ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/07/2017

קיפוח וסכנה ממשית לחיי אדם על ציר כביש 4 - מוקד השירותים החברתיים לתושבי מועצת חוף אשקלון

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 83

מישיבת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

יום רביעי, כ"ה בתמוז התשע"ז (19 ביולי 2017), שעה 10:12
סדר היום
קיפוח וסכנה ממשית לחיי אדם על ציר כביש 4 - מוקד השירותים החברתיים לתושבי מועצת חוף אשקלון
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר
מוזמנים
מיטל הומינר - רכזת תקציב פיתוח, משרד התחבורה

אבי אזולאי - מנהל מרחב, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

דוד סעדון - חבר מליאה, מ.א. חוף אשקלון, מועצה אזורית חוף אשקלון

סער גונן - מנהל אגף רשויות, חברת נתיבי ישראל

דן קדרון - נציג, תנו יד לחירש, נכים למען נכים

אסף זגריסק - מוזמן/ת

שירה כסלו - מוזמן/ת
מנהלת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר המתרגמים

קיפוח וסכנה ממשית לחיי אדם על ציר כביש 4 - מוקד השירותים החברתיים לתושבי מועצת חוף אשקלון
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מתכבד לפתוח את הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי. הנושא שפנינו היום הוא דיון המשך בנושא אותם כבישים, אותם צמתים, אותם רמזורים שאנחנו מייחלים ומחכים להם בכליון עיניים שטרם ראו אור ואנחנו רוצים להבין ממשרד התחבורה האם הנושא הגיע לכדי פתרון. כן, משרד התחבורה.
מיטל הומינר
אני אחראית על תקציבי פיתוח במשרד התחבורה. כפי שיצא לכם מכתב לאחר הוועדה הקודמת, מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר העבירה לכם מכתב שבו היא אמרה שהפרויקט בצומת בת אדר הוכר כמוקד סיכון. מספר התאונות מצדיק טיפול בצומת, בהתאם לזה ישר העברנו לנתיבי ישראל את הבקשה להתחיל תכנון, זה קרה בסוף אפריל, כך שאנחנו חודשיים אחרי.

נתיבי ישראל התחילו מינוי צוות מתכננים. הפרוגרמה שמוצעת שם על הפרויקט היא רמזור בצומת, והפרויקט יסיים תכנון במהלך שנת 2018, אני לא יכולה ממש להתחייב לתאריך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה?
מיטל הומינר
שניה, אני לא יכולה להתחייב לתאריך. משך תכנון של פרויקט לוקח לנו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא הבנתי, זה להציב רמזור. איזה פרויקט? לא ביקשנו לבנות שם קניון.
מיטל הומינר
ברגע שאני צריכה להציב רמזור, אני צריכה להרחיב את הצומת. להרחיב את הצומת אני חייבת לבדוק שאין שם תשתיות מתחת, אני לא יכולה לבוא ולהציב רמזור באמצע - - - גונן, אתה רוצה להדגיש?
סער גונן
כל תכנון של כל פרויקט שאפילו יהיה ימינה-ימינה, לצורך העניין מקטע של התחלת מינוי המתכננים, מנהלי הפרויקטים וכולי, התכנון, אישור של הסדר התנועה, בדיקה אם יש צורך בסטטוטוריקה, תיאום תשתיות וכולי, בכביש ראשי כזה במיוחד עם תשתיות לשני הצדדים, אורך בין שישה חודשים לתשעה חודשים. בדרך כלל מוקדי סיכון אצלנו, זה פחות או יותר לוחות הזמנים של תכנון. אני לא מכיר, דרך אגב, גופים אחרים שיודעים לתכנן יותר מהר ולהביא את זה למוכנות למכרז. הרבה פעמים אומרים שתכנון, ההסדר תנועה עצמו יכול לקחת חודשיים-שלושה, זה נכון. אבל כשמדברים על תכנון מפורט ומוכנות למכרז, זה פחות או יותר לוחות הזמנים, חצי שנה במקרה הטוב. זה פחות או יותר על מה שאנחנו מדברים, יכול להיות שייקח עוד חודש-חודשיים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר לכם משהו, אתם פשוט משחקים בחיי אדם. זה מה שיש לי לומר, ואלה גם המסקנות של הוועדה. משרד התחבורה, ואני מצטער לומר את זה, בטח לא שר התחבורה, ואני גם הולך לעדכן את שר התחבורה בעניין הזה, כי הוא חבר מפלגתי ויש בינינו חברות אמיצה. פשוט הפקידים של משרד התחבורה מסכנים חיי אדם. אם ככה עובד משרד התחבורה בעניינים האלה לפחות של מוקדי סיכון, כן? אני רואה את מה שקורה במדינת ישראל מבחינת מהפכה תחבורתית, אבל יכול להיות שסדר העדיפויות אולי זה לעשות דברים שהם יותר "פאנסי" מאשר להציל חיי אדם. פה מדובר בחיי אדם.

אני שומע כל שבוע-שבועיים על תאונת דרכים שם. כל שבוע-שבועיים תאונת דרכים. אנשים ניצלים בנס, אנשים כבר נהרגו שם. מישהי אחת נהרגה, נכון?
דוד סעדון
נהרגה בחורה בת 20.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נהרגה כבר בחורה. והמקום שם הוא סכנת נפשות. אם כל הסיפור הזה באמת, או שהוא לא נמצא בראש סדר העדיפויות שלכם, וזה כנראה המצב, או שפשוט שיטת העבודה לא הגיונית. כרגע המצב הוא שיש שם סכנת חיים ממשית לכל אזרח שפונה בצומת הזאת לביתו או שיוצא מביתו לעבודה או לא יודע לאן. העניין הזה פשוט בלתי נסבל.

אני אומר לכם שאם לא יקום שם רמזור בחודש, חודשיים, שלושה הקרובים, אני הולך להגיש שאילתה בכנסת. אני אביא את שר התחבורה לשם, הוא ייתן שם הסברים ואני גם אגיד לו שהוא יבדוק את הפקידות שלו במשרד, האם היא עובדת בצורה נכונה או לא. מה אדוני רוצה לומר?
דוד סעדון
אני חייב להגיד שני דברים. אחד – אני בא מעולם התכנון והפיקוח בתחום ההנדסי, יש לי חברה של אדריכלים ומהנדסים. מה שאתם אומרים זה פשוט לעג לרש, כמו שיושב ראש הוועדה חבר הכנסת מיקי זוהר אומר. לא נתקלתי בתופעה כזאת. היא מדברת על מהלך 2018, אתה מדבר על חצי שנה, קיבלתם את זה באפריל, אם אני יודע חשבון קצת, ככלכלן אני יכול להגיד לך שזה אוקטובר 2017 ולצאת לדרך ב-2017 לעבודות ורמזורים. אין דברים כאלה. אתם פשוט או שבאים לעבודה, או שבאים לעבוד, תחליטו איפה אתם נמצאים בקטגוריה הזאת.

אני חושב שזה חמור ביותר, כל אדם שיצא נכה משם, ויצאו נכים משם, נכים קשים. הייתה הרוגה רק לפני חצי שנה שם. כל נכה כזה לא שווה אפילו את ה-10, 20, 30, 40 מיליון שקלים שלכם. זה אחד. שניים – יש עוד צומת אחת בנוסף, שזה צומת של באר גנים שהוא צומת מסוכן, שהולך לקבל שם 500-600 בתי אב בשנה הקרובה. בצומת בת אדר הולך להיות פתוח בעוד חודש וחצי, אפילו פחות מזה, מתחם ענק של אזור מסחרי באזור מבקיעים על ציר כביש 4, שיעלה את נפחי התנועה פי 3 ופי 4, כי כל אשקלון יוצאת לשם. זה אחד ה"ביג" הגדולים ביותר באזור שלנו. לכן גם עומס התנועה, עם אושר עד בצומת בת אדר, וכל הסיפור הזה, רק ילך ויוחמר, ואתם אומרים לנו עוד שנה, שנה וחצי יצא אולי לביצוע. אני אומר לכם שזה חמור.

דבר נוסף מיקי, אני חושב עם כל הכבוד, אבל הדברים האלה כבר הגדישו את הסאה. אני יכול להגיד לכם בוודאות דבר אחד, התחילה מכירת בתים אצלנו לאור המצב בצומת. זה לא קלישאה שאני אומר, התחילה מכירת בתים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לפנות שם בצומת זו סכנת חיים.
דוד סעדון
אנשים לא מוכנים לקחת סיכונים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה פונה שם בצומת, קודם כל לפנות שם בצומת אתה צריך להמתין הרבה זמן, בגלל שיש כל הזמן תנועה, ואם כבר אתה פונה לצומת אתה מהמר - או שייכנסו בי או שלא ייכנסו.
דוד סעדון
עוד משפט אחד ברשותכם, גם אם יצאת לאמצע הצומת כמו שיש בחלק מהמקרים בחלק מהצמתים שאתה כאילו עומד כחניית ביניים כדי להשתלב בתנועה שאתה רוצה לפנות שמאלה, אין לך אפשרות, כי רכב שלי, שהוא פרייבט לצורך העניין, אם אני אעמוד בצומת באמצע, אני עומד חצי על המסלול ממערב וחצי על המסלול ממזרח, זאת אומרת אני מסכן חיים בכל מקרה, שלי ושל אלה שבאים על ציר כביש 4. אז רבותיי, שנסו מותניים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קחו את העניינים לידיים. מסקנות הדיון להיום הם כך - - -
מיטל הומינר
אני רק רוצה להתייחס לנושא של הטיפול במוקדי סיכון במשרד התחבורה, אוקיי?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר לך בכנות רבה, היום אני לא במקום שאני רוצה לבדוק את שיטת העבודה של משרד התחבורה, אני רוצה שם רמזור. בואו נעזוב את ההסברים, ואני יודע, רפרנטים תפקידכם לבוא ולהגיד כמה אתם עושים, אני מעריך את זה מאוד, הכל בסדר. זה דיון שלישי כבר. היו שם מאז כבר שש-שבע תאונות מאז הדיון הזה, ואין שם עדיין רמזור. אני לא רוצה להגדיר את זה חלמאות אבל אני חושב שאני יכול להגדיר את זה כחוסר אחריות. חוסר אחריות לחיי אדם של ציבור בפריפריה, וזו תפקידה של הוועדה, למנוע את זה. לכן אני מבקש לקרוא את מסקנות הוועדה.

הוועדה קובעת כי משרד התחבורה חייב לפעול לטיפול בסוגיה באופן מיידי. תשובתה של המנכ"לית קרן טרנר התקבלה במשרדי הוועדה, ו הוועדה פונה למנכ"לית המשרד לפעול להתקנת רמזור באופן מיידי ולא להמתין עד לשנת 2018. והיא תפנה אליה כמובן בכתב בעניין הזה.

הוועדה תפנה גם לשר התחבורה בעניין ובמידה ונושא זה לא ייפתר בהקדם האפשרי, יוגש על ידי יו"ר הוועדה, חבר הכנסת מיקי זוהר, שאילתה דחופה בסוגיה על מנת להביא לפתרון סופי של העניין החשוב הזה. הישיבה נעולה.
דן קדרון
אני נוסע ומרצה בהרבה מקומות בארץ, הגעתי לזיקים לפני חודש וחצי בערך, נתתי הרצאה בזיקים, כשיצאתי חזרה הגעתי לצומת הזאת של זיקים, אני רוצה להגיד לכם, פשוט אמרתי שמע ישראל שהצלחתי לחזור, כי יצאתי לצומת, הגעתי לשם, כבוד היושב ראש, הגעתי לצומת, משאית פול טריילר פספסה אותי בכזה כי לא רואים. לא רואים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מסכים אדוני, ולכן אנחנו גם עורכים את הדיון. תודה רבה לכל המשתתפים.

הישיבה ננעלה בשעה 10:19.

קוד המקור של הנתונים