פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-25OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 547

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, ו' בשבט התשע"ח (22 בינואר 2018), שעה 10:00
סדר היום
בחירת יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר היוצא

יואב קיש – היו"ר הנכנס

טלב אבו עראר

יעקב אשר

יואב בן צור

אכרם חסון

לאה פדידה
חברי הכנסת
מכלוף מיקי זוהר – יו"ר ועדת הכנסת

זאב בנימין בגין

ענת ברקו

אברהם נגוסה

רחל עזריה

נורית קורן
מוזמנים
אליעזר שופט - מתמחה, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אורלי אלמגור לוטן - ראש צוות, מרכז המחקר והמידע של הכנסת

שירי ספקטור בן ארי - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

אליהו שבירו - ראש עיריית אריאל

דוד אלחיאני - ראש מועצה אזורית בקעת הירדן

יורם שמעון - ראש המועצה המקומית מבשרת ציון

איציק דניאלי - אגוד לשכות המסחר

משה בר - יו"ר ארגון תנו יד לחירש

שחר קניג - מלווה ליו"ר ארגון תנו יד לחירש

זאב בן יוסף - חבר מזכירות הליכוד, חבר מועצת גמלאי ירושלים

אבנר עורקבי - אהב"ה - ארגון הנכים בישראל המיוחד

יהודה דורון - ארגון הפוליו

נביל סעד - פעיל "כולנו", מנהל דף העדה הדרוזית בישראל

אלי כהן - חבר מועצת העיר ירושלים לשעבר, חבר ליכוד

יוסי חזאי - פעיל ליכוד

יורם יזדי - חבר ליכוד

יפת צדקה - שומרונים

אפי להב - אגודת האקדמאים בממ"ר בירושלים

פרופ' בני פרץ - פעיל חברתי

מוטי אבנר - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

מירי פרנקל-שור

עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים

בחירת יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
אוקיי חברים, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא בחירת יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה. - - - שתיכף יתמנה להיות יו"ר ועדת הפנים, אבל כמובן שלפני שנעשה את פעולת המינוי, נרצה לשמוע מספר ברכות, קודם כל מיושב ראש הוועדה היוצא, יושב ראש הקואליציה הנכנס, דודי אמסלם ולאחר מכן חברי כנסת, אורחים אם נצליח עוד בפרק הזמן הקצר שיש לנו, מינוי ולאחר מכן כל אחד לעבודתו הקשה.

בבקשה אדוני, חבר הכנסת דודי אמסלם.
היו"ר דוד אמסלם
טוב רבותי, בוקר טוב. האמת היא שאני מאד מאד מאד מתרגש, בעוצמות בלתי נתפסות אפילו. אתם לא מבינים מה עובר עלי ברגע זה ועוד מעט אני גם אסביר מדוע. אז לשאלתך, לאה, החליפה שלבשתי היום זה לכבודכם, לא לכבוד שום דבר אחר.

אני רוצה לתת קודם כל מספר נתונים, אחרי זה להקריא את הדברים ואחרי זה לומר כמה מילים שבאמת יוצאות מן הלב. אני רוצה לתת נתונים לגבי מה עשינו בוועדה. אני נכנסתי לוועדה מה-1 ביוני 2015 ועד היום, ה-22 בינואר 2018. הוועדה קיימה 546 ישיבות, 33 ישיבות ועדות משנה. אושרו לקריאה שנייה ושלישית 52 חוקים, 64 צווים ותקנות. הוועדה דנה ב-46 הצעות לסדר היום ודיונים מהירים וקיימה 22 סיורים. בסך הכל באמת אני רואה כאן פעילות עצומה, ענפה מאד של הוועדה.

בימים אלה אני מסיים את תפקידי כיושב ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה שבה כיהנתי - בדרך כלל אני לא מקריא מהכתב, אבל בגלל שאני מתרגש אז אני מקריא את זה - שבה כיהנתי מאז נבחרתי לכנסת בקדנציה הנוכחית.

לוועדת הפנים תפקיד חשוב מאד בבית המחוקקים שלנו. זו אחת מהוועדות שלהן ההשפעה הגדולה ביותר על איכות החיים של כולנו. אמנם אנחנו לא דנים כאן במתווה הגאז וגם לא בסוגיות האיראניות, אבל זו ועדה שעוסקת בעיקר בנושאים שעימם מתמודדים האזרחים בחיי היום יום שלהם.

קשה לי קצת לסכם, כשהכל מסביבי כל כך אינטנסיבי ובכל זאת, במהלך השנתיים וחצי האחרונות הגעתי לכנסת מדי יום בשעות הבוקר המוקדמות כדי לקדם מאות נושאים חיוניים בתחום הפנים, הגנת הסביבה, דת וביטחון הפנים, נושאים שלשמם הגעתי לכנסת כדי לתרום מניסיוני האישי במטרה להשפיע ובעיקר כדי לתקן עוולות שפגעו באופן שוטף באיכות החיים של קבוצות רבות באוכלוסייה שלנו.

כמי שגדל והתחנך בעיריית פיתוח, ראיתי תמיד לנגד עיני את האזרח הקטן והפשוט שנאבק מול הבירוקרטיה כמעט בכל יום כדי לשרוד. דרך אגב, כאן רוב הנושאים בכלל לא קשורים לאופוזיציה-קואליציה. זה נושאים אזרחיים פר אקסלנס.

במהלך כהונתי כיושב ראש הוועדה קידמנו חוקים בנושאים חשובים וחינוכיים כדי להפוך את החיים של אזרחי המדינה לטובים יותר, כדוגמת הוזלת תעריף המים, חוק לסבסוד מחירי הקייטנות, קידום שיטת חישוב אחידה בארנונה – זו הצעת חוק שנמצאת בשלבים מתקדמים. זה נושא כבד מאד שיש לך, יואב ואני כבר עוסק בו כמעט שנתיים – המאבק לעליית יהדות אתיופיה, מתווה הוגן למען תושבי השכונות הארגזים, ליפתא, גבעת עמל – גם זה, אנחנו נמצאים לקראת הקצה, אבל זה דברים מאד מאד דרמטיים פה, שיש להם השפעה עצומה על קבוצה קטנה של אנשים, אבל זה כל החיים שלהם.

הנחה בארנונה למוסדות מתנדבים, חיסול המפחמות הפיראטיות בשומרון, חוק השקיות, חנייה לנכים, ביטול אגרות לאזרח בכיבוי האש, חוק הפוליגרף, חוק הפריימריז, חוק ההמלצות, מחיקת רישום פלילי בהעדר ראיות והשוואת שכרם של שוטרים ואנשי הצבא, משמר הכנסת לזה של משרתי הקבע בצה"ל ועוד ועוד.

כמו כן קיימתי יום עיון לחברי הוועדה בנושא אנרגיות מתחדשות בישראל, כדי ללמוד על החסמים השונים ועל היתרונות של בידוד השימוש באנרגיות מתחדשות ולקדם סוגיות בעניין זה. דרך אגב זה נושא מאד חשוב. עשינו כאן יום עיון לטעמי מרתק, מאלף. אני לא זוכר דבר כזה בכנסת, מקצועי, ואני בעמדה שצריך לפתח את ימי העיון ואת ההתמקצעות של הוועדות.

הוועדה טיפלה בתוקף סמכותה גם בשמירה על זכיותיהם של אסירים ועסקה רבות בנושא שיקום האסירים, יישום דו"ח דורנר, והיה גם צריך להיות היום דיון, אבל בגלל ההחלפות אז דחינו את זה וזה גם נופל לפתחך. סוגיה מאד כבדה שצריך לקדם אותה, מאד חשובה לאסירים ולזכויות האסיר. דרך אגב, זו אוכלוסייה שבדרך כלל לא מעניינת הציבור ולא מביאה קולות לפריימריז, רק שתדעו. אבל לדעתי אחת האוכלוסיות הכי חשובות לטיפול במדינת ישראל, תנאי המחייה שלהם ועוד.

כמבקר פנים של בתי הסוהר ערכנו מספר סיורים בבתי הסוהר וגם במתקנים שם, על מנת להתרשם באופן אישי מתנאי המאסר שבהם מוחזקים האסירים. רק לפני כחודש וחצי חודשיים היינו בכלא באר שבע. מדי פעם אנחנו היינו לוקחים את הוועדה לסיור בבתי כלא.

הוועדה יצאה ל-22 סיורים, חלקם הגדול ברשויות המקומיות, כדי להתרשם באופן בלתי אמצעי מהמצב בשטח, בסוגיות שונות שראשי הרשויות הדגישו בפנינו ולנסות ולסייע להם בפתרון הבעיות.

שליחותי הציבורית לעסוק תמיד בנושאים החברתיים החשובים והיקרים לי מפז. גם בתפקיד יושב ראש הקואליציה אקדם יוזמות חברתיות ונקדם חקיקה שתשתפר את איכות החיים של האזרחים.

בעבורי ועדת הפנים והגנת הסביבה הייתה מנוף לשליחות חברתית אמיתית. אני גאה על כך שהייתה לי הזכות לעמוד בראש ועדה חשובה זו, ואני לא אומר את זה סתם בגלל שרשמנו את זה, אלא אני אומר את זה באמת כי הייתה לי פה זכות עצומה. אני באמת מודה לקדוש ברוך הוא על הזכות שניתנה לי להיות במקום הזה, פה בוועדה הזאת.

בעבורי כל העשייה הזאת לא הייתה יכולה להצליח אלמלא הצוות האיכותי והמקצועי שעמד לצידי ועושה לילות כימים לקידום פעילות הוועדה.

אני רוצה להודות לכל מי שסייע לי בעבודה המופלאה בוועדת הפנים. קודם כל אני רוצה להודות לכל חברי הוועדה, חברי הכנסת, באמת אחד אחד, על כל ההשתתפות שלהם פה בדיונים. זה מתחלק ככה, חלק מחברי הכנסת באמת משקיעים בוועדה ובאים כמעט כל דיון. אני לא רוצה לנקוב בשמות, אבל אתה מהר מאד תראה; וחלק אתה תראה אותם מדי פעם בפעם. אז קודם כל באמת אני רוצה להודות לכל חברי הוועדה.

אני רוצה להודות לצוות המקצועי של הוועדה. ללאה קריכלי על המסירות. עוד מעט אני אדבר, אתם יודעים מה, לשוש – אני לא רוצה לשכוח איזה שם מההתרגשות. ליאת סעדון, רחל דיין ואיה נחום, שבאמת אתן עושות עבודת קודש, אבל עוד מעט אני אדבר על זה. לדוברת הוועדה המוכשרת והמסורה, אישה מדהימה, רבקה קנריק, אישה מדהימה, תשמור עליה יואב מכל משמר.

לצוות הלשכה המשפטית, כמובן נתחיל מתומר רוזנר, מירי פרנקל-שור, גילת קרן, עידו בן יצחק, לירון אדלר, רוני טיסלר, שחר שושן ואריאל רייס. לצוות משמר הכנסת, לסדרנים, לרשמים ולאנשי התחזוקה. לצוות היקר שלי שמלווה אותי במשך שנים רבות – יפית, עוז, יוהנס ונמרוד.

ואחרונים חביבים אתם אזרחי מדינת ישראל היקרים, על הביקורת ועל ההערות. תודה על התמיכה והפרגון לאורך כל הדרך, בלעדיכם זה לא היה נראה ככה.

