ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/02/2018

פעילות צה"ל לשילוב הקהילה הלהט"בית

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-07-04OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 228

מישיבת ועדת החוץ והביטחון

יום שלישי, ה' באדר התשע"ח (20 בפברואר 2018), שעה 9:00
סדר היום
פעילות צה"ל לשילוב הקהילה הלהט"בית
נכחו
חברי הוועדה: אמיר אוחנה – מ"מ היו"ר

שרן השכל – מ"מ היו"ר

ענת ברקו

מרב מיכאלי

מיכל רוזין
מוזמנים
אושרת בכר - ס' יוהל"ם, צה"ל, משרד הביטחון

איילת רזין בת אור - יועמ"ש איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית

מרגריטה פטרנקו - פורום למדיניות ציבורית, האגודה למען הלהט"ב

יובל וייצן - פורום המדיניות הציבורית, האגודה למען הלהט"ב

תמר יהל - מנכ"לית חושן

אחינועם כץ - יו"ר שותפה בחושן

עודד הרוניאן - דובר ארגון חושן

ריעי שי"ר דישון - חושן, האחווה הגאה

דניאל יונס - יו"ר חברותא

ערן גרוסמן אשכנזי - חברותא

אלישע אלכסנדר - מנכ"ל ארגון מעברים

עופר ארז - דובר הבית הפתוח בירושלים, מעברים

מאיר עמיחי - הבית הפתוח, פרויקט חינוך ע"ש שירה בנקי

שירה עמיחי - הבית הפתוח, פרויקט חינוך ע"ש שירה בנקי

יובל היורוני - הבית הפתוח

מור אטיאס - מתנדב בבית הפתוח

אוראל שיינין - מדריך קבוצת חיילים, דובר איגי

אריאל בן שנן - מנהל תחום צעירים ודרך המשך באיגי

אייל לוריא פרדס - איגי

עופרית מצס - אמא של טרנס

לירון מצס - מלש"ב טרנסג'נדר

מתיק שמש - אמא לטרנסג'נדר

עופרי שמש - מלש"ב טרנסג'נדר

אסף רז - גאווה בליכוד

זהורית שורק - יו"ר מטה גאה, 'יש עתיד'

טל בוכניק - מוזמן/ת

אבנר שחף - צלם, מדליה הפקות

רוני מרדינגר - מפיקה, מדליה הפקות

ניטני מנסון - עוזרת ההפקה, מדליה הפקות

עמוס ציפורי - מקליט, מדליה הפקות

סהר סרוסי - אזרח
ראש תחום ביטחון
אסף דורון
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים

פעילות צה"ל לשילוב הקהילה הלהט"בית
היו"ר אמיר אוחנה
בוקר טוב לכל המשתתפות והמשתתפים. היום יום מיוחד בכנסת, יום הלהט"ב, שוועדות הכנסת כמעט כולן מקיימות דיונים בנושאים להט"ביים. הדיון הוא דיון פתוח, לפי סעיף 120 ואנחנו נשמע קודם את חברת הכנסת מיכל רוזין, שהיא מראשי השדולה הגאה ומיוזמות היום הזה, אחר כך נשמע את צה"ל ואחר כך נשמע גם את המשתתפים הנוספים. אני חושב שצה"ל עבר כברת דרך חיובית, עושה הרבה עשייה חיובית, אנחנו רוצים לשמוע גם את הדברים הטובים, גם את הדברים לשיפור ואת דברי הביקורת, במידה שישנם.

גם היום הזה נערך בצל קרב מאסף של חלק מהרבנים והפוליטיקאים של פעם, שרואים לנגד עיניהם המשתאות את העולם החופשי המתהווה לנגד עיניהם ובו להט"בים יכולים להקים משפחות, יכולים להיות הורים נפלאים לילדים מאושרים ובו נשים יכולות להיות טייסות מצטיינות ולפעול לשמירה על בטחון ישראל. הסטייה היחידה היא המחשבה המעוותת שניתן יהיה לעצור זאת.

מכינת עלי, אני אומר את זה בהקשר של שבוע שעבר, הוציאה תחת ידיה הרבה אנשים טובים, אבל היא עשתה זאת למרות מפיצי מחלת השנאה בה הם לוקים, דוגמת יגאל לוינשטיין, ולא בזכותם. ישראל תמשיך על אפם ועל חמתם ועל מחלת שנאתם להיות מדינה פתוחה, פלורליסטית ומקבלת.

מיכל רוזין, בבקשה.
מיכל רוזין (מרצ)
בוקר טוב לכולם. אני באמת נרגשת לפתוח את הבוקר הזה פעם שלישית ובעיקר בוועדת חוץ וביטחון, אני חייבת לומר, מדי שנה מתקיים דיון ודיון חשוב ופעם שלישית שאנחנו מקיימים את יום זכויות הלהט"ב פה בכנסת ואל יקל העניין בעיניכם, אני עוד זוכרת שנים שבהם היה קשה מאוד אפילו לקיים פה כנס בכנסת בנושא הגאווה והלהט"ב ותמיד אנחנו צריכים לזכור שאנחנו שני צעדים קדימה וצעד אחורה ולהמשיך להילחם על השוויון והזכויות של הקהילה.

אני רוצה לציין לטובה גם את הדיונים בוועדת חוץ וביטחון בשלוש השנים האחרונות וגם את העובדה שבעקבות הדיון, לדעתי הראשון, אני מקווה שאני לא טועה, יוהל"ן הפכה ליוהל"ם ויש לכך משמעות אדירה ואני חושבת שבכלל צה"ל עושה צעד אדיר חברתית, גם בנושא של נשים, כמובן רחוק היום שיהיה שוויון, אבל בוודאי גם בנושא מגדר ואנחנו גאים בכך ומעודדים את זה. יש כמובן מה לשפר ואנחנו נמצאים פה בשביל לדבר על מה צריך לשפר ומה צריך לעשות ואנחנו נמצאים במלחמה וגם רשויות הצבא נמצאות במלחמה.

ציינת את מכללת עלי, אבל אנחנו רואים שיש מאבק של כוחות חושך שרוצים להסיג אותנו לאחור ונבהלים. אני חושבת שזה מוכיח את ההצלחה שלנו, הם פשוט נבהלים לנוכח הקדמה והדרך שהצבא בחר, ללכת לשוויון, למודעות, להעלאת מודעות, ואני חושבת שזה פשוט מראה עד כמה אנחנו מצליחים.

יש כמה נושאים שבוודאי יעלו פה, גם לגבי קהילת הטרנסג'נדרים, גם הטרנסים, גם לגבי כמובן העניין של הדרכות, שהייתי רוצה לשמוע, האם יש שינוי בנושא הדרכות בצבא, האם זה השתנה, האם זה ממשיך. אני יודעת ששכבת הגיל של בני, כשהתגייסה לצבא, כולם עברו, גם בנים וגם בנות, הדרכה בנושא מגדר. הייתי רוצה לדעת אם זה ממשיך או השתנה, וכמובן איך הצבא ממשיך לקדם את זכויות קהילת הלהט"ב. ותודה לכולם ושיהיה לנו יום מדהים.
היו"ר אמיר אוחנה
חברת הכנסת ברקו, את רוצה להתייחס עכשיו או אחר כך?
ענת ברקו (הליכוד)
כן.
היו"ר אמיר אוחנה
חברת הכנסת ברקו, בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
בוקר טוב לכולם. קודם כל אני שמחה שאנחנו מקיימים דיון כזה. אני מוכרחה להגיד לכם שאני שירתי המון שנים בצבא ולא התקיים דיון כזה, לצערי הרב. אני רוצה לברך את חברי, חבר הכנסת אוחנה, וגם את חברת הכנסת רוזין על הדברים שנאמרו, הגעתי רק לסופם, אבל אני יכולה לספר מהשירות הצבאי שלי שלא התקיימו דיונים כאלה ואנחנו נמצאים במקום אחר. אני חושבת שגם הצבא עשה כברת דרך מאוד משמעותית ביחס לצבאות אחרים בעולם, ולא שחסר עוד מה לעשות, תמיד יש, בעיקר במערכת טוטאלית, תובענית ושהלחץ הוא מאוד מאוד גדול כי נמצאים עם אנשים באופן אינטנסיבי ולהערכתי אין שום מקום היום בצה"ל שחיילים לא יכולים לשרת בו בשל נטייתם המינית או זהותם המגדרית, זה ממש לא משנה.

אני יכולה לשתף אתכם ששירתי בפיקוד הדרום וכשמפקד המרפאה, המרא"פ הפיקודי שלנו, אמר שיש לו בן זוג אז זה היה משהו שנראה לאחרים 'אוה, איזה אומץ יש לו להגיד', אבל ברגע שזה היה אלוף משנה וברגע שדובר בקצין בכיר, לאמירה הזו היה משנה תוקף. להערכתי אנחנו נלך ונראה שגם בתחום של הורות וגם בתחום של שירות בקבע המסוגלות ההורית היא שתקבע ולמגדר לא יהיה שום מקום ולא לנטייה המינית. לכן אני חושבת שגם היוהל"ם, שהיא מאוד קשובה לנושאים הללו, ואני חושבת שעושים עבודה טובה ביוהל"ם לטובת העניין, צריך אולי פונקציה נוספת שהיא תהיה מומחית. אני חושבת שיש בעיות ייחודיות שאי אפשר להתעלם מהן, כמו שלפעמים אנחנו אומרים שיש סוגיות שקשורות לנשים, או סוגיות שקשורות לדברים אחרים, פונקציה שיכולה לתת את המענה גם בתוך הצבא, אולי ביוהל"ם, אולי במקומות אחרים, אולי במהו"ת, אבל באמת שתהיה כתובת, שאם יש מצוקה, שאם יש צורך לתת מענה מיידי, זה לא יגיע להתנהגות שהיא קיצונית או להתנהגות שהיא פוגענית, כי לפעמים דברים נראים מאוד מאוד קשה, הם מקצינים, בעיקר רגשות ותחושות במערכת שהיא כל כך לוחצת וחייב להיות מקום שאפשר לפרוק את הדברים.

אני רוצה לברך את צה"ל על הפתיחות, על זה שהדברים נראים אחרת ממה שהם נראו בתקופה שאני שירתי וטוב שכך. אנחנו לרשותכם ואם יש בעיות מיוחדות, או אם יש דברים שיש צורך בהתערבות, יש לכם כתובת בכנסת. תודה רבה.
היו"ר אמיר אוחנה
תודה גם לחברת הכנסת ברקו. סגן אלוף אושרת בכר, סגנית היוהל"ם, בבקשה.
אושרת בכר
בוקר טוב לכולם. שנה שנייה שאני כאן, כיף גדול, אל"ף, כי אני זוכה לראות אנשים שלשמחתי הרבה אני לא רואה אותם פעם בשנה, אבל באמת כשאני רואה את כולם כאן אני מבינה כמה שאנחנו נפגשים הרבה וכמה שהקשר הוא באמת באמת חם וטוב.

אני אסקור, ברשותכם, מספר דברים ואני כמובן אתייחס לדברים שהתבקשנו להתייחס אליהם. אז בראש ובראשונה אנחנו יודעים שצה"ל מגייס את כל המלש"בים, כל מי שהוא בר גיוס, אנחנו נותנים לו את ההזדמנות המלאה לשרת שירות משמעותי. צריך להגיד שבאמת אין לנו שום עניין עם העדפה מינית או זהות מגדרית, כל חייל וחיילת שצריכים להתגייס לצבא והמפקד קורא להם להתגייס, מבחינתנו הם התגייסו לצבא.

הסוגיה שאנחנו עוסקים בה המון זה סוגיית הטרנסג'נדרית. אלישע נמצא פה, גם בשבוע הבא ראיתי בלו"ז שאנחנו נפגשים, שבאמת הקשר המאוד אישי עם אלישע בעיניי מאפשר לחיילים וחיילות שנמצאים בתהליך שינוי מינם או שבעצם מתלבטים, אם זה בשלב המלש"ב או חיילים, להפוך באמת את השירות שלהם בדיוק כמו שהתכוונו. כשצה"ל אומר שהוא חרת על דגלו את כבוד האדם, אז אני חושבת שאחד הביטויים המשמעותיים זה התנאים שניתנים לחיילים הטרנסג'נדרים.
ענת ברקו (הליכוד)
כמה חיילים כאלה יש?
אושרת בכר
יש כמה עשרות. אני, ברשותכם, לא אציין, אבל יש מספר מכובד מאוד גם של חיילים משרתים וגם של מלש"בים לקראת השירות הצבאי שלהם. צריך להגיד שאנחנו פוגשים אותם גם בהיותם מלש"בים ועושים איתם תהליך מאוד יפה, כך שעד היום שהם מגיעים לשרת בלשכת הגיוס בשרשרת החיול כבר יודעים שמגיע חייל או חיילת שהם טרנסג'נדרים ויודעים לתת את המענה מבחינת מדים ויודעים לתת את כל המענים שנדרשים.

למעשה אני חושבת שבשנה האחרונה הייתה לנו קפיצת דרך מאוד מאוד משמעותית, כי המנעד של הטיפול והמענה שאנחנו צריכים להתאים לטרנסג'נדרים הוא מאוד מאוד גדול, הוא מאוד מאוד נרחב, כי אין מקרה זהה לקודמו או לזה שיבוא אחריו. התהליך, השלב שכל אחד ואחד מהם נמצאים בשינוי המין הוא מאוד מאוד שונה ובעצם כשאני אומרת שנדרשת חליפה אישית מותאמת לכל אחד ואחת, אני באמת מתכוונת לזה וצריך להגיד שנדרשת הרבה מאוד יצירתיות. לצורך העניין יש לנו כאן את עופר, שלא מכבר השתחרר, וזו המתנה שהוא קיבל. הוא שבר את היד.
מיכל רוזין (מרצ)
זה אומר שבאזרחות קשה.
היו"ר אמיר אוחנה
מישהו לא הבין את האנגלית, break a leg.
אושרת בכר
בדיוק, מישהו לא פירש את זה כמו שצריך, וגם הליווי שיש לנו מאלישע, אז אני באמת יכולה להגיד שהמענה שאנחנו יודעים לתת הוא מצוין. וגם השיח של המפקדים. אני כמעט כל יום, בדיוק סיפרתי את זה לדוברת שנמצאת איתי, שכל יום אני מקבלת בין שיחה אחת או שתיים ממפקדים שבאמת רוצים לראות שהם מבינים מה שהם עושים ושבאמת המענה שאנחנו נותנים הוא מענה טוב. אני גם אגלה לכם סוד, גם זרועות ביטחון אחרים מתקשרים לצבא כדי שאנחנו נייעץ להם מה לעשות ואנחנו מסייעים להם במקרים רבים.
ענת ברקו (הליכוד)
יש הדרכות יזומות למפקדים?
אושרת בכר
כן. ברגע שאנחנו יודעים לאן חייל שהוא טרנסג'נדר עתיד להתגייס, אם זה לבסיס טירונות, אם זה כבר להכשרה, אם זה לבסיס ספציפי, אנחנו באופן יזום יוצרים קשר עם המפקדים ועושים להם את ההסברה. יתר על כן, יש הרבה פניות שמפקדים באים ואומרים לנו 'משרתים אצלנו חיילים שהם טרנסג'נדרים, בואו תעזרו לנו להבין ובואו נעשה הדרכה לשאר המשרתים' ואנחנו עושים את זה. לאחרונה התגייסו ארבעה לוחמים לבא"ח חי"ר קל הגנת גבולות, אז היינו שם ועשינו הסברה לכל המפקדים. לאחר מכן הגענו לגדוד עצמו, לגדוד קרקל שהוא באמת יכול להתגאות בשילוב מדהים של הטרנסג'נדרים, הייתי שם לפני יומיים, וכשאני באה ואני שואלת אם יש אתגרים ומסתכלים עליי כאילו מאיפה הבאת לנו את השאלה הזאת, זה בכלל לא רלוונטי, אז אני מבינה שאנחנו נמצאים באמת במקום טוב. ויש לי אלפי דוגמאות. אבל לשאלתך - - -
היו"ר אמיר אוחנה
אגב, זה תמיד F to M, female to male, או שזה גם הפוך? בקרקל.
אושרת בכר
לא, זה לאו דווקא F to M, זה יכול להיות גם M to F.
היו"ר אמיר אוחנה
כן?
אושרת בכר
לא נתקלנו עדיין, אבל זו בהחלט יכולה להיות אופציה. ספציפית עכשיו המקרה הוא ארבעה לוחמים F to M, אבל זה בהחלט יכול להיות גם הפוך. אין עם זה שום בעיה, להיפך, דווקא בגדודים, הגנת הגבולות, אין פה שום אתגר באמת, כי יש לי להציע להם את כל מה שהם צריכים.

לגבי השאלה שלך על הכשרות. אז באמת בשלב הבסיסי שכל חייל וחיילת מתגייסים לצבא הם מחויבים לעבור בהכשרת בסיס שני מערכי שיעור. אחד זה כבוד האדם, שזה מערך שעבר איזה שהוא אפדייט לאחרונה ומאוד מדברים על הנושא של קבלת האחר והשונה, גם בהקשר של הקהילה. וגם, כמו שציינתי קודם, האחר והשונה, גם יש התייחסות. אין מערך שיעור - - -
מיכל רוזין (מרצ)
מה זה האחר והשונה ממה שאמרת שהיה קודם?
אושרת בכר
אז בגלל שאנחנו הבנו שהם באמת מתפזרים ומדברים על הרבה מאוד אוכלוסיות, אם זה עולים חדשים ואם זה יוצאי הקהילה האתיופית והכול, באנו ואמרנו 'חבר'ה, אתם צריכים להיות הרבה יותר ממוקדים גם לקהילה הגאה' ועשו איזה שהוא שינוי ויש יותר מיקוד בקהילה הגאה. להגיד לך שאני עכשיו עברתי בכל ההכשרות וראיתי שזה באמת קורה, אני לא עושה את זה ביום יום.
ענת ברקו (הליכוד)
לא בודקים את זה בביקורת אכ"א?
אושרת בכר
זהו, זה בדיוק מה שרציתי להגיד - - -
ענת ברקו (הליכוד)
כדאי לבדוק.
אושרת בכר
לא, בודקים. ביקורת אכ"א, צריך להגיד, קורית אחת לשנתיים בכל יחידה.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, אבל באוקטובר האחרון יצאה הנחיה, למיטב ידיעתי, של חיל חינוך, שעכשיו הגבילה את הפעילות של חושן, הגבילה את ההדרכות והעבירה רק לדרג פיקודי.
אושרת בכר
אז אני אסביר.
היו"ר אמיר אוחנה
מי מטעם חושן?
קריאה
אתה הבא בתור.
אושרת בכר
אגב, הצבא קיבל החלטה, ממש לא בהקשר של חושן, שהרבה מאוד הדרכות והרבה מאוד עבודה עם מכונים חיצוניים בעצם מצטמצמת.
מיכל רוזין (מרצ)
אין בעיה. אין לי בעיה שמפקד יעשה את זה, חושן, אל תכעסו עליי, בסוף אני רוצה שההדרכה תתקיים. האם הוחלט באופן רוחבי שזה לא יתקיים רק בדרג - - -
אושרת בכר
זה מתקיים בדרג פיקודי.
ענת ברקו (הליכוד)
הם יודעים שבדרג פיקודי יש לכך השלכה עצומה וטובה. זה בדיוק כמו שאנחנו תפסנו שאם הטרדות מיניות באות מגורם מקצועי זה הרבה פחות אפקטיבי מאשר המפקדים.
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא הטענה שלי. הטענה שלי, גם הטרדה מינית, זה נכון שצריך שהמפקד יעשה את ההדרכה, אבל חייבת להיות הדרכה. אני יודעת שיש בטירונות ויש בקורס - - -
ענת ברקו (הליכוד)
ממוקדת מטרה. זה צריך להיות משולב.
אושרת בכר
ברשותך, גברתי, בקורסי הפיקוד הם גם עוברים את מערך השיעור של כבוד האדם ושל קבלת השונה, כמובן מזווית הרבה יותר פיקודית. צריך להגיד שאף אחד לא סגר את השערים בפני חושן, הם נמצאים במאגד החינוך, אני משתמשת בהם המון, אנחנו נפגשים איתם המון. ההחלטה אומרת שהכשרות ומכונים חיצוניים, אני יכולה לתת לך הרבה דוגמאות, ייעוד וייחוד, מחצבים, אלה דברים שעברו להיות מובלים על ידי מפקדים. לכן כשאנחנו רוצים להכניס את חושן, שהוא באמת הגורם המקצועי, אנחנו מכניסים אותו, אבל לקורסי פיקוד ולדבר עם אוכלוסיית מפקדים ולא לאוכלוסיית חיילים.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל האם המפקדים, האם יש - - - אני באמת מנסה, הבנתי לגבי חושן שהם עברו לדרג הפיקודי, אני שואלת שוב, האם בטירונות, בקורסים הראשוניים יש - - -
אושרת בכר
המפקדים מעבירים על בסיס מערכי השיעור כבוד האדם וקבלת השונה והאחר כאשר נתנו את הדגש לגבי הסוגיה של הקהילה הגאה.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל זה את לא יודעת עדיין, אין לך עדיין בקרה של האם זה נעשה באופן ש - - -
אושרת בכר
לא, זה נעשה.
ענת ברקו (הליכוד)
אם זה ייבדק בביקורות אכ"א זה ייעשה.
אושרת בכר
זה נעשה באופן שיטתי ורוחבי. חיל חינוך בודק את זה בביקורת אכ"א.
ענת ברקו (הליכוד)
אז זה ייעשה.
אושרת בכר
אבל צריך להבין שביקורת אכ"א היא אחת לשנתיים. כמובן שבחיל חינוך יש המון סנסורים, הרי בסוף - - -
ענת ברקו (הליכוד)
בסדר, אבל ביקורת אכ"א לא בודקת רק תמונת מצב, כדאי שכולם יבינו, אלא היא גם בודקת לאחור.
אושרת בכר
בודקת שנתיים אחורה, ברור.
ענת ברקו (הליכוד)
אז לכן בדרך כלל כשדברים נבדקים בביקורת אכ"א הם גם מתבצעים.
אושרת בכר
ברור, הם מתבצעים. אבל עוד דבר אני רוצה להגיד, לחיל חינוך יש את הקצינות שפזורות בשטח והקצינות בסוף צריכות לבוא ולדווח למטה למעלה מה נעשה ולא נעשה ולכן הם עוד גורם שבודק את זה, שאכן מערכי השיעור האלה עוברים.
מיכל רוזין (מרצ)
אני מקווה שזה השתפר מאז שאני הייתי קצינת חינוך.
אושרת בכר
אני בטוחה ש - - -
ענת ברקו (הליכוד)
באמת, ברור שזה השתפר.
מיכל רוזין (מרצ)
עברו שנתיים, מה? זה לא כל כך הרבה זמן.
אושרת בכר
מה כבר יכול היה לקרות בשנתיים?
מיכל רוזין (מרצ)
בדיוק.
אושרת בכר
אז כמו שאמרתי, אני מתגאה. באמת אני מתגאה על הקשר המאוד מאוד אמיץ שלנו עם הארגונים של הקהילה, אם זה איגי ומעברים. אלישע אצלי אחת לשלושה חודשים, הוא מקפיד על זה מאוד. אנחנו נפגשים. בעצם יוהל"ם מקיימת אחת לחצי שנה פגש עם כלל נציגי הארגונים כאשר דברים באים וצפים ואנחנו נותנים מענה. צריך גם להגיד שהקשר בינינו הוא מאוד מאוד פתוח. כאשר יש פניות, יש לנו ביוהל"ם שתי פונקציות מאוד חשובות. אחת זו מש"קית טרנסג'נדרים, שהאמת היא שלאחרונה הייתי בביקור בשתי יחידות והם ציינו אותה מאוד לטובה. הייתה אופיר והיום יש את ליאל ובנוסף יש לנו עוד פונקציה, עוד חייל בשם אופיר, אין לנו יותר מדי גיוון ביחידה, שהוא מש"ק פניות. זה תפקיד חדש, הוא בעצם מרכז לנו את כלל הפניות, אם זה מהארגונים, אם זה בכלל פניות על נושא של הדרה ואפליה, ולמעשה הוא עובד ישירות איתי, אני מזינה אותו בפניות, הוא עושה לנו גם את התג"בים, כך שהמענה של הפניות, אפילו הדברים הכי קטנים, בחטיבה איקס יש בעיה של להט"בופוביה, אז אם צריך שאני אגיע לשם ואני אעשה להם הסברות, ואגב עשיתי את זה הרבה בחודש האחרון, או אם אני צריכה באמת להפעיל את חושן או את איגי, אז אנחנו יודעים לעשות את זה. או אם צריך, אני יודעת, היום קצת פחות, בעבר הפעלתי את עופר בצורה חופשית, אבל צריך להגיד שמבחינתנו הארגונים הם מכפיל כוח עבורנו ואני גם מקווה שאתם רואים את זה ככה כלפינו.

כמו שאמרתי, נושא הטרנסג'נדרים, עוד כמה שינויים שעשינו. יש רופאה שהיא רופאה בקריה שהיא מגיעה מהקהילה, שהיא מאוד מאוד מאוד מיינדד לסיפור. לא משנה מה השם שלה. למעשה אם עכשיו אני נתקלת ביחידה שיש בה טרנסג'נדר, שהוא נמצא בכל התהליך של השינוי והרופא לא באמת מבין איך לדבר איתו ומה זה סעיף 29ג וכאלה, אז אני שולחת אותה. היא יודעת לעשות שיח מקצועי. מעבר לזה, גם חיל הרפואה, בכנסים שהוא מקיים עם הרופאים שלהם, הרופאה הזאת באה ומדברת ונותנת את ההסבר, אני מגיעה ונותנת את ההסבר וצריך גם להגיד שיש לנו שיתוף פעולה מצוין עם רע"ן קליני, ד"ר לוצ'י, שהוא פסיכיאטר, שהוא גם בקהילה והוא יודע גם, אני ככה מיירטת אותו, 'תדבר עם הקב"ן הזה, תדבר עם הקב"ן ותדבר עם הקב"ן הזה' ובגלל שבאמת הגורמים הם מאוד מיינדד אז גם סיפורים של דיספוריה מגדרית, אין לנו פערים עם זה, כלומר ברגע שאני מקבלת אבחנה מפסיכיאטר אזרחי, אז ישר אנחנו עושים את ההמרה לצבא. הגענו באמת למצב טוב שביום שהטרנסג'נדרים מתגייסים כבר מחכה להם ערכה, אם אתה גבר או אם אתה אישה.

כן, אני יכולה להגיד שלא הכול מושלם. יש לי ולאלישע איזה שהיא הסכמה על הנושא של חייל שמתגייס לצבא והוא - - - כן, בסדר, מה אני אעשה, אלישע? יותר קל לי להאשים אותך. מבחינתי אתה פשוט מייצג אותם בצורה נפלאה ומאוד קל לי.
היו"ר אמיר אוחנה
גם מבחינתנו.
אושרת בכר
אחד שהופך מאישה לגבר ומחליט שהוא בוחר להיות עם הופעה גברית אז הוא צריך להיות עם הופעה גברית מלאה. אני לא יודעת - - -
שירה עמיחי
מה אם הוא לא אישה ולא גבר, מה עם בן אדם שמזדהה כג'נדר קוויר, אז אני יכול להגיד על החוויה שלי שבאתי, הגעתי למש"קית הטרנסג'נדרים, הייתי בפגישה עם עופר ועם ליאל, שהם באמת מדהימים, אבל בסופו של דבר עם כמה אני רוצה להתגייס וכמה שחשוב לי לבוא ולתרום למדינה הזאת, הידיים שלהם באיזה שהוא מקום כבולות בשביל לבוא ולהיעתר לבקשות שלי. כמו שליאל הציגה את זה, יש פה אופציה של או לבחור במראה גברי או לבחור במראה נשי. אני לא מזדהה לא כגבר ולא כאישה ולבחור בנראות גברית לגמרי, זה משהו שיגרום לי אם זה להסתפר, אם זה ללבוש מדים שהם גבריים לגמרי, זה משהו שלא הולם את הזהות המגדרית שלי. לבחור בנראות גברית לגמרי זה לא הולם את הזהות שלי.

