פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-25OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 559

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, כ"ז בשבט התשע"ח (12 בפברואר 2018), שעה 9:30
סדר היום
מעקב אחר תכנית העבודה של המשטרה למיגור האלימות במגזר הערבי
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר

זאב בנימין בגין – מ"מ היו"ר

טלב אבו עראר

אכרם חסון

לאה פדידה
חברי הכנסת
ג'מעה אזברגה

איתן ברושי

מסעוד גנאים

ג'מאל זחאלקה

דב חנין

מיקי לוי

עאידה תומא סלימאן

עיסאווי פריג'
מוזמנים
ג'מאל חכרוש - ניצב ר' המנהלת לחברה הערבית, המשרד לבטחון פנים

אסי אהרוני - רמ"ד נכסים מנהלת לחברה עברית, המשרד לבטחון פנים

וג'דען סאפדי - מנהל תחום מחוז צפון בחברה הערבית, המשרד לבטחון פנים

נופר רוזנצוויג - ע' ר' מנהלת, המשרד לבטחון פנים

אלינור אמסלם - רל"ש ראש מנהלת, המשרד לבטחון פנים

מירי מילמן - ראש אח"מ, משרד הביטחון

ליאור לוזון - מש"קית דוברות, משרד הביטחון

עמיחי דוד - רפרנט בטחון פנים באגף תקציבים, משרד האוצר

יעל קרמה - מנהלת אגף, משרד האוצר

מוחמד כעביה - מרכז המגזר הבדואי, משרד ראש הממשלה

רינת בניטה - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

חיאם קעאדן - סמנכ"ל המגזר הערבי, מרכז השלטון המקומי

איילת טייטלבוים - מנהלת מחלקת עיר ללא אלימות, עיריית רמלה, מרכז השלטון המקומי

כאמל ריאן - יועץ, מרכז השלטון המקומי

חוסיין הייב - ראש מועצה מקומית טובא זנגריה

עבד אל כרים אזברגה - חבר מועצת העיר לוד

חיים דב לוינסון - כתב פוליטי, עיתון 'הארץ'

אמנון בארי-סולציאנו - מנכ"ל שותף, יוזמות קרן אברהם

רסול סעדה - מנהל מיזם קהילות בטוחות, יוזמות קרן אברהם

עדי שטיין - נציגת יוזמות קרן אברהם

אייד חרב - כתב פנים, תאגיד השידור הישראלי

אזברגה חוסיין - מוזמן/ת

זינה סואעד - מוזמן/ת

שרה זועבי - מוזמן/ת

חטיב זיאנה - מוזמן/ת

פריד תאיה - מוזמן/ת

זינה סוואד - משקיפה, המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
איילת לוי נחום
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים

מעקב אחר תכנית העבודה של המשטרה למיגור האלימות במגזר הערבי
היו"ר יואב קיש
בוקר טוב, שלום, אני פותח את הישיבה. נמצא איתנו מהמשרד לבטחון פנים, מהמשטרה, ניצב ג'מאל חכרוש, ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה ביישובים הערביים. הישיבה הזו זו ישיבת מעקב ואנחנו נשמע ממנו על איפה נמצא המהלך של המשטרה להורדת האלימות במגזר הערבי. זו המטרה שלנו בדיון הזה.

אני רוצה להתחיל ולומר דבר שהוא מאוד ברור. האלימות במגזר הערבי פוגעת קודם כל בחברה הערבית עצמה וזה ברור לכולם. אנחנו יותר ויותר רואים שהמגזר בפני עצמו הוא חסר אונים מול אותה אלימות והסיבה לכך היא, לא יודע אם לקרוא לזה חוסר האמון או הקשר שהוא מאוד מורכב בין המגזר לבין גורמי אכיפת החוק. אין ספק שזה חלק מהמהות שאמורה לפתור את הבעיה של האלימות במגזר וכל עוד הקשר הזה יישאר, אני אפילו לא יודע אם להגיד כבדהו וחשדהו, אבל חשדהו בוודאי, אז כל עוד זה שם יהיה קשה להביא לתוצאות משמעותיות בהורדת האלימות.

אני רוצה להגיד שהבעיה הזו היא בעיה אמיתית, אין לה שום קשר בין הנושא של ההתנצחות בין ימין ושמאל, או בין יהודים לערבים, זה ממש לא רלוונטי, אנחנו נעשה פה דיון שחברי כנסת יהיו פה מכל הסיעות ומן הסתם גם לי יכולות להיות דעות שונות לחלוטין מהם בנושאים מסוימים, אבל בנושא הזה אני חושב שכולנו מאוחדים במשימה החשובה הזו.

בכלל לגבי המגזר הערבי אני חושב שאנחנו רואים שתי מגמות. יש מגמה אחת שהיא מגמה מאוד מסוכנת, שצריך להילחם בה, מגמת ההתבדלות, אנשים שפונים לטרור ואלימות כלפי המדינה וכלפי רשויות החוק. המקרים האלה, לא נדון בהם עכשיו, אבל אני אומר לכם שאנחנו נילחם בהם בכל הכוח. בצד השני מגמה מאוד טבעית ונכונה של אזרחים במגזר הערבי שרוצים לחיות כאזרחים שווי זכויות לחלוטין במדינה יהודית דמוקרטית נורמטיבית ששומרת חוק ושהם מסוגלים להרגיש שגם רשויות החוק משרתות אותם במדינה זו.

ואולי עקב הבלבול בין המגמות האלה אנחנו הגענו למצב שנוצר חוסר אמון במגזר עם הרשויות עצמן. לכן אני אומר לכם, גם כחבר, בן לתנועת ז'בוטינסקי, שרואה חשיבות בשוויון אזרחי של זכויות, וחובות דרך אגב, גם לחברה הערבית, אני אעשה כל מה שאני יכול בשביל באמת שאזרחי ישראל מהמגזר הערבי ירגישו שרשויות החוק נועדו קודם כל בשבילם, בשביל לשמור על ביטחונם ובשביל למנוע את האלימות במגזר. אני רוצה להגיד שהממשלה, ובעניין הזה אני גאה שממשלת הליכוד, בהובלת הליכוד, עושה לא מעט לשינוי המצב ואנחנו נשמע מהניצב על הגיוסים, על תחנות המשטרה, על תכנית העבודה וכל מה שקשור בהתפתחות בעניין הזה.

יש לנו עוד הרבה מה לעשות והדרך ארוכה. הישיבה הזו תהיה ישיבת מעקב וביקורת על ההתקדמות של העשייה של המשטרה. עיקר השיח יהיה שבו ניצב חכרוש יציג את העניין, אבל לפני שאנחנו נתחיל במצגת שלך אני כן הייתי רוצה לראות אם חברי הכנסת רוצים להגיד כמה מילות פתיחה, בקצרה, בבקשה. אין מצגת, יהיו רק דברים. רשום לי אכרם חסון ראשון. בבקשה.
אכרם חסון (כולנו)
בוקר טוב לכולם. אדוני היושב ראש, קודם כל תודה רבה על קיום הדיון החשוב הזה. ללא כל ספק בשנה האחרונה קיימנו לפחות, לא רוצה להגזים, אבל לפחות שבעה דיונים עם ג'מאל חכרוש ועם צמרת המשטרה כי הנושא הזה הוא נושא שכואב לכולם. כל שבוע באופן קבוע אני מתארח בפאנל פנורמה בטלוויזיה של הלא ואני שומע את ראשי המגזר הערבי באותו סצנריו, באותו תקליט, 'המשטרה אשמה', 'המשטרה אשמה', ו'אין לנו מענה, אין לנו עזרה ואין לנו סיוע'.

אני רוצה להגיד לכם בצורה הכי אחראית, אני חושב קודם כל אנחנו, כנבחרי ציבור במגזר הערבי, לא רק חברי כנסת, כל מי שנושא בדגל של אחריות ציבורית ומשרת את האוכלוסייה הערבית נלחם בתפקידו במלחמה באלימות. אני זוכר בישיבות בשנתיים האחרונות עם המשטרה, כל דבר כמעט שביקשנו מהמשטרה וכל דבר כמעט שביקשנו מהשר כדי לעשות באו לקראתנו שנעשה, אבל לצערי הרב האלימות לא ירדה מסדר יומו של המגזר הערבי. יותר מ-300,000 כלי נשק מסתובבים בצורה לא חוקית ומסכנים את האזרח היהודי לפני הערבי במדינת ישראל. לא היה לנו מספיק מענה, למרות שהמשטרה עשתה הרבה מבצעים ואנחנו שותפים ואנחנו מקבלים דיווחים כחברי ועדת הפנים ואנחנו רואים את העשייה הרבה, גם הוקמו תחנות משטרה, הוגדלו המכסות מבחינת משרות בנקודות משטרה שהעלו אותן לדרגת תחנה, הוספו תחנות חדשות, אבל אני חושב שכחברה אנחנו נכשלנו.

ברגע שאני מסתכל ואני רואה מעל 53% מהאנשים האלימים בחברה הישראלית, אלה שפגעו באחרים או עובדי ציבור או אזרחים רגילים, הם מהמגזר הערבי, כאשר אנחנו בקושי 22% אז סימן שמשהו לא בסדר. כאשר אנחנו מאבדים 1,300 איש, אזרחים ערבים שנרצחו על ידי ערבים במשך עשר השנים האחרונות, זה אומר שמשהו אולי בתרבות שלנו נפגם. אנחנו צריכים להשקיע יותר במערכת החינוך הערבית בנושא האלימות, צריך להשקיע את התקציבים שם. המשטרה לא יכולה לפתור לנו את כל הבעיות.

לכן אני קודם כל שמח שאנחנו נשמע את הנתונים, אבל אני מבקש מכבודך שאנחנו נזמן גם את שר החינוך בישיבה הבאה ונבדוק איך אנחנו מעצימים את מערכת החינוך, איך אנחנו משקיעים בגני הילדים, בכל בתי הספר, גם בחברה עצמה, כדי לשנות את התרבות, להביא ליותר סובלנות וליותר אחריות, כי אנחנו מדברים על החיים שלנו. אני חושב, כפי שאמרתי, שאנחנו כולנו נכשלנו בזה.
היו"ר יואב קיש
תודה. אני רוצה להגיד שבאמת עד היום עסקנו בשני נושאים עיקריים בתוך האלימות ככלל, האחד זה כמובן כמות הנשק הבלתי חוקית, שהיא איזה שהוא טריגר לכל הבעיה במגזר, ונושא נוסף זה אלימות כלפי נשים, רצח נשים במגזר. באמת שני נושאים שככה טיפלנו בהם בצורה יותר ממוקדת בתוך כל תחום האלימות. אתה מוסיף את הנושא של החינוך, אני חושב שזה באמת ראוי ואנחנו נבחן להתקדם עם זה.

לאה פדידה, בבקשה.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
קודם כל נושא מיגור האלימות הוא נושא ראשון במעלה בכלל במדינת ישראל ואם עסקינן במגזר הערבי, אלימות היא אלימות וצריך למגר אותה ולהוקיע אותה, נקודה. אבל אני רוצה להתייחס לשתי נקודות. כשנשים מתלוננות, ו-80%, על פי דוח המחקר של הכנסת, מהפשעים נגד הנשים והרצח נגד נשים לא מפוענח, זו נקודה אדומה. אנחנו צריכים לשים לב, אנחנו יודעים שלמשטרה יש כוח הרתעה וכוח חינוך, אישה שמגיעה למשטרה ומתלוננת צריכה להיות בטוחה שנעשה הכול והכול למנוע את הרצח שלה ולפענח את הרצח לכבוד משפחתה ולזכרה ואנחנו רואים ש-80% מהמקרים לא מפוענחים.

לעומת זאת אנחנו לא יכולים לבוא ולהגיד שהמשטרה אשמה. יכול להיות שניתן לעשות יותר, יכול להיות שדרושות עובדות סוציאליות בשפה הערבית והסברה, אבל אנחנו צריכים, ואני מסכימה איתך חבר הכנסת, לעבור לחינוך ולהגיד שאלימות היא לא הפתרון לכול. אנחנו עדים בחודש האחרון למקרי ירי ושריפת מכוניות וירי על מסגד וגבר נרצח ורצח על כבוד המשפחה ורצח על כבוד כזה או אחר. מישהו פה צריך להבין שאנחנו נמצאים במדינת ישראל, מדינה דמוקרטית, שההווי הזה והמסורת הזו השתנתה ואנחנו צריכים לכבד את החוק, לכבד את החברה בה אנחנו נמצאים, להיות איש לרעהו בלי אלימות והחובה היא על שני הצדדים. על החברה הערבית להוקיע, לחנך ולצאת במסע הסברה, ועל המשטרה לתת דגש יותר לתרבות ולהווי במסגרת של עובדות סוציאליות, שוטרים דוברי השפה, הסברה בכיתות, כי בסופו של דבר אנחנו לא רוצים להגיד 'נו נו נו אתם פוגעים בעצמכם', אלא אנחנו רוצים להגיע לחברה שיהיה בטוח להסתובב בה בכל מגזר, בכל עדה, שמדינת ישראל תהיה מקום בטוח יותר וכל אזרח יגיד 'אני יודע שמשטרת ישראל עושה הכול על מנת גם למנוע ועל מנת גם להגן עליי ולפענח, חלילה, אם יהיה רצח של נשים כזה או אחר'. תודה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה, חברת הכנסת לאה פדידה. חבר הכנסת טלב אבו עראר, בבקשה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
תודה, מכובדי היושב ראש, על קיום הדיון החשוב הזה. אני באמת לא רוצה שהדיון הזה והישיבה הזאת יהיו רק לפרוטוקול, אלא עם תכניות, לשמוע מהמשטרה מה היא מתכוונת לעשות. האלימות ממשיכה לחגוג באזורנו, ביישובינו, ולכן רמת הפענוח עדיין, מלפני כמה שנים, כמעט שלא פוענח מקרה רצח אחד. אני פונה לנציג המשטרה, עם כל הכבוד, מכובדי היושב כאן, חכרוש - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
מה זה חכרוש?
היו"ר יואב קיש
ניצב ג'מאל חכרוש.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
מה זה חכרוש? ג'מאל חכרוש, זה השם שלו.
לאה פדידה (המחנה הציוני)
אוקיי, לא, חשבתי שזו איזו מילה בערבית שאני לא מבינה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
שכל הזמן הוא מייצג כאן את המשטרה, הוא ערבי, אבל באמת כדאי בישיבות כאלה שיהיה נוכח גם המפכ"ל כאן, לפחות, אם לא השר.
היו"ר יואב קיש
אני אתייחס לזה. קודם כל ככה, אני ניסיתי לתאם עם המפכ"ל, הוא אמר שהוא לא יכול להגיע. הוא רצה להגיע, מאוד, ואני התלבטתי אם לדחות את הישיבה - - -
לאה פדידה (המחנה הציוני)
הוא עסוק בחוקרים שחוקרים את החוקרים.
היו"ר יואב קיש
לא קשור. אני אומר ככה, בלי פוליטיקה עכשיו, אנחנו עוסקים בעניין. הוא רצה, היה לו חשוב מאוד להגיע, המשמעות הייתה לדחות את הישיבה הזו בשבועיים-שלושה לפחות, לא רציתי, זו ההחלטה שלי.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
טוב. לכן, מכובדי, האזרח הערבי היום, האמון שלו במשטרת ישראל שואף לאפס, למה? אחרי שאיבדו את הביטחון האישי, ביישוב, בבית, בכל מקום, ולכן מה אתה אומר, מכובדי היושב ראש, וגם נציג המשטרה כאן, על מקרי רצח, מלפני כמה חודשים, לא מקרה אחד, אלא שניים או שלושה, שאני יודע לפחות בנגב, שאפילו חשוד אחד לא נחקר. חשוד אחד לא נחקר.
היו"ר יואב קיש
לא נחקר או לא נעצר?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לא נחקר אפילו. אני ממש מתייחס לכל הדברים האלה ברצינות, ואתה יכול לבדוק אחריי.
היו"ר יואב קיש
אנחנו נשמע את התייחסות הניצב בעניין.
מיקי לוי (יש עתיד)
איך אתה יודע שלא נחקר?
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אני יודע, אני גר בנגב, אני בדואי. אני גר בנגב ואני יודע מקרוב, בדיוק. לא נחקרו אלה ש - - -
היו"ר יואב קיש
אני מניח שיהיו לו תשובות טובות, אם לא יהיו לו אז נבדוק. בבקשה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לכן, אם כך המשטרה, שהיא כאילו תמשיך לעבוד בצורה הזו, שהאלימות נהייתה עכשיו חלק מהחיים שלנו, גם המשטרה התרגלה וגם אנחנו, אנחנו בבעיה, אז למי נפנה?

הנשק הבלתי חוקי, שעליו דיבר ד"ר אכרם חסון, כמעט שאין בית בחברה הערבית היום, בוא נתייחס לנגב, כמעט אין בית אחד בלי נשק, בלתי חוקי, נשק הכי מתקדם, הכי מודרני, שלמשטרה אין אותו או לצבא אין אותו. מה, יש צבא בתוך צבא או משטרה בתוך משטרה? באמת.

נכון, נכון מאוד שאפשר להגיד שנופל חלק מהאלימות הזו עלינו אנחנו כחברה, כהנהגה, כי כל ערבי כאן צריך לדאוג למגר את האלימות, אבל המשטרה לא עושה את שלה. בכוונה או לא בכוונה, המשטרה תשיב על זה.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. חבר הכנסת ג'מעה אזברגה, בבקשה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, תודה רבה ואנחנו חושבים שהדיון הזה חשוב מאוד, אבל צריך להסתכל על הדיון הזה, לדעתי, משני היבטים. האחד, אלימות במגזר הערבי היא נתון, היא הפכה להיות, לצערי, נתון, אבל יש גם צד אחר, יש אלימות של המשטרה כלפי האוכלוסייה הערבית וזה גם כן דבר שצריך לקחת אותו בחשבון. אני חושב שצריך לטפל, לא בסימפטום, מה שאנחנו עושים עכשיו זה טיפול בסימפטום, לא במקור של הבעיה.

המקור של הבעיה, אני חושב שבהנהגה של המגזר הערבי לקחו את העניין הזה ברצינות ובשיא הרצינות, יש בוועדת המעקב העליונה יושב ראש ויש ועדה לאלימות במגזר הערבי, אני חושב שצריך לקחת בחשבון גם את הלחץ שנתון ושרוי בו הצעיר הערבי שנמצא כל הזמן בלחץ. אנחנו לא יכולים להאשים את הקורבן. אם למשטרה יש תכנית שתחשוף את התכנית ותגיד מה, חוץ מבניית תחנות. הכי קל והכי פשוט לבנות תחנות.

אני יכול להעיד על מקרים, מקרה של אישה שהתלוננה, הגיעה הביתה בליווי של המשטרה והיא קיבלה מכות מול המשטרה ואחרי חודש התיק נסגר. היא הגישה תלונה, כמו שאמרה חברת הכנסת פדידה, היא הגישה תלונה למשטרה, נקלעה להגיע למקלט, הגיעה לבית בליווי שוטרים, קיבלה מכות מול השוטרים, מול השוטרים, מהמשפחה שלה ובסוף אני נתתי לה את המספר של עאידה, שהיא תדבר עם עאידה כיושבת ראש הוועדה למעמד האישה. היא קיבלה מכות מול השוטרים ואחרי חודש, לצערי, התיק נסגר מחוסר ראיות, או מכל מיני סיבות. אני אומר לך, יש למשטרה, עם כל הצער שבעניין, חלק גדול בזה שהם סוגרים עין וסוגרים תיקים ככה.

אני חושב, בכל העניין הזה, אם יש תכנית, שיחשפו את התכנית. חוץ מהעניין של בניית תחנות, שזה הדבר הכי קל. בנתניה, עד כמה שזכור לי, מקור העבריינות היה בצפון ובמרכז, עשו תכנית, הוציאו אותה לפועל ועובדה, בנתניה אתה יכול להסתובב חופשי, הפסיקו לשלם דמי חסות. זהו, זה בינתיים מה שאני רוצה להגיד בשלב הזה. תודה לך.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה רבה לך, חבר הכנסת ג'מעה אזברגה. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך, אדוני היושב ראש, ותודה על כינוס הישיבה הזו. אדוני היושב ראש, בפנינו, חברי הוועדה, נמצא מחקר שהוכן על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת.
היו"ר יואב קיש
תיכף נציג אותו, אני נתתי לחברי הכנסת לדבר קודם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מאה אחוז. באמת, לבקשתה של חברתי, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, המחקר הזה עוסק בשאלה של האלימות החמורה והרצח. אנחנו עכשיו נשמע את הנתונים, אבל אפילו השורה הראשונה של הדוח, כשאנחנו מדברים על פי חמישה שיעור מקרי הרצח בחברה הערבית ביחס לחברה היהודית. זה נתון מדהים, זה נתון מזעזע. כשאנחנו מדברים על אלימות חמורה אנחנו מדברים על יותר ממחצית הקורבנות שהם מהחברה הערבית.
קריאה
64% יותר נכון.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
וזה נתון מחריד. אבל הנתונים האלה של האלימות החמורה ושל הרצח ושל הקורבנות הרבים שנופלים לאלימות חמורה הם רק בעצם הקצה הגלוי של הקרחון, כי יש לנו באמת מתחת לזה מערכת של אלימות ופחד ויריות בלילה ושימוש בנשק ואיומים שהופכים את החברה הערבית לחצר אחורית מוזנחת וחסרת ביטחון בחברה שלנו.

אני רוצה, אדוני היושב ראש, בכל זאת להתמקד בנקודה אחת שהיא מבחינתי נקודת מפתח והיא אינפלציית הנשק הבלתי חוקי שקיים באוכלוסייה הערבית. אדוני היושב ראש, אני אומר לך, כיושב ראש חדש של ועדת הפנים, זה לא יאומן מה שקורה שם. אנחנו לא מדברים רק על אקדחים ורובים, אנחנו מדברים על טילים שנמצאים בידי אנשים. טילים. דבר כזה בכלל ייתכן? זה נראה שבחברה מודרנית שומרת חוק אפשרי שמישהו יחזיק טיל או טילים בבית? אלה דברים שלא יאומנו. מאיפה מגיעים כל כלי הנשק האלה? אנחנו מדברים על אינפלציית נשק בקנה מידה אדיר.

אני שומע את הטענות של המשטרה שאומרת 'אנחנו מתקשים לאסוף את הנשק, זה לא בידינו, אין לנו כוח' וכדומה. את הטענות האלה אני לא מצליח להבין - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הם לא אומרים את זה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני שמעתי את הטענה הזו לפחות פעם אחת, חבר הכנסת לוי, אני שמח שאתה לפחות לא מצטרף אליה, כאיש בעל הרבה ניסיון במשטרה.

אני אומר לך, אדוני היושב ראש, כאשר יש לפעמים חתונות שבהן לעיני מאות אנשים מישהו יורה בנשק, יש בעיה לדעת אצל מי יש נשק? כאשר אנחנו כולנו יודעים, שירותי הביטחון, כאשר יש שלושה צעירים שמתארגנים כדי לעשות איזה שהוא אירוע, שעה אחרי שהם נפגשים כבר עוצרים את כולם, עוד לפני שקרה משהו - - -
היו"ר יואב קיש
הלוואי שזה היה נכון.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא, מישהו יכול לשכנע אותי שבידי המדינה אין את הכלים, כאשר היא רוצה לפעול, אין את הכלים לפעול? לכן, אדוני היושב ראש, אני חושב שמה שצריך לעשות כאן זה שינוי גישה מאוד מאוד עמוק.

והנקודה האחרונה, המכתב הראשון שאני הוצאתי, כחבר כנסת, כאשר אני נבחרתי, וזה היה כבר לפני עוד מעט 12 שנים, היה לשר לבטחון פנים בעניין של איסוף נשק באוכלוסייה הערבית. זה היה גדעון עזרא ואני כתבתי לו אז ואני חוזר על זה גם עכשיו, הנהגת הציבור הערבי, חברי הכנסת שנמצאים כאן, ראשי הרשויות המקומיות, כולם מוכנים להתגייס למאמץ משותף. צריך לעשות את זה לא מול החברה הערבית ולא נגד החברה הערבית אלא ביחד, במאמץ משותף, יחד עם הנהגת האוכלוסייה הערבית, עם חברי הכנסת, עם ועדת המעקב, עם ראשי העיריות והרשויות המקומיות, לעשות מהפך שאומר לאנשים בסופו של דבר שלהחזיק נשק בבית זה לא כבוד, זו בושה גדולה ואנחנו רוצים להיות חברה בלי נשק, חברה שחיה בשלום ונהנית מביטחון. תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. בפתיחת דבריך התייחסת לדוח של הממ"מ, נמצאת איתנו רינת בניטה, שתתייחס ותציג. זה דוח שחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן ביקשה, אני לא יודע אם מטעם הוועדה, או איך ביקשת .
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא, באופן אישי.
היו"ר יואב קיש
כמובן שנתייחס לזה. אני חושב שבדבריך התייחסת לנושא הנשק הבלתי חוקי, שבהחלט זאת בעיה, אני לא יודע אם זה הבעיה או התסמין, זה לא משנה, חייבים לטפל בעניין הזה כדי להוריד את רף האלימות. אנחנו נשמע התייחסות של הניצב גם לעניין הזה. בבקשה, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, היושב ראש. אני שוב רוצה לברך על זה שאחד מהדיונים הראשונים שקבעת לוועדה הזו, לאחר שנכנסת לתפקיד, זה הנושא שנקרא אלימות, תיכף תשמעו מה יש לי להגיד על המושג אלימות, שאני חושבת שמשתמשים בו לא נכון במקרה הספציפי הזה. אני חושבת שגם קודמך בתפקיד כיושב ראש דאג להקים קבוצת עבודה שכללה גם אותי בזמנו וגם את חבר הכנסת אוסאמה סעדי וגם נציגות של האוכלוסייה הערבית, ונמצא איתנו השייח' ריאן, שהוא גם יושב ראש ארגון שיוחד למאבק בתופעה ועוד אנשים.

קודם לפני שאני מתחילה אני הייתי רוצה לבקש שאולי נמשיך בעשייה בתוך קבוצת העבודה, שהיא יותר נכנסת לפרטים והיא כן יכולה לטפל בבעיה. אני מזכירה את זה כי אני חושבת שלא כדאי להתחיל כל פעם מנקודת האפס, למרות שאני יודעת שזה דיון ראשון שאתה מנהל בנושא ואתה רוצה ללמוד וטוב שאתה רוצה ללמוד את הנושא, אבל כדאי מאוד באמת - - -
היו"ר יואב קיש
לא, זה גם דיון מעקב, אני רוצה גם בפורום הזה, זה לא מספיק שיש קבוצה מצומצמת, אלא חשוב שגם בפורום הזה של הוועדה יהיה מעקב.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אז אני שמחה לראות שזה מעקב, גם כדי לראות אם מתקדמים ולאן אנחנו מתקדמים.
היו"ר יואב קיש
בוודאי.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מבחינת המסמך שביקשתי והממ"מ סיפק רק בתקופה האחרונה, שתדעו לכם, ונתחיל עם זה, אני ביקשתי את המסמך הזה בדצמבר 2016, ממש לאחר שנה שנכנסתי לכנסת, רציתי להבין יותר לעומק את העניין, כי זה נושא שאני עוסקת בו הרבה שנים. לקבל את המידע הזה, אני יודעת שזה לא בגללם, בגלל שהם בעצמם בממ"מ לא קיבלו את המידע שהם דרשו פעם ופעמיים ושלוש וארבע מהמשטרה, זה אומר דרשני. בעיניי זה אומר חלק מהתמונה של איך המשטרה מטפלת בנושא.
רינת בניטה
רגע, סליחה, עאידה, ברשותך. במקרה הזה המשטרה העבירה את המידע ומי שחסם את קבלת המידע זה לא הייתה המשטרה אלא לשכת השר. זאת אומרת יש פה איזה שהוא - - - שזה משמעותי.
מיקי לוי (יש עתיד)
- - - עזבו את המשטרה כבר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה עוד יותר חמור, כי יש חוק.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אל תיקח את זה אישי, תירגע, תירגע. אל תיקח את זה אישי, אתה עכשיו בצד הפוליטי, לא במשטרה.
היו"ר יואב קיש
סליחה, סליחה, חבר הכנסת מיקי לוי, תיכף זכות הדיבור שלך - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
בואי נתקוף את השר, עאידה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני לא רוצה לתקוף אף אחד.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת, עצרי רגע, תמתיני, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה אפילו עוד יותר חמור.
היו"ר יואב קיש
אני מבקש מחברי הכנסת לשמור על השקט. נשמעה השאלה, יש פה נציג השר שיוכל להתייחס? אז תתפוס מקום באחד המקומות וגם נציג השר יתייחס לעניין. בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
עד עכשיו דיון למופת, בדרך כלל דיונים כאלה הם יותר סוערים, אבל טוב.
קריאה
חשיפה מעניינת.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מה לעשות, זה כנראה תפקידי בתקופה האחרונה, לעשות סערות.
מיקי לוי (יש עתיד)
עשית רעש מספיק השבוע.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא נרגעת, מה לעשות, במיוחד כאשר מדברים על נושא כזה. אני לא רוצה לתקוף אף אחד, אני רוצה לראות שהעבודה נעשית. אני רוצה באמת להוריד את סף הפשיעה באוכלוסייה הערבית ואני לא אשתמש במילה אלימות כי אני חושבת שמשתמשים במילה הזו כדי להגיע למסקנה המוטעית, שלצערי הרב גם חבר הכנסת חסון נפל בה. זה לדבר על תרבות כאילו, תרבות אלימה, ואני חושבת שזו טעות ולפעמים מדיניות, להשתמש בשפה הזו כאילו להגיד שלאוכלוסייה בעצמה יש תרבות כזו. מי שיודע, ויש לי קצת שיער שיבה בראש, אני יודעת שלפני 20 שנה לא היה לנו המצב הזה. מה, לא הייתה לנו התרבות אז? איזה סוג של תרבות היה לנו לפני 20 שנה? אז בואו נוריד את השיח הזה של תרבות, של אנשים שאוהבים לעבור על החוק, שעכשיו המדינה רוצה ללמד אותם איך להתנהג ואיך להיות עם תרבות דמוקרטית.
היו"ר יואב קיש
לא, אבל תפרידי בין תרבות לבין חוסר אמון ברשויות החוק. זו הנקודה. אני מתחבר למקום הזה, שיש פה בעיה מהותית בחברה הערבית עם האמון ברשויות החוק ובמשטרה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
יש חוסר אמון, נכון. ואני חושבת שיש לה את כל הסיבות.
היו"ר יואב קיש
בסדר, לא מתווכח על הסיבות, הרי אם ניכנס לסיבות כנראה נתווכח, נכון?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא, אני רוצה, ודווקא אני מקווה שנגיע למצב שייבנה האמון הזה וייבנה על בסיס נכון, ייבנה על קבלות, על זה שמוסדות המדינה יהפכו את הרחובות שלנו לרחובות יותר בטוחים. אני היום מרגישה, כשאני הולכת ברחובות של החברה הערבית, כמו הולכת בשדה מוקשים, כאילו שדה קרב. אתה לא תדע מאיפה זה ייפול עליך, אתה לא תדע אם תהיה קורבן של טעות בזיהוי, או כדור תועה. זה עלול לקרות כל יום.

הסטטיסטיקה תדבר בעד עצמה כשיציגו את הדוח, אבל אני חושבת שבואו נוריד את זה, נדבר על פשיעה, ואז כשמדברים על פשיעה ופשע מאורגן ופרוטקשן ורשימות שחורות, אז אפשר לדעת אחריות של מי זה. אזרחים לא יכולים להתגונן בפני פשע מאורגן, המשטרה צריכה לפעול ביתר שאת. ואני אמרתי את זה לשר בפגישת עבודה שהייתה איתו, לתלות כמה שרוצים שלטי חוצות ולבזבז על זה כסף כדי לשכנע את התושבים שהם מרגישים בטוחים זה לא הולך. זה לא הולך ככה.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
רק עוד נושא אחד, הנושא של איסוף נשק. איסוף נשק, אנשים צוברים נשק בתוך האוכלוסייה הערבית בצורה מטריפה. אני אומרת ככה, למודיעין משטרת ישראל יש את כל הכלים להגיע למי שמוכר ולמי שקונה, אבל אם רוצים לאסוף צריך לעשות צעדים שתכה במי שאוסף את הנשק כדי להשתמש בו כארגון פשע, וצריך לתת את הביטחון למי שאוגר את הנשק כי הוא חושב שהוא יגן עליו בשעת סכנה. לאחר שעושים את שני הדברים האלה, יכו בארגוני פשע וייתנו קצת הרגשת ביטחון אפשר לאסוף את הנשק. אבל לצאת במבצע ככה, מהיום למחר, ולחשוב שכולם ינהרו כדי למסור את הנשק שיש להם בידיים, זה לא יילך ככה.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה רבה. חבר הכנסת מיקי לוי, אתה איתנו או שאתה צריך עזרה באיזה אפליקציה?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אפשר להוסיף הצעה אחת?
היו"ר יואב קיש
בבקשה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני חושבת שלהשאיר את זה רק בידיים של המשטרה זה עוד פעם יגרע מהפתרון. אני חושבת שצריך תכנית כוללת שתכנס גם כן משרדים אחרים שיש להם אחריות.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חבר הכנסת מיקי לוי, בבקשה. לא רוצה. חבר הכנסת מסעוד גנאים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אדבר בסוף - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. אני מצטרף לברכות על קיום הדיון החשוב הזה. אתמול הייתי בביקור בג'לג'וליה בבית הספר. אם אתם רוצים לדעת את החומרה של המצב של החברה הערבית ועד כמה מוטמע ומושרש העניין של הנשק ושל הפשע המאורגן, אני גם עם אלה שצריך, חאלס, לעבור פאזה, אנחנו לא מדברים עכשיו על אלימות מסורתית קלאסית, שידענו בעבר, אנחנו מדברים עכשיו על, כפי שאומרים, נשק בלתי קונבנציונלי. אנחנו מדברים על פשע מאורגן, עם תחמושת, עם נשק מפותח וגם עם תעשייה וכלכלה מזה למשפחות הפשע.

כאשר תלמיד בבית הספר, נכנסים אליו עם אם 16, השאלה הראשונה שלנו בבית הספר הייתה 'איפה היה השומר?', איזה שומר? היה שומר, אבל מה יעשה? אמרו 'אבל למה לא חמוש?', אמרו, 'ואם הוא חמוש? הם נכנסו עם אם 16'. שניים שהם רעולי פנים נכנסים, האחד עם אם 16, השני עם אקדחים, מה יעשה השומר? למרות שאני גם מבקש ודורש שתהיה שמירה ולפעמים גם, באזורים מסוימים, שיהיה גם שומר חמוש. אבל כאשר נכנסים לבית הספר עם אם 16 ויורים בתלמיד ויוצאים כאילו לא קרה - - - לא כאילו לא קרה כלום, עד עכשיו לא תפסו אותם, למרות שהם יודעים לאיזה ארגון הם משתייכים. בג'לג'וליה דיברו על שלוש-ארבע משפחות פשע. הנתונים האלה לא מפתיעים אותנו, בקשר לממ"מ, לצערי, אם זה במספר ההרוגים הנרצחים, אבל צריך שינוי דרמטי, בעשייה ובכיוון העשייה של המשטרה.

אנחנו יודעים לחלק את האחריות, אנחנו יודעים מה עלינו כחברה, כמנהיגות של החברה, כמפלגות, כמוסדות, את העניין החינוכי, התודעתי, גם אנחנו נושאים בנטל הזה באחריות הזו, משום שגם הרוצח וגם הנרצח, הוא יצא מבית, יצא ממשפחה, יצא מחברה, יצא מבית ספר, ואנחנו גם אחראים על זה ואת האחריות הזו אנחנו נמלא, אבל על המשטרה, העניין של משפחות הפשע, שאנשים מפחדים, אנשים אמרו לנו אתמול 'אנחנו מכירים ולפעמים כשהלכנו להעיד המדינה לא נתנה לנו את ההגנה. מי יגן עלינו?' מי יגן עלינו בסוף? ראש רשות באזור שם אמר 'אני הלכתי והעדתי במשטרה, אמרתי להם שזה הוא שירה על הבית שלי בגלל אחת, שתיים, שלוש', מה בסוף? כאשר הוא הלך להעיד איימו עליו, על הבנים שלו, על המשפחה שלו. הוא אמיץ, אבל הוא רוצה הגנה, הוא רוצה שיגנו עליו.

אני מקווה שהמשטרה תתעשת. העניין לא כרוך בפתיחת תחנת משטרה פה ושם, העניין כרוך בעשייה יותר מעמיקה ויותר רצינית כדי לאסוף את הנשק הזה. נכון, עשו מבצע שמישהו יבוא למסור את הנשק שלו - - -
היו"ר יואב קיש
זה השלב הראשון, בשלב הבא זה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בסדר, אבל העניין צריך להיות רציני יותר. את השורשים, את המקורות, מאיפה משפחות הפשע האלה ניזונות, זה שצריך לטפל בו.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה, חבר הכנסת מסעוד גנאים. לפני שהניצב יתייחס לנקודות שעלו, מה שהוספת לנו, מסעוד, זה את הנושא של ההגנה על המתלוננים, איך המשטרה דואגת שמי שמתלונן לא יהיה חשוף לאלימות בהמשך.

יש לנו ככה, יש לנו את רינת שתציג את העבודה של הממ"מ. לפני זה אני מבקש מעבד אל כרים אזברגה, זה סיפור אישי, חבר מועצת העיר לוד. בבקשה, עבד אל כרים אזברגה, סיפור אישי שאני חושב שקצת יכניס אותנו לקונוטציה.
עבד אל כרים אזברגה
קודם כל אני מודה לך על הקיום של הדיון ועל ההזמנה ואני באמת החלטתי כן להגיע ומאוד חשוב שיש פה דיון כל כך רציני וגם רגוע, חשוב שהוא יהיה רגוע כי באמת צריך להבין. אני רוצה להתייחס לשתי עובדות, בקשר למה שדיבר אדון גנאים. קודם כל הסיפור של ג'לג'וליה קיבל כותרות חבל על הזמן, אבל שבוע לפני ירו על מנהל בית ספר אל רשידיה בלוד. בית ספר רשידיה בלוד, זה בית ספר מהטובים בעיר. יום אחרי ג'לג'וליה עשו ונדליזם בבית ספר בדבורייה ושבוע לפני היה בבית ספר אל מוטראן.

אני מנהל תיק החינוך הערבי בלוד, אנחנו באופוזיציה, אבל אנחנו כל כך עובדים בשיתוף פעולה עם ראש העיר, יאיר רביבו, אנחנו משקיעים משאבים בעיר, אבל תבינו, חברים, אולי קצת נרד לרמה הפרקטית בשטח. אני קודם כל מאוד מכבד, כל הכבוד שאנחנו מציגים את הנתונים וזה בסדר וזה חשוב שנבין מבחינה מחקרית ותיאורטית מה קורה בשטח, אנחנו מדברים על נתונים, אבל ברגע שאנחנו יורדים לשטח, קודם כל מ-2015 כל הרציחות שקרו בלוד, ברמלה וביפו אלה רציחות מאורגנות. זה נעשה בצורה כל כך ממוקדת, זה סיכול. חבר'ה, בואו נדבר לעניין, זה כמו שמחסלים בן אדם בשטחים, הם מתכננים את זה, הם לא טועים בתוצאה, הם הורגים את הבן אדם לעיני המשטרה. המשטרה מגיעה אחרי חצי שעה, חמש דקות, עשר דקות, לא יודע מתי מגיעים, אני מתנגד שלא נחקרים אנשים, אני אומר לך, נחקרים אנשים, אבל יותר גרוע שאנשים הולכים הביתה אחרי שלושה ימים, שבוע, שבועיים. זה יותר גרוע.

מה אני, כחבר מועצה, כמנהיג ציבורי, כחבר כנסת, אני דורש, אני נלחם להביא כספים מהמדינה, להשקיע במקום שבו אני גר, אני נלחם על כל מקרן, אנחנו היום בחינוך הערבי בלוד, אני אומר לכם, בזכות העבודה המאומצת שלנו אפילו עט קטן לא חסר במערכת, אבל, חברים, זה לא שווה שום דבר. זה לא שווה שום דבר. אחרי הרצח האחרון, בן אדם נרצח ליד תחנת המשטרה. מה שאמרה הגב' עאידה צודקת, אני אומר לכם, מי שאומר הוא שקרן, אף אחד לא מפחד היום ללכת ברחובות, בשעה שש אין אף אחד ברחובות. יש חוסר ודאות.

ואני רוצה להגיד לכם עוד נקודה חשובה, הסיפור של צו הפרסומים האלה, תפסיקו עם זה. תפסיקו עם צווי הפרסומים, כי אם אתה היום אומר 'עבד אזברגה מעורב ברצח או באלימות', זה מרתיע את המשפחה שלו ומרתיע את עבד ומרתיע את כולם. איסור הפרסום, אחרי שבועיים עוברים למקרה הבא וזה נגמר.

אני רוצה לדבר על עוד נקודה, הרמה המודיעינית המסכלת. חברים, תתייחסו אלינו כאזרחים אפילו לא בדיוק במקום הראשון, אבל צריך להתייחס אלינו, צריך לסכל פיגועים, כי זה פיגוע. כשבן אדם נרצח, תבינו, זה בלוד, ברחוב בן יהודה, מול בית כנסת דוסא, שבטוח יש שם מצלמות, בן אדם כמה שבועות אחרי נרצח ברחוב החלוץ, הוא מגיע עם הרכב עד המשטרה ונפטר במקום, אנשים מתכננים, בן אדם עם הטלפון מכוון, איפה המודיעין? למה כשאני הולך ל - - - חבר'ה, צריכים לדבר לעניין. אנחנו לא נגד המשטרה, אנחנו משתפים פעולה עם משטרת לוד, אתם יכולים לבדוק את זה, אנחנו כל הזמן תומכים, אפילו שיש לנו בעיה עם חוסר האמון של המשטרה. אנחנו רוצים להאמין שמוסד המשטרה הזה במדינה הוא חשוב לנו, הוא חשוב לחיים של האזרחים.

עות'מאן בן עפאן, זה החליף השלישי, אמר 'לא הכול עם הקוראן, צריך גם עם הסולטן', צריך קצת כוח בשביל לבצע. חברים, אני היום מקבל טלפונים, מורות בוכות לנו בטלפון, היא לא יכולה להגיע לבית הספר, אמא מפחדת לקחת את הילד. שלא יספרו לכם סיפורים, אנחנו במצב חירום.

אני אגיד לכם, לפני שבוע שקלתי לעזוב את העירייה, אי אפשר, אני לא עושה כלום. זה שאני עשיתי בארבע שנים ביחד עם העירייה, עם החברים שלי במועצת העיר, והשקענו בעיר ופיתחנו את העיר אחרי 12 שנה של ועדות קרואות והפקר של המדינה, היום זה לא שווה שום דבר. אני לא יכול היום - - - תבינו, בשעה שש בערב בן אדם שולח אנשים, פותחים את החלון של המנהל ויורים בכל המערכת של המסכים, מחשבים, ושולחים טלפון, 'אם אתה לא משלם אנחנו עושים כך וכך'.
היו"ר יואב קיש
ואז מה? אתה הולך ומתלונן במשטרה?
עבד אל כרים אזברגה
יש תלונה במשטרה, המודיעין - - -
היו"ר יואב קיש
לא להפריע. נתת דוגמה, יורים במסכים וזה 'אם אתה לא משלם', אני שואל אם יש תלונה במשטרה.
עבד אל כרים אזברגה
כן, המשטרה מעורבת, אנחנו היינו בבית הספר יחד עם מפקד התחנה, יחד עם קצין המודיעין. אנחנו לא מתביישים. אדון יואב, אני אומר לך בכנות, ואני בן אדם שאומר את הדברים על השולחן, אני לא מתבייש לשתף פעולה עם השב"כ למען הציבור שלי, לחסוך חיים של בני אדם. אני רוצה לעבוד בצורה מסודרת. יש משטרה, היא אמורה לתת לי את השירות כמו כל אזרח במדינה. המשטרה הייתה במקום, המשטרה מעורבת, אתם יכולים לדבר עם מפקד תחנת לוד, הוא ייתן לכם נתונים. תבינו, יש פה בעיה.

עכשיו מה קורה כתוצאה מכל המצב הזה? אני, כפוליטיקאי, רוצה מחר לקיים הפגנה נגד האלימות, אז אני רוצה להגיד לכם שאני יכול לקבל טלפון 'תשמע, עבד, אם אתה מחר מקיים הפגנה אז אתה תשלם את המחיר' והרבה אנשים קיבלו טלפונים.

ב-2016 נרצחה דועאא אבו שרך ליד אולם חתונות, הומה אנשים, ועד היום שום דבר לא קרה. עשינו הפגנה של 15,000 אנשים בלוד, אספנו 50% מתושבי לוד ועשינו הפגנה מסודרת, באמת למופת, הלכנו הביתה ועד היום זה נשאר באותו מקום.

אני רוצה לסכם. אני לא חושב שאנחנו צריכים לדבר על התיאוריות, צריך לדבר על מה עושים מחר. יש פה מלחמה, המלחמה הזו, צריך לסכל את הפיגועים וצריך לקרוא לבן אדם שמתכנן לרצוח מישהו אחר, ערבי, לקרוא לו, במודיעין של התחנה, ולהגיד לו 'שמע, אדוני, אנחנו יודעים על הכוונה שלך ואם אתה תעשה את זה יש לך עסק איתנו', אני מאמין שהוא ישתין במכנסיים שלו. אל תספרו לי סיפורים שמישהו לא מפחד, כולם מפחדים.

אני רוצה להגיד לכם, אני ניצלתי בנס, כי אני יודע שיש לי הורים שכל הזמן אוהבים אותי, ואני איבדתי חצי יד וכף רגל ועד היום אני סובל בגלל שאני יצאתי לתקן את העיר. הכול פוליטיקה, התיק נסגר, לפני שבוע החזירו לנו את הדברים ואמרו שאין נאשמים בתיקים. אני חושב ואני קורא לציבור הערבי, צריך לשתף פעולה, לדאוג לביטחון שלנו, כי אם אנחנו נעמוד היום וכל אחד יתחבא, כמו שקורה, חברים, כולם מתחבאים, אף אחד לא רוצה לדבר על כלום, אנחנו נמצא את עצמנו ונתחיל לפרוח מהמקומות שאנחנו גרים בהם.

ואני מאוד מודה לכם על הדיון, אני גם מודה לחברי הכנסת שבאו ודיברו וזו נוכחות מאוד מכובדת בשביל העניין הזה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. חבר הכנסת עיסאווי פריג', בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
שלום רב, ברכות על הדיון הראשון שאתה עושה בסוגיה הזו, יואב.
קריאה
נקווה שגם האחרון.
היו"ר יואב קיש
למה האחרון?
קריאה
שלא תהיה אלימות.
היו"ר יואב קיש
זה הלוואי, אבל כנראה שזה לא יהיה האחרון.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, תמשיך לקוות. למען האמת, חברים, וטוב שנמצא איתנו ניצב חכרוש, אין לי הרבה מה לחדש, עשרות ואולי מאות דיונים שהתקיימו בכנסת, בעניין של האלימות בחברה הערבית, מה לא נאמר? אני שמעתי חלק מהחברים ואני מנסה לחשוב על זה יום יום. אתמול הייתי בבית חולים בילינסון לבקר את הצעיר מג'לג'וליה שנורה בחצר בית הספר. כל העיר ג'לג'וליה יודעת מי היורה ומי הצעיר שירה. כולם יודעים, כולם מדברים, יודעים שזה זה, כולם מדברים. אין מעצרים, אין כלום, הדברים ממשיכים.
קריאה
המשטרה יודעת?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מדבר ברמה היישובית. אני אתמצת את דבריי ואגיד כמה דברים. ידידי בני בגין, זקן חברי הכנסת אתה, לא? עבר עליך הרבה. הצעיר הערבי היום, בעל האמצעים, חושב, ויש כאלה עשרות שעשו את זה, לקנות דירה ולעבור ליישוב מעורב והיישוב המבוקש ביותר זה חיפה. אני מכפר קאסם, שזה רחוק שעה מחיפה, כמה צעירים ומשפחות מכפר קאסם כבר רכשו דירות ועברו. בכפר סבא, חבר'ה מטירה רכשו דירות ועברו. הרבה צעירים ערבים, משפחות, מבוססים, אומרים שהפתרון הוא לעבור לערים מעורבות.

התופעה השנייה שנפוצה אצלנו, והמעניינת, אני שמעתי אותה יותר מפעם, משפחות שרוצים בנים, ילדים זכרים. אני אומר מה שאני שומע. הם רוצים יותר ילדים, כי חייבים שיהיה אחד בבית אחד 'אזעאר', אתה יודע מה זה אזעאר? אחד פושע, אחד שיגן על שאר האחים. מראש ההורים מקריבים, 'אתה תפקידך, תקון אזעאר', בשביל לתת הגנה לשאר האחרים. מראש. משפחות חושבות - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה היה בזמנו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני אומר לך שקיים היום.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כאשר הייתה החברה שלנו פלאחית וחקלאית.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני אומר שחוזרים לזה. אלה שתי התופעות שאני חש אותן בחברה הערבית. את הדבר השלישי אני אגיד, החברה הערבית, 99.9% היא חברה למופת, בעיניי, ה-0.1%, הפשע המאורגן, בכל יישוב יש כנופיה והכנופיה הזו משתלטת על היישוב ושם המשחק הוא פחד וחוסר ענישה. כשאחד מהכנופיה הזו עושה את המעשה של הירי ואני מפחד ואין מי שייתן לי הגנה, זה הופך אותו לשריף של העיר. השריף של העיר. אני אומר לו מרחבא מתוך פחד ולא מתוך כבוד. זה שם המשחק. אנחנו רואים את זה בחתונות, כשנכנס ה - - -
היו"ר יואב קיש
תודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, תן לי עוד שני דברים. רואים את זה. חברים, את הדרשות בימי שישי אנחנו עושים, חינוך בבתי הספר נגד אלימות אנחנו עושים, הורים מחנכים ומדברים לילדים שלהם השכם והערב, אנחנו עושים, אבל אלמנט הענישה, אם הוא לא קיים הוא ייתן לגיטימציה לאחרים לענות ולתת מענה.

והדבר האחרון, לגבי בתי הספר. אתם, הליכוד, בתקופה שלכם, אני חייב להודות, התקופה שהכי הרבה המגזר הערבי קיבל כסף.
קריאה
מה הכי?
היו"ר יואב קיש
הכי הרבה שדאגו למגזר הערבי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בדוק. עזוב, בדוק, כסף.
היו"ר יואב קיש
כן, חשוב להגיד את זה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בדוק, מה לעשות? 922.
קריאה
חשוב מאוד, יואב.
היו"ר יואב קיש
חשוב. אני אגיד לך למה אני אומר חשוב, כי אנחנו שם בכל הכוח, המגזר הערבי חשוב לנו ומשקיעים ובסוף גם לשמוע את זה, חשוב שאומרים.

(היו"ר זאב בנימין בגין)
עיסאווי פריג' (מרצ)
בתקופה שלכם, אני מודה, המגזר הערבי קיבל הכי הרבה כסף, אבל בתקופה הזו הפשע עלה לדרגות שלא היו כמותו בעבר. איך זה מסתדר? מלא כסף, יש כסף. בני, בתקופה שלכם המגזר קיבל הכי הרבה כסף, אבל במקביל רמת הפשע עלתה לגבהים שלא היו בעבר. לשם הדגמה, ובזה אני אסיים - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
מה אתה מעדיף?
עיסאווי פריג' (מרצ)
לשם ההדגמה אני אסיים בדוגמה קטנה. ב-922 החינוך הבלתי פורמלי קיבל 130 מיליון שקל לשנה תוספת. 130 מיליון שקל לשנה, המון כסף, הכסף הזה לחינוך הבלתי פורמלי, לאן הוא הולך ולמה הוא מיועד? אם הכסף הזה, אני אכוון אותו לבתי הספר, להורדה, והרי בכל בית ספר ידועים מראש מי העבריינים העתידיים, בכל בית ספר. אני שומע את זה מהמורים, 'אנחנו יודעים שהילד הזה יגדל עבריין', בכל בית ספר יש אנשים ספורים, אפשר לספור על כף היד. אם ה-130 מיליון שקל היו ממוקדים למלחמה באלימות בבתי הספר, אדוני, לא היינו במקום הזה.

אני מבקש לדעת לאן הכסף הזה הולך ומה ייעודו, האם אלה תכניות וקומבינות, או שהוא אמור ללכת ישירות למערכת בית הספר כי אנחנו לפני הישגים רוצים אווירה בית ספרית, אווירה בית ספרית מביאה הישגים ולא להיפך. כל השיטה של להתמקד במיצ"ב, מיצ"ב, מיצ"ב, במצב שאין לך אווירה בית ספרית זה קשה. לשם כך, אדוני, אני מבקש שזה יירשם בפרוטוקול, החינוך הבלתי פורמלי, לאן ומה נעשה עם התקציבים העצומים האלה?
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה. אני יכול רק לנחש שתקציב לחינוך בלתי פורמלי נועד לענות, לפחות בין השאר, על מצב שבו ילדים מסתובבים אחרי שעות בית הספר, אנחנו לא רוצים שיסתובבו ברחוב ויהיו נתונים להשפעתם של גורמים שליליים. האם זה מאוד יעיל? זה נשמע אולי ממומחים, אבל אני לא הייתי פוטר בקלות את המשמעות לעניין זה של חינוך ילדים והימנעות מאלימות גם בתקציב הגדול לחינוך הבלתי פורמלי.

התבקשתי על ידי יושב ראש הוועדה למלא את מקומו לדקות אחדות, אני מבין לפי סדר היום שמרכז המחקר של הכנסת יביא נתונים ואני חושב שנתונים הם יסוד לדיון מושכל. בבקשה, רינת בניטה.
רינת בניטה
תודה. אני אציג כמה נתונים שהתקבלו במסגרת מסמך שביקשה חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן בנושא של אלימות חמורה במגזר הלא יהודי. אני אציין שבמקור התבקשנו לקבל נתונים על החברה הערבית, אבל המשטרה מפלחת לפי יהודים ולא יהודים ולכן אלה הנתונים שיש במסמך. לכן אני מדברת על המגזר הלא יהודי ולא יהודים לעומת ערבים. אבל בתוך המגזר הלא יהודי רוב רובו של המגזר הזה הוא החברה הערבית.

בחנו את העבירות הבאות, רצח, ניסיון לרצח, חבלה גופנית חמורה, תקיפה ותקיפת עובד ציבור בתפקיד. בכל העבירות האלה מצאנו ששיעור הקורבנות הלא יהודים גבוה משיעורם של לא יהודים באוכלוסייה. כשאנחנו מדברים על עבירת רצח, 61% מהקורבנות הם קורבנות לא יהודים, בניסיון לרצח 52% הם לא יהודים, בחבלה גופנית חמורה 54% הם קורבנות לא יהודים וכשליש מקורבנות התקיפה ותקיפת עובד ציבור בתפקיד הם קורבנות לא יהודים.

אנחנו גם ביקשנו לקבל את סטטוס הטיפול בתיקים בפילוח לפי מגזר, יהודי ולא יהודי, וקיבלנו את הנתונים האלה רק באשר לעבירת רצח. סורבנו על ידי לשכת השר לקבל את הנתונים המנוכים מפעולות איבה, כלומר רק את נתוני הפשיעה הפלילית בחלוקה בין יהודי ללא יהודי. המשטרה מסרה את הנתונים ללשכת השר, לפי הבנתנו, אבל לשכת השר סירבה לתת את הנתונים האלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה מהות הדיון פה?
היו"ר זאב בנימין בגין
את איזה נתונים היא סירבה?
רינת בניטה
היא סירבה לתת נתונים מנוכים מפעולות איבה באשר לשיעורם של חשודים יהודים או לא יהודים. בכל מקרה, שיעור קורבנות רצח בחלוקה ל-100,000 איש במגזר הלא יהודי גבוה פי חמישה ויותר בכל אחת מהשנים שבדקנו, 2014, 15' ו-16'. יש לנו נתונים גם באשר למחצית הראשונה של 2017 ואנחנו לא רואים - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
פי חמישה יחסית לאוכלוסייה?
רינת בניטה
פי חמישה בשיעור ל-100,000 בהשוואה בין יהודים ללא יהודים. זאת אומרת שאם למשל אנחנו מדברים ב-2016 על שיעור קורבנות רצח של -0.59 ל-100,000 איש בקרב יהודים, בקרב לא יהודים השיעור הזה הוא 2.7.

לגבי עבירות נשק. אנחנו רואים שבשלוש מבין ארבע העבירות השכיחות ביותר, רכישה או החזקה של נשק שלא כדין, נשיאה או הובלה של נשק כלא כדין, וייצור, יבוא ויצוא נשק בלי רשות השיעור של לא יהודים בתיקים הגלויים גבוה ועומד על בין שליש ל-85% מסך התיקים הגלויים בשנים 2014 עד 2016. בעבירה של הזנחת שמירה על כלי ירייה שיעורם של לא יהודים בתיקים הגלויים הוא 14%, זאת אומרת נמוך בשיעורם באוכלוסייה. ביתר העבירות מצאנו שיעור יתר של לא יהודים מסך המקרים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
היה נתון מאוד מעניין, אני לא יודעת אם הזכרת אותו, בעניין התיקים שעדיין לא מפוענחים, לא הוגשו בהם כתבי אישום, 70% מהתיקים האלה הקורבנות הם - - -
רינת בניטה
בתיקי רצח בלבד, כי רק שם יש לנו סטטוס טיפול בתיק.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
70% מהלא מפוענחים הקורבנות עם ערבים.
היו"ר זאב בנימין בגין
עוד פעם את יכולה לתת את הנתון הזה באופן השוואתי?
רינת בניטה
מסך כל התיקים שמצויים בטיפול הפרקליטות, מסך התיקים שנפתחו בין השנים 2014 עד המחצית הראשונה של 2017 בעבירת רצח, 15 במספר מצויים עדיין, נכון למסירת המידע על ידי לשכת השר, בטיפול הפרקליטות ומהם שני שליש, 10, של קורבנות לא יהודים.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב, במספרים האלה קשה קצת להשוות כי הם לא גדולים.
רינת בניטה
אנחנו מדברים על מספרים קטנים, אבל אני רוצה להתייחס גם לנקודה המגדרית בעבירה של רצח וניסיון רצח. 47 מקורבנות ניסיון רצח מסך כל האנשים שהיו קורבנות לעבירה הזאת הם נשים ו-53% מקורבנות הרצח הנשים הן לא יהודיות. שגם כאן אנחנו רואים שזה שיעור גבוה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
יש השוואה בין לנשים לגברים בחברה הערבית?
רינת בניטה
לא התבקשנו לעשות את זה, אנחנו יכולים לבקש מהמשטרה לקבל את הנתונים ולעשות.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כן, אבל אנחנו יודעים כמה נשים נרצחו בשנה שעברה, למשל, זה תשע נשים מתוך 100 ומשהו.
קריאה
אבל יש גם נשים שרצחו. אין נשים שרצחו.
היו"ר זאב בנימין בגין
יגיע תורך עוד רגע. אני מודה על הנתונים האלה, בדרך כלל קוראים לנתונים כאלה נתונים מאלפים, ב-א', אבל הם קרובים לנתונים מעלפים ב-ע'.
קריאה
הנתון שקשור לעבירות הנשק לא ברור, אולי אפשר לחזור עליו? בין שליש ל-82%?
רינת בניטה
לא, מה שאמרתי זה שבשלוש עבירות הנשק השכיחות ביותר השיעור במעורבות של הלא יהודים בתיקים הגלויים נע בין 64% ל-85%.
היו"ר זאב בנימין בגין
רק שאני אבין את ההגדרה, את יכולה להגיד מה זה לא יהודים? אני מוכן לומר ערבים, אם זה דרוש, אבל מה זה לא יהודים?
רינת בניטה
המשטרה משתמשת באיזה שהוא פילוח סטטיסטי כדי להגדיר מה זה לא יהודים, היא כוללת בתוכם את האוכלוסיות הבאות, מוסלמים, נוצרים, ערבים נוצרים, דרוזים וצ'רקסים.
היו"ר זאב בנימין בגין
חבר הכנסת ברושי, אתה ביקשת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, לא הייתי בתחילתו של הדיון, מתנצל, אבל אני שואל בסופו של דבר לאן רוצים להגיע. אני מכיר את הנושאים גם כראש מועצה אזורית עמק יזרעאל ויש פה את ניצב חכרוש, שזו התקדמות גדולה למגזר ולמשטרה ובונים תחנות משטרה ואפילו המגזר הערבי משבח את הממשלה הימנית שנותנת לו, ואני שומע את זה גם בשטח, ראשי רשויות שאין להם טענות לממשלה ואני מברך על כך, כלומר שאנחנו מתקדמים בשוויון, מתקדמים במשאבים ובאמצעים והמאה ה-21 היא גם נחלתם של הכפרים הערביים.

השבוע נחשפתי, אתמול שלשום, לאלימות קשה מאוד באזור עמק יזרעאל, בגלבוע, משפחה שאני מקורב אליה, בתוך המשפחה. יושב פה חברי מטובא זנגריה, יש משקל גדול מאוד למגזר הערבי בפשיעה החקלאית ואין יותר פשיעה של המגזר הערבי, זו פשיעה בחברה הישראלית. כשדיברו פה על החינוך הבלתי פורמלי, עיסאווי, זה מאוד חשוב, גם לנו מאוד חשוב, אבל בדרך כלל לא הילדים יורים במבוגרים, אלא בפעם האחרונה מבוגרים ירו בילדים ולא הילדים מחזיקים בנשק.

אני אומר לכם, חבריי, ואני חי במרחב הזה של הצפון, אני לא מבין עד עכשיו ממה ששמעתי, גם דברים מרגשים, מה תכנית הפעולה. זה לא ייפתר רק מעוד תחנות ומעוד שוטרים ויש הרבה יותר שוטרים - - - כשהייתי ראש מועצה ביזרעאל שאלתי למה לי יש פחות משטרה מאשר למגדל העמק, שאני כפול ממנה באוכלוסייה, יש מראש נטייה לתת למרחב העירוני יותר.

אני אומר לך, חברי, ניצב חכרוש, ולכם חבריי בכנסת, אני מוכן לשתף פעולה, החלוקה היא כבר לא יהודים וערבים, יש חברה עם הרבה אלימות, עם הרבה פשע, יש מקומות יותר ויש מקומות פחות, זה לא מתחלק רק יהודים וערבים, אבל אני שואל, מאחר שהדיון הזה הוא על רקע מסוים, אני ביקשתי דיון, למשל, על אלימות במערכת החינוך, בטח יהיה היום, אבל אם קובעים דיון זה בוועדת החינוך, אבל אני שואל גם את החבר שנכנס, יואב קיש, ואומר לכם, חייבים לומר פה דברים יותר מעשיים, חייבים לתת נקודות יותר ברורות לאן רוצים להגיע, מה היעד.

נמסר פה דוח על ידי הממ"מ על היקף חסר תקנה של פערים בין יהודים וערבים. אני שואל מה המשימה, לאן רוצים להגיע, תוך כמה זמן, מי אחראי לזה, מה צריך לתת כדי שזה יקרה, שלא נחזור כל תקופה לדיון שהתוצאה שלו עוד פעם טענות ולא פתרונות.

(היו"ר יואב קיש)
היו"ר יואב קיש
תודה. אנחנו חייבים להתכנס.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אם אנחנו, חברי הכנסת, נדבר פחות, המשטרה תדבר יותר.
היו"ר יואב קיש
אני לוקח את ההמלצה של בני, אנחנו נעבור לניצב חכרוש. אני רוצה להגיד מילה אחת ל - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא, אני הודעתי לג'מאל שהוא ידבר אחריו.
היו"ר יואב קיש
אז, ג'מאל זחאלקה, בקצרה, בבקשה.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אני אקצר. הכותרת היא שהטיפול המשטרתי בפשיעה בחברה הערבית הוא כמו כל תחום אחר בישראל, ישנה אפליה. זה העניין. בחינוך, בתעשייה, בתחבורה, בכל הדברים, יש אפליה, גם בנושא הזה יש אפליה. יש אפליה מערכתית בצורה גדולה מאוד, לא מטפלים ברצח בתל אביב כמו רצח בכפר קאסם או באום אל פחם, המשאבים, החוקרים, המעשים וההוכחה היא שביישוב כמו ג'לג'וליה מסתובבים חמישה ארגוני פשיעה, לא נעשה דבר משמעותי נגדם, אלא לאחר שנרצח יהודי על ידם. אז פתאום המשטרה יעילה, פתאום תפסו חשודים עדיין, אבל תפסו קבוצה של 19 אנשים חשודים בארגון הרצח הזה. אבל לפני כן, כשנרצחו אנשים בג'לג'וליה, כשנרצחו בכפר קאסם. גם ידוע מי החשודים ברצח שהיה בכפר קאסם, חבר הכנסת עיסאווי פריג', ולא תפסו אותם עדיין, אבל כשנרצח יהודי מטפלים בזה ברצינות ואת זה צריך לשנות.

ראש הממשלה עצמו אמר, בפגישה איתנו בנושא הזה, שהתקציב המשטרתי המושקע במלחמה בפשיעה ביישובים הערביים הוא כעשירית מזה שמושקע בחברה היהודית. המשבר החמיר יותר בגלל ההצלחה של המשטרה, חבר הכנסת בגין, מה קרה? המשטרה מיגרה ארגוני פשיעה ביישובים היהודיים, בנתניה, בתל אביב, בכל מיני מקומות, ומי התחזק? עכשיו אין מתחרים, ארגוני הפשיעה הערבים מתחזקים.

עכשיו הכתובות ידועות, הטיפול המשטרתי, הם יודעים מי ארגוני הפשיעה. ואני אגיד לכם, אם עכשיו מטפלים ביישוב כמו ג'לג'וליה, בארגון פשיעה אחד, האחרים מתחזקים.
היו"ר יואב קיש
נא לסיים.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אני עשר שנים קורא לך, כבוד יושב ראש הוועדה, לחזור לפרוטוקול של ועדת הפנים מ-2005, בא מפכ"ל המשטרה ואמר 'אני מתחייב שתוך חמש שנים אנחנו נמגר את ארגוני הפשיעה בישראל'. הוא מיגר אותם, אבל רק את ארגוני הפשיעה היהודיים, את הערביים הוא השאיר במקומם.
מיקי לוי (יש עתיד)
הלוואי.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
הוא מיגר אותם בגדול.
מיקי לוי (יש עתיד)
עזוב, זה ואקום, הולך אחד, בא אחד - - -
היו"ר יואב קיש
זה לא דיון, מיקי. קודם כל תודה רבה. אני חשבתי שבדיון הזה נקדיש את מרב הזמן לדבריו של ניצב חכרוש, אני רואה שהח"כים רצו לדבר והחלטתי לתת את הבמה לח"כים. יש לנו כשעה להמשך הדיון ולכן אנחנו נשמע את הניצב ואם נספיק אנחנו נשמע גם עוד התייחסות של הציבור.

אני רוצה להגיד, לגבי כל מה ששמענו, אני לא חושב שמישהו פה צריך לדון על המהות של הבעיה, כולם מבינים אותה, כולם מכירים אותה ואני חושב שגם בממשלה מכירים ויש תכנית שכוונתה להקטין את האלימות ולהוריד אותה ובעניין הזה זו בדיוק ישיבת המעקב שבאנו לעשות, זו לא הישיבה הראשונה של הוועדה. מצד שני, ופה אני אומר לכולם, לכל הנוכחים, שלא ישתמע מפה כאילו האחריות היחידה זה רק של המשטרה. חברים, חד וחלק, זה לא רק המשטרה ולא רק המשרד לבטחון פנים, יש שותפות בעניין הזה, גם לרשויות עצמן, גם לציבור עצמו. כי נשמעה פה המון ביקורת כלפי המשטרה, אז אני אומר שצריך להבהיר את נושא הדיון.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא, הבעיה שאין שותפות.
היו"ר יואב קיש
אז אנחנו נשמע את המשטרה, אבל צריך להבין שחלק מההתנהלות, וחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, זה לא שאני אומר שזו אלימות תרבותית, זה ממש לא הכיוון - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא, אני לא התכוונתי אליך. זה לא אליך. זה עלה.
היו"ר יואב קיש
אני שם את זה, כדי שלא חס וחלילה זה יישמע, אני אומר שהשבר הזה שקיים, שאותו צריך לאחות, בין המגזר הערבי לרשויות החוק הוא הדבר המרכזי שיוביל בסופו של דבר לכך שנצליח לצמצם את הפשיעה במגזר הערבי. ונכון, מי שסובל מזה בעיקר זה אותם תושבים נורמטיביים שבאמת רוצים כמה שיותר לשמר אורח חיים תקין במקומות שבהם הם מתגוררים.

ושמענו פה מגוון דברים, אנחנו כמובן נשמע על הנושא של המיגור של הנשק הבלתי חוקי, על אלימות כלפי נשים, על החינוך, על ארגוני הפשיעה, שחבר הכנסת זחאלקה הזכיר כרגע, שכמובן זו אולי גם בעיה מאוד מהותית, כי בסופו של דבר מול ארגון פשיעה מתוחכם, או שמשליט את הטרור המקומי שלו, האזרחי הנורמטיבי לא יכול להתמודד.

אז, חברים, אני אומר עוד פעם, האחריות היא משותפת, היא לא רק של המשטרה, המשטרה כגוף מבצע תיתן פה תשובות ותגיד מה היא עושה ואת זה באנו לשמוע, אבל שלא ישתמע מפה כאילו אין אחריות בכלל לכל מה שקורה בנוסף במגזר. בבקשה, ניצב חכרוש.
ג'מאל חכרוש
אדוני היושב ראש, נוכחים נכבדים בוקר טוב. אני רוצה להתחיל, לא באתי להאשים ולא מאשים אף אחד, באתי לקחת אחריות על החלק שלי. אני לוקח אחריות בשם משטרת ישראל. גם לפני שנהו חצי, כשהקמנו את המנהלת, אני באתי ואמרתי שאני לוקח אחריות בתחום הזה. מדובר על דבר היסטורי מלפני עשרות שנים שקיים בחברה הערבית ולצערי אני אומר שהאלימות ברחוב הערבי זו מחלה שצריך למגר אותה וברור לכולנו שאי אפשר למגר אותה ביום, יומיים או שנה. אנחנו התחלנו ובאנו לפני שנה וחצי, הצענו תכנית מסוימת שהצגתי אותה פה, בוועדת הפנים, והתחלנו, יצאנו לדרך עם התכנית הזו, למרות התנגדות של מספר גורמים אחרים. למרות ההתנגדות הלכנו עם התכנית שלנו.

לפני שאני אתחיל אני חייב להציג עובדות, אין ויכוח על עובדות. כשמציגים עובדות, לא צריך להתווכח עליהן. כשדובר על אחוז הפענוח במגזר הערבי בעבירות הרצח, אני רוצה להזכיר, בשנה האחרונה, כמובן מי שיודע, עבירת רצח, הפענוח הוא לא תוך יומיים, לפעמים אחרי שנתיים-שלוש מפענחים כמה שנים אחורה. ב-2017 היו במדינת ישראל, לצערי, 122 מקרי רצח, מתוכם 68 בחברה הערבית ו-45 יהודים, ה-9 הם ממגזר שלא מוגדר מה המגזר, יש כאלה, אבל 68 במגזר הערבי שהם 55%. זו עובדה.

אמרו פה שהפענוח הוא אפס במגזר הערבי, לעומת פענוח גבוה במגזר היהודי. מתוך ה-45 במגזר היהודי פוענחו 26 תיקים.
היו"ר יואב קיש
כשאתה אומר פוענחו מה זה אומר? הוגש כתב אישום?
ג'מאל חכרוש
אני מדבר על כתב אישום.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אף אחד לא אמר אפס.
היו"ר יואב קיש
הוא רוצה להביא את הנתונים, בבקשה.
ג'מאל חכרוש
אני הקשבתי. בבקשה, אני מציג עובדות.
היו"ר יואב קיש
ניצב חכרוש, אני אתייחס לח"כים, אתה תקבל את הזמן שלך להגיב בשקט, אף אחד לא יפריע.
ג'מאל חכרוש
מתוך 45 במגזר היהודי שנרצחו, 26 הוגשו כתבי אישום. מתוך ה-68 במגזר הערבי הוגשו 25, ששוויים 45%. אז 45% במגזר הערבי לעומת 47% במגזר היהודי.
היו"ר יואב קיש
לא, משהו לא הסתדר לי, המספרים לא הגיוניים. 25 מתוך 68, וכמה ביהודי, מתוך 45?
ג'מאל חכרוש
26.
היו"ר יואב קיש
זה משמעותית יותר, זה לא אותו אחוז. באחוזים יש לך בעיה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
36 הערבים.
היו"ר יואב קיש
פחות מ-40%, זה לא כמו היהודי, אבל זה מספר גבוה.
ג'מאל חכרוש
כשאני עכשיו יושב פה - - -
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
כמה מקרי רצח פוענחו?
היו"ר יואב קיש
לא, תנו לו לסיים, לא שאלות.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
זאת לא שאלה, רק המספר.
היו"ר יואב קיש
אני רוצה לשמוע את הניצב עכשיו. 25 מתוך 68 ו-26 מתוך 45.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
תודה רבה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
זה של 2017?
ג'מאל חכרוש
2017. עכשיו, כשאני יושב פה, תוסיפו עוד שני מקרי רצח, בג'סר א-זרקא שעכשיו הוגש כתב אישום בבית משפט. זאת אומרת אנחנו עלינו מדרגה בפענוחים בחברה הערבית ואני מקווה שנגיע ליום שלא נצטרך פענוחים, שלא יהיו רציחות. זה מבחינת הפענוחים במגזר הערבי, זו עובדה שאי אפשר להתכחש אליה.

לעניין ארגוני הפשיעה שהוזכרו פה. ברור לנו שיש ארגוני פשיעה שעובדים בחברה הערבית. אנחנו התחלנו לעבוד וכמובן לעבוד, לפצח ולהכניס ארגוני פשיעה מאחורי סורג ובריח, צריך הרבה עבודה. רק לפני חודש פוענחה משפחת פשע באזור המרכז, בג'לג'וליה ובאזור. 19 חברי משפחת פשע שנעצרו - - -
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אדוני, אפשר להשתמש בביטוי ארגון פשע ולא משפחת פשע?
ג'מאל חכרוש
בוא, לא ניכנס לסמנטיקה.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה, אני מבקש, בסוף אני אקרא אותך לסדר. אני לא נותן לאף חבר כנסת, הבא שיפריע ייקרא לסדר, אני לא רוצה להפריע לדבריו. בבקשה. מי שרוצה, שירשום שאלות.
ג'מאל חכרוש
ארגוני פשע, ארגון פשע שעבד במשך שנים באזור המרכז והטיל אימה על התושבים שם, נעצרו 19 חברי כנופיה, כולם עם כתבי אישום, כולם מאחורי סורג ובריח. לא שמעתי שקמו אנשים ואמרו 'הנה, התחלנו במשפחות פשע'.
היו"ר יואב קיש
איפה זה היה?
ג'מאל חכרוש
בג'לג'וליה לפני חודש ואני בעצמי גם יזמתי מסיבת עיתונאים בכדי להציף את זה, שהחברה הערבית תדע שאנחנו עובדים שם. לצערי, תקשורת מהחברה הערבית לא הגיעו למסיבת העיתונאים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מעניין.
ג'מאל חכרוש
לא הגיעו. והעצורים, עדיין 19 עצורים בפנים, הוגשו נגדם כתבי אישום. העבודה שלהם, שהטענה שעבדו בחברה היהודית, הם עבדו באזור המשולש, בטייבה, בכפר קאסם, בג'לג'וליה. כל העבירות שלהם שם, כולל שתי רציחות, ניסיונות לרצח ועבירות סחיטה שהם עשו, הארגון הזה.

מבחינת איסוף הנשק. אנחנו התחלנו במבצע לאסוף את הנשק, שיודעים שזו עבירה להחזיק נשק, שזה גורם מספר אחד לאלימות השוררת ברחוב הערבי. יצאנו למבצע להביא את הנשק מרצון, לפני שאנחנו מתחילים במבצע. ברור, התוצאות הן לא טובות. אפילו ארבעה-חמישה כלי נשק נמסרו במבצע הזה, גם אחד זה טוב. זה לא צלח איך שאנחנו ציפינו, אבל ממשיכים. זה שלב ראשון במבצע. אנחנו כיום ממשיכים. כל שבוע עשרות כלי נשק נתפסים.
היו"ר יואב קיש
אפשר לספר סיפור? נזכרתי במשהו. קצת בשביל להוריד את הלחץ. אבי ז"ל היה לוחם בששת ימים וביום כיפור וביום כיפור הוא חצה את התעלה וחזר עם קלצ'ניקוב, שלל מצרי בבית. שנים היה לנו קלצ' מצרי בבית בגג. אבי נפטר לפני חמש שנים, באחד המבצעים של המשטרה, של החזרת נשק, בא אליי אבא שלי, אז הייתי כבר נער, אמר לי 'טוב, אני מחזיר את הקלצ', תיפרד ממנו', החזרנו את הקלצ' ונגמר הסיפור. אז גם אצל היהודים יש נשק לא חוקי, אבל אמרתי את זה רק בשביל קצת - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
יש התיישנות, יואב, מזלך.
היו"ר יואב קיש
בבקשה. דיברת על זה, נזכרתי בסיפור מאבי.
ג'מאל חכרוש
גם במבצע שעשינו שבעה איש מצאו לנכון להחזיר נשקים והחזירו נשקים, שני אקדחים והשאר, גם רובים שהוחזרו. גם זה, פחות כלי נשק בידי הציבור. כל נשק אחד פחות זה טוב. אבל אנחנו ממשיכים. כמעט כל יום נתפסים נשקים, כל שבוע עשרות נשקים נתפסים, אנחנו מפרסמים ומודיעים ואנחנו ממשיכים בתכנית שלנו.

כפי שאמרתי בהתחלה, אנחנו לקחנו אחריות ואנחנו הצגנו תכנית ואני קראתי לכל הגורמים, בואו נשתף פעולה בתכנית, במקום להאשים בואו נשים יד אחד עם השני ונלך בתכנית הזאת. התכנית שלנו היא לחזק את השיטור ברחוב הערבי בכדי לגרום לביטחונו האישי של האזרח הערבי, שיעלה. אין לי ספק ואני יודע, אני חי ברחוב הערבי, הביטחון האישי של האזרח הערבי ירוד, אנחנו רוצים להעלות אותו. להעלות אותו על ידי חיזוק השיטור ברחוב הערבי. לבניית תחנות בלב היישוב הערבי, בכוונה לקרב את השוטר לאזרח, פה נרוויח פעמיים. מצד אחד - - -
היו"ר יואב קיש
מה התכנית מבחינת מספרים?
ג'מאל חכרוש
תיכף, אני אתייחס גם למספרים. מצד אחד רוצים לקרב את השוטרים לאזרח הערבי, שיתחילו לעבוד ביחד, בשיתוף פעולה, למען מטרה אחת, להעלות את ביטחונו האישי של האזרח הערבי. מצד שני, רצינו לשלב שוטרים ערבים בתוך משטרת ישראל בכדי לשלב את המנטליות, שהמשטרה תביא את המנטליות, מנטליות אחרת, אין מה לעשות, לחברה הערבית מנטליות אחרת וצריך להבין אותה בכדי לטפל בפשיעה ובכל הדברים.

שילבנו שוטרים ערבים בתוך משטרת ישראל, כ-300 שוטרים היום פועלים בתחנות המשטרה, מכל הארץ - - -
היו"ר יואב קיש
לאו דווקא במגזר הערבי?
ג'מאל חכרוש
לאו דווקא, בכדי להביא למשטרת ישראל את המנטליות הערבית, שתהיה מובנת, ברורה, שיעבדו לפי זה והתוצאות שאני מקבל מעבודתם של השוטרים החדשים - - -
היו"ר יואב קיש
כמה מהם מוסלמים?
ג'מאל חכרוש
אני מדבר על מוסלמים, 300 מוסלמים. מתוכם 29 נשים מוסלמיות שעובדות היום בשטח, שוטרות מוסלמיות שעובדות בשטח, 29 נשים. והתוצאות שאני מקבל ממפקדים ומפרנסי ציבור, שעבודתם של השוטרים היא עבודת קודש, שהם תורמים את חלקם, אם זה בלוחמה בפשיעה ואם זה בהתנהגות כלפי האזרח הערבי, שזה חשוב לנו ואנחנו רוצים לשנות את ההתנהגות.

לבניית תחנות המשטרה, התכנית היא לבנות 14 תחנות - - -
היו"ר יואב קיש
לגבי השוטרים. לפני הגיוס של ה-300 האלה כמה סך הכול שוטרים מוסלמים היו במשטרה?
ג'מאל חכרוש
היו 1.5% מכלל שוטרי משטרת ישראל מוסלמים, כאשר - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
למה מדברים על מוסלמים? דברו על ערבים. למה על מוסלמים?
היו"ר יואב קיש
אני שאלתי על מוסלמים.
ג'מאל חכרוש
הוא שאל על מוסלמים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
לא, גם כשהוצג, יש ערבים.
היו"ר יואב קיש
שאלתי בכוונה על מוסלמים כי לא רציתי לראות שיש גיוס רק במגזר הנוצרי ולא גייסו את המוסלמים. את מבינה למה שאלתי? זה הכול.
ג'מאל חכרוש
ואני עניתי על השאלה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל תענה על השאלה.
היו"ר יואב קיש
אני שאלתי - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא, חברת הכנסת עאידה שאלה שְאלה, כמה בטוטאל, מה שמוגדר לא יהודים?
היו"ר יואב קיש
לא, לא יהודים יש גם לא רק ערבים.
ג'מאל חכרוש
סך הכול לא יהודים 4.5%.
היו"ר יואב קיש
זה גם דרוזים. כמה מתוך זה ערבים?
ג'מאל חכרוש
1.5% מוסלמים, 400 שוטרים.
היו"ר יואב קיש
ונוצרים?
ג'מאל חכרוש
נוצרים 300 ומשהו, אין לי את המספר המדויק, אבל לשאלה שלך אני עניתי.
היו"ר יואב קיש
נכון, אתה צודק. וגייסו 300, זאת אומרת כמעט הכפילו את השוטרים המוסלמים?
ג'מאל חכרוש
לא כמעט, הכפלנו פלוס. האירוע ההיסטורי בזה ש-29 נשים מוסלמיות עובדות במשטרת ישראל, שנותנות שירותי משטרה לאוכלוסייה המוסלמית.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש לך בעיית תקנים בתחום הזה?
ג'מאל חכרוש
אין לי בעיית תקנים. כל אישה שמתגייסת, יש לי תקן בשבילה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יעני אם יתגייסו עוד 300 מוסלמים לא תהיה פשיעה?
היו"ר יואב קיש
לא קשור, מה הקשר?
עיסאווי פריג' (מרצ)
אז אתם - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אבל יש חשיבות לשילוב שוטרים מוסלמים במשטרת ישראל.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל זה נושא - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
זה נושא אחר.
היו"ר יואב קיש
אבל מה אתה רוצה? חבר הכנסת עיסאווי - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אנחנו מדברים על תכנית נגד פשיעה. מה אכפת לי אם תעמוד איזה שהיא שוטרת ותכוון תנועה? זה יוריד את ה - - -
ג'מאל חכרוש
ברור לנו שלא רק זה שמוריד את הפשיעה, זה שיכול להביא את האמון בין שוטר לאזרח הערבי ואנחנו מאמינים שאם יהיה אמון בין אזרח ערבי לשוטר יהיה יותר קל לטפל בפשיעה. זו תפיסת העולם שלנו.
היו"ר יואב קיש
אני אגיד לך יותר מזה, סליחה שאני מפריע לך. לתפיסתי, ואולי תגידו לי אם אני טועה. ברגע שיראו בשכונות ובכפרים ובערים הערביות יותר שוטרים על מדים מסתובבים בדרך הביתה, אני חושב שזה יעזור, זה ייצור אמון במשטרה. הרי אחד הדברים המהותיים שדיברנו עליהם זה המשבר ביחסים בין המגזר הערבי לשלטונות רשויות החוק, ביניהם המשטרה. זה מהלך פר אקסלנס שבא לחזק את זה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
יושב ראש הוועדה, אנחנו - - -
כאמל ריאן
הערה. אנחנו תמיד באים, לצערי צועקים, ובצדק, כי אנחנו כואבים, באמת כואבים, גומרים את הישיבה ולא שומעים מה התכנית שנוכל להתחבר אליה. תנו למשטרה פעם אחת מ-20 פעם לתת את התכנית שלה.
היו"ר יואב קיש
הניצב יתייחס לתכנית.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
התכנית היא כולה חיזוק המבנה, לא יודעים כבר?
כאמל ריאן
אז בואו נשמע מה התכנית.
היו"ר יואב קיש
להערתך, אנחנו נשמע על מספר התחנות שנפתחו, כמה עוד רוצים לפתוח. שוטרים, כמה גויסו, כמה עוד רוצים לגייס. התמודדות עם פשיעה מאורגנת, את הדברים האלה אנחנו רוצים לשמוע. בבקשה.
ג'מאל חכרוש
אמרתי, התכנית של משטרת ישראל, ואם אתם זוכרים, מי שישב לפני שנה וחצי, אמרתי שהתכנית שלנו היא קודם לחזק את השיטור ברחוב הערבי. אם אני לא מחזק את השיטור ברחוב הערבי לא נוכל לטפל בפשיעה. דבר שני, לקרב את השוטר לאזרח הערבי בכדי להביא לאמון בין השוטר לאזרח הערבי. זה מספר שתיים. מספר שלוש, לבנות תחנות משטרה בלב האוכלוסייה הערבית, בלב הכפרים, בכדי להביא כוח הרתעה וכוח לוחמה בפשיעה. מצד אחד אני רוצה להרתיע, למנוע עבירות, ובמידה שקרו העבירות אני קרוב למקום האירוע ומגיע לתוצאות.

למרות הכול אני הכרזתי ואמרתי, זו התכנית שלנו, וכל האחראים בציבור הערבי, במידה שיש תכנית אחרת, להביא אותה ואני מוכן לממש אותה. אני פניתי פה ואמרתי את זה. כל תכנית אחרת. לבוא ולהתנגד לתכנית, הייתה התנגדות לתכנית, אבל מה האלטרנטיבה? אין אלטרנטיבה, לא רוצים משטרה ביישוב ערבי. למרות ההתנגדויות עשינו תחנות.

עכשיו, שתי תחנות הקמנו ב-2017, בכפר קנא ובג'סר א-זרקא, ולשמחתי התוצאות, אני ציפיתי שהתוצאות יגיעו אחרי שנתיים, במקום התחילו תוצאות. היום בכפר קנא 28% ירידה באירועי ירי מאז שקמה תחנת כפר קנא לעומת התקופה המקבילה.
היו"ר יואב קיש
השוטרים שם זה מיקס של יהודים וערבים?
ג'מאל חכרוש
השוטרים, 40% ערבים, 60% יהודים בכפר קנא.
קריאה
תעמידו בכל שכונה משטרה, זה לא מפריע לנו. אבל צריך תכנית מיגור. מה מפריע לנו אם תהיה תחנה פה או שמה, אבל צריך להיות עם תכנית. תפתחו, אף אחד לא מתנגד.
היו"ר יואב קיש
בואו נשמע.
ג'מאל חכרוש
הקמנו בכפר קנא התחנה ב-2017, הקמנו בג'סר א-זרקא ב-2017, גם שם אין עבירות אלימות יותר מאז שהקמנו את התחנה. משני מקרי רצח בשנה שעברה, עכשיו התבשרתי שהוגשו כתבי אישום נגדם בזכות זה שכוח השיטור גדל והתחזק ברחוב באותו כפר.

התכנית שלנו, השנה ממשיכים עד שנגיע ל-14 תחנות בחברה הערבית. בסך הכול 14, בשנת 2018 יוקמו - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה קיים בפועל היום?
ג'מאל חכרוש
סך הכול התכנית החדשה 14 תחנות חדשות ביישובים הערביים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
בנוסף לקיים.
היו"ר יואב קיש
ברור. בנו ב-17' שתיים, זה חלק מ-14 השתיים שבנו?
ג'מאל חכרוש
השנה אמורות לקום עוד תחנות, בג'דיידה מכר, במג'דל אל כרום, בכרמל, טמרה בגליל, שגב שלום בנגב, ח'ורה בנגב. אלה התחנות שיוקמו השנה, אני מקווה שגם בטובה, אצל אבו יוסף, אני מקווה שגם שם תקום תחנה.
היו"ר יואב קיש
חמש תחנות ב-2018?
ג'מאל חכרוש
אני מקווה. ארבע.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אז זה משאיר אותך עם עוד חמש-שש תחנות לעוד ארבע שנים? למה לרווח בעוד ארבע שנים את שש האחרות? זה עניין של תקציב?
ג'מאל חכרוש
בבקשה, תתקצבו, תוך שנה נקים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני רוצה לדעת את המגבלה.
ג'מאל חכרוש
יש הרבה מגבלות, לא רק כסף. גם בירוקרטיה. זו התכנית שלנו, שאנחנו דרך חיזוק המשטרה בתחום הערבי ושילוב שוטרים שיבינו את המנטליות ברחוב הערבי, נביא לאמון בין האזרח הערבי למשטרת ישראל ולכוח הרתעה, כשכיום כוח ההרתעה שלנו ברחוב גדל פי כמה מהתקופה הקודמת, לראיה פענוח הרצח, עוד לא היה אחוז כזה, ואני מדבר על כתבי אישום לבתי משפט.

דיברו על צו איסור פרסום. צו איסור הפרסום, עושים אותו בכדי לסייע לנו בפענוח, לא למשהו אחר. לראיה, הפענוח עלה, כי אנחנו מתנהגים בטקטיקה כזאת שיש צו איסור פרסום בתחילת האירוע.

דובר על ג'לג'וליה. אירוע חמור לכל הדעות, כולנו רואים את זה בחומרה. אני לא רוצה לפרט יותר מדי, אני מקווה שבקרוב תשמעו את תוצאות הטיפול שלנו באירוע בג'לג'וליה, שהוא אירוע חמור מאוד, אנחנו רואים אותו במדרגה ראשונה, לכן הטיפול בדרגים הגבוהים של משטרת ישראל באירוע הזה.

אי אפשר לצפות מאיתנו לתוצאות מעכשיו לעכשיו. אנחנו עובדים בתכנית סדורה, תכנית סדורה שאנחנו חושפים אותה בפני כולם. זה שמתנגדים לתכנית, אני הייתי מעדיף לא להתנגד לתכנית, להצטרףך אלינו לתכנית ואני מוכן לשמוע הערות.
היו"ר יואב קיש
אני רוצה רק שאלה לגבי זה. בזמנו אמרת, באחד הדיונים, שיש בעיה למצוא קרקעות לתחנות המשטרה עם ראשי הרשויות, איפה זה עומד?
ג'מאל חכרוש
יותר טוב לי להציג דוגמה כדי להבין. בבאקה אל גרבייה רוצים לפתוח תחנת משטרה, שטח האדמה נמצא, על פי החוק צריך אישור המליאה בעירייה, שהם יצביעו ואז אנחנו מקימים תחנת משטרה. הכול מוכן, רק מליאת העירייה, לתת חתימה, תוך חודשים תקום תחנה שם, הם מתנגדים.
קריאה
למה אתה צריך את העירייה?
ג'מאל חכרוש
אני קובע? החוק - - -
היו"ר יואב קיש
זה החוק. רגע, שר הפנים לא יכול ל - - -
ג'מאל חכרוש
לשר הפנים יש את הסמכות להפקיע, אנחנו מעדיפים בלי הפקעה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם תהיה הפקעה זה לא יעבור בשלום, זה צריך לבוא מתוך החברה עצמה.
היו"ר יואב קיש
בסדר, אבל הוא אומר שהם לא רוצים. עכשיו זה מתעכב. אז אנחנו באים אליו בדרישות ובסוף בגלל החלטה של המועצה המקומית זה לא מתקדם.
ג'מאל חכרוש
לא מתקדם במפורש.
היו"ר יואב קיש
אז מה אתה רוצה שהוא יעשה?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, אני רוצה שראשי הרשויות הערביות וחברי הכנסת הערבים יילכו לשם ויעשו לחץ כדי לפתוח. הנה, בדיוק אתם פה.
היו"ר יואב קיש
אז הנה, יש לנו דוגמה. באקה אל גרבייה, צריך ללחוץ שם.
ג'מאל חכרוש
התקציב מוכן, הכול מוכן, רק תנו אישור, נתכנס.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, גם לכם יש תפקיד.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
הבעיה היא שכל פעם אנחנו מבקשים, כמו שאמר עכשיו כאמל, תכנית ברורה כוללנית - -
היו"ר יואב קיש
אז הנה, יש תכנית ברורה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
- - ואנחנו שומעים רק על פתיחת תחנות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל, עאידה - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אם זאת התכנית תגידו לנו.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רוצה להגיד משהו כאיש מקצוע, לא כחבר כנסת.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
פתיחת תחנות לא תפתור את בעיית הרצח. צריך לטפל בשיטות אחרות. כשיש תחנה זה עבודה בעיניים.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, אני רוצה להגיד לך ככה, אני שאלתי על התכנית ועל זה בא ודיבר חכרוש ונתן דוגמה רחבה לתכנית ואני אסכם לך אותה, אם לא היה ברור. ראשית, זה נושא של גיוס שוטרים מהמגזר הערבי, כל המגזר. זה מהלך שהתקדם יפה ועוד ממשיך להתקדם. איסוף נשק בלתי חוקי, נעשה בהסכמה, עכשיו הולכים למהלכים נוספים, שלא בהסכמה, דרך מודיעין ואיסוף. שלוש, תחנות משטרה. בעיניי זה לא פחות חשוב, לא צריך לזלזל בזה, ודווקא פה, במקום הזה אני רואה אחריות רבה לראשי הרשויות במגזר הערבי ולחברי הכנסת הערבים שיעזרו ויפתרו בעיות בעניין הזה ויחייבו לחץ פוליטי ציבורי על חברי מועצת העיר שמסיבותיהם, שאני אפילו לא יודע לכמת אותם, עוצרים תהליך כזה. אז זה המקום, את שאלת אותי למה אנחנו לא מחפשים אשמים, אני לא מחפש אשמים, אני מחפש כאלה שישימו כתף למהלך הזה, מהלך שהמשטרה מובילה והממשלה מובילה ויש רצון במגזר וצריך שתהיה גם דוגמה אישית מנציגי הציבור שלו.

דבר נוסף, נושא של פענוח הרצח. הוא גם מראה תוצאות בשני דברים, גם בהסתכלות סטטיסטית על כל השנה, ועוד יותר, ברגע שהוקמה תחנה, את אומרת שזה לא חשוב, תראי איזה תוצאה יש במקומות בכפר קנא וכיוצא בזה.

ארגוני פשע, הוא דיבר על ג'לג'וליה. דיברנו על נושא שפה כואב לכולם, זה בטח תחת חקירה, הוא לא יכול להאריך, אבל הוא אומר שהמשטרה ממוקדת בזה והוא מקווה שיהיו תוצאות טובות בקרוב גם בעניין הזה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
יש לי שאלה, יואב.
היו"ר יואב קיש
אז אני אומר, אי אפשר לבוא להגיד שאין תכנית. יש תכנית, יש לה קשיים, אם למישהו יש רעיון, יותר מזה, נא תגידו. אבל כשבאים ואומרים לנציגי הציבור הערבי 'תעזרו בלמצוא שטח לתחנות ותפעילו לחץ על חברי מועצות העיר', תעשו את זה.
היו"ר יואב קיש
אתה צודק, צריך לעזור, אבל יש לי שאלה לכבוד חכרוש. ב-2017, קח את זה דוגמה, אם אתה מנתח את מקרי הרצח אתה רואה שאחוז גדול מהמקרים ממוקד באזורים מסוימים, ידוע לי, אני יודע את היישובים. אם אתה שם את היד, כמו בתאונות דרכים, על הצמתים שיש בהם תאונות, אתה מוריד את מקרי הרצח במגזר הערבי לפחות מהממוצע במדינה עצמה. למה אין טיפול ספציפי ממוקד ביישובים שאנחנו יודעים איפה מקרי הרצח.
ג'מאל חכרוש
כידוע, עבירות הרצח זו לא עבירה שאפשר לחקור אותה תוך יום-יומיים. עבירות הרצח, אנחנו יודעים ואני יודע גם לאיפה אתה מתכוון והייתה לי שיחה עם ראשי ציבור, גם באזור שלך, עם השייח', אנחנו עובדים בצורה סדורה ביותר. אנחנו לא עובדים בשלוף וזה, עובדה שארגון הפשע האחרון שעצרנו בג'לג'וליה, מעל שנה עבודה עשינו עד שהעסק היה מוכן. להביא 19 חברי ארגון ולהביא כתבי אישום לבית משפט זה לא פשוט, זה לא עבודה של יום-יומיים. אנחנו יודעים איפה המוקד שמביא את הפשיעה לאזור המרכז, כמו שידענו במקומות אחרים וכמה ארגונים שאנחנו בדרך לפיצוח. אם מדובר על פיצוח של ארגוני פשיעה, גם בנתניה, זה לא תוך יומיים, זה לקח שנים עד שהגענו לזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
עשר שנים זה לקח בנתניה.
ג'מאל חכרוש
נכון. ואנחנו נמשיך בתכנית שלנו. ואני עוד פעם פונה, ראשי ציבור, מה שיש, כל תכנית אחרת שיבואו וימליצו לי, אני מוכן לממש.
היו"ר יואב קיש
מעבר למה שאני אמרתי בנושא התכנית, יש עוד דברים שהיית רוצה להתייחס? לא. תודה. חבר הכנסת מיקי לוי, לא דיברת עדיין.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני רוצה להגיד לחבריי משהו, מהצד השני של המתרס, כאחד שהיה שם דקה וחצי. במקום שיש תחנת משטרה יש אנשי מודיעין, יש אנשי חקירות, יש כלל המערכים, יש רישוי עסקים, יש הכול. אם אתם לא תסייעו בידי המשטרה ואם אתם רוצים לשנות סדר עדיפויות, על כיוון מסוים, שאתה אמרת מקום מוכה גורל, בואו נשב ונשנה סדר עדיפויות. אבל התכנית הזו של ממשלת ישראל - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
אבל נתתי דוגמה, יש תחנה, המקרים עלו.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תבדוק את אום אל פחם.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא נכון. עיסאווי, הסטטיסטיקה - - -
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מה קורה עם אום אל פחם, מיקי?
מיקי לוי (יש עתיד)
יכול להיות שצריך שם להקים - - - יכול להיות שמחר בבוקר צריך לשנות סדר עדיפויות, אבל אני אומר לכם, כאיש מקצוע, במקום שיש תחנת משטרה הסדר נשמר והאכיפה נשמרת. ועניין של ארגוני פשע, יש לי ניסיון בארגוני פשע בירושלים וגם מהדרום, בנתניה זה לקח עשר שנים, אבל - - -
קריאה
אבל עוד לא התחילו פה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא נכון. ממשלת ישראל משקיעה מיליארדים עכשיו.
היו"ר יואב קיש
תודה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
מה קורה באום אל פחם? יש תחנה.
היו"ר יואב קיש
אני רוצה לשמוע נציגי ציבור וגם נעשה פינג פונג עם הח"כים. חוסיין, ראש מועצת טובא זנגריה, בבקשה.
חוסיין הייב
שלום לכם. אני באמת מעריך ומודה על הכנס הזה. אני מברך אותך, היושב ראש, על התפקיד החדש, ואני מודה לחבריי, נציגי הציבור, חברי הכנסת. זה דיון מאוד משמעותי, זה על סדר היום של המגזר הלא יהודי במדינת ישראל. הפשע המאורגן, האלימות, האמל"חים, הסמים, איגום אגירת הנשקים בבתים, במקומות המרעה, במקומות כאלה ואחרים. אני מציע, ביקשו תכניות, אני מציע שתהיה ועדת היגוי עליונה, על ידי ועדת הפנים, ועדת היגוי שתורכב מחלק מחברי הכנסת, חלק מראשי הרשויות, אנשי דת, חכרוש, בוודאי שיהיה גם הנציג הבכיר בוועדה הזו, וגם מאנשי ציבור. אני חושב שוועדה כזו תוכל לתרום רבות.
היו"ר יואב קיש
אני אגיד לך, חוסיין, חבר הכנסת דודי אמסלם הקים ועדה מצומצמת כזו, אני אקריא לך מי החברים, אני כבר מודיע לפרוטוקול שאנחנו נמשיך לקדם את זה בראשותי. יש חברי כנסת, לשאלתך, אני אחליף את דוד אמסלם, מיקי לוי, עיסאווי פריג', עאידה תומא סלימאן ובמשטרת ישראל זה ניצב ג'מאל חכרוש, כמובן, וסגן ניצב ערן שקד, בשלטון המקומי מי שהיה חבר זה מאזן גנאים וביאן קבלאן וכאמל ריאן. אני לא יודע כמה יצא לכם להתכנס. היא התכנסה?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
פעמיים.
היו"ר יואב קיש
יש גם מומחה, ד"ר ת'אבת אבו ראס מקרן אברהם. גם כהמלצתך, אנחנו ניקח ונשלב, ואם אתה מעוניין גם להיות בפורום הזה.
חוסיין הייב
אני כן.
היו"ר יואב קיש
אז אנחנו כמובן נשלב גם אותך. מה לגבי ההתקדמות של התחנה אצלכם?
חוסיין הייב
תראה, חכרוש יודע ומפקד המחוז הצפוני במשטרה גם יודעים, בגלל אלימות ופשע ואיומים על מי שרצו להשכיר את המבנה נרתעו.
היו"ר יואב קיש
זו בעיה. חכרוש, אם יש פה איומים על מי שרוצה לתת את המבנה או איומים על חברי המועצה - - -
חוסיין הייב
הוא יודע, חכרוש. אבל במקביל אנחנו לא נישן אם התחנה עד סוף השנה, תחילת השנה הבאה, לא תיפתח. השנה אני משתף פעולה לאורך כל הדרך, מבנה קיים, אם לא יהיה אדמה ציבורית שתוקם עליה תחנת משטרה, אני בעד - - -
ג'מאל חכרוש
תהיה אדמה?
חוסיין הייב
כן. אני בעד או שיבנו או שישכירו. להשכרה, יש מבנה, אבל אנשים קצת חוששים. קרקע, מליאת המועצה, אנחנו מאשרים, לא נירתע, ניתן את מלוא הגיבוי במליאת הרשות.
היו"ר יואב קיש
אני מאוד שמח על דבריך. אני חושב שזו דוגמה וכך צריך לנהוג כל ראש רשות במגזר הערבי. באמת אני מחזק את ידך פה ואני חושב, למשטרה וגם לחברי הכנסת, חשוב לחזק את המהלכים האלה בציבור וכך צריך לנהוג.

כאמל ריאן, בבקשה. אתה גם היית חבר בצוות המצומצם. אני רוצה להגיד עוד פעם, זה צוות מצומצם לבחינת נושא האלימות ומיגור הנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי.
כאמל ריאן
שלום לכולם. האמת, שהיום התלבטתי אם להשתתף או לא להשתתף, אבל היות שהנושא הוא הצגת תכנית המשטרה זה דחף אותי באמת לבוא ולשמוע על התכנית. אני חייב לציין לשבח את היושב ראש שעבר, ששם את הנושא הזה באמת על השולחן של ועדת הפנים. ציפינו ליותר, אבל מה שהוא עשה באמת ראוי להערכה ותודה. אני מקווה גם שהיושב ראש החדש, אני מאחל לו גם הצלחה, שהנושא הזה באמת לא יוזנח בעתיד כי זה הנושא שמדאיג אותנו כחברה הערבית. זה הנושא היום, אם תשאל כל ערבי 'מה העניין שהכי מדאיג אותך?' הוא יגיד לך הנושא הזה, הביטחון האישי שלנו.

אני מאוד מצטער ומאוד כואב לי שלמרות שהנושא הזה הוא הכי כואב בחברה הערבית אני לא רואה את עמיתיי וידידיי ראשי הרשויות שהם נוכחים בישיבה כמו הישיבה הזאת. אם לא יבואו לכאן על מנת להשמיע את הקול שלהם ויתווכחו עם המשטרה והנה שמענו את המשטרה אומרת, 'תביאו תכניות, תביאו רעיונות, כל רעיון שאתם מביאים אנחנו מוכנים לאמץ', וכאשר יש מקום ויש הזדמנות להעלות את העניינים ולא באים אני חייב להעלות את הביקורת העצמית על עצמנו.
היו"ר יואב קיש
יפה.
כאמל ריאן
אתה איבדת את חצי היד שלך, אחי, עבד אל כרים, אני איבדתי את הבן שלי. כמה שנדבר פה וכמה שנציג את התמונה וכמה שנפרט, אין יותר כואב משאדם יאבד את הבן שלו בגלל העניין הזה. כבר תשע שנים עברו מרצח הבן שלי. נכון, אני לא יודע עד עכשיו מי רצח ולמה רצחו, וכמו הבן שלי יש 300 קורבנות בחברה הערבית שלא יודעים מי רצח ולמה רצח. אבל הגיע הזמן, האמת לא לדבר רק על התופעה, לא צריך סטטיסטיקות, הנה כל הסטטיסטיקות, לא תמיד זה מתאים לנתונים ולסטטיסטיקות של המשטרה, אוקיי, אבל זה קרוב מאוד, כל שכונה תדבר, האבן, האבנים בכל שכונה ידברו ויגידו לך מה מתרחש בתוך החברה הערבית, אין שכונה היום שהיא לא סובלת מזה. אבל, במקביל לזה, ואני חייב לציין, יש עבודה טובה שנעשית ובאמת אני רואה כמעט בכל התחומים יש ירידה בנושא האלימות בחברה הערבית, אבל עלייה בנושא הפשיעה ובמיוחד בנושא הנשק ובנושא הרציחות.
היו"ר יואב קיש
פשיעה מאורגנת, אתה מתכוון?
כאמל ריאן
כן, הפשיעה המאורגנת. קח בחשבון, היום הפשיעה המאורגנת זה תרבות. אל תחשבו, אם נגיד ביישוב יש שלושה או ארבעה ארגוני פשע, זה כל מה שיש ביישוב, לא, התרבות של ארגוני הפשיעה כמעט נכנסת לכל יישוב. לא צריך היום ארגון של משפחת פשע על מנת שיטיל אימה בשכונה א' בכפר ברא, מספיק שלושה צעירים שיש להם אקדח אחד, הם יכולים לעשות והם יודעים את הטכניקה והם יודעים את המסלול ואת הדרך איך לעבור ולהטיל אימה. לא צריך משפחות פשע. היום כל שלושה יכולים להתארגן ולעשות את העשייה של משפחת הפשע, הם יכולים להיכנס לראש רשות, ואני עד למקרים ואני מטפל בהמון מקרים, הם יכולים להיכנס לראש רשות ולהטיל עליו אימה וראש הרשות רק מגלה את החולשה שלו ואת הפחד שלו ולא יכול להתעמת עם שלושה צעירים שנכנסים אליו ומאיימים ולא מעז גם להגיש תלונה.

אני לא רוצה להרבות בנושא, אני רוצה להתמקד במשפט אחד, אדוני וידידי. התכנית. אם זאת התכנית, זה לא מספיק.
היו"ר יואב קיש
מה אתה מציע?
כאמל ריאן
אני לוקח את המשפט החיובי שהוא אמר, 'תביאו תכניות'. גם אנחנו, חברי הכנסת, אם לכל אחד מכם אין תכנית לא עשינו כלום. אם לכל ראש רשות באופן נפרד, באופן נקודתי, אין לו את התכנית, לא עשינו כלום. תבואו אתם, תתעמתו עם המשטרה, תביאו את התכניות שלכם למשטרה ואנחנו רוצים בציר הזמן ובציר המקום לבנות תכניות על רמת שר, על רמת מפכ"ל, על רמת מפקד מרחב ומפקד תחנה. אם ראש הרשות, אין לו את התכנית השבועית, מה הוא צריך לעשות בנושא הזה, או החודשית, מה הוא צריך לעשות בחודש הזה, והרבעונית והשנה, זאת אומרת אנחנו מסתובבים סביב עצמנו, אין תכנית. מה שהוצג על ידי המשטרה זה לגמרי לא ימגר את התכנית. זה כיוון טוב מאוד, אבל זה לא מספיק. ליד הבית שלי שלשום היו יריות. נגמרו היריות, באה המשטרה - - -
היו"ר יואב קיש
איפה אתה גר?
כאמל ריאן
בכפר ברא. אחר כך אני מרים טלפון למפקד התחנה, 'נו, ואחר כך?' הוא אומר 'הנה, שלחתי לך ניידות' וכל הכבוד, אני מעריך את זה, אמרתי 'זהו, נגמר הסיפור?' עכשיו מתחיל הסיפור. מה עכשיו אתה תעשה עם אלה שירו ליד הבית שלי. וגם הרמתי טלפון לראש הרשות, אמרתי לו 'נו, מה אתה עושה?' הוא אמר לי 'מה אתה רוצה, אני מוכן לעשות'. זאת אומרת אין לו תכנית מה הוא יעשה עם שלושה הנערים האלה שירו, מה יעשה איתם.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אתה היית ראש רשות, יכולת למגר את הפשע?
כאמל ריאן
קודם כל לא היה בתקופתי - - - אוי ואבוי אם אנחנו נדבר בנימה הזאת. אתה יודע מה? אני מה יש לי בעניין - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
ראש רשות לא יכול.
כאמל ריאן
זה מסוכן מה שאתה אומר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
לראש רשות אין כלים.
היו"ר יואב קיש
נא לסיים. עיסאווי, תן לו לסיים.
כאמל ריאן
קודם כל אתה תבנה את התכנית שלך כחבר כנסת, הוא צריך לבנות את התכנית שלו כראש רשות והם צריכים עם המשטרה לתאם את זה. כי כל המחקרים הוכיחו, בלי עבודה משותפת עם המשטרה לא תמוגר הפשיעה.
היו"ר יואב קיש
נכון.
כאמל ריאן
בוא לא נשלה את עצמנו. אלא אם יש מישהו, איזה צבא על יד תימן ואנחנו לא יודעים.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. אני רוצה להגיד - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
לראש הרשות אין את הכלים ואין את היכולת למגר פשיעה.
היו"ר יואב קיש
אז בואו נדבר על זה.
כאמל ריאן
זה התפקיד שלך להביא לו את הכלים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
עיסאווי, לא ממש. כאשר ראש עיר ממנה אחראי שיטור עם עבר פלילי - - -
היו"ר יואב קיש
שני דברים. ראשית, אני חושב שמה שאמרת בסיפא של דבריך לגבי עבודה משותפת, אתה צודק מיליון אחוז, חד וחלק. אני רוצה להגיד עוד דבר שאתה העלית ושעיסאווי שאל, וזה אני פונה אליך, חכרוש, בסופו של דבר, ואני מבין את השאלה הלגיטימית שלך, אם זה מגיע לרמה של איומים על חיים ובכלל התנהלות של ראש מועצה כזה או אחר, אנחנו יכולים להבין, לא צריך להתפלא שהם לא משתפים פעולה. אז השאלה היא, ברמת המשטרה, איך מייצרים מעטפת כזו שמי שמאיימים עליו שהוא רוצה להשכיר מבנה למשטרה לא יאוים, שראש מועצה שרוצה לפעול ולהכניס משטרה אליו לא חוטף לא יודע מה, רימונים או דברים כאלה. איך דואגים לביטחון, לפחות ברמה הגבוהה, כדי שנוכל לפרוץ קדימה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
רק נתון. כל ראשי המועצות והעיריות במשולש הדרומי, כולם, ללא יוצא מן הכלל, ירו על הבתים שלהם.
היו"ר יואב קיש
כן. והאמת שחבל שמאזן גנאים לא נמצא פה בתפקידו. בוא תגיד לי איך אתה חושב שהמשטרה יכולה לייצר את ההגנה הזו לראשי הרשויות?
ג'מאל חכרוש
מבחינת ראשי הרשויות, כל תלונה שהם מתלוננים כנגד האחרים אנחנו רואים אותה בחומרה והיא מטופלת בדרג הגבוה ביותר. ולא סתם כל תלונה של ראש רשות לא מטופלת בתחנה המקומית, היא מטופלת בימ"ר המרחבי המחוזי. גם אי אפשר לצפות, איום על ראש מועצה או ראש עיר, שמעכשיו לעכשיו נבוא ונגיע לחשוד. גם התלונה שהזכרת, אני יודע בדיוק מי ראש הרשות, מי השלושה שהגיעו אליו ואיימו עליו.
היו"ר יואב קיש
מה עושים עם זה?
ג'מאל חכרוש
זה מטופל.
היו"ר יואב קיש
אבל מטופל ואם לא קורה כלום אז זו בעיה.
ג'מאל חכרוש
לא נוכל להשיג את כל הדברים בבת אחת. הימ"ר המחוזי מטפל בזה והמקרה שהזכירו אותו לקראת פענוח, אנחנו יודעים מי עשה את זה ולמה עשה את זה. הכול ידוע, אבל אי אפשר לבוא ולהציג - - - אנחנו צריכים ראיות בכדי לבוא לבית משפט, לא נעשה צחוק מעצמנו ועובדים על הראיות. לאסוף את הראיות זו לא עבודה פשוטה. המקרה בטיפול, רואים באיום על ראש רשות שזה אירוע חמור, חמור ביותר ולכן הדרג הגבוה ביותר מטפל באירועים האלה.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. עוד שניים שלושה דוברים.
מוחמד כעביה
קודם כל אני מברך על הישיבה הזו, יושב ראש הוועדה, אני גם הייתי בוועדה הקודמת, עם היושב ראש הקודם, הוא עשה עבודה טובה. אני מחזק את ידיך. דיון כזה מוזמנים ראשי מועצות לכאן לדבר, לא ראש מועצה אחד, לבוא להעלות נושאים. אני מברך את חכרוש שעושה עבודה טובה מאוד, אני אומר לך כמי שמלווה אותו, כנציג משרד ראש הממשלה, הוא עושה עבודה נהדרת והוא מקדם עניינים.

אני אתן לך דוגמה מה אנחנו הצענו אצלנו בכעביה. אנחנו בכעביה הקמנו ועדת היגוי עם המשטרה, כל חודש יושבים ביחד, דנים על נושא של האלימות, ואם יש אלימות צריך לטפל בזה מיד. הוועדה, נציגי ציבור, אנשים מכובדים, אם הם - - -
היו"ר יואב קיש
יש תחנה בכעביה?
מוחמד כעביה
אין תחנה, אבל יש שוטרים שם. אנחנו עם השוטרים עובדים בשיתוף פעולה, נציגי ציבור, וככה אנחנו מקטינים את האלימות. אם אנחנו שומעים על איזה שהיא בעיה של אלימות, חבר הכנסת, גם לנציגי הציבור יש תפקיד, אני חושב שניתן, אדוני, להרחיב את הוועדה, להכניס אנשים בעלי תפקידים לתוך הוועדה, לא רק מצומצם של חברי כנסת, אלא גם אנשים שיש להם ניסיון אחר, בנושא חינוך, בכל מיני נושאים. להכניס אותם לוועדה הזו שהוקמה, על מנת להביא רעיונות חדשים ולנסות איך אנחנו יכולים להקטין את האלימות במגזר הערבי. אני חושב שאם נעשה ככה ונעבוד בשיתוף פעולה, חברי כנסת, ראשי מועצות, בעלי תפקידים וכל מיני אנשי ציבור שיש להם רעיונות, אני הצעתי את הרעיון הזה שהקמתי במועצה בכעביה, אנחנו נצליח להקטין את האלימות במגזר הערבי.
היו"ר יואב קיש
תודה. רסול סעדה, בבקשה, קרן אברהם.
רסול סעדה
תודה, כבוד היושב ראש. אנחנו גם מברכים על הדיון הזה ומקווים לך הצלחה גם בנושא הזה. האמת, מדובר כאן על תכניות ואני רוצה להציע תכנית. אנחנו מקדמים היום בשלושה יישובים שאנחנו פעילים בהם שני מודלים. המודל הראשון שנקרא ועדה מייעצת, שזה בעצם פלטפורמה שתוביל למפגש ישיר בין המשטרה לבין נציגי הציבור, המנהיגות המקומית, אנשי המקצוע, לדבר על סדר עדיפות, מה המשטרה צריכה לעשות או מה התושבים מצפים מהמשטרה ומה הציפיות של המשטרה מצד ההנהגה המקומית כדי לטפל בסוגיות ספציפיות קבועות. זה ברובד הראשון.

ברובד השני אנחנו גם מטפלים בחינוך, מפתחים חינוך נגד אלימות, שזה המעטפת השנייה. בוא נגיד, סוגיית הביטחון האישי היום ביישובים הערביים היא לא רק עניין של אלימות ורציחות, זה כל המעטפת, זה גם החינוך, אבל בוא נדבר גם על השירותים האחרים, שירותים מצילי חיים, מה עם כב"ה, מה עם מד"א, כחלק מכל המערך הכולל שהמדינה צריכה לדאוג לו.

ואדוני, אני רוצה להתייחס לסוגיית הנשק הבלתי חוקי. אנחנו יודעים שזה האיום הכי גדול שנמצא היום והזמינות של הנשק מתבטאת היום ברחובות. אם אנחנו מסתכלים על הרציחות אנחנו יכולים לדעת גם שזה ארגוני פשיעה ויש פשע מאורגן, בהחלט, זה מכה מאוד, אבל יש גם לא מעט מקרים של רציחות בגלל זמינות הנשק שנמצא בידיים לאו דווקא עברייניות, אבל הנשק הזה זמין וכל אחד בכל סכסוך, בכל קטטה, יכול לשלוף אותו ולהשתמש בו. וכמו ששייח כאמל אמר, כל שלושה יכולים היום להפוך לכנופיה, לצערנו הרב.

במקום הזה, אדוני, גם מהסקרים שאנחנו עשינו, גם מהשטח, אנחנו מבינים שיש היום נכונות בקרב הציבור הערבי לקבל תחנות משטרה. אבל אני אגיד, גם ההתנגדויות וגם לא צריך שיהיה קמפיין, ברגע שהמשטרה תעשה בשטח ותביא את הקבלות בעניין הפענוחים, ואנחנו שמחים על הבשורה של העלייה בשנת 2017, אנחנו עדים גם במקומות, לדוגמה ג'סר א-זרקא, יישוב שאנחנו עובדים בו ונכנסה תחנה, בהחלט יש ירידה במספר אירועי הירי השבועיים והחודשיים, ואנחנו חושבים ששותפות בתוך תכנית מסודרת לטווח ארוך היא זאת שתוביל להגברת הביטחון האישי ביישובים הערביים.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. אני רוצה לשמוע עוד נציגה. חוץ מחברת הכנסת יש לנו גם נציגה מהמגזר הערבי, שרה זועבי, בבקשה.
שרה זועבי
קודם כל אני מברכת את הוועדה הזו. שני דברים שמדירים שינה מעיניי. אחת, ערביות שנרצחות על ידי קרובי משפחתן ועל ידי הבעל שלהן ונגדם יש לפעול בכל הכוח כדי שלא נשמע עוד על מקרים נוראים כאלה ולא נכאב. אני אישית, בגלל שאני צברתי הרבה מתנגדים, איומים, הכפשות, פרצו לביתי, ספגתי מכות מבעלי הבית שהתגוררתי בו על זה שתליתי את דגל המדינה, הבן שלי הוברח לחו"ל, מספר פעמים הייתי בסכנת חיים של ממש וכל אשמתי שאני יצאתי ודיברתי את אשר על לבי. בתקופה ההיא, בגלל שאני לא בקיאה בחוקים ולא ייצג אותי עורך דין, המשטרה סגרה תלונות של אלימות קשות בתירוץ של היעדר ראיות. לפי העורך דין עכשיו שמייצג אותי, בשם איתמר.

האמת, כל פעם שאני מספרת את הסיפור שלי אני מתרגשת, כי אני עד עכשיו מאוימת והמשטרה סגרה את כל התיקים ש - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
מאוימת על זה שתלית דגל?
שרה זועבי
כן. אני פעילה בהסברה הישראלית. אתה לא מכיר אותי? אני פעילה בהסברה הישראלית, אני שרה זועבי, פעילה בהסברה בארץ וגם בחו"ל. בגלל שאני שוחה נגד הזרם אז זה לא מקובל, הדעות שלי לא מקובלות אז מאיימים וספגתי מכות, נכנסו לתוך הבית שלי, גם בתוך העבודה שלי, מכות של ממש והמשטרה סגרה את התיק. אפילו לא חקרו את החשוד. אתה יכול לפנות גם לעורך הדין שלי, שעכשיו מייצג אותי, בשם איתמר ברקאי.

כבוד חבר הכנסת יואב קיש, כולנו עומדים מאחוריך משום שאתה מבין את חומרת המצב ובידיך הכלים להתמודד עם הבעיות ולהביא אותנו אל המבטחים. תודה רבה שהזמנתם אותי.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה.
מיקי לוי (יש עתיד)
משפט.
היו"ר יואב קיש
משפט אחד, מיקי, ומשפט עאידה ואני מסכם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש, הרשת היא ענקית והאמצעים מוגבלים, הלוואי שהיינו יכולים לשים כמה מיליארדים של שקלים. עכשיו אני מדבר כאיש משטרה ומדבר באמת לקולגה שלי, לחכרוש, יש אפשרות לקחת מכוח האדם הנתון, ככה עשיתי בירושלים במקומות מוכים עם בעיות, חמישה שוטרים ולהקים נקודות משטרה באותם יישובים שיש בעיות. עכשיו נראה אתכם, אותם ראשי יישובים שבאים ואומרים 'אני נותן חדר'. היום בבוקר התבשרנו שהולכים לשים שוטרים בחדרי מיון, כי אי אפשר להשתלט על האלימות בתוך חדרי המיון. אז בואו נראה את אותם ראשי היישובים מפנים חדרים, לא צריך יותר מזה, לנקודות משטרה ואפשר יהיה להוריד, מכאן חמישה, מכאן חמישה, מכאן חמישה מכוח האדם, יודעים לעשות את זה יפה מאוד ולשים נקודות משטרה שייתנו את התשובות הראשוניות. בישיבה הבאה אני אשאל אתכם את השאלה הזו, מי הביא חדר לנקודת משטרה.
קריאה
אנחנו שמנו משטרה במתנ"ס.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה בסדר גמור. אני שמעתי אותך ובגלל זה אמרתי את זה. החמישה האלה יורידו לך את כל האלימות.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, מילה, לא נאום.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
דווקא אני רוצה להתחיל בשאלה שניסיתי ל - - -
היו"ר יואב קיש
יש חצי דקה, אז שאלה וזהו.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אבל אשמח להבין את הרקע להקמת חדר. אני לא באה להתווכח על הקמת תחנות משטרה, אני עם שייח' כאמל, אני אומרת, שזו לא תכנית כוללת זו תכנית לחיזוק מבנה המשטרה ואני יודעת שהיא תביא איזה שהן תוצאות בצד, אבל זו לא תכנית כוללת. ואני קוראת לך, יושב ראש הוועדה, אם באמת רוצים, בואו נפעל ביחד לתכנית כוללת, שכל הגורמים בה - - -
היו"ר יואב קיש
טוב.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
ואיך אפשר להסביר שיש תחנת משטרה באום אל פחם, אבל 1% רק ממקרי הירי הוגשו בהם - - -
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. ניצב חכרוש, בבקשה, ואחרי זה אני אסכם את הדיון.
ג'מאל חכרוש
לסכם, האלימות, צריכים לראות בה בעיה של כולנו. היא לא בעיה של צד אחד, היא לא מדלגת על אף אחד, לא מדלגת על אף חצר, היא מגיעה לכולנו בסוף. שיתוף פעולה זה התרופה האמיתית, שיתוף פעולה בין כולנו. בואו נפסיק להאשים אחד את השני, נעשה שיתוף פעולה בין אחד לשני וככה נביא תוצאות.

הצגנו את התכנית שלנו, של משטרת ישראל, אני עדיין ידיי פתוחות לכל תכנית שתבוא שתביא תוצאה טובה למיגור התופעה הזאת. תודה.
היו"ר יואב קיש
תודה. אני רוצה לסכם. זה דיון ראשון שאני יושב ראש הוועדה, אנחנו נמשיך גם בצוות מצומצם וגם נמשיך בצוות הוועדה כמובן. אני רוצה להגיד כמה דברים. ראשית, המפתח לעניין הזה זה עבודה משותפת ולא יכול להיות שנבוא רק בטענות למשטרה ואנחנו גם לא באים בטענות רק לראשי רשויות ולא רק בטענות לחברי הכנסת הערביים. אני אומר לכם, להנהגה המקומית והארצית של ערבי ישראל, שלמגזר הערבי יש אחריות בעניין הזה וצריך לתת את הגיבוי הנדרש.

ראשי רשויות שיש מולם סכנה ואיומים של ארגוני פשע או פשיעה כזו או אחרת חייבים לקבל, וזה הדבר הראשון, את כל ההגנה כדי שלא נידרדר למקום שהופך להיות בלתי אפשרי ברמה של מאפיה. בעניין הזה אני חושב שזה חשוב ששמענו. שמענו את התכנית של המשטרה שמורכבת מגיוס שוטרים, מתחנות, מהתמודדות עם הפשע המאורגן ואיסוף כלי הנשק. עדיין יש עוד הרבה דברים שצריך לעשות, צריך את הסיסמאות האלה לכמת לתכנית עבודה.

מה שהעלית, כאמל ריאן, זה מאוד נכון, אנחנו נמשיך את המעקב הזה גם בפורום היותר מצומצם, אבל אם הסיכום של הדבר הזה יהיה באמת שמפה אנחנו נצא למהלך מאוד משמעותי שנותן גיבוי למהלך המשטרה, כי הממשלה והמשרד לבט"פ והמשטרה מובילים את המהלך מהצד שלהם, יש פה נכונות שלדעתי לפני ארבע וחמש שנים לא הייתם שומעים, לא שומעים, לא בתקציבים, כי בסוף זה בא לידי ביטוי בכסף. וכן, יש כסף, ואמר את זה היום עיסאווי פריג', שבממשלת הליכוד, לא הייתה תקופה כזו שנתנו כל כך הרבה כסף למגזר הערבי, את הכסף הזה צריך לכמת למעשים ולתוצאה חיובית שאנחנו רואים.

ואני אומר עוד פעם, בלי תמיכה מהמגזר זה לא יקרה. התכנית יכולה להישאר יפה, אבל כל עוד אנשים יפחדו לבוא ולהגיש את התלונות, כל עוד אווירת הפחד והאימה תישאר ברחובות, אנחנו לא עשינו כלום ופה גם לכם יש אחריות. אז אני מצפה באמת לשיתוף פעולה בעניין הזה גם בתוך הוועדה, גם עם המשרד לבטחון פנים ועם המשטרה ובסוף עם ראשי הרשויות והשטח עצמו, כי בלי זה זה לא יצליח. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:35.

קוד המקור של הנתונים