בהזדמנות זו אני מאחל למחליפי – חברי לסיעה – חבר הכנסת יואב קיש – הצלחה בתפקיד ובאתגרים הרבים שבדרך. אני יוצא לדרך חדשה ומאחל לכולם שבעזרת השם נעשה ונצליח למען עם ישראל ומדינת ישראל.

עכשיו באמת כמה מילים לא מהדף. אני רוצה לומר לך משהו יואב. תראה, אני עוד מעט בגיל 60. מתקרב. יודעים מה, 58, אבל אני כבר רואה את ה-60.
יואב קיש (הליכוד)
גברים תמיד מעגלים למעלה.
קריאה
אנחנו מורידות שנתיים, אתה מעלה?
יואב קיש (הליכוד)
הן מורידות, אנחנו מעלים.
היו"ר דוד אמסלם
לא חשוב. אני ניהלתי מערכות גדולות עם אלפי אנשים. נתקלתי בחיי, אני עבדתי בחיתוך עם באמת עשרות אלפי אנשים במצטבר. אניו קובע שיש כאן צוות בוועדת הפנים מדהים, שאני כמעט לא נפגשתי בצוות מקצועי כזה ואני יודע להעריך צוותים מקצועיים. אני פשוט עבדתי כל חיי, אני פקיד בראש. תמיד הייתי אומר כאן אני פקיד ואני מעריך קודם כל את צוות הוועדה, את לאה ואת כל הבנות, באמת, אתן מדהימות, אני מת עליכן, אתן פשוט נפלאות. אתן משרות כאן באמת אווירה של משפחתיות, שככה אני עובד. דרך אגב, אם אני לא מתחבר כמו משפחה, זה לא עובד אצלי. או משפחה או כלום.

כמובן תומר וכל הצוות שלך, תומר, כפי שהקראתי קודם, מגלעד ולירון ורוני, אני באמת אוהב אתכם אהבת נפש. אין לכם מושג כמה אני אוהב אתכם. גם בצד המקצועי, אני אומר לכם את האמת, חלק מהאנשים אולי לא כל כך מודעים, אבל יש פה אסים ברמות הכי גבוהות. וכנ"ל בקטע של ביטחון פנים, למירי ועידו. קודם כל מירי אני רוצה להגיד לך, את אישה מדהימה, באמת. פשוט, אני לא יודע אפילו לבטא את זה במילים. גם עידו. עידו איש שהוא באמת בחור יוצא דופן, צנוע, חרוץ, אינטליגנט. באמת, אף פעם לא שמעתי אותו אפילו פעם אחת מרים טיפ טיפה את הקול. באמת עידו, תודה על כל העזרה.

קודם כל לכולכם תודה על כל העזרה שסייעתם בידי. בסך הכל אני הרגשתי פה, כפי שאמרתי, שאתם כמו המשפחה שלי ואני בטוח שאצלי בחיים זה עובד ככה, ברגע שזה משפחה שלי אז אנחנו מתקדמים בחיים. יש לי חברים שממשיכים איתי מהיסודי ואנחנו נמשיך ככה. אני אעמוד אתכם כמובן בקשר באופן שוטף ואם משהו עצוב לי בכל הסיפור הזה, ובאמת אם מישהו ראה אותי בשבועיים האחרונים בלי מצב רוח, וראו אותי בכנסת, באמת לא יכולתי אפילו להסתיר את זה, זה בגלל הפרידה הזאת, לא שום דבר אחר. בגלל שקשה לי להיפרד מאנשים שאני אוהב ואתכם אני אוהב.

אני באמת מחבק אתכם ואני עומד לרשותכם בכל דבר ועניין. ויואב, לך אני מעביר משפחה, באמת. אמיתי עכשיו. אני לא מפריז פה אפילו קצת. משפחה. תדאג להם כמו שדואגים למשפחה. ואני בטוח שאתה תישען עליהם. בעוד חודש אתה תבין את מה שדיברתי עכשיו. תתחיל להבין על מה שאני דיברתי עכשיו. וכמובן אני מאחל לך בהצלחה גדולה. כפי שאמרתי זה תפקיד עצום, אתה עוד מעט תראה את הגלים שבאים אליך ואתה אפילו לא תבין איך זה, אבל אני בטוח שלאט לאט אתה בסוף תעשה את הסדר והכל יסתדר לך.

כמובן שוב פעם אני רוצה להודות למיקי חברי ורעי ואחי. את מיקי אני מאד אוהב. הוא גם איש מדהים, בן אדם מיוחד, עם תכונות אופי מיוחדות. לדעתי אנשים בכנסת לפעמים מפספסים אותו בקטעים מסוימים, בגלל שהוא אמר משפט כזה וזה, אבל תקלפו את הבצל טיפה - - -
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
מה שאמרנו לא פוליטיקלי קורט.
היו"ר דוד אמסלם
טיפה, אתם מוצאים בן אדם גם רגיש, גם אוהב אנשים.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
לא פופוליסט.
היו"ר דוד אמסלם
אוהב אדם, אוהב את האזרחים ובאמת שבא לעבודה, איש חרוץ עם הרבה חמלה בלב. לכן מיקי גם לך אני בוודאי מאחל בהצלחה. אנחנו נשתף פעולה באופן מלא בכל זה, בגלל שבסופו של דבר בשיתוף פעולה שלנו המשמעות היא שעם ישראל ירוויח מזה ובוודאי הכנסת.

אז שוב פעם אני מודה לכולם ואם התרגשתי, שכחתי, יש פה ראשי עיר, יש פה חברים שבאו באמת גם מרחוק. יש את משה בר. דרך אגב, הצעת החוק של הנכים זו יוזמה שלו, לא שלי בכלל. אני הייתי רק כלי בעניין. ותזכור תמיד, אני אגיד משפט אחרון. תזכור, בסוף בסוף רוב הרעיונות ורוב היוזמות באות מהאנשים. השכל לא יושב פה לבד, הוא מתפזר.

תזכור, תשמע כל בן אדם. לפעמים, אתה יודע, מבני עניים תצא תורה. דווקא בן האדם שאתה לא תאמין שהוא בכלל ייתן לך את הרעיון, הוא ייתן לך את הרעיון הכי טוב. אז לכן כל בן אדם הוא עולם ומלואו. תקשיב לו ואתה תראה שמזה אתה תפיק המון ידע ותקדם גם הרבה יוזמות חקיקה. רוב יוזמות החקיקה שאנחנו קידמנו בכנסת, כמו שאמרתי, זה יוזמות שבאו מהאנשים, מהציבור, לא ממני. זה מהציבור שבעצם פנה אלינו ומצאנו לנכון לקדם את זה.

אז שוב פעם, אני מודה לכולם. יואב, הבמה שלך.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
אז יואב ימונה עכשיו, יבוא לכיסא לנהל את הדיון ואחר כך הוא יאפשר רשות דיבור. אנחנו נעשה הצבעה.
היו"ר דוד אמסלם
רק עוד דבר אחד. עוד משפט אחד ששכחתי, למרכז המחקר והמידע של הכנסת, בסך הכל שירי ואורלי, באמת תודה על כל הסיוע שנתתם לנו. דרך אגב, תסתייע באמת המון, חבל על הזמן. כמעט בכל נושא הם יעשו לך עבודת מחקר קטנה, יתנו לך כיוונים. צוות מדהים. תודה, שאפו על כל העזרה שנתתם לנו. תיקח אותם גם לסיורים כשאתה יוצא.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
אוקיי. ועדת הכנסת ממליצה בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה לבחור בחבר הכנסת יואב קיש לכהן כיושב ראש הוועדה במקום חבר הכנסת דוד אמסלם. מי בעד שירים את ידו.
ענת ברקו (הליכוד)
אני מחליפה.
היו"ר דוד אמסלם
תצביעי אל תפחדי. תרמי את היד, הכל בסדר.
ענת ברקו (הליכוד)
אני אומרת שאני מחליפה, אני לא חברת ועדה.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
מי נגד? אין מתנגדים. מי נמנע? בהצלחה יואב.

הצבעה

בעד – פה אחד

ההצעה למנות אל חה"כ יואב קיש נתקבלה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. דודי, איך ההצבעה הזו עברה בלי איזה אלף להרים ולהוריד את היד, אני לא יודע.

אני באמת רוצה להתחיל קודם כל ולהגיד תודה רבה לדודי אמסלם על השנים שהשקעת פה בוועדה. אני חושב שהדברים שאמרת, שבאמת יצאו מהלב, נגעו לכולם פה בלב, בטח לי. אני באמת לא מכיר את רוב אנשי הצוות ורק בימים האחרונים נפגשתי. את מירי ועידו יצא לי להכיר, אז אני באמת יודע שמה שאמרת מתחבר לי מאד לשניהם ואני בטוח שעם כל הצוות אני גם אשמע, אשב, אתחבר ואני מאד שמח שאני נכנס לכזה בית חם, שעושה המון לטובת עם ישראל.

דודי לך באמת תודה אישית ותודה אני חושב מכולם על שנים של עבודה, השקעה שבאו מהלב. איך אמר, זה המשפחה שלך, אז זה נשאר ככה ואני גם בטוח שאנחנו נעבוד צמוד גם במסגרת תפקידך. יש פה נושאים מאד כבדים שעוד לא הספיקו להגיע לבשלות ואנחנו נצטרך לשבת ביחד ולהגיע לחפיפה מסודרת שבאמת נראה את הרגישויות. יש לי בעניין הזה חיסרון ויתרון. החיסרון שלי שלא באתי מהרשויות המקומיות. היתרון שלי שלא באתי מהרשויות המקומיות. אז אני לא יודע, בסוף זה מביא ראש חדש, אבל מצד שני אני צריך להשלים הרבה מאד.

אז בעניין הזה אני איעזר כמובן בכל הידע והניסיון שלך, בידע ובניסיון של כל חברי הוועדה, שאני שמח לשמוע, כמו שאתה אומר, שיש חברים שמאד משקיעים בוועדה וזה חשוב מאד, כי עבודת צוות זה באמת חלק מהעניין הזה; ובעניין הזה זה לא קואליציה ואופוזיציה ומתעסקים במהות ונוגעים בחיים של כל אדם ואדם, אז בעניין הזה תודה לך.

אני לא רוצה להאריך.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
אני רוצה אחריך, כי יש לי רביזיה בוועדת הכנסת.
היו"ר יואב קיש
בסדר. אני מסיים. אנחנו כבר מסיימים. אני מבין שיש פה לוחות זמנים, גם מייקל פנס מגיע עוד היום, אני לא אאריך, אבל אני באמת רוצה להודות על ההזדמנות שיש לי להוביל את הוועדה הזו. אני עשיתי את הבחירה הזו. דיברנו כשירדנו במעלית. אני הייתי עם מיקי בוועדת הכנסת, אין הרבה פניות ציבור, בוא נגיד ככה. לא הרבה פונים אליך. מאז ששמענו שאני הולך להיות יושב ראש ועדת הפנים, כולם התחילו. אז עכשיו במעלית שאלתי את דודי תגיד לי מה זה, הוא אמר לי חכה חכה, אתה עוד רק התחלת. אז אני מבין.

האמת שזו הסיבה שבחרתי להגיע לפה, כי מאד חשוב לי בשליחות הזו לעשות טוב לציבור. אני באמת רואה את זה כמשימה מספר אחת שלנו פה בכנסת, של כולנו. אני שמח ומודה על ההזדמנות שיש לי לעשות כך ובעניין הזה אני קודם כל מודה לקדוש ברוך הוא שהביא אותי למקום הזה ונתן לי את ההזדמנות הזאת.

אז חברים, אני לא רוצה להאריך. אני מבין שיש עוד ישיבה. אני אתן אולי לדובר אחד ושניים.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
אני צריך לצאת עוד לוועדת הכנסת.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
זה מינוי שאתה סידרת לי.
קריאה
לא לזלזל בוועדת הכנסת, מיקי.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
אני רוצה לומר שאני חושב שבכנסת ישראל יש הרבה מאד ועדות, אבל יש ועדה שבאמת הייתה קצת בולטת מעל כולם, אפשר לומר את זה בצורה כנה, זו ועדת הפנים. אני חושב שדודי עשה פה עבודה מדהימה.
דוד אמסלם (הליכוד)
תודה.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר ועדת הכנסת)
שהביאה אותו לתפקידו, יושב ראש הקואליציה, שזה תפקיד אפילו קצת יותר מורכב להיות יושב ראש ועדת הפנים. ואין לי ספק שתעשה את עבודתך נאמנה. קודם כל אני מודה, עם ישראל, לא רק הליכוד, עם ישראל מודה לך על עבודתך בוועדת הפנים והליכוד בפרט. הובלת באמת דברים חברתיים. כמו שציינתי בעבר, הליכוד, עד הקדנציה הזאת לא עסק בנושאים חברתיים והיום יש כנסת שעוסקת בנושאים חברתיים ביחד איתנו ואתה הובלת את הקו הזה וכולנו אחריך. אז אנחנו באמת מודים לך ומעריכים את עבודתך, ואין לי ספק ששיתוף הפעולה שלנו גם בוועדת הכנסת, אני כיושב ראש ועדת הכנסת, אתה כיושב ראש הקואליציה, יהיה מצוין.

אז יישר כוח ובהצלחה.

יואב היקר, מכירים את הכישורים שלך. אין לי ספק שהם יבואו לידי ביטוי בוועדה הזאת. אתה אחד האנשים האיכותיים שאני מכיר. יש בינינו חברות אמת שהולכת שנים, עוד מהימים שהגנת עלי בסיטואציות מסוימות כיושב ראש ועדת הכנסת. אני לא שוכח את זה. אני חייב לך טובה ומאחל לך הרבה הרבה בהצלחה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה מיקי, תודה. כן, חבר הכנסת יואב בן צור, בבקשה.
יואב בן צור (ש"ס)
כן, אי אפשר בסיום של תקופה, אחרי שעברנו תקופה ארוכה באמת מתחילת הקדנציה, עם איש מלא נשמה, שהביא את כל הנשמה ואת כל הגוף הגדול שלו והאהבה שלו שיש לעם ישראל, הביא אותה לוועדה.

אין לנו ספק דודי, שמגיע לך את מלוא ההערכה על העבודה הנפלאה, באמת הנפלאה. על הרגש, על הרגישות ועל כל מה שהבאת לוועדה. אני רוצה לומר לך, פשוט אתה איש של עם ישראל ואין לי ספק שעוד נכונו לך תפקידים רבים וחשובים, אבל אנחנו נזכור ונתגעגע תמיד לימים שלך פה בוועדה, לדרך הניהול שלך.

אני רוצה לאחל לך באמת תעלה, תצליח בעזרת השם ותיקח את הנשמה הגדולה שלך לכל מקום שאתה נמצא שם, כי זה הסמל המסחרי שלך וזה סמל שאי אפשר ליצור אותו. הוא קיים בתוכך. זה לא משהו שקונים באיזה מקום. זה משהו שהוא מתוך הנשמה שלך פנימה, באהבה שלך לעם ישראל. ובעזרת השם אני רוצה לאחל גם ליואב בהצלחה רבה. עבדנו איתך בוועדת הכנסת, נמשיך לנדנד לך פה, אל תדאג, אבל נהיה לך גם לעזר ולאחיסמך. תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
אני בטוח. תודה רבה חבר הכנסת יואב בן צור. נתחיל עם חברי הכנסת כמובן. חבר הכנסת אכרם חסון, בבקשה.
אכרם חסון (כולנו)
בוקר טוב. קודם כל יואב אני מאחל לך מברוק, שיהיה בהצלחה. אני משוכנע שאתה תצליח ועם הכישורים שלך ועם היכולות בוודאי העשייה תימשך.

האמת שאני רוצה קודם כל להודות לאחי היקר דודי אמסלם בשם מפלגת כולנו, שבזכותו כל החוקים וכל הבקשות של המפלגה שבאו לשולחנו כאן, עברו, כי הוא קשוב ואכפת לו מאזרחי מדינת ישראל וכמובן שיש לו הצלחה רבה בהעברת כל החוקים של מפלגת כולנו.

אני נכנסתי לוועדה הזאת בערך לפני כשנתיים ובאתי כראש עיר לשעבר, עם ניסיון מוניציפאלי. מצאתי אדם שמבין יותר ממני כאן, מבין יותר מהרבה ראשי ערים. איש מקצוע. אף פעם לא בא לא מוכן לכאן. אני סיירתי איתו בארץ גם בבתי כלא, גם בכותל וגם במקומות הקדושים לחרדים ולדתיים, אבל גם סיירתי איתו בכפרים הדרוזים ובכפרים הערבים, כי הוא אדם קשוב, אדם רגיש מאד לבעיות החברה בישראל. אבל הייתי איתו גם בחו"ל וראיתי קודם כל שהוא מייצג נאמנה את מדינת ישראל וראיתי כאשר קיבל חוק איזה לחצים היו עליו באמצעות עשרות שיחות טלפון, כי לא קל ולא במודה בארץ להיות אדם עקרוני, לעמוד על שלך, כשאתה מאמין ותלך נגד הזרם. זה האדם שעמד מולנו כאן כל הזמן.

אני גם כיושב ראש ועדת המשנה כאן, רוצה להעיד, הוא אף פעם לא התערב לי בדיונים. אף פעם לא אמר לי צריך לקחת החלטה כזו או אחרת. תמיד האמין באנשים, האמין בחברי ועדת הפנים, קידם אותם. אני אומר לך, אתה אדם יקר מאד, אתה מוסיף הרבה כבוד לכנסת ישראל. תמשיך להצליח בתפקיד החדש והדורש. הוא גם שף וטבח מצוין וגם איש משפחה מעולה. תודה רבה.
דוד אמסלם (הליכוד)
תודה, תודה אכרם.
היו"ר יואב קיש
יפה. חבר הכנסת בני בגין, בבקשה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כן, תקנון הכנסת מאפשר גם לחברי כנסת שאינם חברי ועדה להשתתף בדיונים.
דוד אמסלם (הליכוד)
הבנתי את הרמז.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הייתי חבר ועדת הפנים עד לפני חודשיים, בדיוק על היום, עכשיו בדקתי ולכן הייתה לי ההזדמנות המבורכת לעבוד עם חבר הכנסת אמסלם, קצת קשה לי לעבוד עם דודי, כשנתיים. גם אני הייתי חבר חדש בוועדה, זו ועדה עם טווח פעולה עצום ואפשר לעשות בה דברים ודודי עשה בה דברים. אני אתן רק את הקצוות של הטווח. דודי הזכיר את הפעולה הנוגעת לזכויות אסירים, כפי שאמר נוגע למעט מאד אנשים ואני לא יודע כמה דיונים קיימת – חמישה, שישה, אולי יותר ואחד שייעדת לשבועיים הבאים.

עיסוק בעזרה לחולים סיעודיים, מקרים סיעודיים קשים, כדי להתאים לצרכים שלהם את התקנות ולא להיפך. ולדוגמא מהקצה השני, השתלטות של אצה על נחל אלכסנדר ומינים פולשים אחרים. כל זה בהתלהבות רבה.

אני באמת מאד שמחתי, דודי, על העבודה הזאת. אני למדתי בכל ישיבה. יש גם ועדות אחרות, אי אפשר להשתתף בכל ישיבות הוועדה. אני מאד מודה לך והכשרת נתיב ליואב ונציע גם שתיגש אל דודי אחרי השיעור ותקבל ממנו עוד כמה טיפים איך לעשות את זה.
היו"ר יואב קיש
ברור, חד וחלק.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
תודה רבה דודי. בהצלחה לך.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה לך בני.
דוד אמסלם (הליכוד)
דרך אגב רק לבני, סוגית הבולענים כבר עברה החלטת ממשלה וגם בתקציב בעזרת השם אנחנו - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כן, זה היה אישור מקורות, אבל יש שם איזה 700 מיליון וזו פעולה - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
רק שתדע.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כן, אז מקרני ראמים עד ביצי כינים או להיפך, כמו שכתוב.
היו"ר יואב קיש
תודה. חברת הכנסת לאה פדידה, בבקשה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אז דודי, זה היה בית הספר הכי טוב להיכנס לוועדה הזו בתור חברת כנסת חדשה, כי אם עסקינן בבישול, אז למדתי מה המתכון לוועדה טובה. אתה מכניס לתוך המתכון חריצות, דבקות במטרה, המון המון רגש והמון ידע, כי אין נושא שאתה מעלה כאן ולא יודע ולא מודע.

חלוקים אנחנו בתוצאות הסופיות, אבל לא חלוקים על הדרך, כי הדיונים היו פה ארוכים, מתישים, היה אפשר להגיד את הדברים, להתווכח. לי באופן אישי זה ייחסר מאד שלא תהיה פה, כבר התרגלתי. אז אני מאחלת לך המון בהצלחה.
דוד אמסלם (הליכוד)
תודה רבה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
יואב, זאת ועדה שחולשת על המון דברים. אני כן באה מהשלטון המקומי, מקווה שתדביק את הפערים מהר, אבל קראתי עליך היום בגוגל. אם הטסת, אתה גם תצליח להדביק את הפערים. אני קוראת לך מכאן להמשיך את החוק שדודי התחיל והייתי בטוחה שהוא גם יסיים אותו, גמול לחברי וחברות מועצת העיר. זה דבר חשוב.

יש לך המון אחריות על הכתפיים, אני מקווה שאתה יודע ואני אמשיך לעשות את זה. תודה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני יושב הראש, חברי. אין ספק שהוועדה הזאת היא אולי הוועדה שמטפלת בחיים ממש, אם זה מבחינת נושאים של תכנון ובנייה, שמשליכים על כל דבר ודבר, אם מבחינת כל הנושאים שהעלו כאן מקודם. זה קצת אחרת מוועדת הכנסת שאתה מגיע ממנה, יואב, שם הדברים הם יותר – נקרא לזה פוליטיים ועבודת הכנסת וכו'. פה אתה יורד ממש אל הקרקע. וכשנמצאים בקרקע, בקרקע נמצאים גם האנשים שחיים כאן.

אחד הדברים הבאמת מיוחדים של דודי, וזה לא לחנופה, כי אנחנו רואים את כל הוויכוחים שהיו פה. אני חושב שהחברות שהייתה בין החברים מכל סיעות הבית, ימין ושמאל ומה שאתה לא רוצה, עם דודי היא הייתה משהו מיוחד.

אני רוצה לומר שברוח הימים שאנחנו נמצאים בפרשת השבוע בשעבוד מצרים, אז כתוב שם על משה רבנו "וירא בסבלותם". אומר רש"י – נתן עיניו וליבו להיות מצר עימהם. משה רבנו לא היה בשעבוד, כי הוא היה בשבט לוי. הוא גם גדל בבית של פרעה. היה לו הכל, אבל לרגע אחד הוא לא הוריד את העיניים ואת הלב מהאחים שלו, מהאנשים שאיתו ביחד. זה מנהיגות. זה מנהיגות חברתית, לא במילים, כי אתה יודע, בעיניו אנחנו רואים הרבה עוולות, אבל כשאתה נותן את העיניים זה קל, כי אתה יכול אחר כך גם להזיז אותם ולהמשיך לדרכך. אתה נותן את הלב.

זה המהות של מה שבאמת עשה כאן דודי ויעשה גם בדברים אחרים, כי הוא אף פעם לא יוכל לברוח מהאהבה הגדולה שלו לבני אדם והשנאה הגדולה שלו לעוולות. ואם יש ועדה ששם באמת יכולים לבוא לידי ביטוי הדברים האלה, זה קצת נמוך יותר מאשר בקוקפיט, מלמעלה, ממעוף ציפור. באמת צריך לחיות את מה שקורה למטה, כי אנחנו מחליטים ואני כראש עיר יודע שלא פעם ולא פעמיים היו משנים לנו חוקים בתכנון ובנייה או בדברים אחרים והייתי אומר מי האידיוט הזה שישב שם למעלה ושינה את הדברים האלה ולא יודע אפילו מה המשמעות שלהם מבחינת היום יום.

יש כאן חברי ועדה באמת מקצועיים, שבאו גם מהתחומים הללו. יש כאן מערכת גם של הנהלת הוועדה והייעוץ המשפטי – תומר – אנחנו לא נפרדים ממך, אבל כל מילה אני רק אחטא לאמת אם אני לא אגיד אותה כמו שצריך. יש פה צוות נהדר. אנחנו יודעים לחזות את הדברים האלה, איך הם יבואו לידי שימוש בסופו של דבר מהחקיקה לחיים. להכניס את הלב, ליתן את עיניו ולא לשכוח גם באמת להודות.

אני אומר, אני מהבוקר, גם שמעתי בבוקר בוועדה וגם כאן, שומעים אנשים, פוליטיקאים שאינם דתיים ומודים לקדוש ברוך הוא על שהביא אותם לזה. אז אנחנו מודים לקדוש ברוך הוא, אנחנו לא שוכחים אף אחד ומי שיש לו הכרת הטוב לקדוש ברוך הוא, יש לו גם הכרת הטוב לבני אדם.

שיהיה לשניכם בהצלחה גדולה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה יעקב.
דוד אמסלם (הליכוד)
תודה יעקב.
היו"ר יואב קיש
אנחנו ניתן לעוד כמה נציגים פה, לפי הסדר. זאב, בבקשה.
זאב בן יוסף
תודה. דודי, קודם כל אליך. אני באתי היום כאזרח פשוט להודות לך. שמענו תודות מחברי כנסת, מאנשים מכובדים. באתי כאזרח פשוט להודות לך בשם רבבות של אזרחים פשוטים, שאתה ידעת לשמש להם לפה, ידעת ליטול ולהעלות את הבעיות של האזרח הפשוט וגם לפתור אותן כאשר חשבנו שהדברים הם בלתי אפשריים ועשית את זה בדרכים מאד מאד לא שגרתיות. חלק גם לא אהבו אולי את הדרכים שלך, אבל בסוף הבינו שרק בדרך כזאת, בלתי שגרתית, אפשר להגיע למשהו.

הכתירו אותך פה כחבר כנסת חברתי. אני חושב שאתה הרבה יותר מזה. אני חושב שאתה חבר כנסת אנושי, כי ידעת להתמקד בבעיות האנושיות. אתה אנושי גם ברוחך ולכן האנשים הפשוטים, האיש ברחוב הרגיש את העשייה שלך, ירגיש אותה גם בעתיד, אני בטוח, גם בתפקידך כיושב ראש הקואליציה, שאני מברך אותך גם על המינוי הזה.

וליואב קיש, יש לך תמיד חלק יצירתי מאד בהרבה מאד דברים שעולים בכנסת ואני בטוח שכמו שידעת בעבר, תוכל גם בעתיד להטיס את התפקיד החדש וגם את התפקידים הבכירים, אני בטוח שתזכה בהם בעתיד וכל טוב ובהצלחה לשניכם.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה זאב. בני, בבקשה.
בני פרץ
אני חבר ועדה ופעיל חברתי שמכיר הרבה ועדות פנים בכנסת. אני רוצה להגיד לך, דודי, יושב הראש היוצא, לאחל לך קודם כל הצלחה גם בקואליציה כיושב ראש, שזה תחום מאד קשה וגם כפוי טובה, אני קורא לו. אני שמעתי ועקבתי רבות פה ואני רוצה להגיד לך חבר הכנסת קיש, תקשיב, הוא לא רק ביצע החלטות שהיו בוועדה הזאת ולא פחד מכלום, אלא ראה גם את הפרט הקטן, כי הפרט הוא גם הכלל בפנים. הוא כלל גם כאזרח.

הוא גם עקב שהדברים וההחלטות שבוצעו בוועדה יבוצעו ואם לא היה מחזיר אותם ועוד דן איתם על כך. הוא לא היה מוותר, כי היה יודע שכל הפקידים בחוץ הם סך הכל באים לפה, לוקחים וגורסים את מה שמוחלט. אבל אצלו זו הייתה ועדה יחידה שראיתי שעקב והחזיר והביא, ועוד לא ראיתי אף יושב ראש כזה בכל חיי פה בכנסת.

אני מאד מאד מאד לא רק אוהב אותך. ראיתי בך שעשית לפרט, לאזרח, לדברים בליפתא ולכל אלה, הקטנים האלה, שנשדדים ונגזלים, איך ראית אותם בנפש שלך, ברוח, באיש הקטן, לא האיש שהגיע. כי אני אמרתי, כמוך בכנסת אנחנו צריכים עוד הרבה וכמו חבר הכנסת קיש. זה הדור באמת שאני מאמין, כמוכם פה, מאמין בכם שאתם תשנו את פני המדינה ואת פני האזרח הקטן לטובה.

ולך חבר הכנסת קיש, אני באמת מאחל הרבה הצלחה. אל תפחד. הכנפיים – הם לא יכולים להפיל אותן. אתה כבר על הקרקע. ככה אל תפחד, לא מהמשטרה אם צריך לתקן שם ולא מאף אחד.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה, מאה אחוז. בני, תודה רבה. משה, בבקשה. אחרי זה אחרון הדוברים אלי, ואז אנחנו נסיים.
משה בר
אני קודם כל רוצה לברך את דודו אמסלם. אני לא הכרתי אותו לפני זה. אמנם אנחנו חברים באותה תנועה וכשהכרתי אותו וראיתי דברים בעיניים שלי, אני רוצה להגיד לכם שאני פה מעל 40 שנה, לא מצאתי אדם כמותו שעושה דברים ולא מדבר עליהם בכלל. אני כל פעם הייתי המום מחדש. כל יום הייתי המום על הדברים שהוא עושה. איך שהוא דואג לנכים. לנכה אחד אפילו הוא דואג, לא צריך לקבוצות. הוא הולך, בא, עושה.

אני גם רוצה להודות לך בשם כל הנכים על חוק החניות שהעברת. בלעדיך יכולנו לדבר. אנחנו מדברים שנים, אבל החוק לא עבר. איתך החוק עבר וגם עשית לנו את הכבוד, למרות שאנחנו עזרו בזה, הקראת את השמות, אמרת. לא כמו שכולם מסתירים. אז זה בפעם הראשונה שראיתי בכנסת והייתי בהתרגשות אדירה.

אני מאחל לך בהצלחה בכל מה שתעשה ואני מאמין שאתה תצליח בכל מה שאתה תעשה, משום שיש לך רקע די טוב בשביל לעשות. אני גם מברך את כל הוועדה שעוזרת בדברים האלה.

ולך חבר הכנסת קיש, אני הכרתי אותך לפני שנכנסת לכנסת, כשהתמודדנו. אני הכרתי אותך אחרי זה בכנסת ואני חושב שאני כמעט פה הרבה מאד. אני רואה את העבודה שלך. אמנם לא תמיד הייתי מרוצה ממה שעשית, אבל אני אומר לך דבר אחד, אני נותן לך את מלוא הכוח, מה שאתה צריך. אם צריך 24 שעות ביממה כדי שנעשה הצלחה. יש לך גם את דודו אמסלם, שהוא לא עוזב אותנו, הוא פה, שהוא אדם שמבין בדברים ויש לך פה גם צוות שהיו ראשי עיר, היו סגנים.

אני מאחל לך מכל הלב שתצליח ותוביל אותנו לאחת הכנסות הטובה ביותר שהייתה עד היום. כל הכבוד לכם.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה משה. אחרון הדוברים, אלי, בבקשה.
אלי כהן
בוקר טוב לכולם. אני רוצה להגיד לכם, דודי הוא אדם מיוחד. יש אחד ויחיד שאני מכיר בכל תולדות חיי עד היום הזה.
דוד אמסלם (הליכוד)
אל תגזים.
אלי כהן
אני מכיר אותו עוד מהתנועה, את העשייה שלו, את החיבור שלו לאנשים. הוא יונק את כל כוחו אך ורק מהאנשים וזה הכוח שלו. אדם ביישן מאד, הוא לא אוהב שמחמיאים לו, אבל כל אדם צריך שיתנו לו את הגושפנקה ואת היכולת להמשיך הלאה.

דודי ניחן בכישרונות מאד נדירים. הוא זן מאד מיוחד. מכיוון שאני עוקב אחריו, אני נמצא פה הרבה בוועדות, כמעט חבר ועדה ואני עוקב אחרי כל מה שהוא עושה וכל מה שהוא נוגע הוא מצוין, הוא מעולה. הוא עושה את זה מתוך אהבת האדם וזה מה שחושב.

דבר נוסף, חבר הכנסת יואב קיש: על שאול נאמר הלך לחפש אתונות ומצא מלוכה. אתה גם כן אי שמזן מיוחד. מגיע ממקום של מעוף הציפור ונוחת לקרקע שיש בה אנשים ובני אדם שחיים על הקרקע הזו וצריך להיטיב עימם ולעשות ככל הטוב. כי אנחנו מצווים על פי המקורות היהודיים שלנו, להיטיב עם האלמנה, עם היתום ועם הגר וכל אשר בקרבנו, כי זה בעצם כל האדם. זה מה שאומר קהלת – כי זה כל האדם.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה אלי. אני רואה שיש עוד אנשים שרוצים לדבר. אני פשוט מתנצל, היינו צריכים לסיים בשעה עשר וחצי ויש את הביקור של מייקל פנס, לצערי אני לא יכול.

מה שרציתי להגיד, קודם כל באמת תודה לכולם שהגיעו וכיבדו אותנו באירוע הזה.

דודי, אני התרגשתי בשבילך על כל המילים החמות האלה. מגיע לך ואפשר לסיים במחיאות כפיים לדודי, תודה רבה.

תודה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:45.

קוד המקור של הנתונים