ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 13/03/2018

העומס בלשכת האוכלוסין במזרח ירושלים

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 598

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, כ"ו באדר התשע"ח (13 במרץ 2018), שעה 9:03
סדר היום
העומס בלשכת האוכלוסין במזרח ירושלים
נכחו
חברי הוועדה: זאב בנימין בגין – מ"מ היו"ר

אחמד טיבי – מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
יוסוף ג'בארין
מוזמנים
אוסאמה סעדי - חבר כנסת לשעבר

נאיף הינו - סמנכ"ל בכיר למינהל, רשות האוכלוסין ההגירה ומעברי הגבול

חגית ויס - מנהלת, רשות האוכלוסין ההגירה ומעברי הגבול

ביאן ותד - רפרנטית תעסוקה, אג"ת, משרד האוצר

ערן הראל - מנהל, ,מינהל הדיור הממשלתי, משרד האוצר

עביר ג'ובראן דכוור - עו"ד, מוקד להגנת הפרט

חיה הורוביץ - עו"ד, משרד לוסטיגמן בלנק

עומר ארווילי - רכזת פניות, מוקד להגנת הפרט

רונית סלע - מנהלת יחידה, האגודה לזכויות האזרח

אשרת מימון - עו"ד, מנהלת פיתוח מדיניות, עמותת עיר עמים

אחמד דראוושה - עוזר פרלמנטרי, ח"כ אחמד טיבי
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי

שוש אזולאי – רכזת תחום פרלמנטרי בכירה
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר תרגומים

העומס בלשכת האוכלוסין במזרח ירושלים
היו"ר זאב בנימין בגין
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים שכותרתה העומס בלשכת האוכלוסין במזרח ירושלים. יו"ר הוועדה חבר הכנסת יואב קיש נאלץ להיעדר הבוקר והוא ביקש ממני למלא את מקומו בישיבה חשובה זו.

היושב ראש הוועדה ביקש לכנס את הישיבה הזאת בנושא כפי שקראתי אותו לאחר שפנו אליו שני אנשים, חבר הכנסת אחמד טיבי, ולא בדקתי מי היה הראשון אבל אנחנו נניח את זה למשפט ההיסטוריה, הפונה השני הוא שר החוץ לשעבר, שר הביטחון לשעבר יו"ר ועדת החוץ לשעבר, אדם יקר לכולנו, משה ארנס. הוא איננו מן הצעירים בחבורה והנושא הזה ונושאים שסביבו, נושא השוויון בארצנו בין כל האזרחים נוגע לו עדיין מאוד. אתם יודעים גם שבשכלו הבהיר הוא כותב לעתים קרובות מאמרים מצוינים בעיתון, לכן הפניה הכפולה הזאת - - -
אוסאמה סעדי
אפרופו לשעבר גם חבר הכנסת לשעבר אוסאמה סעדי, גם הוא - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
חבר הכנסת לשעבר. כן. שעדיין לא היה שר החוץ ועדיין לא היה שר הביטחון אבל עתידו לפניו ומי יודע להן החיים יובילו אותו. אני כן יכול חברי אוסאמה, להביע כאן תקווה שאתה תשוב לשרת בכנסת ותביא את אותה תועלת שכבר הספקת להביא בשנתיים או שלוש שבהן שירתנו כאן יחדיו בוועדות אחדות.
אוסאמה סעדי
תודה אדוני.
היו"ר זאב בנימין בגין
חבר הכנסת טיבי אם תרצה להעיר הערה פותחת וקצרה, ואחר כך אנחנו נשמע פרטים מנציגי רשות האוכלוסין ההגירה ומעברי הגבול.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני. אני משמש כיו"ר ועדת ירושלים, אל קודס, ברשימה המשותפת. אני מקבל הרבה תלונות, אני גם עד באופן אישי למצב המשברי, הכמעט לא אנושי של הלשכה בוואדי ג'וז, עד שלפני יותר משנה חבר הכנסת אוסאמה סעדי ואני ביקרנו במקום יחד עם נאיף הימנו, בכיר במשרד הפנים, סמנכ"ל רשות האוכלוסין, ביקרנו במקום כדי לדרוש שינויים, שיפורים, הקלה על הפונים, מה עוד שהלשכה הזאת אמורה לשרת כמעט 350,000 איש ואשה. תושבים. לשכה אחת.

בחודשים האחרונים חלה הידרדרות רבתי במצב השירותים, כלומר אם אתה מגיע לשם אתה רואה תור ארוך משתרך, אבל לא רק תור. דחיפות, קללות של השומרים והמאבטחים. יש לי הקלטות אדוני כאן, של מאבטחים, בגלל שיש נשים פה ואנשים צופים אני לא רוצה להגיד איך הם מקללים את הפונים לשם, אבל יש הקלטות, אני רוצה למסור אותן לוועדה. ווידאו, רואים את הפרצופים המכוערים שלהם, השפלה אחת גדולה. אפשר לומר שיש תור ויש לחץ, אבל כאשר יש תור ויש לחץ ויש השפלה של המאבטחים, כנראה שמשהו מתוזמר. מישהו חושב שהפונים הם לא בדיוק בני אדם שווים.

אני כאן כי בני האדם האלה שווים, הם חייבים את השירות הזה. אין כמעט תושב שלא צריך את הלשכה הזאת. רישיון, אישור, תאסריח, דרכון, מה לא.

לאחרונה אמרו להם "תתחילו להזמין תורים" אנשים מזמינים תורים. יש כאלה שלא יודעים שצריך להזמין תור, אבל אנשים מזמינים תורים. באים, עומדים שם בתור וההזמנה היא כדי שאתה תעמוד בתור. אתה יכול להגיע בסופו של דבר ואז יגידו לך "עכשיו אתה לא תקבל שירות" אחרי שאתה מחכה שעתיים-שלוש, אתה מוחזר. מה זה? אתה מעלה על דעתך אפשרות שהשירות הזה, המצב המשברי הזה, המשפיל, הלא אנושי, יהיה ברעננה למשל ולא ייפתר תוך דקה או שהשר לא יתערב?

אפרופו השר, אני שוחחתי אישית עם השר דרעי בנושא לפני יומיים. הוא אמר לי "אני יודע שיזמת דיון" וכדומה, אגב השר לשעבר ארנס, ותודה שהוא פנה, הוא פנה בגלל שהוא קרא על כך לעיתון הארץ, אנחנו פנינו הרבה לפניו. אגב, חשוב לציין את ניר חסון שעשה כתבה מצוינת בעיתון הארץ וחסן שעלאן מ-YNET ו- - - -. זה אתרים אחרים.

אני כאן כדי לזעוק את זעקת האנשים. האנשים שרוצים לקבל שירות, מכובדי היושב ראש חבר הכנסת בגין, בלי להיות מושפלים. לא אישה, לא זקנה. יש לי וידאו פה של נשים זקנות שדוחפים אותן, המאבטחים. אומרים יש מצוקת בניינים, אמרו לי, יש מצוקת בניינים, מחפשים בניין חדש. הרבה זמן מחפשים בניין חדש. אז אני אומר, תגיד, אם יש מצוקת בניינים ויש כמה לשכות בירושלים, למה אי אפשר להקל על התור הזה באופן זמני על ידי הפניית האנשים האלה שיקבלו שירות בלשכות במערב העיר, במקומות אחרים. בינתיים. בינתיים. עד שתמצאו פתרון. למה? למה אי אפשר לתת לערבים הפלשתינים לקבל שירות במקום אחר כל עוד יש משבר, כל עוד יש לחץ? כי רוצים לחנוק אותם במקום אחד, זאת הסיבה. כי לא מעניין את מי שצריך, את הדרגים הגבוהים ביותר, את הממשלה. תשמע, המופע שם הוא כמו להמתין בקלנדיה במחסום, או במחסום ארז שאנשים באים בבוקר לחפש עבודה.

לכן אדוני היושב ראש, זה המקום להעלות את הנושא, הבטחתי לתושבים להעלות את הנושא ויחד עם חברי חבר הכנסת לשעבר אוסאמה סעדי אנחנו עוקבים מקרוב ורוצים לפתור את זה, חייבים לפתור את הבעיה הזאת.

אני רוצה לציין לטובה את הפעולה היום יומית שלנו מול נאיף. לא נאיף הוא הבעיה. המשרד באופן כללי ומשרד הפנים חייבים למצוא פתרון. גם מבנה נוסף וגם לתת אופציות ללכת למקומות אחרים ולשפר את היחס של המאבטחים.
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה. לפני שבועות אחדים קבוצה קטנה של חברי כנסת, היינו חמישה או שישה, ביקרנו בעירייה, ישבנו עם ראש העיר ועובדי עירייה, הנושא הזה על חומרתו עלה גם בדיון ההוא. אני חושב שאני יכול לומר שלא קיבלתי תשובות טובות לשאלותיי ותהיותיי. תשובות טובות לא קיבלתי, תשובות מן הסוג הזה. אבל אוסיף גם, אתה אמרת שהמצב הורע באחרונה ודיברת עם שר הפנים. הבעיה הזאת ידועה שנים רבות לשרי פנים אחדים והיא הובאה בפני שרי פנים אחדים. יכול להיות שנעשו פעולות, פעם לא היו סככות ולא היה צל, היו תלונות על כך, אני מדבר על תקופה בת עשר שנים ואולי אפילו עשרים. המצוקה היסודית לא נפתרת, לכן לפני שניגש להמלצות ונשמע גם ארגונים אזרחיים חברתיים שתרומתם בדרך כלל היא תרומה חשובה לעבודת הכנסת בוועדות השונות בדיונים שאני יושב בהן, למרות שלעתים פעולתם לצנינים בעיני אחדים וגם כשלא מקבלים את דעתם הם בדרך כלל מוסיפים לדיון ולכן אני שמח שהצטרפתם. מי הדובר הראשון מטעם הממשלה. בבקשה.
נאיף הינו
אני סמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש ברשות האוכלוסין וההגירה. רשות האוכלוסין אדוני היושב ראש, מודעת למצוקה של תושבי מזרח ירושלים, גם כשנכנסתי לתפקיד פנה אלי חבר הכנסת טיבי, חבר הכנסת לשעבר אוסאמה סעדי ואכן ביצענו סיור במקום, עמדנו ביחד עם מנהלת הלשכה על הבעיות, על הסוגיות ועל מה יש לשפר שם. בחודש דצמבר 2017 הוספנו חמש עמדות ל-12 עמדות שהיו במקום, בינואר קלטנו עוד חמישה עובדים נוספים לאותן חמש עמדות. רשות האוכלוסין עושה את כל מה שהיא יכולה לעשות ולשפר ולייעל, אנחנו מכירים את המצוקה מקרוב, אני מלווה את הלשכה הזאת זמן רב.
היו"ר זאב בנימין בגין
תוכל להסביר, חמש עמדות חדשות אבל באותו מבנה. באותו חלל.
נאיף הינו
באותו חלל. נכון.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז מבחינת הצפיפות היסודית זה לא משתנה הרבה. אתה יכול להכניס לאותו חלל רק מספר מסוים של אנשים ולא אחר.
נאיף הינו
אתה נותן שירות ליותר אוכלוסייה. אתה מוסיף חמישה עובדים, חמש עמדות.
היו"ר זאב בנימין בגין
חמש נוספו על כמה?
נאיף הינו
על 14 עמדות שהיו, הוספנו עוד 5.
היו"ר זאב בנימין בגין
עוד 30%. כן.
נאיף הינו
בכוונת רשות האוכלוסין וההגירה גם להוציא לפועל תכנית להוסיף עוד שש עמדות באותו מתחם, נכון, באותו מתחם, לפנות שם. התחייבנו תוך חצי שנה להוסיף עוד שש עמדות נוספות באותו מתחם. בנוסף לזה אנחנו עובדים במשותף עם משרד האוצר, שהוא שותף מלא, גם תקציבים, למציאת דיור חלופי, אנחנו כרגע במגעים למציאת נוסף לעוד לשכה שנקים. אני במגעים גם עם הביטוח הלאומי שמפנה שם את המתחם שלו, יכול להיות שניקח שם מתחם. ערכתי כמה סיורים עם חבר הכנסת לשעבר אוסאמה סעדי.
היו"ר זאב בנימין בגין
מינהל הדיור הממשלתי מעורבים?
נאיף הינו
מעורב.
היו"ר זאב בנימין בגין
מה לוח הזמנים לפינויו, נניח שזה הפתרון, מה לוח הזמנים?
נאיף הינו
נניח שזה הפתרון, אמור בביטוח לאומי לפנות את המתחם הזה בסוף יוני 2018. המקום הזה קיבל קהל, הוא ערוך לקבלת קהל, אני מניח שתוך חודש-חודשיים אני יכול להכשיר אותו לקבלת קהל.
היו"ר זאב בנימין בגין
איזה אישורים דרושים לכם כדי לבצע את החילוף הזה?
נאיף הינו
מינהל הדיור הממשלתי, צריך לעשות נגישות, בטיחות אש, את כל מה שיש לבדוק אותו.
היו"ר זאב בנימין בגין
נשמע אחר כך מהמינהל.
נאיף הינו
גם צריך לעשות התאמות של מערכות המחשוב, אני צריך להכניס את מערכות המחשוב שלי אז זה לוקח מן הסתם זמן לשפר ולשדרג את המקום מבחינת מעטפת מיחשובית שלנו.
היו"ר זאב בנימין בגין
בוא נתחיל בנתונים. כמה אנשים נזקקים בממוצע חודשי, חצי שנתי, יומי, אני מחפש מספר, זה יכול לנוע בין יום שני, יום שלישי, אבל נניח, יומי או שבועי או חודשי. כמה אנשים נזקקים לשירות ומה אורך זמן ההמתנה הממוצע שנראה לכם סביר?
נאיף הינו
בחודש ינואר בלשכה הזאת הגיעו מוזמנים 5,826 אנשים מוזמנים ונכנסו ללשכה מזדמנים 2,927 אנשים. בחודש פברואר נכנסו מוזמנים 5,444 אנשים ומזדמנים 2,500. יש הבדל בין מוזמנים לבין מזדמנים. יכול להיות שהבעיה היא בכניסה ללשכה, עצם העובדה שכולם מגיעים בבוקר, יכול להיות שמגיעים יותר מ-1,000 אנשים וכולם רוצים להיכנס ויש בעיות. אנחנו מכניסים את המזדמנים. המוזמן אמור לקבל שירות תוך עשר דקות, רבע שעה. המזדמן יכול להיות ששעתיים ושלוש שעות ומנהלת הלשכה תתייחס.
היו"ר זאב בנימין בגין
רק לשם השוואה, כמה נזקקים לשירות נניח ביום או בחודש במשרד בג'נרלי?
נאיף הינו
אותה כמות, אולי יותר. יש לי כאן נתונים, אני יכול לתת לך.
היו"ר זאב בנימין בגין
שם אין תלונות. שם יש עשרות עמדות. רק לשם השוואה, שיהיה לנו מושג.
נאיף הינו
לשם השוואה, ג'נרלי מקבלת עוד תוספת של כ-20% בקהל שמגיע אליה. אמרתי, הבעיה היא בעיית עמדות, אנחנו מנסים להרחיב עמדות. אמרתי את זה מהתחלה, בג'נרלי יש יותר עמדות פעילות לקבלת קהל.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה מה שאני רואה על פי ניסיוני.
נאיף הינו
אז אמרתי, על כן רשות האוכלוסין גם הוסיפה גם תוסיף וגם יצאה בכמה מישורים, א. כבוד שר הפנים נפגש עם ראש עירית ירושלים בשבוע שעבר, ראש העיר הבטיח לתת לו שני מתחמים של העיריה, מתנ"ס או כל דבר אחר, שאנחנו נוכל להגיע לשם ולתת שירות שם. היום ב-16:00 אני נפגש עם נציגים של צור באחר, אולי יתנו לנו במתנ"ס של צור באחר חמש עמדות שנוכל להפעיל אותן שם. אנחנו בנוסף גם - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
כמה זמן, נניח שזה יקרה ויש להם לעתים קרובות גילויים של רצון טוב מהסוג הזה, אז כמה זמן זה צריך לקחת?
נאיף הינו
הערכה שלי זה לפחות חצי שנה שנתחיל לעבוד שם. עד שנמצא את המקום, נעשה לו התאמות.
היו"ר זאב בנימין בגין
הם צריכים לפנות חדר במתנ"ס, אולם?
נאיף הינו
אולם במתנ"ס. הם יתנו לנו אולם כנראה.
היו"ר זאב בנימין בגין
כדי לתת שירות, מה הכוונה? יום? יומיים בשבוע?
נאיף הינו
לא, לתת שירות קבוע. נקלוט עובדים, יש סיכום תקציבי, אין לנו בעיה לקלוט עובדים ולהשקיע כסף ולהתחיל לעבוד שם כלשכה רגילה כמו במזרח ירושלים, אותן שעות קבלת קהל, כמו בכל מקום בארץ.
היו"ר זאב בנימין בגין
נגעת בעובדים. אתה אומר שאין לך בעיה לקלוט עובדים, זה בכל זאת דורש גם כישורים מסוימים מלכתחילה וגם הכשרה. כמה זמן זה לוקח והאם באמת יש קופצים על המשרה הזאת?
נאיף הינו
אין הרבה קופצים על המשרה הזאת.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני שואל, אמרת אין בעיה.
נאיף הינו
לא, אין בעיה כי אני מגייס. עובדה שגייסתי חמישה אנשים, זה לוקח חודשיים-שלושה ואני מגייס את האנשים ומכשיר אותם. זה לא סוף העולם.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתה קולט אותם בתקן? איך אתה קולט אותם?
נאיף הינו
דרך מכרז בנציבות שירות המדינה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל יש לך תקנים?
נאיף הינו
כן. אמרתי, יש תקנים, יש סיכום תקציבי, קלטנו חמישה, הלשכה הזאת לצורך העניין נותנת שירות לכמות כזאת אני אתן כמו עכו. בעכו יש לי 20 פקידים שנותנים שירות לאותה כמות של אוכלוסייה. בלשכה הזאת יש 50 עובדים.
היו"ר זאב בנימין בגין
על אותו מספר של פונים?
נאיף הינו
על אותו מספר אבל יש שם סוגיות שונות של כל האשרות האזרחיות, כל מה שיש מסביב וזה לוקח זמן טיפול. אז אין בעיה לקלוט עובדים. יש לנו הקצאה, יש לנו סיכום תקציבי. העובדים זו לא הבעיה שלנו. אנחנו גם הקצינו לשנת 2018 עובדים גם למתחם נוסף, גם אם יצא לנו, ואמרתי, חוץ מזה שאני הולך להקים, אני מנסה מגעים של צור באהר ושל עוד לשכה הנוספת, יש לנו גם מגעים עם משטרת ישראל שמקימה שני נש"מים גם במ"פ שועפאת וגם באחד המתחמים הנוספים, גם שם ביקשו מאתנו להצטרף עם שלוש עמדות ואנחנו גם מוכנים לתת את העמדות ואת האנשים ולעבוד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מתי קלטת את החמישה אנשים החדשים?
נאיף הינו
ינואר 2018.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
וזה לא גרם לשינוי דרסטי.
נאיף הינו
לא, רק נכנסו ינואר-פברואר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, בין עכו לירושלים סוג הפניות הוא שונה.
נאיף הינו
נכון. אמרתי. סוג הפניות הוא שונה והטיפול בתיקים שונה. אני רוצה להתייחס רגע שלא אשכח למה שאמר כבוד חבר הכנסת אחמד טיבי לגבי המאבטחים והמאבטח. אני קודם כל מתנצל בשם המערכת, אנחנו כל יום מתדרכים את העובדים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ראית את הווידאו? אני ראיתי. המאבטח נשאר, נכון?
נאיף הינו
אני ביקשתי שיעשו לו בירור ושיבדקו את הנושא ואם צריך שיזיזו אותו מהמקום.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עדיין לא זז מהמקום?
נאיף הינו
אני לא בדקתי את זה הבוקר, דיברתי עם מנהלת אגף הביטחון לבדוק את כל הסוגיה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אם מאבטח אומר ליהודים "אני אזיין לכם את הצורה" הוא יישאר שם?
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, זה לא הכרחי. חבר הכנסת טיבי. לא מוכרחים לצייר באופן כל כך ריאליסטי את המצב.
נאיף הינו
אותו עובד כנראה לא - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הוא אמר עוד כמה דברים.
נאיף הינו
אמרתי, אנחנו לא - - - ואני מאמין - - - מבחינתנו בראש ובראשונה כולם אזרחים ותושבים וזרים גם, רשות האוכלוסין מטפלים גם בזרים, כולם בני אדם, צריך לכבד את כולם ולתת לכולם את הכבוד שמגיע לכולם. אמרתי ואני חוזר, אני כסמנכ"ל הרשות מתנצל על מה שהיה בין המאבטח לבין אותם אזרחים מה שהיה שם וגם שמעתי את הסרטון.

אני חוזר לנקודה העיקרית. הרשות מודעת, הרשות מנסה לקדם פתרונות. קידמנו חלק מהפתרונות, אני בטוח שזה לא מספיק, אנחנו בכיוון של לקדם עוד פתרונות ועוד הצעות.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני צריך, כולנו צריכים לקבל איזה יסוד של אופטימיות. שאלתי בהקשר זה היא זאת, הבעיה ידועה שנים כל כך רבות, הצפיפות גדלה מפני שהאוכלוסייה גדלה. בינתיים הוספתם חמישה עובדים לאחרונה. אתם מנהלים משא ומתן כזה או אחר על מבנה, מחפשים מבנה, שנים רבות. מי לידינו יתקע שעכשיו אנחנו נגיע לפתרון תוך חודשים אחדים כי המצב, אני חושב שהביטוי המוסכם הוא "בלתי נסבל" כלומר במובן זה אין לסבול, בלתי נסבל הוא תיאור למצב רע, אבל אין להשלים עם המצב הזה ולכן אנחנו מחפשים, אני חושב שכדאי שיהיו תשובות שנותנות לנו כאן על פי אחריותנו כחברי כנסת, יסוד להנחה, ואני כבר לא רוצה להגיד תקווה, שאכן הצעדים האלה יתממשו ותהיה הקלה משמעותית ומבחינה זאת השוואת התנאים של תושבי ירושלים בחלקה המזרחי לתושבי ירושלים בחלקה המערבי, במילים אחרות תושבי ירושלים הערביים, השוואת השירות שהם מקבלים לתושבי ירושלים היהודים. עכשיו אנחנו עוסקים בבעיה הזאת של משרד הפנים של רישום האוכלוסין, יש גם בעיות אחרות. מה היסוד לתקווה שאנחנו באמת תוך כמה חודשים נראה מצב חדש, לא הקלה. מצב חדש שבאופן יסודי מקל על התושבים?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אפשר הערה? קיבלתי עכשיו מניר חסון, הכתב הנמרץ של עיתון הארץ שאתמול צילמו את האולם בפנים ריק, בחוץ היו עשרות שהמתינו. תוכלו להסביר את התופעה הזאת?
נאיף הינו
אולי חגית תאמר, אני לא יודע מה היה אתמול.
חגית ויס
אני מנהלת לשכת מזרח ירושלים. בתחילת היום לפעמים קורה מצב שהאולם עוד ריק כי אנחנו נותנים עדיפות למי שהזמין תור. יש לנו כמות מסוימת - - - הלשכה נותנת שירותים תחילה למי שמזמין תור. זו המדיניות של רשות האוכלוסין, להעדיף מתן שירות למי שהזמין תור מבעוד מועד.
היו"ר זאב בנימין בגין
איך הוא מזמין אותו?
חגית ויס
הוא מזמין באמצעות אפליקציה. באמצעות האינטרנט.
היו"ר זאב בנימין בגין
בהנחה שלכל הפונים יש גישה לאפליקציה כזאת.
חגית ויס
נכון.
היו"ר זאב בנימין בגין
זו הנחה נכונה? הסבתא של כל אחד פה שצריכה נייר, יש לה אפליקציה כזאת?
חגית ויס
לא בהכרח.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז איך היא עושה את זה, דרך הילד, דרך הנכד?
חגית ויס
אני מנסה לתת מענה לתיאור שנתן ד"ר טיבי שאומר שהאולם ריק ובחוץ יש המון אנשים. המצב הזה קורה בגלל עומס של פונים שמבקשים לקבל שירות. אחוז מסוים מהפונים יש להם תור והם מקבלים עדיפות כניסה. הרבה פעמים קורה שהרבה אנשים שאין להם תור צובאים על הכניסה וחוסמים אתדרכם של אלה שיש להם תור. אז הסינון הזה מאוד קשה לעשות אותו.
היו"ר זאב בנימין בגין
ולו היה תור אחד לאלה ותור אחד לאלה?
חגית ויס
מבנה הלשכה היום לא מאפשר לעשות שני תורים כי אנחנו חולקים את התור עם שירות התעסוקה ולא ניתן לפצל את התור, יש לנו רק שרוול אחד עם שני מסלולים שבדרך כלל המסלולים האלה מתמלאים בקהל שחלקו זה שירות התעסוקה וחלקו השני זה רשות האוכלוסין.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני שמעתי מספרים, הם לא דומים אבל לא מאוד רחוקים. פה כמה אלפים ומזדמנים כמה אלפים. לו חילקתם בימי א' ג' ה' לאלה וימי ב' ד' לאלה זה היה מקל? אני ממש לא מתמצא בזה, אינני יועץ ארגוני שיכול לפתור את הבעיה. עדיין לא הבנתי מה התשובה לתהייתו של חבר הכנסת טיבי על פי הידיעה שקיבל מהעיתונאי ניר חסון.
חגית ויס
זה קורה לפעמים שלוקח זמן למלא את האולם כי אנחנו נותנים עדיפות למוזמנים, אז אנחנו מזרימים - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אתם ממתינים להם?
חגית ויס
אנחנו מזרימים את כל הקהל פנימה כדי שלא יעמדו בחוץ בצפיפות, ואת האנשים שיש להם תור אנחנו נותנים להם את המספרים שלהם שממתינים להם.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל אמרו שהאולם היה ריק. אז איך הזמנתם.
חגית ויס
לאולם לפעמים לוקח קצת יותר זמן להתמלא, אבל אם תסתכל - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
את אומרת שזה רק לרגע או שניים או חמש דקות, הוא תפס את האולם ריק.
חגית ויס
רק לרגע, עד שעושים את הסינון בקהל שמגיע, כי מגיע קהל לשירות התעסוקה כפי שאמרתי מזדמנים ומוזמנים וצריך לראות מי מקבל קדימות.
היו"ר זאב בנימין בגין
ואין פתרון ארגוני אחר לשאלת ההפרדה בין מוזמנים למזדמנים?
חגית ויס
יש לנו פתרון, זה לא פתרון, אנחנו כך נוהגים מזה זמן עם שירות התעסוקה, למשל בימי רביעי בבוקר שאנחנו לא מקבלים קהל, שירות התעסוקה מזמן יותר אנשים לקבל שירות אצלו.
היו"ר זאב בנימין בגין
ויש יום שהם לא מקבלים?
חגית ויס
אין ימים שאנחנו לא מקבלים או שהם לא מקבלים. יש אצלנו רק ביום רביעי בבוקר, שבו הם מזמינים יותר לקוחות שלהם ואז זה מקל יותר.
היו"ר זאב בנימין בגין
חברים, אני מתפלא כי הספר שפרסם את ישראל ברבים לפני שנים אחדות היה הייטק ניישן, ואנחנו לא מסוגלים לפתור בעיות כאלה, נראה לי מוגזם. נציגת האוצר, הישיבה הזאת זומנה בהתראה קצרה ואני מבין שיש לך עיסוקים אחרים. בבקשה.
ביאן ותד
אני מאגף תקציבים. בהמשך למה שאמר נאיף, חשוב לציין שאגף תקציבים הקצה עשרות מיליוני שקלים בעבור הרחבת השירות, שיפוץ לשכות וגם בינוי חדש.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה לכל הארץ או ללשכה הזאת?
ביאן ותד
לכל הארץ ואנחנו כאגף תקציבים נתנו למשרד לבחון איפה יש צרכים ובהתאם לסדרי העדיפויות לבחור את הלשכות ואיפה צריך להרחיב את השירות וכמו שאמר נאיף הם בוחנים את זה עכשיו גם לגבי מזרח ירושלים.
היו"ר זאב בנימין בגין
לדידכם באוצר, מנתח התקציבי שאתה זכית בו, משרד הפנים, אתה מרוצה?
נאיף הינו
כולם רוצים עוד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כמה זה עשרות?
היו"ר זאב בנימין בגין
אני אגיד לך למה אני שואל. לעתים מוקצה תקציב - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כמה זה עשרות? 30? 40?
ביאן ותד
חשוב להגיד שהתקציב שניתן מחולק לכמה דברים. חלק ממנו לבינוי, חלק ממנו להרחבה, חלק ממנו לצמצם את התורים בלשכות, וזה משהו ש- - -
היו"ר זאב בנימין בגין
מהו התקציב הכללי? התקציב שאתם הקציתם לצורך זה בכל הארץ?
ביאן ותד
אני יכולה להגיד שבשנת 2018 הקצינו 8 מיליון שקל להרחבת השירות בלשכות ל-19 נתנו 5 מיליון שקל גם להרחבה וגם לפתיחת לשכות. בסיכום התקציבים של שנת 2017 ו-2018 נתנו 6 מיליון שקל להקים עוד 7 לשכות חדשות בארץ. זה לכל הארץ וכמובן לפי סדרי עדיפויות של המשרד.
היו"ר זאב בנימין בגין
יש פה נציג אחר של משרד הפנים שיכול להסביר את ההשקפה הכללית?
נאיף הינו
אני יכול להסביר, אין פה נציג.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתה יכול להסביר, את ההשקפה הכללית, בסדר.
נאיף הינו
משרד הפנים לצורך העניין לא מעורב. רשות האוכלוסין היא משרד עצמאי, היא לא כפופה למשרד הפנים אלא יש את מנכ"ל הרשות.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתם מנהלים את המשא ומתן עם האוצר?
נאיף הינו
אנחנו מנהלים את המשא ומתן.
היו"ר זאב בנימין בגין
האם מה שאמרה נציגת האוצר ברגע זה קשור אליכם?
נאיף הינו
נכון. אני ישבתי איתם, זה התקציב שניתן לרשות האוכלוסין גם להרחבת לשכות, גם שיפוץ לשכות וגם פתיחת לשכות.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מבין שהסכום הכללי שהיא ציינה פה 5 מיליון ופה 8 מיליון איננו נוגע אליכם ישירות. אתם מנהלים משא ומתן על התקציב עם אגף התקציבים לחוד, בנפרד מן המשרד?
נאיף הינו
כן. בנפרד מהמשרד. רשות האוכלוסין מנהלת משא ומתן - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אז כשהיא אמרה משרד, היא התכוונה אליכם?
נאיף הינו
אלי, לא למשרד הפנים. לא שמתי לב שהיא אמרה משרד הפנים, אבל צריכה להגיד רשות האוכלוסין.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב. זה יותר ברור. אז זה בכל זאת כמה עשרות מיליונים.
נאיף הינו
אמרתי, בשביל זה אנחנו עובדים ואמרתי, גם שיפצנו חמש עמדות. גם יש כוונה בחצי השנה הקרובה באותו מתחם להוסיף עוד שש עמדות. יש כבר תכניות אדריכליות למבנה עצמו להוסיף עוד שש עמדות בחצי השנה הקרובה, שאמרת מה אפשר מידי. הרשות גם מחפשת בנרות מבנים נוספים.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה אנחנו מחפשים כבר שנים רבות. עכשיו מה, עכשיו אנחנו מחפשים ביתר מרץ?
נאיף הינו
לא, אמרתי. יש מגעים עם העיריה, יש מגעים עם - - - ויש מגעים עם ביטוח לאומי שמפנה, אמרתי, בסוף יוני הוא מפנה מתחם של קבלת קהל במזרח ירושלים ועובר למתחם חדש. הסיכוי לקבל אותו הוא מאוד גבוה. היינו במגעים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה צור באהר מה שאתה אומר?
נאיף הינו
לא, במזרח ירושלים אבן בטוטה, יש שם מתחם. מה שהיום ביטוח לאומי מפנים אותו ביוני.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתה אומר שזה צריך חצי שנה.
נאיף הינו
אני במגעים, אני כבר העברתי בקשה. יש כאן נציג של הדיור הממשלתי.
היו"ר זאב בנימין בגין
לאן הביטוח הלאומי עוברים?
נאיף הינו
עשו מתחם חדש על הכביש הראשי, מתחם גדול יחסית, עצמאי, יש להם הרבה כסף.
היו"ר זאב בנימין בגין
נשמע מהדיור הממשלתי.
ערן הראל
קצת היסטוריה. את הנכסים באזור מזרח ירושלים הדיור הממשלתי לדורותיו, זה מקום שיותר קשה לנו להשיג נכסים, היסטורית. בסופו של דבר - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, טוב שכך מבחינתי.
ערן הראל
בסדר. אני מציין עובדות. משתדל לא לדרוך על מוקשים שאני לא חזק בהם. יש לנו מכרזים באוויר וכל הצעה שיש לנו באזור אנחנו בוחנים אותה, כרגע יש לנו שלוש הצעות על הפרק. אני במקרה, בלי קשר לדיון הייתי במתחם - - - שדרך אגב הוא חלק מקרית הממשלה המזרחית, אנחנו שמנו עליו את חסותנו, אנחנו מנהלים אותו בדיוק כמו את קריות הממשלה, כמו שאנחנו מנהלים את ג'נרלי, כמו שאנחנו מנהלים את מתחם משרד הבריאות במגדלי הבירה, כמו שאנחנו מנהלים את הקריות בתל אביב, זה מתחם שמנוהל למעשה במטריה רחבה שלנו כדיור ממשלתי, אני הייתי במתחם עצמו, אנחנו בוחנים גם הרחבה של המתחם, יש לנו שם זכויות בניה נוספות ושוב כדי לשפר את השירות. כמו שציין נאיף רשות האוכלוסין הרחיבה שם את העמדות בשטח הקיים שלה, הם ביטלו חדרים כדי לתת יותר עמדות לציבור ואישרנו את העברת הביטחון למעשה למרתפים כדי לפתוח שם עוד שש עמדות, זו תכנית שנמצאת בביצוע כרגע.
היו"ר זאב בנימין בגין
לוח זמנים לביצוע?
ערן הראל
אנחנו מדברים על חצי שנה עם ממש פינוי של הביטחון למטה למרתפים ועמדות נוספות, זה כמעט מכפיל את כמות האנשים שנותנים שירות. עוד שתי תכניות שנמצאות כרגע בביצוע מיידי זה קירוי של המתחמים החיצוניים כך שגם כהמתנה וגם כאולי מקום לשירות זה להנגיש שם למעשה עמדות מים, שיהיה לאנשים איפה להמתין. אנחנו נקרה את זה כך שזה יהיה גם נגד שמש וגם נגד גשם, שזה יהפוך את זה לקצת יותר נעים. בסופו של דבר רוב הבעיה זה בכניסה למתחם, כשהרבה מאוד אנשים רוצים להיכנס ברגע נתון, אין מה לעשות, בסופו של דבר לווסת את האנשים זה ייקח זמן. אני מזכיר, זה שטח ציבורי שאין לנו שליטה עליו. המתחם הציבורי הוא בבעלות של עירית ירושלים.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני הייתי במשרד הפנים בג'נרלי פעמים אחדות, מעולם לא ראיתי אנשים שממתינים בחוץ.
ערן הראל
אני באופן אישי יכול להגיד שיש פעמים עד שהמתחם נפתח.
היו"ר זאב בנימין בגין
ביוני כשאנשים מבינים שהם שכחו לחדש את הדרכון.
ערן הראל
ביוני המצב הוא זוועה, אני יכול להגיד שעמדתי שם רבע שעה עד שנכנסתי לבניין. זה הכל שאלה של - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מדבר על החורף, יותר קשה.
ערן הראל
אנחנו נשתדל לווסת, אני רק אומר, במרחב הציבורי יש לנו קצת פחות יכולת וכמו שציינתי קודם, אנחנו במשא ומתן עם שניים בצורה יותר רצינית ועוד משהו שהוא אופציונלי כהרחבה לשירות. אבל רוב העבודה נעשית כרגע במתחם עצמו וזה לאפשר יותר עמדות. המשמעות אומרת שהקצב הוא הרבה יותר מהיר, כי יש הרבה יותר אנשים שמקבלים קהל, וגם להרחיב את אזורי ההמתנה כך שהם יהיו בתוך המבנה ולא בחוץ.
היו"ר זאב בנימין בגין
ואיזה שהוא רעיון גאוני להפרדה בין תור המוזמנים לתור המזדמנים, זה דורש ייעוץ ארגוני מיוחד?
ערן הראל
אנחנו ננסה לבחון את זה למרות שאין יותר מדי כניסות לבניין. המשמעות היא שיהיו תורים הרבה יותר ארוכים לאלה שלא הזמינו שזו עיקר הבעיה. אנחנו נבחן גם את מה שנאמר פה כדי לראות אם אפשר באמת לווסת תור נפרד לאלה שהזמינו תור.
היו"ר זאב בנימין בגין
או איזה שהוא רעיון אחר, אתה בא, מקבל פתק, מקבל מספר, תולש, אני רואה את זה בבנק וגם בקופת חולים. חברים, אני באמת לא מתמצא בצד הזה, אנחנו נבחן את זה, היה ראוי שייבחן מזמן כי אני מבין שזו אחת הבעיות המרכזיות, אולי הבעיה המרכזית מבחינתכם. בינתיים תושב מזרח העיר יכול לקבל שירות בכל לשכה אחרת?
קריאה
לא.
היו"ר זאב בנימין בגין
למה לא? איך יודעים לא לקבל אותו?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לפני התשובה עורך דין אחמד דראוושה רוצה לתת לכם דוגמה מוחשית מעכשיו און ליין, תראו מה קורה.
היו"ר זאב בנימין בגין
על מי מדובר?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עורך דין אחמד דראושה שהוא היועץ שלי, עשינו עבודה ותראה מה התגלה.
היו"ר זאב בנימין בגין
הוא עוזר שלך, עוזר פרלמנטרי?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר.
אחמד דראוושה
עכשיו כשדיברו על האפליקציה, על זימון תורים באפליקציה - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אני שאלתי על הסבתא.
אחמד דראוושה
שאלתי מישהי ממזרח העיר כי הייתה לה בעיה בהנפקת דרכון ונתנה לי את האפליקציה, נכנסתי עכשיו הורדתי את האפליקציה. אם אני שם מספר תעודת זהות שלי ללשכה במערב העיר, זה נותן לי עוד חודש. התור הכי רחוק.
היו"ר זאב בנימין בגין
הכי רחוק?
אחמד דראוושה
יש עוד שבוע, עוד שבועיים, עוד חודש.
היו"ר זאב בנימין בגין
אה, אז הכי רחוק.
אחמד דראוושה
אני נכנס ללשכת מזרח ירושלים במספר זהות שלה, למזרח העיר, נותן לי למשל 13 למאי, אבל there are no available … אין תורים. 15 במאי זה גם אותו דבר. אתה יכול לחפש יומיים, אתה מוצא אחרי שנה. זה לא הגיוני. אתה חייב לחדש את הדרכון עכשיו למשל, עוד שנה זה לא רלבנטי. לכן האפליקציה לא נותנת מענה. לכן בגלל זה כל האנשים מגיעים ללשכה ללא תור. זו הבעיה. זה לא שאנשים מגיעים עם תור - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
עדיין השאלה הזאת, בתשובה לשאלתי מדוע שלא יהיה אזור רישום אחד כמו בחלק מבתי הספר בעיר. חלק באזורי רישום וחלק מבתי הספר פתוחים לכל תושבי העיר. זה לא נראה הגיוני בחצי השנה הקרובה עד שתמצאו פתרון, אנשים יוכלו לבוא ולהתפזר בלשכות אחרות ולקבל שירות אפילו קצת יותר טוב?
נאיף הינו
אדוני היושב ראש, לא ניתן לעשות את זה כי החומר והמערכות ומי כמוך יודע שכל הסוגיה הביומטרית עם סודי ביותר. זה לא שאפשר לשים עכשיו מערכת ההרכשה ביומטרית בכל מקום שאנחנו רוצים. זה לא ישים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אין מערכת כזאת בג'נרלי?
נאיף הינו
מערכת של זימון תורים?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא, שירות. שהם יקבלו. היושב ראש אומר על שירות.
נאיף הינו
בתחום הביומטרי אי אפשר. רק בלשכות שלנו. גם לא בנקודות השירות שהיו, כל התחום הביומטרי, כל ההרכשה הביומטרית נעשות רק בלשכות המאובטחות שלנו.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל בג'נרלי, לא הבנתי.
נאיף הינו
בג'נרלי יש מערכת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
למה שמישהו מוואדי ג'וז לא ילך לג'נרלי?
נאיף הינו
א. גם המנכ"ל וגם השר מודעים לסוגיה שהעלה דוקטור טיבי והם בוחנים את כל הנושא, כולל בחינה של האפשרות ללכת למתחמים אחרים, זה נמצא כרגע על שולחנם, יש כאן בעיה מיוחדת בעיקר של שפה ומומחיות. יש בעיה של שפה, כשאנשים צריכים להגיע ללשכה אחרת, אז יש כנראה בעיה, זה נמצא על השולחן. זה אחד הנושאים שנמצאים על השולחן של השר ושל המנכ"ל, העלה את זה דוקטור אחמד טיבי אני מניח גם לשר וגם למנכ"ל, והייתי באחד משני דיונים כאלה ואנחנו בוחנים את הסוגיה.
היו"ר זאב בנימין בגין
סליחה, אני עכשיו אפילו מצטער לשמוע את זה. היית בשני דיונים, אתה יכול להסביר את הבעיה המרכזית שעליה צריך להתגבר כדי לפתוח בשנה הקרובה, נניח, אני לא מבין למה בכלל אי אפשר לפתוח את כל המחוז לכולם, לכל תושבי המחוז, אבל בשני הדיונים האלה מה הייתה הבעיה המרכזית שהתגלתה שצריך להתגבר עליה כדי למנוע את זאת? לחפש פלסתר, לא פתרון, עד שתמצאו ותארגנו את הבניין של הביטוח הלאומי.
נאיף הינו
מכיוון ואני לא בעל ההחלטה, זה מונח לשולחנם של המחליטים.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא ביקשתי ממך החלטה. ביקשתי שאנחנו בכנסת נבין מהי ה בעיה שעליה צריך להתגבר בעוד, אתה מעריך שלושה דיונים, שישה דיונים?
נאיף הינו
אני מניח שתתקבל החלטה ללא צורך בדיונים כי כל הנושאים מונחים על השולחן. אמרתי, גם מיומנות, גם שפה, גם כל מיני מרכיבים אחרים שמי שיקבל את ההחלטה, הכל מונח לפניו.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתה אומר שלך אין בעיה לקלוט עובדים. נניח לקלוט עובדים דוברי ערבית או אפילו תושבים בחלקה המזרחי של העיר, אז מה הבעיה להושיב אותם בעוד שתי עמדות בלשכה אחרת במערב העיר? אני פשוט מתקשה להבין את זאת, אבל אנחנו אם כך נשוחח עם השר, אם זה מונח לפתחו וכל עוד השרים הם שרים, אז יש לנו עם מי לדבר ואחר כך נראה. כן. לממשלה יש עוד מה להוסיף?
נאיף הינו
חוק הגיוס לא עובר, אין להם שני פקידים עוברים לג'נרלי. מיד זה ייפתר.
היו"ר זאב בנימין בגין
נתת לי רעיון. הכל מוקלט ומשודר. לפני ששוחטים אותי בקואליציה, נתת לי רעיון. אני קורא שיש התניות שונות, קראתי שיש התניה לגבי חוק הלאום, אז ניתן כנראה להוסיף במצוקה הקיימת, אם באמת מעוניינים לפתור. אוסמה בבקשה ואחר כך הנציגים.
אוסאמה סעדי
אדוני היושב ראש, אני מודה לחברי חבר הכנסת אחמד טיבי שבאמת העלה את הנושא הזה וגם אחרים מעלים אותו. מאז כניסתי לתפקיד ועד התפטרותי וגם אחרי התפטרותי לצערי, אני ממשיך ללוות את הנושא הכאוב ביותר היום במזרח ירושלים, משרד הפנים. אין סוגיה אחרת. אין תושב שפוגש אותך שלא מדבר על הנושא הזה כי באמת זה נושא כאוב מאוד והמראות זה באמת בושה לכל חברה ולכל מדינה מה שאנחנו רואים מדי יום, מדי בוקר.

אנחנו עדים בתקופה הזאת למאמצים של משרד הפנים של לשכת האוכלוסין, וגם המנהלת שנמצאת כאן, אנחנו היינו בביקור וראינו ובאמת יש תוספת, אבל הבעיה מתחילה אדוני, מבחוץ. עוד לפני שנכנסים פנימה, כל התורים האלה, אז אמרו שרוצים לפתור את זה שבשמונה בבוקר מכניסים פנימה את כל מי שנמצא. אז לפחות שיישמו את זה, שבאמת כל מי שבא מכניסים. אני לא רוצה לתת פה הדרכות למנהלים שם ואני סומך על המנהלים ועל המנהלת.
היו"ר זאב בנימין בגין
אנחנו סומכים אבל זה לא קורה.
אוסאמה סעדי
בדיוק. התוצאה, השורה התחתונה היא שרק הולכים מדחי אל דחי והמצב נהיה יותר גרוע ואיך שאמרה לי חגית בשיחה הטלפונית מלפני שבוע, "אם אנחנו בחורף המצב הוא כזה קטסטרופלי, אז מה יקרה בחודשי הקיץ". אנחנו מתקרבים לחודשי הקיץ - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אז מי שואל את מי. אתה שאלת אותה והיא שאלה אותך? אז אולי נשמע תשובה במקום שאלה.
אוסאמה סעדי
היא אומרת לי "עכשיו אנחנו בחורף, בקיץ כל האנשים מתחילים לבקר את קרוביהם ברבת עמון, בירדן ובמדינות ערב ואז אנשים מעכשיו, אני אומר לך האפליקציה הזאת, אנשים מתקשרים ואומרים להם "תבואו ב-2019" זה המצב. ואין תורים. לכן אני אומר אדוני היושב ראש, צריך לנקוט בכמה צעדים מידיים. דבר ראשון צריך להפריד בתורים בין משרד העבודה ולשכת העבודה לבין לשכת משרד הפנים. שיכניסו אותם מדלת אחרת עד שימצאו בניין אחר. אפשר לעשות את זה. כל העניין הזה לא תלוי בהם, זה תלוי בסידורי אבטחה וכל זה, צריך לעשות ישיבה ולפתוח דלת לאלה שנרשמים למשרד העבודה ובעיקר נשים, ולאלה שבאים למשרד הפנים.

דבר שני, צריך להוסיף את העמדות האלה באופן מיידי.
היו"ר זאב בנימין בגין
אמרו שהוסיפו.
אוסאמה סעדי
הוסיפו חמש וצריך לקלוט עוד חמש. צריך מיד לאתר מקום חילופי.
היו"ר זאב בנימין בגין
שנים אנחנו שומעים על המקום החלופי.
אוסאמה סעדי
לא, לכן אני אומר, היינו לפני שבועיים, יש החלטה כבר, אני הצעתי את בית צפאפה, אנחנו כבר מחפשים בבית צפאפה מקום, אפשר בעזרת אדוני היושב ראש באמת עם ראש העיריה שהוא טוען שהוא ראש העיר של כולם, אבל צריך פה להיכנס לעובי הקורה ולמצוא מקום בבית צפאפה ומיד להתחיל.
היו"ר זאב בנימין בגין
יש לך מקום שאתה רואה אותו לנגד עיניך כתושב?
אוסאמה סעדי
יש כמה מקומות.
היו"ר זאב בנימין בגין
בבית צפאפה.
אוסאמה סעדי
כן. יש כמה מקומות, רק צריך - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
מה, מתנ"ס? מה יש שם?
אוסאמה סעדי
יש מתנ"ס, יש הרבה מקומות שאפשר שהעירייה תשכור את זה ותיתן את זה למשרד הפנים. ב-3,000, 4,000 שקל היום אתה יכול לשכור. לכן אני אומר, צריך פה פעולה מהירה ומידית, המצב לא יכול להיות, אדוני, להמשיך כך.
היו"ר זאב בנימין בגין
לכם יש תשובות לשאלות ולהצעות של חברנו אוסאמה סעדי?
נאיף הינו
לחלק אני אתייחס. חורף/קיץ, בגדול היום השירות שלנו, אין הבדל בין חורף לקיץ. אני אתן לך דוגמה. בקיץ ביוני יולי ואוגוסט רשות האוכלוסין הנפיקה 100,000 דרכונים, בחורף הנפקנו בינואר ופברואר 100,000 דרכונים. אין הבדל, אזרחי ישראל כנראה כולם טסים - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
חוץ מהטמפרטורה.
נאיף הינו
חוץ מהטמפרטורה אין חורף או קיץ. כך שלפי הנתונים שאני מוציא בכל יום, אותה כמות של הקיץ היא הכמות של החורף. מבחינתנו אין חורף או קיץ.
היו"ר זאב בנימין בגין
בכלל בשנים האחרונות החורף פה לא חורף.
נאיף הינו
כנראה שזו הסיבה. להכניס את כולם זו בעיה כי יש יכולת של קיבולת כמה עובדים יכולים לטפל. אם מגיעים 1,000 אנשים והלשכה יכולה לטפל ב-500 - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
על הבוקר 1,000 איש?
נאיף הינו
מה שמכניסים. לא צריך להכניס את אלה שאין להם זימון.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז אנחנו חוזרים לשאלת התור.
נאיף הינו
הוא שאל למה לא מכניסים את כולם פנימה, כי אני מעמיס את הלשכה ואנשים לא יקבלו שירות כי הגיעו ללא תור.
היו"ר זאב בנימין בגין
האם אתם מכניסים בבוקר את כל מי שהגיע ויכול עד שהאולם מתמלא? האולם, הפרוזדור, חדר המדרגות? צריך להגן על האנשים.
חגית ויס
אנחנו מכניסים את כל האנשים פנימה היום, לא כל האנשים יכולים לקבל שירות.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר, קודם כל להציל אותם מהשמש ומן הגשם.
עביר ג'ובראן דכוור
אחרי שהמתינו שעות בחוץ.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה נעשה? בואו נשאל במספרים. כמה יכולים ללא קבלת שירות, כמה אנשים מכיל האולם, שני האולמות, מה יש שם. כמה אנשים יכולים להיכנס שם?
חגית ויס
כמאה אנשים. אבל האנשים לא בהכרח מחכים בתוך האולם, יש גם רחבה מחוץ לאולם, על זה דיבר נציג הדיור הממשלתי.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז מאתיים איש יכולים להיכנס?
חגית ויס
אנחנו הולכים לקרות את הרחבה כדי שלאנשים יהיה יותר, שזה יהפוך להיות אזור המתנה.
היו"ר זאב בנימין בגין
את הרחבה החיצונית? אבל על הקירוי הזה מדברים שנים.
נאיף הינו
לא החיצוני, בתוך המתחם עצמו.
חגית ויס
זה רעיון שעלה עכשיו בגלל העומס בחוץ.
היו"ר זאב בנימין בגין
כמה זמן זה ייקח? אני צריך מכרז, אני צריך תכנון?
ערן הראל
שם לא צריך כלום, אני אישרתי את זה, זה בתכנון, להערכתי זה יקרה בחודשים הקרובים.
קריאה
אבל זה לא מקורה ואין שם שירותים.
ערן הראל
אני אישרתי, אני באופן אישי הייתי עם - - - במתחם, אישרתי את הקירוי. אני לא צריך אף אחד שיחליט בשבילי, אני יודע להחליט לבד, וקיבלתי החלטה.
היו"ר זאב בנימין בגין
ועכשיו ביצוע, והביצוע ייקח כמה חודשים?
ערן הראל
כמה חודשים. גם זה וגם העמדות.
היו"ר זאב בנימין בגין
כשאתה אומר שזה בידיך, אתה יכול להוציא את המכרז, אתה יכול לקבל את החתימות של החשב.
ערן הראל
אני יודע לעשות את זה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתה יודע לעשות את זה.
ערן הראל
את זה אני יודע לעשות.
היו"ר זאב בנימין בגין
היום אנחנו במרץ. עד הקיץ נקבל שם קירוי ושירותים? מרץ, אפריל, מאי יוני.
ערן הראל
אנחנו יכולים לעדכן. אני אתעדכן בלוחות הזמנים.
היו"ר זאב בנימין בגין
לפני הבחירות, עד יוני.
ערן הראל
- -
היו"ר זאב בנימין בגין
אז למה זה לא נעשה? אתם הולכים לבצע את זה?
ערן הראל
כן.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה בביצוע?
ערן הראל
זה לביצוע.
היו"ר זאב בנימין בגין
וביוני יולי זה יהיה כבר מבוצע?
ערן הראל
יש לי תכניות, אני יכול להראות, של השש עמדות שאישרנו. הכל קיים, אני לא מדבר על דברים באוויר.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב. בבקשה. תציגי את עצמך לפרוטוקול.
עביר ג'ובראן דכוור
אני עורכת דין מהמוקד להגנת הפרט. אני רוצה לציין למען ההיסטוריה, אנחנו נמצאים היום בעתירה רביעית שהוגשה לבית המשפט העליון, העתירה הוגשה לפני שנה. גם על התנאים הלא אנושיים שבהם נאלצים תושבי ירושלים המזרחית לחכות כדי לקבל שירות הן בלשכת התעסוקה והן בלשכת האוכלוסין. זו העתירה השנייה שהמוקד להגנת הפרט מגיש והעתירה הרביעית משנת 1999. כל העתירות דיברו על דבר אחד ויחיד, התורים והשעות הארוכות שהאנשים צריכים להמתין כדי לקבל שירות.
היו"ר זאב בנימין בגין
אמרתי, שנים רבות. ידוע.
עביר ג'ובראן דכוור
נכון. אז היו הבטחות במסגרת שתי העתירות הראשונות להעביר את לשכת האוכלוסין למבנה חדש שיותאם ויהיו תכניות להתאימו לצרכים של האוכלוסייה הפלשתינית תושבי ירושלים המזרחית. כלומר מלכתחילה היו צריכים לחשוב על האלפים שהיו צריכים להגיע כל יום ללשכה. שם יושבת היום גם לשכת התעסוקה ומדי יום האנשים נאלצים להמתין המון זמן כדי לקבל שירות. עיקר הבעיה, ואני אחזור ואדגיש, עיקר הבעיה זה הכניסה ללשכה, המאבטחים שם מכניסים מתי ואיך שרוצים את האנשים, יש שם שתי קרוסלות, צריך להמתין קודם כל בחוץ ברחוב מתחת לשמש, לגשם במשך שעות, אין שום פיקוח שם על מה שקורה, זה עניינם של האנשים שנאלצים להדחק אחד עם השני כדי להגיע לאזור של הקרוסלות. אין מישהו שייתן קדימות בתור לנשים בהריון, לחולים, לנשים שמתעלפות שם, לילדים קטנים שמועברים מיד ליד.
היו"ר זאב בנימין בגין
על פי החוק עכשיו יש קדימות לזקנים מגיל 80 ומעלה נדמה לי, שזה על פי החוק.
עביר ג'ובראן דכוור
אין מישהו אחראי שם, יש לי תיעוד במסגרת העתירה הגשתי תצהירים מנשים שהתעלפו והיה צריך להזמין את מגן דוד שיגיע דחוף לשם. יש לי תיעוד מאישה חולת סרטן שכתוב בדו"ח הרפואי שלה שאסור שתעמוד בשמש. היא מציגה את זה למאבטחים ואומרים לה "תחזרי ותעמדי בתור" יש מקטע שם שצריך לקפוץ כדי להגיע למאבטח ולהראות לו מרחוק את המסמכים.

אחר כך יש את הקרוסלות החשמליות שאנשים נדחפים כדי להיכנס לשם כי אין מה לעשות, אחרי שעות של המתנה גם אני הייתי מאבדת את העצבים, הקרוסלות הן חשמליות שנשלטות מרחוק. כלומר המאבטח מחליט מתי לפתוח את השער ומתי לא, בדרך כלל יש עוד מקום המתנה, זה המסדרון המקורה, שאנשים צריכים לעמוד גם שם בתור בהמתנה לבידוק הביטחוני שהוא בידוק בטחוני משפיל ואיטי. צריך גם להוריד נעליים, אני לא הייתי עוברת עם החגורה הזאת שם.
היו"ר זאב בנימין בגין
גבירתי, אני עברתי בשדה תעופה פעמיים בארצות הברית, דרשו ממני לחלוץ את הנעליים. אספר לך רק כדי לסבר את האוזן - - -
עביר ג'ובראן דכוור
אוקיי. גם אני. ואין לי בעיה כשעושים את זה באופן שוויוני בכל הלשכות. לא רק בירושלים המזרחית. אין לי בעיה לעשות את זה כשמדברים אלי בכבוד. אין לי בעיה. בידוק בטחוני צריך לעשות. אבל אם רוצים לעשות בידוק בטחוני קפדני שיוסיפו עמדות נוספות.
היו"ר זאב בנימין בגין
דיברנו על עמדות נוספות. להערכתכם כמה עמדות נוספות דרושות?
עביר ג'ובראן דכוור
של המאבטחים.
היו"ר זאב בנימין בגין
את מדברת על עמדות בידוק?
עביר ג'ובראן דכוור
כן. עמדות בידוק נוספות. במסגרת העתירה והתגובה של המדינה לעתירה הם אמרו שאולי יוסיפו עוד עמדה ביטחונית אחת לבידוק בטחוני, מגנומטר אחד, אבל הדבר יוחלט עוד שלושה חודשים והדבר כרוך בהרבה עלויות.
היו"ר זאב בנימין בגין
מתי זה היה? מתי אמרו שבעוד שלושה חודשים?
עביר ג'ובראן דכוור
ב-5 למרץ 2018. וזאת שנה אחרי הגשת העתירה. אנחנו שנה ממתינים לתגובת המדינה ואני לפני הגשת העתירה, חצי שנה עקבתי יום יום אחרי מה שקורה שם, יש קבוצת נשים פעילות של לשכת התעסוקה שכל יום שלחו לי תמונות מארגון העובדים מען, שכל יום שלחו לי תמונות על מה שקורה שם.
היו"ר זאב בנימין בגין
חיכית לתגובת המדינה. אפשר לקבל את תגובת המדינה?
נאיף הינו
אמרתי, יש בג"צ, אני מכיר אותו, 5 למרץ רק הגשנו את התגובה שלנו.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל למה צריך לחכות לבג"צ, הרי התשובה ידועה.
נאיף הינו
יש שם שני שומרים, מוסיפים עמדה, לא מוסיפים כלום. יש שם שתי עמדות בידוק, אנחנו מוסיפים עמדה שלישית זה 50%.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני אשאל, שתי העמדות מספיקות?
נאיף הינו
הן לא מספיקות.
היו"ר זאב בנימין בגין
כמה עמדות דרושות כדי לווסת כהלכה כדי לתת מענה לתורים האלה? אולי דרושות 16, אני לא יודע.
נאיף הינו
אנחנו חושבים שעמדה אחת תספיק, אנחנו בתכנון של העמדה הזאת, יש אישור תקציבי לעמדה הזאת. הצהרנו שבתוך חצי שנה העמדה הזאת תהיה פעילה.
עביר ג'ובראן דכוור
זה לא מה שציינו בתגובה.
נאיף הינו
אז הנה, יש פה סמנכ"ל שאחראי גם על הביטחון וגם על הכסף.
היו"ר זאב בנימין בגין
זה בביצוע?
נאיף הינו
זה בתכניות וזה בביצוע וזה יצא - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
עזוב תכניות, אני שואל אם זה בביצוע?
נאיף הינו
כן. אמרתי. תוך חצי שנה אנחנו נוסיף עמדת בידוק שלישית.
היו"ר זאב בנימין בגין
למה רק עוד חצי שנה?
נאיף הינו
זה שרוול בידוק. זה לא עמדה - - -
אוסאמה סעדי
למה זה חצי שנה?
היו"ר זאב בנימין בגין
למה זה חצי שנה?
נאיף הינו
צריך להרחיב את זה וצריך - - -
עביר ג'ובראן דכוור
למה לא חשבו על זה קודם, זאת השאלה.
נאיף הינו
למה לא חשבו, אני לא יודע. אני לא הייתי ב-2006.
עביר ג'ובראן דכוור
אני רוצה להוסיף שכבר במסגרת העתירה - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתה יודע מה יקרה בחצי שנה. מה שיקרה בחצי שנה, הממשלה תיפול, לא יהיה כבר שר הפנים, כל העניינים ייתקעו. ואז יוגש עוד בג"צ בנושא ואז נקיים עוד ישיבה עוד שנתיים.
היו"ר זאב בנימין בגין
חבר הכנסת ג'בארין אנחנו פה, אתה לא - - - יוסף, אנחנו פה דנים בזה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ותחזור עורכת דין ג'ובראן כאן ותציג את אותה בעיה. היינו בסרט הזה כבר. אני כעורך דין חבר הכנסת בגין, אני כעורך דין טיפלתי בנושא הזה לפני עשר שנים ועדיין אותן סוגיות חוזרות על עצמן.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני אמרתי שמדובר בעשרים שנה. יוסף, היית יכול לחסוך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש לשכה באבו גוש. זה 20 דקות, באבו גוש. לא נותנים לאנשים לקבל באבו גוש.
היו"ר זאב בנימין בגין
יוסף דיברנו על זה. הרשינו לעצמנו לדון בכך בהיעדרך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אמרו לך שעכשיו יוכלו לגשת לאבו גוש?
היו"ר זאב בנימין בגין
עוד לא. בסדר, אנחנו פה. כן גבירתי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
באום אל פאחם. תבוא לאום אל פאחם. עכשיו נפתחה לשכה חדשה שם.
היו"ר זאב בנימין בגין
חבר הכנסת ג'בארין, הבנו. אנחנו מדברים על זה.
ערן הראל
יאללה, מזל טוב.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
חלקם רוצים רק להחליף את המכסה. רק להחליף את המכסה. צריך יומיים? תשים עמדה של החלפת המכסה של התעודת זהות בחוץ. באמת, אתה מדבר רגוע ושקט, זה פשוט קטסטרופה מה שקורה שם. זה קטסטרופה מה שקורה שם.
היו"ר זאב בנימין בגין
חבר הכנסת ג'בארין, יוסף, אפילו חברך לסיעה חבר הכנסת טיבי שיבח את העבודה של מרשם האוכלוסין ושל נאיף, אז בסדר, אנחנו עכשיו מבררים ומנסים אכן לא רק למצוא פתרונות, פתרונות אנחנו לא אמורים למצוא, רק שנקבל את התחושה ואולי ערובה לתחושה שאכן הדברים סוף סוף, שלא תהיה עוד חצי שנה ועוד חצי שנה ועוד חצי שנה. שמענו פה רמזים לכך, אני לא חושב שנחה דעתנו. גבירתי תמשיכי ונפנה לארגונים האחרים.
עביר ג'ובראן דכוור
יש לי כמה נקודות שאני רוצה לציין. המבנה מבנה ענק, מבנה גדול שאפשר גם לפתוח.
היו"ר זאב בנימין בגין
איזה?
עביר ג'ובראן דכוור
של ואדי ג'וז. בנוסף לפונים של לשכת האוכלוסין יש את הפונים של לשכת התעסוקה. לפי התגובה מדובר על 4,500 איש שצריכים להגיע ללשכה הזאת, חלקם מדי שבוע וחלקם מדי חודש כדי לחתום בלשכה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אותה כניסה.
עביר ג'ובראן דכוור
אותה כניסה, אנחנו מדברים על אותה כניסה, אותו תור.
היו"ר זאב בנימין בגין
את זה שמענו.
עביר ג'ובראן דכוור
אז למה לא לפצל את הכניסה של לשכת התעסוקה, זה מה שביקשנו בעתירה, לפצל את הכניסה של לשכת התעסוקה מהלשכה של משרד הפנים. אם יש רצון אפשר לעשות את זה.
היו"ר זאב בנימין בגין
בסדר. חברים אני מבקש, אין טעם לחזור על דברים שנאמרו. את הנושא הזה העלה חבר הכנסת לשעבר ולעתיד אוסאמה סעדי.
עביר ג'ובראן דכוור
בנושא הבידוק הביטחוני שהוא בידוק בטחוני איטי אפשר גם להוסיף וגם את זה ביקשנו במסגרת העתירה, עמדה לבדיקת תיקים. יש מכונות כמו שיש בכניסה לכנסת לשיקוף תיקים, זה הליך מהיר, תוך שניה בודקים את התיק ונכנסים. לא צריך שהמאבטח שעה יחטט לי בתיק כדי שאני אוכל להיכנס סוף סוף לקבל שירות. ולבדוק מה יש וכל הדברים האלה. יש דרכים כדי להקל על האוכלוסייה, השאלה אם יש רצון.

מיוני 2017 כל תושב ירושלים שפונה ללשכת האוכלוסין שם חייב להזמין תור. יש כמה דרכים להזמין תור, מי שצריך תיעוד ביומטרי, צריך דרך האפליקציה של מיי ויזיט, האפליקציה הזאת קרסה. אין תורים. אני במשך חודש מנסה לקבוע תור, אני לא מצליחה. יש קבוצת פייסבוק שדרכה מודיעים, זה אמתי, דרכם מודיעים התושבים שפתחו יום ספציפי לתורים, תוך חצי שעה האפליקציה סוגרת את התורים. יש לחץ, יש זעם, אני חייבת להגיד, מאוד גדול בקרב התושבים.
היו"ר זאב בנימין בגין
תעצרי פה שניה. קודם הזכרתם אפליקציה ואנחנו היינו אמורים להבין שהיא מהווה פתרון נאות להזמנת התורים. אתה שמעת את התיאור הזה, מה היא התשובה?
נאיף הינו
האפליקציה לצורך העניין של רשות האוכלוסין וההגירה היא אפליקציה חדשה שנכנסה עם החוק הביומטרי, ב-1.6.2017 והיא עדיין בבחינה. נכון שבלשכת מזרח ירושלים יש בעיה, זה לא בעיה שאין תור לשנתיים, כי המערכת כרגע חסומה לחצי שנה קדימה. מי שנכנס היום, זה כל 24 שעות מתעדכן. אז כל 24 שעות נפתחים תורים.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני לא מבין, זה לא פתרון.
נאיף הינו
אמרתי, זה לא פתרון אבל אנחנו מנסים להרחיב.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, אתם אמרתם קודם שיש אפליקציה. אני הייתי אמור להבין שזה פותר חלק מן הבעיה שלפחות הזמנת התור.
נאיף הינו
זה פותר חלק מהבעיה. אמרתי, עובדה ציינתי מספרים. 5,800 אנשים הגיעו בינואר לפי האפליקציה וקיבלו שירות. נפתחים תורים, יש תורים. אמרתי, התורים תפוסים צריך להוסיף עוד עמדות ועוד אנשים ולפתוח יותר חלונות לאפליקציה. אני לא יכול לפתוח כי אין לי את העמדות ואת האנשים שיטפלו בזה. אז אנחנו משאירים גם חלון לאלה שמגיעים כמזדמנים הרי צריך לחלק מהאוכלוסייה שלא יודעת להיכנס לזה, גם את החלון להגיע לשם.
היו"ר זאב בנימין בגין
כן אבל בוא, אני רוצה לבודד את הנתון. כך אני מבין, ותקן אותי אם לא הבנתי נכון, שהתור הקרוב ביותר לחצי שנה הקרובה התורים חסומים.
נאיף הינו
התורים לחצי שנה לא חסומים. לחצי השנה הקרובה התורים תפוסים. לכל עובד יש, כל עשר דקות.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מקבל את התיקון שלך. לחצי השנה הקרובה התורים תפוסים. יש דוגמה נוספת במדינת ישראל למצב כזה? זה כמעט תור להשתלת כליה.
נאיף הינו
אז אמרתי, מי שזקוק ונדרש צריך להגיע ולקבל כמזדמן. אנחנו מכירים את הבעיה, אנחנו מטפלים את הבעיה בשביל זה אנחנו מוסיפים עוד עמדות ועוד עובדים בשביל לפתוח עוד.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל כולם יהיו מזדמנים. הסיכוי שמישהו בחמשת החודשים הקרובים יזדקק לשירות כזה או אחר, הוא סיכוי גבוה מאוד. אפילו אדם שנרשם יבוא אליך כמזדמן חודשים לפני שהזמין את התור, רק כדי לחפש את הצ'אנס שלו להיכנס. זה באמת מצב בלתי נסבל, חברים.
נאיף הינו
אנחנו מודעים ואנחנו מטפלים.
היו"ר זאב בנימין בגין
נו ומה הפתרון לזה?
נאיף הינו
הפתרון זה להוסיף עוד עמדות ועוד עובדים ועוד לשכה נוספת. זאת כל המטרה לצורך העניין.
היו"ר זאב בנימין בגין
וזה עוד פעם, אתם אומרים, בעוד חצי שנה.
נאיף הינו
יכולים להעיד כאן חברי - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
רק שאלה אבל, למה קבוע הזמן שמציינים אותו משך כל השנים הוא תמיד חצי שנה. למה לא שמונה חודשים, ארבעה חודשים. מה הקסם במילה חצי שנה? כי אם זה לא קורה, אז תגידו שנתיים.
נאיף הינו
אז זה קורה כי עובדה שנפגשתי לפני שנה עם המכובדים והבטחנו שנרחיב והרחבנו חמש עמדות וקלטנו חמישה אנשים. כרגע אנחנו בתכנון להוסיף עוד עמדות. אני רוצה לציין לגבי אום אל פאחם. בשנה האחרונה פתחנו גם בסכנין, אני חושב שכמה שנים מדינת ישראל לא פתחה לאוכלוסייה הערבית. גם פתחנו לשכה בסכנין, התחילה לעבוד לשכה בטייבה, אנחנו מרחיבים את הלשכה של רהט, אנחנו מתכננים לפתוח עוד לשכה בערערה בנגב. יש עוד תכניות ויש עוד פגישות ויש מסלולים של פתיחת לשכות לאוכלוסייה הערבית.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל המספרים הם אחרים לגמרי. פה מדובר ב-300,000 ומרוכזים. לא 300,000 בנפה או במחוז. ממש מרוכזים בשטח קטן.
נאיף הינו
אז אמרתי אדוני היושב ראש, אנחנו עובדים בקצב רצחני להוסיף עוד עמדות ולמצוא מיקום. ברגע שיימצא המקום וייחתם החוזה אנחנו - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
האם יש מלבד ההחלטה שדיברנו עליה קודם שאמרתם שהיא מסורה בדרגי המשרד הגבוהים, אם שר או מנכ"ל לא הבנתי בדיוק, לגבי פתיחת הסניפים האחרים בירושלים לכל תושבי העיר, האם יש החלטות נוספות שדרושות לך מקומית והן אינן מסורות בידיך, הן דורשות התערבות ברמה גבוהה יותר, מלבד ההחלטה הזאת, החשובה לדעתי, שעליה דיברנו. יש עוד משהו שדרוש לך?
נאיף הינו
לא.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתה לא צריך שאנחנו נדבר עם - - -
נאיף הינו
אם תמצא לדבר עם ראש העיר או גורם נוסף אחר שייתן לי דיור הולם, אין לי בעיה להיכנס לשם.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב. עד כאן. אני רוצה לשמוע את הארגונים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
רק הערה. אדוני היושב ראש.
היו"ר זאב בנימין בגין
אל תביא לי עוד סרט עם ביטויים קשים לא פרוטוקוליים. מחקנו את הביטוי ההוא מהפרוטוקול ההוא? הצלחת להגניב אותו אבל לא נאפשר לילדים עד גיל 16 להבא לראות את השידורים האלה, ובוודאי לא לקרוא את הפרוטוקולים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מלבד הצורך בבניין נוסף ולהוסיף עמדות ולשפר את התנאים שם, - - - הוא אחת מהבקשות השכיחות שם בלשכה. הלסה פאסה הוא לשנה או לשנתיים. לא כמו הדרכון שהוא לעשר שנים. חגית, אולי תחליטו להאריך את התוקף של הלסה פאסה - - -
חגית ויס
הארכנו, דוקטור טיבי, הוא לחמש שנים עכשיו. זה תיקון חקיקה.
אוסאמה סעדי
אבל אם הם הולכים למשהו מזורז, זה רק שנה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
במזורז זה שנה.
חגית ויס
לכל עם ישראל זה לשנה. זמני.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אבל בירושלים זה לא עם ישראל, זו הבעיה. הנקודה השנייה, יש דלת נוספת שמשמשת היום רק ליציאה. אם יהפכו אותה לכניסה ללשכת התעסוקה זה יפתור חלק מהבעיה. החלטה עכשיו, שלכם.
אוסאמה סעדי
זו החלטה שאפשר לקבל אותה מיידית ולא צריך תקציבים. יש דלת לעשות כניסה ללשכת התעסוקה.
חגית ויס
צריך להבין שכל סידורי האבטחה תלויים באישור והוראות של משטרת ישראל.
אוסאמה סעדי
בסדר, אפשר לעשות את זה עם המשטרה, מה הבעיה.
היו"ר זאב בנימין בגין
רגע אחד, הבנתי את תשובתך. קשור גם בסידורי האבטחה ואישור משטרת ישראל. פניתם בעניין זה בחודשים האחרונים, בשלוש השנים האחרונות למשטרת ישראל? התקיים דיון במחוז על זה? ביקשתם דיון? זו שאלה פשוטה, אפילו כבר לא של נגרות.
עביר ג'ובראן דכוור
העתירה הוגשה לפני שנה וזה היה מכוון כנגד מנהל הביטחון של לשכות האוכלוסין וההגירה, הממונה על מינהל הדיור, מנכ"ל שירות התעסוקה ומנכ"ל אגף לשכות רשות האוכלוסין וההגירה. ביקשנו את זה בצורה מפורשת, תפרידו את ה - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אני מחפש עכשיו לדעת, אני מבקש לדעת האם, כי פה היו גורמים פנימיים של המשרד. האם ביקשתם דיון, האם ביקשתם אישור של המשטרה לפתיחת הדלת הנוספת לפחות בחלק מהשבוע. האם ביקשתם את זה? כשאתם אומרים זה מותנה במשטרה, אולי זה גם מותנה בכיבוי אש, אני לא יודע. אנחנו לא מקבלים תשובה, אני מבין שהתשובה היא שלא ביקשתם אפילו דיון כזה. אם זו התשובה והיום יום שלישי בשבוע, אני מבקש גבירתי המנהלת, גברת ויס, תבקשו היום או מחר דיון כזה או תבקשו את האישור. אני לא יודע מה תהיה התשובה, אבל כשלא שואלים ולא מבקשים אותה, אז היא לא תהיה חיובית. זו כימיה, לא צריך הרבה. כן אדוני.
ערן הראל
ברשותך אדוני היושב ראש, אם אנחנו מבינים נכון אתם מדברים על היציאה. מבחינת הוויסות של האנשים, ברגע שנאפשר יציאה ממקומות אחרים זה אומר שלא נאפשר כניסה. מהבדיקות שאנחנו ערכנו זה רק יחמיר את המצב, כי כרגע מה שאתם מדברים עליו זו הנקודה ממנה יוצאים האנשים, אם הבנתי נכון על מה אתם מדברים.
עביר ג'ובראן דכוור
זו אופציה, ויש גם כניסה נוספת ליד המאבטחים. אפשר לחשוב על להפריד את הכניסות, איך תעשו את זה זה כבר עניינכם, אבל הדבר אפשרי. המבנה הזה הוקם במיוחד לאוכלוסייה הפלשתינית בירושלים כדי לשרת אותם. היה צריך לחשוב על הכל ואם לא חשבו על הכל, צריך לחשוב עכשיו איך עושים את זה, גם אם זה דורש שינוי. אבל התשובה הזאת שמטעמי תכנון ואישורים שאנחנו כל הזמן מקבלים אותה, אי אפשר לעשות את זה, זה לא מקובל.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב. אנחנו מבקשים עוד נציגים של ארגונים נוספים. בבקשה.
חיה הורוביץ
אני עורכת דין במשרד לוסטיגמן בלנק, הייתי אתמול בלשכה עם לקוח שלנו שהוזמן לשעה 9:000 לשימוע בוואדי ג'וז. רציתי לחדד את העניין. יש ארבעה תורים להיכנס ללשכה הזאת, תור אחד שמתחיל בחוץ, הוא התחיל בחניה, הגענו ב-7:45 בבוקר והוזמנו לשעה 9:00. הגענו, עברנו את הקרוסלה, אני באופן אישי נכלאתי בתוך הקרוסלה, יש לי צילום של זה. נעמדתי בתוך הקרוסלה כשנשים עומדות מאחורי ומלפני ואני בתוך הקרוסלה. עמדתי בתור הזה שעה עד שהגעתי לשומרים ואז עברתי לרחבה שבכניסה, מה שאמרת שצריך לקרות. ברחבה הזאת יש תור נוסף עם מאבטח שלא בודק את תעודת הזהות שלי, לא בודק שום דבר, אלא מווסת את הכניסה. בתור הזה עמדתי חצי שעה ואז נכנסים לתור נוסף לקבל את המספר שצריך בשביל התור ואז את התור הנוסף לעד שהמספר מגיע. במשך שעה וחצי עמדתי ועברתי מתור לתור, בשדה התעופה אני עומדת בפחות תורים. גם במשך פחות זמן וגם פחות תורים.

עניין נוסף שרציתי לחדד זה עניין התורים. פניתי בחודש שעבר ללשכה לקבל תור לבקשה להתאזרחות למשפחה שאנחנו מייצגים והציעו לי תור בינואר 2020. הזדעזעתי. בפברואר 2018 קיבלתי תור לינואר 2020.
היו"ר זאב בנימין בגין
הלוואי שהייתי מקבל תור כזה כי זו סגולה לאריכות ימים. לכם לא חשוב, אבל לאדם כמוני גם 2022 זה טוב. חברים, אני קיבלתי עכשיו ויזה חדשה פג תוקף ב-2024. לא ברור לי פג תוקף של מי יקדם. אבל בסדר.
חיה הורוביץ
הפקיד הציע לי הצעה מאוד מעניינת והוא הציע לי להפריד בין בני המשפחה. זו משפחה שלמה שרוצה להגיש בקשה לאזרחות כשחלק מהילדים הם קטינים אבל עד 2020 הם יהיו בגירים אז בעצם אפשר להפריד בין אלה שהיום קטינים. כך קיבלתי תורים ליולי 2019. כי בעצם הוא הפריד בין בני המשפחה ויכל להכניס אחד-אחד.

דבר נוסף שמאוד חשוב לי להדגיש זה שיש גם בירושלים המזרחית אזרחים ואותם אזרחים לא יכולים גם הם ללכת ללשכות אחרות, כשאני יכולה ללכת להוציא דרכון בכל לשכה אחרת בארץ.
חגית ויס
לא נכון.
חיה הורוביץ
כן. אני יכולה.
אוסאמה סעדי
זה ניסיון של האנשים.
חיה הורוביץ
אני בהחלט בהחלט יכולה, אני עשיתי את זה, העובדים האחרים במשרד שלי עשו את זה.
חגית ויס
כל אזרח מזרח ירושלמי יכול לקבל שירות - - -
חיה הורוביץ
אז יש לי לקוח שהלך ללשכה בהר חומה ואמרו לו שאין אפשרות והוא אזרח מזה שנים, הוא אזרח משנות התשעים, לא משהו חדש, לא משהו בבדיקה, והוא לא יכל ללכת ללשכה שם. הם הפנו אותו חזרה לוואדי ג'וז. הוא פנה אלי, אין תורים בוואדי ג'וז.
חגית ויס
צריך לבדוק את זה נקודתית.
חיה הורוביץ
זה לא נקודתי, זה חוזר על עצמו.
קריאה
אתמול סיפרו לי אותו דבר, אזרח שהוא אזרח כבר משנות התשעים, מזרח ירושלמי, הוא פנה לשלומציון וגם בשלומציון אמרו לו שהוא לא יכול לקבל שם שירות.
חגית ויס
להנפיק דרכון?
קריאה
לקבל שירות. הוא פלשתיני, הוא צריך ללכת לשם - - -
חגית ויס
אם הוא בא להגיש בקשה לאיחוד משפחות.
חיה הורוביץ
הוא לא הגיש בקשה. לקוח שלי בא להוציא דרכון.

(היו"ר אחמד טיבי)
היו"ר אחמד טיבי
אחד אחד בבקשה. השלמת את הדברים שלך? אוקיי. מי עוד ביקש רשות דיבור?
רונית סלע
אני מהאגודה לזכויות האזרח. קודם כל אני דווקא אשמח לקבל התייחסות לנקודה האחרונה, למיטב הבנתכם התקנות מאפשרות לאנשים לקבל שירות בכל לשכה ברגע שהם אזרחים?
חגית ויס
תלוי איזה שירות. עוד פעם, אם הוא בא לבקש דרכון ישראלי כמו שציינה הגברת הורוביץ הוא היה אמור לקבל שירות. צריך לבדוק את זה נקודתית.
רונית סלע
ושירות של להחליף תעודת זהות, לחדש תעודת זהות?
חגית ויס
גם.
רונית סלע
אז איזה שירות הוא לא יכול לקבל כאזרח?
חגית ויס
אם הוא רוצה להגיש בקשה למעמד או איחוד משפחות או משהו כזה.
רונית סלע
לא, אנחנו מדברים על משפחה סטנדרטית. אבל זה חוזר על עצמו. כולנו יודעות שהם לא מקבלים שירות.
חגית ויס
אז צריך לבדוק את זה נקודתית.
רונית סלע
כיון שזו מדיניות ולא נקודתי, אפשר לטפל בזה?
נאיף הינו
תעבירי לנו אנחנו נטפל בזה.
רונית סלע
ולהוציא הנחיות בכל הלשכות.
אוסאמה סעדי
ולהחיל את ההנחיות.

(היו"ר זאב בנימין בגין)
היו"ר זאב בנימין בגין
מה הפסדתי?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
רונית שואלת מה מבחינה חוקית אזרח שבא לכל לשכה, במערב או במזרח, יכול לקבל או לא לקבל. למשל חידוש דרכון אומרת חגית שהוא יכול לקבל בכל מקום. חידוש תעודת זהות יכול לקבל בכל מקום. אבל בפרקטיקה זה לא קורה. נכון?
רונית סלע
כן. בפרקטיקה אומרים להם "תלכו לוואדי ג'וז".
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מחזירים אותם לוואדי ג'וז. לפי מספר תעודת זהות.
חגית ויס
רבותיי, בפרקטיקה זה קורה כי אנחנו מדי יום מתייעצים כל היום עם לשכות אחרות לגבי אזרחים שמקבלים שירותים בלשכות אחרות. יכול להיות שיש מקרים ספציפיים שמתעוררות בעיות או שפקיד קיבל החלטה אחרת.
היו"ר זאב בנימין בגין
למה?
חגית ויס
אני מוכנה לבדוק את זה. תעבירו לי.
נאיף הינו
אנחנו נבדוק, נקבל את הנתונים ונבדוק, מקסימום נחדד את ההנחיות.
היו"ר זאב בנימין בגין
אני אשאל, האם הועלתה כאן שאלה הנוגעת לאנשים מסוימים שביקשו בקשות מסוימות או אתם מתרשמים שהתופעה היא רחבה?
רונית סלע
מהשיחות שלנו - - -
חיה הורוביץ
לי יש כמה מקרים כאלה. שלא קיבלו שירות, אזרחים תושבי ירושלים המזרחית לא קיבלו שירות בלשכות אחרות. יש לי אחד שניסה פעמיים בהר חומה ואחד אחר שניסה במבשרת.
היו"ר זאב בנימין בגין
את תוכלי לעשות בבקשה שני דברים, או דבר אחד עם שני עותקים, תשלחי בבקשה את הפירוט של המקרים האלה ללשכה, אבל גם עם העתק לוועדה. בסדר? אנחנו נדע לעבור על זה. מבחינה חוקית עדיין לא הבנתי, אוסאמה אתה עורך דין, אחמד, אני אפילו לא גניקולוג אז אני לא מתמצא. אבל אני שואל, על פי מה שלמדתי פעם, ההבדל היחיד בין אזרח לבין תושב הוא בזכותו של האזרח שאין לתושב לבחור את נציגיו לכנסת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הוא לא יכול להיות נשיא מדינה.
היו"ר זאב בנימין בגין
יכול להיות שיש אולי עוד זכות אחת או שתיים. אבל לגבי קבלת שירותים, לא ידוע לי שיש הבדל בחוק בין אנשים מן המעמד הראשון למעמד השני, כמו שאין הבדל בין תושבים עם ויזה מסוג ב1 ו-ג2 לעניין קבלת שירות. אתם יכולים להשיב על זה, למה אנחנו בכלל מבדילים לעניין זה בין אזרחים לבין תושבים, גם אומרים אפילו אזרחים לא יכולים לקבל את השירות, אבל מלכתחילה איזה יסוד חוקי יש להבדיל בין המקרים האלה?
חגית ויס
החלוקה של הלשכות מבחינת קבלת השירות היא בעיקרה גיאוגרפית וכמו שיש סניפי בנק או קופות חולים ואדם הולך בדרך כלל לקבל שירות ברשות שנמצאת באזור מגוריו.
היו"ר זאב בנימין בגין
בדרך כלל. אבל הוא יכול לקבל גם במקום אחר.
חגית ויס
במזרח ירושלים ישנה בעיה של עומס והפתרון הוא לא לשלוח את תושבי מזרח ירושלים ללשכות אחרות אלא למצוא פתרון לתושבי מזרח ירושלים.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל בינתיים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
עד שיימצא הפתרון. לחלק מהאנשים להגיע לאבו גוש זה יותר קרוב.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל למה לאבו גוש, שיגיע לכפר סבא, לתל אביב.
רונית סלע
אבל במערב העיר יש לשכות נוספות.
חגית ויס
גם הלשכה במערב העיר היא עמוסה, לכל הדעות. אין שום הצדקה להעמיס את תושבי מזרח ירושלים על לשכת ירושלים כשצריך לתת מענה. זה לא יפתור את הבעיה.
היו"ר זאב בנימין בגין
גבירתי, כשהתורים הם לחצי שנה, אדם יותר כדאי לו לנסוע למטולה. הוא ייסע ברכבת לנהריה, יגיע למטולה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ובטוח שיהיה לו שם שירותים וכוס קפה. וחיוך.
היו"ר זאב בנימין בגין
יש מניעה כזאת?
חגית ויס
אין מניעה עקרונית אבל - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
עזבי מניעה עקרונית, הוא לא יקבל דרכון באופן עקרוני.
חגית ויס
מבחינת קבלת דרכון אין שום בעיה, אבל כפי שציין הסמנכ"ל קודם, הוא דיבר על מיומנות של עובדים ועל שפה ערבית. זה חלק מהבעיה. זה לשלוח תושבים של מזרח ירושלים - - -
אוסאמה סעדי
יש בצפון, בעכו.
חגית ויס
- - - מזרח ירושלים לעכו?
עביר ג'ובראן דכוור
האפליקציה של מיי ויזיט לא נגישה בערבית וגם אתר האינטרנט שמפנה לטופס מכוון להזמנת תורים, מי שרוצה לחדש את היתרי השהיה, מחלקת אשרות, לא זמין בערבית. אז הבעיה היא בעיה.
היו"ר זאב בנימין בגין
אנחנו נבקש, גם לעניין זה אבל קודם כל לעניין זה דיון, לא ברמת ירושלים, אלא דיון בהנהלת מרשם האוכלוסין כדי לראות האם ניתן ולמה לא ניתן אם לא ניתן, לפזר את התורים האלה על פני כל הארץ. לו היה לי תור ל-2019 הייתי מגיע לכל מקום. ייקח לי עוד שלושה ימים, ארבעה ימים, שבועיים. ולא חצי שנה. לא סביר. אנחנו נבקש שיתקיים דיון. בסיכום, לא אני, יו"ר בסמכותו הרשמית ישלח את המכתבים ואת הפניות הרצויות. יש לכם עוד הערות?
רונית סלע
עוד לא התחלתי.
היו"ר זאב בנימין בגין
מצאתי אותך באמצע הדיבורים. כן. בבקשה תתחילי כי אנחנו רוצים להתקרב לסיום הישיבה.
רונית סלע
קודם כל רק לדייק את הדבר שנאמר עכשיו, החלוקה היא לא בדיוק גיאוגרפית. יהודים שחיים בסילואן או בג'בל מוכבר בוודאי שיקבלו את השירות שלהם במערב העיר, בלשכה למשל בשלומציון ואזרחים ערבים שחיים באותן שכונות כמו שאמרתי, לא מקבלים את השירות. אז זה גיאוגרפי ודמוגרפי כפול, זה לאר ק עניין גיאוגרפי. רק להעמיד את הדברים על דיוקם.

יש לי שלוש הערות. אחת – נאמר כבר הרבה על הקיבולת של וואדי ג'וז וזה גם היה הלב של הדיון היום, כמה הלשכה יכולה לקבל. להבנתי יש שם משרדים שאחת מיחידות המשטרה משתמשת בהם, אני לא מכירה לפרטים לא איזו יחידה זו ולא איזו כניסה הם משתמשים ולא איזו חניון הם משתמשים אבל אני מעלה את זה כסוגיה של איזה ספייס הם משתמשים ואיזה כניסות הם משתמשים ולמה יש משטרה. הופתעתי גם שאמרתם שאתם צריכים לקבל על הכל אישור של המשטרה. מהידוע לי, ואולי אני לא מבינה מספיק, אבל אם יש משרד ממשלתי, למשרד הבריאות יש לשכה שהוא מפעיל, אז יש מאבטחים של משרד הבריאות. העניין של איסור משטרתי להצבת מגנומטר.
ערן הראל
ברגע שמדובר בקריה ממשלתית מי שמתכלל את זה הוא אגף הביטחון במשרד האוצר, ההנחיות יוצאות מאתנו, זה הופך להיות מבנה רב דיירים ואז עם כל הכבוד שיש לנו למשרדי הממשלה אנחנו צריכים לאזן בין שלושה, לכן אנחנו מחליטים.
רונית סלע
אז זה לא המשטרה אלא הדיור הממשלתי?
ערן הראל
הגורם המנחה זה משטרת ישראל, לא משנה אם זה קב"ט משרד הבריאות, קב"ט משרד התחבורה או כל קב"ט אחר. גם כשאנחנו מתכללים אירוע כזה בקריה ממשלתית, וזו קריה ממשלתית לכל דבר ועניין, גורמי האוצר, הקב"ט של משרד האוצר מקבל הנחיות ממשטרת ישראל, היא הגורם המנחה ואנחנו פועלים על פי ההנחיות.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב. יש לך עוד הצעות?
רונית סלע
אחת לעניין ההבטחות ללשכות נוספות. אני מאוד אברך על זה אם זה ייצא לפועל, אבל אני בכל זאת רוצה לתת קצת הקשר. ב-2005 כשהוקמה החומה בירושלים, יש החלטת ממשלה שיוקמו לשכות של משרד הפנים וגם של עוד כמה גופים גם במחסום של קלנדיה וגם במחסום של מחנה הפליטים שועפאת. במחסום של קלנדיה הוקם מתחם ממשלתי. פעלה בו לשכה במשך כמה שנים, הפסיקה לפעול בינואר 2013 ולא חודשה הפעילות שם. אני מכירה את המתחם, יש שם חדר פנוי.
היו"ר זאב בנימין בגין
אתם מכירים את הסוגיה הזאת?
חגית ויס
כן.
היו"ר זאב בנימין בגין
תשובתכם?
חגית ויס
הפעלנו במינהלת בקלנדיה שתי עמדות שירות. העמדות האלה כמעט ולא היו פעילות, אנשים לא היו מגיעים לקבל שם שירות מחשש שלהם שיסמנו אותם כמי שמתגורר בצד המזרחי של הגדר.
היו"ר זאב בנימין בגין
מי יסמן אותם, לא הבנתי.
חגית ויס
זה היה הלך הרוח של התושבים.
היו"ר זאב בנימין בגין
שמי יסמן אותם, מה הייתה הבעיה?
חגית ויס
שהרשויות יסמנו אותם כמי שלא מתגורר ב- - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אה, מבחינת הביטוח הלאומי.
חגית ויס
כן. ומה שקרה בפועל זה שהיינו שולחים לשם פעמיים בשבוע שני פקידים כדי לתת שירותים ובקושי היו מגיעים לשם לקוחות לקבל שירות. הרעיון היום להפעיל מחדש את העמדות הוא לא ייתן מענה אמיתי לבעיה. זה לא נכון. גם תוספת לסוגיה הזאת, זה שאם היינו רוצים לעודד תושבים של מזרח ירושלים להגיע לקבל שירות בשתי העמדות האלה זה גם בעייתי כי אז אתה מאלץ את התושבים לעבור אל מחוץ לגדר, וכדי להיכנס למינהלת הם צריכים לעבור את המחסום של קלנדיה. אין שום טעם להטריח את התושבים כשמדובר בסך הכל בשתי עמדות שזה ממש לא פתרון.
חיה הורוביץ
אבל הייתה גם לשכה בבית חנינא שעבדה לזמן קצר.
חגית ויס
הלשכה בבית חנינא הוקמה במסגרת הפרויקט המשותף שלנו עם עירית ירושלים לעדכן כתובות לתושבי מזרח ירושלים. העמדה הזאת היא לא עמדה ביומטרית, היא עמדה לשירות מהיר שנתנה מענה מאוד טוב לתושבים.
חיה הורוביץ
ונניח הנפקה של תעודות לידה, שינוי כתובת.
היו"ר זאב בנימין בגין
אבל מה קרה איתה?
חגית ויס
המתנ"ס מאוד קטן שם והוא לא מאפשר לנו להקים חדר, אין מקום מספיק גדול כדי להקים עמדות ביומטריות רק עבורנו. אם המתנ"ס היה יכול למצוא לנו מקום ראוי היינו בשמחה רבה פותחים שם עמדות.
היו"ר זאב בנימין בגין
כל השירותים דורשים שירותים ביומטריים היום?
חגית ויס
כן.
היו"ר זאב בנימין בגין
הכל.
חיה הורוביץ
תעודות לידה לא.
חגית ויס
תעודות לידה, אני רוצה לציין שכל שירות מהיר כמו תעודות לידה לא צריך להזמין תור כדי להגיע ללשכה.
חיה הורוביץ
אבל עצם הגשה של בקשה לרישום ילדים שכמעט כל תושב מזרח ירושלים צריך ממש ללכת פיזית ללשכה, אפשר היה לעשות את זה בבית חנינא.
חגית ויס
אפשר לשלוח גם בדואר בקשה לרישום ילדים.
היו"ר זאב בנימין בגין
גבירתי, רציתי להגיד "לאור מה שאנחנו שומעים", אבל זה לחושך מה שאנחנו שומעים, כל הקלה שאתם יכולים לבצע, שאתם יכולים להביא לטובת שיפור המצב, גם קטנה, יש שירות שאיננו קשור בביומטריה שניתן לתת אותו לדוגמה בבית חנינא, תנו אותו בבית חנינא בחדר קטן. אבל זו לא נראית לי תשובה מצטיינת.
חגית ויס
התושבים רוצים תעודות זהות ביומטריות. זה השירות שאנשים מבקשים.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, עכשיו דיברנו על דוגמאות - - -
חגית ויס
את השירותים המהירים האלה אפשר באינטרנט, בדואר, אפשר בכל אמצעי היום לקבל גם לבוא ללשכה ולקבל, גם יש לנו עמדות בעירית ירושלים. יש עובדי עירייה שנותנים שירותים מהירים לתושבים בעירית ירושלים.
חיה הורוביץ
וגם מקבלים מסמכי מרכז חיים, לשינוי כתובת?
חגית ויס
לא, הם נותנים שירותים, מנפיקים ספחים ותעודות לידה, כאלה דברים מהירים. אז גם אפשר להיעזר בהם.
היו"ר זאב בנימין בגין
אז כדאי ליידע בזאת את הציבור. טוב, חברים, הערה אחרונה. אנחנו כבר אחרי 10:30.
רונית סלע
אני מודה לך על הזמן. בכל זאת ביחס לקלנדיה כי דיברנו על זה, אני בטוחה שכמו שחברי הכנסת ציינו, אנשים היום יהיו מוכנים לנסוע לאבו גוש בקלות ולדעתי גם לחיפה בשביל לקבל את השירות, אפילו לעכו. אז להגיד שהם לא יהיו מוכנים לבוא לקלנדיה זו בעיני לא תשובה קבילה.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, זה סיבות אחרות שם. אני חושב שבמקרה זה, בסיבות שצוינו זה לא בדיוק אותו דבר.
רונית סלע
אני רוצה לדייק מכיוון שאני מכירה את הנושא מקרוב ולפרטיו. 1. הבידוק בקלנדיה שונה מאז שפעלה בו הלשכה שהייתה כאמור פעילה רק עד ינואר 2013, הוא שונה והיום זה הרבה פחות סיפור להיכנס ולצאת. שנית, אני מכירה את החשש. החשש של תושבים שחיים מעבר לחומה לבוא לקבל שם שירות שיסמנו אותם. אבל היום תושב של ראס אל עמוד שמשתגע מזה שקבעו לו תור ל-2020 בהחלט ישקול לחיוב ללכת לשם ולקבל. אבל כאמור מאז 2013 אין. אנחנו בשעתו שאלנו על זה ונאמר לנו שבקרוב יש תכנית לפתוח מחדש. מאז הבקרוב הזה עברו כמה שנים. עכשיו קיבלנו בקיץ מכתב שבקרוב ייפתח במחנה הפליטים שועפאת. אני לא יודעת האם זה יקרה או לא. ובקרוב בצור באהר. אני מאוד אשמח לראות את הלשכות האלה נפתחות, אבל כאמור אנחנו עוקבים כמה שנים והן לא נפתחות.

הערה אחרונה ואני אגיד את זה במשפט ואני מניחה לפתחכם כחברי כנסת, אחד הדברים שצריך לחזור שוב ושוב ושוב לקבל שירות כתושב בשונה מאזרח, זה באמת כללים, תקנות, מדיניות ונהלים. נתנו פה את הדוגמה של לסה פאסה שזה באמת קפיצה קוואנטית כמעט להפוך את זה עכשיו לחמש שנים, זה מאוד משמעותי, ויש עוד המון דברים- - -
חגית ויס
הפכנו את זה לחמש שנים.
רונית סלע
כן, אני אומרת, אני מברכת על כך, אבל אני אומרת שבוודאי יהיו עוד המון רעיונות על איך לשפר ולשנות הן את התקנות והן את המדיניות שתצריך את זה שבמקום ש-7,000 אנשים יצטרכו לבוא, יצטרכו לבוא חצי מזה.
היו"ר זאב בנימין בגין
טוב. לסיכום. בבקשה.
אשרת מימון
אני מעמותת עיר עמים. אני רק מבקשת, אני מקווה שאדוני יציע פגישה למעקב לעוד חודש נגיד, אז אם אפשר להזמין את נציגי העיריה שחסרים פה מאוד, בוודאי לאור המחסור הנטען בבניינים, כשאני יכולה להצביע על כמה בניינים למשל בשיח ג'ארח שנמסרו לישיבה, שאפשר היה להשתמש בהם אחרת.
היו"ר זאב בנימין בגין
לא, זה אני מציע - - - יכול להיות, בסדר- - -
אשרת מימון
אדוני, הציגו נציגי הממשלה את הבעייתיות מול עירית ירושלים. אז אני מבקשת אם אפשר לדיון הבא שיוזמנו.
היו"ר זאב בנימין בגין
יכולים להיות כל מיני שימושים, בסדר.
אשרת מימון
אפשר שיוזמנו נציגי העיריה לדיון?
היו"ר זאב בנימין בגין
כן. בסדר. אני אסכם. תודה. אנחנו מתקרבים לסיכום ולסיום.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה עוד משהו.
היו"ר זאב בנימין בגין
חבר הכנסת ג'בארין בבקשה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בעיקר לנציגי משרד הפנים. זו השנה השנייה שבה שר הפנים לישיבה על התקציב, ואנחנו שלושתנו שיושבים כאן מעלים את הסוגיה הזאת והשר אומר במפורש - - -
היו"ר זאב בנימין בגין
אנחנו פה ארבעה, שיהיה ברור מי הם השלושה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שלושה פלוס הרביעי.
היו"ר זאב בנימין בגין
שלושה, חבר הכנסת טיבי וחבר הכנסת לשעבר ולעתיד אוסאמה סעדי וחבר הכנסת יוסף ג'בארין, אלה השלושה. כן.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
השר אומר במפורש שהוא מודע לבעיה הזאת וזה מצב בלתי מתקבל על הדעת. אני משתמש במילים שהוא אמר לפני שבועיים בדיון בוועדת הפנים.
היו"ר זאב בנימין בגין
מה אתה רוצה מהם. אנחנו נחזור אליו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
והוא מדבר על פתיחת שתי לשכות.
היו"ר זאב בנימין בגין
יוסף, נחזור אליו ארבעה. מה אכפת לך.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מדברים על צור באהר ועל שועפאת, ועכשיו גם יש בג"צ תלוי ועומד.
היו"ר זאב בנימין בגין
כל הזמן יש בג"צ תלוי ועומד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
היו שלושה בג"צים עד עכשיו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אם לא הולכים לבחירות אדוני היושב ראש, לדעתי בלי שנקבע ישיבת המשך, לא נתקדם.
היו"ר זאב בנימין בגין
תודה רבה. אני אסכם כך, לגבי הנציגים של העמותות והאגודות, הצעתי היא שתעלו על הכתב, יש לכם הצעות ורעיונות ולא היה סיפק בידכם לפרוש את כולן, תעלו אותן על הכתב, תשלחו אותן בבקשה למזכירות הוועדה ואפשר יהיה באופן מרוכז או לבקש שידונו בהן או מיד לשלוח במכתב או שאני אציע ליושב ראש הוועדה חבר הכנסת יואב קיש לכנס דיון נוסף, אם נוכל בלחץ האירועים שאנחנו עוד לא יודעים את טיבם. לישיבה הזאת אני אציע להזמין גורמים לא רק נוספים, אלא ברמת הפקידות וברמה המיניסטריאלית הגבוהה יותר כי ייתכן שיש כאן סוגיות שהן אינן קשורות ולא נכון להטיל אותן על האנשים בשטח, המנהלת ועל נאיף. יכול להית שיש, ונבקש מהם את התשובות הנאותות וכמובן נשלח את סדר היום מראש כך שיוכלו להתכונן ולהביא איתם תשובות.

לא לכולם, אבל לגבי. חצי שנה עוברת מאוד מהר. זו אחת מתכונותיה של חצי שנה. גם של שנה. אנשי צעירים חושבים ששנה לוקחת שנתיים עד שהיא עוברת, אנשים בגילנו מבינים שזה עובר מהר. אין הרבה זמן לא לישיבות ולא להוצאת מכרזים ולא לפעולה ממשית. לכן נדרשת זריקת מרץ יותר נמרצת מאשר אנחנו ראינו עד עכשיו מפני שהפתרונות כאן או חלקם מסתמנים, אבל אי אפשר שזה יהיה כמו אופק שאנחנו נתקרב אליו והוא יתרחק מאתנו, ועוד פעם אנחנו נתקרב אליו ויאמרו "עוד מעט". חברים, מדובר באנשים. אני לא צריך להסביר להם את זה, אבל לומר או לתת לנו את התחושה שזו כמעט גזירת שמיים שכך אנשים ימתינו בתור ויקבלו תורים לעוד שנתיים, הוצעו כאן הצעות אחדות, פתרונות אחדים, אני מבקש שבהם תדונו באופן מיידי או אצלכם ואם צריך להפנות לרמת הפקידות ולרמה המיניסטריאלית הגבוהה או לשכת השר תעשו זאת מיד, היום יום שלישי, יש לנו עוד שני ימי עבודה השבוע.

אני אינני מוסמך לכנס ישיבות, יש פרוטוקול ואנחנו כמובן נמסור את עיקרי הדברים ליושב ראש הוועדה. יש לנו עכשיו פגרה אבל זה לא בלתי אפשרי לכנס ישיבה חשובה כזאת גם בפגרה, אבל עלא ראסי, רק לדבר איתו. איך שהוא יחליט, בהתאם ללוח הזמנים של הוועדה. אני מודה לכם על הדיון, אני מודה גם לכם נציגי הממשלה, אני מבין שרצון טוב יש ולא כל הפתרונות בידיכם, אבל מה שאתם יכולים לעשות אתם צריכים לעשות ומיד. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים