות הבן. לפני שאני יוצר אחד השוטרים אומר, רק אחד מת. הלוואי שכולכם הייתם מתים. אנחנו חיות? אפילו מתחת לכך. זה כמו הסולם שאתם מכירים מההיסטוריה ותסלחו לי שאני משווה, זה ממש מוריד אותנו למטה.

מח"ש נותנים זמן למשטרה. זה משחק. אני כל-כך מצטער על ההאזנות, על הטלפונים של השוטרים. מה אומרים השוטרים בהאזנות? אנחנו יודעים שבני ה - - - אני לא אומר את המילה, מאזינים לנו. אחד מהשוטרים אומר בתמליל: אני מקווה ששוטר פלוני לא יפתח עלינו.

רבותי, התיק נסגר, גם שלי וגם של הבן שלי, ללא ראיות. אל תתפלאו אנשי אום אל חיראן, שגם התיק שלכם ייסגר. כל התיקים, לא רק מה שאני מזכיר לכם, נסגרו ללא ראיות. פרקליט המדינה או המשנה לפרקליט המדינה אומר שהפגיעות בגוף שלי זה עקב זה שהתנגדתי למעצר. לא נשאר לנו כלום. חינכנו את ילדינו לערכים ולכבוד האדם ולהיות אזרח טוב במדינת ישראל ולהיות אנשי חוק, אבל מי לא הולך לפי החוק? לובשי המדים. אני מציין שאחד ממפקדי התחנה, שאני לא רוצה לצין את שמו, עובר לידי כשפניו מחויכות ואני שרוע על הקרקע בתחנת המשטרה וכולי רועד מכאבים. אז סדרו את כל הראיות. היציאה שלי מהמוקד הרפואי לא מצולמת כי המשטרה לקחה את הצילומים לפני מח"ש. לא רואים. מעצר אלים, אבל אמרו שהתנגדתי למעצר. תראו לי את התמונות.

אנחנו רוצים להגיד דבר אחד לחברי הכנסת ולממשלה, תקצרו את ההליכים של הבאת שוטרים לדין. אתם הורגים את המשפחות. זה כמו רצח וכמו אונס של אישה. זה בדיוק כך. אתם רוצחים אותנו אחד אחד. הילדים שלי בטיפול פסיכולוגי. הילדים מתעלפים והאישה לא התאוששה עד היום. אנחנו חלק מהמדינה הזו ריבונו של עולם. מפקדי משטרת ישראל, תוקיעו את האנשים האלה, אל תגנו עליהם ותחפו עליהם.

יורם הלוי, שהיום מפקד מחוז ירושלים מבקש מפרקליטות המדינה וממח"ש שלא יביאו את השוטר שיעשה שחזור. למה? אני מזכיר לכם ואמרתי בעבר. למה? כי יש סכנה לחיים שלו. בדומא, כפר פלסטיני, עשו שחזור. ברהט זה איום. דבר נוסף, המשטרה עדיין רודפת אותי על כל דבר אחד בעיר. בחודש הרמדאן כתבתי פוסט דתי בפייסבוק, געגועים לבני סמי זכרונו לברכה. כשאני מבקש בסוף המילים, כמו כל משפחות ישראל, שאלוהים יקום את דמו, מה עושה משטרה רהט וקצים המודיעין, אב שראה את בנו נרצח מול העיניים ומבקש מריבונו של עולם שיעניש, מאשימה אותי בהסתה ואיומים. ואותו קצין מודיעין אסף מאיים עלי שיש לי עסק אתו, אתם.
היו"ר אכרם חסון
אנחנו חייבים לעצור פה.
חאלד ג'עאר
משפט אחרון. חברים, אני רוצה שכל אחד ואחד, אלה שפה והקברניטים שלמעלה, מפכ"ל המשטרה, השר לביטחון פנים שכשבאתי ללחוץ לו יד ולספר לו את הסיפור על הבן שלי אמר שהוא ממהר לראש העיר שלנו. אני מתבייש במנהיגות שנמצאת בעיריות ובכפרים הבדואים. לא יפגשו אנשי משטרה או קצינים בכירים עד שהאנשים האלה יועמדו לדין ויביאו אותם למשפט. לא מביאים אותם למשפט - - -
היו"ר אכרם חסון
תודה. אני מבקש.
חאלד ג'עאר
עוד משפט - - -
היו"ר אכרם חסון
הזמן נגמר. אני מתנצל. אנחנו חייבים לפנות את האולם ב-12:00 ואני חייב לתת כבוד לחברי הכנסת ולכל מי שבא. חבר הכנסת אוסמה סעדי בבקשה.
חאלד ג'עאר
משפט אחד.
היו"ר אכרם חסון
אין משפט אחד. צריך לכבד את האנשים ולכבד את הזמן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני נותן לו חצי דקה מהזמן שלי.
היו"ר אכרם חסון
נתתי לו זמן יותר מכל אחד אחד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בשלב הבא אנחנו מחכים להכרעה של היועץ המשפטי לממשלה בערר. אם לא תהיה תשובה בערר, אני הולך לשבות רעב עד מוות, עד שהציבור ואתם תתעוררו והאנשים האלה יובאו לבית המשפט.
היו"ר אכרם חסון
תודה רבה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב-ראש. אלה דברים שיוצאים מהלב. הפצע לא הגליד מאז 2000. 13 אזרחים נרצחו בשנת 2000 ללא כתב אישום אחד. מאז 2000 ועד היום, יותר מ-50 אנשים נהרגו, נרצחו, מצאו את מותם על-ידי המשטרה. סמי ג'עאר הוא אחד מהם. גם ליוויתי את המשפחה בבית המשפט העליון. סמי זיידני, יעקוב אבו אלקיעאן, מוחמד מחמוד טהא השאהיד מכפר קאסם. לכן זה מוזר ותמוה מאוד ואפילו יש לנו כבר חששות, שמה שנקרא מח"ש, המחלקה לחקירת שוטרים, הופכת למה שאמרנו כל הזמן, המחלקה לחיפוי על שוטרים. המחלקה לטיוח. לא יכול להיות ולא יעלה על הדעת שיעקוב אבו אלקיעאן מצא את מותו ב-18 לינואר, חצי שנה עד היום לא מפרסמים את תוצאות החקירה. אומרים עוד שבוע ועוד שבוע ולכן יש לנו יותר מידי חששות שמופעלים לחצים על מח"ש כדי להטות ולטייח את החקירה של יעקוב אבו אלקיעאן.

מה שדרוש פה זה אמון, אבל אין אמון. לא יעזרו שלטי חוצות ולא מסעי פרסום על מנת להחזיר את האמון לחאלד ולמשפחת אבו אלקיעאן ולכל שאר המשפחות האלה. אנחנו דורשים ועדת חקירה לחקר התנהגות המשטרה כלפי האזרחים ורצח של 50 אזרחים על-ידי המשטרה.
היו"ר אכרם חסון
תודה רבה. נשמע כעת את ניצב ג'מאל חכרוש, אחרי זה נשמע חבר כנסת ונציג מח"ש.
ניצב ג'מאל חכרוש
בוקר טוב לכולם. יותר מפעם אמרתי שאין אמון בין האזרח הערבי למשטרה. אני לא רוצה לפתוח ולהגיד מה הסיבות אבל גם במשטרה וגם אצל האזרחים יש חוסר אמון וזה גורם לכל הדברים האלה. אנחנו פועלים ועושים כדי שיהיה אמון. אמון צריך שני צדדים. אני פועל רבות שהאזרח יקבל את הזכויות שלו לפני שאני דורש את החובות שלו. אנחנו פועלים במשטרת ישראל ששוטרים שלנו יסתכלו על האזרח הערבי כאזרח שחייב לקבל את שירותי המשטרה ולא להסתכל עליו כאויב. אנחנו בכיוון הזה, זה מה שמחנכים את השוטרים שלנו. אני גם מבקש מהאזרח שיראה את השוטר שהוא בעדו ולא נגדו. לא ללכת על החריגים. נחנו גוף של 30,000 שוטרים לפעמים יש חריגים, אותו דבר האזרחים, אם אזרח אחד עבריין, לא כל האזרחים עבריינים. צריך להסתכל בשני הצדדים אותו דבר ואז נתחיל בדרך הנכונה. אחד הדברים שגורמים לאלימות ברחוב הערבי זה חוסר השיטור ברחוב הערבי.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
ברשותך, תתייחס לאום אל חיראן.
ניצב ג'מאל חכרוש
אני אתייחס לכל.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לפני הגיוס, הגיוס כבר ידוע, זה דיסק ישן. עדיף שנתמקד באום אל חיראן כי אין לנו זמן.
ניצב ג'מאל חכרוש
חוסר שיטור ברחוב הערבי גורם - - -
מיכל רוזין (מרצ)
דברנו על זה כבר שעתיים בדיון בבוקר. אנחנו רוצים לשמוע על הנושא הזה. מה קורה עם חקירת מח"ש על אירועי אום אל חיראן?
ניצב ג'מאל חכרוש
אין לי כוונה להתייחס ספציפית לאירועים.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
הדיון המהיר הוא על אירועי אום אל חיראן.
היו"ר אכרם חסון
תן לו לסיים. יש לנו נציגים אחרים גם ישיבו בנושאים ספציפיים.
מיכל רוזין (מרצ)
ישבנו על זה כבר שעתיים.
היו"ר אכרם חסון
הוויכוח לוקח לנו את הזמן, בואו נסיים בכבוד.
ניצב ג'מאל חכרוש
אני לא רוצה להתייחס למקרים ספציפיים שאין לי שליטה בהם. אני לא יודע מה מח"ש עשה.
ראיד אבו אלקיעאן
אבל זה מקרה מתוכנן. מחוז דרום כולו, כל קציני המשטרה - - - זה לא אירוע חריג כפי שהוא מכנה אותו, זה אירוע - - -
היו"ר אכרם חסון
אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה. אני אוציא אותך. אתה צריך לכבד את מי שנמצא כאן. כולם כבדו אותך, דברת ועכשיו אני מבקש לשמור על השקט.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
מכובדי, אם הוא לא מוכן, כנציג המשטרה, להתייחס לאירועי אום אל חיראן, הדיון המהיר הוא על אירועי אום אל חיראן, אז למה הוא בא? זה ממש מוגזם.
היו"ר אכרם חסון
אני מבקש, חברים, שמענו אתכם וכיבדנו אתכם, אנחנו כאן בגללכם. חברי הכנסת הגישו דיון מהיר למענכם. בבקשה תכבדו את האחרים.
ניצב ג'מאל חכרוש
לגבי המקרים הספציפיים שהוזכרו פה, אני פשוט לא רוצה להטעות את הנוכחים. אין לי את הנתונים. נציג מח"ש פה והוא ייתן את ההסבר. אחרי ידבר נציג מח"ש ויעדכן אתכם איפה התיקים עומדים.
ראיד אבו אלקיעאן
- - - מח"ש עד היום - - -
היו"ר אכרם חסון
אדוני הסדרן, אני מבקש להוציא אותו בבקשה. בבקשה תמשיך.
ניצב ג'מאל חכרוש
לגבי המקרים, אני מקווה שנציגת מח"ש תעדכן. לגבי אחוז הפענוחים, שדובר על זה שבמגזר הערבי אין פענוחים ובמג\ר היהודי יש, צריך לעשות סדר פעם אחת ולתמיד. באופן כללי במדינת ישראל, הפענוח הוא 53% ממקרי הרצח, קצת פחות במגזר הערבי, זה נכון, 49%, אבל לא אפס גילויים.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
מכובדי, אבל מה הקשר בין הדברים?
היו"ר אכרם חסון
תודה רבה. חבר הכנסת חאג' יחיא שתי דקות ואחריו נציגת מח"ש.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אתרכז בנושא הדיון שהוא אום אל חיראן אבל אתחיל במשפט אחד בנוגע לדבריו של ניצב חכרוש. הוא אמר שמחנכים את השוטרים להתייחס לערבים כאזרחים ולא כאויבים. במבחן התוצאה זה לא נכון. ההתייחסות לערבים היא כאויבים. זו עובדה. זה מה שאנחנו מקבלים בשטח. גם ועדת אור שהוקמה אחרי האירועים בשנת 2000, רצח 13 צעירים ערבים, ועדת אור אמרה במפורש שהמשטרה צריכה לשנות את הגישה ועד היום היא לא שינתה.

למקרה של אום אל חיראן, בחצות סיימו משא ומתן בקשר לפינוי הבתים. ב-04:00 לפנות בוקר השוטרים היו שם. טכנית, הם לא היו יכולים להכין את המבצע הזה אם לא היה מוכן מראש. זה אומר שהם התכוונו לבוא, להרוס, לרצוח ולהחריב את הכפר. דבר שני, כשבאים להרוס, אין מצב שהשוטרים יהיו מצוידים בנשק חי וישתמשו בו כי זה בסך הכול הריסת בתים ויש להם מספיק כוח. מאות שוטרים היו שם, הגעתי לשם וראיתי מה שהיה. השר והמפכ"ל קפצו ישר והכריעו שזה היה פיגוע ומחבל ודעאש. אחר-כך השר התחיל לזגזג ואמר אמרתי ולא אמרתי. זה חלק מההסתה.
היו"ר אכרם חסון
הדברים האלה כבר נאמרו על-ידי החברים. אנחנו חייבים להתקדם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אסיים בשתי הדקות שלי. השר, אם הוא זה שמסית, לא יכול להיות שמחנכים במשטרה דבר אחר. לגבי מח"ש, אין לנו אמון במח"ש, חד משמעית. כי התוצאות של מח"ש הם למרוח ולהעביר את הזמן ואז התוצאות הן חד משמעיות, שהי מקרים בודדים שהענישו בהם שוטרים.

המקרה של הנהג מירושלים שתקפו אותו והוא אמר במפורש, לא רציתי להגיב כי הוא ראיתי את האקדח של השוטר וחששתי שיהרוג אותי ויגיד שתקפתי אותו. אני פונה לניצב חכרוש, האם אנחנו צריכים לצאת בקריאה לכל התושבים הערבים והאזרחים הערבים בכל מפגש עם שוטר, לתעד את המפגש הזה? כי בסופו של דבר תקבל את המכות, תותקף ויהיה נגדך תיק של תקיפת שוטר? זה בדיוק מה שקורה.
היו"ר אכרם חסון
חבר הכנסת חאג' יחיא, תודה רבה לך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
משפט אחרון. המקרים האלה פוגעים, תוקפים ולפעמים הורגים ומי שאשם זה האזרח הערבי והאשמה היא תקיפת שוטר. לכן אני פונה מפה להתחיל לתעד כל מפגש, כי יש שקר של המשטרה ויש גם חיסיון ותמיכה של מח"ש.
היו"ר אכרם חסון
תודה. נשמע את גברת אידלמן, נציגת מח"ש. עלו כאן האשמות קשות מאוד, עם תחושת תסכול מאוד קשה. אני מבקש ממך לתת לנו תשובות, מדוע האזרחים האלה שמתלוננים ומגישים תלונות לא מקבלים תשובות?
הלה אדלמן
בוקר טוב, קשה להתמודד עם הדברים הלא קלים ששומעים מהמשפחות ובאמת שום דבר לא יכול לתת מענה למשפחה שאיבדה את היקר שלה. אנחנו מדברים שפה שהיא יותר טכנית ומשפטית, אז גם אם אני אענה מבחינה משפטית, זה כמובן לא לקוח מהקושי של לשמוע את הדברים שאמרו בני המשפחה.

אני אתחיל מכך שכל המקרים שהוזכרו פה, גם אום אל חיראן, גם המקרה ברהט, גם מקרה נוסף שהוזכר על-ידי חברת הכנסת רוזין - - -
מיכל רוזין (מרצ)
יש לי עוד, פשוט לא הגעתי לכל המקרים.
הלה אדלמן
אלה מקרים שנחקרו. המשמעות שהם נחקרו, בניגוד לאותו מקרה שהזכרת שאולי נכון לפברואר ועדיין לא הייתה תשובה לגביו, מאז הוא כבר נחקר. נחקרו, זה כאשר אנחנו מבצעים הרבה פעולות חקירה ופעולות לעומק. דווקא כאשר מדובר בתיקי ירי ותיקי הריגה אנחנו בוחנים הרבה מאוד היבטים של התיקים האלה והדברים האלה לוקחים זמן. גם אותו תיק שהוזכר לגבי אדם שנהרג במהלך מרדף משטרתי, גם התיק של רהט והמשפחה יודעת כי היא קבלה את חומרי החקירה. הוזכרו כמה פעולות חקירה ובכמה אמצעים השתמשו על מנת להגיע למיצוי החקירה. הזכיר האב את הנושא של האזנות סתר לשוטרים, שהיה בתוך החקירה. זה רק מראה עד כמה אמצעים ואמצעים חריגים יחסית בתוך התיק הזה הושקע על מנת להגיע לממצאים.

הבחינה של הממצאים נעשית בסופו של דבר בכלים הפליליים ועל מנת להגיש כתב אישום פלילי צריך סיכוי סביר להרשעה והתיקים האלה הם תיקים מורכבים. אבל ההתייחסות שלנו כמח"ש היא התייחסות מאד רצינית. האירוע ברהט, כמוה אירוע באום אל חיראן מנחקר מהרגע הראשון, בסמוך מאוד להתרחשותו. גם אותו אירוע של אבו מרזוק נחקר באותו לילה.
היו"ר אכרם חסון
מה המסקנות שלכם מהמקרה של אום אל חיראן.
הלה אדלמן
באום אל חיראן החקירה הסתיימה. אחת הסיבות שהחקירה נמשכה היא בגלל שבמסגרת החקירה נבחנו היבטים שונים שחלקם הוזכרו פה. אני לא יכולה למסור אותם כרגע כי כל עוד לא התקבלה החלטה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
למה לא התקבלה? ולמה לא יוצא? למה חצי שנה? מה יש לכם עוד לבדוק?
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
סמי ג'עאר נהרג שנתיים לפני זה. יש מסקנות? יש כתב אישום?
מיכל רוזין (מרצ)
ירו באוויר.
הלה אדלמן
מבחן התוצאה, אם היא לשביעות הרצון או לא כפי שציפו והתיק נמצא כרגע בבחינה של ערר אצל היועץ המשפטי לממשלה לאחר שהתקבלה החלטה והמשפחה גם הייתה מיודעת ונפגשה אתנו, נפגשה עם מנהל מח"ש, הוצגו בפניהם הראיות. אנחנו לא מתעסקים רק בחקירה שלנו, אנחנו בהחלט רואים גם את הצד השני. אבל צריך לזכור שחקירה פלילית ובעיקר באירועים כאלה, היא מורכבת. בתיק של אום אל חיראן החקירה הסתיימה, היא כללה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
למה זה מתעכב?
הלה אדלמן
נבחנו היבטים שונים. הוזכרו כמה היבטים של האירוע הזה. נעשו בדיקות רבות באמצעים שונים.
מיכל רוזין (מרצ)
ונסגרה החקירה. מתי תתפרסם?
הלה אדלמן
אני מניחה שבימים הקרובים זה יעבור לפרקליט המדינה שיפרסם את הדו"ח. אבל התמשכות התהליכים לא הייתה, כפי שנאמר פה, מניסיון לטיוח או מישהו שניסה להשפיע עלינו, ההפך הוא הנכון. התושבים יודעים שביצענו פעולות חקירה רבות והדבר עוד יתבטא בדו"ח. אין פה שיהוי. האינטנסיביות שבה בוצעה החקירה הזאת - - -
מיכל רוזין (מרצ)
מה התשובה לעניין השחזור? שלא מביאים לשחזור כי מפחדים על השוטר. אני שואלת את זה כטענה כללית, לא לגבי חקירה מסוימת.
היו"ר אכרם חסון
בנוסף הוא אמר גם שהמשטרה הגיעה לפני מח"ש ולקחה אתה הקלטות. האם הדבר הזה נבדק?
הלה אדלמן
אמר לגבי החלטה של המשטרה, לא לגבי החלטה של מח"ש לביצוע שחזור או לא. מי שאחראי על הסדר הציבורי ועל האפשרות לאירועים כאלה היא משטרת ישראל, גם כשאנחנו מבצעים פעולות, אנחנו חייבים לעשות את זה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
ברור לכם שהמשטרה לא רוצה לקיים שחזור.
הלה אדלמן
באום אל חיראן בוצעו שחזורים.
קריאה
למה ברהט לא בוצע השחזור?
הלה אדלמן
כל מקרה עם נסיבותיו וגם עם הצורך המבצעי. לא בכל מקרה יש צורך מקצועי. אבל באום אל חיראן בוצעו שני שחזורים. כל עניין של הראיות שהגיעו, הממצאים שלנו בשני המקרים להגיע לראיות ובכלל זה סרטים וצילומים היו אמיתיים. הרצון שלנו הוא להגיע לממצא ככל שניתן.
היו"ר אכרם חסון
אז הדבר הזה נבדק?
הלה אדלמן
זה אחד היעדים של מח"ש.
היו"ר אכרם חסון
מה הייתה התוצאה?
הלה אדלמן
יש אצלנו את המצלמות של מגן דוד אדום, זה היה בתוך חומר חקירה לא לקחו את זה ולא הייתה כל טענה כזאת - - -
מיכל רוזין (מרצ)
לא לגבי סמי, לגבי אבא שלו והאלימות שהופעלה נגדו.
הלה אדלמן
לגבי רהט. האירוע היה בינואר 2015, היו לנו את מצלמות מד"א. גם שם הייתה חקירה מאוד מקיפה עם שימוש בממצאים ובחינת כל ההיבטים, גם של הירי וגם של האלימות בתחנת המשטרה. גם ההיבט הזה נבחן ונחקר. שני האירועים האלה נחקרו ולגבי שניהם היו ממצאים ולגבי שניהם הם נמצאים כרגע בבחינה - - -
מיכל רוזין (מרצ)
יש לי שאלה אחת קטנה. האם יש מקרה אחד בו יש פענוח בו שוטרים הועמדו לדין או אפילו הוציאו אותם מהמשטרה בשל אלימות בחרה הבדואית? האם קיים מקרה כזה? הפרט מעיד על הכלל.
קריאה
מה גרוע מזה שבג"צ הורה על הגשת כתב אישום אחרי שמח"ש סגרה את התיק?
הלה אדלמן
כיוונתי לדעת גדולות כי בדיוק זו התוספת שרציתי להוסיף. שבניגוד למה שנאמר פה, למרות שבסופו של דבר חבר הכנסת חאג' יחיא כן הוסיף, היו בהחלט מקרים ששוטרים עמדו לדין על ירי ועל הרג. שוטרים שנכנסו לכלא. יש שוטר מחדרה, שחר מזרחי השוטר בתל-אביב.
מיכל רוזין (מרצ)
אני שואלת על החברה הבדואית. השאלה מאוד פשוטה. מתוך שבעה צעירים שנהרגו האם מישהו מהם נענש?
הלה אדלמן
אני לא יודעת לומר אם כולם מדובר על אנשי משטרה, אני מתייחסת לשלות המקרים האלו.
מיכל רוזין (מרצ)
אני מדברת רק על אנשי משטרה.
הלה אדלמן
לגבי שלושת המקרים שעכשיו בחנו. כשאנחנו בוחנים במח"ש את האירועים האלה אנחנו עוורי צבעים ובוחנים את הדברים לפי הראיות שנאספו ועושים מאמצים גדולים, ככל שמדובר בתיקים עם תוצאות חמורות, עושים מאמצים עוד הרב יותר גדולים כדי להגיע לממצאים. ההחלטה היא החלטה משפטית וראייתית.
היו"ר אכרם חסון
תודה. חברת הכנסת תמר זנדברג.
תמר זנדברג (מרצ)
יש בכנסת דיונים מאוד ארוכים על האלימות המשטרתית באופן כללי, כלפי מיעוטים באופן ספציפי. על הגזענות הממוסדת והמובנית בתוך גופי אכיפת החוק לצערי והחברה הבדואית, בראש או בתחתית – תלוי מאיזה כיוון מסתכלים על זה.

לגבי האמירות מצד המשטרה על הניסיונות ושזה תמיד קיצוני משני הצדדים. אתם לא יודעים מה גורם לגזענות הזאת? הרי אתה יודע את זה בעצמך. היעדר שיטור והיעדר משילות, זה הכול שטויות. יש פה אזרחים ויש את בעלי הכוח, במקרה הזה כוח רב וכוח גם להפעלת אלימות וזו המשטרה.

אותו דבר לגבי מח"ש, אני מפנה אלינו ככנסת, אני שואלת מה אנחנו יכולים וצריכים לעשות אל מול המריחות והטיוח המתמשכים והאין סופיים האלה? אני מציעה, לגבי נושא הדיון הספציפי אום אל חיראן. אום אל חיראן הפך לסמל ואנחנו צריכים להשתמש בטרגדיה הזו הלאה כדי להפוך אותה גם לסמל חיובי. אני מציעה שתגישו את הדו"ח, אנחנו נשמח לקראות אותו ואנחנו כאן בכנסת נחקור אותו בשימוע ציבורי בכנסת, כדי לחקור כל שורה בו ולקבל את העדויות מהתושבים ומהשוטרים. בואו נהפוך את המקרה הזה למקרה לדוגמה שינוהל כאן בכנסת, כדי שנוכל אחת ולתמיד בשם הציבור לרדת לחקר האמת כי גם לנו ככנסת אין אמון בתהליכים שמתרחשים ושאנחנו רואים אותם כושלים פעם אחר פעם.
היו"ר אכרם חסון
תודה. חבר הכנסת ג'מעה בבקשה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
כל מה שדברו וכל מה שקרה ביום ההוא ב-18 לחודש אנחנו מדברים על לתופעה של 13 אנשים שנהרגו בשנת 2000 ומאז ועד עכשיו 54 אנשים נהרגו על-ידי המשטרה ועד עכשיו אין אפילו עצור או נאשם אחד. רוצחים מסתובבים חופשי.

אני רוצה לעבור ישר למסקנות, לדעתי זו מדיניות של המשטרה, גם אלימות של המשטרה. המשטרה מחנכת לאלימות, פשוט מאוד. אם מישהו לא אלים, הוא לא ייקלט למשטרה. לצערי אני אומר את זה בכאב. ההמלצה הראשונה שלי היא לפרק את מח"ש ולהקים ועדת חקירה שלא תהיה במשטרה. לא יוכל להיות ששוטרים חוקרים שוטרים.
הלה אדלמן
מח"ש הם לא שוטרים.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
מח"ש הם שוטרים. אל תספרי לי סיפורים. שוטר שיצא לפנסיה זה מה שהוא עושה. שוטרים חוקרים שוטרים זה לא הוגן ולא ייתכן. המפכ"ל לצערי וגם השר לביטחון פנים כבר שפטו את הבן אדם בשטח, שהוא רוצח, שהוא מדעאש ובסוף התברר שגם השוטר נהרג על-ידי השוטרים. האלימות של המשטרה היא זו שעושה את ההבדל. היעדר ענישה זה מה שעושה את ההבדל בין עמונה לאום אל חיראן.

דבר חשוב נוסף, יש יחידה במשטרה, יחידת מואב, שהוקמה אך ורק בשביל המגזר הבדואי ואנחנו מבקשים ודורשים שיפרקו את היחידה הגזענית הזאת. זו בושה וחרפה למדינת ישראל שהיא בונה יחידה מיוחדת אך ורק למגזר כדי להרוס את הבתים ולאמלל את האנשים.
היו"ר אכרם חסון
תודה. חבר הכנסת אחמד טיבי בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני חושב שהדברים שנשא האבא של סמי ג'עאר לא רק שנגעו ללבנו, הם ציירו תמונה של מה שמתרחש בשטח כאשר יש מפגש קשה, לעומתי, בין שוטרים לאזרחים ערביים בסיטואציה של משבר. הבדואים שהוא השתמש בהם, מכיר אותם כל אזרח ערבי. איך לעיתים שוטרים מקללים ערבים והצורה שבה מאימים על ערבים. כאשר הדבר הזה נעשה נגד אבא ששכל את בנו, זה גובל בשערורייה, הן חוקית והן מוסרית.

נקודה שנייה שלא הוזכרה הרבה בדיונים, משפחתו של השוטר שנהרג באום אל חיראן, עדיין, למרות הפשלה של המשטרה, עדיין מתייחסת ליעקוב אבו אלקיעאן כאל מחבל דעאש. השאלה האם המשטרה ישבה עם המשפחה? מתכוונת לשבת עם המשפחה כדי להגיד לה מה האמת, שהייתה פשלה ושתפסיק להשמיץ את הקורבן, את המשפחה של אבו אלקיעאן, גם את אום אל חיראן באופן כללי. צריך לרחם על המשפחה הזו שעדיין שקועה בקונספציה השקרית שהמשטרה הלעיטה בה את הציבור. עדיין בדיון הזה שיזמו חברי הכנסת אבו עראר ורוזין, לא קבלנו תשובות אמיתיות על המקרים הספציפיים שהיו.
היו"ר אכרם חסון
תודה. חבר הכנסת איימן עודה בבקשה.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
בואו נחשבו למה יש חשיבות ציבורית כולל במח"ש במקרה אום אל חיראן. יש ממד שאני חשוב שחשוב לראות אותו טוב בגלל שיש הרוג יהודי, זו המילה. בגלל שארז לוי נהרג, פתאום מדברים בודקים עוד. אני רוצה להזהיר גם מגזענות בממד הזה. כלומר בגזענות שמח"ש תטפל בעיקר, בסיפור של ההרוג ארז לוי, יותר מאשר בשאר המקרים של אום אל חיראן. כלומר, אני מצביע ניצב ג'מאל חכרוש, זו עוד גזענות, בגלל ארז לוי פתאום יש התעניינות בקרב המשטרה ומח"ש, יותר מכל מקרה אחר. שמעתי בתקשורת שדובר שם על בדיקה. האם זו בדיקה או חקירה? אני רוצה להבין?
הלה אדלמן
כשיצאו הממצאים יהיה את הדבר הזה. כרגע, כל עוד אין החלטה ואין ממצאים סופיים אנחנו לא יכולים - - -
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
את זה את אומרת אחרי ששה חודשים?
היו"ר אכרם חסון
אנחנו נתייחס לזה בסוף.
מיכל רוזין (מרצ)
התשובה לא ברורה. אין חקירה?
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
ניצב חכרוש, זו לא היסטוריה, זה היום. דברת על אמון בין המשטרה לבין האוכלוסייה הערבית. כשערבי רואה במו עיניו איך טפלו באום אל חיראן לעומת עמונה. כשערבי רואה איך השר לביטחון פנים משקר במצח נחושה, איך המפכ"ל משקר. האם זה מחזק את האמון או מחזיר אותו אחורה?
היו"ר אכרם חסון
תודה. אחרון הדוברים, יושב-ראש המועצה האזורית, בבקשה.
עטיה אלאעסם
תודה אדוני היושב-ראש, שמי עטיה אלעאסם, יושב-ראש המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים. אני רוצה להדגיש מעל כל ספק שהמשטרה רואה בנו כאויב ולא כאזרחים. זה מראה היחס האלים והקשה של המשטרה כלפי האזרחים הערבים בנגב.

אנחנו יודעים שאנחנו לא יכולים לשנות את זה בדיבורים, צריך תרבות שקציני המשטרה מסיתים נגד האוכלוסייה הערבית בנגב, שחברי כנסת מסיתים נגד אוכלוסייה ערבית בנגב, כשראש הממשלה ושרים מסיתים נגד אזרחים ערבים בנגב, זאת התוצאה הישירה מכל ההסתות האלה.

אני רוצה להגיד שאני כאזרח מפחד מאוד מהמשטרה. המשטרה שהייתה אמורה להביא לביטחון, כשאני רואה שוטר אני מפחד. כל האזרחים הבדואים מפחדים לפגוש שוטר במקרה או לא במקרה. אנחנו בטוחים שמח"ש היא מחלקה לסנגור לטובת השוטרים. התפקיד שלה יהיה להעלים ראיות כשהשוטרים מבצעים פשע. מח"ש עובדת להוציא כל שוטר זכאי בכל פשע שעשה נגד האזרחים.
היו"ר אכרם חסון
תודה. אני מסכם. אני אמליץ ליושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה לקיים דיון אחרי הפגרה בנושא הזה, אחריש נקבל דו"ח ממח"ש. נציגת מח"ש תדאג שתוך ימים היועץ המשפטי יקבל את המסקנות.
הלה אדלמן
זה עבר לפרקליטות המדינה - - -
היו"ר אכרם חסון
אנחנו כוועדה נפנה ונקבל את המסקנות האלה ונקיים דיון בוועדת הפנים. אחרי זה אני מציע לידידתי תמר זנדברג שהעלתה את הנושא, אולי כל חברי הכנסת נעלה דיון במליאת הכנסת, כדי ללמוד מהאירוע המצער הזה שקרה לנו. תודה רבה לכולכם שבאתם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים