ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/03/2018

תנאי העסקה של מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-09OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 582

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י"ט באדר התשע"ח (06 במרץ 2018), שעה 12:44
סדר היום
תנאי העסקה של מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

איתן ברושי

יוסף ג'בארין

מסעוד גנאים

חנין זועבי

מאיר כהן

סאלח סעד
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף

ג'מעה אזברגה

יעקב אשר

אכרם חסון

ואאל יונס
מוזמנים
הילה לנקרי מיוסט - מנהלת אגף תכנון, משרד החינוך

יונתן לבנפלד - רפרנט תכנון, משרד החינוך

אסף שירמן - מנהל תחום עובדי הוראה, אגף שכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

רועי בן ארי - עו"ד, לשכה משפטית, אגף שכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

עירית ורונין - ממונה על הסכמי שכר, מרכז השלטון המקומי

אבי קמינסקי - יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך וסמנכ"ל חינוך וקהילה, עיריית הוד השרון

אילן הדס - מנהל מחלקת חינוך, מועצה מקומית תל מונד

אוסנת חכמון - מנהלת אגף חינוך, עיריית כפר יונה

סיף אלדין עבוד - מנהלת מחלקת חינוך, מועצה אזורית עילוט

מיכל אונגר - מנהלת אגף גני ילדים, עיריית פתח תקווה

מרדכי בארי - מנהל אגף חינוך, עיריית אלעד

אבי ביתן - מנהל אגף חינוך, עיריית אופקים

רמי הופנברג - סמנכ"ל חינוך, עיריית פתח תקווה, סגן יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך

וליד מג'אדלה - מנהל אגף החינוך, עיריית באקה

שי פרוכטמן - מנהל מחלקת חינוך, אבן יהודה

סמיה באסול - חבר הנהלה, איגוד מנהלי מחלקות חינוך

מיכל שפרן - עורכת דין, הסתדרות המורים

דועאא גזמאוי - מזכ"ל, הפורום לקידום החברה הערבית

גדי פניגשטיין - מנכ"ל עמותת ת"ת עצמונה

נחום חופרי - מנהל עובדי הוראה

מתנאל מאיר נגאוקר - מוזמן/ת

יעקב וזאן - מוזמן/ת

מיכאל בסל - מוזמן/ת
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

תנאי העסקה של מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אחר הצהריים טובים, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 6 במרץ 2018, י"ט באדר התשע"ח. הנושא על סדר היום: תנאי העסקה של מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות.

נמצא איתנו אבי קמינסקי, מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות. הם הזרוע הביצועית של ראשי הרשויות בתחום החינוך והם זרוע ביצועית בסוף גם של משרד החינוך בביצוע מדיניות החינוך המותוות.

אתם לא היחידים, אבל יש כמה תפקידים שנמצאים על התפר, שייכים לכאן ולכאן או שלא שייכים לא לכאן וכמעט לא לכאן ותמיד נשכחים כשסוגרים הסכמי שכר או רפורמות כאלה ואחרות, זה עובר להם מעל הראש. אני יכול למנות כמה דוגמאות בתחום החינוך, אבל שוב, אני מתנצל על האיחור, אני עשיתי את דרכי מ'כנס שדרות לחברה'.

אני אתן לאבי.
אבי קמינסקי
חבר הכנסת מרגי, קודם כול תודה רבה על הפגישה. אני יודע שמנהלי אגפי החינוך קרובים לליבך ובאמת אנחנו קצת נופלים ויש לנו כמה נושאים שעומדים על סדר היום. אנחנו נשמח לקדם באמצעותך לא רק הסכם שכר אלא תפיסה כוללת של התפקיד של מנהל אגף חינוך לכל דבר ועניין.

(הצגת מצגת)

אני אציג במצגת קצרה באמת בכמה דקות, ברשותך חבר הכנסת מרגי, את האיגוד. לאחר מכן אני אבקש מרמי הופנברג, מנהל מינהל החינוך בעיריית פתח תקווה, להציג את הקשיים בנושא של העסקה של מנהלי אגפי החינוך.

ביקשתי ממר נחום חופרי, שהוא היה גם מנהל בית ספר, גם מנהל אגף חינוך, גם ראש רשות וגם יושב ראש ועדת החינוך של מרכז השלטון המקומי. ביקשתי ממנו לבוא ולהציג את הדברים מתפיסת נקודת המבט שלו, רק על נקודת המבט של הנבחר בעניין של העשייה.

קודם כול, אנחנו איגוד שנוסדנו לפני כמעט 50 שנה. אנחנו עמותה רשומה ואנחנו תא בתוך הסתדרות המורים, זאת אומרת אנחנו תא שמוגן על ידי הסתדרות המורים בתנאים הפרופסיונאליים מכיוון שכל המערכת שלנו מגיעה מהסקטור הציבורי וממערכת החינוך, זה בעקבות החוק שנחקק כאן בוועדה ב-2001, חוק מנהל המחלקה לחינוך, זאת אומרת שאנחנו בתפקידים סטטוטוריים של מרכז השלטון המקומי ושל השלטון המקומי בכלל.

אנחנו מהווים גג שמייצגים את הנושאים המקצועיים הקיימים במערכת החינוך ובתפיסה הרשותית שמתרגמת את העשייה החינוכית וגם את העשייה המקצועית שלנו בתוך מארג העבודה, וכמובן מייצגים את מנהלי אגפי החינוך בוועדות השונות, כולל בכנסת, ואתה מכיר ואתה יודע שאנחנו נמצאים כאן. אנחנו כמובן רוצים כל הזמן לשפר ולייעל את מארג השירותים של הרשות המקומית, ומה שנותן למדינה כמדינה זה לא מספיק. אנחנו מוסיפים עוד דברים ורואים את המארג הכולל של תפיסת הילד מבוקר עד בוקר ושירותים נוספים שבוודאי כל רשות מקומית רוצה, א', להתגאות בה, ו-ב', גם להוסיף את מערך השירותים. נמצאים כאן כמה ראשי רשויות שיעשו יותר כמובן ממה שמשרד החינוך או הרווחה נתנו בתוך העניין הזה.

כמובן שאנחנו רוצים להעלות את רמת החינוך בישראל, ואנחנו קרובים לתושב, לבית הספר, למורים. אנחנו מעודדים שותפויות כמובן, שותפים פעילים, אמרתי. אנחנו רוצים כמובן לפתח את הידע המקצועי שלנו. אנחנו עושים את זה כל הזמן, א', עם קורס הכשרה במשרד הפנים, שהוא קבוע, שאנחנו מחויבים, כל מי שנכנס לתפקיד, וכמובן משתפים בידע מקצועי רחב, כל הזמן.

החוזקות שלנו כפי שאמרתי, זאת מנהיגות חינוכית איכותית. אני תיכף אתן את הנתונים, אבל רוב מנהלי אגפי החינוך היום הם מנהלי בתי ספר. רוב בעלי התפקידים הייחודיים הנוספים, כמו חינוך מיוחד, חינוך יסודי, על-יסודי, גני ילדים, הם מנהלי בתי ספר שנכסנו לרשויות החינוך המקומיות, אז הרמה המקצועית היא רמה מאוד גבוהה. התקציב הוא תקציב שעומד בדרך כלל, אם אני לוקח יחד עם הנוער והתפיסה הכוללת, התקציב החברתי של כל רשות מקומית, בוודאי עולה מעל ה-50% בכל רשות מקומית, בגלל שזה הרבה מאוד עשייה והרבה מאוד מטען של עבודה בתוך הרשות המקומית.

אנחנו כמובן תמיד שואפים לרצון ומחויבות גם בתכנון וגם בביצוע, מכל הגורמים שאיתם אנחנו במגעים, אם זה מרכז שלטון מקומי וכמובן גם עם משרד החינוך.

אנחנו מתווים דרך של מדיניות הרשות יחד עם ראש הרשות ומועצת העיר, כמובן בחבירה ובכפוף לחוזרי מנכ"ל ולמדיניות משרד החינוך. אנחנו כמובן מתכננים את התשתיות של מערכות החינוך, ואם לא נעשה את זה, אז לתלמידים בסופו של יום לא יהיו כיתות בבית הספר או בגן הילדים. אנחנו כל הזמן נמצאים בתוך קידום פדגוגי של הרשות המקומית מצד אחד, יחד עם משרד החינוך, יחד עם הרשות המקומית בליווי של כל מערך מערכת החינוך בעיר.

