ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 31/10/2017

המשרד לביטחון פנים - דו"ח חצי שנתי תכנון מול ביצוע תקציבי

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-11-06OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 492

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, י"א בחשון התשע"ח (31 באוקטובר 2017), שעה 14:20
סדר היום
המשרד לביטחון פנים - דו"ח חצי שנתי תכנון מול ביצוע תקציבי

בהשתתפות השר לביטחון פנים
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

יעקב אשר

אכרם חסון

לאה פדידה
מוזמנים
השר לביטחון פנים גלעד ארדן

אליעזר רוזנבאום - המשנה למנכ"ל, ביטחון פנים

גלית שרם - ע' מנכ"ל, המשרד לביטחון פנים

אורית שמואל - רע"ן דוברות והסברה, המשרד לביטחון פנים

דני קריבו - ראש אגף תכנון, תקצוב ובקרה, ביטחון פנים

איתן גולדפלם - ראש חטיבת תקציבים, ביטחון פנים

יואל הדר - יועמ"ש, ביטחון פנים

חגית שני - חשבת המשרד ושב"ס, ביטחון פנים

עמיחי דוד - רפרנט בטחון פנים באגף תקציבים, משרד האוצר

סיגל שהב - עו"ד, המרכז האקדמי למשפט ועסקים - הקליניקה לזכויות עצורים

שי חדד - פעיל, המשמר החברתי

איתן הורן - פעיל, המשמר החברתי

רעות ברג - פעילה, המשמר החברתי

יאיר אוחיון - פעיל, המשמר החברתי

עוז עזריה - פעיל, המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל שור
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר המתרגמים

המשרד לביטחון פנים - דו"ח חצי שנתי תכנון מול ביצוע תקציבי

בהשתתפות השר לביטחון פנים
היו"ר דוד אמסלם
צהריים טובים, אני מתכבד לפתוח את ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא המשרד לביטחון פנים, דוח חצי שנתי – תכנון מול ביצוע תקציבי, בהשתתפות השר לביטחון פנים.

כבוד השר, אני באמת מודה לך על ההשתתפות שלך. היום עשינו מתחילת היום, כל היחידות שאתה אמון עליהן, אז אני ברשותך אעביר לך את רשות השידור. בבקשה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
תודה אדוני היושב ראש. אני מודה לך, כי פעם אחר פעם אתה מוכיח שאתה מבין היטב את התפקיד של הכנסת ושלך כראש ועדה, לא רק מקדם חוקים חשובים כפי שאתה עושה, אלא גם לפקח על פעילות הממשלה. אני כמובן מקבל את זה באהבה. הנחיתי את גופי המשרד לבוא ולתת כאן דין וחשבון מלא. הידיעה שיש מי שמפקח ועוקב בהחלט תורמת גם לשיפור ולתיקון, שכמו בכל גוף גדול, תמיד יש מה לשפר ותמיד יש מה לתקן.

אני מבין שבעצם כבר הציגו הגופים המרכזיים. אני רק רוצה לומר כאמירה כללית ומנכ"ל המשרד הוא זה שיציג את המצגת בהסתכלות באמת גם בדגשים שאתה ביקשת, התקציביים וכוח האדם והביצוע עד כה. אני רק אומר ברמה הגבוהה יותר שאני מאמין שהיום המשרד לביטחון הפנים בלי קשר לפרסונות שמאיישות אותו, יש לו חשיבות יותר מאי פעם. אנחנו נראה את זה גם כששואלים את הציבור ואין ספק שהיום מה שמעסיק את הציבור ביום-יום שלו, מה שבעצם מפר את שלוותו או טורד את מנוחתו, כמעט כל הנושאים, מדובר בנושאים שהם תחת אחריות המשרד. זה יכול להיות הרעש מהשכן או הביטחון של הילד שיוצא לגינה הציבורית או בדרך לחוג או השריפה או התקלה או כל דבר אחר. אלה הדברים שמטרידים ושוברים את השגרה, בהיבט זה עלול להיות שלילי, של האזרחים, ולכן ההתעצמות של המשרד והיכולת שלו לתת מענה לדרישות ההולכות וגוברות של הציבור, ובצדק. ככול שאיכות החיים ורמת החיים עולה, הציבור מצפה לביטחון אישי ברמה גבוהה יותר ולמענה מהיר ומיידי.

כמובן בהיבט הביטחוני אין צורך להכביר מילים. אם בעבר כשדיברנו על ביטחון, מה שראינו אל מול עינינו זה צה"ל, אז היום כשמדברים על ביטחון, ברור שהאיום המרכזי הוא על העורף האזרחי ועל מרכזי הערים. גל הטרור האחרון התחיל מירושלים ולא במקרה, כי הריבונות שלנו על מדינת ישראל בהיבט הביטחוני נבחנת יום יום בעורף ושם המשטרה ולוחמי האש הם אלו שאמורים לתת את המענה. די אם נסתכל, לצערנו, על רשימת הנופלים בשנתיים האחרונות כתוצאה מעימותים עם מחבלים וארגוני טרור, כולם שוטרות ושוטרים. הם אלה שנמצאים היום בחזית ובהיבט החברתי שאתה מאוד מקפיד עליו, גם פה אפשר לראות קורלציה, מתאם, בין עיריות חלשות, רשויות חלשות לבין מקומות שבהם אכיפת החוק והסדר היא ברמה נמוכה מדי. אתה עוסק רבות בחברה הערבית וזה נכון. אי אפשר להצליח עם מערכת חינוך בישוב או בצמצום פערים חברתיים או השקעות כלכליות אם שורר שם מערב פרוע, ולכן גם בהיבט החברתי, גם בהיבט הביטחוני, החשיבות היום של המשרד וההתעצמות שלו ומימוש התקציבים שניתנים לו, וברוך השם הצלחנו להגדיל אותם באופן משמעותי בשנתיים האחרונות, היא חשיבות גדולה. מכאן יציג המנכ"ל. בבקשה.
אליעזר רוזנבאום
חברים, אנחנו בחזון כפי שהגדרנו אותו וגם תיקפנו אותו לאחרונה פעם נוספת, של המשרד - שיפור בביטחון האישי וחתירה ליצירת חברה בה השמירה על החוק והסדר הציבורי ודחיית אלימות ועבריינות, מהווים ערכי יסוד מובילים על מנת לאפשר איכות חיים גבוהה יותר לתושבי מדינת ישראל.

(הצגת מצגת)

אלה תחומי האחריות שהמשרד עוסק בהם, הגופים שהם תחת המשרד, אז שלושת הגופים, הם הציגו בפניך את הביצוע התקציבי של חציון ראשון, זה המשטרה, שירות בתי הסוהר והרשות הארצית לכבאות. יש לנו את הרשות להגנת עדים, יש לנו את הרשות החדשה שאתה בקיא בכל התהליכים שעשינו, של מניעת אלימות, סמים ואלכוהול. יש לנו את המנהלת שעובדת בדרום, שפועלת למניעת הבנייה הבלתי חוקית, ואגף כלי ירייה שהוא במשרד לביטחון הפנים.
קריאה
המשמר האזרחי, לא?
אליעזר רוזנבאום
המשמר האזרחי הוא חלק מהמערך המשטרתי. יש בו כ-33,000 מתנדבים.

מבחינת כמה נתונים, התקציב היום של המשרד הוא 17.7 מיליארד, גדל. מועסקים 45,000 משרתים ומועסקים במשרד ובגופים. כ-9 מיליון פניות אזרחים למוקדים. צריך לזכור שיש לנו גם המוקד של כב"א ויש לנו גם את המוקד של המשטרה. יש לנו גם את כלי הירייה. בסך הכול אנחנו מרכזים כמות מאוד משמעותית של פניות, וכמובן מטפלים, לא רק מרכזים את הפניות אלא גם מטפלים, פניות לאזרחים. כ-21,000 כלואים ו-460 סך הכול מתקנים, תחנות משטרה, תחנות כיבוי, לשכות של כלי הירייה וכו'.

מה שהשר ציין בראשית דבריו, אנחנו קיימנו סקר. רצינו ללמוד מבחינת האזרח, איך הוא רואה את הנושא של ביטחון הפנים, סקר בקרב 1,500 אנשים, שזה מדגם מייצג. 46% מתוך אלה שענו לסקר טענו שהחשיבות של ביטחון הפנים והחלקים האחרים כפי שאתם רואים אותם בעוגה, ואני חושב שזה בהחלט מספר מאוד משמעותי, שבהחלט צריכים להתייחס אליו כדי לתת לנו את המענה כדי שיהיה לנו את הכלים, את התקציב וכמובן שחובתנו אנו לבנות את התוכניות כדי להתמודד עם היעדים ועם אתגרי ביטחון הפנים.

הגודל של התקציב שלנו זה לא בהלימה, כשהצגתי את ה-46% כי הגודל שלנו הוא 3.8% מסך הכול התקציב של המדינה ואנחנו חושבים שהוא גדל, אבל עדיין הוא חסר גם ביחס לתקציב הביטחון. אני מקווה שבשנים הבאות אנחנו נמשיך להתקדם בהיקפים משמעותיים.

מבחינת מדיניות השר, רק אומר שהליך התכנון במשרד לביטחון פנים הוא מסודר. אנחנו מקיימים הערכת מצב שבה אנחנו משתפים כמובן עם הגופים שלנו אבל לא רק, גם עם מערכת הביטחון, גם עם גופי המודיעין. אנחנו למעשה בסוף בונים בסיום הערכת המצב אנחנו מביאים בפני השר כמובן גם את האתגרים וגם את הנושאים לפי סדר עדיפות, עדיפות א', עדיפות ב', עדיפות ג' כדי שמזה אנחנו נגזור את מדיניות השר. אחרי שהשר מאשר את הערכת המצב ואת סדר העדיפות אנחנו למעשה מכינים את מסמך המדיניות. כמובן שזה עובר לאישור השר ולאחר מכן זה עובר לגופים, שהגופים מזה בונים את תוכניות העבודה, א', כדי ליישם את מדיניות השר וכמובן את הדברים הנוספים, אם זו מדיניות המפכ"ל, אם זו מדיניות נציב כיבוי והצלה, כמובן יחידות המשרד.

זה החלק האחרון, תוכניות העבודה. מבחינת מדיניות השר - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
כמובן שבהיסטוריה של מדינת ישראל הביטויים מדיניות הנציב, מדיניות המפכ"ל לא היו אמורות להיות, אבל עם השנים התפתחו תובנות חדשות. פעם חשבו שמדיניות זה של המדינאים שנבחרים.
היו"ר דוד אמסלם
אתה יודע, כשנפתחת הזרעית, ככול שאנחנו מתקדמים, בסוף הגולם קם על יוצרו.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
רק צריך להיזהר עם המשלים.
היו"ר דוד אמסלם
אני אומר שחלק מהבעיה, שכל אחד צריך לעשות את תפקידו. מי שלש את הבצק, שילוש את הבצק. מי שאופה, שיאפה.
אליעזר רוזנבאום
מדיניות השר, הנושא הראשון זה השיטור הרגלי. החשיבות שלו היא ברורה. אנחנו למעשה מקצים משאבים בעיקר לכוח אדם למקומות שאנחנו חושבים ששם צריך גם מעבר לשיטור הממונע ולשיטור העירוני, את השיטור הרגלי.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אנחנו נשלים עד סוף השנה, תחילת שנה הבאה קליטה של 500 שוטרים חדשים שרק הולכים ברגל. אין להם רכב.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, כמה הולכים ברגל ובאופניים?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
500.
היו"ר דוד אמסלם
רק 500?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני אסביר. כל השוטרים הולכים ברגל. אין שוטר שרק בניידת.
היו"ר דוד אמסלם
מהבית לרכב.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לא, לא, לא. כל השוטרים מסיירים, אבל סיור מבוסס בדרך כלל על ניידות סיור, בין אם זה יחד עם פקח עירוני או שני שוטרים או באלף ואחד, וגם היום יש שוטרים שכל תפקידם זה הימצאות פיזית ברחובות ללא הפסקה. אתם רואים את זה בירושלים, אתה רואים את זה בדרום תל אביב, אתה רואה את זה בעוד מקומות. אני כמדיניות החלטתי לחזור עוד יותר ולחזק את השיטור הקלאסי וגם כדי לחזק את תחושת הביטחון וגם כדי לייצר יכולת לתת מענה לכל אירוע שעלול להתפתח בחופי רחצה. כל מפקד מחוז מגדיר איפה ריכוזי האוכלוסייה במחוז שלו ואנחנו שם נותנים מענה באמצעות שוטרים שאזור ההקפה, בגלל זה קוראים לזה שוטר מקוף, הוא רק נמצא באותם אזורים. זה היה רגיל שזה רק בירושלים. היום יש את חופי תל אביב, בקרוב חונכים את הכנרת, אילת, עמק האלכוהול בקריות. זה בימים ובשעות שהציבור נמצא שם וצריך את המענה המיידי ואת תחושת הביטחון.
היו"ר דוד אמסלם
קודם כול אני שמח באמת שקידמת את הנושא הספציפי הזה. אני באמת חושב שרוב שוטרי משטרת ישראל צריכים להיות בשיטור הרגלי הזה. תחושת הביטחון היא מאוד חשובה. כשאני הייתי ילד, דרך אגב, הכרתי את השוטר שלנו ברחוב, ואז איך אמרתי? כשמישהו היה רק צועק על אשתו, הוא היה קורא לו מהחלון, אומר לו, תיזהר.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לא מאמין שברחוב שלך היו כאלה אירועים.
היו"ר דוד אמסלם
האמת היא שכשהתארחתי אצל אחרים ראיתי את זה.
אליעזר רוזנבאום
זה לגבי שוטרי המקוף. כפי שנאמר, הם נמצאים בפוליגונים ששם יש באמת את הצורך, את הנוכחות ואת הביטחון האישי וכמובן אירועים שהתרחשו שם, באמת למנוע אותם, ואם צריך לעשות את השינויים בהתאם להערכת המצב, אז משנים את זה בהתאם להערכת המצב.

הנושא השני זה החברה הערבית. דיברנו על זה גם כשהמפכ"ל היה בבוקר, על החשיבות בנוכחות המשטרתית.
היו"ר דוד אמסלם
אני חושב שיש דברים שהוועדה מכירה והוצגו כאן בהרחבה, אז אין צורך להעמיק.
אליעזר רוזנבאום
הנושא השלישי זה ביטחון ירושלים. זה נושא מאוד משמעותי. המשאבים שניתנו גם ל-2017-2018, ה-525 שוטרים ועוד יתרת השוטרים ל-2019-2020 בסך הכול מביאים לשיפור מאוד משמעותי בביטחון בירושלים. נוסיף לזה את החלק הטכנולוגי, נוסיף לזה את עוטף ירושלים.
היו"ר דוד אמסלם
אני חייב להפריך כאן איזו שמועה, כי אחרי הפיגוע בהר הבית שבו נרצחו שני שוטרים שלנו, היו פרסומים והופצה שמועה כאילו יש איזה רפיון ושוטרים מבקשים לעזוב את מחוז ירושלים וכו'. לא רק שזה לא נכון. כל התקנים החדשים שהם במספר חסר תקדים, ואני אומר את זה באחריות. לא היה מאז קום המדינה גידול כזה גדול במשטרת ירושלים בתקופת זמן כזאת. כל התקנים אוישו והמשרד, בעצם אישרנו ביחד עם האוצר להקדים גיוס תקנים שהיו אמורים בעצם להשתחרר רק ב-2018, אז כשמסתכלים גם על השוטרים הקיימים שרוצים להישאר וגם על הצעירים שרוצים להתגייס, אני חושב שיש לנו הרבה מה להיות גאים, כי היום השירות במזרח ירושלים, אני אומר בצער, הוא שירות לא פחות מסוכן ומאתגר אולי יותר מכל קו אחר שיש כיום למדינת ישראל, דרום, צפון, קו התפר, מבחינת היקף וכמות האירועים.
אליעזר רוזנבאום
ונוסיף לזה את הטכנולוגיות המתקדמות שאנחנו בתהליך של הקמה. זה בכך הכול יביא באמת לשיפור גם בהר הבית וגם במרחב בכלל של ירושלים. זו בהחלט תוספת משמעותית.

הנושא הנוסף זה הגברת האכיפה בכבישים. גם כאן היינו חסרים וחלשים. לאורך השנים כפי שנאמר, נלקחו השוטרים, התקציבים צומצמו ואנחנו בתהליך של העצמת אגף התנועה. אנחנו אמורים להכפיל בשתי המשמרות הראשונות את מספר הניידות, בכל אחת מהמשמרות א' ו-ב' להגיע ל-150 ניידות.
היו"ר דוד אמסלם
תגיד לי עמיחי, כלכלית זה לא כדאי לכם? הרי כל שוטר מביא לכם כמה דוחות טובים. הרי גם כלכלית כדאי לכם לתת להם. מה ההכנסות מהדוחות של התנועה?
עמיחי דוד
אין קשר בין ההכנסות.
היו"ר דוד אמסלם
אני יודע שאין קשר, אני סתם רוצה לקשור עם עצמי.
עמיחי דוד
אני לא יודע את ההכנסות - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אגיד לך, דודי, אני רציתי להגיש הצעת חוק ובדקתי בממ"מ על ההכנסות מדוחות תנועה. אני לא זוכר כרגע את המספר, אבל זה הרבה פחות ממה שחשבתי. גנזתי מהר את הצעת החוק. אל תלכו לכיוון הזה.
היו"ר דוד אמסלם
אני אגיד לך למה אני שואל. הרי בדיון הקודם שהיינו, אז היה שם הכנסות מותנות של המשטרה. חלקה זה בעצם כנראה תקציבים של משרד התחבורה שהוא העביר בזמנו למשטרה וכו', כל המשחק, הישראבלוף. שים לי פה 20 שקלים שאנחנו משפחה ותיקח מכאן על הטיפול. בסופו של דבר מי שצריך לטפל בתנועה זו משטרת ישראל לפי הצרכים שהיא מגדירה. זה לא, עם כל הכבוד למשרד התחבורה, לכן אני אומר, הכול פה מישמש. זה מתחבר למה שאמרתי קודם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון, נכון.
היו"ר דוד אמסלם
כל אחד עוסק רק במה שהוא לא צריך, אז משרד השיכון מאבטח את בתי היהודים בסילוואן וכן הלאה וכן הלאה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בזכות אריק שרון, דרך אגב.
היו"ר דוד אמסלם
זה תמיד בזכות מישהו, לכן אני מנסה לעשות סדר, שמורה יהיה מורה, השוטר יהיה שוטר ושמס הכנסה יהיה מס הכנסה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אגב, ההכנסות בשנת 2015 מדוחות, עכשיו הוא הראה לי, 130 מיליון שקל.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אבל אני יכול להגיד שמחילוט של עבריינים, לא שהאוצר מחזיר לנו, רק השנה כבר מעל מיליארד שקל המשטרה חילטה למשפחות פשע, עבריינים וכו'.
היו"ר דוד אמסלם
אני מדבר על התנועה. אני אומר לכם, בואו תשבו איתם גם לגבי הנושא הזה של תגבור משטרת התנועה, מה שנקרא. תאמינו לי, זה עוד יכניס לכם כסף. בוא תמשיך.
אליעזר רוזנבאום
לגבי הנושא של מניעת אלימות ובריונות ברשת. אנחנו נמצאים בשלב של סיום הקמת מערך מאו"ר, גם המטה, גם המוקד הלאומי וגם היחידה המשטרתית. אני מקווה שבחודשיים הקרובים המוקד הלאומי יתחיל לעבוד. קצת התעכבנו בגלל המבנה והמשא ומתן עם מנהל דיור. אני מקווה שזה אחרינו. אנחנו מקבלים מבנה זמני ובמקביל מקבלים את מבנה הקבע. כל המערך ישב כולו שם. זה מערך משולב, גם שוטרים - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני חייב לחדד את זה לוועדה כי יו"ר הוועדה עסק בזה אישית. יש היום דבר הזוי במדינת ישראל, שבמשטרה, למרות שהיא עוסקת בטיפול בחירום, כל הרכישות או התקשרויות שלה למבנים, אני לא מדבר כרגע על חשב. חשב זו סוגיה אחרת. כשהמשטרה היום רוצה להקים יחידה למאבק בפשיעה ברשת, אנחנו יודעים, יש בעיה. כל יום נפגעים ילדים ובני נוער, היא לא סוברנית לשכור מבנה, אלא היא צריכה לעבור את כל השרשרת של הדיור הממשלתי. אתה מכיר את זה. בחנת ודחפת את התחנות בחברה הערבית. זה מתעכב לחנוך את היחידה הזאת, כי יש משא ומתן באיירפורט סיטי. יש פער עדיין של כמה שקלים. המשטרה כבר הייתה רוצה להתחיל, אבל זה מנוהל וההחלטות רק על ידי החשב הכללי, מנהל הדיור הממשלתי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
והתקציב של השכירות יורד ממך.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
כן, התקציב הוא שלנו. אני חייב לתת לך דוגמא. אתה כראש עיריית בני ברק לשעבר, האם היית רוצה שתחנת המשטרה תוקם בקצה של בני ברק, מחוץ ליישוב, כך שכל מי שצריך להגיש תלונה או כל התערבות של המשטרה צריכים לנסוע מקצה לקצה? לא. היית רוצה שהיא תשב במרכז היישוב, באופן טבעי. היא עוסקת בביטחון, היא נותנת שירות לאזרח. במרכז היישוב המחירים גבוהים יותר. החשב הכללי לא רוצה לשלם יותר, אבל זה ביטחון, זה חירום. לא יכול להיות ששיקולים כאלה, עוד כמה שקלים, פחות כמה שקלים למטר, כל עוד זה בתקציב המשטרה, יוכתבו לה על ידי גורם חיצוני בהקשר הזה.
אכרם חסון (כולנו)
אבל אפשר לשנות את הכלל הזה. אפשר להביא הצעה לשנות.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני סומך על שר האוצר שהוא בדרך כלל מגבה את אנשיו ולא את השינויים שאנחנו מנסים לעשות.
היו"ר דוד אמסלם
הרציונל הוא בעצם, וזה קודם כל התמחות ויתרון לגודל. הרי זה כל הרציונל.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
צה"ל ושב"כ לא עוברים דרכו.
היו"ר דוד אמסלם
אבל המשטרה זה גוף ביטחוני. בהיבטים שלו צריכים להיות יותר גמישים בעניין. אני באמת חושב כך. בבקשה, לייזר.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
המפכ"ל וגם אני פנינו לחשב הכללי וביקשנו שהמשטרה תוחרג כמו צה"ל והשב"כ. הסברנו את כל השיקולים, נתנו דוגמאות. החשב הכללי שוקל את זה כרגע. הוא לא פסל על הסף.
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו מדברים רק על שכירות ובניית מבנים?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
כן, כן, רק על נושא הדיור הממשלתי.
היו"ר דוד אמסלם
אני אזמין אותך, לייזר. נזמין את האוצר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בשכירות זו ממש שערורייה. בבניית מבנים אתה יכול להגיד לו, זה נכס של המדינה. בשכירות זו ממש שערורייה. אתה לוקח שכירות לעשרים שנה.
היו"ר דוד אמסלם
אין הצר שווה בנזק המלך. אתה מבין? לפעמים בשביל עוד איזה שלושה שקלים פה, אתה מפספס שלושים שקלים שם.
אכרם חסון (כולנו)
שנה שלמה הדיור הציבורי לא מצא בניין לתחנת משטרה בטמרה.
היו"ר דוד אמסלם
נכון, בעיה, לכן אני חושב באמת כמו שהשר אמר, צריך לתת להם את הגמישות שזה יהיה וקטור קצר. גם בגמישות שלהם, אם זה לא פה, מחר שם. רצים. לא כל היום לפי ספרי הנהלים האלה מבוקר עד לילה. בסוף אתה לא מתקדם לאף מקום.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כשאדם רוצה להתלונן על משהו במשטרה, הוא מתקשר 100. כשהוא רוצה להתקשר על בעיה ברשת, אותו דבר?
אליעזר רוזנבאום
הוא מתקשר 105 ואם הוא התקשר ל-100, 100 יעבירו אותו ל-105, כלומר יהיה סנכרון כך שאנשים לא ילכו לאיבוד. יהיה מענה. לא עכשיו, בעתיד, כשיקום המוקד ואז יהיה מענה. פשוט צריכים לוודא שלא יפלו פניות.

לגבי הנושא של אלימות במשפחה, נושא נוסף שאנחנו מקדמים את המענה בנושא הזה. החל ממחלקי משפחה שאנחנו כרגע מריצים בחמש עשרה תחנות, דרך קידום נושא שהשר באופן אישי, הנושא של הצמיד האלקטרוני להגן על נשים מאוימות, כל התוכניות של עיר ללא אלימות - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
תוספת עובדות סוציאליות בתחנות משטרה ועוד.
אליעזר רוזנבאום
עובדים סוציאליים, אזרחיות או שוטרות/שוטרים שהם עובדים סוציאליים בתחנות כדי באמת לתת את המענה. גם במגזר. אנחנו במגזר הקצנו עשרה תקנים במיידי כדי לגייס את בעלי התפקידים האלה.

כיבוי והצלה, נאמר כאן. כליאה ושיקום, גם נאמר כאן.

הדבר האחרון, לגבי מצבי חירום. יש חלוקה לא על פי התשתית החוקית אבל במציאות, בין מצב מיוחד בעורף, במלחמה, שזה באחריות שר הביטחון, והמצבים, החירום האזרחי - - -
אכרם חסון (כולנו)
אפשר להעיר הערה בבקשה בנושא השיקום? זה חשוב לנו. אנחנו מבקרים בבתי כלא. אנחנו מצאנו ש-60% מהאסירים לא משתקמים.
היו"ר דוד אמסלם
לא, חוזרים. הוא מתכוון, חוזרים, 40%.
אכרם חסון (כולנו)
איך לשקם את האסירים האלה ולהחזיר אותם למוטב, לחברה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אכרם, קודם כול אתה צודק והמספר הזה הוא לא שונה מהרבה מאוד מדינות מערביות אחרות וכנראה שאף מדינה עד היום עוד לא מצאה את הנוסחה איך בתקופה של בית הכלא ואחרי זה במעבר חזרה לאזרחות מעלים באופן משמעותי את האחוז הזה, אז יש הרבה מאוד תוכניות שמנסים. חלקם גם כן נתקע בגלל שרים אחרים או משרדים אחרים. נושא האג"ח החברתי למשל שרצינו להכניס השקעות של השוק הפרטי וכל מיני פרוייקטים שיקומיים והשתלבות בעבודה והכשרות. בסוף הרי זה נכון ששירות בתי הסוהר, יש לו תפקיד, אבל זה לא רק שירות בתי הסוהר לבד. בסוף הם יוצאים. אם המדינה לא נותנת עדיפות בקבלת אסירים למקומות עבודה מסוימים, והיא לא נותנת היום, דרך אגב, ובטח לא בשירות המדינה, אז קצת קשה לבוא בטענות לשירות בתי הסוהר, איך הוא לא עשה הוקוס פוקוס, כי בסוף אם הוא יוצא והוא עדיין מובטל, זה מה שקורה ולכן זה שיתוף פעולה של כמה מערכות. זה לא שירות בתי הסוהר לבד ואני גם לא בטוח עד כמה הוא המרכזי. יש גם רשות שיקום האסיר במשרד הרווחה. העמדה שלנו הייתה שצריך לאחד אותם. ברגע שהשר התנגד לזה, עצרנו את התהליך הזה ועדיין יש הרבה מאוד תוכניות חדשות.

איזו ועדה העבירה את תיקון 42? פה?
קריאה
כן.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אז הוועדה הזו בעצם העבירה תיקון שמכוחו אנחנו עכשיו התנענו הרבה מאוד תוכניות גם חינוכיות וגם של הכשרות מקצועיות חדשות. אני לא יודע איפה סיירתם, אבל אני אשמח להזמין לסיור. הייתי עכשיו עם הנשיא. ראינו דברים מאוד יפים ומרשימים ועדיין אתם צודקים, הבעיה עוד לא מספיק מטופלת ברמה המקצועית והבין משרדית המספקת.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
כבוד השר, בישיבה הראשונה אמר המפכ"ל שיש דברים שקשה לנו מאוד לתכנן אם התקציב הוא חד שנתי, ואמר גם היו"ר וגם אנחנו שבעצם אם הממשלה, יש לה דו שנתי, אולי שווה לבקש שלתוכניות מסוימות יהיה תקציב תלת שנתי, דו שנתי? כי הרי אנחנו יודעים שתוכניות לאורך טווח, אם אנחנו לא מתכננים אותן שנה קדימה, לא בטוח שאפשר ליישם אותן אחר כך.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אז אני חייב לומר ששתי התוכניות המשמעויות ביותר בהתעצמות של המשרד הן תוכניות רב שנתיות שתאמנו אותן עם האוצר. אני מדבר על החברה הערבית ועל ביטחון ירושלים. לצערי בשונה מצה"ל הן לא מקבלות שום חסינות ושום הבטחות לעתיד, כלומר, אם את תשאלי אותם עכשיו מה יהיה בתוכניות האלו ב-2019, הם יגידו, חכו שתעבירו תקציב 2019 ונדע. זה לא איזה משהו מוגן שזה כאילו בטייס האוטומטי והשער עכשיו ייבנה. זה משהו שקשור לאוצר ולראש הממשלה. ודאי שאני הייתי מאוד שמח שזה יקרה. גם הן לא מוחרגות מפלטים שעלולים לבוא. התוכנית של החברה הערבית התחילה כתוכנית תלת שנתית, אחרי זה דורדרה על ידי האוצר לחמש שנתי ושל ירושלים כבר גם שש שנתי נפרס, מה שרצינו לעשות בשלוש שנים. סימן שאלה אם אפשר בכלל בשלוש שנים, כל כך מהר לגדול כל כך הרבה, אבל בלי קשר, הכוונה הייתה לעשות מאמץ גדול לעשות את זה בשלוש שנים. בסוף זה נפרס על פני יותר שנים.

כמו צה"ל, אין ספק שבעיניי היום מה שהצגתי פה על החשיבות של המשטרה ורשות הכבאות והשב"ס לביטחון הלאומי היה צריך להיות תר"ש חמש שנתי שזה מוגן. זה כמו תר"ש "גדעון" של צה"ל.

מה אומר האוצר? תשאלי אותם. למה את שואלת אותי?
היו"ר דוד אמסלם
עשינו כבר דיון במשטרה.

אני הייתי מציע אפילו משהו כזה כתפיסת עולם. אני באמת מאמין רק בהיבטים של מערכות מהסוג הזה. זה חייב להיות תוכניות רב שנתיות, אז אני חושב שחמש שנים זה אופק מינימלי. אני מציע לכם באוצר, עזוב רזולוציה עד השקל. לפחות בואו תאשרו איתם תוכנית שלדית כזאת.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
דודי, אני אגיד לך משהו. העובדה שמצב בתי הסוהר הוא כפי שאתה מצביע עליו, זה בגלל זה, כי תמיד שאתה לא יודע מה התקציב וכל פעם זה לדחוף, אז כסף לשיפוץ בית סוהר או לבניין חדש, תמיד זה בעדיפות אחרונה אל מול הדחוף. אותו דבר גם זה שאין תחנות משטרה ביישובים הערביים, כי אם לא לוחצים עליך מהיישוב, המצביעים שלך, אני מסתכל על זה היסטורית, אז לא קמה שם תחנת משטרה כי זה תמיד הפחות דחוף לשרים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
השאלה אם הונחה בקשה כזאת בפני האוצר לתקציב מעוגן.
היו"ר דוד אמסלם
הנה, בזה הרגע אני מניח לפתחם. אני אומר, באמת תעשו איזה דיון אצלכם למרות שאני יודע מה תהיה התשובה. לפחות תבקשו שיציגו תוכניות עבודה רב שנתיות, שתאשרו להם את השלד. עזוב עכשיו את השקלים עד הסוף. בסוף באופן מעשי על הדברים החשובים בהרבה מהמקרים לא מקדמים אותם. בא גם שר, גם בא מפכ"ל לתקופה מאוד קצרה, מסתכל על הטווח הקצר הרבה פעמים בגלל שזו המציאות של החיים ובסופו של דבר הדברים לפעמים יורדים בכלל מהשולחן ולא דנים. למשל סוגיית כמו שאמר השר, סוגיית בתי הסוהר זה הנושא. לא ייבנו גם בתי סוהר עוד שלושים שנה. כולם יכנסו לתוך קופסאות שימורים ובסוף יבוא איזה רובינשטיין אחד ויתחילו לשחרר אותם ככה. בסוף אם זו תוכנית רב שנתית, אז נשאל את השאלה איפה בית הסוהר? היות ואנחנו מתכננים לחמש שנים, אז אפשר לספוג את זה. זה לאורך זמן. זה לא מעמיס על התקציב עכשיו. אני חושב שזו ראייה יותר נכונה מערכתית. בוודאי תשתיות. עזוב את השוטר הבודד. תשתיות. אני אומר לך, תשתיות, עשר שנתי. כשאתה גוזר את זה חמש וחמש, אתה רואה איזה אופק. זה כיוון. המדינה הולכת לאיזשהו מקום. אני חושב, לפחות סוגיית התשתיות.

בבקשה, לייזר.
אליעזר רוזנבאום
לגבי החירום, מספר נקודות. ראשית, משטרת ישראל היא הגוף הפוקד והשולט במצבי החירום. היא גם פרוסה ברשויות המקומיות. היא פרוסה מהצפון ועד הדרום. אנחנו בתחום החירום כמובן עושים את כל הפעולות. אין עוד הסדרה בינינו ובין משרד הביטחון מבחינת התשתית החוקית, אבל אנחנו חיים את המציאות ופועלים ומתכוננים בהתאם. רק סיימנו לפני שבוע תרגיל בין לאומי עם הירדנים, עם הפלשתינאים, עם הצרפתים, האיטלקים והספרדים, תרגיל של ארבעה ימים, יומיים שולחנות עגולים בירדן, יומיים פה, תרגילי שטח עם מטוסי כיבוי, עם מסוקים ירדנים, עם מטוסים, גיבוי של איטליה. אנחנו עוסקים בדבר הזה.
היו"ר דוד אמסלם
לירדנים יש מסוקי כיבוי?
אליעזר רוזנבאום
יש להם את הסופר פומה עם הטלאים. הם היו כאן. הגיעו הפלשתינאים עם הכבאיות והירדנים עם כוחות וחילוץ והצלה עם פקע"ר. היה בהחלט דבר שאני לא זוכר שהיה במדינת ישראל בהיקפים האלה, אבל אנחנו בהחלט מתקדמים. שני תרחישים, תרגלנו תרחישי שריפות ענק וחילוץ מהריסות.

לגבי אתגרי העתיד, אלה אתגרי העתיד שאנחנו מטפלים בהם: שיפור השירות לאזרח והגברת אמון הציבור בדגש על המגזרים הייחודיים. אמר המפכ"ל את הפער שיש במגזר החרדי וצריך להעצים ולטפל בו. הצד השני, את הטיפול במגזר הערבי. ההתמודדות עם התרחבות הפשיעה במרחב הסייבר, התנועה של משפחות הפשע מהפשיעה הקלאסית לפשיעה מתוחכמת יותר, פיתוח והרחבת יכולות מודיעיניות, ניטור ומעקב, זיהוי מוקדם של מגמות וכיווני פשיעה עתידיים וגיבוש המענה, התאמת המענה, כל נושא של כיבוי והצלה, מנהור, בניינים גבוהים וחומרים מסוכנים. אלה שלושת הנושאים שהציג אותם גם כיבוי והצלה, כל הנושא של הטכנולוגיה, גם פיתוח וגם יישום של טכנולוגיות מתקדמות כדי לשפר את המענה המקצועי, כל מה שקשור בנושא של הבג"צ או התוצאה של הבג"צ, חלופות מעצר ומאסר שאנחנו מטפלים בזה, הנושא של הפיקוד והשליטה במצבי החירום.

הדבר האחרון, גם הוזכר כאן היום, הגיוס והשירות של המשרתים. כדי לשמר ולאתגר כוח אדם איכותי שיבוא לגופים שלנו אנחנו צריכים להתמודד עם תעריפים ועם שכר שבשוק הפרטי. זה בהחלט קשה אל מול מסגרות השכר שיש בשירות הציבורי. קושי משמעותי.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מה מצב הייצוג הולם לנשים בכל השירותים האלה, משטרה, מגן דוד?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
מגן דוד לא שלנו.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מה שאתם אחראים, כיבוי אש, משטרה.
אליעזר רוזנבאום
במשטרה אין שום בעיה. אנחנו מגייסים שוטרים ושוטרות. אין שום מגבלה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אתה לא יודע את היחס.
אליעזר רוזנבאום
אין לי את הנתון כאן אבל היחס במשטרה הוא בסדר.
קריאה
24%.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
30% זה המינימום שזה נורמלי, אז אם זה 24%, זה תת ייצוג. המחוקק קבע 30% מינימום בארגונים - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
זה לא עובדי מדינה. עם כל הכבוד, אי אפשר להתעלם לגמרי מכל השוני והמשטרה זה גוף שביום יום אפילו הוא לא מתנשא על צה"ל. צה"ל, יש לו פעם בכמה שנים מבצע או קרב. במשטרה הם במלחמה יום יומית. אין יום שהשוטר או השוטרים בשטח לא נדרשים להיבטים הפיזיים של העבודה, אז ברור, צריך לשאוף להגדיל את זה כל הזמן ואנחנו במגמה כזו. יש מפקדות תחנה הרבה יותר מבעבר ומפקדת מרחב. יש בהחלט קידום בדרגות של קצינות ואנחנו שמים את זה כיעד, אבל להגיד שאם אין עדיין 50% אז זה בתת - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
לא אמרתי 50, אמרתי 30, אבל בסדר. אם יש מגמת עלייה וזה בבקרה - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בטח, זה אחד הנושאים שהוגדרו במדיניות. דרך אגב, אצל לוחמי האש המצב הרבה יותר גרוע. אין בכלל מה להשוות.
היו"ר דוד אמסלם
קודם כול, הוא מגייס לפי הצרכים המבצעיים. אני מניח שבימ"מ יש פחות נשים, אני חושב ככה, וביס"מ, לכן אני מניח שהמשטרה זה לא איזה מפעל שימורים או פקידי מס הכנסה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אנחנו לא טובות רק לשימורים או מס הכנסה.
היו"ר דוד אמסלם
התכוונתי שימורים, ששם אפשר גברים ונשים. אין הבדל בין גברים לנשים. זה התכוונתי, או פקידי מס הכנסה.

אני משוכנע וככה צריך להיות. הם מגייסים לפי הצורך המבצעי שלהם. אני מניח שבמשטרה יש מקומות שיש יותר נשים מגברים וביחידות אחרות זה הפוך בגלל שזה עניין של צורך מבצעי.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בייעוץ המשפטי אני בטוח שיש.
היו"ר דוד אמסלם
כן, בוודאי.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בכלל במדינה. לכי לפרקליטות. כולם שם כמעט נשים.
היו"ר דוד אמסלם
ממשיכים, לייזר?
איתן גולדפלם
אולי אני אתן סקירה קצרה של תקציב המשרד כפעולה משלימה של שלושת ההצגות של הגופים.

תקציב המשרד מסתכם בכ-700 מיליון שקל, 10 מיליון שקל - - - . ההכנסה היא בעיקרה הכנסות מארצות הברית בגין שת"פ עם - - - שם. המשרד שלנו מרכז את כל השת"פ עבור כל משרדי הממשלה בנושא הזה ולכן אנחנו מהווים בעצם מעין צינור. רוב התקציב הזה בסוף מופנה ליחידות שהן כפופות למשרד ראש הממשלה.

מרכיבי תקציב הקניות, מרכיבי ההוצאה העיקריים זה קניות.
היו"ר דוד אמסלם
קניות, למה?
איתן גולדפלם
עוד מעט אנחנו נפרט. - - - 17%. זה לפחות החלק היחסי בגופים. לפיתוח, 2% כשרוב התקציב של הפיתוח זה בעצם תקציב שלנו שמיועד לסיוע של משטרת ישראל בתוכנית הפיתוח שלהם.

מרכיבי תקציב הקניות, כפי שאתם רואים, החלק הגדול ביותר של התקציב הוא בעצם קרן הבלאי של המשטרה שמתוקצב במשרד.
היו"ר דוד אמסלם
למה?
קריאה
זה הוזכר בבוקר גם בסקירה של המפכ"ל.
היו"ר דוד אמסלם
שמעתי את המפכ"ל. אני דווקא שאלתי שם מה זה קרן הבלאי. זה צריך להיות מתוקצב במשטרה. זה בלאי של המשטרה. תראה, בסוף אנחנו צריכים לדעת. לא מפזרים. אתה יודע, משטרה זה משטרה. מה שצריך להיות למשטרה, זה למשטרה. לא בתנועה ההפוכה שהם בעצם מתוקצבים והם מעבירים את זה לשומרים של מישהו אחר, אז אני אומר, משטרה זה משטרה. הרי מדובר כאן על רכבי המשטרה, אז זה משטרה.
דני קריבו
כפי שהמשטרה גם הציגה בבוקר במסגרת הסקירה שלהם, תיארו מצב שבטרם הקמת הקרן במשרד הייתה יד קלה על הקרן - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, זה הבנתי. דני, אני אסביר. אין ספק בסופו של דבר, זה מה שנקרא בלאי נצבר. במקום לבוא יום אחד ולהגיד, אנחנו צריכים 200 מיליון, כל שנה נשים 10 עד שיהיה. במקום שנעסוק, לא יהיה לנו כסף, וזה מה מתחבר למה שהשר אמר קודם. מה שלא דחוף, לא עושים, אז אם אפשר עם הניידת, אתה מכיר את ההוא שהרגיל את החמור לא לאכול עד שהוא מת? אז הוא אומר, עד שהרגלתי אותו, מת? ככה, אתה יודע, בסופו של דבר כל מפכ"ל או כל שר, יש לו דברים יותר חשובים, אג'נדות, אז עזוב, אז הניידת תיסע עוד שנה, וההוא בא אחריו. ההוא בא אחריו, אומר לו, טוב, עוד שנה. בסוף אתה מוצא את הניידת כבר חמש עשרה שנה על הכביש, מקרטעת, אז בוודאי שזה הגיוני גם כתפיסת עולם, אבל זה חונה לא במקום הנכון. זה צריך לחנות בתקציב המשטרה בגלל שזה תקציב המשטרה ואז אם אנחנו רוצים לדעת מה תקציב המשטרה, אז אנחנו לא מוצאים אותו בעוד כל מיני מקומות אחרים במשרד. תקציב המשטרה, פותחים. ממה ששם זה של המשטרה. הוא לא שומר לו את הכסף בצד. הוא לא צריך לשמור לו. המשטרה, זה אצלה, ולהגיד לה, שמעי גברת, זה כסף שמיועד לרכישה.
דני קריבו
אין ספק שבעולם באופן כללי היה התיאור שנתת רצוי וכך לכאורה צריך להיות וככה זה קיים גם לגבי המשטרה כמעט בכל תחום. זה כמובן מתחבר לשני היבטים נוספים. אחד, הייתה תקלה כפי שציינתי ועצם קיום חשב משטרה שיכול לעשות את היד הקלה הזאת במשטרה. ב', ההתניות גם של האוצר כדי לבנות את - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנתי את מה שאמרת.
דני קריבו
כדי להסית את התקציב הזה למקום אחר, בעולם הנוכחי בהינתן שיש חשב במשטרה כפוף למפכ"ל, הוא לא צריך אף אחד כדי להסית את הכסף הזה למקום אחר.
היו"ר דוד אמסלם
אני שואל גם את האוצר. לא הבנתי. החשב הזה יכול לפזר את כל הכסף לכל מיני משרדים אחרים? הוא קובע בתוך המשטרה מאיפה זה זז החוצה?
דני קריבו
הוא כלי במסגרת קבלת ההחלטות בתוך משטרת ישראל.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, אתה יכול לקצץ את הסעיף הזה כמשרה? תמחק אותו אצלך. תוותר עליו ונראה מה החשב יגיד שם.
דני קריבו
אין לי שום אינטרס לקצץ.
היו"ר דוד אמסלם
לא הבנת. אני רוצה להבין את הרעיון. מה שאתה אומר לי, שזה אמור להיות בתוך המשטרה. החשב לפי מה שאתה אומר לי, לא רוצה שזה יחנה אצלו. לא החשב הנוכחי. נגיד יש אבולוציה שהייתה פעם בעבר.
דני קריבו
בעבר כמו שציינתי, הייתה יד קלה על הקופה או על התקציב. כדי שיהיה אפשר לממש את היד הקלה הזו בתוך המשטרה צריכים שיתוף פעולה של החשב. כל עוד החשב יושב בתוך המשטרה והוא חלק מהמשטרה, הקשר הזה יותר קל. בין היתר, כשבנינו את התקציב הזה, אחת ההתניות של האוצר ובצדק מבחינתו מאחר והוא בעצם שם כסף שהמשטרה לקחה למקום אחר, הייתה לשים את התקציב הזה במשרד כדי שהיד הקלה לא יחזור על עצמו.
היו"ר דוד אמסלם
הוא לא סומך על המשטרה שלו שישתו את הכסף למקום אחר?
דני קריבו
כשעשינו את הסיכום הזה, עובדתית המשטרה לא שמרה על הכסף הזה.
היו"ר דוד אמסלם
מה שאתה אומר לי זה דבר מדהים. אתה אומר לי, תשמע, האוצר לא סומך על המשטרה בהיבט הזה של הסעיף הזה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לאוצר יש כל מיני חלקים, דודי. יש אגף תקציבים, יש חשב כללי.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, אני מדבר על החשבות, ואז הם אמרו, תשמע, בוא ניקח את הכסף הזה היות והמשטרה, יש לה הרבה צרכים ומתוקף זה שיש לה גמישות פנימית לפעמים היא מעבירה מסעיף. יש פלואידיות, תנועה איפה שצריך, אז אנחנו רוצים לשמור על הכסף הזה שאף אחד לא יגע בו. נשים אותו לא במשטרה, נשים אותו במשרד. אם זה הנתונים, עושה שכל. אבל אני שואל שאלה אחרת. הרי זה לא נכון רק לגבי זה. יש עוד סעיפים, אז אם ככה, למה החשב של המשטרה הוא באמת לא חשב של האוצר והאוצר באינטרס אוצרי לשים אותו שם שלא ייקחו את הכסף?
דני קריבו
כמו שאמר השר, יש כמה קומות בבניין משרד האוצר.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.
מירי פרנקל שור
זה בסמכות המשטרה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
זה לא ברור.
היו"ר דוד אמסלם
ודאי. בגלל זה הוגש תיקון לחוק.
מירי פרנקל שור
לחוק יסודות התקציב. מה בעצם אומר חוק יסודות התקציב? בנוי התקציב, הסעיף התקציבי זה משרד הביטחון כאשר כל תחום פעולה, למשל פה המשרד לביטחון פנים, הרשות להגנת הדין, משטרה, שב"ס, זה תחום הפעולה, ותחום הפעולה מחולק לתוכניות. ברגע שסכום מסוים נמצא בתוכנית, אז אותו גוף יכול להעביר את הסכום לאיזה צרכים שהוא רוצה. אם רוצים יותר שליטה על הכסף שנמצא בתוכנית מסוימת, אז אפשר לקחת את הכסף או את התוכנית ולחלק אותה לתוכניות נוספות וכך העברת הכסף מתוכנית לתוכנית היא יותר ברת שליטה. זו סמכותה של המשטרה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
מה שיו"ר הוועדה מצביע זה על הפער בין מי שיכול להעביר לבין מי שצריך לתת תשובות לציבור למה משהו קרה או לא קרה.
היו"ר דוד אמסלם
קודם כול אני לא מתווכח שזה החוק. אני מבקש רק לתקן אותו.
מירי פרנקל שור
אם אתה רוצה להעביר את הכסף למשרד לביטחון פנים - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא כסף. החשב, הבקרה החיצונית צריכה להיות בקרה - - -
קריאה
החשב זה שם קוד.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
מה אמר סמנכ"ל הבקרה שלנו שאין לו לפעמים את הכלים לעשות בקרה כי הוא יודע מזה מאוד מאוחר? זה שכשגוף מנהל תקציב של 13 או 12 מיליארד שקלים ומי שצריך להיאבק עבור הגוף הזה להשיג לו את התקציבים וגם לתת תשובות לציבור, הוא לא שותף ביום יום להחלטה מסוימת, למשל לא לבצע תקציב שאושר לו למטרה X אלא להפנות אותו למטרה Y. נניח שקיבלת כסף לאכיפה בכבישים ואתה החלטת בתוך הגוף שזה כרגע לא כזה דחוף ואתה רוצה להפנות את זה למשהו אחר ולהעביר לשם תקציב. המשרד לא שותף להחלטה הזאת וגם הרבה פעמים ידע ממנה בשלב שכבר אי אפשר לתקן את מה שקרה, כי העברת שוטרים, זה בכלל הכשרה אחרת. הם עזבו בינתיים את המשטרה. עכשיו לתקן את זה, זה שנתיים. להשיג תקנים, להכשיר אותם, לקלוט אותם ביחידות. אומר היושב ראש ועל זה יש כרגע דיון ציבורי, האם הגיוני שגוף שמנהל 13 מיליארד, יש לו כל כך הרבה תפקידים ואחרי זה כל מה שהוא לא עושה או כן עושה מתגלגל לממשלה כדי להשלים את זה, עיין ערך גם בניית בתי סוהר או תחנות, האם זה הגיוני שהוא יהיה עצמאי עד כדי כך בחסות איפה שהוא צריך שתהיה לו עצמאות, נגיד בנושא חקירות, שבכל המשימות הציבוריות האחרות הן מסתתרות מאחורי העניין הזה שהוא חוקר גם אנשי ציבור. על 2% מהפעילות מקבלים פטור מ-100%.
היו"ר דוד אמסלם
לפי תפיסת עולמי, גוף במדינת ישראל שאמור לקבל צ'ק 14 מיליארד שקל ואומר שלום, להתראות, אף אחד לא מדבר איתי. אתה פקיד. מה הקשר בין זה לבין חקירת אנשי ציבור? כשאתה רוצה לחקור, תחקור. ה-14 מיליארד שקל, אף אחד לא מדבר איתך. יש מיליון נושאים אחרים, אז לכן משהו פה לא הגיוני.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אומר החשב הכללי באוצר, מה פתאום. החשב שלי הוא זה שיושב במשטרה ואם הם רוצים להזיז מתקציב הבלאי של הרכב למקום אחר, אז החשב שלי צריך לאשר להם שם את זה והוא נציגי.
היו"ר דוד אמסלם
יש פה ניגוד עניינים מובנה, לכן אני חושב שזה לא חוקי. מה שאנחנו מבקשים, שתהיה עצמאות על הבקרה של החשב. החשב זה מושג. זה בן אדם שעושה לך בקרה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אם לחזק את דבריו של דודי, מבקר המשטרה הוא לא לובש מדים והוא לא איש משטרה. הוא איש המשרד.
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי, ככה צריך להיות.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
הוא לא מבקר מערכת הביטחון, כי כנראה שהבינו שכשיש כפיפות במדים של ארגון כזה, זה עלול להציב אדם במצב לא פשוט.
היו"ר דוד אמסלם
אני גם אמרתי לחשב, הוא באמת איש מקסים. פגשתי אותו. בוודאי שאני משוכנע שהוא עושה את עבודתו נאמנה והוא ישר. למה המשטרה קונה מדים לעובדים? היא יכולה להגיד להם, חבר'ה, תבואו עם ג'ינס וחולצה. מה הבעיה? המדים מגדירים אותך כשייך לארגון ויש כללים פנימיים ולכן גם הוא. זה מצב נפשי. כשאתה שם מדים, אתה כבר מתנהל אחרת. כשאתה מוריד את המדים, אתה מתנהל אחרת. אתה לא שולט על זה. זה בקופסא, בראש. היום המצב הוא לדעתי לא תקין מנהלית והוא לא חוקי. גם אם בחוק מותר, הכוונה היא שזה לא חוק נכון.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
עובדתית נעלמו 60% מסיירי אגף התנועה במשך כמה שנים ואיש לא יודע לאן.
היו"ר דוד אמסלם
לא רק זה, אני בא גם לרמה העקרונית. זה לא הגיוני שיש גוף שמנהל את עצמו, גוף ציבורי, ואף אחד לא יכול להתערב לו בכלום. זה לא הגיוני. זה לא נשמע סביר באף מקום. תמיד המבנה הוא כזה שיש לך בקרה עליך ובסוף יש ראש ממשלה אחד שהציבור מבקר אותו. זה המבנה ההיררכי במשטר דמוקרטי, אבל אתה כדבר אדמיניסטרטיבי, כפקיד, לא משנה איזה פקיד, לא יכול להיות שאתה אחראי על עצמך, על כל הגוף שלך ואף אחד לא יכול להגיד לך שום דבר בשום נושא, בוודאי לא בנושאים כספיים. בוודאי שזה לא מתקבל על הדעת.

דרך אגב, הקרן בלאי, אני מבקש שתבחנו מדוע.. אני רוצה לדעת מדוע קרן בלאי הזאת יושבת פה ולא בתקציב המשטרה, לא קשור עכשיו לחשב, בגלל שזה מעוות כרגע את תקציב המשטרה. יש רבע מיליארד שקל שכשאנחנו פותחים תקציב המשטרה, הוא לא מופיע והוא חייב להיות שם.
איתן גולדפלם
קודם כול הוא מופיע בתקציב של המשטרה בתור הכנסה, כי זה הצד השני של - - -
היו"ר דוד אמסלם
שם זה הכנסה?
איתן גולדפלם
הכנסה מהמשרד. זה א'. דבר שני, הבעיה שהייתה בעבר זה פחות הסתות תקציב בין הסעיפים כי זה באמת יותר קשה גם לחשב לעשות וצריך את משרד האוצר. הבעיה העיקרית הייתה שהדרך של משטרת ישראל להתמודד עם קיצוצים, פלטים במהלך השנים היו לדחות את החלפת כלי הרכב וזה לא צריך את החשב. הם היו פשוט מקצצים שם והכסף היה נעלם.

חוץ מהקרן בלאי של משטרת ישראל יש את גופי המאמץ האזרחי של המשרד, שזה הרשות למלחמה בסמים, עיר ללא אלימות עם נתחים משמעותיים בתקציב הקניות של הרשות להגנה על עדים וטיפול המשרד, ונתח גדול, הצהוב, זה טייסת הכיבוי. החל מהשנה זה גם טייסת הכיבוי, חוזה תקציב של הפעלת החוזה מול החברה האזרחית שמפעילה את הטייסת. הוא גם כן חונה במשרד ומנוהל על ידי המשרד.

התפתחות תקציב המשרד – בדומה ליתר הגופים, גם כאן יש איזו מגמה של התפתחות חיובית. בכל שנה תוגברו פרוייקטים כאלה ואחרים. ב-2013 מיסדנו את עיר ללא אלימות ורשות הסמים במשרד, הרשות להגנה על עדים.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, ב-2015 הייתה קפיצה כזו ואחרי זה ירידה, למה?
איתן גולדפלם
קודם כול אם אתם רואים את החלק האפור, יש גם הערה למטה. ב-2014 וב-2015 התשלום לזכיין של מרכז הדרכה חנה בתקציב המשרד ולכן רואים את הקפיצה הגדולה ואת הירידה אחר כך ב-2016.
היו"ר דוד אמסלם
ואחרי זה איפה העברתם אותו, לאיזו חניה?
איתן גולדפלם
שילמנו אותו.
היו"ר דוד אמסלם
זו הוצאה חד פעמית כזו?
איתן גולדפלם
הוצאה חד פעמית.
דני קריבו
מה שהוצג בבוקר כ- PPPוהתשלום, ההקמה לזכיין וההפעלה השוטפת, שם יושב בתקציב המשטרה כפי שהוצג בבוקר.
אכרם חסון (כולנו)
אתם מרוצים מפרוייקט עיר ללא אלימות במגזר הלא יהודי? מהתפקוד, מהביצוע?
דני קריבו
בחלק גדול מהרשויות התוכנית עובדת טוב. יש מספר רשויות שאנחנו מטפלים, אנחנו מודעים, או שמנהל התוכנית או מנהלת התוכנית אינם מקצועיים או שחסר ואז אנחנו תקועים.
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, במסגרת ה-BOT בסופו של דבר הנכס חוזר למדינה?
דני קריבו
בסוף התקופה נשאר עוד 21 שנה בערך.
היו"ר דוד אמסלם
יש נקודות יציאה במכרז אם המדינה רוצה לרכוש את כל - - - ?
קריאה
לא.
היו"ר דוד אמסלם
המחיר הוא פיקס? הוא קבוע מראש?
קריאה
אם הזכיין לא ממלא את ייעודו - - -
היו"ר דוד אמסלם
ואם למשל אתה לא מקבל את השירות המתאים?
איתן גולדפלם
ברגע שיש הפרה של החוזה, כמובן - - -
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, אני לא מאמין ב-BOT אף פעם. הניסיון, אני יכול להראות לכם שזה גם עולה יותר. אתה מקבל שירות נמוך ובסוף אתה גם עובד אצל הבן אדם. למשל, השירות. עכשיו נשברה אסלה, לא מתקן, מה עושים?
איתן גולדפלם
במקרה של המכללה כמובן שיש מנגנונים שמגנים על המדינה בהינתן שיש הפרות מצד הזכיין, פעם אחת. פעם שנייה, ההפרות הקטנות נקרא להן, השוטפות, הניקיון לא מספיק טוב או משהו מתקלקל ולא מתקנים מספיק מהר, יש קנסות - - -
היו"ר דוד אמסלם
יש אופציה להחליף אותו באחזקה? יש מה שנקרא בנייה ואחזקה. יש אופציה?
איתן גולדפלם
א', יש. ב', את החברה שהפעילה עבור הזכיין את הניקיון הוא כבר החליף וגם היו שינויים משמעותיים - - -
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, יש לי רעיון בשבילכם, מה שאמרתי קודם. אני לא מאמין בפרוייקטים של ה-BOT, אבל גם אם אתה הולך, אז אתה לא צריך להכניס לו שם גם שיספק לך את השי לחג. הרי הרעיון ובעיקר ההוצאה הכבדה היא במבנה עצמו. אין לך כסף לפעמים. זה הסיפור. אין לך כסף לבנות את התשתית, אז בסופו של דבר אתה בא ואומר, בוא ניקח איזה מישהו שייתן לנו. זה כמו בשכירות לשלושים שנה וכו'. עכשיו אתה מחבר אליו גם את הנייר טואלט לא טוב, למה? אין לו יתרון יחסי שם. הוא בעצם בסופו של דבר נותן לך חבילה יותר מדי גדולה. החיים שלנו בנויים הפוך. אנחנו בעצם רוצים דווקא שכל אחד ייתן לנו רק את החבילה שהוא יודע לתת ואם הוא לא נותן אותה טוב, אנחנו מחליפים אותו. זאת אומרת, הוא יודע שיש לו איזה חרב שמתהפכת לו על הראש. אותו אחד שהוא נותן לך את כל המכלול, גם אם הוא תוקע אותך ב-10% בשירות, הוא יודע שלא תחליף אותו. זה מבנה שלו, הוא נותן לך עוד שירותים. אתה מסובך בכלל, אתה לא יודע לעשות את זה, לכן הוא בעצם מנהל אותך, לא הפוך.
איתן גולדפלם
מבחינת התקציב מול הביצוע, אנחנו רואים פה פער די עקבי בשנים. הוא נובע בעיקרון מהקרן בלאי. הקרן בלאי, בגלל שהיא מתפקדת כקרן שהתקציב שם מתווסף בכל שנה ולא בהכרח יוצא בכל שנה - - -
היו"ר דוד אמסלם
למה? זה לא משהו לינארי? לא יוצאים עשר ניידות, נכנסים עשר?
איתן גולדפלם
לא. זו קרן. היא קרן שהיא צוברת.
היו"ר דוד אמסלם
הסיפור של הניידות, אני מניח, יש להן אורח חיים, שאתה מפזר אותו על ציר הזמן. זה לא שפתאום כל הניידות בשנה אחת הולכות.
דני קריבו
במהלך התקופה הייתה החלטת ממשלה שקודם כול האריכה את החיים של הניידות. אנחנו מדברים כפי שהוצג גם בבוקר, על ארגון שגדל בשנים האחרונות בצורה משמעותית.
היו"ר דוד אמסלם
אבל הקרן לא יכולה לגדול. יש לך את הרכב החדש שאתה קונה, שזה לא מהקרן. בקרן, אתה מתחיל להפריש אליו. זה כמו פנסיה.
דני קריבו
מאחר והמקום שבו קונים רכבים זה בקרן, את הכסף לרכב הנוסף אנחנו שמים בקרן ומשם יוצאות ההזמנות, לצורך העניין.
היו"ר דוד אמסלם
גם הגידול בא משם?
דני קריבו
לא בא משם.
היו"ר דוד אמסלם
את הגידול אתם מתדלקים לשם?
דני קריבו
בדיוק.
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי.
איתן גולדפלם
מבחינת הניצול התקציבי, לפי התוכניות. אנחנו רואים גם כן ניצול כמעט מלא בתקציב השכר, 65% במשרד, ובשכר של הרשות להגנה על עדים, 75%.

בתקציבי הקניות, כשאנחנו סופרים גם את ההתחייבויות, אנחנו כבר מגיעים ל-100% התקשרויות על התקציב. כנ"ל לגבי הפיתוח.
אכרם חסון (כולנו)
מה עושים עם פסק הדין של - - - המשטרה, עם פסק הדין המפורסם?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
סומכים על שר האוצר שהוא, כמי שיש לו פינה חמה מאז ומעולם לשוטרים - - -
אכרם חסון (כולנו)
זה נכון שמדובר ב-7 מיליארד שקל?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
זה תחשיבים של האוצר.
אכרם חסון (כולנו)
זה נכון?
איתן גולדפלם
כולל תשלומי רטרו עשר שנים אחורה, אז כן.
אכרם חסון (כולנו)
אבל יש פסק דין, אז מה עושים? לא מכבדים?
איתן גולדפלם
זה נמצא על שולחנות של שר האוצר וראש הממשלה ויש דיון בנושא.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני אתרגם לך את זה לעברית. מרוויחים זמן עד הערעור בארצי, שוב פעם טועים ולא מבינים שכל יום שעובר, הפשרה תהיה יקרה יותר, אם בכלל כבר תהיה, כי ככל שהשוטרים והגמלאים, ובצדק מבחינתם, חושבים שהסיכוי המשפטי שלהם הוא גבוה יותר, והוא היום בוודאי נראה כבר הרבה יותר גבוה ממה שהיה לפני פסק הדין באזורי, אז הרצון להגיע לאיזה שהן פשרות הוא הולך וקטן אם בכלל עוד נשאר.
היו"ר דוד אמסלם
אני מסכים. דרך אגב, בדיוק ישבנו עם החבר'ה מהממונה על השכר. זה לא קשור, אני רק מספר לכם. ישבנו עם החבר'ה של המשטרה. אני הצעתי להם את העניין של תלכו, תעשו שיעורי בית. הרי בסופו של דבר אם יהיה פסק דין, לא יהיה על מה להתפשר בכלום, כולל אני מניח שהם יתבעו אתכם בהלנת שכר, אז לכן אני מציע היום, הם גמישים גם לגבי הפריסה וגם כמה הולכים אחורה. אפשר לדבר, אבל כהרגלנו בקודש אנחנו תמיד מתמודדים עם המשבר כשהוא מגיע ולא רואים אותו לפני. בבקשה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני חייב להגיד להגנתו של שר האוצר, שהוא כמוני, דרך אגב, לא ידע בכלל מכל העניין הזה. זה לא שבחפיפה באים ואומרים לך, כולל לא לצערי הפקידים לא באוצר. לא אומרים, תשמע, יש אירוע פתוח שההשלכות שלו עלולות להיות כך וכך מיליארדים. הממונה על השכר החליט שלא מגיע, אז הוא לוקח את הסיכונים כאילו זה עלה למרות שזה לא עלה, כי אם הוא יטעה פה או טעה, אז הממשלה תצטרך לחשוב מאיפה להביא את הסכומים האלה.
איתן גולדפלם
עוד פירוט של ביצוע לפי סעיפים מרכזיים עם טיפול של המשרד, 177 מיליון שקל, אז יש פה את הפירוט של הסעיפים ממה מורכב התקציב של המשרד. יש פה פרוייקטים משותפים עם משרדי ממשלה, עם משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד החינוך, כל מיני פרוייקטים, שכר דירה. אתם רוצים שנעבור על כל הפרוייקטים?
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא, אין צורך. אני רואה את זה כאן אצלי.
איתן גולדפלם
המאמץ האזרחי, גם כן פירוט של הפעילות העיקרית בעצם של המשרד, זה עיר ללא אלימות - - -
היו"ר דוד אמסלם
כן, אני רואה את זה.
איתן גולדפלם
הרשות למלחמה בסמים. פה אדוני היושב ראש, ביטחון החקלאי זה פרוייקט שאתה היית שותף לו גם בתקציב. שיטור עירוני – כל הפרוייקט של השיטור העירוני להשתתפות של המשרד - - -
היו"ר דוד אמסלם
ראינו, בסדר, עברתי על המצגת.

אכרם, אני אענה לך לגבי זה. הם כרגע נמצאים בתוך כמו שאמר השר, זה יושב על השולחן של שר האוצר, ראש הממשלה. הנתונים הקיימים. לדעתי בדיון אנחנו לא נביא את זה למקום יותר טוב, אולי יותר גרוע.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בוודאות יותר גרוע.
היו"ר דוד אמסלם
בדיוק, אתה מתחיל לטפס על יותר עצים, נהיה יותר בעיה.

היום אפשר לדבר איתם. הם מבינים שגם אם הולכים על ערכאת ערעור ושהמדינה גררה אותם, אז יש להם עוד סיבוב אחד ברולטה. הם יכולים לנצח או להפסיד, אבל הם יודעים שיש סיכון, אז כשיש סיכון בואו נדבר, ואז הם מוכנים לשמוע על פריסה, על כמה, אבל ברגע שיהיה פסק דין אז נגמר האירוע, אז אם המדינה תקבל את טובתה, אז היא לא תיתן להם שקל, ואם היא תקבל - - - , אז הם ירצו מחר בבוקר את כל הכסף, בצדק. עשר שנים, שתיים עשרה שנים אתם עושים לנו את זה. איך בא ההוא בבוקר? שמעת אותו. בא בבוקר, ישב פה ומה שעניין אותו ובצדק מבחינתו, פנסיונר, הסיפור הזה. הם כבר בנו על זה הרים וגבעות. יש להם כל אחד עם החישוב, כמה מגיע לו.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
שלא תחשוב שעם הרטרו גם אפשר בקלות, כי אם הוא פנסיונר היום, מסתכל על העשר שנים או שמונה שנים מאז שהוא פרש ולצורך העניין מגיע לו מהמדינה 100,000 שקל על העשר שנים האלה, אתה חושב שעכשיו הוא ישמח לפרוס את זה לעשר-חמש עשרה שנה קדימה?
היו"ר דוד אמסלם
הרי בסופו של דבר אם אתה מביא את זה בהסכם, שאתה מביא איזושהי הסכמה כוללת - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
כדי לצמצם סיכון להפסיד - - -
היו"ר דוד אמסלם
לכולם. אז אתה אומר להם, תשמעו רבותיי, אני לא שואל את השוטר הבודד, אבל באים כל ארגון השוטרים - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אתה צודק, אבל כל ההתנהלות של האוצר וההתנהגות שלו הראתה שהוא חושב שהוא מפסיד וזה הקרין. שמע, המדינה צריכה ללמוד הרבה בניהול משאים ומתנים.
היו"ר דוד אמסלם
אני מסכים איתך שעצם העניין שהגענו לאן שהגענו בנקודה הזאת, זה דבר לא טוב, בוודאי ובוודאי שהשרים לדורותיהם. הרי גם השר לביטחון פנים הקודם לא הבין. אני מניח שיש את הרימון רסס הזה שעוד מעט יכול להתפוצץ וכנ"ל שר האוצר, אחרת הם היו גם מפרישים.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לא הם. האוצר הסתיר אז מהמשרד את התשלום לצבא, דרך אגב.
היו"ר דוד אמסלם
איך אמרת לי? בסוף גם באוצר יש כל מיני קומות. יש שכר לבד למטה, ההוא תקציבים למעלה, לא יודע שהוא צריך לתקצב את מה שההוא למטה וכך הלאה.
אכרם חסון (כולנו)
יש לי שאלה, השר. אתמול שמעתי אותך. אתה אומר שנושא איסוף הנשק במגזר הערבי נכשל בגלל שלא שיתפו פעולה, אז אני מאמין שזה מה שהיה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לא, אני ניסיתי להסביר שאין דבר כזה איסוף נשק. זה בלוף שחברי הכנסת הערבים המציאו. המבצע הזה, קרה בו מה שצפיתי שיקרה. אין מושג כזה לאסוף נשק. זה לא קיים.
היו"ר דוד אמסלם
יש לקחת.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אדם שמחזיק נשק בלתי חוקי, הוא במודע עובר עבירה שהיא חמורה והוא לא מתנדב למסור את זה כי הוא מראש לקח את זה במטרה - - -
היו"ר דוד אמסלם
או רכש או גנב את זה בגלל שהוא צריך את זה.
אכרם חסון (כולנו)
השאלה שלי, אם יש לך מידע - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
רק רציתי לחדד את הצביעות של חברי הכנסת הערבים, שביקשנו אז את שיתוף הפעולה והעזרה שלהם. הם לא הצטרפו לקריאות לציבור אז להשתתף במבצע ולא שום דבר, ולהיפך.
היו"ר דוד אמסלם
דווקא פה אני רוצה להגיד לך משהו לגבי הסיפור הזה, באמת בתחושת בטן שלי, ולא רק זה. יש לי הרבה שיחות איתם.

אני מסכים איתך שהם לא קראו, אבל אני מרגיש שהסיפור הזה מבחינתם, זה מעיק עליהם מאוד בגלל שהם מעלים את זה בפניי כל הזמן ביוזמתם. זה מפריע להם, הביטחון האישי שלהם.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
הם כל החיים רוצים ללכת עם ולהרגיש בלי. גם וגם. אין אכיפת חוק בלי כניסה והשלטת ריבונות.
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
ומי שמגבה תמיד את פורעי החוק זה הם, אז אי אפשר, לא יעזור. אי אפשר גם לגבות תמיד בכל עימות של המשטרה עם העבריינים, לגבות את העבריינים ולמתוח ביקורת על המשטרה וגם לצפות שתהיה אכיפת חוק וסדר.
היו"ר דוד אמסלם
א', אני מסכים איתך, אבל היות ומשטרת ישראל זה לא גוף שרץ בפריימריס ולא הולך להיות בתחרות מלכת היופי, אז זה החוק והוא צריך לאכוף את החוק, איתם או בלעדיהם.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אתה צודק, רק אתה העלית את - - -
היו"ר דוד אמסלם
אני בתחושה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
הרי אותה חנין זועבי - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא היא. עזוב, שים אותה בצד.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
למה שאני אשים בצד? זה אותו דבר. הם בתחרות.
היו"ר דוד אמסלם
אני אגיד לך. התחושה שלי שהיא גם קרובה למציאות. אני יושב איתם המון. אני יושב עם ראשי ערים, עם חבר'ה מהמגזר שהם לא בתפקידים פורמליים. הם במצוקה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
ראשי ערים, אתה צודק. ראשי רשויות, מאה אחוז.
היו"ר דוד אמסלם
אני מדבר דווקא על ראשי הרשויות והארגונים - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
איתם אין לי בעיה.
היו"ר דוד אמסלם
אני אומר לך שאני מרגיש שהם זועקים זעקת אמת.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
דודי, זה אתה צודק.
אכרם חסון (כולנו)
השאלה אם יש מידע מדויק, בערך, כמה כלי נשק בלתי חוקיים נמצאים במגזר הערבי? דבר שני, אחרי שהמבצעים והדברים האלה לא הצליחו, האם באמת יש תוכנית? כי אני אגיד לך, רוב האלימות היום, מי שהוביל אותה זה 5% מהמגזר הערבי שהם ממררים את החיים לכל המגזר.
היו"ר דוד אמסלם
100,000 איש.
אכרם חסון (כולנו)
כן. זה הרבה, אבל יש לך עוד 95% שהם מסתכלים והם לא נוקפים אצבע והם מפחדים, וכל עד כזה, רוצחים אותו, ואנחנו רואים את זה כאן בוועדה. השאלה אם יש תוכנית עתידית.

אני רוצה לחזק אותך דווקא במשהו שקראתי כאן וגם דודי עד. אנחנו מכבדים את ראשי הרשויות, אבל יש ראשי רשויות שבאו לכאן והתחננו שיהיו תחנות משטרה אצלם ואחרי זה עלו לתקשורת ואמרו, אנחנו נגד. אני שמעתי אותם. אני לא האמנתי.
היו"ר דוד אמסלם
נכון.
אכרם חסון (כולנו)
למה?
היו"ר דוד אמסלם
חטפו איומים.
אכרם חסון (כולנו)
כנראה שמשפחות הפשע ביישובים - - -
היו"ר דוד אמסלם
היה פה ראש רשות שבאמת מה שאמרת, הוא אמר לי שהוא הביא את זה למליאה, הוא לא הצליח להעביר את זה. שם לא רצו לתת לו.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
התגברנו על זה. מצאנו איך לעקוף אותו דרך מנהל התכנון ובעוד שבועיים-שלושה אני חונך שם עם ראש הממשלה את התחנה. אמנם עוד לא את מבנה הקבע, אבל כבר מבנה של 200 מטר עם הרכב מלא של תחנה.

קודם כול התוכנית המרכזית זה הקמת תחנות משטרה. בלי נוכחות שם, בלי להיות חלק מהציבור והאוכלוסייה במקום זה לא יעבוד, כי אתה בא מבחוץ, אתה לא מכיר, אתה לא מעורב, אין לך מודיעין. זה משהו אחר. פה זה השקעה של 1.2 מיליארד שקל. כרגע היעד הוא 13 תחנות חדשות ועוד הכפלה של כמה שנותנות שירותים. למשל עכו, היא נותנת שירות גם לעכו, גם לכפרים שהם מרוחקים מאוד. זה לא הגיוני, אז אנחנו קולטים 1,300 שוטרים חדשים רק לטובת אכיפה ביישובים הערביים. בעיניי זה יעשה מהפכה. זה לא היה מאז קום המדינה. אני אומר לך חד משמעי, לא הייתה כזו תוכנית.

שניים, יש לילה-לילה מבצעי תפיסת נשק בלתי חוקי. היום אף כלי נשק הוא לא בבית של האדם. כמובן הוא לא טמבל. הוא שם את זה בגינה איפשהו מוסלק. אתה בא לגינה, על מי רשומה הגינה? על אף אחד. אין הסדרה. עכשיו תוכיח שהנשק שהיה באיזה בור, שאספו מודיעין, מצאו. איך אתה מוכיח בראיות? אחרי זה השופט נותן עונש מגוחך. מנסים כבר לקדם עונשי מינימום בתחום הזה, כמה זמן. הייתי אצל איילת עוד פעם השבוע והפרקליטות אומרת, אנחנו נחמיר את כתב האישום, אבל זה לא מרשים מספיק את השופטים. זה כמו שיטת שיקום אסירים. המשטרה לבד זה לא רק היא הגורם המשפיע. צריך פה שיתופי פעולה שלצערי הרבה פעמים תיקוני החקיקה הנדרשים כלל לא בסמכות שלי או של המשטרה. אני צריך להתחנן לפעמים לשר התחבורה אם זה אופניים חשמליים. לפעמים זה לשרת המשפטים אם זה החמרת ענישה במקומות שזו מכת מדינה.
אכרם חסון (כולנו)
זה נכון שיש 200,000 כלי נשק?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
ההערכות הן בין עשרות אלפים למאות אלפים, אבל אני לא חושב שמישהו באמת יכול לדעת כמה כלי נשק מסתובבים.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אני פשוט צריכה ללכת. אני רוצה ברשותכם להגיד קודם כול תודה על יום מרתק, מאוד מלמד ומהנה. גם לך, השר. כל מה ששמענו היום זה דבר מאוד חשוב. ביטחון פנים של מדינת ישראל זה חוזקה של חברה. אני באמת הייתי קשובה כי אלה היו דברים שהם ממש נוגעים לכל אזרח ואזרחית. המון תודה על היום הזה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה לאה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
תודה לך.
היו"ר דוד אמסלם
אכרם, אתה רוצה לומר משהו לסיכום?
אכרם חסון (כולנו)
האמת, אני רוצה לברך את השר. רוצה לברך אותך שאתה גם עושה עבודת קודש כאן בוועדה הזאת. אני פחות משנה וחצי איתך כאן. זה נושאים שמעניינים כראש עיר לשעבר. אני עסקתי בדברים. אני חושב שהוועדה הזאת עושה מהפכה, אבל שיתוף הפעולה בין משרד ממשלתי לבין ועדת הפנים, אני לא חושב שיש בהרבה משרדים שיתוף פעולה דומה ולכן תבורכו.

אני מסתובב בהרבה כפרים. אני לא מהמגזר הערבי, אני מהמגזר הדרוזי, קצת המצב שונה, אבל אני מודאג שכל שני וחמישי יש רצח. השבוע רצחו שני צעירים בעיר טירה. אנשים לא מוציאים את הילדים שלהם לרחובות בערב. זה גם הופך את האזרחים לאנטי ישראלים. מתחילים לחשוד ולחשוב אנטי ישראל. אני אומר, יש הרבה אוכלוסייה כאן טובה, נאמנה, רוצה רווחה חברתית.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
רק שתדע שב-2017 אחוז פענוח מקרי רצח בחברה הערבית, 2% פחות ממקרי הרצח אצל היהודים. אני אומר עוד פעם, חברי הכנסת הערביים רק משקרים ומסיתים כל היום כדי שבמקום דו קיום יהיה בידול. אני אומר לך את זה בצער. סתם ממציאים. מה, יש איזה שוטר או מפקד במשטרה שהוא לא רוצה לתפוס? הרי הם נמדדים על זה. הם נמדדים על פענוח מקרי רצח באזור שלהם וחיזוק הביטחון. זה שאין שיתוף פעולה, זה שאין נוכחות, זה שהרבה מאוד בעיות שהם מטפלים בהם עכשיו כדי לסגור את הפערים האלו, זה דבר שקורה. במקום לריב ולהסית, הלוואי שהיו פועלים כמוך ומחפשים איך להעמיק את החיבור וחיזוק שיתוף הפעולה. המשטרה בעד האזרח. זה טוב לאזרח. זה לא נגד האזרח.
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי, איזו שאלה.
אכרם חסון (כולנו)
אני רוצה לאחל לך הצלחה. אנחנו מקווים שנתחיל סוף סוף לשקם את האסירים בצורה נכונה ולתת הרגשת ביטחון אישי, כי אנחנו מדברים על הבנים שלנו, על האזרחים שלנו. תבורכו על הכול.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
תודה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. טוב, רבותיי, אני באמת רוצה להודות לך כבוד השר ולכל צוות המשרד ולכל היחידות, המשטרה, שירות בתי הסוהר, כב"א, כל מי שהציג בפנינו. בסך הכול עשו עבודת מטה באמת יפה, טובה, מקצועית. אני מבחינתי רוצה להכניס את זה כסטנדרט בתוך הכנסת. אני חושב שזה נכון, שזה מכבד גם את הכנסת וגם את המשרדים שהם באים ומציגים את תוכנית העבודה שלהם. דרך אגב, זה כלי גם שחבר הכנסת בסוף מבין גם את הצרכים. אם חסר משהו, אז הוא עצמו בא ואומר, רבותיי, ככה וככה. בדרך כלל חברי הכנסת מקבלים ארגזים כאלה. היום זה דיסק און קי. יספר לכם השר, הוא ראה את זה הרבה מאוד שנים. הם שמים את זה בצד. רק ללמוד את זה הם צריכים חודשיים, אז לכן אני חושב שזה באמת בלי לחץ, אין תקציב, אין כלום. מארגנים יום לכל משרד ובאמת באופן מאוד יחסית גם יותר רגוע לומדים את הנושא הזה. אני חושב שזה דבר חשוב מאוד ואני חושב בעיקר שזה חשוב, כפי שאמרתי קודם, שחברי הכנסת, התפקיד שלהם, שלי, אני לפחות ככה רואה את זה, לעזור למשרדים, לא הפוך. דרך אגב, חלק מהמשרדים או חלק מהמערכות חושבות שלהעיר, זה נגדם. אין לי מושג מאיפה הביאו את זה. איך אמרתי? אם אנחנו רוצים היום להעלות את קצבת הקשישים, אנחנו לא נגד הביטוח הלאומי. אם אנחנו רוצים להוריד ארנונה על פרגולות, אנחנו לא נגד העיריות. הדבר היחיד שאנחנו בעדו זה האזרחים. כל שאר המערכות, הן תומכות אזרח. הן צריכות להיות ניטרליות. מבחינתן זו עבודה. אתה לא בעד ולא נגד. אתה צריך לעשות את החוק, אז לכן אני לא מצליח להבין אפילו את המושג.

אני באמת שמח על היום הזה שהיה בסך הכול, באמת, אני אומר לכם באחריות, היו פה הצגות באמת מקצועיות, יפות, טובות, וכמובן אני שוב פעם מודה לך, השר, ולצוות, ואנחנו לרשותכם. זה התפקיד שלנו. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 15:40.

קוד המקור של הנתונים