ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/03/2018

בחינת הליכי גיוס לוחמי אש לרשות הארצית לכבאות והצלה

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-04-08OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 25

מישיבת ועדת המשנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה

לשירותי כבאות והצלה

יום רביעי, ה' בניסן התשע"ח (21 במרץ 2018), שעה 12:00
סדר היום
בחינת הליכי גיוס לוחמי אש לרשות הארצית לכבאות והצלה.
נכחו
חברי הוועדה: נאוה בוקר – היו"ר
מוזמנים
מזכיר יד לבנים, מרכז המגזר הערבי-בדואי, משרד ראש הממשלה - מוחמד כעביה

ראש אגף מינהל ומשאבי אנוש כב"ה, המשרד לביטחון הפנים - טפסר שיקו בר דב

יועצת חיצונית, אר"א יועצים, המשרד לביטחון פנים - עדי שחר כהן

מנהלת תחום אבחון, אגף הבחינות והמכרזים, נציבות שירות המדינה - סיגל שקולניק

נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים - חיים פתיחי

סגן מנהל מחוז ירושלים תחום מעסיקים, שירות התעסוקה - יוסי ישראלי

יושב-ראש, ארגון הכבאים בישראל - אבי אנקורי

ועד עובדים, ארגון הכבאים בישראל - אורן אושרי

מועמד לתפקיד לוחם אש, נציבות כבאות והצלה - מאור מאיר כהן

מועמד לתפקיד לוחם אש, נציבות כבאות והצלה - חנן ביטון

מועמד לתפקיד לוחם אש, נציבות כבאות והצלה - יועד אפלפלט

מועמד לתפקיד לוחם אש בנציבות כבאות והצלה - גל משה

מועמד לתפקיד לוחם אש בנציבות כבאות והצלה - ערן שוכר

גמלאי, נציבות כבאות והצלה - גבי גניש

יושבת-ראש נעמ"ת, מרחב עמקים, מייצגת אחיין שהתמודד לתפקיד לוחם אש - אילנה פינטו

מייצג מועמדים לתפקיד לוחם אש בנציבות כבאות והצלה - ד"ר לואי זרייק

מוזמן/ת - אוסנת גונן
ייעוץ משפטי
איילת לוי נחום
מנהלת הוועדה
שוש אזולאי
רישום פרלמנטרי
טלי רם

בחינת הליכי גיוס לוחמי אש לרשות הארצית לכבאות והצלה
היו"ר נאוה בוקר
צהרים טובים לכולם. אני פותחת את הדיון בוועדת המשנה לכבאות והצלה. הדיון יעסוק היום בנושא בחינת הליכי גיוס של לוחמי האש לרשות הארצית לכבאות והצלה.

מאז הדיון הקודם קיבלנו אצלי בלשכה כל כך הרבה פניות, כמות כזאת אדירה של פניות, שפשוט לא יכולתי שלא לקבוע דיון המשך, ואני באמת מודה לכולכם שהגעתם לכאן היום. אומנם הכנסת בפגרה, אבל הדיונים בוועדת המשנה נמשכים כרגיל.

אני אתן הקדמה קטנה לנושא לשמו הגענו לכאן היום. ב-1977, ממשלת הליכוד בזמנו בראשות מנחם בגין קיבלה ירושה מהממשלה הקודמת. הירושה הזאת באמת בין היתר כללה כלכלה פרימיטיבית, מגזר ציבורי מנופח, ביורוקרטיה אינסופית וכמובן היעדר שקיפות טוטלי.

בעשרות השנים האחרונות הממשלות שלנו נאבקות בתופעה הזאת, ויש הרבה קונפליקטים באמת עם אנשי הממסד הישן, גם עם ארגוני עובדים, ויש גם התנגדות טבעית של כל ארגון לרפורמות, לחדשנות.

אני מאמינה שכולכם רואים את ההישגים גם בשטח – אם זה בכלכלה, אם זה ברמת החיים שעולה משנה לשנה – אבל רק תופעה אחת לצערי אנחנו לא מצליחים למגר, והיא היעדר השקיפות. והנושא הזה שאנחנו דנים בו היום זו דוגמה קלסית להיעדר שקיפות, ואני רוצה באמת להיות פה ברורה וחד-משמעית.

אני חושבת שמכרז שאין בו שקיפות מלאה זה מכרז שהוא לא לגיטימי, לא רק חוקית אלא גם מוסרית. וכשאני ניסיתי להבין באמת איפה נמצאת הבעיה אז הגעתי פעם אחר פעם לאותה תוצאה. בכל הפניות, בלי יוצא מן הכלל, הגענו לאותו מבוי סתום, והוא נציבות שירות המדינה, לצערנו הרב.

ואם אתם זוכרים, רק לפני כשנה ישבו נציגים מטעם נציבות שירות המדינה אצלי והבטיחו, הם הבטיחו ככה ואני אקריא לכם: שכל ההליך יתבצע במערכת ממוחשבת, שכל התנאים למכרז יהיו נגישים לציבור, שהמתגייסים יוכלו לעקוב שלב אחרי שלב מה מצבם, ואם הם נכשלו, יקבלו תשובה מפורטת מדוע ובאיזה שלב הם כשלו.

אז אתם יודעים, לפי הפניות שאני מקבלת, הדבר היחידי שבוצע זה רק להעביר את הליך הגיוס למערכת ממחושבת. שום דבר אחר מכל מה שהובטח, כנראה לא בוצע. אז זה מביא אותנו למסקנה שבמציאות, המצב שונה לחלוטין, ויתרה מכך, הוא גם הפוך ממה שהיה אמור להיות עד כה.

קו החתך, שזה תנאי שחייב להיות מפורסם לפני הגיוס, לא פורסם; תנאי המכרז לא היו ידועים לציבור; המתגייסים שנדחו לא יודעים למה הם נדחו, וכתוצאה מכך הם לא יודעים אם יש צורך בערעור, גם איש לא יודע מה הציון שדרוש כדי לעבור בכלל. מישהו עם ציון נמוך עובר, ומועמד אחר עם ציון גבוה, נכשל. הדברים האלה לא ברורים, לחלוטין לא ברורים.

אז אם כך פני הדברים אחרי שנתיים של הכנה – וזה הזמן המדויק שהיה אגב בין הגיוסים – אז אני חושבת שזאת תוצאה גרועה, תוצאה גרועה על חשבון משלם המסים.

ואני מבקשת מכם, רבותיי, הדיון היום חייב להיות אפקטיבי. אנחנו חייבים להתמקד, להבין איפה בדיוק הבעיה, ופשוט להגיע לידי פתרון כי לא ייתכן שבשנת 2018 במדינת ישראל, מאות אנשים יוצאים למכרז בתחושה וגם חשש שמשהו שם לא היה תקין או לא כחוק, אני אפילו לא יודעת איך להגדיר את זה. אני חושבת שזה פוגע במועמדים, פוגע באזרחים שלנו ובאמון שיש להם במוסדות המדינה שלנו.

אנחנו נתחיל בסקירה קצרה. נציבות שירות המדינה, תני לנו סקירה קצרה, אחרי זה נשמע את המועמדים, בעקבות הפניות שלהם, ממש חלק קטן מאוד מהפניות שקיבלתי נמצאים פה. נשמע אותם, נשמע את נציג הנציבות, ארגון העובדים, ונתקדם. אני מקווה שבאמת נסיים את הדיון הזה עם איזושהי תוצאה. אני אשמח, גברתי, אם תציגי את שמך ואת תפקידך. תודה.
סיגל שקולניק
סיגל שקולניק, מנהלת את תחום האבחון באגף הבחינות והמכרזים בנציבות. המצגת שהוכנה, הוכנה על-ידי רשות הכבאות, ואם באמת רוצים איזשהו פתיח ליישור קו אז אולי עדיף שנראה את המצגת שלהם ואחר כך אני אענה לכל הדברים שאמרת.
היו"ר נאוה בוקר
זה בסדר גמור מבחינתי. טפסר שיקו בר דב, קודם כול לפני שאתה מתחיל לדבר, מגיע לך ברכות על התפקיד החדש כמפקד מחוז איו"ש, אז שאפו ושיהיה בהצלחה רבה בהמשך הדרך.
טפסר שיקו בר דב
תודה רבה.
היו"ר נאוה בוקר
עדיין, היום אתה כאן בתפקידך כראש אגף מינהל ומשאבי אנוש. בבקשה.
טפסר שיקו בר דב
את המכרז הזה אנחנו תכננו הרבה זמן ואנחנו נציג מה הקריטריונים לתהליך יום ההתאמה. התהליך מורכב בעצם משלושה שלבים עיקריים. שלב ראשון היה יום הגיבוש, שעשינו את כל התהליכים של כושר, עבודת צוות, כל התהליכים הראשוניים; השלב השני היה מכון ההשמה; ושלב שלישי זה ועדות הבוחנים.
אילנה פינטו
מה עם ועדות בריאות?
טפסר שיקו בר דב
בין לבין יש ועדות בריאות. את צודקת מאה אחוז.
עדי שחר כהן
במקביל.
טפסר שיקו בר דב
במקביל, הם עושים ועדות בריאות. אנחנו בוחנים במכון ההשמה שלושה תחומים עיקריים, שהם נגזרו מתפקידו ומעיסוקו של לוחם האש, שהוא יידרש להם בעתיד – נושא של אישיות, דגש על היבטים של חוסן נפשי, בגרות, בשלות, יכולת תפקוד ועבודה בתנאי לחץ, יכולת הכלת עמימות. כל לוחם אש שמגיע לאירוע – האנשים המקצועיים יודעים את זה – הוא מגיע למצב עמום, הוא לא יודע איך העסק מתפתח והוא צריך לעבור את התהליכים האלה, לקבל החלטות בלחץ. כל הנושא של ביצוע תעסוקתי, מוטיבציה של המועמדים לתפקיד, סגנון העבודה שלהם, שאיפות תעסוקתיות. הנושא השלישי הוא נושא שהוא מאוד מאוד חשוב לנו, זה כל הנושא הקוגניטיבי, זאת אומרת אנחנו לא מחפשים רק לוחם אש שיהיה חזק, בריון, רץ מהר, אלא חשוב שיהיה לו גם בראש שכל כי הוא צריך לתכנן את האוויר שלו, את האמצעים, כל היכולת לראות אירוע, להסיק מסקנות ולקבל החלטות, לאלתר, תושייה, כל התהליכים האלה.

מכוני ההשמה, יש להם את המבחנים המקצועיים שמאפשרים להם את התהליך. אם בגיוס הקודם עשינו תהליך ראשון שהיה תהליך של סימולציה, ואז מי שלא עובר את הסימולציה היינו מנפים את האנשים, הפעם לא עשינו את זה. אמרנו, בן אדם בא ליום גיבוש, עושה יום מלא, עובר את כל התהליכים, זה מציג בעצם מה התהליכים שהוא עושה. בודקים אותו בחשיבה כמותית, בודקים איך הוא יודע לעשות חשבון, לתכנן את הדברים, כמה מים יש לו לעשות את כל התהליכים האלה, עוצמות, לחצים, כל הדברים האלה. ברגע שהוא ידע לחשב את הכמויות, כשהוא בא לקורסים הוא יוכל ללמוד את הטכניקות. בודקים אותו בצד הטכני, כל התהליכים הטכניים שהוא נדרש מבחינת פעילות.

