ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/02/2018

תקציב מעבר צה"ל לנגב ושיווק ופינוי מחנות צה"ל בשנת 2019

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-10-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 88

מישיבת הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת הכספים

לתקציב הביטחון

יום שני, י"א באדר התשע"ח (26 בפברואר 2018), שעה 8:30
סדר היום
תקציב מעבר צה"ל לנגב ושיווק ופינוי מחנות צה"ל בשנת 2019
נכחו
חברי הוועדה: אבי דיכטר – היו"ר

עמר בר-לב

ענת ברקו

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
אמיר אוחנה

רוברט אילטוב

אלי אלאלוף

איל בן ראובן

חיים ילין
מוזמנים
סא"ל אביהו לנדסמן - רע"ן תשו"ג אכ"א, צה"ל, משרד הביטחון

אל"מ גיל פנחס - ראש מחלקת תכנון, את"ך, משרד הביטחון

אל"מ ענת טוקר אלפרט - ראש מחלקת תשתיות ופרישה, צה"ל, משרד הביטחון

רס"ן ישי גנור - רמ"ד צה"ל לנגב, אגף תקציבים, צה"ל, משרד הביטחון

משה בכר - מרכז בכיר אגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

עלי בינג - רכז ביטחון באגף תקציבים, משרד הביטחון

ישי הרצוג - יועץ הסברה, מנהל מעבר צה"ל לנגב, צה"ל, משרד הביטחון

יונית מרטון רזון - ראש היחידה למעטפת אזרחית, משרד הביטחון

איציק כהן - ראש מינהל צה"ל דרומה, משרד הביטחון

ניר ממה - ראש חטיבת מדיניות כלכלית, המועצה לביטחון לאומי

גיל אבירם - רפרנט ביטחון באגף תקציבים, משרד האוצר

טל אוברמן - רפרנטית חינוך באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

ספיר איפרגן - רפרנטית ביטחון באגף תקציבים, משרד האוצר

יעקב בליטשטיין - משנה למנכ"ל וסמנכ"ל תשתיות, משרד התחבורה והזהירות בדרכים

אופיר כהן - יועץ מת"ל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
מנהל הוועדה
שמואל לטקו

דפנה סידס כהן – ראש תחום בכירה (לביטחון)

יוני בן הרוש – ראש תחום פיקוח תקציב הביטחון

שגיא חן – ראש תחום מודיעין
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

תקציב מעבר צה"ל לנגב ושיווק ופינוי מחנות צה"ל בשנת 2019
היו"ר אבי דיכטר
בוקר טוב. אנחנו בדיון של הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון בסדרה של דיונים. אנחנו מתחילים בדיון הראשון בנושא תקציב מעבר צה"ל לנגב בשיווק ופינוי מחנות צה"ל בשנת 2019, כמובן כחלקה מהדיונים לקראת סיכום והצבעה בנושא התקציב לשנת 2019. הדיון פתוח. נא לקחת את זה בחשבון לגבי המתייחסים.
שמואל לטקו
סעיף 102 לתקנון הכנסת.
היו"ר אבי דיכטר
ואנחנו מתחילים עם משרד הביטחון.
ענת טוקר אלפרט
בוקר טוב. נציג לכם.
היו"ר אבי דיכטר
רק לטובת הפרוטוקול צריך להציג שם. אין לנו עדיין זיהוי ביומטרי, אז מיקרופון מול הפנים.
ענת טוקר אלפרט
ענת טוקר, רמ"ח תשתיות באגף התכנון והפרישה. מה שנעשה, נסקור את המהלך, נדבר על המעבר שלנו דרומה ועל האתגרים שעומדים בפנינו. כמו שאתם רואים, המערך הזה, ואתם מכירים גם מוועדות קודמות, המהלך הזה התחיל כבר בשנת 2005. הוא מלווה בכמה החלטות ממשלה. אנחנו מתייחסים בעיקר להחלטה 3161 ו-2392. אני עוד מעט אפרט על המשמעות שלהן עבורנו, אבל רואים מרצף החלטות שיש פה שילוב מאד יפה בהחלטות בין המעטפת והצרכים של צה"ל לטובת המעבר והנחיות לגבי צה"ל, מה נכון ומתי נכון שיעבור ואיזה גופים נכון שיעברו.

יש פה למעלה את הציר שהוא יותר צר לנגב והציר התחתון משלב גם את הסכמי שוהם. זה שני מהלכים מאד מאד משמעותיים ואני אפרט על שניהם בהמשך. בגדול, צה"ל לנגב נוסע ושוהם נמצא כבר גם בתהליכי פינוי משמעותיים, גם של שוהם 1, שוהם 2, שוהם 3 בדרך ואנחנו מקווים שיהיה גם שוהם 4.

מה הלוגיקה בעצם? צה"ל לנגב הוא בעיקרון מהלך שאומר לפנות את מחנות - - - מגלילות וממרכז הארץ. הוא מפנה נתחים מרכזיים מצריפין ומקומות אחרים שנמצאים כרגע במרכז, בדגש על אגף התקשוב והוא מייצר בעצם שלושה מחנות גדולים חדשים, כמו ערים קטנות בדרום במחנות קיימים שמתעצמים.

שוהם הנגב, הלוגיקה בבסיסו היא בעצם פינוי של שטחים שהם שטחי ביקוש גבוהים במרכז הארץ, פינוי של המחנות של צה"ל מאזורי ביקוש והעברה שלהם לאזורים אחרים. אני אפרט את זה בהמשך, אבל אם מסתכלים קונקרטית על ההשפעות של החלטה 2392, המשמעות שלה היא פינוי של 8 מחנות נוספים לצה"ל לנגב. סדר גודל 8,000 דונם במרכז הארץ. אני אדבר אחרי זה על מה זה אומר בהיבט של יחידות הדיור; ושוב, פינוי נתחים מרכזיים מצריפין ומתל השומר, השלמות. זה 12 בסיסים שמתעצמים ונמצאים בחלקם בפריפריה.

לסיכום, יש פה קודם כל נגיעה ב-14 מחנות, בפינוי שלהם. פינוי של נתחים מרכזיים מצריפין ומתל השומר והמהלך הזה בסופו של דבר קודם כל מביא לחידוש התשתיות של צה"ל והגברה של האפקטיביות המבצעית, כי בהרבה מקומות זה מביא איתו גם שינויים ארגוניים וגם שינויים טכנולוגיים שמאפשר לנו לייצר גם רציפות יותר טובה וגם תשתית שמביאה לאפקטיביות בפעילות שלנו הרבה יותר טובה. זה מאפשר לנו לפנות מחנות מהמרכז באזורים שהם בעדיפות, באזורי ביקוש גבוהים ולתת מענה לצורך הלאומי. ויש פה גם הרבה תועלות לאומיות. אנחנו פה בעניין של צה"ל לנגב, כמו שאנחנו רואים אותן, אבל לא רק אנחנו. אני מדברת על קריית הדרכה כמקרה בוחן, שאנחנו מבינים שהם מביאים צמיחה גם למשק, גם לפריפריה ואנחנו מאד שמחים להיות חלק מזה.

אם אני מסתכלת קונקרטית על המקומות שפנינו, אז אתם רואים פה את עיקרי אזורי הפינוי באזורי המרכז. בחישוב המשותף שלנו עם רמ"י זה שווה ערך בעצם ליכולת פיתוח של 60,000 יחידות דיור, יש פה גם בתכניות שמועברות, בעצם התכניות שמקודמות לאחר מכן, אז יש פה גם מסחר, גם שירותים ציבוריים וגם אזורי תעסוקה מאד מאד משמעותיים לכל אחד מהמקומות הלאה, כל אחד עם ה - - -
שמואל לטקו
את אומרת פינינו. עוד לא פיניתם.
ענת טוקר אלפרט
לא, אני אומרת זה חלק. המימון של ה - - - הזה יאפשר את השיווק בכל המקומות האלה.
שמואל לטקו
אבל על איזה לו"ז אנחנו מדברים?
ענת טוקר אלפרט
כבר. שאלה מצוינת אתה שואל. אני כבר אדבר על ציר הזמן.
שמואל לטקו
אוקיי.
ענת טוקר אלפרט
בסופו של דבר אני מסתכלת רגע פנימה, כי השקף הקודם היה יותר להראות את האיזון בין הצרכים הלאומיים לבין הצרכים של צה"ל, אז אנחנו מצד אחד לקחנו את הפרויקטים הגדולים האלה, את המגה פרויקטים האלה כהזדמנות להסתכל פנימה על תפיסות ותהליכים. אתם תראו חלק מהפרויקטים משנים את הפרדיגמות אצלנו, של איך נכון לעבוד ובאיזה סוג של תשתית. יש פה הזדמנות מאד מאד גדולה לשיפורים טכנולוגיים שנדרשים עם הזמן במקומות שהרגשנו, שראינו שאנחנו פחות נמצאים במקומות שאנחנו צריכים להיות, אתגר מאד שלנו עם ההון האנושי.

בסוף כל התהליכים וכל השינויים, גם חלק ממה שקורה במדינה, גם קונקרטית מה שקורה בצה"ל, בסוף יש אתגר מאד גדול להשאיר את המצוינים אצלנו ואת האיכותיים אצלנו. אני מתייחסת פה בעיקר לאנשי הקבע, אבל לתת מענה הולם גם לחיילי החובה. שינוי תרבותי הוא בעיקר סביב ההתייחסות לתשתית. אני אתן דוגמא לתשתית, אנחנו מנסים לייצר בכל אחד מהבסיסים אלה אזורי כינוס משותפים, שהם גם נותנים רווחה יותר טובה לחיילים וגם מצופפים את הקרקע באופן הרבה יותר אחראי ומאפשרים לנו לעשות אחזקה יותר יעילה. זה גם משנה את התרבות באופן שאנשים מתייחסים לתשתית שבה הם נמצאים וזה גם מאפשר לנו פיקוד הרבה יותר טוב על האנשים שם.

אני נכנסת בעיקר לצה"ל נגב, אני אדבר אחר כך גם על שוהם. יש פה את ציר הזמן. מצד אחד איזה מחנות מתפנים על ציר הזמן ומה נבנה על ציר הזמן. הקשר הוא לא בהכרח הסכמי, לשאלתך. זאת אומרת זה לא שהפינוי של צריפין מביא איתו את הפינוי, את הבנייה של המתקן המודיעיני, אבל בסוף זה חלק מההסכמים וזה תלוי בבשלות של הפרויקט ובמורכבות של הפרויקט.

אז מה שרואים כאן, זה שבשנת 2016 כבר החל הפינוי של צריפין. אני חושבת שראיתם את הפרסומים שהוצאנו גם בתקשורת, דוברות של משרד הביטחון. פינוי חלקים מאד מאד משמעותיים בבסיס צריפין. בשנת 2016 אושרה ונבנתה קריית ההדרכה, אני אפרט עליה עוד קצת בהמשך. מתקן מודיעיני שהושלם בינתיים וגם אוכלס - - -. המשך פינוי של צריפין בשנת 2016, הקמה של גדוד הקשר ואגף התקשוב. התחלה של הקמה של דטא סנטר, מתקן מחשוב במגבלות מה שמותר להגיד. זה הושלם בשנת 2018.

שנת 2019 היא שנה של הרבה מאד התארגנויות לביצוע במהלך צה"ל לנגב. אנחנו ממשיכים בצפי של 2020 לפינוי של סירקין. גם אולם הקמה של קמפוס שמצוי בתוך שכונת רמות בבאר שבע, קמפוס שיש בו סינרגיה מאד טובה עם השכונה בהקשר של תשתיות.
אלי אלאלוף (כולנו)
התחילו לבנות אותו?
ענת טוקר אלפרט
כן. התחיל מכרז.
קריאה
המכרז הסתיים.
אמיר אוחנה (הליכוד)
תזהרי, יש לך פה באר שבעי.
ענת טוקר אלפרט
סליחה, סליחה, נכון, נכון.
אלי אלאלוף (כולנו)
אם הוא קם אני הייתי אחראי על התכנון שלו.
ענת טוקר אלפרט
נכון, נכון, סליחה.
קריאה
מתחילים עכשיו.
ענת טוקר אלפרט
לא, מתחילים בתהליך המכרז. זאת אומרת הבנייה בפועל להערכתנו תהיה בשנת 2019 וההשלמה שלה תהיה בשנת 2020. זאת אומרת המועדים שיש פה זה המועדים של האכלוס, אבל הוא כבר בתהליך מכרזי.
קריאה
המכרז הסתיים.
ענת טוקר אלפרט
הגדוד של - - - שגם הוא אמור להיות מאוכלס ב-2020, דטא סנטר נוסף ב-2021 ובהמשך כמו שאתם רואים הפינוי המאסיבי של אזור המרכז, של צריפין והשלישות הראשית. סירקין, בסיס - - - ואזורים נוספים יותר - - - יותר חיים. שני הפרויקטים המרכזיים שאמורים לקום ב-2023 ולהיות במובצעים, הם נעשים בשיטה של PPP, בשיטה של PFI, זאת אומרת שיש פה - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
איפה אנחנו עומדים עם המכרזים?
ענת טוקר אלפרט
אני עוד מעט אכנס לזה. אגף התקשוב כבר נמצא בתהליך מכרזי וקריית המודיעין, אנחנו סיימנו את הכנת המכרז. אנחנו ממתינים עד שיוסכמו ההיבטים המשלימים כדי לצאת איתו לדרך.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
הם בטח יפורטו כאן בהמשך.
היו"ר אבי דיכטר
כן, מי אדוני?
איציק כהן
איציק, ראש מנהל צה"ל דרומה. מבחינת הסטאטוס של המכרזים, אז א', קריית התקשוב, כפי שענת אמרה אנחנו נמצאים בשלב של סגירה פיננסית. ממש בימים אלה אנחנו נכריז מי הזוכה. להערכתי כבר התחלנו להקים שם את מבנה ההקמה של יחידת ההקמה, מבנה בתוך גב ים. להערכתי ביוני אני אכריז מי הזוכה ולקראת אוגוסט יתחיל ביצוע של קריית התקשוב. קריית המודיעין, אנחנו נדבר עליה בהמשך.

לגבי המרה"ס, מרכז ההספקה האחוד, אנחנו כבר מסיימים את המכרז בסוף חודש מרס בשאיפה שב-2019 נתחיל את הבנייה. בנייה של שלושה מרכזים לוגיסטיים צפון, מרכז ודרום. הפרויקט החמישי שאתמול יצאנו לפיק-יו זה אופק רחב, זה גם העברת הבקו"ם מתל השומר וגם מפקדת זרוע היבשה מקסטינה לעיר רמלה, צמוד לפיקוד העורף. אז כפי שאמרתי הפיק-יו יצא אתמול, המכרז מתוכנן לצאת בסוף השנה והאכלוס שלו זה 2024, כשנסיים את זה זה ייתן את השלם שמדברת עליו ענת.
שמואל לטקו
איפה אנחנו לעומת לוחות הזמנים המקוריים בהיבט של תקשוב המודיעין?
ענת טוקר אלפרט
אני אתייחס לזה עוד שנייה. אני אתייחס לזה פרויקט, פרויקט, עוד רגע. עוד אובר - - - גם בשביל להבין את המיקום היחסי של הפרויקטים, אז אנחנו רואים את קריית המודיעין, קריית התקשוב ואת קריית הרווחה. מבחינתנו כל אחד מהפרויקטים בעיקרי המהלך הם הפרויקטים המנופים המשמעותיים ביותר. הם מביאים גם מאסה מאד גדולה. הם עושים את השינוי הגדול בנוסף למה שאיציק דיבר עליו, על מרה"ס, שינוי תפיסתי ושינוי ארגוני באופן שבו אנחנו מובילים כל אחד מהגופים.

גם בשיפור אפקטיביות מבצעית והתייעלות יש בכל אחד מהפרויקטים האלה יעדי התייעלות שלנו. אנחנו נכנסים מאד חזק לנושא של התייעלות אנרגטית והתייעלות ארגונית. פינוי קרקעות ממרכז הארץ, כמו שאמרתי. יש מפעלים ותעשיות לנגב , תעשיות באזור הנגב בעצם, שעוסקים באותם פרויקטים. אני אראה לכם חלק מהמספרים בקריית ההדרכה במכוון. זאת אומרת חלק מההכוונה של מנכ"ל משרד הביטחון הייתה בעצם להעצים את התעסוקה באזורים האלה גם בתקופת הבנייה וגם בתקופת התפעול.

יש פה פיתוח ושיפור של תשתיות לאומיות, תוך הבנה שאנחנו חלק מרשת במדינת ישראל, שעכשיו מעצימה את ההסתכלות של ממשלת לישראל דרומה. וכמו שאמרתי אתגר ההון האנושי, שימור ההון האנושי, הוא אתגר שנמצא גם כשאנחנו לא עוברים דרומה, אבל כשאנחנו עוברים דרומה זה מחזק את האתגר שלנו מול האנשים.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
איפה עומד סיפור מש"א לצפון הצפון?
איציק כהן
זו הייתה רק החלטת ממשלה. עדיין זה בדיונים.
ענת טוקר אלפרט
הייתה הצעת מחליטים שבמסגרתה הוחלט להקים צוות שממפה את הניתוח היותר עמוק של המהלך הזה ואנחנו עדיין נמצאים שם. אנחנו עדיין - - -
קריאה
זה לא מסוכם. זאת אומרת עוד לא זז בפועל כלום.
חיים ילין (יש עתיד)
אגב, התשתית מגיעה לבסיסים?
ענת טוקר אלפרט
בחלק מהם כן. בחלק מהם הכנסנו יחד עם מתווה הגז.
חיים ילין (יש עתיד)
כי אתם קניתם במכרזים חשמל מחברות במקום להביא את הגז אליכם ולייצר לבד את החשמל.
ענת טוקר אלפרט
במקומות שהצלחנו לעשות חיבור למתווה הגז, הכנסנו את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
ואז אתם רוצים לייצר חשמל לבד.
ענת טוקר אלפרט
במקור שהצלחנו להתחבר למתווה הגז, כן. יש מקומות שעוד לא הצלחנו להתחבר. בסוף הסיפור של מתווה הגז, שאתה צריך להתחייב בדיוק על המועד שבו אתה נכנס, כי אתה משלם על פרק הזמן שאתה עושה את החיבור, בלי להביא את הספק. אז ניתחנו את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
זו אותה מדינה, את יודעת?
ענת טוקר אלפרט
כן.
חיים ילין (יש עתיד)
אה, בסדר.
ענת טוקר אלפרט
לא, אבל זה עולם הבנייה שצריך להתחבר להחלטות רגולטורית.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מבין.
ענת טוקר אלפרט
אז אנחנו ממש על זה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, כי חבל שחברה תרוויח על חשבון המדינה.
ענת טוקר אלפרט
זה מהסוגיות של - - - גנרציה ו- - - אנחנו לגמרי שם.
ענת ברקו (הליכוד)
ובאנרגיית שמש אתם לא תשתמשו בבסיסי צה"ל?
ענת טוקר אלפרט
גם.
ענת ברקו (הליכוד)
הגגות יהיו סולאריים?
ענת טוקר אלפרט
גם בגגות. אנחנו גם בוחנים מקומות על קרקע. אנחנו נמצאים בשיח גם עם חברת החשמל, גם עם רשות החשמל לאור הרגולציה חדשה. בכל המקומות שאנחנו צריכים למקסם את זה אנחנו נמקסם.
ענת ברקו (הליכוד)
חוץ מהמשא"ות לצפון, אין תכנון להעביר שום דבר לצפון כרגע?
איציק כהן
יש את המרה"ז, - - -
ענת ברקו (הליכוד)
את מה?
איציק כהן
את מרכז האספקה.
ענת ברקו (הליכוד)
זה יהיה בצפון?
איציק כהן
שלוחה אחת תהיה בצפון. יש את מש"א לציפורי ויש עוד פרויקטים שעדיין לא הבשילו, אבל אם יהיו, נדבר עליהם. כרגע הם לא הבשילו.
ענת טוקר אלפרט
כלומר המרה"ז הוא כבר במכרז, המרה"ז בצפון.
ענת ברקו (הליכוד)
איפה בצפון?
איציק כהן
צומת גולני.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אבל עכשיו זה דיון על מעבר צה"ל לנגב.
היו"ר אבי דיכטר
כן, חברה, שנייה ענת, חברת הכנסת.
ענת ברקו (הליכוד)
תסמן לי את השאלות.
היו"ר אבי דיכטר
ענת את ענת, אנחנו הקצנו לדיון הזה שעה ולכן אני מבקש ב-15 דקות הבאות לעבור איתנו פרויקט-פרויקט.
ענת טוקר אלפרט
זה מה שאני עושה.
היו"ר אבי דיכטר
לעשות לנו סדר ככל שניתן, בבקשה.
ענת טוקר אלפרט
אני נכנסת לקריית ההדרכה. קריית ההדרכה היא מקרה בוחן ואנחנו מתחקרים אותו שנתיים אחרי האכלוס. קודם כל אתם רואים את פרק הזמן הקצר. בנינו עיר קטנה בצורה מאד מאד משימתית, בפרק זמן מאד מאד קצר שעשה שינוי באופן שבו עושים הדרכה בצה"ל במקום בפיזור בצורה מרוכזת. זה מטייב הרבה מאד דברים ומאפשר לייצר תשתית שהיא הרבה יותר טובה לטובת העניין. שימוש בסימולאטורים, שימוש בתפיסות מתקדמות.
קצת על מה זה עשה
אז כשאנחנו ניתחנו את כמות העובדים שבעצם עבדו בפרויקט הזה, אז אתם רואים שרובם היו מאזור הדרום – באר שבע, דימונה וירוחם. כשאנחנו מסתכלים על ההזדמנויות העסקיות, כמה קבלנים בנו - - -
אלי אלאלוף (כולנו)
זה בתקופת ההקמה, לא בהמשך.
איציק כהן
חלק זה בהקמה ו-500 כל יום, מדי יום-יום נכנסו לקריית ההדרכה.
ענת טוקר אלפרט
בתפעול.
יונית מרטון רזון
זה ההקמה והקודם היה התפעול, זאת אומרת הוא עכשיו ואפשר לראות. זה 500 עובדים, מרביתם באמת מירוחם, מבאר שבע ומדימונה, אבל יש גם יישובים נוספים בנגב. אלה עובדים באופן קבוע בקריית ההדרכה, עובדים ישירים. יש כמובן גם עובדים עקיפים, אבל אלה מספרים מדויקים.
ענת טוקר אלפרט
אני עוברת לקריית התקשוב. יש פה חלק מהתשובות לשאלות ששאלתם קודם. סיום המכרז מתכונן לשנת 2018, מה שאנחנו מקווים שנוכל להצליח להכריז על זוכה עוד מעט והאכלוס מיועד ל-2023. הקריה הזאת מאכלסת גם את אגף התקשוב וגם גופים נוספים מתוך חיל האוויר. הלו"ז פינוי על פי הסכם שוהם היה אפריל 2023.
אלי אלאלוף (כולנו)
חיל האוויר בפנים?
ענת טוקר אלפרט
חיל האוויר – אופק, הגוף המחשובי של חיל האוויר, שיש לו אינטראקציה עם אגף התקשוב קרובה, העברנו אותם לשם.
אלי אלאלוף (כולנו)
כולל הפנימיות? כולל ה-600 כניסות?
ענת טוקר אלפרט
זה גוף כגוף. זאת אומרת הם נשארים, זה בסיס ראשי של אגף התקשוב. הם עובדים עם גוף של חיל האוויר שנמצא בתוכם. הם לא מאוחדים, אבל הם באינטראקציה ביניהם.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
ופיקוד הדרום, נכון? גם הוא מפנה שם שטח.
ענת טוקר אלפרט
גם פיקוד הדרום, שמתפנה באמת מהעיר העתיקה בבאר שבע, המפקדה. הסטאטוס הוא השלמה של תהליך המכרזי כבר. מלווה את הפרויקט הזה וגם פרויקטים נוספים של טרנספורמציה דיגיטאלית, שזה בעיקר יכולת שלנו לרציפות יותר טובה בכל מה שקשור בטכנולוגיה. אם אני יכולה לנסח את זה.

קריית המודיעין, בשורה התחתונה אנחנו מוכנים לצאת למכרז. זו קריה אחודה ליחידות טכנולוגיות של אמ"ן שמיועדת להיות בנגב.
היו"ר אבי דיכטר
מה מעכב את היציאה למכרז?
ענת טוקר אלפרט
אנחנו נמצאים עכשיו בתהליך של תיווך, מה שרשום פה בסוף, מעטפת משא"ן, דיור ומענה להסעת המונים. זה טרם סוכם. זה תהליך מואץ שאני מניחה שהוא יושלם במהלך החודש הקרוב על שולחנו של ה - - -
שמואל לטקו
נפתרה הבעיה של התחבורה?
ענת טוקר אלפרט
אנחנו בשיח עדיין. יש מקומות שאנחנו - - -
שמואל לטקו
אז איך אפשר להתחיל? אפשר להתחיל בלי תחבורה?
קריאה
יש תחבורה. אנחנו מקווים שהיא תהיה טובה יותר.
ענת ברקו (הליכוד)
אין רכבת.
היו"ר אבי דיכטר
יש פה את משרד התחבורה? תיכף נגיע אליך.
ענת טוקר אלפרט
בדיוק. אז בואו נדבר עוד מעט על זה. עוד שנייה נדבר על התחבורה. אני אסכם את זה רגע. אני חוזרת לתחבורה ולמעטפת, אבל שם - - - על דיון של אמ"ן לנגב.

שורה תחתונה, עיקרי הפעילות בשנת 2019, עבודות הקמה של קריית התקשוב. זה לא עבודות הקמה, זה היערכות לקראת הקמה, אחרי שיהיה לנו קבלן זוכה.

ההליך המכרזי של קריית המודיעין, במתקן הכשרות טרום - - - מתחם - - - שדיברתי עליו באזור שכונת רמות. הגדוד של עבודות ההקמה של העבודות שיימשכו בשנת 2019 בשני מתקני המחשב באותם דטא סנטרים שנבצע. בראשון כבר יש - - -והגירה של מערכות טכנולוגיות. זה תהליך מורכב שבו שומרים, מעבירים ממקום למקום ומייצרים רציפות בין המתקנים הקיימים במדינה, והמתקן השני שיתחילו בו עבודות הקמה.

לבקשתכם עשינו זום על הסיפור של ה - - -. קודם כל בשביל להצליח במהלך, אנחנו צריכים מעטפת של תחבורה - - -. כמו כל גוף שמייצר הגירה משמעותית ממקום למקום וכמו תהליכים דומים שקרו במדינה בהקשרים של דרומה. בסופו של דבר ההחלטה על המעבר היא החלטה פיקודית. האנשים שלנו יעברו לשם. המעטפת שתינתן שם היא מעטפת שצריכה להיות תומכת אזרחים. מרחב הפתרונות בתחבורה.

אנחנו רואים בראייה עתידית שהפתרון צריך להיות מבוסס על תחבורה - - -
היו"ר אבי דיכטר
אנחנו זה משרד הביטחון?
ענת טוקר אלפרט
אנחנו, משרד הביטחון, כן. הדעה פה היא דעה אחת. משרד הביטחון וצה"ל.
חיים ילין (יש עתיד)
גם באוצר. האוצר מת על זה.
יוני בן הרוש
את מדברת כרגע רק על הבעיה של אמ"ן, נכון?
ענת טוקר אלפרט
לא.
יוני בן הרוש
כי תקשוב, אבל הם יושבים סמוך לרכבת.
ענת טוקר אלפרט
יש משהו בדבריך, אבל כשאני מסתכלת על המהלך, אז המהלך הזה צריך לכלול את היכולת שלנו להביא את האנשים מנקודה לנקודה והדרך החכמה יותר להסתכל על זה בעינינו, זה להסתכל על הציר והנקודות שנמצאות ביניהם, כי בסוף אנחנו חלק ממהלך שצריך להביא אנשים.
יוני בן הרוש
אז הבעיה היא בין הנקודות.
ענת טוקר אלפרט
אני אדבר עוד מעט פרויקט פרויקט. שתי המעטפות הנוספות הן משא"ן בדיור. שלושת הדברים האלה ביחד ולתקשוב ולגופים אחרים שסקרתי על ציר הזמן, שכבר עברו דרומה, צה"ל כבר עבר דרומה, לא התקבלה עדיין שום - - -
קריאה
עם כל הכבוד, נשים פה כוכבית שיש מומחים להסעת המונים, זאת תורה שלמה והמומחים הם ממשרד התחבורה.
ענת טוקר אלפרט
אנחנו עוד מעט נשמע את זה בשמחה. הפתרון האחרון כמו שאמרתי הוא שילוב של תחבורה רכבתית.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
תחבורה יום יומית?
ענת טוקר אלפרט
יום יומית, כן. אני אגיב גם על זה. תנו לי רגע לסיים ואני אשמח לענות על כל שאלה. הפתרונות לקהילת המודיעין - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
מה קרה לכם - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
אם - - -
היו"ר אבי דיכטר
חברה, חברי הכנסת, בניגוד לאופי, נא להיות בשקט. בבקשה.
ענת טוקר אלפרט
הפתרונות לקהילת המודיעין הם חלק מרשת תחבורתית לאומית בראייתנו. זה חלק ממהלך שלם שאמור לתמוך דרומה. אנחנו מעדיפים את איכות הנסיעה אל מול זמן ההגעה, בגלל שאנחנו מבינים שהאנשים שלנו צריכים להיות על הקו, שזה לא רק האנשים שלנו. אני אגיד בסוגריים, ההחלטה להוריד את האנשים דרומה היא החלטה ציבורית. החלטה של מה עושה משרת קבע, לא החיילים, בסדר? משרת הקבע. מה הוא עושה עם המשפחה שלו בסיפור הזה, האם הם עוברים איתו, לא עוברים איתו, היא לא קשורה להחלטה פיקודית. אנחנו לא יכולים לפקוד על המשפחות לעבור - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
לא רק זה. אם הוא מחליט להמשיך בשירות קבע או הוא מחליט לעבור לשוק הפרטי. זו החלטה אישית שלו. זה לא רק המשפחה.
ענת טוקר אלפרט
זה נכון. ועכשיו אנחנו רואים שיש פה הזדמנות למצות אינטרסים רחב יותר מגיבוש הפתרונות. רחב ממה שיצאנו איתו לדרך במקור לפני כמה שנים ושם אנחנו נמצאים. כמו שאמרתי זה טרם סוכם.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
את יכולה להסביר שעשיתם סקרים אצל אנשי קבע והם אמרו, אנחנו לא נרד אם אנחנו נצטרך להיות שעתיים לכל כיוון בכל כיוון.
היו"ר אבי דיכטר
כן ענת, בבקשה.
ענת טוקר אלפרט
אני מראה פה התחלה של חשיבה שעשינו לגבי התפיסה שלנו, שבסוף החיבור הרכבתי לצומת שוקת, הוא חלק מרשת לאומית שאפשר למקסם בה אינטרסים משותפים למדינה ולצה"ל ובסוף צריכה להיות דרך אפקטיבית להביא את האנשים לצומת שוקת, כי זה המקום הנכון שזה יהיה בו.

העקרונות של המעטפת – אני עוברת למעטפת וכרגע - - - כי אמרנו שזה לא רק על תחבורה. אנחנו מתייחסים למענק מסוים שיינתן לכלל המשרתים בכלל הקבע. כמו שאמרתי, הניואנס שנוצר לאמ"ן לנגב נוצר בגלל שזה המכרז האחרון שעוד נותר שעוד לא יצאנו איתו לדרך. זה נכון שהאוכלוסייה של אמ"ן היא אוכלוסייה מאתגרת יותר בגלל ההזדמנויות בהיבט שימור ההון האנושי, בגלל ההזדמנויות התעסקותיות שיש להם. אבל בסוף המהלך הוא מהלך שכולל לא רק את אמ"ן לנגב, המענק צריך לכלל המשרתים בכלל הקריות. ברור לנו שצריכה להיות דיפרנציאציה בין הדרגות למערכים, אבל צריך להיות מענק שהוא משמעותי, זמני, פשוט לפרק זמן הראשוני של המעבר ואני מדברת גם על התא המשפחתי, כי אי אפשר לנתק את זה. בסוף אנחנו יכולים לפקוד על אנשינו, אנחנו לא יכולים לפקוד על משפחותיהם. זה לא עובד במדינה דמוקרטית.

קצת על המרכיבים. אנחנו התייחסנו במרכיבים גם לשימור ההון, גם ליכולת השינוע שלהם וגם למגורים. בסוף, בין אם המשפחה – הרצון שלנו הוא שזה יהיה תהליך שעם השנים יביא למגורים באזור הדרום ויעודד את האנשים לגור. אנחנו חושבים שכל המרכיבים – התחבורה, המעטפת משא"ן וההיבטים של הדיור – כל המרכיבים האלה ביחד יכולים לעשות מהלך שימקסם את המעבר גם עבור האנשים וגם עבור המדינה שאנחנו חלק ממנה.

כשאני מסכמת את צה"ל לנגב אז בקריית ההדרכה – אכלוס מלא הושלם, תקשוב – בתהליך מכרזי. יש לנו גדודים שאמורים להסתיים בשנת 2017 ופרויקטים טכנולוגיים שגם תומכים את אותה הקמות של הדטא סנטרים שדיברתי עליהם קודם, אבל גם עומדים בזכות עצמם.

קריית המודיעין – אנחנו מוכנים ליציאה לדרך ואנחנו נמצאים לדעתי בפיינל של סיכום המעטפות, כדי שאפשר יהיה לעשות את זה.
שורה תחתונה
אנחנו מאד רגילים לעבור דרומה. חלק כבר ביצענו. זה מהלך שאנחנו רואים בו מהלך מאד משמעותי. הוא חלק ממהלך לאומי ואנחנו בשורה התחתונה כבר שם.

אני אעבור בבריף על שוהם. בסוף יש פה את אותו ציר זמן עם אותה לוגיקה פחות או יותר שראיתם קודם בצה"ל לנגב. למטה זה המחנות שמתפנים ולמעלה - - - היעד. אתם רואים שיש פה פינוי מאסיבי של צריפין שהתחיל בשנת 2016, ממשיך לאזור של סירקין, תל השומר - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
מה זה אדום ומה זה ירוק?
ענת טוקר אלפרט
האדום זה דברים שטרם החלו – 2023, כתום שכבר נמצא בתהליך והירוק שאנחנו כבר נמצאים על הגל, כי חלק מהדברים כבר בוצעו.
אמיר אוחנה (הליכוד)
יש גם כתום?
ענת טוקר אלפרט
כן, יש פה גם כתום. הבסיסים שנמצאים בירוק הם בסיסים שבסופו של דבר הם יביאו לפינוי מלא והפינוי החלקי הוא פינוי בפרוסות. למעלה מה שרואים זה את אותם פרויקטים שקורים בשוהם. יש פה גם פרויקטים שהם לא נגב, אבל אני בכל זאת מציינת אותם – שדה דב וצריפין. גדעונים באגף התקשוב, זה בסיס שנמצא ליד צריפין. פינוי של שדה דוב, שועה ו - - - זה בסיס יחידת חילוץ. נווה צדק זה פרויקט שהוא הקמה של קריה משפטית שכוללת בתי כלא ואת הפרקליטות, למקום ראוי אחד. גדוד הובלה עמוס.
שמואל לטקו
אני לא רואה פה את גלילות בפרויקטים.
איציק כהן
בשקף הקודם.
ענת טוקר אלפרט
- - - סטנדרט אחרי הבג"ץ.
שמואל לטקו
איפה נעלם גלילות בשקף הזה?
ענת טוקר אלפרט
הוא בצה"ל לנגב. הוא מהווה מקור למעבר של אמ"ן לנגב, אז הוא היה בצה"ל לנגב.
אמיר אוחנה (הליכוד)
בהקשר של צריפין, הרי היא נמצאת בשני צידי הכביש. אתם מתמקדים קודם בצד אחד לרוקן אותו ואז - - -
איציק כהן
זה גדעונים שנפתח.
אמיר אוחנה (הליכוד)
מתי יושלם הצד של ראשון לצורך העניין?
ענת טוקר אלפרט
2024.
אמיר אוחנה (הליכוד)
ואז מתחילים עם הצד השני?
איציק כהן
לא, הצד השני נשאר. גדעונים בכל מקרה נשאר.
ענת טוקר אלפרט
גדעונים בכל מקרה נשאר. בצד השני נשאר. צריפין, אם אתה תסתובב שם עכשיו, הוא מתחיל להיראות כמו אזור - - -
היו"ר אבי דיכטר
כן, אלי, שנייה.
ענת טוקר אלפרט
עיקרי הפעילות שצפויה לנו בשנת 2019 זה אותו מרה"ס באופק רחב שאיציק דיבר עליו. הפרויקטים שדיברתי עליהם פה הם בעצם המשך עבודות הקמה.

לסיכום שוהם 2018, בהיבטי שוהם 2018 זה השנה שאנחנו עוברים בה בעצם מתכנון לביצוע. יש פה הרבה מאד פרויקטים שיוצאים מהניירות לטרקטורים והפרויקטים הגדולים שבהם, ה-PFI, הם מבחינה כספית, אבל בסוף יש פה מהלכים שהם מאד מאד משמעותיים לגופים שעוברים והם מוכנים, גם אם הם ב - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
בסוף נשמע גם את האוצר?
היו"ר אבי דיכטר
רק שנייה. אלי, רצית לשאול שאלה.
אלי אלאלוף (כולנו)
כן. הייתה לי הזכות ללוות את הפרויקט משנת 2005. - - - קרן רש"י תכננו את קריית ההדרכה ברמות, זה פרויקט שלנו ולמדנו את הנושא של העברת צה"ל לנגב.

אני אגיד משפט לא נעים. החברה האזרחית כמעט ולא נהנית מהמעבר לדרום. אחת הסיבות לאי ירידה לדרום של אנשים מהמרכז, בין היתר זה בגלל החינוך. הובטח שיהיה תקציב מיוחד להעלאת רמת החינוך בדרום. הובטח. יש כמה פירורים פה ושם. הובטח גם לשפר את התרבות בגלל שזה חי תרבות של אנשים שרגילים לרמה מסוימת. גם כן, מתקרב לאפס. שלישית, הרכוש הכי גדול שהיה לנגב זה היו הקרקעות שלו. נלקחות הקרקעות ומתעשרים במרכז.

זה אומר שהפיתוח הכלכלי של הנגב, שהיה יכול להנות מהמעבר האדיר הזה, שהוא חיובי והוא מצוין, לאומי כמו שהיא אמרה, הוא לא נראה. אז אם לא היו תשתיות בגלל שצה"ל צריך כבישים, אז יש כבישים. צריך רכבת, אז יתכננו את הרכבת המטורפת ביותר.
אמיר אוחנה (הליכוד)
כדי שיוכלו להמשיך לגור במרכז ולבוא לשם.
אלי אלאלוף (כולנו)
כן, ולכן שאלתי את השאלה האם זה תחבורה יומית או אחרת. לכן אני חייב להגיד, למרות שאנחנו בוועדת חוץ וביטחון, כאזרח של הנגב, תושב באר שבע, אנחנו לא מרגישים שום דבר כאזרחים מהמעבר הזה ואני חושב שזה בניגוד להחלטות הממשלה. בהתחלה אני התוודעתי לתכנית כשהיה שר הביטחון אהוד ברק שאמר יאללה, לך תבדוק מה עושים כדי שתגיד לנו. אז באמת יצא מהפגישה הזאת התכנון של קריית החינוך של חיל המודיעין, שזו יוזמה שלנו. זו לא יוזמה שהייתה מתוכננת.

לכן אני חושב שגם כוועדת חוץ וביטחון חייבים לקיים דיון ולראות מה הן ההשלכות האמיתיות שהזזנו את הטכני של חיל האוויר בבאר שבע לשכונה שלי, איפה שאני גר כבר 35 שנה. הפכו את זה לפארק של 300 וילות, גרוש אחד לא נשאר בשכונה. חיל האוויר העביר את הטכני המקומי, קיבל טכני חדש מאפס, זה מדהים, ב-150 מיליון שקלים ולא השכונה ולא באר שבע נהנים משום דבר.

זאת אומרת אני חוזר ואומר, המהלך הזה הוא אדיר, הוא נכון, אבל שלא הבטיחו שההתעשרות מהמהלך הזה היא במרכז הארץ. תמיד רואים את הדברים האלה ואין כמו צה"ל כדי לשנות את זה. לא במקרה שאלתי כמה עובדים יש. זה בדיחה 500 עובדים, אני חייב להגיד לכם. התהליך יהיה נכון, אולי בעוד 10 שנים ואולי בעוד 20 שנה יתחילו המהנדסים שמתפנקים בתל אביב, קרוב למקום העבודה השני שלהם, יצמחו בלב. אם לא יבואו מהמרכז, רק אם יצמחו מהמקום.

לכן צריך לעשות שינוי מהותי במערכת החינוך, שינוי מהותי במערכת התרבות. יש כבר שינוי טוב בנושא בריאות, אבל בלי כל הדברים האלה אין שום סיבה שהצפונבונים מהצפון שם, יבואו - - -
קריאה
לא, לא - - -
אלי אלאלוף (כולנו)
אתה יכול לחזור הביתה. אתה מוזמן. הוא מבאר שבע. הוא יחזור לנגב ויעזור לנגב להתפתח.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אדוני, ההערה שלי היא יותר כלפי האוצר, לא כלפי משרד הביטחון.
אלי אלאלוף (כולנו)
לא, לא. אני אומר לכולם. משרד הביטחון יש לו את היכולת לשכנע את כל העולם. זו האחריות שלו. זו הייתה האחריות של המנהלת של הנגב שתוכננה ויש מקום לזה.
היו"ר אבי דיכטר
כן. האוצר. אולי אנחנו רוצים רגע להבין את הסיפור של התחבורה, כי אנחנו כל פעם תופרים אותו מכאן ומכאן. בבקשה אדוני.
יעקב בליטשטיין
טוב, שמי קובי בליטשטיין ואני משנה למנכ"ל משרד התחבורה וסמנכ"ל התשתיות. אנחנו כבר נמצאים בדיונים עם משרד הביטחון הרבה זמן על הסוגיה של התחבורה. אנחנו חושבים שהפתרון התחבורתי הטוב ביותר זה הסעות דור טו דור לחיילים מהמרכז לכיוון באר שבע. יש לנו עבודה. בהנחה ואכן התיאוריה היא שצריכים לקחת כל יום ולהזיז את החיילים מהמרכז לדרום, למרות שאני חושב שהכוונה במקור הייתה שתהיה השתקעות יותר של החיילים והקצינים האלה בדרום, אבל בהנחה שאנחנו הולכים לשיטה הזאת שאנחנו צריכים לנייד אנשים מהמרכז לדרום, אז עבור החיילים עצמם הפתרון הטוב ביותר הוא הסעות דור טו דור ומערך היסעים שלם מהמרכז לדרום.

יש לנו עבודה ואנחנו יכולים להציג אותה גם פה אם צריך.
חיים ילין (יש עתיד)
אמזון מגיע עוד מעט אלינו למדינת ישראל. אולי הם מוכנים להביא כל חייל לבסיס. מדהים.
היו"ר אבי דיכטר
חיים, אנחנו לא עוברים לפתרונות יצירתיים. אנחנו רק בפתרונות פשוטים: רכבות, אוטובוסים.
חיים ילין (יש עתיד)
ועדת חוץ וביטחון, רחפנים, לא?
יעקב בליטשטיין
יש לנו פה עבודה מסודרת, שאנחנו יכולים להציג אותה פה, להראות את החיסכון בזמן לחייל ואת הנוחות. בסך הכל צריך לזכור-. זה למול חלופת הרכבת. אני חושב שבכלל צריכים לנתק אחת ולתמיד את הסוגיה של הרכבת מהמעבר.
ענת ברקו (הליכוד)
באמת? למה?
יעקב בליטשטיין
רק שנייה. אני לא חושב שיש תלות ביניהם, כי הפתרון התחבורתי הטוב ביותר עבור החיילים עצמם הוא פתרון בהסעות. זה מקצר להם לוחות הזמנים, זה מונע מהם את המעברים. צריכים לזכור שהחיילים לא גרים על המסילה אלא הם צריכים להגיע למסילה ורק תנועה מהבית למסילה זה בממוצע חצי שעה ואחרי זה שהם מגיעים לבסיס עצמו הם צריכים להגיע גם מהתחנה, שכמובן לא תהיה בתוך הבסיס אלא מחוץ לבסיס, לבסיסים עצמם. זה בסיסים ענקיים. זה לא תנועה רגלית, ולכן מדובר פה לפחות בשני מעברים לכל חייל בסופו של דבר וזה מאריך. הדבר הזה גם - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אתה יודע שזה לא מה שהחיילים חושבים. אתה יודע את זה שבסופו של דבר חיילים - - -
יעקב בליטשטיין
לא, אני חושב ש - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני שומעת את זה.
יעקב בליטשטיין
אבל אנחנו יודעים את זה.
ענת ברקו (הליכוד)
אנחנו רואים מה שקורה. חיילים מעדיפים להשתמש ברכבת ואם יהיו מתוך הרכבת, כמו בכל מדינה נורמאלית, הסעות לכל מיני מקומות או תחבורה למרכזים, אז יהיה יותר גם כאן, אבל להגיד שההסעות מקצרות זמן, זה לא מקצר ואז המון פעמים לוקחים את האוטובוסים לכל מיני דברים אחרים ובסוף אין להם הסעות.
היו"ר אבי דיכטר
שנייה, חברי הכנסת, אנחנו רוצים לשמוע.
יעקב בליטשטיין
גברתי, אני לא מתווכח כי בסוף הדבר מגובש בתחזיות שאנחנו עושים ועבודה מקצועית והמספרים זה עובדות. למה אנחנו צריכים להתווכח על זה?
היו"ר אבי דיכטר
אני רוצה רגע להבין, בינך לבין משרד הביטחון - - -
יעקב בליטשטיין
רגע, אני רוצה לקצר עכשיו.
היו"ר אבי דיכטר
אני רוצה להבין, שנייה. לענייננו, משרד הביטחון הציג, ענת הציגה פה תרשים מאד ברור שאם אני מבין נכון הוא בכלל התניה. אני צודק בפרשנות של השקף שלך?
קריאה
עם הקיטבג או בלי הקיטבג?
היו"ר אבי דיכטר
שאם אין התניה.
איציק כהן
עמדת משרד הביטחון לצאת למכרז עם שלוש המעטפות: תחבורה, משא"ן ומגורים. אם יהיה לנו את המעטפות האלה, אנחנו - - -
היו"ר אבי דיכטר
בהיעדר מעטפת לשביעות רצונכם, אם אני מבין המחלוקת היא לא פתורה.
איציק כהן
זה יהיה מאד בעייתי, כן. זו עמדת שר הביטחון. זה יהיה מאד בעייתי.
יעקב בליטשטיין
אני רוצה לומר שהדבר הזה כרגע - - -
ענת ברקו (הליכוד)
למה צריכים להגיע לקריית ההדרכה?
יעקב בליטשטיין
הדבר הזה נמצא כרגע בדיונים וכפי שאיציק בטח יסביר, או שיפרט, אז הוא יודע שהיו דיונים ברשות ראש הממשלה על הנושא הזה וכרגע ההחלטה היא שתוך 45 יום מאיזה שהוא מועד, שאני מבין שמשרד הביטוח כרגע ביקש לדחות אותו, תהיה בחירה בכלל היכן להציב את בסיס קריית המודיעין, שהוא למעשה אולי הנושא ב - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
לא, ממש לא. היו כאן אנשי משרד הביטחון לפני יומיים. מישהו העלה בשנייה את מה שאתה אומר ואמרו חד משמעית יש החלטה וההחלטה קיימת.
יעקב בליטשטיין
אז איציק פה - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אי אפשר - - -
היו"ר אבי דיכטר
שנייה, רגע, אבל אפשר לשמוע תשובה ממשרד הביטחון, עמר.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
כן, אבי, אבל זה כאילו לא מתייחס לדיונים שהיו כאן. הציגו לנו כאן משרד הביטחון.
היו"ר אבי דיכטר
אבל בואו נשמע את התשובה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
היו מספרים של עשרות ומאות אוטובוסים שעולים ויורדים וכן הלא.ה הציגו לנו בצורה מפורטת. יש כמו שאמרת חילוקי דעות עמוקים בין משרד הביטחון למשרד התחבורה. כל אחד מציג משהו אחר ואני חושב שהתפקיד שלנו - - -
היו"ר אבי דיכטר
לא, אבל מעבר לזה. לכן הקשבתי רוב קשב למה שאיציק אמר ושאלתי את השאלה וקיבלנו תשובה. שאלתי האם יש התניה בין היציאה לדרך ואיציק אמר שההתניה היא מובהקת. הווה אומר אם אין שלוש מעטפות, אין יציאה לדרך. אני צודק?
איציק כהן
אכן כן. אנחנו נמצאים כמו שאמרתי ב - - -
חיים ילין (יש עתיד)
זה נשמע מאד לא טוב שלוש מעטפות, כבוד יושב הראש.
היו"ר אבי דיכטר
תשמע, תלוי באיזה מקום אתה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
כל אחד ומה שיש לו בראש.
היו"ר אבי דיכטר
כן.
קריאה
מעטפות דווקא זה בסדר, המסרונים זה פחות טוב.
איציק כהן
כמו שנאמר על ידי קובי, צריך להיות דיון אצל ראש הממשלה. אנחנו בתוך ה-45 יום. ראש הממשלה נתן לעשות איזו שהיא עבודת מטה נוספת, לבחון חלופות. נתנו לנו כל מיני שטחים חדשים נוספים, צפון באר שבע וכל מיני חלופות. אנחנו כרגע בחנו את כל החלופות.
חיים ילין (יש עתיד)
נתנו לכם את הבסיס ל - - -
היו"ר אבי דיכטר
אבל חיים, תנו לו רגע לסיים.
איציק כהן
אני אומר שזה מה שנותר לנו לעשות, בדיקה נוספת לחלופות. בדקנו, אנחנו די מגובשים, עמדתנו ברורה. אנחנו נחזור חזרה לשולחנו של ראש הממשלה, נגיד את עמדת משרד הביטחון ובסך הכל - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבי, אני רוצה להתייחס לזה.
חיים ילין (יש עתיד)
סליחה, כבוד יושב הראש, בתפיסה הזאת נחזיר את כל הבסיסים בחזרה למרכז, כי כל האוכלוסייה חלשה. אתה לא מזיז - - -
איציק כהן
אבל מישהו אמר שאנחנו מזיזים? אני לא אמרתי שאנחנו מזיזים.
ענת ברקו (הליכוד)
אבי?
היו"ר אבי דיכטר
כן, רגע אחת. סיימת איציק?
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה - - -
היו"ר אבי דיכטר
רגע, אני רוצה להבין, משרד התחבורה סיימת את הדברים?
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה לשאול אותו - - -
היו"ר אבי דיכטר
שנייה, שנייה.
יעקב בליטשטיין
אני יכול להציג את הדברים במצגת ואז אנחנו - - -
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אבל יש לי שאלה.
היו"ר אבי דיכטר
לא, לא, לא, שנייה אחת, חיים, שנייה.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל שאלה.
היו"ר אבי דיכטר
רגע, הוא עוד לא אמר, אתה כבר שואל שאלה?
חיים ילין (יש עתיד)
לא, כי כבר היינו במצגת.
היו"ר אבי דיכטר
רגע אחד, אני רוצה להבין.
יעקב בליטשטיין
אם כולכם ראיתם אותה - - -
היו"ר אבי דיכטר
רגע יעקב, אני רוצה להבין. הייתה כאן הצגה של משרד התחבורה, זו אותה מצגת?
קריאה
נכון, כן.
יעקב בליטשטיין
לא, יש שם שינויים בהמשך ל - - -
היו"ר אבי דיכטר
כן, בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
אני רציתי לשאול.
היו"ר אבי דיכטר
שנייה, תני לו רגע להציג, בבקשה.
יעקב בליטשטיין
אופיר, בבקשה, אני מבקש מאופיר.
אופיר כהן
שמי אופיר כהן, אני ממנהלת התכנון של משרד התחבורה. המשימה שהוטלה עלינו היא באמת לראות איזה אמצעי תחבורה נכון ביותר כדי להעביר 16,000 חיילים ממרכז הארץ ומצפון הארץ לבסיסים, בעיקר לקריית המודיעין. בנינו מודל - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
למה המספר 16,000? מה זה?
אופיר כהן
את הקלט אנחנו קיבלנו ממשרד הביטחון ו - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
ממה גיבשתם 16,000?
ענת טוקר אלפרט
על כל הבסיסים.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אה, זאת אומרת אף אחד לא יעבור לנגב? כולם יישארו במרכז ועכשיו רק צריך לראות איפה לשים אותם.
אופיר כהן
לא, לא, זה שילוב של קריית התקשוב וקריית המודיעין.
אמיר אוחנה (הליכוד)
מה זה?
היו"ר אבי דיכטר
שנייה אחת. בבקשה, אופיר.
אופיר כהן
זו המטלה שקיבלנו. בנינו מודל שלוקח את תחזיות התחבורה לשנת 2030, מכיל בתוכו את רשתות התחבורה, בדגש על רשת הרכבות המסילתית שמדינת ישראל מתכננת עד 2030 ושמנו את כל החלופות על השולחן. בחנו פתרון מסילתי, בחנו פתרון באוטובוסים. בסופו של דבר המודל מראה שרוב החיילים יבחרו מענה של אוטובוס דור טו דור. היתרון של אוטובוס - - -
ענת ברקו (הליכוד)
מאיפה הבאתם את זה? אתה זוכר שהיה בימי ראשון - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
רגע, שאלת, תני לו לענות.
ענת ברקו (הליכוד)
לא, לא, אני רוצה להתייחס לעניין.
היו"ר אבי דיכטר
רגע, רגע.
ענת ברקו (הליכוד)
אבי, בימי ראשון כשביטלו את האפשרות לחיילים להגיע ברכבת, הם שילמו ולא נסעו באוטובוסים. צריך להגיד את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
מונית ספיישל - - -
היו"ר אבי דיכטר
רבותי - - -
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא נכון. זו הטעייה.
היו"ר אבי דיכטר
בבקשה, אופיר.
אופיר כהן
לעבודה היו שתי מטלות. מטלה אחת באמת לראות איך מעבירים את המאסה של האזרחים לבסיס כל יום והחוצה למרכז הארץ, והמטלה השנייה, שהיא לא פחות חשובה ואני רוצה שגם נתמקד בה, זה החיבור של הבסיס לבאר שבע.

לגבי הנושא הראשון, נבחנו כל האפשרויות, בעצם בחנו מכל יישוב בארץ את תמהיל הנסיעות האפשרי בכל אמצעי התחבורה. בסופו של דבר אנחנו אומרים שהאוטובוס הוא האמצעי היותר זמין, גם אם החיילים יבחרו ברכבת. זה לא פתרון אחד, אנחנו מראים את הפילוג. בסופו של דבר בערך 50% מהאנשים יבחרו באוטובוסים.
יעקב בליטשטיין
אני מבקש שרק תחזור ותציג את הטבלאות שלפני זה, על מנת להראות. תמחיש להם פעם אחת את זה.
אופיר כהן
בסדר. בסופו של דבר אנחנו מדברים על תמהיל של נסיעות. בחנו את כל האפשרויות. אוטובוס מתחת לבית, מה שאומר שחייל ייצא מהבית, יחכה לו אוטובוס שיביא אותו לתוך הבסיס. הפתרון הוא דור טו דור.
היו"ר אבי דיכטר
לא, לא, חברה, חברה.
חיים ילין (יש עתיד)
אין שום דבר - - -
ענת ברקו (הליכוד)
- - - לכל חייל? מאיפה הבאתם את הדור טו דור?
היו"ר אבי דיכטר
ענת, חברי הכנסת.
ענת ברקו (הליכוד)
- - - חדשה. 16,000 חיילים - - -
היו"ר אבי דיכטר
רגע אחד. רבותי, אופיר, נא סיים.
אופיר כהן
המודל התחברותי מכיל בתוכו את כל הפקקים ומחשב את זמני הנסיעה לפי התחזיות ל-2030. יש עומסי תחבורה גדולים בישראל ב-2030 לא לכיוון הנגב. כביש 6 פתוח. גם ב-2030 כביש 6 פתוח, עד הבסיס יש לנו מחלף ייעודי עד לבסיס ולכן ההגעה באוטובוס היא יותר נוחה מבחינת זמני נסיעה ומבחינת מעברים. עדיין הרכבת היא אמצעי תחבורה רלבנטי, בייחוד למי שגר קרוב לרכבת. אם אני גר במרחק של 10 דקות נסיעה מהרכבת, אני אעלה על הרכבת ואגיע לבסיס ברכבת.
היו"ר אבי דיכטר
אופיר, אנחנו לא צוללים עמוק לנושא שכבר טחנו אותו. אם אני מבין נכון מהעמדות שהוצגו כאן, יש תהום בין האופן שמשרד הביטחון רואים את הדברים, את הפתרון התחבורתי, לבין הפתרון שמציע משרד התחבורה.
יעקב בליטשטיין
אנחנו נדרשנו לספק פתרון תחבורתי - - -
היו"ר אבי דיכטר
מאה אחוז. אני רק אומר - - -
יעקב בליטשטיין
והוא משולב רכבת אוטובוסים.
היו"ר אבי דיכטר
אני אומר בין הפתרון שלכם לבין הפתרון שמדברים עליו או רוצים אותם במשרד הביטחון, תהום פעורה. אני אומר לעצמנו כחברי כנסת.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
וגם חלק מחברי הכנסת רואים שיש פה תהום. זה לא רק שיש תהום, אנחנו מזהים אותו.
היו"ר אבי דיכטר
לא, ודאי, חברי הכנסת. מאחר ששני המומחים נמצאים כאן, או שני המומחים הרלבנטיים לנושא הזה, אני אומר רק לעצמנו כדי למקם את הסוגיה, בכל אופן אנחנו - - -
קריאה
איפה שני המומחים להסעת המונים פה? יש פה רק את משרד התחבורה.
היו"ר אבי דיכטר
יש את הלקוח ויש את הספק.
קריאה
נכון, אז הלקוח הוא לא מומחה.
היו"ר אבי דיכטר
הוא מומחה לצרכים שלו.
ענת ברקו (הליכוד)
את הצרכים שלו לפחות הוא יודע.
אופיר כהן
הנושא הנוסף שהתמקדנו בו הוא החיבור - - -
היו"ר אבי דיכטר
כן, ענת, בבקשה.
קריאה
אנחנו רואים את הפתרונות בכבישים, עם כל הכבוד.
ענת ברקו (הליכוד)
כן, אני רוצה לשאול אתכם לגבי הפתרון הזה. קודם כל אני לא רואה גט טקסי לכל חייל. 16,000 חיילים – להתחיל להסיע אותם ולהגיד זה מענה מתחת לבית - - -
יעקב בליטשטיין
אבל חברת הכנסת ברקו, את יכולה להגיד גט טקסי. זה לא גט טקסי. מדובר פה על מערך הסעות, לא על אוטובוסים בתשלום - - -
ענת ברקו (הליכוד)
מערך ההסעות הזה לא מקובל. אתה יודע מה? אני רוצה לשאול.
יעקב בליטשטיין
לא על קווי אגד, לא על קווי דן. את צריכה להתייחס ל - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני אתייחס עניינית. אתה יודע מה, אני רוצה לומר לך - - -
היו"ר אבי דיכטר
ענת, אנחנו בשלב השאלות לא בשלב ההתייחסויות.
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה לשאול. אם כך, כשעצרו את ההסעות בימי ראשון לחיילים ברכבות, למה בסופו של דבר שר התחבורה החזיר את ההסעה ברכבות לחיילים והיה עליו לחץ אדיר לעשות את זה. כי חיילים לא קיבלו מענה דרך ההסעות. זה לא פתר את הבעיה. אני יודעת, היו לי באותו זמן שני חיילים בבית, שני ילדים. הייתי מסיעה אותם וראיתי בדיוק מה שהלך שם. תמיד זה לא היה בזמן. לקח להם המון זמן. היו פקקים. היו בעיות. לכן המענה חייב להיות הסעת המונים. בכל מדינה נורמאלית זו רכבת. רכבת שתיתן את המענה.

לכן אולי את קווי הקישור הללו של האוטובוסים, לא מתחת לבית של כל חייל, כי אנחנו יודעים שזה - - -
היו"ר אבי דיכטר
טוב, ענת.
ענת ברקו (הליכוד)
תעשו את זה עם שאטלים.
היו"ר אבי דיכטר
תודה רבה. אני רוצה לשמוע את האוצר.
ענת ברקו (הליכוד)
ותשקיעו ברכבות.
היו"ר אבי דיכטר
שנייה, אני מבקש לשמוע את האוצר לפני שאלות. בבקשה.
עלי בינג
אני רק מציע, אם אפשר, לפני ששומעים אותנו, לתת לנציג משרד התחבורה להסביר טיפה יותר על מערכת ההסעות, כי נראה לי שחברי הכנסת לא הבינו כל כך את ה - - -
היו"ר אבי דיכטר
לא, אנחנו היינו פה בדיון שהדבר הזה הוצג. אנחנו לא בשלב הזה. אני מבקש את האוצר להתייחס גם נוכח הדברים שעלו כאן, בעיקר נוכח התכנון אל מול מה שמסתמן שהולך להיות.
עלי בינג
נראה לי בכל זאת אם אפשר סליחה, רק להסביר, אז אני אנסה.
אופיר כהן
במשפט אחד. השירות שאנחנו מדברים עליו הוא לא שירות תדיר וסטנדרטי של אוטובוסים, אלא הוא שירות ייעודי לחיילים. החייל יורד מהבית, הולך - - -
אלי אלאלוף (כולנו)
חזרנו לזה ששכחתם שיש גם אזרחים שצריכים לנסוע.
אופיר כהן
גם אזרחים. יורד מהבית, הולך 4 דקות. עשינו סימולציה בכל יישוב. זו למשל דוגמא של מרחב צפון תל אביב, אזור עתיר בחיילים. חייל יורד מהבית, הולך בממוצע 4 דקות, מגיע לתחנה, מקבל SMS – האוטובוס עוצר בעוד 3 או 4 תחנות בדרך. מגיע לכביש 6 ואחרי שעה ועשרים, שעה וחצי לכל היותר הוא נמצא בבסיס או במשרד.
ענת ברקו (הליכוד)
שם גם אין פקקים.
היו"ר אבי דיכטר
כן, עלי בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
בצפון תל אביב - - - הם יגיעו לרכבת - - -
חיים ילין (יש עתיד)
- - - מארבע.
היו"ר אבי דיכטר
חברי הכנסת, נא - - -
יעקב בליטשטיין
חבר הכנסת ילין, הוא לא פקוק לכיוון דרום.
היו"ר אבי דיכטר
לא, לא, סליחה יעקב.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מגיע מכוכב יאיר כל בוקר. אתה לא יודע מה - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
בין צומת אייל ל - - - נוסע באוטובוס - - -
חיים ילין (יש עתיד)
- - - אתה אומר שאני לא יודע מה זה כביש 6 בפקקים?
היו"ר אבי דיכטר
תודה רבה חיים. חברה, זה לא פינת הליטוף. בבקשה, אלי.
חיים ילין (יש עתיד)
זה לא מה?
היו"ר אבי דיכטר
פינת הליטוף. אני אסביר לך אחר כך.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אבל יש לי פינת חי, אז אני יכול להבין.
עלי בינג
קודם כל בהיבט התחבורתי, כפי שכבר נאמר כאן, יש משרד שאחראי על הנושא התחבורתי, זה משרד התחבורה. משרד התחבורה הציע מעטפת תחבורה. בשקף הראשון ניתן היה לראות את ההשוואה בין החלופות. החלופה שהם מציעים, שהיא חלופה משולבת, זאת אומרת זה לא שאין רכבת, זה לא שחיילים לא נוסעים ברכבת. חיילים גם נוסעים ברכבת. זו החלופה המיטבית שמביאה בעצם לקיצור זמן ההגעה בצורה האופטימאלית.

חשוב להגיד, אני לא חושב שתהום פעורה. משרד הביטחון בעיני התקבע סביב זה שהוא חייב רכבת ישירה לקריית המודיעין. זה הפער - האם חייבים רכבת ישירה או לא רכבת ישירה. משרד התחבורה מציג את החלופות ביחס לרכבת ישירה - - -
אמיר אוחנה (הליכוד)
עמר צודק אגב, גו טקסי לא, אבל גו טריין כן?
היו"ר אבי דיכטר
כן.
עלי בינג
בסדר, אני אתייחס גם לזה, שנייה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אבי, אני חייב הערה קצרה.
היו"ר אבי דיכטר
הערה קצרה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
יש כאן בלבול בין הסעת חיילים לבין הסעת אנשי קבע. הסעת חיילים בימי ראשון וימי שישי או חמישי זה דבר אחד, אנשי קבע שגרים במרכז, שכל יום, חלקם - לא כולם יעברו בחמש השנים הראשונות לדרום. כל יום ייסעו הלוך וחזור - זה סיפור אחר. ובזה שאתם מביאים את כל המספרים האלה, אתם רק יוצרים בלבול. אבל לאנשי הקבע, בעיקר לאנשי המודיעין, שהחלופה שלהם זה חברות סטארט אפ כאלה או אחרות במרכז, הם לא ייסעו שעתיים לכל כיוון.
עלי בינג
אבל בוא לא נשווה בין - - -
ענת ברקו (הליכוד)
הם לא יעברו והם לא - - - -
היו"ר אבי דיכטר
רגע. עלי, בבקשה. רגע אחד, אנחנו לא סגרנו את הדיון, חברה. סגרנו פרויקטים, לא סגרנו את הדיון. בבקשה.
עלי בינג
שני משפטים אחרונים על מעטפת התחבורה ואז אני אעבור למעטפות האחרות.
היו"ר אבי דיכטר
עלי בלבד.
עלי בינג
שני משפטים אחרונים על מעטפת התחבורה. חשוב להגיד שגם הנסיעה ברכבת אורכת זמן. זה לא שברכבת זה לא אורך זמן. צריך להגיע לרכבת, זה נאמר על ידי משרד התחבורה – צריך להגיע לרכבת, יש את זמן הנסיעה ברכבת ומהירידה מהרכבת להגיע לבסיס. וחשוב עוד דבר להבין על הרכבת - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
טוב שאמרת, כי לא ידענו את זה.
עלי בינג
עוד משפט.
קריאה
אתה יצא פעם אחת מנתניה לרכבת? ממרכז נתניה לרכבת הגעת פעם אחת?
עלי בינג
עוד משפט על זה. חשוב - - -
קריאה
זה לא פריפריה. ממרכז נתניה לרכבת הגעת פעם אחת?
קריאה
אז אתה מחזק פה. לכן רכבת זה לא הפתרון. אתה מחזק פה. האוטובוסים זה הפתרון.
ענת ברקו (הליכוד)
זה ממש לא הפתרון.
היו"ר אבי דיכטר
חברה, חברה.
ענת ברקו (הליכוד)
אחר כך הם מגיעים אחרי שעתיים לבסיס.
קריאה
- - - גם לרכבת. הכל פקוק. אתה גם לא יכול לצאת מהעיר.
היו"ר אבי דיכטר
סליחה, עלי בינג בבקשה.
עלי בינג
חשוב גם להבין שהקיבולת של הרכבת היא מוגבלת ואם לא רוצים לפגוע בשירות שהאזרחים תושבי באר שבע מקבלים, אין מה לעשות, הקיבולת - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אז מתכננים את זה ככה, כדי שיהיה - - -
עלי בינג
שנייה. בשביל זה המשרד האחראי עובד על זה. עושים מסילה רביעית. עובדים על המסילה המזרחית. אם תרצו הם יכולים להציג לכם את כל המצגת, אבל אחרי כל הפתרונות האלה הקיבולת מוגבלת. חשוב להבין גם את זה. אם תרצו העמקה, שוב פעם, משרד התחבורה, שהוא המשרד הרלבנטי שאמון על הנושא הזה, ישמח להציג בהרחבה את כל המצגת - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבל זה לא מענה.
עלי בינג
בהרחבה, כדי ל - - -
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא מענה.
חיים ילין (יש עתיד)
תרשה לי. הבעיה שמסתכלים באופן צר מאד של ירידת צה"ל לנגב. במקום להסתכל על זה שאם באמת עכשיו בצורה אסטרטגית של מדינת ישראל, כל האזרחים, אתה יודע מה, מיליון תושבים, 2 מיליון תושבים, בעוד 20 שנה לא יהיה להם איפה לגור במרכז. הם יצטרכו לרדת לנגב. ואז, כשתיבנה העיר הענקית הזאת, שזה לא באר שבע, זה אפילו דרומית לבאר שבע, אתה תבין שאתה תחלק - הרי זה מה שאתה עושה – את כל התשתיות לשניים-שלושה מיליון תושבים נוספים שבאים לדרום, הכל יתגמד. ואז הרכבת וגם כל מה שאתם אומרים יהיה תקף.

היום אתם דנים על משהו שלא רואים עתיד. רואים רק 16,000 חיילים. אני מסתכל על הנגב כמקום שצריך לקלוט את כל העתודות של מדינת ישראל והעם היהודי כולו. אין לך מקום אחר. לא תעשה את זה במרכז. איים לא יהיו בים ולא יהיה - - -
היו"ר אבי דיכטר
חיים, תודה רבה.
חיים ילין (יש עתיד)
ו - - -
היו"ר אבי דיכטר
חיים ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אבל - - -
היו"ר אבי דיכטר
חברה, שנייה אחת.
יעקב בליטשטיין
חבר הכנסת ילין, אתה צריך להבין שלכן אנחנו מפתחים את התחבורה סביב מטרופולין באר שבע.
חיים ילין (יש עתיד)
כן, אבל הפתרון - - -
היו"ר אבי דיכטר
תודה רבה לשניכם.
חיים ילין (יש עתיד)
זה לתכנן את - - - כבר עכשיו.
היו"ר אבי דיכטר
חיים ילין תודה רבה. עלי בניג, גמרנו את סיפור התחבורה. אנחנו מבקשים בכמה דקות את נושא מעטפת משא"ן, אם אתה יכול.
עלי בינג
כן, מעטפת משא"ן, כמו שענת כבר הציגה, אנחנו נמצאים בדיונים תכופים. בעיקרון גג המסגרת התקציבית כבר סוכם. ישנם מספר פערים שבעיקר נוגעים לדיפרנציאליות שבמסגרת המענקים שיינתנו. אני גם חושב שזה יכול להתכנס. השיח טיפה הוא רק בתקופה האחרונה בגלל החלופה שנוצרה על צפון באר שבע. אני חושב שהחלופה הזאת תוסר בקרוב, כפי שגם אמר פה מנכ"ל משרד הביטחון בדיון האחרון.
היו"ר אבי דיכטר
לא הבנתי, החלופה תוסר?
עלי בינג
כן. אני חושב שהחלופה של צפון באר שבע תוסר.
היו"ר אבי דיכטר
אני חייב לומר שהוועדה שמעה שהיא הוסרה.
עלי בינג
הדיון המכריע אצל ראש הממשלה עדיין לא התקיים, הוא היה אמור להתקיים השבוע והוא נדחה לבקשת גורמים כאלה ואחרים. מנכ"ל משרד הביטחון אמר פה דברים מאד ברורים, אני במו אוזני גם שמעתי אותם, אבל עדיין לא נפלה הכרעה סופית. אנחנו גם חושבים שזו חלופה שצריך להסיר אותה מסדר היום על מנת שנוכל להתקדם במעטפות הנדרשות בשביל חלופה של צומת שוקת, ש - - - הוכרה.

זהו, ברגע שהחלופה הזאת תוסר אנחנו נתכנס עם משרד הביטחון. נדרש לנו עוד מעט מידע שעוד לא הועבר. אני מעריך שנוכל להגיע להסכמות בהיבט של מעטפת המשא"ן הנדרשת.
היו"ר אבי דיכטר
תודה רבה. תראו, אנחנו סיימנו את השעה הראשונה ואני חייב לומר שאנחנו יכולים להמשיך כמובן. המחלוקות פה הן כאלה שאפשר להמשיך עוד שעות לדון בזה, אבל אני אומר בצער רב, אנחנו כבר דיון אני לא יודע כמה בסדרה ומסתבר שהמחלוקות שהיו בדיון הראשון עברו דרך הדיון השני, השלישי, הרביעי או השד יודע כמה היו באמצע ואני מודה שלא שמענו היום שום התכנסות או התקרבות. העמדות, התהום הפעורה נשארה בעינה.

אני מבין שיש דיון אצל ראש הממשלה, שה-45 יום עם אופציה להארכה, אם אני מבין נכון.
קריאה
בדיוק.
היו"ר אבי דיכטר
אז תראו, הסיפור הזה לא בכדי ככה שבגנט איפה שהוא ענת הציגה היה פתאום 2019 בור. לא היה שם שום דבר. היה 2018 והיה 2020 ואילך, כי באמת נוסעים ממתינים להחלטות. אנחנו כמובן לא יכולים וגם לא מתיימרים להחליט במקום הממשלה או במקום הכרעת ראש הממשלה, אבל אנחנו כוועדת חוץ וביטחון נמתין להכרעת ראש הממשלה בנושא הזה. היא ממש מתבקשת, היא נדרשת, מפני שמכרז בסדר גודל של קריית המודיעין הוא מכרז דרמטי בכל הכיוונים, גם בצפון או במרכז מה שנקרא וגם בדרום. יש לו היבטים הרבה יותר מאשר רק קרקע ורכבת.

אני חושב שחברי הכנסת פה נגעו בזה, כל אחד עם האמוציות ששמו על השולחן, אבל סוגיה שהיא הרבה יותר מאשר בסיס, רכבת או אוטובוסים. ואנחנו – אני אומר לעצמנו – נמתין לדיון אצל ראש הממשלה כדי ללמוד לאן נושבת הרוח, לאן נוסעת הרכבת או בעיקר לאן קריית המודיעין מתפתחת.

כמובן שכשאנחנו נעסוק בדיוני התקציב, נצטרך לראות על מה אנחנו מצביעים מבחינת ההקצאות התקציביות, כשההחלטות הן עדיין לוטות בערפל.
גיל פנחס
אתה רוצה שני שקפים על היקף הפרויקט לשנת 2019?
היו"ר אבי דיכטר
כן. מי זה מציג?
גיל פנחס
בכללי.
היו"ר אבי דיכטר
גיל, בבקשה.
גיל פנחס
סך הצעת התקציב לשנת 2019 מסתכמת ב-2.4 מיליון שקלים, שאנחנו מחלקים אותה בין שוהם וצה"ל דרומה. צה"ל דרומה אפשר לראות קרוב ל-1.6 מיליארד שקלים, מתוכם למודיעין סדר גודל ש 1 מיליארד. איך? זה לא קשור, זה למול פרויקטים קודמים שהיו והתשלומים שלהם. לא הכל במעבר של אגף המודיעין דרומה הוא רק אותה קריית מודיעין, אלא יש גם פרויקטים אחרים שיצאנו לדרך והנתח שלהם. אגף תקשוב חצי מיליארד שקלים.

בהיבט של שוהם אפשר לראות שעיקר הכסף הוא למול העתקת שדה דוב כחצי מיליארד שקלים. מרכז הספקה ארצית, דיבר עליו איציק, הפרויקט הזה כבר מתחיל להיות מועצם, מדברים על סדר גודל של 220 מיליון שקלים ומאפשרי שיווק וכל הפרויקטים האחרים שמאפשרים לפנות קרקעות במרכז. הפרויקטים יותר קטנים הם עוד סדר גודל של 150 מיליון שקלים. זה בהיבט התקציב.

כשמסתכלים בהרשאה להתחייב, אפשר לראות, עוד פעם, ההיקפים הגדולים כמובן הם חצי חצי, טיפה יותר לכיוון שוהם. מאפשרי השיווק זה אותם פרויקטים קטנים, אבל שהם צוברים תאוצה - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
קודם היה שם מודיעין במיליארד ומשהו.
גיל פנחס
לא, זה הרשאה להתחזק.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
הרשאה להתחזק כבר לפרויקט הגדול ש - - -
גיל פנחס
כן, זה גם לפרויקט הגדול, בהתאם לאבני הדרך של הפרויקט וההזמנות שצריכות להיחתם בשנת 2019 וכנ"ל בשוהם ובהיבט התקצוב - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
עוד פעם. מה שענית שעושים, מודיעין מיליארד?
גיל פנחס
זה כמה כסף שאתה הולך לשלם לשנת 2019, לא הרשאה להתחייב.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אבל זה עסקאות סגורות?
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זה עסקאות סגורות, כן, בעיקרן. עד כאן.
היו"ר אבי דיכטר
אוקיי, תודה רבה. הישיבה הזו נעולה. אנחנו בעוד שלוש דקות מתחילים את הדיון הבא למי שצריך להתחלף.

הישיבה ננעלה בשעה 09:35.

קוד המקור של הנתונים