אני אקצר קצת, אבל אנחנו כמובן מנהלים ממשקים פנימיים כל הזמן עם כולם ביחד, יחד עם הסתדרות המורים, יחד עם משרד הפנים, יחד עם משרד החינוך, כל הזמן בתוך משא ומתן, כי זה לב ההוויה של הרשות המקומית. זו מערכת החינוך שלה, ואני מדבר על מערכת החינוך שלה, אני מדבר על הכול. אני גם מדבר על הצביון של החינוך הביתי-פורמלי, שחלק מהרשויות המקומיות, כמעט מעל כבר 50%, חלק ממנהלי אגפי החינוך הם גם אחראים על החינוך הביתי-פורמלי, ומנהלי מחלקת הנוער, שרק אתמול אושר הרחבה של החוק ויישר כוח על כך, נמצאים בתוך העשייה הזו, כי השיתוף הזה והדרך הזו - - -
היו"ר יעקב מרגי
חשבתי שאף אחד לא עוקב אחרינו, מה אנחנו בוועדה.
אבי קמינסקי
אבל אני עוקב אחריכם.

זה הפרופיל שלנו, שזה הדבר המרכזי מבחינתנו. מי שנכנס לתפקיד, זה נתון משנה שעברה, לא מהשנה הזו, הוותק הכללי שאנשים נכנסים למקצוע הם אחרי 22 שנה. בדרך כלל הם היו מורים ומנהלים, שמונה, תשע, עשר שנים מנהלי בתי ספר.
היו"ר יעקב מרגי
אבי, אתה מבין שבדיון בשעת צהריים, יום שלישי, נמצאים מניין חברי כנסת. ידעו שאתה מגיע. בבקשה אדוני, תמשיך.
אבי קמינסקי
87% מתוכנו הם בעלי תואר שני. יש לנו מעל 21% בעלי תואר שלישי. כמובן ש-71% הם בדירוג עובדי הוראה, אבל חלקם הם בדירוג של פיקוח או דירוג של הדרכה, אז זה יותר, אבל עשינו את החלוקה הזו. 94% מכל האנשים שלנו היו עם ניסיון קודם בהוראה, כי זה החוק גם מחייב אותנו, וכמובן ארגונים נוספים. חלקם היו בפיקוח, חלקם היו בהדרכה. יש מנהלות מחוז שעברו להיות ברשויות, יש מהרשויות שעברו להיות מנהלי מחוזות. כפי שאמרתי, 89% הם עם ניסיון של ניהול או סגנות או הדרכה.

האתגרים שלנו, שזה בעצם מגיע לכאן לשולחן ובעקבות כך גם חלק מהקשיים שלנו. אנחנו עובדים בסביבה פוליטית, ובסביבה פוליטית אנחנו מחויבים לשמור על צביון של מערכת החינוך לכל דבר ועניין, ובקשיים האלה אנחנו מתמודדים לא פעם ולא פעמיים בצורות כאלו ואחרות. רמי ירחיב על זה טיפה.

אנחנו עובדים עם הרבה מאוד שיתופי פעולה, אבל בגלל התקציבים שמועברים אלינו מהרבה מאוד גופים, אז אנחנו גם נמצאים בהרבה מאוד שיתופי פעולה.
היו"ר יעקב מרגי
עוד שני חברי כנסת נוספו לך.
אבי קמינסקי
ברוכים הבאים לכל חברי הכנסת.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני רק רוצה להביע את מחאתי, אם אכן את הוועדה הזאת הייתה צריכה לנהל מירב בן ארי ונאמר לה, ותתקנו אותי, שלא רוצים שהיא תנהל, אלא הם רוצים - - -. כך זה מועבר עכשיו לחברי הכנסת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר, אני ביקשתי שהיא תחליף אותי לכמה דקות עד שאני אגיע, לא שהיא תנהל.
מאיר כהן (יש עתיד)
אוקי.
היו"ר יעקב מרגי
ברגע שהתברר שזה עניין של כמה דקות, אז - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
כי אדוני שיתייחס למה שהיא כתבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא יודע מי אמר לה את זה, אבל אני אדבר איתה אחרי הדיון. היא חשובה והיא זמינה לי כמעט בכל - - -. בבקשה.
אבי קמינסקי
אני רוצה לומר על מירב בן ארי שהיא שותפה אמיתית לעשייה בהרבה מאוד תחומים שקשורים לעבודת אגפי החינוך, ואני משתף אותה בהרבה מאוד נושאים כולל טלפונים שהיא מתקשרת אלי כדי להתייעץ בהרבה מאוד נושאים, כך שבוודאי מבחינתנו לא מירב בן ארי לא בתמונה. אנחנו הבנו שיש איחור של שבע דקות, אז זה מה שבסופו של דבר קרה ואני מתנצל אם הייתה תקלה.
היו"ר יעקב מרגי
טוב שאמרת לי. אני אטפל בזה.
אבי קמינסקי
אני מתנצל גם בפני מירב בן ארי בוועדה עצמה. אם קרה משהו של חוסר נעימות, בוודאי שזה לא מה שאני רוצה עם מירב בן ארי.

כפי שאמרתי, אנחנו עם תקציבים שמועברים ממקורות ממשלה רבים, יכולים להיות רווחה, יכול להיות חינוך, יכול להיות הרבה מאוד גורמים, ואנחנו נמצאים איתם. כמובן יש לנו דרישות לשיבוץ תלמידים, חלקם כמובן על פי הנחיות וחלקם לפעמים, אם אני רוצה לפרוץ את המערכת ולהגיע לסביבה הפוליטית, זה חלק מתוך העניין עם קשיים מאוד רבים, ואנחנו מחויבים לחוט שדרה כמובן.

תנאי העבודה והשכר שלנו אינם דומים למי שמגיע ממשרד החינוך או ממשרדי הממשלה. על כך יש קושי, ואני טוען לא פעם ולא פעמיים שצריך להסתכל על הרשות המקומית ועל תפקידים של רשות החינוך המקומית. אמורים לראות את הכול במכלול אחד. יש פה מכלול אחד שלם.

כמובן יש לנו הנחתה של משימות לא מתוכננות. אני רוצה לדבר על "בית הספר של החגים", שבהם אנחנו נמצאים עכשיו, באמת עושים את כל המאמצים, אבל בהחלט זה לא משהו שמתוכנן מהרגע להרגע. יש עוד כמה דברים לעשות בתוך סדרי העבודה שלנו.

המבנים הארגוניים שלנו אמנם מבנים שמתוקננים. כל רשות מקומית יכולה להחליט איך היא עושה, בשונה למשל מהרווחה. ברווחה אנחנו יודעים שעל כל איקס תיקים, שעל כל איקס נושאים יש תקן כזה או אחר.
מאיר כהן (יש עתיד)
אותן בעיות יש גם ברווחה.
אבי קמינסקי
אולי יש בעיות של פערים, אבל עדיין יש תקנון שעל כל חלק של תיקים לדוגמא - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
תקן יש.
אבי קמינסקי
יש תקן, אבל יש לפחות בסיס של משהו. פה בכל רשות מקומית רואים את זה בצורות אחרות. יש כמובן פערים גדולים בין הרשויות המקומיות ובין התקציבים השונים בכל רשות ורשות.
מאיר כהן (יש עתיד)
בדקתם במצגת הזאת כמה מנהלי מחלקות עובדים בחוזה אישי?
אבי קמינסקי
כן, אני יכול להגיד לך.
מאיר כהן (יש עתיד)
תציין את זה, כי זה פתרון טוב.
היו"ר יעקב מרגי
זה אליה וקוץ בה, חוזה אישי.
מאיר כהן (יש עתיד)
עובדים בחוזה אישי כי זו האפשרות לתגמל, כי המעמד שלכם מבחינת שכר הוא נמוך.
היו"ר יעקב מרגי
בואו נתקדם עם המצגת.
אבי קמינסקי
חיזוק החינוך הממלכתי-הציבורי, כמובן, זה אנחנו נמצאים שם. אנחנו מייעלים את השיפור, עובדים בשקיפות מלאה.

אני חושב שאני אסיים כאן. אני אבקש מרמי לומר מספר דברים על הנושא של הסכם השכר, ולאחר מכן, ברשותך, לחברי נחום חופרי.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נפתח את הדיון. אוקי, בקצרה.
רמי הופנברג
רמי הופנברג, אני סמנכ"ל לחינוך של עיריית פתח תקווה, וסגן יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך.

דבר ראשון, מוסכם אני חושב על כל בטח מי שיושב כאן, די מוסכם במדינת ישראל שאחד מהשכבות של ניהול החינוך המשמעותיות ביותר על ההשפעה בחינוך במדינת ישראל, זו השכבה הזאת של מנהלי מחלקות אגפי חינוך. היום כשבא ראש רשות והוא חדש ורוצה להרים את החינוך ברשות, הוא לא יברר מי המפקח, הוא יברר מה קורה במחלקת חינוך וינסה להרים את המערכת דרך השכבה הזאת, ולכן מבחינתנו המוקד הוא החשיבות של איכות החינוך במדינת ישראל.

עיקרון נוסף שכבר הוזכר כאן, היום בעלי התפקידים האלה חייבים להגיע, גם מבחינת החוק וגם מבחינת המציאות בשטח. הם מנהלים את המנהלים. הם חייבים להגיע מניהול בכיר בחינוך, בדרך כלל מנהלי בתי ספר, והם לא רק מגיעים משם, זו מערכת הדדית. בא מישהו, מנהל בית ספר קטן, מנהל מחלקת חינוך קטנה, עובר לנהל בית ספר גדול, הולך למחלקת חינוך גדולה, הולך להיות מפקח, חוזר, נהיה מנהל מחוז ולפעמים גם מנכ"ל משרד חינוך. המוביליות היא מלאה בתוך המערכת הזאת ומערכת השכר חייבת לאפשר את המוביליות הזאת, כשבתוכה ברור שמי שבא להיות מנהל מחלקת חינוך צריך בכל זאת לקבל קצת יותר ממנהל בתי ספר. פה המוקד העיקרי של הבעיה שבגללה הנושא עולה על סדר היום. במערך הקיים היום, בכל מקום, גם ברשויות גדולות אבל בעיקר בפריפריה, ברשויות קטנות, במקומות שבהם הנושא של חיזוק החינוך הוא ממש קריטי ומשמעותי לחברה הישראלית, אלה מקומות שמנהלי מחלקות חינוך תקועים בשכר שהוא נמוך משכר מנהל בית ספר. ישנן רשויות מקומיות קטנות שאנחנו רואים מציאות של מנהל מחלקת חינוך שהשכר שלו נמוך מהשכר של גננת באותו ישוב שהוא גר ואז כמובן אי אפשר לגייס את האנשים הרציניים בתוך המערכת.
קריאה
מה השכר הממוצע למנהל מחלקת חינוך?
רמי הופנברג
זה מאוד תלוי במקום.
היו"ר יעקב מרגי
תלוי בגודל היישוב.
רמי הופנברג
תלוי בגודל היישוב. פער ענק.

העיקרון השלישי, וכאן אני צריך גם להעיר על מה שכבר נאמר כאן. אנחנו לא רק כי אנחנו באים מהסתדרות המורים. אצלנו יש התנגדות מוחלטת לחוזים אישיים, משתי סיבות: הסיבה העיקרית זה הפוליטיזציה המאוד משמעותית שקיימת בשלטון המקומי, לא בכל מקום, אבל בהרבה מאוד מקומות זו פוליטיזציה שהיא מעורבת ביום-יום - - -
היו"ר יעקב מרגי
זו פרצה שלא - - -
רמי הופנברג
השמירה על העצמאות של השכבה הזאת של מנהלי מחלקות חינוך, מאוד חשובה. בחוזים אישיים קשה לשמור על עצמאות.
מאיר כהן (יש עתיד)
מה זו עצמאות? אם אתה לא מבצע את המדיניות של ראש העיר, איזו עצמאות אתה רוצה? אם ראש העיר אומר לך, אני רוצה בעוד שנתיים אצלי שיפור כזה וכזה, אתה לא מביא את השיפור, אז מה אתה רוצה, עצמאות?
היו"ר יעקב מרגי
הוא יביא לך דוגמאות שלא בחינוך.
מאיר כהן (יש עתיד)
אין דבר כזה.
היו"ר יעקב מרגי
לא כולם מאיר כהן, ראש עיריית דימונה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
עצמאות מהשפעה פוליטית.
היו"ר יעקב מרגי
הנה, היא תגיד לך. היא באה וזועקת בוועדות כל הזמן על בעלי תפקידים שלא עצמאיים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
עצמאות מהשפעה פוליטית, לא מהגדרת תפקיד.
היו"ר יעקב מרגי
כשרוצים לתקן משהו, לוקחים את השכבות הכי קיצוניות.
מאיר כהן (יש עתיד)
אצלם זה קיצוני-קיצוני.
היו"ר יעקב מרגי
לא רק אצלם, גם אצלנו במובנים מסוימים.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני לא חושב. מהיכרות שלי עם מנהלי מחלקות, הם מצוינים והם לא כאלה שאפשר לכופף אותם.
רמי הופנברג
הוא צריך לעמוד על שלו מבחינה מקצועית וגם מבחינה חוקית מול ראש העיר ומול המערכות הפוליטיות האחרות. הרבה פעמים זה גם סגני ראש העיר, פוליטיקאים אחרים, והעצמאות מאוד חשובה.

אני רוצה לציין עוד משהו. דווקא ברשויות הקטנות ובפריפריה אי אפשר לעשות חוזים אישיים, ככה שהנושא של החוזים האישיים הוא לא הפתרון.

לסיכום אני אומר, המצב הנוכחי, ולא ניכנס לפרטים אלא אם יהיה צורך, מחייב כמה תיקונים שיאפשרו ששכר מנהלי מחלקות חינוך בכלל וביישובים הקטנים בפרט, יהיה כזה שיצדיק את המעבר מניהול בית ספר לניהול, כי אנחנו צריכים את האנשים הכי טובים לתפקיד הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מר חופרי. מי שלא יודע מאיפה באת, ספר להם קצת.
נחום חופרי
נחום חופרי. התפקיד האחרון שלי, אני הייתי מנהל בית ספר "עין גדי". לפני כן הייתי יושב ראש ועדת החינוך של השלטון המקומי וראש עיריית רעננה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה יכול להעיד גם מה היה עוד לפני כן, חופרי. פה זו לא בושה להגיד את זה.
נחום חופרי
גם בחיל האוויר, טייס.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. למה לחלוב? מידע כזה משחררים.
נחום חופרי
כי אני לא פוליטיקאי.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני.
נחום חופרי
חתכתי את הנושא פעמיים, פעם אחת, כשסיימתי קדנציה בת שבע שנים כמנהל בית ספר, הציע לי ראש העיר אז להיות מנהל מחלקת החינוך. השכר שלי נפגע בסדר גודל של 10%, שזה לא מעט, אבל אני, שהייתי אז בעל פנסיה מחיל האוויר, יכולתי להרשות לעצמי לרדת בשכר ונעניתי לאתגר. הפעם השנייה שחתכתי את הנושא הזה, היה כשרציתי למנות מנהלת אגף חינוך ראויה שהייתה קודם מנהלת בית ספר. נתקענו בדיוק באותה בעיה.

רעננה זאת רשות בגודל בינינו שיכולה להרשות לעצמה. מבחינת החוק לא יכולנו לתת לה שכר יותר גבוה. אני חושב שכמו שאמר רמי, הנושא הזה פוגע קודם כול ברשויות הקטנות. שם, כאשר מחשבים את השכר כאחוז משכר מנכ"ל, השכר הוא מאוד נמוך, ודווקא במקום שאנחנו רוצים, אתם רוצים שהשלטון המקומי, שראשי הרשויות, שמנהלי המחלוקת שמיישמים את המדיניות של ראשי הרשויות, יהיו חזקים, דווקא שם הנושא נפגע.

אצלי זה עלה בוועדת החינוך של מרכז שלטון מקומי. אנחנו תמכנו בתיקון הזה. ביקשנו לקדם אותו וזה לצערי נושא שנגרר ונגרר. אני חושב שצריך לסיים אותו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. חברי הכנסת, נוכחות מרשימה, אמרתי. אבי, אני לא יודע מה עשית. הם באו ככה, מצדיע לכם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אנחנו באנו כי הם צודקים, לא כי ביקשו מאיתנו.
היו"ר יעקב מרגי
אוקי, תודה. מסעוד גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב ראש. אני מיוזמי הישיבה הזאת. אתה לא ציינת. לא כתוב לך? אני יזמתי ודחינו את זה כשלוש פעמים אולי.
היו"ר יעקב מרגי
יפה, נכון.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בהסכמה עם אבי.

