ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/11/2017

בחינת השקעת הממשלה באכיפה וביטחון אישי בשכונות דרום תל-אביב - צמצום הפערים בפריפריה החברתית

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-04OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 103

מישיבת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

יום שני, ט' בכסלו התשע"ח (27 בנובמבר 2017), שעה 12:30
סדר היום
בחינת השקעת הממשלה באכיפה וביטחון אישי בשכונות דרום תל-אביב - צמצום הפערים בפריפריה החברתית
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר
חברי הכנסת
אמיר אוחנה

אורן אסף חזן

אילן גילאון

נחמן שי
מוזמנים
השר לביטחון פנים גלעד ארדן

אליעזר רוזנבאום - מ"מ מנכ"ל המשרד, המשרד לביטחון פנים

ניצב משה ציקו אדרי - מפקד מחוז תל אביב, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק יריב כהן - ע' מפקד מחוז תל אביב, המשרד לביטחון פנים

יהושע באואר - סגן ראש אגף חברה ומניעת פשיעה, המשרד לביטחון פנים

יוסי אדלשטיין - מנהל מינהל אכיפה וזרים, רשות אוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, משרד הפנים

אביבה אזון - מנהלת תחום בכיר ניהול ספרים ברשות המיסים, משרד האוצר

חגי פורגס - מנהל תחום מטה אגף מעונות יום ומשפחתונים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אבינועם ארז - מנהל אגף סל"ע, עיריית תל אביב יפו

הראל שחר - מנהל מרחב סיור באגף סל"ע, עיריית תל אביב יפו

שלמה מסלוואי - חבר מועצת תל אביב-יפו ויו"ר ועד שכונת התקווה

סוזי כהן צמח - חברת מועצת העיר תל אביב-יפו

מאי גולן - מנכ"לית עמותת העיר העברית

סיני קהת - עורך דין, יועץ משפטי, עמותת העיר העברית

רימונה בדרה - פעילה תושבת העיר, עמותת העיר העברית

עובד חוגי - עמותת העיר העברית

יואב חנוך שפרנק - ספריית גן לוינסקי

ענבל אגוז - מנהלת התארגנות כוח לקהילה, תנועת אחותי

לביאן שלי דבורה - פעילה, תנועת אחותי

זהבה אקנין - פעילה, תנועת אחותי

יגאל רמבם - פעיל, תנועת אחותי

ג'וני טסגנס - מבקש מקלט, תנועת אחותי

יעקב בצלאל - פעיל נתניה, עוטף תחנה מרכזית

שפי פז - פעילה, דרום תל אביב, נווה שאנן, עוטף תחנה מרכזית

קורין גלילי - פעילה, דרום תל אביב, נווה שאנן, עוטף תחנה מרכזית

אורי יוסקוביץ - פעילה מפתח תקווה, עוטף תחנה מרכזית

אילה סינוואני - פעילה, דרום תל אביב, עוטף תחנה מרכזית

אסתר ג'רום - פעילה, דרום תל אביב, עוטף תחנה מרכזית

אלישבע גדעון - פעיל, דרום תל אביב, עוטף תחנה מרכזית

איציק ג'יני - פעיל, דרום תל אביב, עוטף תחנה מרכזית

יעקב גבעתי - פעיל, דרום תל אביב, עוטף תחנה מרכזית
מנהלת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים

בחינת השקעת הממשלה באכיפה וביטחון אישי בשכונות דרום תל-אביב - צמצום הפערים בפריפריה החברתית
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלום לנוכחים. אני מתכבד לפתוח את הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי. הנושא שלנו היום הוא בחינת השקעת הממשלה באכיפה וביטחון אישי בשכונות דרום תל אביב - צמצום פערים בפריפריה החברתית.

אנחנו מאד מאד מודים לשר לביטחון פנים, חבר הכנסת גלעד ארדן, חברי למפלגת הליכוד, שאני שמח לשרת איתך את המדינה במפלגה הזו, על שהגעת. היום אתה מגיע על תקן מקצועי.

קודם כל בראשית דברי אני חייב לומר שמהשנתיים וחצי האחרונות בהן אני משרת יחד איתך את אזרחי ישראל, כייף לראות את העשייה החשובה שאתה עושה במשרד לביטחון פנים. מהפכה אמיתית בהרבה מאד פרמטרים לטובת קודם כל אזרחי ישראל והחיים התקינים והשלווים שלהם פה במדינה; וגם לשוטרי ישראל, שלעניות דעתי שנים רבות לא זכו לשר שבאמת שומר עליהם, עוזר להם ונותן להם את הכלים לעשות את עבודתם כראוי, למען אזרחי המדינה.

אז אני מברך באמת על ההשתתפות שלך. כמובן שאני אומר מספר משפטים ואתה תתחיל את הדיון במספר דברים שתרצה לספר ולדווח לציבור.

אני רוצה לומר שהוועדה הזו מעצם היוולדה, נועדה לצמצם את הפערים בחברה הישראלית בין פריפריה למרכז, אגב גם בן פריפריה חברתית ולא רק פריפריה גיאוגרפית. ועשינו לא מעט דיונים ועשינו גם סיורים בדרום תל אביב. זו תופעה שלא אני ולא אתה התחלנו אותה. זו תופעה שקיימת שנים ארוכות, אנחנו מנסים להתמודד איתה במגוון פרמטרים.

ראינו גם את ראש הממשלה ורבים אחרים עוסקים בסוגיה ואני יודע שאדוני גם נדרש אליה מן הסתם, מעצם תפקידו החשוב כשר לביטחון פנים. ולכן גם רצינו לעורר כמה דברים, לעורר כמה סוגיות, על מנת להביא לאיזה שהוא מבנה אידיאלי, שאני מניח שאתם כבר עובדים עליו במשרד לביטחון פנים, כדי שנוכל לעזור לאזרחי ישראל בכלל ולאזרחי הפריפריה החברתית בפרט, בעצם אזרחי דרום תל אביב, לקבל איזו שהיא רמת חיים טובה ותקינה כמו כל אזרח אחר במדינת ישראל.

אז אני מודה לך אדוני ואני אשמח שתפתח עם הדברים החשובים שרצית לומר.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
תודה חברי, חבר הכנסת מיקי זוהר, יושב ראש הוועדה. אני מאד מאד מאד שמחתי כשפנית אלי במסגרת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי וביקשת, כאחד הנושאים המרכזיים, לקיים דיון על מצב הביטחון האישי בדרום תל אביב. אני בהחלט חושב שהנושא הזה הוא אחד הנושאים החברתיים החשובים ביותר שמעסיקים את מדינת ישראל וגם את הממשלה בשנים האחרונות. יש כמובן צדדים נוספים שמשפיעים על המצב בדרום תל אביב והם קשורים גם להחלטות אחרות שהממשלה וראש הממשלה קיבלו, כמו למשל בניית הגדר בדרום ובלימת המשך תופעת ההסתננות הבלתי חוקית, ש-90% ממנה בעצם, מי שמשלם את מחירה אלה תושבי דרום תל אביב.

במהלך השנים נעשו הרבה מאד צעדים, גם על ידי כמובן שרים קודמים לי ובין אם זה במשרד לביטחון פנים, בין אם זה במשרד הפנים. החל מחקיקת חוקים, דרך עיבוי וחיזוק מערך האכיפה של רשות האוכלוסין, דרך צעדים שנוגעים גם ליחידות פיקוח עירוניות של עיריית תל אביב. אבל אני כמובן ארצה להתמקד במה שעושה המשרד לביטחון פנים ובמה שעושה משטרת ישראל, למרות שאני שמח לראות שיש כאן גם נציגים של הגופים האחרים.

אז כפי שאמרתי, היתרון הוא פתרון משולב. הוא התחיל בבלימת גלי ההסתננות, שהגיעו בעיקר מגבולנו הדרומי, מגבול מצרים, דרך כל מיני חוקים שבגלל החלטות בג"ץ נאלצנו לחוקק, גם ביכולת בכלל להתמודד, לעצור, לשלוח מסתננים למתקני שהייה – בין אם זה מתקן השהייה הפתוח בחולות או בין אם זה מתקן סהרונים, שהוא מתקן סגור, הוא מתקן כליאה. ואחד הדברים באמת שהכי העסיקו את המשרד ואת משטרת ישראל, בפרט את מחוז תל אביב, ולשם כך נמצא כאן מפקד המחוז, שייתן סקירה קצרה ברשותך, זה איך אנחנו מחזקים את הביטחון האישי ולא פחות חשוב מכך גם את תחושת הביטחון האישי של תושבי דרום תל אביב, שלצערנו חייהם השתנו לבלי הכר.

אפשר להאשים אותנו ואפשר להכפיש אותנו ואפשר אפילו להסיט – כמו שעשה מו"ל הארץ לאחרונה – כשכינה אותי ועוד כמה שרים ואת ראש הממשלה רוצים בחליפות, על הכוונה להוציא מהארץ את המסתננים הבלתי חוקיים שפגעו בביטחון האישי של תושבי דרום תל אביב ושינו את חייהם לבלי הכר. אבל אותו מו"ל של עיתון, שיש בו חדשות לבקרים עמדות אנטישמיות – ואני אומר את זה ואני עומד מאחורי כל מילה שאני אומר – אין לי ספק שמספר הביקורים שלו ומספר המפגשים שלו עם קשישים ועם קשישות, שרוצים לכבד ולצום ולהתפלל ביום כיפור, מבלי שהם ירגישו שהם נמצאים בכלל במדינה אחרת, של דת אחרת. היכולת של נשים לעבור בלילה מבלי לחוש מאוימות או מבלי שיטרידו אותן. אני מניח שמו"ל הארץ, שמפרסם חדשות לבקרים עמדות אנטישמיות, לא ממש טרח להתמצא ולהיות בקיא בסוגיה הזאת, לפני שהוא טרח להסיט כנגד ראש הממשלה, כנגדי וכנגד עוד כמה שרים.

ולכן אנחנו מתעלמים מקולות הרקע של המנותקים. יש כאלה קוראים להם חמוצים, אבל אני קורא להם היום המנותקים. אנחנו מתעלמים מקולות הרקע שלהם. אנחנו מבינים היטב שהמאבק של תושבי דרום תל אביב הוא צודק ואני אומר חד משמעית – וגם פה אני עומד מאחורי כל מילה – בית המשפט העליון – מותר לבקר אותו – הוא טעה מספר רב של פעמים באיזונים הנדרשים בין הדאגה שלו לצרכים ההומאניים של המסתננים. ואני לא אומר דברים אחרים – המסתננים הם בני אדם ויש לנו גם חובה הומאנית שלא לפגוע בהם ולא להפקיר את שלומם וביטחונם.

אבל החובה המרכזית שלנו כשרים בממשלה וכתנועת שלטון, ובכלל לכל התנועות בקואליציה, זה קודם כל לוודא שאנחנו מחזירים את החיים של תושבי דרום תל אביב למסלולם. ומה לעשות, אנחנו יודעים ביהדות שעניי עירך ועניי עיר אחרת – עניי עירך קודמים. וזו בדיוק הדוגמא הקלאסית. אין דוגמא אחרת.

ולכן אנחנו כבר בתהליך רב שנתי של חיזוק יכולות המשטרה. אני הבנתי מאד מהר שאין תחליף לנוכחות ברחובות. אין מה לעשות. ולכן אתם תיכף תראו את זה בגרפים. תחנות המשטרה שנותנות שירותי אכיפה לאזור דרום תל אביב - האזור שבו השתקעו בעיקר המסתננים - כוח השיטור שם גדל לאין שיעור. אתם תראו את זה תיכף בטבלאות. לאחרונה אני חנכתי עם ראש הממשלה גם יחידת סיור רגלי מאד מאד גדולה ומשמעותית. ביחד עם התוספת גם של יחידת סל"ע של עיריית תל אביב, היא מהווה כוח גדול, שאין לו שום אח ורע ושום השוואה לשום תחנה אחרת, למיטב ידיעתי ברחבי ה - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
מה זאת אומרת כוח רגלי?
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
כוח רגלי זה אומר שכמו שפעם השוטר אזולאי בסרט, שוטר מקוף, שוטר שיש להם אזורי הקפה, שהם לא עולים על ניידות. הם לא יוצאים - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
החזרת את שוטרי המקוף?
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אנחנו מחזירים אותם בכל רחבי המדינה. זה תהליך מאד חשוב בעיני, ואחד המקומות הראשונים שחנכנו בו יחידת סיור רגלי, זה באזור דרום תל אביב, מתוך ההבנה שצריך לייצר מענה מידי לכל אירוע אלימות שעלול להתפתח. ואין מה לעשות - כשיש מפגש כזה בין אוכלוסיות, כשיש מאפיינים כאלה ואחרים, שהם שונים תרבותית - זה יוצר חיכוך שלפעמים לצערנו גורם לרמת אלימות גבוהה יותר.

אני חושבת שיש לנו כבר תוצאות שניתן לראות. זה לא אומר שהמצב הוא טוב. הוא עדיין לא טוב ולכן אני חוזר ואומר ולכן המדיניות שהצגתי יחד עם שר הפנים אריה דרעי, שואפת לכך שהברירה שתוצב בפני המסתננים הבלתי חוקיים תהיה אחת ויחידה. או לצאת בסיוע ובעידוד של מדינת ישראל למדינות בטוחות, שאנחנו חתמנו איתן הסכמים; או כפי שמחייב בעצם חוק הכניסה לישראל, לשלם את המחיר על הפרת החוק, כי ההסתננות לישראל היא עבירה על החוק ולשבת במתקן כליאה סגור, עד שהם יחליטו שהם נענים להצעה ולתמריצים שמדינת ישראל מציעה להם ובעצם יצאו חזרה את גבולות ישראל אל מדינות בטוחות, שכפי שהסברתי ישראל חתומה איתן על הסכמים.

ואני עוד פעם חוזר ואומר, כי אני בטוח שגם תהיה ביקורת מצד שמאל של מה שאמרתי. זה לא שאנחנו מאד רוצים בדבר הזה. יש לנו פשוט שתי אלטרנטיבות ובאלטרנטיבה השנייה ניצבים פה, ואני רואה פה את הנציגים המרכזיים של תושבי דרום תל אביב. ניצבים פה אלפים רבים של אזרחי מדינת ישראל, לאו דווקא מהשכבות החזקות והמבוססות. ואולי זה נוח לכל מיני –- אני לא רוצה לומר דווקא ראשי ערים - אבל אולי זה נוח לכל מיני מנהיגי ציבור, שהבעיה, המוסרה הזאת ממשיכה להתקיים שם ואנחנו לא פוגשים אותה ביום יום. ושוב, כפי שאמרתי, אכן קל לפעמים לכל מיני עיתונאים להתעלם מהבעיה הזו ולהדחיק אותה, אבל אלה האזרחים שלנו והמחויבות שלנו היא קודם כל אליהם.

אני לא אומר שהפתרון לשים אדם בכלא או לשלוח אותו למדינה שלישית, הוא פתרון נעים. לא, הוא לא פתרון נעים, אבל הוא פתרון שהוא הכרח המציאות, כי האלטרנטיבה היא אכזרית והיא אכזרית כלפי התושבים שלנו. ולכן אני אמשיך לחזק את יכולות האכיפה באזור דרום תל אביב ובכלל בכל אזור כזה של שמסתנני העבודה השתקעו בו, כי זה מייצר לנו אתגרי אכיפה חדשים, שהמחויבות שלי, המחויבות של המשטרה היא לתת להם מענה.

בבקשה, צ'יקו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, רק משפט אחד בהמשך לדבריך. אתה בחרת לא לנקוב בשמות, אז אני בוחר לומר שראש העיר תל אביב, רון חולדאי, כשל כישלון חרוץ בכל מה שקשור לסוגית דרום תל אביב. לא, אני לא צריך מחיאות כפיים. אינני יודע לבקר אותו על יתר עבודתו בקשר לשאר אזרחי ותושבי תל אביב, אבל בכל מה שקשור לדרום תל אביב הוא כשל כישלון חרוץ. הוא בעצם בפעולות אקטיביות, מעודד מסתננים לגור שם. מעודד מסתננים לחיות פה במדינה, בישראל, ועל כך הוא כשל כישלון חרוץ. ואני רוצה לומר את זה כיושב ראש הוועדה, כמי שחושב שהדברים צריכים להיאמר.

ניצב משה אדרי, ממ"ז תל אביב. בבקשה אדוני. אגב, ממ"ז זה כינוי שהדביק לי חבר הכנסת אחמד טיבי, בגלל שקרואים לי מכלוף מיקי זוהר. ממ"ז.
נחמן שי (המחנה הציוני)
עם הדרגה או בלי הדרגה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בלי הדרגה. אז אדוני, בבקשה.
משה ציקו אדרי
בבקשה. אני ארוץ על סקירה שנותנת את המימד המשטרתי, לשם אנחנו מכווינים את עצמנו על מה שקורה בדרום תל אביב.

אז אני יכול להגיד שהנתונים שאנחנו מציגים הם בתיאום עם רשות ההגירה. אנחנו מדברים כרגע על 40,000 נתינים זרים שנמצאים בכלל הארץ, כש-90% מהם נמצאים בדרום תל אביב. כ70%-72% מהם תושבי אריתריאה וכל שאר המדינות, כשזה מתחלק בעיקר 72% ועוד 20% תושבי סודן המסתננים, ושאר המדינות אתם רואים אותן. אין יותר מדי מה להרחיב.

המאפיינים של הזרים, ככה אני יכול להגיד, 70% מהם שנמצאים זה גברים, 30% נשים. הכנסה חודשית ממוצעת של נתין זר, אני יכול להגיד בין 2,500 שקלים ל-8,000 שקלים בסוג העבודות שהם נמצאים. ממוצע ההוצאה הכספית לבילוי בחמארה, שזה מאפיין הבילוי המרכזי שלהם, שזה בדרום תל אביב ב-180 שקלים;
נחמן שי (המחנה הציוני)
איזה בילוי?
משה ציקו אדרי
הבילוי בחמארה. זה אוהל פאב כזה.
קריאה
פאב, פאב.
שפי פז
איפה המשפחות עם הילדים?
משה ציקו אדרי
תנו לי לסיים.
שפי פז
אבל איפה הילדים בסטטיסטיקה?
משה ציקו אדרי
תנו לי, אני אסיים ואחרי זה תוכלו לשאול שאלות, כדי שזה ירוץ יותר טוב. לגבי הילדים אנחנו מדברים בערך על 6,500 ילדים, שהם אלה שנמצאים בדרום תל אביב ונמצאים בתוך גנים.

אם אני אגיד על סך כל המאפיינים, אז רובם עובדים בעבודות מזדמנות באזור גוש דן. בעלי המשפחות נשארים בדרום תל אביב, בעיקר בשכונת שפירא ושכונת התקווה ורוב הצעירים מתרכזים באזור התחנה הישנה. רוב המסתננים אינם בעלי רישיון או נוהגים בכלי רכב. הייתה איזו שהיא תופעה בשלב מסוים שאנחנו טיפלנו בה וכרגע אנחנו לא רואים את התופעה הזאת חוזרת.

אנחנו רואים עלייה בשימוש בסמים, בעיקר סמים קלים. מגמת ירידה בעבירות האלימות ועבירות הרחוב. גם את היחס באוכלוסייה וגם את היחס שלהם שם, בתוך האזורים, אנחנו רואים את זה ביחס לכניסה שלהם למדינת ישראל; ואנחנו רואים גם מגמת התאקלמות של פנים קהילה מה שנקרא, של חברה. הם מתחילים לבסס את עצמם וזה המאפיינים.

אנחנו ניתן פה מפת חום על מה שדיברתי, אזורי המגורים ומוסדות החינוך, רואים את זה. בחלק האדום אנחנו מדברים על אזור שכונת התחנה הישנה. זה שכונת שפירא, קריית שלום. זה האזור שאנחנו רואים, כאן החלוקה שלהם, איפה הם נמצאים. האזור האדום זה בערך ה-70%. אנחנו רואים אותם גולשים קצת כבר מעבר לאזור התחנה. אנחנו בעיקר מקפידים על הנושא של החמארות ואתם תראו את זה, כדי להכניס אותם לאזור שבשליטתנו. מה שאתם רואים כעת זה גני הילדים, בתי הספר. זה שכונת התקווה. אנחנו כבר רואים את ההתבססות שלהם בחלק המערבי של שכונת התקווה, בעיקר בעלי המשפחות. הם נמצאים פה.

זה הפרישה שלנו, איפה שהם נמצאים. גם פה אתם רואים את אותם אזורים, עם נקודות משטרה. כאן זה מפקדת הסיור הרגלי ביחד עם שיטור סל"ע של עיריית תל אביב; ובכל מקום אנחנו נמצאים גם עם שיטור מקומי וגם עם שיטור נייד ונייח.

תיקי החקירה – פה רואים מה שנקרא את עבירות השוד. לאורך שלוש השנים האחרונות פוגשים גם את תופעת השוד, גם התקיפה, גם הסמים וגם הפע"ר – שזה התפרצויות לדירה, גניבות רכב וכל מה שקשור, ואנחנו רואים את המעורבות של הזרים בכל אחד מהמקומות. אנחנו רואים את מגמת הירידה. רואים משנת 2015 לאן זה יורד ואיפה אנחנו נמצאים. אני אומר שסמים זה עבירת החשיפה. זה לא מה שהם מבצעים, אלא ככל שאנחנו עובדים יותר ובעניין הזה אתם כן רואים עלייה שלנו בטיפול בהם בנושא הסמים.
אילן גילאון (מרצ)
באופן יחסי לאחוז הפשיעה בכלל האוכלוסייה, איך זה עובד?
משה ציקו אדרי
אז אני אמרתי את זה. זה בתחנת שכונות רק, שתראו שאנחנו רואים את הדבר הזה. ביחס לאוכלוסייה הכוללת אנחנו רואים מגמת ירידה בעבירות האלימות של המסתננים.

זה ניתוח העבירות – אני לא אכנס אליהן – אבל רואים את המספרים. אנחנו יודעים למדוד אותם. בכל אחד מהמקומות שנעצרים יש לנו גם את היכולת המחשובית לתייג אותם ולמסגר אותם, כדי שנוכל אחרי זה להוציא סטטיסטיקה.

מבחינת הרחקות שאנחנו עושים יחד עם רשות ההגירה, אז במעצרים, במעורבות הפלילית שאנחנו עשינו, אתם רואים שגם פה יש עלייה, שאנחנו מעבירים אותם לסהרונים. בשנת 2017 – 173, ובעבירות של שוהים בלתי חוקים – 169, בעיקר על ידי ליווי משטרתי.
נחמן שי (המחנה הציוני)
רגע, לפי מה אתם עוצרים ומעבירים לסהרונים?
משה ציקו אדרי
אז אני אומר, יש שני תבחינים. תבחין פלילי ותבחין מנהלי של עבירה של שהייה בלתי חוקית. ולכן משני הדברים האלה - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
אז את רובם אתה יכול לעצור - - -
משה ציקו אדרי
אז אני אומר, לא לוקחים את כולם בגלל בעיית מיקום בסהרונים, ולכן אנחנו לוקחים את מי שמעורב בפלילי ומי שאנחנו יודעים שהוא רצידיביסט. אותם אנחנו לוקחים ומעבירים לסהרונים ביחס עם רשות ההגירה. אני חייב לציין שאנחנו בקשר עם יוסי אדלשטיין לא מעט ואנחנו מתחבטים בתל אביב בין הגיאורגים שנמצאים בבת ים, שנכנסים לארץ במספרים לא מעטים ובין המסתננים, ויש לנו בעיה ולכן אנחנו בחלק מהדברים, כמו שאתם רואים, עושים - - -
קריאה
תעצרו אותם גם - - - הם נמצאים גם בדרום תל אביב, הגיאורגים, לא רק - - -
קריאה
אפשר לפתור את זה אם תעצרו אותם ותגמרו את ה - - -
משה ציקו אדרי
בחלק מהדברים אנחנו מטפלים בשני המקומות. חאמרות – אתם רואים אותן, אנחנו מתייחסים אליהן כמחולל פשיעה משמעותי, מטפלים בהם ולכן אנחנו מרכזים אותן בנקודות ריכוז. זה מה שהיה בתחילתה של שנת 2015. אחרי שקיבלנו את הסיור הרגלי התחלנו למרכז אותם ולהצר שליטה. באזור התחנה הישנה אנחנו מדברים כרגע על 77 חאמרות פעילות, אני אומר, כחלק מהמאפיין בילוי שלהם. צריך לראות שאנחנו גם נותנים להם את מאפייני הבילוי ולכן אנחנו מרכזים אותם ולא נותנים להם לצאת לשכונות שעוטפות את התחנה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה סוג של מקום שהם באים אליו לשתות?
קריאה
כן.
משה ציקו אדרי
בסיום יום העבודה יושבים, שותים, רואים טלוויזיה.
שפי פז
ויוצאים שיכורים.
קריאה
זה לא נכנס לסטטיסטיקות.
משה ציקו אדרי
ובאזור השכונות אתם רואים בעיקר ברחוב האצ"ל ואזור שכונת התקווה. גם פה אנחנו מטפלים. בחלק מן המקומות כבר צמצמנו והורדנו. זה חלק מהטיפול.

סרגל ההתעצמות שלנו, ואני יכול להגיד שלאורך כל הדרך השר תומך ונותן. אנחנו נמצאים בעלייה משמעותית, כמו שאתם רואים. אנחנו התחלנו את שנת 2008 עם 8 שוטרים, שכל יום נכנסו כערך 500 ותחנת שכונות הייתה 90. בשלב מסוים - - -
קריאה
אז למה יש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, אי אפשר ככה. בבקשה לא להפריע.
משה ציקו אדרי
בשלב מסוים אנחנו כבר שולטים גם בתחנת שכונות וגם באזור התחנה הישנה, על כמעט 300 שוטרים שנמצאים. תראו איזה מספר. אנחנו בעלייה משמעותית, כולל קיבלנו סיור רגלי, כמו שנאמר על ידי השר, שבו הם מקבלים משימות יחד עם סל"ע, עם השיטור העירוני, הם נוכחים בשטח, רגלי, יוצרים מגע, יוצרים חיכוך. נותנים לכל אחד, כולל – אני אומר את זה – לתושבים – ליווי בחלק מהדברים שיש להם בעיה או שהם מרגישים מאוימים. אנחנו ממש לוקחים ומלווים את התושבים מבחינתנו.
קריאה
ממש.
משה ציקו אדרי
יש פה עוד מספר מודלים שאנחנו מטפלים, נותנים אכיפה בכל אחד מהמאפיינים, גם נושא של סמים, גם נושא של סהרונים, גם נושא של רשת ביתית, מלווים אנשים, שכונה בטוחה. נושא של הפנים לקהילה והדבר הכי חשוב מבחינתנו זה לחימה בפשיעה, שאתם ראיתם את הנתונים בצורה משמעותית.

אנחנו משתפים פעולה עם כל משרדי הממשלה. תראו כמה שותפים יש לנו בעניין. אנחנו נוגעים בכל דבר, מנושא של מס הכנסה, ביטוח לאומי. עיריית תל אביב איתנו לכל אורך הדרך. התושבים – ואנחנו מכירים את כולם, מטפלים בכולם – אנחנו שומעים את זעקתם ואנחנו גם יודעים לתת להם את המענה שהם מבקשים מאיתנו. עם כל אחת מהחברות – אתם רואים – אנחנו ביצענו רק בשנת 2017 – 160 מבצעים משולבים עם כולם, כדי לטפל ואני אומר את זה, כדי לשים את שלטון החוק באזור הבעייתי הזה ולכן אנחנו נמצאים.

יש פה את סיכום הפעילות, אני לא אכנס אליה, אבל יש פה בכל מה שאנחנו רוצים אנחנו נוגעים כדי לא ליצר חס וחלילה בעיה בטיחותית וביטחונית במקום. הדיאלוג שלנו מול התושבים, חוץ מזה שאנחנו מייצרים איתם ועדה מייעצת ושומעים אותם לכל אורך הדרך, יש גם ווטסאפ קהילתי שבו הם מעבירים לנו בעיות שהם רואים או מפגעים ואנחנו מטפלים להם באון ליין.

דרך אגב, נמצאים איתי פה גם שני מפקדי התחנות ומפקד המרחב, הם אלה שעושים את העבודה ביום יום. אם רואים, אנחנו מטפלים גם בפעילות הסמים. אני מזכיר שהמקום הזה לא רק עם מסתננים, אלא הוא גם מקום של סמים וזנות בתל אביב וגם שם אנחנו מטפלים, כולל בדירות, כולל במקומות ציבור. נעשו פה הרבה מאד פעולות. גם מניעה מצבית, שבה אנחנו לא רוצים שהם יכנסו וגם בחלק מהמקומות הקשים שהיו, של תחנות הסמים ואיתם אנחנו מטפלים. הם נכנסו אגב לבתים וגם לזה מצאנו פיתרון, כולל סגירה מנהלית של דירות, שאנשים משכירים לתחנות סמים. אתמול סגרנו וגם במהלך השבוע נסגור מקומות נוספים.

הגינה – מה שהייתה הגינה המשמעותית – גינת לוינסקי – תראו איך היא הייתה בשנת 2016, או בין השנים 2008-2016. אנחנו בצורה מאד משמעותית הבנו שזה המוקד, טיפלנו יחד עם עיריית תל אביב ואנחנו הולכים להציב שם בתקופה הקרובה גם קרוואן ולייצר שם מפקד שיטור קהילתי, שיהיה נוכח בנקודה המרכזית הזאת, שבה בעיקר כל אלה שהולכים מהתחנה המרכזית והתושבים עוברים דרך הגינה הזאת, שהייתה בה לא מעט אלימות.

אני רוצה להראות את מה שהתושבים חושבים עלינו. היה סקר של המשרד לביטחון פנים לתחושת הביטחון של דרום תל אביב, אחרי שנכנס לשם הסיור הרגלי. אתם רואים בכל הפרמטרים עלייה. להגיד לכם שזה הדבר המקסימאלי, אני לא יודע להגיד את זה, אבל אנחנו רואים את זה בצורה מאד משמעותית בסקר טלפוני שנעשה ואנחנו רואים עלייה של כמעט 53% בנושא של הביטחון האישי. גם פה זה מתחלק לתחנת שכונות ואזור תחנת שרת וגם פה אנחנו רואים עלייה בתחושת הביטחון ונוכחות השוטרים בשטח. זה הדבר המשמעותי שאנחנו עושים.

פה אתם רואים איפה אנחנו מציבים את עצמנו ביחס לרמה הארצית ולנקודות שיש שם. אם אני אגיד מספר דברים, ונסתכל על השקף האחרון, אני אדבר על ההמלצות שאנחנו גם העלינו בפני ראש הממשלה בסיור שלנו. אז אחד זה הנושא של השיטור. אנחנו רואים בשיטור את הדבר המשמעותי שמחזק את האכיפה ונותן תחושת ביטחון לאזרחים. מה שכן אנחנו רואים, דבר שחסר לנו ואנחנו כרגע בתהליך, אחרי שהשר הנחה אותנו, וזה לחזק את תחום הנוער בקרב המסתננים. אנחנו רואים לא מעט נוער שזה ואקום. ראיתם – 6,500 ילדים. הדבר הזה מצריך מאיתנו התנהגות – גם על פי חוק – בצורה משמעותית ואנחנו הולכים ומטפלים בזה ואנחנו נקים מחלק נוער. הקמנו מחלק נוער קטן, אבל זה משהו שמצריך אותנו גם על פי חוק, להתנהג אליהם בצורה שונה ממה שאנחנו מתנהגים למבוגרים, כולל כל הבעיות של משפחה, אלימות במשפחה וכל מה שקשור בנושא של פשיעה.

מצלמות במרחב הציבורי – אנחנו מטפלים בזה. כרגע אנחנו מתלבשים על הפרויקט של עיריית תל אביב. אנחנו חושבים שצריך להיות פרויקט עצמאי. זה דבר שנותן לנו ביטחון ויכולת לפענח פשעים שקורים ברחוב וגם הרתעה משמעותית.

קביעת יעד משולב - - -
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
כמה מצלמות יש שם היום באזור דרום תל אביב?
משה ציקו אדרי
אני לא יודע להגיד בדיוק. מפקד התחנה – כמה מצלמות פעילות יש באזור?
יריב כהן
בסביבות ה-20.
משה ציקו אדרי
20 מצלמות פעילות.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
כמה צריך?
שפי פז
כמה מהן עובדות?
נחמן שי (המחנה הציוני)
מה זה 20 מצלמות? בכל קניון יש 20 מצלמות.
משה ציקו אדרי
מצלמות רחוב. אני אומר של העירייה. יש מצלמות של בתי עסק, שאנחנו ממפים אותן.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
זה לא, אנחנו מדברים על המרחב הציבורי, צ'יקו.
משה ציקו אדרי
כן.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה נמוך.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
נכון. את זה צריך לשאול את העירייה, אבל אני מוכן לממן חלק מזה.
עובד חוגי
הם נותנים לנו דו"חות דרך המצלמות. מהמשטרה הם לא מקבלים דו"חות - - -
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
לא, מצלמות למרחב הציבורי זה לא בשביל אכיפה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה, לא בצורה הזאת. נא לתת לו לסיים.
משה ציקו אדרי
דבר שאנחנו ממליצים זה חיזוק האוכלוסייה הישראלית. אנחנו רואים לצערנו את האוכלוסייה ו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שאלה, אדוני. בערך, אם יש נתון, כמה דו"חות המשטרה נותנת לאריתראים ול - - -
משה ציקו אדרי
איזה דו"חות?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
דו"חות על חנייה נניח, עד דו"חות על - - -
שפי פז
איזה חנייה? הם לא נוהגים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז דו"חות על פעילות כלשהי שהיא בניגוד לחוק, שבסמכות המשטרה לתת.
משה ציקו אדרי
אז אני אגיד. אנחנו נותנים לא מעט דו"חות. אני לא יודע להגיד לך את המספר המדויק. הבעיה שלנו זה התשלום שלהם.
קריאה
שהם לא משלמים.
קריאה
זה מה ש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה חברים. אני אגיד לכם משהו. אם הדיון יתנהל בצורה כזאת, שכל פעם שנדבר על משהו רציני ונתחיל כאן צעקות בתגובה, אז לא נצליח להגיע לשום דבר ולשום משהו רציני ומהותי שאנחנו שואפים אליו בדיון. כי כשאנחנו ערכנו את הסיור – אדוני השר – אמרנו כך: קודם כל הממשלה עושה פעילות אקטיביות רציניות כדי לעודד וגם לגרום אפילו למסתננים לעזוב את הארץ. אבל אנחנו הגענו לאיזו שהיא מסקנה, שדרך נוספת שאנחנו צריכים לפעול בה, זה לגרום לאותם מסתננים להבין שאין שום יתרון לחיות פה בישראל ומה שנקרא הם לא מקבלים שום פריבילגיה ביחס לאזרח ישראלי אחר. כי נוצרה איזו שהיא סיטואציה, בה מסתננים רבים מקבלים היום פריבילגיות ממדינת ישראל, מעיריית תל אביב, שמעודדות אותם בצורה אקטיבית להישאר לחיות פה.

למשל, רשות המיסים. אם מישהו יפתח עסק בניגוד לחוק, בתוך שעתיים הוא וכל חפציו יאופסנו באיזה שהוא תא מעצר או לא יודע היכן ויאכפו אותו. אבל מסתננים רבים פותחים שם עסקים בכסף שחור, בלי שום אכיפה, בלי שום בדיקה.
אביבה אזון
סליחה, אני מרשות המיסים. אני רוצה להגיב על זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תיכף אנחנו נשמע גם מה יש לך לומר. אנחנו ביקשנו שתבואו כדי להגיב על הדברים האלה.
שפי פז
הם באים פעם בחצי שנה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ולא עושים פעולות אקטיביות כנגד אותם אנשים, שבעצם שווה להם כלכלית להיות. אז אני בא ואומר, אם אנחנו אוכפים אזרח ישראלי - - -
קריאה
זה גם עיריית תל אביב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איך לא נאכוף תושב אריתראי? זו שאלה ראשונה. שאלה שנייה שרצינו לשאול ואנחנו מדברים עליה, זה נושא שהיום אריתראי שרוצה למשל להכניס את הילד שלו לגן ילדים, זה עולה לו בערך 10% ממה שעולה לאזרח ישראלי. העירייה משתתפת בעלויות.
קריאה
מהבוקר עד הלילה, כולל ארוחות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם אתה אזרח ישראלי תושב תל אביב ואתה רוצה להכניס את הילד לגן, אתה משלם אלפי שקלים. אם אתה תושב אריתראי, אתה משלם כמה מאות שקלים. חברים, אתה לא יכול לאפשר להם את הכדאיות הכלכלית ואת הכדאיות האינטרסנטית שלהם. אתה צריך לתת להם את התנאים כמו שאתה נותן לכל אזרח ישראלי.

למה שאלתי את אדוני את השאלה? אני רוצה לדעת שהמשטרה- - -
אילן גילאון (מרצ)
אתה באמת מעוניין במה שאתה אומר?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה אני?
אילן גילאון (מרצ)
במה שאמרת, במשפט האחרון, שאתה רוצה לתת להם את אותן זכויות של אזרח ישראלי?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא יותר מזה, זה בטוח.
אילן גילאון (מרצ)
אבל אתה אומר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא יותר מזה, זה בטוח.
אילן גילאון (מרצ)
אני הולך איתך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא יותר מזה, זה בטוח.
אילן גילאון (מרצ)
אני הולך איתך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כל עוד הם פה, הם צריכים לקבל את התנאים המינימאליים. אני לא אמרתי שחלילה - - -
אילן גילאון (מרצ)
אלא אם כן הם יהיו מתנחלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אמרתי ואני אומר את זה שוב - - -
קריאה
אתה רוצה - - -
קריאה
אתה משווה את המסתננים לתושבי ארץ ישראל? באמת, זו ההשוואה שלך?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שנייה.
קריאה
כן, זו ההשוואה שלו.
קריאה
בושה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברה, לא להפריע פה בבקשה. אני אומר בצורה פשוטה, לא יכול להיות שתהיה אכיפה סלקטיבית, שאם אנחנו אוכפים אזרח ישראלי, שלא נאכוף תושב זר. וזה דבר שרציתי לשאול את המשטרה ויש לי שאלה חשובה אליך, אדוני. האם יש אכיפה זהה בין אזרחים ישראלים לבין תושבים זרים?
משה ציקו אדרי
אז אני חוזר. אנחנו מבצעים אכיפה זהה. על התשלום ואת מה שהם מקבלים, אני לא אחראי על זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, זה אכיפה של הוצאה לפועל.
משה ציקו אדרי
יש לנו פה רשימה ואני רק אתן דוגמא. סקירת עסקים – נסגרו 56 עסקים בשיתוף עיריית תל אביב, משרד הבריאות וכיבוי אש. אנחנו נתנו כ-600,000 שקלים דו"חות יחד עם העירייה במבצעים המשולבים שעשינו. עם משרד הבריאות נסגרו 6 עסקים בצו מנהלי. נתפסו כדורים, תרופות מזויפות. כל מה שקשור ונתפס במהלך הפלילי, אנחנו שולחים אותו לסהרונים. מה שלא, אני חוזר ואומר, הם מקבלים את הדו"ח ליד. מה הם משלמים ומה הם עושים? אני לא מקבל את זה אם אני לא מקבל צו מעצר בעניין הזה בעקבות אי התשלום. ולכן את זה תשאל אותם.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
חלק נכבד זה רשויות אחרות, אתה מבין? זה יכול להיות משרד הבריאות, זה יכול להיות עיריית תל אביב, בהרבה מאד בהקשר לרישוי עסקים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון. אגב, אני רוצה לומר כך, תראו חברים, אני עשיתי סיור בדרום תל אביב וראיתי גם את הפעולות האקטיביות של המשטרה ואת הנוכחות שלה. אני באמת רוצה בכנות רבה לומר שצריך לשבח את המשטרה. יש שינוי לטובה ויש מגמת שינוי לטובה בכל מה שקשור לאכיפה בדרום תל אביב ולביטחון האישי בדרום תל אביב. זה משהו שהולך ומתפתח בשנים האחרונות - - -
שפי פז
על סמך מה אתם אומרים את זה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ואני לא יודע אם זה קשור לזה שהשר שלנו נכנס למשרד או לא, אבל אני יודע - - -
שפי פז
על סמך מה אתה אומר את זה? אתה נמצא שם? ברצינות. על סמך מה אתה אומר את זה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, אבל אני יודע - - -
שפי פז
על סמך זה שהוא אמר 70%? על סמך מה אתה אומר את זה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שנייה, שנייה. אם את תאמרי לי - - -
שפי פז
יש לך פה אנשים נפגעי אלימות. על סמך מה אתה אומר את זה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עזבי, אני מבין את הקטע שאנחנו רוצים להראות שאנחנו - - -
שפי פז
לא, אני חייבת לשאול, תן לי שנייה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אני יכול לשאול אותך שאלה - - -
שפי פז
למה יש 300 שוטרים אם אין פשיעה? מישהו יכול להסביר לי?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה, סליחה. מה זה קשור? את מאשימה את המשטרה בזה שיש שם פושעים עכשיו, שהחליטו לפשוע?
שפי פז
לא, אבל למה יש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
המשטרה אוכפת אותם - - -
שפי פז
אם יש ירידה בפשיעה, אז למה יש 300 שוטרים?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה, סליחה. אני מבקש.
שפי פז
- - - לא יודעים לקחת את האחריות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, אני מבקש לעשות הפרדה מוחלטת בין פושע שהחליט לפשוע לבין משטרה שאוכפת אותו. המשטרה עושה פעולות - - -
שפי פז
המשטרה עובדת ו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יפה, אז זה השאלה.
שפי פז
אבל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא הופך את המשטרה לאשמה בזה שיש מסתננים.
עובד חוגי
- - - משרד המשפטים, כי הם עוצרים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל זה סיפור אחר ואנחנו נדבר על זה.
שפי פז
יופי, אז תבין אותי, כשאני - - -
עובד חוגי
גם אם תביא עוד 300 שוטרים, אם לא יעזרו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו נדבר גם על זה. בשביל זה יש את הדיונים האלה. אנחנו רוצים - - -
שפי פז
אמרנו תודה רבה למשטרה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
התפקיד של הוועדה הזו - - -
שפי פז
אבל שלא יציגו לנו מצג שווא.
קריאה
שישנו מצב בבית המשפט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שנייה, שנייה. התפקיד של הוועדה הוא למצוא את הגורמים שעוצרים את השרשרת הזו. שפוגעים ברעיון המרכזי, שהוא מאד מאד פשוט – להפסיק את תופעת ההסתננות פעם ראשונה, ולקחת את המסתננים האלה ולהחזיר אותם או לארץ מוצאם או למדינה שיש לנו עימה הסכם. זו מטרת העל ואנחנו - - -
קריאה
להתייחס אליהם כבני אדם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הם מקבלים יחס טוב מאד.
קריאה
מתייחסים אליהם יותר מדי כבני אדם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא פוגעים בזכויות שלהם וזה דבר מרכזי ואנחנו עומדים על זה ואנחנו נעמוד על זה, אבל אף אחד לא יכול לחייב אותנו כמדינה להחזיק אותם פה. אף אחד.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה לא נכון. תלוי מה מעמדם, אבל בוא, תן לנו אפשרות לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, אתם תדברו. עכשיו אנחנו נעבור כמובן לחברי הכנסת.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אין הבדל בינם לבין כל מסתנן אחר, בין אם הוא גיאורגי או אוקראיני וכל עוד אנחנו יודעים לשלוח אותם חזרה או למדינה שעל פי ההגדרות הבין לאומיות מוגדרת כמדינה בטוחה, לא יכולה להיטען טענה ספציפית לגביהם שלא ניתנת-. אם לגביהם זה לא כך, אז צריך להתחיל לאפשר לכל מי שרוצה בעולם להגיע לכאן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בטרם נתקדם לחברי הכנסת, יתכבד לספר לוועדה את התקנים שהוא הביא לדרום תל אביב, למי שתהה ואני אשמח שאדוני יפרט.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
תראה, בוא נגיד עוד לפני כניסתי אושרה תוספת מאד משמעותית של 165 תקנים עבור ת חנות שפועלות בדרום תל אביב. אני כמובן הקפדתי מאד על היישום והגידול. אנחנו גם הקמנו בזמנו נקודת משטרה במתקן חולות, אבל חולות זה לא הנושא היום.

אנחנו רוצים לדעת מספרים – יש לך את זה בטבלה, לא? בוא נגיד ככה, בשנים 2011-2012 – תחנת שרת מנתה 76 שוטרים ותחנת שכונות 97 שוטרים. בשנים 2014 עד 2017 חלה עלייה בכוח האדם. כיום בתחנת שרת 198 שוטרים ו-50 שוטרי מג"ב; ותחנה שכונות 135 שוטרים ויס"מ. לצורך ההשוואה, עוד פעם, אני לא רוצה שראשי ערים אחרים יכעסו עלי, אבל אם אני אתן לך דוגמאות ליישובים בגודל של 40,000, 50,000, 60,000 איש, בדרך כלל התחנות הן בסדר גודל של 80-90-100 שוטרי. אנחנו מדברים פה על שתי שכונות שביחד מגיעות לסדר גודל של 300 שוטרים, משהו כזה, וזה עוד מבלי לספור את 100 הפקחים של יחידת סל"ע.

אני חייב להגיד משהו על מה ששפי העירה. אני אמרתי ואני חוזר ואומר, המצב הוא עדיין לא טוב, אבל בלי הנוכחות המשטרתית הקבועה, הוא היה הרבה יותר גרוע. וצריך לזכור ולא נטשטש את המציאות - האזור הזה גם לפני כניסת המסתננים לא היה גן עדן. מפקד המחוז הציג את האמת והראה גם תמונות של נושאי זנות, של נושאי סמים והתמכרויות לסמים, ששררו. זה אזור חלש. זה אזור שנדרשת בו השקעה ממשלתית. זה אזור שנדרשת בו השקעה עירונית. זה לא קשור למשטרה. משטרה תמיד פוגשת את הקצה. בכל המקומות שבהם העירייה והממשלה נכשלות, שם המשטרה נאלצת לעשות את תפקידה.

הדיון הזה הוא מיקוד אכיפה ואני מכבד את הוועדה, אבל אין ספק שצריך להסתכל על הספקטרום הרחב יותר.
שפי פז
אז מה שאתם אומרים זה שאם ה-300 שוטרים לא היו שם, אז תהיה עלייה בפשיעה?
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
נכון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים - - -
שפי פז
זאת אומרת הסיבה שיש ירידה בפשיעה, אם יש, זה רק בגלל נוכחות המשטרה?
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
חד משמעית.
שפי פז
חשוב נורא להגיד את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה, אני אומר לכם שחבר הכנסת אילן גילאון ידבר עכשיו.
שפי פז
זה לא שהם פחות פושעים.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
חשבתי שזה אובן מדברי.
שפי פז
זה לא מובן.
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
אז אני אחדד, כי שפי אומרת שצריך לחדד, רק ברשותך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, חבר הכנסת אילן גילאון ידבר עכשיו ואני מקווה שאני לא אאלץ, אם מישהו יפריע לו בדבריו, להוציא אותו מהאולם ולכן אני מבקש לאפשר לו לומר את דבריו ללא הפרעה, גם אם דבריו לא ישמעו בעיניו.

חבר הכנסת גילאון, בבקשה אדוני.
אילן גילאון (מרצ)
השיחה הזאת מרה וקשה. מרה כלענה הייתי אומר, בכלל, כי זה בדיוק מקרה קלאסי של Lose-Lose – שכולם מפסידים מבלי שאף אחד טעה. שום טעות פה. אני מבין שהאחריות היא על זה ועל ההוא ועל ה - - -
עובד חוגי
על בג"ץ, על בג"ץ.
אילן גילאון (מרצ)
תסלח לי. 40,000 פליטים במדינת ישראל - - -
קריאה
מסתננים.
אילן גילאון (מרצ)
ו-90% מתוכם נמצאים בדרום תל אביב. מדוע? זאת אומרת האם הם ביקשו להיות בדרום תל אביב? האם מישהו כיוון אותם לדרום תל אביב? מדוע כל הדבר הזה התרחש? העיקרון של עניי עירך קודמים הוא נכון ואני בעדו, אבל כאשר אתה חייב גם לארח עניי עיר מעיר אחרת, אל תשים אותם - - -
קריאה
בעיר שלך.
אילן גילאון (מרצ)
שקט.
קריאה
בעיר שלך.
אילן גילאון (מרצ)
אני מבקש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה, לא להפריע. כן, בבקשה אדוני.
אילן גילאון (מרצ)
סליחה, אני אומר מה אני חושב כרגע ויתנו לי כאן לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע בבקשה.
אילן גילאון (מרצ)
תגיד לי מה הבעיה שלך? אתה בגיל המעבר?
אורן אסף חזן (הליכוד)
האמת שהבעיה שלי זה אנשים כמוך, שבגלל אנשים כמוך אנחנו סובלים. זו הבעיה שלי. בגלל שאתם יפי הנפש אנחנו סובלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, חברים. חברים, תראו, אני אומר לכם, מה שיקרה ועלול לקרות זה שאני פשוט אפסיק את הדיון. אני לא עורך פה דיונים של צעקות וקללות והכפשות. אני באתי לעשות כאן דיון שהוא קריטי למען תושבי דרום תל אביב; והיום אנחנו רוצים לוודא שהאכיפה שם מתבצעת בצורה טובה ומשם אנחנו נוודא לא רק בעניין המשטרה, נוודא גם בעניין רשות המיסים, כמו שדיברנו. נוודא בעוד גופים כמו עיריית תל אביב וגופים אחרים, משרד הבריאות וכדומה.

אני מבקש מכם לא להרוס את הדיון ולאפשר לכל דובר להשלים את דבריו. תודה.
אילן גילאון (מרצ)
ואני מבקש שתאפשרו לי להשלים את דברי. אולי תחשבו אחרת ממה שאתם חושבים בדרך כלל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע.
אילן גילאון (מרצ)
אני מכיר פה את רוב האנשים. את מסלוואי ואת מאי ואני מאד מעריך אותם ואני חושב שזאת זכותם לחיות בסביבה בטוחה וטבעית ואיכותית, דברים שאגב גם עוד לפני הפליטים עוד לא קרו, ואמרת נכון, אדוני השר. ולכן העיקרון הוא כאשר שומה עלינו, ואני אומר למה שומה עלינו, בגלל מי שאנחנו. בגלל ההיסטוריה הרחוקה שלנו, בגלל ההיסטוריה הקרובה שלנו, של עם שמתדפק על כל - - -
שפי פז
אתה מוכן להפסיק עם ההשוואה הזאת?
אילן גילאון (מרצ)
ובבית - - -
שפי פז
אני לא סובלת את ההשוואות האלה.
אילן גילאון (מרצ)
את תתני לי לדבר?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אי אפשר ככה. אם את לא תתני לו לדבר, אני אצטרך להוציא אותך. זה מיותר.
אילן גילאון (מרצ)
אני לא אאזין לך גם. שאם מתדפק על דלתי אדם ואומר נרדף אני, אני קודם כל מכניס אותו ומברר את מעמדו.
קריאה
תתנו לו לדבר.
אילן גילאון (מרצ)
אני אומר את הדברים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מבקש.
אילן גילאון (מרצ)
ומעבר לכל דבר אחר אנחנו חתומים על אמנת האו"ם לזכויות פליטים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל הם לא פליטים. הם לא פליטים.
אילן גילאון (מרצ)
צריך - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל לא פליטים.
אילן גילאון (מרצ)
תשמע, מי שמפריע לי פה זה אורן חזן, סגן יושב ראש הכנסת לשעבר בהתכתבות מפריע לי כל הזמן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אורן, בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ממלא מקום יו"ר הכנסת.
אילן גילאון (מרצ)
ממלא מקום יו"ר - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
ממלא מקום שלא מילא מקום פעם אחת.
אורן אסף חזן (הליכוד)
למה? יו"ר הקואליציה ממלא בפועל, למה?
אילן גילאון (מרצ)
איש מכובד, שמפריע לי כל הזמן לדבר כאן וזאת באוזן החלשה שלי בגלל הקטע של ה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני באמת מפריע, אני יודע.
רימונה בדרה
הם טוענים שזו לא המדינה שלנו. הם טוענים שזה לא המדינה שלנו. ככה הם אומרים לנו. כל אחד עובר ברחוב ואומר לנו זה לא המדינה שלנו.
אילן גילאון (מרצ)
גברתי, זה המדינה שלנו. זו המדינה שלי ולא רק שלך, היא של כולנו. מתי שהוא אני אסביר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, האוזן השמאלית שלו שומעת - - -
אילן גילאון (מרצ)
לו ממשלת ישראל הייתה דואגת לפיזור נכון של האוכלוסייה הזאת, ולא לוקחת את עריי העיר הזאת ושמה אותם עם עניי העיר הזאת, כדי ל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רבותי, אי אפשר ככה.
אילן גילאון (מרצ)
אם מעמדם של הפליטים - - -
קריאה
מי שהפריע לפיזור זה ארגוני הזכויות, זה מי שהפריע לפיזור.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא אומר משהו טוב עכשיו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע. תנו לו לסיים.
אילן גילאון (מרצ)
וכאן האחריות, עם כל הכבוד, זה לא בעיה של שיטור ולא בעיה שלכם. למה בכלל צריך להגיע לדבר הזה? הרי אומרים שפיקח הוא מי שיודע לצאת מתוך מקום שחכם לא נכנס אליו. מדוע מראש כל האנשים האלה כוונו לדרום תל אביב?
קריאה
בגלל ארגוני זכויות.
אילן גילאון (מרצ)
רבותי - - -
יעקב בצלאל
שילכו הביתה, אין מלחמה באריתריאה. אין מלחמה. שילכו הביתה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה.
יעקב בצלאל
אין מלחמה גם בסודן, שילכו הביתה.
קריאה
מה שאתה שואל זו שאלה מעולה.
אילן גילאון (מרצ)
אני רוצה לומר שיש כאן - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משפט אחרון אדוני.
אילן גילאון (מרצ)
לא, אני לא אגיד משפט אחרון. אתם לא נותנים לי לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, חברים - - -
אילן גילאון (מרצ)
יש כאן דלת מסתובבת של עבודה זרה של ספסרים שעושים כסף על עובדים. הלכתי לברר מדוע בינתיים בתקופת הבירור – אני אומר כל בן אדם, כל מדינה רשאית להכניס אל תוך גבולותיה מי שהיא מחליטה. אנחנו בגלל העבר המסוים הזה, אני אומר, מחויבים יותר.
קריאה
לא נכון.
יעקב בצלאל
סודנים שחטו יהודי אתיופיה בעבר. זה הסודנים.
אילן גילאון (מרצ)
שיתברר מצבו של כל אחד. הלכתי לבדוק. בתקופה הזאת שהם נמצאים בשלב הבירור שלהם, שצריך לזרז אותה. כמה אנשים קיבלו ב-10 השנים האחרונות, אדוני יודע?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא.
אילן גילאון (מרצ)
מספר חד ספרתי. בתקופה הזאת, ויכול להיות שאני לא - - -
יעקב בצלאל
הסודנים רצחו יהודים באתיופיה, איפה אתה חי?
מאי גולן
אין בעיה, שיבדקו את בקשות המקלט שלהם. אתה מוכן עכשיו להביא כמות של אנשים? מערכת המשפט תקרוס, גם ככה היא קורסת. אתה מוכן מהתקציב שלך לבדוק ואם הם לא - - -
אילן גילאון (מרצ)
מי שמתדפק על דלתנו - - -
יעקב בצלאל
זה על הדלת של השכונות שלנו, לא על הדלת שלך.
אילן גילאון (מרצ)
אנחנו דפקנו על - - - ולא - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
רגע, אבל איך אתה משווה את השואה - - -
אילן גילאון (מרצ)
מי שיתברר שהוא לא פליט אין פה מקום כאן. מה זה הוויכוח הזה, ריבונו על עולם. מדובר בסך הכל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה.
אילן גילאון (מרצ)
עוד לא תודה, כי הפריעו לי כל הזמן. מדובר בסך הכל ב-40,000, על מה אתם מדברים? איפה - - - ברגע שאתם מכניסים את הבעיה הזאת בתוך מקום שהוא ממילא עם בעיות, ברור שאתם יוצרים חבית חומר נפץ שאיננה ראויה.
מאי גולן
מה הוא עושה פה בכלל? הוא היה בדרום תל אביב. הוא חי ב - - - אתה רמאי ושקרן, זה מה שאתה.
אילן גילאון (מרצ)
מה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מבקש ממך לצאת מהאולם.
אילן גילאון (מרצ)
אני לא מקבל את זה.
קריאה
למה, בגלל שהיא צודקת?
אילן גילאון (מרצ)
את, אני לא אעליב אותך, אבל אתם עושים כאן פוליטיקה על גב של אנשים מסכנים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אילן, מה אתה מדבר שטויות?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה אדוני, תודה רבה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - - אני לא ארד לרמתך, כי אני לא יכול לנצח אותך ברמתך. היא כל כך שפלה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אורן.
אילן גילאון (מרצ)
לא, לא, זה בסדר, הבנתי ש - - - על הדבר הזה. הבנתי שמצאתם לכם את הקורבן - - -
קריאה
מוסר - - -
אילן גילאון (מרצ)
אתם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מתחיל להוציא אנשים מהאולם.
אילן גילאון (מרצ)
ו - - הם מעוניינים שתסבלו וככה עם עושים עליכם פוליטיקה ואתם לא מבינים את זה. הם משתמשים בכם בתור פעילים, בתור אינסטרומנטים, שימוש הם עושים בכם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת, אני מבקש ממך יותר בשקט. סיימת?
אילן גילאון (מרצ)
מדוע הם לא היו משתמשים בכם כדי ל- - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת גילאון, תודה. לא, לא. חבר הכנסת גילאון - - - אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
אילן גילאון (מרצ)
- - - תופעה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
תודה על המחמאה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מי שחושב ש- - -
אילן גילאון (מרצ)
ממשיך דרכו של מנחם בגין.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מי שחושב שאפשר לעשות את הדיון הזה עם הישגים באופן הזה, טועה.
שפי פז
אז שהוא לא ידבר.
אילן גילאון (מרצ)
לא, אני לא התכוונתי לדבר הזה ואני אמרתי - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא רק מדבר שטויות כדי להוציא לכולם את העיניים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אורן, מספיק כבר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא פוגע פה בכל כך הרבה אנשים.
אילן גילאון (מרצ)
אני מכיר את האנשים האלה יותר מכולכם. אף אחד לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אי אפשר ככה.
קריאה
- - -
אילן גילאון (מרצ)
את לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מבקש, לא ניתן - - -
קריאה
בגלל הצביעות הזאת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא ניתן להמשיך את הדיון ככה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
- - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אל תחלק פה ציונים. אנשים פה מדברים מהלב, אל תחלק פה ציונים. שמעת? אל תחלק פה ציונים. אז תשב בשקט ואל תפריע לנו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם רוצים להמשיך לצעוק עם עצמכם?
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא, אי אפשר ככה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תגידו לי מתי אתם נרגעים ונמשיך את הדיון הרציני הזה, כי ככה אי אפשר, בצורה הזאת. גברתי, יש לך חשיבות שהדיון הזה לא יהיה רציני, אבל אני לא אאפשר את זה.
קריאה
לא, להיפך. אני מעריכה אתכם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא אאפשר את הזה. הדיון הזה מאד רציני. על אפך וחמתך הוא יהיה רציני. תראו חברים - - -
אילן גילאון (מרצ)
זה טוב שפה הבחורה הזאת אומרת שחבר כנסת הוא שקרן והיא נשארת כאן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אותך היא שיבחה. מה אתה רוצה? יש מישהי ששיבחה אותך ומישהי שקראה לך שקרן.
אילן גילאון (מרצ)
אל תשבחו אותי. לא ביקשתי שישבחו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
העיקר שזה יהיה מאוזן.
קריאה
הוא לא מוסרי - - -
אילן גילאון (מרצ)
אל תשמשו באנשים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עוד מילה אחת את יוצאת, גברתי.
אילן גילאון (מרצ)
באנשים של דרום תל אביב אתם משתמשים כדי לייצר את מה שמתאים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת גילאון, נא לא להפריע. הדובר הבא חבר הכנסת נחמן שי, בבקשה. לא להפריע.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תודה רבה. אפשר לדבר?
קריאה
אורן, אורן. מיצית. תנוח.
אורן אסף חזן (הליכוד)
שהאחרון שאמר ש - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
די, גמרת לשבש את העבודה פה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
האחרון - - - הודח מהממשלה בבושת פנים והיום הוא בבית, מחפש - - -
קריאה
נמאס לשמוע אותך.
נחמן שי (המחנה הציוני)
הרי אי אפשר לנהל אף דיון אחד במקום שאתה נכנס.
אורן אסף חזן (הליכוד)
כי כואב לכם לשמוע את האמת. כואב. נו מה לעשות? חושפים את הצביעות הפוליטית שלכם פעם אחר פעם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, מעכשיו - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אסופה של יפי נפש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מעכשיו, מחוסר ברירה אני מודיע לחברים, ואל תיקחו את זה אישית, כל אחד שיפריע לדיון יוצא החוצה מיד. אני מתנצל מראש, לא לקחת את זה אישית. זה לא מכובד. אי אפשר לדבר - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
אדוני יושב הראש.
אילן גילאון (מרצ)
משפט אחרון.
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת חזן, פעם ראשונה.
אילן גילאון (מרצ)
זה לא יכול להיות. אתה הבריון שמפריע פה לכל התלמידים.
קריאה
אתה הבריון.
אילן גילאון (מרצ)
תגידו, איפה אתם מוצאים אנשים כאלה, דרך חברות כוח אדם? מ - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
תגיד לי, כתבת את הבדיחות לבד?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, תתנצל על מה שאמרת.
אילן גילאון (מרצ)
אני מבקש, אני יודע ש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תתנצל על מה שאמרת כלפי חבר הכנסת - - -
אילן גילאון (מרצ)
מה אמרתי?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שאמרת ופגעת עכשיו בכבודו. תתנצל.
אילן גילאון (מרצ)
שמה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם אתה רוצה לדבר בצורה לא מכובדת ולהצית את הדיון אני אוציא אותך.
אילן גילאון (מרצ)
תגיד לי מה אמרתי ואני רוצה לדעת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה פוגע בכבודו חבר הכנסת.
אילן גילאון (מרצ)
מה אמרתי? שהעסיקו אותו בתור "הדהאנטר"?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן.
אילן גילאון (מרצ)
אני לא מתנצל על זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה לא מתנצל על זה?
אילן גילאון (מרצ)
אף - - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה סיימת לדבר עכשיו. סיימת את דבריך.
אילן גילאון (מרצ)
לא תיתן לי לדבר?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא. סיימת.
אילן גילאון (מרצ)
אני אדבר עד שתוציא אותי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אוציא אותך.
אילן גילאון (מרצ)
בסדר, אני אדבר. המצב חמור בכל מקרה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. פעם ראשונה. פעם שנייה. פעם שלישית. נא להוציא את חבר הכנסת גילאון.
אילן גילאון (מרצ)
הוא קשה, כי כולם מפסידים. ולמה? כי משתמשים בכם בתור מכשירים. תכניסו לכם טוב טוב לראש. אלה האנשים. זה - - - ומי שעומד מעליהם זה - - -
מאי גולן
בבחירות הבאות נצביע מרצ. מרצ אנחנו מצביעים.
אילן גילאון (מרצ)
- - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מאי, שקט בבקשה.
אילן גילאון (מרצ)
- - - חבר כנסת בליכוד. זו בושה וחרפה, אדוני, שככה אתה מנהל.
מאי גולן
די, די, נבחר במרצ, די. בוחרים במרצ.
אילן גילאון (מרצ)
ואתה בושה בחרפה בכלל שאתה מוזמן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אילן, קוראים לך בחוץ.
שפי פז
ואתה, בושה וחרפה שבכלל אתה נמצא בעולם הזה.
מאי גולן
רק מרצ. מרצ לשלטון.
אורן אסף חזן (הליכוד)
שלום ולא להתראות.

(חבר הכנסת אילן גילאון יוצא ממליאת הוועדה.)
שפי פז
שלום. ביי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שקט בבקשה, בלי הערות ביניים, אני מבקש.
שפי פז
בריאות מאחלים לך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אין לאף אחד אפשרות לקרוא פה הערות ביניים. חבר הכנסת נחמן שי, בבקשה. לא להפריע לדבריו. אני אומר שוב, אני כבר איבדתי את הסבלנות. מי שיפריע ייצא.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני יושב הראש, שני הממ"ז. תראו, אנחנו במחנה הציוני ניהלנו דיון ארוך על הנושא הזה בשבוע שעבר ובהצבעה פנימית אנחנו החלטנו לתמוך בהצעת החוק הממשלתית, מה שהיה עשוי להפתיע כנראה אחדים מכם, בגלל שזאת לא הייתה העמדה המסורתית שלנו ובסיבובים קודמים אנחנו התנגדנו. הפעם החלטנו לתמוך.

מה שעמד לנגד עינינו קודם כל ומעל הכל זה אתם, תושבי דרום תל אביב, שאתם הופקרתם. אני לא אכנס כרגע לכל ההיסטוריה, אבל לדעתי אתם הופקרתם. נתנו לעשרות אלפי אנשים לקבוע את מושבם, את מגוריהם, את חייהם, על חשבונכם, בתוככם. כולל המפה האדומה הזאת, עכשיו שהצגת הממ"ז, שהיא מפחידה. גם כולל זה שאתה אומר שיש גלישה בלתי פוסקת.

ואנחנו אמרנו לעצמנו בדיון הזה בהצבעה, וזה פילג את הסיעה שלנו בכנסת. זה לא פשוט מה שאני לכם עכשיו, שהרוב החליט בכל זאת, למרות - - -
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
נחמן, אנחנו מאד נשמח אם אתה תייעץ לממשלה איך מונעים מאדם לשכור ולהשכיר דירה באזור שהוא רוצה. זאת אומרת היו חוקים כאלה במדינות מסוימות.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא, המחדל ההיסטורי היה שהם נכנסו. המחדל ההיסטורי היה שהם לא נחסמו על הגבול והמחדל השני הוא שלא - - -
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
ולאן להכווין אותם? לאיזו עיר? תמליץ לנו רק לאיזו עיר פשוט.
נחמן שי (המחנה הציוני)
יכול להיות שאפשר היה לחלק אותם או להעביר אותם לערים אחרות, כדי שלא תיווצר המאסה העצומה הזאת בתוך העיר תל אביב, על חשבון האנשים שחיים בה. יכול להיות שאפשר היה לעשות את זה.
קריאה
היה, היה - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
אבל זאת העובדה כרגע, ואם בעתיד, כשמתמודדים עם הסוגיה הקשה הזאת, קשה מאד, סוגיה אנושית קשה מאד, בין היתר אחד הפתרונות הוא להוריד את העומס הזה שמוטל עליכם, ואם אפשר להעביר אותם לערים אחרות, רק שמה אני יודע, שבשום מקום לא יתנו להם לגור.
שפי פז
יש כבר יישובים - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני יודע. אני יודע את זה. ולכן אנחנו החלטנו שאנחנו רוצים לראות אותם, את מי שצריכים לצאת, אלה שחדרו לתוך מדינת ישראל כמסתננים, לא כפליטים, ואת הדבר הזה צריך לברר, אלה שחדרו כמסתננים או כמבקשי עבודה, להרחיק אותם מישראל. אנחנו תומכים בעמדה הזאת.

יחד עם זאת, ואת זה אני גם מבקש להשמיע פה בקול הכי רם שאני יכול, זה צריך להיעשות בצורה אנושית, כי מדובר בבני אדם. כל אחד שיעזור את הארץ הזאת, צריך שהדבר הזה ייעשה בהסכמה. אני לא יודע אם זה אפשרי ובארץ בטוחה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
ואם הוא מחליט לא לעזוב?
נחמן שי (המחנה הציוני)
שבה לא יאונה לו או לה רע. אלה הדברים שאנחנו רוצים לבדוק. אנחנו חרדים לא פחות מכם גם לדרום תל אביב וגם לאופייה היהודי של מדינת ישראל ואנחנו רוצים שיישמר בארץ הזאת רוב יהודי. ואנחנו יודעים שכשנכנסים זרים, ועכשיו הממ"ז דיבר על גיאורגיה. אני הולך לנסוע לבת ים, לראות איזו אוכלוסייה גדלה שם. כל זר שמגיע לארץ, שקובע בה את מקום מושבו ולא קיבל על כך אישור ולא קיבל על כך את הסכמת המדינה, מקומו לא פה. זה ברור.

כל מדינות העולם נוהגות כך וגם אנחנו צריכים לנהוג כך. החריג הוא מי שבא כפליט. מי שאין לו ללכת. מי שאף מדינה לא רוצה אותו. עם זה נצטרך להתמודד. כל האחרים וזה כנראה הרוב, יצטרכו לעזוב את הארץ. אני מסכים עם זה בכאב גדול ואני רוצה שתשמעו את זה, כי זו לא עמדה שאתם מצפים לשמוע מאיתנו. אני יודע.

והדבר האחרון, אני באמת רוצה להביע תודה למשטרה, שמתמודדת עם בעיה קשה ביותר. אגב, המשאבים שהמשטרה משקיעה שם זה על חשבון מקום אחר. אין פה הוקוס פוקוס, נכון, השר? יש לך מאגרים בלתי נדלים של שוטרים ותקציבים. זאת אומרת שגם אזרחי מדינת ישראל במקומות אחרים משלמים מחיר מסוים תמורת הריכוז הזה של מאמץ בדרום ואני מקבל את - - -
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
לא, אי אפשר להציג את זה ככה, כי יכול להיות שאם לה היה את הבאאז לא היינו מקבלים את המשאבים העודפים האלה. אני לא יכול להגיד שזה על חשבון מקום אחר.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אוקיי, בסדר, אז אני שמח ואני מקווה שכשהבעיה הזאת תגיע בצורה כזו או אחרת לסיומה, אז אותם מאות שוטרים יעסקו בהחזרת הביטחון האישי גם למקומות אחרים. תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בעזרת השם. תודה רבה אדוני. השר צריך לצאת לפגישה והוא יחזור לקראת סיום הדיון. אנחנו ממשיכים את הדיון כרגיל. תודה לשר. חבר הכנסת אורן חזן, בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
טוב. קודם כל אני אתחיל דווקא מדבריו של נחמן שי. לא הרבה פעמים אנחנו זוכים לראות שהפוליטיקה היא דווקא לטובת האזרחים. אני שמח שבגלל שעשיתם חשבון פוליטי והבנתם שהסיוע שלכם להצבעה בעד החוק יקושש לכם כמה קולות בבחירות, הצלחתם והחלטתם לתמוך.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אתה יכול לפטור אותי מלשמוע את אורן חזן?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני פוטר אותך מלשמוע אותי, זה בסדר.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אוקיי, תודה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
דלת יש לך אחת פה, אחת פה ואם בא לך במחסן, אתה יכול להיכנס לשם. נחמן זה בסדר, אני מרשה לך לצאת. יש לך אישור. אתה רוצה גם פתק להורים? אני אתן לך גם פתק להורים. עזוב, אנחנו הבנו. גבאי אמר לכם – אם נצביע נגד אנחנו לא נראה את השלטון.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני לא צריך - - - בחדר - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אנחנו צריכים לתמוך בהם כדי לקבל קולות. תגיד את האמת. - - - אני אומר העיקר המטרה, מה זה משנה הדרך? העיקר אתם רוצים לעזור.
קריאה
אתם חושבים רק על עצמכם.
אורן אסף חזן (הליכוד)
חברה, אם יש פה מישהו שחושב שהוא הלך כי לא נעים לו לשמוע את דברי, את הוא צודק. זו הסיבה היחידה שהוא עזב. תקשיבו, לפני שאני מתרכז בעיקר, אלה תמונות מזעזעות שראיתי, אני לא יודע ממתי הסרטון הזה של ניידת שבאה לעצור שיכור ופתאום אנחנו רואים עשרות מסתננים מזנקים על הניידת, שוברים לה את השמשות, לוקחים את השיכור ואומרים לשוטרים אם תתקרבו אלינו, נשבור לכם את הראש.

לפני שאני מתעסק בזה ואני רוצה לקבל על זה תשובות, כי זו לא המדינה שאני משרת בה כחבר כנסת. זו לא המדינה שהצליחה להקים את עצמה, כשכל העולם היה נגדה. ככה המשטרה לא יכולה להרשות לעצמה להיראות.

אני רוצה להגיד לכם משהו, אדוני יושב הראש, אני אגיד לך את האמת, אנחנו יכולים לשבת פה לעוד עשרות דיונים ולספר סיפורים ויקום הליצן הראשון ויגיד למה לא פיזרו אותם? אנחנו אשמים שלא פיזרו אותם בשום מקום. ויקום הליצן השני ויספר כמה הסיעה שלו קרועה מבפנים והם באמת מחולקים ומפוצלים והיה להם קשה להצביע בעד. אבל יש מציאות אחת. הממשלה שלנו אשמה. רק אנחנו אשמים. סגרנו את הגדר בדרום, אבל פתחנו את הדלת את הדלת בשדה התעופה.

איזו מין מציאות מטורפת זו, שאנשים עולים על מטוס בשביל לבקר את המשפחה או את החברים ונשארים פה. אני לא מבין את הדבר הזה. ומה עם הילודה? לא מבין את הדבר הזה. או שיש חוק במדינה שקובע שמי שאין לו אשרת שהייה צריך לקפל אותו ולהטיס אותו מפה, או שאנחנו לא מדינת חוק, ויאללה, בואו נעשה שמח.
עובד חוגי
אנחנו מדינת בג"ץ.
אורן אסף חזן (הליכוד)
עזוב, אני אגלה לך סוד, בג"ץ לא אשם. תפסיק עם הסיפור הזה כבר. מי שאשם זו הממשלה. זו שיטה נהיה. כל דבר להגיד בג"ץ. אנחנו אשמים. ואם היו רוצים לגרש אותם, היו מגרשים אותי.
עובד חוגי
מי פתח את כל החוקים?
אורן אסף חזן (הליכוד)
עובד, תסתכל לי בעיניים. לא צריך עוד חוקים. מי שאין לו אשרת שהייה במדינת ישראל לא יכול להיות פה. תפסיקו לחפש חוקים. תפסיקו כבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת חזן, תסיים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אנחנו נופלים בפח של הממשלה ושל היועצים המשפטיים, כשאנחנו כל פעם מפנים אצבע לבג"ץ. עכשיו הנה, האמת תתגלה. אומרים בחיים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, נא לסיים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני מסיים. שלוש דקות. אפילו לא דיברתי דקה. אומרים בחיים תלך עם השקרן עד הדלת. הנה, אנחנו מגיעים לדלת. סוגרים את מתקן חולות, מה יקרה עכשיו? יעמיסו את בתי הכלא במסתננים? הרי זה לא יקרה. הרי אוטוטו בחגיגות ה-70 למדינה רוצים לשחרר מאות עבריינים, לחון אותם, כי אין מקום בבתי הסוהר. אנחנו מכירים הרי את המצוקה, אז על מי עובדים פה? אז יקרה אחד משניים. או שאנחנו נגלה את האמת שאנחנו כבר יודעים, שהממשלה שלנו, שהסיעה שלי שמנהיגה את המדינה הזאת לא עושה מספיק כדי לעזור לכם, או שאנחנו נגלה משהו אחר ונגלה שסוף סוף יקיימו את ההבטחה ויעיפו אותם מפה.

ולכן אני אומר לך, אדוני יושב הראש, השאלה היא והדיון הוא רמת הביטחון והביטחון האישי וההתנהלות של המשטרה, זה דיון אחד. זה דיון שאנחנו צריכים לקיים גם בלעדיהם. הם יבואו ו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני בעיקר כיוונתי לאכיפה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, לא, להיפך, אני מדבר על האכיפה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לאכיפה שתהיה זהה בין כולם. שלא יהיה מצב שאזרח ישראלי יאכפו ותושב זר לא יאכפו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אין אכיפה. יש שיטה. אני עכשיו חותר לסיום שני הדברים שאני רוצה לקבל עליהם תשובה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה העניין שמעניין אותי. זו מטרת הדיון. זה מה שאני בודק.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אז אני אומר, אני חותר לסיום בנושא שדיברת ואני רוצה לקבל על זה תשובה. אז קודם כל אני אומר שאנחנו צריכים באמת להעיף אותם מפה לא בדיבורים ובמס שפתיים, אלא במציאות ואם נרצה זה יקרה ואם לא ירצו זה לא יקרה.

אבל לך, המפקד שאני כל כך מעריך, גילוי נאות, איך שנכנסתי אמרתי לו קשה לי שאתה כאן, כי אני מאד אוהב אותך, אני לא יכול לתקוף אותך אישית, זו בעיה. אז אני מצטער שאני מאד נחמד, אבל יש לי שתי שאלות שבעיני הן הזויות. סיפור אחד זה הסיפור של הניידת, תמונות מזעזעות. אני אומר לך, אומרים לי תשתף אצלך בפייסבוק, התביישתי לשתף, כי זה בושה של המשטרה שזה נראה ככה.

אתה שואל אותי? אם קורה מקרה כזה, אם צריך לעצור, גם להעלות 50 על אוטובוס ולזרוק אותם – אני אומר לך אמיתי – לזרוק אותם באיזה לא יודע מה, באיזה קונטיינר עד שהם יירגעו, תעשו את זה. כי אתם אמונים על שמירת החוק.

הדבר השני, יש מציאות שבה עוצרים מסתננים והם למדו שיטה. הם לא מדברים עברית ואין עליהם תעודה. מכירים את השיטה הזאת? מה עושים? משחררים אותם חזרה והסיפור חוזר חלילה. אז או שאנחנו עובדים על עצמנו כמשטרה ואנחנו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אוקיי, שתי שאלות. אחת על הסיפור של המשטרה, שתיים חוסר יכולת זיהוי של החשוד.
אורן אסף חזן (הליכוד)
שמשחררים אותו חזרה וזה חוזר חלילה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסדר. בבקשה, אדוני יענה.
משה ציקו אדרי
לגבי האירוע של הניידת אני לא מכיר את הסרטון.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני אשלח לך את הסרטון.
משה ציקו אדרי
אני אשמח לראות את זה, אם זה אצלנו. אני לא מכיר את הדבר הזה. אני רק יכול להגיד על אומץ ליבם ועוז רוחם של שוטרי תחנות שרת ושכונות בזה שהם נמצאים איתם, מטפלים בהם ועוצרים אותם.

הדבר השני, מעצר מסתננים. מבחינתנו יחד עם רשות ההגירה, המאגר כמעט מלא. אין אחד שאנחנו לא יודעים לזהות ולא יכולים לחקור אותו בשפתו ולכן אני לא מכיר את הבעיה. זה שהוא לא מציג תעודת זהות זה לא משנה. אני לוקח אותו, מזהה אותו ביומטרי ובסופו של דבר - - -
קריאה
מה זה? - - - אתה יודע כמה רישיון הנהיגה שלו לא מצאו אותו, לא איתרו אותו.
משה ציקו אדרי
זו שאלה אחרת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא קשור.
משה ציקו אדרי
זו שאלה אחרת. הוא דיבר אם נתפס ונעצר, אנחנו יודעים גם לחקור אותו וגם לזהות אותו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, תודה. חבר הכנסת אמיר אוחנה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
תודה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני מצדיע לשוטרים, שלא יהיה פה אי הבנות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גם אני.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני לא מבקר את עוז רוחם, את היכולת שלהם להתמודד. אני רק אומר שלעתים יכול להיות מקרה, כמו המקרה שאני מדבר עליו שצריך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה פרטני. הוא יבדוק את זה. חבר הכנסת אמיר אוחנה, בבקשה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
תודה אדוני. אני קודם כל רוצה לפתוח במחאה. אני רוצה למחות על המעצר של שפי פז, שאני מניח שגם הזכרתם אותו כאן.
שפי פז
תודה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אפשר - - -
קריאה
שפי, למה את צרודה?
אמיר אוחנה (הליכוד)
היא כבר לא עצורה, אגב.
קריאה
לא, צרודה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אפשר לתמוך בעמדה של - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני עדיין מתפלא איך מעצם החסינות שלך לא נכנסת לתא המעצר לבדוק את מצבה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אסור, יש הוראות חדשות עכשיו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אה, כן?
אמיר אוחנה (הליכוד)
אפשר, אדוני יושב הראש, ואורן, להחזיק בעמדה כמוני, שחופש הביטוי זה דבר שצריך לקדש אותו וצריך לאפשר אותו, כולל חופש להפגין וכו', ואפשר גם להחזיק בעמדה שהוא צריך להיות יותר מוגבל, אבל מה שאני יוצא נגדו זה הצביעות ודו הפרצופיות כאן. משום שכבר 50 וכמה שבועות מפגינים מול ביתו של היועץ המשפטי של הממשלה בדרישה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, אז זה בסדר. וכשמפגינים מול ביתו של יושב ראש הקואליציה בשלל דרישות, אם זה עובדי התאגיד ואחר כך אנשים אחרים, אז זה בסדר, אבל כשמפגינים מול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון זו פגיעה במרקם החיים.

כאילו שלתושבי פתח תקווה אין מרקם חיים שראוי לשמור עליו וכאילו שלתושבי ראשון לציון, איפה שגר יושב ראש הקואליציה, אין מרקם חיים שראוי לשמור עליו. רק לשכניה של נשיאת בית המשפט העליון יש מרקם חיים, שראוי לשמור עלי. אז אני קודם כל מוחה נגד הדבר הזה.

עכשיו לגופו של עניין.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, זה בתחום אחריותו של - - -, אז אם תרצה הוא יענה לך.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אוקיי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה רוצה תשובה?
אמיר אוחנה (הליכוד)
לא, לא עכשיו, שנייה. אחר כך. אני חוזר כרגע מדיון בוועדת חוק יסוד הלאום ואני חושב שזה מגיע לשורשם של הדברים כאן. משום שכשניהלנו דיון על חוק השבות, ניהלנו דיון על מי ראוי ומי רשאי לעלות ארצה ומי לא, כשהעיקרון המתווה הוא העיקרון הבסיסי ביותר של הקמת המדינה הזו, שזו מדינת הלאום של העם היהודי. עכשיו אפשר להיות יפי נפש ולהגיד לא, והיו כאלה בוועדה. אנחנו רוצים לאפשר גם לאחרים לעלות לכאן, למשל ערבים. בכל זאת יש פה 20% אזרחים ערבים במדינה ואנחנו רוצים לאפשר. אנחנו לא רוצים שהשפה הרשמית תהיה השפה העברית דווקא. אולי אפשר שתהיינה שתי שפות רשמיות וכו' וכו'.

ולמה אני אומר שזה יורד לשורשו של העניין כאן, משום שעל זה אנחנו מדברים. על הצורך בלשמור על מדינת ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי. על היכולת שלנו להגדיר ככל מדינה בעולם, אגב, מדיניות הגירה שאומרת דבר ברור. אנחנו מאפשרים לבני עמנו לעלות. כל השאר יכולים להגיע לכאן באשרות לתקופות כאלה, לתקופות אחרות, אבל לא יכולים להתאזרח כאן וזה התהליך שאנחנו רואים אצל תושבי דרום תל אביב, שכבר שנים מרקם החיים שלהם נרמס. לא נפגע, נרמס.

אנחנו רואים תהליך איטי של אזרוח ואני קורא לממשלה - ואני שמח שגם האופוזיציה מאמצת את העמדות האלה - להתנגד לכך, לפעול להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים מתחומי מדינת ישראל. תודה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אפשר שאלה? מי פה מרשות ההגירה? שאלה קטנה. היום נגיד אתם האנשים שלך עוצרים מישהו ברחוב והוא לא מסתנן.
קריאה
הם לא מגיעים. אין אנשים. הם לא עושים כלום בשטח.
אורן אסף חזן (הליכוד)
משטרת ישראל עוצרת היום-, הולכת היום - - -
קריאה
איפה ההגירה? צריך לשטוף את הרחובות בהגירה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
שנייה, אני רוצה רגע להבין, סתם בגלל הוויכוח שלנו. שלא תחשוב שזה היה אישי, אולי אני באמת טועה. היום המשטרה הולכת ברחוב, תופסת תייר שקיבל אשרה לבקר בישראל שלושה שבועות, או לא יודע מה. עוצרת אותו שנה אחרי שהוא פה, מה עושים איתו?
יוסי אדלשטיין
כל תייר או כל שוהה בלתי חוקי ממדינות שהן ברות הרחקה, אנחנו עוצרים אותו ומרחיקים.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ושולחים - - -
קריאה
אני אגיד לך מה הבעיה - - -
סוזי כהן צמח
אין פקחים בשטח. זהו. אין פקחים בשטח. ויש את סל"ע ויש את המשטרה שמוכנים לעצור אותם - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
שנייה, שנייה.
סוזי כהן צמח
אין פקחי הגירה בשטח.
אורן אסף חזן (הליכוד)
עזבי, אמרתי לא פקחי הגירה, שוטר עצר מישהו, ככה נראה לו לא טוב בעין, אמר לו תביא לי אישור. אין לו אשרת שהייה.
סוזי כהן צמח
אין סמכות לעשות את מה שההגירה יש לה את הסמכות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תנו לו לענות.
יוסי אדלשטיין
לשוטר אין סמכות להרחיק ממדינת ישראל. לשוטר יש סמכות פלילית אם ניתן זר עבר עבירה. לגבי שוהה בלתי חוקי, הם מעבירים אותם אלינו ואנחנו מעבירים אותם בהליך של שימוע ומרחיקים אותם - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אדוני יושב הראש, אני מציע לך הצעה. בוא אני ואתה נגיש הצעת חוק עוד היום, שתיתן סמכות לשוטרים שאם הם עוצרים מישהו שאין לו אשרת שהייה, שתהיה להם את הסמכות של רשות ההגירה - - -
סוזי כהן צמח
זה ייקח עוד 20 שנה, אורן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
בואי, אבל תקשיבי, אנחנו לא - - -
סוזי כהן צמח
בחייך. יש החלטת ממשלה. איפה פקחי הגירה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, תודה. חבר מועצת העיר - - -
סוזי כהן צמח
אתה הבנת איפה הבעיה? אין פקחים.
עובד חוגי
הבעיה, אם הוא כהה עור, תקשיבו טוב, מדינת ישראל בהגנה קבוצתית היא הגזענית. כי מה עשו? אם הוא כהה עור, נתנו להם הגנה - - - ולא כולם מסודן ולא כולם מאריתריאה. יש ממרכז אפריקה, יש מ - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
נכון, יש מחוף השנהב - - -
עובד חוגי
כהה עור וזה מה שקרה במדינת ישראל.
קריאה
עובד, עכשיו זה לא התור שלך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב.
קריאה
כל אחד והזמן שלו, לא?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אז אם הם כהה עור אתם פועלים אותו דבר או שיש איזה הליך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אורן, די. שנייה. חבר מועצת העיר שלמה מסלוואי, בבקשה. קודם כל אני מודה לך על ההשתתפות בדיון ואנחנו מודים לך גם על הסבלנות ואנחנו נשמח לשמוע את עמדתך.
שלמה מסלוואי
טוב. אלף אני רוצה להתייחס למה שאמר חבר הכנסת גילאון. הוא נתן לנו כמה הצעות לפזר אותם. אני חושב שהמדינה הייתה – ואני מדבר על פליטים וזה הכי פשוט בעולם להקים להם מחנה פליטים ליד הגבול. בזה לדעתי המדינה שגתה וזה מה שהיא הייתה צריכה לעשות. הוא איננו, אבל בכל זאת זאת דעתי. אנחנו מלווים את הנושא הזה כמעט 10 שנים.
קריאה
יותר.
שלמה מסלוואי
משנת 2006, לא חשוב. מה שאני מנסה להגיד, בינתיים התחלפו 4 שרים, ביניהם גם גלעד ארדן ואני חייב לציין את הפעילות הטובה שלו שהייתה. בזמן הזה כל הזמן היו ציפיות, שאיפות והיו מלא אכזבות. פעם אם זה בג"ץ, פעם אם זה על ידי הבטחה של שר כזה או אחר. גם היום האו"ם פתאום מתערב ומה שקורה בשטח, המצב לא הולך להיות יותר טוב.

אמר כאן הממ"ז לגבי הביטחון האישי ותחושת ביטחון. אני ככה חשבתי, פגשתי לא מזמן כמה קשישות בדרום תל אביב ואני שמעתי אותן ובאמת הלב נקרע. הן לא יוצאות מהבתים. אין מצב. עם רדת החשיכה הן לא יוצאות. אם אתה היית בא ומראה להן את כל הנתונים האלה, אני לא בטוח איך הן היו מגיבות. אני לא יודע מה זה עושה להן. קשישה שלא יוצאת מהבית, כי היא יודעת שקודם, לפני כמה ימים, שבועות או חודשים היה אונס ורצח ואלימות וסחר בסמים, שהיום, בימים האלה, כמה שאני יודע ושומע, יש גם את הבדואים שנכנסו לתחנה המרכזית הישנה. הם אלה שמביאים את כל הסמים, ואני בטח לא צריך לספר למשטרה, אבל זה מה שקורה בימים האלה. אז לדבר על תחושת ביטחון זה קצת קצת לא מסתדר.

דבר נוסף שאני רוצה להגיד, אני יודע שהעובדים למשל בשכונת התקווה במתנ"ס השכונתי, יש מדריכים שלא מוכנים לעבוד ואת מכירה את זה, אריאלה. הם עובדים, הם יודעים שיש להם בעיה להגיע למתנ"ס. שלא לדבר על הורים שחייבים ללוות את הילדים ביום יום למתנ"ס השכונתי.

מדברים על אכיפה, ואני יושב גם עם יוסי וגם עם הקודם שלו שנים ארוכות. אנחנו מדברים, אם אני זוכר טוב את המספר, על 26 פקחים ברשות ההגירה. עכשיו בוא תראו – 26, נגיד 30. אלה צריכים לאכוף את כל הנושא שנקרא מסתננים, ולא רק. כי ביניהם יש גם את העובדים הזרים ויש גם את הגיאורגים, עכשיו שקיבלנו גם כן קבוצה חדשה והאוקראינים. מלבד כל אלה יש גם את הפלסטינאים, שגם הם עליהם. כל ה-26 האלה בתל אביב צריכים לעשות אכיפה עם הנושא הזה. ואני לא מצליח להבין את זה וכל פעם אנחנו שומעים – כמובן, אנחנו מנסים. ועכשיו מה עוד? הם גם בשביתה. נכון, יוסי? אתה לא אשם בשביתה, אבל - - -
קריאה
הרבה זמן - - -
שלמה מסלוואי
אני יודע - - -
קריאה
באפריל האחרון היה מבצע עם שרת.
שלמה מסלוואי
בקיצור, מה שאני מנסה להגיד, קודם כל אנחנו עדיין תקועים בבוץ הזה וכל פעם אמרנו אין מדיניות וגם היום אין מדיניות ואנחנו יודעים. כל פעם מנסים, זה עולה טיפה לכותרות ואחר כך שבועות וחודשים הכל רגוע ושקט. פעם זה היה עם בג"ץ, אז זה עלה לכותרות, נרגע. עכשיו יש כל מיני אמירות של ראש הממשלה ושרים, אז עוד כמה שבועות, חודשיים, עוד פעם זה יירגע ואני לא רואה באמת תקווה או משהו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, אני אומר לך משהו בהקשר למה שאמרת. התקווה שלי לעניות דעתי שתביא לשינוי, זה לבטל את הכדאיות של אותו נתין זר או של אותו תושב זר, לחיות פה במדינת ישראל. לבטל את הכדאיות הזו אפשר לעשות מאד מאד בקלות. מתחילים קודם כל בהשוואת תנאים. לא יכול להיות שהם יקבלו תנאים טובים יותר מתושב אחר בתל אביב. זה דבר ראשוני ומרכזי שאני מכוון אליו וגם בכוונתנו ממש בימים אלה לנסח חקיקה בנושא, שלא אפשר יהיה להטיב איתה בכלום. יקבלו כמו כל אזרח בהתאם לאותם תנאים. זה דבר ראשון.

דבר שני, נושא האכיפה. מהרגע שיאכפו אותם, הרי רוב גדול שלהם עובדים בכסף שחור - - -
שפי פז
אבל על איזו אכיפה אתה מדבר?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אכיפה.
שפי פז
איזו אכיפה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
יש להם קו לעובד - - -
שפי פז
אבל איזו אכיפה? שיסביר לך איזו אכיפה הוא מדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אענה לך.
קריאה
מיקי, אבל הם לא בשטח בכלל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אכיפה כלפי העסקים שלהם שם, שהם פותחים.
שפי פז
עושים, עושים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא מספיק.
שפי פז
עושים מספיק. עושים, עושים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אכיפה.
קריאה
הם פותחים שוב. זה מגיע לבית המשפט וזה נפתח שוב.
שפי פז
חבר הכנסת מיקי זוהר, אתה צריך להבין - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אכיפה לא רק של עסקים.
שפי פז
אתה לא יודע - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שנייה רגע.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל תנו לו לדבר.
קריאה
של בעלי הנכס.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברתי, את לא נותנת לי לדבר ואת פוסלת מראש את - - - וזה לא מכובד. אכיפה לבעלי הנכסים בגין פתיחת עסקים לא חוקיים.
קריאה
מעולה. זה כן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם בעל נכס ישכיר את הנכס שלו למי שלא קיבל היתר כדין לפתוח את העסק שלו, יפסיד 100,000 שקלים. תאמיני לי, כל העסקים הלא חוקיים יהיו סגורים.
קריאה
אבל - - - מה זה עוזר לך?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים - - -
קריאה
הרשיונות לא שלהם, הרשיונות של בעל העסק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ישנן פעולות שהמדינה יכולה לקבוע שיתבצעו וכך נוכל לעוות באופן משמעותי את העניין הכלכלי, כי חברה, הם לא פה בגלל שום סיבה אחרת, למעט שיקולים כלכליים.
שפי פז
ברור.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
והשיקולים הכלכליים הם משהו שאנחנו צריכים להסיר ממסגרת השיקולים שלהם. הם נעשה את זה - אולי נמגר את התופעה.
קריאה
אתם יודעים כמה כסף הוא מרוויח בחודש? יש להם אימפריה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הבעיה היא שכל הזמן בכנסת מחוקקים חוקים כדי לתת להם הטבות ולעזור להם. אני אומר לכם שעובד שעובד לא חוקי, מקבל כסף לא חוקי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בואו נשמע את - - -
שלמה מסלוואי
מיקי, עוד משפט.
שפי פז
לא, אתה חייב לו לתת לדבר, כי פעם ראשונה יש פה נציג לא של דרום תל אביב, אלא של הפריפריה והוא חבר לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, אין בעיה.
שפי פז
אני מוכנה לוותר על זכות הדיבור.
קריאה
דברי גם את, מה?
שלמה מסלוואי
אני אסיים בשני משפטים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, לא כולם ידברו היום כי אנחנו נעשה על זה דיון המשך והדיון תיכף צריך להסתיים.
שפי פז
אז תן לו לדבר.
שלמה מסלוואי
אלף לגבי המשטרה וסל"ע, שיושבים פה, בסך הכל אני חושב שהם מתאמצים, עושים מה שהם יכולים, אבל המשטרה זה לא הנושא פה. ממש לא.
קריאה
הם עושים עבודה יפה.
שלמה מסלוואי
אני רוצה להציע ליושב הראש ויש ביכולות שלך לעשות את זה. דיברנו גם על זה, אני לפחות הצעתי שבנימין נתניהו היה אצלנו באזור ואמרתי יש דבר שאפשר לעשות בלי כל ההצהרות ולהוציא אותם ורואנדה ואריתריאה. אפשר עוד שבוע לקחת את כל המשרדים – משרד הבריאות והמיסים והמשטרה וההגירה וכל המשרדים הרלבנטיים לנושא העניין ותוך שבוע שבועיים להיכנס לאזור הזה.
קריאה
שלמה, אבל זה קורה.
שלמה מסלוואי
זה לא מספיק.
קריאה
זה קורה.
שלמה מסלוואי
לא, לא עם משרד ה - - -
קריאה
כי אין להם כוח אדם.
שלמה מסלוואי
אז אני אומר, אני פונה ליושב ראש, אני יודע שמיקי מסוגל - - -
קריאה
זה עוד פעם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אפשר לתת לו לסיים בבקשה.
שלמה מסלוואי
רגע, אני פונה אליו, ליושב הראש, יש לו את היכולות, שהוא יוביל את זה. מישהו אחד שיוביל את כל הנציגים ובאמת לעשות סדר. תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה אדוני.
קריאה
כמה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אי אפשר ככה, כל אחד זועק, שנייה.
שפי פז
אז תן לבצלאל.
אורן אסף חזן (הליכוד)
וואלה, בארצות הברית אתה מסתובב בלי אישור, אחי, מקפלים אותך בתוך אריזה, עושים עליך X שחור, אחי, עושים לי ככה צמיד באוזן, מקעקעים לך פה באוזן שאתה מגורש. מעלים אותך על מטוס, שלום, הביתה. ומה אנחנו? זה ככה באמת. בדיוק ככה.
קריאה
זה בול ככה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אצלכם - - -
שפי פז
חבר הכנסת מיקי זוהר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רשות המיסים. לא להפריע לה.
אביבה אזון
בשנת 2014, כמובן לפי החלטת הממשלה, אנחנו התבקשנו גם כן להיכנס לעשות את ה-. סליחה, אפשר? אני פשוט לא רוצה לצעוק. אני מנהלת ארצית של רשות ספרים, אלה שעושים את הביקורות בעסקים. אז בהתחלה אנחנו עבדנו באמת עם רשות ההגירה ובהמשך למה שאתה אומר, עבדנו עם כל המשרדים – משרד הכלכלה ומשרד הבריאות ועיריית תל אביב. בהתחלה עשינו ביקורות למעסיקים ישראלים שמעסיקים את העובדים הזרים. עשינו בערך, אם אתם רוצים לשמוע כמויות, משהו כמו 250 עסקים כאלה.

אחר כך אנחנו היינו עושים עם משטרת שרת כל חודש, הוא גם כן פה. היו אומרים לנו לבוא לעשות מבצעים בתחנה המרכזית, בעסקים של המסתננים והיינו עושים את זה. אבל חברה, אנחנו לא יכולים לפתוח להם הרבה תיקים, כי הם באים לנו עם צילום של ויזת עבודה וזה לא תקף. זה בדרך כלל אנשים ש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נו, אז מה נעשה? בואו נפתור את זה.
קריאה
נגרש.
אביבה אזון
אוקיי, אנחנו כן פועלים. מבחינת רשות המסים אני לא יכולה ל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה אתם לא מוציאים צווי סגירה?
אביבה אזון
מה? אני לא שומעת, סליחה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה אתם לא פועלים לסגירת העסק הלא חוקי?
אביבה אזון
אנחנו לא יכולים לסגור עסק לא חוקי. אנחנו רשות המיסים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, ברגע שיש לכם נתונים כאלה, למה אתם לא פונים לגוף מסוים, לא מגישים כתב אישום מיידי כלפי אותו אדם, שהמשטרה תעצור אותו באותו רגע בגין העלמת מס. למה אתם לא עושים את זה?
אביבה אזון
אנחנו לא מכניסים אנשים שמעלימים מס לבית סוהר. אנחנו מטפלים במשכירי הדירות שהוא דיבר עליהם, שמשכירים להם את הדירות. בדרך כלל מי שפותח את העסקים האלה הם קופים. יש אנשים שהולכים לעיריית תל אביב, תבדקו שם, יש שם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עכשיו קופים זה קטע רגיש.
קריאה
לא, זאת האמת, זו המילה.
שפי פז
זאת המילה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עזבי קופים.
אביבה אזון
כל אחד פותח 20 עסקים על שם אחד, זה בדיוק מה שקורה. אבל תוחלת בשר מבחינת המיסים אין שם. זה פשוט להטריד אותם ואנחנו עושים את זה. התבקשנו. אין בעיה, תביאו לי עוד 30 עובדים, אנחנו ניכנס לשם עוד. אין בעיה.
קריאה
מה עם מע"מ?
עובד חוגי
- - - עוד 50 עובדים, - - - כלום. אז צריך שוב. תשים לב למה שחשוב, מיקי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה גברתי. עובד חוגי, אחריו מאי גולן, אחריה שפי ובהמשך בצלאל יעקב ואז עיריית תל אביב. בבקשה.
קורין גלילי
סליחה, אני גם רוצה. שמי קורין גלילי, אני גם רוצה להגיד משהו.
שפי פז
אני מוותרת היום על זכות הדיבור, תיתן לה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברה, אני רק מבקש, הדיון צריך להסתיים כבר ואני לא רוצה לסיים את הדיון לפני שנתתי לכל מי שרוצה לומר.
שפי פז
אז בואו נעשה את זה קצר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני מבקש בקצרה ומסרים חדים ולא לחזור על דברים שכבר נאמרו.
עובד חוגי
תודה רבה קודם כל, שאתה לקחת את היוזמה ואתה מעלה את הנושא הזה. תראה, אני אגיד לך משהו. אחד האנשים שהיו צריכים להיות פה, פה, פה על כיסא הנאשמים, אלה שופטי בג"ץ והמערכת המשפטית ואני אגיד עכשיו למה. כשאני אומר איזה שהוא משהו, אני מסביר.

בג"ץ, שביטל את חוק המסתננים, עדכן את מתקן חולות, הפך אותו לבית מלון ויותר מזה. עכשיו כולם בו דשים וזה אומר משרד הבריאות וזה אומר עיריית תל אביב, ההוא אומר ככה וההוא אומר ככה. מי שצריך לתת פה את הדין בנושא הזה הם שופטי בית המשפט שפסלו את החוק פעם אחרי פעם. הם התחילו עם נוהל ההחזרה החמה, שאז בזמנו אני אזכיר לכם קצת היסטוריה, זה היה אולמרט ראש ממשלה ומאיר שטרית היה שר הפנים ואולמרט הבין, הבין פתאום שממגמה של 300 בשנה נהיו 300 בחודש ואז הוא הנחה את צה"ל על החזרה. אבל מה קרה? האגודה לזכויות האזרח הגישה עתירה לבג"ץ. ואז בג"ץ החליט לאסור את ההחזרה החמה. ופה התחלנו עם מה שקרה פה.

עכשיו תראה, זה כמו שטיפש זורק אבן לים, 100 חכמים לא יוציאו. אני אגיד לך למה? אני כבר שבע מהדיונים האלה. אני שבע. זה יצא לי כבר מפה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אסור לשתוק לגבי הנושאים האלה. צריך להמשיך להעלות את זה לסדר היום ולדרוש פתרון ולהמשיך להיאבק.
עובד חוגי
תראה, אני מעריך את צ'יקו, את המפקדים. אני אגיד לך למה. כשאמרתי לה, לגברת הנכבדה הזאת, עוד 50 פקחים יעזרו לה? לא יעזו, כי הוא מוציא פתק אין לי כתובת. כלום. אני עכשיו אסע עם האופניים על המדרכה והוא ייסע עם אופניים על המדרכה. אני אקבל דו"ח, הוא לא יקבל דו"ח. אלה שהיו צריכים להיות פה זה לא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל זו מהות הדיון.
עובד חוגי
השוטרים לא אשמים, כי השוטר עוצר, הוא לא שופט. הוא עוצר. הוא לא שופט. מי שהייתה צריכה להיות פה היא שרת המשפטים איילת שקד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נעשה גם איתה דיון.
עובד חוגי
היועץ המשפטי לממשלה. איך הם נותנים לזה אישור, שאנשים עושים ערימה על 10 דקות בית משפט מחייב אותם. זה הזוי מה שקורה פה. זה הם צריכים להיות פה ולא אף אחד אחר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. מאי, בבקשה.
מאי גולן
טוב מיקי, תראה, הוועדה הזאת, שהיא הוועדה לשוויון חלוקתי, אתה יודע, היא לא המקום לדבר על מה הסבל כבר של שבע השנים האחרונות. זה דברים קונקרטיים, פתרונות קונקרטיים. קודם כל אני מודה לך על קיום הוועדה הזאת, כי זה חשוב להעלות את הנושאים ולבוא להגיד את הדברים הספציפיים. דבר שני אני אגיד, יצאו פה אנשים כשחבר הכנסת אורן חזן דיבר, קשה להם לשמוע את האמת. אתה יודע, כשיש אנשים שאומרים את האמת בפנים ולכל מי שרואה אותנו וחושב שאנשי השמאל לא כאן, זה מה שקורה. כשמישהו עומד מולם ואומר את האמת בפנים, אז הקצף עולה למעלה.

אני רוצה להגיד פה משהו על המשטרה. יש פה ביקורת כלפי המשטרה. אני רוצה להגיד משהו ואני עומדת מאחורי הדברים שאני אומרת. חד משמעית לא היינו שורדים לא יום ולא שעה אלמלא משטרת ישראל ואלמלא שוטרי תחנת שרת. לא יום ולא שעה. משטרת ישראל לא יכולה להפיל מדיניות גירוש. הלוואי והיא הייתה יכולה.

בשיחות שיש לי עם צ'יקו ובשיחות שיש לי עם מפקד התחנה, עם צחי ועם כל מי שעכשיו נמצא, אני רוצה להגיד לך יושב הראש, שהם עושים ימים כלילות. אני אומרת, מאז שנכנס השר לביטחון פנים גלעד ארדן יש לנו יותר שוטרים, זה נכון, אבל אופי האכיפה שלהם הוא לא אופי שיכול באמת – אתה יודע – לעזור לנו בשכונות. ולמה? הם יכולים לעצור והם יכולים לעכב והם יכולים לחקור. הם לא יכולים לגרש, הם לא יכולים להוציא מסתננים לבד. אתה יודע מה זה כשהמשטרה צריכה להרחיק עכשיו מסתנן לחולות ואין לה פקחי הגירה לבוא לעזור להם? הם צריכים להפעיל תחנה שלמה בשביל שיבואו ויוציאו את המסתנן הזה לחולות.

אני לא באה ליוסי בטענות. הוא מינוי חדש. אני כן באה בטענות לשר הפנים אריה דרעי, ואני אגיד לך למה. מאז שהוא נכנס לתפקיד הוא יודע שאין פה פקחי הגירה. מיקי, 60 פקחי הגירה על כל מדינת ישראל. זה ביזיון. זה בושה. משה כחלון שהוא שר האוצר לא נותן תקנים, לא נותן תקציבים ואנחנו נמצאים בין הפטיש לסדן. אנחנו מדברים על פקחי הגירה שהם בסופו של דבר יצטרכו לגרש. אנחנו מדברים על גיאורגים, על מונגוליים, על מסתננים מברית המועצות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. משפט אחרון.
מאי גולן
אני מסיימת. תנו לי לסיים עם עוד משפט. מיקי, אתה העלית פה נקודה מאד חשובה שאף אחד לא העלה וזה ראש העיר של תל אביב, רון חולדאי. אני רוצה להסביר לך משהו, זה לא רק אג'נדה, זה עניין אתה יודע, יש פה בן אדם שבז לתושבי שכונות דרום תל אביב ומבחינתו כל דבר שהוא יעשה כדי לקדם את המסתננים וכדי לקדם כל גוף זר בתוך דרום תל אביב, זה משהו שישמח אותו. זאת אומרת כשהוא מזיק לנו, כשהוא גורם לזה שלא יאכפו את חוק העזר העירוני על המסתננים בדרום תל אביב, כשהוא גורם לזה שהוא בונה עוד עשרות בניינים וגנים ובתי ספר והכל בתוך דרום תל אביב. הרי מה זה? זה ביסוס מעמדם והחיזוק שלהם בתוך תל אביב. הוא פועל כראש ממשלה לכל דבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה.
מאי גולן
והבעיה שלנו, מיקי, במשפט, הבעיה שלנו זה לא מה שקורה היום, זה כבר הדור הבא. הנה, אנחנו יודעים עכשיו שיש הסכמים חדשים שראש הממשלה הביא. אנחנו הולכים על שתי אופציות, או שעוד שלושה חודשים, כשמתקן חולות ייסגר, באמת יתחיל הגירוש, או ששום עבדו עלינו.

אם עבדו עלינו, אני אומרת לך, חבר הכנסת מיקי זוהר, עד סוף הקדנציה הזאת ימסמסו את הנושא הזה, וגם אם יגרשו, לא רוצים לגרש משפחות עם ילדים, לא רוצים לגרש כאלה מפרנסים, לא רוצים לגרש כאלה שהגישו בקשות מקלט. אני אומרת לך, הבעיה היא הדור הבא. הדור הבא שגדל פה על טהרת שנאת ישראל. הילדים שלהם כבר אומרים לנו שזה לא הבית שלנו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני ראיתי.
מאי גולן
הם אומרים לנו שזה הבית של פלסטין. הם אומרים לנו שהם צריכים לגאול. אתה יודע שהמנהיג שלהם עומד ואומר לגאול את המדינה בחזרה לאפריקה. זה האיש שקיבל אזרחות משרד הפנים דרעי. לא אזרחות, מעמד.

אני רוצה לסיים רק בזה שאני אומרת שכל הנתונים שאנחנו מדברים עליהם, 40,000, 30,000, מיקי, שום דבר מהנתונים הוא לא נכון. אין פה פחות מ-80,000 מסתננים וזה לא כולל נשים ולא כולל ילודה, שהם ממשיכים להגיע דרך שדות התעופה גם היום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. בצלאל, בבקשה.
יעקב בצלאל
קודם כל שלום לכולם. נתחיל מהעובדה שאין מלחמה לא באריתריאה ולא בסודן.
קריאה
ממש לא.
יעקב בצלאל
לא שאלתי אותך. זה שהשמאלנים החליטו שמדינות מסוכנות, אז השמאל החליט. לא צריך כל דבר שהשמאל אומר לקחת כעובדה. הם הרבה גם לא מדייקים בעובדות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ספר לי על זה.
יעקב בצלאל
בנתניה יש משהו חדש. זה מפתיע. הם לקחו כמו אדירה של אוטובוסים, הביאו 4,000 אריתריאים וסודנים, שיכנו אותם במלטשות, אפילו לא בדירות. במלטשות. זאת אומרת ילדים בתוך מחסנים, בתוך כל מיני מפעלים לשעבר ושם משכנים אותם. עזוב את זה שאנחנו לא רוצים אותם בכלל בנתניה, זה גם מסוכן.

דבר שני ויותר גרוע, למה הילד שלי, שנרשם לגן דתי, שהחינוך במדינת ישראל אמור להיות חינוך יהודי, צריך כשהוא אבא של שבת, ואתה מוזמן לראות, יושב שם בגן אריתראי עם צלב, כיפה וציצית והוא אבא של שבת. זה הגיוני, שבגן דתי אני צריך לקבל ילד נוצרי כעובדה? לא. מה לעשות שאני לא גר בצהלה, שאין לי כסף לקנות שם בתים ווואלה, להיפטר מהבעיות.

בנתניה, כמו בדרום תל אביב, משתמשים בנו כמצפון של עשירי העיר. הם לא רוצים אותם בשכונות שלהם. הם רוצים שיהיה להם מצפון נקי על חשבון עניי העיר. לא רוצים אותם. הכי גרוע לפי דעתי בעיר נתניה זה סוגית המלטשות. לא עיריית נתניה, לא המשטרה, עם כל הכבוד, ואני מאד מכבד את המשטרה. אני חושב שזה משאב יקר מדי, שוטר בשביל לטפל בבעיית האריתראים. רשות ההגירה צריכה לטפל ולהעיף אותם משם.

שום דבר לא נעשה, שום דבר לא נעשה בעניין המלטשות בנתניה. אנחנו פונים לראש העיר, איך את נותנת להם לגור במפעלים? איך? אין תשובות. הכל סודי. הכל ענייני מוסד. לא זה לא ענייני מוסד, זו העיר שלי.

אנחנו צריכים בבקשה את עזרתכם להעיף אותם מהמלטשות של נתניה ואחרי זה להעיף אותם בחזרה למדינות שלהם, כי אין להם מלחמה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. כן אדוני, בבקשה, רצית לדבר?
יואב חנוך שפרנק
כן, שלום, קוראים לי יואב, אני עובד בספריית גן לוינסקי, זו עמותה קטנה בדרום תל אביב. אני נמצא בשנים האחרונות יום יום בגינת לוינסקי וכולנו יודעים מה המציאות בגינת לוינסקי. לצערי אני מרגיש שהידיים של השוטרים כבולות. נייס גאי נמכר כמו מים שם. כולנו יודעים את זה, כולנו ראינו את זה. הזונות מסתובבות שם והזנאים באים ומטרידים את כולם.
קריאה
אתיופיות.
יואב חנוך שפרנק
כל הזמן.
קריאה
זה אתיופיות.
יואב חנוך שפרנק
אני יכול לדבר בלי הערות? אני לא הפרעתי. הסוחרים עושים שם מה שהם רוצים ואתם זועקים פה על המספרים. גם אם יהיו עוד 300 שוטרים, זה לא פותר את הבעיות, כי אלה בעיות, כי הבעיות הם לא הזרים. יש שם כנופיות שלמות שיושבות שם והשוטרים אין להם מה לעשות עם זה. הם אומרים אני פוגש אותו, אין לי מה לעשות איתו. יש לו נייס גאי, לוקח לו את הנייס גאי, אחרי 5 דקות יש לו עוד 10 שקיות של נייס גאי.

יש תחושת הפקרות בשכונה, שהיא קרקע נפלאה לתעשיית הפשע. יש פה תעשייה של ניצול ואלימות, שלוקחת את כל מי שגר בשכונה הזאת והופכת אותו לקורבן וזה הכל בגלל היעדר מדיניות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אז בעצם המסתננים הם כולם קורבנות?
יואב חנוך שפרנק
לא. כל מי שגר בשכונה הזאת הוא קורבן.
שפי פז
הוא עובד עם הילדים שלהם.
יואב חנוך שפרנק
אני עובד עם כולם.
שפי פז
הוא עובד עם ילדי המסתננים.
קריאה
רק איתם.
יואב חנוך שפרנק
יש פה כאלה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע.
יואב חנוך שפרנק
יש פה כאלה שיגידו שבני אדם הם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברה, לא להפריע. אתם לא יכולים לא לתת לא לדבר.
יואב חנוך שפרנק
יש פה כאלה שיגידו שבני אדם הם גרועים מחיות והם כפוי טובה וצריך לאיים עליהם בגירוש ובעונשים. אני פה להגיד לכם שבמקום מוזנח ועלוב, גם אדם מתורבת יתנהג בזלזול, וזה מה שקורה שם. אין שם ערבות הדדית ואין אכפתיות והמשאבים שלנו אוזלים, המשאבים של בני האדם. יש שנאה, יש ניכור, יש חוסר אכפתיות אחד של השני.
קריאה
מלמדים אותם לשנוא אותנו.
יואב חנוך שפרנק
חברה, הרוב המוחץ של הסוחרים הוא לא מהקהילות של הזרים. הרוב המוחץ של המכורים, של הנרקומנים, הם לא מהקהילות של הזרים. הרוב המוחץ של חסרי הבית הוא גם לא מקהילת הזרים וגם הזנאים הם לא מקהילת הזרים ואני גר שם כבר 10 שנים ואני רואה את זה וכולכם יודעים את זה טוב מאד. אנחנו צריכים להתעסק פה בעניינים אחרים וזה המקום לקבוע את המדיניות ואני רואה שאתם פשוט - - -
שפי פז
אנחנו נגרש אותם?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עכשיו אף אחד לא מפריע לי. תראה אדוני - - -
יואב חנוך שפרנק
אני אוכל לסיים עם עוד משפט אחד?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, משפט אחד ואני אענה לך.
יואב חנוך שפרנק
בואו נראה מה עשינו בסמטת עכו. אתם כולכם מכירים את סמטת עכו. מה קרה?
שפי פז
כלום.
יואב חנוך שפרנק
עבר לרחוב שזה יותר מפריע לתושבים, לתוך השכונה. מה קרה עם התחנה הישנה? עברו לתוך גינת לוינסקי. אפשר ללמוד ממקומות אחרים בעולם. אנחנו לא המדינה היחידה - - -
קריאה
אז בואו נעביר אותם לרחביה ולצהלה.
קריאה
הוא לא רוצה. הוא לא רוצה.
עובד חוגי
לא צריך את הוועדה. תעבירו אותם לשם, נשבע לך ש - - -
שפי פז
עובד, זה לא מעניין אותו. הוא לא מדבר על המסתננים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, יואב - - -
יואב חנוך שפרנק
אנחנו יכולים ללמוד ממקומות אחרים. אפשר לתקן את המצב. אפשר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יואב, תראה, אני רוצה להסביר לך משהו כדבר בסיסי שתבין.
קריאה
צביעות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קודם כל באופן עקרוני מדיניות הממשלה והרצון של המשלה, הוא שלא יהיו מסתננים במדינת ישראל. זה קודם כל.
קריאה
נכון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שזה יהיה ברור, אם היה לך ספק.
יואב חנוך שפרנק
אבל תחושת הביטחון לא נפגעת בגלל מסתננים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שנייה, תרשה לי להשלים את דברי. אני הקשבתי לך בקשב רב.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני עוד רגע מאמין לך שהם מסתובבים בלי תחושת ביטחון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, לא להפריע לי.
שפי פז
כן, כן, הילדים שלהם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אורן, אני באמצע טיעון. אני בונה טיעון מעניין, תקשיבו.
יואב חנוך שפרנק
נראה לך שהם יושבים שם - - - שפורצים להם לבית נהנים? כולם סובלים. כולם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, בוא תשמע - - -
שפי פז
הם מתלוננים עלינו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, תשמע בבקשה בקשב רב. מדיניות הממשלה באופן עקרוני וברור היא להוציא את המסתננים האלה מן הארץ ולא לקלוט אף מסתנן נוסף במדינת ישראל. זו המדיניות המרכזית קודם כל. המסתננים בטח ובטח לא תורמים לסביבה הדרום תל אביבית. אם אתה תטען בפני שהמסתננים תורמים או אפילו אם תטען בפני שהם לא פוגעים במקרם החברתי בדרום תל אביב, טענתך תהיה טענה שאינה קשורה למציאות, אפילו מנותקת ממנה. זה פעם שנייה.

פעם שלישית, התושבים הללו, האזרחים הזרים האלה שמגיעים ארצה, אינם מגיעים ממדינות נאורות ושההשקעה בחינוך שם היא מהגבוהות ביותר. הם מגיעים ממדינות מאד מאד מורכבות, ממדינות עולם שלישי, שאופי החיים שם וסגנון החיים שם אינו תואם את אופי החיים הישראלי שאנחנו רוצים לסגל לעצמנו פה במדינת ישראל. אופי חיים מודרני, חוקי, שומרי חוק, שומרי סדר וניקיון. זה משהו שהם עדיין לא אימצו שם במדינות ואני מאחל להם שיאמצו כמו מדינת ישראל. הם לא מגיעים ממדינות מתקדמות כמו מדינת ישראל.

מה התוצאה הסופית? התוצאה הסופית היא שתושבי דרום תל אביב, שבין כה וציין את זה גם חברי השר גלעד ארדן, היו במצוקה מבחינת האזור הזה, מבחינת אחוזי הפשיעה שהיו שם. מצבם הוחמר לרעה בעקבות ריבוי התושבים הזרים שם. זה הדבר שאף אחד לא יכול לחלוק עליו.
יואב חנוך שפרנק
אבל אני שמעתי את נציגי המשטרה שאני מכבד ואני מכיר ואני פוגש אותם יום יום. הוא לא אמר מילה אחת על ההתמודדות היומיומית עם הזנאים, עם הסוחרים, עם הפשע, עם ה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נו, זה ברור שהוא מתמודד שם.
יואב חנוך שפרנק
עם כל מה שאתם אומרים ש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אף אחד לא דיבר על זה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אף אחד לא דיבר על זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אף אחד לא טען את זה.
יואב חנוך שפרנק
חברה, בואו נשים את הדברים על השולחן. יש שם בעיות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל ידידי, אני רוצה לשאול אותך שאלה ובוא תענה לי. אתה רוצה לומר לי שכל אותם תושבים זרים הם לא צרכני זנות?
יואב חנוך שפרנק
לא, ממש לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אף אחד מהם לא צרכן זנות? זה מה שאני שואל אותך.
קריאה
כולם, כולם.
יואב חנוך שפרנק
אף אחד - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שאלתי אותך אם אף אחד לא צרכן זנות שם?
יואב חנוך שפרנק
ביהודים אין צרכני זנות?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני שואל אותך.
יואב חנוך שפרנק
אני גר שם. אתה יודע, חברה שלי יוצאת בערב ביום שבת עם חצאית, עוצרים לידה עם וולו ומרצדס ומה שאתה רוצה ומציעים לך ואף אחד לא זר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני שואל אותך שאלה. האם יש בתוך אותם תושבים אחוזי צרכני זנות גבוהים יותר מאשר מתושבים ישראלים?
יואב חנוך שפרנק
אני לא יודע, אתה שאלת את - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חד משמעית כן. אני עונה לך כן.
יואב חנוך שפרנק
לא, הוא אמר לך שלא. הוא אמר לך שהנתונים הם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
האם הם צורכים סמים? אני אומר לך שכן. אז הם מעודדים פשיעה, כי הם צורכי זנות וצורכי סמים. איך הפושע עובד? הפושע עובד לפי הצורך.
יואב חנוך שפרנק
לא, הפושע עובד במקום ש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם יש ביקוש לסמים ויש ביקוש לזנות הוא יספק את זה.
יואב חנוך שפרנק
כבוד יושב הראש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
והמשטרה בעזרת השם תאכוף את זה. אז בעניין הזה, עם כל הכבוד אדוני לטיעונים שלך, הם טיעונים שהם קצת מנותקים מהמציאות.
יואב חנוך שפרנק
לא, אני מציע לך בתור יושב ראש הוועדה הזאת, צא ולמד מה קורה במקומות אחרים בעולם. כי הנתונים שאתה מביא הם מעודדים את הזנות?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בעצם זה שהם צורכים את הזנות וצורכים את הסמים, כן. הם מעודדים זנות וסמים. זה טיעון לוגי פשוט.
יואב חנוך שפרנק
לא, זה ממש לא טיעון לוגי, זה ממש טיעון - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן. לא, לא. מי שצורך סמים וצורך זנות הוא מעודד סחר בסמים וסחר בנשים. לא? לא ככה? אני טועה?
קריאה
מיקי, אי אפשר להתעלם מהמציאות שהוא באמת מתאר פה. יש פה מגוון מאד רחב של בעיות, אבל בסוף צריך להוציא אותם ואז לטפל בבעיות האלה.
יואב חנוך שפרנק
השאלה היא למה קודם כל לא לפתור את הבעיות?
קריאה
ומי אומר לך שלא? אנחנו עושים המון דברים בשביל לשפר את - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה, שם ותפקיד לפרוטוקול, לא להפריע.
אבינועם ארז
אבינועם ארז.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבינועם ארז, בבקשה.
אבינועם ארז
תודה. אני מנהל אגף סל"ע מזה 3.5 שנים. אגף סל"ע פועל בשטח מזה כ-3 שנים. אגף סל"ע בא לכמה מטרות. אחת זה לא סייע למשטרת ישראל בהגברת הנוכחות. היום כמעט בכל ניידת של סל"ע יושב שוטר. אם אתה מסתובב היום בדרום תל אביב אתה רואה 15 ניידות של עיריית תל אביב, של הסיירת לביטחון עירוני, כמעט ברובן אתה תראה גם שוטר יושב. זאת אומרת שאנחנו הכפלנו את הכוח גם שלנו וגם של משטרת ישראל בהפגנת הביטחון באזור הזה.

עכשיו אנחנו עובדים במספר תחומים. אחד מהם זה בקשר החזק מאד עם ועדי השכונות. אם דיבר הממ"ז פה על נושא קבוצות הווטסאפ, היום בכל דבר שיש בעיה, יש מנהלי צוותים של סל"ע, שבאים ועובדים עם ועדי השכונות ונותנים טיפול מיטבי בזמן אמת.

שמעתי את כל הדברים ואני אומר עוד פעם, אנחנו שותפים אמיתיים יחד עם המשטרה, בכל הדברים. יחידת הסיור הרגלי שוקמה. יחד עם יחידת הסיור הרגלית יש 22 סיירים שעובדים כתף אל כתף, הולכים ברגל, מה שדיבר השר על שוטרי המקוף. אז יש פה סיירי מקוף, נקרא לזה איך שזה, אבל פקחים עירוניים שמשתתפים בכל הפעילות. אנחנו משתתפים בכל הפעילויות, גם כנגד העסקים הבלתי חוקיים, גם בכל המבצעים עם רשות ההגירה וגם במבצעים עם המכס. אין מקום בדרום תל אביב שעיריית תל אביב ואגף סל"ע לא נוכחים בו ולא נמצאים בו.

אם נסתכל על המספרים, אנחנו מדברים רק בדרום תל אביב על 105 פקחים, 15 ניידות ועוד שישה אופנועים. אני אתן עוד קצת דוגמאות, הרי אנחנו מדברים בסוף בשכונת שרת, בדרום תל אביב, אנחנו טיפלנו בכמעט 35,000 אירועים מתחילת הקמת סל"ע ובאזור שכונות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
3.5 שנים?
אבינועם ארז
3 שנים. 34,992 אירועים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
10,000 אירועים בשנה.
אבינועם ארז
כן. וזה אני מדבר רק באזור שרת ובאזור שכונות אנחנו מדברים על עוד 25,861 נכון להיום. זה אירועים שחלקם משותפים עם המשטרה וחלקם לא., כי אנחנו מקבלים קריאות גם ממוקד 100 וגם קריאות ממוקד 106 וגם מפעילויות בשטח.

דיבר פה מסלוואי, חבר מועצת העיר, אבל אנחנו בקשרים שלנו בדברים, בפעילות השוטפת, גם מלווים נשים הביתה והכל בעזרת הקשר החם שיש לנו עם התושבים, וזה קשר שנבנה בשלוש השנים האחרונות ואני אומר עוד פעם, זה עובד בצורה הטובה ביותר.

אנחנו לא מחליפים את המשטרה, אנחנו באים לסייע ואנחנו עושים את זה בצורת עבודת משותפת היטב. יושבים פה עמיתי מפקדי התחנות ומפקד המרחב, יושב פה הראל שהוא מנהל מרחב הסיור של סל"ע, שעובדים בשיתוף פעולה מלא. ואני אומר עוד פעם, אני לא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגף סל"ע משתף פעולה עם רשות המיסים גם?
אבינועם ארז
אגף סל"ע לא משתף פעולה עם רשות המסים, אבל אגף סל"ע עושה פעילות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
העברת נתונים.
אבינועם ארז
אני אסביר. אגף סל"ע, כשיש מבצעים שמובילה המשטרה, אנחנו באים – זה רשות המסים, זה רשות הגז, זה חברת החשמל, שבאים כל משרדי הממשלה ובאים ונותנים כתף, יש פעילויות אפקטיביות בשטח. זה מה שנקרא ניתוק של בלוני גז, מה שנקרא כל הנושא של חיבורים פיראטיים לחשמל וכל הדברים האלה.

אני אגיד עוד משהו לידידי פה. אף אחד לא עוצם עיניים משום דבר. עצם הנוכחות בשטח, גם של השוטרים וגם של הסיירים, מורידה את הפשיעה. אפשר לתאר פה עולם מלא של זונות ושל סרסורים וכל הדברים. אני יכול להגיד לך דבר אחד פשוט ויושבת פה שפי, לפני 3.5 שנים נכנסתי לישיבת תושבים בבניין המשטרה הישן ואמרו לי כבר שאני לא שוכח, אני לא זוכר אם זה שפי או מישהו אחר שהיה. אתה תבוא, יבוא מישהו אחריך ולא יהיה שום שינוי. אני יכול להגיד פה שיש שינוי בדרום תל אביב בפעילות אפקטיבית של המשטרה, בפעילות אפקטיבית של סל"ע.
שפי פז
אבל זה לא הפתרון. תן לי לענות אחר כך.
אבינועם ארז
אני אומר עוד פעם, יש פעילות ויש שינוי. ראיתם את הנתונים של הממ"ז. שפי, אני לא בא לריב.
שפי פז
לא, רק ביקשתי זכות תגובה. אני לא רבה איתך, חלילה.
עובד חוגי
חס וחלילה אנחנו לא נגדך.
אבינועם ארז
אני אומר עוד פעם, יש פה פעילות, אתם ראיתם את ה - - -
שפי פז
אני צריכה לשמור על יחסים.
קריאה
ניתן לך את הסמכות לעצור את זה, אל תדאג.
אבינועם ארז
אז אני אומר שיש נושאים מסוימים שהונחו לפתחו של השר בקשר לסמכויות של הפקחים והשר הקים ועדה בנושא הזה ואנחנו שותפים. אני מודה באמת לכל הגורמים ששותפים פה ועוזרים וגם יודעים להגיד מילה טובה. חלק כבר שכחו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. משפט, גברתי ואני מסכם את הדיון.
שפי פז
רגע, אני חייבת לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע גברתי, את תדברי, אם לא אני אעצור אותך.
שפי פז
שים אזיקים וזהו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן גברתי, משפט אחד, בבקשה.
קורין גלילי
שמי קורין וזה לא יהיה משפט אחד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה משפטים.
שפי פז
את חייבת קורין.
קורין גלילי
שמי קורין גלילי. אמא שלי נרצחה בשנת 2010 על ידי מסתנן סודני ואני רוצה להגיד פה, אני שומעת את כולכם פה אומרים שנעשתה פה הפקרות רבתי, מערכתית, של המדינה ואני רוצה לדעת איפה כל האזרחים שנפגעו מהתופעה הזאת. איפה? לא צריך להכיר בהם? אני נפגעתי מהתופעה הזאת. אני רוצה שיכירו בי כנפגעת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי.
קורין גלילי
וגם בנוסף לזה שזה היה מחדל מערכתי, אני רוצה להפנות אצבע מאשימה על המשטרה, שבאותו רגע הגיעה לאירוע תקיפה שעה לפני הרצח ואת המינימום אפילו לא עשתה, לבדוק את התעודות של המסתנן שהיה שוהה שמונה חודשים ללא אשרת שהייה. וזה נפל בתפר שבין ביטול נוהל חדרה-גדרה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, תודה.
קורין גלילי
רגע, אני עוד לא סיימתי. כולם פה דיברו שעות. אני רוצה להמשיך לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שומע, גברתי.
קורין גלילי
כל אלה שתפסו בעלי בית על המוסר, אני רוצה לדעת, לשאול גם אותם איפה הם. הנפגעים וכל הפליטים שנמצאים בדרום תל אביב אף פעם הם לא הגישו על זה עתירות. אז מה שהם עשו פה עם העתירה שהם הגישו על נוהל חדרה-גדרה, שהממשלה אפשרה פיזור, אז הם באו והגישו עתירה וקלקלו את הכל. הם אלה שעשו את הדבר הזה, ביטלו את הפיזור הזה של נוהל חדרה-גדרה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברתי, אני חייב לומר לך שאנחנו - - -
קורין גלילי
רגע, אבל למה ככה? אתה מפריע לי. זה לא בסדר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא מונולוג.
קורין גלילי
זה לא בסדר. אני רוצה גם כן לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברתי, אני רוצה לומר לך משהו.
קורין גלילי
אבל רגע, אני עוד לא סיימתי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא אמרתי לך שסיימת. אי אפשר להשחיל מילה?
קריאה
תני לו לדבר.
קורין גלילי
אבל אני עוד לא סיימתי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא אמרתי שסיימת.
שפי פז
קורין, הוא רוצה לענות לך.
קריאה
אבל הוא רוצה לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רוצה לומר משפט ואחרי זה תוכלי להמשיך את דברייך.
קורין גלילי
לא רוצה להשלים את הדברים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברתי, את תוכלי להשלים את דברייך.
שפי פז
קורין, קורין.
קריאה
יש לה זכות לדבר.
קורין גלילי
אני לא סיימת.
קריאה
קורין, הוא רק רוצה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברתי, כל מה שרציתי לעשות זה - - -
שפי פז
האישה הזאת פשוט שבורה נפשית.
קריאה
מאז שאמא שלה נפטרה היא גמורה נפשית.
קריאה
לא נפטרה, היא נרצחה.
קריאה
נרצחה.
שפי פז
היא מרוסקת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רציתי לחזק אותה ולומר לה דברים, אבל היא לא אפשרה לי ולצערי היא יצאה. אני מתנצל בשמה.
שפי פז
אנחנו נגיד לה. אתה יכול לתת לי לסכם במשפט?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, בבקשה אדוני. את תאמרי משפט בהמשך.
שפי פז
לא, לא, הוא לא מדבר פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא ידבר.
שפי פז
הוא לא ידבר פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא ידבר. זו הדמוקרטיה הישראלית.
שפי פז
הוא לא מדבר פה. הוא לא אזרח המדינה, הוא ידבר פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברתי, אני מודה לך שחזרת. אני רציתי לומר לך - - -
שפי פז
הוא לא ידבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
היא חזרה, אז אפשר להמשיך את השיח. רציתי לחזק את דברייך ובגלל שרציתי לחזק את דברייך כעסת נורא. בסך הכל רציתי לומר לך שאני מבין את הכעס שלך ואת הכאב שלך והוא גם כאב מוצדק, אבל לפעמים משטרת ישראל לא תמיד יכולה לפתור מאה אחוז מהבעיות ויש גם דברים שקורים גם מה שנקרא במציאות קשה ומורכבת, שהם לא תמיד מוצדקים.

אז אנחנו לא יכולים עכשיו, בגלל מקרה ספציפי, לקבוע באופן נחרץ שהמשטרה לא עושה את עבודתה. לפעמים יש דברים שקורים, יש טעויות, הם גם בני אדם וקורים כל מיני דברים בשטח, שהם לא בהכרח תלויים בהם ולכן זו הסיטואציה לא פשוטה. אז אני מבין את הכעס, אני מבין את הכאב, מבין גם את העצב, הוא עצב נורא לאבד אמא. אבל עדיין אנחנו צריכים לזכור שמשטרת ישראל עושה כמיטב יכולתה והולכת ומתגברת את הפעילות שלה משנה לשנה. וזה הדבר המרכזי שרצינו לדון עליו היום וגברתי את כמובן מתכבדת לסיים את דברייך.
קורין גלילי
אתה יודע, כשקוטעים את הרצף של הדברים, אז קשה אחר כך לחזור עליהם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני מתנצל שקטעתי לך את חוט המחשבה.
קורין גלילי
לא משנה. אני רוצה להביע ולהגיד על ארגוני הזכויות, שהם לקחו ונהיו בעלי הבית של המוסר והם אלה שהגישו את העתירה. היה נוהל חדרה-גדרה שהממשלה החליטה עליו. כל דבר שהממשלה מחליטה הם מקלקלים. הם באים והורסים את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו מכירים את התופעה.
קורין גלילי
אז אני רציתי להגיד את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מבין, אני מכיר את התופעה הזו, זו תופעה שהם פועלים באמצעות עתירות על מנת לקעקע את רצון הממשלה.
קורין גלילי
והם אמונים על המוסר? אם הם כל כך מחזיקים מעצמם מוסריים, אז למה הם לא דואגים לכל האזרחים שנפגעו?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה גברתי. כן אדוני, בבקשה.
שפי פז
אני מדברת?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא מדבר.
שפי פז
אנחנו לא מוכנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שקט בבקשה.
קריאה
הוא בא מאריתריאה לדבר פה?
שפי פז
אנחנו לא ניתן לו לדבר. אנחנו לא ניתן לו לדבר.
קריאה
הוא לא ידבר. לא מעניין אותי. הוא לא ידבר.
קריאה
הוא בן אדם.
שפי פז
בן אדם, שילך לבית שלו, לא פה. שידבר בפרלמנט באריתריאה. לא פה. הוא לא ידבר פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שפי, אם את לא רוצה להקשיב - - -
שפי פז
בואו נצא החוצה כולם.
קריאה
הוא לא ידבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שפי, אם את לא רוצה להפסיד את רשות הדיבור שלך - - -
קריאה
הוא לא ידבר. אין לו זכות פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו כמדינה נאורה ודמוקרטית נאפשר לכל אחד לדברי ואנחנו נתעמת - - -
שפי פז
הוא לא אזרח המדינה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו נתעמת דמוקרטית - - -
שפי פז
אני מוותרת על זכות הדיבור.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זכותך.
שפי פז
בואו החוצה כולם. ניתן לו לדבר. זה בכלל משנה אם אני אגיד משהו או לא? זה ישפיע על משהו? כל השיח הזה פה הרי מיותר, כל הוועדה הזאת מיותרת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז חבל שבאת.
שפי פז
אנחנו לא מדברים על אכיפה. אנחנו מדברים על - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז חבל זאת, לא היית באה, אם את חושבת שזה שיח מיותר.
שפי פז
תפסיקו, לא יקרה כלום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא צריך אותך שתאשרי לי את טיב השיח הזה. אני לא צריך אותך שתאשרי לי כמה השיח הזה חשוב. לא צריך את הציונים שלך.
שפי פז
תודה רבה. לא מעניין אותי סל"ע, לא מעניין אותי המשטרה, לא מעניין אותי כלום. - - - גירוש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. תראו, הוא הגיע לכנסת ישראל והוא ידבר. אם הוא נכנס לכנסת ישראל ויושב סביב השולחן הוא יכול לדבר. לא להפריע בבקשה. מי שיפריע אני אוציא אותו החוצה.
ג'וני טסגנס
שמי ג'וני.
שפי פז
שמך ג'וני?
קריאה
מהסרטים. ג'וני מהסרטים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברה, השנאה הזאת מיותרת. היא לא תורמת כלום.
שפי פז
יש לנו מספיק שנאה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו נוציא אותו כי אנחנו לא רוצים פה פליטים ואנחנו לא רוצים פה תושבים זרים, אבל לתת לו לדבר אנחנו ניתן לו. הבנת את ההבדל? הוא ידבר והוא ייצא מהמדינה, כי אנחנו לא רוצים את זה, זה הכל. אז בבקשה לא להפריע.
קריאה
יישאר פה - - - פליטים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. כן, בבקשה, תדבר. מה יש לך לומר אדוני?
ג'וני טסגנס
עוד פעם אני אגיד ששמי ג'וני. אני מאריתריאה. אני כאן - - -
קריאה
הוא - - - הוא אחד ויחיד ש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בבקשה לא להפריע. כן, בבקשה, תדבר. מה המעמד שלך, אדוני?
ג'וני טסגנס
אני מאריתריאה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה המעמד שלך?
ג'וני טסגנס
המעמד שלי, יש לי רק את הוויזה. אני הגשתי מעמד פליט לפני 4 שנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה המעמד הנוכחי שלך?
ג'וני טסגנס
עכשיו, לפני חודשיים התקשרו אלי ממשרד הפנים, כרגע התיק שלי לא נסגר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה המעמד הנוכחי שלך?
יואב חנוך שפרנק
אין לו מעמד.
ג'וני טסגנס
אין לי מעמד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה חסר מעמד?
ג'וני טסגנס
אני פה שמתי רגל במדינת ישראל, רגל אחת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, עכשיו תסביר מה יש לך לחפש אצלנו במדינה?
ג'וני טסגנס
יופי. אני עובד בגן ילדים. הקמתי גן ילדים לפני שנתיים. ככה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה הגעת לפה?
ג'וני טסגנס
אוקיי, הסיבה שבאתי למדינת ישראל, הסיבה היא שאבא שלי עד עכשיו הוא חייל באריתריאה. בשנת 2007 התגייסתי, אחרי שנתיים ברחתי לאתיופיה. מאתיופיה הגעתי לסודן, 10 ימים לקח לי.
קריאה
למה לא נשארת באתיופיה?
ג'וני טסגנס
שנייה, אני אענה לך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא להפריע. תנו לו לדבר.
ג'וני טסגנס
אם הייתה לי אופציה להישאר בסודן, לא הייתי בא לכאן. הסיבה שמדינת סודן גם מתערבת, מחזירה אנשים לאריתריאה בחזרה. היא חברה הכי טובה שיש לאריתריאה. אחרי ארבעה וחצי חוטפים נחטפתי על ידי הבדואים, שלושה בדואים שחטפו אותי והביאו אותי לסיני. לא הגעתי לקהיר. לא הגעתי למצרים, הגעתי לסיני. בסיני שלושה וחצי התעללו בי, הרגו אותי. שלושה חודשים וחצי אפילו אני לא חשבתי לצאת. זה קל לדבר באור.

אני לא שכחתי את הדברים הטובים של מדינת ישראל. אחרי שלושה חודשים וחצי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מדינת ישראל התנהגה איתך בצורה מאד מכובדת והיא נותנת לך את האפשרות לחיות בצורה מכובדת, אבל אני חוזר ואומר, מדינת ישראל לא תאפשר לך להישאר כאן לאורך זמן.
ג'וני טסגנס
אוקיי, שנייה, אתה נותן לי לדבר, אדוני?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מדינת ישראל יש לה מדיניות ברורה לא לאפשר לאף אחד שהוא לא אזרח ישראל ואין לו זכות שיבה, להיות פה.
ג'וני טסגנס
אין בעיה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זו עמדת המדינה. זו עמדת הממשלה.
ג'וני טסגנס
אחרי שלושה וחצי חודשים, מיקי, סליחה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, את הטענות שהוא טוען צריך גם להוכיח, אתה יודע.
ג'וני טסגנס
אני ברחתי מסיני, הגעתי למדינת ישראל. זה שתפס אותי בידיים, בגדר, שהציל אותי, חייל ישראלי, לעולם אני לא שכחתי אותו ועמדתי ונתתי נשיקה למדינת ישראל. אמרתי תודה שהצילה אותי. אחרי כמה ימים לקחו אותי לסהרונים. בסהרונים הייתי כמעט שלושה חודשים וחקרו אותי גם למה הגעתי, מה הסיבה. סיפרתי להם. הכל רשום במחשב של משרד הפנים.

אחרי שהגעתי, אחרי שלושה חודשים הגעתי לדרום תל אביב. אני לא הכרתי באופן אישי מה זה תל אביב. פשוט נתנו לי קבלה לעלות לתל אביב ועליתי וישנתי לילה אחד בגינת לוינסקי. אחרי זה קמתי, להתערבב והצלחתי. כאילו התחלתי לחיות כמו כל אחד שהוא חי. אחרי זה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני יכול לשאול אותך שאלה? אתה מודע להיקף הפשיעה בתוך האוכלוסייה האריתריאית בדרום תל אביב?
ג'וני טסגנס
אוקיי. קודם כל תודה למשטרת ישראל. תודה על בית חולים, תודה על בית ספר, תודה על כל מיני - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני שואל, אתה מודע להיקף הפשיעה במגזר האריתראי?
ג'וני טסגנס
מה זה פשיעה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
פשיעה. האם יש בין החברה האריתראים שהגיעו ארצה פושעים, האם הם קיימים? אתה מזהה אותם, אתה רואה אותם?
ג'וני טסגנס
פושעים שנמצאים ברחובות?
קריאה
פושעים שהגיעו מאריתריאה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה רואה את זה? אתה נתקל בזה?
ג'וני טסגנס
אני רואה את זה ו - - -
היו"ר ומכלוף מיקי זוהר
ומה אתה אומר על זה? איך אתם פועלים לאכוף את זה?
ג'וני טסגנס
אני מתבייש בזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם פועלים למגר את התופעה?
ג'וני טסגנס
שנייה, אלה אנשים אחד אחד. כמה אנשים יש פה? 50? אם זה 50 אנשים, אם זה 100 אנשים, אבל בן אדם אחד שעשה עבירה פלילית, זה לא יכול להאשים אותי. יש פה משטרה, יש כאן חוק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה נכון. בזה אתה צודק.
ג'וני טסגנס
לא יכולים להאשים אותי בגלל שאחד או שניים פושעים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
האם אתה מסכים עם הטענה שחלק גדול מהאנשים שהגיעו מאריתריאה, במיוחד הבודדים, משתמשים בשירותי זנות? האם זה נכון?
ג'וני טסגנס
לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה חושב שלא?
ג'וני טסגנס
אני לא מכיר את זה.
קריאה
בטח שלא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שנייה. אני שאלתי.
יואב חנוך שפרנק
ו - - - לשאול - - - רובם נוצרים אדוקים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עזוב, אתה מדבר על כמה נורמטיביים.
ג'וני טסגנס
יש לי פה תעודת הלכה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש הרבה מאד לא נורמטיביים. אני שאלתי האם התופעה קיימת. זה שאלות לגיטימיות.
קריאה
למה, אין ישראלים ש - - -
ג'וני טסגנס
מיקי, אפשר להמשיך?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, תודה. תסיים, אדוני.
ג'וני טסגנס
סליחה, שנייה. אני עובד בשיתוף פעולה גם עם - - -
קריאה
השאלה הזאת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא מכליל. אני שאלתי שאלות מאד אובייקטיביות. זכותי לשאול אותן.
ג'וני טסגנס
שלא יאשימו אותנו, שלא נעשה דברים ממש לא טובים לשכנים. אנחנו דואגים לשנות את המצב בדרום תל אביב, להתפזר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, תודה.
קריאה
הוא קיבל תעודה על זה שהוא - - - על זה הוא קיבל תעודה. עבריין.
ג'וני טסגנס
סליחה, כל אחד, כל איש שמגיע למדינת ישראל מאריתריאה, לא פותח עסק. יש פה טעות. אתם חייבים לסגור את העסקים. על זה אין לי טענה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, תודה.
ג'וני טסגנס
אין לי טענה על דברים שיש - - -
קריאה
סליחה, הוא לא מייצג אף אחד, הוא מייצג את עצמו. הוא לא מייצג את הקהילה. הוא מייצג את עצמו.
ג'וני טסגנס
אני רוצה לומר משפט אחרון, אדוני.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גברתי, בואי אני אענה לך. הדברים שהוא אומר הם דברים מאד מאד אובייקטיביים, כי הוא מסתכל עליהם מנקודת המבט שלו כמי שרוצה לחיות פה במדינת ישראל.
ג'וני טסגנס
זהו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
וזו זכותו לומר אותם. אבל באותה נשימה זכותה של מדינת ישראל לומר אדוני, אנחנו מכבדים את הרצון שלך, אך אנחנו כמדיניות ממשלה לא רוצים לאפשר את זה. אנחנו לא רוצים לאפשר את זה לא כי אתה אדם רע ולא כי אתה אדם לא טוב, חלילה, כי מדינת ישראל, במורכבות שלה כמדינה יהודית ודמוקרטית, שנבנתה כמדינה יהודית ודמוקרטית וחלק מרכזי בה זה לשמור כל הזמן על רוב יהודי ברור, אנחנו לא יכולים לאפשר לכם לחיות פה. מתנצלים, מצטערים, אבל זה המצב.
יואב חנוך שפרנק
אבל מדינת ישראל חתומה על אמנות.
ג'וני טסגנס
אוקיי. משפט אחרון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם אדוני יודע להכיל את עמדת הממשלה, מצוין. אם הוא לא יודע להכיל אותה, אנחנו נאכוף אותה. כי בסוף אנחנו פועלים על פי מדיניות ברורה, שרוב הציבור במדינת ישראל רוצה בה ורוב הציבור במדינת ישראל רוצה שמירה של רוב יהודי במדינת ישראל, ללא תושבים זרים.
ג'וני טסגנס
אחרי 10 שנים אנחנו הצלחנו לשנות באריתריאה. הצלחנו לשנות באריתריאה את מה שיש עכשיו. חייבים לדעת את זה. מדינת אריתריאה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. היה חשוב שדיברת היום.
ג'וני טסגנס
על אותם דברים, וגם פה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ואני שמח שדיברת, ואני שמח שהיה שיח מכובד, כי השיח המכובד הוא הרבה יותר פשוט להבנה מהשיח הצעקני והמתלהם.
ג'וני טסגנס
שתי מילים. אפשר שתי מילים?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כי השיח הזה - - -
יואב חנוך שפרנק
חבל שרק כשהם יצאו החוצה אפשר היה לדבר. עד אז אי אפשר היה לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא משנה, אבל השיח הזה הוא שיח חשוב.
ג'וני טסגנס
מיקי, למה לא מבדילים בין אלה שתומכים במשטר, 80 דולר שולחים לאריתריאה ואלה שהם נגד השלטון? למה לא מבדילים פה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הקשבנו. תודה אדוני. מסקנות הדיון.
ג'וני טסגנס
יש אנשים שתומכים במשטר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה אדוני, סיימנו. אני רוצה לסכם את הדיון.
קריאה
כל אחד יכול להגיד שהוא נגד השלטון כי הוא רוצה לחיות פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מסקנות הוועדה. הוועדה בראשותי מודה ומברכת את השר לביטחון פנים, על שכיבד את הוועדה בנוכחותו ועל הסקירה על אודות הגברת הפעילות של משטרת ישראל בכל ההיבטים הקשורים לשמירת הביטחון של תושבי דרום תל אביב ועל הפעולות האקטיביות של המשטרה. אין ספק כי חל שינוי לטובה בכל מה שקשור לאכיפה בדרום תל אביב.

1. הוועדה מבקשת לברך את משטרת ישראל וקוראת לה להמשיך במדיניות הזאת, להגביר את האכיפה ואת השמירה על הסדר והביטחון הציבורי של כלל תושבי מדינת ישראל ותושבי דרום תל אביב בפרט.

הוועדה קובעת כי לא נכון לאפשר כדאיות כלכלית סלקטיבית ולא שוויונית בין ישראלים לזרים, בהיבט של פתיחת עסקים ובכל תחום אחר.

2. הוועדה דורשת מרשות המיסים להגביר את פעילות האכיפה וליצור אכיפה זהה ושוויונית בכלל ההיבטים בין בעלי עסקים ישראלים לבין בעלי עסקים של תושבים זרים ולפעול ביתר שאת כנגד בעלי הנכסים אשר מאפשרים פתיחת עסקים באופן לא חוקי. רשות המיסים מתבקשת לפעול בעניין הזה בצורה דווקנית ורצינית.

3. הוועדה דורשת מהממשלה לפעול להשוואת התנאים בין ישראלים לזרים, במטרה להפחית את הכדאיות הכלכלית של התושבים הזרים, על מנת שיבינו שאין כדאיות כלכלית לגור פה במדינת ישראל, יחזרו לארץ מולדתם ויחיו שם באושר ובשלווה.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:40.

קוד המקור של הנתונים