ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 12/03/2018

חדשנות טכנולוגית בשירות ערכים חברתיים בהובלת מנהיגות צעירה - במסגרת מיזם "סיסמה לכל תלמיד"

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-10OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 588

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שני, כ"ה באדר התשע"ח (12 במרץ 2018), שעה 11:42
סדר היום
חדשנות טכנולוגית בשירות ערכים חברתיים בהובלת מנהיגות צעירה - במסגרת מיזם "סיסמה לכל תלמיד"
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

אמיר אוחנה

יוסף ג'בארין

מסעוד גנאים

מאיר כהן
חברי הכנסת
מיכאל מלכיאלי
מוזמנים
רונית אלוש - מדריכה מרכזת מינהל מדע וטכנולוגיה, משרד החינוך

מאיר יצחק הלוי - ראש העיר אילת

אמין ענבתאווי - ראש העיר שפרעם

רפיק חלבי - ראש מועצה מקומית דלית אל כרמל

בני בן-מובחר - ראש מועצה אזורית, מבואות החרמון

יצחק דוד גרוסמן - רב, מגדל העמק

יונה קנינו - מנהלת, בית ספר "קול יעקב", ירוחם

יהונתן חזי - מנהל, בית ספר ממ"ד, "ארבל", נצרת עילית

עומר חאלדי - מנהל, בית ספר "אלבורג'", שפרעם

אביבה סוויד - מנהלת, בית ספר "רשב"י", קריית גת

אתי אטלי - מנהלת, בית הספר "הגבעה", אופקים

רינת שפטניצקי זמיר - מנהלת, בית ספר "גיורא יוספטל", מגדל העמק

חגית בן גוזי - מנהלת, בית ספר "מנחם בגין", נהריה

רחל אוזן - מנהלת, בית ספר "נווה עמרם", דימונה

חנה שפירא - מחנכת, כיתת תקשורת, בית ספר "הגבעה", אופקים

רעות בוזנצוויג - מורה, בית ספר "מנחם בגין", נהריה

טטיאנה דרפקין - בית ספר "נווה עמרם", דימונה

אורה חכם - יו"ר פורום ציבורי למען שוויון הזדמנויות בחינוך

מגי אסייג - מנכ"לית, "סיסמה לכל תלמיד"

יוסי רוזן - סגן יו"ר, "סיסמה לכל תלמיד"

אביבית שוחט - יו"ר הנהגת הורים, בית ספר "מנחם בגין", נהריה

עופר קדר - יו"ר הנהגת הורים, בית ספר "נופים", מגדל העמק

ליאם - תלמיד, בית ספר "נווה עמרם", דימונה

דורון - תלמיד, בית ספר "מנחם בגין", נהריה

תאיר הרוש - תלמידה, בית ספר "הגבעה", אופקים

ניקול לובינסקי - תלמידה, בית ספר "גיורא יוספטל", מגדל העמק

ליאן שפסו - תלמידה, בית ספר "תינאל", כפר כמא
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

חדשנות טכנולוגית בשירות ערכים חברתיים בהובלת מנהיגות צעירה - במסגרת מיזם "סיסמה לכל תלמיד"
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 12 במרץ 2018, כ"ה באדר תשע"ח. הנושא: חדשנות טכנולוגית בשירות ערכים חברתיים בהובלת מנהיגות צעירה - במסגרת מיזם "סיסמה לכל תלמיד".

הכותרת בומבסטית, בואו נדבר אתכם בגובה העיניים במילים פשוטות. אנחנו היום בכנסת חושפים את המיזם הזה החשוב של "סיסמה לכל תלמיד". גוף פילנטרופי שלקח על עצמו, בראשותו של אודי אנג'ל, מקיף כ-222 בתי ספר בפריפריה, מנהריה ועד דימונה. ועדת המדע, מאיר כהן, היה תלמיד שהשתתף שם בתחרות. דימונה לקחה מקום ראשון.

אני חושב שזה עוד מעט מהכלים החשובים שבו כמעט אין דיון שלא נוגעים ולא מזכירים ולא מתעסקים בסוגיית צמצום פערים בכלל בחברה, אבל בחינוך בפרט. צמצום פערים בחינוך יקרין על כל חברה. אי אפשר בתקופה, בזמן שהקצב, החדשנות וההתקדמות הטכנולוגית, השינויים מתחוללים בקצב מהיר, אי אפשר ללא המאמץ הכולל לצמצום פערים דיגיטליים. אי אפשר היום לצמצם פערים בכלל בלי צמצום פערים דיגיטליים.

אני מודה גם למגי, מנהלת הפרויקט הזה. אנחנו ביעף טועמים מהתערוכה. מאחר שהנושא הוא מאוד ממוקד חינוך, אז מצאנו לעצמנו לנכון לקיים דיון, ועדת המדע וועדת החינוך. לאחר מכן יהיה כנס גם באודיטוריום. אני חושב שזו חשיפה חשובה למפעל היקר והחשוב הזה.

מגי, אני אמרתי דברים בשבח גם אודי וגם המיזם הזה וגם התרומה שלו. אני חושב שאי אפשר להתמודד בימינו עם צמצום פערים בחינוך בלי לצמצם פערים דיגיטליים, ומה שאתם עושים זה דבר חשוב, אבל אני מאלה שאומרים שהפילנטרופיה צריכה להתחיל להיות צמודה לממשלה שנה, שנתיים, שלוש, אבל הממשלה בסוף צריכה להסתכל ימינה-שמאלה, לקחת, לאמץ ולדחוף את זה. לעיתים בצוק העיתים היוזמות האלה נמשכות שנים רבות. כולי תקווה שביום מין הימים הממשלה תיקח את זה לעצמה, תוביל את זה, תטפח את זה, תעתיק את זה לכל הארץ. מגי, בבקשה.
מגי אסייג
צהריים טובים, אנחנו ביום המיוחד הזה מודים ליושב ראש ועדת החינוך, יעקב מרגי, על הזכות לשים לסדר היום נושא משמעותי וחשוב שבו אנחנו מדברים על חדשנות טכנולוגית בשירות ערכים חברתיים. כולנו מבינים שחינוך, הוא חינוך, הוא חינוך. נכון להצליח במתמטיקה, נכון להצליח באנגלית, נכון להצליח במקצועות הרבים והמגוונים. מבחינתו ההצלחה הגדולה שבאנו כמיזם, זה לאפשר לסביבות טכנולוגיות, בעיקר לתת הזדמנות שווה, ויותר מהכול, לאפשר לילדי הפריפריה לקבל את המשאבים שיכולים לעזור להם להצליח בעתיד.

"סיסמה לכל תלמיד" מאמינה בחזון שלה להכין את הבוגר לאתגרי המאה ה-21, אבל בכדי לא לדבר עלינו, בחרנו ביום המיוחד הזה, ברשות יושב ראש הוועדה, שהשטח שהגיע היום מדימונה, מכסייפה, מחורה, משפרעם, ממגדל העמק ומבית שאן, להגיע לכנסת יחד עם המנהיגות הצעירה, מנהלים פורצי דרך, מר רב גרוסמן היקר שנכנס ברגעים אלה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מתכבדים בנוכחותו של רב העיר, רבה של מגדל העמק, אבל זה רק כיסוי הסיפור. זה כמו במוסד, לכל אחד יש סיפור כיסוי. הסיפור כיסוי שלו זה רבה של מגדל העמק, אבל זה ממסד, מדינה בפני עצמה.
קריאה
וידיד של "סיסמה לכל תלמיד".
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, מגי.
מגי אסייג
ולכן חשבנו שבאמת בהזדמנות הזו של 70 פנים לפסיפס האנושי במדינת ישראל, יבואו ה-70 פנים מהשטח, מכל קצוות הארץ, מהפריפריה, מכל המגזרים, מכל הדתות וישמיעו לוועדה את משמעות החדשנות הטכנולוגית שהיא פורצת דרך לטובת ערכים חברתיים, אז אני מבקשת באמת שהאורחים שלנו יתכבדו לדבר ולהסביר מה הם עושים.

אשמח להזמין את הדוברת הראשונה מבית הספר הראשון שנכנסנו אליו, יונה קנינו, מנהלת בית ספר "קול יעקב" בירוחם, שתסביר לנו.
יונה קנינו
שמי יונה קנינו, מנהלת כבר 23 שנים את בית חינוך "קול יעקב" בירוחם, בוגרת בית הספר, ילידת המקום. אנחנו אכן היינו בית ספר הראשון שנכנס למיזם "סיסמה לכל תלמיד". אם דיברת בתחילת דבריך על צמצום פערים, אז אני חושבת שההזדמנות הזאת של להביא את הטכנולוגיה דווקא למקום כזה כמו ירוחם, ולומר, אנחנו מאמינים בכם, נותנים לכם את הכלים שלא תיפלו מאף מקום הכי מבוסס במדינת ישראל, ומאפשרים לכם להתקדם יחד עם הקדמה הטכנולוגית. הטכנולוגיה למעשה מסירה את כל החסמים של נגישות ומאפשרת לנו להוביל את העשייה. כמובן שבמשך עשור, עד היום, וזה ממשיך, מדובר בתהליך, יש ליווי מאוד משמעותי של סיסמה עם הנחיה לצוות, לתלמידים. אנחנו הולכים ומשכללים את הפלטפורמה כפלטפורמה שמאפשרת לנו לשלב גם ערכים וגם מצוינות.

היום כולם מדברים על חדשנות, התחדשות פדגוגית. לראות באמת איך אתה פורץ את הנגישות ואת המידע והידע, להכשיר את התלמיד באמת לעידן המתפתח של היום, להגדיל את המסוגלות שלו, כי אני, כשהייתי תלמידה, לא העליתי על דעתי שאני אדע איך להשתמש בפלאפון ובמחשב, ואני רוצה להגיד שבעוד עשור יהיו אתגרים אחרים לתלמידים שלנו, ואנחנו צריכים להכין אותם למציאות הזאת המשתנה.

זה לא פדגוגיה וחדשנות בתהליך ההוראה והלמידה, אלא גם הנושא הערכי שהוא לב ליבה, קודם כל ערכים. אני דבר ראשון מנהלת בית חינוך לערכים, וערכים זה דבר ראשון, באמת המוסר, הקשרים, החברות שאתה מפתח בין הלומדים, וזה בא לידי ביטוי במספר מישורים. על הפלטפורמה של סיסמה אנחנו מפתחים את כל הקשרים עם הקהילה שלנו, גם בירוחם, בבית הספר ובמדינה. יש לנו נושאים שונים שאנחנו בקשר עם בתי ספר שונים, סוגיות שעולות לדיון, לשיח, סוגיות ערכיות. אנחנו רוצים להכשיר את התלמידים שלנו לדור המחר, אז זה להעצים את התלמידים שלנו שהם מנהיגים. תלמידים מקבלים יחידות ונושאים. הם מכירים שיעורים ונכנסים לכיתות ומעבירים. יש לנו נאמני מחשב. לא מזמן תלמידים שלנו השתתפו גם במיזם שהם פיתחו, תלמידים ב-ג'-ד'. יש לי אפליקציה באיך להנגיש את המקומות הציבוריים לבעלי מוגבלויות, זאת אומרת אנחנו לא מסירים את כל התחום הערכי. גם הדיון של הנושאים של בית חינוך כמשפחה, שיח ערכי. גם העיסוק בתחום המוסרי, כל הזהירות מהסיכויים והסיכונים שיש סביב הנגישות.
היו"ר יעקב מרגי
זה נוגע בכל התלמידים בבית הספר?
יונה קנינו
כל התלמידים ללא יוצא מן הכלל, פעילים, ואני יכולה להסתכל היום מעל לעשור, לראות איך התלמידים מלמדים אותנו ואיזו התפתחות מדהימה, זאת אומרת בהחלט הטכנולוגיה אפשרה לבית ספר, אנחנו דרך סיסמה התחלנו ובית ספר נמצא במקום, בית ספר ממ"ד, שנה הבאה בעזרת השם חמש כיתות א', מעל 650 תלמידים.
היו"ר יעקב מרגי
את ירדן את מכירה? זה אחד התלמידים שאת צריכה להשקיע בו. הוא יושב לי פה.
יונה קנינו
בחור טוב.
היו"ר יעקב מרגי
זה החתן שלה, בלשכת שר החינוך.
יונה קנינו
יש לו אישה לא רעה.
היו"ר יעקב מרגי
כן, אנחנו רואים. תודה.

בבקשה, מגי, מי הדובר הבא.
מגי אסייג
אבקש מראש מועצת דלית אל כרמל, רפיק חלבי, לשתף אותנו בעשייה בדליה.
היו"ר יעקב מרגי
ברשותך, לפני כן, בשבוע שעבר התארחו אצלי כיתה מדליה ומעוספיה, כיתה של בנות שהיו במסע לפולין. הגיעו אלי למפגש להעביר חוויות. גם הדרך, דרך ארץ, האיכויות. הייתי חייב לומר לך את זה בנימה אישית.
רפיק חלבי
קודם כול תודה. אני אתחבר לדברים האחרונים שאמרת, היושב ראש, חבר הכנסת מרגי. דרישת שלום לרב גרוסמן, ידידים משנים עברו.

אני אתחיל מאקורד הסיום, לומר תודה רבה ל"סיסמה לכל תלמיד", גם לאודי אנג'ל וגם למגי וגם ללינה ולאריאל ולכול החברים שבמשך שנים פשוט גישרו על פערים דיגיטליים שהיו בולטים ובעייתיים מאוד.

אני יכול לומר היום שבדלית אל כרמל אין כמעט כיתה לא מתוקשבת ולא מונגשת. אין כיתה שחסר בה כיתת מחשב. אנחנו הצלחנו להקים מערך אדיר של מחשוב, ואני רוצה לבשר גם שבימים הקרובים אנחנו פותחים בדלית אל כרמל 25 עמדות לסטרטאפיסטים צעירים שיכולים לעבוד, בחינם, פשוט לקחת אולם ענק, זה האנגר, כדי להתחיל לבנות אפליקציות ולהתחיל בסטרט-אפ בתוך היישוב. בכלל, כל הנושא הדיגיטלי התפתח מאוד ביישוב. אחד הדברים המדהימים שהיו, שתלמידים שחלו במחלות קשות והצטרכו להיות בבית, הם למדו מרחוק בהנגשה של חומר באמצעות "סיסמה לכל תלמיד". מה שאני מנסה לומר, "סיסמה לכל תלמיד" היא לא סתם סיסמה, היא עשייה יום-יומית, סיזיפית, קשה. היא פשוט מנסה לאתר כל בעל צרכים כדי להגיע אליו ולהנגיש לו את החומר ואת המידע, ועל כך אני רוצה לומר גם ברכות, וזה יום של חג.

אני אומר לכם, לבוא לכנסת, כפי שאתה יודע אדוני היושב ראש, אני מופיע הרבה מאוד בוועדות הכנסת. בדרך כלל אני מופיע כאן עם 'נרבים' בהתחלה ו'נרבים' בסוף. היום אני בא עם חיוך בהתחלה ואצא עם חיוך בסוף. זה פשוט תענוג לבוא ולראות את הילדים האלה עם שפה רהוטה, דרך ארץ, עם הופעה נאה, מציגים את היופי של היישובים שלהם, אם זה המורשת שלהם, אם זו הזהות שלהם, אם זאת השייכות שלהם, אם זה הפולקלור שלהם. זה פשוט תענוג. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מגי, ברשותך, חבר הכנסת מאיר כהן צריך לצאת. מהבוקר תקעתי אותו איתי בוועדה, אז נשחרר אותו אחרי שהוא יאמר כמה דברים.
מאיר כהן (יש עתיד)
שלום אדוני, מגי, שלום, יוסי, הרב גרוסמן, איזה כייף שאתה פה.

אדוני היושב ראש, אני רוצה לספר, אחרי הגברת קנינו, שנה אחרי זה הגיעו לדימונה. אני הייתי ראש עיר בדימונה והגיעו אלי שני אנשים נפלאים, מגי היית עם אודי אנג'ל. כבר אז אנחנו עמדנו על כך שבפריפריה יש פערים דיגיטליים גדולים מאוד. הביטוי הטוב ביותר היה בבדיקה שעשיתי, ואני אומר את זה לראשי הערים כאן, שהסתבר אז שמכל יחידות התקשוב של צה"ל, אך רק 2% היו מהפריפריה. היינו בהלם, הייתכן כדבר? ואז מגיעים החבר'ה האלה עם התוכנית הנהדרת הזו ומתחילים לדבר בעיר שלמה שפה אחרת.

אני יכול לדבר עוד שעה בשבחי התוכנית הזאת. יוצא מן הכלל. אין לי מילים, כראש עיר לשעבר, על מה תוכנית כזאת עושה בתוך עיר, אבל אני דווקא רוצה לדבר על דבר שהוא בפתחינו, אדוני, ואתה כיושב ראש ועדה פעיל מאוד שעושה כאן שינויים מהותיים. רק עכשיו ישבנו על חוק החינוך המיוחד. אני חושב שצריכה להיות ישיבה בעקבות החגיגה הזאת, שאתה פתחת את שערי הכנסת לפני התוכנית הטובה. עדיין משרד החינוך לא נכנס לדבר הזה, כי כשמדובר בתוכניות בכל הארץ, תמיד מוצאים תקציבים. כשמדובר, ואני אומר את זה בטרוניה גדולה, בתוכניות שהן בפריפריה, אז שם הפילנטרופיה, אנחנו נסמכים על הפילנטרופיה. הם אנשים נהדרים, אבל אני חושב שתוכנית כזאת שנוסתה בהצלחה, היום היא כבר שפה בתוך ישובים - - -
היו"ר יעקב מרגי
הריבון צריך להטמיע - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
לגמרי, ולכן בעזרת השם אני מקווה שבישיבה הבאה, אדוני, תועיל לקחת את הנושא הזה, באמת לזמן לכאן כמו שזימנת היום את מנכ"ל משרד החינוך, להביא את האנשים הטובים, להגיד, הנה תוכנית מצוינת, הנה משבחים אותה כל ראשי הערים, ואני משוכנע שיעשו את זה, למה אתם לא פותחים את שעריכם לפני התוכנית? תודה רבה להוגי התוכנית, תודה רבה לאנשים הנפלאים. זה באמת יוצא מן הכלל, ותודה לך שאתה מאיר את עינינו בדברים הטובים.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו לא הצגנו את מר רוזן שהוא סגנו של אודי אנג'ל בפרויקט הזה, אז בהמשך אם תרצה - - -
יוסי רוזן
אנחנו מכירים כמה ימים. אדוני, חבר הכנסת כהן, אני מאוד מודה לך. אני רוצה ברשותך היושב ראש לנצל את ההזדמנות בטרם תעזוב אותנו. "סיסמה לכל תלמיד" במימון של פילנטרופיה הצליחה להקיף 200 בתי ספר, 100,000 תלמידים. כדי לכסות את כל הפריפריה הגיאוגרפית עם בין 900 ל-1,000 בתי ספר, אנחנו זקוקים לסיוע של המדינה. הפילנטרופיה לא יכולה לכסות את זה. אנחנו נשמח מאוד להשתתף בכל דיון שיהיה בוועדה להציג לכם תוכנית. אם אנחנו חושבים על העתיד, אנחנו זקוקים לכם, לתקציבים, כדי שנשלים את המערכה שאתם רואים היום באותן ערים שאנחנו פועלים. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עומר חאלדי, בבקשה.
עומר חאלדי
צהריים טובים לכולם, קוראים לי עומר חאלדי, מנהל בית ספר אלבורג' בשפרעם.

קודם כול רוצה להודות לחברי הוועדה, ליו"ר הוועדה, לראשי הערים, למורים, למנהלים, לתלמידים, לאורחים כולם, ובמיוחד להנהלת המיזם על ההזדמנות שניתנה לנו להציג בפניכם מה חולל המיזם, הפלטפורמה הדיגיטלית, מה חוללה אצלי בבית הספר. א', אני בית הספר הראשון במגזר הערבי שנכנס למיזם "סיסמה לכל תלמיד" ב-2009, ומאז זה מעבר לשמיים, זה הגבול. התחלתי בציר זמן. זו נקודת ההתחלה.
היו"ר יעקב מרגי
לא שאלתי, מאיזה ישוב אתה?
עומר חאלדי
שפרעם. ראש העיר גם פה.
אמין ענבתאווי
גאה בו ובכל תלמידי שפרעם כמובן.
היו"ר יעקב מרגי
אני גאה בך, כי הוא ישב בוועדת המדע כמו תלמיד מין המניין, נהנה מכל רגע.
עומר חאלדי
אז מאיפה צץ כל הרעיון הזה שיש לי ייחודיות של בית הספר, שזה פדגוגיה איכותית בעידן הדיגיטלי? זה צץ מתוצאות מיצ"ב מ-2008, שראיתי בניתוח של הנתונים שהתלמידים הביעו את הכשרתם. 60% מהתלמידים ציינו שמשתמשים בשיעורים מתוקשבים. לאחר שנה, כשבמגזר הערבי זה היה 30% וברמה הארצית זה 35%, זאת אומרת, נקודת הזינוק שלי כמעט הייתה פי 2 בנתונים הקיימים, שזו הייתה מעבדה קטנטונת של 18 מחשבים, 1.5 מגה, וחילקנו את חדר המחשבים לכמה חלקים, אז שאלו אותי, אדוני המנהל, מה אתה רוצה? אמרתי, תשמעו, אני אלך כמו תחנת אוטובוסים, שאני יוצא עם כמה קווים במקביל. אי אפשר. אני צריך תשתיות, להעצים את ההון האנושי בבית הספר, את התלמידים, ליידע את ההורים ואז לבנות את הפלטפורמה שלנו, ואז במקביל התחלנו בהתחלה עם המורים. חשפנו את חדר המורים לקראת מה אנחנו הולכים, מה זה נותן לנו. היו כל כך הרבה חששות. מה אתה מביא לנו לקראת סוף השנה ועכשיו איזשהו פרויקט? ובאמת הם היו חלוצים, פורצי דרך עם ברק בעיניים, עם תמיכה וליווי של הרשות המקומית, תמיכה וליווי על גבי המון שעות של המיזם ועל יצאנו לדרך. אז אמרו, נו, מה אתה רוצה? יש לי שלוש-ארבע קטגוריות: א', זה הפן הפדגוגי. אני רוצה פן שנייעד בו יחידות לימוד מתוקשבות, מותאמות, ואז האגו שלי, יחידות לימוד מותאמות שנבנו על ידי חברי הצוות בכל תחומי הדעת, לאו דווקא מקצועות הליבה, גם כן מתמטיקה וגם כן מוסיקה וגם כן חינוך גופני, חינוך מיוחד וכל תחומי הדעת.