אני מברך את כל האורחים, חברי הכנסת וגם ראשי מחלקות החינוך. אני חושב, אדוני היושב ראש, שמנהלי מחלקות חינוך, אלה הם דוגמא למשרות אחרות ולתפקידים אחרים שבמערכת החינוך כפי שאמרתי פעם, יקרה מה שיקרה. יפלו השמיים על הארץ, המעמד שלהם יישאר כפי שהוא.

במערכת החינוך חלו שינויים דרמטיים, אם זה ב"אופק חדש", אם זה ב"עוז לתמורה", אם זה בניהול עצמי, אחריות יותר, עבודה יותר. כל הדברים האלה לא הביאו לשינוי את מעמדם של כמה משרות, מהם ראשי מחלקות ומנהלי מחלקות החינוך. את המעמד שלהם צריך לשפר או את השכר לפי כובד האחריות שיש עליהם ועל כתפיהם.

אני לא אאריך בדבריי מאחר ויש עוד חברי כנסת, וגם רוצים לשמוע את המנהלים עצמם. אני חושב, אדוני היושב ראש, אנחנו צריכים להיכנס לעובי הקורה, לעזור להם. יש הסכם שכר שהוא בפתח. צריך לעזור להם כדי לשפר את מעמדם ואת השכר שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. טלב אבו עראר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מצטרף לכל מילה. אני חייב לרוץ לוועדת פנים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך, חבר הכנסת אשר.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
את צודקת שמנהלי מחלקות, מנהלי אגפי חינוך ברשויות המקומיות ולכן לא יתכן ולא מקובל ששכרם יהיה באמת נמוך משכר של מנהל בית ספר.

אביא דוגמא מהרשויות המקומיות בחברה הערבית ונדמה לי שגם זה במגזר היהודי גם, שמנהל מחלקת החינוך הוא הזרוע המבצעת של ראש העיר, של ראש המועצה, ובעיקר בתקופת הבחירות, שכל מה שהבטיח לעם שם, מי יבצע כאן? מנהל אגף החינוך. לצערי הרב כאן מתערבבת הפוליטיקה. הלחץ שמופעל על מנהל אגף חינוך, לפחות מגיע לו שכר ראוי וטוב.

מנהל אגף חינוך, שיתקבל על פי הקריטריונים והתנאים המקובלים על פי החוק, רחוק מהפוליטיקה. הרי יש הרבה דרישות לתושבים היום. - - - , יש לך 1,000 קולות, ואז יכול להיות שהפרוטקציה, מהחינוך, אללה ירחמו, לצערי. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. חבר הכנסת מאיר כהן.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, אני חושב שמההיכרות העמוקה שלי, זאת באמת אחת הסוגיות הכי מורכבות בשלטון המקומי, וצר לי שטיפלו כמעט בכל התפקידים, אבי, חוץ מהתפקיד הזה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, יש עוד כמה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני מסתכל למשל על גזברים, מעמדם מוסדר. יועצים משפטיים, מעמדם מוסדר. מנהלי מחלקות חינוך, מנהלי אגפי חינוך או סמנכ"לים, מעמדם לא מוסדר. אני בכוונה שאלתי את השאלות הקשות האלה. אני חושב ששני דברים צריך לעשות: האחד, צריכה לבוא לוועדה הצעה מאוד רצינית ובנויה של הגוף הזה ולהערכתי צריכים ללכת לחקיקה. זה לא דבר שאפשר לסגור אותו באיזה הסכם עם ראשי הערים, כי אני שם עכשיו את הכובע של ראש עיר. אני אומר לך שמהר מאוד מנהלי אגפי החינוך ומנהלי מחלקות החינוך הופכים להיות לעוזר של ראש העיר. במקומות מתוקנים יש איזה שיח של כבוד, במקומות פחות מתוקנים הופך להיות מנהל המחלקה או מנהל האגף זה שמעביר ילדים מבית ספר לבית ספר, זה שפתאום בגלל שראש העיר, מורה מסוים לא מוצא חן בעיניו, אז הוא אומר לו, זה לא יהיה בתוך המערכת, תשבור את הראש, ולפעמים זה מגיע למנהלים, ומנהלי המחלקות מוצאים את עצמם כציר מאוד מרכזי בשיח הפוליטי בתוך העיר, לכן אני מציע שני דברים: האחד, שבאמת תבוא הצעה שמגובה על ידי אנשי האוצר, כי אני כבר רואה את התנגדות ראשי הערים במקומות שהם חלשים. יגידו, אין לנו שום בעיה להכניס תקנון מאוד ברור שמסדיר את שכרם, אבל רק תגידו לנו מאיפה, ואפשר להבין אותם, לכן זה צריך להיות בגיבוי של משרד האוצר וצריך להתנהל שיח עם האוצר.

הדבר השני, בגיבוי של משרד המשפטים, מה מעמדו של מנהל או מנהלת החינוך. היה לי מנהל חינוך שהוא היה 35 שנים, משה נחום, ייזכר לטוב. הוא היה אחלה בחור, אז איתו התפתחה מערכת יחסים שהוא הצליח לבנות סביבו איזה חיבור, אבל בהרבה מקומות האנשים עובדים בתוך בליל הפוליטיזציה בתוך היישוב.

הדבר השלישי, ברגע שכל זה יתקבל, אני הייתי מוסיף רק דבר אחד, ויסלחו לי כאלה שלא היו מנהלי בתי ספר, אל תכעסו עלי, שאם מסדירים את מעמדם ואם מסדירים את שכרם, לא יכול להיות שיהיה מנהל אגף חינוך שלא לפחות היה מורה בבית ספר כך וכך שנים, עם עדיפות לאנשים שהיו מנהלי בתי ספר.

אני מודיע לכם שבמגזרים שונים, גם ביהודי, נבחרים אנשים שלא היה להם שום קשר לניהול בית ספר, ואחרי זה מנהלים כאלה צריכים לבוא ולנסות להסביר לו מה זה ניהול בית ספר, והוא נמצא בכלל במקום אחר. תודה רבה.
קריאה
זה לא ניהול בית ספר, זה ניהול - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
לא, לא. תמיד אומרים לי, סליחה אדוני שאני מאריך, אבל אני פה מגן על מה שאני יודע הכי טוב לעשות, זה להיות מנהל בית ספר. אין שום מקום שבו אתה צריך לקבל החלטות יותר מאשר בניהול בית ספר, ולכן מנהלי בתי ספר טובים, הם עוברים את כל ההכשרה להיות מנהלי מחלקות חינוך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. דרך אגב, זה לא קשור לדיון, אמנם לכאורה תקעתם, השלטון המקומי את הניהול לרפורמה, את הניהול העצמי של משרד החינוך, אבל משרד החינוך משחיל לכם אותה בפיחות זוחל. יש איזה חוזר וביקשתי כבר לקבוע את זה בתוכנית העבודה, אז אנחנו מטפלים ועובדים.

תראו, כשרשות מקומית מצליחה במערכת החינוך שלה, ראש הרשות עומד בחזית ומתגאה ומתפאר. אין ספק, יש לו במה להתגאות, אבל בפועל כפי שאמרתי בפתיח, הזרוע הביצועית, המפעיל הגדול, בסוף באופרציה הגדולה הזו הן בערים גדולות, בינוניות וקטנות, מנהל מחלקת החינוך או מנהל אגף החינוך.

בדרך כלל אני לא אוהב לקיים דיונים שעוסקים בתנאי שכר או תנאי עבודה של עובדי חינוך, כי זה נושק קצת לוועדת העבודה. יש עניינים של הסכמים קיבוציים, כמעט אין מה לעשות. תמיד יש סבירות שיושב איש האוצר שבוחן את הפינה הזו ואומר, זה הסכם קיבוצי, יש לזה השלכות רוחב.

אני קיימתי את הדיון הזה כי אני חושב שזה חשוב. זה סמל, זו אמירה. אם משרד האוצר לא יבין שמנהלי אגפי חינוך זו לא עוד משרה, זו מערכת החינוך במדינת ישראל, ושתאוץ לו הדרך לסכם את המשא ומתן עם מנהלי האגפים, אני אומר לכם, ומי שמכיר אותי יודע שאני לא אוהב לאיים, אבל אנחנו לא נרפה מכך. נביא את זה לעוצמות יותר גדולות מדיון בוועדה. אני מקווה שבאמת משרד האוצר ייקח את המשא ומתן הזה ויאיץ אותו עם פתרונות, לתת תחושה של כבוד, לתת זקיפות קומה למנהלי המחלקות, ואני מקווה שהדיון הזה יתרום.

אכרם חסון, בבקשה.
אכרם חסון (כולנו)
צהריים טובים אדוני היושב ראש, קודם כול תודה רבה על קיום הדיון החשוב הזה.

אני רוצה להגיד לך ולהגיד לכל הנוכחים כאן שחינוך זה לא דיבורים ולא סיסמאות, חינוך זה הקרבה, זה עדיפות ראשונה. חינוך זה מפתח לחיים, זה הדבר היחידי שמשפיע על כלל האוכלוסייה, על כל אחד מאיתנו, ולכן צר לי שמנהל מחלקת החינוך צריך להיות מן פקיד כזה, כפוף לראש רשות, והוא, לפעמים אין לו כוח, המשכורת שלו גם נמוכה, הוא לא תפקיד סטטוטורי למרות בעיניי הוא יותר חשוב מהמהנדס שהוא תפקיד סטטוטורי. הוא יותר חשוב מהגזבר ויותר חשוב מהמבקר, ולכן אנחנו צריכים קודם כול לשנות את זה בחקיקה וגם בהסכמה בין השלטון המקומי לוועדת הפנים, למשרד הפנים ולאוצר, ביחד. קל מאוד לבוא ולהבטיח, אבל אם לא נעשה את הדברים נכון, לא נקיים.

אני רוצה להגיד לכם כראש עיר לשעבר, אני קיבלתי בגרות 17%. אחרי ארבע שנים הייתי בין המיעוטים, הראשון שקיבל פרס חינוך במדינת ישראל, כי אין מינויים פוליטיים ואין מינויים משפחתיים. אדוני היושב ראש, אני רוצה להגיד לך כאן בפני כולם, אם מישהו יגיד לי, לא נכון, בבקשה, אני מוכן לקבל את זה. אנחנו במגזר שלנו, המגזר הלא יהודי, יודעים מי יהיה המנהל במכרז, חודש לפני המכרז. הכול מכור מראש, הכול פוליטי, ולכן לפעמים מתפלאים למה מצב החינוך אצלנו 'על הפנים' ולמה אנחנו לא מתקדמים ואין לנו נקודת זינוק שווה ולא מגיעים למצוינות כמו שצריך ולמה המגזר כל הזמן נמצא בתחתית הסולם, לכן גם צריך בחקיקה הזאת להביא שתהיה עצמאות למנהל מחלקת החינוך. לא מספיק שנשפר אותו ואחר כך יהיה ת"פ של ראש המועצה והכול יהיה פוליטי ומשפחתי וחמולתי ואחר כך נהרוס את כל היישוב.

אני איתך, אני מוכן גם להתערב אצל האוצר, לרוץ ביחד אתכם, כי הנושא הזה הוא בדמנו והוא חשוב לנו מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. איתן ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, אני רוצה לומר שההון האנושי הוא המשאב העיקרי של מדינת ישראל. גם אחרי שמצאו גז, אין לנו משהו יותר חשוב מההון האנושי, בוודאי כשעושים סיכום של 70 שנה, לכן שאלת החינוך וההוראה היא שאלה מרכזית ברמה הלאומית. אנשי החינוך הם גם שליחים, אבל זאת גם שליחות וגם מקצוע וגם פרנסה וגם מנהיגות. המחנך, המורה, המנהל הוא מנהיג ומחנך.

פה אני רוצה לומר שלפי דעתי הכתובת היא לא האוצר אלא משרד החינוך. מתגאה שר החינוך בתקציב הגדול מאז הקמת המדינה.
היו"ר יעקב מרגי
זה 2019, הוא עוד לא קיבל אותו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה יודע שבסוף הם מנהלים את הממשלה.

אני רוצה לומר כמי שהיה ראש רשות וזכה גם בפרס החינוך, וכמי שרואה בזה דבר יותר חשוב מכל יתר הנושאים. אני רוצה לומר שאין חינוך בלי השילוב של השלטון המקומי. הרי בסך הכול יש חוק חינוך חינם, אמנם לא כולל י"א-י"ב, אבל בואו נגיד שכן, לצורך השיחה.
היו"ר יעקב מרגי
איתן, אתה לא מעודכן, בוא אני אסביר לך. כולל י"א-י"ב, רק עדיין לא סידרו להם את סיפור ההסעות. חוק חינוך חובה חינם עד י"ב, כולל י"ב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בניגוד לחלק גדול מהאנשים, אני גם עסקתי בזה, כולל בהסעות, לכן אני רוצה לומר ששאלת השכר היא מול משרד החינוך ולא מול משרד האוצר. משרד החינוך, אין לו שום יכולת לנהל את החינוך בלי השלטון המקומי ובלי מנהל מחלקת חינוך. הוא לא יודע לדבר עם כל בית ספר וכל כיתה וכל תלמיד. השלטון המקומי הוא החיבור בין המקורות לשימושים או בין המשרדים לתושבים, אבל במידה רבה בחינוך זה החיבור הכי משמעותי. אפשר להוציא חוזר מנכ"ל. בזה נגמרת ההשפעה. אפשר לשלוח מפקח, אבל מי שמנהל כל בוקר וכל יום את החינוך, כולל עכשיו בפסח, אלה מחלקות החינוך ואלה מערכות החינוך של השלטון המקומי. אין שום חשיבות למשרד החינוך אם אין לו את הזרוע בשטח של השלטון המקומי ומנהל מחלקת החינוך, לכן החשיבות של תחום החינוך בכלל ומחלקות החינוך הוא תנאי הכרחי לחינוך בישראל.

אני אומר לכם, אתם לא בסדר בדבר אחד. אני חבר ועדת הכספים ואתמול היה דיון בראשות גפני, לפני השביתות של המשבר, והיה חיים כץ. באופן לא מפתיע הוא דיווח על משרדו. כולם משפרים את מצבם בדיווחים האלו. כמובן לא התייחסו לגיל הרך. אני פניתי מיוזמתי ואמרתי לו, אדוני שר הרווחה והעבודה, תוותר מרצונך על היישום בגיל הרך.
היו"ר יעקב מרגי
כל הכבוד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה לא טבעי שאתה אחראי על החינוך בגיל הרך. במקום להעביר את זה מהכלכלה לחינוך, העבירו את זה בתחנת ביניים משיקולים לא עניינים, למשרד הרווחה, ואני אומר לכם, חבריי בשלטון המקומי ומחלקות החינוך, תופיעו ותדרשו שיעבירו את זה. ממילא אתם עושים את זה במחלקות של השלטון המקומי.

אתם צריכים להיאבק שהגיל הרך יעבור לחינוך ואתם צריכים לפי דעתי להדגיש, ואדוני היושב ראש, אתה יודע איך לעשות את זה גם בסיכום שלך. זה לא דומה לשום דבר אחר ולכן אני מציע לסכם את השכר עם שר החינוך שהוא בכלל מדבר על עצמאות עד שהוא מתערב בדברים שהוא לא צריך להתערב. מי שצריך לממן, מי שצריך לנהל את המאבק הזה, זה שר החינוך, כי הוא לא יכול לעשות כלום בלעדי השלטון המקומי, ואני מציע שהכתובת תהיה שר החינוך והמנכ"ל שלו שהיה ראש רשות לידי בטבעון כשהייתי בעמק יזרעאל, ותפסיקו לרוץ כל דבר לאוצר. זה התפקיד של החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חנין זועבי, בבקשה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אני אקצר. אני חושבת, כאשר אנחנו מדברים על תנאים, וזו סוגיה מאוד צודקת כי תנאים זה גם מעמד, זה גם הגדרת אחריות, אבל אני לא מוכנה ואני חושבת שגם מנהלי מחלקות החינוך יסכימו איתי, להפריד בין מרובע בעל ארבע צלעות, שזה התנאים, הקשחת הקריטריונים לקבלה למעמד, הידוק, פיקוח והגדרת אחריות, כי כאשר אנחנו מדברים על תנאים, אנחנו גם מדברים על מה היא אחריות מנהל מחלקת החינוך. הסוגיה של הפוליטיזציה, הסוגיה של עסקאות לפני הבחירות, היא גורם לשחיקת המעמד ולשחיקת האחריות ולהגדרה ירודה של התפקיד לא פחות מאשר התנאים. אנחנו צריכים להילחם בתופעה של פוליטיזציה, של עסקאות פוליטיות, של הכנסת אנשים שבכלל לא מוכשרים לתפקיד, באותה מידה שאנחנו מדברים על העלאת התנאים של ראשי המחלקות.

אנחנו בחברה הערבית, קודם כול אנחנו לא סקטור לא יהודי, אנחנו חברה ערבית בעלת זהות. אנחנו בחברה הערבית סובלים מהרמה הירודה הזאת. כאשר אנחנו מדברים, אז אנחנו מקצינים רק בשביל להצביע על התופעה, בלי רגישות ובלי שאנחנו נפגע. בסופו של דבר אנחנו שמים את העין על התלמיד, על החוליה הכי חשובה שזה התלמיד, לכן כאשר אנחנו מדברים על שכר, בוא בזמן צריכים להקפיד על קריטריונים של התפקידים האלה ועל עצמאות מפני ההשוואה, לכן אנחנו צריכים להילחם גם בפוליטיזציה וגם בקריטריונים לא מוגדרים.

מנהל מחלקת החינוך מופקד על אסטרטגיה, מופקד על חזון, מופקד על ערכים חינוכיים, ועל זה גם אנחנו מקפידים.
היו"ר יעקב מרגי
ואל תתפלאו, אני מסכים איתה כל מילה. תודה.

סאלח סעד.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
החינוך בישראל הוא לדעתי הדבר החשוב ביותר. מעמדם של מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות חייב להיות חזק ואיתן. אין עוררין על זה. כל מי שיושב סביב השולחן הזה יודע שמעמדם של מחלקות החינוך ומנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, הוא צריך להיות הכי חזק ביישוב, לא רק ברשות המקומית, כי הם אלה שנותנים גם למערכת הפדגוגית שתעבוד כמו שצריך, להתנהל כמו שצריך בכל בתי הספר מיסודי עד התיכון ועד קורסים בחינוך הבלתי פורמלי וגם גני הילדים.

מהיכרותי האישית, הייתי מנהל חטיבת הרשויות המקומיות בארץ. הייתי מטפל בדיוק בדברים האלה. אני מתקומם על זה שמשנת 2001 נחתם הסכם שנותן ומטמיע את מעמדם של מחלקות החינוך כתפקיד סטטוטורי, ויש בכל רשות מקומית חמישה תפקידים סטטוטוריים, לא 20, מתוכם מנהל מחלקת חינוך. אני רואה שעדיין השכר שלהם פגום או חסר.

אני אתן לכם דוגמא. יושב כאן מנהל מחלקת חינוך של בית ג'אן, מהנא טאפש. אני אומר לכם, אני יכול להצדיע לו. ארבע שנים בית ספר תיכון בבית ג'אן מוביל את הטבלה בדירוג הלאומי בבגרויות. זה בזכות העבודה הפדגוגית הרצינית של בית הספר, אבל יש לו השגחה רצינית מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
למה זיידן עטשי אף פעם לא מרוצה?
סאלח סעד (המחנה הציוני)
זיידן עטשי היה בכנסת וכל הזמן שהיה בכנסת דווקא היה - - -
היו"ר יעקב מרגי
היה מרוצה. עכשיו לא מרוצה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
אני אומר לכם, מנהלי מחלקות החינוך, חייבים לחזק את מעמדם, חייבים לתת להם את מה שמגיע להם ולבטל באופן מיידי את הזכוכית הזאת של מגיע לו עד 82% משכר מנכ"ל. הוא לא פחות ממנכ"ל, כי זה הדבר הכי חשוב בעיניי שייתן לנו באמת שיפור פני העתיד שלנו לילדים, עד האוניברסיטאות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת ג'בארין ואחר כך יונס.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני אפתח ואומר שאני מלווה את הסוגיה הזו כמעט מאז שהתחילה הקדנציה הזו, לפני כמה שנים. אני התוודעתי שאכן יש כאן קושי עצום. מצד אחד אנחנו מדברים על אחד התפקידים הכי חשובים והכי קריטיים בשלטון המקומי, ודאי בתחום החינוך, כי אני מייחס למנהל מחלקת החינוך מעמד מנהיגותי בכל מה שקשור לרמת החינוך ביישוב, לקידום החינוך וגם הראיה העתידית שלו לחינוך בתוך היישוב, אבל מצד שני אני רואה עד כמה מנהלי המחלקות באמת כל הזמן נמצאים במצב שתנאי העסקה שלהם אינם תואמים את האחריות שמוטלת עליהם בתפקיד הזה. אני גם רואה שעם הזמן גם מתווספות עוד משימות בכלל מערכת החינוך, בשנים האחרונות גם חינוך חובה לגילאים 3 ו-4 וכדומה.
היו"ר יעקב מרגי
ו"בתי ספר של החופש הגדול" וצהרונים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בדיוק, ואין לזה שום תשובה ושום השלכה על המעמד הזה של מנהלי מחלקות החינוך.

קודם כול אני מעריך את המאבק שלהם. אתה יודע, כבוד היושב הראש, לא תמיד יש לנו נציגים. כמעט מכל האזורים בארץ באים לכאן ומציגים את הקיבוע שממנו הם סובלים, ומצד שני אני חושב שיש מה לעשות. זה לא שיש כאן מבוי סתום. עם הבנה בעיקר ממשרדי האוצר והחינוך למצוקה הזו אפשר לקדם את הנושא. קודם כול צריך להמשיך במשא ומתן ולהגיע להבנות, ואני מבין שזה תקוע. קשה לי להאמין מדוע דווקא שם המשרד מתעקש. בעניין הזה הוזכר עניין התקרה של ה-82. אני לא מבין למה צריכים את התקרה הזו. כל מנהל מחלקה והתנאים שלו. אנחנו רוצים את האנשים הכי טובים ולכן עניין של תקרה, אני חושב שהוא לא במקומו בעניין הזה. אני רוצה לשמוע את משרד האוצר ולהבין מה ההתעקשות.
היו"ר יעקב מרגי
מייד. ואאל יונס.
ואאל יונס (הרשימה המשותפת)
שלום אדוני היושב ראש, שלום לכולם. קודם כול, אני חושב שכולם מסכימים פה בחדר, אולי חוץ מהאוצר. מנהל מחלקת חינוך הוא ממש שר החינוך בכל כפר ועיר. כשמנהל החינוך הוא חלש, זה מקרין על בתי הספר, זה מקרין על החינוך בבית ספר, זה מוציא לרחובות את האלימות. כשהוא מפוזר, כולם מתפזרים. אני חושב שצריך להקשיח את הקבלה למנהל מחלקת חינוך, אבל לתת את השכר בהתאם. אנחנו רוצים שהם יעבדו קשה, שיהיו תוצאות, אבל לשלם להם. התעודות וכל התנאים שאתם דיברתם עליהם, שהכול תפור, צריך לטפל בתופעה הזאת.

אני מכיר ממש דוגמאות חדשות שמנהל מחלקת חינוך נכנס לתפקיד, היה חלש. זה הקרין על בתי הספר, זה הקרין על המורים וזה הקרין על הגננות והכול יצא מכל שליטה, אז לתת עמדה קשוחה בתנאים לקבלת מנהל מחלקת חינוך, אבל לשלם להם בהתאם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת אזברגה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני חושב שזה דיון חשוב מאוד ובמיוחד אולי במגזר ואולי בכלל.

כמה שזכור לי, מנהל מחלקת חינוך אצלנו בדרום, לפחות במגזר ערבי-בדואי בנגב, הוא היה דואג גיר, היה דואג לכיסאות שבורים, לתקן אותם, לא היה מתעסק בעניין של הפדגוגיה בכלל ואני חושב שזו טעות איומה, לא רק חמורה. צריך להתעסק גם בפדגוגיה. עכשיו יש לנו בעיה, מנהל מחלקת חינוך מתעסק נגיד בנשירה, כשאין לו אפילו לפעמים תקן אחד לעו"ס. מנהל מחלקת החינוך מתעסק בכל דבר חוץ מהפדגוגיה. בעניין של הפדגוגיה הוא לא נכנס לתמונה ואני חושב שזו טעות איומה. זה דבר אחד.

דבר שני, העניין של המינויים הפוליטיים, ראשי מועצות לצערי הרב לפעמים מנצלים את הדבר בשביל לקדם שיהיה מנוף לבחירות בשביל, בכפרים במיוחד. זה לא דבר נכון.

אני בהזדמנות זו הייתי רוצה לשמוע נציג של אחד ממנהלי מחלקות החינוך או להקים ועדה שתשים קריטריונים, אם זה 82% או 99% לעניין של השכר, אם זה שכר ותנאים סוציאליים כמובן בשביל המנהל. אם אין לו תואר בחינוך, אני לא חושב שזה הגיוני בן אדם שיהיה מנהל מחלקת חינוך, שאין לו תואר בחינוך לפחות. אני אומר לך, יש את הדברים האלה. תודה לך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ואליד.
וליד מג'אדלה
צהריים טובים אדוני היושב ראש, חברי כנסת מכובדים. אני ואליד מג'אדלה, מנהל אגף החינוך בעיריית באקה.
היו"ר יעקב מרגי
אתמול אירחנו תלמידים מבאקה אל גרבייה מתיכון אבן סינא.
וליד מג'אדלה
נכון, זה בית ספר שלי. כל הכבוד.

אצלנו יש פסוק בקוראן שאומר, מי שלא מודה לאנשים, אז לא מודה לאל שמיים, לכן אני מודה לכל חברי הכנסת שהתגייסו למטרה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואצלנו אין חדש תחת השמש. זה מופיע בכל מקום.
וליד מג'אדלה
שהתגייסו למשימה הכול כך חשובה.

אני אתחיל בדבריי כמנהל אגף חינוך, שאני חי את המצב יום-יום. קודם כול אני אדבר על המעמד של מנהל מחלקת חינוך. מנהל מחלקת חינוך היום הוא שק החבטות מצד אחד של משרד החינוך, מצד שני של הפוליטיקאים בתוך היישוב, מצד שלישי יש לי גם כן את ההורים, והאחריות הגדולה מוטלת על כפיו, זאת אומרת, הוא היום מבחינת התושבים, לא מכירים לא מפקח, לא מכירים משרד החינוך, מכירים את הבן אדם הזה.
היו"ר יעקב מרגי
וליד, שמענו. אני רוצה שתיתן לי משהו שלא שמענו. תן לי עם מה אתה מתמודד.
וליד מג'אדלה
אנחנו מתמודדים עם קשיים מאוד גדולים במיוחד שהמשרד כל שנה מטפטף לנו איזשהו פרויקט וזה נופל על הכתפיים שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
היית מנהל בית ספר?
וליד מג'אדלה
כן. באתי לתפקיד הזה. אני הייתי עד 2007 מנהל בית ספר תיכון במשך 14 שנים. אחרי זה עברתי להיות מנהל מחלקת חינוך. אני ניהלתי שתי מחלקות חינוך.
היו"ר יעקב מרגי
באיחוד.
וליד מג'אדלה
כן, באקה וג'ת. אחרי זה כשהתפצלנו נשארתי בבאקה. שום דבר לא השתנה.

אתה תסקור עכשיו את כל הרשימה של מנהלי מחלקות חינוך. הראשון שמפטרים אותו, הראשון שזורקים אותו, הראשון שנותנים לו אגרוף, זה מנהל מחלקת החינוך בגלל שאין לו שום הסדרה מבחינת ההסכם הקיבוצי ואין לו שום יכולת.

בחברה הערבית יש לנו בעיה, מצד אחד משרד הפנים שמקשה עלינו בפתיחת תקנים בתוך מחלקת החינוך, דבר שמוסיף לנו את העבודה בגלל גודל היישובים.

מה שקורה, היום מנהל מחלקת חינוך, השכר שלו הוא פשוט מאוד עלוב עד כדי כך שגננת בתוך היישוב, שאני לא מזלזל בגננת - - -
היו"ר יעקב מרגי
גם אנחנו לא.
וליד מג'אדלה
אבל לא יכול להיות בן אדם שמנהל מערכת חינוך ביישוב של 8,500 תלמידים, השכר שלי הוא בדיוק בגודל שכר של גננת שיש לה 35 ילדים בכיתה.
היו"ר יעקב מרגי
זה כשלעצמו זועק לשמיים וצריך לטפל בזה. תודה.

שי פרוכטמן.
שי פרוכטמן
שלום, אחד הדברים שחשוב היה לי לציין, אני ניהלתי בית ספר. גדלתי בחינוך כמורה, רכז, אחר כך מנהל שמונה שנים. עברתי לרשות המקומית. במעבר הזה הפסדתי 4,000 שקל נטו בשכר שלי. לא רק אני במצב הזה.
היו"ר יעקב מרגי
מאיפה אתה בארץ?
שי פרוכטמן
אני היום מנהל את המחלקה לחינוך באבן יהודה. זו דוגמא אחת.

הדבר השני שחשוב לי לומר זה שמשרד החינוך נתפס גם כרגולטור וגם כמבצע. בסופו של דבר מי שמבצע ומי שההורים דופקים על דלתו מהבוקר עד הערב, והפוליטיקאים, זה מנהל מחלקת החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
סליחה, כמה תושבים יש לך ביישוב?
היו"ר יעקב מרגי
ישוב קטן.
שי פרוכטמן
14,000.
היו"ר יעקב מרגי
אני אגיד לך, אתה נגעת בנקודה. הוא היה מנהל בית ספר, קיבל שכר לא מדורג לפי גודל רשות. הוא עובר לתפקיד שהוא מדורג לפי גודל רשות.
סאלח סעד (המחנה הציוני)
הוא מקבל 4,000 שקל פחות. תגידו, זה בסדר?
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
קריאה
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת הנכבדים, אני נסעתי ממרחק גדול מאוד. קודם כול אני רוצה לצטט את ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין שאמר, "מה שרואים משם, לא רואים משם, ולהיפך". אנחנו בשטח ואתם לא מרגישים אותנו. אנחנו באנו לכאן היום. פעם ראשונה שאתם רואים אותנו ושומעים אותנו. מנכ"ל רשות מקומית בגודל היישוב שלי מקבל 28,700. אני מקבל 17,200. הפער הזה, מי שאחראי עליו זה משרד האוצר ומשרד החינוך ומשרד הפנים וכל מי שנוגע לדבר. לא יעלה על הדעת שאני צריך לקבל שכר לפי מנכ"ל של 5,000 תושבים כאשר היום היישוב שלי מונה 13,000 תושבים.

ב-2004 כשנכנסתי לתפקיד, אחוז הבגרויות היה 42%, היום 100% זו השנה הרביעית ברציפות. זה אותו מנהל, אותם מורים, אותם תלמידים, אותה אוכלוסייה. אנחנו עשינו את העבודה. חלק גדול מהעבודה נפל עלי, אז אנא מכם לדאוג לנו, לתגמל אותנו בהתאם וגם כן לתת לנו את השכר בהתאם לגודל היישוב.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מנהלת מחלקת חינוך.
עירית ורונין
לא מנהלת מחלקת חינוך, ממונה על הסכמי שכר במרכז השלטון המקומי.
היו"ר יעקב מרגי
מה דעתם במשבר הזה?
עירית ורונין
אדוני בטח מכיר שאני בדרך כלל נמצאת בישיבות מסוג אלו שדנות בשכר, ואני תמיד אומרת שכל תפקיד הוא בעצם תפקיד מאוד חשוב ואין ספק שהתפקיד של מנהלי מחלוקת חינוך הוא בין התפקידים הכי חשובים, ולא בכדי.
היו"ר יעקב מרגי
קודם כול אני שמח ומודה לך שבאת. אני תהיתי, חיפשתי שלטון מקומי.
עירית ורונין
אדוני, הייתי גם בישיבה של המזכירות.
היו"ר יעקב מרגי
טוב מאוד.
עירית ורונין
כמו שאמרתי, זה תפקיד בהחלט בין החשובים ברשות, ולא בכדי מנהלי מחלקות לחינוך נמנים עם מקבלי השכר הגבוהים, לפחות השניים אחרי וטרינרים. יחד עם זאת, אני לא יודעת אם ידידי אבי קמינסקי ציין את זה, אנחנו נמצאים כרגע באיזשהו משא ומתן במטרה לשפר את תנאי שכרם של מנהלי מחלקות לחינוך. זה משהו שקורה. יש איזה שהם דין ודברים ואנחנו עובדים על זה. יש לנו כוונה כזו ואנחנו בחשיבה חיובית בסופו של דבר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני מתנצל בפני מנהלי מחלקות. תקשיבו, אני צריך לשמוע את משרד החינוך ומשרד האוצר. שלטון מקומי, למה אמרתי שזה חשוב לי? משרד האוצר, מה לעשות, יודע לעבוד עם כוח. כשיש פקטור כוח, הוא מגיב יותר טוב. כשהפקטור חלש, הוא מגיב לאט. בלי לפגוע בכם, כל הכבוד, כמה רשויות יש בארץ?
קריאה
257.
היו"ר יעקב מרגי
עד אחרי פגרת הפסח של הכנסת אם לא תהיה התקדמות, אני אקרא לחיים ביבס לעשות מעשה. כשרן ארז קם בבוקר, לא רוצה לומר על איזו רגל, הוא משבית לשעתיים-שלוש את מערכת החינוך. אני אקרא לשלטון המקומי. אם באמת הציר הזה שנקרא מנהל מחלקות חינוך חשובה להם ואם באמת זו הזרוע הביצועית, אסור שיהיה עוד יום אחד שמנהל מחלקת חינוך מקבל שכר פחות ממנהל בית ספר ביישוב שלו, לכן היה חשוב לי שבאת ואמרת את זה. לי אין ספק שברגע שהממונה על השכר באוצר יסכים, אתם תשלמו ותעשו, ואני מכיר את חיים, מכיר את מרכז השלטון המקומי. זו לא הבעיה. עם כל הכבוד, 250 מנהלי מחלקות, כל מרכז השלטון מקומי מרימים את זה ואין השלכות רוחב, שלא יספרו לי סיפורי סבתא. את כל זה אמרתי כדי לעזור לנציג האוצר. בבקשה, אדוני.
אסף שירמן
אסף שירמן, מנהל תחום עובדי הוראה באגף שכר והסכמי עבודה. אני כבר מתנצל שאני אצטרך לצאת מייד אחרי דבריי.
היו"ר יעקב מרגי
אחרי הדברים שלך, סיימנו.
אסף שירמן
קודם כול, כפי שנאמר פה קודם, יש שתי צורות העסקה של מנהלי מחלקות חינוך. יש הסכמים קיבוציים ויש חוזים אישיים. בשנה האחרונה אנחנו מנהלים משא ומתן להסכם קיבוצי עם מנהלי מחלקות חינוך. המשא ומתן התנהל ברוח טובה. הפערים לא היו גדולים, היו הבנות לגבי מה שאנחנו רוצים לעשות בהסכם. שני הצדדים תמכו, כמו בהסכמים האחרים שאנחנו חותמים, בהעלאת שכר מנהלי מחלקות החינוך בעלי השכר הנמוך יותר ברשויות הקטנות יותר כדי לצמצם את פערי השכר, ופה הייתה הסכמה בין הצדדים.

חשוב שנזכור שתפקיד מנהל מחלקת חינוך זה תפקיד היררכי בתוך המערכת ההיררכית של הרשות המקומית, שבגלל זה גם יש את המגבלה של ה-82%. אנחנו גם מנסים באיזשהו מהלך ביחד עם מרכז שלטון מקומי לאפשר בחוזים אישיים בדומה לשאר בעלי התפקידים הסטטוטוריים, להגיע לאחוז גבוה יותר, אבל זה לא האירוע פה, כי כאן אנחנו מדברים על מנהלי מחלקות חינוך והסכמים קיבוציים.

ב-20.12 התקיימה הפגישה האחרונה בהשתתפות מזכ"לית הסתדרות המורים שחבל לי שהיא לא פה, כי יש לה תפקיד מאוד חשוב בתהליך הזה.
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק.
אסף שירמן
נציגתה פה אבל היא לא פה.
היו"ר יעקב מרגי
נציגתה זו היא. כמו שאני אומר, אתה מבחינתי שר האוצר, היא מבחינתי יפה בן דוד.
אסף שירמן
בישיבה הזו הגענו להסכמות הן לגבי אחוז תוספת שכר שהם יקבלו, שהעלות של ההסכמים היא מעל 14%, שזו עלות הסכם מאוד יפה. אפילו שלטון מקומי הסכים לתת עוד אחוזים כדי לשפר את תנאי ההעסקה. גם דנו בפריסה של ההסכם ובכל הנושאים האחרים שהיו סביב ההסכם, והגענו להסכמות, לחצנו ידיים ואפילו גם התחלנו לכתוב טיוטת הסכם קיבוצי בעקבות ההסכמות שהגענו ואז שמענו לא באופן ישיר מהסתדרות המורים אלא דווקא ממרכז השלטון המקומי, שהם קיבלו הודעה מיפה שהם חוזרים בהם מכל ההסכמות, שזה משהו שמאוד הפתיע אותנו, קודם כול שלא קיבלנו את ההודעה בעצמנו.

מה-20.12 לא קיבלנו שום הודעה, שום בקשה לנהל משא ומתן, לשבת. כלום.
היו"ר יעקב מרגי
מבחינתכם, ברגע שתהיה הסכמה, יושבים.
אסף שירמן
ברגע שיקבעו פגישה, נשב.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. משרד החינוך.
הילה לנקרי מיוסט
הילה לנקרי מיוסט, ראש אגף תכנון במשרד החינוך.

אני אגיד שמבחינת משרד החינוך אנחנו רואים דווקא כן שינויים מאוד משמעותיים בפרופסיונאליות של מנהלי מחלוקת חינוך מאז שהוגדרה בתקנות בעצם ההגדרה שאומרת שדווקא מנהל אגף חינוך חייב להיות מנהל של מוסד חינוכי.
היו"ר יעקב מרגי
לפחות.
הילה לנקרי מיוסט
נכון. מבחינת הניסיון בשנים, אנחנו רואים שינוי. המנכ"ל והמשרד רואים ברשויות המקומיות, מנהלי מחלקות החינוך כציר מאוד מרכזי בקביעת איכות החינוך ולכן גם עכשיו אנחנו נמצאים בתחילה של תהליך שגם אבי מכיר אותו, שרוצה להסדיר בעצם ולטייב את מערכת היחסים בין המשרד לבין הרשויות המקומיות.

אני אחלק את זה לשניים: בהתייחס למנהלי מחלקות חינוך, מאחר ואנחנו לא מתקצבים, אז ברור שמבחינתנו כדי שמנהלי מחלקות חינוך יהיו במקום יותר פרופסיונאלי, אנחנו חושבים שיש חשיבות אדירה לזה ששכרם כן יהיה גבוה יותר. אנחנו תומכים בדבר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יפה בן דוד, הסתדרות המורים, אבל לכל איש יש שם.
מיכל שפרן
עורכת דין מיכל שפרן. אני רוצה לגעת בשלוש נקודות עם חמישה וחצי משפטים.

ההסכם הקיבוצי של מנהלי מחלקות חינוך הסתיים לפני שלוש שנים ומאז אין הסכם קיבוצי. מנהלי מחלקות חינוך עובדים בשעות בלתי שגרתיות כי הם נדרשים לבצע שעות נוספות.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו יודעים. משא ומתן, מה קרה?
מיכל שפרן
המשא ומתן תקוע בגלל התקרה.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה התקרה?
מיכל שפרן
ה-82% משכר - - -
היו"ר יעקב מרגי
מנכ"ל הרשות שלו.
מיכל שפרן
מיכל הרשות שלו, כן. אנחנו לא יכולים להסכים לזה.
היו"ר יעקב מרגי
מנכ"ל הרשות שלו או מנכ"ל משרד ממשלתי.
קריאה
מנכ"ל רשות עד 5,000 תושבים.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי. זה מצב אבסורדי שחייב להיות מתוקן.
מיכל שפרן
באחת הישיבות האחרונות עלתה דרישה של מרכז השלטון המקומי, שמנהלי מחלקות חינוך יעברו לעבודה בהסכמי בכירים. אנחנו סבורים שזו התערבות לא חוקית.
היו"ר יעקב מרגי
אסור שזה יהיה.
מיכל שפרן
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הבעתי את דעתי. אבי, הסיכום שלי זה מה שאמרתי קודם.
אבי קמינסקי
אתה חבר כנסת.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני יו"ר הוועדה.

הסיכום זה מה שאמרתי, אבל אני מוסיף על זה. מייד אחרי פסח, אחרי הפגרה, צור איתי קשר. אני אזמן ישיבה לא מחייבת לפני ישיבת הוועדה, שלך, של נציג האוצר, של הסתדרות המורים, שלטון מקומי ומשרד החינוך לשולחן עגול, ננסה לקדם את זה יחד.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:50.

קוד המקור של הנתונים