יכולת למידה – אנשים שבאים, רובם לא היו כבאים. חלקם באים מחיל האוויר והיו כבאים אבל רובם באים כלוחמים או בתפקידים כאלה, אז לראות איך הם יכולים ללמוד דברים חדשים, להסיק, ללמוד, להתפתח. וכמובן, חשיבות של כשירות, חשיבה וידע, כאשר לכל דבר כזה נתנו תנאי סף וציונים.

לדוגמה, ציון הסף לחשיבה כמותית הוא ציון 4 מ-9, ולהעדפה מתקנת, מי שזכאי לה על-פי החוקים, הורדנו את זה ל-3. ככה קבענו את כל הקריטריונים, הם מופיעים כאן. אלה הקריטריונים שקבענו, ואז, כאשר עשינו את כל הציונים האלה – מופיעים כאן כל התהליכים האלה - - -
אילנה פינטו
מתי קבעתם?
טפסר שיקו בר דב
כל התהליכים התבצעו לפני, זאת אומרת עשינו עבודה, יש לנו חוברת מוכנה עם כל הכללים האלה קיימים, אושרו על-ידי נציבות שירות המדינה לפני שיצאנו למכרז, וזה מה שעבר למכוני ההשמה. כל הכללים האלה מופיעים בחוברת שלנו, מוסדרים. ואני שם פה דגש – שום ציון לא עלה, רק הורדנו – שיהיה ברור.
גבי גניש
שיקו, כל מה שאתה אומר זה חוץ מתנאי הסף שדובר במכרז.
טפסר שיקו בר דב
כן.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, אל תפריעו לו.
גבי גניש
זה לא עלה בכלל.
קריאה
בגרות.
טפסר שיקו בר דב
בגרות לא. לגבי בגרות, שקלנו בתחילת הדרך להגדיר את זה כתנאי סף. לפני שיצאנו החלטנו שזה יהיה העדפה, נתנו לזה רק שלוש נקודות בכניסה, אבל כל מי שעם בגרות – ואמרתי את זה גם בישיבה הקודמת – גם כל מי שעבר זה חצי-חצי. לאלמנט של הבגרות לא הייתה פה שום משמעות שעל-פיה דחינו מישהו.
גבי גניש
זאת אומרת שלא היה תנאי סף לקבלה.
טפסר שיקו בר דב
זו רק הייתה העדפה, לא היה תנאי סף.
עדי שחר כהן
לא בשלב הזה.
גבי גניש
אוקיי. העדפה זה משהו אחר ותנאי סף זה משהו אחר.
אבי אנקורי
שיקו, בטבלה האחרונה שקמה, משום מה שם יש כל מיני דברים שכן מעידים על בגרות או לא בגרות. אבל עוד דבר, באותו יום בעיר הבה"דים, גם בפרסום שיצא לאזרחים בתקשורת, אף אחד לא רשם – לא לחיוב ולא לשלילה – שאם אני עובר את היום הזה, זה לא אומר שאני ממשיך הלאה.
היו"ר נאוה בוקר
למי שלא יודע, אבי אנקורי, יושב-ראש ארגון הכבאים. אני מבקשת שכל אחד יציג את שמו ותפקידו. מה שמך?
עדי שחר כהן
עדי כהן שחר, אני בניתי את תהליך המיון, מאר"א יועצים. חברת אר"א יועצים זאת חברת ייעוץ פרטית.
היו"ר נאוה בוקר
ניסיתי להבין. זו חברה פרטית?
עדי שחר כהן
זו חברה פרטית ואני בניתי את הליך המיון, את זה ואת זה של 2015.
היו"ר נאוה בוקר
אז הנו-נו-נו מגיע לכם.
טפסר שיקו בר דב
לא מגיע להם כלום. אני רוצה להגיד. עדי עובדת בחברה, מנכ"ל החברה הוא ד"ר איל אפרתי, מי שהיה ראש ממד"ה בצה"ל, זאת אומרת לקחנו חברה שמתמחה וזו המומחיות שלה.
אילנה פינטו
גם חברה יכולה לטעות ולעשות הליכים לא תקניים ולעשות עוול. זה לא אומר שאם היא חברה, היא מומחית, היא יכולה להיות - - -
היו"ר נאוה בוקר
סליחה, גברתי, אנחנו נאפשר לך לומר את דברייך. תני לו לסיים. בואו ניתן לו להשלים את דבריו.
עדי שחר כהן
בואו נתייחס מקצועית. מה שפורסם בתקשורת, באתר 102, זה כל סיפי המשנה למכרז, סיפי המשנה לשלב הסינון והגיבוש – זה זמני ריצה, מתח, מקבילים, פסילות בתחנות פרט, גם בהיבטי רוח, פקטורים – כל הדברים האלה פורסמו באתר. אלה השלבים הפיזיים של הסינון והגיבוש.

כמו שפורסם במודעה, נוּסח – תינתן עדיפות לבעלי תעודת בגרות, וכפי שסיכמנו בדיונים המקדימים בנציבות, מועמד שהיה בעל תעודת בגרות מלאה קיבל שלוש נקודות תוספת בציון המשוקלל בשלב הגיבוש בלבד. זה אומר שמרגע שעברנו את שלב הגיבוש והסינון - -
טפסר שיקו בר דב
נגמר. לא אפקטיבי.
עדי שחר כהן
- - לא חוּשב יותר שום דבר בהיבטי בגרות, וזו הייתה ההסכמה. היה דיון עם הוועד בין שלוש נקודות לחמש נקודות, החלטנו שלוש נקודות ובזאת נסתיים. עכשיו אנחנו בעצם ב-Drilldown לשלב של מכוני המיון.
אבי אנקורי
לא. באותו היום הראשון, עברו הרי 800 או 1,000.
עדי שחר כהן
עברו 834 אנשים.
אבי אנקורי
אבל בפועל, כמה הגיעו לזה? 500. איך התאדו 300?
עדי שחר כהן
קודם כול, לא התאדו – וזה הדיון הקודם. כמו שנוסח ואושר מלכתחילה, בעלי ההישגים הגבוהים הם אלה שעברו. מתוקף זה שבסוף, המשפך הזה צריך להצטמצם, לכן בעלי ההישגים הגבוהים הם אלה שעברו.
אבי אנקורי
אף אחד לא ידע על זה.
עדי שחר כהן
זה פורסם. זה פורסם.
אילנה פינטו
לא, סליחה. פורסם – כל מי שיעבור - - -
טפסר שיקו בר דב
סליחה, אני יכול לדעת מי את?
היו"ר נאוה בוקר
חברים, בואו נתרכז בדיון הזה.
קריאות
- - -
היו"ר נאוה בוקר
עורכת הדין אילנה, אני מבקשת.
אילנה פינטו
אני לא עורכת דין. אני יושבת-ראש נעמ"ת במרחב עמקים, אבל אני מייצגת פה את האחיין שלי שלא יכל להגיע לפה ומייצגת עוד הרבה - - -
היו"ר נאוה בוקר
אילנה, אנחנו נאפשר לך לדבר בעוד מספר דקות.
עדי שחר כהן
אנחנו רק נסביר את קו החתך הרלוונטי לשלב מכוני המיון. בשלב מכוני המיון – אם תסתכלו על הטבלה שנמצאת בצד, בעמוד השלישי - אלו הפרמטרים שקבענו, הפרמטרים שעל בסיסם בנינו את יום המיון. יום המיון נבנה באופן מותאם, פותח, תרגילים מותאמים, הכול פותח מאל"ף ועד תי"ו, ובעצם כהפקת לקחים מפעם קודמת לא סיננו אף אחד במהלכו. כל מי שנשלח מטעם הרשות, גם חזר.

פה הוערכו מגוון של כלים – סימולציות, ראיונות, מבחני מצב, מבחנים אישיים, מבחני אישיות שונים ומשונים – ואל מול זה בעצם השתקלל ציון שהוא ציון משוקלל. על בסיס ציון משוקלל כזה נקבע קו חתך.

אני חוזרת אתכם רגע אחורה. לחלק מאלה נעשו גם מבחנים שהם מבחנים קוגניטיביים. מתוך כל מכלול המבחנים הקוגניטיביים, אל מול צורכי התפקיד בפועל, נקבעו טרום הליך המיון סיפי משנה ספציפיים – לחשיבה כמותית, להבנה טכנית, ליכולות למידה ולאשכול שנקרא כישורי חשיבה וידע – במסגרתם בעצם אמרנו שיש צורכי תפקיד רלוונטיים שבלעדיהם – ואני אגיד, כהפקת לקחים מההכשרה הקודמת, אני מזכירה שב-2015 התקבלו לא מעט מועמדים שלא עמדו בתנאי ההכשרה, שלא הצליחו לחשב אחוזים, שלא הצליחו לחשב נפחי חמצן וכו' וכו' – ואז גם כתבנו בהפקת הלקחים של 2015 בצורה מפורשת שנדרשת קביעת סיפי משנה קוגניטיביים למעבר.

אלו אותם סיפי משנה שאושרו טרום הליך המכרז. אני מסכימה שהם אולי לא פורסמו לציבור כי הם היו רזולוציה מאוד מאוד מינורית, יכול להיות שבהפקת הלקחים של עכשיו צריך גם לפרסם אותם. כל סיפי המשנה האלה אושרו מלכתחילה עם נציבות שירות המדינה.
היו"ר נאוה בוקר
אוקיי.
עדי שחר כהן
משפט אחרון, ברשותך. ואז בעצם הגענו לציון המשוקלל. נקבע ציון סף משוקלל למעבר שהוא 4, שזו בעצם נוסחה שמשקללת על-פי המשקולות האלה את כל הטבלה שנמצאת משמאל.
חנן ביטון
זה כולל ההשמה?
עדי שחר כהן
זה לא קשור. זה רק מכוני המיון, זה רק ההשמה. ובעצם, מה שקרה, ברגע שמיפינו את סיפי המשנה של המועמדים לא היה צריך לקבוע קו חתך נוסף. לא היינו צריכים לסנן עוד אנשים. רק המועמדים שלא עמדו בסיפי המשנה הם אלה שלא המשיכו, אבל כל מי שעמד בסיפי המשנה – ובלי שום קשר למה הציון שלו בפועל; אם הוא קיבל 5.2 אחר כך או 5.8 – בעצם המשיך לשלב של ועדת המראיינים.

