ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/02/2018

טכנולוגיות מתקדמות בשירות משטרת ישראל

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-14OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 156

מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה

יום שני, כ' בשבט התשע"ח (05 בפברואר 2018), שעה 11:30
סדר היום
טכנולוגיות מתקדמות בשירות משטרת ישראל – לציון יום הצדעה למשטרת ישראל
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר

חיים ילין

סאלח סעד
חברי הכנסת
מיקי לוי
מוזמנים
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשייך

אבשלום פלד - ראש אגף ההדרכה, המשרד לבטחון פנים

מיכאל שפשק - סגן ראש אגף הדרכה, המשרד לבטחון פנים

מוטי כהן - ממ"ז דרום, המשרד לבטחון פנים

שי קופרמן - ראש מינהל טכנולוגיות, המשרד לבטחון פנים

עופר שנהב - ראש מפא"ת, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

לימור נח - ראש פי"מ, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

יוסי רופא - ראש מחלקת קשר ואלקטרוניקה, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

רומן בוצ'מינסקי - ר' מופ"ת, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

יובל גת - ראש מינהל האוכלוסייה והתקשורת, המשרד לבטחון פנים

עילי לוי - סגן מפקד מג"ב, המשרד לבטחון פנים

צביקי טסלר - ראש אגף תכנון, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

יסמין ליבנה - היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים, מערך הסייבר

שמעון ליאני - ראש צוות סיסטם, משרד המדע והטכנולוגיה

יהודה אופיר - מנהל אגף בכיר משילות ובקרה, רשות התקשוב הממשלתי

אילן לוין - יועץ למנכ"ל, הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל, חברות המתמחות בפיתוחים טכנולוגיים

תהילה שוורץ אלטשולר - מנהלת התכנית לדמוקרטיה בעידן המידע, המכון הישראלי לדמוקרטיה

דורון סלע - אחראית קשרי ממשל, המכון הישראלי לדמוקרטיה

יעקב ארליך - דובר הוועדה

יוסף ברכאל - מוזמן/ת

גיא טל - מוזמן/ת

אופיר אליהו - מוזמן/ת

שמרית חני - מוזמן/ת

משה אדלר - מוזמן/ת

נועם בן משה - מוזמן/ת
מנהל/ת הוועדה
ענת לוי

איילת חאקמיאן - רכזת
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים

טכנולוגיות מתקדמות בשירות משטרת ישראל
היו"ר אורי מקלב
ראשית אני רוצה לפתוח בברכה, אני שמח לפתוח יום מיוחד שנקרא בכנסת יום ההצדעה למשטרת ישראל, ביוזמה של חבר הכנסת מיקי לוי. אנחנו קודם כל נפתח רשמית, אנחנו היום בכ' בשבט, התשע"ח, יום שני, ה-5.2.2018 ואנחנו פותחים ישיבה מיוחדת של ועדת המדע והטכנולוגיה והנושא הוא טכנולוגיות מתקדמות בשירות משטרת ישראל.

ראשית אני רוצה להגיד לכם שזאת הזדמנות טובה באמת לדון בכנסת ישראל באווירה טובה, לתת הערכה והוקרה גדולה למשטרת ישראל. הבניין הזה לא תמיד מקפיד בכך בחיי היום יום, אנחנו יותר דנים בביקורת או טענות שיש. מטבע הדברים דנים בחריג ולא בשוטף ומה ששגרה אצלכם זה החירום שלנו ואנחנו באמת רוצים, יש לנו רצון ואני חושב שגם חובה, לציין במפגש מיוחד, ביום מיוחד, גם של הוועדה הזו, שיש לנו ממשקים לא מעטים עם משטרת ישראל. אני חושב שברוב הדיונים שהיו לנו פה יש לנו נציגות של משטרת ישראל בנושא טכנולוגיה מתקדמת, גם בנושא של בריונות, שיימינג ברשת, תאונות דרכים, ממשקים לשיפורים טכנולוגיים בעבודת המשטרה, נגישות, ממשל זמין. יש מגוון של נושאים שאנחנו דנים בוועדה ואנחנו בשיתוף פעולה מלא.

אבל אנחנו מדברים כאן היום באופן כללי בכנסת, אני בכלל חושב שאזרחי ישראל לא מודעים לעבודה הרבה שבמשטרת ישראל עושים. מטבע הדברים המפגשים הפיזיים שיש לשוטרים עם אזרחים הם לא תמיד נעימים, או לא תמיד רואים את מה שנעשה, את עבודת ההכנה, את העבודה הרבה שיש למשטרת ישראל. אם יש ביקורת בכנסת, כן הדלפות, לא הדלפות, זה לא עיקר עבודת המשטרה. אני חושב שהנושא של השיפור הטכנולוגי, או הפיתוחים הטכנולוגיים במשטרת ישראל, הם לאין ערוך בכל קנה מידה לא פחות מתחרות עם המגזר הפרטי, ודאי וודאי מול משרדי ממשלה, מול גופים ממשלתיים, משטרת ישראל נמצאת במקום גבוה מאוד, בין בעבודת המשטרה, בייעול עבודת המשטרה, בתחכום עבודת המשטרה, ביכולות רבות מאוד שיש למשטרה בפעולות שלה, שמשדרגות את המשטרה ונותנות לה באמת אפשרויות רבות וקידום רב מאוד, בממשק בין אזרח, דיברנו על המפגש הפיזי, אבל המפגש לא הפיזי, הווירטואלי, המפגש הדיגיטלי שיש לאזרחים היום עם משטרת ישראל הוא מפגש מצוין, מאוד ידידותי, רחב מאוד. חשוב לציין גם את הפיתוחים הטכנולוגיים לדברים שהם מצילי חיים ממש.

דבר ראשון צריך להודות לאגף הטכנולוגי ולעומד בראשו, תת ניצב שי קופרמן. יש לנו היכרות לא קטנה, אנחנו עושים כבר דיון שני, אתם בשנה הזאת גם הספקתם הרבה, נחשפו לעיני הציבור דברים רבים. אני חושב שעדיין לא מספיק, עדיין לא יודעים ואנחנו ניתן לכם את ההזדמנות במפגש הזה שלנו, בישיבה הזאת, להציג. אני מבין שזה גם בקצה העומר, בכל אופן משהו מעבודת המשטרה, אבל אנחנו נפתח עם חבר הכנסת מיקי לוי, דברי ברכה שלך ליום ולמפגש של הוועדה, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה, אדוני היושב ראש, אני מודה לך, חבר הכנסת אורי מקלב, על הרצון שהבעת לקיים את הדיון הזה, חבריי לסגל הפיקוד של משטרת ישראל, שוטרים, מכובדיי כולם. האמת היא שאני מתרגש, אין פה בכלל ויכוח. למרות שנותיי בארגון הזה אני מתרגש כל פעם מחדש במגע עם האנשים הנפלאים האלה. אלה שלא מודעים לכך, דווקא הוועדה הזאת ודווקא בהצעת חוק שאני הגשתי, שמחייבת את כל המסגרות הממשלתיות לקבל מכרזים ולהגיש מכרזים ולהנפיק חשבוניות, הכול דיגיטלי. אז משטרת ישראל, רובה ככולה, חוץ מיחידות מסוימות שהוצאנו מן הפרט, כי באו ואמרו סודי, להב, ימ"מ, אי אפשר, אז אמרנו שנחריג את זה ואורי גילה לעניין הזה בהחלט רצון טוב.

אתם שומרי הסף, אחד הארגונים היותר חשובים, כאלה שנלחמים בטרור, כאלה שכשאנחנו נמצאים בבית נמצאים ברחובות, נלחמים בארגוני הפשיעה, בשחיתות הציבורית, זה היום שכנסת ישראל מוקירה אתכם ומצדיעה לכם. אני בהחלט גאה להיות חלק מכם, תודה רבה שבאתם.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה, חבר הכנסת מיקי לוי, ותודה לך על היום המיוחד הזה. חבר הכנסת חיים ילין, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב ראש, תודה. אני רוצה לברך על חברי מיקי לוי. אם יש מישהו שמגן על משטרת ישראל בכנסת ישראל זה הוא, לפעמים מפחיד אפילו איך הוא - - -
היו"ר אורי מקלב
שם נפשו בכפו לא פעם.
חיים ילין (יש עתיד)
ממש ככה, שם את גופו מול כל מי שמתלהם על משטרת ישראל. החיבור שלנו עם המשטרה בוועדת המדע הוא חיבור שהתחיל על ידי יוזמות של אורי, של היושב ראש, לקדם נושאים, כאשר אני חושב שאחד השיאים, מעבר לכל מה שאנחנו מכירים כמלחמת הסייבר, שאתם נמצאים גם שם, היה כל נושא הרחפנים. זאת אומרת כל פעם אנחנו נכנסים לעוד ועוד טכנולוגיות שמשפיעות. איך אמר לי מישהו מרת"א כשהגיע לפה? הוא אמר, 'תקשיב, אבל משטרת ישראל כבר רכשו כמה רחפנים, אנחנו צריכים לתת להם אישור להטיס אותם', כי היום אין אישורים, אין כלום, הכול לא חוקי. אז כשמשטרת ישראל מובילה תחום ואנחנו צריכים להתקדם איתה בחקיקה, אני חושב שזה דבר שהוא מנצח.

אני לא רוצה להיכנס לכל הנושא של הפוליטיקה או מה שנקרא הרחפנים סביב המשטרה בכל נושא החקירות וכל נושא השחיתות. אני חושב שאתם, ואני אומר לכם את זה כאחד שמנהל כבר 35 שנה, אחד מגופי המטה הנכונים, שיודעים לעבוד נכון ולשתף פעולה עם גורמים אחרים. זה לא קיים בהרבה מאוד מקומות. אני בוועדת חוץ וביטחון יכול להגיד לכם שצה"ל יודע לעבוד בתוכו כמטה, אבל רק בתוכו, לא יודע לשתף פעולה, זו תפיסה. במשטרת ישראל, בגלל שאתם נמצאים במקום של בין אזרחים לבין הביטחון לבין החקירות לבין השחיתות, כמעט אין מקום שאתם לא נמצאים שם, אז הארגון עצמו חייב לשתף פעולה כי אם הוא לא ישתף פעולה אז הוא לא יהיה קיים, הוא לא יעשה את מלאכתו כמו שצריך.

אז אני קודם כל, שוב, מברך את מיקי על היום הזה ומברך אתכם ואני מאוד מקווה שהשקט ישרור בשביל שמג"ב יוכל לטפל בטרור החקלאי שמציק לנו, לנו, החקלאים, יותר מדי, אבל גם שם נכנסה טכנולוגיה.
היו"ר אורי מקלב
גם שם יש שיפור ניכר.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אמרתי פעם שאיינשטיין אמר 'אני לא יודע איך תיראה מלחמת העולם השלישית, אבל ברביעית כנראה יזרקו אבנים'. אני לא יודע או אני בטוח שאנחנו נדע ליירט כמעט כל דבר שמגיע, יש לנו בעיה לפעמים כשזורקים עלינו אבנים איך להתמודד מולן, אבל מול טילים, אין ספק שאנחנו יודעים להתמודד וליירט מידע מודיעיני שעובר בפלאפונים, אנחנו יודעים לעשות את זה מצוין. אין מה לעשות, בלי מדע אנחנו לא נתקדם לשום מקום ואני מברך אתכם על היום.
היו"ר אורי מקלב
תודה, חיים, על ההשתתפות. לא הזכרת שאתה עומד בראש ועדת משנה של ועדת המדע והטכנולוגיה בנושא הרחפנים, שהקמנו אותה, אתה עושה הרבה עבודת הכנה. והנה עוד דוגמה לשיתוף פעולה שיש לנו בוועדה הזו בנושא של המשטרה, כשמשטרה היא גוף חשוב מאוד ומוביל בנושא הרחפנים.

אין מוקדם ומאוחר, רק שאני לא מכיר את ההיררכיה במשטרה, אבל יש כאן גם ניצבים וגם אתה, שי, אז איך אתם רוצים, שהניצבים גם יאמרו מילה לפני זה, או מיד - - -
שי קופרמן
אני אתחיל.
היו"ר אורי מקלב
אז אנחנו מכבדים את ניצב מוטי כהן. אבשלום פלד נמצא?
מיכאל שפשק
לא, אני סגנו, ממלא את מקומו כרגע.
היו"ר אורי מקלב
יפה. אז אנחנו ניתן, ככל שתבקשו, ניצב מוטי כהן, אנחנו נאפשר, אבל שי מתחיל. בבקשה, שי קופרמן. דיברנו פעם על מיקי, פעם שוטר, תמיד שוטר, אז הוא מלווה אותנו תמיד בעבודת המשטרה, אבל יש גם מילות הערכה, כך שאולי לא ייצא רושם לא נכון, אנחנו יודעים להעריך, במיוחד בשנתיים האחרונות, עם האינתיפאדה, העבודה, המסירות, השוטרים ממש מחרפים את נפשם בנושא של השמירה. רואים את זה, זה בולט מאוד, אנחנו, הירושלמים, בוודאי רואים את זה, וגם האחרים.

צריך לציין את מנהלת הוועדה, בוועדה הבאה היא כבר לא תהיה כאן כמנהלת הוועדה, בשנה הבאה היא יוצאת לפרישה, אבל אפשר להגיד שמנהלת הוועדה מרגישה קשר מאוד עם משטרת ישראל, היא בת של שוטר ואמא של שוטר. עד לפני כמה ימים כלתי עבדה במשטרת התנועה, בפיתוח, בטכנולוגיה, בתנועה, גם בנושא הביומטרי וגם בנושא הפיתוח, מערכת הדוחות החדשה, דות"ן. היום לקחו אותה כראש צוות במשרד המשפטים. מי שקיבל מאוד מאוד מיומנות במשטרה רוצים אותו במקומות אחרים ומחברת צוות היא עברה לראש צוות. היא מזכירה לי באופן מיוחד את האווירה הטובה, את האפשרות לבת חרדית לעבוד במשטרת ישראל. זה לא היה דבר שמובן מאליו עד עכשיו, אבל היא עבדה במשטרת התנועה כמה שנים, באמת עבודה גם מקצועית מאוד, מסורה מאוד, עם הרגשת שליחות ובסופו של דבר גם עם אווירה וסביבה מאוד נעימה, אז אני בהזדמנות הזו מעביר לכם את ברכותיי בעניין הזה, עד לפני כמה ימים שזה היה.
מיקי לוי (יש עתיד)
בסוף לכולנו יש איזה שהוא קשר למשטרת ישראל, בני זוג, בנות זוג, משפחה, או דרך חדרי החקירות.
היו"ר אורי מקלב
אבל בכנסת ישראל אנחנו מדברים על הקשר החיובי. בבקשה, שי.
שי קופרמן
שלום לכולם. שמי שי קופרמן, אני ראש מינהל טכנולוגיות של משטרת ישראל. אנחנו היום נציג את הסוגיות הטכנולוגיות של משטרת ישראל. אני אתמקד בעיקר במערכות המנהלתיות, פחות במערכות המבצעיות, מסיבות כאלה ואחרות. אנחנו נתחיל בסרטון. במהלך הסרטון אני אתערב מספר פעמים כדי אולי להמחיש אולי דברים שאי אפשר להציג בסרטון ולאחר מכן אני אנהל איזה שהיא מצגת. אני מבקש פה, שאם יש שאלות, אני לא רוצה לנהל פה מונולוג כי סך הכול זה כמעט שעה וחצי, אלא אם יש שאלות במהלך המצגת אז אני מבחינתי זה יכול להיות גם דיאלוג. כל שאלה שקשורה למצגת שאני יכול גם לענות עליה, בשמחה אני אעשה זאת.

נתחיל בסרטון קצר. הסרטון מחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון זה החלק על הקשר לאזרח, החלק השני זה הקשר בתוך המשטרה עצמה והחלק השלישי הוא החלק המבצעי, שהוא קצת יותר ארוך, והוא בעצם מכיל הרבה יותר אינפורמציה.

(הקרנת סרטון).

מרכז השירות של מנ"ט כולל בערך כ-100 איש שעוסקים גם בתמיכה וגם בסיוע לכלל שוטרי משטרת ישראל.

לשאלה שנשאלתי לגבי התווך סלולרי, משטרת ישראל מתנהלת רובה ככולה בתווך הקווי, התווך הסלולרי זה בונוס, זה לא עניין של מה בכך, וגם רוב מערכות הסלולר היום - - - אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה במדינת ישראל פרץ הסלולר באופן כזה שלא הייתה שום רשת סלולרית. אגב, במערכות שלנו, מתבצע של - - - בין הרשתות באופן אוטומטי, כך שאם פורצת רשת סלולרית אחת, אתם עוברים לרשת השנייה וכו' וכו'.

בכלל התווך הסמרטפוני, הסמרטפון מבחינת משטרת ישראל הוא פחות רלוונטי, אנחנו עובדים בתווך שהוא שלנו, שהוא תווך סלולרי משטרתי, לא של חברה כזאת או אחרת, אנחנו מנהלים אותה בתוך המשטרה כך שמבחינתנו הסמרטפון הוא לא מספיק מאובטח כדי שנוכל להעביר בו את המידעים שמעבירים באותם טאבלטים.

מה שאתם רואים פה זה גלריה של מערכות שעוסקות כולן בכל תחומי העשייה המשטרתית, בכל המגזרים, גם במערך השיטור, מערך החקירות, מערך המודיעין, מערך הסייבר וה - - - כל משטרת ישראל, מקצה לקצה, כולה ממוחשבת. נתתי לכם פה על קצה המזלג מערכות שמשרתות אותנו. אני גם לא רציתי לרדת לרזולוציה מה כל מערכת עושה, רק שתדעו שאין היום תחום במשטרה שהוא לא ממוחשב טכנולוגית, או באמצעות מערכות IT או באמצעות טכנולוגיות אחרות. כמו, למשל, המערכת הזאת שהיא עוסקת באחיזת שטח, יותר בתחום של צילום וידאו, שתי וערב.

מה שאתם רואים פה זה מערכות שעוסקות בתחום של שו"ב, שליטה ובקרה במשטרת ישראל, כשהחלק הגיאוגרפי הוא הכי דומיננטי בתחום של מערכות המידע. הוא מאפשר לנו לקבל את כל המידע המשטרתי על בסיס מערכות גיאוגרפיות. בהמשך אני אדבר באופן נקודתי על ה-GIS במשטרה, אבל צריך להגיד את זה.

אלה כל החפ"קים שאני מדבר עליהם, שאנחנו מכירים אותם. מערכות קשר מוצפנות. כל התפיסה היום של ניהול פו"ש מבוססת על קשר, על GIS ועל חוזי - - -

טוב, זה היה הסרטון. באמת ניסיתי לתמצת את משטרת ישראל ככה בעשר דקות, מבחינת המערכות שלנו. באמת זה קמצוץ ממה שיש לנו.

מבחינת המבנה הארגוני שלנו, מנ"ט במשטרת ישראל כוללת ארבע מחלקות כאשר שלוש מהן מערכות מחשוביות, כלומר עוסקות בתחום התקשוב, מערכת הקשר והאלקטרוניקה, נמצא פה יוסי שהוא ראש מחלקת הקשר והאלקטרוניקה, עוסקים בכל מערכות הקשר, מערכות החוזי, מערכות ה-VC, חפ"קים, מדגמים את כל כלי הרכב במשטרת ישראל, שאנחנו עושים את זה אין האוס. הוא עוסק בכל הסוגיה, אנחנו קוראים לזה המחלקה המבצעית הטכנולוגית של משטרת ישראל. הוא בעצם נמצא מבחינתנו בשטח, אל מול המערך הנפרס, הוא מהווה את התווך בינינו לבינם, הוא מעביר את הצרכים. כל פעילות מבצעית שיש במשטרה, שנדרשים בה היבטים טכנולוגיים, ואין כזאת היום שלא, הם מעורבים בדבר הזה.

מחלקה נוספת, או שתי מחלקות שעוסקות בתחום ה-IT, מחלקת מופ"ת, שזה רומן, עוסקת בכל הסוגיה של חוות השרתים, כל הסוגיה של התשתיות הכי מתקדמות היום של IT בעולם נמצאת אצלנו היום במשטרה. יש לנו חווה ביהודאי, יש לנו עוד חוות DR, אנחנו בהמשך בתהליך של בניית חווה נוספת.

מחלקה נוספת, מחלקת הפיתוח של המשטרה, המחלקה אולי הגדולה ביותר שיש לנו פה היום, לימור. היא בית התוכנה של המשטרה, שם מנהלים את כל תהליכי היישום במשטרה. משטרת ישראל מתנהלת 95% במערכות אין האוס, RND אמיתי, כלומר מערכת פיתוח פנימית שלנו, מקצה לקצה, למעט הכלים הבסיסיים ש - - -
חיים ילין (יש עתיד)
מי עושה את הפיתוח?
שי קופרמן
אנחנו. יש לנו יחידת RND.
חיים ילין (יש עתיד)
אתם גם מתכנתים, אתם עושים את הכול?
שי קופרמן
הכול. יש לנו יחידת תכנות, פיתוח, מנתחי מערכות, אנשי סיסטם.
חיים ילין (יש עתיד)
מה משאיר את האנשים האלה ולא ללכת לסטארט אפים אחרים?
שי קופרמן
שליחות. קודם כל, לא יודע אם סטארט אפים, אבל משטרת ישראל משלמת - - -
חיים ילין (יש עתיד)
יש היום חוסר במהנדסים ובמתכנתים, אתה יודע, צריכים להביא מהודו, אז אני שואל.
שי קופרמן
לא, אז אני חושב שמשטרת ישראל היא גוף טכנולוגי מאוד מוערך היום במדינת ישראל. הרבה מאוד אנשים באים לפה, אנחנו קולטים אנשים ואחר כך, כמו שהכלה של יושב ראש הוועדה, אנחנו נחשבים לגוף שמאוד נחשק מבחינה טכנולוגית. יש אנשים שמוכנים לרדת בשכר כדי לעבוד אצלנו. אנחנו מכשירים אנשים מרמת ה-QA או מהרמה של האנשים שהם בודקים עד רמה של מנהלי פרויקטים בכירים. באמת מהרמה הגבוהה ביותר.
היו"ר אורי מקלב
כל בכל הייטק, בסופו של דבר אנשים יודעים שרזומה שעבדת במשטרת ישראל, היית באמת בקדמת הטכנולוגיה, דברים יישומיים מאוד ואנשים שרוצים ניסיון יישומי, אז יש את זה במשטרת ישראל שאין בהרבה מקומות אחרים הלכה למעשה, במהירות ובמשאבים שיש להם להפוך את זה ליישומי. וכמו בהייטק, יש תחלופה, אבל בסופו של דבר יש היום מקום שנותן סביבת עבודה מאוד נעימה, וזה גם דגש חשוב מאוד. אנשים יודעים שכשהם עובדים במקום שיש בו סביבה וגם זה נכנס ליכולות ולרזומה שלך ולידע, אז שני הדברים האלה מביאים את האנשים למשטרה. וכמו בכל מקום בהייטק, יש תחלופה, לא יעזור שום דבר.
שי קופרמן
בדיוק. קודם כל יש יתרונות גדולים למשטרת ישראל, שהיא בירושלים. יש לנו הרבה מאוד אוכלוסייה חרדית שעובדת אצלנו, שבדרך כלל האוכלוסייה הזאת לא יורדת מחוץ לירושלים. אני חייב להגיד, בנות מוכשרות בצורה בלתי רגילה. אנחנו מדברים על יחידה שהיא כמה מאות, היא לא יחידה של שלושה-ארבעה אנשים, אנחנו היחידה הגדולה ביותר בכל משרדי הממשלה ואנחנו בין הגדולים בארץ מבחינת יחידת פיתוח, RND. בסך הכול עם המערך הנפרס שיש במשטרת ישראל אנחנו מעל 1,000 איש, כך שזה לא יחידה קטנטונת.

אז כמו שאמרתי, אלה ארבע המחלקות. יש פה מערך נפרס, שהוא בעצם הזרוע של הפעלת הכוח הטכנולוגית של משטרת ישראל וזה פחות או יותר המבנה שלנו.
היו"ר אורי מקלב
מה התקציב שלכם? יש אפשרות להגיד בסביבות?
שי קופרמן
התקציב, הוא גדול.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא לא מספיק.
היו"ר אורי מקלב
אתה יכול להיות חבר כנסת, יש לך תשובה דיפלומטית.
מיקי לוי (יש עתיד)
לדוגמה, חונה הצעת חוק בוועדת חוקה, שכשאתה מתקשר מהסלולר שלך, המשטרה תקבל דיווח מיידי אוטומטי היכן אתה נמצא וזה מציל חיים, 'רגע, בשביל מה?', במקום שהיומנאי יגיד 'רגע, איפה אתה נמצא? תאר לי מה אתה רואה, מאיפה להגיע, מה להגיע', בום הוא מקבל דרך הסלולר את המיקום המיידי שלו, שולחים ניידת, מגיעה, כמו שצריך. אבל זה חונה בוועדת חוקה.
היו"ר אורי מקלב
חבר הכנסת מיקי לוי, עוד לפני שמגיעה ניידת, הם מכוונים אותו, הם מכוונים את אותו אזרח שטעה בדרך או שהוא מרגיש שהוא נכנס לאזור מצוקה. סיפרו את זה גם בוועדה עצמה, שתי נשים שנסעו על כביש באר שבע-ערד וטעו בדרך, ושם אפשר לטעות בדרך בקלות, ונכנסו למקום עוין ומקום שבכלל לא הייתה סיבה שהתאימה להן ובסופו של דבר העזרה הראשונה הייתה מיידית, דהיינו בהכוונה עד איפה אפשר ללכת, עד מקום המפגש עם הניידת.
מיקי לוי (יש עתיד)
תחשוב רגע שזה היה משדר ליומנאי איפה הוא נמצא, הוא ישר נותן ל - - - מעבר לכך, כשיש הצלת חיים, אותם נערים שנחטפו, זה אחרת. זה חונה בוועדת חוקה.
היו"ר אורי מקלב
יכול להיות שהיום, חבר הכנסת מיקי לוי, בהחלט יכול להיות - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה יודע מה? רעיון מצוין, להעביר את זה לכאן.
היו"ר אורי מקלב
עם הטכנולוגיה של היום, אם היו מתקשרים, לא בטלפון, אלא היו מסמסים עם המשטרה, יש את היכולת היום, יכול להיות שהם תוך כדי חטיפה יכלו לעשות את זה.
שי קופרמן
תיכף אנחנו נדבר על זה.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מקבלים בברכה את המפכ"ל . שלום, אדוני. קיבלתם מחמאות פה בתחילת הדברים, אדוני המפכ"ל. אמרנו שלא תמיד בכנסת נשמעים דברים נעימים למשטרה, יש ביקורת, אבל כשמגיע היום של פיתוח הטכנולוגיה המשטרה נמצאת במקום אחר לגמרי. זו הזדמנות טובה לנו לקחת יום אחד ולתת את המחמאות המגיעות, ודאי בוועדה הזאת. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה במשך כל השנה עם המשטרה, כמעט שאין דיון בוועדה שהמשטרה לא שותפה לו. אנחנו מדברים על טכנולוגיה מתקדמת, על נושא של ממשק מול האזרחים, פיתוחים חדשים. יש לנו כאן את חבר הכנסת חיים ילין, שהוא עומד בראש ועדת המשנה לנושא הרחפנים, שהמשטרה היא שחקן ראשי שם והוא משלב את המשטרה. דיברנו גם על אלימות ברשת וסייבר ועוד דברים רבים שהמשטרה שילבה, גם בתאונות דרכים, שאנחנו חושבים שהטכנולוגיה חדשה, ושי קופרמן עוד לא ציין את זה, אבל אנחנו גם לזה נגיע, לחיזוי תאונות דרכים ועוד.

ובכלל המשטרה, בפיתוחים הטכנולוגיים שאנחנו נחשפים קצת, זו כבר שנה שנייה שאנחנו דנים בזה, היא משדרגת לאין ערוך את עבודת המשטרה, את היכולות של המשטרה, של השוטרים בשטח, של המשטרה כגוף, כולל הטכנולוגיה, כפי שגם ראינו במצגת, שיכולה היום לתכלל את המשטרה באופן המיטבי ביותר ויכולה ודאי לעשות מניעה מצבית בצורה יותר טובה, שזה אחד מהדגלים שאתה הנפת. אפילו אנחנו הפנמנו את המניעה המצבית. לאט לאט אנחנו הפנמנו.

מעבר לכך, אני חושב שהממשק בין האזרח למשטרה הוא לאין ערוך, אם יש טענות על המפגשים אולי הפיזיים, אבל המפגשים הטכנולוגיים, אני חושב שהם מאוד ידידותיים, הם גם מאוד פרקטיים, מאוד מכירים את השטח. זה נותן ממשק ברור וידוע ונעים ובסופו של דבר הנושאים, גם של פיתוחים מצילי חיים באופן ממשי, זה אחד הדברים הכי חשובים לך.

אז אנחנו גם הודינו לחבר הכנסת מיקי לוי על היום הזה, שנותן הזדמנות להעריך את המשטרה בעבודה שלה היומיומית. בשנים האחרונות האזרחים רואים את זה יותר מכול, איך הם מחרפים את נפשם להצלת האזרחים ולשמירה על האזרחים והיום הזה ברכות לכם. אנחנו עכשיו ראינו סרטון קצר על עבודת המשטרה, דיברנו והיום, שי ציין את זה, מדובר גם במרכז לשילוב מגזרים שונים בעבודה, שזה בא לידי ביטוי במיוחד, אולי אין הרבה שוטרים חרדים או מגזרים אחרים, אבל בתחום הטכנולוגיה והפיתוח נמצאים כישרונות טובים. אתם נמצאים בירושלים וזה גם נותן הזדמנות לעוד מגזר שגר בירושלים. אני הבנתי משי קופרמן שהם חלק מרכזי ואני אמרתי בעצמי, מתוך ניסיון אישי, עד לפני כמה ימים כלתי עבדה במשטרת התנועה, בפיתוחים ומאוד נהנתה.

דיברתי על סביבת העבודה האוהדת, הטובה, שמביאה, שיש לה שם טוב, גם רמה מקצועית. מחברה בצוות במשטרת התנועה העבירו אותה לראש צוות במשרד ממשלתי. אנשים מקבלים מיומנות בלתי רגילה, סביבת עבודה ומה שמיוחד במשטרה זה גם ההיקף, אבל גם העברה למשהו יישומי. אין הרבה מקומות שפיתוחים עוברים, בעצם פיתוח לצורך יישומי באופן ישיר מאוד ומהיר מאוד. זה מה שאמרנו, שהשגרה שלכם זה החירום שלנו.

אנחנו מודים לכם על העבודה, זה נשמע גם מפי חברי הכנסת האחרים וודאי מיוזם היום הזה, שוטר לשעבר, חבר הכנסת מיקי לוי. ציינו שמנהלת הוועדה היא בת של שוטר ואמא של שוטר, בת של שוטר בעבר ואמא של שוטר בהווה. כך שאנחנו קשורים למשטרה חזק.
מיקי לוי (יש עתיד)
ולא אמרת שכלתך עובדת - - -
היו"ר אורי מקלב
אמרתי.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה הכי חשוב, אורי.
היו"ר אורי מקלב
עד לפני כמה ימים. אמרנו את זה. בבקשה.
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך
אני הולך להציג עוד בוועדה נוספת, אבל התבקשתי בכל זאת להיכנס לפה שתי דקות, אני רוצה שלושה משפטים, ברשותכם.

אני חושב שהעוצמה המרכזית של הטכנולוגיה של משטרת ישראל, הטכנולוגיה לא מקבלת חבילות עבודה מהמשטרה, הטכנולוגיה חושבת עם המשטרה ובעצם היא חלק מהמשטרה באופן אינטגרלי והיא מבינה את המשטרה בעומקים שקשה לדמיין. היום ראש מנ"ט הוא כבר שנתיים חבר ספק משטרת ישראל, זה מאפשר לו לחשוב ביחד איתנו ולהוציא לפועל את התכניות בצורה מאוד מאוד הדוקה לצרכים של המשטרה ולכן לפעמים כשרוצים להבין את המשטרה הולכים לטכנולוגיה, היא תסביר לך מה עושה המשטרה, איך היא חושבת, מה תפיסות העבודה שלה ואיך זה בסוף יורד ליישום, כי מנתחי המערכות יושבים במקומות האלה והצורך שלהם להבין את המשטרה לעומק מאפשר מכפילי כוח עצומים.

הדבר השני שחשוב לומר אותו, העיקרון של רצף טכנולוגי לאורך המשטרה ולא רק לפנק יחידות ארציות, אלא בעצם לייצר מצב שכל המשטרה מחוברת לטכנולוגיה, מלמעלה עד למטה, ונהנית מהרצף הטכנולוגי שהוא מקבילה לרצף המודיעיני. הוא מכפיל כוח עצום והוא מאפשר לנו לטפל בדברים שבעבר לא ניתן היה לטפל, כי הקשב של היחידות הארציות לא יכול להיות באירועים שנניח ברחוב, אבל הטכנולוגיה יכולה להיות שם ולאפשר לתחנה לקבל העצמה. עשינו קפיצת מדרגה משמעותית בתחום הזה.

וההערה השלישית. יושבת פה ועדת המדע והטכנולוגיה, אני חושב שחלק מהאחריות של הוועדה זה לוודא שהחלק התקציבי במשטרת ישראל שעוסק בתחום הזה יתעצם. אני בא מארגון שאחוז תקציבי הפיתוח גדול לאין ערוך מאשר אחוז תקציבי הפיתוח של משטרת ישראל. אנחנו נלחמנו על הדבר הזה בשנתיים האחרונות, תקציבי 17'-18', הגדלנו את זה במעט, שמנו הרבה מאוד קשב כדי שחלילה אף אחד לא ייגע בכסף הזה לצרכים אחרים, אבל חשוב מאוד שהשינוי הזה יעמיק. בסוף כדי להיות משטרה טובה, החלק הטכנולוגי של המשטרה צריך להיות חזק, מבוסס ובסוף זה גם חוסך חיי אדם וחוסך משאבים למדינת ישראל בהרבה מאוד תחומים.

בדקות האלה אני לא יכול להאריך, אבל אם הוועדה תרצה לעשות דיון עומק, כולל יחד איתי, אני אשמח לבוא לפה. הנושא הזה מאוד חשוב למשטרת ישראל, אם אנחנו רוצים בראייה אסטרטגית להמשיך בהתעצמות.
חיים ילין (יש עתיד)
בעוד שבועיים קריאה ראשונה על חוק התקציב.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להגיד לך, המשפט האחרון, שבאת בדרישה אלינו, ומוצדקת בעניין הזה, על אף שזה לא היה בסרטון, אנחנו יזמנו שאלה למשטרה, מה התקציב שלכם, מתוך כוונה שאנחנו חושבים שזה חלק חשוב מאוד אם אתם רוצים להתפתח יותר. אני יודע שיש לכם הרבה יעדים בנושא התקציבי, אם יש לכם עיכובים בשטח הטכנולוגי זה לא היכולות, אלא התקציב ואנחנו צריכים לאפשר את זה. אין דבר יותר חשוב שאנחנו מכירים, ודאי בנושא האזרחי, מאשר נושא התקציבים של פיתוח טכנולוגי במשטרת ישראל. אנחנו נהיה שותפים לעניין הזה, אנחנו נראה איך אנחנו יכולים לתרום את חלקנו בעניין.
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך
תודה רבה. תודה על הבמה.
היו"ר אורי מקלב
בבקשה.
שי קופרמן
אז אני אמשיך. יש פה עוד מחלקה אחת שלא דיברתי עליה, של עופר שנהב, המחלקה הרביעית, שהיא עוסקת בתחום האמצעים, ממש לא בתחום ה-IT, הוא עוסק בכל תחומי ה - - - רחפנות למשל זה התחום שהוא עוסק בו, הוא היום הנציג של משטרת ישראל בכל תחום הרחפנים.
היו"ר אורי מקלב
הוא יהיה אורח כבוד אצלנו בוועדה.
חיים ילין (יש עתיד)
הוא היה בדיון שלנו.
שי קופרמן
כן, עופר עוסק בכל התחום של אופטיקה, אלקטרו אופטיקה, תחום המיגון, כל המערכות שעוסקות בכימיה, ביולוגיה, כל התחומים האלה בתחום של טכנולוגיה, זה התחום של עופר שנהב.
היו"ר אורי מקלב
התחום הביומטרי? הביומטרי גם נמצא אצלכם?
שי קופרמן
הוא נמצא אצלנו, אבל הוא דווקא בתחום ה-IT, הוא יושב גם אצל לימור וגם אצל - - -
היו"ר אורי מקלב
לא, אבל אצלכם, במנ"ט, הביומטרי נמצא אצלכם?
שי קופרמן
כן.
חיים ילין (יש עתיד)
אם אנחנו רוצים לעשות דיון על מה שקרה בהודו, שפרצו את המעגל הביומטרי, ואנחנו רוצים להבין אותו פה, זו ישיבה חסויה או פתוחה? מה צריך לזמן?
שי קופרמן
היא לא פתוחה בכלל כי בעצם כל פריצת סייבר לא יכולה להיות אף פעם פתוחה.
חיים ילין (יש עתיד)
בסדר, אוקיי.
שי קופרמן
אני ממשיך. אחרי שסקרנו את המבנה ואני מאוד מתחבר למה שגם אמר המפכ"ל, הייעוד שלנו, של משטרת ישראל מבוסס על יעדי המשטרה, הייעוד שלנו הטכנולוגי, והמעטפת הטכנולוגית שאנחנו נותנים היא קצת חדשנית, היא אפילו חזונית והיא עוסקת בתחום של בינה מלאכותית וביג דאטה כי זה בעצם התחום שאנחנו היום, במשטרת ישראל, אני אתייחס לזה בהמשך, נכנס אליו.

מבחינת מפת הדרכים הטכנולוגית של משטרת ישראל, אני אעשה את זה בקצרה, אלה הפלטפורמות שעל בסיסן אנחנו מפתחים את המשטרה לחמש, עשר, 15, 20 השנים הקרובות. אני מתייחס לפלטפורמה הגיאוגרפית. הפלטפורמה הגיאוגרפית היא הבסיס של כל המערך המבצעי של משטרת ישראל. אין היום מערכת אחת שלא מבוססת על תשתית גיאוגרפית, גם בתחום הטקטי וגם בתחום האסטרטגי. כמו שאנחנו אומרים תמיד, תמונה שווה אלף מילים.

פלטפורמה של 'דרך המלך' זאת הפלטפורמה שאנחנו מספקים לכל מערך השיטור וגם למערכים נוספים, אבל בעיקר למערך השיטור, מערך שנמצא היום בשטח ומקבל את כל סוגי המידע שנדרשים לו על פי תפקידו.
היו"ר אורי מקלב
כל שוטר?
שי קופרמן
כן, כל שוטר. היום בכל ניידת מותקנת מערכת של 'דרך המלך', שם אנחנו מפיצים, באמצעות הרבה מאוד יישומים שראינו גם במצגת, היא נקראת הפלטפורמה של 'דרך המלך'.
היו"ר אורי מקלב
שוטר יוצא מהניידת לצורך - - -
שי קופרמן
הוא לוקח איתו את הטאבלט, אבל הוא ממשיך לעבוד כרגיל. זה שינוי שהיה ממחשוב הניידות שהיה לפני 10, 12 שנה.

הנושא השלישי, סוגיית ה-ERP. כמו שאמרתי, משטרת ישראל מנהלת את כל המשאבים שלה היום באמצעות תשתית של סאפ, של ERP, כמו שמשרד האוצר מנהל היום, אבל אנחנו גוף עצמאי בעניין הזה. החלק הנוסף, כלים תומכים בזירות עבירה, זירות עבירה זה נושא מאוד רגיש.
היו"ר אורי מקלב
מעבדות בעיקר?
שי קופרמן
מעבדות מז"פ, כל מיני תחומים שקשורים לתיחום של זירת עבירה, כל מיני כלים, גם אופטיים, גם כלים אחרים, ומתחתם, אם נסתכל על כלים ביומטריים, שזה לא לפי הסדר, שם אנחנו נעזרים באותה זירה גם בסוגיות של דנ"א, גם בסוגיות של טביעות אצבע, גם בסוגיה של תמונות, צילומים, ובעצם הכול הופך להיות חלק אינטגרלי של תהליכי ניתוח של זירת עבירה.

תשתית הוויזינט במשטרה הפכה להיות מאוד מאוד מרכזית. בכלל כל הסוגיה של ויזינט במדינת ישראל, המרחב הציבורי, תשתיות של משטרת ישראל, הצילום, הווידאו דרשה מאיתנו לפתח תשתית מרכזית של ניתוח של ויזינט, של אגירה של תשתיות ויזינט עם שילוב וצמידות לתוך אם זה תיקי חקירה ואם זה תיקים מבצעיים וכל דבר אחר. הסוגיה של ויזינט הופכת להיות חלק מאוד אינהרנטי בעניין הזה.

העצמת כלי האיסוף. זה עוד תחום שאנחנו מתעסקים איתו, כל כלי האיסוף, כל הסנסורים שיש היום בעולם, שמאפשרים לנו לקבל מידע מכל תחום שהוא, זה תחום שאנחנו עוסקים בו, גם ברמה חזונית. סוגיה של בינה מלאכותית, אני רוצה להתייחס - - -
היו"ר אורי מקלב
מאוד שמחתי לראות שאתם כבר חושבים כמה צעדים קדימה, שהמשטרה מסתכלת קדימה, על בינה מלאכותית. כשאנחנו באים להרבה משרדים, כשאנחנו אומרים שהם נמצאים הרבה רחוק והם לא רואים את זה כדרך שתהיה הפיתוח העתידי, אני שמח לשמוע שבמשטרה זה כבר נמצא.
שי קופרמן
אז אנחנו נתייחס לזה בהמשך, יותר בתחום של תחכום מערכות וכמובן שאין אפשרות לנהל ארגון כמו של משטרה בלי יכולת תשתיתית מרכזית חזקה איתנה, מובילה בעולם, בכל תחומי התשתיות, גם בתחום של התשתיות עצמן מבחינה פיזית וגם כלי וירטואליזציה למיניהם שיודעים לנתח ולפלח יכולות של חווה בקני מידה של - - - משטרת ישראל זה אחד הגופים היותר צוברי מידע מאשר גופים אחרים.
היו"ר אורי מקלב
שי, כשאני רואה את המגוון הטכנולוגי המתקדם שאתה נותן היום, יש שאלה שקצת יושבת עליי, אז תסלח לי שאני ככה מתפרץ איתה, אני מבין שהשוטרים הצעירים יודעים להשתמש, השוטרים היותר מבוגרים, גם קצינים וגם שוטרים אחרים, יש השתלבות מלאה בנושא? יודעים היום למצות, לקחת את כל היכולות שיש היום במשטרה מבחינה טכנולוגית, לקחת את זה ולהשתמש בזה ככלי עבודה יישומיים בשטח, ובאמת להשתלב בתוך העבודה הטכנולוגית או שיש איזה פער?
שי קופרמן
קודם כל אני חושב שככל שאתה מפתח מערכת איכותית יותר אתה דורש שקלות השימוש בה תהיה פשוטה יותר. כלומר אנחנו מפתחים היום מערכות שנורא אינטואיטיבי להשתמש בהן. זה אל"ף. בי"ת, אני חושב שמערך ההכשרה במשטרת ישראל הוא מאוד עוצמתי וכל הכשרה בתחום התוכני, אם זה סיור או חקירות או מודיעין, הוא משלב בתוכו את תחומי הטכנולוגיה. כלומר אם אתה שואל אותי - - -
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת אין היום שוטר שלא משתלב.
שי קופרמן
אין דבר כזה, כי היום הטכנולוגיה היא אינהרנטית בתוך תהליכי העבודה, היא לא לצד, היא לא נייס טו הב, היא חיונית לכל גוף שמשתמש - - -
היו"ר אורי מקלב
הוא לא יכול בלי זה.
שי קופרמן
הוא לא יכול בלי זה. אין היום שום מגזר, שום שוטר, שיהיה צעיר מאוד או שיהיה יותר מבוגר, שלא חייב - - -
היו"ר אורי מקלב
אתם יכולים לזהות מי שפחות כדי לתת לו הכשרה?
שי קופרמן
אז מתגברים אותו, אבל אני חושב שאני לא מזהה שיש איזה שהיא בעיה של שימוש בגלל גיל.
היו"ר אורי מקלב
זה פשוט ותק, אנשים שנכנסים לזה יותר מאוחר.
שי קופרמן
לא, אבל אני חושב שהמערך המשטרתי דואג מאוד לעניין הזה של העצמת התחום הטכנולוגי.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו רואים את זה במגזר הציבורי, בממשלה יש משרדים שהפקידים המבוגרים יותר לא משתלבים, לא עובדים לפי זה ולא משדרים דרך הטכנולוגיה החדשה. כאן, אני מבין שבלי זה הוא לא יכול להיות רלוונטי.
שי קופרמן
תשמע, איך אמר המפכ"ל? וזה המסר שעובר במשטרת ישראל, זה המסר שעבר במשטרת ישראל ויעבור במשטרת ישראל, כי הטכנולוגיה היא הבסיס להצלחה, ככה אני חושב, וזה מה שגם אמר המפכ"ל. כרגע אני לא רואה שום דרך אחרת.

אני רוצה קצת לעבור על יישומים נבחרים שהם לא מהתחום המבצעי, ואני אעשה את זה בקצרה. דיברנו על המאתר. בפרט כשמדברים פה על האזרח, אזרח שלא תמיד יש לו את האפליקציות הנכונות ולא תמיד הוא יודע להגיד מה קורה לו ואיפה קורה לו ואנחנו, באמצעות המאתר, מצליחים להגיע לכל אזרח שמתקשר ל-100 ולבקש ממנו לעשות דבר פשוט מאוד, לא להקיש שום אפליקציה, לענות לנו תשובה על ה-sms שאנחנו שולחים לו ובאותו רגע אנחנו יודעים להגיד איפה נמצא אותו אזרח. זו מערכת מצילת חיים. אני יכול להגיד שבמהלך שלוש השנים האחרונות אנחנו מדברים על אלפי שיחות שעוסקות בהצלה. לא מקרים של שיחות 100 חירום, אלא בתוך שיחות ל-100 אלפי מקרים של אנשים שביקשו להסתייע במשטרה מסיבות כאלה ואחרות, שלא יכלו להמשיך לשוחח, לא התאפשר להם לשוחח.

הטריגר של פיתוח מערכת מהסוג הזה היה באמת לפני הרבה מאוד שנים, למרות שמאז היו עוד הרבה מקרים, זה היה הטריגר של אישה בהיריון שנסעה מערד לבאר שבע והתהפכה בדרך ולא הצליחה להגיד למשטרה איפה היא נמצאת. לא היו לנו את הכלים של אז וגם לא היו אז סמרטפונים וכבר אז חשבנו איך אפשר להגיע למצב של הצלת חיים לאותם אנשים שאין להם, לא שאין להם סמרטפון, יש להם, אבל אין להם כלים להתמודד כרגע, הם לא מסוגלים. דיברו פה על חטיפת שלושת הנערים, דיברו על עוד כל מיני סיטואציות, אתה יכול להתקשר ל-100 וזהו ואולי להקיש עוד הקשה אחת על הסמרטפון וזאת המערכת שיודעת לעשות את העבודה הזאת.
חיים ילין (יש עתיד)
יש בעיה אחרת לגמרי, לפני שנה זה הגיע לפה לדיון בכנסת, על זה שאין קליטה באזור הערבה ובאזור שאתה מדבר עליו, ואז כל מה שאתה מציג פה לא שווה. נהרג לנו בן אדם בגלל שבמשך שמונה שעות אף אחד לא הצליח להגיע אליו.
קריאה
אז הוא גם לא יכול להתקשר.
היו"ר אורי מקלב
אז צריך לשפר את יכולות הקשר שלנו.
חיים ילין (יש עתיד)
זה היה דיון איפה הכנסת נכנסת בתחום של העסקים הפרטיים. ההערה הבסיסית שלי, שתשתיות בסיסיות, הן חייבות להיות תחת המדינה, חשמל, מים וכל מה שמשתמע מזה. היתר, אתה תעשה מה שאתה רוצה עם השוק הפרטי, פה הבעיה שגם התשתיות הן של השוק הפרטי, הן לא חייבות, אם זה כלכלי עושים, לא כלכלי לא עושים ואז בשטח גדול מאוד של מדינת ישראל, כ-60%, אין פריסה בכלל של סלולר.
היו"ר אורי מקלב
ועדת חוץ וביטחון, ועדת המשנה, דנה בדבר הזה, יש עכשיו תכנית של פריסה ובאמת אנחנו צריכים לדחוף את זה. גם ביהודה ושומרון, בהרבה מקומות שאין קליטה.
חיים ילין (יש עתיד)
אם ידחפו את זה גם מטעמכם - - -
היו"ר אורי מקלב
יכול להיות בהחלט וזו נקודה שיש לנו את היכולות, זו לא הפריסה לצורך שימוש יומיומי, זה לצורך חירום, לצורך הצלת חיים, לכן החשיבות היא לאין ערוך הרבה יותר מסתם יכולת קליטה שאנשים יוכלו לשוחח אחד עם השני. אני יכול להגיד לך שבעיות קליטה יש גם בתוך ירושלים. אני נוסע מפה עד ביתי, שזה 6 קילומטרים מפה, שלוש או ארבע פעמים השיחה מתנתקת, אני לא יודע אם לא יותר מזה. היום יש לנו בעיות בכלל, הורדנו את מחירי חברות הסלולר, אבל פגענו בתשתיות שלהם, אין ספק, פחות משקיעים, פחות משדרים, פחות מתחזקים. יש מחיר לזה שאנחנו היום הורדנו את מחיר הסלולר באופן דרמטי, אנחנו גם נפגענו בשירות שאנחנו מקבלים וביכולת המקצועית של חברות הסלולר. זה לא סותר שיכול להיות שזה היה כדאי, בסופו של דבר.
שי קופרמן
אני מתחבר למה שאתה אומר, חבר הכנסת - - -
היו"ר אורי מקלב
מה שחשוב להגיד, שזה לא רק בעתות חירום, כמו שאנשים לא יודעים ובמקומות - - - זה יכול להיות בחיי היום יום, בשגרה, בתוך העיר, זה יכול להיות שהמערכת הזאת נותנת מענה. אני אביא לך דוגמאות, הציבור לא מודע בעניין הזה, למשל כזאת מערכת, כזאת אפליקציה, אני לא חושב שהציבור יודע. החלק של יחסי הציבור צריך לקבל יותר משאבים או יותר הכוונה, להיות יותר ממוקד בעניין הזה. אני חושב שזו אחת הפעולות החשובות ביותר ושמאפיינות טכנולוגיה, שהיא מצילת חיים או עוזרת באופן מיידי ובאופן מיטבי.
שי קופרמן
מערכת נוספת שהיא מערכת שנמצאת כרגע בפיתוח, מערכת מוקדי 100 החדשה. המערכת הזאת היא מערכת שעוסקת בשירות לציבור, עוסקת בכל הסוגיה של חירום. פה אנחנו נכנסים לאותה נקודה שדיברתם עליהם, שעד היום משטרת ישראל סיפקה שירות לאזרח שהתקשר באמצעות חיוג ל-100. היום אנחנו נאפשר לכל אזרח להתקשר מכל סביבה, מכל מדיה דיגיטלית שיש לו, אם זה באמצעות אפליקציה, אם זה באמצעות רשת חברתית, אם זה באמצעות אינטרנט או כל דרך אחרת שהוא רוצה להתקשר למשטרה אנחנו בעצם נקלוט את שיחות החירום שלו ונהפוך את זה לאירוע שכל התהליך האחר במשטרת ישראל יתנהל אל מול אותו אזרח שביקש את העזרה.

חשוב להגיד שהמערכת הזאת היא מערכת שמפותחת בטכנולוגיות מאוד מתקדמות, היא מבוססת על GIS כמעט רובה ככולה. תנועה של כלי רכב, מפות, היא מבוססת על הרבה מאוד מידע שהמשטרה מנהלת באמצעות מערכות המידע שלה, על בסיס אותו אזרח שביקש עזרה כדי שנוכל לסייע לו.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת שוטר שיקבל קריאה דרך הטאבלט שלו - - -
שי קופרמן
כל אזרח שיתקשר למשטרה באמצעות רשת חברתית - - -
היו"ר אורי מקלב
הקריאה לשוטרים, למשל, או הקריאה לצאת לפעולה תיעשה דרך מוקד 100, יעבירו את זה בקשר או שיעבירו - - -
שי קופרמן
לא, אזרח שירצה להתקשר למשטרה שלא באמצעות שיחת 100, אלא באמצעות רשת חברתית, הוא כותב משהו ברשת החברתית והוא צריך עזרה, משטרת ישראל תעזור לו.
היו"ר אורי מקלב
היום היציאה למשימה היא דרך הטאבלט או דרך המחשב?
שי קופרמן
דרך הטאבלט. היום מכשירי הקשר מהווים רק תווך לשיח בין הסיירים, בינם לבין עצמם.
היו"ר אורי מקלב
ואז זה גם יחד עם הווייז? למשל יש לו קריאה לרחוב זה וזה, אז היום שולחים לו גם - - -
שי קופרמן
במשטרת ישראל יש תשתית גיאוגרפית בטאבלט שאנחנו מנהלים אותה, שם גם רואים את השכבות המשטרתיות, רואים איזה ניידות נמצאות באותה סביבה שלך, איזה אירועים מתרחשים באותה סביבה. יש שכבות מידע שאין בווייז. לווייז יש יתרונות, אף אחד לא חולק על זה, אבל לנו, למשטרת ישראל, יש גם שימוש בווייז, אבל יש לנו גם מערכות שלנו גיאוגרפיות שבהן אנחנו נעזרים כדי לספק אינפורמציה לסייר שאין בשום מערכת אחרת.
היו"ר אורי מקלב
זה יכול להיות רעיון, ברגע שהוא יקבל קריאה לרחוב זה וזה, אז הוא מקבל את זה ביחד.
שי קופרמן
ודאי, הוא מקבל את זה לטאבלט, מקבל את המיקום.
היו"ר אורי מקלב
כשאני היום מקבל בטלפון שלי, כשיש לי אירוע, אז מיד, יחד עם האירוע, אני מקבל כבר את הקישור לווייז. השעה שאני יוצא, אני צריך לצאת, מיד הוא נותן לי את האפשרות לאן לצאת יחד עם המפה, הווייז כבר מוכן, אני לא צריך להקליד עכשיו לתוך הווייז את הכתובת ואת המיקום.
שי קופרמן
אז למשטרה יש את זה במערכות גיאוגרפיות משלה. אני גם אומר, המאתר, האפליקציה הקודמת שראינו, היא כן מתחברת אל הווייז, כי היא נמצאת בתווך השחור, לא האדום. אנחנו מדברים על מערכת שנמצאת בתוך מערכות המידע המשטרתיות, מערכת המוקדים, אבל - - -
היו"ר אורי מקלב
שי, אני רוצה לתת, יש לנו גם בקשות דיבור, איך אנחנו עושים את זה ש - - -
שי קופרמן
אני אמרתי שמבחינתי זה דיאלוג, כל מי שרוצה לשאול שאלות.
היו"ר אורי מקלב
יש כאן כמה שביקשו, אז בשלב מסוים שנראה לך תגיד לי מתי נעשה הפסקה. אתה רוצה להראות לנו עוד משהו אחד?
שי קופרמן
אני אדלג פה על כמה דברים. כך נראות מערכות מוקדי ה-100 החדשים של המשטרה. יכולות האיתור, יכולות הזיהוי של הסביבה שבה מתרחש האירוע הן מאוד דרמטיות מבחינת המשטרה ואנחנו נותנים להם המון המון כלים חדשים, למשטרת ישראל, לכל השיטור, כדי לנהל את עצמם באופן הרבה יותר אפקטיבי.

אני רוצה להגיד מילה על ה-GIS המשטרתי. כמו שאמרתי, ה-GIS המשטרתי מטפל בהרבה מאוד סוגיות, גם טקטיות וגם אסטרטגיות. הוא יודע לנהל המון המון שכבות מידע שלא נמצאות בשום מערכת אחרת, מתנהלות פה יכולות טובות באמצעות כלים טכנולוגיים שמשותפים לגופים מבצעיים נוספים. אנחנו יודעים להציג גם שכבות דינמיות כמו ניידות ואירועים, אנחנו יודעים להציג גם כלים של גופים אחרים, כמו מד"א ופיקוד העורף וכב"א, על בסיס המערכות המשטרתיות באמצעות ממשקים שיש בינינו בזמן אמת אל מול אותם גופים. אנחנו יכולים להציג מפות כרום, תחקור של אירועים, אנחנו יכולים לעשות המון דברים, הגיאוגרפיה מבחינתנו - - - פה במפה הזאת אנחנו רואים יכולת של משטרה לנהל את כל הכוחות והאירועים של עצמה. פה אנחנו יודעים לנהל תשתיות של כתיבה או מיפוי עצמי של משטרת ישראל על בסיס המפות הגיאוגרפיות. אנחנו יודעים לעסוק פה בתחקור לאחור, לעשות תחקור של אירוע שקרה, לדעת איפה היו הניידות אתמול, בשעה האחרונה, לפני שעתיים, ולשחזר ולתחקר, כי במשטרה זה חלק מתפיסת העולם של משטרת ישראל, נושא התחקור.

אנחנו יודעים לנהל שכבות מאוד מיוחדות במשטרת ישראל, אנחנו יודעים לנהל שכבות של מצלמות, שכבות סינופטיות. כל דבר שעוזר למשטרה להתנהל במצבי אירוע, במצבי חירום, אנחנו יודעים לעשות את זה.
היו"ר אורי מקלב
ואזרח יכול להיעזר במידע כזה? נניח אזרח שרוצה להיעזר בעקבות תאונת דרכים והוא רוצה לקבל מידע לצורך אזרחי, יש אפשרות - - -
שי קופרמן
ודאי. משטרת ישראל, לצד מערכת 100 יש לה מערכת 110, מוקד 110 זה מוקד מידע של משטרת ישראל, כל שאלה ששואל אזרח, שהיא לא קשורה לחירום, הוא מקבל תשובה כולל דרכים, כולל שאלות מכל סוג שהוא שהמשטרה יודעת לענות, הוא מקבל תשובה. גם במצב של הגעה של אורח, של אח"מ או איזה שהוא כביש שהופך להיות כביש מאוד בעייתי בגלל בעיות כאלה ואחרות, אנחנו יודעים על זה ואזרח ששואל מקבל תשובה, מקבל תשובה שמתאימה לאזרח, הכביש הזה פנוי, לא פנוי.
היו"ר אורי מקלב
אני התכוונתי לשאלה אחרת, אבל תיכף נגיע לזה. אפשר עכשיו שאלה שתיים, ברשותך?
שי קופרמן
כן.
היו"ר אורי מקלב
המכון הישראלי לדמוקרטיה. אני רוצה לראות אם הדיון שלנו הולך לכיוון הנכון.
תהילה שוורץ אלטשולר
נשתדל.
היו"ר אורי מקלב
לא, בסדר, לכן ביקשתי באמצע, לראות שאולי נכוון את הדברים אחר כך לכיוון שיכול יותר לעניין אותנו, יותר חשוב לנו. בבקשה.
תהילה שוורץ אלטשולר
אדוני היושב ראש, אנחנו נפגשים כאן מדי פעם כדי לדון בכל מיני תופעות חברתיות שליליות שמתעוררות בגלל טכנולוגיה. אנחנו ניצבים עכשיו על סִפה של מהפכה שתת ניצב קופרמן הזכיר אותה, מהפכת הבינה המלאכותית. אדוני היושב ראש, שיבחת את המשטרה על כך שהיא בחזית הטכנולוגית ואני מבקשת לקרוא לאפשרות של ניהול שיח ציבורי קצת יותר מעמיק בנושאים האלה, באתגרים שהם מביאים.
היו"ר אורי מקלב
דווקא בהיבט המשטרתי.
תהילה שוורץ אלטשולר
דווקא בהיבט המשטרתי, אני אסביר למה אני מתכוונת. ראשית, יש תופעה שנקראת תופעת התלות בדרך. בחירות והחלטות לגבי מערכות שאנחנו מאמצים היום, יהיה קשה מאוד לשנות אותן בעתיד או חלק מהן יסתברו כבלתי הפיכות. כאשר מדובר על המשטרה מדובר בעצם על ליבת הפגיעה בזכויות האדם. למשל, אני רק אתן כמה דוגמאות. הליך הוגן וזכויות של חשודים, האם מערכות חיזוי שמבוססות על בינה מלאכותית, באיזה רמה של דיוק ניתן להתחיל להשתמש בהן? האם ניתן לעצור אנשים על בסיס המלצות של מערכות כאלה?

הסוגיה של הפרטיות, שהרבה מאוד מהדברים שהוזכרו כאן נוגעת אליה. אנחנו מדברים על ניתוח ותקשור קשרים, סנסורים אקוסטיים, צילום וידאו שתי וערב, תשתיות ויזינט, שימוש בביג דאטה וניתוח של ביג דאטה. כל ההיבטים האלה הם היבטים שיש להם הקשרים חזקים מאוד של פרטיות שכדאי לנהל לגביהם דיון ציבורי.

הסיפור של אפליה. כשמשתמשים בדאטה, אנחנו יודעים היום שמערכות machine learning מוטות בגלל הדאטה שהן מתאמנות עליו, זה נכון בעיקר לגבי מערכות זיהוי פנים ואני חושבת שהדבר הזה לא נידון בצורה מספיק משמעותית. מידתיות כמובן, מהי רמת החשש שממנה אפשר או שצריך לתת לרשויות אכיפת החוק את הסמכות לעקוב באופן מדוקדק אחרי אדם, וכמובן הסיפור של שקיפות. כי כשאנחנו מדברים על מערכות machine learning, שגם המפתחים שלהן לא יודעים לעשות reverse engineering ולהגיד איך המערכת הגיעה למסקנה שאליה היא הגיעה, זה מעורר שאלות מאוד קשות של משפט מנהלי. איך עושים את הביקורת הזו?
היו"ר אורי מקלב
ד"ר אלטשולר - - -
תהילה שוורץ אלטשולר
אני רק קוראת לאדוני לעשות דיון ציבורי מאוד מעמיק בהקשרים האלה, אנחנו נשמח מאוד כמובן לעזור.
היו"ר אורי מקלב
טרם קראת ואנחנו נענינו, דהיינו אומרת לי מנהלת הוועדה שאנחנו נקיים, כנראה המושב הזה, ישיבה בנושא בינה מלאכותית ואז את מוזמנת להציג את הדברים האלה.

בראייה כללית, אני לא חושב שזה דווקא ראייה משטרתית, יכול להיות שבמשטרה אולי זה יכול להיות פוגעני, הרבה יותר קשור לאזרח, המטרה היא אחרת, בינה מלאכותית, לחשוב על דברים עתידיים, מסחריים. אני רק רוצה לשאול אותך, נמצאים כאן אנשים שנמצאים הרבה בשטח הזה. דוגמה, אני אתן דוגמה, זירת פשע, שוד בנק, המשטרה אוספת על ידי אמצעים טכנולוגיים חדישים ודאי טביעות אצבע של עשרה אנשים שהיו באותו זמן בקופה, או באשנב. יש כאן שודד אחד ויש כאן עשרה אנשים שהמשטרה מקבלת, להגיע לשם, לכתובת, לזיהוי של עשרה אנשים שהיו בעשר הדקות הרלוונטיות, או נכנסו לבנק. כל אלה עכשיו יישאלו. זה משהו שפוגע באזרח? הוא אזרח תמים שהפך חשוד, במרכאות, או שלא, אבל לצורך חקירה, יש עשרה אנשים שהיו בזמן שהיה הפשע ורוצים לדעת מי הם, אם אחד מהם היה, או שיכול להיות שאף אחד מעשרה האנשים, יכול להיות שלאותו שודד לא היו בכלל טביעות אצבע, יכול להיות גם, אבל המשטרה מצאה באמצעים טכנולוגיים אחרים, זה לאו דווקא טביעות אצבע, היום יש להם אמצעים הרבה יותר מתוחכמים להגיע לאנשים שהיו בסביבה והם היום מגיעים אליהם, מה דעתך בעניין?
תהילה שוורץ אלטשולר
אדוני, אני מזכירה לך שאת הדיונים האלה ניהלנו סביב הסיפור של המאגר הביומטרי והדוגמה שאתה נתת במובן הזה היא דוגמה אנקדוטלית. אני חוששת מהיום שבו המאגר הביומטרי ייפרץ וגם מאגרים שנמצאים אצל המשטרה.
היו"ר אורי מקלב
אני לא אומר ייפרץ, לא נפרץ, שימוש יומיומי. ד"ר אלטשולר, אני לא מדבר איתך עכשיו על נפרץ, ביום יום, יש למשטרה את המאגר הזה, מבחינתה הגיעו, לא בגלל זיהוי פנים, עוד דברים שהיו להם, ממצאים אחרים שהיו להם.
תהילה שוורץ אלטשולר
אני אענה כך, אני מיסיונרית של שקיפות, כפי שאדוני ודאי יודע, אבל אינני פנאטית של שקיפות, בוודאי כשיש מקרים שבהם יש מספיק חשד כדי שאפשר יהיה לפגוע בזכות לפרטיות. מה שמטריד אותי הוא שהזכות לפרטיות היא זכות חוקתית שמעוגנת בסעיף 7 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לעומת זאת בחוק הגנת הפרטיות המשטרה בעצם הוחרגה. זה לא אומר שאפשר לעשות דברים ללא הסמכה מפורשת בחוק. זה הדבר שאליו אני שואפת.
היו"ר אורי מקלב
אני רק לצורך כך, להשביח את הדיון, למה בינה מלאכותית היא אחרת מהאמצעים הטכנולוגיים הקיימים היום? גם היום קיימים אמצעים טכנולוגיים שמביאים אותנו למספר אנשים שהם לא קשורים, בסופו של דבר יתברר שהם לא קשורים ואנחנו רואים את זה כלגיטימי היום לתחקר את האנשים האלה. בינה מלאכותית נותנת עוד שלב, למה זה פחות רלוונטי או פחות דמוקרטי או פחות פגיעה בזכות האזרח משאנחנו היום עושים את זה, לפי הפיתוחים שיש לנו היום?
תהילה שוורץ אלטשולר
אז אני אומר כך. ראשית, לא מדובר אך ורק בבינה מלאכותית, מדובר, דבר ראשון, באיגום כמויות אדירות של מידע באמצעים שונים. כל הסנסורים שהמשטרה משתמשת בהם, גם כמובן חברות פרטיות, יוצרים כמויות אדירות של מידע, שלא היה לו אח ורע בהיסטוריה האנושית, ולכן אפשר גם אחר כך לייצר את התובנות האלה שאי אפשר היה לייצר בעבר. אז יש כאן כמות שעושה איכות. זה הדבר האחד.

הדבר השני ששונה במערכות AI מהמערכות האלגוריתמיות שאנחנו מכירים הוא העובדה שגם המתכננים שלהם לא יודעים להסביר אחורה איך המכונה הגיעה למסקנה שאליה היא הגיעה. זאת המשמעות של למידה עמוקה על ידי מכונה וזאת בעצם ההתפתחות הטכנולוגיות המשמעותית. היא יוצרת שאלות מאוד קשות שכדאי לדבר עליהן היום, באשר להיתכנות של המשפט המנהלי, לכל הסיפור של ביקורת שיפוטית על תהליכי קבלת החלטות.
היו"ר אורי מקלב
תודה על הדברים, אנחנו באמת נקיים דיון, משטרת ישראל גם תהיה שותפה לדיון הזה.

יש לנו עוד מישהו שביקש רשות דיבור, ממשרד המדע, שמעון ליאני.
שמעון ליאני
כן. שלום ליושב ראש הוועדה, למר קופרמן. קודם כל גילוי נאות, אני מתנדב במשטרת ישראל גם כן. בכל המערך הטכנולוגי בתור מתנדב אני לא רואה שיתוף או הקצאת משאבים או מתן בכלל יכולת למתנדבים שהם כוח מכפיל, או כוח עזר מאוד גדול, למשטרת ישראל ויכולת להשתמש בכל המערך הזה או חלקו בפעילות השוטפת של מתנדבים. הייתי רוצה לדעת מה הגישה לאור ה - - -
היו"ר אורי מקלב
אתם מוגבלים אולי מכוח מה שנקרא הסמכות שיש לכם?
שמעון ליאני
אני חושב שאם יש בעיה של - - - עד כמה שידוע לי, כשאני בתפקיד - - -
היו"ר אורי מקלב
כשאתה בתפקיד אתה יכול להיכנס לכל מקום?
שמעון ליאני
להיכנס למערכות היום אני לא יכול, אם זה מבעיות של סיווג או בעיות אחרות, שכרגע לא חשופות בפנינו - - -
היו"ר אורי מקלב
אז למה אתה מתכוון?
שמעון ליאני
היום, לצורך העניין, היכולת היחידה של מתנדב זה בעצם רק להשתמש במכשיר קשר, לעלות מול המוקד ולקבל דרכו מידע ו - - -
היו"ר אורי מקלב
אתם רוצים לקבל יותר אפשרויות - - -
שי קופרמן
אני יכול לענות.
היו"ר אורי מקלב
רק אם אתה יכול להגיד איפה אתה מתנדב.
שמעון ליאני
אני מתנדב בתנועה, במרחב ציון.
שי קופרמן
אז קודם כל נעים מאוד.
היו"ר אורי מקלב
תענה על שני הדברים, תתייחס גם לד"ר אלטשולר.
שי קופרמן
כן, אני אנסה להתייחס באופן כללי לעניין הזה. קודם כל עניין המתנדבים הוא מאוד מוערך במשטרת ישראל והוא חשוב. הסוגיה שהיא קצת נוגעת למה שאת דיברת, המידע. מכיוון שהמידע במשטרת ישראל ניתן לכל מי שצופה בו על פי חוק, סוגיית המתנדבים, אם היא לא עוברת את אותו תהליך שעובר שוטר אז באמת יש לנו בעיה להציג לאזרח, גם אם הוא מתנדב, את המידע ובאמת הרבה מאוד אזרחים שנמצאים עם שוטרים, אז השוטר הוא זה שמספק לו את המידע. כן יש היום תהליך, במיוחד באגף התנועה, לאפשר למתנדבים לעבור תחקיר כזה או אחר ואנחנו במקביל מרדדים את המידע שמוצג ברגע שה-user והסיסמה יהיו של המתנדב. בעצם כבר עשינו את זה. אני חושב שההיקף של המתנדבים קצת לא מאפשר לנו לעמוד בלחץ הזה של לתת לכל המתנדבים, בגלל הסוגיה שלוקח זמן לעשות תחקיר ביטחוני כזה או אחר, וגם בגלל המעקב השוטף לגבי מתנדב, מה קורה איתו.

כדי שננהל את כל התהליך הזה באופן כזה שלא נצטרך לתת פעם דין וחשבון איך זה שמתנדב קיבל מידע שלא ראוי לקבל אותו, אז הדבר הזה נעשה במשורה. אנחנו מודעים לצורך, אנחנו מודעים לעניין ואני מבטיח שהנושא הזה הוא על סדר היום המשטרתי ומתנדבים, במיוחד באגף התנועה, שהם אחד ממכפילי הכוח הכי משמעותיים, כן יקבלו את החשיפה הזאת למידע שמוסכם על ידי היועמ"ש של המשטרה שמותר לכם לצפות בו בלי לפגוע בכל הערכים האחרים שאנחנו מקפידים עליהם, כולל סוגיית צנעת הפרט והסוגיה של כבוד האדם.
שמעון ליאני
שאלה נוספת. תיארת את המערכות שיש להן ממשקים למערכות אחרות. בתפקידים קודמים שלי, כשניסינו לעבוד עם המשטרה, היכולת להתממשק אפילו חלקית מבחינת המידע למערכות שלכם, על מנת שנוכל לייצר חמ"לים מקבילים אליכם, הייתה קצת - - - האם חל שיפור בנושא הזה? יש בעצם נגזרות של המידע שאתם חושפים במערכות שלכם לטובת משרדים אחרים או גופים אחרים?
שי קופרמן
אל"ף, כן, ודאי. קודם כל משטרת ישראל משתפת פעולה עם רוב משרדי הממשלה באותם פרטי מידע שמשטרת ישראל יכולה לשתף, כמו שמשרדי ממשלה מעבירים למשטרת ישראל על פי חוק מידע שהיא יכולה ורשאית לשתף. השיתוף נעשה, אין משרד ממשלתי היום שהוא בעל עניין במידע משטרתי שעל פי חוק מותר לו לקבל אותו והוא לא מקבל אותו. הסוגיה הזאת של אופן העברת המידע, או כל דבר אחר, אני חושב שהיום הנושא הזה הרבה יותר בהיר. אני לא מזהה היום שיש פערים כאלה ואחרים, יש פערים של מידע שאנחנו לא מעבירים בגלל שאנחנו לא מאושרים להעביר אותו, זאת אומרת לא מאשרים לנו להעביר אותו, ואז אנחנו באמת לא מעבירים.

במשטרת ישראל ההקפדה על הנושא הזה היא דרמטית, בכלל על כל הסוגיה של מידע, גם מי צופה וגם מה עובר ולאן עובר ומשטרת ישראל זו רשת אדומה סגורה, שהיא לא ניתנת לכניסה לשום רשת אחרת. ואני מאוד מתחבר גם למה שתהילה אמרה, למרות שאנחנו תמיד מוצגים ככאלה שלא, אבל אנחנו מאוד כן, מאוד אכפת לנו. כל מערכות המידע שלנו, כולן, מבוססות על סוגיה של למי מותר לראות מה, צפייה, לא ללכת לצד כזה או אחר. לפחות לפי מה שאנחנו, כאנשים שעוסקים בטכנולוגיה, על זה אנחנו מקפידים מאוד.
היו"ר אורי מקלב
אילן לוין, אתה רוצה לשאול משהו? רוצה להגיד משהו?
אילן לוין
לשם שינוי אני לא רוצה להגיד, אבל הייתי רוצה, אם כבר, לשאול את שי, אנחנו מסתכלים על הדברים, על המצגת הזאת - - -
היו"ר אורי מקלב
אולי תציג את עצמך.
אילן לוין
אני אילן לוין, מהלשכה לטכנולוגיות המידע, אני מסתכל בהתפעלות על המצגת ואני מניח שרובנו כאן יודעים, פחות או יותר מכירים את הנושאים, אבל אני חושב שאני יכול להגיד בוודאות שהאזרח הממוצע במדינת ישראל, שאפילו לא מודע עד כמה שהוא לקוח של משטרת ישראל בכל יום ובכל שעה, לא מודעים לדברים האלה. למה אתם לא עושים, קצת, אני יודע, כל פעם לפני איזה מרכז ליכוד או משהו, איזה - - -
היו"ר אורי מקלב
יחסי ציבור. אילן, אתה צודק במאת האחוזים. אני חושב שאני גם אמרתי את זה בדבריי, הזכרתי בדבריי גם את זה. זה חסר, אתם חיים בתוך עצמכם, אתם זה משהו אחר, הציבור לא יודע. זה לא רק ידע בשביל יחסי ציבור של המשטרה, זה גם לשימושים בזה, שהוא יידע, שהוא לא צריך להתקשר לבן או לאבא או לאח, מה עושים עכשיו, הוא יכול לטלפן למשטרה והמשטרה תיתן לו את המענה המקצועי והמיטבי בעניין.
אילן לוין
זה אפילו גאווה, לא רק להכפיש.
יובל גת
כבוד היושב ראש, לי קוראים יובל גת ואני ראש מינהל האוכלוסייה והתקשורת וזה נופל בתחום אחריותי. אנחנו עושים כל מאמץ כדי להוציא החוצה את המידע, גם הטכנולוגי, שנוגע לציבור. יש לנו הרבה מאוד דוגמאות, בעיקר המידע יכול לצאת באותו מקום שאין תווך, כלומר לרשתות חברתיות ולמקומות כאלה שבהם אין מעורבות של עיתונאים, כתבים וכדומה. אנחנו מזינים אותם באופן קבוע בכל החדשות, כולל הנושאים הטכנולוגיים, כי אנחנו מאוד גאים בנושאים הטכנולוגיים, אבל בדרך כלל את התקשורת, ואני נזהר בדבריי, עוד רחפן ועוד פייסבוק ועוד אפליקציה והמאתר ויש פה, אני אתן דוגמאות לדברים נפלאים - - -
היו"ר אורי מקלב
יש סרטון קטן שנקרא 'המאתר', מה נותן המאתר, סרטון קטן שיופץ ברשת החברתית.
יובל גת
יש, אבל את העיתונות זה לא מעניין. אנחנו לא מצליחים, כמו שאף גוף לא מצליח להכניס את הדברים, בדרך כלל החיוביים שלו לתקשורת שהיא תקשורת מסורתית. בניו מדיה, אני אתן דוגמה, אדוני היושב ראש, הרחפנים. משטרת ישראל עושה שימוש מאוד נרחב ברחפנים, אז לאן אנחנו כן מצליחים להכניס את זה? יש עשרות רבות של דפי רחפנים של בני נוער ומעל בני נוער שמשתמשים ברחפנים, יש מועדונים, הפקולטה לאווירונאוטיקה בטכניון, כל התעשייה, אלביט, רפאל, תעשייה אווירית, אירונאוטיקס, בלו בירד, כל היצרנים כולם מקבלים את החומרים שלנו. בתקשורת זה פחות נקלט.

איפה זה כן נקלט? כשיש לנו רחפן שלא עלינו מסתובב בשמים הרבה זמן, ומחליפים אחד את השני, ומגלה גופה. אז התקשורת נכנסת ואומרת 'וואו, הנה משטרת ישראל, יש להם קונץ שיודע לגלות גופה'. יש לנו רחפנים היום עם מערכות תרמיות שגם יודעות לגלות גופה, כי גופה מפסיקה לשדר חום אחרי 24 שעות. הדברים האלה שיש בהם טיפה משהו יותר אג"מי, שיש בהם משהו טיפה יותר צהוב, משהו יותר ענייני מאשר טכנולוגיה, נקלט.
היו"ר אורי מקלב
אבל הרחפן, לא רק גופה, הוא גם גילה אדם מבוגר שחולה אלצהיימר ונעלם והרחפן גילה אותו.
יובל גת
בוודאי. יש לנו ניסיון עם המסוקים, המסוקים שלנו, שמצוידים באביוניקה, תקן אותי אם אני טועה - - -
שי קופרמן
אתה לא טועה.
יובל גת
באביוניקה מדהימה, גילו רק לאחרונה אדם מבוגר שאם הם לא היו מזהים אותו עם אמצעי סנסורים שלהם הוא לא היה נשאר בחיים.
אילן לוין
אני יודע את זה, אבל פרומיל אחד מהאוכלוסייה אולי יודעים את זה, חבל.
יובל גת
אתה צודק.
היו"ר אורי מקלב
יובל, תודה. אתם הקצינים הכי בכירים פה, יש אפשרות שניתן לאחד מהחניכים של קורס הקצינים לשאול משהו?
שי קופרמן
בוודאי, לגמרי.
היו"ר אורי מקלב
יש מישהו שרוצה לשאול שאלה, הבהרה, מחניכי הקורסים? אני רוצה לתת לכם, הזדמנות שלכם, באתם לכנסת, לא תמיד נפגשים עם שי, להיפגש עם שי, הוא איש מאוד עסוק. בבקשה, שם, אתה יכול לשאול שאלה, אתה יכול - - -
לב כגן
לי קוראים לב כגן, אני בן 35, צעיר מאוד בארגון, לא צעיר בגיל, שלוש שנים במשטרה, שירתי במחוז דרום לפני שהגעתי לקורס קצינים ואני, ברשותכם, רוצה, זה לא שאלה, זה הערה או הבהרה, מופנית אלייך, לתהילה.

אנחנו כולנו במשטרה, מהיום הראשון שלנו בארגון, לומדים שהזכות של המשטרה לפגוע בזכות או בחוק או בחוק כבוד האדם וחירותו, בין היתר, נגזרת משלושה תנאים מצטברים והם שזה נעשה באמצעות החוק, שזה לא עולה על הנדרש, במידה שאינה עולה על הנדרש וגם שזה לתכלית ראויה. אז כל הטכנולוגיה והשימוש בטכנולוגיה במשטרה, לפי מה שאנחנו חווים, הצעירים והבלשים והשוטרים בשטח, זה בדרך כלל נעשה אך ורק לתכלית ראויה. ברגע שזה לא נעשה לתכלית ראויה יש מספיק כלים בארגון כדי לעלות על המקרים האלה ולטפל בהם כראוי.
היו"ר אורי מקלב
בסדר, אתה צודק בעניין הזה, אבל יש כאן ויכוח, שגם לתכלית ראויה טוענים שצריך שיהיו מגבלות. גם לתכלית ראויה. אלה ויכוחים שיש לנו כל הזמן, בין משטרה, או כל גוף אחר שרוצה להגיע לתכלית הראויה, שהוא נדרש לזה, לבין האנשים שאומרים שיש מגבלות, גם בתכלית ראויה יש קווים. זה ויכוח שלא ייגמר, הבינה המלאכותית ועוד הם רק מעצימים או בטכניקות של היום הם מעבירים ויכוחים שהיו פעם לטכניקות חדשות. אבל הוויכוחים האלה נשארים לאורך כל השנים בעניין הזה ואנחנו תמיד צריכים למצוא את דרך האמצע.

אתה רוצה עוד משהו? אני רוצה לתת אפשרות לעוד מישהו. יפה. אבל הערת הערה מאוד חשובה, אני חושב שכיוונת לנקודה נכונה, הצד של המשטרה, של הגוף הממונה, הוא רוצה להגיע למקסימום, למה שדורשים ממנו, למה שמצפים ממנו.

יש עוד מישהו שמבקש? ראיתי עוד מישהו שהצביע. בבקשה, שב פה. יש לכם הזדמנות, לא כל יום יש לכם את האפשרות הזאת. הקצינים הבכירים יודעים את זה, אבל אתם צריכים לקבל מיומנות.
בן מימון
בן מימון, אפשר להגיד שאני קצת מתרגש?
היו"ר אורי מקלב
בסדר גמור.
בן מימון
אני צוער בקורס קצינים, כמו שאתם רואים, במחוז ירושלים.
היו"ר אורי מקלב
כמה שנים אתה בארגון?
בן מימון
גם בסדיר הייתי בארגון, עוד מעט עשר שנים. קצת ותק, יחסית, אני בן 28. אני רוצה לגעת בנושא המאתר וזה משהו שנוגע גם אליך, חבר הכנסת, וגם אליכם, כקצינים בכירים בארגון. המאתר, יצא לי לעבוד עם המערכת, אין ספק, היא מצילה חיים, אבל נגע בזה חבר הכנסת מיקי לוי, בחשיבות של החוק הזה שעומד ולא מטופל, החוק שבעצם אזרח שמתקשר למוקד אוטומטית אנחנו מקבלים את המיקום הספציפי שלו. צריך שנבין את החשיבות של זה. אל"ף, כשאנחנו מדברים על עתות חירום, העניין של הפעלת המאתר זה לשלוח הודעה לאזרח ולקבל ממנו חזרה. מה שזה אומר שאנחנו מבזבזים זמן. זמן בחירום זה חיי אדם. זה אחת. הדבר השני זה עניין התפעול, אזרח שנמצא כרגע בנהיגה, בתוך כפר או באיזה שהוא מקרה - - -
היו"ר אורי מקלב
קשה לו.
בן מימון
בדיוק, הוא צריך לשלוח הודעה בחזרה, הוא צריך לתפעל את הטלפון.
היו"ר אורי מקלב
אתה צודק.
בן מימון
והנקודה האחרונה זה שאנחנו לא נוגעים באוכלוסייה שלמה במדינה, כל הטלפונים הכשרים. האוכלוסייה החרדית לא מקבלת את שירות המאתר. כל אזרח שנמצא עם טלפון כשר לא יכול לקבל את זה.
היו"ר אורי מקלב
אתה מתכוון לזה שהוא צריך לשלוח sms, הוא צריך אימות.
בן מימון
ואז אנחנו מפספסים אוכלוסייה שלמה אצלנו במדינה. איך אנחנו יכולים באמת לקדם את החוק הזה? כי אין ספק שזה - - -
היו"ר אורי מקלב
קודם כל טוב שהתעקשתי שתדבר, אני רואה שזה היה כדאי. אנחנו מעלים סוגיה שקיימת גם בגופים המסחריים, כמו בנקים, שגם עושים את האימות. הנה עכשיו קיבלתי מהמזכירה שלי תוך כדי, קוד אימות, הייתי צריך לשלוח לה את זה, זה דורש זמן, שלחתי לה תוך כדי את קוד האימות שהיא שלחה לי בעקבות איזה פעולה שהיא הייתה צריכה לעשות. אתה צודק בעניין הזה, שם מוצאים אלטרנטיבה של קווים דרך הטלפון. זאת אומרת יש אפשרות, אם זה דואר או בנקים או מקומות אחרים, אז אם לא sms. אולי לא כולם יודעים, במכשירים הכשרים אין בהם sms, אין בהם את האפשרות, לא לשלוח ולא לקבל sms, והיום גופים מסחריים, גם המשטרה עובדת לפי זה. אז פעם אחת, אין לך אפשרות באמת, ואתם עושים את זה כדי לזהות, ודאי כדי שלא יהיה סתם סרק ועוד דברים כאלה - - -
צביקי טסלר
לא, כי הוא צריך לאשר שהוא מעביר לי את מיקומו.
היו"ר אורי מקלב
מבחינת צנעת הפרט?
צביקי טסלר
כן.
היו"ר אורי מקלב
אז אולי צריך לחשוב על איזה משהו - - -
תהילה שוורץ אלטשולר
מדבקה לבישה, אדוני, גם ג'י פי אס.
היו"ר אורי מקלב
או עם סיסמה שיש למישהו, שיכול ליצור לו סיסמה.
שי קופרמן
לא, אני אגיד לך איפה הבעיה. הבעיה - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל הוא גם העלה עוד נושא, שזה לוקח זמן.
שי קופרמן
אין ג'י פי אס במכשיר שלך. זאת הבעיה המרכזית, לא קשור לכשר או לא כשר.
היו"ר אורי מקלב
גם אם יהיה sms לא יהיה עדיין ג'י פי אס.
שי קופרמן
לא יעזור לך כלום כי אין לך ג'י פי אס.
היו"ר אורי מקלב
אבל יש כשרים שיש ג'י פי אס. יש להם וייז, אז יש להם ג'י פי אס. יש גם סמרטפונים כשרים. אבל בן מימון העלה עוד נקודה, הוא אומר שזה זמן שהוא צריך בתוך הלחץ שהוא נמצא ובתוך הנהיגה, הוא גם בורח והוא גם זה והוא צריך לתת קוד אימות, שזה יכול לקחת לו גם - - -

יש עוד מישהו? ואחר כך שהוא יענה לכולם ביחד. עוד מישהו קיבל אומץ? וזה האחרון. טוב, אז בבקשה לענות על זה ואנחנו נתכנס למילות סיכום.
שי קופרמן
אז קודם כל משטרת ישראל באמת פועלת, אני חושב שהשר לבטחון פנים פועל היום כדי לממש את העניין הזה של החוק. אני חושב שהנושא הזה נמצא על סדר היום. אני לא יודע להגיד לך בדיוק, אני חושב שאפילו זה הגיע למשרד המשפטים והעניין הזה של איכון סלולרי של מתקשר למשטרת ישראל יעוגן על פי חוק. אני חושב שהנושא הזה נמצא ממש ממש, עד כמה שאני יודע, לקראת סוף - - -
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת שלא יהיו חייבים בזיהוי?
שי קופרמן
לא, לא יהיו חייבים. כל מי שמתקשר ל-100 - - -
היו"ר אורי מקלב
יוצאים מתוך הנחה שהוא רוצה את השירות.
שי קופרמן
בדיוק, ההנחה שכשאתה מתקשר ל-100 אתה צריך חירום ואנחנו נצטרך בהתאם לאותה לוגיקה עסקית שאנחנו מדברים עליה - - -
היו"ר אורי מקלב
זו באמת בשורה חשובה מאוד, אני חושב שזה ייתן מענה מהיר יותר ויעיל יותר וגם יותר נותן אפשרות להגיע ולפעול.
שי קופרמן
אני מזכיר שזה איכון סלולרי ולא ג'י פי אסי, זאת אומרת זה איכון קצת פחות מדויק, אבל עדיין זה נותן מענה.
ענת לוי
יש לי אפליקציה של מד"א והיא לא דורשת אחר כך, מספיק שאני לוחצת על זה - - -
שי קופרמן
כי באפליקציה את מראש מזדהה, גם באפליקציה של המשטרה, יש 100 חירום של המשטרה ואת לא צריכה לעשות שום פעילות. את מאשרת מראש - - -
צביקי טסלר
באפליקציה הסכמת מראש שאת מוותרת על פרטיותך.
שי קופרמן
באפליקציה אנחנו יודעים מי את.
ענת לוי
אז זה יחסוך את המענה של ה-sms.
היו"ר אורי מקלב
אז למי שיש את האפליקציה כן, אבל הוא מדבר על שיחת חירום.
שי קופרמן
דיברתי על מי שאין לו אפליקציה. אגב, גם מד"א וגם המשטרה וכל הגופים האחרים שמנהלים אפליקציות חירום, יחסית לכמות האוכלוסייה שנדרשת למצבי חירום היא ממש אפסית.
היו"ר אורי מקלב
אבל גם מה שאילן אומר זה גם נכון, אם הציבור היה יודע הוא גם היה מוריד את האפליקציות של המשטרה. כמו שהוא יודע להוריד - - - למה במד"א יש ולמשטרה אין? כי יש פרסום.
תהילה שוורץ אלטשולר
לא, אדוני, זה לא עובד במערכות כאלה. כמו שהיו פה תמיד הדיבורים על האנשים שצריכים להסיר את עצמם מהיכולת לקבל תכנים לא הולמים בטלוויזיה. לסמוך על כל האוכלוסייה שהיא תוריד אפליקציה, אף פעם לא יקרה.
היו"ר אורי מקלב
זה נכון, אבל אפשר לצמצם את הבעיה. לאדם אין את המודעות שהאפליקציה הזאת - - - הוא אומר 'מה, יש לי משטרה', אבל הוא לא מבין שהאפליקציה הזאת היא מצילת חיים שלו, כפי המודעות שיש למד"א. למה למד"א יש הרבה יותר אנשים? הנה, מנהלת הוועדה שלנו, ענת, הורידה את של מד"א ולא הורידה של המשטרה, בגלל שיש לה מספיק אפליקציות להוריד, אז לכן - - - אבל אם אנשים יידעו שזה לא פחות חשוב ממד"א, אז אנשים יורידו את זה.

אחת המסקנות שלנו, שצריך לחבר יותר יחסי הציבור לפעולות וליכולות שלכם, אין מספיק ואנחנו בסיכום נכניס את זה, אני אתייחס לזה גם בדברי הסיכום. שי, יש לך עוד מילת סיכום?
שי קופרמן
אני רציתי להגיד, שאל"ף, לא הספקתי להציג את כל מה שיש פה במצגת, אני אגיד לכם מה החמצתם. קודם כל החמצתם פה אפליקציה ווטסאפית משטרתית, כמו ווטסאפ, אבל משטרתית, שנותנת מענה כרשת חברתית משטרתית שלנו פנימית, על כל המשתמע.
היו"ר אורי מקלב
יש סרטון?
שי קופרמן
לא, יש לי פה קצת הסברים. מבחינת המשטרה הפונקציונליות של המערכת הזאת מאפשרת לנו - - - קודם כל זה שיח בין כל השוטרים במשטרת ישראל, היא מאפשרת לנו להעביר את כל סוגי המידע, עוסקת בביצוע סקרים, היא יכולת אחזור של הודעה שלא התקבלה. מה שחשוב, שהיא מנוהלת במשטרה, על השרתים של המשטרה, מנוהלת פה, אף אחד אחר לא רואה את הטקסט הזה ומבחינתנו זה כמו רשת חברתית פנימית משטרתית ובחינם. זאת אומרת אנחנו עושים את זה על תשתית שלנו ובחינם.

מה שעוד קצת אולי הפסדתם, שאני לא רוצה לדבר על זה עכשיו, כי זה ייקח לי הרבה מאוד זמן, כל הסוגיה של BI במשטרת ישראל. כל הסוגיה של ה-Business Intelligence, כל הסוגיה של ה- machine learning, שתהילה דיברה על זה, כל המושג של AI, אני חייב להגיד שאנחנו מאוד מאוד מקפידים על הכללים שדיברתי עליהם קודם, מאוד חשובה לנו העמדה של גופים שעוסקים בצנעת הפרט, חוקים, אנחנו מאוד מייחסים לזה. המשטרה היא גוף שהנושא הזה הוא בדמה, אין מצב שמשטרת ישראל מנהלת מידע שלא על פי חוק, שלא עושה את זה במידתיות הראויה.

עוד פעם, אם תנהלו דיון, אנחנו נשתתף בדיון הזה, ואני חייב להגיד שהיום, דווקא בכלים, ואתה ציינת את זה, ככל שאנחנו יותר מדקדקים במערכות מדויקות אנחנו נוגעים באותה אוכלוסייה שהיא זאת שאנחנו מחפשים, כלומר פעם כשהיה אירוע והיו אותם 15, 20, 30 אנשים, אותם אנשים היו עוברים סוג של סבל, היום אני יכול במחי בדיקה לעשות אל האלימינציה הנדרשת ואותם אנשים שאין להם שום מעורבות ולמשטרה אין שום עניין, היא אפילו לא ניגשת אליהם ובעצם אנחנו חוסכים את אותו סבל של אותם אנשים שבטכנולוגיות היותר מיושנות, באמצעים היותר פרימיטיביים, כל אותה אוכלוסייה הייתה צריכה להגיע למשטרה, לעבור את אותו תהליך בדיקה כדי להגיע למסקנה שהם לא או כן אשמים. יש פה שימוש בכלים טכנולוגיים שלדעתי מצד אחד המון מניעה מצבית, המון המון מניעה מצבית, כי הטכנולוגיה הזאת מאפשרת מניעה מצבית, ודבר שני, לגעת באוכלוסייה שהיא האוכלוסייה העבריינית, לגעת באוכלוסייה שאלה הם יעדיה של המשטרה.

אני חושב שאסור לנו להירתע מהשימוש בטכנולוגיה הזאת, צריך להשתמש בה במשורה, לא לנצל את העוצמות ואת הכלים האלה, אבל כן לפצח פרשיות, כן להגיע למקומות שהיום אנחנו לא יכולים להגיע אליהם, וזאת גם התפתחות של ה-AI. תודה רבה.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה. ברשותכם, אני אסכם בכמה משפטים. גם היום הצלחתם להשכיל אותנו יותר ולפתוח בפנינו עוד צוהר ועוד דלתות לפיתוחים ולהתפתחות הטכנולוגית המרשימה שיש במשטרת ישראל. אני אומר את האמת, אם הייתי צריך לפני כמה שנים לדרג את המשרדים, את הגופים הציבוריים, את המשרדים הממשלתיים, מי יהיה הראשון ומי יהיה במקום באמצע ומי במקום בסוף מבחינת הטמעת ופיתוחים טכנולוגיים, לא הייתי שם את משטרת ישראל במקום ראשון. כגוף, שיש לו עתות חירום, שיש לו הרבה דברים נוספים, לא הייתי שם אותו שם ודווקא משטרת ישראל מפתיעה מאוד.

כאן המקום להוקיר ולהעריך את מה שאתם עושים, את העומדים בראש בעבר ובהווה. הבאתם את משטרת ישראל באמת לקדמת הטכנולוגיה. החלק שאני מאוד מתפעל ומתפלא, אתם שמתם לב שחזרתי על זה כמה פעמים, ואני רואה כאן פיתוחים טכנולוגיים וחברות וגופים מסחריים ופרטיים וגם ממשלתיים, שכל אחד בשטחו ובחלקו מתפתח ופועל ועושה, אבל החלק היישומי שפה והחשיבות של החלק היישומי זה מאוד מאוד מרשים. אנחנו מחזקים את ידיכם.

כפי שאמר המפכ"ל, הוא בא בדרישה, אנחנו יודעים שהגורם התקציבי הוא הגורם שאולי בולם את ההתפתחות ומאיץ את ההתפתחות שלכם, אנחנו צריכים לתת יד. יחד עם זאת אנחנו נקרא גם למפכ"ל ולשר לבטחון פנים לתת משאבים לחלק של יחסי הציבור, לפתוח את זה למודעות הציבורית.

אני גם מקווה שאתם במקביל נהניתם מהמפגש הזה עם נבחרי הציבור ועם כנסת ישראל, להראות שהדימוי שיש, שמאוד לא אוהבים אתכם, הפוך, אוהבים אתכם, מאוד מעריכים ומוקירים את הפעילות שלכם.

אני רוצה להגיד מילה אחת לצוערים של קורס הקצינים, אתם הקצינים, דור העתיד של המשטרה ובוודאי יהיה לכם כל אחד בתפקידו, תזכרו שבסופו של דבר המשטרה נמצאת בשביל האזרחים והמפגשים האישיים עם האזרחים, מאוד מאוד חשוב שיהיו, שישאירו רושם טוב. אני יודע שיש היום שינוי בעניין הזה, המשטרה עושה הרבה הרבה הרבה דברים טובים ומיוחדים, שלא יודעים, וצריך גם במפגשים, שיודעים שיש, לא כל המפגשים של המשטרה זה בהפגנות או בעצרות, זה החלק הקטן מאוד של עבודת המשטרה, אבל גם שם אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ בעניין הזה.

מאוד חימם את לבבי בן מימון, שבאת עם דרישה וראיתי כמה, שהנה, בתוך דרישה אזרחית, להכרת אוכלוסיות שונות, לעזור להם להתקדם, וגם כל המשטרה עושה את זה. אנחנו מחזקים את ידכם, אנחנו מאחלים לכם הצלחה גדולה, שתמשיכו ליהנות ביום הזה.

אני רק רוצה להגיד שיהיה עוד אחד שיזכור את היום הזה, זה יעקב ארליך, הדובר של הוועדה, זה היום הראשון שלך בוועדה. הוא יזכור שהיום הראשון שלו היה - - - יעקב ארליך, דובר הוועדה, זה שילוב חרדים בכנסת ישראל, אבל הוא איש מוכשר מאוד, מוצלח מאוד, נבחר אחרי הרבה מועמדים להיות דובר הוועדה. היום הראשון שלך פה זה היה מפגש עם משטרת ישראל. שיהיה לך בהצלחה.
שי קופרמן
אני רוצה לנצל את הבמה הזאת קודם כל להודות על המפגש הזה של משטרת ישראל, על הבמה הזאת שניתנה לנו להציג את אותו יום הצדעה שאתם עושים לנו, אבל אני רוצה בעיקר לשבח אותך, כי אני חושב שלאורך השנים, אני מדבר לפחות על השנתיים האחרונות, אתה מגלה המון המון הבנה ועומק לסוגיות הטכנולוגיות של המשטרה וזו לא פעם ראשונה שאנחנו מדברים. חוץ ממפגשים, גם יצא לנו לדבר.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו חייבים לכם ביקור.
שי קופרמן
נכון.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו עושים את זה. שי, אני אומר לך את האמת, יש לנו בסדר היום למושב הזה סיור אצלכם כאן בהר חוצבים, או כל מקום אחר שתזמינו אותנו. אנחנו חייבים לכם את זה.
שי קופרמן
אני באמת רוצה באופן אישי להודות לך על התמיכה ועל הבמה שאתה נותן לנו פה ועל הדברים החמים שאתה אומר על משטרת ישראל ועל הטכנולוגיה שלה. אז באמת תודה רבה בשם כולנו.
היו"ר אורי מקלב
אני מאחל לכם הצלחה גדולה, גם הצלחה בקורס הקצינים, אני מבין שאתה ייצגת את כולם, אבל באמת מאחורי זה עומדים אנשים, כפי שציינת, בכל מקום. לכן, כולכם, אני גם מעריך, אתם מפארים ואתם גאוותנו באמת בכל קנה מידה שהוא. יום טוב.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים