ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 08/10/2013

חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 19), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
78
הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק בעניין השוויון בנטל
בשירות הצבאי, בשירות האזרחי ובשוק העבודה ולהסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות

08/10/2013

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
<פרוטוקול מס' 15>
מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק בעניין השוויון בנטל
בשירות הצבאי, בשירות האזרחי ובשוק העבודה ולהסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות

יום שלישי, ד' בחשון התשע"ד (08 באוקטובר 2013), שעה 10:00
סדר היום
<הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 19 הוראת שעה) (שילוב תלמידי ישיבות), התשע"ג-2013> – סעיף 26ח
נכחו
חברי הוועדה: >
היו"ר איילת שקד
עמר בר לב
משה גפני

מרדכי יוגב

מאיר פרוש

אלעזר שטרן

עפר שלח

ישראל חסון
מוזמנים
>
ענבל דה פז - ראש ענף ייעוץ כוח אדם ופרט בפרקליטות הצבאית, משרד הביטחון

יגאל גורביץ - ע' יועץ משפטי, משרד הביטחון

רן רידניק - רכז תעסוקה באג"ת, משרד האוצר

עמיחי כץ - ממונה תעסוקת חרדים, משרד הכלכלה

יאיר דורנפלד - רח"ט תכנון וארגון, המשרד לבטחון פנים

איה דביר - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עמוס צייאדה - מנהל אגף מוסדות תורניים, משרד החינוך

עינת פישר - עו"ד, יועצת השר לענייני שוויון בנטל, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

תומר כהן - ראש מטה השר, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

יואב ארבל - יועמ"ש, מנהלת שרות אזרחי לאומי

נעם עמרן - יועמ"ש, מנהלת שרות אזרחי לאומי

אשר קליין - מזכיר ועד הישיבות, ועד הישיבות בארץ ישראל

אמנון דה הרטוך - יועץ משפטי, איגוד ישיבות ההסדר

איתן עוזרי - מנכ"ל, איגוד ישיבות ההסדר

משה גוטמן - מנכ"ל איגוד הישיבות הגבוהות

חיים זיכרמן - חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

זהרה ברגר צור - דוברת וחברת הנהלה, הפורום לשיוויון בנטל

ראובן גל - חוקר בכיר-פרויקט שילוב חרדים

ריקי שפירא - המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עמותות

לורן פנריס - מנהלת קשרי כנסת, המרכז הרפורמי לדת ומדינה

נתן נתנזון - יועץ

דוד הגר - עמותת נצח יהודה

משה ליפשיץ - עמותת נצח יהודה

אליהו גליק - עמותת נצח יהודה

צבי קלבנטל - עמותת נצח יהודה
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל שור

עידו בן יצחק
איילת לוי
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר המתרגמים
<הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 19 הוראת שעה) (שילוב תלמידי ישיבות), התשע"ג-2013>
היו"ר איילת שקד
בוקר טוב. אנחנו נעבור היום על סעיף 26ח שמדבר על התנאים לדחיית שירות ונרצה לשמוע ממי שיש לו ניסיון, משרד החינוך, ממנהלי ארגוני הישיבות, דברים שלדעתם צריך להכניס, גם כדי שתהיה אכיפה טובה וגם שהחיים של בני הישיבות יהיו נורמליים.
נתחיל בהקראת הסעיף. אם יש תוספת לתת סעיף, לכל מי שיושב כאן בחדר, תצביעו ואני אפסיק ואשמע את התוספת.

בבקשה.
עידו בן יצחק
(מקריא): "26ח. תנאים לדחיית שירות.

"(א) לא יינתן צו דחיית שירות לפי פרק זה אלא למיועד לשירות ביטחון שהוא תלמיד ישיבה שמתקיימים בו כל אלה:

"(1) הוא לומד בישיבה לימודים תורניים באופן סדיר, בהיקף שלא יפחת מארבעים וחמש שעות בשבוע, למעט בתקופות חופשה שקבע שר הביטחון, ואולם בתקופה שבה המיועד לשירות ביטחון נמצא בהכשרה תעסוקתית מיועדת יופחת מהיקף השעות כאמור מספר השעות שבהן הוא נמצא בהכשרה התעסוקתית, אך לא יותר מחמש עשרה שעות בשבוע;".
היו"ר איילת שקד
פה אני כבר יודעת שיש הערות על הסעיף הזה. עמוס, אתה רוצה להתחיל?
עמוס צייאדה
כן.
היו"ר איילת שקד
אולי אני אעשה היום הצבעה על החוק, יש לי רוב.
עמוס צייאדה
החופשות בישיבות נקבעו בהתאם לשלוש תקופות בין הזמנים. כמו שאתם מכירים, אחרי יום כיפור עד סוף חודש תשרי, זו תקופה ראשונה, תקופה שנייה זה בחודש ניסן, מ-א' ניסן עד סופו, ותקופה שלישית קצת לפני תשעה באב ועד תחילת אלול.

מהניסיון שלנו המוסדות נדרשים לימים נוספים, בין אם זה של חופשות, או לאפשר להם לצאת לכל מיני השתלמויות, פעילויות מחוץ למוסד, אם מדובר בהשתלמות נגיד בנושא שחיטה, כשרות, מצוות התלויות בארץ. אני אקח אפילו ימים שייראו לכם קצת אבסורדיים, אפילו יום כמו פורים לא מוגדר חופשה בישיבות. כלומר אם יגיעו לאיזה שהיא ישיבה, לראות מה יש בישיבה בפורים, לכאורה המבקרים ירצו לראות את התלמידים שם. יום כמו יום ירושלים, שזה קורה יותר בישיבות הציוניות, הם פונים מדי שנה ומבקשים להגיע, אם זה למרכז הרב בירושלים ולמקומות אחרים בירושלים, לקיים לימודים ברוב עם, וגם זה לא מוגדר כימי חופשה.
היו"ר איילת שקד
היום, נגיד, אם ישיבה רוצה לצאת ליום ירושלים, היא לא יכולה להתקשר אליך להודיע לך, 'אני היום לא אהיה, אני רוצה לצאת ליום ירושלים'?
עמוס צייאדה
לא, ותפוח האדמה ה- לא יודע אם הוא לוהט, אבל הוא מתגלגל אלינו, כי אנחנו צריכים עוד פעם לשכה משפטית ולחשוב מה אנחנו כן יכולים לאפשר ומה לא יכולים לאפשר. אנחנו חושבים שצריך להגדיר, לתת כאן איזה שהיא הגדרה של ימים שאנחנו נכיר בהם, בין אם זה להשתלמויות מחוץ למוסדות, כי בהמון מוסדות כן יוצאים, המון פעמים מודיעים מראש, רוצים לצאת, בין אם זה למשחטה, או למקום אחר שקשור לחקלאות ולמצוות התלויות בארץ. הם מבקשים את הדברים האלה מראש ואנחנו לא יודעים אם אנחנו יכולים לאשר.

אגב, אם הראייה שלנו היא שאנשים ירכשו מקצוע ובסופו של דבר ייצאו החוצה ויעבדו, אז להגיד להם, 'אתם לא תצאו מהמוסד', לדוגמה, 'מתשרי עד ניסן ליום אחד, לדקה אחת החוצה ושום דבר לא תעשו', זה לא תורם לעניין הזה. אנחנו חושבים שצריך להגדיר לכל מוסד מכסה של ימים, לא גדולה, שהוא יוכל מראש להודיע לנו שבאותם ימים הוא נמצא, בין אם זה בבחינות ברבנות או במקום אחר, שאנחנו נאשר אותם מראש, נדווח במערכת ממוחשבת, שזה נתמך, זה מוכן אצלנו, ונוכל לאשר את הפעילויות האלה מחוץ למוסדות. זה חיוני. לצערנו מוסדות גם נופלים בביקורות בגלל הדברים האלה וזה לא מציאותי להגיד לאנשים, 'תשמעו, חצי שנה, מתשרי עד ניסן', לדוגמה, והשנה זו גם שנה מעוברת, 'לא תצאו לשום מקום ולא תזוזו'. זה לא עומד במבחן המציאות.
היו"ר איילת שקד
וכמה ימים כאלה רוצה לאשר?
עמוס צייאדה
אנחנו חושבים על בין שבעה לעשרה ימים שייתנו מענה. ותזכרו, מדובר כאן בדברים שהם יותר השתלמויות, זה לא סתם איזה חופש. זה עניין קצת סובייקטיבי וגם של מדיניות, מכסה של בין שבעה לעשרה ימים תיתן מענה.
היו"ר איילת שקד
למה שר הביטחון צריך להגיד לישיבה מתי היא יכולה לצאת להשתלמות שחיטה?
ענבל דה פז
שר הביטחון לא צריך להגיד לישיבה אם היא יכולה להשתלמות שחיטה או לא. יש שאלה אם השתלמות שחיטה היא כן או לא שעות לימוד אשר נחשבות במסגרת 45 השעות. שר הביטחון, גם בהתאם להסדר הקודם, זה לא משהו חדש שהומצא בהצעת החוק הזו, יכול לקבוע מה הן תקופות החופשה שיחולו לגבי הישיבות. אפשר לדון בשאלה מה הן תקופות החופשה קבע השר - - -
היו"ר איילת שקד
לא, אבל פה לא מדובר על חופשה, מדובר על ימים שהם כעיקרון ימי לימוד, רק שהן פעילות מחוץ לישיבה.
ענבל דה פז
זה מה שאני אומרת. אני לא מבינה מקריאת החוק שזה מוגבל. אם יוצאת ישיבה להשתלמות, מדוע זה יורד ממסגרת 'לומד בישיבה לימודים תורניים... בהיקף שלא יפחת מ-45 שעות'? אם יוצאת הישיבה ומבצעת את הלימודים, בהנחה שמדובר אכן בהשתלמות שהיא לימודים. זאת להבדיל, רק אני אשלים, ממה שהוא הכשרה תעסוקתית, שגם לזה נקבעו כללים.

אני לא מבינה גדולה בהשתלמויות שחיטה ולכן אני לא מבינה אם זה נופל במסגרת הלימודים בישיבה, או במסגרת הכשרה תעסוקתית, אבל לכאורה לשניהם יש מענה בסעיף.
עמוס צייאדה
לכאורה אין מענה בסעיף, כי על פי ההגדרה הם צריכים להיות בישיבה ואין שום הסדר, לא כתוב בשום מקום, שאפשר לאשר איזה שהן היעדרויות.
היו"ר איילת שקד
ישיבה ציונית שרוצה לצאת ביום ירושלים לריקוד דגלים בירושלים לא יכולה לעשות את זה היום על פי החוק.
עמוס צייאדה
אכן, זה לא יום שבתון. תבוא ביקורת, הם יצטרכו לתת לנו הסברים. בסופו של דבר זה יחזור אלינו, אנחנו לא רוצים לקחת על עצמנו את האישורים מראש בדברים שאינם מוסדרים ולא רוצים גם בדיעבד, כוועדת מומחים, לשבת ולחשוב האם צריך לאשר או לא לאשר, או לפסול מוסד או לתת פה קנס למוסד. רוצים שהוועדה, או מי שצריך להחליט, ייתן את דעתו ויחשוב על זה כבר עכשיו.
נתן נתנזון
יש פה עירוב, לפי דעתי, בין שני תחומים. התחום האחד הוא השאלה כלפי משרד הביטחון. אם הבן אדם נמצא במסגרת מבחינת משרד הביטחון, זה לא מעניין אותו מה עושים בתוך המסגרת, זה לא רלוונטי. התחום השני הוא השאלה של עמוס במסגרת היותו מנהל האגף במשרד החינוך. כי האגף נותן תקצוב למוסד בגין תלמיד שלומד. אלה שתי מערכות נפרדות. אנחנו פה עסוקים עכשיו בחוק הזה. יכול להיות שבהזדמנות החגיגית הזאת אפשר גם לפתור את הבעיה של משרד החינוך, אבל אנחנו עסוקים עכשיו בשאלת משרד הביטחון והיא בוודאי לא נוגעת לשאלה איך אותו מוסד מלמד או עושה השתלמויות - - -
היו"ר איילת שקד
אבל משרד החינוך, השאלה אם המקום הנכון זה החוק, מבקש להכניס לחוק, כמו שכתוב 'הוא לומד בישיבה לימודים תורניים באופן סדיר בהיקף שלא יפחת מ-45 שעות בשבוע', וכן יתאפשר לישיבה לצאת ל-7 ימי השתלמות מחוץ לישיבה.
נתן נתנזון
את הדבר הזה מול משרד הביטחון צריך פה לסגור. לפי עניות דעתי, אבל מירי בוודאי תדע לבדל את זה יותר טוב, את השאלה הפנימית בתוך משרד החינוך, זה במסגרת התקנות של משרד החינוך.
עמוס צייאדה
רק הערה אחת, צריך לזכור שבכל מוסד יש גם תלמידים דחויים וגם - - - דחויים, אז הם כרוכים זה בזה ולכן - - -
נתן נתנזון
כל דבר לעניינו.
היו"ר איילת שקד
מירי אומרת שהיא לא מבינה מה הבעיה. זו בעיה של משרד החינוך, לא של משרד הביטחון. אם ישיבה יוצאת עכשיו לריקוד דגלים בירושלים או להשתלמות שחיטה, מגיעה ביקורת והישיבה לא נמצאת, הוא לא יודע מה לעשות עם זה.
מירי פרנקל שור
אבל השאלה אם זה במסגרת דחיית שירות. סעיף 26ח מדבר, 'לא יינתן צו דחיית שירות לפי פרק זה למי שהוא תלמיד ישיבה שעומד בתנאים האלה', ואלה התנאים. זה תפוזים ותפוחים. יש מקומות שצריכה להיות הלימה בין משרד החינוך למשרד הביטחון, אבל יש דברים שהם בכלל לא חופפים. זה שהוא מקיים את הביקורות שלו והם לא נמצאים, זה לא קשור לתנאים לדחיית שירות לתלמיד ישיבה.
יגאל גורביץ
אנחנו מדברים רק על דחויי השירות, הסעיף אומר למעט בתקופות חופשה שקבע שר הביטחון. שר הביטחון קבע תקופות חופשה בתקנות, התקופות שעמוס מנה הן מהתקנות, מתקנות חוק טל ובאמת היו שם רק שלושה סעיפים, כשמדברים על חופשת סוכות, פסח וקיץ.
היו"ר איילת שקד
כן, אנחנו לא מדברים על החופשות.
יגאל גורביץ
בתקנות שנתקין אנחנו נוסיף סעיף 4, שמדבר על עוד מספר ימים גמישים לכל ישיבה, לפי בקשת משרד החינוך. יש להפריד בין השתלמויות שחיטה ודברים כאלה לבין ימי חופשה. עמוס מדבר גם על המקרים שלמשל הישיבה יוצאת לחתונה, אלה המקרים של חופשה. פה באמת צריך ליצור איזה שהיא גמישות, לפי בקשת משרד החינוך, ולהוסיף עוד סעיף קטן בתקנות. אין כאן צורך בשינוי חקיקה, כי החקיקה מסמיכה את שר הביטחון לקבוע ימי חופשה והיא לא אומרת שזה יהיה רק בחופשת סוכות, פסח וקיץ.
עמוס צייאדה
רק צריך לוודא שזה יטופל.
יגאל גורביץ
זה יתבצע, זה לא עניין לחוק ראשי.
היו"ר איילת שקד
השאלה באיזה תקנות, בתקנות של משרד הביטחון או של משרד החינוך? במשרד הביטחון?
יגאל גורביץ
כן.
עמוס צייאדה
ברגע שמשרד הביטחון יכניס את הסעיף הנוסף, כמו שיגאל אומר כאן ואני שמח לשמוע את זה, אז זה גם יוכנס למבחני התמיכה שלנו. כך היה עם חוק טל. אחרי הקביעה בתקנות של חוק טל, של שלוש תקופות ימי חופשה, זה נכנס גם למבחני תמיכה שלנו.
היו"ר איילת שקד
אוקיי. אז משרד הביטחון מתחייב להכניס - - -?
יגאל גורביץ
אנחנו לקחנו על עצמנו שאנחנו ניצור גמישות גם בסעיף קטן בתקנות.
היו"ר איילת שקד
זה חייב להיות ימים גמישים.
איה דביר
עד עכשיו נתתם שורה של דוגמאות של מקרים שידוע מראש ש - - -
היו"ר איילת שקד
לא, זה לא ידוע מראש מתי יש חתונה בישיבה וזה לא ידוע מראש מתי יש השתלמות שחיטה.
עמוס צייאדה
לא השתלמות, דווקא לא השתלמות.
מירי פרנקל שור
אלה לא השתלמויות, זה לא רלוונטי.
היו"ר איילת שקד
זה גם וגם. יש לו בעיה בביקורת של משרד החינוך.
מירי פרנקל שור
אבל זה לא בעיה של התנאים לדחייה.
היו"ר איילת שקד
נכון, זו לא הבעיה, אבל אנחנו רוצים לתקן את זה.
מירי פרנקל שור
לא במסגרת ה - - -
היו"ר איילת שקד
לא בחוק, בתקנות.
משה גוטמן
יש פה ערבוב של מספר תחומים. יש פה את הערבוב בין הנושא של דחיית הגיוס, שלזה יש סמכות לשר הביטחון, לבין מבחני התמיכה והחופשות של הישיבות. שר הביטחון לא צריך לקבוע לישיבות מה החופשות שלהן, כמו שהוא לא יקבע לאוניברסיטה מה החופשה שלה, אלא הישיבות, בכפוף למכסה ממסוימת, לתקרה מסוימת, ששר הביטחון צריך לאשר אותה. מעבר לזה, מעיר עמוס שמכיוון ששני הדברים צמודים אחד לשני, ממילא מבחני התמיכה שלו תמיד צמודים גם למה ששר הביטחון קובע, ושני התחומים האלה לא קשורים אחד לשני. הוא אומר, מכיוון שזו תקרת הגג שנמצאת פה, אני לא יכול לאשר שום דבר שנמצא מעבר לזה, שזה גורר מצב הזוי, שכל פעם שאתה רוצה באמת לעשות משהו, אתה צריך לחפש איזה קומבינה ואין שום דרך מוסדרת.
באמת ראוי להסדיר את התחום הזה בצורה מסודרת. לכן או לנתק בין הנושא של תקרת ימים של שר הביטחון לבין מבחני התמיכה של משרד החינוך, שהם לא יהיו קשורים בנושא הזה אחד לשני, שמשרד החינוך יקבע לעצמו את התקרה שלו וזה לא יהיה תלוי במה משרד הביטחון אומר, או באמת התגמשות מצד משרד הביטחון, אם רוצים להשאיר את שני הדברים. בעיניי, צריך להפריד אותם, אני לא רואה את הטעם לזה שהם צמודים אחד לשני.
אמנון דה הרטוך
אני חושב שהבעיה טמונה בביטוי 'לימודים תורניים'. זאת אומרת אם מגדירים את המונח הזה באופן גמיש יותר וכפי שלהבנתנו ראוי להגדיר, כי אנחנו מדברים על מוסד חינוכי, כאשר מוסד חינוכי יוצא ליום ירושלים הוא לא יוצא לחופשה, אבל אם לא נגדיר את זה בצורה גמישה, לימודים תורניים, וזה צריך להבנתי להיות בחוק הזה, מפני שברגע שהחוק הזה קובע שחייבים ללמוד לימודים תורניים, שר הביטחון מבחינתו חייב לאפשר מסגרת מוגבלת של חופשות שהן לא לימודים תורניים, ואז נשאלת השאלה מה זה לימודים תורניים. משרד החינוך באמת נמצא במצוקה קשה, כאשר שר הביטחון אומר, כפי שהיה בתקנות של חוק טל, שאפשר איקס ימי חופשה, אז משרד החינוך לא יכול לאפשר ימים אחרים.

ומה קורה כשיש הלוויה של מרן? אז לכאורה כל הישיבות אתמול, מבחינת הנהלים של משרד החינוך, היה צריך לפסול אותן, מפני שכולם הלכו להלוויה. זה פשוט אבסורד. לכן צריך לבוא ולקבוע בתקנות של שר הביטחון מה היא הגדרת לימודים תורניים, שלימודיים תורניים אינם כוללים רק לימוד בישיבה באופן פיזי, אלא גם דברים אחרים. למשל, צריך לחשוב, אולי יציאה להלוויה או חתונות, או דברים מהסוג הזה. זה לא צריך להיכנס לתוך החוק, אבל יש כאן בעיה מאוד קשה.
מרדכי יוגב
עמוס, לטעמי, אתם בתוך משרד החינוך עם מעט שיקול דעת, פשוט שיקול דעת, זה הכול, יכולים להיות גמישים, ומצד שני אסרטיביים. אני מתנגד לכך שתהיה בטלה ומי שמתבטל ולא לומד צריך להתגייס, חד משמעית. אבל עוד כמה ימי חופשה שהזכרת שהם מאוד מאוד ידועים, זה יום אחד בפורים, זה יום ירושלים, לעלות לחצי יום לירושלים, וזה בחנוכה, שני הימים של סוף השבוע, כל השבוע לומדים ואיפשהו בסוף עושים יומיים כאלה בבית. זה כל הסיפור, חופשות.

מעבר לכך, חתונות. פשוט שכל ישר, אם אכן מתחתן בן המחזור, באים, רואים את השם, רואים שהוא רשום, רואים שזה ככה. אם יש הלוויה, באים, רואים שיש הלוויה. אם יש לא יודע מה, שכל ישר. ואם הפקחים עצמם לא יודעים, עולים אליך, ולהפעיל שכל ישר.
עמוס צייאדה
לגבי לוויה וחתונה, אני חושב ש - - -
מרדכי יוגב
אני לא חושב כמו עורך דין דה הרטוך, שצריך להרחיב לאלף ואחד דברים, כי זה יכול להיות באמת לא מוסרי דיו.
אמנון דה הרטוך
אבל השכל הישר לא נמצא במשרד האוצר. הבעיה היא לא משרד החינוך, משרד החינוך תלוי בו.
עמוס צייאדה
אנחנו אומרים את אותם דברים. אנחנו לא מתכוונים באמת שלגבי לוויה יציעו יום חופש.
עמר בר-לב
למה פו"ם (פיקוד ומטה) זה יום חופש? בדוגמאות שנתת, ביקור בפו"ם.
מרדכי יוגב
לא ביקור בפו"ם, אמרתי שמתוך פורים, נמצאים יום אחד. הרי פורים זה שני ימים, אז בדרך כלל יום אחד נמצאים בישיבה ובאחד משני הימים האלה אתה תמיד נוסע הביתה, בין אם זה סוף שבוע ובין אם - - -
איתן עוזרי
אל תיכנס לפרטים האלה, זה שונה מישיבה לישיבה וזה לא נכון להיכנס לפרטים האלה. ההצעה של עמוס היא הרבה יותר פרקטית, יש סל לכל ישיבה של עשרה וכל ישיבה תחליט איפה היא לוקחת את העשרה ימים האלה. הישיבות החסידיות, יש להם עניינים שקשורים להתוועדות כזאת או אחרת. לא צריך להיכנס לפרטים האלה, צריך להגדיר סל של עשרה ימים וכל ישיבה תקבע איזה ימים היא רוצה לקחת.
מרדכי יוגב
זו גם אפשרות.
יגאל גורביץ
זה גם לא שייך שחקיקה ראשית תתעסק בדברים האלה. זה כמו לדון מתי מקבלים גימ"ל בצבא.
מאיר פרוש
אני מצטער שאיחרתי, אבל אם אני יכול לקבל - - -
היו"ר איילת שקד
אתה יודע על מה אנחנו מדברים?
מאיר פרוש
מקטעי הדברים אני מבין.
היו"ר איילת שקד
בסדר. נתתי לאיה ואתן לך אחרי איה.
איה דביר
רק להגיד באמת כמה מילים על מי שאמרו לפניי על כך שמדובר בשני תחומים שונים. עמוס ממשרד החינוך והפיקוח על מוסדות תורניים בקשר עם תמיכות שהם מקבלים, זה לא נושא שמוסדר בחקיקה ראשית וגם לא צריך להיות מוסדר בחקיקה ראשית, משום שהתמיכה עצמה אינה מעוגנת בחקיקה הראשית. פה אנחנו מדברים על סמכות שר הביטחון, מתי הוא יכיר בצו דחייה. ההצעה לנתק ביניהם היא לא הצעה ריאלית, משום שיש כוונה באמת להסתמך על אותם הליכי בדיקה לשם השגת שתי התכליות, גם עמידה בדרישות של שר הביטחון לדחיית שירות וגם עמידה בזכות למבחן תמיכה, ולכן הערותיו של עמוס הן בעלות ערך מבחינת חשיבה.

כרגע החוק מציע שבאמת שר הביטחון הוא זה שיקבע בסופו של דבר מה תהיינה החופשות שתוכרנה, ובין כל שאר הדוגמאות שניתנו פה היו כאלה שהיו במובהק חופשות וכאלה שאינן חופשות, הן חלק מהתהליך הלימודי. גם לגבי מה שאמר אמנון דה הרטוך, אנחנו כתבנו לימודים תורניים, אך לא הגדרנו מה הם וזה אכן יוצר איזשהו מנעד של שיקול דעת, אבל בין זה לבין לבוא למסקנה של ללכת ללוויה, שאולי זו היעדרות מוצדקת אבל היא איננה לימוד תורני בעיניי, להבנתי, המרחק הוא גדול. יכול להיות שטקסים אחרים הם כן בגדר לימוד תורני.

אבל איזה שהוא מנעד של שיקול דעת שמור גם לשר הביטחון, גם לעמוס בכובעו כתמיכות. על אף שהוא רק נותן לנו כדוגמאות, זה לא נושא החקיקה, אין לעמוס איזה שהם סמכויות מכוח מה שכתוב בחוק.
היו"ר איילת שקד
אוקיי.

חבר הכנסת פרוש.
מאיר פרוש
אני אמרתי שאני לא יודע בדיוק באיזה נקודות נגעו בסעיף הזה, 26ח - - -
היו"ר איילת שקד
אני אומר לך. עמוס צייאדה ביקש, האמת שצריך להסדיר את זה בתקנות של משרד הביטחון, שיהיו כמה ימים שיאופשרו מחוץ לישיבה, כמו השתלמות שחיטה, יום ירושלים, שהישיבה תוכל לבחור בעצמה כמה ימים מחוץ לישיבה. חוץ מזה, מכיוון שאנחנו מדברים על סעיף ח(1) לך גם הייתה הערה על 45 שעות בעניין הכוללים.
מאיר פרוש
נכון, בוודאי ייטיב לומר זאת חבר הכנסת גפני, שהוא היה במה שקרוי ועדת טל, בראשותו של חבר הכנסת יוסי כץ, אבל המציאות היא שבישיבה לבחור סדר הלימודים מתחיל בתשע, תשע ורבע עד אחת, אחת ורבע, הוא מתחיל שוב בשלוש, שלוש ורבע עד שבע, ואחר כך משמונה, שמונה וחצי. אני מדבר על ישיבות לגילאי 18 ומעלה. עד גיל 18 סדר הלימודים הוא אולי עד תשע וחצי, לא עד עשר וחצי. אם יספרו את השעות השבועיות האלה לבחור, הוא מגיע ל-45 שעות ואין שום בעיה.
היו"ר איילת שקד
נכון, הוא מגיע ל-50.
מאיר פרוש
אפשר גם להוסיף עליו את ימי שישי ושבת, שגם נמצאים במסגרת של הישיבה ולומדים.
באברך כולל, מדובר על אברכים נשואים, ואצלם, שוב, סדרי היום הם מתשע עד אחת, זה בסדר, ומשלוש, שלוש ורבע עד שבע. אז זה שוב בסדר. בלילה הם חוזרים הביתה, את השמונה וחצי עד עשר וחצי, או שיש חברותות בבית או שהולכים לבית הכנסת שבקרבת הבית, מכיוון שאם האישה צריכה עזרה וכדומה - - -

אני לא יודע איך זה בחוק טל, לא הייתי, אבל גפני אומר שפשוט מאי שימת לב נרשם שכל מי שמקבל דיחוי יצטרך 45 שעות בשבוע, אצל אברך כולל, הוא לומד את ה-45 שעות בשבוע אבל לא במסגרת של הכולל. דהיינו שעות היום, שאז אם הוא לא לומד, הוא רוצה לעבוד, זה בוודאי הוא נמצא במסגרת ואין מצב שהוא לא נמצא בתוך המסגרת, ששם עמוס יכול לבוא ולפקח ולראות אותו. בלילה, כל אברך עם הסידורים שיש לו, או שהוא בבית עם חברותא, או שבבית הכנסת הסמוך אליו, ולא במסגרת של הכולל שמוכר על ידי ועד הישיבות, שמוכר על ידי משרד הביטחון.
אז אנחנו מציעים שבכולל יהיה 37 או 35 שעות, שהן השעות שאברך כולל יכול לתת את השעות שלו במסגרות המוכרת.
היו"ר איילת שקד
אני רוצה לסכם את ההערות שלנו לסעיף הזה. ראשית, יגאל, אתם תכניסו בתקנה של שר הביטחון, כפי שאמרת, שיהיו מספר ימים שבהם הישיבות יוכלו לבצע פעילות של הישיבה מחוץ לישיבה. עמוס, תעבדו אחד מול השני? בסדר? אוקיי.

דבר שני, אני מכניסה לחוק, שנביא להצבעה, אלא אם כן כמובן תהיה התנגדות וזה ייפול, את מה שחבר הכנסת פרוש ביקש, להוסיף שאברכים בכולל יצטרכו לעמוד ב-40 שעות בשבוע בישיבה עצמה.
מאיר פרוש
לא 40. נעשה את החשבון, 5 כפול 7 - - -
היו"ר איילת שקד
זה שמונה, זה תשע עד אחת ומשלוש עד שבע.
איה דביר
אני מבקשת להעיר להצעה הזו שלכם.
היו"ר איילת שקד
על הכולל?
איה דביר
כן. חוק טל - - -
מאיר פרוש
הרב גפני, מבקשים תיעוד היסטורי.
היו"ר איילת שקד
הרב גפני, אנחנו מדברים על הבקשה שבכולל זה יוגדר כ-40 שעות.
איה דביר
אני מפנה לסעיף 2(1) בחוק טל, שם דובר על 45 שעות שבועיות ללא הבחנה בין כולל לבין ישיבה.
מאיר פרוש
אנחנו יודעים שזה ככה, אמרתי. הרב גפני, תסביר.
איה דביר
אני גם מפנה את תשומת הלב לזה שזה היה משך הלימוד הרגיל. אני מוסיפה שבמסגרת הצעת החוק הזאת קיימת אפשרות, והממשלה מבקשת לעודד את זה, שתלמידי ישיבות ישתלבו במהלך לימודיהם בישיבה גם בלימודים שהם לימודי מקצוע, שמשרד הכלכלה קיבל תקציב ייעודי כדי לפתח את הדברים האלה עבור אוכלוסייה זו. השתתפות בלימודים כאלה מקנה לכל תלמיד ישיבה את הזכות להיעדר עד 15 שעות נוספות. זאת אומרת שאם מפחיתים מ-45 שעות 15 שעות שבמהלכן הוא לומד לימודי הכשרה מקצועית, לפי תכנית שאישר שר הכלכלה, אז בעצם הוא לומד רק 30 שעות בשבוע, בזמן שחברו משרת שירות צבאי מלא.
אם מציעים להוריד את זה ל-37 או 40 שעות שבועיות, ומזה להפחית עוד אפשרות של הפחתה של 15, אני חושבת שמשך השעות שבהן נדרש תלמיד ישיבה ללמוד לימוד תורני, שזו הסיבה וזו התכלית לשמה נדחה שירותו הצבא, מצטמצם כל כך שזה מעמיק את הפגיעה בשוויון, לעומת חבריהם המשרתים. אני מעירה את זה כהערה משפטית. זאת עמדה שאני מגבשת על השולחן הזה - - -
מאיר פרוש
עד איזה שעה עובדים במשרד המשפטים? לא את. את, אני יודע שאת נמצאת כל הזמן, אבל עד איזה שעה עובדים במשרד המשפטים?
איה דביר
עד איזה שעות אנחנו עובדים? אני חושבת שמשרה מלאה זה 43 שעות שבועיות.
מאיר פרוש
אבל עד איזה שעה נמצאים במשרד המשפטים? אפשר לבוא בשבע בערב ולמצוא אותם?
איה דביר
הרבה עובדים, לצערי, נמצאים בשעות האלה.
מאיר פרוש
יש כאלה, אמרתי שאת עובדת הרבה, אבל בדרך כלל, בארבע עדיין לא יוצאים מהעבודה?
איה דביר
סדר היום משתנה, מתחילים אותו מוקדם יותר מהשעות שתיארת. על כל פנים פה זו לא השאלה, השאלה היא מתן ההטבה של הזכות שלא לשרת בצבא, לצורך לימוד תורני, וכרסום מאוד משמעותי בהיקף הלימוד שנדרש.

אני חושבת שיש פה שאלה משפטית לא פשוטה. אולי אפשר לשמוע את עמדת הלשכה המשפטית על העניין.
היו"ר איילת שקד
תודה, איה.

חבר הכנסת גפני.
משה גפני
אני הייתי בוועדת כץ, שקבעה את חוק טל שעליה הגברת הנכבדה מסתמכת. הייתה טעות בוועדה, כבר אי אפשר היה לתקן אותה. למה הייתה טעות? מכיוון שהיה שם מאבק, הרב רביץ ז"ל וגם אני, שהייתי איתו יחד בוועדה, נאבקנו על משהו אחר לחלוטין שחבר הכנסת כץ רצה להכניס לחוק ולא שמנו לב איך שהשתחל כל העניין הזה. הייתה טעות בוועדת טל ואחרי זה הייתה טעות בוועדת כץ. אני אומר את זה באופן ברור וחד משמעי.

אין בעיה עם 45 שעות, זה בסדר, הבעיה רק לגבי הכוללים. הרי מי שמכיר את סדר היום של הכוללים, לומדים בערב, אבל בערב לומדים בבית, לומדים עם חברותא. המשמעות של העניין שאו ייאלצו לשקר, להכניס שעות שהן לא נתונות לביקורת, או לכתוב את השעות כמות שהן. אני לא מקבל לחלוטין את עמדת נציגת משרד המשפטים, שאני מאוד מכבד אותה ואני מכבד גם את ההתמדה שלה בוועדה, השוויון לא קשור לפה בכלל.
המדינה החליטה שללימוד התורה יש ערך. גם ועדת פרי החליטה את זה. אם ללימוד התורה יש ערך ואין ערך אחר מאשר לשמור על העם היהודי ולהגן על העם היהודי, אז אין נושא של שוויון, או שלומדים תורה או שלא לומדים תורה. לומד תורה הוא כמו מי שמשרת במנהלה בצבא. אני לא מדבר על חייל קרבי, שעל זה אפשר לטעון שהוא מסכן את חייו, אבל על זה כבר דיברנו. אז השוויון לא נכנס לפה בכלל וזו לא שאלה משפטית לחלוטין, האם זה דומה או לא דומה למישהו אחר. אין קשר. זו שאלה טכנית לחלוטין. אני רציתי לתקן את זה בחקיקה במהלך עשר השנים האלה. ניסיתי לתקן, ואז הגיע שוב משרד המשפטים ואמר לא, ועוד פעם עם המילה שוויון.

אני מתנגד לשנות את ה-45 לתלמידי ישיבה. לתלמידי ישיבה הסדרים - - -
מאיר פרוש
אפשר להוסיף על זה גם.
משה גפני
אפשר להוסיף. זו תמונת המצב, מכיוון שגם את סדר הערב לומדים בישיבה. אפשר לבקר את זה. בכוללים אין אפשרות לבקר את זה. מצדי יכולים לכתוב, אני יכול להגיד מה הממוצע של אברך בכולל שלומד לגבי העניין הזה.

אני סבור, כמו חבר הכנסת פרוש, שצריך לעשות הבחנה, צריך שיהיה 45 שעות, אפשר להוסיף על זה, אפילו ל-47 שעות או אפילו יותר, אבל בכוללים זה צריך להיות 37 שעות. אם אנחנו באמת מדברים באופן מקצועי לגבי העניין. אם סתם מדברים על מין סיסמאות - - -
היו"ר איילת שקד
אז ההצעה שלי להביא להצבעה בגוף החוק, כמו התקנות שבחוק טל, כתוב פה בפירוש, 'הייתה הישיבה כולל, מתקיימים בה לימודים בהיקף שלא יפחת מ-40 שעות בשבוע'.
עמוס צייאדה
אני רוצה להתייחס, אם אפשר. הייתה ועדה במשרד החינוך לפני שנתיים בנושא הזה. זו הייתה ועדה שדנה בכל מיני נושאים וזה היה אחד הנושאים שעלה על ידי נציגי המוסדות והם באו ואמרו, כמו שנאמר כאן, שבישיבות גבוהות לומדים באמת מעל 45 שעות, 50 ויש כאלה שלומדים גם עד אחת ושתיים לפנות בוקר בלי שום בעיה. בכוללים, לאורך כל השנים תמיד למדו 35 שעות. כשנחקק חוק טל, אז גם לגבי כוללים קבעו שזה 45 שעות. באו נציגי המוסדות ואמרו, 'תראו, בפועל אלה אנשים עם משפחות, בפועל קשה מאוד ללמוד כך, אי אפשר, בדרך כלל בכולל באים ללמוד מתשע בבוקר עד אחת-שתיים, ומשלוש-ארבע אחר הצהריים לומדים עד הערב ו - - -
קריאה
ובערב בבית.
עמוס צייאדה
כן, אמרו שבפירוש לא לומדים כך. גם שעות הלימוד שדרשנו מהם לדווח הביאו לכך שבאמת הביקורות קצת היו שליליות כתוצאה מהסיבה הזו. והטענה של המוסדות הייתה למה במוסדות לימוד אחרים אין מחויבות לכמות כזו של שעות. הטענה הייתה, וזה בהתייעצות עם משרד המשפטים דווקא, אני ידעתי אותה מהעבר, ממי שהיה בזמנו בתפקיד עם אמנון, שבחוק טל ההשוואה הייתה לא ללימודים אלא לשוק העבודה. כמו שבשוק העבודה עובדים מספר מסוים של שעות, כך הקבילו כאן בחוק טל, כי אותו אדם שמקבל פטור משירות צבאי, צריך להקביל את זה לשוק העבודה.

באותה ועדה אמרנו ששוק העבודה זה 8.5 שעות ביום בדרך כלל ולכל עובד יש חצי שעה. גם לי, כעובד מדינה, יש חצי שעה לפחות שמוגדרת בתקשי"ר, יכול להיות 45 דקות, אני לא זוכר. אם זה שמונה שעות פלוס חצי שעה, אז נראה לנו נכון שאם לומדים בבוקר ויש הפסקה בצהריים ואחר כך לומדים עוד פעם אחרי הצהריים, להגדיר שמונה שעות זה בדיוק עונה להגדרה של השוואה לשוק העבודה. אם ההשוואה היא שוק העבודה, אז 40 שעות בשבוע, 8 שעות ביום, עונה במדויק להגדרה הזו.
זו הייתה העמדה של משרד החינוך. פנינו למשרד המשפטים ב-2011 ואמרו לנו שכיוון שזה בחוק, בתקנות, אי אפשר לגעת בזה בלי שינוי חקיקה.
היו"ר איילת שקד
בסדר גמור, לכן זה הנוסח שיבוא להצבעה.

כן, דר' ראובן גל, בבקשה.
ראובן גל
אני רוצה להגיד משהו ברמה הכללית, לפני שחברי הכנסת מגיעים להצבעה על הנושא הזה.
משה גפני
עוד לא מצביעים.
ראובן גל
לא מצביעים, אז לסקירה העניין. לגבי הכללים עצמם, אני חושב שהכללים הם נכונים. אני, אגב, חושב שלדבר בכולל על 40 זה דבר נכון, לא רק כי עובדתית זה כך, אלא כי אני חושב שיש גם טעם בלהאזין לחברים החרדים ולשמוע את הצד שלהם ולקבל את זה.

אבל האתגר העיקרי, בעיניי, בחוק הזה, לכשיתקבל, הוא באכיפה ובביקורת על איך הוא ייושם. כשאנחנו הקמנו את מנהלת השירות האזרחי, ב-2007, והיינו צריכים להתחיל ליישם את חוק טל, הבעיה העיקרית שהייתה לנו עם תלמידי ישיבות וכוללים הייתה בעיית הבקרה. כי תרבות הדיווח, תרבות הביקורת, תרבות העמידה בכללים ממשלתיים בירוקרטים היא שונה בציבור החרדי מאשר היכן שאנחנו מכירים. על הדבר הזה במידה מסוימת זה נפל בג"צ. החלטת בג"צ במידה רבה לא הייתה על עצם העניין, אלא על הביצוע, על ההשמה, על היישום של חוק טל ואבן המכשלה הייתה עניין הביקורת והאכיפה.

אני מדגיש את הביקורת והאכיפה לא ממקום של החרדים בחזקת חשודים, חלילה, לא במובן הזה, אלא מכיוון שגם אם הציבור החילוני רוצה לברך באיזה שהוא שלב על החוק הזה, וגם אם אנחנו לא רוצים שבג"צ עוד פעם יחזור לזה, אנחנו צריכים לשים דגש על נושא הבקרה והאכיפה. ופה צריך לתת את הדעת, או על ידי זה שהוועדה הזו, או ועדה אחרת, תיקח על עצמה בקרות בפרקי זמן קצרים, אחת לחצי שנה או משהו כזה, או שיקום גוף מיוחד שיעשה את הבקרה הזו.
היו"ר איילת שקד
נכון. תודה רבה.
דוד הגר
אני חושב שהרב פרוש צודק במאה אחוז. להיפך, אני חושב שאתם צריכים להוריד את זה ל-35 שעות ואני אגיד לכם למה. כל עוד שאתם כותבים בחוק מתשע עד אחת ומשלוש עד שבע - - -
היו"ר איילת שקד
זה לא כתוב בחוק.
דוד הגר
אבל אם תכתבו את זה - - -
היו"ר איילת שקד
אתה מציע שנכתוב את השעות?
דוד הגר
לא, לא.
משה גפני
לא לכתוב את השעות. את חבילת השעות.
דוד הגר
אני אומר שאותם בחורים שלומדים את שש השעות האלה, במציאות לומדים בבית הרבה שעות, אם זה בערבים, אם זה בימי שישי, אם זה בשבת. אז זה פשוט לא פייר שידרשו מהם יותר במסגרת הכולל. בשבת הוא לא יכול לבוא לכולל, ביום שישי לכל אחד יש שעות אחרות. אנחנו כל הזמן מדברים על הדרת נשים, הוא חייב לעזור לאשתו להשכיב את הילדים וללמוד בעשר בלילה, אז איך תפקחי בעשר בלילה?

זו המציאות. אני מכיר את האנשים הללו, הם לומדים בשעות שונות. 35 השעות זה במסגרת, אבל אם בא אליי אדם שלומד בכולל ולומד איתי, אז יתחילו לחפש אותו בבית שלי? זה בלתי אפשרי.
קריאה
אבל אחרי עבודה יש מסגרות.
דוד הגר
אבל אין מסגרות, לאחד יש ילד אחד ולאחד - - -
קריאה
גם באוניברסיטה, לומדים בערב בבית עם חברים.
דוד הגר
אבל את לא לומדת בשעה קבועה.
היו"ר איילת שקד
אוקיי, דודי, הבנו.

חבר הכנסת בר-לב
עמר בר-לב
אני חושב שבהחלט צריך כאן להאזין לצורך שנשמע לי אמיתי, של חבריי חברי הכנסת החרדים. מבחינתי גם אם לא לומדים בלילה, אחרי עשר בלילה, ואני בהחלט מסכים שלהתחיל להתעסק עם אכיפה מצד אחד והתחכמויות מצד אחד זה לא לעניין. לכן אני בהחלט בעד ללכת כאן ולהגמיש את החוק. מקובלת ההצעה שלך, להוריד את זה ל-40 שעות במקרה הזה.
ישראל חסון
כמה פעמים ביום הם צריכים להצביע ולשאול את הרב?
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת פרוש.
מאיר פרוש
אני לא הייתי כשעורך דין דה הרטוך דיבר, אבל אם אני לא טועה, באחת ההזדמנויות שנפגשנו פה הוא העיר על העניין שהוא לומד בישיבה לימודים תורניים והוא שאל את השאלה מה עושים לגבי כאלה שבגיל 17 הם החליטו לשבת וללמוד, או בהגדרה הוא לומד בישיבה ולאו דווקא לימודים תורניים. זאת אומרת האם יש לנו פתרון במסגרת הסעיף הזה.
מירי פרנקל שור
השאלה לא הייתה לגבי מה הוא לומד לגבי הלימודים התורניים, אלא השאלה הייתה שיש בגיל מסוים, או בתנאים מסוימים, כשהוא רוצה ללמוד בישיבה, הוא לא עומד בתנאי הסף שהוא כבר תלמיד ישיבה.
מאיר פרוש
וזה בסעיף?
מירי פרנקל שור
זה יהיה ברישה לסעיף 26ח'.
מאיר פרוש
הערת על כך? דיברו על זה היום?
מירי פרנקל שור
לא דיברנו, אבל אנחנו רשמנו את ההערה לפנינו. יש לנו כמה הצעות לפתרון שאנחנו רוצים - - -
מאיר פרוש
אז גם אני מבקש פתרון.
היו"ר איילת שקד
אני מסכמת את הסעיף הזה ונעבור לסעיף (2). הסיכום הוא שמשרד הביטחון יוסיף סעיף בתקנות שיאפשר מספר ימים מרוכזים של הישיבה מחוץ לישיבה ושאנחנו נביא להצבעה שבכולל שהוא ישיבה הלימודים לא יפחתו מהיקף - - -
מאיר פרוש
כולל. ישיבה זה בחורים ואברכים.
היו"ר איילת שקד
ככה כתוב בחוק טל, ציטטתי את חוק טל.

נביא להצבעה שלא יפחת מ-40 שעות בשבוע. זה כתוב בתקנות של חוק טל.
משה גפני
מה החלק הראשון שאמרת? לא הבנתי.
היו"ר איילת שקד
כן, כי אתה לא היית. עמוס צייאדה ממשרד החינוך ביקש שיהיו כמה ימי חופשה מרוכזים, שהישיבה תוכל לצאת להשתלמות שחיטה, ליום ירושלים. אז אנחנו לא נכניס את זה לחוק, אבל משרד הביטחון יתקן תקנה שתאפשר לישיבות - - -
משה גפני
אבל לא לכולם אותו זמן.
היו"ר איילת שקד
כל אחד בוחר.
עמוס צייאדה
כל אחד מודיע לאגף - - -
היו"ר איילת שקד
כל אחד יחליט ויודיע בנפרד מתי הוא עושה יום מרוכז של הישיבה מחוץ לישיבה.
מאיר פרוש
אני מבקש לתת דוגמה נוספת. אולי זו הזדמנות גם, אחרי פטירתו של הרב עובדיה יוסף וההלוויה הענקית שהייתה אתמול, עם מאות אלפים, המשטרה אומרת כ-800,000 איש. בהלוויה של הרב עובדיה יוסף, אני מתאר לעצמי שאף פקח של משרד החינוך לא היה מגיע לאף ישיבה או כולל, כי הוא יודע שיש לוויה עכשיו.
קריאה
כי הוא לא עובד בשש בערב.
מאיר פרוש
אבל אם מישהו הגיע מנתיבות, אז הוא יצא בארבע, אז בארבע אפשר להגיע. אז בלוויה של הרב עובדיה יוסף אני בטוח שאף פקח ממשרד החינוך לא מגיע לבקר. אבל איך אנחנו נכנסים לאיזה שהוא הליך, או הלכו ללוויה, והפעם זו יכולה להיות של רב של בית הכנסת, שהלכו ללוויה הזו, האם הדבר הזה לא מקבל איזה שהיא הסכמה מצד משרד החינוך, להגמיש בסוג הטענות האלה?
היו"ר איילת שקד
אני דיברתי עם שר החינוך והוא דיבר איתי במפורש על הגמשה של נוהל שר האוצר, שהם עובדים בימים אלה במשרד.
עמוס צייאדה
להבדיל מהיעדרויות אחרות שאפשר לצפות ועבורן ביקשנו את המכסה הזאת, האינדיבידואלית לכל מוסד, שאנחנו רוצים שתאושר, הלוויה זה הדבר היחידי שאי אפשר לצפות אותו. וקודם כל, כשיש לוויה כזאת אנחנו אוטומטית ניתן - - -
מאיר פרוש
לא הלוויה כמו הרב עובדיה יוסף.
עמוס צייאדה
גם הרב אלישיב והרב אליהו - - -
מאיר פרוש
לא, גם רב בית כנסת בנתיבות - - -
היו"ר איילת שקד
או לוויה של קרוב משפחה.
עמוס צייאדה
אנחנו ניתן פתרון לדבר כזה, כי זה דבר שאי אפשר לדווח אותו מראש, זה דבר מרגע לרגע.
מרדכי יוגב
עמוס, סליחה. אני אמרתי את המילה שכל ישר והתכוונתי למילה של ישר והיא עוד לא קיימת שם. זה מחויב השכל הישר והוא צריך להיבדק. לא שכל ישר של תמים שאומר 'אנחנו בחתונה', 'אנחנו בלוויה', אלא שכל ישר שאם החתונה היא או של קרוב ראשון, עד כדי בן דוד, כמו שמשחררים בצבא מקורס, קורס קצינים או קורס מ"כים, משחררים קרבה ראשונה ואם אפשר גם קרבה חצי שנייה, בן דוד, או אם החתונה היא חתונה של בן מחזור. שכל ישר. הפקח בודק, אם יש לו שאלה והוא עדיין חדש, הוא עדיין לא יודע, הוא מעלה לבקרה שמעליו וזה בסדר. פשוט להפעיל שכל ישר.
ישראל חסון
מוטי, אם היה שכל ישר, היה החוק הזה?
היו"ר איילת שקד
עמוס, שר החינוך אמר לי שכן עובדים על הקלות בנוהל שר אוצר.
מאיר פרוש
אבל אני מבקש שזה יקבל ביטוי מבחינתנו, או כפנייה, או כ - - -
היו"ר איילת שקד
זה לא יהיה בחקיקה ראשית. אני דיברתי באופן אישי עם שר החינוך ושר החינוך התחייב, ועמוס, תאשר, שהם עובדים כרגע להפוך את נוהל שר האוצר למשהו הגיוני יותר.
עמוס צייאדה
אלה שני מסלולים מקבילים שלא בהכרח נפגשים, אבל כן, בהקשר של הסנקציות, יש דיונים ויש עבודה לגבי תיקון דברים שנראים לנו לא נכונים שם, שהלכו איתם רחוק מדי או ש - - -
היו"ר איילת שקד
אוקיי.
יגאל גורביץ
לפני שעוברים בעניין הזה. הערה לייעוץ המשפטי של הוועדה, כתוב שהוא לומד בישיבה בהיקף שלא יפחת מ-45 שעות בשבוע. לא כתוב האם זה כולל הפסקה, לא כולל הפסקה.
היו"ר איילת שקד
זה לא משנה.
יגאל גורביץ
כי אם אנחנו מחשיבים בפנים את הפסקת הצהריים או לא, יש לזה משמעות. עמוס דיבר כאן על 8 שעות ועוד חצי שעה הפסקת צהריים.
היו"ר איילת שקד
לא מחשיבים את הפסקת הצהריים, הפסקת הצהריים לא נחשבת. הוא צריך ללמוד 45 שעות - - -
יגאל גורביץ
זו פרשנות שהיא לא מופיעה בחוק.
מאיר פרוש
מה עם תפילת מנחה?
יגאל גורביץ
אפשר לכתוב שזה 40 שעות נטו, אם זאת הכוונה.
מירי פרנקל שור
אני אומרת באמת בפליאה, מקום שאנחנו חושבים שיש לעגן חקיקה ראשית אתם רוצים לעגן את הדברים הרשומים בתקנות ודברים שכאלה, אם כן כולל הפסקה או לא כולל הפסקה, אתה רוצה שאנחנו נתייחס לזה פה?
יגאל גורביץ
לא, כי רוצים להוריד כאן מ-45 ל-40.
היו"ר איילת שקד
לא, לא רוצים. תקשיב, תלמיד ישיבה לומד נטו 45 שעות, אברך בכולל לומד נטו 40 שעות.

בוא נמשיך, בבקשה.
עידו בן יצחק
(מקריא): "(2) הוא אינו עוסק בכל עיסוק נוסף על לימודיו בישיבה;".
משה גפני
שלא תהיה טעות, אני רוצה הערה לגבי מה שהוא אמר. אתה, נציג משרד הביטחון. שתדע, החוק, מה שיתקבל פה, לא הולך לשנות את סדרי הלימוד בישיבה. אני למדתי בישיבה, למדתי בבוקר, אחרי תפילת שחרית, אחרי ארוחת בוקר, למדתי בצהריים, למדתי בערב, למדתי בלילה. שיכתבו בחוק מה שרוצים, האברכים והבחורים ימשיכו ללמוד. אין לך מה לדאוג. אם אתה לא תירדם בלילה כתוצאה מהעובדה הזאת שהורידו ל-40 שעות ועכשיו ילמדו פחות 5 שעות, זו טעות, ימשיכו ללמוד גם את ה-5 שעות האלה ואפילו יותר, אני אומר לך. תהיה רגוע.
איתן עוזרי
איילת, אני מוכרח להוסיף פה על מה שהרב גפני אמר. ישיבה היא מוסד תורני חינוכי שנועד בשביל ללמוד תורה, לא בשביל להתחמק מהצבא. יש פה איזה שהוא ניסיון של מערכת אזרחית, חילונית, שמחוץ לעסק הזה, להתערב בתוך מה שקורה בעולם הישיבה. עם הפסקת צהריים/בלי הפסקת צהריים. עוד רגע יקבעו גם כמה הפסקת צהריים - - -
היו"ר איילת שקד
בסדר, איתן, בסך הכול מתחשבים מאוד בצרכים של הישיבה.
איתן עוזרי
סליחה רגע, המוסד הזה קם בשביל ללמוד תורה. זו כל מהותו, ללמוד תורה. אז מה עכשיו ההתערבות הזאת?
היו"ר איילת שקד
איתן, אין שום התערבות. תקשיב, הם מקבלים כסף מהמדינה, המדינה רוצה לראות שהם לומדים.
איתן עוזרי
אני לא מבין מלכתחילה מה סמכותו של שר הביטחון לקבוע - - -
מאיר פרוש
התלמידים שלא מקבלים מהמדינה לא צריכים - - -
היו"ר איילת שקד
תדברו עם ראש הממשלה, הוא אמר שהוא יטפל בזה באופן אישי.
ישראל חסון
ומי שלומד 48 שעות, נרשם לו זיכוי?
היו"ר איילת שקד
טוב, חבר'ה, אני מסיימת את הדיון הזה. אנחנו ממשיכים. איפה הפטיש?
משה גפני
מה זאת אומרת? את כל הזמן ניהלת את הישיבה בלי פטיש.
היו"ר איילת שקד
כשאלעזר איננו זה קלי קלות.
עידו בן יצחק
(מקריא): "(3) הוא קיים את חובותיו לפי חוק זה ובכלל זה התייצב לרישום ולבדיקה רפואית לפי סעיפים 3 ו-5".
מאיר פרוש
אני מבקש להעיר על (3).
היו"ר איילת שקד
גדי לא פה, חבל. ענבל, תהיי מרוכזת.
מאיר פרוש
עד לפני כשנה כאשר היה לפי החוק ההסדר שתלמיד ישיבה הגיע עם האישור שהוא לומד בישיבה והוא קיבל דיחוי, הצבא גם לא ערך את הבדיקות הרפואיות. כאילו מה נפשך, אם הוא לומד, בשביל מה צריך לעשות את הבדיקות הרפואיות. אז בדיקות רפואיות עושים.
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת פרוש, שוחחנו על זה כבר עם גדי, לפני שלוש או ארבע ישיבות.
מאיר פרוש
וכשגדי אומר זה הר סיני מבחינתי, את חושבת?
היו"ר איילת שקד
לא, אבל דיברנו על הנושא הזה.
מאיר פרוש
אני חושב שיהיו הרבה דברים שגדי חושב כך ואני חושב אחרת. דרך אגב, הוא עוד חייב לנו תשובות. אני מנסה לדבר על ההיגיון. עד לפני שנה, כאשר פג חוק טל, תלמיד ישיבה שבא עם האישור שהוא לומד בישיבה, הצבא עשה את הרישום, איפה אתה גר, מי ההורים שלך, כל הפרטים האלה, זה בסדר, את הבדיקות הרפואיות כדי לקבוע פרופיל לא עשו מכיוון שהוא לא הולך להיות עכשיו מועמד לשירות ביטחון. בהיעדר חוק שמסדיר את המעמד של בני הישיבות, אז בשנה וארבעת החודשים האחרונים עושים בדיקות רפואיות. אני פונה להיגיון, אולי אתה יכול להסביר, אולי יש לך היגיון אחר - - -
משה גפני
לא, אתה צודק במאה אחוז.
מאיר פרוש
אני אומר כך, אם יהיה חוק שמסדיר את מעמד בני הישיבות, אני שואל למה לא לחזור למתכונת שהיינו עד 31 ביולי 2012, שבדיקות שקובעות פרופיל, שעם הפרופיל אני הולך אחר כך לבקו"ם ומשתלב, לא לעשות את זה. אם אפשר, להיגיון. למרות שגדי אמר אחרת, אני מנסה לשאול אם אני יכול לחלוק על גדי.
ראובן גל
אני יכול לענות לך. למרות, חבר הכנסת פרוש, שכבר פשטתי מדים מזמן, הייתי ראש ממד"ה, שזה מחלקת מדעי ההתנהגות. מרגע שיש כוונה לגייס ולו גם חלק מתלמידי הישיבות, הצבא זקוק לחיזוי של פוטנציאל הגיוס והחיזוי הזה נקבע על פני שני דברים, משהו שנקרא קב"א (קבוצת איכות), את זה עושים בבדיקות הפסיכולוגיות ומה שנקרא פרופיל רפואי. לכן הבדיקות הרפואיות דרושות גם אם לא הולכים לגייס אותו מחר. אם הצבא צריך לעשות חיזוי או ניבוי לגבי המספרים, הוא חייב לעשות את זה.
ענבל דה פז
אני רוצה לחלק את התשובה שלי לשני חלקים, מהבחינה המשפטית. יש להבדיל בין הסמכויות שהיו קבועות בחוק. הסמכות לזמן את בני הישיבות, בין אם הם לומדים ובין אם אינם לומדים, גם לבדיקות רפואיות וגם לבדיקות כושר, מבחנים פסיכוטכניים וכיוצא באלה, קיימת בחוק שירות ביטחון מאז ומעולם. הצבא החליט בשלב מסוים, כאשר מכוח חוק טל בסופו של דבר חלק יחסית לא גדול מהשנתון הגיע בסופו של דבר לגיוס להפסיק עם הבדיקות בשלב הזה, בין השאר כי גם לא - - -
מאיר פרוש
אני לא חושב שכך היה. אחרי שחוק טל חוקק, אז הפסיקו עם הבדיקות הרפואיות?
ענבל דה פז
לאורך שנים הבדיקות היו מראש. בשלב מסוים חדלו מהדבר הזה מסיבות פרקטיות כאלה ואחרות, גם שעניינן כמות המתגייסים בסופו של דבר, גם שעניינן השאלה מתי אנשים מגיעים לגיוס לעומת מתי ביצעו את הבדיקות והאם יש צורך לחדש את הבדיקות.

בהיבט הזה החוק איננו משנה. כלומר הסמכות שהייתה לצבא להחליט מתי הוא קורא למיועד לשירות ביטחון לבדיקות כושר הייתה ונשארה עדיין של הצבא. ועדת פרי כן עמדה על הסוגיה הזאת שבדיקות הכושר יבוצעו בשלב הראשוני, גם מטעמים, שוב, אני מייחצנת פה את הוועדה, שאומרים שיש בזה אמירה שאומרת שבסופו של תהליך אמור להיות גיוס. אם בסופו של תהליך אמור להיות גיוס, אז ראשית הצבא רוצה לדעת בשלב מסוים מי איננו אמור להגיע לגיוס וגם הוא אמור לדעת, כי אם הוא מקבל פטור בגיל 18 אז אין טעם להמשיך ולעסוק בעניינו, ושנית, מי שלא מקבל פטור, כדי לדעת בגיל 21 שהוא אמור לחזור לסיים את לימודיו, לפחות חלקית, ולבוא להתגייס, כדי שהצבא יידע להיערך לדברים. לכן הדברים נקבעו.
שוב, אני אומרת, לצבא יש פה גמישות בשאלה מתי הוא מזמן את האנשים והוא עושה את זה, כפי שאמר דר' גל, לפי צרכיו ולפי צרכי החיזוי שלו. בסופו של דבר אמור הצבא לדעת מתוך השנתון כמה אנשים הם בכלל ברי גיוס, כמה אנשים, יש צורך לגייסם. מי שאיננו כשיר לשירות בגיל 18 ממילא יקבל פטור ואיננו אמור לקבל דח"ש (דחיית שירות) והוא יודע שגם בגיל 21 הוא יכול להמשיך ללמוד או לעשות כרצונו.
דוד הגר
אני רוצה להעלות רעיון.
משה גפני
אתה מדבר על הבדיקות הרפואיות?
דוד הגר
אני כבר עשיתי מזמן.
משה גפני
לא, אני שואל אם אתה מדבר על זה.
דוד הגר
לא, אני רוצה - - -
משה גפני
אז אם אפשר רגע, ברשותך, דודי. גברתי היושבת ראש, אני רוצה להתייחס לבדיקות הרפואיות. היות שאני הייתי שותף לעניין הזה, אני אז פניתי לשר הביטחון, לפני הרבה מאוד שנים - - -
מאיר פרוש
כשחוקק חוק טל?
משה גפני
לא, הרבה לפני.
מאיר פרוש
אז תגיד לה, בבקשה.
משה גפני
נדמה לי אפילו עוד בתקופת רבין כשר ביטחון. נדמה לי. יש לי את המכתבים. אין לי טענות, את לא היסטוריונית.
ענבל דה פז
אני לא מנהלת ויכוח, זה מה שאני מכירה.
משה גפני
בסדר, אין בעיה. אני אומר לך באופן ענייני - - -
מאיר פרוש
רק שזה לא יהיה כמו ה-400 וה-800. כי גם שם בחוק כתוב 400 ו - - - בדרך כלל אנחנו יודעים מה שאנחנו אומרים.
משה גפני
על כל פנים אני פניתי אז לשר הביטחון, נדמה לי שזה רבין, לפני הרבה מאוד שנים, ואמרתי שהבדיקות הרפואיות עולות כסף. לצבא יש סמכות חוקית בכל מקרה מתי שהוא רוצה ועם מי שהוא רוצה לעשות בדיקות רפואיות, החוק מקנה לו את זה. בין חוק טל ובין לא חוק טל, ובין החוק הזה ובין כל חוק אחר, לצבא יש סמכות בחוק שירות ביטחון, הוא יכול לקרוא למיועד לשירות ביטחון, הוא יכול להגיד לו 'אני מבקש ממך שתתייצב לבדיקות רפואיות'. אין שום סיבה בעולם לא להשאיר את הסמכות הזאת בידי משרד הביטחון או בידי הצבא ולקבוע את זה בחוק, שיהיה כתוב שצריך בדיקות רפואיות.

אגב, יש עם זה הרבה בעיות. שלא תהיה אי הבנה. יש בעיות, מגיעים בחורים לבדיקות רפואיות, אני לא רוצה לפרט כאן את העניין, אנחנו טיפלנו בהרבה מאוד בעיות.

פעמים שהצבא נעתר לבקשה של מיועד לשירות ביטחון, הוא אומר, 'אני דוחה לך את הבדיקות הרפואיות', או חלק מהן, יש שם בדיקות שהן בעייתיות, ויש פעמים שהוא לא דוחה. זאת סמכותו. אמרה הגב' ענבל משהו אחר ואני מבקש את ההאזנה שלך, גברתי היושבת ראש, למה שהיא אמרה. היא מייחצנת את ועדת פרי. למה זה כתוב? לאיזה צורך המילה הזאת או המשפט הזה נכתב בחקיקה? הרי יש סמכות, לא מחדשים פה כלום. מה, הצבא לא יכול לקרוא לכל אחד ולהגיד לו שהוא קורא לו לבדיקות רפואיות? היא מייחצנת את ועדת פרי, היא אמרה וזה נכון, ועדת פרי אמרה, 'תדעו לכם, אני עכשיו מדגישה את העניין הזה, בגלל שיגייסו אותם בסוף, לפחות את חלקם', שנדע מי יתגייס ומי לא בגיל 21.

אז אם רוצים לעשות בחוק יחצ"נות, אז גם לנו יש יחצ"נות. זאת אומרת יבואו אלינו ויגידו 'תשמעו, אתם נתתם יד לסעיף הזה שהוא מיותר לגמרי', והבחורים עושים את הבדיקות הרפואיות, הצבא היום קורא להם והם עושים, וזה לא כתוב בחוק הזה, זה כתוב בחוק הרגיל. 'אלא מה? אתם נתתם ידכם ליחצ"נות הזאת, שכל מי שמגיע לגיל 21 - - -'. זאת אומרת שכל מי שעכשיו נקרא לבדיקות רפואיות, אמרה ועדת פרי, שבוויכוח בתוך הציבור החרדי, מי שהולך לבדיקות רפואיות יחויל. אנחנו טוענים שלא כך, אנחנו טוענים שיש חוק וכל מה שנלווה לעניין הזה, ויש דיונים. היחצ"נות הזאת לוועדת פרי יוצרת לנו בעיה אמיתית, מכיוון שמבחינה משפטית אין צורך בזה, זאת רק אמירה שכל בחור שבא לבדיקה רפואית, בסוף, בגיל 21, הוא יגויס.

מיותר לגמרי. אין התפקיד שלנו לעשות יחצ"נות לוועדת פרי. התפקיד שלנו זה לחוקק חוק מבחינה משפטית. ואני מודה לענבל, היא כל הזמן אומרת את הדברים כמות שהם. אחרת לא הייתי יודע את זה, אף על פי שחשדתי שזה מה שכתוב פה.
ראובן גל
אבל שמעת גם סיבות פרקטיות.
ענבל דה פז
זהו, רק התעלמת מהחלק השני של דבריי, שמתייחס לצרכים של הצבא.
משה גפני
דר' גל וגב' ענבל, כדי לקרוא לבחור לבדיקות רפואיות, כל בחור, בין אם הוא תלמיד ישיבה, בין אם הוא לא תלמיד ישיבה, לקרוא לבדיקות רפואיות הצבא על פי החוק, גם בלי שזה יהיה כתוב, יכול לעשות את זה, החוק מקנה לו את האפשרות והצבא היום עושה את זה. הצבא קורא לכולם לבדיקות רפואיות.
ראובן גל
אבל יש פה שינוי מהמצב הקודם.
משה גפני
זה בכלל לא משנה, הנושא הוא לא השינוי.
ענבל דה פז
המצב החוקי לא השתנה, זה נכון.
משה גפני
הנושא הוא לא השינוי, הנושא הוא ענייני. בחור בן 18 או בן 16 או בן 17, האם הצבא יכול לקרוא לו לבדיקות רפואיות על פי החוק? התשובה היא כן. האם הצבא עושה את זה היום? התשובה כן. האם צריך להכניס את זה פה בחוק? התשובה לא. אם מכניסים את זה, זה כדי לעשות יחצ"נות והיחצ"נות הזאת תיצור בעיה.
מאיר פרוש
ואני מבקש להוסיף על מה שהרב גפני אומר, הבדיקות הרפואיות שנערכות לנער בגיל 18 הן לא שוות לצבא אם הוא הולך בגיל 21, בין כה וכה יעשו לו - - -
ענבל דה פז
עם כל הכבוד, חבר הכנסת פרוש, אומר הצבא משהו אחר.
מאיר פרוש
בין כה וכה עושים לו שוב בדיקות רפואיות. כי אולי בעיניים הוא הפסיק לראות כל כך טוב, אולי את הידיים הוא לא מרים טוב. בדיקות רפואיות של גיל 18, אי אפשר להשתמש בהן בגיל 21.
משה גפני
ענבל, את צודקת, אנחנו לא מתווכחים איתך, אני רק אומר לך, שזה לא צריך להיות בחוק. לצבא יש את האפשרות החוקית לעשות את זה, הוא גם עושה את זה.
ענבל דה פז
אז אני אסביר למה זה כן נמצא בחוק. אני שמה בצד את הדברים של ועדת פרי, כי חשבתי שחשוב להגיד אותם, כי - - -
משה גפני
בסדר, אני מודה לך על זה, אני גם חשבתי כך.
ענבל דה פז
אבל אני אומרת שוב, הצבא כן רואה צורך בביצוע בדיקות מראש - - -
היו"ר איילת שקד
מראש זה בגיל 17?
ענבל דה פז
הם עושים את זה כמו כל - - -
משה גפני
כן, הם עושים את זה כמו כולם.
ענבל דה פז
גם כדי לדעת לאן לכוון את האנשים בסופו של דבר. וכיוון שהצבא רואה חשיבות לביצוע בדיקות בזמן הזה, הצבא ראה גם חשיבות, מה לעשות, אנחנו רוצים גם לתמרץ את בני הישיבות לשתף פעולה, להגדיר שכדי לקבל דחיית שירות, אתה צריך לעבור תהליך והתהליך הזה כרוך בשיתוף פעולה. זה חלק מה - - -
משה גפני
אבל זה לא ייצור שיתוף פעולה, זה יגרום את ההיפך.
עמר בר-לב
יש לי שאלה למירי למרות שברגע זה היא עסוקה.
משה גפני
למה צריך את זה פה?
ענבל דה פז
אז אני אומרת שוב, כיוון שיש רצון - - -
עמר בר-לב
רגע, אפשר לשאול שאלה את היועצת המשפטית של הוועדה? לדברי הרב גפני, הוא אומר שגם אם זה לא יהיה כתוב בחוק הזה, זה קיים בחוק. החוק מאפשר לצה"ל לקרוא לבדיקות לרפואיות לכל אחד. השאלה האם מבחינה חוקית זה נכון והאם מבחינה חוקית, לא מבחינה אחרת, זה כפל על מה שכבר כתוב בחוק?
מירי פרנקל שור
אני לא בטוחה שאם זה לא יהיה כתוב במפורש ניתן יהיה לקרוא לו לבדיקות רפואיות. אני חושבת שצריך להבהיר את הנקודה מה הכוונה. אם הכוונה היא לקרוא לו לפי הוראות חוק שירות ביטחון לבדיקה רפואית מיד בצו ראשון, מגיל 16.5 ואילך, או לקרוא לו מגיל 21, מיד לאחר הפטור, כיוון שהוא יכול לקבל פטור מגיל 18 עד 21. צריך להבהיר את זה לכאן או לכאן.
ענבל דה פז
אז אני אסביר, יש פה שתי נקודות נפרדות. נבדיל בין סמכות הפוקד לקרוא למיועד לשירות ביטחון, ברגע שהוא מגיע לגיל המתאים לבדיקות, שנכונה לכל אזרח ותושב במדינת ישראל, זה לעניין הזימון. מה שהסעיף הזה מגדיר זה משהו נוסף שהוא איננו מגדיר את הסמכות של צה"ל לקרוא להם לבדיקות. הסעיף הזה קובע שההתייצבות לבדיקות הינה תנאי כדי לקבל את דחיית השירות. אלה שני דברים נפרדים.
משה גפני
אני חוזר על מה שאמרתי. המציאות הזאת שבה בוויכוח שיש בתוך הציבור החרדי, האם הקריאה היום לבדיקות רפואיות, מה שלא היה בשנים הקודמות, האם זה נובע מחוק שירות ביטחון הרגיל, האם זה נובע כמו שענבל אומרת, שזה קשור לכולם, שזה מה שאנחנו טוענים. יש כאלה שטוענים שיש פה משהו חדש. זה לא הבדיקות הרפואיות, כמו האמירה שבעצם הולכים להתייחס עכשיו אחרת לאותו בחור שבא לבדיקות רפואיות.

אם מישהו חושב שכתוצאה מהסעיף הזה יבואו יותר לבדיקות רפואיות, הוא פשוט טועה. יבואו פחות, מכיוון שאנחנו אומרים לכולם ללכת לבדיקות רפואיות - - -
ענבל דה פז
אבל אז הם לא יקבלו דחיית שירות.
משה גפני
בסדר, בסדר, יש אנשים בציבור החרדי שאת לא מאיימת עליהם, להיפך. את יודעת שיש כאלה שגם לא באים לבדיקות הרפואיות אפילו שקוראים להם. את יודעת את זה, ואת יודעת שאנחנו מתמודדים עם קשיים מאוד גדולים, ובינתיים העסק מתנהל ואנשים באים לבדיקות רפואיות ברוב המוחלט של המקרים.
הכנסת הסעיף הזה, שהוא לא מוסיף מבחינה משפטית, כדי לקרוא להם, בגלל שקוראים להם היום והם באים רובם המוחלט - - -
מירי פרנקל שור
לא, אבל קוראים להם מכיוון שאין לך הסדר אחר. אני לא מבינה מה הבעיה בסעיף.
משה גפני
נורא פשוט. הטענה שהולך להיווצר כאן משהו חדש, בעצם הבדיקות הרפואיות יגרמו לכך שיהיו כאלה שלא יילכו.
מירי פרנקל שור
רגע, הולך להיווצר משהו חדש בניגוד למה?
מאיר פרוש
ש-20 שנה הוא לא היה.
משה גפני
לא רק שהוא לא היה, הבדיקות הרפואיות זה כביכול תחילת החיול שלו. גברתי היועצת המשפטית, אני רוצה רק לעשות סדר. אם אני טועה, אז - - -
היו"ר איילת שקד
בחוק טל לא כולם התייצבו לבדיקות רפואיות, נכון?
מירי פרנקל שור
לא הייתה חובה .
היו"ר איילת שקד
וכאן יש חובה להתייצב לבדיקות רפואיות על מנת לקבל את דחיית השירות.
משה גפני
איילת, הצבא מרצונו החופשי, על פי ההחלטות שלו, לא מישהו מבחוץ, החליט שהוא לא קורא לבדיקות רפואיות, אלא אם כן מישהו אמור להתגייס, והיו כאלה שהתגייסו בשנים היותר מאוחרות של חוק טל, אז הוא קרא להם לבדיקות רפואיות. היה חבל על הכסף והיה חבל על כל המערכת הזאת שהיא הייתה מערכת מיותרת והיא יצרה קשיים. הוא היה יכול לקרוא, כמו שקראו גם קודם. לפני שהגיע ההסדר הזה שהצבא החליט, או שר הביטחון החליט, קראו לבדיקות רפואיות. זאת הייתה תמונת המצב. יכולים גם היום, גם אחרי החוק הזה - - -
היו"ר איילת שקד
לא, אבל החידוש הוא שהחוק אומר שתלמיד ישיבה לא יקבל דחיית שירות אם הוא לא יתייצב לבדיקות רפואיות.
משה גפני
כן, זאת החמרה של תמונת המצב שתגרום לכך שאלה שטוענים אצלנו שזה תחילת חיול, בניגוד למה שאנחנו אומרים, שלא קרה שום דבר בבדיקות הרפואיות, אלא העובדה שאין חוק ולכן אם אין חוק אז צריך לקרוא לבדיקות רפואיות, הצבא לא מוסמך לא לקרוא לבדיקות רפואיות. אם זה יהיה עכשיו בחוק, בסדר, זה נזק עצום לנו.
היו"ר איילת שקד
בחוק שירות ביטחון הצבא מוסמך לקרוא לכל בחור בגיל 18 לבדיקות רפואיות?
משה גפני
בוודאי.
היו"ר איילת שקד
אז למה הוא לא עושה את זה? למה הוא לא מביא את - - -
משה גפני
היום הוא עושה את זה. הוא החליט שהוא עושה את זה.
ענבל דה פז
יכול להיות שאני לא מדייקת בשאלה אם זה היה בעשר או בעשרים השנים האחרונות, מה שאני מכירה ומה שנאמר, כי היה דיון עמוק בשאלה הזאת, זה שעד שלב מסוים נהגו לבצע את זה, בשלב מסוים מסיבות פרקטיות חדלו מלבצע את הבדיקות - - -
היו"ר איילת שקד
ושוב הצבא בעצם לא התאמץ מספיק בשביל לגייס חרדים. ענבל, על פי החוק הצבא צריך לקרוא לכל בחור בן 18 לבדיקות רפואיות.
ענבל דה פז
לא, על פי חוק לצבא יש סמכות לקרוא לכל מלש"ב (מועמד לשירות ביטחון) לבדיקות רפואיות. ההגדרה של מלש"ב היא הגדרה רחבה, ולכן הוא יכול לעשות את זה בשלב הזה והוא יכול לעשות את זה בשלב אחר. אומר הצבא, בגלל שבכל זאת יש פה שינוי ומצפים ממני עכשיו לעמוד ביעדים, ואני לא רואה שבוועדה הבאה אם תהיה יגידו 'שוב הצבא לא עשה את הדברים', כדי לעמוד ביעדים שלי, כדי לשדר את הדברים, כדי שאני אוכל לבצע חיזוי נכון, כדי שאני לא אצטרך לעסוק במי שממילא לא כשיר לשירות ואני אדע לאן לכוון את אלה שכן כשירים לשירות, וכשאנחנו מדברים על מסלולים מתאימים יש גם שאלה של האם זה כן פרופיל קרבי, לא פרופיל קרבי. הדברים האלה צריכים להיעשות מבעוד מועד, כדי שהצבא ייערך.
עמר בר-לב
אבל הוא יכול לעשות את זה גם ככה.
משה גפני
מי מונע בעדכם?
ענבל דה פז
שנייה, אני רוצה לסיים. אומר הצבא, אני נדרש לשני דברים, אני נדרש לביצוע הבדיקות האלה מראש, זו עמדתי לצרכים שלי - - -
משה גפני
מי מונע מכם?
היו"ר איילת שקד
ענבל, אין ויכוח שהצבא צריך לבדוק את כולם, על זה אין ויכוח - - -
עמר בר-לב
מה, בגלל שחוק אחד נאכף, אז צריך עוד חוק שאומר אותו דבר?
ענבל דה פז
אבל פה בדיוק ההבדל. ההבדל הוא בשאלה האם עצם ההתייצבות לבדיקות היא תנאי לביצוע דחיית השירות. האם יעלה על הדעת שמי שנקרא בגיל 18 לבדיקות ולא מתייצב, בכל זאת אני אתן לו דחיית שירות, כי הוא לומד - - -
עמר בר-לב
אני מבין את מה שאת אומרת, אבל יש עם זה בעיה.
ענבל דה פז
אומר הצבא, אני חושב שכדי לקיים את כל הדברים שמטילים עליי בחוק הזה ולעמוד ביעדים, כי יש פה משני הצדדים - - -
עמר בר-לב
אבל הוא יכול לעשות את זה גם כך. הוא רוצה להוסיף עוד תנאי שהוא בעצם חיזוק של התנאי הקיים בזה שיש עוד תנאי שאומר שזה תנאי למתן פטור.
ענבל דה פז
אנחנו עוד לא הגענו לעוד סעיפים, תנאים דומים מופיעים בהמשך ובסעיפים דומים. הרעיון הוא בין השאר לבוא ולהגיד שמי שאיננו משתף פעולה עם רשויות הגיוס, שהוא חייב ממילא לשתף פעולה מכוח חוק ואי שיתוף פעולה הוא בניגוד לחוק, לא יהיה זה קל לדחיית השירות.
עמר בר-לב
בסדר, אבל זה גם המצב היום.
מאיר פרוש
הוא ישתף פעולה והוא יתייצב. הוא יאמר איך קוראים לו ואיך קוראים להורים שלו ואיפה הוא גר, הוא ישתף פעולה. העניין של הבדיקה הרפואית לדעתי לא רלוונטי, בגיל 16.5 או 17 לגיוס בגיל 21.
נתן נתנזון
אני חושב עוד פעם שיש פה עירוב של שני דברים וצריך גם בזה לעשות סדר. יש דבר אחד שהוא ברור, שמי שלא ישתף פעולה עם הדרישות הצבאיות, הוא לא יכול לבקש אחר כך שיעזרו לו. מצד שני יש לצבא את היכולת לדרוש את זה מאותו מלש"ב בזמן, גם על זה אין ויכוח, שהחוק מקנה לצבא את האפשרות. מה יקרה אם מחר בבוקר הצבא יגיע למסקנה שיש לו הרבה מאוד אנשים שהוא לא צריך לגייס אותם עכשיו, כי עומדים כבר ביעדים והכול בסדר והצבא ירצה לחסוך כסף?
מאיר פרוש
בשביל עוד ערכות מגן.
נתן נתנזון
בשביל דברים חשובים אחרים, בשביל שיהיו עוד שעות טיסה, מה זה חשוב? הצבא ירצה לחסוך ולא יקרא להם לבדיקה. מי שלא יקראו לו לבדיקה, הוא לא יוכל לקבל דחייה.
ענבל דה פז
לא, זה לא נכון.
נתן נתנזון
בטח, כך כתוב בחוק. מי שלא ייבדק לא יוכל לקבל. עכשיו אנחנו בחוק הזה מונעים מהצבא את האפשרות לעשות את זה, כי הצבא יקרא לו לבדיקה והוא יבזבז כסף על משהו שהוא - - -
יגאל גורביץ
חבר הכנסת בר-לב, יש כאן משהו שהוא לא ברור. לא נוספת כאן חובה נוספת, סעיפים 3 ו-5 לחוק שירות ביטחון קובעים את הסמכות של הצבא לקרוא לבדיקות רפואיות, מה שאמר חבר הכנסת גפני. הסעיף שאנחנו מדברים עליו מפנה לאותם סעיפים, לסעיפים 3 ו-5 וקובע שהוא קיים את חובותיו לפי חוק זה ובכלל זה התייצב לרישום ולבדיקה לפי סעיפים 3 ו-5. זאת אומרת אין סעיף שקובע שבני ישיבות, דווקא בני ישיבות יצטרכו להגיע.
מירי פרנקל שור
אבל, יגאל, השאלה מה נקודת הייחוס שלך. אם נקודת הייחוס שלך היא חוק טל, נוספה חובה נוספת.
יגאל גורביץ
לא, אני מדבר על חוק שירות ביטחון.
מירי פרנקל שור
לא, אבל זו לא נקודת הייחוס.
משה גפני
היות שאני לא למדתי משפטים, אז יכול להיות שאתה צודק ולא אני. אבל אני רוצה להגיד לך, מקודם דובר על השכל הישר. מה השכל הישר אומר? השכל הישר אומר שאם הסעיף הזה מתקבל והצבא מחליט מסיבותיו הוא שהוא לא קורא לבדיקות רפואיות, אין לו סמכות יותר בחוק, מכיוון שאז הוא לא יכול לתת דחייה - - -
יגאל גורביץ
לא, זה לא נכון. אני אסביר משפטית.
משה גפני
שנייה, רק דקה, תן לי להשלים את קריאת הביניים. אם זה לא נכון, אז הסעיף הזה מיותר.
מאיר פרוש
אני רוצה לומר שסעיף 3 ו-5 בחוק שירות ביטחון אומר 'הפוקד רשאי', רשאי. הוא מבקש פה, בחוק הזה, לחייב.
היו"ר איילת שקד
לא, לא נכון, כתוב הוא התייצב לרישום לבדיקות... לפי סעיף 3 ו-5, זאת אומרת שהוא רשאי. נוס, אם הוא לא זומן לפי סעיף 3 ו-5, התנאי הזה לא מתקיים.
משה גפני
הסעיף הזה מחייב אותו לעשות בדיקות רפואיות.
היו"ר איילת שקד
מירי, צריך פרשנות משפטית של סעיפים 3 ו-5.
מירי פרנקל שור
לא, אנחנו צריכים להבהיר. אנחנו לא רוצים לתת פרשנות, מה שחשוב בחוק הזה זה לא לתת פרשנות. החוק הזה חייב להיות חד משמעי, ללא שום פרשנות. אם אנחנו נכנסים לפרשנות אנחנו בבעיה.
היו"ר איילת שקד
מירי, אבל האם זה נכון שלפי סעיף 3 ו-5 שר הביטחון רשאי לקרוא להם, זאת אומרת שאם הוא לא קורא, אז זה לא תנאי לקבלת דחייה משירות.
מירי פרנקל שור
לא, לא נכון.
משה גפני
יבוא בית המשפט העליון ויגיד, בצדק, למה המחוקק הכניס את הסעיף הזה כשיש את הסעיפים ההם? בגלל שהוא רצה להגיד במקרה הזה - - - זה מה שיגיד בית המשפט העליון - - -
מירי פרנקל שור
זה חייב להיות חד משמעי. לא יכול להיות שצה"ל לא יקרא לו - - -
קריאה
זה ברור.
מירי פרנקל שור
זה ברור-ברור, יכול להיות שזה ברור, אבל אנחנו נכתוב פה חקיקה חד משמעית. זאת אומרת שהרעיון והעיקרון, אם צה"ל קרא לו והוא לא התייצב, הוא לא יכול לקבל דחיית שירות, ואם צה"ל לא קרא לו, הוא יכול לקבל דחיית שירות. זה העיקרון וכך זה צריך להיות מנוסח.
מאיר פרוש
אבל זה לא מנוסח כך.
מירי פרנקל שור
אתה צודק. אם הוועדה כך תגיד זה מה שייכתב.
אמנון דה הרטוך
אני חושב שהנוסח המוצע כרגע הוא באמת נוסח קטגורי שלא מאפשר לצה"ל לא לקרוא לו, מפני שאם הוא לא יקרא לו עדיין תיווצר כאן בעיה, מפני שהוא בפועל לא מתייצב וכאן יש דרישה שהוא חייב להתייצב.
משה גפני
הוא חייב לעשות בדיקות רפואיות.
אמנון דה הרטוך
אפשר לעדן את הניסוח ולומר כך, במקום מה שנאמר כאן ייאמר: הוא מילא אחר הוראות הפוקד בכל הנוגע להוראות חוק זה ובכלל זה לפי סעיפים 3 ו-5. זאת אומרת אם הפוקד לא ביצע את ההוראות האלה ונאמר שיש לו סמכות לעשות כן בסעיפים 3 ו-5, הוא לא מפסיד את זכותו לקבל דחייה. זה הכול. הנוסח כרגע הוא קטגורי מדי.
משה גפני
אני לא מסכים לזה. אני מקבל את מה שאמרה היועצת המשפטית של הוועדה. בחוק הזה אין לי בכלל ספק שיהיו בג"צים מכל הכיוונים, מהצד הזה ומהצד השני. אם אנחנו נלך לפי ההתחכמות הזו, שבה אנחנו מפנים לסעיפים 3 ו-5 ולא נכתוב פה - - - אם כותבים פה את הדבר הזה, לא נכתוב פה את הדברים פשוטו כמשמעו, פה, אם כותבים את זה, אז לכתוב שהוא רשאי ומה שהציע עורך דין דה-הרטוך שיהיה כתוב. המובן מאליו בחוק הזה, היא צודקת. חייב להיאמר.
אין לנו ויכוח, אגב, גם לא עם הצבא. אין לנו ויכוח לגבי תוכן הסעיף, אבל זה צריך להיכתב. אם כותבים, אז צריך לכתוב אותו ככתבו וכלשונו. כמו שמירי אמרה.
היו"ר איילת שקד
אז אני חוזרת ומסכמת את סעיף (3). יש הסכמה. אנחנו מסכימים שכל מי שהצבא קורא לו לבדיקות רפואיות צריך להתייצב לבדיקות רפואיות, וזה יהיה תנאי לדחיית השירות, כמו שהסעיף התכוון. אנחנו גם מסכימים שאם הצבא לא קרא לו, אז כמובן שהתנאי הזה - - -
משה גפני
ואם הצבא מסיבותיו הוא - - -
היו"ר איילת שקד
כן, מסיבותיו הוא, לא קרא לו והוא לא עושה בדיקות רפואיות, אז כמובן שזה לא יהיה תנאי. זה מה שאתם רציתם לומר, אנחנו מסכימים על זה ומירי תנסח את הסעיף שיהיה חד יותר. ההצעה שלך, עורך דין דה הרטוך, בעיניי היא מקובלת, אבל הנוסח שמירי תביא זה הנוסח שנצביע עליו. אלא אם כן למישהו יש הסתייגות.
דוד הגר
איילת, אני רוצה להביא הצעה, שהתפלאתי, דיברתי אתמול עם חברי כנסת כמעט מכל המפלגות ואף אחד לא התנגד, אפילו הפורום לשוויון בנטל, שזה צריך להוסיף כאן, אם אין התנגדות, שלבחור ישיבה שכרגע בתקופת החופשות של בין הזמנים או יום שישי שהוא בעצם לא חייב ללמוד, מכיוון שיש לו את ה-45 שעות כבר לפני זה, שתהיה לו הרשות לעבוד או ללמוד. ממילא אנחנו קודם כל עוזרים, יש משפחות מאוד עניות שהילדים בין כה וכה עובדים בשחור בימים האלה, בואו נעשה את זה כשר.
היו"ר איילת שקד
זה סעיף (2). מה שדודי הגר מציע, וזה מתקשר לסעיף (2) וסעיף (1). בסעיף (1) כתוב שהוא יכול לרכוש הכשרה מקצועית של 15 שעות, ובסעיף (2) כתוב שהוא אינו עוסק בכל עיסוק נוסף על לימודיו בישיבה. דודי מציע שנכתוב שאם זה מחוץ ל-45 שעות הוא יוכל לעסוק לפרנסתו. זה מאוד מרחיק לכת, כי זה לא היה עד היום.
דוד הגר
נכון, אבל זה כן היה בחוק. זה חוק טל, הוא אפשר לאנשים בני 23 ומעלה לעבוד. מה שנאמר שם, שאסור לו לעבוד בזמן לימודיו בישיבה, ולכן אם רוצים להעתיק את מה שנאמר בחוק טל, ניתן לבוא ולקבוע שבמקום המילה 'על', ייאמר 'בזמן'.
היו"ר איילת שקד
כתוב 'הוא אינו עוסק בכל עיסוק נוסף על לימודיו בישיבה'. אז במקום 'על' 'בזמן לימודיו בישיבה'?
דוד הגר
כן, בזמן לימודיו בישיבה. בזמן שהוא צריך ללמוד הוא לא יכול לעסוק בשום עבודה.
איה דביר
בחוק טל הייתה הבחנה בין שתי קבוצות גיל. קבוצת גיל אחת, מי שטרם מלאו לו 23, קבוצת גיל שנייה, מי שמלאו לו 23. לגבי הצעירים שביניהם, מגיל 18 עד גיל 23 ההנחה הייתה שהוא מקדיש את חייו ללימוד תורני ואינו עושה דבר זולת זה. לאחר גיל 23, מתוך הבנה שיש פה גם שיקולים של פרנסת המשפחה, דובר על כך שלא תהיה עבודה במהלך שעות הלימוד בישיבה. אבל זאת הייתה הבחנה בין שתי קבוצות גיל.

ככלל, החוק בשלביו השונים חל על קבוצות גיל שונות, אבל ההנחה היא שתמיד יהיו לפחות את צפויי השירות בגילאי 18 עד 21, לפחות עד 2020. שאלה טובה היא האם בגילאים האלה באמת נכון לאפשר לאותו תלמיד ישיבה שמקדיש 45 - - -
היו"ר איילת שקד
לא, עד גיל 21 זה ברור שלא. השאלה שלי עכשיו, בחוק הזה, כמו שהוא מנוסח היום, האם בחור ישיבה, אברך, מעל גיל 23, יכול לעבוד מחוץ לשעות שהוא לומד?
איה דביר
לא, כפי שהוא מנוסח היום אי אפשר לעבוד בכלל.
היו"ר איילת שקד
זאת אומרת גם אברך בגיל 40 לא יכול לעבוד?
איה דביר
אבל הפתח קיים בשני היבטים אחרים. אחד, בהכשרה המקצועית - - -
היו"ר איילת שקד
שנייה, החוק קודם כל רלוונטי עד גיל 26. מירי צודקת, כי זה חוק שירות ביטחון, אחרי גיל 26 בין כה יש פטור. אז קודם כל - - -
עמר בר-לב
אני מאוד חושש מהשינוי הזה, זה פתח. דבר ראשון יתחילו לעבוד ואחרי זה יתווכחו על שעות הלימוד. זה פתח מאוד בעייתי.
איה דביר
עוד נקודה שהיא חשובה להבחנה בין מה שהיה לחוק טל למה שיש בחוק עכשיו, זה שהעבודה והתעסוקה לא הופרדו בחוק טל וכאן במפורש יש הבחנה בין השניים, לימודים לקראת הכשרה מקצועית בתוך הפרויקט הזה של שר הכלכלה מתאפשרים כבר בגיל מוקדם, כולל על חשבון שעות הלימוד בישיבה, בחלקן לפחות, ותעסוקה קטגורית אינה מתאפשרת.
משה גפני
זה לא שוויון, איפה השוויון?
איה דביר
אז יש הבחנה ערכית בין השאלה מה התכלית שלשמה יעשה אותו תלמיד ישיבה דבר מה נוסף.
משה גפני
האמת היא שלא הבנתי.
אלעזר שטרן
אני רוצה להגיד משהו.
היו"ר איילת שקד
עורך דין דה הרטוך ואז אתה.
משה גפני
רק שתדעי שלא הבנתי מה שנאמר. לא, האם אפשר כן בגילאים צעירים להיות בפרויקט של משרד - - -
איה דביר
של התעסוקה, כן.
משה גפני
אז זה לא שוויון, אז למה את מתנגדת למה שהיה בחוק טל? איך זה קורה? אלה אותם אנשים.
איה דביר
אני כרגע רק שיקפתי מה היה בחוק טל ומה יש בחוק הזה ולא נקטתי עמדה לשום כיוון.
משה גפני
אז לפי ההצעה הזאת של החוק מה קורה?
איה דביר
העמדה הערכית של ועדת פרי, שוועדת פרי גיבשה, היא שאת ההכשרה לתעסוקה ואת השילוב בתכניות הכשרה לתעסוקה יש לעודד בגיל מוקדם ככל האפשר, מתוך חשיבה - - -
משה גפני
וזה בזמן שעות הלימוד?
איה דביר
חלקם על שעות הלימוד, כפי שכתוב בסעיף (1), שעליו לא הערתם.
היו"ר איילת שקד
תסתכל בסעיף (1).
משה גפני
זה ביטול תורה.
היו"ר איילת שקד
זה אפשרי. מי שרוצה.
משה גפני
ואם מישהו הולך לעבוד שלא בזמן שעות הלימוד?
איה דביר
לא.
משה גפני
למה זה שונה? אני אין לי, אני בעד שילמדו.
איה דביר
זאת הייתה אמירה ערכית, הכרעה ערכית של הוועדה.
משה גפני
זאת אומרת אני לא מתערב בזה, אני על הטריבונה, אבל איך זה - - -? היות שאני כל הזמן לומד פה משפטים אני רוצה להבין איך זה מסתדר.
איה דביר
אני לא מציגה עמדה משפטית, אני מתארת את ה - - -
משה גפני
לא, אבל השוויון, איך זה מסתדר?
היו"ר איילת שקד
אוקיי, בסדר.

עורך דין דה הרטוך בבקשה.
אמנון דה הרטוך
אני מבקש לומר כאן שיש מין תפיסת החבל בשני קצותיו. לא נראה לי סביר שמצד אחד באים ואומרים שתלמיד ישיבה צריך ללמוד 45 שעות, אבל אחר כך אומרים 'אחרי זה תהיה בטל, אסור לך לעבוד'. אין בזה שום היגיון, בוודאי שאין בזה שום היגיון כאשר חוק טל אפשר לבחורים בני 23 ומעלה לעבוד, אחרי שעות הלימודים, בתנאי שזה לא במסגרת הלימודים. לזה צריך להוסיף את הנתון העובדתי שלפי המידע שיש לי, הנתונים שיש לי, בערך כמחצית מהגברים שהם לומדים בישיבה או בכולל, הם מתחתנים בין גיל 21 לגיל 22, אז מה בעצם הכוונה כאן של ועדת פרי, ככל שזה הכוונה שלה? שהם ימותו מרעב מגיל 22 עד 26.

הדרישה שהם ילמדו היא לגיטימית, וכאן קבעו את השעות וכמובן הם צריכים ללמוד. אבל אם ביום שישי הבחור, או האברך, לא צריך ללמוד, למה לאסור עליו לעבוד? למה, כדי שמה? כדי שהוא יהיה בטל, שהוא יילך ברחובות? קבעו 45, יפה מאוד, אז שיהיה 45, אחר כך שיתפרנס. אגב, אולי זה מה שיפתה אותו אחר כך אולי גם לעשות הכשרה תעסוקתית. כאן החוק אומר, לא, אתה לא יכול לעבוד בשום רגע פנאי שיש לך. אז מה הוא יאכל?
מאיר פרוש
אחרי המילים 'יפתה אותו', אנחנו בוודאי מתנגדים, אנחנו רוצים שהוא - - -
משה גפני
זאת לא עמדתנו.
עמר בר-לב
אבל לפני כמה דקות חברינו החרדים ביקשו שאברכים שלומדים בכולל, זה יירד ל-40 שעות, והם ביקשו אפילו מתחת לזה. כי אין להם זמן.
משה גפני
לא, כי הם לומדים בבית.
עמר בר-לב
אז שילמדו ביום שישי. הנה, יהיה 45 שעות וילמדו ביום שישי.
מאיר פרוש
הוא מדבר על בחורים של 45 שעות.
משה גפני
הוא לא מדבר על אברכים.
עמר בר-לב
לא, הוא דיבר אחרי גיל 22, רובם כבר נשואים, עד כמה שאני מבין.
משה גפני
אבל הוא אומר, אנחנו לא בעניין הזה.
אלעזר שטרן
שני דברים. אחד, אני חושב שפעם, שאנחנו צופים פני עתיד רחוק גם, באמת לא יכול להיות שהם לא עובדים. זאת אומרת גם חייל שיש לו בגיל 19 בעיות פרנסה בבית והוא משרת 45 שעות אנחנו נותנים לו אישור עבודה. לכן אני חושב שצריך לעשות סוג של מנגנון שכן מאפשר את הדברים האלה. אני גם חושב שרוח החוק הזה כולו באה להכיר פה שאנחנו מכירים בשתי מצוקות של החברה הישראלית, אחת זה הנטל הביטחוני ושתיים זה הנטל הכלכלי. ואני גם חושב, אולי מעבר לעניין של ההשוואה והצורך, כמו שאמרתי לחיילים, שיכול להיות שאנשים שיילכו לשוק העבודה גם באותן שעות שנותנים להם, בסוף יימשכו להיות חלק מתוך שוק העבודה או מתוך החברה הישראלית. בתוך החברה הישראלית אני מתכוון בהיבט של הפרנסה, הם גם ככה כמובן חלק מהחברה הישראלית. לכן אני חושב שאם הגדרנו את ה-45 שעות, אז נכון כן לתת להם לעבוד ובטח הכשרות מקצועיות והדברים האלה. אני חושב שזה משרת גם את רוח החוק הזה וגם את השוויון, אם אנחנו באמת רואים באותם אנשים שיישארו לומדים כסוג של שירות, של הכרה.

והדבר השני שאני חושב כאן, אני מתנצל שלא הייתי כאן קודם, אבל הייתי בוועדת הכספים, אני חושב שהדברים האלה קשורים גם למשך החופשות בכלל. זאת אומרת זה לא יכול להיות שכשאני אומר עכשיו, ואמרתי עכשיו, שצריך לתת להם לעבוד בגלל שהם 45 שעות או להכשרה מקצועית בימי שישי, בגלל שלחיילים נותנים, שיש להם חופשות פי שלושה או ארבעה מלחיילים. אני מתכוון לבין הזמנים. אני חושב שגם הסוגיה הזאת, שהייתה נכונה פעם לאירופה ומשם זה בא, ודרך אגב היא ניתנה שם, לפחות לפי הגמרא במסכת ברכות, בשביל לעבוד - - -
מאיר פרוש
אירופה זה גמרא? הגמרא היה בבבל, הגמרא זה לא באירופה.
אלעזר שטרן
באירופה הסתמכו על בבל.
מאיר פרוש
הגמרא נכתבה בבבל, לא באירופה.
אלעזר שטרן
הרב פרוש, אני מניח שאת זה אתה יודע שאני יודע. עד כדי כך? אתה יודע, לא הלכנו כל כך רחוק.
עפר שלח
יש ויכוח איפה זה בבל.
מאיר פרוש
איפה שהרב עובדיה נולד.
עפר שלח
זה היה באירופה...
עמר בר-לב
אלעזר, אני רוצה לחלק הראשון שלך להעיר.
אלעזר שטרן
רק אני אשלים את המשפט הזה. לכן אני חושב שאי אפשר לקחת היגיון, אנחנו לא משני צדדים, ולהחיל אותו רק על חלק שנוח ולא ללכת איתו עד הסוף. לכן מי שחושב שמעבר ל-45 שעות צריך לתת להם בדיוק כמו שנותנים את הזכויות האלה לחיילים - - - דרך אגב, גם החייל שנחטף ונרצח, החייל מבת ים, הוא היה חייל והוא עבד באותו זמן והתפרנס. לכן אני חושב שהדברים האלה נכונים.

אני אומר את אותו דבר, פעם, כשאנחנו נכנסים לסוגיית הזמנים, אז גם ניכנס לסוגיות של בין הזמנים. גם זה, אני חושב, כדי שילמדו יותר.
עמר בר-לב
גם בצה"ל זה לא גורף.
אלעזר שטרן
אני אמרתי? אני לא אמרתי שזה גורף.
עמר בר-לב
כאן ההצעה שזה יהיה גורף, שאברכים או בני ישיבות יוכלו גם לעבוד מעבר לכך וכך. הדוגמה שלך מצה"ל, שהיא דוגמה טובה, היא לא גורפת, היא היוצא מן הכלל לכלל. אז אם אתה אומר, בואו נדבר גם פה על היוצא מן הכלל, בסדר, אפשר לדבר על זה, אבל לא להפוך את זה לכלל.
עפר שלח
הבעיה פה היא הפיקוח, שהרי באמת עקרונית לאף אחד, גם לי, לא מפריע שהוא יעבוד. הבעיה פה היא הפיקוח, מפני שבסופו של דבר בכל פעם שיבואו לישיבה ומישהו לא יהיה שם, שהוא רשום ויש תצהיר של ראש הישיבה שהוא שם ותצהיר שלו שהוא שם, יגידו, 'הנה, בדיוק עכשיו הוא - - -
מאיר פרוש
אין ישיבה ביום שישי.
עפר שלח
אני לא מדבר על - - -
מאיר פרוש
אנחנו אמרנו שאנחנו לא מרשים את זה. עפר, רק לומר לך, בחור ישיבה שיילך לעבוד ביום שישי, תהיה לו בעיה בישיבה. רק שתדע את עמדתנו.
משה גפני
אנחנו לא מביעים עמדה.
עפר שלח
הבעיה פה היא לא עם מי שבאמת לומד. מי שבאמת לומד, 45 שעות זה לא בעיה בשבילו ושום דבר לא בעיה בשבילו. הבעיה היא שבביקורת אנחנו מכירים גם את הקשיים.
עמר בר-לב
עפר, אז למה להוסיף כאן סעיף למי שאולי באמת לא לומד, שהוא יוכל ללכת לעבוד. כי אם אתם אומרים שלמי שבאמת לומד זה לא רלוונטי, אז אני לא מבין את ההיפך.
דוד הגר
עפר ועמר, אתם לא מכירים את המוסד ישיבות. בשעה חמש ביום חמישי, בדיוק, ואני טוב במספרים, נגמרו 45 שעות. אז אתה קובע בחוק תשע עד אחת - - -
משה גפני
אבל ממשיכים ללמוד.
דוד הגר
כן. כל ישיבה מתשע עד אחת זה סדר א', סדר ב' זה משלוש עד שבע, סדר ג' זה משמונה, כמה ישיבות זה שמונה וחצי עד עשר וחצי, אז הביקורת היא מאוד קלה. ביום חמישי בשעה חמש נגמר.
עמר בר-לב
אז מה ההצעה שלך? שביום חמישי בחמש, או ביום שישי בארבע אחר הצהריים יהיה היתר לעבוד?
דוד הגר
כן, שביום שישי ובין הזמנים הם יכולים ללמוד או לעבוד. זה שרוצה לעבוד, בין כה וכה עובד בשחור, ואתה נותן לו לפחות צ'אנס להרוויח ביושר, לא לחפש מאפיית חצות - - -
עמר בר-לב
הסבירו לנו, גם אתה אמרת, שלומדים מתשע עד אחת ומשלוש עד שבע, ובערב משמונה, אז מתי אפשר לעבוד בכלל? אם אתה רוצה לומר שביום שישי יכולים לעבוד תגיד את זה ונשקול אם כן או לא.
היו"ר איילת שקד
דודי, ההצעה שלך זה להכניס לסעיף (2) 'הוא אינו עוסק בכל עיסוק נוסף על לימודיו בישיבה, למעט בימי שישי ובחופשות'?
משה גפני
לא, לא, שנייה. איילת, אנחנו לא מתערבים בסעיף הזה, לא ביקשנו אותו, אני רק לא מסכים, מכיוון שאני לא מסכים, זה מה שאמרנו קודם, כשהיה פה עמוס צייאדה, את לא יכולה לכתוב ביום שישי, בגלל שמדווחים למשרד החינוך, יש ישיבות שלומדים ביום שישי ולא לומדים, נניח, ביום חמישי אחר הצהריים. שעות הביקורת הן השעות המדווחות למשרד החינוך, לכן את לא יכולה לכתוב - - - אם המוסד מילא את חובתו של 45 שעות.
אני לא רוצה את הסעיף הזה, אני לא צריך אותו, אני לא מבקש אותו. התפקיד שלי הוא לדאוג רק ללומדי תורה, לא למי שהולך לעבוד, זה שידאגו אחרים. אבל אם את כותבת יום שישי, את קבעת כבר מה הן השעות שלומדים, יש ישיבות חסידיות שלומדים ביום שישי.
אמנון דה הרטוך
אני חושב שאפשר לתקן את חבר הכנסת גפני, מפני שהקביעה בסעיף לפי ההצעה החדשה, פרט לימי שישי וימי חופשה, הוא אינו עוסק בכל עיסוק נוסף על לימודיו בישיבה. לימודיו בישיבה הם הלימודים על פי הדיווח, עדיין ישיבה שלומדים ביום שישי, אבל - - -
משה גפני
אבל יש ישיבות שנוסעים ביום שישי.
אמנון דה הרטוך
אז זה מותר לה. אם הישיבה מדווחת על לימודים ביום שישי, אז זה חלק ממה שנקרא לימודים בישיבה.
משה גפני
גברתי היושבת ראש, אנחנו לא מתערבים בעניין הזה וגם לא מבקשים את זה.
ענבל דה פז
רק הערה אחת לסדר, כי אני מודה שקצת איבדתי, מרוב אלה שמבקשים ומבקשים, לגבי איזה אוכלוסיות מבקשים.
היו"ר איילת שקד
בין 23 ל-26.
ענבל דה פז
כן , ושם ההגדרה הייתה ש'אינו עובד בשעות לימודיו', ולכן זה אפשר גמישות ולא היה צריך לקבוע יום שישי, או יום חמישי אחרי הצהריים. הרחבה של זה, מעבר לקושי שמעלים פה לגבי השעות, מעבר לגיל 23, צריך לתת את הדעת לזה שהיא מעלה גם קושי נוסף. שעה שלחיילים ככלל, גם אנשי המנהלה שמסיימים ביום חמישי בחמש וחצי בקריה אין היתר לעבוד, לא משנה שלכאורה אלה שעות שהם בדרך כלל לא עובדים, והם נדרשים לקבל היתר באישור מיוחד, מטעמים של מצוקה כלכלית או מוגבל בשעות וכיוצא באלה, לכן השאלה מה ההצעה שכרגע עומדת על הפרק, כדי שנדע להתייחס אליה. אם ההצעה היא להרחיב את זה החל מגיל 18 לכל תלמיד ישיבה - - -
היו"ר איילת שקד
לא, אנחנו מדברים על בין 23 ל-26.
ענבל דה פז
אז השאלה אם מגיל 23 עד 26 אפשר לדבר על ההסדר שהיה קיים קודם.
דוד הגר
למה לא מגיל 18? הוא צריך 45 שעות.
ענבל דה פז
מכיוון שחבריו בגיל 18 שהולכים לצבא אינם עובדים.
עפר שלח
העיקר שיהיה ברור השעות שבהן הם אמורים להיות בישיבה. זה הדבר החשוב. שלא יהיה מצב שבו יגיעו לישיבה ויגידו, אה - - -
משה גפני
עפר, המוסד חייב לדווח מה הן השעות.
עפר שלח
אתה יודע כמוני כמה מעט בודקים וכמה מעט - - -
איתן עוזרי
לא, לא בודקים מעט בכלל, בודקים הרבה מאוד ובצורה מאוד מאוד מסיבית, מעבר לכל מגזר אחר במדינה. זה התפקיד של משרד החינוך והוא מבצע אותו בצורה שאין כדוגמתה.
אמנון דה הרטוך
מה שנאמר על ידי הקצינה ענבל זה שבצה"ל מעניקים את הרשות לעבוד לחיילים רווקים, במקרה שיש מצוקה כלכלית במשפחה. אז אם ככה, אולי הצעה מקבילה צריכה להיות שגם פה יהיה מנגנון כזה. אבל לדעתי אפשר לוותר עליו, מדוע? מפני שהנחת העבודה של כל החוק הזה היא שישנה גם בעיה כלכלית בסקטור החרדי, זאת אומרת שבסך הכול מצבם הכלכלי הוא קשה, אז במקום להקים מנגנון שיאשר ל-90% מהרווקים - - -
היו"ר איילת שקד
לא מקימים מנגנון.
אמנון דה הרטוך
לא, אבל אי אפשר לומר שוויון, שהנה שם יש מנגנון. אז את רוצה פה מנגנון, בבקשה, אבל לא צריך. אני חושב שאפשר בהחלט לעמוד על כך והביקורת היא תקיפה מאוד, שהתלמיד לומד 45 שעות ולאחר אותן 45 שעות זה אפילו אינטרס של המדינה שהוא יילך לעבוד. כן, בגיל 18 ובגיל 19, אולי הוא גם ירצה הכשרה תעסוקתית, בעקבות הצורך - - -
היו"ר איילת שקד
לא, הכשרה תעסוקתית יש לו בחוק.
אמנון דה הרטוך
נכון, אבל זה לא כל כך אוטומטי שכל ישיבה ישר תעשה הכשרה תעסוקתית. אבל אם מותר לו גם לעבוד ולהתפרנס מעט לעצמו, אז יכול להיות שהמוטיבציה לאפשר את ההכשרה התעסוקתית תקום גם בישיבות. זה משתלב היטב. כמובן, אני מדגיש, זה לא פוגע בשום דבר, זה לא מקטין את הצורך לפקח שהתלמיד לומד את כמות השעות שנקבעה בחוק, אבל אי אפשר להגיד לו 'אל תעבוד'.
עמר בר-לב
אז בוא, לפי ההיגיון הזה, נבטל גם את המנגנון בצה"ל. למה צריך מנגנון? כל חייל שנזקק והוא לא משרת, אז שיילך לעבוד, למה צריך מנגנון בצה"ל?
אמנון דה הרטוך
אני חושב שהשאלה היא טובה ואני מקווה גם לתת תשובה טובה. הרעיון בצה"ל הוא שהחייל צריך להיות זמין. אחרי שהוא נגיד היה בקריה עד חמש, קוראים לו בשמונה בערב, וכאן המנגנון בא ואומר שהתלמיד צריך ללמוד 45 שעות, רוצים לבוא וללמוד כל היום וכל הלילה, בבקשה, אבל - - -
עמר בר-לב
כאן הרעיון הוא שמי שתורתו אמנותו, אז שיעסוק בזה, ומי שלא, שיילך לשרת בצה"ל. זה הרעיון.
אמנון דה הרטוך
בסדר, אבל בין כה 45 שעות זה הצעה של - - -
היו"ר איילת שקד
לא, יש פה בעיה. כי חייל לא יכול לעבוד, אז למה שתלמיד ישיבה בגיל 18 יעבוד?
אמנון דה הרטוך
אלא אם כן מצבו הכלכלי קשה.
היו"ר איילת שקד
אבל מצבם של החרדים הוא קשה גם ככה.
אמנון דה הרטוך
אז למה לא לעזור להם?
דוד הגר
איילת, טבח עובד שבוע ועובד שבוע. הוא בצבא - - -
ענבל דה פז
אבל לא כולם טבחים.
דוד הגר
א אתם רוצים לעשות עוד מנגנון, שיפקח איזה בחור ישיבה - - -
היו"ר איילת שקד
לא נעשה עוד מנגנון, השאלה שאני מציבה פה, לא לפני גיל 23, כי כמו שחייל בגיל 18 ברובם הם לא עובדים, אז גם שאברכים לא יעבדו וילמדו. אבל האם מגיל 23 - - -
דוד הגר
אז למה את כותבת 45 שעות? שילמדו כל הזמן.
היו"ר איילת שקד
כי זו חובת הדיווח.
עמר בר-לב
נראה לנו ש-45 שעות זה הכול, למעט הפסקות.
דוד הגר
אתם מכריחים אותו. הטעות שעשיתם עד עכשיו אתם ממשיכים, אתם מכריחים אותו לא לתת לו שום סיכוי ללמוד אנגלית ביום שישי - - -
היו"ר איילת שקד
אבל יש כאן הכשרה מקצועית. יש 15 שעות של הכשרה מקצועית.
דוד הגר
מגיל 18? אוקיי.
חיים זיכרמן
בכולל אמרנו שהרעיון הוא להוריד את שעות הלימוד מתחת לישיבות. מי שהוא לומד בכולל בכל מקרה ויש לו חלון זמן גדול יותר, שהוא יכול גם לעבוד, אז לתת את האפשרות לא ל - - -
עמר בר-לב
לא, אבל הסיבה הייתה להוריד את השעות כי אי אפשר לפקח עליהם שהם לומדים לבד בבית. זו הייתה הסיבה, לא בשביל שיעבדו במסעדה בין שמונה לשתים עשרה בלילה.
משה גפני
נכון מאוד.
אמנון דה הרטוך
אבל מה הסיבה להחמיר לעומת חוק טל? מה הרציונל? חוק טל אפשר לבני 23 פלוס לעבוד מחוץ לשעות הלימוד. אז כאן המטרה היא, בוועדת פרי, להחמיר את המצב? זאת האמירה? מה הרציונל של ההחמרה, מה קרה שהוביל לכך?
אלעזר שטרן
אני לא חושב שיש מחלוקת.
היו"ר איילת שקד
חברי הוועדה, אני עכשיו פונה אליכם.
אלעזר שטרן
זה נכון שיש פה סוגיה גם של השוואה, בגלל שעל פניו החייל הרגיל באותן שנים - - -
היו"ר איילת שקד
בגלל זה אני אומרת מגיל 23.
אלעזר שטרן
על 23, לדעתי, לא צריכה להיות בעיה.
משה גפני
אנחנו לא בעניין. שיהיה רשום בפרוטוקול.
היו"ר איילת שקד
עמר, מוטי.
עמר בר-לב
אני חושב. הבעיה המרכזית שאני רואה זה שאתה מתחיל לפתוח כאן איזה שהוא פתח ואתה לא יודע איפה זה נגמר ואז אתה עושה מנגנוני פיקוח ואתה לא עומד בפיקוח. זו החשיבה שלי.
מאיר פרוש
זו הסיבה שאנחנו מתנגדים לכל שינוי.
היו"ר איילת שקד
אתם, אבל מה שהיה בחוק טל עד היום זה שאברכים בגיל 23 יכלו לעבוד, נכון?
משה גפני
כן, מעבר לשעות הלימוד.
אמנון דה הרטוך
אגב, גם בחורים, לאו דווקא אברכים, בני 23 פלוס.
משה גפני
יש בעיה. מה שתיארת יש בעיה, הוא אומר שאין הבדל מעל גיל 23, אם הוא בחור, אז צריך להציע לו שידוך...
ראובן גל
שלוש סיבות טובות למה כדאי לך כן לחשוב על האפשרות הזאת של עבודה, אחת - - -
עמר בר-לב
היא שאלה אותי מה דעתי מעבר לגיל 23, אמרתי שאני חושב.
ראובן גל
אני נותן לך חומר למחשבה. האחת, בחוק טל זה היה קיים ולמיטב זיכרוני והבנתי זה עבד, כפוף למה שאמרתי קודם בנושא פיקוח.
משה גפני
רק בגילאים מבוגרים.
ראובן גל
זו סיבה אחת. סיבה שנייה, כדאי שבהזדמנות הזו נהפוך עבודה שחורה שקיימת בלאו הכי ללבנה.
משה גפני
אני מכחיש את זה.
ראובן גל
גם אם חבר הכנסת גפני מכחיש, בשוליים, גם אם יש את זה.
מאיר פרוש
כל עוד לא הוכח - - -
ראובן גל
סיבה שלישית, בסופו של דבר המטרה העיקרית שלנו זה להכניס כמה שיותר חרדים לשוק העבודה. זאת אחת המטרות.
היו"ר איילת שקד
אז אני מסכמת. מה שאנחנו נביא להצבעה: הוא אינו עוסק בכל עיסוק נוסף על לימודיו בישיבה, ונוסיף, הלשכה המשפטית תנסח שבין גיל 23 לגיל 26 הוא יכול לעבוד מעבר ל-40-45 שעות שהוא צריך ללמוד בישיבה.
משה גפני
אנחנו לא בעניין.
היו"ר איילת שקד
אתם לא בעניין.
עפר שלח
אני חוזר ואומר, גיל 26 אינו רלוונטי. תקופת הביניים על פי החוק קיים, זה 24, והסעיף המוטעה שמדבר על 26 ישונה אחר כך. אז אני מציע - - -
היו"ר איילת שקד
אבל זה לא משנה. עפר, אם עומדים ביעדים אז אנשים מקבלים פטור עד גיל 26. יש קבוצה שתקבל פטור.
עפר שלח
כבר בגיל הביניים אנחנו מדברים על גיל 24, כי אני רוצה להזכיר לך שעל פי המודל, בכלל מ-22 ומעלה, הם יקבלו פטור - - -
היו"ר איילת שקד
נכון, בכניסת החוק.
עפר שלח
לכן אני מציע שניישר את המספרים לפני שאנחנו - - -
מאיר פרוש
אני מבקש, מאחר שחבר הכנסת שלח אמר את מה שהוא אמר, שלא יירשם כאילו זה יהיה בהגדרה של שתיקה כהודאה, אני אומר במפורש, בחוק הזה שמוצע בפנינו, והוא לא חוק שאנחנו רוצים אותו, אבל יש חוק במפורש, ועדת פרי הגישה, בסעיפים 15 ו-16 יש במפורש את הגיל 26. שלא יאמר שאין.
משה גפני
אני גם רציתי להעיר לך. מה שאתה אומר, אתה אומר את דעתך, מכיוון שבסופו של דבר אנחנו נצטרך להחליט על הגילאים.
עפר שלח
גם אתה אומר את דעתך, ומדי פעם טורח להגיד שאתה, בכלל החוק לא מעניין אותך. אז אני טורח מדי פעם להגיד את דעתי.
משה גפני
לא, עפר, לא אמרתי שום דבר. היות שאתה אומר את זה יותר יפה ממני, אז אנשים יכולים להתרשם שמה שאתה אומר נכון ומה שאני אומר לא.
עפר שלח
לעולם לא יקרה כדבר הזה...
משה גפני
עפר, מה שאמר חבר הכנסת פרוש, אני מצטרף אליו. זאת עמדתך, מה שכתוב בחוק, כתוב משהו אחר, אני לא אמרתי שאני לא מקבל שום דבר. אמרתי שאנחנו בסופו של דבר מחוקקים, זה המצב, ולכן אנחנו חולקים עליך בגילאים.
אלעזר שטרן
אבל מה שעפר אומר, שאם היית מקבל את כל מה שכתוב בחוק - - -
משה גפני
לא, יש דברים שאני לא מקבל, יש דברים שאני לא מתערב, יש דברים שאני חולק ויש דברים שאני תומך.
אלעזר שטרן
גם הוא ככה.
מאיר פרוש
ויש דברים שהוא איתך.
אלעזר שטרן
וגם את זה הוא מבקש שלא ייכתב.
משה גפני
שיהיה כתוב בפרוטוקול שיש דברים שאנחנו עם אלעזר שטרן. וואו, אנחנו הולכים הביתה עם אופניים.
עפר שלח
אני חושב שהסוגיה הזאת היא במידה רבה מונחת לפתחה של היועצת המשפטית, מפני שהדאגה שהביע עמר, והיא משותפת לכולנו, ומצד שני המחשבה של כולנו שבסופו של דבר - - -
משה גפני
על מה אתה מדבר עכשיו?
עפר שלח
בסעיף העבודה. יש פה סוגיה שנוגעת לסוגיית השוויון. יש צד שני למשוואה והניסוח של הסעיף הזה עלול - - - חבר הכנסת גפני איננו משפטן, הוא טורח כל הזמן להזכיר את זה, שכשיבואו לאתגר את החוק שאנחנו עושים מהצד השני, מהצד של השוויון מול הציבור החילוני תהיה לנו בעיה עם אישור העבודה הזה. אז עמדתי הפרטית בעניין הזה תלויה גם בזה. לי אין שום בעיה עם זה שמי שלומד בישיבה ובשעות האלה שמדברים עליהן יילך לעבוד, אני מדבר ברמה האישית, אין שום בעיה, להיפך, זה אפילו מוצא חן בעיניי, אבל אם הדבר הזה יאתגר את החוק ברמת השוויון מול ה - - -
היו"ר איילת שקד
אבל, עפר, אם זה מגיל 23?
עפר שלח
לא, אנחנו צריכים לדעת את זה משפטית.
מירי פרנקל שור
אנחנו נתייחס לזה.
עפר שלח
הרי החוק שאנחנו נגיע אליו יבוגץ מפה ויבוגץ מפה, אז אני רוצה להבטיח אותנו גם מהצד הזה.
אמנון דה הרטוך
שוב, אני רוצה להזכיר שאנחנו כבר עשר שנים ככה. אין כאן שום שינוי.
עפר שלח
אבל החוק שבכוחו זה היה עשר שנים נפל.
אמנון דה הרטוך
הוא לא נפל בשל הטעם הזה.
עפר שלח
יכול להיות. אתה משפטן, אבל אני לא. אני מבקש שהדבר הזה יוגן מהצד הזה, שלא תהיינה - - -
היו"ר איילת שקד
אני אומרת, עפר, מירי ביקשה ממני גם להגיד לפרוטוקול, מדובר בתקופת הקבע, זה לא בתקופת ההסתגלות ויהיה מדובר מגיל 23, כמו שהיה בחוק טל, עד גיל 26, והייעוץ המשפטי יתייחס לזה.
רן רידניק
בעיקר ההסתגלות זה רלוונטי. אם זה רלוונטי.
מירי פרנקל שור
אבל ההסתגלות היא לא רלוונטית, מכיוון שבתקופת ההסתגלות אנחנו - - -
היו"ר איילת שקד
הכול וולונטרי, זה לא משנה.
מירי פרנקל שור
מי שמלאו לו 22 ומעלה בגיל 24 אמור לקבל פטור. מגיל 18 עד 22 גם אנחנו הולכים למסלול של פטור, אז מתי בדיוק - - -
היו"ר איילת שקד
לתקופת ההסתגלות זה רלוונטי רק מגיל 23 עד גיל 24.
רן רידניק
זו השאלה, אלה ארבע השנים הקרובות. לאחר מכן, כשיש גיוס חובה, זה מיועד למתמידים בתקופת הקבע, למי שהוא בדמוי מתמידים.
היו"ר איילת שקד
אבל אם הם יעמדו ביעדים לא יהיו מתמידים ואז יהיו עוד 2,000 איש שילמדו, למרות שהם לא ייחשבו מתמידים כי לא יפעילו את מנגנון המתמידים, אם הם יעמדו ביעדים. זה מדובר על האוכלוסייה הזאת.
רן רידניק
אבל אני אומר קודם כל זה רלוונטי להסתגלות, לארבע השנים הקרובות, עבור קבוצת הגיל של גילאי 23-24, ולאחר מכן בתקופת הקבע זה רלוונטי, כמו שאמרתם, בגילאי 22-23 ואילך עבור הקבוצה המצומצמת שתתגייס, מכיוון שיש עמידה ביעדים.
היו"ר איילת שקד
נכון מאוד.

סעיף (4), בבקשה.
עידו בן יצחק
(מקריא): "(4) הוא הצהיר בתצהיר בכתב שניתן בהתאם לסעיף 15 לפקודת הראיות (נוסח חדש), התשל"א-1971, (בסעיף זה פקודת הראיות), כי מתקיימים בו התנאים בפסקאות (1) עד (3);".
היו"ר איילת שקד
אני רוצה לתת רגע רשות דיבור לבוגר הנח"ל החרדי, מר ליפשיץ, קצת לדבר גם על השירות הצבאי וגם על העבודה.
משה ליפשיץ
שלום. שמי משה ליפשיץ, אני בוגר מוסדות חרדיים, ישיבה חרדית. בגיל 17, במסגרת בין הזמנים, עבדתי במאפיית מצות. היד שלי נכנסה לתוך המכונה ואלה התוצאות, עברתי שמונה ניתוחים, כשהגעתי למצב שהרופאים אמרו לי שזו תוצאה סופית החלטתי שאני רוצה להתגייס והתנדבתי לטירונות מתנדבים. לאחר מכן ביקשתי - - -
היו"ר איילת שקד
בן כמה היית?
משה ליפשיץ
בן 17.5.
היו"ר איילת שקד
זאת אומרת במסגרת הישיבה התיכונית עבדת במאפיית מצות.
משה ליפשיץ
בישיבה הגדולה, שנה הראשונה בישיבה הגדולה זה גיל 17. ביקשתי להגיע לנח"ל החרדי בגלל התנאים שיש לחרדים והרגשה של בית והעבודה של הרבנים והשייכות שאתה עדיין מרגיש למגזר החרדי גם כשאתה בתוך השירות הצבאי. היעד שלי היה להיות לוחם. ביקשתי להיות יחד עם הטירונים, המ"פ הסכים שאני אתאמן עם החיילים בזמני הפנוי. במקביל אני הולך, מגיש בקשות ומדבר עם כל קצין אפשרי. לאחר שנה וחצי, גם בעזרתם של ראש אכ"א דאז, חבר הכנסת שטרן, ומר הגר, ולאחר מכן הקרפ"ר, קצין רפואה ראשי, הוא הסכים שאני אהיה חריג חי"ר, רטרואקטיבית אישרו לי להיות לוחם, אישרו לי את ה-07 ושבועיים אחרי זה הייתי בקורס מ"כים, עשיתי תפקיד, לאחר מכן הלכתי לקורס סמ"בים, שזה סמלים בכירים, עשיתי עוד שירות והשתחררתי לאחר שלוש שנים של התנדבות בצבא.

כחייל אתה מרגיש את המיוחדות של גדוד הנח"ל החרדי. זה גדוד מיוחד, ביחד עם הליווי של עמותת נצח יהודה וכיום אני רכז בוגרים של הנח"ל החרדי. אני עובד עם הבוגרים, עוזר להם במציאת מקומות עבודה, בהכוונה תעסוקתית, הכוונה לימודית, איך אנחנו יוצרים קהילה.

אבי ראש כולל. יש לי אח שהתגייס לצבא בעקבותיי, הוא למד בישיבת מאיר, ויש לי שני אחים שלומדים בישיבה בבית וגן, ישיבת חברון, שני אחים שמתמידים רבות. דיברו פה על בין הזמנים, מאחרי סוכות עד פסח הוא לא חוזר הביתה, הוא לומד בסביבות ה-18 שעות ביום.

אני אישית מרגיש גם כאחיי הבוגרים, בתקופה האחרונה יש עליהום חזק, גם מצד הציבור החרדי כלפי החיילים וגם מבחינת החברה הכללית, מרגישים בחברה החרדית, במשפחה, אתה מרגיש שמחפשים ממש את החברה החרדית, אותנו. זה סיפור קשה. אני מרגיש כשאני הולך למילואים, החזרה הביתה עם מדים זה כבר לא דבר טריוויאלי. אנחנו מרגישים שאם יהיו גם דברים יותר קשים כלפי בחורי הישיבות, זה יהרוס גם את מה שאנחנו בונים בשירות נצח יהודה וגם בשח"ר, שנבנה על ידי קשר, עם עמותה שהיא בעצם גשר בין החברה הכללית לחברה החרדית, וזה תוך כדי דיבור, והיום רואים חיילים חרדים, זה נעשה תוך הידברות עם החברה החרדית. זה לא דבר טריוויאלי שהיום יש באמת הרבה יותר חיילים חרדים.
אני משתתף גם בפורומים שונים, גם בפורומים חברתיים שמשתתפים פעילים חברתיים מהחברה החרדית ומרגישים את האנשים שעובדים מול החברה החילונית, הכללית, ומה שאתה עובר מתוך החברה החרדית ואנחנו מהווים בעצם גשר. גשר מאוד עדין. זה תפקיד חשוב, אנחנו בעצם רוצים לעזור לבוגרים שלנו להתקדם הלאה בחברה הכללית.
היו"ר איילת שקד
תודה רבה. למישהו יש שאלות למר ליפשיץ?
קריאה
האם אפשר להישאר חרדי?
משה ליפשיץ
זה גם אתגר.
היו"ר איילת שקד
לי יש שאלה אחת. אתה עוסק עכשיו בעצם בעידוד לגיוס, נכון?
משה ליפשיץ
אני לא עוסק בעידוד לגיוס, אני עובד עם החבר'ה שסיימו, הבוגרים של הנח"ל החרדי בהכוונה בכניסה לחברה האזרחית.

נתונים מעניינים שיש לנו, כבוגרים, אנחנו עושים סקרים פנימיים, וגם בשיתוף של משרד שמואל נאמן, מעל ל-93% מתוך הבוגרים אצלנו או עובדים או בתוך הכשרה תעסוקתית, לימודית, אקדמאית. וכן נתון נוסף מאוד מעניין, שמעל 80% בתוך המשפחה עצמה, היחס כלפי המדינה, כלפי רשויות המדינה, משתפר ואנחנו רואים שהם מאמינים יותר במדינה וגם בסביבה הכוללת של אותם חיילים. וזה נבנה על ידי קשר עדין ומתואם שיש לנו באופן תמידי בין שני הציבורים.
ראובן גל
הסיפור של משה חשוב לא רק בגלל מה שהשירות הצבאי חשף בפניו ומאפשר לו לעשות היום, אלא בגלל העובדה, מבחינת הציבור החרדי, שזה לא החליש במאומה את קשריו וזיקתו לחברה החרדית. אחד הדברים האיומים והקשים שקיימים שם, ויש רבים כאלה. יש היום בציבור החרדי מאות, לא עשרות, אנשים כמו משה - - -
היו"ר איילת שקד
משה, אתה אמרת שאחיך למד בישיבת מאיר והתגייס?
משה ליפשיץ
כן.
היו"ר איילת שקד
באיזה גיל?
משה ליפשיץ
הוא התגייס בגיל 22, במסגרת חוק טל, לנצח יהודה.
היו"ר איילת שקד
ל-16 חודש.
משה ליפשיץ
וכיום הוא מסיים תואר שני בַּעברית. בפילוסופיה.
היו"ר איילת שקד
תודה רבה, כל הכבוד.

סעיף (4), בתת סעיף שקראנו, מדובר בעצם על התצהיר שניתן בכתב שתלמיד הישיבה באמת לומד. לפי פקודת הראיות העונש בחוק למי שנותן תצהיר שקר זה עד שנתיים מאסר.
משה גפני
איפה את קוראת?
היו"ר איילת שקד
אני מפרשת את סעיף קטן (4).
מירי פרנקל שור
לפי הוראות חוק שירות ביטחון, סעיף 46 קובע, זה סעיף העונשין של חוק שירות הביטחון, שמי שנתן תצהיר כוזב, ידיעה כוזבת, מאסר שנתיים.
משה גפני
לא מפריע לי, אבל למה זה כתוב?
מירי פרנקל שור
לא, אנחנו רק מבהירים את המשמעות של - - -
משה גפני
לא, אבל למה זה כתוב בחוק? מה זה, אדם מצהיר הצהרת כזב?
מירי פרנקל שור
כתוב בסעיף 46 לחוק שירות ביטחון, בפסקה (2), 'מי שעשה אחד מאלה דינו מאסר שנתיים', 'מסר ביודעין לרשות הפועלת לפי חוק זה ידיעה כוזבת בפרט שהוא חייב למסור לפי חוק זה'. אנחנו מבהירים את המשמעות שמי שלא פעל בהתאם להוראות פסקה (4) דינו שנתיים מאסר.
משה גפני
ממש לא מפריע לי. בניגוד לסעיף ההוא ששם זה מפריע לי, בגלל שיש בעיה, כאן אין לי בעיה, זה בסדר, אפשר לכתוב את זה כמה פעמים, אבל למה זה כתוב? יש חוק. בן אדם מצהיר הצהרת שקר.
היו"ר איילת שקד
זה לא כתוב, זה כתוב בחוק שירות ביטחון.
מירי פרנקל שור
שאלה יושבת ראש הוועדה, מה דינו של תלמיד ישיבה שמסר הצהרה כוזבת.
משה גפני
הוא עובר על חוק שירות ביטחון.
מירי פרנקל שור
היות שאנחנו נמצאים בתיקון לחוק שירות ביטחון, הוראות אחרות מחוק שירות ביטחון חלות גם. אנחנו מבהירים את שאלת יושבת ראש הוועדה.
משה גפני
יש לי שאלה אבל אני לא אשאל אותה, בגלל שעוד יכולים לחשוב - - - אם מישהו מצהיר הצהרת כזב, צריך לשלוח אותו למאסר עולם, זה בכלל לא רלוונטי. אבל אני שואל משפטית עכשיו, למה לא כתוב פה שאם מישהו מצהיר הצהרת כזב, כמו שכתוב בחוק שירות ביטחון?
היו"ר איילת שקד
זה מה שכתוב.
מירי פרנקל שור
סעיף התיקון של החוק הוא חלק מחוק שירות ביטחון.
משה גפני
אוקיי, סליחה. לא שאלתי.
אלעזר שטרן
הרב גפני, אני חושב שמה שאמרו פה, בשאלה-תשובה הזו אולי באמת כדאי להגיד שאין סנקציות פליליות. שבחוק הזה אין סנקציות פליליות, הן ממילא קיימות.
משה גפני
לא, אלעזר. מה שאנחנו מדברים, על הסנקציות הפליליות, זה לא המקרה הזה ולא דומה לו אפילו. אם מישהו מצהיר הצהרת כזב, מה צריך לעשות לו אמרתי, לא זה הנושא. הנושא הוא מה שקורה פלילי, זה שאם מישהו מחליט שהוא ממשיך ללמוד תורה הוא הופך להיות עבריין.
היו"ר איילת שקד
אנחנו נדבר על זה בעוד ישיבה או שתיים, לא עכשיו. כאן יש סנקציה - - -
משה גפני
זה שיהיה פלילי בכל מובן של המילה, אם הוא משקר.
היו"ר איילת שקד
אוקיי, כאן יש סנקציה פלילית כמובן, זה מי שמשקר, מי שמצהיר הצהרת שקר על פי חוק שירות ביטחון אמור לקבל שנתיים. עכשיו בחוק שירות ביטחון סעיף 46(ב) כתוב שמי שעשה אחד מאלה דינו מאסר חמש שנים. אם הוא בכוונה להשתמט משירות ביטחון. זאת אומרת שמישהו בכוונה השתמט משירות ביטחון, דינו מאסר חמש שנים, ואני חושבת שאם מישהו הצהיר הצהרת שקר הוא משתמט משירות ביטחון ולכן דינו מאסר חמש שנים, אבל נדבר על זה.
עפר שלח
אם הוא יישב שנתיים או חמש שנים.
ענבל דה פז
יש פה שתי עברות נפרדות. למעשה האחת מכוח זה שמדובר בתצהיר מכוח חוק העונשין, שקר, כי זה תצהיר לפי פקודת הראיות שמשמעותו לצורך העניין כעדות. זה דבר שהיה קיים גם קודם לכן בחוק טל. מעבר לזה יש סעיף כללי, כפי שציינתי, בחוק שירות ביטחון, שהוא נכון לכל מי שחוק שירות ביטחון חל עליו, בין אם בתצהיר ובין אם לא - - -
היו"ר איילת שקד
אז יש לי שאלה, האם מישהו יודע פה בחדר האם המדינה אי פעם אכפה את החוק הזה ושלחה מישהו שחתם על תורתו אמנותו, הסתבר שהוא לא למד והוא נשלח לכלא לשנתיים?
ענבל דה פז
על אי פעם קשה לי לענות, כי בכל זאת אנחנו מדברים על 66 שנים.
מירי פרנקל שור
למה? חוק טל מ-2002.
היו"ר איילת שקד
מאז 2002 האם המדינה שלחה לכלא לשנתיים מישהו שחתם על תצהיר שקר שתורתו אמנותו?
אמנון דה הרטוך
זה לא חייב להיות שנתיים, תשאלי בכלל אם הורשע פעם אדם בעניין הזה.
ענבל דה פז
צריך להדגיש שהסמכות להעמדה לדין על פי הסעיפים האלה היא לא סמכות בבית דין צבאי, היא סמכות בבית משפט - - -
היו"ר איילת שקד
נכון, אני שואלת האם הצבא בכל זאת - - -
ענבל דה פז
אני לא מכירה.
היו"ר איילת שקד
אני שואלת האם מישהו בחדר הזה מכיר מקרה כזה?
משה גפני
אני יודע, הצבא שלח לכלא לא מעט אנשים שהצהירו שתורתם אמנותם. הצבא שלח אבל זה לא מה שאת - - -
ענבל דה פז
לא, הצבא אולי הוציא צו גיוס, ביטל את מעמדם - - -
משה גפני
לא, הוא שלח לכלא צבאי. מה שהיא אומרת, היא מדברת על שלא הצבא, זה אף אחד לא יודע. אני לא יודע.
ענבל דה פז
הצבא יכול לשלוח רק משעה ש - - -
איתן עוזרי
צריך לשאול את עמוס צייאדה.
היו"ר איילת שקד
עמוס לא יידע.
איתן עוזרי
עמוס יודע לגבי התמיכה.
היו"ר איילת שקד
עמוס יודע לגבי התמיכה, הוא לא יודע אם אותם אנשים נכנסו לכלא.
איתן עוזרי
אבל במקרה שתלמידים לא לומדים בישיבה, אז באמת, כמו שענבל מציינת, הצבא מבטל את מעמדם כבן ישיבה ואז מתחיל תהליך רגיל של - - -
היו"ר איילת שקד
זה דבר מהותי, עד היום משרד החינוך לא העביר למשרד הביטחון את האנשים או את הישיבות שהוא כביכול תפס ומשרד הביטחון לא ידע לבטל את תורתם אמנותם.
משה גפני
את מערבת פה כמה דברים.
איתן עוזרי
הצבא יודע באופן אחר.
עפר שלח
מי שהיה נתפס בזה הפרקליטות הייתה צריכה להעמיד אותו בלי קשר לחוק שירות ביטחון.
היו"ר איילת שקד
אבל זה לא קרה, עפר.
עפר שלח
גם זה לא קרה.
היו"ר איילת שקד
זה מה שאני אומרת.
משה גפני
יש הבדל בין הדברים שאמרת. יש את משרד החינוך, ששם הקריטריונים הם ברורים. זה לא קשור בכלל לעניין של הצבא, הצבא יכול לקבל את זה, אבל שם זה הנושא של התקצוב ולתקצוב יש כללים אחרים.
היו"ר איילת שקד
כן, אני לא מדברת על התקצוב. חבר הכנסת גפני, אני אומרת שעד היום משרד החינוך לא העביר למשרד הביטחון ומשרד הביטחון לכן לא ביטל את תורתו אמנותו.
משה גפני
בסדר. אבל הוא מבטל תורתו אמנותו במקרים רבים. אני יודע שהוא גם שלח לכלא צבאי, בגלל שאותו משתמט שלא הגיע אז הוא גם לא הגיע לשירות הצבאי ואז שלחו אותו לכלא צבאי. לגבי האם נעשו פעולות אזרחיות, אני לא חושב שלמישהו יש כאן מושג, אני רק לא מבין דבר אחד, למה יש הבדל בעונש המאסר בין מי שמשתמט משירות צבאי לבין מי שמצהיר הצהרת שקר.
היו"ר איילת שקד
נכון.
משה גפני
זה אני שואל כחבר כנסת שנוגע לכל דיני הראיות.
עפר שלח
זה כמו אנטי טראסט, זה גם בארצות הברית, שבמקרה של אנטי טראסט מכפילים את ה - - -
משה גפני
כן, אבל בן אדם משקר, אז הוא מקבל שנתיים - - -
עפר שלח
פה אומרים, מכיוון שיש תצהיר שקר ויש השתמטות משירות ביטחון, מכיוון שזה מקרה שבו בן אדם מצהיר תצהיר שקר ומשתמט, אז חלים עליו שני הדברים, אחד השנתיים על התצהיר ואחד על זה - - -
משה גפני
אני שואל בלי קשר לעניין הזה, למה העונש על תצהיר שקר, שזה דבר חמור, הוא שנתיים מאסר ומשתמט משירות ביטחון זה חמש שנים.
עפר שלח
כי זה סעיף כללי אחד וזה סעיף כללי שני.
ענבל דה פז
אני אענה. העונש על תצהיר שקר, העונש נכון לכל תצהיר שקר.
משה גפני
אני יודע, אני שואל למה. את משפטנית, אני לא.
ענבל דה פז
רק להמשיך את המשפט הבא. זה העונש שנקבע בחוק העונשין לכל מי שמוסר תצהיר שקר, יהיה זה בבית משפט לצורך מסוים, יהיה זה לפי החוק הזה. התצהיר משמש בהרבה מאוד. זה מה שקבע המחוקק, תג המחיר שקבע המחוקק למסירת תצהיר כוזב. פרט לזה קבע המחוקק תג מחיר נפרד, כפי שיש עברות שונות שלכל אחת מהן עונש מקסימלי בצדה, לעניין השתמטות. גם לדוגמה, יש עברות של זיוף מסמכים ויש עברות של זיוף מסמכים לצורך מסוים שדינן חמור יותר, אבל גם הזיוף כשלעצמו הוא עברה.
אלעזר שטרן
משה, אני אסביר לך למה, שתי סיבות. אחת, בגלל שיש פה עניין של חירוף נפש. להבדיל מסתם זיוף, פה - - -
משה גפני
לא דיברתי על זה.
אלעזר שטרן
אני יודע, אני דיברתי. והדבר השני, שזה שאתה לא משרת, אתה גורם לסכנה גדולה יותר לעם ישראל.
משה גפני
אני אגיד לך את הסיבה האמיתית. הסיבה האמיתית היא שבוועדה שאישרו את החוק של דיני הראיות זאת לא הוועדה שאישרו את שירות הביטחון, והם לא ידעו אחד על השני. אני אביא לך המון חוקים כאלה. תצהיר שקר זה דבר חמור ממש.
עפר שלח
זה נכון, וגם השתמטות משירות צבאי היא דבר חמור. שירות צבאי זה לא רק דרך תצהיר שקר שאתה לומד בישיבה, זה יכול להיות גם משהו אחר לחילוני גמור, אז הוא יקבל חמש שנים.
היו"ר איילת שקד
אני רוצה לבקש ממשרד המשפטים, מאיה, וממשרד הביטחון, מענבל, להביא לישיבה הבאה תשובה האם הסעיף הזה בחוק אי פעם נאכף, זאת אומרת האם בחור שהצהיר תורתו אמנותו, המדינה גילתה שהוא לא לומד, האם הוא נשפט במשפט האזרחי הרגיל הפלילי, לחמש שנים , או לפחות מזה? האם זה קרה?
משה גפני
אני מבקש להוסיף שאלה לשאלתך. אני רוצה לדעת האם אי פעם על פי הסעיף הזה, של משתמט משירות ביטחון, לא תורתו אמנותו, סתם איזה שחקן בתל אביב השתמט משירות הביטחון, האם הוא עמד אי פעם לדין וקיבל חמש שנות מאסר או פחות מכך?
ענבל דה פז
אני רוצה להפריד בין - - -
משה גפני
יש לכם הרבה עבודה בזמן האחרון.
מאיר פרוש
אבל הדבר הקל ביותר זה לא להביא תשובות.
היו"ר איילת שקד
אני רוצה לדעת, זה מאוד משמעותי, צריך להתחיל לאכוף את זה.
ענבל דה פז
אני רוצה לחדד הבחנה בין הסעיף שמדבר על השתמטות בחוק שירות ביטחון שהוא עומד בפני עצמו, אני כמובן אבדוק את זה, אבל למיטב ידיעתי, ואני עוסקת בסוגיות האלה כבר 16 שנים, הוא לא נאכף במערכת האזרחית, זה סעיף שיכול להיאכף רק במערכת האזרחית - - -
מאיר פרוש
הצבא ביקש ולא - - -
היו"ר איילת שקד
זאת אומרת, זה ממש חשוב, לפרוטוקול, מדינת ישראל בעצם מעולם לא העמידה לדין - - -
ענבל דה פז
אבל רגע, אני רוצה לסיים את המשפט. אני רוצה להסביר, למעשה, אני שמה רגע בצד את תצהיר השקר. בהיבט של ההשתמטות יש שתי עבירות מקבילות - - -
היו"ר איילת שקד
הבנו את זה.
ענבל דה פז
ולכן זה גם יותר הגיוני. עבירת ההשתמטות יכולה להידון כעבירת היעדר מהשירות שלא ברשות בבתי דין צבאיים, וכך צה"ל פועל. ברגע שלמעשה אפשר להוכיח, יש ראיות להשתמטות, אין למעשה היגיון ופנייה לרשות האזרחית כדי להעמיד אדם לדין בבית משפט אזרחי, הרבה יותר הגיוני לקחת אותו לבית דין צבאי, כי היה לו צו והוא לא קיים את הצו. זה להפריד מעבירות שעניינן תצהיר, או מעבירות שעניינן מסירת מידע כוזב במטרה להשתמט, בניגוד להשתמטות עצמה. ההשתמטות עצמה היא עבירת היעדר מן השירות שלא ברשות, היא מגיעה על בסיס יומיומי לבתי הדין הצבאיים ולכן אין טעם לפנות למשטרה ולהגיד להם 'האדם לא קיים את צו הגיוס שלו, אנא העמידו אותו לדין בבית משפט אזרחי פלילי'. אין בזה טעם.

אנחנו כמובן נעשה את הבירור ואני אשיב. שוב, למיטב ידיעתי גם זה לא נאכף, וזה משהו אחר, לעניין מסירת מידע כוזב ולעניין מסירת מידע כוזב במטרה להשתמט, אף אם בסופו של דבר לא הייתה השתמטות. העבירה היא עבירה נפרדת. לצורך העניין תיאורטית יכול אדם למסור מידע כוזב, נגיד להיבט מצבו הרפואי במטרה להשתמט, ובסופו של דבר הצבא עלה על זה והוציא לו צו גיוס והוא התגייס גם. העבירה של מסירת מידע כוזב במטרה להשתמט בעינה עומדת. עבירות מהסוג הזה, למיטב ידיעתי, אנחנו נוודא את זה, לא נאכפו. עבירת ההשתמטות היא עבירה נפרדת, היא עבירה של היעדר מן השירות שלא ברשות ועליה מועמדים לדין בבית דין צבאי וזה קורה המון.
משה גפני
מה שאת צריכה לתת תשובה זה ליושבת ראש, מה שהיא שאלה, ולתוספת שלי. היא שאלה על מי שתורתו אמנותו, ששיקר, ואני שואל על כולם, אני שואל גם על מישהו שאין תורתו אמנותו אבל הוא מסר תצהיר כוזב, הוא אמר ש - - - לא יודע מה, ראיתי בעיתונים הרבה פעמים. כאלה שהשתמטו משירות צבאי והם לא חרדים בכלל.
ענבל דה פז
שוב, בואו נפריד בין שתי - - -
משה גפני
מה שאת עונה לה על תורתו אמנותו - - -
ענבל דה פז
אני עונה לך עכשיו.
היו"ר איילת שקד
היא עונה לך שהיו הרבה מקרים כאלה, גפני.
ענבל דה פז
אני עונה לך שגם חרדים וגם חילונים - - -
עפר שלח
בן אדם שזה לא תורתו אמנותו לא משתמט משירות צבאי על ידי תצהיר, הוא משתמט משירות צבאי - - -
משה גפני
יפה. שאלה איילת שקד, יש את הסעיף הזה, במשפט האזרחי, להבדיל מהעניין של המשפט הצבאי, האם עמד אי פעם מישהו לדין על הנושא הזה. ואני מוסיף לשאלה הזאת, יש אנשים שלא באמצעות תורתו אמנותו הם משקרים, הם משקרים באמצעות דברים אחרים והם לא נמצאים בשירות צבאי. אני קראתי את זה בעשר השנים האחרונות בעיתונים - - -
קריאה
- - - תצהירי כזב בכתב?
משה גפני
לא הלכתי לחקור את זה. הרבה פעמים על כל מיני - - -
עפר שלח
אם זה בריאות נפש, הוא הולך לקב"ן. בן אדם לא מחליט בשביל עצמו שיש לו בעיות בריאות נפש. אתה הולך לקב"ן - - -
קריאה
הוא מביא לקב"ן פרטים לא נכונים.
משה גפני
עפר, למה אתה מגן? עזוב, יכול להיות שאין.
עפר שלח
אני לא מגן על אף אחד, אני מגן על זמנה של הוועדה.
משה גפני
האם היו כאלה, לא מי שתורתו אמנותו שהוא שיקר - - -
מאיר פרוש
אנחנו באים לוועדה מתי שקוראים לנו, זה בסדר, אנחנו מסתדרים עם הזמן שלוקחים לנו.
היו"ר איילת שקד
אני רוצה להמשיך לסעיף הבא.
משה גפני
רק, עפר, אני לא רוצה שישתמע ממני, חס וחלילה, מי שמשקר, אמרתי, אני חוזר ואומר, שיהיה בפרוטוקול, שיקבל את מלוא עונשו. אבל גם מי שלא תורתו אמנותו, אני רוצה לדעת האם היה מישהו שהשתמט משירות צבאי לא באמצעות תורתו אמנותו, אלא באמצעות זה שהוא אמר, לא חשוב, האם היה דבר כזה והאם הוא עמד לדין.
עפר שלח
בן אדם שהוא לא תורתו אמנותו מקבל צו, אם הוא לא מקיים את הצו הוא לא צריך להגיד כלום.
היו"ר איילת שקד
הוא נחשב עריק וזה משפט בבית דין צבאי.
משה גפני
השתמט משירות צבאי, הסעיף הזה - - -
עפר שלח
מה זה משתמט?
משה גפני
משתמט משירות צבאי, הסעיף הזה - - -
עפר שלח
אין לו דבר כזה.
קריאה
נכון, לא דורשים ממנו תצהיר. רק מדתי הם דורשים תצהיר, זאת הנקודה.
משה גפני
רגע, משתמט משירות צבאי, הסעיף בחוק, לא נאמר על תורתו אמנותו - - -
עפר שלח
אין מחוץ לתורתו אמנותו, משתמט באמצעות תצהיר. אתה מקבל צו, אתה לא בא. אתה לא בא, אומרת לך - - -
משה גפני
אבל, עפר, תקשיב לי רגע, אני יודע.
מאיר פרוש
למה אתה מגן על אלה שלא עושים - - - למה אתה מגן עליהם?
היו"ר איילת שקד
חבר'ה, שקט.
משה גפני
אבל, עפר - - -
מאיר פרוש
הוא שואל אותך אם יש מישהו שלא בא ולא מתייצב - - -
עפר שלח
כי אין דבר כזה, הוא - - -
מאיר פרוש
אבל אנחנו יודעים שיש אחוזים גבוהים, לא מאלה שתורתם אמנותם - - -
עפר שלח
אבל הם מקבלים צו גיוס.
מאיר פרוש
למה אתה מגן עליהם?
היו"ר איילת שקד
חברים, שקט. לא, אני אוסרת עליכם לדבר כרגע. חבר הכנסת שלח - - -
מאיר פרוש
למה אתה מגן על משתמטים?
היו"ר איילת שקד
שקט.
מאיר פרוש
לא, מה אכפת לך שהיא תביא תשובות? אם אין אז אין.
היו"ר איילת שקד
עורך דין דה הרטוך בבקשה.
אמנון דה הרטוך
אני מבקש כאן לומר שאני מציע לשקול לבטל את הסעיף הזה ואני אסביר מדוע. לאמתו של דבר מה שמתברר כאן זה שרק מבחור ישיבה שמבקש לקבל דחיית שירות, אגב, יש כמובן עוד אנשים שמבקשים לקבל דחיית שירות, רק הוא צריך לחתום על תצהיר והוא צפוי לעונש נוסף. יש כאן בעצם אמירה שבחורי ישיבה בהגדרה חשודים יותר כרמאים.

בהקשר הזה אני רוצה לומר עוד דבר.
עפר שלח
לא, לא, יש גבול- - -
מאיר פרוש
של נעליך עכשיו. של נעליך, תגיד לו. של נעליך. הוא אומר לך. אם אתה אמרת לא כמוהו, של נעליך.
אמנון דה הרטוך
אני מבקש להמשיך לומר מה ש - - -
היו"ר איילת שקד
עורך דין דה הרטוך, הסעיף הזה לא יוצא, הוא אפילו יוחמר. הלאה.
עפר שלח
הוא היחיד ש - - -
אמנון דה הרטוך
אני רוצה לומר שהוא מפרנס רק את עורכי הדין, אין לזה שום משמעות אחרת. זה הכול.
עפר שלח
תלמיד ישיבה הוא היחיד שבאמצעות תצהיר שהוא הולך ללמוד יכול לקבל דחיית שירות או פטור משירות צבאי. הוא היחיד, אף אחד אחר לא יכול לעשות את זה.
קריאה
כל הדוגמניות ש - - -
היו"ר איילת שקד
עורך דין דה הרטוך, יש הסכמה בין כל חברי הוועדה שמי שמצהיר הצהרת שקר צריך להישלח לכלא לטעמי לחמש שנים, בסדר?
ישראל חסון
איילת, אני רוצה לנסות להבין פה. עפר, חיילות, בעצם באמצעות תצהיר, משתמטות משירות צבאי. יש לך פה תצהיר שקר.
משה גפני
לא, תצהיר שקר זה משהו אחר.
ישראל חסון
השאלה היא נורא פשוטה, האם מישהי מהן הועמדה לדין? -
אלעזר שטרן
כן, כן.
ישראל חסון
אני אומר לך, אין חיילת אחת - -
היו"ר איילת שקד
לא, יש.
עפר שלח
צריך לדעת שגם חיילות שמשקרות - - -
ישראל חסון
אלעזר שטרן, אתה אמרת לי יש? אין חיילת אחת שהורשעה. הייתה אחת בשנות ה-60 שהורשעה וזה בוטל.
משה גפני
איילת, אני רוצה להגיד משפט, אני רוצה להוריד את המתח בעניין הזה.
ישראל חסון
אין חיילת אחת שהורשעה, זאת אומרת שאתה בא פה ואתה שואל, אנחנו מדברים לא רק על חיילים, גם חיילות, אז אני אומר לך שהמסלול של החיילות, לשאלה שלך - - -
משה גפני
בסדר, אבל על זה יש תקנות בוועדת חוץ וביטחון.
ישראל חסון
אין שום דבר.
משה גפני
יש חוק בעניין הזה.
ישראל חסון
אין, אין תקנות.
משה גפני
אז התקנות יאושרו.
היו"ר איילת שקד
בסדר, דיברנו על זה. ישראל, אנחנו בדקנו אם אפשר לאשר את התקנות בוועדה הזאת, אי אפשר. צריך להקים ועדה משותפת.
משה גפני
איילת, מה שאני מבקש להגיד זה דבר אחד.
ישראל חסון
4 שנים וחצי אנחנו נאבקים רק על הסעיף הזה.
היו"ר איילת שקד
בבקשה, חבר הכנסת גפני.
משה גפני
החוק של השתמטות משירות צבאי לא נאמר, לא על מי שתורתו אמנותו, נאמרה הצעת חוק כללית. אפשר להשתמט משירות צבאי באופנים שונים. אפשר, כמו שאתה אומר, שהוא לא מקבל בכלל צו, בגלל שהוא הצהיר בשקר שתורתו אמנותו, והוא יכול להשתמט משירות צבאי בהרבה אופנים. לכן המחוקק לא קבע חוק בנושא של תורתו אמנותו, הוא קבע את החוק הזה באופן כללי. יש מקרים שבהם אדם חילוני, או אפילו חרדי, רק לא תורתו אמנותו, ולא במסגרת תורתו אמנותו, הוא דיבר על כל מיני דברים והוא הצליח לשקר את הצבא והוא לא בא לשירות צבאי.
היו"ר איילת שקד
אבל איך, גפני? קב"ן?
משה גפני
או קב"ן, או שהוא אמר מצב במשפחה, או שהוא - - - כל מיני שקרים שבן אדם יכול להמציא, שעולה בדעתו. אני קראתי בעיתונים על הרבה מאוד אופנים שאפשר לעשות את זה. השאלה היא האם בסעיף הזה, מה ששאלה יושבת הראש, הועמדו לדין אזרחים שהשתמטו משירות צבאי בכל סוגי האופנים. האם היו דברים כאלה? בעיתונים היה שהיה. יש אופנים שאנשים השתמטו משירות - - - קראתי בעיתונים כל מיני דברים, שיש אנשים שאומרים שלא לשמוע שירה של זמר מסוים בגלל שהוא לא היה בשירות צבאי, או של חיילת, דוגמ - - - לא חשוב, אני לא רוצה לדבר אפילו. אני מבקש לדעת האם הסעיף הזה של השתמטות משירות צבאי נאכף על ידי הרשות האזרחית, על ידי בית משפט אזרחי, בכל המקרים.
היו"ר איילת שקד
בסדר.
משה גפני
ואם טעיתי, אני מבקש סליחה מכל הנוגעים בדבר.
היו"ר איילת שקד
אנחנו ממשיכים. סעיף (4) היה התצהיר של המיועד לשירות ביטחון.
עידו בן יצחק
(מקריא): "(5) ראש הישיבה שבה הוא לומד אישר בתצהיר שניתן בהתאם לסעיף 15 לפקודת הראיות (נוסח חדש), התשל"א-1971, כי מתקיים במיועד לשירות ביטחון התנאי שבפסקה (1), מתחייב כי אם יחדל להתקיים במיועד התנאי האמור, יודיע על כך לפוקד בתוך 14 ימים;".
היו"ר איילת שקד
על הסעיף הזה, משה גוטמן, בבקשה.
מאיר פרוש
אני הייתי מציע ראש הישיבה או ראש הכולל גם.
היו"ר איילת שקד
בהגדרה בהתחלה זה כולל.
משה גוטמן
בחוק הקודם המספר היה 30 יום, זה מספר יותר ריאלי והגיוני. משום מה זה קוצר כאן, התקופה קוצרה בלמעלה מחצי ואני הייתי מבקש מהוועדה להחזיר את זה למספר של 30 יום.
היו"ר איילת שקד
למה זה קוצר בחצי? מישהו יודע להגיד? ענבל, או תומר, או עינת, מישהו יודע להגיד למה זה קוצר מ-30 יום ל-14 יום?
עינת פישר
הייתה אמירה שמכיוון שכל יום כזה שבו התלמיד לא מקיים את התנאים ובעצם נמצא פטור משירות צבאי היא לא משמעותית ותקופה של חודש שלם שבה התלמיד בעצם לא נמצא בשירות צבאי היא תקופה ארוכה מדי, ולכן הייתה בקשה לקצר את התקופה הזאת ו - - -
משה גפני
את מי את מייצגת?
היו"ר איילת שקד
גפני, עינת היא זאת שהכינה את החוק, רק שתדע.

משה גוטמן, למה זה מפריע לכם 14 יום, מה הבעיה? למה אי אפשר תוך 14 יום להודיע?
משה גפני
זה בלתי אפשרי ממש.
משה גוטמן
מכיוון שיש מעבר של תלמידים בין ישיבות. כשאופי של ישיבה לא מתאים לבחור הוא עובר לישיבה אחרת והוא הולך לשם למה שנקרא שבוע ישיבה, הוא לומד שם מספר ימים ובוחר אם זה מתאים לו. גם קורה שתלמיד יכול לעבור בין למעלה מישיבה אחת, עד שהוא יבחר את הישיבה שהוא מעוניין בה. ממילא יש לזה את הזמנים שלו, אני לא חושב ש - - -
משה גפני
אין דבר כזה בחקיקה בכלל, 14 יום, לדברים מהסוג הזה.
משה גוטמן
זה יביא בהכרח לאין ספור עבריינים.
מאיר פרוש
לפקיד, הוא חייב לענות תוך 14 יום, זה כן יש. והם עונים, בדרך כלל עונים, גם משרד המשפטים, ממש, תוך 14 יום.
משה גוטמן
זה לא ישים, בקיצור. 14 יום זה פשוט דבר לא ישים. אני לא חושב שיקרה משהו אם זה יישאר כמו שהיה בחוק הקודם.
אמנון דה הרטוך
זה גם לא ישים ברמה המעשית. אם הבחור עוזב את הישיבה בבין הזמנים 30 יום, מתי ראש הישיבה יודיע? מה זה תוך 14 ימים? זה לא ניתן לאכיפה בכלל ה-14 ימים. 30 יום זה פרק זמן סביר יותר.
משה גפני
זה נראה קנטרני.
אמנון דה הרטוך
נניח החופשה היא שלושה שבועות, הוא לא חזר ביום הראשון, איך ראש הישיבה יכול לדעת את זה בכלל? תוך 14 ימים אומרת הצעת החוק. איך הוא יעשה את זה? הוא לא יודע.
היו"ר איילת שקד
החובה של מי שעזב את הישיבה להודיע לראש הישיבה מיד כשהוא עוזב וראש הישיבה יכול לצאת גם לחופש בין הזמנים ולמצוא זמן לפקסס לצבא שהוא עזב.
משה גוטמן
אבל אם הוא לא הודיע לראש הישיבה?
אמנון דה הרטוך
ראש הישיבה כאן מתחייב להודיע שאם הבחור עזב, בין אם הוא הודיע או לא הודיע.
עפר שלח
איילת, זה בדיוק ההסבר למה זה 14 יום, כי כמות התחמונים שיש סביב הדבר הזה היא אינסופית. השבוע הזה הוא בדיוק הלך לבדוק את הישיבה הזאת, ואחר כך הוא על זה ואחר כך נכנס בין הזמנים וראש הישיבה היה בחו"ל 15 יום ואי אפשר לעשות את זה.
משה גוטמן
חבר הכנסת שלח, אני מוחה, אנחנו לא מתחמנים ואין לנו שום כמות של תחמונים, ואפשר לבדוק את זה מול אגף הישיבות.
עפר שלח
אני לא אמרתי שמתחמנים, אמרתי שכמות התחמונים האפשרית סביב העניין הזה היא אפשרית. עובדה.
משה גוטמן
בסדר, אם חושדים בכל בחורי הישיבות כגנבים, אז באמת צריך להחמיר איתם מאוד.
עפר שלח
אני לא אמרתי שבחורי הישיבות הם גנבים. אתה אמרת, לא אני.
אמנון דה הרטוך
הדרישה היא מראש הישיבה, לא מהתלמיד.
היו"ר איילת שקד
שואלת היועצת המשפטית למה 14 יום זה לא מספיק.
מירי פרנקל שור
אם הוא חדל ללמוד אצלו בישיבה.
משה גוטמן
אני מסכים שראוי להודיע באותו יום. התלמיד צריך להודיע באותו יום. טבע הדברים שהתלמיד לא תמיד יודע באותו יום וראש הישיבה לא תמיד יודע באותו יום.
מירי פרנקל שור
לא, אבל ברגע שהוא מודיע לו. זה מתחיל מהרגע שהוא יודע, מתחילים להיספר ה-14 ימים.
משה גוטמן
אני חושב שהתקופה של 30 - - -
מירי פרנקל שור
ברור שהתקופה של 30 היא עדיפה ל - - -
משה גוטמן
החופש בין הזמנים הוא 21 יום, זה ועוד שבוע. כלומר מהתאריך - - -
היו"ר איילת שקד
משה, אבל אם הוא בבין הזמנים עדיין בישיבה ובשבוע השני של בין הזמנים הוא החליט שהוא רוצה לעזוב - - -
מירי פרנקל שור
אבל הוא עדיין לא הודיע לראש הישיבה.
היו"ר איילת שקד
הוא לא הודיע לראש הישיבה, אז מה הבעיה?
אמנון דה הרטוך
הדרישה כאן לא קובעת שהוא צריך אחרי ההודעה. גם אם הוא לא מודיע הוא צריך לעשות תוך 14 ימים. החוק לא אומר שזה למתן הודעת הבחור אז ראש הישיבה צריך תוך 14 ימים. זה מובן מאליו. הדרישה מראש הישיבה היא שאם ברמה האובייקטיבית, ברמת המציאות, הבחור עזב, זה יכול להיות בכל מיני קונסטרוקציות, שהבחור עזב בלי להודיע, איך ראש הישיבה יכול להודיע תוך 14 ימים? הוא לא יודע אם הוא עזב או לא.
מירי פרנקל שור
אם יחדל להתקיים במיועד התנאי האמור, ברגע שהוא יודע שחדל להתקיים התנאי האמור שכתוב בפסקה (1), לדעתי - - -
אמנון דה הרטוך
התלמיד הזה חדל והוא לא הודיע, מה עושים עם המציאות הזאת?
קריאה
אם הוא לא יודע, אז גם 200 יום - - -
אמנון דה הרטוך
לא, ההצעה באה ואומרת ברגע שהתנאי לא התקיים.
מירי פרנקל שור
כמו שאמרתי בהתחלה, הדברים מאוד חשובים שהם יהיו חד משמעיים, אנחנו לא רוצים ללכת פה לכיוון הפרשנות. בואו נשאל את הממשלה מה הייתה כוונתה.
משה גפני
רגע, שנייה.
מירי פרנקל שור
לא, אתה תיתן לי ל - - - אני עכשיו ברשות דיבור.
משה גפני
אבל אני רוצה לענות לך.
מירי פרנקל שור
לא, לא. האם חובת הדיווח היא מהרגע שראש הישיבה יודע יש לו 14 ימים לדווח?
קריאה
כן.
היו"ר איילת שקד
אוקיי, אז מה הבעיה, משה?
משה גוטמן
בסדר, אז שייכתב, כי המשמעות היא אחרת. זה הכול.
אמנון דה הרטוך
זאת לא הצעת החוק, זה לא מה שנאמר בהצעת החוק.
היו"ר איילת שקד
אז יש כאן יועצת משפטית מוכשרת והיא תנסח את זה כך שזה יהיה ברור חד משמעית, שמהרגע שראש הישיבה יודע יש 14 יום.
משה גפני
אני יכול בבקשה להתייחס?
משה גוטמן
אגב, אני סבור שזה יותר בעייתי, כי מה יקרה אם ראש הישיבה לא יודע במשך שנתיים? אז מגיע לו שנתיים ועוד 14 יום?
קריאה
אבל ראש הישיבה לא אשם.
משה גפני
למה את לא נותנת לאשכנזים לדבר? למה?
מירי פרנקל שור
אז מה התכלית של הפסקה - - -
משה גפני
מירי גם נגדי היום. אני רוצה לענות, אני רוצה להתייחס, אני כולה חבר כנסת בקושי.

אני רוצה להגיד את המצב כמות שהוא. המצב כמות שהוא, ברגע שמגיע משרד החינוך לביקורת לגבי התחמונים, והתלמיד הזה שעזב למקום אחר ולא דווח עליו, לא רלוונטי, הוא נמחק מהרשימה של משרד החינוך. זאת אומרת לגבי התחמונים אין רלוונטיות לעניין של הסיפור של הדיווח. מגיע המבקר של משרד החינוך שמגיע פעמים רבות, הוא רואה שהתלמיד הזה לא נמצא, ואם הוא מצטרף לאחוז מסוים שלא נמצאים, מפסיקים את התקצוב של המוסד. לכן כל הדיון הזה הוא דיון שונה לחלוטין.

עכשיו אני רוצה להגיד לכם איך מתנהלת ישיבה. אני לומד בישיבה ואני פוחד מראש הישיבה, אני לא רוצה להגיד לו שאני הולך למקום אחר, לא מצא חן בעיניי, אני לא מבין את השיעורים שלו, ואני הולך לישיבה אחרת, אני מתיישב שם, אני גם לא אומר לראש הישיבה ההוא. אני יושב שם בשיעורים ואני הולך לראות אם זה מוצא חן בעיניי, כן או לא. כתוב בגמרא שאין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ. לא הולך לי פה ופה כן הולך לי, אבל אני לא מדווח עדיין, כי יכול להיות שלא ימצא חן בעיניי ואני חוזר. לכן קבעו 30 יום, שזה פרק זמן סביר. אין בחקיקה מהסוג הזה זמן יותר קטן מאשר 30 יום. לגבי התחמונים לא רלוונטי, אמרתי.
עכשיו מה שיקרה, אם ההחלטה של הוועדה תהיה שלא משאירים את זה ב-30 יום כמו שהיה עד היום, אלא עושים עוד הקלה, אומרים 14 יום, אבל מהרגע שראש הישיבה יודע, מאיפה יידעו הרשויות השונות, משרדי הממשלה או משרד הביטחון או הצבא? מאיפה יידעו מתי ראש הישיבה ידע? מאיפה יידעו?
מירי פרנקל שור
אז מה צריך לדווח?
משה גפני
לכן צריך להיות 30 יום.
מירי פרנקל שור
אני רוצה להבין מה צריך לדווח.
משה גפני
שעברתי. אני למדתי בישיבה פלונית, עזבתי ועברתי לישיבה אלמונית. אם ראש הישיבה לא יודע במשך 30 יום אז החוק מטיל עליו את כל האחריות. אבל אם את קובעת 14 יום, זה קנטרני.
אמנון דה הרטוך
14 יום זה לא שייך, זה לא מעשי.
משה גפני
לא שייך בכלל. אם ההצעה הזאת, שמהרגע שראש הישיבה יודע, עשיתם קולא שאין כדוגמתה, מכיוון ש - - -
מירי פרנקל שור
(5) היא החובה על מי? תסביר לי את (5).
אמנון דה הרטוך
ב-(5) החובה היא על ראש הישיבה, לא על התלמיד.
מירי פרנקל שור
מה לדווח?
משה גפני
הוא צריך לדווח שתלמיד פלוני עזב את הישיבה, הוא חייב לדווח על כך, בתוך 30 יום, ואין לו יכולת של תירוצים להגיד 'לא ידעתי', 'התלמיד לא אמר לי', 'לא ראיתי', אין תירוצים. אם אנחנו קובעים 14 יום, אבל מהרגע שראש הישיבה יודע, חובת ההוכחה על מי שתובע אותו, בגלל שראש הישיבה יגיד 'לא ידעתי'.
מירי פרנקל שור
אז מה הוא צריך להודיע?
היו"ר איילת שקד
שהוא לא למד אצלו.
משה גוטמן
מירי, אני יכול להסביר באופן מעשי מהשטח? יש פה שני מסלולים, צריך לזכור, אחד זה התמיכות שמקבלים ממשרד החינוך, וזה לא קשור לחתימת ראש הישיבה, שם יש ביקורות של משרד החינוך שהוא מנהל אותן ביעילות רבה. מסלול שני, ראש הישיבה חתום על כל תלמיד ותלמיד שהוא לומד אצלו בישיבה ולא עושה דברים אחרים, מול משרד הביטחון. אם התצהיר שלו כוזב, דהיינו אם ראש הישיבה מצהיר ואין לו ישיבה או שהתלמיד לא לומד, קודם כל עליו עצמו מוטל התצהיר הכוזב של סעיף (4).
היו"ר איילת שקד
עונש מאסר.
משה גוטמן
יפה. מלבד זאת הוא צריך להודיע בתוך איקס ימים, או 30 או 14, במידה שהתלמיד עזב. אני אומר, ה-30 יום, חודש, זו תקופה סבירה, זה מה שהיה עד היום. 14 יום זו תקופה לא סבירה. אני גם חושב שבאמת אי אפשר לדון אותו מתי הוא ידע או לא ידע, כי זה לא פשוט.
מירי פרנקל שור
הבנתי את הפרוצדורה.
היו"ר איילת שקד
למישהו יש התנגדות שזה יישאר 30? או שנביא את זה להצבעה לפעמיים, או נחליט עכשיו? למישהו מחברי הכנסת של הוועדה יש התנגדות שזה יישאר 30?
עפר שלח
אני רוצה 21. טכניקת המשא ומתן של גפני נורא מוצאת חן בעיניי. אני רוצה 21.
משה גפני
אני מכחיש מכל וכול, לא ניהלתי שום משא ומתן. אני הצהרתי הצהרת אמת, לא דנתי בכלל בעניין הזה, הסעיף הזה נעשה בוועדת פרי מחוסר ידיעה איך מתנהלת ישיבה. להיפך, זה היה גורם לתחמונים.
מירי פרנקל שור
בסדר, זה חוסר הבנה של התהליך.
משה גפני
בסדר, אין לי טענות.
מאיר פרוש
לא היה פה משא ומתן, גפני הציג את הדברים כמו ש - - -
מירי פרנקל שור
שתי חלופות להצבעה, 21 ו-30.
אלעזר שטרן
אבל, הרב גפני, כל הסעיף הזה, אתה נתת הסבר מצוין ולמדת משפטים ולימדת את דה הרטוך על העניין של המעבר מישיבה לישיבה. הרי החוק הזה, בינינו, הוא לא בא לאלה שעוברים מישיבה לישיבה.
מאיר פרוש
אבל צריך לדעת להתייחס לדברים האלה.
אלעזר שטרן
לא, אז לקחנו את כל הדיון למעבר מישיבה לישיבה.
משה גפני
זה הנושא, זה הסעיף הזה.
אלעזר שטרן
הנושא של הרישום, בתוך, איפה אנשים נמצאים.
משה גוטמן
כי ראש הישיבה לא יודע מה קרה עם אותו תלמיד ותוך 30 יום הוא יידע מה קרה.
משה גפני
אני אגיד לך - - -
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת גפני, יש לך ועדת כספים, אתה לא תספיק.
משה גפני
אני אגיד לך כל פעם מתי אני אומר אמת?
היו"ר איילת שקד
חבר הכנסת גפני, אני לא אשחרר אתכם לוועדת כספים בזמן.
עפר שלח
- - - על זה שאתה אומר אמת.
משה גפני
מה לא היה אמת במה שאמרתי?
עפר שלח
אני אי פעם אמרתי לך שאתה לא אומר אמת? פעם אחת?
היו"ר איילת שקד
סעיף (6) בבקשה.
איילת לוי
(מקריאה): "(6) מתקיימים בו תנאים מוקדמים נוספים שקבע שר הביטחון לפי סעיף 26יב(א)(2).
"(ב) שר הביטחון רשאי לקבוע חובות דיווח נוספות אשר יחולו על ראשי הישיבות, הדרושות לצורך יישום פרק זה".
היו"ר איילת שקד
זאת אומרת זה משאיר פה מרחב חופש לשר הביטחון לקבוע עוד חובות דיווח.

הלאה.
איילת לוי
(מקריאה): "(ג) ביקש מיועד לשירות ביטחון לחזור ולקבל צו דחיית שירות לפי פרק זה, יצרף מחדש לכל בקשה כאמור תצהירים והתחייבויות כאמור בסעיף קטן (א)(4) ו-(5)".
היו"ר איילת שקד
זאת אומרת כל שנה הוא צריך לחזור על כל התהליך.

למירי הייתה הערה בנוגע לסעיף (2), לפני שאנחנו עוברים ל-(ד).
משה גפני
רק לפני זה, יש שינוי בסעיפים האלה, או שזה מה שהיה תמיד?
מירי פרנקל שור
לא, זה אותו דבר.
אמנון דה הרטוך
לגבי הביטוי 'שר הביטחון', לא צריך להגיד 'השר'? בחוק שירות ביטחון כולו - - -
מירי פרנקל שור
אנחנו עוד לא עוסקים בניסוח.

אני רוצה רגע לחזור לפסקה (2) לנושא של העבודה. אנחנו נגיש את התייחסותנו להערה שהעלה חבר הכנסת שלח, אבל אני מבקשת גם את ההתייחסות של השירות האזרחי לגבי אפשרות לתעסוקה לעבודה. אחת, בתקופת ההסתגלות. האם תהיה לכך השפעה על השירות האזרחי בתקופת ההסתגלות כאשר אפשר לעבוד מגיל 23 עד 24. זאת אומרת שאם מדובר על גילאים 18 עד 22 והוא יודע שבגיל 23 הוא כבר יכול לצאת לעבודה ובגיל 24 הוא מקבל פטור, השאלה אם אתם חושבים שתהיה כאן ירידה בהיקף המתגייסים לשירות אזרחי.
נתן נתנזון
לצאת לעבודה ליום אחד, מירי. הוא לא יכול לצאת לעבודה.
מירי פרנקל שור
אני לא רוצה להתווכח על יום אחד לא, אני מבקשת שגם השירות האזרחי ייתן את דעתו על כך.

ולגבי תופעת הקבע, אם הוא יכול לעבוד מגיל 23, כל פעם כאשר מדובר על היעדים, כי בגיל 23 הוא יוכל לצאת כבר לעבוד ובגיל 20 הוא כבר מקבל את הפטור, השאלה, האם אתם לא חושבים שגם תהיה ירידה בהיקפי המשרתים בשירות האזרחי, שכך כמובן זה גם יכול להשפיע על היעדים. אני מבקשת שגם אתם תתייחסו לנושא הזה.
היו"ר איילת שקד
אוקיי, תודה.

אני רוצה לתת רשות דיבור לשתי דקות לאלי גליק, בוגר הנח"ל החרדי. בבקשה.
אליהו גליק
אני אלי גליק, בן 26, נשוי פלוס שניים. אני מגיע מרקע חרדי, משפחה חרדית, שמונה ילדים. אני התגייסתי לנח"ל חרדי באוגוסט 2006, בגיל 19. אני התגייסתי בעקבות עמותת נצח יהודה בראשות הרב בר חיים, באמת בן אדם שעושה לילות כימים למען העמותה. הוא שכן של דודים שלי אז הכרתי אותו והכרתי דרכו את הנח"ל החרדי, כי לפני זה לא היה לי בכלל רקע וידע על הדברים האלה.

התגייסתי באוגוסט 2006, שירתתי כלוחם, יצאתי לקורס מ"כים, אחרי זה גם יצאתי לקורס קציני חי"ר, חזרתי לגדוד כמובן, שירתתי כקצין בנצח יהודה. אני גם עושה חודש מילואים בשנה.

מבחינת מה אני רואה היום, במגזר החרדי, אני מזהה שעצם זה שלכאורה דוחקים את החרדים לפינה מבחינת כל הנושא של הגיוס, זה נושא שיוצר לחץ בדיוק שלילי. כלומר לא להתגייס. אם בזמנו, בזמני ואחר כך, היה יותר מקובל לראות חיילים חרדים במדים, היום זה כבר נהפך לאנטי. ואני אומר את זה כאחד שגייס כעשרה חיילים, חבר'ה שלא היו אמורים להתגייס, חבר'ה חרדים, אני באופן אישי גייסתי אותם ודיברתי איתם, כל אחד באופן אישי, ובסופו של דבר היום זו תופעה של אנטי. היום כבר פחות מקובל הדבר הזה.

כיום אני סטודנט למינהל עסקים ובעל עסק.
היו"ר איילת שקד
למה החלטת להתגייס?
אליהו גליק
אני הייתי רשום בישיבה, אבל בפועל לא הייתי לומד כל כך, אז מבחינת היושר הפנימי - - -
היו"ר איילת שקד
זאת אומרת היית רשום בישיבה ולא היית מגיע ל-8.5 שעות ביום?
אליהו גליק
בפועל לא הייתי לומד. אני עשיתי חשבון נפש עם עצמי, ראיתי שתכל'ס אני כן בישיבה אבל אני לא לומד, בכל מקרה לא מרגיש שאני ממצה את עצמי שם והלכתי והתגייסתי.
מאיר פרוש
אני מבקש רק לומר משפט. פעם ראשונה שאני רואה את האברך הזה שדיבר עכשיו. אני לא חושב שאי פעם דיברתי איתו, יכול להיות שכן, אבל על כל פנים הבן אדם אמר בדיוק את מה שאנחנו אמרנו, אם הצבא באמת חושב שהוא יכול לקבל כוח אדם מהציבור החרדי, אם זה ייעשה בדרך שחושבים לעשות את זה, חבל שחבר הכנסת שלח לא נמצא פה, זה רק יגרום לכך שלא יהיה גיוס. עכשיו ההחלטה נתונה בידי הח"כים.
זהרה ברגר צור
אני רוצה להזכיר לכם שהשאר מתגייסים על פי חוק, לא בהסכמה ולא בבקשה. זאת אומרת צריך לעשות גם פה איזון.
מאיר פרוש
אני מבקש לחדד את מה שאמרתי.
משה גפני
מי שלומד תורה משרת את עם ישראל בלימוד תורה. זה השוויון. יש כאלה שמשתמטים מלימוד תורה.
מרדכי יוגב
אני גם מבקש להעיר הערה ואני לא מרבה לדבר. אם גברתי משוויון בנטל חושבת שעם כפייה היא תוכל להוביל ליעד שהיא רוצה, אז היא טועה טעות עמוקה. גם אותך לא היו מסוגלים לכפות לדברים שאת בנשמתך ובמהותך לא מסוגלת. לכן אני חושב שאתם גורמים נזק בהתנהלות שלכם למגמה שאתם רוצים להגיע אליה, נזק עצום, וטוב היה שתשכילו גם לראות את הזולת ובכך תגיעו אל אותה מגמה שאתם רוצים מתוך יותר הידברות והבנה.
זהרה ברגר צור
גם אנחנו מדברים על תהליך, אנחנו לא מדברים על בום, אנחנו מדברים על - - -
מרדכי יוגב
לא, תהליך שיש בו כפייתיות, תהליך שבסוף אתם רואים את בני ה-18 מתגייסים רק עם מטראז של 1,800 - - -
זהרה ברגר צור
לא, ממש לא.
היו"ר איילת שקד
אנחנו לא מנהלים עכשיו דיון על הנושא הזה.
מרדכי יוגב
אני אומר לך את זה, אני מבקש להעיר לעפר שלח, כשאמרו 'של נעליך', אז כתוצאה מכך לפני כשלושה שבועות לערך עשיתי חשבון של שנות השירות שלי ושל בניי עד כאן, ויש עוד שניים בקנה, זה 48 שנים. שנות שירות בלי מילואים. 48 שנים אני ובניי, כן ירבו, ויש עוד שניים בקנה, אחד שיתגייס עכשיו ואחד שיתגייס בעוד שנתיים-שלוש. מה שיקרה, שישלו נעליים כל מי שפה מנסה להרוס את התהליך וכל הגוף שאת מייצגת כאן כרגע. אתם מזיקים לעם ישראל.
זהרה ברגר צור
לצערי אתה פשוט לא יודע את מה שאני מייצגת ולכן אתה מדבר בסיסמאות.
מרדכי יוגב
בסדר, אבל הצורה הזאת מזיקה לתהליך.
זהרה ברגר צור
כי עפר שלח דיבר מקודם על פחד מבג"צ, על הנושא של לאפשר לבני הישיבות לעבוד בשעות שאחרי הלימודים, מה שאני חושבת שהוא גם הגיוני וגם נכון.
מרדכי יוגב
אני לא מדבר על עבודה. אני לא נכנס לפרטים הללו, לא נכנסתי, לא שמעת אותי מתערב.
אליהו גליק
כאחד ששירת 4.5 שנים קרבי, בזמני, כששירתתי בסדיר ובקבע הייתה אפשר לומר גאווה, זה היה בסדר גמור להסתובב עם מדים בשכונות החרדיות והכול היה בסדר גמור. כיום, כשאני חוזר משירות מילואים, כמו שחזרתי לפני חודש, אני מזהה שמסתכלים עליך בצורה אחרת לגמרי, היחס כבר השתנה מיחס מעודד, בזמני, ויחס שמעריך את האומץ על צעד לא כל כך סטנדרטי, לעומת היום שזה כאילו השתנה בעקבות הדיבורים האחרונים.
משה גפני
אני מבקש, גברתי היושבת ראש, אני חוזר לנושא של פסקה (6) שמתקיימים בו תנאים מוקדמים נוספים שקבע שר הביטחון. אני רואה שזו תקנה חדשה, היא לא הייתה קודם. ניתנת פה סמכות לשר הביטחון, מה שלא היה קודם. אנחנו קובעים את זה בחקיקה ראשית ואנחנו לא קובעים מה. מה הם תחומי המסגרת?
היו"ר איילת שקד
אנחנו בודקים.
ענבל דה פז
זה היה קיים גם קודם וזה קבוע בתקנות שממילא גם צריכות ל - - -
משה גפני
תקנות זה משהו אחר, אני מדבר על חקיקה ראשית. אני רואה שהוא מנתח פה את הדברים.
יגאל גורביץ
התנאים המוקדמים אלה התנאים שנקבעו בתקנות חוק טל, סעיף 2.
משה גפני
אבל זה בתקנות, לא בחקיקה ראשית. איפה כתוב בחוק, לפני החוק הזה, תנאים מוקדמים נוספים כפי שקבע שר הביטחון? אם זה כתוב, אני מסיר את דבריי. אם זה לא כתוב, אז משהו קורה ובואו נדון עליו.
עמר בר-לב
החשש בסעיף הזה שכל שר ביטחון יוכל לשנות על פי לחץ קואליציוני כזה או אחר, להוסיף תקנות שיעקרו את החוק.
מירי פרנקל שור
אבל, גפני, 13(א)(2) הוא תנאים מוקדמים להגשת בקשה לפי סעיף 2. זה באותו רעיון. כתוב, 'השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצוע, בין השאר בעניינים אלה', ופסקה (2) אומרת 'תנאים מוקדמים להגשת בקשה לפי סעיף 2'.
משה גפני
זה לא מה שכתוב, זה לא נוספים.
אמנון דה הרטוך
זה משהו אחר, כאן מדובר על תנאים נוספים.
ענבל דה פז
אלה תנאים מוקדמים.
אמנון דה הרטוך
מוקדמים זה לא נוספים.
היו"ר איילת שקד
המילה נוספים?
איתן עוזרי
בטבלה שמצורפת בסוף החוברת זה נמצא רק בחוק החדש. סעיף 6 בטבלה.
היו"ר איילת שקד
בחוק טל אין את המילה נוספים.
ענבל דה פז
עדיין זה מוקדמים.
מירי פרנקל שור
אנחנו גם יכולים לטעות, היות שאנחנו ערכנו את הטבלה.
עמר בר-לב
אבל אולי דווקא המילה 'נוספים' היא במטרה שהוא לא יוכל לשנות תקנות או כללים שקבועים, כי אם רק נוספים.
משה גפני
לא, מוסיפים לו, והוא צודק, לפעמים יכול להיות שר ביטחון שמקבל פה שהוא יכול לעשות למעלה ולמטה, לאורך ולרוחב, תלוי גם במגמה הפוליטית. צריך להחליט, אם מחליטים להוסיף לו תנאים שלא מופיעים בחוק הקודם, אז צריך לקיים על זה דיון מה זה הנוספים, מה המסגרת של הנוספים.
יגאל גורביץ
הדגש כאן הוא על המילה מוקדמים, תנאים מוקדמים, מי בכלל יכול להגיש - - -
משה גפני
מה זה הנוספים?
יגאל גורביץ
הדגש פה על המילה מוקדמים, לא המילה נוספים. מי יכול בכלל להגיש בקשה לצו - - -
משה גפני
אני מקבל את עמדתכם, אני מציע, מה שכתוב עד היום בחוק שיהיה כתוב הלאה.
ענבל דה פז
יש פה שאלה ניסוחית, אין לנו ויכוח על העיקרון.
מירי פרנקל שור
אבל לפי מה שאמר יגאל, חבר הכנסת גפני צודק.
ענבל דה פז
אני אסביר למה באה המילה נוספים. הרעיון הוא שיש את התנאים שהם התנאים שמנויים פה בסעיפים (1) עד (5), עליהם נוספים תנאים מוקדמים לעצם הגשת הבקשה. כלומר אלה שני שלבים נפרדים, הם נוספים על התנאים, אבל ברור שהם גם צריכים להיות מוקדמים.
משה גפני
בסדר. היות שאני לא מבין הרבה, אני הבנתי שנוספים זה נוספים. זאת אומרת לשר הביטחון יש עכשיו משהו חדש בחוק שלא היה קודם, לכן שאלתי האם זה היה קודם. הראו לי שזה לא היה קיים קודם. יכול להיות שהתוכן הוא אותו תוכן, אבל אז הניסוח צריך להיות שונה. הניסוח הזה הוא לא נכון, הוא יכול להטעות. להוריד את 'הנוספים' ואז הוא יכול להביא בתקנות.
ענבל דה פז
הקושי הוא לא שלי, כי אין לנו ויכוח על העיקרון, מכיוון שברור לנו שלשר יש סמכות לקבוע תנאים מוקדמים לעצם הגשת הבקשה.
משה גפני
זה בסדר.
ענבל דה פז
ומעבר לתנאים המוקדמים שצריך לעמוד בהם, הוא גם צריך לעמוד בתנאים של (1) עד (6). הרעיון היה ויש פה שאלה של נסחות, אם סבורה הנסחות שאין עם זה בעיה ועדיין אפשר לקבוע גם את זה וגם את זה, אנחנו לא קשורים בעבותות למילה נוספים. הרעיון היה לוודא שיש גם תנאים מוקדמים ונוסף עליהם גם את התנאים שקבועים בחוק.
היו"ר איילת שקד
זה לא משנה, זה אותו דבר.
משה גפני
לא, אבל הניסוח צריך להיות פה שונה, בגלל שהניסוח מטעה. אני לא חולק על מה שענבל אומרת, אבל הניסוח צריך להיות שונה לגמרי, בגלל שיבוא שר ביטחון, עם יועצת משפטית או יועץ משפטי של משרד הביטחון, פוליטי, השר יהיה פוליטי, והוא יאמר 'החוק מאפשר לי לעשות דבר שלא היה קודם', הוא לא רלוונטי בכלל לענייננו והוא החליט לעשות ככה. כבר מצאנו שרים פוליטיים שעושים חוקים סתם. זה צריך להיות מנוסח באופן כזה שעונה על מה שנאמר פה, אבל לא דברים חדשים.
מירי פרנקל שור
זה הנוסח של חוק טל. זאת אומרת התנאים המוקדמים הם תנאי הסף, ואם אתה רוצה לקבל דחיית שירות אתה צריך לעמוד בהוראות פסקאות.
ענבל דה פז
לא, אבל יש קושי, כשמשווים לנוסח של חוק טל, כאשר הסיבה שנוספה פה המילה נוספים היא שיש פה שינוי מחוק טל בזה שכל התנאים האלה של 45 שעות וכיוצא באלה לא נרשמו בצורה הזו. היה פה שינוי, הכניסו את הדברים - - -
משה גפני
לא היה שינוי. אם יש עניין לממשלה לשנות סעיפים מחוק טל, זה מטרה. זו מטרה ראויה, שיוכלו ללכת לעיתון 'הארץ' ולהגיד 'שינינו מחוק טל'. אם זאת המטרה. אם המטרה היא מקצועית, אז יש את הכול גם בחוק הקודם ושר הביטחון מביא תקנות ש - - -
מירי פרנקל שור
מה שחבר הכנסת גפני מתכוון, שבסעיף 26ח זו תהיה רשימה סגורה. אם את אומרת שתנאי סף זה למשל מי שלמד רק במוסד מסוים יכול להיכנס למסגרת של התנאים, אז לשם החידוד והדיוק תנאי מוקדם. מה שהוא רוצה למנוע, שלא תהיה תוספת על פסקאות (1) עד (5).
משה גפני
כן.
ענבל דה פז
אני מבינה את זה ולכן אני אומרת, שוב, התוספת של המילה נוספים נעשתה כיוון שאוחדו פה לסעיף אחד גם התנאים שלאחר מכן וגם התנאים המוקדמים, בשונה ממה שהיה בחוק טל.
משה גפני
בקיצור ענבל אומרת שצריך לנסח את זה בהתאם למה שהיא אומרת. הניסוח הזה לא מוצלח.
מירי פרנקל שור
סליחה, צריך קודם כל לקבל את העיקרון ואחר כך אנחנו אומרים מה. השאלה מה הוועדה מחליטה.
ענבל דה פז
העיקרון הוא דומה, כי העיקרון איננו שנוי במחלוקת. לשר יש סמכות לקבוע תנאים מוקדמים לעצם הגשת הבקשה ולאחר שאדם עומד בתנאים המוקדמים, הוא גם נדרש לעמוד בתנאים של (1) עד (6). אם הורדת המילה נוספים איננה מפריעה לעיקרון הזה, אנחנו, שוב, לא קשורים אליה באופן מיוחד.
היו"ר איילת שקד
אוקיי, אז להוריד את המילה 'נוספים'.

נמשיך.
איילת לוי
(מקריאה): "(ד) בסעיף זה –

"הכשרה תעסוקתית מיועדת" – השכלה או הכשרה שאישר שר הכלכלה" - - -
משה גפני
לא מעניין אותי הסעיף הזה. מי זה שר הכלכלה?
היו"ר איילת שקד
ראיתי מה עשית לו ב'יתד נאמן'.

תמשיכי.
איילת לוי
(מקריאה): "המיועדת לקידום שילובם המקצועי בתעסוקה של תלמידי ישיבה ששירותם נדחה לפי הוראות פרק זה, לרבות פעילות הכוונה מקצועית;
"לעניין זה "השכלה" – לימודי תכנית היסוד כהגדרתה בחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953, כולה או חלקה, או השכלה אחרת שאישר שר הכלכלה על פי אמות מידה שקבע בתקנות בשים לב לצרכי הצבא, ובלבד שהלימודים אינם לקראת תואר מוכר כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958.

" "עיסוק" – כל עבודה שמקובל לקבל בעבורה שכר, בין שהיא נעשית בשכר ובין שנעשית שלא בשכר, למעט הכשרה תעסוקתית מיועדת, ולרבות כל עיסוק אחר שקבע שר הביטחון".
היו"ר איילת שקד
תודה. אני לא אפתח דיון בסעיף 14 עכשיו, כי זה דיון ארוך, אין טעם להתחיל את זה עכשיו. אנחנו נעשה את זה ביום שלישי. כל ההערות וההסכמות שהגענו אליהן - - -
משה גפני
איזה שלישי?
היו"ר איילת שקד
בעוד שבוע. בשבוע הבא יש כבר כנסת. תהיה ישיבה מאחת עד שלוש ורבע. בשלוש ורבע יש מליאה ביום שלישי.

זה יהיה דיון על הנושאים המהותיים, 14, 15, 16.
מאיר פרוש
מה עם 26י? אמרו לנו שיביאו לנו סעיף מקביל לגברים שהולכים לשרת.
היו"ר איילת שקד
כן, אנחנו אמרנו מה שלוש האופציות.

את כל מה שהחלטנו בוועדה, כל השינויים שהחלטנו, אנחנו נביא להצבעה. לכשנצביע, כל מה שהחלטנו נביא את החוק כבר מנוסח בהתאם להחלטות שלקחנו היום.
יואב ארבל
אפשר להתייחס לשאלה של היועצת המשפטית? מירי, לגבי השירות האזרחי, מה שנשאל פה.
היו"ר איילת שקד
כן.
יואב ארבל
רק להבהיר, המצב המשפטי היום וגם המצב בהצעת החוק הוא שבזמן השירות האזרחי המשרתים יכולים לעבוד או ללמוד שלא בשעות. אנחנו לא מתערבים במה שהם עושים מעבר לשעות. זה המצב הנוכחי וגם המצב שבחוק המוצע. אין ספק ששינויים שייערכו אולי בתנאים של המשרתים או של מי שנמצא בישיבה ישפיעו גם על המוטיבציה של הבחורים להגיע לשירות האזרחי. אין ספק ויכול להיות שזה בהחלט יגביר את הקושי שלנו לעמוד ביעדים. עמדנו בהרבה מאוד בעבר, אני לא ארחיב עכשיו, אבל אין ספק שכל דבר כזה גם ישפיע על המסלולים האחרים.
היו"ר איילת שקד
טוב, תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:00.>

קוד המקור של הנתונים