עברנו לאחר מכן לפלטפורמה אחרת, שזו פלטפורמה של החינוך החברתי, מסדר בוקר, עיתון דיגיטלי לתלמידים, מהדורת חדשות. התלמידים באמת בכל ימי השיא וכל הפעילויות שנעשו בתוך הכיתה ומחוץ לכיתה, מתעדים אותה, מעלים אותה לפלטפורמה של בית הספר והתלמידים כולם משתתפים. במקביל, עשיתי תשתיות. התברר לי שכמעט 70% מבתי האב, יש בהם מחשבים או בחלקם, מעל 50%, יש להם אינטרנט. אמרתי, עכשיו, יאללה תיכנס לעובי הקורה, אדוני המנהל, חייבים לתת הזדמנות לכל תלמיד בתוך בית הספר, ואז ייעדתי את השעה הסופית, השביעית והשמינית בבית הספר, לתת לתלמידים הזדמנות בתוך בית הספר שיעשו את המטלות המתוקשבות שלהם בתוך בית הספר ובליווי של מורים. אחרי שמיסדנו את הנושא, זה השפיע על רמת ההישגים שלנו במיצ"ב. היא מאוד עלתה עם כל הפרמטרים שלה.

האקלים החינוכי המיטבי, יש לי חוברות שנחלק אחר כך, שתראו בכל הפרמטרים, אין אלימות דיגיטלית, אין אלימות בבית הספר, אווירה נינוחה של התלמידים ויחסי קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים. התחלנו בנושא של הלמידה המשמעותית. אמרתי, אני חייב לפרוץ גבולות כאן.
אמיר אוחנה (הליכוד)
זה חשוב לי, סליחה, אם אתה יכול להסביר איך הפרויקט הזה תרם למה שאתה מדבר עליו, שאין אלימות ושכולם ביחד? איך אתה תולה את זה?
עומר חאלדי
כי נותנים תפקיד לכל תלמיד ותלמיד, אם זה נאמן מחשב. אני מאפשר, אני משוחח, אני בא במגע עם ההורים, אני מספר להורים, אני חושף את ההורים לפלטפורמה. פלטפורמה זה בשפה הערבית, ועשינו אפליקציה ייחודית לנו בשפה הערבית.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אתה רואה ירידה באלימות, אתה יכול להצביע על נתונים?
עומר חאלדי
כן, הנתונים כאן. אפשר לראות בחוברת. אני זכיתי בפרס חינוך מחוזי וכולם התלהבו שזה היה סביב המוטו של התקשוב.
היו"ר יעקב מרגי
הכותרת של הדיון – חדשנות טכנולוגית בשירות ערכים חברתיים, בהובלת מנהיגות צעירה. אם זה לא משפיע על המיצ"ב, אני כופר בכותרת.
מגי אסייג
הדגש של עומר בתחילת הדברים של יונה, שהשפה היא שפה עברית, הדגש של עומר שהפלטפורמה, הוא היה מנהל בית ספר הערבי הראשון שלא העתקנו לו את השפה בעברית. אנחנו בנינו לו בערבית בהתאם לצרכים שלו, הטכנולוגיות אל מול הצרכים ולא ההיפך.
היו"ר יעקב מרגי
יש לי שאלה אליך שלא קשורה ל"סיסמה לכל תלמיד". אני מסתובב הרבה כיו"ר ועדת חינוך עם ועדת חינוך או בלי ועדת חינוך במוסדות חינוך במגזר הערבי על כל גווניו. העברית שלך מונחלת לתלמידים?
עומר חאלדי
תיכף תשמע אותם. אני מרצה מבחוץ שהייתי באוניברסיטה וגם כן במכללות.
היו"ר יעקב מרגי
יפה, חשוב. הלוואי וזה היה קורה בכל - - -
קריאה
למרות שגם אצלנו צריך ללמד ערבית יותר.
היו"ר יעקב מרגי
אני צריך ללמד עברית קודם כול, עברית נכונה.
קריאה
צריך גם את ההיפך, היושב ראש.
היו"ר יעקב מרגי
יש הצעות חוק.
עומר חאלדי
אז אמרתי, קיום הוראה איכותית דיפרנציאלית מותאמת ליכולות של התלמידים. אפליקציה, אתה מעביר נתונים להורים. יש לך נגישות לכל המידע באמצעות האפליקציה וגם כן באמצעות ה"סיסמה לכל תלמיד". אני עוקב אחרי הדוחות השבועיים של התלמידים ורוצה לשמוע. יש מערכת שיעורים שלמה שהורים מקוונים בתוך הכיתות, שכל הכיתות מתוקשבות, וגם כן יש לי שלוש מעבדות, ארבע עגלות למחשבים ניידים. אכפת לי כמנהל גם כן לא לחשוף את תלמידיי לקרינה. אני ביצעתי כבר פעמיים קרינה, ואני מתכנן סביבתי לשעבר, איש איכות סביבה לשעבר. ביצעתי פעמיים קרינה, שרמות הקרינה עם כל השדרוגים בתשתיות, פחות מ-2% מהתקן. אמרנו, יופי, אז מה עם הפנים לקהילה? יש לנו קורסים של למידה משמעותית למורים, בגמישות הפדגוגית. לקחתי את החלק הזה, שני קורסים בלמידה משמעותית ופיתחתי בעיר רב תרבותית כמו שפרעם, שיש בה כל כך הרבה אתרים היסטוריים – מסגד, כנסייה, בית כנסת, שכולם על יד, ואתרים ארכיאולוגים מאוד מרשימים. אמרתי, תשמעו, בואו ניקח את זה ללמידה משמעותית, לתחום מסוים, למיני שפרעם. כמו שיש מיני ישראל, יש מיני שפרעם. בנוסף לכך, עשינו למען הקהילה - - - עם ילדי וראייטי. יש לי אולפן שעכשיו אני הולך לשדר ממנו כל מיני ערכים ומסרים מתוך האולפן עצמו, ותיכף תראו, התלמידים שלי בשעה פרטנית, שעה שמינית או שביעית, מה עשו מעבר ליום בחיק היישוב שלי. עשו סרטונים על למידה משמעותית ביישוב עצמו, וזה באמת רמה מאוד גדולה, וזה עדיין שלב א' בעיניי שאני הולך לקדמו ואני לא יודע לאן נגיע.
מגי אסייג
אתם מבינים למה התלמידים שלו חייבים להצליח? הוא לא עוצר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני ברשותכם רוצה לעבור לראשי רשויות, אבל לפני כן אתן רשות דיבור לרב גרוסמן.
יצחק דוד גרוסמן
ברשות ידיד נפשי, יקירי ואהובי, חבר הכנסת, הרב יעקב מרגי, יושב ראש הוועדה, ברשות מכובדנו, רבי יוסי, יושב ראש, המנכ"לית, ומי שחסר פה, שנותן את כל נשמתו, אודי אנג'ל, לכל הוועדה, אני רוצה להזכיר כאן פן שבו השתמשנו עם הדבר הנפלא הזה. שמעתם פה ותשמעו על הטכנולוגיה, על ההתקדמות. ברוך השם גם הנושא הזה, בית הספר שלנו, כבוד הרב, יצא מקום ראשון בצפון. יושב כאן מנהל בית הספר, אבי לזיני, בית הספר שלנו במגדל העמק, בית ספר "מחשבה", יצא מקום ראשון בכל הצפון. זה אומר הרבה על ההשקעה.

אני ניצלתי את הדבר הזה לדבר נפלא. הוועדה ניצלה, אני השתמשתי. למשל, שנה שעברה עשינו סדר פסח אצלנו, ישבו הילדים.
היו"ר יעקב מרגי
אפשר לראות במסך.
יצחק דוד גרוסמן
הנה, רואים אותי. סדר פסח, התלבשתי עם השטריימל, עם הבגד הלבן. היה מצור. מישהו היה נכנס, היה חושב שהוא טעה בתאריך. היה חושב שזה ליל הסדר, והנה הרבנית לידי. ישבנו ולימדנו מה היא הגדה של פסח, מה אומר המצות, מה אומר המרור, מה כל ההיסטוריה. תארו לכם, אני יושב במגדל העמק ואלפי ילדים מכל הארץ משתתפים איתי בליל הסדר.

ערב ראש השנה היה דבר כזה.
היו"ר יעקב מרגי
על כיתה מקוונת שמענו. ליל הסדר מקוון?
מגי אסייג
100,000 תלמידים מהארץ ומהעולם נכנסו לצפות בו בשידור חי.
יצחק דוד גרוסמן
100,000 ילדים יושבים איתי את ליל הסדר. אותו דבר ערב ראש השנה, אז על זה אני רוצה לברך ואני רוצה לבקש כאן מהמנהלים, מכולם, לנצל את הנקודה הזאת. אני חושב שיש חוסר ידע בנושא של היהדות. לא ניכנס לפרטים, ואפשר לקחת את הדבר הנפלא הזה בלי הרבה השקעה ולהשקיע שהילדים ידעו יותר. אני לקחתי פעם בחור מאחד הקיבוצים. לקחתי אותו טרמפ. הוא אמר לי, כבוד הרב, אני לא אסלח להורים שלי שלא נתנו לי לדעת. אני אחליט אם אני אקיים את המצוות או לא. למה אני לא יודע? יש הרבה דברים שאני לא יודע, מה זה ספירת העומר, מה זה העומר. אז זה היה הזמן הזה. הרבה דברים. לקחת את הדבר הזה שזה לא קשור לחזרה בתשובה. אף אחד לא צריך לפחד שהולכים להפוך אותו עם פאות, הולכים לעשות אותו דתי. ידע, לדעת. הנה אני מדבר. ילדים שאלו כל מיני שאלות, מדן ועד באר שבע, כל מיני שאלות ידע. קיבלו את זה. מנצל את הדבר הזה.

אני רוצה כאן להודות מעומק הלב לך, לך, לאודי ולכבוד יושב ראש הוועדה, שעצם הדבר שכינסת לפה את המנהלים, את ראשי המועצה, את התלמידים, נתת לזה תוקף, נתת לזה חשיבות. עצם החשיבות שמתאספים ביחד, וביחד, אין כאן דתי, חילוני, יהודי, ערבי, כולם ביחד כאיש אחד בלב אחד במטרה אחת, לחנך את הילדים שיגדלו לשם ולתפארת. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה כבוד הרב, אני מאוד מודה לך שבאת לכבד אותנו במעמד הזה.
מגי אסייג
הפסיפס, 70 פנים לפסיפס האנושי, הטכנולוגיה היא רק הפלטפורמה והטיזר, אבל מי שבאמת יוצק לתוכה את הדברים, זה אתם, המנהלים, המורים, התלמידים המקסימים, ואני אבקש להזמין גם את ראש העיר אילת שידבר על מה זה עשה אצלו בעיר.
מאיר יצחק הלוי
שמי מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת. ראשית לכול, אני רוצה להגיד תודה גם לשר סילבן שלום שהיה שותף להתנעת המהלך לפני שש-שבע שנים, גם לאודי אנג'ל וגם למגי ושאר החברים.

מערכת החינוך בעיר אילת, לאחרונה יושב ראש הוועדה ביקר בעיר - - -
היו"ר יעקב מרגי
נחשפתי למערכת החינוך מתקדמת, איכותית, ותבורך על כך. גם הישגית, לא רק איכותית.
מאיר יצחק הלוי
תודה אדוני. אני יכול להגיד שוב שמדובר במערכת שלנו בלא מעט תוכניות מתערבות, אבל לפני שש שנים כאשר התוכנית הוצגה בפנינו, היא נפלה לנו מהשמיים, התוכנית. נפלה, משום שהתאימה לעיר אילת כמו כפפה ליד, מכמה סיבות שאני רוצה למנות אותן. הראשונה שבהן, היא הכניסה אותנו לעידן של האלף השלישי. היינו צריכים את זה. אתה תוהה ובוהה הרבה פעמים איך אתה עושה את זה, ובאה תוכנית וממש בתהליכים שהם תהליכים מדויקים, חשוב להגיד את זה, תהליך ההחדרה, תהליך ההטמעה הוא לא פחות חשוב מהאישור, והיה כאן תהליך שיצר אמפטיה, הבנה, הזדהות ורצון של כל המערכות שלנו לקבל אותה, וזה דבר חשוב מאין כמותו, כי פעמים יש ומערכות החינוך, יש בהן איזושהי התנגדות, קצת מבוהלות, אבל הייתה פה, ואני פה אגיד את זה לזכותה של מגי, עבודה שהיא עבודה ראויה לכך הערכה.

הדבר השני זה כל העידן הדיגיטלי. להכניס את מערכת החינוך לעידן הדיגיטלי, היינו צריכים את זה.

הדבר השלישי שזה מצא חן בעיניי יותר מכל, אדוני היושב ראש, זו תוכנית, אם יש בה אמירה מתכללת, של כל מערכות החינוך בסביבת בית הספר - הורים, תלמידים, מורים, הנהלת עיר. כולה שותפה לתוך החוויה הנפלאה הזאת וכולה חייבת להיות מגויסת לעניין, כי בלי זה, זה בלתי אפשרי.

הדבר הנוסף שקשור לעיר אילת, זו עיר קצה ואין כמו עיר קצה שרוצה להיות מחוברת, אם תרצו, באמצעים הדיגיטליים גם לציוויליזציה התרבותית, נגדיר את זה, של מדינת ישראל.

הדבר הנוסף ואני חושב שהוא חשוב מעין כמותו, יצירת תרבות חינוכית אחרת בתוך בית הספר, וזה דבר שמבחינתנו, אני מדבר על התרבות הדיגיטלית, תרבות התקשוב, נגדיר אותה כאמירה מאוד חשובה. סך הכול מדובר פה בהרבה מאוד נכסים מדהימים, חינוכיים, שמעצימים את בית הספר בתוכנית אחת, בתוכנית שהיא מאוד רלוונטית.

אני אגיד עוד שני משפטים שהם מבחינתי כאיש חינוך ותיק, הם הכי חשובים. הדבר הראשון, כשבאה אלי מגי לפני חודש או חודשיים, שלושה, לא זוכר, ואמרה, תקשיב, אנחנו עכשיו רוצים להיכנס לתוכנית שנותנת מענה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, לאוכלוסיות משלבות, אוכלוסיות מאתגרות, אבל לא רק בשביל האוכלוסיות המאתגרות, אדוני היושב ראש, אלא אלה שרוצים אותה, מה שאנחנו מגדירים האוכלוסייה הנורמטיבית. היא צריכה להיות חלק מהעניין וזו הייתה אמירה שהיא אמירה שמלמדת, וזה המשפט האחרון, אמירה שמלמדת על מצד אחד המקצועיות והאסרטיביות כפי שמציגה אותה מגי, ומדובר פה במקצועיות ואסרטיביות שאני לא מכיר כדוגמתה, אני לא אומר את זה לא בחנופה, גבירתי.
היו"ר יעקב מרגי
נחשפתי אליה בחודש האחרון.
מאיר יצחק הלוי
אז אני נחשפתי אליה לפני שש שנים ואני נחשף אליה כל חודש. הדבר השני זה קבוצת אנשים, אתה יודע, פעמים אני שומע, מדברים על כל מיני אנשים שיש להם את היכולות לסייע, אבל מדובר פה באנשים, אמרתי את זה פעם אחת לאודי אנג'ל ואני אגיד את זה גם פה, שהלב והאוזן שלהם הרבה יותר גדולים מהפה, כי יש לי פה לב גדול, יש כאן אוזן קשובה ויש כאן רצון לעשות דברים אמיתיים, ואני אומר פה בשם כל העיר אילת, אצלנו דרך אגב זה נמצא בכל בתי הספר היסודיים ואנחנו נכנסים עכשיו לפיילוט עם החינוך המיוחד. אני רוצה להגיד לכם בשם כל תלמיד ותלמידה, כאלה שמקבלים את השירות וכאלה שאינם מקבלים את השירות. יש כאן פעולה שהיא פעולה ששדרגה את השיח אצלנו בצורה הטובה ביותר ועל כך תודתנו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני אעשה לסירוגין אורח וחבר כנסת, אבל בנימה אישית, אנחנו מזכירים אודי אנג'ל, אודי אנג'ל. לעיתים כאן בבניין הזה הציניות והצביעות גוברת וכל דבר שבא ממקום טוב, ואתה רואה את המעורבות האישית שלו כפילנטרופ יורד לשכנע ראשי רשויות לנצל את המשאב הזה, ומכתת רגליו בערי פריפריה, והוא יגיד לך את האמת, בחששות כבדים שמא - - - .

אני לא יודע איך הוא נראה. אני אראה אותו ברחוב, אני לא אכיר אותו. בגילוי נאות, לא יודע מי הוא, לא יודע איזה עסקים יש לו. בור. אני תקוע פה בוועדה, ספון, טמון פה. לא יודע מי הוא, מה הוא. אמרו לי, יש פה יוזמה. לקחתי. אתם יודעים מה? הוא מסיבותיו לא הגיע היום. כשראיתי אותו בלו"ז, פחדתי, כי יש צביעות, יש ציניות ולוקחים את זה למקומות אחרים, והנה מקום שאדם לוקח מהונו הפרטי ושם ליוזמה שאנחנו נחשפים אליה והיא בעלת עוצמות לטווח קצר ולטווח ארוך שרק המדינה תהנה מזה בערכים שאני לא יכול למדוד אותם היום. כשאני רואה את התלמידים בכיתות ה', ו' מדברים על אפליקציות, על פיתוח שלהם ומאיפה זה בא להם, השמיים הם הגבול מבחינתם. זה משאב שמי ייהנה ממנו? המדינה, החברה. תודה.
יוסי חזן
תודה אדוני היושב ראש. להשיב לך, עיסוקו המרכזי של אודי אנג'ל הוא היום פילנטרופיה.
היו"ר יעקב מרגי
כל הכבוד. מסעוד גנאים. זה היום של המיזם, אבל אני אתן לחברי כנסת מדי פעם. בבקשה, אדוני.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תחילה, תודה על הישיבה ועל היום הזה.
היו"ר יעקב מרגי
ברשותך, לפני כן. מאיר, לא אמרת את הדבר הכי חשוב. מזל טוב השבוע לנישואי הבת.
מאיר יצחק הלוי
תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מצרפים לברכות.
מאיר יצחק הלוי
תודה רבה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מברך את כל האורחים, ראשי העיריות והמועצות הערביות, מר אמין ענבתאווי, שפרעם, מר רפיק חלבי. ראיתי גם מודר, לא יודע איפה הלך, מודר יונס, ראש מועצת ערערה, מברך את כל מנהלי בתי הספר. אני תמיד מתפעל כאיש חינוך לשעבר, כמורה לשעבר. אני מאמין שאיש החינוך צריך להיות להוט באמונה שלו, הרפתקן כזה, שהוא לא מפחד. כאשר הוא מאמין במשהו, הוא סוחף את כולם. תאמין לי, מנהל בית הספר, אם הוא כזה, הוא יסחף את כל ההורים.

אני מאמין גדול שהמנהיג שעומד בראש הפירמידה, העומד בראש הספינה הזו, אם הוא להוט, מאמין במשהו מסוים, קוראים לזה בערבית, שארוף, והוא הרפתקן גם, הוא לא רוצה להיות בן אדם רגיל. בן רגיל בכל התחומים לא יעשה שום דבר. יש לו עניין, הוא רוצה לגלות משהו חדש, מאמין בעצמו שיש לו מה לתרום. אדם כזה יכול לקדם עניינים ויכול להוביל את כולם להצלחה.
היו"ר יעקב מרגי
הוא יוצא מהקיבעון מהערכתי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זהו, הוא לא בן אדם רגיל כזה שהולך לפי הספר.
היו"ר יעקב מרגי
לא רוצה לומר מנהל מקובע. אני אומר, הוא יוצא מהקיבעון.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אתה יודע מי השחקן שאנחנו מתפעלים יותר ממנו ומוצא חן בעינינו? זה לא שהוא הולך לפי הספר, זה שהוא מאלתר מעצמו. זה מה שמושך אותנו. כך גם בכל התחומים לפי דעתי.

בקשר למיזם, אני מברך. אני מסח'נין, אני יודע, יש בית ספר או שניים כאלה עם סיסמה.
מגי אסייג
אחד, אלגדיר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אלגדיר, כן, אני מכיר אותו, הבן שלי שם. כולם משבחים את המיזם הזה, אבל אני רוצה את העיקרון. כאשר קראתי את הכותרת של הדיון, טכנולוגיה בשירות ערכים חברתיים, זה המסר שאנחנו רוצים. אנחנו רוצים להגיד שהטכנולוגיה, ההייטק, כל הדברים האלה, הם בידיים שלנו. הכוונה, אנחנו, שמשתלטים בהם ולא הם שולטים בנו, משום שבסוף האדם הוא חשוב. נכון, האדם הוא שיצר בסוף את הטכנולוגיה, את כל החידושים, אבל הוא לא יצר אותה כדי שהם ישתלטו עליו ויכתיבו לו, אלא כדי שהוא יכתיב להם לאיפה הוא רוצה להגיע, וטכנולוגיה בשירות ערכים זה דבר שאנחנו רוצים אותו, חייבים לו. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אביבית.
מגי אסייג
אנחנו כאן ניסינו לגוון את השיח גם מנציגי הורים, איך השירות הזה בעצם נכנס אליהם הביתה. אביבית היא נציגת ההורים, ועד ההורים.
אביבית שוחט
צהריים טובים לכולם, אני אביבית שוחט, יושבת ראש הנהגת הורים, בית ספר מנחם בגין בנהריה.

האמצעים הטכנולוגיים אכן כבשו את היום-יום שלנו, ושיתוף הפעולה של מיזם "סיסמה לכל תלמיד" הביא איתו הרבה לחיי היום-יום בבית הספר, ולנו כהורים גרם להצלחה ושיתוף בשני רבדים עיקריים: הראשון, התלמידים, הילדים שלנו שמשתתפים במיזם הזה ביום-יום, הסקרנות שהם מגלים והרצון שלהם להצליח בכל פעולה שמשלבת את נושא הטכנולוגיה מביאה אותם לשיא בעשייה היום-יומית וברצון שלהם להצליח ולהעביר את המסרים בדרך הנכונה ביותר לשאר הקבוצות.
אמיר אוחנה (הליכוד)
יש תלמידים שאין להם מכשיר סלולארי, מחשב בבית או שלכולם יש?
אביבית שוחט
לכולם יש.
מגי אסייג
הנתון הזה הוא נתון שהוא נבדק. כשאנחנו מכניסים בית ספר, אנחנו בודקים. ההשקעה שלנו היא במדריכים, מחשבים ואתר לתוך בית הספר, אבל כשנכנסים לתוך בית הספר, אנחנו ממפים את המצב גם בבתים. יש את פרויקט "מחשב לכל ילד", שאנחנו משלבים לו את המידע ואז אם לילדים חסר, אנחנו דואגים להביא את זה לידיעתם.
אביבית שוחט
הרובד השני והמרכזי ביותר זה אנחנו, ההורים. המיזם הזה גורם לנו בעצם למעורבות יום-יומית ושיתוף פעולה באמצעות האפליקציה שנמצאת אצלנו על הטלפון החכם. ביום-יום אנחנו נכנסים אליה, בודקים מה קורה בהוואי בית הספר, איך אנחנו משתלבים בכל הפעילויות שיש שם ומה נכון לנו לעשות, גם בהתערבות או במעורבות היום-יומית בעשייה וגם בשיתוף פעולה בתכנים הלימודיים שעוברים בתוך האפליקציה, אם זה הודעות, שיעורי בית ופעילויות - - -
מגי אסייג
סליחה שאני קוטעת. פחות המקום של הציונים, אלא מעורבות ולא התערבות. המקום שבו בית הספר מייצא להורים את האינפורמציה שנראה להם חשוב, וההורים מקבלים את זה ויודעים לשאול את השאלות, לא איך היה אלא משהו יותר מדויק בתוך מה שהם מקבלים באפליקציה. האפליקציה היא חינמית גם להורים כמו שהפלטפורמה היא חינמית לבית הספר, והמשמעות המיוחדת היא שהמורה לא עובד בכמה סביבות, אלא עובד בסביבה אחת ואנחנו ב'פוש' מושכים את כל האינפורמציה למי שצריך לקבל את מה שהוא צריך לקבל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך, אביבית.

חבר הכנסת יוסף.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני מצטרף לברכות על המיזם החשוב הזה. אני גם רוצה לברך את ראשי הרשויות שכיבדו את הדיון הזה בנוכחותם. זה גם סימן לרצינות שהם לוקחים את המיזם החשוב הזה. תודה גם למחנכים ולמנהלי בתי הספר שהגיעו.

הייתי רוצה להגיע למצב שעם כל הכבוד לפילנטרופיה בעניין הזה, שמשרד החינוך עצמו יאמץ את כל המיזם הזה. קשה לשמוע עד כמה המיזם הזה תורם לתלמידים, ואת מילות השבח המאוד מרשימות שאנחנו שומעים בדיון הזה.
היו"ר יעקב מרגי
זה 220 בתי ספר בלבד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ולחשוב שיש עוד הרבה בתי ספר מאחור, ולכן ה"סיסמה לכל תלמיד", מסתבר שזה לא בדיוק לכל ילד, זה לכל ילד שהפרויקט הזה מגיע אליו.
היו"ר יעקב מרגי
החזון הוא שזה יגיע לכל ילד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בדיוק, ולכן אני רוצה לקוות באמת שהדיון הזה ייקח אותנו עם יותר אנרגיות לפנות למשרד החינוך וללחוץ על משרד החינוך, וכבוד היושב ראש, אתה דווקא טוב בעניין הזה, להביא את אנשי משרד החינוך ולדחוף בהם ליישם את המיזם הזה.

אני רוצה להגיד לך שאני כבר הרבה שנים שומע על הפרויקט שלא יישאר ילד מאחור והרעיון היה שלכל ילד יהיה מחשב.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה לאיזה ילד הם התכוונו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
או שהם מתכוונים רק לילדים במרכז במצב סוציו אקונומי טוב, או שהם מתכוונים איך שצריך להיות, לכל הילדים בארץ, במיוחד בפריפריה, ביישובים הערביים, ביישובים החרדיים, לכן מי שמקשיב לחשיבות הפרויקט הזה גם ברמה של הפיתוח המדעי, גם ברמה של ההתפתחות האישית של הילד, גם ברמה של להסתכל על העתיד ולהיות חלק מעשיית העתיד, מבין עד כמה חסר פרויקטים כאלה היום בכלל בבתי הספר.

אסיים ואומר, הדיון הזה החזיר אותי קצת ל-95'-96' כשכתבתי את עבודת המסטר שלי, ותוך כדי הכתיבה נכנס האימייל לאוניברסיטה, ואז במקום להעביר בפקס את מה שכתבתי לעורך, שיקרא ויתקן בכתב יד ולשלוח בפקס שוב עם כל הבעיות, פתאום החיים נראו הרבה יותר קלים ומבטיחים, והנה אני רואה עד כמה מאז התקדמה האנושות בחינוך. אני רק רוצה לקוות שההתקדמות הזו תהיה נחלת כולם ולא רק מגזרים מסוימים או אזורים מסוימים בישראל. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. בבקשה.
אתי אטלי
שלום לכולם, שמי אתי אטלי, אני מנהלת בית ספר "הגבעה" באופקים. לצידי נמצאת תאיר, תלמידה.
היו"ר יעקב מרגי
אני מציין שמנהל מחלקת החינוך של אופקים נמצא איתנו כאן בדיון.
אתי אטלי
נכון, אבי ביטן היקר.
היו"ר יעקב מרגי
והוא מתמיד בוועדה. לפעמים אני נוזף בו על פעילות יתר, אבל הכול בסדר, הכול באהבה.
אתי אטלי
זה בסדר, הוא וירטואוז ואנחנו מעריכים מאוד את פועלו בעיר אופקים, שמחים מאוד שאבי שם.

אני רוצה לא לחזור על כל הדברים הקודמים שכולם אמרו. גם אני מצטרפת לשבח למיזם "סיסמה לכל תלמיד". אנחנו רוצים להציג תוכנית מסוימת, אז כמו שפתחתי ואמרתי, לצידי תלמידה, תאיר מכיתה ה', חנה שפירא, מנהלת כיתת תקשורת בתוך בית ספר "הגבעה", יוכי, מורה בבית ספר "נתיב יצחק" בנתיבות. חשוב לנו להסביר את המיזם המיוחד שלשמו התכנסנו.

אנחנו בגאווה רבה בבית הספר, זה בית הספר הגדול ביותר בעיר אופקים, 363 תלמידים, ובשמחה רבה, לכם זה נשמע קטן, אצלנו זה גדול.
היו"ר יעקב מרגי
הכול יחסי. אופקים צועדת בכיוון הנכון בשנים האחרונות אחרי שהמדינה קצת עשתה לה כמה עוולות טובות, אבל ברוך השם, ובכל זאת מגיעים להישגים חשובים.
אתי אטלי
ברוך השם. אחת מההצלחות של בית הספר זה שילוב כיתת תקשורת, תלמידים על הרצף האוטיסטי בתוך בית הספר, מתוך החינוך לערכים של קבלת השונה, מתן הזדמנות שווה לכל ילד, ובאמת לכל ילד. נוצרה יוזמה מבורכת של תלמידים מבית הספר "נתיב יצחק" שהחליטו לכתוב פעילויות מתוקשבות לתלמידים ולבוא דווקא לתלמידים שלנו על הרצף האוטיסטי ודווקא איתם לעבוד, והמיזם הזה נקרא "קסם התקשורת". אפשר למצוא אותו כמובן באתר שלנו, של "סיסמה לכל תלמיד" וללמוד עליו עוד ועוד. חשוב לי להגיד שמאז, כיתת התקשורת רושמת הישגים מאוד יפים. גם הילדים האלה לומדים, ולומדים מצוין ומתקדמים מצוין הודות לטכנולוגיה שנמצאת לשירות הלמידה, אז תודה רבה. אני ממש מודה למגי, לאנשי "סיסמה לכל תלמיד". יש מדריך שמלווה אותם, מדריכה, גם גיא, גם נעמה, אנשים טובים בדרך.
היו"ר יעקב מרגי
יש לכם פה במה בתערוכה.
אתי אטלי
נכון, יש לנו פה מיצג בחוץ.
היו"ר יעקב מרגי
ביתן בתערוכה.
אתי אטלי
נכון מאוד ואנחנו גאים, ובעזרת השם נמשיך לעשות ולהצליח. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
מצדיעים לכם, נתיבות. כל הכבוד על שיתופי הפעולה.
מגי אסייג
זה היופי שהפלטפורמה מאפשרת. בסוף נתיבות ואופקים לילדים כל כך מיוחדים שמגיע להם, וכל מה שצריך לתת להם.
בני בן-מובחר
אני בני בן-מובחר, אני ראש המועצה האזורית מבואות החרמון.

אני רוצה לברך את היושב ראש ואת חברי הוועדה ואני רוצה לברך כמובן את יוזמי התוכנית "סיסמה לכל תלמיד" ובמיוחד החברים שלי, ראשי המועצות, ראשי הערים, חברי כנסת.

אני חייב להגיד שבהתחלה לא רשמתי שום דבר. אמרתי, אני מדבר, אבל אחרי שדיבר כאן מנהל בית ספר אלבורג' משפרעם, אני כולי התרגשות. אני 21 שנה במועצה והנה הוא מצליח לרגש אותי. לשמוע את שפרעם עם כזאת התרגשות, כזה 'פשן', כזאת התלהבות, אשרי ראש העיר, ראש המועצה שיש לו מנהלי בתי ספר כאלה, ואם הוא יעשה לך בעיות, אני מקבל אותך במיידי.

אני רוצה להגיד לראש העיר, חברי באילת, שזה יפה שאתה מרחיב ויפה שאתה נוגע בזה. אני חבר שלך הרבה שנים, אני אוהב אותך, מאמין בך ואני מזמין אותך לקצה השני, לקריית שמונה. אני מזמין אותך גם מזה שאיך מגי מצליחה לגעת בכל המקומות שבאמת צריכים לגעת בהם, ולא מקטע של מסכנות, לא באילת ולא בגליל העליון, אלא לקחת משהו ולהרים אותו. כשאתה אומר שאתה נכנס לזה עוד ועוד, אז אני רוצה להזמין אותך להיות אורח שלי. בפעם האחרונה היית במטולה. זה לא מספיק צפון. שלי יותר צפון. אני מזמין אותך ואני רוצה שאתה תראה גם אצלנו מה שהולך, ואתה משוחרר.
מאיר יצחק הלוי
בהצלחה. תודה רבה לכם.
בני בן-מובחר
אני לא רוצה לחזור על דברי השבח של חבריי. אני חושב שנאמרו פה הרבה דברים ואין טעם, יש פה הרבה אנשים. אפשר לדבר כמו שאמר חבר הכנסת מאיר, שאפשר לדבר שעה שלמה על העניין הזה. אצלנו במבואות החרמון היום, כבר שנים יש מסגרת של 6 עד 21, מסגרת מדהימה, מסגרת שהיא בנויה מ-65% מהילדים שהם המגזר, ואני לא אוהב את המילה 'מגזר'. כולם ילדיי, כולם מקבלים את אותו יחס. אנחנו חגים את החגים של כולם. אני רוצה להגיד לכם, אני לא משתמש בזה, ומגי יודעת. אף ילד לא תושב המועצה שלי. אף אחד. 21 שנה אני במועצה. אף ילד לא תושב המועצה, ואני מתייחס לכולם כאילו הם ילדיי, ואני אמשיך ככה.

אני רוצה להגיד לך, אדוני היושב ראש, שמשרד החינוך החליט להקים אצלנו במבואות החרמון, נתתי את השטח, מסגרת לגיל 3 עד 6 שעכשיו נבנה ומגיל 21 עד 120, זאת אומרת שבמבואות החרמון יהיו מגיל 3 עד גיל 120 על כל הספקטרום עם כל קשת הטיפולים והכול. בצמוד, אני מזמין אתכם לראות, הקמנו מרכז טיפולי רפואי במים שמשפיע מאוד על ילדים ומשנה את אורך החיים שלהם, לטיפולים בילדים לבד ובילדים עם ההורים והאחים והמשפחות, במים, מגיל אפרוחים קטנטנים ועד המבוגרים ביותר, ואני מזמין אתכם לראות.

אני רוצה להגיד לך, היושב ראש, שכשמגי פנתה לאנשים שלי בתחום החינוך, הם אמרו, לא מבינים מה, אנחנו לא צריכים, הכול בסדר אצלנו, ועד שקיבלתי טלפון נזיפה יום אחד, 'אתה בטוח שאתה לא רוצה להיות בתוך תוכנית כזאת'? אמרתי לה, מגי, אל תכעסי עלי, אני אפילו לא יודע. נפגשתי עם מגי. הבאתי את האנשים למשרד. אם תיקח את מנהל אגף החינוך שלי, הוא מנהל מנהלי בתי ספר היום, ותגיד להם ש"סיסמה" לא איתם, הם עולים לעזריאלי.
היו"ר יעקב מרגי
לא חוכמה, יש שם מסעדה.
בני בן-מובחר
אני אומר לך, משם הם קופצים. אני לא יודע אם המסעדה כשרה.
היו"ר יעקב מרגי
כשרה. חשבתי שתאמר לי, לא יודע אם היא עוד קימת, כי אני הייתי שם לפני הרבה שנים.
בני בן-מובחר
לא יודע, אני לא הולך לשם.

אני רוצה לספר למנהלי החינוך ולאנשים שעוסקים בחינוך דבר אחד שהוא מאוד נוגע לליבי, המסגרת של החינוך הרגיל, של מה שקרה שם עם אנשים, עם התפתחות, הקשר בין ההורים לבית הספר, לשיעורים, לציונים, מה שהולך החיבור הזה הוא מדהים, אבל מה שקרה אצלנו זה שילדים שאנחנו לא יכולים לדבר איתם, אנחנו לא יכולים לתקשר איתם, הם הילדים שהיום נכנסים עם אייפדים למים ומקבלים טיפולים עם אייפד במים, וכשהמדריך לוחץ עליהם, הם יודעים לסמן לו, אתה מכאיב לי. הם יודעים לדבר איתו דרך האייפד, וזה דבר שאנשים, אם לא רואים בעיניים, לא מאמינים. הילד שהוא איננו שומע, מרותק, נכה 200%, נוגע באייפד ואומר למדריך שלו, זה אני רוצה. אני עייף, אני רוצה לצאת. לראות את הדברים האלה.

דבר אחד נוסף שאתה אמרת ודיברת עליו. אני עושה שיתוף פעולה עם טובא זנגריה. זה היישוב היחידי שיש לידנו, וזה כואב לי נורא שאבא שלי שהיה חקלאי גדול מאוד בגליל, העסיק הרבה מאוד אנשים מטובא זנגריה וכשהיה נוסע לחוץ לארץ, הדודים שלי, אני הייתי נשאר לישון בטובא זנגריה ארבעה ימים, שבוע, עשרה ימים. עכשיו כשהגעתי כראש רשות לשיתוף פעולה עם טובא זנגריה, הילדים לא יודעים לדבר עברית. אתה העלית את זה. זה נורא מפריע לי, ישוב שאני גדלתי בו בתור ילד ואני מכיר את כולם, אין בבית ספר את ההטמעה הזאת של ללמוד. אני לוקח את מה שאתה אמרת ומה שחברי אמר. צריך שיהיו בשני הצדדים. אם אתם אומרים שאתם מעבירים חוק, אז אצלנו בבית ספר תיכון לומדים ערבית. אין לי שום בעיה שיכנס גם לבית ספר יסודי שילמדו ערבית.
היו"ר יעקב מרגי
תראה, העניין של עברית בבתי הספר בחברה הערבית, זה לא בא מצד שצריך בגלל שהם במדינה, וכל המילים היפות. לא, זה מקשה עלינו להצעיד את התלמידים האלה להישגים ולשילוב נאות בחברה. זו בעיה חברתית שלנו.
בני בן-מובחר
הדבר האחרון שאני רוצה להגיד, אני לפני כמה שנים הקמתי בית ספר לעיצוב התנהגות, 'ילדי הברזלים', ילדים שנפלטו מכל מערכות החינוך. גם שם אין ילד אחד שהוא תושב המועצה האזורית מבואות החרמון, כולם מהאזור. היום, בשלוש השנים האחרונות אנחנו מצליחים להביא אנשים ללמוד תואר, להיכנס לצבא הגנה לישראל, והפעם הראשונה שהם נגעו במחשב זה כשהם גנבו מבתים מחשבים, והיום הם יושבים על המחשבים ועל תוכניות ויכולים ללמד אנשים אחרים מה זה מחשב. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך. חוזרים לדימונה. בבקשה.
טטיאנה דרפקין
אנחנו מבית ספר "נווה עמרם" בדימונה. אנחנו בית ספר לנגינה ופיתוח חשיבה יזמית. אני כרכזת תקשוב מאוד מאמינה במושג "למידה ניידת" ובזה שבזמנינו הידע נמצא בכל מקום, ושימוש יעיל ביישומים ובטכנולוגיה מאפשר לנו הרבה דברים.

אני גם מאוד מאמינה בשיתוף ידע, שאם אני למדתי משהו ולימדתי את הילדים שלי, הילדים שלי יכולים להרחיב את המעגל הזה, וזה בעצם מה ש"סיסמה" מאפשרת לנו. בגלל האמון שלנו בזה, אנחנו כבר כמה שנים, קבוצת נאמני מחשב מעבירה פעילות לכל נאמני המחשב בכל העיר. לפני זה אנחנו כמובן לומדים וחוקרים בעזרת הסיסמאות, בעזרת היישומים החדשים מה אפשר ללמד את הילדים, איך לתת למורים להשתמש בזה ואז אנחנו מעבירים פעילות. לוקחים פשוט פלטפורמה, יוצקים בה את כל הידע שלמדנו, שרוצים לשתף את הידע, ואז אנחנו מזמינים את כולם לפעילות. הטכנולוגיה מאפשרת לנו לפרוץ גבולות ואנחנו יוצאים מכותלי בית הספר.

בפעילות האחרונה לקחנו פלטפורמה ולימדנו דרכה גם את הנושא החשוב של 70 שנה לאיחוד ירושלים וגם למדנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
50 שנה לאיחוד ירושלים, 70 שנה למדינה.
טטיאנה דרפקין
סליחה, כן.

אני רוצה לתת זכות דיבור לנאמן מחשב שיספר לנו.
היו"ר יעקב מרגי
תציג את עצמך.
ליאם
שמי ליאם, אני בבית ספר "נווה עמרם" בדימונה בכיתה ה'. אני נמצא בקורס נאמן מחשב פעם בשבוע. אני יוצר פעילויות ומשחקים עם עוד נאמנים, תלמידי בית ספר. יש לנו יום שיא פעם אחת בשנה או פעמיים, שאנחנו לוקחים את הפעילויות והמשחקים שהמצאנו לתלמידי נאמני מחשב בבתי ספר אחרים בעיר. יש לנו גם את האתר של נאמני מחשב.
היו"ר יעקב מרגי
כנאמן מחשב, אתה מצליח להדביק בחיידק הזה את החברים שלך? אתה מצליח למשוך אותם לפעילות הזו?
ליאם
כן.
היו"ר יעקב מרגי
יפה.
מגי אסייג
יש פה ילד שנמצא איתנו שרוצה להגיד משהו?
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, תציגי את עצמך.
ליאן שפסו
שלום לכולם, אני ליאן שפסו, תלמידה צ'רקסית שלומדת בבית ספר "תינאל" בכפר כמא שבצפון.
היו"ר יעקב מרגי
כפר כמא, אתם יודעים איפה זה? מקום יפה במדינה.
ליאן שפסו
בזכות הפעילויות המתוקשבות שמבצעים התלמידים של כפר כמא ושל שאר בתי הספר בארץ, הופכים אנו התלמידים לסובלניים יותר ומודעים יותר למגזרים והדתות השונות במדינה הצבעונית הזו.

לפני מספר שנים שמחנו לארח את צעדת הסובלנות, צעדה שגיבשה העמים והעדות החיים במדינת ישראל. בצעדה השתתפו 4,000 תלמידים מרחבי הארץ, מה שחיבר הלכה למעשה והביא להיכרות בין התלמידים, - - - להרחיב את הפעילות החינוכית מעבר לגבולות בית הספר באמצעות חוויית למידה אחרת. הם סרקו ברקודים ולמדו על חגים ומאכלים, ענו על חידון דיגיטלי ונחשפו לכלל התרבויות והמגזרים של החברה הישראלית.

אנו גאים להיות חלק ממערך הלמידה המשמעותית והחשובה הזו שמעניקה לנו "סיסמה לכל תלמיד". חקר תרבויות וקבלת האחר היא דרכה של הדמוקרטיה. תודה לכולכם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. חבר הכנסת מלכיאלי שהמתין בסבלנות, כמה מילים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הסבלנות הלא אופיינית לו.
היו"ר יעקב מרגי
אצלי אין אופייני, לא אופייני. אם לא רשות דיבור, לא מקבלים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
טוב, תודה אדוני היושב ראש. האמת היא שבדרך לכאן קראתי, היום יש 'גוגל', אפשר לקרוא הכול, גם קצת על המיזם וגם דיברתי עם מנהל בית ספר שיש לו את המיזם, ואני רוצה לומר לך, הרב מרגי, שאתה מכנס כרגע ישיבה, ולכם גם אני אומר, שבכנסת בוועדות תמיד יש מחלוקת בין קואליציה לאופוזיציה, מפלגות שונות, דעות שונות, אבל אדוני היושב ראש, אתה כינסת כאן ועדה שחוצה מגזרים, יהודים, ערבים, קואליציה, אופוזיציה. בעצם פה כולם מתכנסים למקום אחד ואני חושב שזה דבר שהוא גם נדיר בכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
תראו לאיזה מצב פריק הגענו, שאפילו משבר הוא לא משבר.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
באמת לברך גם את כל מי שעומד מאחורי המיזם הגדול הזה, וגם אני ראיתי דבר שאותי באופן אישי מאוד ריתק. שנה שעברה בליל הסדר, ילד שרוצה ללמוד קצת על ליל הסדר יחד עם הרב גרוסמן, לבוא לליל הסדר מוכן עם הרבה יותר מידע וידע, דבר מבורך מאוד, אני אומר רק, חבל שזה צריך מידי גופים פרטיים מהמגזר השלישי לטפל בזה ולא מדינת ישראל, משרד החינוך לוקח את זה על עצמו, כי אני חושב שזו חובה של המדינה לקחת את זה ולא אנשים פרטיים.

אסיים כמו שאתה אמרת, הרב מרגי, מזל טוב לראש העיר אילת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה מלכיאלי. רינת זמיר.
מגי אסייג
נציגי מגדל העמק.
רינת שפטניצקי זמיר
שמי רינת זמיר, מנהלת בית ספר "גיורא יוספטל" במגדל העמק. אני גם תושבת העיר מגדל העמק. אני מאוד מתרגשת להיות כאן היום, לשתף בתהליכי הלמידה החדשניים - - -
היו"ר יעקב מרגי
ולמדת באותו בית ספר?
רינת שפטניצקי זמיר
לא, למדתי בבת ים, אבל ב-20 שנים האחרונות אני גרה במגדל העמק ואני מאוד אוהבת. יש לנו ראש עיר מדהים שמחזיק את תיק החינוך, וגם לו מגיע מזל טוב, נולד לו נכד, ואני שמחה להיות כאן היום גם בשמו, ולהגיד שמגדל העמק הוא ישוב פורץ דרך בצורה יוצאת דופן בתחום התקשוב, גם בזכות רשות תומכת. ראש העיר מחזיק תיק החינוך. "סיסמה לכל תלמיד", שאני מסכימה עם כל מילה שנאמרה כאן, ויותר, והנה נמצא פה גם אריאל שגיא, מנהל המיזם בצפון, שהוא ידיד ורע ושותף בכל התהליכים. "מחשב לכל ילד", תיכף אני אדבר קצת על "למידה ניידת".

אני חושבת שבזכות התהליכים המדהימים שעברנו ביחד עם מגי, עם אודי, ביקורים של חברי כנסת ושרים בבית הספר שלנו, בית הספר שלנו הצליח לעשות בשנים האחרונות מהפכה מאוד משמעותית בתחום התקשוב. אנחנו מובילים היום ברמה ארצית, אם זה בכניסות של מורים ותלמידים לאתר בית הספר, אם זה ביחס של 1:1, מחשב לכל תלמיד. בכל הכיתות יש לנו לוחות חכמים, אמצעי קצה מהמתקדמים בעולם. בעצם אנחנו שמנו את הפריפריה במרכז. אני חושבת שגם אודי פעם אמר, הילדים שלי ברמת אביב לא זוכים למה שיש לכם כאן בבית הספר.

אחד הדברים המשמעותיים, הצוות שלנו זוכה להדרכה מהמטמיעים של המיזם. בית הספר שלנו מצא להם שם חדש שנקרא "טכנוגוגים", שילוב של טכנולוגיה ופדגוגיה, כשבעצם מעבר לטכנולוגיה אני חושבת שהייחודיות של המיזם זה ההון האנושי. יש כאן את עירית בוסקילה, ה"טכנוגוגית" שלנו. אני אומרת שהאנשים האלה מגיעים לבתי הספר ביצירתיות, עם ראש פתוח, עם יוזמות. הם מדריכים את המורים, את התלמידים. כל פרויקט שהם לוקחים בו חלק, ויש הרבה, נעשה על הצד הטוב ביותר.

פרויקט "למידה ניידת" התחיל לפני שלוש שנים במגדל העמק. כל תלמידי כיתות ד' מקבלים מחשב היברידי אישי, בעזרתו הם לומדים וזוכים ללמידה מתוקשבת ומושכלת.

דוגמא לפרויקט יישובי שמובילה "סיסמה לכל תלמיד" כבר שבע שנים בעיר שלנו, ששותפים כל תלמידי כיתות ד', הוא חקר היישוב שלי. בתהליך הלמידה והחקר למדו הילדים בעצם על העיר ורכשו ידע דרך הרגליים. הם ממש הולכים עם ההיברידי, הם סורקים כל מיני ברקודים ומגלים על העיר דברים שהם לא ידעו דרך משחק, דרך חידון, דרך כלים חדשניים עם דגש על פיתוח של סדר חשיבה גבוה שהוא חלק מתוכנית העבודה לא רק שלנו, ברמה ארצית.

ראש העיר, אלי ברדה, נרתם גם לתהליך הזה. הוא העביר שיעור מקוון שהוא עונה לשאלות תלמידי בתי הספר בכל העיר. נמצאת פה גם לילי נודל, מנהלת בית ספר "נופים" במגדל העמק.

מתוך החשיבות והערך החשוב, דיברו על שילוב של ערכים, הערך של המעורבות בקהילה מאוד משמעותי, שבעצם התלמידים, ותיכף ניקול מכיתה ה' תסביר קצת על זה, הם מחזירים מתנה כמחווה, מפות דיגיטליות שהם הכינו, והמפות האלה היום משמשות את הציבור, למשל המתמצאות לעולה החדש שנמצא, לאזרח החולה, לטובת מחפשי עבודה ותעסוקה במגדל העמק, לטובת היכרות עם מוסדות בעיר. בסוף תהליך הלמידה כל תלמידי כיתות ד' מגיעים ליד לבנים. מתקיים שם יום שיא יישובי, משתתפים כל בתי הספר ביישוב כולל ראש העיר, כל המנהלים, ראש מינהל חינוך, וזה הפנינג מאוד גדול ומרגש, כל מנהלי בתי הספר וגם הנהגת ההורים.

נמצא פה יו"ר הנהגת הורים של בית ספר "נופים", והייתי רוצה שתשמעו את ניקול, תלמידת בית הספר שלי, מדברת קצת על התהליך.
היו"ר יעקב מרגי
אז בואי ניתן לניקול. בבקשה.
ניקול לובינסקי
שמי ניקול לובינסקי, תלמידת כיתה ה' מבית ספר "גיורא יוספטל" במגדל העמק.
היו"ר יעקב מרגי
גיורא יוספטל בהקשרים של התקופה הזו, אבל זה לא - - -
רינת שפטניצקי זמיר
עכשיו ראש העיר העלה שמשנים את שמו לבית ספר "אילן ואסף רמון".
היו"ר יעקב מרגי
שנת ה-70 היא שנה מכוננת במדינה הזו, שאפשר לדבר על הכול, אפשר לחשוף גם טעויות והכול בסדר. בבקשה.
ניקול לובינסקי
בכיתה ד' קיבלנו מחשבים היברידיים, למדנו וחקרנו על היישוב שלי באמצעות מחשב היברידי. השיא היה יציאה לסיור עם כל תלמידי העיר. הסיור הזה משלב אמצעים דיגיטליים. אני כתלמידה גאה שהצלחנו ליצור מפה לעולה החדש. כדי להגיע למפה, למדתי, חקרתי, אספתי מידע, השתמשתי ב'גוגל מאפס', במצגות. גם שלחנו שאלות לראש העיר והוא ענה לנו בשיעור מקוון.

עכשיו אני רוצה לשתף אתכם במשהו אישי. למשפחה שלי יש חברים שהם עולים חדשים. המפה הזאת עוזרת להם להגיע לכל מקום שהם ירצו, נגיד למשרד הפנים בעפולה, לאולפן ללימוד עברית ולכל המקומות שעולה חדש רוצה וצריך להגיע.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ראש עיריית שפרעם.
אמין ענבתאווי
צהריים טובים, תודה ליו"ר, לוועדה על ההזדמנות לתת במה לפרויקט כה חשוב שאני מאוד מאמין. לא מובן מאליו שראש עיר יעזוב עירייה יום שלם, אפילו יחד עם המנכ"ל ולהגיע לירושלים, אבל אני שמח שהגעתי. אני שמח שנשארתי ואני אשאר עד הסוף.

שתי אמירות. התכוונתי מבואי לירושלים על חשבון יום עבודה, כי זה מאוד חשוב לי להגיד מילה אחת ראשונה לעוסקים במלאכה, ליו"ר, היזם, אודי, למגי, מנכ"לית היזם, לפיאד, לכל המטמיעים, כמובן בעיקר לתלמידים ויחד למנהלים שאני מאד גאה שיש לנו שלושה מהם שהציג עומר, זינה ונג'אח. אני ממש גאה בכם.
היו"ר יעקב מרגי
הנה ראש עיר שהוא מעורב ואכפת לו.
אמין ענבתאווי
מאוד מעורב. אני איש חינוך לשעבר.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר ברשותך, אנחנו מקיימים הרבה דיונים. יש, איך אומרים, יותר מאשר העגל רוצה לינוק, הפרה רוצה להניק. המשרד בא בתקצובים, במיזמים, בפרויקטים. לצערנו הרב ישנן רשויות שלא מעורבות ולא פותחות ידיים לראות את זה. צריך לברך כדי שמכם ילמדו גם אחרים.
אמין ענבתאווי
אתה צודק.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני. סליחה שהפרעתי לך.
אמין ענבתאווי
לא, לא, הערה במקומה.

אפרופו המיזם הספציפי, אני לא אכנס לפרטים, כי חבר'ה שאני מאוד מעריך נתנו מספיק כמובן, אבל בגדול, אני לא יודע אם המשורר בתחילת הדרך, אודי, התכוון לזה, אבל בסוף מה שהגענו אליו, יש לנו, יש למשרד, יש לכנסת, יש לממשלה, יש למקבלי ההחלטות, יש לקברניטי המדינה הזדמנות פז להפוך את המיזם הזה, וזאת האמירה השנייה שאני שמח שהגעתי כדי להעביר דרכך, כבוד היו"ר, שתיקחו את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל לא לשחרר את אודי.
אמין ענבתאווי
ודאי, לא נשחרר אותו.
היו"ר יעקב מרגי
המדינה תיקח את זה וניתן לו מיזם חדש.
אמין ענבתאווי
צודק. כל הכבוד. מצאת פתרון. אני אומר, אשרי כל ישוב שיש לו מיזם כזה, "סיסמה לכל תלמיד". אני גאה בכך ששפרעם הייתה היישוב הראשון, אם לא בין הראשונים והמובילים, לפחות בחברה הערבית, ויש לו שגשוג בקטע הזה. למה אני מאוד מעריך את המיזם? אי אפשר לדבר על שינוי חיובי בלי חינוך. אי אפשר לדבר היום על שינוי וחינוך בלי טכנולוגיה. אי אפשר לדבר על כל אלה בלי שיתוף ושילוב ידיים, ערבים ויהודים כאחד, אז צמצום פערים, יישר כוח, אני מוריד לכם כובע.
היו"ר יעקב מרגי
בשיתופי פעולה אפשר לבקוע רקיעים.
אמין ענבתאווי
יש הזדמנות להצעיד את זה קדימה אם הממשלה תאמץ את זה בשיתוף כמובן, לא במקום אודי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אמין ענבתאווי
תודה לכם.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, גבירתי, תציגי את עצמך.
רחל אוזן
רחל, מנהלת "נווה עמרם" בדימונה.

רציתי פשוט להוסיף לדבריהם של טניה ושל ליאם בקשר לפעילות "סיסמה לכל תלמיד" בדימונה בפרט ובבית הספר.

קודם כול אני מצטרפת לכל התודות, כי באמת היום אני חושבת שכל מי שנמצא כאן יכול להגיד בוודאות שבלי סיסמה, בית הספר שלו היה נראה אחרת, כיוון שהכניסה של "סיסמה לכל תלמיד" לבתי הספר עשתה שינוי משמעותי ביותר ואנחנו מרגישים שבדימונה ובתל אביב ובקריית שמונה ובחוץ לארץ אפשר ללמוד אותו דבר, כי הילדים שמקבלים את הכלים ופועלים איתם, באמת המילה גישור, וגישור בין תרבויות, גישור בין אנשים, מקבלת משמעות מאוד רצינית, אז באמת תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יו"ר הנהגת ההורים, מגדל העמק.
עופר קדר
שלום לכולם, שמי עופר קדר, אני יושב ראש הנהגת הורים בבית ספר "נופים" של המנהלת לילי.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו אני מבין למה ראש העיר נשאר שם.
עופר קדר
כן, כולם פה. המנהלת לילי המדהימה, ורינת ציינה קודם גם כן, יש בינינו שיתופי פעולה מדהימים. יש לנו את אריאל שמלווה אותנו. אריאל מדהים, עושה עבודה חבל על הזמן.

אנחנו מאוד מקפידים בבית הספר על הנושא של כל הקטע הזה של הקרינה, שצריך לתת לו דגש. יש ראוטרים מפוזרים בבתי הספר. צריך לבדוק את הדברים האלה. ציין מנהל בית הספר קודם, זה לא פחות חשוב מכל הנושא של הפרויקט. צריך לבדוק את הדברים האלו.

יש לנו שיתוף פעולה בקהילה, שיתוף פעולה מדהים. הילדים עובדים. ציינה את זה התלמידה הנהדרת קודם, רצים בעיר ועושים פרויקטים על העיר ומציגים ומשווקים אותם. ככה הם משווקים את העיר שלהם.

יש את הנושא של העשייה על הבית ועל היישוב בכלל. יש שיתוף פעולה של ההורים. הבן שלי התחיל את הפרויקט במגדל העמק בכיתה ד' והוא הביא את זה הביתה והוא משתף את האחים שלו והוא משתף את החברים. הם באים ועושים עבודות משותפות. הוא משתף את ההורים בפרויקטים, משימות משותפות, מציגים אותם. העשייה נראית לעין בכל מקום והיא מבורכת וחשוב לתת לה המשכיות גם בהמשך הדרך של התלמידים. אנחנו מנסים להוביל את זה בחטיבה עכשיו. זו בהחלט עבודה מבורכת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עכשיו סיכום של מגי, של הדיון ואני אקרא את הסיכום שאנחנו הגענו אליו.
מגי אסייג
אני, א', מתנצלת בפני מנהלים שהגיעו ורוצים לדבר. אני מתנצלת בפני יוני וחגית. הזמן קצר והיה לנו עיכוב.

אני חושבת שאם יש משהו מרגש יותר מהמקצועיות, זו היכולת לקחת מדינה מקצה לקצה עם התארגנות אישית, זאת אומרת להגיד להם שאתם מגיעים עם הילדים שלכם.

בחוץ יש תערוכות שילדים מפגינים את כל העשייה והידע והמיומנויות. בפנים אנחנו מרגישים את החום ואת האהבה של מה שזה עשה לכם. אני חושבת שההזדמנות שהמיזם נתן לכם זה את הפלטפורמה ואת מתן ההזדמנות. מה שאתם יצקתם לתוך זה, מה שאתם הובלתם, מה שאתם לקחתם ומה שאתם דואגים לחנך את דור העתיד, זה בעצם לדעתנו ההישג הגדול.

אמרו את זה במהלך היום, שפילנטרופיה לא יכולה להחזיק את זה לבד. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם משרד החינוך. אנחנו פועלים בשיתופים כי אנחנו מבינים את הרגישות של צנעת הפרט, של רגישות הפרט, של כלל המחויבויות. מיזם "סיסמה לכל תלמיד" פועל ב-200 בתי ספר. החזון שלו היה לצמצם את זה לכל בתי הספר בפריפריה, והלוואי ומפה תצא קריאה לזה שנעשה עוד הרבה שיתופי פעולה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, משרד החינוך.
רונית אלוש
רונית אלוש, נציגת משרד החינוך.

אנחנו עובדים בשיתוף פעולה כבר מספר שנים. אני רק אומר בקצרה שאנחנו פועלים לקראת מיזם משותף. מגי יודעת שאנחנו עכשיו נמצאים בהליכים מול הלשכה המשפטית בכוונה להרחיב את המיזם.
היו"ר יעקב מרגי
את עובדת עם עופר רימון?
רונית אלוש
כן, עם ד"ר עופר רימון ואנחנו עכשיו פועלים במיזם משותף בניסיון להגיע עם הלשכה המשפטית להחלטה של מיזם משותף להרחיב לכמה שיותר בתי ספר. מקווים שזה יצליח. שני הצדדים מאוד רוצים.
היו"ר יעקב מרגי
תעבירי את המסר שאנחנו דורשים שתצליחו.
בני בן-מובחר
אני יכול משפט, כבוד היושב ראש? שאלה לנציגת משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך, כי בזכותך נזכרתי שהבטחתי ליוסי רוזן משפט.
בני בן-מובחר
אני רוצה לשאול את נציגת משרד החינוך, אני באמת מכבד אותך. תשמעי, מתקיים פה דיון כבר כמה שעות. לא היה חשוב שתשמעי את האנשים?
היו"ר יעקב מרגי
היא הייתה פה.
בני בן-מובחר
אני לא ראיתי אותה.
היו"ר יעקב מרגי
היא הייתה בצניעות. היא ישבה בוועדה.
בני בן-מובחר
אז אני מתנצל. הפריע לי שלא ראיתי אותך.
רונית אלוש
מ-10:00 בבוקר. הגעתי ראשונה.
היו"ר יעקב מרגי
היא ישבה פשוט במעגל השני במקום לשבת סביב השולחן.

יוסי רוזן, לפני שאני מסכם.
יוסי רוזן
אדוני היושב ראש, תודה רבה. אמרתי מספר דברים בראשית הדיון. אני רק רוצה לסיום להודות לך ולחברי הוועדה על הזמן, על הנכונות, על הנפש החפצה לקיים את הדיון הזה.

אני חוזר ואומר, דיברת על חלומות. אם אני יכול לדבר בשם אודי אנג'ל, היה לו חלום להקים את "סיסמה" והיא הגיעה לאן שהיא הגיעה, והחלום הבא תלוי בך אדוני היושב ראש ובכנסת, להפוך את "סיסמה" לפרויקט לאומי שהמדינה תאמץ אותו, והוא יעבור לפרויקט הבא. זהו החלום שלנו ואתם יכולים לסייע לנו. אנחנו לא מבקשים מעשר מתקציב החינוך. מספיק עשירית מהמעשר וכל הנושא הזה יכוסה.
היו"ר יעקב מרגי
אפילו פחות. תודה.

א', תודה לתלמידים ולהורים ולמנהלים ולמורים ולכל מי שבא והשתתף ביום הזה. התלמידים יצאו ב-6:00 בבוקר ממרחקים. אני שומע את היישובים, נהריה, מגדל העמק, דימונה, אופקים, חיפה, שפרעם, אילת, אז אין ספק, השקעה. אני מודה לכם, א', שהשקעתם גם מזמנכם, גם מהמרץ ומהרצון לתת לנו לגעת בזה, להיחשף לזה.

היום הזה, מטרתו, א', לומר תודה לאודי, ליוסי, למגי ולכל העוסקים במלאכה, עד אחרון התלמידים, אבל יותר, גם לחשוף את הפעולה הזו. בכנסת מבקרים מדי יום אלפי מבקרים ותלמידים. אני מארגן כמה ימים מיוחדים כאלה בשנה, בכנסת, אבל ההשקעה פה היא השקעה. רואים שהשקעתם הן בתצוגה, נראה גם בכנס, בתוך הוועדות. זה לא רק לבוא לדבר. בוועדת המדע זה היה מוחשי יותר עם הצגה ממשית, אז קודם כול תודה.

אנחנו הגענו לכמה תובנות שאני אקריא אותן, אבל הבנתי שיש ילד חמוד שרוצה לדבר. בבקשה.
חגית בן גוזי
אני רוצה שתי דקות מזמנכם. שמי חגית בן גוזי, אני מנהלת בית ספר "מנחם בגין" בנהריה, 600 תלמידים שלומדים ב-21 כיתות, מתוכן שלוש כיתות תקשורת, ודורון שיושב כאן לצידי הוא תלמיד בכיתת התקשורת שלנו.

אני רוצה לספר שהמיזם עשה מהפכה אצלנו בבית הספר. אנחנו חדשים, נחשבים פורצי דרך בתוכנית, פחות משנה, והגענו למקומות מאוד רציניים במיזם בעקבות כל מה שסיפרו כאן כולם.

אנחנו מאמינים באמת שילד שלומד לצידו של ילד עם צרכים מיוחדים, מפתח ערכים, וכאן כבוד יו"ר הוועדה, אני רוצה להחזיר אותך לכותרת, והכותרת הייתה: טכנולוגיה בשילוב ערכים", אז הערכים שלנו הולכים יום-יום איתם. אנחנו מפתחים אצל הילדים הרגילים ערכים של אכפתיות, של סבלנות, של קבלת האחר, ולא בסיסמאות, באמת בחיי היום-יום.

דורון, מה אתה רוצה לספר על התקשוב?
דורון
יש לי שני דברים לומר. הדבר הראשון, שבכיתה שלי, לכבוד "סיסמה לכל תלמיד" אודי אנג'ל כמובן נתן לנו מחשבים, אחד לכל אחד בכיתה. אנחנו עושים עם המחשבים כל מיני פעילויות ולומדים מהם. נותנים לנו שם משימות. אנחנו עושים. אנחנו לומדים משהו כמו ביום-יומיים, פעם-פעמיים, במחשבים. ב"סיסמה לכל תלמיד" נותנים לנו שם משימות מתוקשבות, ככה שנוכל לעשות אותן.

הדבר השני שרציתי להגיד, זה שאני לא סתם רציתי לפתוח את הפה ופשוט סתם להתערב.
היו"ר יעקב מרגי
והוכחת לנו שהיה שווה והיה כדאי להקשיב לך.
דורון
מה שרציתי להגיד זה שאמנם אני על הקשת האוטיזם, אבל אני חושב שאפשר לפרוץ דרך ולעשות משהו מיוחד שכל ילד וילדה על הקשת האוטיזם, אני מוכן להושיט יד, לעזור להם ופשוט - - -
היו"ר יעקב מרגי
פשוט זה מה שאנחנו אומרים כאן יום-יום, דיון-דיון, צריך להאמין בתלמידים ולגרום להם להאמין בעצמם. תודה רבה.
אביבה סוויד
אני רוצה ברשותך להגיד רק הערה אחת. כל הזמן דיברנו פה על הפילנטרופיה. אני גם מנהלת בית ספר.
היו"ר יעקב מרגי
מי הדוברת?
אביבה סוויד
הדוברת, אביבה סוויד, מנהלת בית ספר "רשב"י" מקריית גת.

אודי אנג'ל, כשהוא כן הוא, הוא פשוט מלאך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רבותיי, המסקנות: הוועדה מברכת על יוזמת "סיסמה לכל תלמיד".

הוועדה נוכחה לדעת שמיזם זה תורם לתלמידים לצמצם פערים בחברה.

מיזם זה נשען בלעדית כרגע על פילנטרופיה.

הוועדה קוראת למשרד החינוך לקחת מיזם ברוך זה ולאמץ אותו ולהרחיב אותו לכל בתי הספר, תוך תקצוב נאות על מנת שזה יקרום עור וגידים.

לסיכום, הוועדה מודה לאנשים הגדולים שעומדים אחרי המיזם החשוב הזה, מר אודי אנג'ל-יושב ראש, מר יוסף רוזן-סגן, גברת מגי אסייג-מנכ"לית, וכל העושים במלאכה.

ראשי הרשויות, נוכחותכם הייתה חשובה לנו בדיון.

תודה רבה לכולכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים