ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 13/11/2017

מדד שקיפות משרדי הממשלה - משרד הבינוי והשיכון

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-11-29OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 105

מישיבת הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור

יום שני, כ"ד בחשון התשע"ח (13 בנובמבר 2017), שעה 9:30
סדר היום
מדד שקיפות משרדי הממשלה - משרד הבינוי והשיכון
נכחו
חברי הוועדה: סתיו שפיר – היו"ר
מוזמנים
מנכ"ל משרד השיכון

_

חגי רזניק

סמנכ"ל איכלוס, משרד השיכון - רונן כהן

ממונה על העמדת מידע לציבור במסגרת יישום, משרד הבינוי והשיכון - מאיר דקל

המבקר הפנימי, משרד הבינוי והשיכון - ישראל אקוע

רכזת לשכה, משרד הבינוי והשיכון - מגי גולן

דוברת, משרד הבינוי והשיכון - תמר קציר

ממונה ארצית במדיניות ציבורית סיוע משפטי, משרד המשפטים - אביטל בגין

ראש היחידה לחופש ומידע, משרד המשפטים - רבקה דב"ש

פעיל, פורום דיור ציבורי - סנדי מזרחי

פעילה, פורום דיור ציבורי - רבקה כהן בנלולו

פעילה, פורום דיור ציבורי - זהר אפרון

חברה בפורום, פורום דיור ציבורי - אתי חן זקן

חברה בפורום, פורום דיור ציבורי - אביבה יהודאי

סטודנטית לע"ס, פורום דיור ציבורי - אורית בת עין

פעילה, פורום דיור ציבורי - ברכה חסידים

פעילה, פורום דיור ציבורי - עידית אפרת סעדה לוי

פעילה, פורום דיור ציבורי - רחל צברי

פרטי, פורום דיור ציבורי - שרה אסולין

פרטי, פורום דיור ציבורי - איריס אסרף

מנכ"ל, עמיגור - יובל פרנקל

פעיל, צוות דיור ציבורי - לינוי נינט כהן

פעיל, צוות דיור ציבורי - איילת שריקי

מאבק הדיור הציבורי

_

מיטל כהן

קבוצת המעברה

_

אביבה יהודאי

מאבק הדיור הציבורי

_

דניאלה חרמון

נציגת עמותת שומרי משפט-רבנים למען זכויות אדם - עטרת חן הורוביץ

יו"ר ארגון תנו יד לחרש - משה בר

נציג ארגון שתיל- מייסודה של הקרן החדשה לישראל - דניאל גיגי

נציג ארגון קנ"ף - ששון עוזר

מרצה, חברי ועדת העוני - לילך מיכאל

סטודנטית, הקליניקה האורבנית האוניברסיטה העברית - נעם וילדר

מנהל קהילה, האגודה הישראלית ליהודי אתיופיה - ישמבל אלמיהו תספאי

מנכ"לית, התחדשות עירונית- ייעוץ וליווי פרויקטים - אתי ירדן

משקיף, המשמר החברתי - שמעון חננאל

גמלאי משרד מבקר המדינה - יוסי הירש

אזרחית, מוזמנים נוספים - הילה בר-און

ראש פרויקט תכנית הצפון-האלוף במיל' איתן דנגוט, מוזמנים נוספים - כרמלה לוי

משמר חברתי - סמדר אונה

מנכ"ל ארגון נכי הפוליו בישראל, ארגוני נכים - דורון יהודה

שדלן/ית (עצמאי/ת), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: אהבה ארגון הנכים בישראל המיוחד, מטב) - יובל יפת
מנהל/ת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון

מדד שקיפות משרדי הממשלה - משרד הבינוי והשיכון
היו"ר סתיו שפיר
בוקר טוב לכולם, חברות וחברים, אני מתכבדת לפתוח את הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור.

אנחנו נחלק את הדיון בצורה כזאת – משרד השיכון יציג את המצגת שהוכנה בהתאם לשאלות שאנחנו שאלנו מראש בנוגע לשקיפות של משרד השיכון. אחר כך, נפנה גם לנציגי החברות המשכנות בהמשך לדיון שכבר ערכנו פה על שקיפות החברות המשכנות בשנה שעברה. לנו יש כמה שאלות, כמובן, נפתח את זה לשאלות מכם המוזמנים והמוזמנות היקרות שהגיעו לכאן היום.

אני שמחה לפתוח את הדיון הנוכחי של ועדת השקיפות בנוכחות נציגי משרד הבינוי והשיכון, ומנכ"ל המשרד מר חגי רזניק, שהצטרף אלינו בעוד כמה דקות, ואנחנו מודים לו על כך. יחד איתם, כמו תמיד, נמצאים אתנו נציגי ונציגות ארגוני החברה האזרחית שיבואו לשמוע ולתת את ההערות גם לפני הוועדה וגם תוך כדי הדיון, וגם נציגים של הפונים והממתינים לדיור ציבורי.

הדיון היום הוא חלק מפרויקט "מבחן השקיפות". מדובר ביוזמה של ועדת השקיפות שבמסגרתה כל משרד ממשלתי מגיע לכאן לפני הוועדה ולפני הציבור, ומציג את פועלו של המשרד בתחום הנגשת המידע והשקיפות. ועדת השקיפות עסקה לא אחת בסוגיות שבהן נתגלה חוסר שקיפות כזה או אחר בעניינים שבהם מעורב משרד השיכון. ביקשנו להכיר את הקריטריונים שלפיהם נקבעת הזכאות לדיור הציבורי ומימוש המלצות ועדת "ברביבאי" כמו גם בסוגיית הסיוע בשכר דירה והחברות המשכנות.

בנוסף, עסקה הוועדה בעניין גרעיני ההתיישבות שמצאו עצמם ביישובים רבים במרכז הארץ, במקום שיופנו הכספים אל הפריפריה – גם בזה עסקנו במספר דיונים בוועדה, ונשמח לשמוע מה ההתקדמות, ומה קרה עם הנושא הזה.

כל הדיונים שעכשיו הזכרתי, היום בתקופה של השנה האחרונה, ואני שמחה שהיום הגיע לפה המנכ"ל גם כדי לתת תשובות לחלק מהנושאים הללו. מתוך האמונה שלנו בערכים האלה, ביקשתי מהציבור הרחב במפגשים שאנחנו מקיימים פה, כמו גם באמצעות הרשתות החברתיות להעביר אלינו באופן ישיר כל פנייה שלא נענתה על נושא שלדעתכם דורשת שקיפות משרד השיכון. ככה נעשה בדיוק גם עם כל המשרדים האחרים שמגיעים לוועדה, ולכל המתעניינים פרסמנו לו"ז מלא של המשרדים, ובאתר ועדת השקיפות כבר אפשר לראות חודשיים קדימה את כל המנכ"לים שמגיעים לכאן. אנחנו עושים את זה בשיתוף עם ארגוני החברה האזרחית וכמובן עם היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים.

כשאנחנו מסתכלים על מה ששלח לנו משרד השיכון, ניכר שנעשו מאמצים רבים בשנים האחרונות לפתור חלק מהסוגיות שעלו על סדר היום הציבורי, ושהנהלת המשרד והשר מבקשים לפתור את מצוקת הדיור הרחב ולציבור הנזקקים בדיור הציבורי. אבל יחד עם זאת, כפי שאנחנו נשמע מיד, עולות לא אחת טענות כאלה ואחרות, לרבות טענות על חוסר שקיפות כפי שכבר ראינו גם לפני כמה חודשים בדוח של משרד המשפטים, ואנחנו נרצה לראות כיצד הדברים האלה נענו.
רונן כהן
אני סמנכ"ל המשרד. אני עוסק לא בהרבה שקיפות, אבל עוסק בדיור הציבורי, ואני רואה שיש פה גם מוזמנים.

אציג את השאלות שאתם ביקשתם שאני אענה עליהן, בעיקר הטבלאות שהעברתם לנו. חשוב לי לתאר את הדברים שהם כמענה לשאלות שלכם. דבר נוסף, דברים שעשינו בתחום השקיפות, הנגישות והשרות, אנחנו קוראים לציבור במהלך השנה, שנה וחצי האחרונות, ואנחנו מייחסים חשיבות לנושא הזה.

אלה המספרים - האם במסגרת סך הכול שאנחנו מבוקשים, אנחנו עונים כמו שאתם רואים על הרוב. רוב הבקשות נענות באופן מלא. מה שלא נענה באופן מלא מושלם, ואחר כך כמובן אנחנו משלימים אותו ועונים לאחר מכן.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, יש 80% בקשות שלא הסתיימו ב-2017.
מאיר דקל
לא היה לנו ממונה על חופש מידע במשך כל השנה הזאת. אני נכנסתי לתפקיד רק לפני חודש וחצי. אני רוצה להשלים את הפער הזה, אני מקווה שעד סוף השנה נשלים את אותו הפער.
היו"ר סתיו שפיר
זו משרה מלאה?
מאיר דקל
משרה חלקית, זה נוסף לתפקידי הקבוע.
היו"ר סתיו שפיר
מה עוד התפקיד שלך?
מאיר דקל
אני אחראי על החברות הממשלתיות.
היו"ר סתיו שפיר
זה הרבה עבודה להיות אחראי על הפיקוח והרגולציה. בנוסף על כך, אתה אמור להתמנות על חופש המידע? כמה זמן יש לך בעצם לענות לבקשות חופש המידע?
מאיר דקל
בשלב הנוכחי אני בכלל לומד את המערכות. אני יושב ימים ולילות, מנסה ללמוד את המערכות עצמן. אני מקווה שאני אתגבר על הקטע הטכני בעיקר – לדעת איך היא נספרת ולהריץ את הבקשות.
היו"ר סתיו שפיר
כמה זמן לא היה ממונה?
מאיר דקל
כל השנה.
היו"ר סתיו שפיר
למה? שאלה למנכ"ל, אבל אולי הסמנכ"ל יכול לענות? לא פלא שאתם לא מצליחים לענות על 80% מהפניות.
נתנאל לפידות
טיפול בבקשות חופש מידע זה לא תמיד משהו פשוט, בדרך כלל דורש עבודה. לי יש פנייה שאני מטפל בה מעל חודשיים כבר על בקשה.

אנחנו אוספים את הנתונים גם מרשות המסים ולמ"ס, מכינים את הכול, ובסוף מעבירים. עדכנו אותם שיש לך מלא עבודה וזה לוקח זמן. זה מאוד תלוי מה בקשת חופש המידע, לא תמיד כל הנתונים יש לנו, אבל זה לא אומר שאנחנו לא פועלים כדי לתת.
היו"ר סתיו שפיר
אני מסתכלת על המספרים שלכם. קודם כל, יש ממש פער גדול – כלומר, מ-2016-2017, פתאום צנחו בקשות לחופש מידע באופן כל כך משמעותי מ-174 בקשות, זה צנח ל-21 בקשות, זה אומנם עד יולי, אבל נניח שזה בערך חצי שנה, אז ל-40 בקשות בטח יהיה עד סוף שנה. שנה, זו צניחה משמעותית, אנשים פתאום יפסיקו לשלוח בקשות כל שנה למשרד השיכון.
נתנאל לפידות
אנחנו תגובתיים פה לחלוטין, זה מה שאנחנו מקבלים.
היו"ר סתיו שפיר
רבקי, יש לכם איזשהן הערות על זה, יחידה ממשלתית חופש המידע.
רבקי דבש
האמת שזו הנקודה הראשונה שרצינו להתייחס אליה. באמת, הנושא של הממונה, הייתה ממונה במשרד הבינוי והשיכון, אך כנראה היה קושי בתפקוד ומשרד הבינוי והשיכון לא ענה לבקשות בזמן אמת, וכך נוצר הפער הזה. כן חשוב להגיד, גם בשנת 2016, היה 28% בקשות שלא נענו. חשוב לי להגיד, יש גם בנתונים שנמסרו לנו בשנת 2016, נאמר שלא הייתה חריגה אפילו מעבר ל-60 יום. מצד שני, מעל 5% מהבקשות שהוגשו, קרי, 10 תלונות הגיעו אלינו רק ב-2016, ב-2017 יש לנו כבר 9 תלונות, זה כבר קרוב ל-50%. אין לנו נתונים בזמן אמת 2017, אבל אכן הנושא של 21 בקשות הוא קצת תמוה.
היו"ר סתיו שפיר
אתם מכירים צניחות כאלה במשרד השיכון?
רבקי דבש
אנחנו מכירים צניחה אחת כזאת באפוטרופוס הכללי, אבל זה היה לאחר עבודה שנעשתה שם בניתוב של הפניות, כלומר, הפניות לא נעלמו, הן פשוט נותבו באופן אחר וניתן מענה מהיר, אני הייתי בודקת את הנושא הזה.

נקודה נוספת שחשוב להגיד, משרד הבינוי והשיכון מופיע פעם אחת כרשות מפרה על בקשה שלכאורה היא אמורה להיות פשוטה מדצמבר 2016 על קבלת תקציב ופיתוח ליישוב כרמית. כן אנחנו רואים שיש כאן בעיה בטיפול שהיא כבר נמשכת זמן רב. אני מאוד מקווה באמת שמאיר שנכנס רק עכשיו לתפקידו הוא יצליח. אני מודה שגם בוועדת הבחירה הדברים נאמרו שהשאלה הייתה – לא שמאיר לא ראוי, הוא ראוי בהחלט, אבל השאלה האם הוא יוכל לאור הקושי שנוצר גם באמת להתגבר.

אני אומרת שהמדיניות גם של משרד המשפטים, ושרת המשפטים וגם של נציב שרות המדינה שהם לא מתערבים בהחלטה של משרד איזה משאבים מקצים לטובת העניין, למעט הדרגה הנוספת שניתנה על ידי נציבות שרות המדינה, אבל זה בפירוש נקודה. כרגע המנכ"ל לא נמצא, ואני חושבת שראוי שהיא תיענה על ידו האם באמת במשרד שיש בו היקף מידע כל כך חשוב שנוגע לו כל כך הרבה אנשים, האם נכון שזאת דרך הטיפול שנמצאה.
היו"ר סתיו שפיר
תודה.

אנחנו גם נוסיף ונאמר, ללא קשר ליכולתך, ואני מניחה שהן מאוד גבוהות, לעשות את תפקיד הממונה על חופש המידע במשרד שהוא כל כך שירותי, כלומר, הוא חייב לתת מענה לאלפי אנשים שמחכים בפניות, שממתינים לתשובות, ולתת לזה תפקיד שהוא נשמע כמו חלקיק של החלקיק של המשרד, זה מעיד גם על מה המשרד חושב על אותן פניות שאמורות להגיע אליו. אנחנו פה לא פעם מדברים על כך שלא יכול להיות שממונה על חופש המידע יהיה כפוף לדובר המשרד, או יהיה במקביל, או יעמוד בתפקידים אחרים. התפקיד שממנו הגעת הוא תפקיד מאוד משמעותי, ומאוד גדול – להתגבר על 170 הפניות שצריכות להגיע בשנה, זה באמת לא ברור לאן נעלמו כל כך הרבה מהן.
מאיר דקל
למרות שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אני אגיד שכן המשרד שינה מדרג. אני עו"ד במקצועי, כלומר, המשרד נותן דגש ויכול לתת מענה גם איכותי. עכשיו אני מתגבר על הפער, אבל מבחינת מענה איכותי, אני מקווה שבאמת הדבר ייעשה, וכן המשרד הועיד לדבר הזה.

כפי שראיתם פה אנחנו נמצאים בדף של הליכים משפטיים נגד הרשות. כפי שאנחנו רואים - כתבתי הליכים, זה לא באחוזים. היו ארבעה הליכים שהוגשו נגד משרד על תביעות מידע. שישה סך הכול – שתיים ב-2016, ועוד ארבעה ב-2017. אנחנו יודעים שכולם הסתיימו. 10,500 היו הצעות נגד הרשות שלנו. שתי הליכים נפסקו נגדנו, שתיים נמחקו בהסכמה. אותו דבר היה אחוז זהה בשנה הקודמת.

שאילתות של חברי כנסת, אנחנו מוצאים שהיו בשנה האחרונה אנחנו רואים ששאילתות נענו בקצרה, במהרה רובם 10 שאילתות. לעומת זאת למעלה שאילתות למעלה מ-45 יום, הן רק 8 שאילתות. ממתינות למענה 21 יום הייתה שאילתה אחת. שאילתות שממתינות בין 22 ל-25 היו 12, 8 מתוכם - - -
היו"ר סתיו שפיר
מה זה אומר שלא נשלחו ללשכת השר?
רונן כהן
יכול להיות שהשאילתות האלה נשלחו ישירות מחבר הכנסת לאגף המקצועי.
היו"ר סתיו שפיר
שאילתות לא מוגשות בצורה כזאת.
רונן כהן
אנחנו שמים את הדברים כמות שהן.
היו"ר סתיו שפיר
כן, אבל זה פשוט לא עובד ככה טכנית. כשאנחנו שולחים שאילתה, שאילתה רשמית בניגוד למכתבים - - -
רונן כהן
אני מכיר את זה.
היו"ר סתיו שפיר
זה תהליך מאוד מובנה.
רונן כהן
זאת התגובה של לשכת השר, כי בסופו של דבר, כשאתה בא ללשכת השר, אתה רואה כמה שאילתות הוגשו, המידע שלהם יש זה שמונה שאילתות שהם לא הגיעו אליהן.
היו"ר סתיו שפיר
ב-2017 זה לא כל כך ייתכן. כלומר, זה מגיע אליכם ישר. זה תשובות משונות, גם המספרים שנתתם קודם. אני מודה שגם הסתכלתי על זה אתמול לפני הדיון, זה לא נשמע כמו התשובה הנכונה, אני לא יודעת איך להגיד את זה אחרת. אתם בדקתם את הנתונים?
רונן כהן
זה מול לשכת השר, בוודאי. אם השאילתה מגיעה אליהם, זה המספרים. מי שמילא את הטבלה הזאת זה לשכת השר אצלנו.
היו"ר סתיו שפיר
נגיע לזה כאשר יגיע המנכ"ל.

דוח התקשרויות – כל ההוצאות של משרד השיכון, דווקא את הדוח הזה הם פרסמו. כל הכבוד. בזה משרד השיכון בסדר גמור, יש הרבה משרדי ממשלה שלמרות פרסום הנוהל עדיין לא פרסמו את ההתקשרויות שלהם.
מאיר דקל
מאגרים – כפי שאנחנו יודעים, זה צריך להיות בהדרגה, ועם זאת, אנחנו מסיימים את מיפוי מאגרים. יש לנו 13 מאגרים עיקריים – תכנון, רשם הקבלנים, שיווק, מכרזים, מחיר למשכן, סיוע בדיור, שיקום שכונות, נכסים, חוק המידע הגיאוגרפי – העלינו את כולם לדבר הזה. חלק מהמידע, בעיקר בנושא של תכנון ושיווק הוא על ידי הגורמים המקצועיים שהתעסקו בכך, אנחנו עושים את זה בשיתוף עם רמ"י, רשות מקרקעי ישראל. מה שכבר פרסמנו זה מחיר למשתכן, התחדשות עירונית על מכרזים מוכרזים, ורשימות של היישובים למענק ממ"ד קדמי וכו', חלק מהמאגרים אנחנו נעלה אותם ב-2018.
היו"ר סתיו שפיר
אנחנו עוברים על המצגת ששלחתם אלינו בהקשר למדד השקיפות. היו פה כמה שאלות שעלו תוך כדי הקראה, נחזור אליהן.
מאיר דקל
צפיות ומאגרים. יש לנו את אחוז הצפיות והמאגרים – כמעט 170, 167 אלף אנשים. פינוי ובינוי 30 אלף, מחיר למשתכן 11.8 אלף, בעיר מודיעין כ-10.7. המאגרים הועלו בתחומה של אקסל. אנחנו מתכננים להעלות עוד מאגרים נוספים כפי המפורט פה.
היו"ר סתיו שפיר
איזה מאגרים?
מאיר דקל
במיוחד אנחנו שמים דגש זה העניין של אתר אישי. זה הדגש.
היו"ר סתיו שפיר
זה דובר בשנה שעברה.
רונן כהן
אנחנו בהרצה, בפיילוט, יש קבוצה שאנחנו עושים עליה. אנחנו עם זה סיימנו את הפיתוח ואת הכול, אנחנו כבר שם. אנחנו בהרצה של זה. יש קבוצת אנשים שמפעילה את זה, אנחנו מוכנים להציג לך את זה אם תצטרכי, זה כבר עובד. יש לנו 160 אלף משקי בית, אנחנו עוד לא מפעילים את זה לפני שאנחנו עושים בדיקה.
היו"ר סתיו שפיר
זה מאגרים נוספים?
רונן כהן
מה שיש שם זה בעיקר אישיים, זה לא מאגרי מידע כלליים.
היו"ר סתיו שפיר
מה לגבי התחדשות עירונית?
רונן כהן
זה מה שיש.
היו"ר סתיו שפיר
אני שואלת מתי המאגרים של התחדשות עירונית יפורסמו? גם על זה דיברנו.
שרה אסולין
12 שנה אני מחכה לתשובות.
היו"ר סתיו שפיר
הצגתם לנו את המצגת. ראינו שיש פה משהו קצת מוזר.

בשנים הקודמות היו אליכם 194 פניות לבקשות חופש מידע. בשנה האחרונה אתם מדווחים על 21, ירידה מאוד חדה. לא נראתה באף משרד. רבקי דבש, מהיחידה לחופש המידע במשרד המשפטים באפוטרופסות הכללי הייתה ירידה.
חגי רזניק
קודם כל העברתי את זה ללשכת השר. זיהיתי ליקוי בנושא של הטיפול בחוק חופש המידע. הבקשות לא טופלו. אני אומר את האמת, אנחנו משתדלים להגיד את הדברים.

באמת, הנושא הזה היה נושא שמצוי בליקוי טיפול בחוק חופש המידע. הוא היה בין תפקידים, לא אויש כמו שצריך. הממונה לא ביצע את תפקידו, חלק מהסיבות הן סיבות אישיות, אבל בסוף אנחנו משרד ממשלתי שצריך לתת מענה לציבור. אני לא יודע כמה מכם הזיזו אדם מתפקידו בשרות ציבורי, שזה לא דבר פשוט לעשות אותו, אבל לפעמים צריך לעשות דברים באומץ. באמת, הזזתי את הממונה הקודמת, ומיניתי את עו"ד מאיר דקל, לממונה על חוק חופש המידע.

בנינו לו מערכת תומכת. מצבת התקנים שלנו נמצאת היום באפס, כל תקן שמתפנה, אני מעדיף לשים בה אכלוס, עוד מעט נשמע פה כל מיני טענות נוספות, ונתייחס אליהן. אבל אני מדיף כל תקן שמתפנה כתקן משרדי לתת לאכלוס, לתת לאנשים שישרתו אנשים. חוק חופש המידע זה עניין פרוצדורלי והוא חשוב, אני לא מקל בו ראש.

עו"ד מאיר דקל, מבחינתי, הדבר הזה הוא בראש סדר העדיפויות שלו. יש מעליו מנהל אגף נכסים וחברות, אנחנו מכירים היטב את המלאכה. אני חושב שאנחנו נראה ביצוע גם בפועל. דווקא פה, בנושא הזה יש דברים אחרים שאני מודאג. ודווקא בנושא הזה אני שקט, אני חושב שנעשה שינוי ארגוני באומץ - הזזנו בן אדם, לא פשוט - שמנו את מאיר, אני סומך את ידיי על מאיר, והוא מקבל גיבוי ברמה יומיומית.

אני אשמח לשמוע, אני רואה פה הרבה פעילות. אני רוצה להודות להן, וחלק מהן יהיה להן דברי ביקורת גם על המשרד, גם עליי. בכל זאת, אני קם כל בוקר, שומע לא פעם את הפוסטים של ריקי בהאזנה גדולה, וכל אחת ואחד מהאנשים יש להם הרבה דברים של ביקורות גם מולי אישית, ובכל זאת, אנחנו נמצאים קודם כל כדי לשרת ציבור ובאופן אישי.
איריס אסרף
אבל זה לא מתקדם לאף מקום.
חגי רזניק
בסדר, אנחנו נדבר. נגיד גם מה זה מתקדם. אני אשמח לשמוע אתכם. אני ארצה להתייחס אחרי זה לתלונה תלונה, ואין לי ספק שהן יהיו נוקבות וקשות, אבל עדיין אנחנו בערב של מהפכה שירותית לציבור שאתם תראו אותה בימים הקרובים. הקמנו מוקד, גם חלק מהתוצרים שנמצאים פה בוועדה הזאת בראשותך, ודברים נוספים.
שרה אסולין
12 שנה אני במוקד שלכם, 12 שנה אני במוקד, מספיק זמן.
איריס אסרף
אבל שומעים פה שטויות. זה כל פעם חוזר על עצמו ולא מתקדם לאף מקום.
היו"ר סתיו שפיר
תאמינו לי, גם לי יש הרבה שאלות, ונכחתם פה בדיונים הקודמים. סליחה, מי שתתפרץ, אני לא אוכל לתת לה זמן אחר כך. אז בבקשה.
חגי רזניק
אני מעדיף אפילו בנושא הזה להפוך את הסדר, לשמוע את האנשים.
היו"ר סתיו שפיר
לא, תגיד מה שיש לך להגיד.
חגי רזניק
אנחנו ערב הקמה של מוקד כוכבית 5442 עם מענה אישי, עם אזור אישי. בן-אדם יידע מה התור שלו. עשינו באמת מהפכה טכנולוגית, זה לא דבר שלוקח יום. אני עסקתי בדבר הזה בחודשים האחרונים. נוסף לזה, שחלק מהאנשים פה אני עונה להם אישית גם אם אין לי תשובה, וזה הרבה פעמים מתסכל, כי גם כאשר עונה אישית אז אתה חשוף ישירות, ואומרים, הנה, פניתי למנכ"ל. אני לא מסתתר מאחורי שום פקיד.
היו"ר סתיו שפיר
מתי זה צפוי לעמוד על הרגליים?
חגי רזניק
עכשיו, בימים הקרובים. אנחנו בהשקה. עכשיו כבר עומד – תעשו כוכבית 5442 תקבלו כבר מוקד. עוד לא התחלנו את הפרסום, כי אני רוצה לראות שהוא עומד פיקס, והוא נותן את המענה פה מבחינה טכנולוגית.
איריס אסרף
דיי, נמאס מהפרסומים האלה. כל הכסף הולך לפרסומים.
חגי רזניק
אני אשמח, ברשותך, גברתי היושבת-ראש, לשמוע את האנשים.
היו"ר סתיו שפיר
אני אשאל כמה שאלות שעלו פה בשורה של דיונים קודמים שעשינו.
חגי רזניק
אני הייתי צריך להיות בדיון באוצר בנושא שיווקים. היה לי חשוב להגיע לפה, לשמוע את כולם, ולהתייחס לדברים, גם כאשר לחלק מהאנשים אין לי תשובות, אגב, אני אומר.
אתי חן זקן
יופי. יש את אביבה שתדבר ותסביר לך את הבעיה שלה.
חגי רזניק
אנחנו נשמח.
שלי ועקנין
אבל זה פורום שאלות ותשובות אישיות, זה שקיפות.
היו"ר סתיו שפיר
תודה על העזרה.

אני כן רוצה להגיד לכולכם. אנחנו עשינו מספר דיונים שקשורים לשקיפות של משרד השיכון ושל הדיור הציבורי. חלק מהדיונים דיברנו פה על השקיפות בתוכניות של משרד השיכון, אנחנו לא קיבלנו את תוכנית העבודה השלמה, אבל זה היה אחד הנושאים שביקשנו מכם מראש. שיראו בתוכניות איפה בונים דירות, איפה רוכשים דירות, כמה דירות וכו'. שקיפות בקריטריונים לדיור ציבורי. דיברנו על שקיפות בוועדות החריגים של הדיור הציבורי, וגם התייחסנו לדוח של משרד המשפטים, זה היה ביולי האחרון על הטיפול בדיור הציבורי ובנהלים.

יש פה שורה של שאלות, אני אעבור עליהן מאוד מהר כי אני מניחה שכולם פה מכירים אותן, אבל אנחנו נשמח להבין איפה זה עומד.

קודם כל, הוצגו בפנינו כבר לפני שנה התוכניות של משרד השיכון שבהן נאמר שבכל שנה היעד הוא לבנות או לרכוש 100 דירות חדשות לדיור הציבורי. נשמח להבין איפה זה עומד ב-2017, ואיך הסתיימה 2016. מידע שנוגע מאותו דוח משרד המשפטים. מידע על פעולות המשרד והחברות המשכנות בהמשך לפניות זכאים לדירה. מידע על מלאי הדירות שברשות המשרד, או אם הוא פועל לאיתור דירות נוספות למהלך הדיור הציבורי. מיקומו של זכאי ברשימת ההמתנה. מקומו של זכאי ברשימת ההמתנה, התור של הזכאים והשינוי במקום בתור, ומדוע השתנה המיקום בתור, ומידע על הדבר הזה אם הוא זכאי. העדר פרמטרים ברורים לקביעת גובה דמי השכירות לדירה בדיור ציבורי. ועדות דיור ציבורי שמתכנסות ללא נוכחות של הזכאים.

אני חייבת להגיד, בדיון הקודם הייתה פה נציגת משרדך ואמרה כאן בדיון הזה, שהם חוששים מכך שיגיעו המועמדים לוועדת חריגים ויעמדו בפני הוועדה כי הם פוחדים שיהיו הטיות כאלה ואחרות. הם חוששים שאם יבואו הזכאים בפני ועדת חריגים, זה עלול להכביד על הוועדה, עלול להקשות על הוועדה. הם לא יכולים לראות את הזכאים בעיניים בתוך ועדת חריגים, זה היה המשפט שמאוד הפריע כאן בוועדה. אנחנו תוהים אם זה השתנה מאז שערכנו את הדיון האחרון.

נציגת משרד השיכון בת שבע גורדון.
דניאלה חרמון
היא מנהלת פניות הציבור.
היו"ר סתיו שפיר
מי שרוצה לשאול, בבקשה, תעבירו לי בבקשה פתק עם השם שלכן. אני מבקשת, שאלות שקשורות לשקיפות. יש פה דיון שגם אני הייתי רוצה לשאול המון שאלות שהוא מעבר לתחומה של הוועדה, אבל בואו ננצל את העובדה שיש פה את מנכ"ל המשרד כדי שנוכל להסיר חסמים לשקיפות מידע לזכאים, ולשקיפות מידע לציבור וכל הנוגע למשרד השיכון ונתמקד בסוגיות האלה. פניות אחרות אני אשמח באופן אישי לעזור לכן, לטפל בהן אחרי הוועדה. תתמקדו בבקשה בשקיפות.
רונן כהן
כמובן סוגיה של היכן בונים דירות, בונים דירות. אני מדבר אתך על בנייה רגילה, לא קשורה לסיוע בדיור. דיור ציבורי – כמובן שיש לנו רשימה. אנחנו כבר פרסמנו כל מי שמבקש, אין לנו שום בעיה לפרסם איפה נרכשו דירות, ואנחנו יכולים לעשות את זה מידית איפה נרכשו דירות, ועשינו את זה, דרך אגב.
היו"ר סתיו שפיר
בישיבה הקודמת דיברנו על זה שתעלו את זה באופן קבוע.
רונן כהן
באופן קבוע. לדעתי, זה עלה, אני אבדוק את זה. הייתה הנחיה של המנכ"ל, אז כאשר הצפנו את זה אליו. אמרנו למנכ"ל זה מה שהוועדה מבקשת. הוא אמר, אני מבקש באופן קבוע. אני אבדוק אם זה לא קרה. אני מודיע לך, לכל היותר עד סוף שבוע, יהיה באופן קבוע איפה נרכשו דירות. כמובן, חשוב לומר, שאנחנו לא נציין כמובן את הכתובת המדויקת, נציין ברמת היישובים כי גם זה חשוב.

מה שחשוב לומר, בהקשר הזה אני קושר את זה למה שאמרת. דיברת על מלאי הדירות שהמשרד העמיד יעד של לקנות 1000 דירות בכל שנה. העובדות מדברות בעצמן עצמן. בשנתיים האחרונות נרכשו 1,300 דירות.
דני גיגי
מתוך כספים קיימים. מתוך דירות שנמכרו, שום תקציב חדש.
היו"ר סתיו שפיר
כמה דירות נרכשו ב-2016?
רונן כהן
עד מאי 2015 נרכשו שלוש דירות. ב-2015 נרכשו ממאי ועד היום 1,300 דירות, קצב של 80 דירות בערך בחודש. ברור שזה לא מספיק. המנכ"ל מקדם, הוא אולי התייחס לסיפור של הסכם סובסידיה.
היו"ר סתיו שפיר
1,300 דירות בשנתיים וחצי זה פחות ממה שהבטחתם.
רונן כהן
אני משלים שאנחנו מתוכננים לקנות עוד 300 דירות, בין 200 דירות עד סוף שנה, אולי טיפה יגלוש לתחילת שנת 2018. המנכ"ל מקדם בצורה אינטנסיבית הסכם סובסידיה כזה שיאפשר לגייס מיליארד שקל, לדעתי, זה כבר הסכם נחתם בשבוע הבא, יאפשר לגייס מיליארד שקל.
דניאלה חרמון
יש עודפים, למה אי אפשר לקנות מהעודפים שיש כבר היום? למה צריך לבקש משוק ההון? לא קניתם תרופות, תקנו דירות.
רונן כהן
ולקנות עוד 900 דירות. בנוסף, התחילו להבנות עוד 2,600 יחידות דיור עבור קשישים, זו גם כן קבוצה שראוי להתייחס אליה. 2,650 דירות זה לא הסכם.
היו"ר סתיו שפיר
מה סך האנשים שמחכים לדיור ציבורי?
רונן כהן
תני לי לסיים, אנחנו נענה על כל השאלות. אני רוצה לתאר מה המשרד עושה בנושא של הדיור הציבורי. נושא של המלאים – זה עוד 2,600 דירות, אז תיקחי את זה ועוד 1,300 ועוד 900 דירות שידבר עליו בטח המנכ"ל, ועוד מחיר למשתכן. יש החלטה שלא הייתה בקלות כל כך, אבל המנכ"ל קידם יחד עם השר כמובן, כמו שאמר המנכ"ל, זה כמובן יחד עם השר ומשרד האוצר, החלטה שאומרת שמדירות מחיר למשתכן יוקצו עד 5% בדיור ציבורי. זה אומר שזה אמור להגדיל את המלאי בצורה משמעותית לאורך שנים.
מיטל כהן
מחיר למשתכן כשל.
רונן כהן
אז קודם כל, גם בהתחייבות של 1,000 דירות בשנה גם עמדנו. גם את רואה אופק. תחלקי 2,650 דירות, ועוד 1,300 נרכשו.
אביבה יהודאי
אנחנו לא מבינים את המספרים.
היו"ר סתיו שפיר
אתן סומכות עליי שאני אשאל את כל השאלות. תודה. אני אשאל אותך שוב על כמות הזכאים, על כמות הממתינים. ועל כמות המקבלים סבסוד לשכר דירה שהם גם - - -
רונן כהן
אענה לך ברצון.
היו"ר סתיו שפיר
אתם אמרתם ממאי 2015, נקבתם מספר 1,300 עד היום. היום אנחנו בנובמבר 2017, זה לא קרוב ליעד של 1,000 לשנה. 2,650 זה עתידי.
חגי רזניק
בתל אביב התחלנו לבנות ובאשקלון קיבלנו היתר.
היו"ר סתיו שפיר
כמה דירות יצאו לדיור הציבורי?
רונן כהן
במשך 15 שנה הדיור הציבורי ירד מ-120 אלף ל-60 אלף. רוצים שבתוך שנה כבר יחזירו את אותו כמות. אז זה אומר לך רכשו 1,300, נרכשו בשנת 2018 עוד 1,000, התחילו לבנות עוד 2,650. יש הסכמה מחיר למשתכן.
היו"ר סתיו שפיר
הדירות במחיר למשתכן היא חשובה ביותר, אנחנו מדברים על דירות שייקח עוד שנים.
רונן כהן
עד אז קונים דירות בכסף.
היו"ר סתיו שפיר
ליצור תמהיל זה מאוד חשוב. כמה זכאים יש?
רונן כהן
אם היו מקבלים את ההחלטה הזאת לפני הרבה שנים אז היום כבר היו את הדירות האלה.
היו"ר סתיו שפיר
כמה זכאים יש?
רונן כהן
יש לנו 3,000 אנשים שהם חסרי דירה שהם ממתינים לדיור ציבורי.
אתי חן זקן
אבל יש דירות ריקות בירושלים.
היו"ר סתיו שפיר
כמה זכאים יש במשרד השיכון, והאם יש עולים חדשים? וכמה זכאים יש - - -
דני גיגי
27,000 בקליטה - - -
היו"ר סתיו שפיר
את התשובות של דני גיגי אתה לא יודע לתת לי?
דני גיגי
27,000 במשרד הקליטה, 3,000 במשרד השיכון.
היו"ר סתיו שפיר
אתם אחראים על הדירות האלה.
רונן כהן
אני אגיד לך את מה שאני אישית למדתי גם מהשר, למדתי שיעור מאוד חשוב בעניין הזה. אנחנו חושבים ש-160 אלף משקי בית זכאים לדיור ציבורי. יש לנו 160 אלף משקי בית שהם מקבלים סיוע בשכר דירה, וכל אחד מהם הוא אדם או משפחה שראויה לדיור ציבורי. ההבדל בינינו לבין משרד הקליטה זה איפה הקו עובר. משרד הקליטה מכניס בתוך הקבוצה של ה-27 קשישים. אני לא סופר לך את הקשישים. רוב הקשישים הם זכאים, אבל כולם מקבלים מאתנו סיוע בשכר דירה.

לכן, אם את מסתכלת ברמת המאקרו כמה אנשים זכאים לדיור ציבורי – 160 אלף זכאים לדיור ציבורי.
קריאות
- - -
דני גיגי
חשוב להגיד על זה משהו. אני חושב שמשרד השיכון כן עושה עכשיו מאמץ. אני חושב שאין עכשיו תקציבים לדיור ציבורי, למרות שיש עכשיו 20 מיליארד שקלים שיושבים בעודפים, ושר האוצר יודע שזה כסף שיושב בעודפים ותקציב למשרד השיכון אין, וזה העניין. כואב לי לראות פה גם את חגי וגם אותו מתפתלים פה כי אין להם את הכסף, אבל הם לא יוצאים ואומרים את זה. הם צריכים לצאת ולהגיד את זה – אין את הכסף לרכוש דירות היום. הכול זה על חשבון כספים שכבר נוצלו.
היו"ר סתיו שפיר
גם בדוח של הוועדה, וגם שעולה פעם אחר פעם כאן בדיונים, מספר הדירות שנרכשות, שנבנות, לא קשור בשום צורה למספר הזכאים, או ליעד שלכם, אלא קשור אך ורק לשיקול תקציבי, שיקול אוצרי שלא אמור להיות מה שקובע כאן כמה אזרחים זכאים בסוף לקורת גג מעל הראש שלהם.
חגי רזניק
ברשותכם, אשמח להתייחס. המצב הוא לא טוב, זה בלשון המעטה. הדיור הציבורי הוזנח במשך שנים, עוד מעט ריקי תגיד שאנחנו טוחנים את ה-1,200 דירות, זה בסדר, זה תפקידה. אני חושב שחשוב מאוד שיש מאבק ציבורי, וחשוב שיש דיונים בכנסת - הכול בסדר. צריך להבין, הדיור הציבורי הוזנח במשך עשרות שנים. לא נרכשו יותר משלוש, שש דירות במשך שנים, לא מדברים ביום אחד. בסוף מדיניות היא נגזרת של תקציב ונגזרת של מצאי. הדיור הציבורי, בסופו של דבר, נמצא בחוסר גדול.

בסופו של דבר, המצאי של הדיור הציבורי הוא עדיין נמצא בכי רע, הוא היה במשך שנים במצב מאוד קשה. יש שר חברתי במשרד השיכון, השר גלנט וסגנו ז'קי לוי שבאמת שינו הילוך.
אתי ירדן
הבעיה היא לא מצאי, אלא מאבקי כוח - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני לא אאפשר לדבר וחבל. אני רוצה לשמוע אותו.
אתי ירדן
המלך הוא עירום והוא יושב כאן בחדר.
היו"ר סתיו שפיר
קמה ועדה כדי לשמוע אותו. לי יש פה ערמה של סיפורים אישיים שבאמת אני רוצה שהוא התייחס אליהם, כי הם נוגעים לשקיפות, והם משקפים בעיות בשקיפות.

אני לא רוצה להוציא פה אנשים מהחדר, אף פעם אני לא עושה את זה, אבל מי שתפריע פה למנכ"ל, לא תוכל להיות פה.
חגי רזניק
אז ככה. אני אומר דבר כזה. נכון שהכסף, ה-1,200 דירות, כל פעם הטענה הזאת עולה, אז בוא נגיד פעם אחת בצורה ברורה. הוא לא בא מכסף תוספתי, הוא בא מהקרן של רכש הדיור הציבורי, ולא צריכים להגיד לנו על זה תודה, עשינו את העבודה שלנו שלפני זה לא נעשתה. הכסף הזה יועד לדברים אחרים, עשינו סוויץ', ואת הכסף קנינו דירות ברכש דיור ציבורי – זאת העבודה שלנו. בראשית הדברים למדתי בחיים שקודם כל כדאי שבסיס העבודה ייעשה. צריך להגיד על זה תודה.
היו"ר סתיו שפיר
כמה כסף השקעתם על זה?
חגי רזניק
זה מיליארד ו-700 אלף.

הדבר הזה לא נעשה בעבר, טוב שהוא נעשה, זה בסיס העבודה שלנו. נרכשות דירות על ידי הדיירים, במצטבר.
דני גיגי
נמכרו 6,000 דירות, בכסף הזה השתמשו כדי לרכוש דירות חדשות.
חגי רזניק
אדון חברים, אנחנו חברים ומכרים ותיקים, תן לי לסיים. תודה.

קודם כל צריך להגיד – לא נעשה ונעשה. עכשיו המיליארד שקל, גם כן, כל פעם עולה הנושא של המיליארד שקל. אומרים, אז אם יש עודפים נתייחס גם לעודפים, אני לא עובד במשרד האוצר, אני מתייחס גם לעודפים.

לגבי המיליארד שקל – זה שאומרים צריך ללכת לשוק ההון להביא כסף, כן להביא כסף, אני רוצה להסביר מה המהלך הזה אומר. בסוף אוצר המדינה יעמיד על פני עשר שנים מיליארד שקל תוספתי. אנחנו עמדנו על זה, יחד עם גיבוי של פורום הדיור הציבורי, וגיבוי של משרד האוצר שהכסף הזה יהיה כסף תוספתי.

תנו לי להסביר את המהלך. אני אומר שהמיליארד שקל האלה, בסוף אוצר המדינה מתקצב אותו בצורה תוספתית כזאת או אחרת על עשר שנים. אנחנו מהוונים אותו, מלשון הווה, ומביאים מיליארד שקל שלא היה קיים, זה לא מיליארד של הקרן. אתם יכולים להאמין או להאמין, זה כבר זכותכם. אנחנו, ואני עוסק באופן אישי בזה שהמיליארד השקל האלה יהפכו לכסף חי לרכישת דירות בחודשים הקרובים. זו לא מלאכה פשוטה לסגור הסכם שרות מול עמידר. לא מלאכה פשוטה לסגור הסכם סובסידיה שיאפשר את הדבר הזה.
היו"ר סתיו שפיר
למה - - - אלף דירות?
חגי רזניק
חשוב להגיד. לא בעשר שנים. אנחנו את המיליארד שקל נהוון היום, הוא יוחזר ככסף תוספתי אלינו.
היו"ר סתיו שפיר
משהו פה לא ברור. אני לא מבינה אותך. יש מיליארד שקל בכל שנה מהעשר השנים הקרובות?
חגי רזניק
לא, בעשר שנים הוא יוחזר. אני אסביר. המיליארד שקל היום בשנת העבודה 2017, תחילת 2018, הוא מיליארד שקל כשהבסיס שלו הוא תוספתי.
היו"ר סתיו שפיר
זה אלף דירות.
חגי רזניק
צודקת. אני חוזר על מה שאני אומר, ואני אגיד קדימה. קנינו 1,200 דירות שבעבר זה בסיס התפקיד שלנו, לא נרכשו ורכשנו. אנחנו רוכשים בשנה עוד אלף דירות שלא נרכשו ואנחנו רוכשים. זאת אומרת, לוקחים ומגייסים מיליארד שקל, הכסף יוחזר, לא בשנה אחת, זה לא משנה, כי המנגנון שאנחנו יוצרים הוא מנגנון של לגייס את המיליארד שקל מחר בבוקר, כמה חודשים.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, זה לא אשמתכם. זה כמעט מצחיק. זה להגיד – נותנים - - - עשר שנים - - - יש לנו 160 אלף מקבלי סיוע בשכר דירה שהם אמורים לקבל דירות.
חגי רזניק
הכול בסדר, אתם צודקים, אני לא מתווכח, אני רק מסביר מה נעשה, ואני אגיד מה עוד ייעשה. מה הדברים שאנחנו צריכים לעמוד עליהם, ומה לא. קודם כל, חשוב לי להבין, המיליארד שקל לא ייצא על עשר שנים, המיליארד שקל ירכשו בו בתוך מספר חודשים - - -
היו"ר סתיו שפיר
אני חשבתי על מיליארד שקל - - -
חגי רזניק
זה מעט. זה מעט יחסית למצע שקיים ויחסית למה שצריך זה מעט. אבל נרכשו 1,200, אנחנו נרכוש עכשיו עוד אלף שלא נרכשו במשך 10 שנים. שש דירות נרכשו, ואנחנו בתקופה קצרה של מספר חודשים רכשנו 2,300 דירות לרכוש עכשיו עד סוף השנה זה מעט, זה לא מספיק, אבל אנחנו עושים. בתקופה הקצרה שאנחנו נמצאים, אנחנו עושים. אנחנו לא מברברים, ולא מקשקשים - אנחנו עושים. אל תקטעו אותי ותתנו לי להמשיך בבקשה במה שאני אומר.

זו לא בדיחה. זה אלפי אנשים, כשאני מדבר על 2,300 דירות, מדובר באלפי אנשים, כי כל דירה במשק בית זה ארבע נפשות וחמש נפשות ושש נפשות – צריך להבין את זה. וכשהשר גלנט מדבר על הגמשה של 600 דירות בפריפריה, אפשר ללעוג על זה ולהגיד שיש עוד דירות ריקות, או לא ריקות. אני שומע את הקולות, ומכיר פה אחד אחד בפנים ובשמות, אני לא בא רק להצטלם, אפילו שגם את זה אומרים, ולא בא לוועדת הכנסת. אני עונה פה על אס-אם-אסים לאנשים שיושבים פה עד שתיים ושלוש בלילה, לא רק פה בכנסת.
היו"ר סתיו שפיר
הנקודה שיש לך מענה אישי לאנשים מבורכת. הבנו את הנקודה שאתם רוכשים 1,000 דירות. בסוף יש פה אנשים, אז תגיע לפרטים.
חגי רזניק
אל תקטעו אותי, אני אתייחס לפרטים. אני חוזר על הדברים שיהיו ברורים. 600 דירות נוספות הגמשנו קריטריונים בפריפריה. הדירות האלה היו לא מאוכלסות במשך שנים. מה קורה? עיקר התורים נמצאים במרכז הארץ, כשבפריפריה היו דירות ריקות, ועדיין יצביעו על דירות ריקות, ואיפה שיש אנחנו צריכים לטפל בזה.
אתי חן זקן
יש 10 דירות בירושלים שאתם לא יודעים עליהן.
שרה אסולין
חגי, מי יודע על הדירות הסגורות, תן לי תשובה, פעם שאלתי על זה. איפה הן?
חגי רזניק
אני רוצה להגיד, נוסף לעשרת אלפים איש שפחות או יותר שנתנו להם מענה עכשיו בטווח קצר, אני מדבר על עוד 600 איש שהגמשנו קריטריונים, הדירות שופצו ואוכלסו בפריפריה. בנוסף לדבר הזה, אנחנו צריכים להמשיך ובכל שנה – את שואלת אותי, היעד הזה שנאמר פה הוא יעד נכון. אנחנו צריכים לרכוש 1000 דירות בשנה. יש עודפים. אני מסכים בדבר הזה שהדיור הציבורי צריך להיות מתועדף בתוך הדבר הזה. בסוף יש סל תקציב, יש תרופות ויש נכים ויש אלף ואחד דברים. אני לא רואה את כל הסל. אנחנו נעשה כל מאמץ, ואני חושב שאני אמצא שותפות באוצר. גם העודפים למצוא כסף נוסף. ואני חושב שבתקופת הממשלה הזאת, צריך להמשיך ולעמוד ביעד שכל שנה יירכשו אלף דירות. עד עכשיו אנחנו פחות או יותר עומדים בזה, זה לא מלא, וזה לא נכון, ואפשר לעשות יותר. אנחנו צריכים להמשיך את הדבר הזה לגופו של עניין.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, אתה כל הזמן חוזר ל-1,000 דירות. 1,000 דירות כשיש לך 160,000 איש שמחכים בתור, ויש לך ביניהם אמהות לילדים עם סרטן שלא יכולות לצאת לעבודה, ואין להן דירה, אין להן כרגע קורת גג. יש לך בתוכם אנשים שעוברים התעללות מינית כדי להישאר בדירה תחת איזה בעל בית שבתמורה לשכר דירה שהיא לא יכולה לשלם כופה עליה. באמת, שורה אינסופית של מקרים שכבר בלתי נתפסים שקיימים. אתה בא עם היעד הזה של 1,000 דירות, ואתה מדבר על זה כאילו זה מספיק. אני מאוד מכבדת אותך חגי.
חגי רזניק
זה לא מספיק. אני צריך ארבעה מיליארד שקל, לא מיליארד שקל.
קריאות
- - -
דניאלה חרמון
- - -
חגי רזניק
אני אומר לכם. אין לזה סוף, מכיוון שהדבר הזה הוזנח שנים. אנחנו קבענו יעד שגם הוא לא מספק, אני מסכים אתכם. צריך לעשות יותר. אנחנו עושים הכול על מנת להצליח ולהשיג את מה שאמרנו. אני לא הייתי מקל ראש בנוסף למה שאמרתי בבנייה של 2,650 דירות נוסף למה שאמרתי שאנחנו בונים אותם היום בפועל לקשישים, ואנחנו בונים לפגועי נפש.
היו"ר סתיו שפיר
היעד התקציבי שאתם הייתם רוצים לקבל הוא ארבעה מיליארד שקלים בשנה?
חגי רזניק
כן. כולל משרד הקליטה. אם את שואלת על הכול, זה כן, סדרי גודל הגיוני.
דני גיגי
זאת אמירה.
היו"ר סתיו שפיר
אני רוצה לחזור רגע לנושא השקיפות שלשמו התכנסנו. בסוף, כאשר המשפחות האלה פונות לקבל מענה מהמשרד, התשובות שהן מקבלות הן תשובות לאקוניות לחלוטין.
מיטל כהן
אתם רואים. ילדה חולת סרטן. עברה ועדת חריגים. ועדת חריגים כתבה להם שהם לא זכאים בגלל שאי אפשר להעדיף אותה על פני אחרים. ועדת חריגים למה קיימת אני רוצה להבין? אשה יוצאת מקלט נשים מוכות, פרח, שלום, מספר 30 בתור, עם ילדה חולת סרטן, ולא ניתן להחריג אותה. אני רוצה להבין מי יושב בתוך הוועדות האלה וקובע?
שלי ועקנין
למה הוועדות לא שקופות? למה אנחנו לא נוכחים בוועדות? אם בביטוח לאומי נוכחים בוועדות, למה אנחנו לא זכאים להיות נוכחים בוועדות? גם אני רוצה להיות נוכחת בוועדה.
מיטל כהן
אנחנו רוצים לדעת איך קורה דבר כזה. אי אפשר להעדיף אותם על פני אחרים. זה הנימוק של ועדת החריגים. אתם מכירים מקרה יותר חריג מזה? ילדה שנמצאת בסכנת חיים. אמא שיוצאת ממקלט לנשים מוכות עם ילדה חולת סרטן, שאת כל הימים שלה היא מבלה בכימותרפיות. היום הייתה אמורה להיות בכימותרפיה, הבאתי אותה לפה. תסבירו לי מה עושים אתה? האשה הזאת צריכה בית, היא לא צריכה להיטלטל.
היו"ר סתיו שפיר
תודה שבאת. אני בדיוק רוצה לשאול אותך, אדוני המנכ"ל. איך יכול להיות שבסוף המידע שמקבלים בפניות כאלה כמו של פרח ומשפחתה, ואני מבינה ממך עכשיו שהעניין אולי כבר מטופל. איך יכול להיות שבפניות כאלה התשובה שהם מקבלים היא תשובה של שורה אחת שאומרת – את לא זכאית. איך בן-אדם יכול להיות אחראי לגורלו והוא לא מקבל תשובות? זה בדיוק הנושא שאנחנו התכנסנו פה.
חגי רזניק
אני אתייחס. ככל שאנחנו לא נעשה טיפול עומק לאורך שנים בדבר הזה, זה לא קורה ביום אחד, ויש עוד הרבה מה לעשות, וצריך יותר לעשות. אני לא פה אומר אנחנו עושים.
שרה אסולין
אנחנו רוצים להיות נוכחים בוועדות.
חגי רזניק
אני רוצה להתייחס לדברים. אני אומר, תמיד יהיו כשיש תור ממתינים, אנחנו נראה, לצערי, אני כואב את זה כאב אישי. זה מרגש אותי לא פחות מכם, זה נוגע בי לא פחות מכם, וזה מדיר שינה מעיניי. אמנם לי יש גם אחריות, ואליי זה מתדפק על דלתי.
שרה אסולין
תתפלא, זה מתדפק גם על דלתנו.
חגי רזניק
לא זלזלתי.
סמדר אונה
אתה חוזר הביתה לישון, אני ברחובות.
קריאות
- - -
דניאלה חרמון
ייאמר לזכותך שיש לך אוזן קשבת עם כל הטענות.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה. לי חשוב שנקבל את התשובות בסוף. האם אפשר לשנות את המצב הזה שזכאים שמחכים בתור יקבלו תשובות יותר מלאות על מצבן.
שלי ועקנין
ויותר מנומקות.
היו"ר סתיו שפיר
והאם ניתן שהן יוכלו להגיע לוועדות חריגים ולהופיע בפני הוועדה כדי גם לתת בכמה דקות לספר את סיפורן ולהבין מה קורה איתן.
חגי רזניק
אני אשתדל להיות קצר וענייני. קודם כל, לא אמרתי את זה בזלזול, ויש לי הערכה רבה לפעילים גם כאשר הם יורדים עלי באופן אישי, זה בסדר, זה תפקידי. מיטל כהן יושבת פה. יש לנו קבוצה עם מיטל בוואטס-אפ, עם שני המנכ"לים של החברות המשכנות יושבים פה - יובל פרנקל ומנכ"ל עמידר, ואנחנו לא מחכים לא לתקשורת ולא לוועדה, ואם צריך, יש מקרה שאני לא רוצה לנקוב בו שם, אבל הזכירו אותו פה. שהגיע מנכ"ל עמידר לדבר הזה, אנחנו נעשה פתרון של שכירות בערבות, ונמצא את הפתרון.
מיטל כהן
היא צריכה להיכנס לדירת קבע, זה מה שאני מבינה. היא צריכה בית, היא לא צריכה שכירות.
קריאות
- - -
היו"ר סתיו שפיר
אני עדיין לא קיבלתי תשובה. אני מנסה להגיע למצב שיהיה לנו תשובות, שאנחנו נצא מהוועדה עם החלטה שמעכשיו כל מי שזכאי ומקבל תשובה כזאת, לא מקבל כזאת תשובה אפורה של שורה אחת שאומרת - אתה לא זכאי. אלא מקבל מפורטת, שיכולה להסביר לבן-אדם מה הוא יכול לעשות כצעדים הבאים.
אתי חן זקן
למה אנחנו לא נמצאים בוועדות? תחדש את זה, שנהיה נוכחים בוועדות.
קריאות
- - -
חגי רזניק
סליחה, אני לא אגיד דברים שאני לא יכול לעמוד אחריהם. אני לומד בחיים שאני הולך ככה, כי כאן פקוק, כולם הולכים יש תור. אני עונה מה שאני יכול לעמוד מאחוריו ולא סיפורים, כי מה שאני אומר סיפורים, תגידו לי, הנה, אמרת. אני אומר מה שאני יכול לעמוד מאחוריו - טוב או לא טוב זה אני.

עכשיו אני עונה לגופו של עניין. רוב המקרים שאנחנו נתקלים בהם מול הפעילים - אני מתייחס גם למה שאת אומרת על השקיפות, הוועדה, הנוכחות, ואני אתייחס, ואני אנחה פה, אני אגיד מה אנחנו נעשה, וניתן דין וחשבון פה וגם במקומות אחרים ומול הציבור. אני אומר שתבינו. בסוף, הטענות שאני נתקל בהן גם מול הפעילים שהם מהווים סיוע, וזה חשוב לי השיתוף פעולה הזה, כי בסוף הם נמצאים בשטח והם רואים את הדברים, זה לא פותר אותנו מאחריות, אבל זה חשוב השותפות הזאת. חלק גדול בגלל החוסר במצאי, נמצאת זכאית במרכז הארץ, שהיא לא רוצה, ואני יכול להבין אותה הרבה פעמים, לעבור לרשות אחרת גם כשזה מוצע לה, כי מרכז החיים שלה נמצא במרכז הארץ, והיא נמצאת במקום 30, או 40 בתור ממתינים, והעניין זה לא השקיפות, או אופן התשובה שניתנה לה. אלא זה שהיא נמצאת במקום 30, ואני לא יכול לעשות קסמים. גם אני מביא את זה לוועדה לקידום תור כי זה מקרה חריג, צריך להבין, וואנס, אתה מקדם מישהו בתור, זה בא על חשבון מישהו אחר – זו הסוגיה. מה הפתרון? טיפול במצאי שאתם העליתם את זה, ואנחנו מעלים את זה, ואנחנו עושים את זה. מה שאמרתי זה קורה, וזה לא מספיק, וצריך לעשות יותר. כל מה שאתם אומרים לי נכון, וצריך להביא כסף תוספתי ולעשות עוד.

אני אגיד לגבי התשובות מה אנחנו עושים, ומה אני אנחה, ואני אציג דין וחשבון בפני הוועדה הזאת בפעם הבאה. אני אומר, קודם כל, אני הנחיתי שאנחנו נייצר מקום שאנחנו עושים קמפיין לא שיפרסם אותנו, אלא שהרבה אנשים לא יודעים איך הם מקבלים שירות אישי. זה שהם מסמסים למנכ"ל זה נחמד, אבל צריך שיהיה להם תשובה אישית, גם לא רק ממנכ"ל משרד השיכון.

אנחנו עושים שרות שנשיק אותו בימים הקרובים של *5442 שעכשיו הוא בהרצה, שאנחנו נוכל לתת בנוסף מענה אישי לאנשים. בנוסף, אנחנו משיקים אזור אישי שבסופו של דבר, בן-אדם יידע בצורה מנומקת מה מקומו וכו'. מה לא נעשה ואני אעשה. אני אומר, יש פה דבר שהוא מורכב, ולא מורכב. כל נושא התשובות אני מתחייב, אני אומר פה ומתחייב פה. אנחנו נעשה דיון אצלי שיוביל לסדרת דיונים, זה לא נתקלתי באופן התשובה, יכול להיות שאמרו לי פרטנית, אבל שהתשובה עצמה אין בסוף את הפירוט. אני לא עסקתי, כי אני מכיר את המקרה ויורד למקרה. אתם פה זרקתם לי את הכדור, אני לוקח את הכדור. אני אעשה אצלי דיון, ואנחנו נראה איך אנחנו מגיעים למצב שהתשובה היא תשובה מנומקת, והכוונה היא כוונה לעזור, אם לא, התשובה היא מנומקת, ואני אתן דין וחשבון על התהליך שנעשה ומה ההטמעה.

לגבי ההגעה לוועדות – גם על זה אני אעשה דיון, אני לא יודע להתחייב. אני משקף אתכם בצורה הכי שקופה מה האתגר. מכיוון שהמצאי מוגבל, ואנחנו מדברים על 160 אלף אנשים שמסתייעים בסיוע בשכר דירה, אנחנו מדברים על אלפים של אנשים שהם דיירי דיור ציבורי, וממתינים למכתבים כאלה ואחרים, ואנחנו מדברים על אלפי הגשות לוועדות, אני לא יודע אם אני ערוך. אני אעשה בדיקה למה אני ערוך, מה הייצוג, ואיך אפשר לעשות ייצוג כדי שאנשים ירגישו שהם יותר מיוצגים. אני לא יודע פה להתחייב ולהגיד לכם כל ועדה, הוועדה תקבל את הבן-אדם - כי אני לא יודע לקלוט את זה. תקשיבו, אני אומר מבחינה אופרטיבית.
דניאלה חרמון
כולנו יודעים שבוועדות האלה יושבים אנשים שמקורבים לכל מיני חברי כנסת, ולכל מיני אנשים, והכול שם בקומבינות ובמסחארה. הגיע הזמן שאנחנו נדע מי הם חברי הוועדה, ולמה הם לא חתומים כאן. הכול בהעתק הדבק.
שלי ועקנין
זכותנו לדעת מי הם מקבלי ההחלטות שקובעים את גורלנו המר. נותנים לשש נפשות לחיות בחדר וסלון. לא מעניין אותם, אנחנו שקופים. דורשים להיות נוכחים בוועדות.
היו"ר סתיו שפיר
ממה שאני זוכרת דיברו על 30 אלף פניות בשנה.
מיטל כהן
אלה שמגיעים לוועדה, ואלה שנמצאים באמצע, ועוד פעם צריך להגיש עוד פעם ניירת ועוד פעם ניירת. מה זה מצב חריג? אני רוצה להבין מה זה מצב חריג? חולת סרטן יוצאת ממקלט לנשים מוכות - - -
חגי רזניק
ועדה ציבורית תתכנס אחת לשבוע. יש סדרה של ועדות בנושאים שונים. תקשיבו לי, אני אגיד לכם מה אני יכול להתחייב ומה לא.
רונן כהן
כל יום יש ועדה.
חגי רזניק
אני מדבר על ציבורית, ועדה ציבורית העליונה אחת לשבוע, זה מה שאתם מכירים אחת לשבוע. אבל יש סידרה של ועדות, כל הזמן פעילות המשרד גם ברמה המחוזית וגם ברמה המשרדית, היא פעילה. בסוף, זה עשרות אלפי פניות בשנה. אני לא יודע להתחייב פה. אומר לכם, לא יודע להתחייב פה.

רוצה להגיד לכם עוד משהו. אני אגיד לכם למה אני מתחייב.
שרה אסולין
תתחייב להגיד לנו מי יושב בוועדות, ואנחנו גם רוצים להיות נוכחים. אני 12 שנים בוועדות. הוא שונא אותי בגללו, משהו אישי נגדי. 12 שנים אותו מכתב – את לא זכאית.
חגי רזניק
חס ושלום.
שלי ועקנין
גם - לא ניתן לענות לבקשה למרות הנסיבות - האם זו תשובה מנומקת?
שרה אסולין
היום אני רוצה משטרה. רונן כהן כמעט הרביץ לי במשרד שלו. לקח את המסמכים וכמעט הכניס לי אותם בפרצוף. עכשיו הוא אומר לי, אני מזמין לך משטרה איך שנכנסתי. הוא בריון. אני רוצה משטרה היום. גועל. 12 שנים מוטטתם אותי, הבן שלי יצא פושע בגללכם. אני רוצה פיצוי על זה, אני אראה לכם מה זה, נגמר. הגברת הזאת, לקחו אותה לאברבנאל. רונן כהן נתן הוראה לקחת אותה לאברבנאל.
היו"ר סתיו שפיר
אני מציעה שתעבירי לי את זה. אנחנו לא מצליחים כרגע לטפל במקרים פרטניים. אני מבטיחה לך שאני אטפל בזה.
שרה אסולין
חגי, אתה לא נותן לי תשובה.
אתי ירדן
יש מידע במשרד השיכון, או רק לגבי דיור ציבורי?
היו"ר סתיו שפיר
הדיון היום הוא בעיקר על הדיור הציבורי, זה מה שיש לנו בזמן. אנחנו נזמין אתכם לדיון נוסף, אל תדאגו. אני רוצה להגיע לתוצאות.
חגי רזניק
תנו לי להתחייב.
קריאות
- - -
אתי חן זקן
אחר כך תגידו הוועדה מסתיימת בעוד מספר דקות.
אתי ירדן
הדיון הזה חוזר על עצמו.
היו"ר סתיו שפיר
אני באמת רוצה לסיים את מה שהצלחנו עד עכשיו להגיע אליו. באמת, אני הגעתי לפה חולה הבוקר, ואתן גורמות לי כל הזמן להרים את הקול וזה לא נעים לי. בבקשה, תנו רגע לסיים את הדיון כדי שאנחנו נוכל להגיע גם לתוצאות. לי חשוב להגיע לתוצאות, ולא להפוך את זה לעוד דיון שבו מדברים וצועקים, אבל לא מגיעים בסוף לשום דבר. אנחנו לא מכנסים פה את הוועדה בשביל פריקת זעם, אנחנו מכנסים אותה כדי להגיע לתוצאות. בדיון הקודם כבר התחייב משרד השיכון שהוא יפרסם את השמות של החברים בוועדה הציבורית.
חגי רזניק
זה קרה, המשרד התחייב וביצע. את השמות העברנו.
היו"ר סתיו שפיר
המשרד גם התחייב לפרסם את מניין הדירות הריקות ואת הדירות שנרכשו לפי מיקומים. גם זה התחייבות – לא ראינו את זה עכשיו באתר שזה מפורסם. אנחנו מבקשים שזה התפרסם – התחייבות של המנכ"ל שזה התפרסם.

המנכ"ל עכשיו התחייב לבדוק את המכתבים ואת התשובות שהן מקבלות בהקשר לדיור הציבורי.
חגי רזניק
אני אתן פה דין וחשבון לפניכם.
היו"ר סתיו שפיר
הוא ייתן פה דין וחשבון, ואנחנו נצפה לתוצאות בדבר הזה, גם בתוך שבועיים, שלושה, נקבל תשובה על איפה זה עומד.
שלי ועקנין
למה אין דין וחשבון עכשיו?
היו"ר סתיו שפיר
שלושה שבועות קיבלת.

הנושא השני – הנושא של ועדת חריגים והתייצבות בפני ועדות. גם כאן דעתי כדעתכם, אני חושבת שצריך לאפשר התייצבות, בעיקר בוועדת חריגים. אני לא חושבת שאפשר לעשות גם טיפול מקיף לפנייה של אדם, בדיון של דקה, דקה וחצי, ולכן ראוי מאוד לאפשר לבן-אדם לעבוד.
חגי רזניק
אני רוצה להתייחס מסודר, ולהגיד לכם למה אני יכול להתחייב ולמה לא.
קריאות
- - -
אתי חן זקן
המסמכים לא מגיעים לוועדה.
חגי רזניק
אני אומר דבר כזה. יש בעיה, ברגע שיש עשרות אלפי פניות, ואני מכיר היטב את המערך. אני לא יכול להתחייב פה שבכל פנייה, אנחנו נוכל להגיע, נקלוט את הבן-אדם, כי הוועדות לא התקדמו, ולא יבצעו את עבודתן, כי כל דבר כזה הוא דיון אמוציונלי ובצדק. בן-אדם שעומד מול מערכת, לא יודע לעשות את זה מבחינה אופרטיבית. אני אחפש את המנגנון שיש בו איזשהו ייצוג או לפורום הדיור הציבור, או אני לא יודע מה. אנחנו נמצא איזהו מנגנון גם של שיתוף ציבור. אני אחשוב איך אני מייצר אותו ומציג אותו פה, אין לי פתרון קסם. אני אחשוב על פתרון שמצד אחד עבודות הוועדה לא מתעכבות, והדבר הזה קורה ומתקדם, כי בסוף צריך תשובות. ומצד שני, כשיש איזשהו פיקוח, או כשיש איזשהו שיתוף ציבור, או שזהו מומנט שנמצא.
היו"ר סתיו שפיר
איך מפקחים היום על עבודת הוועדה הזאת?
חגי רזניק
יכול להיות שצריך להדק את הבקרה שלנו כאורגן. הבעיה היא המצאי.
אביבה יהודאי
מה אתה מבלבל את המוח.
שלי ועקנין
בקרה שלא על עצמו....
חגי רזניק
חבר'ה זה לא יעזור.
מיטל כהן
אז תגיד לא יעזור.
חגי רזניק
התבקשתי, אני אנסה - - -
היו"ר סתיו שפיר
אתה שלוחה במשרד של שר האוצר. שר האוצר מתנגד - - -
חגי רזניק
אני אומר לכם מה. אני חוזר על עצמי אבל אין מה לעשות.
קריאות
נצא להפגנות.
חגי רזניק
משרד האוצר נתן את המיליארד שקל. אני מקווה שמשרד האוצר ייתן כסף נוסף תוספתי מעודפים.
היו"ר סתיו שפיר
למה משרד האוצר לא נותן את הארבעה מיליארד שקל שמבקשים?
חגי רזניק
זה תשאלי את משרד האוצר.
היו"ר סתיו שפיר
אני שואלת אותך.
חגי רזניק
אני עם משרד האוצר בדיאלוג יום-יומי. מיליארד שקל יצא, ואני יודע שבעזרת השם, ובעזרתנו, ובעזרת העשייה אנחנו נביא כסף נוסף תוספתי לקנות עוד מאות דירות.
היו"ר סתיו שפיר
תשמע, במצב כזה שבו משרד השיכון בא ודורש – שם על השולחן, אנחנו צריכים ארבעה מיליארד בשנה כדי להצליח לעמוד בחוסר הקיים. כן, החוסר לא באשמתכם, ולא באשמתך, ולא באשמת השר. אבל היום זה כבר שנתיים וחצי תחת אחריותכם. ברגע שמשרד השיכון מגיע עם כזאת אמירה, ושר השיכון נוקף גם בצעדים הפוליטיים הנדרשים כדי לעשות את זה, אז ככה זה עובד. בסוף כאשר מפוני עמונה מבקשים 150 מיליון שקל, הם מקבלים את זה צ'יק צ'ק.

אתם משרד ממשלתי. אתם לא חבורה של - - -
חגי רזניק
אני שוב ואומר פה, אני - - -
רבקה כהן בנלולו
מה שקיבלתם זה כמה כסף תוספתי. עזוב את המיליארד שאתם הולכים להביא מבחוץ. כמה כסף?
חגי רזניק
אני מעריך - - -
דניאלה חרמון
אין כסף לרכישה, אין כסף לשיפוצים, אין כסף לדיור ציבורי. צריך לצאת למחאה. אין כסף.
חגי רזניק
סליחה. אני מעריך, מקווה ופועל, שבנוסף לכסף התוספתי שהתקבל, התקבל כסף תוספתי נוסף. בסוף יש סל של צרכים שהוא סל רחב, וצריך לתת לנכים, צריך לתת לתרופות, וצריך לתת אלף ואחד דברים.

אני רוצה להגיד, שתבינו, זה כאילו עבר פה ביעף. זה שאני אומר שאנחנו בתוך פרויקטים שנושאים כלכלית את עצמם, נצליח, וגם זה נדרש מאמץ ונצליח. את אומרת לי זה עתידי, אבל זה גם עתידי וזה חשוב, כי בסוף זה דייר שממתין, ואם הוא לא ממתין, הוא ימתין בעתיד. שאנחנו נביא על פרויקטים שנותנים את עצמם – נכניס 5% מחיר למשתכן שיילכו ויקבלו דירות חדשות, זה גם מהפכה, צריך להגיד את זה. עכשיו, אנחנו נאשר את זה, אני מקווה שבוע הבא.
היו"ר סתיו שפיר
שני דברים אחרונים של שקיפות בנושא הזה של דיור ציבורי.
רונן כהן
תקציב הסיוע היה מיליארד וחצי ב-2013, היום הוא מיליארד ותשע מאות. זה 400 מיליון שקל.
היו"ר סתיו שפיר
מדינה שמסבסדת סיוע בשכר דירה, לשליש מהמשפחות שחיות בשכירות - -
דניאלה חרמון
תשאלי בהתאם לזה כמה עלו השכירויות.
שלי ועקנין
אנחנו קוראים לזה סיוע שלא מסייע.
היו"ר סתיו שפיר
אני חייבת לומר. לנו יש גם שאלות נוספות בנושא של התחדשות עירונית, בעיקר לאור העובדה שגם אתמול הייתה רעידת אדמה. בהתחדשות עירונית אני לא יודעת אם כולכם מכירים, אבל המקומות היחידים בארץ שמקבלים היום תמיכה וחיזוק למבנים, זה רק מקומות שנמצאים בתוך ערים מבוססות שיכולים לעשות תמ"א 38. בכל מקום שהוא לא יהיה מבוסס קצת, אין היום חיזוק מבנים, וכולם מועדים לפירוק ולסיכון חיים. עשינו את הדיון למזער את העניין.

שני דברים - פרסום הקריטריונים לדיור ציבורי ופרסום הנוסחאות לסיוע בשכר דירה – אף אחד לא מצליח להבין במה זה מתבטא.
רונן כהן
אני אתחיל. קודם כל, הקריטריונים שלנו מפורסמים באתר האינטרנט בצורה לא רק כנוהל, אלא גם בצורה תמציתית שמרכזת. דבר שני, אחת לחצי שנה, אנחנו שולחים בדואר לכל דייר החברות המאכלסות, לכל דייר את שכר הדירה שלו ואת אופן החישוב את שכר הדירה שלו לכתובת של הדירה. אני מדבר אתך על דיירי הדיור הציבורי. דבר נוסף, זה כמובן כל אחד – יש לנו באתר מפורסם בדיוק מהו הסיוע בשכר הדירה שכל קבוצה מקבלת - אם זה נכים, אתה יכול למצוא את עצמך בקבוצת הנכים. אם זה הבטחת הכנסה, אתה יודע, יש טבלה אם זה שלושה ילדים או ארבעה ילדים, הכול מפורסם.
היו"ר סתיו שפיר
הסיוע בשכר הדירה עולה בהתאם לעלייה במחירי השכירות?
רונן כהן
שאלתם אותנו, ואמרנו לכם שלא.
היו"ר סתיו שפיר
אז איך זה הגיוני? מצד אחד אתם דוחפים את מחירי הדיור, ומה הקטע שאתם מסבסדים שליש מחיר. תתקנו את זה. תחסכו לי את זה להגיד בפעם הבאה.
רונן כהן
בסוף יש חוק התקציב. אני יכול לחסוך לך הרבה דברים אם תתני לי עכשיו לדבר אני אגיד לך בדיוק מה הפערים, את תדעי הכול, ואז זה יחסוך לך את כל הועדות הבאות. את הפערים אנחנו מכירים. את הדרך אנחנו גם אומרים לכם מה אנחנו עושים. להגיד לכם שאנחנו עוד לא רחוקים מאוד – רחוקים מאוד. אבל מדובר בעשרות מיליארדים, אם מספיק שתעלי ב-1,000 שקל את שכר הדירה לכל 160 אלף, תעשי חשבון לבד כמה מיליארדים זה.

כמובן, שלא יהיו אי הבנות, המנכ"ל אמר את זה. כל דיון תקציבי בינינו לבין משרד האוצר, לא מתחיל במה אתם נותנים, מתחיל במה הם הפערים - קודם כל אנחנו שמים את הפערים. אנחנו חושבים שכל אחד צריך לקבל את מלוא שכר הדירה שלו בשוק החופשי. אבל הפערים הם עולים עשרות מיליארדים, אז אנחנו גם מבינים שאומרים לנו רבותיי, יש עוד צרכים.
היו"ר סתיו שפיר
זה לא הגיוני. עדיף שיהיו דירות בדיור הציבורי, ולא שתממנו שכירויות - - - ותמשיכו להעלות את מחירי השכירות למעלה, והמחירים לא יציבים, אתם פשוט מסבסדים בעלי דירות - - -
רונן כהן
אמר המנכ"ל – אני שמעתי אותו מאה פעם היום – צריך דירות, אין מצאי.
סמדר אונה
אני רוצה להציג את עצמי לכל עובדי משרד השיכון. לפני כ-25 שנה עבדתי כעשור במשרד השיכון, ביחידת המחשב בתקופה אולי הקשה ביותר במדינת ישראל מבחינת דיור, בתקופת העלייה מרוסיה, זה ברית המועצות וכו'. לא היו דירות בישראל, ומשרד השיכון לא היה אף אחד שידע מה מצב הבנייה במדינת ישראל וכו'. אז מצאו פתרון מאוד מידי – הגרפים שהיו יפה על השקפים בטלוויזיה, וחלק מהאנשים פה עוד לא נולדו אז. יחידת המחשב יצרה מה שאריק שרון, זכרונו לברכה, רצה שהאזרחים יראו. אבל 120 עובדי יחידת מחשב הלכו לבדוק מה קורה במדינה.

מאז, היו מספר פרויקטים גדולים ביחידת המחשב, שכל מה שהראיתם פה על השקף, סלחו לי עובדי משרד השיכון, או שאתם לא מכירים את המשרד, או שאתם משקרים פה את הציבור, כי יחידת המחשב של משרד השיכון, ואני מכירה את מנהליה לאורך 30 שנה האחרונות, את כל מה שכתוב פה כבר עשו מזמן.
חגי רזניק
מה הטענה לא הבנתי?
היו"ר סתיו שפיר
זה היה על הנתונים השנה.
סמדר אונה
מאגרי המידע אתה צריך לחבר. לתת מידע כל המידע. אני עבדתי ביחידת המחשב, לפני התפקיד שלי, הייתי אחראית על ביקורת פנים.
היו"ר סתיו שפיר
אני מבקשת שאלות שנוגעות לשקיפות. בבקשה.
סמדר אונה
רגע. אני לא סיימתי את מה שרציתי לזה.

אני עשיתי את הרקע הזה להגיד שנושא השקיפות מבחינת מידע הוא ב"ככה", כי ביחידת המחשב של משרד השיכון שבין היחידות לפחות הייתה ככה. אני משערת שעד היום הטובות במשרדי ממשלה ובישראל – ב"ככה" יש את כל האינפורמציות. זה עניין שבעיניי מתוך הכרתי מהעבר איך פועל המשרד – ומי שלא מכיר, כולל באכלוס, תשאלו את מיכאלה, היא מכירה. הם יכולים ב"ככה" לתת לכל מי שרוצה פה את כל המידע.
רבקה כהן בנלולו
קודם כל, זה טוב שאתה קורא ואתה עוקב אחרי מה שקורה, זה משמח. אני חייבת להעיר גם לנושא הוועדות ונוכחות של אנשים בוועדות, לא יעלה על הדעת בכלל שוועדות כאלה התקיימו - שום ועדה כזאת שנוגעת לנושא של זכאות לדיור לא תיעשה בלעדיה. זה כמו שאנחנו נגיד לביטוח הלאומי, לוועדות הרפואיות שם, יחליטו מעל גבם של אותם נכים שניגשים לוועדות בלי לראות אותם בעיניים. זה לא ייתכן. הפוך, צריך ללמוד משם, כי שם כן, ועובדה ששם אפשר לעשות את זה, ומאות אלפי פניות יש לביטוח הלאומי בשנה.

הייתי רוצה להתייחס לזה – שזה יפה שאתה אומר פה צריך ארבע מיליארד שקל, אבל צריך להגיד את זה גם בחוץ ולא רק כאן. בעצם, כאשר אנחנו שומעים אותך כל הזמן מדבר, אתם מדברים על אותם 1,200 דירות שעשיתם וזהו. בעצם אנחנו צריכים את המאבק של משרד השיכון בשביל להביא את התקציבים האלה. רציתי להתייחס גם לנושא ה"אנחנו נביא עוד מיליארד", וזה יהיה לשנה ועד הבחירות. אני רוצה להגיד שהייתה לכם הזדמנות פז למתווה היסטורי לשיקום של הדיור הציבורי. אם הייתם באמת נחושים ביחד עם כחלון לעשות את זה, ובאמת, לעשות תכנית סדורה, כמו שמבקר המדינה דרש. הוא דרש תכנית סדורה שאנחנו נדאג בעוד עשר שנים, בעוד עשרים שנה מה היעד. 1,000 דירות שאתה משלם עליהן לטווח של עשר שנים, מעלה לי שאלה מאיפה תביא את הכסף הזה לעוד 1,000 דירות בשנה הבאה כי אתה משלם כבר. בעצם להכניס את היד לכיס התקציבי, ולהוציא את הכסף משם, אתה אומר הזניחו, אל תשוו את עצמכם לאלה שהזניחו אם אתם רוצים לתקן – תתקנו.
דניאלה חרמון
אני לא אחזור כאן על הנושא של ועדת חריגים, כי כבר דיברו קודם. אבל אני כן רוצה לדבר, קודם כל לשאול למה אין כאן נציגות של משרד האוצר. דבר שני, שתי חברות שלא נגעו בהם – "מ.ל.ג.ם ומג"ער. יש שתי חברות שדרכן בעצם אזרחים באים כדי להגיש מסמכים שלא דרך עמידר ולא דרך עמיגור, ואותם אזרחים מגישים את המסמכים לאותן שתי חברות, בעצם המסמכים האלה הם בעצם הצינור המקשר בין משרד השיכון לאזרח.

שתי החברות האלה לא עושות את העבודה שלהן נאמנה לציבור. הרבה מאוד אזרחים מגיעים למ.ל.ג.ם ומגע"ר שוב פעם ושוב פעם, קודם כל, ההתייחסות שם היא מתחת לכל ביקורת. דבר שני, אין מקצועיות שם. שתי החברות האלה באמת לא עובדות בצורה מקצועית מול האזרח ומטרטרים אותו כל פעם.
היו"ר סתיו שפיר
היה אמור להיות מפקח מטעם המדינה שייכנס לכל דירה זה קרה?
שלי ועקנין
ממש לא.
רונן כהן
דניאלה, חשוב לומר לך, אם יש לך מקרה, את יודעת איך להשיג אותנו. אנחנו יודעים לטפל בכל מקרה.
דניאלה חרמון
אתם חייבים לקחת את שתי החברות האלה. אין לי מושג מי הם האנשים שיושבים שם, אבל להעביר להם הכשרה מקצועית שיעבירו מידע לציבור ויפסיקו לטרטר קשישים ונכים וחולים ללכת ולחזור 20 פעם בשביל איזשהו נייר - מלכתחילה לתת רשימה מסודרת.

אני לא אחזור על הנושא של ועדת החריגים שדובר כאן. דבר נוסף, אתם הגמשתם קריטריונים בדימונה. בדימונה הוגמשו קריטריונים ונקנו דירות, באמת אתמול הן יצאו להגרלה נוספת של עוד 45 דירות שנותרו ריקות, אנשים זוכים בדירה, אבל אין כסף לשפץ את הדירה, וככה הם נשארים חצי שנה מהרגע שהם זכו בדירה, כבר מיוני 2017, אבל הם לא נכנסים. הם כבר שילמו דמי חוזה, שילמו פיקדון, אבל הם לא נכנסו לבתים כי אין כסף לעמידר לשפץ את הדירות האלה. וגם כאשר עמידר נכנסים לשפץ אז הם עושים שיפוץ חאפרית - למה? גם ככה הדירות האלה עומדות משנות ה-60.
חגי רזניק
לגבי הנושא של החברות שנותנות שירות מ.ל.ג.ם מגע"ר, וכו', אגב, אנחנו, גם החברות המשכנות וכו', מעבר למה שאמרתי שאנחנו מייצרים פלטפורמה. אני הנחיתי באופן אישי את מבקר המשרד לפני מספר חודשים לא קיבלתי דוח מצב, סטטוס, שתכנית הביקורת של המשרד תעסוק בשרות הזה, אז אני אקבל את הדוח ואיישם את הלקחים שלו – אני אעשה על הדבר הזה סטטוס ואני אראה איפה זה עומד.

לגבי הדבר השני, אני ביקשתי מהחברות המשכנות לפני חודש וחצי להעביר לי את כל הפערים שלהן עד סוף השנה לפערי שיפוץ. בסיוע משרד האוצר הועבר לי 20 מיליון שקל עד סוף השנה, ואני טיפלתי בתיעדוף של השיפוצים מול הצרכים. אני צריך לראות שהדבר הזה קרה. להערכתי, דימונה וירוחם, הדבר הזה צריך להסגר עד סוף שנה הפערים, אני אבדוק באופן אישי אם הם נסגרו או לא נסגרו. לגבי העניין הזה, צריך להבין שגם סייע לי האוצר בעניין של איטום גגות לפני החורף. היום העמדנו חמישה מיליון שקלים שכבר נמצאים בביצוע לאטום גגות, כי ראינו באופן אישי שדיירי דיור ציבורי מגיעים לחורף וחיים בגיגיות, וזה לא דבר מתאים, עשינו גם את הדבר הזה.
דניאלה חרמון
גם חלונות ותריסים.
חגי רזניק
חלונות ותריסים לא מכיר.
מיטל כהן
בעניין שקיפות אף אחד פה לא מדבר על חלמיש, בטח אף אחד פה לא מכיר את החברה חלמיש. אני אכיר לכם אותה. חלמיש היא חברה ששייכת 50% ממנה לעיריית תל אביב, ו-50% למשרד השיכון. מה שקורה שם, מבחינתי, סוג של מאפיה שם, כי שם אף פעם לא מובן שום דבר. יש שם פיברוק חובות, ויש שם ועדות שעושים בתוך החברה הזאת, למשל, את הוועדה של פרח עושים שם.

אני רוצה להראות לך איך מחלקים אחרי חוק השקיפות, הם כל כך רצו להיות נחמדים, וככה הם מגישים את הפירוט שלהם של שכר דירה, שהלוואי ומישהו פה יכול לפענח לי איך זה, ואיך תפרו לי חוב של 4,600 שקל, אשה שמשלמת כל חודש שכירות, ומישהו פה שיקרא את זה. אני לא יודעת, אולי אני סתומה ולא מבינה. מישהו שיסביר לי איך נהיה לי חוב של 4,600 שקל, אשה שמשלמת כל חודש שכירות. אם אתם רוצים פה עוד מסמכים - תראו, איזה יופי, אתם נגנבים איך הם עושים את זה. אין פירוט לכלום, על מה, ומה החובות לשכר דירה. העיקר כותבים לי – זה היה 17,000 והורידו לי ל-4,500 ופה הם לא רוצים כבר להקשיב.
שלי ועקנין
הבעיה שחגי לא יודע מה לעשות עם הפניות שאנחנו פונים אליו כי אין לו תשובות אלינו. מישהו מטעה אותו במשרד.
חגי רזניק
נלמד את החוב והוא יטופל.

...

אני שומע כאן ביקורות מפה עד הודעה חדשה. אני כאדם מוגבל שנים רבות, אני חייב להגיד שבשנה וחצי האחרונות פניתי למשרד השיכון אחרי עשרות פניות בשנים הקרובות, ובאמת, לא היה מענה ולא קיבלתי שירות. לשמחתי, בשנה וחצי האחרונות, קיבלתי מענה אישי, טיפול מסור. זו הזדמנות להכיר את הצוות. אני חושב שגם ביקורות אפשר לעשות. אבל כאשר רואים שהצוות באמת עושה מאמצים לשפר ולתקן אפשר לעודד אותו.
היו"ר סתיו שפיר
שליחי ציבור רגילים - - -

המטרה להשתפר, תודה שאתה גם חולק מחמאות, חשוב מאוד.

בבקשה, אם יש פה שאלה על שקיפות, רק על שקיפות.
אביבה יהודאי
אני הבת של רינה אטיאס ז"ל, גרה בדיור ציבורי. אני אדבר רק על שקיפות בקצרה. אמא שלי נפטרה במרץ האחרון. אני נחשבת מבחינתכם פולשת, לדירה שבה גדלתי כל החיים אחרי שאמא שלי שילמה 44 שנה על הדירה הזאת. אחי, בגלל שקיפות התאבד. אתם יודעים למה, הוא היה בן-אדם מאוד חולה. כשהוא ראה שאמא שלי מגיעה למצב סופני, הוא נכנס לחרדה מטורפת שאתם תפנו אותו, הוא התגורר איתה כל החיים, אי אפשר היה לשכנע אותו בשום מצב שאתם לא תעשו את זה. הוא התאבד שלושה חודשים לפני שהיא נפטרה. ועכשיו אתם רוצים לרשת את הדירה הזאת – אני שואלת אתכם - אתם גם רצחתם וגם ירשתם?
חגי רזניק
קודם כל, ליבי אתך, ודברים שיוצאים מהלב נכנסים ללב. אני רוצה להגיד על פלישות.
אביבה יהודאי
אני לא פולשת, אני גדלתי בבית הזה.
חגי רזניק
אני לא מקבל, אגב, את המושג הזה פלישות, מסכים איתך.
אביבה יהודאי
שלחתם לי עכשיו שכר דירה של 2,500 שקלים, כשאני מתפרנסת מקצבת נכות של 2,600 שקלים – תודה שהשארתם לי עשרה שקלים. באמת תודה.
חגי רזניק
קודם כל, אני מבקש שתשבי איתה פרטנית ונלמד את התיק שלה באופן אישי, וניכנס לדבר הזה. תדווחי לי. מגי עובדת איתי צמוד, ואנחנו נראה שאת מטופלת - לא מכיר את המקרה פרטני.

אני אענה לכם במאקרו על פלישות, גם המושג הזה אני לא מת עליו. אבל זה המושג הנהוג. השר הבחין שאנחנו נתקלים בפינויים, חלק מבחינה חוקית, אנשים לא מגיע תורם, וזה בא על חשבון מישהו אחר והם נכנסו. אנחנו ראינו פה חולי סרטן ודברים נוראים. השר קיבל החלטה, הקמנו את ודעת ברביבאי שלמעשה עיכבנו והפסקנו, למעשה, עצרנו בפועל את כל הפינויים. אגב, באו שני מקרים שפינו - משפחת אוחיון ובן יאיר, אני באופן אישי דאגתי ויש להם קורת גג, ברוך השם, וזה לא המשפחות היחידות. אבל אני אומר, למעט מקרים נקודתיים, עצרנו את הדבר הזה ובאמת נעשתה מדיניות. הגענו עם הייעוץ המשפטי ועם הגורמים האחרים – עם שומרי הסף האחרים – אני רוצה שתבינו. בסוף כשאתה בא ואומר כמשרד שיכון, הוא לא מגיע לו דירה, אבל עזבו, המנכ"ל, השר, הם רחומים, אז בוא נעצור, אנחנו לא לבד במערכת הזאת, זו מדינת חוק. בסוף אם מישהו נכנס למשהו שעדיין לא הגיע תורו, אני צריך גם לעשות את ההתמודדות הזאת כלפי חוץ.
אביבה יהודאי
אני לא צריכה תור.
חגי רזניק
אתך פרטנית נטפל. אני מנסה להסביר.
אביבה יהודאי
אני רק רוצה להגיד לכם, השקיפות גרמה לו לעשות את הצעד. אם אנחנו מדברים על שקיפות, הוא היה מבואס ממכם, ואי אפשר היה לשכנע אותו שום דבר אחר. הוא היה בטוח שברגע שאמא שלי תלך לעולמה, אתם תהיו שם עם משטרה ותזרקו אותו לקיבינימט. כל מה שהיה לו זה החדר העלוב הזה.
שרה אסולין
זה מה שקרה לי לפני 12 שנה.
שלי ועקנין
חגי, אמרת שאתם יודעים לטפל. למה משפחה עם שש נפשות חיים בחדר וסלון?
חגי רזניק
סליחה, כאשר נשאלתי פה על משהו אני עונה. לך פרטנית דיברנו, אני עונה על הדבר המערכתי. לגבי הדבר המערכתי, עצרנו את הפינויים בצורה מוחלטת. במקביל, ועדת ברביבאי יצרה המלצות. נשאלתי פה בכנסת על במת הכנסת מה תורם היישום? מה גורל ההמלצות? שתבינו, פינוי בגין חוב כספי לא יקרה. אני נותן לכן תשובות. לא קורה. לא יקרה. לא יפנו דיירים בגלל חוב כספי. לגבי דייר ממשיך, השר הפיק תסקיר חוק עכשיו, במושב הזה. הוא יגיע בתום הימים שנדרשים לעיון הציבור, לוועדת שרים לחקיקה, ואנחנו נוביל חקיקה. יש 117 משפחות שאני נמצא בוויכוח שהוא ענייני שצריך להיות מוכרע אצל היועץ המשפטי לממשלה. אני אומר לכם, ככל שהדבר הזה תלוי בי, אני לא אורה על משפחה מהבית. לגבי פלישות טריות, אני חושב שצריך לפנות. אני אומר לכם פה באומץ, נכון לא נכון.
שלי ועקנין
הבעיה שאתה לא נותן לי פתרון. אתה אומר שלא טוב לגור בגיגיות, אז למה אתה נותן למשפחה להיות דחוסים כמו סרדינים בתוך בית? יש קריטריון גודל דירה, אתם מחייבים להחליף דירה. למה שוללים אותי בכל הבקשות?
חגי רזניק
שלי, זה לא מה שנשאלתי. נשאלתי על פלישות עניתי. לגבי קריטריונים לגודל דירה, אם רונן ירצה ויהיה זמן נתייחס.
שלי ועקנין
בכל הבקשות הוא שלל אותי.
אתי חן זקן
מה יותר חשוב שמשפחה תהיה ברחוב?
חגי רזניק
עצרתי את הפינויים.
משה בר
אני מודה ליושבת-ראש. אני יו"ר עמותת "תנו יד לחירש", "נכים למען נכים". אני רוצה להעלות דבר שמאוד כואב לנו. יש רופא במשרד השיכון שהוא רנטגן – מביאים לו מסמכים והוא מחליט - לא מגיע. מי זה הרופא הזה? מי ראה את הרופא הזה בכלל? אני חושב שיותר מתאים לו להיות סנדלר, לראות סנדלים או נעליים ולדעת איך לתקן אותם. זה ממש הפקרות.
אתי חן זקן
הוא סנדלר. במשרד השיכון חבר מביא חבר.
רונן כהן
הוועדה הרפואית של משרד השיכון, היא מי שממנה אותה זה משרד הבריאות, כל אחד זה שלושה אנשים, שכל אחד מהם מנהל מחלקת פנימית בבית חולים ממשלתי.
אתי חן זקן
סליחה שאני אומרת, אז הוא סנדלר.
רונן כהן
אני מעולם לא פגשתי אותם. אני חלילה לא אמרתי להם מלה.
שלי ועקנין
בוא אליי הביתה ותראה איך אנחנו חיים. אני אתן לך יום אחד לגור בבית שלי כשאתה שולל אותי.
משה בר
אני אומר דבר אחד. יש נציגים של נכים שהם צריכים להיות בוועדות האלה גם מול הרופא. אני לא אומר שכל הנכים יגיעו. אבל לא יכול להיות שרופא שלא רואה את החולה ומקבל אישורים רפואיים יזלזל בהם. שנית, לא יכול להיות שיקבלו כסף רב לשפץ דירות לנכים, וישפצו להם את זה כסוג זין של דירות, גם לחגי וגם לכל הנציגים ולשר - הם עובדים על כולם, עושים צחוק מכולם. הקבלן שמשפץ, אשתו עובדת עמידר, אני לא יודעת אם היא בכירה או לא, זה ניגוד אינטרסים. אנחנו פה צריכים לעשות סדר בדברים האלה, כי הרבה כסף ציבורי הולך לשיפוץ. על הדירה שלי קיבלו 280 אלף שקלים, ושיפצו אותה לא בצורה טובה. עד היום צריכים לשפץ לי.
היו"ר סתיו שפיר
תודה רבה.

שוב, תודה רבה על העזרה עם התחקיר לקראת הדיון הזה כמו בכל דיון.
דני גיגי
נתנו פה שבחים, ואני רוצה לשים דברים במקום ולהגיד שבאמת יש שינוי. שוב, אגיד את זה שוב חגי, יש שינוי, זה לא מספיק. זה לא מספיק בכלל. יש הרבה אנשים שסובלים, יש הרבה אנשים שכואבים. זה שאנחנו נגיד שקנינו אלף דירות זה מצוין, אבל זה טיפה בים. משרד האוצר צריך להקצות משאבים. הם יודעים את זה שהם צריכים להקצות משאבים. כולם מבינים את זה שצריך להקצות משאבים, אבל המשאבים האלה לא מגיעים. אתה, אני מצפה ממך, כמנכ"ל משרד השיכון - - -
שלי ועקנין
להילחם בשבילנו.
דני גיגי
כמי שמאמין בדבר הזה, ממך ומגלנט, אני מאמין שאתם תצאו למאבק. אף אחד לא ייתן לכם את הכסף ככה. אתם צריכים להיות במאבק. המאבק הזה צריך להיות מאבק שהוא ציבורי ביחד אתכם. כשאתם תצעקו – אנחנו נצעק אתכם. אם אתם לא תצעקו – אנחנו נצעק עליכם, זה הסיפור. אני אומר את זה מדם ליבי. אתה לא יכול להגיד כל הזמן - אני עושה, כשאתה לא צועק. אתה צריך להילחם, זה התפקיד שלך.
איריס אסרף
אני אדבר על שקיפות. דיברנו הבוקר חגי. כן, תאמיני לי אם אני הייתי במקלט עם שלושה ילדים, והייתי בוועדה ואמרו לי שאני לא זכאית, ועדת חריגים, רק אחרי שהגעתי לכנסת והבינו מה המצב באמת, אני פתאום זכאית.

לפני חודשיים גייסתי ילדה, ואני דברתי אתך על זה הבוקר. אני כבר כמה שנים, כמה אני יכולה לבוא לפה? אני תור ממתינים 16, זה רק עולה ועולה.
היו"ר סתיו שפיר
כמה זמן את בתור?
איריס אסרף
משנת 1999. בשנת 2013 אישרו לי דירה במגדל העמק דרך טלפון. הלכתי לראות את הדירה, למרות שאין לי שום דבר במגדל העמק. יש לי ילד עם נכות. אני עם נכות, אני עולה קומה חמישית ללא מעלית כיום. גם אם ארצה להשכיר דירה אחרת, זה מ-4,000 שקלים ומעלה, בגלל זה אני צריכה לטפס חמש קומות ברגל במצב של היום, ואתה יודע את הסיפור. עם יד על הלב, אתה עושה עבודה טובה. אני שוכרת 3,600 שקלים, אחרי שהייתי בוועדת חריגים ודחו אותי, הגעתי לכנסת.
היו"ר סתיו שפיר
כמה את מקבלת לסיוע?
איריס אסרף
3,600 שקלים. בגלל שזה קומה חמישית זה 2,800 שקלים, זאת אומרת, יש להם עודף. ניסיתי לחפש דירה בשוק, באמת, חגי ניסה לעזור לי. אין לי שום דבר. אין לי פיקדונות – 4,000 שקלים ומעלה אין לי להוציא.
היו"ר סתיו שפיר
המצב של להיגרר בתוך הדירות בשכירות פרטית פשוט בלתי אפשרית. אלה אנשים שאין להם גם אפשרות בדרך כלל לתת ערבויות. הם פשוט מתגלגלים מדירה לדירה. תחשוב שאם לאנשים שיש להם משאבים כלכליים הם נמצאים בשכירות, וגם ככה מתקשים עם השוק הזה ונזרקים פעם בשנה.
אתי ירדן
למה לא שמים קרוואנים?
שלי ועקנין
בעלי דירות לא רוצים ילדים נכים.
קריאות
יש מלא דירות ריקות בירושלים.
היו"ר סתיו שפיר
סליחה, אתם תראו כמה דברים אנחנו השגנו בדיון הזה.
קריאה
לא השגנו כלום.
היו"ר סתיו שפיר
אני מתחייבת בפניכם שכל פנייה שתגיע אליי כאן באופן אישי, אני אעמוד מול המשרד כדי לקבל את התשובה. אני מצטערת שלא הצלחנו להגיע לכולם. כמו שאתן רואות הדיון סוער. אם היינו מנהלים אותו יותר מהר, היינו יכולים להגיע ליותר פניות, אבל זה המצב.

אני ראיתי אתכן, אתן הגעתן ראשונות. אתן צודקות ישבתן פה הכי בשקט ובנימוס, ולא התפרצתן, אתן צודקות, זה באמת לא הוגן. אני מבטיחה לכן, אני אשב אתכן ואוודה שהדבר הזה מגיע. אם אתן רוצות להגיד עכשיו בחצי דקה, אז בבקשה.
ברכה חסידים
אני רוצה להתייחס לדברים של משה. יש לי ילדה עם נכות שאני מגישה מסמכים רפואיים בשבילה, ואף אחד לא מתייחס. הוא אומר, לא, היא לא זכאית לרדת לקומה שנייה.
חגי רזניק
סליחה, בדקתי לשרה עכשיו את התשובה של המבקר.
ברכה חסידים
הם מציעים לי דירות רק בקומה גבוהה, ויש לי ילדה עם נכות שלא יכולה לעלות. אני בעצמי יש לי פריצת דיסק בגב. אני מירושלים, אני כל הזמן מגישה מסמכים שלה - ואין, לא מתייחסים אליי, רק קומה גבוהה.
חגי רזניק
מגי תשב אתכם.
רחל צברי
אני 17 שנה מחכה. יש לי 11 ילדים.
שלי ועקנין
מעניין מי 17 שנה עובד במשרד השיכון.
רחל צברי
אנחנו חיים בחוסר ודאות. יש לי אישורים רפואיים לקומה שתיים, מציעים לי קומה שבע. כמה סירובים מבטלים?
חגי רזניק
את גרה היום בדיור ציבורי?
רחל צברי
לא. מציעים לי, סירוב. אני מסרבת – קומה שבע, יש לי אישור רפואי.
חגי רזניק
יש לך 11 ילדים?
רחל צברי
שיהיו בריאים. שלושת רבעי מהם ירדו מהזכאות, נשארו ארבע.
חגי רזניק
נשב אתך עכשיו.
היו"ר סתיו שפיר
חברים וחברות, אני קודם רוצה לעבור על הדברים שהצלחנו לסכם בנוגע לשקיפות במשרד השיכון. ראשית, יש פה התחייבות כבר מהדיון הקודם, פרסום של אנשים שנמצאים בתוך הוועדות. יש התחייבות נוספות של המנכ"ל לברר מה אפשר לעשות בנוגע להתייצבות בפני הוועדה. מדובר על 30 אלף פניות בשנה. נאמר לנו על ידי המשרד שיש קושי בכזאת כמות של פניות.

לעמדת ועדת השקיפות, לא ניתן לייצר טיפול מהימן באנשים מבלי לפגוש אותם פנים מול פנים. לא יכול להיות שבן-אדם לא יוכל לעמוד מול האנשים שמקבלים את ההחלטות על גורלו במקרה הזה. ראוי לתת את האפשרות הזאת, זה בוודאי רק להיטיב עם עבודת הוועדה, ואנחנו נעמוד ונקבל את הפרטים על מה שקורה שם.

קריטריונים. דירות ריקות – מיקומן של דירות שנרכשו, כל הדברים האלה פורסמו על פי התחייבות משרד השיכון באתר המשרד בשקיפות, ואנחנו מודים לכם על זה. לא הספקנו לגעת בחברות המשכנות – יובל אני מתנצלת – בעבודתן, כבר יש התקדמות מאוד גדולה בנושא הזה, ואנחנו נקיים על זה דיון נוסף.

הנתונים שהועברו כאן על חופש מידע וההתייחסות של רבקי דבש מהיחידה לחופש המידע מעוררים דאגה. יש צניחה מפתיעה מאוד בכמות הפניות לחופש מידע שהגיעו. אנחנו מברכים את הממונה החדש, אבל אנחנו מציעים, כפי שהוועדה מציעה לגבי כל משרד, אבל בעיקר לגבי משרד כל כך שירותי שעוסק ממש בטיפול בחיי אדם, מציעים שאדם שאחראי על מתן שירות ומתן תשובות, יקבל היקף משרה יותר גדול עם יכולת לשים על כך דגש, מאחר והאנשים לא יכולים לחכות לתשובות בזמן שהחיים שלהם נפגעים מהעדר התשובה.

לא הספקנו להגיע בדיון על הנושא של התחדשות עירונית, אני אבקש מכם תשובות לגבי הנושא הזה בכתב. חלק נכבד מהעניין הזה נועד להתמודד עם רעידות אדמה ולחסן ולחזק מבנים לפני רעידות אדמה. דווקא במקומות החלשים במדינה חסר חיזוק מבנים. את כל הפרטים לגבי איפה נעשו חיזוקי מבנים בשקיפות, גם על מבני מוסדות וגם על מבנים פרטיים בכל רחבי הארץ מפני רעידות אדמה. המקומות היחידים שבהם זה נעשה מהמידע שקיבלנו בפעם הקודמת זה היה כבר לפני שנה, זה במקומות חזקים שבהם עושים תמ"א 38.
חגי רזניק
היום חלק משיקום שכונות, אנחנו ייעדנו מיליונים של שקלים שמושקעים במטרות האלה.
היו"ר סתיו שפיר
חברים, למרות רכש של דירות של כאלף דירות בשנה, אנחנו עדיין בפער של אלפי דירות שמחכות לדיור ציבורי, ועוד כ-160 אלף דירות של אנשים שזכאים לסיוע בשכר דירה, ובמקום זה פונים לסיוע חלקי ביותר, ממש סכום מזערי של כמה מאות שקלים בחודש, ונאלצים לעבור מדירה לדירה, מה שלא מאפשר להם לפתח ולשקם את חייהם גם בסכומים אחרים - כולכם אתם מכירים את ההשלכות.

אנחנו בהחלט מצטרפים גם למה שנאמר פה על ידי דני גיגי והפורום ועל ידי כל החברות הנכבדות. שהנושא הזה הוא בראש סדר עדיפויות של המשרד - מרגישים את זה. המשרד צריך להיות - אני מרגישה שזה בליבך חגי, ואני יודעת שזה גם בליבו של השר. ברגע שיש זעקה כל כך גדולה שלנו במשרד, מצופה שאנחנו נשמע אותה כל הזמן, ונוכל להצטרף למלחמה שלכם על הגדלת התקציב.

המצב הנוכחי כשהפרוצדורה והוועדות שמטפלות בזכאי הדיור הציבורי לא שקופות, לא מדווחות על הטעמים שבדחייה. מלאי הדירות הריקות לא ידוע, והמיקום בתור של הזכאים לא ממש רלבנטי - זה לא מקובל ומקשה מאוד על הזכאים שממילא נתקלים באין ספור קשיים. חלק מהיכולת לקחת איזושהי שליטה על החיים, ולדעת איפה בן-אדם עומד, ומה הוא יכול לעשות כדי תקן את מצבו. אנחנו שמחים לשמוע מהמנכ"ל על ההקמה של המוקד. מלאים בתקווה שהנוכחים פה ושאר מקבלי השירותים יקבלו שם מזור לפניות – אנחנו גם נעקוב במסגרת הוועדה.

כפי שאמרתי בפתח הדברים. הוועדה עסקה לא מעט בנושאים שקשורים למשרד השיכון, וגם דנה במסקנות הוועדה, ועדת ברביבאי ועדה של משרד המשפטים שטרם התקבלו בצורה מפורטת עד היום. אנחנו נבקש מכם לדעת את המלאי העדכני, הקריטריונים של ועדות חריגים. מלאי הדירות הריקות. המקומות שבהם נרכשים דירות, כמובן לא כתובת ספציפית אלא מקומות של רשויות שנרכשות דירות. תשובות לגבי הוועדות, ותשובה נוספת שהבטחת לנו.
חגי רזניק
אמרתי גם על השקיפות והבקרה בהופעה מול הוועדות, וגם על הנוהל של הפנייה למכתבים.
היו"ר סתיו שפיר
אני חייבת לומר, אני הרגשתי שיש פה הרבה מענה וקשב. המנכ"ל גם התחייב שהוא יישב עכשיו עם נציגי משרדו, עם מגי, ביחד אתכם על סיפורים אישיים ופניות פרטניות. אני מבטיחה לעקוב.

המון תודה לכולכם על ההשתתפות.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:25.

קוד המקור של הנתונים