ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/12/2017

סטאטוס אישור תקנות החוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך התשע"ד-2014 - לציון יום הסוכרת הבינל"א

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-21OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 519

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, א' בטבת התשע"ח (19 בדצמבר 2017), שעה 9:30
סדר היום
סטטוס אישור תקנות החוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך התשע"ד-2014 – לציון יום הסוכרת הבין-לאומי
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מסעוד גנאים
חברי הכנסת
יואב בן צור
מוזמנים
עירית ליבנה - מפקחת על תחום הבריאות, משרד החינוך

עו"ד מיכל חורין - הלשכה המשפטית, משרד החינוך

חוה אלטמן - דיאטנית אחראית ארצית בבריאות הציבור, משרד הבריאות

עו"ד אבינועם סגל - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

רות שטסל - אחראית מדיניות מזון בריא, עיריית תל אביב-יפו

עו"ד רות דיין מדר - מנהלת תחום חברה, מרכז השלטון המקומי

עו"ד רחלי הכהן - המועצה לשלום הילד

אורית חזון מנדל - מנכ"ל, פורום ועדי ההורים היישוביים

צור טהון - צוות הזנה, פורום ועדי ההורים היישוביים

מוסא עבד אל-רחמן - ועד הורים ארצי, אבו גוש

עינאק' מוואסי - מורה, באקה אל גרביה

עפר לאופמן - יו"ר הוועד המנהל, עמותת מהיום

ד"ר עמי בן-יהודה - מנכ"ל, עמותת מהיום

מיכל שלוסברג - דוברת, עמותת מהיום

אורלי טמיר - חברה, עמותת מהיום

איילת מייזנר - חברה, עמותת מהיום

גלית אלדרוטי - עמותת עתיד

איתי פרקש - מנכ״ל, food revolution

קונסטנטין שוויביש - מנכ"ל, איגום

אינסה ליאחוביצקי - איגום

אפרת טיש - מקדמת מדיניות ציבורית, האגודה לסוכרת נעורים בישראל

אור בנימין - "יום שני ללא בשר"

סמדר עובדיה - לקט ישראל
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
יעקב סימן טוב

סטטוס אישור תקנות החוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך התשע"ד-2014 – לציון יום הסוכרת הבין-לאומי
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. 19 בדצמבר 2017, א' בטבת התשע"ח. הנושא שעל סדר היום: סטטוס אישור תקנות החוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך, התשע"ד-2014 – לציון יום הסוכרת הבין-לאומי.

עזבו את הכותרת הארוכה. יש הרבה ימי אזכור בכנסת והקצב המהיר שהם מגיעים – אני חושב שצריך לעשות אותם פעם בשנתיים, דו-שנתי, כי נראה לי שרק אתמול היה יום הסוכרת בכנסת. אני זוכר כבר כמה ימי סוכרת בוועדה ואנחנו בסך הכול שנה שלישית בוועדה הנוכחית בקדנציה הזו, אבל טוב שיש את הימים האלה, אני חושב שזה מגביר מודעות.

אני לא הייתי צריך דיון כדי לספר לעצמי מה הסטטוס של התקנות. משרד החינוך העביר אלינו, אם אני לא טועה, בערך, הערכת זמן, קרוב לחמישה-שישה חודשים, יותר אפילו, את תקנות המזון הבריא במוסדות החינוך. התקיים דיון והנה באנו להצביע, לאשר אותן. אני חושב שהיה צריך לאשר אותן והלוואי וכולי האי, אבל חייבים שיהיו תקנות ושיהיה לפחות נייר עבודה איך בודקים ואיך עוקבים ואיך מפקחים ואיך אוכפים. והנה בדקה ה-90, במושג מושאל מעולם הספורט, חבר הכנסת יעקב אשר הגיש רביזיה כי הוא חשב שצריך לשפות מוסדות שלא מתוקצבים על ההזנה, והם נותנים הזנה, על העלויות הכרוכות מהתקנות. אנחנו סברנו שיש קודם כל להעביר את התקנות, ומי שצריך לעבוד ולהילחם ולהיאבק, ויש להם את הכלים. עם כל הכבוד, אני אומר עכשיו, יישמע כביקורת, לא יישמע כביקורת, יש לסיעתו את ועדת הכספים שעומד בראשה חבר הכנסת הרב משה גפני. הוא, באבחת תקיעה של תקנה אחת למשרד החינוך היה משיג את התקצוב, את השיפוי, אבל הכי טוב "לתקוע" רביזיה – שכל ילדי ישראל יאכלו אוכל לא בריא ואף אחד לא יאכוף זאת. תמיד אני אומר את דברי התוכחה שלי ואני כבר שומע את זה שנוזף בי מאחורה, העוזר שלי, שהוא לא פה: למה אתה תמיד נכנס למקומות האלה? אבל אין לי ברירה, זה האופי שלי. ואל תחשדו בי, אני לא מזוכיסט. אני לא בורח לאזורי נוחות. אני חושב שהיה צריך להעביר את תקנות המזון הבריא. תאמינו לי, אם חבר הכנסת משה גפני רוצה עכשיו להעמיד בטור ובצעידה של שלשות, או בצעידה של שלשות או בשמאל-ימין את כל צמרת משרד החינוך – הוא היה עושה את זה. או משרד האוצר כדי להשיג את אותם. לא, אין כסף עלוב, אבל סכומים נמוכים לשפות. אבל חוסר רגישות. אפילו אטימות הייתי אומר. "לתקוע" את כל התקנות. במקום לפתור משבר קטן ככה, ואנחנו יודעים שכשרוצים איך פותרים משברים.

אז זה הסטטוס. נתתי לכם את הסטטוס ועליתי כנראה גם על בריקדות ואני לא מתכונן לתת הסברים לאף אחד. אני חושב שצריך להעביר את תקנות המזון. והביקורת שלי לא רק אליו ולסיעתו – גם למשרד החינוך. לא - - -. למה לא - - -? לפני כשבועיים התקיים פה דיון על אי יישום חופשת חנוכה, נכון? ואי התקצוב של הרפורמה הזו של החופשות. אז הגיעו לכאן גם השר, גם המנכ"ל, והפעילו ודיונים מול, ויהיה מימון של חופשת הפסח. אז גם זו סוגיה שמישהו צריך להרים את הקול, לדפוק על השולחן ולהגיד: סליחה, מעבירים אותה. אבל זה לא עובר. הכי קל לשלוח לי כל פעם, כמו מוניטור בתדר קבוע, עיתונאי שאומר לי: מה עם תקנות המזון? אני מפנה אותם למשרד החינוך. תקנות המזון הבריא, אבל משרד החינוך אומר: זה בוועדת החינוך, התרבות והספורט. אנחנו נתנו לך, תעביר אותן. בסדר, כל אחד אוהב לאכול את הפולים היבשים עם הטוחנות של החבר. יש משמעת קואליציונית, אני לא עושה את זה. אז אני לא מוציא את הערמונים מהאש לאף אחד, אבל אני קורא להעביר סוף-סוף את תקנות המזון הבריא.

בימים האחרונים שמעתי שאולי – נכון, לא רוצים להחריג בקום ועשה, אבל המוח היהודי מייצר פתרונות. יהיו תקנות אחרות ללא אותם מוסדות, שייתנו פתרונות לכלל מערכת החינוך. כי בקום ועשה להחריג בתקנות זה לא נראה טוב, לא חכם וטוב שלא אושר. אמר לי מאן דהוא במשרד החינוך שכנראה הם ינסו להעביר תקנות אחרות שלא מופיעות בהן. זו לא החרגה. תקראו לזה איך שאתם רוצים. הוא לא הרג אותו, רק הוא הפסיק את פעולת החיים שלו. הוא לא החריג אותם, אבל לא הכניס אותם לתקנות. אני מקווה - - -. אתם יודעים מה? הרע במיעוטו. לפחות שכלל ילדי ישראל ייהנו מהתקנות של המזון הבריא.
עירית ליבנה
אתה יכול להגיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
תבדקי בלשכת השר.
עירית ליבנה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אז אני אמרתי שכן. אם זה יגיע בצורה כזו, אני מוכן להעביר אותן. אני מוכן להעביר אותן. אין שום סיבה שכולם יסבלו בגלל קבוצה מסוימת.

עד כאן. תקראו לזה סטטוס, תקראו לזה נאום תוכחה, דברי זעם, מה שאתם רוצים – תקנות המזון הבריא.

היועצת המשפטית רוצה לשפוך קצת אור?
מירב ישראלי
זה בדיוק מה שתיארת. אני רק אומר שבאמת כל תקנות שיגיעו שהן חלקיות, אנחנו נצטרך כמובן לבחון את זה לאור עיקרון השוויון וכולי. זו רק אמירה ככה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נשמע את משרדי הממשלה: החינוך, הבריאות ונפתח דיון במסגרת היום. ננסה לסכם את הדיון עם מסקנות שיעלו מתוך הדיון לטובת ילדי ישראל, לטובת בריאותם, וכמה שנצליח עוד לשפר את המצב בתחום הסוכרת – והיה זה שכרנו.

הגברת עירית ליבנה.
עירית ליבנה
אני חושבת שאנחנו עושים מהלך מאוד נכון. יתמכו בזה תיכף. אני חושבת שמערכת החינוך עושה מספר מהלכים בנוסף לחקיקה. אני חושבת שיש איזשהו שינוי שחל, חל כבר שינוי במערכת, מתוך זה שההיענות של ההורים לכל התהליכים, מתוך התמיכה של הגופים החיצוניים. זאת אומרת, אנחנו לא חיכינו ולא מחכים ולא תולים את יהבנו רק בנושא הזה. אני חושבת שהנושא של חקיקה ותקנות זה הנשק הכי כבד שיש, ועשינו אותו בהדרגה, ולצידו בכל הזמן - - -
היו"ר יעקב מרגי
הגברת עירית ליבנה, בדיון שהיה לפני כחודש ומשהו על מכירת מזון עלה קושי, - -
עירית ליבנה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
- - ללא התקנות, לאכוף וליישם.
עירית ליבנה
נכון, אבל כן התחלנו ואנחנו רואים - - - בבתי הספר, בגני הילדים, במודעות, בהיענות של שאר ההורים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז בואי, אני אספר לך סיפור. תקשיבי, הקפצתי את הבן שלי בי"ב לבית הספר. תיכון ממלכתי. אני מדגיש את זה. אז הוא אמר לי: אבא, תיכנס ל"תפוז" פה בדרך. אני אמרתי לו: למה? אמר לי: תשמע, פה אני קונה בואנו – שלושה במחיר שאני קונה אחד בקיוסק.
עירית ליבנה
אוקיי. אז לא ימכרו. אז שלא יקנה בכלל.
היו"ר יעקב מרגי
אז עדיין מוכרים. בקיוסק של בית הספר עדיין מוכרים.
עירית ליבנה
נו, זה בדיוק התקנות. אנחנו כל הזמן סחור-סחור ואנחנו חוזרים לאותו דבר.
קריאה
איפה - - - בואנו?
עמי בן-יהודה
זהו. עדיף שתאכל תפוח מאשר בואנו.
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת את התשובה, נכון?
עירית ליבנה
אנחנו הולכים סחור-סחור ואני חושבת שאם לא נצליח יהיה לנו קשה מאוד לעשות שינוי. יש הרבה מדינות בעולם שעשו את השינוי הזה וכן הרחיקו לכת והוציאו בכלל קיוסקים. זה עלה בדיון - - -
מירב ישראלי
לפעמים זה גם הקיוסק ליד בית הספר, לא בתוך בית הספר, כשהתקנות האלה לא יחולו - - -
עירית ליבנה
ברור. שעדיין לא, אבל בואו נתחיל קודם כל בשינוי בתוך הסביבה עצמה ונעשה את זה בשיתוף, ואנחנו חייבים ומחויבים. לא סתם אמרתי מי, כי גם הלשכה המשפטית ועם היועצת המשפטית מירב ישראלי והכול - - -
היו"ר יעקב מרגי
הנה, הרמתי לכם להנחתה – תיקחו את זה, תזרזו את זה, תביאו את זה. שהם יסתכלו על עצמם במראה איך הם הפקירו את האוכלוסייה שלהם.
עירית ליבנה
וזה מה שעצוב – שאנחנו נדאג לאוכלוסיות שלנו ודווקא אוכלוסייה שכל כך נדרשת למזון הבריא הזה, בסופו של דבר גורמת לעצמה להיות מוחרגת וחבל. הבריאות שלהם והתחלואה אצלם בדיוק אותו - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, יותר.
עירית ליבנה
יותר. יותר. ראינו את הנתונים שפרסמו לגבי אחוזי ההשמנה עכשיו במדינת ישראל בכיתות ז'. משרד הבריאות העלה לפני שבוע באתר נתונים מזעזעים שאחוז ההשמנה הוא כל כך גדול, ואם אנחנו לא נעשה את זה ביחד לא נתקדם. אנחנו נגרום עוול.
היו"ר יעקב מרגי
תציג את עצמך, בבקשה.
עמי בן-יהודה
דוקטור עמי בן יהודה, מנכ"ל עמותת מהיום – הפורום הישראלי לאורח חיים בריא.

אני מאוד מודה לך על קיום הישיבה כי אנחנו באמת צריכים פה לנוכח המצב – תיכף אני אגע במצב – אבל אנחנו חייבים לדחוף את הכול קדימה. ואם יש פה פתרון, אני מאוד שמח לפתרון. אנחנו צריכים לזכור ש-53% מהמבוגרים בישראל בעודף משקל.
יהודית גידלי
כמה אחוז?
עמי בן-יהודה
53%.
יהודית גידלי
מבוגרים, כן?
עירית ליבנה
מהמבוגרים.
עמי בן-יהודה
מבוגרים. כן. שליש מהילדים בכיתה א'.
עירית ליבנה
- - - 20% בכיתות ז' - - -
עמי בן-יהודה
יש לנו פה מצב של פרסום, מה שהיה במשרד הבריאות בשבוע שעבר – 49% מהילדים בשדרות.
עירית ליבנה
61% בג'סר א-זרקא.
עמי בן-יהודה
61% בג'סר א-זרקא – זה היה המשפט הבא שלי. ארבעת היישובים הבאים זה ישובים ערביים.
היו"ר יעקב מרגי
ג'סר א-זרקא – כמעט לא נפקד מקומה בשום מדד.
יהודית גידלי
61%?
עירית ליבנה
61% מהילדים בכיתה ז' עם עודף משקל בג'סר א-זרקא. 61% - - -
היו"ר יעקב מרגי
תן לי להתפרץ לתוך דבריך, אני אשאל אותך שאלה: אנחנו מכירים את בני הנוער שלנו – לא כולם אוהבים את שיעורי החינוך הגופני. בינינו, זה גם כמעט לא חינוך גופני. זה תמיד בשעות הבוקר כשחצי עוד ישנים, המורה הלך להביא את הכדור, הקבוצה הזו במגרש, השנייה עוד לא אספו אותה ונגמרה השעה. אתם מכירים את זה, זה לא השתנה. לפני 40 שנה הייתי שם, 50 שנה, זה אותו דבר.
עמי בן-יהודה
אנחנו בדקנו – יש לך עשר דקות פעילות בממוצע.
היו"ר יעקב מרגי
אבל במקביל תבדוק את אותה שכבה – בוא נדבר על השכבה הבוגרת – תראה שחלק לא מבוטל מהם הולכים לחדרי כושר בכסף מלא, של ההורים, למי שיש. אתה עמותה. עכשיו, תראה איזה מצב: אנחנו, הריבון לכאורה, מבקשים את הסעד לדחוף. אני עובד גם על זה. אני חושב שהגיע הזמן בזמן שאנחנו אוהבים לתת חוג לכל ילד ולסבסד פה – לתמרץ ילדים כאלה שילכו לחדר כושר. גם לסבסד, עם כל הכבוד, הרשויות המקומיות, המתנ"סים, יש להם חדרים והם לא מרחמים. המחיר של הרשויות המקומיות, חדרי הספורט והכושר של הרשויות המקומיות וחברת המתנ"סים זהה כמעט למחיר של המכונים הפרטיים. ואני חושב שצריך להיכנס. זה מקום שצריך להיכנס ולטפל, אבל אני אומר את זה לעצמי.

בבקשה.
עמי בן-יהודה
אבל אתה נוגע פה בשתי נקודות: דבר ראשון, בעצם הבריאות לעשירים היא טובה יותר מאשר לעניים. ופה אנחנו מדברים על הקבוצות החרדיות, ערבים - - -
היו"ר יעקב מרגי
- - - זה מרק שלא צריך הוכחה.
עמי בן-יהודה
כמובן, אבל הדבר השני הוא: יש תכנית לאומית שנקראת "אפשרי בריא", שאמורה בדיוק לעשות את הדברים האלה – להכניס עוד שעת פעילות בתוך בתי-הספר. יש לך את הפעילות אחרי בית-הספר, יש לך את כל מה שקשור לדברים האלה. כמה פעילות יש ב"אפשרי בריא"?
היו"ר יעקב מרגי
נשמע בהמשך. תודה.

הלאה, גברתי.
חוה אלטמן
חוה אלטמן, משרד הבריאות.

מה שאני רוצה להגיד זה שיש את החוק המקביל שמטפל בעצם בצהרונים, בתזונה בריאה בצהרונים. ואנחנו הוצאנו כבר מכרז. המכרז להעסקת גוף שייפקח על ההרכב של המזון, האיכות התזונתית בצהרונים בארץ עומד להסתיים בשבוע הבא. אחר כך אנחנו נקבל את כל ההצעות, נעבוד איתן, ואנחנו מקווים שבסביבות חודשיים אנחנו נוכל להתחיל לפעול, לעשות פיקוח בצהרונים שבהם משרד החינוך לא מפקח, שזה פחות או יותר כ-2,000 צהרונים שקיבלנו עכשיו בתיאום עם משרד החינוך. זאת אומרת, זה משהו שסיכמנו.
מיכל חורין
זה בדיוק אותו דבר.
עירית ליבנה
זה בדיוק אותו דבר. זה אותו הרכב מזון שאנחנו קיבלנו ממשרד הבריאות.
חוה אלטמן
ההרכב של המזון והדרישות הן אותן דרישות כי זה אותו חוק, זה אותם - - - שמשרד - - -
עירית ליבנה
בדיוק - - -
היו"ר יעקב מרגי
והתקנות שלכם עברו באישור בחקיקה?
חוה אלטמן
כן, כן.
היו"ר יעקב מרגי
לא נוהל פנימי או תקנות. הן ממש אושרו.
חוה אלטמן
לא, לא, לא, לא - - -
מיכל חורין
- - -
עירית ליבנה
- - -
חוה אלטמן
זה עבר כאן, אבל כי הן מחייבות.
היו"ר יעקב מרגי
זאת אומרת, יצא לו "פוקס" שבדיון הזה הוא נוכח - - -
מירב ישראלי
זה באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.
עירית ליבנה
כן.
חוה אלטמן
כן.
מיכל חורין
וגם שהתקנות ההן חלות על צהרונים שמפעילה רשות מקומית. זאת אומרת, העלויות הנוספות הן על רשויות מקומיות ולאו דווקא על בעלויות שמפעילות את מוסדות החינוך, ומכאן אני חושבת - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך.

האמת היא, הרביזיה מדברת יותר על מוסדות שנקראים תרבותי ייחודי שזה גילאים גדולים יותר. לכן, שם זה עבר - - -
עירית ליבנה
נכון, נכון.
חוה אלטמן
למה? יש שם כיתות גן.
עירית ליבנה
לא. בתרבותי ייחודי שאנחנו תקועים זה ילדים בני - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, לא. שם אין להם בעיה.
חוה אלטמן
סליחה. אוקיי. אוקיי, אוקיי.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו רצינו להבין איך אותן תקנות פה עברו ופה לא עברו.
עירית ליבנה
זה אותו מזון, אותן תקנות - - -
מיכל חורין
- - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תודה. נכון. אנחנו בלהט הצער, נקרא לזה ככה, מיד קפצנו על זה, אבל זה לא דומה.

בבקשה.
חוה אלטמן
אני יכולה להגיד עוד משהו על "אפשרי בריא".
היו"ר יעקב מרגי
כן, בבקשה.
חוה אלטמן
"אפשרי בריא" התחיל לפעול מחדש, יש התארגנויות חדשות, יש רשויות שנכנסו למערכת.
רות דיין מדר
בכמה רשויות זה עובד?
חוה אלטמן
כרגע זה בתהליך. אני לא בטוחה בכמה רשויות זה עובד, - -
רות דיין מדר
זה עדיין לא התחיל לעבוד בכל - - -
חוה אלטמן
- - אבל כל ההתארגנות סביב זה - -
רות דיין מדר
- - -
חוה אלטמן
- - וכל המרכז של השלטון המקומי מעורב. מתחיל קורס הדרכה לנציגים מרשויות שקיבלו אישור לנושא הזה ויש הרבה פעילות במדיה על הנושא באינטרנט. זאת אומרת, הנושא לא מת לגמרי. הרשויות עצמן הן בתהליך עבודה.
עירית ליבנה
- - -
חוה אלטמן
הנושא מצריך כוח אדם, מצריך מיומנות של אנשים, אנשים שמתמצאים בכל התחומים שקשורים ב"אפשרי בריא".
היו"ר יעקב מרגי
מתי התכנית הזו, "אפשרי בריא" יצאה לאוויר העולם? ההחלטה התקבלה של "אפשרי בריא".
חוה אלטמן
ההחלטה הראשונית היא משהו כמו ארבע-חמש שנים.
עירית ליבנה
יותר - - -
עמי בן-יהודה
יותר. יותר.
עירית ליבנה
אז יותר.
קריאה
יותר.
חוה אלטמן
בזמנו היא עבדה במשהו כמו 11 רשויות, אבל אחר כך הייתה בעיית תקציב, הממשלה לא אישרה תקציבים, הייתה איזושהי הירגעות מסוימת ברשויות - - -
היו"ר יעקב מרגי
כמו כל מסיבות העיתונאים שמכריזים על זה ואחר כך מפסיקים את הכספים.
רות דיין מדר
- - -
עירית ליבנה
זה לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
הגברת רות דיין, אני רואה שבוער לך – תדברי. "אפשרי בריא". תציגי את עצמך.
רות דיין מדר
עורכת הדין רות דיין מדר, מרכז השלטון המקומי. ממונה על תחום הבריאות במרכז השלטון המקומי.

רשת ערים בריאות היא יחידה שנמצאת במרכז השלטון המקומי והיא עובדת יחד עם משרד הבריאות על מנת לקיים את תכנית "אפשרי בריא" ברשויות המקומיות. עד לרגע זה התכנית לא התחילה לפעול ברשויות בגלל עניינים בירוקרטיים, משפטיים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא תקציבי?
רות דיין מדר
לא.
היו"ר יעקב מרגי
להוסיף משהו?
רחלי הכהן
כן.
היו"ר יעקב מרגי
המועצה לשלום הילד, בבקשה.
רחלי הכהן
רחלי הכהן מהמועצה לשלום הילד.

אני רק רוצה קודם כל להתייחס לדברים של הגברת עירית ליבנה ממשרד החינוך לעובדה שבעצם חל שינוי במערכת. כמובן שאנחנו מאוד מברכים על זה ושמחים, אבל אני רוצה להזכיר שזה שחל שינוי, סביר להניח שהשינוי חל בקרב שכבות חזקות שיש להן גם יכולת כלכלית וגם ידע. ולכן מבחינתנו אני שוב מזכירה שהזכות לבריאות חלה על כל הילדים שווה בשווה. וכמובן להזכיר שחוק שעבר ב-2014 הוא הצהרת כוונות, הכול טוב ויפה, אבל ללא - - - וללא - - - אין לה שום משמעות, ולכן אנחנו מצטרפים לדברים שנאמרו כאן - - -
היו"ר יעקב מרגי
נציגות ההורים, בבקשה.
מוסא עבד אל-רחמן
בוקר טוב לכולם. עבד אל-רחמן מוסא מהכפר אבו-גוש.

אני מדבר בקשר לקיוסקים שנמצאים בתוך בתי הספר. חלק מבעלי העסק הזה – זה לא עסק ששייך למועצה או שייך לרשויות, אלא שייך לבן אדם פרטי. בן אדם פרטי מסתכל לא על הבריאות של הילדים, אלא מסתכל על הכיס – כמה שאפשר להכניס לכיס הזה. לא אכפת לו מהילדים, והם מכניסים בתוך הקיוסק דברים שמשמינים, דברים שבאמת - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא בריאים.
מוסא עבד אל-רחמן
לא בריאים.

אני מדבר אישית על הנכד שלי. יש לי נכד בן עשר והוא נמצא בחטיבה. תאמין לי, אם אני אביא אותו, תראה אותו, הוא לא ייכנס מהדלת מרוב שהוא שמן.
היו"ר יעקב מרגי
מהגנטיקה של סבא שלו. אני מכיר את סבא שלו לפני הדיאטה.
מוסא עבד אל-רחמן
וזה מפריע גם לילד. הילד, כשהוא הולך לבית הספר, ילדים אחרים מתגרים בו - -
היו"ר יעקב מרגי
דיברנו על זה, נכון.
מוסא עבד אל-רחמן
- - ומתחילים להגיד לו: אתה שמן, שמן, שמן - - -
היו"ר יעקב מרגי
כל התופעות החברתיות הנלוות לכך. נכון.
מוסא עבד אל-רחמן
אז אני מאחל שאנחנו נמצא איזו דרך ביחד על מנת שבאמת נעצור את הדברים האלה ולא - - - לדברים הרעים חס וחלילה לילדים.
היו"ר יעקב מרגי
בהקדם. תודה.

הגברת אורית חזון, בבקשה.
אורית חזון מנדל
אורית חזון מנדל מפורום ועדי ההורים היישובים.

אני רוצה בבקשה להגיד מספר דברים. דיברו כאן הגברת עירית ליבנה ממשרד החינוך, הגברת חוה אלטמן ממשרד הבריאות, אני רוצה פשוט להגיד: יש כאן איזושהי מלחמה, משהו קורה פה בין משרד הבריאות למשרד החינוך. אנחנו מבקשים פיקוח על האוכל בצהרונים, מבקשים פיקוח על הקפיטריה, מבקשים פיקוח שיהיה, שהמשרדים ישתפו פעולה אחד עם השני. כי כרגע עד עוד שבוע יש איזה סוג של פיקוח של משרד החינוך שמכשירים מורים-מורות, שהם פשוט לא ממש יודעים מה לעשות כל כך, ומשרד הבריאות לא ממש מעורב בעניין של הפיקוח.
עירית ליבנה
מה? מה?
היו"ר יעקב מרגי
את מכירה שזה קורה? את יודעת על מה - - -?
אורית חזון מנדל
כן, אני מכירה שזה קורה, ועכשיו יש איזשהו מידע - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נשמע - - -
עירית ליבנה
מורים ומורות - - -?
היו"ר יעקב מרגי
הגברת עירית ליבנה, תתייחסו אחר כך.

אני לא יודע על קושי של תקשורת בין משרד החינוך למשרד הבריאות בסוגיית המזון.
אורית חזון מנדל
הם פשוט מטילים את האחריות בין אחד לשני. וגם שמענו פה את הגברת חוה אלטמן אומרת ואת הגברת עירית ליבנה. אתה שומע דברים.
חוה אלטמן
אבל זה - - - על שיתוף פעולה.
אורית חזון מנדל
צריך פה לשים דגש שיהיה פיקוח של שני המשרדים, שיתוף פעולה, אפילו של שלושה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש חלוקת עבודה ברורה, מוגדרת – איפה, מי - - -
אורית חזון מנדל
זה דבר אחד.

דבר שני, העניין של התקנות. אני חושבת שצריך לעשות עבודה של מודעות, להעלות את המודעות לאורח חיים בריא. זה דבר שאפשר לעשות עכשיו, כבר בימים האלה, במשרד החינוך: להפיץ פרסום, לתת תקציבים, להעלות את המודעות בבתי הספר, אצל הילדים, אצל ההורים, אצל המחנכים. צריך לעשות עבודה ממש משותפת כדי להעלות את המודעות. כי רואים שברשויות עשירות יש מודעות מאוד גבוהה וזה עובד, וברשויות חלשות יותר, שאין להן תקציב לזה, זה לא עובד והילדים ממשיכים לאכול מזון לא בריא, מזון מזיק.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

מר צור טהון.
צור טהון
צור טהון, נציג פורום ועדי ההורים היישוביים.

קשה לי לספור את מספר הפעמים שעליתי ברינה לכנסת ישראל וחזרתי עם מפח נפש. אנחנו עושים את זה כבר מ-2012 – חלק מהקולגות שלי.
היו"ר יעקב מרגי
בהתחלה כשפתחת, שמחתי. אמרת: קשה לי לספור.
צור טהון
אוקיי. אני ניסיתי, אבל לא הצלחתי לספור. זה מדובר על הרבה פעמים.
קריאה
מר צור טהון ואני סופרים מ-2012.
יהודית גידלי
זה נקרא ניצחון התקווה על הניסיון.
מירב ישראלי
כן - - -
צור טהון
הנה, עובדה שאני פה. עובדה שאני פה, אז יש עוד תקווה. כדי לתת לחברים פה איזושהי אינדיקציה לזמן שעבר מאז שהתחילו להתפלפל על אישור התקנות – דור שלם בזמן הזה של תלמידי תיכון כבר סיים את לימודיו. איבדנו אותו. עכשיו אנחנו לקראת סיום הדור השני. אז קצת לתת אינדיקציה מספרית.

עכשיו, לגבי מה שנאמר קודם, לגבי הקושי ביישום החוק. לחוק יש משמעות סימבולית, לא רק בשטח. זו איזושהי אמירה תקדימית של המחוקק, ולכן לנו זה מאוד חשוב – ההורים. בסדר? יש לזה הרבה משמעות. זאת אומרת, אני מוסיף לדבריה של הגברת עירית ליבנה.

עכשיו, נאום התוכחה שלך – הזדהיתי עם כל מילה שלו ואני מוסיף תוכחה משלי: זה פשוט מגוחך. אם היושב ראש יוכל להגיד לנו מי הפרסונה הספציפית שעליה ניתן להפעיל לחץ, אנחנו נעשה את זה. כי אני קצת איבדתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
הרביזיה היא של חבר הכנסת יעקב אשר.
צור טהון
חבר הכנסת יעקב אשר ספציפית יכול לקדם? הוא יכול לבטל את הרביזיה?
היו"ר יעקב מרגי
רק הוא. הוא צריך לבטל את הרביזיה שלו, לחזור בו מהרביזיה.
עירית ליבנה
- - - או שימשוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
רביזיה זו בקשה לדיון חוזר.
צור טהון
אני יודע. אני גם הייתי פה כשהוא עשה את זה. אוקיי.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, זהו.
צור טהון
הבנתי, קיבלתי. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
הגברת רות שטסל.
רות שטסל
כן.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
רות שטסל
תודה.

שמי רות שטסל מעיריית תל אביב-יפו. אני מנהלת תכנית "בתיאבון", שזו מדיניות מזון עירונית, ואני רוצה להתחבר לכל מה שנאמר פה ולהוסיף שבאמת אנחנו גם מצפים לתקנות. גם בעירייה כמו עיריית תל אביב שיש בה תקציבים, אבל גם זקוקים למשהו ברמה המדינית. אני מתחברת למה שנאמר פה מחברתי מהמועצה לשלום הילד שגם לאוכלוסיות חלשות צריך להתייחס. ואני חושבת שיש פה מקום שזה לא רק מודעות ופרסום, אלא זה לייצר שינוי מבני בתוך בית הספר של איך מקדמים בכלל שיח על מזון בריא - - -
היו"ר יעקב מרגי
תל אביב היא רשות חזקה, בסדר?
רות שטסל
כן. אנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתם מתמודדים בכלל עם סוגיית הרוכלות בסביבת בתי הספר?
רות שטסל
מאוד-מאוד-מאוד קשה, ובגלל זה אני אומרת: אני פה על אף שאני רשות חזקה, על אף שיש לי פיקוח. מבחינת סדר גודל יש לי 600 גנים, 400 צהרונים, יותר מ-100 בתי ספר יסודיים ועוד 40 בתי ספר תיכונים – לא מצליחים להתמודד עם זה כי צריך לזה גיבוי. זאת אומרת, צריך לזה גיבוי של משרד החינוך. ברגע שמנהל בית הספר לא מבין שזה חלק מהמדדים שלו, יש פה בעיה ולא משנה מה הרשות המקומית אומרת. ואת מנהל בית הספר – מי שלא נמדד על משהו לא יכול לעשות שינוי. ומנהל בית הספר, יש לו שעות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שזה רעיון מצוין, רעיון מצוין – להוסיף עוד מדד.
רות שטסל
עוד מדד. להכניס במיצ"ב, להכניס - - -, לתת להם - - -
מירב ישראלי
זה, דרך אגב, גם לשנות את החוק.
קריאה
לשנות את התקנות - - -
קריאה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
לא קשור. אנחנו ביום הסוכרת הבינלאומי.
רות שטסל
לא קשור ליום הסוכרת. אני מדברת על איך לקדם את הדברים בחינוך.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי, אני חיפשתי את הסיכום, את הפקודה לסיכום. נתת לי אחת.
רות שטסל
מעולה. אז יש לי עוד אחת. בוא נראה אם אני אצליח לתת לך גם אותה.

העניין של התיכונים. אנחנו עשינו פרויקט מאוד גדול בנושא הקפיטריה. כבר מסוף שנת 2016 אנחנו עובדים על זה. עשינו מחקר, לקחנו מדגמית מילדים דיווחים מה הם אוכלים כל יום בשביל להבין מה קורה שם. גילינו שלילדים בתיכונים יש כמה בעיות. בעיה אחת: הם אוכלים ארוחת צהריים כפולה. למה? הם מבחינה פיזיולוגית ומבחינה תזונתית רעבים בשעה 11:30. מה שיש להם בקפיטריה או מסביב לקפיטריה זה, מה לעשות, junk food. זו לא ארוחה מזינה. אז הם אוכלים את ה-600 קלוריות האלה שהן לא מזינות. הם מגיעים הביתה ואוכלים שוב. אז זה מתחבר למדדי ההשמנה שדיברו פה חבריי.
דבר נוסף
יש עניין פסיכולוגי שהמון בנות – זה לא in גם לאכול בבית הספר וזה לא in לקחת אוכל לבית הספר. שזה נושא אחר, זה הרגלי האכילה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, הם אוכלים בבית הספר. זה לא in לקחת אוכל.
רות שטסל
זה גם לא לאכול. יש בנות שלא אוכלות בבית הספר.
יהודית גידלי
אז הן אוכלות במקום אחר?
רות שטסל
אז הן מפתחות בעיות אכילה.
מירב ישראלי
- - -
היו"ר יעקב מרגי
יש כאלה שמפתחות - - -
רות שטסל
אין זמן. כן.

ועכשיו, מה שאני אומרת זה לשנות את המבנה של הקפיטריה. זה לא סוד שבבתי הספר היום נמצאים עד השעה 16:00. כל אחד מאיתנו שעובד יודע. בחברות ההייטק מביאים אוכל מהבית ומחממים. בבתי הספר זה לא ככה. הם רגילים או להביא סנדוויץ' - - -
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי, אני מביא אוכל מהבית. הבן שלי לא לוקח אוכל לבית הספר מהבית.
רות שטסל
אז יפה. אז אני לא יודעת מה הוא אוכל.
היו"ר יעקב מרגי
אני יודע מה הוא אוכל. זה עולה לי בכיס. אני יודע.
רות שטסל
מה שאנחנו מצאנו בתל אביב כנכון, ופה אני הרבה משוחחת על זה גם עם משרד הבריאות וגם עם משרד החינוך – זאת אומרת, הם שותפים לשינוי הקונספט הזה – זה למסד ארוחת צהריים מבושלת בבתי הספר התיכוניים. זאת אומרת, יש אפשרות לעשות שינוי או להילחם במצב הקיים, שזה בעיות של אנשים שפתחו קיוסק ורואים את זה, למכור במבה, ביסלי, ואין להם מיומנות מה זה אוכל או לשנות מודל. שם יכול להיות הפתרון אם אנחנו רוצים לשנות את העתיד שלנו. ומה שאנחנו חושבים שמי שצריך להיות; בכלל, צריך להיות שינוי במי שמפעיל את הקפיטריות. זה אומר שאם היום זה אנשים שמפעילים קיוסקים, מי שצריך להפעיל את זה זה חברות קייטרינג.
היו"ר יעקב מרגי
אולי נפתור את הבעיה בכלל – נוציא בכלל את המזנונים, את הקיוסקים מבתי הספר.
עירית ליבנה
כמו בצרפת. בצרפת - - -
רות שטסל
הלוואי. בסדר. מבחינתי אין בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
ואז לא יהיה לחץ חברתי, לא יהיו פערים.
עירית ליבנה
נכון - - -
קריאה
- - -
רות שטסל
מבחינתי, אין בעיה. אני לא אוהבת דברים קיצוניים. אבל אם אתה נותן גיבוי - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, אם אני מודד. תקשיבי, אני מכיר את תפיסת העולם לכאן ולכאן – מה הכי ישים והכי שייתן לנו באמת מענה בקטע של בריאות הילדים. כי אני לא רואה את הילדים. תעשי קפיטריה עם אוכל הכי מפוקח וארוחה מבושלת. בסדר?
רות שטסל
עשינו. בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
עדיין, אותן בנות – לא פרצת להן את המחסום.
רות שטסל
- - -
היו"ר יעקב מרגי
עדיין יהיו כאלה שיגידו: תשמע, מה, אנחנו יושבים – סלחי לי – כמו החנונים, יושבים בקפיטריה. כל אחד יפתח לו. כל קבוצה תלך לכיוון אחר.
רות שטסל
נכון, אני מסכימה איתך. זה מאוד נכון שצריכים לראות איך אנחנו מייצרים לבני נוער שמתנהגים ובוחרים איך להתנהג, לפי - - - שלהם – איך אנחנו מייצרים נורמה חדשה. הרי כך אנחנו מביאים לשינוי התנהגות. מייצרים נורמה חדשה שזה טבעי לאכול בבית הספר וזה in. להוציא את הבורקס ולהגיד: בורקס out וארוחה מבושלת in. זה עניין של לבוא ולפתח מרחבי אכילה. ועשינו את זה. אני יכולה להראות לך את הסרט שעשינו. אני יכולה לשלוח לך אם תרצה. אפשר להראות פה לחברים בהמשך. עשינו סרט שבמשך שלושה שבועות תיכון בתל אביב קיבל ארוחות צהריים מבושלות, ובשונה ממה שההורים והילדים הצהירו לפני זה – כי עשינו סקר – כל אחד רצה לאכול. והאנשים שלא הזמינו מראש את הארוחה, מאוד-מאוד-מאוד הצטערו על זה. הייתה להם בשבוע אחד בחירה: או לאכול סנדוויץ' או לאכול ארוחה חמה. מי שקיבל סנדוויץ' – כי בהתחלה הם הצהירו שהם רוצים סנדוויץ' – התבאס מזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה כשמכינים נכון את - - -
קריאה
נכון. נכון - - -
רות שטסל
אבל זה - - -. יש פה את השף איתי פרקש שהיה איתנו והיה אחראי על זה. ואני חושבת שיש פה עניין של לקדם. אפשר לבוא ולחוקק. אפשר לבוא ולקדם התנהגות טובה. ולבוא ולקדם תיכונים בבית הספר לפתח מרחבי אכילה ולפתח סגנון אחר של מזנון, של להוציא את המזנון ולהכניס קפיטריה, ארוחה, כמו שיש בארצות הברית, כמו שיש בחברות הייטק – זה לדעתי פתרון לטווח ארוך. ברור שיש פתרון ביניים. גם אני, בעיריית תל אביב, יש לי פתרון ביניים כרגע. אני עובדת עם שניים-שלושה תיכונים על שינוי סל המוצרים. כי אין מה לעשות: יש לי מכרז, אני עירייה, אני לא יכולה להוציא את מי שאני רוצה.
עירית ליבנה
אבל את עושה את השינוי איתו.
רות שטסל
אז אני איתו עושה שינוי. לקחנו דוקטור שהוא באמת מתמחה בשינוי סביבת אכילה. אנחנו עושים איתו ועובדים יחד עם הזכיין איך אפשר לעשות, וזה צעדים קטנים מאוד. זאת אומרת, אין פה ניסים ונפלאות. זה לא רק חוק שישנה את זה. זה מה שאני מנסה להגיד. זה לא רק תקנות. זה המון-המון-המון עבודה של לפרוט את זה לתכנית עבודה שהיא חמש שנתית ולהבין איך עוד חמש שנים מייצרים פה את השינוי. זה לא חוק וגמרנו. - - - אבל זה עניין של המערכת; זה עניין של המדדים של המורים; זה עניין להכניס את זה בהכשרות, גם של המנהלים, לעשות קורסים. יש המון-המון-המון דברים.
עירית ליבנה
הידע ישנו. עזבו, זה לא עניין של ידע.
רות שטסל
כן.
עירית ליבנה
ממש. זה יותר מודעות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מירב ישראלי
אבל צריך להגיד שמבחינת היעד של החוק זה הספקים באמת, ספקי המזון. החוק מתייחס לזה.
עירית ליבנה
כן. והקיוסקים.
מירב ישראלי
ויש פה הרבה אוכלוסיות אחרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבו, ללא שילוב ידיים של כל המערכות, לא יהיה.
עירית ליבנה
ברור.
היו"ר יעקב מרגי
משרד החינוך יכול להוביל קו והוא צריך להוביל קו, הוא צריך לפתוח את המשנה, יחד עם השלטון המקומי. להכניס את זה, כמובן עם שיח: עם משרד הבריאות וכל - - -
קריאה
עם ההורים.
היו"ר יעקב מרגי
עם שיח - - -
רות שטסל
כן, אנחנו גם עובדים עם ההורים ועם הילדים.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר: צריך להוביל ולהכניס. אני שמעתי את תל אביב, את הלהט. את רואה שיושבת פה הגברת רות שטסל – פונקציה מקצועית שחיה את זה, זורמת ואומרת במילים אחרות מה שהיא לא אמרה: תנו לי אמצעים וכלים, אני מביאה את זה לרוחב, את מה שעשינו עם התיכון.

יש יוזמות ואפשר. אפשר. כשאנחנו מריצים קמפיין ומובילים אותו עד הקצה ומראים לכל מנהלי המחלקות, לכל מנהלי האגפים בעיריות, ברשויות המקומיות, למנהלי בתי הספר, שזה בסדר היום – כולם מתגייסים. בתי הספר יודעים להתגייס. אני חושב שהסוגיה של המדידה, להכניס את המדד הזה – יש 34; בין 30 ל-40 מדדים. תכניסו עוד אחד, לא יקרה כלום: מזון בריא. אורח חיים בריא, נקרא לזה.
קריאה
אורח חיים.
היו"ר יעקב מרגי
אורח חיים בריא. אני חושב שזה נכון.
עירית ליבנה
יש, יש - - -. יש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שצריך להכניס את זה וצריך להעביר את זה - -
קריאה
אבל יש.
קריאה
יש תכנית.
קריאה
יש.
היו"ר יעקב מרגי
- - וצריך יחד עם מה - - - להכניס את זה לשיח. לתת תחושה שזה מעניין מישהו. אתם יודעים מה? כמו שמעניין את המורה למתימטיקה או המורה לספרות או כל מקצוע אחר שהילד יעבור ויתכונן למתכונת ולזה ומשגעים אותך וטא-טא-טם וטא-טא-טם – ככה גם בקטע הזה.
עמי בן-יהודה
אבל יש.
היו"ר יעקב מרגי
ככה זה מחולל שינוי. חוזר מנכ"ל – איזו אמירה פעם בשנה לא עושה את שלה. הגברת עירית ליבנה, הרי אם חוזר מנכ"ל היה יעיל ופעיל, לא היינו צריכים תקנות במובן מסוים.
עמי בן-יהודה
תל אביב היא חלק מרשת ערים בריאות. כי רשת ערים בריאות זה 42 רשויות מקומיות, מתוכן – כמה יש לנו? 270 רשויות מקומיות?
היו"ר יעקב מרגי
כן.
עמי בן-יהודה
אם כל הרשויות המקומיות היו חלק מרשת ערים בריאות ואתה חייב שיהיה לך מקדם בריאות בתוך הרשת, יהיה לך הרבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מישהו שלא דיבר רוצה להתייחס? בבקשה, הרמת.
אפרת טיש
אני רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מי זו אני?
אפרת טיש
שמי אפרת טיש. אני מקדמת מדיניות ציבורית באגודה לסוכרת נעורים.

אני רוצה לשים פשוט עוד דגש אחד: באמת, מעבר למניעה והכול ולכולם יש זמן – יש ילדים שכבר מגיעים לבתי הספר עם מחלות, וכל הנושא של התזונה הזו, זו התמודדות יום-יומית שאנחנו מנסים להתמודד בסוף בדרכים אחרות. בסופו של דבר, זה נותן מענה רחב על מה שהכנסת והוועדות מנסות טיפין-טיפין לעשות הפיכה. אז זה באמת משהו. זה לא. זה נגרר כל כך הרבה שנים, אבל המשמעות של זה: יש ילדים שההתמודדות היא כל כך קשה ביום יום ואני חושבת שהגיע הזמן. זה לא רק שכולם חושבים שזה חשוב. באמת, איפה עולים מדרגה ועושים את זה בקצב קצת יותר מהיר? ולשים דגש באמת על הנושא גם של מרחבי האכילה, כמו שהגברת רות שטסל הדגישה, כי זה באמת משמעותי – המקום. גם כשיש איפה לחמם את האוכל, והתיכונים היום, רוב התיכונים לא מסיימים ב-16:00 אלא ב-18:00. ב-18:00. תיכוניסטים נמצאים עד 18:00 בתיכונים. אני חושבת שאי אפשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
איפה? בפינלנד או בישראל?
אפרת טיש
בישראל. במדינת ישראל. גם הבת שלי נמצאת בתיכון עד 18:00 בערב.
היו"ר יעקב מרגי
זה תיכון עם תל"ן?
אפרת טיש
שום תל"ן – זה הלימודים שלהם.
קריאה
מגמות.
קריאה
מגמות.
אפרת טיש
במגמה.
קריאה
מגמות.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. לא כל המערכת עד 18:00. בסדר, מה. מה. הבן שלי בי"ב, נו. גם אלה עם התל"ן יוצאים ב-15:00 ופעמיים בשבוע המורה לא הגיעה והוא ב-13:00 בבית. עזבי. נו, מה. תספרי לנו 19:00-18:00. אבל אין ספק שכשיש יום לימודים ארוך כזה, צריך לתת מענה תזונתי.
אפרת טיש
חייבים לתת מענה. בעצם, זה המסר שלנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אחריות הורית – את שמעת על המושג הזה? לא הכול המוסדות – גם אחריות הורית.
אפרת טיש
אבל גם כששולחים איתם אוכל צריך שיהיה איפה לחמם ואיפה לאכול. זה בדיוק העניין. זה שני דברים שונים. אף אחד לא מוריד פה מאחריות הורית, ועדיין, במקביל, צריך שתהיה את האפשרות בכלל ליישם את הארוחות הבריאות האלה מהבית.
היו"ר יעקב מרגי
עוד נקודה.

טוב. כן, הגברת עירית ליבנה.
עירית ליבנה
אני רוצה כמה התייחסויות. קודם כל, אני חוזרת למה שעכשיו הגברת אפרת טיש אמרה. נורא קל להגיד "מערכת החינוך". האחריות ההורית פה הרבה יותר משמעותית. נגיד, משרד החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
ידעתי שאת אוהבת את "היציאות" האלה.
עירית ליבנה
אני גם כהורה וגם כסבתא דואגת לילדים שלי באותה מידה. רבותיי, אי אפשר להגיד: הכול המערכת.
עוד סוגיה הורית
סליחה, לא מכשירים מורים לפקח. להיפך. כשדיברנו על מודעות אמרנו: שמורה או גננת יסתכלו מה הילד מביא, יסתכלו מה הוא אוכל. זה לא להכשיר אותן להיות הפקח. זה להפוך את זה לחלק מהתהליך החינוכי, וזה בדיוק זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואם תבוא אם ותאמר למורה ולמחנכת: - -
עירית ליבנה
אל תיכנסי לי לכריך.
היו"ר יעקב מרגי
- - מה את מסתכלת? מה את נכנסת לכריך של הבן והבת?
מירב ישראלי
- - -
עירית ליבנה
את זה אנחנו רואים.
מירב ישראלי
זה יכול לפגוע - - -
עירית ליבנה
אז צריך לדעת לעשות את זה בתבונה.
היו"ר יעקב מרגי
בחכמה, כמובן.
מירב ישראלי
כן, אני אומרת - - -
מיכל חורין
אבל התקנות לא ישנו את זה.
עירית ליבנה
אבל התקנות לא ישנו את זה. בדיוק.
מירב ישראלי
לא, זה לא קשור - - -
עירית ליבנה
בדיוק.
מירב ישראלי
זה לא קשור לתקנות.
היו"ר יעקב מרגי
השיח בבית הספר - - -
עירית ליבנה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבו, מכל ההתפלפלות שאמרתי קודם – אם השיח בבית הספר יהיה שיח בריא, זה יחלחל. זה יחלחל.
עירית ליבנה
נכון. נכון.
מיכל חורין
השיח הוא כזה - - -
עירית ליבנה
השיח הוא כזה.
היו"ר יעקב מרגי
בואי, אני לא יודע עד כמה. תקשיבי, השיח הוא כזה. הגברת עירית ליבנה, אני לא מזלזל בכל מה שנעשה ובכל מה שנכתב. בפרקטיקה, במרוץ היום יומי של בתי הספר, של מנהלי בתי הספר, של המחנכים ושל המורים זה לא תופס נפח.
עירית ליבנה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא תופס נפח. יש לו דברים אחרים שיושבים לו פה - - -
עירית ליבנה
אתם מדבר בעיקר על הבוגרים יותר. אנחנו כן - - -
היו"ר יעקב מרגי
גם הצעירים. אני אומר: גם הצעירים וגם הבוגרים.
עירית ליבנה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. יכול להיות יותר. יכול להיות.
עירית ליבנה
כי השיח הזה השתנה בגילאים הצעירים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מקווה.
עירית ליבנה
אפרופו, כן. ואז הקיתונות של "אל תיכנסי לי לכריך" ובאיזה חוק הגננת אמרה: לא להביא כריך עם שוקולד.
עמי בן-יהודה
או עוגה. עוגה.
עירית ליבנה
הורה, עורך דין, שאומר לי בטלפון: מתוקף איזה חוק הגננת אמרה לא להביא.
יהודית גידלי
והוא צודק.
מירב ישראלי
זו שאלה טובה מאוד, דרך אגב.
עירית ליבנה
אוקיי.
יהודית גידלי
והוא צודק.
היו"ר יעקב מרגי
אם תעזרו לנו בקטע הזה ותהיו יותר פתוחים שבתי הספר נקיים – מאלרגנים אתם אומרים את זה? כן?
עירית ליבנה
זה יהיה. זה לא עכשיו. זה יהיה.
היו"ר יעקב מרגי
ותסלחו על הביטוי: שישתוללו, לא יקפצו. כל ההורים שחפצים, שיפנקו את הילדים שלהם בבית.
עירית ליבנה
כןץ נכון. נכון
היו"ר יעקב מרגי
מערכת החינוך היא מערכת חינוך קולקטיבית.

משרד הבריאות, זאת דעתי. מי שלא נוח לו איתה, יש טוקבקים. יש טוקבקים. לכתוב - - -
עירית ליבנה
עוד דבר אחד: יש שיתוף פעולה מלא, 24 שעות, בין משרד הבריאות למשרד החינוך, ואני מוחה על הדבר הזה.
קריאה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
ברור. אני מכיר את זה מהדיונים הקודמים.

בבקשה.
חוה אלטמן
מה שאני רציתי להוסיף לכל הדברים הנכונים שנאמרו כאן, שגם יש חוק וגם צריך מרחבי אכילה וגם צריך לדאוג לאורח חיים בריא. אחד הדברים שלא הוזכרו כאן, ולדעתי הוא חשוב, זה חינוך תזונתי. וחינוך תזונתי בסיסי זה מהגן ועד - - -
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי, יש חינוך פיננסי, יש חינוך לשוויון מגדרי, יש חינוך לזה וחינוך – מתי נכניס אותם?
חוה אלטמן
בזמן שהם אוכלים. בזמן שהם - - -
עירית ליבנה
- - -
חוה אלטמן
בזמן שהם נמצאים בגינה ומגננים. זאת אומרת, יש כאן בעיה. אנחנו מדברים על השמנה בניגוד לכל העניין הזה, הכלכלי, ותחומים אחרים שלומדים, שאני לא מזלזלת בהם. בנושא של תזונה יש לנו בעיה הולכת ודוהרת. ההשמנה לא מפסיקה. ואם אנחנו לא נסתכל על זה מכל הכיוונים וננסה לטפל בהם ולהביא את הילדים יחד עם ההורים בסופו של דבר למקום שבו מסתכלים על האוכל, מבינים מה אוכלים, מבינים מה עושים – לא נצליח. דרך אגב, יש מדינות שעשו את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה לחטוא למטרה. בואי, גברתי, אני מסכים איתך. אני לא רוצה לחטוא למטרה של הדיון, כי המטרה של הדיון זו מערכת החינוך.
חוה אלטמן
אוקיי, אבל זו מערכת החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אנחנו לא יכולים "לזרוק" את כל תחלואי החברה הישראלית על מערכת החינוך. בואי, תקשיבי: ההיפך הוא הנכון. בסדר? נכון שיש את התופעה הזו שצריך לטפל בה, של המזנונים, של הקיוסקים, של – נקרא להם "הגזלנים". אלה שבפתח בתי הספר. כל אלה, צריך לטפל בזה וצריך להעביר את התקנות. צריך לעשות ונעשה. אבל כשמדברים על תופעת ההשמנה בחברה הישראלית – זה לא בתי הספר. זה אנחנו, ההורים אשמים. אז זה אנחנו, זה ההורים. בואו, עם כל הכבוד.
חוה אלטמן
זה כל החברה הישראלית.
היו"ר יעקב מרגי
כל החברה הישראלית.

אני אומר לך: אני גר בדרום. אני רואה מה האינטגרציה, הפתיחות, ההשתלבות של החברה הבדואית, שהייתה אוכלת אוכל בריא. הם עומדים איתי בתור, בעגלות – אני אומר: דפקנו להם את הצורה. - - - הם התחילו לקנות את ה-junk כמונו. ואנחנו מדברים, משרד הבריאות מדבר על זה. יש עדות מסוימות שמחלות מסוימות לא נכנסו לשם. פתאום הכול.
איילת מייזנר
תראה מה תקציב הפרסום במגזרים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לכן, זו בעיה של כלל החברה הישראלית. נכון שאנחנו דנים כרגע על מערכת החינוך, אבל אסור לנו גם לזרוק את כל. בסוף, כשמקצינים, ומשפטנים יגידו לכם: כשמקצינים בתביעה, בסוף מאבדים את כל התביעה. אנחנו צריכים להתמקד בתקנות המזון הבריא למוסדות החינוך ובחינוך לאורח חיים בריא במוסדות החינוך. זה היום הזה. זו הגברת המודעות. נכון, תופעת ההשמנה בחברה הישראלית זאת עבודה מערכתית: של משרד הבריאות, של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד החינוך – כולם ביחד, וזה צריך. אם זו מגיפה, סליחה על הביטוי, אז הממשלה צריכה לקבל החלטה. לא באיזו אמירה, רק דקלרציה של "אפשרי בריא" ואף אחד לא בדק איך זה מתיישם ובכמה תקצבו את זה.
חוה אלטמן
אבל יש גם רעב במדינה שלנו וגם בזה צריך לטפל.
היו"ר יעקב מרגי
נכון.
עפר לאופמן
זה הולך ביחד.
חוה אלטמן
נכון, זה הולך ביחד.
מירב ישראלי
נכון. כי זה אוכל לא בריא.
היו"ר יעקב מרגי
מי שלא דיבר. אני עושה סבב אחרון. חברי הכנסת.
יואב בן צור (ש"ס)
אדוני היושב ראש, חברי חבר הכנסת, מכובדיי, אני רוצה להעלות נקודה אחרת שאני חושב שצריך לטפל בה ומיידית: זה בנושא סוכרת הנעורים של ילדים. סליחה שאני - - -. רבותיי, אני חושב שיש נקודה שאנחנו צריכים לשים לב אליה, וזה הילדים הסוכרתיים מגיל אפס עד שלוש.
היו"ר יעקב מרגי
לידה עד שלוש. פה רגישים לאפס.
יואב בן צור (ש"ס)
אנשים רגישים. מלידה עד שלוש. לא אפס. הם כולם מספרים חזקים. והילדים האלה נמצאים - - - וברגע שנולד ילד כזה, וישבתי עם הורים כאלה – באותו רגע אותם הורים חרב עליהם עולמם, אין להם יכולת לעשות שום דבר אחר, אלא להיות צמודים לילד. אף מעון או אף מקום לא מוכנים לקבל אחריות על הילד הזה, אם יהיו לו איזשהן נפילות, היפו וכולי. ולכן מה שאנחנו צריכים לעשות ומנסים לעשות, גם בימים האלה, זה לטפל בכך שיהיו סייעות צמודות לילדים האלה מגיל אפס עד שלוש. אי אפשר להזניח את הגיל הזה, כי באותו רגע הורים לילד כזה פשוט לא עובדים, כל עולמם נסוב סביב הילד, וכמובן שזה יכול להיות שבר במשפחה. ולכן אני חושב שביום הזה דווקא אנחנו צריכים למצוא את הדרך שבה אנחנו נביא לכך שמדינת ישראל תעמיד. זה לא ילד אלרגני כמו שדיברנו. זה ילד שזקוק להשגחה מיידית. זה ילד שלא מסוגל לטפל בעצמו. ברור שהוא חסר אונים והוא בסכנת חיים כל רגע, ולכן צריכה להיות לו סייעת צמודה שתטפל בו באופן שוטף כדי להציל את חייו וכדי לפתוח איזשהו פתח של צוהר להורים האלה, שגם כך נפגעו וגם כך צריכים להתמודד כל ימי חייהם עם הנושא הזה. לתת להם איזשהו פתח שיוכלו באמת לעשות את הכול כדי לחזור לחיים נורמטיביים. נורמטיביים בחיים הם לא יהיו, אבל לפחות לעזור להם עד כמה שאפשר לחזור לחיים קצת שפויים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
יואב בן צור (ש"ס)
תודה, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת מסעוד גנאים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב ראש. אני מודה לך על הדיון שהוא, אני חושב השני במסגרת הדיון על הפיקוח, או יותר.
עירית ליבנה
- - - רביעי, חמישי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
רביעי-חמישי?
היו"ר יעקב מרגי
- - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אז בסדר. כנראה שהזיכרון שלי לא עזר לי.

לפני שבאתי לפה הייתי בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות על העניין של הסוכרת וההשמנה בחברה הערבית. האחוז של הילדים, בני הנוער, התלמידים השמנים והחולים גם, להפתעתי, בסוכרת הוא גבוה יותר מהילדים היהודים והוא גבוה מאוד. מה זה אומר? זה אומר שני דברים: פיקוח על מזון, משום שלצערי גם באחד הדו"חות נאמר שהילדים הערבים צורכים מהמשקאות המוגזים יותר, יותר, וזו אחת הסיבות להשמנה ולסוכרת גם, חוץ מסכנת חיים גם במישורים אחרים, וגם אורח החיים שלהם והאוכל שלהם הוא לא בריא בכלל. אז זה אומר שזה חשוב מאוד במוסדות החינוך. משרד החינוך, שתהיה לו תכנית, תכנית חינוכית, משום שזה עניין תודעתי חינוכי שיתחיל מהגיל הצעיר. וגם הפיקוח על המזון, שהילדים לוקחים וצורכים במוסדות החינוך. דיברתי עד כמה זה חשוב, כמה זה גם מסוכן כאשר אנחנו נותנים לגורמים שלא כל כך אכפת להם את הבריאות של הילדים שלנו. אכפת להם מהכיס שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, בבקשה. תציגי את עצמך, בבקשה.
עינאק' מוואסי
שמי עינאק' מוואסי, אני מבקה אל-גרביה. עבדתי שנתיים כמעט - - - לקידום בריאות בבתי הספר במשרד החינוך, יחד עם המפקחת עירית ליבנה. ולאור מה שנאמר: יש יחידת בגרות, קוראים לה: מעורבות חברתית. אז בתוך המערכת, בתוך היחידה הזאת, אני כמורה בתיכון, אנחנו עושים לפעמים - - - של תלמידים שיתנדבו בבתי חולים או בבית אבות או משהו, על מנת לראות איזה עתיד לא בריא ימתין להם במידה והם חיים חיים לא בריאים. חוץ מזה, ההתנהגות הלא בריאותית, מבחינת אוכל, מבחינת אגרסיביות – זה נמשך בגלל חיים לא בריאים.

לכן, אני כמשתתפת בוועדת החינוך, התרבות והספורט רואה שיש פה Multy functional, תכנית מולטי פונקציונלית. שהכול יעבוד יחד – גם משרד החינוך וגם מלמטה: ועדות, מורים, מנהלים. הכול יהיה באותה סירה. כי אחרת, לא נוכל להתקדם. חוץ מזה שהחברה הערבית באמת סובלת. סובלת מהתנהגות לא בריאותית, סובלת מהשמנת יתר, סובלת גם מחברה קולקטיבית שהיא חברה לא בריאה. נשים שסובלות מסוכרת או בחורות שסובלות מסוכרת בבתי הספר – מורים לא יודעים. מחנכים לפעמים לא יודעים. אימהות ואבות גם לא יודעים. לא רוצים לחשוף את הבנים והבנות שלהם, מה יש להם מבחינת מחלות. זה דבר מאוד-מאוד - - - בחברה הערבית שצריכים לשים לב.

חוץ מזה, תפתחו את התקשורת. הקמפיינים על מקדונלד'ס, על שוקולדים. אני לא רואה קמפיינים בהכללה על עניינים לקידום הבריאות. פה אפשר לנצל את השיווק החברתי על מנת לקדם בריאות, במיוחד באוכלוסייה שהיא אוכלוסיית מיעוט.

תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

גברתי, בבקשה.
סמדר עובדיה
שלום. שמי סמדר. אני מארגון לקט ישראל. אני מנהלת תחום תזונה בארגון לקט ישראל. תזונאית במקצועי.

ארגון לקט ישראל זה בעצם ארגון שעוסק בהצלת מזון והעברתו למי שזקוק לו. אנחנו בעיקר תומכים באנשים במגזר השלישי, פריפריות. יש לנו פרויקט שנקרא נבט. אנחנו מחלקים כריכים לילדים בבתי ספר. מדובר על ילדים שמגיעים ללא כריך, ילדים שחיים במשפחות לא מתפקדות ובעצם מגיעים ללא אוכל לבית הספר.

ככה, אני רוצה לתת לכם שתי דוגמאות מהשטח על החשיבות בעצם גם של התקנות האלה, החשיבות של חוזרי מנכ"ל. כארגון שבעצם תזונה זה אחד מערכי הליבה שלו, ואני כתזונאית, מאוד חשוב לי לקדם את הנושא של תזונה; כברירת מחדל, הכריכים שאנחנו מחלקים הם מלחמניות מחיטה מלאה. אני יכולה להגיד לכם שהכריכים האלה ניתנים כתרומה לבתי הספר, ויש לנו בתי ספר שמוותרים על התרומה הזאת למרות שיש שם ילדים שצריכים אותה, כי הילדים מסרבים לאכול כריכים מחיטה מלאה. יש לי ויכוחים עם מנהלי בתי ספר על העניין הזה שהם בעצמם לא מבינים את החשיבות של זה. כנ"ל ממרח שוקולד בכריך. אנחנו הפסקנו לשלוח ממרח שוקולד לפני שלוש שנים. עד היום אני מקבלת טלפונים בתחנונים ממנהלי בתי ספר: יש ילדים שלא אוכלים אם אין ממרח שוקולד בכריך.
עמי בן-יהודה
מה יש בכריכים?
סמדר עובדיה
יש גבינה צהובה, יש טונה, יש גבינה לבנה, יש חומוס. יש דברים בריאים ומזינים שיש ילדים שבוחרים לא לאכול אותם. כגישתי, אם אתה לא אוכל את זה, כנראה שאתה לא מספיק רעב. אבל הגישה הזאת לא נכונה.
היו"ר יעקב מרגי
תראי, זה חוזר למה - - -
סמדר עובדיה
אנחנו צריכים לחשוב על החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק. חינוך לאורח חיים בריא הוא נדרש ויהיה בסיכום. עכשיו, מערכת החינוך לא יכולה להתמודד עם ילד שלא רוצה לאכול אוכל בריא, כי אין להם את הסמכות. למורה, למנהל אין שום סמכות. זה בא מהחינוך מהבית, זה בא עם מודעות. לכן, אמרתי: אני לא רוצה להחטיא את המטרה, כי זה באמת דיון נפרד, דיון בפני עצמו – כל סוגיית החינוך לאורח חיים בריא בכלל בחברה הישראלית.
סמדר עובדיה
נכון, אבל ברגע שיש תקנות יותר קל, גם למנהלי בתי הספר, להכניס את זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק. התקנות באות לומר למי שמכניס אוכל לבית הספר איזה אוכל יהיה בבית הספר.
סמדר עובדיה
נכון. זה צד אחד.
היו"ר יעקב מרגי
את אמרת שיש בתי ספר שמוותרים? אני אספר לך: יש רשויות מקומיות ומנהלי בתי ספר שעל פי חוק הם נכנסים למפעל ההזנה, ומטעמי נוחות הם לא נכנסים. מטעמי נוחות לא מיישמים את מפעל ההזנה ולא מעניין אותם שיש ילדים שהם נשארים רעבים. זו גם בעיה בפני עצמה. אבל היום, בציון יום הסוכרת הבין-לאומי, ההתמקדות שלנו היא איך אנחנו מחנכים לאורח חיים בריא בתוך מוסדות החינוך.
סמדר עובדיה
נכון. ותקנות וחוזרי מנכ"ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
וסוגיית המזון היא חלק מאורח החיים. לא הכול.
סמדר עובדיה
נכון, אבל ללא ספק - - -
היו"ר יעקב מרגי
מי שלא דיבר, בבקשה, ואני מסכם את הדיון. בבקשה, גברתי.
אור בנימין
אור בנימין. אני מנהלת את הפעילות של עמותת יום שני ללא בשר. אנחנו מקדמים את הנושא של שילוב יותר קטניות בתוך התזונה של הילדים כחלק מהמלצות התזונה וחוזרי המנכ"ל והתקנות. ורציתי לשקף פה דברים שאנחנו רואים במפגשים רבים שלנו עם רשויות מקומיות וזה חוסר מודעות הורית. זה מתחבר למה שהגברת סמדר עובדיה אמרה, אבל זה משהו שיהיה חיוני לעסוק בו אם רוצים לעזור לילדים בתוך מערכת החינוך לאכול נכון.

אין הסכמה בין הורים מהי תזונה נכונה, ואני יכולה לתת דוגמאות אין ספור של הורה שאומר; הורה בוועדה שמלווה את התזונאית של הרשות שאומר: אבל אורז מלא זה מגעיל. אני לא אתן לילדים דגנים מלאים. זה לא טעים. ולדעתי, צריכים לראות איך מוציאים גם את המלצות התזונה בצורה רשמית מטעם משרד הבריאות כדי שאנחנו כעמותות שמעלים את המודעות נוכל להסתמך עליהן ולהפנות אליהן, ולעבוד גם על ההורים. לא יהיה ניתן, להערכתי, לעשות שינוי בתוך מערכת החינוך אם ההורים הם לא חלק מזה. זה פשוט לא יקרה.
חוה אלטמן
ההמלצות נמצאות באתר משרד הבריאות - - -
קריאה
יופי – אתר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

אדוני ואני מסכם. בבקשה.
אור בנימין
צריך לתקשר אותן, הגברת חוה אלטמן. זה לא מספיק שהן שם. לא - - -
קונסטנטין שוויביש
שלום. שמי קונסטנטין שוויביש. אני מנכ"ל ברשת איגום. זו רשת חינוך מוכרת שאינה רשמית.

אני רציתי פשוט לספר שאנחנו כבר שנה רביעית כבר מטפלים בנושא של אורח חיים בריא. לכן, התפריט שלנו – יש לנו מטבח מבשל בפיקוח של משרד הבריאות, עם מפקח ועם תברואן. ובנוסף לכך אנחנו בנינו את התפריט על בסיס המלצות של דיאטנית - - -
היו"ר יעקב מרגי
למרות שהחרגנו אתכם בחוק הפיקוח על הצהרונים, אתם מכניסים.
קונסטנטין שוויביש
כן. בוודאי.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. אתה רואה, לא שכחתי לך את "ההכנסה" הפוליטית הזו.
קונסטנטין שוויביש
"פוליטית"? אני לא, לא.
היו"ר יעקב מרגי
היה פה, היה בליץ, היה בליץ פוליטי. מה זה? כמעט משבר קואליציוני היה על זה, אבל קיבלת. אתה רואה שאני לא מפספס.
קונסטנטין שוויביש
וגם זו פשוט פעולה עם ההורים כמובן. מעבר לכך, אורח חיים בריא זה חלק אינטגרלי בתכנית שלנו. בלי או עם משרד החינוך אנחנו מכניסים את זה כחובה, ופיתחנו, יחד עם הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, תכנית שנקראת יום של תכלת שבה אנחנו, יחד עם המורים, מפתחים את הנושא של אורח חיים בריא. אז הכול אפשרי.
היו"ר יעקב מרגי
הכול אפשרי אם רק רוצים.
קונסטנטין שוויביש
אם ירצו, אין - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם רק מפנים לזה זמן ומוטיבציה, ויש, יש הרבה זמן במערכת החינוך. אם צריך קצת מוטיבציה – אפשר.
קונסטנטין שוויביש
וגם אני רוצה לברך שיש לנו עוד גורם ה-15 אשר יפקח עלינו. עד כה היו 14 גורמים אשר מפקחים על החינוך המוכר שאינו רשמי. עכשיו יהיה גורם 15.
היו"ר יעקב מרגי
לא הבנתי את העקיצה שלך. בוא תסביר לי מה זה.
קונסטנטין שוויביש
אני יכול למנות כמה גורמים יש לנו.
היו"ר יעקב מרגי
אין מה לעשות.
קונסטנטין שוויביש
לא, זו לא עקיצה.
היו"ר יעקב מרגי
בלי פיקוח ובקרה - - -
קונסטנטין שוויביש
אפשר כך לצמצם - - -
היו"ר יעקב מרגי
הלוואי ועם פיקוח ובקרה נגיע למה שאנחנו - - -
קונסטנטין שוויביש
אני לא נגד פיקוח, אני נגד ריבוי הגורמים. אפשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק שצריך לעשות תיאום, כמה שאפשר, אבל כשהחוק נותן סמכות ואחריות לגוף, למשרד ממשלתי, מטבע הדברים הוא רוצה "לכסות" את עצמו בפיקוח ובבקרה שלו ולא של אחרים.
קונסטנטין שוויביש
אבל אנחנו מפוקחים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.

אני מסכם. אין מה לעשות, עשינו סבב דוברים. אני חושב שהיינו נדיבים.

הוועדה מודה ליושב ראש הכנסת על ציון יום הסוכרת בכנסת. הוועדה קוראת לשר החינוך לסיים את הסוגיה המבישה של אי אישור התקנות למזון בריא במוסדות החינוך, כמבישה מבחינתי. לחילופין, אם לא ניתן יהיה ולא יהיה שינוי, הוועדה מבקשת לקבל לידיה תקנות חדשות ללא אותו פלח של המוסדות הייחודיים והתרבותיים וקוראת למשרדים למצוא את הניסוח הנכון והמתאים כדי שזה יעבור כאן, בוועדה, ללא הסתייגויות.
הוועדה קוראת למשרדי הממשלה
החינוך, הבריאות, העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ולמרכז לשלטון מקומי להגיש תכנית לאומית לאישור הממשלה לחינוך לאורח חיים בריא. הוועדה מבקשת לקבל לידיה מסמך מהשלטון המקומי שמפרט באלו רשויות מתקיימת התכנית רשות בריאה, כמו ששמענו - - -
רות שטסל
רשת ערים בריאות.
היו"ר יעקב מרגי
רשת ערים בריאות.
עירית ליבנה
לא. עיר בריאה.
היו"ר יעקב מרגי
עיר בריאה. תקראו לזה איך שאתן רוצות – הבנתן אותי, נכון?

הוועדה קוראת למשרד החינוך, השלטון המקומי, משרדי הבריאות והאוצר להוביל יוזמה לעידוד פעילות גופנית במכוני הכושר בסבסוד והוזלה של המחיר. הוועדה קוראת למשרד החינוך להכניס למדדי הרשות – יש מדדי חינוך, אלה של משרדי החינוך כלפי הרשות, ויש מדדים בית ספריים – להכניס למדדי בתי הספר את סוגיית הטמעת אורח חיים בריא וסביבה בריאה בבתי הספר.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:33.

קוד המקור של הנתונים