ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/12/2017

אתגרי המחר של המורה- לציון יום המורה

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2017-12-18OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 514

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, כ"ג בכסלו התשע"ח (11 בדצמבר 2017), שעה 11:00
סדר היום
אתגרי המחר של המורה- לציון יום המורה
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

איתן ברושי

יוסף ג'בארין

מסעוד גנאים

מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת
מאיר כהן
מוזמנים
שר החינוך נפתלי בנט

סוניה פרץ - מנהלת אגף כוח אדם בהוראה, משרד החינוך

הילה סגל - מפקחת למניעת אלימות, משרד החינוך

לירן שפיגל - עורך דין, משרד החינוך

יפה בן דוד - מזכ"לית הסתדרות המורים

גד דיעי - מ"מ מזכ"לית הסתדרות המורים

מוטי סאמת - הסתדרות המורים

רינה אסא - הסתדרות המורים

יעל קדוש - הסתדרות המורים

טובה בן ארי - הסתדרות המורים

כרמלה קופלד - חברת הנהלה, מ"מ ראש סניף גוש דן, הסתדרות המורים

יוסי קורן - יו"ר סניף הסתדרות המורים, קריית שמונה

ד"ר מולה - סניף נהריה, הסתדרות המורים

שמחה שמואל - יו"ר המנהלים הדתיים בהסתדרות המורים

שלמה ישי - מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי, ארגוני מורים

יהודה בן יוסף - מנהל מרכז חינוכי טיפולי בירושלים ויושב ראש ועד המנהלים, עיריית ירושלים

יהודה ענתבי - יו"ר ארגון המורים לחינוך גופני, חיפה

כמאל חלאילה - מנהל בית ספר, סח'נין

צפואת טאהא - מנהל בית ספר, כפר קאסם

תופיק מנסור - אוניברסיטת חיפה

אפרת שגיא - אגף אקדמי, מל"ג

זאב גולדבלט - מנכ"ל פורום ועדי הורים יישוביים

משה אשכנזי - יו"ר נציגות הורים

רינה כהן - יו"ר משותף, ארגוני הורים

ספיר בלוזר - מיוזמי יום המורה

בני ג'אג'אטי - מועצת תלמידים

בר משה מלכה - נציג, מועצת התלמידים והנוער הארצית

מוטי סיבוני - מוזמן/ת

רועי נוימן - מוזמן/ת

איתן סימון - מוזמן/ת

מאיר אסרף - שדלן/ית (משרד עו"ד אסרף), מייצג/ת את הסתדרות המורים
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

אתגרי המחר של המורה- לציון יום המורה
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 11 בדצמבר 2017, כ"ג בכסלו תשע"ח.

הכנסת מציינת היום את יום המורה. נמצאים איתנו שר החינוך, חבר הכנסת נפתלי בנט. הוא איש חינוך, "מר חינוך", אומרים. היממה שלו נעה סביב חינוך ילדי ישראל. למרות שהוא לא מוותר לנו בגלל חובה האישית והמחויבות שלו, אנחנו שומעים אותו גם בסוגיות אחרות, חשובות, כמנהיג במדינת ישראל.

נמצאת איתנו גם מזכ"לית הסתדרות המורים. כפי שאמרתי, הכנסת מציינת היום את יום המורה במספר אירועים במקביל. יש את הכינוס של ועדת החינוך כאן, ויש במקביל את השדולה למען המורה, למעמד המורה, שמתכנסת באחד האולמות.

בדרך כלל ימים מיוחדים בכנסת מתקיימים בימי שלישי, אז זה יותר גמיש. משום מה כנראה בגלל חנוכה קבעו את זה ביום שני. זה יום לחוץ ואז נעשה הדיון במקביל גם בשדולה וגם כאן, אבל תארו לכם שהיינו מקיימים את זה במקום אחד, היכן היינו מכילים את כל המשלחת המכובדת הזו של המורים?

כפי שאמרתי, היום לא באנו לדבר על מצוקות, לא על הבעיות ולא על עקבות. באנו היום בתחילה להצדיע ולהריע למורים, להסתכל קדימה אל מול האתגרים של המורים, ההורים, התלמידים, מערכת החינוך בגלל.

קשה לי למרות היום החגיגי, שלא להעיר על כך שמי שמשבית את שגרת הלימודים של תלמידי ישראל, לסירוגין, לאחרונה, לא מצא לנכון לדלג על היום הזה. אני חושב שהיה מקום לדלג על היום הזה ולא להשבית ביום המורה, ביום שמציינים את תרומתו של המורה.

ביום זה אנחנו מביעים את תודתנו למורי ישראל על פועלם, מסירותם והשקעתם. כפי שידוע, זו לא קלישאה, המורים הם ההון האנושי החשוב ביותר שעלינו כמדינה חלה החובה לטפח בלי לעצור. נכון, מייד כשמדברים על מעמד המורה אי אפשר שלא לחשוב על שכרו הנמוך יחסית של המורה. אמנם יש שיפור ניכר בשנים האחרונות, אך עדיין הדרך ארוכה לשיפור המיוחל שכולנו מייחלים לו.

מעמדו של המורה תלוי במספר גורמים. השכר הוא מרכיב חשוב, אך לא בלעדי. על מנת להשיב למורה את מעמדו, על ההורים והמורים והתלמידים והממשלה גם יחד לחבור יחד לשיח מכבד שיביא לשינוי החברתי. ביום שנשאל כל ילד קטן או ילדה קטנה, מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה, והיא תאמר לי, מורה, אני אדע שהגענו אל היעד הזה. זה לא בחלום, היינו שם. לפחות בתקופתי, המעמד של המורה בעיניי היה שהייתי מקביל אותו מבחינת היראה, הילת הכבוד, בדיוק כמו לאבא שלי עליו השלום. ככה אני זוכר את המורים שלי.

אני חושב שימים כאלה הם ימים שתורמים ויביאו למצב הזה. אני יודע עד כמה המערכת מחויבת. זו מערכת גדולה. נכון שכל אחד ביום-יום, בחלקת האלוקים שלו, אם זה בכיתה שלו, בבית הספר שלו, אבל כשמסתכלים על הכול מלמעלה, זו מערכת אחת גדולה, מאסיבית, ואני אומר לכם, רבותיי, אם אני שם את משרד הביטחון בצד, המשרד הכי קשה והכי מאתגר לנהל אותו ביום-יום זו משרד החינוך, ועל המלאכה הזו מנצח שר החינוך והוא נמצא איתנו. אתן לו את רשות הדיבור.
שר החינוך נפתלי בנט
צהריים טובים לכולם, יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת המצוין יעקב מרגי שמקדיש את כל עתותיו אבל בעיקר גם את כל נשמתו בעניין הזה, שלא על מנת לקבל שכר. שותפתי לדרך, הגברת יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, שגם באמת מאז שנכנסת לתפקידך, אני לפחות מרגיש תנופה רצינית בדאגה למורים, לאינטרסים שלהם, מתוך הבנה שחיזוק מעמד המורה זה חיזוק מעמד כלל החינוך. לידידי, חבר הכנסת איתן ברושי שהגיע לכאן כדי להוקיר את המורים, ולכל המורים, המנהלים, חברי ההסתדרות, התלמידים ובעצם כל מי שליבו בתחום הקדוש ביותר במדינת ישראל - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כבוד השר, אני גם באתי לברך אותם.
שר החינוך נפתלי בנט
לא ראיתי.
היו"ר יעקב מרגי
גנאים עצמו מורה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה כפליים, כי הייתי גם מורה.
שר החינוך נפתלי בנט
נכון, אז כמובן חבר הכנסת גנאים, אני מברך אותך על ההגעה. אני מתנצל, הייתה חציצה של גדר באמצע, אז לא שמתי לב. גם הוא איש עם הרבה מאוד זכויות.

חברים, אני אספר לכם, כשאני באתי לתפקיד שר החינוך, הגעתי מרקע הייטקי וחשבתי לתומי שאם נביא מספיק טכנולוגיה ומחשבים ותוכנות, אז זה הפתרון. כמה טעיתי. יש מפתח אחד לחינוך מצוין וזה מורים מצוינים ומעמד מורה חזק. אין לזה תחליף ולעולם אף מחשב ושום תוכנה לא תחליף את הטפיחה על השכם, את המילה הטובה של מורה, מורה שמזדהה שאחד הילדים קצת מופנם היום, מה קורה, מה קורה בבית, את היצירתיות של מורה, את האהבה הגדולה, ואני אעבור ללשון נקבה, אהבה גדולה של מורות, כי אנחנו יודעים שרוב המורים הם אכן מורות.

סיפור אישי. גדלתי במשפחה שעלתה מארצות הברית והיינו גם בשליחות. חזרתי בכיתה ד' מארצות הברית עם עברית מאוד דלה, וכילד מבחוץ זה לא הלך לי. לא הלך לי בכלום. הכול היה "מספיק", "טוב מינוס", "כמעט טוב מינוס", כל הדברים האלה. לא הצליח לי בשום דבר. הגיעה מורה דווקא לדרמה יוצרת, חיה כהן, בכיתה ה' או ו', והיא פשוט חיזקה אותי, אמרה "כל הכבוד", ופתאום אתה מזהה בתור תלמיד נקודה אחת של חוזק, לא במתמטיקה, נקודה אחת, ואותה מילה טובה בנתה לי ביטחון שאחר כך הקרין על כל הדברים.

אני רואה את מורי ישראל בביקורי הפתע הרבים שאני עורך. תקשיבו, בביקורי פתע אין הצגות. זה לא כמו הביקורים המסודרים עם הדגלונים ועם האננס החתוך, אם זה חילונים, זה השיר "יותר אהבה", אם זה דתיים, זה השיר "עלה למעלה, עלה". אנחנו מכירים את זה. בביקורי הפתע אתה רואה את האמת, והאמת היא שיש לנו מורות ומורים מדהימים.

כולם אוהבים להגיד, מערכת החינוך ככה וככה. בסדר, שיגידו עד מחר, אבל אז הם אומרים, אבל הילד שלי, יש מורה באמת מדהימה, אז אין בעיה. שיגידו ככה על מערכת החינוך, אבל כל עוד הם אוהבים את המורים, לכן באמת חרטנו על דגלנו ותוך הרבה מאוד שיח גם עם יפה שמאוד מחדירה בי את ההבנה שהמורה זה הליבה של הכול, את חיזוק מעמד המורה לא רק במילים, גם במעשים.

עם זאת אני כן רוצה לומר, אנחנו עדים בתקופה האחרונה לעלייה בהיקף האלימות כנגד מורים. אני רוצה להודיע מכאן, ביום ראשון הקרוב אביא לוועדת השרים לחקיקה את החוק להגנת המורה ואני מתכוון להעביר את החוק הזה כדי לשים קץ לתופעה הזאת ולומר למורים, אנחנו אתכם. החוק הזה יכלול ענישה מוגברת על אלימות ספציפית כלפי מורים. יש לי אפס סובלנות לפגיעה במורים שהם המשאב הכי יקר שלנו, ואני יודע שזה כמובן בשיתוף פעולה גם עם יפה, גם עם מרגי, גם עם ארגון המורים, עם כולם, למהלך משותף בעניין הזה. אנחנו לא מקבלים אלימות בבית ספרנו. יושבים פה גם נציגי ההורים שאני נורא שמח שהגעתם לכאן כדי להוקיר את המורים, ויפה וכל המורים. רק אני רוצה לומר לכם, אני אוהב אתכם מאוד. תודה רבה על כל המסירות, על כל האהבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה למכובדי, כבוד השר.

אני רוצה להשתתף ולהצטרף ולדברים. לא אחת איבדתי את מורת רוחי מכך שבדיוני ועדת החינוך אנחנו לא זוכים לנוכחותם של נציגות המורים, כי מקבלים פה כל מיני החלטות והמלצות שמעצבות את מערכת החינוך במדינת ישראל ואת עתידם ומעמדם של המורים, אבל זה היה נכון עד לבחירתה של גברת יפה בן דוד המזכ"לית. יש נוכחות כמעט קבועה של אנשי הקשר שלה עם הכנסת. אנחנו מרגישים אותם. יש שיתוף פעולה, יש הידברות. אם רוצים הצלחה, זה לא משולש שווה צלעות, זה מרובע שכולל גם את ההורה, גם את התלמיד, גם את המורה, גם את המדינה, את המשרד, ביחד, שיתוף פעולה. שילוב ידיים של כל השותפים למערכת הזו הגדולה מביאה לתוצאה חשובה.

אני חושב שהידברות היא לא חולשה. דווקא אני אומר זאת בימים האלה. הידברות מעידה על חוזק. אני מודה לך, יפה, שבאמת בתקופה האחרונה אנחנו מרגישים גם בוועדה, גם בשיחות, גם בהעברת המסרים ההדדיים. אני חושב שזה תורם למערכת.

אני מעביר את רשות הדיבור לחבר הכנסת איתן ברושי, ומשחררים את השר לכינוס השדולה. תודה רבה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת וכל האורחים המכובדים, אני באתי גם לברך ולהודות. אני חושב שזאת הזדמנות לומר ברכה ותודה לאנשי החינוך בכל מקום בארץ, בכל הגילאים ובכל המוסדות.

שר החינוך יצא אבל הייתי אומר, ללא ויכוח פוליטי, אני לא במפלגה שלו, אבל אין ספק שהשביתות שלא פוסקות במערכת החינוך הן לא מעידות על מדיניות ברורה לסדר עדיפות של החברה הישראלית. קשה מאוד להסכים לדברי חשיבות כאשר אין לזה ביטוי בתנאים ובעיקר ברמת השכר, וישבתי פה בישיבות בשנתיים האחרונות. לא רק שהשכר נמוך, גם לא קיבלו אותו בזמן ולא את כולו.

אני רוצה לומר שהדבר העיקרי, צריכה לומר החברה הישראלית מהי דמות הבוגר אליה אנחנו שואפים ואליה אנחנו מחנכים, ודמות הבוגר זה בעצם ההון האנושי, שישראל כידוע דלה במשאבים וגם כשמצאו גז, ההון האנושי נשאר המשאב העיקרי, ומי שאמון על פיתוחו חוץ מההורים כמובן והגנים שהם חלק חשוב, זה קודם כל המורים ואנשי החינוך.

אני הגשתי הצעת חוק שעד היום לא התקבלה למרות שהיושב ראש תומך בה, שיכירו בחינוך לצורך עבודה מועדפת, כלומר שעבודה מועדפת שניתנת היום למתדלקים ולכל מיני מקצועות חשובים אחרים, היא תעבור לחינוך ויהיה אפשר גם בגיל הרך וגם בגילאים אחרים, ואולי גם בהבטחה שעכשיו רוצים פתרון, לנצל את המסגרת הזאת שנקראת עבודה מועדפת. אם באמת החברה הישראלית אומרת שהחינוך זה הדבר החשוב ביותר, היא לא יכולה להתעלם גם מהגיל הרך, הגיע הזמן שיהיה במשרד החינוך וגם בגילאים האחרים, כי יש פער גדול בין הדיבורים למעשים כמגיעים לחינוך. ילדים, אי אפשר לעבוד עליהם. הם תמיד יודעים לקרוא את המציאות גם אם אנחנו נעטוף אותה בכל מיני אמצעים, לכן אני רוצה לומר לממשלה שיום החינוך ויום המורים כפי שהוא בא לידי ביטוי היום, ביום שהשביתות נמשכות, הוא מחייב, א', להפסיק עם השביתות, ב', לטפל בשכר כמו שצריך ולא למרוח אותנו בדיבורים, ולחזור ולומר שדמות הבוגר אליה אנחנו רוצים להגיע היא התנאי להמשך קיומה של המדינה והחברה, ואני יכול לומר תודה לשר, בוודאי ליפה ולמי שמייצג את הארגונים וליושב ראש הוועדה שאני משתדל להיות ככל שניתן בישיבות, לומר שזה חשוב. אתם עושים את העבודה והמחויבות שלנו אליכם, זו ההזדמנות לומר עוד פעם תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. מסעוד גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב ראש. תחילה, אני רוצה לברך את כל האורחים, במיוחד המורים, המורות, מנהלי בתי הספר וגם לברך את מזכ"לית הסתדרות המורים והארגון וכל החברים.

אין ספק שזה יום חשוב. כמורה לשעבר וכחבר ועדת חינוך, אני בכל נדודיי בין כל בתי הספר, אחד מבתי הספר זה בית ספר אבן סינא של המנהל שהוא פה, חלאילה כמאל מסח'נין.

אדוני היושב ראש, אין ספק שאין מערכת חינוך בלי מורים. אתה יכול לבנות פיזית אחלה בית ספר מבחינה חיצונית, עם כל המעבדות, עם הכול. אם אין לך את המורה המוכשר והראוי והמצויד בכל הכלים כדי להשתמש בדברים האלה, אין לך מערכת חינוך, זה לא מתפקד.

לצערי הרב, אדוני היושב ראש, כולנו עדים בתקופה האחרונה לאלימות ולהתקפות על מורים ועל מורות בבתי הספר. המורים צריכים, אחד, ביטחון פיזי ונפשי, וביטחון כלכלי. ביטחון כלכלי, הכוונה לבסס את המעמד שלהם מבחינה כלכלית כדי שבאמת המשרה של מורה תהיה משרה מושכת.

אני לא רוצה להאריך בדבריי, אבל אני חושב שהצעדים של שר החינוך הם נכונים. אנחנו נתמוך בו בקשר להצעת החוק שהמטרה שלה זה להגן על המורים, להעניש את תוקפי המורים וסגלי בית הספר.

בסוף אני אומר, אדוני היושב ראש, המורה, זה לא רק משימה. הוא לא פקיד כמו שאר הפקידים. זאת שליחות, לכן צריכים להחזיר את הכבוד לשליחות ואת הכבוד למעמדו של המורה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רבותיי, נעשה סדר - ניתן למזכ"לית הסתדרות המורים לומר את דבריה עם הפתיחה. לאחר מכן נפתח את הדיון. גם חברי כנסת. יש גם בעלי תפקידים שעוסקים בהוראה ובמורים בכלל ביום-יום, גם מהמשרד, גם מהקרב האורחים. מי שרוצה לדבר מקרב האורחים, ישלח לנו פתק עם השם שלו כאן לידי ואז אני אתן לו תוך כדי להתייחס לדברים. רק להזכירכם, בדרך כלל פה מתכתשים, מבררים ודנים וכותשים נושאים דק-דק כדי להביא את הדברים הכי טובים למערכת החינוך, אבל היום זה יום חגיגי, יום המורה ונכבד את המעמד. יפה, הבמה שלך.
יפה בן דוד
קודם כול אני רוצה בראש ובראשונה להודות לך, אדוני יושב ראש ועדת החינוך. זו לא פעם ראשונה, כמו שאתה ציינת, שאנחנו משתתפים בישיבות שאתה פה מכהן כיושב ראש של הוועדה. הנושאים שאתה מעלה מאוד חשובים ואני רוצה באמת להודות לך, א', על הנכונות להעלות כל נושא, על הגישה שלך, על ההבנה שלך ובעיקר על החוכמה שלך ועל שאתה באמת מהיר קליטה ואתה גם "חותך עניינים", אתה רוצה תשובות. הישיבות שנעשות פה הן ישיבות ממוקדות מטרה גם כדי למצוא פתרון לבעיות שאותן מעלים ולכן אני באמת רוצה להודות לך בשמי ובשם הסתדרות המורים.

אני רוצה להודות לחברי הכנסת שנמצאים כאן, ידידנו מהדרום חבר הכנסת מאיר כהן שהיה גם מנהל בעברו, ראש עיר, איש חינוך, מכיר את החינוך, מוקיר את החינוך, ולך גם אותו דבר, ברכה. לחבר הכנסת מסעוד גנאים גם תודה על ההבנה, ולחבר הכנסת יוסף ג'בארין, וכמובן ידידנו ושותפנו לדרך, גדי, עתיר זכויות, ממלא מקומי ויושב ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות המורים.

נמצאים פה ראשי הסניפים מכל הארץ, אנשים שבאמת נושאים בנטל ועושים עבודת קודש במסירות רבה ובאהבה גדולה לציבור עובדי ההוראה שאותם הם מייצגים. נמצאים איתנו גם פה מנהלים, מורים, גננות וחברי הנהלה. לכולם, שיהיה לנו באמת יום מורה פורה ושמח.

רצינו פה להקרין סרטון בנושא של אלימות, ומה שהיה בנושא של הסרטון זה באמת קצהו של קרחון. האלימות היא רעה חולה, אבל חשוב לדעת ולזכור תמיד שהיא אינה גזירה משמיים. יש עובדי הוראה שחיים בצל הפחד. נכון, יש גם רופאים שסובלים מהתפרצויות זעם של מטופלים ובני משפחותיהם. יש גם אחיות, יש גם פקחים עירוניים. גם פקידים במשרדי ממשלה וברשויות מקומיות, שהם חוששים לא פעם, אבל היום אני מרשה לעצמי להישאר בגבולות החינוך. הסתדרות המורים מייצגת עשרות אלפי עובדי הוראה והם אלה שעומדים בראש מעייני, קורבנות של השפלה וביזוי בקללות, נפגעים ישירים מהתפרצויות זעם ומכות חבלה של תלמידים והורים.

לפני כמה שנים איים ילד חמוש ברובה על מאבטחת בשער בית הספר באשדוד. באותה תקופה, מה שמזכיר לנו ששום דבר לא השתנה, חבט נער בן 17 בפניה של מורה בטבריה. בסיכום, שני האירועים האלימים והמפחידים הללו נכתב באחד העיתונים המובילים בישראל וזאת לא המצאה דמיונית. שימו לב לשורה הבאה: "צריך לזכור שיש הרבה יותר אלימות והשפלה מצד מורים כלפי תלמידים, ולא להיפך". גם את הכתיבה הבלתי אחראית הזאת אפשר להגדיר כרעה חולה. יושב אדם על יד המקלדת וכל מה שהוא עושה למעשה זה הוספת קיסם למדורה. העובדות פחות חשובות, העיקר, כך אני מעריכה את עומק מחשבתו אם יש לה עומק כלל, שיכה יוסי את יוסי ושיהיה קצת שמח.

האלימות היא נגע חברתי ממאיר ומסוכן. לפי הגדרתו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בנאומו האחרון בכיכר: "האלימות היא כרסום של יסודות הדמוקרטיה". אם נלך הרבה יותר רחוק, נמצא שרק שלשום בפרשת השבוע, וישב, שזורים כמעט כל סוגי האלימות בחברה - פיזית, נפשית ומילולית. אחים שמשליכים את אחד מהם אל בור, שמוכנים למכור אותו תמורת בצע כסף, והוא, יוסף, שמביא דיבתם רעה אל אביהם, גם זו אלימות, ואשת פוטיפר שמטרידה את יוסף יפה התואר והמראה. לכאורה יכלה התורה לצנזר או לפחות לטשטש או לערפל את אותם סיפורים קשים והיא לא עושה זאת.

אמנם בתוך המילה "אלימות" מסתתר גם השורש א.ל.מ. אפשר להחריש ולשתוק ולמנוע מבוכה, אבל נכון יותר וחשוב יותר להניח את הדברים על השולחן, לדבר עליהם, להתמודד איתם, לא להתעלם ולא להיאלם דום, עם כל אי הנעימות בדבר.

הסתדרות המורים יזמה בשיתוף עם יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי, שזה המקום להודות לו על כל עשייתו והאכפתיות שהוא מגלה כלפי ציבור עובדי הוראה במדינת ישראל, הצעת חוק שתכליתה אחת - לעגן את זכויותיו ומעמדו של עובד ההוראה ולהגן מפני אותה רעה חולה, האלימות שהתגברה מאוד בעת האחרונה דווקא בין כותלי בית הספר. הצעת החוק פשוטה למדי, לא מסובכת, לא מורכבת ואפילו לא דורשת השקעה תקציבית יוצאת דופן שקשה לעמוד בה, אבל היא מעניקה כלים להתמודדות עם התופעה וקובעת כללים וגבולות שיחזירו למורים ולעובדי הוראה את הכבוד, את הסמכות ואת היכולת המלאה להתרכז במשימתם החינוכית והעיקרית.

אני מקווה מאוד ורוצה להאמין שחברי הכנסת יתנו דעתם לסעיפיה החשובים, יתמכו בה ויובילו את הצעת החוק הזאת במסלול בטוח עד לתחנה הסופית של מעשה החקיקה. בחינוך כמו בחינוך, גבולות הכרחיים לכל הצדדים, גם לתלמידים, גם להורים וגם למורים. היום הוא יום חג למורים ולמערכת החינוך בישראל ומבלי לסתות מהנושא המרכזי והכואב של אלימות וכוחניות, אני רוצה לסיים באקורד אופטימי ומייד גם תבינו מדוע בחרתי במינוח בעולם המוסיקה.

איתי טלגם הוא מנצח ישראלי ובינלאומי שעבד עם מרבית התזמורות הגדולות בישראל וגם עם תזמורת פאריז, עם האופרה, עם הפילהרמונית. לצד פעילותו המוזיקאלית הוא גם מרצה מבוקש בנושאים הקשורים לניהול וכן לאתגר שבעמידה לפני תלמידים בכיתה. בין היתר הוא נוהג לערוך השוואה בין המאסטרו שמוביל את הכלים והקולות המגוונים שבתזמורת לבין מורים בכיתות. הוא מדבר על הדבר שהכי קשה לעשות עם תזמורת, להעביר את הכוח לנגנים, להעצים אותם, לתת להם לממש את עצמם, להשמיע את קולם, וזה תפקיד המחנך והמורה והגננת בכיתה ובגן, להרחיב את האפשרויות העולות על דעתם של התלמידים, להפיח בהם רוח חיים במובן העמוק של המילה, ללמד אותם שיש להם אפשרות לעצב את עצמם על פי דרכם, עתיד שמח וטוב ומבטיח, וזה בדיוק מה שאנחנו משתדלים לעשות בימים כתיקונם.

חג החנוכה שמתקרב מבטא את תמצית חייו, אופיו ומשימותיו של מורה ומחנך - חיוך וחינוך, אור, חום ואהבה, כל יום הולך ומוסיף. אפילו שמחת הפסטיבלים למיניהם משתלבת יפה בשמחה, באורות ובצבעים. עוד שלהבת קטנה, עוד צבע, עוד גוון. החנוכייה לרוב עשויה אמנם מקשה אחת, אבל ריבוי הגוונים שבה יכול להעיד על אושר פנימי, על יכולת הכלה של כל הסוגים וכל המינים ובסופו של דבר, על הסכמה בדבר תכליתה של אותה משימה שנטלנו על עצמנו, להצית אור גדול ולהאיר בעוצמה גדולה יותר על כל הילדים והנערים, על כל הצעירות בכל המקומות, על כל הרבדים והמגזרים בחברה הישראלית. אור הנר מעמיד בפנינו אתגר למצוא את מה שאנו מחפשים גם במקומות הנסתרים, במחבואים ובסדקים, ואם בחלונות הערב אור נרות החג רועד, כל שנבקש לו יהי. חג מורים שמח וחג אורים מאושר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. אם אנחנו נאלצים להגיש הצעת חוק כדי לטפל בסוגיית האלימות כלפי מורים, אני חושב שהגענו לנקודה שבאמת צריך לעבוד על מעמד המורה.

אני נראה לכם אולי צעיר, אני מחמיא לעצמי, אבל אני זוכר שאני הייתי כמעט מפסיק לנשום כשהמורה היה עובד לידי ברחוב, לא מפחד, מיראת כבוד. לא למדתי בחדר, למדתי במערכת החינוך הממלכתית. לחשוב על להרים יד על מורה? אבל זה יום חג, אמרנו.

נמצא איתנו מוטי סיבוני, אנחנו רוצים להגיד לו מזל טוב. נולד לו נכד, כנראה הביא גם מורה לעולם, לעתיד. גם מורה, גם מנהל והנכד ודאי ילך בדרכו. מזל טוב.

יוסף ג'בארין.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תודה כבוד היושב ראש. אני רוצה להצטרף לברכות למורים, למנהלים, על עבודת הקודש שאתם עושים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע, בהומור, כשאומרים למישהו, אתה עושה עבודת קודש, יודעים שזו עבודה קשה עם שכר נמוך. שמעתי את זה. הלוואי והייתי יכול לומר בשם אומרו, כי אמרו את זה הרבה פעמים, אני לא יודע בשם מי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שהתכוונתי לזה.

בהזדמנות זו אני רוצה לברך גם את יו"ר הסתדרות המורים, יפה, שיהיה לכם בהצלחה לאחר בחירת המוסדות החדשים.

האמת היא שאני מניח שאתם יודעים שיש לכם גיבוי מאוד חזק כאן בוועדת החינוך. גם יו"ר הוועדה וגם אנחנו בהחלט מחויבים למעמדו של המורה, לזכויות המורים, ואנחנו גם מאוד מודאגים מהנושאים שמגיעים אלינו כמעט כל שבוע, שקשורים לזכויותיו ומעמדו של המורה, גם נושאים של אלימות שרק לפני שבוע-שבועיים דנו בזה, גם סוגיות של שכר ותנאי העבודה של המורים. אגב, אשתי מורה ויועצת חינוכית ולכן אני גם מכיר מקרוב את הנושאים הללו.

לגבי הסוגיה של אלימות בבתי הספר, ואולי זה מתקשר לאלימות בחברה בכלל. אני חושב, כבוד היושב ראש, שאולי הגיע הזמן פשוט שהחוק יחייב לפחות שעתיים בשבוע או שעה אחת לפחות שיוקדשו לנושא הזה של אלימות. אם אין לנו הצעת חוק כזו, אולי נעשה. אני חושב שהנושא הזה כל כך בוער וקשה ומדאיג עד כדי כך שבאמת צריך לחשוב בכיוון הזה של לחייב את בתי הספר שעה אחת בשבוע להקדיש לנושא הזה של האלימות.
היו"ר יעקב מרגי
אקלים בית ספרי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אקלים בית ספרי, סובלנות, כבוד הדדי. למה עוד צריך לחכות כדי לעשות את המהלך הזה? אני בעד. אני מקווה שבאמת נחשוב על זה לעומק ונקדם את זה.

אני רק אסיים ואומר, התקווה שלי היא פשוט לראות מולי מערכת חינוך שמתייחסת בכבוד הראוי למורה בדומה אולי למדינות אחרות שביקרתי בהן וראיתי את זה. מדברים על פינלנד למשל ועל הצלחות בתחום החינוכי של פינלנד, אבל שיראו איזה תנאים מקבל המורה בפינלנד כדי שיוכל גם להשקיע ולראות את התוצאות, לכן אני מקווה שבאמת יהיו לנו סיבות לחגיגה בשנה הקרובה.

אולי תופתעו לשמוע, אני בעברי הייתי עורך דין, הייתי גם מרצה באוניברסיטה, עכשיו חבר כנסת, אבל עוד לא מימשתי את החלום שלי להיות מורה לאזרחות, אז לי עוד זמן לעשות את זה. שיהיה לנו חג מורה שמח. תודה רבה לכם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת מאיר כהן.
מאיר כהן (יש עתיד)
שלום אדוני, גבירתי, יפה, חבריי המורות והמורים, ברוכים הבאים לכנסת.

ראו, יש שלושה צירים שאותם החברה הישראלית צריכה לשנות, חלקם בחקיקה. היושב ראש מגיש הצעת חוק, אנחנו עכשיו הגשנו הצעת חוק ששמה את המורים כעובדי ציבור ולכן הענישה היא כמעט פי שתיים ממה שקורה היום, המעמד הציבורי בחברה הישראלית, השכר ומרחבי העבודה.

אני רוצה להתייחס קצת למרחבי העבודה, כי מרחבי העבודה זה דבר שהוא קשור אלינו ישירות. אני אומר לך, יפה, את מביאה איתך תקווה חדשה כיושבת ראש הארגון הזה, אבל אני מציע שהארגון הזה יעמוד ויניף את הדגל של מעמדו של המורה לא רק בשאלות של השכר שהן חשובות מאוד, אלא בראש ובראשונה במעמדו של המורה בחברה הישראלית, ומעמדו נגזר עשרות פעמים מאופי הארגון שמאגד אותו.

אני ניסיתי לדבר עם ארגוני המורים, עם הארגון האחר, כי כששוברים מוט על ראשו של מורה והארגון מסתפק בזה שהוא משוחח עם משרד החינוך ומשרד החינוך מבטיח לו שהוא יתקן תקנות, ומבטלים שביתה, זה לא נכון. לא שאני תומך בשביתה. ניהלתי בית ספר עשרים שנה וצביקה היה יושב ראש הארגון אצלנו ומעולם לא שבתנו, אבל אנחנו המנהלים ואנחנו המורים בעיר שבה גרתי, לא הסכמנו לעולם למחול על כבודנו. לעולם. מה שקורה, המורים, אתם כל הזמן מוחלים על כבודכם. יש כל הזמן כרסום במעמד, כי אתם כל הזמן מוחלים על כבודכם. יסלחו לי ארגוני ההורים שאני אוהב אותם, אבל זה המקצוע היחיד שאתה יכול לעשות B.A ו-A.M ו-Ph.D ולהיות דוקטור ולהיות איש החינוך הטוב ביותר, וייכנס הורה שאתה קצת לא חייכת אליו באותו בוקר או שהוא מערער על מה שאתה אומר ויגיד לך, אני מחר יכול לסלק אותך מכאן, ואני רואה ישיבות של ועדי הורים בתוך בתי הספר, שבמקום שתהיה ישיבה תומכת של בית הספר, הישיבה מתחילה להיות ניתוח של המורים, מי טוב, מי לא טוב, ועל זה אני מצביע לעיתים באצבע מאשימה כנגד מנהלי בתי הספר, חבריי הטובים מזה הרבה שנים, כי כשאתם סוגרים את שער בית הספר שלכם, אתם האימפרטורים בבית הספר ואל תגידו שאין תקנות. יש תקנות. יש בידכם כלים להחליט איך יראה בית הספר שלכם, ואם מורה חוטפת סטירה ובאה למנהל בית הספר ומנהל בית הספר אומר לה, תלכי את להגיש תלונה, והיא אומרת לו, אבל אני חוששת, הוא אומר לה, לא, לא, לא, את תיגשי להגיש תלונה, אבל אם מנהל בית הספר ילך ויגיש תלונה ויסגור את בית ספרו ויכנס את המורים, הדברים לא יקרו.

אני רוצה לסכם ולהגיד כך, יפה, א', אני סמוך ובטוח שהארגון תחת פיקודך יראה מצוין. אני מכיר אותך, את לוחמת ואת עושה עבודה מצוינת. אני חושב שאם הייתי מורה היום, הייתי חוזר להסתדרות המורים. באמת הייתי חוזר, כי האנשים שמנהיגים את הארגון, יפה, יש בה הרבה להט להצליח. זה מה שצריך לשדר למורים ולמנהלים, יש הרבה כוח. לפני שאנחנו מתקנים והחוק של מרגי הוא מצוין והחוק שלנו מצוין, אבל לכם יש כלים לא להירתע משום דבר. אתם היום נושאים על הכתפיים שלכם את כל תחלואי החברה הישראלית. הייתי שר הרווחה ואמרתי את זה לעובדים הסוציאליים. גם להם אמרתי שהעבודה הקשה ביותר במדינת ישראל היא עבודת החינוך, ובאמת ביום החג הזה שלכם תבורכו, וחיבוק לכל אחד. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
גד דיעי
אין עיתוי יותר טוב לאירוע של יום המורה מאשר יומיים לפני חג החנוכה. חנוכה בלשון חינוך, מחנך. היום עובד ההוראה בתנאים הקשים ביותר, עבודה קשה ומתישה כשהוא עובד במסירות ומהימנות. כאשר מגיע לאחר עשרים שנות עבודה, הוא בא כיושב ראש האיגוד המקצועי בבקשה אחת - מתי אני יכול להשתחרר? מתי אני יכול לפרוש? אולי אפשר להציע הצעת חוק, שלאחר עשרים וחמש שנות עבודה בהוראה יש לאפשר לכל עובד הוראה לפרוש בתנאים מועדפים ומכובדים, כי העבודה היא מאוד קשה. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. סוניה פרץ, רוצה להצטרף לברכות?
סוניה פרץ
בהחלט.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
סוניה פרץ
צהריים טובים לכולם, אני סוניה פרץ, אני סמנכ"לית ומנהלת אגף בכיר כוח אדם בהוראה במשרד החינוך.

אני קודם כול מצטרפת לברכות. אני חושבת שזה יום חגיגי להוקיר ולהעריך את עובדי ההוראה במערכת החינוך באשר הם, להעריך את העבודה המסורה שלהם, את העבודה המשמעותית שלהם. אני חושבת שאנחנו גם יכולים לראות את החשיבות של השותפות שלנו יחד עם ארגוני המורים בקידום מעמד המורה.

עולים פה כל מיני סוגיות שביום-יום אנחנו דנים בהן, בין אם אנחנו דנים בהן במפגשים משותפים ובין אם אנחנו דנים פה בוועדה. אני מעדיפה שנשאיר את הדיונים האלה לימים אחרים, להשאיר את זה ליום חגיגי עם ברכות ואיחולים למורים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך. אין ספק, גם בדיוני הוועדות אנחנו נוגעים בנקודות שהעלינו כאן, אם זה באקלים הבית ספרי. אני מרגיש שאני, סליחה על הביטוי הלא פרלמנטרי, מתזז אותם לוועדה. כל אנשי המקצוע באים וסוקרים בפנינו את מה שנעשה, כי בסוף אנחנו לא רוצים להשליך ממעשה כזה, אחד או שניים, כאלה ואחרים על כלל מערכת החינוך, אבל אי אפשר גם להתעלם מהם ואנחנו מתעסקים איתם, אם זה אלימות שבין תלמידים לתלמידים, בין הורים לתלמידים והורים למורים או מורים כלפי תלמידים. אנחנו דנים בזה ואנחנו נחשפים למה שהמשרד עושה, אבל שוב, כשיש מקרה זה תמרור אזהרה ואני חושב שכשיש אפילו מקרה אחד כלפי מורה, אמרתי, זה שבר בחברה הישראלית. נכון שהמחריש בזמן מחלוקת יעשה טובה וישתוק, אבל מי שנוהג באלימות, אני חושב שהוא לא יודע לדבר, אז ברירת המחדל שלו זו אלימות. צריך לדבר ודברים צריך לברר. אלימות לא צריכה להיות בכלל. יש גורמים שאמורים לטפל בכל תופעה, אבל מה לעשות, אנחנו בני אדם ואנחנו לא נבהלים מכלום ומטפלים.

ההורים, זאב גולדבלט.
זאב גולדבלט
קודם כול חג מורים שמח גם לגברת יפה בן דוד, לכל צוותי ההוראה ותומכי ההוראה וגני הילדים שמשום מה נשכחו, אבל יש שם צוותים שמקדישים לא מעט עבורנו.

פורום ועדי ההורים היישוביים מבקש להוקיר תודה למורי ישראל ולצוותים החינוכיים בגני הילדים. אנו, ההורים, מעלים יום יום על נס אתכם.
קריאה
אנחנו מייצגים גם מורים וגם גננות.
זאב גולדבלט
אמרתי את זה.
היו"ר יעקב מרגי
טוב שייאמר.
זאב גולדבלט
אני לא במקרה מסתכל על יפה, כי אני יודע שגם הסתדרות הגננות נמצאת אצלה. זה בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
טוב שזה ייאמר תמיד בנשימה אחת.
זאב גולדבלט
ובכוונה אני מעלה את זה על נס, כי זה קצת זז הצידה וצריכים להזכיר אותם.
היו"ר יעקב מרגי
טוב מאוד.
זאב גולדבלט
אנחנו מעלים יום-יום ושעה-שעה על נס אתכם המחנכים של ילדנו, שמנחילים להם ידע וערכים. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לשפר את שכר המורים ואת תנאי עבודתם. אנחנו מקבלים ומחבקים את הצעתו של יושב ראש הוועדה ואנחנו נתייצב בכל מקום, בכל שעה לבחינת דרכים לשיפור מעמדו של המורה ואיכותו, ולחימה ללא פשרות בקעקוע כל תופעות האלימות. בהערת ביניים אני אומר, הקעקוע של תופעות האלימות צריכה להיות אישית ולא עונש קבוצתי.

צר לנו שעל היום החשוב הזה והחגיגי מעיבה השבתת לימודים של למעלה מ-70,000 תלמידים כתוצאה מעיצומי ארגון המורים. צר לנו שבחרו לפגוע במתכוון דווקא בבחינות המתכונת והבגרות. אנחנו חושבים שזה ממש לא ראוי כי אנחנו פוגעים בעצם בעתידם של ילדנו. זה דור העתיד, אבל באנו לכאן כדי להעצים את המורים ולהודות להם ולכן אסיים במילה אחת שהיא בעצם עולם ומלואו – תודה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, עכשיו הלקוחות שלנו, התלמידים.
בני ג'אג'אטי
שלום לכולם, צהריים טובים, אני בני ג'אג'אטי, מבקר ויושב ראש ועדת הביקורת במועצת התלמידים והנוער הארצית.

בראשית דבריי אני רוצה באמת לברך על קיום היום החשוב הזה, יום המורה, יום עובדי ההוראה. אנחנו עם המורים שלנו, רואים אותם יום-יום, שעה-שעה, רואים אותם בעצם גם כשהם שמחים, גם כשהם עצובים וגם כשהם בעצם נרגשים מזה שהם קיבלו משכורת שהיא יותר נמוכה.

אנחנו מברכים על דבריו של שר החינוך שאמר שהצעת החוק בנושא בעצם אלימות נגד מורים תעלה לוועדת שרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב. באותה אמירה, כמו שאמרת כאן, אנחנו לא יכולים להתעלם מהעובדה שהיום מתקיימת שביתה וכבר אנחנו כמה שבועות ואולי חלק מהמורים וגם חלק מהתלמידים כמובן - - -
היו"ר יעקב מרגי
בעל יסודי.
בני ג'אג'אטי
כן, בעל יסודי. אולי חלק מהתלמידים וגם חלק מהמורים כמובן "זכו" היום ביום חופש, אבל עדיין אנחנו לא יכולים להתעלם מהעובדה הזאת.

אנחנו מגנים את האלימות נגד המורים ואנחנו קוראים ופועלים בעצם למצוא איזשהו פתרון ביניים, אפשר לקרוא לזה ככה, של איך אנחנו בעצם מפסיקים את האלימות הזאת. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
רינה כהן, בבקשה.
רינה כהן
תודה. בשם ההתאגדות לחינוך מבוגרים בישראל ובשם המועצה הציבורית להורים בישראל פתחתי את הבוקר בברכה למורים, בפייסבוק. אנחנו מעריכים ומוקירים את המורים כולם.

ביום כזה אדבק בגישה של סוניה, זה יום לברכות ויום להוקרות ויום לאהבה. אנחנו כהורים, בהמשך למה שנאמר כאן, מושיטים יד למורים, רוצים להגיע לברית חינוכית, לקשר של אמון, לתמיכה אחד בשני. איש את אחיו יעזורו. ביחד נצליח. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
תופיק מנסור
אדוני היושב ראש, הגברת יפה בן דוד מזכ"לית הסתדרות המורים, חברי כנסת נכבדים, עמיתיי המנהלים, יקיריי המורים והמורות, תלמידים נכבדים. זהו יום חג, יום גדול שאנחנו בשם סניף של עכו, בשמו של דוד מזוז שמאחלים לו רפואה שלמה, מאחלים לכל המורים קידמה, שגשוג והצלחה במערכת החינוך.

רבותיי, רק להזכיר לכם שאנחנו בחברה הישראלית עתירת הידע, עם ההייטק, עם הסטרטאפים המפותחים ביותר, עם הרפואה העמוקה והמתפתחת, עם הפיתוח והמחקר שלנו, התוצרים האלה הם פרי אדם של מורים עם תשוקה בלתי נלאית, ומכאן אני מזמין את כולנו גם בגישה חיובית להחזיר עטרה ליושנה. אני חושב שהמורה, מגיע לו, שוב פעם אדוני היושב ראש, מבירא עמיקתא לאיגרא רמא כמו שהיינו רגילים לזה. בהצלחה לכולם וחג שמח.
היו"ר יעקב מרגי
יהודה בן יוסף, בבקשה.
יהודה בן יוסף
שמי יהודה בן יוסף, אני יושב ראש ועד המנהלים של העיר ירושלים ופעיל בהסתדרות המורים ומנהל מרכז חינוכי טיפולי בירושלים שנקרא "בית הצייר", מוסד לחינוך מיוחד של ילדים עם הפרעות התנהגות קשות, רק שקל וחומר, מה שקורה בחינוך הרגיל, תאר לך שאנחנו בחינוך המיוחד קולטים את כל הנערים שעשו בעיות קשות במערכת החינוך ובאמת רמת האלימות היא גבוהה מאוד.

אני מברך אותך על החוק הזה. אני חושב שהוא במקומו. אני מבקש ממך, אם תוכל להתייעץ איתנו.
היו"ר יעקב מרגי
יהיה דיון. אין חוק שעובר בלי דיון ציבורי.
יהודה בן יוסף
אז אני אשמח מאוד שתזמין אותנו, כי מה שקורה בחינוך המיוחד, שמחזיקים את הילדים היותר אלימים מאשר בחינוך הרגיל. הסיפור שם הוא קשה מאוד. מורים, מדריכים, סייעים, יועצות, עובדים עבודה קשה מאוד, קרא לזה עבודת קודש ללא שכר, אני מתחבר אליה בצורה טובה.

אני חייב לומר לסוניה שאני צועד איתה חמש עשרה שנה, שאין אדם ראוי ממנה באמת לשמוע את הטענות שלנו, אז כאן מאנשי ירושלים, אומר לך הרבה תודה. אני תמיד יודע שיש אצלך אוזן קשבת המטפלת היטב במורים שלנו ובנו. נאמר הרבה תודה לך ולכל הצוות המבורך שלך.

יחד עם זאת, יש הרבה מורים שעובדים בחלקיות משרה. יש אצלי מורים שנאלצים לעשות עבודות מזדמנות כדי להביא פרנסה הביתה, לעבוד בהמון עבודות, משיעורי עזר, מניקיון בתים, כן, כפי שאתה שומע, בכל תחום, כי למורים קשה היום להתפרנס. השכר של מורה מתחיל היום הוא קשה מאוד, אז עד כמה וכמה שאין מספיק תקנים ומורים משתכרים בחלקיות משרה.
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק, אמרנו בדברי הפתיחה. באמת זה יום של הצדעה.

מוטי סאמת.
מוטי סאמת
שלום לכולם, מוטי סאמת, יושב ראש הסתדרות המורים בירושלים, איש חינוך, מנהל, מפקח ארצי בעבר. ישבתי איתך בוועדת החינוך לא מעט פעמים.

שני דברים אני רוצה לומר. הבוקר התקשרה אלי מורה. למה אני מעלה את זה? כי אם נדבר על אלימות ובעבר הייתה אילמות, אני שמח שהיום אין אילמות על השולחן.

פן חדש במערכת האלימות במדינת ישראל. אומרת לי מורה, תלמיד שצילם אותה בזמן שיעור במצב מסוים, וצילם בית הספר בהפסקה במצב מסוים, והאימא מאיימת עלי שתפרסם את זה כאשר היא תמצא נכון והיה ואם יעשה כך וכך.

מר מרגי, למה אני מעלה את זה? כאשר יהיה דיון אמיתי על פתרונות לאלימות, זוהי דוגמא אחת שמטרידה אותנו, כי זו אלימות שקטה ומסוכנת היום, סמטרפונים בבתי ספר. זה דבר ראשון.
היו"ר יעקב מרגי
גם לכך נדרשנו ונידרש כנראה.
מוטי סאמת
הדבר השני, העליתי אותו בעבר, אני מעלה אותו. השחיקה במערכת החינוך היא גבוהה. הצעתי אותה בזמנו ליובל רכלבסקי ושמשון שושני שירות לאומי בגיל 55, פרישת מורים אחרי שלושים שנות עבודה, לצאת לפרישה בגיל 55 לאחר שלושים שנות ותק ב-70% ושנתיים שירות לאומי, כל אחת תתרום שעתיים שבועיות בבית ספרה במקצוע הכי טוב שהיא לימדה בצורה פרטנית. מצאנו ש-80,000 שעות לשנה במערכת החינוך, אנחנו נחסוך אם נעשה את זה למשך שנתיים. כתבתי על זה חוברת, אני לא מלאה אתכם כרגע. הרעיון, אני מבקש שהוא יתפתח, כמו בצבא, מורים שהגיעו לתקופת שחיקה אחרי שלושים שנות עבודה, בגיל 55 – 70%, שנתיים התנדבות חובתית, זאת אומרת ללא שכר אבל עם ביטוח. שעתיים בכל בית ספר. תראה מה זה יעשה למערכת, איזה חסכון של שעות זה ייתן למערכת, מקום לדיון לא היום ביום חג המורה. אני חושב ששחיקה בעבודה צריכה לבוא לידי ביטוי.
היו"ר יעקב מרגי
הכלה שלי לומדת הוראה באחת המכללות לחינוך. שאלה אותי, על איזה נושא אתה ממליץ לעשות עבודה? אמרתי לה, שחיקת מורים.
מוטי סאמת
כל הכבוד.
היו"ר יעקב מרגי
חלאילה כמאל, בבקשה אדוני.
כמאל חלאילה
אני כמאל חלאילה, מנהל בית ספר וגם נציג הסתדרות המורים.

כל פעם שאני שומע חברי כנסת ושרים, כולם, היו להם מורים וכולם זוכרים את המורה הטוב, אבל כשמגיעים לתכל'ס, להחלטות ענייניות והחלטות שיכולות באמת להרים את מעמדו של המורה, כולם חוזרים אחורה, למה? אני לא יודע, אז הם שוכחים את המורים שלימדו אותם ושוכחים את המורים שנתנו להם ושוכחים את המורים שהשאירו אצלם חותם.
היו"ר יעקב מרגי
זה הומור. אתה יודע, יש לי בכניסה לחדר שלט ממוסגר – דברים שלא לימדו אותי בבית הספר. הם באים לכאן, הם מבינים מה לא לימדו אותם.
כמאל חלאילה
שוכחים מה לימדו אותם וזה מצער מאוד שאנחנו מגיעים למצב כזה ששכרו של המורה נמוך משכרם של הרבה מורים במדינות העולם המפותחות, וישראל אומרת כל הזמן על עצמה שהיא מדינה נאורה, מפותחת ומדינה דמוקרטית ונותנת לאנשים שלה לחיות, לאנשים שעושים את עבודת הקודש. פעם אחת בוא נשנה את זה, עושים עבודת קודש עם שכר ראוי. לדעתי אנחנו לא צריכים רק בדיבורים, אנחנו צריכים במעשים.

במעמד החגיגי הזה, כן אני מצטרף אליכם ולברכות שאנחנו מברכים את המורים, אבל אנחנו גם צריכים לראות את כל קצוות החברה ואת כל מה שיש בחברה הישראלית.

יפה אמרה דבר יפה. יש מחבואים ויש מקומות נסתרים. אדוני היושב ראש, הלוואי שחברי הכנסת הערביים היו נשארים. הייתי אומר להם, יותר מ-50% מהאוכלוסייה הערבית מתחת לקו העוני. הילדים של האוכלוסייה הערבית מתחת לקו העוני, יותר מ-50%. איך תרצו עם יותר מ-50% מתחת לקו העוני שיעשו את כל המבחנים, פיזה וכל הדברים העולמיים שאתם מתמודדים איתם? או שאתם עושים מבחנים רק לשכבות החזקות ואז אתם מתמודדים עם המדינות הנאורות והמפותחות או שאתם אומרים, רבותיי, רגע, בואו ננקה מה שיש בבית, בואו נעשה סדר אצלנו בבית.
היו"ר יעקב מרגי
אתה נוגע בכלל בסוגיית הפערים בחינוך. מדינת ישראל מובילה בפערים בחינוך.
כמאל חלאילה
מובילה בפערים וזה מצער מאוד שאנחנו צריכים להגיע ליוזמת חוק שהיא תגן על המורים ועל עבודת הקודש הזו. אם אנחנו נוגעים בעבודת הקודש ונוגסים בה, אז חבל מאוד שאנחנו צריכים להגיע לזה.
היו"ר יעקב מרגי
א', תודה. דווקא חברי הכנסת הערביים הלכו.
כמאל חלאילה
אמרתי, הלוואי שהיו נשארים.
היו"ר יעקב מרגי
הם הולכים לדיונים אחרים, הם לא הלכו לטייל. יש מספר דיונים. זה יום עמוס. אני אומר לך, הם מציפים את הבעיה. אם נדבר כרגע על המגזר, הם אומרים את זה וזו טענה צודקת. קודם כול משרד החינוך, כדאי שבכלל יעשה עבודת מטה בקטע של מכסות להכשרת מורים למגזרים מסוימים ועידוד איפה שחסר, כי יוצא שבמכללות הערביות מכשירים, מוציאים הסמכות לאבטלה. גם רמתם של המורים המוכשרים, כנראה יש בעיה מובנית במכללות להוראה, שגם סוגיה זו על שולחן הוועדה ואנחנו נידרש לה.

יש עוד סוגיה שצריך לברר אותה. השפה הנלמדת היא לא השפה המדוברת ויש קשיים אובייקטיביים, אבל זו לא הנקודה. תודה רבה לך.

חבר הכנסת מיקי זוהר בא לכבד אותנו ורוצה להמשיך הלאה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
באתי לכבד בפרט את חברתי, בת עירי, יפה בן דוד שכולנו שמחנו לרגל בחירתך ואין לי ספק שהארגון זכה באישה שתריץ אותו קדימה, אז אני קודם כול שמח להיות כאן וכמובן לכלל המורים במדינת ישראל שלעניות דעתי הם אחד מהיסודות המרכזיים בבניינה של האומה הזו, שבעצם יקבעו האם עתידנו הוא עתיד טוב, של ילדים מחונכים, של ילדים מצליחים, של ציבור שמשגשג ופורח.

חשיבות המורה בעיניי, יש לה ערך לא פחות מחשיבות הצבא של מדינת ישראל, כי כפי שהצבא מגן על החוסן הביטחוני שלנו, המורים יגנו על החוסן האינטלקטואלי שלנו, על ההון האנושי שלנו, ועל כן יש מספר דברים שאני מתכוון לקדם והדבר הראשון זו חקיקה שאני וחברתי יפה שוקדים עליה, כדי קודם כול להגן על המורים, להגן על מקרי תקיפות שנתקלנו בהם לאחרונה, שיצרה איזושהי, מה שנקרא אווירה, שאומרת שלפגוע במורה פיזית זה לא דבר כל כך נורא, והדבר חייב לצאת ולעבור מן העולם ואנחנו נילחם בתופעה הזאת גם באמצעות חקיקה, באמצעות החמרת ענישה, באמצעות פעולות שלא ישאירו מקום לספק, שאם תלמיד חלילה יפגע במורה, המחיר לכך יהיה כבד מנשוא. זה עניין אחד.

עניין שני שלעניות דעתי הוא קריטי זה שכר המורים שהיום מצוי ברף מאוד נמוך. אנחנו צריכים במקצוע הזה אנשים טובים. כדי להביא למקצוע הזה אנשים טובים, כדי להשאיר במקצוע הזה אנשים טובים כמוכם שמצויים בו כיום, צריך להצדיק את זה מבחינת השכר, כי בסוף אנשים שרוצים לבחור מקצוע, הם עושים שיקול כלכלי, מה שווה להם יותר לעבוד, לא רק עניין פטריוטי, כי רוב המורים בעיניי הם פטריוטיים בהתאם לשכר שהם מקבלים, אבל גם צריך את העניין הכלכלי, אז את הסוגיות האלו אנחנו כן מתכוונים לקחת על עצמנו ובעזרת השם גם נעשה את זה ובעזרת השם גם נצליח.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מודים לך, חברי, מיקי זוהר.

בבקשה גבירתי, ספיר.
ספיר בלוזר
תודה. נעים מאוד, קוראים לי ספיר בלוזר, אני מיוזמת יום המורה.

לפני חמש שנים התכנסנו כמה חברים צעירים וחשבנו מה אנחנו יכולים לעשות כאזרחים שהם לא מורים כדי קצת לשפר את מערכת החינוך כדי להודות למורות ומורים ועוד הרבה מאוד אנשי חינוך שעושים עבודה מדהימה לאורך שנים, ואמרנו לעצמנו, בואו ננסה לעשות איזשהו יום שהוא פשוט יום הוקרה, יום שאומרים בו תודה, יום המורה. מאוד מרגש אותי חמש שנים אחרי לשמוע את כל הדוברים והדוברות הנכבדים פה מברכים בברכת יום חג המורה שמח.

חשוב לי להודות לכבוד היום הזה גם למשרד החינוך וגם להסתדרות המורים וגם לוועדת החינוך שכבר שנים מלווים את היום הזה ומעורבים ושותפים ומובילים בו.

כבוד חבר הכנסת מרגי, אנחנו יודעים שבכם תלויה יצירת המציאות של להפוך את היום הזה שהוא יום שכולנו בוחרים לחגוג, ליום מעוגן, יום חג רשמי במדינת ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
בכנסת הוא כבר רשמי.
ספיר בלוזר
אז בכנסת הוא רשמי ואני מאחלת לנו שלכבוד יום המורה השישי בשנה הבאה הוא יהיה גם מעוגן בלוח החגים, ויום מורה שמח לכולם.
היו"ר יעקב מרגי
יפה, תודה רבה לך.

יוסי קורן.
יוסי קורן
אני יוסי קורן, מגיע מקריית שמונה, יושב ראש הסניף.

אני גם שמח ומלא הערכה על הבחירה של הגברת סוניה פרץ. אין ראויה יותר ממנה לשמש בתפקיד הזה. יחד עם זאת, נכון שהיום אדוני, זה לא מקום להעלות הרבה טענות, זה יום חג, אבל חשוב להדגיש שאנחנו נמצאים בצומת, הסתדרות המורים, ויש ארגון המורים. אני מברך את המזכ"לית שלנו שבוחרת בדרך היושרה, המחשבה, התחשבות מלאה בילדים הקטנים, בילדים של כיתות א', רק אני מציע לך ולחברך לא להתבלבל לגבי הכוונות שלה ולהוכיח שהדרך שלה והדרך שלנו, של לא להחריף את המאבק - - -
היו"ר יעקב מרגי
היא תוכיח לכם שזו הדרך הנכונה.
יוסי קורן
לכם יש משימה כחברי כנסת, לעשות את כל מה שאפשר, כי תסכים איתי, בכל הדיון פה כולם אמרו את המשפט - מעמדו של המורה ושכרו זה הולך ביחד. גם חבר הכנסת אמר את זה, אז אני ביום החג הזה רוצה להודות לך ואני מקווה שתיתנו לנו את הכוח הציבורי שיוכיחו שאנחנו ללא שביתה השגנו את הדברים הטובים ביותר למורים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך שבאת מקריית שמונה לכאן.

כרמלה קופלד, בבקשה.
כרמלה קופלד
כרמלה קופלד, חברת הנהלת הסתדרות המורים, ממלאת מקום ראש סניף גוש דן.

אני אשת חינוך ותיקה, מורה, מנהלת, מנחה מחוזית ובכל מיני צמתים אני משמשת ושימשתי. אני שומעת, קודם כול האווירה כאן מאוד חגיגית. אדוני יושב ראש הוועדה, אני מאוד מודה לך על ההתכנסות הזו, ההתייחסות הזו למעמד המורה.

אני חושבת שכל מה שנאמר כאן על ידי כל החברים, בעיקר על ידי חבר הכנסת כהן שיצא, באמת כולם בדעה אחת שיש לכבד את המורה, אין ויכוח, אבל קרה לנו משהו בחברה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו בעד חובה לכבד את המורה, לא יש את לכבד את המורה, חובה לכבד את המורה.
כרמלה קופלד
חובה, כולנו יודעים, אבל דה פקטו זה לא מה שקורה לדאבוני הרב. אנחנו הגענו לחינוך מתוך שליחות. המשכורות כפי שנאמר כאן, ידועות לכולם. תנאי העבודה, גם הם ידועים. הכבוד בשפל. אנחנו שק חבטות של החברה הישראלית על כל החוליים, על המורה.

יש לי כמה השגות. קודם כול הבית, רבותיי. לפני שהילד בא למערכת החינוך, הוא גדל בבית. לדאבוני הרב גם הבית וגם המשפחה התרוקנה מאותן סמכויות שהיינו רגילים בעבר ואני חושבת שההורים, גם הם צריכים לעבור איזושהי מעבדה פנימית של חינוך וגבולות לתת לילדים, מה מותר ומה אסור. מדברים כל הזמן על אלימות. זאת מחלה שאני עדיין לא יודעת איך נתגבר עליה, אבל חברים, הלשון, השפה, התרבות. עד שאנחנו מגיעים לאלימות, כל צורת הדיבור, כל האינטונציה של כולנו, ולדאבוני הרב גם הכנסת לא משדרת את אותו מודל לחיקוי כמנהיגות במדינה שלו.
היו"ר יעקב מרגי
לא מציע לך להדליק ערוץ 99 בלילה. רק בבוקר תראי את הוועדות, זו הנאה.
כרמלה קופלד
אני מסתכלת בעיניים בוחנות ובודקת ושומעת ורואה וכואב הלב, כי באנו לכאן לבנות ולהיבנות בה מתוך שליחות ומתוך אמונה אמיתית לתת חינוך הוגן, ישר ואמיתי לילדים שלנו.

ההורים, והכי גרוע, שאין לנו גם כלים להתמודד עם אותה אלימות. למורה אסור כלום, אז איך אנחנו יכולים להגיע לאיזה שהן החלטות שיש להן מה לומר? תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אין ספק שאנחנו לא חיים בעולמות סגורים ואטומים. השיח בחברה הישראלית, השיח בפרלמנט, השיח בסלון, ואני תמיד אומר בדיונים סיפור שסיפרו לי באחת הסדנאות לחינוך ילדים.

המרצה הביא את זה בהומור. הוא אמר, הורה בא לאסיפת הורים, המורה אומר להורים, תעשו לי טובה, כשאתם מתווכחים ביניכם ואת מטיחה בחמתך והוא מטיח בחמותו, לא בנוכחות הילדים כי הם באים לספר לי הכול, אז ההורה אומר למורה אחר כך בפגישה אישית, תעשי לי טובה, כשאת מרכלת על המורה השנייה בפני המורה השלישית, גם מספר לי הכול. אני אומר את זה בהומור.

אין ספק שלמורה יש תפקיד חשוב ומרכזי, אבל אסור לנו לזרוק הכול על המורה. לעיתים אנחנו באים וזורקים הכול על המורה. זו מערכת חינוך. לא לחינם קוראים לה מערכת החינוך. זה הורים, ילדים, מורים, הנהגה, אווירה בית ספרית, אווירה בחברה הישראלית. השיח הוא אלים לצערנו הרב, אבל אסור לנו שזה יחלחל למסגרות החינוכיות, ואני אומר לכם, המורים הם ההון האנושי.

אין ספק בתחרותיות שיש בחברה הישראלית והרצון של כל אחד להתעשר בשנתיים הראשונות של החיים שלו אחרי שהוא התחתן. הזוגות הצעירים של היום רוצים שיהיה להם הכול, לכן הם מחפשים גם אפיקים ומקצועות שהם מייד מכניסים.

אנחנו כמדינה חייבים לשים את המורה במרכז ואני לא אומר את זה בגלל שזה יום חג של המורים. לא מחניף לכם. מי שמכיר אותי, לא יודע להחניף. כשיש ביקורת, אני שם אותה בפנים בלי לעשות חשבון. לא בגלל שזה יום המורה אני אומר זאת. אני מאמין בכך. אני חושב שהמורים הם ההון האנושי והם צריכים לקבל את התמורה הראויה לכך, לתת להם את הכלים הכי מיטביים כדי שיעבירו את המסרים החינוכיים ואת החומר הנלמד בצורה היעילה ביותר. גם הכשרות המורים צריכות להשתדרג וגם הסמכות המורים צריכים להשתנות והכול צריך להיות דינמי, משתנה, צופה פני עתיד.

ברגע שתהיה תחרות על כל כיסא באקדמיה להוראה או במכללות לחינוך כל עוד הן קיימות, תהיה תחרות של שלושה-ארבעה על כל כיסא, נגיע ליעד. אנחנו לא שם. כן, הטובים לחינוך. צריך לתת גם שכר הוגן וראוי וגם סביבה מאתגרת, סביבה איכותית, מתקדמת.

אני חושב שימים כאלה עוזרים. זה לא רק לשחרר כיתות שלנו ושלכם, לתת לכם תחושה שיש הערכה. ימים כאלה מביאים עוד שיפור, עוד חומר למחשבה גם בידי מקבלי ההחלטות, גם בידנו, אנחנו כנבחרי ציבור וגם בידי הנבחרים שלכם בהסתדרות המורים. שוב תודה, יפה, על השותפות, שותפות שהלכה והתחזקה.

אני אמרתי ביקורת על נוכחות בוועדה. הביקורת שלי יותר על ארגון המורים. הסתדרות המורים בקדנציה הקודמת הייתה לא מספיק והערתי תמיד. נציגי מועצת התלמידים, שזה על זמן הלימודים שלהם מופיעים בוועדות החינוך. היום מופיע אחד מחיפה, למחרת זה מתל אביב. מחלקים את העבודה ביניהם. אכפת להם כי זה מעצב את פני מערכת החינוך. אני מודה לך יפה שלאחרונה באמת מצאת לנכון לשים יחידת קשר שנוכחת כאן יום-יום, שעה-שעה. אני חושב שזה מבורך, זה תורם למערכת החינוך, תורם למורים, תורם לילדים, תורם לחברה בישראל.

בדרך כלל אני בבית אומר את המילה האחרונה וגם בוועדה, אבל היום אני אתן ליפה לסכם את הדיון.
יפה בן דוד
משפט לפני שאסכם.
ד"ר מולה
שלום לכולם, אני ד"ר מולה מסניף נהריה, סגן של יקי גוב ארי.

אנחנו ניתן אמון ביפה בן דוד. אני תקווה כי הקשר החי בין הסתדרות המורים לכנסת יתהדק יותר ויותר. אני חושב שאם חברי הכנסת יתמכו במורים, זה קידום מעמד המורה מבחינה כלכלית, מבחינה חינוכית.

אנחנו צריכים לתמוך בו למרות שאנחנו לא מפלגה כלשהי. אנחנו צריכים לתמוך בו בבחירות הבאות, שכל חברי הכנסת ידעו.
היו"ר יעקב מרגי
תתמכו בכנסת. יש כאלה שלא תומכים בכנסת.
ד"ר מולה
חג שמח לכולם.
קריאה
הוא עושה איתך דין.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני לא עושה דין, אני עובד לשם שמיים. אמר לך השר בתחילת הדיון. בבקשה.
יפה בן דוד
טוב, אז בהחלט זה יום חג לעובדי הוראה וביום חג אומרים גם תודות.

אני קודם כול רוצה להודות לך, ידיד אמת ורע וחבר עבור ציבור עובדי ההוראה במדינת ישראל, יושב ראש ועדת החינוך, רבי יעקב מרגי, באמת על עבודתך הנאמנה, המסורה, ואני בטוחה שנמשיך לשתף פעולה לטובת כלל עובדי הוראה.

לידידי, חברי, לבן עירי, חבר הכנסת מיקי זוהר שגם בא מקריית גת, צמח מקריית גת, עושה עבודת קודש גם עבור העיר וגם עבורנו, ציבור עובדי הוראה, שהצטרפת לחוק שאותו מוביל יושב ראש הוועדה, יעקב מרגי.
היו"ר יעקב מרגי
ולוחם לצדק חלוקתי.
יפה בן דוד
נכון, ושוויוני, ואנחנו נמשיך לשתף פעולה.

אני רוצה לסכם בנימה חיובית ולהגיד גם תודה לכל ציבור עובדי הוראה במדינת ישראל, למורים, מורות, גננות, מנהלות, יועצות, סגנים, סגניות וכל ציבור עובדי הוראה שמכיל את כולם. תודה וברכה על כך שבחרו במקצוע ההוראה כמקצוע שעושים אותו בשליחות רבה עם מסירות, עם נתינה אין סופית, עם אהבה רבה.

אני רוצה לאחל לכולנו, לכל מערכת החינוך במדינת ישראל, שהשנה הבאה, א', תהיה נטולת אלימות ושתמשיך למנף את הערכים החשובים, הערכיים של חינוך בישראל. אנחנו גם נשתף פעולה עם הרשויות. יש ראשי רשויות שקוראים על שם רחובות, על שם מנהלים, על שם מורים באמת שהטביעו את חותמם במערכת החינוך בעירם ואנחנו נמשיך גם לעשות ולשתף פעולה. אני חושבת שזה גם צעד מאוד חיובי ובאמת אקט מאוד חשוב שרשות מודה לאיש חינוך.

לסיכום, אני שוב רוצה להודות לכל מי שהגיע, כל אחד לפי תפקידו, לפי מעמדו כדי לכבד את יום המורה, את יום הגננת, את ציבור עובדי הוראה ולהוקיר אותם על עבודתם. אנחנו מפה רוצים לשלוח להם ברכה חמה, שימשיכו בעשייתם החינוכית, שימשיכו לעשות ולהצליח בעזרת השם ויהיו ברוכים כולכם. תודה לך, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך, תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30.

קוד המקור של הנתונים