סיפי המשנה, יכול להיות שיש פה מועמדים עם ציון משוקלל הרבה יותר גבוה מחבריהם, אבל הם לא עמדו בסיפי המשנה הספציפיים.
ד"ר לואי זרייק
מה, זה סוד כמוס?
אילנה פינטו
מה זה אומר?
קריאות
- - -
אילנה פינטו
אז איפה האישיות? איפה מצבי לחץ?
היו"ר נאוה בוקר
חברים. תסלחי לי שאני אעצור אותך כאן. בואו נעשה הפסקה, נשמע את המתלוננים כי יש להם המון שאלות וטענות. אני אתחיל עם גל משה, נמשיך לחברים מהצד השני. תציג את המקרה שלך.
גל משה
שלום לכולם. אני גל משה מאשדוד, התמודדתי למכרז. יש לציין שעברתי את הגיבוש בצורה טובה, לא הייתה לי פסילה אחת. הגעתי למכון השמה, המכון השמה עבר לי בצורה חלקה, קיבלתי ציון של 4.79, ואני מכיר גם אנשים שקיבלו ציון נמוך יותר, ועברו, ואני לא עברתי.
היו"ר נאוה בוקר
אוקיי. אז הוא לא עבר - - -
עדי שחר כהן
אחד מסיפי המשנה.
קריאות
- - -
היו"ר נאוה בוקר
אילנה, אני רואה שקשה לך מאוד להתאפק. תציגי את עצמך בבקשה.
אילנה פינטו
אילנה פינטו, אני יושבת-ראש נעמ"ת, מרחב עמקים, אבל אני פה מייצגת אחיין שלי עם ציון גבוה ועוד הרבה שהגיעו אלינו.

איך זה ייתכן – אני מתחברת לבחור – פה יש ציונים של 6 וציונים גבוהים יותר. איך זה ש-4.2 עבר, ואמר כבודו שהיו פה פרמטרים של מצבי לחץ, מצבי אישיות, אז הפרמטרים האלה היו צריכים להיות נמוכים מאוד כדי לא לעבור. אז הם עברו את הטכני ב-3, ב-4, הם עברו את החשיבתי והם עברו את הכמותי, ואז היה להם 4.2 – עברו, אבל מה קורה לשאר הפרמטרים?

יושב פה בחור, חנן, 13 שנה מתנדב בכבאות, שריפת אסון הכרמל – לחלץ גופות - -
היו"ר נאוה בוקר
נכון.
אילנה פינטו
- - במבצע צוק איתן – לא מסתכלים לגופו של עניין. אחיין שלי, כבאי שלוש שנים בצה"ל, עם תעודות הכשרה, עבר, וביחידת כיבוי והצלה במילואים, איפה אתם מסתכלים? ובאישיות גבוה וצוות והערכה פסיכולוגית. אז מה, טכנית הוא 6, אז בכמותית בגלל קשב וריכוז שיש לו 3 ולא 4, הוא נפסל, בגלל פרמטר אחד? איפה קו החתך שאמרתם שתקבעו אותו, לאורך כל הדרך – אם לא תעברו את קו החתך - הודעתם לנו לפני? טעות טכנית פתאום באיזה טבלה מסוימת. קיימת טעות טכנית, דקה לפני מקבלים מהנציבות את כל הפרמטרים של אדם מילוא, מה שידענו עוד לפני, ושעה אחרי מוועדת מכרזים – בשל תקלה טכנית אנחנו מתנצלים ומודיעים לכם, הכול בעל-פה, כי לא נוכל לקבוע קו חתך. קו החתך הינו 00 וזה הכול.

וזה לא בשקיפות. אני קודם כול מצטרפת לכל מה שנאוה אמרה כי היא הגדירה בגדול את הכול, ואני פה גם אתן ללואי לדבר ולשאול את השאלות כי זה מקומם. פה נעשה חוסר שקיפות. במכרז הקודם לפני שנתיים שהוא ניגש, סימולציה חברתית, הוא קם והלך, הוציאו מתוך 12 לנפות. אני גם מוציאה לאדם מילוא ולמכונים אחרים, יש לי פרמטרים וקריטריונים.
עדי שחר כהן
לא ניפינו. זה חלק מהפקת הלקחים בין 2015 ל-2017, אף מועמד לא נופה. הדבר היחידי, בסטנדרטיזציה מוחלטת בין המועמדים – וכן, זה נכון, באמת לא הסתכלנו אישית על מועמד כי מה שקיבלנו זה קובץ אקסל אחד עם כל נתוני המועמדים, וכל מה שבדקנו זה מי לא עומד בסיפי המשנה.
קריאה
את אמרת ציון סופי 4.
היו"ר נאוה בוקר
סליחה, אני רוצה להקריא לך משהו שנשלח אליי עכשיו, מכתב שקיבל מועמד למשרה של כבאי: להלן תוצאות מיונך עבור שלב א', אבחון אישיותי התנהגותי למכרז שבנדון. ציונך הסופי לשלב מיון זה הוא 5.39, וקו החתך למעבר לשלב המיון הבא הוא 0.00.
עדי שחר כהן
זו הודעה של המרכב"ה.
היו"ר נאוה בוקר
מה זה צריך להיות?
סיגל שקולניק
זאת הודעה של מרכב"ה ואפשר להסביר את זה. זה לא תקלה טכנית כי אין פה תקלה.
אילנה פינטו
אתם רשמתם את זה.
סיגל שקולניק
יש פה איזשהו קושי במערכת ה-SAP של מרכב"ה. כאשר מדובר על מספר סיפי משנה אין במרכב"ה מקום שאתה יכול להזין יותר מסף משנה אחד.
ד"ר לואי זרייק
אז תכתבו: טרם נקבע.
סיגל שקולניק
ולכן, בהחלטה מושכלת בינינו החלטנו שבשלב הזה אנחנו לא בודקים סף משנה - - -
אילנה פינטו
מושכלת בינינו.
היו"ר נאוה בוקר
לא הבנתי.
סיגל שקולניק
אני אנסה להסביר שוב. אני מרגישה שאני לא ברורה, אז אני אסביר. במכרזים רגילים בדרך כלל קובעים קו חתך ואז מי שמעל קו החתך – עובר, ומי שמתחת – לא עובר. המכרז הזה לא היה מכרז רגיל, במכרז הזה לא קבעו קו חתך אחד אלא ארבעה קווי חתך שונים.

ב-SAP, במרכב"ה, לא ניתן טכנית להזין ארבעה קווי חתך, ולכן לא הוזן בכלל קו חתך, וכל המועמדים שלא עברו קיבלו ממרכז השירות שלנו הודעה מסודרת על ארבעת סיפי המשנה כדי שכל אחד יוכל להסתכל בציונים שהוא קיבל – שאפרופו, נמסרו בצורה שקופה לחלוטין לכולם – וכל אחד יוכל להבין מהמכתב מדוע הוא לא עבר. כלומר, אם היה לו ביכולת למידה 5, אז הוא מבין שאת הסף הזה הוא עבר.
היו"ר נאוה בוקר
אין בעיה, אבל תגידו מה קו החתך הכללי. לא הבנתי.
סיגל שקולניק
לא היה קו חתך כללי.
עדי שחר כהן
במכרז מעבר אין קו חתך כללי.
אילנה פינטו
אז למה יצא המכרז?
קריאות
- - -
חנן ביטון
למה אתם רושמים טרם נקבע?
היו"ר נאוה בוקר
למה אין קו חתך בכל פרמטר?
סיגל שקולניק
יש קו חתך בארבעה סיפי משנה - - -
אילנה פינטו
כי אתם קבעתם, כרגע אמרתם, החלטתם - - -
חנן ביטון
אתם רשמתם: טרם נקבע קו חתך. עדיף שלא תרשמו.
אבי אנקורי
יש קו חתך ואז נולדה הטבלה.
היו"ר נאוה בוקר
אני לא מצליחה ככה. אני באמת לא מבינה למה אין לכל סף משנה קו חתך.
סיגל שקולניק
יש לארבעה - - -
היו"ר נאוה בוקר
אתה מבין את זה?
אבי אנקורי
אני אגיד לך מה אני מבין. אני מבין שזה שהיה צריך להגיע לכאן. רוני הרוש, שליווה את כל התהליך, משום מה קיבל הנחיות שהן לא נכונות, לא להגיע – לשכת שר, לא שר, הוא מתכתב איתי, אמרו לו לחזור. אם הוא היה מדבר איתי בטלפון, זה לא היה קורה והוא היה מגיע לכאן כמו אורן אושרי.
אילנה פינטו
חמור ביותר.
אבי אנקורי
אורן אושרי גם קיבל כביכול הנחיה מלשכת השר לא להגיע, ואין חיה כזאת. ורוני הרוש, שהכי בקי בנתונים, הוא לא הצליח לתפוס אותי, חזר לתחנה. אז קודם כול, אני יודע על דבר אחד. שהיה קו חתך, ואז משום מה נולדה - - -
סיגל שקולניק
לא היה קו חתך.
אבי אנקורי
תני לי רגע, אני יודע לדבר. נולדה איזה טבלה מדוברת, עם ארבעה או חמישה סעיפים, ולא ידענו על הטבלה, ורוני דיבר אתכם, אמר לכם – הטבלה הזאת, לא ידענו עליה.
עדי שחר כהן
רוני שאל אותי האם נקבע מראש - -
אבי אנקורי
אף אחד לא ראה אותם.
עדי שחר כהן
- - וזה כמובן נקבע מראש ואושר בנוהל.
אבי אנקורי
אנחנו ראינו? הארגון ראה אותם? לא.
עדי שחר כהן
אני אחזור. כשהתחלנו את תהליך המיון הזה הצגנו לכולם את הפקת הלקחים של 2015.
אבי אנקורי
כמה גיוסים היו בשש שנים - - -
עדי שחר כהן
אני מדברת על השניים האחרונים.
אבי אנקורי
כמה היו? מאות כבאים התגייסו, אף פעם לא הגענו למקום הזה.
עדי שחר כהן
בהפקת הלקחים של 2015 כולנו ישבנו בחדר ודיברנו על זה שצריך לקבוע סיפי משנה כי אנשים לא מצליחים לעבור את ההכשרה.

נקבעו סיפי משנה. אני מסכימה שאולי רוני לא ראה את נוהל הגיוס המלא, הוא ישב איתנו בכל השלבים של קביעת הסינון והגיבוש, וגם זה לא הוסתר מאף אחד. זה אושר בנוהל שלם אל מול נציבות שירות המדינה.
אילנה פינטו
הוסתר מאיתנו.
עדי שחר כהן
סליחה, ברשותך. נקבעו סיפי משנה, הם בדיוק אותם סיפי משנה, זה ארבעת אלה: חשיבה כמותית, הבנה טכנית, יכולות למידה וכישורי חשיבה וידע. סיפי המשנה מופיעים באדום בתחתית, וסף משנה נוסף הוא ציון משוקלל שהוא בדיוק האגרגציה של כולם בסף משנה 4.
היו"ר נאוה בוקר
אז מה הבעיה לפרסם קו חתך לכל סעיף כדי שאותו אחד שמתמודד ידע במה הוא לא עבר?
עדי שחר כהן
אז אני מסבירה. קו חתך הוא מונח שמדבר על ציונים משוקללים על-פי הישגים.
היו"ר נאוה בוקר
אוקיי.
עדי שחר כהן
ולכן, במכרז כזה שהוא מכרז מאגר, לא נקבע קו. קו חתך זה חיתוך האוכלוסייה עוד מעבר. זה מה שנקרא תנאים הכרחיים.
היו"ר נאוה בוקר
לא, אי אפשר בצורה כזאת. בעצם מה, אז אתם עושים מה שנראה לכם?
סיגל שקולניק
לא. אנחנו מנסים להסביר.
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו רוצים להיות מדויקים בתשובות שלנו. אני מנסה להבין. אני בן אדם מן השורה, אני לא עד כדי כך - - -
סיגל שקולניק
אני אנסה להסביר שוב. לו היו לנו 5,000 מועמדים, לצורך העניין - -
היו"ר נאוה בוקר
יש.
סיגל שקולניק
- - שהיו עוברים - - -
אילנה פינטו
היו. היו.
סיגל שקולניק
לו היום עוברים או מגיעים למכון המיון 5,000 מועמדים, אני מניחה שהיה צריך לקבוע גם איזשהו קו חתך כללי כיוון שהיו לנו עודף מועמדים, ואז היה צריך לחתוך.

במקרה זה לא היה עודף מועמדים. היו בסך הכול כ-600 מועמדים שהגיעו. אחרי שהורדו אותם אנשים שלא עמדו בסיפי החתך שצוינו, נשארה כמות מועמדים יחסית צנועה, נקרא לזה, ולכן לא היה צורך לחתוך שוב - - -
היו"ר נאוה בוקר
מה זה קשור לזה שאתם צריכים לעבוד לפי כללים מסוימים?
סיגל שקולניק
עבדנו לפי כללים. אני ממש לא מבינה.
היו"ר נאוה בוקר
אני גם לא מבינה למה אין קו חתך - -
סיגל שקולניק
אז אני אנסה להסביר שוב.
היו"ר נאוה בוקר
- - כדי שבן אדם יקבל תשובה מדויקת. אוקיי, את יודעת מה, נכשל – מקובל עליי – אבל תגידו למה. יש מה שנקרא שקיפות.
סיגל שקולניק
נאוה, סליחה. השקיפות ניתנה פה במלואה, ואני חולקת על מה שאת אמרת בהתחלה.
היו"ר נאוה בוקר
נשגב מבינתי.
סיגל שקולניק
קודם כול, הפקת לקחים הייתה באמת אחרי המכרז הקודם – וישבה פה גם גברת גבריאלה אשכנזי והתחייבה בפגישה שנעשתה, שהכול יהיה שקוף, ואכן כך, ואני רוצה להסביר את זה בבקשה.

קודם כול, באמת עברנו לעבוד במערכת הממוחשבת. כשגבי אמרה שכל אחד מהמועמדים יוכל לעקוב אחרי ציוניו, מצבו וכו', זה באמת קרה, להוציא את השלב המקדים של עיר הבה"דים שלא מוחשב במערכת הממוחשבת, אבל החל מהשלב הזה כל מועמד יכל לעקוב אחרי הזימונים שלו, יכל לראות את הציונים שלו, ועדיין יכול לראות אותם.

בנוסף לזה, מרכז השירות שלנו, ביום שבו נקבע מי עובר ומי לא עובר, הפיץ לכל המועמדים שלא עברו את קו החתך, מכתב מסודר שמסביר על סיפי המשנה ושולח אותם לבדוק מה היה הציון שגרם לכך שלא עברו – ציון אחד או יותר מאחד. הדברים היו מאוד מאוד ברורים.
אילנה פינטו
לך. ממש לא לנו.
קריאה
ממש לא.
היו"ר נאוה בוקר
אגב, למה את כל זה לא פרסמתם לפני המכרז?
סיגל שקולניק
יצא מכתב מסודר - - -
אילנה פינטו
את לא ענית בבקשה על השאלה שלי כרגע.
היו"ר נאוה בוקר
אילנה, את לא מנהלת את הדיון בבקשה.
אילנה פינטו
אבל היא לא ענתה לי.
סיגל שקולניק
ובנוסף לזה, מרכז השירות ממשיך לענות על שאלות מועמדים. כל מועמד שיש לו שאלה, ולא מבין ורוצה לדעת, מקבל כל יום ביום תשובה ממרכז השירות שלנו.
היו"ר נאוה בוקר
אוקיי. ד"ר לואי זרייק. אתה עורך דין, אני מבינה.
ד"ר לואי זרייק
נכון.
היו"ר נאוה בוקר
ולמה אתה כאן היום?
ד"ר לואי זרייק
אני מייצג כתשעה מועמדים, פנינו לנציבות שירות המדינה ופניתי במכתבים, אני וידאתי קבלת המכתבים, ולמרבה הצער, למרות שעבר כמעט חודש מאז, עד היום לא קיבלנו תשובה. אותם דברים שנאמרים כאן, לא נאמרו בשום מקום.

עכשיו אני שואל, ואני שואל את הגברות הנכבדות כאן: אם הממוצע הוא לא רלוונטי, למה אתם מציינים אותו כדבר ראשון? אתם לא מציינים את הגובה שלך, הגובה שלך הוא 1.80 מטר, אתם מציינים - ציונך הסופי לשלב מיון זה הוא. אם המידע הזה לא רלוונטי ואין לו שום קשר - - -
סיגל שקולניק
אני אענה.
ד"ר לואי זרייק
סליחה, אני מבקש. אני שתקתי ואני שמעתי את כולם.
היו"ר נאוה בוקר
תנו לו לסיים את דבריו.
ד"ר לואי זרייק
אם המידע הזה הוא לא רלוונטי, והמידע הרלוונטי הוא אחר, חובה עליכם, הדבר הראשון, לבוא ולהגיד – כל 15 הפרמטרים שנבחנתם לגביהם, עשרה אין להם חשיבות, לא מעניינים אותנו, סתם אתם עברתם אותם. מה שמעניין אותנו זה ארבעה פרמטרים, כמו שכתבתם במכתבים אחרים לאנשים שכן עניתם להם. פעם ארבעה פרמטרים חשובים, פעם חמישה, פעם 15.

אנחנו לא יודעים מהי האמת. אנחנו לא יודעים לפי מה אתם התנהלתם, ואם המידע הזה שנשמע הוא העיקרי, כי אתם פותחים את המכתב שלכם ואתם כותבים: ציונך הסופי הוא 5.63, ופתאום אתם מצהירים כאן שאין לזה שום רלוונטיות, זה בכלל לא חשוב, מה שחשוב הוא הציון האחר שאתם קיבלתם, שאתם לא ידעתם עליו, שאנחנו לא כתבנו לכם עליו, ואתם הייתם צריכים לדעת רק כשאתם מגיעים לוועדת הכנסת.

ואני אומר, ההתנהלות הזאת לא ראויה. לא ראוי שנציבות שירות המדינה תתנהל בדרך הזו. נציבות שירות המדינה היא כלב השמירה, היא צריכה להיות ברורה מלכתחילה.

איזה הסבר, מי יכול לקבל את ההיגיון הזה? טכנית אי אפשר, אז אל תרשמו, אל תכתבו מכתבים. אם אתם לא מסוגלים לכתוב לאנשים בדיוק מה הבעיה שלהם, איפה הם נכשלו ואיפה הם הצליחו, אז אל תכתבו מכתבים. אתם לא יכולים לכתוב מה שבא לכם, מה שמתחשק לכם, ואחר כך לבוא ולומר, טכנית אי אפשר. אז טכנית אפשר לעשות ציון משוקלל, וטכנית אי אפשר לעשות את הציון הרלוונטי לכל פרמטר ופרמטר?

חוץ מזה, היכן נרשם שיש פרמטרים שהם רלוונטיים, ויש פרמטרים שהם לא רלוונטיים? הרי בן אדם שניגש למכון המיון והוא נבחן בנושאים מסוימים, הוא יודע דבר אחד - שכל הנושאים הם חשובים. ואם יש נושא שהוא לא חשוב, אתם לא אמורים בכלל לתת לו להשקיע מאמץ בפרמטר הזה אלא לתת לו להשקיע מאמץ בפרמטר הרלוונטי.

וההתנהלות הזאת היא התנהלות לקויה. אתם לא כתבתם מלכתחילה מהו קו החתך, גם כששיניתם את קו החתך לא כתבתם.
סיגל שקולניק
לא שינינו.
ד"ר לואי זרייק
אתם טענתם כרגע שאתם שיפרתם את קו החתך.
היו"ר נאוה בוקר
הם חילקו את זה לארבעה פרמטרים.
ד"ר לואי זרייק
אבל הם אמרו שהם שינו.
היו"ר נאוה בוקר
זה מה שהיא אומרת.
ד"ר לואי זרייק
הם טענו שהם הנמיכו את הקו. היה קו מסוים, והנמיכו.
עדי שחר כהן
לא. יש הבדל בין קו חתך לסיפי משנה, זה שני דברים שונים.
היו"ר נאוה בוקר
אני לא יודעת אם הם הנמיכו, אני חושבת שהם חילקו אותו לארבעה פרמטרים שונים.
עדי שחר כהן
חברים, סיפי משנה זה משהו אחד, קו חתך זה משהו אחר. זה בלבול מושגי, יש פה פשוט שני דברים נפרדים לגמרי. סיפי משנה הם נושא אחד. מי שלא עומד בתנאים ההכרחיים האלה, לא יכול להמשיך.
ד"ר לואי זרייק
ברשותך, אני אשלים.
עדי שחר כהן
קו חתך זה משהו אחר.
ד"ר לואי זרייק
לא יכול להיות שאתם תכתבו אפס ותתכוונו ל-4, לא מקובל עליי. לא מקובל עליי שאתם תכתבו – בן אדם, ברגע שהוא יקבל הודעה כזאת – אנחנו מדברים על מלח הארץ - -
היו"ר נאוה בוקר
נכון.
ד"ר לואי זרייק
- - אנשים שהם שירתו שנים על גבי שנים, התנדבו, ההקרבה הכי גדולה. אנשים שירתו בכבאות, בכל מיני מקומות, ואין להם את הזכות לקבל את המידע.
סיגל שקולניק
יש להם את הזכות והם קיבלו.
ד"ר לואי זרייק
אתם סתם כתבתם אפס, וזה לא מרגש אתכם. סתם טכני. אם המכתב לא יכול לתת מענה, אל תשלחו אותו. לא מקובל עליי שתשלחו מכתב שאין בו אמת, שאינו מייצג את המצב המציאותי. מצד אחד אתם אומרים, טרם נקבע קו החתך. מה זאת אומרת טרם נקבע? אז איך החלטתם שאני לא מתקבל?
סיגל שקולניק
אנחנו לא כתבנו טרם נקבע.
קריאות
- - -
ד"ר לואי זרייק
כתוב במכתבים. את רוצה, אני אציג לך.
היו"ר נאוה בוקר
היא טוענת שהיא לא כתבה. אתה יכול להראות לי את המכתב הזה?
ד"ר לואי זרייק
בוודאי.
סיגל שקולניק
אפשר בינתיים להגיב על מה שאמרת?
ד"ר לואי זרייק
בבקשה. יש עוד נקודה חשובה. שישנם אנשים שציינו בפירוש שיש להם התאמות, הם צריכים לקבל התאמות, הגדלת זמן, ולא התייחסתם אליהם.
סיגל שקולניק
לא נכון. חד-משמעית לא.
ד"ר לואי זרייק
הנה, יש בן אדם כאן שהוא נמצא, הוא עד, יכול לספר.
היו"ר נאוה בוקר
חנן. חנן ביטון מתנדב בכבאות כל כך הרבה שנים.
אילנה פינטו
חנן פה, הנה הוא, לא קיבל.
סיגל שקולניק
מי שלא קיבל, או שלא הגיש מסמכים בזמן, או שלא - - -
חנן ביטון
כל המסמכים הוגשו.
היו"ר נאוה בוקר
סליחה, גברתי. אני מציעה שנשמע כמה מלים מחנן. תספר את הסיפור שלך. אתה עושה עבודה נהדרת בכבאות ואנחנו יודעים את זה כבר הרבה שנים, כמתנדב.
גבי גניש
באיזה תחנה?
חנן ביטון
אני מתנדב במחוז יו"ש, תחנה מעלה אדומים, אני מגיל 15 שותף לכל האירועים שם – שבתות, חגים. בקיצור, אני ביליתי שבתות, חגים, לילות, משמרות, הכול, רק בשביל לא להסתובב ברחובות.