חוץ מזה שאם אני בוחר בנראות גברית ומכריחים אותי להסתפר זה אומר שאוטומטית אני חייב לצאת מהארון לפני כל המשפחה שלי וכל המכרים שלי וזה משהו שהוא מאוד מורכב כי אני בא ממשפחה דתית ולא מקבלים את זה וזה לא כזה פשוט כמו שזה נראה.
אושרת בכר
זה ממש לא נשמע פשוט, זה מאוד מאוד מאוד מורכב. אני גם שוחחתי עם מספר ג'נדר קווירים. אני בהחלט יכולה להבין את המצוקה, אבל צריך להבין בסופו של דבר שהצבא יודע לעבוד במודים מסוימים, זאת אומרת יש פקודות, יש נהלים, יש הופעה מסוימת. אין שום בעיה שבן אדם יהיה גבר, הגם שהוא עדיין בחזות נשית, כי הוא עדיין לא התחיל את התהליך, לא ההורמונלי ובטח לא התהליך של הניתוחים. אין שום בעיה עם זה. כל מה שאנחנו אומרים זה שאתה יכול להזדהות או את יכולה להזדהות איך שאתם רוצים, כגבר, כאישה, באמת אין לנו שום בעיה, יש פלורליזם מטורף. אבל בסופו של דבר בנושא של הנראות תצטרך להיות הבחירה האם מגבשים נראות, נראות, לא זהות, חס וחלילה, נראות שהיא גברית או נראות שהיא נשית. אנחנו לא יודעים לתת יד להופעה שהיא גברית מבחינת המדים ומישהו שמסתובב עם שיער ארוך.
שירה עמיחי
אבל את מבינה - - -
אושרת בכר
אני מבינה הכול, גם אני - - -
שירה עמיחי
את מבינה שהנראות הזאת זה לא רק הנראות שלי, זה גם איך יתייחסו אליי בבסיס ואיך יתייחסו אליי בבית - - -
אושרת בכר
יקירתי, יקירי, אין פה ויכוח ביני לבינך, באמת אין פה ויכוח, אבל צריך להבין שבסופו של דבר הצבא עובד במסות, הצבא עובד על פי פקודות, על פי נהלים, על פי הוראות, על פי דברים מאוד מאוד ברורים. גם אני בתור משרתת קבע הייתי מאוד מאוד שמחה ללכת עם איזה תכשיטים שאני רוצה ועם איפור ועם לק, אבל בצבא יש כללים, יש כללי הופעה ולבוש ואנחנו צריכים לעמוד בהם. אנחנו יכולים להמשיך עם הדיאלוג הזה עוד הרבה, ועוד פעם, אין לו פתרון בית ספר.
אייל לוריא פרדס
אני רק אגיד שיש גם אפשרות לפטורים. יש היום אפשרות לפטור שיער, זה קיים וזה ניתן.
אושרת בכר
ובחלק מהמקרים - - -
מיכל רוזין (מרצ)
פטור שיער, פטור זקן.
אושרת בכר
ובחלק מהמקומות זה אכן ניתן ולכן אני אומרת שאנחנו בצבא מאוד מאוד יצירתיים ומאוד מאוד יודעים להתחשב במענה של הפרט. ויש מספר דוגמאות שאני יכולה לתת על כאלה שקיבלו פטור שיער ופטור זקן, בהחלט יש, אבל צריך להבין שאי אפשר לבוא לצבא בציפייה שזה יהיה אוטומטי. אני יכולה להגיד לכם שיש חייל שהוא בעל הופעה גברית והוא עם שיער ארוך כי הוא נמצא בתהליך וכי הוא קיבל את הפטור הזה וזה בסדר גמור. זאת אומרת הצבא לא הולך דווקא וחס וחלילה לא רוצה לפגוע ברגשות של אף אחד, אבל צריך להבין בסופו של דבר שגם אנחנו צריכים לעבוד על פי - - -
שירה עמיחי
אבל איך אפשר להשיג את הפטור הזה? למה אני צריך לעבור תהליך כזה מורכב בשביל להשיג פטור שיער. זה כזה מהותי, הקטע של השיער שלי.
אושרת בכר
אנחנו בדיאלוג עכשיו? רק שאני אבין באיזה מצב אנחנו.
היו"ר אמיר אוחנה
לא, אני מציע שתמשיכי.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, אבל בואו נסכם שאת תתייחסי לבקשה הפרטנית ושזה יגיע לטיפולך.
אושרת בכר
אז מכיוון שיש לי - - -
שירה עמיחי
- - - הרעיון של הפטור - - - יש אופציה שלפחות אני אחזור הביתה - - -
היו"ר אמיר אוחנה
אני מציע שמקרים פרטניים, אולי אחר כך לגשת - - -
שירה עמיחי
זה לא מקרה, אני מדברת איתך על זה שיש לי עוד עשרה חברים כאלה - - -
היו"ר אמיר אוחנה
מאה אחוז, אבל אני מציע, אם אפשר, אושרת - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה להגיד לך משהו, זה לא בעיה, כי בסופו של דבר אם נמצאים בבסיס מסוים קצין או קצינה בדרגת סגן אלוף, הם יכולים לאשר לנו עם בגדי ב' ואם זאת תהיה הבעיה אני בטוחה ש - - -
מיכל רוזין (מרצ)
כן, אבל אם לא תהיה הנחיה לזה מלמעלה זה לא יקרה על ידי המפקד בשטח.
היו"ר אמיר אוחנה
אם אפשר, אושרת, כמו שסיפרת על המקרה שסיפרת - - -
אושרת בכר
מכיוון שאני באמת מכבדת כל אחד שנמצא כאן אני בטח לא אתחיל לענות בדברים פרטניים, עוד פעם, אך ורק מכבוד לך.
היו"ר אמיר אוחנה
אבל הנה, את שומעת את המצוקה, אולי אפשר לגלות רגישות. כמו שסיפרת על המקרה של - - -
אושרת בכר
והרגישות היא מאוד מאוד מאוד גבוהה.
היו"ר אמיר אוחנה
וגמישות.
אושרת בכר
וגמישות. כולל בדין ודברים מול רע"ן משטר ומשמעת. בסופו של דבר ההחלטה שאני נותנת את ההנחיה באשר לדיספוריה מגדרית לגבי הנושא של ההופעה. אני לוקחת את זה לא בגלל שמשעמם לי, אלא בגלל שהנושא הזה הוא באמת חשוב לי ואני לא רוצה שאף פרט ייפגע, או חלילה שמישהו לא יתגייס לצבא ואנחנו נפסיד באמת טאלנטים בגלל הסוגיה הזאת. לכן המענה הוא באמת מענה פרטני והמענה הוא מאוד רגיש. לא נראה לי נכון עכשיו לפתוח את זה כאן. מקרים פרטניים, אין לי שום בעיה גם להשאיר את מספר הטלפון שלי, לפרסם אותו בכל מקום, שיידעו איך אפשר, למרות שהוא מפורסם ולמרות שמגיעים אליי.

אז כמו שאמרתי, כל פנייה שבאמת מגיעה ומתקבלת, חליפה לפי מידה. גם תנאי שירות. אני חייבת להגיד שיש לנו הרבה מאוד פניות על חיילות וחיילים שרוצים לקצר שירות וגם זה אנחנו יודעים לבוא ולתת מענה. שוב, בגלל שזה לא בשטנץ' ובסופו של דבר כל עוד גבר או אישה כתובים בתעודת הזהות בתור זכר או נקבה, בסופו של דבר אני לא יכולה לבוא ולקבל החלטה, בניגוד להחלטות של משרד הפנים, וזה אתם תצטרכו להתעסק בזה, כי באמת אני לא יכולה להשפיע על זה יותר מדי, לקבל את ההחלטה, אם זה לעשות את שינוי המין או לתת את הפטורים הנדרשים או את קיצור השירות. אגב, יש לי בימים אלה מקרה שאנחנו עובדים ומטפלים, בן נח"ל, שאני מקווה שאנחנו נצליח לפתור את זה.

לשון הפנייה, כמובן ההחלטה מתקבלת. הופעה ולבוש, דיברנו. נושא השיבוץ, הרבה מאוד פניות של חיילים וחיילות שנמצאים בתהליך של שינוי מין שבאים ואומרים 'תקשיבו, אנחנו לא מסוגלים להישאר ביחידה, אנחנו יצאנו מהארון המגדרי, לא מקבלים אותנו, רוצים להתחיל במקום חדש'. זה קורה. אני מאשרת את טופסי ה-55 האלה. ברגע שזה מגיע אליי אני נותנת את האוקיי, סוגרת את זה מול מיטב ותוך שלושה ימים אותו חייל או חיילת יכולים לעבור בסיס. אז גם בהקשר הזה יש גמישות. לי מאוד קשה לקבל אמירות שהצבא הוא שחור ולבן ושהצבא הוא מקשה והוא בירוקרטי, קשה לי מכיוון שאני באמת מתעסקת עם המקרים האלה יום ביומו.
מיכל רוזין (מרצ)
רק שאלה. איך את עושה אאוט ריצ'ינג? כלומר איך יודע הנער, נערה, לגשת אלייך לפני הגיוס. האם כשהם מגיעים למיטב, למה שנקרא בקו"ם, יש פתיחות לשאול אותם? אני מתארת לעצמי שנער או נערה כזאת לא יבואו לחייל או חיילת שיושבים שם ויגיד 'אני בתהליך, אני רוצה לדבר עם מישהו'. זאת אומרת האם יש שאלות, האם הולכים לבית הספר? איך מוסרים, חוץ מהארגונים שאני יודעת שהם עושים את העבודה שלהם, אבל איך כל נער או נערה נחשפים לזה?
אושרת בכר
הלוואי שאני הייתי יכולה, אני או מי מטעמי מיחידת יוהל"ם, לעבור בבתי ספר ולדבר בכללי על שירות נשים בצה"ל, על הטרדות מיניות וכמובן על - - - הלוואי שהיו לי את המשאבים.
מיכל רוזין (מרצ)
למה את לא יכולה?
אושרת בכר
כי אין לי את המשאבים לעשות את זה. אני לא יודעת - - -
מיכל רוזין (מרצ)
את המשאבים. כי מבחינת צה"ל, הוא מופיע בפני כל כיתות י"א-י"ב.
אושרת בכר
אז ברגע שצה"ל מופיע בין י"א ל-י"ב, האנשים, למעשה הקצינים לשעבר בצבא שהולכים ומדברים, הם בהחלט כתובת והם בהחלט כן מעלים את זה. אנחנו עושים להם גם את ההכשרות, מדברים איתם על אתר יוהל"ם, אומרים שהם יכולים להגיע אלינו, בהחלט. כשמדברים על הטרדות מיניות, על מיגור תופעת ההטרדות המיניות וכשמדברים על כבוד האדם, בהחלט מציינים שיש את הפונקציה הזאת בצבא ושאפשר להגיע. לשמחתי הרבה אנחנו נחשפים להרבה מאוד מלש"בים, גם בעזרתם האדיבה של הארגונים, שפונים אלינו. היום אני יכולה להגיד, אם אני מגיעה למצב של יותר מ-100 פניות בשנה של, לא חברי הקהילה, של טרנסג'נדרים, של הקהילה כמובן שיש לנו הרבה, אבל של טרנסג'נדרים, אני חושבת שהמצב שלנו מצוין.
עופר ארז
אני רוצה להרחיב בנושא, בדיוק בשאלה שלך - - -
היו"ר אמיר אוחנה
אבל מה שאני מבקש זה לאפשר לצה"ל לסיים, אחריה חושן, אחריו חברת הכנסת מיכאלי ואחריה אתה.
אושרת בכר
אז שוב אני אומרת, יש לנו דרך נהדרת להגיע לבני הנוער. אגב, גם בכל הכנסים שעושים, אנחנו מגיעים, בכנס לא מכבר שהיה של מעברים אנחנו הגענו. בתי ספר, שוב, ברגע שחיל חינוך שולח את האנשים ויש את הנציגים של הצבא שמגיעים לכל כיתות י"א ו-י"ב, כשהם מגיעים אנחנו מפרסמים את זה. יש לנו אתר אזרחי שכתוב שם בצורה הכי ברורה בעולם שהם יכולים להגיע ואם הגענו למצב שמעל 100 פניות יש לנו בשנה אז אני חושבת שהמצב שלנו מצוין. כמובן שזה קורה בשלב המלש"ב, שמבחינתי זה עדיף, וגם תוך כדי הצבא.

צריך להגיד שאנחנו מוגדרים כרגולטור. אין אף יחידה, אין אף מפקד, אין אף פרויקט בנייה שיתחיל מבלי שאנחנו נשים את הסטמפה ואפילו הגענו למצב שמעבר לזה שבאים ושואלים אותנו על כמות אנשים שנמצאים בתוך חדר, אנחנו גם מגדירים במבנים חדשים שיהיו חדרים שצמודים אליהם שירותים ומקלחות, למה? כי אם עכשיו מגיע חייל שנמצא באיזה שהוא תהליך של שינוי מין ואני רוצה לשכן אותו במגורי נשים, כי הוא כרגע מגדיר את עצמו כאישה, הגם שהוא עוד לא התחיל את התהליך, הוא יהיה במגורי נשים ואני אאפשר לו את השירותים ואת המקלחות שצמודים למגורים. אתם יכולים לעשות בדיקה, יש את זה בקרית ההדרכה. אז גם לרמה כזאת אנחנו מגיעים.

דיברתי על פניות, דיברתי על רופאים, דיברתי על קב"נים, דיברתי על רגולטורים. כמה שאין שחור ולבן אנחנו מאוד ברורים. יכול לבוא מפקד ולהגיד 'תקשיבי, אין לי מקום לשכן בחדר במשרד במגורי בנות', אני אומרת לו 'תהיה חזק, אתה המפקד, אתה תמצא את הפתרונות', ואם צריך שאני אפעיל גם את גורמי הלוגיסטיקה וגם את המרחבים, גם את זה אנחנו יודעים לעשות. לא, באמת, כי יש כאלה שמנסים להתחכם, אבל מבחינתי הם לא מתחכמים, זה שחור לבן, זו הפקודה, זה מה שאתה עושה.
היו"ר אמיר אוחנה
תודה, גברתי. אנחנו עוברים לשמוע את עודד מחושן, בבקשה.
עודד הרוניאן
בוקר טוב. אני מתנדב בחושן מזה שלוש שנים ובשנה וחצי האחרונות אני רכז כוחות הביטחון ועובד מול גופי צה"ל. אני גם סרן במילואים. היו אנשים שאמרו היום על הוועדה ועל הכינוס שלנו כאן שהוא ניצול פסול של המערכת הצבאית להחדרת אג'נדות חיצוניות שאינן כלולות בתפקידו של צה"ל כצבא ההגנה לישראל.
מיכל רוזין (מרצ)
מי אמר?
עודד הרוניאן
איזה שהוא נייר עמדה ששלח מרכז ליב"ה אתמול ליושב ראש הוועדה. חשוב לי להגיד אל מול זה, לחבר למסר - -
היו"ר אמיר אוחנה
לא זכיתי לראות אותו.
עודד הרוניאן
- - את דבריו של דוד בן גוריון שאמר 'בזמן האחרון נעשים ניסיונות לזלזל בערך הצבא, גם בקרב דוברים המתיימרים לדבר בשם אנשי רוח, הם אמנם מכירים בתפקיד החשוב של הצבא ובנחיצותו, אלא שהם רואים בו רק נכס ולא ערך'. נכס של מי הוא צה"ל? צה"ל מורכב מאנשים חיים. וכשאני מדבר פה היום, אני חושב שהמטרה של הוועדה היא לדבר על האנשים שמשרתים היום בצה"ל ויש הרבה להט"בים ולהט"ביות שמשרתים והמצב שלהם הוא לא מזהיר. ואני אתייחס בהקשר הזה למחקר שפרסם איגי בשנה שעברה ביחד עם מכון מגנוס הירשפלד מאוניברסיטת תל אביב שאמר ש-95% מהחיילים שמעו הערות להט"בופוביות לפחות פעם אחת ביום. משרתים לה"טבים, משרתים ומשרתות, 51% מהם חוו הטרדה מינית במהלך השירות הצבאי. ולעומת מה ששאלתם כאן, אז רק 11.7% מהמשיבים ציינו כי בשנה האחרונה התקיימה ביחידתם פעילות הסברה בנושא נטייה מינית וזהות מגדרית.

אל מול כל זה וגם אל מול מה שאושרת אמרה בהתחלה אנחנו רואים ביוהל"ם כבת ברית חזקה, משמעותית, שהיא מאוד עוזרת לנו ומקדמת את הפעילות שלנו בתוך הצבא, אבל לצערנו הגופים שעוצרים אותנו לא נמצאים ועליהם שווה לדבר. בהקשר הזה אנחנו נדבר על אכ"א וחיל החינוך, שבשנה האחרונה הוציא הנחיה שצמצמה משמעותית את הפעילות שלנו ביחידות. היא אומרת שבסופו של דבר מכונים חיצוניים יוכלו לדבר רק למפקדים, ואנחנו מבינים שיש איזה שהוא רציונל מאחורי זה, אבל בעיית הלהט"בופוביה אינה תלויה בדרג. בפועל אנחנו לא יכולנו להגיע מאז שיצאה ההנחיה ליחידות שבהן יש משרתים להט"בים, כמו קורסים ב-8200 ובמודיעין, ליחידות בהן יש בת לאם לסבית, בחטיבת הנח"ל, לא יכולנו להגיע לדבר בשבילה ולהיות הקול שלה, בת לאב הומו בחטיבת המחקר באגף המודיעין בקריה ואנחנו יודעים שזה כל הזמן קורה.

המערך אותו ציינה אושרת הוא מערך בסיסי מאוד, הוא מציין את הסיפור הלהט"בי בהקשר של שיח בתוך יחידה ואקלים יחידתי, אבל אם המערך הזה מועבר למפקדים אני מוטרד, כי הוא לא נותן כלים והוא לא מדבר על מאפיינים והוא לא מדבר על רגישות ועל מה באמת מפקד צריך להיות מודע שיכולים להיות הקשיים של משרת או משרתת להט"בים בצבא. אנחנו הולכים לצאת בבקשה לראש אכ"א להחריג אותנו מאותה הנחיה.
קריאה
מתי יצאה ההנחיה הזו?
אושרת בכר
שוב, צריך להגיד שההנחיה היא לא לחושן, היא לכלל המכונים האזרחיים.
עודד הרוניאן
נכון, פתחתי ואמרתי את זה ולכן אנחנו רוצים לבקש החרגה.
אושרת בכר
ממקום של לתת למפקדים לדאוג לחינוך. סליחה שאני קוטעת אותך, אני רק רוצה שיהיה פה דיוק, אני גם לא מייצגת את אושרת כיוהל"ם, אני מייצגת את הצבא, אני חלק מאכ"א. חשוב שנבין שלא קצת נשחיר את המצב. ההנחיה מדברת על מכונים אזרחיים חיצוניים והמטרה היא להחזיר למפקדים את האחריות לדאוג לחינוך של האנשים שלהם.
עודד הרוניאן
גם בהקשר לזה אני מודאג, כי מפקדים שבסופו של דבר מבטלים לי פעילות בבא"ח גבעתי בלי לתת לי הסבר, מבטלים לי פעילות בבה"ד 1 בלי לתת לי הסבר - - -
היו"ר אמיר אוחנה
פעילות כלפי מפקדים או כלפי חיילים?
עודד הרוניאן
בשניהם זה היה פעילות מול מפקדים, פעם אחת זה צוערים בקורס בבה"ד 1, פעם שנייה זה מפקדים בבא"ח גבעתי. בלי לתת הסבר, עם גמגומים והסברים לא ברורים. זה אומר שבקצה יש מפקדים שהם לא תמיד בעדנו והם אלה שבסוף פוגשים את החיילים והם לא יודעים לדבר איתם נכון. אנחנו שומעים על זה כל הזמן ואנחנו רוצים לבוא להיות הקול ולתת אלטרנטיבה וכרגע אין לנו יכולת לעשות את זה ואנחנו צריכים את תמיכת הוועדה. אני אבקש שיירשם בפרוטוקול ותמיכה מכן שאתן רואות את החשיבות של המהלך הזה כדי שנוכל להגיע לעוד יחידות.

בהקשר הזה הייתה המלצה בשנה שעברה של הוועדה לבחון איך תכנים כאלה הם תכנים שברמת הכרחי בקורסים פיקודיים. כיום זה לא קורה, היוהל"ם עשתה מאמץ, ביקשה, המערך הזה, אני אומר, בתור מי שקרא אותו, ראה אותו, הייתי מפתח גם הדרכה בצבא, זה לא מספק. זה לא אומר כמעט כלום ממה שמפקד צריך לדעת ואנחנו מודאגים ולכן אנחנו נשמח לתמיכה שלכם.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל אני חושבת שצריך להפריד בין שני דברים, אם תרשה לי, אני לא יודעת אם חבריי יסכימו איתי. צריך להפריד בין הדרכה או מערך הדרכה שיהיה נכון, שיהיה מדויק, שייבנה אפילו איתכם בצורה נכונה וראויה. גם אני הייתי רוצה שמרכזי הסיוע יעשו את ההדרכות לכל החיילים או לכל בית ספר או לכל מקום. יש גם יתרונות ערכיים לעניין שמי שמעביר את זה אלה המפקדים או המורות ומורים בבית ספר ולא רק הארגונים החיצוניים, אחת, ושתיים, יש פה משהו הרבה יותר כללי. מה שצה"ל מנסה להילחם זה לא בחושן, הוא מנסה להילחם בכמה שנים, לפחות בעשור האחרון, בכניסה של כל מיני גורמים שהגיעו להדריך חיילים מכל מיני זוויות בציבוריות הישראלית וזה לא יצר מצב טוב בתוך צה"ל. לכן אתם סובלים ממשהו שאנחנו, דרך אגב, פה בשולחן כן מסכימים לו, שצריך לצמצם אותו בצבא.

אז אני רוצה להיות נורא ברורה, לא תצא מפה, לפחות לדעתי, קריאה לשנות את זה כי אנחנו בעד לצמצם ולהחזיר את הכוח למערך החינוך של צה"ל.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא לצמצם וגם לא להחריג. כי אם יורשה לי לקחת כבר את רשות הדיבור שלי, שבדיוק מגיעה - - -
היו"ר אמיר אוחנה
לא, השאלה אם עודד סיים.
עודד הרוניאן
רק כדי להסביר שאני מבין את ההקשר, אבל בפועל, כשיש חיילת שהיא בת לאם לסבית בתוך יחידה - -
מיכל רוזין (מרצ)
אנחנו מבינים את זה.
עודד הרוניאן
- - שלא מצליחה לתווך את זה לסביבה שלה ובסופו של דבר - - -
מיכל רוזין (מרצ)
אנחנו מבינים את זה, אבל יש פה - - -
עודד הרוניאן
אז אין לה מי שיכול לבוא להיות הקול שלה.
היו"ר אמיר אוחנה
עודד, מה שרצית להגיד אמרת?
עודד הרוניאן
כן.
היו"ר אמיר אוחנה
אז חברת הכנסת מיכאלי, בבקשה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה עניין של כוחות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
צריך להגיד יותר מזה. גם חושן הם לא במצב שהם יכולות ויכולים להגיע לכל יחידה בכל זמן נתון ותמיד תהיה החיילת עם המצוקה מכל מיני סוגים, למרבה הצער, שתצטרך למצוא את הכתובת בצבא ובהקשר הזה, זאת הייתה השאלה הקודמת הנכונה של מיכל, איך באמת הצבא מוודא שכל חייל וחיילת עם בעיה רלוונטית לנושא שאנחנו דנות ודנים פה היום, יש לה כתובת ויש לה כתובת שיודעת לתת מענה ראוי. זה דבר אחד שחד משמעית הוא באחריות הצבא לדאוג לו.

שתיים, לחזור ולחזק את מה שאמרה חברתי חברת הכנסת מיכל רוזין. אני חושבת שאנחנו נוכל להסכים על זה שאנחנו לא נתמוך בבקשה שלכם להחריג. אני אגיד יותר ממיכל, אני הייתי רוצה שגם היוהל"ם תהיה אחת, אבל שקצינים ילמדו, שהמפקדים ילמדו להיות היוהל"מים של החניכות והחניכים שלהם ושל החיילות והחיילים שלהם. בדיוק, אגב, אותו מהלך שהצבא בזמנו, אחרי שעשה את הפרויקט הגדול עם חברת ההתייעלות הזאת, איך קוראים לה?
קריאה
מקנזי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מקנזי, תודה רבה. הייתה התלבטות ולא מינו קציני התייעלות, אלא כל המפקדים למדו להיות קציני התייעלות. הדבר הנכון הוא להכשיר בצה"ל קצינות וקצינים - - -
עודד הרוניאן
אין לי בעיה לבוא וללמד את כל הקצינים והקצינות.
מיכל רוזין (מרצ)
אני בעד.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה מה שאכ"א צריך לעשות. שכל הקצינות והקצינים שלו והמפקדות והמפקדים שלו יידעו לדבר את השפה הזאת שאתה בדיוק מדבר עליה. זה דבר שעליו אנחנו צריכות להיאבק ולא להחריג אתכם ולתת לכם גישה לכמה שתצליחו להגיע.

כאן אני רוצה להגיד, אני שומעת את אושרת, את המחויבות שלך ואת החיבור שלך לנושא ואת ההתמצאות הגדולה שלך בו וכו' ואני מכירה את המאמצים הגדולים של היוהל"ם, ואני אגיד בסוגריים שאני מרגישה לפעמים שמצבם של חיילות וחיילים גאים מבחינת היחס של הצבא אליהם, הוא היום טוב יותר ממצבן של חיילות בצבא. אגב, לא רק מבחינת היחס של הצבא, אלא גם מבחינת היחס של החברה האזרחית. ברוך ה' המסמך הזה שהזכרת, שכאמור היושב ראש לא ראה אותו אפילו, גם אנחנו לא, שכנראה נכתב על ידי אחד הארגונים האלה של הבית היהודי שמנהלים את המדינה היום, או לפחות מנסים לעשות את זה, אבל המאבק הציבורי היום הוא נגד שירות של נשים בצה"ל, הוא לא נגד שירות של להט"בים ולהט"ביות בצה"ל, ברוך ה', טפו טפו. לא שאני רוצה לשנות את המצב הזה.
קריאה
זה בא ביחד.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן, אבל. באמת אני אומרת, המאבק נגד נשים קצת עשה לכם, לנו, לכל הקוויריות, אנחנו נהנות ממטרייה המאבק בשירות נשים.

אני חושבת שבאמת, אם נבין, וזה אני חושבת דבר שהוועדה צריכה לצאת בקריאה אליו, זה שבאמת העניין הזה של המגדר הוא שפה שמפקדות ומפקדים צריכים לדעת לדבר, נקודה, וכן לעשות מאמץ נוסף בתחומי מערכי ההדרכה למפקדות והמפקדים. מאמץ מרוכז, בשביל שההדרכה הזאת תהיה באמת אפקטיבית. זה דבר שהערך שלו הוא רב ביותר. בהקשר הזה אני לא יודעת - - -
אוראל שיינין
- - - שצריך להחריג את חושן כדי לתת את הכלים.
עודד הרוניאן
בכל אופן אני אגיד שבהקשר הזה אנחנו נשמח לקחת חלק בכתיבת מערך כזה, וגם את זה בזמן האחרון לקחו לנו כאופציה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה מה שאני אומרת. אני חושבת שהיוהל"ם רואים בכם, ואושרת אמרה את זה בצורה מפורשת, או רואות בכם את הגוף המקצועי, נכון?
אושרת בכר
לגמרי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לעניין זה. אז לכן אין מניעה שתהיו מעורבות ומעורבים בזה, ככל שהצבא ימצא לנכון. הדבר החשוב ביותר הוא שבאמת הדבר הזה ייעשה וכאמור, מה שאמרה מיכל מבחינת הנגישות של מלש"ביות ומלש"בים, זה דבר אחד, אבל חיילות וחיילים, אנחנו רואות היום, אושרת, שלחיילות אין כתובת מספיק ברורה ואין פרוצדורה מספיק ברורה לפנות. גם בהטרדה מינית אנחנו רואות שיש שיפור ניכר מאוד, אבל היום הבעיה שלנו היותר גדולה היא הדרה, שלחיילות אין איך לפנות כשאומרים כשבאה יחידה חרדית אז תיעלמו, בבקשה, לבסיס השני.
אושרת בכר
יש להן כבר איך לפנות. אנחנו בקשרים עם השדולה. זה לא קשור לענייננו, אבל אנחנו מתעסקים המון בנושא של הדרה וכל הנושאים שעולים מהשדולה, עם החרדים ועם החולצה הלבנה ועם זה שהיא לא יכולה לישון עם חזייה וזה שהרס"ר אמר לה - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא, אני לא רציתי - - -
אושרת בכר
- - ועל הטייץ', אנחנו לגמרי מקבלים את זה ולגמרי גם מדגישים בפני המפקדים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חבל, כי אנחנו לא רוצות ללכת לשם, מה שאני רק רציתי להגיד, שצריכה להיות פרוצדורה נורא נורא ברורה ומובנית גם לכל מיני סוגים של בעיות, תקלות ומצוקות בענייני להט"בים ולהט"ביות, שלא לומר להט"בקיות. פשוט יש חשיבות לא רק לזה שיש מישהו או מישהי בעיקרון, אלא לזה שיש הבניה של הפרוצדורה של איך לפנות וכו'.

אדוני היושב ראש, ברשותך, אני באמת חושבת שאנחנו, במובן הזה יש לנו הרבה במה להתגאות, כמדינה וכצבא. אני חושבת שהפתיחות כלפי הקהילה הגאה בצבא היא דבר מרשים. יש הרבה מקומות בחברה האזרחית שלנו שאין פתיחות ממסדית, לא בהכרח שלמות באופן התפקוד היומיומי, זה תמיד יהיה נכון, אבל מבחינת הפתיחות הממסדית אני חושבת שהמצב הוא באמת מאוד מאוד טוב והמאמצים שלנו צריכים להיות מופנים לעגן את זה בצורה שאכן הפתיחות הממסדית תבוא לידי ביטוי ביומיום של החיילות והחיילים האלה על הצד הטוב ביותר.
היו"ר אמיר אוחנה
תודה לך, גברתי. אנחנו עוברים לעופר ארז, ואני רק אומר שאנחנו כבר במחצית הדיון ורשימת הדוברים מאוד ארוכה. אני מקווה שנוכל לשמוע כמה שיותר, כדי שזה יקרה תצטרכו להיות קצרים ותמציתיים. אז בבקשה. אני לא רוצה לעמוד עם סטופר פשוט.
מיכל רוזין (מרצ)
ועופר, אני רוצה להתנצל, לדעתי גם בשם חברתי מרב מיכאלי, ובפני כולם, אחרי שאתה תסיים את דבריך, שאנחנו נצטרך לצאת כי כל החגיגה של היום הזה היא שבאמת יש דיונים בכל הוועדות ואנחנו - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
צריכות להתחלק ביניהם.
מיכל רוזין (מרצ)
מדלגות.
היו"ר אמיר אוחנה
טוב, בעצת חברי כאן אנחנו בכל זאת נתכנס לשלוש דקות.
עופר ארז
תודה. אז שלום, קוראים לי עופר ארז, אני מנכ"ל הבית הפתוח ובדיון הזה גם נציג מעברים, ארגון של הקהילה הטרנסית בארץ. עד לפני חודשיים שירתי כסרן באג"ת, במטה הכללי, אני חושב ששם גם למדתי בצורה הכי טובה את הפער בין השטח למטה ולמדיניות ויישום. במקביל סייעתי, כסוקר של דובר צה"ל, בעיקר בתחום הלהט"ב וגולת הכותרת היא באמת העבודה המשותפת עם היוהל"ם בארבע השנים האחרונות, בנושא גיוס ושילוב הקהילה הטרנסית בפרט והקהילה הלהט"בית בכלל.

כשאני התגייסתי, זה היה לפני קצת יותר משש שנים, קיבלתי סימול נפשי מקב"נים, תחת ההצהרה שיהיה לי קושי להסתגל למערכת הצבאית. בסימול הזה נלחמתי ובסופו גם הצלחתי לבטל אותו ולצאת לקורס קצינים וכקצין סייעתי למלש"בים ולחיילים להט"ביים, בהתחלה באופן פרטני ואז באמת חברתי ליוהל"ם לטובת עבודה משותפת, גם במישור הפרט וגם במישור המדיניות.

אני מציין את כל זה כי באמת ההתקדמות שקרתה בצבא, מאז שאני נאלצתי כחייל לבד מול המערכת לבטל את הסימול הזה ולהתעקש - - -
היו"ר אמיר אוחנה
באיזה שנה זה היה?
עופר ארז
שש שנים, 2012-2011 כזה. אני נאלצתי כחייל להתמודד מול מערכת אטומה ולהסביר לה שמבחינתי ללבוש מדי בנות זה לא משהו שבא בחשבון ולא מאוד יעיל לתפקודי הצבאי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
או להשתלבותך במערכת. איך שקראו לזה.
עופר ארז
כן, להסתגלותי למערכת. אז באמת ההתקדמות היא אדירה, אבל נשארה מבחינתי עדיין נקודה אחת כואבת שאותה הצבא צריך לחדד בהקשר הזה. זה כשאנחנו שומעים את האמירה 'לנו לא אכפת אם הוא להט"ב'. זו אמירה שנאמרת מתוך כמובן כוונה טובה, של 'זה לא ענייננו', בצורה כזו או אחרת, אבל צריך לחדד את האמירה הזאת ולהגיד שלצבא כן אכפת ולצבא צריך להיות אכפת, אבל לא משנה. זה הבדל מהותי. וזה הבדל מהותי כי בסופו של דבר לצבא צריך להיות אכפת אם חייל מסתובב בבסיס ומה שהוא שומע מהמפקד, כשהוא לא מרוצה מהחיילים, זה 'אל תתנהגו כמו הומואים', ולצבא צריך להיות אכפת כשחיילת לסבית סובלת מהערות להט"בופוביות וחיילות בפלוגה לא מוכנות להיכנס להתקלח איתה, וכשחיילת ביסית מקבלת פרצופים והערות על מערכת היחסים שלה כשהיא נשאלת, או כשחייל טרנס לא מוצא את מקומו ולא מוצא דרך, כאמור, לקבל את המדים, הדבר הכי בסיסי שאתה מקבל ברגעך הראשון בבקו"ם.

אז הגישה צריכה להשתנות. הגישה לא צריכה להיות רק טיפול בטרנסים, שכמו ששמענו, ובאמת קיימת התקדמות מדהימה בשלוש השנים האחרונות, הגישה צריכה להיות אכפתיות כלפי הקהילה הלהט"בית, השילוב והיחס שהיא מקבלת. אפליה, אלימות, הדרה ועוד, אלה תופעות שקיימות בחברה הישראלית בכלל כלפי הקהילה ובצה"ל בפרט כתמונת מראה ובסופו של דבר כתמונת מראה ממוגדרת יותר, כי זה הצבא. הצבא הוא מערכת מגדרית ולכן צריך לפעול שבעתיים כדי לעקור את התופעות האלה, כדי לשנות אותן. אכ"א, חיל חינוך, היוהל"ם, צריכים לפעול כדי לצמצם את התופעות האלה.

כן חשוב לי להדגיש שהקהילה הטרנסית, ושלשום קיבלנו את הנתונים של מרכז ניר כץ למלחמה בלהט"בופוביה, סובלת באופן לא פרופורציונאלי לאחוז שלה באוכלוסייה מהדרה ואלימות ולשמחתי מקבלת יחס מהצבא בהקשר הזה. קיים נוהל מצומצם מ-2016, שגם הוא הרבה בזכות הוועדה הזו, נוהל שצריך להיות מותאם ומורחב, כי בסופו של דבר הוא מאוד מאוד בסיסי ומה ששמענו לגבי המענה שניתן הוא הרבה פעמים לצערי עדיין מקרה, מקרה שהחייל הצליח להגיע ליוהל"ם ולקבל מענה, מקרה שאותה רופאה או אותו פסיכיאטר הם בני ברית של הקהילה או מהקהילה עצמה ויודעים לתת מענה.

ואם אנחנו חוזרים לסוגיית ההסברה, כמו שאמרנו, אלה דברים שצריכים להיות מנדטוריים. זה לא חובה היום. יצא לי להגיע להרבה מאוד יחידות שביקשו וזה לא צריך להיות שהם מבקשים, זה צריך להיות הנחיה וזה צריך להיות בבקרה שזה מיושם. ואני בטח אתפרץ אחר כך ואוסיף, תודה רבה.
היו"ר אמיר אוחנה
תודה, עופר. דניאל יונס, יושב ראש חברותא, בבקשה.
דניאל יונס
תודה רבה. קודם כל אני מתנצל שבטח בפני חלק מהנוכחים והנוכחות פה אני אשמע כמו תקליט שבור, שאני נשמע גם באוזני עצמי, כי זו כבר שנה שלישית שאנחנו מעלים שוב את אותה סוגיה של ישיבות ההסדר והחיילים המשרתים בהן. יושב פה גם ערן, שהוא בוגר ישיבת ההסדר בעתניאל, שגם אני למדתי בה במקרה, מעניין מה זה אומר, אבל רק לסבר את האוזן, ישיבות ההסדר הן יחידות צבאיות, זאת אומרת, דבר ראשון הם מסתובבים עם חוגר, כשתלמיד ישיבה רוצה לצאת לחו"ל הוא צריך לבקש אישור ממפקד היחידה שלו, קרי מראש הישיבה, ואז, עוד שנייה ערן ישתף אותנו, כשראש הישיבה שולח אותו לטיפול המרה או מבהיר לו באופן חד משמעי שכהומו אין לו מקום ביחידה הצבאית שלו, קרי בישיבת ההסדר, אז אני חושב שזה משהו שהוא מאוד מאוד בעייתי שצה"ל ממשיך לתת לו גב. אתה רוצה, ערן, במסגרת הזמן שניתן?
ערן גרוסמן אשכנזי
כן, אז במסגרת הזמן אני רק אספר את הסיפור האישי שלי כדי להציף את זה. לקראת היציאה שלי מהארון בישיבה רציתי לספר לרבנים שלי, גם כדי שיעזרו לי להתמודד עם זה בדרכם וגם כדי שיידעו, בעצם היה לי חשוב שגם הם יידעו. היה מאוד ברור שבמידה שאני אחליט לצאת מהארון, כל עוד זה במסגרת הישיבה, אני לא אוכל להמשיך ללמוד בישיבה, שזה די ברור שזה בעייתי, שזה בידיים שלהם, וגם הם אמרו לי שהם לא יודעים איך להתמודד עם הדילמה הזאת, מה שהם רוצים זה להפנות אותי לטיפול. כמובן שהם לא קראו לזה טיפול המרה, כי זה לא דבר שהם יכולים להגיד בצורה ישירה, אבל בוודאי שזו הייתה הכוונה ובאמת זה דחה את היציאה שלי מהארון וגם בוודאי גרם ללחצים רבים כשהייתי בישיבה, דבר מאוד שהקשה עליי גם ללמוד וגם לתפקד באופן כללי כאדם. וזהו.
אמיר אוחנה (הליכוד)
ערן, תודה. התחתנת לא מזמן, נכון?
ערן גרוסמן אשכנזי
נכון, התחתנתי לפני שמונה חודשים ובן הזוג שלי פה.
היו"ר אמיר אוחנה
מזל טוב. הגברת מרגריטה פטרנקו. כתוב לי ראש פרויקט, אני לא יודע איזה פרויקט.
מרגריטה פטרנקו
אני ראש פרויקט של להט"בים דוברי רוסית בישראל. הייתי רוצה לדבר על בעיה שככה נראית קצת משנית, הסברה ברוסית. שואלים אותי כל הזמן למה אנחנו נסביר משהו ברוסית, כי אנחנו לא יכולים לגייס אנשים שלא יודעים לקרוא בעברית, הם לא יכולים לשרת. אז אני אגיד דבר כזה, אם אנחנו רוצים לגייס לצבא עולים חדשים, יהודים צעירים, אז אנחנו כן חייבים לעשות הסברה ברוסית, כי למה? כי האנשים האלה עדיין לא נמצאים בישראל. הם יושבים בחו"ל והם שוקלים מתי לעלות, איך לעלות, איך לסיים לימודים, אולי להתגייס לצבא. הם לא יודעים עברית, הם לא פה, אבל זה בדיוק הזמן שאנחנו יכולים להשפיע על ההחלטה שלהם ואנחנו חייבים לעשות הסברה ברוסית.

אם אין לאנשים האלה מידע רלוונטי, ואני לא מדברת על ארגונים להט"ביים כי דוברי רוסית במדינות ברית המועצות לשעבר מתייחסים לארגונים להט"ביים כחצי חוקיים, כמו שיש שם ברוסיה. הם לא מתייחסים לפרסומים שלי, למה שאני תרגמתי, לכל הדברים שאני מפרסמת ומסבירה, כי מתנדבים שלנו מקבלים הרבה שאלות שקשורות, בסביבות יותר מ-80% מהשאלות מגיעות לפרויקט קשור לשירות הצבאי. שואלים שאלות כאלה וזה פשוט בלתי נתפס, 'עד כמה להומו מסוכן לשרת בצה"ל?', אפס מודעות. אנשים פשוט לא מבינים על איזה צבא מדובר.

אנחנו שמענו שצה"ל משקיע משאבים ומתאמץ לשלב להט"בים, לתת אופציה, מתייחסים, אבל אם אין ליהודים הצעירים האלה מידע רלוונטי ממקור רשמי הם לא יכולים לדעת על זה. הם משווים בין הצבא שהוא מוכר להם, הצבא הרוסי נגיד. עם כל הכבוד לצבא הרוסי אנשים משרתים שם, גם אני הייתי קצינה, שירתי הרבה שנים בצבא וזה חלק משמעותי מהחיים שלי, אני נהניתי, אבל יש פה הבדל מאוד גדול בין איך משרתים סטרייטים לאיך משרתים קווירים, הומואים, ביסקסואלים, נשים טרנסג'נדריות, בכלל לא מגייסים אותן. אז לא מדובר על אי נעימות, מדובר על באמת מקרים מאוד מאוד קשים, אלימות מאוד קשה, אונס קבוצתי, התאבדות, רצח שאף אחד לא חוקר, כי בצבא הרוסי זה לא קיים. אז אנשים פוחדים פחד מוות מהצבא הרוסי ובאותה מידה הם פוחדים מצה"ל, כי הם פשוט לא יודעים.

אם אנחנו רוצים לגייס את היהודים הצעירים האלה אנחנו חייבים לעשות הסברה דווקא ברוסית. יש לנו - - - סוכנות יהודית, משרד הקליטה לקח על עצמו, אבל לא לכלל העולים החדשים, דווקא בהתייחסות ללהט"בים. זה מאוד חשוב.
היו"ר אמיר אוחנה
תודה לך, גברתי. הגב' זהורית שורק, מהקבוצה הגאה של 'יש עתיד'.
זהורית שורק
תודה רבה, היושב ראש. אני קודם כל רוצה לציין לטובה, אושרת, יש לי בן חייל, בן 20, ואני רוצה לציין לטובה את היחס אליו בצבא, אני מכירה גם את שרון ואתם עושים עבודה מצוינת. יחד עם זאת אני רוצה להעלות נושא שהעליתי בשנה שעברה וביקשתי, ולצערי זה לא התקדם, כי תמיד יש מה לשפר. בטפסים של המלש"בים, המיועדים לשירות ביטחון, כתוב שם האב ושם האם. אנחנו יודעים היום שיש הרבה מאוד ילדים שהם ילדים להורים גאים וגאות וכשהם צריכים למלא את הסעיפים האלה אין להם מה למלא שם. ביקשתי בשנה שעברה ואני חוזרת על הבקשה, בבקשה, תשנו את הסעיפים האלה להורה והורה, בדיוק כמו שכתוב במשרד הפנים. אם משרד הפנים עשה את השינוי הזה גם הצבא יכול, לשנות את הסעיפים האלה לשם ההורה ושם ההורה. מה שאני מבקשת מיושב ראש הוועדה, לעקוב אחרי העניין כי זו כבר שנה שנייה שאני מעלה את זה.
היו"ר אמיר אוחנה
אני מצטרף.
זהורית שורק
מצוין. עכשיו הנושא השני שאני רוצה להעלות הוא, בהיותי לסבית דתייה, אני מודה לחבר הכנסת, יושב ראש הוועדה, אמיר אוחנה, על דבריו בנושא עלי. מאוד חשובה האמירה הזאת של הנושא של החושך ושאנחנו כאן בשביל למגר אותו. למיטב ידיעתי, אחרי שקראתי את החומר הנדרש בעניין, אני מבינה שלוועדת חוץ וביטחון וגם למשרד הביטחון אין את האפשרות להפסיק את התקצוב למכינה הזו. יחד עם זאת יש לכם את האפשרות להפסיק להכיר בה כמכינה. זאת אומרת התקציבים עוברים דרך משרד החינוך ושוב אני אומרת, למיטב ידיעתי, קראתי את החומר אתמול בלילה שוב, כדי לוודא שאכן אני רואה את זה נכון, אבל יש אפשרות לוועדת חוץ וביטחון ומשרד הביטחון להפסיק להכיר בעלי כמכינה. אם ממשיכים להגיד שם דברים כמו שנאמרו בשבוע שעבר, אז מן הראוי שהוועדה כאן תגיד 'אמירות כאלה לא מקובלות עלינו ואתם לא חלק ממכינה קדם צבאית'. יכולה להיות מכינה פרטית אבל לא מכינה קדם צבאית שהמקום המכובד הזה נותן לה אישורים. אז אני מבקשת גם אחרי העניין הזה לעקוב ואם אפשר גם להיות מיודעת בעניין.
היו"ר אמיר אוחנה
תודה, גברתי. אסף, מגאווה בליכוד, בבקשה.
אסף רז
קוראים לי אסף רז ואני מודה ליושב ראש הוועדה, דבר ראשון, שהוא הזמין אותי להגיע לפה ולהצטרף, אני מהתא הגאה בליכוד. אני למעשה רוצה לדבר על השירות הצבאי שלי שהיה בגוף לכאורה הכי להט"בופובי שיש בצה"ל, שזה הרבנות הצבאית. אני שירתי 16 שנה גם בקבע וגם בסדיר ביחידה לזיהוי חללים ואני הקמתי את מאגר הדנ"א הצבאי, שלמעשה היום אנחנו בזכותו יכולים לזהות חיילים וחיילות שלצערנו הרב מוצאים את מותם במבצעים מיוחדים ובדרכים שאנחנו לא יכולים לזהות אותם באמצעים רגילים.

למעשה חצי מהשירות שלי הראשון היה בארון והחצי השני היה מחוץ לארון. אני בא לפה ובשביל להגיד דווקא את הדברים הטובים. אני חושב שאני הייתי בשוק עד כמה התייחסו אליי בכבוד ולא הדירו אותי, גם בתקופה שידעו ואני לא סיפרתי וגם בתקופה שאני סיפרתי וכולם ידעו. ייאמר לזכותם של המפקדים שלי ברבנות הצבאית שמהרגע שהדבר הזה התגלה בפניהם אני לרגע אחד לא הרגשתי שלא מזמינים אותי לשום מקום, כאילו מציקים לי, כאילו למישהו יש בעיה עם זה. אנחנו כן שומעים את זה דרך המכינות הצבאיות, לצערי הרב, ולכן אני חושב שכן חשוב מאוד להפריד בין הסוגיה של המכינות הצבאיות לבין המפקדים עצמם בצבא, שמשרתים, אם זה ברבנות הצבאית, אם זה בחילות הנוספים בעניינים האלה, כי יש המון המון המון דוגמאות גם טובות.
היו"ר אמיר אוחנה
תודה.
עופר ארז
חשוב מאוד לא לבלבל, הרבנות הצבאית, אסור שתתערב בענייני להט"ב. אוי לנו אם הרבנות הצבאית, חוץ מהיותם מפקדים, שם כמובן שמצופה מהם, אבל אם כרבנות הם יעזו להגיד משהו בנושא אנחנו בבעיה חמורה.
היו"ר אמיר אוחנה
הבטחת וקיימת. אוריאל שיינין, מדריך קבוצת חיילים.
אוראל שיינין
בוקר טוב לכולם. נעים מאוד, קוראים לי אוראל, אני בן 23, השתחררתי ממש לפני כשלושה חודשים משירות סדיר מלא בצה"ל. כיום אני מדריך כבר שנה שלישית קבוצת חיילים ייחודית באיגי, המונה כ-80 חניכות וחניכים, פעילים לסירוגין, מכל קצוות הארץ, מכל התפקידים בצבא. את הקבוצה הזו הקמתי אחרי אירוע להט"בופובי שעברתי בפלוגה כאשר חברים לסגל דיברו בגנות ובחריפות נגד הקהילה הגאה. חשוב לציין שמערך מגל, אחראי ההכשרות שלו חולש על כ-70% מכל מחזורי גיוס לצה"ל, טירונות 02, 03 ובסיסיות.

חשוב לי להדגיש את העובדה שבחברה הישראלית קיימת להט"בופוביה ובאמת מעטות מאוד עד בלתי קיימות הפלטפורמות שניתן ללמוד בהן על הנושא הזה לפני. עובדה זו יוצרת בורות רבה כלפי הקהילה הגאה בקרב מפקדים והחיילים שמתגייסים לצבא ועליה בעצם הצבא, כצבא העם, לדעתי צריך לקחת אחריות. לכן כמי שנחשף וחשוף לחוויות האלה בתחום, גם בגלל הקבוצה של החיילים וגם מהחוויות האישיות שלי, ומדבר בוועדה כבר שנה שנייה, אני אבקש לבחון בניית פלטפורמות משלימות בנושא בכלל ובפרט שימוש וייעול פלטפורמות קיימות, אם זה בנושאים של אתיקה, הטרדה מינית, הסברה, שזה פלטפורמות קיימות שכבר אפשר להשתמש בהן כדי להכניס את הצורה הנכונה להתייחס לקהילה הגאה.

בנקודה זו, אושרת, אני רוצה ממש להודות לך וגם לשרון הירש, שלא נמצאת כאן, תת אלוף, היוהל"ם עצמה, על שיתוף הפעולה שנרקם ממש מאפריל האחרון ביניכן לבין נציגי ונציגות ארגוני הקהילה הגאה. אני מקווה ששיתופי הפעולה האלה ימשיכו עד להגעה לתוצאה רצויה באמת ובאותה נשימה אני מבקש לפנות לחברי וחברות הכנסת המכובדים, אנא מכם, קחו חלק פעיל בנושא. בשנה שעברה אפילו פרוטוקול הוועדה לא נמצא, כלא נכתב.
היו"ר אמיר אוחנה
יכול להיות?
אסף דורון
לא.
אוראל שיינין
לא, הוא לא נמצא.
אסף דורון
אין בפורטל של הוועדה?
אוראל שיינין
הוא לא הופיע וזה היה מעקב ספציפי ואינטנסיבי.
היו"ר אמיר אוחנה
אם הוא לא פורסם אז נדאג שהוא יפורסם.
אוראל שיינין
אוקיי. שינוי לוקח זמן, אך בלי השותפים והשותפות הנכונים כל הזמן שבעולם לא יעזור לנו. אנחנו מאמינים בכל ליבנו שבידיכם ובביתכם, בית המחוקקים ומקבלי ההחלטות, היכולת ליצור מציאות טובה יותר עבורנו. אז בבקשה, אל תוכיחו אותנו טועים. וזהו, תודה.
היו"ר אמיר אוחנה
תודה לך, אוראל.
אייל לוריא פרדס
רק שתי דקות, אם אפשר.
היו"ר אמיר אוחנה
מה שמך?
אייל לוריא פרדס
אייל.
היו"ר אמיר אוחנה
אייל יהיה הדובר הבא. אני מעביר את השרביט של ניהול הישיבה לאחת מיושבות ראש השדולה הגאה, חברתי היקרה, חברת הכנסת שרן השכל, ומתנצל שאני צריך לעזוב.
עודד הרוניאן
אולי נוכל לקבל התייחסות של על הדברים שכן נאמרו? כי שרן לא שמעה את הכול.
היו"ר אמיר אוחנה
בסוף יהיה סיכום והכול יזכה להתייחסות.
אוראל שיינין
אם אפשר לקבל התייחסות על פלטפורמות קיימות, על שילוב התכנים בפלטפורמות קיימות בצבא, כמו שדיברתי, על תכנים שכבר עוברים בקורסים ולחיילים טירונים, אז גם אשמח.
אריאל בן שנן
רק בגלל שאוראל מאיגי ואני אריאל, מנהל תחום צעירים וצעירים ודרך המשך באיגי, אז רק אוסיף, אני אגיד ש - - -
היו"ר אמיר אוחנה
רגע, מנהלת הישיבה כרגע היא שרן.

(היו"ר שרן השכל)
היו"ר שרן השכל
טוב, אז קודם כל בוקר טוב לכולם. אני גאה לפתוח את יום הלהט"ב בכנסת כאחת מיושבות ראש השדולה, שדולת הלהט"ב בכנסת, אני ביחד עם חברותיי, מירב בן ארי, יעל גרמן, מיכל רוזין ומרב מיכאלי וכמובן ביחד עם אגודת הלהט"ב וחושן ואיגי וכל הארגונים הנוספים שהצטרפו וארגונים נוספים שבאמת עבדו מאוד מאוד קשה בשביל לקיים את היום הזה. אני מאוד גאה ושמחה לפתוח את הדיון הזה. כמובן שהוא כבר נפתח על ידי חברי חבר הכנסת אמיר אוחנה.

אנחנו נמשיך בדיון. אני יודעת שגם בשנה שעברה קיימנו את הדיון, אני לא יודעת למה לא הופיע פרוטוקול בכנסת, אבל אני אתייחס לזה גם בסיכום שאנחנו נפרסם וגם נברר איפה הפרוטוקול של הדיון שהתקיים בשנה שעברה. ובאמת מטרת הדיון היום היא לשמוע איפה הייתה התקדמות, מה היו הבעיות שהתעוררו בשנה האחרונה מאז, במה טיפלו ובמה עדיין לא טיפלו. אז ביקשת עוד כמה דקות. אייל, אז אני אתן לך עוד כמה דקות ואז ו - - -
אריאל בן שנן
לא, בסדר, אייל גם מאיגי, אז אני אשמח שהוא - - -
היו"ר שרן השכל
בסדר גמור. אז, אייל, רשות הדיבור שלך.
אייל לוריא פרדס
אני אמשיך את הדברים של אוראל. אנחנו מבקשים להתמקד בשלושה דברים עיקריים. התחום הראשון זה תחום ההכשרות למפקדים. ביוני שעבר פורסם על ידי חיל החינוך מערך ההסברה שנועד להקנות כלים למפקדים כדי שיוכלו לאפשר יחידה יותר פתוחה ונעימה לחברי וחברות הקהילה הלהט"בית, אבל המערך הוסר ומאז הוא לא פורסם בשנית. דובר צה"ל מסר שמדובר במשהו זמני ועדיין לא קיבלנו תשובה בנוגע לאם הוא יוחזר ואנחנו נשמח לדעת האם הוא יוחזר.
אושרת בכר
איזה מערך?
עודד הרוניאן
'שונות שונה'. המערך נכתב בשנת 2012 על ידי חיל החינוך בחושן. שנים ארוכות הוא היה נמצא בתוך מאגר חיל חינוך ומערכים. בעקבות פנייה של גוף תקשורת, לא נגיד איזה, אבל שרצה לעורר פרובוקציה המערך הוסר ולכן היום הוא לא נמצא בזמינות.
דניאל יונס
למה לא להגיד איזה?
עודד הרוניאן
כי אני לא זוכר גם. אז המערך היום הוסר.
אייל לוריא פרדס
זו סוגיה שחשוב מאוד לבדוק אותה. סוגיה שנייה קשורה להכשרות של הרחבת ידע שנותנים לחיילים. זאת אומרת במערכי הרחבת ידע שיש בכל יחידה, מערכי ההסברה החודשיים, צריך להכניס חיים להט"ביים שמשקפים לא רק את הנושאים שלרוב מדברים בנושאים הלהט"ביים של תכנים מיניים או תכנים שליליים שנועדו לצמצם פגיעה אפשרית ככל האפשר, שזה מאוד מאוד חשוב, אלא גם לאפשר פשוט לראות את השקפת העולם הלהט"בית, כאילו איך חוויית העולם שלי כלהט"ב ביחידה, מה ההיסטוריה של הקהילה כחלק מהחברה הישראלית, כדי באמת לאפשר מרחב שהוא הרבה יותר בטוח ונעים. אני יכול להגיד שאני העברתי מערך כזה ביחידה שלי, לפני שנתיים, לפני מצעד הגאווה בירושלים - - -
היו"ר שרן השכל
כשאתה מדבר על מערך, זאת אומרת סדרת מפגשים שבהם - - -
אייל לוריא פרדס
לא סדרת מפגשים, יש מערך חובה בכל יחידה פתוחה, מערך הסברה אחד לחודש, שזה הסברה, ידע שהוא מעבר לידע הצבאי הנדרש, ויש גם ביחידות קרביות בתדירות יותר גבוהה וחשוב שיהיו תכנים שבנויים טוב, שאפשר להעביר על הסיפור של הקהילה כחלק מהחברה הישראלית, על איך אנחנו חווים את השירות הצבאי ואת החברה הישראלית. אני יכול להגיד שברגע שאני הסברתי לחברים מהיחידה שלי איך אני מרגיש כשאני שומע שמישהו אומר 'אתה עובד כמו הומו', הם מיד שינו את הגישה שלהם. הם לא יכלו להבין את זה עד שאני עמדתי מולם ואמרתי להם את זה ככה. הם לא יכלו להבין את זה עד שהסברתי להם את כל התהליך שהקהילה עברה מ-88' ועד היום.

והדבר השלישי שחשוב לי להגיד, גם בהמשך לדברים שנאמרו קודם, הקהילה הטרנסג'נדרית וגם כל הקשת הטרנסג'נדרית, כולל הטרנס קווירים וג'נדר קווירים, הולכים וגדלים. אני הדרכתי קבוצה של איגי בית שמש בשנה שעברה, היו לי 20 חניכות ושש טרנסים וטרנסיות על הקשת הטרנסית. הסוגיה הזו של ההתאמה הנדרשת לאנשים שלא יכולים להגדיר את עצמם, לא כגברים ולא כנשים, היא סוגיה מאוד מאוד חשובה, ואני חושב שצה"ל, בייחוד כשהוא מלווה אנשים וטרנסג'נדרים עוד מלפני הכניסה להם לשירות יכול לאפשר להם את כל הפטורים המתאימים כדי שתהיה להם חוויית שירות נוחה ביותר. ואנחנו מבקשים לבחון את הדברים מהר.
שרן השכל (הליכוד)
אוקיי. אני אשמח באמת לשמוע על המערך.
אריאל בן שנן
אני רק רוצה להגיד שבאמת נושא הקהילה הגאה הוא באמת תחת יוהל"ם, וכמו שנאמר פה לפני זה, אנחנו מודים וחלה התקדמות מדהימה בשנים האחרונות, אבל כמו שיוהל"ם אמרה בהתחלה, למה לא עושים ככה וככה, אז נאמרה המילה משאבים. אני חושב שפה בדיוק חיל החינוך צריך לקחת אחריות על הנושא הזה, כמו שנאמר, הרחבת הידע, ולא רק שהקהילה הגאה נתפסת או בהיבטים שליליים או בהיבטים מיניים, או במקרי קצה כאלה שצריכים להיות ריאקציות עבורם וכזה להגיב להם ובאמת להבין שהסיפור של הקהילה הגאה שזור בתוך הסיפור של החברה הישראלית ואם צה"ל הוא צבא העם וכל הדברים שאנחנו יודעים להגיד, אז זה חייב להיות חלק מהדבר הזה. ועוד שני דברים קטנים שלא קשורים.
היו"ר שרן השכל
רק לאיגי כבר הייתה זכות דיבור, הבנתי, נכון? אני פשוט רוצה לשמוע קצת את הגופים הממשלתיים, הצבאיים. יש לנו פה רשימה ארוכה ואז לאט לאט נפתח את זה תוך כדי. לא הערות של התפרצויות כמובן, אני מבקשת, אבל הערות פה ושם בשביל שיענו על כל השאלות אני אשמח לקבל, אין שום בעיה.

אז הדוברת הבאה מתיק שמש.
מתיק שמש
אני אקרא כי זו פעם ראשונה שלי כאן. עופרי שלי הוא בן 17, הוא נער טרנסג'נדר, זו שנה שלישית שלו בכנסת. הוא בשיא התהליך, מקבל הורמונים מזה שנתיים ועבר כבר ניתוח של חלק עליון. הייתי רוצה לדבר על כל נושא הגיוס של הטרנסג'נדרים לצה"ל. חשוב לזכור שהילדים שלנו הם בעצם לא שונים מאף ילד אחר שמגיע ללשכת הגיוס, אבל לצערנו השאלה הראשונה שהם נשאלים 'האם אתה רוצה להתגייס?'. זאת השאלה הראשונה לפני שהכול מתחיל. שוב, אני חייבת לציין שיום לפני עופרי דיבר עם נציגת היוהל"ם, שהייתה מבינה ומקסימה, באמת, אבל בכל זאת זו השאלה שנתקלים, זאת אומרת כאילו ימינה או שמאלה ואז הם ככה מאוד - - - בכל זאת ילדים בני 17, חלקם קצת פחות.

הנחת היסוד כיום בצה"ל היא למעשה שטרנסים יכולים, רוצים ומסוגלים לשרת בצבא והואיל והנער או הנערה מתעקשים לשרת אז חובת ההוכחה והשכנוע מוטלת עליהם. זאת נקודת פתיחה משפילה, כואבת ומבלבלת עבורנו, ההורים. במקום לגרום להם להרגיש שהם יכולים וצריכים לשרת שירות משמעותי, כמו כל אזרחי המדינה, מקשים עליהם באין ספור ועדות רפואיות, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, כשבמרכז השיחה תמיד עומדת האופציה הקלה, לוותר עליהם.
היו"ר שרן השכל
למיטב ידיעתי, כאשר מישהו מתגייס הוא גם צריך לעבור בדיקות רפואיות, אתה עובר את כל התהליך הזה בצו הראשון. איך זה שונה מכל מתגייס אחר?
עופרי שמש
אני עופרי, אני בן 17 מחר.
היו"ר שרן השכל
מזל טוב, יום הולדת שמח.
עופרי שמש
הייתי בלשכת הגיוס בפעם הראשונה לפני שלושה חודשים. בהתחלה לא רציתי ללכת, נורא פחדתי מכל הקטע, מכל הנושא, אבל באמת יום לפני זה התקשרתי לליאל ושאלתי אותה מה עושים, היא אמרה שהיא מודיעה ללשכת הגיוס שאני מגיע וזה, זה באמת היה בסדר גמור, הפנייה הייתה בלשון זכר, פנייה נכונה, הכול היה בעצם תקין, אבל אחרי שסיימתי את הצו הראשון התחילו בעיות. זימנו אותי עוד שלוש פעמים לבדיקות דם, סירבו להגיד לי על מה בדיקות הדם כששאלתי, בסופו של דבר הורמוני גדילה. אני עושה בדיקות דם של הורמוני גדילה פעם בחודש, יכולתי להביא, יכולתי לשלוח.
מתיק שמש
הבאנו את כל המסמכים. הכול.
עופרי שמש
הבאתי הכול. הדבר הראשון ששאלו אותי, כשנכנסתי לתחנה הרפואית, זה 'האם הגעת להתגייס?' אני חושב שזו שאלה שדי פגעה בי. אני חושב שאם הגעתי, באתי עם רצון, אני רוצה לשרת בצה"ל, רוצה לשרת בחיל חינוך אפילו, אני מאוד מכוון לשם, ואני לא חושב שצריך לשאול שאלה כזאת, מה זה 'למה אתה רוצה?'. כשבן אדם שהוא לא טרנס נכנס ללשכת גיוס שואלים אותו 'באת להתגייס?', לא, מתחילים איתו את כל התהליך. כשאני מגיע ללשכת גיוס, כשהודעתי לפני, כשאתם יודעים שמגיע טרנס, לשאול שאלה כזאת זה לא הולם, לדעתי, וצריך להסביר יותר. אם גם יש הסברה, אני חושב שעדיין יש מקום לתת עוד טיפה כלים.

וסך הכול חוץ מזה החוויה הייתה בסדר גמור. אני נותן ליוהל"ם את הכבוד, ליאל מקסימה, כל הגוף הזה הוא מקסים, הפגישה הייתה מעולה עם מיגל, מש"קית הטרנסג'נדרים, חוץ מזה. זה הכול. זה מה שרציתי להגיד. תודה רבה.
אושרת בכר
אני חייבת רק להתייחס ממש בקצרה. התהליך הוא באמת טוב, תמיד, לצערי הרב, באמת, אני לא אומרת את זה בקטע רע, תמיד יהיה את אותו בן אדם שלא הבין ולא הפנים ולא עשה את זה - - - אני גם יכולה להגיד לך, בחוויה האישית שלי, דברים שאני עוברת, עוד פעם, תמיד יהיה את הבן אדם שלא מחובר למצב המשפחתי, שלא מחובר לתהליך ותמיד ישאל את השאלה כביכול התמימה. מאוד מאוד קשה לצבא, שזה גוף שמגייס המונים, זה גוף שמחנך המונים ויש לו אג'נדה מאוד סדורה ושטנצים מאוד קבועים, עכשיו להתחיל ולוודא שאין אף אחד שלא מדבר לא לעניין. אני אתן לכם דוגמה - - -
עופרי שמש
אבל אני חושב שרופאים שבודקים פיזית את הבן אדם, שזה רופא ששאל אותי שאלה כזאת, צריכים לדעת ששאלות כאלה - - -
אושרת בכר
אוקיי, אז זה משהו פרטני ואנחנו נטפל בזה. אני מבטיחה לך באופן אישי שאנחנו נטפל בזה.
עופרי שמש
לא, בסדר, אני פשוט לא רוצה שזה יקרה לאנשים אחרים.
אושרת בכר
אתה צודק. אבל אני רוצה להגיד עוד דבר. תבינו כמה החושים של הצבא מחודדים. באמת, אני שומעת כאן את המחמאות שלכם מצד אחד, אבל מצד שני אני שומעת טעם מריר כזה. היינו בביקורת אכ"א לפני כמה זמן, ישבנו ביחידה. באמצע שיחת חתך, כשכל החיילים שיושבים בשיחת חתך, כולכם עברתם ביקורת אכ"א, זה החיילים הכי מתודרכים בעולם שלא לנשום בטעות לכיוון הלא נכון. באמצע שיחת חתך קם חייל ואומר לחייל שלי 'סתום את הפה, יא הומו קוקסינל', בסדר? באותו רגע הביקורת נגמרה. באותו רגע המבקרת שלי באה לראש הצוות ואמרה 'מבחינתי אני לא ממשיכה בביקורת, זה סעיף פוסל'. עכשיו, עוד פעם, אותו חייל אמר 'מה, זה היה בצחוקים, ככה אנחנו מדברים, ככה זה'.

אז מצד אחד אנחנו נורא נורא מבינים את הרגישות ונורא מחנכים ונורא מדברים על אקלים יחידתי מטריד ועל איזה חולצות הם לובשים ועל איך הם מדברים ועל איך הם מתבטאים ומדברים עם המפקדים. תקשיבו, ההערה פה לגבי הפיקוד היא נורא חכמה. אחת לחצי שנה יוהל"ם עושה כנס של כל המג"דים של היחידות המעורבות בצבא, שזה המון יחידות, ואנחנו מדברים על זה. אני הקמתי צוות שנקרא צוות הטמעה מגדרי, אנחנו יורדים לכל יחידה בשטח ומדברים איתם, על תרבות, על יחס, על הטרדות מיניות, על רפואה, על תזונה, על הכול ואנחנו מדברים על הדברים האלה. צריך להבין בסוף שבצבא יש כל כך הרבה אנשים שמשרתים, אני לא יודעת לרדת עד לאחרון החיילים ולוודא שהוא שומר על הפה שלו.
מתיק שמש
הקושי שלי, כשהוא בא הביתה ואני מרגישה שעוד שנייה הוא מרים ידיים אז - - -
אושרת בכר
לא, אז אל"ף, אני בהחלט אמפתית מאוד ל - - -
מתיק שמש
ואני בטוחה שזה לא רק הוא.
שרן השכל (הליכוד)
אבל אני חושבת שאפשר לראות בשנים האחרונות את השיפור שצה"ל עשה, אין ספק. קשה לי להאמין באמת שהמצב יהיה מושלם, בסופו של דבר זה בני אדם והם גם מושפעים מהחברה ומהסביבה ועד שלא נמצא את הדרך במערכת החינוך וכמובן להטמיע דברים מסוימים, אז אי אפשר לצפות שבצבא הכול יתנהל לחלוטין בצורה מושלמת. עם זאת באמת אפשר לומר שהם עושים מאמצים כבירים ואדירים - - -
עופרי שמש
ראיתי את זה ברוב התחנות שהייתי בלשכה, ראיתי את המאמצים שלהם, ראיתי שהם מאוד מנסים ל - - -
שרן השכל (הליכוד)
אני בטוחה שאם תשווה את החוויה שלך - -
עופרי שמש
החוויה שלי הייתה יחסית מצוינת.
שרן השכל (הליכוד)
- - לעומת מישהו לפני עשר שנים זה עולם הפוך לגמרי. לגמרי. אז אני רוצה לעבור לדוברת הבאה, מרגריטה - - -
ערן גרוסמן אשכנזי
אני רק רוצה לשאול את אושרת שאלה, אם אפשר, בהקשר לנושא.
שרן השכל (הליכוד)
שנייה, אנחנו ניתן זמן אחרי זה, אני רק רוצה לעבור על כמה דוברים ואז - - - מרגריטה נמצאת פה?
קריאה
היא הייתה כבר.
שרן השכל (הליכוד)
דניאל יונס גם. עופרית מצס.
עופרית מצס
אני פה. אני גם אמא לטרנסג'נדר. מה שמתיק דיברה, היא דיברה גם בשמי, גם אנחנו חווינו את אותו דבר. האמת שכשלירון הגיע ללשכת הגיוס אז בתעודת הזהות עדיין התמונה העדכנית שלו לא הופיעה ופשוט הייתה בעיה בכניסה, בקליטה שלו. התחילו להתווכח אם זה הוא או לא הוא. היה שם חייל, 'זה לא אתה', 'זה כן אתה', והוא אומר שזה הוא, כשהוא עם תספורת קצרה. היה לו מצב, רגע מביך ולא נעים בכניסה ללשכת הגיוס. בסופו של דבר הוא הופנה למודיעין שם ובמודיעין אמרו, החיילת בעצם אמרה לחייל שזה כן הוא ושיכניסו אותו. האמת שמאז עברנו שם תהליך, בהתחלה הוא מאוד רצה להתגייס, עכשיו קצת ירד לו החשק הזה להתגייס, כי הוא פשוט, אני חושבת שהוא יכול אולי לדבר בשם עצמו, אבל קודם כל החומר שאני מעבירה לליאל, שהיא עכשיו ביוהל"ם, כשאני מעבירה לה חומר היא מאוד משתדלת והיא מקסימה והם עושים כמיטב יכולתם, אני יודעת, אבל הפנייה הזאת שהיא לא מדברת עם הורים, זה קצת פגע בי.
אושרת בכר
אבל אני מדברת עם הורים. ליאל היא חיילת. סורי. אני מדברת עם הורים.
עופרית מצס
אוקיי. אז היא הייתה יכולה להגיד לי, כי אני כאילו מרגישה חוסר - - -
מתיק שמש
צריך להגיד לנו את זה מראש, שנדע שיש לנו עם מי לדבר.
עופרית מצס
אז אנחנו נשמח לדעת.
אושרת בכר
אני מדברת עם המון הורים, זה אחד התפקידים שלי.
מתיק שמש
לא ידענו שיש לנו למי לפנות.
עופרית מצס
אוקיי, כי כשרציתי לפנות למישהו הרגשתי שאין לי כל כך עם מי לדבר ולהעביר חומר וכל מיני כאלה. עכשיו אנחנו במצב של מחכים לאיזה שהיא פנייה מצה"ל, שזה לוקח כבר הרבה זמן, כדי להזמין אותו לוועדה כדי להחליט אם הוא ממשיך או לא. הוא קצת ירד מהפרק הזה של להתגייס בגלל שהכריחו, במרכאות, אני לא יודעת, כנראה שאלה הנהלים, שאם הוא טרנסג'נדר בן הוא צריך לעשות טירונות בנים ומזה הוא קצת חושש וזאת הסיבה ש - - -
לירון מצס
זה לא נכון מה שאת אומרת, אבל בסדר.
עופרית מצס
אז תגיד.
היו"ר שרן השכל
כן, אני אשמח, לירון, אם אתה רוצה - - -
לירון מצס
כלום, אני פשוט לא אוהב מסגרות והחלטתי שלא מתאים לי להתגייס לצבא. זה הכול.
היו"ר שרן השכל
אז החלטת שאתה לא מעוניין כי בעצם המסגרת לא מתאימה לך?
לירון מצס
כן, אבל בהתחלה כשבאתי היה לי קב"ן והוא החליט שאני לא מתאים להתגייס כי אני טרנסג'נדר ומזה אני מפחד, כשהקב"ן עוד לפניי. אחר כך נלחמתי כי אמרתי שאני לא מוכן שעל זה לא יגייסו אותי, אבל - - -
אושרת בכר
רגע, בוא נעשה שנייה סדר. קב"ן לא יגיד לך שאתה לא מתגייס ולא כשיר לשרת בגלל שאתה טרנסג'נדר.
עופרית מצס
אבל זה מה שאמרו לו.
לירון מצס
זה מה שאמרו לי, אמרו לי שהוא עלול להגיד לי כזה דבר.
אושרת בכר
עלול, אבל - - -
קריאה
זה מה שאמרו לי.
אושרת בכר
ברור שיש חשש, גם אני כשהתגייסתי לצבא מתתי פחד מוות שיגידו לי שאין לי נתונים להיות קצינה. זה ברור לחלוטין, אבל אף קב"ן לא יבוא ויגיד לך 'עופרי, בגלל שאתה טרנסג'נדר אתה לא תתגייס לצבא'.
קריאה
אבל זה מה שאמרו לי. אני כאן וזה מה שאמרו לי.
היו"ר שרן השכל
חבר'ה, אני מבקשת, לא להתפרץ. אתה אומר שאתה הגעת לפגישה עם הקב"ן והקב"ן אמר לך שאתה לא כשיר לשירות? מה הוא אמר לך?
לירון מצס
נכון, זה מה שהוא אמר, אבל זה רק הקב"ן עצמו. אחר כך פניתי לוועדה והוועדה - - -
עופרית מצס
הוא היה צריך לעבור ועדה.
לירון מצס
והם בסוף אישרו ואמרו שזה לא היה מקובל, מה שהוא אמר.
אושרת בכר
בסדר, אז המקרה שלך הוא באמת היה חריג ואנחנו עשינו תיקון, זה היה מישהו במילואים, אם אני לא טועה. אבל צריך להבין, אם באמת האמירה 'אתה לא יכול להתגייס לצבא בגלל שאתה טרנסג'נדר', אז לראיה, לא היו לי מעל 50 חיילים שמשרתים בצבא כטרנסג'נדרים, זאת אומרת היו פוסלים את כולם. אנחנו מדברים על כמה עשרות מכובדות. יש לנו כמה עשרות חיילים שמשרתים בצבא כטרנסג'נדרים. אם הכלל היה או הנוהג היה 'אתה טרנסג'נדר, אתה לא תתגייס', אז כנראה שלא היו לי טרנסג'נדרים שמתגייסים בצבא. כל מקרה הוא פרטני, לירון בא ואומר בעצמו 'אני החלטתי שאני לא מתאים למסגרת ולכן אני לא מתגייס'. עוד פעם, אלה עניינים פרטיים, אני לא נכנסת מפאת כבודכם, כל עניין לגופו, אבל תסירו חשש, אף קב"ן לא בא ומתייג אתכם, 'אתה טרנסג'נדר, אתה לא כשיר לשרת בצבא'. בסדר?
היו"ר שרן השכל
בסדר גמור. תודה, עופרית ותודה, לירון. הדובר הבא, אריאל בן שנן. אריאל יצא.
עופר ארז
אפשר רק להתייחס?
היו"ר שרן השכל
עופר ארז, בבקשה.
עופר ארז
אני רוצה להתייחס לסוגיית גם הברה"ן וגם תחום הרפואה וגם תחום הגיוס. באמת קיימים היום נהלים כלליים בהקשר הזה, אבל צריך להבין שגם הרופאה שצוינה וגם הפסיכיאטר שצוין, שמסייע, הם אנשים שעושים את זה מרצונם הטוב ולא מתוקף תפקידם. כדי למנוע מקרים כמו שלירון ועופרי ציינו, צריכה לצאת הנחיה ברורה שאלה צריכות להיות הגדרות התפקיד, כמו שאושרת, לשמחתנו, מוגדרת בתפקידה כמי שזה נמצא תחת אחריותה. ופה הסיוע שלכם יכול להיות מאוד מאוד חשוב.
עופרי שמש
לפני שאתה ממשיך, אני יכול להגיד תודה רבה? אנחנו צריכים ללכת לוועדה אחרת. תודה על ההקשבה ותודה על כל מה שנאמר פה.
היו"ר שרן השכל
תודה ובהצלחה.
עופר ארז
צריך לחדד שגם נושאי התפקידים, המנחים המקצועיים וגם ההכשרות המקצועיות, ככל שהן ירחיבו, צריכות להיות בגדר, בעיקר אגב לאנשי מקצוע, לקב"נים, לקב"נים במילואים, לקב"נים בסדיר, זה צריך להיות משהו הכרחי כחלק מהכשרה כדי למנוע מקרים כמו שהועלו כאן.
היו"ר שרן השכל
אז אני באמת אשמח, אולי, אושרת, אם אפשר אולי לתת איזה שהיא סקירה מה בעצם מתגייס חדש, כשהוא מגיע, אם זה טרנסג'נדר, מה התהליך שהוא למעשה עובר ששונה ומה אתם עושים בשביל לוודא שהם מתקבלים באמת בברכה ולא נפגעים ולא קורים מקרים שמנסים לדחוק אותם החוצה, מחוץ לצבא?
אושרת בכר
ראשית אני אגיד שאצלי בהגדרת התפקיד זה אכן לעסוק בכל הנושא, אבל צריך להגיד שיש גם בחיל רפואה רע"ן, שזה התפקיד שלו, רע"ן שירותי רפואה ורע"ן רפואה. הם גם מיינדד. זה לא שעכשיו לקחנו את הקצינה הזאת, שעופר ואני מדברים עליה, ואמרנו 'את אחראית על זה'. הם גם אחראים על זה, הם גם עושים הרבה דברים ברמה שלהם, זאת אומרת גם להם זה מוגדר בהגדרת התפקיד. כנ"ל לגבי רע"ן קליני, שזה מוגדר לו בהגדרת התפקיד, שהוא אחראי על ההמרות של הדיספוריה המגדרית. הוא והרמ"ד שלו. לשמחתנו הרבה אותו רע"ן קליני הוא חבר בקהילה וזה רק תוספת, אבל זה לא בגלל שהוא חבר בקהילה מינו אותו, זה חלק מתפקידו. זה צריך להגיד.

לאחרונה, לאור שני מקרים של קב"נים במילואים שבאמת נפגשו בלשכת הגיוס וככה הסתכלו על הדברים בצורה מאוד מאוד לא פתוחה, נקרא לזה, אז עשינו תיקון פני עדשה. ברגע שאנחנו קיבלנו את הפנייה פנינו וטיפלנו ספציפית באותו רופא, קב"ן מילואים.

צריך להגיד עוד פעם, אמרתי את זה קודם, יש נוהל, יש הגדרה, יש שיחה עם הקב"נים, יש שיחה עם הקב"נים שהם מקבלים בלשכת הגיוס, יש הכוונה לרופאים. אני בעצמי, כשישבתי עם הרופא וביקשתי ממנו הסברים למדתי בעצמי איך הם מקבלים את המרשמים, מה קורה כשהם צריכים ללכת לעשות בדיקות הורמונליות או במקרה שהם צריכים לעשות ניתוח, מה זה אשפוז, מה זה אשפוז יום. יש אפילו סעיף על איך מזינים את זה ברשומת הצבאית, ב-CPR, ברגע שבן אדם לצורך העניין הולך ועושה התאמה של ביינדר, או התאמה של - - - זאת אומרת יש את המודעות הזאת וככה רופאים בצבא עובדים. יש במערכת ה-CPR, שזו מערכת אוטומטית של הרפואה, יש את כל הסעיפים האלה. זאת אומרת אני לא מחדשת פה לאף אחד ואף רופא גם לא עושה לי טובה.

כמובן שהרבה פעמים הפתיחות, ואנחנו צריכים להבין, כולנו בני אדם. כמו שלי עכשיו, לצורך העניין, אין פתיחות בפני, לא יודעת מה, אנשים שצובעים את השיער שלהם בכחול, שזו תופעה מאוד נרחבת. אז אין לי פתיחות בהקשר הזה, אז תהיה לי פתיחות. אנשים באים מחינוך אחר, מרקע אחר ולא תמיד יש להם את הפתיחות, זה לא אומר שאין נהלים, זה לא אומר שאנחנו לא מדברים, זה לא אומר שאין גורמי מקצוע שמוכוונים על הדבר הזה. תמיד, כמו שאמרתי, גם בעולם אוטופי, שבו כולם מבינים שטרנסג'נדרים מתגייסים לצבא ושחברי הקהילה הם הכי מבורכים בצבא, תמיד יהיה את אותו אחד שפספס את האירוע הזה או שזה לא מסתדר עם האג'נדה שלו.
היו"ר שרן השכל
ומה לגבי מערך החינוך?
אושרת בכר
אז התייחסתי לזה גם קודם. מערכי החינוך, יש את מערכי החינוך שעוברים בטירונות ובהכשרות היסוד ויש את מערכי החינוך שעוברים בקורסי הפיקוד. ברור שמה שעוברים בקורסי הפיקוד זה לא מה שעוברים בטירונות, כי בסוף גם - - -
עודד הרוניאן
אבל, אושרת, זה אותו מערך. אני יכול להקריא לכם פה גם את ההתייחסות בתוך המערך ומה נאמר בו כדי ש - - -
אושרת בכר
אבל הציפייה שלנו בסוף ממפקדים, שכמו שהם מעבירים את המערך למניעת פגיעה על רקע מיני, כשהם מדברים עם אוכלוסיית מפקדים הם מעבירים בדרך מסוימת, כנ"ל הציפייה שלנו שיעבירו את זה בדרך אחרת.
עודד הרוניאן
אני מסכים, אני פשוט חושב שבצד הזה יש מידע שעובר בצורה מסודרת, שקיים בתוך המערכת והוא טוב והוא מכיל הכול והוא יודע. לגבי קהילת הלהט"ב, אני לא בטוח שזה המצב והמסרים לא עוברים למטה באותה צורה ואני חושב שצריך לחדד אותם. אני חושב שנכון להגיד שלמפקדים ייבנה מערך אחר, יותר מעמיד. אני לא לא מסכים איתך, אני חושב שאנחנו אומרים אותו דבר, אבל זה דבר שידרוש יותר מאמץ ויותר חשיבה ואנחנו כאן כדי גם לעזור.
אושרת בכר
אני יודעת שאתם פה כדי לעזור, אי אפשר היה לבנות את זה בלעדיכם. אני מניחה ואנחנו נעשה הפניה לחיל החינוך ונבקש מהם לעשות את העדכון, למרות שלדעתי הם כבר עשו את זה. צריך להבין שגם אם המערך אותו דבר המסרים הם שונים, בסוף הציפייה ממפקדים זה לדבר בדרך אחרת, זה להעביר את הדברים בדרך אחרת, וגם אם אני לא אבוא ואגדיר להם זה מה שיקרה.

שוב, חשוב לי להבהיר שהמערכת, בגלל שהיא מאוד גדולה, אז יש נהלים ויש פקודות ויש הנחיות, אבל תמיד יהיו את המקרים של אותו עופרי ואותו לירון, שזה באמת כואב לכולנו, אבל אנחנו לא יכולים לתת חיסון לכולם. הלוואי שיכולנו, ובדיוק בשביל זה, בוא נגיד שאם לא היו דילמות בצבא, אז כנראה שלא היינו צריכים מפקדים. זה המסר שאני מנסה להגיד לכם. אנחנו פה, אני פה, המפקדים פה, דברו איתנו. לדבר עם הורים, לא, ליאל לא תדבר עם הורים, אני מצטערת. ליאל היא לא אמא, ליאל לא יודעת איך מדברים עם הורים, ליאל היא בסך הכול חיילת, אבל אני אדבר עם הורים כי אני אמא ואני יודעת איך מדברים עם הורה ויש לי, תודה לאל, ניסיון רחב בלשוחח עם הורים וזה אפילו הפך להיות תחביב. אז הכתובת קיימת. באמת הפתיחות קיימת ותמיד יהיו שינויים ותמיד צריך לעשות עדכונים ובשמחה, אנחנו פתוחים, אנחנו נקבל - - -
היו"ר שרן השכל
אוקיי, בגלל זה אנחנו עושים אחת לשנה בחינה ומעקב. ערן, הדובר האחרון.
ערן גרוסמן אשכנזי
רק רציתי לבקש בקשה נוספת. בהקשר של כל שיתופי הפעולה, גם עם חושן וגם כל מה שאמרת קודם, רציתי להזמין ולבקש שיהיו גם שיתופי פעולה עם הארגונים הדתיים של קהילות הלהט"ב. יש את חברותא ויש את בת קול ויש את שובל, שזה המקבילה של חושן. בעצם יש מענים שלא ניתנים בתוך הארגונים האלה ואנחנו יכולים לתת אותם ואנחנו חושבים שזה מאוד מאוד, שיתוף הפעולה הזה ואנחנו נשמח עליו.
אושרת בכר
- - - אוראל, ניתן לך משימה.
אוראל שיינין
כן, אין בעיה.
אושרת בכר
אם אתה תגיע, בשמחה רבה.
היו"ר שרן השכל
זה נהדר.
יובל וייצן
אני רוצה, ברשותך, ממש בשני משפטים. אני חבר בפורום המדיניות הציבורית באגודה למען הלהט"ב. אני רוצה להתייחס למדיניות. מדיניות, בצבא ובכל מיני ארגונים, יכולה להשתנות וכמו שאנחנו רואים, גם לטובה וגם לרעה. כמו שבצבא ארצות הברית, למשל, שינו את המדיניות לגבי טרנסג'נדרים והיום הם לא יכולים להתגייס, גם פה אפשר לשנות את המדיניות וגם לטובה. אנחנו תמיד צריכים לעקוב אחרי זה וגם לראות שהמדיניות מיושמת בשטח.

במקרה שעלה פה, הדוגמה לגבי הג'נדר קווירים, אני מצפה שהצבא בעצם ישנה את המדיניות וימצא איזה שהוא פתרון לשלב בפקודות גם את הנושא הזה, אם זה לאשר פטורים, אם זה להתייחס גם למקרים האלה באופן פרטני כדי באמת למצוא את הפתרון לכל האוכלוסיות מהקהילה. וזהו, תודה.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה. אני אסכם את הדיון.
אוראל שיינין
רק לפני סיכום, נשמח, לא קשור לדיון עצמו, זה ממש פרקטיקה, רק לגעת באיך נוכל להיות במעקב כזה.
היו"ר שרן השכל
אז זה רק אחרי זה, נדבר על זה, אם זה עניין טכני. ככה, קודם כל התרשמנו עמוקות מהפעילות של צה"ל לקידום הקהילה ובאמת לתת יחס ייחודי ומיוחד לבני הקהילה וגם למתגייסים החדשים. באמת ניכר שבשנה האחרונה חלה התקדמות לא מבוטלת ועל כך אנחנו מברכים, יישר כוח.

אנחנו מבקשים מצה"ל לפעול לשינוי הטפסים הרשמיים שדורשים מהחייל לציין את שם האב ושם האם במקום פירוט שמות ההורים. אנחנו מבקשים לבחון מחדש את מערך ההדרכה של הגורמים החיצוניים לעניין הלהט"בים.

כמו כן אנחנו נפעל לבחון את ההכרה ואת התקצוב של מכינות צבאיות שתוקפות את הקהילה. אני חושבת שבאמת מה ששמענו, לא רק בשבועות האחרונים, בחודשים האחרונים, מעלה סימן שאלה מאוד מאוד גדול לגבי איך אנחנו כמדינה רוצים להשקיע את הכספים שלנו מבחינת מכינות והערכים שאותם הם מקדמים, או למעשה פוגעים בקהילות רבות, להט"ב, נשים וכו'.

נדאג להעלאת הפרוטוקול של הדיון שעבר לפורטל הוועדה, גם של שנה שעברה וגם של השנה.

כמובן שאני רוצה גם לשמוע עדכון על כל העניין של מערך החינוך בתוך צה"ל.
עודד הרוניאן
בדגש על מפקדים, אם אפשר לציין.
היו"ר שרן השכל
בדגש על מפקדים. וזהו. אני רוצה לברך את כולכם, זה היום שלכם פה היום, אנחנו נמשיך לעוד דיונים רבים שאנחנו נקיים פה בכנסת.
עודד הרוניאן
תודה על התמיכה והסיוע שלך.
היו"ר שרן השכל
בשמחה. תודה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:45.

קוד המקור של הנתונים