ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/03/2018

חוק המכינות הקדם-צבאיות (תיקון), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-10OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 584

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, כ' באדר התשע"ח (07 במרץ 2018), שעה 8:30
סדר היום
הצעת חוק המכינות הקדם-צבאיות (תיקון - הכרה בצעירים עם מוגבלות כחניכי מכינות), התשע"ו- 2016 (פ/2889/20), של חה"כ עמר בר-לב, קארין אלהרר, מיקי רוזנטל, נחמן שי, יואל חסון, עליזה לביא, נורית קורן, יחיאל חיליק בר, יואב קיש, מרדכי יוגב, עודד פורר, חמד עמאר, ניסן סלומינסקי, יוסי יונה - הכנה לקריאה ראשונה
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

איתן ברושי

מסעוד גנאים
חברי הכנסת
עמר בר-לב

אלעזר שטרן
מוזמנים
חנן ארליך - מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

חלי גיא אלדר - עורכת דין, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

שאול קירשנבום - רפרנט חינוך, אגף תקציבים, משרד האוצר

תמי ויצמן - מנהלת תחום תקציב חינוך לא פורמלי, משרד החינוך

נועה שגב - מינהל, חברה ונוער, משרד החינוך

מימי פלאצ'י - מפקחת ארצית באגף לחינוך מיוחד, משרד החינוך

שנית הראל - לשכה משפטית, משרד החינוך

מיכל חורין - עורכת דין, משרד החינוך

חביבה סלומון - ראש יחידת הנח"ל, "שינשינים" ומכינות קדם צבאיות, משרד הביטחון

נעמה קוזר - יועצת משפטית, משרד הביטחון

פבל גורלין - ראש ענף תקציבי כוח אדם, שכר וגמלאות, אגף התקציבים, משרד הביטחון

נחום עידו - מנהל השירות לילדים ומתבגרים, מינהל מוגבל, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אדוארד וייס - סגן יועמ"ש, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

בר אביטן - דובר צה"ל, צה"ל

עדי כץ יוסלוביץ' - ראש מדור שירות ייחודי, מיט"ב

דני זמיר - מנכ"ל, מועצת המכינות הקדם צבאיות בישראל

אפרת אהרוני - מנהלת תוכנית "שיבולים, מועצת המכינות הקדם צבאיות בישראל

זאב סלע - רכז פיתוח ידע תוכניות, "שיבולים"

יניב מזומן - ראש מכינת מיתרים לכיש

יפעת קליין - מנהלת תוכניות אשלים, הג'וינט

זאב גולדבלט - מנכ"ל, פורום ועדי ההורים היישוביים

ג'קי אדרי - אם לילד שמשולב במכינה קדם צבאית

טל ברונשטיין - שדלן/ת (מאיר אסרף משרד עו"ד), מייצג/ת את הסתדרות המורים
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

הצעת חוק המכינות הקדם-צבאיות (תיקון - הכרה בצעירים עם מוגבלות כחניכי מכינות), התשע"ו- 2016 _פ/2889/20)

של חה"כ עמר בר-לב, חה"כ קארין אלהרר, חה"כ מיקי רוזנטל, חה"כ נחמן שי, חה"כ יואל חסון, חה"כ עליזה לביא, חה"כ נורית קורן, חה"כ יחיאל חיליק בר, חה"כ יואב קיש, חה"כ מרדכי יוגב, חה"כ עודד פורר, חה"כ חמד עמאר, חה"כ ניסן סלומינסקי, חה"כ יוסי יונה

הכנה לקריאה ראשונה
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 7 במרץ 2018, כ' באדר תשע"ח. הנושא: הצעת חוק המכינות הקדם-צבאיות (תיקון - הכרה בצעירים עם מוגבלות כחניכי מכינות), התשע"ו- 2016 של חה"כ עמר בר-לב וקבוצה גדולה של חברי כנסת.

המציע.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני היושב ראש. ישבנו פעמיים קודם והייתה שאלה עקרונית אחת ושאלה טכנית. בעצם שתיהן היו טכניות. אחת, הייתה הסכמה מלאה שמבחינה חברתית ומבחינה לאומית ומבחינת צה"ל מאוד חשוב לשלב בעלי מוגבלויות שמוכנים להתגייס לצה"ל וגם צה"ל מוכן לגייס אותם, שיצטרפו למכינות הקדם צבאיות וגם יתוקצבו, כי לפי חוק שירות ביטחון הם לא חייבים בשירות ולכן חוק המכינות לא תפס עליהם. בעצם היו שתי סוגיות, אחת, האם אנחנו מדברים על אותם בעלי מוגבלויות - - -
יהודית גידלי
עם מוגבלויות.
היו"ר יעקב מרגי
לא בעלי.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
כולנו בעלי מוגבלויות.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו עם מוגבלויות, לא בעלי. כל אחד והמוגבלות שלו.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
בדיוק. בכל מקרה, הייתה שאלה אחת, האם אותם תקנים שיוקצו לאותם צעירים וצעירות, האם הם חלק מהתקנון הכולל והתקציב הכולל או הם כתוספת.

בשנה הקודמת נדמה לי, נדמה לי עכשיו זו כבר שנה שנייה, היו נדמה לי 30, אז כאן בעניין הזה אני גם דיברתי עם מנכ"ל משרד הביטחון וגם שר הביטחון הוציא לנו מכתב רשמי שמדובר ב-70 תקנים נוספים ולכן הנושא הזה שהוא היה הנושא העיקרי, מקובל על שר הביטחון.

הנושא השני שגם בשיחה שלי עם מנכ"ל משרד הביטחון גם היה מקובל, זו הייתה השאלה מתי יגיע התקציב הזה, כי הבעיה עם חלק מהצעירים והצעירות עם מוגבלויות, - - - . אמרתי עכשיו נכון, לא?
היו"ר יעקב מרגי
ראית שהעליתי חיוך. בתקציב משרד הביטחון הבנתי שהעלות הזו לא מדגדגת, לא מכה בכנף, אפילו, אתה יודע, איך קראו לצבע שהיינו צובעים את הקומנדקרים והזחל"מים? צבע קקה, נכון? אפילו הקילוף של הצבע לא - - -
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
כן.
קריאה
זה 200,000 שקל. זו העלות.
היו"ר יעקב מרגי
לכן חייכתי.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
הנקודה השנייה שהיא הייתה נקודה טכנית. גם מהניסיון אנחנו רואים שגם בשנה הקודמת 90% מהצעירים והצעירות האלה שרצו להתגייס, בסופו של דבר 90% מהם באמת צה"ל גם נכון לקבל את התנדבותם ולכן הייתה השאלה מתי התקציב הזה יגיע, כי לפעמים התהליך הוא כל כך ארוך, שהוא נגמר אחרי שהם כבר מסיימים את המכינה, ולכן הסיכום ביני ובין מנכ"ל משרד הביטחון היה ש-75% מהתקציב יגיע עד ה-1 בינואר באותה שנה גם אם לא יתקבלו האישורים לכל הצעירים והצעירות, והיתרה תגיע, אם עדיין לא יתקבלו כל האישורים, אז ברגע שיגיעו כל האישורים, תשולם היתרה, לכן מבחינת הנוסח, פשוט להוסיף את שתי הנקודות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי, זה הליך חקיקה, זה לא דיון פתוח, אבל לצורך הדיון נצטרך נתונים.

יאמרו לוועדה, באיזה סדר גודל של חניכים מדובר? תנו לנו קצת רקע ממש בקצרה. תציגי את עצמך.
חביבה סלומון
סלומון חביבה, ראש יחידת הנח"ל, ה"שינשינים" והמכינות הקדם צבאיות, משרד הביטחון.

אני מלווה את התהליך והפרויקט הזה. הגעתי לכאן בשתי הוועדות הקודמות ואני רוצה כאן לומר את עמדת משרד הביטחון שהיא ידועה ומוכרת, שכל מה שנוגע לפרויקט הזה, מבחינתנו אנחנו מברכים וחושבים שחשוב מאוד לשלב. אני רואה חשיבות רבה בשילוב מתנדבים עם מוגבלויות.

אני אומר מה עמדת משרד הביטחון. מטרתה של מכינה קדם צבאית בין היתר, להכין את החניכים לשירות משמעותי וקרבי בצה"ל.
היו"ר יעקב מרגי
איכותי, משמעותי.
חביבה סלומון
איכותי, משמעותי. בהתאם לכך, עמדת משרד הביטחון כמתנדבים אשר יוכרו ככאלה על ידי שלטונות צה"ל, דהיינו שהתנדבותם בצה"ל אושרה טרם כניסתם למכינה, יוכלו להתקבל למכינה. זאת העמדה של משרד הביטחון.

לגבי ה-70 תקנים, הייתה כאן שאלה. זה ברור, זה יהיה בתוספת מעבר למכסה.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין את הרציונל שאי אפשר לקבל למכינה מועמד או חניך שעדיין לא ברור אם ההתנדבות שלו תאושר או לא תאושר.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אני מבין את הרציונל שזה לוקח זמן.
דני זמיר
אני רוצה לתקן.
היו"ר יעקב מרגי
מי כבודו?
דני זמיר
דני זמיר, אני מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות.

המכינות מקבלות צעירים עם מוגבלויות גם אם הם לא הולכים לצבא. השאלה היא התקצוב שלהם, כי המכינות צריכות למממן אותם מכספן. זו הנקודה. הנקודה היא לא אם לקבל או לא, כי המכינות יקבלו, אבל הן יקבלו הרבה פחות.
היו"ר יעקב מרגי
זה מעיד שאנחנו מאותו D.N.A יהודי. קפצתם. אני בסך הכול אמרתי לה, אני מבין את הרציונל של משרד הביטחון. הם היו מעדיפים, סליחה על הביטוי המושאל, לכלות זמנם על דברים שלא קשורים אליהם. רוצים להעצים את הצעירים עם המוגבלות? בואו נפתח להם מסגרות. אנחנו מדברים מכניסים למכינות אנשים שההתנדבות שלהם אושרה. עד כאן. עוד לא הבעתי עמדה מה יהיה בסוף.
תמי סלע
באיזה היקף מהמקרים מצליחים לתת את האישור הזה לפני תחילת המכינה?
חביבה סלומון
יש כאן נתונים שהוצגו על ידי מועצת המכינות, אז עדיף שתשמעי את הנתונים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז נשמע אותם. שמעתם את השאלה של היועצת המשפטית?
קריאה
לא.
תמי סלע
שאלתי באיזה אחוז מהמקרים מצליחים לתת את האישור מראש. התהליך עצמו.
אפרת אהרוני
אפרת אהרוני, אני מנהלת את תוכנית "שיבולים".
היו"ר יעקב מרגי
ספרי לנו איך התהליך, איך זה עובד.
אפרת אהרוני
אז אני אגיד שאנחנו בעצם עכשיו נמצאים בשנה השנייה בסך הכול של התוכנית והשנה שעברה גם לא הייתה מלאה, כך שהנתונים על שנה שעברה הם עדיין לא מלאים. מה שאני יכולה להגיד לגבי השנה, ויש להם את זה פה מולכם, שיש לנו השנה בעצם 28 חניכים בתוכנית. מה שתראו למטה, זה שמתוכם רק לעשרה חניכים נכון לרגע זה, יש בעצם את אישור ההתנדבות.
היו"ר יעקב מרגי
אז זה קורה ביום-יום.
אפרת אהרוני
כלומר, רק עשרה מתוך ה-28, המכינות יקבלו עליהם נכון להיום את הכסף. יותר מזה, 18 חניכים מתוך ה-28, המכינות כבר עכשיו לא יכולות לקבל כסף על ספטמבר עד דצמבר. זה כבר נתון שהוא קבוע נכון להיום.
היו"ר יעקב מרגי
יש לי מכתב של שר הביטחון בכבודו ובעצמו. הוא לא מתייחס לסוגיה התקציבית. הוא אומר ככה: "ראשית, אציין כי מערכת הביטחון תומכת בהצעת החוק - - - ואנחנו רואים בה חשיבות רבה בשילוב מתנדבים עם מוגבלויות שאושרו לגיוס על ידי צה"ל במכינות קדם צבאיות".

הצעת חוק החינוך המיוחד, רק לאחרונה שינינו להם את המושגים, מ"בעלי" ל"עם". אנחנו בתקופה שסולחים. גם לנו צריכים לסלוח לפעמים על טעויות שלנו.

"נציין כי עיקר מטרתה של המכינה הקדם צבאית, להכין את החניכים בה לשירות מיטבי בצבא הגנה לישראל. בהתאם לכך עמדתנו היא כי מתנדבים אשר יוכרו ככאלה על ידי שלטונות צה"ל, דהיינו, שהתנדבותם בצה"ל אושרה טרם כניסתם למכינה, יוכלו להתקבל למכינות אלה".

האמירה הזו מצד אחד היא מסנדלת, מצד שני, אני יכול לומר לך שאני לא מבין מפה שהוא לא יתוקצב. מצד שני, אני לא מבין פה שזה לא יתוקצב. "לפיכך, אישרתי להקצות", למה? כי בסעיף 3 הוא אומר: "לפיכך, אישרתי להקצות עד כ-70 תקנים בשנה למתנדבים שהוכרו כאמור על ידי שלטונות הצבא כחניכים במכינות קדם צבאיות".

אני מתחבר למה שהיא אומרת. זה שהוא יאשר לי 70 כשבמציאות אנחנו רואים - - - , אז מה אנחנו עושים פה היום?

בבקשה, איתן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת. אני חושב שבכל זאת אפשר לרבע את המעגל, כי יש פה על סדר היום שני דברים חשובים, בלי לקבוע מה קודם ומה אחר כך, אבל לומר שהמכינות הן ותיקות ויש להן הוכחה בתרומה ודאית לחברה, לצבא, אני לא רוצה להרחיב, ולכן ברור שצריך להרחיב ולהגדיל את מספר המשתתפים במפעל החשוב הזה גם בשנת השירות וגם במכינות.

הוויכוח הזה הוא נצחי. יש איזה גידול נומינלי לפעמים או צמוד לאיזה מדד, גידול שולי במספר אלה שמקבלים דחיית שירות כדי ללכת למכינות ולשנת שירות. לפי דעתי אפשר להגדיל יותר, אבל זה לא הדיון כרגע.

דבר שני, לגבי האוכלוסיות עם הצרכים המיוחדים שאנחנו מגלים כל פעם מחדש רגישות, ובצדק. אני חושב שאפשר למצוא פה נוסחה שאומרת שמתנדב שנמנה בקבוצה הזאת החשובה שיש לנו רגישות מיוחדת כלפיה, במידה והוא מגלה רצון והתחייבות, גם אם זה מחייב אותו בהחתמה - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא מבקש שהצבא יחתום לו. הוא רוצה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא תמיד הבדיקות נעשות בלוח הזמנים של כניסה למכינות ויש גם מקרים גבוליים. אני בעצמי טיפלתי בלא מעט מקרים. לא תמיד זה דווקא המוגבלויות הרגילות. לפעמים זה כל מיני עניינים אחרים שמביאים אדם להתנדב. תרומה גדולה. בואו נגיד שמישהו לא יוכל להתנדב והוא יעשה מכינה, קודם כול זו ברכה לעם ישראל. ב', תהיה לו תרומה גדולה גם אם הוא לא יתנדב, אבל בואו נגיד שאם מישהו בן 18 גמר בית ספר והוא אומר שהוא רוצה לשרת והוא אומר שהוא רוצה להתנדב והוא אומר שהוא מוכן לחתום על זה אפילו שהוא מתנדב בתום המכינה, אבל חס וחלילה הבדיקות לא יאפשרו את זה, אני לא חושב שמשרד הביטחון יפגע. הוא יממן מספר כאלה שלצערם לא יכולים להתנדב לשרת.

משרד הביטחון הוא התקציב הגדול ביותר כל השנים מאז הקמת המדינה וגם היום, ועמר בקיא בתקציב כחבר ועדת חוץ וביטחון, ולכן אני חושב שממשלת ישראל יכולה לומר שהיא נותנת יד להגדיר את המכינות. התוספת שנדרשת בגין האוכלוסייה הזאת היא לא על חשבון - - -
היו"ר יעקב מרגי
איתן, סיכום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תן ברכה ליוזמה ומשרד הביטחון לא יפגע גם אם מישהו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תדאג.

משרד המשפטים, רצית לומר משהו.
חנן ארליך
חנן ארליך, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים.

החלטת הממשלה לגבי הצעת החוק הזו שהתקבלה לפני כשנה, החלטת ועדת שרים לענייני חקיקה שהפכה להחלטת ממשלה, אמרה שתומכים בקריאה טרומית בתנאי שהליכי החקיקה יעשו בהסכמות עם משרדי הביטחון, האוצר, בתאום עם משרד הרווחה.

עכשיו שני דברים משמעותיים, אחד, שהיא תוחל רק על צעירים עם מוגבלות אשר הם מתנדבים, רק כאלה שבפועל הם מתנדבים בסופו של דבר. דבר שני, שבטרם תובא הצעת החוק לקריאה ראשונה, היא תוחזר לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, כי זה לא קרה למיטב ידיעתי.
היו"ר יעקב מרגי
אני אגיד לך למה. מאחר והייתי ארבע שנים חבר ועדת שרים לענייני חקיקה ואני מכיר את כל, לא רוצה לומר דימוי של אותו עוף שעט על - - - . כולם, 'בתאום משרד זה'.

שיעור המתנדבים שרוצים להתנדב לצבא ולעבור מכינה, לא רק שרוצים להתנדב, הם גם רוצים לעשות מכינה. קופץ המשרד לשירותים חברתיים. מה הקשר פה למשרד הרווחה? אם אני סוגר את כל הפינות, נשאר לי רק משרד הרווחה שיתנגד לחוק הזה, אני מעביר אותו בניגוד להחלטת ועדת שרים. חנן, אני מכבד את מה שאמרת, אבל תקשיב טוב, אני יודע מה זה - - -
קריאה
משרד הרווחה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדוני, אני עונה לחנן. למה אתה קופץ? הזכרתי, כי קפצת שם בוועדת שרים ואמרת, תיאום משרד הרווחה. הרי אני מכיר אתכם. ארבע שנים הייתי אתכם שם, אז בוא, סלח לי. בוא תקשיב, זה חוק, לא רוצה לקרוא לו איזוטרי. אני שואל אתכם עכשיו שאלה. מישהו יכול לומר לי כמה בכלל יש מתנדבים בצה"ל? בבקשה, גבירתי.
קריאה
1,612 מתנדבים.
היו"ר יעקב מרגי
כ-1,700 חיילים מתנדבים. זה נתון שצריך לציין אותו. אני אומר לכם, תקשיבו טוב טוב. אל תיקחו את זה בנימה אישית. מאחר ואני אזרח מדינת ישראל והייתי שם. אני אומר את זה, עמר, כי לפעמים אנחנו מתקשקשים, מכלים זמנני באיזו ציניות וצביעות. יש קריטריונים ברורים איך ה-1,700 האלה יתקבלו לצה"ל? יש קריטריונים ויש גם מחוץ לקריטריונים, איך עושים או איך מפעילים, וכל אחד רוצה וכולנו רוצים, ואני אומר לכם, הלוואי שהמספר היה 5,000 ולא היו אנשים עם מוגבלויות והיו מקבלים את כולם, כי אני חושב שזה ערך לצה"ל לא פחות מאשר ערך למתנדב. אני בא ואומר, רבותיי, 70 תקנים שהממוצע, כמה ניצול?
קריאה
90%.
היו"ר יעקב מרגי
90% ניצול. עלות החוק מינורית ויש בה ערך חברתי רב. אלה צעירים שרוצים. שיחתמו. אם אני הולך לבזבז עליהם שנה, לכאורה אותו תקציב גדול של המכינה, שיחתום שהוא בסוף יתנדב. הוא לא הולך להוציא תואר ראשון על חשבון הצבא ואחר כך להשתמט. הוא הולך שנה לתרום ולהיתרם גם כן. אני יודע מה הערך של המכינה גם למשתתף.

משרד הביטחון שלח את המכתב הזה. מנכ"ל משרד הביטחון לא רימה את עמר בר-לב ואותי. הוא רצה להודיע במילים האלה, שהוא תומך. מה לעשות שכדרכנו בקודש מישהו ניסח לו את זה בדיוק כדי להגיע לדיון הזה שאנחנו מסתובבים סביב השולחן הזה.

אני אומר לכם גילוי דעת לפני שאני נותן לך לדבר. החוק הזה היום יוצבע לקריאה ראשונה. שמעתי את ההערה שלך.
חנן ארליך
רק רציתי להוסיף אם אפשר.

הממשלה להבנתי אמורה להתנגד כרגע בדיון ככל שזה יעלה להצבעה.

לגבי הנקודה שזה יחול רק על צעירים עם מוגבלות אשר הם מתנדבים, שוב, ככל שזה יעלה, אני מבקש להוסיף בנוסח תוספת קטנה, שהם הוכרו, כלומר להוסיף בנוסח שהם הוכרו.
היו"ר יעקב מרגי
חנן, שמעתי. הנה, התאפקתי , לא אמרתי עוד עשר דקות מה אני חושב על האמירה הזאת.

בבקשה עמר, לפני שאני עובר לשאר הדוברים.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, בוודאי שאין טעם לחוקק חוק שלא תהיה לו שום משמעות.
היו"ר יעקב מרגי
ברור.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אם זה יהיה כך, אז לא היה החוק הראשון שהוא כבר בכנסת, שאין לו משמעות. הכוונה שלנו באמת לעשות טוב.

יש כאן בירוקרטיה, ואני כמו שאמרתי קודם, דיברתי על זה עם מנכ"ל משרד הביטחון. הוא אישר לי את זה. אני מניח שבין הלשכה שלו ללשכה של שר הביטחון. דיברתי איתו לפני שלושה חודשים או ארבעה חודשים. בארבעה החודשים האלה לא כל פרטי הפרטים נכנסו למכתב השר.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נעביר את זה לקריאה ראשונה. יהיה זמן להתדיין עם המשרדים. ממילא זה לא יוצבע. הלוואי והייתי יכול להצביע עליו כבר במליאה הבאה. לא יודע, לא נראה לי שאפשר להצביע לפני סוף המושב.

בשולחן הזה לא עושים מחטפים בחקיקה. כן נעשה את זה בשום שכל. מאחר וזו קריאה ראשונה, כן, אני מבין את הצהרת הכוונות גם של מנכ"ל משרד הביטחון, מר אודי אדם. אני מבין את רצונו של שר הביטחון. גם מבין את רצונו של אותו פקיד שניסח לשר את המכתב, אבל לקראת שנייה ושלישית יש לממשלה זמן למשוך את זה חזרה לוועדת שרים, להגיש אם הוא רוצה באמצעות אחד הח"כים רביזיה. הכול אפשרי. אנחנו לא הולכים לעשות מחטף, אבל אנחנו נתקדם לקראת קריאה ראשונה כדי שיהיה סיפק בידנו לקיים את אותה התדיינות עם משרדי הממשלה. קריאה ראשונה, יש לזה מעמד.

משרד החינוך.
שנית הראל
שנית הראל מהלשכה המשפטית של משרד החינוך.

שתי הערות קצרות. אחת, אני מזכירה שגם היום לפי הנוהל, לא מכוח החוק אלא לפי הנוהל, אנחנו מתקצבים חניכים, אנחנו ומשרד הביטחון יחד, שגם במהלך הלימודים שלהם במכינה, רק במהלך הלימודים, לא מראש, אלא במהלך הלימודים ולפעמים אחרי סיום הלימודים הם מקבלים את השיבוץ להתנדב, זאת אומרת, המצב הפועל היום הוא מצב שבו כן חניכים כאלה מתוקצבים באותה שנת תקציב.
היו"ר יעקב מרגי
ואם לא קיבל את האישור בסוף?
נועה שגב
נועה ממינהל, חברה ונוער, משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
יש לכם כבר מנהל אגף?
נועה שגב
יש לנו מנהל חדש.
היו"ר יעקב מרגי
איך קוראים לו בישראל?
נועה שגב
חגי גרוס.
היו"ר יעקב מרגי
ולא יעיפו אותו.
נועה שגב
חס וחלילה.
היו"ר יעקב מרגי
אז תגידי לו שיבוא לעשות פגישת היכרות בוועדה. אם לא, נעשה לו צו הבאה גם.
נועה שגב
אעביר את המסר.