התגייסתי לצבא, הגעתי לאסון הכרמל, הרמתי גופות שם. אני עד היום מתנדב, אני עם רישיון לכבאית.

לא הגיוני שארבעה מכרזים אני אגש, ואת כל הארבעה אני לא אעבור. זה לא הגיוני. אני חושב שיש פה משהו שמישהו יושב מאחורי המחשב ומשחק במבחנים.

אם אתם רושמים ציון 4, ואני מוציא 4.60, לא הגיוני שאני לא עובר. זה אחד. שתיים, לא הגיוני שאני נכנס במשך חודש וחצי למחשב, ורשום לי – טרם נקבע קו חתך. אם לא נקבע קו חתך, אל תפרסמו, אל תרשמו ישר 4.60, לא עבר, ותשלחו לי איזה הודעה מזופתת. אני מגיש ערעור, אפילו לא עונים לערעור. לא עונים לערעור.
אילנה פינטו
מזלזלים.
חנן ביטון
חודש לא עונים לערעור. אני לא יודע מה אתם עושים שם מאחורי הקלעים, אני לא שופט אתכם, אבל בואו תהיו הוגנים. אנשים פה נלחמו בגיבוש - אלה יודעים כי הם היו שם במקרה. אנשים נלחמו, שרפו ימי עבודה. עוד אני הייתי יומיים בגיבוש – יום אחד עשיתי את הריצה, ואז סערה, החזירו אותי עוד יום.

איפה אתם לטובת האנשים, לטובת האזרחים? אנחנו פה מתמודדים. אני גם עם אלה שלא מכיר אותם, אבל אני גם איתם. איפה אתם? אנחנו נלחמים על מקום עבודה.

אני איש בצה"ל, לא מבייש אותו, אבל אני רוצה את מה שאני אוהב לעשות – גדלתי שם, רוצה לחיות שם, למות שם – אבל מה קורה מעבר לקו?
אילנה פינטו
רואים רק מספרים.
היו"ר נאוה בוקר
האמת שאני שומעת אותך, זה ממש מעציב אותי כי אני זוכרת את העבודה שלך - -
חנן ביטון
מי כמוך יודעת דברים עליי - -
היו"ר נאוה בוקר
- - באסון הכרמל, ולאחריו – ובאמת, חנן, מגיע לך שאפו. זה בן אדם שמתנדב ותורם ונותן מזמנו מכל הנשמה.
גבי גניש
נאוה, כמה מלים, ברשותך. חברים, אני שומע פה את הדברים ואני נדהם. לי קוראים גבי גניש, אני 35 שנה בכבאות - 20 שנה קצין מבצעים, 15 שנה אני מנהל מחלקת ההדרכה והחקירות של כל מחוז ירושלים. אין גופה שלא ראיתי, אין בור שלא ירדתי ואין מתאבד שלא הצלתי.

אני שואל אתכם: מה, אנחנו מתעסקים פה בפקידוּת? מה זה הניירת הזאת? מה זה הקריטריונים לקבלת כבאי?

מגיע אליי אחד שמדבר דברים כאלה, שממש אני נדהם. בן אדם מתנדב, ראה גופות, הוא יודע מה זה הכבאות, הוא יודע במה הוא מתעסק.

אתם צריכים להבין דבר אחד. בכבאות, הערכת מצב שלנו לא נכונה עולה בחיי אדם. לא יעזור לכם כלום, אתם יכולים לכתוב מה שאתם רוצים. מהות האש, אף אחד לא ישנה אותה. יש שלושה גורמים עיקריים שהם גורמים לשריפה, יש תאונות דרכים, יש המון במה להתעסק.

אנחנו מתעסקים בהצלת נפש ורכוש, אנחנו לא פקיד שאם אני טעיתי אני עושה איקס ואני עובר הלאה. אני מתעסק פה בהצלת נפשות. אם אני עושה הערכה לא נכונה, הרגתי את הבן אדם. אני הגעתי כשהוא חי, והרגתי אותו.
עדי שחר כהן
אתה יודע מה השתנה בין המיונים באופן הכי קריטי?
גבי גניש
תסלחי לי, תני לי לסיים בבקשה. ואז מה קורה? אתם פשוט מעדיפים את מה שיש לבן אדם בכיס. אני לא צריך את מה שיש לו בכיס, אני צריך מה שיש לו בראש. בכיס – זה שטויות. תעודת בגרות, תעודת נעליים, עבר זה, לא עבר זה. זה לא זה. זה לא זה, עם כל הכבוד.

לדעתי, אתם צריכים לשקול את העניין הזה למה לא מודיעים לאנשים שעברו בציונים מסוימים שאתם מבקשים שיעמדו בקריטריונים האלה והם לא מתקבלים, או אחד כזה שמתנדב שנים ביו"ש והוא ראה והוא יודע לאן הוא הולך, הוא יודע מה התפקיד שלו, הוא יודע בדיוק לאיזה משימה הוא הולך. אז למה אחד כזה, אני לא מקבל אותו לכבאות? להיפך, אחד כזה, אני עוטף אותו ואני אומר, זה באמת מתאים לכבאות.
אילנה פינטו
אחד שמשרת.
גבי גניש
ולא אם יש לו בגרות או אם יש לו זה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה, גבי.
גבי גניש
תגידי לי בבקשה, מה ההבדל בין עשר מתיחות שהוא עושה או תשע? הוא עשה תשע, אז הוא לא מתאים לכבאות? זו האינדיקציה לגבי כבאי שעוסק בהצלת נפש ורכוש? עם כל הכבוד. תודה רבה לכם.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה.
אילנה פינטו
אבל היא לא ענתה לי על השאלה.
היו"ר נאוה בוקר
היא כבר תענה לכם.
טפסר שיקו בר דב
אני רוצה להתייחס. אני רוצה, קודם כול בפתח דבריי, באמת להודות לחנן ביטון על ההתנדבות שלך. אני לא הכרתי אותך עדיין אבל אני אשמח להכיר אותך קצת יותר טוב.
היו"ר נאוה בוקר
הוא יהיה מפקד שלך עכשיו.
טפסר שיקו בר דב
ואני בטוח שאם אתה מתנדב ביו"ש, אתה קורצת מחומר טוב, אנחנו נבדוק למה לא נכנסת ואנחנו נראה איך אנחנו עושים שכן בעתיד תוכל להיות כבאי.
גבי גניש
ואם גבי גניש ממליץ עליך, אז זה בכלל טוב.
חנן ביטון
אז הנה, אני מבטיח לך שאם עכשיו זה לא יקרה, בעתיד זה לא יקרה.
טפסר שיקו בר דב
אבל צריכים להבין כמה דברים. המונחים שאנחנו מדברים הם מונחים מקצועיים שאולי קצת לא נהירים לכם בדברים. למה הדבר דומה? כל אחד מכם, יש לו ילד, הלך לעשות בגרות. ממוצע הבגרות שלו 90 אבל אם אין לו במתמטיקה ציון 60, הוא לא יכול להתקבל לאוניברסיטה למקצוע הנדסה – סתם כדוגמה. אותו דבר כאן אנחנו מדברים.
קריאה
- - -
טפסר שיקו בר דב
אותו דבר בדיוק. זה בסדר, אתה יכול לחשוב אחרת ותציג את עמדתך בבית המשפט, והכול בסדר. לעצם העניין, אותו דבר גם כאן. אנחנו באנו וגילינו בקורס הקודם שבו אנשים, אנחנו קבענו ציון סף 5.8. בקורס הקודם נכנסו אנשים עם 5.8, אבל מה? הם הגיעו לקורס - - -
ד"ר לואי זרייק
אז כן קבעתם נקודת סף.
עדי שחר כהן
בפעם הקודמת.
טפסר שיקו בר דב
אני מבקש, אל תפריע לי.
היו"ר נאוה בוקר
בפעם הקודמת.
טפסר שיקו בר דב
אל תפריע לי. הגיעו לקורס, ואותו בן אדם – סליחה על הביטוי, אני מתנצל מראש – ממש פתחנו שם כיתה טיפולית לאנשים, ללמד אותם אחוזים, ללמד אותם מתמטיקה, ללמד אותם דברים. כשגניש בא ואומר, אני מצדיק כל מילה שלו – שהוא צריך לעשות הערכת מצב, צריך לעשות את כל הדברים כדי להכשיר אותם.

אי לכך ובהתאם לזאת, בקורס הזה באנו ואמרנו – ציון החתך הוא קו 4. אני מזכיר לך, הציונים הם מ-1 ל-9, כשאנחנו באנו ואמרנו, לא באתי ודרשתי ציון 6 בחשיבה כמותית, לא דרשתי ציון 6. הציונים שדרשנו הם מאוד מאוד סבירים, זאת אומרת אנחנו מדברים על ציון 3, ציון 4. שתבינו את הפרופורציה, מ-9 אנחנו דורשים ציון 3. אם אחד, בנושא הבנה טכנית יש לו ציון 3, זה אצלנו מדליק נורה אדומה.
אילנה פינטו
ואם הוא 6, מה זה מדליק?
טפסר שיקו בר דב
אל תפריעי לי בבקשה.
אילנה פינטו
אתם לא עונים.
טפסר שיקו בר דב
ולכן אנחנו אומרים בצורה מאוד ברורה. קו החתך נקבע כציון 4, אבל בתוכו דרשנו תנאי סף נוספים – בכישורי חשיבה ציון 4, ביכולת למידה ציון 4, בהבנה טכנית ציון 3, ובציון 4.

מי שנכשל בקריטריונים האלה, אחד מהקריטריונים האלה, בעצם הוא לא עבר כי אלה דברים שקשה לנו אחר כך להשקיע וללמד את האנשים האלה, ויש לנו אוכלוסייה מאוד גדולה שניגשת לתהליכים האלה.

אני ראיתי אנשים באמת מדהימים, מישהו שאומר לי: שיקו, נכשלתי בחשיבה הכמותית או בדברים האלה, וואלה איך אני יכול לשפר? אז בסדר, שתבין, קיבלת ציון 5 אבל אם אחד מתנאי הסף שלך לא עמדת. שתבינו. אנחנו גוף מאוד מאוד מקצועי. באמת לבי יוצא אל החבר'ה שפה נכשלו.
אילנה פינטו
לא נכשלו.
טפסר שיקו בר דב
להבנתך. להבנתי, הם נכשלו.
אילנה פינטו
לא נכשלו.
טפסר שיקו בר דב
בסדר, להבנתך. לכו לבית משפט, תגידו מה שאתם רוצים שם.
אילנה פינטו
נכון.
טפסר שיקו בר דב
ומה שיהיה שם, אנחנו אנשי חוק, נקבל את זה כלשונו. לבי יוצא אל האנשים האלה כי אני בטוח שאלה אנשים מלח הארץ, טובים, מדהימים, אבל כשאנחנו עושים הליך גיוס, אין מה לעשות, צריך לקבוע קריטריונים, קריטריונים ברורים. יכול להיות שיש לנו מה לשפר בהעברת האינפורמציה לאזרחים, ואני מוכן לקבל את ההערה הזאת ואנחנו נעשה את זה ונשתפר אבל הקריטריונים הם מקצועיים. כל דבר כזה חשבנו והתלבטנו, ואם תשימו לב, אני אומר עוד פעם – אנחנו עושים הליך למידה מוסדר. מוסדר, עם הפקת לקחים מאוד ברורה, כדי לשפר ולהשתפר.

אז יכול להיות שהפעם הבעיה שלנו זה באמת הנגשת האינפורמציה לאזרח, שצריך לעשות בה שיפורים, ואנחנו נעשה את זה, אבל הקריטריונים מקצועיים, ברורים.
היו"ר נאוה בוקר
אני רוצה לשאול את היועצת המשפטית.
אילנה פינטו
נאוה, הם לא ענו על השאלה.
היו"ר נאוה בוקר
תמתיני בבקשה. תשמרי את השאלה, אני אאפשר לך.
אילנה פינטו
שאלתי. הם לא ענו.
היו"ר נאוה בוקר
אני אאפשר לך עוד כמה דקות. היועצת המשפטית של הכנסת יושבת כאן, עורכת דין איילת לוי נחום.
איילת לוי נחום
נראה לי שהעלית אותי בכמה דרגות.
היו"ר נאוה בוקר
אז השאלה שלי היא כזאת. זה מריח לי לא טוב – אני לא יודעת, אני לא מבינה בהליכים של מכרז – מותר לשנות באמצע הליך, לעשות את אותם סעיפים שמדברים עליהם בלי קו חתך מסודר?
איילת לוי נחום
צריך להכיר את הליכי המכרז. במכרזים בכלל - וכאן עובדים בשיטה של מכרז - יש מושג שנקרא תנאי סף, ומי שלא עובר את תנאי הסף בעצם לא יכול להמשיך בהליכים.
היו"ר נאוה בוקר
אבל באמצע ההליכים מותר לשנות?
איילת לוי נחום
לא.
היו"ר נאוה בוקר
לאחר שמיידעים את הציבור על משהו מסוים?
איילת לוי נחום
לא. ההבנה שלי שלא. אני לא חושבת שמה שהציגו פה הנציבות - - -
עדי שחר כהן
הכול נקבע מראש.
איילת לוי נחום
אני רק רוצה לשאול ברשותך האם תנאי הסף האלה מתפרסמים למועמדים כי זו הנקודה שבהסבר שלכם לא הצלחתי להבין, ובאיזה שלב ובאיזו צורת הנגשה כי זה נורא נורא חשוב.
אילנה פינטו
לא פורסם.
עדי שחר כהן
זה בדיוק הדיוק שבתחילת דבריי גם אמרנו. יש תנאי סף למכרז והם גיל 18 – הם התפרסמו בעצם גם בתהליכי הרישום של המועמדים – וגם תנאי הסף לפרק הסינון והגיבוש: מדדי זמנים, ריצה, מתח מקבילים, כל ההיבטים האלה פורסמו באתרים באינטרנט. כשהמועמדים מילאו את שאלוני הרישום הם נדרשו לקרוא, ללחוץ "הבנתי" ואז להמשיך - אם אני לא טועה, כך לפחות תוכנן – ולכן המידע הזה הונגש לגמרי.

מה שאושר, ואושר לפני כן, סיפי המשנה אושרו לפני כן לשלב מכוני המיון. הכול אושר לפני כן, כתוב בנוהל מסודר אל מול נציבות שירות המדינה. המידע הזה בדבר סיפי המשנה לא פורסם, וזה מה שאמר שיקו, ואנחנו גם מקבלים. יכול להיות שהמידע הזה היה אמור להיות מפורסם, אבל הוא אושר לפני כן אל מול נציבות שירות המדינה, הוא נקבע, הוא גם היה בהפקת הלקחים של 2015, אז כבר ידענו להגיד - - -
היו"ר נאוה בוקר
השאלה אם יש פה איזו עילה.
איילת לוי נחום
אני לא יודעת להגיד, אני צריכה עוד ללמוד את הנושא, אבל אני חושבת שזו הנקודה החשובה.
עדי שחר כהן
על זה אנחנו לוקחים אחריות.
איילת לוי נחום
לא כולנו משפטנים וזה צריך להיות מונגש גם למועמד שהוא לא בקי ברזי המשפטנים ובהבנה של מה זה תנאי סף או לא תנאי סף.
עדי שחר כהן
ובגלל זה המועמדים קיבלו. בעצם ברגע שקיבלנו את נתוני המועמדים – וישבנו כולנו בנציבות שירות המדינה – הגיעו נתוני המועמדים, כל אותם 600 נתונים, והתפלחה הרשימה מי לא עומד בתנאי הסף ומי כן עומד בתנאי הסף, ואז בסוף נשארנו עם 300 איש שעמדו.
היו"ר נאוה בוקר
אבל למה לא פרסמתם קו חתך לכל אחד מהפרמטרים שאתם העליתם? אותם ארבעה פרמטרים, היה צריך להיות קו חתך. בן אדם רואה אם הוא נכשל פה, נכשל שם.
עדי שחר כהן
המונח קו חתך לא רלוונטי.
סיגל שקולניק
זה נשלח במכתב.
עדי שחר כהן
זה נשלח במכתב לכולם .
קריאות
- - -
חנן ביטון
הקטע שלא שלחתם את זה. אם לא היינו מדברים בצ'ט עם הנציבות, לא היינו מקבלים את זה.
סיגל שקולניק
לא נכון. לא נכון.
חנן ביטון
אל תגידי לי לא נכון.
קריאות
- - -
טפסר שיקו בר דב
עוד משפט אחד.
אילנה פינטו
לא, לא. סליחה, עכשיו אנחנו רוצים. זה אליך מופנה. לא ענית.
טפסר שיקו בר דב
עוד רגע, תני לי משפט אחד.
אילנה פינטו
לא. אני אישה, ותן לי כבוד.
טפסר שיקו בר דב
כל הכבוד תקבלי, אבל אני חייב להגיד לך עוד משפט אחד. רק שלא תחשבו שזה תהליך שנערך רק לגבי לוחמי אש. גם בכירים אצלנו שהולכים להתמודד לתפקידים בכירים – מפקד תחנה, מפקד מחוז, סגן מפקד מחוז – גם שם אנשים הולכים לעשות מכון השמה, גם שם נקבע שציון החתך הוא 5. אומרים לך, אם ביכולות ניהול אתה בסעיף משנה כזה, כמו אצלכם, לא מגיע ל-4 או ל-4.5 – לא משנה הציון – גם אם קיבלת 6 בקו חתך, אתה לא עובר ולא מתקדם.
היו"ר נאוה בוקר
אילנה, רצית לשאול שאלה.
אורן אושרי
אבל להם אומרים את זה, להבדיל.
אילנה פינטו
אף אחד לא אמר את זה.
אבי אנקורי
לא, במבחנים אצלנו אומרים.
אילנה פינטו
אני רוצה לפנות גם אליך, גם אליהם, הם לא ענו על השאלה. אני רוצה להבין כשמישהו התקבל ועבר את הטבלה שקבעתם, של 4, והוא עבר לשלב הבא.
עדי שחר כהן
4 זה לא נתון אחד. זה מה שאנחנו מנסים להסביר.
אילנה פינטו
ציונך הסופי הוא 4.20.
עדי שחר כהן
נכון, זה הציון המשוקלל. זו הטבלה הזאת.
אילנה פינטו
רגע, אני מבינה. הציון הסופי של אחד הוא 8 ולא עברת לשלב הבא. הציון של אחד הוא 4.20, משוקלל, עברת לשלב הבא. מה הציון שלו באישיותי כמו שהוא אמר? צריך להיות אחד שעומד בעמימות, במצבי לחץ.
עדי שחר כהן
הנה המשקולות.
אילנה פינטו
אבל איך הוא יגיע לציון? הוא צריך להגיע לפרמטר יותר גבוה.
עדי שחר כהן
אז הנה, זה כתוב בצורה מאוד מאוד ברורה, חברים.
טפסר שיקו בר דב
אבל זה כתוב במתמטיקה.
ד"ר לואי זרייק
למה לא כתבתם לאלה שנכשלו מה בדיוק היו הדרישות? תראי, אתם כתבתם מכתב, אני מחזיק במכתב של מישהו שהגיש ערר.
עדי שחר כהן
אנחנו נשמח אבל להסביר.
ד"ר לואי זרייק
במסגרת הערר אפילו, אתם מציינים שני ציונים שבהם אתה השגת ציון כך וכך, היית צריך להגיע לכך. איפה היתר? למה אתם לא נותנים תמונה מלאה?
סיגל שקולניק
אבל יש. כל אחד יכול להיכנס למערכת הממוחשבת.
חנן ביטון
אין ,לא מופיע.
ד"ר לואי זרייק
את יודעת מה, אם כבר את מדברת על המערכת המקוונת, אני רוצה להגיד לך – במערכת המקוונת, שם רשום: טרם נקבע קו חתך לשלב.
עדי שחר כהן
חברים. טרם נקבע קו חתך, משמעו שיש חודש ושבועיים שהמועמדים מתמיינים, 600 איש עוברים במכוני המיון, וכל עוד לא נסגרו כל 600 המועמדים, לכולם כתוב במערכת – טרם נקבע קו חתך.
ד"ר לואי זרייק
אז את מאשרת שכן נכתב: טרם נקבע קו החתך.
סיגל שקולניק
זאת הודעה אוטומטית שיוצאת.
עדי שחר כהן
זה הודעה אוטומטית שכל המועמדים עדיין נצברים.
ד"ר לואי זרייק
סליחה, למה קו החתך לא קבוע מראש?
סיגל שקולניק
כי אנחנו לא יודעים.
ד"ר לואי זרייק
למה לאדם אין יעד? הוא צריך להגיע ליעד מסוים והוא יודע מה היעד שלו.
עדי שחר כהן
תרשה לנו לענות, זה גם יהיה ברור יותר.
ד"ר לואי זרייק
לא נראה לי.
עדי שחר כהן
חברים. אל מול כל – וזה פורסם בצורה ברורה, גם במכתבי הרישום ובטפסי הרישום של המועמדים – כתוב, המעבר בין שלבי המיון יהיה על סמך הישגי המועמדים. המשפט הזה הופיע בכולם, ודרך זה עברנו משלב לשלב.

כש-600 איש עוברים במכוני המיון במשך חודש וחצי, אז לכולם מופיעה במערכת הודעה אוטומטית מטעם ה-Sap: טרם נקבע קו חתך. ביום שבו קיבלנו את הנתונים ובעצם ניפינו את מי שלא עובר את סיפי המשנה, גם אם ציונו המשוקלל הגיע ל-6 יכול להיות, אבל יכול להיות שבהבנה טכנית יש לו 2.
אילנה פינטו
יש לו 5, בכמותית – 3. פרמטר אחד, אז מה - - -
עדי שחר כהן
אילנה, כן. זה סף המשנה. זו הגדרה של סף משנה.
אילנה פינטו
אבל לא קבעתם את זה מראש.
עדי שחר כהן
קבענו את זה מראש.
אילנה פינטו
אז מה האישיות שלו? מה מצבי הלחץ שלו?
עדי שחר כהן
אי אפשר להתפרס על הכול.
אילנה פינטו
אז תיקחו את כל הפרמטרים.
עדי שחר כהן
אילנה, אבל תקשיבי.
אילנה פינטו
כל הפרמטרים, הוא לא יגיע לציון הנמוך הזה.
עדי שחר כהן
אילנה, כל הפרמטרים מופיעים על הלוח. אתם יודעים, המעבר בין מיון 2015 למיון 2017 היה בדיוק למצוא את האנשים עם הברק בעיניים, עם המוטיבציה, עם הנשמה. תסתכלו על הקריטריונים שבהם נכנסו הבנה - - -
אילנה פינטו
יש לי שאלה אלייך.
עדי שחר כהן
אילנה, תני לי לסיים את המשפט. נכנסו היבטים של מוטיבציה, פותח מסלול צוות שלם כדי למצוא אנשים שמצליחים לחיות ביחד, להיות חסונים, להיות עם מוטיבציה. וכן, המיון הזה עשה קפיצת מדרגה משמעותית בהיבטי האנשים המתאימים.

ועדיין, יש לנו דרישות סף קוגניטיביות, שבסוף אי אפשר בלעדיהן והן הכי נמוכות שאפשר, אין מה לעשות. אז בן אדם שלא עבר את אחד מסיפי המשנה, עם כל כאב הלב - וכן, גם לי צבט בלב כשחנן דיבר – אין מה לעשות כשלא עוברים את אחד מסיפי המשנה – ואת יודעת להסתכל על כל מועמד לאחור, איזה סף משנה הוא לא עבר. כשאת אומרת לי 5 בזה או 3 בזה, משהו אחד הוא לא עבר – כן, זה סף משנה, זו הגדרתו, עם כל הצער שבדבר.
אילנה פינטו
קודם כול, אני לא מקבלת את כל הדברים האלה, וגם במבחני המיון של אדם מילוא, כל מועמד שנכנס בפורטל וקיבל את התוצאות, הן הערכה מסכמת של הפסיכולוג למטה, ציונו הסופי של המועמד מצוי בתחום הגבוה - -
עדי שחר כהן
יש רשימת ציונים.
אילנה פינטו
- - מעט מהממוצע ביחס לקבוצת ההשוואה הרלוונטית.
עדי שחר כהן
יש רשימת ציונים מלאה.
אילנה פינטו
כוכבית של אדם מילוא – קבוצת ההשוואה הרלוונטית היא קבוצת האוכלוסייה שהיא בעלת מאפייני השכלה הדומים לדרישות המכרז. דרישות המכרז, זאת אומרת אתה עמדת בדרישות שאנחנו העברנו. אתם העברתם פרמטרים, הם עבדו, ואתה עומד ביעדים בדרישות של המכרז.
עדי שחר כהן
כל מועמד קיבל את כל הציונים שלו מהתחלה ועד הסוף.
אילנה פינטו
אבל הערכה של אדם מילוא שהוא עומד בכל הדרישות.
חנן ביטון
אבל יש הערכה בסוף, למטה במשבצת.
עדי שחר כהן
חברים, אנחנו לא יכולים לשנות את המהות של מה זה סיפי משנה, עם כל הצער והכאב שבעניין.
אילנה פינטו
כל מועמד שמקבל את זה עבר בציון גבוה, עבר הערכה פסיכולוגית – עמדת מעל הקבוצה הרלוונטית, עמדת בתנאי דרישות המכרז. כשאני מבקשת לשלוח מנהלות למכוני השמה להתקבל אליי לעבודה, אז הן יודעות לפני כן שצריך להיות X, Y, Z באישיות, בלויאליות, במצבי לחץ, לדעת לעבוד עם ילדים, אבל הן ידעו את זה לפני. פה לא ידעו. פה הם הלכו לכל הפרמטרים - - -
עדי שחר כהן
אבל את זה אמרנו, ואמרנו ביוזמתנו בתחילת הדיון. אנחנו מסכימים ולוקחים אחריות על הפער והנגשת המידע הזה.
אילנה פינטו
אולי מועמד היה אומר – אני לא ניגש.
היו"ר נאוה בוקר
יש פה בחור בשם ערן שסיים את הגיבוש אבל לא קיבל ציון. ערן, אני אשמח אם תציג את המקרה שלך.
ערן שוכר
נעים מאוד. שוכר ערן מחצור הגלילית. ב-2015 ניגשתי, עברתי את הכול, הגעתי לוועדת בוחנים.
היו"ר נאוה בוקר
סליחה, לא שומעים אותך.
ערן שוכר
ב-2015 ניגשתי, עברתי את כל השלבים בהצלחה, הגעתי לוועדת בוחנים, קיבלתי תשובה שלילית. למה? שום הסבר למה. בגיוס הנוכחי גם ניגשתי, עברתי את היום גיבוש הראשון מהבוקר עד הערב, לא נפסלתי בשום תחנה, וקיבלתי תשובה שלילית.
היו"ר נאוה בוקר
פנית לקבלת תשובה?
ערן שוכר
פניתי, הגשתי ערעור, לא מסבירים למה. גם בהתחלה, כשהגשנו מועמדות עם מסמכים והכול, לא הסבירו את זה וגם לא עדכנו שיש מצב שמישהו מסיים את היום והוא לא עובר.
עדי שחר כהן
זה כתוב מפורשות.
ערן שוכר
זה לא כתוב. תראי לי.
היו"ר נאוה בוקר
שאלה לנציגת שירות המדינה: מדוע אתם לא משיבים לערעורים?
סיגל שקולניק
דווקא השאלה הזאת היא לא לנציבות שירות המדינה מכיוון שהגיבוש לא נערך על-ידי הנציבות אלא דווקא הגיבוש - - -
היו"ר נאוה בוקר
מי אמור להשיב לערעורים?
סיגל שקולניק
קודם כול, אני רק רוצה לדעת - - -
היו"ר נאוה בוקר
סליחה, זה דיון שהוא ציבורי, אני אשמח אם תדברי למיקרופון. זה לא שיחה אישית.
סיגל שקולניק
קודם כול, לא קלטתי את שמו.
ערן שוכר
ערן שוכר.
סיגל שקולניק
אז רק ברשותך, אני ארשום את זה. דבר שני, רציתי לדעת, האם פנית לנציבות הכבאות, פנית למרכז שירות?
ערן שוכר
כן, כן. הגשתי ערעור לנציבות שירות המדינה.
סיגל שקולניק
באיזה דרך? פשוט בשביל להבין.
ערן שוכר
בממוחשב.
סיגל שקולניק
של השירות?
ערן שוכר
כן, ועד היום לא קיבלתי שום תגובה למה.
סיגל שקולניק
אז אני אשמח לקבל את הפרטים.
אילנה פינטו
גם אנחנו.
ד"ר לואי זרייק
ב-19 בנובמבר שלחנו ערעור. חודש ויומיים.
סיגל שקולניק
מרכז השירות פונה לכולם. בגדול, התשובה לא מצויה אצלנו כי המידע על הגיבושים נמצא רק בידיים של נציבות הכבאות, אבל אני כן אשמח לברר את זה ואני אשמח אם תיתן לי אחר כך את הפרטים.
קריאות
- - -
היו"ר נאוה בוקר
אני רוצה לשמוע מדוע לא משיבים לערעורים. לא הבנתי את התשובה.
סיגל שקולניק
אמרתי. אין לי דרך לשלוף את זה כי אני לא מכירה אותו ורק עכשיו שמעתי.
אילנה פינטו
ואנחנו פה.
קריאות
- - -
סיגל שקולניק
אני כן אבדוק במרכז השירות האם הגיעה פנייה.
היו"ר נאוה בוקר
אני מדברת איתך על תופעה.
סיגל שקולניק
לא, זו לא תופעה.
היו"ר נאוה בוקר
לא על מקרה פרטי. זו תופעה.
סיגל שקולניק
לא נכון.
היו"ר נאוה בוקר
לפחות עשר תלונות של אנשים שלא קיבלו תשובה על הערעור שלהם.
סיגל שקולניק
אני לא מסכימה עם זה.
היו"ר נאוה בוקר
אני יכולה לתת לך רשימות.
אילנה פינטו
הנה, יש לך מועמדים כאן.
היו"ר נאוה בוקר
אני יכולה לתת לך רשימות של מועמדים שלא קיבלו תשובות.
אילנה פינטו
תשעה פה יש לך.
היו"ר נאוה בוקר
הנה, בבקשה, לעינייך – תשעה כאלה.
סיגל שקולניק
הפנייה של עורך דין זרייק, התשובה הייתה כבר מוכנה עד שהוגשה פנייה לבית הדין, ומאותו רגע אני מנועה מלענות.
אילנה פינטו
סליחה, אז תעצרי פה, איפה השלושה שלא ניגשו לבית הדין?
היו"ר נאוה בוקר
גברתי, תשבי בבקשה.
אילנה פינטו
איפה השלושה שלא ניגשו איתנו לעתירה כי לא יכלו כלכלית?
סיגל שקולניק
אותם שלושה שלא ניגשו, אם הם יפנו למרכז השירות, אני אשיב להם.
אילנה פינטו
אותי לימדו – כשיש ספק אז אין ספק. והחבר'ה האלה נלחמים ואני איתם. אני מזמני ומהזמן החופשי שלי, ומגיע להם להיכנס, לכל אלה שיושבים כאן. אתם צריכים לעשות את המאמץ הזה ולהשיב את כולם לוועדות בוחנים.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, אנחנו לקראת סוף הדיון. אני אשמח אם יש לך תשובות לנושאים שהועלו כאן.
טפסר שיקו בר דב
אני אענה.
סיגל שקולניק
תענה אתה, אני אבדוק אם יש משהו שרציתי להוסיף עוד. בבקשה, שיקו.
טפסר שיקו בר דב
אני אומר ככה.
סיגל שקולניק
למה היא לא עונה לנו? מה ההבדל בין נציבות לבין כבאות?
קריאה
הן נציבות שירות המדינה, וזה נציבות כבאות.
אילנה פינטו
אז אני רוצה נציבות שירות המדינה, שזלזלה בנו ולא ענתה, תענו לנו קודם. אנחנו הגענו מרחוק והפסדנו הרבה זמן בשבילכם.
סיגל שקולניק
אם יש עוד שאלה שלא עניתי אני אשמח לענות.
אילנה פינטו
כן, עכשיו, למה אין לנו תשובות?
סיגל שקולניק
תשובות על מה?
אילנה פינטו
על הערעור. ביום חמישי שנתקבלה התשובה, עוד לפני שהוגשה העתירה.
סיגל שקולניק
אמרתי אני חושבת בדיוק לפני דקה שכבר התשובה הייתה כמעט מוכנה, ואז הוגש לבית הדין, ובאותו רגע אני עצרתי את השליחה.
ד"ר לואי זרייק
למה?
אילנה פינטו
אז אני עניתי לך ששלושה לא ניגשו לעתירה לבית הדין.
סיגל שקולניק
אז אמרתי, אם אותם השלושה יפנו באופן פרטני אני אענה להם.
ד"ר לואי זרייק
מי אמר שהעתירה מבטלת את חובתכם לענות לערעור?
סיגל שקולניק
לא אמרתי שמבטלת, אבל מאותו רגע כללי המשחק השתנו.
ד"ר לואי זרייק
כל הפנייה לבית הדין לעבודה הייתה בגלל שאתם בכלל לא התייחסתם, אפילו לא כתבתם מכתב – אנחנו קיבלנו, אנחנו נשיב לך תוך עשרה ימים, תוך חמישה ימים.
סיגל שקולניק
לדעתי יצאה תשובת ביניים.
היו"ר נאוה בוקר
האמת, שזה מאוד מצער שצריכים להגיע למצבים כאלה.
ד"ר לואי זרייק
אנחנו אוויר בעיניכם.
אילנה פינטו
עד דקות אלה בדקנו במייל במשרד.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבינה שפניתם לבית הדין לעבודה?
ד"ר לואי זרייק
נכון, פנינו לבית הדין. ביום ראשון יש לנו דיון.
היו"ר נאוה בוקר
אוקיי. חברים, בואו ניתן לשיקו בר דב.
טפסר שיקו בר דב
אני אגיד שני דברים. אחד, צריך להבין, כל הליך הגיוס, הוא נערך בצורה מאוד מאוד מקצועית. שותפים אליו לוחמי אש מקצועיים שקובעים, אנחנו איתם למדים את הצרכים והקריטריונים וכל התהליכים, עם יועצים ואנשים מקצועיים מהרמה הכי גבוהה, וכמובן, הכול באישור נציבות שירות המדינה.

שתיים, אני מקבל את ההערה שחלק מההנגשות והפרסומים, אולי אנחנו עוד צריכים לשפר אותם ולהשתפר, ואני מתחייב לכם שנשפר את הדברים האלה.

שלוש, אנחנו הקמנו מרכז מידע גם בנציבות שירות המדינה, גם אצלנו, שבנות יושבות שם עד הערב, מתקשרים ונותנים תשובות ושולחים תשובות גם במיילים. אין מצב שמישהו לא עונה. לכן מפליא אותי שיש ערעורים. אני מוכן לבדוק כל אירוע כזה לגופו.

ואני אומר עוד פעם, אין פה איזה משוא פנים או ניסיון, את משה להכניס ואת חיים לא. הפוך. אנחנו רוצים את הכי טובים. הכי טובים.

ולכן, לצערי, כשאתה רוצה את הכי טובים ויש לך 5,000 איש שמתמודדים ואתה צריך 150 משרות, לצערי יש 3,850 איש שלא ייכנסו.

לכן אני אומר, אנחנו משתדלים לעשות הכול בצורה מסודרת. גם היום יש ועדות מסודרות, עם כל האנשים, לכל אחד ניתן הזמן שלו והתהליכים.
ערן שוכר
אני יכול להגיד משהו?
טפסר שיקו בר דב
עוד מילה אחת. בא לוועדה, ישב, קיבל את הדברים. עכשיו אנחנו מוציאים מכתבים לכולם. אם יש דברים שפקששנו, מתחייב כל פנייה אישית שלא קיבלה תשובה, לפנות אליי, אני אדאג שכל אחד יקבל תשובה מאוד מאוד ברורה.

אבל צריך להבין, אין מה לעשות. אם יש לי רק 150 משרות, הציונים הכי גבוהים, לפי הקריטריונים, הם האנשים שיהיו.
אילנה פינטו
אנחנו רוצים לראות את הקריטריונים ושקיפות של מי שהתקבל.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, לפני שנסיים את הדיון, אחרון הדוברים.
אילנה פינטו
נאוה, אפשר לראות את הקריטריונים, ומי שהתקבל, שלא קיבל את הסף הזה, אפשר לראות מי התקבל ואיך הוא התקבל? אנחנו רוצים שקיפות שתהיה עד הסוף.
היו"ר נאוה בוקר
אני אסכם את זה בסוף הדיון.
אילנה פינטו
עד הסוף.
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו שואפים לשקיפות מלאה. זה מה שצריך לקרות ולהיות. אחרון הדוברים יהיה מוחמד כעביה, נציג משרד ראש הממשלה. עלתה פה הסוגיה של זימון נציגים גם מהוועד, מארגון לוחמי האש, לוועדת הזאת בעיקר, לוועדת המשנה לכבאות והצלה.

אז חברים, אני רוצה להדגיש שוועדות הכנסת סוברניות לזמן כל נציג ציבור וכל עובד ציבור לדיונים של הוועדה ואם יש איזושהי בעיה ספציפית אנחנו נטפל בה בהתאם, כמובן בליווי של הלשכה המשפטית. אנחנו נשב איתך אחרי כן ונראה מה אפשר לעשות עם הנושא הזה. נציג משרד ראש הממשלה, רצית לומר כמה דברים?
מוחמד כעביה
מוחמד כעביה, אני ממונה על המגזר הערבי הבדואי במשרד ראש הממשלה. קודם כול, אני מברך את נאוה בוקר על המעקב שהיא עושה, כל הכבוד לה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה.
מוחמד כעביה
ב. אני רוצה לשאול לגבי תהליך הגיוס, כמה זמן לוקח תהליך גיוס שאנשים נרשמים – שנה, שנתיים, חודש, חודשיים – כמה זמן לוקח תהליך הגיוס של החברים?

אני רוצה להגיד, משטרת ישראל קולטת הרבה. עכשיו רוצים לפתוח תחנות חדשות במגזר הלא-יהודי, אז יכולים גם להירשם לשם אם לא נתקבל פה. יש היום גם קורסים להכנה, להכין את האישיות של הבן אדם על מנת שיעבור את הבחינות האלה. הן בחינות קשות אבל צריך גם להכין.

היום לדוגמה במגזר הבדואי אנחנו נרשמים. יש חיילים משוחררים, אני מזכיר יד לבנים, משפחות שכולות, אנחנו הכנו להם קורס הכנה, להכין את האישיות של הבן אדם על מנת שילך מוכן לבחינות, ועל מנת שהאישיות שלו תתקבל שם צריך להכין אותו.
אילנה פינטו
אבל קיבלו תוצאות טובות על האישיות שלהם ועל מצבי הלחץ שלהם. הם קיבלו על הכמותי 3 ולא 4. באישיות הם מוכנים.
מוחמד כעביה
בסדר. אם לא התקבל, יתקבל אולי במקום אחר.
קריאה
לא רוצים מקום אחר.
אילנה פינטו
נכון. רוצים כיבוי.
מוחמד כעביה
לכן, אני מודה לכם. אני חושב שהוועדה הזאת עושה עבודה. אני מברך אותך, אדוני, על התפקיד החדש שלך ואני מזמין אותך לבקר אצלי ביד לבנים הבדואים להיות אורח של משפחת השכול הבדואית.
טפסר שיקו בר דב
תודה רבה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה, כעביה. יש מישהו שרוצה משפט לסיכום? בבקשה.
אילנה פינטו
רק לנציבות שירות המדינה. כשאנחנו הגשנו עתירה וגייסנו את חנן להגיע עד שעה 16:00 עם כל המסמכים אליכם, אף אחד לא רצה לקבל את המסמכים של בית המשפט. היינו אמורים להגיש את העתירה עד שעה 16:00 ולקבל אישור מסירה אישית. אף אחד לא רצה לפתוח לחנן שם, חוץ מהמאבטחים, ונציבות שירות המדינה אף אחד לא רצה לבוא ולקבל את העתירה. כן, זה הזלזול שלכם. אנחנו מרגישים שאתם מזלזלים.
סיגל שקולניק
תשימי קצת גבול, באמת.
אילנה פינטו
אני מדברת על נציבות שירות המדינה.
היו"ר נאוה בוקר
אילנה. גברתי, מספיק. אנחנו סיימנו כאן את הדיון. אני רוצה לסכם. קודם כול, אני רוצה להגיד לכם שאני ממש מברכת ושמחה על זה שמשרת הכבאי היום, המשרות האלה של לוחמי האש הן כל כך נחשקות, ואנשים נלחמים כדי להגיע לג'וב, ובאמת מבחינתי כל מה שקשור בהצלת חיים, בעבודת הקודש הזאת שאתם עושים, זה דבר מבורך.

אתם יודעים, יש כאן סיפורים שפשוט עצוב לי לשמוע, כמו הסיפור של חנן כי אני מאמינה שצעירים כמו חנן, שכל כך הרבה שנים נמצאים במערך, נותנים את הנשמה, הבן אדם מתנדב כבר 13 שנה, הוא כבאי לכל דבר, לכל נושא ועניין. יש לו רישיון על רכב כיבוי, הוא נוהג על כבאית, הוא כוח העזר החשוב ביותר שיש ללוחמי האש בעבודתם. לא ייתכן שאחד כזה לא יכול להשתלב במערכת, ולא מעניין על איזה סעיף הוא נפל.

אני חושבת שבמקרים כאלה של מתנדבים שנותנים שנים מחייהם למערך הכבאות וההצלה, צריך לנהוג בהם לפנים משורת הדין ולעשות כל מאמץ כדי לקבל אותם לשורות הכבאות.

אז חברים, אני מבקשת, אני פונה פה לנציבות שירות המדינה ואני פונה אליך, שיקו בר דב, גם כנציג של אגף כוח-אדם וגם כמפקד מחוז איו"ש – בואו תסייעו. באמת אני מבקשת בקשה אישית – תגידו על זה מה שתגידו – כל אלה שנמצאים פה היום וטרחו, שזה נמצא בדמם, אנשים כאלה איכותיים שיש לנו פה, כמו אדון משה ואחרים, בואו תסייעו פרטנית לאלה שנמצאים פה, תבדקו האם יש דרך לבוא לקראתם, לשלב אותם במערך.

באמת, אני חושבת שגם הנציבות צריכה לתת הסברים מפורשים ומפורטים לאלה שלא התקבלו, שיבינו על מה כשלו. אולי ידעו איך לשפר, אולי בגיוס הבא הם יצליחו, אני לא יודעת.

תשמעו, מדובר פה בדיני נפשות. יש אנשים שזה החיים שלהם, זה כל חייהם. אז בואו, תבואו צעד לקראתם, תראו מה אפשר לעשות, ואני כבר לא מדברת על מאות תלונות. אני מדברת על אותם אלה שתראו, הגיעו לכאן היום מחצור הגלילית, מכל מיני מקומות מרחוק כי זה בדמם, זה בנפשם.

אז באמת, בואו תעשו מאמץ. אני מקווה שלא נצטרך לקיים דיון המשך, אבל באמת בדיון המשך שנבוא עם תוצאות.

אני רוצה להודות לכולכם, לכל מי שהגיע לכאן היום. תודה רבה, הדיון הסתיים.
גבי גניש
נאוה, גם אנחנו רוצים להודות לך.
אילנה פינטו
להודות לך באמת שבפגרה כינסת.
גבי גניש
באמת, כל הכבוד על היוזמה.
היו"ר נאוה בוקר
אני אשמח אם זה יעזור.
גבי גניש
זה יעזור, ועוד איך.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים