ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/07/2017

סיור ועדה בבית-החולים נווה שבא בבאר-שבע - סיור מעקב לדיון בנושא: תמונת מצב שירותי הטיפול - בית חולים גריאטרי נווה שבא באר-שבע

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 79

מישיבת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

יום ראשון, כ"ב בתמוז התשע"ז (16 ביולי 2017), שעה 16:00
סדר היום
סיור ועדה בבית-החולים נווה שבא בבאר-שבע - סיור מעקב לדיון בנושא: תמונת מצב שירותי הטיפול - בית חולים גריאטרי נווה שבא באר-שבע
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר
מוזמנים
פנחס ברקמן - מנהל אגף לשירותים מוסדיים באגף לגריאטריה, משרד הבריאות

איריס לקסר - סגנית מנהל אגף גריאטריה, משרד הבריאות

אבנר שחר - גריאטר מחוזי, מחוז דרום, משרד הבריאות

יפתח שדמי - מנכ"ל רשת נווה שבא

שרונה ארליך עמיחי - מנהלת אדמיניסטרטיבית של רשת נווה שבא

אורית יעקובסון - יו"ר דירקטוריון נווה שבא

רויטל כהן - רכזת בריאות הסביבה, נווה שבא

יצחק אברמנטו - מנהל אחזקה רשתי, רשת נווה שבא

חיים ראובני - מנהל רפואי, נווה שבא, באר שבע מרכז

אולגה בליקוב - מנהלת אדמיניסטרטיבית, נווה שבא באר שבע מרכז

סנז'אנה ברגר - מנהלת הסיעוד, נווה שבא באר שבע מרכז

יונית שמעוני - מנהלת שירותי הפיזיותרפיה, נווה שבא באר שבע מרכז

קאסם שנאוי - מנהל שירותי ריפוי בעיסוק, נווה שבא באר שבע מרכז

חלי קיין - מנהלת השירות הסוציאלי, נווה שבא באר שבע מרכז

אינה קזניביץ - מנהלת לפעול וסגנית אחות ראשית, נווה שבא באר שבע מרכז

ויטה דרטרייב - סגנית אחות אחראית מחלקה סיעודית, נווה שבא באר שבע מרכז

מרינה פוטורוצה - אחות אחראית, סיעודית, נווה שבא באר שבע מרכז

דיאנה פרסדניב - אחות אחראית סיעודית, נווה שבא באר שבע מרכז

פנינה שוורץ - בת משפחה של שוהה במוסד נווה שבא באר שבע מרכז
מנהל/ת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים

סיור ועדה בבית-החולים נווה שבא בבאר-שבע - סיור מעקב לדיון בנושא: תמונת מצב שירותי הטיפול - בית חולים גריאטרי נווה שבא באר-שבע
יפתח שדמי
ברוכים הבאים לנווה שבא. לי קוראים יפתח שדמי, אני מנכ"ל הרשת ושותף ברשת נווה שבא. יושב פה כל החלק הבכיר, הרופאים, פרופ' ראובני, שהוא המנהל הרפואי, הצוות הבכיר של הבית הזה, אורית יעקובסון, שהיא יושבת ראש חברת נווה שבא, ומנהלת כללית, שרונה, שהיא מנהלת אדמיניסטרטיבית של הרשת, ד"ר שחר, גריאטר של משרד הבריאות בדרום. אתה רוצה, תגדיר את התפקיד?
פנחס ברקמן
אני ד"ר פנחס ברקמן, האגף לגריאטריה, אחראי על המוסדות במדינה.
יפתח שדמי
הנהלת נווה שבא התייחסה בכובד ראש לדיון שנערך בוועדה לפני כמה חודשים, אנחנו מברכים את חבר הכנסת מיקי זוהר ואני מוכרח לציין שהרבה דיברו אבל אף חבר כנסת 22 שנה לא ביקר פה, כולל לא ראש עיר, ותמיד טענו שיגיעו. זה כבוד שקיבלת את הזמנתנו לבוא, על כך שמצא לנכון לבוא ולראות מקרוב את הנעשה בבית החולים ורוצים לשתפו בתחקיר שנעשה. בגדול, התלונות שהגיעו לוועדה היו משתי מתלוננות שתלונותיהן נמצאו לא מוצדקות, התלונות נבדקו על ידי הרופאים והן על ידי משרד הבריאות.

אבל קודם, רשת נווה שבא. יש לנו בלוד כ-174 מיטות, בבאר שבע שלום, ליד העירייה, יש לנו 204 מיטות, פה יש לנו 220 ובאשדוד 320.

נווה שבא באר שבע, הקמה ב-95', שלוש מחלקות סיעודיות, של דיירים ממשרד הבריאות, מחלקה לסיעוד מורכב, קופת חולים, שיקום גריאטרי קופות חולים וחלקה קטנה פה, של משרד הרווחה. הבית הוקם ב-95' ביוזמה של פרופ' ראובני ושל קופת חולים עקב מצוקת האשפוז שהייתה בחורף 95'. במרץ 95' התחייבנו לבנות עד סוף השנה בית והקמנו אותו ובינואר פתחנו אותו.

בלוד, 2004, ארבע מחלקות סיעודיות, אחת תשושי נפש, מתנהל כראוי, עובד מול משרד הבריאות, אין שום בעיות מיוחדות. להיפך.

נווה שבא אשדוד, 2007, בית גדול, בנינו אותו בשני שלבים, חמש וארבע מחלקות, לפי בקשת משרד הבריאות הסבנו מחלקה סיעודית לתשושי נפש ולכן יש לנו היום שם שמונה מחלקות סיעודיות ואחת תשושי נפש, 318 מיטות. באשדוד יש חוסר של מיטות, יש לנו קרקע, אנחנו מחכים לראות לאן המדינה תגיע מול משרד הבריאות והאוצר, האם להתחיל לבנות או לא. המכרז הוא בבית משפט ואנחנו לא יודעים את העתיד.

נווה שבא, באר שבע השלום, הוא החדש ביותר, ארבע מחלקות סיעודיות, שתי מחלקות תשושי נפש. עוד פעם, היו שש מחלקות סיעודיות, בקשה ממשרד הבריאות שתשושי נפש יש חוסר יותר גדול, הסבנו אותן. אנחנו לא מתלוננים על זה, זה טיפה פחות כלכליות, אבל סך הכול ממשרד הבריאות בכל המחוזות אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, לפחות עד האירועים האחרונים שהם קצת פתחו - - - כל אחד קצת דואג לעצמו, אבל לפחות מהאגפים הגריאטריים ברמלה וגם פה, אצל ד"ר שחר, מקבלים סיוע, לא רק ביקורת, אלא גם עזרה וייעוץ. אותו דבר עם אשקלון. אנחנו מקווים שיהיה בסדר שם.

נווה שבא הינה בבעלות משותפת של מכון מור של שירותי בריאות כללית, יושבת ראש הדירקטוריון, ד"ר אורית יעקובסון, היא בבעלות פרטית שלי ושל עוד גוף ישראלי-אמריקאי, שהמנכ"ל יפתח שדמי ובהסכמים הניהול הוא של הגוף הפרטי. בכל הבתים יש צוות של רופאים, אחים, אחיות, כל מקצועות הפרא רפואיים מטפלים, משק, בריאות הסביבה ואדמיניסטרציה, אנחנו לא עובדים עם חברות קבלניות, כל העובדים הם שלנו. בדרום יש חוסר גדול של עובדים. אם תסתכל, רוב העובדים המקצועיים הם מאחינו מצפון, מסכנין, מנצרת, מגיעים מכל הארץ, או לא מכל הארץ, בעיקר מהצפון.

כל המוסדות הינם ברישיון משרד הבריאות, עוברים בהצלחה בקרות של משרד הבריאות ומקבלים באופן רצוף את הרישיון המקסימלי לשנתיים, אלא אם יש אירועים מיוחדים כמו שיפוץ המחלקות.

אינה היא מנהלת התפעול, סגנית אחות ראשית בבית הזה.
אינה קזניביץ
נעים מאוד. אני אציג את הבית שלנו, נווה שבא באר שבע מרכז. בעצם כפי שכבר יפתח הזכיר, הבית הוקם בשנת 95' בעקבות מצוקת אשפוז בדרום. הנהלת הבית, יש לנו מנכ"ל שזה יפתח שדמי, המנהל הרפואי זה פרופ' חיים ראובני, מומחה במינהל מערכות בריאות, מנהלת סיעוד, סנז'אנה ברגר, שהיא אחות מוסמכת וכרגע לומדת לתואר שני בניהול מערכות בריאות. מנהלת התפעול וסגנית אחות ראשית, זו אני, כפי שכבר הציגו אותי, ומנהלת אדמיניסטרטיבית, אולגה בליקוב, בעלת תואר במינהל מערכות בריאות.

ייחודו של נווה שבא באר שבע מרכז. בשל המחלקות הפעילות יש לנו פה שירות רפואי 24/7, לרופאים יש ידע וניסיון רב בגריאטריה בראשות של המנהל הרפואי שלנו, פרופ' חיים ראובני. המחלקות הפעילות, שהן סיעוד מורכב ושיקום, הן דורשות צוות רפואי מגוון, יש רופא תורן 24/7 ורופאים מומחים מתחומים שונים, כגון אורתופדיה, נוירולוגיה, זיהומים, פסיכיאטריה ועוד. צוות זה בעצם משמש כמעטפת טיפולית רפואית לכל דיירי הבית ומאפשר לנו לספק שירות רפואי זמין ומיטבי לכל המחלקות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה עובדים סוציאליים יש?
אינה קזניביץ
יש לנו שלושה עובדים סוציאליים במערכת, לפי התקנים של משרד הבריאות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שזה מה? כל 60 ומשהו עובדים זה עובד סוציאלי אחד?
אינה קזניביץ
לא, מחלקה סיעודית זה שליש תקן, ככה שלשלוש מחלוקת סיעודיות יש לנו תקן, מחלקה לסיעוד מורכב זה חצי תקן ומחלקה לשיקום זה 75% תקן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה שעות בשבוע מבלות פה העובדות הסוציאליות?
אינה קזניביץ
את רוצה לענות, חלי, כמנהלת התחום?
חלי קיין
שלום. שמי חלי, עובדת סוציאלית ומנהלת שירותי עבודה סוציאלית בנווה שבא. למעשה אני אישית גם עו"סית בשלוש מחלקות, אז אני משרה מלאה, לפי התקנים 39 שעות שבועיות, ויש לי עוד 6 שעות בשבוע משרת ניהול, שאני משלבת. עו"סיות בחצי משרה, לפי תקנים, אם 39 שעות משרה מלאה עו"סית בסיעוד מורכב עובדת 20 שעות בשבוע והעובדת הסוציאלית בשיקום 75% משרה זה 30 שעות בשבוע.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז כמה שעות בשבוע את מבלה פה?
חלי קיין
כל יום אני נמצאת כאן משבע בבוקר עד שלוש-ארבע לפחות. אני כל יום פה, גם סוניה כל יום פה ומיה יומיים וחצי.
אינה קזניביץ
הבית שלנו גם משמש כשדה קליני לסטודנטים שמגיעים אלינו, גם לתואר שני בגרנטולוגית, גם לעבודה סוציאלית וגם סטודנטים לפיזיותרפיה וגם אנחנו משמשים כשדה קליני לסייעות.

איכות. צוות המוסד כחלק ממדיניות רשתית שם דגש רב על איכות הטיפול ושיפור מתמיד של איכות הטיפול. המוסד מספק טיפול רפואי וסיעודי ופרא רפואי בתחומים של עבודה סוציאלית, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תעסוקה, תזונה וקלינאות תקשורת. הצוות נבחן באופן קבוע על ידי צוותי בקרה של משרד הבריאות וזוכה להערכה. נערכות השתלמויות פנימיות וצוות נשלח להשתלמויות חיצוניות, ללמידה והתנסות.

מבחינת איכות הטיפול, יש לנו מספר ועדות שפועלות בבית שלנו, ועדת איכות, כאשר בראשה עומדת אני ואנחנו מתכנסים פעם בחודש, כל הצוות הבכיר, ואנחנו דנים במדדי איכות שאנחנו קבענו אותם, כגון פצעי לחץ, נפילות, קשירות. אנחנו דנים בכל המדדים האלה, מסיקים מסקנות. יש לנו ועדה למניעת התעמרות שבראשה עומדת חלי, העובדת הסוציאלית וראש התחום, בעצם היא משמשת כראש הוועדה, כל חשד, אנחנו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה עובדים סיימו את עבודתם בשלוש השנים האחרונות בעקבות התעמרות?
אינה קזניביץ
בן אדם אחד. יש לנו ועדת זיהומים שבראשה עומדת אחות ראשית, מנהלת סיעוד, ביחד עם יועץ למחלות זיהומיות. יש לנו ועדה פליאטיבית, צוות קבוע מולטי דיסציפלינרית שדנים על כל המקרים שמוגדרים כפליאטיביים, הם מתכנסים אחת לשבועיים ומוציאים תכנית עבודה, וזה כל זה בנוסף לישיבות מחלקתיות, חודשיות של כל הצוותים, הסיעודיים והרפואיים.

מבחינת מבנה. המבנה נווה שבא באר שבע הוא הוותיק, בעצם הוא בן 21. לפני עשר שנים נעשתה הרחבה של המבנה שעובר שיפוצים באופן שוטף. תכנית השיפוץ השוטפת כללה את שיפוצן של המחלקות לסיעוד מורכב לאחר ששיפצנו כבר את אחת המחלקות הסיעודיות. לאור ישיבת הוועדה והערות של משרד הבריאות החלטנו להקדים את השיפוץ של המחלקה לסיעוד מורכב ואנחנו ממשיכים לשפץ על פי תכנית את שאר המחלקות וגם את לובי הכניסה.

המערך הטיפולי, תקני כוח אדם. במחלקות הסיעודיות אנחנו מגבירים את תקני האחיות ועובדות התעסוקה ברשת שנדרשים על ידי משרד הבריאות, בשל כך שאנחנו מכירים בצורך זה, מעבר לתקן הנדרש. במחלקות לסיעוד מורכב אנחנו מתגברים את תקני המטפלים על מנת לתת מענה הולם וראוי לדרישות האמיתיות שצומחות בשטח. ברמה הרשתית הוספנו תקן מיוחד של אחראית בריאות הסביבה בשל ריבוי נהלים ודרישות של משרד הבריאות, שהיא בעצם נותנת מענה לכל הרשת.

אנחנו בהנהלת נווה שבא פועלים לשיפור מתמיד של נושאים כגון שמירה על בטיחות ובריאות המטופלים, זכויות המטופלים, מענה לבקשות של משפחות ומטופלים ומתן יחס נאות ומכבד לכולם. בחודשים האחרונים הוספנו תפקיד חדש, של מנהל תורן, שאחד מצוות ההנהלה כל יום נמצא פה עד שעות הערב המאוחרות, נותנים מענה גם בשעות הלילה וגם בסופי שבוע.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משרד הבריאות, בשנים האחרונות הועלו תלונות כנגד המקום על יחס לא טוב למטופלים וכדומה? או שזה לא משהו שקרה?
פנחס ברקמן
באופן כללי מספר התלונות הוא זעיר וזעום, למעט מה שהיה לנו בתחילת השנה. המקום הוא מקום שנחשב, עם שם טוב וטיפול טוב. אנחנו נמצאים פה בבקרות פתע, מתחילת השנה היה משהו כמו שלוש בקרות, סדר גודל ונמצאים ממצאים כל פעם מזוויות אחרות ומועלים לבקשה לטיפול. יש התייחסות של המוסד לאותן הנקודות, כמו שהם הוסיפו פה תפקידים נוספים, כמו למשל המנהל התורן, שעושה את הסיבובים בלילה כדי לוודא שלא יהיו מקרים כמו שאנחנו שומעים בתקשורת ובמקומות אחרים. זה עוד זוג עיניים בשעות לא שגרתיות. בגדול גם אני הייתי רוצה לראות את המחלקה החדשה ששופצה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כל כמה זמן יש ביקורת פתע של המשרד?
פנחס ברקמן
היינו פה לפני חודש וחצי, משהו כזה, במאי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש מועדים קבועים?
פנחס ברקמן
לא, זה מועדים לא קבועים. אם פעם היה אפשר לתכנן מראש את הבקרות, היום הוספנו מערך של בקרות מסוג אחר וזה יילך וייכנס בשעות לא קונבנציונאליות, גם של ערב, גם של לילה, גם סופי שבוע. זו התכנית שלנו. אנחנו מפתחים אותה מאז תחילת השנה, זה עניין של תקציבים וכוח אדם והבקרות האלה הן בקרות פתע מלאות. יש בקרות מסוג אחר, שהן בקרות רישוי, שקרוב ל-50%-60% הן פתע ואחרות הן מתוכננות, כי יש יתרון גם לבקרות מתוכננות גדולות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו צריכים ללכת לסיור עכשיו, מאחר שבתום הסיור אני אצטרך להמשיך למפגש הבא אני רוצה לומר כמה מילים ואז נעשה את הסיור ואז נסיים את הסיור .
יפתח שדמי
מה שאמר ד"ר ברקמן, אנחנו לא ערוכים לבקרות מתוכננות, ה-50% שלא מתוכננות, בכל הבתים בשנה האחרונה זה רק בקרות פתע. בבקרות הגדולות, כל פעם מגיעים שני נציגים בתדירות מאוד מאוד גבוהה.
קריאה
יש גם בקרות של הרווחה.
יפתח שדמי
רווחה זה סיפור אחר שלא נתייחס אליו.
פנינה שוורץ
סליחה, חבר הכנסת ויפתח, אני נמצאת כאן, אני לא אגיד על עצמי נציגה, אבל אני שוורץ פנינה ואני באה מטעם המשפחות. אני רואה את עצמי ככה כי חשוב לי גם שישמעו את המשפחות. שומעים תמיד בתקשורת את האנשים מסביב, אבל לא שומעים את המשפחות, לא את כולם, שומעים רק את השלילי. אני נמצאת כאן ולא בחינם, לכן אני לא משוחדת, אני משלמת וזכותי גם לעקוב אחריהם מעבר למה שעושה משרד הבריאות. אני עצמי והאחים שלי מפתיעים הרבה במחלקות. אמא שלי עברה תאונת דרכים קשה, אושפזה בשיקום, הבאתי אותה רבע בן אדם, היום לתפארת היא נמצאת במחלקה הסיעודית, החלטתי לשים אותה, לא רוצה להגיד את המילה לאשפז, לא נעים, אבל אכן כן, חיזרתי אחרי סנז'אנה שתמצא לי מקום, לא היה מקום ואני הייתי ממש בתפר של כמה שעות כי סורוקה אמר לי כבר החוצה, קיבלתי את העצה שלה לשים אותה במחלקה כלשהי ומשם היא עברה לסיעודית.

אני רוצה להגיד בפורום הזה, וגם בשביל הצוות, כדי שאנשים ייצאו ממקום העבודה עם הראש מורם, כמו שאנחנו עובדים ונהנים ממקום עבודה, פה הם הרבה פעמים מושפלים בגלל טענות תקשורת, בגלל העובדה שאם שומעים 'אני עובד בבית אבות', אז זה בזוי בעיניהם, מרביצים לחולים. זה לא נכון. אני נמצאת בבוקר, אני נמצאת בצהריים, אני נמצאת בערב, אני נהנית מיחס מצוין ולא רק אני, כמעט כל המשפחות שאני איתם בקשר, אם זה העובדת הסוציאלית, אם זה ההנהלה, אם זה הצוות הטיפולי במקום, דיאטנית, פיזיותרפיסטית, יונית. יונית העמידה את אמא שלי על הרגליים והיא אמרה לי במפורש, 'אני מפסיקה פה, כשתגידי לי שאת רוצה עוד תבואי'. דברים קטנים שלנו המשפחות זה נותן המון.

אני לא מדברת על משרד הבריאות. ב-28 במאי אני זוכרת את הביקורת, כי זה יום ההולדת של אמא שלי והם באו מאחור והם נכנסו לתוך החגיגה. אני לא ידעתי שהם באים, אבל האחות הדריכה אותי למי מותר עם סוכר, למי אסור עם סוכר. זה מאוד חשוב. הצוות עושה עבודת קודש, גם הגברים וגם הנשים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי. אז שוב אני אומר כמה דברים. קודם כל צריכים להבין שהמגמה כרגע שיש, מה שנקרא השיח התקשורתי היום הוא שיח שלילי לא בגלל נווה שבא, הוא שיח שלילי באופן כללי. קרו בשנים האחרונות יותר מדי מקרים של התעללות באנשים מבוגרים שבעצם הפכו את כל הציבור לחשדן כנגד גופים שמטפלים באוכלוסייה מבוגרת, לא כי נווה שבא הוא בעייתי. זה פשוט משהו גורף כלל ארצי. ישנה חשדנות יתר כלפי גופים שמטפלים באנשים מבוגרים, כי הציגו בתקשורת כל מיני דברים מאוד מאוד קשים ומכוערים, שכל אחד שרואה את זה מזדעזע וזה גרם לרגישות יתר.

לגבי נווה שבא ספציפית, אני חייב לומר שעשיתי בדיקות מהביקורת ורוב הביקורות היו ביקורות טובות, לא שיש פה איזה שהוא שם רע למקום. דיברו על מקום שקצת התיישן, שצריך להתרענן, צריך לשפץ אותו, ועובדה שאני מבין שאתם גם נכנסתם לעובי הקורה בעניין הזה והתחלתם לשפץ ולשפר, וזה טוב וזה מבורך. אבל אני יודע את הסיטואציה הזאת מתוך היכרות אישית, כי אמא שלי ז"ל הייתה בבית אבות שנים ארוכות ואני חייב לומר שזו אולי אחת מהעבודות הקשות ביותר שיש. זו עבודה קשה מאוד, גם פיזית, גם נפשית, צריך הרבה מאוד סבלנות, הרבה קשיים לעבוד ביום יום פה, אבל מנגד אני אומר שזו אולי, בעיניי לפחות, הברכה הגדולה ביותר והזכות הגדולה ביותר, לקחת אדם שהוא בדמי ימיו, שהוא לא צעיר והוא בשנותיו האחרונות ולנסות כמה שיותר להעלות לו חיוך על הפנים ולהנעים את זמנו. אני חושב שאין דבר באמת מספק יותר. עשייה ציבורית היא מספקת, זה גם דבר שיכול להיות מספק.

אני גם יודע שהתגמול הוא לא טוב, אני חושב שגם השכר לא מספיק טוב וצריך להעלות את השכר של העובדים, כי אני חושב שככל שנעלה את השכר של עובדים שעובדים בתחום הזה, כך עובדים טובים יותר יגיעו לתחום, זה אחת, ושתיים, גם אלה שעובדים בתחום יהיו הרבה יותר מחויבים לעניין, הרבה יותר מחויבים למערכת, הרבה יותר יחששו למקום העבודה שלהם, ירצו להשקיע בחולים כדי שהחולים יפרגנו להם ואז ככה הם יוכלו לשמור על מקום עבודתם ואפילו אולי להתקדם. אלה דברים שצריך לעשות בתהליך כולל ברמה הארצית, כדי לשפר את רמת השירות לאוכלוסייה המבוגרת.

אני בכנסת עושה את העבודה הזאת ואני גם אמשיך לעשות אותה במגוון פרמטרים, כולל גם נגיעה בשכר. לא יכול להיות שכל מי שעובד במקומות האלה בדרך כלל משתכר בשכר מינימום ואולי טיפה יותר. אני חושב שזה צריך לעבור שינוי. כמו שאנחנו דורשים מהעובדים לתת את היחס הכי טוב לחולים, כך אנחנו גם צריכים לתגמל אותם בצורה סבירה, לא להביא את זה למצב שהם עובדים פה בתחושה של תסכול, או של כעס, 'למה השכר שלי כזה נמוך?' או שמחפשים אלטרנטיבות אחרות. בראייה שלי אני מאמין בכלל שכל גוף טוב שרוצה לעבוד טוב צריך שהעובדים שלו יהיו מתוגמלים בצורה טובה וזו סוגיה אחת.

מעבר לזה, לגבי הדיון שהיה אצלי בכנסת. העלו כמה טענות, העלינו את הטענות בדיון, היה שיג ושיח והיום הוא בא לכדי טיפול וטוב שכך, הדברים משתפרים, הדברים מתחילים להתקדם כמו שאנחנו רוצים שיתקדמו וזה הדבר הכי מבורך מבחינתי, לפחות מבחינת המהות של הוועדה שלי, זה לייצר פתרונות בפריפריה. המקום הזה הוא אולי אחד המקומות המרכזיים בפריפריה לסוגיה הזאת של אשפוז קשישים ותשושי נפש ולכן אנחנו צריכים להביא את זה למצב שאנשים יבואו לפה בשמחה ובנחת ושהשם של המקום הזה ימשיך ללכת לפניו.

בסך הכול אני רוצה לומר לכם, באמת לכולכם, אני מאוד מאוד מעריך את הרצון שלכם ואת האהבה שלכם לתפקיד. זו עבודה קשה, היא לא מובנת מאליה, כל מי שנמצא פה, אני יודע כמה הוא עובד קשה, כמה זה קשה, אבל עוד פעם אני אומר, תמיד צריך לזכור, וכך לפחות אני מסתכל על זה, שכל אחד ואחד מהחולים פה זה גם יכול היה להיות האמא שלכם, האבא שלכם או הסבא שלכם וחוסר האונים של אותו בן אדם מבוגר, שהוא באמת חסר אונים, הוא הגיע למצב שהוא לא יכול בעצמו, זה לדעתי אולי הדבר המרגש ביותר - - -
פנינה שוורץ
והכואב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הכואב ביותר לראות וכשאתם נותנים למישהו שהוא באמת חסר אונים במצבו, אחרי הרבה שנים שהוא היה לא מזמן חזק ואיתן ודומיננטי והזיז הרים. אמא שלי ז"ל הייתה אשת עסקים מצליחה, עשתה מיליונים, נפלה, הפכה להיות שבר כלי. לראות אדם שמכזה חוזק יורד למצב כזה חלש, הרגש של הבן אדם חייב באופן אוטומטי לעבוד והגיוני גם שהוא ייתן לאותו אדם לפחות תחושה נעימה שיש מישהו שמכבד אותו בצד השני, שרוצה לתת לו את החום ואת האהבה, שרוצה לעזור לו לעבור את התקופה הקשה הזאת. בעיניי, גם אני כאיש מאמין, זו לא ברכה רק פה, זו גם ברכה אצל הקדוש ברוך הוא. אני איש מאמין ויש מי שמסתכל מלמעלה על איך אנחנו מתנהלים וכשאנחנו עושים דבר כזה זה בעיניי גם מצווה גדולה, מעבר לעבודה ומעבר למחויבות. זה הכול.

הישיבה ננעלה בשעה 17:15.

קוד המקור של הנתונים