בהקשר למה ששנית אמרה לגבי התקצוב, התקצוב כמעט מתקבל במלואו, למעט סוף השנה.
היו"ר יעקב מרגי
את לא אשמה, מאגף המכינות הפריעו לך. אשאל שאלה. חניך שבסוף התנדבותו לא אושרה, משרד החינוך מתקצב את החלק שלו?
נועה שגב
כרגע לא.
שנית הראל
אני רק רוצה להזכיר שבמכתב שכתב שר החינוך לוועדה באוגוסט 2017, לא רק שהוא הסכים לתקצב את החניכים שבזמן הלימודים שלהם מקבלים את אותו צו שיבוץ, הוא גם הסכים לתקצב ובלבד שתהיה השתתפות של מחצית ממשרד הביטחון גם את אלה שבסופו של דבר - - - ,
נועה שגב
בדיוק.
היו"ר יעקב מרגי
אני מאוד מודה לך. עכשיו נשאר לנו לגייס רק את הרצון הטוב של משרד הביטחון.
שנית הראל
רק להדגיש שהתוספת שהציע משרד המשפטים, המשמעות שלה זה שאלה שהוכרו, בין אם מראש ובין אם בדיעבד ובין אם במהלך הלימודים שלהם, רק אלה יתוקצבו.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי, תודה. כן, גבירתי.
ג'קי אדרי
שמי ג'קי אדרי, אני אימא של הבן עם האוטיזם שהוא משולב במכינה קדם צבאית בעכו.

אני חייבת להגיד כמה דברים. דבר ראשון, שהוא מאוד רוצה להתנדב לצה"ל והוא רצה לפני שהוא עשה את המכינה. יש מין קאץ' כמו ניתוב כזה, שלא מאפשר להתחיל את התהליך של ההתנדבות בגלל שזה צריך לקרות חצי שנה לפני שהוא בפועל הולך להתגייס, ולכן אין מצב שהוא יכול להתחיל את זה בתחילת שנת המכינה ואין איזשהו החזר כספי רטרו למכינה על הזמן שהוא שהה שם בלי אישור גיוס. זה דבר ראשון. הוא גם לא אשם בזה שאם הוא בין ה-10% שצה"ל יחליט שלא יכול להתגייס, זה לא מרצונו, אז אם אין מקום שהוא בעצם רוצה לתת את שלו ומכינה רוצים לתת את שלהם, אבל לא מקבלים את המימון שצריכים. זה אחד.

שניים, המכינה והערך של מה שעושים במכינה, אם היה מצב שלא יתגייס, מה שהמכינה נותנת לו זה כלים לחיים להיות אזרח טוב. המכינה נותנת לו להיות חלק מהחברה והוא לא היה עד כאן, גם כשהוא היה משולב בבית ספר רגיל. זה לא היה קודם. הוא היה תמיד מהצד. עכשיו הוא חלק מהחברה ורוכש כלים גם להשתלב בשוק העבודה, גם להשתלב בכל מקום שהוא ילך בחיים. הוא תורם לחברה. אין לזה ערך כספי שאפשר אפילו לכמת את זה.
היו"ר יעקב מרגי
ואם הייתי יכול במילים לתאר מה זה עושה לו בהרגשת הערך, השייכות - - -
ג'קי אדרי
אין מילים שאפשר לתאר את זה. אני רואה אדם שהוא משתנה מקצה לקצה.

כשאני עומדת במקום, מאוד לא נעים. אנחנו תמיד תלויים בחסדים של אחרים לקבל אותו למקומות, גם לצה"ל, גם לזה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו משתדלים לשנות את העולם. לאט לאט זה בסוף ישתנה.
ג'קי אדרי
המצב הנוכחי, אנחנו צריכים להיות תלויים גם בחסדים של ראש מכינה שיחליט לקבל או לא לקבל ילד, כי הוא צריך לספור כסף בעצם. זה עולה למכינה הרבה. למדינה זה לא הרבה כסף, אבל למכינה, שכל שקל זה חשוב לו, זה יכול להיות הדבר שמכריע אם יתקבל או לא יתקבל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני אומר לכם בכנות, מאשימים אותי משרדי ממשלה שיש לי רגישות יתר ואז אני נופל עליהם. אני לא מתנצל על זה. גם עם הרגישות הזאת, אם הייתה פה הצעת חוק שאומרת, כל בחור מוגבל שרוצה להתקבל למכינה, יתקבל, הייתי אומר לכם, עד כאן, אי אפשר. אנחנו מדברים על 70 תקנים. אין פה איזה מידת הפקרות או השתוללות. כמה מכינות יש בארץ?
קריאה
54.
היו"ר יעקב מרגי
תעשו פריסה של ה-70.
קריאה
אין עוד אפילו 70. השנה היה רק 29.
היו"ר יעקב מרגי
תעשו פריסה. מה גם שיש נתון שאומר, אם הבנתי נכון, ש-90% מהם בסוף מתגייסים.
קריאה
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אם אימו של בועז מאיר הייתה סך הכול מדברת עם אחד הכתבים של 'ישראל היום' או של ה'ארץ' או של 'ידיעות אחרונות', מביאה את הסיפור שלו וזה מדגדג לכולם במיתרים, והנה קיבלו. אני לא אוהב את החגיגות האלה. זה 70 תקנים. זה במידה ובמשורה. זו לא עלות גבוהה. יש לזה ערך רב לחברה, לצה"ל, למתנדב. אתם יודעים מה? ש-20%, לא 10%. 30%. בסוף לפחות הייתה להם כוונה טובה, כמובן תחת נהלים שתיבחן הכוונה, שיוכח שיש רצינות. זה במידה ובמשורה וזו לא השתוללות. זה לא מופקע ואפשר לחיות עם זה.

אני רוצה התייחסות אחת-שתיים לפני שאני מכריע.
קריאה
אני רוצה רק לחדד את הנתונים. באופן עקרוני מנכ"ל משרד הביטחון אומר, אני מסכים ל-70 תקנים. כל הבעיה היא שההתנדבות יכולה להיכנס בפועל רטרואקטיבית רק אחרי ינואר. זה אומר ארבעה חודשים כפול 70 התקנים האלה.
היו"ר יעקב מרגי
הצעת החוק הזו עונה לנתון של רטרו?
דני זמיר
לא, זה בעקבות החידוד והשיחה שלי עם מנכ"ל משרד הביטחון, שברור שזה יהיה רטרואקטיבי.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו שמענו בפרקטיקה, אם תוך כדי המכינה מאושרת ההתנדבות, משלמים?
דני זמיר
לא, רק מינואר.
היו"ר יעקב מרגי
משרד החינוך.
קריאה
בתוך שנת התקציב.
חביבה סלומון
זה לא מינואר.
דני זמיר
רק מינואר. זה אומר, בסוף ההבדל של הכסף, צריך לדעת, החלק של משרד הביטחון הוא כ-200,000 שקל, ה-70 תקנים. הסכום האמיתי זה הארבעה חודשים האלה. זו הבעיה שחסרה פה.
היו"ר יעקב מרגי
זו בעיה בלי שום קשר לחוק.

אתה בא ואומר לי, יש לי בעיה בלי שום קשר. בשוטף יש לך בעיה כזו של הארבעה חודשים? יש בפרקטיקה.
דני זמיר
ברור.
היו"ר יעקב מרגי
קיימת.
דני זמיר
בטח.
היו"ר יעקב מרגי
אתה אומר, אם כבר מתקנים, בואו נתקן הכול.
דני זמיר
ברור.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, אז תגיד, שים על השולחן. למה אני צריך להבין דבר מתוך דבר? זו בעיה בלי שום קשר בפרקטיקה, שצריך לטפל בה. עכשיו תדייקי.
חביבה סלומון
אתה דייקת. על ה-30 שנה לא תהיה שום בעיה. זה פיילוט. הם יתוקצבו.
היו"ר יעקב מרגי
בפיילוט יתוקצבו מינואר או כל המכינה?
חביבה סלומון
מינואר הם יתוקצבו.
היו"ר יעקב מרגי
המדינה לא יודעת לדבר - - -
חביבה סלומון
נכון, אתה צודק.
היו"ר יעקב מרגי
משרד הביטחון. אמרתי המדינה.
דני זמיר
כל יתר המכינות מתוקצבות מספטמבר.
היו"ר יעקב מרגי
מכובדי, אני הולך להיות איתך. למה יש לכם פתיל קצר? תנו לי רק למצות את זה.

המדינה, זה משרד הביטחון, לא יודעת לדבר, ספטמבר. משרד החינוך, פיתחנו לו פרקטיקה, כי הרי שנת הלימודים, איך מתחילה? זה תשע"ח. הם יודעים לרקוד על שתי שנות תקציב.

אני מבקש, תעשו שיעורי בית איך זה עובד. אם תרצו, קצת יש לי ניסיון גם בניהול משרד ממשלתי וגם בתחום הכספים. אני יכול להסביר לכם איך עושים את זה.

כן, בבקשה.
נעמה קוזר
שלום, אני היועצת המשפטית של משרד הביטחון, של אגף ביטחוני חברתי וחיילים משוחררים, נעמה קוזר.

קודם כל חשוב לי להבהיר שלא מדובר באיזשהו ניסוח בלבד. אנחנו הגענו למסקנה הזאת שאנחנו צריכים את האישור מראש אחרי עבודה שנעשתה עם כל הגורמים המקצועיים.

קודם כול במובן התקציבי, בתקצוב הרטרואקטיבי הוא בעייתי. נכון שהיום זה נעשה בפועל , אבל זה רק לאותם חודשים.

המטרות שלנו בסופו של דבר בתקצוב של בני המכינות, זה אותם אנשים שבסופו של דבר יתגייסו. המטרה שלנו, של צה"ל, היא לקדם את אותם חניכים בשלב הקריטי הזה שלפני הגיוס. בסופו של דבר מדובר ברצון טוב של המתנדב. הוא רוצה להתחיל בתהליך, אז זה כמה חודשים, והוא צריך להראות נכונות כל החודשים ולבוא עם האישורים בזמן וכו'. הדבר יכול להיעשות בזמן. יש כאלה שמקבלים את האישורים בזמן. נכון שהיום לפי הנתונים שהבאתם זה אפילו לא רוב, זה 10 מתוך 28, אבל אני יודעת שאפשר לעשות את זה. אני יודעת מעבודת המטה שלנו. זה חשוב שנדע שהתקציב שלנו הולך למטרות שבסוף משרד הביטחון תומך בהן.
היו"ר יעקב מרגי
התחלת טוב ואת עולה על מוקשים.

את יודעת מאיפה אני בא? אני בא מהצעות חוק תקועות אצלי שקשורות למכינות והתאמת סטודנטים למכינות הטכנולוגיות. הצבא, אגף חברתי ביטחוני, מה אומר אדם רגיש בראש האגף הזה, לצערנו הרב ידיד טוב שלי שנפטר, אבל התחושה שלי שאתם לא אוהבים את כל הקשקשת הזאת, היא מפריעה לכם. באמת אתם מתעסקים עם דברים כבדים וגדולים ברומו של עולם ובאתגרים וקיום של עם ישראל ומדינת ישראל. זו קשקשת שמפריעה לכם.
נעמה קוזר
חס וחלילה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה להיות אחראי על מה שאת אומרת. אני אומר את דעתי. אל תאמצי אותה. אני אומר אותם לפרוטוקול שיירשמו. התחושה שלי כיו"ר ועדת חינוך, אתם לא אוהבים את זה, כי אני לא מבין למה ההתכרבלות הזאת. באתי ורמזתי גם לחנן ואני אומר, אני אעביר את החוק הזה היום. הנה אני אומר לכם. יש לכם את הזמן לקריאה שנייה ושלישית להתכנס. אני לא מעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית אלא אם כן סגרנו נוסחים, סגרנו את הפינות שדיברנו עליהן כאן, תבואו לי בהסכמה, לא משרד הרווחה ולא משרד הגנת הסביבה ולא משרד המדע ולא גם משרד התרבות. משרד החינוך, משרד הביטחון.

בגלל החלטת ועדת שרים אני מצהיר פה שאני לא אקדם אותו בקריאה שנייה ושלישית, ואני אומר לך, עמר, עד שתגיעו להתאמת נוסחים כולל סוגיית התקצוב, כולל ספטמבר, ינואר, כל מה שצריך. עד כאן.

התייחסות למשהו שלא נאמר או משהו? בבקשה.
יניב מזומן
שמי יניב מזומן, אני ראש מכינת לכיש.

אצלנו משולבים אנשים עם מוגבלויות. שתי הנקודות האלה נותנות לנו כצוותים תחושה שאנחנו רוצים לעשות דבר חיובי, אנחנו רואים איזה מהפך, האימא דיברה על זה, וכל אחת מהאימהות והאבות והנערים והנערות מדברים על זה, הייתם אצלנו במכינה, כולכם. גם עמר, היית אצלנו במכינה. זה מהפך אדיר, לכן אני כל כך אוהב את הדברים שלך, שבכל כך מעט ביחס לתקציב אנחנו מצליחים לעשות כל כך הרבה, והתחושה, שבשני המימדים האלה גם של מספר התקנים וגם של התקצוב, היכולת שלנו כמכינה לספוג, היא קטנה מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לא יקודם שנייה ושלישית עד שלא נגיע להבנות, כולל נוסח, כולל הכול, כל הסוגיות התקציביות. כאמירה, דקלרציה של הוועדה למשרדי הממשלה, זו ההצבעה היום. קחו את זה, זה לא רציני, זה כלום לעומת ערך רב. תראו איך אתם מסתדרים עם משרד החינוך. תתמודדו עם זה.

בבקשה, אדוני.
פבל גורלין
פבל, ראש ענף תקציבי כוח אדם, שכר וגמלאות, מאגף התקציבים במשרד הביטחון.

אני רוצה רגע לחדד שני דברים. אחד, צריך להגיד, הבעיה שמציינים פה, שלא מתוקצב, זה מתוקצב בהנחה ויש אישור מראש כמו שצריך.
היו"ר יעקב מרגי
הבנו. אתם בסדר גמור.
פבל גורלין
דבר שני, כפי שציין גם נציג משרד המשפטים, הנוסח של חוק המתנדבים זה גם בהלימה למה שאמר שר הביטחון.
היו"ר יעקב מרגי
כן, כן, הוא חתם על זה. הוא קרא, הוא הבין.
פבל גורלין
העמדה הזאת שהציג משרד המשפטים, אפשר להתקדם איתה. צריך להבין התכלית שלנו היא לעודד את הגיוס לצה"ל. יש תוכניות - - -
היו"ר יעקב מרגי
נוספות, קהילתיות, חברתיות.
פבל גורלין
חשובות מאוד. חשוב שהגופים הנוספים גם יהיו חלק מהתהליך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ובכל זאת, משרד האוצר, רוצה לומר משהו או שאתה מסכים עם החילופין? מוכן לוותר על החוק הזה.
שאול קירשנבום
אנחנו לא מתנגדים אליו, קודם כול.
היו"ר יעקב מרגי
ובתנאי שזה מתקציב משרד הביטחון.
שאול קירשנבום
מדובר בחלק - - - הקיימות היום, מהתקציב הקיים.
היו"ר יעקב מרגי
נכון.
שאול קירשנבום
ואני לא חושב שגם צריך לעשות איזושהי הפרדה בין תלמיד לתלמיד.
היו"ר יעקב מרגי
אני מאוד מודה לך. הייתי בטוח שתגיד לי, ובלבד שזה יצא - - - , אבל נכון, זה בפנים. זה מתוקצב, זה בתקנים.

כן, משרד הרווחה, בבקשה. רצית להסביר למה בוועדת שרים ביקשת - - - ?
אדוארד וייס
לא, לא, לא. קודם כל מדבר עו"ד אדי וייס, סגן היועץ המשפטי של משרד הרווחה.

רצינו רק להבהיר שעקרונית כמובן אנחנו תומכים בהצעת החוק. מסכימים שהעניין התקציבי צריך להיות מסוכם בין משרד הביטחון לבין משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה עניין לך?
אדוארד וייס
כי אנחנו מטפלים באנשים עם מוגבלות וגם כי יש כל מיני תוכניות אצלנו, אז לכן יש לנו זיקה.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי.
אפרת אהרוני
הם שותפים בתוכנית.
אדוארד וייס
אנחנו שותפים.
היו"ר יעקב מרגי
מה אכפת לך מה - - - ?
אדוארד וייס
אני מסכים איתך, רק רציתי - - - . אנחנו מסכימים עם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אוקי, רבותיי, למרות שהייתי לכאורה קצר רוח, לא הייתי קצר רוח. רציתי רק לוודא ולחדד ולשים את זה, כמה זה חשוב לנו, כמה אנחנו נחושים להעביר זאת. אנחנו נעביר את זה בקריאה ראשונה, נצביע עליו עכשיו. אני אומר לכם, יש לכם זמן. אל תירדמו. אם אני אשמח מהמציע או מהמשרדים שהיה נתק ולא טופל, ההתחייבות שלי לא להעביר שנייה ושלישית לא קיימת. אני אתייחס בכובד ראש אם אני אדע שהיה ניסיון להידבר. אם לא יהיה ניסיון להידבר עד הקריאה השנייה והשלישית, אני אעביר אותו. מה לעשות, מי שהיה שם, רואה גם מכאן וגם משם.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
את ה-70 תקנים שהשר אישר, זה אפשר להוסיף.
היו"ר יעקב מרגי
אני היום לא משנה כלום מהצעת החוק שלך. אם תרצה לשנות, אז אין היום הצבעה. אני מעביר אותה כפי שהיא. מודיע פעם שמינית לפרוטוקול ולנוכחים, אני לא אקדם אותה בשנייה ושלישית עד שתסכמו תיקוני נוסח, נושא התקציב, הסדרה בין כל משרדי הממשלה כולל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
אפרת אהרוני
אפשר שאלה?
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אפרת אהרוני
זו כבר פעם שלישית שאנחנו יושבים פה בנושא הזה וכל פעם מחדש אנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
איתי?
אפרת אהרוני
לא. אתה לא היית פעמיים. מירב הייתה.
היו"ר יעקב מרגי
בגלל זה אני יושב פה היום.
אפרת אהרוני
אני רק שואלת כאזרחית תמימה. כבר פעמיים משרד הביטחון הלך הביתה ולא עשה את שיעורי הבית הדרושים.
היו"ר יעקב מרגי
אצבע מאשימה עושה לי תחושה לא טובה.
אפרת אהרוני
אני מבינה, אבל גם חשוב לי לעשות את התפקיד שלי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, אבל הנתונים האלה ידועים לי.

אתה מחליף, מי אצלכם במפלגת העבודה?
קריאה
יוסי יונה.
היו"ר יעקב מרגי
לא יוסי יונה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
סאלח סעד.
היו"ר יעקב מרגי
מי בעד הצעת חוק כפי שהיא, בכפוף לכל מה - - - ? מי נגד?
חנן ארליך
אדוני, לא מקריאים?
היו"ר יעקב מרגי
צודק, צודק. סליחה, אני מבטל את ההצבעה.
חנן ארליך
כי אני רוצה להוסיף פשוט.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
קריאה
אין כוונה לעשות שינוי.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא הולך לעשות שום שינוי היום.
חנן ארליך
אני רוצה להעיר.
היו"ר יעקב מרגי
אתה תעשה את חובתך. בבקשה.
תמי סלע
הצעת חוק המכינות הקדם-צבאיות (תיקון – הכרה בצעירים עם מוגבלות כחניכי מכינות),

התשע"ו–2016

תיקון סעיף 1 1. בחוק המכינות הקדם-צבאיות, התשס"ח-2008 (להלן-החוק העיקרי), בסעיף 1 –

(1) אחרי ההגדרה "יוצא צבא" יבוא:

"מיועד להתנדבות בשירות ביטחון" – אזרח ישראלי או תושב ישראל שוועדה רפואית קבעה כי הוא נמצא בלתי כשיר לשירות או בלתי כשיר ארעית לשירות לפי חוק שירות ביטחון, ורשאי להתנדב לשירות ביטחון לפי אותו חוק".

אני רק אגיד שבחוק כתוב בלתי כשר. כשר או בלתי כשר, לא כשיר, אז את זה אנחנו נתאים.

(2) בהגדרה "מכינה קדם צבאית", במקום "וליוצאי צבא"

יבוא "וליוצאי צבא ולמיועדים להתנדבות לשירות

ביטחון".
חנן ארליך
אפשר להעיר?
היו"ר יעקב מרגי
לא. אחרי ההקראה.
תמי סלע
תיקון סעיף 3 2. בסעיף 3 לחוק העיקרי, בסופו יבוא:

"(ג) לעניין סעיף זה, "חניך" – יוצא צבא, מיועד לשירות ביטחון או מיועד להתנדבות בשירות ביטחון הלומד במסגרת מכינה קדם-צבאית."
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו הערות רק למשרדי הממשלה. הנוכחים יכולים רק לשמוע, ליהנות, להחכים.
חנן ארליך
בהתאם להחלטת ועדת השרים, להוסיף בסוף סעיף 1 לתיקון, פסקה 1, בהגדרה "מיועד להתנדבות בשירות ביטחון", בסוף ההגדרה – והוכר כמתנדב על ידי צבא הגנה לישראל.
היו"ר יעקב מרגי
זה לקראת השנייה ושלישית, תגיעו להסכמות ולהבנות. אמרתי, האורחים לא מתערבים.

עוד משרדי ממשלה? בבקשה. ההערה שלך נרשמה לפרוטוקול. לקראת שנייה, שלישית אני אבקש להתכנס לתיקוני נוסח בהתאם להחלטת ועדת שרים, אם נשכנע את ועדת שרים. יכול להיות שלא נשכנע.

משרד הביטחון, בבקשה. את מצטרפת?
חביבה סלומון
אני מבקשת רק להכניס את החידודים בהתאם למה שציינתי בעמדת משרד הביטחון.
היו"ר יעקב מרגי
אשאל אותך שאלה. בהתאם למה שאמרת, האם גבירתי תעביר את הלך הרוח של הוועדה לגורמים, והאם את מבחינתך, לו יצויר שמשרד הביטחון היה מסכים לעמדתך המקצועית - - -
חביבה סלומון
אני אומר כאן רק את עמדת משרד הביטחון.
היו"ר יעקב מרגי
אני מאוד מודה לך. תודה.

שלום, אלעזר. נתת לנו להיות מותשים פה מכוחות הביטחון. עכשיו באת לנו בסוף.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני ידעתי שאתה מסתדר.
היו"ר יעקב מרגי
התישו אותנו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
דרך אגב, אני אגיד לך רק דבר אחד, שאני חושב שבמערכת הביטחון, א', עושים המון. אני חושב שהנושא של המתנדבים אכן טעון שיפור והחוק הזה הוא באמת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מאוד מודה לך.

מי בעד הצעת החוק כפי שהוקראה? מי מתנגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת חוק המכינות הקדם-צבאיות (תיקון - הכרה בצעירים עם מוגבלות כחניכי מכינות), התשע"ו- 2016 אושרה

אין מתנגדים, אין נמנעים. הצעת חוק אושרה בוועדה לקריאה ראשונה.

אני חוזר ואומר, היא לא תקודם לקריאה שנייה ושלישית אלא אם כן ישבו כל הגורמים עם המציע והגעתם לנוסח מוסכם. אם לא יהיה ניסיון הידברות, הנוסח הזה כפי שהוא, בשיפור לפי מה שאמרנו, יועבר לקריאה שנייה ושלישית.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:20.

קוד המקור של הנתונים