ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/01/2018

אוזלת היד בטיפול ב14 בתים שנשרפו בצפת, אוזלת היד בטיפול ב14 בתים שנשרפו בצפת, אוזלת היד בטיפול ב14 בתים שנשרפו בצפת, אוזלת היד בטיפול ב14 בתים שנשרפו בצפת, אוזלת היד בטיפול ב14 בתים שנשרפו בצפת

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-08OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 551

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, י"ד בשבט התשע"ח (30 בינואר 2018), שעה 10:00
סדר היום
1. אוזלת היד בטיפול ב14 בתים שנשרפו בצפת, של חה"כ טיבי אחמד

2. אוזלת היד בטיפול ב14 בתים שנשרפו בצפת, של חה"כ פדידה לאה

3. אוזלת היד בטיפול ב14 בתים שנשרפו בצפת, של חה"כ יוגב מרדכי

4. אוזלת היד בטיפול ב14 בתים שנשרפו בצפת, של חה"כ אוחנה אמיר

5. אוזלת היד בטיפול ב14 בתים שנשרפו בצפת, של חה"כ מלכיאלי מלכיאל
נכחו
חברי הוועדה: נאוה בוקר – מ"מ היו"ר

לאה פדידה
חברי הכנסת
אמיר אוחנה

מרדכי יוגב
מוזמנים
משרד הבינוי והשיכון - ליאת גואלי הרוש

כבאות והצלה, מחוז צפון, קצין מבצעים - נתן בן שימול

יועמ"ש קרן הפיצויים, מס רכוש - דוד רוטרברג

מנהל מחוז חיפה והצפון, משרד הרווחה - גדי פולק

תושב צפת - מנחם פרץ

תושבת צפת - בת שבע פרץ

פעיל חברתי מצפת - יוחאי עזרא

תושב צפת - אריאל דישראלי
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
א.א., חבר תרגומים

1. נושא אוזלת היד בטיפול ב- 14 בתים שנשרפו בצפת – של חה"כ טיבי אחמד

2. נושא אוזלת היד בטיפול ב- 14 בתים שנשרפו בצפת – של חה"כ פדידה לאה

3. נושא אוזלת היד בטיפול ב- 14 בתים שנשרפו בצפת – של חה"כ יוגב מרדכי

4. נושא אוזלת היד בטיפול ב- 14 בתים שנשרפו בצפת – של חה"כ אוחנה אמיר

5. נושא אוזלת היד בטיפול ב- 14 בתים שנשרפו בצפת – של חה"כ מלכיאלי מיכאל
היו"ר נאוה בוקר
אנו נתחיל את הדיון המהיר בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בנוגע להצעתם של חברי הכנסת: מרדכי יוגב, לאה פדידה, מיכאל מלכיאלי, אמיר אוחנה ואחמד טיבי, בנושא אוזלת היד בטיפול ב- 14 בתים שנשרפו בצפת.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני אשמח, ברגע שיהיו פה עוד תושבים, כי אני חושב שתמונת העולם שלהם של מה קורה עכשיו, אולי יש לה חשיבות.
היו"ר נאוה בוקר
טוב, אני בינתיים אתן כמה מילות הסבר. בתאריך ה- 16.7.2017, פרצה דליקה שככל הנראה נגרמה משריפת קוצים מסיבה שאינה ברורה. הדליקה גרמה לנזקים בשעורים שונים ל- 14 יחידות דיור והשאירה משפחות שלרובן כנראה אין את האפשרות הכלכלית לצאת מהאירוע הזה באופן עצמאי ולהתחיל את חייהן מחדש בלי רכוש. אני גם מבינה שחלק מהבתים אינם ראויים כעת למגורים ולחלק מהמשפחות אין פתרון סביר למגורים כדי להמשיך בחייהן.

לצערנו, אין כאן נציג מעיריית צפת. אתמול, ראש העיר מר אילן שוחט פנה אלי טלפונית - - -
קריאה
נציג העירייה אמור להגיע עוד דקה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
גבירתי, מה אמר לך ראש העיר?
היו"ר נאוה בוקר
ראש העיר אמר לי שהנושא מטופל ביסודיות, אלה הם דבריו, שהמשפחות קיבלו ליווי וסיוע במהלך ארבעת החודשים האחרונים. הוא דיבר על מתן תרומות לשכר דירה, מתן שוברים, סיוע בחגים, כל משפחה על פי גודלה. לטענתו, לרוב הבתים - - -
קריאה
גבירתי היו"ר, הם קיבלו - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני מצטטת את דבריו, כפי שהתבקש. לדבריו, לרוב הבתים היה ביטוח והוא אמר שהם פנו מספר פעמים למס רכוש במשרד האוצר והתשובה הרישמית שלהם הייתה, שבתים אשר ניזוקו משריפת קוצים, המדינה לא חייבת לשפות.

אני רוצה להדגיש, שעיריית צפת שכרה שמאי על חשבונה בעלות של 80 אלף שקלים ולאחר בדיקת השמאות, נמצאו ארבע דירות בלבד שאינן ראויות למגורים ועלות ההריסה והבנייה מחדש שלהן זה בין 2 ל- 2.5 מיליון שקלים. להבנתי, משרד האוצר דורש ממשרד השיכון מספר תקנה, על מנת להקצות את התקציב הראוי לשיקום הבתים הללו. ממשרד השיכון נמסר לעירייה, שהם לא יכולים לעשות את זה אלא רק במסגרת איזשהו פרויקט מסודר כמו שיקום שכונות או תרבות הדיור.

ראש העיר מבקש למסור, שברגעים אלה הוא נמצא ביחד עם השר גלנט בביקור שם בשכונה ועליהם להחליט איכשהו, האם וכיצד הם יוכלו לשפות את השכונה.

אלה הם עיקרי הדברים, אני אשמח אם חבר הכנסת מרדכי יוגב יציג את הדברים.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
תודה גבירתי היו"ר ואני שמח שאת גם מנהלת את הדיון והרציפות של הוועדה הזאת. כך אכן היה, בתחילת קיץ 2017 עלו באש כ- 14 יחידות דיור כאשר אחת מיחידות הדיור שימשה כמפעל תעשייתי קטן והשריפה כילתה גם את יכולת הפרנסה של אותה משפחה עד תום. השריפה הותירה 14 משפחות במצבים קשים יותר וקשים פחות, כאשר חלק מהמשפחות נאלצו למצוא בעצמן תחליף. אני זוכר שמצאנו אצל משפחות בישוב ארבל או שכנים אחרים.

אני רוצה לפתוח פה באמירה קשה על ראש עיריית צפת, מר אילן שוחט, שאני מעריך אותו, אבל נראה לי שהוא קבע בכוונה, ואולי אני טועה, את היום הזה.

אני חושב שעל הוועדה, כפי שעשינו גם לראש עיר אחר שאינני רוצה לנקוב בשמו, על הוועדה לקבוע את ישיבת המעקב, בשביל לראות מה כן קורה, ולתבוע את זה שראש עיריית צפת יהיה פה וייתן את המענה והתשובות. אני אשמח שיהיו תשובות טובות כתוצאה מהביקור של שר הבינוי והשיכון היום, ביעד עצמו.

לא יעלה על הדעת שראש עיר – וגם אני עשיתי מאמצים לפגוש אותו – שראש עיר יתנער מתושבי עירו. אינני יודע בעד מי בוחר בו– זה לא מעניין. הייתי סגן ראש מועצה, לא עניין אותי מי בוחר בי, לו יש מצוקה לתושב.

אני פועל לאחד את כל הגורמים: מתחקיר כיבוי האש, האם זה חבלני, פלילי או טבעי, וכל דבר אחר. יש לי סיפור של מנהל בית ספר שראה הצתות שם, נדב ינעמי, בית ספר תיכון המקיף למטה, ועד תחקיר המשטרה.

יש לדאוג לסיוע ההומניטרי לאותן משפחות, איך מטפלים בהן? לאגד את הביטוח הלאומי עם מס רכוש, עם משרד הבינוי והשיכון, עם הצורך לדחוף להחלטת ממשלה. יש להביא בסוף למענה למשפחות שאין להן, עם השמאות הראויה. 2-2.5 מיליון זה לא סיפור גדול.

בחיפה, משרד האוצר קפץ על מענה עוד בטרם שהיה ברור אם זה חבלני או איננו חבלני, וכך גם במקומות אחרים, באזור ירושלים בבית מאיר ובמקומות אחרים.

כשיש מצב כזה – אנחנו ברוך השם מדינה שיודעת כבר להיות ערבה זה לזה, ויודעת לתת תשובה. אני אשמח מאוד שהוועדה הזאת, יחד עם חבריי – ואני מודה פה לחבריי שהצטרפו, תהיה זאת שבשם המדינה ערבה לתושבים.

האמיני לי, אני אינני מכיר אישית את האנשים. הייתי שם פעמיים, ראיתי, אחד מהאנשים פה אני מכיר, הוא זה שעורר אותי לעניין, מר יוחאי עזרא. את האחראי פגשתי אולי פעם אחת בשטח ולא מעבר לכך, אבל ראיתי את המצוקה בשטח, את הבתים השרופים שבחלקם לא היו ראויים למגורים.

הוועדה פה כנציגת הציבור, תשמע את הדברים, תשמע גם את המשפחות ותייצר את וועדת המעקב שבה נדרוש לקבל את התשובות על הפערים, שאני מניח שלא את כולם נקבל היום.
משפט אחרון
אני ממלא מקומו של יושב ראש וועדת חוץ וביטחון. נוצר לנו שם איזשהו בור מול אלוף פיקוד העורף, אני ב-10:50 אהיה חייב לחזור.
היו"ר נאוה בוקר
אז אנחנו נשתדל לעשות את הסיכום לפני.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני אתעדכן מכולם, סומך פה גם על חבריי שידרשו לקבל את התשובות. מה שלא נקבל היום, נזמן וועדת מעקב עם ראש העיר, עם ביטוח לאומי, עם בינוי ושיכון. הלוואי שיחד – וגם נדרוש ממישהו שיכאב לו הראש שיאגד את כולם וייתן את המענה.
היו"ר נאוה בוקר
חברת הכנסת לאה פדידה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
תודה גברתי היושבת ראש, תודה לחברי חבר הכנסת מוטי יוגב, ואנחנו באמת הצטרפנו וראינו חשיבות רבה.

14 משפחות מאבדות את הבית, ולא בכדי שאלת אם גרעינים נתנו להם. אפשר ללטף, אפשר לחייך, אפשר להראות אמפתיה, קורת גג זה לא מחזיר.

אכן נכון, זאת הייתה שריפת קוצים בתוך חצר, ואולי על פי השחור ולבן, מדינה לא צריכה לשנות. אבל בואו ונראה. נראה שאנחנו נמצאים דווקא בשכונה שאם המדינה לא תתערב, אם המדינה לא תסייע, אז קורת גג לתושבים האלה לא תהיה.

מי כמונו יודע שאנחנו לא צריכים להתייחס לזה כמו לחוק שחור לבן, אלא לסיפור האנושי, אלא למרקם הגאוגרפי שפוגשים שם, ולהחליט ולהגיד שאנחנו לא משאירים אנשים בלי קורת גג, אנחנו לא משאירים אנשים שיצטרכו טיפול תמידי, ליטוף ועו"ס.

כן, את הטיפול הראשוני, כל הכבוד לעיריית צפת שנתנה, תמכה, נתנה להם מקום ונתנה להם להרגיש שיש מישהו שמטפל בהם. אבל מספיק, 2 מיליון שקלים כדי להחזיר אנשים הביתה ושתהיה להם קורת גג. מדינת ישראל עם כאלה עודפים גדולים בטח יכולה להרשות לעצמה, ובטח גם אפשר למצוא – אני כמעט בטוחה, אני זוכרת שקראתי ותתקני אותי אחר כך, שאפשר להכניס את זה לתוך שיקום שכונות, או לפינוי בינוי.

אפשר למצוא את התקציבים על מנת ש-14 המשפחות האלה יחזרו בגאווה הביתה, ויגידו: ממשלת ישראל, חברי הכנסת שלנו יודעים לדאוג לנו ולא להסתכל על דברים שחור לבן ולא על בירוקרטיה.

אז אני באמת פונה לחבריי חברי הכנסת ולך גברתי יושבת הראש, בואו לא נרפה עד שנראה שלכל אחד יש – לפתוח את הדלת, לשבת בסלון ביתו ולהרגיש שהוא בטוח. תודה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. חבר הכנסת אמיר אוחנה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
תודה לך גברתי יושבת הראש. אנחנו דנים פה בטרגדיה אנושית של אנשים שכל רכושם הדל, צריך להגיד, זו לא שכונת יוקרה ולא בתי פאר, עלה בלהבות השמימה באופן מילולי ממש.

אני ביקרתי בצפת, נפגשתי עם ביתה של אחת הקורבנות לאירוע הזה. אני לא ביקשתי ולא קיבלתי אישור לומר את השם, אז אני אשאיר את זה בלי שם כרגע. מדובר באישה בשנות ה-80 לחייה, שאין לה הרבה בעולם. היא לא אחת מאלה שהבתים שלהם היו מבוטחים, ולכן אין לה איפה לגור, היא גרה אצל ביתה כרגע. אין לה כלום.

אני חושב שיש משמעות ללכידות חברתית, יש משמעות לעובדה שאנחנו כחברה מדברים על סולידריות. המשמעות הזאת צריכה לבוא לידי ביטוי בעזרה של המדינה על רשויותיה. אנחנו לא יודעים מי האשם בשריפה, ואני מבין שגם אין כתבי אישום. יודעים מה הגורם, אבל לא יודעים מי האדם שגרם לכך, והאמת שזה גם לא משנה. אני מניח שגם אם יתפסו את אותו אדם שהתרשל וגרם לכך, זה מישהו מהשכונה, זה לא מישהו שיכול לפצות את האנשים. לכן אנחנו צריכים להיכנס לתמונה.

אני קורא גם למשרד הבינוי והשיכון לבדוק, להציע להם חלופות. אולי לא באותה שכונה, כי את אומרת שזו לא שכונה של שיקום, אבל חלופות אחרות, שתהיה לאנשים קורת גג, שיהיה להם איפה לחיות. משרד האוצר, אם יכול לסייע, גם צריך להיכנס ולסייע.

תראו, האסון שהיה בכרמל, המדינה באה, הכניסה את היד לכיס, עזרה וסייעה. אותו דבר צריך להיעשות גם כאן, ואני מאוד מקווה וקורא לכל הרשויות להתגייס כדי לסייע לאנשים ברגע הכל כך קשה, בטרגדיה הזו שלהם.
היו"ר נאוה בוקר
תודה, חבר הכנסת אמיר אוחנה. אני חושבת ש - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אולי נשמע דקה דיווח קצר? כי באמת חסר לי מידע על המצב הנוכחי.
היו"ר נאוה בוקר
מי אתה? תציג את עצמך בבקשה.
יוחאי עזרא
בוקר טוב, אני יוחאי עזרא. קודם כל אני מודה לך, גברתי יושבת הראש - - -
היו"ר נאוה בוקר
מאיפה אתה?
יוחאי עזרא
אני פעיל חברתי מצפת. אני מהרגע הראשון של השריפה נכנסתי ככה לעזור - - -
היו"ר נאוה בוקר
הבית שלך נשרף?
יוחאי עזרא
לא. אני פעיל חברתי - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הוא הפעיל אותנו.
היו"ר נאוה בוקר
הבנתי, אוקי. אתה נציג התושבים, אפשר לומר?
יוחאי עזרא
אני לא נציג התושבים, אני באתי ביחד עם התושבים, התושבים נמצאים פה על ידי. אני אתן איזשהו בריף קצר, ואז באמת נוכל לשמוע אותם כדי שהדברים באמת יהיו יותר מסודרים.

אז ב-16.7 פרצה שריפה באזור השעה 13:00 בצהריים בבית ספר שהוא למטה. הבנתי מבירורים שעשינו שמכבי אש השתלטו על השריפה הזאת, ולאחר כחצי שעה- ארבעים דקות נדלקה השריפה, כאשר היא מגיעה מלמטה כלפי מעלה לכיוון הבתים שלהם.

אני לא יודע אם מותר, אני אשמח להעביר לכם כמה תמונות כדי שתראו באמת מה קורה פה. אין-ספור תמונות, וזה פשוט לא ייגמר, כדי שתראו.

14 משפחות נותרו ללא קורת גג, כשלמעשה יש פגיעה היקפית הרבה יותר גדולה. אמרה חברת הכנסת שיצאה, לאה פדידה, שזה נגרם כתוצאה משריפת קוצים. אנחנו יודעים שזאת הצתה. יש פה איזשהו כיסוי שכרגע הוא עדיין לא ברור. יגידו חבריי מהמשטרה ומהכיבוי יגידו את זה אחר כך.

הטיפול הראשוני שנעשה עם המשפחות זה איזשהו סכום מזערי,, 3000-7000 שקלים כל משפחה לפי האנשים שלה. אנשים נותרו ללא קורת גג, ללא בגדים, ללא מיטות, ללא עבודה, ללא פרנסה. אלה שיש להם משכנתא וכביכול יש להם ביטוח, אז הם היום בלי קורת גג ומשלמים גם משכנתא וגם שכירות.

האנשים בחורף הקשה של צפת, אנחנו אחרי כמה ימים של שלג. אין להם לא בגדים, לא מעילים לילדים. אין להם שום דבר, הם פשוט התחילו את החיים שלהם מאפס, כשאף אחד לא מטפל בהם.

אנחנו מעל חצי שנה אחרי השריפה, 2 מיליון השקלים האלה – אני לא ראיתי פה דו"ח, אולי אתם ראיתם דו"ח של 2 מיליון שקלים. אני לא מאמין ב-2 מיליון שקלים, זה סכום קטן. יש שם הריסה, איפה הבנייה? איפה השיפוצים?

חברת החשמל, אנשים עד היום עם בתים בלי חשמל. אין להם חשמל בבתים כי חברת החשמל רוצה שיבוא חשמלאי ויחתום על זה. החשמלאי לא מוכן לחתום על זה כי יש נזילה מהגג, כי אין גג. אין גג, הכל נשרף.

הם לא יכולים להיכנס חזרה לבתים. אומרים להם תשמישו: מאיפה הם ישמישו? מדובר באנשים קשישים, עריריים. כל החיים שלהם נשרפו בפנים. אני לא צריך להגיד לכם מה קורה לבן אדם עם אנשים מבוגרים על יחסי העבודה שלהם – יחסי עבודה, אני קורא לזה במרכאות, עם הבנקים. הם שומרים הכל אצלם, הכל הלך.

אנחנו מבקשים מהמדינה לבוא, לקחת אחריות. אנחנו זוכרים את המדינה שפעלה במלחמת לבנון השנייה, וזה בדיוק המצב. מבחינתנו זה ממש כמו מלחמה.
היו"ר נאוה בוקר
אוקי, בסדר גמור. מישהו מהתושבים? רק תציג את עצמך.
אריאל דישראלי
אריאל דישראלי, אני מורה. אני בא מהמקום דווקא של הדירות. אמרו שארבע דירות ניזוקו?
היו"ר נאוה בוקר
כן, ארבע דירות.
אריאל דישראלי
אמרו ארבע דירות רק ניזוקו. אז אני בא מהמקום של הדירות שלא ניזוקו, כאילו, לכאורה לא ניזוקו.
היו"ר נאוה בוקר
לא שלא ניזוקו, אני מבינה שיש ביטוח לפי דברי ראש העיר.
אריאל דישראלי
אז קודם כל הביטוח מכסה רק מבנה, הוא לא מכסה נזקים לרכוש, הוא לא מכסה נזקים לחשמל. נזקים לחשמל ולמבנה יכולים גם להיות ממים שחדרו ממכבי האש, וזה מה שקרה אצלי. כל הקירות נוזלים מים.
הם באו אליי ואמרו לי
אתה יכול להיכנס הביתה, תעשה רק ככה וככה.
היו"ר נאוה בוקר
הבנתי.
אריאל דישראלי
במיוחד עכשיו בחורף, כל הצנרת שלהם היא הרוסה לגמרי, אלא שגרים מעליי. כל הצנרת שלהם הרוסה לגמרי. המים של הגשם חדרו לתוך הבית, הורסים את הכל, כולל ביגוד, רהיטים. הכל שם – דברים חשמל. אף אחד לא בא ומשלם את זה, ולא גומרים את זה ב-3000 שקלים שנותנים ואומרים: הנה, נתנו לך, לא קרה לך כלום, אתה מהדירות שלא ניזוקו.

אז לא ניזוקו, אז הילדים שלי ישנים על מזרנים לא בבית ראוי כי צריך לשכור מהר דירה. שבועיים ישבנו וניסינו לשכור דירה בצורה מהירה, שבועיים נדדנו ממקום למקום, במקומות לא ראויים בכלל. שני חדרים ל-9 נפשות. היינו צריכים לנדוד ממקום למקום, ועכשיו גם, עדיין הילדים שלי ישנים על מזרנים. זה מה שלא קרה כלום.

אז אני רוצה להציג את הצד שלא קרה כלום, שחצי שנה אני מנסה להחזיר חשמל. בא החשמלאי אליי הביתה, הוא שומע טפטוף, הוא אומר לי: למקום כזה אני לא יכול להחזיר חשמל.
היו"ר נאוה בוקר
כמה נזק אתה מעריך?
אריאל דישראלי
אני יכול להגיד מה שהתחלתי רק לגעת בו. רציתי להתקין לי דוד חשמל, דוד שמש בחזרה. הביטוח של המבנה שכביכול כן מכסה את זה, הביטוח נותן בסביבות 2000, מקסימום 3000 עם וויכוח. ל-9 נפשות היה לי דוד של 200 ליטר, וזה מה שאני צריך. אני לא יודע כמה עולה דוד פחות מזה, אבל מה שאני מחפש, מה שאני צריך, עולה 6000 שקל כולל התקנה וכולל הכל. יש לי הצעות מחיר מכמה, זו דוגמה.

חשמל גם אותו דבר, אותו סיפור. הצעת המחיר שהביטוח נותן היא בכלל לא דומה למה שהחשמל – הנזק של החשמל.
היו"ר נאוה בוקר
זאת אומרת שיש כאן גם בעיה מול חברות הביטוח עצמן.
אריאל דישראלי
גם מול חברות הביטוח, מה שהם נותנים ולא נותנים, וגם שיש דברים שהם לא נותנים. יש דברים שהם לא מכסים. מה שקורה לחצר מסביב, כל הנזק, הם לא מכסים את זה וזה נזק עצום.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבינה
אמיר אוחנה (הליכוד)
יש לי איזו הצעה, אני חושב שהיה צריך להיות פה נציג משרד המשפטים. יש מה שנקרא תחת משרד המשפטים הסיוע המשפטי. אולי יש מקום להכניס פה עורכי דין שיפעלו מול הביטוח כדי למצות את הזכויות לפי הסכמי הביטוח, כי אני לא בטוח שזה קורה. אני לא בטוח שיש לכם עורכי דין, אני צודק?
אריאל דישראלי
עורך דין אמר לי שלא שווה על המחיר שלי - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
נציגי משרד המשפטים או הסיוע המשפטי.
היו"ר נאוה בוקר
כן, אנחנו נעשה דיון מעקב. מישהו נוסף מהתושבים שרוצה לדבר?
מנחם פרץ
שמי מנחם פרץ.
היו"ר נאוה בוקר
תדבר למיקרופון, אנחנו בקושי שומעים.
מנחם פרץ
אני קצת חלש, אז אני אבקש סליחה מאנשים. קודם כל, אני מבקש להודות לחברי היקר מוטי, שהגענו למצב הזה. לפחות יש אנשים שמסתכלים על האנשים הקטנים, שרוצים לעזור לאנשים הקטנים שאין להם כל כך יכולת.

היה לי מפעל של תבלינים, מפעל שבניתי אותו 25 שנים. כיום, אין לי כלום. אני עושה שמיניות – אני לא אדבר הרבה כי שני הילדים שלי נמצאים כאן, שאני לא אתרגש ולא אגרום לאנשים אחרים קצת לכעוס עליי.

חברי היקר מוטי אמר דברים נגד ראש העיר, אני לא יכול להגיד נגד ראש העיר דברים כאלה, כי העליתי את ראש העיר לשידור, והוא אמר לגברת יעל דן הכתבת, שאנחנו מטפלים במנחם ישירות. אז היא פנתה אליו, היא אמרה לו: אני נתתי את המיטה שלי למנחם כדי שיישן עליה. אתה אומר שאתה נתת למנחם ישירות? מנחם בצד השני של הקו, תענה לו. אז הוא אומר: אנחנו מטפלים עכשיו במנחם ישירות, אוקי?

לא היה דיור, הכשל העירוני – אני לא יודע אם אני אגיד את זה ואחר כך זה יזיק לי בימים האחרים, כי כבר ספגתי מכה לפני כמה שנים מראש העיר. הרסתי מקלט - - -
היו"ר נאוה בוקר
טוב, הוא לא כאן כדי להגיב, אז בוא נתמקד בשריפה.
מנחם פרץ
כן, אבל באיזשהו שלב זה יגיע אליו, וזה גם הגיע אליו בזמן הקודם והרסתי מקלט.

מחבריי פה, האנשים המאוד יקרים, כשהגעתי למצב הזה בחיים שלי לא דיברתי בפורום כזה. הכי הרבה, אני מדבר לקליינט בשוק ואומר לו: תודה רבה שקנית, והכל טוב ויפה.
בואו נגיד ככה
להחזיר לי את טבעת האירוסין שנשרפה לי או את הכתובה של אשתי, את הדברים שבניתי ב-17 שנים, או את התמונות של אבא, אף אחד לא יכול להחזיר.
היו"ר נאוה בוקר
נכון.
מנחם פרץ
בין אם נשארו אצלי. להחזיר אותי לחיים, זה קליינטים שלי עזרו לי. אנשים שקונים ממני בעשרים שקלים, בשלושים שקלים, כל אחד תרם מעצמו כדי להחזיר אותי לחיים. מענה מהממשלה, מהעירייה, מהרווחה, שאני מתחנן, אני מרים ידיים, אני מושיט ידיים: בבקשה.

שני ילדים נמצאים בקצרין, שני ילדים נמצאים באביבים אצל חברים. אין לי מענה, אין לי קורת גג, אין לי כלום. אנחנו מטפלים במנחם אישית.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבינה, תודה רבה. חברים, יש עוד מישהו שרוצה לדבר?
בת שבע פרץ
כן.
היו"ר נאוה בוקר
מי את?
בת שבע פרץ
אני אחותו של מנחם, אנחנו גרים בית לפניהם, אני ואמא שלי, ושני האחים שלנו.
היו"ר נאוה בוקר
גם הבית שלכם נשרף?
בת שבע פרץ
הבית שלנו חטף את הפיצוץ העיקרי, הבית עם חיפוי האבן. אני חושבת שברגע שהבית שלנו - - -
היו"ר נאוה בוקר
מה שמך? סליחה.
בת שבע פרץ
בת שבע פרץ ברגע שהבית שלנו נשרף, פשוט נשרפנו גם אנחנו. נמחקנו מעל פני האדמה, פשוט מאוד. אנחנו לא קיימים לא לרשות, לא לבן אדם, לא לשום דבר. אנחנו הסתובבנו בין האחיות שלנו חודשים, עם אמא נכה משותקת.

אנחנו עדיין מפוצלים, לא חזרנו לשום מקום.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבינה. משרד העבודה והרווחה, יש פה נציג?
גדי פולק
כן.
היו"ר נאוה בוקר
מה אתם עושים בעצם כדי לסייע לאנשים שבאמת סופגים מכה איומה כזאת, נוראה, ונשארים ללא קורת גג?
גדי פולק
שמי גדי פולק, אני מנהל המחוז של משרד הרווחה והעבודה, מחוז חיפה והצפון. אני רוצה להפריד בדיון הזה בין שלב ההתערבות הראשוני, לפני – בשלב השריפה ואחרי השריפה, ולדבר במונחים של אחריות וסמכות, בעצם מי אחראי על מה. בעצם יש דברים שאנחנו לא אחראיים עליהם.
היו"ר נאוה בוקר
יש לך שלוש דקות, כי יש פה עוד נציגים.
גדי פולק
אני ביקשתי דו"ח מפורט על כל משפחה, מה קרה איתה, מה נתנו לה. אני לא אכנס – לכל משפחה שתרצו אני אכנס.
היו"ר נאוה בוקר
לא, אין צורך.
גדי פולק
במונחים של גיוס כסף ראשוני, כל משפחה קיבלה סכום מ-עד, ואני יכול לתת אותו- - -
היו"ר נאוה בוקר
יש קריטריונים?
גדי פולק
הגמשנו את הקריטריונים, זה סעיפים גמישים, ונתנו סכומים – את צריכה להבין שזה תקציבים לא – בנושא הזה, ונתנו לכל משפחה גם בהתערבות של כסף, גם סיוע בשכר דירה, גם במיצוי זכויות וגם בליווי.
קריאה
ממש לא, אנחנו לא קיבלנו כלום.
גדי פולק
אני אגיד משפחות, אני אגיד ראשי תיבות של משפחות.
היו"ר נאוה בוקר
יש פה אנשים שאומרים שהם לא קיבלו את הסיוע. יש כאן שלוש משפחות שטוענות ש – לא, אל תציין שמות, כי זה רווחה. אלה שנמצאים פה - - -
גדי פולק
פרץ מנחם נמצא פה?
מנחם פרץ
כן.
גדי פולק
אני יכול לדבר בגילוי לב?
היו"ר נאוה בוקר
אם הוא מסכים.
גדי פולק
אני יכול להגיד את כל הנתונים, אדוני?
מנחם פרץ
כן, כן.
גדי פולק
עכשיו דיווחו לי ככה: קיבל 187,000 שקלים מהביטוח. זו עובדה נכונה או לא?
מנחם פרץ
יפה, זה על הדירה הראשונה.
גדי פולק
אני לא יודע, אני אומר לך עובדות. משפץ בעצמו את המקום, קיבל 5750 שקלים ראשוני, סייעו לו בשכר דירה וקניות. כרגע עוסק בשיפוץ של הדירה באופן אישי. אילו עובדות שקיבלתי.

עכשיו, מה הציפיות? או מה אתה - - -
מנחם פרץ
אוקי, הדירה שלי הייתה מבוטחת אחת, אבל הדירה השנייה והעסק לא היו מבוטחים. על מה אתה מדבר?
היו"ר נאוה בוקר
מה הקריטריונים לקבלת סיוע?
גדי פולק
אני מפריד בין דירות ושיפוצי דירות, לבין סיוע ראשוני ודברים ראשוניים.
היו"ר נאוה בוקר
אוקי.
גדי פולק
בקטע הזה, כשאין קורת גג ואין בגדים, אנחנו נותנים סיוע ראשוני, אבל אנחנו לא יכולים לשפץ – בואו אני אעשה לכם גם סדר ברמת העובדות- - -
היו"ר נאוה בוקר
מנחם, קיבלתם סיוע ראשוני?
בת שבע פרץ
ממש לא.
גדי פולק
5750 שקלים לא קיבלתם?
בת שבע פרץ
כלום.
מנחם פרץ
סליחה, אתה מערב אותי אולי עם משפחה אחרת. אני רוצה - - -
גדי פולק
פרץ מנחם.
בת שבע פרץ
אתה מדבר על הסוכנות?
גדי פולק
על שירותי הרווחה.
היו"ר נאוה בוקר
שירותי הרווחה בצפת סייעו לכם?
מנחם פרץ
סליחה, אני קיבלתי מגרציאלה רק 4000 שקלים לדיור, וסך הכל לחודש ימים. שילמתי שכר דירה 3338, נשאר לי 700 שקלים. תגיד לי, מה אני אעשה איתם? שבת? למי אני אתן אותם? איך אני אקנה לאמא שלי טיטולים? אני לא יודע ממי השגת את הנתונים האלה, תגיד לצ'רלי שיש לו טעות ממש גדולה פה.
גדי פולק
אז אני מוכן לבדוק לך.
מנחם פרץ
אני אוכל לבדוק איתך אחד לאחד.
היו"ר נאוה בוקר
זאת אומרת, הסיוע הראשוני הלך בעיקר לשכר דירה, לשם הוא היה מיועד - - -
מנחם פרץ
לחודש אחד, שאנחנו חצי שנה לא בבית.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
גברתי, גדי, דקה אחת ברשותך. גברתי, אם אפשר, אני מבקש שימסור לך בכתב, שיהיה לך את הדיווח שלו בכתב- - -
היו"ר נאוה בוקר
אני אשמח אם תשאיר לי אותו, בהחלט.
גדי פולק
אני אשאיר לך אותו. עובדות מאוד - - כמה כסף? מאיזה שלב? יש להם שמונה דירות ללא דיור. שמונה משפחות ללא פתרון. זו עובדה מהשטח, אני לא אחראי על דיור. יש שם בעיה קשה שאי אפשר לחזור לדירות. יש שם בעיות קשות הבנתי. תכנון בנייה, רישיונות, לא רישיונות. יש שם צורך בפינוי בינוי, אבל זה ברמה של משרד השיכון, זה הנתון. מעבר לשמונה משפחות, זה שריפות - - -
היו"ר נאוה בוקר
משפט אחד, אם אתה רוצה להגיד.
אריאל דישראלי
אז אני שוב חוזר, שלי אמרו – אני לא רוצה להילחם בעירייה, אני אומר את מה שקורה. לי אמרו שאני יכול לחזור לדירה, זהו, רק תביא מהנדס. קודם כל, מי ישלם על המהנדס? המהנדס עצמו לוקח את ה-3000 שקלים האלה.

אבל לא נורא, הבאתי מהנדס. המהנדס אומר שאני לא יכול לחזור לדירה, אבל את זה כבר אף אחד לא שומע, אף אחד לא יודע את זה, שאני לא יכול לחזור לדירה במצב הזה. לא רק זה, זה הוכיח את עצמו בגשם ובנזילה של הצנרת, שכל הבית נוטף מים. איך אני יכול לחזור לדירה תוך שבועיים? שזה מה שהם אמרו.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבינה. חברים, בואו נעבור לאנשי מקצוע כי אנחנו קצרים בזמן, יש לנו עוד פחות מרבע שעה.

משרד השיכון, איפה זה עומד היום?
ליאת גואלי
אני לא מכירה את הנושא של - - -
היו"ר נאוה בוקר
סליחה, שם ותפקיד.
ליאת גואלי
שמי ליאת גואלי, מנהלת תחום פרט וחריגים. אני לא מכירה את הנושא של שיקום שכונות, אני יכולה לבדוק את זה אם הם זכאים או לא זכאים.

אנחנו טיפלנו בנושא – היה סיור במקום- - -
היו"ר נאוה בוקר
היה סיור במקום?
ליאת גואלי
היה סיור במקום של נציגת המשרד. דירות שלא היה להן ביטוח, הפננו את המשפחות ללכת ולהירשם בחברות שכר הדירה, על מנת שאנחנו נוכל לסייע להן בסיוע בשכר דירה.
קריאה
מתי זה?
ליאת גואלי
הסיור היה ב-19.7.
היו"ר נאוה בוקר
ליולי? ועד עכשיו לא - - -
קריאה
למי נתתם? למי נתתם את האישור?
היו"ר נאוה בוקר
אני רוצה להבין. הסיור היה מספר ימים לאחר הדליקה, אבל עד היום לא נעשה דבר.
ליאת גואלי
דיברו עם המשפחות, המשפחות הופנו להגיש בקשה לחברת מילגם בצפת. המשפחות לא פנו.
קריאה
אני הלכתי, הוא אמר לי: את נכה 75% הנחה? את אלמנה? את גרושה? אמרתי לו לא, אז הוא אמר לי שאני לא זכאית. אמא שלי נכה- - -
ליאת גואלי
בעלי הבית הופנו להגיש בקשות.
קריאה
אמרו לנו לא.
היו"ר נאוה בוקר
אבל הנה, יש לך כאן מקרים של תושבים שפנו ולא קיבלו סיוע.
ליאת גואלי
אבל הם היו צריכים לפנות.
היו"ר נאוה בוקר
אבל היא מסבירה לך שהיא פנתה, תקשיבי לדבריה.
קריאה
אני פניתי על דעת עצמי. אמרתי: נשרף לנו הבית, אולי יסתכלו עלינו. פניתי על דעת עצמי, בלי בקשה מאף אחד. אמרו לי: לאמא שלך יש בית, אמרתי לו שהוא שרוף, והיא אמרה לי: זה לא מעניין אותי.
ליאת גואלי
וויליאם ממילגם? כי וויליאם הוא זה שאמור - - -
קריאה
כן, וויליאם ממילגם, אני מוכן להזמין אותו עוד פעם לפה.
היו"ר נאוה בוקר
הנה, יש לך כאן עדויות חיות.
קריאה
אמרו: יש לכם בתים. אמרנו להם שזה שרוף. הוא אמר לא אכפת לנו, יש לכם בתים, אתם לא זכאים. אתם לא בקריטריונים של הזכאות.
ליאת גואלי
אני אבדוק את זה מול מילגם.
קריאה
ליאת, סליחה שאני אומר. היום יש סיור של שר הבינוי שם, ואני מאוד סומך עליו. לכן זה צריך לשמש לנו רפרנס להמשך. יחד עם זה, מה שאתם מספרים על ה-17 לחודש זה לא נראה רציני מצד משרד ממשלתי.

איפה היה שם נציג העירייה? איפה סיכום בכתב של הדבר? איפה שהתושבים יודעים? זה לא עבודה רצינית.
ליאת גואלי
הוא היה אמור לפנות למשפחות עצמן. יש משפחה אחת ויחידה שפנתה, ו - - -
קריאה
אני פניתי, בהתחלה אמרו לי: אין כלום. אה, ויש לי ביטוח, הביטוח מכסה את כל החודשים האלה.
ליאת גואלי
מי שהיה להם ביטוח לדירות, בהם לא טיפלנו. אנחנו טיפלנו בדירות שלא היה להן ביטוח, ואליהם אנחנו מתייחסים כמו חסרי דירה.
היו"ר נאוה בוקר
אז אני מבקשת, הנה, יש לך כאן מקרים- - -
ליאת גואלי
הייתה נציגה בשם סמדר שדיברה, מי זה מנחם?
מנחם פרץ
סמדר דיברה איתי בסך הכל לפני שלושה ימים, זהו.
היו"ר נאוה בוקר
כנראה לפני הדיון, כי היא שמעה שהולך להיות דיון, אז זה כסת"ח. חברים, בואו נתקדם, כי אין לננו הרבה זמן. אני רוצה לשמוע ממשרד האוצר, מס רכוש. חבר הכנסת מוטי יוגב, בוא נשמע. אני רוצה להבין: מה ההבדל? למה כשהייתה השריפה בחיפה, אז באמת מס רכוש התייצבו – אני לא אומרת שזה היה כל כך מהר, אבל סייעו והעבירו תקציבים כדי לסייע לתושבים באמת לשקם את הבתים שלהם.

כאן, כבר חצי שנה מאז, מנסים למצוא תירוצים למה לא. בואו נשמע למה שם כן ופה לא?
דוד רוטנברג
שלום, שמי דוד רוטנברג, היועץ המשפטי של קרן הפיצויים.
היו"ר נאוה בוקר
אוקי.
דוד רוטנברג
קודם כל, באמת בחיפה היה טיפול מהיר. אני רוצה להגיד - - -
היו"ר נאוה בוקר
יחסית.
דוד רוטנברג
יחסית, תוך כמה ימים.
קריאה
שר האוצר היה שם בוא ביום, אני ראיתי אותו. הייתי שם לפנות ערב והוא כבר עזב, אחרי שהוא היה.
דוד רוטנברג
אני רוצה להגדיר את הנוהל איך הדברים עובדים. קרן הפיצויים של מס רכוש עובדת על פי חוק. אם אין רובד ביטוחי או חוק ביטוחי שמדבר על נזקי פעולות איבה ופעולות מלחמה, אז הסיבות שאנחנו לא מעורבים – ואני כרגע לא רואה גם קשר בשלב זה לשריפה הזאתי, אחד זה כי לא הוגשה תביעה.

על פי החוק, צריך להגיש תביעה, לפנות אלינו. ברגע שמוגשת תביעה, כמו בחיפה או בכל מקום אחר שנופל טיל לדוגמה, אז אנחנו מגיעים ובודקים, ןאם יש קשר, יש הוכחות ויש ראיות לכך שמדובר בפעולת איבה או פעולת מלחמה, אז - - -
היו"ר נאוה בוקר
אז מה, תוך כמה ימים הם הגישו תביעה כבר בחיפה?
דוד רוטנברג
בחיפה מידית. הודיעו עוד – צריך להודיע בתוך שבועיים, להגיש תביעה תוך שלושה חודשים - - -
היו"ר נאוה בוקר
מי אמור להגיש את התביעה? מי הגיש את התביעה? העירייה?
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
תסלחי לי יושבת הראש, אני הייתי בחיפה בישיבה עירונית באותו ערב של השריפה שנערכה כשעה וחצי. ראש העיר הנחה, ראש העיר קבע, ראש העיר תמרץ את המנהלים של המנהלות, את סגנו, את המנכ"ל. אני זוכר את זה, בישיבה של חירום בעירייה. הנחה אותם לעשות. זאת פעולה לא של תושבים. שוב אני פונה לראש העיר ולכן אני חושב שחשוב מאוד שראש העיר יבוא לפה. הוא זה שצריך לכאוב לו הראש, הוא זה שצריך לנער את המערכות, הוא זה שצריך לטפל תושביו. ראש עיר אחראי על תושביו.

אני לא רוצה לומר לשלילה או לחיוב. בשביל לקבל תשובות, אחרי שחשבתי למי צריך לכאוב הראש, מי שצריך לתכלל את המערכת הזאת זה ראש העיר, הוא האחראי. הוא צריך להגיד, משרד הבינוי עשה לי ככה, או לא עשה לי ככה. מס רכוש תבעתי, עזרתי להם. הוא צריך למנות אצלו מהעובדים הסוציאליים מישהו שיהיה אחראי, מישהו שיוודא שכל משפחה דיברו איתה ולא באופן אקראי עם זה ועם זה.

אין פה שום עבודה שיטתית. יש פה אחד פגש את זה, אחד דיבר לפני יומיים עם זה, חצי שנה אחרי. היא זוכרת שם של משפחה אחת.
היו"ר נאוה בוקר
כן, זה מנוהל בצורה מאוד פרוביזורית.
דוד רוטנברג
למעשה, עד הפניה של חבר הכנסת מוטי יוגב לא ידענו על השריפה הזאת. בשונה מחיפה ומקומות אחרים - - -
היו"ר נאוה בוקר
לא ידעתם על השריפה?
דוד רוטנברג
כקרן הפיצויים לא ידענו. אנחנו לא יושבים על החדשות. אנחנו מקבלים הודעות, בין אם זה נפילת טילים מפיקוד ה עורף ובין אם זה מתושבים כמו בחיפה שפנו אלינו והגישו הודעה והגענו למקום.

בחיפה, לצורך העניין, עד שהוכרז האירוע כפעולת איבה שזה לקח כמה ימים – אני באופן אישי ישבתי עם רן שלף ממחלקת הצתות וכיבוי אש ועם מני יצחקי ראש אגף חקירות במשטרה ובדקנו את כל האירועים.

היו כאלף ומשהו אירועים של הצתות באותה תקופה של חיפה. זה היה נובמבר 2016 ולא כולם הוכרו כפעולות איבה. אלה שהוכרו כפעולות איבה ואלה שנמצאו ראיות, באלה טיפלנו. בכל השאר לא טיפלנו.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
מי הוא הגורם המכיר?
קריאה
הגורם המכיר זה המחליט. זה אמנם מנהל מס רכוש אבל הוא נסמך על ראיות ברורות שיש לנו מהמשטרה ומכיבוי אש. היה והיו מגישים תביעה במועד והיינו ניגשים לבדוק את ההצתה או השריפה, מה שזה לא יהיה והיינו מקבלים ראיות שאכן מדובר בפעולת איבה, היינו נכנסים לתמונה. ככל שאנחנו לא ידענו על זה לא נכנסנו לתמונה. לכן אני בשלב זה לא רואה את הקשר. כך זה היה במקומות אחרים.
מוטי יוגב
ברשותך, הערה אחרונה. פשוט קשה להבין איך לא ידעו. כשהיו אלף אירועים אז היו שם בהוראת שר אוצר. לכן אנחנו צריכים כאן נציג אוצר בכיר. בהוראת שר לבו נפתח בלי לדעת אם זה פלילי, לאומני או אחר, מתוך הרצון לדאוג. אני מכבד את שר האוצר בעניין. צריכים פה לבוא מתוך רצון לדאוג.

אין פה מוכחות, למרות שלי יש תחושה, ממה ששמעתי מאותו מנהל בית הספר, נדב ינאי שמו, שהוא ראה הצתה ולא משהו שפרץ. נדב ינאי, אתם יכולים לתחקר אותו, הוא מנהל התיכון.
היו"ר נאוה בוקר
עוד מעט נשמע על הכיבוי.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
הייתי אצלו בהרצאה על הכ"ד. היה שם אירוע על הילדים שנהרגו במעלות , הייתי שם בהרצאה והוא שסיפר לי. זה ההקשר. לכן אנחנו צריכים בפעם הבאה נציג אוצר. אותה שאלה שלך לנציג אוצר בכיר.
דוד רוטנברג
אני רוצה רק מילה אם אפשר. אכן שר האוצר הודיע, גם בשריפה שהייתה בכרמל, שר האוצר הקודם הגיע ואמר שהמדינה תיכנס בצורה כזאת או אחרת אבל לא הוא זה שהכריע אם זה יהיה קרן הפיצויים. קרן הפיצויים זה הסמכות לאחר שבדקו את הראיות והחלטנו שזה נזק מלחמה או פעולת איבה.
קריאה
---
דוד רוטנברג
אני לא בכובע של האוצר, אני בכובע של רשות המיסים.
יוחאי עזרא
אני רוצה להגיד משפט. יש פה משהו שהוא אמר וזה התחלק בין לבין. הוא אמר שעד היום הם לא ידעו מזה. אנחנו שישה חודשים אחרי ולא ידענו על זה. מישהו לקחת פה אחריות. נוצר פה מצב שאנחנו נגד העירייה. אין לנו שום דבר עם ראש העיר. להיפך, אנחנו רוצים לעזור לו לעזור לנו. אבל אחרי שישה ומשהו חודשים אף אחד לא לוקח פה אחריות. אנחנו מבקשים מכם, בואו תיקחו אחריות על העניין הזה.
דוד רוטנברג
אני כקרן הפיצויים. אני מסתכל רק מפרספקטיבה של קרן הפיצויים ולא של האוצר. אנחנו לא ידענו על זה עד הפניה של חבר הכנסת מוטי יוגב. אם לא פונים אלינו ומגישים הודעה או תביעה אנחנו לא יכולים לדעת.
יוחאי עזרא
לנו נאמר שהעירייה הביאה מהנדסים מהטכניון ויועצים.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אם הבנתי אותך נכון אתה אומר שגם עכשיו שאתם יודעים על זה, אין לכם מה לעשות עם זה כי זאת לא פעולת איבה. הבנתי אותך נכון?
יוחאי עזרא
נכון. אני פועל על-פי החוק.
יוחאי עזרא
מי קבע שזאת לא פעולת איבה?
היו"ר נאוה בוקר
זה נציג הכבאות יחליט מה זה היה.

יש לנו חמש דקות לסיום אז אני רוצה לשמוע ממך מה קרה שם.
נתן בן שימול
אני קצין מבצעים של מרחב גליל גולן. לצערי או לשמחתי, יצא לי להיות באירוע 10 דקות מתחילתו ועד סופו כמובן.
בת שבע פרץ
45 דקות אחרי שהשריפה התחילה אצלנו בבית הגעתם. 45 דקות.
היו"ר נאוה בוקר
45 דקות לקח להם?
בת שבע פרץ
45 דקות כבאית ראשונה הגיעה.
נתן בן שימול
גברתי יושבת הראש, חבר הוועדה וחבריי. אני יכול לומר בוודאות. היום אנחנו בשנות האלפיים. יש ג'י, פי.אסים, יש מערכות הקלטה, יש לוויינים וכל מה שצריך. אנחנו בין 5 ל-6 דקות היינו בשריפה. יש גם צילומים וסרטונים - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
מרגע הדיווח. יכול להיות שהדיווח היה מאוחר?
נתן בן שימול
ברור. אנחנו לא יכולים לדעת לפני אלא רק מרגע שמקבלים את ההודעה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אולי זה הפער.
בת שבע פרץ
הגיעה כבאית בלי מים.
נתן בן שימול
אין דבר כזה.
בת שבע פרץ
הגיעה כבאית בלי מים. כיבתה עץ אחד – אנחנו שם, השריפה עלינו.
היו"ר נאוה בוקר
גברתי, תני לו לסיים את דבריו.
נתן בן שימול
גברתי, לבי כל-כך אתכם ואני לא בוויכוח אתך. אני אומר עובדות, בשונה ממך שאת מדברת על תחושות. אני אומר שוב באחריות. בין 5 ל-6 דקות נמצאו שני צוותים. כמובן שעם מים. מי שרואה שבאים למלא מים ואומר שהם באים בלי מים, מצטער להבין, אבל הוא לא מבין מה זה. אנחנו מסיימים כבאית - - -
קריאה
אם יצטרך עדים, אני אביא עדים.
נתן בן שימול
אין בעיה, אני מוכן לבוא ולהעיד.
היו"ר נאוה בוקר
אתה אומר שהגעתם תוך 5 עד 6 דקות? אז איך נשרפו 14 בתים?
נתן בן שימול
אני אומר. בשש דקות שהגענו מזמן קריאה. אנחנו חייבים להיות על רכב הכיבוי תוך 60 שניות כבר ממוגנים. זה אומר שלא בזבזנו זמן בתחנה.
בת שבע פרץ
לא, הם היו באירוע אחר.
נתן בן שימול
לא היינו באירוע אחר. כבאית אחרת הייתה לפני כן באירוע שיוחאי הזכיר אותו והוא לא קשור לאירוע הנוכחי.
בת שבע פרץ
אז אולי היא חזרה לשם אבל אלינו היא לא באה.
היו"ר נאוה בוקר
תנו לו לסיים.
נתן בן שימול
תוך דקה וחצי עד שתי דקות מסיימים את הכבאית. רכב כיבוי נמצא עם 3 קוב מים ובהספק שהוא צריך לתת אז הוא מסיים את המים שלו תוך שתי דקות. מיד שהרכבים הגיעו – אני מצטער לומר את זה, אבל פשוט צריך להחליט מי יחיה ומי ימות. זאת אומרת, אם אני רואה את בית הכליאה של פרץ – אגב, גם עזרתי ליוחאי בשעות הלילה המאוחרות להוציא מפה כספת ואת כל היקר שלהם. פתאום שומעים ברקע שאומרים שיש זקנה בבית אחר. כמובן שעם כל הכבוד לבית הכליאה אני הולך לנסות להציל את מה שיש. קודם להציל את הנפש לעומת הרכוש.

שוב אני אומר. לגבי המים, ממש לא. הלכנו למלא מים כי הסתיימו לנו המים בכבאיות. אין דבר כזה לבוא בלי מים. אני מוכן להעיד על זה.
בת שבע פרץ
אנחנו שם בכביש. אנחנו בכביש. בתוך הכביש אנחנו, בלי כבאית בלי כלום.
היו"ר נאוה בוקר
אני מעריכה שתחקרתם את האירוע ויש מסקנות.
נתן בן שימול
כמובן.

קודם כל, מבחינת החקירה, מזה מספר חודשים מונח על שולחנה של המשטרה סיבת החקירה היא הצתה. אנחנו יודעים לומר שהגורם הוא הצתה. אני לא יודע לומר מה המאפיין אם זה גורם לאומני, פלילי או משחק ילדים.
אמיר אוחנה (הליכוד)
יתכן שזאת פעולת איבה.
היו"ר נאוה בוקר
כשיש ספק אין ספק. אתם מבינים שיש כאן מקרה שבהחלט יכולתם לתבוע.
אמיר אוחנה (הליכוד)
חברינו מהקרן. אומר לכם נציג הכבאות שזאת הצתה חד משמעית. הוא לא יכול לדעת מה הגורם. יתכן שזאת גם פעולת איבה. השאלה מה הוא הרף הראייתי שאנחנו צריכים כדי לקבוע שמדובר בפעולת איבה? איך זה עובד?
דוד רוטנברג
אז הצתות יש הרבה. זה בדיוק דבר שאני מנסה לבדוק. הצתה הייתה גם באירוע בכרמל. שם בזמנו זאת הייתה הצתה של שני ילדים.
היו"ר נאוה בוקר
גם שם פיציתם את האזרחים.
דוד רוטנברג
לא, אנחנו לא פיצינו את האזרחים. קרן הפיצויים של מס רכוש שמפצה על פעולות איבה ופעולות מלחמה לא פיצתה את הכרמל.
היו"ר נאוה בוקר
מאיפה אתם יודעים אם זאת הייתה פעולת איבה או לא? אי-אפשר להוכיח דבר כזה, אז מה?
דוד רוטנברג
שוב אני אומר. בנוהל הרגיל, כשיש הגשת תביעה אנחנו מתחברים ישר למקורות המידע, אם זה פיקוד העורף, צה"ל, כיבוי אש או המשטרה ומנסים לאתר את הסיבה.
היו"ר נאוה בוקר
מי מגיש אליכם את התביעה?
דוד רוטנברג
האזרחים.
קריאה
מאיפה יש להם כסף להוציא צילום לוויין?
דוד רוטנברג
לא צריך צילום לוויין. צריך רק להודיע על נזק ולהגיש תביעה. יש טופס פשוט שנמצא באתר או בכל משרד של רשות המיסים. אתה יכול להגיש תביעה. אנחנו יכולים לבדוק את זה.
קריאה
אנחנו יכולים להגיש תביעה אחת בשם כולם או שאנחנו צריכים אחד אחד?
דוד רוטנברג
אמר לי חברי מכיבוי אש שאכן זאת הצתה. שוב, לא ידוע ממה. הצתה יכולה להיות מסיגריה ומבחינתם זאת הצתה. זה יכול להיות מהצתה של קרן שמש. אנחנו צריכים לדעת את האינדיקציה הוודאית שזאת פעולת איזה ופעולת מלחמה.
קריאה
אני אתקן אותך. בדל אור שנופל זאת רשלנות. קרן אור זה כמובן הטבע עושה. הצתה זה אומר או פלילי, או לאומני, או משחק ילדים.
דוד רוטנברג
סיגריה שנופלת זאת תחילה של הצתה, זאת לא שריפה שנוצרה מעצמה.
היו"ר נאוה בוקר
סליחה אדוני. נמצא כאן נציג הכבאות שקובע מפורשות שמדובר בהצתה. אני חושבת שיש כאן אנשים, לדעתי תמימים, שלא ידעו שהם צריכים לתבוע ולעשות את זה מידית, כפי שראש עיריית חיפה בזמנו הוביל את התושבים שלו.

אני חייבת לסכם את הדיון הזה.
דוד רוטנברג
כפי שאמר חבר הכנסת מוטי יוגב. גם ראש עיריית צפת מכיר אותנו שנים רבות. לא רק התושבים צריכים לעשות. ראש עיריית צפת יכול היה להודיע לנו והיינו בודקים. ככל שהיינו יודעים שבאמת מדובר בפעולת איבה והייתה לה אינדיקציה, היינו פועלים.
היו"ר נאוה בוקר
זאת אומרת, זה שראש העיריה לא פנה אליכם - - -
דוד רוטנברג
מה זה ראש העירייה? אנחנו לא ידענו על האירוע עד שחבר הכנסת מוטי יוגב פנה אלינו.
היו"ר נאוה בוקר
חמור מאוד. זה באמת חמור. לא מבחינתך, מבחינת הגורמים הרלוונטיים ולא משנה מי הם. זה מי שלא טיפל.
דוד רוטנברג
אני שאלתי את נציג הכבאות, אין אינדיקציה למשטרה?
נתן בן שימול
לא.

משפט אחרון. אני יודע שזה לא מהות הדיון אבל חשוב לי לומר שכמו שהתרענו גם לפני – זה לא שאני בא להגיד שהרמנו את היד והזהרנו. אני אומר שגם מחר זה יכול לפגוש אותנו. אחרי האירוע הזה אנחנו באים עם קצין יערות ושטחים פתוחים ומרימים דגל במוקדי סיכון, אם זה בצפת, אם זה במקומות אחרים. חשוב שהעירייה תבין שבקיץ הקרוב זה יכול לפגוש אותם. זאת אומרת, אם לא יעשו איזה מעשה - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
מה זה המעשה?
נתן בן שימול
המעשה זה לבוא לשצ"פים השטחים הפתוחים ולהרחיק אותם מהבתים.
היו"ר נאוה בוקר
בן שימול, אתה מוזמן לוועדת המשנה שלי לכבאות והצלה בנושא אזורי החיץ. זה אמור להתקיים בעוד כשלושה שבועות. אני אשמח להזמין אותך כדי שתדבר בנושא ותבהיר את חשיבות העניין.

כבר גייסנו 250 מיליון שקלים, שלצערי משרד האוצר העביר אותם ליעדים אחרים ועל-כך המאבק שלנו. אני אשמח אם תשאיר את הפרטים לעוזרים שלי ונזמין אותך לדיון הבא.

אני רוצה לסכם את הדיון הזה. אתם יודעים, המקרה הזה כל-כך נוגע לליבי, גם בגלל הקשר האישי שלי לכבאות והצלה ושריפות וגם לראות את המשפחות. אני מעריכה שיש עוד הרבה משפחות שלא יכלו להגיע לכאן היום והן פשוט נופלות בין הכיסאות. הם נשארו ללא קורת גג בגלל מחדל של הרשויות, של כל הגורמים הרלוונטיים.

עצוב לי לשמוע את הדברים האלה, כשאני שומעת שהם לא ידעו אפילו שהם צריכים להגיש תביעה. זה חמור מאוד עיניי.

אני חושבת שהוועדה צריכה להחליט, נעשה הצבעה לקיים ישיבת מעקב בעוד חודש וחצי מהיום. אני חושבת שלא צריך לתת לזה להימשך זמן רב. ניתן חודשיים כדי שלא יהיו תירוצים.

חבר הכנסת אוחנה, אני חושבת שהמושב מסתיים בסוף מרץ. אני רוצה לעשות את הישיבה הבאה לפני סוף מרץ, כדי להבין איפה הדברים עומדים. בישיבת המעקב הבאה אנחנו נדאג לסיוע משפטי. נציג משרד המשפטים שיגיע לכאן. נטפל בנושא.

דיברת על עורכי דין שימצו את הזכויות מול הביטוחים. אנשים משלמים כל חייהם לביטוח על הבית וכשקורה להם אסון נוראי כזה הם נאלצים לא רק להתמודד עם מה שקרה להם אלא גם עם הביטוח שמנסה להתחמק בכל דרך אפשרית מלשלם את מה שמגיע להם. כל החיים משלמים ובסוף מתעמתים ורודפים אחרי הביטוח ולא מקבלים את מה שצריך.

להזמין גם את חברת מילגם. אני רוצה לשמוע למה זה קורה. למה שלושה ימים לפני הדיון פתאום הם נזכרים כשהם שומעים שיש דיון. ראש העיר, הזמנה אישית. חיוב אישי של ראש העיר להגיע לפה לישיבה הבאה, כולל נציגים ממשרד השיכון, מכבאות והצלה וכל הגורמים הרלוונטיים לדיון הזה.

אני רוצה לעשות פנייה רשמית לראש העיר. אני רוצה להבין למה באמת לא הוגשה תביעה מיד כשקרה האסון הנורא הזה. נציג של משרד האוצר. אני לא יודעת איך תחייבי אותם להגיע. את יודעת, הם עושים לנו תרגילים מידי פעם. תוציאו זימון אישי לגורם מסוים במשרד האוצר, אנחנו נמצא מי הוא.
אמיר אוחנה (הליכוד)
נאמר משרד המשפטים, לשכת הסיוע המשפטי.
היו"ר נאוה בוקר
כן כן, אמרתי ואנחנו נזמן אותם.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אני מציע 13 או 14 למרץ.
היו"ר נאוה בוקר
בשמחה. אנחנו נבדוק את שני התאריכים האלה.
קריאה
אני חושב שצריך גם את נציג משטרת ישראל שיגיד לנו מה קורה עם החקירה.
היו"ר נאוה בוקר
יש חקירה שהועברה למשטרה.
היו"ר נאוה בוקר
תוסיפי נציג משטרת ישראל. אני לא כל-כך בטוחה בכך אבל אנחנו נבדוק את זה לאחר מכן.
קריאה
איך הגיעו למספר של ארבע דירות, זה מפליא אותי מאוד.
היו"ר נאוה בוקר
כמובן, משרד השיכון.
קריאה
הם אומרים בעירייה שיש איזה דוח על 2 מיליון. אנחנו לא מכירים את הדוח הזה.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבינה. טוב שהעליתם את הנושא הזה לדיון וטוב שהגעתם לכאן. אני אעשה את הכול לסייע לכם. אני חושבת שזה חמור מאוד מה שקרה אתכם. אנחנו לא נרפה עד שנגיע לתוצאות טובות.

תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים