ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/02/2018

מעמד מזכירי בתי ספר

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-18OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 549

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, כ"א בשבט התשע"ח (06 בפברואר 2018), שעה 9:30
סדר היום
מעמד מזכירי בתי ספר
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

יוסף ג'בארין

מסעוד גנאים

סאלח סעד
חברי הכנסת
אחמד טיבי

חמד עמאר
מוזמנים
לבנת גבריאלוב - אגף תקציבים, משרד החינוך

חיים דב הלפרין - מנהל אגף, משרד החינוך

קובי אייזדורפר - ראש ענף באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

עירית ורונין - עורכת דין, ממונה על הסכמי שכר ועבודה, מרכז השלטון המקומי

רות לוי - ראש חטיבת חינוך, הסתדרות המעו"ף

רוית ירימי האוזר - מזכירת בית ספר, חברת ועד עובדים, הסתדרות המעו"ף

טובה הוימן - מנהלנית, בית ספר יסודי

חנה בן חיים - מזכירת בית ספר, "החווה החקלאית"

רחל לאה כהנוביץ' - מזכירה ראשית, בית ספר יסודי

ליעד הוימן - מנהלנית בית ספר

מירב אברהם - מזכירת בית ספר

הילה בן דוד - מזכירת בית ספר יסודי

ציפי אטיה - מזכירת בית ספר יסודי

אבישג הלוי - מזכירת בית ספר

דינה פרימט - מזכירה, בית ספר "גוונים", חינוך מיוחד

אנשראח אבו עמאר - מזכירת בית ספר

יעל חסון מנדלסון - מנהלנית בית ספר

דורית יוסף סולומיאני - מזכירה ראשית, בית ספר יסודי, מ.א. מטה יהודה

מלכי מן - מנהלנית ומזכירה ראשית ונציגת ועד ירושלים

דורית כהן - מזכירה, בית ספר "קשת", ירושלים

אגבריה ראניה - מזכירת בית ספר, ירושלים

לימור הדר - מזכירת בית ספר

מגי אליאס - בית ספר אלון

קלמנטין חדד - סטודנטית

דועאא ג'זמאוי - מזכ"ל הפורום לקידום החברה הערבית

מרים זלקינד - עורכת דין, שדולת הנשים

גילי פטרן - עורכת דין, שדולת הנשים

מאיר אסרף - שדלן/ת (מאיר אסרף משרד עו"ד), מייצג/את הסתדרות המורים
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

מעמד מזכירי בתי ספר
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 6 בפברואר 2018, כ"א בשבט התשע"ח. הנושא, אותו נושא שקיימנו עליו דיון במרץ 2016, מעמד מזכירי ומזכירות בתי הספר.

אני קיימתי את הדיון הזה בלחץ, איך כתוב שם בפרשת קו 300? "לחץ פיזי מתון" של חבר הכנסת מסעוד גנאים שלא יורד מהנושא הזה.
קריאה
כל הכבוד לו.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא מוחאים כפיים.
היו"ר יעקב מרגי
כולנו מכירים את מזכירי ומזכירות בתי הספר. אני חושב שכמעט 100% הן מזכירות, זה לא מזכירים.
קריאה
99%. לא כולם פה מזכירות.
היו"ר יעקב מרגי
מזכירת בית הספר בתקופה שלי הייתה מזכירת בית ספר. הייתה לה גם אחות בית ספר שהתעסקה עם התחום הזה ובכלל לא סמכו עליה, אז היא כמעט לא ניהלה את הסוגיה הכספית של בית הספר. היה לה מקסימום איזו מעטפה של הדואר עם כמה מטבעות, אבל מאז עברו הרבה מים בנהר ומזכירות בתי הספר הן כמעט מנהלות את בית הספר.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
הן מנהלות בפועל.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת סעד הוא חבר כנסת חדש בוועדת החינוך, אז אני לא מעיר לו על ההתפרצות.

כפי שאמרתי, מזכירות פעם התמקדו בתחום מזכירות בתי הספר ועוד היו ראש גדול, עשו עוד כמה דברים מעבר. היום עם המעבר כמעט לניהול עצמי מלא, למרות שוועדת החינוך עדיין לא אישרה זאת במלואה, המשרד דוחף עוד ועוד עד כדי מעבר מלא לניהול עצמי, וזו הערת אזהרה למשרד החינוך בדרך אגב, כי הסוגיה הזאת צריכה לבוא כבר לשולחן הוועדה, או שמורידים את סוגיית הניהול העצמי מסדר היום או ששמים אותה על השולחן. אם היא קיימת, צריך לשים אותה על השולחן לבירור.

אני לא יודע, אלא אם כן תעדכנו אותי, כי עברו הרבה שנים מאז שהייתי תלמיד, לפחות 40 שנה מאז שסיימתי את התיכון, אז אני רוצה לדעת אם קיבלתם תוספת שכר כמו "אופק חדש", כמה עשרות אחוזים. אני לא שמעתי דבר כזה. אם קיבלתם דרגות, זה כנראה לפי הותק והפז"מ ותוספת שהייתה כמו כל עובד מדינה או עובד רשות מקומית.

עד כאן דברי הפתיחה שלי כדי לעורר את הדיון. אני אתן כמה דקות, בקצרה, לחבר הכנסת מסעוד גנאים שהוביל את הדיון הזה. חברי הכנסת אחריו. אני ארצה שנעבור סבב התייחסויות. מי שיש לה להוסיף על מה שאמרה חברתה, בשמחה. לאחר מכן נשמע את משרד החינוך.

חבר הכנסת מסעוד גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב ראש. אני מקדם בברכה את כל האורחים ואת כל המזכירות במיוחד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
למה מזכירות - - - ?
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לאחמד טיבי. אחמד טיבי מזכיר לי איזו גיסה לשעבר שחייבת לבוא בסוף ולהרעיש שכולם יראו שהיא נכנסה. אחמד, הגעת, כולם הרגישו.

מסעוד גנאים, הנושא הזה לא ירד מסדר יומו.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יחד איתו. הוא מוביל את הנושא הזה כבר כמה שנים כאן בוועדה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
קיימנו כבר כמה דיונים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זו פעם רביעית או שלישית שאני יוזם את זה.

אדוני היושב ראש, אני בקצרה כדי לתת את ההזדמנות לכל המזכירות להתבטא וכדי באמת בסוף שנגיע למשהו, בגלל שבדיון האחרון במרץ 2016 אחת המסקנות של הוועדה הייתה שכל הגורמים יישבו ביחד, הסתדרות, שלטון מקומי, משרד הפנים, משרד החינוך, נציגים של המזכירות ויגיעו למשהו. נודע לי ששנתיים הם לא ישבו בכלל.
היו"ר יעקב מרגי
סעיף 4 בסיכום, אני מקריא את הסעיף: "הוועדה קוראת למשרד החינוך, למשרד האוצר, מרכז שלטון מקומי, ההסתדרות החדשה ונציגי מזכירות בתי הספר להקים ולקיים צוות משותף שיגדיר את תפקיד המזכירה, מטרותיה והנגזרות מכך, את שכרה ההולם". בבקשה אדוני.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כפי שאמרת אדוני היושב ראש, מאחר וזאת פעם רביעית נדמה לי אחרי כל הרפורמות, במיוחד הרפורמה של "אופק חדש", אמרו במשרד החינוך, במיוחד ההסתדרות אמרו שעכשיו יש עולם חדש, שהעולם הישן הסתיים. כנראה העולם החדש הזה, עדיין השמש שלו לא זרחה אצל המזכירות ועדיין הם חיים בעולם הישן משום שהמעמד שלהם לא השתנה, המשכורת שלהם לא השתנתה לצערי אפילו כששמענו פה על העניין של הניהול העצמי במיוחד, אני שמעתי מהמזכירות, ואני מסייר כל שבוע בבית ספר, לפחות אצלנו בסח'נין. מזכירות אמרו לי שלמרות שהן עברו לניהול העצמי ועברו כל מה שצריך לעבור מההשתלמויות האלה, עדיין לא נתנו להן את הדרגה. דבר שני, הם הוסיפו שהם הסירו להם ופסלו והורידו את העניין של גמול המנב"ס שהיה במיוחד למזכירות בבתי ספר יסודיים.

אדוני היושב ראש, אנחנו צריכים לקחת החלטות, לפחות להתחיל לגמול למזכירות האלה שהמטלות והאחריות שלהן עלתה. למרות זה המצב שלהן הוא אותו מצב.

אני, כפי שאמרתי לך, אדוני היושב ראש, הולך לבתי ספר. מזכירת בית ספר היא הכול יכול. היא אפילו יותר מהמנהל. כל הניירת, כל הקשר עם ההורים, עם התלמידים, עם המורים, עם הרשות, עם המנהל, עם משרד החינוך. היא גם משמשת אחות לאחרונה, ומד"א גם לאחרונה, ורופא גם לאחרונה, ואני לא מגזים.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת מרגי ואחמד טיבי הולכים להוסיף להם מכשיר מפע"מ.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מי יפעל אותו, גם המזכירה?
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש הוראות קוליות. כל ילד יכול להפעיל.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מקווה שהיום יהיו החלטות ראויות ויהיה יישום, ולו בחלק מההחלטות האלה. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
חמד עמאר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת, חברי אחמד טיבי כשנכנס, אמר, תראה, רק חברי כנסת לא יהודים נמצאים כאן, אז זה יתרון, לא חסרון. זה יתרון גדול מאוד שאנחנו נמצאים כאן, קודם כול לפגוש אתכם. שניים, לטפל בבעיה באמת כואבת. אנחנו משנים דברים, אבל את האיש שעושה את העבודה, בסופו של דבר לא משנים אצלו שום דבר. הוסיפו הרבה שעות עבודה. אני פוגש מזכירות בבתי ספר. את הכאב שלהן אני שומע מהן, ואפילו אם יש קשיים, יכול להיות שחלק מהרשויות במגזר היהודי לא מרגישים את זה, אבל אם יש קשיים במועצה המקומית במגזר הלא יהודי, היא תגיע לעבודה כל יום, תהיה שייכת לבית הספר אבל המועצה לא תשלם לה את המשכורת בגלל הקשיים הכספיים של המועצה, אז הם קשורים מאוד במועצה. היא לא רק יכולה לשמש אחות ורופאה, היא גם צריכה להיות רואת חשבון בשביל לנהל את הניהול העצמי של התקציב. היא צריכה גם לצלם כל מבחן שמגיע לתלמידים בסופו של דבר. בעצם היא עושה את כל העבודה. אנחנו, מצד שני, לא הוספנו שום דבר למשכורות בבתי הספר, לכן אדוני היושב ראש, אני לא יודע אם מי שעובד במסגרת של משרד החינוך צריך להיות שייך לבתי ספר, שייך למועצות המקומיות וקשור יותר למועצה המקומית מאשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
הם עובדי רשות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הם עובדי רשות במקום שיהיו עובדים של משרד החינוך. אני לא יודע אם זה יוסיף להם אם יהיו עובדים של משרד החינוך או יהיו עובדים של הרשות. בסופו של דבר מי שמעביר את הכסף זה משרד החינוך לרשויות המקומיות, אז אנחנו עושים את זה ככה במקום לעשות את זה ישר ולתת להם את כל הזכויות שמגיעות להם, לכן אני חושב שהנושא הזה, אסור להוריד אותו מסדר היום וטוב עשיתם בוועדת החינוך שמעלים את זה, ואתם מעלים את זה כל הזמן. אני אנסה ללוות את הנושא הזה גם כאן. אני לא חבר ועדת החינוך, אבל אני רוצה להגיע לנושא הזה ולבדוק מה קורה ואיך אנחנו מתקדמים ואיך נותנים את כל הזכויות שמגיעות לכם, ובאמת מגיעות לכם, כי אתם עושים עבודה מעולה, עבודה נפלאה. אתם יכולים גם להיות פסיכולוגים של התלמידים. אתם הכתובת בעצם בבתי הספר. כל מה שקורה בבית הספר, זה המזכירה. כשאני הולך לשאול על הילדה שלי בבית הספר, קודם כול אני נכנס למזכירה ואחרי זה אני עולה לכיתה שלה, לכן אתם בעצם הפנים של בית הספר, אז שיהיה לכם בהצלחה ואנחנו רוצים באמת לעזור כאן.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
בוקר טוב לכולם, ברוכים הבאים. היושב ראש, הדיון הזה מאוד חשוב. אני רואה שכאן לפי ההתכתבות האחרונה לפחות של כבודו מ-2016, שהיו דיונים בשנת 2013 ו-2014 ועדיין לא התקדמנו בכלום. משהו לא בסדר כאן או במעקב שלנו אחרי הדברים או בהחלטות מהשלטון המקומי ומההסתדרות. אני כאיש הסתדרות לשעבר הייתי אחראי על הרבה תחומים בשלטון המקומי, הסתדרות הפקידים. אני חושב שצריך לעשות מעשה. הארגון היציג של העובדים בישראל, של המזכירות האלה, חייבים לעשות מעשה. אם אנחנו רואים שדברים לא זזים, חייבים לעשות מעשה. לא יכול להיות שעובדות של 20 ו-25 שנים משתכרות ב-5,000-6,000 שקל. זה משהו שכאן צריך אפילו להדליק נורה אדומה גם לשלטון המקומי וגם להסתדרות, שזה ארגון העובדים. גם לכנסת פה. יש להן עומס בעבודה.

מתוך היכרות אישית אני יודע שבהרבה בתי ספר מזכירות בתי הספר הן המנהלות ולרוב הן נותנות גם תשובות לא רק להורים, גם לתלמידים בכל התחומים ובכל המהלכים של היום-יום של שעות הלימוד, אז כאן אני חושב שהוועדה צריכה באמת לקחת את הדברים יותר ברצינות ואולי לתת הנחיות ברורות. אני לא יודע אם יש לנו סמכות לתת הנחיות ולתת סנקציות מסוימות למישהו שכביכול לא מתפקד כמו שצריך, אבל צריך לעשות את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא קובע עמדה, אבל כשניכנס לדיון אתם תבינו למה אני מתכוון. גם כדי לעזור לבן אדם, הוא צריך לדעת ולרצות לעזור לעצמו. אני אומר את זה בהמשך אחרי חבר הכנסת טיבי. אני אסביר איפה הקושי פה, צורת ההתארגנות. נדבר על זה בהמשך.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
היושב ראש, אני מדבר בינתיים על מזכירות בתי הספר שאין להן כוח שהם יכולים לפחות בדברים האלה. אני לא מדבר על ראשי מועצות.
היו"ר יעקב מרגי
נפתח את הדיון, נשמע את כל הצדדים. כל הדברים בהסתייגות, אלא אם כן נשמע דברים אחרים.

אחמד טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה אדוני. א', אני מקבל בברכה את מזכירות בתי הספר שנמצאות כאן. חלקן היו בישיבות קודמות כאן. אני זוכר שחברי מסעוד ואני מלווים את הנושא הזה, שמסעוד גנאים יזם את הדיון כאן, כבר כבר שנים, שלוש-ארבע ישיבות, ואנחנו בקשר עם כמה מזכירות שפעילות בנושא הזה. חשבנו שלאחר דיון או שניים הנושא יבוא על פתרונו. לא כך הם פני הדברים. אני רואה מההתכתבויות, מההחלטות, מהסיכום של הוועדה מישיבות שבהן השתתפנו, המלצות, החלטות, פניות, התכתבויות ועדיין המצב מדשדש במקום.

במכתב שלך אדוני היושב ראש לגבי דיונים שהתקיימו ב-2013-2014 אתה דיברת וכפי שדיברנו, שיש שינויים, "אופק חדש", ניהול עצמי והגדיל את המעמסה על המזכירות והן הפכו להיות - - -
היו"ר יעקב מרגי
חוץ ממערכת שעות הן מנהלות את בית הספר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
המזכירות, וזה קונצנזוס של כל מי שנמצא כאן, עושות עבודה מצוינת. כמעט על עבודת בית הספר על כתפי המזכירה. אם יש מזכירה שהיא דינמית וחזקה, היא כמעט מנהלת בית ספר והיא לעיתים גם אחות אחרי השינויים האלה, וכדומה.

לאחרונה, אדוני, החוק שאתה מוביל כאן בוועדה ואני שותף לו, חוק להכניס לבתי הספר מכשירי החייאה שמצילים חיי אדם.
רות לוי
דפיברילטור הוא לא לילדים.
היו"ר יעקב מרגי
מה את אומרת? סליחה, את רואה מה גורל קריאת ביניים לא אחראית?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מאיפה את?
רות לוי
אני מההסתדרות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בהסתדרות יש בית ספר לרפואה, מיוחד?
רות לוי
לא, אבל אני נהגת אמבולנס.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נו אז מה אם את נהגת אמבולנס? אל תזרקי משפטים סתם, שהם מטעים את הציבור.

זאת הייתה הערת אגב לניסיון גם של מחוקקים לעזור לבתי ספר להציל חיי אדם. עכשיו אנחנו כאן כדי לעזור לכן לשדרג את מה שמגיע לכן, את התמורה של העבודה המצוינת, כי 5,000-6,000 שקלים זה לעג לרש, אדוני היושב ראש, לכן אנחנו כאן.

אחת ההמלצות, אתה כתבת שהוועדה המליצה על הקמת גוף יציג. השאלה אם הקימו גוף יציג למזכירות. יש לכן ארגון שמייצג אתכן?
היו"ר יעקב מרגי
מייד נשמע את הדברים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
המלצנו. זה המשפט שאתה אמרת.
היו"ר יעקב מרגי
המלצנו, וזה מה שאני רמזתי. בואו תקשיבו - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מאחר והם בשידור חי, מעירים שלא רק תגידו מזכירות, אלא מנהלנים, מנהלניות, כל הסוגים האלה ביחד. הדיון הזה לכולם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני מייד נותן את רשות הדיבור לאורחים. אנחנו נוכל להתכנס פה עוד עשרות פעמים. אמר חבר הכנסת ובצדק, השאלה איזו סמכות יש לנו, מה אנחנו יכולים לעשות. אנחנו יכולים לבקר משרדים, לדרוש ממשרדים, אבל לא בוכים על חלב שנשפך. מרגע שהחליטו על רפורמת "עוז ותמורה", "אופק חדש", צהרונים, כל מיני מטלות נוספות שנתנו לכם, הייתם צריכים להרים אמברקס. בדיוני הוועדות שלי פה מופיעים קבוע, ואני מברך על כך, בקדנציה האחרונה לפחות, נציגי הסתדרות המורים. נציגים של מזכ"לית הסתדרות המורים יושבים פה בוועדה והם בודקים והם שומעים. אם חס ושלום מישהו ינסה להטיל מטלה נוספת על מורה בלי הסכמה שלהם, הייתם פשוט צריכים להגיד סטופ. המגרש הבית ספרי, אנחנו חלק ממנו. אתם מקבלים החלטות. כשיש ארגון יציג, הוא גם יודע להרים אמברקס, עם כל הכבוד, לא מזלזל. כשמדברים על כ-180,000 מורים במדינת ישראל, כמה מזכירות יש במדינת ישראל? לא מדגדג, נכון, לעומת 180,000, אבל 9,000 כשכולם בבת אחת ישביתו ולא יבואו לבית הספר ומנהלי בתי הספר ירימו ידיים ויגידו סליחה ויקימו קול זעקה, אז מישהו יתייחס.

אני קורא את ההתכתבויות. ראיתי את התגובה של הסתדרות המעו"ף ושל השר נפתלי בנט, ובצדק. יש הסכם קיבוצי והתפארו בזה שקיבלתם מה שקיבלו כל עובדי המגזר הציבורי, את אותו מענק 1,000 ₪, כל פעם תוספת של 1.5%. זה תקבלו.

הוטלו עליכם מטלות נוספות. כל קבוצה שמייצגת את עצמה, ברגע שמטילים עליה משהו, הם צריכים להסכים לו. הסכמתם לא לבקש תמורה. זו הסיבה גם שלא קיימתי הרבה זמן את הדיון הזה. הדיון הזה, ואמרתי את זה גם בדיון הקודם, ומסעוד גנאים, מה לעשות, הוא מרגיש כמו בבית בוועדה כאן, אז הוא מעדיף פה, אבל דיונים בנושא הסכמים קיבוציים, שכר עבודה, לא כאן, זה לא השולחן, זה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. שם דנים בהסכמים קיבוציים.

יש קושי אמיתי. אתם חלק מהסכם קיבוצי אחד גדול. לו יצויר ששכנענו והפעלנו את כל המערכת, אני חוסך לך חלק מהדברים, ואם היה נציג האוצר, בכלל חסכתי לו את העניינים שלו.
קובי אייזדורפר
יש פה נציג האוצר.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה שנכנסתי לתחום שלך. מן הנימוס אני מבקש סליחה. הוא יגיד, בואו נאמר שיש לי את הכסף ואני רוצה, מה שנקרא, לשפות ולפצות את המזכירות, לשפר את מעמדן. התוספת איקס שאני צריך לתת למזכירות, אני פותח לי הסכמים קיבוציים על כל המשק, כל המגזר הציבורי. אני לא אומר עכשיו על העבר. על העתיד אני מדבר. פותחים הסכם קיבוצי. אתם לא שקופים. תעצרו, אנחנו רוצים התייחסות מיוחדת. קופחנו, הוסיפו לנו את הניהול העצמי, הרפורמות של משרד החינוך. זה פתוח, תשאירו את זה מהבהב. לפחות להסכמים הקיבוצים, תאיימו. ארגון יציג? אני אומר לכם, שמעו לי.

פעם שעברה אני זוכר שהיה לנו ויכוח עם ההסתדרות. תחפשו איך אתם תהיו מיוצגים כגוף שהוא חלק בלתי נפרד ממערכת החינוך. אם אתם תבואו לשולחן כשידונו בעובדי משרד הבריאות, בעובדי לשכות תעסוקה, בעובדי רשות המיסים, זו התייחסות, תקבלו מה שהם מקבלים, את אותו קצב העדכון, אבל אתם חלק ממערכת החינוך. אתם רוצים להיות כמו עובדי רשויות מקומיות? ידונו בכם כעובדי רשויות מקומיות. אתם לא פה ולא שם, אתם מקסימום מקבלים את התוספות של עובדי רשויות מקומיות או עובדי מדינה. כל מה שאתם מלינים פה, אם יש לכם לגיטימציה להלין, זה השינויים שנעשו בתוך מערכת החינוך, המטלות הנוספות, ואין על זה שיפוי, וזה צריך להיות כשדנים במערכת החינוך ועובדים של מערכת החינוך, לכן יכול להיות שכדאי לכם לבוא בהידברות עם מזכ"לית הסתדרות המורים. תבחנו את זה. קחו להם יעוץ.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
הם לא יכולים על פי החוק. הם קשורים עם הסתדרות המעו"ף.
היו"ר יעקב מרגי
הם יכולים לפרוש. אנחנו לא מדינה טוטליטרית. תאמינו לי, הכול אפשר לעשות. אפשר להכריז סכסוך עבודה במסגרת הסתדרות המעו"ף. הסתדרות המעו"ף לא נותנת מענה, יכול להיות שיש קושי אובייקטיבי? תבחנו. אני לא קבעתי אבל אני אומר לכם, אנחנו ניפגש פה עוד פעם וזה לא יעזור.

אני רוצה לשמוע. אני לא מייאש אתכם. בסוף ניתן לכם תקווה.

דינה פרימט, בבקשה.
דינה פרימט
שלום, שמי דינה פרימט, אני מזכירה בחינוך המיוחד בנתניה, חינוך מיוחד, פיגור קשה, עמוק, זאת אומרת שיש לנו כיתות סיעוד. יש לנו בבית הספר 36 סייעות החינוך המיוחד ו-40 מורים. אני מזכירה יחידה.

אני באתי לדבר איתך על כמה דברים. מירב בן ארי ביקשה ממני לכתוב מכתב. היא שלחה שאילתה לבנט. בנט השיב, היא כתבה לי את התמצות, שמשרד החינוך אינו צד בקביעת שכרן של מזכירות בתי ספר, גם לא של החינוך המיוחד, להסכמי שכר בין - - - לאוצר.
היו"ר יעקב מרגי
הוא צודק. הוא לא מעסיק.
דינה פרימט
רציתי להשיב לך בקשר ל"להשבית". קודם כל אנחנו לא מורים לצערנו. המורים הם 240,000 ואנחנו 9,000. אנחנו ממש מעט. חוץ מזה, הדבר הכי חשוב זה שההסתדרות לא איתנו. לצערי הרב, אני מתנצלת מראש שאני אומרת את זה, ההסתדרות שלי. אני עובדת 33 שנה בעיריית נתניה כמזכירת בית ספר.
היו"ר יעקב מרגי
אשאל אותך שאלה. לו יצויר שאת מחליטה לשבות עד שהסוגיה נפתרת - - -
דינה פרימט
זה לא הולך ככה.
היו"ר יעקב מרגי
אני יודע איך הולך. אני עכשיו מצייר ציור דמיוני. תזרמי איתי.
דינה פרימט
אוקי.
היו"ר יעקב מרגי
בית הספר יכול לתפקד יום, יומיים, שלושה, נכון? אבל לאורך זמן הוא לא יוכל לתפקד. תכפילי את זה שכל מנהלי בתי הספר יצעקו ויזעקו ולהערכתי גם יגלו סולידריות. פניתם למנהלי בתי הספר לגלות סולידריות אתכם יחד?
דינה פרימט
אנחנו פנינו ליושב ראש - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם את לא תכירי בכוח שיש לך, אין לך סיכוי. אני בכוונה עצרתי אותך בשלב הזה, אלא אם כן תבואי ותגידי, אם העבודה שלך היא שולית ובית הספר יכול להתקיים בלעדייך, אז הדיון הזה מיותר. אני מעריך שהעבודה שלך לא שולית. מזכירת בית ספר היא עמוד התווך, כמו שאמרנו. כל אחד הוסיף בגוון שלו. זה כוח.
דינה פרימט
נכון, אתה צודק. אני רוצה להגיד לך שבעיריית נתניה המזכירות, רצינו לשבות. יש לנו כאן קבוצת מזכירות בתי ספר. הם רצו לשבות אבל יושב ראש הוועד שלנו לא הסכים. הוא לא היה מוכן שנשבות, אז היינו צריכים את הגיבוי - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
היושב ראש מדבר על דבר אחר. הוא לא מדבר להשבית את מזכירות בתי הספר בנתניה לבד. הוא מדבר על 9,000 עובדות, לא מדבר על נתניה ספציפית.
היו"ר יעקב מרגי
וזו עבודה מערכתית שאת מגייסת לטובתך את המורים, סולידריות של המורים, של מנהלי בתי הספר. תאמיני לי, אפילו ראשי רשויות יכולים - - -
דינה פרימט
רציתי להתייחס לנושא של הניהול העצמי. בית הספר שלנו בניהול חינוך מיוחד. בדרך כלל הוא לא בניהול עצמי, אבל אנחנו בנתניה, יש לנו פיילוט והחינוך המיוחד אצלנו הוא בניהול עצמי מלא.

אנחנו למדנו מנהלניות - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
קיבלת דרגה בגלל המעבר לניהול עצמי?
דינה פרימט
לא קיבלנו שום דרגה. אולי בגלל הפז"מ שלי אני קיבלתי דרגה אחרי שסיימתי קורס מנהלניות, אבל אני אומרת לך שיש כאלה שלא קיבלו ויש כאלה שכן קיבלו.

אצלנו המזכירות המשניות, כשאני הייתי משנית הייתה לי השלמת שכר.
היו"ר יעקב מרגי
מתחת לשכר המינימום. אוקי, תודה.

דועאא ג'זמאוי, בבקשה, תציגי את עצמך.
דועאא ג'זמאוי
מזכ"ל הפורום לקידום החברה הערבית בכנסת. אני אדבר גם בתור מזכ"ל וגם בתור מורה בבית ספר.

אני חייבת להוריד את הכובע בפני כל הנכבדות שנמצאות פה היום, כי הן עמוד השדרה של כל בתי הספר שנמצאים במדינה. בלעדיהן בתי הספר לא יתקיימו וגם כן הם ילכו לאיבוד.

היינו בבית ספר שהוא משולב גם חטיבה וגם יסודי עם שתי מזכירות ושתיהן בקושי יכלו לעמוד בלחץ שמנהל מפיל עליהן כל הזמן. לפי דעתי צריך לשנות את ההגדרה של התפקיד של המזכירה. היא צריכה להיות אדמיניסטרטור ולא מזכירה, כי היא עושה את כל העבודה של המנהל. המנהל פשוט מאוד בחלק מן העניינים בא וחותם וזהו. אני רואה את זה מול העיניים. אני מורה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז יש את זה, מנהלניות, ויש דרגה מיוחדת למנהלניות.
דינה פרימט
זה לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
את אמרת את זה עכשיו. את עברת קורס.
דינה פרימט
אמרתי קורס. הגדרת התפקיד שלי זה מזכירת בית ספר. זה שעברתי מנהלנית, זו בעיה שלי.
היו"ר יעקב מרגי
לא אמרת זה. אוקי, בבקשה.
דועאא ג'זמאוי
אז אני אומרת שהן לא מזכירות רגילות, הן בוא נגיד wonder woman ו-superwoman צריכות להיות, כי הן עושות עבודת קודש. לפי דעתי ומה שאני חושבת, אני מקווה שרובם פה יסכימו איתי, המנהל צריך לעבוד מול משרד החינוך ומול הרשות המקומית. לצערי חלק מבתי הספר מסתפקים במזכירה שהיא לא יודעת מה היא עושה ואז כל הבלגן מתחיל. מי שיושבות פה יודעות מה הן עושות ויודעות מה הן רוצות ויודעות מה הן צריכות, אז אם המזכירות פה עוברות קורס הנהלה, היא הופכת להיות אדמיניסטרטור. זו עבודה קשה. אם אני מסתכלת על זה מהצד, אני מצדיעה להן. היא עושה הרשמה לבית הספר, לגנים וגם לכיתה א' וכל מיני דברים. אם הן יעברו קורס מנהלים, הם יעשו את העבודה כמו שצריך ובית הספר יעשה את העבודה כמו שצריך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עורכת דין גילי.
גילי פטרן
נעים מאוד, עורכת דין גילי פטרן משדולת הנשים. אנחנו מלוות את מאבק המזכירות כבר די הרבה שנים.

אני רוצה להתייחס פה לכמה דברים. אחד, בנוגע למה שאמר אדוני, להכרזה על שביתה, כבר נעשו מאמצים. ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה לפני משהו כמו שלוש שנים ומה שקרה בפועל זה שהמזכירות שלא עשו את העבודה שלהן כמו שההסתדרות בעצם ביקשה, פשוט זימנו אותן לשימועים לפני פיטורים ובזה פשוט שמטו מהן את הסיכוי להמשיך את סכסוך העבודה וההסתדרות לא עמדה מאחוריהן מספיק חזק בשביל לקדם את סכסוך העבודה ובשביל לגרום להן באמת לשבות. הן לא יושבות על השאלטרים המרכזיים במדינה. גם אם הן יפסיקו את עבודתן, ימצאו להן תחליף ככל הנראה. הן לא יכולות לעשות את זה. כל אחת נמצאת במועצה אחרת. זה לא שהן נמצאות, קבוצה גדולה במועצה מסוימת, שאם הן יפסיקו את העבודה, ירגישו את זה המורים, ירגישו את זה המנהלים, ירגישו את זה ההורים. הן לא יכולות לעשות את זה. זה מה שנקרא הפרד ומשול. הן מופרדות בערים שונות ולא מרגישים את הכוח שלהן. ההסתדרות לא עומדת מאחוריהן במאבק שלהן. לצערנו, המאבק שלהן הוא כרגע מול ההסתדרות על מנת שהיא תעמוד ותעשה את העבודה מספיק טוב בשביל שהתנאים שלהן והגדרת התפקיד שלהן ישתנו. זה לעניין השביתה.

דבר נוסף לעניין הסכם המסגרת שנחתם לפני כשנה וחצי. הן אמנם קיבלו העלאה מסוימת בשכר, אבל למעשה השתיקו אותן מלבקש העלאות נוספות למשך ארבע השנים הקרובות, מה שגרם למעשה להרבה מהן להורדה בשכר ולא להעלאה בשכר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
העלאה הייתה לכולם? 10%, נכון?
גילי פטרן
כן, לכולן.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אבל הורידו את המנב"ס 7%, נשאר 2%-3%.
גילי פטרן
ברור, זה מה שאני אומרת. הורידו להן הרבה מהתוספות. בהסכם המסגרת יש סעיף שמשתיק אותן מלטעון טענות ודרישות נוספות ובעצם זה יצר מצב שאצל רובן זה לא גרם להעלאה בשכר אלא זה הביא להפחתה בשכר.

דבר אחרון. היום יש שעת כושר לפעול במסגרת הרפורמה שמתנהלת עכשיו סביב "בתי הספר של החגים".
היו"ר יעקב מרגי
מה הקשר?
גילי פטרן
מה הקשר? כי המזכירות מפחדות שעוד מטלות יוטלו עליהן.
היו"ר יעקב מרגי
שיסרבו.
גילי פטרן
ומה יקרה? יפטרו אותן.
היו"ר יעקב מרגי
לא יפטרו. כשאני מדבר על השבתה, אני לוקח מצבי קיצון. אם אנחנו ניישר קו, אנחנו נבליג ולא ירגישו את הצעקה בבית הספר שלנו, יש אחרים שצועקים "איי". האוצר מתפקד מול אלה שצועקים "איי", מול אלה ששמים רגל על הברקס. מי שמסתדר ולא כואב לו, איתו לא יישבו.
דינה פרימט
אין לנו גיבוי של ההסתדרות.
היו"ר יעקב מרגי
גבירתי, אני חולק עלייך. 9,000 עובדות ועובדים, אם הם מאורגנים כמקשה אחת ומנהלים מאבק עם ההסתדרות ביחד, יכולים לקבל גם תמיכה של גופים אחרים במשק ויכולים להשמיע את צעקתם ואת קולם. לצערי הרב מזכירות בתי הספר, קולן לא נשמע.
גילי פטרן
אני הגשתי, אדוני, ואני אראה לך מה פורסם באתר של ההסתדרות עצמה אחרי הרפורמה - - -
היו"ר יעקב מרגי
גבירתי, תודה. את לא חולקת עלי.
גילי פטרן
אני לא חולקת.
היו"ר יעקב מרגי
נגמרה לך רשות הדיבור.
גילי פטרן
תראה איך הם מתייחסים למאבק המזכירות.
היו"ר יעקב מרגי
אולי תכבדי את ההסתדרות שיושבת כאן ותדבר?
גילי פטרן
אני מכבדת. להיפך, אנחנו רוצות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש ממך לא להפריע לי.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
ברשותך אדוני היושב ראש, אני דווקא רוצה לשאול את הגברת משדולת הנשים.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא מרשה לך, סליחה. לא אתן לה לענות. היא תלמד לשמוע ליושב ראש הוועדה. תשאל אותי.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
היה ניסיון כאן לשמוע שכביכול היה ניסיון של מזכירות בתי הספר לשבות וההסתדרות מנעה מכן?
היו"ר יעקב מרגי
נשמע את ההסתדרות.
גילי פטרן
זה חס וחלילה לא מה שאמרתי.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
זה מה שהובן ממך.
גילי פטרן
לא, לא, לא. זה לא מה שאמרתי.
היו"ר יעקב מרגי
חבר הכנסת סעד, כנראה לא הבנת אותי בהתחלה. כשאני פונה אליך, לפחות תקשיב.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אני מקשיב לך.
היו"ר יעקב מרגי
שאלת שאלה, חכה, היא באוויר. אתה יוצר פה קריאות ביניים. יש כמה בקשות דיבור. אתן אותן. לאחר מכן נשמע את הגופים.

יעל חסון מנדלסון.
יעל חסון מנדלסון
לצערי הרב אי אפשר להעלות את המצגת.
היו"ר יעקב מרגי
זה אני מוחל, לצערי הרב. אנשים שמגיעים לוועדה לא פעם ראשונה צריכים לדעת איך מביאים מצגות.
יעל חסון מנדלסון
פעם ראשונה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז אל תצטערי על מה שאת לא עשית, בסדר? תצטערי אם הוועדה לא יכולה לעשות משהו. בבקשה.
יעל חסון מנדלסון
בסדר. אני רוצה דבר ראשון להגיב על מה שנאמר פה לגבי אפשרות שלנו לשבות. מה שמתנהל בבית ספר, המזכירה היא תחת מנהל בית הספר, היא תחת המורות. היא עובדת עם המורות. יש לה אחריות, יש לה סולידריות לבית הספר. המעסיק שלה זה השלטון המקומי. יש בעיה כשהיא רוצה לשבות, היא מזיקה לבית הספר, לא למעסיק שלה שהוא השלטון המקומי.

מה שאנחנו בעצם מבקשות זה את עזרת ההסתדרות, לבנות תפקיד חדש, כי נאמר פה כמה וכמה פעמים שהתפקיד שלנו אינו התפקיד שנקבע בחוזר מנכ"ל או בחוקת העבודה. יש בהסתדרות, אני לא זוכרת איך קוראים לזה, מישהו שבא ובודק את התפקיד ומכמת אותו ואומר מה האחריות שלו ומה הוא שווה. פשוט להכניס אותנו לקובייה חדשה שנקראת לא מנהלנית, כי זה כבר קיים, אלא לקובייה חדשה שנקראת מנהלת אדמיניסטרטיבית או משהו חדש עם רמת שכר שמתאימה לנו.
היו"ר יעקב מרגי
בקיצור, הגדרת תפקיד מותאמת עם רמת השכר תואמת.
יעל חסון מנדלסון
כן, אמרת הכול.
היו"ר יעקב מרגי
ולמה זה לא קורה לדעתך?
יעל חסון מנדלסון
שאל את ההסתדרות.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני רוצה לשאול אותך. אנחנו פתוחים. הבאנו את הדיון כדי לסייע. אני עכשיו פונה אליכן קודם כול כדי לראות אם אתן בכלל ערוכות לקבל את העזרה. בדיון הקודם דיברנו על ארגון יציג. יש ארגון יציג? התארגנתם כארגון?
יעל חסון מנדלסון
אנחנו לא יכולים להתארגן מכיוון שאנחנו חלק מההסתדרות. אנחנו צריכים להיפרד מההסתדרות ולעשות ארגון, נכון? זה מה שנאמר.
היו"ר יעקב מרגי
לא ארגון יציג. אשאל אותך שאלה. יש לכם ועד מזכירות ארצי?
יעל חסון מנדלסון
יש לנו קבוצה שמובילה. היא לא נבחרה. היא פשוט התנדבה ונגררה למקום.
היו"ר יעקב מרגי
תתמסדו. לא ארגון יציג, תתחילו להתמסד.
יעל חסון מנדלסון
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
כל עוד אתם לא תתמסדו, אף אחד לא יספור אתכם, סליחה על הביטוי.
יעל חסון מנדלסון
אנחנו מפחדות לעזוב את ההסתדרות.
היו"ר יעקב מרגי
אל תעזבי את ההסתדרות. תתארגנו קודם כול אתם, פנימי.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
ועד של המזכירות את כן יכולה להקים.
היו"ר יעקב מרגי
היא לא הצליחה.
יעל חסון מנדלסון
לא הצלחנו. עוד בזמנו של שטרן לפני עו"ד רותי, ביקשנו להיות גוף - - -
סאלח סעד (המחנה הציוני)
לא גוף, ועד.
יעל חסון מנדלסון
לא משנה, ועד.
היו"ר יעקב מרגי
גברת חסון, בואי תקשיבי. את הבנת את השאלה שלי?
יעל חסון מנדלסון
אני הבנתי. אנחנו ניסינו. דיברנו כמה פעמים בהסתדרות, בואו נהיה ועד.
היו"ר יעקב מרגי
אני בכוונה שאלתי, שמתי את זה על השולחן.
יעל חסון מנדלסון
בסדר גמור.
היו"ר יעקב מרגי
דורית יוסף סולומיאני.
דורית יוסף סולומיאני
בוקר טוב, אתם מדברים על "אופק חדש". אני יכולה להחזיר אותך אחורה לדוברת.
היו"ר יעקב מרגי
תציגי את עצמך.
דורית יוסף סולומיאני
דורית יוסף סולומיאני, אני מזכירת בית ספר של 700 תלמידים, בית ספר יסודי במועצה האזורית מטה יהודה.

אני מחזירה אותך לדוברת. הרבה כספים מגיעים לשלטון המקומי, הם לא מגיעים למזכירות בתי הספר. לקחו את הכספים שכביכול הועידו אותם אלינו, משרד החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
ברשותך, אני אעזור לך. בתשובתו של השר בנט לדיון הקודם הוא כתב במפורש: "הועברו כספים בעבור ביצוע המטלות הנוספות לרשויות המקומיות", לא צבועות למזכירות. בגלל שיש מטלות נוספות כאלה וכאלה, הועבר סך מסוים לשלטון המקומי.
דורית יוסף סולומיאני
והשלטון המקומי עשה בזה מה שהוא רוצה בשביל עצמו. זה אחד.

דבר שני, אני עובדת רשות מקומית. יש מזכירות שעובדות עירייה. יש הבדל בין מתח דרגות של רשות מקומית לעירייה, וזה עוול שלדעתי צריך לתקן.
היו"ר יעקב מרגי
זו בעיה אחרת. אנחנו לא שם.
דורית יוסף סולומיאני
אני מרגישה נפגעת מזה שאני עובדת רשות ולא עובדת עירייה, וזה חבל. חבל לתת את ההרגשה הזאת. אנחנו לא סוג ג' במדינת ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
זה נכון לגבייך, זה נכון לגבי הרבה תפקידים בשלטון המקומי שמדורגים לפי גודל רשות. יש קבוצות של רשויות. זו בעיה נלווית. הלוואי והיינו רק בבעיה הזו. עכשיו אנחנו בבעיה היסודית של המזכירות.
דורית יוסף סולומיאני
עוד משהו אחד, אחזקת רכב, זה גם משהו שניתן לטובת לב של ראש מועצה אם הוא יכול לתת או לא לתת למזכירה. לצערי אנחנו במטה יהודה, אין גישה לבית ספר בתחבורה ציבורית. אתה חייב להגיע עם רכב פרטי ועל חשבונך.
היו"ר יעקב מרגי
זה אופייני למועצות האזוריות. תודה.

מלכה מן.
מלכי מן
שמי הוא מלכי מן, אני מנהלנית בבית הספר, אמנם לא מקבלת את מתח הדרגות שמגיע לנו מאחר ובשלוש הערים לא נחתמו עדיין הסכמים בנושא זה. היום שוחחתי עם רותי והיא אמרה שזה ייחתם בקרוב.
היו"ר יעקב מרגי
מי זו רותי?
מלכי מן
מההסתדרות. עד שזה לא ייחתם אני לא אדע שזה קיים.
היו"ר יעקב מרגי
איזה רשויות לא חתמו?
רות לוי
שלושת הערים הגדולות לא חתמו. לפני שבוע וחצי, בלי שום קשר לשיחה שניהלנו היום, ניהלנו שיחה עם הנציג של שלושת הערים הגדולות. נתתי לו את ההסכם. אמרתי לו, תראה, לא חתמתם. הוא אמר, את צודקת, אני בודק ואחתום.
היו"ר יעקב מרגי
הם לא יחתמו עד שלא יקבלו כסף. בבקשה, תמשיכי.
מלכי מן
כמובן לאחר השיחה של רותי העליתי את יו"ר הוועד שלי והוא אמר לי שזה לא בדיוק כך. כמו שציינת, עד שלא ייחתם, לא נדע שנחתם. יש אצלנו מספר לא מבוטל של מזכירות שכבר עברו קורס מנהלניות ועדיין לא קיבלו את מה שמגיע להן.

אני יושבת פה בוועדה לא פעם אחת ולא פעם שנייה ושומעת את הדברים שאתן אומרות ויו"ר הוועדה אומר. בעצם הדברים האלה, שמענו אותם ואין בהם שום חידוש. אני מרגישה שבעצם אנחנו סקטור שלא סופרים אותנו. פשוט ככה.
היו"ר יעקב מרגי
יש עוד כמה סקטורים כאלה. זה לא מנחם.
מלכי מן
בסדר, זה לא מקדם אותי. זה לא מנחם.

אני בתור נציגת ועד של מזכירות בתי הספר בירושלים, אני נתתי למזכירות שלי הוראה חד משמעית. כל עבודה נוספת שהמנהל מנסה לתת להן או הרשות מחליטה משום מה שמאן דהוא לא צריך לעשות את זה ברשות, מייד זה עובר להיות תפקיד של מזכירה. אני נתתי להן הוראה חד משמעית שהן לא מבצעות את זה.
היו"ר יעקב מרגי
והן שומעות?
מלכי מן
חלקן שומעות, חלקן לא רוצות להעכיר את היחסים שלהן עם מנהל בית הספר ולכן הן עושות את זה.
היו"ר יעקב מרגי
נכון שזה מחליש?
מלכי מן
מחליש מאוד. אני חושבת שכדאי לחשוב על אופציה, בעצם 80%-85% מהמשכורת שלנו מועברת ממשרד החינוך לרשות. הייתי מציעה שנהיה עובדות של משרד החינוך ולא עובדות תחת הרשות המקומית ואולי כך אנחנו נקבל את התנאים שבעצם - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא תקבלי. כל עוד אין לך הגדרה מיוחדת שתואמת את מערכת החינוך בכללה, את עובדת כמו עובדת במגזר הציבורי. את אותה תוספת, המענק החד פעמי והתוספת הזו שקיבלתם, כל עובדי הציבור קיבלו. מה זה משנה ממי את מקבלת אותה? זה לא יפתור את הבעיה. הבעיה תיפתר אם באמת יבואו ביושר ובאומץ לבחון. שתוקם ועדה שיבחנו מה היה תפקידה של מזכירת בית הספר בעשור הקודם לבין תפקידה היום.
מלכי מן
אני רציתי להוסיף את זה.
היו"ר יעקב מרגי
עם כל האמפתיה והסימפטיה שלנו אליכם, לראות. אם חל שינוי משמעותי, אז צריך לפתוח את ההסכם. ביושר לשים את זה על השולחן. אם לא חל שינוי, תתכבדו, זה המקצוע שבחרתם, אבל כולנו יודעים שחל שינוי ונוספו מטלות אבל לא צעקתם "איי".
מלכי מן
לא חל שינוי בשכר.
היו"ר יעקב מרגי
לא צעקתם "איי", הרכבת נסעה, יצאה מהרציף. תחכו לקטר הבא בהסכם הקיבוצי הבא. זה מה שאמרתי. אני לא באתי לייאש אתכם. אמרתי, ניפגש פה עוד עשרות פעמים אם לא יהיה שינוי משמעותי, א', בצורת ההתאגדות שלכם, בייצוג שלכם בצורה ברורה. האבחנה הזו צריכה להיות אבחנה שאתם לא עוד עובד רשות מקומית, אתם עובדי מערכת החינוך, אתם עובדי חינוך. יש הגדרה של עובדים של מערכת החינוך וכשעובדים ישירים. סליחה, בלי לפגוע בשום תקפיד אחר, זה לא המאבטח בשער שהשינוי שנעשה בעקבות הניהול העצמי או הרפורמה כזו או אחרת, שינתה לו את התפקיד שלו. פה מזכירת בית הספר היא עמוד התווך של כל האורגן הזה שנקרא בית הספר. כולם נגעו בו, כולם דחפו ידיים, שינו. כולם קיבלו את הפיצוי, רק אותי שכחו בבית. אתם מכירים את זה? אז זהו, זו הנקודה. יש לי תחושה שפה זה לא נופל או שבאתן מיואשות שאפילו העפעפיים לא זזות. אני מרגיש שאני מדבר ואין פידבק.
מלכי מן
אני באמת רציתי לדבר בהמשך לדבריי על הגדרת תפקיד, שאנחנו גם דיברנו עליהם בישיבות קודמות והדבר לא נעשה. אין הגדרת תפקיד. כמו שציינתי, כל מנהל, כל רשות שמחליטה שבא לה להצניח עוד תפקיד על מזכירה, מייד זה עובר למזכירת בית הספר.

רותי פה, אני פונה אליך. אני באמת מרגישה שההסתדרות שמייצגת אותנו, שבאמת מקבלת בכל חודש וחודש סכום לא מבוטל מכל עובד, לא מייצגת אותנו נכון. היא לא דואגת באמת לסקטור שלנו. כך אנחנו באמת חשות. אני חושבת שהגיע הזמן לעשות שינוי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני הייתי רוצה לשמוע את השלטון המקומי, לאחר מכן את ההסתדרות, מה הצהרת הכוונות בקטע הזה, אם יש בכלל, ואם לא, ננסה לדחוף אתכם לאיזה המלצות כאלה ואחרות. משרד האוצר, אם יש תוכניות שאני לא יודע עליהן, גם כן.

שלטון מקומי.
עירית ורונין
בוקר טוב, שמי עורכת דין עירית ורונין, אני ממונה על הסכמי שכר ועבודה במרכז השלטון המקומי.

אני אתייחס פה לכמה סוגיות. אני מניחה שאת תנאי העסקה של הסייעות הנכבדים מכירים ויודעים.
קריאה
מזכירות.
היו"ר יעקב מרגי
לא לחינם אמרת סייעות.
עירית ורונין
סייעות, כי בדיוק חתמנו על הסכם חשוב לסייעות ואני חייבת לציין את זה כאן.
היו"ר יעקב מרגי
אם כבר הזכרת סייעות, אנחנו מקדמים הצעת חוק להגדרת תפקידה של הסייעת והסדרת מעמדה. יש לי בעיה קשה עם משרד החינוך והאוצר. אני מקווה שלפחות שלטון מקומי יהיה איתי, כמעסיק. בבקשה.
עירית ורונין
אני רק אומר שלא בכדי אמרתי סייעות, כי באמת חתמנו על הסכם חדש עכשיו, לפני מספר ימים, לסייעות בחינוך מיוחד קשה. אני רק רוצה שהנכבדים ידעו את זה, באמת לתגמל אותם על העבודה הקשה שלהם בפגרות קיץ ובפגרות הפסח.

נחזור לנושא של המזכירות. אני אומר בפתח הדברים שאני חושבת שהמזכירות היום באמת עושות עבודה מאוד קשה ומאומצת עם כל המטלות החדשות. באמת הן חוד החנית של בית הספר. אין לי שום דבר לומר לגבי העבודה עצמה.

לגבי תנאי העסקה, אם תרצו אני קצת אפרט לכם. מזכירות בתי הספר כמו שאתם יודעים, מועסקות לפי הסכמים קיבוציים שנחתמים בין משרד האוצר להסתדרות ומרכז השלטון המקומי. התוספת האחרונה שנחתמה לגבי המזכירות היא תוספת ענפית שניתנה בהסכם מ-14.7.2016, שבעצם קבעה שהמזכירות יהיו זכאיות לתוספת ענפית של 10%. התוספת הזאת היא תוספת מוחרגת. היא לא מתקזזת. היא תוספת שבעצם באמת באה מתוך 2% שנתן השלטון המקומי מהכיס שלו ולא מתוך 7.5% שניתן רוחבי. חשוב לציין את זה. הרשות המקומית באמת שמה פה כסף מהכיס שלה בלי שום שיפוי ונתנה תוספת של 10%.

אתייחס לנושא של המנב"ס, כי באמת הנושא של המנב"ס הוא באיזשהו מקום בא לידי ביטוי במסגרת התוספת. מה שקרה לגבי המנב"ס, זה שבמשך שלוש-ארבע שנים משרד החינוך הפעיל איזשהו פיילוט של מנב"ס והוא נתן שיפוי בגין התוספת הזאת, וכל עוד באמת היה שיפוי, אנחנו שילמנו את מנב"ס. גם היום אם יש מצב שעדיין משרד החינוך משפה איזושהי רשות, אז אני כגוף מנחה אומרת שאני גם מאפשרת לשלם את המנב"ס, אז גם תוספת של 10% לא באה לידי ביטוי, אבל אנחנו יודעים שהשיפוי הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
המנב"ס, הייתם רק צינור.
עירית ורונין
היינו צינור. תוספת המנב"ס כרגע למיטב ידיעתי עומדת להסתיים מבחינת השיפוי.
קריאה
הסתיימה.
עירית ורונין
הסתיימה.
לימור הדר
אישרו 50 תוכנות חדשות - - - . מספיק עם המנב"ס הזה. זה לא רלוונטי כבר. יש לנו 50 תוכנות חדשות שאנחנו עובדים איתם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני מזדהה עם הלחץ שלך אבל חבל שהתפרצת.
לימור הדר
זה לא לחץ. אני פשוט שומעת כל הזמן מנב"ס, מנב"ס. למה לא מנב"ס ב'? למה לא שער החינוך? למה לא מערכת האושר? למה לא מערכת שילובית? מה מנב"ס כל היום?
היו"ר יעקב מרגי
גבירתי, מי הדוברת?
לימור הדר
לימור.
היו"ר יעקב מרגי
לימור, מה תפקידך?
לימור הדר
אני מזכירת בית ספר.
היו"ר יעקב מרגי
השאלות ששאלת, תסתובבי לעצמך ותשאלי את לימור למה.
לימור הדר
זה לא עוזר לי.
היו"ר יעקב מרגי
רק את עצמך.
לימור הדר
כל בוקר כשאני מגיעה לעבודה ואני מקבלת הנחיות חדשות ממשרד החינוך, אני שואלת את עצמי מה קורה פה?
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה.
עירית ורונין
בגלל שאנחנו בעצם ידענו ששיפוי משרד החינוך עומד להסתיים, אנחנו באמת בהידברות ביחד עם ההסתדרות. הגענו להסכמה שהתוספת של 10% היא בעצם גם בגין מטלות של המנב"ס כדי באמת לתת מענה גם להיעדר שיפוי.

לגבי מה שדורית אמרה כאן, האבחנה בעצם של מתח הדרגות של המזכירות נעשית לפי מספר כיתות ולא לפי רמה של הרשות.
דורית יוסף סולומיאני
רמה של רשות בלבד.
עירית ורונין
לפי מספר כיתות, כאשר בעצם המזכירות בניהול עצמי קיבלו באמת דרגה נוספת, מזכירות שהן בעצם עברו קורס מנהלניות או לצורך העניין עונות על תנאי הסף.
קריאה
30 שקל לחודש.
עירית ורונין
אנחנו באמת עשינו מאמצים ביחד עם ההסתדרות ועם האוצר ובאמת נרתמנו כאן ללא כל שיפוי אלא מהכיס של השלטון המקומי לתת תוספת נוספת כמו שהיא ניתנה בהסכם של 14.7.2016. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משרד האוצר.
קובי אייזדורפר
אין לי יותר מדי מה להוסיף על הדברים שנאמרו פה, בעיקר על הכיוון שיו"ר הוועדה התווה. אם יש דברים שצריכים לעשות באמצעות שיח עם מרכז השלטון המקומי לבין ההסתדרות, אם יש בעיות בין המזכירות לבין הארגון היציג, כמו שאמרת כבוד היושב ראש, לא אני ולא אתה היועצים שלהם. הם יכולים לפתור את זה באופן פנימי.

הערה אחת לגבי הסכם המסגרת של 2016. כמו שאמרה נציגת מרכז השלטון המקומי, יש על ההסכם הזה שקט ומיצוי וכמו שאמרה קודם עורכת דין גילי מטעם שדולת הנשים, אין פה שום דבר שונה מכל הסכם שנחתם. יש שקט ומיצוי על כל הסכם וזה ההסכמים. זה לא השתקה ספציפית למזכירות או לכל אוכלוסייה אחרת. יש שקט ומיצוי על כל הסכם. כשייגמר ההסכם, אפשר לפתוח ולדבר.
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי לך שחסכתי לך את הנאום.
קובי אייזדורפר
כן, אז קיצרתי עוד ממה שחסכת לי. אני סיימתי. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הסתדרות המעו"ף.
רות לוי
אני רוצה לפנות לחברי הכנסת, בעיקר לחבר הכנסת גנאים בהתחלה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אבל רק כדי להתייחס, מאחר ופתחתי ואחת המסקנות הייתה ב-2016 שכל הגורמים יישבו, אמרו שלא ישבנו.
רות לוי
ישבנו והוספנו וזה לא מספיק ואני מבינה ואני יודעת. אם אנחנו נשב עם חבר הכנסת מרגי כמו שישבנו לעניין הגדרת תפקיד, אני אהיה יותר ממאושרת, ובשביל זה צריך את המזכירות, כי הן יודעות מה לעשות, הן יודעות איך הן עושות. דיברתי עם כמה נציגות פה, אני מכירה את רובן פחות או יותר, יודעת בדיוק מה צריך לעשות. אשמח לשתף איתך פעולה.

עכשיו לחבר הכנסת גנאים.

לכל המזכירות בארץ, מזכירה היא לא אחות, מזכירה היא לא רופא, היא לא פסיכולוג והיא לא פסיכיאטר, ואני אומרת את זה לכל מזכירה ומזכירה, לא לתת תרופות, לא לעזור למורה לתת תרופות וגם לא לשים פלסתר. זה לא התפקיד.
היו"ר יעקב מרגי
רותי, את יורדת מהכביש הראשי, צועדת בשביל ישראל כי יותר נוח לך. זה לא פותר את הדיון.
רות לוי
אני עונה לשאלה-שאלה.
היו"ר יעקב מרגי
את רוצה לתת להן ייעוץ? תוציאי להן חוזר.
רות לוי
הן יודעות את זה.
היו"ר יעקב מרגי
יש לכם חוזרים יפים עם לוגו של הסתדרות המעו"ף.
רות לוי
אני חייבת לענות לחבר הכנסת שהוא נותן להן תפקיד, שעוד יחשבו שיש להן תפקיד שהוא לא שלהן.
היו"ר יעקב מרגי
הוא לא נתן להן תפקיד. תקשיבי טוב, את יודעת מה הן רצו לענות לך כרגע? עם כל הכבוד, תשפטי אותנו. אנחנו נמצאים בבית הספר כרגע באירוע שכרגע "חי" והילד - - -, והיא גם אימא, היא לא רק מזכירה, היא גם אימא והיא גם אחות של והיא רואה את זה.
רות לוי
כן, והיא תיתן אקמול לילד שהוא אלרגי לאקמול.
היו"ר יעקב מרגי
זה בדיוק להיתלות בדבר הכי שולי של הדיון. תתמקדי בליבה של הדיון.
רות לוי
אוקי. אני רוצה להפנות את כולם באמת למוקד בדיקת תלושי שכר של הסתדרות המעו"ף. זה לא עולה כסף, זה בחינם. מזכירה מרמת נגב שביקשה לא להגיד את שמה, קיבלה עכשיו 11,000 שקל. ההסתדרות נותנת את המענה לבדיקת תלושי שכר. כשאתם בודקים את תלוש השכר, בודקים עוד - - -
היו"ר יעקב מרגי
רותי, את יודעת מה את אומרת לי עכשיו? ש-9,000 מזכירות, לא רוצה להגיד לך מה את חושבת עליהן, לא מבינות מתלוש השכר שלהן. אולי תלכי ותדבקי מה קרה ברמת נגב או שער נגב, למה באמת היא קיבלה את התוספת, תמצאי שזה לא קשור לתפקיד שלה. את לוקחת מקרה אחד, רוצה להשליך על הכלל כשאומרים לך פה שמזכירות "מגרדות" מלמעלה את שכר המינימום. את יודעת מה, גם אם הן מקבלות 11,000 ₪, אני אומר לך, מרגע שהטילו עליהן מטלות נוספות ואף אחד לא דאג לשפות אותן כמו ששיפו את הרשויות המקומיות, כמו ששיפו סקטורים אחרים, אז עם כל הכבוד, מישהו כשל פה.
רות לוי
אבל זה לא נכון. סליחה, אתה נותן לה להגיד דברים שהם לא נכונים.
היו"ר יעקב מרגי
תני לי לסיים.
רות לוי
התפקיד שלי זה לשמור עליהן.
היו"ר יעקב מרגי
עם כל הכבוד, אנחנו שעה מקיימים דיון על הליבה של הדיון. בחרת להתחיל מסביב-מסביב.
רות לוי
תנחה אותי.
היו"ר יעקב מרגי
אני מנחה אותך, לכן אני מביא אותך לליבה של הדיון. הליבה של הדיון כרגע, ולא משנה כמה הן משתכרות, ולו השתכרו אפילו כמו העשירון העליון. אני אומר לך כרגע, זה מה שצריך לגרות אתכם, הסתדרות המעו"ף. יש סקטור שלם פה שהוספו עליו מטלות נוספות של הניהול העצמי והנה אני אומר לך, אם לא היה השלטון המקומי עוצר את הרפורמה של הניהול העצמי, הן היו היום טובעות בעוד עשרות מטלות. השלטון המקומי עצר את משרד החינוך מיישום הניהול העצמי המלא שהוא יותר ממה שאתן עושות היום. יותר ויותר בהרבה תחומים. השלטון המקומי עצר את זה, לא אתן, אז אני מצפה מההסתדרות שהוא גוף יציג - - -
רות לוי
לא, אתה סתם כועס.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו תעני לי, אני לא כועס.
רות לוי
בטח שאתה כועס. אתה לא מקשיב.
היו"ר יעקב מרגי
תני לי לסיים ותתייחסי. הסתדרות המעו"ף הייתה צריכה בשלב ההכלה הראשוני לעצור את התהליך. עכשיו תגידי לי מה את מתכוונת לעשות.
רות לוי
אוקי, עכשיו אני אגיד לך גם מה עשיתי. אני עובדת כאן שלוש שנים. בשנה הראשונה שנכנסתי, ראיתי שהוסיפו להן "בית ספר של הקיץ", וכל הבנות כאן עדות. הדבר הראשון שעשיתי, זה שלא יתנו להן מטלות חדשות בלי תגמול, והן קיבלו תגמול ובעזרת השם הוא גם יעלה.
היו"ר יעקב מרגי
ניהול עצמי, מה היה איתו?
רות לוי
קיבלו דרגות נוספות.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
למה חלק לא קיבלו?
רות לוי
מי שלא קיבל, בגלל זה יש לי את מוקד בדיקת תלושי השכר שלא נותן לי להשלים, ושם אני רואה מי קיבלה דרגה בזמן, מי לא קיבלה דרגה בזמן. אנחנו תובעים רטרואקטיבית. אנחנו הולכים לוועדת - - -
היו"ר יעקב מרגי
את אומרת שיש דרגה מיוחדת לניהול עצמי?
רות לוי
כן.
היו"ר יעקב מרגי
לא במסלול הקידום הרגיל.
רות לוי
אני אומרת לך שכן.
היו"ר יעקב מרגי
את אומרת שבהסכם יש תוספת דרגה מיוחדת, ייעודית למי שעבר לניהול עצמי, לא במסגרת מסלול הקידום הרגיל.
רות לוי
היא צריכה לעבור קורס של ניהול עצמי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
קידום בדרגה של הניהול העצמי, זה תלוי בהסכמה של הרשות?
רות לוי
לא.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מה לא? פנו אלי מזכירות שהרשות סירבה לחתום להן ועדיין לא קיבלו את הדרגה.
רות לוי
אז אני מבקשת שייפנו דחוף לוועד ולעשות ועדה פריטטית.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הן פנו ואמרו להן, אתן צריכות חתימה של הרשות. כל רשות עושה דין לעצמה, לצערי.
רות לוי
זה לא בסדר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הן יכולות לפנות אליך?
רות לוי
הן צריכות לפנות אלי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני מבקש ממך להירגע קצת.
רות לוי
אני כועסת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גם כבוד לנו, גם כבוד למזכירות. אם לא הייתה באמת בעיה, אנשים לא היו מגיעים לכאן. יש לנו ישיבות לפעמים שכמעט אין אנשים, אז כנראה שיש בעיה. חבר הכנסת גנאים וחבריי כאן מצביעים באמת על קשיים רציניים, אז בואו ברוגע נתקדם קצת ונרגיש שאנחנו מתקדמים. לא צריך לכעוס.
רות לוי
לא, אני לא כועסת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תקשיבי לקשיים הללו וננסה להתקדם.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
רות לוי
אני פונה למשרד החינוך שהוא נעלם לי פתאום, שיחזיר את התוספות שהוא לקח, כי הבנות לא הפסיקו לעבוד.
היו"ר יעקב מרגי
איזה תוספות הוא לקח?
רות לוי
את תוספת המנב"ס. את יכולה לקרוא לה מנב"ס, מנב"סנט, ציפור. מה אכפת לי, אני צריכה תוספת לעבודה שאת עושה והוא לקח את זה. אני מבקשת שיחזיר את זה.
היו"ר יעקב מרגי
זה במסגרת פיילוט היה?
רות לוי
לא, זה לא היה במסגרת פיילוט.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
משרד החינוך נתן שתי תשובות: אחת, פיילוט, שנית, שאין תקציב.
רות לוי
זה היה לשלוש שנים כדי שהבנות יתרגלו לעבור מכתב יד למחשב, אבל זה חודש לאורך השנים.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
האוצר נמצא פה. האם אתה יודע - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא אמר לך שלא. אין לו שום דבר פתוח.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
סליחה, רותי. האוצר, האם אתה יודע מזה שהחינוך לקח את התוספת הזאת?
קובי אייזדורפר
לא.
היו"ר יעקב מרגי
זאת התוספת שהייתה חד פעמית לשלוש שנים?
רות לוי
וחידשנו את זה כל שנה.
היו"ר יעקב מרגי
אוקי, תודה.
רות לוי
מה שאני מבקשת ממשרד החינוך ואני צועקת פה את צעקתן של המזכירות, מה שקורה הוא, בגלל הגדרת התפקיד שכתוב שהיא צריכה גם שהמנהל הוא המנהל המקצועי שלה, כל גחמה שיש למנהל הן עושות. אני פונה למשרד החינוך, אני פונה לחברי הכנסת. אני חושבת שכן צריך לעשות הגדרת תפקיד, שלא כל מנהל או כל 'פיפס' של משרד החינוך יוטל על המזכירה, ואני מבינה את המזכירות שלא נעים להן כי המנהלת היא זאת שהיא עובדת איתה יום-יום ובכפיפה ולא נעים לה להגיד לה לא, כי ההסתדרות אמרה שלא.
היו"ר יעקב מרגי
רותי, למי את פונה שצריך לעשות הגדרה חדשה של התפקיד?
רות לוי
אני רוצה לעשות את זה יחד איתך כמו שעשינו עם הסייעות.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבי, אני יכול לבוא ולעזור לך. קודם כול את צריכה לרצות. ההסתדרות צריכה קודם כול להאמין במצוקה. אחרי שאתם מאמינים במצוקה, לרצות לשנות, להתמודד, לשים את הכוח הזה. 9,000 עובדים במשק שכנראה הוא לא מזיק לאף אחד, לא מזמזם לאף אחד באוזן. כן לשים אותם בקדמת הבמה ולהתייחס אליהם ולשים את זה על השולחן. תפני ליושב ראש ההסתדרות ותגידי לו, תקשיב, יש מצוקה אמיתית, בשינויים שחלו במערכת החינוך פספסנו את המזכירות - - -
רות לוי
אנחנו לא פספסנו את המזכירות. יש להן הגדרת תפקיד. אני לא אוהבת את הגדרת התפקיד הזה.
היו"ר יעקב מרגי
את אמרת את אותן מילים כמו שלי, רק עכשיו את מחפשת איך אתם לא נפגעים. כשאני אומר לך פספסנו, את בעצמך אומרת שאת לא אוהבת את הגדרת התפקיד, נכון? כי היא לא מתאימה כבר, נכון?
רות לוי
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אז פספסנו, ואני אמרתי את זה בלשון רבים כדי שלא תיפגעי, ובכל זאת נפגעת.
רות לוי
אני לא נפגעת.
היו"ר יעקב מרגי
לא אמרתי, פספסתם. ההסתדרות פספסה. אולי ככה זה יחלחל יותר טוב. פספסתם, אתם הארגון היציג. אני לא ארגון יציג של המזכירות. אתם הארגון היציג. תפני למזכ"ל ההסתדרות בעקבות הדיון הזה. אני גם אוציא לו פנייה, אבל תיפני, תעבירו לו את הטונים של הדיון הזה. תעבירו את המצוקה בפנים, תראי את המבטים האלה. יושבים פה, שורפים שעה וחצי. באו ממרחק לירושלים הפקוקה. בלי ציפיות הגיעו לדיון. גם אני הגעתי בלי ציפיות לדיון, כי אנחנו חסרי אונים. הדרך היחידה, שניסנקורן שיודע להוביל מהלכים כשהוא רוצה, במדינת ישראל, ייקח את ה-9,000 עובדים האלה וישים אותם. תאמיני לי, לאוצר זה כלום. אם הוא בא לשר האוצר במסגרת השיחות היום-יומיות שיש לו בנושאים רבים כאלה ואחרים והוא אומר לו, תקשיב, יש פה איזה נושא שהוא אפילו לא מדגדג לך את הספינה התקציבית וצריך לשים את זה על השולחן, תאמיני לי שהוא יעשה את זה, אבל מישהו צריך לקחת את זה. מי שצריך לקחת את זה, זה אבי ניסנקורן. לא לחינם אמרתי לך, למי את פונה? אני מוכן לסייע אחר כך בשולחן עגול יחד עם השלטון המקומי, רק תאמרי שיש היענות. תבואי, תגידי לי תשובה.
רות לוי
רק עכשיו הם קיבלו 10%. זה לא שאנחנו לא עושים כלום.
היו"ר יעקב מרגי
ה-10% האלה, את ואני וגם השלטון המקומי מבינים שהתמסמסו עם הביטול של המנב"ס. נכון, ה-2% פלוס התוספות כמו שקיבלו כל עובדי המגזר הציבורי, זה בלי טובות. אנחנו מדברים כרגע על תוספת המטלות, על שינוי הגדרת תפקיד של המזכירות. את בעצמך מכירה בזה. אם את לא מכירה בזה, תגידי. מותר לך, זאת דעתך המקצועית, אבל את לא אומרת.

בואו נסכם את הדיון בכיוון הזה לפחות, שהמסר הזה שיש בדיון הזה יעבור לאבי ניסנקורן. אנחנו גם נכתוב זאת בסיכום. אני מבקש אותך להסביר לו בהמשך לפנייה שלי, להעביר לו את הטונים, את התחושות ולשים את זה. זה לא כסף גדול. זו קבוצה קטנה אבל היא דומיננטית במערכת החינוך. היא חלק בלתי נפרד מאותם 200,000 עובדי הוראה ואחרים שנלווים למערכת החינוך.
רות לוי
התשובה טמונה במשרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
תאמיני לי, אם אבי ניסנקורן ידבר עברית, שר האוצר ושר החינוך ידברו פורטוגזית. הוא צריך לרצות. מה לא ברור? רותי, אני מתפלא עלייך. את תופסת ותק בדיונים האלה ואת נשארת אותו דבר.
רות לוי
זה לא נכון, אני מקדמת.
היו"ר יעקב מרגי
לא, בתגובות שלך. אני אמרתי שאת לא עושה? את מקדמת ועושה, אבל בתגובות שלך אני מרגיש שאני תמיד באותה מריבה איתך.
רות לוי
אני לא רבה איתך. אני חושבת שאנחנו מדברים אותו דבר. אני חושבת שאני ואתה מדברים אותו דבר, רק בקול רם.
היו"ר יעקב מרגי
אני מרגיש שאת לא מצליחה להבין אותי ואני לא מצליח להבין אותך.
רות לוי
ואני חושבת שאנחנו מדברים אותו דבר.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא הבנתי ככה אבל אני שמח. רק תגידי לי לא בתנועת ראש, שאכן אבי ניסנקורן יקבל את המסר. זה מה שחיכיתי בעשר הדקות האחרונות. שמעתי ארבע פעמים לא, לא, לא.
רות לוי
לא על מה?
היו"ר יעקב מרגי
על כל מיני דברים, רק לא על זה.
רות לוי
עם זה אני מהנהנת בראש ולא מפסיקה.
היו"ר יעקב מרגי
אז תאמרי לי, אנחנו נעביר את המסר.
רות לוי
אני באופן אישי אעביר את המסר הזה לאבי ניסנקורן.
היו"ר יעקב מרגי
ואני גם אוציא את זה בסיכום. תודה.
רות לוי
יחד עם זאת אני גם רוצה להעביר את המסר למזכירות, שכן סופרים אותן, שהן לא שקופות כמו שהן חשות.
היו"ר יעקב מרגי
אמרת זאת.
רות לוי
אבל הן כל הזמן אומרות, אנחנו שקופות, אנחנו שקופות. הן האחרונות שקיבלו עכשיו תוספת של 10%.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אף אחד לא אמר שההסתדרות לא עושה כלום, אבל פספסנו. ברגע שיש שינוי במהות התפקיד, בהגדרת התפקיד ולא התקבל שיפוי חוץ מאותה דרגה, שאני לא שמעתי מסר חד משמעי שזה מיושם, את בעצמך אומרת שיבדקו - - -
רות לוי
לא. סליחה, זה מיושם.
היו"ר יעקב מרגי
תני לי לסיים, זה לא שחור-לבן. תקשיבי מה אני בא לומר. זה תלוי גם ברצונה של רשות מקומית, ביכולתה של רשות מקומית. את מכירה מה זה רשות מקומית עם חשב מלווה?
רות לוי
כן, ואני רבה איתם כל הזמן.
היו"ר יעקב מרגי
רשות מקומית עם חשב מלווה, ברגע שאין לו כסף, לא מעניין אותו לא הסכם קיבוצי, לא מעניין אותו כלום והוא לא יחתום.
מלכי מן
אני רוצה לומר מילה אחת בהקשר למה שרותי אמרה. רותי, כבר בישיבה הקודמת הוטל על ההסתדרות ועלייך הנושא של הגדרת התפקיד, ואני זוכרת את זה טוב מאוד.

דבר שני בקשר לבדיקת תלושי השכר. אני בתור נציגת ועד של מזכירות בתי הספר בירושלים, רובם שלחו להסתדרות את התלושים. קיבלנו שמגיע לנו דרגות ולפעמים שתי דרגות נוספות. הרשות אומרת, מי זאת ההסתדרות?
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משרד החינוך פה? בבקשה.
לבנת גבריאלוב
שמי לבנת גבריאלוב, אני שייכת לאגף תקציבים במשרד החינוך.

משרד החינוך הוא גוף שמיישם את כל הסכמי השכר שנקבעים בין הסתדרות למעו"ף לשלטון המקומי. אנחנו הגוף שמיישם את ההחלטות בדומה לכל עובדי הרשות המקומית.
היו"ר יעקב מרגי
גברת גבריאלוב, מעבר לפורמליסטיקה, ותודה שאמרת, ואין ספק שמשרד החינוך, לכן גם אם הייתם מבחינתי כמעט לא שוליים, אז זניחים בדיון הזה.

לאור הסיכום שאני הולך לסכם אותו, כי בסוף כל השחקנים צריכים להיות על המגרש הזה של השינוי. משרד החינוך הוא שחקן מרכזי. אנחנו נביא את האוצר לשם. אני רוצה שהמסר הזה, ברגע שאתם מכירים בשינוי שנעשה, עם כל מה שאתם עוד הולכים לעשות ורוצים לעשות עם הניהול העצמי ותוספת המטלות, לכשיהיה דו-שיח של יו"ר ההסתדרות החדשה אבי ניסנקורן יחד עם שר האוצר ויחד עם שר החינוך, שיהיו מודעים. זה מה שאנחנו מצפים. תודה.

הסיכום ברוח הדברים כפי שאמרתי. אנחנו נפנה ליו"ר ההסתדרות לקחת את הסוגיה הזו של מזכירי בתי הספר, לשים אותה פתוחה לדיונים ביחד עם שר האוצר ומשרד החינוך והשלטון המקומי שהוא המעסיק. אנחנו נוציא פנייה בעקבות הסיכום ונקווה שיהיה שינוי.

הנה אני אומר לכם שוב, לא תעזרו לעצמכם, אף אחד לא יעזור לכם. תתאגדו בהתאגדות פנימית ושימו לכם את זה. אני עוד דיון על המזכירות לא מקיים. אם אתן לא יודעות לעזור לעצמן, אנחנו לא נוכל לעזור.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אלא אם יש בשורות טובות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:55.

קוד המקור של הנתונים